Thursday, January 16, 2014

Kangkung Index Is Possible



A Kadir Jasin

[NO anonymous comments. Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym accepted. Thank you]

THE PRIME Minister, Mohd Najib Abdul Razak’s kangkung story has been so widely discussed, lampooned and satirized that I need not add a word more.

Bloggers, their debaters, the news portals, the facebook and twitter account holders have done such a fine job that it leaves no room for me to put in my two cents worth of thought.

Still I do not want to miss the opportunity to contribute my two cents worth of something in praise of this humble plant.

So let me talk about kangkung and what we can do to honour it. Wikipedia’s entry describes kangkung (Ipomoea aquatica) as a semi-aquatic tropical plant grown as a leaf vegetable. It is found throughout the tropical and subtropical regions of the world, although it is not known where it originated. This plant is known in English as Water spinach, River spinach, Water morning glory, Water convolvulus, or by the more ambiguous names "Chinese spinach", "Swamp cabbage" and "Kangkong" in Southeast Asia.

By what name it goes, kangkung is easily the most widespread plant and the most loved vegetable in our country. It is so popular that it inspired a song aptly called “lenggang-lenggang kangkung”.

Kangkung is easily grown on the ground or in pots. But there is a species that grows wild in rivers, streams, irrigation canals and ponds.

Wild Kangkung is Free
And since the PM linked the falling price of kangkung to the cost of living and the fact that the government deserves to be praised for it, my brain went into overdrive thinking how to scientifically validate his assumption.

So I asked my young French-trained Malay economist if a cost of living or inflation indicator could be developed around kangkung price to create the kangkung index? To make it sound clever and classy, we can choose to call it Ipomoea Aquatica Index. 

And since kangkung is also consumed in many Asian countries, it can even be treated as the Asian version of the Big Mac Index to compare purchasing power parity of their respective currencies.

I had rejected from the outset the temptation to call it “indeks tipu” (cheating index) although among the Johorians, I was told, kangkung is sometimes called sayur tipu (cheating vegetable). That’s because it may look a lot when fresh, but once cooked the mass is greatly reduced.

My French-trained economist friend told me he consulted his economist friend and together they come up with the following explanation (in the Malay language). See how linguistically versatile some Malaysians are?

“Indeks Kangkung

“Baru-baru ini seorang VVIP telah mengeluarkan kenyataan bertanya kenapa rakyat tidak berterima kasih kepada kerajaan atas kejatuhan harga kangkung. Kenyataan beliau boleh ditafsirkan sebagai beliau percaya kos sara hidup telah turun kerana harga kangkung telah turun. Oleh yang sedemikian  mungkin kita boleh jadikan harga kangkung sebagai indikator untuk kos sara hidup untuk mengantikan CPI [Consumer Price Index]. Kita akan cipta satu indeks baru berdasarkan harga kangkung yang akan kita namakan ‘Indeks Kangkung’.

“Bagaimana indeks ini berfungsi?

“Kita akan ambil harga kangkung dari permulaan tahun 2013 sehingga 14 Jan 2014.  Kita akan lihat perubahan pada harga kangkung untuk menentukan sama ada kos sara hidup telah naik atau turun pada tempoh itu. Dari carta di bawah, indeks kangkung menunjukkan bahawa kos sara hidup telah menurun sebanyak 50% dari awal tahun 2013. Ini menunjukkan bahawa kenyataan VVIP itu tepat sekali, dan rakyat harus bersyukur atas pencapaian yang memberangsangkan ini. Indeks ini boleh dikemas kini setiap minggu.

Sumber daripada FAMA

“Namun dari segi implikasi kepenggunaan, indeks ini amatlah terhad. Berdasarkan data mutakhir daripada Jabatan Perangkaan Malaysia, perbelanjaan untuk makanan dan minuman adalah lebih kurang 20.3% daripada perbelanjaan purata bulanan untuk setiap isi rumah. Dari angka tersebut, hanya 10% digunakan untuk membeli sayur-sayuran. Ini bermakna, hanya 2% daripada perbelanjaan purata total setiap isi rumah digunakan untuk membeli sayur. Peratusan sebenar mungkin lebih rendah sebab bukan semua isi rumah makan kangkung sahaja.

“Rumusannya: Walaupun harga kangkung sudah turun, ini tidak bermakna kos sara hidup juga sudah turun.”

Nah, siapa kata budak Melayu tak faham ekonomi? Macam mana pun, adakah kita masih ingat “sarung index” Pak Ungku? Takut-takut ramai dah lupa, tetapi unjurannya masih satu realiti?
  
The Son Remembers

I am also tempted to join the debate on Mohd Nazir Abdul Razak’s remembrance of his father, Tun Abdul Razak Hussein.

In his widely published article, this prominent banker, among other things wrote:

“My father made it abundantly clear that while Seri Taman may be our home, the house belonged to the Government and, hence, to the people.

“Anything spent on it would have to come from public funds; and there was no way he was going to allow the state coffers to be depleted on something as frivolous as a swimming pool. 

“What will the people think?” he thundered.

“As the custodian of the nation’s coffers, his frugality was legendary.”

Hmm…, I don’t think I can add anything to that. His message is loud and clear.
  
GM Sacked Azmin as SEDC Director?

That’s what the Menteri Besar, Abdul Khalid Ibrahim, was reported as saying. He said PKR deputy president, Azmin Ali (his mortal enemy) was actually dropped from the PKNS board by its General Manager, Othman Omar.

This is worse than mind-boggling. A GM can sack or drop a board member, who is the number two in the PKR, just like that? Phew!

But today, the PKNS issued a press statement saying that Azmin’s removal was the decision of the Selangor state government.

It said, under clause 4(1) of the Selangor State Economic Development Corporation Enactment 1964, only the exco had the power to appoint or remove board members. The PKNS General Manager does not have such authority, it said.

It said it issued a letter to Azmin on Jan 8 informing him that the Selangor Exco, which met on Nov 13, had decided to terminate his position as a board member. The decision was confirmed on Dec 4.

I don’t blame you if you are confused. Even the PKR Ketua Umum, Anwar Ibrahim is confused and so he ordered that Azmin be reinstated.

He told a press conference that Azmin’s removal did not adhere to procedures. He said only the Menteri Besar or exco had the power to remove Azmin from the board.

"The General Manager does not have the power to release the letter (removing Azmin from the board).

"To me, Azmin's position in PKNS remains as his removal did not follow the correct rules," he said.

He added that Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim had stated that he did not release the letter to remove Azmin from his position.

Now, who is lying and who is not telling the truth?

Oh la la!

61 comments:

din kolot said...

Pendek kata....semua ahlul politik di Malaysia macam kangkung... Nampak je gah tapi bila kena rebus terus me-layu...

azhar said...


Salam dakj

elok rasanya bila PM berucap tidak perlu berkias atau bercontohan lagi.

rakyat malaysia dah tak faham.bila dikatakan harga kangkung ,maka kangkunglah ceritanya bukan memahami bagaimana pergerakan HARGA kangkung dan lain-lain barang .



PENGUNDI AMPANG said...

Datuk AKJ,

1. Kangkung Turun Harga:

Kalau keladi sudah ditanam
Janganlah lagi minta talas
Kalau budi sudah ditanam
Jangan lagi meminta balas

2. YB Azmin disisihkan:

2.1:
Patah lidah alamat kan kalah, Patah keris alamat kan mati.

(Pepatah ini dikiaskan kepada seseorang yang kurang pandai atau tidak cekap dalam berkata-kata ....)

2.2:
Selama Air Melurut Ke Hilir Selama Gagak Berbulu Hitam.

(Dikiaskan kepada seseorang yang menaruh dendam dengan orang lain yang tidak akan dilupakan selama-lamanya , jika ada kesempatan ia pasti akan membalas dendam).

2.3:
Angguk Bukan Geleng Ia

(Seorang yang lain dicakap dan lain pula yang dibuatnya).

2.4:
Masakan Kering Air Selaut Kerana Deburan Ombak Pantai

(Masyarakat tahu samada dakwaan seseorang itu dapat diterima atau sebaliknya.......)

Adakah YAB Khalid seorang lagi pemimpin tertinggi sekutu PR Selangor yang cerdik tidak boleh diikut, bodoh tidak boleh diajar?

Seorang telah terjun dengan labu-labunya ...biarkan...biarkan...

kluangman said...

Isu azmin - ini semua konspirasi umno

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Gara2 kenyataan vvip macam tak sekolah, satu dunia ketawakan kita.

Tak perlu belajar tinggi. Kalau harga kangkung atau ikan tenggiri naik tahap keluhan rakyat sangat terbatas.

Tapi kalau yg naik tu bil letrik, bil air, tol, yuran sekolah, tambang bas sekolah, harga beras, minyak petrol tentulah rakyar terbanyak akan mengamuk.

Kalau vvip UMNO tu cerdik , bagaimana punya penasihat bodoh pun dia tak akan buat statement spt itu.

Sekarang tak pasal 2 Dakj terpaksa menyumbang masa berharga membuat penjelasan panjang lebar.

Bersedia je lah Dato. Org yg pertahanksn vvip tentu akan spin kuat hingga menenggelam isu sebenar. Malah dgn kekuatan media utusan dan tv mereka akan putar belit cerita agar sipengkritik pulak yg nampak jahat atau salah.

Itulah kelebihan sesetengah Melayu Umno yg dah kenyang hingga peringkat dah tepu lalu malas berfikir.

Apakata Dato gerakkan jentera KKA untuk ujudkan satu index harga brg dan perkhidmatan pengguna yg lebih menyeuruh dan telus sebagai perbandibgan dgn indeks kerajaan.

Walaupun saya tak punya bukti, tapi hati kecil ni berkata2 ada yg tak kena.

Masakan rakyat digula2 konon inflasi kita tak lebih 3 setahun sejak 5/6 tahun yg lepas.

Sedangkan dalam tempuh tersebut harga minyak dan gula dah berapa kali naik. Minyak dan letrik juga naik. Paling ketara harga rumah melambung antara 100-250%.
Begitu jugak premium insuran kesihatan dan insuran kereta.

Macam ada yg tak kena. Adakah agensi kerajaan yg rekodkan indeks harga tu tidak di paksa goreng2 penemuan mereka agar nampak molek.


Di bolehland kan dahterbukti macam2 ada. Sekarang indeks kangkong. Dulu cincin dari New York terbang sendiri. Maklum tahun melawat Malaysia. Dengarnya Altantuya bunuh diri sendiri. Kapal selam waktu di laut Perancis tapi setibanya di perairan nagara kabarnya selalu batuk2 lantas tak pandai menyelam.

Kg man.... itulah definasi UMNO berjuang untuk agama dan bangsa. Ustaz atau pengkritik yg cenderung pembangkang sdr anggap sombong dan bodoh dsbnya.

Kangkung kangkung.

Din Kalut said...

Rasanya pasti Din Melaka balun UMNO lagi kerana Azmi kena pecat dari PKNS.Falsafag Din Melaka memang gitu.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Sejak beberapa minggu kebelakang ni:

Bil letrik dah naik.

Bil astro dah naik.

Harga minyak naik.

Harga gula naik.

Makanan dan kuih di kantin sekolah dah naik secara tak langsung iaitu melalui pengurangan quantiti.

Tambang teksi dah naik.

Tambang bas sekolah dah naik.

Tambang lori dah naik.

Tol dll tunggu masa nak naik.

Ada sesiapa nak sanggah?

Kepada 46% pengundi UBN jangan salahkan kerajaan..

Dah lebih 50 takkan tak kenal lagi siapa ketua2 UMNO tu.

Cuma yg risau ni ketua UMNO yg sorang ni juara dunia dalam menambah hutang negara dari rm298b jadi rm550b dalam tempuh 4 tahun je. Rekod Mahathir dah jadi kacang putih.

Dari mana nak cari duit bayar hutang negara kalau bukan naikkan harga barang.?

Alangkah cantik jika kerajaan cukai pengundi yg 46% yg sokong mereka je?

Mereka tu yg selalu laung slogan hidup Melayu kan semua kaya2 hingga tak mau baca pun manifesto PR.

Tapi YANG PALING MERISAUKAN DIN MELAKA:

Melayu yg dah memang miskin ni akan semakin menderita beberapa keturunan jika tak cukup zat makanan.

Rasanya Melayu macam Din Melaka, OKJ, KG MAN dan ketua2 UMNO terselamat.

Kalau kita atau pihak berkuasa lambat menangani gejala ini maka fikir2kan lah........bodoh dan lembamlah kanak2 Melayu.

Mungkin inilah sebahgian perancangan besar kafir kawan UMNO nak jahanamkan Melayu.

TAPI sayang dalam UMNO sendiri pun ketuanya taraf kangkung.

A KADIR JASIN said...

1. I always suspect the soundness of Abdul Khalid Ibrahim’s arguments and his ability to articulate. On the other hand, Anwar is torn between his deep affection for Azmin and his need of Khalid. The MB is better accepted by the DAP and the non-Malays than Azmin. Also Khalid is not a challenge to his power or a threat to the future of Nurul Izzah.

2. If the people are better informed than they already are, thanks to greater access to information, they will be even more unhappy and critical of the authorities. The kangkung example is lame and only cause the people’s anger to mount.

While it is true that the prices of foodstuffs had risen in the world market and the ringgit is falling, thereby making their prices even more expensive in the local market as we imported much of our food requirement, there are instances of falling food prices.

For instance, the price of rice in the world market has fallen significantly in recent years. So bad that in Thailand the government has to buy and store excess rice at prices higher than the world market. But has rice prices fall in Malaysia? No. That’s because our ringgit in falling in value and the cross-subsidy on rice makes price inelastic.

This is what the FAO has to say about global food situation:

"Nov 13, 2013 by sgustafson
Global food prices are becoming less volatile compared to recent years, according to a new FAO report. The November 2013 Food Outlook credits the more balanced markets to the recovery of global cereal inventories. 2013 has seen a significant increase in cereal production, largely based on increased maize crops in the US and record wheat crops in CIS countries.
Highlights for other crops include:

· Rice: International rice prices plunged in September, and slowing import demand is likely to continue to weigh on the market in 2014. Global rice inventories are also expected to increase in 2014, as production is expected to outweigh use.

· Oilseeds: 2013 has seen record global oilcrop production and only moderate consumption growth. This means that inventories will be replenished, easing the tightness seen in the market in recent years.

· Sugar: World sugar production is expected to increase only slightly from last year, but it will still be enough to outweigh consumption and build up global stocks. World sugar trade is also expected to increase significantly in 2013-2014, as falling prices boost demand.

· Meat: World meat production is expected to grow in 2013. However, despite reduced feed prices, there is no sign of the recent historically high meat prices decreasing."

The government cannot be selective in showing success and hope the people will believe.

Thank you.

anti syaitan said...

Salam Dato,

Cerita orang tua saya kalau dah terkena nasi kangkang ulam kangkung memang seseorang itu akan jadi hilang akal ketahap yang sangat kronik...Nauzubillahi minzaalik.

OKJ said...

Salam Dato’ Kadir

Sepatutnya, Dato’ tulis artikel tentang kenaikan harga “world market” dan kejatuhan ringgit Malaysia menyebabkan harga pasaran runcit di Malaysia naik dahulu. Tapi sebaliknya, Dato’ mengutuk harga kangkung dulu di dalm posting Dato’. Ini akan menimbulkan persepsi yg negative di kalangan pengikut Dato’. Susah sangatke nak bercakap benar dan bercakap tentang “priority”????? Kalau Dato’ tak suka sangat YAB Dato’ Seri Presiden dan UMNO pun, janganlah buat macam ni !!!!!!!!! Kalau saya cakap laser sikit, ramai yg marah pulak nanti.

Juga Dato’ kurang faham tentang kangkung dan khasiatnya. Izinkan saya menerangkan serba sedikit mengenai kangkung yg dijadikan Allah dan dianggap remeh oleh kebanyakan orang sehinggakan diejek-ejek sebagai index kangkung. (maaf dalam Inggeris sebab susah nak translate scientific term)

Kangkung is rich in vitamins and minerals. As we all know, vitamins are organic compounds that are essential in small amounts for normal body metabolism. It is very important because our body cannot produce vitamins except vitamin D. It needs ingestion in an appropriate amount to prevent vitamin deficiency.

Kangkung has been extremely rich in antioxidants, especially Vitamin A. It also contains vitamin C, E, K, Zinc, Selenium, Iron, Folate, B1, B2, B6 and many more. Antioxidant such as beta carotene in the vitamin A can prevent cancer and cardiovascular disease by augmenting the body’s ability to dispose of toxic free radical substance, thereby retarding the oxidative damage. It also may decrease cancer risk via other mechanisms such as inducing the cellular differentiation.

Vitamin A also improves immunity in children. It was supported by metanalysis of 12 RCT of vitamin A showed a 30% reduction in overall mortality in children. Nowadays, WHO recommends Vitamin A supplement in developing countries, although in an absence of sign and symptoms of vitamin A deficiency. Other vitamins which are present in kangkung such as vitamin C can stimulate the immune system, strengthen connective tissues and promote wound healing.

Talking about mineral, although our body needs a relatively small amount in our diet, but it is essential to normal health and function. For example, mineral such as zinc which is found in kangkung, is very important in our sexual development. Manifestation of zinc deficiency includes decrease libido, impotence and oligospermia. Selenium which is also found in kangkung is important for mood stability where if the selenium level is low, it can cause mood disorder.

Banyak lagi yg boleh diperkatakan kebaikan kangkung. Bagi sayalah, setiap kurnaian Allah ada kepentingannya yg tersendiri samada kita perasan atau tidak. Akhir kata, tak baiklah kita berniat merendah-rendahkan kurniaan Allah samada kangkung atau YAB Dato’ Seri Presiden dan UMNO. Sekian TQ.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

1. Kalau panjang umur Najib hingga PRU 14 nanti dan jika berdecik saja antara anak atau anak tirinya nsk cebur politik maka masa depan gelap untuk menantu Dolah dan anak2 Mahathir di dunia politik adalah CERAH DAN 99% PASTI. Sebab dasar UMNO , ada siapa berani tentang isteri dan anak presiden? Inikan pulak presiden?

2. Supaya berlaku adil sebelum LGE dan Nurul Izzah naik hairaki, dalam DAP/ PKR masing2, lihatlah perjuangan dan ketokohan mereka selama ini
.Mereka layak dan deserve. Adakah Bapa mereka ada kuasa lantik sendiri secara kuku besi?

3. Cukuplah sekali UMNO buat kesilapsn promote dinasti Razak bila tawar kerusi petlimen pada budak hingusan yg ditatang hingga tak sedar diri kerana terus naik ke atas MT.


Baik di dalam PAS, UMNO , PKR , DAP politik dinasti tulin memang tak elok.


Sekadar mengusik. Melihat Khairy dah jadi menteri dan anak Najib pulak semakin bertenaga......yg terkulat2 tentulah Mahathir.

The Eugenist said...

Salam..

Ahaa.. Datuk, the Kangkung Index as what you'd mentioned during our meeting recently.

Hesmel Faznee aka Awang

CB said...

Kangkung oh kangkung tambah belacan baru sedap barulah indeksnya naik ke`optimun level`. Khalid Ibrahim dah bagi kangkung belacan kepada semua exco dan adun diSelangor sebab itu kedudukannya kini `kukuh` dan si Azmin hanya putih mata nak buat coup de tat atau putsch pun dah tak bolih lagi.

Khalid Ibrahim memang bijak walaupun `gagap`. Beliau tahu indeks kangkung better than Najib.

A KADIR JASIN said...

Sdr OKJ antara lain menulis: "
Sepatutnya, Dato’ tulis artikel tentang kenaikan harga “world market” dan kejatuhan ringgit Malaysia menyebabkan harga pasaran runcit di Malaysia naik dahulu. Tapi sebaliknya, Dato’ mengutuk harga kangkung dulu di dalm posting Dato’. Ini akan menimbulkan persepsi yg negative di kalangan pengikut Dato’. Susah sangatke nak bercakap benar dan bercakap tentang “priority”????? Kalau Dato’ tak suka sangat YAB Dato’ Seri Presiden dan UMNO pun, janganlah buat macam ni !!!!!!!!! Kalau saya cakap laser sikit, ramai yg marah pulak nanti."

1. Harga makanan dunia tidak naik. Sebaliknya jatuh. Laporan Bloomberg 3 Okt 2013: "World food prices fell for a fifth month in September to the lowest level in three years, with grain prices sliding as production of corn and rice is expected to exceed demand.

An index of 55 food items tracked by the FAO fell to 199.1 points from a revised 201.4 in August, the Rome-based United Nations agency wrote in an online report today. The gauge is down from a record 237.9 points in February 2011 and at the lowest level since September 2010."

Rice
Prices fall around the world
World-Grain.com, Nov. 7, 2013
by Chris Lyddon

The rice market has seen price declines around the world in recent months as buyers hold back in a market that’s facing a record crop.

The latest USDA Economic Research Service Rice Outlook noted that “prices for most grades of Thailand’s higher and medium-quality, regular-milled white rice declined 5% to 8% over the past month, mostly due to lower domestic prices and a depreciation of the Thai baht compared with the U.S. dollar.

2. Siapa tak cakap benar mengenai faktor luar yang kononnya di luar kawalan? Harga dunia jatuh, tapi RM pun jatuh juga.

3. RM jatuh. Wall Street Journal 28 Ogos 2013: "The ringgit has shed over 8% against the U.S. dollar so far this year." Antara Jan dan Ogos 2018.

3. By Toni Waterman
Published: 29 July, 11:24 PM

SINGAPORE – The Malaysian ringgit has weakened to a 15-year-low against the Singapore dollar.

It has been on the steady decline against the Singapore dollar and the US dollar since May when the US Federal Reserve mentioned it could start tapering quantitative easing by the end of the year.

4. By Barry Porter (Bloomberg) Aug 21, 2013: The ringgit has weakened too much for an economy that’s set to perform better in the coming months, Malaysia’s planning minister said as a regional markets rout pushed the currency to a three-year low this week.

“Fundamentally, the ringgit shouldn’t be at this level,” Abdul Wahid Omar, minister in the Prime Minister’s Department in charge of economic planning, said in an interview in Kuala Lumpur yesterday.

5. Mengapa RM jatuh? (1) Defisit belanjawan yang tinggi. (2) Hutang kerajaan dan hutang negara yang melambung. Mohd Najid dah jadi PM dan Menteri Kewangan dah hampir 5 tahun!

6. Mengenai defisit dan hutang. Kata Tengku Razaleigh bekas Menteri Kewangan: " ..... the budget deficits, which had remained in negative territory for over twenty years; now the Najib government has promised to bring the budget into balance by 2020. The federal deficit has been sustained by borrowings that are now reaching close to the statutory debt ceiling of 55% of GDP.

"In fact the federal debt levels in absolute terms doubled since Dato’ Seri Najib took over as Prime Minister. Coupled with private debt currently at 83% of GDP (an issue I will come back to later), the total debt exposure which will have to be carried over into the next generation will now approach 140% of GDP at current prices by the end of the year."

7. Kalau tak faham lagi, tak tahulah apa lagi saya nak kata.
Bacalah perangkaan ekonomi nasional dan global sebelum buat tuduhan. Saya jadi reporter ekonomi sejak 1972, bermula di Bernama. Taklah bodoh sangat.

Terima kasih.

din klang said...

Din melaka pun dah tukaq nama jadi din kangkung..... Bagi komen tahap tak cerdik juga.... Kecuali bila dia nak puji anwar al......

anti syaitan said...

Salam Dato,

Rasanya tak perlu Dato layan sangat org yang sudah terkena nasi kangkang ulam kangkong.

Teruskan perjuangan membela hak majoriti rakyat yg masih waras tetapi mudah tertipu oleh sandiwara kangkang ulam kangkung tu.

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

Perhaps the honourable PM had slipped his tongue so lettuce just laugh it out and perhaps he has more Ron than grey matter up his 'tank'..

LAUGHTER IS STILL THE BEST MEDICINE

ALFATIHAH, AAMIIN
Ps.. a diabetic does lose the power of memory and sex.. so give Khalid Ibrahim the benefit of a doubt..we have will but no POWER.. hehe

School teacher said...

Betul lah CB. Bab indeks kangkung ni Khalid Ibrahim memang arif almaklumlah former corporate player . Walaupun BN gertak nak `invoke` certain akta air baru baru ni tetapi Khalid Ibrahim BERANI bagi JAMINAN subsidi air 20m.cu tetap juga akan diteruskan walau pun air diambil alih olih Federal Government. Bab ini aku respectlah si Khalid sebab janji ditepati bukan macam BN yang manifestonya Janji diMUNGKIRI( kata Din Pekan) dan 5 bulan lepas PRU13 semua subsidi dikurangkan dan semua harga barang naik kecuali kangkung Ah Jib Gor.

Aku tengok Si Anwar dan Azmin pun duduk diam, ternganga tengok pencat silat politik Khalid Ibrahim.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Berbalik kepada pentingnya ibu mengandung dan bayi berumur 6 tahun kebawah mendapat makanan yg cukup dan berzat.

Kanak2 yg sihat tubuh badan akan membesar sebagai pelajar bijak dan cemerlang.

Kanak2 inilsh yg bakal menjadi modal insan yg diperlukan untuk mwenjadi pemangkin negara bergerak kearah negara maju berpendapatan tinggi menjelang 2020.

Tapi sayang seribu kali sayang. Jauh panggang dari api. Najib dgn slogan itu ini akan tinggal slogan.

Sebab menurut kajian WORLD BANK terhadap sistem pelajaran 65 negara , The Boleh Land terperesuk ditangga 63. Hanya menang lawan Indonesia dan Vietnam.

Kajian WORLD BANK mendapati murid2 kita bodoh dalam membaca, sains dan mathematik.

Hasil yg keluar sekolah bodoh, bagaimana pulak nak berangan nak jadi bijak pandai hingga boleh lawan prodaktiviti pekerja Jepun, Korea dan Singapore?

Nah, buat kata sdr drlangitbirupenang.

Kita secara individu mesti bertindak memainkan peranan masing2 walau sekecil manapun mengenepikan sebahgian drpd harta kita membantu ibu mengandung dan kanak2 miskin agar terkeluar drpd perangkap tak cukup makanan yg berakhir dgn kebodohan.

Lupakan kecenderungan dan fahaman politik ketika menderma atau berzakat.

Buat dan cari sendiri kumpulan sasar. Jangan harap pd kerajaan dan pusat zakat saja.

Moga2 melalui sedekah dan zakat Allah akan betsihkan harta kita drpd unsur2 yg kotor dan kita diberi keampunan.

Saya cadangkan DAKJ mengambil peranan peneraju utama mengumpulkan dana khusus untuk tujuan ini.

Sekiranya DAKJ setuju, Din Melaka tidak keberatan memberikan no tel atau alamat email untuk memberi sumbangan.

Selain dari tabung di atas, cuba kita fikir2 bagaimana jika kita dapat wasiatkan 3-5% kekayaan kita untuk tujuan spt itu.

Harus diingat nak harapkan anak2 kita ketepikan sebahgian harta pusaka kita untuk pelaburan dalam kubur belum tentu mereka mau. Apa kata kita buat sendiri semasa hidup.

Dakj... Saya tunggu respons Dato

Anak Bentan said...

AKJ, I could`nt help but totally agreed with OKJ. A man of your standing and honour should not be talking about kangkung or equate yourself with the same level as Najib the kangkungman or came out with the awkward kangkung index. You are a more rational person dan pejuang `KKA` dan rakyat marhaen to dwell on this stupid subject.

Come on Dato, the core value in you coupled with your extensive experiences and wisdom is badly needed third voice ( bukan third force macam Hassan Ali`s JATI)to represent the economically stressed rakyat.Biar Najib jadi penglipur rakyat, Dato jadi pembela rakyat.

PENGUNDI AMPANG said...

Datuk AKJ,

Telah sampai masanya rakyat Malaysia mendefinasi semula segala sesuatu yang dikaitkan dengan sejenis tanaman melata yang hidup subur di persekitaran berair atau lembap,KANGKUNG.

Selama ini umumnya rakyat mengaitkan ' kangkung' dengan sesuatu pelakuan, sifat atau tindakan yang mutunya di bawah standard asas; seperti professor kangkung, lenggang kangkung (malas atau tidak bersungguh-sungguh)dan kangkung (mudah ditewaskan).

Namun, apabila khasiat kangkung didedahkan (dengan sedikit usaha melalui copy & paste), kebanyakkan rakyat yang selama ini melekehkan sayuran yang tidak berdosa itu terkasima sehingga mulut ternganga lebar beberapa ketika.

Telah sampai masanya rakyat mengabaikan sayur-sayur lain kerana harganya jauh lebih mahal dari kangkung dan khasiatnya pula tidak setanding kangkung.

Kita sebenarnya telah terlewat mengistiharkan bahawa kangkung adalah 'Sayur Rakyat'.

Rakyat marhaen yang mendiami kawasan berair, kotor dan lecak kerana tidak disediakan prasarana yang baik boleh memulakan busines kangkung. Kangkung mudah dihasilkan di kawasan itu dan kangkung juga mudah dipasarkan kerana telah diuar-uarkan khasiat dan kelebihannya di seantero negara.

Bagaimanapun, kangkung mungkin sukar dipasarkan kepada etnik Cina. Ini ada kaitan dengan kejadian 'Maharaja Cina' diperbodohkan oleh orang Melayu seperti yang disebut dalam kisah " Maharaja Cina Ditipu Oleh Orang Melau:Sayur Kangkung Dan Melihat Wajah Maharaja Cina" yang terkenal itu.

Lahuma said...

Dato.

Biasalah sussana diMalaysia kini.Musim dan isu kos hidup.

Kini kos hidup tinggi.
Kos sakit pun tinggi.
Hatta kos mati pun tinggi juga.

Politik pula.
Kos nak dapat jawatan dalam UMNO pun tinggi.
Kemudian kos hubungan antara pemimpin,para menteri dengan rakyat melata pun tinggi juga.

Akhirnya adalah insiden rakyat melata pukul menteri.

Ingat ke orang bandar saja yang merungut fasal harga sayur naik.Telur ayam naik.
Orang kampung bising juga harga sayur dan telur naik.
Belakang rmuah semak samun tempat sarang babi hutan.Sarang ular sawa.

Jabatan yang berasaskan pertanian buat apa.Buatlah pgrogram halang sayur dari kampung stabil.

Lagi pelik rakyat melata tepi pantai pun bising harga ikan naik.

Lambaga Kemajuan Ikan nampak tak kisah.Apa peranan LKIM jangka panjang dan pendek.

Dengar kata LKIM pun sebuk buat projek bukan pantau isu ikan dalam laut.Subsidi diesel laut dalam pun dahsyat.Tapi ikan tak sampai kedarat.Tangkap ikan atau betrniaga subsidi deisel.Bukti tak ada.Tapi cerita panas juga.

Dasar kapitalis kita makin hebat.Untung matlamat mereka.Kerajaan kena lihat balik bebetrapa dasar monopoli bahan mekanan rakyat.

Jangan kangkong pun naik harga .Tak mustahil.

Ramai pemimpin atasan kita bukan tahu sangat kisah kangkong tepi paya,longkang,tepi parit.Itulah nasib kangkong.

Simbolik kangkong umpama kata seperti kosong sahaja.

PM Najib perlu nasihat banyak-banyak dalam bermain kiasan.Bahaya yang disedekahkan pada pembangkang.

Barangkali ramai tokoh kangkong mengelilingi PM kita.

Terima kasih Dato.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Din kolot, din kalut dan din klang.

Kalau komen anda tiada value adding sdr2 telah berdosa atas dua sebab.

Pertama sdr2 sengaja menyakiti hati org lain sesuka hati.

Kedua sdr2 membuang masa beribu2 pelawat blog Dakj.

Bertaubat dan berubahlah.

Kalau sdr2 kutuk din melaka dgn hujah spt OKJ dan kg man, saya tak akan marah.

Tapi sebaliknya bila difikirkan, hebat juga Din Melaka ni, hinggakan ketua2 UMNO terpaksa gunakan khidmat laskar siber yg tak berkualiti pun.

Jangan marah. Sesekali bagilah chan Din Melaka syok sendiri.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Saya terpaksa puji atau bodek? Dakj kerana pada umur nak meningkat 66/67 tahun masih rajin bekerja hingga boleh berhujah pasal kejatuhan ringgit.

Dakj kata ringgit melemah kerana defisit bajet yg berterusan dan hutang negara berganda pd zaman Najib.

Naik atau turunnya harga ringgit bergantung pd permintaan dan penawaran.

Kalau ramai minta untuk beli ringgit maka naiklah nilai ringgit. Kalsu org atau kita asyik jual ringgit untuk beli mata wang lain maka melemahlah ringgit.

Dalam keadaan biasa jual atau beli ringgit atau apa jua mata wang tidak akan mendatang kesan positif atau negatif mendadak atau significant.

Dalam kes ringgit, kita pernah alami bencana ringgit melemah pada tahun 1998 yg dgn tiba2 rakyat dan negara menjadi miskin kerana terpaksa membayar hutang berganda2 semata2 kerana ringgit melemah berbanding USD, AUS, YEN DAN BRITISH POUND.

Di antara sebab kejadian ialah kerana pelabur luar negara dgn pantas membawa keluar pelaburan mereka/bererti mereka menjual ringgit bertalu2 hingga ringgit jatuh free fall.

Kenapa?

Tentulah bersebab. Antaranya tentulah kerana mereka tidak percaya terhadap keselamatan pelaburan mereka di Malaysia yg penuh dgn dakwaan rasuah, salah guna kuasa, dan kehakiman yg diragui.

Bila keadaan ringgit stabil, pelabur2 datang balik melabur diMalaysia/ beli ringgit pd harga murah2 berbanding dulu iaitu sebelum ringgit melemah

Bererti mereka dapat memborong harta org Malaysia pd harga borong gara2 ringgit melemah.

Selagi Malaysia terus ber PM kan yg jenis kangkung dari spisies UMNO maka jangan harap mata wang kita boleh kuat dan stabil macam dollar Singapore.

Buktinya trend ringgit melemah tidak dapat ditangani oleh kerajaan sekarang.

Mata wang ringgit yg lemah dikatakan boleh merangsang eksport dan empkoyment

Tapi jangan lupa ringgit yg lemah juga menjagikan harga brg import mahal.

Yg sedihnya ringgit lemah bererti hartanah kita akan diborong spekulator SINGAPORE, HONGKONG, TAIWAN DAN CHINA.

Yg tersepit tetap org Melayu.

Saji said...

Salam Sdr OKJ


"Kangkung is rich in vitamins and minerals. As we all know, vitamins are organic compounds that are essential in small amounts for normal body metabolism. It is very important because our body cannot produce vitamins except vitamin D. It needs ingestion in an appropriate amount to prevent vitamin deficiency.

Kangkung has been extremely rich in antioxidants, especially Vitamin A. It also contains vitamin C, E, K, Zinc, Selenium, Iron, Folate, B1, B2, B6 and many more. Antioxidant such as beta carotene in the vitamin A can prevent cancer and cardiovascular disease by augmenting the body’s ability to dispose of toxic free radical substance, thereby retarding the oxidative damage. It also may decrease cancer risk via other mechanisms such as inducing the cellular differentiation.

Vitamin A also improves immunity in children. It was supported by metanalysis of 12 RCT of vitamin A showed a 30% reduction in overall mortality in children. Nowadays, WHO recommends Vitamin A supplement in developing countries, although in an absence of sign and symptoms of vitamin A deficiency. Other vitamins which are present in kangkung such as vitamin C can stimulate the immune system, strengthen connective tissues and promote wound healing.

Talking about mineral, although our body needs a relatively small amount in our diet, but it is essential to normal health and function. For example, mineral such as zinc which is found in kangkung, is very important in our sexual development. Manifestation of zinc deficiency includes decrease libido, impotence and oligospermia. Selenium which is also found in kangkung is important for mood stability where if the selenium level is low, it can cause mood disorder.

Banyak lagi yg boleh diperkatakan kebaikan kangkung."

Begitu detail analisa sains biokimia sdr mengenai pokok sayur KANGKONG di atas. Tetapi, KANGKUNG yang mana satu? Maksud saya,

a) adakah jenis KANGKUNG yang merayap di tanah gambut, atau

b) KANGKUNG yang tumbuh di kawasan tepi paya, atau

c) KANGKUNG yang tumbuh daripada benih sebesar biji lada hitam yang boleh ditanam atas batas atau guna teknik hidroponik dan jika ia dibaja adakah baja kimia atau baja organik digunakan?, atau

d) KANGUNG yang digambarkan dalam pantun berikut;

Pucuknya angkuh memanjat bukit

Tak sedar akar terendam di air parit

Rakyat mengeluh lelah dan sakit

Sedikit diberi banyak diungkit


SAJI

Syed Fadzil said...

Dato. Saya ingin membuat komen tulisan Dato dan komen Dato,ada yang tak tepat.

Tak payah lah saya komen pasal kangkong.Kangkong ini makanan orang Susah.Saya tak yakin Najib biasa memakan Kangkong.Ia hanya makan Asparagus dan baby Kailan.
Dikampong saya,orang orang kampong yang susah pergi mencari kangkong dalam paya ,parit dan sawah.Mereka goreng dengan Kichap.Ia nya kaya dengan Vitamin A.

Komen Dato mengenai Tulisan Nizam amat menarek.Dia berkata Bapanya yang ringgal di seri Perdana,waktu itu di belakang Mesjid Negara,tidak mahu membina swimming pool kerana hendak menjimatkan belanja.
Waktu Najib menjadi PM dan ia mendudoki Sri Perdana di Putra Jaya,pada minggu pertama ia tinggal disitu,Ia telah memanggil kontrektor untok membena Putting Green dan Fairway untok Golf.Ini kerana ia memang gemar bermain golf.
Belanja hampir 3 juta ringgit.
Ini tidak termasok Renovation Sri Perdana yang memakan belanja hampir $50 juta ringgit.
Bezanya Tun Razak dengan Anakdia.Tun Razak amat penjimat dengan belanja tapi anaknya kaki boros.

Berhubong dengan konflick antara Khalid MB dengan Azmin dalam soal Lembaga Pengarah PKNS.
Apa yang berlaku ialah,Sabelum Pilehan Raya ke 13. Azmin telah menyerah kembali kereta milek PKNS yang di beri kapadanya.
Khalid membuat tafsiran yang Azmin sudah tidak berminat untok menjadi Pengarah PKNS.
Salain dari itu,Azmin juga menjadi bagitu intim dengan Dato Salim dari Gurpurna,yang mendapat hak untok membangun tanah PKNS di PJ.Khalid suspect Azmin telah menerima wang dari Dato Salim,tapi ia tiada bukti yang kukoh.
Salepas pilehan Raya,Khalid telah menghalang Dato Salim untok menjual tanah PKND nya kapada MRCB.
Dato Salim sudah melonchat dan ia mengadu kapada Anwar.Anwar meminta kapada Khalid supaya jangan menghalang Dato Salim untok menjual tanah PKNS kapada MRCB tapi Khalid tidak peduli.Ia meneruskan juga tindakan undang 2.
Nampak di sini Khalid amat keras kepada dan Anwar dan Wan Azizah pun tidak boleh mengawalnya.

Soal penukaran Setpol Khalid ,Faakeh juga menjadi issue yang besar.Akhirnya Khalid bersetuju supaya Feekah di gugorkan sabagai Setpol dan di tukarkan untok menjaga syarokat di bawah MBI.Yang pelek nya ia maseh mahu dudok di bileknya tingkat 20, Nampak sangat ia nya tidak mahu di pisahkan dengan Khalid.

Dengar khabar,Khalid telah membuat satu blunderbuang besar mengenai isu ayer.Tak tahu apa blundernya.Dengar kata Anwat telah mengambil keputusan untok mengantikan Khalid sabagai MB.

Mengenai komen Dato mengenai harga beras.Memang benar harga beras turun pada kadar yang paling rendah tapi harga beras dalam negara tidak turun.Untok pengetahuan Dato,ini tidak ada kena mengenA denga harga ringgit yang jatok.
Yes,memang betul harha ringgit hanya jatok 10% tapi harga beras jatoh hampir 60%.
Apa yang berlaku ialah keran di Malaysia,monopoli mengimport beras di beri kapada BERNAS,milek Syed Mokhtar.Ia telah membuat transfer pricing demgam harga beras.Beras di beli oleh satu syarikat dari Hong Kong dengan harga yang murah dan ia menjualnya pula kapada Bernas dengan harga yang tinggi.
Keuntongan jualan ini di simpan di Hong Kong.
Saya tidak tahu siapa shareholder syrikat ini.

Jika monopoli import beras di buka saya yakin,harga beras akan turun.

maae said...

Salam Tuk,

Pada yang tahu...ada satu misteri dengan kangkong ni...siapa kena penyakit kayap kronik, kangkong jadi penawar. Tumbuk lumat, tempel pada kudis kayap. InsyaAllah, pulih.

Kini kangkong di tanam atas batas. Cara komersial.Yang hidup di air, kangkong liar lagi sedap, masih di cari peniaga sayur kampung, macam pucuk paku. Semua sayur dan ulaman kampung di hantar ke Chow Kit dan Pasar Borong, di agih dan di jual kepada penggemar nya.

Jadi, kata Datuk, indeks kangkong tidak mustahil. Kegemaran ramai. Kerabu kangkong ?

Masaalah besar, Tuk, ahli-ahli politik sekarang kebanyakkan seperti dua jenis kangkong ini. Nampak gah dan banyak jika di ikat tetapi bila di goreng atau gulai, cipuuut je.... itu sebab Malaysia sentiasa menjadi kancah besar goreng menggoreng, gulai menggulai..... siapa kena goreng, siapa yang kena gulai.... malu di mata dunia... cipuuut je....

Kampong man said...

Salam,

1.Many bloggers including bro Outsyedthebox are rediculing Najib and his goverment for the increase in certain essential items due to government effort in rationalising subsidies that involved reducing subsidies on petrol,increase in electricity tarrif etc that has resulted in increase in cost of living of late.It appears that onslaught on Najib has not stopped.Is this an effort and just about the best opportunity to topple Najib like what has happened to Pak Lah ?.I doubt so it will happen.it will NEVER !!.Simply because we are not Thailand.Thailand LUMPUH!!!. and all this Kang kung Index is bulls@#t.I take it that they are being CRITICAL kot.Bagus lah.

2.In an effort to to counter this sudden cost of living variuos initiatives are seriously taken by the gomen and the latest being this report below.

PUTRAJAYA: The government has set up a Special Cabinet Committee to tackle the cost of living faced by the people, and laboratory to identify ways to ease the people's burden in relation to the matter.
Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin said the two measures, in addition to a directive by the Cabinet for ministers to " go to the ground" to listen to grouses of consumers, were among the things that would strengthen current measures to cushion the impact of the rise in cost of living.


Read more: Special committee to tackle rising cost of living set up - Latest - New Straits Times http://www.nst.com.my/latest/special-committee-to-tackle-rising-cost-of-living-set-up-1.462950#ixzz2qh4d2ES9

3.Thank you to blogger bigdog who choose not to redicule the gomen but instead was kind enough to look at the various initiatives that the government is taking positive steps.
The initial step among others is to rationalise price of grocery and food products at consumer end, where part of the rise in price is caused by PROFITTEERING by the wholesale cartel and middlemen.This will be looked at.

4.Meanwhile we need to look back at our family budget and be prudent at our spending.Less eating out.Buy what you need but not what you wish.Set right priorities for our families which means no new cars.Take public transport.For scool going children bawa bekal ke sekolah and macam macam lagi.Rakyat Malaysia masih belum mati kebuluran.

Oppss....reduce smoking.Good grief ! I am never a smoker neither am I a drinker in all my life.I saw this funny stickers at the back of a car years ago during happy times that says:

"DON'T DRINK AND DRIVE !!.IF YOU HIT A BUMP YOU MAY SPILL YOUR DRINK" hu...hu..

And this one as well:

"THERE IS ONLY TWO KIND OF MUSICS , COUNTRY AND WESTERN" .Surely Mat Rock and Minah blues pening !! He..he..

Come on cheer up.Malaysia boleh maa...All the best and "We can make it if we think we can. " Remember?.Positive minds can do wonders kan ?

Thank you.

Wan Chik said...

Dato.

Anwar telah membuat keputusan untok meminta Khalid meletak jawatan sabagai MB.Is telah membuat kesilapan yang besar dama isu Ayer dan ini tidak dimaklumkan kapada EXCO.
kapada Anwar ,Khalid tidak menerangkan perkara yang sabenar.
Pengantinya bukan Azmin.

Tentang harga beras,dato.Sunggohpun harga beras turun banyak dan harga beras kita tidak turun,kerana adanya monopoli import beras dari Bernas.
Untong Bernas melonjak.Bernas memberi alasan kapada Najib,harga beras tidak dapat di turunkan kerana ia memberi banyak subsidy kapada pengelang Beras dengan membeli harga padi yang tinggi dari Petani.
Tapi kebanyakan kelang Padi milek Bernas.

Ada yang tidak kena dalam sistem belian Padi dan Beras dan monopoli oleh Bernas.

A KADIR JASIN said...

Sdr Syed Fadzil, antara lain, berkata:

"Komen Dato mengenai Tulisan Nizam amat menarek.Dia berkata Bapanya yang ringgal di seri Perdana,waktu itu di belakang Mesjid Negara,tidak mahu membina swimming pool kerana hendak menjimatkan belanja.
Waktu Najib menjadi PM dan ia mendudoki Sri Perdana di Putra Jaya,pada minggu pertama ia tinggal disitu,Ia telah memanggil kontrektor untok membena Putting Green dan Fairway untok Golf.Ini kerana ia memang gemar bermain golf.
Belanja hampir 3 juta ringgit.
Ini tidak termasok Renovation Sri Perdana yang memakan belanja hampir $50 juta ringgit.
Bezanya Tun Razak dengan Anakdia.Tun Razak amat penjimat dengan belanja tapi anaknya kaki boros."

1. Saya dibagi tahu, yang mula buat padang golf di Seri Perdana Pak Lah. Dia tebang taman hutan yang Tun Dr Mahathir tanam. Di situlah bermula ubah suai Seri Perdana tiap kali PM baru dan bini masuk.

2. Seorang menteri kanan beritahu saya, ubah suai dan baik pulih Seri Perdana dan Seri Satria (kediaman DPM) telan belanja RM45 juta.

3. Saya kenal dua-dua mansion itu sejak dibina. Saya pun hairan pasal apa perlu diubah suai dengan begitu meluas dan mahal.

4. PM kata dia tanam tembikai jenis rock melon di Seri Perdana dan untung RM500,000. Seorang kakitangan Seri Perdana beritahu wartawan PM upah sebuah syarikat tanam. Bukan macam Maharaja Jepun dan Raja Siam yang buat eksperimen sendiri.

5. Bukan Nazim yang tulis berkenaan Tun Abdul Razak yang jimat dan prihatin berkenaan duit negera, tapi Nazir.

6. Sdr Orang Kampong, terima kasihlah kerana akui kerajaan gagal tangani profiteering dan hoarding dari awal kenaikan harga. Sekarang baru nak tubuh komiti. Dah lambat kot. Tapi kita tengok jugalah.

Terima kasih.

Din Pekan said...

Semalam saya lihat pokok bunga raya which is our national flower was blooming well in my garden. Pagi ni aku nak mula tanam `national sayur` which is KANKUNG. Minggu depan, well let them all eat kankung ( Eer me? I am the PM and I only eat broccoli and asparagus)

A KADIR JASIN said...

Anak Bentan, antara lain, berkata: “AKJ, I could`nt help but totally agreed with OKJ. A man of your standing and honour should not be talking about kangkung or equate yourself with the same level as Najib the kangkungman or came out with the awkward kangkung index. You are a more rational person dan pejuang `KKA` dan rakyat marhaen to dwell on this stupid subject.”

1. The Kangkung Index is not stupid.

2. Saya serius mengenainya. Sebab itu saya minta bantuan ahli ekonomi. Mereka pun buat secara serius juga. Cuma kita faham atau tidak. Inilah aspek intelek dan kecendekiawanan yang hendak kita bina.

3. Saya hendak uji secara saintifik sama ada hujah PM bahawa harga kangkung turun 50% maka rakyat harus memuji kerajaan.

4. Saya hendak buktikan secara saintifik bahawa kejatuhan harga kangkunbg tidak banyak mengurangkan beban kenaikan kos sara hidup.

5. Tapi ternyata tidak tepat seperti yang dijelaskan oleh dua ahli ekonomi yang mencipta Indeks Kangkung itu kerana kangkung berupa sebahagian kecil sahaja daripada permintaan pengguna.

6. Tapi kalau sewa rumah, tambang/kos pengangkutan, kos elektrik dan kos perubatan turun barulah kos sara hidup akan turun.

7. Rakyat tahu harga pasti naik. Tetapi apa yang menyebabkan penderitaan ialah harga naik serentak dan mendadak kerana dasar PM tindakan kerajaan yang bercanggah dengan Manifesto BN 5 Mei, 2013.

8. Nampaaknya PM lebih takut kepada rating agencies daripada peduli kepada rakyat jelata dan penyokong BN.

Terima kasih.

din kolot said...

Dato

saya cadangkan Dato bukak satu lagi blog yang ber nama din kangkung khas untuk din melaka.

boleh lah nanti dia kempen batu api sorang sorang macam dekat kedai mamak. mungkin dia boleh jemput anwar, mat sabu dengan najib jadi ahli panel dia.

looes74 said...

Hahahahaha! Hahahahaha! Sorry to say but it seems since Tunku time, there were many melayus don't like UMNO. I dare to say even P Ramlee got issue with UMNO

http://www.youtube.com/watch?v=hFxO7DWqghM

Seriously, I don't mind if that Naib is stingy as that tuan haji in the show ONLY IF He's competent.But then if Mahathir not as competent as serious capable leaders as compared to Tun Dr Ismail, then Malaysia will never make it great. I dare to say UNDER TUN DR ISMAIL, No Allah issue. Malaysia will always be a secular nation.....Hahahahaha

http://www.youtube.com/watch?v=2pP6N5j8g90

Kadir Jasin,
Do you know that Run Run Shaw has passed away? Without Run Run Shaw, no P Ramlee films......Hahahaha

ab said...

Salam dato,




Ada tajuk `elok' lagi tak?.


`Jog' the peoples head please.



Abu Bakar Ab Rahman

anti syaitan said...

Perlu diadakan himpunan 1juta rakyat untuk promosikan makanan rakyat 1Malaysia nasi kangkang-ulam-kangkung.
Apa kata Datuk Seri Shabery Chik kita lantik sebagai Pengarah Himpunan tersebut?

tupingera said...

Kankong Indeks tak ada kelas.

Untuk sebuah negara maju saperti Malaysia, New York Condo Indeks atau Filem Hollywood Indeks baru ada kelas.

Saji said...

Salam Dakj

"7. Rakyat tahu harga pasti naik. Tetapi apa yang menyebabkan penderitaan ialah harga naik serentak dan mendadak kerana dasar PM tindakan kerajaan yang bercanggah dengan Manifesto BN 5 Mei, 2013.

8. Nampaknya PM lebih takut kepada rating agencies daripada peduli kepada rakyat jelata dan penyokong BN."

Mungkin ada kebenarnya pandangan Dato' di atas. Tetapi, bagi saya, kebanyakan orang Melayu amnya dan para pemimpin UMNO khususnya cenderung atau sudah lama menghidap penyakit "simplisitic mentality"/ berfikiran mudah tanpa memikirkan kesan buruk daripada tindakan yang berasaskan kepada berfikiran sedemikian. Antara contohnya ialah,

a/Hendak jadi orang kaya masuk UMNO

b/Kerajaan bagi tanah (untuk diusahakan) dijualnya

c/Tidak cukup pekerja impot

d/ Kerajaan bagi kontrak projek dialibabakan

e/ Atas alasan dan desakan Persatuan Kontraktor Melayu untuk atasi masalah alibaba di atas kerajaan bersetuju menyediakan wang pendahuluan 25%

Tidakkah kemasukan ramai2 ahli koporat dalam UMNO sudah menghakiskan nilai perjuangan UMNO?

Tidakkah orang Melayu selepas menjual tanah yang diberi oleh kerajaan itu meminta2 lagi?

Tidakkah negara sedang menghadapi masalah pekerja asing yang belum pernah berlaku di negara lain?

Tidakkah masalah alibaba kontrak kerajaan masih belum di atasi?

Lawan berfikiran mudah ialah "complex mentality"/ berfikiran kompleks

Tidakkah penyelesaian kepada masalah kontrak projek kerajaan yang dialibabakan ialah dengan cara mengharamkan bentuk2 sistem kontrak pembinaan Barat jenis Price-in-advance atau maksud Islamnya kontrak pembinaan Tempahan dan menggantikannya dengan bentuk2 sistem kontrak pembinaan Barat jenis Cost Reimbursement atau maksud Islamnya kontrak Upahan.

SAJI

A KADIR JASIN said...

Para pembahas sekalian,

SESIAPA di antara Sdr/Sdri yang tidak mahu jadi BODOH sila berhenti berbahas tajuk ini.

Bukan saya kata, tetapi orang yang pada asalnya saya kenali sebagai Teuku Adnan. Ini apa yang YB itu kata:

Bodoh jika terus main isu kangkung, kata Ku Nan

OLEH HASBULLAH AWANG CHIK
January 18, 2014
Latest Update: January 18, 2014 03:23 pm

Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor mendakwa pihak yang terus memainkan isu kangkung sebagai bodoh, tidak mengetahui maksud di sebaliknya dan menjauhi budaya ketimuran.

Menteri Wilayah Persekutuan itu berkata, apa yang dimaksudkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak adalah kangkung sejenis sayuran yang murah dan boleh ditanam di merata tempat.

"Saya sudah beritahu mereka ini bodoh. Main isu kangkung ini bodoh. Dia tidak tahu konotasi maksudnya kerana kangkung ni jenis sayuran yang murah dan boleh ditanam di merata-rata.

"Apa yang Najib persoalkan adalah mengapa (sayuran) ini pun boleh turun naik tetapi mereka ini bodoh tidak ikut (budaya) ketimuran. Ikut cara Barat memburuk-burukkan dan memfitnah," katanya selepas merasmikan majlis sambutan Maulidur Rasul Masyarakat Acheh Malaysia di Kuala Lumpur, hari ini.

Tengku Adnan yang mesra dipanggil Ku Nan berkata, mereka yang terus memainkan isu kangkung ini perlu menjawab dengan Allah di Akhirat kelak.

"Ini masalah mereka. Kita boleh berjumpa mereka apabila bertemu dengan Allah nanti," katanya. (http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/bodoh-jika-main-terus-isu-kangkung-kata-ku-nan)

Terima kasih

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Ha ha ha.

Org yg saja tukar nama drpd Teuku kpd Tengku tak perlu jawap depan Allah?

Terutama untuk dpt kedudukan dan penghormatan dalam UMNO.

Bukan org ni satu kg dgn kg man ke.
Org Acheh.

Jangan marah.

Jenis penyamun, matlamat menghalalkan cara.

Janji menang kontrek oil n gas.

Janji menang PRU.

Soalan drlangitbiru sengaja kg man elak jawab.

Mungkin di pafang mahsyar ketua2 UMNO boleh rasuah malaikat.

drlangitbiru penang said...

Fuyooo......pinjam bahasa Gen Y

Tengku, Faisal said...

Dato.
saya diberitahu oleh Gabenor Acheh bahawa Tengku Adnan itu memang orang keturunan Acheh tapi nama asalnya tiada Tengku.
Keluarga nya berasa dari melaka.
Saya harap ia nya tidak ada kaitang dengan Raja melaka yang direman Polis.

Din Kalut. said...

Bertenang wahai Din Melaka.Jangan marah nanti kena jual pada toke-toke UMNO.

drlangitbiru penang said...

Tulisan SyedOutSidethebox menarik untuk dibaca, untuk PM baca......

Harga kangkung bukan ditentukan oleh kerajaan....!

Yg ditentukan kerajaan.....
Gula
Elektrik
Tol
Petrol
Quit rent
Simen
Rumah
Kereta
Tambang bus lrt mrt
Mrtt mrta
Bla bla
Bla
Bla
Bla

Mana ada harga kangkung ditentukan kerajaan?

Macammana nak Terimakasih kpd kerajaa.?
Macammana kata ini tidak adil?

drlangitbiru penang said...

Mula-mula kangkung

La ni Puyuh pulak dah......

Adoiiii....awat yg blurrrrr sangat penasihat2 tu....

A KADIR JASIN said...

1. Actually not everything is lost.

2. The unlikely mix of the humble kangkung and the PM admonishing the people for not thanking the government for the fall in its price has spawned many exciting things.

3. Apart from our belated Kangkung Index, it has also inspired many other creative interpretations and actions.

4. It shows that Malaysians got talent, including making an absolute monkey of themselves.

5. Even on the BBC, the PM got his 30 seconds (maybe longer) of fame.

6. I think the Hollywood will soon make a movie to pay tribute to kangkung. It can be fashioned along the delightful Kungfu Panda and aptly titled Kang Kong King Kong.

Thank you.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Itu la lain kali Najib kena hati2. Cakap malam dengar2. Cakap siang pandang2.

Nah terimalah padahnya. Orang atau PM pandai tak akan suruh rajyat terimakasih pd kerajaan semata2 kerana harga kangkung turun.

Selama ni kerajaan kerja kuat ke kawal harga kangkung?

Padan muka siapa jugak yg perangai murah macam kangkung. PM yg mereka banggakan dah malu, dah malukan UMNO, dah malukan negara di depan dunia melalui BBC.

Kalau RTM, TV 3 dan ASTRO bolehlah UMNO buli.

Cuba andaikan ,beberapa hari sebelum ucapan kangkung di Kemaman tu kerajaan telah turunkan kadar tol. Bolehlah Najib tuntut rakyat berterima kasih pd kerajaan.

Ini kangkung je. Nampak sangat Najib tak bersedia. Atau penasihat tak buat kerja. Atau tak tabiat ketua UMNO OVER CONFIDENT dah terbiasa dapat standing ovation setiap kali PAU.

Itulah masaalahnya dgn pemimpin UMNO. Alah bisa tegal biasa. Dalam dunia internet ni mereka fikir mereka boleh cakap bodoh2 dan expect utusan dan tv lapur dan pembodek angguk macam binatang bernama kakak tua.

Najib bukan satu2 nya lulusan luar negara yg memalukan.

Anti Fitnah. said...

Saya membaca berbagai jenis surat khabar dan media alternatif.Saya tidak punyai masaalah dengan Berita Harian, NST , Utusan Malaysia dan juga TV Malaysia.Maaf saya berpendapat akhbar Suara Keaadilan dan Harakah amat menjijikkan .Kandongannya terlalu banyak isu politik , mencerca dan fitnah politik.Padanlah tidak ramai orang Melayu.tidak mempercayai Pas dan PKR.Tidak hairanlah penyokong mereka di blog ini nampak kurang ajar dan kurang sopan dan tidak beretika terutama yng dari Melaka tu .

PENGUNDI AMPANG said...

Sdr Anti Fitnah,

1.Sila luahkan pendapat dan bukannya menuduh. Ini blog tokoh wartawan terbilang bukannya blog sengkek UMNO atau pembangkang.

2. Tolong jangan bawa budaya tidak berfikir,tidak menyumbang pendapat dan cuma menyampok-nyampok ke sini.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj.

Anti fitnah

Nama sdr tak cermin perangai sdr.

Mungkin sdr tak jumpa bahan fitnsh, kutuk dan bodek di utusan, berita harian, NSTP dan the STAR kerana asyik baca berita sukan atau sekadar tenguk gambar artis.

Atau sdr tau ke baca dan faham?

Kalau tau baca dan faham tentulah sdr dpt beza berita yg dilapur tu fitnah atau tidak.

Betul ke sdr ada duit nak langgan dan baca semua bacaan yg sdr sebut dalam keadaan taraf ekonomi laskat siber taklah dpt upah yg tinggi sangat.

Saya nak tanya satu soalan. Kalau dalam keluarga anti fitnah, sdr selalu buat jshat , kalau adik beradik sdr menyampah dgn sdr, janganlah pusing balik dgn tuduh mereka kasar dsbnya.

Begitu jugak dalam urusan bernegara. Bila PAS dan PR menyampah tahap maksimum melihat perangai samseng ketua2 UMNO, janganlah anti fitnah, FITNAH PULAK PENYOKONG, SIMPATISAN, DAN KETUA2 PR SEBAGAI KASAR DSB.

Bila UMNO tak benar debat tetbuka, dan tak benar suara2 tak setuju keluar tv atau radio secara live itu bukan saja kasar tapi zalim

Jenis kangkung jugak rupanya

Zed-85 said...

Saudara Anti Fitnah,

Komen anda

Saya membaca berbagai jenis surat khabar dan media alternatif.Saya tidak punyai masaalah dengan Berita Harian, NST , Utusan Malaysia dan juga TV Malaysia.Maaf saya berpendapat akhbar Suara Keaadilan dan Harakah amat menjijikkan .Kandongannya terlalu banyak isu politik , mencerca dan fitnah politik.Padanlah tidak ramai orang Melayu.tidak mempercayai Pas dan PKR.Tidak hairanlah penyokong mereka di blog ini nampak kurang ajar dan kurang sopan dan tidak beretika terutama yng dari Melaka tu .

Komen Saya,

Memang sememangnya akhbar Harakah dan Suara Keadilan itu akhbar politik, oleh itu kandungannya adalah berita politik.

Utusan, NST, TV3 adalah berita media semasa/umum. Adalah tidak kena dan tidak beretika kalau berita yang dikeluarkan terlampau berat sebelah kepada satu badan politik.

Jangan keliru.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Lagi pasal kesan boleh land dah nak papa, kejatuhan ringgit dan penjualan harta benda negara untuk elak rating agency turun taraf status kewangan negara.

Kalau dulu bila ada badan berkanun spt FELDA ada masaalah tak cukup wang, kerajaan pusat BN lah yg akan bantu dalam bentuk geran atau pinjaman.

Sekstang bila 4 sekolah FELDA yg jadi kebangaan Melayu terancam akan ditutup kerana tak cukup pereuntukan dari FELDA maka mati beragan je sekolah2 tu. Semua gara2 zaman Nsjib , boleh lsnd hampit muflis. Anti Fitnah jangan terus kata din Melaka fitnah dan kasar.

Kalau saya pengeluar filem muda Hollywood dan baru beli rumah di Amerika rm110jt dan keluar filem dgn kos 3/4 ratus juta ringgit dan mengharap funding seterusnya dari ibu saya dan bapa tiri saya yg isterinya tak takut dgnnya maka pening la kepala ibu saya .

Sebab bukan saja nak kelipit duit tak lagi semudah dulu iaitu zaman ekonomi negara bagus tapi ibu saya perlukan lebih banyak ringgit gara2 ringgit dah melemah paling teruk sejak 15 tahun lalu. Tapi apa saya kisah. Boleh land masih kaya. Untung Petronas, Felda, Maxis, Astro, TNB, IPP , kan berbillion.


Sekarang kita cerita pulak penjualan harta benda negara.

Dalam keadaan ringgit murah, harta apalah yg cukup besar dan berharga yg boleh dijual ketua2 UMNO untuk tampung kekurangan pendapatan berbanding hutang.

Pulau Tioman mungkin calun terbaik. Tak kan ada org Pahang yg bangkang termasuk payung Melayu. Paling2 pun yg bantah cuma org PR.

Ketua UMNO bawakan beberapa truck FRU, senyaplsh mereka..

Anti Fitnah

Jangan kata Din Melaka atau pejuang kebenaran kurang ajar. Yg kurang ajar adalah org spt sdr yg tak tau ajar ketua2 UMNO tu

Perhatikan kata2 Din Melaka. Pada kadar kemerosotan kewangan boleh land masakini, percayalah tak lama lagi Malaysia suka atau tidak terpaksa maduk wad hospital IMF.

Saya harap ssya silap.

Tapi jangan lupa. Mslaysiakan ke juara dunia dalam kejadian pencucian wang haram jika diukur dari jumlah aliran keluar wang dari negara tanpa melalui sistem bank.

Kangkung lagi.

awang batuburok said...


Sdr Anti Fitnah,

Sudah beberapa kali Utusan M... yang tuan banggakan itu kalah dan dihukum dimahkamah atas tuduhan membuat fitnah.

Ish, ish , ish, kesian.....bawak bertaubat ye.

looes74 said...

Anti,
Hahahaha! Hahahaha! I think the biggest problem since 1960 is UTUSAN MELOYA! Even one former editor Utusan melayu agrees with me. Introducing Othman Wok

http://ourstory.asia1.com.sg/independence/ref/race.html

On July 21, 1964, a Muslim procession to mark Prophet Muhammad's birthday turned violent.

"There was a big gathering at the Padang. It was very emotional. I was there. 'Your kampung is your palace!', they said. In my heart, I said something was going to happen, but I never expected a riot. There were uniformed police everywhere.

"Then the procession began. People marched in a two-mile long procession through Beach Road, Arab Street, Lavender Street, right up to Kallang Bridge.

"I was towards the back of the procession. The riot began in the front. I saw some Malay youths running towards us, they just bashed up any Chinese they saw. Somebody shouted in the front, 'Kachau, kachau', which is Malay for 'disturbance'.

"I took my contingent into Old Kallang Airport, which was empty then. There was a big iron gate. We moved in, and I closed the gate. I looked for a phone, and called the Prime Minister to tell him there was a riot."

Trouble continued for a week, and the whole country was put under a curfew. By the time it was over, 23 people had been killed, and 454 injured.

"I discovered later it was planned by a few people. One week after the riots, I went up to Kuala Lumpur, and a former reporter from Utusan Melayu came to see me. He said that at 2 o'clock, he knew the riot was going to happen.

"I said, 'How come, when the riot only started at 4 to 4.30?' 'Oh yes, we knew beforehand,' he said'. " That clicked. They must have been informed by someone because it was going to be big news."

Such incidents have shown him the need to be wary of people who would stoke up trouble for the sake of political gain, he says, emphasising that racial sentiments may always boil under a seemingly peaceful surface.

UMNO has always been like that. From Tunku's days, when Syed Akbar leading the hate campaign till hi son banning Herald

Lagi Lagi Othman Wok

Maria Hertogh riots
"So before the war, there were no communal riots. The problem was more of gang clashes between secret societies organised along racial lines.

"Then in 1950, came the Maria Hertogh case. I wasn't in Singapore, I was in a London polytechnic."

The Maria Hertogh riots

from Dec 11 to Dec 13, 1950, were a violent response to a newspaper campaign which whipped up religious sentiments over a custody battle between the parents of a Dutch Catholic girl and the Muslim family which adopted her when her parents were held by the Japanese during World War II.

Sentiments turned ugly when the young Maria's Muslim marriage was declared null, and the court ruled that she be returned to her natural parents. Eighteen people were killed in the riots, and 173 injured.

There were other riots in the country in the ensuing years, but these were more like clashes between the authorities and communist-inspired forces, and although they involved mostly Chinese, it could be argued they were not truly racial in nature.

"The first really communal riot was in 1964. Some MALAY POLITICIANS (UMNO) were UPSET that the SINGAPORE MALAYS voted for the PAP, which took ALL THE SEATS they thought they could win.

"They told lies, egging the Malays on, telling them 'you are second-class citizens, your religion is in danger'. All not true, but they repeated it over and over again.

"The paper I worked for, Utusan Melayu, was in the forefront, repeating the lies every day. And when you repeat lies in the newspaper every day, people tend to believe it.

"They tried to discourage the Malays from moving into flats, saying it was against their culture. And when the Malays were slow to respond to these kinds of messages, they started this riot."

Sufian Idrus said...

Datuk,

Suatu ketika dahulu, kangkung adalah sebahagian dari bahan yang terdapat dalam bungkusan nasi lemak; tetapi, kini nasi lemak bungkus tidak lagi mengandungi kangkung. Saya tidak tahu kenapa; adakah kerana kenaikan harga kangkung atau kerana sifat kangkung yang lembab dan berair yang mudah mengakibatkan nasi lemak menjadi basi dengan cepat. Walaubagaimanapun, mengikut rasionalnya, harga kangkung tidak sepatutnya naik kerana ia mudah tumbuh di tepi-tepi longkang dan parit, terutama di kampung-kampung. Malah penanaman tumbuhan ini dikawal dan memerlukan permit di Florida, Amerika Syarikat kerana sifat 'invasive'nya.


Berikut adalah kenyataan Zainuddin Maidin dalam blognya yang dipetik oleh akhbar Sinar Harian, 18 Januari 2014.

"Pada pandangan saya disebalik kelemahannya, Najib mempunyai kekuatan tersendiri terutama dalam mempastikan penerusan pegangan kepada nilai tradisi pemerentahan yang diwarisi sejak Perikatan."


"Bagaimanapun kekuatan Najib lebih banyak dilindungi oleh kekalahannya dalam masalah peribadi yang terang lagi bersuluh kepada umum walaupun cuba dilindunginya disamping pendekatan pendekatan populisnya yang bersifat elitis yang tidak menjijak hati rakyat sebaliknya lebih menjadi bahan ketawa rakyat."


"Malangnya pendekatan kebangsawanannya untuk menjijaki hati rakyat tidak menampakan ketulenan dan keperibadian semula jadi."

"Umpamanya apabila beliau mengunjungi gerai makan atau café dalam musim pilihan raya untuk dijadikan berita bergambar di akhbar dan lain-lain media perdana. Bila ini menjadi berita maka menunjukkan hal itu 'luar biasa' tetapi bagi rakyat itu adalah kehidupan harian mereka. Menjadikannya 'Luar Biasa' menerusi stage manage mendedahkan selama ini beliau tidak pernah bersama rakyat di kedai kopi."

"...sudah terlalu banyak bukti Najib bergerak macam kura kura..."

"Najib terlalu elitis untuk memahami perasaan rakyat dan terlalu banyak teragak agak dalam membuat keputusan yang menyerlahkan sikap
indecisive."

"Najib lebih terkenal dengan keupayaan menangguhkan masalah dan bukannya menyelesaikan masalah."


Amat malang bagi rakyat Malaysia yang majoritinya miskin kerana telah memilih seorang elitis dan tidak faham erti kepayahan dan kemiskinan sebagai pemimpin; sehinggakan kangkung yang tumbuh liar di tepi-tepi parit dan longkang-longkang digunakan untuk mengukur naik-turun kos kehidupan rakyat.

Sufian Idrus

Kampong man said...

Sdra Looes 74,

I read your comment.Thank you.

1.It is a lesson too for all Malaysians on the May 13 1969 riot.Jebatmustdie has a fair view too of the tragedy.Readers may wish to review JMD analysis on same.

"THE 13th MAY RACIAL RIOT-A true and fair view "

2.It is equally interesting to read bro Aspan article of 12 January 2014 entitled:

"Seruan Asingkan Hasil Akaun Hasil Judi oleh ahli parlimen DAP mengaibkan Islam "

Readers may read those feedbacks and comments and draw your own conclusion on DAP. Take into account too that bro Aspan is a DAP member.Surely Aspan has few issues to settle with that man Anthony Loke of DAP. Looes 74 appear too defensive there.It is understood .BUT then again is DAP really practising MULTIRACIALISM as they profess?.Kindly read the feedbacks there.

3.As for NATRAH (Maria Hetrogh ) riot I had a chance watching that play/theatre twice on two seperate season shows at The Istana Budaya and even read and have the novel in my library collection, a thick book of 474 pages , NATRAH (1937-2029) ,written by Fatini Yaakob. Cinta, Rusuhan dan airmata.

"Sinopsis Ringkas Kulit Buku:

Natrah adalah kisah cinta dua insan yang agung yang menyatu dengan kisah cinta bangsa Melayu pada agamanya hingga mencetus rusuhan yang tragis di Singapura (1950)"

Ceritanya amat trajis ia melibatkan isu ugama.Bacalah dengan fikiran terbuka.

Terima kasih




Kampong man said...

Oppss ..correction.Natrah died of leukaemia in 2009 .

QUOTE

"Pada tahun 1950..orang melayu tak ada pemimpin..negara malaysia pun belum ada waktu tu…orang melayu miskin pada masa tu tuan-tuan.. walaupun orang melayu pada masa tu miskin,tetapi semangat akidah mereka terlalu tinggi. Dengar sahaja kerajaan British berpakat kerajaan Belanda bagi memurtadkan Natrah,

Orang melayu dari Kelantan kayuh basikal turun ke Singapura, Orang melayu di Pulau Pinang jalan kaki ke Singapura, orang melayu dari Perak dan Selangor tumpang kerata api barang untuk ke Singapura.

Pada tanggal 12 Disember 1950, , beribu orang Melayu sudah sampai ke Singapura pada waktu tersebut orang melayu hendak masuk bagi membantah keputusan ke dalam mahkamah,

Orang melayu diketuai oleh Karim Ghani telah ditahan oleh Inspektor Taha yang berkhidmat dengan kerajaan British. Karim Ghani menyatakan kepada Inspektor Taha:

“kamu orang Islam, aku orang Islam, aku datang hari ini bagi menyelamatkan akidah seorang anak yang menyebut kalimah “LAILAHAILLAH” , adakah kamu yang menyebut kalimah “LAILAHAILLAH” juga mahu menghalang aku? kamu halanglah, aku akan tetap pergi…. dengar tu saja Inspektor Taha terus cabut uniform dia, buang senjata dia..Inspektor Taha menyatakan “demi Allah, aku akan bersama kamu pada hari ini”..laungan Allahukabar bergema disetiap sudut…Inspektor Taha terus serbu untuk masuk ke dalam mahkamah bersama orang-orang melayu...."

UNQUOTE

Benar, semangat akidah mereka terlalu tinggi.Berbeza sekali sekarang .Kemana pergi nya semangat orang Melayu sekarang ?.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Sdr zed 85.

Gara2 ketua UMNO zalim yg tak benar Harakah dan Keadilan di terbit harian, tak mungkin mereka buat atau siar betita basi.

Bagaimana pun anti fitnah cakap ikut sedap mulut je. Kalau Harakah dan Keadilan penuh fitnah mau ke UMNO lepas peluang hantar pasukan polis atau saman fitnah.

Kangkung betulah anti fitnah.

adi fazuli said...

Only kangkung and rain drop, others not. My children tuition fees increase by RM10, my favourite nasi kerabu ayam bakar increase by 50 cents. What to do?

Ibnu Din Assingkiri said...

Pantun Kura-Kura Dengan Kangkung

Sementara hujan lebat,
Sila saudara makan tapai;
Kura-kura jalan lambat,
bila masa akan sampai?

Di atas para ada tudung,
Juga balang letak peniti;
Kura-kura suka kangkung,
hingga diulang tak berhenti.

Wahai abang suara sedap,
Kalah hamba bab senandung;
Alahai sang kura-kura lembab,
Kalah lumba sebab kangkung.

23-01-2014
Batu Kawan, Pulau Pinang.
©Ibnu Din Assingkiri

PanRita Kamika said...

Apa yang kau merepek ni...???
Sumber mana...????? Copy paste..???

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).