Sunday, January 26, 2014

Lay Off Hollywood's Riza Shahriz


A Kadir Jasin

[NO anonymous comments. Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym accepted. Thank you]

A GLOBALLY successful Malay businessman chided me and told me to tell other writers and bloggers to stop running down the Malay Hollywood film producer, Riza Shahriz Abdul Aziz.

He said when Malaysia Chinese and Indians made it big in the world, nobody complained, including the Malays. Instead they were praised as being capable.

He then reminded me of some of the Chinese and Indian businessmen (and women) that we both know from the early days of their business involvement.

He said all of them benefited from government’s assistance in one way or another.

As an example, when Ananda Krishnan made a name for himself (and Malaysia) by organising Sir Bob Geldof’s Live Aid in 1985, he was treated like a hero.

“Nobody complained that he was once a Bank Negara and Petronas director, and traded Petronas crude oil, that his mutual fund, Minsec, went bust, received massive government franchises and was a good friend of Tengku Razakeigh Hamzah and Tun Dr Mahathir Mohamad.

“Nobody complained that K S Liew (Tan Sri Liew Kee Sin, President & CEO of SP Setia Berhad) become a global property developer by riding on PNB’s investment and influence.”

Some Chinese companies and investors were even rescued from bankruptcy by the government via cash injections and awards of contracts. Back in the late 1980’s, depositors of the Chinese-owned deposits taking companies (DTCs), almost all of whom were Chinese, were rescued by the government when these companies became insolvent due to fraud.

So, said the Malay tauke, lay off Riza Shahriz and let him be.

Hollywood Film Producer Riza Shahriz
I asked him if he knows Riza Shahriz personally. He said, no. But he said he is impressed with his success in Hollywood and told me that the former banker would be funding another mega biopic, most likely on George Washington, the first US President.

“If he is successful because he is good, hardworking and the money is his, let him be. We want more successful Malays like him,” said the businessman.

So, out of respect for him, I shall not say more about Riza Shahriz except to restate that he co-produced the Oscar-nominated film, “The Wolf of Wall Street”, reputed to own opulent homes in the US and is the son of the Prime Minister’s wife Rosmah Mansor (read here).

Another businessman friend – this time a Chinese – told me recently that many Chinese business empires around the world would not survive beyond the third generation.

He said some had in fact disintegrated due to internal squabbles and bad management while others are facing “revolt” from third- and fourth-generation shareholders who want to cash out and strike on their own.

“These are young ambitious western-educated MBA’s. They own two or three per cent of the shares in conglomerates founded by their grandfathers.

“They have little voting power and no say in the management. But their small share could be worth millions. They want to sell and start their own businesses,” he said.

So maybe investment funds like the EPF, PNB, Amanah Hartanah Bumiputera, the LTAT, Tabung Haji and the private sector mutual funds may want to look into this up for sale shares and assets.

It has happened in the developed economies, where old iconic family businesses had either died or became publicly-owned companies with founders’ descendants holding minority shares and board appointments.

As for my latest book, “Mohd Najib Selepas Tsunami Cina”, which is bi-lingual, I apologise to readers for the difficulty in buying it. No large, chain bookstores, except the MPH, are willing to sell it. So I have to sell them through small, independent bookshops. The book is also available at BERITA PUBLISHING, No 16-20, Jalan 4/109E, Desa Business Park, Taman Desa, Jalan Klang Lama, KL. If you buy direct, you get a 20-per cent discount. Thank you.

37 comments:

AM said...

Possible to purchase a signed copy of the book?

steven said...

Tradisi di malaysia ialah duit negara untuk bagi kesenangan pada businessmen dan who's who di malaysia. Dah berpuluh tahun diamalkan jadi tak perlu ubah. Yang miskin jadi miskin makin tertekan. Kroni pegawai pegawai kerajaan boleh guna duit negara nak jadi lagi kaya. Dunia akhir zaman makin menipu. Dan penipu makin licik menipu sampai orang biasa macam saya ni tak tau mana satu jalan rezeki yang halal dengan yang batil. Contoh di dunia sekarang sangat samar. Masih ada lagi kebenaran di dunia ini? Entahlah. Mungkin nikmat Allah. Mungkin azab Allah. Dah tak mengerti sebab banyak penipuan dikatakan kebenaran di akhir akhir zaman ini.

penarek becha said...

I wish i was a close family or friend of nyonya rosmah mansor

zeqzeq z said...

Asalam, org tak kisah bila wang banyk tapi bukan berasal atau maupun kawan saudara mara gomen, politik serta pemimpin kerajaan, s

maae said...

Salam Datuk,

1. Saya sokong juga pendapat peniaga-peniaga berjaya ini. Bukan apa, berniaga besar mesti memerlukan pertolongan dari dasar kerajaan, pengaruh dan modal yang besar. Pelaburan belum tentu berbaloi jika tiada jaminan untuk menorobos peluang berisiko tinggi - secara global memenuhi dasar dan polisi perdagangan kerajaan asing terlibat.

2. Saya tak nafikan mereka yang berjaya ini, sama ada mereka bermula dan bertapak di negara luar atau sejarah nya memang bermula di sini. Kesabaran, ketekunan dan kegigihan amat sinonim dengan dunia perniagaan. Lidah, gigi dan kata-kata ibarat ' emas' yang mesti di jaga sepenuh nya. Apa yang keluar, itu lah janji urusan yang kita lakukan.
Peniaga penipu, umpama membawa briefcase yang kosong - mereka hidup dalam neraka. Ingat kepada Pesan Nabi Muhammad SAW dan Saranan Allah SWT dalam dunia perniagaan. Untuk kaum Hawa, sudah di contohkan dari Ummu Khadijah.

3. Apa yang ingin saya sampaikan, seharus nya pihak kerajaan dan peniaga-peniaga koporat berjaya Melayu sudah menggunakan untung besar mereka mengurus dana - ambil alih syarikat-syarikat berdaya saing di Bursa Saham, menjadikan lebih berdaya saing melalui pemilikan saham-saham
yang di dagangkan. Apa guna kepakaran individu-individu berjaya ini jika tidak di turunkan ilmu-ilmu perniagaan mereka kepada generasi pelapis. Apa guna duit beringkek-tingkek, tanpa kebajikan, juga selari muamalat Islam ? Hanya untuk tamak sendiri? Ini semua Anugerah Allah SWT. Yahudi berjaya kerana mereka berpegang dengan konsep ini yang di laksana cara diam. Mafia dulu, haram yang halal di sisi mereka membina empayar dan pembangunan. Dalam Islam boleh di guna untuk kegunaan awam dan haram di makan hasil-hasil dari sumber nya. Di sini semua kaum dan bangsa boleh di libatkan.

Kita tahu, maaf kata, hubungan Tun M dengan Ananda yang memungkinkan kejayaan. Begitu juga yang lain. Masaalah nya, Jangan BERPILIH pemain- pemain. Orang Melayu, hebat sebenar nya. Lihat saja Malaysia di persada dunia. Cuma persepsi jahat duta-duta kecil tidak rasmi menjahankan nya......

tupingera said...

The success of Rizal Aziz in breaking the Jewish-stranglehold of the Hollywood film industry should be an inspiration to all Malaysians. In fact, he is so successful that he has managed to buy multi-millions dollars worth of properties in New Yorrk, Beverly Hills, etc.

Malaysians should emulate the people of the Republic of Equatorial Guniea. Even though a majority of them earn less than USD 1 per day, they are very proud that the son of their President owns luxurious condos in Miami, Los Angeles, Paris, etc and that he is the owner of dozens of Lamborghinis, Ferraris, etc.

If we can "transform" our mindset to that of the people of the Republic of Equatorial Guniea then we will be able to "transform" this country into another Bonga-Bonga nation.

tupingera said...

The success of Rizal Aziz in breaking the Jewish-stranglehold of the Hollywood film industry should be an inspiration to all Malaysians. In fact, he is so successful that he has managed to buy multi-millions dollars worth of properties in New Yorrk, Beverly Hills, etc.

Malaysians should emulate the people of the Republic of Equatorial Guniea. Even though a majority of them earn less than USD 1 per day, they are very proud that the son of their President owns luxurious condos in Miami, Los Angeles, Paris, etc and that he is the owner of dozens of Lamborghinis, Ferraris, etc.

If we can "transform" our mindset to that of the people of the Republic of Equatorial Guniea then we will be able to "transform" this country into another Bonga-Bonga nation.

bat8 said...

Dato,

Mungkin kita patut membicarakan d3ngan l3bih banyak individu-individu bukan melayu ini yang mendapat manafaat terus dengan menggunakan pemimpin-pemimpin UMNO BARU untuk menjadi kaya raya.

Mungkin kita patut mengenal pasti individu-individu ini dan p3mimpin-pemimpin UMNO BARU yang menjadi rakan atau partner mereka-mereka ini. Juga apajah mekanisma yang diguna ol3h mereka ini serta bantuan yang dihulurkan oleh pemimpin-pemimpin UMNO Baru untuk membolehkan individu-individu bukan melayu ini bol3h menjadi kaya raya.

Yang pertama terlintas dikepala saya bagaimana YTL sebuah syarikat cina yang gagal membayar hutang sebanyak RM 30 juta boleh menjadi s3buah syarikat antarabangsa setelah diberi les3n IPP.

Mungkin kampongman ada diversion yang menarik untuk dikongsi untuk memberi justifikasi yang semua kosher.

Disatu sudut yang lain, kita dihidangkan d3ngan serangan perkauman melampau oleh penyokong-penyokong tegar UMNO Baru sedangkan diperingkat atasan lain pulak ceritanya.

looes74 said...

The joke of the day is this......What's good in creating instant melayu billionaires? I am ok if they do it on their own. You sure most of them do it on their own? Hahahahaha! Instant melayu billionaires = all melayus solved. All poor melayus solved

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Walau apa pun kontroversi yg menyelubungi Melayu/Cina/ India yg super kaya kita tau susur galur perniagaan mereka....soal bersih atau tidak, soal halal haram, soal dpt hak monopoli atau tidak, soal ambil hak rakyat dgn cara2 yg haram atau tidak.

Baik kekayaan Melayu spt Azman Hashim, Syed Mokhtar, Rozali Ismail, Nazir Razak, Mirzan Mahathir, Mohzani Mahathir, Allahyarham pengasas kump Naza org kenal sejarah perniagaan mereka......yg kebanyakannya lebih meragukan daripada yg bersih.

Samalah jugak dgn Cina dan India yg maha kaya spt Robert Kwok, Vincent Tan, Lim Goh Tong, Ananda Krishna dan Tony Fernandez


Riza Aziz? Siapa dia? Anak Aziz? Aziz mana? Oooooo bekas laki Rosmah.

Jadi anak tiri Najiblah ye?

Org akan tanya lagi. Selama ni apa bisnis dia buat? Tiba2 dah kaya je!

Banyak jugak banker lain berumur 36 tahun tapi nak bayar ansoran kereta dan rumah teres pun senak.

Jauh sekali nak beli rumah beratus juta rgt.

Org bijak wajib tanya soalan provokatif bila dengar berita kekayaan anak pembesar.

Kecuali Riza boleh cerahkan kemelut ini maka Din Melaka sangat ragu dgn kehalalan kekayaan beliau.

Pembodek tentu kata Din Melaka dengki

Kampong man said...

Salam Dato,

1.I don't really care how much money one makes or in this case our Riza Shahriz Abd Aziz make.Probably he deserved it after partnering that tycoon GH Lo Met up my buddy Aziz at Ampang Park this sunday evening and told him that his son is in the limelight again in the The Scribe for whatever the intentions are.As usual the ever cool and calm Aziz was smiling and he said very little words and I can feel how he felt deep down.I knew the last time the father and son met was in Bangsar wayback 2007.He never heard of him (Riza) again since then and now is 2014 !!.Aziz surely long for his son voice.His love for his rightful son remains intact as a father and that i know.Who doesn't.It is Riza Abd Aziz and not Riza Abd Najib or Riza Farith Ismeth. Don'be fooled by all these 'diverson' (Pinjam kata bat8).

2. A 'Father and Son' relationship is eternal being without beginning or end.It is not your wealth that he is after.I suggest you google this video :

a)"A Parent's Love- I cried...".it has more than 5 million views.Hanya robot yang tidak memahaminya.

b) When the famous Cat Stevens (Yusof Islam) sang his version of "Father and Son-with lyrics " that too was something for the relationship of a father and his son.

Have a listen because most of us here are already fathers or some boys here will be fathers too.

3.Sdra bat 8,

I have no interest to elaborate on YTL sucess or any cinabeng conglomerates sucess.It was achieved out of a political stablity with the spirit of economic cooperation among Malaysians then.I am not sure about now.Too many oppurtunists out there ehh.. Najib perlu memperkasakan ekonomi Bumiputra sekarang. Jangan cakap sahaja. Please sir (Najib) before we have 'Tsunami Melayu' next toppling UMNO and BN..

Opss...apa yang bat8 boleh lakukan sebagai penyokong tegar PR ialah terus bantu my dear bro Aspan berkempen supaya dapat dicalonkan sebagai calon Melayu DAP di PRU 14.Kenapa Sakmongkol saja ?. Boleh ?.UMNO BARU kan ?.Mereka tidak mahu Melayu dalam DAP sebenarnya.Apa masih keliru ?.

4.Akhir sekali Kepada Riza Shahriz Abd Aziz wang dan kekayaan tidak dapat membeli manusia yang dipanggil AYAH.

Wassallam.



awang batuburok said...

Tupingera,

Rakyat Malaysia juga patut berbangga kerana tahap demokrasi dan pengurusan ekonomi negara kita sudah setaraf dengan Zimbabwe dan yg sewaktu dgn nya.(?)
Kesian rakyat terus menerus cuba diperbodohkan dan semakin tertekan dengan kemelesetan dan ketirisan pengurusan eset negara (harta benda rakyat).

Terima kasih Dato AKJ kerana terus menerus membela hak rakyat majoriti yg semakin terpinggir dan tertipu.

A KADIR JASIN said...

Kampong man,

1. Thank you for your heart wrenching story. It's a tragedy, if it's true.

2. Had been exchanging SMS with my second daughter and just got a call from my son. They are both in Zurich.

3. Yesterday took my two younger daughters to Raub for breakfast at Ratha Raub Restaurant. Ratha now has a branch in Damansara Utama. It's one KKA's venues now.

4. Listen also to Elvis' "My Boy" and Dan Seal's "Everything that glitters is not gold."

Thank you.

Ismail kamat said...

Riza,merupakan anak Aziz yang rapat dengan emaknya Rosmah.
Kejayaan Riza kerana di bantu oleh Jlo,yang membawa wang dari Tok Arab Abu Dhabi.
Atau mungkin ini wang Jlo dari kommision yang ia perolehi dari 1MDB?


Din Melaka said...

aslkum Dakj

Kalau benar apa yg kg man ceritakan pasal si Riza tu bolehlah disimpulkan emak borek anak rintik.

Tidak banyak yg rakyat ketahwi tentang berbillion wang rakyat yg diseleweng melalui 1MD.

Selain drpd berbillion wang FELDA kena ngap dalam tempuh beberapa tahun zaman pemerintahan Najib rasanya tidak keterlaluan kalau Din Melaka buat telahan satu lagi bom jangka akan meletup dalam bentuk hutang negara meningkat melalui penyelewengan di 1MD.

Nak harap ketua PAC si chartered accountant tu siasat, jangan harap. Sebab asyik bodek buat damage control je.

Dakj dan sesiapa ada maklumat tolong beri pencerahan.

Nampaknya sejak zaman Mahathir aktiviti pencurian wang negara melalui ketua2 UMNO semakin gah.

Maklumlah di kalangan lanun2 tu siapa paling kaya dialah yg menang KPI.

Kepada lanun2 dan pembodek awas. Sdr mungkin kaya raya. Tapi anak cucu dan keturunan belum tentu.

Khas untuk OKJ. Semalam secara kebetulan Din Melaka terserempak dgn menteri besar Kedah dalam majlis perkahwinan dgn kereta resmi mercedez S300 baru.

Antara Pulau Pinang dgn Kedah tentulah Pulalu Pinang l lebih kaya. Tentu lps ni OKJ akan kutuk MB kedah gila2 macam dia kutuk pentadbiran PR Pulau Pinang yg belikan S300 baru untuk ketua menteri.

Kpd Lembah Tasnim terima kasih.

Berkasih dan berbenci cuma kerana Allah.

Lahuma said...

Dato.

Macam ini punya cerita orang Kedah kata umpamna buat bendang atas belakang rakyat.

Anak menteri pergi asmara saja pun naik helikopter.

Yang naik melaram dijalan raya perkara biasa.Bertuahlah anak menteri kita.

Anak tiri PM lagi hebat.Pun bertuah juga.

Anak ketua cawangan UMNO dikampung-kampung kerja kilang,motong getah.Tukang angkat dan bawa sepanduk bila menteri dan PM turun padang.

Graduan melayu jadi penganggur terhormat.Temuduga lebih dari lima kali gagal.Alasan tak layak banyak perkara.

Apakah semua anak menteri atau PM saja yang layak.

Pejuang dan pemimpin UMNO melayu buat harta sana sini.Pegawai kerajaan melayu pun serupa 2x5.

Sebab itulah salji pun tiba-tiba turun di Malaysia.

Berdoalah wahai rakyat yang dizalimi secara terhormat.Semoga Allah makbul doa semua.

Terima kasih Dato.

din Corner said...

din Melaka terus buat telahan tanpa ada bukti.Biasalah penyokong Anu-war banyak buat fitnah sebab tu pkr dalam keruncingan di Selangor.ha..ha..ha...
Kan baik wakil Pas saje yang jadi MB Selangor kerana kerusi dun Pas lebih banyak dari pkr.Bukti Pas jadi kuda DAP sebab Pas tak ada telor nak tutup tempat maksiat dan judi yang bertambah banyak di Selangor sejak pr memerintah.Hasan Ali cuba gunakan kuasa JAIS kena pecat dari Pas atas arahan Dap....Pas di Selangor elok jadi lembu lebih baik.

The Lawgiver said...

Datuk, dengan izin.

a. Saya perhatikan banyak komen dan pengomen emosional, pertisan, berunsurkan fitnah dan tidak rasional.

b. Tapi dalam itu ada banyak hal-hal mereka bangkitkan dan pertikai, ada asas daripada aspek pembentukan tanggapan atau persepsi.

c. Dalam Komen Din Melaka, saya dapati isu 1MDB wajib ditangani kerajaan kerana daripada berbualan saya dengan orang-orang yang berpengetahuan dalam bidang korporat pun mereka sangsi terhadap operasi, modus operandi, sumber modal dan audit syarikat ini.

d. Maka yang melampau atau anti-kerajaan sampai menyimpulkan iaitu 1MDB adalah operasi black money atau money laundering yang tertopengkan pelaburan pasaran mata wang. hanya baru-baru ini saja ia tiba-tiba muncul sebagai pemain bidang penjenaan kuasa dengan membeli penjaja-penjana bebas yang usang (end of life) dan hampir habis tempoh konsesi, dan ketika kos menjanaan sedang meningkat naik.

e. Ini menyebabkan ada penganalisis membuat konklusi bahawa penaikan tarif 15% TNB ada kaitan dengan kemasukan 1MDB dalam kegiatan penjanaan iaini menjamin keuntungan 1MDB.

f. Jalan keluar kepada syak wasangka ini adalah dengan audit dan kegiatan 1MDB dibentangkan untuk perbahasan di Parliment. Kerahsiaan (secrecy) operasi 1MDB hanya menjadikan masyarakat sangsi berkenaan kesahannya (legitimacy) sebagai badan korporat yang bona fide.

Salaam.

OKJ said...

Salam Sdr Mustapha Ong

Saya meminta maaf kerana tidak menggunakan Tionghua apabila merujuk kpd masyarakat sdr. TQ kerana memberi tahu kerana saya sememangnya tidak perasan. Dan tiada masalah bagi saya utk menggunakan perkataan Tionghua pada lain kali.

Saya juga harap sdr bersabar apabila difitnah berbagai-bagai di dlm blog ini disebabkan sdr seorang yg amat bertanggungjawab di dunia dan akhirat dalam setiap komen yg sdr dikeluarkan. Ianya adalah dari pemerhatian saya sendiri selama ini. Ini mungkin kerana sdr dilihat seolah-oleh seperti pendokong kuat kerajaan sekarang, sedangkan saya tahu sdr hanyalah ingin berkongsi sedikit pendapat juga sama seperti saya sendiri.

Akhir kata, berdoalah kepada Allah utk dijauhi fitnah kubur, fitnah hidup dan fitnah mati seperti yg terkandung di dlm doa semasa tawaf pusingan yg ketiga. Sekian TQ.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

din corner. spt biasa hang ni kaki corner. Memang sesuai nama tu.

Namanya pun telahan. Bukan tuduhan. Walaupun dalam soal 1MD tu saya 99% yakin ada penyelewengan wang rakyat oleh toke2 din Corner.

Cuba lihat lagi sekali betul2. Walaupun din Corner tulis tak panjang, tapi corner2 boleh sampai kutub utara.

Pas dan PR selangor tak bodoh bila beri peluang pd Khalid Ibrahim jadi MB.

Kalau itu satu kebodohan, ketua2 UMNO iaitu toke din Corner dah lama bodoh sebab serah jawatan KM Pulau Pinang walau pun menang lebih kerusi berbanding kawan tidur sebantal iaitu parti GERAKAN.

Udah2 lah tu din Corner. Tak sedar ke, duit upahan yg sdr terima tu sebenarnya duit rakyat.

Banyak lagi sumber rezeki baik dan halal di luar sana.

din kolot said...

lawgiver - satu lagi contoh kurang cerdik dari din melaka.

dia tulis sendiri pakai nama din melaka, and then puji sendri pakai nama lawgiver.

seorang lagi blogger kelas 3 upahan anwar ibrahim

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

the lawgiver

Terima kasih kerana perpanjang perbincangan soal 1MD.

Saya mula terhidu bau busuk tentang urusan 1MD beberapa tahun dahulu apa bila 1MD dikatakan untung beratus juta rgt senata2 atas jualan window dressing kpd related parties persis macam penipuan corporate terbesar di AS iaitu World Com dan Enron.

Cuma bezanya di AS yg menipu tu pengarah syarikat swasta tapi di boleh land yg buat perangai adalah penguasa GLC.

Tak bentang laporan kewangan 1MD itu pun dah boleh mendatangkan syak wasangka kpd rakyat yg mau berfikir.

Rakyat yg pandai dan mau berfikir dan ambil kisah.

tsyhll said...

The information now flows at the speed of light. If someone in USA took a photo of Obama picking his nose 10 minutes ago, we here could probably see it in few seconds.

So if internet existed during that time, a proper internet or facebook, I'm pretty sure those people cannot run away from people's judgement.

The statement 'Knowledge is power' cannot be any truer in this era.

The examples brought up by your friend has one important missing link; family ties.

If he is a nobody, then people will probably leave him alone.

PENGUNDI AMPANG said...

Datuk AKJ,

Saya meminta maaf kepada Datuk AKJ kerana seolah-olah mengambil alih tugas Datuk dalam menilai pandangan/pendapat beberapa orang Pembahas (ungkapan yang digunakan oleh DAKJ). Manalah ada ‘standard’ saya berbuat demikian. Anggaplah catatan ini sebagai maklum balas yang datangnya dari salah seorang penjenguk tetap blog ‘ The Scribe A Kadir Jasin.

1. Ulasan Sdr The Lawgiver mengenai Din Melaka menarik perhatian saya. Semoga Sdr The Lawgiver ada authoriti dalam bidang yang diperkatakannya supaya perhatian beliau terhadap terjahan Din Melaka yang sepanjang masa diperlekehkan oleh 3-4 orang Pengulas ada nilai yang mengagumkan.

Pendek kata terjahan Sdr Din Melaka yang mungkin merimaskan perlu dibalas dengan hujah dan bukannya dengan ungkapan-ungkapan orang malas berfikir seperti ‘ Din Melaka hentam keromo – bujur lalu melintang patah’. Mungkin hujah-balas terhadap komen Din Melaka boleh memberi info pencerahan yang meyakinkan.

Sesiapa pun tidak mampu menyekat Din Melaka terus berhujah dengan cara ‘klise’ nya dan menambah sakit hati sebilangan pembaca kecuali tuan punya blog ini.

2. Saya mulai ‘menyukai’ pandangan/ulasan Sdr Kampungman khususnya kisah benar seorang ayah dan seorang anak lelakinya. Juga, ada menampakkan sedikit riak bahawa pandangan beliau mendekati kelayakkan hakikinya, Professional.

3. Catatan Sdr tupingera mengenai rakyat di sebuah negara yang kebanyakkannya terlalu miskin tetapi bangga/besar hati/menyenangi/seronok/kagum dengan kekayaan dan kemewahan luarbiasa yang dinikmati oleh anak presiden mereka juga menarik perhatian untuk direnungi.

4. Ulasan Sdr bat8, “Disatu sudut yang lain, kita dihidangkan d3ngan serangan perkauman melampau oleh penyokong-penyokong tegar UMNO Baru sedangkan diperingkat atasan lain pulak ceritanya.” juga sangat menarik untuk difikir oleh mereka yang ingin berfikir.


Terima kasih.

Saji said...

Sdr Lawgiver

"a. Saya perhatikan banyak komen dan pengomen emosional, pertisan, berunsurkan fitnah dan tidak rasional.

b. Tapi dalam itu ada banyak hal-hal mereka bangkitkan dan pertikai, ada asas daripada aspek pembentukan tanggapan atau persepsi.

c. Dalam Komen Din Melaka, saya dapati isu 1MDB wajib ditangani kerajaan kerana daripada berbualan saya dengan orang-orang yang berpengetahuan dalam bidang korporat pun mereka sangsi terhadap operasi, modus operandi, sumber modal dan audit syarikat ini."

Komen2 daripada Din Melaka merupakan contoh cara golongan huminiti/kemanusiaan (termasuk golongan agamawan)menyetus dan menyelesaikan isu/masalah masyarakatnya. Iaitu lebih kepada cara "brainwash".

The Lawgiver said...

Datuk, dengan izin.

a. Terima kasih kepada pembahas Datuk Kerana membaca dan memberi respons kepada komen saya.

b. Din Melaka bukan saya. Itu penghujahan kolot daripada pembahas Datuk yang malas berfikir dan seperti pernah Datuk kata, lebih mirip membunuh messenger dari mematikan mesej.

c. Those who wish to know more about 1MDB can visit its website at http://www.1mdb.com.my/about-us/what-we-do

d. It says, "1MDB is a strategic development company, wholly-owned by the Government of Malaysia."

e. Oleh yang demikian ia bertanggungjawab (answerable) kepada rakyat Malaysia, khasnya kepada Parliment.

f. Dalam laman web it, Perdana Menteri berkata: "Be bold and daring… to break new ground and do things differently." (Prime Minister Dato’ Sri Mohd Najib Tun Haji Abdul Razak
instructs the 1MDB team on 11 January 2010).

g. So who is lying? Who is not following the PM's instruction?

h. Is being secretive means bold and daring? Is buying end of life IPPs from Genting and Ananda breaking new ground and doing things differently?

i. Selagi 1MDB tidak membukan akuannya kepada pemeriksaan umum dan dibahaskan oleh Perliment selagi itu pulalah integrity dan accountability nya akan dipertikai oleh orang yang faham hal-hal korporat.

k. I could not find anything about 1MDB's financials in its official website. Why?

Salaam

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

sdr Saji memang org lama di blog Dakj. Beliau ada pandangan tersendiri yg bernas . Maka wajib di hargai.

Jangan din2 yg cari makan tu tuduh Saji= Din Melaka pulak.

Bila lihat org terpelajar yg ada pendirian sendiri macam the lawgiver berhujah pasal 1MD, terpelantinglah din2 tu secara otomatik.

Yg belajar tinggi pun mati kutu, tak de modal nak pertahan ketua2 UMNO.

Inikan pulak yg jelas tak sekolah sekadar cari sesuap nasi di blog Dakj.

Mereka faham ke fungsi 1MD, Value cap, sme bank dll tu.

Ibnu Din Assingkiri said...

Salam Datuk,

'Connection' dia dengan 'kuasa wanita' telah dan akan senantiasa menimbulkan keraguan yang munasabah.:)

‘Kuasa Wanita’

Mark Anthony bunuh diri
dek cintakan Cleopatra.
(Panglima Julius Caesar
lama sebelum itu; tertewas.)
Shah Jahan menghabiskan
harta negara hanya untuk
mengenang Mumtaznya...

Tidakkah kita belajar
wanita bisa menggegar
empayar agung dan besar.
Inikan pula seconet ekor,
Segenting Kra serta dua
kelingking Pulau Borneo
: Lebih terasalah gegarnya!

18-01-2014
Batu Kawan, Pulau Pinang.
©Ibnu Din Assingkiri

;)

Kawanlama said...

Yg Bhg Datuk,

Just to recap the two following situations for your sincere comments:-

(1) Datuk Mokhzani, at the age of 51, who followed his father's footsteps to quit UMNO Baru in 2008, was listed as the 14th richest person in M'sia by Forbes Asia, with net worth of US$685 million in 2012.

(2) Tun Mahathir said in an UMNO Baru gathering in Johor in March 2007, that a "top leader" in Malaysia had a house worth RM60 million in Australia. Subsequently it was clarified that it was Tun Abdullah's son, Kamaludin which owned the property located at 34, Bay View Terrace, Mosman Park Perth Australia, which was apparently not at that reported value calimed by Tun Maharhir.

Therefore, I don't understand why Yg Bhg Datuk was/is not interested to highlight the above as both were involved our PMs of Malaysia family.

Sampai kes yang satu ini saya lihat Datuk sungguh beria-ia sangat dan hendak dihentikan selepas Yg Bhg Datuk atas kononnya "out of respect for your globally successful Malay businessman".

Maaf terlebih dahulu kepada Yg Bhg Datuk, Yg Bhg Datuk sebenarnya tidak boleh dengan mudah hendak "cuci tangan" bersama kumpulan Tun Mahathir.

Kawanlama
Hussein168

din kolot said...


akhirnya tugas din melaka di blog DAKJ terpaksa di ambil alih oleh rakan rakan laskar sibernya setelah qaedah tong kosong nya yang terus merudum seperti anwar ibrahim idolanya.

lepas ini din melaka kena jual minyak di blog jual ubat kuat sahaja

Din Kalut said...

Maka dengan ini Din Melaka telah dinaikkan pangkat Pegawai Upahan Tingkatan Kanan.Bukan lagi askar upahan.

Yangretibase said...

Assalamualaikum,

Tak takut dosakah OKJ memfitnah TG Nik Aziz dengan mendakwa bahawa Nik Aziz bersetuju kalimah Allah hanya untuk orang Islam sahaja?

Lebih dahsyat lagi apabila OKJ begitu berani memutar belit QS: Al-Ikhlas apabila dia mengaitkan kesesuaian persetujuan Nik Aziz itu (kononnya) dengan Surah al-Ikhlas berkenaan, seolah-olah Surah inilah yang menjadi nas al-Quran bagi menentukan bahawa kalimah 'Allah' itu ekslusif untuk orang Islam sahaja?

Sebenarnya, TG Nik Aziz tidak pernah bersetuju bahawa kalimah 'Allah' itu hak orang Islam sahaja. Apa yang dinyatakan olehnya baru-baru ini adalah bahawa beliau tidak bersetuju kata 'God' itu diterjemahkan oleh orang Kristian sebagai 'Allah'.

Berkenaan Surah al-Ikhlas yang disalah tafsir oleh OKJ itu, saya dengan ikhlasnya meminta OKJ bertaubat nasuha serta beristighfar ke hadhrat Allah SWT atas keterlanjurannya itu.

Bertenang dan berlapang dadalah kita orang Islam Malaysia. Cuba fikir dengan hati yang penuh iman serta taqwa kepada Allah SWT.
Sekiranya orang bukan Islam di Malaysia kita ini dilarang
daripada menggunakan kalimah 'Allah' dan lebih daripada 30 kalimah lain yang antaranya solat, haji, Quran, kaabah, Mekah, alhamdulillah syukur, maka bagaimanakah kita orang Islam hendak melaksanakan perintah Rasulullah supaya "Sampaikan olehmu walau satu ayat"? Bagaimana kita boleh mendakwahi mereka kepada Islam?
Bagaimana pula kita bisa mendekatkan diri mereka kepada Allah (Islam), sedangkan setiap orang daripada kita ialah pendakwah?
Bagaimanakah dapat kita dengan berkesannya berkomunikasi dengan mereka?
Pada kesimpulannya, larangan penggunaan sekitar 35 kalimah kepada orang bukan Islam di Malaysia itu bermakna kita mengharamkan mereka daripada
menghampiri Islam; jauh sekali untuk mengislamkan mereka.
(Na'uzubillahiminzalik).

Demikian ringkas sahaja penjelasan saya. Saya harap OKJ dan semua memaafkan saya. Saya ikhlas.
Wassalam.

lembah tasnim said...


syabas pembahas din melaka

saudara seorang umpama jelongak kerbau rampung.

teruskan perjuangan saudara dan rakan rakan.

Kampong man said...

Salam Sdra Kawanlama,

1.I read your comment and I can quite understand why you wish The Scribe to be continuosly an UMNO and a BN political bashing blog when this blog is not. It takes up issues when the blog owner wish to do so and deem fit and relevent.My suggestion is you may highlight this Mahathir bashing things in my kawanlama blog bro Aspan.You can find bat8, looese 74, awangbatuburuk many boys and girls as well having great time hitting Mahathir below the belt there if that makes you happy.They are more siuman here pulak because this is a respectable blog and not a political blog.You get me.The Scribe should remain a neutral blog for all its intent and purpose and yet critical.

2.I for once will not freely wish to dictate blog owner to speculate reports or issues that is beyond his knowledge or he is not fully in the know because kewartawanan comes with RESPONSIBILITY and ETHICS.Make a police report and follow up with MACC.We have proper avenues to lodge our complaint if you strongly believe there is a case for possible corruption or mismanagement of public fund.

3.Susah rupanya menjadi Melayu kaya sedangkan beribu ribu kaum bukan Melayu yang kaya diluar sana.Tiada siapa pun yang kisah. Melayu tidak habis habis dengan PHD mereka. Tidak suka melihat Melayu lain senang dan kaya rupanya.

4.It is important to know that Mokhzani owns this BIG outfit SapuraKencana Petroleum Berhad,an international O&G player if you care to find out more.It is becoming one of the top five O&G firm in the WORLD with an order book set to swell now according to report.I am impressed with their success.Kencana has to merge with Dato Shahrir of Sapura to grow and take the world.See even Esso merge with Mobil to form ExxonMobil.

5.Hope to see you more often here and lets participate in the discussion and hopefully we can rationalise issues.Maaf and thank you.

Kawanlama said...

Waalaikumsalam & you are most welcome KgMan,

No doubt that they are very successful business men and I am also impressed with the way that he has ventured especially in OnG industry.

Betul saya langsung tiada berperasaan hasad atau dengki terhadap kedua-duanya. But just to clear these illusions, let us try to figure out how successful this man is:-

Let say, if he started with US$10 million in 2003 when his father stepped down, in order to achieve his worth of US$685 million in 2012, it is required that consistent 53% annual return, which is obviously more than the average return in OnG industry.

In another instance, if based on the normal rate of return of 10% a year, he should have started at least with US$250 million in 2003.

Therefore the way he has achieved the above “abnormal” return on his investments should be shared with our Malay business community at large, for example, probably their capital would be from the special allocation of IPO shares to bumiputra in early 1980, a popular “Cepat Kaya” scheme introduced and implemented during Tun Daim’s tenure.

Atau mungkin juga Tun Mahathir tidak berkesempatan memberi tunjuk ajar cara yang sebenarnya yang diajarkan kepada anaknya tatacara untuk berjaya dalam perniagaan, kepada masyarakat peniaga Melayu.

Untuk berlaku adil dan untuk blog ini dilihat sebagai “a neutral blog”, diharapkan agar kesan-kesan yang baik dan buruk, yang dihadapi ketika ini perlu juga diberikan kritik ke atas dasar-dasar atau polisi-polisi kerajaan yang diwujudkan sejak era Tun Mahathir, bukan mulai Tun Abdullah.

Persoalannya adalah Mengapa malu sangat isu sebegini hendak dibangkit oleh The Subsribe?.




Wallahu’alam.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

terima kasih tak terhingga kpd sdr KAWANLAMA.

Paparan sdr antara terbaik.

Itulah masaalahnya.

Saya harap bila kita kritik penguasa mestilah atas dasar kerana Allah.

Kalau lain dari itu saya takut kalau Najib rangkul kita, adakah kita akan cair?

Dan susah nak hindar pengkritik tak tempelak Mahathir bila kita bicara soal masaalah berbangkit.

susah nasi dah jadi bubur.

dpt pulak PM takut bini dan gila slogan je.

Pengundi Kajang said...

Pada din Melaka asalkan kutuk pemimpin UMNO dan menyebelahi pembangkang semuanya terbaik.Dalam blig Tok kadir din Melaka terbanyak komen walaupun tin kosong bunyi saja gah tapi habok pun tarak...

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).