Sunday, January 12, 2014

No Need For MCA to Join Cabinet


A Kadir Jasin

[NO anonymous comments. Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym accepted. Thank you]


SEVERAL delegates to the Kedai Kopi Assembly (KKA) felt that we are spending too much time discussing about the goings-on in Umno and the government.



They also noticed that discussions on Umno and the behavior of some Barisan Nasional leaders are causing a lot of anger among government supporters. They are now accusing the KKA of being a conspiracy to bring down the government.



The kaki lawak asked: “Are we that strong to bring down the government?”



So, the KKA decided to shift our focus away from Umno and discuss the future of the BN's Chinese parties. The KKA believes the BN is as strong as its weakest component party and members are unanimous that both the MCA and Gerakan are weak.



The hopeful sign is both are now under new leadership. The expectation is for these new leaders to propose new ideas, not only to strengthen their parties, but also to help the country prosper and make it a good place for all to live.



The clamor among the new MCA leaders for the government to work harder to curb and erase corruption and improve transparency is lauded. But there is nothing new to the call.



Everyone has been telling the government same thing and government has been assuring the people that it is fighting graft. It even produced statistic to show it is serious and that it is winning.



The rakyat, especially the BN supporters, are expecting more than just the war against corruption from the new MCA leaders. Repeating the obvious is boring.



Claiming that the civil servants are corrupt is too sweeping a statement. MCA should do a proper study and come up with facts and figures if they want people to believe that they are serious.

Tell the Truth About Graft



The new MCA leadership must admit that to commit a corrupt act you need a giver and receiver. Who normally gives?



There are 1.4 million civil servants among the 28-million inhabitants of the country. To be a corrupt-free country, we have to educate not only the 1.4 million civil servants, but also the 28 million Malaysians on the evil of corruption, abuse of power and wastage of public funds.



The KKA feels that it would help if MCA say they will tell the Chinese-based Chambers of Commerce, trades associations and guilds to stop practicing bribery.



Who does not know that contractors and developers are the biggest culprits? The MCA should tell them to stop bribing the local councils, land offices and regulatory authorities.



MCA and Gerakan should be in the forefront in stopping these people from practicing corruption. Then only will the people take them seriously in their fight against corruption. The clean up must start with the MCA members themselves.



Surely people still remember that two ex-MCA Ministers were charged in court with CBT. Go all out and fight corruption if the MCA wants to win back Chinese support.



MCA wants to call EGM to decide whether it should go back to cabinet. If it has nothing to contribute, better stay out, continue to support the government from outside. No need to waste time and money on the EGM



If MCA cannot contribute anything new to Cabinet, better stay out and criticize the government if it does the wrong things. In that way the MCA can gain some credibility and hopefully by GE14 can win a few extra seats for the BN.



As it is, the Cabinet is already huge and government has just announced cost cutting measures. So there is no need to enlarge the Cabinet just to accommodate the MCA. The New leaders must first prove that they can contribute.



No point in saying GST rate should be 4% instead of 6% as the government is proposing. The MCA has many businessmen and economists. Let us know the basis why they want the reduction. At least the government has argued that it needs money and the 6-per cent rate can help avert financial crisis.


Help the Rakyat Own Houses



The Chinese control the economy. We all know that most developers are Chinese. We also know that prices of properties are skyrocketing. Why don’t the MCA do something?



Sit down with the developers to find ways and means to reduce prices. When developers say houses around RM1 million are cheap compared to other countries, MCA just keep quiet, as if in cahoots with them.



In other places like Hong Kong, Singapore and Macao land is scarce but their incomes are very high compared to us. The MCA cannot pretend that all Chinese are rich.  True there are some Chinese who can afford multi-million ringgit houses, big cars, private jets, helicopters and yachts, but the majority can't afford expensive houses.  Some are still as poor as the Malays and Indians. What is the MCA doing about it?



Surely there are engineers, architects and quantity surveyors who can help the MCA to work out cost and show just how expensive properties have become due to speculation and profiteering, and how the majority of rakyat have been priced out of the housing market.



MCA would be doing a great service to the people by showing them just how greedy developers have become.  They keep demanding for higher density, resulting traffic jams, parking problems and social issues.



The MCA does not have to be in government to do good deeds for the rakyat. It can come up with convincing arguments to help rakyat to survive in this difficult time and win back their confidence. Then only will there be a fighting chance to win back the Chinese votes.  Bring forth fresh ideas to gain respect and support.


42 comments:

Acon said...

Salam Datuk,

Komen yang Tepat, Padat dan Ringkas.

Ini lah yg terbuku dihati saya setiap hari yang ingin diluahkan.

MCA aka DAP. sentiasa cari salah kerajaan kerana ramai org melayu yang bekerja di sektor kerajaan.

Zul

-thethinker- said...

First thing MCA need to do. ..reactive the cooperation .... build houses shoplot for its member... setup business for the med. . Make sure that the Chinese community still on their side. . It may sound racist but after all they are malaysian Chinese association. . Just like umno.. as long as it is not taken away others right. . It should be fine

din klang said...

Salam Dato

Spot on... who started the duit kopi habit. who started the buying Dato title.

Btw MCA and gerakan should know it very well. ONLY A CHINESE CAN KOWTOW ANOTHER CHINESE... so Najib, leave all these to MCA and gerakan to fight it out with dap and no more CNY funny drum advertisement. Maybe Mca can ask Omar Ong to help a bit as well.

lat said...

Assalamulaikum Datuk,

Paling tepat dan kena pada batang hidung.Masaalah MCA sekarang ialah ingin menandingi DAP untuk menjadi hero orang Cina,sama dengan kegilaan UMNO untuk menandingi PAS untuk menjadi siapa lebih Islam.Saya tidak fikir MCA akan berjaya dalam adventure mereka..apa yang terjadi ialah yang dikejar tak dapat dan yang dikendung berciciran.Sekian T.Kasih

AL Adam

cozzibay dickson said...

Dari dulu saya percaya bahawa DEB gagal mencapai matkamat utk Bumiputra kerana kaum Cina tidak ikhlas dan bersungguh membantu menjayakan dasar tersebut. Dan kini dalam bab rasuah,kaum Cina diketahui menjadi "pemberi" terbesar rasuah sebab mereka ada duit dan harta. Masa sudah tiba utk kerajaan memastikan apabila seseorang di dakwa kerana menerima rasuah, pemberi rasuah juga mesti di dakwa sama. Justeru, definasi rasuah dengan penyalahgunaan kuasa ada perbedaannya.

Malahan kaum Cina inilah juga yang paling ramai melarikan diri dari membayar cukai pendapatan yang sebenar. Kita biasa mendengar tetang 2 set of accounts yg disediakan oelh syarikat-syarikat Cina ini tetapi kerajaan dan LHDN tidak bersungguh-sungguh mengejar mereka. MCA tahu itu tetapi tidak berbuat apa-apa. MCA tidak perlu berada di dalam kerajaan dengan prestasi sangat buruk mereka apatah lagi sebahagian besar ahli MCA sendiri mengundi pembangkang.

PENGUNDI AMPANG said...

Datuk AKJ,

Senario semasa menunjukkan golongan gelandangan UMNO sangat anti dengan etnik Cina. Mereka dengan mudahnya menuduh atau pura -pura menuduh berbagai tuduhan, cemburu dan sakit hati kepada etnik tersebut.

Sehinggakan Lee Kwan Yew yang tidak ada kena mengena dengan kita lagi itu masih dikutuk dan diungkit.

Tuduhan-tuduhan tersebut termasuk yang tidak masuk akal. Muka-muka gelandangan UMNO sering kita lihat mengusung banner, membuat sidang akhbar, membuat laporan polis dan sebagainya sebagai menunjukkan sikap marah dan meluat atau pelakuan pura-pura mereka terhadap etnik Cina.

Golongan gelandangan UMNO juga menggambarkan betapa jahatnya etnik Cina sehingga kononnya 'mengkudakan' PAS termasuk orang PAS yang berjubah, berserban dan berjanggut panjang.

Yang menghairankan sikap negatif terhadap etnik Cina yang ditunjukkan oleh golongan gelandangan UMNO tidak berlaku di kalangan pemimpin atasan parti itu. Pemimpin atasan UMNO sangat santun dengan etnik Cina.

Golongan gelandangan UMNO samada tidak cukup maklumat atau maklumat tidak sampai atau kurang membaca atau cuma rasa tercabar oleh isu-isu remeh sahaja menyebabkan mereka tidak mengetahui atau ambil peduli bahawa ramai taukeh besar etnik Cina yang berjaya adalah kerana mereka bijak mengambil peluang dan menggunakan infrastruktur yang disediakan oleh kerajaan yang memerintah yang diterajui oleh Melayu UMNO.

Melayu UMNO tidak perlu berilusi dengan ungkapan-ungkapan yang tidak ada nilai.

"Cina sudah dapat ekonomi, hendak bolot politik pula" . Kemahuan untuk memiliki semaksima mungkin adalah naluri manusia. Agaknya inilah sebabnya UMNO tidak berusaha melonjakkan ekonomi orang Melayu kerana orang Melayu sudah ada kuasa politik.

Kita (Melayu)tidak perlu mengungkit-ngungkit kelebihan yang dimiliki oleh etnik Cina kerana mereka adalah seperti kita iaitu rakyat negara ini.

Jangan juga ungkit siapa yang bersetuju memberi kerakyatan kepada datuk nenek mereka ketika kita mengambil alih pemerintahan negara dari penjajah Inggeris.

Wahai brother UMNO, janganlah ungkit kenapa etnik Cina berjaya dan kaya raya. Usahakanlah sedaya upaya dengan kuasa yang ada supaya kita (Melayu UMNO,Melayu PAS, Melayu PKR, Melayu Atas Pagar,Bumiputera lain,Orang Asli) boleh sekaya Cina atau lebih kaya lagi.

Atasi kelemahan tidak mampu bersaing dengan etnik itu dalam hampir semua bidang hidup keduniaan - ekonomi, akademik, daya saing dengan mengoptimumkan penggunaan 'bahan mentah'yang masih kita kuasai.

Di dalam kedudukkan etnik Cina sangat lemah dalam kerajaan tentulah usaha untuk menganjak kedudukkan Melayu boleh dilakukan dengan lebih mudah dan cepat. Kalau tidak ada nafsu (kemahuan), malulah menjadi orang.

M Kha Sha said...

This is your best piece of articles so far! Well done KKA!

MCA and Gerakan must be brave to highlight to the Chinese their major role in corruption, consumer goods price increase and property speculations. As you rightly said, everybody knows that the Chinese control the Malaysian economy. Ali Baba has been around even during Kesultanan Melaka! Guess who were the instigators?

MCA and Gerakan cannot score points if they behave like DAP - UMNO Government (read Malay) bashing. They need to do Chinese bashing too. Only then the BN supporters will think that they deserve to be in BN.

As at this moment I agree that MCA should stay out of Cabinet. I think they should get their house in order first. Start with the back stabbing the Star.

anti syaitan said...


Salam Dato,

Without UMNO-MCA-Gerakan cooperation and involvement in the BN, there will be NO ALI-BABA business arrangement. How UMNOputera want to survive???

Lembah Tasnim said...

Salam Tok..

Agak pedas juga komen yang Datuk luahkan kepada MCA.. memang belum terdapat mana-mana Parti politik cina yang begitu serius dalam menangani isu rasuah dinegara kita..

Hanya pembangkang sahaja terutama Anuar Ibrahim yang terus konsisten dan lantang dalam menyuarakan masaalah rasuah..

Malangnya kebanyakkan orang melayu masih miskin..

Dan yang menjadi kakitangan kerajaan majoritinya Melayu.. dimana gaji mereka tidaklah begitu tinggi.. kalau tak kuat iman....

Dan malangnya lagi yang selamat selalu ikan jerung.. ikan bilis masuk lukah.. Oh Malaysia..

Meminjam kata sdr Fed up.. MASIH FED UP..

TQ Tok..

joe black said...

Dato'

Cadangan supaya MCA diwakili dalam Kabinet mungkin tidak akan mendapat apa sambutan pun dari warga biasa kerana mereka sudah menganggap MCA sebagai 'A Dead Horse'..Macam kata orang putih Apa Guna nya nak 'Flog a Dead Horse'. Kalau dah mati tu biarkan saja.

merlimau9 said...

Dato

Reality politik Malaysia pd ketika ini memang beri isyarat MCA tidak lg relevan kpd BN.
99% pengundi Cina bersama DAP yg dianggap oleh mereka boleh memberi mereka kuasa politik.
Pd mereka DAP adalah tunjang kekuatan PR dgn dibantu PKR dan PAS.
PAS terutamanya yg terdesak hendak menganti UMNO dilihat oleh org Cina lebih senang dilayan kerana selepas lebih 50 tahun masih lagi ditakuk yg lama beiya iya nak jatuhkan UMNO..dek kerana terdesak maka keluar pulak tahlul siyasi bg menghalalkan gabungan dgn DAP.
Saya kira Dato perlu kritik PAS terutama Nik Aziz Hadi Awang.
Bila mau sedar yg PAS adalah alat kpd DAP.
Setiap Melayu yg berstatus jiwa Tun Mahathir perlu menjadi pemain secara langsung bg membina ekonomi Melayu.Tiada alasan itu dan ini kalau benar benar Ikhlas.
Ketidak upayaan PM Najb mengurus ekonomi (dakwaan PRian) juga tidak dijadikan alasan.
Kerajaan BN yg tidak popular ini masih lg diharap oleh kerajaan Turki utk mereka berkerjasama dlm kontek ekonomi.
Erdogan melihat Malaysia adalah pintu kpd ASEAN yg rata ratanya sedang rancak membina ekonomi masing2.
Mereka mencari rakan niaga terutama Melayu.Peluang ini tidak boleh kita lepaskan.Mereka lihat Malaysia sebagai Negara yg progresif yg mampu menguasai ekonomi serantau yg ada 500-600 juta populasi.
Dan sy terlibat dlm proses ini dgn membawa produk 100% Melayu Islam Malaysia..tanpa dibantu oleh sesiapa..tapi enviroment ekonomi Malaysia yg membuat sy berusaha utk mendapat sesuatu yg boleh membantu ekonomi saya keluarga .. rakan..dan lebih manis ianya juga boleh memberi kesan ekonomi kampung saya.
Saya percaya akan ada lebih banyak lagi hasil akan dpt direalitykan oleh org Melayu dgn saranan Tun Mahathir kpd GLC utk terlibat dlm teknologi tinggi.
Dato
Sy berpendapat bukan PM Najib yg akan menghancurkan Malaysia (dakwaan)tetapi undi popular yg dirai oleh PRian yg menjadi penyumbangnya.Nauzubillah.

Sekian.

Lahuma said...

Dato.

Yang beri muka,paha betis dan segalanya ialah pemimpin UMNO jugalah pada MCA selaku saudagar,jutawan dan hartawan.

Pemimpin sewaktu dulu lebih rela Cina MCA kaya daripada UMNO sendiri.

Semua MB negeri-negeri perintah UMNO yang sedekahkan balak,kuari pasir pada Cina MCA.Mereka juga adalah penyumbanga pada pemimpin UMNO.

Cerita komisyen,persen ini suatu masa dulu tak perlu sembunyi lagi.

Mereka lebih senang masuk dalam pejabat pembesar UMNO daripada pejuang UMNO sendiri.

Sekarang apa sudah jadi.Anjing gigit tuan UMNO sendiri.

Mereka boleh beli apa saja gelaran negeri dan negara.Ada yang baru baligh pun sudah ada gelaran hebat-hebat.Kerana mereka tahu asal wang Melayu akan gadai segalanya.

Disinilah gejala rasuah.Mereka beri Melayu sapu sahaja.Sudah sekian lama cerita ini berlaku.

Pemimpin dan pegawai Melayu bukan ada imam kuat sangat.Ada yang lebai 24 jam pun belum jamin imamnya bila berdepan dengan wang suapan.

Dari segi undi pada BN/UMNO nampak gelap pada PRU 14 nanti.Mereka sikit pun tak ada masaalah politik.Orang Cina boleh hidup dalam MCA,DAP,Gerakan aman damai lagi harmoni.Bukan macam Melayu main politik bodoh dan merugikan.

Orang Cina yang pentimg ekonomi,pelajaran,pendidikan,bahasa ibunda,kebudayaan.Politik hanyalah alat untuk tujuan itu.

Melayu dalam persatuan pinggan mangkok pun bergaduh sakan.

Sama ada MCA berada dalam atau luar kerajaan BN mereka tak rugi apa-apa.Kekayaan negara dalam tangan mereka.Kalau ada kuasa dan jawatan akan terus membuli pemimpin UMNO yang mudah gelap dan lelap mata.

Itu pun Pemimpin UMNO tak faham lagi.

Terima kaish Dato.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj.

Dari segi jumlah kerusi parlimen dan adun nampak macam UMNO mendahului rakan akrabnya MCA.

Tapi oleh kerana MCA tu adalah parti toke2, yg kaya raya maka selama ni ketua2 UMNO tunduk dah patuh kehendak MCA.

Ketua2 UMNO makan kuah pun , dah gembira macam nak rak.

Ketua2 MCA tak nain dgn kuah. Mereka, melalui barua setia mereka iaitu ketua2 UMNO selama ini yg banyak menyanun besar2an jatah ekonomi Melayu.

Lihat saja bagaimana mereka kebas berbillion duit rakyat dalam kes PKFZ

Lihat juga bagaimana mereka perbodoh ketua2 UMNO dalam main silap mata dalam melahap peruntukan saham yg diperuntukkan khas untuk bumiputra dan peruntukan rumah kedai dan komersial hingga tak nampak langsung pemilikan org Melayu gara2 melalui pakatan kotor peruntukan yg kononnya habis dijual on paper tapi sebenarnya di kongkalikong antara ketua2 MCA yg makan daging dgn ketua penkhianat Melayu, siapa lagi kalau bukan ketua2 UMNO yg cuma makan tulang.

Sebenarnya UMNO dan MCA sangat gembira dengan adanya DAP dan PAS kerana dalam mereka siang malam membalun harta Melayu, mereka akan menakut2 bangsa mereka dgn DAP/PAS demi meneruskan perangai buruk mereka.

Bagus betul DAKJ dan KKA belasah MCA pulak.

Org UMNO jangan syok sendiri. Kalau betul ketua2 UMNO ikhlas perjuang nasib ahli UMNO mana mungkin ramai ahli UMNO mati terharap2 sambil hidup merempat.

Mustapha Ong said...

Salam DAKJ,

Bro, I think this article is one of the first news concerning MCA and the Chinese community to begin the new year 2014. I have also observed that the new MCA leadership under Liow Tiong Lai may have some problem to control the self claimed MCA spokesman Wee Ka Siong, who is not that popular in some states, including Johor. They don't like the face value of Wee Ka Siong even in his home state in Johor.

Your title, "No need for MCA to join the Cabinet" will hit the MCA goons spot right but they are too proud that there are certain things they will have to admit, like having lost the confidence of the majority of the Chinese community in the PRU13. I am sure the majority Chinese had failed to fell in love with MCA, thus causing shame to the performance of the party.

I agree that MCA should not join the cabinet, as the present leadership have to prove that they could deliver their winnings to BN in the coming PRU14. MCA has to reform the party and work towards wining the confidence of the Chinese community and also to engage the DAP. They should not quarrel with UMNO, but instead they should think of the strategy how to do better than DAP in regaining the confidence of the Chinese community.

There is no point for prime minister to even think of accommodating the Chinese leaders into Cabinet. As you have said, no need to convene the EGM to discuss the issue of whether they should consider joining the Cabinet. It's a no, no deal and just allow UMNO to hold the post until MCA could prove that the new leadership will deliver at least 15 MP seats and at least 40 state seats in the next PRU14.





Saji said...

Salam Dakj

"The Chinese control the economy. We all know that most developers are Chinese. We also know that prices of properties are skyrocketing. Why don’t the MCA do something?

Sit down with the developers to find ways and means to reduce prices. When developers say houses around RM1 million are cheap compared to other countries, MCA just keep quiet, as if in cahoots with them.

In other places like Hong Kong, Singapore and Macao land is scarce but their incomes are very high compared to us. What is the MCA doing about it?"

Betul tanah (untuk perumahan)di Hong Kong, Singapura dan Macao tidak banyak/scarce (seperti di Malaysia), tetapi di Malaysia tanah tulen kerajaan atau tanah milik institusi kerajaan yang diswastakan diberikan kepada individu atau syarikat keoni UMNO dulu sebelum ia dijual atau dilakukan usahasama dengan pemaju Cina.

SAJI

Gladiator said...

"Claiming that the civil servants are corrupt is too sweeping a statement. MCA should do a proper study and come up with facts and figures if they want people to believe that they are serious."

Excuse me but why is it the job of MCA to do the study and come up with facts and figures???

We have an ineffective MACC doing diddly squat.

Don't just go blaming the Chinese for handing out bribes and taking the weak and lame excuse that Malays get seduced by the big bucks.

It takes two to tango, in case you don't know.

Making it a racial issue does not help.

Going around educating 28 millions Malaysians about corruption is one thing, but getting the MACC to do it's job is quite another.

Given the fact that corruption is as rife as you say, why is it so hard for the MACC to catch the culprits?

I suggest to you that the MACC is usekess at it's job and being used only to prosecute anybody utrajaya does not like.

The MACC could easily do surveillance, do wealth audits, and any number of other methods to catch the corrupt but have they done so?

Kampong man said...

Salam Dato,

1.Agreed with your KKA. Enough of UMNO bashing for now.Impressive feedbacks from both the political divide.Hope Najib will take notice of those positive comments and continue and improve the transformations.

2.The decison not to be in the cabinet was afterall MCA decision and resolution after failing to secure the Chinese voters support.Yes, 90% Chinese rejected MCA /Gerakan and BN last election.The message on the wall is clear Chinese voters rejected BN, period.How can one logically rationalise LKS winning Gelang Patah after so much was done by Ghani there as Johor MB for years when LKS had done NOTHING there at all !. Yes,NOTHING.

3.Agreed with DAKJ that MCA will be better of now consolidating its weak party position by not taking bigger responsibility in the already crowded cabinet.After all Chinese voters are smart voters.They no longer believe in the MODERATE BN , at least that is what the election results show.

4.Indeed, MCA has a mountaineous of work to do to convince the Chinese community to be with them and BN again.Studies had shown that about 63.8% Malays ,43.8% Indians and a mere 10.8% Chinese voted for BN in the Semenanjong last election as reflected in the final result.It shows how smart and strategic DAP was and still is.BUT they(DAP) will remain an opposition even in the next three election in my opinion.We do need Chinese representation in the government in multiracial Malaysia.Not this time perhaps when they are not with the government.So be it.

5.The Chinese and the opposition can continue shouting CORRUPTION but we all know who are the most corrupted of them all , don't we ?.Wasn't Anwar himself was found guilty of of FOUR corruption charges and jailed for six years in 1999 ? and charges was not something else (Malu nak cakap).Lembah Tasmin should take note of this on your Anwar..

6.In short, MCA will do the current government good by not being in the cabinet.Instead MCA should educate their members not to backstab the party and the BN coalition.Tell them that cannot get any better government than the BN government simply because Malaysia is not Singapore if you know what I mean.Good night.

Thank you.

Bah Kucing Kuat said...

Salam Datuk,

Orang Cina akan membanteras gejala dengan cara sendiri tanpa mengharapkan MCA ataupun Barisan Nasional. Caranya adalah dengan tidak memberi kuasa kepada MCA.

Tidak perlu lagi UMNO salahkan MCA, dan MCA salahkan UMNO. Ini adalah wayang kulit.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Kg man

Sdr kg man saya lihat cakap tak serupa bikin. Projek imej baik tapi terus bangkit isu Anwar rasuah dan dijel selama 6 tahun.

Ye betul mahkamah kangroo atas pengaruh ketua UMNO yg takut bayang2 sengajamendapati Anwar bersalah atas 4 tuduhan rasuah / salah guna kuasa.

Kg man harus ingat, cubalah kg man cari di mana kes mahkamah di dunia ada tak pernah mahkamah menjatuhkan hukuman betsalah kes rasuah bila satu sen wang rasuah pun tak dilibatkan macam dalah tuduhan kpd Anwar?

Hanya diboleh land yg diperintah ketua2 UMNO kawan baik kg man, perkara spt ni boleh berlaku.

Buat malu saja. Terutama jika perkara yg dikutuk oleh seluruh masyarakat sivil dunia tetapi di sokong oleh seorang berotak pandai bergelar engineer.

Kg man jangan jadi macam kawan saya seorang arkitek terkenal,dari utara, sembahyang tak tinggal, umrah hampir setiap bulan puasa , pelajaran anak2 semua menjadi, org kuat UMNO Bahgian tapi benci Anwar.

Kenapa? Semata2 kerana beliau tak dpt projek dizaman Anwar.

Bolehkah kita berbenci atas dasar tak dpt projek semata2 sedangkan kawan saya yg berkenaan sejak zaman sebelum tu lagi dah dapat macam2 projek dari ketua2 UMNO.

Bagaimana pun saya akui dan hormat kawan saya ni sebagai salah seorang ahli UMNO yg baik berbanding.........

Tapi lihatlah org begini di kaca mata ketua2 UMNO , tunggu masa je untuk di segel ketepi.

Dgn umur kita yg dah semakin tua, lebih baik kg man tumpukan kpd usaha macam Dakj iaitu membetul kepincangan.

Berbanding dgn kes rasuah Anwar yg tak libat sesen wang awam ada lebih baik org macam kg man kritik kerajaan dgn isu yg mahabesar yg boleh bawa bala pd Melayu akan datang gara2 rasuah dan ketirisan dalam pentadbiran sekarang.

Terakhir, nak tarik balik sokongan CINA pd BN?

Tak adil dan tak cukup nak letak tanggungjawab pd MCA. Peranan UMNO sebagai rakan paling kanan bagaimana?

XERONINE said...

Datuk ... i've no issues with the Chinese ... i've issues with us yang tergedik-gedik dengan mereka ... be better than others by being better ourselselves ...

terima kasih

drlangitbiru penang said...

Ah Jib Gor habaq MCA perlu Viagra

Hemmm....

Tong Lai malu ka nak habaq....

UMNO perlu Tongkat Ali!


Yang BERKUASA pun perlu Tongkat kaa?

drlangitbiru penang said...

Berapa kerat KRONI UMNO yang mampu berniaga dan kayaraya?????

Hardrock.....saham Melayu tinggi di situ...

Genting......nak korek cerita lama kaa.....Melayu jugak kan....

Yg dok melolong melalak ANTI-CINA tu yg tak reti apa!!!

Pemimpin DEPA tu semua kena "cucuk hidung" oleh Cina....

Hemmmm....

Urang Awak said...

Salam Dato,

In the past the Chinese were not actively interested in politics and never bother who was getting elected as long as they can conduct their business as usual without interrupting so much in politic affairs. They are always believed in making money, prosperity, and wealth and for decades the Chinese had left leadership to Malay UMNO.

But things have changed now. Business is poor and money has shrinking and not much money left in their pockets to spend. Of course being the biggest taxpayers in the country they want something in return. They want to get some returns on their hardships. Just see how their politicians (MCA) plundering the taxpayers money in PKFZ and the most recently in the KLIA2 project. These are the biggest waste of taxpayers' money in Malaysian history.

Stop these scoffing dogs…..or else it would cause more catastrophes to come in the coming general election. This time The “MALAY TYPHOON” you may say.

Walluhualam..

Saji said...

Salam Dakj

RUMAH PEMAJU MAHAL:

"The Chinese control the economy. We all know that most developers are Chinese. We also know that prices of properties are skyrocketing. Why don’t the MCA do something?

Sit down with the developers to find ways and means to reduce prices. When developers say houses around RM1 million are cheap compared to other countries, MCA just keep quiet, as if in cahoots with them.

Surely there are engineers, architects and quantity surveyors who can help the MCA to work out cost and show just how expensive properties have become due to speculation and profiteering, and how the majority of rakyat have been priced out of the housing market. "

1. Kalau rumah pemaju dengan anggaran keluasan lantai 3,000 kaki persegi dijual pada harga
RM1 juta, kos pembinaannya (termasuk keuntungan main contractor yang membinanya) ialah sekitar RM500,000 atau 50%. Baki 50% ialah kos projek yang meliputi kos pengurusan pemaju, harga tanah, kos pematuhan syarat2 yang dikenakan oleh PBT seperti kolam takungan banjir, yuran konsulatan, caj2 PBT, kos pinjaman pembayaan, kos pemasaran dan keuntungan.

2. Dengan perubahan style rekabentuk rumah yang telah dilakukan oleh para arkitek iaitu daripada posmodernism style yang terkenal dengan motif2 hiasan klasikal palsu yang elemen kosnya sekitar 15% daripada kos pembinaan kepada enrich modernism style yang terkenal dengan bumbung pisang sikat menggunakan bahan murah zinc, saya kira, para arkitek sudah pun membantu pemaju dan pembeli rumah menurunkan kos pembinaan.


SAJI

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Betul ke orang CINA suka beri rasuah ? Dan pegawai kerajaam serta penguasa Melayu suka ambil rasuah?

Cuba perhatikan sinario berikut ini:

Di Hong kong dan Singapore penuh dgn CINA, tapi kenapa hampir tiada rasuah!

Di negara yg hampir tiada CINA , spt di Pakistan, Bangladesh,, India dan negara Afrika pun tiada CINA, tapi krnapa banyak rasuah!.

Di Australia yg majoriti penduduknya org putih tapi punya masyarakat migran CINA yg agak banyak, kenapa tak rasuah!

Di Indonesia, penduduk keturunan CINA cuma 5% tapi kenapa rasuah disana sangat parah!

Saya suka mengambil pendekatan, tak kira bangsa dan agama, jika kerajaan sesuatu negara itu bersih maka bertaringlah organisasi penguatkuasa undang2 negara berkenaan dan tak tak beranilah rakyat terlibat rasuah.

Kalau di Malaysia , melihat kepada prestasi SPRM, POLIS, HAKIM DAN MENTERI patutlah Malaysia tergolong negara JUARA rasuah.

Tak perlulah nak syok sendiri konon nak salahkan CINA atau MCA je yg rasuah.

Kalau PM bersih, banyak masaalah rakyat boleh selesai.

Tapi kalau UMNO tu UMNO jugak. Tak kan sejak di cawanganvlagi dah rasuah tak mungkin boleh bertukar jadi baik bila jadi PM.

Tapi hari tu ada ONG KEE TIAT presiden MCA yg bangkit isu rasuah PKFZ, beliau sendiri tak dpt sokongan MCA dan akhirnya kalah dalam pemilihan jawatan presiden MCA.

Moral cerita ialah baik ketua2 UMNO, MCA, MIC dan komponen parti BN , mereka sangat bertolongan dalam terlibat rasuah.

A KADIR JASIN said...

Urang Awak, in part, said:

"But things have changed now. Business is poor and money has shrinking and not much money left in their pockets to spend. Of course being the biggest taxpayers in the country they want something in return."

A very pertinent point. The ringgit is shrinking. Who is responsible? Do we blame the forex market or the way our government manages the economy?

PM said don't just blame the government for price increases.

Who do we than blame for the continuous decline of the ringgit, which has direct bearing on prices of imported goods?

1. Historical figures showed that the ringgit had declined against US$ from about RM3.15 in Jan 2012 to RM3.30 in Aug 2013. It currently hovers around RM2.67 to a dollar.

2. A Wall Street Journal report in Aug last year noted that for the first eight months of 2013, the ringgit had shed over 8% against the dollar, hitting its three-year low.

3. It said, although this had raised the competitiveness of Malaysian exports, it also meant that Malaysian companies have to pay more to import large machines and construction equipment.

4. It also means that our food import is now more expensive.

5. Another report say, by the middle of 2013, the ringgit had fallen to a 15-year low against the Singapore dollar. The ringgit fell to RM2.5479 - the lowest since early 1998 when it was depressed by the Asian financial turmoil.

6. The decline continues and now hovers around RM2.5760 to a Singapore dollar.

7. Who is to answer for this? Mohd Najib as Finance Minister or Zeti Aktar Aziz as Bank Negara Governor?

8. Sdr Saji, look at the unsold/unoccupied houses and shops. This is a clear sign of speculation and profiteering. Sooner or later, the property bubble will burst.

9. I suspect that property- and credit card-linked NPLs are high, but nobody dares to admit.

10. Somebody must take responsibility for these fiscal and monetary shortcomings.

Thank you.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Sangat setuju dgn Urang awak.

Cuma nak tambah. Siapalah yg bongok sangat menambah kerusi majoriti CINA semasa persempadanan semula kawasan parlimen dan adun pd 2004.

Konon mereka lebih percaya pd CINA akan sokong Melayu UMNO berbanding Melayu PAS/ PKR.

Sekarang senjata sendiri hampir makan tuan. Dah tu nak tutup malu, mereka tuduhlah CINA tak berterima kasih dll.

Nasib baik KETUA2 UMNO ada pengadil yg dah kena beli dan pengundi2 dari langit.

Akhir sekali, kerana kebangsatan ketua2 UMNO maka CINA sesama mereka main kelip2 mata.

Saji said...

Salam Dakj,

"8. Sdr Saji, look at the unsold/unoccupied houses and shops. This is a clear sign of speculation and profiteering. Sooner or later, the property bubble will burst."

Saya rasa ia akan meletup pada tahun ini juga dan recession melanda negara.

SAJI

Lembah Tasnim said...

Salam Tok..

Sdr Kampung Man..

Sejarah pemecatan Anuar Ibrahim Telah meninggalkan kesan yang bukan kecil di kalangan bangsa Melayu Khususnya.. juga bangsa-bangsa lain termasuk cina dan India di Malaysia.. hinggalah hari ini..

Bangsa Melayu Tak kira Umno, Pas, NGO, dan mereka yang tidak berparti amat terkejut dengan peristiwa tersebut ketika itu.. apakah yang sebenar berlaku terhadap Anuar..

Rentetan dari peristiwa tersebut timbulah berbagai siri penangkapan, penahanan termasuk juga rakan-rakan Anuar..

Akhirnya bermulalah perbicaraan yang menimbulkan keragaun tentang kewibawaan badan kehakiman negara dan Polis atas beberapa contoh..

1. Pengakuan Azizan yang mengaku tidak diliwat tetapi berubah pendirian pada besok harinya.

2. Kenyataan Ketua Polis Negara Yang menyatakan Anuar selamat "Safe and Sound" tetapi berlaku mata lebam..

Contoh diatas menjadikan kita banyak berfikir tentang perkara disebalik peristiwa tersebut.. yang perlu dipertimbangkan mengikut lunas-lunas agama..

Saidatina Aisyah R,anha pernah difitnah atas tuduhan zina.. Imam Shafie difitnah dengan tuduhan menyibarkan fahaman Syiah sehinggalah ia diseksa..

Saya bukanlah penyokong totok Anuar kerana ada perkara-perkara yang saya tak setuju dengan beliau..

Kampung Man...! pendirian saya belum berubah melainkan keputusan mahkamah yang didapati Anuar bersalah dan di jel selama enam tahun.. tidak meragukan saya..

TQ Tok..

rahimlpp@yahoo.com said...

Dato'@ Please don't be to pessimistic with our future under the leadership of Najib. He is trying his best with the transformation programs to achieve the objectives under the national vision of 2020.

Our economy is going through cyclical changes responding to global challenges because of the nature of our economy that is so dependent on the international trade.

We must anticipate to see more unfavorable figures in future but I believe our planners at the central agencies are monitoring closely the situation and they should know what to do to avoid potential disaster. Berdoa kepada Allah SWT supaya mereka diberi kekuatan untuk menghadapi cabaran-cabaran mendatang.

To criticize is easy but to give workable ideas is very difficult. There is a prestige attaches to your blog Dato' but if we continue to criticize only, I am worried your blog becomes another forum for people to express their opposition to the current leadership.

Besides criticizing, I hope to see more constructive ideas in your blog Dato' because Najib will continue to stay at the top until next election; may be he will pick up one or two ideas from our discussion and he announces to the world that he appreciates constructive ideas from Kadir Jasin blog.

Thank you

looes74 said...

Din Melaka,
I support you 100%. Anyway, pardon if I sound wee bit racist which I am not. What's the point of MCA being in the cabinet. Last time got finance minister, trade & industry minister & even malacca governor. Now, MCA member can only become transport minister. Even then major decisions are made by Ministers from the Prime Minister office. So.......

din klang said...

Lembah tasnim aka din melaka...
Ikut terjun je la dalam gaung dengan idola kau anwar ibrahim..

din klang said...

Sambung lagi.... Lembah tasnim aka din melaka.

Yang dah berpuluh puluh orang kanan anwar ibrahim yang dah tinggalkan dia dan pkr tu apa cerita.... tolong jawap..... Tolak azmin saja lah yg dah sign kontrak hingga akhir hayat... Tak boleh nak lari dah

abg sam said...

Salam Datuk
Saya setuju isu rasuah yang datuk ketengahkan adalah sebahagian carca marba yang wujud dan menjadi sebahagian identiti rakyat Malaysia. Bagi saya isu rasuah ini wujud sebab sistem wayang kulit yang digunakan oleh Anggota Pentadbiran. Mereka selesa memberi rasuah dan menerima dan rakyat Malaysia pun setuju dengan tradisi ini. Sebagai contoh bila dekat pilihan raya pelbagai hadiah dan peruntukan diguna untuk membeli rakyat. Dan hasilnya rakyat pun sapu dan undi kepada yang memberi. Jadi macam mana nak selesaikan isu rasuah. Di pihak SPRM yang digelar harimau gigi palsu lebih sibuk menangkap ikan bilis daripada Jerung. Kekadang saya kesian juga dengan kawan2 penjawat awam dimana mereka meluahkan perasaan tertekan Pemimpin politik terutamanya Anggota Pentadbiran kerajaan sewenang wenangnya mengarahkan itu dan ini hendak hendaknya bila mereka melawat kawasan atau pergi luar negara macam maccam perlu disediakan macam duit tu turun dari langit. Akhirnya yang ditangkap SPRM penjawat awam tadi yang melaksanakan arahan Anggota Pentadbiran. Jika nak selesaikan isu rasuah sepatutnya bermula dengan Parti Politik. Tak kira pembangkang atau pemerintah. Sekarang yang berlaku matlamat menghalalkan cara. Akhirnya Barang Naik.

Din Kalut said...

Din Melaka dgn Anwar Ibrahim habis cerita.Manusia bersih tanpa dosa.Din Melaka yang menurut arahan.

Urang Awak said...

Salam Dato,

Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan kepada semua pembaca “Selamat Menyambut Hari Mualidul Rasul”esok hari. Sempena hari yang mulia ini marilah kita sama2 menghayati perjuangan Rasullullah saw sebagai contoh terbaik bagi umat akhir zaman. Diantara ciri2 ketokohan yang dikagumi adalah seperti berikut:-

a) Rasulullah terbukti seorang BUSINESSMAN yang JUJUR yang patut di contohi. Pernah satu ketika sewaktu Rasulullah berniaga di negeri Syam, Abu Talib (bapa saudara) telah dihampiri oleh seorang Pendeta Yahudi supaya menyorok baginda dari pengetahuan orang2 Yahudi kerana takut akan dibunuh gara2 sifat kejujuran beliau. Cara Rasulullah menetapkan harga bagi setiap jenis barangan yang dijual adalah seperti berikut. Katakanlah satu barangan yang dibeli di Mekah dengan harga 10 Dinar, manakala pengangkutan serta perjalanan pergi balik dari Mekah ke Syam dengan menunggang unta mengambil masa 30 hari dan seterusnya Rasulullah akan bertanya kepada si pembeli berapakah harga yang sanggup dibayar setelah mengambil kira UPAH pengangkutan. Jika harga dipersetujui oleh kedua2 belah pihak maka transaksi jualan terjalin. Rasulullah tidak pernah mengurangkan kuantiti serta memberi fakta yang salah tentang sesuatu jenis barangan.

b) Rasulullah adalah contoh seorang pendakwah yang cool tidak brutal macam Noh Gadut & Mufti Perak. Beliau sentiasa berhemah didalam setiap penyampaian dakwah sehingga berjaya menguasi kembali Bandar Mekah dari luar (Madinah). Pernah suatu ketika datang seorang perempuan yang mengaku berzina dan mengesyorkan supaya diHUKUMI secara adil. Lalu Rasulullah menyuruhnya pulang supaya memikirkannya kembali sebelum membuat sebarang keputusan. Kalau tak silap saya perempuan tersebut telah menemui Nabi sebanyak 3x.

c) Rasulullah tidak pernah berlaku ZALIM terhadap mana2 persalah. Pernah satu ketika seorang pencuri telah ditangkap lalu dibawa kehadapan Rasulullah bersama2 dengan 4 orang saksi lalu Rasulullah memaafkannya serta menyuruh sipencuri tersebut pulang. Kali kedua pencuri yang sama telah ditangkap lalu Rasulullah juga menyuruhnya pulang dan sehingglah untuk kali ke 3 pencuri yang sama telah ditangkap lalu orang ramai meminta Rasulullah menjalankan urusan hukuman tanpa ragu2. Lalu Rasulullah bertanyakan kepada sipencuri tersebut kenapa beliau mencuri, berapakah bilangan tanggungan (anak2) serta siapakah MAJIKAN beliau. Setelah siasatan dijalankan terbukti si pencuri tersebut di UNDERPAID oleh MAJIKAN beliau. Terbukti upah yang diterimanya tidak setimpal dengan jenis kerja serta tanggungan beliau. Sebaliknya Rasulullah telah mengarahkan supaya MAJIKAN tersebut sepatutnya DIPOTONG TANGAN kerana mencuri KUTRAT & KERINGAT sipencuri.

d) Rasulullah telah menetapkan bahawa RUMAH2 IBADAT, SEKOLAH & HOSPITAL tidak boleh dicerobohi walaupun didalam suasana perang sekalipun. Tiada terdapat mana2 negara atau pertubuhan yang pernah meluluskan resolusi yg sama sebelum ini sehinggalah UNITED NATION memperkenalkannya didalam 1949 Geneva Convention. Kepada penguasa undang2 jangan sekali2 menceroboh, MENEMBAK AIR KIMIA terhadap di mana2 pusat perubatan, MAUPUN HOSPITAL BERSALIN walaupun PERUSUH sedang bersembunyi dikawasan tersebut. Peringatan juga ditujukan kepada HASSANG ALI, MUFTI PERAK DAN JAIS….Rasulullah yang mempunyai DARJAT yang tinggi pun tidak pernah menggalakkan umatnya menceroboh mana2 tempat ibadat kaum lain. Jika Allah ingin membinasakan tempat2 ibadat yang lain, Allah telah lama melakukannya TANPA mengharapkan sebarang PERTOLONGAN dari KEHINAAN.

e) Rasulullah juga seorang SUAMI YANG TULUS. Sering menasehati isteri baginda Siti Aisyah bahawa tiada sebarang JAMINAN akan masuk syurga walaupun besuamikan seorang Nabi. So kepada pemimpin2 UMNO jangan terlalu MEMUJI isteri2… LOL.

f) Selain dari sifat2 terpuji seperti diatas, Rasulullah juga merupakan panglima perang yg berintegriti lagi berwawasan, Gabenor, ahli politik serta contoh PEMIMPIN bagi masyarakat majmuk di Madinah.

Sekian.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Terima kasih yg tidak terhingga kerana berkongsi tentang sifat2 junjungan kita Nabi Muhammad saw.

Sempena menyambut ulang tahun baginda pd hari ini saya terfikir alangkah baiknya jika mata pelajara agama Islam menambah kandungan yg berkaitan dgn sejarah nabi dan rasul terutama nabi Muhammad saw.

Dulu ada seorang naib cancelor UITM yg terkenal lebih UMNO dari ahli UMNO sendiri , bukan main lagi menyarankan bahawa UITM akan memperkenalkan mata pelajaran lebih kurang bermaksud " PEMIKIRAN TUN MAHATHIR"

Memang dah jadi budaya UMNO, bila Mahathir berundur,sesudah tak ngam dgn PM baru, apa terjadi dgn cadangan mata pelajaran tersebut. Ada sebarang pencerahan ?

Nak tau kenapa CINA dan INDIA sikafir di Malaysia lebih asyik dan berbangga memeluk kristian walaupun dah berzaman bernaung bawah pemerintah BERNAMA Islam?

Berbanding dgn PAS, secara jujur bila UMNO berkawan baik dgn MCA dan MIC, selain berdasarkan hubungan kerana kebendaan , ada tak UMNO cuba berdakwah atau menunjuk contoh perangai rasul kepada si kafir MCA dan MIC tu agar mereka balik kepada Islam?

Lu fikirlah sendiri.

drlangitbiru penang said...


"…..ada yang dah TURUN,
KANGKUNG dulu naik sekarang ni dah turun,
bila turun kenapa tak puji kerajaan,
masa NAIK dipersalahkan kerajaan", PM NAJIB

Dah jadi bahan lawak 1Malaya pulak kenyataan PM Najib ni…..

Kut ya nak bagi contoh BARANG TURUN, bagilah yang munasabah sikit.

Kereta Proton turun harga untuk rakyat ke, logik la sikit…..

Boleh la nak puji kerajaan….


Ni….nak compare KANGKUNG TURUN vs PETROL NAIK……

Agak-agak la yae……. Adoooiiii PM ku….


Pasal GST pula….contoh yang tak kena GST adalah BUDU……!!!


Hemmmm…… ada tak pakar-pakar Ekonomi, Transformasi Ekonomi nak tolong jelaskan kenapa BUDU tak kena GST?

…….kot kot la adalah keturunan Ong yang hebat-hebat nak tolong perjelaskan…….

…..Hemmmmm nampak nya KANGKUNG dan BUDU dah jadi isu Nasional…..

drlangitbiru penang said...

Betul tanah (untuk perumahan)di Hong Kong, Singapura dan Macao tidak banyak/scarce (seperti di Malaysia), tetapi di Malaysia tanah tulen kerajaan atau tanah milik institusi kerajaan yang diswastakan diberikan kepada individu atau syarikat keoni UMNO dulu sebelum ia dijual atau dilakukan usahasama dengan pemaju Cina.

SAJI

11:11 PM


Ya. Tu caranya UMNO JUAI TANAH MELAYU!!!!

drlangitbiru penang said...

"Dato'@ Please don't be to pessimistic with our future under the leadership of Najib. He is trying his best with the transformation programs to achieve the objectives under the national vision of 2020.

Our economy is going through cyclical changes responding to global challenges because of the nature of our economy that is so dependent on the international trade".

YA KAA?

La ni Dato', Hutang Negara kpd KDNK dah menghampiri tahap maksimun ditetapkan oleh PERLEMBAGAAN NEGARA, 55%.

Tahun lepas, 53.6%

La ni , 54.3%

Bagi saya yang bukan orang ekonomi ni, ITULAH puncanya SUBSIDI dihapuskan (eh eh ehh....subsidi diselaraskan, bukan dihapuskan! Bahasa Transformasi la kut!!!)

ITULAH punca segala yang NAIK-NAIK.....

But horr...He is trying his best with the transformation programs ...!!!!

JOM ke LA, SYDNEY......

Hidangan istimewa dalam Jet..... McKangkung...!

Zaini Al Bakri said...

Terima kasih pada urang awak atas cebitan Nabi Muhammad SAW.Tetapi anda saperti juga din Melaka tidak sepatutnya mempolitikan isu dengan mengkaitkan JAIS,Mufti Perak ,Nuh Gadut yang semuanya mempertahankan ugama Islam yanf suci tidak saperti parti politik yang kononnya perjuanfkan Islam tetapi hanya berjuangkan pilitik saperti juga drlangitbiru yang harapkan janggut saja Islamlah konon .Demi rakyat?.Rakyat telah memilih dan hormati pilihan itu.

Tidak ada tempat untuk sentiasa berpolitik dan melagalagakan kita sesama Islam. Berdosa.

Ibnu Din Assingkiri said...

"Corporate Entertainment"

Naga lobak merah terduduk di tengah hidang -
sulung set Cina sepuluh macam. Pemuda asing;
berlari-anak melayan dengan gelas di dulang
tetamu lain hilang sabar; alkohol belum sampai
upacara angkat gelas umpama pundi kencing
menekan isipadu tak tertahan ingin dilepaskan.

Yaaaaaaaaaaaaaaaam Seeeeeeeeeeeengggg!

Selang beberapa minit, merah padam muka
keberhasilan belum tercapai. Belanja telah selesai.
Hiburan – apakah sebahagian korupsi atau hadiah?
Diperkenalkan bangsa, tidak menipu tidak sah
(seperti yang berada di dalam dewan tari ini,)
tradisi bawaan: parasit keparat dalam korporat.

29-05-2013
Hotel Royale Bintang, The Curve, Petaling Jaya, Selangor.
©Ibnu Din Assingkiri

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).