Sunday, May 25, 2014

Bukit Gelugor Votes Without BN

A Kadir Jasin

[NO anonymous comments. Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym accepted. Thank you]


LATEST – THE turnout was disappointingly low – only 56.4% - but the DAP is still the king of the hill. As expected, Ramkarpal Singh, defended his late father’s Bukit Gelugor parliamentary seat.

Out of 47,000-odd that went out to vote, 89% gave their support to the DAP. The 38-year-old lawyer won by a majority of 37,659 votes after polling 41,242 votes.

His closest rival, Parti Cinta Malaysia’s vice-president Huan Cheng Guan received 3,583 votes. Independent candidates Mohd Nabi Bux Mohd Abdul Sathar received 799 votes and Abu Backer Sidek Mohammad Zan 225 votes, respectively. All the three lost their RM15,000 deposits.

This is one of the lowest turnouts ever recorded, said Election Commission chairman Abdul Aziz Mohd Yusof.

ORIGINAL POST

THE BUKIT Gelugor voters go to the poll today, May 25, to elect a new Member of Parliament to replace the late Karpal Singh who died in a road accident on April 17.

This is a very special by-election. The ruling Barisan Nasional is not contesting because it’s Chinese partner, the MCA, which traditionally represented the coalition there, did not want to contest.

For the BN to succumbed to the wishes of the weak MCA and abandoned some 14,000 voters who supported it during the 2013 general election is ludicrous.


The lack of testicular fortitude and foresight aside, the BN’s decision means that it is no longer a national party. If this trend continues, it will not contest in seats where it stands little chance of winning or when its component parties have no guts to face the voters.

The by-election is now a DAP/Pakatan Rakyat’s affair.

The DAP's candidate, Ramkarpal Singh Deo – Karpal’s son – is challenged by Parti Cinta Malaysia’s vice-president, Huan Cheng Guan, and two independents namely Mohamed Nabi Bux Mohd Nabi Abdul Sathar and Abu Backer Sidek Mohamad Zan.

Acording to media reports, Bukit Gelugor has 82,431 registered voters of which 74.49% are Chinese, 14.4% Malays and 10.56% Indians.

In the 2013 GE, Karpal polled 55,839 votes against 14,061 by BN’s Teh Beng Yean of the MCA. It meant that the late Karpal received 78.88% of the valid votes.

With the BN not in the race, the turnout could be lower and the DAP will keep the seat effortlessly unless some playful elves and orang bunian decide to cast a spell on the voters.

Also I don’t think they will make Bukit Gelugor disappear although some BN people, especially from the MCA, may want that to happen so they don’t have to worry about losing anymore. Wallahuaklam.

26 comments:

ally danish said...

assalamualaikum Datuk.
nang bo ti nang
kui bo ti kui
bukan saya cakap
dia orang yang cakap
hv a great wkend

azhar said...

salam DAKJ

bila MCA tak mahu bertanding UMNO sepatutnya bertanding.ya sebagaimana MCA tak mahu jawatan kabinet Umno ambil jawatan sebagai pemangkunya.

kalah tak jadi masalah kerana mungkin kita pun boleh jangka tapi jika UMNO bertanding Umno boleh memperlihatkan kepada rakyat/parti/individu tertentu beberapa hal.

antaranya Umno yang mewakili orang melayu dalam BN tidak meninggalkan orang melayu di Bukit gelugur bila MCA tidak mahu mewakili mereka.Orang melayu kawasan lain juga akan menilai hal ini.Umno mewakili/memperjuangkan mereka dimana jua.

Umno bersedia mewakili kaum lain.

Umno bersedia menjadi calon semua kawasan MCA bertanding jika MCA enggan bertanding dan kita jangan lupa hampir semua ahli parliman/adun MCA/gerakan/Mic menang adalah di kawasan pengundi melayu solid majoriti dan peratus pengundi yang besar (majority).

MCA.MIC,gerakan boleh dapat pelajaran yang berguna.

safiai saad said...

Salam sdr Kadir, I guest you are enjoying a fine climate in Europe, while in Malaysia is facing hot and dirty climate.
It started with UMNO celaka, the Umno youth crashed the Penang State assembly gate and some UMNO youth protested at DAP head quarters.
What is this episode all about. Barisan do not dare to stand the election, Gelugor's Karpal Singh son will win handsomely.Why all this happening.
My sekupang lima ret view point are these:
i)UMNO is losing power since the demographic changes has taken place almost 30 years ago.
11) The perception of UMNO corruption has been succeefully implanted as a result this phenomena now become reality.
3)The UMNO still refuse to change from the top leader until the bottom leader. They still think the rakyat are happy with their behaviour.
4) The use of modern technology and social media seemed to attract the younger generation and middle class malay society both in urban anf rural areas. The main stream media,with respect do not strategically fit with the present mind set of Malays
5. The ceramah at Masjid and Surau never fail to accused of UMNO's failure eg Hudud law and my god, UMNO has no answer to all this question.As a result most of Jemaah felt that it is nothing but true.
6. Our leaders love to travel oversea and preached that we are the best.I request our leader and their wives should spend more time in our country and start to study the underlying current that take place in our contry.Don't just try to be the king maker,otherwise we will lose our very own kingdom.
7. If we really has brain as some of us claimed,please use our brain in our country to uplift the quality 's lfe of the Malays. We have so much economist with string of degres from reputable universities, but the Malays activities is focus on Pasar Malam and Pekan Rabu.
I think let us focus on this problem if UMNO still want to govern this country other wise our fate will be like OTTOMAN empire,used to be famous but now a good thesis topic to write "The Gullible Factors in the history Of Malays civilization" I rest my case sdr Kadir.

kampong lad said...

mca & dap dah jadi blood bros (potong jari & hirup darah), mana boleh jadi pengkhianat.

abdullahngah said...

Bukit gelugur DAP tiada pencabar hatta calon MCA sekalipun.

Teluk Intan DAP tiada harapan untuk menang miskipun tapak asal hak DAP.

Jika DAP boleh menang juga dengan calon melayu yang tiada ketokohannya ini menunjukkan orang Melayu setuju negara ini diperintah DAP suatu masa nanti.

Oldtimer said...

Datuk, why Umno agreed with the MCA in not standing in Bukit Gelugor is actually very simple. It in their political DNA.

MCA is never a strong party. As early as the KL Municipal election in 1953/54, it needed Umno to prop it up.

Since then Umno had been propping up the MCA until 2008 when Umno itself was weakened by the sleeping Abdullah. On its own, the MCA spends more time and energy infighting.

Mohd Najib thought he could strengthen Chinese support by working directly with Chinese NGOs like Dong Zong and Chinese chanbers of commerce. He bribed the Chinese generously.

What he did not realise is his methods weakened the MCA. The Chinese discovered that they could get more things directly from Najib than through the MCA. On the other hand, the Malays were upset bacause Najib gave more per capita to the Chinese than to the majority Malays.

So they rejected UMno in the urban and semi urban areas. A weak Umno cannot prop up the weak MCA hence the MCA was rejected by the Chinese. The Chinese liked strong Malay leadership that can bring peace and prosperity. That was why for 22 years they supported Dr Mahathir.

The conclusion is, without a strong Umno MCA and, by the same token, the Gerakan and MIC will die a natural death because they share the same political DNA.

SAlaam

Lahuma said...

Dato.

DAP sudah ada kawasan selamat untuknya.BN setakat ini belum ada lagi kawasan selamat untuknya.
Nampaknya UMNO/BN kian terhimpit.

Di Teluk Intan pun khbaranya 50-50 antara DAP dengan BN.

BN ada harapan kalau kena cara.Suasana masih hambar.Pas sudah muktamad agar isu hudud jangan di sentuh di Teluk Intan.
Begitulah juga di Bukit Glugor.

Begitulah cara Pas main politik macam UMNO juga.
PKR dari awal lagi tak ambul pusing perjuangan Pas ini.

Apa yang saudara Yangritebase kata saya setujua sangat.Dalil-dalil yang saudara kata betul dan benatCuma dalil dalil itu bukan sesuai pada pemimpin UMNO sahaja .Malahan dalil itu layak juga di tiupkan kedalam lubang telinga Nik Aziz,Hadi Awang,Mat Sabu,dan lainnya.

Dalil yang saudara kata itu juga patut di hembus juga pada lubang telinga Pemimpin Islam PKR macam Anwar,Saifudin,Khalid ,Rafizi dan lainnya.

Tak selesai dan adil setakat ditiup pada Najib,Mauyudin,Zahid,Hishamudin dan lain nya.

Merekalah semua main kayu tiga pada bangsa mereka sendiri.

Itulah pandangan saya.

Saya pun ikhlas juga.

Terima kasih Dato.

Arunzab said...


Pak Kadir very well said. There is no greater courage than to fight when outnumbered . Never mind if it ends in defeat . It is not the numbers in the fight that count rather the fight in the numbers that really matters. Itu dikatakan Anak Jantan.

kluangman said...

Menang atau kalah, apa masalahnya? Org2 spt Dato' yg sudah jadi bangsawan hanya sekadar bimbang dimulut.

Pemimpin Melayu samada di Kerajaan atau Pembangkang sudah lama melanun.

Bila kalah - rakyat akan disalahkan, dipadanmukakan.

Saya tak nampak apa2 keadaan atau mana2 pemimpin yg mampu menahan untuk orang melayu dan Islam dicincang hidup2 oleh kawan dan lawan.

Rukukiiyu said...

A banal election where's nobody bothers to know the outcome. Hence the low turn out.

IT.Scheiss said...

Datuk,

It's a wonder why those who would have supported MCA/Barisan did not cast their vote for the other three candidates anyway, whether they win or lose.

A KADIR JASIN said...

Debater IT. Scheiss,

There were three groups who stayed away from the by-election:-

1. The DAP/PR supporters who believed their candidate would win even when they did not go out to vote;

2. The 14,000-odd BN supporters who were abandoned by their party;

3. Those who felt none of the candidates represented their aspirations.

Thank you.

Timbangtara said...

Salam Tok..

Ramai yang tak mengundi diBukit Gelugor, tentulah sebahagian besar mereka yang tak mengundi dari penyokong BN.

Artinya sekarang dikawasan tertentu dimana pembangkang kuat, BN termasuk juga penyokong sudah tidak yakin dapat mengubah hati pengundi yang menyokong pembangkang.Padahal pada PRK sebelum ini tak pernah terjadi BN tak bertanding.

Adakah ini tanda-tanda yang tidak baik pada BN..

Kalau kita baca maklumat dialam siber cara BN berkempen diTeluk Intan pula memang memalukan.. anak-anak muda yang memakai baju BN menghalakan ekzos moto kearah Dyana Sofia.. adakah ini cara yang menguntungkan..

Terima kasih Tok..

azman said...

Assalamualaikum wbt pak Kadir..

Dalam anganan saya, perlu kita berkelakuan seperti "kura kura dalam perahu" & kita tunggu & lihat selepas ini..
Adakah mereka lebih cerdik dari UMNO untuk memerintah, atau sekadar jadi penasihat RM1/-. Wallahualam

PENGUNDI AMPANG said...

Datuk AKJ,

Wal hasil balik asal.Keputusan PRK Bukit Gelugur menunjukkan keadaan sudah terang lagi bersuluh.

Melayu (Melayu Penang) yang sering berdemontrasi dan menunjukkan gejala 'ala-ala samseng' entah ke mana undi mereka.

Arah undi etnik Cina jelas dan kukuh sekukuh tembok besar Negeri Cina.

Kendati pun demikian, Etnik Cina masih mendapat apa-apa yang mereka ingin dapatkan samada bersama BN atau DAP (Pakatan).

Mereka akan mendapat bonus kerana dianugerahkan semula 'habuan' dalam kerajaan yang pernah ditolak oleh MCA kerana pimpinan negara beria-ia sangat hendak memberinya.MCA dapat untung terpijak tanpa perlu berusaha sangat.

Banyak pelajaran dan tunjuk ajar yang boleh dipelajari oleh orang Melayu mengenai modus operandi politik etnik Cina.

Akuilah bahawa tamadun bangsa Cina berada di klas dunia dan terbukti.Jangan malu 'meniru' cara etnik Cina di negara ini berpolitik.

'Kalah untung, menang lagi untung'!

anti syaitan said...

Salam sejahtera Dato,

Berkaitan PRK Bkt Gelugor yg paling menarik sekali ialah kenyataan Ketua Polis Negara bahawa ia adalah PRK yang paling aman dlm sejarah Malaysia...kenapa ia menjadi paling aman??? Ramai yg berpendapat ia menjadi sangat aman kerana UMNO-PERKASA-BN tidak terlibat dlm PRK tersebut...Betul ke begitu???....wallahualam...}::

Suffian said...

Pembahas... Lahuma

anda telah menulis..." Merekalah semua main kayu tiga pada bangsa mereka sendiri "

saya yakin anda sendiri orangnya melayu. Kalau anda merujuk statement main kayu tiga tersebut kpd pemimpin2 Pakatan, ianya mungkin betul but just not good enough. Hakikatnya PR tidak memegang kuasa di negara kita ini. Maknanya tak banyak kerosakkan yg dapat dibuat dlm perkara menjaga kepentingan melayu. DAP samasekali tidak akan berkuasa di Malaysia melainkan majoriti melayu mahukannya, kenapa pulak melayu nak kan sangat DAP padahal melayu2 yg berada di PAS & PKR jauh lebih baik serta tidak korap macam Mat Said & geng2 Nganu.

Yg jelas dan tersirat bermain kayu tiga dgn melayu ialah melayu2 umno. Mutakhir pendedahan ex Presiden TNB Ani Arope , bagaimana khianatnya umno dan kerajaan menghadiahkan wang tunai pada IPP - 20 BILLION setahun, majority tokeh2 IPP ialah towkey2 Cina.

Sudah2lah canang jenama melayu utk menghalalkan benda yg salah . Tkasih.

Orangjasin said...

Politik org cina semakin kuat dato'...Mereka nak perintah T Melayu..apa inikah yg hendak kita tinggalkan untuk anak cucu kita?

Zed-85 said...

Dato’

UMNO tidak meletakkan calon ganti MCA kerana 75% pengundi Bukit Gelugor orang cina.

UMNO yang politiknya terlalu berkisar soal perkauman mungkin berasa susah untuk berkempen di Bukit Gelugor yang 75% pengundi cina.

Di Teluk Intan, DAP pula meletakkan orang melayu di kawasan yang majority orang cina melawan Presiden Gerakan. Nampaknya Dyanna Sofya lebih berani dan mempunyai lebih yang dikatakan “ testicular fortitude”.

Jika dibanding dengan Bukit Gelugor, Teluk Intan nampaknya lebih sengit.

Persaingan yang sengit adalah lebih baik dalam negara demokrasi.

Akibat dari persaingan yang sengit antara PR dan BN, nilai warga Teluk Intan melonjak begitu tinggi.

Sebagai “leverage”, warga Teluk Intan dijanjikan Universiti Teluk Intan, Stadium Baru, Lebuhraya baru dan Jalur Lebar Internet tinggi. Ibu tunggal juga dapat bantuan dan antara yang paling setia sekali dengan BN, anggota rela dapat baju baru.

Kalau nak harapkan parti politik secara ehsan dan sukarela membuat pembangunan rakyat di Teluk Intan, minta-maaplah.

Sallam

A KADIR JASIN said...

Mohon maaf, untuk lebih kurang 30 jam akan datang, saya mungkin tidak dapat membaca dan menyiarkan komen-komen pembahas. Terima kasih.

awang batuburok said...

Selamat bermusafir Dato,

Cuma nak kongsi sedikit pendapat TG Nik Aziz ttg perbandingan politik UMNO dan DAP.

DAP setakat ini belum ada rekod dan bukti menzalimi orang-orang PAS dan umat Islam secara umumnya. Cuba fikirkan beberapa fakta sejarah seperti berikut:

1. Siapa yg rampas/nafikan hak rakyat Terengganu dan Kelantan dari mendapat wang royalti Petroleum. Walaupun ditukarkan kpd skim Wang Ehsan (sedekah) yg mesti diluluskan melalui UMNO Bahagian yg cukup menghina umat islam dikedua dua negeri tersebut...

2. Siapa yg pernah dipenjarakan kerana membela seorang gadis Melayu-Islam yang diperkosa oleh seorang bangsawan/penguasa dalam gerombolan Melayu?

3.Siapa yang telah songlap wang dan harta rakyat berjumlah berbilion-bilion ringgit dalam industri tenaga sebagaimana yg telah didedahkan oleh Tan Sri Ani Arope mantan Pengerusi Esekutif TNB...

4. Terkini, gerombolan mana yg cuba khianati jutaan wang Bank Rakyat seperti yg didedahkan oleh Datuk Seri Sabaruddin Chik....DAP ke???

Terlalu banyak untuk disenaraikan kezaliman dan perbuatan khianat puak "Syaitan Yang Dikenali" dlm blog Dato AKJ ni.

Minta maaf Dato, semuga Allah permudahkan perjalanan (musafir) Dato diluar negara dan selamat pulang ketanahair bumi yg sangat bertuah ini....aminn

Lahuma said...

Dato.

UMNO Bt Glugor agaknya tak keluar mengundi.
Keluar undi pun kalah.Tak keluar undi pun Dap menang.

Tentang MCA,Gerakan,MIC ,PPP ada pada nama sahaja.Ahli mereka sendiri pun sudah bakar jambatan sampai hangus.

Yang malang ialah Pas.Punyalah setia kawan.Patuh taat setia pada Dap.Isu perjungan sendiri digadaikan demi perjuangan orang lain.

Pas pun retorik juga.Dalam masjid cakap lain.Dalam pekan Cina cakap lain.Dalam kampung cakap lain.

Saya tengok Pas ternyata menikus tanah di Bt Glugor dan Teluk Intan.Lebih lebih lagi bila ada Asyuk pada jentera parti.

PKR juga yang ligat sama Dap.

UMNO dan Pas apalah nak jadi.

Terima kasih.

Zed-85 said...

Saudara Lahuma,

Realiti sebenar PAS perlu pilih samada akan bersama dengan UMNO atau Pakatan Rakyat.

PAS tidak boleh mencapai matlamat politik dengan bergerak sendiri.

Dahulu PAS bergerak sendiri, UMNO bersama BN pandang sebelah mata sahaja. Hukum hudud tidak diterima orang melayu.

Saya ingat dulu di Johor, melainkan di Muar, tempat-tempat lain orang melayu Johor tidak terima PAS dan hudud.

Sekarang PAS bergabung 3 orang, PKR, PAS dan DAP lawan UMNO BN. Nama PAS naik, Hukum Hudud mula dibincang di Kelantan. Bukan sahaja di Kelantan, PAS dapat memerintah Kedah satu pengggal.

Ada juga perkara positif daripada PAS berada dalam PR.

Dekat mana tempat PAS di BN yang ada MCA dan MIC yang mana agendanya berlainan?.

PAS dan DAP pun sudah berdekad bersama menjadi pembangkang di Parlimen. Ramai juga ahli politik PAS dan DAP pun pernah berserongkol bersama dalam penjara dalam kerajaan BN.

Timbangtara said...

Salam Tok..

Menyambung sedikit sikap anak-anak muda yang menghalakan ekzos moto kerarah Dyana Sofia di Teluk Intan..

Adakah mereka ini anak MELAYU..
Anak-anak muda ini sedang dididik dengan perangai buruk dan kurang ajar.. memalukan agama dan bangsa..

Agaknya mereka juga anak muda yang gagal dalam pelajaran dan kurang didikan agama.. apalah nak jadi..

T kasih Tok..


bat8 said...

PAS bukan tidak pernah bersama dengan UMNO didalam BN dulu. Siapa yang menendang PAS keluar atau memaksa PAS keluar dari BN? MCA atauMIC atau Gerakan kah?

Walaupun peristiwa itu telah lama berlaku, apakah hari ini sikap dan tindakan UMNO menekan PAS sudah berhenti? Tidak. Penindasan kepada PAS masih berjalan. Yang terbesar ialah penafian hak royalti minyak kepada negeri Kelantan yang diperintah oleh PAS masih berjalan.

Sdra lahuma sering mengaitkan PAS apabila UMNO dalam keadaan terdesak. Elok juga sdra lahuma menjelaskan atas dasar apa kerjasama PAS dan UMNO perlu diwujudkan. Tak cukup lagikah UMNO meminta pertolongan kaum bumiputra bukan melayu kat Sabah, kaum siam dan pati-pati filipina yang diberi kerakyatan melalui projek IC ( seperti komen seorang pembahas sebelum ini) untuk menegakkan ketuanan melayu. Ini tak kira lagi rakan-rakan bukan melayu dalam BN?

Tak cukup lagikah UMNO mengguna kaum bumiputra bukan melayu bukan Islam di Sabah yang majoriti berugama KRISTIAN, masyarakat Siam yang berugama BUDHA tak termasuk sokongan rakan-rakan komponen BN untuk mempertahankan kesucian Islam.....sampai nak minta pertolongan PAS pula dalam PRU 14 ni?

Lahuma said...


Dato.

Terima kasih saudara Zed dan Bat 8.

Realiti politik Melayu kini.

Parti Melayu tapi nampak bukan Melayu ialah UMNO.
Parti Islam tapi nampak bukan Islam ialah Pas.

Parti bukan Melayu yang lain fikir sendirilah.

Soal isu hudud yang menjadi nadi perjuangan Pas sendiri yang makin malap dan main sorok-sorok.

Yang menentang hudud ini dalam BN ialah MCA.Gerakan dan MIC .

Yang menentang hudud dari dalam Pakatan Rakyat ialag DAP dan PKR.

UMNO dan Pas sudah tak ada maruah lagi.

Pas bukan berani cakap isu hudud dalam media hari ini.Pemimpin Pas banyak guna media kedai kopi dan dalam markas sendiri sahaja.

Maknanya perjuangan Islam mendapat tentangan dari dalam BN dan juga PR.

Dap dan PKR tentang secara senyap-senyap demi permintaan Pas.

MCA ,Gerakan tentang kerana UMNO kian lemah.

Semuanya ini berkisar pada akaun tong peti undi nanti.

Pemimpin UMNO dan Pas bercakap benarlah hala tuju mereka.

Sanpai bila hendak gula-gula dan nak tabur garam halus pada rakyat.

Separutnya semua sejarah dulu dulu dijadikan tauladan atau sempadan.

Itulah realiti politik Melayu kini.Kiri kanan goyang.

Janganlah jadi pak turut atau emak turut membuta tuli.

Pemimpin Melayu hari ini hanya memikir masa depan mereka sendsiri bukan Melayu atau rakyat jelata.

Yang utama kedudukan mereka.
Jawatan mereka hari ini bernilai tinggi.

Agama,kemiskinan adalah modal meraka.Inilah stok atau bank isu mereka.

Terima kasih Dato.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).