Friday, November 28, 2014

Mohd Najib Playing the Malay Warrior Role

A Kadir Jasin

[NO anonymous comments will be published.  Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym is accepted. Thank you]

MOHD Najib Abdul Razak may not be the savviest of Malaysian Prime Ministers, but he is experience enough to know that this is the time to pacify the angry Malays.

He has to stop them from prying open his Pandora’s box and against scheming for his overthrow.

So it’s not at all surprising that he made an about turn on his promise to repeal the Sedition Act (SA) and promising to “perkasakan” (empower) the Malays. With last year’s “Tsunami Cina” showing no signs of letting up, Mohd Najib needs the Malays even more.

Sacrificing his popularity with the non-Malay members of his Barisan Nasional coalition and incurring the ire of the liberal elite are a risk worth taking if the reward is ensuring his survival as Umno President and Prime Minister – at least until the next general elections.

Playing the Malay Pahlawan Role
He must have been sufficiently convinced that his popularity with Umno members in particular and the conservative Malays in general is declining and the challenges against his leadership could very well be real.

Damn me if you wish, but on this, I am with Mohd Najib. I have never been in favour of Mohd Najib’s decision to repeal of the Internal Security Act (ISA) and the Emergency Ordinance (EO). The furthest I would go is to amend them to be in tune with time.

After an about-face on SA, Mohd Najib might very well be stronger as Umno President, but the BN could lose more support among the non-Malays and the liberal elite.

In making the decision, he was addressing himself almost exclusively to Umno. He said he made the decision because he listened to Wanita and Youth movements and to the Deputy President (Muhyiddin Mohd Yassin).

Shifting Responsibility

It was a clever move. By shifting part of the blame to Muhyiddin, who has spoken about the dangers of repealing the act, he is lessening his own burden of responsibility.

This is the price Mohd Najib is paying for behaving more like a president than prime minister. He would not have been in this mess had he consulted Umno and party elders before repealing the ISA and the EO, and announcing plan to do the same with SA.

The silent majority among the Malays was against the repeal of the ISA and the EO. The repeal of the former lessened government’s ability to act against terrorism and the latter unleashed thousands of criminals and bad hats on the society with bloody outcome.

Would he become anymore popular with the non-Malays liberal elite and the WOG (western-oriented gentlemen) by repealing the ISA and the EO?

The 2013 GE results showed the opposite. These people were against the government not so much because of ISA, EO and SA but because of the opulence, extravagance, power abuse and corruption of the ruling elite.

Instead he offended the Malays of his own party. His promise to repeat SA only made things worse. On the other hand, the non-Malays and the liberal elite did not help Mohd Najib’s dream of a moderate Malaysia when they started questioning and insulting the Malays and their institutions relentlessly in the social media.

Now members of his party may be temporarily relieved. However, they should be warned not to swallow their President’s promises hook, line and sinker. He may yet do another volte-face.

Hail to the Chief
The oppositions and their liberal supporters are understandably upset. But I think they should be thankful to Mohd Najib for giving them more bullets. His about-face on SA is a bonus to them.

Price of Exuberance

Since taking over the country in 2009, Mohd Najib had clearly misunderstood and miscalculated the mood of the people, including members of his won party.

He is driven by exuberance more than understanding. His is blinded by his transformation zeal and he lives in a make believe world created by his family members, advisers, special officers and consultants.

These are people who, like Mary Antoinette over 200 years ago responded, “let them eat cake” when she was told that the French people had no bread to eat.

Yes Mohd Najib is the Prime Minister for all. Nobody is denying that. But to ignore or be seen to ignore the interest of the Malays and other Bumiputeras, who form the majority of the rakyat jelata (the masses), is foolish.

For now, Mohd Najib’s position in Umno is unchallenged. The Umno masses have been temporarily pacified and his likely opponents disarmed.

But the BN’s popularity with the non-Malays and the liberal elite might have taken another tumble.

Mohd Najib is still staring at the Ides of March less than four years from now when the GE has to be held. On the Ides of March, Julius Caesar was stabbed in the back by his dear friend, Brutus.



ab said...

Salam dato,

While people still in the mist of his `correctness' decision,you seem to be in the
wilderness of uncertainty.

Apa ke hea ni Dato?.

Abu Bakar Ab Rahman

wanitabukittinggi said...


'Great minds think a like"...
Terfikir sejenak semalam pasal U-turn PM mengenai Akta Hasutan.
Ada orang tanya kenapa tunggu PAU 2014 baru nak buat pengumuman?

Memang dah dirancang. Saya fikir Mohd Najib pemain catur yang licik.

Walau apa pun kita hanya boleh merancang tapi Allah swt adalah sebaik-baik Perancang.

Waullah hu' alam

laimum said...

That 'ANNOUNCEMENT'was the lifeline of a leader who has lost the plot and grabbing at straws to save his position.
The delegates demanded it. Homeland demanded it. So, it should not come as a surprise to all. Even I demanded it. But how the Act should be implemented will raise fears of a backlash. If, one listen carefully to what PM said, about tweaking the Act to accommodate the various anti government/UMNO/Islamic/Ketuanan/Royalty issues, it looks like a blanket immunity for a group of citizens. Malaysians have been warned. It is time to wield the Big Stick.

kampong lad said...

sendiri korek lubang, sendiri kambus la. tengok apa yg dok berlaku sekarang semenjak tamatnya isa & eo. esok2 apa akta pulak nak dihapuskan, lepas tu kata tak jadi. melayu gumbira lagi. orang kampong kata duit apek tikam apek. kalau nak bagi melayu senang hati sikit, istihar 15% (dividen & bonus) asb tahun ni. hapus atau kekal akta hasutan, harga barang2 tak turun jugak.

MOKHTAR said...

Salam Dato,

PM Najib is smarter than previously thought..He knows very well that for
his political life-line he must pleased the UMNO members, damn he fails that we may have new PM before the next election.
Only UMNO & Bumiputra base parties in Sabah & Sarawak can guarantee & deliver the seats. While MCA, Gerakan and peninsula base partners as good as death.They also badly in need of Malays support.
In reality,Malays can do without non Malays for political survivor..likewise Malay can do without Najib,Nazri,KJ + few other

Petoi Boga said...

So he realised his mistake and decided to break his promise. So what?! The most important thing is the implementation. Many things have been done by so many people that is against the act but they get off scott free. So while PWTC cheer the PM, the right thinking public will cheer when we see that appropriate action is taken on the people who go against the act. Many more will cheer if he can bring back the ISA! Wonder if he realised that mistake? But it's too late now...

msh said...

Salam Dato.

Adakah perlu Najib sbgai Presiden Parti meminta 'kebenaran'... kelulusan dari Umno...atau veteran Umno (party elders) untuk melakukan perkara2 seperti ini.....menghapuskan ISA..merombak atau menganti Akta Hasutan..dsb ?

Adakah ini suatu syarat atau pra-syarat yg mesti diikuti...atau kuasa Presiden cukup besar sekali....lebih besar pd diri sendiri atau ahli parti?

Jika tiada....apa perlu Presiden parti merujuk atau meminta kebenaran?

Ini yg sy rasa Umno wajar melihat dan 'review' balik Kuasa Presiden parti....jika tidak perkara seperti ini akan berulang...kerana sudah rasa diri kebal.

Sedangkan ISA pun telah dihapuskan dan 1001 masalah yg timbul.

Terima kasih.

adion said...

in the first place, akta hasutan has been around since 1948. so why the umno delegate were praising najib ? isnt he the one who agree with the idea of abolishing it.

by the way nobody is brave enough to debate on 1mdb issue.... everybody play safe just like najib

Daniel Noor said...

Repealing the Sediticorrupted. He has to take that action if he wants to win the next GE handsomely.on Act is one good move..esepcially it will protect the Malay interests. If najib wants the non Malays to support UMNO/BN ..HE HAS TO GET RID OF THE CORRUPTED UMNO LEADERS IN THE PARTY. .Generally the whole rakyat is sick with UMNO because many of its leaders are filthy

msh said...


Apa nak kata lagi?

Tikus diberi tugas membaiki labu....ini jadinya.

1 labu....telah 'dibaiki'....dgn jayanya..kini 1 lagi labu nak 'dibaiki'...

Begitulah jadinya...bila org Melayu terutama ahli Umno.

Penuh hipokrit atau bendul tahap maksimum.

Betapa bodoh atau tololnya kerana masih tidak nampak bahaya yg ketua seperti ini lakukan.

Masih lagi 'sayang' ...atau buat2 'sayang' atau memang buta mata dan hati kerana tidak nmpak bahaya yg dia telah lakukan.

Sudahlah memandai2 nak mengantikan Akta Hasutan ini...kini memberi alasan mengekalkan kerana...desakan..Tpm...Wanita dan Ahli Umno....dan org Melayu.

Cekap sekali dia memperbodohkan bangsa sendiri....

Terima kasih.


1. Debater adion, among other things, said: "by the way nobody is brave enough to debate on 1mdb issue.... everybody play safe just like najib"

2. 1MBD could be one of those unsavory creatures in the PM's Pandora's Box.

3. But the issue is too complex for average person to understand.

4. Still we can start by asking which Tier 1 financial institutions have had their arms twisted to lend to 1MBD?

5. How big and how risky are their exposures to 1MDB?

6. Were the loans guaranteed by the government and to what ratio?

7. Would 1MDB power IPO raise enough money to repay its power-related debts?

8. Would the banks, GLCs and GLICs be forced to subscribe to 1MDB's power IPO in addition to the loans they already extended to the company?

9. Is it not a conflict of interest for people like Lodin and Ismee Ismail to be on 1MDB's board since they also lead GLC/GLIC?

10. It is interesting to know whether the organizations they lead are lenders of 1MDB.

Wallahuaklam. Thank you

Haikal Hakimi said...

Salam Dato AKJ dan para pengkomentar

1. Ramai membandingkan ucapan YAB Presiden dengan YAB Tim Presiden kononnya ucapan Tim Presiden lebih umphh..hakikatnya ucapan Tim Presiden itulah suara Presiden sebenarnya..percaturan Presiden sebenarnya tersusun cuma ramai x dpt menelahnya dgn baik.

2. Dlm PAU2014, beliau sedia maklum ttg isu-isu yg bakal menghangatkan suasan perhimpunan termasuk semasa perbahasan..hal-hal ini telah dimaklum agensi risikan kerajaan yang sentiasa melapor senario semasa negara.

3. DS Najib selaku Presiden boleh saja memberi ucapan yg berkobar-kobar, berani dan membangkitkan semgt perjuangan ahli-ahli parti. Beliau boleh saja menegur secara terbuka, memberi amaran namun budaya dan adab Melayu tidak sebegitu..maka segala isi hati dan kehendak beliau dlm hal-hal sebegini diserahkan kpd Timbalannya utk disampaikan kpd para perwakilan.

4. Presiden tugasnya lebih besar..penentu hala tuju parti dan kerajaan termasuk agenda memperkasa bangsa..justeru hal-hal yang berkaitan sikap dsb boleh ditangani TS Mahyuddin sbg Timbalannya.

5. Malah Presiden semasa menyampaikan ucapan, perlu juga mengambil kira reaksi dan maklumbalas rakan-rakan komponen termasuk rakyat Malaysia keseluruhannya..Ini penting kerana rakyat Malaysia adalah penentu kpd kemenangan BN sejak PRU pertama diadakan.

5. Ahli-ahli perlu realistik dan sedar bahawa betapa sokongan rakyat terhadap.parti semakin terhakis. Malah sokongan kaum lain amat diperlukan dalam era politik negara ketika ini tidak menyebelahi UMNO. Benar, UMNO mampu bergerak sendirian, tidak kisah kepada undi bukan Melayu namun hakikatnya tidak sebegitu.

6. Ahli-ahli UMNO boleh berfikir sedemikian sekiranya parti mrk kuat dan kukuh tanpa ada sebarang krisis melingkari parti tersebut. Namun ketika ini UMNO dilanda krisis dalaman yg sgt membimbangkan..Krisis kepimpinan di semua peringkat samada Negeri, Bhg ataupun Cawangan.

7. Justeru tindakan DS Najib berusaha sehabis baik bg mendapatkan sokongan kaum bkn Melayu ada asasnya. Asasnya adalah UMNO tidak diperkasa dan tidak kukuh lagi sepertimana disebut Ayahanda Tun M bahawa "UMNO Is Rotten To The Core".


Joe Black said...


Fully agree with your comment. It is the way that the Whole Sedition Act Turnaround was ochestrated i.e Soundings from KJ followed by Sharizat's signature loud yell ending with Najib's Declaration of no Change to the sedition act that tickles the funny bone. The long awaiting climatic ending for the Malay Drama Minggu Ini Addict.

Curious that this time Najib Mentioned about the gunting dalam lipatan UMNOites...? Hope he wasn't referring to you or Dr M? They even suggested to remove the citizenship of those criticizing Najib! Sure hate to see yours and Dr M's Malaysian Citizenship being revoked!

kampong lad said...

salam Tok Kadiaq,

difahamkan 1mdb ialah sovereign wealth fund. orang kampong kata duit lebih dari cukup atau keperluan ertinya clean asset. orang dulu2, bila harta lebih, depa wakafkan.

1mdb buat pelaburan dgn duit hutang. mustahil bangunan boleh berdiri tegak bila asasnya senget.

adakah tier 1 institusi2 kewangan termasuk kwsp & pnb? bagaimana kepentingan penyimpan2 & pelabur2? tiap2 tahun depa dok kata boleh bagi dividen & bonus lebih tapi terpaksa di bawa kedepan. (for our own good konon). skrip yg sama.

jadi apa yg kompleks & complicated sangat tentang 1mdb ni?.

malaysia ni negara islam atau kapitalis?

OKJ said...

Salam Dato’ A Kadir Jasin

Tahniah diucapkan kepada Petronas kerana untung kasar 78Billion 9 bulan pertama. W/pun dgn pengurusan baru, untung tetap sama biarpun harga minyak lebih rendah. Tanggapan Dato’ yg Petronas akan jatuh tersungkur bila tukar pengurusan adalah salah.

Maaf cakaplah, tapi sejak kebelakangan ini, tanggapan Dato’ asyik salah je. Sebenarnya kunci kejayaan YAB Dato’ Seri Presiden adalah beliau mempunyai pegawai-pegawai yg amat komitted dgn tugas, memberi nasihat dalam segenap aspek. Bukan sahaja apa yg sedap didengar presiden tetapi juga apa yg tak suka didengar. Kesemuanya. Itulah bezanya.

UMNO juga tidak memerlukan elitis Melayu atau bangsa asing untuk maju bukan seperti tanggapan Dato’ Kadir sekali lagi. UMNO boleh berdiri dgn kaki sendiri dan tidak guna mencurah air di padang pasir kata pembahas dari Perak. Dan di zaman Pak Lah, maaf cakaplah tapi kita kena diperakui iaitu, salah satu punca kejatuhan UMNO sebenarnya adalah disebabkan kritikan yg bertali arus oleh Tun Dr Mahathir sendiri yg konunnya nak memperbetulkan UMNO. Akhirnya, yg dikejar tak dapat, yg dikendong berciciran. Untuk itu, kami akan pastikan pisang tidak akan berbuah dua kali kali ini. Sekian TQ.

jumbeaux said...

Salam Datuk,

After a week of rethorics, we will see if any of those said will become reality. I am cynical. I'm not convinced. These are expert politicians who have been lying and robbing their own people until last week. Have they suddenly turned a new leaf?

raja2u said...


YBhg Dato dan Pembahas yang saya hormati.Kita hormati UMNO adalah sebuah parti politik dan ahlinya bebas membuat keputusan mengikut keperluan mereka. Kalau kita perhatikan setiap tahun UMNO menjajikan untuk memperkasa bangsa , ugama dan Negara. Malangnya timbul kesedaran bahawa kedudukan orang Melayu dan Bumiputra tidak seperti yang dijanjikan dan timbul pula keresahan bahawa jika perubahan tidak di buat maka kedudukan orang Melayu akan terancam.

Apakah perubahan yang diperlukan? Perwakilan UMNO telah menjanjikan yang terbaik. Ini disambut dengan baik mereka yang hadir sendiri dan juga pemerhati Bumiputra diluar. Isunya bolehkah UMNO melakukan perubahan dalam masa yang singkat dimana ianya mengikut mata kasar tidak berupaya selama lebih 50 tahun.Untuk adil kepada kepimpinan Negara disamping kepincangan yang kita rasai sekarang banyak nikmat yang kita terima dimasa yang sama. Betul kita menghadapi kenaikan kos hidup. Ini sebenarnya adalah kerana kita berupaya membawa pembangunan lebih awal bagi keselesaan rakyat jangka panjang. Sekiranya kita mengikut amalan biasa maka harganya dijangka lebih tinggi dari sekarang.

Perubahan yang diperlukan adalah ahli UMNO perlu faham perbezaan antara Presiden parti dan Perdana Menteri.Ini bermakna mereka janganlah terlibat dalam menentukan kesejahteraan Bangsa , Ugama dan Negara semasa mesyuarat agung parti sahaja. Mereka perlu mempunyai satu badan yang memantau Kerajaan supaya tidak terkeluar dari apa yang telah dipersetujui di mesyuarat agung. Pendapat bahawa Perdana Menteri secara otomatik akan mempertahankan kedudukan orang Melayu tidak terpakai lagi kerana Perdana Menteri adalah bertanggung jawab menjaga kesejahteraan seluruh rakyat Malaysia. Badan yang saya syurkan tadi hanya boleh meminta kerajaan tidak berkompromi pada isu kontrak social bersabit hak keistimewaan orang Melayu yang telah dipersetujui semenjak Merdeka lagi.

Saya berdoa dengan kerjasama semua pihak kita akan melihat perubahan kepada yang lebih baik , Insyaallah. Janji sudah dibuat maka bersama-samalah kita ingat-ingati supaya tidak berlaku sebarang perlanggaran.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategic Vision,
Petaling Jaya

Zed-85 said...

Saudara OKJ,

Ingin saya memperbetulkan komen saudara,

Keuntungan petronas sebelum cukai menurun sebanyak 19%, disebabkan jatuhnya harga pasaran minyak sedunia.
(Sumber The Star Nov 29).

Disebabkan pendapatan negara lebih kurang 1/3 adalah dari hasil minyak, maka hasil pendapatan negara juga dijangkan berkurangan sebanyak RM25 – RM43 billion.

Ramai ahli UMNO yang mengatakan negera kita adalah negara Islam. Adakah Petronas mebayar zakat perniagaan?

Setakat ini subsidi minyak sudah ditarik balik, apakah rakyat yang miskin terutamanya orang melayu dapat merasai hasil daripada minyak.

Joe Black said...


As Najib said in his speech, the UMNO General Assembly has turned into a one Issue Assembly. It also reflects on the intelligence of the delegates at the Assembly.

Akta Hasutan has been around all this while and should not have been an issue UNTIL Najib MADE IT and issue by saying that he intends to abolish it.

Suddenly he becomes the Hero just because he changed his mind!

OMG!! How Bangang is that!

Samsul said...

Saya Melayu biasa.

Janganlah salahkan Najib sentiasa. Kalau saya di kedudukannya, saya pun bersikap sama. Rugi masuk Umno tapi tak kaya. Ambil iktibar Melayu biasa macam saya yang tak punya apa-apa. Eh silap, ada banyak. Hutang kredit kad. Bil2 tak berbayar. Kegelapan. Kemurungan.

Ambil peluang guna kuasa untuk jamin kehidupan bahagia. Jangan jadi seperti saya.


Para pembahas dan pelawat, melihatkan apa yang berlaku di PAU kali ini, saya rasa kita boleh membuat kesimpulan berikut:

1. Mohd Najib janji hapuskan Akta Hasutan sebagai sebahagian daripada transformasi beliau. Khabar itu saja sudah cocok untuk menyebabkan kegiatan menghasut meningkat. Mohd Najib jahil mengenai “mood” masyarakat. Yang mahukan akta itu dihapuskan bukan orang Melayu. Tetapi Mohd Najib tidak sedar tujuannya.

2. Kini beliau tarik balik cadangan itu. PAU tahun ini jadi persidangan satu isu – Akta Hasutan. Mohd Najib dapat tepukan dan pujian.

3. Tetapi yang menjadi pemangkin adalah Muhyiddin. Kalau tidak kerana ucapan Muhyiddin di pembukaan bersama Pemuda, Wanita dan Puteri, Mohd Najib mungkin terus dengan dunia khayalannya.

4. Natijahnya, setelah membuka jalan supaya Mohd Najib naik jadi PM pada tahun 2009 dengan menjatuhkan Tun Abdullah, Muhyiddin menyelamatkan Mohd Najib daripada menjadi mangsa angan-angannya menjadi “moderate” kelas dunia.

5. Tetapi bolehkan Muhyiddin terus memajukan dan menyelamat kerjaya politik Mohd Najib?

6. Bolehkah Muhyiddin terus menjadi Presiden de facto Umno dan Perdana Menteri de facto Malaysia dengan terus menyokong dan mengangkat Mohd Najib?

7. Di kaca mata ahli dan penyokong Umno, Muhyiddin adalah wira dan penyelamat Umno dan orang Melayu.

8. Mohd Najib dikatakan telah berubah dengan mengekalkan Akta Hasutan. Tetapi adakah beliau mampu mengubah Umno dan BN supaya menjadi lebih kuat?

9. Apakah beliau mampu mempertahankan ekonomi negara daripada kelembapan ekonomi dunia dan dan, dari aspek mikro, meyakinkan kita bahawa 1MDB tidak akan membebankan kewangan negara?

10. Adakah perwakilan PAU bertanya berapa besar “exposure” bank-bank tempatan dan GLIC kepada hutang 1MDB yang kini melebihi RM40 bilion?

11. Berapa bilion ringgitkah bank terbesar (Tier 1) telah berikan kepada 1MDB?

12. Soalan-soalan ini telah saya tanya kepada seorang anggota kabinet. Beliau menjawab, tidak boleh dinyatakan kerana terikat dengan Akta Perkhidmatan Kewangan (Financial Services Act).




Perkara 6 yang berbunyi "Bolehkah Muhyiddin terus menjadi Presiden de facto Umno dan Perdana Menteri de facto Malaysia dengan terus menyokong dan mengangkat Mohd Najib?" harus dibaca "Bolehkah Muhyiddin terus menjadi Presiden de facto Umno.."

Perdana Menteri tetap Mohd Najib.

Tetapi dalam PAU kali ini, Muhyiddin jelas penentu agenda dan ketua perhimpunan.

Maaf dan terima kasih.

Harun Noordin said...

Adakah Datuk termasuk blogger UMNO yg dibayar spt kata DS Najib dalau PAU yg lepas?


Pembahas Harun Noordin berkata: "Datuk,
Adakah Datuk termasuk blogger UMNO yg dibayar spt kata DS Najib dalau PAU yg lepas?"

1. Kena tanya Mohd Najiblah. Nampaknya beliau ada senarai blogger upahan Umno.

2. Sepanjang saya tahu, tak ada siapa upah saya dan saya pun tak dapat satu sen upah sejak buat blog ini pada tahun 2006. Masa tu Mohd Najib tak jadi PM lagi.

3. Tak tahulah kalau ada orang Umno bagi tahu Mohd Najib kata mereka upah saya tapi songlap duit itu. Haha....

Terima kasih.

wanitabukittinggi said...


Saya tinggalkan komen dalam pos sesudah ini kemudian baru terbaca pengakuan Datuk pada 3:30PM dalam ruangan ini.

Alhamdulillahlah kalau Datuk kata begitu.
Saya tidak hairan sekiranya Datuk diberi upah dan upahan itu disonglapkan.

Datuk pasti tahu bagaimana mekanisme peruntukan kewangan dalam UMNO.

Seringkali musim pilihan raya tak kira umum atau kecil wang peruntukan untuk kempen ketirisan. Calon yang mampu guna wang mereka sendiri untuk kempen.Mana yang tak mampu terpaksalah menagih daripada kapitan cina.

UMNO harus perbaiki saluran pemberian peruntukan untuk tujuan kempen. Bagi mengelakkan ketirisan dan seterusnya menjerumus kepada politik wang dibenarkan pihak-pihak swasta menderma kepada parti secara sah dan mengikut undang-undang.
Saya rasa dah lama cadangan ini dibuat tapi masih tiada apa-apa perkembangan.

Seperkara lagi jika pembahas sekelian dan juga Datuk ada mengikuti temuramah antara Presiden IKHLAS dengan TV1 bersempena PAU 2014 malam semalam 29/11...beliau menceritakan keadaan sebenar yang berlaku mengenai ekonomi bumiputera.

Korupsi masih tegar dikalangan penjawat awam tak kira pangkat.
Ketua-ketua Eksekutif GLC pun sama.
Jurang ekonomi antara syarikat bumi dan bukan bumi semakin luas sebab Ketua-Ketua penjawat awam ini lebih minat berurus dengan syarikat bukan bumi kerana syarikat2 tersebut mewah memberi imbuhan berbanding syarikat bumi Islam.
Ini adalah pengakuan daripada Presiden IKHLAS.

Keuntungan Petronas sudah merosot sebenarnya sejak Tan Sri Hassan Merican melepaskan jawatannya.
Datuk buatlah risikan sendiri mengenai projek-projek Petronas dapat kepada siapa dan keadaan pengurusan dalam Petronas.
Kalau saya PM saya pecat saja Presiden dan beberapa Direktor dalam Petronas tu.

Waullah hu'alam

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).