Friday, January 02, 2015

Banjir is the Watershed for Change


A Kadir Jasin

[NO anonymous comments will be published.  Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym is accepted. Thank you]

DEBATER Ismail Muda, commenting in the previous post, had the following to say – “Dari sudut politik, kita amat berharap akan muncul pemimpin baru yg lebih berwawasan berkaliber dan penuh tanggongjwab membetulkan segala kepesongan.”

Translated, it says, from the political angle, we are very hopeful that a new leader with calibre, vision and sense of responsibility will emerge to put right all the wrong.

I am afraid his statement typifies the dissatisfaction of many Malaysians with the leadership of Prime Minister, Mohd Najib Abdul Razak and his merry men and women - not all but many.

The “banjir besar” could have been the ultimate opportunity for them to rise to the challenge and prove to the people far and wide that they are concerned and capable.

Instead the Prime Minister himself had chosen to put his so-called “golf diplomacy” with US President Barrack Obama ahead of the flood victims and played hide and seek with the rakyat on the whereabouts of the government jet he used to travel to Hawaii and also the whereabouts of his wife, Rosmah Mansor.

On the positive side, despite the extent of the floods the lost of lives had been minimal. More people died in a New Year stampede in China! Still the lost of properties, sources of income and economic opportunities are significant and will take time to recover.

The Malays have a saying that “sekali air bah, sekali pasir berubah.” It means, each time it floods the sandbank would move.

If that saying holds true, I believe the wave of change will only get stronger. Umno has to do something about its President and Prime Minister if it wants to stop the situation from getting worse. Like the sandbank, it could be swept away the next general elections.

The big floods may be the watershed that we are hoping for. They may spell the beginning of the end of a mediocre leadership. That old Malay wisdom about the banjir and the pasir could very well have a literal meaning for Mohd Najib.

The Beginning of the End?

It is a watershed and an ominous one when the rakyat, through the blogs, the independent news portal and the social media outlets, discovered that the PM was golfing in Hawaii while a quarter million people were flooded out of their homes, they asked, does the PM care?

No amount of explanations and attempts to gloss over the Hawaiian misstep by his propaganda machines will restore the Prime Minister’s image as a caring leader. His “rakyat didahulukan” (people first) slogan is a sham.

His RM500-million allocation and the speeding up of 1Malaysia People Assistance (BR1M) may help to mend fences with the rural poor but is unlikely to appease his critics and detractors.

His psychological warfare onslaught is farcical. For instance, in calling for his ministers, who were also holidaying abroad, to come home, the Prime Minister was proving the social media right that some members of his cabinet were more concerned with their holidays than the well being of the people who elected them.

In seeking to placate the people, the PM is clearly being poorly advised his psychological warfare specialists, of whom we know there are many. The instruction to his holidaying ministers to come home should not have been made public. It makes it to sounds like “bapa borek anak rintik” – like father like son.
         
For Umno and the Barisan Nasional, a change has to happen. If it does not happen, the situation can only get worse and the grand old coalition may finally succumb to old age.

Like the Romans who had to choose between Caesar and Rome, the time has come for Umno and BN to choose between Mohd Najib and Putrajaya.

The Buck Stops with the PM

NO matter how we look at the handling of the big floods in particular and the administration of the country in general, we have to be very clear that the buck stops with the Prime Minister.

We cannot hope to have a motivated, committed and transparent civil service, the police, the military and, above all, the populace if the man at the top does not display the same motivation, commitment and transparency.

Can the “golf diplomacy” not wait? Would Obama be fuming mad if Mohd Najib told him that he could not come because his country is suffering big floods?

How many more disasters and tragedies do we need before we dare judge our government, our leaders and our Prime Minister and say, enough is enough?

Just ask ourselves do we still believe in “Malaysia Boleh”? Does people first, performance now slogan has any meaning?

By the look of things, the future does not hold great promise for the rakyat jelata if this situation continues. And unless Umno and the BN have lost all sensibilities and bearings, they would by now know that the future does not hold a great promise for them either.

They can pretend and continue to be in a state of denial, but the record of the last few years does not speak well of their performance and their endearment with the rakyat.

The Heavy Price of Denial

I am sorry to have to say this. Umno and BN can keep the PM and pretend that everything in fine, but they must accept the fact that the risk of them being chucked out at the next GE is immense.

The Pakatan Rakyat parties do not have to do much. They just need to keep their internal differences in check and stop washing dirty linen in public.

If they stop quarrelling about ideologies and stop being egotistical maniacs, they stand a good chance of keeping their 52% popular votes and probably get more in the coming polls.

In simple language, all that the PR has to do is keep its nose clean and hope that no positive changes happen in the leadership of the BN and the government.

Do not underestimate the voters’ desire for change. The tumbling support for the BN since the 2008 GE suggests that this trend is gaining momentum.

BN should realise that it has not only lost the popular votes but also the battle of words. It propaganda machines have lost the war with the social media.

Also, the PR has many more younger and smarter leaders than the ageing BN parties. Can we name more future Umno/BN leaders other than Youth Minister Khairy Jamaluddin and Minister in the Prime Minister’s Department Wee Ka Siong?

Do not forget that the young people who are joining the rank electorates are the prime movers of social media and the BN is a poor second in the use of this new communication tool.

For Umno, do not forget that the most numbers of unregistered voters are Malays and Umno is trailing the DAP in enticing young people to register as voters.

The era of strong leaders like (Tun) Dr Mahathir Mohamad and late (Tun) Abdul Razak Hussein is over for Umno. The survival of the party, for now, appears to rest on collective leadership, which Mohd Najib has failed to put together.

This is because, from the start, he fashioned himself as a president not a prime minister. He does things not in consultation with the party and the civil service.

Instead he surrounds himself with presidential-type councils, committees, advisors, consultants and special officers many of whom are not government servants but having access to confidential materials and state secrets.

And may be Mohd Najib’s earliest mentor (at Petronas), the Gua Musang MP Tengku Razaleigh Hamzah, is entirely correct, when he said Malaysia may be heading into a new year but we have deviated from the path of progress, and instead has been set back several decades.

In his New Year message, the former Finance Minister said, 2014 had been a “horrible year” but the future does not look bright particularly because of worsening racial and religious politics.

Wallahuaklam.

69 comments:

Pakcik said...

The rakyat are too forgiving and easily to forget about what had happened. As Tun M said, melayu mudah lupa. Instead of trying to improve that weaknesses, the politicians manipulate them. With just a small donations, everything back to normal no matter what had happened.

Umar Abdul Aziz said...

Ass DAKJ.

1. Kalau matlamat DAKJ menulis untuk menyelamatkan rakyat daripada pemimpin teruk maka rasanya dah tiada lagi perkataan yg boleh Datuk gunakan.

2. Yang Datuk belum sedar sampai sekarang ialah hampir semua pemimpin UMNO sudah tertutup pintu hati drpd cahaya kebenaran.

Tanggungjawap pada rakyat? Mungkin untuk rakyat 10, untuk aku pun 10. Berbeza sangat dgn sistem di barat. Menteri hanya boleh gaji dan kemudahan yg rasmimereka sahaja. Yg lain dianggap rasuah atau salah guna kuasa.

Pemimpin UMNO yg faham agama hanya makan hati. Yg jadi syaitan bisu akan dapat habuan di dunia.

Ulamak yg buat muka akan segera terpelanting jauh2.

Ulamak yg masih kuat berdoa agar pemimpin tertinggi mereka berobah , ibarat menunggu kucing bertanduk.

3. Sepandai2 TDM memilih penganti org macam TAB yg beliau angkat.

Menyedari TDM silap memilih TAB maka TDM bersungguh menaikkan Najib pulak. Sedihnya Najib mungkin 10 kali lebih teruk daripada TAB.

Kesian saya pd TDM. Pada umur hampir 90 tahun terpaksa bertarung dgn diktator jadian ciptaan TDM sendiri.

Apa tidaknya. Kalau dulu TDM tidak pondankan sistem kehakiman tentulah PM tak berani jadi zalim berbuat apa saja yg dia suka. Itu baru satu contoh.

Sekadar bertanya kpd DAKJ. Selepas Najib siapalah org Melayu baik macam taraf almarhumTun Dr Ismail atau Tun Razak yg boleh diketengahkan di kalangan pemimpin tertinggi UMNO kini?

Apa kata rakyat termasuk DAKJ tenguk2 jugak Melayu lain. Tak semestinya UMNO saja Melayu.

Yg dah tentu saya tak suka bila mamak jadi Melayu gara2 TDM terima mereka jadi ahli UMNO.

hazleezaiton@yahoo.com said...

Salam Dato,


Banjir tahun ini begitu teruk sekali.


Membaca dan meneliti gambaran sedia ada menunjukan kerosakan teruk rumah rumah,bangunan perniagaan,rumah ibadat,jalanraya,bekalan air dan elektrik serta tanah pertanian.


Saya pasti kehidupan rakyat dikelantan terutamanya akan bermula balik dari macam tahun 80-90an....sedangkan dinegeri lain dah 2015.




WALAU BAGAIMANA pun saya puji juga PM balik dari main golf tersebut.


Yang `mangkuk hayun' anwar, lge, lgk,hadi, niz aziz dll itu,adakah mereka melawat mangsa banjir seperti PM... the good deed needs appreciation la dato!. jangan dok tenguk buruk sepanjang masa,OK.


Saya beri grade A kepada menteri kabinet yang bertungkus lumus melawat mengsa dan tempat tempat berkenaan,dan grade `mampus pi la hampa' kepada mangkuk mangkuk hayun,cakap lebih,buat apa pun tiada,dan dinegara pun tidak ada hampir kesemuanya, dan tidak mengangkat satu jari pun dalam 1 minngu lalu!



LAGI HEBAT, wakil rakyat KUALA KRAI pun dah dihanyutkan air sekali,tidak kelihatan pun...!.
Dia tu kaki demo,la ni kecut kut dah ni,terlebih terendam ayaq bah.....


Tenguk dia demo tak kat Kuala Krai..



KELANTAN DAN TERENGGANU AKAN ASTI TERUS MUNDUR...lebih mundur lagi dari sebelumnya.




Eloklah berganding tenaga dengan BN untuk cuba membangunkan negeri negeri tersebut,kalau sudah berusaha tetapi tidak maju juga,nasib hampa laa...


Abu Bakar Ab Rahman

Praxis said...

Believe or hope the wind of change will get stronger? If the sum of our actions, actions of the devout get stronger yes but if UMNO run by warlords not going to be easy.

Coalition crumble due to old age or due to its own past successes which numbed its more recent leadership?

What leadership will have legitimacy after trying to bribe electorate with billions and losing it?

Pakatan has no experience in state administration and its backing comes from people who are more amenable to the authoritarian mind. Their ideologies make them blind to their own sins and egos. It will be sad if they take power because their ineptitude and corruption will put the country in more chaos than BN whose only problem is corruption, not ineptitude in state administration or statesmanship.

BN will not win media war because the BN leadership is not based on any deep thinking.

awang batuburok said...

Salam Tahun GST Dato,

Satu lagi pepatah Melayu yang masih saya ingat...."Biarkan si Luncai terjun dengan labu nya".
Mungkin ini menjadi kenyataan dalam PRU14 nanti.

Wallahualam.

awang batuburok said...

Salam Tahun GST Dato,

Satu lagi pepatah Melayu yang masih saya ingat...."Biarkan si Luncai terjun dengan labu nya".
Mungkin ini menjadi kenyataan dalam PRU14 nanti.

Wallahualam.

SolitaireHunter said...

Kini ada tuduhan yang mengatakan bahawa Anwar sedang mengumpul bekas-bekas menteri dan bekas-bekas wartawan kanan untuk tujuan menumbangkan kerajaan. Saya yakin berita ini di gerakkan oleh blogger-blogger berbayar yang pernah di bangangkan oleh Ahjib Gor untuk meraih kembali kepercayaan PM kembali.

Mereka membuat prasangka buruk bahawa yang mengkritik PM adalah agen-agen Anwar yang berselimut dalam UMNO.

Inilah akibatnya bila 'paid-bloggers' ini sentiasa mencipta cerita buruk sangka untuk memuaskan hati bos sehngga menghilangkan teguran yang praktikal serta ikhlas!

Mullah TTDI said...

Salam Datuk

I agree with your statement ' the era of strong leaders is over' and mind you, that as an urban Malay voter, I care deeply how this Country is managed and administered by. Our Pee Em is not a Commoner, like Tun Dr Mahathir, that knows how rakyat feels, thinks and lives. Secondly, he is surrounded by a circle of 'advisers' who also don't know how the normal rakyat feels and lives. We can see when 'banjir besar' happened, he just said RM 500 million will be allocated without proper planning and distribution.
In Sha ALLAH Datuk, 2015 is the year of new hope, new era and new Prime Minister. Amin...

A KADIR JASIN said...

1. Pembahas awang batuburok berkata: "Satu lagi pepatah Melayu yang masih saya ingat...."Biarkan si Luncai terjun dengan labu nya".
Mungkin ini menjadi kenyataan dalam PRU14 nanti."

2. Maksud pepatah itu ialah kita tak perlu bimbang Si Luncai terjun sungai dengan labu-labu sebab itu labu-labu beliau.

3. Tetapi kalau PM pun macam Si Luncai dan terjuk ke sungai, labu-labu yang beliau bawa itu milik kita, milik negara. Jadi ada bezanya.

4. Tak apa kalau PM hendak ikut jejak Si Luncai. Tapi pastikan beliau tidak bawa bersama-sama labu-labu milik rakyat dan negara.

5. Si Luncai pun bukan sebodoh yang kita sangka. Dia guna labu-labu sebagai pelampung.

6. Tapi rasanya ramai pemimpin elit anak orang besar dan orang kaya hari ini tak pernah tengok labu-labu dan tak pernah mandi sungai berlumpur.

7. Sdr SolitaireHunter pula berkata, antara lain, "Kini ada tuduhan yang mengatakan bahawa Anwar sedang mengumpul bekas-bekas menteri dan bekas-bekas wartawan kanan untuk tujuan menumbangkan kerajaan. Saya yakin berita ini di gerakkan oleh blogger-blogger berbayar yang pernah di bangangkan oleh Ahjib Gor untuk meraih kembali kepercayaan PM kembali."

8. Saya rasa tidak ramai bekas menteri dan blogger bebas akan masuk pasukan Anwar. Kita kenal siapa beliau selama 16 tahun dalam Umno dan kerajaan.

9. Sebaliknya hari ini ramai bekas menteri dan blogger bebas dah tahu kemampuan Mohd Najib dan mengkritik beliau secara terbuka. Mereka sedar Umno dan BN sah parah di bawah pimpinan Mohd Najib.

10. Suka tidak suka, kita hanya ada dua pilihan buat masa ini - BN atau PR. Saya lebih menaruh harapan kepada kepemimpinan muda tanpa mengira BN atau PR kerana merekalah yang akan mewarisi negara ini. Kalau negara ini jahanam, masa depan merekalah yang akan tanggung bebannya.

11. Jadi eloklah mereka berusaha keras mengambil alih daripada golongan tua, tapi dengarlah nasihat dan tunjuk ajar orang tua. Bukan semua orang tua nyanyuk dan bangang.

Wallahuaklam. Terima kasih.

adion said...

saya cadangkan semua pihak bumiputera ambil ikhtibar dari sejarah pak kaduk di negeri melaka.
semua sibuk bersorak tapi akhir nya kampung tergadai.

Org Kampung said...

Salam Datuk...our PM really practice what he always said.....rakyat didahulukan...BETUL .....bila banjir rakyat kena Dulu...maybe Kita rakyat tak paham...PM also said......pemimpin kena rajin TURUN PADANG....jadi tak salah kalau PM TURUN PADANG GOLF ,,,,maybe kita rakyat tak paham....PM pakai bahasa bangsawan ...sampaikan bekas Ketua Pengarang macam Datuk pun tak paham,,kan Datuk,,

Lahuma said...

Dato.

Satu demi satu Menteri muncul dimuka TV.Meninjau segala masaalah mangsa banjir.Maklumlah baru tamat percutian.
Sudah berapa kali air bah.Masih belum berubah.
Mereka yakin masih selesa.Jawatan dalam parti mahal harganya yang telah dibayar.Bukan harga seribu dua.
Dato pun umpama anjing salak bukit sahaja.
Bukit tak akan runtuh kerana salakan anjing.Bukit akan berubah dengan jentolak yang hebat-hebat.
Itulah anggapan mereka.Kuasa perwakilan akan dibaja dalam tiga empat tahun lagi.

Cuma mereka ini boleh di ajar dengan secukupnya dalam PRU 14 nanti sahaja.
Kuasa pengundi yang makin matang dan tegas.

UMNO hari ini bukan buat kerja .Mereka banyak buat kenduri.Serupa jugalah dengan PAS.Bernasib baik kerana atas nama Islamnya.Kalau tidak lagi teruk.PAS pun sudah jadi gendang raya yang kosong.

Wilayah yang banyak kena banjir ialah negeri-negeri Melayu.

Ada wakil rakyat yang bersembunyi pun ada walaupun ada dalam negara.Ambil peluang bercuti.

Bukan mudah hendak ganti pemimpin negara.Tapi pemimpin yang ada pun semuanya streotype sahaja.dipihak kerajaan atau pembangkang lebih kurang sama sahaja.

Takut rakyat jadi mangsa.Harap hendak keluar dari mulut buaya.Rupanya termasuk mulut harimau.

Lagi pun kalau siapa-siapa ada hajat hendak jadi pemimpin hari ini kena ada modal yang cukup tinggi.
Tanpa modal yang tinggi maaflah.Jadi pemimpin bawahan cukuplah.Mungkin modal kecil sahaja.

Oleh itu apakah pilihan kita.Setakat ada kuasa lima tahun sekali.

Segalanya masa depan kita memang serba tak kena.Luah mati bapak.telan mati emak.Akhirnya kita sendiri yang mati kerana hidup serba salah kerana pemimpin HO HA HO HA.


Terima kasih Dato.

zainal abidin awang kechik said...

Salam tok.. UMNO dan BN Masih lagi di perlukan oleg rakyat yang siuman, yang perlu pergantian hanya nahoda umno dan BN
Masalah yang besar dalam Malaysia Ramai yang pandai berjaya berkata kata tapi tak membina untuk kejayaan negara..

BN ni parti keramat Kalau nak Kalau dia perlu keringat dan Sarah. Air mata

Taming Sari Masih lagi di tangan UMNO

Jika KJ jadi nahoda baru semua remaja akan bersama Sama nya.. dulu dia MP kosong pun dia berjaya..

DAP.. perlukan malayu untuk menang
PAS perlukan hudud selepas banjir cucikan negeri mereka
PKR usia mereka di telan oleh Ketua umum

Jadi nya BN Masih lagi mampu meletakan hidung nya di garisan pernamat

Salam dari Mayfair

Bey said...

Salam Dato,

Suasana dan keadaan politik ketika ini jelas memerlukan suatu tindakan drastik daripada parti pemerintah. Ya betul kita sudah sampai ke tahap yang harus memilih Putrajaya atau Najib. Pada saya keputusan telah pun di buat - PUTRAJAYA, Najib harus disingkirkkan dari jawatan President UMNO dan PM Malaysia, PERIOD.

msh said...

Salam Dato.

Selamat memasuki Tahun Baru 2015...juga buat semua pembahas2.

Hampir 2 tahun selepas GE12..kita tidak henti2 bercakap pasal kewibawaan Najib sbgai pemimpin negara.

Prestasi dan keupayaan dia ...CUKUP MENGECEWAKAN.

KPI dia rendah...dlm lain perkataan...dia tak 'perform'.

Tiada lagi kata atau bahasa yg boleh kita berkata tentang prestasi dia.

Cuma yg sy percaya...org Melayu yg merupakan rakyat majoriti...telah tersalah pilih ketua.

Sbgai PM negara....dia lemah...Tun M kata...dia lebih teruk dari Pak Lah dan ramai bersetuju.

Bagi majoriti Melayu pula...sbgai Presiden Parti pula....dia terlampau lemah...terlalu apologetik dgn asakan2 melampau org bukan Melayu...terutama tentang Hak2 Melayu...isu2 Ugama seperti Kalilamah Allah...terlampau toleran dan menyokong isu 'Moderation' ala the Star dan kelibat2 Melayu liberal dan banyak lagi.

Sy tidak lagi berhajat untuk berkata apa2 tentang kelemahan prestasi beliau dan perihal betapa banyak isu2 kontroversi berkaitan isteri beliau dan 'geng'2 pilihan dia ...terutama pengunaan jet kerajaan untuk keseronokan mereka sekeluarga....bekerja sambil beriadah.

Apa2 alasan yg PMO ...Shahidan atau mana2 menteri beri pun tidak lagi mampu menangkis pandangan negatif rakyat terhadap Najib dan isteri.

Ini tidak termasuk isu2 lain seperti 1MDB....jurang ekonomi Melayu Cina 6g masih lebar....ketegangan kaum...suara2 sumbang kumpulan liberal termasuk Melayu liberal yg entah apa2. ..yg jelas sekali telah mempengaruhi dia.

Justeru itu...sy berpandangan bahawa dia perlu berundur sahaja...'damage is done'.

Dia sudah melebihi 6 tahun menjadi PM.. bukan 1 atau 2 tahun....dan prestasi dia cukup lemah....dan mampukah dia berubah?

Disini....sy kira Umno sahaja yg ada jawapannya.

Tun M...Muhyuddin dan org2 besar dlm Umno dan luar Umno yg terlibat mengusirkan Pak Lah dan meletakan dia mesti mulai proses menyingkir kan dia...demi negara...bangsa dan ugama.

Ini saat terakhir.....apa pun mesti ada kesudahannya.

Apa guna ketua yg seperti dia lagi...jija Jatidiri sendiri pun rendah...mcm mana nak jaga hak2 bangsa dan ugama?

Seperti juga Dato katakan.."like the Romans that have to choose between Caesar or Rome..."

Dia cuma seperti tikus yg diberi tugas membaiki labu.

Harap2 proses mengantikan dia digerakan ASAP !!!!!!!!!


'I love my country and my bangsa more than i love Najib and Rosmah'.

'Afterall Najib seems to love his wife and his liberal friends more than his bangsa '.

Terima kasih.

Ghab said...

It is hard to understand, a golf session has turned out to be a mind-boggling fiasco.

The flood disaster has become a nightmare. Air Asia QZ8501 crash, a sorrow is unbearable to overcome.

What has been missing here is our collective nobility to address and flatten these sad stories.

A novelty we bear is a show of courage and humanity. As yet, it is not the end of the world. It is time to be noble and charitable giving this year and years ahead.

kampong lad said...

1. kerusi parlimen di sabah & sarawak ada 56, pr cuma menang 9. bila bn boleh kalah? apapun kita sama2 tengok p/raya negeri sarawak tahun ni. dari situ boleh lah kita dapat petunjuk.
2. 3 bulan dari sekarang satu lagi malapetaka akan sampai, kali ni dia sapu 1 malaysia.

maae said...

Your say Datuk, "This is because, from the start, he fashioned himself as a president not a prime minister. He does things not in consultation with the party and the civil service.

Instead he surrounds himself with presidential-type councils, committees, advisors, consultants and special officers many of whom are not government servants but having access to confidential materials and state secrets "

My comment :- Did PM Najib realise his mistakes ?

matpenang said...

Sdr abu bakar,

Kalau hanya baca utusan, memang tak jumpa berita selain bangsawan umno.

Jgn tunjuk sangat 'ud tu, simpan kat anak cucu sikit.

zainal abidin awang kechik said...

Nak ganti siapa

Melati Wilayah said...

There will be lots of stealing going to happen in Malaysia from now until 2018 by the ruling elites for they know too well that their time will be over by GE14.

Big Mama@Flom has already started it. The government official jet has been temporarily stolen for leisure activities in Hawaii, Honolulu and Indianapolis and missing for a few days... May be the ruling elites are testing the rakyat moods before `sapu bersih` dan tinggal `tulang` saje for the next government of the people, by the people and for the people.

Umar Abdul Aziz said...

Ass DAKJ.

1. Kalau negara kita mempunyai pemerintah yg jujur dan bersih tidaklah:

Nak turun bantu mangsa banjir pun menteri2 kena tunggu Najib balik. Agaknya takut lawan toke dari segi populariti.

Pasukan penyelamat nak pergi memberi bantuan pun terhalang gara2 bot, kenderaan dan helikopter samada kuno atau tak cukup besar.

Nampak sangat kerajaan tak ada wang nak bantu dalam erti yg serious dan bermakna. Buktinya selain drpd dana rm500jt yg Najib istihar buat bantu mangsa, hingga kini tidak ada pembentangan pelan emergency dan jangka panjang bagaimana mangsa dan bakal mangsa akan dibantu kerajaan dan berapa dana yg diperlukan dan dari mana Najib nak korek wang tersebut.

Yg ada hanyalah wayang gambar Najib melawat dan meredah air banjir paras lutut.

2. Melayu perlu pemimpin agong bertaraf lima bintang yg tak akan salah guna kuasa maupun rasuah walaupun satu sen.

Kita sekarang terperangkap dalam masaalah paling besar iaitu pemimpin bila dah jadi PM, beliau nak pegang jawatan kalau boleh sampai mati.

Logiknya kalau dia jujur pegang jawatan kerana nak berbakti semata2 kenapa susah sangat nak berhenti.

Ini tidak. Ada yg pegang jawatan PM sampai 22 tahun baru nak berhenti.

Kalau bukan kerana ada sebab lain iaitu nak kuasa dan harta kekayaan kenapa susah sangat nak beri peluang org lain pegang kuasa hingga sanggup tipu sana khianat sini termasuk tipu undi dan beri kerakyatan secara meragukan.

3. Org Melayu tak mau belajar dari sejarah. Perancis tak mungkin menjadi sebuah negara kuasa besar jika tiada revolusi Perancis yg menumbangkan pemerintah zalim.

Saya yakin menyatakan bahawa sejarah baru akan terjadi. Dalam 10 ke 20 tahun lagi Indonesia dan Filipina akan lebih kaya dan makmur dari Malaysia kerana mereka berani mencoba pemerintahan baru dgn menghumban rejim Markos dan Suharto yg lebih melingkup drpd membina negara.

Kita silap besar. British merdekakan kita bukan untuk dijajah semula oleh beberapa kerat org UMNO dan Melayu terpilih kawan baik UMNO.

Angka yg betul boleh dijadikan petunjuk masa depan.

Lebih tiga abad lalu bajet negara kita jauh lebih baik dalam erti belanja pembangunan ( belanja untuk generasi masa depan) adalah hampir seimbang jumlahnya berbanding dgn belanja pengurusan (belanja hangus dan buat bayar hutang).

Kalau kerajaan TDM, TAB dan sekarang Najib bijak dan jujur jaga kewangan negara kenapa peratusan belanja pembangunan bagi tahun 2015 cuma tak sampai 20%?

Sewaktu kewangan kerajaan kukuh pun mereka gagal pertingkat ekonomi Melayu inikan pulak di zaman Najib 1Malaysia.

Akhir sekali demi nasib bangsa dan agama DAKJ wajib terus menulis. Kami terutama saya cuma nasi tambah.

A KADIR JASIN said...

1. Pembahas Zainal Abidin Awang Kecik, bartanya: "Nak ganti siapa?"

2. Nal, saya kata, tak ganti mati.

3. Takkan dalam begitu ramai pemimpin dan ahli Umno, tak ada seorang pun layak?

4. Dulu bila Tun Abdul Razak mati, orang kata Umno dah tak ada pengganti. Tapi selemah-lemah Tun Hussein pun dia lurus, cermat dan berhemah.

5. Muhyiddin tak layak? Hisham tak layak? Ahmad Zahid tak layak? Khairy tak layak? Habis buat apa Umno pilih pemimpin?

6. Sdr Umar Abdul Aziz, antara lain, berkata: "Nampak sangat kerajaan tak ada wang nak bantu dalam erti yg serious dan bermakna."

7. Saya rasa kerajaan dan pesukan penyelamat serius bantu. Cuma kaedah dan kelengkapan mungkin tak sempurna.

8. Tapi saya lebih bimbang dengan kewangan kerajaan sekarang. Saya bimbang kerajaan ada wang hanya atas kertas. Ikut belanjawan ada duit, tapi dalam kantung mungkin tak sebanyak mana.

9. Sokong cadangan Tan Sri Kamal Salleh supaya Belanjawan 2015 dirombak. Beliau dilaporkan berkata, ...the national budget for 2015 was unsustainable if it is not revised to account for the price drop in the commodity (oil and Gas), of which Malaysia is a net exporter.

10. Kerajaan wajib terus terang dengan rakyat jelata, wajib laksanakan jimat cermat, berhenti boros dan belanja yang perlu saja.

Wallahuaklam. Terima kasih.

SolitaireHunter said...

Ada satu konsep yang dikira menjadi kesilapan besar kepada UMNO secara keseluruhan kerana menganggap bahawa UMNO harus mengenang budi kepada perjuangan terdahulu akibatnya kita mewariskan masa depan UMNO kepada pewaris atau generasi yang diketahui bahawa pewaris yang mengagnti tidak memiliki kekuatan atau karisma sekuat bapa mereka. Kita hanya meletakkan merit sang bapa sebagai persepsi kebolehan si anak!

Nasib baik Tun M dapat memecahkan status quo itu tetapi kecenderungan bakal kembali apabila telah kelihatan percaturan dan usaha untuk meletakkan saudara sepupu di tempat kedua terpenting dalam pentadbiran negara. Kita tunggu dan lihat dan diharap andaian ini tidak menjadi..

msh said...

Salam Dato.

Najib tidak akan berubah....lagj teruk mungkin.

Kalau org yg sekeliling dia dan isteri masih org2 yg sama....mcm langau dok hurung tahi...dan dia suka begitu pula...

...Apa yg boleh kita harapkan lagi.

Pelik pula...bila kita bertanya soalan yg sama..."siapa yg boleh mengganti belau?.

Gantikan saja ketua yg rendah...lemah dan tiada Jatidiri seperti ini.

Bak kata...."Sudaah terang nak disuluh lagikah? "

Cepat2 lah gantikan sebelum terlambat.....dgn SiLuncai yg melarikan diri dgn labu milik rakyat ini.

Terima kasih.

A KADIR JASIN said...

1. Sdr msh, ada dua isu di sini. Pertama selamatkan negara kedua selamatkan Umno.

2. Negara wajib diselamatkan dulu. Tanpa negara apa guna Umno.

3. Sekarang bukan Umno saja yang menyedari Mohd Najib lemah dan melakukan kesilapan besar. Orang Malaysia dari bangsa-bangsa lain pun ramai sependapat. Malah mereka lagi tahu sebab mereka berniaga. Mereka arif mengenai ekonomi.

4. Kemudian Umno. Umno sudah tenat. Di atas, masing-masing sedang fikirkan "escape route" dan "make hay while the sun shines" di bawah ahli biasa tak dapat apa-apa selain BR1M yang semua orang susah dapat. Di bahagian masih berebut jawatan.

5. Dalam bahasa yang mudah, Umno tidak akan lebih teruk malah mungkin lebih baik jika kepemimpihan teratas diganti.

6. Sdr SolitaireHunter, Umno makin feudalistik sedangkan orang muda Melayu mengidamkan kesamaan. Dari dulu lagi saya kata, bapa borek anak tidak semestinya rintah. Bapa bagus anak tidak semestinya bagus juga. Jangan tertipu dengan nama dan keturunan.

Wallahuaklam. Terima kasih.

shamal66 said...

Brim next year rm1200 that bpnajib wl bedul says

mangsa banjir kelantan said...

salaam Dato

saya nampak di kelantan banjir yg datang adalah banjir lumpur dan balak manakala di pahang dan trengganu pula lebih merupakan banjir air.

padahal air hujan turun dari awan kumulus nimbus yg sama juga.

dimanakah silapnya.

hendak membersih kan lumpur selut dan balak ni lebih teruk dari membersihkan banjir biasa.

Umar Abdul Aziz said...

Ass DAKJ

Gara2 Najib balik sorang2 lepas main golf dgn Obama tanpa balik dgn pesawat rasni rakyat, lintang pukang la Najib dan punahsihat nak cari idea gimana nak cover supaya masih ada oenyokong UMNO yg boleh terima penjelasan.

Caranya dptkan bantuan kerajaan Thai agar menerima lawatan Najib ke Bangkok?

Peliknya pesawat rasmi milik rakyat dah tiba dulu.

Kesian Najib. Tapi lebih kasian pd rakyat yg cuba mereka bangangkan.

jumbeaux said...

Salam Datuk,

I have always believed that the powers that be in UMNO is lacking hidayah. To realize that they need to change. That the old ways has to go.

I continue to be disappointed that the realisation never came. They continue to be in their comfort zone. Thinking they can resolve all problems, including inefficiencies, by politicking.

This is the reason why I believe the only way to protect the nation is to have a third wave. An alternative movement to UMNO, Pakatan and PAS. Perkasa and ISMA sometimes have too extreme racial views. Therefore, perhaps what we need is another nationalist party that fights for the country and the nation's interest.

On Najib being away, I would not have been concerned had his flood response machinery on the ground works efficiently. Having seen so many citizen groups and individuals taking matters into their own hands to reach and help the victims, I am not convinced the government is in control.

mtgbertam said...

Salam dato

Kalau gomen guna 500 juta dengan cara ditarik daripada belanjawan, 2015 akan menyaksikan syarikat2 bumiputera akan gulung tikar. Bahkan usahawan bukan bumi juga akan turut merasa terhimpit.

Meminjam istilah mat penang, para bangsawan takkan susah berbanding rakyat jelata.

ABU said...

Selamatkan negara, yes. UMNO let it die.

ABU said...

"5. Muhyiddin tak layak? Hisham tak layak? Ahmad Zahid tak layak? Khairy tak layak?"

Hmmm no. Don't be in denial.

kluangman said...

Najib tidak wajar diminta berundur berdasarkan sokongan yang diteriamanya dari ahli dan pemimpin umno - hentikan gesaan tersebut.

Kritikan ke atas Najib boleh diteruskan atas kapasitinya sebagai PM.
Yang wajar ditolak adalah umno keseluruhannya.

zainal abidin awang kechik said...

salam tok..

menganti PM bukan benda yang mudah, saya ambil contok bila mana UMNO sebuah parti yang TAAT kepada peminpin.. tapi bila peminpin tak kuasa.. KAD raya pun depa tak hantaq. PAK LAH.. dulu semua cakap pak lah hebat.. bila pak lah turun semua sunyi dan sepi.. mujoq DR Hakimi rawat kaki pak lah.. kalau tak tak tau apa nasib kaki paklah..

saya harap KJ boleh ganti NAJIB bila tiba masa..
BAGI SAYA NAJIB MASIH LAGI DI PERLUKAN OLEH MALAYSIA...
saya sayang najib sebab NAJIB banyak berjasa kepada NEGARA..

orang malaysia ni ingat tukaq pm macam tukaq baju..

salam tahun baru..untuk seisi keluarga..

Khayuum said...

ANother New Year present toMalaysians. Do younthink Najib cares or know what todo?

The ringgit is expected to weaken further against the US dollar next week due to lower commodity prices, which will drive investors to turn to the safe haven currencies currently, a dealer said.

He added that investors were also cautious on Malaysia's trade data announcement due out on Jan 10, which is expected to record the first deficit since 1998.

"This would result in the ringgit to weaken further," he told Bernama.

For the week just ended, the ringgit fell to 3.5150/5170 against the US dollar from last Friday's 3.4890/4920.

Khayuum

bat8 said...

Kluangman....apa kabar sahabat. Selamat tahun baru 2015.

Sudah-sueah la d3ngan cerita lapok tu. Dah hampir 20 tahun dok bawak ayat sama. Bukan makin baikpun...makin parah ader la

Sparing partner blog screenshot 2000 dulu

A KADIR JASIN said...

Salam to all,

1. I do not for a second live under the illusion that Mohd Najib is without support and can, therefore, be pressured to vacate his seat so easily. On that score, he is stronger than (Tun) Abdullah Ahmad Badawi although Pak Lah did much better in two GEs that he led than Mohd Najib’s dismal 2013 performance.

2. There are sufficient number of people who support him. They are condemning me for this article here in this blog and elsewhere where it is reproduced. They all trying to kill other messengers instead of the message!

3. Pak Lah succumbed to pressure because he was not surrounded by as many ambitious and politically savvy people who wanted him to stay or who discouraged him from giving up.

4. Pak Lah’s inner circle could be counted with the fingers of one hand – Kamaluddin (his son), Khairy Jamaluddin (his son-in-law), Kalimullah Hassan (NSPT GEIC), Kamal Khalid (Communications Chief) and businessmen Patrick Lim.

5. Also Pak Lah is not under the spell of an ambitious spouse. In fact, it was said that it was (Tun) Jane who implored him to resign.

6. We need calculators to count members of Mohd Najib’s kitchen cabinet.

7. Above all he has a very strong-headed and ambitious spouse, (Datin Paduka Seri) Rosmah Mansor.

8. These people would not want him to give up because their fate and good life depend on him being the PM and Umno President.

9. Then there those who benefit generally from his policies and actions like repealing the ISA, promising to do the same with the Sedition Act (now abandoned), implementing market-driven economic transformation, playing down the NEP and promoting 1Malaysia.

10. Also there are those who support him because they know by keeping him there, Umno and BN will become weaker and easier to defeat at the next GE.

11. Others are made up of anti-Mahathir elements, who sees in Mohd Najib a liberal who would not dare use big stick on anybody.

12. As for Mohd Najib being berjasa, it is debatable. Being protected yes. He led the Malay protest at Kampung Baru in 1987. Almost all members of the organising committee were detained under Operasi Lalang, but he was not! Why?

Wallahuaklam. Thank you.

A KADIR JASIN said...

I thank the journalist from my former newspaper for calling me and I apologize to her for not being able to entertain her questions.

My understanding is that her paper (like other mainstream newspapers) does not quote from the blogs.

She was enquiring about a blogger’s (she gave his nom de plume as “Iskandar”) response to the current post.

I am not sure if mainstream newspapers are now “allowed” or make the practice of quoting from blogs. Maybe they do in the case of politically correct blogs.

Thank you.

rahimlpp@yahoo.com said...

Y. Bhg Dato',

Perwira Melayu zaman dulu apabila berlawan ada tatasusila atau adat berlawan. Bila seorang sudah tewas dan mencampak keris, maka yang menang tidak lagi membuat tikaman sebaliknya mengembalikan keris kesarongnya.

2. Bagitu juga sekiranya musuhnya melarikan diri tanda tewas dan tersempit tidak lagi ditikam sekiranya yang tewas itu mengankat tangan menandakan dia telah tewas.

3. Dalam keadaan musuh tidak melawan langsung, perwira tersebut harus menyusun strategi kerana mungkin ada tindak balas dari pihak lawan yang tidak boleh dijangka. Mungkin tersangat bahaya.

4. Saya harap Dato’ lebih berhati-hati jangan disangka pahlawan yang masih senyap tidak ada kekuatan untuk berlawan. Mungkin seni silatnya lebih berbisa, kerisnya masih belum bersedia untuk dihunus atau sedang mencari kain untuk dibuat lipatan tengkolok.

5. Perlawanan nanti mungkin dengan tarian silat yang lebih berseni dan sukar meramalkan siapa yang akan tewas.

Iklas,
rahim

Din Klang said...

RPK menerusi entry terkini dalam blog nya ada menyatakan bahawa Dato tidak sebulu dengan Najib sewaktu Dato menjadi chief group editor dalam nst dahulu.

apa komen Dato

A KADIR JASIN said...

Sdr Din Klang,

1. Saya tidak masalah peribadi dengan Mohd Najib atau mana-mana orang politik, termasuk yang maki hamun saya.

2.Sebaliknya saya mesra dengan beliau sejak mengenali beliau pada tahun 1977.

3. Sebagai pengarang kumlulan NST saya pernah terima "arahan" jangan beri terlalu banyak publisiti kepada Mohd Najib. Waktu dia jadi Menteri Pelajaran. Saya kata terima kasih kepada pihak yang beri arahan itu dan terus beri ruang kepada Mohd Najib kerana kementerian yang dia pegang penting.

4. Cuma saya berterus terang dengannya mengenai kedudukan dan peranan isterinya (Rosmah) yang mungkin menyulitkan beliau. Ini saya ulangi banyak kali. Terakhir ketika beliau menjadi TPM. Saya juga kenal isteri pertama beliau kerana saya beberapa ke Kuantan semasa Mohd Najib jadi MB Pahang.

5. Saya tidak bersetuju dengan dasar dan tindak-tanduk beliau sebagai PM bermula dengan penghapusan Pengajaran dan Pembelajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris. Saya juga bangkang pemansuhan ISA dan EO serta cadangan memansuhkan Akta Hasutan.

6. Saya tidak yakin beliau betul-betul mengendalikan isu-isu ekonomi dengan baik dan original. Beliau lebih mirip menteri luar dan menteri pelancongan kerana gemar ke luar negara.

Terima kasih.

msh said...

Salam Dato.

Hujah Dato....tepat sekali.

1.Pt 8...Mereka yg disekeliling Najib...yg mdpt kesenangan melimpah ruah tentu mahu Najib kekal selama lama nya.

2. Pt 9...dgn Pemansuhan ISA...org2 terutama dari Pembangkang kini bebas dgn kerja2 menghasut rakyat terutama kaum tertentu agar membenci kerajaan dibawah naungan Parti Umno atau org Melayu.

Puak ini juga bebas menghentam apa saja Melayu...Raja2...Islam dsb disamping mencabar dan mempersoal perkara2 sensitif seperti yg terkandung dan dipersetujui didlm Perlembagaan.

Kini...kempen 'Moderation' ala the Star menjalan kerja2 ini secara licik....dan mempegaruhui berberapa Melayu yg liberal entah apa2 ....dan tentunya mahu Najib memberi sokongan.

Dan Najib yg bendul bercampur hiba telah termakan cerita2 seram dari puak liberal ini bahawa Malaysia kini diancam dan menjadi ekstrim.

Apa yg ekstrim nya? ...atau apa yg tidak moderate nya dgn negara ini?

Adakah org Melayu Islam ekstrim? Atau adakah maksud the Star bahawa pemerintah BN ekstrim?

Kalau BN ekstrim....buktikan.

Yg kita tahu....org bukan Islam bebas melakukan segala2nya...seperti...sembahyang dikuil...gereja..tokong..makan babi....minum arak dibar dan pub yg bersepah2...berjudi...dikasino..bermain kuda dsb.

Tiada pula kita dgr ceria org bukan Islam diserang atau dibunuh kerana makan babi...minum arak...berjudi atau melakukan ibadat mereka.

Apa yg ekstrimnya? Pemerintah kah atau org Melayu Islam kah?

Kalau Pemerintah yg ekstrim...Najib tentu ada jawabnya....sebab dia yg PM negara.

Pt 10...mereka yg menyokong Najib kerana tahu....selagi dia yg memimpin....org Melayu akan bertambah resah dan tidak kepercayaan pd Umno dan berkemungkinan berpaling pd Pembangkang pd GE14 dan ini menguntung mereka sahaja.

Sy setuju dgn pandangan Raja Petra bahawa ramai dari mereka dlm kabinet wajar digantikan saja....mereka semua beban untuk Najib sahaja.

Tetapi sy tidak setuju pandangan dia bahawa Najib bukannya nasalah.

Mana mungkin bukan Najib pula?

Bak kata org Putih...'when a fish stinks it stinks from the head'.

Demikian juga dlm perniagaan...kalau CEO nya lemah...apa sistem yg baik pun tidak bermakna juga....kerana lama kelamaan akan gagal juga kerana...ketua ini wajar/mesti cekap...tegas...bijaksana dan berwawasan dlm menjalankan perniagaan.

Dan adakah Najib ada semua itu?

Ini kenyataan...masakan anak buah nak dipersalahkan atau dihukum kalau ketua yg memimpin itu lemah atau teruk?

Bukankah dia yg memilih org2 dia.

Seperti sy kata sebelum ini....tidak perlu kah kita menghuraikan serba serbi tentang kelemahan Najib lagi....sebab umum pun tahu.....dia cuma memudaratkan rakyat negara sahaja.

Umno yg memerlukan perubahan besar sekian lama...lebih2 lagi sejak 2 'Election' lepas tidak mungkin akan berubah....hauh sekali menjadi kuat jika ketua seperti Najib kekal.

Dia cuma tikus yg ditugaskan membaiki labu.

Org Melayu memang tersalah pilih....dan sy nemang setuju dgn Dato bahawa dia perlu berundur segera untuk kebaikan Umno.

Terima kasih.

Umar Abdul Aziz said...

Ass DAKJ.

Kalau Datuk berpendapat Malaysia lebih penting dari Najib saya rasa Datuk cuma separuh betul.

Sebenarnya Malaysia jauh lebih penting dari Najib dan UMNOnya.

Berhentilah Datuk berharap ada pemimpin UMNO tiba2 jadi baik.

msh said...

Salam sdra Umar Abd Aziz.

Pndangan sdra betul...tetapi Umno tetap relevan.

Umno parti Melayu....seperti Parti Dap..Mca ...Mic dll untuk bukan Melayu.

Majoriti Melayu masih mengundi Umno ini kenyataan.

Tiada apa salahnya dgn parti Umno?
(Masih boleh didebat)

Umno sekian lama telah mempertahankan hak2 Melayu dan Islam tetapi tahun demi tahun telah kelihatan terkeluar dari landasan dan kini tersasar.

Zaman Tun M pun telah banyak budaya2 negatif...ampu mengampu..survival diri....kronisma...retorik dll yg menyebabkan parti menjadi parah.

Semua ini merupakan ciri2 kearah kejatuhan dan 'kelingkupan' parti.

Dan dizaman Paklah dan Najib semua ini.....keparahan parti telah teserlah dgn terang2

Najib dan semua dlm Umno pun tahu dan sedar.

Tetapi Najib sbgai Presiden terlalu lemah dan tiada keupayaan sama ada sengaja atau tidak....dia tidak pula membetukan apa yg silap..tetapi menambahkan parah pula.

Dan seperti selalu atau rasmi nya org2 Umno....Tpm dan Naib2 serta ahli Mten dan ketua Pemuda pun 2x5....survival diri diutamakan.

Mereka tidak mahu 'rock the boat'....kerana sudah senang lenang...dan ini isu nya.

Hata...ahli parti yg berjuta2 yg tentu nya Melayu yg menyokong telah dipernainkan....

Ini masalahnya.....ketua2 telah mempermainkan ahli yg majoriti.

Adakah kerana beberapa atau berpuluh2 ekor nyamuk...kelambu mesti dibakar?

Wallahmualam

Lahuma said...

Dato.

Banyak pihak teramat teruja dengan impian perpaduan UMNO-PAS.
Apa yang terjadi hanyalah berbentuk wayang dan sandiwara politik sahaja.

Sebenarnya kedua-dua parti milik Melayu ini dalam kelesuan.

Apakah PAS sanggup buat lagi satu Tahaluf Siyasi fasa 2.

Tahaluf Siyasi Fasa 1 untuk PKR/DAP

Pasca Air bah tentu lebih menarik .

Inilah rasanya catitan tahun 2015 yang kian parah.

Terima kasih Dato..

bat8 said...

Sdra msh

"Umno parti Melayu....seperti Parti Dap..Mca ...Mic dll untuk bukan Melayu."

Tolong check syarat keahlian UMNO dalam perlembagaan UMNO. Sdra baca perlembagaan UMNO yang lama kot, yang sebelum pindaan dibuat semasa UMNO nak masuk ke Sabah sebelum PRU 1995.

La ni semua bumiputra boleh jadi ahli UMNO tak kira bukan melayu ke bukan Islam ke, janji bumiputra!. Tu pasai kat kawasan sekitar kubang pasu, kedah, beberapa cawangan UMNO telah ditubuhkan ekslusif oleh masyarakat siam. Media perdana pun pernsh lapor yang Najib, kalau xsilap saya, p7n pi melawat mereka.

Kat Sabah xyah cerita la. Semua dah maklum.

UMNO dan dekat2 jadi macam parti taib mahmud, PBB.

sekadar pembetulan. Harap maklum.

Said said...

Maybe DSP Rosmah Mansor should run for the Office? Like Hillary Clinton.

Bey said...

Salam Datuk,

Pada saya, orang Melayu sudah tiada pilihan lagi selain dari Tan Sri Muhyiddin untuk menggantikan DSN. TSM adalah pilihan terbaik ketika ini berbanding yang lain, termasuklah DSN. Sama ada beliau akan memberikan perkhidmatan terbaik atau tidak samalah kita nantikan jika beliau naik jadi PM. Tetapi sebelum itu, beliau harus dinaik dahulu, malangnya beliau seperti tidak berminat atau mungkin nak bermain selamat seperti ketua beliau. Samalah seperti antara BN atau PR, pada saya BN masih merupakan pilihan terbaik berbanding PR, tetapi malangnya pemimpin BN lebih kurang sama dengan pemimpin PR, cuma bezanya pemimpin BN tidak ada isu/masalah peribadi yang serius seperti yang di sana. Cuma pemimpin BN ni selfish, malas dan tak bekerja untuk rakyat yang telah memilih mereka.

TSM perlu menerima beban dan tanggungjawab sebagai ahli politik, dimana beliau perlu bertindak samaada dengan menegur ketua beliau atau bertindak dengan menjadi penimbang tara agar ketua tidak tergelincir dari landasannya. Ketika ini ketua beliau sudah pun tergelincir landasannya, maka TSM perlu bertindak. Pada hemat saya beliau perlu bertindak dengan mencabar ketua, kerana keadaan yang amat terdesak dan memerlukan. Kita sudah tiada masa dan pilihan. Suka atau tidak DSN perlu disingkirkan agar kelangsungan bangsa dan negara kekal terjamin. Saya percaya ramai orang Melayu, yang kebanyakannya tiada kuasa tetapi melihat dengan penuh kerisauan tentang masa depan mereka dan bangsa mereka.

Seperti DSN pernah katakan dahulu ketika mula - mula naik jadi PM dan Presiden UMNO - berubahlah jika tidak mahu diubah.

Said said...

Dato,

If this is true, the officials should resign. Some lives are worth more than others?

http://m.themalaymailonline.com/malaysia/article/official-flood-visits-cause-two-hour-delay-for-labour-patients

A KADIR JASIN said...

Debater Said commented: "Maybe DSP Rosmah Mansor should run for the Office? Like Hillary Clinton."

That's what I have been saying all along.

See posting "Perdana Menteri Wanita: Mengapa Isteri PM Tak Boleh? di http://kadirjasin.blogspot.ch/search?q=Rosmah+Mansor

Thank you.

Azri Abdul Halim said...

Why not..she has prove it, pnah advance dr mnteri luar mohon keselamatan plajar smasa krisis timur tgh, gud rapport dgn kerabat diraja ngara timur tgh, superb financial skill (mnabung dr kecil), cergas dan aktif bsukan, even hv a gud public speaking skill slalu brkongsi amanat ucapan raya/mrdeka dgn pm..

Mustapha Ong said...

Malaysians are very pampered and they are never appreciative (bersyukur) of what the government has provided for them and their families.."Melayu mudah lupa dan Cina selalu lupa atau buat-buat lupa". In my humble opinion..."Ask not what the country can do for you but what you can do for the country"

Umar Abdul Aziz said...

Ass DAKJ

1. Saya benar2 keliru, hairan dan sedih dengan pendirian sesetengah org Melayu.

Mereka tak nampakkah bahawa Najib dan beberapa peminpin ( ibarat beberapa ekor nyamuk ) inilah yg selama ini telah menjahanam lebih dari membina.

2. Dengan kuasa yg kita berjuta org, yg bodo2 ni beri maka mereka terus menerus memperbodohkan rakyat termasuk ahli UMNO yg saya anggap bersubahat kerana sudi membenarkan diri mereka di perbodohkan dgn harga yg sgt murah hingga mengadai masa depan anak cucu sendiri.

Apa tidaknya. Gara2 beberapa ekor nyamuk inilah berbillion rgt duit rakyat lesap melalui rasuah dan salah guna kuasa.

Bagaimana pun kita harus beri tahniah kepada beberapa kerat nyamuk ni kerana bukan saja berjaya menperbodoh rakyat, selama berpuluh tahun, akan tetapi jumlah rakyat bodoh dan miskin nampaknya semakin meningkat terutama dizaman Najib.

2. Oleh kerana pengomen di blog ini saya yakin tidak bodoh maka bukankah menjadi tanggungjawap mereka bersama mempertahankan rakyat atau ahli UMNO yg berjuta jumlahnya dari terus ditipu atau diperbodoh oleh beberapa ekor nyamuk raksasa dalam UMNO.?

3. Nak tenguk UMNO masih relevan atau tidak cuba kita beri peluang UMNO jadi parti pembangkang seperti Golkar di Indonesia dan Parti Kongres di India.

Baru mereka tau langit tu tinggi atau rendah. Mana tau mereka boleh bangun balik menjadi baik. Rakyat terutamanya anak cucu juga yg untung.

ksah 8185 said...

Assalam Dato
Sedih bila tgk kemusnahan harta benda akibat banjir terutamanya di Kelantan.
Sakit mata bila tgk pembesar dan pak menteri buat2 sibuk di sana.
Saya mmg penyokong umno dr dulu tp rasanya dah meluat dgn perkembangan dlm negara mutakhir ini.
Nak harap kan pas dan pkr pon x leh nak pakai.
Ada PM pon jenis yg takut bini...lg pening.
Semoga cuaca mendung kembali cerah bg thn 2015.

ksah 8185 said...

Assalam Dato
Sedih tgk harta benda yg musnah akibat banjir terutamanya di Kelantan.
Saya pon mangsa banjir di Kuantan thn lepas tp alhamdulillah thn ni terselamat.
Lagi sedih bila tgk perangai2 pembesar dan menteri2 yg melawat mangsa banjir.
Ada PM pong jenis yg takut bini.
Apa lah nasib negara ku Malaysia.

Kawanlama said...

AsSalam Datuk dan salam maudirasul 1436.

Hanya satu penjelasan untuk Datuk/

Mengapa Tun Mahathir dan keluarganya masih tidak lagi berhenti menjadi ahli UMNO sebagaimana mereka lakukan semasa Pak Lah menjadi Presiden UMNO?

Hajimuhammad ali said...

Assalamualaikum Datok dan pembaca'

Datuk mengulangi lagi ....'That's what I have been saying all along.

See posting "Perdana Menteri Wanita: Mengapa Isteri PM Tak Boleh? ' ....

Sudah-sudahlah tu Datok, dulu pun kita kata gitu ...tukar TAB puji Najib, pun bukan pasal TAB sendiri yang tak elok... hanya SIL yang muka tebal yang buat kacau. Sekarang Datok nak saran RM bertanding. Bukan Datok tak tahu keistemewaan Pilihan Raya di Malaysia ini. Sebagai isteri pun kerenahnya orang yang didahulukan pun tak tahan .... inikan pula ....

Jangan!, jangan!, sekali lagi jangan Datok!. Wang adalah segala-galanya dalam memilih pemimpin di Malaysia.

Saya orang bersara. Biarkan mereka bersara juga .... Haji Mohd Ali

OKJ said...

Salam Dato’ Kadir Jasin

Maaf Dato’ sebab saya kena tegur Dato’ pula kalini.

Cukup-cukuplah kelentong Dato’ tu. Rasanya hanya Dato’ dan penyokong tegar pakatan rakyat je yg kata UMNO makin lemah. Sebab, ura-ura yg nyata mengatakan UMNO akan kembali memerintah Kelantan pada PRU akan datang selepas 20 tahun. Rakyat Kelantan yg terkesan dgn banjir tahu siapa yg patut dipangkah pada PRU akan datang. Cuma yg tengok banjir didepan TV macam Dato’ & the gang je yg tak berhenti-henti mencemuh UMNO dan YAB Dato’ Seri Presiden. Selut pun entah kenal ke tidak. Inikan pula kuman E.Coli……..

Cuma kesilapan Dato’ Seri Najib adalah nak memulakan GST pada April ni hasil dari penasihat yg separuh matang (bukan semua penasihat PM macam ni). Tapi saya rasalah, dgn keluhan berjuta pengguna & peniaga serta keadaan semasa yg tidak mengizinkan, GST akan ditangguhkan dulu.

Tak guna kerajaan kaya-raya tapi rakyat menderita. Akhirnya, Putrajaya terlepas dan seterusnya menyedapkan orang lain. Pesan saya kepada Dato’ Seri presiden, belajarlah dari sejarah negeri Selangor 2008. KERANA, bak kata Tun Dr Mahathir, sejarah akan berulang lagi jika kita tidak mengambil ikhtibar daripadanya. Akhirnya, yg dikejar tak dapat dan yg dikendong keciciran. Masuk angin keluar asap. sekian TQ.

Ahmad Zolfi Bin Mohd Yusoff said...

Rafizi lebih berwibawa!

Umar Abdul Aziz said...

Ass DAKJ

1. Syabas sdr ksah kerana dah mula meluat dgn UMNO.

Oleh kerana sdr ksah jugak nampaknya tak boleh harapkan PAS dan PKR maka mungkin sdr ksah boleh berjuang dgn platform yg lain seperti dgn menubuhkan parti politik yg lain yg hendaknya lebih baik.

Yg penting kita terus berjuang mencari pahala bukan dosa atau pahala bercampur dosa.

2. Berkenaan ISA dan Akta Hasutan. Saya hairan bagaimana DAKJ boleh menjadi salah seorang penyokong kuat akta2 ni. Tak konsisten dgn sikap Datuk yg melawan penindasan maupun kepincangan yg lain.

ISA walaupun dah tutup cerita kerana telah dibatal oleh parlimen tetapi kerajaan sendiri dah kalah banyak kali di mahkamah. Menunjukkan akta tu bersifat menindas malah ultra virus terhadap perlembagaan.

Saya menyokong akta hasutan dengan syarat akta itu hendaklah:

Pertama hanya di guna terhadap pelampau agama dan kaum yg secara terang tanpa selindung mempromosi penghapusan agama atau kaum.

Kedua di guna terhadap pelampau yg secara terang tanpa selindung menyebut tentang penghapusan hak istimewa org Melayu / bumiputra dan

Ketiga digunakan terhadap pelampau yg secara terang tanpa berselindung menyebut tentang mau menghapus institusi raja berpelembagaan.

Biarkan rakyat berdailog, berbahas malah bertekak soal keburukan atau kepincangan perangai kaum, agama, pentadbiran kerajaan, keburukan sesetengah kerabat diraja tanpa perlu dibelengu atau didiskriminasi dgn akta hasutan yg dalam keadaan sekarang sgt luar biasa bidang kuasanya hingga sering kali menindas suara2 rakyat yg tak sehaluan dgn pemerintah.

Kritikan terhadap keputusan mahkamahTIDAK BOLEH di kategori menghasut.

Kempen penerangan terhadap kejahatan kerajaan TIDAK BOLEH di kategori menghasut.

Kalau tak sanggup dikritik maka berhenti jadi ketua termasuk ketua agama.

Tidak membenar rakyat mengkritik pemimpin atau hakim atau raja bererti kita telah mendewakan mereka setaraf tuhan. Itu syirik namanya.



azman said...

Assalamualaikum wbt pak Kadir.

Apa kata kalau saya katakan betul seruan pak Kadir tu, TETAPI bukan untuk Negara Malaysia, cukup sekadar di Kelantan sahaja.

Pemimpin PAS di Kelantan hanya banyak cakap dari bekerja, tidak patut lansung setelah kerajaan Islam memerintah diKelantan lebih dari 25 tahun, kehidupan rakyat hanya ditakuk lama saja, itupon kalau mereka bersunat,nampak lah takuk nya.

Saya bersetuju sangat kerajaan negeri Kelantan ditukar, bagi lah UMNO perintah pulak, bila dah maju nanti mintak la balik, UMNO akan pertimbangkan. wallahuaklam.

MOKHTAR said...

Salam Dato,

Hanya perubahan dalaman UMNO mampu
menyingkirkan Dato Najib sebagai President dengan sendirinya sebagai PM.
Tindakan lain hanya mimpi disiang hari.Baik buruk pemimpin2 UMNO,
orang Melayu akan terus menyokong UMNO kerana hanya UMNO satu2nya Parti politik yang menolong bangsanya.. yang lain terang2 menjual bangsanya..meliwat bangsanya, mendagang agamanya,tidak mempunyai 'comprehensive plan'untuk menolong bangsanya.

Joe Black said...

Dato'

OKJ serta beberapa Blogger Blogger UMNO sedang menghadapi masaalah keyakinan diri. Apatah lagi selepas di label "Bangang" olih Najib.

Mereka mengkritik sesiapa sahaja yang menegur Najib, sedangkan mereka sendiri juga mengkritik tindakan kerajaan yang dipimpin olih Najib.

Ini bermakna mereka kurang faham apa dia yang dikatakan "The Buck Stops Here". Dalam ungkapan Dato' "Here" maknanya dimeja atau didepan mata Najib.

Selagi mereka tidak faham tanggungjawap Perdana Menteri dan juga Presiden UMNO maka selagi itu lah fikiran mereka akan terus bercelaru....Nak Sokong Najib walau apa pun terjadi... tapi tak suka tindak tanduk dia! Apa Nak Buat akhirnya terus tembak rambang. Kadang kala tertembak kaki sendiri.

azman said...

Assalamualaikum wbt pak Kadir..

Saya teringin sangat Nik Abdul Aziz Nik Mat bersuara, suara dia suara keramat kata mereka..

"Kito tok perlu ke bantuea dari kerajae pusak, kita buleh tangani isu banjir ini sendirian"..

Kerajaan pusat akan amat berbesar hati dengan lafas itu..wallahualam..

Kawanlama said...

Harap tuan boleh lebih spesifik atas sebab-sebab GST perlu ditangguhkan?

Kawanlama said...

Isu utama adalah terdapat masih ramai yang tidak dapat bezakan apa itu kritik dan fitnah...mungkin termasuk tuan?

Said said...

Dato

Kindly comment on the Bangkok Post article regarding PM and wife went on golf, shopping etc. shortly after 2 days with flood victims.

Also on 1MDB and FGV. Been told there are huge unexplainable spending activities in FGV.

Enough Melayu menderita. This is getting worse for UMNO. Besides Shabery Cheek, non of our ministers are on the ground to help the flood victims. KJ ? Hishamuddin? Sharizat as ketua wanita UMNO? Zahid? Duduk di kerusi empuk beri arahan?

Sigh.

Azlan Ali said...

The buck stops here. Dato, I think and I feel it is a little bit too little, too late. We will be in a extremely challenging time ahead.

I am not savvy enough for long write ups and if I do eloborate too long, I get super pissed and frustrated and this will spoil my days ahead. Not good for my health.

All I can say is may we weather this turbulence time ahead and do our best to make the neccessary adjustments. A bitter pill to bite, but we will learn, insyaallah. The young are intelligent bunch of kids. This nation comeback and rise to glory will be shouldered by them. Pray hard the future leaders are leaders with top notch integrity instil in them.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).