Friday, March 20, 2015

Fares Hikes: Who Is The “Saboteurs”?



A Kadir Jasin


UPDATE, March 21 - The Cabinet had told SPAD to postpone the implementation of the fare hikes, citing inappropriate timing.

The New Straits Times quoted Deputy Prime Minister (Tan Sri) Muhyiddin Mohd Yassin as saying that the timing of the hikes was "unsuitable" as it coincides with the implementation of the Goods and Services Tax (GST).

“The Cabinet has discussed the matter and agreed that there is a basis for the hikes due to the rising costs of operation and maintenance and the last fare hike was six years ago.

“However, the timing of the hikes is unsuitable because, with GST being implemented at the same time, it would further burden the public. Therefore, the Cabinet has asked SPAD to postpone the hikes.”

ORIGINAL POST
 
IT is rare indeed for Umno Youth these days to speak up, even faintly, in defence of the masses and to criticise the government.


[REMINDER: No anonymous comments will be published.  Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym is accepted. Thank you]


It appears that the movement has ceased to become the strident voice of the party and the conscience of the Malays. My own acquaintance with Umno Youth started during the time when the late (Datuk) Harun Idris was its Ketua.

So it is refreshing to hear a member of its executive council, Ibdillah Ishak, twitting that the 20-per cent public transport fare hikes could be a form of sabotage against the government.

I think the fare hikes will sabotage the welfare of the rakyat more than the popularity of the government. These days the government is better than good at sabotaging itself - like the recent purchase of the Airbus A319 executive jet. It does not need anybody's help really!

Ibdillah was reported by the online media as having twitted:

“As a government-linked company, KTMB should not burden the people through such drastic fare hikes. Have they forgotten their obligation to help the people?

"The government must take the taxi, bus and KTMB fare hikes seriously. Is this a pre-GST sabotage against the government?"

Well, he can blame the KTM, but it is better for him to address the issue of who authorised the fare hikes. Since Mohd Najib’s administration created the Land Public Transport Commission (Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat) in June 2010, the power to determine public transport fares falls within its jurisdiction.

Syed Hamis is SPAD Chairman
Don’t just blame the KTM and transports operators. The decision was made by SPAD whose Chairman is (Tan Sri) Syed Abdul Hamid Albar while its Chief Executive Officer is Mohd Nur Ismal Mohamed Kamal. Other commissioners are (Dato’) Siow Kim Lun, Prof. Dr Ahmad Farhan Sadullah,  (Datuk) Himmat Singh Ralla Singh, (Datuk) Wan Ahmad Shihab Ismail, (Dato’) Izudin Ishaak and (Datuk) Dr Ismail Bakar. They were all appointed by the Prime Minister.

Ibdillah should ask these SPAD men who are more important to them – the land transport operators or the public?

Is it necessary for SPAD to approve the new fares now and at that quantum when the people are about to be encumbered by the GST next month?

Surely these men have the interest of the rakyat and the Prime Minister in mind. Or are they?

So to accuse the KTM of sabotaging the government is as good as accusing these men of acting against the interest of the Prime Minister.

Then again, can we blame them for not postponing the fare hikes when the government itself is not postponing the implementation of the GST, which is likely to have a much wider effect on the rakyat than the fare hikes?

To me, all this sums up the lack of coordination in the government and the general disregard for the voices of the ordinary people.

So if Umno Youth wants to serve its true purpose instead of being just another apple polisher in the party it should start speaking out more loudly and act more decisively for the good of the people.

Or am I asking too much? Maybe in this day and age, conscience and struggle are no longer in the vocabulary of Umno Youth.

Wallahuaklam.

32 comments:

banggol petai said...

Pemuda Umno ? Menari zumba, konsert k pop, berlawan jenama jam tangan, selfie dgn artis dan menjilat epal sahaja kemampuannya. No more but sure less. .. Kalau ada seorang sahaja ajk umno pusat yang garang macam pemuda gerakan atau mca mempertahankan kaumnya pun dikira amat bertuah. Yang ada dalam pemuda umno hanya penjilat epal serta penciumm belakang tangan. Memalukan! !

Salleh said...

Salam

Petikan Akta keretapi 1991
"85. (1) Mana-mana syarikat keretapi yang dilesenkan di bawah Akta ini
hendaklah menyediakan dan mengemukakan kepada Ketua Pengarah suatu memorandum bagi apa-apa pertukaran pada struktur tambang, kadar atau caj yang sedia ada, bagi kelulusan Menteri, dan jika tiada jawapan diterima daripada Menteri dalam masa enam bulan daripada pengemukaannya, pertukaran pada struktur tambang, kadar atau caj yang sedia ada itu hendaklah mula berkuatkuasa apabila habis tempoh itu. (Saya tak pasti jika ia masih terguna pakai).

Manakala salah satu tugas SPAD adalah menasihati menteri.

1. Adakah saya yg salah faham
2. Atau pemuda Umno itu yg salah faham/tak meniliti/atau sekadar Jemuan(APJ)

Joe Black said...

Dato'

Sesuatu kumpulan itu biasanya bergerak mengikut rentak ketua masing masing. Jadi tak heran lah jika Pergerakan Pemuda UMNO sudah menjadi pergerakan pemerhati sapertimana bahagian bahagian UMNO yang lain..... yaitu memerhati serta setakat memberi ulasan menerusi tweet dan itu pun salah sasaran.

Kalau dah tak tahu sasaran baik sahaja berdiam diri.

Ibnu Din Assingkiri said...

1) Nampak macam sabotaj...


2) Pantun sikit:

Kambing Mohamad sampai berlori,
Semua kacak tinggi dan tampan;
Pemuda sibuk menjenama diri,
Agama bangsa bukan keutamaan.

3) Sudah jatuh di timpa tangga, tersembam pula ke taik lembu. :)

EPOOL said...

Lepas tarik subsidi minyak, naikkan pulak tambang pengangkutan awam. TAHNIAH kepada PM kerana mendahulukan rakyat. I LUV PM.

RD. said...

Salam Dato AKJ.

Itu la Dato, bila perwakilan UMNO memilih orang yang terbukti sudah terpalit dengan rasuah. Pada 2009 semua perwakilan di PWTC, mengeboo dan terpekik terlolong; Rasuah. Rasuah, Rasuah. Alih-alih, pada 2013, mereka boleh pilih kembali orang yang sama sebagai KP. Kalau tak kerana WANG, kerana apa lagi agaknya?

Pasal itu saya sudah putus harapan dan meluat kalau tengok/dengar ahli politik atau PM berucap di TV. Saya terus tukar channel. Bukan apa Dato. Saya sudah merasakan dipermainkan atau ditipu hidup-hidup. Saya tak nampak langsung keperhatinan mereka kepada Rakyat. Yang paling saya fed-up bila mendengar;
"Rakyat di dahulukan. Percapaian di utamakan" ke apa?

Semua slogan-slogan yang keluar dari mulut PM, bagi saya, tidak ikhlas atau seperti menanam tebu dibibir mulut sahaja.
Sekarang ini, saya rasakan, apa saja yang keluar dari mulut ahli politik, kerajaaan atau pembangkang, adalah tipu-muslihat dan lakonan semata-mata. Saya dah menyampah melihat poster-poster gergasi muka-muka mereka di tepi-tepi jalan. Bertambah menyampah melihat gambar gergasi dibelakang, apabila mereka sendiri berada disitu, merasmikan sesuatu. Macam la orang tak kenal mereka.

'I Luv PM', lagi saya meluat. Saya rasa seperti masuk bakul, angkat diri sendiri.

Saya harap, hentikanlah memalukan diri sendiri dimasa yang sama boleh berjimat-cermat menguruskan WANG Negara.

Mat Lapok said...

PEMUDA UMNO is plain hopeless nowadays.........
LAYU, LESU dan PEMALU. !

JMS said...

DAKJ,

If the UMNO Youth President himself has been currying favour what can one expect from his followers. They risk losing their position in the party and all the benefits and privileges if they don't toe the line. The govt headed by Najib must be protected at all cost.

Hence,instead of seeing the poor rakyat as the victims of the fares hikes it is now the govt. It is a manipulation of the highest order.

Oh Malaysia Tanah Airku

Pena Tumpul said...

Salam Dato!

Sebelum SPAD di tubuhkan bas express dari arah Selatan di benarkan menurunkan penumpang sebentar di R&R Serdang sebelum ke KL.

Sekarang tidak di benarkan. Sangat menyusahkan beribu ribu warga sekitar Serdang termasuk para pelajar UPM.

Banyak masa dan kos pengangkutan yang terbuang untuk mereka kembali ke Serdang dari KL.

Ada ke SPAD terfikir kesan 'marah' nya rakyat dengan perubahan ini? Tunggu je la PRU 14 untuk rakyat luahkan isi hati.

Daniel Noor said...

Ibarat tikus jatuh ke beras. Utk apa lg bising2 ?. Mkn minum dll lebih dr cukup. Itu la Pemuda UMNO skrg.

Anyway TQ for consenting to hv our photo taken tday after the Friday prayer. May Alkah bless you. Amiin

akaz said...

Pada hemat saya, zaman kelantangan pemuda UMNO sudah lenyap. Sudah hilang taring dan lari dari perjuangan sebenar. Rata-rata saya lihat baik di peringkat atas hingga ke peringkat negeri pemuda UMNO sudah lesu. Barangkali di kepala-kepala mereka hanya ingat bila projek-projek masyuk hendak sampai. Sekali lagi kita tertipu dengan kata-kata keramat berjuang untuk bangsa dan negara serta kesejahteraan bersama (Sambil buat aksi meludah ke lantai). GE14 saya akan ajar mereka-mereka ini. Bukan saya tidak sayang, tapi inilah cara untuk mengajar mereka.

TS Lanang said...

Salam Dato KJ.

Saya fikir si Abdillah tu satu lagi penggilap epal yang cakap ikut terowong belakang.

Betul kata Dato, kerajaan Najib tak perlu musuh dari luar, sebab yang dalam selimut pun dah jenuh berebut nak tikam .. tut tut tut ...

Walhasil, dah tak kenal asal.

maae said...

Teringat pepatah lama - Air tenang jangan sangka tiada buaya ! - he..he.. memang sah tiada buaya puun... ammonia ada lah...

Pemuda Umno sekadar batok di tangga saja. Ada keris pun, makan tuan. Kes SPAD ini senjata makan tuan lah.

Maaf sekadar info ; Blog Chulan mungkin kenal sesiapa dari mereka sebab beliau selalu tulis pasal SPAD. Ingin baca ulasan beliau juga.

Melati Wilayah said...

Datuk AKJ. What do we expect from a clueless PM? Of course the same clueless follower! Much ado about nothing....

berasiam said...

Salam DAKJ

Dahulu parti menguasai kerajaan. Zaman arwah Datuk Harun pun demikian juga. Jadi setiap yang disuarakan oleh parti Umno akan diambil berat dan diterapkan oleh kerajaan.

Sekarang kerajaan tidak dikuasai oleh parti. Parti tidak lagi menguasai kerajaan. Kerajaan dikuasai oleh orang yang memegang kuasa ketua kerajaan dan pasukannya termasuk penasihat. Bila jerajaan tersasar dalam menjaga kepentingan rakyat & negara, parti pun tak boleh buat apa2. Teguran dan suara parti tidak lagi dipedulikan oleh kerajaan. Jika pemuda umno atau puteri umno bersuara pun tidak akan memberi sebarang kesan atau perbezaan.
Kerajaan sebegini hanya boleh diajar melalui pilihanraya. Oleh sebab kerajaan yang memilih jalan sedemikian, rakyat perlu akur bahawa putus sudah kasih sayang terhadap umno. Tidak ada gunanya bernostalgia dengan masa lalu sedang kerajaan sendiri tidak mengenang pengundi yang memenangkan mereka. Rakyat Kelantan, Pulau Pinang, Selangor & Sabah suatu ketika dahulu tidaklah menghadapi masalah besar bila negeri diperintah oleh selain BN. Yang menghadapi masalah ialah mereka yang kehilangan kuasa kerana hilang sumber kekayaan. Rakyat biasa biasa aja. Itulah pijak bumi nyata.

msh said...

Salam Dato.

Apa yg boleh diharapkan lagi dari pemerintah?

KATA2 "RAKYAT DIDAHULUKAN"...CUMA RETORIK DAN BOLEH DIBAKUL SAMPAHKAN...DAN DIGANTI DGN "RAKYAT DIKELEPEKAN".

Dulu pun Dato telah lontarkan 1 Topik..."many agencies but economy is moribund".....serupalah...dgn SPAD yg ditugas memantau kenaikan tambang tetapi Hampas saja.

Ada 5 Dato dan 1 Tan Sri (Pengerusi..mdan bekas menteri)...hasilnya...Rakyat jadi susah.

Bila jurucakap dari Pemuda berkata2...Hampas juga yg keluar....sebab dia cuma menuduh KTMB dan operator penngangkutan awam telan mensabotaj kerajaan menjelang GST.

Menuduh kerja senang.....tapi apa saranan dan penyelesaiannya?......kosong..."yillai pochik".

Dato...jentera kerajaan memang selalu begini....tambah2 lagi 'Boss' pun haru biru...'caca marba'.

Jika kita mengharap Pemuda...bersuara atau mengkritik.....kita cuma menunggu bagaikan "menanti buah yg takkan gugur" sahaja.

Survival diri dulu beb.

Ketua pun berbaju merah menyokong 100% Presiden baru2 ini.....faham2 sajalah.

Dia pun seperti yg lain2lah ..gah lebih....tapi kosong.....lagi pun apa yg dia sbgai ketua pemuda telah lakukan sekian lama?...7 tahun yg lepas?.

Jauh...tersangat jauh jika nak dibanding dgn Ketua2 Pemuda zaman dulu sperti Dato Harun...Hamid Albar dan Suhami.

Yg kita tahu Umno 'dicelakakan' adalah.

Jadi Dato..inilah akibatnya bila Presiden telah hilang plot cerita....kepayahan dan kesusahan rakyat pun sudah tidak dirasai lagi.

Sy tetap berpandangan bahawa cabang Pemuda didlm Umno cuma buang masa sahaja.....demikian juga Puterinya.

Yg untung cuma...ketua yg dewa dewi dan konco2 nya sahaja.

Terima kasih.

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum DAKJ.

Cakap2 yg menyalahkan SPAD membenarkan kenaikan tambang kenderaan darat sebagai tindakan mensabotaj PM tak lain tak bukan cakap seorang pembodek tegar.

Kenapa org yg sama tak kata pembelian pesawat baru untuk Najib sebagai tindakan mensabotaj Najib

Kalau berani sangat kenapa tak kutuk IMDB yg gagal bayar hutang sebagai memalu dan mensabotaj Najib?

Ini contoh pemuda UMNO bukan harapan bangsa. Tapi perhabis beras bangsa Melayu

Suffian said...

Assalamualaikum.....Dato KJ , saya rasa ramai pembahas rindukan Anwar Ibrahim, rindukan prinsip & iltizam beliau pd ketika semua pembesar umno terikat dgn pelbagai komitmen sampai tak mampu memperbetulkan keadaan. Teringat saya akan dialog Sultan Melaka suatu tika dulu....Kalaulah Hang Tuah masih hidup !

Kurikuji said...

Kadar kenaikan tambang pengangkutan memang melampau. Melampau sangat- sangat. Gila-gila naik. Ada yang sampai lebih 20 %. Aku ternampak kat muka depan Utusan tadi. Nak luruh jantung bila baca. GST belum start lagi tu..Ni dah dikira cari pasal dengan rakyat ni..Kira hulur kepala bawah gilloutine dah ni..

Joe Black said...

Dato'

Bagi mereka yang menuduh DSNajib sudah hilang plot atau haluan, mungkin kurang tepat....

Tiap tiap minggu ahli ahli penjilat epal PM menilik kedalam kawah "Sup Alphabet" yang sudah memberi mereka ilham kepada alphabet alphabet transformasi tajaan Idris Jala termasuk 1M dan 1MDB.

Apakah kawah "Alphabet Sup" mereka akan memuntahkan lagi nama nama dan tajuk tajuk baru untuk melawan kesan negatif dari "GST" (yang bukannya datang dari kawah alphabet sup Najib)?

Mungkin nama dan tajuk rekaan baru dari "Alphabet Sup" mereka akan membuai rakyat Malaysia untuk menerima kesan pahit maung kenaikan harga dengan meriah dan besar hati.

OKJ said...

Salam Dato Kadir

"Bila kerajaan dah tak ikutkata", kata Tun Dr Mahathir dan penasihat kampung

Alhamdulillah Dato'. Projek saya berjalan lancar setakat ini. Ada juga masanya tersekat-sekat sebab 'subcon' buat hal. Nak kata payment tak masuk, saya sendiri pastikan ianya masuk ikut jadual. Sabarjelah.

Berkaitan dgn perkembangan semasa, bagi sayalah, saya amat setuju dgn pendapat Tun Dr Mahathir yg tak setuju dgn pelbagai cukai dikenakan pada rakyat. Rasanya, GST pada 1 April akan datang ni, akan menyebabkan UMNO dan BN akan kalah paa PRU14 nanti. Kita kena ingat, UMNO hanya menang 90 kerusi pada PRU13. Cuma lebih kurang 60 kerusi selamat dan lagi 30 kerusi atas pagar, menang tipis sangat dan nasib-nasib je kata orang. itupun sebab ramai orang Melayu kesian dekat kerajaan pada waktu tu.

Tapi dengan GST nanti yg akan terkesan kepada seluruh rakyat terutama orang melayu (yg dulunya kesian dekat kerajaan), alamatnya habislah kerajaan UMNO dan BN. Tambang teksi naik, bas naik, keretapi naik, harga barang naik. Kerajaan kata perkhidmatan kesihatan tak kena GST tapi saya sendiri dapat list berhelai-helai lagi panjang berjela dimana harga ubat-ubatan yg akan dinaikkan. Bila kerajaan dah mula tidak bercakap benar atau dalam kata lain berbohong kepada rakyat, maka habislah sebab orang dah TAK PERCAYA.

Ini belum lagi kos mencari MH370 yg dah menceceh 350 juta ringgit yg cuma baru 40% kawasan. Sampai Mat salleh yg bagi komen dalam Yahoo pun kata duit tu sebenarnya cuma sponsor negara besar membuat pemetaan lautan Hindi secara free, fully sponsored by people of Malaysia. Gila !!!!

Akhir kata, kalau saya dan Tun Dr Mahathir juga dah start menyampah dengan kerajaan sekarang sebab tak ikut kata, inikan pula pengundi di atas pagar. Habislah kerajaan UMNO dan BN jika GST masih diteruskan juga. Sekian TQ.

JMS said...

Sdr msh,

Kerajaan pimpinan Najib kini tenggelam timbul dan hampir lemas dibawa arus akronim yang terlalu banyak dalam sejarah tanah air. Dalam keadaan begini, keutamaannya ialah 'survival' dirinya dengan apa cara sekali pun.

Jadi tidak heranlahh kalau apa yg dicanangkan itu hanya retorik.

Oh Malaysia Tanah Airku

Zed-85 said...

Sallam Dato,

Saya meminjam quote seorang pembahas di blog ini, yang mengatakan, untuk UMNO terus memerintah di negara ini, UMNO perlukan orang yang bodoh dan mudah diperbodohkan.

Untuk orang melayu maju kehadapan, orang melayu kena berilmu dan pandai berfikir.

Kita ada sistem demokrasi dalam Malaysia ini tetapi orang melayu tidak menggunakan haknya dan kuasanya untuk menentukan siapa yang perintah negara.

Pembesar-pembesar UMNO sekarang ini yang mewah tidak akan berubah melainkan tercabar kedudukan mereka.

PAS juga sekarang ini sudah ditipu oleh UMNO.

Kelantan adalah sebuah negeri bukan sebuah negara. Royalti minyak pun tidak dapat apatah lagi hudud. Hudud tidak akan dapat dilaksanakan kerana bercanggah dengan perlembagaan. PAS harus menguasai Putrajaya, barulah boleh melaksanakan hudud.

Selepas PAS gagal melaksanakan hudud, maka PAS sudah hilang "leverage". PR tidak akan percaya dengan PAS dan UMNO tidak perlukan PAS.

Yang UMNO mahukan adalah PAS keluar daripada PR bukan hudud.

Maka jadilah PAS sebuah parti orang kampong seperti dahulu.

Inilah terjadi bila orang melayu tidak menggunakan akal yang dikurniakan Allah untuk berfikir.

RD. said...

Saya sudah tentu bukanlah salah seorang dari pembahas yang "rasa rindukan Anwar Ibrahim".
Mungkin orang yang katakan sedemikian sendiri yang terasa rindu anugerah beliau.

RD. said...

"Cakap2 yg menyalahkan SPAD membenarkan kenaikan tambang kenderaan darat sebagai tindakan mensabotaj PM tak lain tak bukan cakap seorang pembodek tegar."

Apa yang 'Khalifah Omar' merapu ni?

Kamu nak tuduh Dato AKJ dan kami yang tak sokong kenaikan tambang kenderaan awam oleh SPAD sebagai pembodek tegar siapa?
Kerajaan BN atau Kit Siang & son?
Ataupun pembodek pemimpin tertinggi dikalangan anak-beranak Ketua Umum PKR?

Ataupun 'Khalifah Omar' sudah nampak-gaya BN akan tewas PRU14? Jadi siapa yang tak nampak seperti menyokong Pakatan atau berkecuali, sudah tentu TIDAK akan pepeluang mendapat habuan 'rampasan perang' nanti.

Jadi, kami yang seperti 'mahu menjatuhkan BN' ini adalah pembodek tegar ahli Politik Pakatan demi kelangsungan hidup?

Sekarang jelas mengapa orang kuat atau kroni-kroni dalam Party yang sama pun, turut terpelanting keluar dan pampasan yang diberi pentadbiran terdahulu pun mahu ditarik-balik. Pengalaman bekas MB Selangor, TS Khalid Ibrahim dan pegawai-pegawai beliau, memberi gambaran jelas sifat melampau Nepotism & Cronyism yang diamalkan dalam PKR dan Pakatan.

Oh ya. 'Khalifah Omar' belum jelaskan samada sokong Hudud PAS atau tidak. Tolong jelaskan mengapa, kalau tak sokong.

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum sdr Zed 85.

Saya sokong dan setuju dgn pendapat 100%.

Pernah saya sebut tak lama dulu bahawa sebaiknya PAS dan PR menang dulu Putrajaya. Lps tu tarbiah pengikut UMNO . Barulah ada peluang laksana hudud.

Saya tak faham kenapa mereka terkejar2.

Yg sedang menari2 adalah Najib dan pemimpin UMNO. Hudud pun tak tercapai. Malah sokongan bukan Islam hilang 80%.

IInilah padah jika ulamak pandai menasihat je. Tapi tak mau dinasihat

nang butinang said...

Tuan RD
Yg pasti sipolan yg cuba mencemar nama khalifah yang berjasa ni amat anti dengan Tun M dan Umno ,puak ni juga gelar LGE serupa dengan nama khalifah yang banyak menyumbang dalam pengembangan ilmu pengetahuan.....
Inilah hipokrasi taraf tertinggi!

msh said...

Salam sdra JMS.

Terima kasih kerana kita sekata.

Inilah nasibnya bangsa dan ugama jika ketua2 Melayu tidak jujur..amanah dan menyeleweng.

Sy memang tidak terperanjat jika bangsa kita akhirnya merempat dinegara sendiri.

Sy resah dan takut.....bukan ertinya sy tidak menerima ketentuan Allah tetapi kerana kita juga wajib berusaha untuk mempertahan hak2 kita....mempertahankan ugama dan kuasa yg ada dari dirampas oleh mereka yg anti apasaja Melayu dan Islam.

Mana mungkin kita sbgai org Islam dpt menerima semua ini dan membenarkan ketua2 yg penipu...pendusta..perasuah...peliwat dan ketua berkiblat pd 'moderation ala the Star atau barat" membiarkan semua ini?

Ini semua wajar kita berhujah dan bertukar pandangan dan wajar berkongsi sesama bangsa....jika tidak pun dgn kawan2 dan ahli keluarga.

Malah tidak rsmai pun cerdik pandai Melayu yg faham dan juga tidak ramai pun bangsa kita mahu meneliti dan mengerti dgn lebih dlm permainan politik Dap Lakhnatullah dlm kerrja2 menghancurkan Melayu dan Islam dgn cara menggunakan org2 Melayu sendiri.

Ketua2 kita dgn mudah mengkikut dan tunduk pd asakan2 dan kehendak mereka secara sedikit demi sedikit.

Bayangkan apa yg akan terjadi jika kita terlalu apologetik dan berkompromi sentiasa dg kehendak mereka yg tak sudah2.... dlm 1 atau 1 dekad lagi?

Harap Dato KJ dpt berterusan melontar segala kedurjanaan ketua2 Melayu kita....tidak kira dari Umno...Pas atau Pkr.

Terima kasih pd beliau.
.
Semua isu2 yg dilontar bukan untuk mengaibkan atau untuk dibuat modal mengutuk atau mengumpat sesama sebangsa... tetapi untuk memberi gambaran jelas agar kita lebih faham... celik mata dan hati2 dlm memilih ketua... dan tanpa rasa bersalah menolak ketua yg lemah dan berpotensi menjahanamkan bangsa dan ugama.

Hata semua ini wajar kita berkongsi sesama bangsa...keluarga..kawan2 agar lebih berhati2 dan bijaksana bila memilih ketua2.

Bukankah ini pun dilakukan oleh org2 Cina dari Dap?

Bukankah juga mempertahankan ugama hingga berjihad dan berperang dilakukan oleh Nabi junjungan k8ta?

Dan kenapa pula kita bangsa yg majoriti dan berugama Islam ini asyik menjadi bahan cerca....diperlekeh dan dihina sentiasa sedangkan negara ini adalah negara kita?.

Terima kasih.

Mi said...

Semasa di peringkat awal cadangan untuk menarik subsidi minyak dahulu, rakyat diberitahu bahawa penjimatan yang diperoleh akan digunakan untuk menambah baik sistem pengangkutan awam. Nothing happens. Apabila tarif letrik dinaikkan secara berterusan, alasannya kerana kos bahan api di pasaran antarabangsa telah naik. Tapi apabila harga minyak turun, tidak pula kadar tarif letrik diturunkan. Harga baangan pengguna ikan, susu, ubat-ubatan dan segala macam barang mengalami kenaikan yang berterusan. Harga rumah jangan cakaplah memang dah tak mampu untuk dibeli lagi dah oleh rakyat biasa. Perbelanjaan kerajaan (yang bukan untuk rakyat) semakin membelon (termasuk kerugian berbilion oleh agensi, glcs etc). Apakah harapan dan masa depan yang ada untuk anak2 kita, untuk anak2 mereka (cucu2 kita)?

RD. said...

Nang butinang.

Kui botikui.

Manusia yang Tuan hamba maksudkan itu, bukan setakat hypocrite, tetapi juga menyamar untuk melaga-lagakan Melayu.

Demi kepentingan kaum mereka semata-mata, mereka tergamak menyamar, memfitnah dan menyanjung ahli politik yang terbukti pernah salah-guna kuasa dan tidak bermoral. Secara tak langsung, mendedah Rakyat yang cintakan keamanan kekancah bahaya. Helen Ang amat mengenali jenis manusia seperti mereka.

Led Zeppelin said...

Assalamualaikum Dato'

Apa nak di harap pada Pengerusi SPAD?Dia pernah ke menggunakan pengangkutan awam sebelum menjawat jawatan Pengerusi SPAD?Kalau tak pernah,macam mana nak faham masalah rakyat yang gunakan pengangkutan awam?

Samalah jugak dengan Pemuda UMNO.Tak tahu hujung pangkal,main sedap mulut dia salahkan KTMB.Itu lah kehebatan Pemuda Umno,sekadar berkokok kosong.Orang Melayu yang tak berapa pandai pun,tepuk lah tangan bila dengar temberang dia orang ni.

Wassalam.

ymase said...

Assalamualaikum

1 April GST akan berkuatkuasa. Saya download senarai barang bertarikh 15/1/2015 dari www.kastam.gov - senarai barang utama seperti daging lembu/kambing, sabun mandi/cuci, barang elektrik, perkakas dapur metal/plastik, minyak masak zaitun/kacang, beras wangi/parboil, susu formula bayi dan banyak lagi barang kegunaan seharian tidak disenaraikan.
Adakah tempe yang saya beli dari kedai runcit di kampung saya akan dikenakan GST? Perlukah saya bawa senarai GST supaya tiada peniaga mengambil kesempatan.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).