Monday, March 23, 2015

LKY: One of A Kind

A Kadir Jasin

IT is nearly impossible to appropriately describe the Singapore strongman, Lee Kuan Yew, who died at 3:18am today at the Singapore General Hospital. He was admitted on Feb. 5 for pneumonia.

[REMINDER: No anonymous comments will be published.  Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym is accepted. Thank you]

Strongman naturally comes to mind because that is how the global media often described him. But he was more than that. There were many strongmen of Lee’s generation around the world but none could quite match his achievements.

Lee was neither an absolute dictator nor a democrat. He ruled with iron fists but unlike other strongmen he did not ruined his country in the name of nationalism and race. It might even be inaccurate to describe him as a nationalist - a pragmatist maybe.

LKY: A strongman to the end
But what history cannot deny is that Lee was a master when it came to taking advantage of other people’s agendas and turning them to his own.
Just one example – the quest for independence. Lee rode on Indian, Malayan and Indonesian nationalism to gain independence for Singapore while making sure that the Chinese-dominated colonial outpost was not “swallowed” up by its bigger Malay/Muslim neighbours.

He rode on Malay nationalism led by the likes of the late (Tan Sri) Abdul Samad Ismail and Yusof Ishak while tugging on the coattail of the British to ensure that Singapore was safe from possible the Malay/Muslim hegemony in the post-colonial era.

But Lee was much more fearful of communism led by China although he was very much the product of leftist political movement. In the post-World War II, Singapore was the hotbed of socialism and communism.

What truly differentiated Lee from other strongmen was his success in transforming Singapore from a British entrepot trading centre into one of the most developed economies in the world while cutting a unique political path.

To borrow the description of a Kuala Lumpur-based Singapore diplomat, Lee ruled Singapore using the economy instead of politics.

The Bloomberg new service wrote that Lee helped transform Singapore from a colonial trading centre into one of Asia’s most prosperous nations during 31 years as its first elected prime minister.

Lee left behind a strong economy but less than certain political heritage. Changes have been taking place since he stepped down as Prime Minister in 1990 in spite of his best efforts to keep things the way they were. He stayed on, first as Senior Minister and later Minister Mentor until 2011.

After decades of enjoying huge economic success and financial independence, Singaporeans are asking for greater political freedom.

Lee left behind many admirers but very few friends. Some of his friends during the independence struggle walked away from him while others were purged. Many spent years in jail.

For driving hard bargains for his country and for his constant lecturing of other countries, including China, Lee left very few genuine friends. He and (Tun) Dr Mahathir Mohamad were in constant loggerhead. About the only person in Malaysia who could be considered Lee’s friend is (Tun) Daim Zainuddin. They struck out famously during the negotiation on the Malayan Railway land in Singapore.

With world politics being turned on its head by the ICT, there isn’t a likelihood of the emergence of another Lee Kuan Yew, in Singapore.

He was one of a kind.

“I ignore polling as a method of government. I think that shows a certain weakness of mind - an inability to chart a course whichever way the wind blows, whichever way the media encourages the people to go, you follow. If you can't force or are unwilling to force your people to follow you, with or without threats, you are not a leader.” – Lee Kuan Yew.

Footnote: I met Mr Lee privately only once when I interviewed him at the Istana in Singapore in 1998 for the New Straits Times group of newspapers, but I never ceased to be fascinated by him.


joe black said...


One wonders how Singapore would have ended if it Stayed in Malaysia?

Will it be like Sabah and Sarawak? or at best like Penang?

RD. said...

The late LKY would be a greater leader if he had not practiced nepotism. Only in a Chinese majority country you can be successful leader, if you choose your son to look after you in politics. In Malaysia, DAP and PKR are practicing nepotism to the hilt. It's all in the 'family business' for them. All in it's top hierarchy, too. In their hatred of the moderate UMNO, their leaders ganged-up with the extreme Islamist Party to grab power and the bounty that comes with it.
Yet their supporters do not mind or seems to close an eye. If it's practiced by UMNO, then is terribly wrong.

Zed-85 said...

Sallam Dato'

If we refer to history, Singapore under Lee Kuan Yew was expelled from Malaysia by Tunku Abdul Rahman. Despite this, Lee Kuan Yew managed to transform the island Singapore into a very prosperous country.

I believe that Singapore is successful because of good governance. Since I am from JB and receive TV broadcasting from Singapore, Lee Kuan Yew always reminded Singaporean that a strong, effective government and hardworking citizen are needed in order for Singapore to survive. Unlike Malaysia, Singapore do not have any natural resources to support their economy.

Lee Kuan Yew ensured that Singapore is always one step ahead of its Asean neighbours in everything they do. They managed the economy well. Their currency is strong. They have modern and better infrastructure, roads, hospitals, library, sports centre, community centre and etc. Even their national air carrier, SIA performed well, despite the turbulence airline industry.

The Singapore government do not tolerate corruption. Unlike us, corrupt officials do not go off lightly.

I believe BR1M is a scheme that is copied from Singapore. DS Najib did not derived this on his own. However, Singapore is being more forthcoming to their citizens. They admitted that the money that was given to the poor and moderate income citizens are from GST that Singapore citizens had paid and are returned back to them.

What is puzzling to me is that when Pakatan Rakyat won big in 2008, despite the fact that DAP and PAP from Singapore shared historical origin, Lee Kuan Yew did not meet Lim Kit Siang but he took the trouble to go to Kelantan to see Nik Aziz.

Indeed Lee Kuan Yew was one of a kind.

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum DAKJ.

1. Saya suka cara DAKJ memberi pujian LKY menurut selayaknya.

2. Dia seorang yg sangat pintar, tegas dan jujur. Dia tak lembik. Jauh dari rasuah maupun curi harta negara.

3. Dia bukan suka rethorik. Dia pelopor Singapura negara maju tulin yg diiktiraf dunia bukan syok sendiri macam Selangor istihar sendiri sebsgai negara maju bawah MB Khir Toyo suatu masa dulu.

4. Tahun 1980 tukaran wang ringgit vs dollar sing hampir 1:1. Tapi sekarang dah lebih 2.60.

Pelabohannya terbesar di dunia.

Peberbangan SIA nya untung berbillion rgt. Tak pernah rugi sejak berbelas tahun.

Kapal selamnya tak ada masaalah menyelam. Tiada kes komisyen di bayar pd org tengah sewaktu mereka beli kapal selam mahupun kapal terbang.

Kekengkapan perang mereka paling tidak 20 tahun lebih moden dari kita dan indonesia.

5. Oleh kerana Singapura terkenal sebagai negara 5 terbaik tak rasuah berbanding dgn kita berpuluh2 kali terkebelakang maka banyak syarikat besar percaya untuk melabur di sana. Rezab bank pusatnya besar hingga digeruni spekulator mata wang tahun 1997.

Rezab tabung daulat mereka iaitu TEMASEK dan SIC juga salah satu terbesar di dunia sedangkan penduduknya tak sampai 5jt.

6. Cuma sayang LKY pinggirkan Melayu. Tiada Melayu dpt pegang jawatan besar atau strategik di Spore.

Untuk berlaku adil saya lihat Melayu Spore tak la teruk sgt hingga perlu di beri BRIM.

Semua ni pemimpin Melayu tak mau tiru.

Yg mereka buat adalah sebaliknya iaitu beri ruang bukan Melayu tipu Melayu atau tindas Melayu. Asalkan sendiri untung anak beranak.

IT.Scheiss said...

Throughout history it is the tough leaders who made the hard decisions and took unpopular actions in the nation's and people's interests who are remembered and admired if not loved, just as the strict schoolmaster who wielded the cane is long remembered quite often with grudging respect and sometimes even with gratitude and fondness.

May Lee's soul rest in peace.

adion said...

Non of his pre indepence days comrades stick with him to govern Singapore after 1963. either you follow him or leave Singapore or stay in jail

Surau Taman Selasih said...


What strikes me most is the ability of LKY to transform Singapore from a small backwater island-state to a rich first class economy, despite the fact that Singapore did not have discernable economic resources, great population etc. The fact speaks for itself. To a certain extent, it brings me some shame that we in Malaysia are not able to be at par, let alone to keep up and compete with Singapore. The difference between Malaysia - in economic and prosperity terms - is so glaring and world apart that it is beyond comparison.

RD. said...

The only thing that I admired LKY was that he managed to exterminate religious influence from public sphere. Religion, in Singapura, is left behind at home, in the care of the child's own parents. Even religious greetings or wishes, of all religion, in radio and television broadcast, are forbidden.
However, I doubt whether LKY can do that in a Malay Majority State. Singapura, as we all know have no 'rural' constituent.

The 1st. mistake that Tun Dr.M made, a year after becoming PM was bringing that 'Rear Admiral', from ABIM into UMNO. ABIM was then aligned to PAS, an extreme Islamist Party. Everybody in PAS was furious when Anwar joined UMNO. With Anwar in the Government, BN's popularity amongst Malays, heightened. This excited Dr.M. As a mediocre graduate of Malay Studies from UM, no body exactly know where Anwar acquired his religious education. Somehow he managed to masquerade as a pious man, even manage to lead prayers in Mosque and Suraus, now and then. The 'Islamization' of schools and the government, soon ensued. Dr.M played along as PAS influence, somewhat diminished. This was the 2nd. mistake, that caused Malaysian regression.

With too much religion, people are easily fooled and misled. Even the brilliant Dr.M was hoodwinked by Anwar's pious deeds and behaviour, to the extent of grooming Anwar as successor. In the eyes of Dr.M, in the early 90s, Anwar is adorable. The trust in Anwar was so great that he literally gave Anwar the Finance portfolio, cum Deputy PM.

The 3rd mistake that Dr.M made was dismissing outright, Police intelligence presented by the then IGP, about Anwar's sexcapade and also that sodomy allegation in Parliament by Karpal Singh and Mat Sabu. That letter by Ummi Hafilda Ali too. Ummi Hafilda is sister to Azmin Ali, now Dato' MB Selangor.

(Nallakaruppan, Anwar's former best friend and tennis-partner, even publicly alleged that Anwar, once had lead a Raya Puasa prayers, after buggering a young man, a day earlier. Why Anwar doesn't sue him is anyone's guess).

Therefore, Anwar was Dr.M's greatest mistake to the Malaysian people. If Tun Dr.M had any other greater regrets, this must be it.

Had Dr.M, brought his sons into politics, like what LKY did, Malaysia would not be in such a dire political mess, today. Who give a damn about Nepotism when DAP & PKR practice it themselves, to the hilt.

Hamka4712 said...

Assalamualikum Datok.
To my sincere opinion, we need a LKY to put things right in Malaysia, Do we have one?

Melati Wilayah said...

Lee Kuan Yew said a stick is a stick to rule Singapore. On the contrary, to PM Najib a stick is kayu golf( meaning enjoy life while I am in power and rakyat can eat stick)in his clueless administration.

zainal abidin awang kechik said...

Sedih Saya.. Tapi sedih lagi dengan isu air yang di jual Kapal dagang Singapore

OKJ said...

Salam Dato Kadir

Sudah tertulis di dalam Al Quran setiap yg hidup akan mati. Mr Lee Kuan akan menjadi lagenda Singapore.

Berbalik kepada politik semasa, PRK DUN Cempaka menyaksikan >98% pengundi mengundi PAS walaupun yg keluar mengundi cuma 55%. Tok' Pa harini mengeluakan kenyataan penyedap hati katanya beliau memberi izin ahli UMNO boleh mengundi PAS. Adakah benar begitu??????

Sebenarnya, tanda-tanda kejatuhan UMNO dan BN sudah amat jelas kelihatan. W/pun UMNO sebok memberi BRIM, bantuan banjir, rumah banjir dan sebagainya, ianya hanyalah masuk angin keluar asap. Ianya dikaburi dgn pembentangan HUDUD di Kelantan (tahniah PAS) serta masalah nasional yg serius yg melibatkan setiap individu seperti GST pada 1 April nanti. Antara soalan peserta demo GST semalam seperti kenapa ikan sardin kena GST tapi lobster tak kena tidak dapat dijawab........ Adakah interpretasi orang miskin dan orang kaya??????

Sebab itulah saya tegaskan (dah berkali-kali dah pun) kita nak ambil zakat ke, cukai ke dari rakyat mestilah ikut cara Islam iaitu bukan semua orang sepatutnya bayar tax. Juga kita nak bagi balik ke rakyat pun kena ikut Islam bukan main bantai bagi je seperti BR1M. Juga mana ada dalam Islam kita ambil duit orang dulu lepastu pulangkan balik. itupun kalau mereka tunjuk invoice, kalau tidak masuk poket kerajan. Bukankah itu nampak seperti satu ketidak jujuran yg amat bertentangan prinsip Islam ???????????

Akhir kata, hayat kerajaan UMNO dan BN pada PRU 14 nanti amatlah tipis jika dilihat pada keputusan PRK DUN Cempaka dan seterusnya jika kerajaan masih berdegil dan bodoh sombong untuk meneruskan GST pada 1 April nanti. Janganlah degil sangat dan dengarlah nasihat orang kampung ni. Sekian TQ.

nor ishak ismail said...

Semalam Presiden Amerika, Obama didalam ucapan takziah nya kepada keluarga LKY dan rakyat Singapura, mengatakan "Mendiang adalah gergasi di dalam sejarah pentadbiran dan politik dunia".

Malaysia sebagai sebuah negara yang pernah tidur sekatil, makan setalam dengan Singapura bagaimana pula, kita ada gergasi tak? Setahu saya kita ada ramai gergasi malahan jin afrit ala cerita wayang P.Ramlee. Kebelakangan ini gergasi dan jin afrit kita dah pandai main wayang dan bikin wayang sendiri?.

Praxis said...

- Good he was able to successfully contain the communists and develop the private market systems to its fullest,
-While at the same time not neglecting the public housing, education, transport etc.
-But the city state is a lot less complex than the larger Malaysia he correctly tried to be part of and he has been able to maintain good governance without problems.
-How has Malaysia's complexity interfered with its success in governance, housing, transport, education? Dr Mahathir's own standards of governance, freedom, innovation were far higher.
- Have our own degrees of freedom for action created problems of governance unwittingly? Long-run a free society should be more robust. Will Malaysia be more robust than Singapore?

RD. said...

Umar Aziz Aziz?

Saya tidak terperanjat jika 'Umar' amat menyanjungi mendiang LKY dan anaknya. Maklumlah, penyokong Pakatan Rakyat hanya akan terbeliak biji mata, jika UMNO yang mengamalkam Nepotism, walaupun pada kadar sepoi-sepoi angin.

Betul ke, Tumasek tak pernah rugi berbillion Sing, berdagang dalam matawang asing? Apa yang saya baca Tumasek ada kaitan juga dengan keluarga LKY.

Sebenarnya saya amat kagum dengan masyarakat Cina, baik di Singapura atau Malaysian. Mereka amat cerdik dalam meyembunyikan berita-berita yang boleh mencemarkan nama baik masyarakat mereka. Segala berita yang mendatangkan kemaluan, akan disorok dari pengetahuan umum, seberapa yang boleh.

Sebagai contoh:
1. Baru-baru ini, seorang pemuda, warga Cina-Malaysia, dijatuhi hukuman 30 tahun penjara di Singapura kerana meliwat berpuloh kanak-kanak, didalam tandas atau tempat tersorok lain, selepas memperdaya mangsa melalui internet, untuk berkenal-mesra.
Berita sebegini tidak mendapat liputan meluas, di media cetak dan elektronik Singapura.

2. Berita mengenai kejadian Jenayah, rasuah, bergaduh, di tetak sehingga mati, sumbang-mahram, rogol anak kandung sendiri, rasuah sex dan tidak dibenarkan dilapor oleh akhbar. Pasal tu, dunia beranggapan Singapura negara 'bersih & selamat'. Sesuatu berita jenayah, terutamanya rasuah, akan hanya dilapor, apabila Mahkamah sudah menjatuhkan hukuman bersalah. Jika tidak bersalah, siapa pun tak tahu, sesaorang itu pernah dituduh rasuah.

Bukan seperti di Malaysia, berita sensasi sebeginilah, rakyat gemar baca, terutamanya, orang Melayu. Cerita dirasuk syaitan jembalang, pukau, rogol janda tua/anak kandong, anak luar nikah, liwat, main dengan anak sendiri, pelacuran dan lain-lain sudah menjadi pelaris untuk menjual surat khabar. Maka semua media berlumba-lumba mencari berita sebegini. Yang lebih malang, ada juga cerita yang direka-reka. Semuanya menjadi tajuk akhbar dan dicetak di muka hadap dengan tajuk yang sensasi.

Pada hakikatnya jenayah, rasuah, maksiat dan dadah, terdapat pada semua kaum. Tetapi di Malaysia, kaum Melayu ternampak seolah-olah menjuarai dalam semua bidang yang memalukan ini.

Dalam usaha mencari kekayaan juga, pendekatan kita membawa imej tidak 'sihat' dan secocok dengan amalan.
Dalam bidang penjualan Product Kesihatan, orang Melayu gemar mengaitkan sex.
Ubat kesihatan Cina menampal pelekat pada product, gambar Kuil terletak diatas bukit yang tinggi, dengan beratus anak tangga, sambil seorang tua di kaki bukit, mahu mendaki.
Sebaliknya orang Melayu, meletak gambar wanita muda bertudung, berkulit licin gebu, bersenyum berahi dan dada yang mengancam. Lepas tu, tulis, 'Amalan Sunnah Rasul', pulak.
Cuba fikirkan, kebanggangan kita sendiri.

Terima Kasih, 'Khalifah' Umar Abdul Aziz.

joe black said...

Saudara RD,

The Proof is in the Pudding! said...

Dato' Kadir,

Terlampau memuji kejayaan orang lain tetapi melekehkan apa yang telah kita capai kurang baik rasanya.

2. Singapura mudah ditadbirkan kerana 80 peratus penduduknya suatu kaum tinggal dalam sabuah bandar lebih kecil dari daerah Johor Baharu. Berbeda dengan Malaysia yang bagitu luas dari penghujong pulau di Sabah hingga ke sempadan di utara. Kita mempunyai berpuluh kumpulan etnik yang mempunyai aspirasi politik yang berbeda.

3. Walau apa pun ukuran kita juga harus berbangga dengan pencapaian kepimpinan politik yang diterajui oleh orang melayu membawa Negara kita ketahap ini.

4. Namun tidak dapat dinafikan kita mungkin akan lebih berjaya sekiranya Kerajaan lebih serious dalam usaha memerangi rasuah dan mewujudkan sabuah kerajaan yang lebih telus.

5. Memuji LKY secara berlebihan sangat tidak baik kerana manusia itulah yang menyebabkan kita berputih mata kehilangan Pulau Batu Putih. Memadaai mengucapkan takziah sebagai pemimpin sebuah negara yang berjiran.

6. Saya berbangga kejayaan Negara kita. Dato' sendiri hasil kejayaan Negara ini bermula sebagai budak kampong di Pendang Kedah, kini merasakan kenekmatan hidup dari kejayaan dan kemajuan Negara ini. Dulu Dato mungkin mandi bersama kerbau dalam Sungai Tobiar tetapi kini Dato' mandi dalam bathtub di bilek berhawa dingin.

7. Kejayaan Negara kita hasil kebijaksanan beberapa orang pemimpin yang berjaya mengendalikan Negara dalam situasi politik yang sangat berbeda dengan Singapura.



Umar Abdul Aziz said...

Aslkum DAKJ.

Umat atau manusia berjaya tak suka beri macam2 alasan.

Singapura dapat status negara maju bukan semudah macam pakai tikar terbang dalam cerita P RAMLEE.

Penduduk USA, JEPUN, UK, GERMANY DAN PERANCIS jauh lebih ramai drpd penduduk Malaysia.

Resipi utama adalah pemimpin dan rakyat negara berkenaan sangat bersih dari rasuah dan salah guna kuasa

Rakyat mereka juga tuntut yg terbaik dari pemerintah dan aparatus penerintah.

Mereka guna otak yg Allah kurnia dalam menilai prestasi dan melantik pemimpin.

Mereka sering menukar kerajaan untuk beri peluang pd org lain perintah pulak walaupun kerajaan yg ditumbang tak lah teruk sangat.

Di negara berkenaan tidak ada istilah polis, hakim dan pendakwa jadi anjing kerajaan.

Bila org lain tak setuju dgn kerajaan, mereka tak dituduh taksub dsbnya

RD. said...

Saudara Rahimpp@yahoo,com

Saya harap tulisan Saudara bukan ditujukan kepada saya.

Saya setuju sepenuhnya pendapat Saudara no.2. Terima kasih.

Saya amat sayangkan Tun Dr.M.
Bagi saya, beliau tiada tolok bandingnya di antara semua pemimpin dunia. Jika dibandingkan secara keseluruhan, terutamanya dari segi kejujuran dan keterbukaan, pencapaian Tun lebih hebat dari LKY.
Tun juga mempunyai pandangan, jauh kehadapan.
Semasa jadi TPM, Tun sudah menyuarakan kepada Hussein Onn, tetapi dipandang secara bengis, tanda tidak setuju. Dua bulan setelah menjadi PM, Tun telah mengarahkan Paskal (Pasukan Khas Laut - TLDM) menduduki Terumbu Layang-Layang, 300km dari pantai Labuan. Permukaan atas air ketika itu (1982) hanya ~1/4 padang bola, jika air-pasang. Sekarang, k/terbang ringan boleh mendarat untuk bawa pelancong menginap.
Jika tidak kerana Tun, hari ini kita sudah tiada sekelumit pun harapan untuk menuntut apa-apa sumber minyak yang terdapat di kawasan itu.
Begitu juga dengan 'Dawn Raid', juga sebaik saja Tun jadi PM, untuk membesarkan kek ekonomi.

Jika Tun tidak dibebani dengan sikap, tabiat dan culture (tamaddun sesuatu kaum), yang mudah/gemar mempercayai sesuatu yang karut, aneh dan pelik, akibat terlalu taksub dengan 'orang Agama' dan Party yang mereka sokong, saya pasti, pencapaian Tun dari segi ekonomi, sama atau mungkin lebih baik dari LKY.

Tun sendiri mengakui, beliau gagal mengubah perangai atau tabiat Melayu.
Contoh: Dapat kontrak, jual pada Cina untuk cepat kaya. Baru nak kaya sikit je, kawin lain, beli kereta mewah dan bergaya, guna modal sehingga tak cukup wang untuk bayar pendahuluan atau bayar hutang. Tidak amanah dan lain-lain.

Semua pendapat di atas, saya rumuskan setelah membaca 'A Doctor In The House', dua kali. Saya juga sudah membaca semua buku yang pernah ditulis oleh idola saya, Tun Dr.M, juga lebih daripada sekali, selepas beberapa tahun.

Saya amat menyokong concept moderate BN.
Lepas Tun M bersara saya cuba hantar borang untuk jadi Ahli UMNO, tapi nampak seolah-olah kurang mendapat layanan. Borang yang berikan di cawangan, disuruh saya poskan sendiri ke Ibu-pejabat. Nak bayar yuran ahli RM2, depa suruh saya kokot pada borang. Apa salah mereka tolong poskan atau mereka hantar bila pergi san, jika ada urusan? No. tel. atau
dimana saya tinggal, pun tak tanya. Saya jadi lebih meluat, setelah melihat cara Pak Lah menerajui Kerajaan, selepas beberapa bulan. Dengan segala kelemahan yang lebih teruk, dibawah Najib, saya tak tahu nak pangkah apa, PRU 14 nanti. Kalau lebih ramai calon, BEBAS, terutamanya dari PERKASA, mungkin saya sokong. Itu pun jika saya nampak tiada jalan lain dan tidak memecah-belahkan, lebih teruk lagi, perpaduan Melayu.

Zed-85 said...

Sallam Dato'

Memang hakikatnya mantan PM LKY menimbulkan kontroversi. Memang juga setiap yang hidup akan sampai ajalnya.

Saya rasa kita boleh mendapatkan pengajaran daripada pemimpin-pemimpin yang terkemuka.

Kalau kita dengar LKY dan Dr.M bercakap, tidak sama dengan dengan pemimpin yang sedia ada sekarang.

Orang-orang seperti LKY dan Dr.M boleh menggerakkan rakyat mereka untuk berfikir dan memberikan inspirasi dan perspektif yang membina kepada pendengar.

Kedua-dua LKY dan Dr.M mempunyai prinsip dan pendirian yang teguh sebagai pemimipin.

Inilah ciri-ciri yang yang perlu ada dalam pemimpin.

Kita ambil contoh perihal hudud. Dr.M kekal dari dulu sehingga sekarang dengan prisipnya bahawa hudud tidak sesuai untuk Malaysia.

Dalam kerajaan Najib, Jamil Khir kata kita tak larang hukum hudud di Kelantan. Baru-baru ini dalam media, Nazri kata siapa yang bincang hudud adalah bodoh dan menteri undang-undang nancy shukri kata hudud adalah mustahil dijalankan.(Mission Impossible PAS).

Najib setakat ini belum bersuara.

Kita paham, apa sebenarnya yang tersirat.

Saya yakin orang seperti LKY dan Dr.M yang mempunyai prinsip dan pendirian yang kuat tidak berpolitik seperti ini.

nor ishak ismail said...

Saya sgt tertarik pada beberapa komen ttg betapa "tidak baik"nya kita memuji LKY dan Singapura seraya itu melekehkan negara ini.

Komen yg diberi sgt klasik contohnya negara kita ni besar sgt sebab itu susah nak ditadbir. Singapura ada satu bandar je tapi kita ada banyak bandar dan macam-macam lagi yg akhirnya molondehkan kelemahan kita sendiri.

Bagaimana pula kalau kita bandingkan Malaysia dgn Kanada, Australia yg saiznya jauh lebih besar. Malahan Korea yg saiznya sama besar dgn kita yg pada tahun 1980 mempunyai ekonomi lebih rendah pada kita, tetapi sekarang ini mereka lebih maju dari segi kemajuan sosio-ekonomi. Penduduk Korea lebih ramai tapi sungainya lebih bersih, cuba kita fikirkan bagaimana PMnya letak jawatan sebab feri karam pada tahun lepas.

Kita perlu hadapi realiti bahawa Singapura (dan Korea) telah meninggalkan kita jauh kebelakang dalam segala aspek, universiti mereka berada dlm "top ten", SIA sentiasa untung besar, kebajikan rakyat adalah diutamakan, sosio-ekonomi mereka lebih samarata dan paling penting pemerintahnya lebih jauh bertanggungjawab.

Unknown said...

majulah singapura... by any means necessary...


slick said...

Lee ikan yu cuma bernasib baik memerintah sebuah pulau kecil. Lihat dari segi geografi kedudukan singapork. Bertahun2 malaysia jadi pembekal apa saja barang2 dan air. Berniaga apa pun akan untung. Malaysia terlalu memberi muka pd mereka.

singa pura-pura said...

jika anda tinggal di Temasek dan pergi bertanya dengan setiap orang Singapura, ramai yang tidak suka dengan cara LKY kecuali dalam bab ekonomi. Yang paling bersetuju sudah pastinya Cina Malaysia yang mencari kekayaan di Temasek ini

Ini adalah fakta

Kool aid said...

Malaysia tak boleh survive sebab banyak excess baggage. Nak lucut excess baggage ni patutnye masa memula dulu jadi republik mcm indonesiya. AFFIRMATIVE EKSYEN pun bukan masa merdeka ada. Ada pun lepas melayu kalah pilihanraya. Skang ni ada populist pm. Dia kluar paper cita pasal hari sukan negara sambil naik basikal dlm gym. Sebenanye, kecuali mahathir, malaysia tak penah ada orang yg dpt foresight macam orang2 pilihan tuhan. RAHMAN kecuali M je yg ada yg lain semua teruk tapi adat MELAYU takan mengata yg dulu2 tapi yg smalam kita kata. Cth yg sebelum M kita tak kata tapi yg sblm N kita ngata lagi.

I do not want for them to choose between religion and singapore. Lepastu terus melayu kena ban dari jadi pilot airforce atau position strategik. Ada melayu berani buat? Berani ada tapi takde sapa nampak. Melayu berani je tapi pandainye kurang. Cth tedekat, laki ketua PERMATA

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum DAKJ.

Alangkah bahagia jika Malaysia mempunyai pemimpin Melayu UMNO yg bersih, jujur, bergeliga , tak curi harta negara macam LKY.

Selepas Anwar di fitnah dan di penjara sebegitu rupa cuba tunjukkan kpd saya pemimpin dalam UMNO yg sebersih Anwar atau ada kualiti LKY?

Kalau di kalangan pemuda UMNO yg hebat gilap epal dan ngap projek tak sukar di cari. Malah berlambak.

Apakah pemuda macam Rafizi , Nik Nazmi Adam Adli dan Nurulizah boleh menyelamatkan Melayu di masa hadapan?

Kalau berdasar sikap taksub penyokong UMNO di blog ni rasanya bertambah gelap masa depan cucu cicit Melayu.


Umar Abdul Aziz said...

Aslkum DAKJ.

LKY semasa jadi PM Singapore tak pernah benarkan tabung berdaulat Spore pinjam duit dgn jual bon dan park duit di lubuk kumpul wang haram spt Caymen island. Mereka pakai wang tabungan sendiri.

Pemimpin Melayu UMNO bukan saja izin IMDB pinjam wang dalam negeri tapi juga upah bank Ametika bernama Goldman Sachs pinjam berbillion dollar di pasaran kewangan di AS pd kadar faedah tinggi 5.75%.

Kalau nak tau kodi cap ayam macam mana standar kewangan IMDB cuba kita bandingkan dgn Petronas yg Najib pernah pinggirkan CEOnya cuma perlu bayar bunga 3.75% bila buat pinjaman.

Jika dibanding dgn bunga lebih rendah iaitu 4.3%yg perlu dibayar oleh rakyat bila ambil pinjaman perumahan maka kewangan IMDB yg di punyai kerajaan UBN ternyata jugak kodi cap ayam pencen.

Kalau mereka hebat kenapa perlu bayar bunga tinggi 5.75%?

Akhirnya bunga tinggi ini akan ditanggung oleh rakyat. Org2 tertentu dah dpt habuan mereka dan gelak terbahak2.

Saya rasa komen di atas taklah terlalu sukar difahami kecuali oleh blogger bangang upahan PMO.

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum sdr nor ishak ismail

Bukan mereka tak tau Malaysia dah terkebelakang.

Bila lihat Msia masih kehadapan berbanding Myanmar dan Indonesia maka mereka senyum sendiri.

Lagi 10 tahun kalau myanmar dan Indonesia lebih maju maka mereka banding pulak diri dgn Somalia atau Conggo.

berasiam said...

Assalamualaikum DAKJ

LKY boleh tutup Universiti Nanyang. Kerajaan Malaysia setakat berani hapus tulusan jawi dan sekolah aliran Inggeris. SJK wujud sampai sekarang dan dijamin akan terus dibantu oleh kerajaan. Janji dihapus pada 1967 iaitu 10 tahun selepas merdeka cuma tinggal janji. Ketegasan & keberanian sedemikian menjadikan LKY dihormati. Neporisme dengan mengangkat anaknya sebagai waris kepemimpinan juga memberi hasil positif dari segi penerusan legasinya.

Ada baik dan ada buruk, ada sanjungan dan ada kutukan. Bergantung kepada sudut mana kita melihat dan menilai.

RD. said...

Saudara Zack & Msh. Terima Kasih.

Ok lah. Saya turuti saranan kalian.
Mulai sekarang, bila saya nampak nama troll (Umar Abdul Aziz) tu, saya akan scroll dengan laju kebawah, supaya tak lihat langsung apa yang dia tulis. Semuanya merapu, dan mengada-gada dan andaian semata-mata. Yang tak mungkin terjadi atau belum berlaku pun, diada-adakan cerita, untuk memfitnah.

Yang saya risau, kalau ada pengunjung baru ke Blog Dato AKJ. Takut mereka terpengaruh fitnah jemuang ini, secara subversif menyumbat informasi sonsang kepada umum. Maklumlah orang Melayu mudah terpengaruh, terutama bila jemuang ini gunakan 'pakaian' Agama atau nama yang ada kaitan dengan Khalif teragung Islam. Tulisannya kerap 'memuji' kebesaran Allah dan Rasul.

Elok, sekali-sekala kita peringatkan pembahas, terutamanya yang baru pertama kali kunjung, supaya tidak terpedaya. Mungkin juga beliau jelmaan 'Din Melaka'. Tactic mereka sama.

Terima Kasih Dato.

Zed-85 said...

Sallam Dato'

Saya bersetuju dgn pandangan saudara Nor Ishak dan Umar Abdul Aziz, apa salahnya kalau kita bandingkan negara kita dengan negara lain.

Negara kita sebenarnya tidaklah besar sangat. Amerika, Canada dan Australia adalah puluhan kali lagi besar.

Saiz Malaysia lebih kurang sama dengan United Kingdom tetapi dari segi jumnlah penduduk, UK dua kali lebih besar.

Saya tidak berapa setuju kalau kita mengatakan Singapura kecil, oleh itu lebih senang untuk maju.

Tanah yang lebih besar di muka bumi malaysia adalah satu kebaikkan bukan keburukkan.

Negara Korea tamat berperang tahun 1954. Setelah membangun semula, dari kesan peperangan. Korea Selantan jauh lebih maju.

Kalau hendak dibandingkan dengan Malaysia, negara Korea Selatan tidak ada hasil satu titik minyak pun.

Dalam perlembagaan Korea, Presiden hanya untuk satu penggal sahaja iaitu lima tahun. Lepas itu digantikan yang lain.

Maka tidak perlulah untuk berbelanja besar untuk menghias jet sebanyak 28juta kerana setiap tahun Presiden bertukar.

Saya mencadangkan Hadi Awang, selain dari Hukum Hudud, cuba masukkan sekali pindaan perlembagaan supaya PM hanya satu penggal seperti Korea Selatan, lepas itu tukar PM lain.

azhar said...

salam DAKJ

mencari kekurangan malaysia dan membandingkan dengan singapura dan mencari kelebihian singapura membandingkanya dengan malaysia.sikit lebih kurang lah tu.

apa yang saya rasa/tahu/nampak

singapura terlalu kecil mungkin seluas daerah jasin melaka aja.tambak laut untuk besarkan daratan negara,bila malaysia tambak laut banyak bising.

orang cina malaysia,indonesia dan negara asia tengara lain kiblatnya,ruh dan semangatnya adalah singapura.simpan duit,buat bisnis,tempat belajar,tempat kerja,tempat melancong,tempat lepak dan sekarang tempat berjudi.kira ibukota merekalah.

di singapura ada banyak bangunan tinggi dari rumah,pejabat hingga hotel tapi tapi tinggi lagi petronas twin tower.tak baguskah dimalaysia ramai orang kampung yang dah tinggal dirumah bungalow sekarang ini bukan lagi rumah kayu dan tentu tidak juga berkongsi lantai dan siling .

jalan raya/lebuhraya singapura sangat baik/bagus tapi lebuhraya dimalaysia lebih panjang,lebih banyak,lebih luas,ada atas sungai dan ada dalam tanah kongsi lagi dengan air untuk lalu.tak baguskah jalanraya yang banyak itu penuh dengan kereta milik sendiri.meriah dijalanraya.

nilai ringgit memanglah rendah dari sing dollar tapi belilah seliter petrol disingapura dan seliter petrol dimalaysia.anda akan tahu nilai yang anda suka.nilai duit panjang cerita untuk diterangkan pergilah baca blog pasal ekonomi dan duit nanti anda nampak bertapa besarnya ringgit itu telah berkembang berbanding sing dollar.jangan terkejut pula.

orang melayu disingapura anak banyak tapi peratus penduduknya turun.kenapa?

pencapaian orang melayu disana bagaimana.ia perlu diukur dengan bangsa lain disana.jangan pulak nak ukur dengan melayu malaysia tak sama.orang melayu malaysia menguruskan sebuah negara.beza besar tu.

RD. said...

Amatlah bengong untuk bandingkan kemajuan ekonomi Malaysia dengan Negara-negara secular maju (US, UK, Canada, Korea Selatan dan Australia, ataupun Singapura), tanpa mengambil-kira sosio-politik, kepelbagaian kaum mengikut negeri, ideologi, sensitivity agama, adat-budaya, tamaddun dan peradaban sejarah.

Di atas permukaan, semua negara maju dan secular diatas mengamalkan kesamarataan. Tetapi pada dasarnya atau realitynya, lain. Di Amerika, hanya selepas +200 tahun mereka benarkan pencalonan seorang keturunan kulit hitam sebagai calon Presiden. Itu pun mungkin MatSalleh tidak yakin beliau boleh menang atau beliau masih mempunyai 50% darah Anglo-Saxons. Kemenangan Obama adalah kerana majority bukan-keturanaan-Anglo-saxon menyokong beliau. (Hispanic, Arab, Cina, Italian dll)

Semua negara maju diatas, menggunakan bahasa Kaum yang pegang berkuasa (definitive) dalam apa jua urusan. Singapura, walaupun Bahasa kebangsaan adalah Melayu, Inggeris dan Mandarin lebih terkedepan penggunaannya.
Adakah semua Negara Secular diatas, memberi cuti umum kepada 'hari kebesaran' hampir semua kaum dan Agama yang terdapat seperti di Malaysia?

Di Malaysia kita ada Sekolah Kebangsaan, Sekolah Agama/Pondok, SRJKC, SRJKT dan mungkin juga akan ada SRJK dalam bahasa kaum utama di Sabah dan Sarawak untuk meraih undi.
Di Negara Secular maju yang dibandingkan dengan Malaysia, ada semua ini?

Oleh kerana 'Agama Islam' bukan Agama persekutuan di semua Negara kaya dan maju di atas, peluang mereka menjana kekayaan lebih luas. SESIAPA SAJA, boleh buka kasino/lumba kuda/rumah urut/cabaret/kedai minum arak/pusat pelacuran/Pub untuk golongan gay/lesbian; seberapa banyak yang mereka suka.

Mereka juga tidak mengamalkan, 'positive discriminative policy' yang ramai andaikan sebagai tongkat kepada orang Melayu, sejak rusuhan 1969.

Dengan segala kepincangan dan kepura-puraan dalam pentadbiran negara sekarang, saya doakan Pakatan Rakyat (Harap Guan Eng & Haji Hadi boleh berpimpin-tangan dan berpelukan semula)menang PRU 14 nanti.

Lepas MENANG, saya cabar Kit Siang, Anaknya dan Haji Hadi, mengistiharkan Malaysia sebuah negara SECULAR, pemerintahan Malaysian-Malaysia.
Siapa paling banyak straight-A, dapat keutamaan masuk IPTA.
Hapuskan semua sekolah-Agama-Pondok, SRJKC dan SRJKT. Satu Sekolah untuk Semua. Hapuskan segala kegiatan keagamaan di sekolah Kebangsaan. Bahasa Inggeris sebagai medium pengajaran.
Semua orang boleh berniaga apa pun yang dia suka. Melayu boleh jual arak, nombor-ekor, buka pusat pelacuran, buka kasino. Minum beer, mabuk-mabuk. Yeah... saya suka hidup macam di Amerika, UK.......

Tak berapa lama lepas tu, kita sama-sama tengok, samada kita akan jadi macam Afghanistan atau Ukraine. Negara akan maju?

Minta Maaf Dato AKJ.

RD. said...

Kata amalkan Democracy. Yang gunakan 'Democratic Action Party' sebagai asas perjuangan mereka pun mahu menafikan pilihan sebulat suara rakyat di Dewan Negeri Kelantan untuk mengamalkan Hudud PAS. 100% ADUN di Dewan menyatakan Yea.
Di manakah terletak Democracy? PAS hanya mahu dilaksanakan di Kelantan yang mendapat sokongan 100% pengubal undang-undang negeri itu. Itu pun hanya untuk orang Islam saja.
Mengapa tak boleh?
Dimana Democracy yang di laungkan, kalau DAP dan PKR membantah? Bantahan pula dari Party gabungan mereka sendiri.

kluangman said...

Singapura sudah mati bersama Li Kuan U.

Untuk survive, mereka perlukan tanah dan air di Malaysia, mereka sudah ada kawan-kawan setia di Pulau Pinang.

Mereka sudah ada tanah di Kelantan, satu negeri yang tidak dijangkakan.

Tanah di Johor, siapa punya (?) Itu jangan cerita.

Perumpamaan, bumi mana yang tidak pernah ditimpa hujan, begitu jugalah di Malaysia, bumi mana yang tiada "singapura" !!

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum DAKJ

TDM meninggalkan hutang negara rm274b. Dia jadi PM selama 22 tahun.

TAAB sebelum dipaksa berhenti meninggalkan hutang negara rm286b ialtu pertambahan rm12b berbanding dgn TDM. . Beliau jadi PM lebih sedikit dari 5 tahun.

Di zaman Najib hutang negara tak termasuk bala akibat jaminan ke atas hutang IMDB pun dah berjumlah lebih rm586b mengambarkan pertambahan lebih rm300b dalam nasa tak sampai 6 tahun.

Kisah hutang dan salahguna kuasa Najib dan pasukannya turut dikritik oleh negarawan negara spt TDM dan TDZ.

Dengan angka2 diatas saya rasa blogger super bonggok saja yg sesedap mulut tuduh saya merapu, mengada2, mengandai ,fitnah dll.

Sori blogger. TDM idola anda sendiri tau bila nak berkata benar bila beliau mula hentam Najib. walaupun zaman dia berkuasa dulu banyak berbohong pd rakyat.

Saya rasa sdr bukan takut peminat baru blog DAKJ terpengaruh dgn konon propaganda saya tapi sdr meningkat tekanan agar tak digelar blogger bangang dan hilang imbuhan.

Rasanya saya tak silap.

mad said...

91 tahun hidup dikelilingi negara Islam, tokoh yg dikatakan hebat ini gagal memahami nilai-nilai Islam, malah seperti jenis pemerintah kafir lain memandang rendah umat Islam. kita sebagai umat Islam sudah mengetahui dimana mereka ini akan diletakkan di akhirat kelak.
sekarang dia menemui Tuhannya, dan Tuhan kita semesta alam. mungkin dia ada alasan kenapa dia melarang laungan azan di negaranya kerana dia kafir, tapi bila pemimpin Islam negara kita yang kembali kepadaNya apakah alasan mereka jika Allah Taala bertanya kenapa hukum-hukumnya tidak ditegakkan di negara yang mengaku negara Islam?

nor ishak ismail said...

Melihat kemajuan luar biasa yang telah dibawa LKY untuk Singapura saya yakin beliau lebih memahami Islam daripada orang Islam sendiri..mungkin itulah sebab nabi kita suroh kita belajar sehingga kenegeri China (orang China). Ayuh inilah masanya kita belajar dengan Singapura..tapi orang semacam Najib atau Isa dah jadi buloh sukar untuk melenturnya.

LKY tak pandang rendah pada Islam tapi pandang rendah pada negara dan orang-orang Islam disekelilingnya. Banyak negara kafir yang maju mempunyai indek cara pemerintahan Islam yang tinggi, begitu juga LKY dan Singapura. Negara Islam tertinggi dalam indek tersebut adalah Malaysia no. 65.

Masuk surga atau neraka sesaorang itu adalah urusan Allah..urusan kita adalah menegakkan "sistem" cara hidup gaya Islam sebenar..kita juga mesti ingat antara soalan yang akan ditanya nanti apakah usaha kita didalam menyebarkan Islam..mengapa orang Asli, Jepun atau Korea lebih tertarik pada Kristian?..mungkin itulah akibatnya pada kita hanya tahu "menegakan" tapi tak pandai menyebarkan Islam.

RD. said...


Saya rasa Saudara tidak tepat dalam menyampaikan maklumat. Mereka bukan larang Azan. Hanya mahu atau pinta diperlahankan volume pembesar suara, terutama waktu Subuh.

Laungan Azan, pada zaman Kebesaran Islam dan 200~1500 tahun selepas wafat Nabi Muhammad SAW, Umat Islam tidak menggunakan pembesar suara. Hanya selepas orang kapir mencipta amplifier yang datang bersama loud-hailer, Umat Islam mula mengunakannya.

Pada zaman moden ini, ramai yang berkerja shift, bangun awal pagi untuk menyedia sarapan untuk anak kesekolah, anak kecil sedang tidur. Jika terjaga yang kecil, amat sukar untuk bersiap pergi kerja. Zaman dulu-kala hanya kais pagi makan pagi. Tiada traffic-jam macam sekarang. Itu pun, pembesar suara belum ada.
Memadai Azan melalui radio dan TV. Dengan segala bentuk gadget yang ada hari ini, kita sendiri boleh menetapkan waktu Azan. Seruan Azan lebih mengikut Sunnah Rasul-Allah, jika dilaungkan sekuat-hati saja, seperti zaman dimana, pembesar suara belum dicipta oleh orang kapir.

Elok juga, cerdik pandai atau Alim-Ulama dalam bidang Agama menjelaskan dengan lebih tepat, mengenai keperluan Azan. Maklumlah selain Masjid, kita ada banyak Surau yang terlalu hampir diantara satu dengan yang lain. Setiap block kediaman mahu Surau mereka sendiri.

Selain dari 'mengistiharkan, Kecintaan, Kebesaran & KeAgongan Allah SWT, Azan juga menyeru orang Islam bersolat berjemaah.
Tetapi saya risau, di dalam FB dan sudah menjadi pengetahuan umum, ramai orang beranggapan Azan adalah untuk menghalau hantu, iblis dan syaitan. Betul ke kefahaman sebegini?

msh said...

Salam Dato.

Banyak sekali yg diperkatakan tentang 'kehebatan' LKY oleh ramai termasuk pembahas2 diblog ini.

Ada banyak kebenaran jika berkata bahawa pencapaian Singapura sbg sebuah negara maju dan termaju diantara negara dunia ke3 adalah hasil dari pemerintahan beliau.

LKY memang bijak...licik dan mempunyai ego yg maha besar.

Dia suka ditakuti dari disayangi....dan dia sendiri suka begitu.

Dia memerintah lebih kpd cara kuku besi 'iron fist' tetapi disebut 'authoritarian style' atau 'autocratic'.

'Management by Fear' ada lah cara dia.

Kerana itu juga kita jarang dengar isu2 pembangkang atau individu yg berani membuat kacau...demonstrasi dan kecaman yg melampau terhadap kerajaan dibawah pemerintahan beliau kerana kebebasan bersuara...kebebasan menulis...kebebasan apa saja dibendung dan disekat dari awal2 lagi.

Musuh jadi kecut...pembangkang menjadi 'lempeng' dikerjakan....Melayu minoriti 'terketar2' ...dan ramai berhijrah...kemana lagi jika tidak kesini.

Semua rakyat dia tahu...jika bersuara sahaja petang ini....besok hari akan bangun dan minum kopi sejuk didlm penjara.

Walau pun kebenaran yg diperkatakan...asalkan LKY atau anak dan isteri dia rasa tersinggung...penulis akan berhadapan dgn saat yg mengerikan...samada disaman jutaan ringgit atau merengkuk didlm penjara.

Tidak usah pandai melangit atau 1000 kali betul....LKY lebih tahu...lebih pandai dari semua yg ada diSingapura.

Kata dia semua betul...dia juga 'The Law' dan 'The Judge' serupa cerita Sylvester Stallone dlm 'Judge Dredge'.

Dia tahu semua ini....dan dia peduli apa.
tetapi untuk berlaku adil pd beliau...cara dia telah berjaya membawa Singapura ketahap ini.

Sebenarnya tidak menghadapi banyak isu2 perkauman kerana majoriti rakyat adalah satu kaum dgn dia....dan semasa keluar 'Merdeka' dari Malaysia....mereka begitu mengharap agar Singapura menjadi lebih besar dan berjaya dari Malaysia dan dgn semangat yg marah dan berkobar2 semua harapan terletak pd bahu LKY untuk melakukannya.

Justeru itu...dialah hero yg akan menyelamat dan disinilah bermulanya era 'Doktrin...Judge Dredge' dia.

Malahan...dia juga faham bahawa bangsa dia cuma berminat pd kekayaan dan kesenangan....hata untuk memudahkan cara....diketepikan segala apa yg dikatakan budaya...ugama...sosio ekonomi...warna kulit dan bangsa..untuk begerak kedepan.
Dan dia juga mempraktis Nepostima bila mana anak jadi Menteri dan isteri terlibat dlm GLC

Dia memang bijak dan licik...kerana dgn prinsip sama rata 'equality & meritocracy'...kaum dia juga yg menjadi pendahulu 'advantage'.

Pusing kiri atau kanan...kaum kulit kuning juga yg mndpt kelebihan...dan dia tahu semua ini.

Melayu yg org asal disitu....diulam sahaja oleh dia....dan ini 'kehebatan' dia.

Malah keadilan dan samarata yg dia pelupuri selalunya memberi munafaat pd yg majoriti sahaja....tidak lain tidak bukan kaum Cina....Melayu atau kaum2 lain cuma sebagai penghias ibarat langsir tingkap sahaja.

Ini juga kenyataan.

Bahasa Mandarin dan Inggeris sahaja mndpt tempat.

Tetapi jika kita berfikir sedlm2...bukankah ini yg dikatakan 'majority rules ?'.

DiMalaysia lain pula jadinya...segala apa yg ketua2 Melayu yg majoriti lakukan semua tidak betul belaka.

Kaum majoriti disini terkinja2...hidung tak mancung pipi tersorong mahukan kaum kulit kuning terlibat dan kongsi segala apa yg ada.

Huuh....bodoh sungguh.

Kita faham jika semua ini terjadi dizaman selepas Tun M...kerana banyak sngat kepincangan yg terjadi....tetapi sejarah bercerita bahawa tidak sampai pun 15 tahun lepas Merdeka....terjadi tragedi pergaduhan kaum yg memang berpunca dari puak minoriti....dan sentimen tidak puas hati ini berlarutan hingga kesaat ini.

Sbgai pengakhir cuna mahu mengigati bahawa dia tidaklah sehebatnya....Tun M lebih hebat...cuma kerana Tun M Melayu Islam....org2 kafir termasuk DAP Lakhnatullah tidak berfikiran begitu.....ini memang disengajakan oleh kaum hipokrit ini.

Terima kasih.

Joe Black said...


Apa pun alasan yang diberi olih pembahas disini...Tidak bolih dinafikan bahawa Singapura kedepan disegala bidang dalam dunia.

Terima lah hakikat ini supaya pemerintah kita belajar dari cara pemerintahan mereka. Jangan beri alasan menidak kejayaan mereka kerana pemerintah kita akan makin bertabiat tidak pentingkan negara dan rakyat jelata.

Umar Abdul Aziz said...


Terbaik dari RD.

Ramai org Islam tak faham soal azan yg terlalu kuat. Apa guna nak tunjuk gah setakat bising hingga full blast dgn laungan azan hingga tidak hormat pd hak jiran?

Mufti dan jawatan kuasa fatwa kena buat keputusan.

Umar Abdul Aziz said...


Bagus sungguh paparan sdr nor ishak ismail.

Izinkan saya menambah.

Org2 kita termasuk ilmuan agama kerajaan juga tak pancarkan sifat Islam.

Sifat dan nilai Islam banyak kita jumpa di negara kafir tapi tak di negara Arab , Indonesia dan Malaysia.

Amanah dan jujur
Berani kerana benar.
tepat jaga waktu.
tak ponteng kerja.
tak mencuri.
tak rasuah.
tak halang kebebasan bersuara.
Sangat menjaga hak majoriti.
tak tipu pilihanraya.
tak jadi diktator.

Islam di Malaysia?

Rajin berarak ketika sambut maudirul. Tapi banyak sunah rasul diabai.

Suka buang masa termasuk dalam ucapan dan khutbah

Suka berlebihan dalam menunjuk2.
Buat masjid besar2 dan mahal untuk untungkan kroni. Konon itulah lambang syiar Islam.

Banyak sifat munafik dari payung Melayu ,menteri dan turut di tiru rakyat tanpa rasa malu pd Allah.

Terlalu cinta dunia hingga jadi kedekut dan ganas malahap harta org lain dgn cara yg haram, menjadikan simiskin bertambah miskin dan bertanbah bilangan.

Betul kita org Islam. Tapi apakah kita umat Islam berkualiti?

Jawapannya kalau rating kredit kita bukan AAA macam US, GERMAN dan SINGAPORE , jangan syok sendirilah yg kita ni umat berkualiti.

msh said...

Salam Dato..

Tun M memerintah 22 tahun...dituduh Diktator oleh ramai.

LKY 31 tahun ...memerintah secara 'Authoritarian Stye' tetapi sebenarnya secara Kuku Besi....dinobatkan sbgai 'Pemerintah Hebat'.

Memang Hebat...pd puak ulit kuning.

Kaum Minority ditindas atas dasar 'Equality dan Meritocracy' yg berkesudahan dgn 'advanage' pd kaum Cina...(boleh didebatkan).

Pokoknya ini adalah 1 strategi yg licik dan kotor...sebab perlumbaaan tidak atas 'level playing field' dan ini yg Dap Laknatullah laungkan hingga menuduh kerajaan Melayu bawah Umno BN tidak adil.

Melayu2 pekak dan tuli pun ikut serta sebab buta dgn agenda sebenar.

Tanyalah Melayu Singapura orang asal...apa yg hebatnya tentang LKY.

Cuma menindas...menindas dan menindas.

Mudah buat dia...kerana dia faham bangsa dia memang layak diperintah secara 'FEAR'...jika tidak mereka melampau tanpa had dan susah buat dia....jika mereka yg majoriti dikawal mcm lembu....yg minoriti Melayu...India. dll kira 'Sap Sap Sui" sahaja....dimamah mcm ulam.

Bukan 1 atau 2 atau puluhan yg dipenjara beliau tetapi beribu tanpa dibawa kemeja pengadilan... kerana tidak setuju dgn dia.....apa yg dikatakan hebat cara bagini?

Tentulah bilamana Doktrin dia cuma 'Doktrin Judge Dredge'

Lihat Ketua DAP yg menangagungkan dia....serupa sahaja....hingga digelar 'Tokong'....dan dia suka.

Beluml lagi...berkuasa atas sebuah Negara....cuma 1 negeri sahaja tetapi kepala menjadi begitu besar sekali...

Ini anak didik parti PAP yg diasas oleh LKY.

Hebat lagi pemimpin Melayu Islam....lebih adil dan sama rata walau pun memakn diri.

Terima kasih.

Zed-85 said...


Ini berkenaan dengan laungan Azan di Singapore.

Saya pergi ke Singapura 3 bulan yang lepas. On the way balik, singgah Masjid Al-Mukminin Singapura kerana dekat dengan link ke dua Malaysia.

Saya dengar azan waktu maghrib dalam masjid. Kemudian di luar Masjid semasa saya keluar pergi makan pun ada dengar azan.

Ada juga orang tabligh berkumpul duduk ramai-ramai dengar seorang berdiri menyampaikan tabligh. Ada juga ceramah dalam masjid macam dekat Malaysia.

Ini cerita Singapura tak ada azan tak betul.

Kalau nak bandingkan speaker Azan Singapura dengan Malaysia, memang di Malaysia lebih kuat.

Tetapi semasa zaman nabi dulu, teknologi speaker pun tak ada.Pakai speaker bukan sunnah nabi.

pemerhati said...

Saudara msh memang petah berhujah dan saya menghormati hak beliau untuk menyuarakan pandagan. Cuma beliau mempunyai 'propensity' untuk 'resort to racial stereotyping' . Saya berpendapat hampir kesemua bangsa di dunia mahukan kemajuan serta kemakmuran bukanya kaum cina sahaja. Saya ingin memberi 'unsolicited advice' kepada saudara msh. Beliau berhak untuk mengkritik parti dap tetapi adalah kurang manis menggunakan perkataan-perkataan 'kafir laknat...'. Ianya tidak melambangkan 'mindset' yang berupaya untuk menerima perbezaan pendapat serta ' to engage in reasoned debate'.

msh said...

Salam sdra Zed.

What is your point?
Zanan nabi pun tiada kereta atau kapal terbang.

Rosiah Ismail said...

Asslamulaikum dengan rasa rendah diri saya mengucapkan selamt kepada dato dan seisi keluarga semoga Allah sentiasa memberi keberkatan hidup kepada dato. Singapura maju bukan kerana LKY tapi kerana tiada UMNO disana dan juga kesepakatan rakyat menerima idea LKY untuk maju mesti ada keberanian dan tiada rasuah juga tidak boros pandai menyimpan kurang meminjam. Kesedaran diri itu penting kerana apa kerana singapura tidak mempunyai apa2 hasil dari tanah dan juga laut yang ada hanya AKAL dan PEMIKRAN kehadapan. Jadi kita disini macam mana apa yang ada sistem sudah bagus tapi rosak kerana tangan2 kita yang tidak bertanggungjawab bak kata pepatah HARTA YANG BANYAK AKAN HABIS JIKA DISERAH KEPADA MANUSIA YANG BOROS DAN MALAS NAK BERFIKIR.Itu sahaja la celoteh saya dari orang musafir kerana tiada harta au sekali wang ringgit ilmu pun hanya tahu ABC. ok dato wassalam

RD. said...

Hanya orang Cina akan setuju dan sokong berlebihan sebagai "terbaik", apa yang saya tulis mengenai 'Azan'.

Kalau betul dia Melayu Islam, sudah tentu saya dimaki-hamun oleh orang yang menggunakan nama Khalifah itu.

Saya boleh merasa 'lega' kerana Dato AKJ, tidak benarkan maki-hamun dalam blog beliau.

Terima Kasih Dato.

RD. said...

Saya setuju, pendapat Saudara Msh.

LKY nampak 'hebat' kerana beliau dianggap berjaya 'mewakili' keturunan Cina dalam gugusan Melayu Nusantara.

Sudah menjadi lumrah alam, apabila sesaorang meninggal, musuh atau orang yang bencikannya semasa beliau masih bernyawa, akan meluahkan rasa simpati dan berpura-pura memuji kehebatan seorng pemimpin.
Arwah Nik Aziz semasa hayatnya, sebagai contoh, amat tidak disegani oleh kebanyakan pemimpin UMNO,tetapi sikap yang ditunjukkan berlainan selepas pemergian beliau. Hudud PAS yang diperjuangkan, ditentang semasa Arwah masih hidup, tapi sebulat suara mereka sokong, sebaik saja arwah tiada.

Begitu juga Obama bila memuji mendiang LKY. Bila rakyat Amerika dihukum kerana menconteng, berkelakuan tidak senonoh atau dibunuh seperti apa yang terjadi kepada Dr.Shane Todd, sudah tentu, Singapura atau LKY, tidaklah sebaik yang mereka ucapkan sekarang.

Dr.M pada saya, amat jujur dan 'civil' apabila melahirkan kesedihan atas kematian LKY. Langsung tiada ulasan atas kematian Nik Aziz.

Satu lagi kelebihan; Orang bukan Islam boleh 'melakonkan' sanjongan mereka kepada bekas pemimpin kerana jasad boleh dipamerkan untuk jangka masa lama. Jika bekas pemimpin yang pergi itu orang Islam, jenazah mesti dikebumikan secepat mungkin. Pusaranya tidak dibenarkan dipuja, dinyalakan lilin, atau dilambak bunga dan nota-nota.
Penghormatan tertinggi kerajaan di beri jika disemadikan di Makam Pahlawan Masjid Negara KL. Melainkan atas wasiat atau permintaan keluarga, yang mahu di semadikan dikampung asal.

thegreatteadrinkerdownsouth said...

Salaam, Dato

The Singapore Sunday Times paper today carried a photo of you and Tun Daim Zainuddin paying last respects to Mr Lee.

That single photo says a lot about Malaysia-Singapore relations - that under the racial rhetoric and political baggage, there is an underlying bedrock of commonsense, a shared destiny and an interest in maintaining and nurturing cordial relations at all levels, without compromising on issues of sovereignty and national security.

Mr Lee never backed down or flinched when Singapore's sovereignty and national security was at stake.

This hardheaded realism and sense of priorities should also be practised by the federal government and state governments in Malaysia.

Former Indonesian general Prabowo Subianto was reported in the Singapore Sunday Times as saying Mr Lee had left behind a country that would thrive even without him.

He said, according to the Sunday Times: "His greatest legacy...was creating a system that had succeeded in creating a meritocracy, and in grooming two, three generations of good leaders. So that's his great legacy, and Singapore will thrive with what he had achieved... I admire Mr Lee and I think he was a great leader of South-east Asia. He was a good friend of Indonesia, he was a tough leader, and I think that we have a lot to learn from his leadership style and from his thinking."

It seems to me that Pak Prabowo put it all in a nutshell.

I wonder whether we in Malaysia are learning the right lessons and arriving at the right answers?

Puteri said...

LKY telah buat apa yang terbaik untuk kepentingan negaranya. Kepentingan negaranya yang paling kritikal adalah dalam hubungan dengan Malaysia!

Jangan sesekali kita lupa itu!

Berapa ramai anak Malaysia yang direkrut LKY menjadi pengkhianat bangsa dan negara sendiri.

Tanyalah pada Tun M. Tun M pernah bersemuka dengan LKY mengenai ini. Apa jawab LKY?

TANYALAH TUN M. Hargailah Tun sementara dia masih ada!

Kalau tak kerana Tun M, dengan izin-Nya jua, sudah lama Malaysia dalam genggaman LKY dan Singapore!

Datang PM selepasnya, Malaysia mula melutut pada Singapore. Sia-sia segala jati diri yang disemai Tun M selama ini.

Tidakkah kita sedih apabila melihat negara sendiri jadi begini?

Jadi tak payahlah kita nak mengagungkan seorang pemimpin hebat negara orang lain, kerana kehebatannya yang paling utama adalah dalam berdepan dengan Malaysia, khasnya orang Melayu!

Lebih baik kita memandang siapakah pemimpin hebat yang begitu berjasa dan berjaya mengekang LKW itu.

Betul tak, Dato?

Umar Abdul Aziz said...

Apa ni.

Org cerita hubungan antara laungan azan zaman dulu dgn zaman sekarang yg ada loud speaker.

Tiada kena mengena antara azan dgn kereta atau kapal terbang.

azhar said...

salam dakj

membandingkan korea utara dengan korea selatan rasanya lebih sesuai sebab perbezaan lebih sedikit.

hutang negara nampaknya ramai yang kelihatannya sangat arif. siapa tahu berapa nilai asset negara malaysia?

msh said...

Hanya org Cina yg tak faham kiasan...lebihkan lagi usaha memahami Bahasa Melayu.

Md Noor Dahalan said...

Salam Dato & salam Semua,
Sudah lama saya tidak memberi ulasan di blog dato. Ini di sebabkan sebelum ini saya bertapa di gunung ledang kerana hendak bertemu dengan puteri gunung ledang. Sekian lamanya bertapa, tidak berjumpa saya juga dengan puteri gunung ledang, tetapi berjumpa dengan ular yang amat berbisa. Akhirnya saya keluar daripada bertapa, hendak melihat banjir di Kelantan dan di Pahang, sekembalinya saya dari sana, saya duduk di rumah sahaja, sambil membaca blog.
Saya sebenarnya malas menulis, tetapi memikirkan tanggungjawab sebagai seorang rakyat dan sebagai seorang Islam dan melayu, terpaksa juga saya menulis memberi sedikit pandangan dan berkongsi pandangan dengan pembahas-pembahas yang lain.
Bagi saya, sebenarnya, orang melayu ada masalah, tetapi masalah tersebut tidak dapat di atasi oleh orang UMNO, orang PAS dan orang KEADILAN.
Alhamdulillah, hasil kajian saya berpuluh tahun, terdapat satu cara bagaimana hendak mengatasi masalah orang melayu dan menjadi Malaysia sebuah Negara yang aman, maju dan di berkati Allah, orang kerana kajian itu terlalu lama takkanlah saya hendak beri percuma, paham-paham sahajalah Dato.
Akhir sekali, ingin saya nyatakan, ilmu itu adalah kepunyaan Allah, terpulanglah kepada Allah memberi kepada siapa yang di kehendakinya.
Sekian, harap maaf, wallahuaklam,
Daripada Allah kita datang daripada Allah juga kita kembali.
** Sebelum ini, nama saya Hang_nadim2, oleh kerana sudah lama tidak menulis dan masalah teknikal, terpaksa di tukar kepada hangnadim279

Md Noor Dahalan said...

Salam Dato & salam Semua,
Sudah lama saya tidak memberi ulasan di blog dato. Ini di sebabkan sebelum ini saya bertapa di gunung ledang kerana hendak bertemu dengan puteri gunung ledang. Sekian lamanya bertapa, tidak berjumpa saya juga dengan puteri gunung ledang, tetapi berjumpa dengan ular yang amat berbisa. Akhirnya saya keluar daripada bertapa, hendak melihat banjir di Kelantan dan di Pahang, sekembalinya saya dari sana, saya duduk di rumah sahaja, sambil membaca blog.
Saya sebenarnya malas menulis, tetapi memikirkan tanggungjawab sebagai seorang rakyat dan sebagai seorang Islam dan melayu, terpaksa juga saya menulis memberi sedikit pandangan dan berkongsi pandangan dengan pembahas-pembahas yang lain.
Bagi saya, sebenarnya, orang melayu ada masalah, tetapi masalah tersebut tidak dapat di atasi oleh orang UMNO, orang PAS dan orang KEADILAN.
Alhamdulillah, hasil kajian saya berpuluh tahun, terdapat satu cara bagaimana hendak mengatasi masalah orang melayu dan menjadi Malaysia sebuah Negara yang aman, maju dan di berkati Allah, orang kerana kajian itu terlalu lama takkanlah saya hendak beri percuma, paham-paham sahajalah Dato.
Akhir sekali, ingin saya nyatakan, ilmu itu adalah kepunyaan Allah, terpulanglah kepada Allah memberi kepada siapa yang di kehendakinya.
Sekian, harap maaf, wallahuaklam,
Daripada Allah kita datang daripada Allah juga kita kembali.
** Sebelum ini, nama saya Hang_nadim2, oleh kerana sudah lama tidak menulis dan masalah teknikal, terpaksa di tukar kepada hangnadim279

Umar Abdul Aziz said...


Saya seorang Melayu Islam dan ikut pd nama pun rasanya sdri seorang Melayu Islam.

Cuba Puteri senarai org Malaysia yg LKY rekrut untuk menjadi pengkhianat?

Kalau ada bukti kan senang IGP Khalid simpan kat lokap.

Kalau pemimpin Melayu termasuk TDM lembik janganla tercari2 alasan pertahan .

Cina baik di mana pun mungkin kerana budaya dan nilai hidup tergolong org berjaya.

Cuma di Malaysia gara2 kebangangan org Melayu umumnya, maka lebih mudah kaum Cina dan sejak akhir2 ni India betjaya dalam segala bidang.

Jumlah pegangan rezab bank pusat negara2 Cina berbanding Malaysia menjadi bukti nyata tentang kehebatan kaum ini.

Bandingkan angka2 rezab antarabangsa berikut:






Jadikan budaya memuji terhadap yg layak. Bukan mengagong tapi mengakui , mengiktiraf dan untuk dicontohi.

Jangan dipuji jika tak layak . Malah wajib dikritik. Budaya puji walaupun tak layak, bukan budaya Islam tapi budaya feudal Melayu bersifat munafik yg terbukti menjahanamkan cucu cicit.

Pedih. Tapi itulah kenyataan

msh said...

Salam Puteri.

Jgn terpedaya...bila insan ini mengaku dia Melayu Islam...tetapi mungkar.

Dia marah bila kita tidak setuju dgn dia dan bila kita tidak mengagung LKY atau Peliwat...yg memang dihukum meliwat.

Disamping itu dia ulang beribu kali...benci pd TDM...minta agar hujah benci dia pd TDM diterima dan disokong.

Pandangan dia dan saranan dia tidak mencermin org Islam sebenarnya.

Dia merapu dan meracau umpama 'Hantu Raya' hilang tuan.

Terima kasih.

Umar Abdul Aziz said...


Harap2 Puteri cuma tak suka kalau org terlebih puji LKY.

Harap2 Puteri tak lah beranggapan asalkan bukan Melayu semuanya tak bagus sebagaimana yg cuba di goreng oleh msh demi mengalih nasaalah Melayu sebenar.

Msh carilah alasan lain kalau nak takut2 Melayu agar terus sokong membabi buta ketua2 parti kesayangan anda.

Msh bukan tak faham. Tanpa sokongan Cina , UMNO tetap pegang kuasa. Oleh yg demikian taktik menakut2 Melayu dgn hantu Cina modal dah basi. Pakai idu ni hanya tunjukkan kebodohan.

Kalau msh sayang cucu cicit dan agama, msh kena jujur pd diri sendiri. Iaitu berbaloikan sdr berkiblat pd ketua anda sekarang yg punya prestasi cap ayam melingkupkan semua.

TDM pun hari ini nasihat ahli UMNO lebih bijak. Jangan taat membabi buta.

Tapi mungkin msh ada masuuuk tak.

Kalau ada patutla komen sdr tiada isi langsung.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).