Saturday, March 21, 2015

The Kelantan Hudud Fallout


A Kadir Jasin

THE unanimous approval of the Kelantan Syariah Criminal Code II 1993 aka Hudud on March 19 by the Kelantan State Legislative Assembly will test the ability of the Barisan Nasional (BN) and Pakatan Rakyat (PR) to continue to survive as multi-ethnic and multi-faith coalitions.


[REMINDER: No anonymous comments will be published.  Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym is accepted. Thank you]


The Kelantan vote introduces a new element to the multi-ethnic and multi-faith politics of the country i.e voting based on individual conscience.

The bill would not have received unanimous “ayes” from all the 44 members – 31 PAS, 12 BN (Umno) and one PKR – had it not been for the conscience vote.

The Kelantan Umno and PKR state assembly members, being Muslims, clearly voted not on partisan ground but for their religious conscience.

Policy wise, both the BN and PKR are against the Kelantan Hudud. Even among Umno legislators not all are for the code. But all the Umno and the solitary PKR representatives voted for the amendments.

The BN parties like the MCA and Gerakan squarely condemned the bill. The Gerakan had gone to the extent of taking the issue to court. In condemning the bill, they indirectly condemned Umno whose legislators voted for the bill.

Interestingly, the chiefs of the BN parties chose the same day (March 19) to pledge their support to the Prime Minister, (Datuk Seri) Mohd Najib Abdul Razak who is facing discontent of his own party members.

The PKR President (Datin Seri) Dr Wan Azizah Wan Ismail accused PAS of betraying the 2011 PR agreement on the issue.

The MCA uses the event to smear the DAP and many in Umno are hoping that Kelantan Hudud will deliver a deathblow to the PR.

How Will Voters React?

There is confusion and uncertainty all around. The question is how will the voters break all this down and decide which of the two coalitions to support in future.

Many non-Muslim voters will from now on be more circumspect when supporting Muslim candidates from both camps because when it comes to the crunch (like Hudud) they will vote not according to party policies but individual conscience.

Theoretically, this will make it more difficult for the DAP to continue to partner PAS and PKR while the non-Malay parties of the BN would find it harder to attract non-Muslim votes. This will further benefit the DAP that already has the monopoly over Chinese votes and make the Chinese parties of the BN even weaker.

Even without Hudud issue the MCA, Gerakan and the MIC are already finding it hard to attract non-Malay support, in particular among the Chinese.

The Kelantan vote could also dampen the DAP’s quest to add more Malays and Muslims to its ranks. There is no guarantee that a DAP Muslim legislator would not vote based on his or her religious conscience when facing the Hudud-type issues.

Another danger that cannot be overlooked is the possibility that issues like Hudud and the demand by some Christians to use the word “Allah” in the Peninsula will radicalise some Muslims and turn them into extremists and militants.

The Hudud issue will become even more complicated and challenging for the BN and PR if PAS succeeds in tabling a private member’s bill in the Dewan Rakyat.

Online media reports said PAS President, (Datuk Seri) Abdul Hadi Awang, plans to table such a bill in the Parliament in May to enable Kelantan to implement the March 19 amendments.

If the PR breaks up due to Hudud, there is no guarantee that the BN will reap the harvest. The Chinese could become even more resolute in their support for the DAP.

Umno will have to compete for Malay votes with PAS and, to a lesser degree, with PKR. The Malay votes will still split three ways unless Umno and PAS get back together once again but that may have the effect of dampening further the support of the non-Muslims for the BN.

Wallahuaklam.

31 comments:

Joe Black said...

Dato'

Until such times as the Merdeka Centre or similar independent pollster comes up with an approximation as to the number of Malays that support PAS's hudud law, it would be difficult to make any form of predictions as to what will happen in the future.

One can simply surmise that kampong Malay folks will support hudud out of expediency and simply because they are muslims.
Whilst City Malays are more likely to split in this issue.

JohorMali said...

DAKJ,
You said, "..The Chinese could become even more resolute in their support for the DAP."

Don't you think that this is whats is all about, the great cultural (race and religion) divide?

Many Malay Muslims wish the non Malays could just assimilate by inferring to Thailand and Indonesia which is wishful thinking.

And many non Malays wish that the majority could leave them alone.

Looking at how assertive one group can be with logical (or illogical) reasons that the other group unable to counter with equally logical/illogical reasons , this will drive the wedge even further, as in the case of "Allah".

The concept of " tolak ansur " is being thrown into the drain. The birth of independant Malaya on the basis of this concept is now being questioned and regretted by antagonists from both sides.

Political parties from both side coveniently play to the gallery, unable to articulate, really ,what is best for Malaysia. As long as one can score political points and extend the political milage, the work is considered done, leaving everyone bewildered.

Roadside commentators like me are equally guilty by whining and lamenting the dreadful situation we are in now.


Kawanlama said...

AsSlm Datuk,

Mengapa dan kenapa Datuk melihat isu sebegini dari sudut peti undi semata-mata?

Zed-85 said...

Sallam Dato’

Based on the GE13 election at Kota Damansara, Selangor, PAS, PKR and BN contested the seat and since the opposition vote split to two, BN won.

In a three corner fight, it will be a disadvantage for UMNO to join with PAS.

What BN needs is for PAS to leave PR and become the lone ranger.

If PAS leave PR then most likely PAS will lose Kelantan. Hudud will be then withdrawn from the state legislature.

So, PAS is currently in a lose-lose situation.

The most recent news reported that PKR had announced that they will not back the hudud plan if it were tabled in May. This would mean that PAS will not have the numbers, 112 MP votse to get through.

Even if they managed to get the numbers in Parliament, there is another big hurdle with the constitution, (article 8, and the penal code that is currently under Federal Jurisdiction).

Accroding to Harun Din, the new Shura leader, it is not important for PAS to win election but to gain paradise in hereafter (akhirat).

I hope PAS will split to two, one join BN and and another join PR. Then the voters can decide and choose whether they want “dunia and akhirat” or “akhirat” only.

surautamanselasih portdickson said...

Kita sama-sama doakan biar ramai lagi ahli-ahli politik yang berugama islam membuat keeputusan politik mereka dengan mengambil kira apa yang Tuhan nak, apa yang ada dalam Al Quraan dan apa yang diajar oleh Nabi. InnsyaAllah

Hidup Melayu said...


Misi PR ialah utk menumbangkan UBN. Mereka ada kerangka dasar bersama yg dipersetujui tetapi setiap parti ada objektif masing-masing. Pas dgn negara islamnya, Dap dgn Malaysian Malaysianya dan PKR dgn keadilannya.

TMB Kelantan baru ini menyatakan menawan putrajaya bukanlah keutamaan tetapi mencari keredhaan Allah yg utama.

Nik Abduh ibn Nik Aziz kata menegakkan hudud boleh mengelakkan banjir besar di Kelantan dari berlaku lagi.

Orang bukan islam akan tetap menyokong Dap dan parti ini bertanding kawasan majoriti cina. PKR bertanding kawasan campuran. PKR sudah tidak menyokong hudud Pas jika dibawa ke parlimen. Undi PKR akan terjejas jika kawasan dipertandingi ramai orang islam menyokong hudud.

Lawan Pas ialah Umno di kawasan majoriti melayu. Sebagai pertukaran Umno menyokong hudud, Pas akan menyokong persempadanan semula dan kerusi melayu islam akan bertambah. Umat melayu islam akan untung dan terselamat dari diperintah oleh bukan islam.

Pas dlm PR tak menguntungkan dan diluar PR pun tak merugikan. Saya perhatikan PRU-PRU lepas yg untung PKR kerana ramai footsoldiers dari penyokong Pas. Pekerja parti PKR berapa sangat.

TGHH kata penyokong Pas sudah melebehi 1 juta dan ramai ahli baru dari anak muda.

Yang akan jadi perhatian nanti ialah pertandingan di kerusi2 felda berapa Pas dan Umno boleh dapat dan parti mana yg akan untung dari persempadan semula.

UG atau unity govt tidak akan ada.

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum DAKJ

1. Nak harap kerajaan UMNO bentang hudud macam tunggu kucing bertanduk.

2. Kalau org Islam tolak Hudud atas alasan yg dibuat2 sedangkan hukum buatan org kafir mereka terima dgn bangga maka Allah lah yg lebih layak menghukum.

3. Ada pendapat mengatakan tidak bijak bagi PAS kemuka hudud dalam keadaan mereka menang banyak kerusi PRU 13 atas ihsan undi bukan Melayu.. Kalau sentimen bukan Melayu tak berubah maka percayalah bahawa PAS akan kehilangan 70% kerusi dalam PRU14 nanti.

4. Melayu tak cerdik yg ramai di luar sana tak mungkin tiba2 sokong PAS semata2 kerana PAS kota janji nak bentang hudud. Mereka2 ni mungkinsokong PAS jika PR ada duit beri rasuah.

5. Silap besar jika Hj Hadi berharap kehilangan undi bukan Melayu akan mudah diganti secara besar2an oleh pengundi Melayu.

Dalam keadaan Melayu ramai hisap dadah, ramai rasuah, ramai pemalas, ramai merempit, ramai suka hiburan, ramai niskin tegar, ramai makan gaji dgn UBN, tentulah PAS bukan pilihan mereka.

Di sinilah saya lihat ulamak PAS degil dan syok sendiri.

6. Untuk membuktikan niat suci PAS, mereka tak perlu gopoh.

Nabi Ibrahim tak perlu pun betul2 laksana perintah tuhan menyembelih nabi Ismail bagi membukti keikhlasannya terhadap petintah Allah.

Kesimpulan: Najib tentu terima kasih banyak pd ulamak PAS kerana hudud banyak alih perhatian rakyat drpd malapetaka yg jauh lebih besar angkara dosa UBN.

Betul kata Anwar. " susah kalau ustaz dah asyik pegang calculator". Sedih dan pilu.

Tanpa hudud pun 95% cina dah sokong DAP. Dan mereka kaya raya. UMNO tentu nak kawan dgn mereka walaupun di PAU sibuk jerit hidup Melayu.

jumbeaux said...

Salam Datuk,

For UMNO, there's nothing to lose. The non malays are already solidly behind DAP. Look at how bad MCA and MIC did in the elections. Barisan Nasional exists now only in name as MCA, and to some extent MIC, have no grassroot support.

The concern on Hudud is more long term. What will the religious conservatives wants next after they get Hudud? It will be hard to turn back once the laws have been implemented. This decision will be monumental to the future of Malaysia.

RD. said...

I just wish that PAS academicians could bare for all Malaysian to see the details, sort of reference, guide or manual 101, how to go about implementing this Hudud things.
e.g:-
-Appointment of Judges, Juries, clerks etc. Who is to pay them?
-Who is suppose to cut the limb of thieves? Does the medical profession allows its certified doctors to perform this kind of amputation?
-What if an American Muslim citizen come to Kelantan and committed apostasy. Will PAS government dares to sentence him to death?

For all these years, they must have some kind of written form or guide. At least it must be as thick as Dr.M's Doctor in the House memoirs, to say the least. They definitely cannot do a 1MDB twist where everything are shrouded in secrecy.

Zed-85 said...

Sallam Dato,

Rakyat biasa, “harap” kerajaan yang mereka berikan mandat dapat menjalankan tugas dengan baik dan memperbaiki hidup mereka.

Pada pandangan saya, orang politik sekarang terutamanya UMNO, apa yang ada dalam kepala meraka tidak sama dengan apa yang diharapkan rakyat.

Kebanyakkan orang politik, dalam kepala mereka adalah begaimana untuk terus memegang kuasa dan naik lebih tinggi dalam tangga politik. Untuk itu, strategi, muslihat dan helah akan digunakan untuk terus memegang kuasa.

Banyak filem Hollywood umpamanya “House of Cards”, menunjukkan bagaimana orang politik berfikir dengan strategi, helah dan muslihat untuk agenda politik.

Isu 1MDB adalah isu yang lebih penting.

Isu hudud adalah isu “artificial”. Kemungkinan hudud benar-benar dapat dilaksanakan di Kelantan adalah tidak menentu kerana terdapat sekatan dalam perlembagaan perseketuan

Banyak drama dan sandiwara dimainkan oleh ahli politik PAS dan UMNO.

Ahli politik boleh menggunakan isu hudud sebagai helah untuk mengalihkan perhatian daripada isu yang lebih penting seperti ekonomi dan hal yang bersangkut paut dengan kesejahteraan rakyat.

Sementara rakyat biasa leka dengan isu-isu sentiment seperti bangsa dan agama, ahli politik menyusun strategi untuk menutup segala keburukkan yang ada.

Adalah penting bagi rakyat di negara kita supaya dapat melihat agenda ahli politik tidak kira pembangkang atau kerajaan supaya tidak tertipu dengan helah politik.

Perkara-perkara yang penting dan spesifik seperti kesejahteraan rakyat, taraf hidup dan ekonomi terutamanya orang melayu patut menjadi tajuk perbahasan yang "paling penting" bukan isu-isu yang terlalu umum seperti isu yang berkait dengan sentimen agama dan bangsa.

RD. said...

Dengar, Dengar, Dengar baik-baik.
'Khalifah' Umar sedang beri ceramah Agama.
Ceramah dimulakan dengan berkata:
No.1 - Sampai kucing tumbuh tanduk pun, UMNO tidak akan laksana Hudud.
(UMNO anti-Hudud lah tu) .
No.2 - Kalau ada orang Islam yang tak sokong Hudud PAS dan lebih suka hukum Omputih, janganlah marah dan bergaduh. Biar Tuhan saja yang mengadili di akhirat nanti.
(Khalifah tak suka Umat Islam berpecah-belah dan berbunuhan sesama sendiri, seperti di negara-negara Arab)
No.3 - Khalifah tak setuju PAS, laksana Hudud atas undi Cina. Kalau Cina tak sokong, PAS akan Hilang 70% undi Cina)
(Ait..Khalifah tuduh PAS memperkudakan dan tipu Cina! Ada 70% penduduk Cina di Kelantan!)

No.4 - Ramai Melayu tak cerdik (bodoh?) di Kelantan. Sokong PAS kerana janji nak laksana Hudud. Kalau PAS kaya macam DAP, lebih ramai Melayu sokong kerana Ahli Politik PAS boleh beri rasuah denagan lebih banyak.
(Patutlah DAP sanggup bayar gaji Mat Sabu, sebagai Pengarah di PBAPP. Dia bukan tau apa pun pasai Air. Pasai airmani dan maki-hamun, terror la)

No.5 - Haji Hadi sudah silap strategi. Undi Cina lebih mustahak dan barakah dari undi Melayu/Islam.

Seterusnya, huraian:
- Melayu pemalas dan suka cari jalan pintas untuk cepat kaya. Suka dudu senang-lenang.
- Melayu suka terima rasuah. Cina suka beri rasuah kerana mereka ada banyak WANG.
- Melayu, ramai kaki maksiat, gila sex, liwat haiwan, liwat lelaki muda, Mat rempit, HIV, penagih.
- Nabi Ibrahim tak perlu laksanakan hukum sembelih anakNya, Nabi Ismail, sebagai bukti keikhlasan. Nasihatkan PAS supaya tidak tergopoh-gipoh laksana Hudud. (Nak tergopoh apa? Sudah berpuloh tahun mereka janji)
- Cina DAP ramai yang kaya-raya. Daripada sokong Hudud, lebih baik, ramai Melayu sokong dan masuk DAP untuk jadi kaya-raya. Dalam UMNO, peluang untuk jadi kaya dah tepu atau saturated. Marilah ramai-ramai, kita beralih ke DAP untuk jadi kaya-raya. Dimasa yang sama kita boleh mencapai sasaran NEP, 30% ekuiti Bumiputera.
Di masa yang sama kita boleh 'pasang' spy dalam DAP. Hantarlah anak ke SRJKC untuk mereka belajar Mandarin. Jangan Asyik belajar Agama saja.

Sekian ceramah dari Khalifah dari keturunan Cina. Aslkum.

safiai saad said...

salam Sdr Kadir,
Do we have the clash of civilization as epitomised by Samuel Huntington in our country.

What happen to our wasatiyah as stated ny the Quraan and the goverment. This concept is totally different if we were to study.

Can the State law be more important that what the constitution stipulared.Constitution is the supreme law of the land, while hudud source of law derived for the list II of the constitution.

yes Hudud is the law of God and clearly stated in Quraan, these are the facts but how do you placed in our sociolegal frame work.

Hard works and thinking is need, Equality before the law,jurisdictional authority between Federal and state law. How do you reconcile it.

Yes, correct information need to be convey to our non Muslim brothers,but how do you apply this facts to the existing law that has been generally accepted.

Mere emotion and indepth desire may be not enough, but we have to be wise to address those issues.

If non Muslim votes based on religious inclination, then what has been anticipated by Samuelson did indeed happening of Malaysia.

The government need to explore all possible venue to implement hudud but within the framework allowable by the Constitution- our Grund Nome.

I agree with Kadir,these issue could have far reaching consequences, but we need to invoke justice to ensure the Malaysia could be a peaceful country. After all Islam is a religion of peace.

I rest my case Sdr kadir in this difficult subject but I must admit that we as a custodian of our Constitution and Quraan need to be wise in our actions.

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati. Pada saya yang penting adalah terus membentang isu Hudud ini di Parlimen supaya dibahaskan. Lulus atau tidak adalah perkara kedua . Sekurang-kurangnya kita ketahui pendirian wakil rakyat kita untuk maju kehadapan selepas lebih 50 tahun merdeka.Kalau kita asyik bertangguh dan menunggu masa yang sesuai ianya tidak akan berlaku. Ada pula yang mempersoalkan kejujuran UMNO mengikut apa yang telah berlaku sebelum ini.Ini adalah kerja Allah yang memberi hidayah kepada sesiapa yang Ia kehendaki. Sebagai contoh walaupun diarah partinya supaya tidak menyokong RUU di Dewan Undangan Negeri Kelantan , wakil PKR turut menyokongnya mengikut naluri hatinya.

Pada saya adalah penting kita mengetahui mengapa Hudud ditentang pihak bukan Islam. Mungkin mereka tidak mahu orang Islam yang Taqwa dimana peribadi mereka adalah seperti yang dinyatakan dalam Al Qur'an. Sebagai contoh mereka akan berpegang kepada pendirian adalah salah bagi pemberi dan penerima rasuah. Begitu juga dengan kegiatan judi dan lain-lain maksiat akan berkurangan di Negeri berkenaan. Ini bermakna peluang untuk mencari keuntungan melalui orang yang tidak amanah berkurangan.

Kalau kita amat-amati mereka juga tidak senang dengan orang Islam yang tegas pendiriannya , dalam lain perkataan ,yang tak mudah dijual beli.Ini kita lihat tindakan mereka menyokong penyengkiran Tan Sri Khalid Ibrahim dan pada masa ini pula YB Tuan Haji Abdul Hadi Awang. Mereka senang dengan mereka yang mudah berkompromi.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategic Vision,
Petaling Jaya.

zainal abidin awang kechik said...

Moga ALLAH rahmati Malaysia

noordin mohamood said...

Salam DAKJ,

1. Saya cuba melayari blog dato dari pagi dan tengahari tetapi tak dapat. Petang baru dapat. Tak tahu apa masalahnya kerana blog lain boleh dilayari. Ada sabotaj ke?...

2. Seperti selalu, saya berminat dengan hujjah pengomen blog ini dan jawapan balas dato, mana yang dato rasakan perlu.

3. Saya berpandangan bahawa isu hudud ini telah mengambil ruang dan masa rakyat membahaskannya hingga lupa kepada isu 1MDB, FGV, GST dan lain-lain kebobrokan pemerintah. Tahniah kepada PM kerana berjaya mengkucar kacirkan PR.

4. Kita telah dengar statement dari SU Agung UMNO bahawa hudud yang dibawa PAS semata-mata politik. Katanya PM akan memberi kenyataan dalam masa terdekat. Saya jangkakan mereka akan menolak hudud meskipun YB Dato Md.Alwi berlinang air mata mengatakan UMNO sokong hudud kerana Allah.

5. PKR menolak akta hudud kerana tidak dibincang dalam PR. Ia dibuat secara unilateral oleh PAS. Sebab kedua PKR menyatakan ia tidak berdasarkan Fiqh Al-Awlawiyyat, maslahat ummah dan maqasid syariah. Prioriti salah tempat. Saya ada membaca artikel dalam Harakah berkaitan Fiqh Al-Awlawiyyat dan komen-komen ulama muktabar seperti Prof Dr. Yusof Al Qaradawi mengenai isu pembentukan negara Islam dan bersetuju dengan hujjah yang dikemukakan.

6. Namun saya lihat pengomen di FB rata-ratanya membidas apa jua alasan yang diberi berkenaan hudud sebagai menentang Islam bahkan ada komen yang mencaci sesiapa yang tidak bersetuju. Tiada hujjah selain kufur apabila menentang hudud. Pada saya disinilah peranan mufti-mufti untuk bersuara dan memberikan fatwa. Jangan menunggu sehingga nasi menjadi bubur. Kendurkan ketegangan pihak yang radikal sampaikan ada ancaman hendak menyembelih penentang khususnya bukan Islam. Ada yang mengalu-alukan jika tragedi seperti 13 Mei berulang.

7. Dato, minta dijauhkan Allah perkara ini dari berulang. Siapakah yang bertanggungjawab mencetuskan reaksi dan persepsi ini dikalangan rakyat.

8. Pohon dato memberi ulasan mengikut sisi, ilmu dan pengalaman dato untuk dikongsi semua.

Wallahuaklam.

Daniel Noor said...

Kelantan is following in the footstep of Aceh..the northern province of Indonesia. But the Indonesian Central government still stick to their constitution Ika Bhika Binneka. Aceh was given the autonomous rights to rule that province. They applied the Hudud law stringently but they did not developed the province for the benefits of the Acehnise ( no difference with the Kelantan gment). The Achenise that wished to pursue a better life and economy have no choice but migrate to other provinces. It will happen the same in Kelantan too. The Kelantan gment may brag that their state is sin free forgetting that the Kelantanese that wish to have fun and enjoyment will seek in other states( what more the Sin town of Golok is just one hop step and jump only). So Hudud or no Hudud if the state is not developed for the rakyat it will always be poor and behind other states.

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum DAKJ.

1 Saya sokong hukum hudud dilaksana di Malaysia bukan saja di Kelantan.

Alangkah bagus kalau UMNO sebagai pemerintah pusat yg terajui pelaksanaan hukum hudud? Sayang macam mana nak tarbiah si kafir diri sendiri pun pinggir Quran dan Hadis.

3. Kpd sdr nordin mohamood. Saya suka baca komen sdr yg bernas.

4. Bukan penduduk Kelantan saja yg berhijrah ke Kl atau Selangor.

Pembangunan ekonomi yg tak seimbang atas banyak faktor menyebabkan banyak negeri susah nak membangun.

Bukan 100% salah kerajaan negeri terutama yg di anak tiri spt kerajaan Pas Kelantan.

Terengganu, Pahang, Sabah dan Sarawak yg di perintah UBN hingga sekarang mundur tak maju2.

Pemusatan sumber kekayaan negara ditangan kerajaan pusat menyebabkan semua kerajaan negeri jadi miskin atau miskin tegar.

Lihat saja jumlah belanjawan tahunan setiap
negeri berbanding bajet kerajaan Najib. Macam langit dgn bumi.

5 . Org lelaki kurang agama tak kira di Kelantan maupun di negeri lain memang suka cari perempuan sundal baik di Siam maupun di KL atau Johor Bharu.

Sayangnya kita tak punya statistik. Drpd sekian banyak org Kelantan yg cari pelacur di Siam tu berapa peratus ahli UMNO dan berapa ahli PAS.

YG saya pasti tak pernah dengar ada pemimpin cawangan atau bhg PAS buat kerja sponsor anak buah foya2 lepas menang pemilihan.

JMS said...

DAKJ,

To have law is one thing, to be able to enforce it effectively that meets its objectives is another . More so when its enactment is perceived to be none other than a political expediency.

There are contradicting views on the primary source of the law - the Quran or the Hadith. Someone must break this deadlock so as not to cause further confusion and escalate intra- Muslim rivalry.

Oh Malaysia Tanah Airku

zack said...

Hudud in the Quran refers to "limit". Which part of hudud in thr Quran did these people pick up and interpret it into a set of Law? Hudud Law is mere interpretation by humans based on earlier interpretations from the book of the Jews and the Christians. If it said to be 'hukum Allah' then it is only Allah swt that has the rights to judge and punish. The illogical of it when comes to 4 witnesses of clean unsinned men already shows that Allah swt does not expect the humans to carry out the punishment.

All countries that implement hudud had failed and ruined because none of them are fair especially to women whom the Quran clearly ordered us to protect and love. Instead, all of these countries use Hudud Law to bully their women and because of these injustices and cruelty, they are doomed. We are to learn from their mistakes and not do the same. Obviously, they have interpreted Islam wrongly and now they are ruined. Why are we following them? If we follow the ruined, the failed states and the doomed, we will definitely fail, ruin and doom too. No question about that.

RD. said...

'Khalifah' Umar Abdul Aziz nampaknya sudah mengistiharkan, secara muktamat, menyokong Hudud PAS di Kelantan. Kalau di laksanakan 1Malaysia, lagi bagus dan sempurna, katanya.

Tidak diketahui pula samada Khalifah setuju atau tidak, hukum Hudud PAS tertakluk kepada semua, tanpa mengira bangsa, agama dan kerakyatan. (termasuk pelancong asing). Itulah sepatutnya. Baru selari dengan slogan "PAS for All" yang dicanang Ahli-ahli Politik dan penyokong tegar Pakatan, tanpa segan dan penat-lelah, sekian lama.

Nota:
Semasa kempen PRU13, ada wanita muda Cina, dengan bangga menyarung T-shirt ketat berwarna hijau, tertera 'PAS fo All', di dada.

'Khalifah' Umar Abdul Aziz bersyair lagi;
"Org lelaki kurang agama tak kira di Kelantan maupun di negeri lain memang suka cari perempuan sundal baik di Siam maupun di KL atau Johor Bharu."

'Khalifah' Omar juga menuduh banyak sarang sundal di KL & JB? Harap PM dan Jabatan Agama, ambil tindakan segera. Saya berdoa semoga, sarang sundal yang bercambah itu, bukan milik pemimpin UMNO, beribu-pejabat di PWTC.

Yang dimaksudkan, "Org lelaki kurang agama" tu, agama apa ya? Islam ke?
Apa yang pasti, di Negara bukan Islam (kapir?) seperti Siam, England, Sweden dan lain-lain lagi banyak kedai sex. Malah berlesen pulak tu. Nak meliwat ditepi jalan pun depa tak heran.

Orang kuat-sex atau gila-sex ada dimana-mana tanpa mengira bangsa atau agama. Yang paling bahaya dan keji, demi cita-cita besar, orang gila sex itu mengunakan agama dan politik untuk mengaburi mata masyarakat.

Apa yang pasti, orang yang dikatakan 'kuat Agama' dalam PAS, baik ahli politik atau penyokong mereka, banyak kawin lebih daripada satu. Maklumlah, jika pergi ke ceramah mereka, kebarangkalian besar ada jual 'ubat kuat'.

Joe_78 said...

Sallam Dato'

Katalah berlakunya kejadian mencuri motorsikal di Kelantan.

Tuan punya motor akan talipon polis dan pencuri ditangkap masuk lokap sementara untuk bicara.

Polis adalah dibawah kerajaan federal. Plet number kereta dan motor polis pun plet wilayah.

Apabila polis buka kitab perlembagaan, kes jenayah akan dihantar ke mahkamah sivil.

Datang orang PAS ke balai mengatakan bahawa mereka mahkamah syariah ada kuasa untuk bicara kes curi.

Mengikut undang-undang, polis terpaksa mengikut perlembagaan dan hantar pencuri ke mahkamah sivil.

Kerajaan PAS tidak ada penguatkuasa undang-undang melainkan pencegah maksiat.

Mungkin PAS akan mengumumkan kepada rakyat kelantan, sekiranya berlakunya kes curi, rakyat kelantan wajib talipon pencegah maksiat.

Tiba- tiba datang sekumpulan perompak dari Siam lengkap dengan senapang otomatik. Pencegah maksiat lengkap dengan parang dengan keris.

Kalaulah PAS hendak membuat kapal, kena pastikan kapal boleh belayar. Sekiranya PAS nak jalankan hudud, PAS perlu berkuasa di tahap federal dan putrajaya.

PAS mengatakan hukum tidak menjalankan hudud berdosa, pada pandangan saya hukum menjadi bodoh pun berdosa juga.

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum DAKJ

1. Kerajaan Najib baru bentang bajet tambahan sebanyak rm2.2 b.

Keliru sungguh saya dibuatnya. Bukankah kerajaan sedikit masa lalu umum pengurangan belanjawan hingga lebih rm5b?

Untuk rekod Najib sejak jadi menteri kewangan belum pernah tak mintak bajet tambahan.

Dengan pelbagai ketirisan dan salahguna kuasa spt kes IMDB percayalah, bajet tambahan rm2.2 tu akan meningkat 10 kali ganda.

Tahniah kepada rakyat Melayu kerana 70% intiqamah sokong UMNO.

2. Di belakang kita mungkin ada pemimpin UMNO yg tel Hj Hadi ucap terima kasih banyak2 kerana sebagai ulamak terbilang Hadi , melalui undang2 hududnya berjaya perbodoh org PAS agar bisu terhadap kes IMDB dan pemenjaraan Anwar.

Mungkin juga kerana perpaduan Melayu Islam yg sering didendangkan oleh pelopor UG.

3. Setidak2nya hingga bulan May iaitu bulan di mana dengan belas ihsan UMNO , Hadi mungkin berpeluang bentang rang uu hudud di parlimen maka HADI sebulan dua ni terpaksalah jadi pak angguk atau bisu terhadap kepincangan Najib.

Tak pe sebab hudud lebih penting daripada kuasai PutraJaya.

RD. said...

'Khalifah' Umar Abdul Aziz nampak seperti menyindir President PAS Haji Hadi kerana Hudud PAS.
Kalau dah istihar sokongan pada Hudud PAS, mengapa marahkan Hadi pula?
Lepas ti 'Khalifah' Omar menyindir pula orang Melayu UMNO kerana sokong Hudud PAS.

Party mana yang kamu sokong, sebenarnya. Jangan-jangan kamu bekerja dengan DAP, ya. Macam troll je?

zack said...

Saya antara pembaca tetap blog ini dan setiap kali saya membaca komen2 pembaca lain saya akan abaikan komen Umar Abdul Aziz kerana terlalu merapu serta terdapat unsur2 taksub kepada parti atau pemimpin tertentu. Bagi saya beliau seorang yang keliru dan cetek tetapi ingin turut terlibat dalam perbahasan ilmiah. Saya cadangkan saudara juga abaikan saja dia.

RD. said...

Tak boleh abaikan manusia begini. Jika dibiarkan, beliau akan meludah lebih banyak fitnah.

Terima Kaseh, Saudara Zack/

msh said...

Salam sdra RD.

Ada bnyak kebenaran dgn saranan sdra Zack.

Adakala kita setuju adakala kita tidak.
Yg benar tetap benar.

Banyak yg merapu dari pndangan sdra 'Khalifah Umar' celup ini.....banyak hujah2 yg 'contradicting' dan tiada merit untuk dibahaskan.

Mungkin terlampau keliru dgn ketaksuban yg melampau...kerana idola telah masuk jel.

Abaikan saja.

Terima kasih.

Rip Whathell said...

Apalah nak jadi dengan orang Melayu??? Sampai isu nak luluskan Hudud pun nak dipolitikkan. Sudahlah agama dan bangsa melayu diperlekeh dan dicabar hampir setiap hari oleh orang bukan Islam, sampai saat ada isu akhirat yang patutnya menyatupadukan kita pun kita masih nak berpolitik. Sedarlah isu ini sebenarnya menguji iman kita bukan mengukur kepandaian politik kita. Kalau dalam isu inipun kita tak mampu duduk sebaris dan berkata ya kepada bukan Islam, tidak hairanlah satu hari nanti bangsa Melayu Islam terkubur dalam sejarah.

Nang butinang said...

Sdr Zack,msh dan Tuan RD cuba kita lihat hujah yang mengatakan Nabi Ibrahim tidak perlu sungguh-sungguh laksana perintah Allah maksudnya disini apa? Nabi Ibrahim berpura pura menyembelih anaknya....itulah tuhan nak tunjuk ....dah terkantoi,memanglah di alam nyata pun susah nak tentukan para munafiqun apatah lagi di alam siber
Itulah hakikatnya musuh kita bukan sahaja berada di dalam selimut malah dah ada dalam seluar dan baju.
Regime change or not, negara kita seperti dah dikuasai oleh kuasa luar.Ini amat membimbangkan!

msh said...

Salam..
Org ni tak betul...dia merapu...ikut sedap mulut...sy memang dah sedar dari awal2 lagi...dia pemuja peliwat.

Faham sajalah.

Umar Abdul Aziz said...

Maaf sdr msh.

Persetankan dgn mahkamah kangaroo .

Dalam sejarah pun banyak kes2 org tak bersalah dianiaya oleh penguasa jahat yg sekongkol dgn polis, pendakwa, dan hakim jahat.

Pegangan msh yakin Anwar peliwat.
Itu hak sdr.

Saya 100% kata Anwar difitnahkan. Itu juga hak saya.

Apa nak malu sokong Anwar seorang pejuang . Beliau bukan peliwat.


Msh sebagai org Islam penyokong UMNO patut tumpu perhatian bagaimana nak kurangkan rumah2 sundal yg banyak peminat dan di lindungi drpd terus dilangani oleh jantan Melayu termasuk ahli UMNO yg kemudiannya bawa balik penyakit untuk dijangkitkan pd anak isteri.

Negara dan masa depan anak cucu cicit semakin muram, sdr msh hanya boleh ulang cakap MAP terhadap kes Anwar?

RD. said...

Nampaknya Penyokong tegar Anwar masih mahu menegak benang basah.

Yang paling saya hairan, ketika idola mereka bersama UMNO dan menjadi Timbalan Perdana Menteri, mereka boleh terlonjak gembira bila mendengar Karpal Singh dan Mat Sabu, mendakwa Anwar seorang gila sex dan peliwat pada 1997. Dalam Parliament pulak tu. Rakyat pun hairan mengapa Anwar tak berani nak saman, ketika itu.

Malah jolokan Al-Juburi terhadap bekas TPM itu adalah ilham asal dari Mat Sabu. Sehingga ke hari ini, Mat Sabu tidak pernah minta maaf kepada Anwar Ibrahim. Sebaliknya mereka nampak seperti rakan-karib. Maka benarlah seperti semua orang kata: Orang Politik sangat mahir berpura-pura. Penyokong mereka pun boleh terikut berpura-pura. Saya yakin, WANG adalah penyebabnya, mengapa mereka berpura-pura, buat-buat buta.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).