Thursday, April 23, 2015

Dr Mahathir Answers His Questions to Mohd Najib



A Kadir Jasin

TUN Dr Mahathir asked (about 1MDB, Altantuya Shaariibuu’s murder and who ordered her killers to commit the crime.

[REMINDER: No anonymous comments will be published.  Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym is accepted. Thank you]

According to the mainstream media, Mohd Najib Abdul Razak answered all the questions (the RTM and TV3 way).

Dr Mahathir and his supporters said that were not the answers they wanted.
They did not accuse Mohd Najib of complicity in Altantuya’s murder but he swore by the Quran repeatedly that he did not even know the Mongolian victim.

So today, in his latest blog post, Dr Mahathir “answered” the questions he asked Mohd Najib about 1MDB.

Among other things Dr Mahathir noted that 1MDB has a paid-up capital of RM1 million with neither assets nor collaterals ended up borrowing 42,000 times more than its capital. It was able to do so only because of Government guarantees.

In other words, he said, it is Government which is borrowing the money. If 1MDB loses money, the Government will bear the loss. Yet the operation of 1MDB is not overseen by Government officers responsible for the management of Government funds.

Dr Mahathir also noted that out of RM42 billion debt that 1MDB had amassed as a result of asset purchases, some RM27 billion is still unaccounted for.

"These are all the purchases known. They add up to RM14.7 billion. So there is approximately RM27 billion left.
"More than US$1 billion was said to be paid to Petro Saudi without verification as to the value of this company or its assets.

"Where is the rest of the money?" he asked.

Mahathir had listed several purchases "as far as can be ascertained" which were made by 1MDB including:

1) Tanjong Energy (now known as Powertek Energy Sdn Bhd) for RM8.5 billion;
2) Genting Sanyan Power (now known as Kuala Langat Power Plant)  for RM2.3 billion;
3)  Jimah Energy for RM1.2 billion;
4) Seventy acres of land in Jalan Tun Razak (For Tun Razak Exchange) for RM320 million;
5) Four hundred and ninety five ( 495) acres of the Sungai Besi TUDM base (renamed Bandar Malaysia) for RM363.5 million; and
6) The purchase of  234 acres of land in Air Itam, Penang for RM1.38 billion.

He added that no one knows exactly where is 1MDB's RM2 billion which was supposedly brought back from the Cayman Islands and parked in Singapore.

Dr  Mahathir said the government also lost some RM25 billion in income opportunity by selling the lands cheaply to 1MDB.

"It should be noted that TRX land is close to land recently sold at RM7,000 psf.

"Assuming the market price is RM3,000 psf, the true value of this land is RM6 billion.
"The government has therefore lost RM5 billion plus because 1MDB paid only RM320 million," said Mahathir.

Dr Mahathir estimated that the government lost around RM20 billion in opportunity cost for the Sungai Besi land which he estimated to be at RM1,000 psf but was only charged RM91 psf for a total of RM363.5 million.

"It is this disappearance of a huge amount of borrowed money by 1MDB and the inability to answer questions regarding what happened to the funds that disqualifies Najib from being prime minister of Malaysia," Mahathir said.

Dr Mahathir asked why the 1MBD bond managed by Goldman Sachs cost more than was usual for Government borrowings. The interest rate at 5.9% was too high. Government loans usually attract about 3% or below.

In addition, he said, the 10-per cent commission went to Goldman Sachs which meant that 1MDB received only 90% of the money borrowed yet has to pay interest on 100%, raising the interest rate to 6.6%. Averaging at 6%, yearly interest on the RM42-billion debt is about RM2.5 billion. Since 2009 there has been no income from all the assets. And 1MDB had to borrow RM2 billion to pay the interest.

Meanwhile Umno sources said many key leaders of the party had seen and examined the 1MDB figures and are sharing what they know with party members to ensure no further damage is done to the company and the culpable parties are held responsible.

Wallahuaklam.

74 comments:

Seri Nara al-Diraja said...

Mohd. Najib tak jawab apa pun.

Duduk ulang skrip lama.

MOKHTAR said...

Salam Dato,

Masih belum dapat access blog chedet..now i know where dato najib's wealth come from ..like Datuk Zahrain says ' his family is wealthy '

Daniel Noor said...

The proverbial ' Like father like son ' does not apply to Najib at all.

Pele was the best soccer player in the world. But his son is rotting in jail for drug offences. We had the late Moktar Dahari as the most feared striker but his son is just a junior executive in a government dept. Even Johann Cryuft's did not achieved success in football.

The only two persons that neets the proverbial ' like father like son' is George Bush Sr n Jr. Their main job is to bring miseries to the people by engaging in Wars and Destructions.

Tun Razak leads a frugal life and was meticulous and cautious in making decisions for the good of the country and the Rakyat.

Najib prefer to let others be it locals,foreigners as well as his sidekick to rule and run this country.

Tun Mahathir looked upon Tun Razak as his mentor and because he owed a lot to Tun Razak, he thought by promoting Najib as the PM is a sort of payback. But it was a big big mistake.

Six seven years ago I did write to TDM that Najib is a ' mama son'. He needs a mama type person to guide him. I was damn right.

And a few days back I did write in your blog that there are rogues in this world who will siphon and steal the country' wealth by the billions and then run off to a friendly country who is willing to give them citizenship. I hope this will not happen in this country.

Wallahualam

RD. said...

Saya rasa Najib akan jadi Perdana Menteri pertama yang tidak diberi gelaran Tun, selepas letak jawatan. Jika Perdana Menteri baru mahu memberi pengajaran dan mahu menyakinkan rakyat, Najib mesti dibawa kemuka pengadilan untuk menjawab segala salah-laku.

RM42+3 Billion bukan sedikit. Kalau masukkan dalam akaun penerima BR1M, beratus-ribu boleh dapat setiap seorang.

hazleezaiton@yahoo.com said...

Salam dato,

FUZZY (BLURRED) MATHEMATIC.....


Patut laaa `teruk' keputusan matapelajaran itu di malaysia.


Satu subjek matematik----akaun IMDB.


1. PM kata ...akaun IMDB untung.

2. Mantan PM- TDM kira...akaun IMDB-rugi.

3.Arul kata...akaun IMDB..OK,tapi reorganised,resuffled etc.



MY SIMPLE matematik sekolah melayu......DUIT 1MDB dah `lesuh' dah,tinggal buku buku akaun saja!.



Kalau untung, mai kut mana?.

Kalau untung,pasai apa pinjam duit bayar interest?.



Matematik terkini... siapa bayar kos rombongan lebih kurang 250 orang malaysdia kemajlis `resepsi' perkahwingan anak PM di khazastan minggu lepas,tambang,hotel,makan minum,jalan jalan dsb?.....


1.Kalau `orang dari malaysia' bayarkan....itu rasuah.


2.Kalau PM bayar...mai kut mana duit tu?.Berapa pendapatan beliau setahun?.

3. Kalau kata urusan resmi kerajaan malaysia... ai,kenduri kahwin anak PM pun kira urusan resmi kerajaan ka?

4. Kalau `Petrosaudi' bayar....dah sudah sahih kes depa pulun duit 1MDB dulu.

5.Kalau kerajaan khazastan bayar..tentu udang ada atas batu!.




Abu Bakar Ab Rahman



Joe Black said...

Dato'

Najib's behaviour is akin to the blind men and the elephant...

He and his followers are touching the elephant (in this case 1MDB) without sight, trying to figure out what an elephant is whilst being led by the not so blind Arul Kandasamy.

Tun Dr M, being of perfect vision (especially after his recent eye operation in Japan)have decided to spell out what he sees!

If Tun Dr M fails to convince the Malays of what is going on, He will have to accept the fact that Malays are happy with the current leadership... elephant, blind men and all.

yana said...

Salam Datuk AKJ.

Geram dan tergamam dgn orang yg macam ini, tergamak dia sapu berhabis-habisan duit yg sepatutnya utk rakyat dan negara ini. Rasanya PM ke-6 inilah yg buat hari ini dalam sejarah, ambil kesempatan atas kedudukannya mengaut habis duit mengakibatkan rakyat dan negara menanggung hutangnya. Gamaknya GST itu utk tolong dia bayar hutang 1MDB dia tu kan. Pandainya Najib. Dan Rosmah. Dan anak2 dia. Dan kuncu2 dia. Kalau tak ada Tun Dr Mahathir membongkar kesemua ini tak tahulah. Pembangkang dah lama bongkar. Bila Tun M yg bongkar baru menggigil. Semoga Tun M dilindungi Allah dalam usaha beliau menghapuskan skandal songlap duit paling besar ini. Kami bersama dengan Tun M.

Terima kasih Datuk AKJ. Semoga Allah memberkati dan melindungi Datuk juga dlm usaha ini.

Zed-85 said...

Sallam Dato'

Now that Dr.M had come up with numbers, I think, the answer "let's wait for 1MDB be audited by Auditor General" will no longer suffice.

The amount of money in question (belong to the people) amounting to Billions.

Refering to the comment by Tun Dr.M, why is price of land in Sg. besi sold to 1MDB at RM363.5 million when the actual market price is RM20 billion?

I do not think we need to wait for months or years to get the answer for that.

Somebody needs to sing about this.

banggoi petai said...

Salam DAKJ , rasanya ini semua takkan berhasil untuk desak najib berundur. Langkah yang lebih drastik perlu dilakukan. najib bukannya manusia yang jenis tahu malu. najib adalah manusia yang anggap semua rakyat dibawahnya adalah lebih bodoh dari beliau. Orang begini susah nak sedar kesalahannya. Hanya satu tindakan luar jangka dari kalangan Ahli parlimen BN sendiri sahaja boleh mengundurkan najib. Usul tidak percaya dalam sidang parlimen akan datang perlu diusahakan segera. Pihak yang berkemampuan perlu ambil tindakan segera, dapatkan sokongan parti komponen Sarawak dan Sabah. Rasanya dengan sokongan mereka patut diwujudkan jawatan TPM 1&2&3. Beri pengiktirafan terhadap sokongan mereka. Ramai ahli parlimen daei Sarawak khususnya yang mampu menjadi TPM buat masa ini.Sabah juga tidak kekurangan calon TPM. Sudah sampai masanya Sabah dan Sarawak dilayan dengan sepatutnya.Ambil kesempatan dari krisis ini untuk mewujudkan negara Malaysia yang benar benar bersatu padu berbilang bangsa dan agama.

aku said...

Kadiag, salaam. Sajaa nak usik hang sikit. Pak Malau kajang belipat kak Rompin tu tera spiiking gomen macam hang ka ?

Ex duta said...

One waits patiently for the cry in the background saying "FINISH HIM" followed by "FATALITY". This najib is one hard leather. Still he yaps and yaps like there is no tomorrow.

Get a load of the sly dig he aimed at Dr.M where he was not alone. Either he is really stupid or he is just playing dumb.

Also get a load of that guy who looks like Quasimodo who is Malaysia's badass ambassador to Indonesia said regarding the article in Tempo. He quipped, "the editors should have done their homework and realized that najib is from a noble descent".

Again, this Quasimodo is opening the old can of worms. Wasnt Tun Razak frugal and shit? Need this be reopened? Its like a friggin merry go round with Najib Razak.
I feel the title of "najis" should be his. With the recent passing of the old N.Ajis, the apparent heir of this new age Najis is even better the old guard.

adion said...


a 27 billion RM question from TDM on behalf of the rakyat

sejati said...

Dato. Saya rasa Najib- clan berpencak silat tapi dah caca merba langkahnya. Terbaru, Salleh Keruak menulis mengaitkan wawasan 2020 untuk alihkan perhatian. Maaf Dato. Saya terasa nak komen . Kepada Dato Salleh dan kawan2.
Merely diverting the attention to some kind of fallacy which you and your clan would hv created is surely not the best that you can come up with. Seriously, I don't think all in Najib's clan are having some kind of gray matter depletion with decreasing brain function. Come on! When you lose billions of ringgit in that 1MDB fiasco, we the rakyat hv the right to know where the money trail is! Pls stop all these insinuations and get straight back to the point. The point is 1MDB is already a 'bangkai gajah tak boleh ditutup'. We hv to put a big full stop to all these irresponsible way of using rakyat's money. Pls stop all these 'sokongan' membawa rebah. It's sickening to see all these UMNO/BN members trying to whiten the already stained white sheet . This is not about your personal score card anymore. The country is at stake. Now Is that understood??!

aku said...

Silap silap Kadiag oi...sori-sori..bukan Pak Malau, tapi Damak, yg merajuk sakan tu, yang kajang dia mengkuang layu tu. Pak Malau teruih dok di Mersing.

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum DAKJ.

Terima kasih banyak kepada Datuk dan TDM mengorek lagi cerita IMDB yg semakin melemaskan cucu cicit termasuk orang UMNO.

Kalau sebelum ini Ketua Audit Negara mungkin pening kepala bagaimanq nak mula dgn menjejak kemana perginya wang IMDB yg tak tahu kemana khabar berita , hari ini TDM dah tolong jimatksn masa dan tenaga mereka supaya tumpukan pd wang rm27b yg unaccounted for sahaja.

Saya percaya Tan Sri Ambrin Buang sebagai manusia yg berwibawa dan sangat di segani ketegasannya dalam menegur kelemahan peraturan perbelanjaan dan penerimaan hasil kerajaan tidak mempunyai apa2 cita2 peribadi hingga sanggup membelakangkan kepentingan rakyat dan negara demi menyelamatkan periuk nasi org tertentu yg sangat jahat di IMDB.

Saya tak fikir Amrin memerlukan masa bertahun2 hingga selepas PRU 2017/18 ,kalau setakat nak buat financial audit dahulu.

Dan saya juga berharap laporan Amrin tidak terperam bertahun2 di PMO hingga tidak di serah kepada Agong, wakil rakyat maupun PAC, hinggalah selepas PRU 14.

Saya sangat berhsrap ada orang besar lain yg akan berani sokong kenyataan TDM.

Firasat saya mengatakan Muhyiddin akan jadi PM tak lama lagi.

Azahari A Ahmad said...

such callous abuse of "other people's money". they act with impunity without any oversight from anybody. Please UMNO, for the sake of the nation and its people, please do not defend this transgression. Fight together with Dr M and rakyat to find the truth to all these abuses.

Azahari A Ahmad said...

such callous abuse of "other people's money". they act with impunity without any oversight from anybody. Please UMNO, for the sake of the nation and its people, please do not defend this transgression. Fight together with Dr M and rakyat to find the truth to all these abuses.

zainal abidin awang kechik said...

saya..ulangi tok

' tak sempat raya tok''

faqqirulkhoir said...

Salaam, if true, what have been brought to light so far point to criminalized behavior of a syndicate pretending to be a government. Prof Noam Chomsky could add this pathetic country to his list of failed states after the U.S. and Israel.

berasiam said...

Assalamualaikum DAKJ

Matematiknya mudah sangat. Kita tolong jawap bagi pihak Najib yang masa kat dpn pelajar di US mengaku dia tak sempat nak tamatkan pengajian universiti. Ini maklumat dengar cakap dari salah seorang pelajar yang hadir ketika itu.

Tun M kira dia kata tak jumpa 27 bilion dari 42 bilion yang dihutang. Pada masa sama, Tun M kira harga tanah di TRX dan Sungai Besi dikuranfkan nilai sebanyak kira2 5 bilion dan 20 bilion setiapnya. Maknanya kalau ikut nilai pasaran, kedua2 aset hartanah kosong tu sahaja dah boleh tampung 27 bilion yang Tun M kata hilang itu. Jadi di situlah silap mata mereka jika perkara Ini tidak ditimbulkan sekarang. Istilah akaun disebut perakaunan kreatif. Kosmetik akaun pun boleh agaknya sebab sama macam mekap, tampal2 sahaja.

Maka kita bertuah kerana hal ini belum lagi sampai ke penghujungnya. Jika telah ditutup 27 bilion itu dengan 25++ bilion nilai aset sebenar, penyamun2 itu boleh tersenyum lebar dan lebih ramai pendamping supaya dia tidak keseorangan.

Ingatkan penyamun dalam glc aja, rupanya bapak penyamun ada dalam kerajaan sendiri.

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum DAKJ.

Sedikit pembetulan terhadap angka ketirisan wang negara.

TDM kata rm27b. Tapi kalau dicampur rugi beli IPP dan tanah di P Pinang pd harga mahal berbanding harga pasaran maka rugi rakyat yg unaccounted for sebenarnya minima rm34b.

Ya hoooo Melayu UMNO boleh!!!!

www.mukmin.biz said...

JEMPUTAN TERBUKA


Website: www.mukmin.biz/tun-mahathir


Program Bersama YAB Tun Dr Mahathir Muhammad ~ "BICARA NEGARAWAN"

Lokasi: Taman Melawati, KL
Tarikh: 25 April 2015
Masa: 9.30 pagi
Info: www.mukmin.biz/tun-mahathir

Sila telefon penganjur untuk tempat duduk.

Terima kasih.

ibrahim darus said...

Tuan Dan,
Tepat sekali analisis tuan.
Saya berpandangan bahawa orang UMNO tidak membantu beliau dalam memberi nasihat dan tunjukajar. Atau mungkin ada tetapi tidak diindahkan kerana terlalu percaya kepada juruperunding dari luar negara.
Dalam merancang ekonomi negara biasanya EPU diberi peranan penting tetapi nampaknya dalam pentadbiran Najib pegawai kerajaan tidak dipercayai. Ini berlainan dengan TDM yang mempunyai kepercayaan kepada baranga tempatan (local products) sama ada produk pengeluaran mahu pun tenaga kerja.
PMO (Pejabat Perdana Menteri) nampaknya telah mengambil banyak tugas kementerian-kementerian atau agensi kerajaan lain. Dengan itu penyelaran antara agensi kerajaan (dulu ada ICDAU - unit penyelaras) tidak dijalankan. Natijahnya tangan kanan tak tahu apa yang tangan kanan buat.
Zaman TDM selepas mesyuarat kabinet hari Rabu seorang menteri yang mewakili kerajaan akan memberi maklumat atas keputusan yang diambil oleh kabinet. Dengan itu rakyat tahu apa yang berlaku dan rasional sesuatu keputusan.

banggoi petai said...

Kalau di keningau Sabah ada satu kedai runcit bernama Tun Tai. Kadangkala dilawakkan menjadi Tun Taik. ..Najib sesuai digelar Tun Najis memandangkan terlampai banyak taik yang dikumpulnya sepanjang menjadi PM.

Fence Sitter Voter said...

Tengku Adnan said trying to kill the goose that lays the golden egg.

Billions of ringgit and US dollars in debt and it will lay a ‘golden egg’?

Stupid!!

msh said...

Salam Dato.

Kita kata Najib kehilangan plot dlm kerja2 memimpin negara.

Betul dia kehilangan plot.....tetapi dia ada plot lain sebenarnya.

Plot yg dia ada bukanlah plot pasal memimpin negara....tetapi juga bukanlah plot yg baru tetapi plot lama.

Plot cerita lama....yg dilakunan oleh Imelda dan Presiden Suharto sebelum ini.

Kita tahu Suharto pernah di tuduh menyeleweng...korup...menipu dan mencuri duit negara....cuma dia tidak dijatuhkan apa2 hukuman kerana semasa perbicaraan didapati selalu uzur ...tetapi yg jelas harta Suharto dianggarkan bernilai USD15b dibank2 didlm dan luar negara.....ia juga merangkumi hartanah yg beribu2 kaki persegi.

Imelda Marcos pun dituduh menipu dan MENCURI HARTA NEGARA..dan kekayaan beliau dianggarkan bernilai USD5b.... termasuk saham2...barang2 kemas...kasut yg beribu2 pasang...jongkong emas.....hartanah dsb.

Modus Operandi mereka mengaut kekayaan? ....Serupa sahaja......syarikat2 ditubuhkan....dana2 dan semua pembelian...jualan.. disalur dan diruskan secara 'sah' dgn mengguna syarikat2 ini dimana pengarah2 adalah proxy belaka.

Bila sudah ada syarikat dan proxy2....1001 kecoh mereka lakukan....harga barangan RM1 pun boleh jadi RM1000.

Ini yg terjadinya didlm 1MDB...mengguna plot yg sama...
tanah yg bernilai RM20billion dibeli dgn harga RM300million sahaja...saham Syarikat IPP pula dibeli dgn harga yg lebih tinggi dari pasaran dsb.

Bila Tun M berkata 1MDB telah kehilangan atau kerugian dlm "kiraan audit mudah" sbnyk RM27billion.. memang ada lojiknya kerana semua nilai asset dinaik dan diturun mengikut apa yg 'power that be' mahu....bukanlah sukar sngat untuk difahami.

Ini memang suatu kerja yg kita panggil 'MENIPU'.

Ini juga kelihatan seperti satu 'scam'...yg telah dirancang dari awal2 lagi....dan semua yg dibangkitkan oleh Tun M ada banyak kebenarannya.

Sebab itu Najib tidak berupaya menjawab....kerana 1 + 1 tidak jadi 2.

Cuma Penggilap2 Epal dan penjilat kurap dan panau dewa dan dewi sahaja yg buat2 bodoh tak faham....sebab?

Faham2 sajalah....'survival bro'....dajal punya org.

Sy masih menunggu Muhyiddin yg agak 'slow' bercakap sesuatu atau menjawab bagi pihak Najib semua soalan Tun M....sebab bukan kah dia DPM.....masakan dia tidak tahu?

Tetapi bila dah smpai keperingkat ini......apa2 jawapan pun sudah tiada ada makna lagi.....rakyat pun tidak terkejut lagi dan sudah faham apa sebenarnya yg terjadi dgn duit 1MDB bila melihat cara hidup mewah dewa dan dewi ini.

Terima kasih.

kluangman said...

Tun sekadar sindir Najib bahawa untuk menjawab matematik mudah selaku PM, Menteri Kewangan dan Pengerusi 1MDB tak petlulah berselindung dengan Odit Negara.

Selepas ni ramailah mat banga dan nepal yang tolong jawab.

Lahuma said...

Dato.

Pi mai pi mai tang tu jugalah keadaannya.

Hayat UMNO sudah tak lama lagi.
Kerana lari dari perjuangan asalnya.

Ya lah.

Pemimpin yang hambat jawatan semuanya kaya raya.

Mereka sapu isu rakyat hirup kuah sup sahaja.

Era pemimpin buat harta kekayaan rupanya masih belum tamat.

PRU 14 eloklah rakyat buat keputusan muktamad.

UMNO bukan lagi perjuang Melayu.
Itu cerita dulu-dulu bolehlah tahan.
Sekarang kejar kekayaan.

Negara tak ada duit.Tetapi pemimpin kaya raya.

Terima kasih Dato.

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum DAKJ.

Kematian atau kecederaan ketika menunggang motorsikal terlalu banyak di kalangan kaum miskin Melayu.

Mangsa terbaru adalah ayah pemimpin pelajar Adam Adli yg meninggal kerana kemalangan motorsikal.

Ramai isteri jadi ibu tunggal.

Ramai anak jadi yatim.

Ramai pesakit memenuhi hospital kerajaan yg dah sedia sesak.

Ramai doktor dan jururawat kerja tungkus lumus.

Semua gara2 di Malaysia , rakyat Melayu banyak tak mampu beli kereta dan tak mampu pergi hospital swasta.

Siapa juga berjaya ganti Najib hendaklah bercita2 besar dengan menaikkan pendapatan org Melayu agar mereka mampu beli kereta dan tak perlu tunggang motorsikal.

Kerajaan bangang UMNO mesti faham bahawa kos membiaya operasi rumah anak yatim, rumah ibu tunggal, pesakit kemalangan motorsikal sebenarnya bukan murah.

Salah satu ciri nak jadi negara maju adalah tiada langsung rakyat menunggang motosikal kecil kerana ia melambangkan kemiskinan.

Yg ini pun UMNO gagal buat.

Mampus Melayu dibuatnya.

RD. said...

Saudara Msh

Najib bukan setakat 'kehilangan plot'. Dia kehilangan 'telor' dan kredibiliti sebagai PM. Kerap membuat kerja bangang, berlakon atau berpura-pura untuk menagih popularity atau kemahsyuran.

- Untuk tingkatkan kesayangan Rakyat kepadanya, beliau terima nasihat, guna flyer "I Luv PM". Orang yang paling untung adalah pembekal dan pembuat flyer itu.
- Untuk menagih sokongan 9% masyarakat Kristian, beliau mengutuk 50 orang bantah salib di Taman Medan dan arah Polis siasat. Ada yang cadang guna akta hasutan.
Sudah tentu, penyokong UMNO (termasuk, dari PAS) yang memenangkan BN pada PRU 13, marah. Sepatutnya, Najib beri kenyataan berkecuali atau bersikap tidak memihak. Jika dalam isu 1MDB beliau kata 'tunggu laporan Ketua Audit Negara', mengapa dalam isu Taman Medan tak berani berkata 'tunggu Polis siasat lebih lanjut'.

Cadangan KWSP menaikan umur pengeluaran ke 60 tahun, bukan perkara baru. Mustahil KWSP tidak ingat. Dulu pun cadangan ini telah mendapat bantahan keras secara meluas. Sebab itu, kali ini, ia ternampak seolah-olah satu strategi untuk mengilapkan kepimpinan Najib supaya beliau dilihat sebagai juara kepada pesara, kebanyakannya dari swasta. Semalam, hampir semua akhbar 'menjulang' Najib sebagai 'Hero' yang telah menewaskan KWSP.

Samada kerajaan sedar atau tidak, kredibiliti dan persepsi Rakyat terhadap KWSP telah terjejas teruk. Rakyat melihat KWSP sebagai lanun dan perompak. Segala slogan murni 'Pembela Hari Tua Rakyat', akan deperlekeh, selepas ini. Pada pandangan Rakyat, KWSP telah cuba bersubahat dengan 1MDB untuk 'merompak WANG Rakyat demi kemewahan hidup pemimpin. Selepas ini, jika kerajaan 'meminjam dari KWSP untuk sesuatu pelaburan, pandangan Rakyat akan bertambah kritikal.

OKJ said...

Salam Dato Kadir

KPI PM

Pertamanya, persoalan yg Tun Dr Mahathir bangkitkan tentang 1MDB itu asyik berubah-ubah. Dulu beliau sebok dgn figure 42 billion, sekarang beliau dah bagi discount dekat 50% pulak dah, dan jadilah 27 billion. Jadinya, kenyataan yg tidak consistent macam ni susahlah orang nak jawab…… Saya rasalah, Dato’ Seri Najib sebenarnya tak tahu Tun nak jawapan yg mana satu ni 42B ke 27B. Confuse !!! Confuse !!!!!!! Kalau angka tu sendiri berubah-ubah, rasanya tak adillah suruh Dato’ Seri Najib letak jawatan di atas angka yg sentiasa berubah-ubah tersebut. Gentlemanlah sikit Tun.

W/bagaimanapun, saya rasa eloklah kita biarkan ahli UMNO sendiri memutuskan samada mereka masih berkehendakkan YAB PM atau tidak. Jika dahulu PM memberikan KPI kepada setiap menteri cabinet, YB dan pegawai kerajaan, apa kata kali ni ahli UMNO mengKPIkan PM pula melalui 2 Pilihanraya kecil yg bakal dilalui. Jika UMNO menang dgn undi kurang dari 15ibu di Rompin dan kalau kalah di Permatang Pauh dgn perbezaan undi melebih 11ribu, ini bermaksud pengurusan tertinggi parti kenalah memalui satu anjakan perubahan yg drastik.

Akhir kata, UMNO sudah bertahan lebih setengah abad. Pemimpin datang dan pergi. Patah tumbuh, hilang berganti. Perlu diingat, setiap pemimpin bergantung pada UMNO dan UMNO pula bergantung pada ahli-ahli akar umbinya. Apa kata setiap ahlinya, itulah kata-kata UMNO.

Dan yg terakhir, bukan nak cakap besarlah, tapi rasanya saf kepimpinan pucuk muda yg dinamik dan progressif, yg setiap keputusan adalah berdasarkan scientific method, kolektif dan evidence based, sentiasa subur mekar di hati. Sekian TQ.

RD. said...

Kalau Motosikal kecil diharamkan kerana melambangkan kemiskinan, bagaimana pula, mereka yang berbasikal?
Orang tungang basikal, miskin juga kah?

Tidakkah lebih merbahaya tunggang basikal dijalanraya, berbanding tungang motorsikal?

Jika motorsikal diharamkan kerana melambangkan kemiskinan, alamatnya nanti lebih teruklah kesesakan jalanraya.
Adakah memiliki kereta, melambangkan kekayaan?
Yang saya tahu, ramai pemilik kereta menghabiskan lebih separuh gaji, hanya untuk melangsaikan ansuran bulanan. Kebanyakan anak-muda yang diistihar bankrupt adalah kerana hutang kereta dan kad kredit. Kekayaan sebeginikah yang kerajaan DAP mahu tegakkan di Malaysia dengan mengalakkan anak-muda berhutang untuk berlakon mewah?

Atau pun, cadangan 'mengaharamkan motosikal kecil', hanya kerana bapa Adam Adli mati akibat kemalangan ketika menunggangnya.
Jika Adam Adli seorang miskin kerana bapanya menunggang motosikal, mengapa beliau sanggup mengabaikan pelajaran untuk berpolitik-jalanan?

Sudah tentu, kerana 'Politik' lebih banyak membuka peluang kekayaan. Lihat saja bertapa kayanya ahli politik kedua-dua pihak. Seperti kata Dato AKJ, ahli politik sudah termasuk 1% dari yang terkaya di Malaysia.
Mereka gubal undang-undang yang menyebelahi kepentingan mereka. Tak perlu bayar 'Roadtax' keatas kereta mewah yang mereka gunakan. Tiada had umur bersara. Sampai mati-tua pun, mereka masih dibayar gaji dan elaun, guna WANG Rakyat. Tidak termasuk imbuhan dari pemaju hartanah dan lain-lain hadiah yang diterima sebagai'pelincir'.

Maka ramailah anak-muda hari ini berlumba-lumba masuk DAP kerana mengejar kekayaan. Jika tumbang BN, PRU14 nanti, lebih ramailah anak-muda kayaraya. Maklumlah, Najib yang menerajui BN, mampu melesapkan berpuloh Billion WANG Rakyat. Bayangkan berapa ratus billion lagi akan lesap, jika Anwar dibebaskan dari penjara dan menerajui Kerajaan dibawah telunjuk DAP.

Perlu diingat, Anwar Ibrahim lah yang mempelopori segala bapak rasuah-politik ketika berada dalam UMNO. Ketika itu beliau adalah Menteri Kewangan dan juga Timbalan Perdana Menteri. Ketika itu jugalah Bank Negara kehilangan RM30 Billion akibat pertukaran asing (Forex). Cuba bayangkan RM30 Billion pada 1993. Tetapi sabagai 'Nakhoda kapal', Dr.M tidak pernah menyalahkan Anwar.

ismail muda said...

Kesiannya...teruknya! Kelmarin, seorg pemimpin bergelar PM bentangkn past performance Mlysian economy. Tak de yg negatif, semuanya baik & positif belaka. Kenaikan inflasi, pengangguran, kuasa beli, hutang etc tak sentuh lansung. Pelabur nak dengar masa depan bukan lepas2. No Q&A. Takut ditanya 1MDB. Nampak sgt kelibat & tanda2 takut & tiada keyakinan diri dari riak muka seorg pemimpin yg bergelar PM. Kesiannya....

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum DAKJ

Hari ini TDM mengingatkan rakyat bahawa arahan Najib kpd Ketua Audit Negara agar verify akaun IMDB hanyalah akal akalan Najib nak redam kemarahan rakyat hingga bertahun2.


Tektik kotor lama sejak zaman Mahathir yg di pelajari dgn lancar oleh Najib.

Org kata TDM pandai. Saya kata dia tidak pandai sangat.

Kalau dia pandai sangat TDM patut dismantle semua undang2 zalim yg dia buat atau dia pinda atau yg sedia ada atau buat undang2 baru yg beri kuasa pd Agong untuk sack PM yg terlampau zalim.

Sekarang dgn kuasa yg TDM tinggalkan maka Najib boleh buat de je.

Macam zaman Pak Lah dan TDM sendiri penubuhan RCI atau apa jkuasa hanya perhabis beras.

Mulai sekarang TDM kena letak syarat ketat pd penganti Najib iaitu TSMY..buang undang2 zalim dan...jangan jadikan rakyat termasuk pembangkang sebagai musuh bila mereka kritik.

Pakcik said...

Apa yg ko merepek ni labu?

Kawanlama said...

Yes pl don't forget Tun, we had lost huge billions worth of opportunity cost during your 22 years. If we add up all losses, we may place Tun in he same situation as the present PM.

Hope DS Najib will pass this small test and fight till the end eventhough they will lose in the coming election. Prove to this old man that he was, is and will be wrong.

RD. said...

Pada 1993, ketika Bank negara kehilangan atau kerugian RM30 billion, kita semua tahu Anwar membuat keputusan salah dalam pelaburan matawang asing.

(Ketika itu Anwar Ibrahim adalah Timbalan Perdana Menteri dan pada masa yang sama, Dr.M sebagai PM, membenarkan Anwar memegang Kementerian Kewangan).

Walaubagaimana pun Dr.M sebagai 'Nakhoda' ketika itu, bersikap amat jujur dan mulia sehingga sanggup memikul beban keatas kehilangan RM30 billion itu. Tidak pernah Dr.M meletakkan kesalahan atau menuding jari kepada orang lain. Keperibadian mulia Dr. M amat dikagumi ramai rakyat jelata.

Sikap mulia Dr.M yang enggang terima pelawaan Kit Siang untuk berganding jatuhkan Najib juga amat terpuji. Dr.M ternyata lebih jujur sehingga lebih rela bersendirian bersama Rakyat dari bersubahat dengan chauvinist yang punyai niat tersembunyi.

Pakatan tidak secocok diantara DAP, PAS dan PKR untuk menewaskan BN pun, Rakyat boleh nampak muslihat tidak jujur mereka. Ahli Politik ketiga-tiga parti yang berpakat ini saling mempergunakan Rakyat yang menyokong parti masing-masing demi cita-cita dan kepentingan peribadi mereka. Penyokong bangang mereka langsung tidak merungut pemimpin mereka mengamalkan nepotisma dan kronisma tahap tertinggi.

Tujuan PAS kita faham kerana mereka gunakan matlamat menghalalkan cara. Mereka sedar, DAP dan UMNO tidak mungkin dapat menubuhkan kerajaan tanpa sokongan PAS. Manakala DAP pula sanggup berpakat dengan PAS kerana mereka yakin Anwar mampu 'meneutralkan' kiblat keagamaan dalam PAS, menggunakan pengaruh WANG. Kerana itu PAS ternampak sudah mula berpecah kerana kiblat setengah ahli politik mereka sudah terpesong akibat berkawan dengan Anwar. Inilah akibatnya apabila, orang kurang cerdik tetapi tamak, berkawan dengan orang yang memang pun sudah songsang.

kluangman said...

Seperti kata RD Najib bukan sahaja kehilangan plot tetapi juga telor. Angka Mahathir tidak pernah berubah, ia tetap berlegar kepada 42B dan 27B itu adalah angka selepas huraian dan ceraian fakta.

Jika Najib benar dan betul, angka angka tersebut bukan halangan malah dia lah sepatutnya memberi angka baru, tepat dan terperinci.

Tetapi mungkin disebabkan ada angka yang tertelan, hilang dalam ingatan, tercicir dalam simpanan (macam jam omega) - joli katak sakan - maka satu angka pun tidak terkeluar dari mulut Najib.

Umar Abdul Aziz said...

RD

Memang patut punTDM tak salahkan Anwar sebab mereka yg terlibat dgn perjudian dan seterusnya kerugian berbillion rgt forex BNM adalah org2 spt Nor Mohd Yakop,sebagai prgawai tinggi BNM , Daim, sebagai menteri kewangan dan TDM sendiri sebagai perdana menteri.

Perjudian ini berlaku sebelum 1990 bererti sebelum Anwar menjadi menteri kewangan pd 1991.

Mengikut rekod Parlimen Anwarlah yg mengarahkan perjudian BNM ni diberhentikan pd 1992 iaitu satu tahun selepas beliau jadi menteri kewangan.

Kalau RD tak tahu sejarah cuba baca atau bertanya.

Kalau nak bodek bos, RD jangan sampai menipu pembaca dengan putar belit fakta. Itu bererti RD fitnah Anwar demi sedikit habuan.

Kalau pun RD ni jemuan bangang macam msh ( yg pernah fitnah dgn berkata Anwar jadi menteri kewangan 1999 demi nak justify konon Anwar tak buat bajet berimbang) janganla ingat pembaca di blog ni pun bangang macam mereka berdua.

Msh....tahun 1998 Anwar dah pun dizalimi. Bagaimana pulak 1999 beliau masih jadi menteri kewangan.

Dengan pembahas lain saya tiada hak untuk berkasar.

Tapi dengan penipu dan penjual fitnah saya wajib.

xairlinepilot said...

Najib jg dapat title Tun

Tun Kosong = Tong Kosong

Umar Abdul Aziz said...

RD.

Kenapalah suka sangat putar belit fakta yg dah jelas.

Saya kata kalsu UMNO tu dah berjasa sangat maka nampakla buktinya iaitu bila majoriti rakyat punya pendapatan tinggi mereka tak la perlu hidup dgn motorsikal tapi upgraded kpd kereta agar lebih selamat di jalsn raya.

Suruh belajar tak mau. Nak jafi jemuan tak nak membaca.

Bscalsh sedikit pasal ciri kehidupsn nrgara maju. Demi keselamatan rakyat , negara maju yg punya sistem pengangkutan awam yg cekap dan upsh purata rakyat yg tinggi sehingga mereka mampu melarang penggunaan motorsikal kecil yg jelas mudah memudharatkan penggunanya.

Kena gelar bodoh lagi . Bila RD putar2 nak dok banding penunggsng motorsikal dgn basikal.

Umar Abdul Aziz said...

RD yg kuat putar belit.

Agaknya asal tulis kat blog ni bolah hantar tuntutan bayaran.

Jangan terlalu banyak berangan.

Tiada satu pun tulisan saya menunjukkan saya mahu pengharaman prnggunaan motorsikal kecil atas alasan bapa Adam mati ketika kemalangan menunggang motorsikal.

Adam Adli budak pelajar yg IQ nya tak dpt di pertikai. Sebab itu beliau dapat masuk u awam. Adakah RD fikir Adam ni kena buang u kerana dia gagal peperiksaan? Jawapan nya tidak.

Adam Adli dizalimi hingga terkeluar u sebab dia mengkritik pemerintah zalim.

Bukan macam RD macam ulat tahi cari makan ditempat kotor.

So jangan hina pejuang yg kena buang u bukan kerana gagal periksa.

Jangan jadi macam seorang timbalan menteri buat malu UKM . Beritahu dia dpt CGPA 3.77 . Tapi kebodohannya tak seiring dgn CGPAnya. Ahli politik belajar separuh masa, dikelilingi tenaga pengajar yg nak kedudukan. Nasib baik tak dapat CGPA 4, gara2 nasih ada tenaga pengajar yg jujur ikhlas.

Kesimpulan. Komen RD pasal Adam Adli atau pemimpin pelajar yg kritik UMNO dah biasa dengar sejak zaman TDM jadi menteri pelajaran.

Tak de otak la jadi punca RD hanya mampu ulang tayang komen org lain

Zed-85 said...

Saudara OKJ,

Saudara keliru (confuse) berkenaan dengan 42Bilion dan 27 Billion.

Sebenarnya 42 billion bersamaan dengan 42 Ribu Juta (1 Billion = 1000 juta)

42 billion adalah jumlah keseluruhan hutang.

27 billion "unaccounted for" dari blog Tun M, adalah bermakna, bila dihitung pelaburan disana sini, kesemuanya adalah RM14.7 Billion.

Hence (makanya) 42-14.7 = RM27.3 billion.

Itulah datangnya RM27 billion.

Saya harap saudara mendapat pencerahan. Kalau tidak dapatkanlah air penerang hati.

Tambahan lagi,mengikut Tun M, tanah yang dijual di Sg. besi dan TRX dengan harga yang terlampau murah dan ada "opportunity cost" yang terlepas adalah RM25 billion.

Oleh itu Jumlah yang dipersoalkan adalah 27+25 = RM52 Billion.

Ini tidak campur dengan komission yang diberikan kepada Goldman Sacs yang begitu tinggi.

KPI bermakna "Key Performance Indicator".

Menang Pilihanraya kecil bukan KPI PM, kerana tanggungjawapnya adalah jauh lebih besar,

Saya pula agak keliru dengan komen saudara OKJ yang mana,

"Dan yg terakhir, bukan nak cakap besarlah, tapi rasanya saf kepimpinan pucuk muda yg dinamik dan progressif, yg setiap keputusan adalah berdasarkan scientific method, kolektif dan evidence based, sentiasa subur mekar di hati. Sekian TQ."

Zed-85 said...

Sallam Dato'

Baru-baru ini, PM Korea Selatan meletakkan jawatan kerana tuduhan rasuah sebanyak US27,000.

PM Korea meletak jawatan sebelum tindakan mahkamah diadakan untuk melucutkan jawatannya.(Impeachment)

Sistem pentadbiran di negara Korea tidak memberikan peluang kepada rasuah sebab itu Korea Selatan lebih maju, GDP (KDNK) Korea Selatan 4 kali lebih besar dari Malaysia, walaupun Korea Selatan tidak kaya dengan hasil bumi spt, minyak dll.

Umar Abdul Aziz said...

Sdr zed85

Betul2. Mana ada negara pemimpin atau raja rasuah atau kebas duit boleh jadi negara maju?

Msia contoh terbaik.

Jangan mimpi selagi UMNO berkuasa.

panglimo potaseh said...

TK zed 85 sebab beri pencerahan. Diluar sana ramai bila menari sumbang dikatakan pentas tak rata.

Umar Abdul Aziz said...

Sdr zed-85.

Di negara maju pemimpin mereka bukan diktator.

Pemimpin mereka juga tak buli ketua polis, hakim dan pendakwa.

Pemimpin mereka pegang jawatan demi amanah.

Bila mereka terbabas mereka terus letak jawatan.

Kerana sistem mereka telus. Tiada siapa berlagak melebihi undang2 atau peraturan.

Sebab itu kita tak dengar anak menteri boleh pukul pengawal keselamatan.

Kita tak dengar kes bunuh org tanpa motif.

Kita tak dengar PM agih projek berbillion spt BAKUN pd kawan2 macam agih projek mak bapak tanpa perasan malu.

Jita tak dengar pemimpin atau raja mereka membolot projek hingga membelakangkan kepentingan rakyat.

Anti fitnah said...

RD baca sejarah jgn kelirukan fakta... nnt kata bodoh marah...

Anti Fitnah

msh said...

Khalifah....aka troll.....kesian kamu...berkempen bagai nak rak agar pembahas disini menerima idola peliwat kamu....he he.

Kamu merapu yg bukan2...bila sudah tidak ada point untuk berhujah secara yg matang kamu mengelar org.

Sama saja dgn Najib....yg mengelar org jemuan dan bangang sebab beliau ketandusan idea untuk berbahas.

Dulu kamu membenci Tun M...kemudian mengajak org ramai menyokong pula.....ini gambaran pendiria kamu sebenar...bertukar2 warna dan kulit bila perlu.....bukan kah ini juga kelaku peliwat yg kamu sayangi?

2×5.

Buka lah blog kamu sendiri dan melalok lah sepuas2 hati....

.kerana..

...sy kesian dgn kamu bila lontaran2 dan pandangan kamu yg tidak bernas dan merit terpaksa diulang tayang beribu kali...semata2 kerana pembaca dan pembahas2 lain tidak berkongsi pndangan.

Kawanlama said...

Yg Bhg Datuk mungkin boleh get our Tun check his mental status as dah banyak sangat merapu si Tun ni

msh said...

Salam Dato.

Jika seorg pemimpin itu lemah atau gagal dlm tugas...dia wajib berundur sahaja.

Ini adalah kebiasaan yg dilakukan oleh mana2 pemimpin didunia...mereka berundur jika gagal.

Tetapi dgn Najib....lain pula jadinya.

Dia bukan sahaja lemah memerintah tetapi terbabit pula (walau pun belum dibuktikan) dlm skandal yg melibat ribuan billion RM wang negara.

Bagi mereka2 yg tidak suka dgn Tun M sekali pun...tidak mengapa...tetapi buka lah mata anda selebar2nya dan lihat sendiri pd isu2 yg Najib terlibat secara lansung...dan kini cuba diputarbelitkan oleh beliau dan Penggilap2 Epal.

ISU DISINI ADALAH NAJIB DAN DUIT NEGARA.
....(apa pula yg dikatakan fitnah okeh Tun M ? ).

Wajarkah rakyat berdiam diri dgn isu2 tentang ;

- kehidupan mewah laki bini yg seperti dewa dan dewi.
- mengguna jet kerajaan untuk kerja2 peribadi.. dan dilakukan berkali2.
- mengenali 'penipu' seperti Jho Low yg terbabit didlm Skandal 1MDB....melibatkan Petro Saudi dll.
- anak tiri Najib yg memang rapat dgn Jho Low....membeli pangsapuri RM ratusan juta di NY dan Bervelly Hills....dari mana kekayaan diperolehi?
- membenar 2 org pengawal khas dia membunuh wanita Mongolia dgn kejam kerana kunon nya memeras ugut Razak Baginda.
- berbelit2 kerana berbohong dgn berkata duit RM7b yg cuma didaftar bukan disimpan diCaymen Island...dan RM 3b disimpang diSigapura...(tetapi mengikut cerita duit itu pun tiada disimpan).
- semua tuduhan Tun M tentang tanah kerajaan yg dijual dgn nilai pasaran yg tidak masuk akal...(nilai pasaran yg sepatutnya RM20b dijual dgn RM360b)...pun tidak terjawab.

Juteru itu;

- LAYAKKAH LAGI DIA DIBERI TUGAS MEMIMPIN?

- BAGAIMANA DGN KEUTUHAN PARTI UMNO BILA KELAKUAN PRESIDEN PARTI MERAGUKAN?

.....TIDAKKAH KEPERCAYAAN AHLI2 AKAN TERHAKIS MENJELANG GE14 YG TINGGAL 3 TAHUN SAHAJA LAGI?

- APA JAMINAN NYA YG DIA DAN BINI TIDAK MENGELAPKAN WANG NEGARA SEPERTI IMELDA DAN SUHARTO?

Persoalannya kini;
Adakah rakyat terutama org Melayu perlu mengambil sikap 'tidak mengapa'..biarlah dahulu...berikah dia peluang....berikan dia masa....biar status quo sahaja dan anggaplah semua tuduhan Tun M fitnah belaka.

Org Melayu jgn sekali2 lupa dan terlepas pandang bahawa kini sudah 7 tahun dia memerintah bukan 7 bulan....dan banyak isu2 sensitif tentang ugama yg dipermainkan oleh kafir telah berlaku...seperti azan...Kalimah Allah dsb ..dan dia juga terlalu banyak berkompromi dgn puak2 Pembangkang dan kumpulan2 anti apasaja Melayu terutama Dap yg mahu Malaysia menerima 'Moderation' ala the Star yg menyokong LGBT dan perkara2 yg ditegah oleh Islam.

Dan dia terlalu memandai2 dlm banyak perkara terutama dlm perkara hak2 Melayu.

Org2 Melayu masih tidak dpt menerima Konsep 1 Malaysia yg dia tanpa berunding dgn ahli2 Parti...tanpa berfikir tentang kesannya pd jangka masa panjang...telah mempromosikan nya .....ini bukan soal org Melayu rasis atau tidak...kerana kerajaan bawah BN telah pun bersikap adil dan berkompromi sekian lama....dab berkongsi semua yg ada.

Mungkin terlalu awal untuk kita dikira sbgai 1 atau sama bila kekayaan bangsa masih lagi tidak seimbang.
Majoriti kedudukan ekonomi org2 Cina jauh lebih baik dan stabil berbanding org2 Melayu dan konsep 1 bangsa...sama rata dsb masih tidak tepat dan boleh diterima.

Lagipun org Cina yg lebih kearah semangat bangsa bilamana hampir 90% org Cina memilih parti Dap Lakhnatull dlm GE13....dan trend ini akan berterusan hingga GE14....walau pun Kerajaan BN bawah pemerintahan Melayu cuba bersikap adil.....jadi siapa yg rasis disini?

Dan Najib kelihatan bertolak ansur lebih dari yg sepatutnya.

ISU DISINI ADALAH ISU KREDIBILITI YG MERAGUKAN OLEH PM YG TERLIBAT DLM 1001 KONTROVERSI.

....kenapa pula kita memarahi dan menyalahkan Tun M?

"JGNLAH MEMPERTAHANKAN NAJIB HINGGA MEMBURUKAN TUN M PULA"
....seperti kata blogger Rocky Bru.

Terima kasih.

Ps..... sy masih lagi menunggu gerak Muhyiddin....

joe black said...

Dato'

Masaalah penyokong Najib saperti OKJ adalah kurang membaca. Ini sama juga dengan Ketua kesayangan mereka Najib Tun Razak yang juga kurang membaca sampai suka menandatangani dengan tidak membaca dengan teliti.

Ini mungkin punca menyebabkan kesilapan demi kesilapan yang dibuat kerajaan.

Dulu, Tun Hussein Onn mengguna pembaris untuk membaca setiap baris dan ayat dari dokumen penting supaya beliau faham sepenuhnya apa yang tertulis dalam dokumen tersebut.

Kawanlama said...

Saudara juga perlu berlaku adil dengan turut menonjolkan sikap dan kerja kuat rakyat Korea

ORANGUTAN PENANG said...

Tok Kadiaq,

Nampak gaya kita akan di dengdangkan dengan LABU LABI 3.

Adengan 1.

SAPA LAGI PERHABIS DUIT.

enjoyyy

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum DAKJ

Sedikit makluat tambahan susulan drpd poin sdr zed 85 mengenai Korea Selatan.

Bayangkan Msia dan Korea 55 tahun lalu sama2 miskin. Akan tetapi rakyat mereka bernasib baik kerana mempunyai pemimpin yg tak rasuah/salah guna kuasa.

Kesannya adalah macam langit dgn bumi.

Pd tahun 2014 Korea dari segi GDP SETIAP PENDUDUK adalah USD31900 setahun. Menduduki tempat ke 42 dunia.

Sementara Msia the boleh land hanya USD16800 jauh kebelakang di tempat ke 79.

Kalaulah kekayaan anak atau kroni TDM/NAJIB serta sesetengah sultan tidak diambil perkiraan dalam perkiraan GDP PER CAPITA maka tentulah kedudukan ranking Msia akan lebih corot.

Sekarang cuba kita banding pulak jumlah GDP Msia lawan Korea bagi tahun 2014.

GDP KOREA adalah USD1417billion iaitu menduduki tempat ke 13 dunia.

GDP MSIA cuma USD327billion, jauh ditempat 35 berbanding Korea.

Ini bererti GDP Korea lebih 4 kali ganda Msia.

Korea yg suatu ketika dulu asyik perang saudara dah lama jadi negara maju meninggalkan Msia.

Soalnya boleh ke Msia mengejar Korea untuk mencapai wawasan negara maju 2020, dalam masa 5 tahun ni?

Dengan yakin saya katakan jangan nak berangan angan.

Kenapa?

Cuba cermin diri agar tak syok sendiri.

Pemimpin Korea bersih dari rasuah.

Korea tiada raja yg berebut nak itu ini termasuk berebut dgn rakyat dalam buat bisnis ali baba.

Korea guna teknologi tinggi untuk tingkat pruduktiviti.

Korea tak guna buruh murah dari Indon, Bangla dan Nepal. yg tak begitu produktif.

Korea tiada undang2 zalim ala ISA, OSA dan Sedition.

Korea beri ruang pd rakyat berhimpun dan berdemo.

Polis, hakim, pendakwa raya, SPRM dan SPR Korea terkenal tak boleh di perintah2 oleh kerajaan Korea sebab mereka bebas bersih dan profesyonal.

Korea tiada banyak kejadian pencucian dan pelarian wang haram . Harus di ingat Msia dari segi per kapita penduduk , jumlah pencucian dan pelarian wang haram adalah juara dunia mengalahkan negara besar Cina

Kesimpulannya oleh kerana kerajaan Korea bersih , cekap dan baik maka tak perlulah mereka upah blogger bangang dan penipu untuk buat ketja kotor bagi pihak mereka.

Tambahan pulak rata2 penduduk Korea mempunyai kerja dan gaji yg baik kerana kerajaan mereka tak jual calling visa untuk import mat Indon, mat Bangla dsbnya.

RD. said...

Ek..eleh, Anti-Fitnah bangang ke apa?
Tulis sebaris je pun dah anggap diri hebat, suruh orang baca sejarah pulak.
Apa yang berlaku 10~20 tahun lepas, belum boleh dikira sejarah untuk dibukukan.

Apa yang diucap, dibahas dan dijawab dalam Parliament boleh di google:-

Transkrip Penyata Rasmi Parlimen Dewan Rakyat, 22 Oktober 1997, Jilid III. Bil. 53 (Rabu)

'Anti-Fitnah' boleh baca sejarah bahawa Karpal Singh adalah orang pertama yang menuduh Anwar seorang Peliwat. Oleh kerana Karpal Singh sudah meninggal, pergi tanya Mat Sabu mengapa beliau gelar Anwar Ibrahim, sebagai Al-Juburi, juga pada 1997.

'Anti-Fitnah' jangan pula tuduh orang UMNO suka buat fitnah. Gelaran Al-Juburi bukan ciptaan orang UMNO. Karpal Singh dan Mat Sabu bukan ahli UMNO.

Anti-Fitnah konon.

RD. said...

Tak habis-habis buat bandingan Malaysia dengan Korea.

Berapa kali nak bagi tahu; budaya, adat-resam, komposisi kaum, agama, iklim, perundangan, persekolahan dan sistem politik tak sama.

Korea pun ada RASUAH, tetapi tidak dihebahkan. Bila Mahkamah jatuh hukum bersalah, baru jadi bahan berita.

Di Korea, tak ada SRJK(C)@(T). Tak ada Sekolah Agama/Tahfiz/Pondok. Sesiapa saja boleh berniaga, apa saja dan tiada istilah halal-haram bagi mereka.

Saya rasa 'troll' Khalifah seorang racist. Mengapa perlu berkira dan sensitif dengan bangsa atau ethnic sesaorang?

"mat Indon, mat Bangla"?????

Mengapa perlu pandang hina pada mereka yang datang mencari rezeki?

Jangan merepek kata Korea tiada pendatang asing.
Malaysia sudah tentu dibanjiri pendatang-asing, dari jiran terdekat seperti Indonesia dan Bangladesh. Pendatang dari China dan India pun, telah lama datang.

Sudah tentu pendatang-asing di Korea adalah dari negara jiran terdekat seperti dari Korea Utara dan China. Oleh kerana rupa-paras dan warna kulit pendatang-asing itu sama dengan warga tempatan, tiada sesiapa menjadikan ia issue perkauman seperti di Malaysia.

Di Malaysia, Khalifah 'Umar' pandang segalanya dari segi perkauman sempit. Memang sifat DAP yang racist.

leman nasir said...

sekarang dah sibuk siapa yg ganti Najib- ambil bakal Pm yg berkelayakan sains / kedoktoran / kejuruteraan. Pengajian Melayu, peguam pandai bercakap je.

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum sdr Anti fitnah.

RD ni rupa2nya dia tahu baca hingga boleh cari transkrip perbahasan Parlimen.

Ini bererti bila dia sebut dan ulang Anwar sebagai menteri yg bertanggung jawap terhadap kerugian forex BNM bererti RD tahu yg dia cakap tu tak betul tapi dia nak cakap jugak.

Cuba pilih. Kita nak gelar RD ni bodoh ke, bangang ke, atau penipu ke.

Atau bapak pemfitnah yg makan upah.

panglimo potaseh said...

Kita gelar RD sebagai - burung penelek nasib. Ok ke?

RD. said...

Sekarang sudah jelas.

Bukan setakat Ahli Politik dan media pro-Pembangkang yang gemar memutar-belit berita atau kenyataan, penyokong mereka pun sama. Malah lebih kurang-ajar dan secara biadap memfitnah pula. Ada yang menamakan diri sendiri, kononnya 'Anti-fitnah'.

Khalifah troll 'Umar' pada posting Dato AKJ yang lepas (7:35AM), mengeluarkan kenyataan berikut;

"Kalaula sejak 1999 kerajaan meniru kebijaksanaan menteri kewangan bernama Anwar Ibrahim yg mengamalkan belanjawan berimbang."

Alih-alih, saya dan Msh pula yang dituduh membuat kenyataan yang Anwar pernah menjadi Menteri Kewangan pada 1999.

Sila lihat tulisan troll pada 7:10AM.

"Kalau pun RD ni jemuan bangang macam msh ( yg pernah fitnah dgn berkata Anwar jadi menteri kewangan 1999 demi nak justify konon Anwar tak buat bajet berimbang) janganla ingat pembaca di blog ni pun bangang macam mereka berdua.

Msh....tahun 1998 Anwar dah pun dizalimi. Bagaimana pulak 1999 beliau masih jadi menteri kewangan."

Inilah troll jenis binatang menyerupai manusia yang sanggup memfitnah. Sendiri buat kenyataan salah dan kemudian tuduh orang lain pula menipu fakta yang dia sendiri hemburkan.
Lepas tu, tergamak dia suruh kita pula baca sejarah.

Racist sungguh pencinta DAP ini, Khalifah 'Umar Abdul Aziz'. Amat bangga dengan Singapura dan Korea. Benci pada Mamak, orang Bangladesh dan Indonesia. Patutla 'sayang' sangat pada Anwar kerana sudah tiada Melayu lain yang boleh diperkudakan sebagai bakal Perdana Menteri. Asyik-asyik isteri dan anak-beranak Anwar yang diperkudakan untuk 'meliwat' pengundi di Kajang dan sekarang di Permatang Pauh pula.
Kalau ini pun, orang PAS masih belum sedar, alamatnya nanti, tergadailah Negara Islam yang mereka ingin tegakkan.

Umar Abdul Aziz said...

RD.

1 yg racis berpilih adalah org macam RD kerana termakan gula2 dan sesuap nasi dari UMNO yg depan Cina dan India bukan main baik satu Malaysia. Siap tolong lelong harta Melayu spt tanah rezab.

Depan Melayu kuat laung " hidup Melayu".

2. Yg ni saya kena minta maaf bnyk pd RD. Lupa nak sokong RD.

Saya lupa Msia negara berbilang bangsa. Oleh yg demikian segala kejahatan UMNO wajib dimaafkan. Maklumlah demi jaga keharmonian antara kaum.

Curi hutan balak ta pe.

Curi wang IMDB tak pe.

Tahanan tanpa bicara tak pe.

Yg tak sedap didengar semua dianggap menghasut lalu di penjara tak pe.

Korea dan Taiwan maju tapi Msia tak maju pun tak pe.

Negara dibanjiri prndatang izin atau tanpa izin tak pe hingga ramai Melayu sendiri tak bekerja pun tak pe.

Mat Bangla dan Indon datang dengan pas pekerja tapi buat bisnis hingga menafikan hak rakyat sendiri pun RD kata tak pe.

3. Kalau org tertentu dpt macam2 habuan hingga sanggup jual tanah Johor pd Cina Spore, RD buat2 diam je.

Oh saya lupa. Bukan ke Johor sedang di perintah oleh DAP. Sebab itulah DAP yg rasis senang2 jual tanah wilayah Iskandar pd PAP Spore!

Samalah jugak sejak merdeka kan Pulau Pinang di perintah oleh DAP bukan UBN?

Tak gitu RD.

Kalau dah spisis ulat tahi.....

Jangan sesekali RD putar belit kata saya hina mat Bangla atau Indon.

desiderata said...

Daer fellow journo=blogger Kadir, I borrowed this post and your later post adding only a SHORT comment. T Q, and pass my greAtings to Tun Dr Mahathir Mohamad (Desi hopes he still remembers me...BUMmer Chair!)

msh said...

Salam Dato.

RALAT DAN MINTA MAAF PADA KESILAPAN LONTARAN SY PD 4.46PM DIPARAGRAPH BERIKUT:

(INI ADALAH KESILAPAN DAN TIDAK DISENGAJAKAN...MINTA MAAF).

"Membenarkan 2 pengawal khas dia membunuh wanita Mongolia dgn kejamnya kerana kunonnya memeras ugut Razak Baginda"

Perlu di betulkan dan dibaca seperti dibawah;

" Bagaimana boleh terjadi...bila 2 pengawal khas dia telah disabit dan dihukum dgn pembunuhan wanita Mongolia kerana memeras ugut Razak Baginda?."

Kawanlama said...

Maaf ya, yang bercakap di sini tidak menunjukkan perangai orang Korea...sebab itu M'sia tidak jadi macam orang Korea.

Kawanlama said...

Perhatian!!! ayat "curi wang 1MDB tak pe" itu fitnah ye..

msh said...

Terima Kasih Sdra RD;

Kerana telah memberi pencerahan lebih dahulu dari sy terhadap 'Syaidina U' aka 'troll' yg telah meroyan bagai "beruk kena belacan" dgn mengecam dan menuduh kita memberi fakta yg tidak tepat.

Sedangkan kita hanya 'quote' apa2 "fakta yg dia tuduh tidak tepat itu dari tulis dia sendiri".

Adalah kenytaan bahawa...sdra dan sy tidak pernah sama sekali menyebut bahawa Anwar menjadi Menteri Kewangan pd tahun 1999....tetapi da yg terang2 berkata begitu dan kini dipusing cerita dan menuduh kita pula.

Maka jelas sudah....ini contoh sikap org yg memuja Peliwat.

Perangai?
Serupa sahaja.. 2x5.
Menipu dan kuat membohongi.

Berbelit2 dan menjadi marah bila suara dan saranan dia tidak disetujui.

AWAS !!!!!!

Ini memang kelaku seorg ' troll' yg cuma berminat membuat kacau ddlm mana2 pembahasan.

Ramai pembahas disini telah cuba dipengaruhi beliau....dan dia akan tetap berkempen habisan2 untuk menaikan parti Pembangkang terutama PkR dan Dap....dan dgn sengaja mengecam siapa2 yg tidak setuju.

Kempen dia menaikan Peliwat...Dap dan mengutuk Tun M dan kerajaan BN akan diulang tayang didlm setiap hujah yg dia lontar dan disokong oleh fakta2 yg tidak tepat sama sekali.

Bilamana dia gagal mempertahan hujah2 yg liar...dia akan mula mengelar 'name calling'.

Puuhhh...dangkal sekali kamu yg bergelar 'Khalifah U' yg sebenarnya seekor 'troll' umpama Hantu Raya kehilangan tuan.

Sekali lagi sy berkata...
"Simpan sahaja rasa hati dan sayang anda pd Peliwat dan Pembangkang....dan bukalah blog anda sendiri dan berkempenlah sepuas2 hati".

Maki dan hamunlah sesuka hati kamu dlm blog kamu dgn menyokong Pembangkang Peliwat kamu....dari memperlekeh intelek pembahas2 lain.

RD. said...

Kalau tidak pandang rendah pada orang lain, mengapa perlu hina dan gelar 'pendatang-asing' sebagai "mat Indon, mat Bangla".
Hanya kaum pendatang yang gemar mengelar dan menghina pendatang-asing yang lain.

Ya, 'berpura-pura' adalah tabiat semula-jadi Anwar Ibrahim, Ketua Umum PKR; jawatan seumur-hidup, tidak dibuka untuk pertandingan, lantik diri-sendiri kejawatan itu.....Isteri dilantik sebagai Presiden. Anak pula menjadi naib-president.
Didepan bangsa sendiri cakap lain. Depan Cina kutuk bangsa sendiri. Di luar Negara kutuk negara semdiri. Depan India cakap lain.

Dato Zulkifli Nordin (Orang Baling, Batu 42)semasa bersama PKR dan menjadi peguam-bela dalam Sodomi I, pernah bercerita tabiat Anwar yang suka berpura-pura. Ketayap yang di atas kepala beliau pun disuruh oleh Anwar supaya ditanggalkan jika berada di kalangan orang Cina atau India. Mungkin Anwar beranggapan, orang Cina dan India tidak suka pada orang Melayu yang berketayap (orang yang punyai ikatan kuat kepada agama) seperti mereka dalam PAS.
Disini kita dapat merumuskan, mengapa PAS sudah dipenuhi ramai, apa yang dinamakan sebagai Anwarinas.

Umar Abdul Aziz said...

RD

Carilah org lain kalau nak jadikan rujukan kutuk Anwar.

RD tiada org lain drpd si Zul kopiah tu.

Jangan kata Pas dan PKR, UMNO pun tak mau kat dia tu.

Kalau RD sebut nama almarhum Nik Aziz kutuk Anwar, adalah sebab kita nak tertanya2 kenapa.

Hantam saja la RD.

Asalkan ada komen, bolehlah buat claim. PMO kan ada bajet.

RD. said...

"si Zul kopiah tu" ?????

Hmmm... tak suka tengok Melayu pakai ketayap dikhalayak bukan-Islam?
Suka pada Melayu seperti Adam Adli, Ali Abdul Jalil, Tukar Tuib, Saifuddin Abdullah, Syahredzan Johan Jaafar dan lain-lain yang tak pakai 'kopiah'?

Hmmmm...

Macam mana saya nak buat claim dari PMO jika saya kerap desak Najib berundur jadi PM.
Bangang tahap gaban ke apa troll DAP ni.

Hutang 1MDB tak mahu berani jelaskan supaya Rakyat faham, kemana pergi WANG Rakyat berpuloh billion tu. Asyik sibuk mempromosi kehebatan, masuk bakul angkat diri sendiri pulak.

Umar Abdul Aziz said...

Bongok punya RD.

Jangan suka putar belit soal kopiah Zul

Seharusnya pakaian org berkopiah kesana ke mari mencerminkn kebaikan budi pekertinya.

Hanya org bodoh mudah tertipu.

RD pakai kopiah jugak?

RD. said...

Orang bergari: perompak, perogol, peliwat yang diiringi Polis atau warden penjara, keluar lokap pergi-balik mahkamah, ada juga yang berserkop kopiah.

"mencerminkn kebaikan budi pekerti" juga ke?

Umar Abdul Aziz said...

RD

Moral ceritanya ialah jangan mudah percaya dgn aspek luaran.

Termasuk yg memprojek diri dgn pakaian atau imej tertentu termasuk berkopiah.

Hati2 dgn org yg cakap berdegar2 macam Najib konon nak tolong org Melayu.

Hati2 dgn org macam Pak Lah yg bawa imej anak atau keturunan ulamak.

Hati2 dgn org macam Dr M yg asyik menangis konon kenang nasib org Melayu.

Kalau RD berkopiah saya lagi kena hati2

haris said...

i still don't understand

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).