Thursday, September 22, 2016

Cacian Kukuhkan Azam dan Iltizam Dr Mahathir



A Kadir Jasin

SAYA tidak pasti sama ada Mohamed Nazri Abdul Aziz bersungguh-sungguh atau berjenaka apabila dia berkata, Tun Dr Mahathir Mohamad akan diberikan apa saja yang diperlukannya untuk menjatuhkan Perdana Menteri.

[PERINGATAN: Komen guna “Anonymous” tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account atau Name/URL. Boleh pakai nama samaran.]

Kalau sebaliknya Menteri Pelancongan dan Kebudayaan itu mempersendakan Dr Mahathir sebagai percubaan menyeronokkan bosnya, (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak, saya rasa dia silap besar.

Dr Mahathir pastinya tidak berjenaka apabila beliau berkata beliau sedang berusaha menjatuhkan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum (PRU) akan datang.

Beliau terpaksa berusaha menjatuhkan BN kerana parti gabungan itu enggan menyingkirkan Mohd Najib. Pada asalnya beliau tidak berhasrat menumbangkan BN. Beliau hanya mahu Mohd Najib berundur. Tetapi apabila BN, khususnya Umno, terus taat kepada Mohd Najib sebagai ketua parti dan Perdana Menteri, beliau mengubah matlamat kepada mengalahkan BN pada PRU akan datang.

Bagi Mohamed Nazri, kecualilah dia bebal kelas dedak, dia tentu tahu Dr Mahathir jarang berjenaka dalam hal-hal yang serius seperti kesejahteraan negara.

Berkenaan menghiburkan Mohd Najib pula, saya rasa amat sukar menyeronokkan beliau sekarang. Bayangkan, macam mana nak gembira kalau hendak ke Perhimpunan Agung Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) pun tak selesa - takut ditanya bukan-bukan oleh kor media PBB atau kena ejek penunjuk perasaan di seberang jalan di hadapan bangunan PBB. Lagi menggerunkan adalah kemungkinan dikunjungi agensi penyiasatan jenayah Amerika yang ingin berbual-bual dengan “Malaysian Official 1”.

Tak cukup dengan itu, anugerah UNESCO kepada isterinya, (Datin Paduka Seri Puan Puti Reno I Minasa Daeng Sunggu Karaeng Bonto Matene) Rosmah Mansor, berkaitan projek Permata Negara biayaan kerajaan dibatalkan pula oleh penganjur bersamanya "kerana laporan Wall Street Journal (WSJ) dan New York Times (NYT)". Satu dunia sudah tahu pendedahan sensasi dua akhbar itu mengenai skandal berbilion ringgit membabitkan duit 1MDB.

Ramai orang tahu betapa besarnya pengorbanan Mohd Najib demi isterinya.
Kita pun tahu juga pasangan Mohd Najib-Rosmah amat menggemari pertemuan global berprofil tinggi serta peluang beristirahat serta membeli-belah di butik-butik berjenama tinggi.

Tapi tahun ini mereka sudah ketinggalan dua persidangan besar dalam diari antarabangsa, iaitu UNGA di New York dan Forum Ekonomi Dunia (WEF) di Davos, Switzerland Januari lalu.

Mohd Najib berucap di UNGA tahun lalu
Secara kebetulan kedua-dua buah negara yang menjadi tuan rumah persidangan yang disebutkan itu – Amerika Syarikat dan Swirzerland - adalah juga antara negara yang sedang menyiasat dan bertindak ke atas skandal 1MDB. Seperti diakui oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri merangkap Pengarah Komunikasi Strategik BN, (Datuk), Abdul Rahman Dahlan, Mohd Najib adalah “Malaysian Official 1” (MO1) 1MDB.

Dr Mahathir Tak Lawak

Berkenaan Dr Mahathir, saya berasa saya boleh bercakap mengenai betapa sayang dan komitednya beliau kepada Umno.

Saya sangat yakin beliau pasti tidak meninggalkan Umno apatah lagi menentangnya kalau Mohd Najib mengundurkan diri atau disingkir.

Malangnya, seperti kita semua lihat, setiap hari yang berlalu Mohd Najib menjadi lebih kuat kerana dia serta konco-konconya bersedia menggunakan apa saja instrumen dan institusi negara untuk bergayut kepada kuasa.

Harapan kita hanyalah PRU. Itu pun kalau tidak disabotaj, dikhianati dan diselewengkan oleh instrumen dan institusi negara, khususnya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan para penghasut pro-Umno/BN.

Sejak tahun 1946, ketika masih belasan tahun, Dr Mahathir komited dan sayangkan Umno. Tetapi hari ini komitmen beliau adalah mengalahkan Umno. Seperti sering beliau ungkapkan, latihan perubatan mengajar beliau tidak terlalu emosi dan lebih praktikal. Kalau beliau perlu memotong kaki pesakit demi menyelamatkan nyawanya, itulah yang akan beliau lakukan.

Jadi kalau orang seperti Mohamed Nazri berasa bahawa dengan mempersendakan Dr Mahathir, mereka boleh melemahkan semangat beliau, mereka silap besar.

Meminjam ungkapan yang dipakai oleh (Datuk Seri) Adnan Mansor baru-baru ini, saya yakin ramai orang, termasuk pemandu TEKSI, tahu punca dendam kesumat Mohamed Nazri terhadap Dr Mahathir dan mengapa dia teramat sayang kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Mohd Najib.

Mohd Nazri dan Mohd Najib sepatutnya sedar bahawa setiap cabaran dan sindiran yang mereka tujukan kepada Dr Mahathir mengukuhkan lagi iltizam beliau untuk berjuang. Perjuangan adalah sinonim dengan Dr Mahathir.

Mohamed Nazri (bersama Lim Guan Eng) patut kenal siapa Dr Mahathir
Macai, balaci dan kamjat mereka mungkin tidak tahu kerana usia mereka baru setahun jagung dan kail mereka panjang sejengkal.

Maaflah kalau saya kata, saya boleh bercakap sedikit sebanyak mengenai Dr Mahathir kerana saya mengenali beliau agak lama – 52 tahun.

Dalam tempoh itu, ada ketika kita bersetuju untuk tidak bersetuju. Kita berbeza pendapat dan, dari sudut pandangan sesetengah orang, kita bergaduh. Suatu ketika, (Tan Sri) Sanusi Junid waktu menjadi Menteri Besar Kedah, beranggapan Dr Mahathir dan saya “bergaduh besar” sehingga dia membawa Dr Mahathir ke rumah ayah saya di Pendang, Kedah dan memberikan seekor lembu untuk dikorbankan. Bersetuju atau tidak, kita tetap berkawan. Itulah ikrar saya kepada beliau apabila saya meletakkan jawatan Ketua Pengarang Kumpulan NSTP pada tahun 2000.

Kami berpisah jalan, tetapi kami tetap bersama dalam perjuangan.

Beberapa hari sebelum melancarkan kempen "Selamatkan Malaysia"/Deklarasi Rakyat” pada 4 Mac lalu, beliau memanggil saya ke rumahnya di Seri Kembangan bersama bekas Peguam Negara, Tan Sri Abu Talib Othman, untuk berbincang mengenai “legality” perisytiharan  itu.

Selesai berbincang, Dr Mahathir membisikkan kepada saya bahawa beliau terpaksa meninggalkan Umno sebelum melancarkan deklarasi itu. Saya memberitahu beliau yang saya tidak terperanjat kerana saya sendiri telah meninggalkan Umno lebih setahun. Saya keluar Umno secara rasmi pada 29 Jun 2015.

Beliau nampak terkejut tetapi mungkin berasa lega kerana orang lain yang beliau kenal lama pun telah meninggalkan Umno secara rasmi.

Saya mengenali Dr Mahathir pada 1964 apabila beliau datang ke kampung saya untuk bertanding kali pertama mewakili Perikatan dalam pilihan raya umum tahun itu. Waktu itu saya berusia 16 tahun dan rumah saya adalah antara tempat persinggahan beliau kerana ayah saya cergas dalam Umno.

Bahaya Cabar Dr Mahathir

Kesilapan besar sesiapa pun yang berdepan dengan Dr Mahathir adalah mencabar kegigihan beliau dan mempersendakan rancangannya.

Buat masa ini, rancangan nombor satu beliau adalah menjatuhkan BN dalam PRU akan datang melalui kerjasama di kalangan parti-parti pembangkang.

Kalau beliau bukan seorang yang gigih, beliau sudah lama menyerah kalah, khususnya setelah bersara daripada jawatan Perdana Menteri pada 2003.

Pelbagai halangan, tembok dan ranjau didirikan untuk menghalang beliau daripada terus memainkan peranan sebagai mentor demi negara yang beliau cintai.

Ahad lalu beliau menceritakan bagaimana beliau terpaksa menyewa pesawat eksekutif untuk terbang ke Alor Setar bagi menghadap Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong kerana kesuntukan masa.

Beberapa jam sebelum menghadap Yang di-Pertuan Agong di Istana Anak Bukit, Kedah, beliau merasmikan mesyuarat agung Perkim di Kuala Lumpur.

Kata beliau, kawan-kawan yang ketika beliau menjadi Perdana Menteri dulu berlumba-lumba meminjamkan pesawat peribadi mereka, telah menghilangkan diri. Mereka takut dilihat bersama beliau.

Pada sebelah malamnya, Dr Mahathir bertolak ke London. Oleh kerana tidak ada pesawat peribadi untuk digunakan, beliau terbang dengan pesawat perdagangan.

Menurut kakitangan beliau, mereka mencadangkan beberapa syarikat penerbangan, tetapi Dr Mahathir bertegas mahu terbang dengan MAS.
Cintanya kepada negara mengatasi keselesaan diri. Bukanlah mudah bagi seorang yang berusia 92 tahun berkongsi pesawat raksasa (Airbus A380) dengan 500 penumpang lain untuk penerbangan 13 jam.
Perhubungan unik: Almarham Sultan Iskandar Johor bersama Dr Mahathir
Jadi kalau ada orang, tidak kira bangsa atau kedudukan – menteri, raja, temenggung, bendahara, syahbandar, blogger pelarian atau pemakan dedak - yang berasa mempersendakan beliau sebagai orang tua nyanyuk boleh mematahkan semangat beliau mereka silap besar.

Cacian dan jenaka murahan mereka mungkin membuatkan sesetengah orang ketawa berdekah-dekah, tetapi bagi Dr Mahathir ia umpama kuman yang menguatkan lagi daya tahan badannya. Azam dan iltizam beliau menjadi bertambah kukuh.

Itulah Dr Mahathir yang saya kenali dan dampingi sejak 52 tahun lalu. Beliau bukan insan yang gilakan sanjungan dan patah hati semata-mata kerana makian dan cacian. Hidup matinya berakar-umbikan perjuangan. 
Wallahuaklam.

118 comments:

pemikir said...

Terbaik dato.. tahniah

rahman jpc said...

saya bersetuju.

semangat kental n sifat 'single mindedness' nya dlm menghadapi segala cabaran utk mencapai matalamat tiada siapa yg bolih sangkal.

pd awal 2015 saya berkesempatan d bawa berjumpa nya dlm usaha saya utk cuba mengaturkan sessi 'heart 2 heart talk' d antara tun dgn najib. saya gagal!!!.

beliau ketika itu tlh membuat keputusan utk menjatuh kan talak 3 k atas najib.
pendirian nya kekal sampai sekarang.

sesiapa juga yg memperkecilkan iltizam nya berada d pihak yg fasik n terkeliru.

just mark my words. those who belittles tun's effort wil b forced 2 eat humble pie.

INSYA'ALLAH.

Sejati said...

Subhanallah Datuk. Such a good piece! Tun is the most resilient Prime Minister that Malaysia has ever had. Under his administration we went through such a meteoric rise vis a vis infrastructure and our sense of belonging. We beamed with pride whenever Malaysia was mentioned. Najib has taken all those away from us. We demand that the Najib goons to return our Malaysia back to us. The rakyat will decide. Dont even think you could cling on to power forever!. Never take Nazri seriously datuk, his 'half-past six' statements are always exemplary! He never fails to mesmerise us with his low level way of thinking. To Ayahanda Tun and datuk and all 'pejuang' , please know, you have our sincere duaa/prayers . Hats of to u Tun!

Sejati

sukasamasuka said...

Datuk,


"Itulah Dr Mahathir....Hidup matinya berakar-umbikan perjuangan."


Exactly.

kluangman said...


Definasi Mahathir sangat luas, percikan dan tempiasnya jika dikumpul 30 juta rakyat malaysia sekalipun, jika dicantum cantumkan pun kita mungkin tidak dapat seorang seperti Mahathir.

Beliau ada baik dan buruknya, lemah dan bagusnya, silap dan salahnya tetapi keikhlasan dan jasanya sudah cukup untuk membayar segala buruk, lemah dan salahnya.

Sesiapapun akan muflis fakta jika berdepan dengan Mahathir dan dengan sekali salam, Anwar sendiri terpana.

AHK said...

Saya amat bersetuju dengan komen Datuk, Tun M bukan calang2 orgnya,pemikirannya, pengetahuannya,stratergi dan tindakannya diluar jangkaan.Pada pendapat saya, pemimpin BN khususnya UMNO sedang goyah dan meroyan kerana mereka berdepan dengan seorang pejuang sejati.Semua orang boleh memperlekehkan dan mempersendakan Tun M dengan berbagai gelaran tetapi rakyat sentiasa faham nawaitu beliau.Setiap tindakan Tun M semestinya dibelakangi penasihat atau pemberi pendapat/pandangan yang bernas dan bijak. Tun M tidak bertindak secara semborono sahaja.Sebagai contoh, bagaimana pentadbiran PM Britain boleh mengalah kepada dasar2 Tun M. Justeru itu, lelaki yang mungkin digelar orang tua yang hilang akal ini pasti tidak akan mengalah kerana Tun M telah belajar erti perjuangan dari sahabat2 beliau seperti Yasser Arafat, Nelson Mandela,Fidel Castro,Suharto yang sentiasa berjuang.Perlu diingat,Tun M seorang yang suka bertanya, belajar dan mencuba dalam apa yang ada didepannya malah beliau sanggup bertanya bagaimana mengeja nama orang yang beliau tidak tahu menyebutnya supaya tidak menyakiti hati orang itu.

Abdul Lah said...

salam datuk dan semua pembaca budiman...

sedih pula saya membaca tulisan datuk kali ni.Tun memang seorang pejuang. dilahirkan sebagai pejuang, dan saya yakin mati pun nanti sebagai pejuang (insyaallah). roh perjuangan mengalir bersama darahnya. kadang saya terpk tiada apakah yang dapat membuat rakyat bersatu BANGKIT menentang regime sedia ada. tapi memegang pepatah lama;

'sudah terhantuk baru tergadah' 'terkena batang hidung sendiri baru tahu'

dari sumber rakan2 banker yang ada, mungkin sistem duit fiat dan kapitalis ni dah x boleh bertahan lama. paling2 pun 2,3 tahun jer lagi. klu runtuh sistem sedia ada, baru 'SEDAR' kot. bg yg beringat baguslah. yg masih lena, hmm...

k, SALAM PERJUANGAN, semua...

zed jembalang said...

Sanjungan yang besar terhadap dr. Mahathir..

dakj cakap ramai orang yang berlumba2 untuk membawa dr mahathir dengan jet peribadi.

Tapk sekarang takut nal bawa. Adakah dr mahathir ingin naik mas jika dioffee naik pesawat peribadi?

Muhamad Zaidi said...

Assalamualaikum DAKJ

Tun Mahathir umpama Samurai Jepun pandang ke timur.Samurai tetap akan berjuang penuh maruah. Berjuang sampai mati syria, iraq, agfanistan, libya, ia terus kental, rakyat dizalimi dan musnah.

Kesimpulan
Malaysia Zaman pemerintahan Tun Mahathir tak maju langsung macam Jepun yang rakyatnya semua berjiwa kental. Sekarang PM Najib berusaha berdiri sama tinggi MALAYSIA(cuba mencapai 2020)dengan Negara Maju yang lain.

Fendi Ahmad said...

Pengaruh manusia bernama Mahathir itu melangkaui pengaruh seorang Raja daripada apa bangsa sekalipun.

Tahniah Datuk ! Penulisan ini mampu menggetarkan jiwa saya dan tanpa disedari bergenang air mata di kelopaknya ....

Bunga said...

Yang pasti Tun dan Datuk sendiri adalah antara golongan yang luas pengalaman,luas pandangan,banyak membaca serta berilmu.Membesar dalam era Tun Razak dikuti Tun Hussein dan paling cemerlang dalam era Tun Mahathir.Bagi saya Tun adalah pemimpin yang bijak ,rajin serta kuat bekerja.Terima kasih Yb Tun,hanya Allah dapat membalas segala pengorbanan serta jasa baik Tun kepada negara.

Cahaya Al Majid said...

Salam Dato. Yang terlihat dimata masyarakat hanyalah batang tubuh Mahathir tetapi yang tak terjangkau dimata manusia...itulah kelebihan Mahathir yang tidak dimiliki oleh Pemimpin lain.

Nur Barzakh said...

Tun M love you alwayz. Saya adalah penerima biasiswa JPA diawal tahun 80an.. Arwah bapa saya juga menjadikan tun sebagai idola anak anaknya , untuk saya terus memajukan diri. Terima kasih atas jasamu pd pertiwi.. Semoga الله merahmatimu negarawanku.

jumbeaux said...

Salam Datuk

Saya masih ingat lagi seorang ahli politik UMNO yang pada mulanya macam gangster melawan Tun M. Selepas dipanggil bersemuka, dia keluar dengan muka cemik macam budak nak menangis. Melayu mudah lupa.

Tun adalah negarawan yang sanggup berkorban apa saja untuk bangsa dan negara. Termasuk maruah diri. Dia tak kisah apa orang nak kata. Alangkah sayangnya tak ramai pemimpin Melayu seperti beliau.

Old friend. said...

Kadir,

Hanya mereka yg pernah makan dedak yg ditaburkan semasa pemerintahan Tun Mahathir selama 22 tahun akan berprasangka bahawa penyokong BN/UMNO di masa kini sama seperti mereka dahulu.

Do you remember how many pink forms we used to get every time a new public share listing?... and how we laugh on the way to the bank after cashing out on the first day of their listing?

Memang betul kata Tun yg Melayu mudah lupa.

Sulaid said...

Untuk kelangsungan kehidupan aman damai dan makmur di Malaysia ini rasanya setakat menjatuhkan Najib dan UMNO bukan lah sesuatu yang dapat dimegah kan kerana kemenangan dengan menjatuhkan Najib dan UMNO adalah tindakan jangkamasa pendek sahaja. Lagi pun sekali sekala biar lah UMNO itu tersungkur seketika bagi menyesali apa yang berlaku.Selagi Dr M masih ada boleh lah ramai yang bersandar dan bertongkatkan kepada nya. Percaya lah suatu hari nanti UMNO akan bangkit semula dan akan lebih hebat manakala ketika itu himpunan pembangkang akan terus bercakaran tanpa Dr M.


Old friend. said...

...well, maybe you do not consider that as 'dedak' becoz chicken feed will not get you a Jaguar.

Jadi apa salahnya jika rakyat jelata yg miskin dan layak, sekarang diberikan BR1M?...walaupun tidak seberapa jika dibandingkan dgn apa yg didapati oleh pendukung Tun dahulu.

Zed-85 said...

Sallam Dato’

Memang banyak usaha yang dibuat oleh Tun M. Daripada Deklarasi Rakyat sehinggalah Parti Melayu yang baru dibuat.

Walaupun umarnya yang telah lanjut, Tun M masih giat berusaha untuk rakyat Malaysia.

Sebenarnya, 5 atau 6 tahun yang lepas, orang Johor tidak pernah dengar ungkapan Bangsa Johor. Perkara ini adalah hal yang begitu lama hendak dihidupkan semula daripada sebelum Malaysia ada lagi iaitu tahun 1920.

Konsep Bangsa Johor adalah umum, kerana tidak diperincikan nilai-nilai yang ada dalam Bangsa Johor. Setahu saya, ianya ingin terapkan semangat perpaduan kaum.

Sebagai orang Malaysia, kita belajar daripada sukatan pelajaran persekolahan Malaysia, selain daripada perpaduan kaum, ada nilai-nilai penting yang lain antaranya, menghormati orang tua, menghormati undang-undang, dalam Rukunegara, Kesopanan dan kesusilaan supaya orang Malaysia dan Bangsa Malaysia ini menjadi manusia yang beradab tinggi dan berakhlak mulia.

Kalau hendak dibandingkan, waktu saya sekolah dahulu, zaman Tun M jadi PM, isu perkauman tidak begitu ketara seperti sekarang. Zaman Tun M tidak ada karakter seperti Jamal Ikan Bakar dan Ali Tinju.

Ada ramai kawan-kawan saya, orang bangsa jawa dari Batu Pahat dan Muar yang telah belajar tinggi di luar negari, menjadi Doktor, Jurutera, Peguam dan Professor walaupun berasal daripada orang miskin hasil daripada polisi kerajaan Tun Mahathir.

Sebagai orang Johor, saya dan kawan-kawan saya menyokong usaha Tun Mahathir.

RD. said...

Terbaik dari Dato AKJ.

Banyak maklumat saya perolehi dari penulisan Dato.
Harap Dato boleh ceritakan sikit... apa "punca dendam kesumat Mohamed Nazri terhadap Dr Mahathir dan mengapa dia teramat sayang kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Mohd Najib."

Omputih kata....Birds of the same feathers flock together.

Saya pasti ramai pembaca ingin tahu, lebih-lebih lagi anak-muda. Pada saya, tidak menjadi kesalahan, jika 'cerita' mengenainya benar.

Terima Kasih.

Mohd Nizam Mokhtar said...

"Kata beliau, kawan-kawan yang ketika beliau menjadi Perdana Menteri dulu berlumba-lumba meminjamkan pesawat peribadi mereka, telah menghilangkan diri. Mereka takut dilihat bersama beliau."

Siapa kawan-kawan itu?

9106JB said...

Salam....

Saya setuju dengan semua komenter di atas....

Pendekar Berkuda said...

orang tua patut duduk rumah beribadah. nak sibukkan lagi hal dunia buat apa? dunia tidak di bina oleh orang tua. lagi2 dengan peninggalan hina mantan bendahara. hina sehina-hinanya. pembohong, munafik, penipu.

masih ada lagi yang percaya.

dulu waktu jadi PM kemain lagi kena bodek, bangga kena bodek. dah jadi mantan, baru tahu kena gelek.

dasar tua tak sedar diri.

samalah seperti anda wahai kadir jasin.

jangan padam komen, jangan simpan komen. jangan jadi balaci hina.

Fendi Ahmad said...

Kasihan kamu kerana tidak cukup faham skop ibadah :)

46Sekupang said...

Pak Kadir,hrapan semuga Allah SWT memelihara kesihatan Beliau,demi kemakmaoran Malaysia berserta penduduknya.Mari ramai-ramai menegakan keadilan kita tentang habis-habisa iblis yang ingin memusnahkan Negara ini.

Muhamad Zaidi said...

Assalamualaikum DAKJ.

Semoga Tun Dr Mahathir Mohamad teruskan perjuangan kerana masih belum selesai. Depa tak tau Kita sayang kat Depa.

Kesimpulan

Walau che det pernah melihat kekejaman Jepun, tidak mustahil Parti Peribumi bersatu akan menyatukan umat melayu UMNO-PAS-PKR-PAN. Itulah pandangan jauh Tun Mahathir yang sengsara semasa hidup zaman Jepun. Bantu beliau menguatkan Melayu jangan asingkan umpama kawasan hitam. Telah nampak apa sebenarnya ilmuan zuhud Tun Mahathir arah dan kiblat beliau akan mewujudkan fenomena penyatuan umat Islam akhir zaman(sentakan logik). Semua Isu Memali, Anwar, KULI dan lain negatif bertukar menjadi BERSATU(UNITED) akhirnya. Itu Perjalanan BANGSA, AGAMA dan NEGARA.

Sedeh coretan DAKJ mengenangkan usaha-usaha Tun Dr. Mahathir Mohamad yang sepatutnya kehidupan awam biasa yang tenang.

buah kerdas said...

Semoga Dato terus diberi Allah kesihatan yang baik serta kecerdasan dan intelek yang semakin bertambah. Pasti nanti, perjuangan Dato melalui coretan pena akan disanjung, dikenang dan dikaji anak bangsa. Tepat sekali analisis Dato mengenai semangat juang Dr Mahathir yang tidak ada duanya di Malaysia. Persetan segala cemuhan, sindiran dan cacian oleh mereka sipemakan dedak dan berotak kemetot.

Cahaya Al Majid said...

Salam. Rasullulah berjuang sampai akhir hayat..tidakkah Mahathir melakukan yg serupa..tidakkah itu juga sunnah seperti yg dituntut..

Alyaniff said...

Marah benar nada Datuk dlm artikel kali ni.

Nenekghuffran said...

Awak ni sewel ke...

hmm...nenek fikir sebab songkok awak tu yang buat otak awak beku...
Nak komen konon...tapi ayat awak macam budak tak habis belajar sekolah rendah ...hai ruginya negara ada rakyat macam ni....

sukasamasuka said...

Datuk,

1. Kita orang Melayu pada lumrahnya memang suka menyuruh orang lain pergi beribadah... bukan dia yang mau pergi beribadah, tapi dia mau orang lain yang pergi beribadah.

2. Tidak kurang juga lah, ada diantara kita menganggap bahawa kalau sudah tua, tugas nya tidak lain tidak bukan, hanya la duduk diam2 dirumah beribadah.

3. Dulu sebelum ada GST, orang tua tua bolih duduk diam2 dalam rumah beribadah sebab Hasil tidak kutip cukai pendapatan orang tua tua....dan, harga barang harian murah2.

4. Tetapi, sekarang orang tua tua tidak bolih duduk diam2 dalam rumah beribadah, kena buat kerja juga supaya dapat bayar cukai GST...nanti marah pula si Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil, jikalau kutipan cukai GST untuk Budget 2017 berkurangan...aku takut kalau dia marah...aku lagi takut kalau si Datin Paduka Seri Puan Puti Reno I Minasa Daeng Sunggu Karaeng Bonto Matene, marah...sebab "besarnya pengorbanan Sultan Abdul Jalil demi isterinya"....ini bukan aku yang cakap.

5. Tulisan Datuk AKJ ni satu ibadah la...usaha Tun M itu pun satu ibadah la...jadi ibadah apa lagi yang kamu mau dari Datuk AKJ dan Tun M?

Kamu ke yang menentukan sama ada ibadah mereka diterima atau tidak...kamu ni tuhan ke?

zed jembalang said...

Pendekar kuda..bnyk minum air ketum ke?

panglimo potaseh said...

Zed-85

Kalau lah Bangsa Johor bekerja dan menetap di KL atau Selangor, adakah tarafnye sama dengan Bangsa Nepal, Bangla atau Myanmar.

zed jembalang said...

Betul juga kata mohd nizam mokhtar. Siapa kawan dr nahathir yang kaya raya tu sampai ada pesawat peribadi..bukan calang2 org kroni dr mahathir masa jadi pm dulu.

sukasamasuka said...

Datuk,

"Malangnya, seperti kita semua lihat, setiap hari yang berlalu Mohd Najib menjadi lebih kuat..."


1. Antara manusia ciptaanNya, hanya Firaun saja manusia manusia yang paling kuat sekali...sebelum dan hingga sekarang ini...kuasanya melebihi nabi nabi sebelum dan selepas...hingga namanya disebut sebut dalam AlQuran.

2. Firaun kuat sebab tidak pakai undang undang...apa yang dia cakap itu la undang undang, itu la sampai sekarang orang tidak tau apa undang2 di zaman Firaun...itu baru la kuat nama nya...

3. Kalau undang undang jadi pakaian Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil, itu bukan kuat namanya...tunggu saja lah.

4. Orang yang kuat ialah macam Tun M...tiada apa apa pakaian kecuali kebenaran... senang ke mau lawan kebenaran?

5. Siapa mau mempersendakan kebenaran?

Ingat lagi si Mohamed Bouazizi?...kebenaran nya mencetuskan Revolusi Arab Spring...ingat?...Melayu mudah lupa kan?

Zed-85 said...

Saudara Pendekar kuda,

Sebenarnya dunia ini dibina bukan oleh orang muda tetapi orang pandai.

Banyak ada orang muda Bangla atau Indon yang kerja pam minyak dan kontrak sahaja.

Orang pandai yang belajar tinggi membuat merancang dan membina tamaddun moden yang sedia ada.

Orang bodoh, oleh kerana keupayaan akalnya amat terhad memadai menjadi macai dan balaci.

Orang pandai seperti ulama Sheikh Qardawi tidak duduk rumah sahaja tapi pergi ke sana sini sampaikan daawah.

Orang yang berilmu seperti Tun M selalu pergi ke forum dan majlis ilmu untuk sampaikan ilmunya.

Orang yang duduk rumah sahaja dan menunggu ajalnya adalah orang yang tak pergi sekolah.

Zed-85 said...

Saudara Panglima Potaseh,

Komen Saudara

Kalau lah Bangsa Johor bekerja dan menetap di KL atau Selangor, adakah tarafnye sama dengan Bangsa Nepal, Bangla atau Myanmar.

komen saya,

Saya tak tahu kerana saya bangsa Malaysia. Saya duduk di Selangor dan KL bertahun-tahun dan anggap Selangor dan KL negara saya termasuklah Sabah dan Sarawak.

Kalau tengok bola saya sokong Johor dan Machaster United.

Aku said...

Kadiag, salaam.

'Coretan' hang kali ni semangat sakan. Paham sikit aku pasai apa hampa dua kamcheng sangat.
Dan bagi aku, banyak imbau kenangan lama....hang kata Mat Tehag mai Pendang jumpa almarhum pak hang taun 1964...masa tu depa dok gali tali ayag MADA ka..? Masa tu dekat hari bersih jirat Cheng Beng ka..? Mat Tehag pakai kereta Opel ka...? sayup2 aku ingat pasiag dan habuk bekepoi kepoi naik pasai dia dok 'speeding'...tengah loghat kod...di jalan pi Sg Tiang, ka mana ka...dan ramai yg turun musim menuai cakap Siam...tebayang 'episod'2 lama...orang kata 'lamunan' kod....

Ini pasai pengiktarafan UNESCO...betoi ka..? Kepala UNESCO hak nama Irina Bakova (?) banyak dapat iktirap dari macam2 institusi temasok UM (?) dan dari Israel....dia ni aku ingat turut dapat sokong "lobby" depa ganti Ban Ki Moon jadi kepala PBB. Rasa pelik aku, kalu dia ada projek dgn menantu Rahah lepaih tu kena chilok sorat habag Amerika yg orang kata banyak dikawai orang Yahudi jugak. Nak kata dia banyak nak pakai duit, bulih jadi...sebab nak jadi kepala PBB, bukan murah kod....tak tau aku laa ni, hang tengok keh FIFA..dari Blatter dan geng dia...sampai 'Kaiser' di Jerman dan yg di Pulau Cayman pon didakwa lepaih tu. Lagarde, kepala Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF), dan sebelum dia, Strauss Kahn yg naik turun mahkamah...

Mintak maghap Kadiag, terrrpanjang sikit.
Aku

Mat Bakar said...

Sallam DAKJ.

Tun Mahathir Mohamad adalah pejuang sejati. meskipun berada di usia senja namun kekuatannya sukar ditemui pada insan lain. Cara beliau berfikir, bertindak dan melaksanakan sesuatu payah digugat oleh kegagalan. Bagai seorang askar yang sanggup menghadapi hujanan peluru musuh demi menyelamatkan kawan kawan nya yang cedera, beliau sanggup mengambil risiko ini demi bangsanya tapi sayang masih banyak insan insan yang lupa diri dari jasa Tun M malah menghina dan mencaci, saya kira Dato' cukup bijak mendedahkan manusia ini tanpa mereka sedari dengan kata kata kesat mereka. Sesungguhnya hina manusia itu bukan sekadar dangkal malahan mengeluarkan penghinaan pada orang lain adalah penghinaan diri sendiri.

Mereka tidak mengenali Dato' secara dekat, mereka jahil tentang pengalaman dan kehidupan social Dato'. Tun Mahathir, Tun Abdullah Badawi, DS Anwar Ibrahim malahan DS Najib adalah tokoh tokoh negara yang pernah duduk semeja dengan Dato' belum lagi tokoh dari negara luar seperti mendiang Lee Kuan Yew dan Allahyarham Suharto. Tak perlu menghina kerana kehinaan bakal terpalit ke hidung sendiri. Islam tidak mengajar kita menghina sesama manusia, musabahahlah dan carilah petunjuk Allah yang Esa semoga yang menghina tidak hancur dengan kehinaan.

Wallahuaklam

Muhamad Zaidi said...

Malaysia masih aman tidak perlu nak 'ARAB' sangat. Buat seperti Tun Mahathir yang dengar cakap PM Najib yang mengarahkan ikut saluran yang betol. Lepas ini BERSIH kena dengar cakap Tun Mahathir buat bersih dalam STADIUM.

Zed-85 said...

Saudara sukasamasuka,

Saya setuju dengan saudara berkenaan golongan yang menyuruh orang beribadah tapi sendiri tak beribadah.

Golongan ini memang banyak ada.

Ada juga golongan yang “postpone” ibadahnya sehingga waktu tua. Pada pahaman mereka dalam Agama Islam, Ibadah boleh ditangguh waktu tua.

Waktu tua nanti boleh mintak doa ampun dan taubat dari segala dedak dan dosa yang bertimbun.

Golongan ini pun banyak ada.

Trump said...

Kih kih kih ... korang semua perasan bagus. Cubalah korang baca sendiri semua benda yang korang tulis nih. KAmi BAgus, Kami pengikut Rasulullah, Kami cintakan negara, Kami .. Kami .. kaMI.

Seronok sebenarnya melihat golongan golongan lapuk ni bercakaran sesama sendiri... semuanya sebab periuk nasik mengecil. Eloklah makan sikit sikit, kongsi dengan org lain. Ni semua kembong semacam, perut kembong, hati kembong, akal je makin mengecil. Korang dulu bukankah dah makan banyak dah ? tak beringat ke waktu tu ?

Bila berkumpul, berpakat pakat.
Bila berjumpa, bersakat sakat.
Bila menulis, menyiat nyiat.
Bila berniaga, terjilat jilat.
Bila berkuasa, melompat lompat.
Bila dah tua ? Berambusla bro!

NAh ... hipokrit hipokrit semua, apa lagi ... .

Fikir Tajam said...

As salam DAKJ,

Marvellous Datuk! Hanya jauhari mengenal manikam. Kupasan yg cukup menarik lagi bernas. Tun M ternyata seorang Negarawan Ulung yg CINTAKAN TANAHAIRNYA. Sebagaimana DAKJ seorang TOKOH WARTAWAN NEGARA TERBILANG yg sangat bertanggungjawab & CINTAKAN TANAHAIRNYA. Tabik Datuk. Syabas.

Fikir Tajam said...

Jika tidak tahu.... bertanya. Jika tidak faham.... bertanya. Jika kurang arif.... diam saja.

Kamu bercakap mencerminkan hatibudi & didikan awal kamu. Kesian...

Sampai ketika (jika sempat) kamu pun merasai usia tua. Pastikah kamu jadi orang tua yg berjasa? Atau Si Tua yg 'dirumahorangtuakan' oleh anak² kamu yg muda.

Tun M & DAKJ tak minta disanjung dipuja. Mereka tak gila glamour spt Najib yg kesasar. Akan tiba masanya segala cercaan kamu tertimpa ke muka. Tatkala itu baru PADAN MUKA. Lain kali jangan mulut lebih laju drp otak berfikir. Ingatlah bhw muda tak semestinya bertenaga berwibawa penuh wadah wacana. Hanya permata yg berJIWA BESAR akan cakna nasib bangsanya, masa depan anak mudanya (spt kamu). Itulah Tun M & DAKJ yg terus bekerja berhujah berwacana membuka minda DEDAK yg menyelaputi otak kalian sekian lama.

hamba Allah said...

Tuan punya blog teramatlah taksup kepada mahluk. Ini tidak bagus. Bukan kah tuan selalu berhujah jangan taksup sangat kepada mahluk. Tuan punya blog langgar pendirian sendiri.
kesian.

awang batuburok said...


Salam pagi Jumaat Dato,

Amat malang bagi umat islam-melayu dalam PAU (Pas And Umno) pada masa ini berketuakan dua makhluk yang sangat suka dipuja dan dipuji dan tidak bersedia menerima teguran dan perbezaan pendapat dari orang bawahan.

Ingatlah kuasa yang diamanahkan kapada kamu adalah sangat kecil disisi Allah SWT, janganlah angkuh dan takabbur dengan kuasa yang dipinjamkan oleh Allah SWT.

Jika kamu ada penyakit akibat terlanjur termakan dedak atau nasi kangkang, cari lah ubat penawar dan bertaubatlah, kembalilah kapada jalan yang diredhai oleh Allah SWT.

Cukuplah label melabel orang lain sebagai bangsat, barua, jebon, pengkhianat, munafik, kafir dan sebagainya. Bertaubatlah, kembalilah kapada kaedah daawah yang sebenarnya seperti yang ditunjukkan oleh Baginda Nabi Muhammad SAW.

amir zahini Sahrim said...

3 benda..jgn lawan Allah,jgn lawan Bini Dan jgn lawan tdm...hahahhahaha

sukasamasuka said...

Datuk,

"Seperti diakui oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri merangkap Pengarah Komunikasi Strategik BN, (Datuk), Abdul Rahman Dahlan, Mohd Najib adalah “Malaysian Official 1” (MO1) 1MDB."


1. Selepas satu, satu lagi pembesar UMNO bersikap biadap.

2. Tun M pula dengan mudah dipersendakan olih Mohamed Nazri Abdul Aziz dengan kata2 biadap seperti "diberikan apa saja yang diperlukannya untuk menjatuhkan Perdana Menteri.".

3. Sebelum tu pula, Maslan dengan bongkak dan sikap biadapnya membohongi rakyat dengan kata2nya bahawa barang harian tidak akan naik selepas GST.

4. Pembesar2 UMNO seolah oleh berebut rebut membuat kenyataan2 yang biadap untuk rakyat.

5. Pada hari jumaat yang mulia ini, aku ingin merakamkan apa yang ada tersirat dalam hati aku ini selama ini...aku ingin memohon maaf pada semua rakyat Malaysia termasuk anak2 cucu aku kerana selama ini aku menyokong dan mengundi UMNO...disini lah penghujungnya...aku rasa lega mengakhiri perjuangan aku dalam UMNO...bukan sebagai ahli, tetapi dalam semangat perjuangan...kalau aku pernah dapat satu sen kontrak atau pangkat atau kedudukan dari UMNO, maka duit dan pangkat yang sudah aku termakan itu, maka haram la ia untuk tujuh keturunan untuk anak cucu aku.

Aku malu sama UMNO.

mad said...

saya pasti ramai pembahas mengharap dato akj tersilap tambah huruf "t" pada perkataan kedua akhir gelaran rosmah tu

Fikir Tajam said...

Nama samaran kamu Abdullah = hamba Allah. Tapi hati & jiwa kamu diperhambakan kpd Najib@MO1@Ah Jib Gor. What a shame!

Daniel Noor said...

Salam Datuk

Saya amat berharap ada seorang pemimpin yg kaya raya di negeri Selatan bertetanggakan Spore baca this excellent write up.

Tun M maseh Waras..akal dia belom lemah lagi. He can still fight. Tidak ramai dari kita yg lebih muda dari Tun M ada kekuatan fisik dan mental utk fight for fairness and justice.

A KADIR JASIN said...

Salam Jumaat dan selamat pagi semua,

1.Alhamdulillah, blog kita terus dilawati dan ruang perbahasannya disertai pembahas tetap dan pembahas baru.

2.Kepada pembahas baru, sila ambil maklum yang saya tidak melayan komen-komen “anonymous”. Sila baca notis berbunyi: “[PERINGATAN: Komen guna “Anonymous” tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account atau Name/URL. Boleh pakai nama samaran.]”

3. Notis ini saya siarkan dalam perenggan kedua setiap rencana yang diterbitkan. Kalau berani maki-hamun, takkan tak berani pakai nama sendiri atau busuk-busuk pun nama samaran?

4. Malangnya masih ramai pembahas, khususnya pembahas baru atau pembahas jenis baling tahi sembunyi tangan dalam poket, yang masih menggunakan “anonymous”.

5. Saya tidak keberatan menyiarkan kritikan malah makian mereka terhadap saya selagi berpatutan dan tidak berunsur fitnah atau menghasut.

6. Atas sebab kedua iaitu menghasut(sedition) saya menolak beberapa komen yang mengandungi rujukan kepada Raja-Raja Melayu, khususnya Sultan Johor.

7. Namun saya tetap mendapati komen mereka berguna/instructive bagi mengukur pendapat umum mengenai institusi raja, khususnya di kalangan orang Melayu.

8. Satu perkara saya perhatikan ialah di kalangan pembahas baru mereka amat kasar, kesat dan cetek mutu penghujahan. Saya tidak pasti sama ada mereka laskar siber (cybertroopers) yang diupah atau penyokong Umno/BN yang berbahas secara sukarela.

9. Saya cadangkan instrumen Umno/BN dan kerajaan seperti Pengarah Komunikasi Strategik, Ketua Penerangan Umno dan JASA melatih laskar siber ini supaya lebih profesional, bermutu dan berakhlak dalam perbahasan. Kalau tidak buat malu dan habis dedak saja.

10. Bukankah Umno/BN, kerajaan dan para pembesarnya mempunyai ramai pengarang dan wartawan kanan yang hebat-hebat yang boleh diminta melatih laskar siber ini?

Wallahuaklam. Terima kasih.

panglimo potaseh said...

Zed-45

Saya pun macam saudara .. bangsa itu dibentuk tuhan mengikut wilayah geografinya .. gitu lah hebatnya. Bangsa Melayu tempatnya di Alam Nusantara .. kalau melayu beralih tempat dari Semenanjung ke Sumatera tiada sapa perasan .. tapi jika dia pergi ke Chennai atau Tongsan, akan sibuk lah orang disana, bertanya akan sapa kah gerangan makhluk sawo matang ni. Betul lah cakap Chedet .. menamakan bangsa ikut negeri seakan menjemput perpecahan, apa lagi dlm keadaan kita yg dah cukup pecah .. dua kali tengok macam Pak Pandir pulak bangsa kita ni.

Sulaid said...

Salam Jumaat Datuk,
Komen komen berbentuk cetek ilmu, cetek agama dan rendah budi bahasa budi bicara saperti Datuk katakan dalam perkara 8 dan 9 juga berlaku dalam lain lain blog.
Tapi jangan lah andaikan yg mereka semua sebagai cybertroopers BN/UMNO.
Saya rasa sebahagian drp mereka ini ada lah terdiri drp mereka mereka yg tidak ada prinsip atau pendirian. Mungkin juga jenis atas pagar.Ramai mereka ini menulis ikut sedap mulut dan menulis pun bukan lah dalam keadaan yang rasional dan ditempat yang tenang. Mungkin menulis semasa lepak lepak kat kedai mamak sahaja, buang buang masa yang berharga atau setakat nak menunjuk nunjuk kpd kawan2 yg turut melepak.
Pembahas yang ada disiplin tidak menulis kat kedai mamak.
Wallahhualam.

Samurai Biru said...

yelah...Mahathir kan tahap karamah...mana ada wat salah...kahkahkah

Mali Muyung said...

Dato, I once served TM when he came to Sabah to officiate Sulaman Highway.
I was extremely suprised with his humility. I actually wanted to hand him my business card but decided against it.
Up to these days I stil keep the photo.
Although I m not a fan of TM, I wish him every success in toppling BN.
I m with him as a PKR card carrying member.

Sulaid said...

As Salam Datuk,
Telah banyak kali kita lihat dan membaca penubuhan parti parti politik di negara ini. Selepas ditubuhkan, saperti biasa mereka akan membuat road show untuk mendapatkan ahli. Tapi pada keseluruhan nya saya dapati cara mereka mendapatkan ahli tidak banyak berbeza dengan caranya pada sepuluh tahun dahulu.... sama sahaja.
Bunga Raya disarankan mengguna pendekatan terkini dengan teknologi terkini bagi mengrekrut ahli.
Pendekatan ceramah politik diwaktu malam dipadang padang awam, kedai kedai kopi, dihalaman rumah rumah orang, "from friend to friend", memikat dan memancing dari parti lain, membiar gulungan "desperado" menganggotai parti atau dengan terus memburuk2kan lawan bukan lah cara nya kalau mahu kan jangka hayat parti yang panjang.
Perlu difikirkan macamana hendak memikat gulungan berikut:
1. Lulusan pusat pengajian tinggi.
2. Gulungan professional
3. Gulungan agama
4. Mereka yang berpendapatan pertengahan dan rendah.
5. Gulungan yang menganggur
6. Kaum wanita
7. Penduduk kampong, nelayan dan petani.
8. Lain2(sebab satu undi boleh mengubah sekalanya)

Semua kategori pengundi ini memerlukan strategi dan pendekatan yang berlainan. Tidak boleh di pukul borong saja.

Pemimpin pemimpin Bunga Raya juga mesti "go to the ground with sincerity" bukan setakat berlakun atau bila ada kepentingan sahaja.
Allahhualam

husin lempoyang said...

Banyak ayam belaan dedak MO1 berkeliaran di blog Dato kebelakangan ini.

Hujah tahap ayam reban berkokok sahaja, ternyata itulah sahaja yg tinggal berebut mematuk dedak MO1 yg di tabur.

eri said...

sebab jenis2 bangsat macam pendekar kuda ni la yang dok buat busuk nama ketum ni....haram jadah sungguh!!!

Nik Syahmi said...

Dengan pemimpin pelapis UMNO yang ada, jangan bermimpilah UMNO akan kembali lebih hebat dari sekarang...walaupun ada pemimpin berkualiti akedamiknya 3.85, tapi gaya dan kualiti pemimpinya hanya setakat half past six saja... Nampak sangat kokarikulomnya hancussss

M5 said...

Cukup2 la pi sanjung syria afghan iraq libya somalia pakistan yg beribu tahun jadi hamba pak ereb padang pasir sampai rosak semua negara.

Otak tuhan bagi kat kamu tapi kamu pilih untuk minum air kencing unta. Tu yg biul tak boleh pikir mana betul mana salah.

Zalman A said...


http://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2016/09/23/muhyiddins-party-is-strangely-quiet/

Salam Datuk

Though Tun may have right intentions, the mechanism needs to move.

DS Mukhriz has the right idea - one united front.

if the EC (Election Cheating) exercise goes through, it will be 100% essential for all Malay parties to be united.

The basic strategy is very clear: Umno wants to pack as many of its voters into certain areas as possible. Our malapportionment has reached 4:1 in some places. It is a mockery of the Constitution.

The moment there is a 3-cornered fight in a Malay seat, Umno wins.

Time to nail down PAS position - yes or no?

Hadi should not hope for Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil, a proven serial liar, to fulfil any promises.

This is a challenge.

Remember Kota Damansara in 2013 - a seat lost because of 3-way fights.

It will be 100% essential for all Malay parties to be united.

And ideally under one banner.


hihwag said...


The disappearance of mixed constituencies makes it very hard for PKR to fight against Umno in Malay constituencies, while MCA and Gerakan can’t compete with DAP in Chinese seats.

Do you still think there is any future for these parties? Their days are numbered, and this is well within everyone’s guess.

The final outcome will be like this: Following the continuous increase in the ratio Malay of Malay voters, Umno seats will keep increasing, and although the number of Chinese seats is shrinking, DAP’s hold will strengthen in these constituencies.

In other words, Umno’s future couldn’t be any brighter, and while DAP’s development will be capped by the new boundaries, the party still manages to hold on to its strongholds. As for PKR, MCA. Gerakan, MIC, etc., their future is doomed.

So, Umno is prepared to be the all-powerful long-term ruling party while DAP continues to be the minority opposition party.

There aren’t any balancing forces between the two sides. The Umno administration that relies heavily on Malay votes will lean more and more towards Malay nationalism while DAP can only stick to its minority confrontational strategy.

Is this what we want for the country’s political future?

Mappadulung Daing Mentimun Bapak Penyamun Sebaronne said...

Cet baca sampai habih cerita hang kat ataih. Bila dah habih cet tak paham sepatah haram apa hang nak ceghita. Hang pakai bahasa melayu sanskrit siam. Boleh coba pakai bahasa melayu yg senang nak paham sikit noo...

msh said...

Salam Dato.

Umum tahu siapa Nazri Tan Sri Aziz.

Seorg Menteri Kanan yg ada 'attitude issue'.
Dia sentiasa merasai diri dia hebat...berkuasa dan bijak.
Tetapi dari kelibat/kelakuan yg dia pamerkan...dia adalah seorg yg bongkak....suka bermegah diri tidak ubah spt seorg samseng.

Apa yg dia perkatakan terhadap Tun M spt yg Dato lontar diatas...sebaliknya mengambarkan diri sendiri.

Dia adalah Pentedarah Dedak Gred A (pinjam ayat yg diguna oleh Jawa Tok2 pd Sabu).

Bagi sy dia sama spt Sabu semasa berada didlm Pas dulu2..atau pun lagi teruk..hanya sekor ayam sabung.
Akan selalu berkokok riuh sekampung....buntut penuh tahi.

Bila 'Boss' kata..."ko lompat"..org ini seperti hero akan cari tiang yg paling tinggi untuk melompat kebawah siap dgn gaya sekali.
Bila sudah lompat...dia rasa dia hebat.
Tetapi sebenarnya.. bodoh tahap gaban.

Apa sekali pun...itulah mereka....Pentedarah2 Dedak yg sudah ketadusan modal....akan berterusan menghentam Tun M walau pun 1 dunia sudah tahu siapa PENYAMUN SEBENAR.

Hanya kerana dedak2 bertaburan...meteka berterusan mendambakan diri pd Idola yg rendah moral..pembohong.. MENYAMUN dsb.

Spt kata org 'birds of the same feather will flock together".

Lihat mereka2 spt Rahman Dahlan....KJ...Jamal...Ali Tinju...Noh Omar...Shahidan dll...2x5 ...semua ada kepentingan belaka.

Inilah standatd dan tabiat ramai ahli2 yg berkuasa didlm Parti.
Parti yg mereka sendiri kata 'Keramat'.

Org Kedah kata..."Keramat kunon....Keramat kepala otak hampa....toya...pi mampuih lah...buat malu bangsa dan ugama saja.."

bersambung...





sukasamasuka said...

Datuk yang mulia,

Tulisan Datuk kali ini tentang Tun M sangat baik.

Dapat juga orang macam kami sedikit sebanyak cerita tentang akhlak beliau...akhlak baik yang sudah jadi khazanah negara untuk jadi teladan pada kita dan generasi yang akan datang.

Tidak juga dinafikan, kerja beliau sebagai PM selama 22 tahun satu ketika dulu adalah suatu tugas yang berat dan penuh dengan cabaran...bukan senang menukar halatuju sebuah negara pertanian miskin kepada dasar ekonomi modern bertaraf antarabangsa yang berteraskan pembuatan dan teknologi.

Tun M ada buat kesilapan, tiada siapa bolih menafikannya. Ada orang orang di sekelilingnya yang pandai mengambil kesempatan untuk diri sendiri...tetapi, syukur kita dapat pemimpin yang jujur, bersih dan tidak rasuah.

Abdullah Badawi dan Mohd Najib mempunyai kesempatan dan kuasa untuk memperbaiki kesalahan dan kesilapan semasa pemerintahan Tun M...sebab mereka2 ini berada dalam kabinet semasa dasar negara dilaksanakan. Tukar, ubah dan perbaiki yang kurang...itu adalah tugas utama seorang Perdana Menteri.

Akhir akhir ini, kita dengar banyak pandangan sumbang dari menteri2 dan pembesar UMNO yang menyuarakan pendapat yang sangat memalukan negara dimana tiba2 mereka hanya melihat kesalahan lampau Tun M...dimana mereka2 ini semasa Tun M dan Abdullah Badawi?

Kita semua tau, Tun M pernah buat kesilapan semasa dia jadi Perdana Menteri...kenapa itu yang kamu ulang2...kamu tidak tau buat kerja memperbaikinya ke?..bukan kamu Nazri, Keruak dan yang lain2 tu sudah ada dalam kerajaan masa Tun M?

Pada saat negara menghadapi situasi yang agak kritikal, maruah negara dipersendakan olih negara2 luar, kamu semua dalam kabinet termasuk Najib sebenarnya tidak tau mau buat apa...tidak tau buat kerja...seolah2 UMNO masih jaguh kampong...tiada class.

Kamu dalam UMNO tidak rasa malu ke berhadapan dengan pemimpin dunia seperti Singapura, Amerika, Britain dan Tonga?

PM Najib...kenapa kamu tidak turun ke Perhimpunan Agung Bangsa-Bangsa Bersatu di New York dan Forum Ekonomi Dunia (WEF) di Davos, Switzerland?...itu tugas kamu...kerja kamu sebagai Perdana Menteri...kamu tau ke itu tugas negara?

Kami bukan turun mengundi setiap pilihan raya untuk si Mohd Najib jadi Perdana Menteri atau si Zahid. Kami mengundi UMNO. UMNO yang memilih kamu jadi Perdana Menteri, bukan kami. Kalau UMNO tidak pandai cari Perdana Menteri yang baik dan jujur, macam mana?

Terima kasih Datuk kerana sudi berkongsi dengan kami cerita Tun M.

sukasamasuka said...

Datuk orang Melayu Kedah,


1. Melayu ni dimana mana pun, sebenarnya sama saja...kadang tu ada juga anak2 jiran datang kerumah, bawa pisang la...rambutan...kueh mueh...gulai...bukan apa, mak bapa durang yang suruh hantar...jadi, aku pun memang ada simpan gula gula, jelly dan ais krim...supaya anak2 tu tidak pulang dengan tangan kosong...mereka suka aiskrim dalam plastik....murah saja RM2.50 satu pek ada sepuluh bungkus....dulu sebelum GST baru RM1.95 saja...kami dikampong suka makan ais krim murah.

2. Seronok juga bila keluar jalan jauh balik kampong orang rumah...9 jam dari sini naik Viva...kami suka beli buah2an hutan dan sayur liar yang dijual ditepi jalan..apa yang ada, kita bagi la sikit sikit juga dengan jiran...

3. Bila di jemput orang kawin atau kematian, jauh mana pun, kita kena pergi...kalau tidak, nanti apa orang cakap dan...nanti, susah senang kita, tiada orang pula yang mau datang.

4. Orang kata kalau dijemput kita tak mau datang, macam kera sumbang...memang pesti ada sesuatu yang tak kena...kalau merajuk tak mau datang, itu kita faham...

5. Datuk perasaan ke sejak akhir akhir ini "rumah kita" macam sunyi sepi saja?...apa jemputan kita ditolak ke?...rasa rindu juga kalau tiada orang datang kan, Datuk?


"Bagaimana juapun, kita hidup mesti beradat (jangan kacau "rumah tangga" orang lain), dihapus adat lama (UMNO) pasti timbul adat baru (Bersatu)" - Hamka

Sulaid said...

As Salam Datuk,

Sebenarnya tidak salah bagi sesiapa pun untuk menyokong atau menyebelahi Dr M tapi perlu ada batas nya sebab "ego" perlu dikawal, ianya tidak boleh terlalu diagong agong kan takut nanti memakan diri. Namanya pun manusia yang penuh dengan kesilapan ( yang disedari dan tidak disedari).
Tidak salah kalau kita NAK SUKA kepada sesiapa pun. Tidak juga salah kalau kita TAK NAK SUKA kepada sesiapa pun tetapi realitinya TIDAK akan ada seratus peratus orang Melayu yang menyokong Dr M, TIDAK akan ada seratus peratus orang Melayu yang menyokong Najib, TIDAK akan ada seratus peratus orang Melayu yang menyokong Mahyuddin, TIDAK akan ada seratus peratus orang Melayu yang menyokong Hj Hadi atau Anwar. Mat Sabu pula entah la macamana.
Di akhirnya nanti Melayu akan berpecah, Cina yang bersatu.
Bak kata pepatah :
1. Melayu yang menang menjadi arang, Melayu yang kalah menjadi abu.
2. Gajah ( diibaratkan Dr M) sama Gajah ( diibaratkan Najib) berjuang pelanduk (diibaratkan kesemua Melayu) mati ditengah tengah.
Wallahhualam

Aku said...

Kadiag, salaam.
Aku sekali lagi ni...pasai aku teganggu sikit dgn tulihsan hang dibagian ni:

'Tapi tahun ini mereka sudah ketinggalan dua persidangan besar dalam diari antarabangsa, iaitu UNGA di New York dan Forum Ekonomi Dunia (WEF) di Davos, Switzerland Januari lalu...
Secara kebetulan kedua-dua buah negara yang menjadi tuan rumah persidangan yang disebutkan itu – Amerika Syarikat dan Swirzerland - adalah juga antara negara yang sedang menyiasat dan bertindak ke atas skandal 1MDB.'

Mola2 aku nak biag saja apa yg hang tulih ni, antara lain aku sedag tulihsan aku banyak unsog mengguru atau basa latinnya sarat dgn unsog 'pedagogi' ...tapi lama2, makin kacau pikiran aku, ni bagian yg hang tulih...'Secara kebetulan...'
Paham aku Kadiag, takdak apa dlm 'alam ni 'secara kebetulan...', semuanya telah diatog rapi olih yg maha Pengatog, macam dia atog mata2 kompaun sekog lalat dgn sangat2 seni. Dgn rendah hati, aku mintak mangap banyak2 kag hang, hang tokoh wartawan negara dan aku pulak bekaih prebet tentera darat...ka apa ka, yg dah lama dimuka bumi Dia, munkin tak lama lagi memang nanti balik ke pangkuan Dia. Insya'Allah.
Aku

abdul majid said...

Maaf mencelah...

Tepat pandangan tuan. Bagi pengundi 'atas pagar', mereka mengundi BN kemudian memberi mandat pada UMNO untuk memilih Perdana Menteri.

Jika UMNO masih hendak terus pertahankan Presidan mereke=PM, maka jangan la salahkan 'atas pagar' ini bila mereka beralih arah dalam PRU-14.

Fikir, kenapa melayu 'atas pagar' ini tidak mahu menyertai UMNO atau mana2 parti lain. UMNO jangan gemar menghunus 3 juta keris sahaja, sedangkan keris yang dihunus itu kebanyakkan sudah karat pun dimamah zaman.

Hasra Raj said...

Dia memang lagi budak masa umur dia 3 bln dia kena demam panas ......sebab tulah otak dia terkena virus ......

hangkedee said...

Tahniah Anda pemakan Dedak tegar.

Azim said...

Ingatkan saya sorang aje yg tak faham, bukan post kali ni aje, post yang terdahulu dari Aku dgn Mohamad Zaidi, saya skip aje, sebab dah banyak kali cuba faham...tapi tetap tak paham.

Pompuan said...

Hello DKAJ
Great to be back home and read the story that the suit against IMDB has been withdrawn.Alhamdulillah berkat kesabaran Najib yg tidak pernah melatah tentang isu yang rioh dipetkatakan
Allah memihak kepadanya yang tidak bersalah. Anak aunty Rosie pun is back in business at Granite Pictures. So Tun M should also stop the wild accusations. Cukuplah tu. Berbaik senulakah fengan Majib. Beliau diam je kutukan Tun M selama ni. Sejak akhir ni baru beliau melawan baik. Dahlah tu. Tun N dah kalah. No case to answer. malu teramat. Dahlah deklarasi beliau yg hantar ke YDP Agong has bern rejected. Dan paling hina sekali menyembah Anwar di mahkamah. Tak payahlah baik dengan Nuar. Nanti dia makan je Tun M. Baik nalan dedak lagi bagm. Ada juga hatga diri mavvm ayam.udahlah Tun M menzalimi diri sendiri dan orang yg menyokongnya seperti DAKJ.
Baok enjoy. Duit pun tak hsbis makan


Zed-85 said...

Saudara Panglima Potaseh,

Berkenaan komen saudara,

Saya rasa Sultan membuat usaha untuk negerinya, tetapi komen Tun Mahathir adalah merujuk kepada keseluruhan Malaysia. Tun M membangkit semangat kenengerian yang boleh memecahkan perpaduan negara.

Johor adalah sebahagian dari Malaysia.

Bagi sayalah, tidak salah kalau kita berbahas mengenai satu perkara. Kita mengamalkan demokrasi. Dalam demokrasi memang ada hak untuk rakyat bersuara dan berbahas.

Lainlah kalau kita mengamalkan sistem feudal atau sistem beraja mutlak, rakyat mesti terima sahaja.

Muhamad Zaidi said...

Hey sukasamasuka

Nanti TPM bagilah laporan kepada PM, itu dinamakan komunikasi .Apa! ingat pemimpin MALAYSIA itu batu ka.. kayu ka..

Muhamad Zaidi said...

Assalamualaikum DAKJ

Di kala PM Najib menyambut kedatangan rakyat Syria, Malaysialah yang paling membantu.

Tun Dr. Mahathir(bapa pemodenan) yang memberi contoh tauladan, dengan membawa rakyat Bosnia ke Malaysia.

Kesimpulan

Segala ajaran Che Det semua rakyat telah pelajari dan ingat tidak mudah lupa. Ucapan Che Det yang mengatakan melayu mudah lupa sebenar, Tun Dr Mahathir sendiri kena lihat dan jangan lupa tindakan PM kini yang tepat dan ingat ajaran Tun Dr. Mahathir.

xairlinepilot said...

DAKJ

Sini kita ada sekor Beruk Songkok Tinggi.. aka BERUK UMNO.

Sangat2 menyemak.. rasa dia ni cacat otak. Bodih bokeh lg diajar, tp ni tahap Dungu. Stupidity up to the max.

Tun Dr Mahathir cakap semya Fakta...

Si Najib cakap semua Auta...

Thats what my son said. Imagine 19 yrs old (Gen Y) UM student pun dah boleh menilai tahap Si Najib.

Tapi PDT .. Pemakan Dedak Tegar yg mengharap sisa drp Si Najib dah kita tak boleh buat apa2 lg. Semua dah ROSAK. Akhlak dan Jatidiri. Hasil Bantuan Rasuah 1 Malaysia aka BR1M. Sedar atau tidak, Si Najib tarik rakyat yg terima BR1M utk sama2 utk menjadi Pengemis. Its a tax payer money.

Minda kalau dah x boleh fikir mana baik buruk, x guna hidup lg. Tapi dedak dah jadi life line, hidup mcm zombie saja.

Such a pity, Tun dah naik taraf Malaysia jadi negara yg di hormati, tapi Si Najib telah mematikan itu semua.

Si Menteri2, DAKJ dan lain2 pernah ke Parliament, Si Menteri byk di Cafe belakang, merokok n ngeteh. Yang kalut, staff gomen dok type text apa nak jawap, Si Menteri2, baca text saja. Mcm bagus2 tp nil.

Sokong Si Najib sbb mcm beruk bergayut kat pokok, hold to the cabinet post sbb nk siphon mcm big boss.

All i can say, Si Najib merosakkan Malaysia. Thats the truth... nothing but the truth.

Tapi wujudnya Dungu Umno bertaraf beruk susah nak cakap. They will die rotten.

Btw DAKJ, i just joined BERSATU semalam. Feel so proud sbb sy bukan puak Beruk UMNO Dungu.

Nazri Aziz.. he just a D*ck head..
Jgn dilayan, buang masa sj layan Dicky Head sekor ni.


NajibNazak said...

Masa Tun tak ada Dedak la bodoh. Bodoh juga mak bapak kau ya okd Friend, kau dah nak mampud kot tersedak dedak Najis

Hahaha

NajibNazak said...

New breed of UMNO mcm Dungu...

Tak blh harap. Si Najib dah ketak benchmark... siphon as many as u can.

NajibNazak said...

PERDANA MENTERI TIDAK SEPATUTNYA MENCURI, MENGSONGLAP DUIT NEGARA.

NajibNazak said...

Terbaik.. tapi elok yg Perompak Wang Negara aka Perompak Malaysia aka Najib pi dok lama2 dalam jail. Group dedak UMNO beh pi stay sama2.. lg ramai lagi bagus. Ajak sama si Zaidi aka Dungu...

1280 K Tmn Malik said...

Orang Bodoh lari dari Forum Nothing To Hide....

NajibNazak said...

Tun Dr Mahadhir fikir guna OTAK... sbb tu Malaysia berjaya,

Si Najib fikir guna TELOQ,sbb tu Malaysia Rosak..

Sorry DAKJ, guna bhs kasaq. Tp itu yg sebenar. Sy tak sorok2, orang Kedah ..Straight to the point ...

NajibNazak said...

Bila sokong Najib, tertunduk2 mcm sembah patung berhala

NajibNazak said...

Ni hamba Allah atau Hamba Najis niii

NajibNazak said...

UMNO.. ROSAK

1280 K Tmn Malik said...

Saudara Daniel,

Pemimpin yg kat selatan tu, gone with the wind...

NajibNazak said...

Cari makan.. ehh dedak. Sbb tu ayam2 jenis ni banyak

NajibNazak said...

Salam hormat DAKJ,

Jika puak ProJib boleh maki Tun dan DAKJ, saya pun ada HAK nak maki depa balik..

Ini semangat SAHC....scholar, Sportsman and Gentleman.

Jgn sapa2 berani cabar ..

Abdullah Ngah said...

Menteri Cap ayam boleh berkata apa apa sahaja

Sulaid said...

As Salam Datuk,

Two latest developments :
1. Quiet dismissal of the lawsuit against 1MDB by DOJ in US.
2. Withdrawal of a case against Red Granite by Mathias and Husam.

So, what next in the mind of Dr M.

sham zam said...

hingga ke hari ini, kita masih bercakap ttg mokhtar dahari, kita masih menikmati cerita p ramli tanpa jemu. tun M lebih daripada itu, adakah kita akan bercakap alangkah bertuahnya kita jika Tun masih ada, suatu hari nnt? sy amat pasti, jwpnnya ya! sy mohon kita bersama berkorban utk Tun, apa yg kita mampu sebagaimana Tun mengorbankan dirinya kepada demi negara ini utk kita. andai perlu nyawa sekalipun sy akan lakukan demi perjuangan Tun

NajibNazak said...

Assalamualaikum DAKJ

Si Najib umpama Bugis Pondan pandang ke Samurai pandang me Rosmah. Tetap akan berjuang tanpa maruah. Berjuang sampai mati syria, iraq, agfanistan, libya, ia terus kental, rakyat dizalimi dan musnah.

Kesimpulan
Malaysia Zaman pemerintahan Tun Mahathir maju macam Jepun yang rakyatnya semua berjiwa kental. Sekarang Si Najib hendak cover taik dia buat hancurkan MALAYSIA(cuba cover songlap duit.

safiai saad said...

Salam sdr Kadir.
You said it loud and clear, Absolutely right.
May the help of Allah be on Mahathir "Perjuangan"
I have said enough Sdr Kadir.
All the best to you sdr Kadir,

hihwag said...


Laaaaa, I kesian you lah "Pompuan".

Just like SSK, jumping the gun and unable to understand the difference between the DOJ suit and the class action.
v
Otak semakin endangered kat Malaysia nih, menteri pun dah teruk turun IQ, what's your excuse?

Muhamad Zaidi said...

Assalamualaikum DAKJ

Tun Dr. Mahathir sangat dihormati sebagai pemimpin No 1 yang lalu di Malaysia . Dan kini roda pusingan kejatuhan Che Det, dan harus reda pemergian No 1. Apabila perkara biasa mengetuai Malaysia maka apabila sudah pencen terbiasa buat perkara biasa, seolah-olah ayam pencen dari bertelur tetap bertelur semahu-mahunya

Kesimpulan
Pangkat atau Gelaran hanyalah sementara di dunia yang fana ini. Kegilaan apakah yang membuat manusia terkejar-kejar pujian dari manusiawi, sesungguhnya takdir dan waktu adalah kehendak-Nya. Biasakan yang betul, betulkan yang biasa.

Muhamad Zaidi said...

Assalamualaikum DAKJ

Ayam pencen pun sampai masa habis. Jadi No 1 sementara sahaja bukan tetap apa yang nak direbut, tidak lari gunung dikejar.

Kesimpulan
BETULKAN yang biasa, biasakan yang BETUL.

RD. said...

Pompuan...

Please don't go over the moon or jump to conclusion, too quickly... over Mathias/Husam's class-action withdrawal.

That DoJ's case was a civil suit, so nobody have been criminally penalized,,, yet... until those named defendants could proof, beyond reasonable doubt, their source of funds was legitimate, otherwise... assets forfeiture and a criminal suit will ensue.

And that was also why Red Granite Pictures was allowed to continue with their work "on exciting new projects", so that its employees would not be deprived of their paycheck.

And... most importantly... of which nobody on the side of Najib, pemakan-dedak or otherwise, dare not mention or forgot... Red Granite's future profit/earnings are frozen under *escrow funds... of sort.

*As in real estate (specifically in mortgages), Escrow is also known in the judicial context. So-called escrow funds are commonly used to distribute money from a cash settlement in a class action or environmental enforcement action. This way the defendant is not responsible for distribution of judgment moneys to the individual plaintiffs or the court-determined use (such as environmental remediation or mitigation). The defendant pays the total amount of the judgment (or settlement) to the court-administered or appointed escrow fund, and the fund distributes the money (often reimbursing its expenses from the judgment funds)*
End quote from Wiki.

Therefore, you better hold on your horses and don't jump the gun... as yet. After-all... the voluntarily dismissal (by Mathias/Husam) was also done without prejudice, which will give them leeway to file a new legal action in the future, if they so desire. Obviously... after criminal proceeding commence.

By the way, Pompuan....Haven't you wonder, why... after DoJ's filing, the Board Directors of 1MDB, and even Deloitte, have disowned their... very-very late 2013 & 2014 Financial Statement? Wonder also why 2015's Financial Statement had not been reported? Its already coming to end of Sept.2016. Cannot find a replacement for Deloitte?

Ape hal tangguh-tangguh Laporan KeWANGan 1MDB? Pemilihan Agong UMNO pun... tangguh-tangguh. Dah dekat 18 bulan tangguh-tangguh nih. Bila PM kesayangan you, nak umum PAU-2015?

So... keep your fingers crossed, at all times, Pompuan.

NajibNazak said...

Najib dah banyak somingan Ba Alif Ba Ya dlm blog ni..

Zaidi Songkok Tinggi Al Dungu

Pompuan Sund*l

Ada lg 2-3 ekor

Fikir Tajam said...

As salam Sdr Muhamad Zaidi.

Drp tulisan sdr jelas terlihat ketidakmatangan. Sekolah mana kamu belajar? Main hey kpd org yg lebih tua.

Kamu ni mentah sangat. Saya malah ramai pembicara di sini yg tak ambil kisah komeggn kamu. Trivial!

Belajarlah adab. Jgn jadi biadab spt Najib@MO1@Ah Jib Gor yg persenda Tun M & YDPA.

Pergi belajar. Telusuri ilmu. Kamu bicara macam standard budak Tahun 6 yg gagal Bahasa Melayu. Kerap terkeluar konteks & merapu. Harapkan songkok hitam atas kepala aje. Minda kosong.

A KADIR JASIN said...

This report quoting by YB Husam Musa appears at https://www.malaysiakini.com/news/356851#.V-d52GaQL1Y.facebook

Salor assemblyperson Husam Musa said he and lawyer Matthias Chang voluntarily withdrew their class action suit related to 1MDB in order to incorporate new developments into their initial complaint.

The new developments include the joint application by Red Granite Pictures and the US Department of Justice (DOJ) to limit the freeze on the production house's accounts.

The joint application was made after Red Granite Pictures agreed to ring-fence earnings from 'The Wolf of Wall Street' and another movie, 'Friends With Kids', pending the outcome of the DOJ's asset forfeiture suit.

"We have to adapt the suit to present developments, without affecting our efforts to bring back the assets and monies embezzled from 1MDB," said Husam in a statement tonight.

The duo had filed the suit against eight US-based individuals and organisations linked to alleged embezzlement and money laundering involving 1MDB.

The class action suit, which was filed in August in the US, was to seek damages for the theft of the state investment firm's funds as well as to recover assets acquired using the stolen funds.

The defendants in the case were Goldman Sachs Group, Debra Whelan Johnson, Timothy Leissner, Christopher Joey McFarland, Metropolis IX Capital Advisors, LLC, Red Granite Pictures, Prime Minister Najib Abdul Razak's stepson Riza Shahriz Abdul Aziz and controversial financier Jho low.

The duo's class action followed the DOJ civil forfeiture suits which sought to seize more than US$1 billion in assets allegedly acquired using stolen 1MDB funds.

However, yesterday, US-based attorneys acting for Husam and Chang filed a notice for the voluntary dismissal of their suit in the New York Southern District Court.

Husam said today that Red Granite's conceding to allow profits from both movies to be segregated showed that 'Friends With Kids' may have also been produced using 1MDB-linked funds.

He denied Red Granite's recent assertion that his and Chang's suit was fractious, noting that if this were true, the movie production house would not have agreed to segregate its future and current profits.

Husam also denied Communications and Multimedia Minister Salleh Said Keruak's assertion that his suit was dismissed by the court.

The dismissal of the suit was voluntary on his and Chang's part, he said, and was made under Rule 41(a)(1)(A)(i) of the United States Federal Rules of Civil Procedure.

As the dismissal was without prejudice, they are allowed to refile the case later, after making amendments to incorporate recent developments.

Other developments which Husam did not mention may include the fact that the Wall Street investment company Electrum is setting aside profits linked to investments made by businessman Jho Low, pending the outcome of the DOJ lawsuits to seize 1MDB-linked assets.

Meanwhile, Chang assured Malaysiakini that the duo knew what they were doing and that it was all part of their plan.

"Dont worry. (He who) laughs last, laughs best. Salleh Keruak's press statement is counting chickens before they are hatched. All thunder but no rain.

"We know what we are doing. Watch my video speech again 'DOJ Bombshell'. Soon he has to eat back all his words. Have faith in God," Chang said in a WhatsApp message.

Fikir Tajam said...

Kamu tak faham perkara pokok. Org berwacana bicara kamu sebok nak mencelah tapi hampeh lompong kosong.

Fikir Tajam said...

Sayang anak muda hanya mampu beranalogi 'ayam pecen'. Dedak tak nak guna sama ke?

Jatidiri & integriti kamu sangat rendah. Kamu tak upaya beza mana kaca mana merjan. Dedak & ayam pencen/ayam muda sinonim. Tapi negarawan bukan spt ayam pencen.

MO1 = Najib = Pelingkup MECD = Peranap DEB = Pembangsat MELAYU = Penipu konon wang derma

Haq & batil umpama minyak & air tak kan bertemu. Najib mencuri wang Rakyat dgn bantuan Low Taek Jho & Reza Aziz kamu angkat sbg Robin Hood. Woi... Sesia emak bapa kamu sekolah kan kamu. Ini kah tahap minda budak muda bersongkok hitam topeng Melayu/Islam?

wahab shah said...

Tun dont lose your composure...dia orang tu serkap jarang je.

anti pemakan dedak. said...

Ko ni Zaidi....aku dah berkali2 bagitahu....cerita salahlaku adalah pasal Najis....bukan pasal Tun M.

Ko dah takdak modal ke?
Bebal betul ko ni.

Ko laluk dedak free kot?
Puak2 makan semua serupa...Low class....dah tak dak idea....kutuk Tun.

Pi belajar menulis lagi meh..
Meluat baca tulisan penulis bebal mcm ko.

RD. said...

Salam Dato AKJ.

Terima kasih kerana memberi pencerahan mengenai penarikan-balik, buat sementara-waktu, class-action oleh Matthias & Husam.
-------------------------------------------------------------------------------------

Kepada Pompuan.

Harap Saudari maklum dan tidak terlalu awal melonjak kegembiraan, sebaik saja membaca sebarang berita dari SSK dan lain-lain blogger penjilat Najib.

Oh ya... lain kali, periksa dengan teliti...sebarang salah-ejaan dan lain-lain kesalahan ayat... sebelum tekan butang; 'Publish Your Comment'. Jangan cemerkap dan nampak seperti... malas berkerja.
Lagi pun... buang masa saja... kalau orang tak faham apa yang kamu ingin sampaikan.

Dan... Jangan malukan rakan-rakan lain yang menyokong Najib atau pemakan-dedak-Najib.

Muhamad Zaidi said...

Wahai.. fikir tajam

Maafkan Hamba, tidak akan saya ulanginya. Dalam konteks pelawan, hey.. digunakan untuk bertingkah.

Contoh:
Hey hang jebat.. turun kaw, aku suruh turun kaw xmaw turun, sudah 7kali aku terkuchil akibat makan budu, kaw mana tau..

Muhamad Zaidi said...

Celahan iklan biasa dilihat dimana-mana. Hanya yang tajam sahaja sensitif dan aktif membacanya.Terima Kasih melihat terbitan sekali lalu ini fikir tajam.

Muhamad Zaidi said...

Haiya mister chang.. dup dap dup dap suspen ini, bikin gempak loo..

Muhamad Zaidi said...

Alhamdulillah.. semoga awak bahagia.

Naj said...

Saudara Muhamad Zaidi,

Pada fikiran saya, komen-komen saudara agak janggal kerana saudara agak cepat meletak kesimpulan dan selalu juga kesimpulan saudara lebih panjang daripada hujah.

Hujah sepatutnya panjang; kita persembahkan fakta, laporan mahupun pendapat dan hujah pihak lain, kita bincangkan secara rapi. Di akhir penulisan, kesimpulan diletakkan; suatu rumusan KITA SENDIRI berkenaan apa yang telah dibincangkan. Kalau kesimpulan terlalu segera dan/atau terlalu panjang, maksudnya input kita sendiri (pendapat/pandangan sendiri) lebih diutamakan dan/atau lebih panjang berbanding hujah-hujah logik yang dapat dibahaskan.

Biasakan yang betul, betulkan yang biasa.

Wallahuaklam

Naj

Naj said...

Kalau ada pertuduhan terhadap sesiapapun, sesiapa yang berkenaan itu patut mengambil langkah membela diri; kumpulkan fakta dan bukti dan persembahkan secara sistematik dan lengkap, bukan menukar pihak penyiasat, menukar pihak pendakwa, membakar ibu pejabat polis, mewartakan fakta dan bukti sebagai rahsia dan menukar-nukar hujah berkenaan wang yang masuk ke akaun sendiri.

Yang BETUL dan BIASA dilakukan ialah kumpul hujah dan bukti, dan pamerkan untuk bela diri. Yang berlaku sekarang nampak SALAH dan JANGGAL.

Betulkan yang biasa, biasakan yang betul.

Naj

Pemerhati Setia said...

Salam DAKJ..

Mengapa akhir2 ni tukang salak MO1 agak menyepikan diri ekk..? Apakah malu alah pasal seorang orang besar agensi dikementeriannya sedang terkurung dalam lukah sprm..? Terfikir juga kita dok sibuk hal orang lain, anak buah sendiri tak terjaga.

anti pemakan dedak. said...

Zaidi.

Ko fahamkah apa yg Dato tulis?

Kalau faham..
..tolong bagi komen sikit...rasa2 aku ko tak faham apa2.

Muhamad Zaidi said...

Terima Kasih naj, Kesimpulan hanyalah Kesimpulan bagi asas ayat yang secara fizikal dan mimiknya khas senyum simpul menyengih :-)

Muhamad Zaidi said...

Yelah2 Puas hati anti.

Muhamad Zaidi said...

Yelah2 Fikir Tajam, tahupun dedak untuk ayam. Nama pun manusia apa ke hal manusia makan dedak apada tumpul.

Muhamad Zaidi said...

Faktanya Malaysia masih aman damai.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).