Friday, September 16, 2016

Dr Mahathir Serah Petisyen Rakyat Kepada Yang di-Pertuan Agong


A Kadir Jasin



MUTAKHIR, 19 September

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

Mursyidul Am PAS, Allahyarham Datuk Dr Haron Din meninggal dunia di Amerika Syarikat hari ini waktu Malaysia.

Allahyarham dilaporkan telah membuat amanat supaya dikebumikan di AS sekiranya dia ditakdirkan meninggal dunia di negara itu.

Amanat terakhir arwah itu disampaikan kepada ahli keluarga dan rakan seperjuangannya sebelum berlepas ke AS pada 10 September lalu.

POSTING ASAL
 


DULI Yang Maha Mulia Sari Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong petang semalam menerima menghadap Tun Dr Mahathir Mohamad di Istana Anak Bukit, Alor Star.

[PERINGATAN: Komen guna “Anonymous” tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account atau Name/URL. Boleh pakai nama samaran.]

Majlis itu diadakan bagi membolehkan Dr Mahathir mempersembahkan petisyen Deklarasi Rakyat kepada Ke Bawah Duli. Pertemuan itu berlangsung lebih sejam.

Deklarasi Rakyat yang dilancarkan 4 Mac lalu telah menerima lebih 1.4 juta tanda tangan.

Ia antara lain mendesak pengunduran Perdana Menteri (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Tun Abdul Razak dan mereformasikan sistem politik serta institusi negara.

Gerakan Deklarasi Rakyat Selamatkan Malaysia juga sedang mencuba menghadapkan petisyen yang sama kepada semua Raja-Raja.

Wallahuaklam.

58 comments:

rahman, headhunter said...

Moga YDP Agong terima dengan hati terbua.

Moga Allah restui usaha ini.

LaM said...

Hahaaaa....Again the referral to that bugis honorific title of "Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil". It really strikes at the nerve of some people. But to be honest and to reflect current events and facts, the title shld be accompanied by the suffix "alias", or "also known as" - 'King of Cash, King of the Lanun and other appropriate terms that reflect the actual character & behavioral pattern of Najib.

I hope the meeting is not confined to just the handing over of the Petition. The King shld also be fully briefed of the corrupt and thieving activities of Najib & that his continued presence in the country as PM would bring untold & colossal damage to the malaysian economy and the fall out of international relations with other countries. How can the King who is Executive Head of the Federation has a thief as his Prime Minister?????? The Agong shld ask Najib to resign failing which he shld be sacked as PM. The power of appointment comes implicitly with the power of removal. The only problem is whether the Agong is courageous enough to do it.

Marhaen kota said...

Alhamdulillah. Daulat Tuanku..Daulat Tuanku..

rahman jpc said...

syukur Alhamdulillah.

tindakan yg tepat akan meninggal kan legasi yg terpenting bagi kesejahteraan rakyat baginda.

mari lah kita sama2 mendoakan yg terbaik d atas usaha tun m ini. amim, amin ya rabbul alamin.

keruk keruk said...

Nasib baik di buat di kedah. MB kedah je yg kena jawab kat MO1 nanti. Kalau di serah di Istana Negara, confirm ramai yg kena transfer pergi JPM

Aku said...

Kadiag, salaam.

Alhamdulillah...baguih Kadiag, ropa2nya, member hang last2 bejaya jugaknya....aku pon antara yg mula2 sain. Agak lambat Kadiag, tapi Akiagnya bejaya jugak. Alhamdulillah banyak2. Mat Tehag bersunggoh dan istiqomah ('persistent') dan Allah S.W.T. bagi dia kejayaan. Syukog banyak2.

Pasai Mat Tehag ni, aku baca anak breder Nurul Nuha mintak dia mohon maghap secara terbukak kak breder...nak habag mai pasai keh kenunnya liwat dgn dreber Wan Azizah....kalu breder buat sekali pon, ia adalah antara dua orang dewasa secara sama2 mau dlm romah (magnanya kawasan tertutup/tidak tededah), dlm basa gomen, 'two consenting adults', katanya di Tivoli Villa. Dlm caj mula, kejadian tu dikatakan di Villa tu belom pon siap dibina, bila pihak pendakwa sedag, katanya depa tukag tarikh benda tu belaku. Lepaih tu, kepala polis masa tu (Asai Serkam tak salah aku) disahkan bagi penyaksian palsu dlm keh mata lebam. Banyak unsog2 "circumstantial" Kadiag. Dlm keadaan lagu tu, aku rasa kita kena serah kepada kebijaksanaan Allah S.W.T. semata mata, takut2 kita buat dzolim kad sesama maknusia.

Lagi pulak bila anak breder mintak Mat Tehag mohon maghap ni, aku teringat cerita Nabi Yusuf as menolak untok keluag penjara sebelom nama dia dibersihkan, (ayat 50 suroh Yusuf), aku tempek:

"Allah berfirman memberitakan tentang raja setelah mereka datang membawa ta’bir mimpi yang mengagumkan itu, sehingga raja dapat mengetahui keutamaan Yusuf, ilmunya, pengetahuannya yang baik tentang impian sang raja, budi pekertinya yang baik terhadap warga negaranya, maka raja berkata: iituunii biHi (“Bawalah dia kepadaku”) maksudnya keluarkan dia dari penjara dan bawalah dia kemari.

Setelah utusan raja mendatanginya dan meminta hal itu, Yusuf menolak untuk keluar dari penjara kecuali setelah raja dan rakyat memastikan bahwa dia bersih dari tuduhan dan tetap terjaga kehormatannya dari tuduhan berbuat serong dengan isteri al-‘Aziz, dan penjara itu bukan sebagai balasan dari perbuatannya akan tetapi akibat kedhaliman dan pelanggaran terhadap dirinya. Ia (Yusuf) mengatakan: irji’ ilaa rabbika (“Kembalilah kepada tuanmu.”)

Terdapat hadits-hadits yang isinya memuji atas sikapnya itu, dan mengingatkan akan keutamaan, kemuliaan, ketinggian martabat, dan kesabaran Yusuf as.

Dalam al-Musnad (Ahmad) dan ash-Shahihain (al-Bukhari dan Muslim) terdapat hadits yang diriwayatkan oleh az-Zuhri dari Sa’id dan Abu Salamah, dari Abu Hurairah ra, berkata, bahwa Rasulullah saw. bersabda: “Kami lebih pantas ragu dari Ibrahim ketika berkata: ‘Ya Rabbku, perlibatkanlah kepadaku bagaimana Engkau menghidupkan orang-orang mati,’ dan semoga
Allah memberikan rahmat kepada Luth, ia berlindung kepada tiang yang kuat, dan seumpama aku tinggal di penjara seperti Yusuf, pasti aku menyambut undangan raja itu.” (dari alquranmulia.wordpress).

Dlm Suasana ('ambience') dgn 'aura' kejayaan kepala agama kedah mau jumpa dia, munkin Mat Tehag akan telanjog berasa morah hati, dan bebesag hati sampai mau merendah hati sikit dan mohon maghap secara terbukak, pasai keh breder tu pon belom pasti seratuih per sen. InsyaAllah tak rugi apa Kadiag....hang tulong pujok member hang tu.

Sunggoh pon breder bukan Nabi Yusuf a.s. tapi perinsep jaga muruwah sesama maknusia sangat2 mustahak. Itulah Kadiag... kalu hang bulih pujok Mat Tehag tu, mohon maghap secara terbukak, aku dan munkin ramai lagi insyaAllah sangat bebesag hati.

Aku

Knerang said...

In Tun We Trust 'cause even in turmoil he does it his way, come what may; and often gets his way.

sukasamasuka said...

Datuk,

16th September, 2016....PAS spiritual leader Haron Din passes away while in US...al-Fathihah.

PutraKraken said...

Salam Datuk

Syukur akhirnya tercapai juga tujuan. Aneh...pertemuan tersebut berlaku di Kedah...anak Kedah menghadap DYM Sultan Kedah yang juga DYM Yang DiPertuan Agong.
Apakah anak Kedah mantan Perdana Menteri Malaysia yang memerintah selama 22 tahun hanya dapat menghadap DYM YDP Agong (yang telah 2 kali Menjadi YDPA) di Istana Kedah dan tidak di Istana Negara dimana DYM Yang Di Pertuan Agong Malaysia secara rasminya bersemayam? Atau Istana Negara juga milik Najib tempat siggahsana Raja Wang?...Musykil dan terkilan....Dari sudut protokol...Tun Mahathir mewakili seluruh rakyat Malaysia menghadap DYM Tang DiPertuan Agong Malaysia dan bukannya anak Kedah menghadap DYM Sultan Kedah.

Nampaknya Raja Wang lebih berkuasa dan berdaulat. Apa apa pun...hasrat dan hajat rakyat sekurang kurangnya sampai kepada DYM YDPA...walaupun dimana jua ia disampaikan....dan harapan rakyat agar Duli Tuanku dapat mendengar luahan rakyat. Rakyat masih menyanjung tinggi Institusi Yang DiPertuan Agong dan Raja Raja Melayu...dan amat mengharapkan Duli Duli Tuanku Raja Raja tidak menghampakan rakyat semua....walaupun ramai dikalangan rakyat yang lebih mengagongkan Raja Wang.

Pantun Budi yang tak lekang dek panas dan tak lapok dek hujan:

Pisang emas dibawa belayar
Masak sebiji diatas peti
Hutang emas dapat dibayar
Hutang Budi dibawa mati

Pantun versi terkini dizaman pemerintahan Raja Wang:

Pisang embun dibawa belayar
Sauh dilaboh layar dikibar
Hutang bertimbun tak boleh bayar
Harta negara habis tergadai

MO1 PENCURI !!!...

Zalman A said...



Salam Datuk,

This is indeed very good news.

While we fully respect the need for the Rulers to maintain their neutral stance in politics, we also expect the government to maintain a level of respect for the Rulers. In a constitutional monarchy such as ours, the Rulers have a right to be informed, to counsel and to advise; as the heads of Islam and the defenders of the people they also are entitled to be heard when the country has gone off course.

The government of Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone has highly disrespected the Rulers in two key areas:

a) They have ignored the Rulers' request to solve the 1MDB issue fully. In case we are unclear, "solve" does not mean "cover-up all local investigations". The crude way that sabotage, lying, intimidation, sacking, hiding witnesses, deleting evidence, and more was used just makes it even worse. It is already becoming crystal clear around the world that the Mappadulung has been indulging in a level of kleptocracy that is among the worst ever seen. This has nothing to do with Islamic values.

b) They have ignored the Rulers' request to make changes to the NSC Bill. By right, any matter directly affecting the power of the YDPA must be assented to. Mappadulung misunderstands the Constitution.

The current government does not respect adat, adab, the Constitution, the rule of law, or the people.

All they know is personal greed.

awang batuburok said...

Alhamdulillah dan Tahniah.

Sebahagian dari langkah langkah kehadapan telah dapat disempurnakan.
ALHAMDULILLAH.

Muhamad Zaidi said...

Assalamualaikum DAKJ

Negara kita akan bertambah-tambah bilangan warganya yang memerlukan keperluan berpatutan (ekonomi). Keadaan yang dilakukan kerajaan kini sangat efisien untuk rakyat dari pelbagai dinamik pembangunan untuk rakyat yang ramai.

Kesimpulan
Taman Tugu untuk rakyat rekreasi dll, MRT untuk rakyat bergerak kerja, semua untuk kebaikan-kebaikan rakyat yang banyak mati atas sebab tak beriadah dan kemalangan jalan raya. Tabik kepada pemimpin kini yang puas membantu rakyat. Berebut kuasa dan hanya kepentingan kuasa dan individu mereka akan target Individu sahaja bukan target BN(majoriti). Syabas orang UMNO yang pejuang sebenar rakyat bukan berpaksikan INDIVIDU.

Mat Bakar said...

Sallam Dato'

Alhamdullilah berjaya juga diserahkan kepada Tuanku DYMM semoga sesuatu yang positif akan berlauku nanti. Seandainya Najib enggan mengalah beerti penderhakaan dan kita tunggu dan lihat berapa ramai lagikah menteri menteri pengampu dan pembodek akan memperthankan perderhakaan ini yang bermakna mereka juga turut menderhaka kepada DYMM Tuanku. Biar menghakimi sekali ini.


Walahuaklam.

Pemerhati Setia said...

Salam...

Saat yang tepat di mana parti telah didaftarkan secara rasmi. Jadi, petisyen disampaikan kepada YDP Agong oleh wakil rasmi satu entiti berdaftar. Tahniah..

Menunjung kasih Tuanku.

True citizen said...

Good gracious Tun ! You have given the rakyat the greatest gift this Malaysia Day, while others in Putrajaya rant, rave, insult us and try to deny the undeniable.
Now the rulers turn and let's pray for them to stand steadfast, stouthearted, courageous against those tyrants and little Napoleons, and serve the country and its citizens.

And now the latest insult, the move by the Election Commission to re-delineate the parliamentary boundaries. It is totally unconstitutional.


Kadiaq fan said...

Komen hang memang win..

Nation in crisis said...

Datuk,
the Agong and his fellow rulers must also be alert to the dangers that the current re-delineation exercise by the Election Commission to re-set boundaries is bound to cause voter unrest simply because the reasons for the changes are seen to be unjust, arbitrary, communal, racial, thus against the federal constitution and self-serving to the current govt.
The EC must stop this exercise immediately.

Zalman A said...


The gerrymandering has begun already, with the EC making no attempt to hide its bias.

"PKR deputy president Datuk Seri Azmin Ali had earlier this year proposed a “grand coalition” of other Opposition parties to go head-to-head with the BN in the next national polls after former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad and former prime minister Tan Sri Muhyiddin Yassin left Umno and set up Parti Pribumi Bersatu Malaysia.

Nothing concrete has emerged to date though the opposition parties all maintain they are open to cooperation with each other."

That has to happen soon. Now, in fact. It cannot be delayed any longer.

Bersatu has no machinery, yes, but the grassroots of Umno need no more introduction or invitations.

It can be done, but as a UNITED whole.

Let us see if the Malays understand deeper issues than just short-term Umno dedak.

A KADIR JASIN said...

Pembahas "Labu8455" saya ambil maklum komen saudara/saudari tetapi tidak akan menyiarkannya kerana bahasa saudara/saudari keterlaluan. Mohon maaf.

RD. said...

Nampakgayanya, Dr.M lebih percayakan kebolehan dan kepakaran perubatan di Negara sendiri dari Negara Kafir. Dua kali Dr.M belah dada... di Hospital Kerajaan je.... HKL.

Kalau Pemimpin-pemimpin dan golongan hartawan tidak menyokong kebolehan atau perniagaan Rakyatnya sendiri, siapa lagi?

Setakat menukar nama jalan ke 'Jalan MARA', tidak akan mampu menjanakan keuntungan kepada bumiputra. Silap-silap mereka akan lebih lagi, diboikot.

Lebih malang... bila kita dengar Rosmah bershopping-sakan, berjuta-juta USD, di Negara Kafir, tanpa disangkal secara lebih meyakinkan.

Alangkah baiknya, jika WANG sedemikian banyak, ditaburkan dalam Negara sendiri. Boleh juga Rakyat sendiri tumpang rezeki.

"Rakyat di Dahulukan"... konon.

Joe Harry said...

Anwar didapati bersalah setelah dibicarakan dalam mahkamah terbuka yang diwakili peguam bela ternama.
Sekiranya tun mohon maaf secara terbuka maka tidak secara langsung ia mengambarkan
1. Tun yang mengarahkan
2. Makamah dibawah telunjuk pm.
3. Menyalah guna kuasa pm.
4. Menyalah guna kuasa mahkamah.
5. Hukumana yang tidak adil.
6. Menjatuhkan maruah saksi, pendakwa dan hakim seolah-seolah semuanya lakonan politik.
Ada baiknya proses mahkamah di adakan semula bersama saksi dan bukti baru bagi membersihkan anwar di mata umum. Itu lebih cantik dan elok caranya.
Jangan jadi seperti seseorang yang telah ditangkap berkalwat lalu dibawa kepada ketuanya maka ketuanya berkata allah dah ampunkan dosanya.
MELUCUKAN DAN MEMALUKAN SEMUA YANG TERLIBAT

fadzi dam said...

Haha.. enchik ni sgt lawak pendapatnya..

Zed-85 said...

Sallam Dato’

Kita bershukur kerana usaha yang dilakukan akhirnya sampai ke tujuannya.

Terpulang kepada mereka yang bertanggungjawap iaitu Raja-Raja untuk tindakan selanjutnya.

Orang putih kata “The ball is at their court”.

Daniel Noor said...

Salam Datuk

Saya kawatir aja this Najis will call the shots dgn YDPA. Knowing the UMNO ministers are behind him beside the Police n Army.

Hudhud said...

What an irony datuk. The kafir that you condemned so much..in the end they were the ones whom you sought the final help to prolong your very life on this earth and it was unsuccessful. It was the kafir land that you chose to go to die. And it was the kafir land that your body was finally laid to rest at your own request! The biggest irony indeed. Its a lesson for us all.

Fendi Ahmad said...

Andai "suara dan nyawa" rakyat majoriti besar bersatu sepakat menolak rejim Mappadulung, sempadanlah macam manapon ianya tetap tak mampu mengubah bah besar rakyat !

Fendi Ahmad said...

Bro, ayat kamu terlalu macam buku teks lah, takda jiwa :) ... Kalau nak mempertahan Mappadulung cara bijak kenalah belajar cara menulis yang ada jiwa yek.

Zed-85 said...

Saudara Zaidi,

Sebenarnya perkataan “Kesimpulan” adalah rumusan terhadap satu perkara.

Oleh itu tulisan awal saudara sepatutnya berkait dengan berikutnya yang menjadi rumusan. Saya tidak dapat lihat kaitannya.

Umpamanya, saudara menceritakan saudara makan nasi lemak sedap, kemudian saudara buat kesimpulan ada satu benggali bawa motosikal sangat laju.

Tidak ada kaitan antara tulisan pertama dengan yang kedua.

Kalau saudara bekerja sebagai cikgu sekolah, agak pening murid sekolah dibuatnya.

Sebenarnya proses berfikir adalah tindak balas saraf otak “Synaptic interaction” yang berlaku dalam otak manusia. Manusia berfikir mengikut kewarasan fikiran dan logik. Manusia pergi ke sekolah supaya dapat berfikir dengan lebih baik.

Sebab itulah Tun Mahathir mengalakkan pengajian Matematik dan Sains .

IMP said...

Salam Datuk,

Alhamdulillah. I hope our Agong and Malay Sultans will do something about it. For Malaysia, for the rakyat.

Looking back said...

Mahathir has came to the recue. Hooray!!..Mahathir came on top once again. He is no saint. He had had his fair share of misdeeds and transgression in the past. I mean who didn't? We're all make mistakes. He has erred and try his utmost best to make it right once again by doing what he's doing right now despite his ripe old age. We should laud his effort rather than further revile the old man.

Yes it's true in the past he was tough, cruel, wick, brutal, dutertesque, squandered a lot of money on cronies and mega projects which sometimes seemed unnecessary and wasteful, but he also had done a lot to the people as well. He actually did spend a lot of money on subsidies. I mean like A LOT..Running into billions. A lot of people overlook this.

Rice, sugar, wheat, milk, fuel, cooking oil, essentials, affordable housing, public transportations and tolled roads, highways you name it. Billions of money upended on all of this to keep the them stable. Everything was cheap and affordable back then despite economic uncertainty throughout his years. Have you ever wonder despite meagre pay your parents/grand parents received back then, it always seemed enough to get by? Yes because of the subsidies. That's why index consumer prices were remarkably stable throughout his tenure as prime minister.

During his time, there was no tertiary education fund relentlessly chase around debtors to boost funding because there's always money availaible set aside meant for that. There was no need to worry. Things which involved the needs of our kids and future generation would always remained his top priorities. Money will always be available for them.

He was the prime mininster for 22 years mind you. There were ups and downs and there were good times and bad times. There was the time where the economy was not doing like it should but he perservered, man up and managed it well without squeezing the people.

He did all that rather furtively as he knew it was the government's job to help the people and one shouldn't be showy about it. He could always done like Najib does by giving cash handouts in order to become popular but he chose to other way like spent it on subsidies as he knew it is not only the poor who deserved to be helped but also the middle income earners.

He didn't need to be like Santa Claus throwing money around just to make him instant hit with the people. No need to. And he never brought up every now and then about the helps he had given because he knew that it was his job to ease the burden of the people. It is the government's job to boost their income and to protect their savings, not eating it away bit by bit like what happen right now with the new tax system.

Running the government is not like running a business worrying about the balance sheets. One shouldn't be stingy about it. Whatever money he had back then, he'd rather spent it on the people rather than blew it on costly consultants and advisors. That's not his style. He's in politics to deal with people's problems and worries. Not running away from it.

Jantan Asli said...

Tun dan pengikut nya sudah berparti yang berdaftar. Mengapa mesti bertemu Agung untuk campur tangan urusan politik negara. Kalau lah benar deklarasi tersebut di persembahkan dan menuntut PM di pecat melalui pintu belakang ini satu tindakan yang tidak demokratik.
Jadi lah ahli politik yang tulin dan tewaskan kerajaan yang ada melalui pilihan raya.

Jay said...

Ko ni mabuk ketum ke?

Sulaid said...

Tuanku DYMM Yang Dipertuan Agong tak ada pilihan. Terima mengadap Dr M dan terima deklarasi rakyat tu sekali. Kalau tak terima mengadap nanti kata Tuanku berat sebelah pulak. Selepas ini kita tunggu la proses seterusnya. Harap tidak ada sesiapa yang mendahului pertimbangan Tuanku. Jangan pulak ada yang awal awal lagi dah cakap kerajaan mempengaruhi Tuanku. Bersangka baik itu dituntut juga oleh Islam.

Othman Ahmad said...

Insya Allah, semua parti2 pembangkang beserta majoriti rakyat akan menggembeling tenaga di bawah satu ukhuwah "Pakatan Bersatu" mengambil alih pentadbiran Barang Naik (BN) yg dikepalai oleh parti2 usang yg dah rusak...
1. Untuk Macai Najib Only (UMNO),
2. Make Chinese Angry (MCA) dan
3. Make Indian Crazy (MIC).

The Grand Old Statesman on his usual brilliance self is sending message that Najib only acknowledged CASH IS KING, not DYMM Yg Di Pertuan Agung.

Malaysia Perlukan Sebuah Kerajaan baru Berintegriti & Amanah menggantikan pemerintahan Najib & bini yg bernanah busuk. Tentu ada sebab kenapa Najib menjemput & memberi lesen perniagaan buat pertama kali kepada Syarikat Perbankan Zionis Keluarga Rothschild, Goldman Sachs yg tak pernah dilakukan oleh pemimpin2 kita terdahulu. Kenapa dilantik APCO Worldwide sebagai PR Consultant & berpusat di Putra Jaya? Ini bukan tohmahan/fitnah kosong tapi telah pun dibahaskan di dewan parlimen tanpa penafian oleh pihak pemerintah sendiri. Bukti pembayaran komisyen & yuran konsultan berjumlah berbilyon-bilyon adalah kesahihan Najib bersekongkol dgn pihak Zionis Yahudi.

Oleh sebab ingin memilikki duit berbilyon-bilyon, Najib & bini berkhianat, pecah amanah, menipu, membohong, merompak, menggadai harta-perbendaharaan negara, pembunuhan misteri dll. Hutang yg menimbun-nimbun ditanggung oleh rakyat jelata dgn mengenakan cukai GST yg memeritkan sepanjang zaman.

Dah tahu Amerika & Zionis Yahudi itu musuh durjana kenapa Najib & Rosmah bersekutu dgn mereka. Tahukah anda pentadbiran Najib pernah membayar RM77 juta setahun kpd APCO Worldwide, sebuah syarikat perunding Zionis-Israel? Dan juga membayar komisyen RM4bilyon kpd Banker Yahudi Goldman Sachs untuk mendapatkan hutang riba RM42bilyon. Tup..tup..tahu2 ada duit berbilyon-bilyon sesat ke akaun bank peribadi Najib,.... dan anih juga macam mana Rosmah juga dapat jutaan di akaun banknya sedangkan dia hanya seorang suri rumah sepenuh masa.

hihwag said...


For those interested in statistics, see this graph:

http://www.malaysiakini.com/news/355964

Now laugh at this srticle:

http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2016/02/29/new-ec-chairman-free-from-politics-professional/

HA HA HA!

A worse round of cheating is underway.

Hope Parti Bersatu plays its part is educating the masses.

Zed-85 said...

Sallam Dato’

Kita berharap, setidak-tidaknya, siasatan bebas dilakukan atau diadakan siasatan Suruhanjaya DiRaja untuk 1MDB.

Sebanyak berbillion harta yang dirampas di Amerika Syarikat dan banyak kali disebut perkataan “Malaysian Official”. “Official” adalah pegawai Malaysia, bukan rakyat awam.

Tuduhan yang dilemparkan oleh FBI dan Jabatan Keadilan Amerika ini amat berat, ini dikaitkan dengan “Kleptokrasi” atau mencuri yang memalukan negara. Ini sudah memadai untuk dijadikan sebab untuk mengadakan siasatan DiRaja.

najib bijan said...

Tau ke berapa kos taman tugu ni dan agenda di sebalik ia di bina ? Rakyat cuma perlu taman dan padang bola utk beriadah waktu petang dan hujung minggu. Kini amat susah mendapat kemudahan sedemikian bila setiap inci tanah di kl di komersial kan. Tak perlu taman harga berjuta juta hanya utk menarik perhatian pelancung sedang kan rakyat terpaksa sewa gelanggang cuma nak main futsal. Zaman mahathir dulu free jer semua.ni.

Muhamad Zaidi said...

Assalamualaikun DAKJ.

AL-Fatihah utk ustaz Haron Di

Untuk menarik pelabur PM dan Isteri beliau terlalu bertanggungjawab dalam elemen sifat manusia yang kebetulan memimpin, mengetuai MALAYSIA khususnya:
sifat manusia(keperluan):
Harta, Masyarakat Islam, Promosi, Gosip, Sensasi, Ilustrasi, Realiti dll

Sepatutnya begitu dibuat oleh Pemimpin masa kini menunjukan Malaysia ini Kaya, biar pemimpin negara lain lihat dan kagum.

Kesimpulan
Jika tunjuk Malaysia daif dan miskin pelabur tak berani nak melabur. Orang-orang yang miskin dan hina telah mempelajari bahawa Malaysia suatu ketika telah menjadi bangsat nak pinjam pun semua rakan dan taulan dari British lari dan keluarga besar Malaya lah yang bantu untuk sumber kewangan ke England bg mencapai kemerdekaan.

Pemerhati Johor said...

Posting yang ini menarik.

http://www.malaysia-today.net/what-khairuddin-did-not-reveal-regarding-mahathirs-meeting-with-the-agong/.

Yang ini juga.

http://umno-selangor.com/isu-1mdb-sekilas-fakta-yang-nyata/

Who cares about this new party peribumi bersatu.

SG said...



Very well said, Sdra/Sdri Looking Back.

I believe you have voiced out what many of us feel.

Well, at least I feel the same way as you do.

Many thanks to you.

Zalman A said...


Salam Datuk

Someone must bring a case to the courts to declare the current EC Cheating Exercise as unconstitutional.

The objective of a redelineation exercise is to achieve what the Constitution stated, in the 13th Schedule, Part 1, 2(c)…

“…the number of electors within each constituency in a State ought to be approximately equal except that, having regard to the greater difficulty of reaching electors in the country districts and the other disadvantages facing rural constituencies, a measure of weightage for area ought to be given to such constituencies.”

According to the constituency definition developed by the EC under Tan Sri Abdul Aziz Yusof, there should be more than 60,000 voters for each urban constituency, 40,000 to 60,000 voters in each semi-urban constituency, and 20,000 to 40,000 voters in each rural constituency.

What the current EC Cheating Exercise is doing has thrown that out of the window, and the evil intent is clear, e.g. reducing Pagoh by 22%.

There are too many barua around.

An injunction must be filed to the courts in due course.

The courts are showing some signs of remorse after spawning the 24-hour replacement, who has destroyed all integrity and the rule of law.

Let us hope they remember their duty is to the law and the rakyat, not to the executive.



NordinabilaH said...

Datuk Syukur kerana YBhg Tun diterima utk mengadap setidak2nya Tun dpt menyampaiikan penderitaan rakyat yg tetindas pada hari ini dan Tuanku dpt mendengar sendiri dari mantan PM rakyat tidak mahu Tuanku selama hari ini telah diberi maklumat yg tidak betul oleh pemimpin yg tidak jujur dan zalim itulah harapan rakyat kpd tuanku

Sokong Najib said...

Setuju...

Kat mana2 pon kalau dah ajal, akan pergi juga walau kat Stanford Hsptl pon. Tapi mungkin PAS lebih percaya kafirun. Nampak sangan auta si Janggut Kambing beserban besar...



Abdul Ismail Alias said...

Setuju tuan

anti pemakan dedak. said...

Hah sdra Zaidi.

Syabas. inilah cara memberi pandangan atau 'defend' dakwaan salah laku idola ko.. org Pahang aka Bugis HZ M D S.

BUKAN LAGI BERCERITA MENGUTUK TUN M .
Ini cara menjawb dgn betul.

'Examiner kata relevant'

TETAPI sayang nya...Isi masih kosong.

Itu adalah kerana dakwaan2 salah laku terhadap Bugis HZ ko... ada bnyk bukti2 yg kukuh dan berasas...'last2' ko jadi melaluk nak defend pula.

Memang idola ko teruk...dan tiada apa yg baik boleh ko ceritakan.

Nampak atau tidak kebenarannya sekarang?.

Ko jgn jadi spt Pemakan Dedak Tegar spt Salleh Keruak...Nazri Aziz...Anuar Musa...Rahman Dahlan....malaun diManchester...dan lain2.. atau spt 2 atau 3 org mcm tu diblog ini.

Bila minta pencerahan...tak boleh beri dah kantoi.. tiada modal..hentam Tun M.

Dlm perperiksaan itu dikira 'not relevant'...maksudnya...lain ditanya lain dijawab.

Selamat menulis...tetapi kurangkan bunga2 dan biar berisi.

anti pemakan dedak. said...

Hah sdra Zaidi.

Syabas. inilah cara memberi pandangan atau 'defend' dakwaan salah laku idola ko.. org Pahang aka Bugis HZ M D S.

BUKAN LAGI BERCERITA MENGUTUK TUN M .
Ini cara menjawb dgn betul.

'Examiner kata relevant'

TETAPI sayang nya...Isi masih kosong.

Itu adalah kerana dakwaan2 salah laku terhadap Bugis HZ ko... ada bnyk bukti2 yg kukuh dan berasas...'last2' ko jadi melaluk nak defend pula.

Memang idola ko teruk...dan tiada apa yg baik boleh ko ceritakan.

Nampak atau tidak kebenarannya sekarang?.

Ko jgn jadi spt Pemakan Dedak Tegar spt Salleh Keruak...Nazri Aziz...Anuar Musa...Rahman Dahlan....malaun diManchester...dan lain2.. atau spt 2 atau 3 org mcm tu diblog ini.

Bila minta pencerahan...tak boleh beri dah kantoi.. tiada modal..hentam Tun M.

Dlm perperiksaan itu dikira 'not relevant'...maksudnya...lain ditanya lain dijawab.

Selamat menulis...tetapi kurangkan bunga2 dan biar berisi.

Old friend. said...

Kadir,

Your good friend the Jelutung MP from the Chinese chauvinist (DAP) was so biadap with his tweet on the demise of Ustaz Haron Din.
I hope it is not contagious.
I hate to see you wishing the same to your "Datuk Seri l Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone" when he dies since you hate him that much?...

Biar lah si cina bangsat Jeff Ooi tu shj yang celupar, kita Melayu biar lah bersopan.

hihwag said...


Najib not alleged to have committed any criminal wrongdoing, Mr. AG?

At page 55 of the DOJ Complaint  : “Once funds were transferred from Aabar-BVI to Blackstone, they were used to make payments to Qubaisi and Husseiny, who served as officers of both Aabar and Aabar-BVI, to Malaysian Official 1 and 1MDB Officer 3. The distribution of these funds from the Blackstone account for the personal benefit of officers involved in the bond deal further evidences a misappropriation of public funds and the diversion of the bond proceeds from their intended purpose”.

At page 60 of the DOJ Complaint : “Blackstone was used as an intermediary to obscure the fact that 1MDB bond proceeds were being sent from Aabar-BVI-of which Qubaisi and Husseiny were directors, to accounts that were beneficially owned by Qubaisi, Husseiny, Malaysian Official 1, and 1MDB Officer 3. The funds sent to accounts belonging to Qubaisi, Husseiny, Malaysian Official 1, and 1MDB Officer 3, as described above, were unlawfully  misappropriated from 1MDB and /or IPIC”.

Unlawfully misappropriated aka theft, learned AG.

Receiving stolen property to your own benefit.

I give you a flag to wave on National Day. Good manners prescribes you accept graciously with an expression of gratitude.

I bank in US$20m into your bank account, Mr AG. One in your position and of your standing and integrity must immediately lodge a report with MACC, lest it be said that you were partaking of some illegal self-enrichment.

Or do you just keep it and say, no criminal wrongdoing?

insan insani said...

Tn hudud.. Sesungguh nya urusan hidup mati ada lh ketentuan Nya smata2. Tak perlu lh bg kita yg mengaku beragama Islam, begitu mudah utk membicara serta mempertikai kn pkara yg seumpama itu.. Qada & Qadar bg seseorang itu tlh tertulis sgala2 nya, apa kah ada daya upaya bg tuan utk menentu kn ats tiap sesuatu itu.
Maaf andai sy yg daif ini mguris hati serta rasa tuan, ada lh tbaik bg kita sbg hamba kpd yg Maha Esa.. dr mmandang serta mhukum hamba yg lain, mari lh kita bermuhasabah serta meningkat kn amal diri selagi ada kesempatan.

Nenekghuffran said...

Nenek perhatikan awak ni memberi komen macam orang meroyan......

Pompuan said...

Salam DAKJ
Six months I was out of the country. And things are still the same with regard to your cause to oust Najib.
He is getting strongerevery day. Nampaknya your confidence Najib akan letak jawatan tak kunjunh tiba. Tun M dahpun menyerahkan kepada tuanku Seri Paduka petition nak tumbangkan Najib.Let me say it's just treated as a protocol gesture that Tuanku granted him an audience.Doubt whether the so-called lists will ever see the light of dau. Istana cop terima snd it will be filed in the archived file. I am sure Tuaku is doubtful the list contains authentic names.
Tun M nampaknya dah mati punca. Gelabah tahap gaban. Macam menyembah Si Nuar. Hai dear Tun, jagalah maruah dan martsbat sikit Hilang terus rasa hormat dan sayang saya pada Tun.
Udahlah Tun. Istigfarlah banyak-banyak.Your wishes are al kaput.Tengoklah macam mana orang Nuar dahndemand nacam-macam. Sedih sangat tengokTun dipandang bawah dari Nuar. Nasihat lah Tun DAKJ supaya just give up. Takde pun orang Umno left party to join him. At least Semangat 46, ramai juga but still finally disbanded.
Semakin hari senakin hilang legacy Tun sebagai PM yang terhebat.Tak naklah kami lihat beliau dipandang hina dina.Entet Anwar kita siaplah baca talkin rosaklah masa depan politik negara. Nauzubillah


zairi mj said...

Bukan kah pesalah yg wajarnya meminta maaf! Ini pun mahu disongsangkan!

abdul majid said...

Maaf mencelah...

"keluarga besar Malaya lah yang bantu untuk sumber kewangan ke England bg mencapai kemerdekaan".

Critanya betul but bersandarkan 'simbolik' sahaja coretan itu. Bertahun belajar di England, mampu. So, tak kan la pergi sekadar beberapa hari itu perlu 'sumber kewangan' dari keluarga besar Malaya...

Jangan mengelirukan pihak lain by cerita tentang fakta yang 'simbolik'. Baca keseluruhan fakta dahulu, elak dari tebuk sana, tebuk sini then sampaikan pada orang. Sila baca tulisan or pergi terus berjumpa dengan Prof Khoo...

Sulaid said...

Terus kan lah Dr M, Mahyuddin dan Mukhriz bersekonkol dengan DAP. Baca lah kamu dalam fb fb betapa biadap nya Cina Cina DAP membuat komen keatas Allahyarham Datuk Dr Haron Din.
Lebih baik hantar petisyen mengenai kebiadapan Cina Cina DAP keatas orang2 Melayu dan Islam kepada Tuanku daripada deklarasi rakyat mengenai Najib.

Alice in wonderland said...

Datuk,
that fugutive blogger in UK allegedly claims to know what transpired in the meeting between the Agong and Tun.
This is bordering on contempt of the Agong, and RPK must be held fully accountable for the insult to HRH.
He cannot simply make up fairy tales and get off scot-free.

RD. said...

Pemerhati Johor & Pompuan.

Saya ucapkan tahniah kepada Idola kamu berdua... Rosmah, yang telah dianugerah gelaran 'Lead by Example' oleh UNESCO.

Malangnya, TPM Zahid Hamidi, sekali lagi, ke New York untuk mengetuai delegasi Malaysia ke Perhimpunan Agung PBB atau UNGA, bermula 17 hingga 25 September depan.

Dalam tempoh tak sampai sebulan, Zahid telah dua-kali mewakili Najib, di PBB.

Mungkin juga Zahid akan mewakili Najib untuk menerima anugerah 'Lead by Example' atau 'Kepimpinan Melalui Teladan' yang dikurniakan kepada isterinya.

Lead... leader... pemimpin... Siapa sebenarnya yang memimpin Negara?

'Example' atau 'contoh' apakah yang patut dicontohi dari Rosmah?
Extravagant shopping.... membeli-belah barangan mewah di Medan MARA...atau... Negara Kafir?

Nampakgayanya, Najib & Rosmah tidak lagi berani ke New York, kemungkinan besar selepas DoJ memfailkan saman civil keatas pencurian 'WANG-Rakyat' atau 1MDB. Lebih-lebih lagi apabila Rahman Dahlan mengaku, bahawa MO1 yang disebut 36 kali dalam laporan DoJ itu... adalah Najib.

Besar kemungkinan juga... mereka tidak akan pergi bercuti Krismas di Negara Kafir tahun ini. Tidak seperti kebiasaan, setiap kali tiba musim cuti-panjang penghujung tahun.
Mungkin juga mereka tidak mahu elak insiden seperti hujung tahun 2014 berulang, dimana seluruh Negara mengalami banjir terburuk ketika mereka sedang bershopping dan bergolof dengan Obama, di Hawaii.

Salamah Zazali said...

Adalah tidak adil apabila orang politik bergaduh mereka mengheret rakyat untuk menyokong dan menyebelahi mereka... Rakyat menjadi confuse dan berpecah kepada dua puak..... dan mereka turut bermusuh dan bertelagah saperti politicians... Sebenarnya banyak yg rakyat tidak tahu siapa mereka (politicians) dan mengapa mereka bermusuhan...orang luar (bangsa penjajah) mengambil kesempatan menyiram minyak RON95 ke dalam sekam yg membara... Semuga Allah melindungi Malaysia daripada menjadi huru hara saperti apa yg berlaku di Syria...

Pemusnah perpaduan Melayu.

RD. said...

Salamah Zazali.

Di Negara Pak-Pak Arab, terutamanya Syria... mereka bergaduh dan huru-hara kerana Khabilah/Makzab, Sunni/Syiah dan perebutan wilayah antara Kurdish-Turks/Armenian dan Daesh dan lain-lain.

Di Malaysia ...Rakyat mahu menumbangkan penyamun dan kerajaan Klepetocracy... Rule by thieves.

Macam mana tak 'jemput' orang-luar atau bangas penjajah... ian adalah last-resort oleh Dr.M setelah semua saluran undang-undang yang sah, sudah disekat oleh macai & balaci Najib. Badan penguatkuasa... semua dalam poket Cash is King.

Kamu buta ke apa?

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).