Saturday, September 22, 2018

Lewat, Liwat dan Undang-Undang Lapuk


A Kadir Jasin


MUKHADIMAH: Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger. Ia tiada kena mengena dengan apa-apa jawatan yang mungkin saya pegang.

Isu berkaitan seks dan jantina jadi tajuk berita
SOAL lewat tidak timbul apabila kita membincangkan apa saja hal yang membawa kebaikan atau yang relevan kepada masyarakat.

Sama ada isu warna kasut murid yang melancarkan Menteri Pendidikan, Maszlee Malik ke stratosfera atau undang-undang hubungan seks sejenis yang dikatakan ketinggalan zaman oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim, hal seperti itu tidak pernah lewat untuk dibincangkan.

Cuma jangahlah disensasikan seolah-olah warna kasut murid dan seks sesama jenis adalah isu hidup mati.

[Komen "Anonymous” tidak akan disiarkan. Tolong guna nama sebenar atau samaran.]

Berkenaan warna kasut, saya kata macam inilah: apa yang ada di kaki tidak sepenting apa yang ada di kepala.

Zaman saya dulu, ramai berkaki ayam ke sekolah sebab miskin atau kerana jalan berlumpur tapi jadi cerdik pandai sebab guna otak.

Berkenaan liwat, saya sudah sentuh secara tidak langsung dalam tampalan 5 September berjudul “Berpada-padalah Sensasikan Isu LGBT”.

Jadi saya tidak akan bahas isu undang-undang liwat atau mana-mana undang-undang berkaitan hubungan seks sesama jenis yang dikatakan ketinggalan zaman itu.

Saya serahkan tajuk itu kepada pihak-pihak yang pakar mengenainya.

Cuba Jangan Lewat

Yang hendak saya bahaskan adalah masalah lewat. Masalah lewat ini sudah menjadi tabiat dan maladi yang teruk di negara kita.

Dalam memilih tajuk lewat, saya tidak sekali-kali bertujuan mengatakan bahawa isu berkaitan liwat tidak penting. Tapi pada pandangan saya, isu lewat lebih penting sebab ramai yang terlibat.

Menteri lewat, guru lewat, murid lewat, polis lewat, doktor lewat, kereta api lewat, kapal terbang lewat, bas Rapid KL lewat, mesyuarat lewat, habis mesyuarat lewat, lewat klimaks dan macam-macam lagi. Ada pula yang lewat bayar hutang sampai lupa terus.

Salah satu sebab kita susah hendak jadi negara maju adalah kerana kita tidak ada disiplin. Menepati waktu adalah ciri disiplin yang sangat penting.

Negara maju sangat mengutamakan waktu dan disiplin. Islam pun mengutamakan waktu dan disiplin. Sembahyang fardu lima kali sehari adalah penanda aras disiplin dan menepati waktu.
Tapi ia nampaknya tidak sikit pun membantu orang Islam berdisiplin dan menghormati waktu. Orang Melayu dengan orang Arab yang majoritinya Islam, sama saja.

Bila berjanji hendak berjumpa sekian-sekian waktu, berulang kali menyebut insya Allah – dengan izin Allah – tapi jarang sekali ditepati.

Hatta majlis di masjid dan surau pun selalu lewat, tersasar waktu sampai ambil waktu solat. Orang yang datang untuk solat berjemaah, ada yang terpaksa solat sendirian kerana tidak boleh tunggu sebab ada urusan lain.

Maaf cakaplah kalau saya kata, Islam nampaknya tidak mengajar apa-apa kepada ramai orang Melayu selain berlumba-lumba berjubah dan berserban supaya nampak macam orang Arab.

Zaman saya dulu, kita tidak pakai jubah dan serban. Tok guru dan tok haji saja yang pakai. Itu pun bukan semua. Ada tok guru ternama di Kedah, sampai akhir hayat mereka tak pakai macam Arab. Mereka pakai kain dan baju teluk belanga.

Pakailah fesyen apa dan kasut warna apa pun kalau tak manfaatkan “grey matter” (otak) dan tidak berdisiplin, tidak akan ke mana-mana.

Malah ramai orang Islam guna kelonggaran waktu sembahyang untuk curi tulang. Ada yang pergi membeli-belah dan ada yang tidur.

Switzerland mencipta dan mengeluarkan jam terbaik di dunia. Tetapi orang Swiss lebih yakin kepada jadual kereta api mereka bagi menentukan waktu sebab kereta api mereka jarang sekali lewat. Kelewatan maksimum adalah tiga minit.

Jadi eloklah kita tinggalkan amalan suka lewat dan kita cuba sedaya upaya untuk tepati masa.

Wallahuaklam.

25 comments:

wankamarul701 said...

Benar. dalam al-quran pun Tuhan bersumpah berkali-kali dengan masa.

rahman jpc said...

salam dato.

hi hi!

gambar d atas n isi kandungan artikel tak nyambung (bahasa indon).

tapi pd saya, mesej yg hendak d sampai amat jelas. yab tun m telah dgn amat jelas mengatakan yg LBGT tidak akan d terima dlm dasar kerajaan. kenyataan itu adalah bertentangan dgn pendirian anwar.
yab dr wan azizah juga tlh dgn jelas mengatakan yg LBGT adalah haram. if anwar still does not get d message, than he is either dumb or stubborn.

dr lee boon chye, tim men kesihatan yg juga consultant physician n cardiologist, tlh menjelaskan dlm parliamen bahawa "lbgt bukan lah sakit mental. tapi tlh berlaku kerosakan fizikal otak yg meyebabkan kecelaruan".

one can decipher his opinion which ever way, but 2 me it denotes instability. hence, do u want such character 2 lead us ?.

saja nak tambah ayat bayangan - "anwar akan meluat jika saiful lewat dtg melawat".

apa macam ? hi hi !



mamat said...

lewat satu masalah ..

masalah lain malas endah tak endah biarlah nanti dulu xapa kejap lagi lah adalah benda biasa dalam masyarakat melayu

tapi masalah juga kalau jumpa orng yang tak dan-dan.

kejap kejap tanya bila nak masuk penjara bila nak dakwa bila nak jadi pm bila nak letak jawatan bila harga nak turun.. letih juga.

kah kah kah

hishamuddin said...

Wow... terima kasih atas ingatan dan teguran... sangat terkesan bila melihat senario murid2 sekolah hari ini bukan lagi sekadar lewat solat nya bahkan sebahagian tidak solat pun... maknanya ada golongan yang bukan sekadar tidak mematuhi peraturan dan disiplin bahkan mencampakkan terus peraturan
... lewat bukan lagi memelikkan...

Budak jawa said...

Aslm dakj,

Setuju. Islam iman ihsan. Pakaian itu asalkan menutup aurat, bersih dan sederhana, tiada masalah. Yang paling penting bila sudah sampai tahap ihsan, akhlaknya bagus, banyak manfaatnya, akalnya cerdas dan penuh hikmah. Konsep hari ini lebih baik dari semalam diguna pakai (continuous improvement).

Yang macam warak ni kita boleh tahu bila bermuamalat, cara mereka melihat sesuatu perkara, cepat menghukum dan keras dalam berhukum walaupun tentang perkara ranting, sempit pemikirannya. Yang datuk sebut tu termasuklah, masa.

Wallahualam.

fauziasmara said...


ANWAR SEBAIKNYA SUMPAH LAKNAT DI MASJID PD

Anwar boleh menang besar sekiranya beliau dapat menghapuskan keraguan sebilangan pengundi terhadap beliau atas tuduhan melakukan liwat.

Penafian beliau mungkin belum cukup menyakinkan pengundi yang mempunyai kewajipan memilih pemimpin yang berakhlak.

Setakat apa yang saya tahu Anwar belum pernah melakukan sumpah laknat atas tuduhan liwat dan mengatakan bahawa pemenjaraannya bermotifkan politik.

PD adalah tempat dan masa yang paling sesuai untuk beliau bersumpah bersesuaian dengan langkah menjadi Ahli Parlimen dan seterusnya PM Malaysia ke 8.

Jadi saya sarankan agar pengundi PD mengesyorkan beliau lakukan 'sumpah laknat' dimana-mana masjid di PD serta menjadi saksinya.

Bersihkan dirimu DS Anwar dari segala tuduhan tersebut......'berani kerana benar'........

(Takut kerana salah)

panglimo potaseh said...

Tok Kadir.

Kawan saya telah diberitahu secara "verbal" oleh mahkamah syariah yang dia kena hadhir pada 10/7.

Malangnye kawan saya terlupa dan gagal hadhir. Pada 17/7 surat dari mahkamah sampai ..ngatakan kena datang pada 10/7??? ..takbir.

Apa pun surat mahkamah yang baru sampai ..ngatakan kawan saya kena hadhir pada 10/8. Kawan saya pun pergi lah ke mahkamah pada tarikh tersebut.

Pada 10/8 tu ..mula sekali ..Tuan Hakim telah menghukum kawan saya sebagai MUNAFIK ..kerana gagal hadhir pada sessi yang lepas.

Macam2 ayat Quran, Hadis, riwayat imam, ditaburkan bak bom "napalm" ..ditutur dalam bahasa Arab dan diterjemahkan untuk tudoh yang kawan saya ada lah saekor munafik?

Tapi saya nak tanya juga kalau sessi pada 10/7 tu ..tapi ..Surat jemputan secara rasmi sampai 17/7. Apa pula gelaran yang kita nak bagi pada Tuan Hakim dan Jabatannye??? .. mereka ni kerje secara "free" ke???

Zed_85 said...

Sallam Dato'

Setuju sangat perihal lewat ini.

Zaman sekarang ini, keretapi, kapalterbang, komputer, talipon, dan yang terbaru internet semakin laju, di Malaysia akan cecah 1Gb/s.

Masalahnya minda orang Malaysia ini tak bergerak selari dengan kemajuan teknology.

Yang laju dan pantas bila orang Malaysia bawak kereta di jalanraya.

Walaupun ada lampu trafik didepan, masih lagi bawak kereta macam orang gila.

Saya rasa, perubahan minda akan memakan masa. Kita harap kerajaan baru ini dapat membawa anjakan minda yang lebih baik dari yang dahulu.

Sebenarnya saya setuju dengan kasut hitam ini. Lebih cepat untuk cuci dan tak buang masa. Kemudian, beg sekolah sekarang ini macam guni beras. Katanya menteri hendak kaji.

Kalau di negara Amerika, mereka adalah locker untuk budak sekolah. Mungkin kita boleh pikirkan sesuatu.

hong said...

good said kadir jasin. melayu skrg terbawa bawa atau berlumba lumba siapa yg islam sangat. takut tegur oleh kawan/saudara mara/org terdekat,smp siap ikut mcm arab.

Abdullah Ngah said...

Datuk,
Nampak dengan jelas datuk setuju benar dengan undang undang liwat yang di bangkitkan oleh Anwar Ibrahim.mengapa saya kata begitu? kerana liwat dosa besar dan amalan pakai serban dan jubah itu sunat dapat pahala.hanya berapa peratus sahaja yang berlumba lumba pakai serba dan jubah berbanding 85 peratus umat islam yang tak solat lima waktu.Yang jadi mangsa orang islam yang pakai serban dan jibah. ini seolah olah datuk sangguh menghina orang Islam yang pakai serban dan jubah. maka Menghina orang Islam pakai serban dan jubah dosa besar dan islam tak pernah ajar orang islam menghina orang islam lain, hatta orang kafir pun.

Mawar Princess said...

Cukup cukuplah bersumpah laknat di sana sini. .Sudah jemu dengan apa yang berlaku di malaysia. Dengan melayu yg berfikiran mundur dan berpecah belah. Dengan pemimpin pemimpin yg sentiasa berbalah.ingatkn selepas najib ditumpahkan negara diterajui pimpinan yg lebih baik. Tp nampaknya tidak. Dengan rafizi dan anwar membuat kacau Sana sini memecah belahkan
perpaduan yg bru hendak dibina .alasannya takut mahathir meninggal Jadi, terpaksalh adakn tempat utk anwar secept mungkin.. Hbis tu bini dia macamnna.. Kami rkyat bagaikan boneka melihat sandiwara pemimpin yg kebanyakanny masih tidak Blajar dari pengalaman silam.. Kami rakyat masih dibodoh bodohkan oleh pemimpin srkarang.. Maafla keluar tajuk. Sedikit.. Saya malu menjadi melayu yg sentiasa berpecah belah Dan berfikiran mundur
.betulah tu. Pkai serban bercakap berdegar degar konon nak pertahankan melyu pertahankan Islam hanyala manis mulut sahaja sedangkan perbuatan mencerminkn sebaliknya..

Hakimi Abdul Jabar said...

Proof that Malaysia isn't a First World nation, but a country of butt-bangers!

Last-last, mudir madrasah balun bontot bebudak lelaki al-juburi bukan al-hafiz!

Takde pun ularmak atau useless tart or ostard wal retard yang memancut-mancut nak sula mudir al-hafiz al-juburi!

https://says.com/my/news/30-year-old-tahfiz-school-principal-has-been-charged-with-sodomising-9-students-in-kepong


Dah sama ngan Taliban yang kejenya asik dok buang tebiat kat punggung! Lepas tuh, semua mangsa jadik pengebom bunuh diri sendiri!

https://freedomoutpost.com/taliban-commander-sodomized-teen-suicide-bomber-before-sending-him-on-mission/

Aku said...

Kadiag, السلام عليكم assalāa mu 'alaikum,
Hang nulih...
“Bila berjanji hendak berjumpa sekian-sekian waktu, berulang kali menyebut insya Allah – dengan izin Allah – tapi jarang sekali ditepati.”
Aku beranikan diri komen dgn kopipeh berikut :
“Biidznillah memiliki arti: atas izin Allah. Sedangkan insya Allah memiliki arti: jika Allah menghendakki. Perbedaan tipis secara bahasa sesungguhnya memiliki perbedaan besar jika ditilik dari gaya bahasa (balaghoh). (dari http://aqlislamiccenter.com, dengan sikit pindaan).
Basa gomen dia lebih korang...”by Allah’s permission”.
Insya-Allah (Bahasa Arab: إن شاء الله‎) ....menunjukkan bahawa kita tidak tahu masa hadapan, apa yang berlaku kepada kita. Selain itu, ia juga menunjukkan bahawa manusia punya rencana, Allah punya kuasa. Dengan demikian, kata Insya-Allah menunjukkan kerendahan hati seorang hamba sekali gus kesedaran akan kekuasaan Allah. (Wikipedia, basa melayu).”
Basa gomen dia lebih korang “If Allah wills.”
Maghap no.
Aku

abdul majid said...

Salam Datuk Kafir...

Datuk lama dalam bidang 'publisiti' then mesti Tuk tahu macam mana untuk goreng sesuatu isu itu. Maksud saya makin kita kerap publish then isu itu makin kuat melekat dalam hati & akal seseorang. Bak kata Tun M, beliau membaca berkali-kali then apa yang dibaca itu umpama terpampang depan mata bila duduku ujian etc.

Seperti isu LGBT etc ini saya nasihatkan kawan agar tidak dibincang secara umum or publish dalam FB etc mereka cause itu macam promosi percuma to them yang lama kelamaan isu itu makin jadi biasa.

Tentang 'lewat' ini, saya lebih suka perkataan 'lembab'.

1) Isu undang-undang lapuk:-
- Apa kerja ahli parlimen yang meluluskan sesuatu undang-undang bila 24 jam asyik berpolitik.
- Apa kerja orang-orang di Pejabat Peguam yang sepatutnya mencadangkan kepada kerajaan tentang undang-undang yang perlu dipinda.

Terlalu banyak undang-undang lapuk masih dibiar terus lapuk. Mencuri telur sebiji kerana kelaparan ini dipenjara 6 bulan. Tetapi mencuri/selewang kuasa etc ini pula sekadar ditukar jabatan (masuk peti sejuk) sahaja. Then siapa akan gusar untuk mencuri/selewang etc.

2) Lewat vs Lembab:-
Dulu saya tak ambil tahu tentang lembab dalam jabatan kerjaan ini. Tetapi beberapa tahun kebelakangan ini sejak jadi 'despatch cabuk' then tergangga mulut saya bila lihat sendiri 'lembab' depan mata. Itu tak boleh, ini tak boleh je. Bila saya kata nak panjat pejabat pengarah then baru they mengelupur.

But saya tetap ingin ucap Bravo kepada sebahagian mereka yang sangat berdedikasi kepada tugas & mudah mambantu seperti LHDN, ESD Putrajaya, MDeC Cyberjaya Wisma Putra etc ini. Kalau tak boleh jawap/ungkai masalah then jangan duduk dikaunter hadapan.

3) Prestasi Menteri Baru:-
- Lebih banyak bercakap but hasilnya hampas. Tak payah bagi alasan masih baru cos alasan itu = lembab.
- Lebih banyak suka merasmikan itu ini daripada pecah otak fikir masalah dalaman kementerian. Merasmikan simposium ok lagi. Ini sibuk merasmikan produk yang untungnya kepada perniagaan mereka yang menjemput.
- Kasut hitam putih yang disibukan sedangkan memikul guni belum nampak hasilnya.

But Bravo kepada Anthony Loke, Gobind Singh Deo, Lim Guan Eng yang banyak bercakap & ada hasilnya. Mana sebahagian besar lagi menteri-menteri Melayu...?

Bila DBKL ini hendak diromabak secara habis-habisan? Nak apply/renew lesen premis/penjaja then perlu menghadap 5 kaunter untuk 2 jam then baru selesai print lesen. Tak percaya? Pergi la sendiri tingkat 5 menara 2 DBKL Jalan Raja Laut ini then alami sendiri.

Saya pernah berkerja sebagai kuli batak dengan company kafir Bauer Malaysia ini. Biasa juga berkerja denga company Islam-Melayu. Sangat jauh beza. So, tak payah la nak cerita kafie or islam semata-mata...

badang said...

Tok Kadir.
Abdullah Ngah.

Kokok berderai ekor bergelumang tahik. Mana kamu dapat angka 85% yg tak solat 5 waktu ..tuduhan ini besar dosanye.

Kamu pernah tak berjumpa orang melayu (Bukan orang Arab) menipu dengan berselimut Serban dan jubah? ..boleh tak kita hina penipu ini ..penipu bagai musang berbulu ayam.

SayBada Bafda said...

Lewat dan liwat bunyi sama maksud beza jauh. Namun isu liwat adalah sesuatu yg melibatkan moral dan akhlak, manakala lewat adalah sesuatu yg berkaitan dgn sikap atau tabiat

Anti-Melayu-Muslim-Bebal said...

Salam DAKJ...

Mohon mencelah demi membetulkan "kesesatan"..

Ada yg beri komen seperti berikut..

"..amalan pakai serban dan jubah itu sunat dapat pahala.."
--
"..85 peratus umat islam yang tak solat lima waktu."
--
"..Menghina orang Islam pakai serban dan jubah dosa besar.."
--
Astagfirullah Hal'Azeem! Kebebalan jenis apa ni???

Inilah jadinya bila seseorang itu belajar ugama "separuh-masak", bila buka mulut terserlah kejahilan & kesesatan!

Bak kata DAKJ "..tak manfaatkan “grey matter” (otak) dan tidak berdisiplin.."
--
Ulama mana?...Ustaz mana?...Lebai mana?...yg ajar/cakap "pakai serban & jubah ni dapat pahala sunat"???

Itu hanya BUDAYA dari TANAH ARAB!
Abu Lahab & Abu Jahal Laknatullah! pun pakai serban & jubah!
2 ekor laknat ni dapat pahala sunat juga ke?!
Pernah dengar tak 'Surah al-Massad'?
--
Mana dapat "Data Mengarut" 85% Umat Islam tak solat 5 waktu???

"Data Mengarut" ni dirujuk dari Organisasi Dunia Sesat yg mana??

Dapat "wahyu/petunjuk" dari langit keberapa ni?!
--
Tabib mana?...Mufti mana?...Pendita mana?...yg ajar/cakap "dosa besar hina orang pakai serban & jubah"?!

Kalau yg berserban & berjubah tu sendiri yg berperangai tak serupa manusia beriman...maki-cerca orang yg tak sependapat...kafir-mengkafirkan orang lain sesuka-hati...mengadu-domba sana-sini...memperalatkan agama demi kepentingan peribadi...pengotor meludah sana-sini...MANUSIA WARAS mana yg boleh terima ORANG MACAM NI?!

INSAN yg benar2 BERIMAN takkan buat "benda2 mengarut" macam tuu!
--
Macamana boleh jadi jahil sebegini?!
Dulu2 waktu ngaji tido ke?
Ponteng ngaji kot?!

Manusia2 macam ni ntah2/kot2 dah siap-sedia dgn "nombor ahli syurga tersendiri"!

Ternyata Sesat lagi Jahil!
Bertaubatlah, sementara "Matahari masih terbit dari Timur"..


p/s: TQ & Sorry DAKJ. "Manusia macam ni" WAJIB diperbetulkan, dikhuatiri akan menyesatkan ummah jika dibiarkan..

john doe said...

Hahaha..

john doe said...

Salam Dato',

Bagi saya mudah saja.

Biar lewat datang melawat, ataupun biar terlewat di dalam melewati.

Asal saja jangan melawat dengan tujuan untuk meliwat.

Lawat amalan yang baik selagi tujuannya tidak disertai perkara yang buruk.

Lewat pula amalan yang buruk menggambarkan kurangnya disiplin menepati masa.

LIWAT? Oh NO!! NO!! NO!! Tiada justifikasi untuk meliwat. Baik liwat sukarela mahupun paksarela. Baik undang-undangnya tiru undang-undang India mahupun tiru undang-undang Russia. Yang penting ia di luar tabi'i kemanusiaan. Ia sama sekali tidak boleh diterima oleh akal dan jiwa yang mengikut fitrah manusia.

Jojo said...

Datuk Kadir,

1. Saya rasa saya tak pernah terlewat mengatakan yang saya tidak setuju dengan pertambahan pusat tahfiz yang begitu banyak. Sudah beberapa kali saya utarakan persoalan ini.

2. Sekarang ni di pusat tahfiz jika tak ada kebakaran maka ada kejadian liwat.

3. Bolehkah kita adakan aktiviti menghafal al-quran ini sebagai salah satu pilihan kurikulum sekolah kepada pelajar2 ?

4. Saya juga tak setuju jika aktiviti LGBTQ ini berleluasa. Ini adalah salah satu penyakit jiwa. Mereka tidak mengikut fitrah atau kejadian asal Allah. Jika khunsa itu kita faham. Tapi ini 100% lelaki/perempuan hendak bertukar dan paksa orang lain terima pula kehendak mereka.

5. Harap negara ini tidak ditimpa bala.

Abdullah Ngah said...

badang said,
Terdapat tiga kajiselidik berkaitan umat Islam yang tak solat lima waktu. pertama di buat oleh ulamak Malaysia 85 peratus. kedua dibuat oleh Dr Hassan Ali 83 peratus ketiga, dibuat oleh Profesor Dr Mohammad Fadzil Che Din.Saya ambil yang dibuat oleh ulamak Malaysia, kerana ulamak malaysia lebih berautoriti berbanding Dr Hassan Ali dan Profesor Dr Mohammad Fadzil Che Din.

Muddy Angel said...

Lebih tepat, wa al-Asar i.e. waktu Asar. Iaitu waktu akhir sebelum masuk hari baru i.e. selepas maghribnya (terbenam matahari). Rugi bg yg melewatinya.

Bom atom said...

"LEWAT" sungguh PH nk TUNAIkan JANJInyaaaa..


Betoi ke ayt ni DATO?

Unknown said...

Rahman JPC....kamu ni memang munafiq

Unknown said...

Komen ole fauziasmara,mawar princess merujuk isu anwar amat menjengkelkan..ini memang tahap pemikiran melayu umno yg selalu melontar komen di blog ini

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).