Monday, May 15, 2006


Posting Asal: Benarkah Pemuda Umno Terbuka?
(Baca di bawah)

A Kadir Jasin

Update, May 20

I have been mulling over this issue for days. I concerns the National Youth Day message by the Youth and Sports Minister, Dato' Azalina Othman Said, published in the newspapers on May 15.

I have not put it down in writing because some may think I am being petty. But after reading a report in the May 19 issue of Utusan Malaysia, in which Prime Minister Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi, was quoted as saying that Umno veterans should to be "forever young" in their thoughts and should continue to assist in developing the present generation (see the report below), I feel I must say something about the Youth and Sports Minister message.

I may not count a veteran of any sort but I'll take my chances. I refer to the message that was published on page 49 of the New Straits Times on May 15.

When I first looked at the mugshot that accompanied the message, I almost could not recognise it -- the miracle of digital manipulation. The minister looks extremely cool. If the minister's vibrant mugshot prompted me to read her message, what I read sent me into a private rage.

Clearly the minister had not read the text of her message. She might not have even singed the message. Her signature was "stripped" in. Her English, being a lawyer and all, could not have been that atrocious

Consider the following: "planning, leading and executioning", "setting up Malaysian Youth Act to be the compass for guiding youth in this country", "the ministry has also planned for the infrastructures...", "to elevate the quality and professionalism as an organisation that are fast, efficient and effective", "to benefit the youth generation", "sports play an important role in strengthening the tranquality and collectivity of the country..."sukan massa dan high prestige sports...", "investing the sport culture among youth".

If a young and "highly" educated minister could make mess of an important programme of her ministry by not paying attention to detail and trusting her civil service aides blindly, what guarantee do we have that other more important issues are not being similarly treated by other ministers?

Update 19 Mei

Manakala kita masih mencari jawapan kepada soalan di atas, kita mendapat satu petunjuk baru daripada Presiden PKMB merangkap Perdana Menteri Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi. Sama ada pentunjuk ini akan dituruti atau tidak oleh Pemuda Umno sama-samlah kita lihat.

Berucap merasmikan perhimpunan agung pertama Majlis Orang Lama PKMB di Ipoh semalam, Abdullah meminta ahli-ahli lama PKMB supaya mengamalkan sikap "sentiasa muda" dalam perjuangan (Utusan Malaysia 19 Mei).

Katanya, perjuangan tidak akan menjadi tua selagi anggota PKMB boleh menyumbang mengikut kemampuan serta kebolehan.

"Perjuangan Umno jadi kuat jika dalam parti dapat mengekalkan semangat persaudaraan dan muafakat yang akan menjamin kejayaan kita," kata beliau.

Jadi jelaslah apa yang selama ini dilakukan oleh orang lama pertubuhan seperti Tun Dr Mahathir, Tengku Razaleigh Hamzah, Tan Sri Sanusi Junid dan banyak lagi, termasuk menegur kerajaan mengenai isu AP, Proton dan jambatan cantik, direstui oleh Presiden PKMB merangkap Perdana Menteri.

Cukup jelas Abdullah maju ahli lama pertubuhan terus campur tangan membantu pertubuhan dan kerajaan apabila beliau berkata: "Sebagai ahli Umno tulen, ahli veteran walaupun tidak mempunyai jawatan namum mereka terus berjuang membantu generasi sekarang ini. Tindakan veteran Umno ini amat dihargai dan akan membawa kebaikan kepada parti."

Kenyataan Abdullah ini sekali gus menyanggah perbuatan sesetengah pemimpin PKMB dan anggota jemaah menteri yang mengkritik dan cuba menyekat pemimpin dan ahli lama seperti Dr Mahathir daripada mengemukakan pandangan dan pendapat mengenai pelbagai isu kepentingan negara.

Sama-sama kita berdoa dan sambil itu memantau bagi memastikan niat mulia, suci dan ikhlas Perdana Menteri ini disokong oleh semua pihak dalam PKMB dan kerajaan.

Di bawah adalah posting asal

DENGAN media massa dikatakan semakin bebas dan kerajaan -- menurut media massa yang dikatakan semakin bebas itu – tambah terbuka, maka banyaklah perkara menarik dilaporkan, walaupun unsur-unsur “spin” (putar memutar) dikatakan semakin menular.

Jadi, pembaca dan penonton perlu tahu sedikit sebanyak membezakan antara yang tersurat dengan yang tersirat dan antara fakta dengan fiksyen.

Media massa arus perdana yang hampir kesemuanya mempunyai kepemimpinan baru, kecuali Utusan Malaysia di mana Datuk Khalid Mohamed masih bertahan, memberikan ruang yang luas dan waktu yang panjang kepada watak-watak dan isu-isu “favourite” mereka.

Justeru, di antara Ketua Pemuda Umno, yang juga Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammudin Hussein dan Timbalan Ketua Encik Khairy Jamaluddin, media massa arus perdana jelas mirip kepada Khairy.

Hampir-hampir tiada hari berlalu tanpa menantu Perdana Menteri itu diberikan ruang yang istimewa, dengan gambarnya sekali, sama ada untuk melaporkan ucapan dan kenyataan beliau atau menceritakan kisah hidup beliau.

Kecuali Siti Nurhaliza and Mawi, tidak memeranjatkan jika Khairy adalah orang muda Malaysia yang mendapat pendedahan paling luas oleh media massa.

Tidak berapa lama dulu seorang bekas menteri kanan kabinet Tun Dr Mahathir Mohamad dilawati oleh Khairy. Saya bertanya beliau tentang apa yang terlintas di fikirannya apabila menemui orang muda kacukan Kedah-Negeri Sembilan itu.

“He’s quite a character. A carbon copy of Anwar Ibrahim,” jawabnya spontan. Dalam bahasa Melayu: Satu watak yang menarik. Salinan karbon Anwar Ibrahim.

Keasyikan media massa, kalangan dan korporat dengan Khairy mempunyai aspek yang positif. Ia memberikan masyarakat kesempatan mengenali anak bekas diplomat itu dan membuat penilaian terhadapnya.

Ambil kenyataan beliau yang terkini (Utusan Malaysia, 15 Mei) sebagai contoh. Dalam laporan bertajuk “Pemuda Umno Terbuka Terima Aduan Mengenai Pemimpin” Khairy dipetik sebagai berkata bahawa pergerakan Pemuda “sentiasa mengamalkan dasar terbuka kepada setiap ahli untuk menyalurkan sebarang masalah atau aduan yang bersangkutan dengan pucuk pimpinan sayap parti.”



Kalau betul pergerakan Pemuda terbuka, mengapakah Khairy sendiri mengherdik dan memberi amaran kepada ahli pergerakan itu yang tidak sependapat dengan kerajaan mengenai pembatalan projek jambatan merentangi Selat Tebrau?

Bukankah Khairy yang menyindir Mukhriz Mahathir di atas kenyataannya mengenai isu itu dan bukankah dia juga yang mengarahkan kepimpinan pergerakan itu supaya tidak menentang keputusan kerajaan?

Kenyataan beliau mempertikai dan menimbulkan tanda tanya mengenai kedudukan dan imej beliau sebagai seorang yang dikatakan liberal, terbuka dan bertolak ansur selaras dengan latar belakang pendidikan Oxfordnya.

Tetapi kontradiksi ini tidak berakhir di sini. Ada beberapa lagi tanda tanya mengenai beliau tidak terjawab kerana beliau dan rakan-rakan kongsi beliau (dalam perniagaan) meletakkan benteng yang jelas dan nyata.

Misalnya isu pembelian 3% saham ECM Libra Bhd pada 27 Disember lalu pada harga 71 sen sesaham dengan membayar RM9.22 juta.

Isu itu menjadi “out of bound” apabila ECM Libra mengemukakan saman malu ke atas Naib Presiden Pas Husam Musa kerana mempertikaikan urus niaga itu.

[Sayugia disebutkan, sejak pengumuman pembelian oleh Khairy itu, ECM Libra telah mengumumkan pembelian Avenue Capital Resources, sebuah syarikat kewangan milik kerajaan.

Sejak itu, harga ECM Libra di Bursa Malaysia telah meningkat. Khamis lalu (11 Mei) ia ditutup pada kadar 95 sen. Ini bermakna Khairy telah membuat keuntungan atas kertas (paper gain) sebanyak RM3.11 juta (95 sen tolak 71 sen kali 12.99 juta saham) – not bad for an investment of less than five months!]

Di sinilah terletak kontradiksi dan kontroversi antara yang tersurat dan tersirat. Ia cukup rumit dan kompleks kerana Khairy Jamaluddin bukan Anwar Ibrahim.

Apabila Dr Mahathir mengambil Anwar Ibrahim menjadi anak angkat politiknya pada tahun 1982, Anwar sudah mempunyai profilnya sendiri – memimpin Abim, mendalangi tunjuk-tunjuk perasaan pelajar dan petani dan meringkuk selama 22 bulan dalam tahanan di bawah ISA.

Khairy tiada profil selain mengacara sebuah program TV. Tetapi beliau melakukan “fast-tracking” apabila dilantik sebagai Pegawai Khas kepada Datuk Seri Abdullah Badawi (ketika beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri) dan memutlakkan kedudukan istimewanya dengan jatuh cinta dan berkahwin dengan anak Abdullah.



Maka, jika Anwar sebagai anak angkat politik Dr Mahathir tinggal berhampiran rumah bapa angkatnya (di Bukit Persekutuan), Khairy, sebagai menantu Perdana Menteri, tinggal di Sri Perdana di Putrajaya bersama bapa mertuanya sejak kematian ibu mertuanya.

Suasana yang sebegini, tidak dapat tidak akan menimbul dan mencetuskan pelbagai rupa perbualan dan perbincangan, analisis dan interpretasi, andaian dan kesimpulan.

Dalam suasana yang sama, media massa arus perdana akan sentiasa dalam dilema – seperti yang dilaluinya pada zaman cinta lara Mahathir-Anwar dan sebelum itu Mahathir-Musa –di dalam membuat liputan mengenai Khairy.

Apakah media massa arus perdana dan komponen-komponen masyarakat sivil yang lain sebebas yang diperakukan oleh Khairy untuk membuat teguran dan kritikan?

Bukan rahsia lagi bahawa pada satu peringkat media massa arus perdana cuba sedaya upaya melenyapkan suara Dr Mahathir dalam isu pembatalan jambatan Tambak Johor.

Malah timbul tanda tanya mengapa siaran langsung upacara memperingati ulang tahun ke-60 Umno di Johor Baru 11 Mei lalu diberhentikan sebelum keberangkatan tiba Sultan Johor. Apakah wujud kekhuatiran yang Baginda akan menitahkan sesuatu?

Jadi, selagi kontradiksi dan kontroversi yang menyelubungi orang muda yang dikatakan berselera besar ini tidak diatasi, selagi itulah persoalan antara fakta dan fiksyen, mitos dan realiti, antara yang tersurat dan tersirat akan terus menjadi pembuka selera, hidangan utama dan pencuci mulut debat politik semasa.

[Nota kaki: Minta semua yang hantar ulasan guna nama sebenar atau nama samaran/pseudonym supaya mudah dikenali. Minta yang dah hantar komen guna "Anonymous" hantar semula pakai nama sebenar atau nama samaran supaya saya boleh poskan. Terima Kasih.]

95 comments:

Anonymous said...

Keterbukaan? My toes are laughing. Sejak bila ada keterbukaan di kalangan ahli politik negara ini? Kalau negara amalkan keterbukaan, ketelusan...tentu the same people will not be leading "My Team", the same people also will not be leading Halal Jurnal and so on...entah apa lagi Khairy and his team tengah usahakan lepas ni...

alrawa said...

Khairy seorang pemuda yang berani menonjolkan dirinya untuk dicalonkan kejawatan yang lebih tinggi dalam Umno.
Beliau kelihatan 'bersih' dan berupaya untuk membersihkan Umno dari 'kekotoran' yang sedia ada.
Saya harap beliau diberi peluang untuk membuktikan keupayaan beliau kerana saya rasa rakyat melayu rata2 sudah bosan dengan dinasti Tun Razak,dinasti Hussein Onn dan dinasti Mahathir.
Bagi saya, dengan segala kekurangan(jika ada), Khairy adalah satu 'tiupan bayu' yang segar bagi politik Malaysia.

A KADIR JASIN said...

Minta sekali lagi kepada pembaca yang mengulas menggunakan pengenalan "Anonymous" tolong gunakan nama sebenar atau nama samaran/pseudonym supaya boleh dicam.

Kalau pakai "Anonymous" tak boleh cam sebab banyak guna pengenalan itu.

Jadi mohonlah kepada yang dah hantar komen guna "Anomymous" supaya hantar semula pakai pengenalan baru.

Lagipun seronok juga baca macam-macan nama samaran. Ini pun cara tingkatkan kreativiti.

Terima Kasih.

Anonymous said...

"a carbon copy of anwar ibrahim"

dari segi kenaikan dalam politik, memang kedua-duanya nampak sama - menguasai akhbar dgn image building strategy yang budak sekolah pun tau baca - dari segi korporat contoh ECM libra memang clear cut ada insider trading, yg lain2 belum pecah lagi maklumat-anwar punya corporate manoeuvre semua org tau-cuma beza dari segi network-bak kata datok anwar ada established network yg agak padu...khairy pulak network peringkat atasan samapi peringkat no 1, siap duduk serumah lagi.kedua-duanya naik dgn cara yg culkup mudah..cuma anwar setapak lagi nak jadi PM, gedebup jatuh-hasrat nak jadi pm tak kesampaian lagi- khairy mungkin sedang menuju kearah itu - samapai ke tidak time will tell. tapi saya harap ianya tak sampai...bukan pasal apa...belum naik sudah ada macam2 cerita..kalau naik...saya tak boleh bayang

kesimpulannya- anwar cuba jadi pm tapi niat tak betul, strategy betul..kerja tak jadi...yg no 1 dia tak berjaya jatuhkan..bezanya dengan khairy, yg no 1 makan semeja, tidur serumah..itu saja bezanya..dia dapat ke tak dapat...tunggu dan lihat...

tentang keterbukaan pemuda umno, saya masih pegang kepada konsep reverse thinking hypothesis,cakap terbuka tapi sebenarnya tertutup, contoh paling jelas kes mukhriz dan kes jawi..terbuka kalau puji dia, kalau kritik dia tutup rapat-rapat (suratkhabar la)

bak kata pemangku presiden BBC, khairy adalah hang nadim..cuma bezanya hang nadim anak org miskin..khairy menantu perdana menteri

Anonymous said...

AWANG SULUNG MERAH MUDA

hi dato,apa habaq?pertama sekali untuk pengetahuan dato saya meminati penulisan dato semenjak saya di sekolah menengah rendah lagi apatah lagi kita senegeri.Dato dulu bersekolah di St.Michael ka atau kolej sultan abd hamid.Waktu dato jadi ketua pengarang pada tahun 93 dan 94 di nst dan berita harian saya selalu hantar rencana atau tulisan saya di ruangan surat pembaca waktu itu saya di tingkatan 6 Atas.Kalau tak salah saya lah pada waktu itu dato yang jadi ketua pengarang kan?Saya hanya ada satu pandangan tersendiri lah dato.Ahli politik dan politik tak boleh dipisahkan dengan bangsa melayu kita nih.Baik pembangkang dan yang tak senang dibangkang serta berlebihan membangkang semuanya `taik kucing`bezanya keharuman aromanya sahaja yang kuat bau nya dan tak bau busuk harumannya.Suara rakyat suara kita yang utama tetapi kita dalam dilema.Pemimpin merosakkan masyarakat.Masyarakat yang baik datang dari pemimpin yang baik.Namun kita dari dahulu sehingga sekarang mandapat pemimpin yang tak baik.Mengapa dato?Saya telah menyedari rupa-rupanya semenjak zaman saya bersekolah subjek sejarah yang telah saya pelajari rupanya telah dipesongkan oleh parti pemerintah.Analisis sendiri lah dato.Dato tak semesti bersetuju tetapi dato juga semestinya mengiyakannya.

Anonymous said...

my mates and i was approach after closing in pwtc by passer-by umno high position ppl which just has finished their meetin in AAB reign. i quote 2 of them which i still remember.

"terlampau byk perkara yg perlu diperjelaskan dlm umno,ttp jika perjelasan itu diperjuangkan,ia ibarat memijak lumpur terkena muka sendiri,krn sy sendiri terpaksa menyertai sistem tersebut"

"jika sebilah pisau diberi kpd doktor,die boleh membedah org untuk menyelamatkannya, jika diberi pisau itu kpd perompak dia blh merompak org,namun jika diberi kepada sastrawan islam apa yg boleh dibuatnya?"

therefore,openess in umno still prevail but it is not as big as it promoted.who would(normal person) love to be criticise each times?

im impress with KJ talks.but in real world,as tru my expirience,talks is something u can aquire.even an ex-criminal which i know could defy a talk like ones(anonymous).i just could pray he has a really good heart and will. including our PM.

sorry to PM,ive studied his talks,no substance.i was drivin from malaca to kl while heard him during belia event tru radio.he reminds me again that to be succesful,we need to read a lot.

btw,TM supports PM in sabah to highlight that malay need2 exel.TM doesnt do critices only in politic.does KJ wants to open the support in this "openess"?

Anonymous said...

Bravo Datuk. You always come up with a quality articles. I do love that. Just wondering, do you have the same guts in expressing rakyat concern when meeting those people? I suppose, you must be a member in the BOD of a few companies or institutions, to name one, IKIM. A lot of saying about Hadhari approach, this and that, maybe you could use that platform to drive IKIM into a more meaningful approach instead of what's been practised for the past few years. No more "taring" like in the past when Tun M was the PM :)

Anonymous said...

Errr, agak-agak kalau kita dok kat kerusi PM ataupun kita jadi KJ, kita pun sama 'berlagak' dan 'berselera' besar, tak gitu Datok? Entah-entah lagi buruk perangai kita. Sekadar bukan membincangkan tetapi meluahkan sesuatu yang terbuku dalam hati ini, dan kita-kita ini ibarat anjing menyalak bukit, agaknya.....
(sambil penulis berdehem-dehem untuk terus menyelak ruangan berikutnya)

Anonymous said...

Datuk

I actually like this Khairy. Its not because he is an Oxford graduate or that he is the son in law of the PM. I think he has the means and resolve to achieve his political ambition and more importantly he wants it badly and it shows by the way he is is trying and getting the publicity in TV and the print media.

I do think however that he needs to slow down a bit. His image problem is that he is seen to be a young man in a hurry. Politics its not a 100m dash its more like a marathon, where one needs to pace one self to conserve energy and stamina. To enhance his image further, he must fight for any UMNO post that he desires. He cannot maneuver behind the scenes and "menang tanpa bertanding".

The "menang tanpa bertanding" syndrome is one of the reasons why UMNO is slowly but surely wasting away. It produces leaders who are weak and cannot walk the talk. Look at the current Umno Youth head and you will know what many of us mean.

Khairy should take Dr. Mahathir as his advisor not his advesary. How ever one agrees or disagrees, Dr. Mahathir IS the Chief Engineer to the development of Malaysia and its ascension to become a developed nation in 2020. Dr. Mahathir fought many bitter political battles in UMNO, I believe that makes him better and he is still the politician par excellence without any peers to compare with except maybe Singapore's Lee Kuan Yew.

Yes, maybe Khairy can bring changes to UMNO. He has the opportunity to start with UMNO Youth which had become a shadow of its former self under Hisham. Yes,Umno youth should be more open, criticising and trying to shut Mukriz out is not a very politically clever thing to do.

If Khairy wants to stand out and lead the country and last longer than a shooting star, then take my advise seek Dr. Mahathir's counsel.

Doc said...

Sejak kebelakangan ini memang KJ merupakan seorang yang boleh dikatakan 'top' jika dilihat dari penonjolannya didalam akhbar-akhbar.

Berbeza pula dengan arus media internet (termasuk blog) banyak membicarakan 'keburukkan' atau muslihat KJ untuk mencengkam lebih kuasa dalam politik.

Ada yang mengatakan beliau adalah 'The Puppet Master'.

Ada yang mengatakan beliau merupakan 'The rising star'.

Ada yang mahu melihat dinasti baru bermula.

Spin doctor pun saya rasa banyak menelan ubat juga sebab kepeningan.

Jadi bagi saya antara suara yang tenggelam ini, kita hanya boleh tunggu dan lihat sejauh manakah perjalanan politik KJ ni.

Siapa yang betul? Mungkin Tuhan saja yang tahu.

Anonymous said...

Datuk, komen Datuk tentang "DENGAN media massa dikatakan semakin bebas dan kerajaan -- menurut media massa yang dikatakan semakin bebas itu – tambah terbuka, maka banyaklah perkara menarik dilaporkan, walaupun unsur-unsur “spin” (putar memutar) dikatakan semakin menular"

Tidak ada media yang bebas. Masing-masing ada kepentingan tersendiri. Media kerajaan ke Harakah ke Keadilan punya ke sama saja. Harakah kata dia bebas...dia kata...sama saja. Sekarang masa Khairy naik tentulah banyak "muka dia" dalam paper. Sekarang dia semua OK, sebab siapa berani nak kata tak OK. Tanya lah menteri atau pemuda UMNO. Kalau "berbisik" dekat Datuk mungkin cakapnya lain. Dunia...
Syabas Datuk atas ruangan ini.

Anonymous said...

i totally diagree with alrawa about khairy being a "tiupan bayu yang segar"....to me, khairy is just another chain of greedy and self-serving malay/UMNO politians who have been plundering the wealth of this nation dry, away from the rakyat to benefit it...

Anonymous said...

Best Regards to u all,

I dont care if it is Anwar or Khairy. What I care is about the futrure of this country. If the present leaders are not capable of handling the situation, I would like to see people like Khairy, Shahrir and the such to take over control. We have to gain back our independence now or never.

Anonymous said...

dear alrawa,

kalau anda dah bosan dengan dinasti Tun Razak... etc..etc

Khairy tu dinasti mana?

Anonymous said...

terbuka?

hmmm.... mungkin perkataan yang tepat ialah `keterbukaan berpilih'.

Hanya yang menguntungkan pihak berkuasa sahaja yang `dibukakan' manakala yang merugikan `dibuka ke tong sampah'.

Hingga hari ini, tiada jawapan mengenai 16 point yang dikemukakan bekas PM mengenai jambatan sedangkan seorang Menteri telah memberitahu `semua point itu tidak betul'.

Dan saya bersetuju dengan Dato akhbar `membisukan' isu ini di zaman yang dikatakan lebih terbuka itu.

Bagi saya, saya muak dengan keterbukaan yang diwar-warkan kerana `orang itu sendiri' telah menegaskan bahawa dia akan terus mempromosikan keterbukaan tetapi pada masa yang sama meminta agar keikhlasan dia jangan dipertikaikan!

Anonymous said...

Dato',

UMNO bagi saya sudah tiada!

Regards
Apek.

Anonymous said...

Alam Buana, kalau tak silap saya, Munshi Abdullah mengkronikal orang Melayu pada waktu Empayar Melayu Melaka sedang menjunam jatuh.

Maka tak hairanlah banyak yang buruk diceritakan. Lagi pun Munshi Abdullah dia orang Islam India. Jadi dia tidaklah bersimpati dengan orang Melayu.

Sekarang pun banyak pencatat macam Munshi Abdullah yang menulis tentang Melayu adalah orang bukan Melayu tapi diberi kuasa oleh pemerintah Melayu.

A KADIR JASIN said...

Minta sungguh-sungguh

1."Truth" tolong edit atau gugurkan rujukan kepada Sultan Johor di majlis perkahwinan. Ada unsur fitnah dan hasutan. Yang lain ok.

2.Semua yang masih guna pengenalan "Anonymous" minta sangat-sangat guna nama sebenar atau nama samaran.

Kita hendak bezakan antara seorang komentator dengan komentator lain supaya mudah kita berinteraksi.

3. Buat masa ini saya tangguh dulu posting komen yang guna pengenalan "Anonymous".

Terima kasih banyak-banyak.

Anonymous said...

my message to khairi is very simple. you want to go up, no problem. but first you must show how good you are. there are too many helicopted politicians around. you must have the guts to SPEAK YOUR MIND. when i say speak your mind, i mean speaking about issues in the country that concern the people, like for instance, the illegal protest against a forum in penang recently. if you cannot do that than you are more form than substance. you must rise above partisan politics.

Anonymous said...

Nazri Aziz kata orang Islam yang tunjuk perasaan protes sidang interfaith di Pulau Pinang "stupid". Bodoh lagi.

Nampaknya tak ada satu pun yang orang Islam buat, halal, kena, betul dan cerdik. Semuanya stupid, semuanya bodoh.

Jadi stupidlah orang Islam yang batal projek jambatan bengkok/jambatan indah? Tapi orang Cina Singapura cerdiklah pasal bandah sikit saja orang Islam yang perintah Malaysia dah naik takut terus jadi stupid.

Inikah orang yang nak jawab Mahathir? Wrong on all points, tapi tak ulas apa yang salah. AG pun diam membisu sampai hari ini. Ini cerita tipu. Isu asal tak jawab, cerita lain dia buat.

Isu AP tak jawab. Isu Proton tak jawab. Isu Jambatan tak jawab. Isu harga minyak tak jawab. Lepas ini harga elektrik pula akan naik. Dah jadi style, bising sana, bising sini, lepas tu bebankan rakyat.

Bila cuba jawab, cepat naik berang, cepat meradang, jadi kurang ajar. PM langsung tak cakap. Style dia diam. Mana "budi bahasa alaman kita" yang dihebohkan itu? Tak jawab soalan dan kemushkilan orang pun perbuatan tak berbudi bahasa. Habis duit buat poster saja.

Sekarang ni lagi banyak poster PM. MB dan CM. Bazirkan duit rakyat saja. Poster, cogankara dan lagu tema tak boleh selesaikan masalah kira.

Nazri dan Khairy sama. Kokoh bukan main nyaring, satu dunia terjaga, tapi ekor penuh tahi. Lagi baik jadi Hishammuddin, jadi ketua tapi diam sepi. Anwar Ibrahim kata kembiri politik. Inilah akibat menang tak bertanding, naik tumpang nama bapa dan bapa mertua.

Nampaknya kita ada 9 Raja tapi ramai Emperor , Napoleon dan Rasputin.

Apa kata member-member?

warrior2 said...

Salam semua.
Komen saya hanya dua saja tentang artikel ini.Pada pemahaman saya, Khairy hanya kata tentang SAYAP PARTI (pada saya tentang Pemuda itself)dan bukan KERAJAAN. Therefore pada saya, kalau teguran dibuat keatas kerajaan, tidak ada masalah Khairy membidas semula orang yang berkenaan.

Mengenai kenaikan saham dan the so called keuntungan paper yang disebut artikel ini, to be fair, harga saham2 di Bursa telah meningkat dengan baik sekali sejak 2 bulan ini, dan kenaikkan adalah across the board. Artikel ini membuat andaian yang tidak berasas apabila mengaitkan kenaikan saham ECM dengan pengambilan alih syarikat kerajaan terbabit.Pada pemerhatian rambang saya, boleh dikatakan semua saham naik. Dua bulan lepas, kalau anda tutup mata dan simply point to a stock dalam senarai saham serta beli saham tersebut, possibility adalah tinggi on 15 mei 2006, anda boleh buat more than what ecm libra gain, malahan berlipat ganda!

What say you penulis?

Anonymous said...

abah kepada abah aku kata. kalau nak cerita ttg keburukan orang.cerita depan dia. kalau nak cerita kebaikan orang cerita belakang dia. tiara sayang anwar dan khairi...

A KADIR JASIN said...

Warrior2, drmuzi dan semua pembahas, berikut fakta mengenai Bursa Malaysia vis-a-vis saham ECM Libra Bhd.

1. Daripada akhir Disember lalu hingga 16 Mei, Indek Komposit Kuala Lumpur (KLCI) naik 6.69 peratus kepada 959.94;

2. Harga saham ECM Libra naik daripada 76 sen kepada 88 sen atau 15.8 peratus. Paras tertinggi tahun ini RM1.12.

3. Menurut majalah The Economist, di antara 30 Disember lalu hingga 3 Mei, Bursa Malaysia naik 5.6 peratus berbanding Indonesia yang naik 28.9 peratus, Singapura 13.3 peratus, Filipina 11.7 peratus, China 23.8 peratus, Hong Kong 14.5 peratus, India 31 peratus dan Pakistan 22.7 peratus.

4.Dalam bahasa yang mudah, Bursa Malaysia "is improving but vastly under-performing".

Terima kasih.

abu emran said...

Assalamu'alaikum
Saya terasa bila membaca artikel tersebut seperti secara halusnya KJ vs Mukhriz.

Walau apa pun saya tertarik dgn ucapan TM di Sabah mengenai pemimpin. Pilihlah pemimpin yg berwawasan kata beliau.

Salah seorang pembaca di sni pun ada memberi komen bahwa terasa seperti pemimpin sekarang kurang mengamalkan budaya ilmu, kurang membaca dan akhirnya kurang menghasilkan idea2 bernas.

Mempunyai penasihat2 unggul amat baik, tetapi adalah terbaik sekali sekiranya pemimpin sendiri mempunyai disiplin ilmu suka membaca.

Saya yakin TM bila diberi laporan ber jilid jilid, beliau akan menghabiskan masa belia meneliti, memahami (either speed reading, asking questions, discussions etc) setiap jilid, manakala sekarang..saya kurang pasti ada nya pemimpin seperti itu sekarang.

Kalau diteliti dari nilai atau kualiti ucapan2 pemimpin sekarang jelas budaya tersebut pudar.

Anonymous said...

Warrior2
Get your facts right first mate!

Anonymous said...

Menurut majalah The Economist, di antara 30 Disember lalu hingga 3 Mei, Bursa Malaysia naik 5.6 peratus berbanding Indonesia yang naik 28.9 peratus, Singapura 13.3 peratus, Filipina 11.7 peratus, China 23.8 peratus, Hong Kong 14.5 peratus, India 31 peratus dan Pakistan 22.7 peratus.

the above analysis is an interesting afterthought. we used to laugh at indonesia. today, the rise of the indonesian index eclipses us. i have an advice to the government = not everything is rosy as it seems. stop bragging, do something about the stock market. stop dilly-dallying, stop u-turns.

Anonymous said...

Assalamualaikum Datuk

Saya rasa bab 'spin menyepin'(If there is such a phrase) ni biasa. Semenjak zaman Datuk di NSTP lagi dah wujud. Jadi tak hairanlah kalau ianya masih lagi berlaku di zaman sekarang.

Pada adat dan kebiasaanya sesiapa yang memegang jawatan CEO negara ini maka dengan secara automatik dia juga menguasai media. Amat pelik sekali sekira Datuk baru mengetahui tentang perkara sedemikian. Ataupun Datuk rindukan kerusi empuk di tingkat 4 Balai Berita........Dulu masa Datuk menjadi Tok Ketua di NSTP, Datuk pun tak kurang hebatnya dengan aktiviti menyepin ni. Secara terus terang saya akui bahawa saya kagum dengan tulisan Datuk. Betapa hebatnya hinggakan ramai pembaca akhbar NST telah dapat diturn-over oleh Datuk.

Dulu datuk pun ada juga isu favorite Datuk tapi saya rasa Datuk Mat Talib lagi pandai bercerita tentang bab bab ini.

Tentang bab Encik Khairy Jamaludin tu saya rasa biarlah dia syok sendiri. Kalau dia betul jujur dan ikhlas, insya Allah, Allah akan menolongnya. Tapi sekiranya dia berjuang kerana niat lain, ia juga akan terima balasannya.

Yang saya hairan, mengapa semasa Datuk berada di NSTP, Datuk tidak sentuh tentang Tun Daim yang kalau dibandingkan dengan Encik Khairy ni dalam hal korporat umpama Sang Gergasi dengan si kerdil. Tun Daim lebih banyak lakukan corporate manouvering untuk kontrol syarikat di BSKL. Melalui proxy, beliau dapat menguasai syarikat gergasi yang disenaraikan di BSKL seperti Renong, Land & General, Premba, MAS,dll.

Ini semua bukan lagi rahsia malah sudah menjadi public record melalui penerbitan buku buku mengenai Tun Daim. (Satu contoh ialah buku berjudul Diam Diam Daim oleh S H Alattas)

Tidak sedetik atau sekali pun Datuk mengkritik tentang pembabitan Tun Daim dalam corporate manouvering beliau. Malah beribu puluh juta ringgit wang rakyat telah pun hanggus disebabkan oleh bail-out kroni kroni Tun Daim.

Now comes the 10 million ringgit question.......KENAPA?

Harap Datuk ada masa untuk memperjelaskan dengan sejelas jelas supaya saya dan pembaca yang lain dapat mengerti dan memahami tujuan datuk.

Terima kasih.

Anonymous said...

He is an investment banker. How did he get this credentials. Cos he is in ECM. did the guy study anyhting in finance or has run any business. NO I guess. So why does he use this title in the NST coluumns. The only thing he can do in his investment banker role is use his connection. I for one am glad to talk to him about future value of money and evaluation of companies.

The boy wants to gte to the top fast and he will do everything he can even jumping into a grave to get some cheap publicity. and Pak Lah seems there is nothing wrong in this whole sandiwara that we the people feel uneasy.

Anonymous said...

saya nak tolong jawab persoalan yang ditimbulkan oleh anakbalaiberita....

soal Dato A Kadir Jasin tidak mempersoalkan tentang Daim dahulu, pada saya tidak pelik. Mungkin pada masa tu Dato A Kadir Jasin masih bersama dengan perjuangan UMNO ketika itu....jadi takkanlah dato akan nampak salahnya pada masa tu....

Tapi sekarang ni saya melihat Dato A Kadir Jasin sebagai seorang yang ikhlas tentang perjuangan hak-hak rakyat, tentang salah dan betul, dan Dato menggunakan "his power of persuasion and influence" untuk membaiki nasib rakyat dan nasib negara Malaysia ini.

Janganlah kiranya Dato bersalah di masa dahulu, dia sudah tidak diizinkan untuk berbuat sesuatu yang betul pada masa ini. Setiap orang berhak untuk berubah ke arah yang lebih baik, ke arah kebenaran.

Yang salahnya ialah anakbalaiberita sendiri, kerana masih mempertahankan Kahiry Jamaluddin yang terang2 buat benda yang tidak betul.....

Lagi pun Daim Zainuddin dulu tidak menyalah-gunakan kuasa untuk kelebihan politik...Dia tiada bercita2 untuk menjadi Perdana Menteri. Khairy Jamaluddin terang2 (walaupun dia tak cakap di mulut) nak jadi PM secepat mungkin dan menggunakan cara2 yang tidak betul untuk mencapai hasratnya itu.

Implikasi kepada negara lebih teruk jika dibandingkan dengan kesalahan Daim.

Walaubagaimana pun, kita tetap kena menyokong dan mempertahankan Dato A Kadir Jasin selagi dia memperjuangkan kebenaran, memperjuangkan hak-hak rakyat, dan memperjuangkan untuk kebaikan Negara dari disalah-guna dan salah-perintah oleh pemimpin2 negara yang ada sekarang, yang akan memusnahkan negara Malaysia ini dan kesemua isi-isi di dalamnya termasuk kita sendiri, satu hari nanti. Sebab itu kita kena berjaga-jaga....

Anonymous said...

Betul drmuzi, memang menteri ada keistimewaan itu. Nombor plate istimewa dan percuma, kereta bebas cukai dan macam-macam lagi.

Dulu ok. No problem. Dulu kerajaan tak canang ketelusan, akauntabiliti integriti, ant-rasuah dan macam-macam janji indak. Slogan "segala-galanya bermula denganmu" pun tak ada.

Dulu kerajaan tak kata tak ada duit. Harga minyak pun tak naik gila-gila. Cukai rokok dan arak pun tak naik berganda-ganda.

Sekerang kerajaan kata tak ada duit. Mereka kata pasal Mahathir dah perhabis semua. Kita kena jimat. Tukar lifestyle kata Tok Najib. Dia tak apalah. Rumah di Putrajaya pun dok repair juga. Harakah kata RM5 juta. PM pun repair juga. Parlimen kata dah RM15 juta. KJ pun oklah. Dia pun dah pindah ke Seri Perdana.

Jadi kita kena jimat duit negera. Kita kena tambah hasil. Buat apa menteri pakai nombor istimewa dengan percuma kalau boleh jual RM60,000. Kalau tak laku RM60,000 pun tak apa. RM1,000 pun dah boleh bayar sebulan gaji kerani.

Kalau nak hebat, ok. No problem. Berhenti jadi menteri, keluar politik, masuk korporat. Tapi janganlah guna insider information. Tak aci. Salah di segi undang-undang. Tapi kalau kedudukan tinggi, terlepas juga.

Selamat!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

mintak dokperati, alam buana dan lain-lain komen sikit. Kerajaan dulu ubah kebun kelapa sawit jadi putrajaya. Satu dunia bangga.

Kerajaan la ni pun nak ubah juga. Dia ubah nama orang putih jadi nama melayu.

macam mana orang yang duduk di seksyen-seksyen,fasa-fasa, blok-blok tu?

Bukan ka semua tu asai usoi orang putih juga?

Kalu nak tukax pun pasai putrajaya tu pemimggalan kerajaan dulu, tukax la yang pentin dulu.

Ni dok dengax kata lalulintas sesak, tempat letak kegheta tak cukup, tikuih banyak, kawar pun banyak. Tukax hat tu la dulu. Dok pi tukax nama tu buat apa?

Hat ni ka depa dok kata walk the talk tu kot? Bunyi dekat-dekat dengan cakap tak seghupa buat.

alam buna dengan drmuzi tau ka pasai walk the talk ni? menatang apa?

Anonymous said...

salam sejahtera dan assalamualaikum. tahniah dato' kerana sudah punyai blog tersendiri. keep up the good work. diharap blog ini dapat menyalurkan pandangan2 dari rakyat biasa. yang mana ada fakta tidak tepat harap dato' ketepikan, dalam kita bersuara, mesti berpandukan kebenaran. tahniah dato' sekali lagi. moga blog ini dapat menyampaikan maklumat-maklumat berguna.

Anonymous said...

Datuk ni mengidam jadi otai kat jln riong lagi ke?

Anonymous said...

kelmarin,

saya rasa ramai pemimpin2 Pemuda yang berbakat sebagai pemimpin. Namun akibat spinning, kita dapati bukan saja Exco Pemuda yang tidak mendapat liputan, malah Ketuanya sendiri hampir2 lemas....

Jadi saya rasa tidak betul kalau kata kita tiada pilihan lain selain Khairy....

Anonymous said...

Salam datuk,
Saya ni malas la nak bercerita fasal Khairi atau fasal apa-apa tentang UMNO.Bukan anti kerajaan tapi sebagai cikgu pencen macam saya ni apalah yang boleh saya buat.Dikenang pun hanya pada 16 Mei setiap tahun.Hari Guru.Masa tu jelah nak dengar puji-pujian kat cikgu sekolah atau bekas cikgu sekolah macam saya ni.

Tapi yang saya nak tergelak besar ni fasal,Menteri pendidikan kita,Datuk Hisham kita tu dok nak menangani masalah guru berijazah.Saya dok perati ada macam tak kena antara Kementerian Pendidikan dengan Kementerian IPT ni. Dah tu dia cabar la pulak kat para siswazah pendidikan kita yang menganggur bagi nama kat dia dan kalau sanggup bertugas ke mana saja(maksudnya tu kawasan pedalaman le tu)- esok dia boleh hantar.

Dia ni tak reti ke atau buat-buat tak reti.Cikgu-cikgu sekarang ni dah tak takut dah nak bertugas ke kawasan pedalaman bukan macam zaman saya dulu...dup dap dup dap juga.Sebab apa depa tak takut? Ni nak bagi tahu....kat Malaysia la ni manalah ada kawasan pedalaman takdak letrik,takdak ayaq pili,takdak jalan raya,tak talipon,Pak Aji Samat yang dok motong getah pun pakai handpon....Nak gempaq orang tak kena tempat.Kita dah maju dah.Jangan dok lupa jasa orang pencen...

Nak salah kat dia pun tak boleh,almaklumlah menteri yang lahir kat hospital swasta gred A,dibesaqkan pula kat mahligai.

Satu lagi yang pelik bin ajaib selain daripada emel keramat yang dok siarkat tv3 tu,kat semenangjung la ni punyalah ramai cikgu dari Sarawak dan Sabah dihantar mengajar ke semenanjung.Kesian kat depa tu,nak bercakap pun malu.Sepatah kata-kata keluaq dari mulut,berderai gelak ketawa murid-murid satu kelas.Duduk kat sekolah macam orang bisu.Maklumlah kena pulak mengajaq kat Damansara kawasan elit.Kesian tengok....perangai orang kementerian pendidikan ni tak matang-matang.Dok nak nak ragging orang saja.Kononnya nak nak pekena budak-budak sabah sarawak le tu.Walhal alangkah baiknya kalau depa tu dihantar ke tempat mereka sendiri.Dengan loghat bahasa dan budaya yang sama.Senang la hidup depa.

Yang cikgu dari semenanjung pulak dihantarnya ke sabah sarawak - apa cerita ni ni? Toksah la dok buat dera orang macam tu tak elok.

Dan satu lagi yang tergelak besaq,fasal cikgu pencen ditawar kontrak.Setiap sekolah pasti ada sorang dua terutama sekolah bandaq.Yang peliknya,siswazah pendidikan dok menganggur,dok tawar kontrak kat cikgu pencen buat penama - pencen dapat,gaji pun dapat.Hangus duit rakyat...Tapi yang pelik jadi tak pelik sebab kebanyakan guru kontrak tu adalah wanita yang bersuamikan orang yang ada kuasa dan kalau lelaki pulak berkawankan 'orang dalam' Jabatan pendidikan...

Hai,tak taulah apa nak jadi,dah pencen ni macam-macam nampak yang tak betul....Nasib kita la Che Det oii!

Anonymous said...

bg yg nampak kj ni terlalu bersih, adalah kerana mereka ini hanya melihat dan tidak mendengar apa yg berlaku dibalik tabir. tidak boleh disalahkan mereka ini kerana kurang mengambil tahu keadaan poolitik semasa. jadi mereka ini hanya nampak "bersihnya" sahaja tetapi kotoran degilnya hanya boleh dilihat oleh org yg tahu dibalik tabir.

Anonymous said...

Mengenai Samy Vellu belasah Dr Mahathir biasa la tu. Besok bila Samy berhenti, orang belasah dia pula. Pengganti dia tentu nak selamatkan diri dari dituduh tak buat apa-apa untuk masyarakat India.

Tak buat apa-apa tak apa juga. Ni bankrupkan pula koperasi MIC, Mika.
Mai ka pi ka, Samy apa peduli.

Nasib Dr Mahathirlah. Dia yang buat lawak pilih badut-badut. Dia ingat dia boleh percaya orang ini semua. Masa berkuasa oklah. Samy pun buat dia macam tuhan.

Dr Mahathir memang lemah nilai watak dan character orang. Akhirnya semua yang dia latih, dia didik dan dia lantik jadi musuh dia.

Siapa yang bagi lesen universiti MIC di Merbok? Dr Mahathir. Tapi itu dulu. Sekarang lain. Sekarang Samy ada boss baru.

Inilah orang politik. Emak dia pun dia jual kalau terpaksa. Jadi apalah sangat belasah Dr Mahathir. Yang sedang berkuasa tu pun ingat-ingatlah. Bila jatuh esok kawan jadi lawan. Anak sendiri pun bawa diri.

Budi bahasa amalan kita. Rais tak usah bermimpi. Dunia politik mana ada budi dan bahasa. Inilah kerajaan terbuka. Hentam siapa saja yang mereka suka. Dulu, Dato' Seri saya punya bapa. Sekarang peduli apa. Hentam saja.

NS said...

Pemuda UMNO terbuka? Entahlah, saya rasa tak. Pemuda UMNO bukan lagi golongan pendesak dalam UMNO tapi most of the time they toe to the line. Even dalam UMNO pun bukan boleh ada dissenting views pun.

Saya org Melayu, tapi saya dah muak dengan politik UMNO ni. Unless UMNO betul2 membawa kemajuan kepada orang2 melayu dipendalaman, perjuangkan hak mereka dan meningkatkan sosio ekonomi mereka, then I'll sign up the membership form, if they remain as it is now then forget it la.

Anonymous said...

duk diam-diam la dato'. zaman dato' dgn zaman KJ sama saja, 2 X 5 je. tadak bezanya.

kalau dao' nak bersuara, lain kali bersuara la masa ada kkuasa, masa duk atas kerusi empok tingkat 4 jalan riong tu, baru org akan isytihar dato' jaguh.

dato' bising2 sekarang apa kelas? buat bising je, perabih ko boreh.
kalau dah kenyang, duk diam-diam je lah. bagi la peluang budak KJ tu makan pulak.

Anonymous said...

Ada dua sifat yang bertentangan:

Yang terpuji (mahmudah) dan yang tercela (mazmudah). Rasulullah adalah manusia yang terpuji. Meskipun ditentang, dimusuhi, mula-mula dengan kata-kata, kemudian dengan makian, penghinaan, ancaman dan akhirnya pembunuhan namun baginda tidak pernah membalas kejahatan tersebut.

Baginda tidak pernah marah dan bertindak keras bahkan bersikap tenang dan tidak pernah berputus asa. Nama baginda mencerminkan akhlak baginda yang sekaligus melontar kembali setiap tohmahan dan keburukan yang dilemparkan kepada yang mengutuk itu sendiri iaitu musuh-musuh baginda sama ada dari kaum kafir atau pun dari kalangan kaum munafiqin hingga akhirnya mereka melihat kebenaran yang dibawa baginda dan memeluk Islam.

Bukankah Allah SWT telah memberi peringatan kepada Rasulullah s.a.w tentang betapa manusia akan lari dan menjauhkan diri sekiranya baginda bersikap keras dan kasar. Sedangkan melalui kasih sayang, hati yang keras menjadi lembut dan cair untuk menerima kebenaran.

personally,even how much i do not like certain ppl for their nature in politics,i would proposed (saranan) politic hatred to be off.do not be trouble so much with other ppls bcoz d GOD is FAIR.

to samy vellu,do u think indians is not in umno?
malaysia is not taiwan.

warrior2 said...

Salam semua
to drmuzi and pokoyo, I did get my facts right. My point being, I responded directly to what was written in the article.
On the ecm share thing, what did the article said? and what did I say?
Even kalau ecm naik sejurus pembelian avenue, which is normal in any takeover exercise by any company, usually, the fact still remains that over the 5 months since then, it only made a small gain . I was just pointing out bahawa, over the last 2 months, share naik across the board and pada saya, kenaikan ecm tidak ada kaitan dengan pembelian avenue as what was inusiated in the article.
Lain la kalau sejak pembelian itu, saham ecm meningkat 5 atau 10 kali ganda dari harga asal dia.That would be something then.

warrior2 said...

cikgu ramli pencen, saya pun nak habaq kat cikgu pencen la, setahu saya la, kat sabah dan sarawak tu maseh ada banyak tempat yang dalam kategori pendalaman yang tak dak apa apa kemudahan. cikgu tak pernah sampai atau dihantaq mengajaq kat tempat-tempat tu kut.

saya juga tak nampak masalah tentang penempatan guru sabah dan sarawak di semenanjung dan vice versa sebab pada saya itu adalah maksud integrasi dan bagi maksud mendedahkan guru terbabit tentang fasiliti apa yang ada dan cara, sistem serta amalan yang dipakai di semenanjung sabah dan sarawak supaya mereka ni terdedah.

cikgu pencen mungkin tak didedahkan dengan diberi peluang mengajaq di sabah dan sarawak kut sebab tu tak faham kenapa ada amalan begitu

Anonymous said...

Salam Sdr Azahari Ahmad

Saya tak kata saya sokong Khairy dan mana mana pemimpin. Saya hanya ingin bertanya kenapa Datuk Kadir tidak konsisten dengan pendiriannya di mana dia hanya menegur sesuatu pihak saja. Kenapa tak kritik accross the board. Kenapa pilih bulu.

Sdr berkata Tun Daim tidak menyalah-gunakan kuasa untuk kelebihan politik. Wow! sungguh naive. Tapi dia tetap menyalahgunakan kuasa untuk kepentingan diri sendiri. Mengaut hasil negara dan rakyat. Adakah itu tidak bersalah?

Ya, saya sangat setuju dengan komen sdr tentang Khairy. Sekiranya segala apa tuduhan yang dilemparkan kepada adalah benar, maka dia harus dibawa kemuka pengadilan. The question is, why only pick on him when there are busload of politicians and corporate leaders who are equally guilty. Itu yang saya nak ketengahkan? Dan saya mempersoalkan Datuk Kadir, kenapa dalam ruangan Blognya dia hanya sasarkan sesetengah pihak?

Saya menentang segala bentuk corruption, salah guna kuasa dan menindasaan.

Kalau betul Datuk dah berubah dan berjiwa rakyat, Alhamdulillah. Hanya penulisan dan pendirian Datuk tentang isu semasa dapat membuktikan perubahan tersebut. Otherwise, you are on the same boat with those people whom you critisized. Not more nor less.

Sdr Azahari

Jika betul Datuk dah berubah, tak salah kalau dia mengupas dan komen tentang Tun Daim, Tun Dr Mahathir dan kawan kawan yang sewaktu dengan mereka, tak gitu.

Doesnt mean that bila orang itu dah berubah dia tak perlu nak kritik salah guna kuasa dan corruption yang berlaku pada masa lepas. Kalau guna logic tu, kita semua tak payah nak jawap kat Allah swt di padang masyar, sebab semua was in the past. Tak payahlah malaikat nak ungkit dan soal kita di kubur, sebab kita dah mati dan sebelum mati kita sempat bertukar jadi baik, maka tak payahlah di soal siasat.

Akhir kata, pernah tak sdr Azahari dengar perkataan "atonement". Mungkin tidak sebab ianya berkaitan dengan ugama christian. Tapi saya yakin Datuk faham akan erti perkataan itu dan makna yang tersirat......

Anonymous said...

Anakbalaiberita,

Ada beza manipulasi pasaran korporat negara oleh Daim dan Khairi. Manipulasi Daim membawa kesan positif. Manipulasi Khairi membawa kesan negatif. Temasik hanya dapat menembusi sektor strategik negara sekarang ni aje, apabila Khairi mula jadi investment banker...

Anonymous said...

tahniah kpd moderator blog ini Dtk Kadir dan para pembahas. saya ingin ikut serta sebagai moderator bebas. Ok bagi pembahas macam warrior2, drmuzi dan ajr (anakjalanriong) pertikai bias blog ini. Kpd saya ia adalah reaksi kpd trend sekarang yang nampaknya menyalahkan segala-gala yang berlaku kepada pentabiran dulu.

Ok, kita boleh salahkan ibu yang mengandungkan kita dan ayak yang membesarkan kita. Tapi tidak terfikirkan oleh ajr misalnya apa ibu dan ayak kita lakukan dulu tapi sekarang kita kata salah mereka buat kerana kita.

Kalau dasar, program dan keputusan Tun Dr Mahathir hambar, maka lojiknya hambar jugalah kerajaan yang ada hari ini kerana yang melantiknya adalah Dr Mahathir. Bukan sekadar itu, malah Dr Mahathir menyekat cabaran terhadap Abdullah dan Najib.

Ok, kita boleh kutuk dan hukum era Mahathir. Kutuk Daim. Kutuk Anwar. Tapi apakah masa depan kita, anak dan cucu kita boleh kita boleh dibagi jaminan dengan menyalahkan zaman yang lampau.

Sebab itulah saya rasa drmuzi dan pembahas2 yang membuat analisis kritikal mengenai pentadbiran sekarang lebih relevan dan berhak.

Administrasi sekaranglah yang boleh menjamin kesejahteraan semasa dan masa akan datang. Jadi merekalah yang wajib dipantau. Kalau era Mahathir tak betul dan mereka mahu memisahkan diri drpdya, mereka kenalah mendapatkan authoriti sendiri dengan bertanding merebut jawatan parti dan bukan bergayut kpd lantikan Mahathir atau meneruskan dasar beliau yang tidak mahu jawatan penting Umno dipertanding.

Ajr, kalau dia benar wartawan dan benar anak jalan riong yang saya kenali, bukan jalan riong sekarang, maka dia haruslah lebih analitikal dan toleransi.

Anonymous said...

anakbalaiberita,
saya rasa saudara tak ada konsep "bersangka baik".

Kenapa Dato' tak komen pasal itu, pasal ini, pasal kudis yang dulu-dulu dsb tidak timbul. Sebab persoalan sekarang ialah pasal kerakusan Khairy Jamaludin nak jadi pemerintah ulung di Malaysia secepat mungkin.

Kalau semua topik dan semua isu nak dicampur-adukkan dalam satu perbincangan, nanti tak ada fokus.

Lain dari tu, saya tak nampak apa-apa lagi yang perlu saya jawab sebab ulasan/andaian saudara sama dengan komen yang sebelum ini. Tidak ada apa yang baru yang memerlukan saya memberi ulasan tambahan.

"Atonement" is a virtue between oneself and his Creator. It is best that we do not second guess another person's intentions except from his words, his actions and his deeds.

You should try to learn the concept of husnuzzon.....

Anonymous said...

Kita kea tau maksud terbuka. Terbuka tu maksudnya orang boleh bukak mulut luas2 dan masih tak kena tahan dgn ISA.

Anonymous said...

samy vellu is non-issue.i agree.
i love to read intelligent comments from reader.but tat is ideal which not realistic.but why not be a reminder.i belive all commentor are very good still.

Anonymous said...

Rocky (if you're Rocky of the Rocky Bru fame) I salute you though you sounded like a sour grape. I salute you because you have the gut to challange KJ to a debate on economic and financial matters.

After reading your comment, I logged into NSTP e-media and serched KJ's column Out of the cage. The title reminded me of PM Abdullah's quotation some time ago that if you pay peanuts you get monkeys.Domesticated monkeys are kept in a cage or on a leash.

Depending on the articles, the NST introduced KJ as 1. Investment banker 2. Deputy Head of BN Youth 3. Chairman of world halal forum.

He was never introduced in his column as Deputy Umno Youth Chief.

He was referred to by The Star's Joceline Tan as Umno Youth Wonderboy.

So, Bru what's the problem. You too have the good looks to be the PM's son-in-law if you want. But I think you had missed the rakit. Good luck to you. Keep bruing!

Anonymous said...

melentinglah khairy lepas ni ... kat BNBBC kena kat sini pun kena ....

pemerhati said...

Salaam Dato'

Wow, it seems that people at the NST or should I say Balai Berita are keeping track of what you write.

Lol!! That's good.

Keep it up, Dato. Keep stirring up the pot. It is much more interesting to read your blog than the bland NST with all the spins it produces.

Salaam.

Anonymous said...

Kerana taksub yang keterlaluan dengan idolanya, "anakbalaiberita" gagal berfikir dengan baik. Beliau mengajak Dato' Kadir dan orang-orang lain mengkritik pentadbiran dahulu terutamanya Dr.M dan Daim. Beliau gagal memikirkan bertapa kritikan-kritikan sebegitu tidak membawa sebarang hasil kerana Dr.M dan Daim sudah tidak berkuasa lagi. Apa yang beliau dapat hanyalah kepuasan hati beliau sendiri yang dipenuhi dengan dendam kesumat hitam pekat yang tidak pernah luntur.

Lupakan orang seperti "anakbalaiberita". Orang seperti ini akan mengkritik ibu-bapanya sendiri sekiranya mereka dilahirkan cacat.

Apektuadah

Anonymous said...

Taktik memperburukkan orang lain, terutamanya pemimpin-pemimpin dahulu demi memperlihatkan imej yang kononnya lebih baik amat menyakitkan hati saya.

Media massa, terutamanya NST dengan cerita-cerita yang mengatakan kepimpinan sekarang lebih telus, lebih berjimat, lebih bijak dan sebagainya, secara tidak langsung dan secara halusnya, bertujuan untuk memburukan kepimpinan dahulu. Apa yang mereka hajatkan? Tidak mampukah mereka mencipta kejayaan-kejayaan sendiri tanpa menjatuh dan memburukkan orang lain? Inilah yang terjadi sekarang. "anakbalaiberita" termasuk di dalam golongan ini.

Tidak bolehkah seorang pencuri misalnya menghalang pencuri lain dari mencuri semata-mata kerana dia seorang pencuri? Tolong fikir betul-betul. Saya menyokong penuh hasrat PAS untuk bertemu Dr.M kalau ini boleh membawa kebaikan kepada negara. PAS tidak perlu lagi memburuk-burukkan Dr.M. Tidak ada gunanya. Dr.M sudah tidak berkuasa. Apa yang perlu ialah PAS berkongsi pendapat dengan beliau, bukan untuk tujuan politik, tetapi untuk kebaikan bersama. Saya percaya Dr.M jenis orang yang tidak menolak perkara yang baik. Sejarah telah membuktikannya.

Biarlah Proton dan tuan-tuannya bersikap sombong, tidak mahu mendengar pendapat dan nasihat Dr.M. Biarkan mereka dengan keangkuhan mereka. Sejarah akan membuktikan!

Sekian.

Apektuadah.

Anonymous said...

Saya ingat pada perbahasan dalam keluarga saya kerana kerajaan PM Abdullah suka memberi peluang kepada orang muda mengisi jawatan penting. Ada ahli keluarga yang menyokong, ada yang membangkang.

Yang menyokong kata
• Orang muda adalah “bersih” jadi boleh dipercayai untuk tugas membanteras rasuah dan “membersihkan” kerajaan
• Orang muda yang berkelulusan tinggi boleh menggunakan intelek mereka untuk membangunkan negara

Yang membangkang kata
• Orang muda kurang pengalaman jadi pasti melakukan kesilapan besar
• Orang muda kurang bijaksana jadi pasti mudah digoda and mudah rosak akhlak

Di dalam masa dua tiga tahun ini, keluarga saya memerhati orang-orang muda yang merupakan anak-anak saudara mara dan anak-anak sahabat handai. Orang-orang muda ini mempunyai cita-cita tinggi dan keyakinan diri yang tinggi. Mereka mahu naik pangkat cepat dan mahu jadi kaya cepat.

Orang muda yang bermula “bersih” cepat digoda menjadi “kotor”.

Orang muda yang berkelulusan tinggi cepat menggunakan intelek mereka untuk membangunkan kepentingan diri.

Keluarga saya sentiasa berwaspada atas cara kami mendidik generasi muda kita. Budak-budak belasan tahun belajar kesopanan, memberi hormat kepada orang tua dan bersyukur kepada tuhan atas segala yang dikurniakan.

Mereka dididik TIDAK berhajatkan baju mahal, kasut mahal, elaun tinggi, kereta mewah, rumah besar.

Keluarga kami berdoa kepada tuhan agar memimpin generasi muda kami sentiasa di jalan yang betul dan bersih.

Anonymous said...

i wonder whether azalina wrote the piece. the english is so horrendous i nearly fainted. it reflects our falling standard of education. but what can we do except to bear and grin it because at the end of the day, no one is going to change anything.

Anonymous said...

Thank you, Datuk, for bringing up this matter in your update of 20 May.

An official message from the Youth and Sports Minister is no petty matter.

It’s unbelievably shocking that the minister or her aides can use words like “executioning”. Has the ministry been executing its executions via death by hanging, firing squad or lethal injection?

It’s incredibly ridiculous how such a text can ever be released in the first place and published in the papers.

It has created a poor public perception of the minister and the ministry. Besides, it has also caused an adverse effect on the image of the government and the people of this country.

If the minister accuses me of being petty, I will storm her office!

Anonymous said...

Salam Dato,

Azalina mungkin telah terkena penyakit Paklah.

Maaf cakaplah, mungkin mereka ni malas. Tengok sajalah Paklah ketika menyampaikan ucapan ulangtahun ke 60 UMNO baru-baru ini, tidak ada teks. Ucapannya merapu-rapu, merewang-rewang. Langsung tidak menggambarkan persediaan dan kesungguhan. Paklah tidak hormat pada majlis. Tidak hormat pada penyokong parti. Tidak hormat pada kedudukannya sebagai presiden parti. Memalukan.

Kalau dia ada masa pergi memancing sampai subuh, takkan ak ada masa nak sediakan teks ucapan untuk satu majlis yang sebegitu penting?

Anonymous said...

Thank you akj, thank you jango ang, thank you tempua. I was pissed off. Sorry for the explative. No other way to express my disgust and disdain. With one uncaring stroke of a pen she brought shame to the fratinity. As lawyers, we are taught to treat every word, every letter, every comma and every full stop sacred. She was not a bad lawyer. Was, I said. Her English was not superb but nearly flawless. She was not a bad political thinker. Her pioneering effort in Umno was commendable. Puteri under her leadership was promising. But how could she deteriorate so very quickly? How could she become so very much like the others so fast? Has politics and power corrupted her once noble ways? What hope do we have when a young, educated and well-bred leader like her became just like the rest of the one-eyed jokers in the Parliament so very quickly. Could this be the manifestation of the slogan "segala-galanya bermula denganmu?". God forbid. Keep up the good work dear fellow Malaysians. Tell the PM what he ought to hear and not what he likes to hear. It's good if the PM had gone fishing. But not every Malaysia goes fishing for leisure. For the poor many, it was their livelihood. God bless.

Rockybru said...

de trop,
you're too kind. thanks for the compliments about my looks, my fame, my guts and my brains. but rocky who posted his comments and challenged kj wasn't me, although i wouldn't have minded taking the credit. i agree with rocky's sour-grape views, too.
i post my comments on the scribe's page now and then, too, and i sign off as rockybru.
i also just started my own blog (silakan to www.rockybru.blogspot.com).
hopefully, i can contribute a little towards slowing down the general decline.
thanks again.

Anonymous said...

Saudara Lawgiver

About Azalina. I have never agreed that one as young as Azalina no matter what her credentials were, should be appointed to a Full Ministerial Post. The powers that be, should have appointed her to a junior post first, for example to the post of Parliamentary Secretary to learn the ropes in Government.

My guess is that the shameful grammar ridden errors in her speech text as highlighted by Datuk Kadir maybe a secret distress signal from her that she is not cut out to become a Full Minister yet.

Thus for bringing shame to the Sports Ministry and the nation in general, why not demote her to Parliamentary Secretary of the Ministry of Education instead?

Anonymous said...

Anak Malaysia says...

Greetings Yang Berbahagia Datuk,

Your blog make an interesting read but i must say that the comments posted by some (not ALL) of your readers were shallow and emotionally skewed.

Perhaps they are not aware that whatever written here in the blogsphere will and can be read by surfers/bloggers all over the world. Secondly, any comments made without corroborating facts and evidence is nothing but loose talks shared by rumour mongers.

Finally, i share the same sentiments on certain issues that you have brought up. i agree that we must speak up on issues that affect the citizens well-being, on any form of injustice and government ineffiencies.

Any intention or initiation to rectify weaknesses by way of admonition or just plain advice is good. What worries me is that the good intentions may be side-tracked with bias-comments from your readers. Some can be very nasty and the end-result might not just what you intended it to be.

To me, 'bashing' another Malay Muslim (for that matter another human being) is a no-no, no matter from which era they are from, past present or future.

Its best to think carefully before we write about something or someone. Its always easy to criticise but that act comes with a heavy responsibility and sometimes an equally heavy price to pay.......

All the best Datuk.

Anonymous said...

Anak Malaysia says...

Greetings Yang Berbahagia Datuk,

Your blog make an interesting read but i must say that the comments posted by some (not ALL) of your readers were shallow and emotionally skewed.

Perhaps they are not aware that whatever written here in the blogsphere will and can be read by surfers/bloggers all over the world. Secondly, any comments made without corroborating facts and evidence is nothing but loose talks shared by rumour mongers.

Finally, i share the same sentiments on certain issues that you have brought up. i agree that we must speak up on issues that affect the citizens well-being, on any form of injustice and government ineffiencies.

Any intention or initiation to rectify weaknesses by way of admonition or just plain advice is good. What worries me is that the good intentions may be side-tracked with bias-comments from your readers. Some can be very nasty and the end-result might not just what you intended it to be.

To me, 'bashing' another Malay Muslim (for that matter another human being) is a no-no, no matter from which era they are from, past present or future.

Its best to think carefully before we write about something or someone. Its always easy to criticise but that act comes with a heavy responsibility and sometimes an equally heavy price to pay.......

All the best Datuk.

Anonymous said...

My dear Dato'

Please edit for me whichever you might think is inappropriate regarding my remarks on HRH Sultan of Johor. That particular one was for you and it doesn't matter if you don't publish it here but the rest of my remarks regarding the Pemuda was dead on target. I don't keep copies of my statements here as they were done spontaneously and with feeling at that particular time, so I sincerely cannot reproduce it verbatum.

Please edit where it is required and post the rest. I thank you.

Unknown said...

Wahai warga-blog,

Sekarang ini banyak yang persoalkan kenapa "standard" itu dan ini kian menurun, bagaikan penyakit yang tiba-tiba menjadi-jadi.

Tetapi tidakkah semua lupa bahawa taraf pendidikan negara ini diturunkan sejak bertahun-tahun dahulu, dan masih lagi diturunkan ke hari ini?

Negara ini sedang tenat, dari perjuangan yang berpandukan warna kulit and kaum, and perhubungan istimewa antara keluarga-keluarga. Kalau kalian tidak lagi sedar bahawa semua ini akan membawa kesan pada suatu hari nanti, dengan itu la "penyakit-penyakit taraf rendah" ini akan terus merebak.

Everything is connected, one way or another.

A KADIR JASIN said...

Dear drmuzi and others, thank you for your continued support and participation. Once again, let me say that I have no intention of editing your comments. The idea is for you to say what you feel as freely as possible minus vulgarity, libel and slander. You should also avoid inciting hatred and making unsubstantiated allegations. On my part, I'll either publish your comments are they are or none at all. As for the "Anonymous" who appealed for wisdom and reasons among participants of this blog, I thank him for his thoughts. May I appeal to him/her to use his/her real name or a pseudonym for easy identification. I published his/her comment this once bacause I fount it stimulating. Thank you.

Anonymous said...

Seriously, are they THAT questionable?

Interesting though to see...

Quite sad really...

Where are the assurance? Where are the securities?

And where are the 'pioneers'?

Aren't we supposed to be learning, and improving, instead of deteriorating?

Hmmmm... What are on their minds, I wonder...

Anonymous said...

Pendapat Datuk Kadir tentang Khairy amat menarik. Cuma apa yang paling betul ialah sifat "rakus" Khairy ni ada banyak persamaan dengan seorang bekas TPM yang kini telah dibebaskan. Walaupun dia belum lagi menunjukkan "belang"nya tetapi percayalah, sebagaimana cepatnya seseorang itu naik, sebegitu cepat juga orang itu akan jatuh.

Anonymous said...

Sdra tempua, saya mau komen sikit komen youtentang ucapan PakLah di JB ketika sambut Umno 60 tahun. Apa yang you kata memang betul, PakLah berucapa sesedap mulut. Memang tak ada teks dan memang bersahaja. Yang saya kesian ialah orang2 tua yang datang ke Istana Besar dan diminta duduk di tengah panas menanti ucapan. Dalam panas terik tu PakLah berucapa dekat satu jam! Tak kan tak nampak orang2 tua di tengah panas tu. Akhirnya, mereka mencari tempat teduh dan tidak menghiraukan ucapan presiden. Maknya, ucapan tu tak ada kesan. Maknya, ucapan tu tak ada tujuan. Maknya, ucapan tu tak ada bahan. Maknya, ucapan tu syok sendiri. Ada juga orang tepok, tapi itu apabila PakLah sebut tentang Wawasan 2020.

Itu semua tak berapa hebat beb! Yang you kena risik2 ialah kenapa PakLah lambat sampai ke masjid untuk sembahyang maghrib dan tahlil pada malam sebelum sambutan besar di padang istana! saya dengar PakLah mengadap Sultan. Dia lambat sampai di masjid kerana Sultan tan!ya tentang perkembangan Jambatan. Mesti ada sesuatu yang menyebabkan perbualan mereka panjang sehingga Pak Lah tak sempat sembahyang jemaah dengan Dato Nor Gadut! Dia sembahyang juga tapi dengan kumpulan yang sama2 lambat! Kalau tak penting, tak kan Sultan panggil dan titah tentang jambatan. Mungkin dia mahukan jambatan untuk rakyat Johor! Cuba you korek2 dengan kawan2 di Johor. Mereka tentu tahu!

Jumpa lagi beb!!

Anonymous said...

Drmuzi

Jawaban pada soalan2 kamu, walaubagaimana kurang berpelajaran dan berpengalaman soalan kamu ni, aku jawab juga.

"u ni mimpi ke atau memang dah kena sumbat duit...jutaan ringgit nak kata benda ni."

Aku bukannya seperti sejumlah besar orang UMNO jalanan yang sentiasa memerlukan imbuhan untuk membuat kerja atau menyatakan pekara yang benar.

"apa sumbangan khairy 2 tahun jadi naib pemuda?

MY TEAM?"

Soalan kau ini adalah jawaban kepada soalan kau sendiri yang ini:

"Truth;;;;apa yg Pemuuda UMNO buat mengeani gejala dadah?

APa Pemuda UMNO buat mengeani gejala HIV dikalangan anak muda Melayu?"

Apa kamu ingat dengan mengatakan " Dadah adalah bahaya, jauhilah diri kamu dari dadah" boleh membuat pemuda membenci dadah?

Jangan kita cepat mengutuk kewujudan MY Team semata2 kerana itu adalah ilham dari KJ. Saudara tahu tak berapa ribu remaja dan pemuda yang sekarang bercakap dan berminat semula dengan bolasepak kerananya? Bukan kah ini menjauhkan mereka dari gejala dadah?

Selama ini apa Pemuda bawah Hisham buat tentang ini dan soalan2 kamu itu? Yang aku cakap ini adalah membandingkan zaman kemasukan dia dengan zaman kepimpinan Hisamuddin. Sememangnya mereka seperti pondan bawah KJ tetapi sebelum KJ, bawah Hishamuddin mereka macam Pondan tua yang sudahlah tak bersuara, malas berkerja pulaktu! Kau faham tak where I'm getting at? Ke emosi kau ni sudah cloud judgement kau, seperti jiwa orang2 yang mempunyai dua jantina?

Kalau KJ tak tubuh MY Team, siapa yang nak tubuh? Otak exco pemuda asyik nak cari project dan kukuhkan tempat mereka dalam bahagian.

"APa yg Pemuda UMNO bua mengeani masalah pelacuran di kalangan anak Melayu?"

Perkara ini bukan Pemuda sahaja yang kena tangani yang lebih bertanggungjawab adalah MKT yang lebih besar laknatnya, yang lebih ramai tukang hampu. Sepatutunya di MKT lah keputusan boleh di buat dengan restu Pak Lah untuk menharamkan perempuan2 Melayu yang menyundal sebagai GRO dan sebagainya. Juga di sanalah boleh mulakan langkah untuk mengharamkan lelaki2 Melayu dari menjejakkan kaki ke dalam tempat2 sebegitu.

Di sini, aku menyanjung kerja Pengerusi Biro Agama Pemuda UMNO yg cuba membuat sesuatu tetapi telah di kecam oleh Khairy. Kalau perkara seperti ini kita salahkan dan kutuk Khairy maka bertempatlah Beb! Tetapi di mana KJ berjasa jangan pulak kita kulhumkannya dengan penderhakaannya itu!

Itu BODOH namanya sebab bukan semua orang yang buat kerja dan berjuang dengan betul.

"APa yg PEMUDA UMNO buat mengenai rasuah?"

Setakat ini aku belum nampak lagi.

"Apa yg Pemuda UMNO buat mengeani kekurangan pekerjaan di kalangan anak muda Melayu, yg semakin ramai menanam anggur?"

Yang ini aku tengok Puteri sahaja yang berusaha.

"APA yg Pemuda UMNO buat yg sampai Pemuda disegani?"

Segani tu mungkin by your standards tidak ada, tetapi berkerja lebih gigih dan selalu di muka akhbartu adalah kalau di bandingkan dengan Hishamuddin yang hanya nak menjaga kedudukan kementerian dia sahaja. Itu masing2 kena gunakan kebijaksanaan dia lah bagaimana hendak ke depan.

Kesimpulan. Aku bukan penyokong Khairy Jamaluddin malah aku juga berang kerana ada juga unsur2 menyebelahi pihak asing di dalamnya yang aku lihat yang boleh menjahanamkan negara. Tetapi yang aku minta dari pembaca dan penyumbang di sini adalah kutukan tu biarlah tepat sasarannya dan bukan membabi buta. Jagalah standard blog A Kadir Jasin ini.

Contohnya sasaran yang tepat: Tun Mahathir adalah insan yang istimewa dan telah banyak jasanya dan hari ini jika di tanya, aku amat menyokong segala tindakannya. Tetapi beliau juga harus mengambil tanggungjawab keatas kelemahan pentadbiran sekarang kerana beliau lah yang melantik Pak Lah.

Di sini, beliaulah yang pandai2 menidakkan perwakilan UMNO yang telah meletakkan Najib sebagai Naib Presiden tertinggi, siapa yang suruh Tun pandai2 memilih Pak Lah? Di sini kita lihat bahawa sebodoh2 ahli UMNO kalau hendak di bandingkan dengan Tun, lebih pandai lagi mereka dalam memilih pemimpin.

Wasallam.

Anonymous said...

we could very well understand that we are quite puzzled with KJ issues. i belive truth and drmuzi has their own right points.

but to be frankly, i would like to throw this Q to all..

is it ethical for a person to gain wealth like KJ?

plz do not consider all other espects following KJ improvement on UMNO development after the gained wealth yet. we need to get clear of ethics. this is what i used to call biz ethics. i cud be a robin hood if i werent islam. do we allow a robin hood? robbing from d rich and give to the poor?

dato, i would suggest for u to enable a poll box feature. while comments would be a debate theres a thin line to extract from d good to none.

Dari ‘Adi Ibnu ‘Amirah al-Kindi r.a katanya:”Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:’Sesiapa yang kami angkat di antara kamu memangku suatu jabatan, lalu disembunyikannya terhadap kami sebuah jarum atau yang lebih kecil dari itu, maka perbuatannya itu adalah penggelapan. Dia akan datang pada hari kiamat membawa barang yang digelapkannya itu.”

Anonymous said...

truth,

Budak Melayu memang cukup suka dengan bola (MyTeam). Satu cara yang cukup efektif untuk menghayalkan mereka. Syabas kepada sesiapa yang mendalanginya. Tapi, mana program lain yang boleh memajukan ekonomi, memperbaiki moral dll? Atau, program-program ini sebenarnya ada tapi ditujukan kepada "budak-budak bandar"? Budak-budak melayu kampung ni tak sesuai untuk program sedemikian kot? Budak-budak bola ni hanya sesuai jadi budak UMNO kat kampung, yang kadang-kadang tak tahu pun siapa yang diaorang undi/pilih jadi ketua.

Benta

Anonymous said...

datuk,
lambakan kepimpinan di Malaysia tidak dapat tidak adalah sesuatu yg amat positif.
Namun apa yg kita inginkan sbg 'org marhaen', pemimpin yg lahir tidak meletakkan status kepentingan diri, kekayaan keluarga dan sewaktu dgnnya sbg pokok utama perjuangan.

Dasarwarsa ini, pemimpin yg berani ke depan adalah dari golongan yg berkepentingan. Kita tidak dapat lari dari menerima mereka kerana mereka 'berani' mengambil risiko utk mencapai apapun cita2 mereka.

Adakah kita perlu menyalahkan sistem yg memilih mereka atau patutkah kita menyalahkan diri kita sendiri kerana memberi peluang kepada mereka-mereka yg sememangnya pandai mengambil peluang?

Saya kira masih ramai lagi pemimpin di luar sana yg berjuang secara ikhlas dan jujur dan mereka ini antara 'reluctant leaders' yg tidak akan ke depan mungkin atas sbb tahu besarnya akan tanggungjawab yg akan dipegang kelak ataupun merasakan kehadirannya nanti hanya akan menggangugugat kumpulan2 yg sedia ada yg pastinya akan melakukan apa jua utk memastikan kewujudan mereka dalam teraju kepimpinan negara.

A KADIR JASIN said...

oollee, thank you for your thoughts. Please remove the "b-------" word and I'll post your commnet. No swearing please, we are Malaysians -- budi bahasa budaya kita. "Damned" is the absolute limit. Don't get too worked up over KJ or anybody else. It's not worth a heart attack. Mari kita berbahas dengan wajar dan waras. Terima kasih.

Anonymous said...

Datuk

Have you had the opportunity to read the recent Dr Mahathir Interview in Malaysiakini.com. What has happened to this country Datuk, that a PM who had served our country for so long which such distinction and is personally responsible for propelling our beloved nation towards developed nation status is now sidelined with his very constructive views totally blacked out by the print media especially those owned by UMNO. Where is the NSTP in all this, their shutting out of Dr Mahathir is outrageous.

I have been an NSTP subscriber since 1984. The NSTP I knew was a bastion of UMNO (Malay) intellectuals writing in English. It has always acted responsibly in explaining many Government/UMNO policies notably the DEB and its importance in Malaysian multiracial society since the tragic riots of 1969.

I observed that all these changed since 2005 when the likes of Brendan Pereira and a few others were brought into the NSTP Editorial board. I knew Brendan as a Singapore New Straits Times correspondent before he was called by the powers that be to work in the NSTP, though it struck me as odd and questionable that somebody who has no relevant Editorial experience and who is exposed so long to Singapore and the policies of its PAP led Government could now hold the esteemed and very influential office of Group Editor of NSTP which is majority owned by UMNO.

The NSTP should carry more intellectually worthy articles, such as interviews with Dr. Mahathir and many other eminent Malaysian intellectuals as what is being done by Malaysiakini.. Instead since 2005, I have lost count on how many times that the NSTP editorial board had carried stories and articles which could be seen as treating UMNO with disdain.

I remember that socio-economic fantasy editorial by Brendan on Christmas day 2005 which demeaned the NEP that was so carefully formulated by our Leaders to ensure that the riots of 1969 shall not ever recur. Could it be that being exposed to the PAP policies imposed on its population through his many years in Singapore, Brendan may have thought that it could be applicable as a Malaysian Malaysia policy too. This person however forgot that Singapore is a monogamous society while Malaysia is not, with the demographics vastly different and if the multiracial sensitivities and culture is not carefully managed and the nation wealth not distributed uniformly as being done presently, chaos and mayhem would follow.

Also, who can forget the humiliation brought upon the PM as proponent of Islam Hadhari and Chairman of OIC by the publication of the Prophet Muhammad (SAW) cartoon caricature incident and the scandalous and half hearted apology by the NST Editorial Board that followed.

Recently the NSTP Editorial staff also saw it fit to place a full page beer advertisement on page 3 opposite the picture of the PM celebrating UMNO’s 60th birthday. While this would make a perfect poster for PAS in the next election, in my opinion, our Malaysian culture would see this as a most “biadap” thing to do to the PM and UMNO.

Before further image damage is done, I believe it is time now that the ultimate owners of the NSTP, the powers that be, take a hard and serious look at the goings on in the Editorial Board of the NST. If nothing is done now, I predict sadly, the NST will be reduced to a bad copy of the Singapore New Straits Times. The the beer advertisements are only some of the taste of images to come under Brendan and his “foreign band”.

The tradition of the NSTP since its separation from Singapore New Straits Times in 1972 should be continued for the sake of our younger generation. The current Editorial writings pales in comparison with journalistic giants, the likes of Mazlan Nordin, A.Samad Ismail and even A Kadir Jasin. Many UMNO professionals myself included, considers Brendan current tenure as Group Editor as an aberration in the proud history of the NSTP which must be corrected immediately. For holding the UMNO leader, UMNO and the nation in utter disrespect and refusing to understand our culture and norms, he should be shown the door.

If the young Khairy who has so far not done much for the nation can be given so much media time in the NSTP etc. I do not think it fair that Dr. Mahathir the person who we owe our deepest gratitude to as a nation should be sidelined in his twilight, the man can still contribute positively constructively to Malaysia, his counsel is invaluable. Remember also that his legacy in Malaysia’s march toward a prosperous and peaceful developed nation in 2020 is written in steel, concrete and asphalt and cannot be wiped out by spin in the media.

Anonymous said...

Drmuzi,

Terima kasih di atas maklum balas dari saudara.

Surat khabar memainkan peranan yang utama dalam menyebarkan cerita2 atau berita kemana ceruk pun dalam negara.

Betullah yang kau cakap yang ada ramai lagi yang buat kerja lebih dari KJ, dan Mukhriz juga tak kurang. Bukankah aku puji Biro Agama Pemuda yang buat kerja tetapi di salahkan oleh KJ suatu ketika dahulu bila mereka raid disco.

Bukannya aku ni sukakan dia sangat tetapi maksud aku KJ bijak menggunakan media, Hisham apa yang dia buat selama ini? Asyik menjaga kedudukan diri dia sahaja seolah2 dia lah Kurniaan Allah SWT kepada umat UMNO.

NST dulu walaupun berkhidmat untuk Anwar Ibrahim tetapi dia juga mendukung perjuangan UMNO.

Sekarang dia hanya berkhidmat untuk menampakkan Pak Lah dan KJ cantik di khalayak ramai. Itu kebijaksanaan KJ lah kerana memilih Kali untuk kegunaannya.
Oleh itu nampaklah yang Pemuda bergerak sekali sekali berbanding dengan kerja Hishamuddin.

That's the rule of the game Drmuzi. Lepas ini, ada pula Harami lain pula yang membuat kerja yang sama dan ada pula kuncu2nya di NST sebagaimana Anwar dulu dan KJ sekarang. Akhirnya kita juga yang masih berbahas di sini tentang masalah orang itu. So what's new?

Tentang bola sepak, bukan sahja orang muda yang berminat, nenek aku pun minat bolasepak kalau mengikut kepada konteks kau tu, tetapi, nenek aku dan ramai remaja sebelum ini hanya menonton dan menyokong pasukan luar negara sahaja. Sekarang walaupun nenek aku tak boleh menghadiri trials MYTeam, sekurang2 ramai remaja yang sudah mula minat, cuba nasib dan akan tengok perkembangannya menentang pasukan Negara.

Untuk makluman kau, supaya you know where I'm coming from, aku akan menyokong pasukan Negara tetapi takkanlah tiada langsung kebaikan di hasilkan dengan kewujudan My team ini. Kalau kau menidakkan kebaikannya maka aku tahulah yang hati perut kau ni sebenarnya bukan ikhlas dalam membahaskan sesuatu perkara tetapi kerana hasat dengki yang semamangnya ada dalam naluri bangsa Melayu.

Tak perlu kita nak ceritakan masalah sosio ekonomi kita. Itu suruh si Hisham atau pejuang2 lain yang duduk di kerusi empok tapi tak buat kerja yang memikirkan. Bukan kau seorang ada pandangan dalam dunia ini. Mungkin ada orang lain yang memandangkan alam sekitar sebagai perkara yang lebih senang di tangani dan harus di beri keutamaan. Jadi kalau nak ikut kepala2 Einstien seperti kau ni, satu benda pun tak terbuat.

Aku benar2 harap dan berdoa Mukhriz akan lebih berjaya dari KJ. Yang aku minta ni, kita kecamlah KJ kerana keburukannya, tetapi jangan kerana itu, kebaikannya yang sebiji zahrah pun kita tidak recognize.

That being the case, it will give no credence to our criticism towards him.

Anonymous said...

Dato, its oollee here. I apoligize for being too emotional and using some inapprpriate words in my comment. I will edit my comment as per your request. Unfortunately, i didn't save my comment in my pc. Could you please email my comment to oollee@baloi.com so that i can edit back my comment and share my views with other participants. Again, I am so sorry and I agree with you that "BUDI BAHASA BUDAYA KITA" and "BERBAHASLAH DENGAN WAJAR DENGAN WAJAR & WARAS". THANK YOU VERY MUCH DATO.

Anonymous said...

Shh

Please don't ask about ethics.

It is an overused word that means nothing in real life.

Please tell me, what profession does ethics really have a part in?

Business ethics, professional ethics etc. These are all oximoronic terms.

Do you think there is ethics in the legal profession? Puhleez!! Is it ethical to defend a murderer or an embezeller? DO you think your lawyers can't be bought by the opposing party? There may be regulations but certainly no ethics.

Please check out residences of the Judges that you know personally and tell me if they are living within their means.

Everyone has a price. Even journalists. I'm talking through experience and what was told to me.
One's story can be blacked out or highlighted according to one's bid. If anyone doubts this, including Dato A. Kadir Jasin, then please ask your local politician. The journalists think they are king makers, that is probably why they speak and also think as though they are above politicians.

During the days when there were 500 ringgit notes, I used to wonder why reporters loved to gather around my ketua bahagian asking him questions as though he was the PM. Then I discovered that he gave RM500 a peice to the reporters. True enough two days later he had good coverage in the newspapers, often regional and some national.

Stock brokers, well I've seen and known one who jobbed his clients, me included. On top of that, he was my freind!

In the aviation line. I've known people who get their travel agents to buy mileage points so that they can use it to upgrade themselves to the first class cabin at the price of less than that of a business class seat.

Ethics. What a word.

In short my dear Shh,

Take a tramp from the streets give him position, some wealth, a Datukship maybe, do you think he would be grateful to God and serve the people like a God fearing Politician (if ever there is one) should?

I leave it to you to ponder...

Anonymous said...

drmuzi & gang

OK, aku rasa ramai yang dah paham apa yang ko nak katakan di sini. KJ ke atau yang serupa ngan dia tak patut disokong. Kalau dah buat kerja tak senonoh, harus dipulau. Skrang aku nak tanya pulak. Siapa yang layak jadi Ketua pemuda umno no 2. Siapa yang layak jadi ketua pemuda? Siapa yang layak jadi PM akan datang? Ko tolong jawab, bleh?

Ko jangan hanya hentam orang je. Bagi le cadangan ke, bagi tau siapa sebenanya yang ko ingat layak jadi ketua pemuda. Baru le betoi!
Tima kaceh

Anonymous said...

Pemuda negara ini selalu memerlukan panduan dan nasihat. Di syarikat kami, ramai kakitangan muda naik motosikal ke tempat kerja. Tetapi, mereka mau naik motokar and bukan motosikal. Mereka lebih suka balik ke kampung naik motokar.

Jadi, mereka senang dipengaruhi oleh kempen penjualan kereta seperti tiada cagaran. Sedihnya mereka tak tau senang membeli tapi susah membiayai. Duit yang digunakan membayar ansuran lebih baik digunakan untuk isteri dan anak.

Kami sebagai majikan memberi panduan sejauh mana yang kami boleh. Kami tulis dan lukis untuk menunjukkan tambahan kos hidup kerana bermotokar dan bagaimana duit itu boleh dijimat untuk masa depan keluarga.

Kami sendiri gunakan cara hidup kami sebagai tauladan. Kami tak gunakan kereta mewah. Isteri tak gunakan kereta besar. Rumah boss pun bukan rumah mewah. Hanya rumah yang cukup besar dan selesa untuk seisi keluarga.

Selepas kenaikan harga minyak, kakitangan muda amat risau. Kami nasihatkan mereka cepat-cepat jual kereta mereka. Tentulah rugi, tapi bukankah rugi masa singkat lebih baik daripada derita masa panjang? Sebagai galakan, kami berikan pinjaman tanpa bunga untuk mereka beli motosikal.

Jadi, apa salahnya Proton selain daripada membuat motokar, buat juga motosikal?

Anonymous said...

Saudara MZMS

As a political grouping, UMNO Youth is lost and ineffective and I think they do not serve any body but themselves at present.

I think we should not be talking about who should be replaced by whom in UMNO Youth. Rather, I humbly suggest to just disband UMNO Youth and let the UMNO Supreme Council take over whatever ceremonial function it has in UMNO.

Anonymous said...

There are countless comments on Tun Dr Mahathir being ignored by our mainstream media, being accused by politicians of meddling in the government of the day, and being lambasted by people for his choice of successor.

My opinion is that this category of “storm” is raging at the right time. Tun Dr Mahathir is a person destined for “storms” – turbulence, upheaval and controversy. He is not a survivor of the storm – he is a mover of the storm’s power.

Bet the current “storm” is keeping Tun Dr Mahathir busy with “alternative” things to accomplish, giving him “alternative” avenues for expression, and providing him with an “alternative” agenda for struggle.

This planet has reached a bizarre stage. It is giving us turbulent experiences such as killer tsunamis, killer hurricanes, killer earthquakes, killer bird flu, etc. People are talking about the apocalypse.

Tun Dr Mahathir has never been afraid to speak up and speak out. Bet the government of the day has done us a big service for creating the right environment for the Tun to speak up and speak out - in "alternative" fashion!

Anonymous said...

"POWER UP! Tariff hike of 12 per cent from next month. 60% don't have to worry" - NST

Sedapnya kata-kata! Memanglah 60% tak risau pasal bil. Tapi 100% risau kalau harga barang-barang naik akibat dari kenaikan bil bagi yang 40%lagi tu. Yang tak risau, mereka yang dah kaya-raya!

Kadar faedah naik
Minyak naik,
Api naik,
Tol naik,
Tambang bas naik,
Tambang MAS naik,

Apa yang turun? Tolong cerita sikit? Fed up sungguh!

Hantu Gigi Jarang

Anonymous said...

MZMS,

Sekarangni seluruh kepimipinan UMNO harus di ubah.

Kita hanya boleh angan2 sahjalah M. Dalam angan2 kepimpinan Pemuda saya;

Ketua Pemuda: Dato Mukriz Mahathir

Naib Ketua Pemuda: Ustaz Dato Firdauz (jika dia ada umur lagi dlm Pemuda)

Hishamuddin has overstayed his welcome in Pemuda and will be sandbagged in the vice presidential election.

Khairy Jamaluddin will lose at the Ketua Pemuda level although having the highest number of nominations but will be appointed a member of the Supreme Council.

As I am punching in the keyboard, a briefing is done in JB which I prefer not to attend regarding the UMNO constitution promoting the automatic attendance of Division Secretary, Treasurer and Information Chief as delegates to the Annual UMNO Gen Assembly by the head of the constitution committee.

Dato', guess what will happen if this silly idea is accepted.

A new scenarion will arise.

The UMNO leadership will have a stronger hold on the divisions during UMNO elections.

Currently, they have no control over the 7 elected delegates from each division. These 7 are called G7 and they are usually the moblie squad having more independance.

If the automatic delegates would be Ketua Bahagian, Timbalan, Naib Ketua, Ketuas Pemuda, Wanita & Puteri, Setiauasaha, Bendahari, & Ketua Penerangan, that would be G9.

If the leadership has strong influence over the G9(as they are often called by the number one for closed door meetings) and say the hell with the G7 votes, they'll pretty much have their way.

So, if this happens, guess what will be the possible nominations for the leadership next.

My bet:

President: 1.Pak Lah

Deputy: 1.Najib
2.Unknown

Vice: 1.Ali Rustam
2.Muhyiddin
3.Hishamuddin
4.Adnan Yaakob
5.Khairy Jamaluddin
6.Zahid Hamidi
7.Khir Toyo

Votes aside I think Khairy will be among the highest 3 candidates nominated.

I'm almost sure we can say Vaya Condios to Hishamuddin unless Cousin Najib sends out a decree to his loyal supporters to support the geaser.

MZMS,

Dalam UMNO ini apa yang kita hendak kadang2 tak menjadi kenyataan.

Tanyalah Tun Dr Mahathir. Kalau dia ikut kehendak perwakilan UMNO dulu yang meletakkan Najib sebagai pilihan utama Naib Presiden UMNO sebelum Pak Lah, maka tak lah dia perlu membebel (dengan izin)tentang kelemahan pilihannya sebagai pengganti.

Anonymous said...

En Daud,

I apologise for responding to your remarks to the good Datuk.

I just want to say that I'm in total agreement to your comments and would like to add that the Hon. Minister for Education should either be relieved of his position or excuse himself from His Majesty's Government if caution ( at the very least ) is not given to NST for exhibiting advertisements of alcoholic beverages (on Fridays, the holy day for Muslims in general, perhaps to spite them ).

The (Dis)Honorable Minister must know, I suspect, that the NST newspapers are sponsored to many schools in the hope that students, particularly of the Malay ethnic origin, would practice the English language. Must they also be encouraged to embrace the English habit of drinking beer?

I'm told the good Minister is also the UMNO Youth leader. I suppose he sees nothing worth protecting in this instance as the role of the UMNO Youth of today is that of a pleasure group as opposed to one of pressure.

Anonymous said...

dear truth,
from my humble opinion, as for one who make petty of ethics are ones who loss.

this is d real world i know, and ive encounter d same expirience.do i get frustrated.no(but used to in my younger days)!continuing effort to educate ppl even as small as child i do.

everyone has a price? yes! my price is not in material but in ethics.i promote how fare not to be indulge of seeing other ppl doing the wrongdoings.

but of cause,we need knowledge to run these problem.lets start with education.ethics(budi bahasa e.g) shows who u are.ethics shows how willing a person to do study,deeds and so on.

d same thing as morkymoqq said,few ppl in GLC and prof has fight certain(unethical) chinese tycoon in malay stake buy out right after TM stepdown.we fight because we hav knowledge,ethics and power.but human(malay) struggle has alwiz been there.these are the new form of struggle.

time will frustrated ones, but tat is norm.but make label such as ethics-need dont exist embedded mind in society that there should be no ethics.

how many ppl are not being ethical which later live their life in difficult? many! in that case i sometimes pray for the best of things for leaders and other ppl.

but that doesnt mean we shall not fight d wrongdoings.even d robin hood!

does KJ doing the right thing? ask MOF or the 1st Finance Minister :) .i dont think so haha.. of course!lets promote d good thing.and i belive u had ur points and its true.i end the ethics here as ethics is one whole big picture to describe.

i think TM interview reveal a good portion of what malaysian need to know.

Anonymous said...

Saudara Truth

I have honestly given up on Hisyam since he wielded that blunt Kris at the recent UMNO General Assembly. Nothing he had done since then had persuaded me to change my mind. Things has got worse, he now seems to be playing second fiddle to the UMNO Youth Deputy Head who by the way is the PM's SON IN LAW

So unless a major miracle happens, please do not expect anything spectacular or original from Hisyam. He is just playing it safe in UMNO for his own sake.

I doubt if he cared whether our younger generations are exposed to the beer advertisements in the NST. Even if he cared would you think he had the guts to confront Brendan and his "foreign band" in the NST?

Anonymous said...

Saudara drmuzi

Regarding Dr Mahathir and access to the internet. I beg to differ. The internet is not so accessible to the Malaysians outside of the urban area. The non urban Malaysians make up the majority who supports UMNO, and they are the one who can make a difference and unfortunately they have access to the mainstream media and the spin masters.

Anonymous said...

Dear Shh,

I teach my own children about ethics but I equally prepare them to suspend ethics in a battle where it is non-existent.

1. My lawyer once got rich overnight when I lost my personal endurance to fight a winning battle in court against a bigger corporation. He kept on missing the court dates and used the delaying tactics in favour of my opponent so I would retire exhausted. The bills of disbursements kept coming until I couldn't afford it any longer.

2. My friend, and stock broker sold my shares without getting my approval supposedly because he couldn't contact me while the price was rising. After the sale, it continued to rise and by the time I arrived at the broking house, I thought I had realised my dream of becoming a millionaire before the age of 30. Then he dropped the bombshell and added that he too sold his shares early and like me, only made around 250k.

Wives usually like to brag about their husbands' acheievments and true enough, his did just that by telling my wife he made 2 million ringgit off the same stock as mine.
I found out through the back office that my sale was on a "married" contract, meaning it didn't go through the exchange but was transacted off the market between a willing buyer(his wife) and willing seller(me).

3. When I contested a high UMNO Divisional post, we were barred from issuing campaign cards to the delegates by the Supreme Council.

The UMNO Info Dept at the 38th floor said "if you did your job well, you wouldn't have to introduce yourself to the members of your division". I managed to just scrape through beating the incumbent.

Months later,the Supreme Council decided that it was ok to issue campign cards running up to thier election. Perhaps the exposure they had on prime time news everyday wasn't enough for us to know who they were.

Ethics.

Perhaps your circle of friends are those in the high society (they usually like to talk about good ethics but fail to ask how wealth was aqcuired by thier benefactors).

People lose much of thier income in life because they try to conform to ethics.

Perhaps you might enlighten us with ways of educating those who wish not to learn, when thier only source of motivation is Bank Negara notes and the prospect of acquiring and holding power.

Ethics. A word much used in press conferences, committee meetings, cocktails and tea-parties, but almost never practised by those who preach it.

Anonymous said...

En Daud,

UMNO members must no longer ignore the gap that exists between reality and the promise.

Hishamuddin should not be given the chance to lead the main body of UMNO as he has failed miserably as the Youth leader.

As far as Johor is concerned, they don't lack in numbers as far as leaders are concerned.

Anonymous said...

dear truth,
i pity for what has happened.but neverless i would want to open my expirience too i dun think whoever wish to read.maybe later when the topic gets better.

coming from a humble beggining i beg not to differ from other ppl.excluded the bad ones.insya allah.

ppl lose not bcoz of ethics but due to its motivation(niat).i wish not to change any perception.but what im tryin to get to is to reject the unethical things and be brave.

ways to educate when motivation is money?
berjihad kerana allah.(which expand in long list)

simple yet true.

Anonymous said...

Dear Truth, thanks for sharing your stories with us.

There was a time I had an overwhelming urge to kill certain people – I wanted to chop off their limbs and torture them to death. Slowly, I begin to understand life better. There is a Chinese saying: Do not break the law and dirty your hands. Just pray that you live long enough to see your enemy face divine retribution.

My family learn not merely to survive betrayal, financial loss and tragedy. We learn to rise above the outrage, humiliation and devastation to become better people, better parents, better citizens and better employers.

When we walk around the office, we see not only the employees and workers. We see beyond them – we see their wives, children, elderly parents and other dependents. We are reminded of our moral duty and social obligation. We run our business with a high standard of ethics. We create wealth with a high standard of ethics. We distribute the wealth with a high standard of ethics.

When we pray, we do not ask for material wealth. We pray for good health, protection from harm, and courage to face the unexpected.

I have great fascination for the epics “Lords of the Rings” and “Star Wars”.

May the people of this planet have the strength to resist the temptation of the One Ring.

May the force be with you.

Anonymous said...

Shh,

I do not abandon ethics altogether. I embrace it as much as I can but will remain practical at all times.

You are right we must consider it a jihad.

I asked you for some enlightenment on the ways to address ethics.

You have satisfied me with that word.

I thank you.

A Voice said...

Ever since the rise of Khairy, we delve too much over his Oxford background. Is that not education other than Oxford. As one posting somewhere said, Oxford is just the Mathematical Set we once used in School.

Jez, he is not the only Oxbridge product and Malaysians have been studying at Oxbrodge for as long as Malaysian "belajar di Eng-ger-lan".

The thing over education is that it is only the entry point. For KJ, what skill has he acquired after Oxford. Bits of this and that doesn't amount to anything. Perhaps later Oxford stop teaching proper manners and humility.

Anonymous said...

A Voice,

Yes KJ went to Oxford just like the hundreds or near thousands in this region. Nonetheless, what Khairy has, they don't teach in Oxford.

He is a class above the rest in Malaysia who attended Oxford because he has carved out quite a name for himself and presumably is financially independant.

Implying that he is just the same as any other ordinary Oxford graduate or that he is a carbon copy of Anwar Ibrahim is insulting him. He is more cunning then both which puts him in a different league altogether.

He may not succeed in his plans, but then again he might. Truth is, he planned to be Prime Minister by the age of 40 since his school days, an uphill task by any standard considering there is only one such post as opposed to being an accountant or lawyer. Evidence has shown that he is well on his way there.

We may not like what he is doing to acheive his goal but we have to give the devil his due.

Anonymous said...

Dato
'
- Malam tadi kat benua Afrika ni saya tengok TV cerita Dee Zoolander, kisah peragawan fesyen di hypnosis untuk bunuh PM Malaysia kerana policy negara of cheap labour kononnya. Yang Geram tu PM MAlaysia di watakkan sebagai orang Cina pakai baju kung fu kuning yang gemar tengok fesyen show. Akhir cerita peragawan ni tersedar dan tak bunuh PM Malysia tu at last minit. PM Malaysia punya terima kasih terbongkok-bongkok macam cina Kong Hi Fatt Choy..
- Terhina betul tapi in reality later on tak mustahil kut gara-gara pemimpin muda Melayu kita dok bertikam tikam. TUN dgn AAB bertikam TUN kata luka sikit je. Yang muda bertikam terus tembus ke depan. Tikam dari belakang pun ada orang Perak tu kata pengecut.

- Dulu semasa zaman remaja, saya toreh getah nak dapat 20 sen sekati nak tolong mak bapak dan nak terus persekolahan. Berkat azam orang miskin ni dan polisi pelajaran TUN semasa jadi Ment Pelajaran dulu, I am what I am now macam TUN pun. Pi Kedah ambil upah pukui padi lalu kat Anak Bukit, tengok rumah TUN lama, kata dalam diri kalau lah ada 20 orang macam dia ni, Melayu tak akan miskin lagi. Tok Yah Kuala Kedah kalau pi Klinik MAHA ambil ubat, Dr tak ambil duit kalau tak ada duit. Pisang sesikat pun dia boleh terima. Mulia betul manusia ni...
- Bila pegi kebun getah nak tolong abang menoreh masa cuti kat kampung, ramai lagi anak muda melayu dok kerabat pokok getah dan tarik lam balak taukeh Cina di Hutan Simpan Melayu. Mereka ni dah tak mahu mengkisah hal-hal pemimpin muda Melayu sekarang kerana perjuangan pemimpin ini tak kesampaian kepada mereka. Cuma mereka berharap gunong yang menghijau di hulu akan terus hijau dengan ungka yang bersahut-sahutan di waktu pagi. Mereka terus nampak TUN di puncak gunong dan lihat para-para 'young stallion' terhegeh-hegeh dikaki bukit.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).