Thursday, August 31, 2006

Image and video hosting by TinyPic


Khazanah Terpaksa Selamatkan Aset Nasional

A Kadir Jasin


[Renungan Hari Kebangsaan. “Biar saya ulang bahawa negara ini telah diterima oleh semua bangsa yang tinggal di sini sebagai negara (yang pada asalnya) negara Melayu, dan ini akan kekal melainkan orang Melayu sendiri bertindak mengubahnya, dengan itu menyebabkan masalah besar bagi kita semua.” – Tunku Abdul Rahman Putra dalam bukunya 13 Mei , Sebelum dan Selepas. Merdeka, Merdeka, Merdeka!]

PADA 28 Ogos, empat hari sebelum kita memperingati hari kemerdekaan dan 15 hari selepas Perdana Menteri mengaku bahawa Pantai Holdings Berhad telah jatuh ke tangan pihak asing, Khazanah Nasional Berhad mengumumkan rancangan untuk menguasai semula syarikat pengendali hospital swasta itu.

Sesetengah media massa arus perdana, khasnya yang berbahasa Malaysia, menggambarkannya sebagai satu kejayaan, manakala ada penganalisis dan pemerhati yang melihatnya sebagai langkah menyelamatkan imej pemerintah.

Untuk memahami isu di sebalik operasi ini, elok kita menyusuri semula rentetan sejarah yang membawa kepada tindakan ini.

1. Parkway Holdings Ltd, sebuah syarikat penjagaan kesihatan (healthcare) yang berpangkalan di Singapura telah membeli 31 peratus saham Pantai Holdings Berhad pada 13 September, 2005 dengan bayaran RM312 juta.
Serentak itu ia menguasai Lembaga Pengarah dan Pengurusan Pantai Holdings;

2. Dalam temu ramah dengan TV3 pada 7 Ogos Perdana Menteri menafikan ada syarikat Malaysia dikuasai oleh pihak asing;

3. Pada 13 Ogos, di Kepala Batas Perdana Menteri mengakui Pantai Holdings sudah jatuh ke tangan pihak asing dan mengumumkan yang Perbendaharaan telah diarahkan untuk “menyelesaikan” masalah yang timbul akibat kawalan oleh syarikat Singapura itu;

4. Masalah yang dimaksudkan Perdana Menteri ialah kedudukan dua khidmat awam yang diswastakan yang dimiliki Pantai Holdings iaitu agensi pemeriksaan dan pemantauan kesihatan pekerja asing (Fomema Sdn Bhd) dan khidmat penyelenggaraan hospital kerajaan (Pantai Medivest Sdn Bhd); dan

5. Beberapa orang Menteri telah dilaporkan sebagai berkata bahawa mereka tidak tahu menahu mengenai penjualan Pantai Holdings kepada Parkway walaupun pelbagai kelulusan rasmi diperlukan daripada Kerajaan;

Pada 28 Ogos Khazanah/Parkway mengumumkan usaha sama untuk memiliki Pantai Holdings melalui penubuhan “special purpose vehicle” bernama Pantai Irama Ventures Sdn Bhd.
Jika diluluskan pihak berkuasa, Khazanah akan memiliki 51 peratus dan Parkway 49 peratus saham dalam SPV itu.

Khazanah juga mengumumkan yang ia telah membeli di pasaran 6.6 peratus saham Pantai Holdings dengan membayar RM72 juta.

Urus niaga ini akan membabitkan tawaran awam mandatori (mandatory general offer) ke atas semua saham-saham Pantai Holdings yang belum dimiliki oleh Pantai Irama.

Beberapa tanda tanya timbul ekoran daripada pengumuman oleh Pengarah Urusan Khazanah, Datuk Azman Mokhtar, itu. Misalnya, pemilikan asing dalam syarikat induk Pantai Holdings, iaitu Pantai Irama, adalah 49 peratus berbanding 31 peratus yang dimiliki terus oleh Parkway di dalam Pantai Holdings sebelum ini.

Soalnya, apakah ini tidak bercanggah dengan dasar pemilikan saham iaitu 30 peratus Bumiputera, 40 peratus Bukan Bumiputera dan 30 peratus orang asing?
Pantai Irama membeli saham-saham Pantai yang dimiliki oleh Parkway pada harga RM2.65 sesaham dengan itu menilai pegangan Parkway sebanyak RM394.9 juta.

Pada kadar harga dan bayaran ini, Parkway telah mencatatkan keuntungan modal – capital gains – sebanyak RM83 juta, satu keuntungan yang besar memandangkan ia baru mengusai Pantai Holdings selama lebih kurang 11 bulan.

Dakwaan Khazanah bahawa harga RM2.65 sen yang “dipersetujui” itu adalah berpatutan pasti akan dianalisis dan mungkin juga dipertikaikan memandangkan Parkway membeli Pantai Holdings 11 bulan lalu pada kadar harga yang jauh lebih rendah.

Demikian juga dengan dakwaan bahawa Khazanah sudah sekian lama meninjau peluang dalam industri penjagaan kesihatan. Jika benar Khazanah berminat dalam bidang itu, mengapa ia tidak berusaha membeli Pantai Holdings 11 bulan lalu apabila blok sahamnya ditawarkan untuk jualan pada kadar harga yang lebih rendah?

Yang lebih merunsingkan ialah mengapa Kementerian Kewangan dan agensi-agensi penguatkuasaan dan pengawalan industri sekuriti seperti Suruhanjaya Sekuriti, Bank Negara, Bursa Malaysia dan Unit Perancang Ekonomi gagal mengesan implikasi dan komplikasi penjualan kawalan Pantai Holdings kepada Parkway 11 bulan lalu?

Akhir sekali, apakah wajar wang awam digunakan untuk menyelesaikan masalah yang timbul kerana pihak berkuasa gagal mendalami penjualan Pantai Holdings kepada Parkway 11 bulan lalu?

Dakwaan bahawa urus niaga ini adalah digerakkan oleh pasaran (market driven) pasti akan dipertikaikan kerana ia berlaku 15 hari selepas Perdana Menteri dipetik oleh Bernama (pada 13 Ogos) sebagai berkata bahawa Kerajaan sedang mengkaji tindakan yang sesuai berkaitan penjualan saham Pantai Holdings kepada Parkway. Beliau menambah perkara itu sedang diteliti oleh Perbendaharaan.

Walaupun tindakan ini dilakukan di pasaran, tetapi ia adalah keputusan politik yang terpaksa diambil setelah Kerajaan dikritik oleh banyak pihak kerana meluluskan urus niaga itu 11 bulan lalu.

(Nota Kaki. Beberapa orang pembahas telah memaklumkan kepada saya masalah yang mereka alami ketika mengunjungi blog ini. Ada yang membuat andaian ia berlaku sebaik sahaja Kerajaan memberi amaran akan mengawal dan mengambil tindakan terhadap blog dan pengandalinya.

Saya mengambil kesempatan mengemukakan kemusykilan ini kepada TM Net. Berikut adalah penjelasan DR FADHULLAH SUHAIMI ABDUL MALEK , Pengurus Besar, Strategi Korporat dan Perkhidmatan TM Net Sdn Bhd:

We have taken notice on some of the comments made on the Government trying to control the blogs and its implications on the delivery of connectivity service by TM Net.

Our response is as follows:-

  • Control of Blogs:-
    • Under the MSC Bill of Guarantee, no Internet content is censored.
    • However, all content residing/hosted in Malaysia is subject to CMA (Communications & Multimedia Act) ’98 (Section 211)
      • Delivery of content over the connectivity service by TM Net is subject to the following:-
    1. Domestic network/bandwidth capacity
    • Capacity in domestic network – in Malaysia, it is sufficient
    • Connectivity via international links - TM Net does not have control over international hosts’ performance or over the volume of incoming traffic that is going through.
    • Increase in peer-to-peer networking activities for content outside Malaysia further impacts the international links
    1. Wrongful behaviors
    • Increase in spamming activities, which increases load on network
    • Spamming can only be resolved at the source
    • Low netizen accountability
    • Low usage of anti-spam software
    1. Hardware & connectivity equipment
    • Hosted capacity, which maybe below minimum specifications for high traffic volume
    • Connectivity to the hosted content may not be designed to support traffic.)

29 comments:

Nasrudin Mohammed said...

Dato',
Saya tidak fikir ini terlalu menghairankan pda masa ini. Saya ingin percaya bahawa keputusan politik seperti itu membenarkan "Teori Pembangunan Berdasarkan Rangkakerja Etnik" bahawa perbadanan negara memainkan peranan ekonomi atas pertimbangan kesejahteraan etnik dan nasional, bukannya didesak sangat-sangat oleh 'logik keuntungan'.

Budakboy said...

Dato'

Mengapa dalam pemberian kontrak kerajaan tidak dikenakan syarat-syarat yang membolehkan kerajaan menarik balik kontrak yang diberi sekiranya berlaku perlanggaran syarat? Jelas sekali dalam hal Pantai ini syarat-syarat tersebut tidak dikenakan kerana kita mesti menebus dengan wang rakyat.

Pada hemat saya, sekurang-kurangnya syarat pegangan Bumiputra dan pegangan rakyat Malaysia dalam syarikat terbabit sepatutnya telah dikenakan.

Adalah mustahil sekira pertukaran pegangan ekuiti tidak memerlukan kebenaran dari kementerian-kementerian berkenaan. Dalam kes ini saya pasti Kementerian Kewangan dan Kementerian Kesihatan semestinya perlu memberi kelulusan. Siapa Menteri Kewangan dan siapa Menteri Kesihatan.

Adakah mereka leka atau buat-buat leka? Mungkinkah ada warga Malaysia yang mendapat habuan atau keuntungan dari pembelian balik ini? Perlukah kita sebagai satu bangsa terus dikatakan bodoh apabila yang memperbodohkan kita sebenarnya hanya segelintir yang sekarang ini sedang ketawa ke bank?

Seperkara lagi, kita tidak boleh terus menyalahkan pegawai-pegawai kerajaan yang dilebalkan "Little Napoleons" kerana saya pasti sekiranya ada syarat-syarat yang dikenakan, mereka telah membawa kepada perhatian ketua-ketua mereka. Yang membuat keputusan adalah ahli-ahli politik yang kononnya berhormat.

Anonymous said...

Saudara Drmuzi, Bukankah AAB sendiri mengaku, beliau baru sahaja masuk padang dan badan belum panas lagi pun. Beliau ketika itu meminta semua orang bersabar, dan menegaskan dia tahu apa yang perlu dilaksanakan.

Drmuzi, setahu saya warming-up adalah rutin sebelum turun padang. Sebaik wisel ditiup, permainan pun bermula, pasukan lawan mengasak-ngasak menyumbat gol. Pasukan kita masih belum panas lagi!

Dan kita pulak perlu bayar untuk menonton permainan seperti itu. Lebih baik kita berehat-rehat dan tukar channel lain...............

Anonymous said...

Datuk,

Apa jadi, dapat bail-out sekarang nak tikam belakang pulak.!!

TENGOK LAH BETAPA NIAT JAHAT MEREKA INI!!



".......Malaysia has come up with a new way of helping foreign investors -- a chaperone.

Singapore healthcare firm Parkway Holdings got a cool reception when it bought into Pantai Holdings Bhd last year, but that all changed this week when the state took its hand.......".


MENGAPA TDAK KERAJAAN DARI MULANYA nyatakan lah terang-terang yang pelabur Singapura ini telah BUAT SALAH??????

http://www.theedgedaily.com/cms/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_63a118d6-cb73c03a-198c6f30-a015c708

By Mark Bendeich, 31 Aug 2006 5:48 PM

Malaysia papers over foreign investment cracks
By Mark Bendeich


Malaysia has come up with a new way of helping foreign investors -- a chaperone.

Singapore healthcare firm Parkway Holdings got a cool reception when it bought into Pantai Holdings Bhd last year, but that all changed this week when the state took its hand.

Parkway had bought 31% of Pantai that supplies local public-health services, upsetting lawmakers who felt a foreigner should not hold sway over such an essential area.

The government, under pressure from its own MPs and forces within the ruling party, launched a review of the local firm's state contracts, and there was talk Parkway might sell its investment -- sending a bad signal to other foreign investors.

That's when state investment agency Khazanah Nasional Bhd stepped in.

The agency engineered a US$370-million (RM1.36 billion) deal that would give Khazanah 51% of Pantai, and Parkway the rest -- neatly defusing the foreign-ownership row and enabling Parkway to stay invested in Malaysia.

The local market has greeted the deal as a break from the past, when the political reflex would have been to take the state business away from the foreign-controlled company, analysts said.

"This sends a signal to foreign investors that even though you buy an asset that is politically sensitive without actually knowing it, we'll make sure you don't end up on the losing side," said Kelvin Miranda, strategist with Asian Asset Management.

But the deal did not please foreign investors as much as the backlash had worried them. It also raised questions about using state funds to help a foreign investor out of a tight corner.

"It's not a bailout. It's a willing-buyer, willing-seller partnership," Second Finance Minister Nor Mohamed Yakcop insisted when questioned by local reporters on Aug 29.

Parkway did not break any investment rules when it bought into Pantai, but the strong backlash took it and many other investors by surprise.

Malaysia is very open to foreign investment in manufacturing, allowing up to 100% ownership, and is leading a push in Southeast Asia for a regional economic union by 2015. Its firms are also going offshore, buying up foreign companies.

But the Parkway backlash showed that Malaysia remained sensitive at home to foreign control in services, especially from neighbouring Singapore, its old diplomatic sparring partner.

"This is basically a political solution that is essential for a country like Malaysia," said Melvyn Boey, head of Malaysia Research for Merrill Lynch. "Malaysia is not a developed country and the protective mentality is still in existence."

Khazanah had long ago identified health as a key area for investment, so the partnership with Parkway, Southeast Asia's largest listed healthcare provider, was presented as a good outcome for both sides, not just a political fix.

Parkway is 26%-owned by US private equity fund Newbridge Capital.

"With Parkway as our operating partner... we are confident Pantai will further develop into a leading healthcare operator in Malaysia with significant linkages into the region," Khazanah managing director Azman Mokhtar said in a statement.

Merrill's Boey agrees the deal is not a bailout, pointing to Khazanah's interest in expanding its healthcare portfolio in line with Malaysia's goal to become a Southeast Asian healthcare hub.

But he does not see this kind of arrangement as a long-term solution to Malaysia's struggle to lure more foreign investment.

Already, Khazanah is invested in companies that make up roughly a third of Malaysia's stock market. Foreign investors want the state to sell off domestic equity, not increase it.

"Malaysia will have to change its mindset," said Asian Asset Management's Miranda. "Government officials still think they are in the 1980s, not realising that other countries like Vietnam or Indonesia are all coming up on the radar screen." -- Reuters

Anonymous said...

budakboy,

Biasanya dalam kontrak kerajaan mengenai projek penswastaan, memang ada syarat-syarat yang melindungi kepentingan dalam hal pegangan ekuiti oleh bumiputra and orang Malaysia. Isu ini pernah dilapurkan oleh Malay Mail dan kemudian beberapa ahli parlimen ada juga menyuarakan perkara ini masa Hari Raya tahun lepas.

Menteri Kesihatan pun ada buat komen yang meyatakan dia akan menyelesai perkara itu dengan Kementeria Kewangan and UPE.

Nampaknya terkena sindrom "tutup mata" kut.

Baru PM dalam bulan Ogos 2006 Pak Lah kata memang ada masaalah dalam pembelian oleh Parkway.

Dan sekarang, Azman Mokhtar kata, Khazanah telah negotiate dengan Parkway selama lebih dari satu tahun.

Ini negotiate untuk apa, untuk siapa?

Yang hairan mengapa ambil hampir SATU TAHUN? Soalan ini mesti jawap.

Anonymous said...

Apa ada pada kemerdekaan jika hasil negara dimiliki oleh org asing? Apakah ertinya perjuangan Datok Maharajalela ketika berjuang kerana cukai negeri perak dirampas british. Sebelum merdeka, melayu miskin, tapi tiada melayu yg rasuah, tiada melayu murtad, tiada melayu hisap dadah. Jadi apa maknanya kemerdekaan? Dulu hasil negara mengalir ke british sekarang ke Singapura. Jadi apa bezanya dulu dan sekarang. Lebih baik dijajah kerana sekurang-kurangnya ketika dijajah melayu tidak hilang nilai kemelayuannya(=keislamannya). Hanya sekadar renungan.Saya personally tak ingin dijajah lagi.

Aku Bukan Blogger said...

Kerajaan pimpinan Abdullah ada seiras iras kerajaan Mahathir. Ada perbuatan bail out. Tetapi paling nyata, kerajaan pimpinan Abdullah telah melakukan 'careless mistake' tetapi tidak seperti bail out oleh kerajaan pimpinan Mahathir.

Hanya mereka yang benar2 tidak cekap boleh melakukan 'Careless mistake'. Dan orang2 yang melakukan 'careless mistake' tidak layak memimpin rakyat.

Anonymous said...

Kajilah Q&A nombor ke-4 dalam kenyataan media oleh Khazanah.


http://announcements.bursamalaysia.com/EDMS/edmsweb.nsf/ba387758ae37412b482568a300466fb6/48256e5d001092d8482571d8003f1f07/$FILE/Media%20Statement%20(Khazanah)%2028%20Aug%202006.pdf


4. Bila rundingan dengan Parkway berkaitan pengambilalihan ini bermula?

Jawapan (Khazanah): Kami telah berbincang dengan Parkway sudah lebih setahun untuk meneroka bagaimana kami boleh bekerjasama. Bagaimanapun, tiada perjanjian dapat dicapai sehingga kami memuktamad dan memeterai perjanjian bagi urusniaga ini hari ini, 28, Ogos, 2006.

Pertanyaan:-

Jika betul rundingan dibuat lebih setahun, mengapakan Kementerian Kewangan tidak mengambil kesempatan untuk menyekat and membatalkan pembelian oleh Parkway dalam bulan September 2005?

Katakanlah disebabkan saham Pantai diniagakan oleh Bursa M'sia, tidak dapat disekat, kerajaan boleh melalui UPE mengambil tindakan yang sewajarnya untuk menyekat pembelian Parkway itu supaya Khazanah dapat beli dengan harga yang berpatutan.

Kini, pengendalian oleh Khazanah dalam urusan ini amatlah menghuatirkan sebab dana yang besar dibawah pengurusan mereka.

Haruslah berhati-hati dan berwaspada demi kebaikan negara.

Anonymous said...

Nak tutup mulut tempayan dengan daun keladi mana boleh.....pun begitu, bailout sana bailout sini bukan perkara luar biasa di Malaysia.....macam cerita PRamlee, Sudin dan Aziz bahagi barang curi....satu untuk kau, satu untuk aku...bla,bla kau penipu...

A KADIR JASIN said...

Para pembahas dihormati, terima kasih kerana terus berminat dengan blog kita ini.

Mengenai Tun Dr Mahathir bertanding untuk menjadi perwakilan bahagian, saya rasa ada banyak unsur positifnya.

Pertama Dr Mahathir tidak pedulikan pangkat dan kedudukan. Jadi perwakilan biasa pun tak mengapa.

Kedua, yang penting bukan jalan tetapi tujuan. Tujuan beliau adalah menyampaikan mesejnya kepada ahli Umno dan rakyat Malaysia.

Ketiga ia membuktikan bahawa setidak-tidaknya demokrasi masih hidup dalam Umno di peringkat akar umbi.

Keempat Dr Mahathir percaya kepada hak dan kuasa ahli perseorangan Umno untuk bersuara dan kelima jika Dr Mahathir telah membuat kesilapan maka adalah kewajipan beliau memperbetulkannya.

Nenek moyang kita yang bijaksama dan budiman berkata, ular menyusur akar tidak hilang bisanya. Mungkin seekor ular tedung senduk di kalangan perwakilan akan membuatkan ular tedung lain serta ular kapak, ular sawa, ular punti, ular katam tebu, ular guni buruk, ular tikus, ular daun dan ular air berasa gerun!

Mengenai dakwaan PU Khazanah Berhad Datuk Azman Mokhtar bahawa Khazanah telah berunding dengan Parkway lebih setahun, saya turut bingung sebab Parlway baru membeli Pantai Holdings 11 bulan.

Apakah ini bermakna ada rundingan yang kita tidak ketahui atau Khazanah lost out in an earlier bid for Pantai Holdings?

In a deal as contriversial and costly as this, I won't listen just to the Khazanah MD. I think the Khazanah Board must speak up and be held accountable.

Sdr Lubokmelayu, saya tidak dapat menyiarkan komen anda. It's ok to call a particular influential minister "kucing tinggi" (top cat), but I don't think it's nice to make fun of anybody's ethnicity.

But I agree with you that the purchase of Parkway's Pantai shares by the Khazanah-insprired JV was politically-driven, given the PM's Aug. 13 statement in Kepala Batas.

Thank You to all.

Berita dari gunung said...

Dato, saudara saudari.

Kemerdekaan amat bermakna waktu terlepas dari belenggu. Kemerdekaan yang diperolehi itu akan lebih bermakna lagi dengan pengisian mantap.

Selepas 49 tahun merdeka, ada tanda-tanda kita akan dijajah semula. Ia menuntut perjuangan semula, melepaskan belenggu-belenggu. Dan bangsa kita bukannya mudah lupa, tetapi tak serik-serik.

ahm said...

in the name of allah, the almighty and most gracious...

dato'akj,
imagine the multi-million RM company like pantai has been robbed off from us.... to bail them out millions of people's money has been used on the ground of protecting our national interest... and is this hadhari enough.

what happened has happened, duitpun dah keluar, kerugian 83 million dah tercatat. and now let's find whoes mistake was that.
is it the sc, finance minister 1 or 2 or probably pm himself. setiap kesalahan perlu dihukum pelaku perlu bertanggungjawab. kalau sc salah sack them off, kalau finance minister salah fire him off the cabinet and kalau pm salah... tepuk dada tanya selera.

its a careless mistake, unforgiven satu pengkhianatan kepada negara.

cukuplah kita tak pandai meniaga air, ini meniaga kesihatanpun kena buli dengan singapura. nak meniaga jambatanpun takut kena saman dengan singapura habis tu macam mana nak meniaga tanam jagung je lah kat kampung tu pun tak lepas jual seberang tambak sebab tak de kualiti dan terlebih chemical.

bidang apa yang kita pandai, ada internetpun katanya disalahgunakan untuk hentam kerajaan semata-mata, bloggers semuanya dicap jahat belaka.

kita semua ni seringkali dimomokkan dengan unsur-unsur negatif oleh pemerintah, bila nak maju macam ni. mana dia sdr muhyiddin dengan pertanian modennya, musim durian,langsat, mata kucing semuanya import dari siam.. budget kmenterian pertanian tahun ni dah habis guna ke atau tak tahu guna... senyap je tunas tak tumbuh lagi ke? hari ni for sure dapat lagi multi million juta rm budget tahun depan... camna tu, tahu buat kerja ke tidak, tapi senior bukan main lagi dalam kabinet, G7 pulak tu... this is only one of the many classic example randomly picked from the cabinet members.

inilah sebenarnya orang-orang yang sedar mereka tidak ada kemampuan untuk bekerja tetapi tetap tidak mahu turun. tak boleh dikritik, katanya kita menghentam kerajaan. tiada cacatnya kerajaan kita tapi yang cacat ialah pemimpin kerajaan itu sendiri.. sedarlah wahai pemimpin semua... kalau rasa dah terlalu lama dan tak ada sumbangan lagi serahkan lah tugas itu kepada yang lebih layak janganlah jadi barah yang akan merosakan seluruh sistem pentadbiran negara. setidak-tidaknya ia akan menjadi satu sumbangan tuan yang walaupun sumbang tapi masih boleh dianggap menyumbang..

merdeka! merdeka! merdeka.

Anonymous said...

Dato' AKJ,

Jika ada komen dan pandangan dari kawan-kawan kita yang datang dari 'sebelah sana' saya amat berharap agar Dato' dapat siarkan. Bukan apa dapat juga kita mengetahui apa yang bermain di fikiran mereka dan mengapa mereka begitu taksub untuk tidak menyentuh walau sehelai bulu roma Pak Lah dan mereka yang bersekutu dengannya. Biarlah kita mempelopori ketelusan yang dicari-cari oleh Pak Lah.

Jika mereka ada hujah bentangkan dan kita amati bersama demi negara tercinta ini. Bukan sangat nak menegakkan kehebatan Tun Mahathir apatah lagi hendak memperlekehkan Pak Lah. (Lagipun bukankah kita semua telah maklum bahkan dunia juga telah mengakui Dr. Mahathir pemimpin hebat).

Siarkanlah komen, pandangan dan pegangan hati mereka agar kita tahu sejauh mana kedunguan kita dan juga sejauh mana kedangakalan mereka. Dari situ bolehlah kita sama-sama menilai (di dalam diam) adakah sokong membawa rebah demi Malaysia ini tidaklah akhirnya menjadi seperti monyet yang mendapat bunga.

Anonymous said...

Datuk,

You kata "..In a deal as contriversial and costly as this, I won't listen just to the Khazanah MD. I think the Khazanah Board must speak up and be held accountable....."

Khazanah board ada disini:

http://www.khazanah.com.my/leadership.htm

Board of Directors:-
Dato' Seri Abdullah bin Haji Ahmad Badawi
Tan Sri Dato' Nor Mohamed Yakcop
Tan Sri Dato' Sri Dr Zeti Akhtar Aziz
Tan Sri Md Nor Yusof
Dato' Mohammed Azlan bin Hashim
Dato' Mohamed Azman bin Yahya
Raja Datuk Arshad Raja Tun Uda
Dato' Azman bin Hj. Mokhtar

Tanyalah mereka jika Datuk kenal antara mereka diatas. Mungkin Datuk dapat penjelasan yang telus:)

Unknown said...

Salam, Datuk

Keuntungan besar Singapura dari pembelian balik saham dan selepas itu dapat pula pegang balik 49% saham Pantai Irama adalah bukti betapa tidak tahunya orang yang lesu hendak membuat keputusan. Membuktikan betapa lesunya orang yang lesu dan tidak tahu membuat keputusan.

Sekarang beban terletak kepada ahli-ahli Umno sama ada memilih untuk meneruskan kelesuan dan sifat tidak tahu atau memperbaiki sejarah yang semakin punah dan musnah.

Menjawab salah satu posting di atas yang menyentuh ada pemimpin yang masih warm up walaupun dah tiga tahun berlalu, izinkan saya ingatkan sejarah pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz yang hanya sempat bertahan dua setengah tahun sahaja sebelum beliau dibunuh oleh pemebenci-pembencinya dari Bani Umayyah sendiri.

Namun, dalam masa dua setengah tahun itu, usaha Umar Abdul Aziz dalam memperbaiki ekonomi rakyat begitu menyeluruh sehingga tidak adalagi orang yang layak menerima zakat di bawah kekhalifahannya. Seperti utopia, tetapi itulah pencapaian orang yang tidak lesu, tahu membuat keputusan dan sentiasa ikhlas kerana Allah. Mungkin ada, tetapi saya belum jumpa penulisan mengenai strategi ekonomi Umar Abdul Aziz, yang hakikatnya mewarisi kerajaan yang kejam dan zalim serta menyeleweng. Harap kita akan dapat belajar walaupun kita tidak mungkin akan menjadi Perdana Menteri.

Anonymous said...

Dato' AKJ,

Kenyataan Tunku dlm Sebelum dan Sesudah 13 Mei yg dipetik sangat memanggil saya. Saya kira seakan ada kenyataan memilih. Kenapa tidak kenyataan Tunku tentang Tun mahu kita pandang?

Saya di belakang Tun dalam isu mempersoal tingkah laku YAB PM, tapi itu masih belum memejamkan mata saya atas segala tindak Tun yang saya kira tidak banyak beza dengan apa yang YAB PM kita buat.

Saya hanya melihat pokok isu pertentangan Tun dan YAB PM sekarang tidak lebih daripada isu 'Tun marah YAB PM lepas DSAI'.

Menyalahkan YAB PM semata-mata beerti Kabinet BN gagal dan layak dibakulsampahkan.

Sanggupkah kita bila kita akhirnya mengakui kepimpinan yang ada sangat lemah, tapi kita tidak berani membuat keputusan bila kita dicanang bahawa 'Hanya UMNOlah yang dapat menyelamatkan Malaysia?'

UMNO yang mana? Melayu yang mana?

Amin Ahmad
siswa UPM

Budakboy said...

Dato'

We may be making a big mistake by calling the Pantai boo boo a mistake when in fact, at the very least, there could be elements of criminal negligence. There is a need to get to the bottom of this and calling it a mistake just takes the edge off the seriousness of the matter.

With regard to TDM vying to be a delegate, I think he is just doing what they have challenged him to do. When TDM spoke in a non-UMNO forum, they said it was not the proper place. Now that he is fighting, as opposed to demanding, for the right to speak in the proper place, they are suddenly so concerned about the damage to his dignity and reputation as a respected elder statesman.

A previous comment was made about how UMNO members at the grassroot level are generally supportive of TDM. That maybe so but at the end of the day, it is the delegates and the UMNO elite who decide.

pemerhati said...

Datuk

Just wanna tell you that NOW I have no problem accessing your blog.

I had difficulty doing so the last couple of weeks...very2 slow.

So, was yr blog being watched?

I think so.

Anonymous said...

Datuk,
A lot of things have gone wrong over the issue of Temasek and Parkway that needs to be answered by all those who are suppopsed to be the guardians of the country's wellbeing.
In the first place how could the deal have gone through the various gatekeepers including the securities commission, bank negara and especially the Ministry of Finance? Aren't those running these agencies supposed to be the smart ones?
Anyway who brokered the deal? Was it ECMLibra? Was that the reason why the authorities seemed to be so accomodative and just closed one eye?
And now a special purpose vehicle has got to be set up to take control of Pantai with Khazanah controlling 51% and Parkway 49%. Is this the answer? Parkway is still a major shareholder and could easily dominate the boardroom if our Khazanah representatives are not alert or as smart as the calculative Singaporeans.(Anyway is it true that Parkway is actually controlled by American Zionists and those who are very strong backers of the Zionist regime Israel?)
Why are we always at the wrong end of the stick when it comes to dealing with Singapore? Can't those given the authority to ensure that Malaysia will not end at the deep end be smart enough not to be made to look like the country bumkins that we seem to be when dealing with Singapore?
We seem to be so accomodative of the Singaporean investors. Are they as accomodative towards us? Will they allow Kazanah to take major interests in their strategic industries/companies?

Anonymous said...

Pak Lah must also apologise for this Pantai deal and carry out a full investigation.

Those responsible for this mess must be held accountable, if you want to really be "Cemerlang, Terbilang.



September 02, 2006 21:02 PM

Abdullah Ready To Apologise If His Statement Proven Untrue


KUALA LUMPUR, Sept 2 (Bernama) -- Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi said Saturday he was prepared to apologise to the people if his statement about his son's business over TV3 last month is proven to be untrue.

He said he had asked the Scomi Group, in which his son Kamaluddin is a major shareholder, to submit a report of its business activities, especially those relating to government projects.

Abdullah did that because there were allegations that he had lied about Kamaluddin's business interests during a 40-minute interview with Bernama Chairman Datuk Mohd Annuar Zaini which was aired by TV3 on Aug 7.

In the interview, Abdullah denied that Kamaluddin had obtained benefits, including government projects, due to his being the son of the prime minister. He had also said that Kamaluddin had never asked any help from the government.

When opening the Ampang Umno Division delegates conference here today, the prime minister said: "I've received a letter saying that Pak Lah (Abdullah) has lied.

"I read the contents of the letter. There is some information which I don't know about because I don't run my son's business. I don't ask him (Kamaluddin) to report to me. He's already an adult," he said.

Abdullah said the letter alleged that Scomi had obtained several government projects and that this was contrary to the explanation he had given during the interview, that to his knowledge Kamaluddin had never obtained government projects.

"I've asked for a report from Scomi. Let me see. If I was wrong, I don't want to lie. I will apologise to all," he said.

He said he would make the apology only after he had looked into the report from Scomi and established that it his statement was untrue.

-- BERNAMA

Anonymous said...

alkisah...dahlah kita ditemberang,kena taburlah pulak utk beli balik harta sendiri.Istilah pasarnya `kena kencing'kitalah orangnya. Cakap berbelit belit,akhbar putaralam ,bukannya org tak tahu, tapi masih guna perkatann `pembelian strategik'.
`bloopers' kedua selepas jambatan indah???...
Siapa punya tanggungjawap buat kesilapan macamni? Takan nak lepas macam tu aje kot.

Anonymous said...

Dear Malaysians,
Read the following news item and we all know PM had not told the truth in TV3 interview by Annuar Zaini and he has to apologize:

SCOMI Subsidiary Lands Five Contracts for Work in Malaysia
Scomi Group Wednesday, January 25, 2006


Scomi Group's subsidiary, Kota Minerals & Chemicals Sdn Bhd, has been awarded five contracts for the provision of drilling fluid materials, equipment and services in Malaysia. Based on the number of wells indicated in the joint tender document which is subject to the actual drilling activities to be undertaken by its clients, Scomi estimates that the contracts will generate a revenue of approximately RM1.5 billion (approximately US $400 million).

The contracts were awarded separately by Sarawak
Related Products

Comprehensive Dictionary of Petroleum Science and Technology

Integrated Business Continuity: Maintaining Resilience in Uncertain Times
Shell Berhad / Sabah Shell Petroleum Co Ltd, Nippon Oil Exploration (Malaysia) Ltd., Petronas Carigali Sdn Bhdand ExxonMobil Exploration and Production Malaysia Inc, to support all their drilling activities in East and West Malaysia including deep water drilling. The contracts are for four years with options to extend for another two years.

"Our track record and competitiveness are the key factors contributing to our success today. We are a player in a very high risk oil and gas industry, thus there is no compromise to our services." said Ridzuan Ali, SVP - Malaysia Operations for drilling fluids and drilling waste management.

The contracts are inclusive of the provision of drilling waste management namely the solids control equipment and services. Prior to the new contracts, Scomi had been providing drilling fluids services in East Malaysia for Sarawak Shell and in West Malaysia for Petronas Carigali and ExxonMobil, for 3 + 2 years.

"We have a good track record with proven technology. It is a long term confidence that we are building with our customers, to achieve a win-win situation." added Ridzuan.

Scomi is also participating in a similar tender by Murphy Oil Corporation, for its drilling activities in Malaysia, which contract is expiring in March 2006. Scomi has been servicing Murphy in Malaysia since 2003.

"We are confident of executing the contracts in the most efficient manner for our clients. We have a good customer base and our operations are well supported by our technical team at the Global Research & Technology Centre." said Ridzuan.

Drilling Fluids and Drilling Waste Management is Scomi's largest business unit today, which has activities at 60 locations in 34 countries. As of the third quarter 2005, the unit contributed approximately 72% to Scomi group's revenue. Scomi's largest drilling fluids operation is in Malaysia, where it runs a full research and technology centre with a complete technical team to support its worldwide operations in the areas of product development, testing and training.

With the new contracts coupled with the positive outlook of the global oil & gas industry, Scomi is positive about its growth potentials. Scomi is expecting growth in all its five core businesses of Drilling Fluids and Drilling Waste Management Solutions and related engineering services, Marine Vessel Transportation, Manufacturing Business, Products & Services, and Oilfield Production and Enhancement Chemicals.

email this article printer friendly download PDF

A KADIR JASIN said...

Saudara Cuit-cuit,

Saya mohon maaf kerana tidak dapat menyiarkan ulasan Saudara. Namun saya mengambil maklum andaian Saudara bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad mungkin telah tersilap membuat perkiraan apabila mewariskan negara kepada pengganti atau pengganti-pengganti beliau sekarang.

Saya juga mengambil maklum hujah Saudara bahawa Dr Mahathir adalah pemimpin yang berwawasan dan beliau terus berfikir demi negara dan negara walaupun telah bersara.

Walaupun ada pihak yang menyamakan tindakan beliau sekarang dengan perbuatan beruk dan iblis, saya rasa tidak perlulah kita memulang paku buah keras dengan menggunakan bahasa yang kasar, kesat dan cabul itu ke atas mereka.

Yang saya hendak sebutkan ialah di dalam dunia haiwan (animal kingdom), kera memang kenal beruk kerana kera takutkan beruk. Beruk lebih besar dan pintar. Ia berguna kepada manusia kerana boleh dilatih untuk memetik kelapa dan petai.

Kera lebih kecil dan kerana sifatnya yang “mischievous” ia sukar dilatih. Namun kerana sifat mischievous itu seekor kera lebih menghiburkan. Maka ia dijinakkan untuk menghibur manusia. Oleh sebab itulah nenek moyang kita menyamakan orang yang keterlaluan sifatnya dengan “kera kena belacan”. Namun kera mengenali beruk tidaklah sama dengan jauhari mengenali manikam.

Terima Kasih.

Anonymous said...

KJ assault on the non-Malay political parties is a ruse. He does not subscribe to Malay agenda. Most of his friends are non-Malays.
He is attacking the Chinese political parties to curry favour with Umno Youth and to drown criticisms of his sinister involvement in ECM Libra. He is hoping to use Umno Youth as his protector should the ECM Libra saga land him in criminal trouble.
Who kept ECM Libra afloot aside of the Government? Chinese- and Indian-controlled businesses.
See the following list from official ECM Libra website.

YTL Power Berhad
RM90mn
Secondary Share Placement
Placement Agent
March 2005
Hyundai Berjaya Corp Berhad
RM422mn
Divestment of Controlling Stake
Financial Advisor
Dec 2004
AirAsia Berhad
RM701mn
Initial Public Offering
Joint Bookrunner
Nov 2004
Digi.Com Berhad
RM238mn
Secondary Share Placement
Placement Agent
Jul 2004
YTL Corporation Berhad
RM111mn
Secondary Share Placement
Placement Agent
May 2004
Telekom Malaysia Berhad
RM1,455mn
Secondary Share Placement
Joint Bookrunner
March 2004
SPI
RM336mn
RTO Placement
Joint Bookrunner
March 2004
Ancom and Nylex Berhad
RM500mn
Group Reorganisation
Financial Advisor
March 2004
Talam Corporation Berhad
RM60mn
Secondary Share Placement
Financial Advisor
March 2004
LBS Bina Group Berhad
RM41mn
Bumiputera Share Private Placement
Financial Advisor
March 2004
Glomac Bhd
RM53mn
Primary and Secondary Share Placement
Financial Advisor
Feb 2004
Hyundai-Berjaya Berhad
RM74mn
Secondary Share Placement
Financial Advisor
Jan 2004
MEASAT Global Berhad
RM340mn
Secondary Share Placement
Financial Advisor
Dec 2003
Astro All Asia Networks Plc
RM2,030mn
Initial Public Offering
Financial Advisor
Oct 2003
YTL Power Berhad
RM348mn
Secondary Share Placement
Financial Advisor
Jul 2003
Maxis Communications Berhad
RM1,326mn
Secondary Share Placement
Financial Advisor
May 2003
Celcom (Malaysia) Berhad
RM347mn
Secondary Share Placement
Financial Advisor
Dec 2002

Copyright 2004 ECM Libra Berhad. All rights reserved.

sinbad said...

Dato,

Pak Lah mengangkat tinggi institusi "Transparency International" dikacamata rakyat dan kemudian dikacamata negara-negara OIC melalui ucapan beliau di "1st OIC Anti-corruption and Enhancing Integrity Forum 2006" pada 28 Ogos lalu.

Saya petik sedikit ucapan Pak Lah itu.

"An analysis of TI's Corruption Perception Index (CPI) shows that out of the 158 countries surveyed in 2005, the Muslim country with the best record could only rank 29th and more than half of the bottom 10 places were occupied by Muslim countries. If we average the total score of Muslim nations as a whole, we would only score 3.06 out of 10 points, placing us at 89th place. Therefore, it is vital for Muslim nations to focus their attention on improving their position in the CPI".

Saya berasa Pak Lah sepatutnya ambil tahu mengenai beberapa perkara yang kurang enak didengar mengenai Transparency International ini sebelum beliau memberi ucapan secara terbuka itu. Antara beberapa perkara yang Pak Lah harus tahu:

1. TI digambarkan oleh puak berhaluan kiri di Britain sebagai "a tool to destabilize governments for corporate interests under the guise of exposing corruption".

2. Penyumbang-penyumbang terbesar TI terdiri dari organisasi di negara-negara yang mendapat rating top 20 dalam "Corruption Perception Index" yang diusahakannya.

3. Penglibatan Wiktor Osintynski iaitu ahli pengarah "Open Society Budapest" sebagai salah seorang ahli 'Advisory Council' Transparency International. Open Society Budapest ialah institusi yang dipelopori dan diterajui oleh penyangak matawang George Soros yg telah banyak menjahanamkan ekonomi negara Asia dalam krisis matawang 1997. Wiktor Osintynski hanyalah seorang proksi George Soros.

4. Penglibatan Pengerusi 'Advisory Council' TI iaitu Peter Eigen dan ahli 'Advisory Council' Peter Berry dalam "Crown Agents Foundation". Peter Eigen adalah bekas Pengerusi manakala Peter Berry adalah Pengerusi "Crown Agents Foundation".

5. Ahli-ahli Crown Agents Foundation terdiri dari syarikat-syarikat gergasi Britain seperti Barclays, BCCB, Securicor, Standard Chartered, Unilever, Tate & Lyle selain badan sosial berpengaruh seperti Christian Aid, Co-op dan British Council.

6. Crown Agents adalah syarikat British pertama mendapat kontrak dari program yang diusahakan oleh US untuk membina semula Iraq.
(http://members.tripod.com/american_almanac/agents.htm)
(http://www.eco-action.org/porkbolter/crownagents.html)

7. Crown Agents Consulting (Washington) mendapat perolehan untuk membekal pengangkutan dan mengurus gudang barangan - sebagai subkontraktor untuk USAID Contractor International Resources Group sebanyak US38M
(http://www.globalpolicy.org/security/issues/iraq/contract/2006/0313carveup.pdf)

8. Penglibatan Peter Eigen dan Crown Agents dalam skandal Enron di Bolivia.
(http://www11iacc.org/download/add/WS6.6/WS%206.6_P1_Cortes.pdf)

9. Konspirasi Transparency International dan Crown Agents melalui syarikat dari Belgium Altech dalam rampasan kuasa di Haiti.
(http://www.blackcommentator.com/62/62_haiti_1.html)
(http://www.nuclearspin.org/index.php/Transparency_International)

10. Penglibatan Peter Eigen dalam Ford Foundation dan perhubungan Ford Foundation dengan CIA.
(http://www.ratical.org/ratville/CAH/FordFandCIA.html)


Dari link-link ini, kita akan dapati bahawa Transparency International itu bukanlah "telus" seperti mana yang digambarkannya. Lebih-lebih lagi dengan penglibatan pengasasnya Peter Eigen dalam Crown Agents Foundation, World Bank, IMF, Ford Foundation, CIA?.

Pak Lah seharusnya lebih berhati-hati dalam menggunapakai tanda-tanda aras seperti Corruption Perception Index ini sebagai sebahagian polisi negara.

Yang membimbangkan saya, Dato. Adakah perkara ini disengajakan?

Budakboy said...

Apa yang saudara Sinbab kemukakan mengenai TI menguatkan lagi pendirian saya bahawa dalam apa pun yang kita lakukan, matlamatnya mestilah tepat dan bersesuaian dan bukannya untuk memenuhi kehendak mana-man pihak.

Sebagai contoh, kita perlukan ketulusan dan kebebasan dari rasuah kerana itulah yang terbaik dan yang sepatutnya, bukan kerana kita hendak memperbaiki kedudukkan kita dalam ranking TI. Sekiranya kriteria yang digunakan TI itu sendiri adalah tulus dan tidak condong kepada sebarang agenda, dengan sendirinya ranking kita akan naik.

Satu lagi contoh ialah dalam hal kebersihan tandas awam. Dalam semua kempen yang dijalankan, kita diseru menjaga kebersihan tandas awam dan lain-lain kemudahan untuk keselesaan pelancong. Tandas dan lain-lain kemudahan awam perlu dijaga untuk keselesaan kita sendiri. Jika ini dilakukan, keselesaan pelancong adalah bonus.

Anonymous said...

Assalamu'alaikum Dato' AKJ,

Pak Lah selalu mengggunakan hujah 'mandat besar rakyat dlm p/raya 2004' utk menjustifikasikan sebarang tindakan beliau yg bertentang dgn aspirasi TDM sebelum ini.

Jasa TDM dirasakan amat kecil jika dibandingkan dgn mandat besar rakyat yg diterimanya.

Saya fikir rakyat waktu itu terpedaya dgn imej 'bersih dan mulia' spt yg beliau canangkan dlm sajak 'ku cari damai abadi'.

Rupanya kini, indah khabar dari rupa.

Anonymous said...

Saudara Kadir,
mengapa sudah lama tak up date blog saudara?

Budakboy said...

Dato'

What's happening to this blog? Kejap ada kejap tak ada, macam Chipsmore.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).