Monday, January 01, 2007

Tol dan Tarif – Kerajaan Tidak Berdaya?

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous tidak akan dilayan. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran yang sesuai. Komen yang berbau perkauman dan mengandungi unsur-unsur hasutan dan fitnah tidak akan disiarkan. Terima kasih]

APAKAH pemerintah, pengguna, pembayar cukai dan pengundi Malaysia begitu tidak berdaya sehingga terpaksa menjadi hamba kepada pemegang-pemegang konsesi kemudahan awam nasional?

Bagi pemerintah, inilah gambaran dan hujah yang disogokkan kepada pengguna, pembayar cukai dan pengundi setiap kali ia mengizinkan kenaikan tol dan tarif oleh pemegang-pemegang konsesi ini.

Alasan yang diucapkan ke sekian kalinya oleh pembesar-pembesar negeri sehingga sudah menjadi klise – kata-kata kosong yang tidak bermakna -- ialah pemerintah tertakluk kepada syarat-syarat perjanjian konsesi.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini pula, alasan itu dibuat dengan nada yang menyalahkan pemerintah terdahulu kerana menandatangani perjanjian-perjanjian konsesi berkenaan.

Banyak persoalan dan soal yang boleh ditimbulkan oleh masyarakat umum, oleh pengguna, pembayar cukai dan pengundi jika mereka mahu. Masalahnya ialah masyakat pengguna, pembayar cukai dan pengundi Malaysia sudah menjadi terlalu dayus dan terlalu pasif.

Misalnya kita boleh bertanya apakah beza antara pemerintah hari ini dengan pemerintah terdahulu yang merundingkan dan menandatangani perjanjian-perjanjian konsesi ini?

Bukankah Datuk Seri Abdullah Ahmad, Datuk Seri Najib Abdul Razak, Datuk Seri S Samy Vellu dan majoriti anggota Kabinet sekarang adalah juga anggota pemerintahan yang lampau?

Kalau pemerintahan sebelum ini yang mempelopori penswastaan dan merundingkan perjanjian-perjanjian konsesi boleh menangguhkan atau mengehadkan kenaikan tol dan tarif, mengapakah pemerintahan sekarang tidak boleh?

Apakah kepentingan pemegang-pemegang konsesi yang berupa syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan beberapa individu yang berjaya kerana ihsan kerajaan lebih penting daripada 24 juta pengguna, 3.5 juta pembayar cukai (cukai pendapatan saja) dan 10.3 juta pengundi?

Mengapakah seorang menteri yang begitu gah dan bercakap besar seperti Samy Vellu mempersembahkan dirinya sebagai amat tiada berkuasa, amat tiada berdaya dan amat tiada berpengaruh apabila berdepan dengan pengurus-pengurus GLC dan dengan beberapa orang individu yang menjadi kaya raya atas ihsan kerajaan itu?

Atau apakah pengurangan defisit dan pengimbangan belanjawan ala Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF) yang nampaknya menjadi mantera pemerintahan sekarang lebih penting daripada kebajikan dan kesejahteraan rakyat jelata?

Najib pernah menyebut kepada saya secara peribadi bahawa saya sepatutnya lebih simpati dengan kerajaan kerana saya (kononnya) memahami isu-isu ekonomi dan perniagaan.

Tanggapan Timbalan Perdana Menteri tentang saya faham isu ekonomi dan perniagaan mungkin betul dan mungkin juga tidak.

Namun jawapan saya kepada beliau mudah sahaja --- bukan kewajipan rakyat jelata memahami dan bersimpati dengan kerajaan, tetapi adalah kewajipan kerajaan memahami, bersimpati dan mengatasi masalah rakyat jelata.

Itulah inti pati kontrak antara kerajaan dan rakyat jelata yang ditandatangani melalui peti undi setiap lima tahun sekali – yang terakhir pada tahun 2004.

Sudah sampai masanya bagi kerajaan sekarang yang sangat megah dengan mandat besarnya memikirkan semula kaedah pelaksanaan projek-projek kemudahan awan dan penguatkuasaan perjanjian-perjanjian konsesi agar isu kenaikan mandatori tol dan tarif dapat diatasi.

Ini boleh dimulakan dengan merunding dan menandatangani perjanjian konsesi yang lebih fleksibel dan tidak membebankan pengguna dengan pemegang konsesi projek-projek baru seperti Jambatan Pulau Pinang Kedua dan Monoril Georgetown.

Di pihak mereka pula, pengguna, pembayar cukai dan pengundi akan terus menjadi “mangsa” perniagaan raksasa dan francais nasional (seperti gula, gandum dan beras) jika mereka terus pasif dan sekadar bersungut sahaja.

Mereka harus berfikir mengenai ironis keadaan dan nasib mereka sekarang. Mereka memberi mandat besar kepada kerajaan dan membayar cukai kepadanya.

Dengan mandat yang ada kepadanya kerajaan menggunakan pendapatan cukai mereka untuk menubuhkan GLC dan memberikan kontrak berbilion ringgit kepadanya. Bukan itu sahaja. Banyak GLC dan pemegang konsesi raksasa diberikan pinjaman mudah (soft loan) oleh kerajaan untuk melaksanakan projek mereka.

Pemegang konsesi ini pula memberikan kontrak pembinaan projek kepada anak syarikat mereka sendiri dan mengaut keuntungan awal.

Apabila projek siap untuk digunakan, beban dipindahkan kepada pengundi dan pembayar cukai “kerana kerajaan tidak mampu menanggung beban.”

Kalau rakyat jelata, pengguna, pembayar cukai dan pengundi Malaysia mahukan kontrak sosial yang lebih adil, mereka harus memikirkan semula “perjanjian” di antara mereka dengan parti-parti politik yang menyembah mereka pada setiap pilihan raya.

Mereka memerlukan kerajaan yang bersimpati dengan mereka dan bukan yang memohon simpati daripada mereka. Kerajaan yang memikul beban mereka bukan memindahkan beban kepada mereka.

Ke manakah perginya wang berbilion ringgit yang dijimatkan apabila kerajaan menarik balik subsidi petroliam sehingga menyebabkan harga petrol, diesel dan gas masak naik mendadak awal tahun lalu?

Ke manakah perginya keuntungan Petronas dan GLC yang berpuluh bilion itu?

Kita harus memikirkan semula dan memastikan apakah jalan raya, bekalan air dan elektrik masih berupa perkhidmatan awam (public services) yang menjadi kewajipan pemerintah atau sudah ditukar menjadi perniagaan besar.

76 comments:

Anonymous said...

Dah banyak kesedaran yang diberikan kepada rakyat jelata tentang kepincangan kerajaan hari ini. Tetapi yang masih tiada ialah 'leadership' untuk rakyat bertindak. Tanpa that leadership, cakap hanya tinggal cakap. Dan saya merasa sedih dengan diri saya sendiri yang mampu bercakap tetap tidak dapat memberikan leadership.

Anonymous said...

Dato' sebenarnya bercakap soal Kuasa kerajaan yang mengamalkan dasar demokrasi berparlimen yang terletak di tangan rakyat. Jika rakyat berasakan kerajaan hari ini memahami perasaaan rakyat, mereka akan undi kerajaan lagi tetapi jika rakyat berpendapat sebaliknya, maka berlakulah perubahan kerajaan. Sebagai rakyat di peringkat biasa yang bercampur gaul dengan semua kelas masyarakat, elok rasanya kerajaan hari ini lebih berwaspada. Terlalu sedikit, malah langsung, tiada orang yang menganggap tindakan kerajaan sebagai wajar terutamanya isu yang melibatkan kenaikan harga. Malah, dasar-dasar kerajaan juga sering ditempelak. Mereka mula bertanya di manakah letaknya cemerlang, gemilang dan terbilang kalau segala masalah dibebankan kepada rakyat. Mereka bertanya apakah yang dikatakan the towering malay dan dan apa ukurannya. Mereka bertanya apa beza antara modal insan dan sumber manusia yang diperkenalkan sejak kerajaan Malaysia ni wujud.

Melayu Lama said...

Yes, you are absolutely correct. We are helpless against the tyrants who sky rocket the price of our daily necessities. In the case of highway toll concessions, it is quite clear that neither Najib nor Samy Vellu have any intention of considering a staggered increase in toll rates. Anyway, I’ve never took Najib seriously. As for Samy, his justifications for any increases will either make most laugh (at his entertaining command of Bahasa Melayu) or curse in anger .

When comparing the current government to that of Dr.M’s, one can come to the conclusion that during the former PM’s tenure there were increases to be dealt with but they were done in a manner less shocking and in less greater proportion. One would find it easier to cope with the increases in the previous administration as opposed to the increases imposed by the current one. And, during Dr.M’s tenure, the increases were easily absorbed as most, if not all, of us enjoyed a fair decent level of prosperity across the board.

Pak Lah’s government know we don’t have a choice and they know that we can ramble all we want and they’d still get away with it. After all, we don’t really have a choice do we? In other countries, a disgruntled voter may choose to swap and vote for the opposition party. But here, do we really have a choice? Realistically, as disgruntled as I may be, I will never bring my self to vote for “the moon” or “the rocket”. Pas is an inconsistent party which preaches about moral degradation resulting from males and females mixing together not realizing that by legalizing discos for one gender only they are creating a breeding ground for homosexuality. Who knows? Pas might make a big impact among gay voters come next general election with their ridiculous liberal policies. Anyway, back to the issue at hand. The differences in ideology and goals by the 3 major political parties, BN, Pas and DAP (I do not consider Keadilan as an alternative as their performance was comparable to that of an independent candidate in the last general election), are so great that it is virtually impossible for many to switch camps without sacrificing what they believe in. With that point in mind, the BN still remains the “sane” choice for many and our government knows it. They’ve realized it for some time now, hence their careless attitude. No doubt the increases will cause many to curse and swear at the present administration but when crunch time comes, they’ll still vote for the BN or not vote at all. For me, it is less of a crime not to vote rather than voting for Pas or DAP.

Why is it that toll concessionaires and other utility operators increase their charges without care, fear or mercy? For starters, they are backed by the Hadhari government we have today. Let’s look at the GLC’s, today more and more of our GLC’s are being run by so called “fresh faces” who, lets’ face it, are not that great managers to begin with. I’m all for fresh faces gracing our government administration as well as the GLC’s but let’s take the phrase fresh faces and put it into better context. A fresh face should not mean that he or she is 25 years old. A fresh face should come with good experience. In my opinion a fresh face can be 45 or 50 years old backed with a lot of good experience and they don’t have to be extremely young mangers. Instead what we have today are fresh faces who are cheap to hire (you pay peanuts you get monkeys), easy to manipulate and ever so willing to be the fall guy for their political or corporate masters (even that is now arguable since some cling on to their jobs even though they fail miserably, emulating like their political masters). When we look at TNB, for example, it is quite disappointing to see the government allowing it’s CEO Che Khalib Md Nor to make increases to electricity tariffs while still giving gas subsidies to the IPP operators, then make a blunder of a loss of RM 200 million and in the end still keeps his job. Is he reprimanded for his mistakes? No, he instead gets elevated to the status Dato’ Seri. It gives the average Joe like me the impression that a lousy CEO actually gets a pat on the back for screwing up a government company. There is no integrity, responsibility or accountability anymore.

The culture UMNO has brought forward is actually a disease which is rotting the core values of the party and the government. It is a rot that has plagued this country for far too long. Anyway, it’s a new year. Hopefully, better than the year before. It is quite painful to start a new year by making more “adjustments to my lifestyle”. This is only January, the road ahead looks like a dark one for many if price hikes are the only thing our Hadhari government is concerned with.

Anonymous said...

Thn 2006 thn dugaan.

thn 2006 pak lah buang resdung beribu batu jauhnya sedangkan ramai doktor-2 dan bomoh-2 yg boleh tlg berubatkan dia.

thn 2006 mak khairy pindah ke rumah baru di Damansara Height.

thn 2006 rosmah layan shah rukh khan macam vip.

thn 2006 pak lah diura-urakan beli kapai laut mewah.

thn 2006 siti menikah org tua.

thn 2006 pak lah pun ura-2 akan menikah baru.

thn 2006 org yg dah lama tak mengajak boleh jadi naib canselor universiti.

thn 2006 harga minyak naik

thn 2006 bil api pun naik

thn 2006 nik aziz kata ok bukak disco sejenis

thn 2006 yg tak naik taraf hidup kita ja

thn 2007 belum apa-2 toll dah naik

kalu 2007 macam 2006 jugak mampuih kita. depa makin kaya raya yg kita ni nak hidup makan apa.

Anonymous said...

2007: TAHUN GEMILANG ATAU TAHUN MALANG?

Assalamualaikum w.r.t. dan selamat sejahtera.

Dalam kita menuju ke tahun 2007, tanpa disedari, kerajaan Barisan Nasional yang begitu berbangga dengan mandat besarnya melalui pilihan raya yang lalu, sudah pun melewati tempoh separuh penggal pentadbirannya. Jika dahulu, pelbagai janji dibuat untuk membawa Malaysia ke tahap yang lebih baik lagi, namun setelah separuh penggal berakhir, janji-janji itu rupa-rupanya seperti omongan kosong sahaja untuk menyedapkan hati pengundi. Apa tidaknya, berdasarkan realiti semasa sekarang, keadaan tidak menjadi lebih baik, tetapi menjadi semakin buruk. Kehidupan majoriti rakyat semakin terhimpit akibat daripada kenaikan harga minyak, elektrik, air, tol dan barangan keperluan seharian. Hala tuju ekonomi negara semakin kehilangan arah lalu menjurus kepada kenaikan kadar inflasi, kemerosotan pelaburan langsung asing, pergerakan keluar usahawan tempatan ke luar negara, peningkatan kadar pengangguran, penjualan dan pengambilalihan kepentingan-kepentingan strategik kerajaan dengan cara yang penuh kecurigaan, nepotisme dan sebagainya. Aktiviti jenayah juga termasuklah rasuah, rompakan, peras ugut, pecah rumah, pembunuhan kejam semakin berleluasa. Kebebasan bersuara semakin disekat, pemutarbelitan dan pembohongan fakta menjadi-jadi di media arus perdana, suasana ketakutan semakin menyelubungi rakyat, tanda-tanda perbalahan kaum dan agama menjadi lebih jelas. Tatkala itu, pembesar kerajaan yang didakwa mempunyai banyak kerja untuk menjayakan Rancangan Malaysia Kesembilan, boleh pula meluangkan masa untuk bercuti berminggu-minggu atau berbulan-bulan dalam setahun di luar negara untuk berseronok, bermain golf, memancing dan lain-lain. Betulkah mereka bekerja dan seriuskah mereka untuk menjayakan rancangan yang maha hebat itu? Apa yang sudah berlaku sebenarnya?

Tahun 2007 menjanjikan sesuatu yang lebih gemilang untuk Malaysia. Begitulah kata ahli-ahli politik kerajaan. Namun, melihat kepada perkembangan semasa, memilih untuk bersikap pesimistik adalah suatu pilihan yang rasional dan logik. Walau bagaimanapun, kegemilangan yang diinginkan itu boleh dicapai sekiranya nasib buruk yang menimpa Malaysia dan rakyatnya diubah kepada sesuatu yang lebih baik. Justeru, timbul persoalan baru, siapa yang hendak mengubah nasib buruk ini? Berserah kepada takdir semata-mata bukanlah suatu pilihan yang bijak. Kerajaan? Berdasarkan kepada prestasi separuh penggalnya yang bolehlah dirumuskan sebagai gagal atau penuh dengan dakwat merah dalam laporan kemajuannya, adakah mereka mempunyai daya untuk berbuat sesuatu sedangkan mereka sendiri yang meminta simpati daripada rakyat yang sepatutnya mereka beri simpati? Namun, sudah tahu diri tidak berdaya walaupun tidak mahu mengaku, pembesar kerajaan masih mahu kekal di kedudukan mereka sekarang, malah mahu kekal sehingga dua, tiga penggal lagi. Bukankah ini seperti perbuatan orang yang bermuka tembok?

Dengan ketiadaan pimpinan daripada kerajaan, rakyat Malaysia perlu bergantung kepada diri sendiri untuk mengubah nasib buruk ini. Golongan profesional muda dan cerdik pandai adalah mereka yang layak di kalangan jutaan rakyat Malaysia untuk mempelopori usaha mengubah nasib buruk ini. Golongan ini dipercayai mempunyai kesedaran minda dan pemikiran unik untuk bertindak dengan agresif bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi rakyat secara keseluruhannya. Namun, strategi yang teratur dan berhati-hati tanpa percampuran elemen emosi perlulah digunakan. Sesungguhnya, golongan ini berupaya untuk menyedarkan dan memberi semangat kepada rakyat yang lain untuk berubah menjadi lebih yakin kepada diri sendiri, sanggup menghadapi risiko, berani dan aktif, bersemangat kental dan lain-lain sifat positif. Dalam apa jua perjuangan, cabaran dan dugaan tetap ada dan pengorbanan mesti dibuat. Sekiranya cabaran dan dugaan dapat dihadapi, hasil terakhirnya pasti adalah sesuatu yang berbaloi. Belajar memperbaiki diri daripada pengalaman sendiri dan pengalaman orang lain di sekeliling. Nescaya, dengan usaha yang betul dan bersungguh-sungguh, kejayaan dan kemenangan akan dapat dikecapi dan tahun 2007 yang mungkin membawa malang boleh berubah menjadi gemilang.

Sekian, terima kasih.

Anonymous said...

Saya bersetuju dengan ishkan.. Rakyat sudah mula mempersoalkan tindakan pemerintah sekarang tetapi tidak tahu bagaimana hendak menyalurkan segala ketidakpuasan tersebut. Adakah kita hanya perlu menulis surat kepada Pak Lah menyatakan ketidakpuasan hati kita. Sudah tentu cara ini tidak berapa betul.
Rakyat memerlukan seseorang yang boleh dipercayai dan boleh membawa usul rakyat kepada pemerintah. Wakil-wakil rakyat sekarang pun tidak boleh diharap kerana mereka hanya menjaga periuk nasi mereka sendiri.
Sudah sampai masanya kita bertindak untuk merubahkan pemerintah. Hanya kita yang boleh berbuat demikian, oleh itu pastikan tampuk pemerintahan sekarang bertukar tangan pada tahun 2008.

Anonymous said...

mmhhh... akupun dah cemuih dok dengag frasa '... MASIH YG TERENDAH DIASIA/DUNIA...' tiap kali apa-apa menatang depa penaik.

next G.E ni rasa-rasa malas nak keluag aih... biag padan muka aku dan depa...

Happy new TOLol...

Ulagayag s/o ulagtanah

Anonymous said...

Critical lad, somehow your last paragraph lift my spirits. I hope it led to eventual solution to our predicaments.

Melayu lama, your 3rd paragraph summarize our dilemma quiet accurately. I hope and pray that a new way will be shown in 2007 to overcome that dilemma.

Anonymous said...

Datuk,

Marilah sama2 bernyanyi bait2 kata dari M. Nasir..

Duit!

Ada yang panggil ringgit
Ada yang panggil dollar
Ada yang panggil baht
Ada yang panggil rupiah
Semua ini duit
Bikin Pak Lah belit

Duit! Duit!
Di mana kau duit
Duit! Duit!
Hutangku membukit

Ada yang benci duit
Ada yang cinta duit
(bikin perut buncit)
Skandal sana sini
Punca juga duit
Cari duit halal
Agar jangan kesal

Duit!
Duit beli duit
Duit!
Buat beli harta

Ramai orang yang berkata
Duit punca banyak dosa
Sekarang sampai makan rasuah
Nanti bangsa jadi musnah

Zaman ini zaman duit
Tak ada duit diri tersepit
Tapi jangan jadi hamba duit
Nanti musnah diri sendiri

Anonymous said...

Saya berasal dari Pahang, tapi sayang sekali bukan dari Batu Talam. Hanya berjiran daerah dengan Raub iaitu dari Bentong.
Jika diikutkan hati dan pemikiran saya tidak sabar lagi utk menghadapi PRU. Hendak saja saya menunjukkan protes pada kertas undi walau pun saya tahu Batu Talam tak akan berubah kerusi. Tetapi saya berharap akan ada sesuatu keputusan dari pengundi di sana yg dapat membuka mata setiap orang tak kira sama ada dari "pemimpin", yg "memimpin pemimpin", tukang ampu pemimpin dan yg kena pimpin(rakyat Malaysia amnya).
Dato,
Apakah ada kesinambungan antara
kepimpinan dahulu dan sekarang pada pendapat dato'?
Ketika mula-mula pemimpin sekarang mengambil alih pimpinan dari yg dahulu, saya sebenarnya kurang ada keyakinan pada ketika itu. Tetapi saya cuba utk meyakinkan
diri bahwa beliau mungkin adalah yg terbaik dan dipilih oleh Tun, dan juga merasakan bahawa beliau akan meneruskan kesinambungan yg telah ditunjukkan oleh beliau,sebab itulah saya menzahirkannya di atas kertas undi, saya fikir atas sikap inilah yg telah memberi mandat yg besar kepada kerajaan hari ini.
Tetapi kini tidak lagi, dan Dato' mungkin tahu apa yg telah saya dan golongan rakyat yg lain rasakan.
Terima kasih Dato' kerana memberi sedikit ruang kepada saya untuk meluahkan apa yg terbuku di hati.

Anonymous said...

Datuk,

Tulisan Datuk seringkala berbeza daripada kebanyakan tulisan orang lain. Datuk berjaya membaca fikiran umum dan meluahkannya di dalam tulisan Datuk yang terperinci. Saya percaya kehidupan Datuk tidaklah seteruk kebanyakan orang lain yang hidup kais pagi makan pagi namun Datuk dapat menyelami penderitaan rakyat terbanyak.

Yang saya bimbang cuma satu Datuk, kita hanya ghairah untuk mengubah undi dan keputusan pilihanraya umum akan datang pada masa sekarang. Tapi bila pembesar sogok duit menjelang pilihan raya nanti, semua terdiam dan terpukau lalu menang besar lah sekali lagi parti Pak Lah. Dan kita pun akan terus bersungut dan bersungut...

Jangan tanya apa sumbangan kerajaan kepada kita tapi bertanyalah apa sumbangan kita kepada kerajaan - kenyataan klise yang tidak relevan di bawah kepemimpinan Perdana Menteri sekarang. Betapa tidak, manakala rakyat merana dilanda banjir pembesar-pembesar kita seronok bercuti di luar negara termasuklah pembesar no 1 Malaysia. Kalau balik pun sekadar untuk bergambar bagi siaran media.

Justeru itu, wajarkah kita bersimpati kepada kerajaan yang bersungguh-sungguh mahu mengamalkan dasar defisit seimbang pada waktu kita mahu mencapai Wawasan 2020? Kita sudah memberi mandat besar kepada kerajaan untuk menjaga kebajikan kita, jadi kerajaan lah yang sepatutnya bersimpati dengan nasib bangsanya bukan meletakkan beban kepada rakyatnya menerusi kenaikan harga minyak, tol dan entah apa lagi...

Kerajaan tidak sepatutnya fikir semua rakyat mereka bebal seperti pembesar2 yang ada dengan mengumumkan penurunan cukai jalan, kononnya untuk menutup isu kenaikan tol. Congak betul-betul dan kita akan mendapati bahawa kadar cukai yang diturunkan tidak sebanyak jumlah tol yang perlu dibayar.

Semua orang boleh menjadi pembesar tetapi hanya Jauhari boleh menjadi pemimpin. Malangnya kita tidak ada banyak Jauhari dan kalau ada pun telah dipinggirkan. Maka tinggallah pelawak dan badut sarkas...

Anonymous said...

Memori 2006 yg indah.

Petrol naik 30sen seliter.
Tarif electric naik.
Tarif air naik.
Tol naik hampir kesemua jalan keluar ke KL.
Barangan runcit dan barangan pengguna naik harga tidak terkawal.
Semua peniaga menaikkan harga barang tanpa disedari.
Nak jual kereta,use car nak beli macam harga besi buruk..
Bursa bulls run(lembu lari). Tapi ASB kurang dr thn yang lepas.


Gaji kakitangan awam tak naik.
Gaji sektor swasta ..lagi tak naik.
Pertengahan bulan duit dah pokai..
Abang Along juga yang dicari..

Gula-gula Batu Talam.
Road tax turun =RM10~RM20 = 10/12bulan = 83sen sebulan.(Minum petang pun tak lepas).

Teringat Batu Talam,teringat pulak kat mona fendi.
Yang pasti Batu Talam akan dilanda buah durian.(durian runtuh).
Orang memberi kita ambil, tapi bila time pangkah,jadi org pandai jangan jadi pak sangguk.
Golongan kebanyakkan kos sara hidup meningkat,anak meningkat,semua meningkat. Tiada yang turun..

Tersilap pangkah,tahun ni mungkin minyak naik lagi.Sama seperti tahun-tahun yang lepas...
Tapi as the 'old' saying said: Melayu mudah Lupa..

Tapi orang kata di Pahang,letak budak sekolah rendah jadi calon BN pun mereka akan tetap sokong.Jika begitu tidak perlu complain semua barang naik.Anda sendiri telah bersetuju(undi) dengan setiap dasar yang anda sendiri pilih.

So What..

Anonymous said...

MENOLAK PANDANGAN KONSERVATIF

Assalamualaikum w.r.t. dan selamat sejahtera.

Demokrasi membenarkan perubahan kerajaan daripada satu parti politik ke satu parti politik yang lain. Namun, rakyat sebagai penentu kepada penubuhan sesebuah kerajaan harus berhati-hati dalam membuat pemilihan. Pemilihan yang betul boleh melahirkan sebuah kerajaan yang adil dan bertanggungjawab manakala pemilihan yang salah akan menjurus kepada pembentukan sebuah kerajaan yang zalim dan menindas rakyatnya. Merujuk kepada situasi di Malaysia, terdapat segolongon rakyat yang yakin bahawa pemilihan yang betul itu hanyalah pemilihan terhadap parti yang menubuhkan kerajaan sekarang walaupun golongan ini mengakui bahawa pembesar-pembesar parti kerajaan ini telah melakukan perkara-perkara yang dianggap tidak betul sama sekali demi kepentingan rakyat dan negara. Golongan ini berbahas bahawa mereka tiada pilihan untuk memilih walaupun pada lahirnya, memang ada parti politik pembangkang yang boleh dipilih. Namun, pada pandangan mereka, parti pembangkang ini tidak mempunyai perjuangan yang konsisten dan jelas seolah-olah parti kerajaan itu benar-benar mempunyai perjuangan yang nyata dan betul. Mereka selalu membandingkan sumbangan yang telah diberikan oleh kedua-dua parti kerajaan dan pembangkang kepada rakyat pada masa-masa lampau untuk mengukuhkan hujah mereka lagi.

Tidak dapat dinafikan bahawa UMNO, parti tunjang kerajaan sekarang telah banyak berjasa kepada rakyat dan negara. UMNO bernasib baik kerana ia telah dijadikan sebagai wadah perjuangan oleh orang-orang yang berkaliber dan berwibawa demi untuk berkhidmat kepada masyarakat. UMNO menjadi begitu unggul kerana ia memperoleh pemimpin-pemimpin yang sentiasa mendahului kepentingan bangsa, agama dan negara melebihi daripada kepentingan peribadi mereka. Itulah UMNO daripada tahun 1946 sehingga tahun 2003. Namun, keagungan UMNO ini telah menarik golongan yang bijak mengambil kesempatan dan mementingkan diri sendiri untuk menyertainya. Dengan izin Tuhan, golongan ini berjaya menguasai kepimpinan UMNO kini, lantas UMNO berubah menjadi parti yang semakin kotor.

Di pihak parti pembangkang pula, sumbangannya kepada rakyat agak terhad pada masa-masa lampau. PAS, contohnya hanya dianggotai oleh golongan yang didakwa berpelajaran agama sahaja. Agama digunakan sebagai modal perjuangan politiknya dan kebanyakan pemimpinnya hanya pandai bercakap daripada bertindak, kadang-kala bercakap tanpa hujah yang rasional dan logik. Itulah PAS dahulu. Namun, dalam menuju ke abad 21, semakin ramai golongan profesional menyertainya. Malah, golongan profesional ini sudah mula diberikan tempat dalam hirarki kepimpinan PAS sekarang. PAS juga tampaknya sudah berubah. Walaupun bagaimanapun, parti pembangkang ini juga tidak lari daripada masalah kewujudan golongan opportunis yang disingkirkan daripada UMNO dahulu. Golongan pengambil kesempatan ini hampir sama peranannya seperti golongan yang menguasai UMNO sekarang.

Tampaknya, memang wujud dilema untuk rakyat memilih. UMNO memang sudah dikuasai oleh golongan opportunis ini sehinggakan tiada seorang pun ahli UMNO lain yang berani mencabar mereka. Jika ada pun yang berani, mereka ditindas dan diperlekehkan. PAS, sekurang-kurangnya tidak dikuasai oleh golongan opportunis ini. Namun, ia harus berhati-hati supaya tidak mengikuti nasib UMNO kini. Sekiranya PAS berjaya mengawal golongan opportunis ini, sokongan daripada majoriti rakyat mungkin boleh diperoleh.

Di kalangan muda-mudi Malaysia yang berfikir secara lebih terbuka, PAS boleh diterima sebagai parti tunjang alternatif untuk membentuk sebuah kerajaan. Namun, bagi golongan yang berumur yang kebanyakannya berpandangan konservatif akan sentiasa mempertahankan pendirian mereka bahawa UMNO adalah pilihan terbaik sebagai parti tunjang kerajaan, walaupun pembesar-pembesar UMNO melakukan banyak kepincangan. Golongan berpandangan konservatif ini mungkin terlalu berperasaan nostalgik tentang UMNO atau mungkin mereka tidak mahu perubahan yang boleh menjejaskan keselesaan hidup dan kepentingan diri mereka. Mungkin juga, di atas alasan inilah, dalam mana-mana gerakan pembaharuan, lazim dilihat bahawa golongan yang terkehadapan yang memperjuangkannya adalah golongan muda yang terdiri daripada para profesional dan pelajar. Mungkin sudah tiba masanya, pandangan konservatif ini ditolak dan demi mematangkan serta menyuburkan lagi benih demokrasi di Malaysia, golongan muda harus tampil dan bersedia untuk mempeloporinya.

Sekian, terima kasih.

Anonymous said...

Oh yes, when questioned they will say "This is for the good of the public - with all these we can offer them a better services that will benefit them." BALONEY - those services offered by businesses benefit the business more than the public.

Anonymous said...

Dato,
Cuit-Cuit,

Saya setuju dgn cuit-cuit bahawa kita keba sedarkan rakyat yakni para pengundi yakni memberanikan mereka atas hak mereka sebagai pengundi.

Menjadi pengundi yang bijak serta tidak terpengaruh dgn arus media perdana yang memutarbelitkan cerita2 ketokohan PM kita yang kita tahu kurang pintar itu.

A KADIR JASIN said...

Election Observer berkata:

"Tapi orang kata di Pahang,letak budak sekolah rendah jadi calon BN pun mereka akan tetap sokong."

Reaksi awal dan ringkas saya ialah tidak. Pas, Semangat 46 dan DAP pernah memang di Pahang.

Pada pilihan raya umum 1999, Datuk Seri Mohd Najib menang tipis.

Jadi mungkin buruk padahnya jika pembesar politik Umno dan BN lupa.

Terima Kasih.

Anonymous said...

Bila mereka yang menerajui kerajaan menjadi semakin korup, rakyatlah yang pasti bakal menanggung bebannya...

Melayu Lama said...

Critical Lad,

You wrote: "PAS, sekurang-kurangnya tidak dikuasai oleh golongan opportunis ini."

If Pas were not opportunists, they would not have jumped into bed, so to speak, with, particularly Keadilan, and DAP in the '99 General Elections forgoing their principles of setting up an Islamic State by being in league with the DAP a party that clearly opposes their objective. They wanted the sympathy votes meant for Anwar Ibrahim to be used to their benefit, is that not opportunistic? If the BN and UMNO are now directionless under the stewardship of Pak Lah, Pas has been in the dark a lot longer than that. They have one motive and one motive alone, winning.

For Pas, it is winning at any cost that is their goal, be it teaming up with Keadilan, DAP or (the now defunct) S46 (in the '90 Elections).
And once the union is deemed not workable by them, they just jump ship. They did it in the 1990's with Ku Li's S46 after they won Kelantan in 1990 and they did it again after winning Terengganu post '99 Elections with the lame pact called Barisan Alternatif.

You should ask yourself, can Pas, as you put it, " boleh diterima sebagai parti tunjang alternatif untuk membentuk sebuah kerajaan."? Think about it. Approving discos just to get the younger generation to support them in nothing spectcular nor is it innovative. As seen in the present government of Pak Lah, one who hides behind the facade of religon in politics will always use religon as their cushion should they be questioned later. This type of people this country does not need.

At the end of the day the formula the BN has been using is the proven one: Different Races Under One Roof. It's just being run by the wrong people and those wrong people have to go and soon.

Your observation that "golongan yang berumur yang kebanyakannya berpandangan konservatif akan sentiasa mempertahankan pendirian mereka bahawa UMNO adalah pilihan terbaik sebagai parti tunjang kerajaan, walaupun pembesar-pembesar UMNO melakukan banyak kepincangan." needs correction. I, for one am not from the, as you put it, "golongan yang berumur", I am only approaching my mid 30's. If you talk of, as you again put it, "tidak mahu perubahan yang boleh menjejaskan keselesaan hidup dan kepentingan diri mereka." you are wrong in assuming so. I, like many, would like to see change, for the better that is. And a progressive change does not include making Pas an option to lead the country. They're just too one track minded. This great country of ours needs more than that we need dynamism in our leadership. Dr.M was one such man. No doubt he had his flaws but the gains our country made certainly outweighted the flaws.

You also mentioned nostalgia. Yes perhaps some of us are nostalgic. I for one am very nostalgic of the school days of yesteryear. Where the medium of instruction was English and our Malay students were, at least, bi-lingual, if not multi lingual. I miss the days where one was not judged by the way they dress but by the the character they portray themselves to be. I miss the days when students went to school, taught in English, and then went home to put on their kain pelikats and have their rice with belacan never forgetting who they are and where they came from. I miss those days. The Malaysia we live in becoming so racially polarized that many of the younger generation seem to see things that ar to their benefit only.

Salam to you Saudara.

Andin Salleh said...

Mungkin ramai di antara kita yang sedang menghadapi dilema.
Hendak terus bergantung kepada UMNO/BN, UMNO/BN tidak boleh lagi dijadikan tempat bergantung. Hendak pilih parti lain, tidak tahu mana satu yang hendak dipilih, kerana parti-parti lain memang ada kelemahannya juga.

Akan tetapi, saya fikir kini sudah sampai masanya kita menukar kerajaan; bukan setakat menukar pemimpin.

Sebuah kerajaan yang baru, walaupun belum berpengalaman, tentu lebih berhati-hati dan lebih mementingkan kebajikan rakyat, kerana ingin mengekalkan kuasa yang baru dimilikinya.

Oleh itu, kalau kita tidak mahu membuat perubahan dalan pilihan raya yang akan datang, bila lagi kita akan melakukannya? Adakah kita mahu menunggu keadaan menjadi lebih buruk, sehingga lebih sukar untuk dibaiki?

Kalau kita menoleh ke Indonesia, mereka sudah pun melakukan reformasi (malah menukar kerajaan!). Dan sekarang kita lihat hasilnya tidaklah perlu ditakuti, kerana kesan positifnya banyak juga.

share n care said...

Y Bhg Datuk,

Ramai bersungut, komplain, sumpah, dll tapi hampir semua penulis tidak ingin korban KESELESAAN ya Comfort Zone masing-masing!

Bulan dan Roket berdosa besar dalam pegangan dan prinsip perjuangan mereka konon, walau pihak yang memerintah telah menghapuskan nilai-nilai murni masyarakat kita.

Rasuah itu haram tetapi sikit-sikit tak ape!

Salah guna kuasa tak ape!

Pilih kasih dan ambil hak orang lain tak apa, rezeki konon!

Peruntukan dan bantuan bukan berdasarkan hak dan keperluan, tetapi khas untuk ahli dan penyokong!

MULAKAN DENGAN DIRI ANDA, SAUDARA-SAUDARA ANDA, SAHABAT-SAHABAT ANDA tentu ORANG-ORANG POLITIK, PEMIMPIN, PENGUNDI YANG SATU, DUA YANG DIKENALI ANDA, WAJIB ANDA SEDARKAN.

YAKIN PADA PERJUANGAN.

Insyallah akan ada perubahan.

Wassalam.

Anonymous said...

cantik...tulisan ini membuktikan kerajaan - yg penuh dgn org2 tua yg tak sedar diri - anti-org muda kerna kami org mudalah yg paling teruk kena "pick up the tab".

saya cadangkan kpd org2 gomen ini makanlah lebih garam supaya lebih berpengalaman. paling kurang pun cepat sikit org muda utk ganti ;-).

Anonymous said...

Setiap mereka yang mengulas soal demokrasi:

Tuan-tuan mempunyai hak untuk memilih sama ada kerajaan hari ini atau kerajaan baru. Tepok dada, tanya selera. Memang betul ada yang mengatakan rakyat begitu sukar untuk mengubah cita rasa mereka, tapi pengalaman di beberapa negara, ini bukanlah sesuatu yang tidak pernah berlaku apabila kerajaan bertukar ganti. Sama ada Barisan Nasional (BN) akan menang lagi atau kerajaan akan mengambil alih, bergantung kepada keadaan dan suasana politik semasa. Bila rakyat sudah jemu dan meluat semua boleh jadi. Semuanya bermula apabila rakyat mula tidak menghiraukan apa juga dasar kerajaan setelah mereka berasakan parti yang memerintah tidak lagi relevan dengan kehidupan mereka. Jika selama ini mereka berasakan parti yang mereka dukung tidak lagi menghiraukan nasib rakyat jelata, maka mereka terpaksa mengalih perhatian. Sebaliknya, jika parti pemerintah terus consistent membantu rakyat, tidak ada sebab mereka beralih haluan. Tanda-tanda awal ialah apabila rakyat tidak membaca akhbar atau menonton berita televisyen. Penurunan edaran akhbar sudah jelas menunjukkan rakyat tidak lagi mengikuti perkembangan negara. Bilangan penonton televisyen meningkat tetapi mereka menonton rancangan lain yang tidak ada kena mengena dengan dasar kerajaan tetapi mereka hanya mengikuti apa saja yang disogokkan oleh rangkaian televisyen yang beratus bilangannya. Di Malaysia, trend manusia tidak membaca akhbar amat ketara. Dengan sikap kurang minat membaca dan minat itu dikurangkan lagi dengan berita-berita yang diputar belitkan oleh media, maka orang ramai sudah tidak tahu perkembangan negara. Contoh jelas ialah sudah ramai orang yang tidak kenal menteri atau pembesar negara. Ini bukan perkara main-main. Tanyalah anak kita, mereka pasti tidak kenal pembesar-pembasar negara kalau disebut nama mereka satu persatu. Kalau begitu, kita tunggu sajalah nanti.

Anonymous said...

Datuk

Not in Batu Talam.
Solid stronghold of UMNO.
Tolong check dengan gurkah-gurkah UMNO.

Anonymous said...

Datuk,

Shall we have some fun with the Art of War, Datuk?

I. LAYING PLANS


1. Sun Tzu said:
The art of war is of vital importance to the State.

2. It is a matter of life and death, a road either to safety or to ruin. Hence it is a subject of inquiry which can on no account be neglected.

3. The art of war, then, is governed by five constant factors, to be taken into account in one's deliberations, when seeking to determine the conditions obtaining in the field.

4. These are:
(1) The Moral Law;
(2) Heaven;
(3) Earth;
(4) The Commander;
(5) Method and discipline.

5,6. The Moral Law causes the people to be in complete accord with their ruler, so that they will follow him regardless of their lives, undismayed by any danger.

7. Heaven signifies night and day, cold and heat, times and seasons.

8. Earth comprises distances, great and small; danger and security; open ground and narrow passes; the chances of life and death.

9. The Commander stands for the virtues of wisdom, sincerely, benevolence, courage and strictness.

10. By method and discipline are to be understood the marshaling of the army in its proper subdivisions, the graduations of rank among the officers, the maintenance of roads by which supplies may reach the army, and the control of military expenditure.

11. These five heads should be familiar to every general:
he who knows them will be victorious; he who knows them not will fail.

12. Therefore, in your deliberations, when seeking to determine the military conditions, let them be made the basis of a comparison, in this wise:--

13.
(1) Which of the two sovereigns is imbued with the Moral law?
(2) Which of the two generals has most ability?
(3) With whom lie the advantages derived from Heaven and Earth?
(4) On which side is discipline most rigorously enforced?
(5) Which army is stronger?
(6) On which side are officers and men more highly trained?
(7) In which army is there the greater constancy both in reward and punishment?

14. By means of these seven considerations I can forecast victory or defeat.

15. The general that hearkens to my counsel and acts upon it, will conquer: let such a one be retained in command!
The general that hearkens not to my counsel nor acts upon it, will suffer defeat:--let such a one be dismissed!

16. While heading the profit of my counsel, avail yourself also of any helpful circumstances over and beyond the ordinary rules.

17. According as circumstances are favorable, one should modify one's plans.

18. All warfare is based on deception.

19. Hence, when able to attack, we must seem unable; when using our forces, we must seem inactive; when we are near, we must make the enemy believe we are far away; when far away, we must make him believe we are near.

20. Hold out baits to entice the enemy. Feign disorder, and crush him.

21. If he is secure at all points, be prepared for him. If he is in superior strength, evade him.

22. If your opponent is of choleric temper, seek to irritate him. Pretend to be weak, that he may grow arrogant.

23. If he is taking his ease, give him no rest. If his forces are united, separate them.

24. Attack him where he is unprepared, appear where you are not expected.

25. These military devices, leading to victory, must not be divulged beforehand.

26. Now the general who wins a battle makes many calculations in his temple ere the battle is fought. The general who loses a battle makes but few calculations beforehand.
Thus do many calculations lead to victory, and few calculations to defeat: how much more no calculation at all! It is by attention to this point that I can foresee who is likely to win or lose.

To take on something the likes the BN, needs more than just money, Datuk.

But who will be the generals?

Anonymous said...

Lupa.

Can someone in a coffin lead?

Anonymous said...

assalamualaikum,

dari artikel dato':
Namun jawapan saya kepada beliau mudah sahaja --- bukan kewajipan rakyat jelata memahami dan bersimpati dengan kerajaan, tetapi adalah kewajipan kerajaan memahami, bersimpati dan mengatasi masalah rakyat jelata.-

the statement above justify n explain everything.i think everybody should agree with it.TQ dato'.People should read that.

On the other hand,it's true that m'sian are still afraid to stand up for themselves,be heard and to voice their dissatisfaction.But the blame is not on them.Its true that we are afraid.Coz we have families,kids and wives to look after.We have our "periuk nasi" to take care of.
Ingat lagi konfrontasi siti nurhaliza n sharifah aini?kisah emel dan sms fitnah?ya risau juga orang2 kita untuk bersuara kerna takut jadi macam kes dato' siti n sharifah.sape nak turun naik mahkamah?gettin' risk of losing ur job,dignity..

Goverment have to understand that we are not against them,not at all,we are against their policy,atupid management and laws.And we are merely taking care of our own life/lives.But we couldn't do so with the "INCREASING" trend.TOL,PETROL,LERTIK,OTHER GOODS,kalau la perut ni bole hadam batu n pasir..bole minum air ujan tapi rase cam air laici,bole la nak increase ape² pun.
Lucky to foound this blog..at least ada la tpt nak bersuara/menaip.
TQ all bloggers n tq to dato'

Anonymous said...

Giving a huge mandate to Pak Lah was our fault. Well we all fell for the sweet talk and the promises.

But the nxt time around, there are choices. if you don't like any of the parties, cast a spoilt vote like what they did in Thailand. The BN govt must here our unhappiness. Yes BN will win but show them that you mean business. What we gave them in good faith, huge majority has been abused. They are arrogant..remembe change lifestyle statement. Look where Pak Lah is taking his holidays.

This govt can blame Dr.M all they want but they were part and parcel of the previous govt. They just don't have the will and leadership now. It is all NATO. Nothing gemilang about BN. And they make things worse by playing a racist and religious card and making rakyat uneasy. I do hope they don't destroy this country before next GE. Remember other countries were up there and went downhill after that..so it is not a one way street.

pray for Msia.Vote wisely next GE. God Bless

Melayu Lama said...

To those facing the dilemma of making Pas an option in the coming General Elections I would like to quote certain paragraphs taken from Raja Petra's No Holds Barred Column in Malaysia-Today.net entitled Throwing the cat amongst the pigeons to bring some sense into the discussion.

1. "The trouble with PAS is that, while it may have quite a good ‘product’ to sell, it lacks salesmanship. It just does not know how to package itself properly and market itself to the voters effectively. Let us not even start talking about the non-Muslim voters. This is already a lost cause, a non-starter, an exercise in futility even before the word go. PAS can’t even get the Malays, meaning Muslims, to stand behind it. If PAS cannot appeal to the Malays, how in heaven’s name can it appeal to the non-Malays?"

Point: It obviously points to the obvious fact that this country is multi racial and multi religious and like it or not, Pas appeals to just one group of people, the Malays. Pas and it's supporters' dream of seeing Pas one day take the helm of leadership of this country is glaringly unlikely to happen. Why invest our time in something impossible? If we are to unseat the current government from within or through the General Election process, wouldn't it be wiser to invest our time and effort on something that can at least make an impact on the current Pak Lah led coalition.

2. "If you want non-Muslims to keep their hands off Islam then PAS must first keep Islam out of the public domain. Once you drag it into the public domain then it becomes public property. You cannot have it both ways."

Point: for Pas to consider itself a viable alternative to most, if not all Malaysians, they seriously need to look at rebranding and changing their leadership. With Dr.M stepping down in 2003, perhaps Pas too should look at retiring their old chiefs in favour of their so-called "golongan muda" and "golongan profesional ".

3. "Thus far, none of the Islamists have been able to debate maturely and intelligently. Pasting verses from the Quran as ‘proof’ that anyone who insults Islam can be punished is not debating. Pasting sayings of the Prophet (Hadith) to prove that Muslims who insult Islam are apostates and apostates can be put to death is not debating. What it only proves is that Islam is so intolerant and violent and if Malaysia ever does become an Islamic state under PAS this would be the end of the life that we know today."

Point: Many Malaysians, like myself, be them Muslims or not, would like to preserve some form of everyday lifestyle that we have come to routine ourselves with. As an example, if we put Pas as the ruling party at the Federal Government level, will my wife and I have to queue up at separate designated male and female payment counters when we go grocery shopping? that's just one of many "freedoms" that we fear we will loose should such a party take over. Would many consider it as a selfish act of not wanting to forgo one's freedom? It is bad enough to have racial polarization at the level where it is today, do we need gender polarization at an extreme level too?

-------------------------------------
OF NOSTALGIA AND DAYS OF GLORY.

Since Critical Lad mentioned nostalgia, I am especially nostalgic of the days when we Malays:

Menggunakan bahasa kita dengan betul tanpa menyerapkan parkataan-perkataan Inggeris seperti "konsevatif", "hirarki", "serius", "rasional" dan sebagainya supaya diterima sebagai seorang melayu baru yang kelihatan cerdik dan pandai.

Anak Melayu yang kononnya memperjuangkan Bahasa Melayu untuk dimartabatkan sebagai bahasa kebangsaan sendiri menyerapkan Bahasa Inggeris ke dalam bahasa kesayangan kita. Kenapa? adakah perkataan-perkataan yang sedia ada tidak cukup canggih?

Bagi ramai (bukan semua tetapi ramai) yang terdiri dari golongan Melayu muda yang berpendidikan sekolah kebangsaan, sayang seribu sayang, Bahasa Melayu nya pun sudah menjadi bahasa rojak dan Bahasa Inggerisnya pun tak seberapa. Bak kata pepatah Inggeris "neither here nor there". Mungkin kita menuju ke arah penggunaan Bahasa seperti di Indonesia, segala apa perkataan Inggeris semuanya di alih bahasakan ke Bahasa mereka.

Bagi golongan perempuan melayu "baru" yang memakai tudung dan seluar ketat dan singkat (kalau tuan-tuan tidak percaya, silalah ke tempat-tempat seprti KLCC dan sebagainya, ramainya yang berpakaian sebegitu) tidak menyedari bahawa aurat mereka terdedah.

Saya juga amat kecewa melihat anak-anak muda Melayu kita yang tidak pandai mengasingkan antara pengunaan Bahasa ketika bekerja dan dirumah. Ramai dari mereka cenderung menggunakan panggilan "Abang" dan "Kakak" ketika berhubung dengan pelanggan/rakan sekerja. Bahasa seperi itu tidak lah sesuai kerana ianya menjadikan suasana kerja seolah-olah tidak "rasmi". Salahkah jika seseorang itu dipanggil "Encik" , "Tuan", "Puan", "Cik"?

Jadi, maafkanlah saya jikalau tuan merasakan nostalgia itu salah. Kerana bagi orang "berumur" seperti saya, zaman itu lebih indah dari zaman yang kita hidup didalam sekarang. Tetapi seperti kata Raja Petra "Insults are, after all, in the eyes of the beholder and one man’s meat is another man’s poison."
Apa yang saya rasakan elok mungkin pada tuan adalah kolot atau lapuk atau sebaliknya. Terserahlah.

Salam untuk anda.

Anonymous said...

RADIKALISME MELAWAN ORTODOKSI

Assalamualaikum w.r.t. dan selamat sejahtera.

Tuntutan untuk melakukan sesuatu perubahan lazimnya didorong oleh pemikiran atau idea yang dianggap radikal atau keterlaluan bagi sesetengah pihak. Pemikiran yang radikal itu muncul apabila wujud kecacatan pada sesuatu sistem atau kaedah yang normal atau tradisional atau ortodoks. Kadang-kala, pemikiran yang dianggap radikal itu perlu untuk memperbaiki sistem atau kaedah yang konvensional. Namun, tiada juga jaminan bahawa pemikiran yang radikal itu akan sentiasa membawa kesan yang positif tanpa ada kesan-kesan sampingan yang bersifat negatif. Biarpun begitu, sebagai manusia yang tidak pernah bebas melakukan kesilapan, tiada salahnya untuk mereka belajar daripada kesan-kesan sampingan yang negatif itu demi mencapai sesuatu yang lebih baik.

Sudah menjadi lumrah alam, sesuatu perubahan itu tidak selalu berlaku dengan mudah. Akan sentiasa wujud tentangan-tentangan daripada golongan yang berpandangan ortodoks atau konservatif ini. Walaupun begitu, perbezaan pandangan di antara golongan radikal dan golongan ortodoks ini bukanlah sesuatu yang tidak sihat. Malah, perbezaan pandangan ini mungkin akan mencambahkan hujah-hujah atau idea-idea baru yang berguna untuk kedua-dua belah pihak. Namun, apabila elemen emosi dimainkan bersama dalam menegakkan hujah masing-masing, maka kesan yang negatif itu lebih cenderung untuk terjadi berbanding kesan yang positif.

Bersikap radikal untuk melakukan sesuatu perubahan memerlukan keberanian, keyakinan dan kesabaran. Sifat sanggup menghadapi risiko wajib ada dalam setiap individu yang dianggap radikal. Mereka seharusnya juga tidak mudah berputus asa dalam usaha mereka untuk memberi kesedaran kepada orang lain untuk sama-sama terlibat menjayakan perubahan yang diingankan. Usaha ini bukan mudah untuk dilakukan kerana tiada jaminan bahawa kejayaan yang diimpikan akan menjadi kenyataan. Namun, harus juga diingat bahawa menemui kegagalan itu tidak juga terjamin untuk berlaku setelah perubahan radikal dibuat. Sekurang-kurangnya, kita tidak takut untuk mencuba sesuatu yang baru walau sebenar mana risiko yang terpaksa dihadapi. Sesungguhnya, kemajuan tidak akan berlaku tanpa perubahan radikal. Sejarah membuktikan tamadun-tamadun unggul di dunia mengalami pelbagai fasa perubahan yang radikal sehingga menjurus kepada revolusi politik, ekonomi, teknologi dan budaya. Malaysia juga pernah mengalami transformasi ekonomi yang radikal sebelum ini khususnya semasa era pentadbiran individu radikal bernama Mahathir bin Mohamad. Kita sama-sama belajar daripada individu-individu yang radikal dan berjaya sebelum kita. Kita fahami pemikiran mereka, idea mereka, strategi mereka. Kita serasikan dengan situasi semasa kini dan amalkan pendekatan yang bersesuaian. Kejayaan pasti boleh dimiliki sekiranya kita benar-benar berusaha ke arahnya.

Sekian, terima kasih.

Melayu Lama said...

One of the beauties of this country's democratic system is that abstaining from voting is actually a choice. In countries like Australia, for example, where voting is compulsory (it was in the 1990's, not sure if it still is now), we actually have abstinence as a choice.

Just because people like me have lost total faith and confidence in UMNO and the BN of today does not automatically mean that my Malay vote will go to Pas. To abstain is still a choice.

So, for me, I will not be making any hasty or rash moves and quickly support the nearest opposition party when it is still unclear what they intend to do, economically and socially that is, once they control the government.

The future ahead looks very uncertain apart from the fact that certain ideologies will be put into action should either of the two major opposition parties win. Be it the setting up of the Islamic state, feared by most non-Malays, or the Malaysian Malaysia, feared by most Malays.

Which one will it be? for many like me, it'll staying home on polling day for us as none of them, especially the UMNO/BN, deserve our votes.

Melayu Lama said...

Dr.M was radical, no doubt, but with direction, and good direction at that.

What the so-called alternatives plan to offer are no where near what Dr.M accomplished. Taking the word radical and equating it with Dr.M is a wise choice. But saying that the alternative parties are radical will be somewhat of a no brainer.

I concur with Saudara Rocky. We must make a stand and it doesn't matter if it is voting Pas, DAP, Keadilan, spoiling votes or even not voting at all. Just don't try to sell the idea that Pas is a radical and alternative choice to look at. Not everyone shares your views.

To each his own....

Anonymous said...

Datuk dan para pembahas sekalian,

Saya tidak boleh menerima hujah bahawa kerajaan tidak berdaya. Apatah lagi jika di dalan ketidak-upayaannya itu ia mengalih beban kepada rakyat, lebih-lebih lagi kerajaan BN panca-Mahathir yang sarat dengan slogan Islam dan mesra rakyatnya.

Lebih buruk dan sial daripada itu (sial yang membawa erti malang) ialah serentak dengan itu kerajaan yang mendakwa ia tidak berdaya itu terus pula melaksanakan projek-projek raksasa bertol dalam acuan yang lama seperti projek Jambatan Pulau Pinang Kedua dan Projek Monorel Pulau Pinang.

Kalau kerajaan tidak mampu lagi membela nasib rakyat, ia sebenarnya secara automatik hilang mandat yang diberikan oleh rakyat. Di banyak negara, kerajaan lame duck seperti itu sudah dipaksa memanggil pilihan raya lebih awal.

Awal tahun lalu kerajaan memindahkan beban subsidi minyak kepada rakyat. Kini harga minyak mentah sudah turun banyak tetapi harga minyak di pam tidak pula dikurangkan. Kemudian tarif elektrik pula dinaikkan atas alasan diwajibkan oleh Perjanjian PPA dengan penjana swasta. Dijanjikan yang perjanjian PPA akan dirundingkan semula. Tapi terbukti itu omong kosong. Tak cukup dengan itu, tarif air pula dinaikkan. Awal tahu ini tol lebuh raya pulaaik 20 hingga 60 peratus.

Kalau kerajaan tidak berdaya, ia pelu kembali kepada rakyat meninta mandat baru supaya segala kenaikan baru boleh dilakukan secara sah dengan persetujuan rakyat.

Kalau rakyat tidak yakin lagi, mereka boleh menukar kerajaan atau tidak lagi memberi mandat besar yang membuat kerajaan sekarang angkuh dan mungkir janji.

Saya tidak setuju dengan para pendebat yang berkata kita tidak ada pilihan atau kita tidak keluar mengundi sebagai protes. Mentaliti ini akan mengakibatkan kita terjerumus ke dalam kancah yang lebih berbahaya itu terbentuknya kerajaan minoriti yang dipiliholeh sebahagian kecil pengundi sahaja tetapi berkuasa ke atas silent majoriti.

Mana kita tahu pembangkang tidak mampu memerintah atau lebih buruk dari BN kalau kita tidak memberi mereka peluang? Our situation lately has been so dire that any government cannot do worse than the present one.

We had taught BN a lesson in 1999. Mahathir learnt his lesson. Instead of Najib he appointed Abdullah because he believed Abdullah was more mature and his Islamic background was useful if facing Pas and Keadilan. He made the right choice. The "Imam" Abdullah led BN to a stunning victory in 2004. But as it turned out, we made the wrong choice by giving him such a huge majority that he and his Ministers became swollen-headed. We can humble them the way we humbled Mahathir in 1999 when the next election is held.

Jangan biarkan mereka menghantukan kita dengan api perkauman dan agama, Isa, Osa, Akta Mesin Cetak dan sebagainya. Kalau perlu kita jemput pemerhati antarabangsa mengawasi pilihan raya kita. Kalau kita boleh mengawasi pilihan raya negara lain, mengapa kita tidak boleh mempelawa mereka mengawasi pilihan raya kita. Bukankah ini selaras dengan dasar terbuka, telus, bebas dan bertanggungjawab kerajaan sekarang?

Anonymous said...

Masa kita kecil dulu, kita kurang tahu bagaimana ayah dan ibu menyediakan kehidupan untuk kita. Kita kurang tahu seperit mana mereka memastikan kita dapat makan, minum, berpakaian dan bersekolah. Sebahagian besar orang kita bukan asalnya orang senang, petik jari semua ada.

Walaupun begitu, tidak sekali pun ayah dan ibu, membiarkan kita sendirian mengharung hidup. Mereka cekal hingga ke akhirnya. Terimakasih ibu dan bapa.

Kita tidak boleh mengharapkan komitmen yang sama daripada pemimpin. They come and go. Some rise and fall young..... Never a surprise!!

Thanks Dato.

Anonymous said...

Dear Datuk,

To Melayu lama,

I'm not abstaining from voting in next GE. I'm going to vote for Pas or the DAP the next time i get the oppurtunity.

I dont beleive in their ideologies, nope not one bit.

Maybe superficially they seem to be championing noble ideals, but because its so superficial and doesnt take into account the complexities of our plural society and the colonial injustices that we inherited from the British, by actually putting into practice what they preach, what would be acheive is only the opposite of thier superficial struggles.

Nope,all that PAS & DAP can offer us is cheap slogans, n cheap slogans however catchy they may be, are no substitute for a proper and comprehensive program of cooperation that the BN offers.

And neither do the the leadership of PAS or the DAP appeals to me.

But,i repeat, i will stll give them my support.

I will give my vote to Pas or the DAP not because i hate Umno.

On the contarary i will give my support to PAS or UMNO because i love Umno and the Malays.


I have been expose to Umno members for a very long time, up close and personal, and beleive u me, only the threat of losing will they even ATTEMPT to correct themselves.

Even then n even assuming they are sincere, that attempt might not be succesfull,because for any self correction to be succesfull one has to make a correct diognosis of the problem.N nothing in Umno's current leadership seems to suggest that they have the intellectual capacity to do that.

U see Melayu lama, i'm also a Melayu lama like u.

It is not nostalgia that make me long for the good old days when Malays were the embodiment of politeness and decorum.I long for it because they were simply better days.

Oh yes, we were poorer then, and maybe thinner and uglier too..though some us are still thin n ugly even now.

But what we lack in material wealth we more than made up for in our behavioriol protocols, our adab .Divorce rates were low, people understood the responsibilty of what marriage meant.Common courtasy was trully common, and we had our parents to impart it to us not some goverment campeighn to remind us how to be polite and compasionate.

So what has all this got to do with supporting PAS or DAP and not UMNO, u may ask?

Because Umno is the party which is most reponsible in creating our current predictment. For decades, they had castigated our tradition, our politeness and adab by blaming it for our economic backwardness.

For decades they have been asking us to vote for their candidates, knowing full well that most of those blokes do not represant the best and the brightest amongst us.

In fact not only are they not the best amongst us,jugdging from how thy speak and behave which is on the public record, morally & intellectually they are amongst the worst.There's a saying among Umno members that "letak tunggul kayu pun menang dalam pilihanraya"

So i cant even say that they didnt know about it. They just didnt care.Because they know orang melayu akan tetap sokong dia orang. Kalau tak sokong pun abstain from voting.

Its hard u know, bringing up your children n asking them to speak properly whether in English or Malay, when day in day out, they see politicions holding high post who dont even know how to speak one proper sentence properly.Boleh jadi successful tanpa jadi pandai, tanpa perlu berjuang, tanpa perlu berjasa, tanpa perlu berkorban....

We tolerated all of Umno's misdemeanors previously because they were our best bet for a better tommorow, materially at least. Apart from the fact that i dont beleive in PAS or DAP, i never contemplated supporting them because it was not the solution. In a sense i was bribed to support the status quo..they promise me a better standard of living, if not now at least in the future, and i ignore the Tok Mats, the Sabaruddin Chiks, the Ibrahim Ali's, the badarudin amirudin's, the Nazri aziz's.

Voting for Pas previously will make matters worst for the country, economically at least.So in voting for Umno i substitute material poverty for moral poverty.

But today, by all indicators, our material progress is under threat. And from Umno's weak leadership.

In the past three years, in real terms we are generally poorer than we were before regardless of what the stats say. Of course the ministers will say otherwise, but when their lifestyles are heavely subsidised-free utility bills, free petrol, free holidays, free drivers,free medical bills,etc-etc, they wouldnt know what thier talking about would they?

So if voting for Umno doesnt even get me the material progress that has been promise what differance would it make if i was to vote for another party?If umno is out for one term, they might do abit of soul searching and hopefully correct themselves and trully behave like "hamba no satu rakyat" instead of the opposite.

But if the are not punished there will be no maybe's. The definately wont correct themselves. In fact i dare say they will continue on the current path with more rigour & self rightiousness..after all they got the mandate to so from us havent they?

So abstaining is not the solution.

They will still get the mandate they are looking for, albeit from a smaller pool of voters.They will not interpret the smaller voter outcome as a protest to them...mate, u giving them to much credit- although the party is called ARM-NO, it would be more accurate if its called HEAD-no. To interprate a smaller voter outcome as a silent protest to them requires brains , mealyu lam, and HEAD-no is not noted for thinking capacity

Oil prices will continur to rise, inflation will rum amok and more of our children will be like mat rempits,..behaviourally at leeast, if not in lifesyle.

Umno today is no longer driven by the noble intentions and ideas upon which it was founded. Heck Umno is no longer driven by any idea for that matter.

Only the threat of losing power will there be any hope for Umno to correct itself and return to its moral foundations

Anonymous said...

Rakyat mesti sanggup dan mempunyai keberanian untuk melakukan perubahan. Soalnya, nak ubah kepada siapa dan parti mana? Pas atau Keadilan atau Pas/Keadilan?. Apa pun, blogers kena jumpa pemimpin Pas/Keadilan untuk melakukan perancangan awal. Kalau blogers buat hal sendiri dan parti politik alternatif buat hal sendiri, rasanya tak jadi. Soalnya, adakah blogers mahu berbuat demikian?. Tak salah kut. Dato' kena lah cari beberapa kawan untuk mulakan pertemuan dengan depa. Minta nasihat Tun DrM dulu lah kut. Takut-takut dia kata buat apa pi jumpa depa sedangkan yang nak diubah adalah dalam Umno saja. Ini pun kena tengok juga. Ramai yang dah mula nampak orang dalam Umno tu siapa. Dengar khabar, dia semakin popular.

Anonymous said...

Lembaran baru? Selalu kedengaran kata-kata seperti;

*Tahun baru adalah lembaran baru dalam kehidupan kita
*Tahun baru adalah masa terbaik untuk memulakan sesuatu yang baru dalam hidup kita
*Tahun baru adalah permulaan kepada semangat baru

Tetapi kita jarang sekali memikir kebelakang terhadap apa yang telah berlaku pada diri kita dan juga di sekeliling kita pada tahun yang telah tamat ini. Dalam kes bicara kita kali ini ialah; Sejauh manakah kita masih INGAT terhadap perkara-perkara yang telah berlaku sepanjang 2006 ini ? Tidak wajar rasanya andai kita hanya memandang ke depan dan dengan mudahnya kita melupakan (atau buat-buat lupa) terhadap isu,masalah, kisah dan cerita, kesengsaraan, kebodohan, ketidakcekapan, penyelewengan dan apa jua yang telah berlaku sepanjang 365 hari di dalam satu tahun yang dipanggil 2006 itu !

Ucapan Selamat Tahun Baru akan 'bertukar-tangan' dan menjadi satu pengucapan yang hilang nilai dan harganya menjelang detik malam 1 Januari 2007. Dengan mudah dan cepat, ucapan Selamat Tahun Baru akan diucap melalui telefon, sms mahupun e-mel. Ada yang gembira kerana merasakan dirinya diingati dan disayangi oleh orang ramai sama ada dekat mahupun jauh beribu batu.

Selamat Tahun Baru...... Ia adalah seperti satu doa dan satu kepastian bahawa tahun baru yang disambut itu adalah satu keraian / pesta / sambutan yang mendatangkan kegembiraan, kesenangan hati dan kemudahan kehidupan harian yang bermula pada detik 12 tengah malam, 1 Januari itu sendiri.

Masalahnya, kita harus lihat semula sepanjang 2006 ini betapa gaya hidup kita secara kita sedar mahupun tidak telah BERUBAH atau mungkin TERPAKSA DIUBAH. Renung semula HADIAH yang kita terima sepanjang 2006 ini....

* Kenaikan harga PETROL / DIESEL yang sungguh SEKSI nilainya
* Kenaikan tarif elektrik dan air yang sungguh MANJA bunyinya
* Kenaikan MAJORITI barangan keperluan harian yang sungguh EKSTRA belaiannya
* Kenaikan kadar pinjaman (bunga/interest) di institusi-institusi kewangan

Dan hadiah baru lagi terkini yang akan diterima oleh penduduk Lembah Klang khasnya menjelang 1 Januari ini ialah KENAIKAN HARGA TOL Lebuhraya yang sungguh IKHLAS diumumkan.

Sepastinya pengharapan kita sebagai RAKYAT biasa adalah untuk memiliki PEMIMPIN yang memimpin dan membantu meringankan beban kehidupan dan bukannya mengharapkan RAKYAT untuk memimpin dan membantu KERAJAAN untuk mengurangkan bebannya.

Implikasi ekonomi sepanjang 2006 telah dapat dilihat... Di kala pihak yang berkuasa mengatakan bahawa Malaysia masih mantap dan kuat ekonominya.. Kita menyaksikan betapa pelabur asing semakin 'malu-malu' untuk memilih Malaysia sebagai destinasi pelaburan. Kita dapat lihat betapa projek Multimedia Super Coridor yang diilhamkan mantan Perdana Menteri, Bapa Pemodenan Malaysia iaitu Tun Dr Mahathir juga kini semakin sukar untuk mendapatkan pelaburan baru di lokasinya...




Isu INFLASI yang kelihatan KRONIK tetapi nilainya seperti telah dimanipulasi ( bagaimana inflasi diisytiharkan kurang daripada 4% sedangkan RAKYAT yang tidak belajar makroekonomi sendiri dapat merasakan kenaikan harha majoriti barangan harian adalah melebihi 10 % ! )
Isu Jenayah yang semakin menjadi-jadi di negara Islam Hadhari ini juga semakin meruncing dan menakutkan. Hidup seperti sudah tidak selamat lagi. Adakah teori yang mengatakan bahawa jenayah akan menjadi-jadi apabila sesebuah negara itu mengalami masalah sara hidup yang kronik dan rakyatnya makin sengsara sosio-ekonominya boleh dipakai dalam isu yang semakin ekstrim masa kini???
Tidak dilupakan juga bagaimana cara KEPEMIMPINAN terkini menghadapi isu yang ditimbulkan oleh bekas PERDANA MENTERI adalah cukup memalukan dan telah menjatuhkan maruah pihak pentadbir sendiri apabila GAGAL menjawab persoalan ikhlas yang diutarakan BAPA PEMODENAN MALAYSIA itu. Lebih memalukan apabila PERDANA MENTERI seperti mengHALALkan tindakan segelintir ahli KABINETnya yang MENGHINA seorang BAPA PEMODENAN MALAYSIA yang telah berusia lebih 80 tahun itu. Sungguh biadap dan tidak mencerminkan keperibadian Melayu tulen ! Kegagalan menangani isu kritikan ini telah menyebabkan kerajaan hilang punca dan memberi satu cerminan negatif kepada pelabur asing....
Di kala kita menuju 50 tahun Merdeka pada 2007 ini, sepanjang 2006 masih kedengaran isu-isu perkauman yang sememangnya MALU untuk dibincangkan. Masih ada ahli politik parti bukan Bumiputera yang cuba mempertikaikan Keistimewaan Melayu yang etrmaktub dalam Perlembagaan dan Kontrak Sosial yang dipersetujui oleh bapa-bapa Merdeka kita dahulu seperti Tunku Abdul Rahman Putra, Tun V. T Sambanthan, Tun Tan Cheng Lock dan sebagainya
Berdasarkan kepada senario 2006 maka kita tidak pasti sama ada UCAPAN SELAMAT TAHUN BARU wajar diucapkan ataupun tidak kerana kita tidak tahu;
*Apa yang kita selamat pada tahun 2007 ini?
*Gembirakah kita dengan keadaan semasa sepanjang 2006?
*Terjaminkah gaya hidup dan sosio-ekonomi kita sekeluarga pada 2007?
*Mampukah kerajaan melunaskan tangungjawabnya sebagai pembantu Rakyat dan bukan
sebaliknya?
*Akan terbebankah lagi Rakyat dengan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan pada 2007
sedangkan tangga gaji adalah sama dan jika ada kenaikan sekalipon, belum setara dengan
peratusan kenaikan harga barangan / perkhidmatan?
*Sejauhmanakah polisi dan dasar-dasar baru kerajaan akan dapat membuahkan kesenangan kepada rakyat?
Andai anda dapat memberikan JAWAPAN POSITIF kepada semua PERSOALAN di atas maka SAYA UCAPKAN SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU 2007 kepada anda :)
Andai anda adalah sama seperti saya, tidak dapat MEMPOSITIFKAN semua persoalan tersebut maka dengan rasa sedih dan kecewa saya menitipkan kata-kata; TIADA UCAPAN SELAMAT TAHUN BARU 2007 buat kita :(

Anonymous said...

MEMBUKA MINDA, MEMATANGKAN FIKIRAN

Assalamualaikum w.r.t. dan selamat sejahtera.

Perbahasan yang membina sesungguhnya menggalakkan pembukaan minda dan meningkatkan kematangan berfikir. Perbahasan sebegini membenarkan pembahas untuk bersetuju supaya tidak bersetuju dengan sesuatu pandangan. Malah, percambahan idea-idea yang bernas dapat terhasil melalui perbincangan positif sebegini. Namun, tidak dapat tidak, akan sentiasa wujud satu dua daripada mereka yang memainkan sentimen emosi yang keterlaluan untuk menyokong hujahnya. Golongan yang berbeza pendapat dengan individu-individu ini barangkali diserang latar belakang atau peribadi mereka untuk menunjukkan golongan yang membangkang tadi begitu buruk, jahil atau tidak berotak walaupun ianya tiada kaitan sama sekali dengan topik yang dibincangkan. Ada juga perkara-perkara yang bersifat mengherdik dan merendahkan-rendahkan cara penyampaian sesuatu pandangan oleh si pembangkang. Ada juga yang begitu bermegah dengan “kelebihan-kelebihan” tertentu yang mereka miliki dan digunakannya untuk membuatkan golongan yang menentang tadi berasa kerdil atau tidak setaraf dengan mereka. Apa bezanya segelintir individu seperti ini dengan pembesar-pembesar kerajaan yang sangat berbangga dengan mandat besar yang diperolehnya dalam sesuatu pilihan raya atau pembesar-pembesar kerajaan yang berasa besar dengan jawatan yang dimilikinya atau pembesar-pembesar UMNO yang membuat serangan terhadap isu-isu yang dibangkitkan oleh seorang tua yang didakwa sudah tidak releven lagi? Benarlah pendapat sesetengah pihak bahawa memang sudah wujud budaya baru di kalangan ahli-ahli UMNO dan penyokong-penyokong mereka.

Tidak perlulah kita berasa diri kita terlalu hebat kerana setiap insan itu mempunyai kelebihan dan kelemahan masing-masing. Kita gunakan kelebihan kita demi perkara-perkara yang baik dan pada masa yang sama, memperbaiki kelemahan yang ada. Tidak bermakna seseorang yang tidak menunjukkan kelebihan tertentu pada dirinya itu adalah orang yang mempunyai kelemahan. Dalam kita berbahas juga, tidak perlulah menokoktambah atau memutarbelit sesuatu yang tidak wujud seperti mengatakan bahawa nostalgia itu salah atau konservatif itu kolot atau PAS itu radikal. Mungkin pandangan yang dilontarkan terlampau cetek untuk diserap sebaik-baiknya oleh seseorang yang dianggap hebat menulis di dalam bahasa asing. Maklumlah, mungkin isi pendapat itu disampaikan dalam bahasa kebangsaan yang tidak berkualiti. Namun, kita sama-sama belajar memperbaiki kesilapan kita.

Dalam penghujahan, lazimnya seseorang penghujah itu kadang-kala suka mengungkit peristiwa-peristiwa lama yang buruk bagi pihak yang menentang tanpa mengambil kira perubahan-perubahan yang berlaku sejak peristiwa-peristiwa lampau ini terjadi. Buruk sentiasa buruk, tidak mungkin jadi baik dan baik sentiasa baik, tidak mungkin jadi buruk. Kadang-kala, kenangan-kenangan lama sama ada baik atau buruk mempengaruhi kita untuk membuat pertimbangan yang adil dan seimbang tentang sesuatu perkara yang berlaku pada hari ini. Sering terjadi juga bahawa kebanyakan manusia begitu peka sekali dengan keburukan orang lain seperti melihat kuman dengan jelas di seberang, tetapi gajah di depan mata seolah-olah tidak kelihatan. Hujah-hujah yang mengancam atau menakut-nakutkan juga kira-kira berguna dan nampak meyakinkan. Namun, hujah-hujah ini tidak boleh ditolak bulat-bulat, tetapi ambil maklum dan berhati-hati dengannya. Kita menilailah secara objektif. Fahamilah dan hayatilah satu persatu segala pandangan yang disampaikan supaya kita dapat membuat rumusan dan kesimpulan yang tepat dan betul. Mungkin sesuatu pandangan yang disampaikan tidak releven bagi sesetengah pihak, tetapi tidak bermakna pula pandangan ini tidak juga releven kepada pihak yang lain. Marilah kita sama-sama membuka minda, mematangkan fikiran, nescaya kita akan dapat mencari penyelesaian terhadap persoalan yang bermain di fikiran.

Sekian, terima kasih.

Anonymous said...

Rakan-Rakan Sekaliannya,

Sebut pasal Pilihanraya, saya mula mengundi hanyalah pada 2004... Umur mencecah 21 ketika Bapa Pemodenan Malaysia diambang mengalihkan kuasanya pada Tuan Perdana Menteri terkini..... Sungguh membara semangat saya ketika itu itu mengundi.. Selaku seorang yang kuat semangat negaranya, semua rakan-rakan sekuliah dan seuniversiti ketika itu yang mencecah 21 saya suruh (malah ada kes yang saya bawa ke Pejabat Pos) supaya mendaftar sebagai pemilih.

Ketika pilihanraya 2004, kami berjaya meminta cuti tambahan pada hari Isnin daripada pensyarah supaya mudah semuanya dapat balik kenegeri masing-masing untuk mengundi. Pada rakan yang mengundi di Kelantan dan TErengganu lagilah saya HASUT (hahahaha) supaya balik dn UNDI UMNO (BN) ! Saya yakin satu undi amat berharga...

Kami semua sepakat mengundi BN tanpa prejudis.... Kerana apa? Legasi peninggalan TUN DR MAHATHIR amat kuat di jiwa kamu generasi kelahiran awal 80-an....

Itu dulu, tak sampai 3 tahun.. Semangat kami tidak sama dengan 2004..... Hampor kesemua sahabat-sahabat yang kini telah berada di alam kerjaya TIDAK PASTI untuk siapakan UNDI kami pada pilihanraya mendatang ini.... ???

Kami tidak suka PEMBANGKANG dan IDEOLOGI mereka TETAPI pada masa yang sama, kami merasa KECEWA dengan KERAJAAN semasa !

Bagaimana dan apa patut dibuat??

Jiwa saya tetap UMNO tetapi saya rasa saya adalah penyokong UMNO yang 'kehilangan panduan'

Melayu Lama said...

I would firstly like to apologize to those out there who took offence to my comments regarding nostalgia, which was clearly off blog topic. It is one man’s opinion (mine) of what constitutes a good society and in a society, there will always be different views on all sorts of things. Now, back to the business at hand.

Many preach about the opposition not given a chance and so on. Remember the days when Pas won Terengganu in the November 29 1999 General Elections. The first thing they did was go to the home of each and every defeated State Exco member demanding them to hand over their official cars, which were Mercedes-Benzes, in an uncultured and barbaricly rude manner (can’t they wait till the official handover to do so?). Hadi Awang too, upon declaring the setting up of the state government to the Sultan, requested the Sultan for a car. The Sultan obliged and Hadi drove away in a light blue Mercedes-Benz S-Class. So, when we talk of alternatives, let’s not talk of people who preach of wanting the after life and that the ruling party is full of corrupt individuals only interested in worldly possessions when they themselves are also after the same thing. They don’t look different at all if Mercedes-Benzes are the first things on their minds when they win over a state government. That’s just the state government with, somewhat limited perks. What will happen if they win over our support to form a Federal Government. Will they go and demand the official Jet, Yatch, etc.

Pas has shown, with their win in Terengganu, that they too are not immune to worldly desires. So, what radical change has there been in Pas? Some argue their hierarchy is now being filled with young professionals. But who still runs the party? It’s still Nik Aziz and Hadi Awang (the Mercedes craving party President). It is not radical at all. The same people with the same principles and who churn out the same stupid policies are still there. So, what change is there to talk about? Pas is lame and outdated. It is just impossible to market a lame duck as a goose that lays “halal” golden eggs.

The reality is that they win out of the exploitation of religion as well as sympathy votes. The exploitation of religion should be viewed as a dangerous tool as is seen with the present lousy administration of Pak Lah and it’s failed Islam Hadhari policy. Perhaps a positive change would be to see either UMNO or Pas drop their manipulation of our beloved Islam and provide a platform of action which would be a sincere attempt to develop our country socially and economically. Now who has the guts to make that change first? I’ll bet my last buck it won’t be Pas.

Abstinence is still a choice, many can argue and say that people like me are outdated for planning to abstain but the reality is, there has never been a mass abstinence before in the history of this country’s elections and it is somewhat more radical (read: something new and different) than supporting a (proven) confused party that doesn’t even know where it stands and, even worse, where it’s heading.

Furthermore, if people like Pak Lah, Najib and their band of tyrants were to question why we didn’t turn out to vote, we can always say that we are “adjusting our lifestyle” by not going out and wasting expensive fuel and paying expensive tolls. Let’s see what the tyrants at UMNO have to say then. That will prove our point to them, believe me.

Melayu Lama said...

For those who still think that we do have a choice in the form of the existing opposition parties, namely Pas and DAP. Let us allow history to show some light on the matter.

In the past, Pas and DAP have proven to be parties that clearly cannot work together in the long run. A fact that still remains so till today. If history is any reference, we can look back and see how these so-called options fare in forming the next government.

In 1990, Ku Li made a bid to unseat Dr.M’s UMNO and BN in the general elections of that year. In his bid to appeal to a greater crowd he then formed a pact, or rather two separate pacts, with Pas and DAP. The pacts were named “Angkatan Perpaduan Ummah” for the S46-Pas union whilst “Gagasan Rakyat” was the other pact formed with DAP. Clearly, Pas and DAP couldn’t work together as Ku Li had to form two separate pacts.
The masters of Pas and DAP were, at that time, Nik Aziz, the Late Fadzil Nor (may he rest in peace) and Hadi Awang for Pas and Lim Kit Siang and Karpal Singh for the DAP. No surprise, both pacts ended up in disaster and the two unions broke up. It was already very clear then that Pas and the DAP could not reach an understanding to work together.

In 1999, Pas again went on to form another union. This time with the newly formed Parti Keadilan Nasional (as it was then called) and the DAP calling themselves Barisan Alternatif. And to no surprise that pact too saw the end of it’s existence not too long after the ’99 elections. Who was in charge? Again it was Nik Aziz and Hadi Awang for Pas and Lim Kit Siang and Karpal Singh for the DAP once again.

Now, if we look at the present situation and ask ourselves can they work together? The answer is obviously, no. History has proven that they failed to put aside whatever differences they have to work together, albeit, for the long run. So, the logical question to ask ourselves now is that, what will happen if both obtain enough votes (combined, of course) to form the next government? The answer will be, chaos. As it is quite clear that Pas will place candidates in Malay concentrated areas whilst DAP will do so in non-Malay concentrated areas, then, like it or not, they will have to work together to form the next government. Who is now in charge of these two parties? Again it is Nik Aziz, and Hadi Awang for Pas and Lim Kit Siang (although he is no longer DAP Secretary-General, he will still have much to say) for the DAP once more, all of which are names that clearly cannot wok together, coalition style. Logically, how on earth can we expect a change in government if our intended next government will prove to be a failure even before it is formed? And what will happen if they do and then break-up? Will we be put under marshal law (since they can’t work as a government) while we wait for another election?

At the end of the day, I’ve said it before and I’ll say it again, abstain, abstain, abstain. Don’t vote. Why waste our time and money (traveling to the polling stations which will require the use of, at least, fuel if not fuel and toll payments). Let’s all sit at home in front of our tv’s and watch how badly UMNO and the BN perform from the comforts of our own living room and at the same time sending them a signal that we’re not happy with them and that it’s time for them to change. Please think about it.

Anonymous said...

assalamualaikum dan salam sejahtera kpd dato dan semua pengunjung blog.

telebih dahulu saya ingin mengucapkan terima kasih pada dato krn bukak ruang utk perbincangan ini

aku ni sorang yg berasal dr satu kg dikedah dn dah berumuq aku dah besa hidup bawah umno dan jugak pas.tempat aku ni dah banyak kali tukaq wakil rakyat.hangpa budak-2 muda mana nak reti.hangpa cakap memang pandai suruh bagi pas peluang lah mcm-2 tapi yg hangpa tak sedaq tu yg pas ni pun kaki autar mcm umno jugak.yg buatkan lg teruk tu pasai yg autar tu dok sorok belakang topeng agama lebih kurang mcm si pak lah ni lah.eloklah tu tok imam nak lawan tok guru yg jadi gilanya kita pasai tak atu nak undi sapa. tapi aku rasa betui jugak kata melayu lama tok sah pi undi lah.aku tau mcm mana pas perintah lg teruk drp umno.tempat aku ni dap tak pernah letak calon maklumlah tempat melayu kg pulak tu.lagi satu.aku ni tak lah pandai sgt berbahsa inggeris maklumlah sekolah pun takat spm.blog ni pun anak aku yg tulong terjemahkan.tapi aku nak pebetui sikit si critical lad ni.hang yg kata pas ni dah masuk abad ke21 dan mcm-2 lg dan hanglah jugak yg kata kita kena ubah ke cara radikal.bagi org mcm aku kalu disambungakn rencana hang tu teruslah aku ingat yg hang kata undi pas sbg perubahah radikal betui dak.tapi bila melayu tolak pandangan hang.hang kata dia putaq belit.aku rasa hang yg putaq belit kot.lg satu dia kata budak-2 kita ni cakap melayu berteraboq cakap org putih pun tak reti yg itu aku setuju.anak sulong aku pass ijazah uitm dah dekat dua thn dah ni tapi dok menganggoq lg.dia ni cakap org putih memang tak lepas dan bila dia pi temuduga selalunya tak dapat pasai bahasa inggeris dia hanchoq.salah sapa ni salah kerajaan la.aku tak mampu nak pi hantaq dia tusyen pasai yg kecik-2 dr dia ni pun ada.habih tu nak hidup mcm mana. la ni dia dok tulong tok wan dia buat kerja bendang.critical lad kalu hang rasa hang tu baguih sangat cuba pi tulih betui-2 sikit buat pening kepala ogr tua mcm aku ni nak baca.sat kata sokong sat kata tidak mana satu yg betui.

Melayu Lama said...

It is frustrating to be taken out of context and have statements manipulated to the benefit of an opportunistic party like Pas. It has come to be a waste of my time to clarify or justify anything to Pas supporters. It is just typical of them. They are always right and others are wrong. And when the going gets tough for them they just start quoting the Quran and Hadith so that the discussion will not go any further. So far, it has yet to come to such a point. But before it does, I will clear the air on certain issues.

1.When one mentions of the intention to abstain from voting it is viewed by some to mean:

“Namun, bagi golongan yang berumur yang kebanyakannya berpandangan konservatif akan sentiasa mempertahankan pendirian mereka bahawa UMNO adalah pilihan terbaik sebagai parti tunjang kerajaan, walaupun pembesar-pembesar UMNO melakukan banyak kepincangan.”

Never in any posting has there been any indication that people like me view UMNO as the best choice. It was reiterated that the formula BN uses, and not BN the party, is the proven one. It was never mentioned at any instance that those who plan to abstain from voting are continuously supporting the BN. That is utter rubbish.

2.When one mentions of freedom of movement it should also not be taken out of context to mean:

“Golongan berpandangan konservatif ini mungkin terlalu berperasaan nostalgik tentang UMNO atau mungkin mereka tidak mahu perubahan yang boleh menjejaskan keselesaan hidup dan kepentingan diri mereka.”

There was no mention of the finer qualities of the UMNO we all used to know. So, how did nostalgia of UMNO come into the picture?

3.When someone points out that:

“Di kalangan muda-mudi Malaysia yang berfikir secara lebih terbuka, PAS boleh diterima sebagai parti tunjang alternatif untuk membentuk sebuah kerajaan.”

And then later says:

“Sifat sanggup menghadapi risiko wajib ada dalam setiap individu yang dianggap radikal. Mereka seharusnya juga tidak mudah berputus asa dalam usaha mereka untuk memberi kesedaran kepada orang lain untuk sama-sama terlibat menjayakan perubahan yang diingankan. Usaha ini bukan mudah untuk dilakukan kerana tiada jaminan bahawa kejayaan yang diimpikan akan menjadi kenyataan. Namun, harus juga diingat bahawa menemui kegagalan itu tidak juga terjamin untuk berlaku setelah perubahan radikal dibuat. Sekurang-kurangnya, kita tidak takut untuk mencuba sesuatu yang baru walau sebenar mana risiko yang terpaksa dihadapi. Sesungguhnya, kemajuan tidak akan berlaku tanpa perubahan radikal. Sejarah membuktikan tamadun-tamadun unggul di dunia mengalami pelbagai fasa perubahan yang radikal sehingga menjurus kepada revolusi politik, ekonomi, teknologi dan budaya. Malaysia juga pernah mengalami transformasi ekonomi yang radikal sebelum ini khususnya semasa era pentadbiran individu radikal bernama Mahathir bin Mohamad.

It is a more than obvious to see that what it meant was:

i.“Taking the word radical and equating it with Dr.M”

ii.The alternative parties are needed to make the radical change hence, indirectly “saying that the alternative parties are radical”

4.When one says:

“Golongan yang berbeza pendapat dengan individu-individu ini barangkali diserang latar belakang atau peribadi mereka untuk menunjukkan golongan yang membangkang tadi begitu buruk, jahil atau tidak berotak walaupun ianya tiada kaitan sama sekali dengan topik yang dibincangkan.”

Please indicate when and where such an attack took place. The comment on the usage of your language was made in a separate column (separated by the dotted line and sub-heading) to keep the main discussion in topic.

5.When one says:

“Ada juga yang begitu bermegah dengan “kelebihan-kelebihan” tertentu yang mereka miliki dan digunakannya untuk membuatkan golongan yang menentang tadi berasa kerdil atau tidak setaraf dengan mereka. Apa bezanya segelintir individu seperti ini dengan pembesar-pembesar kerajaan yang sangat berbangga dengan mandat besar yang diperolehnya dalam sesuatu pilihan raya atau pembesar-pembesar kerajaan yang berasa besar dengan jawatan yang dimilikinya atau pembesar-pembesar UMNO yang membuat serangan terhadap isu-isu yang dibangkitkan oleh seorang tua yang didakwa sudah tidak releven lagi? Benarlah pendapat sesetengah pihak bahawa memang sudah wujud budaya baru di kalangan ahli-ahli UMNO dan penyokong-penyokong mereka.”

Is being bi-lingual such a great advantage to flaunt? It was merely noted that the ability to be, at least, bi-lingual is something the new generation has lost. If you feel intimidated or made to feel shallow by it then it is your own view. Do not stuff words into the mouth of others when they, in fact, never intended to do so.

6.When one assumes:

“Tidak perlulah kita berasa diri kita terlalu hebat”

Where did he make such a conclusion. Again, it was sparked by the ability to be bi-lingual.

7.When on says:

“Dalam kita berbahas juga, tidak perlulah menokoktambah atau memutarbelit sesuatu yang tidak wujud seperti mengatakan bahawa nostalgia itu salah atau konservatif itu kolot atau PAS itu radikal.”

Who is manipulating who? Me or you?
The statement:
“Jadi, maafkanlah saya jikalau tuan merasakan nostalgia itu salah.”
Was in retaliation your earlier comment saying:

“Golongan berpandangan konservatif ini mungkin terlalu berperasaan nostalgik tentang UMNO atau mungkin mereka tidak mahu perubahan yang boleh menjejaskan keselesaan hidup dan kepentingan diri mereka. Mungkin juga, di atas alasan inilah, dalam mana-mana gerakan pembaharuan, lazim dilihat bahawa golongan yang terkehadapan yang memperjuangkannya adalah golongan muda yang terdiri daripada para profesional dan pelajar.”

Do you think you and those like you are the only ones in favour of change? Try to understand what you read before making assumptions.

And the statement:
“But saying that the alternative parties are radical will be somewhat of a no brainer.”
Was also in retaliation to your comment in point 3 above.

Thank you.

Anonymous said...

wahai munsyi abdullah,

melayu lama dah pun mintak maaf atas pandangan-2nya berkenaan isu nostalgianya.aku rasa benda mcm tu tak payah kita pi serang dia.hang bersikap matang sikit lah.dia mintak maaf tu dah cukup gentelman dah tu.aku rasa yg dia dok pertikaikan tu ialah penggunaan perkataan org putih sbg ganti perkataan yg dah sedia ada.mcm pensil sekolah tu dah melampaulah.kalu dia ungkit hat itu aku pun marah.tapi dia bangkitkan pasai bahasa kita pelan hari nanti jadi mcm bahasa indon.itu persoalannya sekarang.walaupun kita ni nak masuk 50 thn merdeka kita masih memerlukan bahasa inggeris.anak aku tu satu contoh.nak kerja swata memang susah nak dapat pasai cakap inggeris pun berteraboq.biaqpilah.tiap org ada pandangan masing-2.jgnlah nak memperkecikkan hal bahasa.itu lah satu-2nya warisan kita kalu kita biaq pi kat budak-2 muda ni habis bahasa kita jadi bahasa rojak bak kata melayu lama.
bab mini skirt tu aku rasa lebih baik tak usah pakai tudung kalu nak pakai seluaq ketat.kurang-2 yg pakai mini skirt tu tak da lah mejatuhkan ayaq muka org islam.yg ni bertudung tapi pakai seluq ketat.hang suka ka. aku meluat tengok.kalu nak bertudung bertudung betui-2.komen hat itu pun salah ka.aku tabik dia berani jugak ketengahkan isu tu.drp yg dok tengok ja mcm hang tu lg tak guna.

Anonymous said...

Persoalannya sekarang ialah BN akan tetap menang. So bagaimanakah kita voice our displeasures? Adakah kita mengundi parti pembangkang yang tiada track rekord atau kita tidak keluar mengundi. Itulah dua cara yang boleh kita gunakan untuk menghatar mesej kepada parti BN dan UMNO. Akan tetapi mesej yang kuat kita boleh berikan adalah dengan adanya pihak pembangkang yang kuat di peringkat parlimen dan dun.

Saya yakin BN akan tetap menang dan saya rasa jika adanya pembangkang kuat mereka tidak akan senang-senang hati menaikkan harga itu dan ini di masa akan datang. Cuma cara penghataran mesej yang berbeza sahaja yang menjadi the stumbling block di sini. Kedua-dua cara bole di terima kerana penyokong pembangkang yang sedia ada akan tetap mengundi calon mereka. Hanya kita bekas-bekas supporters UMNO sahaja yang perlu membuat penilaian untuk menghantar mesej secara bernas dan positif. Tidak keluar mengundi atau abstaining juga adalah cara yang boleh juga diterima kerana ianya memberi kemenangan kepada pembangkang tanpa memberi majoriti yang terlalu besar. Pembangkang ni pun kalau menang besar akan naik tocang. Lumrah hidup. Ada kuasa actionlah!

eventscookingandalacarte said...

sabar2 wahai pembahas. jgn jadikan parti tercinta tergadai. mungkin ada juga pak menteri yg masih mempunyai suara. memang dengan keadaan sekarang semakin meruncing tapi jgnlah sampai kita mencagar masa depan kita dgn mengalih pimpinan yg belum tentu ada track record nya. masih ada org yg akan bangkit tapi tak tau bila. segala kepincangan ini masih boleh di observe lagi suarakan pendapat kita dulu jika kena dgn masanya kita bertindak insyaallah

Anonymous said...

Bagi pihak diri saya, saya sangat gembira melihat orang yang berjaya menguasai dan fasih dalam pelbagai bahasa. Negara kita tidak akan rugi dengan kepelbagaian ini. Fasih berbahasa lain tidak menjadikan kita kurang sayang pada bahasa sendiri.

Saya juga tumpang bergembira melihat rakan-rakan saya yang bekerja dengan Petronas dan ditempatkan di merata dunia. Saya amat yakin, selain sibuk dengan tugas, mereka juga belajar menyebut sepatah dua perkataan masyarakat setempat, sekurang-kurangnya yang sama maksudnya dengan terimakasih, selamat pagi, boleh tumpang tanya, apa kabar dan di mana masjid.

Saya juga selesa menyebut
"apo kono kau jang",
"mai pekena ayaq hangat",
"demo"
"makang"
dan "warik tuhak"

Use any langguage. It wont bother me abit. Saya rasa lega, gembira, dan senang hati dengan kemampuan orang-orang kita. Yang utama tenguk apa dia nak kata......

Tq, dato.

Anonymous said...

Apakah yang kita mahu untuk mengubah keadaan kita?

1) UMNO masih memerintah negara tetapi diterajui oleh orang orang baru yang lebih mengerti keperluan rakyat. Tanpa Pak Lah dan rakan rakan.

2) Perubahan radikal. Tiada lagi UMNO dalam kepimpinan negara.

Bagaimanakah caranya untuk kita, rakyat biasa yang bukan ahli UMNO, untuk mencapai (1) jika kita masih belum mahu untuk mencapai (2). Adakah 'abstain' yang dicadahangkan oleh Melayu Lama dapat membawa kearah itu?

zephyr said...

bagi saya bukan lah untuk mem'backing' kerajaan sekarang...cuma kerajaan pimpinan Pak Lah sekrg ni tak kena pada masanya...ketika Pak Lah memerintah semua barang naik.....cuma ape yang saya selalu bertanyakan pada diri sendiri..."adakah dengan menukar kerajaan sekrg kepada kerajaan alternatif pada PRU akan datang...dapat mengurangkan beban rakyat??....politik adalah politik...janji ditabur....tapi jarang dikotakan.....
cuma kita sebagai rakyat harus beringat dan berjimat...

Melayu Lama said...

When we look back to the General Election of 2004, many of us blame ourselves for giving Pak Lah the 92% majority. No doubt such a huge majority made UMNO and the BN big headed, giving them the confidence to do whatever they wanted since they claimed that we gave them that huge mandate.

Let us look at that in further detail. Sure, we should blame ourselves. But the reality is that those who supported the BN had (I make this reference only up to the 2004 Elections) always done so in the past. With exception to the General Elections of 1990 and 1999, BN supporters have always given them the mandate of a two thirds majority. Never reaching as high as 92%.

The question is, who gave that additional support to Pak Lah and his party until they could obtain such a huge majority? It was the opposition supporters. For Pas supporters, they were mislead by the idea that Pak Lah is an Imam, of sorts, and that his pedigree was that of the Tok Guru lineage. They are as much to blame as we are.
They were the ones who made rash choices when they chose to swap sides adding to the majority.

Now the same has happened in the reverse. Those who previously voted for the BN are now disappointed by their poor performance and their lack of good leadership. We are now, like the Pas supporters of 2004, looking for another alternative. Do not make the same mistake as the Pas supporters did in 2004. Do not make rash decisions. Let me state again and again that I am no fan of Pak Lah or the UMNO and BN that he leads today. I too would like to see him go and soon. But one must take note that such rash change of support towards Pas is a trap that they've always been waiting to spring on us.

Pas has, in the past, tried to spring this trap. Be it through their tie up with S46 in 1990 or through their understanding with the opposition pact in 1999 but with no success. They have even tried using Dr.M by inviting our former leader to join Pas. Let us not be so quick in swapping sides. It is even more sad to see that the trap they've laid for us was sprung by no other than Pak Lah himself, when he let us all down with his poor leadership. Pak Lah is well and truly oblivious with no sense of direction.

I would love, more than anything, to see UMNO trip and fall into a deep bottomless pit, from which they shall never return, in the next General Elections. They have made us all suffer long enough. But one must remember that there are still no credible alternatives out there. Even Saudara Rocky and Raja Petra are of the belief that BN will still stand a better chance of forming the next government, much to my dismay. But let us send a strong message by abstaining from going to the polls.
Let us not repeat the same mistakes that the Pas supporters did in 2004 and in the reverse give Pas a huge mandate. Once we put Pas in power, and with a huge majority at that, there may be no turning back.

Some argue that UMNO has made our lives so difficult that it can't get any worse. I beg to differ. While it is arguable that our living conditions may not get worse, we will be subjected to other issues. One such issue that comes to mind is moral policing. It is already bad enough to live in these present conditions, do we need to once again "adjust our lifestyles" to accommodate moral changes too? After all Pas has proven to be a party that strongly believes in moral policing and the enforcement of their moral policies.

What has made our country great was not so much it's government, nor was it the political parties that ruled but us, the people, with great respect for one another. Understanding and respecting each others' religion, race, culture, language etc. the list goes on. When a one track minded party like Pas is given the opportunity to rule, it will not be as respectful or tolerant towards others who do not share their beliefs.

Moral policing is the enforcement of certain moral values of one onto another and those who do not comply will be slapped with a fine if not a jail term. They have recently taken action in KB, through the issuance of a fine by MBKB, on a non-Malay female who was deemed by them to have been dressed in a sexy manner.

We live in a multi religious and multi racial country. Moral policing is not workable here. They will disrupt whatever harmonious relationships that have been established by the las 3 generations, at least. Some will argue that the non-Malays in Kelantan are not complaining. Sure, Kelantan is just one state and with a smaller proportion of non-Malaysa at that. See how moral policing will work at the national level.

Again, I ask all of you out there to take a stand. Show what UMNO and BN have done wrong. Teach them a lesson but think before you decide, be rational. I stand by my belief and still call those out there to abstain from voting. Teach UMNO a lesson but not at the expense of putting the likes of Pas in power. The consequences are too terrible to even imagine.

A KADIR JASIN said...

Melayu Lama,

I will not post your latest comment. Your reference to "Jakuns" is derogatory.

The Jakuns are our Orang Alsi who are found in Pahang, Johor and Negri Sembilan.

You can remove the reference and I will reconsider your entry.

Thank You.

A KADIR JASIN said...

To Melayu Lama and other esteemed debaters,

I am glad that you are debating keenly and with enthusiasm. That's the purpose of this blog.

But I would be grateful if we try to stick as closely as possible to the subject of my blog so that we can get something meaningful out of it.

The question at hand is --- adakah kerajaan tidak berdaya mengawal kenaikan tol dan tarif?

Is the government so helpless that it has to agree to all demands and requests for toll and tariff hikes?

Also PLEASE be brief and concise. I think some comments are too long and repetitive. PLEASE kept to a reasonable length. Melayu Lama is getting a bit emotional and lengthy.

Thank You.

Melayu Lama said...

My apologies Datuk,

One normally gets emotional in "fear" of losing ones freedom. That is normal. In response to your comment on "jakuns" I respect your decision to not post it as would I expect the same respect when I stand by what said.

On lenght, I'll try to keep it short. Although some points do need clarification.

Thank you Sir.

Anonymous said...

Melayu lama,

For those of us who had voted Umno previously decide to vote for Pas, do you honestly think that Pas alone can form the Goverment?

They cant.

Just like Umno, they will need to form a coalation with other parties.

Who would be their partners?

DAP or Keadilan?

Or could it be the existing members of the Barisan Nasional like MCA or Gerakkan?

Or maybe a mixture of both?

U c Melayu Lama, if for instance PAS manages to get a sizeble chunk of UMNO seats- because lets face it PAS & Umno are competing for the same pool of voters- the dynamics of power broking and cooperation will change.


PAS are politicians first and foremost. They do not consist of a monolithic group of supporters from the same educational,sociol or educational background. What they share is the same ideology within a a large ideological framework- broad enough to accomodate differances of opinions.If required or dictated by circumstances they will adjust.

PAS people are also not stupid. Ruling the Fedaration would not be like ruling Kelantan.

They know they cant do it alone. They will need partners, and they need to cooperate.

They will also realize that compromise is not an option because the ideology of PAS in its pure form is incompatible with the ideology of any mainstream political organization in this country.

But so is Umno's ideology in its pure form.

And just like Umno had to moderate its demands and concerns within the framework of power sharing, so will it be with PAS.They are after all politicians first and foremost.

So if Pas makes enuf inroads into Umno seats, the dynamics of power broking & negotiations will change. Not only within PAS or DAP but also within the Barisan Nasional itself.

Do u think everything that Umno does goes down well with the other component parties of the BN?

Right now they have to eat humble pie and toe the line becaues they dont have a choice- at least under current voting patterns which gives Umno too much negotiating leverage.

But if Umno support is eroded, and unless we abstain, it will not dissapear into thin air but rather, in the main, move to PAS, do u honestly think they will be so accomadating?

The threat of jumping ship under such circumstances will no longer be an idle threat.At the same time when they negotiate, be it with UMNO or be it with PAS, it will be from a position of more strength then they currently possess.

Politics is the art of the possible, not the impossible. What PAS can do alone in Kelantan will be impossible to do in a coalation if they rule the whole country.

The moral policing that u are so afraid of will either not happen at all or will take a much more waterd down version.And in the latter form that might not nessacarily be a bad thing.

U see, I long for the Malays too become more like the Malays of old. I find that the new Malays, the Melayu Baru, kurang ajarnya lebih dan adabnya kurang.

Maybe if we abstain Umno will change, but for someone like me who has been expose n involve in Umno very personaly, i find that very unlikely.A surer bet is losing power or at least a very real threat of losing power even for one term.

And i dont want Umno out forever. I just want them out for as long as it takes for them to correct themselves.

In other words, i want Umno out until they return to the noble ideas and intentions that the party was founded upon.

This maybe unrealistic but if they are given a slap on the face they will do a lot of soul searching.

If we abstain or do nothing, this unlikely possiblity will become even more improbable.

If we want things to change than we have to change the dynamics.

In reality we are the masters of Umno not the other way round. They have forgotten it because we have forgotten it.

So to quote Pak Lah, lets remind Umno trully "who is in control"

We are.

They are betting that u've forgotten.

I'm betting that you havent.

Melayu Lama said...

Dear Mat Rempit Hubris,

For me and those like me, the act of abstaining will provide the much needed shock to obtain the following.

Firstly, a poor voter turn out will give UMNO and the BN the much needed knock on the head, so to speak, that they should have gotten a long time ago. Hence, bringing them back to reality.

Secondly, as another blogger observed, there are people in UMNO of good character and values that have yet to speak up. A poor voter turn out will at least, give them the opportunity and platform to voice their concerns to revitalize and rejuvenate the much needed failed leadership. Abstinence might even cause an internal coup, if not, revolution within UMNO itself. Although this sounds rather optimistic and that there are no guarantees to it succeeding, much less happening, it will be something to look forward to. As you yourself have pointed out, these people are politicians first and foremost. They will adapt and change if change is required to survive.

Thirdly, abstinence will forcibly put some, if not most, unpopular cabinet members into retirement. Since the current administration does not wish to remove them, Pak Lah include, perhaps it is time we just stayed home instead of voting for them and watch them loose to the opposition who will certainly come out in droves to unseat them.

Finally, abstinence will put a greater number of much needed opposition seats in parliament and the state assemblies. Providing the desperately needed check and balance.

Like you Sir, I too was once an active member of UMNO (left in 2005) at the divisional level. I too know of UMNO both politically and personally. I too am angry at the current leadership and it's staunch supporters for allowing this situation we're in to worsen. But for me and those like me, we take note of history and hope that it is something that can provide some form of guidance for our next course of action.

In 1969, the BN or Perikatan did not fare too well in the General Elections. But, nevertheless, the loss of many seats paved way for the change of leadership not long after. For me and those like me, we see that as a way to change the current lame, lethargic and oblivious leadership of UMNO and the BN.

On moral policing. For me and those like me, we differ in opinion to you that a watered-down or subdued version of moral policing is acceptable. Moral policing of any kind, be it subdued or not, should not be taken lightly. It questions freedom. What might be watered-down to you may be viewed as extreme by others. Again, it is just the views of some people not all. That's what makes us a democracy I suppose. Everyone has the right to air and share their views to the acceptance or rejection of others.

As always, I would like to ask those out there to take a stand in abstinence. History is always a good reference point. Rationality can come from objectively looking at the options available and analyzing the changes made in the past and adapting them to suit the current times.

Good Day to you Sir.

zephyr said...

Yg Bhg Dato' AKJ....


saya sampai hari pelik dan keliru mengapa semasa kerajaan menandatangani perjanjian konsesi ada klausa yang membenarkan pemegang konsesi utk menaikkan harga tol dalam tempoh tertentu....?

Anonymous said...

THANK YOU

Assalamualaikum w.r.t. and a very good day.

I would like to express my thanks to the blog owner for the opportunity given to convey my views on some particular issues pertaining to the idea of democracy, radicalism and conservatism. I am very honoured as well for the constructive discussion that I gained with all blog participants, both to those for radicalism or otherwise. It is fun too to have a debate with certain opponents who are somehow a bit emotional or sensitive about some things. Nevertheless, I would like to thank them too for their unique maturity and intellect. Well, either sooner or later, everybody has to face this kind of people in his or her daily life. And as it appears, it is not really that bad. Lastly, I would like to encourage those who are not very well in delivering their views and opinions in English, like me for instance, do not be so shy or feel isolated to use our national language as a medium to voice your ideas. What matters most is not the medium, but the messages that one wants to emphasize. Please do not get me wrong, I do not want to show off to use English for my comment this time. In fact, I am beginning to improve myself.

Thank you very much.

Anonymous said...

The 'Genial' Scribe A Kadir Jasin,

Man versus System

Do we have to take a second look at the government office of those who read the law?

No, we lost the hard earned pride and honor with the Cynic Bridge. I would be errorneous if I say we have some of the best legal minds in the world working with the government AND FOR the Rakyat.

No, this upping of the toll is just a unfortunate fishing by the Corpo-rat consented by the Cabinet Ministers on the whole while rubbing more salt on the old wound of Mahathir's Legacy. The subtle dismanteling of a man-myth.

Who do you replace?
The Man or the System.

What do you do?
'Tepuk dada tanya selera dan tanya daba'.
('Bab toll ini cerita orang Kay-Yell' and is so, so blase to the rest of us. And to use that as an issue - would it not be more nitpicking when it is of the other tarifs and fares increments and blame it all on the US and the others, including China that is a consuming glutton, Datuk.)

Italy does well in the World Cup 2006 and Italy is an economic and social example of a shamble in progress.

Une Expresso, Datuk?

Anonymous said...

mat rempit hubris,

remember my name
remember my name
remember my martyrs!!!

bush may be gone
but me???

remember my name
remember my name
remember my followers!!!

did you just now talked in a vacuum
in outer space?

remember me from now on

sinbad said...

Soalan Dato:

Adakah kerajaan tidak berdaya mengawal kenaikan tol dan tarif?

Jawapan saya:

Kerajaan sebenarnya berdaya untuk mengawal kenaikan tol dan tarif ...

cumanya ...

Kerajaan ini samada terlalu bodoh tak reti buat kerja ataupun terlalu bongkak dengan kuasa yang ada.

Oleh itu rakyat terpaksalah bertindak dengan lebih keras. Kalau dulu di sekolah kita selalu dirotan guru kerana ingin mendidik kita menjadi insan berguna, kenapa tidak pula kita merotan kerajaan di Pilihanraya Umum akan datang kerana ingin mendidik kerajaan menjadi kerajaan yang berguna.

Bagi saya, sekadar tidak keluar mengundi itu tidak cukup untuk mengajar kerajaan yang bongkak sekarang. Kita kena beri "undi negatif" pada mereka. Kita undi pembangkang biar pembangkang dapat 1 undi bonus dari kita. Biar majoriti undi setiap adun-adun dan ahli-ahli parlimen BN tinggal 100 atau 200 sahaja. Baru dia orang tahu nak jaga hati rakyat-rakyat biasa ini; dan paling penting baru dia orang tahu melawan cakap Boss sikit. Tak la jadi pak sanggup sahaja. Kalau jadi pak sanggup, rakyat akan tolak mereka "anytime" sebab majoriti undi hanya 100 atau 200 sahaja.

Pak Lah boleh le rileks di Kepala Batas. Dia gerenti menang punya. Tapi wakil-wakil rakyat lain macam mana? Di Kedah, Kelantan, Terengganu, Selangor, Kuala Lumpur? Masalah besar bakal melanda. Mari kita rotan wakil-wakil rakyat ini sampai ke tahap mereka terpaksa tolak Pak Lah untuk selamatkan diri mereka sendiri!

Ini bukan menghasut tapi inilah hakikat berpolitik. Masing-masing nak selamatkan diri masing-masing. Marilah kita memainkan peranan politik kita di Pilihanraya Umum nanti. Tidak usah khuatir akan PAS atau DAP atau Keadilan akan ambil alih kuasa kerana masih ramai rakyat yang akan teralpa dengan taktik-taktik berpolitik BN ini.

Suruh saja Mawi kempen sikit sokong BN, habis la berduyun-duyun orang Melayu undi BN! Lingkup!

BN dan UMNO akan tetap berjaya tubuhkan kerajaan tetapi adalah menjadi tanggungjawab kita, pengundi-pengundi yang berhemah untuk menentukan kerajaan yang macam mana hendak ditubuh oleh BN dan UMNO itu. Undi "negatif" ini adalah penting kerana terlalu ramai orang Melayu yang mudah dilalaikan dengan sindrom ala-Mawi ini. Sekadar undi rosak atau boikot mengundi tidak akan mampu "merotan" wakil-wakil rakyat yang "ketegaq" (degil) ini!

Anonymous said...

Memberi sedikit simpati kepada kerajaan, mungkin kita boleh katakan wang terkumpul berbilion itu, adalah untuk tujuan dana pengangkutan demi kebaikan rakyat.

Menambah lagi simpati itu kita boleh juga katakan bahawa merencana sesuatu yang besar dan memberi impak seperti itu memerlukan sedikit masa dan kajian mendalam. Kerajaan juga boleh memilih masa yang sesuai untuk memaklumkan pada rakyat berita-berita baik dan perancangannya.

Memahami perjalanan politik negara, kita sedar kerajaan suka melepaskan berita-berita pahit waktu-waktu begini, dan berita-berita baik dikumpulkan berlonggok. Sebaik pilihanraya hampir tiba, berita baik dilepaskan satu demi satu. Begitulah biasanya.

SJER pula tidak tertakluk dengan rangka mudah yang saya sebut. Tapi itu tak perlulah diulas.

Tol dan tariff yang naik mendadak, taklah menghairankan sangat. Ujian pertama kerajaan dengan petrol nampak macam diterima rakyat. Rakyat masih meneruskan kehidupan harian.

Tapi bukan sedikit adjustment perlu dibuat oleh rakyat untuk menyerap kenaikan petrol. Belum tentu ujian selanjutnya terhadap rakyat boleh diserap dengan mudah.

Ujian alam dengan banjir tak dijangka pada saat tabir 2006 ditutup, memaparkan keadaan yang kelam kabut. Dan ada sebilangan pemimpin yang tak ambil hirau dan rakyat pun terus menggelupur!!.

Masih ada cara untuk mengubah keadaan ini................

shar101 said...

Whatever agreements that the government have with the toll concessionaires, the central deciding factor on how much to charge will be the traffic data projections.

An expressway built in 1997 with a 30 year lease would by now (2007) have had an exponential increase in traffic throughput compared to 10 years ago.

We have the benefit of hindsight i.e. data on 1997-2006 toll collections broken down into the various categories to decided if and when the particular concessionaire have recoup their investments. It is the government's responsibility to monitor these matters and subsequently, decide on the toll tariff amount for a given period.

On the other hand, it is now clear to us (through PKR's recent disclosure), the tariff amounts were actually determined from the very beginning and it was at an increasing rate, rather than declining, if you were to consider economies of scale analogy.

The government cannot simply abide by the terms of the agreement and compensate the concessionaire for 'losses' without disclosing the relevant data to the public. Why are the government so secretive on this issue? And why are people (including mainstream papers, PKR, DAP, etc) not asking the right questions?

Buying out the expressway from the concessionaire can be an option, provided due diligence is also done on the traffic throughput mentioned above. Can the Auditor-General's office be assigned this job since taxpayers' monies were involved?

In any business agreement, there is ALWAYS an 'out' clause.

...................................

On a separate issue:

Melayu Lama,

Abstaining to vote is beginning to look like the only viable option at the moment. Personally, I would prefer independent(s) as an alternative to any BA candidate to break UMNO's grip. Well, we can dream, can't we?

Even if our dreams are in 'english'.
(Hope you catch my drift here.)

Wassalam.

Anonymous said...

Datuk,

Apakah makin bodoh dan sempit fikiran mereka dan makin kolot akal mereka?

Untuk menutup mata rakyat kita disogok seperti budak2 dengan "FERRIS WHEEL" atau "BUAIAN GERGASI" supaya kita akan lebih diBUAI MIMPI sementara mereka mencuri kekayaan usaha penat lelah kita.

Apa motif "Buaian Gergasi" yang kosnya menelan belanja RM30juta ini pun kurang dipastikan.

Yang nyatanya, wang yang banyak telah dibelanjakan untuk membuai penduduk Malaysia dari realiti kehidupan. Supaya kita semua tidur lebih lena dalam khayalan dan tidak menyedari akan harga yang naik melonjak.

"THE EYE OF MALAYSIA" menandakan DAJJAL Laknatullah sudah sampai dengan MATA SATUnya ke Malaysia! Lekalah wahai umat Muslim! Ini yang telah dijanjikan! Wallahualam!

Kita tengok sahajalah nanti tatkala PAK LAH merasmikan buaian ini dan betapa seronoknya MUKAnya seperti kanak2 dibelikan HADIAH.

Ini terang2 menunjukkan Kerajaan yang dipimpin sekarang adalah kerajaan yang tidak MATANG baik dari segi pemikiran mahupun tingkah laku.


http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=414780

Anonymous said...

Datuk,

Bahasa kesat oleh melayu lama tidak lah seteruk fitnah/tohmahan yang dibuatnya ke atas pemimpin2 PAS.

Mintalah dia kemukakan fakta2 atas fitnah yang mengatakan HJ Hadi dan EXCO yang lain gilakan Mercedes.

Any State CEO needs no approval from Sultan on such petty matters..if it is true.

Nobody FORCES him to like PAS..
much less... votes for PAS. But his hatred for PAS clouds his rationales.

Is it alright to insinuate/fitnah others but no to Islamic Values.

Yes, he is too emotional...

Cermindiri

Anonymous said...

Berapakah "toll booth" di Lebuhraya Cheras-Kajang? Tiga kesemuanya. Bagaimana pula jika saya katakan kerajaan akan menambah satu lagi "toll booth" di lebuhraya tersebut menjadi empat kesemuanya? Mustahil, pelik dan tidak masuk akalkan!
Jangan anda tolak kemungkinan tersebut. Ia telahpun berlaku di Lebuhraya Butterworth-Lunas (BKE). Lebuhraya BKE mempunyai dua "toll both" dengan bayaran RM1.30 setiap satu. Sekarang satu "toll booth" baru telah dibina dan akan beroperasi dalam tempoh yang terdekat ini. Bayarannya belum diketahui.
Nah Dato dan semua perayap, siapa cakap kerajaan tidak berkuasa?

Anonymous said...

Persoalan yang dilontar oleh Dato'amat menarik, dan perbincangannya cukup menarik.

Tiba-tiba "Melayu Lama" menjadi "juara" di sini "mengalahkan Dato'"....ehem! Dan kupasan beliau agak menarik disokong dengan penguasaan bahasa Inggeris yang baik. Tahniah.

Cuma terfikir oleh saya, apa pekerjaan "Melayu Lama"? Asyik dok menulis saja, tak kerja ke? Mungkin "Melayu Lama" banyak membaca. Saya suka mencadangkan supaya "Melayu Lama" banyakkan juga merantau di dalam Negara (bukan luar negara),kerana bak kata pepatah banyak merantau banyak pengalaman.

Berbalik kepada soal politik. Dalam UMNO, Kuasa Politik adalah amat berkait rapat dengan Kuasa Perniagaan. Bermula dengan Kuasa Perniagaan, pembesar UMNO boleh membeli Kuasa Politik, dan sebaliknya, bermula dengan Kuasa Politik,pembesar UMNO boleh membeli Kuasa Perniagaan. Untuk mencapai dan mengekalkan kedua-duanya, mereka berteriak sakan sebagai Pejuang/Pembela Bangsa akan tetapi hakikatnya, mereka telah banyak menggadai nilai Bangsa. Tiada lagi semangat Dato' Onn dalam UMNO. Hanya segelintir sahaja pejuang, ramai petualang!Maka saya berani merumuskan bahawa kegagalan DEB adalah kerana kegagalan UMNO. Pembesar pembesar UMNO jadi kaya raya tapi Melayu kebanyakan masih miskin dan papa kedana!

Batu Talam? Saya jangkakan pertembungan satu lawan satu antara BN dengan PKR (bukan PAS)! Faktor Anuar, "hulubalang" Hadhari Adnan, dan Najib Glokal menjadi penentu!

Anonymous said...

YB Dato,

Biarlah pilihanraya DUN Batu Talam menjadi kayu pengukur sejauh mana sokongan rakyat Malaysia terhadap kerajaan 3 beranak itu.
sekian,

Bujang senang

Anonymous said...

Datuk,

Toll Ke Mana?

Toll ke dan dari Butterworth Outer Ring Road adalah yang mungkin di maksud oleh Blogger Setia Akulamat. BORR terletak dalam kawasan yang dikawal oleh UMNO.

Cuma Jelutong Expressway(JEW) di pulau tidak ada toll. Pulau Mutiara ini mempunyai lebih ramai penduduk kaum Cina. DAP masih berpengaruh di Pulau Pinang.

Mengapa begini?

Saya terkilan dengan kenyataan Mat Nor Yakop mengenai cadangan kitarsemula tanah wakaf di Pulau Pinang. Beginikah buah fikiran geliga cetusan kepala otak seorang menteri kewangan?

Beginikah lagunya seorang menteri 'Orang Penang' membantu negerinya dan sumbangannya kepada Pulau Pinang?

Patutlah, YAB Datuk Seri Abdullah terkapai-kapai mencari buah fikiran yang lebih bernas untuk kita bina Negara kita ini di atas asas kukuh yang diwarisi beliau. Patutlah, dia 'tidur'
dan kita maki-hamun Datuk Seri.

Adakah dengan hanya memilih ketua yang baru atau dengan yang lain mampu menukar nasib kita dan membawa kebaikan?

Kita hanya politk-politik jaguh kampung(menang sekali, kecundang selepas itu) dan saya politik sembang-sembang blog dan fikir bagaimana Dunia telah menyaksikan KORBAN Eidil-Mubaraq oleh Amerika dan sekutunya. Itu politik Super Power. Kita pun 'protes'!

Sebenarnya, kita semua ketandusan petunjuk untuk mara bersama masa dan terus mampu bersaing.

Akhirnya, ganti dengan kabinet 'half-past six' dengan kabinet 'all at sea' lah kita, Datuk.

Orang UMNO mesti 'minta' di adakan pemilihan UMNO SEBELUM UMNO hadapi Pilihan Raya. Ini rumusan saya.

Anonymous said...

Setelah membaca pendapat dan pandangan pelbagai pihak, saya dapat membuat kesimpulan bahawa majoriti rakyat telah terjejas dengan teruk oleh tindak tanduk kerajaan BN hari ini dan merasakan sesuatu perlu dibuat untuk menyedarkan mereka. Dalam masa yang sama mereka tidak nampak ada alternatif lain bagi BN.

Kita maklum bahawa BN telah lama memerintah negara tercinta ini yakni sejak merdeka dan tidak ada parti lain yang pernah memerintah Malaysia. Jadi sudah tentu kita berasa kekok atau takut-takut untuk menggantikan dengan sesuatu yang lain. Inilah senjata ampuh yang digunakan oleh BN dan saya akui mereka telah berjaya melakukannya dengan baik sekali buat sekian lama.

Saya yakin hanya dengan sifat keberanian yang ada pada kita sahaja kita mampu membuat perubahan. Contoh yang kita boleh lihat ialah Indonesia. Mereka juga telah lama diperintah oleh regim Suharto sehingga satu peringkat mereka sudah tidak tahan lagi maka mereka pun membuat perubahan. Walaupun mereka terpaksa melalui pelbagai cabaran tetapi adalh diperhatikan kedaan semakin baik kerana sikap keterbukaan yang diamalkan oleh kerajaan Indonesia hari ini. Saya tidak katakan mereka akan terus berubah menjadi baik kerana sesetengah amalan tidak sihat seperti rasuah sudah lama berakar umbi. Tetapi apa yang pasti "they are moving in the right direction".

Saya mencadangkan untuk pilihanraya umum akan datang kita kekalkan lagi BN TETAPI kita kuatkan pembangkang yakni kita tidakkan dua pertiga BN. Dengan ini kita akan pastikan supaya
BN sedar dan dalam masa yang sama kita strike deal dengan opposition melalui NGO yang berpengaruh bahawa jika BN tidak berubah untuk 5 tahun akan datang kita bersedia melantik mereka sebagai kerajaan TETAPI dengan syarat, pertama mereka perlu bersatu atas dasar yang acceptable to all Malaysians,etc etc etc.

Saya yakin dengan memberi sokongan bersyarat kepada BN atau pembangkang ia akan membuahkan natijah yang positif.

Saya tak begitu bimbang sangat tentang PAS atau DAP atau Keadilan. Macam PAS yang pernah memerintah Terengganu dan Kelantan, kalau dikaji halus-halus they are not that bad dari segi pengurusan kerajaan, ketelusan, amanah ... dan yang agak penting juga tidak perkauman. Kalau benda atau komen yang dibuat bersahaja tetapi telah disensasikan itu tak usahlah kita jadikan isu sangat. We cannot be agreeing on everything tetapi sekurang-kurangnya perkara asas itu are taken care of.

Saya yakin dengan pendekatan ini we can see some light at the end of the tunnel.

Anonymous said...

Analisa Mat Rempit cukup menarik untuk diikuti sementara pandangan Melayu Lama terutama tentang PAS saya anggap agak bias dan sesetengahnya tidak tepat. Kalau Melayu Lama mendapatkan maklumat yang tepat tentang Ustaz Hadi dan Ustaz Nik Aziz tentu ia akan dapati mereka ni orang yang paling simple dan amanah. Macam Nik Aziz ni separuh gaji dan banyak elaun diserah balik kepada negeri dan parti dari mula memerintah sehingga ke hari ini. Tahukah Melayu Lama bahawa perbelanjaan hari raya tu keluar dari duit pokeknya sendiri dan bukan duit peruntukan kerajaan. Boleh check dengan perbendaharaan Kelantan... Tak bolehlah prejudis kita yang tebal menyebabkan kita membuat tuduhan yang melulu kepada seseorang. Semasa memerintah Terengganu dan Kelantan mereka masih kekal tinggal di rumah lama mereka, rumah papan yang cukup sederhana hingga ke hari ini. Tentang cerita Mercedez tu cerita tidak benar. saya tak nafikan ada individu-individu yang agak "liar" dalam PAS tetapi dari segi prinsipnya mereka agak open dan boleh dibawa berbincang...

Tentang nak abstain pergi mengundi tu, saya jamin seratus peratus tidak akan mengajar UMNO BN, mereka tetap berpegang menang satu undi pun adalah mandat rakyat ... ingat peristiwa lepas-lepas "menang 1 undi pun kira menang juga".....

Saya kadang-kadang naik hairan juga dengan sesetengah bloggers. On one hand dia kata PAs ni extremist la, radikal a dsb dan dalam masa yang sama bila PAS berkompromi dengan DAP, Keadilan atau Semangat 46 dia kata pula tak ada prinsip. Saya YAKIN PAS sanggup berkompromi untuk melihat negara ini better kerana mereka tahu satistically impossible dia orang nak memerintah kalau tidak bergabung dan they have compromised before. Bukankah PAS telah bersetuju dalam last election bersama parti pembangkang lain melantik Anwar menjadi PM kalau BA menang????? Bukankah itu satu bentuk kompromi yang besar????

Anonymous said...

Perbahasan di bawah tajuk yang lepas amat menarik sekali. Cukup menarik membaca tulisan Harat, Yanaamsidi,Rocky,Kedidi dan lain-lain. Tulisan Critical Lad "MENOLAK PANDANGAN KONSERVATIF" cukup menarik dan sesuai dimuatkan pada tajuk perbincangan kali ini. Namun, kupasan "Melayu Lama" kepada tulisan Critical Lad di atas sebenarnya tidak mengupas apa yang diutarakan oleh Critical Lad, gagal menyelami apa yang cuba disampaikan oleh Critical Lad. Kupasan yang begitu "bias" dan berkecamuk!

Anonymous said...

To each his own.

Anonymous said...

Seperti yang telah tersedia maklum, Malaysia kita yang tercinta ini hanya mengamalkan politik satu parti dari zaman awal kemerdekaan hinggalah sekarang. sistem demokrasi kita yang berumur 50 tahun tidak mampu untuk mematangkan parti-parti politik pembangkang tentang perlunya untuk wujud kesefahaman sesama mereka demi untuk kesejahteraan rakyat. bukan demi kepentingan individu atau sekadar mewakili satu-satu kaum, tetapi merangkumi seluruh rakyat malaysia. Dengan mengenepikan sedikit perbezaan dan bertolak ansur dasar dalam perjuangan politik masing-masing demi untuk majoriti rakyat yang mengundi yang ingin melihat perubahan dalam iklim politik negara dimana suara rakyat didengari dan diambil peduli. Ttapi senario sekarang mungkin tidak memungkinkan perubahan masa depan politik negara. Tidak dalam masa terdekat atau mungkin juga tidak sehingga bila-bila. PAS masih dan terus dengan politik agama yang sempit, Parti Keadilan Rakyat seperti lebih kepada memperjuangkan seorang tokoh yang telah menjadi sejarah politik negara manakala DAP masih kuat dengan pengaruh Chauvinisme. Untuk kaum India, tiada parti yang dominan wujud untuk menyuarakan nasib mereka. Maka UMNO akan terus meratah kekayaan negara dan menindas rakyat yang tidak mempunyai pilihan untuk memilih satu kerajaan baru yang benar-benar kukuh untuk menggantikan UMNO tanpa mengubah secara drastik dasar dan prinsip perlembagaan negara.
Bila ini berlaku barulah rintihan rakyat seperti kami ini yang sangat terkesan dengan kenaikan tol, minyak, perkhidmatan malah hampir kesemua aspek material didengari.

Anonymous said...

We Malaysians will never learn bcoz we will make noise, demonstrate, make more noise at mamak stalls, show our anger and make even more noise.

Then suddenly... we will just go on with our life, as though no bloggers were sued, no toll was increased, no fuel was hiked up, electricity tariff is fine with everyone and water?? Water tastes great from our pipelines other than the free coloring we get...

When will we ever have a great leader to support the cause of every true Malaysian? How long can we tolerate this utter nonsense?

AINZARITH said...

Seronok betul bila baca parlimen kecil ini,cuma saya masih tidak yakin dgn asas rujukan setiap pembahas, adakah mrk berhujjah dgn fakta atau sekadar pandangan sebelah pihak.Menghukum UMNO/BN hilang arah,melabel PAS/Alternatif dgn lebel label negatif mengakibatkan bertambah kekeliruan.
Hampir semua tak lupa jasa UMNO/BN tp apakah UMNO/BN hari ini adalah UMNO/BN yg lalu?Begitu juga PAS/Alternatif hari ini PAS/Alternatif yg lalu?
Mungkin individu yg sama, tp fikiran dan pendapat serta hala tuju telah berbeza. Walaupun PAS/Alternatif masih Nik Aziz, Hj Hadi, Lim Kit Siang,Karpal tak bermakna mereka tak berubah, biarpun UMNO/BN bukan lagi TDM,LYK dah nak tukar ke KSK tak bermakna UMNO/BN akan berubah Ini kerana dulu DSAI bersama mrk, kini bersama org lain,
Jadi tiada yg tak berubah dan kenapa kita takut untuk berubah atau mengubah? Bukankan perubahan juga Hijrah dan hijrah itu pastilah untuk sesuatu yg lebih baik.....

Anak Gajah said...

Lebuh raya bertol ini, dibina semasa pemerintahan pemimpin dulu. Pemimpin dulu yang buat perjanjian. Walaupun Dato kata, pemimpin sekarang ada semasa dibawah pemimpin dulu, tapi Dato sendiri tahu stail pemimpin dulu. Di UK tiada tol kerana semua cukai jalan disalurkan hanya untuk meningkatkan kemudahan lebuhraya dan jalan raya. Dana itu tak boleh digunakan untuk perkara lain. Mampukah kita buat macam tu, Sistem kita semua hasil kerajaan masuk ke dalam consolidated fund. Dari sinilah budget untuk semua keperluan negara diambil.
Cumanya kerajaan barangkali kena ikut cara kerajaan Britain buat lebuh raya.Mereka Built to last. Jalan raya nya tak perlu turap 2-3 tahun sekali. Jika jalan kampung (B road) sampai 50 tahun baru turap pun ada sebab dibina supaya tahan lama. Teknologinya dari dulu dah ada. Kerajaan ada guna sistem/kaedah ini di lebuhraya persekutuan dari pintu gerbang ke persimpangan subangjaya. Cumanya barangkali pembuat keputusan di JKR gunakan standard kualiti yang rendah kerana budget yang terhad dan untuk beri peluang kepada kontraktor lain pulak dapat kontrak kot.

Anonymous said...

Mengikut perjanjian kerajaan dengan syarikat-syarikat pemegang konsesi lebuhraya, sebanyak 5 lebuhraya akan menyaksikan peningkatan kadar tol pada tahun depan. Lebuhraya terlibat adalah:

1. Lebuhraya Damansara-Puchong
2. Lebuhraya Shah Alam
3. Lebuhraya Cheras-Kajang
4. Lebuhraya KL-Karak
5. Lebuhraya Koridor Guthrie

Mengikut perjanjian, sekiranya kerajaan tidak membenarkan syarikat-syarikat pemegang konsesi tersebut menaikkan kadar tol masing-masing, bermakna kerajaan perlu memperuntukkan pampasan atau gantirugi yang berjumlah RM3.24 billion.

Jumlah tersebut adalah amat besar dan membebankan kerajaan. Justeru kerajaan berpendapat jumlah bayaran tersebut perlu dikurangkan.

Strategi
Mengikut perjanjian dengan syarikat-syarikat pemegang konsesi, bayaran tol sebenar (secara purata tanpa bayaran gantirugi kerajaan) bagi kenderaan kelas 1 adalah seperti berikut:

1. Lebuhraya Damansara-Puchong: RM2.10
2. Lebuhraya Shah Alam: RM2.40
3. Lebuhraya Cheras-Kajang: RM1.20 (Batu 9)
RM1.10 (Batu 11)
4. Lebuhraya KL-Karak: RM8.80 (Gombak)
RM3.70 (Bentong)
5. Lebuhraya Koridor Guthrie: RM1.90 (dari tahun 2010 sehingga 2011)

Walaubagaimanapun, setelah menimbang dan mengambilkira beban yang terpaksa ditanggung oleh rakyat, kerajaan berpendapat beban kenaikan tol ini tidak boleh dipindahkan sepenuhnya kepada rakyat. Dalam hubungan ini, kerajaan bersetuju untuk menanggung sebahagian daripada beban itu dan bersetuju untuk membayar gantirugi. Bagaimanapun, rakyat perlu menanggung sebahagian yang lain.

Berdasarkan keputusan ini juga, kadar baru tol bagi kelima-lima lebuhraya mulai 1 Januari depan adalah seperti berikut:

1. Lebuhraya Damansara-Puchong: RM1.60
2. Lebuhraya Shah Alam: RM2.20
3. Lebuhraya Cheras-Kajang: RM1.00 (Batu 9)
RM0.90 (Batu 11)
4. Lebuhraya KL-Karak: RM5.00 (Gombak)
RM3.00 (Bentong)
5. Lebuhraya Koridor Guthrie: RM1.40 (sehingga tahun 2011)

Dengan kadar tol baru ini, kerajaan akan menanggung kos sebanyak RM2.06 billion.

Secara purata, dengan kenaikan harga tol tersebut, kesan pada Indeks Harga Pengguna bagi adalah minimal. Anggaran kenaikan harga bagi pengangkutan adalah 0.89 mata peratus sahaja.

Rasional Pengurangan Bayaran Gantirugi
Kerajaan berpendapat adalah tidak wajar untuk kerajaan terus membayar gantirugi dalam jumlah yang besar kepada mana-mana syarikat pemegang konsesi lebuhraya.

Pendekatan ini akan diteruskan pada masa-masa hadapan dengan harapan rakyat akan dapat menerima suasana persaingan semasa yang lebih terikat kepada pasaran terbuka (‘open market’) dan tidak terlalu bergantung kepada bantuan kerajaan.

Langkah kerajaan mengurangkan bayaran gantirugi atau subsidi ini akan membolehkan sejumlah wang yang banyak dapat disalurkan kepada:
1. Pembiayaan projek-projek pembangunan
2. Penaiktarafan sistem pengangkutan awam

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).