Tuesday, March 20, 2007

Bunuh Diri Jika Najib Cabar Abdullah

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan "anonymous" tidak akan dilayan. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran yang sesuai. Komen yang mengandungi unsur hasutan, fitnah atau kesat tidak akan disiarkan. Terima kasih.]

NAJIB cabar Abdullah?

Satu tajuk yang menarik yang pada akhir-akhir ini menjadi bahan perbualan umum.

Apakah ada kebenaran kepada cakap-cakap ini atau sekadar penyedap mulut sahaja?

Cakap-cakap seumpama ini cukup hangat sekarang sehingga memaksa Najib menafikannya.

Namun, dalam politik tiada apa yang mustahil. Ungkapan Inggeris menyifatkan politik sebagai “the art of the possible” – segala-galanya mungkin terjadi dan boleh terjadi.

Kita tidak perlu memandang jauh ke dalam sejarah. Sebelum tahun
1998 tiada banyak yang menyangka Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi akan menjadi pengganti Tun Dr Mahathir Mohamad.

Sebelum penyingkiran Datuk Seri Anwar Ibrahim pada akhir tahun itu, Abdullah tiada berada dalam radar pewarisan. Umum, pada waktu itu, beranggapan selepas Mahathir adalah Anwar dan selepas Anwar adalah Najib.

Tiada terlintas di fikiran mereka bahawa cinta lara Mahathir-Anwar akan porak-peranda, Abdullah dibawa balik dari pinggiran dan Najib dipinggirkan.

Takdir yang memainkan peranan mengembalikan Abdullah dari pinggiran dan meminggirkan Najib telah juga bertanggungjawab meminggirkan Mahathir dari arus perdana politik Umno dan negara.

“Keperdana-menterian” Abdullah adalah penentuan mutlak dan mutakhir takdir.

Apakah takdir sedang atau akan menentukan yang Najib akan mencabar Abdullah seperti Anwar mencabar Mahathir?

Pandangan peribadi saya (saya ulangi pandangan peribadi) mengatakan bahawa Najib tidak akan mencabar Abdullah kerana Najib bukan Anwar dan Abdullah bukan Mahathir.

Najib tidak mempunyai perwatakan peribadi dan politik seperti Anwar. Apa pun yang dikatakan mengenai Anwar, dia adalah seorang aktivis politik yang gigih, berani dan karismatik.

Anwar datang dari akar umbi. Dia membina kerjaya politiknya melalui gerakan belia, khususnya Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim). Dia keluar masuk penjara akibat politik.

Daripada politik akar umbi inilah Anwar, secara revolusi, melahirkan banyak penyokong dan pengikut. Mereka tidak segan silu menyatakan taat setia kepada beliau dan beliau tidak segan silu mengiktiraf kesetiaan mereka.

Maka Anwar mengelilingi dirinya dengan penggerak politik, korporat, akademik, pentadbiran dan kemasyarakatan yang komited dan berani.

Najib pula dibentuk dan dicanai oleh politik kerana dia adalah anak seorang Perdana Menteri dan Orang Besar Negeri (Pahang). Dalam erti kata lain, politik membentuk Najib. Ledakan emosi akibat kematian awal Tun Abdul Razak Hussain memudahkan kemasukan Najib ke dalam arena politik.

Kalau Anwar membina landasan politiknya melalui revolusi, Najib memilih jalan evolusi. Perjalanannya dipermudahkan oleh Almarhum Tun Hussein Onn yang berupa bapa saudaranya (melalui perkahwinan) dan oleh Dr Mahathir yang terhutang budi kepada bapanya.

Melalui jalan selamat itu Najib menyemai dan membajai jaringan politiknya sehingga menjadi Naib Presiden Umno paling popular dari aspek undi.

Tetapi tidak seperti Anwar, Najib tidak mempunyai penyokong dan pengikut yang fanatik. Buat waktu ini saya tidak nampak Najib mempunyai “penyokong berani mati.” Ini tidak bermakna saya menafikan kewujudan sokongan yang tersembunyi dan meluas untuk beliau.

Najib bukan Anwar dan Abdullah bukan Mahathir. Tanpa sokongan menyeluruh dan terbuka, Najib mustahil akan atau boleh mencabar Abdullah.

Abdullah bukan Mahathir kerana sebagai Presiden Umno dan Perdana Menteri Abdullah lebih kuat daripada Mahathir. Kuat dalam konteks ini menjurus khusus kepada kuasa politik, pentadbiran dan kewangan.

Ya, Abdullah lebih kuat daripada Mahathir kerana Mahathir secara sedar memperkuatkan kedudukan sesiapa sahaja yang menyusuri beliau sebagai Presiden Umno dan Perdana Menteri.

Ini berlaku apabila Dr Mahathir dan anggota pasukannya yang dilabelkan sebagai "Team A
terselamat dalam perebutan kuasa tahun 1987 telah meminda perlembagaan parti untuk menyukarkan cabaran terhadap penyandang, khasnya Presiden dan Timbalan Presiden.

Selaras dengan sifatnya sebagai “political survivor” yang bijak memanipulasikan suasana politik, Abdullah memperkukuhkan kedudukannya dengan memusatkan kuasa eksekutif di sekeliling jawatan Perdana Menteri dengan menyandang jawatan Menteri Kewangan dan Menteri Keselamatan Dalam Negeri.

Inilah kali pertama dalam sejarah di mana Perdana Menteri memegang dua portfolio utama yang lain, khususnya Kementerian Keselamatan Dalam Negeri.

Ini diperkuatkan lagi dengan pelaksanaan “sistem presiden” (presidential system) di mana beliau melantik pegawai-pegawai khas dan pembantu-pembantu peribadi yang bukan dari Perkhidmatan Awam, Umno atau ikhtisas.

“Pembantu-pembantu Presiden” ini sangat berpengaruh di Jabatan Perdana Menteri, kementerian-kementerian, badan-badan korporat, khasnya GLC, dan organisasi-organisasi maklumat dan propaganda.

Justeru itu, adalah jelas bahawa Najib bukan sahaja tidak berupaya untuk mencabar Abdullah malah beliau tidak pun berkemampuan untuk berbeza pendapat dengan Perdana Menteri secara terbuka.

Malah sejak dua tahun kebelakangan ini Najib terpaksa memainkan peranan sebagai pelindung (defender) dasar-dasar dan tindakan-tindakan kerajaan yang tidak popular seperti menaikkan harga petrol, diesel, gas memasak, tarif elektrik dan tol lebuh raya.

Ini adalah kerana beliau lebih berkemampuan untuk berartikulasi mempertahankan dasar-dasar dan tindakan-tindakan yang ditentang ramai itu. Adalah hakikat bahawa Najib mempunyai pengetahuan dan kefahaman yang boleh dikatakan menyeluruh mengenai isu-isu ekonomi dan perniagaan.

Apa pun emosi dan tanggapan umum mengenai pentadbiran sekarang, baik dan buruk untung dan rugi nasib rakyat masa ini dan pada masa akan datang bergantung kepada keupayaan Najib menerima nasib dirinya sebagai orang nombor dua parti dan kerajaan.

Dia tidak boleh mengatakan tidak kerana dia juga terbabit meminda Perlembagaan Umno yang memberikan kuasa yang begitu besar kepada Presiden dan justeru itu Perdana Menteri.

Dan kalau takdir masih menghendakinya, dia masih ada harapan menjadi Perdana Menteri menggantikan Abdullah, mungkin tidak setahun dua ini tetapi satu atau dua penggal lagi.

49 comments:

test said...

salam...
saya berpendapat bahawa Najib tidak sama sekali dapat merasa kerusi PM mahu pun dalam waktu sepenggal...
dimana dalam keadaan politik yang mana dikuasai oleh Pak Lah, saya pasti kedudukan tertinggi itu akan cuba dikuasai sepenuhnya Pak Lah sehingga wawasan beliau tercapai...dimana selepas keadaan itu sinar pentadbiran akan jatuh kepada orang yang muda dan berfikiran jauh serta bersifat terbuka...
saya memilih Hishamudin tetapi ade byk kebarangkalian sejarah akan berulang kembali dimana tampu pemerintahan akan jatuh kepada sekutu kaum kerabat pemerintah diwaktu ini...walau bagaimanapun apa yang penulis sampaikan sedikit sebanyak membuka mata saya terhadap apa yang berlaku pada sistem politik Malaysia.

marn said...

Dato'..

Saya setuju dengan posting Dato' yang satu ni.. Bukan la kata posting lain saya tak setuju. Setuju belaka sebab masih lagi bernas, beretika dan relevan.

Tajuk ni memang tepat.. sebab memang bunuh diri kalau cabar sekarang. Pada hemat saya, Najib tak cukup masak ranum lagi nak cabar si Pak Lah. Tak nampak lagi kredibiliti dan karismatiknya baik daripada sokongan akar umbi dan isu-isu yang cuba diketengahkan oleh beliau. Bukan nak kata dia takdak sokongan. Tapi, belum cukup kuat jaringan politik yang dia ada untuk jadi 'numero uno'.

Pada pandangan saya lagi, Najib ni skang jadi pak angguk dan pak turut dalam keadaan terpaksa. Ambil kesempatan dan 'playing a safe game' untuk kerjaya politiknya sendiri.

Tak tau la kalau dia berani cabar la ni. Saya tak nampak 'trump card' yang ada pada dia sekarang ni. Cuma satu ja, boleh puji la si Najib ni dari segi berpolitik. Pandai jaga diri sendiri dalam dunia politik. 'Stand' ja tarak. apa kata 'big boss', semua ok dan bagus. Ibarat lalang la. Main lentuk ikut ditiup angin.

Untuk jadi pemimpin no. 1, saya tak sokong la. Sebab takdak pendirian. Takut nak tegur 'tokey besar' sebab nanti 'miss soru'.

marn

Berita dari gunung said...

A little bit.

Who say its easy to be number two. Its difficult anywhere even in business. Whats more in politic.

The full support from number two must be visible to number one, for good things to reciprocate.

For the moment, i like to assume that whatever experience he had since the age of 22 is adequate to guide him along.

However, when things start to get very brutal, then we might and just might, be able to witness yet another showdown. A showdown is simply an alternative available.

A showdown is both good and bad. As for the moment, a layman like me is witnessing preludes, intros and openings. The brutal game is the choice available for whatever reason they may have.

lamandau said...

Saya amat setuju dengan pengamatan Datuk. Nampaknya Najib berada dalam keadaan 'ditelan mati emak diluah mati bapa' . Kalau dibiarkan berkuluman dalam mulut saja, mungkin selamat buat sementara waktu!
Kita semua mengetahui Najib mempunyai penyokong akar umbi yang ramai kalau diambil kira evolusi penyokong2 ketika menjawat Ketua pemuda dahulu dan penyokong2 sebagai Timb.Presiden sekarang. It is a force to be reckoned with. Kedudukan inilah yang memaksa AAB melantik Najib sebagai orang No 2 nya. Ketika itu mungkin AAB rasa "takut" dengan kekuatan akar umbi Najib sedangkan AAB tidak mempunyai penyokong sedemikian rupa. Najib dalam hal ini telah melepaskan peluang untuk menjadi no 2 yang brutal. Dengan ini saya bermaksud, dapat mempengaruhi Presiden atau PM dalam membuat keputusandan menjadi timbalan yang 'indispensible' . Kita hanya melihatnya sebagai salah saorang ahli kabinet "geleng2,anguk2" Dengan demikian AAB dan kuncu2nya telah sempat mengambil peluang 'kelemahan' Najib ini ' to their advantage' dan meletak Najib sebagai 'just another deputy'
Bagi saya Datuk, kalau keadaan ini berterusan, maka peluang Najib untuk merasai menjadi No wahid agak tipis, lebih dari kulit bawang! Saya berani berkata sedemikian kerana serigala2 peliharaan AAB 'are lurking to pounce ' bila2 masa apbila dapat isyarat dari tuannya! Serigala2 ini pula berkebetulan bersengkongkol dengan harimau yang taringnya telah hampir patah dek ledakan TDM dahulu.
Justeru itu Najib berhadapan dengan suatu keadaan yang merumitkan. pi mai , pi mai dia tak akan jadi PM!! So what's left for him to do, what's his options?It is Left to his intelligence and his 'gulliblity to gain power'!! Kalau tidak datuk, ' Candle in the wind' untuk Najib.

Unknown said...

Izinkan saya beri pandangan dan mungkin juga menyuarakan beberapa persoalan. Saya nampak apa yang Sdr kata tadi dan logik nya tidak boleh kita nafikan.

Persoalannya ialah, adakah Najib memang berhasrat menjadi orang nombor 1 pada satu masa nanti, dan dengan 'bidding his time' adakah mungkin dia akan capai cita-citanya itu?

Dari segi umur memang lah dia agak muda tapi tak lah muda sangat untuk menunggu sehingga, contohnya, 2 penggal. Dan sesudah 2 penggal ada lagi orang yang rasa mereka sudah cukup ranum untuk menyandang kedudukan yang sama.

Heboh di serata ceruk mengatakan yang menantu PM juga mempunyai cita-cita tinggi. Proximitynya dengan PM dan ahli keluarga PM adalah plus factor baginya untuk mencerna support bagi dirinya. Sekiranya ini semua betul, pasti Najib juga sedar akan hakikat ini. Adakah dia akan terus tunggu dan lihat atau terpaksa bertindak dari sekarang.

Sejarah telah membuktikan yang kedudukan no 2 tidak menjaminkan automatic promotion to no 1. Ramai yang dah jatuh tersungkur dan di antara mereka adalah mereka yang benar-benar berkaliber dan mempunyai sokongan yang kuat.

Senarionya yang saya lihat sekarang ialah (maaf lah saya bukan penganalisis politik, just a laymen yang tengok dari jauh)jika najib mount a challenge, dia mungkin tak bersedia dan cukup kuat, tambah-tmbahan lagi dia nampaknya telah kehilangan sokongan TDM. Tapi kalau dia tunggu dan lihat, ada lagi orang yang sedang berusaha kearah mencapai kerusi rebutan itu. Orang itu pulak, young as he may be, bukan calang-calang orang dan juga mendapat kepercayaan penuh No 1 satu sekarang. Orang itu pulak memang dilihat sebagai mencuba memperkembangkan sayap sokongannya.

Satu lagi persoalan, ialah apakah attitude sebenar PM kepada Najib especially selepas TDM secara terang-terangan mengatakan bahawa Najib lah 1st choice nya. Saya rasa kalau tak banyak pun tentu ada sedikit resentment pada pihak PM.

Maaf kalau apa yang saya cakap ini adalah empty talk saja tapi daripada seorang laymen. ini lah yang saya lihat.

Anonymous said...

Dato dan Bloggers,
Eh apa lah yang nak dipelikkan kalau Najib dak menjadi Perdana Menteri pun. Najib tak perlu ralat kalau pun nanti beliau tidak menjadi Perdana Menteri. Kerana apa yang saya nampak Najib dah pun menjadi 'sebagai Perdana Menteri' dalam banyak perkara hari ini. Sebaliknya Pak Lah pula sebagai timbalan. Sebab yang banyak berhadapan dengan media bila timbul satu-satu kontroversi ialah Najib dan bukannya Pak Lah.

Terima kasih.

Anonymous said...

Datuk
Gripping stuff, both in substance and in form. Your insight is, shall we say, peerless.
aMiR

Anonymous said...

Najib tak akan lakukan seppuku
katanya hishamuddin itu "sepupuku"
kemana terbang kupu kupuku?
"duduk diam, naiki penyapuku"
jangan tanya sebelum takwilku
kata khdr dan jahanamlah perahuku

Anonymous said...

either way...najib is not going to make....

Anonymous said...

Datuk,

Pada pandangan saya, ini adalah masa untuk Najib menunjukkan ketokohannya dan karismanya sebagai pemimpin.

Ya, beliau boleh terus pilih jalan untuk menjadi "pak turut" dan mengiakan apa segala dasar dan keputusan Kerajaan walaupun ianya tak popular. Tetapi apakah apabila sekiranya beliau ambil alih tampuk pemerintahan beliau akan "overturn" segala keputusan yang dibuat sekarang yang beliau anggap salah?

This country cannot afford flip-flops in policies to suit the Prime Minister of the day. Jika keputusan merugikan negara maka harus ada yang bersuara dalam Kabinet. Contohnya jambatan bengkok, keputusan Kabinet Dr Mahathir sudahpun dibuat, kontrak diberikan, tetapi Kabinet Abdullah menolak walaupun anggotanya majoriti terdiri daripada Kabinet zaman Dr M, termasuk Abdullah sendiri.

Apakah Kabinet Najib kelak akan mengubah pula keputusan Kabinet Abdullah?

Jika ini berlaku pemimpin sudah tidak ada lagi. Masakan untuk menjaga tempat kerana takut dibuang atau diketepikan sanggup melakukan apa sahaja tanpa mengira kesan jangka panjang kepada negara dan rakyat?

Najib malangnya, semakin lama mengikut telunjuk Abdullah semakin hilang ketokohannya sebagai pemimpin. Semasa mengumumkan kemenangan BN di Batu Talam, Najib tanpa teragak2 menyatakan kemenangan tersebut adalah kerana keyakinan rakyat terhadap kepimpinan Abdullah. Mungkin kenyataan begitu biarlah orang lain sahaja yang buat. Tidak perlulah Najib mengutarakannya kalaupun nak tunjukkan kesetiaannya sebagai Timbalan Perdana Menteri. Jangan jadi ahli politik murahan.

Unfortunately for us, this country is bereft of leaders.

Anonymous said...

you have written a strong piece:

THE PM AND THE POLITIC OF DEVELOPMENT

how would that connect with the johorean uniting?
would it be a boon?
but who is the best johorian around?

Anonymous said...

Datuk

Saya setuju dengan pendapat datuk. najib tidak akan mencabar abdullah. sebagai seorang ahli politik yang veteran, beliau tahu bilakah 'timing' yang sesuai.

anak malaysia

Anonymous said...

Sdra Datuk,

Najib ni susah sikit. Dia nak jadi PM tapi tak mau kotor tangan. Dia puji PM habis-habisan tapi ini belum menjamin kedudukannya. Baru2 ini heboh fasal kononnya ada ketegangan antara dia dan PM. Malah, budak2 Najib pun dikerah ke sana ke mari untuk bertanya jika benar Boss mereka nak diketepikan. Untuk jadi PM, Najib terlebih dulu meski kekal jadi TPM! Untuk kekal jadi TPM, Najib mestilah pandai jaga hati PM. Nak jaga hati PM, Najib kenalah jaga hati konco2 PM. Dan ini bukan mudah! Ini juga menyebabkan ramai pengikut Najib naik 'hot.' Tapi mereka tak boleh buat apa2. Ini menunjukkan kekuatan politik PM. Di Malaysia, tak perlu cerdik nak jadi pembesar dan pemimpin. Yang perlu ialah nafsu rakus untuk kekal walaupun dibenci dan dicaci. Dan jika ada konco2 yang sanggup menabur wang berjuta, apa lagi nak ditakutkan. Sebagai orang Nombor 2, Najib kena kerja lebih kuat dari Nombor 1. Pemerhati politik yang sinis pula berkata - sekarang tak susah nak kelihatan kerja kuat kerana Nombor 1 pun tak sebegitu hebat! Najib dalam dilema. Dulu mantan PM Dr M kata Najib layak ganti Pak Lah sebagai PM. Sekarang, kata2 demikian tidak lagi keluar dari mulut Dr M. Hari ini dalam akhbar Najib kata Kerajaan bertindak baik apabila melaksanakan 'privatisation' atau penswastaan. Ini bermakna Kerajaan Dr M buat keputusan yang betul dan wajar. Tapi dia tak berani sebut nama Dr M!! hehehe! Kalau sebut nahaslah dia.

Najib takkan cabar PakLah! Tak ada sebab dia nak cabar. Dia cuma perlu puji habis-habisan dan pastikan orang2 keliling Pak Lah kenyang. Berapa lama dia boleh buat begitu tanpa penyokong2nya kecil hati dan membawa diri? Sama-samalah kita tengok...

A KADIR JASIN said...

Kawan, Anak Malaysia, Red84 dan para pembahas yang dihormati,

1. Najib dan Abdullah adalah "survivalist". Mereka terkenal dengan politik "main selamat."

Pada tahun 1987, Abdullah berasa lebih selamat berdansa dengan Tengku Razaleigh dan Musa. Perkiraannya bolos.

Tapi manakala Ku Li dan Musa tersingkir dan terpinggir, Abdullah selamat dan akhirnya menjadi PM.

Najib berasa lebih selamat kekal dengan Dr Mahathir. Congaknya betul tetapi belum tentu menjadi PM.

2. Dr Mahathir tidak lagi menyebut Najib sebagai pengganti Abdullah.

3. Semakin sukar mengenalpasti siapa pemikir dan penggerak politik Najib sejak setahun dua ini.

4. Timing is everything in politics. There's no sign of a challenge against Abdullah.

But should Umno and the BN do badly in the coming GE, a challenger may surface NOT to oust Abdullah but to save Umno.

That challenger could be Najib if he "survives" the next two years or a veteran like Tengku Razaleigh.

5. As for my Malaysian Business column entitled "THE PM AND THE POLITIC OF DEVELOPMENT", I stand by my opinion that Abdullah is the post powerful PM politically and financially. He's not a lame duck as some people say he is.

6. As for Johor, it has so many pembesar that it's difficult to say who is really the Alpha male.

Terima Kasih.

Anonymous said...

nomber 3 tu!
nomber three itu, too!!
la yang after nomber two, too!

nomber four jaga nomber two pasal
two and four are even numbers!

apa lah datuk kadir ni
lain yang di post
lain yang di jawab

tanya la siapa next presiden!
edwards la
alpha male

Anonymous said...

Dato',

Analisa yg baik.

Malangnya dari apa yang saya dapati dari perbincangan, ramai berpendapat Najib sebagai seorang yang gemar ambil jalan selamat dan dikatakan tidak akan mampu menandingi Pak Lah. Saya tidak bersetuju. Apa-apa tindakan beliau sekarang adalah jalan terbaik baginya. Beliau perlu berhati-hati. He's the only hope we have so far.

Its not about who should be the PM, its about apa yang PM boleh bawa untuk negara. Pak Lah can stay as PM as long as he wish, asalkan he must do the right thing for the benefit of our country. Malangnya sekarang tak nampak performance yang baik daripada Pak Lah. But, as Dato said, hes the most poweful PM. Bagaimana kita harus tandingi ini. Cara yang paling bijak buat masa ini ialah dengan cuba senada dengan beliau sehingga tiba masanya.

Najib punyai ramai penyokong sebenarnya. Pilihanraya akan datang akan (pandangan saya) menunjukkan penurunan mendadak dari segi sokongan kepada BN. Petanda itu akan menyebabkan penyokong Najib dan pemimpin peringkat Bahagian mula menunjukkan kemarahan kepada pentadbiran Pak Lah. Ketika itu juga Pemilihan UMNO akan diadakan. Penyokong setia dan para pembodek Pak Lah akan disingkirkan, walaupun tidak semua. Tekanan perlu dikenakan kepada Pak Lah : To do the right thing! Jika tidak tekanan yang lebih kuat akan dikenakan dan ketika itulah Pak Lah akan disingkirkan.

Our best bet is Najib at the moment. we must gather support for him...in time he will rise to save us.

Again, selain dari kita berbincang panjang...lets do politics. By joining UMNO, bersuara melaluinya, banyak yang boleh kita lakukan dengan lebih jayanya.

Ben

Anonymous said...

If we were to believe the RAHMAN formula, then Najib is the legitimate heir of Pak Lah.

RAHMAN

R = (Tunku Abdul) Rahman
A = (Tun) Abdul Razak
H = (Tun) Hussein Onn
M = (Tun) Mahathir
A = Abdullah
N = Najib

I am an Umno life member and so I staunchly believe in the Rahman formula.

Anonymous said...

According to the Rahman formula, Abdullah is the 5th Prime Minister and Najib is the 6th Prime Minister. After Najib, the counter will reset back to "R", so the 7th Prime Minister is Ku Li as his name begins with Razaleigh. The 8th Prime Minister must have a name starting with "A".

Anonymous said...

Abdullah and Najib have very good relationship, which is unlike the relationship between Mahathir and Anwar. As such, I am certain Najib will someday succeed Abdullah as president of the United Malays National Organisation. This is especially true as Najib regards Abdullah as his adopted father.

I advise you never to believe the rumors spread on the Internet by Pas supporters who wish to de-stabilise Umno.

malay-tree said...

Dalam Islam bunuh diri hukumnya HARAM.

alrawa said...

Betul anggapan DKJ bahawa Najib adalah seorang 'small fry' dialam politik Malaysia.
Justeru itu saya berpendapat Najib lah yang akan menjadi PM mengantikan Abdullah.
Kerana apa?
Melayu memang suka memilih tokoh yang 'lemah' dan 'lesu' untuk memimpim mereka.
Contoh:
1. Melayu memilih Tunku A.
Rahman daripada Hussein Onn.
2. Melayu memilih Hussein Onn
daripada King Ghaz.
3. Melayu memilih Abdullah daripada Anwar.
Ini lah 'tradisi' orang Melayu.Saya harap dapat melayu memecah tradisi ini salepas Najib dengan memilih KJ(Khairy Jamaludin) sebagai PM.

Anonymous said...

who said it was
r-a-h-m-a-N???

why not
r-a-h-m-a-h?

or even
r-a-h-m-a-t?

Unknown said...

Assalamualaikum Datuk.

Terlebih dahulu saya ingin bertanya datuk apakah tujuan datuk membuat andaian sedemikian terhadap kepimpinan Najib? Apakah datuk ada misi dan niat tertentu mencetuskan isi ini? Why datuk?

Pada hemat saya, Najib seorang yang mempunyai karisma dan pandangan jauh sama seperti allahyarham bapanya Tun Abdul Razak. Beliau macamana pun adalah pewaris kepimpinan masakini. Beliau mesti menjadi PM Malaysia. Najib mempunyai dwi akar umbi, samaada dari penyokong beliau sendiri DAN juga dari penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim. malahan penyokong Tun Mahathir juga berpihak kepada beliau. Perlu diingatkan, barisan kabinet dan MB ramai dari kalangan orang setia Najib. Tak perlulah saya menyenaraikan nya, kalau datuk tau tak pe.
Bagi saya, Najib mesti mewarisi kepimpinan ini pada kadar yang segera kerana kepimpinan Pak Lah tidak "selaju" Tun Dr Mahathir melaksanakan tugas membangunkan negara. Darah perkasa dalam tubuh Najib mengalir gagah, mewarisi pemimpin Pahang masa lampau. Selamat Maju jaya pada Najib!!

Anonymous said...

With regards to the comment by alrawa, I disagree that Malay leaders are weak and that Malay people generally elect weak leaders.

All our 5 Umno leaders, both past and present were model Islamic leaders and they made Malays are shining example of a successful Islamic people. This is recognised so by the West, particularly the U.S., Australia and Russia.

On the other hand, if we were to look at the plight of the Arabs, I feel sad that today they are divided and weak but I remind myself that this because they neglected Islam and also lack strong leadership to design a Wawasan 2020.

Anonymous said...

Salam Dato',

Pada pandangan saya yang baru setahun jagung menjadi ahli UMNO ini, buat masa ini tiada pemimpin lain dalam UMNO, yang lebih charismatic dari DS Najib. Malah bagi saya DS Najib jauh lebih charismatic dari Pak Lah sendiri. Tengoklah bezanya masa DS Najib & Pak Lah berucap.

For now, I dont think we have other choice except DS Najib as our next PM. To me DSAI hanya pandai bercakap dan bermain dengan emosi rakyat. Sama juga macam PAS, he is just using the religion for his personal gain. For Ku Li, his time is over.

Soalannya sekarang betulkah Rosmah betul2 mempunyai pengaruh yang boleh merosakkan DS Najib, sebagaimana desas desus yang kedengaran. Harap-harap ianya tidaklah betul.

Soalan seterusnya siapakan yang layak untuk mengganti DS Najib sebagai PM Malaysia yang ke-7? Setakat ini tidak kelihatan mana-mana pemimpin UMNO yang betul-betul layak untuk digelar bakal PM. However I would say Mukhriz would be one of the suitable candidate for future PM, if he play his cards right and chooses the right people to be around him. KJ can be next after Mukhriz if he is sincere enough & can proved that all his critics are wrong.

I think the veteran people in UMNO, such as Ku Li & friends should get together & help to groom these potential & ambitious young UMNO leaders ( Mukhriz, KJ & others )to be a better leaders for our future, daripada dibiarkan mereka ini menjadi pemimpin yang rosak dan boleh merosakkan negara dimasa akan datang.

Sekian.

Anonymous said...

hahhahaahahhahahahhahahaha...what a funny article.....hahhahahahahhaha....

Unknown said...

Salam~

Jelas sebelum ini Datuk mengharapkan Datuk Seri Najib untuk percepatkan persaraan PM.

Tapi hari ini kelihatan tidak berharaplagi...

__mars said...

Dear sir,

Yet again, an impostor using my nick. Twice in this entry. Kindly delete the comments on the ridiculous r-a-h-m-a-n theory and the reply to "alrawa".

A KADIR JASIN said...

Sdr -earth said:

"Dear sir,

Yet again, an impostor using my nick. Twice in this entry. Kindly delete the comments on the ridiculous r-a-h-m-a-n theory and the reply to "alrawa".

Thank you for the clerification. I take note that "an imposter" could have used your "nick" twice to sent in comments stated above.

But I don't think we should delete these entries. Let's keep them as examples of how irresponsible and cowardly some people are.

These are the people who are bringing bad name to blogs. We can only appeal to fair-minded people not to abuse privileges accorded to them by blog owners/moderators.

Thank you.

Anonymous said...

Salam......
Datuk

Saya tidak pasti samada DSN akan mencabar AAB dalam pemilihan UMNO yang ditangguhkan buat sementara waktu itu. Namun saya yakin kedua-dua pihak akan meletakkan proksi masing-masing dalam pemilihan tersebut. Cuba Datuk lihat persoalan dan kemungkinan-kemungkinan tersebut.
1. Adakah Datuk Hisham akan bertanding jawatan Naib Presiden?2.Jika beliau kekal dalam Pemuda, ini bermakna kem DSN tidak mahu memberi laluan kepada SIL dan siapakah pula proksi DSN bagi jawatan tersebut?
3. Siapakah proksi AAB bagi jawatan tersebut. Muhyidin pasti bagi saya. Dua calon lagi adakah Muhamad dan Nazri?
4. Jika Hisham bertanding Naib Presiden, siapakah proksi DSN bagi jawatan Pemuda? SIL akan menang mudah kerana pada pandangan saya, dia telah menguasai Pemuda pada masa sekarang melainkan seorang yang bertokoh menentang beliau.
5. Wanita akan memihak kepada kem DSN atau AAB?
6. Mungkinkah jawatan-jawatan Pemuda dan Puteri akan dibolot oleh proksi AAB memandangkan SIL dan Nori berada di sana?
7. Adakah TDM masih berpengaruh dalam pemilihan tersebut? Kem manakah yang beroleh faedah daripada pengaruh TDM jika pengaruh itu masih ada.

Datuk jauh lebih arif tentang persaingan kedua-dua pihak tersebut. Mungkin juga kawan-kawan spt Dr Butiq, Kedidi, Lamandau, Seniman Jalanan, ben, kawan, marn dan lain-lain mempunyai analisis tersendiri.
Sekian. Terima kasih.

Anonymous said...

Satu penulisan yang banyak membuka mata tentang asam garam dunia politik di Malaysia, tambah pula subjek yang ditulis bukan calang2 orang, tetapi orang Nombor 1 dan Nombor 2 di Malaysia.

Pada pandangan saya, tidak akan ada cabar-mencabar dalam UMNO kerana pilihanraya sudah dekat. Lagipun, saya berpendapat Najib seorang yang waras, dan tahu kesan buruk kepada orang Melayu jika terjadi cabaran terbuka ini. Abdullah bukan Mahathir, dan jika terjadi cabaran terbuka... yang untung ialah parti politik Melayu yang satu lagi itu, iaitu PAS. Tidak mustahil, orang Melayu akan fed-up dengan percakaran pemimpin2 UMNO dan beralih kepada PAS...???

Apapun Datuk, saya suka membaca tulisan2 Datuk sebab menarik sekali isu2nya.

Terima kasih. Semoga Datuk sehat dan terus menulis untuk negara yang kita cintai ini.

MasAgungKL. The Scribe by Haji Mustapha Ong said...

Sdra Datuk

Saya setuju dengan pendapat Datuk bahawa Najib tidak akan mencabar Pak Lah untuk merampas kuasa pimpinan UMNO dan Kerajaan Barisan Nasional.Karier politik Najib telah begitu lama dan matang sejak beliau diberi laluan untuk mengambil alih pucuk pimpinan UMNO Pahang selepas tamat era politik ayahanda nya Tun Abdul Razak pada awal tahun tujuh puluhan.Najib masih memegang rekod sebagai seorang wakil rakyat, iaitu Ahli Parlimen, Menteri Besar, Menteri Kabinet sehingga dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri yang paling muda dalam sejarah UMNO.

Dengan kesedaran aliran perjuangan politik Najib yang begitu cemerlang dan kukuh, saya tidak yakin bahawa Najib akan mencabar Pak Lah, walaupun terdapat banyak penyokong penyokong beliau tidak selesa dengan pimpinan Pak Lah dalam UMNO dan Kerajaan.Najib adalah seorang pemimpin UMNO yang dalam permainan politik dan tidak ada perbandingan dengan perjuangan politik Musa Hitam mahupun Anwar Ibrahim yang gagal semasa mereka dilantik sebagai Timbalan Presiden UMNO dan TPM, untuk terus berkekalan dengan peluang menjadi orang nombor satu dalam UMNO dan seterus nya sebagai Perdana Menteri yang kelima.

Pada minggu lepas, Najib telah menafikan bahawa beliau telah hilang kepercayaan dan perhubungan beliau dengan Pak Lah telah retak dan karier politik beliau sebagai orang nombor dua dalam UMNO dan Kerajaan akan tercabar.Komen Najib sedemikian adalah penting dan tepat pada isu politik semasa untuk menghapuskan segala berita khabar angin atau "political rumours" atau omong-omong kosong yang disuarakan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Berikutan dengan perkembangan perkara ini, surat khabar Star pada hari Ahad 19 Mac 2007 telah menerbitkan komen Joceline Tan yang membuat penyelidikan politik untuk mendapatkan berita mengenai kedudukan perhubungan di antara Najib dan Pak Lah yang sebenar nya.Hasil penyelidikan Joceline yang agar positif dan dari punca yang boleh dipercayai umum telah meredakan perkara ini untuk mengkukuhkan lagi proses peralihan kuasa politik UMNO dan Kerajaan daripada pimpinan Pak Lah ke Najib pada masa hadapan yang ditunggukan itu.Saya amat tertarik kepada komen yang disuarakan oleh Khairy selaku seorang pimimpin UMNO yang termuda dan mempunyai kelulusan akademi yang terpuji, pemikiran yang matang serta perjuangan politik beliau yang amat mengkagumkan pada masakini.Namum demikian, kedudukan beliau selaku anak menantu kepada Pak Lah sebagai Perdana Menteri amat mencabar termasuk menangani berbagai bagai fitnah dan tuduhan yang sering ditimbulkan oleh pengkeritik beliau melalui media, percetakan dan internet.

Saya juga yakin bahawa komen Khairy atas perhubungan yang terjalin daripada matakaca beliau adalah benar, ikhlas dan terbuka untuk pengetahuan secara umum.Kenyataan Khairy mempunyai sifat yang bertanggungjawab yang terpuji dan sekaligus menghapuskan anggapan sebilangan pemerhati politik bahawa perhubungan beliau dengan Najib selama ini kurang selesa.Karier politik dan masa hadapan pimpinan Khairy adalah cerah sekira nya beliau menerima hakikat proses pengalihan kuasa politik mengikut tradisi UMNO yang kukuh mengikut perlembagaan dan proses pemilihan pucuk pimpinan parti.

Akhirkata saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan syabas dan selamat berjuang kepada Khairy semoga beliau akan berjaya dilantik sebagai orang nombor satu dalam UMNO dan seterus merajui Kerajaan Barisan Nasional selepas tahun 2020.Tahniah sekali lagi kepada sahabat saya saudara Khairy Jamaluddin, Timbalan Ketua Pemuda UMNO.Selamat berjuang demi bangsa, agama dan negara.

Anonymous said...

RM68 million down the drain.

http://www.thesundaily.com/article.cfm?id=17394

Tikus membaiki labu, sama caranya dengan Najib maupun Khairy.

Anonymous said...

Dalam sejarah UMNO, selepas 1981, sesiapa yang mencabar TDM adalah orang-orang yang hebat, cukup hebat, walaupun tewas!

Mereka seperti Musa Hitam, Shahrir Samad, Ku Li, Marina, Anwar Ibrahim.

Ada juga yang melawan secara senyap disebalik nama-nama di atas seperti kura-kura menyembunyikan kepalanya, seperti penjaga muzium Rais Yatim, dan termasuk AAB.

Yang pasti, melawan TDM (semasa TDM berkuasa) samada secara terbuka atau senyap, adalah antara orang orang yang hebat!

Najib tidak mempunyai kredibiliti seperti mereka di atas, maka boleh dikatakan agak mustahil kalau beliau berani mencabar satu lawan satu dengan AAB sebagaimana nama nama di atas melawan TDM!

A KADIR JASIN said...

Sdr alfa romeo dubai,

Your earlier comment on the Oppositions is interesting.

But I am reluctant to post it bacause of the reference to k--s and a---l being ketua penyamum.

I don't know whose these people are or if they are real.

But such a statement can be libelous if these are real people and are identifiable.

If you care to remove this reference and resent youl comment, I'll post it.

Thank you.

Anonymous said...

Dear Datuk,

Not trying to make a big deal out of this, but last Friday at the Putra Mosque in Putrajaya, i must say the congregation had a nice surprise to see Najib escorting Dr Mahathir and chatting with him right from the prayer hall through to where Dr M's car was parked, which was at the entrance to the mosque.

That was a nice gesture I thought, at a time when most Cabinet Ministers would shun Dr M for fear of being labelled "orang Mahathir" and losing their position and the perks that comes with it, Najib chooses to openly show his respect.

For the first time, I felt some measure of respect, in turn, for Najib.

And where was the man whom we refer to as the PM? About 10 metres behind, shunning the events before him and pretending as if nothing's happening.

Anonymous said...

You see how respectful Abdullah was!
Free speech!
Never mind the bodyguards
handal-handalan jalan dulu

Theater Mimpi
of old tired ISA vets
and the chorus of children
singing in
Istana Budaya

You have the Royal Flush
It's your money so don't blush

A KADIR JASIN said...

Masjid


Sdr );-(samurai wrote: “Not trying to make a big deal out of this, but last Friday at the Putra Mosque in Putrajaya, i must say the congregation had a nice surprise to see Najib escorting Dr Mahathir and chatting with him right from the prayer hall through to where Dr M's car was parked, which was at the entrance to the mosque.”

No sdr, it’s a big deal if we accept that “budi bahasa budaya kita” which incidentally is an ongoing campaign by our hadhari government.

So Najib showing respect and deference for Tun Dr Mahathir was very hadhari compliant. And what better place than a mosque to cement our brotherhood as Muslims?

Just image how Dr Mahathir agonized about the piousness and the wives of his DPM candidates before making that tough decision in 1999?

Alas it is proven that we are in no position to judge another human being based on piety and on the time he or she spends on the sajadah and on reciting the Holy Quran.

Keimanan dan kesempurnaan akhlak adalah di dalam diri seseorang bukan pada janggut, serban atau pengucapannya.

So sdr, Najib showing respect for Dr Mahathir is a big deal or, shall we say, a very big deal if we believe that budi and iman are the characteristics of a good Melayu.

Aren’t the Malays supposed to be budiman – berbudi and beriman?

Anonymous said...

Dato' dan Bloggers,
Terharu saya membaca titipan berita dari Samurai. Mahu menangis tetapi saya keraskan hati. Terasa sungguh 'kehilangan dan ketiadaan' Tun Dr. Mahathir beberapa ketika ini.

Salam buat Samurai.

Terima kasih

Anonymous said...

The Wood-Cutter and The Woodpusher

Najib keeps on saying - Check!
Abdullah just looks up, yawn, jerling nipis and says
"Really? that's your move - final?"
and like woodpushers he pretends to be, said nanti dulu
pull back the piece
sorry, wrong move, Abdullah.

And the clock eats the seconds away
while somethings stirred
somewhere south

What a pong!

Anonymous said...

Dear Datuk dan Samurai,

When Tun Mahathir was PM, everyone looked at him in awe. Part of what we are today is due to him, his vision, his courage and commitment, his sense of purpose. It was under him that we dared to dream, overcome the once-seemingly impossible deeds, create a new environment. He put a value to our efforts, he recognised talents and knew that nothing would come easy.

Today, people take potshots at him. Not many people dare to be seen with him in public, let alone sit at a table for a conversation. Overnight, his deeds are looked with suspicion; his projects are regarded as wastage; and those who shared the same vision with him are looked down, some even hunted with attempts at discrediting them. Datuk, you know the feelings, having been seen as a person close to him.

In this country, you may have done done good; but all that is nought now! If we are in pain because of this, imagine what it does to Tun M!!

As for Dato Najib walking Tun M to his car, this is indded heartening! This is the hallmark of individuals with good upbringing. We can rely on these kind of people. Syabas Dato Najib! We want to see more of this!

Anonymous said...

Bola Lambung!

Parlimen
http://utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0327&pub=Utusan_Malaysia&sec=Parlimen&pg=pa_03.htm

Gabungan tiga syarikat tidak jejas Felda
KUALA LUMPUR 26 Mac – Penggabungan tiga syarikat perladangan milik Permodalan Nasional Berhad (PNB) iaitu Sime Darby Bhd., Kumpulan Guthrie Bhd. dan Golden Hope Plantations Bhd. tidak akan mewujudkan persaingan kurang sihat kepada Felda.

Setiausaha Parlimen Kementerian Kewangan, Datuk Seri Dr. Hilmi Yahya berkata, penggabungan sebagai sebuah syarikat perladangan mega itu sebaliknya akan beroperasi sebagai entiti korporat dan bukannya menjadi entiti kerajaan.

Menurut beliau, penggabungan itu adalah selaras dengan cadangan kerajaan supaya menjadikan negara ini sebagai pelabur utama dalam sektor perladangan kelapa sawit dunia.

‘‘Penggabungan ini akan mewujudkan syarikat perladangan terbesar dunia dengan menguasai enam peratus tanah ladang di samping bersaing di peringkat global,” katanya.

Hilmi berkata demikian ketika menjawab soalan Datuk Razali Ismail (BN-Kuala Terengganu) pada persidangan Dewan Rakyat, hari ini.

Entiti baru hasil penggabungan ketiga-tiga kumpulan yang dikuasai oleh PNB itu sekali gus memiliki perolehan tahunan berjumlah RM26 bilion, 107,000 tenaga kerja dan tanah perladangan seluas 600,000 hektar.

Katanya, ketiga-tiga syarikat itu giat berusaha mengembangkan industri hiliran kelapa sawit, pemotoran, minyak dan gas serta sektor hartanah sehingga ke peringkat antarabangsa.

Tambah Hilmi, penggabungan itu turut meningkatkan kecekapan operasi syarikat melalui perkongsian kemudahan, hasil penyelidikan dan pembangunan bersama.


Apa la DrPanadol ini,
jangan la bising-bising!
Depa dok puji Najib,
YB ini potong stim

dua panadol, tiga kali
satu hari? Betul
spin banyak sangat

Anonymous said...

Dearest Saudara Kadir Jasin,

I am not an imposter as claimed by the other "__earth" who accused me falsely of being an imposter and impersonating him.

My nick name from primary school right up to today (when I am a 75 year old man )has been __earth. I chosen this beautiful nick name because I am pro-environment and simply love nature. But now as I am too old to change it and all my friends online and offline call me __earth, what can I do?

I hope you will understand.

Anonymous said...

Dearest Saudara Kadir Jasin,

In this modern world, many people sometimes have similar nick names not because they want to impersonate anyone but rather because they chosen the nick name independently without knowing there is another person using the nick.

I have prior use rights to the nick name __earth under Copyright Act 1987 passed by the Malaysian Parliament since I have been using it for 75 years.

I doubt the other "__earth" who falsely slandered me of being an impostor has prior use to the name.

I deny that I am an impersonator and deny that I have been an impostor of another person. I further stress my legitimate right to use the nick name "__earth", which is rightly mine.

A KADIR JASIN said...

Kepada dua pembahas yang mempunyai nama samaran yang serupa iaitu _earth,

Saya mohon maaf jika saya menyinggung perasaan nama-mana satu atau kedua-dua anda.

I have no way of knowing the origin of that callsign and who are using it.

If you both (or there may be others using the same name) don't mind, I'll consider posting the comments by both of you.

It's up to the both of you to find out ways and means of indicating which comments belong to which user.

All that I ask for is that we respect the rule that we have set forth.

My apologies. Thank you.

A KADIR JASIN said...

Kawan,

Begini sajalah, kalau seseorang itu menderhaka kepada ibu bapanya, lupa jasa mereka dan malu berdekatan dengan mereka, orang itu perlu bersedia menghadapi kemungkinan yang sama apabila anak-anaknya akan menderhaka terhadapnya.

Orang yang menabur angin akan menuai badai!

Dulu waktu kita ke sekolah agama di sebelah petang, salah satu mata pelajarannya ialah akhlak.

Hari ini banyak orang, termasuk pembesar, sama ada tidak pernah dengar perkataan itu atau sudah lupa maksudnya.

Kita berada pada era ketakutan. Kita takut untuk berkawan atau dilihat dengan kawan kita kerana kawan itu dikhuatiri tidak bersih politiknya.

Ini berlaku kepada saya. Seorang pembantu seorang menteri tidak lama dulu "menyeludupkan" saya untuk berjumpa bosnya. Macam filem konspirasi!

Saya pandu kereta saya ke suatu lokasi yang dijanjikan, tunggu sebentar dan dia datang dengan keratanya untuk membawa saya berjumpa bosnya tanpa kehadiran seorang manusia pun (hanya pegawai keselamatan di luar).

Ini menteri yang saya kenal sejak tahun 1970an dan pegawainya itu saya latih sewaktu di NST.

Mungkin amalan masa kini adalah lebih baik takut tetapi selamat daripada berani tetapi dipijak lumat.

Que sera sera Kawan!

Anonymous said...

Salam...

Datuk
Memang ramai ahli politik bersikap demikian. Mereka yang untung, rakyat yang rugi. Pedulikan rakyat!

Anonymous said...

Datuk,
Salaam

I just wanted to share this story from counterpunch.com with you.

You would have notice too that Abdullah was not too keen to be heard - his comment regarding the UN Sanction on Iran. Iran must toe the UN line!

It was a right statement but it was so 'no balls'!

Abdullah, being the OIC President(least of all) should question the sanctimonious exhortations encouraging the aggressive stance of the UN on Iran.


March 21, 2007

Lies, Market Manipulation and Wall Street
Jim Cramer Comes Clean
By CORPORATE CRIME REPORTER

Finally, Jim Cramer has come clean.

The market is fiction, upon fiction, upon fiction.

Stock fundamentals don't matter.

It's all about lying and manipulation.

Lie, spread rumors to reporters, including to the bozos at the Wall Street Journal.

Price fixing is needed in certain industries--and don't worry, the shareholders will demand phony lawyers to cover up the crime.

No need to worry about the Securities and Exchange Commission (SEC)--they don't have a clue.

No need to worry anymore about Cramer's Harvard Law School buddy Eliot Spitzer--he's in Albany now.

Cramer--the former hedge fund trader and current host of the popular CNBC show "Mad Money"--was interviewed in December 2006 by Aaron Task on TheStreet.com television.

Apparently, for three months, nobody paid attention.

But then, about a week ago, someone posted the ten minute interview on YouTube.

And people started hitting it.

About 113,000 views so far.

And it is riveting television.

Raw, unadulterated, Jim Cramer.

Spilling the beans on corporate criminals on Wall Street.

Cramer talks openly about how hedge fund managers manipulate the market.

To drive stocks down. Or up.

To profit from their short or long positions.

Hedge funds manipulate the stock market by dumping $10 million to $15 million in the market, to move the stock one way or another.

Case in point--Research in Motion (RIM)--the maker of Blackberry.

"A lot of times when I was short at my hedge fund, and I was positioned short, meaning I needed it down, I would create a level of activity before hand that could drive the futures," Cramer said. "It doesn't take much money. Of if I were long and I would want to make things a little bit rosy, I would go in and take a bunch of stocks and make sure they are higher--maybe commit $5 million in capital and I could affect it. Now, you need maybe $10 million in capital to knock the stuff down. But it's a fun game. And it's a lucrative game."

If you are short on RIM, "you can't let it lift."

"When you get a Research in Motion, it's really important to use a lot of your firepower to knock that down," Cramer said.

Manipulation by buying and selling stocks--that's legal, Cramer says.

Then if you need help, you engage in some illegality--what he calls fomenting.

"You can't foment," Cramer says. "That's a violation. You can't create yourself an impression that a stock is down. But you do it anyway because the SEC doesn't understand it. That's the only sense that I would say that it is illegal. But a hedge fund that is not up a lot really has to do a lot to save itself. This is blatantly illegal. But when you have six days and your company may be in doubt because you are down, I think it is really important to foment. If I were one of these guys, foment an impression that Research In Motion isn't any good."

"Get people talking about it as if something is wrong with RIM," Cramer advises. "Then you would call the (Wall Street) Journal and talk the bozo reporter on Research in Motion and you would feed that Palm has got a killer it is going to give. These are the things that you must do on a day like today. And if you are not doing it, maybe you shouldn't be in the game."

Remember, you can't take any chances with the truth.

"What's important when you are in that hedge fund mode is to not doing anything that is remotely truthful, because the truth is so against your view--it is important to create a new truth to develop a fiction," Cramer advises. "You can't take any chances."

How do you drive Apple stock down to profit from your short position--especially when the company is just about to announce it's new IPhone?

"Apple--it is very important to spread the rumor that both Verizon and ATT have decided they don't like the phone," Cramer says. "It's a very easy one to do. You also want to spread the rumor that it's not going to be ready for MacWorld. And this is very easy, because the people who write about Apple want that story. And you can claim that it is credible because you spoke to someone at Apple. It is an ideal short. If I were short Apple, I would be working very hard today to get that. And the way you would do that is pick up the phone and call six trading desks. And say, listen, I just got off the phone with my contact at Verizon. And he has already said--we're a Samsung house, we are a Motorola house. There is no room for Apple. They want too much. We are not going to let them in. We are not going to let them do what they did to music. And that's a very effective way to keep a stock down."

When interviewer Task tries to get Cramer to talk about the fundamentals of the stocks in question, Cramer brushes him off.

"The mechanics are much more important than the fundamentals," Cramer says. "Who cares about the fundamentals? Research in Motion just blew out the quarter. Look what people can do. That's a fabulous thing. The great thing about the market is that it has nothing to do with the actual stocks. Maybe two weeks from now the buyers will come to their senses and realize that everything they heard was a lie. But then again, Fannie Mae lied about their earnings for $6 billion. So, it's just fiction and fiction and fiction. It's important for people to realize that the way that the market really works is to have that nexus of--hit the brokerage houses with a series of orders that can push it down, leak it to the press, and get it on CNBC--that's also very important. And then you'll have a vicious cycle down. It's a pretty good game. It can be played for a percent or two."

What about the cell phone market?

Too much competition, Cramer says.

They've got to get in a room and fix prices.

"The problem with the cell phone market is that these guys are all killing each other," Cramer says. "Someone has to take a dive. Motorola and Nokia have to get in a room and just fix price. They have been reluctant to do that because of the various Justice Departments."

And it's illegal, Task weighs in.

"Well, that hasn't stopped a lot of other companies," Cramer says. "This seems to be a case where they seem to be directly worried about the authorities. It's almost as if they have a lawyer that matters, say like the Bristol Myers lawyers. What eventually happens is that the shareholders demand that you get phony lawyers and you sit in a room. It will happen soon."

Cramer said that the Federal Reserve is looking for ways to cut interest rates without looking foolish.

"The Fed has obviously got to cut," he said. "The Fed is desperate to try to figure out how quickly they have to cut without looking like dopes that they raised rates. You don't want to raise in May and then cut in January. You'll look like Mexico for heaven's sake. This is a distinguished group of people who went to really good schools. They don't want to look like dopes."

Not only doesn't the SEC have a clue, but Eliot Spitzer is off the Wall Street beat. So, other illegalities are possible now.

Here's Cramer's take on how to manipulate Ford Motor stock up, despite a questionable balance sheet.

"Ford went and pledged all of that investment banking to all these guys," Cramer said. "Ford may be the big client of 2007. So, if I were in the corporate finance room, I would say to the research guy--listen, I have the inside--the plan works. Then you are the research guy. What do I do? It's bonus time. I'm not going to be a total idiot. Spitzer is going to Albany. Let's get back in the game."

Corporate Crime Reporter is located in Washington, DC. They can be reached through their website.

__mars said...

Dear sir,

let's me do this in Malay because I know the impostor has bad Malay.

Senang saja kalau nak membeza antara yang benar dengan yang penipu.

Untuk setiap blog yang didirikan di blogspot, ada satu laman khas untuk berkongsi pandangan mereka dengan Dato, bukan?

Untuk berinteraksi dengan Dato, para pelawat perlu ke satu halaman di mana ada mereka perlu memberikan "nama samaran".

Di ruangan itu juga terdapat kesemua komen yang berkaitan.

Bagi menentukan identiti yang sebenar, semua komen saya mempunyai gambar saya. Si penipu tidak boleh berbuat demikian kerana nama samaran saya "__earth" telah berdaftar dengan Blogger sejak 2001.

Untuk "__earth" yang sebenar, jika Dato tekan "hyperlink" di nama "__earth" itu, Dato akan tiba ke

http://www2.blogger.com/profile/03711810297204287995

Dan dari situ, ke blog saya, http://maddruid.com/.

Di blog Dato, tidak pernah saya meletak hyperlink blog saya, iaitu "maddruid.com" kerana semua nama samaran yang berdaftar dengan Blogger akan mengarahkan "hyperlink"-nya ke halaman profil blogger.

Si penipu tidak mempunyai blog sendiri dan selalu memberi kat blog blog seperti alamat-alamat blog yang tidak wujud, seperti yang berlaku sekarang.

Tambahan lagi, saya mempunyai blog yang telah wujud sejak 2001. Di blog itu juga, saya tidak merahsiakan identiti saya.

Saya harap, Dato boleh mengambil tindakan sewajarnya. Saya dan beberapa orang lain telah diganggu oleh penipu ini. Untuk maklumat lanjut, saya menjemput Dato untuk ke http://maddruid.com/?p=1078.

Jika Dato inginkan lebih bukti, saya rela bertemu dengan Dato.

Untuk pengetahuan Dato, selain komen yang membantah semua penipuan penipu itu, saya tidak pernah memberi komen di blog Dato.

Oleh itu, Dato tidak perlu takut untuk memadankan semua komen yang berasal dari nama samaran "__earth" jika Dato tidak dapat membezakan yang mana si penipu dan yang mana mangsa.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).