Wednesday, May 27, 2009

Kewibawaan Petronas Wajib Dipertahankan

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

SAYA perhatikan ramai pemblog dan pembahas mereka telah mula membincangkan perkembangan di Petronas dengan penuh emosi.

Saya tidak salahkan mereka. Dalam hal ini, kita rakyat Malaysia berhak menjadi emosional. Kelangsungan Petronas adalah tanggungjawab kita semua.

Isu yang membakar emosi itu adalah ura-ura pelantikan seorang muda lulusan Oxford yang seangkatan dengan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dan bekas seorang menteri untuk menduduki lembaga pengarah Petronas.

Orang muda lulusan Oxford itu dicamkan sebagai Omar Mustapha Ong, bekas Pegawai Khas Mohd Najib Abdul Razak ketika Mohd Najib menjadi Timbalan Perdana. Bekas menteri itu pula dikatakan Syed Abdul Hamid Albar.

Walaupun pelantikan mereka masih di alam misteri, cakap-cakap mengatakan Omar akan dilantik ahli lembaga pengarah manakala Syed Hamid pengerusi bagi menggantikan Mohamed Hassan Marican.

Oleh kerana Petronas terletak terus di bawah bidang kuasa Perdana Menteri, sebarang pelantikan tidak akan berlaku tanpa kehendak dan pengesahan beliau.
Jadi tidak hairanlah kalau ramai pemblog dan pembahas mereka mengaitkan ura-ura pelantikan Omar dan Syed Hamid dengan Perdana Menteri.

Saya kenal Omar. Daripada perwatakan, dia sederhana dan nampak cerdik. Yang menjadi masalah adalah pertaliannya dengan Mohd Najib dan Khairy.

Omar adalah pemegang tampuk Ethos Consulting Sdn Bhd, sebuah firma perundingan korporat. Laporan The Star mengenai Ong pada tahun 2006, antara lain, menyebut:

“Ethos Consulting Sdn Bhd has appointed Omar Mustapha managing principal and director effective Feb 1.

Prior to his appointment, Omar served as special assistant to Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak on matters of public policy, international relations and the corporate sector.

Omar was co-founder of Ethos Consulting together with the late Dr Liew Boon-Horng and has worked closely as joint managing principals since the firm’s founding in June 2002.

He left the firm to join the Deputy Prime Minister’s staff in February 2004.”

Walaupun dia meninggalkan Mohd Najib untuk menguruskan Ethos Consulting, namun Omar tetap rapat dengan Mohd Najib dan dipercayai terus terbabit dengan kegiatan beliau.

Seperti banyak institusi dan syarikat yang rapat dengan Khairy dan persekongkolan Tingkat Empat, Ethos Consulting dilaporkan mendapat banyak kerja perundingan kerajaan, khas untuk syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

Ura-ura pelantikan Omar ke lembaga pengarah Petronas menjadi berita sensasi di Internet kerana banyak pihak bimbang akan berlaku campur tangan luar ke atas syarikat minyak negara itu serta kemungkinan terjadi eksploitasi ke atas kontrak serta asetnya.

Kebimbangan ini boleh difahami kerana di bawah Pentadbiran Abdullah Ahmad Badawi, persekongkolan "Tingkat Empat" dan "budak-budak PM" telah mencetuskan pelbagai kontroversi seperti dalam urus niaga ECM-Libra, AirAsia, pembinaan terminal penerbangan murah (LCCT) dan penjualan Pantai Holdings kepada Parkway, Singapura.

Apa pun kebenaran kepada ura-ura ini, kepentingan dan kewibawaan Petronas wajib dipertahankan. Sebarang tindakan yang mengancam kepentingan dan kewibawaan Petronas oleh sesiapa pun wajib didedah dan disekat.

Namun, keyakinan dan harapan boleh diletakkan di atas bahu Mohd Najib kerana dia bukan sahaja Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, tetapi dia kenal Petronas sejak syarikat itu ditubuhkan ketika pentadbiran ayahnya, Abdul Razak Hussein.

Pekerjaan pertama Mohd Najib setelah pulang dari pengajian di England adalah di Petronas sebagai pegawai di Jabatan Perhubungan Korporat.

Ketika itu, kalau tidak silap saya, Tengku Razaleigh Hamzah adalah Pengerusi dan Junus Sudin (Datuk) -- bos saya yang baik hati di NSTP -- adalah Pengarah Urusan.

Saya sendiri mula membuat laporan mengenai Petronas pada tahun 1976 untuk akhbar The Business Times ketika rundingan Perjanjian Perkongsian Pengeluaran (Production Sharing Agreement) dengan syarikat-syarikat minyak asing dijalankan.

Hari ini, berkat kecekapan dan integriti pegawai-pegawai Petronas yang majoritinya Bumiputera, dan tanpa campur tangan yang negatif daripada kerajaan, Petronas muncul sebagai salah sebuah syarikat terbesar di dunia.

Senarai majalah Fortune Amerika Syarikat meletakkan Petronas sebagai syarikat yang ke-95 terbesar di dunia tahun lalu. Sebahagian besar pendapatannya kini hasil daripada kegiatan di luar Malaysia. Petronas adalah pengarak panji-panji negara di persada dunia.

Jadi, sebesar mana pun keperluan memberi pangkat dan jawatan persaraan kepada bekas menteri, operator politik atau rakan taulan, kepentingan Petronas dan kepentingan rakyat jelata jangan sekali-kali diperjudikan.

Kalaupun perlu melantik seorang pengerusi baru bagi memisahkan tugas lembaga dan pengurusan Petronas, calonnya biarlah bukan daripada kalangan politik.

Ingat jugalah kepada legasi Allahyarham (Tan Sri) Azizan Zainol Abidin bekas Pengerusi Petronas dan hormatilah orang dalam Petronas yang telah membuktikan kepakaran dan integriti yang tinggi.

Ura-ura sebeginilah yang memberi alasan kuat kepada pihak-pihak yang mahu Petronas bertanggungjawab kepada kuasa yang lebih universal seperti Parlimen untuk terus memperjuangkan tuntutan mereka.

Kepada rakan-rakan blogger, mungkin elok bagi sesiapa saja yang berkepakaran di bidang petroleum, perniagaan global dan urus tadbir korporat membuka sebuah blog khas untuk mengawasi dan memantau perkembangan di dalam Petronas agar ia tidak dilarikan (hijack) oleh pihak-pihak yang rakus.

[NOTA KAKI] -- Mohon maaf kalau saya terlambat membaca dan menyiarkan komen-komen Saudara dan Saudari. Saya terpaksa berulang alik ke kampung di Kedah kerana ayah saya sedang sakit dan emak perlukan sokongan emosi.

76 comments:

pakbelalang said...

Najib must cut off all his connection with those people in Tingkat 4 in order not to affect his credibilty. It is just too bad that those people in Tingkat 4 (I wonder whether they are still around) are being "perceived" to be the cronies of Tun Pak Lah and his son in law. The stigma of them being the manipulators of Pak Lah's policies are still strong. So get rid of them once and for all.

Unknown said...

salam
harap the hijackers tu x sempat masuk petronas kalau tidak lingkuplah Petronas.
Mungkin ini satu peluang baik untuk khairy kumpul duit dan gunakan waktu pemilihan UMNO akan datang.

Roti Planta said...

Dato',
Kerja utama orang politik ialah memikirkan bagaimana nak beri projek kepada kroni mereka walaupun kroni tiada kemampuan dan kelayakan.

Kalau pun DS Hamid Albar nak bergiat dalam koporat, bagilah dulu GLC kecil2 dulu. Tengok dapat untung ke dapat lingkup. Petronas adalah 'jantung' Malaysia. Jika lemah atau mati Petronas maka akan tenat adan mati ekonomi Malaysia.

Bye/Roti Planta

Donplaypuks® said...

Dear Dato AKJ

I don't see why the PM should indulge in appointments to the Board of Petronas which he knows WILL court controversy.

Omar Ong is linked to Ethos Consulting, KJ, Khalimullah,AAB, 4th floor, controversial sale of Telekom and Pantai Medical shares to GIC S'pore generating huge brokerage commissions etc, etc, etc.

There is also a posting in Rockybru's blog that Ong is a Petronas scholar and contract defaulter.

Surely Petronas has within its own ranks outstanding senior managers who could be elevated to directorships after many years of loyal service?

And if they want fresh, capable and independent blood, there are literally hundreds who the PM could pick from the public and private sectors who will not raise our hackles like Ong does.

All of this leads to the unhealthy speculation, taking also into account AAB's appointment as 'advisor' to MAS, that AAB and his close allies have some kind of hold over Najib. After all, AAB is no expert on the airlines industry; so, what advise is he exactly expected to give?

The current situation is extremely disappointing and smacks of intended political inteference in the running of Petronas, and perhaps even, of a move to oust the long serving and internationally respected CEO, Tan Sri Hasssan Merican, by Oxbridge plotters!

http://donplaypuks.blogspot.com

ab said...

Salam dato,

Mudah-mudahan penyakit ayah dato cepat sembuh....

Dato sepatutnya ubah tajuk artikel ini menjadi: KEWIBAWAAN PRESIDEN DAN CEO PETRONOAS WAJIB DIPERTAHANKAN......maaf ya,tulisan dato ini kena disimpan sampai selamanya kerana isu ini TERSANGAT PENTING UNTUK MALAYSIA.


PENYANGAK-PENYANYAK baru akan berusaha berhabisan untuk
mengambil duit dan harta ... PETRONAS,KWSP,PNB,TABUNG HAJI,LHDN,
dan kayu-kayan di PERAK,SERAWAK
dan PAHANG.


KALAU BOLIH DATO elok tulis mengenai spin-off dari pembubaran kementerian usahawan baru-baru ini...nampak macam ramai yang `get-away' tanpa bayar hutang SMEBANK, BANK RAKYAT, dsb.....IKAN besar-besar ni...


Abu Bakar Ab Rahman

zol dabat said...

salam dato'
saya seorang pelajar yg ditaja petronas ke jepun
amat prihatin dgn pkembangan ini
walawpon tidak "tegha mana" pon
pengetahuan sya dlm prkara2 mcm ni
apa yg saya harap, semoga syrikat ini
terus maju dan bebas dr cmpor tangan yg x spatotnya oleh pihak2 trtentu

samurai melayu said...

SALAM DAK
IZINKAN,
TERIMA KASIH MELUANGAN MASA MENYIARKAN ARTIKEL 'PETRONAS' INI.

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.

KAMI PULA MEMOHON KEHADRAT ALLAH SWT MELIMPAHKAN ZAT SEMPURNA DAN KASIH SAYANG NYA KEATAS AYAHANDA DATUK SEMOGA CEPAT SEMBUH DAN SEMPURNA KESIHATANYA DAN JUGA MEMOHON DIBEKALKAN SEMANGAT TABAH DAN SABAR KEPADA BONDA DAN SELURUH KELUARGA DATUK MENGHADAPI DUGAAN DARI NYA.

ALFATIHAH, AMIN.

abdullahngah said...

Tidak pelik jika orang disebut oleh Datuk itu hendak dilantik menjaga petronas.

Perdana menteri malaysia seorang demi seorang mempunyai kepentingan tertentu.

Sesiapa naik, dialah yang memnentukan orangnya naik dan dapat peluang menjadi kayaraya segera.

Itulah lubangnya.

Kalau ada lubang sesiapa tidak akan lepas peluang.

Demikian juga lubuk Emas. Mereka akan berusaha dengan sedayaupaya untuk merebut peluang keemasan itu.

Inilah masanya untuk memberi pelaung kepada kroni kroni menjadi kayaraya.

Mahathir berusaha untuk menbuat kroni kroninya kayaaraya, Abdullah Ahmad Badawi begitu. Apatalah lagi Datuk Seri Mohd Najib.

Kalau dahulu Istilah "BN" barang naik. Tapi sekarang ini "BN" istailahnya ialah "bini Najib".

Maaf jika ada orang kata emosi, tetapi itulah realitinya yang tidak dapat dinafikan.

Yang paling tidak patuh, iaitu tindakan petronas memberi bunos kepada pekerjanya selama 2 tahun,(2008) sedangkan rakyat yang didahulukan hidup menderita.

Ada yang kena buang kerja kerana krisis ekonomi.kesian. Inilah yang sangat tidak patut dilakukan.

Untung kenaikan harga minyak dari 190 seleter kepada RM 270 seliter membuat petronas kaut untuk RM 18 bilion.

Sepatutnya keuntungan itu diagihkan kepada rakyat, terutama sekali kepada pelajar pelajar anak rakyat miskin yang terpaksa berhutang dengan PTPTN dengan kadar faedah 3 persen itu.

ali usni said...

saya hanya mau bertanya apa kah salanya sdra kj dan rakan2 beliau sehingga seolah2 mereka2 ini langsung tidak boleh menjawat apa2 jg peranan dalam umno dan kerajaan.. saya mau datuk ikhlas dan jujur tanpa ada prejudis.. tq

Petronas Scholar said...

Mohd Omar Ong bin Mustapha Ong was a scholar of Petronas. He was offered scholarship in May 1989 to do A-level in the UK and to study in Oxford University. He has repeatedly defaulted from his obligation in the scholarship agreement with Petronas.

The revelation of Omar Ong’s appointment as a member of the Board of Director of Petronas will mean that the Board of Direcor have honoured a scholarship defaulter with this appointment.

Omar completed his study and graduated from Oxford with a Bachelor’s degree in Politics, Philosophy and Economics. On February 16th, 1995 he joined Petronas as Executive. He later resigned and join Multimedia Development Corporation (MDC) on February 1st, 1997.

Omar was employed for nearly 2 years and at the time of resignation, had not fulfill his compulsory service. Petronas agreed to transfer the compulsory service to MDC being another Government Company..

His stinct with MDC lasted few months more than 3 years for he resigned on March 31, 2000. This is in breach of the scholarship agreement and he was informed by the Education Services Unit on June 2000.

Consequently, he was issued a Letter of Demand in January 2001 from the Legal Service Unit of Petronas. By September 2001, Lee, Hishamuddin & Co. was appointed to start proceeding against Omar. Judgement was obtained against Omar in February 2003.

After MDC, Omar joined McKinsey & Co, London, and operated in Kuala Lumpur. He later co-founded Ethos & Co. in February 2002.

In February 2004, he was appointed Special Officer 1 to the Deputy Prime Minister. A deed of settlement was signed in May 2005 and he was to serve the Government of Malaysia for an assigned period of 4 years 10 months. In the event of another breach of contract, he will be required to pay a settlement of RM120,000.

Omar resigned and rejoined Ethos & Co. in February 2006.

Appreciate you could publish this comment in your blog in order to get reactions from Omar Ong or Petronas to this revealed details.

This should serve to alert Najib that the man he agreed to be appointed as Director for Petronas is a Petronas Scholar who defaulted on his loan.

Najib's insistance on the Board of Director of Petronas to appoint Omar Ong will put them in a difficult position to breach their own internally long practised policies and will be expected to be given exception.

As another Petronas Scholar, I ask why should defaulter Omar be an exception?

Anonymous said...

Salam DAKJ

Walau siapa pun mentadbir Petronas, satu je permintaan 1Malaysia, tolong jangan naikkan harga RON97. Harga minyak dunia masih stabil, malah perbezaan harga minyak dunia ditafsir berpandukan RON97. Kenaikan harga RON97, seolah-olah ada unsur paksa rela supaya rakyat menggunakan RON95. Cukuplah kenaikan lampau yang mengakibatkan harga barang naik tak turun-turun. Kalau harga minayk naik lagi, kompem peniaga akan naik kan lagi harga barang mereka. Atas alasan, kenderaan mereka guna RON97. Fikir-fikrkan lah.

-Carl-

saji said...

Saya mempunyai saudara mara, rakan seuniversiti dan jiran golongan profesional yang bekerja dengan Petronas. Malah anak sulung saya adalah lulusan jurutera kimia daripada Universiti Petronas dan hampir setahun bekerja di kilang Petronas di Labuan.

Apa yang saya tahu, Petronas menaja pelajar dan mengambil pekerja yang amanah, tanggungjawaban, cerdik dan kuat kerja seperti rakan, jiran dan anak saya itu, dan tanpa mengenal saudara mara.

Pada saya, itulah yang menjadi Petronas GLC yang berwibawa selama ini, tanpa menafikan orang dan kumpulan yang menerajui Petronas selama ini diakui kewebawaannya.

Adakah orang politik dan di kalangan orang UMNO khasnya diakui kewebawaannya jika dibenarkan menerjui Petronas?

Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa, pengalaman mereka menerajui GLC-GLC yang lain menunjukan bahawa mereka belum dapat membuktikan mereka adalah golongan berwibawa seperti yang Dato' harapkan.

Tetapi, persoalan yang perlu dibincangkan ialah, adakah dengan membenarkan mereka menerajui Petronas, maka keuntungan Petronas akan meningkat dan usahawan Bumiputra yang selama ini mengeluh kesukaran mendapatkan peluang perniagaan atau kontrak dengan Petronas akan mereka bela?

Jika ditanya kepada saya jawapan saya tidak! atas alasan berikut:

Pertama, mustahil Petronas meningkatan keuntungan berdeasarkan harga minayak yang di paras rendah sekarang dan keadaan ekonomi dunia yang gawat sekarang.

Kedua,mustahil keluahan usahawan Bumiputra tersebut diatasi dalam bidang pembinaan, khasnya selagi kaedah perolehan kontrak pembinaan menggunakan kontrak pembinaan konvensional jenis Price-in-advance atau maksud Islamnya kontrak pembinaan al-Istisnaa' atau Melayunya kontrak pembinaan Tempahan atas hujah berikut:

Kontrak Price-in-advance yang terkenal dengan kontrak bentuk Lump Sump, Bills of Quantities, Design and Build dan Turnkey merupakan jenis kontrak yang mempunyai kelemahan hakiki berikut berdasarkan pengalaman JKR dan agensi pelaksana lain menggunakan kontrak pembinaan tersebut:

A. Mempunyai ciri-ciri dan syarat penggunaan yang mendorong atau menggalakan kontraktor utama yang tidak benar-benar layak mengali-babakannya, walaupun masalah modal sudah diatasi oleh kerajaan dengan memberikan wang pendahuluan 25%.

B. Berkaitan dengan kelemahan di atas, kontrak Price-in-advance juga mengalakan gejala kronisme di samping rasuah dan penipuan pembayaran di kalangan kontraktor utama terhadap sub-kontraktor domestiknya.

C. Kontrak pembinaan Price-in-advance merupakan alat golongan kapitalis mendapatkan peluang projek dengan cara yang tidak bermoral termasuk cara rundingan terus, dan mendapat keuntungan projek dengan cara yang tidak bermoral seperti mengali-babakan kontrak, melambat-lambatkan kerja pembinaa, mengelak mematuhi peraturan keselamatan projek, menipu spesifikasi pembinaan dan bahan, dan menipu pembayaran sub-kontraktor domestik.

D. Kontrak pembinaan Price-in-advance sesuai digunakan dinegara-negara yang indeks rasuahnya rendah yang tidak pelu dijelaskan atau di negara yang kesemua pemain industri pembinaan dijamin sifat amanahnya serta tanggungjawabannya.

Sebenarnya, komen saya ini adalah untuk mencadangkan kepada Petronas dan agensi-agensi pelaksana kerajaan supaya menghentikan penggunaan bentuk-bentuk kontrak Price-in-advance dan berpindah menggunakan kontrak bentuk Direct Labour, Target Cost, Cost Plus Percentage, Management Contract, Design and Construction Management Contract dan Project Managemant Contract iaitu bentuk-bentuk kontrak pembinaan konvensional jenis Cost Reimbursement atau maksud Islamnya kontrak pembinaan al -Ijarah atau Melayunya kontrak pembinaan Upahan, atas alasan kontrak pembinaan jenis Cost Rembursement mempunyai ciri-ciri dan syarat penggunaan yang bukan sahaja mampu mencegah kesemua perbuatan tidak bermoral di atas, malah mamapu mengatasi keluhan usahawan Bumiputra di atas.

Legal Cat said...

Semoga orang tua Dato' cepat sembuh

Anonymous said...

Dato,

Betul ke perlantikan Omar direstui oleh PM? Ada cakap@ mcn tu..

shih huang ti

Puyot said...

Tok, terpanggil saya untuk menulis sebab terbaca notakaki di posting ni. Moga Allah SWT memanjangkan umur ayahnda tok Kadir dan cepat sembuh daripada sakit yang dihidapi. Moga bonda tok sentiasa tabah hadapi sunnatullah. Sakit demam tu sama ada datang sebagai ujian ataupun kaffarah. Allah jua Maha Mengetahui.

Pasal minta pakar2 gas dan minyak untuk buka blog pantau Petronas, saya rasa tak jadi apa2 tok. Mana taknya, punya banyak pakar dan 'ahli' dalam bidang oil&gas, kenapa nak lantik bekas menteri yang bertanggungjawab terlepasnya pulau batu putih ke tangan Temasik. Apa hebat sangatkah ilmu oil&gas bekas menteri tu? Lagi satu, sapa dia Omar Mustapha Ong ni? Setakat bekas pembantu peribadi, lepas tu jadi pengarah dalam firma yang baru ditubuhkan tahun 2002 dah boleh jadi pengarah dalam Petronas? Hebat.!

Nampak cerdik tak semestinya cerdik. Cerdik saja tidak mampu pada hemat saya. Yang penting ialah cerdik, berwawasan serta berpengalaman luas dalam bidang oil&gas, barulah layak menjawat jawatan penting dalam Petronas. Setakat setahun jagung dan ada kabel 'orang politik', tu namanya perosak. Nak bagi juga, boleh dengan syarat level eksekutif dulu la. Kalau perform, baru boleh naik pangkat.' Timba ilmu dulu' kata orang.

Ni dah makin celaru tok. Paling koman pun, Tun PakLah tak usik Petronas, walaupun ada juga cubaan. Ni lagi teruk. Macam nak jadi sangat2 dah ni.

Anonymous said...

Datok,
tak salah kalau lantik si umar jadi bos kat petronas kerana spti datok nytakan dia ni baik,sederhana dan cerdik.cukup2 lah nak salahkan khairy dan semua orang jadi jahat bila berkawan dengan KJ.mana rasional datok.awat semua orang najib baik ke?.saya tetap pertahankan meritokrasi.bukan si umar saja kalau ada non malay pun yang baik mesti disokong.mengaitkan apa2 musibah umno dengan kj/tingkat 4 tidak membantu memulihkan umno.saya ingat masa nak menuding jari atau menyalahkan orang dah habis,rupanya ada seperti dulu2 juga.kalau betul kita prihatin kat petronas patut dah lama ia diletak bawa kuasa parlimen bukan kuasa veto pm.
sekian.zmy

A KADIR JASIN said...

Sdra Petronas Scholar,

1. Thank you for your very detailed and intimate information concerning Omar Ong;

2. I take note of your "insider" information about Omar as "Petronas Scholar" and his relations with Petronas in the performance of his contract agreement;

3. Since your comment contains information that are detrimental to Omar's interest, I will have to hold back your comment;

4. I may have to seek confirmation as the publication of your comment may attract legal action.

Thank you.

Anonymous said...

Khairy dan kuncu-kuncu dia adalah liabiliti pada BN, tapi BN masih jugak nak pertahankan budak-budak mentah yang perasan dia orang tu "best sangat". Goodbye BN.


Nacaleb

The Botak Man said...

Sdr. A Kadir Jasin,

Jikalau Petronas "jatuh" ke tangan individu-individu tertentu yang kontraversial maka "The Beginning of an Ending has set in...".

Saya dah lihat macamana FELDA telah diporak-perandakan setelah R M Alias bersara dalam tahun 2001.

Saya tidak pasti samada kemunculan golongan tertentu (termasok ahli politik) dalam organisasi strategic pernah membawa tuah.

Yang saya lihat, kemasukkan "tokoh-tokoh" tertentu (terutama sekali ahli politik) selalu membawa padah.

Segala usaha serta pengorbanan tenaga kerja Petronas selama ini akan menjadi sia-sia.

Sejak Petroleum Development Act 1974 diwartakan, Petronas telah dikendali dan diurus olih golongan profesional dan berwibawa. Golongan yang tidak mudah tunduk dengan telujuk para politikus serta suku-sakat mereka.

Jika golongan profesional dan berwibawa ini di ganti dengan golongan berkepentingan, maka jahanamlah Petronas sepertimana yang dialami olih FELDA pada masakini!

Sekian.

raja2u said...

YBhg Dato'

Assalamualaikum. Pertama-tama marilah kita berdoa semoga Allah meringankan ujian yang diberiNya kepada Dato' dan keluarga.Dato' memberi contoh yang baik dimana walau berapa sibuk pun ,Dato' meluangkan masa untuk orang tua Dato'.

Sebaik-baiknya Kerajaan adalah yang tidak terlibat dalam perniagaan. Kerajaan sepatutnya menjadi penentu berlakunya keadilan dan kesaksamaan dalam pengagihan kekayaan negara.Ini bolih dilaksanakan dengan memberi sesuatu tanggungjawab itu kepada ahlinya (bukan ahli keluarga tetapi seseorang yang pakar dalam bidang tersebut ) dan yang amanah.

Jika ini tidak dilakukan maka cantas mencantas akan berlaku setiap kali bertukar kepimpinan baik diperingkat Persekutuan mahu pun Negeri.Inilah salah satu sebab mengapa pihak Bumiputra tidak mencapai angka keramat 30% ekonomi negara.Betapa tidak berapa ramai Bumiputra yang berpotensi untuk maju dalam sesuatu bidang jatuh tercundang apabila kemudahan yang diharapkannya untuk memantapkan dirinya ditarik oleh orang lain yang menginginkan kedudukan tersebut.

Saya yakin DSN memahami perkara ini melalui konsep 1 Malaysia dan akan mengambil tindakan untuk memperbetulkan keadaan bagi kesejahteraan semua.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Petaling Jaya.

1 malay said...

Salam Dato.

Saya amat khuatir dan bimbang jika benar apa yang ditulis oleh rakan rakan blogger berkenaan perlantikan Omar Ong dan Dato Syed Hamid menjadi lembaga pengarah dan Pengerusi Petronas menjadi kenyataan.

Tindakan D S najib akan memberi implikasi yang amat buruk kepada UMNO dan BN dan yang paling saya risau sekali ialah apabila Ybhg Tun Dr Mahathir mula membuat kritikan terhadap D S Najib.

Sehingga sekarang Tun tidak membuat apa apa kritikan terhadap tindakan D S Najib terutama sekali berkenaan perlantikan Dato Seri Ali Rustam dan Dato Nazri Aziz ke Majlis Tertinggi UMNO walaupun semua tahu Tun amat tidak menyetujui dan senang dengan perlantikan mereka berdua.

Yang terkini ialah keputusan DS Najib mencadangkan pembinaan jambatan ketiga bagi menghubungi Timur Johor dengan Singapura.Keputusan ini dilihat sebagai DS Najib tewas dan tunduk dengan desakan PM Menteri Singapura Lee Sien Loong.Telah berkali kali Tun menyatakan yang Pak Lah telah berbohong berkenaan kes meroboh tambak johor dan membina jambatan bengkok,apa yang rakyat Johor mahu dan menjadi impian Tun ialah sebuah jambatan bagi menggantikan tambak Johor.

We will see whether this incident will be the last straw that will break the Camels back ? and once Tun start attacking ,history will repeat,I'LL BE WITH TUN !

Dhahran Sea said...

Salam DAKJ,
Semoga Allah mudahkan urusan ulang alik melihat ayahnda & moral support pada bonda, dan semoga ayahnda segera pulih, inshaallah.
Saya nampak ada semacam "kepelikan" dalam beberapa keputusan yang PM baru kita buat... kita tak pertikaikan hak beliau sebagai PM dalam membuat keputusan; walau bagaimanapun janganlah hendaknya dalam mencuba "to be different from TDM", dia buat keputusan yang tak begitu tepat & merugikan bangsa Melayu & negara? Keputusan untuk tidak bertanding di Penanti (& Manek Urai?), political game di Perak yang tak berakhir, ISA-kan Sdra. Selamat di Malaysia, jambatan "alternatif" ke S'pura... nampak pelik sikitlah... apa "wisdom" PM baru ni agaknya? Ekonomi macam tu jugak... stimulus budget tu bagaimana... siapa monitor? And now Petronas... apa mat saleh kata... if it ain't broke, why fix it? Silap2 jadi tikus membaiki labu? Kan banyak lagi priority? Getting of deadwoods dalam kabinet, dll. Ni dah nak masuk 6 bulan, nanti KPI PM tak kesampaian....?

Anonymous said...

All the top leaders in Petronas have integrity, decency and loyalty. Omar Ong knows nuts about these. He is just a parachuted dude who is going to brag about the success of Petronas as his. If he is really that good, why don't the PM put him in ailing GLCs to do turnaround? Why give him Petronas that is already stable and strong? Omar Ong, you are a coward.

A KADIR JASIN said...

Sdr 1Malay dan Sdr/Sdri pembaca dan pelawat dihormati,

Semalam saya "selongkar" Google Maps.

Sangat menarik. Jelas Singapura sedang menambak kawasan bersebelahan Changi Airport dan Pulau Tekong Besar.

Nampak-nampak pulau basar Singapura akan bercantum dengan Pulau Tekong Besar.

Pulau Tekong besar ini sangat dekat dengan Pengerang ... keloi pun dengar kata orang Kedah.

Jadi cadangan Jambatan Ketiga itu nampak macam pucuk dicita ulam mendatang bagi Singapura.

Cuba Saudara dan Saudari semua cari Google Maps kalau tak percaya.

Terima kasih.

artakus said...

Datuk;

Saya adalah pekerja Petronas dan sangat-sangat terkejut apabila membaca perkembangan terkini mengenai Petronas. Secara jujur, saya melihat ini sebagai permulaan untuk menjahanamkan Petronas.

Siapakah mereka berdua ini, tidak adakah lagi tokoh-tokoh hebat yang terlibat secara langsung dengan industri minyak?

Analisa mengatakan kejayaan Petronas berkait rapat dengan dasar kerajaan sebelum ini yang tidak campur tangan dalam urusan Petronas. Jika orang-orang tempelan seperti ini masuk ke dalam Petronas, nescaya kita sebenarnya menuggu masa untuk melihat Petronas jatuh dan rebah.

Kepada samurai melayu, anda cuma merosakkan nama melayu, menulis tanpa membuat semakan. Tidak pernah lagi pekerja Petronas mendapat bonus 2 tahun seperti diperkatakan. Memang ada kami mendapat bonus tetapi percayalah ia berkadar dan setimpal dengan usaha ikhlas kami yang berkhidmat untuk anak bangsa dan negara.

Kejayaan Petronas terlalu besar untuk diceritakan. Sebuah syarikat yang kerdil tetapi mencapai tahap yang cukup gemilang di mata dunia. Ini tidak lain disebabkan tenaga kerjanya yang cukup berdedikasi dan profesional dalam menjalankan tugas.

Unknown said...

Dato'

I hope all these cries doesn't mean that there is a wolf or wolves arriving at PETRONAS's Doorstep.

Not many are aware of what are required of an Oilman, especially one who needs to lead an oil company to success, in this case not even PETRONAS Human Resources Team. And that is the reason why so many PETRONAS Technical Staff left PETRONAS in droves to work at Saudi ARAMCO. Although Hassan Merican Moaned and Groaned about Pay being better at ARAMCO, it hides a bigger problem in PETRONAS; that of its inability to manage creative technical staff...

Take the example of Al Naimi, Saudi's Oil Minister in 2005...

Naimi started working at Saudi Aramco in 1947, when he was twelve years old. He started as a coffee boy to the Saudi ARAMCO's American Staff. After working with the Drilling Crew on the Drilling Rig Floor and Vigorously Studying Geology and Geophysics under the best in the field, forty one years later, he became Saudi Aramco's Chief Executive Officer. Finally in 1995, his Superior Talent was rewarded with his appointment as Oil Minister of Saudi Arabia.

Little Wonder that all our best Technical Talent are now working for Saudi ARAMCO...

PETRONAS has now to make do with Indonesian and Indian expatriate Geologists and Geophysicists who cannot cut the grade elsewhere (If its because of money they would be working for Saudi ARAMCO). It also had to retain retired admin staff left behind to train the new ones.

No longer is PETRONAS, the very few National Oil Company Bidding for acreages overseas. It is now competing with China and India's National Oil Corporations. Very soon Russia will offer competition as well. Are we up to it? Everything depends on our Technical Capability not just connections, as China, India and Russia will have better connections...

Indeed it is wise to bring in other local experienced business minds into PETRONAS, as for so long there has been INBREEDING in PETRONAS....One sees whole families working for PETRONAS sometimes mother and daughter and son in the same department!

Whether Omar Ong can contribute to the betterment of the Company? Let his performance be the Judge...After all we have the KPI (which, by the way, has been taken to extremes in PETRONAS)

A KADIR JASIN said...

Sdr/Sdri dihormati,

Berikut adalah penjelasan oleh sumber-sumber rasmi Petronas mengenai Omar Ong:-

1. Dia adalah bekas pemegang biasiswa Petronas;

2. Dia pernah bekerja beberapa waktu dengan Petronas;

3. Dia pergi bekerja dengan MDC;

4. Petronas memberi izin kerana MDC adalah agensi kerajaan;

5. Omar pergi bekerja dengan TPM. Petronas mengizinkan;

6. Apabila dia meninggalkan TPM untuk memimpin Ethos, sebuah syarikat swasta, Petronas membuat tuntutan baki biasiswa lebih RM100,000;

7. Mereka tidak pasti sama ada tuntutan itu disampaikan kepada beliau atau sama ada belau telah menjelaskannya.

Dengan pengesahan ini, saya akan menyiarkan komen “Petronas Scholar”. Selaras dengan system Blogger.Com, komen beliau akan muncul lebih awal atau di atas komen saya ini.

Terima kasih.

Anonymous said...

i think he already made more than RM100,00.00 to pay back his scholarship after his breach of contract, if any?

new_del

Unknown said...

Mudah-mudahan ayah Datuk cepat sembuh.

Kalau Petronas diibaratkan perempuan, bolehkah saya tanya, betulkah perempuan itu diperkosa berkali-kali?

Harap tidak menjadi kesalahan...

Azhar Husin Enterprise said...

Salam Dato'

Saya doakan Semoga ayahanda Dato' cepat sembuh.amin

Semoga apa yang diceritakan oleh Dato' ini hanyalah cerita kabar angin semata-mata. tak betul dan tak terlintas sedikitpun di fikiran PM kita untuk melakukannya.amin

terimakasih

pakbelalang said...

Najib must announce this latest news and confirm it whether there is really such a move to appoint Omar Ong and Syed Hamid into Petronas outfit. Don't let the issue lingers in the mind of the rakyat. It will be damaging for Najib. I hope Najib is not "sleeping" like his predecessor without feeling the impulse of the rakyat.

Azmi Yahya said...

Slm Dato'.

Mai kita refresh balik hal Petronas ni.
Petronas ni kita bole anggap sbg aset besar negara. Kepentingannya memberi kesan besar pada ekonomi negara dan rakyat. Mengapa aset seperti ini diletak di bwh kuasa perdana menteri seorang? Kuasa PM ini terlalu dominan. Bukankah ini lebih berisiko berlakunya pennyalahgunaan kuasa? Atau mengapa kita begitu bodoh nak mempercayai bulat2 kuasa PM ni? Mengapa tidak diletakkan di bawah kuasa parlimen bagi menjamin lebih ketelusan pd setiap peringkat pengurusannya? Hal yang 'menjolok' ini yg seharusnya dibahas..bukan soal siapa lembaga pengarahnya..kerna kita tau..lembaga pengarah ni masih tertakluk di bidang kuasa PM. Bodoh betul.
Sori la..kasar skit..sebab isu pokoknya tak disebut.

azmi yahya
Penang

eddy said...

Salam Dato'.

1. Pertamanya, saya sekeluarga berdoa agar kesihatan Ayah Dato' semakin baik.

2. Its not just this Omar Ong issue Dato', I think PM Najib is certainly making many moves or non moves that is baffling to say the least, his nonchalance on Chin Peng and the attempt to resurrect the PKM as national heroes by certain misguided souls, the JPA scholarship issues, the closing down of the MECD and even the lackluster Singapore trip which ended with a call for a third link just do not give me that extra wow factor.I certainly hope he gets more advise from Dr Mahathir and other BN veterans because BN now is in danger of losing the plot. Just look at MIC who wants to befriend Hindraf and criticises the Government about something that happens to Tamils in Sri Lanka, the Gerakan Chairman calling for Chin Peng return on humanitarian grounds and the MCA never ending demands for their community kononnya to secure more votes in the next GE etc. PM Najib needs all the good advice he can procure and fast to settle these multilayered and complex problems without having to compound it further by appointing unsuitable people for important posts in Petronas or other GLCs for that matter.

3. I do hope the PETRONAS BoD would reject Ong based on principle as accepting Ong sends a clear message that immorality is accepted.

If they cannot reject Omar Ong as it is purportedly the PM's instruction then they should all go see the PM and resign on the spot as a matter of principle. This is Petronas we are talking about, it is a National Institution which needs no fixing from the outside as it is doing well on its own, PM Najib should just allow the oil professionals to do their job without undue political interference.

4. PM Najib just do not have much time to put BN on strong footing to face the General elections as it is only about 3.5 years before the next GE is called.

13 is an unlucky number for many societies, the numbers 1+3=4 is bad luck number for the Chinese. Just hope that PM Najib bukan menjadi Perdana Menteri Terakhir untuk UMNO for a long time to come.

Therefore what PM Najib do or don't in the next 2 years or so, will have a resounding effect in the next GE. Forget about this Omar Ong, he is a problem that PM Najib can do without, certainly Ong would not be poorer as he can always go back to Ethos and market his services elsewhere.

PM Najib and BN must know that the days of pandering to a select few voters with their own agendas over the interest of the majority voters is over and is no more acceptable in this day and age.

Unknown said...

Apabila najib berfikir BN akan tumbang akan,dari sekarang meletak seorang yang boleh ditarik hidung untuk memimpin sebuah organisasi besra seperti ptronas untuk membawa keluar duit,buat apa bagi kat PR..bagus kita bawa lari..nanti BN menang balik,kita bawa balik duit,kita ambik 5 percen

Anonymous said...

Why must BN still putting up with Pak Lah / Khairy / 4th Floor boys; the very people that cost them dearly in the last GE? What's the logic?

McPapadum

Ziarah76 said...

datuk,
semoga orang tua cepat sembuh. Dan datuk dan keluarga diberikan kesihatan dan keberkatan hidup oleh Allah s.w.t.

BekasScholarMinyak said...

Sejahtera semuanya,

Dari segi politik dan ekonomi Malaysia, terbukti mmg UMNO la party yang menjahanamkan ekonomi sendiri.. masuuukkk poket rakan-rakan..

Pak hamid albar.. aduhhh..aduhhh.. sudah-sudah la besarkan tembolok rakan-rakan sendiri..

Kesian kami rakyat marhaen makin TERTINDAS..

Apa agaknya yer kata Sifu Si Najib tu??
Happy or .. you tell me?

To saudara AKJ,
Moga Allah beri ketenangan kepada ayahanda saudara dalam menghadapi dugaannya dan agar cepat sembuh hendaknya.

ps: X-UTP

Anonymous said...

Dato' and fellow commentators, I suggest the following course of action;

a. The board studies the claims that Ong was a scholarship defaulter;

b. Rejects him irrespective who makes the recommendation. The recommender may not know;

c. Appoint a retired snr civil servant or a retired snr private sector executive to become ley chairman of Petronas;

d. Or make Tan Sri Hassan Marican Executive Chairman and appoint an ordinary CEO who is on an ex-officio member of the board from within Petronas;

e. Watch out of possible conspiracy to sell Ethos to the government for big buck like the sale of Bina Fikir to my former employer, Maybank.

Ex-Banker

The Botak Man said...

Sdr. A Kadir Jasin,

Hampir terlupa...

Didoakan agar ayahanda Sdr. sembuh and didoakan Sdr. sekeluarga banyak-banyak bersabar... Amin...

Sekian.

Quantum Metal Consultant said...

Lambat laun Tun akan kembali bersuara...dan Najib akan mengambil tiandakan tegas kepada TUn - akhirnya UMNO berkubur.

Sesuatu yang bukan menghairankan kerana Tun pernah memalukan dan budak2kan Najib sebagai pengecut di era paklah.

Anonymous said...

I would agree with one of the anonymous writers' suggestion as above.

Appoint people like Tan Sri Samsuddin (ex-KSN) or Tan Sri Hassan himself as Chairman.

And then, choose anyone in the VP ranks to succeed the top post of CEO. Names like Datuk Anuar Ahmad, Datuk Nasa, Wan Zul or even Arif Mahmood are among the best candidates based on their long experience and loyalty to the company.

mekyam said...

dear tok scribe,

hope your father's health is improving. i add my prayers to his recovery and also to your mother's wellbeing. and safe journey back & forth to kedah to you and yr missus.

nuetral said...

SALAM SEMUA...

PETRONAS KE...KERAJAAN NEGERI KE..KERAJAAN MALAYSIA KER..SEMUA SAMA..PENTADBIRAN DAN KRONI TAK DIPISAHKAN..JANGAN NAK PANDANG SEBELAH PIHAK JER..UMNO, PAS, PKR, DAP, MCA, MIC, PPP DAN SEMUA POLITIK SAMA...TU PETRONAS YANG MELIBATKAN DUIT BERBILION BILION...TAPI KENAPA BILA DAP MEMERINTAH PENANG DAN PERAK ( MB NIZAR CUMA MB JER)..RAMAI KRONI KERAJAAN LAMA DIBUANG??..DARI PENGHULU, IMAM, PEGAWAI NEGERI YANG BUKAN DARI PR DIPECAT???...TU BUKAN KRONI KER??...TU BARU KECIL...ANDAI MEMERINTAH NEGARA..SAMA JE..TGK LIM GUAN ENG?..APA POTFOLIO YANG DIA PEGANG??..TGK JANGAN BUAT TAK NAMPAK??..HAHAHA...SAMA JER..CUMA HAL YANG MELIBATKAN HARTA KERAJAAN YANG BERBILION YANG BOLEH MENYEBABKAN JATUH BANGUN EKONOMI ELOK LAH DIPEGANG OLEH KERAJAAN ITU..ITU MMG LOGIK...ANDA TIDAK PERCAYA SAUDARA ONG??SEBAB DIA DGN NAJIB??..TAPI ANDA PERCAYA NIZAR WALAUPUN KELILINGNYA ( MAJORITINYA) CINA???PELIK KAN??

KESIMPULANNYA..SEMUA SAMA..BUKAN KRONI TAPI MEMUDAHKAN KERJA..DI KAMPUNG..BILA KENDURI SIAPA ANDA MINTA TOLONG??KAWAN YANG MUDAH MINTA TLG ATAU YANG SUSAH??...JAWAPANNYA TETAP SAMA...

TIDAK SALAH NAJIB PEGANG PETRONAS SEBAB MELIBATKAN DUIT BERBILION SAMA LE DGN LIM GUANG ENG PEGANG POTFOLIO KEWANGAN DI PENANG...SO SAMA KAN??FIKIRKAN...MEMUDAHKAN URUSAN PENTADBIRAN..PENYELEWENGAN???BUKTIKAN DAN BUKTIKAN...BUKANNYA BUAT ANDAIAN ORG TU TAK BETUL..RASUAH. SALAH..JAHAT...KITA JE BAIK SEBAB KITA APA??BERKOPIAH? WIRID 24 JAM? PERGI CERAMAH AGAMA POLITIK ???

POLITIK MAKIN TERUK DIMALAYSIA DENGAN ADANYA ORANG SEPERTI INI YANG SELALU MEMBUAT ANDAIAN ORG ITU SALAH, ORG ITU BETUL, JAHAT RASUAH....DAP BERSIH KER? PAS BERSIH KER? PKR BERSIH KER??..JAWAB DENGAN JUJUR DAN ATAS NAMA ALLAH S.W.T...

UNTUK RENUNGAN BERSAMA...

TELAH DITENTUKAN ILAHI...MUNGKIN SEDAR DAN TIDAK SEDAR SEWAKTU MELUKIS LOGO PARTI...DAP (ROKET) TEMBAK BULAN (PAS) PECAH DUA JADI BULAN SABIT (PKR)..MAKNANYA..DAP MENYELINAP DALAM PAS MELALUI TALIBARUT MELAYU DAP UNTUK MENANAM FIKIRAN LIBERAL DI PAS..

CONTOH?..NAPE ADA PEMIMPIN PAS SOKONG CIN PENG KEMBALI KE MALAYSIA??..TU LE CONTOH PEMIMPIN JELMAAN DAP..BUKAN SEMUA PAS MCM TU...TAPI AWAS PEMIMPIN MCM NI DALAM PAS...

SEKIAN..
QURAN DAN SUNAH JADI PEDOMAN
AMAR MAARUF NAHI MUNGKAR
AKAL JADI PENYULUH JALAN..

Unknown said...

Dato' Says;

"Kepada rakan-rakan blogger, mungkin elok bagi sesiapa saja yang berkepakaran di bidang petroleum, perniagaan global dan urus tadbir korporat membuka sebuah blog khas untuk mengawasi dan memantau perkembangan di dalam Petronas agar ia tidak dilarikan (hijack) oleh pihak-pihak yang rakus."

Pantau? Cuba kita renung balik Sektor sektor Perniagaan yang Bukan CORE BUSINESS yang diceburi PETRONAS sejak kebelakangan ini;

PRINCE COURT HOSPITAL (Kesihatan)
sedang Menghadapi Kerugian Berjuta juta? setiap Bulan.

PUTRAJAYA HOLDINGS (Hartanah)
Tak Mungkin Untung dengan Keadaan Hartanah Sekarang.

UNIVERSITI PETRONAS (Pelajaran)
Meng-Outsource Kursus Postgraduate Kepada Pihak Perancis dan British.
Masih Belum dapat Pengiktirafan dari Kebanyakan Universiti Antarabangsa kerana kekurangan "Academic/Scholarly Content".

Impiana KLCC Hotel & Spa (Hotel)
Untung / Rugi?

Dizaman harga minyak menurun adakah wajar PETRONAS berkecimpung dalam Bidang Bidang diatas? Yang diatas yang kita Tahu berada diMalaysia....

Maaf Ya kerana berbahasa Petroleum;

Hassan Merican and his merry band of Chartered Accountants in PETRONAS has played the game well...But this game of hide and seek can only work well during High Oil Prices...It will have to come to an end as, like water, the oil price starts to find its own level which will be prove to be disappointing to many...

REMEMBER! There is no Parachute as the country has little valuable commodities it can rely on. Indonesia has surpassed us in producing some of the commodities we used to dominate. We will also be seeing Human Capital Flight as people begin to question the integrity of certain critical institutions.

Since the beginning of the oil age, analysts have tended to underestimate supply and overestimate demand. The history of oil is characterized by peaks and valleys, including dramatic collapses in demand due to severe economic recessions or unsustainable price levels.

Even if oil remains the main energy source of mankind, there are other sources that can effectively and economically replace it in many end uses, from power generation to heating and even in petrochemical production. Barack Obama's policy thrust for the next century is with respect to these new energy sources...

PETRONAS could do better in looking at Obama's new energy direction and see whether it can benefit from his policy directives...Rather than pussyfooting around with Universities, Hospitals and Real Estate Businesses.

If Hassan Merican is unable to see this, then perhaps he should be put to pasture and let younger people, the likes of Omar Ong to take over!

Orak GoBlog said...

Terima kasih Dato' mendedahkan isu ini. Kita baca media cetak heboh pasal Chin Peng. Rupa-rupanya ada perkara besar bakal menimpa Petronas. Apakah kita rela menjadikan Petronas rugi macam Pertamina? Kalau itu agenda 1Malaysia, tunggulah PRU13.

Orak GoBlog said...

Terima kasih Dato' kerana mendedahkan malapetaka besar yang akan menimpa Petronas. Media cetak hebohkan Chin Peng rupa-rupanya ada agenda lain dirancang oleh 1Malaysia. Apakah kita rela melihat Petronas rugi macam Pertamina? Bukankah rakyat diutamakan prestasi ditingkatkan? Cakap mesti serupa bikin.

Non-partisan said...

Siapakah SEBENARNYA yg bertanggungjawab melantik mereka (kalau benar)dalam PETRONAS? Apakah DSN sendiri atau adanya tangan2 yg terselindung yg mempunyai agenda besar? Sesiapapun yg berperanan DSN harus mempertimbangkannya semula dgn mendalam kerana ia mempunyai implikasi serius ke atas masa depan PETRONAS justeru kepentingan nasional.

Berhubung pembinaan jambatan ketiga para penggubal dasar negara tidak seharus melihatnya dari sudut kepentingan ekonomi melalui industri pelancungan semata-mata.

Mereka seharusnya sudah sedar sekarang apa jua perancangan yg dibuat Singapura kepentingan keselamatan dan pertahanan negara tsbt senantiasa diberikan keutamaan menyedari saiznya yg kecil. Para penggubal Dasar Pertahanan Negara di Kem.Pertahanan tentu arif ttg strategi 'forward defence'.

Anonymous said...

QUOTE:
Khairy dan kuncu-kuncu dia adalah liabiliti pada BN, tapi BN masih jugak nak pertahankan budak-budak mentah yang perasan dia orang tu "best sangat". Goodbye BN.

BN MMG TIDAK MAU BELAJAR DARI SEJARAH..MASIH LG CARI JALAN UNTUK ORG JD BENCI..BILA ORG DH MELUAT,ITU JAM MULA JD KELAM KABUT DAN MULA CIPTA MCM2 LEBEL PD ORG YG DH TAK SUDI DGN BN TU..

Mata Kecik Sebelah..

Anonymous said...

Dato,

Apa masaalahnya dgn Dato Hassan Marican? Adakah Syed Hamid lebih bagus dari beliau atau ada udang disebalik batu..

Kepala Berdenyut2..

Datok Rauf Kedah said...

Dato;

Saya baru sahaja minum kopi dengan kawan Dato yang sekarang ini berkerja dengan Najib.Dia kata orang Najib dan Penasehatnya amat rakus sekali.Mereka amat agressive dan mahu sesuatu dengan segera.
Mereka ini lebeh rakus lagi dari orang Pak Lah.

Sdr Omar Ong sekarang berkerja dengan etos consulting bersama sama dengan Puan Rohana Tan Sri Mahmud(Dia menganti sdr Razak Baginda dalam kumpulan ting tank Najib).Jadi saya tidak terkejut dengan keputusan itu.

Omar Ong saorang yang mempunyai kelulusan yang baik.Latar belakan yang baik.Kenapa kita perlu mempersoalkan lantekan nya.Ada kah kerana ia saorang Cina.Bukan kah Najib mahu menyerapkan konsep one malaysia.(Cina,India,Bengali,Keling Melayu semua sama)

Bukan kah samasa tan Sri Hassan marikan menjadi CEO Petronans umornya baru 38 tahun,sama dengan Omer.Lagipun Omer Ong hanya lah masok menjadi Pengarah sahaja bukan COE Petronas.

Yang saya bimbang ia lah dengan Singa sarkas kita,Syed Hamid Albar yang akan menjadi Pengerusi Petronas.Dia ini akan memasokan pengaroh politik dalam Petronas.Saya tidak terkejut jika masa hadapan Kontrek Petronas terpaksa di berikan kapada Pemimpin UMNO dahulu.

Ingat lah saudara Masa Syed Hamid menjadi Menteri Luar,dia lah yang memberitahu Pak Lah supaya membatalkan Jambatan Bengkok.Masa dia menjadi menteri Dalam Negeri dia juga memberitahu Pak Lah Pilehan raya boleh di jalankan bulan Mac 2008 kerana kerana laporan SB semuanya baik.Dia juga memberi arahan menangkap re[orter cina perempuan di bawah ISA kerana kononnya nyawanya terancam.

Saya ingat kita kanganlah emotional sangat.Kalau tidak susah bagi Najib untok memerentah negara.

Bohemian Virtuoso. said...

Selamat pagi Datuk.

Im a medicine student here in Egypt.
I dislike to discuss about the umno-non-umno,kj's-non-kj's & other political issues regarding on Petronas.

But i really want to know, what is the behind the scene story of Petronas in term of its dasar luar.

1st - i mean, i really want to know why petronas is getting all the tender or projects in the oil country especially in the middle east, instead of jew's-proxy-oil-companies..?
Like here in Egypt, we got LNG projects which taken by petronas, and by this, i wish i can say it's good for Moslim country & good for Malay.

2nd - Can you please write a post on the petronas agenda about the reserve values of Petronas which Anwar had proposed to be used as one of the way in reducing the oil price & get the middle class votes?

Does it for the investment in the middle east & others?

Does the the reserve is to prevent the oil from taken by Jew's & American companies?

Im a new politican & im still a student.

I dislikie equality agendas by Anwar Ibrahim because for me it's not the time yet.

For yout information, our government, under the JPA & Mara, has sent about 2000 medical students here.

So your non-biased ideas or opinions about the Petronas, Jews & America oil companies and other behind the scene stories might be very helpful for me & my comunity here.

Im planning to spread out the anti-jews, anti singaporean chineses, anti-malaysian-chineses & ultra-malayism&islamism ideology to my community here as i belive that the equality problems can be solved by this striving group of mine. I think u know better datuk.

So i wish u can help me to answer those questions.

Im so sorry if we are not in the same line & ideology. But ill respect you facts and non political writing of the Petronas.

And im praying that u'll be "thabat" & patient with your family tests by Allah. May God bless u & your family. Amen.

If there's secret that cant be written here, please feel free to email me at syiha_baik@yahoo.com

We need a group of strong & futuristic youth for a better Malaysian. I believe u believed in that.

Mohd Syihabuddin Bin Mohd
3rd Year,
Alexandria University, Egypt.

buyong said...

Rasa kecewa, hancur luluh jiwa raga.

Umpama isteri cantik jelita dirampas romeo durjana!!!

Ingatkan selamat keluar dari mulut buaya, rupanya tercampak ke mulut naga.

Unknown said...

Dato'

For those not aware of the Costs of Finding Oil...Let it be known that PETRONAS, in the process of drilling an exploration well could easily be spending A MILLION DOLLARS A DAY...Assuming it takes 30 days to drill a well, they would easily be spending 30 million ringgit in a month. These are estimates but could be higher...

For A MILLION DOLLARS A DAY, The Rakyat Should be able to know whether this money is spent Properly...

In order to Do That Petronas Carigali Should have a Website showing The Location of the Well it is Drilling, In What Country the well is being Drilled, and the PROGRESS as well as results of the Drilling on a Daily Basis...

Examples of such Information Displays are Exhibited by Australian Oil Companies on their Websites. This is how Shareholders keep track of their Investments in Oil Companies in Australia and Other Countries...

If PETRONAS is unable to provide this kind of information to the Public, then we should have an Omar Ong to ensure that this is done.....

Wan Shamsudin said...

Salam hurmat Dato;

Saya doakan dan akan selalu doakan agar ayahanda Dato cepat semboh dan di panjangkan umur.Ya Allah!, perkenankan doa kami ini.

M5 said...

@Mohd Syihabuddin Bin Mohd

Risau melihatkan tahap pemikiran 2000 melayu kat Mesir jika tahap pemikiran semacam saudara.

Sebagai permulaan, saya syorkan saudara untuk membaca dan meneliti karya2 yang berkaitan dgn "Critical Thinking". Kaedah berfikir secara tersusun dan produktif ini dapat dipelajari antara lain dari orang amerika dan juga israel.

Sedikit penerangan berkenaan CT untuk tatapan sdr.

"Critical thinking gives due consideration to the evidence, the context of judgment, the relevant criteria for making the judgment well, the applicable methods or techniques for forming the judgment, and the applicable theoretical constructs for understanding the nature of the problem and the question at hand.

Critical thinking employs not only logic but broad intellectual criteria such as clarity, credibility, accuracy, precision, relevance, depth, breadth, significance and fairness."

Jika saudara memilih untuk belajar di UK sebagai contoh, elemen Critical Thinking ini ada dimasukkan dilm "UKCAT" dan "BioMedical Admissions Test". Di Egypt ini mungkin diganti dengan matapelajaran Bahasa Arab 101.

Last but not least and for your own sake.. please spare your evening time to attend the much needed English lessons.

Regards.

Anonymous said...

Salam Datuk,

Saya doakan yang terbaik untuk kedua ibu-bapa Datuk.

Shah said...

Dear DAKJ,
Omar Ong may be a graduate of a prestigious university. But is he an expert on any aspect of energy issues ,such as economics, technical, management or trade?. Is a graduate of a 'rojak' course in politics, philosophy and economics an expert in any one of those? . As far as I know someone having such a degree is a jack of all trades but master of none. Most probably he or she would have taken core papers in each subject but not specialising in any, thus acquiring just basic knowledge of each subject. I stand to be corrected.

hlekir said...

Dato'

1) Kalau ini jadi realiti, dalam beberapa tahun akan datang (amat cepat), mereka ini dan kroni2 mereka akan disenaraikan sebagai antara individu yang kaya di Malaysia.

2) PETRONAS lubuk duit, sapa yang dapat blessing untuk mendekati, akan berubah la taraf hidup.

3) Kes PKFZ, patutla sorang bekas exco UMNO sebelum ni bukan main dok lawan kerajaan negeri PR. Rupanya, banyak kepentingan yang perlu disorokkan.

Simple `congakkan' mcm tu pun kita tak boleh nilai??

lamgit biru said...

Petronas dibawah Tan Sri Azizan dan Keluarga Merican telah berjaya mengembangkan Petronas dengan cemerlang, tanpa campur tangan orang Politik. Dan mereka ini lah antara orang yang paling dipercayai oleh Tun DrM menerajui Petronas.

Jadi, apa hal nya nak ambil budak hingus ni, dah terbukti hebat ke dia urus Ethos tu?

Bekas Bapak Menteri tu tau apa pasal ekonomi global dan pengurusan bisnes korporat?

Suruh dia pegang ASTRO boleh laa....macam-macam ada disana, test power dia la dulu sebelum bagi kompeni no 1 negara!!!!!

Dato' kenal ke "Think Tank" DSNTR? Pi ketuk kepala depa sikit!

Dato Ali Yassin. said...

Dato kadir.

Why you object Omar Ong appointment to the board of Petronas.Just because he is a Chinese or He is too young.

I am with you in onjecting Dato Sri Hamid Albar to be appointed as Chairman of Petronas because we dont want dirty politician in Petronas.

Petronas certainly need new blood with clear understanding in oil industry.

If you leave it to Hassan Marican,he will bring more of his kaki(like Harry Menon and Dato Fuad X Hanafiah Raslan and Co)to his organisation.

Right now Petronas is a very tired company with no clear direction where to go.

Dr Kassim Sultan. said...

Dato Kj.

Semalam kawan saya berjumpa dengan Tun Mahathir dan minum kopi dengannya.Dia tanya Tun pandangannya dengan Najib dan keputusanyang di buatnya.

Tun berkata,saya petik apa yang kawan saya kata" I think najib is avoiding me.I dont want to make any comment.give the young man a chance".

Saya tanya apa Tun ada comment dengan keputusan lawatan Najib ka Singapora.Dia kata " No".

Kawan Saya berkata banyak orang Melayu mula mengeloh dengan beberapa keputusan Najib.Tun kata "give him a chance to perform.I started attacking Pak Lah after two years of his administration and after his boy are attacking my previous dicision"

Ha Ha ha Selamat kau Najib.

Anonymous said...

assalamualaikum....

1. semuga Allah SWT mengurniakan kembali kesihatan yang baik dan cemerlang kepada keluarga Datuk dan terus diberkati..amin ya rabal alamin..

2. sebelum bercakap ttg petronas, cuba kita ingat2 dan belajar skali lagi dari pertamina dan ttg pertamina...

3. pertamina adalah oil company indonesia. pertamina lah antara yg bertanggungjawab mendidik petronas dan dari pertamina lah petronas ber 'tok guru'.tu satu cerita..pendek kata..pertamina much2 more senior compared to petronas lah kan...

4. indonesia pernah menyertai opec atau pertubuhan pengeluar minyak sedunia.maksud dia..indonesia ni byk simpanan minyak dan gas.maksud dia lagi pertamina ni ada resources yg jaoooohhhh lebey banyak dari petronas sbb malaysia tercinta tak boley join opec sbb simpanan kita secipooottt..

5. ada lagi!!kalau kita jalan2 kat malaysia...stesen2 minyak kita sangatla variety..ada shell, ada mobil ada petronas ada bp etc.tapi kat indonesia, cuma ada pertamina dan pertamina serta pertamina...

6. kesimpulan dia..pertamina ni patut jadi kayaaaaaaa..tapi, pertamina hanyalah sebuah BUMN (badan usaha milik negara) yg bermasalah..kaya?jaoh panggang dari api kot...awat? corruption,kronisme n nepotisme...senang cerita....

7. tak mustahil satu hari petronas yg kita bangga2kan jadi camtu...

8. awat syed hamid?awat?terer sangatka dia...takdak org lain lagi ka?syed hamid yg kata org johor tak perlukan jmbatan kedua tu ka...ka syed hamid yang dikatakan terlibat skandal jual pasir kt s'pore...atau syed hamid yang masa dia kita hilang pulau batu puteh?hmmm...syed hamid tu ka?

9. tak patut rasanya kot kalo syed hamid tu...ni bukan main2..ni petronas bro!jantung malaysia..salah management, petaka buat kita..no..no...not him please...

10. omar ong?saya tak kenai dia..pernah dengaq tapi tak tau sgt..tapi kalo dia yg terlibat dgn skandal ethos, saya rasa kita cari org lain la kot...takpa, malaysia byk org pinterrr...cari lain dulu..

11. ds najib.. kalau ni lampu trafik..saya rasa rakyat malaysia mainly malays already give u yellow karer!watch out u datuk seri...byk dh pelik2 ni...i know u like play safe but dis is not safe or relevant at all...

12. i hope tun will start say sumthing about dis n all decisions by najib...i hope tun may discuss in his blog awat depa hapuskan mecd n kesan dia...pasai petronas..jmbatan ketiga...

13. dan kalau perlu..betul2 perlu..harap sangat2 tun dapat menegur ds najib...n apa2 crita pon, we will be wif tun...insyaALLAH..

14. wassalam....trima kasih dan seribu satu kemaafan...

-H.A.P.R.A.K-

affendi hussain said...

Apabila penghuni kayangan sudah tidak lagi mahu mendengar suara2 menangis dari bumi fana... maka paku2 keranda lah bakal tersedia menyambut ketibaan mereka kelak apabila terpaksa menjejakkan kaki semula ke bumi 4 thn lagi..

Bapak bina ..anak musnah .. eloklah sgt kalau betul nak realisasikan teori RAHMAN... Dengar kata petrol nak naik ke RM2.00 lagi..? Lantai ada ttp siling tiada? Formula buat rumah apa ni? 'Dollar & cents'?..mana 'Logic & sense'?

Arakian sudah, tambahlah satu lagi paku keranda yg pernah buat UMNO menggelupur pada PRU12..tak serik2 lagi? Nak suruh kami ubah gaya hidup lagi?

Cukup je paku2 keranda maka tertutup rapatlah sudah keranda itu, siap sedia untuk dikebumikan..

2x5, 5x2, 1x10, 10+0, 10-0

(".)

Anonymous said...

Assalamualikum Datuk, boleh tak Datuk suggest suruh RTM siarkan lagu Anak Kecil Main Api selalu sebagai selingan iklan, supaya patriotik Melayu bangun kembali.
Saya di UK dah 4 tahun, teringat lagu ni waktu sekolah dulu, we went for a course organised by GPMS. Hope GPMS still do that for anak bangsa, which is very good untuk Melayu yang mudah lupa. Terima kasih.

Pelangi
Kent, UK

Mahmud Yussop said...

Do we have representation from Sabah and Sarawak in Petronas Board? I wonder.Seriously without Miri and Shell Petronas have no mentor. Without oil and natural gas from Sabah and Sarawak, 'Twin Towers' could never be built.Fikir-fikirkan lah.

1986 said...

saya tak nampak contoh orang politik yg masuk dalam dunia business and business dieorang itu berjaya dan kekal lama. Kebanyakan contoh adalah hancur di tengah jalan. Mereka bukan business minded mereka hanya tau mintak duit dan abiskan duit sahaje.

A KADIR JASIN said...

Sdr/Sdri Pembahas sekalian,

1.Mohon maaf lambat membaca dan menyiarkan komen-komen;

2. Saya di Kedah. Ayah dimasukkan semula ke hospital;

3. Terima kasih atas doa dan ingatan Sdr/Sdri.

Terima kasih.

ChengHo said...

the benchmark for integrity and credibility are tan sri azizan and tan sri hassan nothing much to say
Najib must know one of the reason why most of the population of the GLC swing to opposition because of interference from outside organisation ,bring in the great young pretender to captain the GLC , not only nothing great on their ROI but the employees hate nor yaakop GLC programme

pakbelalang said...

Government Will Never Allow Chin Peng To Return




KUALA LUMPUR, May 29 (Bernama) --Government Will Never Allow Chin Peng To Return

comment:

But please chase Raja Petra Kamarudin to return. He must return and face all the charges against him in court.

Apa pasal larikan diri macam Chin Peng?

Dato Megat Ajamuddin. said...

Dato.
Kapada saudara Pelangi dari KENT.

Lagu Anak Kechil bermain api itu lah yang menjatohkan Pak lah dan UMNO kehilangan banyak kerusi dan BN hilang Majoriti.

Lagu itu di pelepori oleh BTN masa Aziz Shamsuddin dan Shagul HAMID dan di sambong oleh Dr Nordin Kadri.Sekarang ini UUM Vice Chanselor.

Jikalau ikut ukoran BTN dalam melantek pegawai tinggi kerajaan asalkan dia Melayu dan "orang kita"maka kita lantek dia kajawatan itu.tak kira sama ada ia boleh buat kerja atau tidak.

Masa pak Lah kita dapati Nordin Kadri di lantek ka UUM,Musa Hassan menjadi IGP walau pun tidak kelulusan university atau collage,KSN dan KSU yang tidak boleh kerja pun di lantek dan akhir sekali Pak Menteri dan Timbalannya,asalkan dia"orang kita" dia akan di lantek.

Akibatnya Pak Lah tersungkor.Untok maklumat adek di Kent,Pak lah merupakan pengasas BTN samasa dia berkerja di Kementerian Belia tahun 1970+dan Pak Wan Ismail(Sekarang Pak Mentua Anwar)menjadi Timbalannya.

Jika mengikut BTN,Rahim tamby Chik atau Tan Sri Mat tayson perlu jadi Chairman Petronas dam Omar ong boleh jadi Pak Pandir.

pakbelalang said...

Traditionally, Petronas Chairman should always be ex-Chief Secretary to the government. This is the most appropriate policy since the Chief Secretary is the most experienced and the No.1 government officer. The Chief secretary is exposed to the whole government machinery for years until he reaches his retirement age and therefore more aware about government policies. This will ensure that Petronas policies would always be consistent with government policies.

Politicians must NOT have access to Petronas business affair, period. It will cause havoc to Petronas business culture.

As for Petronas advisor, of course it should be reserved only for ex-prime minister because of his access to foreign head of states in order to establish closer relationship with foreign governments doing business with Petronas.

RAJA SAMURAI said...

YBhg Dato',
I would like to comment to one of your reader’s comments, as follows:
1. One of PETRONAS’ key success factor is its focus to develop its staff through training and capability development. Each staff was given technical and leadership training which other companies did not give. Hence, PETRONAS staff became marketable. Being the NOC and its responsibility to “memakmurkan” Negara, they can’t afford to give high salary like the other petroleum company. Depa bagi bonus sikit kat staff pun dah bising… So when the staff (esp technical) is marketable & offered higher salary by other cos, some of them leave because they do not subscribe to PETRONAS’ first value – LOYALTY. But it’s ok, PETRONAS never stop anybody to leave the company. When many of the staff leaves, this gives pressure and problems to PETRONAS Management and the remaining staff to perform at its fullest. Everybody is pressured from top to bottom, some can take it and some don’t, some are happy and some don’t (one of the grouses is workload become big but pay smaller compared to Aramco,Qatar Gas etc).
2. We should be proud that because of PETRONAS going global, CNPC China ONGC India follow our steps. Yes, their connection is bigger. The whole nation should support PETRONAS to go forward, not asking “are you ready?”. At least give constructive idea how to help PETRONAS, so that the profits can be brought back to our country. The Australians respect PETRONAS and give PETRONAS its project in Australia instead of Shell, but Malaysian people not giving support? Why?
3. Non-Core business. It’s only less than 5% of PETRONAS total business. What’s so fuss about it?
a. Prince Court Hospital – They provides the latest equipments that is not available in South East Asia region and their doctors are from the best university. There is a big opportunity for Malaysian dr. to learn from the. I attended a health talk on prostate cancer by their doctors. Because they have latest technology and the only one in Malaysia, patients can use their facility and do the surgery and can go back the next day, as compared to other hospital where you have to stay for one week. Although the PCMC’s cost is more expensive, but in total it is the same because of longer duration of stay in other hospital. I seriously don’t think they’re a loss making entity unless someone can present us with the real facts.
b. PJH – Historically, development of Putrajaya has helped Malaysia to survive in 1997 crisis. If not there will no domestic economic activity during that time and we will end up being the slave to IMF. PJH mungkin tak untung kalau Kerajaan Malaysia tak bayar duit sewa bangunan mereka….
c. UTP – I don’t understand why this UTP was brought up? Perhaps someone’s child did not qualify to get through kot…heheh? Anyway, apart from developing and preparing our next generation to be employed right up from the beginning, UTP is one of PETRONAS’ globalization, where PETRONAS also bring the good students from the countries that they operate and train them. Other NOC’s strategy is by giving guns and soldier to the host government, that would be immoral don’t you think?
4. Lastly on Omar Ong and Syed Hamid Albar as Director and Chairman. Many has said that we should protect PETRONAS from politicians. I totally agree with it. If Omar Ong really has the caliber and capacity, please send him to the other problematic GLCs, why bother PETRONAS, the profit making company. Unless they want to do something else, as you all know that PETRONAS is not a gold mine, but DIAMOND mine. Preparing for exit in 2013, perhaps? For Syed Hamid, just enjoy your retirement, you are no longer accepted by your constituent, UMNO people and people at-large.

mad said...

totally agreed with M5, I'd hate to imagine what will happen to the 'malaysian chinese' who's under the mercy of Mohd Syihabuddin's operating knife, when he gets back and becomes a doctor one day.

my advice to him, stay away from politics, concentrate on your studies, serve your patients regardless of their etnicity. a doctor should be fair and kind to all. i was touched when i read sometime back about a few foreign doctors doing heart, or was it eye operations for charity. it would be nice to see malay-sians doctors doing the same thing.

Wan Shamsudin said...

Salam hurmat Dato;

Semoga ayahanda Dato cepat sembuh.

Syed Hamid Albar sepatutnya rehat dan hidup dengan pencennya saja. Itu pun dah cukup, tak payah lah nak lobi jadi Pengerusi Petronas pula.
Apakah terlalu 'bagus'nya Syed Hamid itu?????

Omar Mustapha Ong, memang dia seorang graduan dari sebuah universiti terbaik dunia.Apakah 'moral' lepasan universiti tersebut 'baik' dan terlalu 'bagus' sehingga tidak ada calun lain yang bolih di pertimbangkan dan di ketengahkan???

PM mesti fikir dengan 'waras' se warasnya. Jangan letak sesiapa ikut suka hatinya saja, mungkin ada orang lain yang buat keputusan untuk PM??

APAKAH BELIAU SEORANG YANG PAKAR UNTUK MENANGANI SESUATU 'CRISIS'?
Beliau sepatutnya hidup dengan ETHOS saja, itu pun dah cukup.Sudah banyak kontrak yang Ethos dapat pentadbiran Mantan PM. Duitnya pun tak akan habis. Jangan jadi TAMAK.Dulu beliau ashik sibuk nak jadi Timbalan CEO Sime Darby, sekarang nak jadi Pengarah Petronas pula? Apa dah nak jadi dengan Negara kita ini?

Jika ini adalah sokongan dan cadangan PM baru kita maka kita yakin PM kita ini adalah dari gulongan yang TIDAK pandai untuk membuat sesuatu keputusan. Daya critical thinking beliau tidak bolih kita banggakan.

PM kita MESTI hanya recommend seseorang yang benar benar BERMORAL, BERPENGALAMAN dan BERINTEGRITI.Kebanyakan CEO GLC's nampaknya kurang semua ini, kurang moralnya dan hanya ada integriti buat diri sendiri.

Wan Shamsudin said...
This comment has been removed by the author.
min said...

salam..

mmg kewibawaan petronas wajib dipertahankan..ttpi kita sbg rakyat juga perlu ketelusan dlm pgurusan petronas, lebih2 lagi bila kenaikan dan penurunan harga minyak yg tidak menentu..dan apabila rakyat mula bising bila kerajaan nak turunkan subsidi, mulalah kerajaan mula menyibukkan diri dengan menerbitkan pelbagai jenis pengumuman dan penyiaran nak jelaskan perkara kenaikan harga global dan sebagainya..logiknya, dlm era globalisasi melalui internet skg, rakyat sudah maklum perkara itu, bahkan terlebih maklum dan tidak perlu penjelasan yang redundant dari kerajaan..apa yg kita perlu dan mahu ialah KETELUSAN pengurusan minyak di negara kita oleh petronas..afterall, petronas itu ditubuhkan menggunakan duit taxpayer pada mulanya, oleh Tun Abdul Razak..we have the rights to know..thank you..

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).