Monday, April 05, 2010

Hulu Selangor: Seat Allocation Quota Could Jeopardise BN Chances

A Kadir Jasin

[Please take note, ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

[UPDATE, April7] -- THE MINORITY Barisan Nasional party, the Malaysian Indian Congress MIC) of S Samy Vellu has been nominated to represent the federal ruling coalition in the Hulu Selangor Parliamentary by-election, the BN Chairman Mohd Najib Abdul Razak announced today.

The MIC lost the Malay majority seat to the opposition PKR in the 2008 general elections. Umno won two of the three state seats in the constituency and MCA one.


[Original Posting]

BY MOST reckoning, despite the much-touted recovery of Umno and the strengthening of the Chinese support for Prime Minister Mohd Najib Abdul Razak, neither a Malay nor a Chinese candidate is expected to be selected to represent the grand old coalition in the upcoming Hulu Selangor parliamentary by-election.

All indications point to the seat being given once again to the smallest and weakest of BN’s federal party, the Malaysian Indian Congress, which, incidentally, narrowly lost the seat to the opposition PKR in the 2008 general elections.

This is the BN’s dilemma, which could cost the party the seat once again. Not only the MIC is the smallest of the original BN parties in the Peninsula, it also has the least number of followers in Hulu Selangor.

The constituency is dominated by the Malays, who make up nearly 54 per cent of over 63,000 registered electors followed by the Chinese (26.7 per cent) and the Indians (19 per cent).

The speculation is the vanquished BN general elections candidate, G. Palanivel, the MIC’s new deputy president, is the likely choice.

A nice bloke but his close ties with party president S. Samy Vellu, another spectacular MIC loser in the 2008 general elections, is seen as a liability.

Putting an Indian candidate in a Malay majority area with large Chinese community, where the Pakatan Rakyat, via its affiliate Parti Keadilan Rakyat (PKR), will be nominating a Malay candidate, will only weaken the BN’s chances of taking back the seat.

The seat fell vacant due to the death of the PKR’s member, Zainal Abidin Ahmad on March 26. In the 2008 general elections, Zainal Abidin defeated Palanivel by a majority of 198. He polled 23,177 against Palanivel’s 22,979.

Neither Umno nor the BN will dare to acknowledge that the BN lost the seat because of the protest by the Malay voters against the Abdullah Ahmad Badawi-led Umno and their displeasure with the Indians generally.

The huge street protest by the illegal Hindu Rights Action Front (Hindraf) claiming mistreatment and the manner the MIC reacted to it angered the Malays. The majority of MIC candidates, including Samy Vellu, were thrown out as a result.

The disaffected Malays may have gone back to supporting Umno under Mohd Najib. At least that’s what the party has been saying. But would they vote the BN in Hulu Selangor if the coalition is represented by the MIC?

The BN lost the seat in 2008 largely because of the protest by Umno supporters. They disliked (benci) Abdullah’s Administration and were offended by the Indian protest in late 2007.

The Hulu Selangor election results spoke volumes. The turnout was low – only 75.24 per cent – and the rejected votes and unreturned ballot papers were high – 1,689 – indicating a strong element of protest.

I don’t think the feeling of Umno members and supporters towards the MIC has changed for the better. They remain unconvinced of the MIC’s strength since its leadership remains largely unchanged. Samy Vellu still rules while Umno and the MCA had undergone leadership changes.

Furthermore, the loyalty of Indian voters remains fractured with so many Indian parties and political NGO jostling for their support.

The results of the 2008 general elections clearly showed that the bulk of Indian voters sided with the PR via PKR and the DAP where Indians are represented.

Then there are minor Indian-dominated parties – aligned and unaligned to the BN – like People’s Progressive Party (PPP), the Indian Progressive Front, the Malaysian Indian United Party, the Malaysia Makkal Sakti Party, the Malaysian Indian Democratic Action Front (Mindraf), the Malaysian Indian Muslim Congress and the Punjabi Party of Malaysia.

So, while putting up an MIC candidate may be in line with the BN spirit and enhances the Prime Minister’s stature among the Indians, it could prove to be an uphill battle to convince the majority Malay and the significant Chinese voters to throw their lot behind an Indian candidate who may not be able to even mobilise the full support of his own minority community.

As such, if the PR, via the PKR, retains the seat, it’s not because they are strong but because the BN is yet to fully recover and the quota system it uses to allocate seats among component parties in order to help the minority parties is proving to be a liability.

The PR, especially the PKR, have their fair share of problems. The PKR’s image has been badly tainted by the recent resignations of four of its 31 Members of Parliament. So we may see the repeat of the costly Malay protest against the BN for the wrong choice of candidate.

130 comments:

C.S. Leong, KKB said...

Aiya Ayoyo Palanivel mau lari lagi kah?. Cukuplah. Enough. Gua tatak suka sama dia. Tak bikin kerja.
Dulu 2008 kempen ada cerita dalam ceramah kata Vel dulu jadi reporterpun malas kerja. Bikin satu berita satu hari. Itu cerita consumer or MIC saja. Sudah siap taruk dalam laci. Kasi Editor. Lepas itu hilang.
Sekalang ini macam itu jugak. Baru nampak dia muka. Saya suka sama itu Dr Zainal. Banyak baik punya olang.
Kalu BN taruk itu Vel lagi, saya tatak undi dia. Ada orang kata Pakatan mau taruk itu Dr Rahmat Halili. Itu pakar jantung.
Kalau dia itu, gua undi. Kalau tidak gua undi Bebas.
Tapi kalu Umno lawan, saya undi BN. Itu Mat Taib saya suka. rajin kerja. Takde ofispun tolong BN. Itu macam orang saya suka.
Kalau taruk itu Vel, BN tentu kalah lor.
Sudah kalah. sudah three time MP. Apa mau lagi?

al-Din-amin said...

You have to appease the sloganeering 1Malaysia-APCO-Israel, you have to appease BN, you have to appease Hulu Selangor Malays, you have to appease MIC, you have appease the berhalas (intitiall they put up small berhalas which get bigger with time along roadside especially under banyan trees).

Verdict - back to PKR. Let it be Malay and Muslim.

We gave them the chance they rampage the country ursurp our sanctity.

HemiSfera said...

Gosh, who wants to be in Najib's shoe right now?
Hopefully Najib has enough gusto to listen to what people in Hulu Selangor actually want: chance of getting back to the Pakatan Rakyat. But the people will only do that if the BN actually nominate a representative that they actually care and want.
So, is the people really want UMNO to be their representative? What say you guys?

Anonymous said...

dear ak jasin,

go to hell, close your blog.

Mista Blogga said...

Salam Dato'

i don't agree. i think BN/UMNO will stay true to its spirit of sharing...

this is a good way to indicate the indians' support to BN, if not MIC.

if this fails, then UMNO should make a firmer move next time...

MalaysianKita said...

Salam Dato'

Dato' tak terpilih jadi masterminds thinktank RM-Najib ke?

Antara strategi permainan politik Najib vs "Tuhan Samy", siapa lebih licik,pandai?

Yang nak jadi "Panglima Perang" PRK Hulu Selangor tu Muhyiddin. Muhyiddin "Saya Juga Melayu Dahulu" mahukan orang UMNO jadi calun, dia pun sebut MY MALAYSIA, bukan SATU Malaysia. Sebab dia Melayu dulu , satu malaysia kedua!

Tapi Muhyiddin TAK NAK "Mike Tyson" atau "dua muhammad", sebab dua muhammad tu calun tunggal cabar dia sebagai Timbalan Presiden dulu. Muhyiddin dah ada calun lain, tapi kumpulan pro dua muhammad desak kuat sangat. Jalan selamat Muhyiddin, serah kpd RM-Najib!

Eloklah, RM kata Permata Negara akan menyusul hulu selangor seberapa segera.

Najib, demi mempertahankan satu malaysia, katanya, siapa calun tak penting, yang penting adalah simbol (dacing berlatar belakang biru). "Tuhan Samy" hari kedua hulu selangor kosong dah canangkan proksinya. DAN akhirnya, RM-Najib ikut kata Samy. Tahniah RM-Najib! Hidup satu Malaysia, Jual Melayu!!

saji said...

Salam Dato'

Apa DSN dan timbalannya nak jawab, jika letak calon UMNO tetapi kalah?

Kan sudah ada jawapannya jika letak calon MIC?

Jangan perkecilkan PKR dan PR?

Ahmad Nawawi Yaakob said...

Hulu Selangor milik UMNO dan Melayu.. kembalikan kepada calon Melayu.. calon MIC sekadar mengundang padah dan memalukan PM shj.

Ahmad Nawawi Yaakob said...

Hulu Selangor untuk UMNO dan untuk Melayu.. kalau tak nak menang, ikutlah tradisi lama tu.. MIC yang tertuankan Samy V

Tinta Hitam said...

Datuk,

BN could win because we PR supporters received information that more than 2000 phantom voters will vote in the by election..

ab said...

Salam dato,

Tenguk dan rasa denyut nadi rakyat.

Kat HS tu,denyut melayu dah kuat sangat...

Kata dulaukan rakyat. Kat HS malayu mahu didahulukan.

Saya kata Melayu dulu...MIC can wait,MCA can wait....

KALAU PM pilih non MALAY, bolih lupakan laa slogan cantik dia...hanya mimpi saja untuk melayu.



Abu Bakar Ab Rahman

tamingsari said...

I agree there's a change of heart dikalangan rakyat semenjak peralihan kuasa oleh Najib. Namun pengundi Hulu Selangor tetap menolak Palanivel sebagai calon. Ini bukan sahaja kerana sentimen pengundi melayu terhadap sikap Samyvellu dan Hindraf, ianya juga disebabkan prestasi Palanivel yg gagal berfungsi dgn baik selaku wakil rakyat. Undi protes dan keengganan keluar mengundi oleh pengundi melayu akan menjadi contributing factor kpd kekalahan BN di H.Selangor.

Dibuat salah tak buat salah jadi semua serba salah.(lirik lagu lama)

Politik Kluang said...

Kalau pilih MIC, kesannya akan dirasai hingga ke Johor. Banyak kerusi selamat yang majoriti besar kaum Melayu telah diberikan kepada MCA, MIC dan Gerakan. Tetapi bila bilangan pengundi Cina dan India bertambah, kerusi tersebut terlepas pada DAP. Kesabaran orang Melayu Johor juga ada hadnya. Simpati saya pada Melayu Selangor.

S.Jegadeson said...

Datuk you cakap Palanivel rather nice guy. Dia baikla sama you sebab you Datuk. Dengan kita kalu, dia act macam dia lord Subramaniam.
You tau saya rumah atas tanah TOL. Tiga term Palanivel jadi MP, saya terus sana duduk. Dr Zainal yang kasi saya rumah PPRT sekarang.
Saya dan ramai oang India tak mau undi dia. Kalu Makkal Sakti atau Hindraf kita undi.
Kalau MIC taruh lain orang, maybe. Kalau Umnopun bagus lagi.
Ini hari itu paper Star cakap Planivel ada chan menang. Itu reporter apa tahu.
Datang sini tengok la. Saya ini hari tunggu Palanuivel dekat ini kuil tapi tak adapun. Itu hari Najib ada, dia adala. Ini Palanivel sibuk kalau ada VIP datang macam itu Samy Vellu datang.
Saya mau Palaniel datang. Tengok macam mana berani mahu jadi MP lagi.
Orang cakap kita orang India keling. Itu Palanilah betul punya Keling.
Dia mahu angkat itu Samy saje. MIC pun sudah matilah untuk orang India. You cakap sama Najib jangan taruk MIC boleh ka?

Anonymous said...

Langit Biru,

Najib silap besar bila kata "siapa calun tak penting, yang penting adalah simbol (dacing berlatar belakang biru)".

Dalam ucapan pertama selepas jadi PM, bukankah Najib ada kata, "government does not know better, instead people do."

Mana dia "Rakyat didahulukan, prestasi diutamakan".

Jika tag-line itu benar-benar dijiwai, tentunya kualiti calun akan menjadi sandaran tunggal.

p/s CS Leong KKB sekejap bunyi india kejap bunyi cina, sudahnya saya simpulkan melayu yang menyamar..kah kah kah...kempen untuk 2-Muhammad la tu!

Fed Up

man dego said...

Jangan lupa apa yang HIDRAF lakukan. Lagi pun UMNO tiada kesunggoh menjaga hak melayu. Harap ada calun bebas melayu bertanding.

zainal abidin awang kechik said...

nak tengok silat cekak UMNO..mampukah penuhi permintaan malayu


salam

Donplaypuks® said...

I can't understand UMNO/BN's thinking on this.

It is crucial, if we are to believe all the APCO spin "that the tide has turned, PM Najib enjoys greater popularity than Obama and people believe that NEM will be akin to the 2nd coming" etc., that UMNO/BN field the candidate with the best chance of securing a win for them.

Yet Palanivel, who of late does not enjoy Samy Velu's close friendship nor universal support in MIC, and who lost at Hulu Selangor in 2008, is their best choice? Huh?

As for Palanivel himself, it looks like he has a death wish. If he loses again, that is not only the end of his career in MIC AND UMNO/BN but as a politician as well!! Does he need to take such a big risk?

dpp
We are all of 1 race, the Human Race

ORANGUTAN PENANG said...

Tok Kadiaq

This is an example of,

"MERITOKRASI YANG BOLEH KAT DEPA SAJA"

TQ

Roti Planta said...

Dato',

Umno tanding, BN menang
MIC tanding, BN kalah

Keputusan bergantung kepada siapa calon BN bukannya kekuatan PKR yang sedang bercelaru tu. Malah pengundi 'bosan' dan atas pagar akan mengundi bebas jika calon MIC dan PKR bertanding.

Bye/ Roti Planta

Roti Planta said...

Dato', (maaf)

Kepada;
"Anonymous said...
dear ak jasin,

go to hell, close your blog."

Senang sangat ke nak ke neraka? sehingga begitu sekali senang engkau cakap kat orang. Apa kata engkau pergi ke sana dulu!

Bye/Roti Planta

Anonymous said...

Datuk,

Depa ni tak boleh dibagi muka sangat. Bila Melayu dapat depa kata buang kuota, guna meritokrasi. Tapi bila depa tak akan kerusi nak bertanding, depa minta kuota, lepas tu harap kita Melayu ni pi dok pangkah depa. POorah.

Tok Kling

pakbelalang said...

Give MIC a chance but with a condition that Sammy Vellu must step down as president immediately after the by-election. If its candidate fails to deliver in favour of BN then the next PRU 13 must be given to either a Malay/Chinese candidate forever after.

Personally, I feel it doesn't matter who the candidate is irrespective of race. As long as he or she is acceptable by the local people.

mack said...

salam dato memang suka BN menang dan dato pun suka BN sebab nya mudah sahaja BN all cant tak susah nak buat apa2 pun janji dia kroni....ok selamat maju jaya dato.

alunbm said...

Dato'
Saya dah letih la nak ulas sapa calun Be End sama ada UmNo atau Mic
Akhirnya Najib yang akan memberi kata putus
Sama-sama lah kita tunggu sapa yang akan bertepuk tangan UmNo atau mic dan sapa pula akan tepuk dahi....

Kalau lah saya orang Hulu Selangor saya akan tetap pangkah Pembangkang.he..he..he..
Pedulikan sapa calon BN!!!

ORANGUTAN PENANG said...

Tok Kadiaq

For Najib to win over the chinese and indian votes,he must go againts the wishes of the Malays.

The greater the pressure,the better.There will be enough diehards UMNO votes plus a big swing from the non malays.

He will definitely put up an Indian and win Hulu Selangor hands down.

tq

MySkills said...

Dato',

Tabik spring pada itu post S.Jegadeson. Cakap serupa bikin, bikin serupa cakap. Kalau Aya mau tanding, saya pangkah sama Aya! Satu undi pun taraa apa-apa. hehe

Bye/Roti Planta

dan kajang said...

Assalamualikum Dato',

1. Nampaknya DS Najib dalam delema untuk memilih calon BN dalam PRK Ulu Selangor. Ini jelas apabila beliau melepaskan tanggungjawab mengumumkan nama calon BN kepada TS Mahyudin. TS Mahyudin pula dah nyatakan kemungkinan MIC akan jadi calon BN.

2. Pada pandangan saya jika BN meletakan MIC sebagai calonnya maka keputusan PRU 12 dulu bagi P094 akan berulang sekali lagi dan akan terus jatuh kepada Pembangkang. Oleh itu inilah masanya bagi UMNO muncul untuk mengelamatkan imej BN. Dalam keadaan sekarang DS Najib should forget about Seat Allocation Quota tradition. What is important in this coming By election is to regain the confident of the voter toward BN, especially toward UMNO. What more the area is a Malay dorminant.

3. BN will make a great mistake if they decide to choose MIC candidate in this coming By election. If this done, I have a strong feeling that the Malay voters will back the opposition.

4. Kita harap DS Najib tidak mensia-siakan sokongan orang Melayu yang telah kembali semula kepada Umno dan BN sejak ia mengambil alih kepimpinan BN. Peluang ini tidak akan berulang dua kali.

kawie2020 said...

Faktor calon adalah isu utama di hulu selangor.

tersilap memilih calon boleh menyebabkan BN atau PR bungkus.

rakyat dah tunjukkan di kuala terengganu dan mungkin sejarah akan berulang sekiranya pucuk pimpinan BN masih lagi pekakkan telinga terhadap suara rakyat hulu selangor.

saya selaku pengundi hulu selangor mengaku akan mengundi calon melayu.

sekiranya BN letak calon MIC dan PR letak calon melayu, maka undi saya kepada PR walaupun PR ini agak busuk sekarang ini.

kenapa? kerana saya mahu protes diatas kebebalan pucuk pimpinan BN yang tidak mahu mendengar suara rakyat bawahan seperti saya ini.

saya percaya ramai lagi pengundi2 hulu selangor yang bersependapat dengan saya ini.

Undi saya seorang ini x memberi kesan kepada keputusan pilihan raya kecil hulu selangor

tetapi...

saya tetap dengan keputusan saya.

mungkin juga ini adalah latihan kepada DS Najib untuk mendengar suara rakyat.

Selamat memilih calon buat BN dan PR dan selamat mengundi rakan2 pengudi hulu selangor.

INDIGO said...

Scribe,
Salaams


Tak pasal-pasal Najib kena taram!
Hadi pa!!!!

Ada orang kata, it is a test case: BN v UMNO, bukan BN vs PR; dan oleh kerana ramai orang UMNO kurang cerdik berbandingkan kaum lain, maka...apa Brahim Ali tak mau bising kah: calun bebas!


Terima Kasih.

A Malay said...

Umno must take back the seat.
But if they still want the spirit of 1Malaysia, how about giving it to the MCA?
Lee Kim Sai was once MP there and was very popular.
He did a soooo much better job than Palanivel.
My parents and everyone in the family liked Lee.
It will be a good test for CSL.

Melayu Pasir Gudang said...

Dear Datuk AKJ and all readers.

Interesting to share, Terdapat 5981 pengundi memangkah BN di peringkat DUN tetapi tidak mengundi calon BN di peringkat Parlimen.

Jumlah undi rosak 1,466, jauh lebih banyak daripada majoriti kemenangan PKR, 198.

Kesimpulannya PRU 2008 P094 Hulu Selangor, Rakyat tak mahu Pembangkang dan tolak G.Palanivel.

CIP said...

dey dato,
We Indian must try lah. We need this seat to tell the Malaysian that MIC/UMNO/BN still want me around lah.

It will be proven if we win but if we lose we had nothing to loose!

Citt.

Tok Sami

Anonymous said...

Datuk,
Satu ulasan yang menarik. saya orang Selangor dan Hulu Selangor adalah kampong halaman saya. kaum kerabat besar juga dan sejumlah besarnya orang UMNO. Tiga penggal G.Palanivel jadi MP masalah rakyat kurang mendapat perhatian. Hendak lihat muka dia setahun sekali pun susah.PU lepas saya terang-terang undi PKR dan ramai sanak saudara undi pembangkang tetapi DUN Batang Kali kami undi BN. Kami tidak menyesal malah amat bersyukur Allaharyam Dr. zaianal dipilih. Kali ini kalau MIC juga bertanding dan Palanivel calonnya, saya akan gerakkan saudara mara saya untuk berkempen untuk tentang Palanivel secara terbuka. saya ada ramai kawan di Bernama , mereka cerita tentang Palanivel semasa jadi wartawan dan editor. Seorang kawan (kini pesara) yang bekerja dengan Palanive di Museum Negara juga cerita tentang kesah palanivel ini.daripada cerita-cerita itu banyak negatif daripada positif. Begitu juga masa di jadi MP, dia kurang berjaya. jadi bukan kami hendak pilih dia lagi.
Penduduk-penduduk India (mostly professionals) yang tinggal di taman perumahan kami. kata mereka juga tidak akan sokong palanivel kerana dia "more samy vellu than samy vellu."
Jika MIC tidak dipilih harapan BN menang amat cerah sekali jika Palanivel calonnya harapan BN untuk menang amat gelap.

Anak Batang Kali

samurai melayu said...

Salam Kasih dan Sayang
Datuk AKJ,
Izinkan,

Blader C.S. Leong, KKB,
Saya pun manyak setuju sama lu punya kate kate. Itu P.Vel dulu atak mali saya punya ofis tlg bawa itu S.Vel punya 'briefcase'. Sekalang dia sulah jadi Latuk..lagi jadi MP, oh..olang lain bawa dia punya briefcase, mah?

Itu YB Dr, Zainal (Allahyarham) ada butut baik punya olang..dia saya punya cikku sekolah dulu. Dia banyak sayang sama UMNO tapi pasal itu KT (Kunta Tempe) banyak Kolap dia lali pigi PKR.

Saya tatak faham kenapa bila mahu pilih calon, mati2 mesti pakai 'kuota' MIC lah, MCA lah, Gerakan lah...baru adil. Tapi itu DEB kuota untuk Melayu/bumiputera mati2 mahu kasi buang...tatak adil.

M. E. B. (Modal Ekonomi Beruk)

BERUK DIHUTAN DISUSUKAN...ANAK DIKAMPUNG KEMBONG AIR.

ALFATIHAH, AMIN.

OKJ said...

Takut yg dikejar tak dapat, yg dikendong berciciran.

1. Buat baik kenalah berpada-pada, supaya tak dipijak kepala.

2. Dulu di Kedah dah terkena, janganlah sampai kali kedua.

3. Sejarah dihayati dijadikan tauladan, untuk kita maju kehadapan.

4. Hasrat ahli orang bawahan, takut yg dikejar tak dapat, yg dikendong berciciran.

5. Banyakkan kawan, kurangkan lawan, orang lama tak salah dijadikan sandaran.

6. Pengalamannya luas, pemimpin terbilang, apa lagi yg nak dicanang.

7. Kesalahan dah diampunkan, hukuman pun dah dikenakan. Bermaaf-maafan tingkat kekuatan.

8. Sejarah juga dah terbukti, ingatkan menang sikit je di PD, rupa-rupanyanya bertambah majoriti.

Akhir kalam, Hulu Selangor bandarnya Kuala Kubu Baru, bolehlah kita tengok siapa racun siapa madu. Bagi menyusun strategi baru. Jangan jadi macam PRU dulu. Sekian, TQ.

pengundi Hulu Selangor said...

Kalau PERKASA letak sorang calun bebas Melayu, saya berani cakap dia yang akan menang tipis....

pemerhati said...

Dato

Mana lebih penting berhubung dengan calon BN di Hulu Selangor kelak ?

kehendak pengundi, yang mahukan wakil parlimen yang benar benar dapat memperjuangkan nasib mereka. 3 penggal palanivel tak banyak buat kemajuan di Hulu Selangor ???

kehendak Samy Vellu, yang mahukan Palanivel mempunyai jawatan dalam parlimen dan kabinet bila mengambilalih presiden MIC kelak ? Agar dapat menutup fail lama samy veloo kelak?

Semangat 1Malaysia dan BN yang memberikan ruang berkongsi dalam pentadbiran kerajaan dan kesejahteraan masyarakat?

Anonymous said...

Rasanya lebih baik begini....kalau PM pilih calon dari MIC utk mewakili BN di Hulu Selangor ni,apa lah salahnya TS Muhd Taib masuk calon juga sebagai calon BEBAS. Tan Sri menang...pun dah tentu sokong BN gak akhirnya.Dah kalau pucuk pimpinan tak nak mendengar 'denyut nadi' rakyat Hulu Selangor....nak jaga hati dan dgr 'denyut nadi' DS Samy jek...apa lagi yg boleh dilakukan.Kalau menurut sgt kata pemimpin sampai menghancurkan hati dan perasaan bangsa sendiri buat apa jadi ahli UMNO? Lawan arus...tak salah rasanya untuk kepentingan bangsa.Saya sebenarnya lebih suka calon dari UMNO yg muda, terpelajar dan berkarisma untuk jadi calon MP disini. Cuma untuk situasi begini(nampak gaya mcm calon dari MIC)...hanya TS Muhd Taib je yg mempunyai kekuatan serba serbi..pengaruh dan sebagainya untuk menang!Go Tan Sri Go! Tunjuk skill dan pengalaman skit....

Anak menantu org Ulu Yam Lama...Hulu Selangor

Anonymous said...

Who cares about MIC...consist of 7.5% of Malaysia population...they are irrelevant...BN should look at the bigger picture..

BN sure loose if the put MIC candidate..I'm all out for a Malay candidate. So what if I'm a racist. You think other races going to help us? They speak their own language in front of your face knowing that we do not understand them..what respect you r talking about?

As long DAP is around..no way I'm going to vote for PR.

-John Doe-

CC Palavan said...

> The PKR’s image has been badly
> tainted by the recent
> resignations of four of its 31
> Members of Parliament.

You must be joking. Those 4 clowns of MPs have no credibility among Malaysians. Everyone knows these were opportunists. They will lose their seats come next GE 13, that you can be sure.

UMNO and BN continues to be badly tainted by hypocrisy, cakap tak serupa bikin, racism and corruption. They are the parties in real trouble now.

Tired Indian said...

On hindsight, since Palanivel wants the seat, hand it to him.On a silver platter.
He will lose. For sure.
This way, we can finish off his political career and ambition to be president of the almost dead party. Or is it dead already?
Then Palanivel can be the President of FOMCA.
From what I heard, he is an expert on consumerism.
Viva la Subra.

Anonymous said...

Datuk, Salam.

I am an oldtimer like you. I was lucky to have Malay, English and Ugama pre-Merdeka and post-education.

Our generation were taught akhlak, civic and morality. We are less corrput and hardworking. Law abiding and we know the meaning of perjuangan.

I am a born-Umno and I stay that way. To me, Umno and good Malays are synonymous.

But we live in a different world and time now. Budi has been replaced with money.

So we cannot anymore get or expect leaders of our generation or our fathers' generation. Today people are less moral and less civic-minded.

That I have learnt to accept. So I say better the devil we know like Mohamad Hj Muhd Taib than the devils we don't know and the wolves in sheep's clothing.

Thus for me, Mohamad Taib is a suiatable Malay candidate for Hulu Selangor. At least we know who he was -- the playboy who was caught not declaring cash in Australia -- and goodhearted man who is liked by all races. He is a local boy and made Hulu Selangor the BN stronghold, so strong that it could be given the MIC and still won.

So what is wrong if Umno brings him back. An elderly person that we know all about is better than young corrupt ones who are today surrounding miniosters as pol-sec and special officers who spend time making money corruptedly.

Oldtimer Esq.

MalaysianKita said...

Bertemu lagi Dato'

Saya suka melahirkan kebimbangan bakal terjadi di HS.

Bagi sesiapa yang pernah jadi jentera pilihanraya mana-mana parti politik yang bertanding, tak susah untuk mereka mengenalpasti kawasan puteh, kawasan kelabu dan kawasan hitam. Mana-mana parti politik, menggunakan konsep lebih kurang sama untuk mengenalpasti kekuatan masing-masing di satu satu peti undi, maka tak hairan lah selepas 2-3jam pengiraan undi, calun yang BAKAL kalah dah tak kelihatan di pusat pengiraan undi.

Mana-mana parti politik juga akan dapat senarai daftar pemilih bagi sesuatu kawasan. Bagi petugas yang arif dan cekap, mereka juga dapat mengenalpasti pengundi-pengundi hantu.

Kebimbangan yang saya maksudkan adalah etika berkempen. Mengambil pengalaman di Bagan Pinang, teknik provokasi melampau puak dacing biru boleh menimbulkan kekacauan. Kalau di Bagan Pinang, lawan puak dacing biru adalah PAS, mereka tidak "menyahut" provokasi melampau tersebut. Akan tetapi, saya nampak, kiranya wujud provokasi melampau puak dacing biru sedemikian lagi, saya yakin akan disambut oleh puak mata biru langit dengan se adanya. INI kebimbangan saya.

Pengalaman di Batu Buruk yang lepas, dimana 2 penyokong bulan hijau dimasukkan ke ICU kerana peluru menembusi dada mereka, menjadi satu igauan buruk kpd petugas parti.

Pengalaman semasa RM-Najib sbg Ketua Pemuda UMNO juga merekodkan teknik provokasi melampau digunakan dengan lebih berleluasa.

MUNGKIN bagi pembaca disini yang tak pernah terlibat dengan jentera pilihanraya MENGANGGAP ini satu fitnah,pembohongan semata-mata, TAPI bagi mereka yang pernah melaluinya termasuk dari puak dacing biru, ini adalah satu sejarah yang pernah berlaku!

MalaysianKita said...

Saya ingin melahirkan kekecewaan pihak kerajaan yang didukungi oleh UMNO, BUAT-BUAT tidak tahu sahaja pendedahan dan dakwaan Ketua Pembangkang mengenai APCO,ASERO, Asiasoft Malaysia, Master Plan Consulting Sdn Bhd,Ethos Consultancy, dll. Sebaliknya, bertindak hendak gantung Ketua Pembangkang itu di Parlimen.

Ini soal keselamatan Negara, yang sepatutnya PERLU melangkaui kepentingan politik kepartian.

Dan di saat-saat Parlimen begitu hebat berdebat mengenai hal tersebut, “Blogger Paling Popular” lebih berminat dengan “Beruk Kadir” dan nostalgia Telaga di kampung!

Ayoyo Tolong said...

C.S. Leong
Lu ada tengok ini hari Star paper? Aiya ada itu gambar MIC people pegang flag BN di Hulu Selangor? But Palanivel itu missing.
It means what? Itu MIC sudah confirm dapat lawan? Atau MIC ingat Tuan Allah sudah kasi itu seat to MIC?
Chet bikin malu orang India la. Tengok itu PKR cakap dia mau study betuk-betuk baru kasi itu calon nama.
Mahu ketawa tengok Palanivel people tuduh itu Subra sudah sabataj Vel. Kasian itu Subra jadi mangsa.
Dia jawab dia tak bikin itu tektik kotor. Dia cakap ada tiga lagi MIC orang mahu contest itu seat juga.
Macam mana MCA and Umno mau tolong ini macam? Kita mau MP tolong semua bangsa bukan tolong Ayoyo Samy.
Pusing Kepala la ini macam.
Datuk Kadir, lu banyak infleunce. Kasi tolonglah.

mawar said...

Salam DAKJ,

Bertuahnya penduduk Hulu Selangor kerana pembangunan yang akan dicurahkan dan juga dijanjikan dengan adanya PRK. Dalam komen saya yang terdahulu .. Pembangunan di Kelantan terbantut kerana ianya dibawah pembangkang, diungkitkan oleh langitbiru...rakyat Kelantan juga bayar cukai kepada LHDN kenapa pembangunan tak sampai...untuk renungan kita bersama kalau dikira cukai pendapatan yang dibayar oleh Kelantan tak cukup pun nak bayar gaji guru untuk negeri Kelantan. LHDN Cawangan Wangsa Maju, maupun Cawangan K.Trengganu kutip cukai jauh lebih banyak daripada cawangan Kota Bharu untuk seluruh Kelantan. Pembangunan untuk Kelantan atas tanggungjawab Kerajaan Persekutuan adalah jauh lebih banyak dari cukai yang didapati dari Kelantan...L/terbang KBharu., canggih dan lebih dulu dibina dari l/terbang KTrengganu.
Seperti yang saya kata dulu pembangunan yang lebih banyak lagi susah le kerana dibawah perintah PAS...yang semua orang adalah tidak betul. Apalah salah PAS memerintah, selepas piliharaya berbaik dan keceklah kerajaan Persekutuan untuk peruntukan pembangunan..ini tidak, dok maki hamun sepanjang masa, saya sekalisekala sembahyang Jumaat di Wakaf Bharu..kutbahnya memaki hamun sesiapa yang tidak menyokong pimpinan ulama. Sebab tu le saya kata PAS ni bodoh sombong terutamanya PAS Kelantan.

Langitbiru cikgu yang nak pencen 3 tahun lagi tu kena buka mata luas-luas, Kelantan dapat lebih banyak dari apa yang dia hasil..dan rakyat Kelantan kena le ikut arus perdana dalam memilih kerajaan untuk dapat lebih lagi..royalti pun dapat walaupun tidak layak...dan kalau teruk sangat kononnya rakyat Kelantan ada pegangan yang kuat dok nak ke PAS juga..lepas menang pilihanraya bermesra le dengan Pusat. Saya ore Kelate jugak dok KL..pencen 3 tahun dah..le ni balik dok Kelantan sekalisekala..nak menetap di Kelantan...tapi serabut bila ceramah maki hamun pun bawa dalam masjid.

Rahmat said...

"Much touted recovery of UMNO"?

Dato, bila masa UMNO dah pulih? Ikut indicator yg mana?

Kalau tengok betul-betul, semua masalah yg ada sejak Mac 2008 masih tidak berubah dalam kerajaan UMNO-BN serta UMNO sendiri.

Krisis kepercayaan masih belum diselesaikan.

Jadi saya nak tanyalah skit. Dato' ni tulis propaganda ke tulis analisa yang jujur?

Sekian.

A KADIR JASIN said...

Sdr Rahnat, antara lain, berkata: "Jadi saya nak tanyalah skit. Dato' ni tulis propaganda ke tulis analisa yang jujur?"

Soalan itu tidak releven. Saya tulis, terpulanglah kepada Sdra membuat kesimpulan.

Itulah tujuan debat kita. Kalau saya jawab pun, Sdra mungkin tidak yakin kalau jawapan itu tidak menepati pendirian sdra.

Terima kasih.

My say said...

We have enough of the two Vel, Vel.
Samy Vellu and Palanivel.
It's time MIC change their leadership to make it more relevant.
MCA and Umno have already changed theirs.

bat8 said...

Mawar

Seebenarnya memang dah nasib rakyat kelantan. Sebenarnya kelantan diperintah oleh kedua-dua parti melayu yang terbesar: PAS dari 1959 - 1978 & 1990 - sekarang. Manakala UMNO memerintah dari 1978-1990.

hakikatnya, baik PAS atau UMNO memerintah kelantan, keadaan pembangunannya tetap sama. Walaupun UMNO memerintah kelantan selama 12 tahun, kelantan tetap juga tidak semaju selangor, jika itu asas perbandingan sdri. Atau adakah dalam masa 12 tahun UMNO memerintah itu, kelantan telah membangun dengan pesat sehingga setanding dengan selangor?

yang UMNo tinggal adalah hutang kepada kerajaan pusat sebanyak RM 800 juta.

untuk maklumat sdri, hutang tersebut telah dibayar oleh kerajaan PAs sekarang sehingga jumlah tertunggak sekarang rasanya kurang dari RM 10 juta.Maknanya dalam 20 tahun PAS memerintah, hutang sebanyak RM 790 juta telah dilangsaikan.

bayangkan duit jika tidak digunakan untuk membayar hutang kerajaan UMNO yang lepas,dengan duit sebanyak RM 790 juta itu tentulah banyak pembngunan dapat dibuat oleh kerajaan negeri sekarang.

Kedua, antara syarat perjanjian persekutuan 1948, kerajaan negeri telah menyerahkan segala hasil pendapatan negeri ( kecuali beberapa perkara) kepada kerajaan pusat. Sebagai imbalan kepada kerugian-kerugian pendapatan negeri ini, tugas melaksanakan pembangunan adalah menjadi tanggungjawab kerajaan pusat.

Jadi, ini asas perhubungan antara kerajaan negeri dengan pusat. dalam perjanjian tersebut tidak dinyatakan pembangunan negeri-negeri yang diperintah oleh pembangkang tidak berhak memerima menerima pembangunan yang menjadi tanggungjawab kerajaan pusat.

mawar,

Jika negeri kelantan tidak ada pembangunan dan mundur kerana diperintah oleh pembangkang, bagaimana dengan kemajuan negeri terengganu,perlis dan sabah yang diperintah oleh UBN. Maju dan banyak sangatkah pembangunan di negeri perlis?

Alasan yangg dikemukakan oleh mawar mengenainegeri kelantan tidaklah tepat. Eloklah mawar menetap sahaja diluar kelantan. Btw, selangor pun sekarang diperintah oleh pembangkang- eloklah mawar berpindah kerana pembangunan juga tidak akan ada di selangor.

bat8

INDIGO said...

Scribe,
Salaams

Nampaknya Sdr Langitbiru agak 'stress' selepas risau tergesa-gesa pula terlupa sopan dan santun. Mengapa begitu agaknya?

Biarlah mereka Melayu UMNO dan si-Melayu totok ini. Di waktu berkempen, bolehlah kita dengar cerita dalam Parlimen itu di Hulu Selangor nanti dan jua hal orang Kelantan dan wang ihsan dari Kerajaan kalaulah kena pada tempat.

Terima Kasih Melayu Perkasa.

INDIGO said...

Scribe,
Salaams

Dengan Izin, untuk anda dan mereka yang sudi mahu membacanya:

Cerita-Cerita Dubai
(menarik dari counterpunch)

i. Crisis in Dubai

ii. The Dubai Disaster

iii. The Dubai Debacle

iv. The Dubai Hit


Scribe, apakah di Hulu Selangor nanti ada BN debacle, crisis, disaster ataupun hit?

Anonymous said...

Mawar weh!

Mesjid mano ada maki hamun ni? Tempat aku Kg Chicha tak dok pong! Acu bui nama masjid, kawe nok gi cek.

Kalu doh asal kelate patutnya reti basa...dulu-dulu atah dasar Tok Kenali, pelajaran jadi utama dikalangan mok pok utuk besakan anok.

Standard mung meme ikut besar kecik pitih. Acu tera baco denga nilai ilmu nga budayo sekali teh.

Cerdik panda kelate berapo rama hok jadi pegawa besa kerajaan, profesor menego besar?

Hatta hok tok belaja tinggi pun belana jadi askar ngan polih.

ALIH BAHASA :

Oii Mawar!

Masjid mana yang ada maki hamun ni? Tempat aku di Kg Chicha tak ada pun perkara macam tu! Cuba bagi nama masjid, biar saya pergi dengar sendiri.

Kalau dah asal dari Kelantan patutnya ada lah budi bahasa...dulu-dulu, atas jasa Tok Kenali, pelajaran telah menjadi keutamaan ibu bapa dalam membesarkan anak-anak.

Kamu guna piawai RM-RM-RM sememangnya akan menyimpulkan penilaian terhad kepada nilai duit semata-mata. Cuma masukkan sekali elemen sumbangan ilmu dan budaya sekali, baru la betul.

Berapa ramai cerdik pandai dari Kelantan yang menyumbang daya menjadi pegawai besar kerajaan, ahli akademik dan ahli perniagaan yang berjaya?

Malah yang tidak tinggi pelajarannya ramai yang menyumbang kepada negara dengan menyertai tentera dan polis.

TAMAT ALIH BAHASA

Selain itu jangan pula hadkan cukai pada cukai pendapatan sahaja. Cukai jalan, cukai perkhidmatan, cukai setem, cukai bila beli kereta dan lain-lain lagi, macam mana?

Cikgu dari Kelantan yang tidak dibenarkan bertugas di negeri sendiri atas sebab politik berapa ramai?

Macam mana pula cikgu yang dilahirkan di Maktab Perguruan Kota Bharu? Atau doktor yang dilatih di hospital USM?

Mawar nak cerita politik suka hati lah tapi jangan hina orang Kelantan, terutamanya jika betul diri sendiri orang Kelantan.

Tahu tak Mawar sudah ludah kelangit bila komen "Langitbiru cikgu yang nak pencen 3 tahun lagi tu kena buka mata luas-luas, Kelantan dapat lebih banyak dari apa yang dia hasil"

Macam la orang Kelantan ni hidup tak reti sara diri, ingat kita minta sedekah ke?

Kalau dah tak bagus sangat Kelantan kini, kenapa balik Kelantan bila pencen. Bukankah Kelantan melawan arus perdana, mundur dan segala-gala yang negatif?

Pergilah cari tempat yang ikut arus perdana untuk habiskan usia tua tu!

Oh ya! Lapangan terbang tu dibina masa Kelantan masih lagi dalam arus perdana di bawah BN. Majoriti rakyat Kelantan dari dulu sampai sekarang, tak layak pendapatan pun untuk naik, sekadar tengok dari bawah je!

Akhir sekali, semundur orang Kelantan, tak adalah sampai nak pandai-pandai tabal sultan pilihan sendiri. TAKKAN MAWAR YANG KONONNYA ORANG KELANTAN NI TAK TAHU CERITA NI!

Fed Up

pakteh adam said...

Langit Biru

CIFUT Anwar dah di beri masa seminggu untuk membuat pembentangan tentang "PENDEDAHAN" gembar tentang APCO. Apa CIFUT Anwar buat? Dia lari ke London mintak MP sana buat table ke perlimen mereka supaya ganyang Najib. Apa benda ni?

"PENDEDAHAN" CIFUT Anwar sama seperti pPENDEDAHAN Karpal Singh di perlimen tentang kelakuan Liwat Anwar, pada 1997.

So kalau CIFUT Anwar berani, ulanglah tuduhan tu di luar Parlimen. Bawak sekalai segala mak bapak SD yang dia terfikir boleh buat. Kenapa dia tak buat? Sebab dia tahu dia tak ada bukti.

So, cukurlah Langit Biru.

Provokasi Melampau ke benda? Macam budak PAS kena parang, baju jelas terkena tetakan 2 kali dan basah baju dengan darah. tapi badan TAK LUKA sikit pun.

Provokasi macam pak lebai berjanggut baring tengah jalan.

Provokasi macam nizar tepok tepok belakang Pemangku Sultan.

Provokasi macam orang sabu arang, supaya nampak lebam macam kena tumbuk kat Port Dickson.

Provokasi macam Pak Lebeai Berjanggut singkap kain, tunjuk kat anak dara orang.?

Kalau betul Langir Biru sayangkan Malaysia, tolong CIFUT Anwar kemukakan bukti penglibatan Israel yang dikaakan duduk didalam Pejabat PM. Kalau boleh dapatkan, bukan Langit Biru yang perlu terajang Najib. Ramai lagi yang rela, tanpa bayaran akan buat begitu bagi pihak CIFUT Anwar dan Langit Biru. Percayalah.

Anonymous said...

Datuk,

I like your answer to Sdr Rahmat...no point giving your views if ppl want to hear what they want to hear...

-Syed-

pakbelalang said...

Bijakkah kita memilih UMNO untuk meneruskan perjuangan bangsa Melayu dulu, kini dan selamanya? Sudahkah kita benar-benar bersedia untuk menukar selera dan menganggap UMNO sudah tidak releven lagi?

Fikir-fikirkan lah supaya jangan nanti yang dikejar tak dapat, yang dikendong tercecir!! Akhirnya melopong dan tercopong!!

Bagi diri saya parti UMNO maseh releven lagi. Yang tak releven ialah pemimpin yang maseh ada lagi "menenggek" dalam UMNO seperti hidup segan mati tak mahu. Mereka inilah yang patut dihumban secepat mungkin. Saya percaya ahli-ahli UMNO akar umbi pastinya sudah dapat kenal pasti siapa mereka ini untuk dihumban kelongkang!!

Ketua Bahagian dan Ketua Cawangan adalah pemimpin utama yang boleh dikenal pasti untuk dihumban. Kebanyakannya merekalah yang menjadi masaalah kepada parti UMNO kerana bersikap seperti " little warlord" !! Merekalah yang telah menjahanamkan credibiliti parti UMNO.

Anonymous said...

Salam...

Ulasan Pak Belalang 'Ketua Bahagian dan Ketua Cawangan adalah pemimpin utama yang boleh dikenal pasti untuk dihumban. Kebanyakannya merekalah yang menjadi masaalah kepada parti UMNO kerana bersikap seperti " little warlord" !! Merekalah yang telah menjahanamkan credibiliti parti UMNO!'

Saya sokong kenyataan Pak Belalang ni sepenuhnya!Kalau skrg ni hanya kepimpinan diatas iaitu hanya PM dan TPM saja yg beria-ia berubah .....tak guna juga.Barisan kabinet tak secara keseluruhannya nampak berubah...yg beberapa kerat tu mungkin belum lagi kot agaknya. Tapi Ketua-ketua bahagian dan cawangan ni nampaknya masih bawa sindrom lama. Selesa dan yakin rakyat sudah tentu akan memberi undi pada UMNO/BN dalam situasi politik negara kini.Teruskanlah over confident tu ye!Sepatutnya kerja lebih keras secara ikhlas...dan latih seluruh jentera pilihanraya supaya kurangkan mengharap wang turun baru kerja jalan.Rakyat memerhatikan saja UMNO ni dah berubah ke atau berjanji saja nak berubah.

Ulu Yam Lama.

pakbelalang said...

KUALA LUMPUR: The Cabinet has agreed to the formation of a special inter-faith committee to promote better religious understanding and harmony between Muslims and those of other faiths.

Minister in the Prime Minister’s Department Tan Sri Dr Koh Tsu Koon said the committee would be led by former Kota Baru MP Datuk Ilani Isahak, who will be appointed its special coordinator.

The committee members will comprise representatives from the Islamic Development Department (Jakim), Institute of Islamic Understanding (Ikim) and the Malaysian Consultative Council on Buddhism, Christianity, Hinduism, Sikhism and Taoism (MCCBCHST).

comment:

Satu usaha yang baik dan perkembangan yang sihat untuk memupuk semangat toleransi dan hormat menghormati antara agama.

Banyak perkara boleh di selesaikan apabila ada timbul isu-isu yang melibatkan agama.

Kita perlu berinteraksi supaya dapat memahami tentang sensitiviti agama masing-masing.

Maksudnya bukanlah kita hendak korbankan kedudukan agama Islam sebagai agama resmi negara kita.Itu bukan tujuannya.

mad said...

bila datuk nak tulis hal apco. saya ingin sekali membaca pendapat datuk tentang isu ini yg hebat diperdebatkan di parlimen. terima kasih

pakbelalang said...

Najib Denies 1Malaysia Concept Originated From Israel




By Zakaria Abdul Wahab

SINGAPORE, April 6 (Bernama) -- Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said the 1Malaysia concept was an original idea and not copied from Israel or anywhere else in the world.

"It is purely mine and some of my colleagues together" he told over 100 Singapore-based foreign journalists at a gala dinner organised by the Foreign Correspondents' Association (FCA) of Singapore here on Tuesday night.

Najib said the 1Malaysian concept was a Malaysian one and he categorically denied claims by some people that it originated from Israel or other countries.

Recently, Pakatan Rakyat adviser Datuk Seri Anwar Ibrahim had claimed that Najib's 1Malaysia concept had similarities with the One Israel concept.


comment:

Pada pandangan saya apa-apa konsep yang diilhamkan sama ada ditiru dari negara Israel, China, India, Afrika, Jepun , Korea atau Arab tidak harus menjadi halangan jika sekiranya ia mendatangkan faedah kepada rakyat dan tidak menjejaskan keselamatan atau prinsip rukun negara.

Mungkin kita tidak sedar bahawa ada konsep-konsep management yang diilhamkan oleh Yahudi telah digunakan oleh kita dalam menguruskan perniagaan kita, umpamanya tentang selok-belok pemasaran antarabangsa sebagai contoh.

saji said...

Sdr pakbelalang

Ketua Bahagian dan Ketua Cawangan adalah pemimpin utama yang boleh dikenal pasti untuk dihumban. Kebanyakannya merekalah yang menjadi masaalah kepada parti UMNO kerana bersikap seperti " little warlord" !! Merekalah yang telah menjahanamkan credibiliti parti UMNO.

Komen:

Bukan sekadar "little warlord", bahkan sesetengahnya menjadi pemangsa yang menjual kilang ruginya kepada GLC kerajaan dan memberikan projek 2 GLC yang sama kepada kroni2nya!

Mustapha Ong said...

Salam DAKJ

I agreed that BN's chances of recapturing the Hulu Selangor parliamentary seat maybe jeopardised if they continue to squabble for the right to nominate the candidate of their choice.I think the BN component leadership should now compromise and adhere to the candidate to be chosen by the leadership.

Looking at the political landscape in hulu selangor since the last PRU12, BN will have an edge to recapture the seat from PKR.The PR state government had not done nothing to improve the living and social conditions in hulu selangor since the last GE, although the late MP was a popular and hardworking representative.

A big win is crucial for BN that will be translated into a moral victory under Najib's leadership.I hope UMNO will not place their bet for an UMNO candidate based on political emotion.

Najib's recent appearance in the constituency had gone well with the rakyat. I dispute the criticism by the opposition, especially the selangor MB that it's politically unethical for PM to kick off the BN campaign before nomination day.

Najib is the incumbent prime minister and he has every right to be with the people and listen to their grouses wherever he is needed. this is in line with his new modus operandi of 1Malaysia: Rakyat didahulukan pencapaian diutamakan.

saji said...

Sdr Rahmat

Dato, bila masa UMNO dah pulih? Ikut indicator yg mana?

Kalau tengok betul-betul, semua masalah yg ada sejak Mac 2008 masih tidak berubah dalam kerajaan UMNO-BN serta UMNO sendiri.


Komen:

Bagai saya, indicator UMNO dah pulih bila mana PAS, DAP dan PKR ditolak rakyat

La-di-la said...

Ponder This:
Palanivel lost but the three state constituencies in Hulu Langat were won by BN in 2008.
What did this tell of Palanivel? He's rejected.
Surely the government did not want to run a reject shop in Hulu Langat this time around. Recycled goods are valuable but not recycled people.
Please respect the people there. They are not stupid.
Vel, listen to the Beatles song I Am A Loser. Also what the Bee Gees asked in one of their songs: "Can a loser ever wins?"

saji said...

Sdr langitbiru

Sekadar bertanya, adakah pengelibatan APCO,ASERO, Asiasoft Malaysia, Master Plan Consulting Sdn Bhd dan Ethos Consultancy itu bercanggah dengan syarak dari segi menjaga kepentingan dan kemaslahatan umat Islam tempatan dan agamanya, khasnya yang wajib baginya bangun menentangnya?

MalaysianKita said...

Saudara Mawar,

Apa yang dibincangkan adalah Konsep Sebuah Negara dan hubungannya dengan Negeri, Kerajaan Pusat dan hubungannya dengan Kerajaan Negeri.

Tujuan pilihanraya adalah untuk memilih mereka yang AKAN DIAMANAHKAN mengurustadbir HASIL NEGARA, PENDAPATAN NEGARA yang berjumlah puluhan-ratusan billion ringgit untuk RAKYAT.

Parti mana yang dipilih oleh majoriti rakyat, parti itulah akan membentuk kerajaan, yang akan mengurustadbir hasil puluhan-ratusan billion ringgit.

Saya fikir tidak perlu saya ulas lebih lanjut Konsep Negara/Negeri. POKOK PANGKALNYA, siapa lebih baik,lebih amanah,lebih jujur,lebih ikhlas,lebih bijak,lebih taqwa BERKHIDMAT untuk rakyat.

Kiranya Mawar fikir UMNO lebih baik segalanya, pangkah lah UMNO.

Tapi tak eloklah kata orang yang tak pangkah UMNO tu bodoh,bodoh sombong,tolak pembangunan,tak ikut arus perdana, tak buka mata luas-luas…dll. Saudara buka mata luas-luas nampak lain, saya nampak lain, orang lain nampak lain.

“Bertuahnya penduduk Hulu Selangor kerana pembangunan yang akan dicurahkan dan juga dijanjikan dengan adanya PRK”.

Bagi Saudara Mawar yang buka mata luas-luas, mungkin ini ditafsirkan oleh Saudara Mawar niat suci,ikhlas,baik,jujur,amanah,bertanggungjawab parti UMNOBN. Jadi, saya kira tak salah saya melebelkan Saudara Mawar pengundi setakat “sehelai kain batik pelikat,sekampit beras” yang hanya nampak dacing biru sahaja. Tapi bagi orang lain, ini dianggap satu RASUAH politik kepada rakyat, MEMPERBODOHKAN rakyat yang bijak dan celik.

Bagi Saudara Mawar, rakyat Kelantan tak ada hak royalti minyak, tapi bagi Ku Li, rakyat Kelantan berhak.

“...untuk renungan kita bersama kalau dikira cukai pendapatan yang dibayar oleh Kelantan tak cukup pun nak bayar gaji guru untuk negeri Kelantan. LHDN Cawangan Wangsa Maju, maupun Cawangan K.Trengganu kutip cukai jauh lebih banyak daripada cawangan Kota Bharu untuk seluruh Kelantan”.

Saudara Mawar, cakap saja tak cukup. Sila sertakan bukti-bukti menyokong dakwaan saudara.

Saudara Mawar,
PEMBANGUNAN FIZIKAL bukan segala-galanya…..

Rahmat said...

Salam Dato':

Soalan saya di atas sangat releven.

Ini kerana UMNO hanya boleh kuat seperti dulu dan memenangi pilihanraya sekiranya rakyat yakin UMNO sudah benar-benar pulih. Ini amat penting kalau kiat betul-betul sayang UMNO.

Tetapi malang sekali, Dato' dengan lekas mengumumkan bahawa UMNO sudah pulih tetapi tidak langsung memberi sebarang bukti sokongan. Tanda-tanda UMNO "pulih" pun tidak kelihatan di mana-mana.

Malah, kalau pemimpin UMNO yang pernah ditangkap di Australia kerana berjalan-jalan dengan wang berjuta-juta ringgit pun boleh menjadi Ketua Penerangan UMNO dan mampu bertanding di Hulu Selangor, UMNO dah pulih bagaimana pula, Dato'?

Hakikat yang jelas ialah kelemahan gejala rasuah dan salahguna kuasa kerajaan masih berleluasa.

Ini cukup menyedihkan.

Mungkin ada sesuatu yang Dato' tahu yang kita semua tidak tahu.

Maka tolong yakinkanlah kita Dato' tentang pulihnya UMNO itu agar kita dapat kembali menyokong UMNO dengan bersemangat seperti dahulu kala.

Tidak wajarlah setakat Dato' berhujah "saya tulis, terpulanglah kepada Sdra membuat kesimpulan."

Misalnya, boleh terimakah kalau seorang penulis itu menyebut matahari itu segi-4 bentuknya tanpa memberi bukti kukuh tetapi berkeras menyebut "saya tulis, terpulang kepada pembaca untuk membuat kesimpulan"?

Sekian.

alunbm said...

Saudara/saudari Mawar

Saya sarankan anda eloklah menetap di Johor(negeri kelahiran Umno) dan anda pasti berbangga dan berbesar hati dengan apa yang ada dijohor.

Mawar,lupakanlah Kelantan kalau sudah berasa tidak selesa berada disana itu lebih daripada" meracau" tidak tentu hala!!!

A KADIR JASIN said...

Sdr Rahmat,

Saya tidak mahu berbahas dengan Sdr. Kalau Sdr baca betul-betul tulisan saya, saya tak kata Umno dah pulih. Sdr yang buat kesimpulan demikian.

Apa yang saya kata adalah:

"The disaffected Malays may have gone back to supporting Umno under Mohd Najib. At least that’s what the party has been saying...."

Dalam bahasa Melayu, "Orang Melayu yang tidak puas hati mungkin kembali menyokong Umno di bawah Mohd Najib. Setidak-tidaknya itulah apa yang dikatakan oleh parti (Umno)...."

Tak adillah Sdr salah mengertikan tulisan saya, kemudian herdik pula saya berasaskan salah tafsir Sdr itu.

Terima kasih.

Anonymous said...

Datuk,

Saya nak jawab Sdr Rahmat. Tak macam Datuk, saya kata Umno dah pulih, kalau tak banyak sikit dari hari-hari akhir Pak Lah. Katalah apa pun tentang Najib, dia lebih baik dari Pak Lah. Itu orang Umno setuju. Kalau ada masalah pun dalah dengan dasar Naijb sebagi PM yang ramai orang Umno dan Melayu rasa terkilan dan bimbang.

Di segi parti dan politik, dah banyak pulih. Tengok keputusan PRK Manik Urai dan Bagan Pinang. Undi BN naik. Ini kerusi Melayu. Hany di mana undi India dan Cina banyak, BN masih lemah sebab Cina dan India belum balik kepada BN.

Tapi saya setuju kalau Najib tunduk sangat kepada Cina dan India, orang Melayu akan marah dan benci balik kepada Umno macam zaman Pak Lah.

Kamjat George Town

samurai melayu said...

Salam Kasih dan Sayang
Datuk AKJ
Izinkan,

Kata orang Minang..iiyo diurang lalu dek awak..
Iya kan saja permintaan MIC tu untuk PRK ini, untuk PRU 13 nanti pandailah kita mencalonkan pilihan kita pula.

Kalah pada PRK 25hb ini tidak mengubah kedudukan kuasa di Parlimen pun..

'Ingge porengge'( mana mau pergi) nya semangat 1 Malaysia yang dilaungkan pemimpin bila bab mengundi masih nak pilih kulit daripada kewibawaan calon?..

Kami doakan semoga ybhg Datuk sentiasa dilimpahi dengan Zat Ilmu dan Kasih Sayang Allah SWT.

ALFATIHAH, AMIN.
Ps. To the 'DUMB' (Deranged, Useless Mental Blocked) 'Anonymous' who asked The Scribe to be closed, pls sent his comments to the dumps and let him 'RAP' ( Roam and Puke) with the rest of the habitats.

Noor M said...

Salam Datuk,

Mungkin Datuk pernah membaca buku tentang Tun Dr Ismail, "Bukan Kerana Pangkat" yang di alih bahasakan dari "A reluctant Politician". Malangnya buku ini terpaksa di hasilkan di Singapura kerana kita di Malaysia tidak ada masa untuk mengenang budi pemimpin yang hebat. Malas nak baca dan malas untuk menulis barangkali.

Pandangan Tun Dr Ismail tentang politik dan cara kerjasama antara parti komponen masih boleh diterima pakai hingga kini. Harap para ahli politik kita mampu meluangkan sedikit masa untuk membaca biografi pemimpin awal dan memahami semangat kerjasama yang diwujudkan.

Soalan Kepada Datuk: Apakah tidak ada ulasan tentang kehadiran anasir asing kedalam sistem keselamatan negara?

Salam

Noor M.
Bidor.

Tinta Hitam said...

Datuk,

Lagi satu hujah mengapa BN akan menang ialah MAFREL sebuah bandan pemantau pilihanraya bebas telah diharamkan oleh SPR dari memantau PRK Hulu Selangor.Ini bermakna BN akan bermain lebih kotor.

Jika tidak mengapa MAFREL diharamkan.MAFREL hanya hendak memastikan prosidur pilihanraya diikuti shj.Jadi mengapa mereka tidak dibenarkan?

Perkara perkara beginilah yang saya sering perhatikan selama ini.Disuatu tempat UMNO bercakap dan berikrar mendokong keadilan dan demokrasi.Pada tempat lain pulak mereka lah yg memijak keadilan dan demmokrasi.Jadi mcm mana kami generasi internet ni nak percaya pada UMNO.

Persaolannya adakah UMNO mengambil langkah itu kerana mereka rasa tertekan kerana rakyat HUlu Selangor semakin condong kepada Pakatan Rakyat..

Donplaypuks® said...

"Thus for me, Mohamad Taib is a suiatable Malay candidate for Hulu Selangor. At least we know who he was - the playboy who was caught not declaring cash in Australia -- and goodhearted man who is liked by all races." Oldtimer Esq.

I can't believe what I just read. You mean you want an old corrupt MP as opposed to a young corrupt MP? Have you gone stark raving mad?

How can you ask people to vote for a UM History graduate who lied in open court he could not speak english and bought million of $ of properties in Oz and NZ with cash he could not have saved from his salary?

With views like yours, there's no hope for UMNO/BN whatsoever!!

dpp
We are all of 1 race, the Human Race

Rahmat said...

Dato' Kadir,

Penilaian saya adalah berdasarkan kenyataan blog yang berbunyi seperti berikut "despite the much-touted recovery of Umno and the strengthening of the Chinese support for Prime Minister Mohd Najib Abdul Razak, neither a Malay nor a Chinese candidate is expected to be selected to represent the grand old coalition", di mana "the much-touted recovery of UMNO" bermaksud "pemulihan UMNO yang dipuji-puji [atau yang diwar-warkan]".

Mungkin di sini dan di ayat yang telah Dato' terjemahkan bagi saya, "pemulihan" yang diwar-warkan itu mungkin tanggapan pihak lain, seperti UMNO sendiri, dan bukan oleh Dato'.

Oleh itu, saya minta maaf kerana tersalah tafsir.

Saya cuma kecewa kerana UMNO masih bermasalah dan memerlukan banyak lagi reformasi dan rombakan sebelum PRU-13 diadakan.

Sekian.

Anonymous said...

Datuk KJ,

Orang Semenanjung Malaysia kini terlalu racist, jika di lihat dari komen komen di sini. Ini jika pengunjung laman ini mencerminkan sikap pengundi keseluruhannya.

Jika dahulu pengundi di Hulu selangor sanggup menerima calon MIC, mengapa tidak sekarang? Dimanakah semangat 1 Malaysia?

Dilihat dari keadaan pada tahun 2008, Palanivel hanya kalah 198 undi sahaja, itupun diwaktu sentimen anti BN memuncak, selari dengan sentimen di Semenanjung ketika itu.

Saya rasa kali ini beliau boleh lagi menang kerana sentimen anti BN sudah menurun.

Saya berani berkata demikian kerana ramalan saya ternyata tepat dalam banyak Pilihanraya Kecil yang lalu.

Sila lihat analisis lengkap di http://dahalmi.wordpress.com


DAH IKHWAN

MalaysianKita said...

INDIGO,

Terimakasih atas peringatan. Saya yakin kebimbangan saya berasas. SEBAB PKR dan UMNO tu berasal dari acuan yang sama, hari ini memilih jalan yang berbeza. TAPI perangai lama tak 100% berbeza. Sifat AMARAH Pemuda UMNO dan Angkatan Muda PKR campur tolak kali bahagi lebih kurang sama....di situ asas kebimbangan saya. API AMARAH selalunya dicetuskan oleh perkara-perkara remeh temeh tapi diperbesarkan jadi gelombang, itu yang bahaya!

Saudara pakteh adam,

Ikut ke tak ikut sesi perbahasan di Parlimen? Mungkin pak teh adam "terlepas perahu kot....."

"Provokasi Melampau ke benda? Macam budak PAS kena parang, baju jelas terkena tetakan 2 kali dan basah baju dengan darah. tapi badan TAK LUKA sikit pun". Maknanya pakteh adam buat kesimpulan depa tu cuma berlakon sandiwara saja!

Bagaimana dengan Peristiwa Batu Buruk, 2 petugas PAS ditembak di dada masuk ICU? Siapa yang dituduh mengganas, siapa yang dibela mempertahankan diri? Apakah kedua-duanya terbela,dibela?

Nyawa 2 pemuda PAS melayang pun tak penting bagi UMNOBN! Sama Peristiwa Memali di BAling. Ibrahim Libya tak pernah keluar pondoknya mengangkat senjata parang,kapak atau lembing SEBALIKNYA pondoknya ditembak bertalu-talu hingga beberapa peluru menembusi dinding kayu pondok dan dada Ibrahim Libya dan pengikutnya. SURAT KHABAR UMNOBN kata, mereka tu penyebar ajaran sesat dan lain-lain MEWAJARKAN tindakan tembak bertalu-talu. Mahathir-Musa masih hidup lagi.....tapi generasi mereka yang terbunuh siapa yang datang membela? Inipun sandiwara bagi pakteh adam!

Saya tak fikir pakteh adam pernah terlibat secara langsung dalam PRU/PRK, mungkin setakat ronda-ronda semasa PRU/PRK dengan SUV mewah!

Tak apa lah pakteh adam, teruskanlah bersama UMNO hingga ke akhir hayat!

Pak Belalang, "special inter-faith committee to promote better religious understanding and harmony between Muslims and those of other faiths".

Pemilihan former Kota Baru MP Datuk Ilani Isahak, SATU KESILAPAN BESAR UMNO!!!

ali ahmad said...

Salam buat DAto AKJ,

trully agree with you...this quota allocation really "makan diri sendiri"......soon....

..BN cannot play with its quota factor.............

.....bye-bye BN......

..BN never learns....

MalaysianKita said...

Terimakasih Saudara Saji,

KALAULAH BENAR sekalipun konsep 1Malaysia diceduk dari konsep 1Israel, tiada masalah bagi saya.

Kalau guna ilmu duniawi, teknologi,pendekatan dan cara,konsep,strategi, baik dari Israel, America, UK,Australia, Germany,Afrika dll untuk kebaikan selaras dengan Islam tiada masalah.

TAPI kalau ambil penasihat YAHUDI mengenai apa jua hal ehwal Negara, atau apa jua FAHAMAN, FALSAFAH Yahudi, Kristian dll yang bertentangan dengan Islam ITU YANG SALAH.

Nabi saw sewaktu awal pemerintahan Madinah, mengambil jurutulis Yahudi, TETAPI selepas kaum Muslimin sudah pandai menulis, digantinya Yahudi tadi dengan Muslim. Saya fikir MAJORITI umat Islam sudah jelas siapa Yahudi, Pembunuh Para Rasul dan Nabi, Laknatullah hingga kiamat. Hatta Nabi saw pun terkena tipudaya sihir Yahudi, apakah kita terlalu bijak atau tinggi Iman dan taqwa boleh terlepas tipudaya Yahudi?

Apabila Asero Worldwide didakwa oleh Anwar terlibat dalam mengendalikan sistem komunikasi PDRM, saya fikir perkara ini perlu disiasat MELANGKAUI KEPENTINGAN POLITIK KEPARTIAN, kerana ini soal keselamatan Negara.

Kita SEBAGAI RAKYAT sekadar MELAHIRKAN KEBIMBANGAN.

Kalau Najib, atau Anwar, atau kedua-duanya menggunakan khidmat YAHUDI, maka WAJIB kedua-duanya 'diterajang' habis-habisan. TIADA pengecualian bagi pemimpin yang menggunakan Khidmat Yahudi dalam mentadbir Negara!!!

pemerhati said...

Dato,

now it's confirm MIC will be the choice of BN as requested by Samy Vellu.

And if a popular local boy formula as in Bagan Pinang ( Isa Samad )is to be applied by BN and Najib,
Dato S. Subramanian, (Samy Vellu former deputy ) is one of them.

Cross your finger Samy...

Anonymous said...

Alamak Datuk, there's another Palanivel who is more famous than the MIC Palanivel of Hulu Selangor.

Associated Press reports:

A Catholic priest charged with sexually assaulting a 14-year-old girl in Minnesota, US, is working in his home diocese in India.

He told AP that he had no plans to return to the U.S. to face the courts.

Church documents obtained by AP show the Vatican was alerted to the accusations against the Rev Joseph Palanivel Jeyapaul more than three years ago but did not respond.

Kamjat George Town

Hulu Selangor voter said...

Pemerhati

We respect Najib's decision. But please, please let it be V Mugilan, the deputy youth chief, a local boy.
He's a fresh face, not tired old Palanivel.
Subra is okay too. But you understandlah that Tok Samy will never, ever propose his name.

Hulu Selangor voter said...

Donplaypuks

Dont talk nonsense when you dont know nothing. I am Sungai Choh born. Mohd Taib is a good, hard-working man. When we have kenduri, death, wedding, in short bad and good times, he will be there. We kampung people want an MP who understands us. Not somebody from outside who are preaching democracy. Who cares about the past court case against Mattaib.

ab said...

Salam Dato,


MIC?!.....a minority in more than 50% Malay community!.

Kerajaan tahu denyut nadi rakyat teramai?
Rakyat didahulukan?
Kerajaan perihatin kehendak rakyat?
PRESTASI diutamakan?
KPI...
NKRA....
KITA MESTI BERUBAH....?


Bila nak cross the bridge,dia jatuh..terkapai-kapai lagi,tak tau berenang rupanya.

This man is full of very hot air!.


Sedih,kalau ketua melayu dah macam ni.RAMAI LAGI KA YANG MACAM NII?.

Abu Bakar Ab Rahman

- Orang Kampong - said...

apa susah... buat macam kat Amerika tu..

Suruh ahli parti komponen BN kawasan Hulu Selangor undi siapa dia calon diorang..sebelum hari penamaan calon sebenar.

Siapa yang menang jadi wakil BN.
tak kesah la dari UMNO ka MIC ka, MCA ka...

INDIGO said...

Scribe,
Salaams

Kata-kata anda: The MIC lost the Malay majority seat to the opposition PKR in the 2008 general elections. Umno won two of the three state seats in the constituency and MCA one.

Terima kasih, Scribe.

Kata-kata Langitbiru: Kebimbangan yang saya maksudkan adalah etika berkempen...Bagan Pinang...Batu Buruk...

Terima kasih kembali, Langitbiru.

Trauma bukan senang nak hilang. Cukup payah. Maka kita setujulah kalau Langitbiru syorkan sediakan payung sebelum hujan. Lebih-lebih lagi pada masa musim berubah - sekarang musim peralihan.

Namun lain padang lain belalang dan Pak Belalng kta pun pandai bahasa orang Minang. Cuma Orang Keturunan Minangkabau ini banyak suku kaumnya. Sindir orang Rawa lebih pekat loghatnya. Rao-rao bandar, Rao itu pendalaman - kampung. Dan kurang molek sekiranya hendak kita samakan orang Hulu Selangor dengan orang ulu secara sembrono.

Kalau kita gusar cuaca panas membawa melatah maka kita harapkan hujan di pagi, tengahari dan petang. Malamnya nanti haraptah sejuk dan nyaman untuk berceramah berapi-api panaskan badan.

Maka Scribe, apa ramalan cuaca di Hulu Selangor seminggu dari sekarang?

Weh! Mana si-Brahim Ali dengan tiga linenya? Beradu dengan gundik istana Raja Langkat kah, Scribe?

Maafkan saya sekiranya terkhilaf kata, tersasul bahasa.

Salam Melayu Perkasa.

Kata-kata saya: Test case BN v UMNO.

Marahnya nanti si-Najib kita.

OKJ said...

Salam DAKJ

Nampak gabak di hulu

Mungkin pendapat saya salah tapi saya rasa keputusan ni macam menyusu anak orang di hutan, anak sendiri mati kelaparan. Hati kecil ahli akar umbi dah tersentuh bagai berseru di padang pasir. Apa gunanya merak mengigal di hutan. Yelah, pipit takkan sama enggang. Ini belum lagi anak-anak ganteng Melayu yg diatas pagar yg masih diumpama haruan di dalam tuar. Mabuk di enggang lalu. Yg dikejar tak dapat dan yg dikendong berciciran. Untuk naik membilang anak tangga, turun selangkah jejaklah bumi. Nak menangguk ikan, tertangguk ke batang. Mesti diingat, pelanduk lupakan jerat tapi jerat tidak pernah lupakan pelandok. Akhir kalam, rakyat manakah yg didahulukan dan pencapaian apakah yg diutamakan dan momentum ‘menuju puncak’ PRU 13 juga nampakknya dah nak padam. Sekian TQ.

mohd ali ismail said...

Datuk,It is not that the Malays would not go along with UMNO but it is simply that they don't like to see some of the faces in UMNO as they are arrogant and corrupt.I have made comments about Malays during Tun Razak's time being loyal to UMNO irrespective of whether they were members or not.The scenarios were different then as the UMNO leaders were really heart and soul for the Malays and most Malays and I included, then, regarded themselves as UMNO and UMNO malays but that sense of belonging was lost when Mahathir took over the reign from Tun Hussein.You know why it happened Datuk and I don't have to elaborate.People have lost confidence in UMNO's leaderships and are looking for an alternative and they might have found one now.But all is not lost and UMNO may still survive after all, because Malays are by nature a sentimental lots who were thought to be loyal to their Masters from the colonial days.

Anonymous said...

Tok,

Melayu dituduh bermentaliti subsidi
Melayu dicerca kerana kuota
Yang tuduh dan caci Melayu sendiri
Yang mengaku akulah pemimpin bangsa
Dulu, kini dan sampai kiamat agaknya.

Tapi Melayu ini jugalah yang menyerah
Bertolak-ansur tak sudah-sudah
Dari sebelum Merdeka sampai sekarang
Itupun dituduh malam dan siang
Dikata kroni, rentier dan Ali-Baba
Tapi siapa yang jadikan kita Melayu sebagai kuda?

Inilah bencana bila pemimpin Melayu hilang kejantanan
Jadilah kembiri si kambing kasi
Badan besar tetapi tak berani
Tengok kambing betina dia tak peduli
Sebab Mojo orang lain dan curi
Yang ada hanya gigi dan gusi
Jadilah bangsaku bangsat di negeri sendiri.

Penyair Melayu

MalaysianKita said...

Salam Mohd Ali Ismail,

"........but that sense of belonging was lost when Mahathir took over the reign....."

Mahathir kata rasuah dalam UMNO sudah membusuk sampai ke USUS.

Betullah tu. Mahathir yang membusukkan UMNO sampai ke PERUT.

Bila dah sampai ke perut, kalau TAK DIMUNTAHKAN keluar, merebaklah segala bakteria, virus keseluruh badan. Orang tua kata, kalau sampai ke hati, badan jadi kuning,perut membuncit penuh air bisa, dan mula berak tahi hitam. Orang tua kata, kalau dah mula berak tahi hitam, mula meracau,umur dah nak habis......NADI pun dah tak terasa denyutnya!!

Jadi, NADI 15,000 ahli UMNO Hulu Selangor DAH terlalu lemah, NADI "Tuhan Samy" seorang lebih KUAT terasa oleh Najib!!!!

........Mahathir baru terbaca buku SHIT, tulisan Shahnon Ahmad!!

MalaysianKita said...

Salam Dato'

Kalau diizinkan, mohon laluan, KHUSUS untuk pakteh adam, harap beliau tak terlepas perahu lagi...!


BERNAMA
KUALA LUMPUR, April 7 — Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz (picture) said consultancy firm Apco Worldwide will be paid based on the communication programmes implemented.

He said the actual amount paid will only be known after the contracts expire, and that it was managed by the Prime Minister’s Department.

Nazri was replying to a question by Chua Tian Chang(PKR-Batu) who wanted to know the amount paid to Apco, and which ministry bore the cost.

On the cost of implementing 1 Malaysia programmes, he said they were taken up by the ministries and government agencies involved. — Bernama

(1)Communication Programmes???

(2)..actual amount paid will only be known after the contracts expire..???

(3)...managed by the Prime Minister’s Department....???

KETIGA-TIGA PERKARA INI WAJIB DIJELAS SEJELAS-JELASNYA OLEH RM-NAJIB!!!!!

UMNOBN WAJIB BATALKAN KONTRAK APCO SERTAMERTA!!!!!

Dalam Kitab Talmoud (Kitab Taurat yang diubah oleh Yahudi), mengulang-ulang Bangsa Yahudi Bangsa Terpilih, dan Bangsa Yahudi sahaja penghuni Syurga. Bangsa lain selain Yahudi sama seperti BINATANG, tiada nilai, tiada harga.

INGAT! Akal Yahudi BAngsa Terpilih terlalu tinggi, TIPUDAYA YAHUDI terlalu licik dan bijak, kalau tidak masakan kitab taurat dan injil boleh diubah mereka!

MAKHLUK PALING MULIA DI ALAM SEMESTA hingga khiamat, NABI MUHAMMAD SAW juga terkena TIPUDAYA SIHIR YAHUDI.

INGAT, SESIAPA BERBAIK-BAIK DENGAN YAHUDI, NESCAYA MEREKA AKAN DISESATKAN OLEH YAHUDI!!!!

Non-partisan said...

Mohd.Ali Ismail,

It's too simplistic to state that UMNO members have lost their sense of belonging eversince Dr. Mahathir took over the reign from Hussein Onn.

Hussein Onn was President of UMNO for only 5 years whilst Dr.Mahathir for about 22 years. As such you can't simply make that comparison. Had Hussein Onn stayed on only God knows what would have happened to UMNO and the country.

Are you aware that Dr. Mahathir was vociferously welcome by UMNO members to be their leader? On the other hand, there were great scepticisms and suspicions from amongst the non-Malays as he was perceived to be an ultra.

You may like him or hate him. You may also label him by any name. But the fact remains BN never lost a two-thirds majority in parliament during the tenure of his premiership. The worst was during Pak Lah's reign.

Anyway all are already history. UMNO members must now rally around DSNTR and strongly support all his plans and strategies to make Malaysia a better future and a better place to stay.

alunbm said...

Teka teki sudah terjawap
Mic juga bakal calun

Bagaimana respon suara dari dalam Umno yang begitu lantang sebelum ini yang berkehendak calun dari Umno

Nampaknya suara itu menjadi layu dan terangguk angguk angguk tak pandai nak geleng geleng geleng kepala

Lepas ini nada bertukar pada memuji muji pulak pada sang ketua
Begitulah perangai orang Umno!!!

C.S. Leong, KKB said...

Aiya itu Najib sudah confirm MIC dapat itu seat. Tatak apa=apa, kami terimala.
Tapi kita mau jangan Palanivel lah. Siapa india lainpun bole. Kita semalam ada meeting. MCA saya cawangan sudah kasi memo sama Umno protes tak mau Palanivel.
Datuk lu tahu bukan, 2008 undi rosak ialah 1466, 7 kali lebeh dari majority itu MP Zainal.
Apa itu undi cakap? Orang protes Palanivel. Tak mau dia lor.
Ini kali kalu itu Palanivel lagi, kami mau taruk juga undi rosak.
Kasi malu sama itu Ayoyo Samy, undi rosak lebih manyak dari Palani dapat.
Ini macam sudah tentu PKR win, mah.
Tatak faham apa pasat itu Najib mau ikut cakap itu Samy.
Kita manyak susah hati tau.
Itu najib cakap mau ikut hati rakyat. itu Umno hatipun dia tak mau ikut.

Unknown said...

Dato'

Nampaknya Dato' belum yakin dengan Teras Pucuk pimpinan DS Najib tentang 1Malaysia. Jadi Tak kira India ke Cina Ke semua Layak menerajui BN di Hulu Selangor. Ini bukan sahaja Ujian bagi MIC Bahkan Ujian bagi 1Malaysia.

Anonymous said...

Salam. Dato, saya jamin masa kempen prk HS nnt, yg jd bahan kempen adalah serangan peribadi kpd seseorg. Betul atau fitnah tak heran dah. Lainlah mcm presiden parti komponen BN yg sah2 ngaku vcd xxx mmg beliau pun boleh menang. Nnt yg bertanding org lain yg kena hentam org lain. Sekadar renungan utk semua pembaca blog dato.

Dr. Sheikh Yusof Qaradawi yang sekarang tinggal di Doha, Qatar. Presiden Majlis Ulama Dunia dan dianugerahkan Tokoh Maal Hijrah tahun ini , dalam VCDnya telah berpesan kepada rakyat Malaysia dalam menangani ‘Isu Fitnah 2’ ke atas Anwar Ibrahim, katanya, “Siapa yang bertanggungjawab mereka-reka dan mencipta fitnah ini hukumnya munafik.“ Sesiapa yang memilih utk mempercayainya dan menyambung-nyambung pula pada orang lain, hukumnya fasik dan tidak boleh jadi saksi selama-lamanya.

Dan kata Yusuf Qaradawi, “Atas fatwa ini, saya bertanggungjawab di hadapan Allah SWT di mahkamah Yaummul Mahsyar nanti”.

Sebab itu Dr. Yusuf Qaradawi ditanya lagi kalau orang itu kena tuduh kemudian dia sebut, “tidak boleh sesiapa pun mencegah atau melarang orang yang dituduh daripada membela dirinya”.

Alasan Dr. Yusuf, “Allah sendiri memberi peluang kepada iblis untuk berdebat mempertahankan dirinya saat dia mengatakan dia lebih baik daripada Adam.” Bahkan pada hari kiamat nanti Allah beri peluang pada setiap kita untuk mengetengahkan pembelaan terhadap diri kita atas perbuatan kita masa di dunia.

Sebab itu hak orang yang kena tuduh dia boleh. Dia mesti dibenarkan membela dirinya secara lisan. Menulis di surat khabar, berucap di radio dan TV, terutama jika pandangan umum akan memberi kesan yang cukup besar dalam kes tersebut.

Secara syariah, dia tidak boleh diserah kepada taring-taring para lawannya yang mencarik-carik kredibilitinya siang dan malam dan membiarkan masyarakat awam hanya menjadi penonton tanpa mampu berbuat apa-apa.

Akibatnya, pintu pun tertutup rapat di depan orang yang dituduh. Dia tidak mampu melawan sebab tidak memiliki sebarang kelengkapan, sedangkan musuh mempunyai seluruh senjata. Lebih buruk lagi, musuh juga mengajak orang ramai mengikut serta dalam angkatan dusta dengan menyebarkan perkataan-perkataan jahat.

p/s: Terima kasih dato bg ruang di sini. Ekonomi skrg makin semput tok. Isu penting dan keselamatan negara spt tuduhan APCO, dato tak nak ulas ke?? Berkawan dgn org yahudi itu tak salah tapi yg ditakuti fahaman zionisme yg dibawa oleh agenda yahudi itu sendiri.

rakyat dah bijak

Rasiah Bedul said...

I never knew Palanivel existed before reading this bog.
Now I know a lot.
From what I read, Palanivel is indeed an unlikeable person.
For the sake of the people of Hulu Selangor, I hope Najib take note of this.

saji said...

Sdr pakbelalang

SINGAPORE, April 6 (Bernama) -- Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said the 1Malaysia concept was an original idea and not copied from Israel or anywhere else in the world.

"It is purely mine and some of my colleagues together" he told over 100 Singapore-based foreign journalists at a gala dinner organised by the Foreign Correspondents' Association (FCA) of Singapore here on Tuesday night.

Najib said the 1Malaysian concept was a Malaysian one and he categorically denied claims by some people that it originated from Israel or other countries.

Saya rasa lebih meyakinkan komen sdr di atas mengenai ketegasan DSN menolak dakwaan konsep 1Malaysia diciplak daripada Israel jika ditambah dengan komen saya berikut.


Satu cara untuk menghasilkan ciptaan produk baru yang inovatif di zaman moden ini ialah dengan melakukan apa yang dipanggil proses reverse engineering /kejuruteraan songsang terhadap produk original sedia ada yang sinonim dengan cara bangsa Jepun mencipta produk baru yang hasilnya bukan sahaja lebih baik daripada produk originalnya, malah inovatif yang tidak perlu saya ulas lebih lanjut.

Maksud saya, tidak salah dari sudut mencipta produk baru cara reverse engineering diatas dalam penghasilan produk baru seperti konsep 1Malaysia, yang prosedur dan proses kejuruteraan songsangnya itu, antara lain, memerlukan sipinciptanya meminjam produk original sedia ada iaitu konsep 1Israel untuk maksud kajian dan pembaikan dilakukan terhadapnya.

Cuma, perlu dipastikan konsep 1Malaysia yang dalam proses pembikanan sekarang akan dilihat lebih baik daipada konsep 1Israel.

Anonymous said...

Dato'
Walaupun siapa calon BN, pengundi HS dah menang kerana banyak air liur BN dah dicurah kan ditempat mereka, segala macam janji dari 4 buah sekolah hingga projek rumah bernilai jutaan RM. Itupun kalau BN menang ler, kalau BN kalah, pengundi HS dah dapat jugak kesan tempias airliur PM dan TPM.

BN masih belum belajar dari PRK yang lalu bahawa janji yang ditaburkan tak pernah dikotakan walaupun mereka menang dikawasan tersebut.
Kalau PR tak kotakan janji ia adalah sesuatu yang munasabah kerana mereka hanya dapat negeri sedangkan BN dapat negara dan mampu menyalurkan peruntukkan utk kawasan yang mereka menangi kerana negara Malaysia kan kaya.
Walaupun HS takkan memberi kesan kepada majoriti BN kerana BN dah ada 5 ekor berudu yang dah menjadi katak dan melompat menjadi BEBAS MESRA BN. Namun DSN mahu mencerminkan sokongan rakyat kepada beliau (UMNO dan BN) telah meningkat sepertimana yang dilaporkan oleh statistik baru-baru ini.
Walau apapun keputusannya, pengundi HS pasti bijak membuat pilihan mereka sendiri.

Anak Parit/Bota

Anonymous said...

tempat melayu ramai calon melayu, cina ramai calon cina, india ramai calon india. susah sangat ke, bukankah majoriti itu demokrasi.


mohd paizal

Melayu Daif said...

I have been to K.K.Bharu every week for the past 4 & half years as my eldest studying at MRSM.

As usual I went there last week and beside visiting my son I also met up with few of my friends & talk about the coming by-election.

There was no suprise at all as the only response i got was "BN akan kalah". The Malay is divided. More than 60% of the Chinese & Indian will throw their vote to PR.

What AKJ & The Scribe commentators 'prescribed' earlier in this blog do make sense. How could Najib listened to Samy that has got more spit the chant?

By 26th, 'The Scribers' have a lot more to say. Someone has to pay for this bloody mistake!

Melayu Daif said...

Izinkan Dato,

To Dahalmi,

saya 'terasa' bila you kata orang Semenanjung racist sebab saya memang racist, tetapi berlandas, terutama bila menyentuh mengenai HAK Melayu seperti H.Selangor.

Siapa yang boleh menafikan H.Selangor bukan HAK Melayu?

Mungkin sdr sudah terbiasa dengan keadaan di mana Melayu (jika sdr Melayu) di tempat sdr bukan majoriti dan berpemimpinkan Dayak, Bajau dsbnya.

Tapi tak adil sdr tuduh racist. Keadaan H.Selangor lain dan kita mahu BN menang.

Saya dah masuk blog sdr. Memang ramalan sdr tepat dan hampir tepat. Tapi kali ini mungkin sdr kena belanja saya teh tarik dgn capati!

Melayu Pasir Gudang said...

Assalamualaikum....

Apabila selesai sahaja mendengar ucapan PM Najib di Konvensyen BN di Shah Alam baru-baru ini aku tiba-tiba hilang pertimbangan lalu menganggap PM Najib cakap tak serupa bikin,pengecut dengan Semi Value, tiada semangat kemelayuan, tiada perjuangan UMNO, Pengkhianat rakyat hulu selangor dan macam-macam lagi kerana marah PM Najib mengumumkan Kerusi P094 bakal di serahkan kepada MIC.

Setelah hampir 2 hari 2 malam aku berdukacita akhirnya aku akui dan akur bahawa PM DS Najib BIJAKSANA DALAM TINDAKKANNYA.

Kenapa aku tiba-tiba sahaja berpusing 360 darjah?.

sila layari melayupasirgudang.blogspot untuk bacaan seterusnya.

Anonymous said...

Salam..

Nampak gayanya untuk pilihan raya Parlimen Hulu Selangor hampir 100% PM kita memungkiri kata²nya untuk mendengar 'denyut nadi' rakyat kawasan tersebut.Beliau lebih mendengar 'denyut nadi' DS Samy Vellu.Takpe lah...biarlah rakyat disitu menilainya.Bagi saya, mmg beginilah pemimpin UMNO dulu kini dan selamanya...nak buat macam mana lagi.Pemimpin terpaksa tunduk pada konsep 1 Malaysia atau slogan sendiri...ahli parti pula akhirnya mengangguk² setuju walau pd mulanya berkobar² mendesak.Kalau Ketua Bahagian dan Cawangan tu saya dah tak hairan dah....kepentingan peribadi patut dijaga.Itu dari dulu lagi....mana boleh lawan pucuk pimpinan walaupun perkara tersebut mungkin mmg benar kemahuan majoriti rakyat.Jadi pakat² berserah saja la.

Malik Klang

A KADIR JASIN said...

Petang kelmarin, dalam temubual dengan Astro Awani mengenai PRK Hulu Selangor, saya, lebih kurang, berkata begini:

1. Kalau Unmno sudah pulih seperti diuar-uarkan, Umnolah yang wajib diberi hadiah dengan mewakili BN;

2. Adakah Umno cukup pulih seperti diuar-urakan sehingga mampu menanggung beban mengendong MIC yang masih tidak menampakkan pemulihan dan penerimaan oleh masyatakat India sendiri;

3. Adakah ahli dan penyokong Ummo serta MCA yang bersusah payah memperjuangkan perubahan kepemimpinan parti mereka sejak PRU 2008, akan secara mudah dan sukarela menyokong calon MIC yang masih dikongkong oleh S samy Vellu;

4. Dalam PRU 2008, tiga calon DUN BN dalam kawasan Parlimen Hulu Langat (dua Umno dan satu MCA) semuanya menang dengan mendapat majoroti terkumpul 6,176 undi tapi calon Parlimen MIC kalah;

5. Undi rosak dan kertas undi yang tidak dipulangkan bagi kerusi Parlimen (MIC) 1,689 berbanding tiga kerusi DUN 1,631;

6. Jelas berlaku protes terhadap BN kerana meletakkan calon MIC melawan calon Melayu PKR;

7. Adakah ahli dan penyokong Umno serta MCA akan berkorban untuk MIC yang nyata tidak disukai pada PRU lalu?; dan

8. Bila menguntungkan, mereka minta hapus kuota dan laksanakan meritokrasi. Tapi bila bertanding pilihan raya, mereka rela jadi calon kuota.

Terima kasih.

Ab Razak Hj Ahmad said...

Dato' ada type error on Item 4. Shall be Hulu Selangor, instead of Hulu Langat....

Yang pasti HS akan bermandi janji projek mega... Kak Mah kita pun sibuk canang nak tubuh PERMATA kat HS... Lagi begermelapan....

saji said...

Salam Dato'

PRK US idekator pemulihan UMNO dan BN jika calon MIC yang ditandingkan menang.

Kalau kalah tipis belum cukup pulih.

Kalau kalah banyak masih belum pulih.

MalaysianKita said...

Salam Dato'

Salam rakyat dah bijak,

Sekilas pandang,Dr. Sheikh Yusof Qaradawi yang sekarang tinggal di Doha, Qatar. Presiden Majlis Ulama Dunia.

Memang beliau Tokoh Maal Hijrah kerana berhijrah dari Mesir ke Qatar.

Beliau adalah anak didik Hassan Al-Banna, Mursyidul Ikwanul Muslimin di Mesir. Kesalahan Hassan Al-Banna adalah menegur pemerintah yang terpesona dengan cara pemerintahan kamal atartuk turki. Natijahnya, Hassan Al-Banna dan beberapa pemimpin Ihkwanul Muslimin Mesir, ulama-ulama yang menyokongnya diburu oleh pemerintah Mesir, disumbat ke dalam penjara, diseksa supaya mengubah fatwa, dan akhirnya MATI DI TALI GANTUNG.

Qaradawi meneruskan penulisan Ikhwan Muslimin, menggambarkan SISTEM PEMERINTAHAN Mesir sebagai sistem KEMUNAFIKAN DAN KEMURTADAN PEMERINTAHAN, yang menolak cara sistem pemerintahan islam berlandaskan Quran dan Hadis. Qaradawi juga diburu, DAN beliau berhijrah ke DOHA.

Hijrah beliau adalah hijrah menyelamatkan akidah,meneruskan dakwah bagi membentuk masyarakat islam.

Qaradawi juga berbalah dengan Mufti Arab Saudi semasa Amerika menggunakan pengkalan tentera Arab Saudi menyerang Iraq. Mufti Arab Saudi menyatakan keharusan berbaik-baik dengan Israel dan Amerika.

Berbalik kepada PRK HS

Dalam PRU 2008, tiga calon DUN BN dalam kawasan Parlimen Hulu Langat (dua Umno dan satu MCA) semuanya menang dengan mendapat majoroti terkumpul 6,176 undi tapi calon Parlimen MIC kalah.

LOGIKNYA, calun BN (MIC) sepatunya menang bergaya dengan majoriti 6000+ sepertimana 3 DUN tersebut. Ini bermakna, lebih 6000 pengundi pangkah BN untuk DUN, pangkah PR untuk Parlimen.

LOGIKNYA juga, PKR menang kerana CALUNNYA, Zainal Abidin Ahmad disukai ramai.

Jadi bila Najib kata, siapa jadi calun tak penting, yang penting adalah simbol, maknanya Najib mengabaikan faktor calun. Najib juga MELARANG ahli BN HS mempertikaikan keputusan calunkan MIC, sebab yang penting simbol, bukan calun.

MAKNANYA, NAJIB over confidence BN menang sebab yakin lebih 6000 akan menyokong kembali BN, dan yakin PKR gagal mencari calun setanding Zainal.

Apapun, PRU tak sama dengan PRK!

bat8 said...

dato

saya merujuk kepada point no8 dato.

Disinilah kelemahan UMNO apaila tersepit diantara kepentingan melayu dengan kepentingan politik parti/pemimpin.

sejak dari zaman TDM lagi, apabila UMNO tersepit, kepentingan melayu sentiasa dikorbankan demi kepentingan politik pemimpin UMNO. Berapa banyak kepentingan-kepentingan melayu tergadai dengan cara ini, sehingga hari ini hakhak kepentingan orang melayu dalam perkara 153 hanya tinggal ciput je?


yang paling penting adalah hak orang melayu dalam bidang pendidikan. Ini amat penting untuk survival orang melayu dimasa-masa depan. Ingatkah kita satu masa dulu, setiap pelajar kita yang memasuki IPTA diberi biasiswa. Sekarang apa jadi? dah kena korban.

yang paling menyedihkan anak-anak muda kita di muatkan dipelbagai instusi pendidikan yang rendah mutunya.

diatas sekadar satu contoh sahaja. Begitu juga dalam bidang ekonomi.


bat8my

A KADIR JASIN said...

Terima kasih Sdr A Razak Hj Ahmad.

Maksud saya Hulu Selangor, tapi tersebut Hulu Langat sebab lama tinggal di Batu 14, Hulu Langat pada tahun 1970an.

Terima kasih.

Greg Lopez said...

I am surprised that you noted that Malays were angered with the HINDRAF demonstration.

It is more appropriate to state that UMNO was angered with the HINDRAF demands. As Malays in PAS and PKR understood correctly that the HINDRAF demands were legitimate.

Secondly, while 2008 was a clear protest vote against BN, following the demands for change since 1999, Najib has come to manifests traits that is far more disturbing that Badawi.

Hence, I think your analysis is wrong to state that Malays in general are unhappy with HINDRAF.

samurai melayu said...

Salam Kasih dan Sayang
Datuk AKJ
Izinkan,

Jika temubual Datuk diAstro Awani kelmarin dijadikan petunjuk dek Pakatan Rakyat, mereka tidak perlulah berkempen...hanya pilih calon Melayu terutama nya Dr. Rahmat Halili, kawan lama kami yang telah putus kawan sejak dia 'join' Anwar hentam Ayahanda Tun.

Rumusan kami selepas PRU 12, BN hilang banyak kerusi adalah kerana;

1. Rakyat keseluruhan nya marah dengan pimpinan 'AAB' (Atas Ada Batu) yang telah menyiksa rakyat dengan kenaikan harga minyak yang menyebabkan kenaikan harga barangan ketika ekonomi negara meleset.

2. Sikap riak dan angkuh para pemimpin UMNO/BN dengan lagak/ragam
KJ (Korap Jantan) dengan PENYAPU jenama KT (Kunta Tempe)termasuklah gulungan MAT ACHAI yang mudah lupa daratan.

3. Sikap sopan ' kunjung derhaka' kaum HINDRAF ketika Hari Terbuka Aidil Fitri yang dihoskan oleh PM DS AAB.

Pada hemat kami, perkara (1) telah diatasi dan perkara (2)sedang dibendung.

Hanya perkara (3) nampak nya akan menjadi 'duri dalam daging' pengundi2 melayu di P094(H. S'gor)

Apa agaknya akan terjadi bila para kempen UMNO/BN dan Melayu PR 'BALING BATU SOROK TANGAN'?...

BAGI CALON MIC/BN...KALAH DALAM TANGAN
SEBAB NYA, ITU SAMMY PUNYA KAPLA DALAM BUSAR PUNYA BATU ADA DUDUK..

Parawellek (takpe) Sammy, Dokter Halili itu pakar bedah otak. Dia boleh kasi keluarkan itu batu supaya Datuk Seri punya kapla pening boleh wokkay..nalla ereke (ada baik)?

DALAM KETAWA ADA TANGISAN.

ALFATIHAH,AMIN.

Anonymous said...

To DanKajang...Kalau di HS saya rasa BN adalah pembangkang kerana ianya terletak di Selangor.

1280k TaMAN MaLIK

Orang Lama said...

buat baik berpada pada,
buat jahat jangan sekali.

orang kg hulu selangor said...

Dato,

boleh ke kita bincang topik manifesto Barisan Alternatif / Barisan Nasional
sewaktu PRU 2008 ?

Kami pengundi Hulu selangor boleh la buat perbandingan sewaktu mengundi nanti.

Anonymous said...

Assalamualaikum Datuk Kadir

Saya dah malas ulas banyak..cuma nak bertanya.Di mana PERKASA??? Tak PERKASA lagi ke?? Nak jaga kepentingan melayu konon!Ni lah masalahnya kalau ramai yg menganggotai PERKASA tu dari parti yg sama dgn PM Najib.Semua senyap sebab nak jaga kepentingan la ni. Dari Datuk Ibrahim Ali (walaupun MP BEBAS) sampai la ke Ketua-Ketua Wira nya.Saya masih menanti berita PERKASA membantah keputusan PM mengenai cadangan awal utk letakkan calon MIC di Hulu Selangor. Kenapa saya tak suruh PERKASA desak PKR? Sebab mmg PKR mengakui akan letak calon melayu disitu!Mereka semua ni tak kaji statistik P/raya umum 2008 tu langsung ke? Apakah rasanya kemahuan majoriti penyokong UMNO dan org majoriti melayu disitu? Cukupkah gula-gula yg diberikan selama 2-3 minggu ini? Fikir-fikirkan lah.Kalau yakin teruskan, kalau was-was elok dikaji semula, kalau berserah....bagus sgt la tu!

Anak Menantu Org Ulu Yam Lama
Hulu Selangor

Anonymous said...

salam dakj,

saya naik menyampah, meluat, berbulu bila orang kata sebab 1 Malaysia, bn kena letak calon PRK HS dari MIC.

apa kejadahnya ni! apa yang dimaksudkan dengan 1 Malaysia sehingga kesimpulan yang dangkal seperti ini dibuat? kecuali ds najib ada strategi yang orang lain tak tahu dan tak nampak dengan meletakkan calon mic, saya kira dia pun tak faham 1 Malaysia yang bagaimana yang nak diperjuangkan.

pada saya kita ni dari dulu lagi dah 1 Malaysia dah. tak timbul isu melayu rasis, warga kelas kedua dan sebagainya. secara umumnya, semua rakyat tanpa mengira bangsa boleh dan telah menikmati hasil kemakmuran bumi malaysia ini. ini tiada siapa boleh menafikan.

yang jadi isunya adalah pemimpin yang korup, tak cekap dan tidak amanah yang menjual negara dalam apa jua bentuk demi kepentingan tembolok sendiri dan mengabaikan rakyat yang sepatutnya mendapat pembelaan. yang ini pun bukan terhad kepada pemimpin dari kalangan bangsa melayu sahaja. pemimpin dari lain-lain bangsa di negara ini hatta di mana-mana ceruk dunia pun adalah berkemungkinan dan terdedah kepada perkara ini.

kalau isu subsidi dan tongkat, lain-lain bangsa pun dapat juga, bukan melayu sahaja. yang ni ramai dah ulas, saya taknak ulas lagi.

kesimpulannya dakj, apa kejadahnya najib letak calon mic untuk PRK HS ni. dan apa kejadahnya keputusan itu tidak boleh dipersoalkan kalau najib sibuk berkokok pasal denyut nadi rakyat? 1 Malaysia.... hampehhhh!

bilalah agaknya orang melayu akan bersatu untuk kemajuan agama, bangsa dan negara. saya sentiasa berharap orang Melayu akan bersatu supaya mendapat kekuatan yang diperlukan untuk menerajui dan memerintah negara Malaysia tanah air tercinta. bukan dijadikan buah catur oleh golongan minoriti yang tidak mahu akur dan menerima pakai bahasa, sistem dan norma hidup golongan majoriti sebagai pegangan hidup. sebagai golongan majoriti, perpecahan dan kemunduran orang melayu akan mengheret negara ini menjadi negara yang lemah dan terkebelakang dari banyak aspek. Ini adalah kenyataan dan bukan pernyataan rasis. renung-renungkanlah.

aku bukan politician

Anonymous said...

Salam DAKJ,

Hebat sungguh perbahasan nya. Apa nak dirisaukan siapa yang bertanding ,menang atau kalah adalah warga malaysia mengikut perlembagaan. Melayu ,cina, india rakyat Malaysia, tetap makan nasi dari beras yang sama. Yang berbeza cara ianya makan. Melayu pakai tangan, india pakai tangan juga dengan kuah berladong, dan cina pakai kayu ( chopstick).Dalam politik berbeza fahaman aja, tapi tetap orang malaysia. Politik macam main bola mesti mewakili pasukan atau parti, nak ditendang , dihindit, dilantun hanya satu bola je. pasukan atau parti lebih sumbat gol dia lah pemenang. Sampai lah masa ketepikan sikit kaum untuk perpaduan.Ingat lah cerita arab menganai unta- ayah dan anak, apa cara dibuat semua tak betul. Itulah politik.

Yang penting :

Semalam kalau ingat menjadi duka dan kesal. Hari ini menjadi kerisauan. Hari esok menjadi ketakutan. Pada hal segala nya dah ditentukan oleh Allah. KIta hanya syukur dan redha serta sabar. Pilihan kan ditangan pengundi HS. Elapse time kan ada 5 tahun sekali, gunakan lah. Apa pun tetap Malaysia, hidup dan mati dibumi ini, melainkan telah ditetapkan dibenua lain, pokoknya tetap malaysia. apa nak digaduh dan risau kan.

TK Bentayan.

saji said...

Salam Dato'

1. Sistem keadilan dalam Islam ialah meletakkan sesuatu ditempat yang sesuai.

Contohnya, walaupun cili merah saiznya besar ia tidak pedas, berbanding dengan cili api yang saiznya kecil.

2. Dalam menentukan calon PRK US, DS Najib dilihat seolah2 menggunakan sistem keadilan Islam di atas kerana, padanya, walaupun peratus penggundi kaum India di US itu kecil berbanding dengan peratus penggundi kaum Melayu,tetapi merasakan 'kepedasan' penggundi kaum India di US lebih pedas daripada penggundi kaum Melayu.


3. Sebaliknya golongan orang Melayu dan ahli UMNO yang mendesak DS Najib meletakkan calon UMNO/Melayu di PRK US atas, alasan peratus penggundi Melayu lebih besar atau pedas daripada penggundi kaum India dilihat seolah2 menggunakan alat timbang dacing dalam menentukan calon BN bagi PRK US.tersebut.

abdullahngah said...

Jika Datuk Seri Mohd Najib Razak pilih calon dari MIC, maka dia sudah terperangkap.

mengapa tidak? tiga DUN Hulu Selangor DUN Batang Kali, DUN Kuala Kubu Baharu dan DUN hulu Bernam di menangi BN.

Manakala kerusi parlimennya dimenangi PKR miskipun dengan majoriti yang kecil.

Ini menunjukkan pengundi Hulu selangor mahu ahli parlimen Hulu Selangor orang Melayu.

Awal awal lagi saya dah sebut, jika BN pilih calon dari MIC Pakatan Rakyat ada cam dapat mempertahankan kerusi itu.

Jika calon dari UMNO ianya jadi 50-50 dan merupakan jalan sukar untuk pakatan rakyat untuk menang semula kerusi itu.

BN sudah hampir pasti meletakkan calon hulu Selangor fari MIC, cuma yang jadi tanda tanya siapakah orangnya. Datuk Samy Vellu atau calon lama.

Saya percaya dan yakin bahawa Samy Vellulah calonnya, kerana beliau masih diminati oleh Najib untuk melantik sebagai menteri sebagai langkah bijak umtuk menjaga hubungan baik dalam BN.

Melayu Daif said...

Salam Dato,

Dok tunggu posting baru tak keluar so tenyeh lagi sikit kat sini.

Penamaan calon 17hb tapi perang saraf dan psycho dah bermula. Semalam layan kat fb, alahai meloyanya saya dato tengok pecacai-pecacai BN dan PR dok spin sama sendiri (melayu) tanpa menggunakan hujah dan fakta yang belum tahu sohehnya. Salah satu isu hangat pasal APCO. Kawan tu tuduh BN bersekongkol dengan Israel lepas tu BN pulak tanya mana bukti dan ungkit pasal Soros.

Tengok pada cara masing-masing berhujah (bermaki hamun) saya rasa kat skrin komputer penghujah-penghujah tu bertepek-tepek ludah dan kahak kerana nak melepas marah. Apa punya pecacai la...

affendi hussain said...

Salam semua,

PKR: 1 - BN: 0; Unless.......

As a damage control measure (to save Najib reputation), BN can put a few Malay independent 'pawns' to distort the maths.. i.e. divide the Malay votes to open the way for the Indian votes for the 'checkmate' move by their black knight..a small 'goodies' definitely an irresistible catalyst for these 'king checkers'..yup, what else are they fighting for via Hindraf other than that 'goodies'..easily understood.

Some political obsessed people thought they're so damn smart when giving their free lip services as if everybody else with odd political opinion against theirs are so damn not right..but I do noticed that these people always failed to comprehend these basic rule of political terms such as..

1) Democracy = MAJORITY Rule

2) Apartheid = MINORITY Rule

3) Meritokrasi = even you got 'merit' not necessary I have to 'kasi' you mine..hahaha..fools!

If you can simply understand the above very simple things, for sure you know straight away how to identified the idiot, the opportunist, the liar and the master spinner in this domain of politics..

Rule of thumb rulez!

wasallam

("/)

Abu Faiq said...

Assalaamu 'alaikum Dato' AKJ & yg melayari blog ini,

Sdra saji 2.18 AM,

1 Seluruh perbincangan ini tidak ada sangkut paut dengan cara memilih pemimpin mengikut kaedah syara'.

2 Jadi, frasa '... pada menentukan calon PRK US, DS Najib seolah-olah menggunakan sistem keadilan lslam '... langsung salah konteks.

3 Dlm sistam keadilan lslam, pemimpin dipilih untuk menerapkan [melaksanakan] HANYA syariah di dlm pemerintahan. Di dlm sistem Sekular-Demokrasi-Kapitslis yg berjalan sekarang, pemimpin dipilih utuk memerintah dgn undang2sivil-sekular yang menolak jauh-jauh syariah. Kan langsung tak ada 'seolah-olah' pun di situ.

saji said...

Sdr Abu Faiq

Bagi umat Islam, tidakkah jika mereka menghadapi kebentuan tentang sesuatu perkara yang mereka kena lepasi dalam tempoh masa yang ditetapkan, seperti menentukan calon BN yang layak bagi PRK US, mereka berdasarkan pengalaman lalu, kembali kepada ajaran Islam yang meliputi akedah, syariah dan akhlak, di mana dalam konteks perbincangan ini membabitkan syarah -SISTEM KEADILAN ISLAM?

ofekenofee said...

dato',
mana dia rakyat didahulukan?

pakbelalang said...

Dato',

Agaknya berapa peratuskah pengundi tidak akan pangkah BN disebabkan bukan kerana Najib atau pilihan calon BN tapi kerana Rosmah?

jimizul said...

Salam Datuk,

Saya amat yakin BN akan tewas lagi kali ini. Dan terus terang saya katakan yang saya juga suka kalau BN kalah. Saya penyokong BN tetapi selagi suara dan cetusan nurani orang Melayu dan ahli Umno itu sendiri tidak diendahkan PM dan TPM agar kawasan Hulu Selangor ini diPULANGKAN kembali kepada Umno yang empunyak hak, maka tiada makna lagi bagi pengundi Melayu terus menyokong kerajaan BN.

DSN harus belajar dari kebodohan dan kejahilan Pak Lah sebelum ini. Peribahasa 'once bitten twice shy' seharusnya digunapakai oleh DSN kerana peribahasa ini juga akan dipraktikkan oleh para pengundi2 diHulu Selangor ini kelak.

Melayu Pasir Gudang said...

salam Jimizul,
aku pun dulu macam kau jugak.

Bagilah peluang minda kau berfikir selepas membaca tulisan aku di
http://melayupasirgudang.blogspot.com/2010/04/memahami-minda-perdana-menteri.html

affendi hussain said...

Never expected Zaid Ibrahim to be part of the equation..

This also a distorting element for the winning formula..

Zaid & Kamalanathan.. what's big different do both can distinguish themselves in the perspective of the Malay voters?

Zaid..everybody know him..right Dato'? Plenty of bullets for BN ..Maybe Kamalanathan can be more 'malay' than this man does..

("/)

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).