Saturday, August 14, 2010

Apa Salahnya Bunyi Masjid Lantang?

A kadir Jasin

Komen menggunakan pengenalan anoynymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

SETELAH dua minggu tidak menunaikan Jumaat di Masjid Negara kerana berada di luar negara, saya semalam dalam suka dan duka kembali ke rumah ibadat yang ikonik itu.

Saya gembira kerana Iman begitu “commanding” mengimamkan solat. Pembacaan jelas, lancar dan kuat. Bukan apa, sekarang ini banyak cakap-cakap bahawa ada orang bukan Islam tidak senang hati dengan bunyi masjid dan surau yang kuat.

Malah ada orang Islam yang terikut-ikut. Tak tahulah orang lain, tetapi bagi saya, lagi kuat dan lancar suara Iman (melalui pembesar suara) lagi mudah saya mengikut dan menumpukan sepenuh perhatian.

Lagipun, adakah orang Kristian di Switzerland, misalnya, berasa bersalah dan orang bukan Kristian berasa marah apabila loceng gereja berbunyi lantang setiap 15 minit?

Sebaliknya, negara majoriti Kristian itu baru saja mengundi mengharamkan pembinaan menara (minaret) masjid atas alasan menara menjadi simbol “Islamisasi”.

Tetapi kita nak kata apa? Itu negara mereka – sebuah negara yang majoriti rakyatnya beragama Kristian. Samalah dengan orang Amerika yang menentang pembinaan Pusat Islam New York kononnya terlalu dekat dengan tapak World Trade Centre.

Jadi mengapa kita, sebuah negara yang agama rasminya Islam dan majoriti rakyatnya Islam, harus mempersoalkan kelantangan azan, khutbah dan solat di masjid dan surau?

Lagipun, pembeli rumah di kawasan-kawasan perumahan tahu di mana terletaknya masjid – sama ada yang sudah dibina atau dirancang kerana ada dalam pelan induk. Kalau tidak suka bunyi masjid, jangan beli rumah berhampiran dengannya.

Berbalik kepada Masjid Negara, saya terkilan sikit (sikit) dan tertanya-tanya kenapa kerja-kerja pemulihan dan pengubahsuaian perlu dijalankan atau diteruskan pada bulan Ramadan, sehingga mencacatkan keindahan masjid dan keselesaan beribadat?

Adakah semata-mata untuk menyambut Hari Raya Puasa yang ibadat sembahyangnya hanyalah sunat atau akibat perancangan yang tidak mempedulikan keagungan masjid dan keselesaan jemaah?

Saya tidak mahu ulas khutbah yang disampaikan oleh khatib, kecuali menyebut mengenai doa khutbah yang “terlebih” panjang dan (maaf cakap) “kureng” lancar. Bukan apa, saya selalu berasa kalau nak berdoa biar lancar. Lebih baik doa yang pendek tetapi lancar daripada doa panjang yang tersangkut-sangkut.

Namun saya ucap terima kasih kepada semua pihak terbabit yang berniat baik melakukan pemulihan dan pengubahsuaian Masjid Negara. Yang saya persoalkan hanyalah ketepatan masa (timing).

Bukan pihak berkuasa masjid tak tahu yang lebih ramai orang datang mengerjakan solat Jumaat pada bulan Ramadan sebab tak boleh makan tengah hari.

Dan apakah salahnya kita mempromosikan Dinar Islam kalau sistem itu berdaya maju dan berpotensi mengatasi masalah sistem matawang konvensional yang kini terdedah kepada spekulasi dan manipulasi oleh pasaran bebas ciptaan Barat?

Apa-apa pun, saya sekali lagi ucapkan selamat berpuasa kepada pembahas dan pembaca.

79 comments:

ali ahmad said...

Salam Dato',


ISLAM adalah AGAMA rasmi MALAYSIA.

FULL STOP!

Anonymous said...

Let's think logically and not say whose religion is majority or what?

Under normal circumstances, your neighbours make loud noises, what do you feel? Of course annoyed.

Based on this principal alone, I would feel that whatever prayers done should not reach the level until it annoys whoever. It's fair to everyone.

"lagi kuat dan lancar suara Iman (melalui pembesar suara) lagi mudah saya mengikut dan menumpukan sepenuh perhatian."

To me, whatever prayers you do is between you and the mighty one (every religion would have their own names). And there is no need to sound it out loud to let everyone know that you are praying.

Well, the main issue here is "LOUDNESS". Just think logically!!!

Rusty of Thailand

Pandangan Orang Kampung said...

Sesetengah imam memang suka doa panjang-panjang. Saya pun hairan kenapa ?

Memanglah doa itu banyak terdapat menerusi ayat al-Quran dan al-Hadis.

Namun, setakat apa yang saya belajar terdapat banyak doa dari Nabi kerana Nabi kerap berdoa dan kerap solat.

Kita himpun banyak doa dalam satu solat. Sebab itu doa jadi panjang kerana nak minta banyak perkara .

Jadi, saya setuju kiranya `tradisi' ini diubah. Ringkaskan doa ketika berjemaah dan panjangkan ketika solat sendirian.

Lagi pun Nabi sendiri tidak galakkan bacaan panjang-panjang ketika berjemaah kerana nak jaga kepentingan makmum yang pelbagai.

leekh said...

The end of logical reasoning. Other people are barbaric why cant we eh? So we can do what we like because we are the majority? We have the power?

Anonymous said...

bro, akhir tahun belanja kewangan jabatan mesti mau dihabis nanti hantar balik pada pebandarahan, rugi bro tak masyuuuuuukkkk...
- bro bre-

saji said...

Salam Dato'

Masjid Taman Ehsan, Kepong juga sedang kalam kabut dibaiki.

Semalam ketika saya tiba jam 12.30 tengahari bersama2 2 orang rakan untuk solat Jumaat, saya nampak pekerja Indon sana -sini minom dan hisap rokok.

Kata rakan saya, sultan hendak mengunjungi masjid beberapa hari lagi.

Bagaimana kalau saya kata ustaz2 kita tak pandai merancang?

OKJ said...

Salam DAKJ

Pertamanya, saya cukup menghormati Dato’ kerana terus menulis. Biasanya saya akan rest 3-4 hari selepas menempuh perjalanan 12-13 jam (itupun kalau direct flight). Kalau tail wind kuat, cepatlah sikit tapi kalau head wind kuat, lambatlah sikit sampainya. Dahlah melawan arah putaran bumi menyebabkan siang malam jadi lebih cepat. Memang penat dan memenatkan. Tahniah Dato’.

Berkenaan umat Islam di negara lain, saya tak berani nak komen lagi sebab nanti dituduh saya berhati busuk dan mengata orang katak bawah tempurung.

Untuk doa panjang, saya sebenarnya cukup bersetuju. Bagi sayalah, lagi panjang lagi molek. Tapi kalau boleh, selepas ini adakan dua sesi doa iaitu pertama bersama imam dan yg kedua ialah doa sendiri-sendiri. Sebabnya ialah kita boleh berdoa macam-macam dan keutamaan setiap individu berbeza dengan yg lain. Contohnya, ada yg nakkan isteri comel, rumah besar, kereta besar, hidup senang, anak ramai, anak bijak, hati senang, diterangkan hati, dimurahkan rezeki, memudahkan perjalanan, dapat contract, untung berniaga, cepat naik pangkat dan sebagainya.

Dan terakhir, berkenaan dinar ni, saya mengaku saya bukan pakar ekonomi. Tapi dari kacamata pengguna, ianya memerlukan kerjasama dari semua orang. Kalau tak, yg untungnya adalah ‘money changer’ dan yg ruginya pengguna. Contohnya, kalau pekerja kerajaan negari dibayar dengan dinar tapi bila nak ke kedai, dinar tu tak laku, terpaksalah ditukar dulu di pengurup wang. Transaksi pertukaran dah merugikan dan menyusahkan pengguna. Itu tak termasuk lagi jika ianya dimanipulasi oleh penyangak matawang. Dan ciri2 keselamatan. Untuk menstabilkan harga pula, kerajaan negeri perlu menerima bayaran dalam dinar (iaitu itupun kalau pihak lain sudi membayar dalam dinar). Kalau tak, rugi atas angin jelah.

Walaubagaimanapun, usaha ini akan berjaya jika semua orang dapat menerima dinar tersebut. Ianya memerlukan kerjasama dari semua pihak. Jadi, sebagai langkah permulaan, berbaik-baiklah dulu dengan orang lain dan bukannya asyik nak berkelahi je. Barulah orang lain tertarik nak beli apa yg kita jual. Sebab itulah 9 per 10 rezeki dari perniagaan. Selain dari untung, ianya menyatupadukan umat sebab penjual tentunya tidak akan mengkafirkan pembeli atau sesekali boleh menentukan siapa masuk syurga dan neraka. Barulah tahu sekarang langit tu tinggi ke rendah dan kita akan menjadi lebih merendah diri dan sentiasa bertawakkal kepada Allah.
Sekian TQ. Maaf panjang sikit.

OKJ said...

Salam DAKJ

Pertamanya, saya cukup menghormati Dato’ kerana terus menulis. Biasanya saya akan rest 3-4 hari selepas menempuh perjalanan 12-13 jam (itupun kalau direct flight). Kalau tail wind kuat, cepatlah sikit tapi kalau head wind kuat, lambatlah sikit sampainya. Dahlah melawan arah putaran bumi menyebabkan siang malam jadi lebih cepat. Memang penat dan memenatkan. Tahniah Dato’.

Berkenaan umat Islam di negara lain, saya tak berani nak komen lagi sebab nanti dituduh saya berhati busuk dan mengata orang katak bawah tempurung.

OKJ said...

Salam DAKJ

(Sambungan)
Untuk doa panjang, saya sebenarnya cukup bersetuju. Bagi sayalah, lagi panjang lagi molek. Tapi kalau boleh, selepas ini adakan dua sesi doa iaitu pertama bersama imam dan yg kedua ialah doa sendiri-sendiri. Sebabnya ialah kita boleh berdoa macam-macam dan keutamaan setiap individu berbeza dengan yg lain. Contohnya, ada yg nakkan isteri comel, rumah besar, kereta besar, hidup senang, anak ramai, anak bijak, hati senang, diterangkan hati, dimurahkan rezeki, memudahkan perjalanan, dapat contract, untung berniaga, cepat naik pangkat dan sebagainya.

Dan terakhir, berkenaan dinar ni, saya mengaku saya bukan pakar ekonomi. Tapi dari kacamata pengguna, ianya memerlukan kerjasama dari semua orang. Kalau tak, yg untungnya adalah ‘money changer’ dan yg ruginya pengguna. Contohnya, kalau pekerja kerajaan negari dibayar dengan dinar tapi bila nak ke kedai, dinar tu tak laku, terpaksalah ditukar dulu di pengurup wang. Transaksi pertukaran dah merugikan dan menyusahkan pengguna. Itu tak termasuk lagi jika ianya dimanipulasi oleh penyangak matawang. Dan ciri2 keselamatan. Untuk menstabilkan harga pula, kerajaan negeri perlu menerima bayaran dalam dinar (iaitu itupun kalau pihak lain sudi membayar dalam dinar). Kalau tak, rugi atas angin jelah.

Walaubagaimanapun, usaha ini akan berjaya jika semua orang dapat menerima dinar tersebut. Ianya memerlukan kerjasama dari semua pihak. Jadi, sebagai langkah permulaan, berbaik-baiklah dulu dengan orang lain dan bukannya asyik nak berkelahi je. Barulah orang lain tertarik nak beli apa yg kita jual. Sebab itulah 9 per 10 rezeki dari perniagaan. Selain dari untung, ianya menyatupadukan umat sebab penjual tentunya tidak akan mengkafirkan pembeli atau sesekali boleh menentukan siapa masuk syurga dan neraka. Barulah tahu sekarang langit tu tinggi ke rendah dan kita akan menjadi lebih merendah diri dan sentiasa bertawakkal kepada Allah.

Sekian TQ. Maaf panjang sikit.

antubiul said...

Mimpi DR Mahathir menjadi kenyataan. Dinar Islan dilancarkan oleh PAS, Maka DR M perlulah berikir sama ada mau kekal bersama UMNO atau PAS. Mengenai Doa panjang aduh!. Bukan saja di Masjid Negara, di Selangor pun sama. Khutbah dah lah panjang sepatutnya boleh dipendekan dengan memfokuskan kepada issue. Ada juda masjid di USJ selepas Azan, baru nak buat pemgumuman. Kalau pendek tidak apa, ini panjang lebar ada sampai 10 pengumuman yang di buat. Maka makmun pun terpaksalan mennunggu sampai 10-15minit baru nak mulakan khutbah. Khatib dan Iman sering lupa bahawa diantara makmum ada yang balik rumah menjemput orang tua ke masjid kemudian perlu bergegas mengejar masa 2.30 petang. Malangnya mereka ini ikut hati. Malas nak cakap lagi. Mengapa tidak di jadikan Jummat sebagai cuti minggu sedangankan majority kita beragama Islam? Dubai, Arab boleh dan iana tidak menyebabakan kejatuhan ekonomi mereka?. Di Selangor doa nya meleret leret, minta bersatu padu sedangkan hakikatnya tidak. Pergi lah Dubai ynag lebih Islam dari kita dan lihatlah Jumaat mereka. Maaflah, Di Malaysia ada yang mau jadi Islam yang lebih Islam dari Islam itu sendiri.

Final Call said...

Dengan segala hormatnya, apa kah yang anda INGINKAN mendengar "dengan jelas" apabila berada dalam rumah Allah? Suara imam? Atau pun suara Allah yang mampu bertikam sampai ke dosa2 rahsia dalam lubuk hati? Suara "Commanding" untuk pertahankan Islam? Ataupun suara "pelawaan" Allah demi mematuhi agama nya debgan cinta bersungguh2? Adakah azan menimbulkan perasaan cinta, hormat dan gembira dalam hati demi Allah? Ataupun setakat untuk menunjuk "lantang" kepada yang kafir?
Bila keluar dari masjid, adakah hati anda di limpahi perasaan kasih sayang dan toleran kepada jiran, samaada Islam mahupun kafir? Ataupun dipenuhi perasaan marah habis2an? Inilah isunya - bukan sekadar volume PA System saja.

Roti Planta said...

Dato',

Selamat kembali. Hujan emas dinegeri orang, hujan batu di negeri sendiri. Lebih baik bawa balik emas dari negeri orang kerana berharga di negeri sendiri.

Isu azan daripada Masjid adalah melambangkan betapa masyarakat bukan Islam dan segelintir orang Islam sudah hilang sifat bertolak ansur dan menghormati agama Islam. Orang Islam selalu diminta bertolak ansur yang membawa maksud rugi sama sikit dan untung pun sama sikit. Namun sekiranya kita sentiasa bertolak ansur sehingga sentiasa rugi maka bertindaklah!

Semalam MCA mula bising pasal Dinar Emas dan minta DAP buat pendirian (cuba jolok DAP). Chua Soi Lek (BN-MCA)tidak layak bercakap pasal Dinar Emas kerana berkenaan perkara asas iaitu siapa orang Islam pun dia tidak tahu (rujuk kecamannya berkenaan orang Islam).

Baiki Masjid semasa bulan puasa adalah menampakkan lemahnya perancangan. Semua orang tahun biasanya bilangan jemaah akan bertambah dengan mendadak pada bulan Ramadhan untuk beribadat dan sembahyang Terawih, Ini akan mengganggu keselesaan jamaah. Bagi kontraktor pula, setiap projek kena buat segera nanti hujung tahun agensi kerajaan tak ada duit untuk bayar. Kena tunggu peruntukan khas untuk bayar lebihan pembelanjaan.

Seronok berbuka di Masjid Negara. Semuanya berbuka bersama dengan juadah yang sama. Ada yang berkeluarga, bujang, kaya, miskin, penagih dadah, musafir malah pencuri kasut!

Bye/ Roti Planta

nckeat88 said...

Tiada salah bunyi Masjid Lantang. Malah tiada salahnya bina sebuah masjid di tapak World Trade Centre yang musnah akibat terrorist Arab seperti yang dikatakan oleh Presiden Obama. Maka tidak salah juga pemindahan kuil Hindu di Shah Alam. Kenapa pula ada yang tersinggung kerana hanya perlu sentiasa saja menjaga perasaan orang Islam dan bukan perasaann orang Bukan Islam.

Toleransi perlu dua hala dan bukan hanya sehala seperti tuan dan hamba.

casper c said...

Pak Kadir sudah salah berucap malah anggapan pertama (dlm cakap-cakap) akibat kurang bijak sana.

[At your age, you should be worldly wise and have accumulated sufficient wisdom but the contrary seems to have set foot - and speaking of feet - you deserve one from me and your so-called friends on your behind.]

Pak Kadir memetik dua perbalahan semasa : di Switzerland,larangan pembinaan 'minaret' pada masjid dan bantahan persoalan pembinaan masjid (cadangan kini ditukar belit utk diistiharkan cadangan utk "Multi Cultural/Religious Center") ditapak asal World Trade Center, NY.

Ikut cakap Pak Kadir, org lain buat maka masyarakat Melayu pun patut lantang bersuara 'pertahankan' Islam, dan maksud Pak Kadir megemukakan soalan "Apa Salahnya Bunyi Masjid Lantang ?"

Jawab - tak salah pun tetapi pada saya, sesiapa yg bertanya adalah makhluk yg sama buat kecoh sembelih babi/babi hutan lalu kepala binatang diheret dan dicampakkan di halaman surau (kepala babi dijadikan umpan perbalahan - ditinggalkan pada tiang/post surau yg berlaku di Melaka dan tidak lama berlalu, kepala babi hutan yg dijumpai di halaman masjid, Kg Medan sehari selepas anasir gelap cuba membakar gereja berhampiran Hospital Assunta.

Perlu kita imbas kembali wartawan di P.Pinang, bersama Teresa Kok dihukum utk ditahan ISA kerana "Azan tak berbunyi" dimasjid daerah Puchong.

Memang betul bunyi Azan tidak kedengaran - Toyol pula kipas api menuduh jari - akibatnya, wartawan media Cina dan MP Teresa Kok dipersalahkan "menghasut" TETAPI pihak mufti lantang cuba betulkan keadaan selepas wanita berdua ditahan - LOUD SPEAKER USANG MAKA ROSAK !

Kesemua yg tertulis diatas adalah perbuatan KEJI dari golongan makhluk tidak berakal, senantiasa bikin kacau mempertahankan kuasa gelap yg kita kenali sebagai UMNO.

Dahpun hilang pentadbiran Selangor, Perak, Kedah, P.Pinang dan keseluruhan kerusi-kerusi tandingan Wilayah Persekutuan, puak UMNO bukan lebih berazam berusaha kembali tetapi cuba menghidupkan api perkauman - gereja dibakar, lembu dan babi disembelih utk tujuan "tumpahan daran" dgn makna tersirat (symbolic blood letting with latent intention all too obvious).

[You have failed yourself, and worse, family too. Insidious words to inflame civil society seems to be your motive, and in the justification to 'defend' the good book, you have done the opposite.]

Yang benar, bukan bunyi masjid lantang yg mustahak tetapi apa yg patut dipertikaikan adalah inti hati dan minda jemaah (tak terlihat mahupun kedengaran) semasa solat.

[One's speech, conduct and mannerism is more important than a blaring loud speaker to symbolise a show of faith Pak Kadir.]

Datuk_Dengki said...

Kalau saudara mengutarakan pandangan sebagai seorang Islam yang tiada niat hasad dengki, bolehlah diterima.
Tapi setiap rangakp coretan disalut dengan belerang dengki dan cemburu.

Tiada salah kalau bunyi azan lantang, tapi kalau sengaja dilantangkan itu yang menentang ajaran agama. Faham tak Datuk!

ab said...

Salam dato,




BUNYI KUAT ORANG AZAN dan BERSEMBAHYANG kat masjid atau surau bukan satu kesalahan dunia atau akhirat....



WALAUPUN begitu allah sudah mengaturkan, bila bolih sembahyang bunyi suara kuat,dan bila sembahyang bunyi suara tak kuat...IKUT SAJA LAA...



YANG SAYA NAK TEGUR ialah aktiviti
kutip DUIT TUNAI jemaah kat masjid masjid dan surau surau...SEMAKIN MENJADI JADI laa ni.....!



Allah mengajar muslim mengelakkan meminta sedekah....ALIH ALIH kat masjid masjid dan surau surau dah jadi tempat MINTA SEDEKAH PALING AKTIF!!.


Akhlak yang baik sepatutnya dilatih di masjid dan surau juga...



Masjid dan surau adalah rumah ibadat...segala aktiviti ibadat digalakan.TETAPI MINTA SEDEKAH bukan lah satu dari aktiviti ibadat di masjid dan surau...


Saya yakin masjid di beri peruntukan wang sekian sekian dari
kerajaan negeri/pusat..ikut kementerian/jabatan....


Surau sepatutnya juga dilayan seperti begitu olih kerajaan negeri/pusat...


SELAIN dari itu terdapat individu individu secara senyap sudah menderma/sedekah wang kat masjid/surau....


TETAPI KENAPA BANYAK SANGAT KOTAK /PETI KUMPUL DUIT siap dengan roda, dan diminta digerakkan UNTUK SETIAP SAF!!! setiap kali berjemaah begitu lah adanya.


KALAU masjid atau surau tak cukup duit selalu..ELOK DIADAKAN KURSUS PENGURUSAN KEEWANGAN masjid atau surau..mana tau AJK masjid dan surau akan lebih baik berbelanja...


SAYA tidak mau lihat masjid dan surau jadi macam tokong tokong kat myanmyar...semuanya penuh dengan banyak kotak kotak duit bercermin minta derma duit...


YANG TERPENTING IALAH JANGAN SAMPAI persepsi `kena bayaq/bagi duit' bila nak sembahyang berjemaah kat mesjid.....


SATU LAGI TAK ADA KA RANCANGAN bina kedai kedai, pusat tution, bilik untuk sewaan, kerusi meja kemah pinggan mangkuk untuk sewaan, tukang jahit dll kat masjid masjid dan surau surau yang bolih menjana pendapatan masjid dan surau berkenaan??..



Kalau ada yang marahkan saya kerana tegoq isu ni,saya terima saja la... TAPI INGAT, syaitan kena ikat dibulan ramadan, jika marah juga,itu bukan bisikan syaitan tetapi kerana NAFSU!, kena kawai nafsu jugak dibulan ramadan dan sepanjang masa ...



Abu Bakar Ab Rahman

abdullahngah said...

Apa salahnya bunyi masjid lantang ini mengandungi beberapa protes.

Ia melahirkan kebimbangan kebanyakan orang Islam di negara ini.

Bimbang apabila para pemimpin kita jadi malu alah dengan orang kafir.

Sudah banyak perkara dek malu alah para pemimpin yang duduk atas nama membela bangsa dan agama ini sehingga negara hampir hampir tergadai.

Tidak mustahil suara azan yang berkumandang diri menara masjid negara kita akan terhenti dek tuntutan kafir yang bunyi azan itu bunyi bising dengan alasan menganggu tidur.

Mungkin sautu masa nanti akan dituntut dengan alasan menganggu hak asasi manusia miskipun agama rasmi negara ini agama Islam.

ketika di majlis konvo anak saya di UKM pada 7 ogos 2010.

hendak cerita bahawa malu alah berlaku betapa orang kafir boleh masuk dewan dengan berpakaian yang tidak sopan.

Pada hal dalam KAD telah menyatakan mereka mestilah berpakaian sopan. Bermakna yang tidak sopan tidak dibenarkan masuk miskipun ada KAD.

Yang paling mencuit hati saya, kebanyakan wanita china yang pakai midi nampak peha dibenarkan masuk tapi orang melayu yang pakai seluar jens tidak dibenarkan masuk miskipun ada KAD.

Mungkin pakaian orang kafir bukan kriteria untuk memasuki Dewan majlis konvo, sebab itu mereka dibenar masuk oleh pegawal pintu masuk Dewan yang bebangsa Melayu.

Kita bimbang suatu masa nanti launganazan dari menara masjid seluruh negara tidak boleh dikumandangkan lagi kerana menganggu teliga kafir.

Mana ada kafir yang setuju dengan syiar Islam. Allah SWT sudah beritahu perangai kafir dengan sejelas jelasnya.

Mereka tidak pernah duduk diam macam juga syiatan tidak pernah duduk diam mengasut orang Islam supaya tinggalkan Islam.

Cuma orang Islam sahaja yang menggunakan alasan bahawa "itu peluang berdakwah" hatta boleh melenyapkan syiar dan syariat.

alunbm said...

Dato'

Adalah tidak mengherankan kalau kaum bukan islam sudah ada kedengaran suara suara sumbang tidak menyenangi azan atau bacaan alquran berkumandang dari pembesar suara masjid.Pada orang yang mengkomplen tu kita boleh cakap lu boleh balik tongsan!.

Tapi yang lebih mengherankan kalau suara suara sumbang itu datang dari orang melayu sendiri.Pada orang orang melayu yang tidak menyenangi suara azan dan bacaan alquran berkumandang dari corong pembesar suara masjid adalah amat sedih dan malang sekali kalau begitu sikapnya.
Sebab itu tidak mengherankan kalau sudah ada orang melayu yang mengambil jalan mudah menyelesai masalah dengan membunuh diri akibat punya iman yang nipis dan islam hanya pada nama sahaja.

Anonymous said...

Pada pendapat saya azan dan solat fardu perlu disyiarkan maka mesti dikuatkan. Mungkin azan subuh perlu perlahan sedikit memandangkan keadaan yang sunyi maka volume tak perlu sama kuat dengan azan zohor atau asar yang hingar bingar dengan bunyi kenderaan, orang berniaga dsb. Ini agar anak2 kecil tidak terperanjat dari tidur. Tidak salah kita menggunakan hikmah dlam urusan ini. Cumanya tazkirah atau ceramah terutamanya yang bersemangat mungkin cukup sekadar untuk yang dalam masjid terutamanya kuliah subuh. Kuliah subuh pagi Ahad yang menjerit2 hingga 500 meter radius boleh dengar is not the way untuk menimbulkan kecintaan orang ramai terhadap Islam, wallahualam.

Fazilis

mohd ali ismail said...

Datuk,
Saya tak setuju surau dan masjid bila azan membuka pembesar suaranya dengan begitu kuat.Pada saya memadailah pembesar suara dibunyikan sederhana sahaja sebab setiap taman ada surau dan misjid berdekatan.Lagipun kita berjiran dan patutlah kita ambil bahasa supaya tidak menganggu jiran tetangga dengan bunyi yang kuat.Pada orang Islam bunyi azan menyenangkan tetapi pada bangsa asing merunsingkan.Saya tak suka bunyi gendang orang China bila ada kematian.Perasaan itu kita terapkan pada orang lain saya ingat begitulah pendapat mereka.Maaf jika ada yang tidak bersetuju dengan pendapat saya.

abdullahngah said...

Bercakap salah, tak bercakap pun salah.

Walau bagaimana pun kena bercakap juga hatta ia pahit.

Dan pasti yang makan cili akan merasa pedas.

Mengapa tidak suka pada tok imam yang baca doa panjang.

Tak suka bermakna benci pada imam yang membaca doa panjang.

Mungkin mereka berkata mereka tak benci, tapi hakikatnya ia adalah tersurat dan tersirat.

Jika benci pada imam yang menjadi imam sah solat kita tidak sah.

Bermakna sia sialah solat kita itu.

Kalau ia sia sia apa guna kita ke masjid solat jemaah. Lebih baik solat sendirian di pejabat ke.

Kedua, nampak sangat yang kita ini bukan kaki masjid, tetapi dinafikan mereka yang lebih pentingkan cari makan berbanding mengsucikan rohani.

Ketiga,sesiapa yang tidak boleh tinggal lama lama dalam masjid mereka terdiri daripada ahli neraka.

Maaf cakap, ada hadis sahih mengenai apa yang dicakapkan ini.

saji said...

Salam Dato'

"Saya tidak mahu ulas khutbah yang disampaikan oleh khatib, kecuali menyebut mengenai doa khutbah yang “terlebih” panjang dan (maaf cakap) “kureng” lancar. Bukan apa, saya selalu berasa kalau nak berdoa biar lancar. Lebih baik doa yang pendek tetapi lancar daripada doa panjang yang tersangkut-sangkut"

Komen:

Sekarang ni musim KPI. Mungkin doa khutbah yang panjang cara MAIWP sasarkan KPI imam2nya.

ORANGUTAN PENANG said...

Tok Kadiaq

Sebelah rumah saya di kampung ada tokong cina.Masa wayang cina,berdesing telinga tapi no hal.dapat jugak duit parking.

Kat simpang pulak tokong hindu.bunyi depa katok locing cukup nyaring tapi no hal.tok sami hindu kamceng dgn arwah ayah.

Petang petang aci bini tok sami dengan ah so dok dekat tokong cina selalu mai lepak atas pangkin sembang dengan arwah mak saya.

Pikiaq balik depa ni dah 1 Malaysia
berpuluh tahun dan tak payah ada kempen muhibah.Ni semua rakyat biasa.

Yang dok buat kalut ni bila ada pemimpin politik nak jadi hero konon, BAGI BETIH NAK PAHA.FULL STOP

TK

raja2u said...

Assalamulaikum,

YBhg Dato',

Alhamdulillah Dato' sudah selamat kembali ke Tanah Air dan sembahyang Jumaat di Masjid Negara.

Semuanya terpulang kepada kita. Jika kita mahu orang menghormati kita maka kita hendaklah terlebih dahulu menghormati diri kita dan bangsa kita.Kemerosotan maruah bangsa kita bermula dengan orang kita memperlekeh bangsa sendiri dan ini termasuklah memperlekeh ulama dan pimpinan kita.

Sebenarnya mengapa kita hiraukan orang yang hendak mengleyapkan azan. Ini adalah amalan kita dari dahulu yang harus diteruskan. Sama juga dengan isu keris dan ketuanan Melayu. Perkara ini hanya boleh dibincang dan dijadikan isu jika ia mengancam ketenteraman Negara.

Kita janganlah cepat sangat mengkeritik pengurusan Masjid dalam hal pengubahsuaian Masjid. Mungkin ianya perlu dilaksanakan pada masa ini kerana baru mendapat peruntukkkan dan perlu pula disiapkan dalam masa yang ditetapkan.

Mengapa kita risau penggunaan dinar di Kelantan jika ianya baik dari segi mengstabilkan harga barang. Kita tahu sistem mata wang sekarang tertakluk kepada spekulasi dimana nialainya boleh turun dengan mendadak cuma kerana orang hendak untung atas angin. Adakah kita begitu lemah sehingga memerlukan perunding luar negara untuk memikir bagi diri kita.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Pertaling Jaya

pakbelalang said...

Saya pun sempat solat Jumaat di Masjid Negara dan melihat kerja pengubahsuaian sedang dijalankan di pancutan air disebelah Dewan Besar dan juga kolam air di luar kawasan Masjid. Bagaimana agaknya rupa bentuk pengubahsuaian yang dibuat apabila siap nanti?

Tempat mengambil wuduk pun tidak berapa selesa kerana agak kotor dan air bertakong kerana tidak mengalir ke saluran keluar.

Saya perhati kaunter informasi banyak risalah-risalah mengenai agama Islam untuk di edar kepada pelancong yang melawat Masjid Negara. Kandongan risalah-risalah dalam bahasa Inggeris saya anggap adalah baik. Senang untuk memahaminya. Satu usaha yang patut diteruskan.

Selepas solat saya juga perhatikan ramai jamaah berduyun-duyun mengambil kesempatan menghampiri bekas perdana menteri kita Tun Mahathir untuk menghulurkan salaman.

pakbelalang said...

Obama backs mosque near ground zero

AP
WASHINGTON – President Barack Obama on Friday forcefully endorsed allowing a mosque near ground zero, saying the country's founding principles demanded no less.
"As a citizen, and as president, I believe that Muslims have the same right to practice their religion as everyone else in this country," Obama said, weighing in for the first time on a controversy that has riven New York City and the nation.
"That includes the right to build a place of worship and a community center on private property in lower Manhattan, in accordance with local laws and ordinances," he said. "This is America, and our commitment to religious freedom must be unshakable."
Obama made the comments at an annual dinner in the White House State Dining Room celebrating the Islamic holy month of Ramadan.
Opponents, including some Sept. 11 victims' relatives, see the prospect of a mosque so near the destroyed trade center as an insult to the memory of those killed by Islamic terrorists in the 2001 attacks. Some of the Sept. 11 victims' relatives, however, are in favor.
The mosque has won approval from local planning boards but faces legal challenges, and New York's Conservative Party is planning a television ad campaign to pressure a New York City utility to use its power to block the project.
here.

comment:

Kita lihat sejauh mana Masjid ini akan dapat dilaksanakan pembinaannya. Berjaya atau gagal.

Kalau berjaya dibina, apakah rupa bentuk masjid tersebut? Adakah ianya mempunyai menaret sebagai symbol Masjid?

Kita perhatikan sejauh mana pengaruh Presiden Obama melawan arus bantahan dari penduduk New York yang membantah pembinaan Masjid disebelah WTC.

pakbelalang said...

Apa kata kita bagi peluang kepada juara Imam Muda dalam TV Reality Show untuk membaca khutbah dan doa di Masjid Negara?

Harap Imam Masjid Negara dapat beri laluan untuk memberi penghormatan kepada juara Imam Muda.

Saya lupa nama pemenangnya.

pakbelalang said...

Saya lupa nak cerita tentang ada seorang hamba Allah (rupa macam Mamak) menghampiri Tun Mahathir selepas solat Jumaat bercium tangan bersalaman dan terus mengekori Tun hingga ke kereta. Siapa dia agaknya? Saya kira dia bukan bodyguard Tun tapi seolah-olah berperangai macam high powered "lobbyist"!!

Anonymous said...

Ybhg Datuk

Bagi saya kotak-kotak duit dalam masjid dan surau yang banyak itu bertujuan untuk memberi peluang kepada kita untuk bersedekah. Memberi sedekah dengan ikhkas mendapat pahala. Dan mengumpul sedekah ( bukan meminta sedekah) untuk tujuan kebajikan juga akan mendapat ganjaran.

Melayu Lama

OKJ said...

Salam DAKJ

Berkenaan gesaan Tun Dr Mahathir mengenai dinar, ianya bertujuan menukarkan watawang negara-negara Islam OIC kepada dinar. Sama seperti dilakukan oleh Eropah kepada EURO. Matawang menjadi lebih stabil dan susah sikit dimanupulasi oleh penyangak matawang. Pada masa yg sama, emas hitam yg begitu berkuasa dan dikuasai oleh negara2 Islam bolehlah dijual beli dalam dinar, bukannnya USD lagi. Ini akan menyebabkan harga petroleum dapat dikawal oleh negara2 Islam dan dinar menjadi lebih kukuh. Barulah kita mempunyai kuasa ekonomi dan kafir laknatullah lebih menghormati Islam. Sekarang, kuasa negara Islam cumalah berkelahi antara satu sama lain termasuklah di negara kita sendiri.

Kesimpulannya, ianya bukan bertujuan untuk membayar CEO @ kakitangan awam dengan dinar dan pandai-pandailah uruskan dinar tu sendiri. Inilah bezanya tahap pemikiran dan pandangan jauh negarawan kita dengan orang lain, tapi masih lagi dicerca.

Bercakap tentang emas pula, selain dari touke-touke kedai emas, berapa ramai di antara kita yg dapat membezakan emas. Emas dikategori bergantung kepada ketulenan. Ada emas 10, emas 916, emas 9.5, emas 18K, 15K. Di US, emas ditafsirkan jika ianya 10K dan ke atas. Emas 24K biasanya lembut sikit dan tak tahan lasak tapi emas 22K kuat tapi nilainya dah susut sikit. Emas 18K pula selalunya menjadi perhiasan gadis-gadis muda remaja sebab ianya tak terlalu mahal dan lebih senang dibentuk dan kelihatan lebih menarik. Macammana pula dengan suasa, bukan emas dan disaluti emas.

Untuk mengatasi masalah diatas, selain jadi pakar emas, kita boleh gunakan alat electronic gold tester. Ianya banyak dijual di US dan harganya berbeza mengikut specificity. Kalau yg baik tu lebih kurang USD 450 (RM 1500) dan akan diberi penimbang emas elektronik sebagai free gift. Cadangan saya ialah belilah emas 24K pula ke isteri masing-masing tanda kasih sayang dan terima kasih.

Sekian, TQ. Maaf kerana menghantar 2 komen yg serupa sebelumnya. Saya ingat komen pertama tak diterima sebab terlalu panjang.

Anonymous said...

Casper,
It would be great if Kadir Jasin would reason with Singapore government. Better still reason with the moslem authorities in Singapore.
Last heard, Mahathir got smacked by the very melayus in Singapura who would rather stick to meritocracy & singing Majulah Singapura which is much more meaningful.
What the use of having loudspeakers when we can't hear any sound from even people like Kadir Jasin against corruption?

Casper,
These people are Pharises that Jesus has condemned 2000 years ago. Jesus according to Islam is a second most important prophet next to Muhammad.......I dare to challenge Kadir Jasin to say if His words are wrong

Anonymous said...

I congratulate PM Najib for saying the economic cake will be shared equally and according to merit. That is ISLAM.

Islam recognises both the right of men to excel and for men whether they are rich or poor to enjoy fairness. That is the basis of Zakat as a means of distributing wealth in Islam. The rich for their excellent economic position help the poor. And the poor enjoy the merit to be helped.

So Najib can apply the principle of Islamic meritocracy and fairness in the distribution of wealth and opportunities. Incumbent upon a Muslim leader to lead his flock out out poverty and subjugation, economic or political, because poverty is the path to kufur.

So I support fully Islamic meritocracy and fairness as this will benefit the masses who are poor and downtrodden, who in our country are mostly Muslims and Bumiputeras.

FairMinded

Anonymous said...

Salam Ramadhan, datuk percaya tidak, alangkan dikg baru, dikawasan rumah ibu kami ada orang2 melayu mengomel mengapa azan terlalu kuat. MasyaAllah.
ml

Anonymous said...

Yes, Islam is the official religion of Malaysia and other religions are free to practise without hindrance. Will the rest just shut up and mind their own business about Islamic religion.

They can just fly kite.Full stop!!

Jangan nak mengada-ngada, faham !!
Jangan cuba nak naikkan darah orang Islam dengan membuat macam-macam hujah yang boleh memberikan persepsi memperkecil-kecil agama Islam. It is seditious of the first order!

Mat Zero

pakbelalang said...

Tidak ada salahnya bunyi masjid lantang kedengaran sampai ke bulan terutamanya seruan azan. Period.

Jangan dipertikaikan isu ini. Itu adalah hak umat Islam di negara ini.Period.

Umat Islam diwajibkan berjihad jika ada setengah pihak cuba mempermainkan seruan Allah.

There should be no compromise on this issue.Make no mistake about it.

amoker said...

Datuk

Go ahead and be loud as you think is appropriate. The same advice we give to young kids... the volume will only go louder when we are desensitized to it (listening to their music). So, what is the standard in reasonable volume?

Oh ya, good practice to off the microphone after then to hear conversations about different topics being captured. hehe

And it works both way. Still can't believe that the kuil in Shah Alam is too smelly for the residence.

OKJ said...

1. Kalau setakat berak dan kencing sendiri pun main kesat-kesat je, jangan cakap besarlah. Basuh berak dan kencing tu dulu betul-betul sebelum bercakap tentang keadilanlah, meritrokasilah sebab hati(rohani dan jasmani) mau bersih dulu maa. Sabda Rasulullah SAW; "Bersih-bersihlah kamu daripada kencing, sebab umumnya siksa kubur itu kerana kencing”. Rasanya kafir laknatullah tak berapa paham ni kut.

2. Masalah di atas timbul sebab adanya slogan; Jika hari ini kita memerintah, besok kilang arak tutup’ tapi sekarang lepas 2 tahun memerintah, dahlah diadakan lawatan ke kilang arak, dicadangkan pula tempat baru siap dengan kemudahan-kemudahan lagi.

3. Itulah dia sifat Khawarij, betapa kerasnya dengan sesama islam tapi memudahkan kafir laknatullah. Sekian TQ.

Anonymous said...

DINAR ISLAM..

CHUA SOI LEK dok bising tanya respons dari DAP..MCA naik taring sebab apa dan sebab siapa?

minah ronggeng

Anonymous said...

dua beradik najib dan nizam telah cuba membodek para cukong.

sampai mengakui bahawa mereka juga kaum pendatang.... ini cukup low.
lebih rendah dari low - esok dua beradik ini akan mengakui diri mereka juga dari kerala apabila nak ambil hati sami velu.

dalam kes bodek cukong ini akhbar melayau dan berita hairan langsung tak ambil pot - ini ertinya akhbar miliki gerombolan ini tidak yakin
terhadap dasar najib.

kalau akhbar gerombolan ini tidak simpati pada najib - simpatinya pada siapa?

pada ibrahim ali?
pada sembab?
atau pada toyo ?

nota:
hingga ke malam ini muhyiddin tidak berkata apa apa. yang
sibuk ke hulu ke hilir ialah
perkasa dan ibrahim ali.

kita tunggu apa kata madey tentang bodek cukong

kita tunggu apa kata muhyiddin tentang bodek cukong

kita tunggu apa kata pejuang islam zul nordin


man remos

schenker78 said...

AKS,

John Phillip Reis invented speaker in 1861.

speaker dan PA system dimasukkan dalam masjid dan rumah2 ibadat lain seperti gereja , kuil dan lain2 dalam abad ke 20....maksudnya kurang dari 100tahun....

Apabila seseorang mengalami bunyi melebihi 90 hingga 95 decibel dan ke atas , pendengaran telinga akan susut secara beransur2 dan mungkin bersifat sementara . Pada decibel 140 ke atas tidak boleh dikembalikan... Lama2 semakin tua, jadi semakin pekak laaa....

Kalau konsert bunyi decibel adalah pada 100 Db ke atas....Jadi kalau ada yang rajin pi konsert pun, baik pakai Ear Muffler untuk melindungi telinga.

Jadi hujah kamu mengenai bunyi lantang adalah tidak patut. Kalau moslem Doktor ENT pun tak akan menggalakkan bunyi azan yang kuat. Biar lah berada pada tahap 60db....Kalau kuat dan lantang, orang2 yang duduk barisan hadapan semakin pekak laaa....PA system ini adalah system zaman moden....1400 tahun dahulu orang tak pakai speaker mahupun ada elektrik. Pakai mulut jer.

Jangan kata saya menghina plk. Tun Dr. mahathir kata dulu Islam x wajib simpan janggut, sebab zaman tersebut tak ada Gillette blade...(rumors has it that he was warned never to raise up Islamic issues again after he made that controversial comment about Nabi and Gillette blade and beard)

Biar pikir logik, jawab balik secara logik, ok.....

The noise tolerance level of an average human being is 60-65 decibels (dB)

MalaysianKita said...

Assalamualaikum Dato'

Daripada Ajaibnya Ilmu kepada Bunyi Masjid Lantang.

Sebenarnya, kedua-duanya berhubung kait dengan erat sekali!

Ada banyak perkara yang "berpasangan lengkap melengkapi" satu sama lain dalam Islam. Tiada salah satunya, jadi tak lengkap.

Contohnya, SYIAR dengan SYARIAT. Kedua-duanya tidak boleh berpisah, mesti erat lengkap melengkapi satu sama lain.

Saya membaca sebuah buku mengenai Islam Hadhari di Malaysia. Penulis berhujah bahawasanya MALAYSIA SEBUAH NEGARA ISLAM kerana dipimpin oleh MelayuIslam UMNO. Bukti pemimpin MelayuIslam UMNO "mendaulatkan" Islam adalah berkembang pesatnya SYIAR ISLAM di Malaysia!!

Saya kurang pasti, apakah penulis tersebut dan ahli UMNO khususnya cukup arif apa itu SYIAR ISLAM dan apa itu SYARIAT ISLAM.

Bagi saya, kelantangan bukan Islam menentang laungan azan dan solat berjemaah sebelah malam yang kuat adalah kerana pemimpin MelayuIslamUMNO gagal mendaulatkan Islam pada tempat yang sepatutnya. Bagi mereka seolah-olah mengembangkan SYIAR ISLAM itulah SYARIAT ISLAM, yang dijadikan bukti bahawasanya mereka mendaulatkan Islam.

Pada masa yang sama, mereka bersekongkol dengan bukan Islam melenyapkan SYIAR ISLAM secara beransur-ansur. Sedangkan SYARIAT ISLAM sudah sekian lama ditekan dari segenap penjuru.

Mereka sudah lupa kewajiban utama pemerintah adalah menjaga Agama Islam.

Mereka hanya nampak tugas pemerintah hanyalah mengembangkan ekonomi dan pendapatan negara. Sebahagian besar dana kerajaan adalah untuk ekonomi, dan ekonomi ini pula dipacu laju oleh bukan Islam. Mereka pemimpin MelayuIslamUMNO juga mahu merasa kek ekonomi dengan bersekedudukan dengan bukan Islam. Maka mereka mementingkan ekonomi, penjagaan agama dan moral masyarakat Islam berterusan dibiarkan dinodai.

Dulu dikampung kampung, kita ligan sampai dapat biawak makan telur ayam. Hari ini, biawak bukan makan telur ayam lagi, TETAPI ZURIAT manusia yang beragama Islam. Tiada pemimpin MelayuIslamUMNO bising-bising!!!

HAKIKATNYA, UMNO tak boleh diharap untuk menjaga AGama Islam di Malaysia.

Saudara OKJ,

Saudara OKJ begitu memandang rendah Dinar & Dirham (D & D) Kelantan. Mereka telah membuat kajian mendalam selama 4 tahun. Jangan begitu mudah perlekehkan usaha orang!!!

Engku Anuar said...

Saya setuju tak ada salahnya laungan kuat di masjid atau dari masjid, sama ada azan, khutbah dan lain-lain. Mungkin tidak semua masjid sama pendekatannya.
Cuma saya rasa kalau azan hingga bertindih-tindih tentulah dah lari sikit, mungkin dan diheret angkuh. Kadangkala kita di dalam masjid pun bengang kerana terlalu kuat, sebabnya dihadapkan pembesar ke arah dalam. Ini pun pelik mengapa dihadapkan ke dalam sedang yang nak di oanggil di luar sana. Jadi pada saya peliharalah Islam - Islam itu akhlaq, Islam itu maruah, Islam itu strategi dan hikmah.

makbudak said...

Salam Dato'

ala Dato'. Kalau susah sgt, pada saya senang je, melayu (Islam) dudok kawasan melayu, cina doklah kawasan cina begitu juga hindu, takperlulah nak 1malaysia2 sangat. kan senang...

hehe...

jgn marah...

Selamat berpuasa. hati2 menulis, jangan sampai terbatal PAHALA puasa. nanti dapat lapar dan dahaga saja...

Wallahua'lam. :)

Anonymous said...

Salam DAKJ.

Buat Pak Abu Bakar Ab Rahman, apalah salahnya jika masjid dan surau nak mengutip derma atau sedekah. Lagi-lagi di bulan ramadhan ni. Memang ramai jemaah yg nak bersedekah. Hasil jumlah wang yg dah disedekahkan tu adalah tanggungjawab AJK masjid atau surau yg berkenaan.Tak pe kalau Pak Abu Bakar tak suka bersedekah tiap kali solat berjemaah kat masjid atau surau kat tempat tuan tu...tuan dapat tolakkan tabung beroda tu ke jemaah sebelah tuan pun cukuplah. Mungkin kita tak suka....tapi kita tak tahu jika ada jemaah lain rela dan ikhlas menyumbangkan seringgit dua untuk tabung masjid atau surau bagi membayar bil elektrik atau air.Menampung kos menguruskan aktiviti-aktiviti masjid bagi remaja dan juga org dewasa yg merasakan masih ada kekurangan dalam ilmu agama.Nak mengharapkan pihak Majlis Agama saja bagi tambahan kewangan menjalankan aktiviti pun tak bagus juga.Lagi-lagi bagi masjid dan surau yg memang aktif dengan aktiviti mengimarahkan masjid.....

Azmi, Seksyen 9, Shah Alam

fQ said...

okay la tu.
azan kuat, kot orang yang duduk hujung2 perumahan boleh dengar.

azan kuat, beoleh sentap khayalan kita pada hal2 dunia..kan bagus.

khutbah atau ceramah guna speaker..orang2 kat perumahan boleh dengar, kan bagus untuk kaum2 perempuan atau yang ade kesulitan dengar.
sekurang2nye bila tak dapat same2 ke masjid, dekat rumah dapat jugak sesuatu.

alahai, duk komplen2. tak kire la ape agama pun, kalau concert buat kuat2 suke sangat. mase tu tibe2 unite. bila tang agama, masing2 nak panas. pikir2 la.

Anonymous said...

Salam Dato',

Dengan status Islam sebagai agama rasmi negara dan melaungkan azan adalah salah satu aktiviti syiar Islam yanhg dituntut, maka tak ada salahnya laungan azan dilantangkan.

Ada pun ceramah di masjid (tazkirah atau pun bayan) memadailah untuk didengar oleh mereka dalam masjid sahaja. Setiap manusia ada maqamnya; kalau yang sedang bermaqam tak mahu dengar ceramah berapa banyak program ceramah dan berapa kuat ceramah didengarkan mereka tetap dimaqam itu sehinggalah datang hidayah dari Allah mengubah maqamnya. Kalau kita bermaqam yang suka ke majlis ilmu di masjid sebaiknya kita doakan mereka sama. Kita dituntut berdoa tetapi pemberian hidayah dan rahmat adalah urusan Allah.

Orang bukan Islam, baik Cina atau India, cubalah belajar erti toleransi, erti memberi dan menerima. Janganlah kerana kami Melayu miskin maka semua urusan kami dianggap remeh dan tak bertamaddun. Kalau kita menerima falsafah "post-modernism", istilah-istilah seperti keadilan dan hak asasi hanyalah "a game of power" yang sangat value-laden dan tidak bersifat mutlak. Itulah hakikat dunia sejak dulu sampai sekarang. Sejarah telah membuktikan berulangkali bahawa orang bukan Islam minoriti dibiarkan bebas makmur di negara majoriti Islam tetapi tidak pernah sebaliknya hatta di negara yang kononya menjuarai hak asasi manusia. Andalusia di Sepanyol dan terkini Bosnia Herzegobia adalah bukti pembunuhan manusia berdasarkan agama. Malahan orang keturunan Tibet pun dinafikan hak mereka dinegara mereka sendiri oleh penjajah Cina.

Orang Islam cuma berjihad perang apabila agamanya diancam. Kalau setakat sekat ekonomi orang islam belum mahu berjihad, setakat bising-bising aje. Selalu-selalulah mengancam Islam jika anda mahu tahu erti jihad fi sabilillah tu. Mungkin tindakan anda suka memperlekeh Islam tu membantu Melayu Islam kembali kepada agamanya. Melayu yang benar-benar menghayati Islam adalah Melayu progresif yang kental jatidirinya yang belum pernah disaksikan di bumi Malaysia ni. Itu bukan utopia; hanya sedikit mangkin diperlukan untuk memicu perubahan kearahnya.

Pak HJ JB

The Phoenix Foundation said...

KJ!
I had for a long time, wanted to post comments on your blog, but the postings in BM , required me to be somewhat circumspect, as the Malay Language has much more oomph!
What I did was to "goggle translate your postings, today esp with regards to the mosque "noise".
KJ!
I take umbrage at the use of the word "noise".
No place of worship creates "noise".
The call for prayer, whther it's by way of bells, chronch, trumpets , or voices, is always a reminder to us naughty , lazy humans, to get out of sleep, get off our butts & for a few minutes in our so called bussy day, to stop & thank the "big boss" up in the sky/universe, for all the miracles, He grants us 24/7 & 365!
" Ask not what He can do for you,
Ask HIM what you can do for HIM!

Godspeed
"Thosai after ramadan?"
Jeya

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DATUK AKJ
Izinkan,

Azmi, Seksyen 9, Shah Alam 4:58 PM

Kami seseksyen dan serukun dengan sdr. Azmi..tiada salahnya mengamalkan rukun Islam ke-4 amalan berzakat dan berfitrah pada bila2 masa jika cukup syaratnya dan dimuliakan dengan sifat Ikhlas, Suci, Jujur dan Benar...
Insyaallah dirahmati Allah swt.

ALFATIAH, AMIN.

Anonymous said...

Salam Dato', Para Komentar,

LANTANG dalam konteks suara adalah bertujuan untuk menjadikan kualiti suara lebih jelas dan tidak ada kaitan dengan BINGIT iaitu menguatkan suara ke tahap lebih bising hingga boleh menyakitkan telinga dan menjejaskan fungsi telinga dalam satu tenmpoh yang lama.

Justeru saranan pemblog (DAKJ) berhubung dengan isu lantang tidak bersalahan dengan agama, sosial, perundangan mahupun kesihatan. Lagi pun adalah jelas Pemblog tidak menyarankan agar azan atau ceramah di naikkan ke tahap BINGIT! Yang disarankan ialah agar ianya di LANTANGkan lagi. Itu jelas tidak salah.

Yang bertentangan dengan agama, sosial, perundangan dan kesihatan ialah apabila bunyi yang dihasilkan mencapai tahap keBINGITan atau menyakitkan telinga. Dan tahap kebingitan ini dengan mudah boleh diukur dengan peralatan yang telah lama digunapakai oleh manusia.

Dan oleh kerana peralatan untuk mengukur kekuatan bunyi telah lama ada dalam pasaran, maka tentulah aneh kalau ada komentar (Islam dan bukan Islam) yang bersetuju dengan dakwaan bahawa bunyi yang keluar dari corong pembesar suara di masjid-masjd adalah dalam kategori bingit dan bukannya lantang!

Apakah mukmin atau bukan mukmin mahu mengatakan bahawa bunyi azan atau khutbah yang berkumandang dari masjid adalah sama kuatnya dengan kebingitan konsert rock U2 atau enjin jet supersonik iaitu bunyi yang telah disahkan mampu menjejaskan kesihatan telinga? Kalau jawapannya adalah ya, maka mereka tidak jujur dengan diri sendiri.

Oleh itu adalah jelas kebanyakan yang mengkritik DAKJ dalam isu ini (Moslem dan balaci mereka) bukanlah bersandarkan artikel yang ditulis oleh Dato' Pemblog, tetapi lebih kepada melepaskan semua yang terbuku dihati! Cumanya apakah dorongannya dan apa yang tersirat?

ATAS PAGAR

A KADIR JASIN said...

Pembahas Jeya, antara lain, menulis:

"I take umbrage at the use of the word "noise".
No place of worship creates "noise".

If you read my posting, which is in bahasa Melayu, nowhere did I use the word noise or "bunyi bising" to describe the sounds of prayer houses.

I said "bunyi lantang" (loud).

Still, I thank you for your interest and concern.

A KADIR JASIN said...

Esteemed debaters,

A thought, a beautiful thought.

When I was visiting my daughter, son-in-law and grandchildren in Zurich a couple of day back, the church bell chimes every 15 minutes and rang every hour on the hour.

It was useful to me. When it rang once at 1pm, I knew the Zuhur time would be half an hour away.

When it rang five times in the evening, the Asar prayer was approaching.

When it rang nine times in the evening, the Magrib prayer was about to come.

When it rang 11 times at night, the Isyak prayer was just minutes away.

And when it rang three times in the morning, the Subuh prayer was moments away.

Furthermore, having studied at a mission school with a church in the compound, I am familiar with the sounds of church bells. They don't bother me. The chime can be soothing.

But I think we are becoming less tolerant because Malay children go to Sekolah Kebangsaan, Chinese children to Sekolah Jenis Kebangsaan Cina and Tamil children go to Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil.

Only muti-racial children who go to Sekolah Kebangsaan are likely to learn at an early age what it is to be a Malaysian, to learn Malaysian sounds, hehavior and practices.

Thank you.

Anonymous said...

Salam Dato'

Tentulah jelik kalau binyi mercun yang membingitkan telinga tetapi dek kerana membakar nmercun telah menjadi budaya dalam masyarakat Malaysia maka ia di terima seadanya kerana nilai toleransi yang Dato' sebutkan itu. Tanpa adanya toleransi bukan saja membakar mercun malah bunyi-bunyian dalam perarakan bersifat kegamaan yang dianggap membingitkan telinga akan dijadikan isu sosial, kesihatan dsbnya.

ATAS PAGAR

Anonymous said...

DAKJ,

Kalau ada bunyi yang memekakkan telinga datang dari arah masjid ia tidak ada kaitan dengan cermah agama kerana ceramah agama disampaikan dalam nada yang berpatutan.

Yang menghasilkan suara yang berdentum-dentum adalah dari ucapan yang berapi-api dan ini biasanya dikaitkan dengan ceramah politik yang berlindung di belakang ceramah agama.

Jusuteru, untuk memulihkan imej masjid dalam konteks pencemaran bunyi, ceramah yang berbau politik harus menggunakan suara asli tetapi bukan diperkuatkan dengan sistem PA!

Kah-Kah-Kah

ashme said...

Allahuakbar!

Anonymous said...

Nasihat Rosmah Kepada Mereka Yang Terumbang-Ambing Di Lautan Gelora Kerana Beraya Tanpa Suami

Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor menasihati isteri dan keluarga anggota tentera yang terpaksa bertugas di dalam dan luar negara semasa Aidilfitri supaya bersabar dan tabah menghadapi situasi tersebut.

Katanya, beliau sebagai seorang isteri begitu memahami perasaan apabila suami yang juga ketua keluarga terpaksa meninggalkan keluarga demi menjalankan tugas dan tanggungjawab kepada negara meskipun pada sambutan Aidilfitri.

"Percayalah, saya pernah melalui situasi yang sama ketika suami saya (Datuk Seri Najib Tun Razak) pada ketika itu bertugas sebagai Menteri Pertahanan terpaksa meninggalkan saya di Rome disebabkan beliau ingin menyambut Hari Raya dengan anggota tentera kita yang bertugas di bawah panji Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Bosnia Herzegovina.

"Ketika dalam perjalanan pulang, helikopter yang dinaiki beliau 'delay' (lewat) dua jam disebabkan ada anggota rombongan yang sesat dan dalam masa dua jam itulah saya ni cukup risau memikirkan keadaan suami saya dan masa dua jam tu pula terasa lama, ibarat macam 20 hari," kata Rosmah

Komen:
2 jam ibarat 20 hari????, kah..kah..kah..,

nnt kt akhirat lg lama,
1 hr = 1000 thn, cuba la kira kalau sejam berapa lama?

nonsense la puaka ni (kurang pahala posa aku...), abis tu isteri yg suaminya msk penjara, masuk ISA apa tu yg bertahun2 tu lg trok mnderita...

ya, aku kagum dengan ketabahan 2 JAM rosmah!

minah ronggeng

Anonymous said...

Datuk,

Saya setuju dengan komen "kah-kah-kah" 5:32AM.

Ramai orang tidak dapat membezakan antara ceramah agama dan ceramah politik.


-sinbad-

ORANGUTAN PENANG said...

"The worst form of inequality is to try to make unequal things equal".
Aristotle

selamat posa

tk

Syamsul Azhar Aziz said...

Assalamualaikum,

Dengan izin,

http://www.ezsoftech.com/stories/companion4.asp

kisah Bilal - Islam's first Muezzin

myMan said...

melayu dan bumiputera tidak perlu lagi bersikap apologetic... dan UMNO sangat perlu secara terang-terangan bersuara sealiran dengan PERKASA.. sama seperti MCA tidak takut senada dengan DAP!!

myMan said...

hanya kerana melayu beragama Islam lah negara kekal aman hingga sekarang, andai kata melayu bukan beragama Islam, mungkin mereka ini tidak perlu mendengar dan digangggu dengan laungan azan selamanya kerana datuk moyang mereka tidak mungkin mendapat kerakyatan dan tinggal hidup mewah dan selesa di tanah melayu ini..

CommonerNinetyNine said...

dear sir, there is nothing wrong with the "...bunyi masjid lantang...", it is just that there are "parties" who see this current weak and divided malay muslim political landscape as their "firing opportunities" to demand whatever they want.

after all, if they don't get what they want, they threaten the "ball-less" administration that they will withdraw their support!

and so far, we have seen this threatening tricks work amazingly.

i can't help but to think that what-if the current administration is not "ball-less", but traitors!

just like in history showing how countries were being colonised. most strategies were quite identical, few "heads" were being offered goodies in return of control to the colony. sooner or later when the majority of control have been transferred, it would be too late to claim back anything.

and one thing funny, we haven't heard public demands to reduce smoke and burning for some others during their sembayang festival, haven't we?

sometimes doesn't mean you are tolerance to people, and people will be tolerance to you, it is not always fair.

the important thing is to stand firm on ones ground when it comes the need to defend ones "territories", one has to do it without fear or favour.

what's so good when you respect people and people "spit" on you, not once, continuously? you mean it is so good to live without dignity?

you think people will be heart-softened after you show your kinder sides? don't even dream, civilization doesn't work this way, only the strong and united will always prevail.

Fooart said...

"Let's think logically and not say whose religion is majority or what?

Under normal circumstances, your neighbours make loud noises, what do you feel? Of course annoyed."

Pertamanya kenapa guna Anonymous? No balls or no guts? Saya tak tahu you ni bangsa dan ugama apa tapi jangan cabar hak ugama Islam. Lagi pun saya pun hairan, tak ada pulak orang Islam bising bila orang Cina membakar colok menyebabkan bau busuk dan pencemaran udara!!! Please la....jangan mulakan permusuhan. Saya hormati hak ugama kamu so tolong hormati hak ugama Islam. Period!!

schenker78 said...

aku nak tanya sini,

apasal saudara kadir tiba2 keluar dgn tajuk sensitif? Ramai yang komen kat sini dah mula membenci non moslem kononnya macam ada non moslem surung masjid dikurangkan bunyinya....

apa motif saudara kadir???

hari ini, kita dapat lihat sandiwara chua soi lek , umno dan perkasa dalam permainan perkauman dan NEP....kenapa?? Adakah sesetengah orang cuba gulingkan Najib ?

Atau cuba menimbulkan pergaduhan antara kaum dan agama??

Atau cuba wujudkan Operasi Lalang no 2, dan sumbat semua pemimpim Pakatan Rakyat??

Saya harap rakyat berhati2 dengan MCA, UMNO dan Perkasa. Zaman sudah berubah.

Kalau sesuatu seperti May13 diwujudkan kembali, tak akan ada pemodal asing bertapak lagi di negara ini. Kamu semua akan hilang kerja dan akan hidup x tentu arah....

Jangan ingat negara ini kaya. Malaysia hidup hari ini dalam ICU pakai duit Petronas dan Minyak sawit....Bila Petronas jadi Net Importer, Kerajaan UMNO akan bangkrap...pasal tu dia nak buat GST....

Semalam aku pi shopping, ada sesetengah kedai dah ada GST, tapi persen masih 0% charge....maksudnya banyak company dapat hint dari kerajaan , x lama lagi GST akan dikuatkuasakan...

JANGAN MAINKAN DAN LAGA_LAGAKAN ANTARA KAUM DAN AGAMA. AMARAN RAKYAT BIASA KEPADA EKSTRIMIS KAUM MELAYU DAN CINA.

KALAU X MAMPU MEMERINTAH, PI MAMPUS.

KAMI SUKA KEAMANAN. FAHAM.

affendi hussain said...

Salam Dato'

Di Malaysia ni hanya Melayu Islam sahaja yang di suruh "behave" dan tak boleh silap cakap dan buat salah lansung sedangkan yang lain boleh dibiarkan bebas berperangai & berlisan macam sundal & sial..

Siapa yg masih bersangkaan baik mereka memahami & menghormati Islam semamangnya tolol mutlak..mana buktinya melainkan wayang politaik semata-mata dan sajian-sajian kalimat menyakitkan hati yg keluar dari mulut2 mereka..itupun dah byk yg konon org lama mkn garam dlm dunia politik dah terang lg bersuluh terkena..cuma ego taknak mengaku tolol..

Itulah hakikatnya, Malaysia Boleh..kalau dah 53thn pun masih tak berubah, jgn mimpi lah esok lusa senang2 mereka berubah..anak sungai nak ubah aliran pun makan beratus tahun..kalau yg berfahaman mi magie dan sebaliknya jgn lah marah jika dipandang tolol..

Salam 1 Malaysia..

("/)

affendi hussain said...

Salam Dato'

"Dan apakah salahnya kita mempromosikan Dinar Islam kalau sistem itu berdaya maju dan berpotensi mengatasi masalah sistem matawang konvensional yang kini terdedah kepada spekulasi dan manipulasi oleh pasaran bebas ciptaan Barat?"

Dah tentu kita selaku umat Islam kena menyokong satu lagi kunci yang tinggal untuk liberisasi ke arah perlaksanaan sistem kewangan Islam mutlak yg akan menjadi rahmat kpd perkembangan perbankan Islam di Malaysia..

Sewajarnya dinar & dirham dikembalikan kepada sistem dulu berbanding sistem "fiat money" yg dimulakan semenjak pasca perang dunia 1 bagi menggantikan sistem bersandarkan emas. Emas dan perak adalah logam beharga yg ada nilai tersendiri di pasaran dan takkan ada masalah utk diperdagangkan. Bukannya ketul batu atau lebih teruk kertas bercetak yg diletak nilai mcm sistem skrg.

BNM sendiri mengeluarkan siling Kijang Mas dan mengiktiraf nilainya. Yang diperlukan hanyalah penyelarasan teknikal berhubung Akta BNM yg mengiktiraf RM sbg matawang utama negara.

Wang skrg tiada sandaran nilai dan didominasi para kapitalis yg kaya raya. Inilah permulaan agenda NWO kearah mencengkam sistem kewangan ke arah penguasaan sedunia melalui manipulasi dan spekulasi di domain riba untuk menjatuhkan dan menaikkan sesebuah kerajaan ibarat dajal yg mengaku tuhan yg mampu memberi rezeki kpd yg tunduk dan kecelakaan kpd yg menentang..tangan2 mereka adalah institusi kewangan konvensional..Jika krisis sub-prima USA belum menjadi pengajaran nyata, maka tiada ubat yg mujarab lagi utk penyakit ketololan akut dan kebejatan aqal ini. Bankrap dunia & bankrap akhirat.

kita dah rasa padahnya dek kelantangan berterusan PM Mahathir pada 1998 dan demam itu masih belum2 kebah lagi sampai skrg.

Saya gembira melihat Nik Aziz Nik Mat menyuarakan suara yang senada dengan cadangan Mahathir Mohamad dalam isu kewangan Islam sejagat ini.. Negeri Kelantan patut dicontohi oleh negeri2 majoriti muslim yg lain kerana segala transaksi kewangan negeri ini menggunakan perbankan Islam.

Sewajarnya kita harus berusaha kepada titik pertemuan demi kebaikan umat Islam khususnya di Malaysia bukan hanya pergeseran retorik politik 'trivial' dan fahaman acuan perspektif peribadi.

Dan apa pula kata mereka yg bukan Islam terutama dlm rakan PR berhubung isu ini tak lupa juga premeir 1Malaysia?
Setuju/tidak? atau tak ambil pusing dan buat2 tak faham kerana terlibat dgn forex?

Salam keberkatan Ramadhan 1431H.

(",)

casper c said...

Well done Schenker'78, a voice well reasoned.

I share the same thought - why the 'suggestiveness' of "bunyi masjid lantang" - when clearly no one is making nor interested in raising the issue (if any) BUT what transpired instead (of late), a church burnt here and there, damage to a Sikh temple and today, news of a surau in Seremban being vandalised are clear signs the unrest of sinister people/parties.

No matter, let prevail over any and future obstacles.

Anonymous said...

Datuk, betoi kata Datuk, kita mengalah dan tolak ansur depa ingat kita lemah. La ni majid dan surau pum mereka dah berani langgar pasai ada pengkhianat Melayu dan Islam yang jadi barua depa.

Cuba baca berita ini. Mesti bukan karut pasai bukan Utusan atau Berita Harian yang siar tapi Malaysian Insiders.

SHAH ALAM, 27 Ogos — Majlis Agama Islam Selangor (Mais) akan menghantar surat amaran kepada Ahli Parlimen Serdang dari DAP, Teo Nie Ching yang dilaporkan menyampaikan ceramah di ruang solat Surau Al-Huda di Kajang Sentral pada Ahad lepas.

Pengerusi Mais Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa dalam satu kenyataan media di sini hari ini berkata tindakan Teo itu menyebabkan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah murka dan berdukacita.

Beliau berkata baginda telah mengarahkan Mais supaya mengambil tindakan segera dan tegas terhadap pengurusan surau terbabit.

“Mais sudah memanggil pengurusan surau berkenaan semalam untuk menjelaskan isu itu. Selepas meneliti penjelasan daripada pihak terbabit, Mais mendapati bahawa ucapan Ahli Parlimen itu di dalam dewan solat surau berlaku seperti yang dilaporkan,” katanya.

Datuk, esok-esok dah tak ada beza mesjid dengan tok kong atau kuil dan gereja sama saja. Depa boleh keluar masuk dan ceroboh bila-bila masa depa suka. Melayu/Islam yang tongong ternganga, melopong macam orang tagih arak.

Kamjat Penang.

affendi hussain said...

Salam Dato',

Masalah utama di Malaysia ini adalah sebenarnya ada 3 sub negara dlm satu negara yg masing2 ada fahaman, agama , bahasa & budaya masing..

ada yg nampak Perkasa saja tetapi buat2 buta dgn Dong Zong & Hindraf.. itu hipokrit politaik perkauman namanya..ibarat najis yg diperam didalam saluran rektum mereka yg cuba diselindung..bila terkeluar/tercirit baunya maha busuk dahsyat.. lihat saja MCA skrg yg terang2 mahu menjadi kembar DAP terutama isu hudud yg rata2 muslim marhain (majoriti) menyokong ..

Bolanya skrg terserah kpd PAS..di bulan Ramadhan ini Allah s.w.t dah buka hijab tembelang mereka..alasan tidak tahu/kenal Islam tak boleh terima, takkan semuanya UMNO salah..PAS sendiri bukan "new player" dunia politik & dah wujud sebelum merdeka.. tetapi pelik masih bersangka baik dgn pemimpin2 chauvanist bukan islam ini yg terbukti tak berubah w/pun setengah abad..kalau tiba2 berubah itu tandanya ibarat buang tebiat nak mati analoginya..

Saya lebih suka PAS dibawah kepimpinan arwah Fadhil Noor yg konsisten & berintegriti tanpa kompromi..tak seperti hari ini..

Kalau MCA keluar BN gabung DAP lagi senang kerja menala kita..tak perlu lagi 'honour' segala kuota menteri2 & apa2 peruntukan kpd mereka lg..biar kita tengok brp kerusi yg mereka akan menangi dgn kaum mereka sendiri..

PAS & UMNO..walaupun tak bergabung..harap biar jelas dlm bab hukum hakam Islam..biarlah perjuangan itu selari..sama2 akan sampai destinasi..

Bahana perkauman kesannya seperti letupan 100 ton C4..

Kalau main sentimen agama..ia bakal menjadi letupan bom nuklear..

Di waktu itu umat Islam tanpa mengira cap parti akan bersatu secara automatik melainkan puak2 melayau liberal dan tongong yg akan terus menjilat kaki yg memijak kepala mereka. Mereka inilah kuman2 pembawa penyakit kpd perpaduan ummah..

wasalam

("/)

Lara said...

Ramainya yang respon... dan saya risau apabila membaca komen2 rakan2 senegara... ramai sungguh yang racist/religionist rupernyer.

Anyway.. Dinar tu Islamic ker? ataupun kita ingat apa2 yang Arabic tu Islamic? Harga beli dan harga jual emas sama ker? And kalo kita ingat emas itu dikuasai negara2 Islam, this is a big mistake and serious ignorance. Every economist knows gold is almost monopolied by Jews.

Lara

MalaysianKita said...

Ramainya yang respon... dan saya risau apabila membaca komen2 rakan2 senegara... ramai sungguh yang racist/religionist rupernyer.

Anyway.. Dinar tu Islamic ker? ataupun kita ingat apa2 yang Arabic tu Islamic? Harga beli dan harga jual emas sama ker? And kalo kita ingat emas itu dikuasai negara2 Islam, this is a big mistake and serious ignorance. Every economist knows gold is almost monopolied by Jews.

Lara

Pendapat saya, semua pembahas disini (termasuk saya) kalau nak kira racist, maka racistlah. Sejauh mana racist, sebesar zarah atau sebesar gunung, mesti ada elemen racist. Apakah Lara langsung sekelumit atau sebesar zarah tak ada racist?

Selagi Sistem Pendidikan Negara tidak diubah, MASIH MENGEKALKAN BERASASKAN KAUM, dari tadika hingga ke Pengajian Tinggi, selagi itulah elemen racist secara perlahan-lahan ditanam diminda anak-anak hingga dewasa.

Senjata PALING AMPUH "membunuh" rasisma adalah SISTEM SATU SEKOLAH KEBANGSAAN, SATU BAHASA PENGANTAR,GURU-GURU PELBAGAI KAUM SATU SEKOLAH.

"MELENTUR BULUH BIARLAH DARI REBUNGNYA". AMAT TEPAT PERIBAHASA MELAYU.

"Dinar tu Islamic ker?"

Ya. Kajian sudah bertahun-tahun dibuat mengkaji Dinar dan Dirham dalam Sejarah Tamadun Islam.

"And kalo kita ingat emas itu dikuasai negara2 Islam, this is a big mistake and serious ignorance. Every economist knows gold is almost monopolied by Jews".

AMAT TEPAT SEKALI. Negara Islam mengabaikan EMAS, lebih tepat mengabaikan Sistem Dinar Dan Dirham.

Amat tepat sekali, gold is almost monopolied by Jews. DAN bagi meneruskan penguasaan EMAS, Jews memperkenalkan MATAWANG KERTAS yang langsung tiada nilai, disandarkan nilainya KONONNYA kepada EMAS. Sedangkan mereka jugalah melakukan spekulasi matawang, wang kertas tadi boleh jadi WAng Daun Pisang yang langsung tiada nilai, bankrap serta merta sesebuah Negara.

Dinar dan Dirham, secara automatik membuang terus amalan RIBA.

PERLU DITEGASKAN, YAHUDI SESAMA YAHUDI LANGSUNG TIDAK MENGAMALKAN RIBA, TETAPI YAHUDI DENGAN BUKAN YAHUDI, RIBA DIKENAKAN SEMAKSIMA MUNGKIN.

"........religionist rupernyer"
Apa yang anda maksudkan?

affendi hussain said...

- "Anyway.. Dinar tu Islamic ker?

Dalam AL-QURAN ada sebut byk tempat pasal penggunaan matawang emas (dinar) dan perak (dirham)

sbg cth dinar:
".... dan di antara mereka ada orang yang jika kamu mempercayakan kepadanya satu Dinar, tidak dikembalikannya
padamu, kecuali jika kamu selalu menagihnya...."
(drpd Ali-Imran,3:75)

cth dirham:
"Dan mereka menjual Yusuf dengan harga yang murah, yaitu beberapa DIRHAM saja, dan mereka merasa tidak tertarik hatinya kepada Yusuf." (Yusof,12:20)

- "ataupun kita ingat apa2 yang Arabic tu Islamic?"

Tak, bukan sekadar islamik..ia realistik & fantastik..bukan arabik atau mainan budak2 spastik..Yusof, Musa, Yaakob a'laihum salam, itu sendiri bukan Arab, mereka keturunan Yahudi.

-"Harga beli dan harga jual emas sama ker?"
Mestilah tak sama tetapi pergerakan harganya konsisten & tersimpan dlm logam itu sendiri, bukan boleh naik turun suka hati semata-mata manipulasi & spekulasi.

Emas tak boleh dimanipulasi & spekulasi kerana ia "NON-RENEWABLE RESOURCES". Bukan mcm duit yg boleh dicetak sesuka hati..EMAS ADA HAD, itu "key point" "equilibrium" nya..
cth hari ni USD1=RM3.18..esok2 spekulator bengang pakat2 dump ringgit dlm market jadi USD1=RM10..itu belum cerita duit palsu..ada faham??
kalau kita dibayar gaji dgn emas, simpanan kita nilainya akan meningkat bukan makin turun 52% cth RM vs USD dari RM2.50 ke RM3.80 pd 1998!! Siapa yg "dictate" hukum zalim penentuan nilai duit ini? Ada paham?

-"And kalo kita ingat emas itu dikuasai negara2 Islam, this is a big mistake and serious ignorance. Every economist knows gold is almost monopolied by Jews."

-Tak kisah, sesiapa pun boleh jual beli atau lombong emas dan ia tetap ada HAD, bukan Jews boleh buat alchemy emas byk2 sendiri di makmal utk dispekulasi..ada paham??

Big mistake & ignorance?? Sebelum nak label org lain racist/religionist cuba cermin diri anda sendiri dgn kail panjang seinci, apa pula label anda?
p/s: Saya taknak sebut bulan puasa ni..lu pikir lah sendiri!

("/)

schenker78 said...

langitbiru,

gold is not controlled by the jews. The Gold market is under the Indians. More than half of Worlds gold retained and consumed by the Indians as its in their family culture.

Even per capita gold in malaysia is largely with Indians not chinese not malays.

MalaysianKita said...

Terimakasih Blogger Schenker78.

Cantik nama, macam nama Jerman!

Kelantan dibawah Kerajaan PAS Dato' Asri dulu, ada lombong emas di Gua Musang.

Masa UMNO ambil alih, lombong tersebut dah habis.

Hari ini, Lombong Emas dijumpai lagi di sekitar Kuala Krai-Gua Musang. Emas ini dihantar ke Dubai untuk piawaian dan pencetakan Dinar dan Dirham. Bukankah ini satu usaha yang patut disokong?

affendi hussain said...

"Even per capita gold in malaysia is largely with Indians not chinese not malays."

How sure were you Schenker78? any supporting study/statistic to hold water for your argument?

Indian population in Malaysia is only 8% compared to Malay..ever seen the kampung ladies at a kenduri or maybe you never been to kelantan and see all the chek mek molek..for a start, just walk in Poh Kong or Habib here and see who are mainly their customers..

even my mother a poor kampung lady from the same district as Dato' Kadir's birthplace inherited quite something of eye opening to me when value at the current market price..

("/)

schenker78 said...

affendi hussain,

world wide, india buys bulk of gold around 600tons to 700tons annually.

In malaysia, you just go see how indians wear gold. Its in their culture. Even men wear gold chain as do kids during functions unlike other races.

Moslem men cant wear gold as its haram. Moslem women in tudung and chinese in skirts dont wear jewellery unlike indian ladies in sarees.

thats a fact. Even the poorest of Indians have gold of few thousand ringgit in chains, bracelets and rings. The middle class Indians i hv known have gold in excess of 15k to 20 k per family....No need talk about the rich ones.

Gold is in their culture. men, women, children. Not diamond and silver, maybe that is dominated by other races.

affendi hussain said...

schenker78,

if that the case, how good it would be if the indian in malaysia could support the used of dinar & dirham proposal at least giving liquidation freedom of their precious asset and help elevated their socio-economy out of that "marginalized" stigma.

What good a gold for if its potential is not explore other than just serving as a displaying precious metal..deadlock. Even Myammar had accumulated deposit of enormous mass of gold for their Golden Pagoda along the time that may worth hundreds of million USD while their majority people still living in poor social condition..

Gold potential need to be unleashed to "fuel up" the mechanism of economic equilibrium..
No manipulation, No speculation..let the economic domain work naturally..

("/)

schenker78 said...

affendi husain,

i dont find any problem buying the dinar. When the rest of the state governments starts to sell and promote better in post offices and advertisement, i am sure many people will buy...

ask yourself, why there is no news on TV about Dinar ?? Is it again politics ?? If it was introduced by MB fro a BN state, these UMNO media will talk non stop....

Kelantan said it has sold millions so far....why no news ???

Moslems cant even support each other between umno and pas, but behave like a hypocrite when it comes to palestine.

Why dont you and kadir jasin start a campaign to support Oil royalty for kelantan first. Dont give bullshit stories about Wang Ehsan, Thai-msia border and all other crap.

remove that rm300million monsoon cup and give that money to build up terengganu.

stop behaving like idiots. stop swindle the Tganu Oil money by certain individuals in the name of TIA (now known as 1MDB headed by Low taek Jho).

Ask also Kadir Jasin, why the Masjid Kristal there in the first place when nobody can do the Friday Solat there ????? is the Kiblat wrong ???? go Whack Abdullah Badawi, Idris Jusoh (Natang) and Patrick Lim Badawi.

Nazirul Mubin said...

saya tak kisah doa panjang. Yang tak nak ikut doa imam boleh bangun dan tinggalkan saf setelah habis berdoa sendirian seperti yang saya buat.

pasal speaker bacaan suara yang sangat kuat saya tak kisah asalkan bergema di dalam surau atau masjid sahja.

Dan kalau kuat sampai ke luar juga , pastikan suara imam adalah lembut dan lunak didengar..

ISLAM ITU INDAH....

Daniel said...

Saya orang Kristiani, dan saya juga ingin penggunaan speaker dihentikan, atau paling tidak dikurangi. Bukan karna saya benci Islam.

Inti masalah tidak terletak pada apa yang dikatakan, tapi lebih ke volume suara itu sendiri.

Banyak orang2 yang kemungkinan terganggu dengan suara keras dari speaker, dan saya yakin bukan hanya dari non-islam. Seorang yang beragama Islam merasa terganggu bukan berarti dia berdosa, dusta dan sebutan jelek lainnya, mereka hanya menyadarinya sebagaimana mereka manusia, mereka punya batas level pendengaran, dimana jika suara itu melebihi batas normal, mereka otomatis akan terganggu.

Kenapa mereka yang terganggu tidak protes pada masjid atau pihak yang berwenang? Karena mereka tidak mau menambah masalah pada hidup mereka yang sudah penuh dengan kesibukan. Masyarakat pada umumnya akan menghindar dari masalah yang ujungnya kemungkinan berurusan dengan kepolisian. Mereka dengan terpaksa menerima kenyataan bahwa mereka terganggu dan akhirnya tidak berbuat apa-apa, walau sebenarnya mereka ingin berbuat sesuatu.

Dan lagi, diyakinkan orang yang terganggu jumlahnya lebih sedikit dari mereka yang menerima keadaan ini, karena mayoritas masyarakat di Indonesia beragama Islam. Tanggapan mereka hanya akan dianggap angin lalu, karena keputusan akan dicabutnya penggunaan speaker atau tidak pasti dimenangkan oleh mereka yang tetap ingin speaker dipakai.

Orang yang sakit, yang harus beristirahat setelah minum obat, akan kesulitan beristirahat. Yang sudah beristirahat akan terbangun karena suara yang keras. Lebih lanjut, penyakit orang itu akan bertambah panjang, biaya akan pembelian obat bertambah, menghasilkan kerugian yang sia-sia.

Kalau memang agama Islam itu indah, kenapa mereka tidak bisa menghargai yang lain? Jangan memutar-balikkan pertanyaan tersebut menjadi "kenapa orang lain tidak bisa mengerti Islam". Itu hanya menjadikan nama Islam buruk karena mengesankan hanya memikirkan diri sendiri.

"Beberapa orang lain yang beragama Islam jadi tidak ingat untuk ke Masjid jika speakernya diturunkan", saya yakin bahwa itu adalah pilihan masing2 individu, jika mereka yang beragama Islam pergi ke Masjid. Apakah agama Islam biasa dimanjakan sejauh itu sampai harus diingatkan jam doa-nya? Bukankah poin itu justru membuat agama Islam jelek? Hal ini justru dimata saya memperlihatkan kalau warga Indonesia kebanyakan pemalas, sampai pada titik dimana mereka harus diingatkan.

Cobalah berpikir sebagai manusia pada umumnya, dan jangan kaitkan inti masalahnya dengan agama...

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).