Friday, September 16, 2011

Antara Liberalisasi dan Reaksi Kepada Pembangkang


A Kadir Jasin

[KALAU mengulas menggunakan  “anonymously”, tolong tuliskan nama Saudara/Saudari pada permulaan dan penghujung komen. Kalau boleh minta ringkas. Terima kasih.]

MUKHADIMAH – Perdana Menteri, Mohd Najib Abdul Razak, mengumumkan bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri (AKDN) akan dimansuhkan dan digantikan dengan dua undang-undang keselamatan baru. Akta Mesin Cetak dan Penerbitan akan dipinda. Akta Buang Negeri  akan dimansuhkan dan  Akta Kediaman Terhad disemak semula. Perisytiharan Darurat yang masih berkuat kuasa akan ditarik balik dan undang-undang kebebasan berhimpun akan dipinda bagi mengiktiraf Perkara 10 Perlembagaan.

Pada mulanya saya tidak bercadang mengulas perkembangan ini. Tapi setelah menerima beberapa pertanyaan dan komen melalui SMS, saya rasa perlu memberi sedikit ulasan awal.

1. AKDN atau Internal Security Act (ISA) ada penyokong tegarnya. Majoriti orang Melayu tidak ada masalah dengannya.  Sebahagiannya pula mempunyai kaitan emosi yang kuat dengan akta itu kerana ramai suku-sakat dan saudara-mara berjuang menentang komunis malah terkorban akibatnya;

2. Hanya Melayu liberal, Melayu muda yang tidak merasai pahit getir darurat dan peristiwa 13 Mei, 1969 atau yang buta sejarah saja yang mati-matian mahu AKDN dihapuskan;

3. Hatta Melayu di pihak pembangkang pun tidak semuanya menentang AKDN sehingga mahu ianya dihapuskan. Kalau mereka nampak mati-matian menentangnya, itu adalah “posturing” politik;

4. Ramai juga pemimpin pembangkang sekarang pernah menjadi penyokong kuat AKDN apabila mereka dalam kerajaan. Mereka adalah fait accompli kepada akta itu kerana tidak berbuat apa-apa bagi menghapuskannya ketika dalam kerajaan;

5. Kalau AKDN berguna kepada Kerajaan Barisan Nasional, ia pun berguna juga kepada Pakatan Rakyat kalau ia ditakdirkan menjadi kerajaan. Cuma sekarang, dengan cadangan pemansuhan akta itu, PR tidaklah berpeluang menggunakannya kalau berkuasa;

6. Kalau Kerajaan BN telah menggunakan AKDN ke atas pemimpin pembangkang, pemimpin pembangkang pun boleh menggunakan AKDN ke atas pemimpin BN kalau BN ditakdirkan kalah pilihan raya suatu masa nanti;

7. Pembangkang sudah pun mendakwa kemenangan. Kata mereka, kerana asakan merekalah, Perdana Menteri mengumumkan liberalisasi itu dan kalau mahu ianya ditunaikan, teruskanlah menyokong PR atau lebih baik lagi pilih PR sebagai kerajaan pada pilihan raya umum akan datang; 

8. Masalah yang sering ditimbulkan mengenai AKDN bukan undang-undang itu per se, tapi peruntukannya dan cara ia dikuatkuasakan oleh polis. Kalau itu masalahnya, cara terbaik adalah meminda akta itu;

9. Saya adalah antara penyokong AKDN. Pendirian saya tidak berubah. Tapi saya setuju yang beberapa peruntukan akta itu dipinda seperti yang dicadangkan dalam laporan Suruhanjaya Diraja Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan Polis Diraja Malaysia bagi memendekkan tempoh siasatan dan mengelakkan penyalahgunaan kuasa oleh polis dan Menteri Dalam Negeri;

10. Suruhanjaya itu mencadangkan pindaan kepada AKDN sebagai tolak-ansur dengan PDRM yang mahu ianya dikekalkan. Saya tidak pasti kalau PDRM telah mengubah pendirian mengenai perlunya AKDN dikekalkan;

11. Mengenai Akta Mesin Cetak dan Penerbitan, saya setuju ia dipinda bagi mengambil kira kemajuan teknologi maklumat dan telekomunikasi (ICT) dan keberkesanan kawalan media massa dalam era komunikasi siber ini; dan

12. Akta Buang Negeri dan Kediaman Terhad umumnya ditujukan kepada penjenayah yang terbabit dengan jenayah moral macam judi haram, pelacuran dan penyeludupan manusia. Ia digunakan juga ke atas anggota kongsi gelap dan kumpulan samseng. Masalah ini mungkin boleh ditangani kalau polis lebih cekap dan cepat menyiasat. Peguam Negara lebih cekap melakukan pendakwaan dan mahkamah lebih pantas membicarakannya. Kalau tidak, penjenayah jenis ini akan bertambah berani. Sekarang mereka takut kena buang daerah.

13. Mengenai hak berhimpun secara aman, saya sudah mengulasnya dengan panjang lebar sebelum ini dan tidak bersetuju dengan cara Kerajaan menangani tunjuk perasaan Bersih 2.0 Julai lalu.

Kesimpulannya, adakah ini "ranting zaiton" Mohd Najib kepada pemilih muda dan liberal atau sekadar penerusan liberalisasi pseudo Abdullah Ahmad Badawi yang secara langsung menyumbang kepada penghakisan sokongan terhadap BN pada PRU lalu?

Wallahualam.

122 comments:

Pedang Bertuah said...

Salam Datuk,

Transformasi apa yang kita nak kejar? Sedangkan Amerika Syarikat pun ada "Patriot Act", kita duk ada ISA elok-elok nak mansuh?

Nak hapuskan ISA bermakna tiada langkah pencegahan. Undang2 mengatkan "everybody is innocent until proven guilty", tak gitu?
Hatta, nak kena tunggu kena bom macam Bali baru nak boleh dakwa? Dah terhantuk baru terhegeh-hegeh nak tergadah?

Bagus sangat ke Undang2 sedia ada sampai kita nak let go ISA? Kalau ada mekanisme sedia ada berkesan, why not. Tapi tengok ajer lah trial DSAI yang 3 tahun tak habis2... tangguh sebab lead lawyer tarik diri lah, lawyer MC lah... Apa gunanya, damage already done!

Saper lah cerdik pandai di sekeliling PM yang advice benda2 tak masuk akal ni? Ker dah ada unsur petualang yang meresap dalam kerajaan tanpa sedar?

saji said...

Salam Dakj,

"8. Masalah yang sering ditimbulkan mengenai AKDN bukan undang-undang itu per se, tapi peruntukannya dan cara ia dikuatkuasakan oleh polis. Kalau itu masalahnya, cara terbaik adalah meminda akta itu;
9. Saya adalah antara penyokong AKDN. Pendirian saya tidak berubah. Tapi saya setuju yang beberapa peruntukan akta itu dipinda seperti yang dicadangkan dalam laporan Suruhanjaya Diraja Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan Polis Diraja Malaysia bagi memendekkan tempoh siasatan dan mengelakkan penyalahgunaan kuasa oleh polis dan Menteri Dalam Negeri;
10. Suruhanjaya itu mencadangkan pindaan kepada AKDN sebagai tolak-ansur dengan PDRM yang mahu ianya dikekalkan. Saya tidak pasti kalau PRDM telah mengubah pendirian mengenai perlunya AKDN dikekalkan;"

Komen:

Dalam bidang perancangan bandar dan desa, terdapat dasar atau peraturan yang menetapkan perlunya setiap Pelan Induk sesebuah bandar atau bandaraya dirancang semula setiap 10 tahuan yang, kemudiannya, diikuti Pelan Tempatannya.

Tetapi, ia tidak dilakukan oleh pihak berwajib FELDA sehinggalah ia (FELDA) menjangkau umur 50 tahun.

Saya timbulkan perkara di atas,kerana merasakan sudah tiba masanya setiap akta di negara ini dikaji semula setaip 10 tahun bagi mengelak dakwa dawi mengenai siapa yang memperujung dan mendesak sesuatu akta itu dihapuskan atau dipanda seperti yang berlaku sekarang. Malah,jika diperhalusi, ia dapat mengelak sesuatu akta itu dihapus atau dipinda secara tergesa-gesa atas sebab-sebab tertentu.

...SAJI

Anonymous said...

Baguslah ISA dimansuhkan. Satu perkembangan yang sihat selaras dengan liberalisasi pemikiran rakyat dan suasana politik masa kini.

Kita nak lihat sama ada hak kebebasan tanpa ISA akan diterjemahkan untuk meningkatkan kemantangan suara rakyat untuk lebeh bertangong jawab lagi atau berubah menjadi lebeh aggressive, arrogant dan "kurang ajar"!!

Jinah

Anonymous said...

Ingatkan najib nak annouce pemotongan cukai individu, pengusiran pendatang asing, langkah drastik untuk kawal harga rumah dan harga barangan, penilaian semula gaji pekerja professional, upgrade hukuman rasuah ke hukuman mati, dan macam-macam lagi la.

Kalau setakat nak umumkan ISA dihapuskan, buek habis beras aje. ISA tidak relevan kepada majoriti rakyat Malaysia apatah kepada yg patuh pada undang-undang.

ISA tidak menakutkan saya langsung. ISA tidak relevan kepada saya pun. Saya paling takut kepada cukai, harga barang yg tiada kawalan, harga rumah yg melambung, gaji yg tak naik-naik, kadar jenayah yg makin menakutkan.

Kesimpulan saya adalah BN makin lama makin ikut telunjuk pembangkang. Sapa yg cakap paling kuat dia menang. Lupa ker BN menang masa zaman DrM walaupun zaman tu ada ISA.

yg benar
melayulayu

Anonymous said...

Budak Tg Belanja --

Salam Dato' AKJ

Saya berpandangan UMNO/BN dah kemaruk undi bukan melayu dan menjangkakan undi melayu akan tetap bersama UMNO/BN ,

Gusar di hati bila dengar pengumuman malam tadi macam UMNO/BN dah nak kojol sangat kalau tak dapat undi bukan melayu.

Doa saya nasib malang Tajul Rosli (anak bekas MB Perak)yang terlepas kerajaan negeri perak kepada pembangkang tidak hinggap kepada Dato Najib dalam PRU akan datang,

sekian

Budak Tg Belanja --

Anonymous said...

Salam Dato,
Secara am saya setuju dengan pendapat Dato. Orang Melayu tiada masaalah dengan ISA. Dengan memansuhkan nya, orang Melayu sendiri akan rasa marah. Undi orang bukan Melayu masih belum kembali kpd BN, kini undi orang Melayu sendiri akan susut lagi. Lemahnya PM ketara sekali.

Saya percaya PM buat keputusan tanpa berbincang dgn pihak keselamatan. Nak kontrol orang baik senang tapi nak kontrol orang jahat SUSAH. Esok keselamatan orang ramai juga yg tergugat. Kalau jenayah meningkat, salahkan polis.

Salah guna kuasa oleh polis? Itu boleh dikawal dgn mudah secara administrative / arahan bertulis oleh pihak kementerian. Masalahnya menteri tak bijak.

Saya kecewa.

Orang Lama.

Quantum Metal Consultant said...

Apa yang kerajaan lakukan ini tidak akan membawa apa2 pertambahan penyokong sebaliknya akan ada yang mula kesal dengan sikap dan tindakan yang kurang bijaksana.

Apa agenda dan kenapa ISA dimansuhkan secara terburu-buru?

Kerajaan wajar memperkenalkan rupabentuk akta baru terlebih dahulu sebelum melupuskan ISA supaya rakyat dapat menilai kewarasan berbuat demikian lebih2 lagi soal keselamatan dalam negara adalah maha penting.

Cadangan memansuhkan ISA juga wajar dibentangkan di dalam parlimen untuk melihat reaksi sebenar kumpulan penyokong dan pembangkang dan pengumuman yang mendahului nya dilihat 'ada dyang tak kena'.

Sari said...

1) Preventive law utk sekat kejadian jenayah yg belum berlaku. Tapi hakim menilai sesuatu kes selepas kejadian berlaku. Kita ambil contoh kejadian minum racun d guyana oleh james jones dan serangan gas sarin d jepun 2) undang2 spt ISA diambil bagi kesalahan yg melibatkan ideologi di mana ianya tidak semestinya pelakuan jenayah. Contoh gerakan Al Arqam, ayah pin, ajaran sesat. 3) kesalahan bawah preventive law biasanya melibatkan organisasi tetapi pergerakan dalam sel kecil. Bagaimana hakim nak kaitkan kesalahan rakan jenayah lain? 4) kita tahan bawah ISA utk dapatkan maklumat. Tidak semestinya tahanan tersebut telah melakukan kesalahn besar tapi utk bantu siasatan. Selepas itu dibebaskan. Macamana kedudukan kategori tahanan macam ni? 5) kena faham apa itu maksud preventive. Jika kesalahan atau jenayah telah berlaku ianya bukan preventive lagi. 6) hakim melihat secara hitam putih. banyak lagilah bro
Org politik datang dan pergi, mereka hanya akan fikir apa yg menguntungkan politik mereka saja. Bagaimana jika kalah, yg menanggung sengsara adalah rakyat. Letakkan keselamatan atas politik. Politcian come n go but the law is forever
Bagaimana hakim nak menilai sabotaj ekonomi. Contoh pekerja Mas demo tak mahu kerje sebab tolak merger dgn Air Asia. Tiada keslahan jenayah belaku tapi tindakan ini gugat ekonomi negara yg mana salah satu elemen dlm ISA iaitu essential services. bagaimana hakim nak jatuh hukum kes macam ni. Ingat kita penah tangkap ISA kakitangan Mas yg mogok dulu


Najib = Failed minister

saji said...

Sdr Pedang Bertuah

"Saper lah cerdik pandai di sekeliling PM yang advice benda2 tak masuk akal ni? Ker dah ada unsur petualang yang meresap dalam kerajaan tanpa sedar?"

Mungkin PM, DSNajib telah fikirkan UMN0BN akan jadi pembangkang selepas PRU 13 nanti.

Mungkin juga beliau sudah menyedari perpaduan rakyat berbilang kauum dan agama di negara ini sebenarnya palsu atau bermuka-muka, dalam erti kata ia bukan ikhlas atau semula jadi, tetapi lebih disebabkan oleh kewujudan Akta2 pencegahan awal seperti ISA yang menghalang isu yang dianggap sensitif dipermain dan dihasutkan oleh golongan bekepentingan yang boleh memecahkan perpaduan kaum.

...SAJI

Anonymous said...

DAKJ kata "Pada mulanya saya tidak bercadang mengulas perkembangan ini. Tapi setelah menerima beberapa pertanyaan dan komen melalui SMS, saya rasa perlu memberi sedikit ulasan awal."

Saya cenderung untuk bersetuju jika DAKJ menangguhkan ulasan, setidak-tidaknya secara terperinci begini.

Pertamanya, sesi Parlimen belum bersidang pun. Keduanya kita belum tahu apa bentuk undang-undang baru itu.

Sekadar mahu menarik perhatian kepada pengumuman awal Rais Yatim meminta rakyat menonton televisyen.

Ada yang mendakwa, hanya beberapa orang yang tahu isi pengumuman. Hatta blogger pro BN juga tidak dapat mencium baunya.

Menyatakan yang sudah ketara (stating the obvious), adakah kita akan melihat masalah dari dalam BN sendiri di Parlimen nanti? Atau lebih parah dalam pemilihan UMNO nanti?

p/s saya jangkakan ramai yang sama seperti melayulayu, mengharapkan sesuatu dalam bentuk tindakan berkaitan ekonomi.

Pada masa saya menulis ini, harga New York Crude Oil pada USD89.07

Rujuk http://finance.yahoo.com/futures

Fed Up

Anonymous said...

Salam Datuk AKJ dan semua pembahas,

Sekadar pandangan saya sahaja.. negara2 yg dilabelkan sebagai komunis ada menggunakan kaedah tahan tanpa bicara atau pendidikan semula dalam undang2 di negara mereka seperti China, Vietnam dll..

Apa bezanya undang2 tersebut dgn ISA..? Bukankah keadaannya seakan-akan hampir sama ?

Kata orang mencegah lebih baik dari mengubat... Wallahualam

OM76

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
awang batuburok said...

salam Dato'...

saya berpendapat samada akta ISA hendak dimansuhkan atau dipinda untuk mengelakkan SALAHGUNA KUASA olih pihak kerajaan yang memerintah, ianya perlu dilakukan dengan proses perbincangan secara telus melibatkan semua pihak iaitu parti-parti politik, NGO dan pakar-pakar yang berkaitan dengan undang-undang dan keselamatan negara.

Kalau ianya dilakukan secara tertutup dikalangan ahli-ahli politik parti pemerintah sahaja dan penasihat-penasihat dikalangan elit bangsawan dan professor-professor mengampu, saya rasa hasilnya tak akan kemana, pi mai, pi mai, tang tu jugak sama macam Suruhanjaya Penambahbaikan PDRM tempoh hari.

Negara perlu kapada tranformasi untuk keluar dari pemikiran politik kepartian yang sempit dan jumud.

Terima kasih.

Ryzal72 said...

Ybhg.Datuk,
1).Pada hemat saya Yang nak sangat mansuhkan ISA ni adalah kumpulan berhaluan kiri@pembangkang@NGO yg seangkatan dengannya. Pada hemat saya tak lebih pun daripada 30% keseluruhan rakyat biasa. Rakyat biasa yang 65% lagi amat bersyukur dengan wujudnya akta pencegahan ini kerana mereka dapat hidup agak aman, harmoni, bekerja dengan selesa etc. Makanya berbalik kepada hiptotesis asal yang KONONNYA ia dibuat kerana rakyat yang mahukan ISA dimansukan ia adalah PALSU. Jadi kerajaan secara automatiknya telah mengenepikan aspirasi rakyat tetapi menrealisasikan aspirasi behaluan kiri. Jadi...apakah tindakan ini betul untuk kita rakyat kebanyakkan?. Adilkah untuk kita orang marhaein?. Ertinya, bukan rakyat MAJORITI yang inginkan pemansuhan TETAPI POLITIKUS. Rakyat majoriti tidak[un terasa terancam dengan adakan ISA kerana kita tidak melakukan perlanggaran undang2.Jadi akhirnya, yang ternganga adalah siapa?.Tentulah kitalah rakyat biasa!
2). Dari segi impak politik,saya yakin pemansuhan ini dari segi politik kepada BN amat minima. Percayalah. Pembangkang akan menyediakan lebih banyak peluru untuk mengkritik/menentang undang2 baru yang kononnya akan dibuat menggantikan ISA. Pada masa itu jangan pula jentera penerangan kerajaan terkial2 dalam membelanya atau merasionalisasikannya kepada rakyat. Natjiahnya, Cina akan tetap sokong DAP, Melayu akan protes semula, atas pagar akan mulai condong kesana kerana tahap keyakinan berkurang.
3).JIKA undang2 baru digubal...apakah bermakna ia akan menjadi kanun undang2 jenayah sebagaimana undang2 jenayah yang biasa. Jika ini berlaku saya KHUATIR bahawa akan berlaku banyak kali penangguhan kes, perkiraan teknikal, pembuktian fakta yang sukar dengan cara mahkamah biasa etc yang akhirnya semua ini akan mengambil masa dan akhirnya yang JAHAT akan LEBIH JAHAT yang GANAS akan LEBIH GANAS. Kes di mahkamah akan lebih bertambah. Kita rakyat biasa ini akan semakin keliru dan keliru.
4).Saya merasakan bahawa BN belum matang dalam membuat perhitungan ganjaran politik (political millage).
5).Pengumuman ini dengan JELAS menjadi INDIKATOR bahawa kerajaan BN sekarang amat lemah dalam memberikan keyakinan kepada rakyat terhadap sesuatu dasar kerajaan. Ia menunjukkan bahawa kerajaan TERPAKSA MENUNDUK kepada desakan luaran demi untuk menagih sekelumit UNDI kepada kerajaan. Kerajaan BN sebelum ini begotu tegar kerana MEREKA KUAT. Jadi ternyata dalam hal ini, semenjak Pak Dollah menjadi PM sehinggalah ke sekarang nampaknya situasinya tidak jauh bezanya.
6). Sebagaimana Ybhg. Datuk, saya juga berpandangan sama bahawa tindakan PM Najib yang lebih tepat seharusnya adalah bersifat modefikasi akta n bukannya pemansuhan akta. Teringat saya bagaimana kerajaan Thai yang baru sekarang ini pun sedang berusaha untuk mengadakan akta sebagaimana ISA di Malaysia.
Ikhlas, Sekian Terima Kasih.

Sha said...

Saya tak sokong ISA dihapuskan dan saya khuatir sekiranya keputusan PM ini adalah semata-mata nak pancing undi as a desperate measure to win votes. Sekiranya dilihat dari segi keselamatan dalam negeri, harus kita kekalkan ISA sebab there are some quarters and extremely dangerous individuals yang memang patut ditahan tanpa bicara. But I see that this abolishment is somewhat very political in nature.

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati.
Kalau kita lihat ulasan-ulasan bersabit dengan cadangan pemansuhan akta ISA dan lain-lain akta yang mengawal kebebasan awam terdapat hampir semua pendapat di akhbar dan stesen radio dan TV menyatakan ianya suatu keputusan yang baik dan bersesuaian dengan kehendak masa. Marilah kita bincang perkara ini secara menyeluruh dan tidak emosi untuk mendapat petunjuk yang baik.

Dalam debat yang lepas mengenai kemerdekaan terdapat pendapat bahawa sebenarnya kita tidak dijajah British dan dengan itu kita belum merdeka sepenohnya dan masih tertakluk dengan pemikiran British dalam pentadbiran Kerajaan masa kini melalui penggunaan peraturan dan undang-undang yang diluluskan dalam zaman British. Kalau kita halusi Akta ISA adalah peninggalan British untuk menangani dharurat. Adalah wajar bagi YAB PM memansuhkannya dan menggantinya dengan undang-undang lebih baik.Pada pilihan raya 2004 BN telah menang besar kerana memaklumkan akan membuat perubahan yang memihak kepada kesejahteraan rakyat.Malangnya terdapat perbalahan sesama pemimpin UMNO yang menyebabkan janji kepada rakyat tidak tertunai. Akibatnya BN telah kalah teruk pada PRU 2008. Menyedari hakikat ini YAB PM perlu mengambil risiko dengan menjanjikan semula apa yang telah ditawarkan pada PRU 2004 yang telah tidak ditunaikan untuk mengelak kekalahan yang lebih teruk pada PRU 13.

Kita faham adalah suatu perkara yang menakutkan sekiranya pengendalian undang-undang dikuasai oleh pihak lawan. UMNO Selangor umpamanya mendapati sukar untuk mencabar Kerajaan Negeri Selangor masakini kerana dilindungi oleh undang-undang yang dibuat oleh Kerajaan terdahulu untuk menjaga kepentingannya.

Adalah harapan saya segala undang-undang yang akan digubal pada masa hadapan hendaklah tidak bercanggah dengan syariat Islam supaya diberkati Allah.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya.

doncin cai said...

ISA tu apa ?
macam nak rak aku tengok yang pastinya orang2 melayu umno, melalak hari ni....
boleh di makan ke ISA tu...???
haram ke halal ???
pada aku, kome yang yang bagi najib berkuasa... buat apa nak bising bising !!! ia kan aje le...

doncin cai said...

@ saji
tak perlu naka kaitkan dengan akta perancang bandar ke, apa2 akta lain...
ini politik !!!

Anonymous said...

Dahlah cina tak sokong BN. Skg ni melayu pun dah teragak2 nak undi BN sbb dasar Najib yg membelakangkan melayu dan mengutamakan cina. Akhirnya, Najib hilang undi, melayu rugi, cina sapu semuanya.

Anti DAP

Tinta Hitam said...

Datuk,

Saya bersetuju ISA ini diteruskan.Tak perlu mansuh.Sbbnya ialah ianya akan menambahkan ketidakpopularan UMNO.Keduanya bila UMNO jatuh nanti,Insyaallah masanya telah pun hampir,kit akan gunakan pulak pd puak puak UMNO utk merasa akta yg adil ini..

Rakan saya seorang pemimpin muda PAS telah merengkok diKaminting selama 4 thn tanpa disabitkan sebarang kesalahan pun.4 thn hdupnya hilang ditelan ISA.Isteri dan anak anak kehilangan suami dan ayah taqnap sebab.Kesalahannya hanya menjadi aktivis PAS shj.Bayangkan kalau anak datuk atau datuk sendiri diISAkan bertahun tahun tanpa sebab.Tidakkah kita berdendam pd UMNO?

maae said...

Salam Datuk,

1.Apa-apa pun nasi dah jadi bubur buat masa ini.Saya rasa pengumuman tidak tepat pada masa nya, terpaksa lah terima hakikat bahawa PM lebih bijak dan berkarisma. Pemimpin yang inginkan transformasi.

2.Jangan melibatkan Perlembagaan sedia ada sudah lah. Jadi, peruntukan akta-akta baru yang bakal di bentang dan di luluskan mesti jitu dan mesti menyokong padu Perlembagaan sedia ada.

3.Sekarang ramai pakar pengamal undang-undang yang boleh menjadikan seseorang teraniaya, perlukan belaan wajar, lantas si teraniaya di jadikan kambing hitam demi 'kuasa' yang mentadbir dari belakang.Salah satu sebab kenapa kes-kes mengambil masa bertahun untuk di selesaikan.

4.Akan ada retorik semakin besar selepas ini yang di timbulkan kerana naluri manusia memang tidak pernah bersyukur dan berpuas hati.

5.Demi politik dan hendak memuaskan hati semua orang konon nya inginkan kebebasan mutlak tanpa di ganggu gugat, adalah satu perkara MUSTAHIL kerana keadilan itu boleh di dapati dalam jiwa-jiwa yang ikhlas tanpa NIAT TERSELINDUNG.

6.Tindakan KAWALAN SEGERA mematuhi perundangan negara ada lah ubat mujarab menjadikan kita semua rakyat Malaysia menjadi patuh, maju, bersatupadu, berdaya saing demi transformasi dan berfikiran positif, setelah semua elemen dan dokrin negatif di kekang sepenuh nya.

7.CHINA,satu negara yang inginkan transformasi komunisme pasca moden dan kemajuan ekonomi mengimbangi dominasi dunia barat,tidak memansuhkan undang-undang termaktub keselamatan negara mereka, malah di kuat-kuasakan sepenuh nya tanpa kompromi.

umar said...

ISA telah disalah gunakan banyak kali oleh BN. Hatta wakil Rakyat dipilih oleh rakyat pun disumbat di kamunting tanpa bicara selama 2 tahun. Undang-undang apa ini ? Orang yang bertamadun tak akan fikir nak tangkap orang yang belum bukti kesalahan. DiMalaysia yang sering ditangkap dalam ISA adalah wakil rakyat pembangkang dan golongan Islam yang dikatakan sesat oleh Jabatan Agama.
Penjenayah yang cetak duit syiling dan kertas cuma dibuang daerah.
Gangster pun dibuang daerah. Mereka masih boleh buat kerja dengan handphone dari tempat yang dibuang daerah.
ISA has out-lived its use. It is not relevant any more. Just because USA, China , Burma , Singapore have such draconian law doesn't mean Malaysia has to retain that.
Nowadays you can trace, tap , DNA: all the tools to arrest a criminal.And the suspect has every right to defend.The prosecution can go to the highest court to convict after beginning from the lowest court . The same process is available to the other party.
Affected party can finally appeal to the Agong.
We still have Sedition Act, O.S.A and Emergency Ordinance to lock up anybody !
The government has no reason to fear the rakyat if the government is fair, transparent and not corrupt.

Anonymous said...

isa diperlukan, tapi cuma kena penambah baikan je, sebab penyalahan guna kuasa je yan saya nampak. bn ni nak kejar bukan melayu je apa orang melayu takde ke. kenapa kita orang melayu je yang kena beralah, tak faham saya tengok.

mohd paizal

ab said...

Salam Dato,



Apa pun ISA dah kena batal...suka tak suka ka,ISA tu dah keok dah!.


Caretaker dia (BN) keok sekali tak?


Saya nak tunggu 2 akta baru,nama lain undang undang baru `pencegahan
kacau bilau negara/kerajaan memerintah'.


Saya harap lebih baik dan lebih `bertaring' dan `bolih gigit sampai dalam tulang' punya undang undang akta baru 2.


Siapa `initiate' TANGKAPAN NANTI?... SAYA HARAP POLIS,bukan AHLI POLITIK.


Siapa `decide' NAK MASUK SIMAMAT tu dibawah `akta baru 2' itu?
....SAYA PASTI AG/POLIS juga.


SIAPA PULAK `SETUJU' simamat itu ditahan dibawah `akta baru 2' itu?...SUDAH TENTU AG laa...


Ada ka mahkamah dan hakim hakim khusus(special) untuk kes simamat mamat nanti?....



Jil macam mana?-kemunting atau pulau ala alcatraz?


ORANG MELAYU MACAM SAYA SUKA ISA
DIKEKALKAN.....kalau dah `cukup syarat' ISA la,tak kira mamat cokelat ka,mamat kuning langsat ka,mamat hitam legam ka atau mamat impot ka!...



Sedih juga PM `hapuskan' ISA ni...


Ni transformasi ka atau bagitambahsakithati?.



Abu Bakar Ab Rahman

Anonymous said...

Salam Datuk,
Pengumuman sudah dibuat.Kata harus dikota, untuk orang biasa, orang poltik mungkn lain.
Lihat kehadapan. Saya harap 2 akta baru itu diumum dan bahaskan dulu diparlimen. Rakyat boleh bandingkan. Seterusnya ia boleh dibawa kejalanan. Tunjuk perasaan. Setuju tak setuju tentu ada pengikutnya masing-masing dan kita dianjur merai kebebasan bersuara, rugi kalau tak guna kebebasan itu.
Kita juga boleh buat laporan polis beribu-ribu, nanti anak cucuc kita akan dapat keputusan siasatannya, ataupun anak cucu mereka.
Perlukah pemansuhan itu diwaktu ini dari penilai keutamaan (priority)? Untuk rakyat atau pecaturan undi? Saya sudah bosan dengan tindakan berdasar percaturan politik kepartian atau individu, dan bertambah marah apabila ianya lebih merosakkan negara.
Namun, inilah demokrasi, kerajaan yang terpilih oleh rakyat. Mungkin perlu ada pilihan baru dari apa yang telah sedia ada sekarang, kersna dari yang ada, saya begitu sukar memilih.
Akhirnya, janganlah didesak rakyat untuk mengundi, kerana tidak mengundi juga satu hak kebebasan, atau kebodohan....
Bingung,
Pak Ard.

umar said...

Jenayah tidak patut dikaitkan dengan perlunya ISA.
Cuba kita halusi jenayah seperti :
1. Kecurian kereta mewah oleh pakar dengan begitu pantas dieksport ke luar negara dengan lengkap segala dokumen.

2. Penjualan CD cetak rompak di pasaran dan pembuatan nya

3. penyeludupan dadah dan rokok yang terus meningkat.

Setiap bulan lapuran akbar mengatakan pihak polis sudah berjaya menumpaskan syndicate ini. Anggota polis itu pun cepat dinaikan pangkat.Tetapi benda ini berulang -ulang .Sampai kita dah meluat baca dan tengoh dikaca TV.

Mengapa polis/ kastam tidak dapat hapuskan atau hancurkaan jenayah ini sampai ke akar umbi...?

ISA hanya digunakan untuk penjarakan orang politik yang tidak sehaluan dengan pemerintah tanpa bicara . Waras ke ?
Ketuanan Melayu, Raja, Bahasa dan Islam tidak diancam dan ISA kan pihak yang bertanya bukan jawapan yang patut atau wajar.
Setiap isu wajar ditanggani dengan dialog.

Marhaen Kacak said...

mmg betul... generasi muda hanya tau laungkan 'mansuhkan ISA' tanpa tau signifikan nya undang2 ni...

mmg sepatutnya bukan dihapuskan tetapi dipinda... dipinda supaya tidak dijadikan alat cantas politik...

Artikel Panas : Generasi Melayu Baru Yang Buta Sejarah, Di Mana Silap Kita?

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

salam datuk KJ,

Pertamanya pengumuman ISA dihapuskan langsung tak mengejutkan sebab potal Malaysian Insider dah umumkan. Selepas beberapa pengumuman strategik kerajaan dan strategi BN dihidu lebih awal oleh MI, saya menjadi yakin telahan beberapa blog menyatakan memang wujud tali barut pembangkang dalam pejabat PM dan unit di bawahnya terutamanya PEMANDU. lihat sahaja pengumuman pelantikan pengarah MAS.

Keduanya seperti kata Datuk bahawa nampaknya agak jelas Najib melayan kumpulan liberalis dan muda sahaja dlm penentuan dasar2nya. Ini juga mungkin atas nasihat kumpulan liberal di pejabat PM sekarang.

Persoalannya, adakah dasar-dasar ini dibuat berasaskan research yg kukuh?

Ataupun jika merdeka centre kata PM kurang popular, hanya itu research yang diikuti atas alasan cuma itu sahaja satu-satunya penyelidikan yg wujud? jika itu alasannya mengapa tak diwujudkan research lain atau ditaja satu research yg benar-benar mengambilkira responden yg meluas dan lebih menggambarkan realiti sebenar sokongan rakyat.

saya teringat satu research yg tergesa2 dibuat oleh geng sekeliling Abdullah Badawi dan hasilnya 80 peratus sokongan kepada BN. sedangkan kesan sebenar terbalik 360 darjah.

Dengan itu untuk pengumuman akan datang perlu lah didapatkan dahulu reaksi hasil penyelidikan yang lebih klasik tetapi berkesan, gabungan kumpulan risi tradisi KEMAS, BTN, SB dll serta disokong dengan grup baru yang lebih menyeluruh bukan grup penyelidik yang kecil tetapi bisingnya bukan main. Jangan buat dasar sebab orang bising tetapi mestilah menggambarkan kehendak rakyat yang lebih menyeluruh.

Salam Datuk

Kucalana71@yahoo.com

Anonymous said...

-fadilah-

langkah berani yg d ambil oleh PM perlu d beri sokongan oleh rkyat msia...ISA hanya beri ksn kpd glongan2 yg suke mlggar undang2 shj..

lgpun akta ini tlah d gubal brpuluh thn yg lalu sms zmn darurat lg..jd utk mnyesuaiknnye dgn keadaan zmn ini akta ini perlu d pnda.

sy branggapan, PM tlh lame mmntau isu ISA ini..dn kputusan yg d buat bkn la dr phk beliau shj..ttp stelah mengmbil kira kpntingan dan kajian yg kukuh.

sy org muda..sbg org muda yg bakal mnntukan ms depan ngara..sy mnerima baik pmnsuhan ISA ini...sy yakin akn kputusan PM yg lbih mmntingkn rkyat...

lg pula prlu d igt..PM telah mnegaskan bhawa akta ini akn digantikan dgn akta yg baru yg lbih ssuai dgn prkmbangan smasa..

kta perlu mmberi skongan kpd PM spy transformasi yg bliau lakukan dpt mmberi mnfaat kpd rkyat..

soal knaikan hrga brg, rumah , sara hdup...sbg org muda sy juge mrasaainya...ttp jika dbndingkn dgn ngara lain..rkyt msia sbenarnya sgt2 brtuah...krn msih mmpu utk mkn dn ke sna sni pd ble2 ms...

mmg ada msnye krjn mmbuat ssuatu kputusan yg agk sukar n tdk knssten...ttp sy lbihyakin utk krjn hr ini trus mnerajui msia brbnading dgn pmbangkang tiada hala tuju..!

ORANGUTAN PENANG said...

Tok Kadiaq,

Pemimpin kita memang selalu lebih sudu dari kuah Tok.Najib dan Mat Sabu lebih kurang la..sujud dgn orang asing.

Bukan main cepat lagi Malaysia iktiraf NATO yg diketua Perancis bila serang Libya.Begitu juga isu Iran.

Harap harap PM kita bukan dah jadi kerbau yg hidungnya di tindik.Dah la telinga pun kena control.

Ini peluang terakhir Najib untuk menang Selangor dan Penang serta menang 2/3.Kurang dari itu,Najib akan jadi sejarah.Pisau sudah siap di asah.

Nampak gayanya pemimpin lani akan gadai apa saja yang ada semata mata nak terus kuasa.Campoq yang berangan nak kuasa,Punah kita Tok!

PRU 13 AKAN TENTUKAN NAJIB,BIARKAN DIA TERJUN DGN LABU NYA

TK

Anonymous said...

Fadilah,

DAKJ tak tegur tapi saya ni muka tebal, biar saya tegur.

Janganlah tulis pakai ejaan SMS.

Cukuplah kami yang tua ini naik darah tinggi bila dapat tahu ada dikalangan generasi muda yang guna ejaan SMS masa tulis tesis.

Harap jangan hanya mahu mewarisi negara saja. Budaya pun kena diwarisi juga.

Fed Up

langitbiru said...

Kedaulatan Tertinggi Dalam Negara.
Milik siapa? Atau siapa sebenarnya berdaulat?

Kalau mengkaji teori Barat, kita akan meyusuri Revolusi Inggeris yang menghasilkan "The Bill of Rights (1688 or 1689)", dan Revolusi Perancis (1789–1799), atau La Grande Révolution yang menghasilkan Teori Demokrasi. Kedua-dua revolusi ini sebenarnya juga telah menghumban agama Kristian dari kekuasaan Politik. Kedua-dua revolusi ini bertitik tolak kepada 2 perkara utama iaitu KUASA TERTINGGI dan HAK-HAK ASASI MANUSIA.

Kalau mengkaji teori ISLAM, sudah pasti kita akan menyusuri 'PIAGAM MADINAH' atau 'PIAGAM MUHAMMAD' yang menjawab 2 perkara di atas berdasarkan wahyu Allah swt.

Revolusi Perancis melahirkan "Teori Kedaulatan Rakyat" (oleh Rousseau) kerana rakyat Perancis merampas kedaulatan dari raja yang ditumbangkan. Yang berdaulat dalam negara adalah RAKYAT bererti RAKYAT yang memegang KUASA Negara. Teori ini lahir dalam keadaan rakyat Perancis hidup sengsara, melarat kerana ekonomi yang teruk. Rousseau berkata kalau rakyat mahu bahagia, rakyat perlu berkuasa. Rousseau bagaimanapun, gagal memberi bentuk pemerintahan negara.

Kedaulatan rakyat kemudiannya jadi demokrasi. MAX SCHELER menyebutnya "Demokrasi Emosi" kerana kebanyakan persoalan dan permasalahan negara bukan dicernakan melalui fikiran yang matang tapi melalui CETUSAN gelojak emosi yang menggelora di kalangan rakyat. Untuk berkuasa atau mengekalkan kuasa, CETUSKAN emosi rakyat melalui tipu helah dan propaganda hebat. HITLER menggunakan demokrasi jenis ini untuk melonjakkan dirinya dalam politik nazi, yang akhirnya menjadikannya DIKTATOR. Satu bukti kegagalan jalan demokrasi.

BERERTI, DEMOKRASI BOLEH MELAHIRKAN DIKTATOR.

Dengan kelemahan 'Teori Kedaulatan Rakyat', timbul pula 'Teori Kedaulatan Negara'. Kelemahan 'Teori Kedaulatan Negara', timbul 'Teori Kedaulatan Hukum'. Bermakna, bukan rakyat dan bukan negara yang berdaulat, TETAPI HUKUM yang berdaulat. Hukum wajib dipatuhi oleh seluruh rakyat dan negara. Hukum lebih tinggi dari negara dan seluruh rakyat. SOALNYA, siapa pembuat HUKUM?

langitbiru said...

Inilah Barat, tercari-cari teori yang sesuai. Kerana itu, lahirlah macam-macam nama demokrasi seperti Demokrasi Konstitusional, Demokrasi Berparlimen, Demokrasi Nasional dan lain-lain.

Pengertian Hak-Hak Asasi Barat juga bersifat anthropocentricism amat berbeza dengan pandangan Islam bersifat theocentricism yang wajib percaya dan yakin kepada doktrin utamanya iaitu , "Tiada Tuhan Melainkan Allah dan Muhammad adalah Rasul Allah". Dengan berdasarkan doktrin utama ini, wahyu Allah swt melalui RasulNya, Muhammad saw menggariskan secara bertulis sistem kenegaraan atau politik yang lengkap di dalam PIAGAM MADINAH atau PIAGAM MUHAMMAD.

Seorang pengkaji dan pemikir politik Barat, Roger Garaudy, menyatakan kekagumannya kepada sistem kenegaraan Islam menyimpulkan bahawa masyarakat Islam BUKAN didirikan atas deklarasi HAK-HAK MANUSIA, tetapi didirikan di atas dasar wahyu Tuhan, petunjuk tentang kewajiban-kewajiban. Melaksanakan kewajiban itu bererti menjamin hak-hak manusia sejagat.

Antara kewajiban itu adalah persamaan dalam HUKUMnya yang menjamin HAK-HAK MANUSIA, ADIL didalam melaksanakan ketentuan hukum bagi semua rakyat tanpa mengenal diskriminasi kekeluargaan , pangkat kedudukan dan kaum.

"Hai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan (Al-Maidah 8)".

"Sebenarnya apa yang menyebabkan rosaknya orang-orang sebelum kamu itu kerana mereka itu, kalau ada di kalangan mereka seorang mulia (pemimpin/penguasa) mencuri, mereka biarkan saja. Tetapi kalau yang mencuri itu seorang yang lemah (rakyat biasa), mereka melaksanakan hukum itu sebagaimana mestinya. Demi Allah, andaikata Fatimah binti Muhammad mencuri, pasti akan ku potong tangannya" (HR Bukhari dan Muslim).

APAKAH UMAT ISLAM MENGUNDUR KEBELAKANG MENJUNJUNG KEDAULATAN HUKUM BERTERASKAN ANTHROPOCENTRICISM DENGAN MENGENEPIKAN KEWAJIBAN SYARIAT?

Mustapha Ong said...

Salam Datuk AKJ,

Pada pendapat saya rakyat pada hari ini terlalu beremosi mengenai isu-isu utama negara, termasuklah soal sama Kerajaan perlu memansuhkan Undang-Undang di bawah peruntukan ISA atau hanya setakat dengan pindaan sahaja.

Namun demikian, Kerajaan BN dibawah kepimpinan Najib Tun Razak telah membuat semakan dan kajian atas penguatkusaan ISA mahupun dibatalkan atau sebalik nya sejak beliau mengambilalih jawatan sebagai perdana menteri pada April, 2009.

Pada awal tahun 2003, saya pernah menyarankan kepada Kerajaan agar ISA dikekalkan untuk menjamin keselamatan dan kesejahteraan rakyat jelata pada ketika itu.

Namun demikian, setelah lapan tahun pada hari ini, keadaan negara telah berubah dengan ketara nya dimana terdapat peningkatan nisbah pembangkitan gulongan jenerasi pemuda-pemudi yang akan menentukan masa hadapan negara kita yang tercinta. Mereka lah pengundi-pengundi baru pada PRU13 yang akan datang.

Kerajaan sentiasa peka atas hakikat ini semoga suara majoriti jenerasi muda ini perlu diambilkira untuk mengwujudkan transformasi politik negara mengikut suasana secara terbuka untuk menjamin keselamatan negara pada hari ini.

Maka alhamdulillah Najib selaku perdana menteri telah mengambil keputusan yang tepat untuk membebaskan pemikiran rakyat dan seterus nya memansuhkan ISA ketika kita menyambut Hari Malaysia pada malam 15hb September 2011 yang bersejarah ini.

Saya yakin bahawa pemansuhan ISA yang diumumkan oleh Najib adalah satu transformasi politik yang akan menukarkan landskap politik di negara ini dengan bertujuan menyatupadukan rakyat daripada berbilangan bangsa mengikut laungan gagasan 1Malaysia dengan tema "RAKYAT DIDAHULUKAN PENCAPAIAN DIUTAMAKAN".

Rakyat perlu menyedari bahawa Kerajaan BN dibawah kepimpinan Najib sentiasa peka atas desakan suara rakyat sejak beliau mengambilalih pentadbiran negara pada April 2009.Najib telah memperkenalkan Program Transformasi Kerajaan (GTP); Program Transformasi Ekonomi (ETP) dan sekarang Program Transformasi Politik (PTP) menjelang PRU13 yang akan datang.

Saya yakin bahawa dengan penguatkuasan ketiga-tiga program transformasi ini akan memberi kesan yang lebih positif untuk untuk memperkasakan pembungunan negara menjelang tahun 2020 dan seterus nya.

Maka dengan itu adalah wajar nya Najib dinobatkan sebagai "Bapa Transformasi" dan seterus mengwujudkan suatu Era Baru Malaysia yang lebih makmur dan gemilang untuk jenerasi yang mendatang.Saya turut mengucapkan tahniah dan syabas kepada Dato Sri Najib Tun Razak yang kita kasihi.

Anonymous said...

As'kum Dato',

1. Pertamanya saya memberi "tabik spring" kepada YAB PM Najib di atas keberaniannya untuk memansuhkan ISA. Saya percaya tidak ramai yang menyangka beliau akan berbuat demikian, termasuklah dari kalangan parti pembangkang.

2. Tidak ramai pemimpin2 didunia yang berani atau sanggup berbuat seperti yang dilakukan oleh PM Najib. ISA bukan sahaja merupa "preventive law" tapi juga merupakan satu political tools bagi kepentingan parti pemerintah. Secara mudahnya PM Najib boleh bertindak sepertimana PM2 sebelumnya."Kenapa perlu dia memanansuhkan sesuatu undang2 yang mungkin memberi advantage bagi his political career". Dia hanya perlu biarkan undang2 itu kekal dan gunakan jika dan apabila perlu.

3. Saya juga yakin bahawa jika ditakdirkan PR berjaya memerintah negara (?)mereka juga tidak mungkin akan memansuhkan ISA. Mereka pasti akan mempergunakan ISA (kononnya ciptaaan Kerajaan sebelum mereka) untuk membalas dendam untuk menahan dan menekan musuh2 mereka dari BN kelak. Mereka pasti akan gunakan berbagai alasan tindakan mereka yang kononnya demi untuk "kepintingan dan keselamatan" negara.

4. Akhir kalam, walaupun saya tidak bersetuju pada amnya PM Najib memansuh ISA dan hanya setuju Kerajaan meminda beberapa peruntukan yang tidak lagi releven, tapi saya sanjung di atas keberanian dan keikhlasan PM Najib yang mengambil tindakan berpusingan 360 darjah.


dan kajang

abdullahngah said...

Sudah sampai masa dan ketikanya serta tepat sekali tindakan Datuk Seri Mohd Najib Razak memansuhkan ISA.

Mengapa ISA diadakan? sudah tentu kita semua sedia maklum bahawa kominis sebagai sasaranya.

Oleh kerana kominis dulu jahat, kata Najib. Bermakna komini sekarang sudah baik, maka wajar ISA di mansuhkan.

Atas sebab itulah ISA akan dimansuhkan. ini Belum tentu dimansuhkan cuma kata Najib akan dimansuhkan dan diganti dengan dua undang undang baru berkaitan.

Cakap politik.

Anonymous said...

Salam DAKJ dan para komentar semua..

Tolong lah jangan bubarkan ISA..

Dia ni baru saja kawin..baru tak sampai sepenggal dadi ADUN N9.. baru dilantik sbg Chairman FELDA...kesian dia...

Ehhh.. ni semua sebut ISA..ISA ni, ISA SAMAD ka..????

huhuhu...

1280-k Taman Malik

Melayu Totok said...

DAKJ,

Saya fikir UMNO tak akan hancur atau BN kalah PRU13 kerana mereka pembangkang tidak tahu sebenarnya walaupun ada 'leaks' di PMO ke mana jalan ditujui Najib dengan social engineering yang sedang dilakukannya dan bagaimana rupa 1Malaysia yang tepapar di minda Najib.

Apa kata generasi Semua bangsa?
Apa tidak ada akta lain untuk melindung masyarakat saperti yang dikatakan bekas IGP Hanif?

DAKJ boleh nostalgia dengan ISA tetapi bukan semua dan tuduhan DAKJ biarlah setelah difikir masak-masak: "Hanya Melayu liberal, Melayu muda yang tidak merasai pahit getir darurat dan peristiwa 13 Mei, 1969 atau yang buta sejarah saja yang mati-matian mahu AKDN dihapuskan"

Susah negara bila rakyat ramai yang pikir setengah masak. Ini bukti mereka tiada vision 20-20 atau tidak mahu melihat.

Apakah Najib perlu ISA untuk bertindak saperti raja?


Melayu Totok

Melayu Totok said...

Mat Sabu boleh disiasat ikut Akta Hasutan - Hanif Omar

Bekas Ketua Polis Negara Tun Haniff Omar berpendapat Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) bukanlah tindakan yang perlu diambil terhadap Mohamad Sabu berikutan kenyataannya yang menganggap komunis sebagai hero dalam tragedi serangan ke atas Balai Polis Bukit Kepong di Johor.

Ini kerana, menurut beliau, kenyataan Timbalan Presiden PAS itu tidak memberi ancaman kepada keselamatan negara, namun siasatan boleh dijalankan terhadapnya di bawah Seksyen 505 Kanun Keseksaan iaitu kesalahan melibatkan kenyataan yang mendatangkan khianat awam atau Akta Hasutan.

"Siasatan boleh dijalankan di bawah Seksyen 505 Kanun Keseksaan kerana banyak pihak terperanjat dan cemas dengan kenyataannya. Beliau telah membuatkan orang ramai marah.

"Akta Hasutan juga boleh digunakan sebab dia kata, kalau PAS berkuasa (memerintah), dia akan ubah sejarah (negara ini). Ada implikasinya kalau kita teliti perkara ini secara mendalam kerana di situ terdapat bibit-bibit hasutan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein di sini Selasa.

Ahad lepas, Hishammuddin dipetik sebagai berkata kenyataan Mohamad Sabu tidak mengancam keselamatan negara dan oleh itu bukan satu opsyen untuk menyiasat beliau mengikut ISA.

Hishammuddin berkata terpulang kepada Peguam Negara untuk mengambil sebarang tindakan terhadap Mohamad Sabu berhubung kenyataannya itu.

Mengulas lanjut, Haniff berkata beliau melihat Mohamad Sabu tidak menyesal dengan kenyataan yang dikeluarkannya itu.

"Dia sudah jauh tersilap daripada segi fakta dan daripada segi sentimen (orang ramai). Saya nyatakan perkara ini kerana saya tengok dia tidak menyesal, yang mana kalau dia menyesal, dia akan cakap dia terlanjur (keluarkan kenyataan sedemikian)," katanya.

Haniff berkata Peguam Negara juga perlu mengambil kira kepentingan awam apabila menentukan sama ada tindakan perlu diambil terhadap Mohamad Sabu atau sebaliknya.

"Sekiranya laporan siasatan telah dimajukan kepada Peguam Negara dan tidak cukup bukti, maka laporan itu perlu dikembalikan kepada polis secepat mungkin," katanya..-13/9/2011

http://www.blogger.com/comment.g?blogID=22873867&postID=5652286824307405580

Anonymous said...

1.Semalam tengok TV, Timbalan Menteri Kewangan kata penghapusan ISA akan meningkatkan FDI. Apa kena mengenanya?

2.Kenapa hanya ISA dibincang? Kenapa soal darurat tidak dibincang sama?

3.Kes kemalangan Mat Sabu pun mahu dibincang di parlimen. Perlu ke? Adakah ini maknanya tempoh yang kurang untuk bincang pasal bajet?

4.Isu dijajah atau tidak juga sudah dilupakan?

5.Kalau dulu budak-budak terlompat-lompat pukul 3 pagi pada 1/9, kini 17/9. Nampaknya bukan budak-budak sahaja yang kurang faham akan akar negara.

Fed Up

A KADIR JASIN said...

Saya simpati dan saya faham rasa serba salah rakan-rakan yang makan gaji dengam media massa arus perdana.

Saya ambil maklum bisikan hati kecil mereka. Apa tidaknya, untuk setengah abad sehingga beberapa hari lalu, mereka bermati-matian mempetahankan Kerajaan yang mempertahankan ISA.

Setelah sekian lama menyakinkan majorirti rakyat mengenai pentingnya ISA, tentulah susah untuk tiba-tiba berpatah arah, apatah lagi, ramai daripada mereka, secara profesional dan peribadi, percaya kepada ISA.

I don't envy their task. Now they have to back paddle and convince their audience that ISA is no longer relevant, which amounts to denying over half a century of commitment to the ISA.

I am luckier. I don't have to make a u-turn or do the "gohid gostan, silap-silap masuk hutan."

I stand by my conviction that we should amend the ISA and not abolish it. But let's not get too emotional or too hopeful. Let's see what those two new security laws offer. Maybe they're worse than ISA.

Thank you.

Anonymous said...

Dari dulu Najib asyik syok sendiri umpama tikus membaiki labu.



Mat Sabun

Anonymous said...

I totally agree with Najib. ISA should be abolished and replace a NEW ACT that will be acceptable by the whole Malaysian society to suit the current local and international world political scenario. Amendment to the ISA ACT without changing the name of the ACT will still have a stigma of the ACT being a draconian ACT. This perception must be removed and changing it totally to a new ACT with less draconian provisions to suit the political reality is the best, in order to move the country forward to be more open and matured.We are a dynamic democratic country and nothing is static politically as we move forward.

Jinah

Anonymous said...

Salam Datuk KJ,

"Selamat Hari Raya"

Secara umum, saya melihat keupayaan Kerajaan, semakin menurun. Banyak perkara terpaksa beralah. Seolah-olah sudah hilang kredbilitinya, dalam ertikata lain, Kebijaksanaannya.

Andai terus beralah pada kehendak manusia, saya pasti, Kerajaan ini akan tersungkur... Apa ertinya bernaung pada sebuah Kerajaan yang semakin luntur kredibiliti keupayaannya?. seolah-olah halatujuannya semakin gelap merundum, dek ingin menggapai kekayaan dan kekuasaan dunia semata.

Majoriti rakyat harus dilindungi, berpaksikan keadilan yang sebenar-benarnya. Keadilan bukanlah bermaksud membahagi-bahagikan ekonomi itu sama rata, tetapi seharusnya meletakkan ekonomi itu pada tempatnya.

Sepertimana AKDN yang tiba-tiba mansuh, yang saya ibaratkan habis kelambu dibakar dek hanya emosi pada nyamuk.

Tetapi seandainya akta itu diperbaiki, saya amat bersetuju. Pada saya akta itu adalah sebahagian daripada keupayaan kerajaan bertujuan untuk melindungi kehidupan rakyat jelata, dan ingat! bukannya bertujuan untuk kegunaan peribadi para pembesar kerajaan ini.

Contoh lain, yang ingin saya luahkan ialah usahlah pula dek ingin menjunjung Hak Asasi Manusia, ingin mendengar kehendak majoriti, sehingga terlupa pada Alif Ba Tha, yang harus digenggam seerat-eratnya selaku sebuah Kerajaan yang teguh paksinya.

Seandainya Kerajaan ini sudah terlalai daripada akar kewujudannya, tidak mustahil suatu hari nanti akan ada pula kehendak manusia supaya sesama jantina dihalalkan bernikah. Bukankah itu barangkali adalah Hak Asasi Manusia?.

Lalu, apa maknanya sebuah Kerajaan, bila mana kredibiliti kebijaksanaannya sudah tiada? Hanya mengikut kehendak ramai... walhal barangkali kehendak ramai itu adalah Salah, dan sememangnya Salah!.

Di dalam hal sedemikian, Kerajaan akan turut bersalah. Inilah musibah bilamana Kerajaan sudah hilang kebijaksanaan, dalam erti kata lain, sudah tiada Kredibilitinya.

Abgbent

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
ORANGUTAN PENANG said...

Tok kadiaq,

Semalam bila tengok berita tv3,rasa mcm nak tekeluaq ayaq mata Tok!Pemimpin kita nampak lemah dan tiada maruah!

Di satu sudut,PM kita dok dgn penuh semangat cerita keberanian dia mansuh ISA..DI HADAPAN SEKUMPULAN WARGA TUA KEBANYAKKAN INDIA.DEPA PEDULI KA ISA TOK!

Di satu sudut lagi keluaq berita serta video Ketua pembangkang negara Malaysia turun naik lif.Sedih Tok!Betui ka tak,saya tak tau.

Yang saya tau,bersiap sedia lah kita mengharungi masa depan di atas kaki sendiri..yang buat nak tekeluaq ayaq mata,ramai anak bangsa akan terus tercicir..

LIBERALISASI,TRANSFOMASI ATAU ISTILAH APA PUN,MANA MUNGKIN HARIMAU MENJADI KUCING.YANG LEMAH AKAN DIBAHAM.

TK

Anonymous said...

ISA dah lapuk. Zaman dah berubah. Rakyat sudah bijak dah tidak perlu ditakuti untuk bersuara dengan adanya Akta ISA yang mengongkong kebebasan bersuara. Maka sudah tepat masanya Akta ini dibubarkan. Untung nasib rakyat diserahkan kepada rakyat untuk menuju kehala mana yang di fikirkan baik untuk negara. Rakyatlah yang bertangong jawab membuat pilihan yang terbaik tanpa dipengaruhi elemen-elemen atau makhlok perosak yang ingin menporak-perandakan dan membinaskan negara.
Ini adalah satu peluang keemasan untuk melihat sama ada
benar-benar rakyat sudah sampai ketahap kemantangan
mental kearah menuju masyarakat sivil setanding dengan
negara yang telah maju seperti di negara barat. Jika
dengan pemansuhan Akta ISA didapati akhirnya
memudhartkan keselamatan negara maka adalah amat
malang sekali bahawa rupanya rakyat kita belum lagi
berubah mental capacitynya kearah civil society.

Don

Anonymous said...

"Saya simpati dan saya faham rasa serba salah rakan-rakan yang makan gaji dengam media massa arus perdana."

DAKJ,

Mungkin pedih, tapi hakikatnya itulah masalah bila MSM tidak benar-benar berkecuali.

Jika berkecuali, tentu tak ada masalah jika ada mana-mana pihak yang flip-flop sekalipun. Laporan akan boleh terus dibuat secara objektif.

Ini pendapat saya yang duduknya diluar industri.

Fed Up

Orang Kampung said...

Dato Kadir: apa nak kata lagi PM dah umum segalanya.Saya rasa PM kita ini kalut dan panik.Banyak itu punya tekanan PM kita sudah gelabah.Bila PM umum ISA mansuh ertinya dia sudah ikut rentak pembangkng.Percayalah pembangkang ini sampai bila pun mereka tak akan kata sokong.Tunggu dan lihat lah.Boleh jadi orang Kedah kata tolak tangga hayun kaki.Ini adalah kejayaan pembangkang.Pembangknag dah naik tocang.
Saya rasa BN akan terus terhimpit dan himpit oleh pembangkang.Yang peliknya dalam UMNO dan BN yes man/woman terlalu banyak sangat.Kualiti ahli dan pemimpin UMNo semua peringkat tak perihatin segalanya ini.PRU 13 ini belum tentu segalanya akan memuskan hati pembangkang.PM kalau bijak tangani isu rakyat bawahan ISA tidak memberi apa=apa reaksi pada mereka.

ISA mainan politik pembangkang.Apakah mereka akan terus diam selepas ini.Rasanya tidak.Mereka akan terus teriak isu lain pula.

DrRonı said...

DatoKadır.

salah satu kelemahan Najıb ıa lah ıa beranı membuat keputusan dan keputusan yang dı buat selalunya tampa menılaı ımplıkasınya.

Saya setuju dengan saranan<dato.ISA takperlu dıhapuskan tapı dıpında.

saji said...

Sdr Langitbiru

"APAKAH UMAT ISLAM MENGUNDUR KEBELAKANG MENJUNJUNG KEDAULATAN HUKUM BERTERASKAN ANTHROPOCENTRICISM DENGAN MENGENEPIKAN KEWAJIBAN SYARIAT?"

Jika sdr tidak rela melihat umat Islam megundur kebelakang, adakah sdr bersetuju Akta/Undang2 baru untuk menggantikan ISA itu didasarkan kepada Undang2 Jenayah al-Bughah Islam -Pententangan terhadap pemerintah secara kekerasan?

Jika sdr bersetuju, boleh sdr huraikan maksud kekerasan di atas iaitu dalam konteks Jenayah Bughah?

...SAJI

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Pro-kontra ISA (Mat Sabu kata akta "Ikut Suka Aku").
Dato',
ISA pada asalnya bertepatan dengan tujuannya, tapi sekarang ISA hanya untuk tujuan politik semata-mata. Contoh; operasi lalang siapa yang diISAkan. Apa lojiknya seorang yang hanya aktivis PAS ditahan sehingga 4 tahun tanpa bicara. Nampak sangat polis kita tak profesional. Kalau nak bantu siasatan tak kan sampai selama tu. Cuba pembahas tanya kepada orang2 yang pernah diISAkan kalau nak tahu cerita sebenar. Bagi mereka yg pernah diISAkan, tentu mereka kata ISA akta zalim dan patut dihapuskan atau dipinda.

Bagi pemimpin umno dan mereka yang tak pernah merasai nikmat ISA,tentu mereka tak sokong ianya dihapuskan. Dato' kata polis mahu ISA dikekal-kan. Sebenarnya mungkin pemimpin umno yang mahu bukan polis sebab polis pun tahu ianya kejam.

Saya tetap tak percaya dengan kata-kata pemimpin umno (yang terkenal dengan tipu helah) nak hapuskan akta2 tersebut. Mungkin kulit saja diubah tapi isinya tetap sama. Kita jangan mudah terperangkap dengan kata2 lidah biawak. Bagaimana pun saya harap ianya menjadi kenyataan untuk kebaikan semua pihak.

Has, Putrajaya.

A KADIR JASIN said...

SAYA pun dah fed-up. Ramai orang, termasuk dalam blog kita ini, cakap berapi-api, tapi nak guna nama samaran pun takut.

Komen yang saya bakulsampahkan itu adalah komen tanpa nama. Bukan tak bagus. Tapi tak ada nama.

Saya harap bila ISA dah dihapuskan, semua pembahas akan guna nama macam dalam MyKad. Sekarang mungkin takut kerana ada ISA.

Tak guna kita cakap besar. Itu tak betul, ini tak betul kalau takut nak bertanggungjawab.

Tak adillah saya seorang saja yang ambil risiko. Takkanlah saya seorang saja tak menderita penyakit koro?

Jadi mari kita mulakan dengan pembahas yang menyokong pemansuhan ISA aka yang sokong tindakan PM, menggunakan nama MyKad mereka.

Ada berani ka?

Terima kasih.

Mat Debu said...

Melayu akan bertambah parah dengan tindakan Najib. Pecah belah lah. La ni siapa melayu nak sokong PR 13 nanti.

Apok.... said...

Salam Dato',

dengan izin meminjam kata-kata Jean Genet "Power may be at the end of a gun, but sometimes it's also at the end of the shadow or the image of a gun."

nasiblah Dato' oii.....

saji said...

Salam Dakj,

Yang saya tahu, faktor yang meyebabkan sesuatu sistem Barat yang meliputi sistem undang2nya dihapuskan atau diberikan alternatif lain ialah wujudnya apa yang dipanggil 'kelemahan-kelemahan hakiki' dalam sistem yang dihapus atau diberikan alternatif lain itu, dalam erti kata ia hanya boleh diperbaiki dengan cara mewujudkan sistem lain yang berbeza dari segi falsafah dan tata cara pelaksanaannya, tetapi set matlamat yang disasarkan tetap dipertahankan. Namun, kelemahan tetap wujud. Untuk maksud pembahsan ini, bagaimana jika dikatakan bahawa terdapat empat kelemahan hakiki dalam sistem perundangan ISA, setidak-tidaknya berikut:

a) Kuasa Menteri yang menguatkuasa ISA yang tidak boleh dicabar oleh mana2 pihak termasuk mahkamah.

b) Kelemahan aspek teknikal pelaksanaannya yang meliputi sistem dan tata cara.

c) Berlaku penyalahgunaan dalam menguatkuasakan ISA.

d) Sudah beberapa kali dipinda tetapi kelemahan tetap wujud hingga menyebabkan set matalamat yang disasarkan sukar dicapai.

...SAJI

mtgbertam @ mohammad abd rahim said...

Salam dato',

Saya tak sorok identiti.

Saya antara yg tak kenan dgn ISA.

Kemarin saya borak dengan ketua UMNO cawangan which is kawan saya. Dia kata depa dari dulu dok ke hulu ke hilir jelaskan pada akar umbi dan rakyat pasai pentingnya ada ISA, seperti sebelum ini yg dipertahankan oleh pemimpin UMNO.

Tiba2 tanpa ada notis pada pemimpin bawahan, najib umum batal bahkan di sambut oleh pelbagai pihak sebagai menuju ke arah negara maju ! (walhal itulah kehendak rakyat yang diterjemahkan melalui parti selain BN). Maka kata kawan saya ini, macamana depa nak berdepan dengan orang2 yang dulu depa dah bagi penerangan kaw2 punya. Depa kata selepas ni takkan percaya lagi cakap ketua2 cawangan ini.

Bagi saya, kalau PM genuine mengaku aje la akur dengan kehendak rakyat. Pasti nama dia akan semakin segar. Ular menyusur akar takkan hilang bisa. Menyusur akar bukan `pesta' lalu chow kit atau brickfields.

Terima kasih.

affendi hussain said...

Salam Dato' AKJ,

Pemansuhan ISA ini hanya menambah mileage politik UMNO/BN.

Tinta Hitam sendiri dah buktikan (tak sokong mansuh? lawak pula bunyi, bukan dulu mamat ni berdegar-degar suruh hapus ke?)

Hakikatnya, ia telah membuat "processor" Pakatan Rakyat "hang" , litar pintas, hilang modal & buntu aqal seketika..

Jgn salahkan penasihat2 politik najib.. I say, it is a very good political advice..mcm main catur, apa salahnya korbankan queen kalau boleh checkmate..

Betullah mcm kata beberapa pembahas, ISA ini tiada menyusahkan 26juta rakyat majoriti.. cuma minoriti je tak suka ISA kerana tak boleh hidup & fikir cara majoriti & lihat majoriti hidup dgn aman kerana mereka rasa terlebih bijak & betul berbanding majoriti..

Kalau ikut demokrasi hatta pencegahan dlm Islam, malah dlm sirah Rasullullah s.a.w sendiri pemimpin2 satu bani yahudi yg terbukti mengkhianat telah dihukum bunuh kerana membekal senjata & maklumat kpd kafir Quraisy utk menyerang negara Madinah..

Kunci kata: for the better good of the majority.

Apa pula bezanya dgn pemimpin2 politik yg cuba mensabotaj ekonomi Malaysia dgn mengutuk negara di media asing & kecoh kapal selam Malaysia tak boleh selam etc.?? Agaknya mereka ni dah terbiasa didikan bab2 cerita aib rumahtangga sendiri kpd umum.

p/s: Kita perlu akta yg lebih komprehensif & efektif drpd ISA..contoh yg saya berikan adalah situasi masa kini..tiada peruntukan khusus untuk humban manusia2 yg sabotaj kepentingan negara buat masa kini.. termasuk lembaga2 pengarah syarikat yg merugikan kepentingan negara juga mcm kes Maybank, Pantai Holdings etc.

Please take note Tuan Perdana Menteri.. you got people watching us, of coz we always watching you too..

wasalam Dato',

("/)

affendi hussain said...

Salam Dato',

Cerita ranting zaiton itu ibarat wadah pedamaian yg ditawarkan..

Seperti jata negara USA, selain ranting zaitun yg digenggam si helang, sebelah lagi digengam anak2 panah yg bersedia utk menembusi kepala yg cari pasal..

wasalam

("/)

saji said...

Sdr Jinah

" I totally agree with Najib. ISA should be abolished and replace a NEW ACT that will be acceptable by the whole Malaysian society to suit the current local and international world political scenario. "

Selagi mana Akta2 yang bakal menggantikan ISA itu dicipta oleh manusia yang menggunakan logika akal semata-mata dan mereka daripada golongan yang kuat dan menang tidak semua rakyat akan menerimanya. Kalau tidak, masakan sudah ada yang menyindir mengandaikan Akta2 yang bakal menggantikan ISA itu nanti mungkin lebih teruk lagi!

...SAJI

Hanezam said...

Datuk,

Datuk ni kan, cenge, garang, sarkastik, bahasa berbisa.

Se'desperate' itu Najib telah menjadi ? Saya rasa Najib dah rasa-rasa dia nak dicheckmate PRU13 nanti, jadi dia castling siap-siap. Tu pun belum tentu tak dicheckmate nanti.

Apa la nak jadi...

He he he pun ada, hu hu hu pun ada.

Hamba Allah said...

Dato Kadir: Najib pun tahu bila dia buat keputusan ahli MT/EXCO Pemuda/exco wanita/exco puteri /ketua bahagian/ketua cawangan akan kata yes sir.

Mereka mana berani kata sebaliknya.

Hamba Allah.

saji said...

Sdr raja2u

"Adalah harapan saya segala undang-undang yang akan digubal pada masa hadapan hendaklah tidak bercanggah dengan syariat Islam supaya diberkati Allah."

Setahu saya, ada satu unit di Pejabat Peguam Negara yang diwujudkan untuk menilai sistem undang2 Barat dari perspektif Syariah. Soalannya, adakah pemansuhan ISA itu sendiri sudah dikaji dari sudut Syariah? Jika sdr teliti semula ucapan PM berkenaan tempuh hari, jawapannya ya. Tetapi ia secara umum sahaja. Maksud saya, ucapannya yang mengulas ISA dari segi tujuan/makasid Syariah.

...SAJI

Anonymous said...

Salam Dato',

Saya setuju dengan Dato', ISA dipinda bukan dimansuh. ISA dipinda supaya tidak berlaku salahguna akta. Hubungan kaum di Malaysia ini sebenarnya fragile, perlu ada akta yg boleh menyekat apa juga bentuk aktiviti berkumpulan yg boleh menggugat keharmonian dan keselamatan negara.

Sekadar mengumumkan ISA akan dimansuhkan tetapi diganti dengan dua akta lain belum cukup menambat hati rakyat (bagi yang tahu atau faham apa itu ISA). Lebih berkesan lagi jika bebaskan semua tahanan ISA yang masih ada sambil menjelaskannya.

Terimalah hakikatnya bahawa kerajaan BN telah pun berjaya meningkatkan ekonomi dan pendidikan rakyat Malaysia. Hasilnya, rakyat kini semakin bijak dan bermaklumat, maka janganlah mereka terus dilayan sama seperti tahun 1960an dulu. Kalau PM dan menteri ada ijazah maka rakyat pun ada ijazah. Zaman dimana Tunku atau Tun Razak atau Tun Mahathir dikedepan kan orang Melayu kerana kelulusan yang mereka miliki sudah pun berlalu; pemimpin kini perlu tampil dengan idea dan vission selain berketrampilan, berani, tegas dan berintegriti. Tun Mahathir enjoy sokongan dan respect bukan kerana MBBS nya tetapi kerana vissionnya, begitu juga Dato Nik Aziz disegani kerana integriti dan tawadhu'nya bukan kerana MA nya.

Dato' menyatakan simpati kepada rakan pekerja media yang terpaksa melakukan u-turn mengenai ISA. Inilah padahnya bila akhbar dimonopoli oleh parti pemerintah dan salahguna akta mesin cetak. Kerajaan tidak boleh ditegur sehingga menjadi lemah yang disebabkan amalan menyembunyikan gejala buruk yang ada dalam kerajaan. Saya fikir, pekerja media tahu kepincangan yg berlaku dalam kerajaan tetapi tidak berupaya menulis berita mengenainya sebingga akhirnya kepincangan itulah yang melemahkan kerajaan.

Liberalisasi memang perlu kalau kita nak maju kedepan tetapi mestilah tahapnya sesuai dengan kematangan rakyat. Russia pun terpaksa akur meruntuhkan penguasaan mutlak parti komunisnya kerana hanya demokrasi yg boleh menggembeling tenaga rakyatnya secara total kearah lebih maju. China pun terpaksa meliberalkan dasar ekonominya kerana nak maju dipentas dunia. Tak ada salahnya tindakan liberalisasi asal saja DS Najib tahu tahapnya supaya jangan jadi macam Gorbachev dengan perestroikanya... menang sorak kampung tergadai.

Menarik juga bila membaca berita Tun Haniff mencadangkan Mat Sabu diambil tindakan (siasat?) melalui Akta Hasutan. Ada juga yg cadang Mat Sabu di ISA kan. Harapan saya tidak ada menteri yg berfikiran sedemikian. Mat Sabu cuma melontarkan satu isu yang sebenanya bersifat akademik; maka layanlah isu itu secara akademik, itu pun kalau nak layan. Apabila Utusan dan TV cuba mendapatkan political mileage dpd isu yg dibangkitkan Mat Sabu, maka bukan UMNO yg mendapat untungnya tapi Mat Sabu. Ingatlah bahawa rakyat Malaysia kini lebih berpelajaran dan berinfomatif berbanding tahun 1960an dulu. Thanks to the UMNO/BN's education policy.

Pak Hj JB

Haji Halim said...

Memang elok sangat ISA yang zalim itu dibuang. ISA bukan diguna untuk keselamatan negara tapi sebaliknya telah disalahgunakan untuk keselamatan untuk keselematan umno.

Sebab tu ramai yang dok kena kurung tanpa adalah mereka yang lawan umno. Penyokong umno bebas semahunya.

Pakatan Rakyat berjanji kalau menang pilihan raya akan mansuh ISA tapi Najib sudah pun memansuhkannya sebelum BN kalah.

Di sinilah yang membezakan dasar antara BN dan PR. Orang BN patut bersyukurlah sebab ISA sudah pun dibuang sebelum mereka kalah pilihan raya. Kalau undang undang itu terus kekal mungkin mereka bakal menjadi penghuni kem Kemunting. Sebab terlalu banyak buat dosa kepada negara.

saji said...

Sdr doncin cai

Jika sdr tidak setuju terhadap cadangan saya supaya setiap Akta di negara ini dikaji semula setaip 10 tahun bagi mengelak dakwa dawi mengenai siapa yang memperujung dan mendesak sesuatu akta itu dihapuskan atau dipanda seperti yang berlaku sekarang, tolong sdr berikan cadangan lain untuk mengatasinya?

...SAJI

affendi hussain said...

"Bayangkan kalau anak datuk atau datuk sendiri diISAkan bertahun tahun tanpa sebab. Tidakkah kita berdendam pd UMNO?"

Terima kasih Tinta Hitam. Inilah contohnya Dato' bagaimana didikan nak membangun bersama Isle (bukan bersama Islam).. tak dapat nak bayangkan..

Mereka ikut akhlak Tok Guru mereka yg boleh maki hamun dan kata Allah mencarut..nama Allah pun tak salah digunapakai agama samawi terpesong lain w/pun terang2 tuhan yg cuba di "Allah" kan mempunyai sifat kontra dgn surah Al-Ikhlas..

Kalau ikut akhlak Rasulullah s.a.w sifat dendam ini adalah sifat mazmumah, sifatnya membara ibarat api, elemen penciptaan jin, iblis & syaitan..

Jika dendam, nescaya penduduk Taif pembaling batu, kaum Yahudi pembelot, org kafir Quraisy penyeksa & pembunuh umat Islam, pembunuh Saidina Hamzah r.a (bapa saudara baginda yg takkan biarkan sesiapa pun menganiaya hatta menjentik baginda), penyebab kedukaan & penderitaan Siti Khadijah r.a & Abi Talib hingga wafat akibat tekanan ekonomi & tindakan agresif kafir takkan mencium oksigen tatkala Fathul Makkah..

Hidup Isle..hidup Mat Indre..

wasalam

("/)

A KADIR JASIN said...

BRAVO Sdr mtgbertam aka Mohammad Abd Rahim.

Tahniah kerana menjadi pengguna nama samaran pertama, selepas cadangan pemansuhan ISA, yang memberikan nama penuh. Harap-harap nama dalam MyKad la.

Itulah anak jantan. Berani cakap, berani tanggung.

Mengenai Umno cawangan dan bahagian, saya tak pasti.

Saya pun tak dengar cadangan pemansuhan AKDN ini dideliberasikan oleh MT Umno.

Tak tahulah kalau mereka bincang, bahas, debat dan dialog tapi tak bagi tahu sesiapa kerana tidak mahu "mencuri halilintar daripada Perdana Menteri" aka "stealing the thunder from the PM".

Wallahualam.

Terima kasih.

saji said...

Sdr Sari

Sdr boleh terangkan macam-macam mengenai keperluan, kebaikan dan keberkesanan Preventive Law ciptaan Barat seperti ISA dan sebagainya itu , tetapi pernahkah sdr tanya mengapa masih ada rakyat yang berani melanggaranya?

...SAJI

Orang Kampung said...

Dato : Najib kena bersedia lah perangai dalam UMNO sendiri termasuklah yang diatas tu.Bila ketawa beramai-ramai termasuklah puak cium tangan.Bila menangis sorang-sorang tanpa puak cium tangan lagi.Belajarlah dari sejarah apa yang telah Tun Dolah lalui.
Ramai kumpulan gigit tangan Tun Dolah.

Ini lah juga akan berlaku jika tak berhati-hati dalam membuat keputusan negara.

ORANG KAMPUNG

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati.

Terima kasih Sdr Saji kerana mengulas pandangan saya.Memanglah diatas kertas apa yang dilakukan Kerajaan adalah teratur. Yang menjadi masalah adalah perlaksanaannya. Tidak perlulah kita bincangkan butiran ISA kerana Kerajaan sudah umum akan memansuhkannya kerana menghormati kehendak rakyat. Yang penting adalah penggubalan undang-undang baru hendaklah menghapuskan segala unsur kezaliman dan tidak bercanggah dengan syariat Islam. Besar pahalanya jika ini dapat dilakukan.

Yang bertanggungjawab sepenohnya bersabit dengan keselamatan negara adalah Kerajaan yang dipilih rakyat. Kita beri teguran jika kita dapati pemimpin kita membuat kesilapan. Kita hendaklah menyatakan dengan tegas keperluan kita.Kita hendaklah membuat penilaian keatas kebolehan wakil rakyat kita berkerja bersendirian dan sebagai satu pasukan. Sebagai contoh terdapat percanggahan dimana YAB PM menyatakan akan menggubal undang-undang yang lebih baik yang boleh terima rakyat terdapat Menteri yang mengatakan undang-undang baru yang akan digubal mungkin lebih menekan untuk menambah keberkesannya. Kita jalankanlah tangungjawab kita memilih wakil rakyat yang mengambil berat keperluan rakyat pada PRU akan datang kerana hanya dengan demikian kesejahteraan uamat akan terpelihara, Insyaallah.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya.

Anonymous said...

ISA ke ISA Samad ke... ada aku kisah....

Yang saya kisahkan ialah:-
a. Duit gaji nak bayar tax
b. Kos sara hidup makin tinggi
c. Pekerja asing bersepah
d. PATI bersepah

Sekian Terima Kasih

abikhsan

Anonymous said...

I observe that there are pros and cons over this ISA issue. If I were the govt. I would call for national referendum to determine whether ISA should be retained, amended, abolished or having a new act.

An important issue like this must be given a chance for the public to vote their opinion rather than having politicians to decide.

It doesn't matter whether it cost a lot of money to have public referendum but at the end of the day the majority of public who are in favour or against will determine the fate of this ISA.

concerned citizen

Anonymous said...

Y.Bhg Datuk AKJ,

1. Mengenai ISU pemansuhan ISA ini, saya mengambil posisi tunggu dan lihat, terutamanya menunggu akta-akta baru yang akan menggantikan ISA tersebut.

2.Namun, saya tak paham mengapa media-media begitu galak menggelar pemansuhan ISA sebagai Transformasi Politik sedangkan ianya berkisar kpd perubahan di dalam struktur perundangan (judiciary) sahaja? Bukankah “Separation of Powers” jelas memisahkan di antara “Executive”, “Legislature” & “Judiciary”? Mengapa dilambakkan semua sekali dalam bakul Transformasi Politik?

3. Selama ini saya ingatkan PM Najib hendak melakukan Transformasi Politik ke atas struktur politik parti-parti komponen di dalam BN, terutamanya Umno, MCA, Gerakan, MIC dan lain-lain. Parti-parti itu adalah mewakili “Executive” di dalam “Separation of Powers” tadi. Maklumlah, kekuatan parti-parti tersebut nampak goyah selepas PRU12 tempohari, jadi molek sangatlah satu Transformasi Politik dilakukan ke atas mereka supaya kelemahan mereka dapat diperbaiki.

4. Kalau ingatan saya tak kabur, PM sendiri mengatakan bahawa transformasi mesti dilakukan demi menyesuaikan dengan peredaran zaman, persekitaran dan aspirasi masyarakat, justeru muncullah GTP, ETP dan sekarang pemansuhan ISA. Tetapi, apakah langkah-langkah yang sudah dilakukan ke atas parti-parti komponen BN tersebut di dalam menyahut seruan PM ini? Mana dia Transformasi Politik yang sebenarnya?

5. Kecuali Umno yang melakukan perubahan ke atas proses pemilihan partinya, parti-parti komponen BN yg lain-lain tiada membuat Transformasi apa-apa pun. Setakat tukar Presiden lama kpd Presiden baru, itu namanya sekadar ‘perubahan’ sahaja. Lagipun ianya tiada membawa significant apa-apa pun setakat ini.

6. Begitu juga mengenai keberhasilan GTP & ETP (i.e. “outcome” yg selalu PM Najib sebut-sebut). Setakat ini, apa yang saya nampak keberhasilan kedua-dua program tersebut hanyalah terhad kepada “pengumuman” sahaja. Hasil sebenarnya masih belum dapat dirasai lagi. Mungkin keberjasilannya akan nampak di suatu hari terdekat, tapi persoalan paling besar saya sekarang ini adalah mengenai gelaran “Bapa Transformasi” yang sudah diberi. Macam mana “results” tak keluar lagi tapi “award” sudah dapat?

Terima kasih.

Azman Mohd Isa

Anonymous said...

I suggest let the ISA remains as a dormant act. Apply the act when the country is really being threatened by undesirable elements who are out to destroy the country's peace and stability that can cause havoc to the safety of the rakyat.

I think ISA is not as bad as the Patriot Act.

concerned citizen

Kamal Sanusi said...

Salam Dato

Otak seminit saya rasalah, pemansuhan ISA ni adalah demi kepentingan Najib & pihak-pihak tertentu yang berkaitan kerana merasakan mereka akan kalah dlm pilihanraya umum nanti yang pastinya pemerintah baru akan mengenakan ISA kepada mereka sebagaimana mereka dok kenakan ISA pada pihak lainsekarang ini. Sorry Dato', melawak ajer.

ISA bagus untuk preventive measure tetapi cara perlaksanaannya DILIHAT telah menyebabkan ianya menjadi tentangan dan bantahan rakyat.

Saya tidak nampak ISA ni akan benar-benar dimansuhkan kerana cakap Najib skrg ni dari 10 perkara, 11 tak buleh dipercayai dah.

APA YG MENARIK SGT TENTANG PENGUMUMAN NAJIB SEMPENA SAMBUTAN KEMERDEKAAN DAN HARI MALAYSIA TU SEDANGKAN TAHAP EKONOMI SEMAKIN TERUK, KOS SARA HIDUP SEMAKIN MENINGKAT, JENAYAH SEMAKIN BERLELUASA, PATI DIBERI RED-CARPET RAKYAT SENDIRI TERTEKAN. SETIAP KALI NAJIB BUAT PENGUMUMAN, IMPAK KEPADA RAKYAT TERSANGATLAH MINIMA HANYA TERHAD KEPADA GOLONGAN KECIL TERTENTU SAJA.

saji said...

Sdr concern citizen

Kalau ISA dibiarkan sebagai "dormant act", bagaimana dengan kedudukan Penjara Kemunting? Dibiarkan juga?

affendi hussain said...

Sdr Azman Mohd Isa,

Saya tertarik dgn ulasan "separation of power".

Transformasi politik & prinsip pengasingan kuasa adalah topik perbincangan berbeza melainkan sdr cuba membincangkannya dari skop pindaan Perlembagaan Persekutuan (mustahil proses transformasi boleh mengatasi proses demokrasi beperlembagaan Malaysia melainkan PM Mohd Najib telah menjadi seorg diktator yg merampas kuasa secara tentera..)

Tidak perlu keliru antara keduanya dgn melihat melalui perspektif politik. Lihatnya dari aspek teknikal sistem itu sendiri.

Hakikatnya dlm acuan demokrasi Lord Reid, konsep "separation of power" hanya "half-baked", tak pernah wujud.. hanya tinggal "judiciary" (kehakiman) saja terasing, tak macam di USA.

Kalau batasan kuasa itupun dilanggar, maka dah mcm monarki mutlak atau diktator.. mungkin kita cuba ikut contoh jiran kita di seberang tambak sana model "sosialis-kapitalis-monarki-hybrid" bertopeng demokrasi..(LKY masterpiece)

Kita masih jauh untuk ke tahap tu lagi..

Demokrasi mutlak di USA hanya Presiden saja yg mempunyai kedua2 kuasa "executive & legislative"..kuasa "legislative" (pengubalan undang2) dipegang oleh ahli2 senat, manakala kuasa "executive" di pegang oleh setiausaha-setiausaha portfolio yg bukan ahli senat.. pengasingan ini mencegah kebejatan konflik kepentingan.

Tidak seperti di Malaysia yg mana semua menteri (eksekutif) adalah "lawmaker/Legislator" yakni juga ahli2 Dewan Rakyat..

Menggubal undang2 dan melaksana undang2 (2 in 1?)
Tu yg mendorong kpd simptom kemaruk kuasa..hebat kalau jadi menteri2 di Malaysia..The league of super-power politicians...

Fitrah manusia: too much power exposure & experience will corrupt a person. Contohnya mcm Firaun Thutmose I..kemaruk kuasa & harta membuatkan dia anggap dirinya mcm Tuhan. Saya tak rasa pemimpin2 dari Pakatan Rakyat akan menjadi malaikat & kalis ujian ini bilamana dpt peluang menaiki takhta.. akhlak2 ahli2 politik ayam sabung ni 2x5 je pada fitrah akhirnya..

Persoalan utama,

1) Bolehkah PM Mohd Najib memansuh ISA & menggubal undang2 baru tanpa persetujuan 2/3 Ahli Parlimen..?? (BN hanya memerintah dgn majoriti mudah pasca 2008, kalau PR menentang pemansuhan ISA nescaya ia menjilat ludah berak mereka sendiri - OK, satu perkara "confirm" jadi.. yg satu lg tak tentu lagi.)

atau;

2) Adakah ini percaturan & keyakinan politik optimis PM Mohd Najib BN akan menang 2/3 semula di Parlimen?

sekian, wasallam

("/)

langitbiru said...

ISA atau Akta Keselamatan Dalam Negeri diwujudkan oleh Parlimen Malaysia berkuatkuasa di Semenanjung Malaysia pada 1hb. Ogos 1960, dan di Sabah Sarawak pada 16hb. September 1963.

Perdana Menteri Kedua (Tun Abdul Razak) membentangkan ISA di Parlimen dahulu atas sebab ancaman subversif TERUTAMANYA ANCAMAN KOMUNIS. (Najib mansuhkan ISA. Dah berapa banyak ‘legasi Tun Razak’ dimansuhkan Najib?)

(Mungkin juga penasihat Najib kata, komunis dah tak ada, maka wajar dimansuhkan ISA, itupun selepas baca saranan Buku Jingga, mungkinlah!)

PINDAAN AKTA ISA: 16 kali dipinda. 1 pada 1962, 3 pada 1963, 3 pada 1964, 2 pada 1965, 3 pada 1966, 3 pada 1969.

Mahathir pinda 1 kali pada 1989. Perjuangan Komunis secara rasmi tamat pada 1989.

Kalau ada pandangan mahukan ISA dipinda lagi (bukan dimansuhkan), kali ini untuk apa pula?? Pindaan macammana lagi??

Dah 16 kali pinda, maknanya ISA ni tak lengkap dan gagal untuk mencakupi masalah masa depan. Quran dan Hadis tak pernah kena pinda, mengapa tak nak kaji Undang-Undang Jenayah Al-Bughah dalam Islam (seperti saranan Sdr Saji).

Undang-Undang Jenayah Al-Bughah termasuk dalam HUKUM HUDUD, hukum yang ada penjelasannya dalam Al-Quran.

(Mungkin 2 akta yang akan dibentangkan ganti ISA akan merujuk kepada Al-Quran, kerana ramai Ulama dalam UMNO).

CUMA YANG SAYA BIMBANGKAN 2 AKTA BARU NANTI MAHU TUNJUKKAN KPD BARAT BAHAWA MALAYSIA MEMANDANG SERIUS KEGANASAN (YANG PADA PANDANGAN BARAT, ISLAM ITU YANG GANAS!)

langitbiru said...

MENITI SEJARAH ISA-KOMUNIS

Selepas Jepun menduduki Tanah Melayu, Parti Melayu pertama ditubuhkan adalah PKMM (Pertubuhan Kebangsaan Melayu Malaya). Sayapnya API,dan AWAS. Moto perjuangan mereka adalah “MERDEKA”. Bererti mereka berjuang untuk mendapat kemerdekaan dari British.

Kemudian parti Islam, Hizbul Muslimin ditubuhkan, juga menentang British. British mulai sedar penentangan Kaum MelayuIslam semakin kuat, semakin menjalar, semakin merebak.

United Malay National Organisation (nama dalam bahasa Inggeris) ditubuhkan pada 1946. Mereka berlembut dengan British. UMNO jadi rival kepada PKMM,Hizbul dan lain-lain parti. Slogan atau motto “MERDEKA” vs “HIDUP MELAYU”, menyebabkan Melayu berada dalam dilemma, samada untuk memilih atau menyokong Nasionalis Melayu Islam kiri atau Nasionalis Melayu Elit.

1948, Kongress Gunung Semanggol oleh parti-parti (kiri) yang menentang British diadakan.
Dato’ Onn (UMNO) cakap kepada British, “hubaya,hubaya…bahaya dari Gunung”. Katanya lagi, “Parti menjalar ditanah, parti Islam itu parti Merah”. (merujuk Parti Hizbul Muslimin sbg parti komunis).

INILAH propaganda British dan ?UMNO, yang mengaitkan perjuangan kemerdekaan berlandaskan Islam itu sebagai komunis (Propaganda Islamist-Communist)

1948, British istihar darurat. Kesemua parti politik KECUALI UMNO, diharamkan, dan pemimpin mereka diburu dan ditangkap. Salah parti-parti ini kerana slogan bersama mereka adalah “MERDEKA”. Sesiapa yang menyebut MERDEKA, ditangkap. Sesiapa yang menyebut MERDEKA adalah komunis. Semua mereka ini DITAHAN TANPA BICARA. Manakala di Kem Tahanan, digantung dipintu gerbang, “Pusat Tahanan Komunis”. Bermakna, semua yang ditahan adalah Komunis. Padahal, PKMM,AWAS,API,HIZBUL MUSLIMIN adalah pejuang nasionalis MelayuIslam, bagaimana mungkin jadi komunis yang tiada percaya kepada agama.

1948, parti yang baru disemai benihnya mulai tumbuh pucuk hijau, UMNO, terus dibajai, disiram. Dengan kekosongan ruang politik MelayuIslam yang “ditinggalkan” oleh PKMM,API,AWAS, HiZBUL, moto UMNO, “HIDUP MELAYU”, begitu cepat mendapat tempat, apatah lagi percaya bahaya kekejaman komunis. Motto “MERDEKA”, dengan tiba-tiba lenyap kerana propaganda British Islamist-Communist yang berjaya.

1957, UMNO menyambut Kemerdekaan dengan sorakan bergema ‘MERDEKA,MERDEKA,MERDEKA’, slogan yang benar-benar “menakutkan” British sebelum ini dengan Undang-undang dan Perlembagaan dirangka oleh Reid. Adakah Melayu-Islam menganggotai Suruhanjaya REID?

1960, ISA diwujudkan, secara khusus untuk menentang ancaman komunis.

TIDAK DINAFIKAN UMNO banyak berjasa mendapat kemerdekaan, tetapi pejuang-pejuang awal kemerdekaan jangan dilupakan, dan jangan berterusan melabelkan mereka sebagai komunis. 3 pusingan awal mereka berjuang dengan titisan darah dan airmata.

Pusingan ke 4 berjaya “disempurnakan” oleh UMNO. UMNO sepatutnya membersihkan nama-nama mereka (yang dikaitkan sebagai komunis). Itu yang dinanti-nantikan oleh para pewaris mereka!
(MENGKOMUNISKAN MEREKA YANG BENAR-BENAR KOMUNIS, TIADA SALAHNYA. YANG SALAH, MEMFITNAH BUKAN KOMUNIS SEBAGAI KOMUNIS)

Berjayakah Utusan-Malaysia cuba mengaitkan PAS sebagai pendukung Komunis? Apakah “propaganda Islamist-Communist baru” akan berjaya??

KOMUNIS SUDAH TIADA, ISA SUDAH TIADA, TINGGAL JADI SEJARAH.

Anonymous said...

Kota Alam Shah state assemblyman M. Manoharan had said in a posting on his Facebook account on Friday that the Jalur Gemilang should be modified as its current design resembled that of the Barisan Nasional flag.

He said it did not reflect Malaysia and went on to say he had distributed the DAP flags instead on Malaysia Day as he did not have the "heart" to wave the national flag.

He said if Pakatan come to power, they would change the flag because it also resembled the United States flag.

comment:

Tukarlah semua termasuk sodomy pun dihalalkan.

Jinah

Anonymous said...

Salam Datuk,

Terasa malas nak komen pasal pemansuhan ISA ni..rasa benci, marah dan geram pada kerajaan yang terlampau 'cerdik' hingga sanggup mengorbankan satu-satunya undang yang membolehkannya menjaga keselamatan, ketenteraman dan kesejahteraan negara/rakyat secara berkesan.

Sebenarnya penentang-penentang ISA ini (khasnya orang Melayu) adalah mereka yang bebal tentang sejarah politik negara ataupun pengikut setia pembangkang (non Malays of course) yang mempunyai agenda tersirat yang amat jahat...

What else to say...the floodgate has been opened...so let the water rushes in...

Andai sesuatu perkara buruk yang bakal membawa malapetaka kepada orang Melayu dan agama Islam selepas ini maka akan saya khabar kan kepada anak cucu saya betapa DS Najib adalah orang yang bertanggungjawab diatas nasib sengsara mereka..

Jimizul

HAMBA ALLAH said...

TOK: BARANGKALI PEMIMPIN KERAJAAN HARI INI ANGGAP SEMUA INI AKTA ATAU UNDANG-UNDANG KLASIK NASOINAL YANG TAK PERLU LAGI.iTU SEBABNYA DI MANSUH.bILA KERAJAAN NAK MANSUH AKTA ISA PEMBANGKANG MAIN ISU LAIN PULA IAITU KENAIKAN HARGA BARANG DAN MINYAK.CERAMAH MEREKA ISU LAIN PULA.AKTA ISA MEREKA MAIN SIKIT-SIKIR SAHAJA.MEREKA KATA RAKYAT MISKIN DAN SEDERHANA TERHIMPIT DENGAN KEPAYAHAN HIDUP.

SEPATUTNYA SEMUA MENTERI DAN PEMIMPIN UMNO TURUN PADANG MASUK KAMPUNG TANPA JENTERA KERAJAAN.PENGUNDI BUKAN SEMUA RELEVAN DENGAN ISA.MEREKA NAK HIDUP SELESA SAHAJA.

TOK FIKIR TENGOKLAH DALAM KEMEWAHAN JAMUAN RAYA RUPANYA MASIH ADA LAGI YG SUSAH MISKIN.

KERAJAAN KENA BERHATI-HATI DENGAN RENTAK PEMBANGKANG INI.MEREKA KERJA JOLOK SAHAJA.ORANG UMNO DAH TAK MAMPU LAGI KE NAK BERTAHAN DI TANAH RATA.

HAMBA ALLAH

abdullahngah said...

saya sedih apabila ada pembahas kita mengatakan kuminis tak ada, sedangkan Datuk Seri Najib Razak sendiri berkata, kuminis dulu jahat.

Ini bermakna kuminis masih ada tapi sudah baik. Tak jahat macam dulu dulu.

Atas sebab itu juga Najib kata akan mansuhkan ISA. Akan mansuh, belum tentu jadi.Untuk mansuhkan satu satu undang undang di negara kita perlu dibuat di parlimen.

Atas sebab itu jugalah Malaysia berbaik baik dengan negara kuminis atau dengan kata lain mengadakan hubungan diplomatik secara langsung.

Anonymous said...

Saji said:

Kalau ISA dibiarkan sebagai "dormant act", bagaimana dengan kedudukan Penjara Kemunting? Dibiarkan juga?

comment:

Sdra jawablah sendiri !!


concerned citizen

Anonymous said...

Y.Bhg Datuk AKJ,

Mohon laluan balas komen Sdr Affendi Hussain, 2:21pm.

Sdr,

Terima kasih kerana berkongsi pendapat. Saya setuju dengan pendapat Sdr bhw Transformasi Politik dan Pengasingan Kuasa adalah dua perkara berasingan.

Secara asasnya apa yang saya paham, salah satu bidang kuasa Kehakiman (judiciary) adalah memastikan apa-apa akta, undang-undang dan polisi yg diluluskan oleh “Legislative” sesuai dengan Perlembagaan dan “Statute” (e.g. hak-hak asasi dan lain-lain). Pihak Kehakiman bebas menentukan samada mana-mana akta sesuai atau tidak dengan Perlembagaan negara, justeru dikatakan Pemisahan Kuasa. Kalau sesuai, pakai. Kalau tidak sesuai, review & mansuhkan.

Disebabkan selama ini kita tidak mendengar apa-apa pun dari pihak Kehakiman yang mengatakan akta ISA ini adalah tidak sesuai dengan Perlembagaan & “Statute”, jadi saya menganggap bahawa ISA ini adalah sesuai untuk digunapakai. Sebab itu ramai yang menyokong supaya ISA dikekalkan.

Namun, apa yang kita dengar adalah bising-bising dari pihak pembangkang sejak tahun 1988 yg mengatakan bahawa Badan Kehakiman adalah tidak bebas (dikuasai oleh Executive) dan ISA melanggar “Statute” hak-hak asasi manusia. Mereka juga menuduh kononnya Kerajaan (Executive) menggunakan ISA untuk menyekat musuh-musuh politik.

Jadi, apabila PM mengumumkan pemansuhan ISA ini, dan seterusnya media-media menggelarkan ia sebagai Transformasi Politik, ianya secara langsung mengesahkan segala tuduhan-tuduhan pembangkang selama ini.

Bagi saya, bila kita melihat dalam konteks strategi politik, penggunaan slogan Transformasi Politik itu menembak diri sendiri (backfire).

Sepatutnya, gelarkanlah pemansuhan ISA itu sebagai “Judicial Transformation”, atau apa-apa yang bersesuaian selagi tidak melibatkanperkataan “politik”. Dengan menggunakan perkataan “Judicial Transformation” ianya juga akan sekaligus menutup segala pekikan-pekikan “reformasi” (Constitution Reforms).

Apa salahnya jika di dalam ucapan PM tempohari beliau menunjukkan Kerajaan tidak sesekali mempengaruhi Badan Kehakiman dengan mengatakan bahawa “Kerajaan sudah menerima pandangan dari Badan Kehakiman yang berpendapat bahawa ISA sudah tidak sesuai untuk digunapakai”, or something to that effect?

Saya masih lagi berpendapat bahawa Transformasi Politik yg sebenar sepatutnya dilakukan ke atas parti-parti politik, bukan dengan suka-suka hati menggunan slogan tersebut ke atas Badan Kehakiman.

Saya sedia diperbetulkan.

Terima kasih.

Azman Mohd Isa

Anonymous said...

Three MACC officers nabbed for robbing moneychanger of RM900,000


PETALING JAYA: Three Malaysian Anti-Corruption Commission officers, including a senior officer, were arrested Tuesday for robbing a moneychanger at the Kuala Lumpur International Airport of US$300,000 (RM900,000).

comment:

Ini apa ceritanya. Harapkan pagar, pagar makan padi!

I am just wondering why this thing should happen. Unbelievable!!

Something is really not right within MACC. Sungguh memalukan. Macam mana pegawai-pegawai ini boleh dipilih masuk MACC? Mana credibilty MACC?

Jinah

saji said...

Ddr Jimizul

"Terasa malas nak komen pasal pemansuhan ISA ni..rasa benci, marah dan geram pada kerajaan yang terlampau 'cerdik' hingga sanggup mengorbankan satu-satunya undang yang membolehkannya menjaga keselamatan, ketenteraman dan kesejahteraan negara/rakyat secara berkesan."

Komen:

1. Saya percaya, jika sdr faham maksud ayat al-Quran di bawah sdr tidak akan rasa benci, marah dan geram pada kerajaan kerana memansuhkan ISA.

" Wahai orang-orang yang beriman, taatilah kamu kepada Allah, taatilah kamu kepada Rasul dan Ulil Amri (wali, penjaga, ketua dan pemerintah) di kalangan kamu, sekiranya kamu berselisih pendapat dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu merujuk kepada Allah (al-Quran)dan Rasul (al-Sunnah), sekiranya kamu benar-benar beriman kepada Allah dan Hari Akhirat. (al-nisa':59)

2.Saya tidak setuju ISA satu-satunya undang-undang yang boleh menjaga keselamatan, ketenteraman dan kesejahataeran negara/rkyat kerana meangggap Akta Polis, Akta Mesin Cetak dan Penerbitan, Akta Buang Negeri dan Akta Kediaman Terhad mempunyai peranannya juga dalam bentuk jaringan undang-undang yang menjadikannya berkesan.

...SAJI

besi said...

dato.. ranting zaiton..kenapa guna perkataan ini..? ada sejarhnya ke

Anonymous said...

salam dakj.
tak kena pada batang hidung sendiri, bolehlah kata isa tu bagus.
dah kena pada diri sendiri, barulah tau langit tu tinggi ke rendah.
siapa buat salah, tangkap.
dakwa dan bicara dalam mahkamah.
salah, penjara. tak salah, bebaskan.
bukankah mudah.
nak kurung mereka tu (ada yang tak bersalah) bertahun2 buat apa?
bukankah ini menganyayai anak dan isteri mereka yang tak bersalah.
ditaqdirkan, pr menguasai putrajaya dan isa masih di kekalkan.
kemudian ramai orang bn di isakan.
kerana berbagai2 kesalahan dan penyelewengan.
tentu ramai pula orang bn buat demo minta isa di mansuhkan.
takda isa, takda siapa nak demo kan?

- mat isa.

Anonymous said...

Pemikiran orang Melayu dah bercelaru. Seolah-olah dah hilang pedoman.Apa sebabnya?

Sebabnya orang Melayu sebenarnya tak tahu apa yang dia hendak. Matalamat orang Melayu tak tentu hala. Tidak fokus.

Kesian orang Melayu. Masih tidak nampak cabaran yang akan menimpa kaumnya pada masa depan. Bertelagah sama sendiri. Apa untungnya?

Tak tak untung punya lo !!!

ISA tak ada apa-apa yang nak dipolitikkan. Tak ada hasil. Orang Cina tak kisah pun. Orang Melayu memang suka melatah.


Wak Mastor

A KADIR JASIN said...

Sdr Besi,

Ranting zaiton adalah terjemahan literal "olive branch" yang dalam bahasa Inggeris membawa erti mencari perdamaian.

Buah zaiton banyak kali disebut dalam al-Quran. Kalau Sdr Besi seorang Muslim, Sdr tentu tahu.

Dalam tradisi Yahudi dan Kristian pun zaiton/olive sangat penting.

Terima kasih.

anakbuah said...

Salam Dato',

Pada saya pentadbiran kerajaan DS Najib ni nampak lemah dgn pemansuhan AKDN (ISA). Akta itu sendiri tidak salah tapi penyalahgunaannya yg salah. Ia sebenarnya perlu hanya dipinda supaya sesuai dgn keadaan semasa.

Saya tertanya2 apa yg DS Najib harapkan dgn keputusan ini? Kalau mahu harapkan sokongan majoriti, rasa saya pemansuhan ISA ini bukanlah keputusan yg popular. Hanya sebahagian kecil rakyat yg benar2 mengancam keselamatan negara sahaja yg berpotensi dikenakan ISA. Atau DS Najib dah terikut2 mcm pembangkang - "talk first, think later"? Pengumuman ini lebih seperti tindakan terdesak dan tergesa2 pentadbiran DS Najib utk meningkatkan populariti sebelum PRU13 yg mungkin 'backfire'.

Anonymous said...

Harun Lazim.

Saya rasa ISA bukanlah dimansuhkan. ISA cuma direhatkan. Elok benarlah. Dengan ketiadaan ISA dapat kita semua mengenang kembali dan menilai jasa ISA.

ISA juga seperti orang. Hanya akan dikenang jasanya apabila sudah tiada.

Kalau AS ada akta ala ISA, kalau China ada ada akta mirip-mirip ISA, insyallah, ISA akan hidup semula.
Kalau UMNO sudah tiada, pemerintah lain mungkin akan hidupkan semula ISA melalui konsep inkarnasi.

langitbiru said...

Assalamualaikum Dato'

HAri ini, Jumaat 23 Sept 2011, semua muka depan surat khabar cakap pasal Hudud, ekoran cabaran Mahathir kpd Nik Aziz, laksanakan hudud sekarang.

Persoalan saya,

1. Apakah ini satu perangkap/muslihat Mahathir memecahbelahkan ikatan DAP-PAS? (Negara Islam vs Negara Kebajikan)

2. Apakah benar UMNO juga menyokong Hudud sepertimana kata Muhyiddin? Apakah UMNO benar-benar Ikhlas?

Pandangan saya tetap tak berubah, untuk menyatupadukan Melayu, medium paling berkesan adalah ISLAM.

KETEPIKAN IDEOLOGI PARTISAN MELAYU (UMNO & PAS), SEBALIKNYA, MARILAH KITA SAMA-SAMA PERTAHANKAN SETIAP PERKATAAN DAN AYAT AL-QURAN, SERTA HADIS QUDSI DAN HADIS SAHIH TENTANG KEWAJIBAN MELAKSANAKAN HUKUM SYARIAH ISLAM, KHUSUS HUDUD DAN KISAS.

Sejak 2 hari lepas, pelbagai pandangan non-muslim, termasuk ahli politik baik DAP,MCA, gerakan dll mempersendakan Hukum Islam.

MARILAH kita sama-sama pertahankan hukum-hukum yang terkandung dalam Al-Quran dan Al-Hadis, DI SINI WAJIB KITA BERSATU, DEMO SECARA AMAN, BUAT LAPURAN POLIS DSB (KETEPIKAN SOAL UMNO/PAS). Sebab, yang kita sama-sama pertahankan dan perjuangkan disini adalah KESUCIAN ISLAM. BERSATU DI BAWAH NAMA ISLAM.

Dalam blog, website RAMAI SANGAT non-muslim mengeji,mempersendakan,memperbodohkan Hukum-hukum Islam.

Marilah dalam apa jua cara kita sama-sama pertahankan Islam.

Saya amat yakin, ramai pembahas di sini, Sdr Affendi Hussain, Yangretibase, OKJ, Jinah, Pak Belalang, Asmat, Jamizul, Samurai Melayu, Fed Up, Saji, Hairulfitri dan lain-lain, MAMPU menjadi jurucakap Islam. YANG ADA DI SINI, semuanya terpelajar, tak susah untuk mereka di sini mendapatkan maklumat, tafsir Quran dsb, serta berhujah dengan non-muslim mempertahankan hukum-hukum yang ada dalam Quran dan Hadis.

Pertahankanlah Islam!

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati. Jika kenyataan YAB PM memansuhkan ISA menarik banyak perhatian kenyataan YABhg TDM minta PAS melaksanakan Undang-undang Hudud di Kelantan juga memeningkan kepala terutama Kerajaan Persekutuan kita.Jawapan spontan yang diberi YAB Menteri Besar Kelantan akan berbuat demikian dan persetujuan yang diberi oleh Ketua Pakatan untuk Kelantan berbuat demikian meletakkan "bola" di kaki Kerajaan Persekutuan untuk membenarkannya atau tidak. Reaksi pertama dari MCA adalah akan keluar dari Barisan Nasional jika Kerajaan bersetuju dengan perlaksaan undang-undang hudud. Sekarang YAB TPM sedang memikirkan apa yang perlu dilakukan sebaik menerima permohonan untuk melaksanakan undang-undang hudud di Kelantan oleh Kerajaan Kelantan.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strtegik Vision,
Petaling Jaya.

langitbiru said...

SETUJU DENGAN KETUA PEMUDA PAS

Hudud: Patanda akhir masuknya musim pilihanraya.

"Isu perlaksanaan hukum hudud tidak akan kedengaran atau ia tidak akan menjadi polemik jika tidak kerana datangnya musim pilihanraya.

Isu ini tidak pernah muncul pada musim panas mahupun musim sejuk. Juga tidak timbul pada musim kemarau atau musim hujan. Bahkan isu hukum hudud ini tidak langsung kedengaran pada musim-musim lain seperti musim haji, musim perayaan, musim cuti hatta musim durian sekalipun.

Isu hudud hanya muncul dengan segala ribut polemiknya apabila tiba musim pilihanraya.

Hudud adalah sebahagian dari syariat Allah swt yang telah dinaskan di dalam al Quranul Karim. Tuntutan melaksanakannya adalah kekal sejak ia diwartakan oleh Allah swt sebagai Tuhan yang mencipta langit, bumi, manusia dan seluruh alam cakrawala ini.

Justeru itu, ia bukan satu isu! Sebaliknya ia adalah ilmu dan syariat yang mesti dipelajari, difahami, dilaksana dan dihayati oleh ummat Islam." (kETUA pEMUDA paS)

SAYA AMAT TERTARIK DENGAN PERENGGAN AKHIR DI ATAS; HUDUD BUKAN SATU ISU. HUDUD SATU ILMU DAN SYARIAT.

Tinta Hitam said...

Datuk,

Saya dah biasa melihat UMNO menipu.Tak semudah itu bagi saya nak percaya pd UMNO..Akhirnya terbukti sudah ISA akan diganti dgn akt ayg dubuat khas utk menangani PAS dan organisasi dakwah Islamiah yg lain.Maknanya disini akta ini akan digunakan utk menangkap pejuang pejuang Islam negara ini..

UMNO hanya boleh hidup dgn akta draconian.Insyaallah jalanraya adalah jawapan kepada segala kemungkaran UMNO.

sujini said...

Asslm mualaikom Datuk Kadir,

Jika diperhatikan langkah2 DS Najib sejak beliau memegang tampuk kerajaan sehingga kini amat merunsingkan saya.

Antara persoalan saya:-

1. Adakah beliau sekarang mengikut telunjuk Amerika Syarikat?

2. Dari manakah datang dana yang sekarang ini ditaburkan begitu mewah sekali pada setiap lawatan beliau selain daripada pengumuman yang dibuat dari masa ke masa?

contoh:
a. memberi wang Raya RM500/- kepada anggota kerajaan termasuk yang pencen;

b.menghadiah kepada JKK dan Imam2 tambang naik Haji;

c.pengumuman bonus sebanyak 1 1/2 bulan kepada anggota kerajaan;

d. Dan lain-lain lagilah;

3. Sedangkan kemunkinan besar dunia akan menghadapi krisis ekonomi sekali lagi seperti yang berlaku pada 1997-1999; 2001; 2008;
bukankah Malaysia sepatutnya mengatur langkah yang bijak didalam pengurusan dananya?

4. Setiap hari saya terbaca keadaan kewangan anak-anak syarikat kerajaan (GLCs)mengalami kerugian.Tidak kurang juga dengan berita mengenai pegawai-pegawai koporat menyalahgunakan kedudukan mereka melakukan "inside trading."

5. Ditambah pula dengan keadaan MAS dan FireFly yang masih tergantong-gantong.Ada pula wang beratus juta untuk membeli jersey QPR?

6. Siapakah sebenarnya dibelakang segala "merger" dan "colloboration" anak-anak syarikat kerajaan?

7. PM hanya berdiam diri diatas segala transaksi yang melibatkan anak-anak syarikat kerajaan.

Munkin para pembahas ruang ini dan termasuk juga tuan punya blog dapat menilai apakah yang sedang berlaku sekarang.

Walau pun rakyat mempunyai satu kuasa lagi,iaitu untuk menukarkan kerajaan tetapi kita harus berwaspada..jangan marahkan nyamuk,kelambu kita bakarkan.Padah jawabnya.
Oleh itu kita harus bijak memilih. Jangan terlalu ikutkan perasaan;kita mati akhirnya.

Waullah hu'alam.

sujini said...

Asslm mualaikom Datuk Kadir,

Jika diperhatikan langkah2 DS Najib sejak beliau memegang tampuk kerajaan sehingga kini amat merunsingkan saya.

Antara persoalan saya:-

1. Adakah beliau sekarang mengikut telunjuk Amerika Syarikat?

2. Dari manakah datang dana yang sekarang ini ditaburkan begitu mewah sekali pada setiap lawatan beliau selain daripada pengumuman yang dibuat dari masa ke masa?

contoh:
a. memberi wang Raya RM500/- kepada anggota kerajaan termasuk yang pencen;

b.menghadiah kepada JKK dan Imam2 tambang naik Haji;

c.pengumuman bonus sebanyak 1 1/2 bulan kepada anggota kerajaan;

d. Dan lain-lain lagilah;

3. Sedangkan kemunkinan besar dunia akan menghadapi krisis ekonomi sekali lagi seperti yang berlaku pada 1997-1999; 2001; 2008;
bukankah Malaysia sepatutnya mengatur langkah yang bijak didalam pengurusan dananya?

4. Setiap hari saya terbaca keadaan kewangan anak-anak syarikat kerajaan (GLCs)mengalami kerugian.Tidak kurang juga dengan berita mengenai pegawai-pegawai koporat menyalahgunakan kedudukan mereka melakukan "inside trading."

5. Ditambah pula dengan keadaan MAS dan FireFly yang masih tergantong-gantong.Ada pula wang beratus juta untuk membeli jersey QPR?

6. Siapakah sebenarnya dibelakang segala "merger" dan "colloboration" anak-anak syarikat kerajaan?

7. PM hanya berdiam diri diatas segala transaksi yang melibatkan anak-anak syarikat kerajaan.

Munkin para pembahas ruang ini dan termasuk juga tuan punya blog dapat menilai apakah yang sedang berlaku sekarang.

Walau pun rakyat mempunyai satu kuasa lagi,iaitu untuk menukarkan kerajaan tetapi kita harus berwaspada..jangan marahkan nyamuk,kelambu kita bakarkan.Padah jawabnya.
Oleh itu kita harus bijak memilih. Jangan terlalu ikutkan perasaan;kita mati akhirnya.

Waullah hu'alam.

ORANGUTAN PENANG said...

Tinta Hitam,

Hang pernah pi ka jalanraya sebelum ni?tok sah la kot!Esok kalu PAS menang,UMNO plak pi jalanraya.Sampai bila pun tak habis bro!

Kalu ada yang nak revolusi sana sini, memang patut pun jenis mcm ni pi tangkap buang!Kalu hang betui betui ikut ugama,hang dok di Israel pun boleh masuk syurga bro!

GHAPLA JINGGA BETUI LA !PEJUANG ISLAM KEPALA HOTAK KALU AMBIK MAT SABU SEBAGAI CONTOH, DAH PI CARI PENYAKIT,DUIT RAKYAT PENANG DIA PI CLAIM!PIIIIRAAAH

ab said...

Salam Dato'

Keluar tajuk sikit Dato,


HUDUD atau tak HUDUD?...


1.Undang undang NEGARA? untuk muslim sahaja?.

Macam mana ni dato?

NON MUSLIM TAK `covered' dibawah undang undang ini. Ada tak hukuman
yang `equivalent' didalam undang undang civil?...


2. Infrastructure `hudud' dah sedia ka belum?

-undang undang nya dalam perlembagaan.

- ilmuan dan pemikir pelaksanaan dan kaedah hudud.

- siapa yanh diberikuasa menahan yang dituduh ? polis ka,kastam ka, tok imam ka? tok kadi ka,tukang nikah ka atau SB ka?..


-`pesalah' nak ditahan dimana? ..ada kah hudud melingkupi lokap dan penjara?.

- ada ka bab jamin,tahan pasport bds?

- macam mana kaedah kaedah penyiasatan mengikut kaedah hudud selain dari 4 saksi yang telah diterima menurut hudud, tenguk kejadian zina...curi kasut,curi colgate,curi seluar,hisap dadah, lumba haram, kena hiv dsb macamana?.



- Ada kah HAKIM dan megistrit yang
sudah dilatih khusus dibidang HUDUD dan kaedah nya dan di universiti mana?.


- TUKANG HUKUMNYA dimana,dilatih dimana,macamana nak laksanakan?.



TERLALU BESAR ISU INI. HUDUD mesti didahului dengan `infrastructures' seperti diatas.




DI KELANTAN, dlam 20 tahun ni dah sampai had mana penyediaan `infrastuktur' tersebut?.




I SAY YES TO HUDUD, BUT NOT A RUSHY AND INCOMPETENT HUDUD...definitely not to a laughable hudud!.


Apa kata raja raja dan mufti mufti sekelian?



Abu Bakar Ab Rahman

Dato Malek Penang said...

Dato Kadir.

Dengar kata Najib telah di nasehati oleh Omer Ong,Pengarah Petronas, supaya menghapuskan ISA.Kabinet pun tak dibincang bagitu juga dengan UMNO Supreme counsil.

Saya setuju dengan Dato,ISA tak perlu dihapuskan tapi perlu di pinda suapya tidak di salah guna kuasanya.

SaYA MASEH INGAT LAGI SAMASA OPERASI LALANG ISA telah disalah gunakan untok menangkap ramai orang,termasok lah Kawan baik Dato,iaitu Dato Ahmad Sebi.Yang menanda tangan perentah penahanan ia lah Tan Sri Megat Junid,musoh ketat Ahmad Sebi.Ahmad Sebi di tahan di Airport.Semasa di tahan dia meloncat dan menangamok.Masa itu Mat Sebi MD TV3 .Tun Daim dan Anwar terkejut dengan tahanan itu dan mereka kedua bergegas berjumpa dengan Mahathir untok berbuat sesuatu.Oleh kerana terlalu ramai yang di tahan ia terpaksa berlaku adil untok semua orang.Jadi merengkok lah Ahmad Sebi dalam lokap salama hampir 60 hari.

Sekarang ini di Amerika pun mereka mempunyai undang untok menahan suspect terrorist di Guantamo Cuba tampa bicara kerana jika pergi mahkamah mereka tidak bukti yang cukop.

Banyak jenayah di Malaysia yang susah hendak di buktikan di mahkamah.Kes pemalsuan Passport,Kes jenayah Sex dan Ahlong dan Al Muanah,semua ini perlu kuasa ISA.

Sekarang ini ramai orang yang excited dengan pengumuman itu.Tak tahu lagi apakah undang baru yang akan di gubal.Yang jelasnya dalam negara yang majmuk ini kita tidak boleh bersikap liberal sangat,nanti tak terkawal jadinya.

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

Melayu Totok said.
... "Hanya Melayu liberal, Melayu muda yang tidak merasai pahit getir darurat dan peristiwa 13 Mei, 1969 atau yang buta sejarah saja yang mati-matian mahu AKDN dihapuskan"

Salam kasih sayang Melayu Totok,

Mungkin juga Melayu liberal, Melayu muda mengidam untuk merasai pula peristiwa PRU 13, 2011/2012..itu gamaknya sebab mereka bermatian mahu Akta ISA dihapuskan...

Mungkin jua mereka yang bukan Melayu bermatian ingin bersemadi di Sg. Lalang atau di Nilai...

Kena nilai lah yang tersurat dan tersirat keputusan Najib tu kerna yang tersurat itu pengetahuan dan yang tersirat itu ilmu..

ALFATIHAH,AMIN
Ps... Sedarkan pemandu2 dijalan raya kita... supaya patuh, berhemah dan hormat menghormati sesama pengguna jalan raya dahulu sebelum ISA dhapuskan. Kalau dah undang2 keselamatan jalan raya ramai yang tidak hormat.. apakah keselamatan negara akan terjamin tanpa ISA????

azman said...

Assalamualaikum pak Kadir

Bagi saye ade burok dan baiknya:-

1. Baik: Untok dia dijadikan undang undang, semestinyalah dibentangkan kepada ahli dewan untok diperbahaskan dan dipersetujui.Jadi pembangkang sekarang mendapat peluang sepenuhnya, kerana kuasa majoriti 2/3 tidak lagi di tangan parti yang memerintah, jadi gunakanlah sebaik baiknya.

2. Burok: Selepas akta ini dimansohkan,jika parti mane sekali yang memerintah mereka tidak akan dapat lagi keistimewaan untok menahan lawan mereka tanpa bicara.

Jika parti pembangkang mahu mempertahankan ISA, nampaknya mereka kenelah menjilat ludah mereka sendiri.Tak berbaloi bukan?.Nampaknya "Diluah mati emak,ditelan mati bapak".

Nasib kamu la labuuuuuu.

azman said...

Assalamualaikum pak Kadir

Tinta Hitam:

Tolong pastikan bahawa pemimpin parti yang anda sokong tidak menyokong penghapusan ISA.

Jika anda rase kemenangan sudah diambang, saye nak jugak tengok betapa gelojohnya mereke mereke itu menggunakan kuasa bila mereke mendapt kuasa.

Anonymous said...

Ab,

Eloklah tanya soalan macam itu. Kelulusan Hudud di DUN Kelantan sudah lebih kurang 20 tahun manakala kelulusan di DUN Terengganu dah lebih kurang 10 tahun.

Yang kurang ditambahkan. Yang tiada diadakan. Tidak relevan pula perlu dibuang. Yang reti fikir tentu sedia maklum, infrastruktur undang-undang kita pun dari Lord Reid.

Jika MP UMNO dan PAS sama-sama angkat tangan luluskan hudud, tak cukup majoriti ke? Kata mahukan melayu bersatu!

Bukan dengan semata-mata berkata tiada infrastruktur dan kemudian duduk diam-diam. Takut nanti jadi subahat.

p/s Apa la pulak kata mereka yang selama ini berulang-ulang menjenamakan PAS sebagai boneka DAP?

Tambahan : saya rujuk komen-komen bukan islam tentang hudud di Malaysian Insider.

Tak sedih ke ayat yang diguna kerajaan 20 tahun dahulu untuk menggambarkan hudud kini digunakan pula oleh bukan Islam?

Langitbiru,

Jika yang kafir bersikap negatif dengan islam, itu dalam jangkaan. Jika yang muslim sendiri kata hukum Allah itu tidak sempurna sifatnya, itu luar biasa. Jika bukan islam merujuk kepada tafsiran negatif orang islam sendiri untuk menggambarkan hudud, ia menyedihkan.

p/s Komen tentang ISA, saya masih lagi mahu tunggu apa bentuk akta yang baru. Saya percaya, ISA tidak akan dibubar di parlimen selagi akta baru belum siap untuk dibentang (paling cepat).

Fed Up

abdullahngah said...

langitbiru,

Saya sedih apabila anda kata dalam blog, website RAMAI SANGAT non-muslim mengeji,mempersendakan,memperbodoh
Hukum-hukum Islam.

Kalau dia non muslim pasti tak akan bertindak seumpama itu terhadap hukum hukum Islam, kecuali dia itu kafir "harbi"
(bukan islam).

Non muslim adalah kafir zimmi yang taatsedia dengan negara Islam dan mereka dan hak dalam negara islam Madinah.

Kalangan kita nampaknya masih tak tahu istilah antara non muslim dan bukan Islam.

Non muslim tak sama dengan bukan Islam. Demikian juga umat Islam.

Umat islam tak sama dengan "muslim" dan manakala "muslim" pula tak sama dengan "mukmin"

Orang beriman dengan orang tak beriman jelas tak sama satu sama lain. Demikian juga yang berilmu dengan yang tak berilmu.

Ada umat islam yang tak boleh digelar sebagai muslim. Apatah lagi mukmin.

Demikian juga antara non muslim dan bukan islam. Bukan islam pasti tak pernah senang dengan hukum hukum Allah.Sebaliknya mereka tak pernah redha dengan Islam.

Manakala non muslim tetap pasrah dan akur serta peka dengan hukum hukum Allah.

Melayu Totok said...

Dengan izin

Sheikh Mishary Alafasy Surah Insan

apakah keselamatan negara akan terjamin tanpa ISA????
-samurai Melayu

But let's not get too emotional or too hopeful. Let's see what those two new security laws offer. Maybe they're worse than ISA.
-A Kadir Jasin

Saturday, September 24, 2011
Undang-undang gantian ISA perlukan pakar keselamatan tradisional dan bukan tradisional
Ruhanie Ahmad

Penggubalan dua akta baru bagi menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang dimansuhkan baru-baru ini memerlukan input pakar keselamatan tradisional dan sarjana kajian keselamatan bukan tradisional.

Pandangan ini diketengahkan bukan kerana kewibawaan Jabatan Peguam Negara dalam usaha menggubal undang-undang berkenaan adalah diragui. Tetapi, sebab wujud banyak faktor mengapa input pakar dan sarjana ini tidak boleh diketepikan.

Antara faktor-faktor yang relevan, penting dan perlu bagi menggabungkan pakar-pakar keselamatan ini dengan kepakaran Jabatan Peguan Negara dalam pembentukan undang-undang baru ini adalah seperti berikut:

Satu: Konsep keselamatan pada hari ini adalah luas dan dalam. Ini kerana corak ancaman kontemporari bukan hanya state-centric atau hanya berasaskan soal serangan ketenteraan.

Hakikat ini menyebabkan konsep keselamatan kontemporari merangkumi pelbagai aspek kesejahteraan manusia dalam konteks keselamatan nasional, termasuk keselamatan masyarakat, keselamatan politik dan keselamatan ekonomi.

Hakikat ini juga menyebabkan wujudnya pelbagai aspek baru mengenai keselamatan. Ini termasuklah aspek securitization of threats...

Kesimpulannya, penggubalan undang-undang baru bagi menggantikan ISA perlu menggabungkan pemikiran pakar keselamatan tradisional dan sarjana di bidang keselamatan bukan tradisional. Ini bermakna Jabatan Peguam Negara perlu memberikan ruang seluas-luasnya kepada individu Malaysia yang pakar dalam soal ancaman tradisional dan sarjana Malaysia yang pakar di bidang ancaman bukan tradisional.

Jika ini dapat dilakukan, undang-undang baru yang akan menggantikan ISA pastinya berkesan dan diterima sepenuhnya sebagai undang-undang bagi menjamin kelangsungan Malaysia daripada ancaman tradisional dan bukan tradisional demi kesejahteraan rakyat jelatanya yang berbilang agama, keturunan dan sosio-budaya.



Salam Takzim

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati. Nampaknya semua isu besar sudah ditimbulkan dan pendirian tiap kumpulan sudah pun diketahui. Adalah wajar semua pihak menggunakan semua maklumat dengan berhemah supaya tidak berlaku sebarang pergaduhan antara penyokong dan penentang yang merugikan semua, baik yang bersalah atau tidak.Allah mengingatkan kita tidak mencampakkan diri kita dalam bahaya.

Mengeni isu hudud PAS hendaklah menulis surat terima kasih kepada TDM kerana mengingatkan PAS untuk melaksanakan hukum hudud. PAS perlu secepat mungkin meminta restu dari Kerajaan Pusat untuk melaksanakannya di Kelantan. Kerajaan perlu secara bertulis respon dalam masa 2 minggu.Ini bukannya perkara susah kerana tiap -tiap Negeri mempunyai undang-undang syriah dan tindakan memasukan enekmen hudud adalah sebagai penambah baik dan untuk memeperkasakannya. Ianya hanya perlu melalui Parlimen dan mendapat persetujuan 2/3 wakil rakyat jika kita mahu melibatkan semua rakyat Malaysia.Dengan permulaan ini Insyaallah lebih banyak Negeri akan mengikutinya hinggalah ia meliputi seluruh negara disuatu masa dengan izin Allah.

ISA bukan lagi isu kerana Kerajaan telah bersetuju memansuhkannya. Rakyat akan mengambil tindakan sewajar bergantung kepada tindakan Kerajaan benar-benar memansuhkannya atau tidak dalam masa terdekat.

Adalah harapan saya mulai dari sekarang semua isu dibahaskan secara professional dan tidak mengikut rasa hati. Rakyat sekarang sudah berpengetahuan dan meluat dengan perkara-perkara yang karut.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya.

saji said...

Sdr abdullahngah

"Saya sedih apabila anda kata dalam blog, website RAMAI SANGAT non-muslim mengkeji,mempersendakan,memperbodoh
Hukum-hukum Islam."

Komen:

Kepada non muslim yang menganut agama budaya atau athis atau bukan ahli kitab seperti CSL,TSK, KS dll yang mengeji,mempersendakan,memperbodoh
hukum-hukum Islam seperti yang sdr kata, kita (muslim yang beriman)bukan sahaja tidak perlu bersedih, bahkan tak boleh apa-apa. Mengapa?

Bagi saya, mereka ini jenis manusia yang hanya terima hukum-hukum Islam jika ianya sudah diadaptasikan menjadi apa yang dipanggil sistem seperti sistem perbankan Islam, pajak gadai Islam dsb dan terbukti menjadi pilihan yang lebih baik, berbanding dengan sistem -sistem konvensional ciptaan non muslim Barat dalam hal yang sama.

Kita, sebaliknya, digalakan berdebat dengan manusia non muslim di kalangan ahli kitab - penganut agama Yahudi dan Kristian khasnya mengenai pertuduhannya terhadap hukum-hukum Islam seperti yang sdr timbulkan di atas dengan berhujah menegaskan kepada mereka bahawa, sejarah terwujudnya hukum-hukum berkaitan hudud di dunia ini sudah bermula secara berperingkat-peringkat di zaman Nabi Nuh, Ibrahim,Musa dan Isa dan ianya terdapat dalam kitab agama Yahudi iaitu Taurat dan Kristian iaitu Injil atau Bible.

...SAJI

Anonymous said...

Salam Datuk,

Saudara Saji mengatakan:

" Wahai orang-orang yang beriman, taatilah kamu kepada Allah, taatilah kamu kepada Rasul dan Ulil Amri (wali, penjaga, ketua dan pemerintah) di kalangan kamu, sekiranya kamu berselisih pendapat dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu merujuk kepada Allah (al-Quran)dan Rasul (al-Sunnah), sekiranya kamu benar-benar beriman kepada Allah dan Hari Akhirat. (al-nisa':59)


Saya setuju 100% dengan pendapat saudara..tapi malangnya bilangan manusia ini amat sedikit sekali, maka sebab itu perlu ada undang-undang bagi 'meluruskan' manusia yang 'bengkok' ini tadi, termasuk di M'sia. Cuma disini satu undang-undang 'special' telah digubal bagi menangani masalah manusia-manusia yg tak bertanggungjawab yg berani menyentuh isu/kes seperti perkauman, extremis agama, gereja DUMC (murtad), Mat Indera, tukar bendera dsb yg bakal mencetuskan huruhara dinegara jika dibiarkan tanpa kawalan. And voila...undang-undang ini memang berkesan jika digunakan dengan pantas dan tegas...mungkin saudara dan ramai rakyat M'sia boleh menjadi saksi nya kenapa ketika dizaman Dr M isu/kes diatas amat jarang sekali kita dengar/lihat... malangnya bukan ketika dizaman Pak Lah (ianya bermula) dan Najib (still no action)...I bet you and the majority of the rakyat would definetely agree with me kan?

ISA is only a general term used by the ordinary citizens for all the acts you mentioned earlier...non issue indeed..

Terima kasih saudara Saji...


Jimizul

affendi hussain said...

Salam sdr langitbiru,

Sememangnya tanggungjawab org yg mengaku Islam adalah utk menegak hukum yg ada dlm al-Quran di muka bumi.

Yg utama buat PAS jika mahu mengemudi perjuangan Hudud adalah bercerai dgn DAP dan persengkokolan dgn doktrin2 anti Islam seperti komunis & kapitalis..

Watak2 seperti Karpal Singh, Lim Kit Siang, Zaid Ibrahim, Anwar Ibrahim, Haris Ibrahim dan yg setara perlu dijauhi..malah bersekongkol dgn pendokong gerakan "Artikel 11" seperti Ambiga dihindari. Yg nak memimpin mestilah nampak lebih bersih dari yg nak dipimpin.

Al-Quran & hadis itu sumber "guideline" sepanjang zaman..Hudud, terbitan kata asas 'had' (batas). Cth hukum zina ada sebut dlm Surah An-Nisa ayat 24, 25 dan surah An-Nur: 2-4, 23-25. Siapa kata hudud tak wujud?

Samalah seperti perlaksanaan sistem kewangan Islam (Rujuk Al-Baqarah: 275-279) yg turut dikecam oleh sesetengah puak2 yg berdegar-degar berbicara hudud..

Kini sistem kewangan Islam dah terbukti malah disegani bukan Islam (itulah kesyumulan Islam), yg maha lucu, masih ada juga org islam tertinggal kapal & masih risau penerimaan kafir akibat imej negatif tentang hudud akibat umat2 islam sendiri yg menolak (?)..dirinya dgn pemikiran berpilih terhadap Perbankan Islam pun apa bezanya, kesian..

Sedangkan sistem kewangan Islam yg difikirkan & diolah bersama oleh ulama-ulama tersohor dunia dlm Majlis Kesatuan Ulama Fiqh Sedunia yg berkelulusan rata2 PhD dan bebas pengaruh politik pun dikecam, dikritik & dicerca malah ada yg menfitnah & menghinanya..apatah lagi nasib draf hudud ciptaan ulama2 politik tempatan PAS utk kegunaan di Malaysia..apakah PAS mengharapkan satu keajaiban akidah politik mi maggie?

Adakah timbul isu Hudud ini kerana cuba mengalih perhatian isu Mat Sabu?

Cabaran Dr. Mahathir itu adalah kerana enekmen hudud PAS itu sendiri berlaku pada zaman beliau (1993). Terdapat beberapa perkara yg dipertikaikan beliau dlm Undang-Undang Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 – Kerajaan Negeri Kelantan (Hukum Hudud), lihat disini

Serangan ini memang mengena titik lembut percintaan PAS-DAP.

Persoalan utama:

1) Adakah semua sudah memahami kandungan Rang Undang-Undang Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 – Kerajaan Negeri Kelantan (Hukum Hudud) itu sebelum komen & kutuk org lain?

2) Apakah perkembangan semasa dlm teknologi DNA & videography boleh disesuaikan dgn hukum hudud?

Pemisahan sains & agama itu adalah acuan kafir, kenapa perlu ada istilah sekular & agama sedangkan kedua-dua ilmu datang dari Allah s.w.t?? menghina perakam video konon tiada mata & telinga utk jadi saksi samalah mcm menghina pengurnia aqal kpd manusia mencipta alat itu..menefestasi minda yg menyedihkan.

Kesempurnaan Allah janganlah cuba dicemarkan & disamaertikan menjadi kesempurnaan manusia.. Samalah mcm kes Allah mencarut.. adakah patut makhluk itu berasa dirinya setaraf Tuhannya walhal akhlak makhlukNya yg paling sempurna tidak pula diikuti?

Pendapat saya, kedua-dua PAS & UMNO perlu bermuafakat dan duduk semeja berbincang hal bersama ini dan lantiklah panel2 org bijak pandai dalam & luar negara utk merangka draf hudud yg mengikut peredaran zaman seperti mana kejayaan perlaksanaan sistem kewangan Islam. Perkara ini perlu dikemudi ulama2 berilmu sebenar, bukan ulama2 totok politik sedia ada.

Pasal org bukan Islam usahlah ambil berat & peduli sgt. Jika mereka menganut fahaman demokrasi, mereka takkan mempertikai apa yg dipersetujui MAJORITI & belajar hidup dgn & cara majoriti.. Masalahnya, adakah selama ini setelah setengah abad mereka berfikiran begitu?
Tepuk dada, jegil mata, tanya minda, sekeh kepala..

wasalam

("/)

affendi hussain said...

Dato'

Bacalah cerita ayam sabung PAS Timbalan Presiden baru ni kutuk UMNO pasal hudud di Harakah..tikam keris sendiri lah..bab kutuk dia memang dahsyat.

Mcm bagus je bunyi..tak takut hudud ke dah buat2 lupa cerita dahulukala?

Kat Perak pun ada org boleh cakap benda tu sedekah..Takkanlah bergoyang pokok kalau tiada angin..dekat pun tak boleh apatah lagi buat..

p/s: Mat Sabu.. Qa lallahu Ta'ala.. La taqrabu zina..

Li ma za taqrab? ya brader?

Dekat2 pun tak boleh, bahaya tau.. inna mal a' malu binniat..

Hang ada niat lah tu, ikan kenyang takkan nak makan umpan..tengok pun tak lalu.

Anta mau kena baling batu ka Mat?

Orang Kedah pakat nak sekeh kepala hang kalau mai sini.. biaq berputaq pusing mcm gasing hilang serban mcm karpal singh, nasib baik hang tak pakai serban serupa dia..cuma kaki hang boleh jalan lagi..ingat mat, kerana mulut santan binasa..bukan semua org kt luaq sana cerdik mcm hang & ahli2 PAS hang kt Malaysia ni. Jgn nk marah & salah org lain pulak kesan fiil hang tu sendiri.

wasalam

("/)

langitbiru said...

Terimakasih Sdr Abdullahngah,

Satu sudut pandangan yang jelas, tidak kabur.

Mungkin satu hari nanti, lebih praktikal jika gunakan nama kafir zimmi atau kafir harbi!

Kalau majoritinya kafir harbi, apa pula tindakan kerajaan persekutuan?

Mengenai Komunis, Parti Komunis sudah tiada, TETAPI pegangan dan pemikiran komunis masih menebal!


Terimakasih Sdr Fed-up,

Itulah masalah utama masyarakat Islam Malaysia hari ini. Kalau akhbar Denmark buat karikatur hina Quran, bukan main hebat berdemo depan kedutaan Denmark, atau mengutuk Denmark habis-habisan.

TAPI, kalau intipati Quran dihina dibumi sendiri, semua berdiam diri!

MAsalahnya penerapan Ilmu Agama Islam oleh sistem pendidikan negara hanya untuk fardhu Ain, hanya setakat reti sembahyang,puasa,haji,zakat, dan nikah kahwin. SEMUANYA KHUSUS UNTUK buat amal diri sendiri, tiada untuk masyarakat.

Inilah yang berlaku kepada Agama Kristian di Eropah. Agama langsung TIADA nilai dalam sistem kenegaraan. TETAPI dalam Islam, salah satu cabang utamanya adalah siasah kenegaraan. Ini yang tidak diajar di sekolah-sekolah ATAU DI MASJID-mASJID.

Pernahkah Sdr dengar khutbah Jumaat membaca ayat-ayat dari Surah Al-Maidah?

HUDUD tu pula, ada jelas dalam Taurat (YAhudi), dan Injil (Kristian), TAPI, mereka kaum yang degil, arahan Taurat dan Injil pun dipinda-pinda ikut nafsu mereka.

DAN MEREKA mahu menentang pula perkara yang sama dalam Quran.

Kalau begitu, mereka ni kafir harbi, bukan zimmi lagi!

saji said...

Sdr raja2u

"Mengeni isu hudud PAS hendaklah menulis surat terima kasih kepada TDM kerana mengingatkan PAS untuk melaksanakan hukum hudud."

Mengapa TDM tak ingatkan sekali kerajaan negeri UMNO Trengganu melaksanakan hukum hudud?

affendi hussain said...

"SAYA AMAT TERTARIK DENGAN PERENGGAN AKHIR DI ATAS; HUDUD BUKAN SATU ISU. HUDUD SATU ILMU DAN SYARIAT "- langitbiru

Saya pun betul2 tertarik dgn kenyataan diatas sdr. langitbiru. Betul..betul..betul..

Berilmu tanpa amal adalah sia-sia,
Beramal TANPA ILMU adalah GILA.


Sudahkan PAS mengambil maklum kritikan2 terhadap Enekmen Hudud 1993 ciptaan mereka yg ada byk keraguan munasabah seperti contoh ini?

Janganlah hanya melenting & ringan mulut jatuhkan hukum kafir sesama org Islam yg beri pendapat, kritik & komen tentang hudud ciptaan PAS. Tiada manusia yg sempurna. Melainkanlah kalau mereka berasa ulama2 politik PAS maksum belaka pemegang tiket ke syorga atau wakil Allah di mukabumi..

Sewajarnya Undang-Undang Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 Kerajaan Negeri Kelantan (Hukum Hudud) dijadikan sebagai draf 'pioneer' dikaji & diperhalusi semula oleh org2 BERILMU selaras dgn SYARIAT al-Quran & aparatus2 semasa yg berkaitan serta dijalankan kajian2 aplikasi kes secara terperinci dari pelbagai sudut & situasi.

Jika saya jadi pemimpin PAS, saya akan cabar Dr.Mahathir & UMNO semula, bukan melenting mcm lelaki andropause diambang senja setelah buat pekasam selama 18thn..

"..takkan pandai kritik saja kot Tun & Dato' Seri.. kita sama2 umat Islam dgn TANGGUNGJAWAB menegak hukum Allah, kalau dah banyak kurang sana sini tu mai lah sama dok bincang.. tajalah kos R&D untuk kumpulkan alim ulama tersohor sedunia, sama2 turun kaji semula dan perhalusi untuk hasil draf undang2 hudud yg selaras syariat al-Quran. Lord Reid dah lama dah boleh, Perbankan Islam pun dah boleh, Hudud mesti boleh, Malaysia kan Boleh! "

“Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya”. (An-Nisa': 59)

Pulang paku buah keras.. Bukan sekadar ringan mulut 'mengafirkan' sesama Islam mcm fanatik totok PAS kerana tak setuju atau buat aksi stunt main keris ala Mat Sabu.. UMNO pun kenapa tak tunjuk kpd umum kandungan draf hudud Kelantan bagi semua org boleh tengok, nilai & fikir sendiri..rakyat tak semua bodoh..OKU memanglah bodoh atau buat2 bodoh setara fanatik HPAS6 juga.. kan dah banyak kesan fitnah dlm masyarakat. Berdosa tau rahsia2 hal mcm ni smp timbul fitnah.

Tanpa melalui proses ini apakah ini satu keGILAan politik PAS yang terdesak setelah dicabar? Di mana kematangannya ni kalau perangai masih kebudak-budakan? Apakah dah cukup sempurna selaras syariat al-Quran Enekmen Hudud Kelantan (1993) ciptaan PAS itu utk tergesa-gesa dilaksana?

Wasallam & Wallahualam
Terima kasih The Scribe.

("/)

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati.

Terima kasih Sdr Saji kerana bertanyakan mengapa TDM tidak minta Kerajaan Trengganu melaksanakan undang-undang Hudud. Jawabnya hanya TDM dan mereka yang rapat dengannya mengetahui.Yang saya hendak tambah adalah TDM merancang Allah melaksanakan. Tiada lagi "taboo" dalam perbincangan mengenai hudud. Orang tidak lagi takut memberi pendapat mereka.Orang Kristian di Malaysia telah menyatakan mereka tiada apa-apa halangan bagi Hudud dilaksana di Kelantan.Yang pasti MCA dan Gerakan akan keluar dari BN jika UMNO bersetuju dilaksanakan Hudud di Kelantan. DAP pula sedang mengkaji keluar dari PR jika Hudud dilaksanakan di Kelantan. Subhanallah sekarang tiada terselindung lagi siapa yang setuju dan siapa yang menentang Hudud.Kita sekarang akan lihat samada Kerajaan Trengganu dan/atau rakyat negeri Trengganu akan ikuti Kerajaan Kelantan memohon restu Kerajaan Pusat untuk melaksanakan Hudud.Kita akan lihat siapa sebenarnya kemarukan undi.

Terdapat orang Islam menyatakan tidak dapat menerima Hudud yang dikemukakan Kerajaan Kelantan kerana ianya ciptaan PAS. Berkaitan dengan hal ini saya tertarik dengan ayat 1 hingga ayat 14 Surah Hud Juz ke 12.Kepada mereka yang berlapang dada ayat-ayat ini jelas ditujukan kepada mereka yang meragui ayat-ayat Allah.

Sekali lagi saya minta isu ini didebat secara professional. Dunia memerhati kita dan jangan ikut rasa hati tetapi mengikut fakta.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya.

affendi hussain said...

Salam sdr Raja2u,

Sdr tertarik dgn surah Hud ayat 1-14. Sejak sekian lama di blog ini, saya pula amat tertarik & berulang kali menyebut satu ayat Al-Quran dibawah:

"Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggunganjawabnya."
(Al-Israa',17:36)

Sebelum kita nak membuta tuli percaya terus & berlapang dada ikut Hudud ciptaan PAS, apa salahnya lihat, kaji & fikir percanggahan2 antara enekmen hukum yang di gubal dengan hukum terkandung dalam al-Quran seperti link yg saya beri sebelum ini.. INILAH PERSOALAN UTAMA ISU HUDUD INI. Pas seperti biasa masih dgn ego "kealiman islamannya" manakala UMNO dgn ego autoriti Perlembagaan Persekutuan.

Ringkasan dibawah:-

Undang-Undang Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 Kerajaan Negeri Kelantan ,Seksyen 7 :

Bahagian I, perenggan 6 vs Al-Maidah, 5:38

Bahagian I, perenggan 9 vs Al-Maidah, 5:33

Bahagian I, perenggan 11 vs An-Nuur, 24:2

Bahagian I, perenggan 17 vs An-Nisaa' : 14-15

Bahagian I, perenggan 22 vs Al-Baqarah,2:219, Al-Maidah,5:90 -91

Yg di Terengganu pun digubal ulama2PAS yg sama, jadi dah tentu guna acuan yg sama.. kalau 1st 'product' dah bengkok, dah tentu yg berikut keluar acuan yg sama akan mengikut.

Bagi saya itu baru profesional, bukan masuk satu bakul saja dgn satu hujah "lump sum" & "sweeping statement".

Didalam perdebatan profesional, tiada tempat utk watak "playsafe" yang "carry no weight, only to occupy volume reducing the density of an intellectual discourse".

Kita perlu jelas pendirian & asas fakta hujah untuk nampak integriti profesionalisme. Perhujahan biar fokus kpd kajian kes. Dah jelas baru kita boleh berlapang dada.

kelak, pendengaran, penglihatan dan hati, kita akan pertanggunganjawabkan di akhirat jika hanya jadi pak turut ulama2 politik PAS semata2 kerana taasub parti. Mereka tak mampu pun beri syafaat atas hukum gubalan mereka yg ada kesilapan yg jelas berlaku melebihi "hudud" (batasan) Allah s.w.t itu sendiri.

Kalau terang2 ada percanggahan hukum dgn hukum dalam al-Quran, mengapa masih nak juga redah ikuti sebelum diperbetul, dikaji & diperkemas semula dulu?

You jump.. I jump?


wallahualam & wasallam

("/)

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati.

Terima kasih Sdr Affendi Hussain atas pandangan sdr.Kita hendaklah sentiasa berlapang dada dan tidak "jump to conclusion" sebelum menghuraikan setepat mungkin sesuatu isu yang dibincang. Surah Hud yang saya rujuk adalah berkaitan mereka yang memberi pelbagai alasan untuk tidak menerima sesuatu ayat yang diturunkan Allah. Sebenarnya dalam isu Hudud ini kita tidak boleh kaitkannya dengan parti politik. Kita rujukkannya sebagai Kerajaan Negeri dan Kerajaan Pusat. Dalam hal ini Kerajaan Negeri diperlukan mengemukakan permohonan kepada Kerajaan Pusat yang perlu menimbangnya mengikut proses seperti yang Sdr nyatakan. Setelah semua aspek diambil kira maka iannya boleh diterima pakai , dipinda atau ditolak dengan alasan yang yang tidak bertentangan dengan Al-Qur'an dan Sunnah Nabi. Masalahnya ada pemimpin yang siang-sian lagi menyatakan tidak akan melaksanakan Hudud di Malaysia ,ada yang bersetuju ini satu keperluan tetapi belum masanya ,dan ada yang menyatakan negara ini sebuah negara majmuk dan pada realitinya Hudud tidak sesuai dilaksanakan. Yang anehnya sementara MCA dan Gerakan bertegas tidak mahu menerima Hudud , DAP bersetuju ianya dilaksanakan di Kelantan.

Sebagai tambahan ayat-ayat 179 hingga 189 Surah Al-A'Raaf menjelaskan kedudukan mereka-mereka yang tidak mahu menerima pakai ayat-ayat Al-Qur'an.

Alhamdulillah kita sekarang boleh membincangkan isu Hudud dengan terbuka. Terpulanglah kepada kita membuat keputusan sendiri jalan mana yang kita hendak pilih.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).