Wednesday, March 28, 2012

Anjing Dan Kari Hangatkan Singapura

A Kadir Jasin

[Kalau guna “anonymous” tolong beri nama sebenar atau nama samaran di awal dan akhir ulasan. Komen “anonymous” tidak akan disiarkan.]

KALI ini saya akan menulis mengenai anjing dan kari. Anjing dan kari itu pula bukan di Malaysia, tetapi di Singapura. Lepas itu, saya hendak lihat macam mana sesetengah pembaca dan pembahas akan mempolitikkannya.

Bukan apa, tetapi kerana ada sesetengah pembahas akan mempolitikkan apa saja yang saya tulis walaupun tajuknya tidak kena mengena dengan politik. Mungkin itulah “tugas rasmi” sesetengah pembahas. Wallahualam.

Mengenai anjing, media massa melaporkan yang seorang pelajar negara China yang belajar di Singapura didenda S$3,000 (kira-kira RM7,320) dan perintah melakukan tugas-tugas kemasyarakatan selama tiga bulan kerana memanggil orang Singapura “anjing” dalam blog mikro.

Pelajar berkenaan, Sun Xu yang berusia 25 tahun belajar di Universiti Nasional Singapura (NUS) juga akan kehilangan biasiswa Kerajaan Singapura bagi semester terakhir pengajiannya.

Bulan lalu, Sun mencetuskan kemarahan rakyat Singapura dengan menulis dalam blog mikro berbahasa Cina Weibo bahawa "ada lebih banyak anjing daripada manusia” di republik itu yang 74 peratus penduduknya berketurunan Cina.

Dalam tulisannya, Sun marah kepada orang tua-tua Singapura yang merenung beliau atau menengkingnya apabila beliau secara tidak sengaja melanggar mereka di tempat-tempat awam.

Kalau dulu orang Cina Singapura menghalakan sentimen negatif mereka kepada bangsa minoriti Melayu dan India, sekarang yang jadi sasaran kebencian mereka adalah pendatang negara China sehingga parti pemerintah, PAP kehilangan banyak undi dalam pilihan raya umum Mei lalu.

Ramai yang bandingkan perbuatan Sun itu dengan satu kejadian di Hong Kong di mana seorang profesor negara China memanggil penduduk Hong Kong "anjing", "anak haram" dan "penipu". Di bekas tanah jajahan British itu, penduduknya yang lebih kaya dan maju memandang rendah pendatang dari tanah besar.

Sebelum itu, sepasang suami isteri pendatang dari negara China juga menimbulkan kemarahan rakyat Singapura apabila mereka membuat aduan kepada Pusat Timbang Tara Masyarakat kerana tidak suka bau kari yang dimasak oleh jiran keturunan India mereka.

Mereka buat aduan walaupun keluarga India itu telah mengambil tindakan menutup pintu dan tingkap apabila memasak kari.

Yang menyebabkan rakyat Singapura marah adalah apabila Penimbang Tara bernama Marcellina Giam, mengeluarkan perintah yang keluarga India Singapura itu hanya boleh masak kari apabila keluarga pendatang negara China itu tidak ada di rumah dan, sebagai ganti, pendatang negara China itu berjanji akan mencuba kari yang dimasak oleh jiran India mereka.

Keputusan Giam itu mencetuskan kemarahan rakyat Singapura yang sudah pun berasa kurang senang dengan dasar Kerajaan mereka yang mengutamakan imigran dari negara China. Kini ada kira-kira sejuta pendatang negara China di Singapura atau satu perlima daripada penduduk Republik itu.

Menurut laporan media massa, rakyat Singapura, khasnya Cina tidak sukakan pendatang negara China bukan saja kerana bilangan mereka yang ramai dan gaya hidup mereka, tetapi juga kerana majoriti daripada mereka bukan dari wilayah Fujian and Guangdong yang berupa tempat asal orang Cina Singapura. Lagipun kebanyakan pendatang negara China itu tidak boleh berbahasa Inggeris yang berupa “bahasa kebangsaan” Singapura.

Bekas Perdana Menteri, Lee Kuan Yew, yang menjadi juara imigrasi rakyat China, Hong Kong dan Taiwan, turut mencetuskan ketidaksenangan orang Cina Singapura. Selewat bulan lalu beliau mempertahankan kemasukan imigran China.

Katanya, suka atau tidak, kalau rakyat Singapura tidak menghasilkan lebih ramai bayi, negara itu terpaksa terus bergantung kepada imigrasi. Lee berkata beliau sedar rakyat Singapura tidak senang melihat begitu ramai orang asing, tetapi ekonomi Singapura akan beku dan, paling buruk, masanya akan tiba apabila tidak ada siapa yang akan menjaga orang tua Singapura.

Berbanding Singapura, nampaknya kita di Malaysia sangat baik, sangat bertolak ansur dan sangat cincai sampai berjuta-juta pendatang asing, majoritinya haram, membanjiri negara kita. Kalau dari negara China, ramai masuk sebagai pelancong dan pelajar, tapi kerja sebagai tukang urut, GRO dan pelacur atau jadi perempuan simpanan dan isteri penanam halia sampai Wanita MCA pun naik pening. Wallahualam.

82 comments:

-thethinker- said...

kat Msia , masalah pendatang asing haram ke halal ke , halal hasil program 6P ke ... bagai apa dalam sekam , sedang membakar secara diam ..

mana tidaknya , bandar bandar besar dan kecil dah jadi mini Dhaka , mini Hanoi , mini Jakarta time cuti Ahad , time cuti umum.. kita nak rehatkan minda , tapi hati membuak tengok perangai depa ni terutama bila depa dalam jumlah yg agak besar.

Kawasan perumahan pula dijadikan asrama pekerja , mai kat Bukit mertajam , dah hampir diconquer depa.. dah laa buat sampah merata , jalan ditengah jalan macam itik pulang reban , bila di-hon , ,samada depa sengih sengih , ataupun jeling kat kita ..

Anonymous said...

OrangBaruLahir

Terima kasih atas tulisan terbaru Dato' tentang kari dan anjing di Singapura.....

Baru-baru ini sewaktu mendapat peluang tiket tambang "terlalu" murah ke LONDON - almaklum musim sejuk, saya dan beberapa penumpang bas di Kota LONDON yang lain, yang berasal dari pelbagai pelusuk dunia, telah diberi teka teki oleh pemandu bas orang putih yang kami naiki , "what is ENGLAND most favourite food ?", yang jika dialih bahasakan mungkin memberi makna "apakah makanan kegemaran penduduk ENGLAND ?" - ada yang dari USA menjawab McD, dan ada yang dari JEPUN menjawab "mash and bangers" dan ada yang meneka "fish and chips" - kata pemandu bas tersebut, kamu semua salah, mungkin "fish and chips" tu mungkin betul 30 tahun dahulu, tetapi sekarang orang putih ENGLAND ini lebih gemarkan pelbagai jenis KARI, yaini makanan tradisi kaum pendatang dari benua Asia Timur, yang kebanyakan berasal dari India dan Bangladesh.

Dalam pada itu ada berita yang agak pelik, yang mengatakan, kini banyak gereja-gereja yang tidak lagi di datangi penganut agama Kristian yang kini dibeli dan ambil alih dan dijadikan masjid.

Rupanya trend "culture changes through major population migration " ini sudah lama berlaku, dan pemimpin Singapura yang ingin menjadikan negara tersebut "the new Chinese Middle Kingdom" sudah mula merasakan kepahitan ubat yang disuapkan oleh pemimpin mereka, untuk mengekalkan tradisi kehidupan masyarakat Cina di Republik tersebut.

Mungkin terpaksalah Lee Kuan Yew mengajar pendatang-pendatang baru, untuk tidak meludah dimerata tempat yang memang menjadi "an acceptable norm" bagi orang Cina dimana sekali pun.

Mungkin Singapura terpaksa juga mengharungi pergaduhan antara puak kaum Cina seperti antara Ghee Hin dan Hai San, apabila mereka berebutkan kawasan lombong bijih di Tanah Melayu pada sedikit satu waktu dahulu.

Tetapi yang pelik nya kenapa dipanggil anjing ya Dato' dan tidak di panggil babi atau panda bear atau kera ....

OrangBaruLahir

Man dego said...

Kalau le parti D... memerintah di malaysia mungkin pekara sama akan belaku. Indon bukan lagi pendatang pilihan utama.

ab said...

Salam dato,



Ni hai nak `human right' punya hal.



Susah nak beza `me right' dengan `human right' ni....



Macam mana kerajaan Singapura nak layan kalau 5 juta rakyat depa punya ` masing masing punya rights" ni..?.



SO yang mana datang dulu?.. perlembagaan atau ` my right
here,my right there' ni?.



Apa kata kalau saya terkentut kuat dalam komuter yang sesak,dah tahan tahan, tapi ter..juga, atau terbelahak kuat kat restoran yang ramai orang, tidoq tengah jalan,gigit tangan polis dll seperti itu..



Elok dato tulis apa ka 'constitu-tion' tu masuk hai hai kari, anjing, kentut,terbelahak,dll seperti itu?



La ni orang dok soai bab perlembagaan dan `human right'.
MESTI DI TERANGAKAN sejelas jelasnya `LIMITS' KEDUA DUANYA... kalau tidak, lagi berserabut kehidupan ni!...



BOLIH KA perlembagaan `overides' individual human right ? .. contohnya SEMUA RAKYAT MESTI BELI INSURAN NYAWA,INSURAN HOSPITAL, MASUK ASKAR, MESTI DERMA ORGAN dll?




Ni isu besaq untuk beberapa tahun akan datang....ada yang kata, perlembagaan tidak termasuk kekangan `human right'/ `me right',....ada yang kata kalau hang tak suka, hang bole pi blah dan berambuih kat negeri yang hang suka!...


Abu Bakar Ab Rahman

Anonymous said...

salam dato...

Nampak nya perempuan kita lebih selesa di himpit oleh Bangla, nepal, mat indon, dan negeria apabila menaiki komuter untuk pergi kerja.

Bau busuk ketiak bangla barangkali sudah wangi bagi mereka, atau tidak lah menggangu hidung mereka seperti mana terganggu nya hidung warga china terhadap bau curry kaum india di Singapore.

Di tolak naik komuter oleh warga negeria, di himpit-himpit dan di senggol oleh mat bangla di waktu pagi dan petang juga barngkali boleh menghasilkan gairah kepada warga kita.

Namun apa daya kita, terima lah se ada nya, vietnam tangkap kucing kita buat sup, Vietanam lepak di padang mainan anak kita sambil minum mabuk, pecahkan kaca botol minum mabuk, sepah kan atas padang..kita hanya mampu senyap.

Kilang sewa habis FLAT kos rendah yang di subsidi oleh kerajaan untuk di letak warga ENDON. Bila kita naik lift pagi untuk pergi kerja jenuh himpit dengan minah endon. Bagi kami yang jantan tiada masalah kerana boleh juga rasa kegebuan dan kewangian nya di waktu pagi & petang.. tetapi bagaimana pula isteri2 yg melihat suami nya di himpit minah endon.

Itu belum lagi melihat dia berkemban di waktu pagi...

Bila lebih 3 bulan duduk, kita boleh lihat pasangan2 yang berasmara dana di tangga, di lift lobby di corridor.

Kalau minah endon yg comel, warga tempatan lah yng menangkut nya. Malam pula tenguk kereta yg berbaris untuk menjemput.

Kalau yg kurang comel mat bangla lah yng menjadi pasangan nya. Tempat geli biasa nya di tangga atau di stor2 tersembunyi.

Kita semua hanya mengaharp kepada wakil rakyat untuk selesai masalah kita.

Hari2 juga kita tengok di kaca TV kita warga Iran, warga negeria bawa dadah, juta-juta nilai nya.

Tetapi tak pernah pun TV tunjuk muka mereka. Kita juga sangat jarang mendengar berita yg mereka sudah di gantung atau di jatuhi hukuman berat.

Berbanding dengan warga kita di tangkap ada sebiji pil kuda, TV bukan saja tunjuk muka dia, malah muka anak bini dia pun TV tunjuk. esok di tunjuk pulak dia di bawa ke mahkhamah.

Itu lah negara kita..negara tercinta

Nak harapkan pagar makan padi. Nak harap pagar tak mau bagi lembu masuk, depa bela lembu dalam kondo.

Menteri KDN pun boleh berbangga dengan program 6P. kata nya ia berjaya daftar 2 juta PATI...kalau muka tembok dia tau juga malu, sebab org yg cerdik akan tanya macam mana sampai dua juta warga asing PATI boleh masuk, macam mana depa masuk, masuk ikut mana...ini menunjukkan dia seorang menteri KDN yang gagal

MAT HUSIEN..

Anonymous said...

malayia memang lebih bagus untuk orang melayu.






mohd paizal

Anonymous said...

Boleh DAKJ ceritakan, di Singapura ada berapa kelas kewarganegaraan? Dah faham yang ini baru boleh komen, kut?

Mungkinkah disana, semuanya diukur dengan Dollar.

Sekali imbas, nampaknya rakyat Singapura seolah-olah akhirnya terpaksa berdepan dengan orang-orang yang lebih kiasu daripada mereka.

Apa pun, kebanjiran pendatang, baik cara halal atau haram, akan tetap mendatangkan masalah, terutamanya masalah sosial.

Di Malaysia pun, dah serabut. Malang, jarang ada laporan di MSM. Ada pernah kita jumpa laporan MSM bekaitan serbuan imigresen di Lebuh Ampang atau Chow Kit?

Dulu-dulu, masa kita rakyat Malaysia bebas keluar masuk ke mana-mana negara Komanwel, tidak seteruk kini.

Jika Britain boleh mengetatkan syarat imigresen khusus kepada rakyat Malaysia bila ramai yang suka "overstay" kenapa kita tidak boleh buat perkara yang sama kepada pendatang Indonesia, Bangladesh atau Afrika?

Sekurang-kurangnya hadkan perjalanan mereka kepada daerah atau negeri dimana mereka belajar sahaja.

Saya ini tidak pernah ke luar negara, jadi tidak jelas isu pintu masuk negara).

Tapi dari pengalaman sendiri semasa membuat surat beranak anak yang baru lahir di JPN cawangan Hospital Besar, ada bapa (pendatang Indonesia) yang diterima pendaftaran anaknya yang dilahirkan luar nikah dari ibu yang rakyat Malaysia.

p/s (berfikir diluar kotak) saya nak minta pendapat, apakah patut pihak berkuasa imigresen membuat serbuan dan pemeriksaan di premis hospital kerajaan?

Fed Up

Anonymous said...

Salam Dato',

Saya diberitahu bahawa orang Singapura keturunan Cina memandang rendah semua orang lain yang merantau bekerja di republik itu. Mereka anggap dan panggil orang Malaysia keturunan Cina sebagai "orang bukit". Ini yang diberitahu oleh seorang bekas pelajar saya (keturunan Cina) yang bekerja di Singapura. Tak tahulah pula apa panggilan mereka kepada rakyat Malaysia keturunan Melayu yang bekerja di sana, mungkin mereka masih memanggil Melayu Malaysia ini "hantu" sepertimana panggilan orang Cina Malaysia kepada Melayu disini.

Menurut hiraki Maslow, selepas memenuhi keperluan biologi manusia mahukan "sense of belonging", iaitu rasa keberadaan dalam kelompok. Mula-mula kelompok keluarga, lepas itu kelompok puak, kelompok etnik dan yang paling tinggi ialah kelompok kelas.

Orang Cina Singapura sudah merasakan mereka berada dalam satu kelas yang lebih tinggi dariada kelas Cina Malaysia atau Cina China. Ini perkara yang biasa sekali dalam mana-mana bangsa. Orang Inggeris pun ada kelas bangsawan, kelas tinggi, dan ada kelas pekerja. Kalau yang masuk comporehensive school tu kelas tinggi, tapi yang masuk comunity school tu kelas bawah. Yang belajar kat Oxford dan Cambridge tu ada kelas tapi yang belajar kat tempat lain dianggap biasa saja. Orang Melayu pun ada kelasnya juga, cuma ramai yang tak perasan. Kita ada kelas bangsawan, kelas elit politik, kelas elit MCS/PTD, kelas korporat, dll.

LKY telah membuat banyak eksperimen @ kejuruteraan sosial. Ada yang berjaya dan ada yang telah nampak mendatangkan masalah. Eksperimen menghadkan bilangan anak telah pun nampak kelemahannya, jadi impot Cina dari Cina untuk kepentingan sosio-politik republik itu. Dengan sentimen anti pendatang China yang mula mengesankan, tak tahu apa pula masalah besar yang akan timbul kelak.

Kita disini semacam menutup sebelah mata dengan kebanjiran PATI. Tak tahu apa pula masalah besar yang akan timbul pada masa depan. Jika di Kalimantan pernah berlaku rusuhan antara Dayak dengan pendatang dari Jawa (rakyat senegara yang berhijrah melalui program transmigrasi pemerintah), apakah tidak mustahil rusuhan yang sama berlaku antara rakyat asal Malaysia dengan PATI? Mahukah kita membayangkan, wilayah Chow Kit di KL menjadi wilayah pendatang?

Maaf Dato' kerana tulisan saya ni tak tersusun isinya...ikut rasa hati aje.

Pak HJ JB

Unknown said...

Biasiswanya di tarik, bayarlah sendiri, hahaha... sebab samakan orang dengan anjing. Sebab itu saya sokong MB Terengganu tarik biasiswa 6 orang pelajar yang berdemo hari tu.

Di Malaysia polis pun ada masanya dipanggil anjing. Tah bilalah nak kena dakwa dan denda RM300 tu.

padang pasir said...

Salam Dato

Kita sudah sedia maklum hal politik LKY, PAP dan Singapura hari ini hasil dari melihat sejarah politik mereka pada tahun 50an dan 60an dahulu.

Kini Penang pun sedang mengikuti jejak tersebut dan 40 tahun akan datang mereka akan membuat perkara yang sama ke atas bangsa mereka di Penang.

Semuanya demi survival politik mereka di alam nusantara.

Cuma yang kita kasihan melihat Pak Kaduk di Klang dan tanjung bungah yang masih sibuk bersorak sorak.

Bak kata kawan saya - orang Melayu Temasek bila mengundi, kalah jadi abu, menang jadi arang.

Anonymous said...

SALAM TUAN..SINGAPURA MMG TERKENAL DGN UNDANG2 YG KETAT. MENETAPKAN STANDAD YG TINGGI KEPADA MEREKA YG NAK JADI WARGANEGARA ATAU MEREKA YANG DI AMBIL BEKERJA

BARU2 NI ADA SATU KES DI MANA SEORANG PEMBANTU RUMAH INDONESIA DI LAPORKAN MEMBUNUH DIRI KERANA GAGAL DLM UJIAN BAHASA INGGERIS SETELAH 3 KALI PERCUBAAN.

DI KATAKAN PEMBANTU RUMAH TERSEBUT MENGAMBIL KEPUTUSAN MEMBUNUH DIRI KERANA TAK MAMPU NAK BAYAR HUTANG DI KAMPUNG.

NAMPAKNYA UNDANG2 DI SINGAPURA BUKAN SAJE KERAS DAN MEMBEBANKAN TAPI BOLEH DI ANGGAP DI LUAR BATAS KEMANUSIAAN DEK KERANA NAK MENCAPAI STANDARD NEGARA PALING SEMPURNA

WALLAHUALAM

Anonymous said...

Aslkum Dakj


Cina Singapore boleh terbakar bab isu gelaran anjing dan bab masak kari demi hak mereka.

tapi di Malaysia, melayu masuk gereja, perempuan bukan Islam masuk masjid, jual arak di kawasan melayu, ia di pertahan kan oleh orang Melayu sendiri.

demi kuasa


Din klang

Anonymous said...

Aslkum Dakj

1. Singapore negara hukum. Budak tu cari pasal sebab kerana tak jaga mulut badan binasa. Di Malaysia kalau sdr anak menteri apalagi kalau menteri semua laporan polis bisa diatur.

2 Dasar emigrasi Singapore jelas. Mereka bawa emigran yg berkualiti fisikalnya dan otaknya. Tenguk je ahli sukan import mereka, hebat2 belaka malah dalam sukan tertentu pernah mengalahkan pemain negara asal mereka Cina.

3. Emigran juga datang secara halal dan diberi taraf warganegara atau penduduk tetap secara teratur. Oleh yg demikian sumbangan mereka pd aktiviti ekonomi Singapore dlm bentuk perkiraan. GDP yg tepat dan benar dapat ditentukan. Dalam kes Malaysia oleh kerana jumlah GDP turut disumbang oleh pendatabg haram yg menurut saya tak kurang 5jt maka angka GDP kita tu syok sebdiri. Angka yg turut disumbang pendatabg haram tulah kita jaja kesana kemari dgn mendakwa pertunbuhan GDP kita tak kurang sekian2 peratus.

4. Dasar emgran Malaysia berkait rapat dgn dasar berkepentingan kroni UmnoBn yg menjual calling visa oleh kroni pd majikan yg betul2 memerlukan....setelah tak de apa lagi yg boleh dijual!!!Kuota AP dah habis. Permit teksi pun dah habis.

5. Kroni yg dpt calling visa akan membawa masuk buruh tampa menyediakan perkerjaan yg terjamin. Tanpa pejerjaan maka jadulah merekaperompak, pembunuh dll yg menggugat keselamatan rakyat.

6. Okeh kerana kerajaan nemang sedar kebanjiran pendatang haram adalah kesalahan langsung mereka sendiri maka mana mereka berani betul buat operasi tangkapan dan penghantaran pulang secara sungguh2. Acah2 adalah sot program 6 P.

7. Kebanjiran pendatang haram memang menjadi sumber rezeki juga pd penguatkuasa tertentu keraba dapat elaun bulanan atau harian. Jadi dari org atas sampai bawahan nereka akan terkedu jika tiba2 pendatang haram tiada di Malaysia.

8. PR patut masukkan hal emigran dalam manifesto mereka. Kalau tidak pendatang2 ni akan besar kepala for the wrong reasons.Dan bertambah sebgsara Melayu dibuatnya.

Kpd Don Klang, perah otak le sikit utk berhujah. Anda ni beri malu Umno je
Din Klang

besi said...

visa pelancong(sosial)(hub pelancongan)
visa pelajar(hub pelajaran tinggi)
berapa banyak hub daaaaa...semoga negeri kita sentiasa aman dan harmoni hendaknya....Aminnnnnnnnn

azhar said...

Yang pasti rakyat adalah asset yang paling berharga bagi sesabuah negara.

Apa yang berlaku di singapura adalah salah perancangan didalam pengurusan asset ini.Menghadkan bilangan anak adalah satu tindakan bertentangan dengan kejadian semulajadi manusia itu sendiri.

sekarang singapura mengalami kesan negatif dari sudut ekonomi diatas kesilapan pengurusan asset terpenting ini.Membawa kemasukan pendatang dari China adalah cara penyelesainya dan suka atau tidak pada realiti cina singapura sudah tak sama lagi cina China.

Bagi yang faham tentang ekonomi tindakan tersebut mungkin boleh kita fahami.

Tetapi jika dipandang dari sudut politik pulak itu sahaja cara bagi mengekalkan penguasaan orang cina disebuah pulau yang kecil ditengah tengah kepuluan melayu.

Anonymous said...

Tok, 1. Singapura negara Cina. There's no two way about it. Cina majoriti dan Cina berkuasa. Melayu dan India terpaksa terima. Banyak Melayu dan India Singapura berhijrah. Lee Kuan Yew tadah tangan ke langit kata "thank you Lord."
2. LKY dan PAP pertahan ketuanan Cina di Singapura dengan bertopengkan meritokrasi peninggalan British. 3. LKY tangkap dan halau semua Melayu yang bermerit macam almarhum A Samad Ismail dan ramai lagi kerana tidak mahu ketuanan Cina dicabar. 4. Di Malaysia Melayu tak lagi boleh pertahan agama, bangsa dan bahasa mereka kerana takut dituduh amalkan ketuanan Melayu. 5. Orang Hindu (Hindraf) boleh buat tunjuk perasaan tuntut hak dan bina kuil di mana saja mereka suka, tapi bila guru Melayu/Islam buat seminar pertahan Islam dan tangkis ancaman Kristianisasi, Anwar Ibrahim (PN1) tuduh mereka buat provokasi. Jelaslah dia ini agen dan simpatisan neo-con dan Yahudi Amerika. 6. Kerana menteri KDN half past six, 6P jadi punca pendatang haram bermaharajalela.

MelayuFirst

Anonymous said...

din klang

Tulisan saudara dalam arikel Dato yang lepas mengenai Arwah Dato Mazlan Nordin menyatakan bahawa diri saudara seorang yang kurang di latih.

Manners make the man.

Orang yang sudah meninggal baik kita hormati.

Jangan hingga artikel kematian sifu Dato Kadir pun hendak di politik kan.

Mengenai hujah saya yang tiada class bagi saudara din klang, saya akui fakta itu kerana saya tidak di bayar gaji sepenuh masa untuk berdebat di alam maya.

Saya selalu menghantar komen bila ada masa terluang menunggu penumpang untuk menaiki teksi saya.

Itulah rezeki halal yang saya cari sepenuh masa untuk menyara keluarga asal ianya berkat.

Dan komen2 saudara pula - ia masih mempunyai ruang yang amat luas untuk di perbaiki. Terus berusaha.


Btw - cerita bab Anjing dan Kari di singapura, minoriti Melayu di sana setakat mampu mengeluh dalam hati sahaja kerana suara mereka sudah lama terlupus.


don klang

Anonymous said...

Aslkum Dakj

sdr padang pasir

1. hendaknya bila dah terpelanting kerja dinegara Arab tu dapatlah belajar sesuatu erti hidup. Rupa2nya masih ditakuk lama masih mengharap dan menunggu jasa Umno.

2. Tidakkah sdr sedar bahawa selama 51 tahun UmnoBn memerintah dah tak de apa yg tinggal lagi tanah2 melayu Penang yg boleh digadai oleh kerajaan PR kpd org Cina.

3 Memang benar Din Klang selalu bersorak2 tapi bukan kerana gembira tapi marah bila pemimpin Umno terus menjarah harta Melayu dan ahli biasa angguk walaupun ada beribu batu

4.Kalupun tenan sdr tu salah tentang komen Melayu tenasek bagaimana pulak org educated macam sdr boleh meniru komen yg tak betul tu. Oleh kerana penduduk Melayu Singapore cuma sekitar 15%, maka jangan mimpi nak menang pilihan raya di sana. Melayu Singapore telahpun menjadi abu dan arang pd tahun 1965 bila kerajaan UnnoPerikatan dgn murah hati lepas Singapore pd Cina.

5 Saya terkilandgn cara sdr dan yg serumpum berfikir dan terus berharap bahawa suatu hari nanti pemimpin Umno akan menjadi baik untuk menyelamat org Nelayu. Bertuah lah. Berdasarkan pengalaman CIMB bank jangan hairan kalau urusan ketenteraan dan kepolisan juga Umno jual pd bukan Melayu

Din Klang

Anonymous said...

Aslkum Dakj. dan Din Klang palsu

1. bila nak hujah pasal perempuan kafir masuk masjid dan melayu masuk gereja hujahlah dgn jelas....apa isunya? Adakah sdr nak beritau kita bahawa sistem pendidikan Islamciptaan Umno untuk anak melayu disekolah2 tidak efektif atau sdr tak suka tenguk perempuan bukan Islam masuk masjid takctutup aurat.....apa dia.

2Pasal penjualan srak dikawasan majoriti penduduk Islam, sdr elok tanya jugak apakah undang2 org Islam membeli nonbor ekor telah benar2 dikuatkuasa oleh penguatkuasa Umno.Kalau si Hasan Ali merapu soal arak boleh difahami sebab dia tu terkebih cakap tapi action.

kurabg....sebab itu segala langkahnya berdasar kpd maximum media coverage possible..Maka diciptalah isu2 yg sensasi supaya beliau masih mendapat airtime

Din Klang

Anonymous said...

aslkum Dakj

minta izin melencung

1. menteri kata penghapusan PTPTN akan bebankan bebankan kerajaan UmnoBn. Saya rasa kerajaan PR tidak. Sebab kalau PR ada tebder twrbuka. Jadi rakyat dpt nilai faedah maksima pd harga minima.

2 Kerajaan UmnoBn suka joli katak. Rakyat papa tak pe asal kroni kaya raya. Universiti yg boleh dibuat pd harga RM500jt mwlalui tender terbuka tapi kerajaan murah hati bayar RM1.5b pd kroni. Sebuah politeknik yg boleh dibuat dgn RM50jt melalui tender terbuka akhirnya rakyat bayar RM300jt melakui direct nego.Buat PKFZ patutnya 3b bila siap jadi 12b.Untungnya kerajaan UmnoBn....ibarat suami jahat tapi tetap dipuja dipuji okeh isteri tercinta....atau isteri ngok. Apalah beza dgn orn Melayu.

3. Kalau kerajaan jujur dan belanja berhemah, entah berapa puluh billion dpt dijimat. Kalau jerajaan tak bantu IPP entah berapa billion lagi wang rakyat dpt dijimat. Kalau kerajaan jual harta rakyat atau buat jv dgn sektor swasta ikut harga pasaran tentu kantong rakyat berisi.

Kalau PR jadi kerajaan bersih, mereka memang boleh hapus PPPTN tanpa banyak masaalah.

Bila MB Selangor pecah rahsia bahawa pd tahun 2007 kerajaan UmnoBn beri kontrek pd kroni berjumlah RM 396jt secara direct berbanding cuma RM5jt oleh PR pd 2011 maka taulah jita bahawa rakyat Selangor telah rugi beratus juta rgt pd 2007 saja kerana setiap kontrek direct nego biasanya akan inflated sebanyak 50%.

Din klang

OKJ said...

Salam Dato’ Kadir

Bercakap tentang kari ni, ia mengeluarkan satu aroma yg kuat dan mempersona. Jadi eloklah juga kita bercakap tentang ‘aroma kari’ yg mempersonakan di Negara kita.

Dikesempatan ini, sekalung tahniah diucapkan kepada YB Saudara Khairy Jamaluddin (KJ) kerana akan dilantik sebagai Pengerusi PUNB manggantikan Tan Sri Abu Bakar Mohd Noor pada April ini. Berkat kesabaran sdr selama beberapa tahun, akhirnya ‘tuaian’ berhasil juga. Bagi sayalah, YAB Dato’ Seri Presiden sentiasa memerhatikan potensi saudara dari masa ke semasa tapi buat-buat seperti terlepas pandang je sebenarnya.

Benih yg baik kalau di campak didaratan manapun akan tumbuhlah jua. Begitu tingginya penghargaaan terhadap sdr hingga beliau meletakkan sdr sebaris dgn ketokohan Tan Sri- Tan Sri. Juga, mungkin tak lama lagi, sdr tidak lagi bergelar YB saje tapi ada Tan Sri juga di depannya.

Cuma satu perkara yg diharap sdr tidak akan lupa. Pertamanya, Janganlah sdr terlupa yg sdr DIPILIH sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Kemudiaanya barulah dilantik sebagai Ketua Pemuda BN. Diharap sdr dapat mengutamakan PRIORITY agenda-agenda sebagai KP UMNO melebihi agenda-agenda lain. Kesilapan yg sdr lakukan pada beberapa tahun lepas diharap tidak lagi berulang. Saya rasa sdr faham apa yg saya maksudkan.

Akhir kata dari saya, diharap sdr lebih berhati-hati dimasa yg akan datang. Buatlah baik tapi biar-berpada-pada, jangan sampai kita dipijak kepala. Sekali lagi, diharap sdr faham apa yg saya maksudkan.

Sekian TQ.

Ikhlas dari OKJ (Orang Kampung Je)

-thethinker- said...

Mana mana parti samada BN atau PR yg masukkan isu masalah Pendatang Asing asing ni dlam manifesto depa , 7 undi pasti dlm tangan ...

Anonymous said...

Datuk,

Pasai pendatang asing ni, dah jenuh pelbagai pihak menyuarakannya. Kita cakap pun tak guna kalau pihak yang sepatutnya bertanggungjawab menangani hal itu terus mandom. Depa tak ambil iktibar daripada kesan gelombang kedatangan imigran sebelum Merdeka dulu terhadap negara dan kaum pribumi.

-- Balanglama

Anonymous said...

Kat Malaysia ni, tak ada apa-apa pun yang boleh sakitkan kerajaan dan hati rakyatnya. Dah biasa dengan panggilan tersebut kerana ??????????????.

Ari-ari ramai yang menjerit kat bangsa lain lembu, babi, anjing, china doll, toyol, keling, pariah dsbnya.

Agak negara mana yang lebih sensitif?



Batu Nisan

Anonymous said...

OrangBaruLahir

Ehemm ... ehemm ...

Dato' dan para pembahas yang lain jangan tak tahu, dimana-mana orang tua-tua Singapura yang kurang mampu "dibuang anak-anak mereka" apabila mereka tidak mampu menjaganya sendiri atau dihantar rumah orang-orang tua-tua di Republik tersebut, yang banyak menghambakan amah-amah dari Vietnam, Cambodia, Filipina. Mereka eksport orang tua-tua tu ke Johor Bahru.

Baru-baru ini ada dokumentari yang dibuat oleh MSM Republik tersebut yang memburuk-burukkan keadaan rumah dan pusat penjagaan orang tua yang terdapat di Johor Bahru.

Tak tahu le "macam mana Pegawai-Pegawai Imigresen Malaysia" MENGHALALKAN kedatangan warga berambut emas dari Republik tersebut untuk tinggal secara tetap di Johor..... mungkin ada elaun khas bayaran bulanan agaknya untuk menampung kos sara hidup yang melambung di Johor Bahru.

Kalau ini lah yang dikatakan dasar - polisi "Malaysia YOUR SECOND HOME", WAhh wah hebat lah Menteri-Menteri Malaysia, terutama Hishamuddin menjadikan Johor Bahru / Malaysia ini negara kebajikan, lebih hebat dari Amerika Syarikat membuka pintunya kepada pelarian "political asylum seekers"

Singapura memang beruntung dapat jiran macam Malaysia - bila tanah tak cukup, dia rapat-rapat aje dan mengendeng lalu dapat Iskandar, bila air tak cukup dia rapat-rapt lagi gendeng lalu dapat perjanjian air BERAT SEBELAH, bila Malaysia ada TANAH KTM di Woodlands, dia sekat syarat perubahan status lalu kena lah bagi dua antara KHAZANAH dan TEMASEK, tapi tak tahu sebenarnya siapa yang bakal kaya.

Bila kilang-kilang di Singapura mengeluarkan limbah yang merosakan alam sekitar.... senang aje dia eksport ke Malaysia dan BATAM.

Bila le Menteri Besar JOHOR dan MEenteri LUAR MALAYSIA nak habis belajar tentang perangai dengki jiran kita dan memperbaiki timbal balik buat MALAYSIA.

Sekarang ini semua yang baik dikirim ke Singapura, SAYUR-SAYURAN, AIR, IKAN, TELUR sementara yang dah layu, tak terawat, dah busuk dan third grade buat makan minum rakyat MALAYSIA.

Bodoh .... terus bodoh dan terus terus di perbodohkan, itu aje lah yang dapat di gambarkan oleh DIPLOMAT-DIPLOMAT half past six Malaysia..... atau mereka ini sebenar bekerja untuk Republik tersebut, atas bidalan - if you cannot beat them, you might as well join them .... ehem ... ehemm

Saya cadangakan PM Najib, jual aje MALAYSIA - lock stock and barrel, senang tak payah fening-fening, macam di buat oleh Lim Guan Eng yang merapatkan Pulau Pinang dengan Singapura..... sehingga ada perjanjian yang tak boleh batal, macam Perak mengeluarkan tanah TOL 999 tahun...

Maaf dan dengan izin Dato', ...dari hal KARI dan ANJING di Singapura tanggal 29 hb MAc 2012

OrangBaruLahir

A KADIR JASIN said...

Saya setuju dengan pembahas MelayuFirst mengenai tolak ansur orang Melayu/Islam yang keterlaluan sehingga orang Melayu/Islam dianggap lemah dan boleh diperkotak-katikkan.

Apalah salahnya Jabatan Pelajaran dan Pejabat Mufti Johor mengadakan seminar memberi kefahaman mengenai Islam dan kegiatan-kegiatan yang mengancam agama Islam dan akidah pengikutnya.

Orang Melayu telah banyak dan lama bertolak ansur. Tetapi, sejak beberapa tahun kebelakangan ini kerana orang Melayu berpecah-belah dan terlalu kamarukkan sokongan bukan Melayu/bukan Islam, orang Melayu/Islam dianggap lemah.

Akibatnya pelbagai cabaran dan tuntutan dibuat ke atas orang Melayu sehingga sudah ramai orang Melayu yang lemah semangat termakan propaganda ini sehingga malu mempertahankan hak orang Melayu dan dengan mudah tunduk kepada pelbagai tuntutan remeh bangsa-bangsa lain.

Ingatlah, tidak ada negara yang bangsa majoritinya ditekan dan dipinggirkan selamat dan berjaya. Lihatlah petunjuk sejarah dari negara-negara seperti Uganda, Fiji dan negara-negara di mana bangsa, kaum dan kelompok agama minoriti menindas bangsa, kaum dan kelompok agama majoroti.

Terima kasih.

Anonymous said...

Malaysia bakal malang dengan imigran asing jika tak hati-hati..buang bodoh ambik bijak.....

sayang islam

muzafar said...

orang kampung nak tanaya,siapa pemerintah nagara malaysia yang hasilnya tuan- tuan gaduh-gaduh sangat sangat tu....

muzafar

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

Yang kami muliakan DAKJ,
Over the years, we have sent numerous 'signals' through your esteemed blog on the potent 'power' of the immigrant race to turn this Tanah Melayu into a 'Middle Kingdom'
In our 'sacred' puisi we inscribe
MEI 13, 1969 IA BERMULA
MELEDAH BANJARAN PEMISAH
MENGALIR DEBU DAN LAHAR
DIANTARA DARAH DAN NANAH
MERESAP DICECAIRAN BUMI BANGSA
KEKAYAAN PUSAKA BANGSA DIMILIKI SEMUA

Malangnya, Melayu Mudah Lupa' akan
Laungan 'Melayu Bodoh,' 'Melayu balik kampong lah' ' Pigi Mati lah'
dan diperbutuhkan ketika perarakan Mei 13, 1969!


NAFSU HAIWAN MENGUASAI JIWA RAGA
DENYUT NADI HASAT DENGKI
MERAH, MEMBAHANG, MENYALA
SLOGAN MELAYU BERDILEMA
MERANGSANG PEJUANGAN BANGSA

Malangnya Melayu masih bernafsu 'haiwan' berhasat dengki hingga membawa perpecahan HANYA kerana rakuskan kuasa dan Melayu masih ketagihkan gandum yang ditabur!

BANGUN TEGAK BERDIRI
MEROBOH, MENCANAI
WALAUPUN MULANYA KERINGAT DAN AIRMATA
PERIT, PEDIH, RINTIHAN

Malangnya Dasar Ekonomi Baru kini dipersoalkan. 'Tongkat' yang telah membantu bangsa Melayu agar mampu bangun dan berdiri tegak kini hendak dibuang oleh anak bangsa itu sendiri!

DALAM PENENTU BELUM PENGHUJUNG
MENGORAK LANGKAH, MENGATUR CARA
MENITI PERMATANG, PENENTU JUANG
KINI, BANGSA MU MULA MENGANGKAT MUKA
TIADA EJEKAN KATA HINA

Malangnya Sdrku Din Klang dengan 'potluck'nya akan cuba meyakinkan samuraimelayu ini manyak tembelang, ma?

'MELAYU TAK HILANG DIDUNIA BUKAN DENDANGAN TETAPI LANDASAN PERJUANGAN

Malangnya, PAS dan PKR berdendang sayang dengan DAP untuk memecah belah dan melemahkan Melayu, Pakatan yang mampu merealisasikan impian ' middle kingdom' mereka!

WAWASAN 2020 BUKAN TITIK PENYUDAH BAGI JENERASI MENDATANG IA BERMULA

Malangnya selagi wujud sekolah jenis kebangsaan selagi itu anak2 jenerasi mendatang tidak akan serumpun!

ALFATIHAH, AMIN.

Anonymous said...

DAKJ dan Melayufirst,

Jika tidak silap saya, dalam perlembagaan, ada termaktub yang islamnya muslim Malaysia dijaga.

Makanya bila ada kes mahkamah permohonan tukar agama dan status kad pengenalan, kenapa tumpuan terhad kepada peguam dan anak guamnya?

Kenapa yang terlibat dalam penganutan si polan ke agama lain tidak pula dikecam? Malah sepatutnya dikenakan tindakan undang-undang.

Berbalik kepada isu di Johor, menamakan kristian sebagai ancaman adalah suatu langkah yang kurang bijak. Ia menjauhkan mereka dari Islam dan menyukarkan usaha-usaha dakwah. Malah menguatkan dakwaan mereka yang adanya penindasan dan tekanan.

Tujuan betul tapi cara tidak betul, maka jadi tak betul juga. Hasil tidak menghalalkan cara.

Bukan soal melayu terlalu "murah hati".

Fed Up

Anonymous said...

SAUDARA SAMURAI MELAYU.


KEMANA BANGSA MELAYU KITA JIKA TAK ADA DEB DAN KITA MENGAMALKAN DASAR MERITOKRASI.



PR 168.

Anonymous said...

Aslkum Dakj

1. Saya sokong 100% segala point yg dibangkit oleh melayufirst.
Cuma mungkin sdr melayufirst terlupa atau terlepas pandang mungkin dalam keghairahan nak kutuk Anuar, bahawa selama ini melayu umnolah yg patut dipersalahkan terhadap kepondanan perjuangan bangsa sejak merdeka.

2. Secara tegas saya akan kata kita jangan jadi melayufirst tapi islam first. Org islam first tidak akan buat dosa terutama rompak wang rakyat. Saya lihat setakat ini kualiti tu banyak ada pd pemimpin PR tapi TERBUKTI pupus pd pemimpin UmnoBn.

3.Bila banyak calon Umno kalah dlm PRU 2008 tiba2 Umno bawa obor2 perpaduan melayu dgn PAS. Selama ni tak pernah. Pelik bin ajaib kan. Kalau dah jahat tu jahat jugak. Gendang perpaduan dgn PAS mempunyai 3 matlamat jahat besar yg ahli biasa Umno spt samurai melayu tak mungkin bokeh faham.Pertama nak pecah belahkan perpaduan dikalangan ahli pas sendiri....ingat Nasarudin dan Hasan Ali?.Kedua nak letak pemimpin pas dalam keadaan serba salah....maklumlah islam Umno dah hulur salam persahabatan. Ketiga nak bina imej baik Umno konon tak semai politik kebencian....ia ke.

4. Hidup ni biar berpijak dibumi nyata. Sampai kiamat pun tak mungkin melayu atau sesiapa pun boleh bersatu atau dipaksa bersatu 100%.Malah biarlah melayu berbalah asalkan dalam batasan yg dibenar agama. Guna media kata sesuatu yg pembangkang tak pernah kata itu terang2 bercanggah agama. Guna aparatus kerajaan untuk tabur fitnah itu berdosa. Tuduh Nik Aziz kata Allah mencarut tanpa beri dia peluang bersuara itu jugak sangat keji dan berdosa. Berdiam diri dgn hubungan Umno dgn kafir MCA dan MIC tapi terus tuduh PAS dan PKR jual melayu bila bentuk PR dgn DAP itu juga sangat hipokrit.

5. Sejak Najib jadi PM siapakah yg dia lebih bela? Terng2 dasrnya untungkan Cina dan India sebab nak menang hati mereka. Melsyu no problem senang nak handle. Kata saja pd mereka kristian nak ganti islam sebagai ugama resmi maka berduyun melayu kembali bersatu bawah ketiak Umno....tektik lama yg nasih efektif sebab ranai melayu bodoh dan suka membodoh org lain.

Perpecahan juga hikmahnya. Kalau pembangkang tak kuat pembahas fikir kerajaan nak beri rasuah 500 rgt dan beri kenaikan gaji?

Din Klang

Alkahfi said...

Di Malaysia ramai pendatang bukan sebab kita ni baik tok...tapi pemimpin yang ada tak reti mentadbir negara..dah lah tidak cerdik ditambah dengan tiada kejantanan..
Tu yang chedet kata bagilah yang smart peluang masuk UMNO...
Itu pun depa tak paham paham lagi...apalah punya dolll...

rafisi nik nasmi said...

Salam Dato,

Off topic sikit tapi mengenai M.O pengkomen sepenuh masa yang ingin saya kongsi.

mereka dikehendaki mengacau SETIAP ARTIKEL baru yang bloger keluarkan.

setiap SPAM, tak kisah samada hujah balas,SPAM kosong akan dibayar RM1.50.

bayaran dilakukan secara berkala atau lebih tepat secara mingguan.

RM1.50 x 50 SPAM = RM75.

itulah jumlah yang bakal mereka perolehi secara tunai sambil semua komen mereka akan di awasi oleh admin mereka.

kerana itulah mereka sanggup menghadap komputer seharian untuk melakukan SPAM .

kalau dulu jadi tukang jaga parking ceramah, sekarang ni dah boleh jadi pengkomen blog pulak.

seorang pengkomen mempunyai 20 ID yang berbeza.

kalau orang lain kacau, boleh tutup kedai mereka ni.

doncin cai said...

... dulu,udah nak labang telinga satu malaya sebab tiap2 hari, cerita yang di dengo.. ada rakyat kita jadi "tokan" jual pasho untuk nambak singapore...
@ din klang,
mike tolong huraikan perkembangan terkini tentang perkara ini...

maae said...

Salam Datuk,

1. Kalau masih ingat parang terbang dan ketajaman jitu pedang samurai....tahu-tahu putus tak berkesan!

2. Rupa-rupa nya pena Datuk lagi tajam... melayu sekarang pun suka sangat jadi anjing.... makan kari ok lagi... tapi jangan di lupakan masakan emak-kari tradisi melayu laa...

Sentiasa sodaaap...

he..he..

* mana pergi anon langit biru dan din kelang nih?

Anonymous said...

Saya kata "Jika tidak silap saya, dalam perlembagaan, ada termaktub yang islamnya muslim Malaysia dijaga."

Sila rujuk Artikel 11(4) Perlembagaan Malaysia :

"Undang-undang Negeri dan berkenaan dengan Wilayah-wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, undang-undang-undang persekutuan boleh mengawalatau menyekat perkembangan apa-apa doktrin atau kepercayaan agama di kalangan orang yang menganuti agama Islam."

http://www.jac.gov.my/images/stories/akta/perlembagaanpersekutuan.pdf

Maknanya yang tidak cukup adalah penguatkuasaan.

p/s kita sama-sama tunggu apa komen Hasan Ali tentang dakwaan Zulkifli Nordin hari ini di parlimen. (Dalam hal ini Jamil Khir senyap - juga dalam parlimen).

Fed Up

Anonymous said...

Tok, nak tambah sikit.

Macam Datuk juga, saya belajar di mission school di Perak. Ramai juga kawan India saya dari estet dan China masuk Kristian, dapat biasiswa dan kemudahan lain-lain. Tapi tidak ada percubaan convert budak-budak Melayu. Cuma mereka berbaik-baik dengan kita supaya kita tidak anti-Kristian.

Ramai juga budak-budak Melayu belajar Bible kerana mereka ambil matapelajaran Scripture. Saya pun baca Bible juga kerana curious. Lepas itu baru baca terjemahan dan tafsiran al Quran. Kalau yang belum baca Injil, banyak kandungan sama dengan kitab suci al Quran. Boleh keliru dan terpesung.

Kita tidak jadi Kristian atau terpesong aqidah sebab landasan agama Islam kita waktu itu kuat. Kita belajar agama dan al Quran sejak kecil lagi.

Tapi saya takut kalau budak-budak kita dan remaja Melayu sekarang terdedah kepada propaganda Kristian mereka akan terpesong kerana pengajaran Islam sangat lemah dan propaganda Kristian semakin halus. Saya boleh tulis dan baca jawi, tapi hari ini jawi sudah luput. Itulah hebatnya menteri-menteri pelajaran kita yang semua Melayu. Jawi pun mati.

Jadi eloklah kita berjaga-jaga terhadap bahaya jarum halus propaganda Kristian, Yahudi dan nama-mana juga agama yang ada di negara kita ini. Kita jangan yakin sangat dengan tahap aqidah kita dan dengan pemimpin Islam yang ada hari ini kerana ramai sudah digoda duniawi, kuasa dan propaganda Yahudi-Kristian melalui media massa, terutamanya TV.

MelayuFirst

Anonymous said...

Datuk,

1. Corruption and abuse of power of a new kind is creeping into Singapore as its population ages and young people suffer the Third Generation Syndrome. Its people has become pedantic and less concerned.

2. We in Malaysia, on the other hand, could be becoming more corrupt and abusive. I read with great fear and anger a Malaysiakini report that AG Chamber is reluctant to prosecute corruption cases.

3. I think Umno haters in your blog like Din Klang should read the report and investigate the AG and be prepared to defend the MACC officer who made the revelation. He may get the boot.

4. It was reported that, the Malaysian Anti-Corruption Commission investigates all allegations of corruption made to it, but it is the Attorney-General's Chambers that refuses to file in court purportedly because of insufficient evidence.

5. I think the MACC deputy commissioner (operations) Mohd Shukri Abdull is very brave to say that, but he could be in a lot of trouble bacause in Malaysia, very often, the crooks win and the good guys get the boot. Bravo Encik Mohd Shujri! May God protects you and the good officers at MACC.

6. Anyway Datuk, what is so special about A Ganie Patail that he survives so long? He lost so many important and sensational cases, and he is still being retained past retirement age. Could he be holding somebody by the ----?

Lawgiver

Anonymous said...

Rumpelstiltskin

Salam Datuk,

Amat mudah nak mempolitikkan posting ni.

Kalau Melayu Pulau Pinang terus tak sedar diri sokong DAP dan pakatannya, satu hari nanti mereka akan jadi macam Melayu Singapura. Di Selangor pun dah ada yang komplen pasal azan di Masjid.

Terngiang-ngiang lagu Warisan di kepala...

Rumpelstiltskin

Anonymous said...

Lawgiver,

Apa nak harap pada AG.

Teringat lagi masa timbang tara Pulau Batu Putih, punyalah cerdik, dibawanya cetakan dari internet.

Selepas itu dah tamat tempoh, pun disambung lagi khidmatnya.

Sultan marah-marah tapi rakyatnya tenang, tidak ada protes jalanan kerana itu bukan budaya disana.

Malah kalau ikut cakap Daim, di Johor, BN mesti menang.

Kesimpulannya, saya ajak kawan-kawan semua, undilah calun dan bukan parti.

Fed Up

Anonymous said...

aslkum dakj

sdr alkahfi

setuju sgt dgn pandangan sdr bahawa malaysia ni syok sendiri bukan baik sgt. pendatang haram dtg ke boleh land sebab....boleh curi dan rompak dgn risiko yg minina. boleh keluar masuk cara haram bila suka. bolehberniaga dgn bebas walaupun syarat visa adalah pekerja buruh bangunan. boleh daftar dgn ipts sebagai pelajar tapi tak perlu hadir kuliah kerana sibuk jual dadah. boleh pakat2 kahwin olok2 dgn wanita tempatan untuk dpt taraf penduduk tetap. boleh jadi pengundi asal sokong. ...boleh ambil peluang kerja org tempatan terutamaseorang melayu supaya biar mereka hidup
melarat..kroni pulak dpt jual calling visa seorang
rm1000



Din klang

Anonymous said...

aslkum dakj

Terimakasih melayufirst kerana paparan yg solid.

Lagi cepat kita sedar bahawa kita ni bukan malaikat lagi bagus. Kalau pun PR tawan putra jaya saya akan desak agarperlantikan jawatan2 pebting spt ketua polis negara, ketua sprm, ketua spr, menteri kewangan dan peguam negara bukan dilantik oleh perdana menteri supaya benar2 ada check n balance antara kepentingan politik dgn kepentingan rakyat.

walaupun anak melayu banyak habis masa dipaksa hadir kelas agama di sekolah agama dan sek biasa, keberkesanan nya diragui kalau diukur dari sudut melahirkan umat islam cemerlang rohani dan jasmani.

Berapa ramai anak melayu tamatan sek keb yg boleh berhujah dgn meyakinkan bahawa agama islam yg nereka anuti itu agama yg benar justeru satu2nya agana yg patut dianuti!!! Dan berapa ranai pulak diantara mereka yg boleh berhujah dgn org kristian dan yahudi bahawa agama mereka adalah palsu dan tidan akan diterima diakhirat nanti.

Silibus matapelajaran kita syok dgn hukum fekah dan tauhid, menghafal ayat lazim dan doa yg maknanya pelajar tak faham.

Akhirnya lahirlah org islam yg pd nama saja islam, tak boleh terima perbedaan pendapat secara budiman dan ada pulak tuhan2 lain selain Allah.

Bukankah kemiskinan itu hanpir2 menjerumuskan kita kepada kekafiran? Apa lagi org kafir yg kaya raya pun ambil kesempatanlah dakwah od org islam yg miskin.

Tak payahlah nak salahkan org pas atau Anuar. Ustaz2 baik dah berbuih mulut beri peringatan. Apakan daya ustz2 jahat sibuk cari hujah dgn menjual ayat quran pd harga murah ubtuk menghalalkan oerbuatan pemimpin Umno yg mempapakan umat islam majiriti.

Iman adalah anugerah paling berharga. sama2lah kita pertahankan.jangan cari jalan ke neraka.

Din Klang

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

Sdrku PR 168 bertanya,

KEMANA BANGSA MELAYU KITA JIKA TAK ADA DEB DAN KITA MENGAMALKAN DASAR MERITOKRASI.

Mungkin seiringan hidup keluarga serumpun kita diseberang Selat Melaka. Dari perhatian kami setiap kali kesana...

Contohnya,
Hampir 90% dari mereka berpusu berlibur di Medan Mall(setaraf Pertama kompleks) dan sebaliknya hanya 10% berlibur di Sun Plaza (Sg Wang Plaza)..lebih kurang gitu lah.

Hampir 70% menaiki angkut atau beca ke Mall tapi kurang 5% bermobil ke Plaza(5% lagi mobil Parivisata). Lebih kurang begitu lah anggaran kami.

Kami berasa ramai parivisata dari M'sia kesana saban minggu untuk bermain golof diGraha,Tuntungan, Royal Sumatera dll (caddy cewek), berurut-urutan ( dalam kamar), menempah seluar dan kemeja, langsir dan 'comforter'( di Pajak Ikan)..siap 24 jam dan pekena sajian ayam kampung goreng dan gulai usus( direstoran nasi padang Garuda) dll.

Hanya ingin berlipur lara dan bersantai dihujung minggu saja.. Tiada niat menghina tetapi mempaparkan kenyataan yang tersurat kepada kami.

Mohon ampun dan maaf kepada sanak saudara dari seberang.

ALFATIHAH, AMIN.
Ps. Ada juga yang kesana setiap minggu/bulan menghantar 'ration'( milk & money) untuk 'keluarga' dirantauan... hehe

Anggeriksofea said...

Dato'.

Setiap negara mempunyai urusan kemasukan penduduk asing yang berlainan tetapi apabila penduduk asing tidak menunjukkan rasa hormatnya terhadap kebudayaan sesebuah negara, perlulah ada satu tindakan- walaupun bukan tindakan seperti denda, perlu ada satu tindakan supaya wujud fahaman dan toleransi dengan penduduk tempatan.

Seharusnya kemasukan penduduk asing ke dalam negara memberi impak positif ke atas pembangunan, bukan sekadar menambahkan jumlah penduduk. Bagi saya, adalah tidak wajar 'menjemput' warga asing datang berhijrah hanya kerana warga negara tidak mahu mempunyai anak. Apabila terdapat kebanjiran warga asing yang kononnya bertujuan untuk menjaga warga tua, apakah polisi yang ada dapat memastikan warga tua tersebut dijaga kemudian hari. Sedangkan mengikut trend semasa, anak sendiri tidak menjaga ibu bapa, apatah lagi orang asing.

Masalah utama adalah institusi keluarga itu sendiri. Jika kita inginkan kualiti setiap warganegara, institusi keluarga itu perlu diperbaiki. Pada masa ini, yang diajar hanya mencari duit, kekayaan, populariti, tidak lagi pada kekeluargaan, kasih sayang. Jika hanya kebendaan yang diterapkan, maka hanya kebendaan yang akan menjadi objektif generasi muda.

Anonymous said...

Aslkum Dakj


Sedih la Dato. kalau di singapura kari dan anjing boleh jadi isu hangat, tapi di penang tanah surau dan sekolah di jual LGE, tak ada sorang Melayu dalam PR pun yang bangkit membela.

baca berita seterusnya :-

Sudah diperlihatkan dengan jelas di hadapan mata, bagaimana rasis dan chauvinisnya DAP, khasnya Lim Guan Eng dalam memerintah Pulau Pinang. Begitu juga dengan sifat kuku-besi dan tidak telusnya sehingga suatu ketika dahulu membawa kepada perletakan jawatan Tan Boo Chang, kounselor MPPP yang mewakili PKR, akibat tidak puas hati dengan isu sPICE.

Kini, satu lagi bukti ketidaktelusan dan sifat kuku-besi Guan Eng terserlah apabila beliau bertindak menjual projek pembangunan Bayan Mutiara kepada pemaju swasta. Pelan pembangunan asal Bayan Mutiara mengandungi 5 blok kondominium, kawasan komersial, tapak sekolah dan tapak masjid.


Din klang asli

anak selangor said...

Salam Dato

Klang banjir besar dan di harap saudara din klang dan komputernya berada dalam keadaan selamat.

sementara itu speaker DUN selangor pula menyalahkan pihak JPS pusat akibat banjir. ????

Tetapi penduduk pula berkata ini banjir besar ke2 dalam masa 3 tahun. Ini kerana Majlis bandaran tidak selenggara parit dengan cekap.

Anonymous said...

aslkum Dakj

1. Apalah agaknya qualiti persatuan kalau timbalan presiden pun tak boleh kritik prestasi anak buah.
2. patutlah pasukan bola Malaysia sekarang tak boleh menang kejohanan besar spt piala asia...olimpik dan dunia jangan berangan lah.

3. cadangan saya demi negarasesiapa juga yg nak menjadi jawatankuasa sukan hebdaklah buang. atau tinggal sementara title ataupangkat nereka di runah supaya beliau boleh dikritik.

4. Malah kalau boleh oleh kerana kedudykan mereka sgt istinewa sehingga kadabg kala tak boleh dicabar dimahkamah, adalah lebih baik

mereka biarkan rakyat biasa memimpin persatuan sukan.

5.Kita biasa dengar org ramai kritik presiden BAM kalau malaysia kalah piala thomas. org ramai jugak kritik presiden KOAM agar letak jawatan kalau prestasi atkelete olahraga hambar. Macammana dgn presiden FAM? Ada siapa berani kritik?

Sebahgian lagi warna2 kehidupan boleh land yg hodoh dan lucu

Din Klang

Anonymous said...

Salam DAKJ,

Mungkin singapura ketandusan buruh kasar. Maka migrasi Cina-China berlambak. Cina-China menjadi pilihan kerana majoriti rakyat terdiri daripada Cina-Singapura.

Malaysia terdiri daripada "multi-multi" rasa jadi migrasi buruh asing terdiri daripada negara berbeza. Kerana apa? Malaysia ada "ummph"?

Lambakan perkhidmatan buruh ke Malaysia bukan disebabkan Malaysia kekurangan buruh tapi disebabkan "attitude" buruh Malaysia itu sendiri.Lebih rela berbaring-baring atas jalan dan membilang bintang-bintang di langit.

-taksukajumud

awang batuburok said...

Salam Sejahtera Dato'

Khabarnya pendatang dari seberang memang sangat bertuah. Meraka bukan sahaja mendapat peluang kegiatan ekonomi yang banyak dalam negara 1Malaysia, malahan akan menjadi kuasa penentu dalam PEMILU(PRU 13) nanti.

Johor, Selangor, Perak dan Sabah mencatatkan rekod pertambahan pendaftaran pengundi baru yang tertinggi sejak merdeka 1957.

Apa komen Dato' dan teman-teman dalam SPR dan JPN?

Wassalam.

LAHUMA said...

Dato.

Katanya dan dah nyata.

Pegawai kerajaan Melayu yg banyak.

Ahli Politik Kerajaan Melayu yg banyak.

Ahli politik bukan kerajaan Melayu yg banyak.

Yang banyak komplen pun fasal Melayu juga.

Maknanya melayu komplen Melayu

Melayu perjatuh Melayu.

Melayu pelece Melayu.


Pintu masuk dan keluar negara ada macam-macam uniform.
Polis ada.Imigresen ada.Kastam ada.Askar ada.UPP ada.JPJ ada.Rela ada.

Pakai uniform ada.Tak pakai uniform ada.

Pening juga bila berfifir bagaimana boleh terbols juga hingga berlimpah-limpah dimerata tempat.

Salah siapa.
Akhirnya Melayu salah Melayu.

Isu Melayu jadi mainan politik Melayu.

Bernasib baik dan bertuahkah Melayu di Singapora,

Sekian terima kasih.

Anonymous said...

Aslkum Dakj

din klang palsu yg mengelar diri din klang asli

1. saya sokong sesiapa saja termasuk sdr jika mau menentang pemimpin kuku besi.

2. apa kata kalau sdr bawa sepanduk dan kepala babi sekali untuk demo depan pejabat LGE.

3. orang kata kalau demo lawan UmnoBn je perlu dapat permit polis. Demo lawan kerajaan PR tak perlu dpt permit sebab di malaysia ada 2 undang2 bwrlainan yg terpakai untuk penyokong UmnoBn dan penyokong PR.

4 saya jugak cadang sdr jemput jugak mamak2 penang yg dah mengaku jadi melayu. Jangan lupa bawa Brahin perkasam, zul loyar buruk dan Hasan beras jati.

5. sdr mesti cepat dedahkan penyelewengan LGE ni supaya sdr jadi twrkenal. Mana tau sekepas 8 April Najib akan lantik sdr jadi senator, isi kuota kak Pijat. Kakau Izam dan Nalla boleh jadi senator apa kurangbya sdr. Bab meniru nama dah tentu sdr menang

6. Tapi betul ke sdr ada bukti solid atau sekadar percaya berita utusan meloya. Saya takut sdr samurai nelayu, don klang dan maae pun tak mau join demo tu nanti.....tapi susah jugak nak cakap, semua boleh jalau ada bajet. He he

Din klang

Anonymous said...

Aslkum Dakj

Sdr anak selangor

1. Tanggungjawab selenggara sungai dan parit seluruh negara supaya tak banjir adalah terletak pd satu jabatan kerajaan pusat bernama JPS bukannya kerajaan negeri atau agensi kerajaan negeri spt majlis perbandaran atau majlis daerah.

2. Kalau anak selangor tak tau tlg baca atau bertanya. Jangan mentang2 Selangor sekarang ditadbir PR sdr nak letak tjawab pd kerajaan negeri.

3. Kerajaan pusat kutip atau kebas kira2 95% dari keseluruhan hasil negara. Sebab itu bajet tebatan banjir dipegang oleh kerajaan pusat dan disalur melalui JPS. Samalah dgn bajet keselamatan negara dipegang oleh kerajaan pusat dan disalur melalui jabatan PDRM.

4. Majlis Perbabdaran Klang boleh ambil tanggungjawab selenggara parit dan sungai kalau sdr anak selangor dan serumpun sanggup bayar lebih cukai pintu kerana bak subsidi kawasan luar majlis. Sanggup!!!!

5. Terakhir bila Shah Alam banjir besar kira2 enam tahun lepas, bukankah kerajaan pusat segera lulus beberapa billion rgr projek tebatan banjir. Bajet melalui JPS, kenapa tidak melalui MBSA atau jerajaan negeri UmnoBn waktu itu?

Janganlah sdr twrkena sampuk penyakit auta si Najib n the gang

Din Klang.

mat napi said...

Salaam Dato Kadir

bila baca "tajuk entry" dato kali ini "anjing dan kari" hangatkan singapura dan juga respond 1-2 penghantar komen tetap dato, saya nampak maksud yang tersirat disebalik perkataan tersebut.

Mungkin saya tersilap takrifan.

Anonymous said...

Aslkum Dakj

pasal pemimpin Umno penang nak jadi hero konon kehilabgan tapak masjid atas tanah di bayan mutiara.

1. sejak bila pemimpin Umno dah berubah tiba2 sensitif sgt pasal bab keujudan tapak masjid dalam setiap permohonan kebenaran merancang pembangunan?

2. di kawasan Sunway selangor bukankah tapak sebuah masjid daripada ada nenjadi tak de gara2 kehebatan ketua bahgian Umno disana nenjadi penasihat kepada pemaju. MB Selangor cuba semak kembali fail kebebaran merancang berkenaan.

3. Yg saya faham tanah kerajaan penang yg belum sempat disonglap oleh kroni UmnoBn telah dijual oleh kerajaan PR melalui tender terbuka menyebabkan rakyat p pinang bertambah kaya sebanyak Rm1b.....bandingkan pebjualan ini dgn penganugerahan tanah beratus ekar bekas gelangang lunba kereta di batu tiga shah alam oleh khir toyo kpd kroni bernana syarikat lebar daun melalui serah terus

4. Memanglah dlm cadangan pelan kebenaran merancang yg tak sempat dilaksana ada macam2 bangunan termasuk tapak masjid. Bila pemaju baru muncul maka mereka tentu ada perancangan lain. Mana tau mereka bermurah hati memberi tapakmasjid yg lebih besar!!!! Sabarla sedikit tunggu pemaju baru kemuka cadangan pelan kebenaran yg baru. Lepas tu barulah Umno buat langkah susulan yg bijaksana. Nak minta mahkamah buat injunksi apa? Batang hidung pelan baru pun tak nampak lagi.

5. Daripada buang masa tipu rakyat cuba tegak benang basah dgn putar belit fakta, lebih baik pemimpin Umno P pinang pergi tolong negeri2 yg Tun Daim jangka bekum tentu selamat buat UmnoBn dlm PRU akan datang....sebab nak dpt perintah p pinang bakik dlm waktu terdekat mintak maaf.

Din klang

oldman said...

dear din klang

there goes 5 minutes of my life wasted for reading your rambling.

stay focus and use your mind next time.

padang pasir said...

Salam Dato

Di hari minggu ini saya berbual dengan rakan saya Melayu dari Singapura tentang topik Dato kali ini.

Bila di tanya pendapatnya " orang Melayu singapura kini sudah tidak ubah seperti - yang berhutang terjerat di kaki, yang menjamin terjerat di leher.

penjelasan nya lagi, menurut cerita arwah bapanya, sewaktu LKY & PAP dalam tahun 50an dan 60an dahulu, undi Melayu lah antara yang dia amat harapkan apabila undi golongan Cina terpecah dua akibat ideologi yang berbeza.

Dan sokongan Melayu lah yang "menjamin" kemenangan PAP di beberapa kawasan perkampungan majoriti Melayu ketika itu.

Nasihat beliau, hati hati dengan permainan kuasa politik golongan seperti ini.

Apabila kaki mereka terjerat, bangsa yang baru akan di cari untuk menjamin kuasa mereka di masa hadapan.

Kajang pak malau said...

Masalah pendatang haram Indonesia susah hendak dihapuskan kerana banyak sangat yang simpati .. Faham saja lah di Selangor, Johor ke orang ramai keturunan jawa. Jadi mereka ini ada yang menjadi pelindung kepada pendatang haram ini.maklumlah serumpun sebangsa....

Di tempat saya, saya secara jujurnya saya tidak dapat membezakan di antara orang tempatan kita yang berketurunan dari indonesia yang sudah mendapat IC merah dengan pendatang dari sana.Pendatang haram ini telah berjaya menyelinap kedalam masyarakat kita dengan pertolongan golongan ini.

Tambah lagi dengan rasuah wang pelindungan yang berluasa,operasi tangkap selalunya gagal kerana maklumat bocor.

Salam

Anonymous said...

aslkum Dakj

sdr oldman

1. tahniah kerana bazir cuma 5 minit masa hidup sdr baca paparan din klang.
2. sekarang saya nak tanya oleh kerana komen sdr tiada nilai tambah dan tak perlu perah otak, sdr ni bukan tergolong penulis upahan yg boleh dpt bayaran hingga RM75 per hari kan?
3. blog Dakj saya rasa ada klas sebab dia dikawal ketat oleh pemunya, termasuk tidak membenar pengunaan bahasa kasar, kucah dan mencarut. Kalau sdr tak ada modal berhujah nungkin sdr boleh lawat blog lain je.
4. Kebimbangan saya ialah sdr ada pulak masa hingga mebghabiskan sebahgian besar masa hidup sdr dgn bersekongkol dgn pemimpin Umno yg sesat lagi menyesatkan

Din Klang

ali ahmad said...

salam dato',

kiasu temasek memang begitu....yang masak kari, gelap kulit dia.....bau ketiak lagi....

...konon-kononnya yang kulit cerah-cerah itu sama lah macam kiasu temasek ini.....

tapi tidak sedar diri.....pergi tandas main lap-lap aja pakai tisu...kalau duduk sebelah dia orang ni boleh mual nak muntah!!!

cuma kita fikir lah apa yang terbaik untuk MALAYSIA....ada banyak perkara yang kita tidak fahami lebih-lebih lagi di Malaysia Timur....

Anonymous said...

Aslkum Dakj

Sangat setuju dgn komen sdr padang pasir bahawa kita mesti waspada dgn kaum Cina.

1. bukan saja dgn Cina tapi juga kafir lain spt India.

2 jugak dgn Melayu yg selama ini tiada perihatin dgn kejadian yg menghakis kuasa Melayu.

3. jugak melayu yg tiada jadi agen kebas peruntukan ruang kedai melayu dgn jadi barua cina sehingga menidakkan peluang melayu yg serious hendak membeli.

4 jugak melayu yg tiada semangat melayu hingga tidak mau menolong melayu lain bila sudah berjaya. malah anggap melayu lain pemalas dan tak boleh diharap. Kawan baiknya kesana kemari adalah cina dan india. Hinggakan melayu bawahannya telah dipagari drpd berhubung langsung dgnnya.

5. jugak dgn melayu yg tak faham hukum halal haram dlm urusan makan minum....asal ada tulisan halal dikedai walaupun bukan dikeluarkan Jakim terus masuk tanpa rasa curiga langsung. Tinggalvlah kedai makan melayu kosong tanpa pelangan.

6. kita org melayu harus faham bahawa bangsa cina sgt bersatu dan chauvanis. Sebab itu mereka boleh hidup senang dimana2. Boleh dikatakan di mana kota besar dunia ada China Town.

6. Cina tak tau halal haram. Tapi tak bernakna cina di tanah besar cina, hong kong, taiwan dan Singapura tak ada undabg2. Cuma di malaysia oleh kerana iman melayu Umno yg lemah sangat memudahkan cina MCA dan toke2 mempermainkan undang2 dan seterusnya menerintah negara.

7. Kepada melayu yg masih dilamun mimpi indah saya ulangi oleh kerana pemimpin Umno boleh dibeki kalau sesuai harganya maka kita telahpun sekian lama diperintah oleh Cina dan sekarang ni mungkin juga beberapa tycoon baru India.

8. Oleh kerana melayu PAS dan melayu PKR belum pernah menang kerajaan pusat maka pemimpin Umnolah yg patut dipersalah kerana bagi muka pada.....

Din Klang

Anonymous said...

Aslkum Dakj

Apa yg bakal saya perrkatakan ini cuma berdasar cakap2 di kalangan org melayu yg belum tentu 100% benar.

1 Dari sultan, perdana menteri, menteri besar, pegawai tinggi kerajaan, pegawai daerah hnggalah pelayan pejabat semuanya melayu. tapi kenapa melayu semakin miskin.

Selama lebih 54 tahun ni adakah pemimpin UmnoBn atau PR yg bertanggung jawab membuat dasar2 yg menyebabkan pasukan polis,hakim, SPRM dll menjadi anjing kerajaan bukan hamba rakyat?

2, Terimakasih pd pak lah yg tubuh suruhan jaya menyiasat kes peguam liingam dan hubungannya dgn anggota kehakiman yg terang2 mendedahkan bagaimana bukan melayulah yg berkuasa di malaysia ni hingga boleh mempengaruhi pelantikan hakim mahkamah tinggi.

Ku sangka Mahadir hebat sangat, rupa2bya tunduk pd Ku Nan dan Lingam.

3 Kalau PR menang dan tubuh suruhanjaya2 lain pulak untuk siasat jabatan polis, tentera, kementerian kewangan dll baru tau nasib pemimpin Umno danCina dan India yg jadi mastermind.

Telah terbukti kita mesti hati2 dgn bukan saja kafir cina dan india tapi juga talibarut mereka iaitu pemimpin Umno.

Din Klang

Anonymous said...

The so-called crusader for a truly democratic Malaysia and proponent of Freedom of Information has once again resorted to threats of a legal suit to shut critics of his administration.

Finding himself in a corner without being able to come up with clear answers regarding the controversial and less than transparent Bayan Mutiara land deal, Lim Guan Eng on Wednesday threatened to sue Penang Umno Youth chief Shaik Hussein Mydin and Utusan Malaysia.


din klang asli

Anonymous said...

kepada tuan rafisi nik nasmi,

Saya amat tertarik dgn part time job yg tuan maklumkan..saya bbesar hati sekiranya dalam maklum kn pihak2 penaja untuk dapatkan part time job tsebut..sapa yg xnk dgn posting komen dpt duit..selama nie kwn2 saya byk je posting komen dlm blog2 politik..tentu byk duit yg kami akan dpt nanti..satu lg soalan, adakah pengkomen side pr je dpt? Kalu komen blah bn x dpt? Ke dpt lg byk?


Anti fitnah poyo

Anonymous said...

askum dakj dan pengomen2 ..

Saya br je tjumpa blog nie, tp saya amat berbangga taraf isu2 dan kupasan serta budi bahasa dlm setiap posting datuk..malah datuk bjaya 'mengawal' komentar supaya tidak liar dan berbahas dgn bijaksana..kalau dibandingkan dgn blog papagomo maupun parpukari, bahasa dan tajuk2 lucah dihidangkn dlm setiap posting..jauh martabat datuk dgn mereka..tahniah datuk!


Rakyat pemerhati

Anonymous said...

Aslkum Dakj

1 Sdr Din klang palsu tapi mengaku asli.
PR adalah pihak yg patuh undang2 walaupun twrdapat keraguan tentang kebebasan sesetengah hakin.

Lagi pun PR tak ada samseng upahan yg boleh dikerah untuk tutup mulut pengkritik.

Dan sejak bila mengambil tindakan saman mahkamah pulak jadi satu dosa.

Dua perenggan tulisan sdr tu biasa saya baca kerana ditiru bulat dari petikan akhbar.

Memang dasar penulis upahan.

2. Kalau sesetengah penulis di blog ni loyar buruk saya tak sedih. Tapi bila timbalan menteri yg ada ijazah Phd cabar PR beri pendidikan percuma di negeri2 bawah PR, ini loyar buruk paling tinggi.

Pertama urusan pelajaran kan ke tjawab kerajaan pusat
Kedua PR boleh beri pelajaran percuma dgn syarat UmnoBn berhenti mengambil 95% hasil negeri. Ada berani ke. Waktu tu kerajaan negeri akan lebih kaya dari kerajaan pusat. Baru tau Fuad Zarkashi. Phd apa, asas hububgan negeri /pusat pun tak paham atau buat2 tak paham sebab anggap rakyat semua bodoh.

Din klang

Anonymous said...

Dear all commenters

i urge you to go to singapore stay for few days, and feel the difference between, malaysia and singapore in terms of

1. security
2. cleaniness
3. wealth
4. infrastructure
5. transportion
6. public amentities
7. connectivity
8. efficiency
9. image
10. orgazation

we can argue till the cows come home, spot the difference with your very own eyes

and in the same time, when you are here, ask yourself why our ringgit buying power is so low, when we have all resources in the world...

just food for thought.....

RXP

Anonymous said...

aslkum Dakj

1. dah dijangka penubuhan PSC yg keanggotaannya dikuasai UmnoBn tak akan berjaya pastikan pembersihan senarai pengundi drpd penipuan UmnoBn yg disengajakan dgn bantuan pengerusi SPR yg sudi jadi anjing UmnoBn.

2. sekali lagi rakyat ditipu dgn harapan palsu setelah rakyat bangkit melalui Bersih 2.0. Sejak awal UmnoBn tidak pernah mau melihat PRU yg adil dan bersih kerana hanya melalui penipuan dan penindasan saja mereka akan terus berkuasa.

3 PR hendaklah mengadu kepada Pertubuhan Bangsa2 Barsatu agar dunia dapat menilai bertapa bangsatnya SPR kita yg kononnya bebas.

4. Nungkin ada baiknya Bersih 3.0 digerak segera.Kalau perlu dapatkan kepakaran luar sebagai hakim untuk membuat penilaian terhadap siapa benar dan siapa salah....adakah kerajaan penipu atau PR auta dalam soal ketulinan daftar pemilih. Kalau kerajaan berdalih naka confirm adalah penipuan yg bak mereka sorokkan.

5. Mereka yg sokong UmnoBn penipu berurti ada saham dosa. Kecuaki sdr2 dah tak kenal dosa pahala

din klang

Anonymous said...

Salam DAKJ,

Saya memang minat segala apa yang datuk tulis. Tapi apabila membaca komen-komen terdapat juga pengomen yang tegar. Syabas pada pengomen tegar tetapi sayangnya tidak pernah saya ketemui tentang komennya berkisar tentang kebaikan kerajaan yang diterajui umno. Tidak ada secubit pun. Pada saya mustahil tidak ada cerita-cerita yang baik . Saya pun hairan. Agaknya pada tahun bila beliau dilahirkan? Selepas merdeka atau sebelum merdeka? Sebelum dharurat atau selepas dharurat? Sebelum Malaysia atau selepas Malaysia?

-lahirsebelummerdeka

Anonymous said...

aslkum Dakj

pasal video Hasan Ali. ....dikatakan bukti melayu cuba dikristiankan

1. lebih baik Hasan senyap2 bincang dgn Jakim, jawi, jais dan jab agama islam lain. Tak payah le nak sensasikan isu ini terutama bila beliau sering kutuk kerajaan negeri selangor konon tak perihatin.

2 nanti org ramai akan tanya balik selama hampir 4 tahun Hasan jadi exco agama tak kan dah kena buang baru nak dedah.

3. Semasa jadi exco Hasan sgt friendly dgn ketua2 Umno termasuk anugerah projek infra pd mereka. Inilah masanya Hasan libatkan mereka bantu melawan serangan mubalig kristian.....kalau benar2 ada.

4. lagi banyak Hasan berkikok lagi banyak soalan akan ditanya oleh rakyat islam terutama tentang keberkesanan pimpinan dan pentadbiran agama islam sejak merdeka hingga kini. PR baru berapa hari perintah Selangor berbanding lebih 51 tahun Umnobn.

5. jangan malukan jugak sultan kerana beliaukan ketua agama Islam.

Din klang

awang batuburok said...

Salam sejahtera,

Khabarnya JPN telah kehabisan stok bahan untuk menyediakan MyKad kerana pertambahan penduduk secara mendadak di beberapa negeri.

Betulkah begitu?

pemerhati said...

Dato

dalam artikel dato kali ini sahaja, din klang telah membuat 18 komen. bestnya kerja dia

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

Yang termampu kami pelajari dari komen2 Sdrku Din Klang. Antaranya;

1.Kalau pun PR tawan putra jaya saya akan desak agarperlantikan jawatan2 pebting spt ketua polis negara, ketua sprm, ketua spr, menteri kewangan dan peguam negara bukan dilantik oleh perdana menteri ...

MENGAMBARKAN SIKAP ORANG YANG BERNAFSU BESAR YANG MAMPU MENDESAK KERAJAAN PR.. FUUYOO!

2.Iman adalah anugerah paling berharga.sama2lah kita pertahankan.jangan cari jalan ke neraka.


MENGAMBARKAN SIKAP INSAN YANG BERIMAN YANG MAMPU MENGINSAFKAN..

SYUKUR ALHAMDULILLAH

Mungkin jangkaan kami tentang jelmaan Dr. Jekyll & Mr. Hyde ada kebenaran nya.. wallahualam.

ALFATIHAH, AMIN
Ps. Kami hanya mampu memohon agar Sdrku Din Klang betulkan ejaan2 nya dahulu..

Anonymous said...

Salam Datuk,

"Cina Singapore boleh terbakar bab isu gelaran anjing dan bab masak kari demi hak mereka.

tapi di Malaysia, melayu masuk gereja, perempuan bukan Islam masuk masjid, jual arak di kawasan melayu, ia di pertahan kan oleh orang Melayu sendiri".

Nampaknya Din Klang palsu lebih berlapang dada dan ada kesedaran tentang musibah yg bakal mendatang pada bangsa dan negara jika PKR memegang kuasa kelak...

Untuk Din Klang original, anda bila lagi mahu buka mata?

Jimizul

Anonymous said...

Aslkum Dakj

sdr lahirsebelummerdeka

1. perkara betul dan baik yg kerajaan buat kalau saya tak kutuk ertinya pujilah tu. Contoh zaman Tun Razak Rancangan Felda rancak di buat, biasiswa pd anak melayu melambak hingga terpaksa pilih, MARA dan UDA sibuk tolong Melayu, Melayu mula kawal perkhidmatan awam yg dulu dikawal org India di jab tertentu.

Jadi nak kata Din klang tak nampak langsung jasa kerajaan, itu tak betul.

2. Tapi jasa Tun Razak dan Tun Hussin takkan la nak selamanya dipuji di zaman Mahadir, Dollah dan Najib. Tiga pemimpin terakhir tu lebih babyak melingkup Melayu dan negara. Tak ada yg special yg boleh dibanggakan oleh rakyat yg berfikiran waras. Tak timbul soal Dinkllang tak bersyukur atau tak berterima kasih.

3.Saya rasa perasaan mudah memuji, terlalu pemurah, tak ambil kisah, terlalu twrhutang budi adalah ramuan yg sangat disukai oleh pemimpin UmnoBn yg korup

4. Adakah org yg dianggap berjasa sudah tak bokeh disentuh undang2 kalau dia sudah bergelar Dato, Tan Sri atau Tun? Fikir2kan lah. Sejahat2 vangsa Yahudi, mereka sumbat bekas presiden mereka yg rasuah ke penjara. Di Malaysia apa pendapat sdr lahirsebelummerdeka.Adakah perdana menteri kita maksum?

Din klang

Anonymous said...

Datuk YM, mohon ijin lama tidak berdebat. Maklum orang pencen. Ada waktu kurang sihat tatapi yang berbaru ini saya kembali ke desa kelahiran, berjumpa Pak Lurah dan sanak2 selesai hal pesaka.

Yang tertarik dengan komen Lahirsebelummerdeka yang berbunyi "Saya memang minat segala apa yang datuk tulis. Tapi apabila membaca komen-komen terdapat juga pengomen yang tegar. Syabas pada pengomen tegar tetapi sayangnya tidak pernah saya ketemui tentang komennya berkisar tentang kebaikan kerajaan yang diterajui umno. Tidak ada secubit pun. Pada saya mustahil tidak ada cerita-cerita yang baik . Saya pun hairan. Agaknya pada tahun bila beliau dilahirkan? Selepas merdeka atau sebelum merdeka? Sebelum dharurat atau selepas dharurat? Sebelum Malaysia atau selepas Malaysia?"

1. Saya rasa tidak benar sama sekali yang ada orang langsung tidak bersukur atau menafikan kebaikan pemerintah. Pemerintah banyak lakukan kebaikan dan buat hal yang betul.

2. Saya sendiri bersukur kerana dasar pemerintah Malaysia yang dulu ambil kami golongan profesional umpama doktor umum, doktor gigi dan pensyarah bekerja di Malaysia menyebabkan ramai kami orang Indonesia profesional datang, menetap dan menjadi warganegara. Tapi hari ini golongan profesional sangat jarang diambil. Dasar pemerintah Malaysia dewasa ini hanya membawa masuk buruh dan pekerja harian saja.

2. Ada beberapa sabab kita mengundi. Kita mengundi atas dasar jangka panjang dan jangka pendek. Dalam jangka panjang memang bebar pemerintah Umno/BN berjaya dan berjasa. Banyak kebaikannya. Tatapi jika juga mengundi untuk jangka waktu singkat yakni 4 atau 5 tahun sekali. Dalam jangka waktu singkat inilah pemerintah BN dilihat sebagai bermaasalah seperti rasuah dankorupsi, pembaziran dana negara, kebanjiran imigran dan abaikan dasar Bumiputera.


3. Pemimpin Umno/BN serta penjawat awam dilihat sebagai utamakan diri sendiri umpama penjawat JUSA berikan gaji baru kapada diri mereka sebelun skim gajian baru dilaksanakan. Dan pemerintah dilihat sebagai tidak peduli dengan perbuatan sumbang penjawat awam tertinggi tersebut.

4. Dalam tempoh yang singkat ini juga, kita lihat kualiti akal, budi dan budaya para pemimpin, termasuk di pihak pembangkang, banyak celanya dan ini memualkan pengundi lama dan lebih-lebih lagi pengundi muda yang idealistik.

5. Akhir sekali nampak jelas yang pemimpin hari ini tidak bisa bedakan antara public service dengan self-serving. Mereka boros, suka menunjuk dan libatkan ahli keluarga mereka dalam urusan rasmi partai dan negara. Cerita seperti intan permata, lembu dan sebagainya. Mereka keliru atau tidak peduli tentang kontrak dan janji pilihanraya (electoral pact)dengan rakyat jelata. Wassalam.

Profesor Pencen
Bangi.

Anonymous said...

melayu pulau pinang dah lama di lembukan oleh UMNO sejak zaman Gerakan lagi. So, nothing new about it. Itu cerita lama. Diulang tayang dan akan sentiasa kena buli sampai bila bila pun. Yang dok melawan lani puak Mamak, mamak UMNOOOO. Projek eeelek, so depa lawan....

anak penang dok di selangor

Anonymous said...

Aslkum Dakj


1. terimakasih pd sdr pemerhati kerana tolong kira....rupanya Din klang dah beri 18 komen. Alangkah meriah kalau pemerhati jugak dpt turut serta berhujah secara ilmiah yg cuba meyakinkan pihak lain.

Yg pasti Din Klang adalah seorang penulis upahan sama spt sebahgian penulis yg saya syakki diblog ni. Cuma yg berbeza ialah Din klang mengharap upah pahala diakhirat nanti, inshaAllah.

2.Kpd sdr Jimizul.....apa kata kalau saya tiru gaya sdr dgn berkata " jimizulni bilalah nak bebas dari bersekongkol dgn pemimpin UmboBn yg rompak harta rakyat ". Senangkan.....tak payah nak perah otak berhujan.

3. Saya ucap tahniah pd prof pencen kerana bangkit isu pegawai kerajaan taraf jusa ke atas.
Di peringkat pusat, pegawai yg kebanyakannya dari perkhidmatan PTD ni memang power....mungkin kurabg dari PM je. Soal pangkat dan perks kakitangan awam, mereka rebut atau monopoli, macanlah pegawai dari perkhidmatan lain spt doktor, akauntan dan jurutera bodoh belaka.

Di peringkat negeri tertentu, kalau org politik kebas tanah rakyat 1000 ekar mereka pun mungkin dpt bahgian ratusan ekar. Ingat lagi bagaumana pd tahun 1992 kerajaan Selangor pimpinan Mat Tyson mengagih2 ribuan ekar tanah rakyat di johan setia kelang?. Bertolongan sungguh pegawai tinggi kerajaan selangor wakjtu itu dgn org politik.

Tak susahkan kalau kerajaan PR sekarang nak siar siapa2 yg dpt tanah berkenaan!!!.

Itulah nasib pegawai kerajaan. Taj bwrbaloi jadi baik kalau kerajaan UmnoBn sendiri jahat. Kalau nak merasa kena coldstoraged kat JPA cubalah lawan keranaan UmnoBn.

4. pd sdr orabg penang dok selangor, tahniah dan tk.

Din klang

affendi hussain said...

"..tetapi kerana ada sesetengah pembahas akan mempolitikkan apa saja yang saya tulis walaupun tajuknya tidak kena mengena dengan politik. Mungkin itulah “tugas rasmi” sesetengah pembahas. "

Dato'.. tepat seperti dijangka.. lihatlah jauhnya lari komen2 dihujung posting ni dari anjing, kari & singapura..

'default setting' mereka politik kepartian masing2.. makan minum berak tido semua cap parti mereka belaka...krisis identiti..kesian.

wasalam

("/)

Rao Lanun-Bahaso said...

Dato' Kadir
Salam Hormat

Majujaya Singapura
(hidup iskandar)

Maka kesofistikasi orang singapura
menidakkan melayu temasik apek lanca
penari beca mesra alam tajam hidung
tinggi menara berunsurkan riba

gila orang tidak suka kari
bau kemenyan gaharu cina
budaya tiongkok berakar chi
kemewahan kebendaan keaggkuhan
membawa benci ujar din teksi
sambil mengelilingi kota
berhati-hati dengan pak polisi

membawa diri lari ke luar negeri
melayu totok lihat semuanya
karinya wangi berbunga kantan
megapolitan di negeri selatan
tiada kasta manusia tuhan
manusia anjing tauke bajingan
lari shanghai dimalam hari
aman di iskandar takzim negeri

hidup iskandar!

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

Sdrku Rao Lanun-Bahaso,

Your satire 'Majujaya Singapura(hidup iskandar)is a 'dish' for the taste buds...THANK YOU!

But the thought of the Ah Beng & Ah Lian from across the causeway controlling the nasi 'kandar' on one dreadful day and leaving the Ma-el Lambong and Minah Tiger groaning 'Ish' makes our stomach growl with anger..oops, hunger.

..antara Kiasu dan Kandar, kadok juga dinilaikan Melayu..
Ish..Ish..Ish!

ALFATIHAH, AMIN
Ps...antara Selat Tebrau dengan Selat Melaka... karam bahtera Melayu berpecah tiga dilambung ombak...ish, ish, ish!

Anonymous said...

Haji,

Kenapa takut nk tulis impak cina di temasik kpd nusantara. Lagipun tulislah azam kita nak ambil balik temasik. Senang senang saja orang dulu bagi.

meru

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).