Tuesday, March 06, 2012

Apa Jadi Kalau Kromosom Y Makin Pupus?

A Kadir Jasin

[Kalau guna “anonymous” tolong beri nama sebenar atau nama samaran di awal dan akhir ulasan. Komen “anonymous” tidak akan disiarkan.]

MEMANDANGKAN ada pembahas kurang senang dengan tampalan lepas mengenai dakwaan khalwat ke atas Ahli Majlis pusat PKR, Dr Badrul Amin Baharom, jadi saya tidak akan menulis apa-apa mengenai politik kali ini.

Kita "cool down sikit" walaupun ada banyak isu politik yang boleh saya tulis sebab beberapa hari lalu (1 Mac), saya dijemput hadir taklimat pilihan raya Barisan Nasional Selangor di Shah Alam yang dihadiri Perdana Menteri Mohd Najib Abdul Razak. Banyak strategi “Selangor Takeover Plan (STOP)” dibagi tahu kepada warga korporat dan Industri pelbagai kaum. Tak tahulah saya sama ada semua yang dijemput dan hadir itu sokong atau simpati dengan BN. Lepas itu, Menteri Besar Selangor Abdul Khalid Ibrahim pula berkata Pakatan Rakyat yakin menang dua pertiga di negeri itu dalam pilihan raya umum akan datang.

Untuk tampalan kali ini saya akan menulis mengenai sesuatu yang mungkin tidak menyakitkan hati atau menimbulkan kemarahan sesiapa. Itu pun belum tentu. Saya akan bercerita sikit mengenai kromosom Y. Tapi sebelum itu, saya ingin beri amaran. Oleh kerana tajuk ini saintifik, maka istilah-istilah yang akan saya gunakan adalah dalam konteks sains, jadi tidak harus dianggap lucah atau kesat.

Misalnya, saya akan terjemahkan “testes” menjadi testis atau buah pelir seperti yang diguna pakai oleh Pusat Rujukan Persuratan Melayu Dewan Bahasa dan Pustaka. Di mana saya silap atau penerangan lebih saintifik diperlukan, saya jemput para doktor dan saintis menokok-tambah.

Berbalik kepada kromosom Y, ia adalah satu daripada dua kromosom yang menentukan jantina dalam kebanyakan mamalia, termasuk manusia. Satu lagi adalah kromosom X. Kromosom Y mengandungi gen SRY dan gen inilah yang mencetuskan pertumbuhan testis atau buah pelir. DNA (deoxyribonucleic acid) dalam kromosom Y diturunkan daripada bapa kepada anak lelaki.

Saya tergerak menulis hal ini sebagai sambungan kepada tampalan mengenai penyakit koro yang saya lakukan setahun dua dulu. Sindrom koro menjangkiti orang lelaki menyebabkan kemaluan mereka sorot. Bila hal ini terjadi, pesakit hilang sebahagian besar fungsi seksual dan, ikut cerita, hendak buang air kecil pun seksa.

Gen SRY dalam kromosom Y mencetuskan pertumbuhan embrio dalam rahim sebagai lelaki. Kromosom X dimiliki oleh perempuan dan lelaki. Orang perempuan mempunyai dua kromosom X manakala lelaki satu kromosom X dan satu Y.

Bayi lelaki dan perempuan masing-masing mengekalkan satu kromosom X ibu mereka. Tetapi bayi perempuan mempunyai kelebihan kerana mereka mengekalkan Kromosom X yang kedua daripada bapa mereka.

Tetapi yang menggerakkan saya menulis hal ini adalah perbahasan di kalangan penyelidik antarabangsa sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Ada antara mereka mendakwa kromosom Y semakin hari semakin kehilangan gennya dan mungkin putus. Wallahualam. Kalau ini benar, maka semakin hari semakin kurang bayi lelaki dilahirkan, Tetapi, kata para penyelidik itu, ia tidaklah berlaku dalam masa yang singkat. Ia mungkin mengambil masa berjuta-juta tahun.

Di Malaysia sekarang, nisbah jantina adalah 106 lelaki bagi setiap 100 perempuan. Ini mungkin disebabkan, antara lain, oleh ramainya pekerja asing lelaki di negara kita.

Perangkaan lain pula mengatakan nisbah lelaki-perempuan di dunia agak sama. Margin antara 5% hingga 10% adalah biasa, walaupu ada negara dan wilayah, misalnya Dunia Arab, di mana lelaki melebihi wanita hingga 15% atau 20%. Wallahualam, tak tahulah saya sama ada ubat kuat dan Tongkat Ali boleh mempengaruhi penghasilan kromosom Y dan gen lelaki.

53 comments:

Anonymous said...

SALAM DATO'. SEMOGA CERIA SELALU..
X best ler citer kromosom - kromosom nie.. bagi saya, sains ni banyak x betul dari betul.. kalau sains yang dirujuk dari nas Al Quran tu, memang ketepatannyan 100 %. Mmmmm boleh citer lebih detail pasal STOP?? Menarik nie...

Thanks..

ALIJUSMIN

berasiam said...

Salam Datuk AKJ

Selain kehilangan secara "semulajadi", ada kemungkinan kromosom Y dihapuskan secara sengaja melalui amalan yang dilakukan oleh sebahagian manusia. Penggunaan pelbagai jenis hormon dalam makanan ternakan serta tumbuhan berkemungkinan menjadi faktor penyebab menghilangnya kromosom Y daripada generasi mendatang. Selain itu, amalan mengambil hormon secara terus oleh manusia untuk tujuan perubatan, kesihatan, kecantikan dan sebagainya juga boleh menyumbang kepada gejala yang serupa. Ada "lelaki" sekarang yang mengambil pil perancang keluarga sebagai satu alternatif murah untuk mendapatkan kulit yang halus dan sifat kewanitaan yang mereka idamkan.

Untuk memastikan kromosom Y terus kekal dan sempurna dalam manusia akan datang, eloklah amalkan menanam sayur sendiri serta menternak haiwan. Sebolehnya elakkan penggunaan bahan-bahan yang berhormon atau beracun dalam rantaian pemakanan. Mungkin ini akan sedikit sebanyak membantu membeli sedikit masa dalam jutaan tahun itu untuk melengahkan terhapusnya kromosom Y yang sempurna dari kalangan manusia. Yang pasti, topik seperti ini diharap tidak akan mencetuskan penerbitan adrenalin dalam kebanyakan pembaca berkrkomosom Y.

Anonymous said...

Sdr. A Kadir Jasin,

Terima kasih kerana bertukar arus untuk seketika. Amat 'refreshing'...!

Dah mula naik muak tengok akhbar... sama ada arus perdana maupun alternatif. Dah tidak ada fokus lain... politik, politik dan politik.

Kalaulah akhbar boleh membuat liputan seimbang, kan baik begitu.

Sekian.
Dari Kepulauan Borneo ke Semenanjung Tanah Melayu

Anonymous said...

Selamat DAKJ,

Kali ini bila membaca scribe dato seperti nak pecah perut.

Adakah kromosom dalam pondan merupakan transisi kepada kepupusan lelaki?

Lagi satu dato,paling penting dan paling kita takuti ialah sikap 'takut' lelaki kini merupakan transisi kepupusan lelaki atau tertanggal testis(buah pelir) dari badan.

-pupuskejantanan

Anonymous said...

Mohd Ramli Omar " kita mengikuti tampalan demi ilmu, jadi tak payahlah jadikan ruang ini sebagai medan perbahasan. Kalau tak suka 'skip' sahaja" Wallahu 'aalam. - Mohd Ramli Omar.

Don Klang said...

Dato

soalan ni kena tanya pada surat khabar yang banyak iklan kan ubat kuat lelaki

ab said...

Salam dato,




Whoaa...kali ini dato pilih tajuk
`macho' betui.. kromosom Y, gen SRY,testis,lelaki dan kejantanan!..



Kalau nak `mengaji' hai genetik ni,10 tahun pun mau tak habis ni, kalau dilihat perkembangan pesat bidang ini dalam 30 tahun lalu.



Manusia dengan SRY dan testis
dijadi untuk adakan air mani,dan air mani untuk tujuan pembiakan manusia.



Kita masih jauh dari memahami bahan SRY genetik mana dan kuantiti MINIMA yang menentukan testis dan keupayaan MINIMA testis untuk pembentukan air mani dll... dalam bahasa mudah,kita masih tak tau A-Z gen SRY dan hubungan `real time' dengan fizikal dan fisiologi testis dan air mani... bahan genetik ni ada beratus berjuta juta molekul amino acid dan gula.


Baguih juga kalau ada anak anak kita belajaq bidang ni!..

SRYgist ka,( Sayang, i Rindu You laa!), testislogist ka dan semenlogist ka, TAPI BIAQ BETUI BETUI `expert' punya bukan jenis takat gantung sijil sana sini.. tapi tak `praktik'...



Bab sifat lelaki dan kejantanan ni memang betui betui punya PENTING.
Faktor pembesar kat rumah, pergaulan akan menentukan lelaki mana jadi JANTAN dengan `royal flush' punya kejantanan atau jantan `sikit', atau nama saja jantan dan paling teruk dipanggil `jantan bacui' kat utara....



Yang satu jenis lagi dipanggil `darai',pondan dan mak nyak...tapi ada kala nya depa ni kalau `naik angin' bolih jadi `royalflush'
punya jantan!..



`Khunza'(hermaprodite) ni pulak bolih dirawat jika dikenali dari kecik lagi...kalau dah dewasa, kesiaan kat depa ni....



Kalau nak tau tuan tuan dari kumpulan jantan mana, pi balik rumah tanya diri sendiri macam mana saudara saudara `berdepan' dengan`bini' atau `bini bini',dengan mak mertua,dengan adik beradik....lagi bagus semak diri anda bila berdepan dengan borang income tax, surat saman dari polis,surat minta hutang dari bank atau jumpa bos,atau bos potang gaji atau tak naik pangkat!



MALAS nak cerita tentang kejantanan
ahli ahli politik laa ni,samaada dari BN atau PR...`hampir semua' dok buat perangai jantan bacui, SEBAB TAKUT TAK NAIK NAMA jadi CALUN PRU13!!!



Abu Bakar Ab Rahman

Raja Abdul Rahman Dain said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati. Siapa menang di Selangor tidak menjadi hal kepada kebanyakan orang kita. Perubahan yang dirasai selepas PRU 12 adalah kurangnya bil air , Masjid di qariah kami meriah kembali dan adanya sekim khairat kematian tajaan kerajaan Negeri.

Ada kebenarannya jumlah orang lelaki akan berkurangan dimasa hadapan. Allah yang Maha Megetahui telah mengharuskan orang lelaki berkahwin empat dan tidak sebaliknya mungkin bagi mengseimbangkan ratio lelaki perempuan.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategic Vision,
Petaling Jaya.

OKJ said...

Salam DAKJ

Maaf Dato’ sebab lama tak tulis. Elok jugak kita bercakap tentang fakta sains pulak.

Talking about normal sexual development, it consists of three related sequential process, and it starts during embryogenesis. For the first two month of gestation, both sexes develop in identical fashion. Only after eight weeks of gestation, the indifferent towards gonad develops into an ovary or testis. Then at 12 weeks of gestation and above, the development of sexual phenotype occurs where the urogenital tract develops into characteristic male or female structures.

During embryogenesis, there are two ducts, the wolffian and the mullarian ducts, which will undergo differentiation and become male or female. If the gonads develop into ovaries, the mullerian duct will give rise to the fallopian tube, uterus, upper vagina and the wolfarian duct will regress. However, if the gonads develop into the testis, the wolfarian ducts will become epididymides, vasa deferentia, seminal vesicles, and ejaculatory ducts, and the müllerian ducts will regress. This model was formulated by the famous physiologist Alfred Jost and is called The Jost Model.

Nowadays, using the knowledge of the gene mapping, scientists know that a number of genes have been identified that are essential for development of both ovaries and testes. These genes include Emx2, Igf1r/Irr/Ir, Lhx9, M33, Sf1, and Wt1. For male phenotype, the critical region of the Y chromosome that causes development of the testes is now established. SRY (sex determining region of the Y chromosome) causes the indifferent gonad to develop into a testis. And for female phenotype, the process of ovarian development is believed to involve an active genetic pathway, including R spondin 1 (Rspo1)/Wnt-4/beta-catenin signaling that is repressed by the presence of SRY.

For those who are interested to know more, probably we can discuss few hormones and signals such as AMH, MIH, MIS testosterone, dihydrotestosterone, 5 Alpha reduction testosterone, estrogen and androgen action. Sekian TQ.

Anonymous said...

Aslkum Dakj

pasal kehilanga kromosom Y pada umat manusia

1. Apkah perubahan cuaca dunia yg extreme antara panas dan sejuk telah menyumbang?

2. Apakah Tabiat pemakanan manusia yg terlalu terdedah kepada makanan ringan dan junk food juga menyumbang kpd pupusnya kromosom Y?

3. Apakah mungkin dosa2 manusia juga menyebabkan Allah mencabut kehadiran unsur twrsebut?

4. Penyakit baru yg Allah turunkan pada zaman ini memang tak pernah terfikir oleh kita 30-40 tahun dahulu. Lagi hebat akal dan penemuan baru oleh bijak pandai manusia lagi banyak ujian baru dtg dari Allah. Mungkin semacam satu peringatan pd umat manusia siapa sebenarnya bos besar.

5. Tapi dengan malapetaka yg dtg terutama selepas tsunami Aceh 2004, saban hari atau minggu spt gempa bumi, ribut, hujanlebat, banjir, dan puting beliung apakah kiamat akan dtg berjuta tahun lagi?

6. Tapi pd bangsa Melayu saya penghakisan kromosom Y dah berlaku sejak beratus tahun dahulu. Portugis datang serah. Belanda dtg serah. Inggeris dtg pun serah. UmnoBn dtg pasrah. Polis dan mahkmah diperkuda. Ajak berdebat beri alasan. Ini namanya sindrom keiujudan kromosom PONDAN yg berlebihan.

Din Klang

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

Sememang agak susah nak difahami istilah2 saintifik itu ye?

Yang kami(jasad dan roh) faham, anak bapak (kromosom Y) 'mana ada pause', asyik 'Yes' saja bila tersentuh paha isteri(kromosom X). Kromosom X ada kalanya ( datang bulan atau sarat mengandung) Xboleh ikut kehendak kromosom Y.. apatah lagi apabila sampai ketikanya kromosom X-1 dah X berfungsi lagi...'mandatory pause' lah.

Perhaps, that's 'Y' as the man gets older, he look for kromosom X-2 and when kromosom X-1 finds out, her 1st question will always be 'Y,Y,Y' and his answer will always be 'X,X,X'...

The Surgeon General says,
Laughter is the best meicine!

ALFATIHAH, AMIN
(doa buat DAKJ dan pembahas budiman)

Don Klang said...

Salam Dato

Topik dan soalan kali ini saya surrender. agak saintifik.

Biar Prof Dr din klang saja yang jawab sebab beliau amat arif dalam segala hal.

master said...

hik hik hik. Yang ni lawak Tuan Kadir.

-Penyokong Pakatan sekarang atas pagar.

Anonymous said...

Salam Dato',

Menarik tajuk tampalan ini. Apa pun bagi peminat politik, kromosom pun boleh dikaitkan dengan politik, hatta politik BN lawan PR sekali pun. Memang begitulah adanya; politik memang 'entrench' kedalam hampir segenap aspek kehidupan manusia. Dalam konteks R&D sains dan teknologi (S&T), kuasa politik amat jelas dalam menentukan halatuju pembangunan S&T dimana-mana negara jua.

Kita umat Islam telah diberitahu oleh Rasulullah bahawa akhirnya, sebelum qiamat nanti, bilangan perempuan mengatasi bilangan lelaki. Sama ada sains mengesahkan itu atau tidak, iman kita dengan perkhabaran itu tidak sepatutnya goyah. Juga tidak menjadi hal, sama ada kita masih hidup atau telah mati untuk menyaksikan kebenaran perkhabaran itu.

Sains dibangunkan atas bukti empirikal. Teori sains terbatas kepada kemampuan cerapan empirikal dan rasionalisasi logik akal manusia. Justeru, tiada yang bersifat kekal dalam sains (ie, there is no permanence in science). Awal abad ke-20 telah menyaksikan bagaimana teori mekanik Newton gagal menerangkan fenomenon yang berkaitan dengan zarah sehingga lahir teori kuantum. Hanya masa yang akan menentukan bila pula giliran teori kuantum dengan interpretasi Copenhagennya digantikan pula dengan teori yang baru.

Hal yang sama berlaku dengan cerita kromosom Y. Teori kemerosotan kromosom Y masih belum konklusif. Jika satu dekad yang lalu, saintis menemukan "bukti" kemerosotan kromosom Y, tetapi pada tahun lepas, penyelidik menemukan "bukti" yang dramatik menyokong teori kromosom Y masih berjuang untuk meneruskan kewujudanya. David Page, seorang pengarah Whitehead Institute di MIT dilaporkan berkata " The Y chromosome looks to be the most evolutionary dynamic part of our genome."

Demikianlah sains, satu aktiviti manusia yang dinamik, menjadi saluran bagi manusia melayan fitrahnya, ingin tahu dan mahukan kebenaran.

Saya suka tajuk tampalan ini. Syabas Dato'.

Pak Hj JB

rahimlpp@yahoo.com said...

Y.Bhg Dato'@ Tulisan Dato'agak saintifik. Penat juga otak nak huraikan. Lagi pun masa tak sesuai.

Sekarang masih hangat mengenai politik negeri Kedah. Agak pelik juga PAS tubuh sabuah Jawatan Kuasa Pemandu untuk memantau fungsi MB Kedah.Dimana letaknya kewibawaan MB dan ahli-ahli EXCO lain yang dilantik oleh DYMM Tuanku Sultan untuk mentadbir Kerajaan Negeri.

Saya berpendapat PAS sudah buat satu lagi kesilapan besar dengan mencampuri politik dengan pentadbiran Kerajaan Negeri.Akhirnya nanti MB dan ahli-ahli Exco terikat dengan PAS Pusat yang mungkin merugikan rakyat Negeri Kedah.

Saya yakin Dato' Sri Azizan seorang yang prakmatik dan telah bertindak lebih rasional berbanding pemimpin-pemimpin yang lain. Peralihan kuasan daripada BN kepada PAS di Kedah selepas PR12 telah berjalan dengan baik.Tidak ada kacau bilau saperti yang berlaku dinegeri lain dimana Pakatan Rakyat ambil aleh. Kemungkinan Dato Sri Azizan sangat bersyukor dan berterima kasih kepada BN yang telah berjaya membangunkan Negeri Kedah dan memberi peluang kepada Kerajaannya sekarang untuk meneruskan kerja-kerja pembangunan tanpa banyak bermain poltik.

Saya sangat bersimpati dengan Dato'Sri Azizan yang sedang berhempas pulas mempertahankan kedudukanya dari diserang oleh rakan-rakanya sendiri dalam PAS.

Walaupun krisis antara Dato'Sri Azizan dengan rakan-rakanya ini ada memberi kesan kepada sokongan pengundi,tidak banyak penyokong PAS yang lari meninggalkan PAS.Kemungkinan pengundi atas pagar melihat ini sebagai satu petanda burok bahawa dalam PAS pun ada usaha jatuh menjatuh antara pemimpin saperti yang berlaku dalam UMNO. Maksudnya PAS pun ada kumpulan yang tamak kepada kuasa juga!.

Iklas,
Rahim.

maae said...

Salam Datuk,

1.Gaya hidup lelaki sekarang banyak mempengaruhi kromosom Y. Tidak lagi aktif, malas beriadah dan seumpama nya tidak seperti keadaan kita di zaman dulu-dulu. Lasak dan tahan lasak. Bila-bila boleh di gasak ! Ingat lah,lelaki itu sebenar nya yang membawa benih anak, bukan perempuan!

2.Mungkin terlalu banyak dengan fantasi seks (masturbation/onani) pengaruh buruk akses di mana-mana dengan mudah (internet,cd dan seumpamanya) di tambah aktiviti sebenar kemungkaran dan LGBT yang di lakukan)

3.Waktu dulu hidup manusia banyak di pengaruhi anutan Agama(tak kira agama apa) tetapi sekarang majoriti sudah tidak perlu anuti agama lagi konon demi 'hak asasi manusia'. British teruja untuk menghalalkan LGBT.Satu puak di sini sedang asyik perjuangkan nya....Nauzubillah min zalik.

4.Perkara ini tiada kena mengena dengan Tuhan, nasib atau peralihan peredaran zaman. Ia semata-mata kerosakan akibat dari perbuatan "tangan-tangan manusia" seperti Al Quran nyatakan.

5.Maka hilang nya kromosom Y juga akibat majoriti ibu bapa sekarang sudah menjadi hamba kepada anak-anak !

nota: komen hanya telahan dalam aspek agama(secara peribadi)sahaja; tanpa rujukan sains.

yogibear's season said...

Assalamu'alaikum Datuk,

Satu topik yg menarik.

Pesan orang dulu2 kalau nak anak lelaki kena control ketika bersama isteri, supaya jangan kita pancut dulu dari isteri.

Hebat jugak sain rumah tangga orang dulu2, cuma tiadalah disebut pasal kromosom X dan Y.

Walau apapun Datuk, Ust. Zizan nampak gayanya kromosom Y nya telah berkurangan kerana dah pas ke pusat.

Jahat sungguh depa2 ni.

awang batuburok said...

Salam Sejahtera yogibear,

Sekarang memang ketara kekurangan kromosom Y bukan sahaja di Kedah... Kekurangan kromosom Y lebih kritikal di JPM Putrajaya.

Anonymous said...

OKJ,

Dah bersedia untuk bercerita tentang 1CARE?

Saya percaya, bukan saya saja malah ramai lagi rakan-rakan disini yang menunggu.

Berkenaan Kedah : memang dah kerja PAS pusat supaya PAS Kedah tidak berpecah.

Namun baik kita sama-sama perhati sebesar mana remote-control PAS Pusat terhadap kerajaan negeri, JIKA ADA.

Sekadar mahu melihat dan menilai sejauh mana PAS dan PR faham (intepretasi) tentang konsep negeri-negeri persekutuan yang mereka usung.

(Konsep negeri-negeri persekutuan bawaan BN kita dah tahu dah, iaitu parti menguasai kerajaan)

p/s Dulu saya kata PAS Pusat tak ada isu dengan kerajaan negeri Kedah. Kini sudah macam flip-flop. Bukan flip-flop sebenarnya, sekadar dulunya saya menolak untuk buat spekulasi.

p/s Buat Raja Abdul Rahman, PR Selangor, kita senang nak jumpa dan bercakap tentang masalah. Setiap bulan sekurang-kurangnya ada sekali ceramah. Dan dia yang datang tempat kita. Kalau dulu, jenuh harung "bodyguard" pun belum tentu boleh bercakap (kecuali menjelang pilihanraya).

Fed Up

SB said...

Dalam Dato'.
Saya adik beradik rata2 majoriti besar anak dan cucu lelaki. Rahsianya mungkin setia pada yang satu kot. Labur dalam je. Jgn labur di luar. Yg pasti, semua yang layak dah daftar mengundi. Kali ini kami undi wakil rakyat bukan setakat tengok logo parti. Faham2 je la. Tun M pun kalau 2008 Tun Dol jadi calon BN tempat dia mengundi, saya pasti dia tak undi BN. Hahahahaha

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

Salam kasih sayang Sdrku OKJ,

Lama juga sdrku 'menghilangkan' diri?
Ramai antara pembahas2 The Scribe yang 'SRY'(Sangat Rindu You). Kami ambil berkat tulisan Sdrku.'ab'... ada edit sikit laa... mohon izin Sdrku.

Terima kasih berkongsi ilmu pengetahuan. Banyak yang kami pelajari dari kuliah sdr OKJ.

Bagi kami(gandingan Jasad/Rohani) yang sentiasa jahil dan lemah disisi Yang Maha Esa Allah swt, teringin juga berkongsi ILMU Sains Rahsia dalam Islam berkenaan Kromosom Y ( Adam ) dan Kromosom X (Hawa) tetapi tiada 'upaya'(tiada tauliah) untuk menyuratkan nya dilaman Yang Berbahagia ini, takut nanti dikatakan bida'ah dan dicarut lucah atau dilabel songsang.

KADANG KALANYA, BANYAK HIKMAHNYA ILMU RAHSIA(YANG TERSIRAT) 'DIKUNCI' DAN DIHAYATI ANTARA YANG DAPAT 'MELIHAT' NYA SAHAJA DEMI MENGELAKKAN FITNAH.

Kami memohon kehadrat Allah swt agar dilimpahi ILMU Sempurna NYA kepada seluruh umat Junjungan Yang Maha Mulia Nabi Muhammad SAW yang kami muliakan.

Akhir kalam, izinkan kami menjemput pembahas/pembaca (muslim) sekelian bersamalah kita sedekahkan 'fatihah' kepada roh umat Islam yang masih hidup dan juga yang telah kembali kerahmatullah...

ALFATIHAH, AMIN
(dibaca dengan ideram yang sempurna dengan nada suara yang lemah lembut, penuh keredhaan seorang hamba Allah, dimulut atau dihati bagaikan kromosom Y sedang mencurah cintanya kepada kromosom X). Wallahualam.

yogibear's season said...

Assalamu'alaikum Pok Awang,

Kromosom Y deficiency ni selalunya menyerang ahli2 politik yg kemaruk undi jer.

...sehinggakan yg jenis berkromosom Y dah tapi masih minat Kromosom Y lain.

Huh ... apa lagi apabila Y jumpa Y, alamatnya...


Yg tak sedapnya si Y+Y nak pi Putrajaya jugak.

Haru, haru...

Anonymous said...

Aslkum Dakj

1. Terima kasih pd Don Klang kerana panggil saya Prof. Walaubagaimana pun kalau ada peluang saya tetap akan saman sdr kerana sdr lupa nak tulis Ybhg sebelum perkataan Prof tu.

2. Pd sdr Samurai Melayu, cuba sdr yakinkan saya supaya memandang tinggi twrhadap Daim. Juga cuba sdr yakinkan saya kenapa saya harus mengutuk Anuar.

3. Kalau tidak, ada baiknya berhenti pot petl dan lebih baik pergi tolong Melayu susah dgn cara minta sedekah dari pemimpin Umno kaya yg curi duit rakyat....saya rasa sdr ada pengaruh dan bakat.

Din Klang

Lahuma said...

Dato'

Apa perlu lagi pada kromosom Y.Dan bagaimana nak terhasil kromosom Y .Kahwin pun dah sejenis.Umat Islam pun cakap dan ceramah hebat.Tapi kesan pada zuriat dan waris umat tak dimabil kira.

2.Sebab itu agama Islam sudah larang semua ini.Tapi kerana demokrasi dan undi punya pasal pak lebai pun jadi diam sejuta bahasa.

3.Dulu letak hukum Allah diatas.Tapi kerana kuasa dunia semua tergadai.

4.Inilah penyakit Umat Islam diakhlir zaman.

Terima kasih dato.

OKJ said...

Salam Dato’. Diminta memberi laluan utk jawapan balas.

Salam Sdr Fed Up dan Sdr Langitbiru

Saya cuba bagi sedikit pandangan tentang 1care. Saya bagi sedikit perbandingan. Lepas tu, kita sama-sama jawab secara ikhlas.

Pertama, masa menunggu utk pesakit jantung menjalani ujian stress test seterusnya coronary angiogram adalah lebih kurang 2 hari saja di hospital swasta, tapi memakan masa berbulan-bulan di hospital kerajaan. Baru-baru ni, sahabat saya berak berdarah, dirujuk ke hospital. Besoknya beliau disuruh balik dan diberi appointment utk berjumpa pakar beberapa minggu kemudian. Beliau tak puas hati. Beliau terus ke hospital swasta dan esoknya terus dijalankan ujian colonoscopy dan hasilnya adalah cancer usus.

Saya tahu setiap muslim akan redha dengan Qada dan Qadar. Kita pun tak tahu bila dan dimana kita akan mati. Surah AL Luqman ayat 34 menyatakan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi negeri manakah ia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Amat Meliputi pengetahuanNya. Setiap anggota kita adalah kepunyaan Allah dan kita cuma menjaganya saja. Sebab itulah semasa di dalam ihram, walaupun seurat bulu hidung tertanggal semasa menghembus hingus, kita dikenakan membayar dam tetapi tidak berdosa.

Akhir kata, pilihan adalah di tangan anda. Surah Al Anfal ayat 53 menyatakan Allah tidak akan mengubah sesuatu nikmat yang telah dikurniakanNya kepada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Maksudnya, kita disuruh berusaha untuk berubah kepada sesuatu yg lebih baik. Diharap dengan 1care, pengguna bebas memilih kemudahan kesihatan utk dirinya. Tapi kenalah berkorban sikit dari segi kewangan. Anggap jelah sebagai sedekah. Ap yg nak berkira sangat. Macam Tun cakap, bila bayar RM1, dapatlah service RM1. Sekian TQ.

Anonymous said...

Aslkum Dakj

1 Bekas imam balng selipar pada 3 hakim mahkamah persekutuan kerana dakwa tak dpt keadilan.

2. Kira2 100 penduduk baling balai polis di Pulau Pinang kerana dakwa polis kasari mat rempit.

Saya tak kata perbuatan 2 contoh di atas betul atau wajar....sekadar laporan.

3. Beribu2 rakyat hadir dalam perhimpunan beri sokongan moral pd Anuar pd 9 hb Jan 2012 di luar mahkamah JalanDuta.

4. Walaupun banyak sekatan jalan raya, hampir 50,000 rakyat menyertai Himpunan Bersih 2.0 bagi menuntut agar UmnoBn tidak menipu dlm pilihan raya.

Syukur kerana 4 contoh di atas paling tidak membuktikan bahawa tiori penghakisan kromosom Y di kalangan rajyat belum berlaku.

Tapi kepada golongan minta sedekah dan syukur pd Umno saya tak jamin.

Din Klang

Rao Lanun-Bahaso said...

Dato' A Kadir Jasin tanya 'apa jadi...'

Cerita The X-Men
(no woman no cry)

Maka harus ada yang tanya 'Still Magnolia' ketua wanita bn; ex-Lembah Pantai ini banyak testosterone lagi untuk berentapan dengan calun XX untuk MP Lembah Pantai. Siapakah Dewi Pseudo-y-kromosom@Dewi Amazon?

Bayangkan (semacam tajuk dalam KMYU blogsphere): Gemparr..!!! Permatang Pauh the last of the Y Chromosomess..!! Virus AIDS mutasikan Kromosom YY..!!!

Setelah dunia termaklum krisis kromosom Y ini, di mana donor yang cemerlang, gemilang dan terbilang kromosom Y itu akan dilayani? Ataukah Virus AIDS membawa bencana diskala global dan donor-donor bersih cekap dan amanah ini bersembunyi, Mahaguru ku?

Dah Dato' kata evolusi, bukankah begitu? Manira cuba panaskan bara-bara yang akan padam dan pupus!

Tabik Kromosom Y!


Maaf dan Salam Hormat, Dato' Kadir

Anonymous said...

Aslkum Dakj

Pasal SBPA ada macam2 tiori

1. Kerajaan Najib sengaja istihar SBPA yg tak masuk akal langsung kerana memberi kenaikan gaji minima RM5000 kpd kumpulan jusa tetapi beberapa ringgit sahaja kpd gred 54 kebawah.

2. Bila kakitangan awam marah maka kerajaan yg konon perihatin tiba2 tubuh jawatan kuasa khas yg konon diber tempoh 3 bulan untuk kaji SBPA.

3. Sebagaimana biasa kerajaan Najib sengaja mencipta masaalah bila umum SBPA yg tak akan diterima DAN hari ini(konon sebagai kerajaan perihatin )dgn tiba2 umum kenaikan gaji kakitangan awam yg tentunya lebih baik (kpd majoriti)daripada yg dicadang bawah SBPA....sekali gus nampak lah kerajaan UmnoBn baik lagi mendengar kekuhan rakyat.

4. Tektik lama sejak zaman berzaman yg diulang2 sebab masih ramai rakyat yg kurang cerdik maka senang diperbodoh.

5. Besuk muka depan akhbar saya dah boleh telah apa pengarang pembodik akan kata.

6. Setiap amal bermula dgn niat. Sejak mula dalam soal SBPA Najib memang tak de niat tolong kakitangan bawahan. Sebab itu SBPA diistihar secara tergesa2 ubtuk ujud jawatan premier yg bergaji hingga RM80000 sebulan yg rencananya nak diberi pd kroni yg bukan dari kalangan kakitangan awam.

7.Bagi pegawai tinggi yg bergaji 20000 sebulan kenaikan 7% bererti tambahan 1400. Bagi kebanyakan kakitangan bawahan yg bergaji 1000 sebulan kenaikan 13% bererti tambahan 130 sebulan. Tak hairanlah ramai kanak2 lembam terdiri.dari anak Melayu. Atau mana yg ada peluang ponteng akan ponteng sebab nak buat parttime. Mana yg ada peluang rasuah akan rasuah sebab gaji memang tak cukup. Yg baiktak mau berdosa terpaksalah tumpang rumah mak bapak.

Din Klang





.
.......

Anonymous said...

Aslkum Dakj

Muhyiddin kata penganugerahan tol Lebuhraya Kinrara Damansara kepafa syarikat afa kaitan peguam Umno dan isteri bekas ketua hakim negara adalah adil kerana berdasarkan merit

1. Merit yg macam mana ye. Adakah mereka berpengalaman buat jalan? Atau adakah mereka juga pernah jadi perunding lebuhraya?

2 Nak buat lebuhraya RM2.2 b perlukan modal besar. Dari mana mereka nak dptkan modal? Atau mereka akan memanjangkan lagi senarai Melayu yg jual projek dgn beberapa juta rgt pd Cina MCA yg akhirnya mengaut utg beribu juta rgt.

3. Tak cukup lagikah fees sebagai peguam Umno atau tak cukup lagikah pencen bulanan sebagai mantan ketua hakim negara.

4. Dalam keadaan PNB sendiri menghadapi masaalah mendapatkan peluang pelaburan yg viable dan profitable tidakkah Muhyiddin terfikir bahawa projek sebesar itu sepatutnya dikongsi oleh rakyat teramai melalui PNB?

5. Kalaupun nak tolong kroni janganlah hingga berbillion rgt. Jangan kata rajyat, orang Umno pun mengeluh.

6 Selagi Umno berkuasa jangan harap rakyat dpt baca perjanjian kutipan tol yg berat sebelah tu.

Din Klang

padang pasir said...

Salam saudara din klang

saya sudah lama memerhatikan komen saudara dalam blog Dato Kadir Jasin ini.

Dan saya lihat saudara begitu banyak alasan yang sama ada boleh di terima mahupun boleh di pertikaikan.

Saya ingin cadangkan disini, memandangkan saudara mempunyai begitu banyak alasan di dalam setiap topik yang Dato Kadir lontarkan, apa kata saudara din klang membuka dan menuls blog sendiri.

Dari situ saudara boleh menilai sendiri apakah argument dan alasan saudara itu benar benar berisi/bernas atau setakat mahu menafikan keberkesanan sesuatu fakta.

dan dari situ juga mungkin saudara boleh cermin keupayaan sebenar saudara.

dan dari situ juga saya boleh menilai samada argument saudara adalah ikhlas demi kesejahteraan seluruh negara atau menulis demi upah yang di bayar.

Anonymous said...

OKJ,

Mana dia cerita 1CARE? Nak cerita, ceritalah bagi orang faham. Bukan cerita pusing-pusing macam tu. Kalau setakat contoh yang diberi, sistem sekarang pun boleh buat. Tak payah ada 1CARE.

Dari hospital kerajaan, pergi swasta. Jika tidak, bayar RM1 untuk nilai servis RM1. Itupun dah ada dalam sistem sekarang, tak perlu ada 1CARE.

Hospital kerajaan tak mampu maka pindah ke hospital swasta. Ini ke budaya kerja doktor kerajaan - tolak pesakit?

Hospital swasta ambil alih pesakit hospital kerajaan. Dimana pula meningkatnya kualiti perkhidmatan hospital kerajaan?

Bayar RM1, dapat servis RM1. Bunyinya cantik. Tambah pula bila petik kata-kata orang macam TDM.

Tapi saya tak terlopong pun. TDM bukan maksum. TDM manusia, ada cacat cela. Tidak sempurna.

Anak (cucu?) OKJ pergi sekolah, berapa bayar yuran? Setahu saya sekarang ini, yuran sekolah kerajaan free, Jadi berapa nilai pendidikan anak (cucu?) OKJ? Atau mungkin OKJ hantar anak (cucu?) ke sekolah antarabangsa?

Macam mana pula dengan pejabat tanah? Atau pejabat imigresen?

Berapa upah yang OKJ bayar kat amah / orang gaji? Sepadan ke perkhidmatan amah / orang gaji itu dengan upahnya?

Jika bayar RM1 untuk dapat servis bernilai RM1, kita tak perlu ada PRU sebab kita tak perlukan kerajaan. Kita cuma perlukan pengkorporatan.

Fed Up

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

Sdr. Din Klang berharap,
...
2. Pd sdr Samurai Melayu, cuba sdr yakinkan saya supaya memandang tinggi twrhadap Daim. Juga cuba sdr yakinkan saya kenapa saya harus mengutuk Anuar.

Sdr,

Telah kami cuba pelbagai formula bahasa termasuk formula bahasa 'dewa-dewa' sdrku Rao Lanun-Bahaso yang begitu indah dan ditokok pula dengan bahasa 'campur dan adok' kami.

Namum masih jua buntu menemui formula bagaimana hendak meyakinkan seorang yang berhasat, berpandangan 'negative', riak dan taksub yang perasan hanya dirinya yang betul..

Akhirnya, kami buat satu rumusan.

'Biarkan lah siluncai terjun dengan labu2nya'

Mohon maaf kerna tidak termampu meyakinkan Sdr kenapa harus mengutuk Anuar atau supaya memandang tinggi terhadap Daim.

Hanya yang kami mampu mohon disedekahkan 'fatihah' untuk roh sdr.

ALFATIHAH (dibaca dalam hati),AMIN
Ps.Soalan2 'ada udang sebalik batu'(muslihat) Sdr sedang diperhatikan.

Anonymous said...

Dato,

Sekiranya masa berjuta-juta tahun barulah timbul masalah kromosom y pupus maka bukanlah menjadi satu hal.

Mengikut kajian saintis, dalam masa 5 billion tahun, matahari akah habis peledakan nuklear dan akan padam. Tidak kira yang mana kromosom X atau Y lebih banyak, semua kehidupan dunia akan musnah.

Yang menjadi masalah sekarang ini adalah manusia yang mempunyai kromosom XX (wanita) lebih banyak belajar di universiti berbanding manusia yang berkromosom XY dengan nisbah 7:3.

Perkara ini juga ditimbulkan juga oleh Tun Dr. M dalam bukunya "A Doctor in the house".

Kita perlukan kedua-dua manusia kromosom XX dan XY menjadi masyarakat berilmu.

Melalui blog ini dapat dilihat komen-komen yang merapu berkenaan dengan kromosom X dan Y yang saya rasa daripada manusia berkromosom XY juga.

Sebenarnya ada lagi jenis manusia yang mempunya dua kromosom y iaitu kromosom XYY. Jumlah kromosom adalah 47 berbanding dengan manusia normal 46.

http://en.wikipedia.org/wiki/XYY_syndrome

Manusia kromosom XYY ini selalunya adalah golongan yang degil dan buas. Ada di kalangan banduan yang berkromosom XYY di dalam penjara.

Mungkin ramai juga dalam masyarakat kita yang degil dan ramai juga yang bodoh sombong harus diselidik dikhuatiri mempunyai kromosom XYY.

Orang Johor

Anonymous said...

Saudara Samurai melayu,

Komen saudara,


(Alfatihah dibaca dengan ideram yang sempurna dengan nada suara yang lemah lembut, penuh keredhaan seorang hamba Allah, dimulut atau dihati bagaikan kromosom Y sedang mencurah cintanya kepada kromosom X).

Sebenarnya Alfatihah perlu dibaca dengan tajwid yang sempurna, idgham, Izhar, dll, kalau tidak salah ada 10 hukum tajwid dalam Fatihah. Setakat Idgham sahaja tidaklah sempurna fatihah.

Kedua, saudara mempunyai kromosom X dan juga kromosom Y. Cuba baca betul-betul dan fahamkan kandungan blog ini.

Orang Johor

OKJ said...

Salam Sdr Samurai Melayu

Saya ucapkan terima kasih. Saya tidak ke mana, cuma sebok sikit kebelakangan ini. Saya juga mengikuti penulisan saudara. Setiap artikel dimulai dengan bacaan al fatihah dan disudahi dgn bacan al fatihah.

Dengan menghayati maksud setiap kalimah dalam surah al fatihah, menjadikan kita lebih bertakwa kepada Allah. Sentiasa bersyukur kepada Allah, sentiasa mencari keredo’an Allah, sentiasa mendoakan supaya kita dijalan yg benar dan dijauhkan dari perkara yg dimurkai dan dijauhkan dari jalan orang-orang yg sesat. Juga Fadilat pahala membaca Al Fatihah adalah bersaaan dengan membaca 1/3 Al Quran seperti yg diperkatakan oleh ustaz Hj Johari dalam bukunya Amalan Surah-surah Pilihan.

Hanya orang-orang yg tak tahu saja yg akan mempertikaikan amalan bacaan surah Al fatihah yg menjadi routine saudara itu. Diharap saudara banyaklah bersabar dgn fitnah dunia, dan jadikan ianya sebagai cabaran mempertingkatkan lagi keimanan. Sekian TQ.

Hanezam said...

Salam Datuk yang dirindui,
(Datuk tak rindu ka ? Saya yakin tentu Datuk loya-loya nak moderatekan komen-komen Din Klang yang bercambah-cambah itu. Tapi apakan daya parameter blog ini tak boleh sewenang-wenang di'reset'. Tapi kalau Datuk ingkari parameter itu dan bakulsampahkan saja komen-komen dia tu, saya lagi suka.)

Jawapan kepada soalan Datuk adalah teramatlah obviousnyer..jawabnya, umat manusia akan pupus ! Tapi pengurangan kepada kualiti 'Y' tentulah mengakibatkan pengurangan kepada sifat-sifat kejantanan umat itu secara keseluruhannya. Tak belajar ilmu genetik pun tahu, kalau selalu perhati alam.

Dengan perkembangan-perkembangan terbaru politik bangsa, betul kata Lahuma, "apa perlu lagi kromosom Y ?" Biar pupus terus.

Samurai Melayu, janganlah kata Kromosom Y itu Adam dan Kromosom X itu Hawa, kerana adam pun ada kromosom X. Tandaan kromosom untuk jantan adalah XY (ada dua-dua). Tandaan kromosom untuk betina(female) adalah XX. Jantan yang ganas ditandakan XYY. Bukanlah kita nak tunjuk pandai, saja ja nak bersantai dengan Encik Samurai.

Datuk,
Tamu Datuk, si Rao itu, selalukah dia bicara dalam bahasa pelik ? Kromosom YY belum pernah kita tela'ah. Di kala PRU dah dekat sangat dah ni, benarkah bara-bara akan padam dan pupus ?

Anonymous said...

Salam hormat DAKJ

Hanezam said...

Salam Datuk yang dirindui,
(Datuk tak rindu ka ? Saya yakin tentu Datuk loya-loya nak moderatekan komen-komen Din Klang yang bercambah-cambah itu. Tapi apakan daya parameter blog ini tak boleh sewenang-wenang di'reset'. Tapi kalau Datuk ingkari parameter itu dan bakulsampahkan saja komen-komen dia tu, saya lagi suka.)

Aha biarkanlah, sekurang-kurangnya ada juga lagu-lagu tempang dapat dibuat perbandingan.

Mungkin ada kromosom yang pelik-pelik dalam diri seseorang. Saya kata mungkin dan tak mustahil pada akhir zaman ada pula kromosom lain akan timbul mungkin kromosom " J " (jumud). Agaknya itu yang ada pada Din Kelang.

-pengundibaru

Don Klang said...

ABAI ( Asal Bukan Anwar Ibrahim )

DAP ( Dasar Anti Perpaduan )

Anonymous said...

Mohamad

Dengan izin Dato'

Saya dah buat keputusan TAK UNDI dalam Pilihanraya akan datang bersebabkan perkara berikut

[1] ROSMAH MANSOR menghabiskan duit rakyat Malaysia / saya dengan membuat perkara tidak berfaedah seperti mak nenek tua yang tidak lagi dapat menahan pundi kencing. Sudah sampai masa PM buat sesuatu untuk menahan ketirisan wang rakyat yang masih banyak miskin dan papa kedana sedangkan nenek tua bersiar keluar negara seperti dunia ini dia yang punya

[2] Sebab KEDUA saya dah hampir UMOR 55 dan sudah harus mengecapi wang SIMPANAN HARI TUA saya dalam KWSP, tetapi bersebabkan terlalu banyak ketirisan, kemungkinan BESAR PM selaku Menteri Kewangan akan membuat keputusan untuk menghalang pengeluaran SIMPANAN HARI TUA sehingga UMOR PENCEN yang baru - 60 tahun.

Saya tak tahu lah ini keputusan bijak ketidak, tetapi ini akan memaksa saya untuk terus berkerja sedang sebagai sebahagian dari golongan EMAS yang tidak lagi berupaya menahan pundi kencing seharus saya dah dudok mencari JALAN PULANG yang ABADI.

Malang betul jika ini terjadi .... kenapa golongan yang telah mencurahkan bakti pada NEGARA dijadikan mangsa, sedangkan MINAH RONGGENG sibuk menghabiskan wang rakyat.

[3] MALAYSIA NEGARA ke 19 AMAN - who says this must be trying to say that JACK UP their position, masalah PENDATANG yg dah 3 kali tertangguh, KES BUNUH yang terus meningkat ---- even OWER neighbours says we are not a SAFE place to live.

Sudah lah saya TAK AKAN UNDI BN - nasib malang juga kalu BA yg menang dan meneruskan polisi BN, kerana DUIT memang dah tak ada ....

Mohamad

Anonymous said...

Aslkum Dakj

1. Saya bersyukur ada tuan punya blog yg tuannya berdisiplin dan sudi mendengar hujah yg tak semesti beliau setuju.

2. Come on la sdr padang pasir. Janganlah syok sendiri dah dpt gaji besar kat timor tengah hingga lupa nak kaji, teliti,amati, tanya, sinpati dgn realiti pentadbiran UmnoBn yg kalau pun tak penuh tapi banyak kepincangan. Ambil saja contoh terbaru kalau sdr perempuan sdr padang pasir mati dibunuh tapi hakim tak minat nak tau motif pembunuhan. Sistem kehakiman inikah yg orang terpelajar nak puji dan puja.

3. Kalau dakwaan sdr mengenai saya atau org spt saya diuppah tu benar, maka revolusi di Tunisia, Yamen,Masir dan Baharin semua kerana atas dasar upahan. Ta tak baca punca orang.

Din Klang

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

Sdrku Orang Johor menjelaskan,

Sebenarnya Alfatihah perlu dibaca dengan tajwid yang sempurna, idgham, Izhar, dll, kalau tidak salah ada 10 hukum tajwid dalam Fatihah. Setakat Idgham sahaja tidaklah sempurna fatihah.

Terima kasih menegur kekurangan pengetahuan kami(jasad/roh).

Seharusnya, kita anak Adam (Alif dal mim)dan Hawa (Hamzah wau Alif)
yang mengaku Islam ( Alif Sin Lam-alif MIM)dan umat Muhammad (mim ha mim dal) tegur menegur dan berkongsi pengetahuan yang tersurat yang berpandu sifat Junjungan Nabi iaitu Ikhlas, Suci, Jujur dan Benar.

Sdrku Hanezam,
Sambil bersantai, kita pandang2 pada yang tersurat dan jeling2 pada yang tersirat. Dalam 'Adam' ada simbol 'Mim' dan dalam 'Hawa' ada simbol ' Hamzah'. Mohon maaf kami kurang arif nak translate dalam symbol bahasa arab.

Doa buat Sdr2ku yang berjemaah dihari yang mulia ini.

ALFATIHAH, AMIN.
Ps. Masjid Negeri 'sejerang air' dari teratak kami.. Salam solat Jumaat.

doncin cai said...

bila Yg Bhg Prof Din Klang prejudice terhadap masalah gaji orang gomen, serta merta saya bersetuju dengan penilaian sdra Don Klang terhadap Yg Bhg Prof Din Kelang

Anonymous said...

Aslkum Dakj

1. Khutbah Jumaat tadi antara lain mengingatkan 2 peranan orang Islam iaitu menyeru umat melakukan kebaikan dan menghalang umat manusia melakukan kejahatan.

2 Kepada mereka yg sanggup melakukan kedua2 peranan diatas Allah menjanjikan kejayaan sejati.

3. Kita sebagai manusia kerdil hendaklah menyumbang kepada usaha memenuhi perintah Allah tersebut. Takut hanya pd Allah bukan pd pemimpin atau balaci Umno

Din Klang

Mustapha Ong said...

Salam Datuk KJ,

Saya rasa perangai sebilangan politikus memang teruk sangat tentang perbuatan yang sumbang itu dan lepas itu berbohong tanpa bukti dan sebagai nya. Dalam kes si Badrul ini memang telah menunjukkan kebodohan beliau yang berani membuat perakuan yang dirangcangkan asalkan beliau dapat dibebaskan daripada tuduhan ini.

Kes Badrul seorang pemimpin kanan PKR yang berjawatan tidak berlainan dengan pada apa yang telah dilakukan oleh Anwar Ibrahim.Dalam kes Anwar kita macam tidak percaya bahaw beliau boleh dilepaskan begitu sahaja, oleh disebabkan tidak ada bukti yang kukuh.

Dalam kes Badrul ini kita tengok dan lihat sama ada kes tangkap basah ini dapat dilepaskan
dari sisi undang-undang syariah.Biarlah mahkamah yang akan menentukan nasib Badrul tanpa apa-apa andaian.Kita berdosa bersama-sama manusia senang diselesaikan, tetapi jika berdosa dengan Tuhan agar amat seksa nya nanti di akhirat.

Anonymous said...

SAUDARA DIN KLANG

BETUL KE GAJI RM2,000.00 DIA ORANG AKAN DAPAT TAMBAHAN KENAIKAN RM1,400
JGN LAH TERLALU BERPOLITIK SGT SYA TAK RETI MATEMATIK KALAU SAYA SILAP.......


PR 168

Raja Abdul Rahman Dain said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati.Sudah banyak yang kita bincang mengenai pentadbiran Negara kita. Perbincangan yang cukup meluas ini baik untuk negara kita. Terpulanglah kepada kita menilai buruk baiknya apa yang telah berlaku dan menimbang akan meneruskannya atau membuat perubahan. Tidak apa yang kita kita perlu takutkan selagi kita terus berdoa meminta pertujuk Allah dan perlindunganNya.

Sebagai rakyat kita mahu yang terbaik. Dari itu marilah kita bersama-sama memikirkan bagaimana kita hendak memperbaiki kedudukan kita.Saya mulakan dengan memberi pandangan saya mengenai apa yang telah terjadi di Negara kita selama 54 tahun.

Kita bersama pemimpin telah berkerja kuat untuk menjayakan Negara. Rata-rata kita telah dipuji bersabit kesungguhan kita menjayakan Negara kita dengan cara kita sendiri.Kejayaan ini bagaimanapun membawa masalah.Kita hendak mempercepatkan proses pembangunan dengan membawa pakar luar secara jalan pintas. Ini saya percaya adalah permulaan kepada masalah ketirisan yang telah berlaku.

Kita misti tahu apa yang Kerajaan telah lakukan adalah membawa kehadapan proses pembangunan sebelum masanya.Jika kita ikut proses biasa banyak dari kemudahan yang kita ada sekarang baru hendak diwujudkan mengikut kewangan yang ada. Keberangkalian kos pembangunan jika kita lakukan sekarang adalah lebih tinggi. Lagi pun kita sudah menikmatinya sebelum masanya. Pada saya yang penting kita pertimbangkan sekarang bagaimana kita perlu gunakan segala kemudahan yang telah disiapkan sebaik mungkin bagi faedah rakyat.

Saya ingin memberi sedikit pandangan mengenai pentadbiran YAB MB Kedah. Saya rasa PAS telah kehilangan satu modal apabila terang-terang membantah pimpinan beliau kerana memberi projek kepada ahli UMNO. PAS lupa bahawa MB adalah bertanggunjawab kepada semua rakyat tidak kira apa parti yang dianggotainya. Ini sepatutnya dijadikan sebagai contoh bahawa PAS melihat kebajikan keseluruhan rakyat bila memerintah dan tidak memberi keutamaan kepada ahli parti sahaja.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategic Vision ,
Petaling Jaya

Rao Lanun-Bahaso said...

Dato' Kadir
Salam Hormat

Pelik Bahasa Janggal Jentina
(adakah permatang pauh sudah bersiap)

Kalau Kromosom Y itu dapat visa
halal wisata celah bedah sure
dia 'one happy chromosome Y'
bak kata pakar gynaecologist
doktor baby

Apatah lagi kalau visa masuk toyiban.
Tiada anunya berkelip-kelip pelik

Yang dihormati Hanezam
pelik cyberspace blogosphere
minda cacing siber genetikanya
sama tapi tak serupa
tiada anunya berkelip-kelip pelik

Namun pelik bahasa tabiat si-lanun
tiada janggal bahasa mahu bertanya

Iman Mahadi itu kromosomnya
ajaib seiras ibunya sehalus bapanya
setandingkah dia macam kromosom
Nabi Isa Ibnu Maryam alaihs-salam?

Janggal jentina bukan amalan ahlul-sunnah wal-jamaah.


Maaf dan Salam Hormat

padang pasir said...

Salam sdr din klang

seperti biasa sdr akan menjawab persoalan dengan soalan juga ( dengan agak emosi ) .

kesimpulan nya dari pemerhatian saya, sdr akan cuba mengelak untuk menjawab dengan samada memberi semula soalan ataupun alasan yang lari dari fokus topik asal.

sebaik nya kita memberi komen demi penambahbaikkan kepada keadaan yang sedia ada dan bukan mempertahankan atau menghentam suatu pihak.

dan bila memberi cadangan, fikir dahulu akibatnya di masa kemudian, bukan hanya untuk menunjukkan pada "boss" bahawa kita telah membuat kerja kita

sebagai orang dewasa, kita sepatutnya mempunyai fikiran yang lebih panjang dan luas.

Pada PRU 2008, saya telah mengundi calon PR atas alasan Pak Lah, tetapi semenjak dua tahun terakhir ini, saya rasa lebih baik undi saya itu di beri kepada mereka yang lebih bertanggung jawab dan peka kepada harapan rakyat.

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

Terima kasih Sdr. Din Klang kerna menyampaikan berita dari masjid.

1. Khutbah Jumaat tadi antara lain mengingatkan 2 peranan orang Islam iaitu menyeru umat melakukan kebaikan dan menghalang umat manusia melakukan kejahatan.

2 Kepada mereka yg sanggup melakukan kedua2 peranan diatas Allah menjanjikan kejayaan sejati.

PERKARA 1 & 2 SEHARUS NYA DITERIMA KERANA SAHIH DATANGNYA DARI SEORANG KHATIB YANG DITAULIAH.

3. Kita sebagai manusia kerdil hendaklah menyumbang kepada usaha memenuhi perintah Allah tersebut. Takut hanya pd Allah bukan pd pemimpin atau balaci Umnno

PERKARA 3...'LAGU' TUAN KHATIB JUGA KAH?
KALAU TANYA SAMA SAM D'LLOYD, TENTU DIA KATA 'OH TAK MUNGKIN' LAGU DIA

Kami masih ingat sedekah 'fatihah' kepada roh sdra, jesteru kami mohon sedekahkan sekali lagi...

Teringat juga kami pada penjelasan Sdr. OKJ tentang menghayati maksud setiap kalimah dalam surah al fatihah...

ALFATIHAH, AMIN.
Ps. Suka dengan lagu 'Masihkah Kau Ingat' dendangan kumpulan Kopratasa

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

Ketika meneliti bahaso 'dewa-dewa' kami tersingkap rangkap kata 'halal wisata celah bedah sure'

Izinkan kami berkongsi cerita bagaimana seloroh kami ketika bermain 'carrom' memulakan istilah 'celah bedah' menjadi ikutan terutamanya oleh 'kaki' sukan 'carrom'.

Izinkan berbahasa orang putih,

During the 70s era, one of the games after office was carrom ( unlike nowadays, with Internet games)
Still a bachelor then, amongst our lunchtime activity is watching the 'pretty girls in a row' of the MAS ticketing office next door of the Bank.
There was this beautiful fair skinned Malay girl with spouting lips, dimpled cheeks and chin and groom haired of a china-doll named Zabedah.

The 'celah bedah' term was only uttered when the player's striker had to be 'cut' across the table to guide his carrom seed (180 degree) into the top left or right pocket which had a 'GAP' between the hole and the opponent' seed.
THE GAP is now the infamous ' CELAH BEDAH'..

ALFATIHAH, AMIN
ps. Wherever you are Cik/Puan Zabedah, we seek your forgiveness.

Anonymous said...

Aslkum Dakj

1. Oleh kerana polis terlalu sibuk dgn pelbagai kes jenayah lain maka PR hendaklah membantu polis dengan menubuhkan pasukan polis bantuan bagi mengesan dan menangkap mana2 manusia yg menjadi pengundi hantu pd PRU 13 nanti.

2. Melihat kepada kesediaan polis bekerjasama dgn sektor korporat dalam penubuhan pasukan polis bantuan spt itu maka saya yakin PR tak mungkin gagal.

3. Bagi badan NGO spt PERKASA dan Umno juga digalak menubuh pasukan polis bantuan bagi mententeramkan aktiviti manusia ala samseng yg sering menggangu ceramah umum

4. Adalah diharap berjuta2 rakyat dapat mengembeling tenaga bersama PR dan polis menjadikan polis bantuan tangkap hantu2 berkenaan supaya sebuah kerajaan yg benar2 sah dapat diujudkan

Din Klang

Anonymous said...

Aslkum Dakj

Sdr pembahas yg budiman
Setahu saya perbezaan antara yg benar dgn yg palsu adalah jelas dan diketahwi umum. Tak perlulah sesiapa pun nak belit2 atau tutup2.

Di antara kes2 besar mahkamah berikut yg mana boleh dikategori sebagai perbicaraan betul2 berbanding olok2:

1. Kes pembunuhan Datok Mazlan oleh Mona Fandey

2. Kes peguam Pathmanaban dituduh bunuh 4 org termasuk Dato Sosilawati.

3. Kes Datuk Seri Anuar dituduh liwat pemandunya Azizan.

4. Kes Datok Seri Anuar dituduh salah guna kuasa kerana dikatakan camur tangan dalam siasiatan polis

5. Kes Datok Seri Anuar dituduh liwat Saiful.

Jawapan hati setiap kita akan menampakkan sifat sebenar kita samada kita termasuk dalam kategori Syadina Abu Bakar atau Abu Jahal bila mendengar berika kerasulan Muhammad

Din Klang

Lahuma said...

Dato.

Saya nak lencung sikit drp Dato punya tajuk.Dato punya kisah ialah "Apa jadi kalau Kromosom Y Makin Pupus".

Dato.saya rasa apa sahaja yg akan berlaku sama ada jangka pendek atau jangka panjang ia adalah proses dan pertanda dunia semakin hampir ke penghujungnya.

Cuma manusia hari ini teramat ego dan sombong.Ego pada diri sendiri dan ego dgn orang lain.Somobong dengan diri sendiri dan sombong dengan orang lain.

Ego dan sombong sudah tidak bertempat lagi.Orang kaya pun ego dan sombong.Orang ada kuasa pun ego dan sombong.Orang berilmu pun ego dan sombong.Orang bodoh pun ego dan sombong.Orang miskin pun ego dan sombong.

Bila jadi ketua pun ego dan somnong.Jadi pengikut pun ego dan sombong.

Itulah tandanya dunia citaan Allah semakin kucar kacir.

Sindrom tegak benang basah sudah menjadi perkara biasa.

Ego dan sombong pun perkara biasa bukan luar biasa lagi.

Tengok dan lihatlah ego dan sombong ada dimana-mana.

Barangkali ini ada kaitan dengan tulisan Dato kali ini agak saintifik sikit.Tetapi tak lari daripada hidup manusia.

Terima kasih Dato.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).