Saturday, June 01, 2013

Parti Tunggal BN Mungkin Tidak Praktikal


A Kadir Jasin

[KOMEN anonymous tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account, OpenID atau Name/URL untuk mengulas. Boleh guna nama samaran.]

SATU lagi kesan positif Pilihan Raya Umum 2013 adalah kesediaan Barisan Nasional memikirkan sesuatu yang tidak mungkin, iaitu mengubah dirinya menjadi parti tanpa komponen.

Baguslah kalau Umno akan menubuhkan makmal khas mengkaji ura-ura itu, tetapi secara peribadi, saya tidak menjangka yang parti-parti bangsa dan kaum dalam Barisan Nasional akan bersedia membubarkan diri dan bergabung menjadi sebuah parti tunggal.

Presiden Umno, Mohd Najib Abdul Razak, mungkin boleh “memujuk” kepemimpinan Umno untuk melayan (entertain) idea ini, tetapi saya tidak menjangka akar umbi Umno akan menerimanya. Umno adalah parti akar umbi!

Yang mungkin bersedia menimbang idea parti tunggal BN adalah parti-parti komponen majoriti Cina yang nazak seperti Gerakan, MCA dan SUPP.

Idea parti tunggal BN ini nampaknya dipengaruhi oleh cadangan Pemangku Presiden Gerakan, Chang Ko Youn, agar BN mengamalkan sistem keahlian terus (direct membership) yang pernah diamalkan oleh Perikatan sebelum diperbesarkan menjadi BN pada tahun 1973.

Saya tidaklah mahu membuat andaian yang Mohd Najib sekali lagi tunduk kepada kehendak orang Cina apatah lagi selepas beliau sendiri menyalahkan tsunami Cina sebagai punca ketidakcemerlangan prestasi beliau dalam PRU 5 Mei lalu.

Umno Tambah Kuat, Kata Najib

Lagipun, seandainya Umno lebih kuat selepas PRU13 seperti Mohd Najib dakwa ketika mesyuarat Majlis Tertinggi Umno malam tadi, mengapa harus ia dibubarkan dan bergabung dengan parti lain menjadi sebuah parti tunggal?

Mengapa harus Umno dan parti-parti Bumiputera yang kukuh di Sarawak dan Sabah dibubarkan dan digabungkan menjadi parti tunggal semata-mata bagi melayan idea parti-parti Cina BN yang ditolak oleh orang Cina sendiri dalam PRU lalu?

Kalau Umno dibubarkan bagi memberi laluan kepada penubuhan parti tunggal BN, kemungkinannya banyak ahli dan penyokongnya akan beralih kepada PAS kerana orang Melayu masih berasa mereka memerlukan parti Melayu-Islam.

Lagipun, masalah pokok BN bukan organisasi atau struktur, tetapi imej dan persepsi kepemimpinan BN yang negatif.

Ubah struktur parti tanpa mengubah kualiti dan integriti kepemimpinan tidak akan menjadikan BN lebih diyakini dan disokong oleh pengundi.

Meminjam dan mengalih ungkapan bahasa Inggeris, kepemimpinan Umno dan BN haruslah “membezakan yang mana satu pokok dan yang mana satu hutan belantara”. Wallahualam.

46 comments:

Unknown said...

Solution ini adalah solution pemimpin yang malas berfikir. UMNO dicap sebagi pembuli di dalam BN, mereka membuli parti-parti komponen lain. Ini yang telah diterapkan oleh Lim Kit Siang kepada pengundi Cina.
Ada juga betulnya apabila intergrasi parti-parti komponen tidak berlaku di peringkat akar umbi apabila UMNO hanya bergaul dengan programnya sendiri. Pemuda, wanita dan putri UMNO kalau bersukan hanya sesama UMNO sahaja
Penglibatan komponen hanya ketika pilihanraya sahaja , lima tahun sekali.
UMNO harus diperbetulkan dari dalam dahulu sebelum menjurus kepada solution untuk 1BN. 1Malaysia pun telah digadai banyak hak-hak Melayu inikan pula 1BN?

OKJ said...

Salam Dato Kadir Jasin

Ubah dari dalam

Alhamdulillah. Macamnilah Dato’, sebab memberi cadangan yg bernas kepada UMNO. Saya juga merasakan cadangan satu parti tak akan diterima langsung pun oleh akar umbi UMNO. Rasanya, cadangan itu hanyalah untuk mengambil hati parti komponen yg kalah teruk baru-baru ini seperti yg Dato’ cakapkan itu. Juga rasanya, kita bagilah sedikit harapan kepada mereka.

Sebenarnya, secara tersurat, kita mahukan mereka sendiri bergabung antara satu sama lain supaya jadi lebih kuat. Tapi biarlah mereka fikir sendiri, nanti kata kita yg suruh dan control pula macam abang besar. Saya rasa Dato’ pun perasan isu sebenarnya di sini. Macam tarik rambut di dalam tepung, tepung tak berselerak dan rambut tidak putus.

Saya cukup puji sikap Dato’ kali ini. Berani memberi idea yg bernas kepada YAB Dato’ Seri Presiden, UMNO dan BN. Professor saya ada berkata, kalau kita nak mengubah sesuatu organisasi, kita join organisasi itu dan ubah dari dalam, bukannya kita berkonfrantasi dari luar.

Akhir kata,bagi sayalah, UMNO ni parti untuk semua orang Melayu. Kalau ada masalah pendaftaran keahlian, sila hubungi terus ibu pejabat. Jangan malu-malu dan tiada masalah pun. Prinsipnya, kita ubah dari dalam bukannya menyalak gunung. Kalau Hj Hadi sendiri nak masuk UMNO pun boleh. Macam juga prinsip Tun Dr Mahathir, kita tak berdendam dgn sesiapa pun. Sekian TQ.

MARMAR said...

Ini semua muslihat politik. UMNO TIDAK akan dibubarkan menjadi satu parti tunggal. Makmal yang dicadangkan hanya satu alasan untuk menemui semua akar umbi dan mendapat pandangan kemana arah tuju UMNO selepas ini. Lebih lagi memandang kepada Mesyuarat Agung akan datang yang akan memilih pucuk pimpinan. Makmal ini adalah cara terbaik untuk Najib mengesan nadi akar umbi. Juga dengan cara ini UMNO diperhatikan prihatin kepada cadangan dari pihak luar UMNO, cuma “for the sake of appearances”. Pemimpin atasan dan akar umbi sudah membuat keputusan UMNO tak kan berubah, akan terus dikekalkan. Makmal ini semata mata gerak geri “internal politics - the positioning of individuals within UMNO, the chanelling of funds to 150,000 or so delegates. It’s the Game of Thrones.”

Quantum Metal Consultant said...

Umno dikatakan muncul sebagai parti yg terkuat di kalangan parti yg bertanding di pru13...satu perbandingan, pemanis kata, penyedap rasa...

Adalah umno tidak sekuat ini dahulunya?

Najib tidak tunduk kpd cina, tidak tunduk kpd akar umbi, tidak tunduk kpd majlis tertinggi, tidak tunduk kpd sesiapa, dia pemimpin besar cuma dia dipengaruhi penasihat.

Terpulanglah kpd agenda penasihat Dan mahu condong ke mana?

Maaf dato, mungkin saya terbawa bawa antara kerajaan Dan parti...saolan saya, apakah dlm mentadbir umno, najib menggunakan penasihat yg sama, penasihat pm?

James Labi said...

ZAM dlm blognya berkata kenapa Umno menggelabah nak sokong tubuh parti tunggal BN. Biar keadaan tenang dulu.

Ali Rustam pernah kata Umno tak memerlukan undi kaum cina dan india untuk berkuasa.

Lauk Semalam said...

Sepatutnya cadangan yang ditimbulkan ialah parti mca dan gerakan digabungkan,mic dsbnya juga digabungkan kerana mereka minoriti.Kalau Umno terima idea sebegini alamat parti Umno akan terkubur kerana orang melayu akan lari ke parti pas

Lahuma said...

Dato.

BN dan PR.
----------------
BN ialah parti gabungan parti-parti yang berdaftar dengan ROS dan mempunyai sturuktur perjawatan dari Pengerusi dan Majlis Tertingginya.

Manakalah PR juga parti gabungan tiga parti PKR/DAP/PAS.PR masih belum daftar dengan ROS.Makna nya PR masih belum ada struktur perjawatannya yang lengkap.Kita pun tak tahu siapa Pengerusi PR.Atas sebab apa PR masih belum daftar pun tak pasti.

Sebab itu PRU 13 gabungan PR ini bertanding atas lambang sendiri.

Itulah bezanya.Nak kata sistem dua parti pun tak berapa tepat.Kenapa Anwar Ibrahim tidak jadi Pengerusi PR.Sepatutnya dialah.Sebab Anwarlah pendokong utama PR.
Ini persoalan dalam politik kita.

Isu BN nak jadi parti tunggal.Mustahil dan jalan sukar nampaknya.Relakah parti komponen nak lupuskan identiti masing terutamanya UMNo,PBB di Sarawak,PBS di Sabah dan lainnya.

Punca BN lemah sejak akhir-akhir ini terutama PRU 12/13 kerana kesan daripada krisis dalaman kompenan BN sendiri.MCA hampir 15 tahun bergelora.MIC serupa juga.PPP kelam kabut.Gerakan pun lemah.Begitu juga UMNO ada juga krisis dalaman yang tak pernah selesai dari perebutan jawatan dari bawah sampai tertinggi.Isu rasuah,[politik wang,kronisme,nepotisma.
Oleh kerana selalu menang besar sebelum ini maka pempimpin komponen BN termasuk UMNO sudah terlalun lupa diri dari menteri sampau ketua cawangan dikampung/bandar.

Teori atas kertas nampak mudah macam cerita nak kaacu dodoi.Nak laksana bukan mudah.

Jangan sampai masa depan Melayu/Islam jadi abu atau hampas.

PR pun bukanlah manbtap untuk masa depan Melayu/Islam.

Kalau sebuah rumah BN maka banyak komponen alat nya perlu diganti.Lantai yang reput.Bumbung yang bocor.Ini fokus utama yang kena buat.

Inilah puncanya kehilangan dan keyakinan serta perasaan meluat pada BN.

MCA/Gerakan mungkin tak akan keluar BN.Tetapi ahlinya dan pengikutnya secara terang-terang sudah menyeberangi bersama DAP dan eekutunya.

Begitu MIC/PPP.

Bila sudah teruk kena pukul dan PRU 12/13 barulah pemimpin-pemimpin BN sedar akan penyakit tamak jawatan,kuasa dan haloba harta rakyat.Lebih teruk tak amanah bila ada kuasa.

Semoga pemikir dan penasihat hebat BN dapat berfikiran jauh dan matang.

PR juga rapuh.Ada naik turun yang tidak meyakinkan.

Terima kasih.

Unknown said...

Pembaharuan dalam kaedah pemilihan pemimpin UMNO untuk sesi PAU kali ini telah menunjukkan ada kemahuan dan komitment pemimpin-pemimpin UMNO memberi ruang secukup cukupnya mengiyakan atau menidakkan kepimpinan sedia ada.

Kita boleh terus bercakap tanpa henti bahawa isu utama adalah persepsi and imej kepimpinan UMNO dilihat lemah dan bukan isu struktur yang menjadi tonggak.

Telah tiba masa, kita lebih banyak bekerja daripada bercakap. Yang akan memungkinkan kebarangkalian fenomena Melayu kini lebih banyak bekerja daripada bercakap, ialah bukti 140 ribu undi ahli UMNO dapat direkodkan semasa PAU berbanding dengan undian mengikut perwakilan bahagian sahaja.

Penyelesaian secara struktur sebegini yang dianjurkan oleh kepimpinan UMNO sedikit sebanyak telah berjaya menarik minat sebahagian golongan muda, golongan profesional dan golongan korporat untuk bergiat di dalam UMNO.

Seperti pepatah lama, ikut hati mati, ikut rasa binasa, ikut suka duka...janganlah sampai kita marahkan pijat kelambu dibakar.

kueh bakar said...

"dua kali salah, tidak mungkin membetulkan kesalahan pertama'

JohorMali said...

DAKJ,
Kadang terfikir pulak, bila dah tubuh satu organisasi/parti tunggal, nanti ada pulak pelbagai cabang yang jelma saperti Wanita, Puteri, Pemuda, Melayu, Cina, Tamil, Punjabi, Bidayuh dll dalam organisasi tunggal itu. So back to " segi empat satu"!

Sufian Idrus said...

Datuk,

Jika kita masih ingat matapelajaran Matematik dahulu, terdapat silabus mengenai Gambarajah Venn.

Kini set BN terdiri dari banyak komponen; set UMNO, set MCA, set MIC, set Gerakan, set PPP, dan sebagainya. Apabila UMNO bertambah kuat dan menguasai lebih banyak kerusi, ia boleh digambarkan sebagai set UMNO semakin besar dan set-set komponen lain semakin kecil. Sehinggakan set komponen lain menjadi himpunan kosong atau 'empty sets'. Lama-kelamaan set UMNO menjadi bersamaan dengan set utamanya, iaitu set BN.

Maka boleh disimpulkan disini, apabila parti komponen lain semakin hilang kerusi dan UMNO semakin bertambah kerusi, bermakna perwakilan BN dalam Parlimen adalah sama dengan perwakilan UMNO.

Tidak perlu diperkatakan lagi, jika keadaan ini berterusan, secara tidak langsungnya (dalam perwakilan Parlimen), BN memang akan menjadi parti tunggal, iaitu terdiri dari UMNO semata-mata. Dalam kata lain, tanpa parti komponen BN lain dalam Parlimen, UMNO adalah parti tunggal yang mewakili BN berhadapan dengan gabungan parti-parti pembangkang.

Ia bukanlah sesuatu yang tidak praktikal, walaupun dalam bentuk tidak formal.



Sufian Idrus

A KADIR JASIN said...

1. Pembahas Yoko Ono. Satu terkeluar tajuk. Kedua ada banyak unsur fitnah dalam komen Saudara/Saudari. Kalau Dr Wan Azizah ada peruntukan kewangan parti, itu tak salah sebab dia ketua parti (PKR).

2. Pembahas Cili Padi, tak eloklah kita panggil orang "beruk". Dulu ada orang politik panggil blogger "beruk". Tak contoh pekerti mereka. Tak perlulah kita tiru mereka dan panggil orang "beruk".

3. Marilah kita berbahas dengan sopan dan rasional.

Terima kasih.

Lembah Tasnim said...

Salam Datuk..

Dah pulak dah.. Nampaknya timbul bermacam-macam idea yang tidak disangka-sangka selepas PRU 13.

Ini semua disebabkan oleh bertambah merosotnya kerusi yang telah dimenangi oleh BN, mungkin PM bertambah risau tentang masa depannya untuk menghadapi PRU 14 yang dijangka semakin mencabar.

Dalam cadangan ini sudah tentu akan ada pro dan kontra, ada yang suka ada yang tidak suka.

Nampaknya BN khususnya UMNO belum kenal akan kelemahanya atau saja tak mau mengenalinya atau tak mau ambil tau.

Dengar-dengar SPR hendak mengkaji persepadanan baru Datuk, apa tujuannya..

BELAJARLAH DARI KELEMAHAN.


TQ Datuk

Unknown said...

rancangan licik cina utk memusnahkan umno dan sejarahnya. umno jangan jadi bodoh

Hj Kasim said...

Dato.
Najib berkata UMNO menjadi lebeh kuat salepas GE 13,Betul kah atau fitnah Dato.Jika betul saya ingat Najib ini memang lah keturunan Bangsawan yang kakinya tak pijak tanah dan kepala nya tinggi di awan.Salepas Kalah di Selangor,Salepas memenangi hanya 135 kerusi Parliment dan salepas kalah kerrusi dewan undangan negeri yang terok (75 kerusi lagi) dibandingkan dengan GE 2008.

Kenapa PAP di Singapora boleh menjadi single party merangkumi semua kaum dan kenapa BN tidak boleh.
Jawabnya mudah,kita memerlukan pemimpin sapert Lee Kuan Yew yang kuat,jujor dan berani.Berapa ramai menteri Singapora yang bunoh diri apabila mereka mengetahui yang mereka di siasat oleh badan ani Rasuah.
BN boleh menjadi parti tungak asalkan tidak ada orang yang berani mempersoalkan ketuanan Melayu.

Masaalah besar Najib,dia amat takut kapada Rosmah.Jadi bagaimana ia hendak menjadi pemimpin yang effecive.

Sekarang ini banyak pemimpin UMNO mahu PAS menyertai kerajaan unity.Nik Aziz berkata selagi dia maseh hidup jangan lah UMNO mimpi.

Apa kata BN menawarkan kerajaan unity kapada PKR dan DAP.lebeh lebeh lagi apabila parti MCA dan Gerakan dah mampus.Sudah tentu PAS terpaksa menyertai sama,jika tidak ia akan mati juga.

Kami raayat Malaysia mahu Negara Aman Damai.

A KADIR JASIN said...

Pembahas Hj Kasim, berikut laporan kenyataan Mohd Najib:

UALA LUMPUR, May 31 — Umno remains the party of the people’s choice based on the results of the recent 13th general election, Prime Minister Datuk Seri Najib Razak said today.

He said this was evident with Umno winning 88 of the parliamentary seats in the election, from 79 in the 2008 general election.

“If compared with the opposition, they have 89 seats, meaning Umno alone can equalise the seats won by the opposition allies comprising DAP, PKR and PAS,” he told reporters after chairing the Umno Supreme Council meeting here today.

Najib, who is Umno president, said the party’s performance was also gauged by its ability to wrest back Kedah and Perak, as well as the increase in votes obtained.

“According to our study, there is about 30 per cent increase in votes for Umno from the 12th general election,” he added.

As such, he said, Umno would continue to strengthen its machinery through various improvements.

“The Umno supreme council has received suggestions from the management committee chaired by deputy president Tan Sri Muhyiddin Yassin on the need for us to review the party’s administration at the headquarters.

“This will involve research and training, the social media, information, etc,” he added.

Najib said restructuring was necessary to ensure efforts, message and all directives by the supreme council could be implemented smoothly.

“Restructuring will be carried in tandem with the need to get professionals to work full time and be dedicated to the tasks given,” he added. – Bernama

Hider said...

Salam Dato,

Pada pandangan saya,

1) Umno kekal ditunjangi Melayu tetapi buka keahlian kepada bukan Melayu.

2) MCA, Gerakan dan parti Cina bergabung, ditunjangi Cina tetapi buka keahlian kepada semua kaum.

3) MIC, PPP dan parti komponen India bergabung tetapi buka keahlian kepada semua kaum.

4) Parti komponen Bumiputera anak negeri Sabah bersatu menjadi satu parti tunggal anak negeri. Begitu juga di Sarawak.

5) kesemua parti ini bersatu membentuk komponen BN. Sekurang-kurangnya di peringkat akar umbi dapat menguatkan jentera. Apa guna buat parti kalau keahlian beberapa ribu atau tidak seratus ribu pun.

6) pandangan kolektif BN perlu sentiasa diketengahkan. Wujudkan Timbalan Presiden BN I, II atau III. SU agung BN tak semestinya Umno. Tunjukkan sifat muafakat selagi adanya kerjasama. Kalau komponen tak nak kerjasama bagus lagi BN diubah kepada gabungan Umno dan parti bumiputra sabah/sarawak sahaja.

Sekian terima kasih.

Zack82 said...

Dato'

Sebenarnya samada UMNO atau BN hendak berubah atau tidak bukan bergantung kepada grassroot atau pemimpin tertinggi tetapi kepada pola pengundi.

Sekiranya pengundi berubah hala dan UMNO masih kekal seperti lama maka BN akan ditukar.

Sama seperti perniagaan, sekiranya tidak diambil kira "market forces" dan juga persaingan "competition" maka perniagaan akan lingkup.

Contohnya industri komputer tablet. Apple umpamanya memperkenalkan "Ipad" kepada seluruh dunia. Pengasas Apple mengatakan Ipad akan hanya dikeluarkan pada saiz 10 inci. Namun apabila pesaing mengeluarkan "Tablet" yang kecil dan diterima ramai, Apple terpaksa mengikut kehendak ramai dan mengeluarkan Ipad Mini.

Di Malaysia, tidak seperti zaman dulu, sudah ada sistem 2 Parti iaitu PR dan BN.

Pengundi juga semakin berubah. PRU 13, terdapat 25% pengundi yang baru. PRU 14, semakin ramai pengundi baru menggantikan yang lama.

Sekiranya Pemimpin BN hanya melihat dan mendengar grassroot dan tidak melihat realiti semasa, maka beruntunglah PR.

Unknown said...

Aslkum Dakj

UMNO nak dibubar dan ahlinya semua masuk beramai2 dalam parti 1 BN dalam keadaan UMNO dikatakan berada pd tahap paling kuat?

Kalau memang idea ni bagus, tunggu apa lagi. Pantang ahli UMNO melawan tuhan no 2 mereka.

SPR nak diletak bawah JAWATAN KUASA KHAS? Apa pulak lagi temberang NAJIB dan rakan2 kali ni.

Yg rajyat mau ialah PENGERUSI DAN TIMBALAN PENGERUSI SPR DIPECAT SERTA MERTA DAN PRU BARU SECEPAT MUNGKIN SELEPAS DAFTAR PEMILIH BENAR2 BERSIH.

Unknown said...

Aslkum Dakj

Setuju sangat dgn dakwaan NAJIB bahawa sokongan Melayu kpd UMNO MENINGKAT 30%.

Menurut ANGGARAN KASAR DIN MELAKA, STRATEGI UNDI AWAL, UNDI POS MENYUMBANG 10%. DAN BAKI 20% LAGI DENGAN BANGGANYA DISUMBANG OLEH UNDI BERKALI2 DAN PROJEK TANPA RAHSIA LAGI IAITU PROJEK IC SEGERA.

RASA2NYA MARGIN OF ERROR KALAU ADA PUN 2%.

JANGAN MARAH KITA BINCANG.... INIKAN CUMA ANGGARAN.

NAK TAU JUMLAH SEBENAR, KENALAH PASTIKAN UBN TOMBANG.

azhar said...

saya berpendapat umno dan BN perlu dikekalkan seperti yang ada sekarang.

yang perlu berubah ialah menjadi amanah,jujur,tak rasuah dan yang paling penting memenuhi kehendak/keperluan orang melayu.

ramai orang melayu yang menyertai parti lain sebab umno tak dapat memenuhi kehendak/keperluan orang melayu .

Umno dilihat lebih membantu orang kaya,bukan melayu,warga asing.

Bila buat/luluskan projek perumahan rumah orang melayu tak mampu beli yang dibuat/diluluskan.Bila buat jalan kena bayar tol.Bila buat kilang warga asing pekerjanya,buka ladang warga asing pekerjanya.

pekerja asing dan pendatang haram bersepah.

Umno perlu memastikan negara bebas dari pendatang haram.bebas dari pelancong yang lebih tempoh.

Umno perlu balik memenuhi keperluan orang melayu.

azhar said...

saya berpendapat umno dan BN perlu dikekalkan seperti yang ada sekarang.

yang perlu berubah ialah menjadi amanah,jujur,tak rasuah dan yang paling penting memenuhi kehendak/keperluan orang melayu.

ramai orang melayu yang menyertai parti lain sebab umno tak dapat memenuhi kehendak/keperluan orang melayu .

Umno dilihat lebih membantu orang kaya,bukan melayu,warga asing.

Bila buat/luluskan projek perumahan rumah orang melayu tak mampu beli yang dibuat/diluluskan.Bila buat jalan kena bayar tol.Bila buat kilang warga asing pekerjanya,buka ladang warga asing pekerjanya.

pekerja asing dan pendatang haram bersepah.

Umno perlu memastikan negara bebas dari pendatang haram.bebas dari pelancong yang lebih tempoh.

Umno perlu balik memenuhi keperluan orang melayu.

Lahuma said...

Dato.

Resepi untuk UMNO/BN.
--------------------------

Sekadar resepi politik.Dipinjam dari sembang-sembang kedai kopi.

PM Najib dan TPM Mahyudin tolong awasi tentang ramai sangat naj jadi JENERAL dalam UMNO.Takut Jeneral lebih banyak daripada askar.

Akhirnya jadilah Jeneral tak ada askar.

Dulu ramai askar.

PRU 13 sebenarnya ramai pejuang UMNO/BN terkorban dan tercedera.

Ada pejuang yang tembak rakan sendiri.Striker jaring gol sendiri.

Menjelang pemilihan UMNO 2013 nanti katanya perangai buruk UMNO telah pun bermula dengan politik wang/rasuah secara kecil-kecilan .

Kumpulan ini cuma relak masa PRU 13.Pulun tak kena tempat.


Antara dua BN jadi parti Tunggal atau parti TUNGGUL.

Terima kasih.

awangbatuburok said...


Salam Datuk,

Saya berpendapat isu parti tunggal atau banyak parti bukanlah isu penting dan mendesak.

Isu yang paling kritikal sekarang ini ialah bagaimana pemimpin negara dan negeri dipilih.Saya berpendapat kerajaan yang baik hanya dapat dibentuk hasil dari perlaksanaan sistem pengurusan pilihanraya yang baik.

Titik permulaan dan langkah pertama perlu dilakukan ialah membentuk institusi dan pengurusan pilihanraya yang telus dan beramanah. Kita boleh belajar dari negara-negara yang berjaya dalam pengurusan pilihanraya termasuk negara-negara bukan islam yang mempunyai standard pengurusan yang telus dan beramanah. Kita mesti keluar dari bawah tempurong UMNO/BN yang sentiasa menafikan kepincangan dan kebobrokan pengurusan sistem pilihanraya negara kita. Kepimpinan SPR yang ada pada hari ini mesti berundur untuk memberi laluan kapada satu pembentukan pengurusan yang baru yang mesti bertuankan kpd rakyat bukan bertuankan kpd UMNO/BN.

Tidak perlu kita beretorik panjang dalam hal ini, kalau kalau langkah yang pertama dan paling asas tidak dapat dilakukan...wallahualam.

Din Kalut said...

Din Melaka kena akur yang Melayu masih perlu UMNO.Cuma Dap dan Pkr jadi perkakas Cina.

cili padi said...

Dato

Beruk yang saya maksudkan adalah perumpamaan seperti beruk mendapat bunga.
Sudah diberi kepercayaan tetapi tidak tahu nak guna buat apa.

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati.Keputusan BN untuk mengkaji semula kedudukan parti-parti komponen adalah wajar. Ini adalah kerana keputusan PRU 13 telah merubah dasar kongsi kuasa BN.Mengikut keputusan PRU 13 MCA dan Gerakan tidak lagi suara terbanyak mewakili kaum Cina. UMNO sepatutnya bertindak pantas menjemput DAP mewakili kaum Cina dalam Kerajaan.Samada ianya diterima atau tidak adalah perkara lain.

Bagaimana pula nasib rakan setia MCA/Gerakan.Ini adalah dengan menerima mereka sebagai ahli UMNO. Bukan United Malay National Organisation tetapi United tetapi United Malaysian National Organisation.Butir-butirnya perlu dikaji dengan halusnya dan diterima semua pihak yang berkenaan. Untuk ini kita perlu berfikir dengan berlapang dada dengan mengambil kepentingan negara.Adalah tidak mungkin dalam masa terdekat bagi kaum Cina menyertai MCA/Gerakan seperti dahulu.

Seperti yang kita maklum PAS sudah pun memulakan proses menerima lain kaum dengan bersyarat.Ini adalah melalui konsep "PAS untuk semua".Yang perlu dikemaskini adalah jenis keahlian dan hak mereka dalam parti.

Masa sudah berubah maka untuk terus relevan kita perlu membuat keputusan samada untuk berubah atau diubah,

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategic Vision,
Petaling Jaya.




Unknown said...

ASLKUM DAKJ

Utusan dakwa ada 200 red bean army ditaja ileh DAP lebih ganas drpd penganas.

Percaya jangan tak percsya. Lagi pun Utusan kan akhbar harian paling laris dilangan dan dibaca oleh 3 juta orang Melayu setiap hari.

Oleh kerana Pengarabg Utusan yg cakap, rasa2nya polis pun tak perlu susah2 siasat. Tangkap sajalah . Bukan banyak pun cuma 200.

TAPI JANGAN DALAM KESIBUKAN TU PERAIRAN NEGARA BOLOS DGN MAT INDON KELUAR MASUK. BERIBU2 PELAWAT DARI INDIA DAN CINA, MASUK TAU TAPI SESAT TAK KELUAR2. RUPA2NYA ADA DI RESTORAN DAN HOTEL BERBINTANG JADI SUNDAL.

BUKANKAH UTUSAN YG LAPORKAN?

Din Kalut said...

Serupa jugalah dgn media PKR,Harakah dan lainnya.Siar berita berpilih-pilih.Din Melaka tak sedar ke.

Concern said...

Dato', Saya tidak fikir BN akan menjadi satu parti tunggal kerana PR yang kalah pun langsong tak peduli nak jadi satu parti bersatu .

Din Melaka sebagai Red Bean Army Melayu Anu-war/PKR terus tidak membincangkan tajuk.Apa kena Utusan Melayu/Malaysia dengan BN tunggal?.Din Melaka boleh komen di Papagomo bukan disini.Tahap fikiran tsk boleh dibuat berbincang.Masih propaganda lagi ? Tunggu PRU 14 beb.Faham?

Unknown said...

YBhg Datuk AKJ,

Mohon laluan komen kpd Sdr raja2u 3:39pm.

Cadangan Sdr tentang United Malaysian National Organisation adalah menarik, tetapi saya rasa jika ditukar kpd "United MUSLIM National Organization" ianya akan lebih memenuhi konteks orang-orang Melayu dan Islam di negara ini.

Perlembagaan Persekutuan Perkara 160 pun sudah mengtakrifkan orang Melayu sbg seseorang yg menganuti agama Islam, lazimnya bercakap bahsa Melayu, menurut adat Melayu, dsb; jadi penukaran drp "Melayu" kpd "Muslim" di dalam "UMNO" tidak sepatutnya menimbulkan masalah apa-apa pun. Ianya adalah sinonim yg unik hanya terdapat di Malaysia shj.

Lagipun, penukaran tersebut bukan shj akan menjadikan Umno lebih inclusive, malah sekali gus dan secara langsung membuang label "asobiyyah" yg kononnya diperjuangkan oleh parti tersebut.

Ianya juga akan membuka jalan kpd penyatuan orang-orang Islam tak kira apa suku bangsa mereka, asalkan beragama Islam (dan memenuhi Per 160 Perlembagaan). Semua mereka boleh duduk memperjuangkan Islam dan perkara-perkara berkaitan Islam melalui parti itu.

Saya berpendapat Umno yg terlebih dahulu kena berubah sebelum nak ubah Barisan Nasional. Kepimpinan Umno mestilah berkeupayaan tinggi bukan shj utk memimpin dan mengatasi masalah, tetapi juga sentiasa mampu memberi inspirasi kpd masayarakat. Masyarakat kita terdiri dari pelbagai latar belakang dan pendidikan, malah sudah ramai yg mempunyai pangkat2 besar. Siapa nak beri inspirasi kpd golongan2 ini jika kepimpinan Umno sendiri terhoyong-hayang?

Dulu, ketika MCA mengalami masalah, kepimpinan Umno datang memberi penyelesaian. Dua kali kalau tak silap saya. Itu menunjukkan kepimpinan mempunyai kaliber. Sekarang, takkan nak dibiarkan MCA dan parti komponen lain yg bermasalah menghadapi kebuntuan mereka begitu shj? Konflik org luar negara bukan main canang lagi menjadi broker, komponen sendiri macam mana?

Cadangan menjadikan BN parti tunggal adalah mengarut. Banyak lagi masalah-masalah dalaman setiap parti komponen belum diselesaikan, hilang akalkah nak digabungkan kesemua masalah- masalah itu di bawah satu parti?

Terima kasih.

Azman Mohd Isa

wankamarul701 said...

1. Perdana Menteri Mohd. Najib seolah-olah terperangkap dengan permainan politik kaum cina bagi meraih sokongan mereka.

2. Dalam meraih sokongan cina, Najib seolah-olah membelakangkan bangsa melayu.

3. Berbanding dengan pentadbiran Dr. Mahathir dahulu, kaum cina semua menyokong dasar-dasar dan rancangan beliau dalam usaha membangunkan bangsa melayu.

4. Mengapa kaum cina tidak takut kepada kepada Perdana Menteri Mohd. Najib? Adakah kaum cina lebih takut kepada Dr. Mahathir?

5. Di mana silapnya? Adakah kaum cina marah kepada Najib kerana merampas Perak yang didominasi DAP pada tahun 2009 ketika beliau menjadi TPM?

wankamarul701 said...

1 lagi Dato'..

1. Mengenai isu hudud.Tiada lagi kedengaran mengenai isu hudud selepas PRU-13 mahupun PRU-12 untuk dilaksanakan.

2. PAS sering melaung-laungkan bahawa UMNO menentang hudud dan sebagainya.

3. Bahkan penceramah PAS tersohor dalam ceramah-ceramahnya sering melaungkan mengenai isu hudud dan menempelak pemimpin-pemimpin yang tidak melaksanakan hudud. Bahkan golongan dikatakan bersekongkol dengan UMNO dan tidak menyokong PAS dikatakan sesat lagi kufur. Saya tidak tahu bagaimana status pemimpin-pemimpin UMNO yang telah lama meninggal dunia.

4. Akan tetapi apabila memerintah di buah 5 negeri khususnya pada tahun 2008, pemimpin-pemimpin PAS mengatakan hudud tiada dalam manifesto mereka walaupun manifesto mereka dalam PRU tahun 2004 adalah membina Negara Islam begitu juga tahun 1986 apabila menjelang PRU.

5. Bagaimanakah penyelesaian isu hudud ini sebenarnya? Adakah PAS dan UMNO itu sama sahaja mengenai isu hudud? Di mana masing-masing tidak mampu melaksanakan perundangan Islam ini?

6. Bolehkah supaya perundangan Islam diletak sahaja di bawah Majlis Agama Negeri di bawah kuasa Sultan supaya tidak dipolitikkan dan terus boleh dilaksanakan?

7. Minta maaflah tanya secara terus terang.he3

Terima kasih.

Kampong man said...

Salam Dato'

1.Masih terlalu awal bagi UMNO/BN terus berkorban membuka pintu keterbukaan.UMNO bertambah kuat dari PRU 12.Yang lemah adalah komponen BN, MCA dan Gerakan diatas faktor "TSUNAMI CINA" dengan percubaan hampir 90% pengundi Cina cuba menggulingkan kuasa politik Melayu dan Islam.UMNO adalah parti tunjang bagi orang Melayu dan bumiputra.Parti Melayu lain mempunyai perjuangan lain.Tidak hairanlah 63% pengundi Melatu memilih UMNO/BN di PRU 13.

2. Ada lebih baik formula BN dalam berkongsi kuasa dikekalkan.Bukankah BN yang menang dan diberi mandat di PRU 13?.Yang kalah adalah PR.Kenapa perlu terlalau 'accomodating'?.tambahan pula ini bukanlah masanya menggadaikan perjuangan UMNO yang bermula dari zaman Malayan Union dulu lagi sahinggalah tercapainya Merdeka 1957. Bagaimana pula perasaan 3.2juta ahli UMNO sekira ini berlaku.Parti tunggal bukanlah penyelesaian.

3.Selagi orang Melayu terus berpecah, tidak bersatu dan pemimpin Melayu terus diperkudakan maka agak sukar melihat kaum Cina kembali menyokong BN walau apa yang disogokan pada mereka.Kuasa ekonomi telah membuatkan mereka sombong memperkecilkan kemampuan Melayu.

4.MCA dan Gerakan harus terus meyakinkan pengundi Cina dengan kekuatan baru dan menyelesaikan masaalah dalaman parti mereka yang telah berlarutan dan menjadi beban dan liabiliti pada BN sekira mahu terus relevan.Bukan mencadangkan satu parti tunggal.

5.PR hanyalah satu gabongan sementara yang tidak pun berdaftar dan masih rapuh.Beri PR masa untuk betul betul bersatu dan tidak saperti rojak dengan strukturnya saperti sekarang ini.Kita belum pun sampai ketahap permulaan menerima sistem dua parti saperti di USA.Mungkin sekiranya semua rakyat dapat menerima Bahasa Melayu bahasa utama saperti mereka di Indonesia dan sistem pelajaran TUNGGAL dapat diterima semua maka UMNO bolehlah memikirkan cadangan ideal ini.Buat masa sekarang parti tunggal akan hanya memusnahkan UMNO itu sendiri . Wallahwuaalam.

Unknown said...

Melayu masih lagi mahu bersifat mohon maaf, bersifat berlembut hati .. masih lagi , mahu menjaga hati tanpa faham dan halusi apa maksud disebalik cadangan parti berasaskan kaum "Gerakan"

Chang memberi cadangan dengan alasan "Mejoriti orang muda dan bandar tidak menyokong berasaskan kaum"

Alasan di atas langsung tidak masuk akal bila mana kita tahu hanya 3% orang cina menyookong BN, setiap 100 cina yang kita jumpa, 97 orang tidak sokong BN.

Sudah-sudahlah kita bertolak ansur kepada pareti komponen, Presiden kene memainkan peranan dalam 5 tahun ini hanya untuk orang Melayu.

Memainkan peranan dengan meningkatkan Bahasa Melayu.

Memainkan Peranan dengan membangkitkan perasaan sayangkan Raja-raja Melayu.

Memainkan peranan untuk memartabatkan Islam secara serios.

Razlan, Ketua Pemuda UMNO Bahagian Seputeh

Unknown said...

Melayu masih lagi mahu bersifat mohon maaf, bersifat berlembut hati .. masih lagi , mahu menjaga hati tanpa faham dan halusi apa maksud disebalik cadangan parti berasaskan kaum "Gerakan"

Chang memberi cadangan dengan alasan "Mejoriti orang muda dan bandar tidak menyokong berasaskan kaum"

Alasan di atas langsung tidak masuk akal bila mana kita tahu hanya 3% orang cina menyookong BN, setiap 100 cina yang kita jumpa, 97 orang tidak sokong BN.

Sudah-sudahlah kita bertolak ansur kepada pareti komponen, Presiden kene memainkan peranan dalam 5 tahun ini hanya untuk orang Melayu.

Memainkan peranan dengan meningkatkan Bahasa Melayu.

Memainkan Peranan dengan membangkitkan perasaan sayangkan Raja-raja Melayu.

Memainkan peranan untuk memartabatkan Islam secara serios.

Razlan, Ketua Pemuda UMNO Bahagian Seputeh

Unknown said...

Hanya nak berkongsi satu artikel yang saya tulis Dato ..

Jadikan KPI peribadi menteri bantu bumiputera

SINGAPURA merupakan satu negara yang boleh dijadikan contoh bagaimana bangsa boleh dilenyapkan dari muka buminya sendiri.

Bangsa dan Bahasa hanya menjadi simbol sejarah dan tidak lama lagi sejarah ini juga akan hilang akibat dari perancangan strategik kaum Cina yang memerintah Singapura.

Taktik mengambil hati Orang Melayu apabila mengambil Yang Dipertua Negara seorang Melayu berjaya meredakan hati sanubari orang Melayu ketika Singapura diperintah oleh parti PAP satu ketika dahulu.

Apa yang kita lihat hari ini, bahasa Melayu hanyalah dijadikan papan tanda di Metro dan bukan lagi sebutan, mereka menggunakan cara ambil hati orang Melayu dengan menggunakan Bahasa Melayu di kenderaan awam, namun kita tahu hakikatnya, tidak ada Cina yang tahu membaca dan memahami ayat-ayat itu.

Bukan sahaja bahasa Melayu yang sudah ditinggalkan dengan sistematik, namun bahasa Hindi juga mengalami perkara yang sama, hanya ditulis namun tiada makna.

Orang Cina sememangnya tidak akan bertolak ansur dengan Bahasa, Budaya, Pendidikan dan Ekonomi. Dan ia sudah menjadi satu pegangan hidup mereka beratus-ratus tahun dahulu.

Dalam PRU-13, jelas menunjukkan lagu yang mereka mainkan adalah untuk memperjuangkan Bahasa, Budaya, Pendidikan dan Ekonomi hanya untuk Cina.

Walaupun Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sudah terus menerus memberi bukti dan jaminan untuk menjaga kepentingan Cina, namum ia tidak cukup untuk emosi menakluk Tanah Melayu.

Apa lagi yang Cina Mahu?

Sepatutnya ayat itu tidak perlu diutarakan oleh Utusan Melaysia... Sepatutya tajuk yang ditulis "Malaysia untuk Orang Cina?"

Ramai orang Cina memainkan lagu 'rasuah' di pihak BN dan apabila kita utarakan rasuah yang terjadi di Pulau Pinang dan Selangor, mereka tidak akan menjawab.

Rasuah dijadikan modal untuk menjatuhkan kerajaan BN, padahal kita tahu banyak tindakan kerajaan BN sudah dilaksanakan di dalam membanteras rasuah. Tidak adakah rasuah dalam kehidupan orang Cina?

Kita amat arif rasuah adalah makan dan minum masyarakat Cina untuk mendapatkan perniagaan, rasuah juga merupakan jalan keluar untuk peniaga Cina mendapatkan projek-projek kerajaan.

Rasuah adalah kehidupan peniaga Cina apabila membeli kontrak-kotrak kerajaan yang dikhaskan oleh bumiputera.

Di sektor swasta, rasuah berleluasa dalam perniagaan yang majoritinya dimiliki oleh orang Cina dan ini bukan hanya di dalam sektor kerajaan.

Justeru sudah-sudahlah orang Melayu mengekalkan budaya lembut dan menghormati hati orang lain, kita sudah tidak mampu untuk menjadi lilin yang sering kali menerangi bangsa Cina sedangkan yang diterangi itu tidak langsung mahu membalas budi si pemberi cahaya.

Sudah-sudahlah kita menjadi bangsa yang lembut, demi survival bangsa Melayu, pimpinan UMNO harus tegas melaksanakan dasar pentingkan bangsa Melayu secara betul dan bukan khayalan.

Projek-projek mega, harus ditinggalkan sekiranya Melayu belum cukup mahir atau belum cukup modal, dan janganlah ada pengerusi yang berkata Melayu hanya layak untuk Kelas F sahaja!

Penstrukturan semula GLC dan KSU mesti dilakukan demi survival orang Melayu.

Satu pertanyaan akhir untuk bapak-bapak menteri penggal yang lepas.

Apabila anda perjuangkan bajet untuk kementerian, dan apabila diluluskan, berapa ramai PENIAGA MELAYU yang kamu bantu? Berapa ramai Melayu yang kamu pastikan dilahirkan sepanjang pemerintahan kamu?

Mohd Razlan Bin Muhammad Rafii
Ketua Pemuda UMNO Bahagian Seputeh.

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato' dan Pembahas yang saya hormati. Terima kasih saya ucapkan kepada Sdr Azman Mohd Isa yang telah berkongsi pendapat.

Alhamdulillah baru nampak Orang Politik dan NGO Melayu bangkit meluahkan perasaan mempertahankan Institusi DiRaja dan hak orang Melayu setelah berdiam diri begitu lama terutamanya semasa krisis perlembagaan dahulu.

Begitu juga pegawai-pegawai kita yang sudah bersara baru mahu mengeluarkan pendapat. Saya harap ini akan berterusan dan tidak apabila kita sudah hilang kuasa dan pengaruh baru hendak bertindak.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategic Vision,
Petaling Jaya

Lembah Tasnim said...

Salam Datuk..

Masih belum praktikal lagi Datuk untuK BN dibawah satu parti itu pendapat saya.

Oleh kerana ada pembahas yang membangkit soal Melayu, mari kita renungi cebisan kecil dibawah ini..

Siapa yang kata melayu tidak sayang bangsanya, siapa kata melayu tidak ada jati diri lagi.

saya percaya semua orang melayu diMalaysia sayangkan bangsanya tidak suka diperkotak-katikkan oleh bukan sahaja Cina tapi siapa saja bangsa lain yang berada diMalaysia yang tercinta ini..

Hari ini kita marah cina esok lusa tak tau.

Cuba kita imbas kembali dizaman Allahyarham Tun Razak kenapa Melayu bersatu, kenapa dan mengapa?

Sebab banyak dasar-dasar yang sangat membantu Melayu, seperti DEB, FELDA, BIASISWA, DERMASISWA, DASAR PELAJARAN KEBANGSAAN, DLL, yang semua menjurus kearah kesatuan Melayu.

Hari ini selepas kepergian Tun Razak PM yang disayangi oleh orang Melayu, apa sudah jadi.. dasar itu mulai terhakis sedikit demi sedikit, salah siapa...

TQ Datuk.

maae said...

Salam Datuk dan Warga laman,

1. Kita tahu 'gangnam style' di P.Pinang sebelum PRU 13 demi meraih sokongan cina, secara psikologi di tuju untuk siapa. Bukan kah tarian kuda ini persenda PM Najib dan orang melayu keseluruhan nya!

2. Kini timbul pula ide menubuhkan parti tunggal. Sampai bila mesti kita perbodohkan bangsa sendiri? Secara am nya kita sudah mampu berdiri dan menongkah 'tsunami cina' ? Ada kah kaum cina dan sebahagian melayu pecacai akan bersama kita untuk PRU 14? Jawaban nya TIDAK!

3. Demi itu perteguhkan lah melayu yang setia. Kerat-belah lah melayu jahil lupa daratan agar mereka semua balik ke pangkal jalan. Malaysia Tanahair kita. Tidak ada negara lain yang ingin menerima warganegara Melayu beragama Islam! Kecuali 'melayu bacul dan pemalu' yang teruja mengamalkan cara hidup orang-orang kafirun. Kini jumlah nya makin ramai.

4. Saya TIDAK Bersetuju dengan ide parti tunggal ini.Ide ini juga sama dengan cubaan menghapus Dewan Negara. Bila ini terjadi,segala-gala nya akan berubah memihak kepada bangsa yang paling rasis.... ada apa lagi dengan perjuangan untuk Negara, Bangsa da Agama?

Allah sudah beri hidayah. Gunakan dengan sebaik-baik nya sebelum kesalahan kita sendiri menjadi penghapus bangsa melayu, yang benar di janji seperti dalam ayat NYA.

Fikir Tajam said...

Salam DAKJ,

Terima kasih kerana masih memberi ruang kepada saya mengutarakan pandangan dalam blog Datuk. Juga syabas kerana akhirnya Datuk kembali ke landasan perbincangan yg signifikan dan upaya menjentik minda khususnya masyarakat Melayu agar tidak terus leka dibuai nyanyian puak-puak yg punya agenda tersembunyi.

Saya cuba berkongsi pandangan berkaitan isu yg diutarakan DAKJ iaitu BN sebagai parti tunggal.

Bahagian 1

1. Sebenarnya BN tersedia sebuah parti tunggal dan berdaftar yg mempunyai struktur organisasi tersusun. CANTIKNYA BN pada masa yg sama adalah gabungan 13 buah parti mewakili pelbagai etnik meliputi Semenanjung, Sabah dan Sarawak yg membawa ASPIRASI pelbagai etnik dan subetnik agar SUARA mereka didengari.

2. TAHNIAH patut diberi kepada Almarhum Tun Abdul Razak yg cukup genius lagi berJIWA BESAR kerana mencetuskan idea pembentukan BN ini sebagai peluasan parti Perikatan dengan melibatkan sama parti-parti yg mewakili bumiputera Sabah dan Sarawak. Sedangkan struktur PAS, PKR dan DAP adalah terpisah-pisah (picewise). Maaf saya sama sekali tidak akan menyebut PR kerana ternyata ianya bukanlah sebuah gabungan berdaftar secara sah.

3. Pembentukan BN sejak 1973 ternyata tepat dan berupayakan menjayakan dan merealisasikan aspirasi nasional khususnya dalam membangunkan sektor ekonomi dan pendidikan buat anak watan. Lihat saja di seputar kehidupan kita bagaimana dalam jangkamasa hanya 40 tahun, BN yg ditunjangi UMNO telah mencipta pelbagai kejayaan dan menjamin kestabilan serta merubah lanskap ekonomi yg berasaskan pertanian kepada industri.

4. Sekali air bah sekali pantai berubah. Begitu juga UMNO/BN yg mana turut mengalami pelbagai cabaran dan rintangan bermula dengan krisis 1987, 1998, 2008 dan terkini Tsunami Cina 2013. Sayugia dinyatakan setiap kali berhadapan gelombang ekonomi dan politik maka dengan cepat pula BN berupaya menyesuaikan diri dan berupaya menghadapinya dengan cekal lagi tabah meski laluannya cukup berliku penuh duri lautan api.

5. Meneraju negara dengan kepelbagaian kaum sangatlah MENCABAR. Bagaimanapun sifat kesederhanaan dalam mendengar, meneliti, berbincang seta saling menghormati yg menjadi amalan selama ini ternyata merupakan RAHSIA SEBENAR kelangsungan BN hingga ke hari ini.

6. NAMUN apakah elemen kesederhanaan (wasatiyyah) dan wadah keterangkuman (inclusiveness) yg mana telah memberi ruang secukupnya kepada segenap lapisan masyarakat untuk menyuarakan pembelaan/perjuangan meliputi 13 komponen parti tadi bisa diwarisi seandainya setiap komponen dibubarkan demi sebuah parti tunggal (kononnya)?

7. Secara tuntasnya budaya kesederhanaan telah lama diterapkan sejak zaman Almarhum Tunku Abdul Rahman lagi. Hanya baru-baru ini PM Najib memperkenalkan harfiah 'wasatiyyah'. Begitu juga dengan budaya keterangkuman yg kini disebut-sebut oleh PM Najib sebagai 'inclusiveness'. Jika bukan elemen 'inclusive' apa yg nak disebutkan kepada kesepakatan 13 komonen parti yg berSATU (Tunggal) di bawah payung BN itu?

Fikir Tajam said...

Salam DAKJ,

Terima kasih kerana masih memberi ruang kepada saya mengutarakan pandangan dalam blog Datuk. Juga syabas kerana akhirnya Datuk kembali ke landasan perbincangan yg signifikan dan upaya menjentik minda khususnya masyarakat Melayu agar tidak terus leka dibuai nyanyian puak-puak yg punya agenda tersembunyi.

Saya cuba berkongsi pandangan berkaitan isu yg diutarakan DAKJ iaitu BN sebagai parti tunggal.

Bahagian 1

1. Sebenarnya BN tersedia sebuah parti tunggal dan berdaftar yg mempunyai struktur organisasi tersusun. CANTIKNYA BN pada masa yg sama adalah gabungan 13 buah parti mewakili pelbagai etnik meliputi Semenanjung, Sabah dan Sarawak yg membawa ASPIRASI pelbagai etnik dan subetnik agar SUARA mereka didengari.

2. TAHNIAH patut diberi kepada Almarhum Tun Abdul Razak yg cukup genius lagi berJIWA BESAR kerana mencetuskan idea pembentukan BN ini sebagai peluasan parti Perikatan dengan melibatkan sama parti-parti yg mewakili bumiputera Sabah dan Sarawak. Sedangkan struktur PAS, PKR dan DAP adalah terpisah-pisah (picewise). Maaf saya sama sekali tidak akan menyebut PR kerana ternyata ianya bukanlah sebuah gabungan berdaftar secara sah.

3. Pembentukan BN sejak 1973 ternyata tepat dan berupayakan menjayakan dan merealisasikan aspirasi nasional khususnya dalam membangunkan sektor ekonomi dan pendidikan buat anak watan. Lihat saja di seputar kehidupan kita bagaimana dalam jangkamasa hanya 40 tahun, BN yg ditunjangi UMNO telah mencipta pelbagai kejayaan dan menjamin kestabilan serta merubah lanskap ekonomi yg berasaskan pertanian kepada industri.

4. Sekali air bah sekali pantai berubah. Begitu juga UMNO/BN yg mana turut mengalami pelbagai cabaran dan rintangan bermula dengan krisis 1987, 1998, 2008 dan terkini Tsunami Cina 2013. Sayugia dinyatakan setiap kali berhadapan gelombang ekonomi dan politik maka dengan cepat pula BN berupaya menyesuaikan diri dan berupaya menghadapinya dengan cekal lagi tabah meski laluannya cukup berliku penuh duri lautan api.

5. Meneraju negara dengan kepelbagaian kaum sangatlah MENCABAR. Bagaimanapun sifat kesederhanaan dalam mendengar, meneliti, berbincang seta saling menghormati yg menjadi amalan selama ini ternyata merupakan RAHSIA SEBENAR kelangsungan BN hingga ke hari ini.

6. NAMUN apakah elemen kesederhanaan (wasatiyyah) dan wadah keterangkuman (inclusiveness) yg mana telah memberi ruang secukupnya kepada segenap lapisan masyarakat untuk menyuarakan pembelaan/perjuangan meliputi 13 komponen parti tadi bisa diwarisi seandainya setiap komponen dibubarkan demi sebuah parti tunggal (kononnya)?

7. Secara tuntasnya budaya kesederhanaan telah lama diterapkan sejak zaman Almarhum Tunku Abdul Rahman lagi. Hanya baru-baru ini PM Najib memperkenalkan harfiah 'wasatiyyah'. Begitu juga dengan budaya keterangkuman yg kini disebut-sebut oleh PM Najib sebagai 'inclusiveness'. Jika bukan elemen 'inclusive' apa yg nak disebutkan kepada kesepakatan 13 komonen parti yg berSATU (Tunggal) di bawah payung BN itu?

Fikir Tajam said...

Bahagian 2

8. Perkara pokok sebenarnya bukan BN perlu menjadi parti tunggal. Yang bermasalah ialah parti-parti komponen yg telah ditolak secara total seperti Gerakan dan hampir secara total seperti MCA itu perlu dirawat. Barangkali lebih tepat Gerakan perlu disatukan dengan MCA dan SUPP sebagai parti Tunggal mewakili kaum Cina. Atau barangkali juga tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa Gerakan semakin tidak relevan dan sebaiknya dibubarkan sahaja. (Jangan lupa Allahyarham Syed Hussein Al Attas antara pengasas parti Gerakan - yg dulunya berwajah kemajmukan tetapi akhirnya didominasi oleh etnik Cina)

9. Cadangan BN sebagai sebuah parti tunggal dengan melupuskan identiti kesemua parti komponen telah dicadangkan oleh Pemangku Presiden Gerakan, Chang Ko Youn juga oleh Presiden PPP M. Kayveas. Kedua-dua buah parti ini jika disorot sejarahnya bermula sebagai parti pembangkang. Kedua-duanya juga mendabik dada (Sama seperti DAP) kononnya mereka adalah parti pelbagai kaum!

10. Sila layari www.gerakan.org.my untuk maklumat berikut:

National Central Committee Members (2008-2011)

Advisor: Tun Dr.Lim Keng Yaik

President: Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon

Deputy President: Dato' Chang Ko Youn

Vice Presidents: Dato' Mah Siew Keong
Lim Si Pin
Dato' Tan Lian Hoe
Dato' Seri Chia Kwang Chye
A. Kohilan Pillay
Dato' Dr. Teng Hock Nan
Datuk Raymond Tan Shu Kiah
Dato' Dr S. Vijayaratnam
(deceased on 3/11/2008)

Secretary General : Teng Chang Yeow

Deputy Secretaries General: Liang Teck Meng

Treasurer: Datuk Ng Chiang Chin @ Ng Wang

Deputy Treasurer: Datuk Lim Kheng Guan

Speaker: Tan Sri Dato' Dr. Chin Fook Weng

Deputy Speaker: Dato' Gooi Hoe Hin

Central Committee Members:
Dr Cheah Soon Hai
Dato' Dr Ng Keong Chye
Yap Kea Ping
Lee Ah Fat
Vincent Hooi Wy-Hon
Dato' Teo Kok Chee
Ong Thean Lye
Ng Siew Lai
Jayanthi Devi Balaguru
Chang Khee Chong
Lau Chin Hoon
Wong Mun Hoe
Dato' Lau Yeng Peng
Dr Asharuddin Ahmad
Dato' Lum Weng Keong
Dato' Dr Chee See Choke
Dato' Dr Lim Thuang Seng
Dato' Yeoh Chip Tong
Dato' Khoo Soo Chai
Gordon Leong Vui Cheung
Au Kam Wah

Observers : Chua Chong An (deceased on 1/10/2011)
Lim Heng Tee
Tan Sri Dato' Soong Siew Hoong
Ng Lip Yong
Oh Tong Keong
Dominic Lau
Cheong Chin Liang
Ho Yip Kap
Datuk Gordon Leong Vui Cheung
Au Kam Wah
Datuk Pang En Yin

11. Daripada 8 orang Vice Presidents, 6 adalah Cina dan 2 India. Melayu = 0. Manakala daripada 21 orang yg menanggotai Central Committee Members, 19 Cina (90.48%), hanya 1 India (4.76%) dan 1 Melayu (4.76%). Bukti apa lagi mau Datuk.

12. Sila layari http://ppp.org.my/who-we-are/party-structure/

untuk mencari statistik keanggotaan tertinggi parti.

13. Melayan kerenah Gerakan dan PPP bagi pembentukan parti tunggal BN umpama merestui mereka menyarungkan jaket bom ke batang tubuh UMNO/BN sendiri. Justeru tidak hairanlah kenapa parti-parti komponen di Sabah dan Sarawak awal-awal lagi telah menolak mentah-mentah idea BUSUK ini.

14. PM Najib MESTI melakukan transformasi dirinya sendiri. Muhasabah diri beliau secara jujur SEJUJUR-JUJURNYA. Sikap responsive beliau terhadap apa jua kejadah saranan pembangkang seperti menghapuskan ISA (saya bersetuju dan satu kepala dengan Datuk dalam mempertahankan ISA ini) dilayan dan dilaksana. Hinggakan beberapa blogger penyokong kerajaan sendiri seperti Kepal Nasi, The Flying Kick merasa hairan berkenaan siapa sebenarnya yg memerintah Malaysia ini?

15. PM Najib MESTI RETI BAHASA sedikit! Yg buat BN menang itu tak semestinya cerminan UMNO kuat atau PM Najib sendiri telah bekerja kuat bertungkus lumus membantu kaum Melayu/Bumiputera memperkasa ekonomi, Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Agama Rakyat/Tahfiz. Benar kata Tun Dr Mahathir bahawa orang Melayu mengundi BN pada PRU13 yg lalu kerana SANGAT RISAU memikirkan nasib anak bangsa mereka sekiranya negara ini jatuh ke tangan orang yg tidak bertanggungjawab seperti DSAI dan didominasi oleh DAP.

Fikir Tajam said...

Bahagian 3

16. Ternyata kesetiaan kaum bumiputera Sabah, Sarawak dan Melayu semenanjung (tak semestinya mereka ahli UMNO) dalam memberikan kepercayaan kepada BN untuk kembali menerajui negara TIDAK BOLEH DINAFIKAN. PM Najib MESTI TAHU MANA KACA MANA MERJAN! Jangan asyik kecut perut bila digertak kaum Cina seperti Dong Zhong (sila layari http://dinturtle.blogspot.com)

17. PM Najib TOLONG JANGAN urus negara Malaysia yg tercinta ini ALA GANGSTER. Pandai-pandai buat perjanjian ala bawah tanah dengan Hindraf, Dong Zhong dan Jusuf Kalla/DSAI. Apa semua ini? Kenapa mesti PERBODOHKAN RAKYAT dan BERATUS-RATUS LAPORAN POLIS OLEH NGO MELAYU itu? Kenapa pertubuhan seperti PERKASA, PEKIDA dianggap sebagai musuh UMNO (lihat saja respon Nazri Aziz, KJ, Sheih Kickdefella yg melekehkan dan begitu sinikal terhadap organisasi NGO Melayu yg sayangkan tanahair ini)

18. Apa punya BEBAL barisan Ahli Majlis Tertinggi UMNO yg dulunya dok sebok MEMBELASAH Tun Dr Mahathir hanya kerana Pak Lah tidak suka ditegur oleh beliau (termasuklah Ali Rustam, Khalid Nordin dan segenap lapisan pembesar UMNO kecuali Tan Sri Muhyiddin yg ada sedikit keberanian menongkah arus). Denagn membiarkan PM Najib mencorakkan UMNO/BN dan kerajaan sesuka hati mengikut telunjuk Omar Ong, Alienor dan penasihat-penasihat songsang di keliling (inner circle) beliau ini BERMAKNA kita sama-sama bersubahat MERANAPKAN NEGARA!

19. Sabotaj oleh jentera UMNO sendiri terhadap calon BN bukanlah satu RAHSIA lagi. Ianya berlaku di depan mata saya di mana Ketua UMNO, Naib Ketua UMNO dan Bendahari UMNO Cawangan Belimbing Dalam, Melaka sepakat mensabotaj calon DUN Durian Tunggal dengan memilih dan mempengaruhi anak-anak buah mereka supaya memangkah calon PAS, Adly Zahari. Orang-orang seperti ini adalah parasit dalam UMNO. PM Najib mesti sedar yg memenangkan UMNO/BN tempohari (PRU13) tidak semestinya AJK UMNO Cawangan/Bahagian sendiri. TETAPI yg memenangkan UMNO/BN adalah orang-orang Melayu Semenanjung serta bumiputera Sabah dan Sarawak (mungkin orang PAS, PKR malah mereka yg tak berparti) yg sangat cintakan tanahir ini. Mereka tak berkepentingan sama sekali.

20. Akhir kalam, saya menyeru orang-orang Melayu dan Bumiputera supaya bangkit dari lena yg panjang. Jangan lagi terbuai oleh lagu-lagu 1Malaysia yg memabukkan. Sedangkan kaum lain khususnya Cina memperlekehkannya! Binalah kesatuan dan perpaduan. Lebarkan sayap jaringan ekonomi Melayu/Bumiputera. Kita tak rela tanahair ini Malaysia yg tercinta ini diperkotak-katikkan tak kira sama ada kawan apatahlagi lawan. TUKAR pemimpin yg korup dan lemah serta tak punya jati diri dan beridealisme. Pertandingkan kesemua jawatan dalam UMNO!

Mustapha Ong said...

Salam saudaraku DAKJ,

Tajuk yang telah dikemukakan itu amat teruja sekali, khususnya sebagai seorang ahli UMNO dan orang UMNO.Siapa kah yang membuat andaian bahawa BN akan menjadi parti tunggal untuk merajui Kerajaan di Malaysia pada masa akan datang?

Tak mungkin terjadi selepas pertaruhan politik yang begitu lembab dan keputusan PRU12 dan PRU13 yang membimbangkan masalah parti BN yang tenat ini. Pada pendapat saya, BN yang telah memerintah negara selama 44 tahun sejak diwujudkan pada tahun 1969 harus dibubarkan. BN sudah tidak lagi menemui inspirasi dan citarasa rakyat jelata. Soal nya adalah bila ke masa yang sesuai untuk dilupuskan daripada scenario politik negara pada masakini.

Pada pendapat saya, biarlah sejarah berulang lagi dibawah kepimpinan Najib Tun Razak. Jika Tun Razak yang telah mengwujudkan BN selepas Perikatan pada tahun 1969, saya yakin bahawa Najib harus diberi kepercayaan dan mandat untuk memulakan transformasi politik selepas PRU13 ini sebagai langkah awal persediaan untuk menghadapi PRU14 akan datang.

Seandai nya parti BN dilupusan, saya sebagai seorang ahli UMNO sejak tahun 1964 mencabar kepada ahli-ahli UMNO khususnya dan orang Melayu am nya untuk menerima hakikat bahawa selepas 56 tahun kita MERDEKA, maka sampailah masa nya, kita benar-benar berkongsi kuasa dengan bangsa-bangsa yang lain melalui satu platform politik yang tidak berpaksi kepada unsur-unsur perkauman yang telah memecahkan kesatuan kita sebagai rakyat 1 Malaysia.

Bukan kah BN selama ini sebuah parti yang perkauman atau rasis, dimana UMNO (untuk orang Melayu) MCA (untuk orang Cina) dan MIC (untuk kaum India) yang berbeza dengan parti-parti yang lain di dalam komponen BN? Saya merasakan ada keyakinan bahawa generasi baru yang berminat politik pada masakini telah bersedia untuk mengwujudkan sebuah parti yang berpaksikan dibawah naungan 1 Malaysia yang telah dicetuskan oleh PM Najib Tun Razak.

Akhirkata orang-orang Melayu yang ada toleransi itu perlu ubah sikap mereka untuk berkongsi parti UMNO, parti keramat orang Melayu dengan bangsa-bangsa yang lain mengikut aliran angin perubahan politik tanah air selpas PRU13 yang telah pun berlalu pada 5hb Mei 2013.

Kita perlu kekalkan UMNO setelah ditrasformasikan sebagai parti 1 UMNO atau dalam bahasa Inggeris nya, "ONE UNITED MALAYSIAN NATIONAL ORGANISATION" dengan satu identiti dan corak politik yang baru untuk menghadapi PRU14 yang akan datang pada tahun 2018 nanti.

Adakah orang-orang Melayu bersedia untuk mempelawakan kemasukan bangsa-bangsa Malaysia yang lain agar kita dapat mengwujudkan sebuah parti 1 UMNO yang lebih kuat dan mantap untuk kita membina sebuah negara Malaysia yang lebih dinamik menjalang tahun 2020?

Unknown said...

Aslkun Dakj

1. Pemimpin UMNO yg siang malam berkokok berjuang aatas dasar Melayu pun siang malam sibuk cari jalan macam mana nsk kebas harta Melayu dan serah pd Cina atas prinsip yg nampak bermaruah iaitu joint venture yg berat sebelah.

2. Inikan pulak kalau UMNO tutup kedai diganti dgn 1 BARISAN MALAYSIA?. LAGI CEPAT MELAYU TERLINGKUP.

3. LA NI PUN CINA TAK PERLU TUKAR NAMA ISLAM DEMI NAK DPT FAVOURS SEBAB PEMIMPIN UMNO TU BANYAK YG TINGGAL CUMA NAMA SAJA ISLAM.

4. HATI2 DENGAN PEREMPUAN BUKAN MELAYU YG KAWIN DGN MELAYU YG TAK SEDAR DIRI. KETURUNAN BESUK APA AGAMA MEREKA?

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).