A Kadir Jasin
[SILA ambil perhatian, kalau mahu komen saudara
dan saudari disiarkan, sila guna Google Account, OpenID atau Name/URL untuk
mengulas. Terima kasih.]
PAGI tadi, saya berpeluang
berinteraksi dengan ahli akademik dan pelajar komunikasi dari lima buah
universiti awam bagi membincangkan tajuk Media Massa: Antara Demokrasi dan
Anarki.
Saya amat gembira dengan reaksi mereka terhadap
pembentangan saya, terutama sekali dengan ulasan dan pertanyaan mereka.
Wacana itu dianjurkan bersama
oleh Institut Akhbar Malaysia (MPI) dan Press Forum of Asia (PFA) bertempat di
Hotel Royal Bintang, Damansara bagi meraikan anugerah Tokoh Wartawan Negara
yang saya terima 16 Julai lalu.
Dalam pembentangan itu, saya
memetik tulisan Prof Gordon Graham, Universiti Aberdeen, Scotland, bagi
mentakrifkan anarki.
Graham, antara lain menulis (dengan izin): “The word
'anarchy' is understood in two ways, one positive and one negative. In the
positive use, the way in which celebrated anarchists such as Proudhon and
Kropotkin used it, anarchy is absence of government, and for that reason
freedom from the coercive power of the state. The negative and more commonplace
use of anarchy also denotes the absense of government, but precisely for that
reason, it is thought of as a condition of lawlessness and chaos. In short,
anarchy - society without the state - can be regarded as an ideal or as a
danger.”
Saya mulakan dengan bertanya: “Di mana letaknya media
massa, khasnya media massa Malaysia, dalam konteks amalan demokrasi dan
kecenderungan kepada anarki sekarang?”
Kalau kita ikut definisi di
atas, media massa boleh menjadi agen demokrasi dan boleh juga menjadi agen
anarki.
Orang yang menentang kerajaan
atau tidak mahukan kerajaan (anarkis) tentu menuduh media massa anarkis kalau
media massa menyokong atau memihak kepada pemerintah. Sebaliknya, kalau media
massa memihak atau menyokong mereka, mereka tentu berkata media demokratik.
Kalau sebelum ledakan teknologi
maklumat dan telekomunikasi (ICT), media tradisional berkuasa mutlak dan bebas
memilih siapa yang hendak disokong, siapa yang hendak ditentang dan di mana
hendak berkecuali.
Tetapi, bermula dengan era ICT
yang menjadikan internet sebagai pemangkin dan pendaya/pemboleh (enabler) pada tahun 1960 dan menjadi menular pada awal 1990-an, monopoli maklumat dan propaganda
oleh media tradisional, khasnya kelompok arus perdana, mula pecah.
Anjakan ICT/Internet Di Malaysia
Ironi, di Malaysia (Tun) Dr
Mahathir Mohamad mempelopori revolusi ICT dengan penubuhan Koridor Raya
Multimedia dan menjamin kebebasan alam siber, tetapi yang memanfaatkannya pada
akhir 1990-an ialah (Datuk Seri) Anwar Ibrahim selepas beliau dipecat daripada
kerajaan dan sekali gus hilang kawalan ke atas media arus perdana. Ketika
menjadi Timbalan Perdana Menteri, Anwar menjadi komisar media massa.
Dalam perang besar media
berikutan pemecatan Anwar itu, media digital mendapat anjakan radikal. Ia mula
menyerang media arus perdana (MAP) yang sebelum itu kebal. Laman-laman web
pro-Anwar (Maha Zalim, Maha Firaun) menggambarkan MAP sebagai “anarchic”
manakala pihak-pihak tertentu dalam MAP pula melihat jaminan kebebasan alam
siber sedang digunakan secara “anarchic.”
Kesilapan besar pemerintah dan
MAP adalah memperkecil dan mempersendakan kemampuan media digital, terutama pada
zaman (Tun) Abdullah Ahmad Badawi apabila MAP ditegah memetik daripada blog
manakala blogger diberi pelbagai jolokan menghina seperti goblok, penembak curi
dan “monkey” (monyet).
Apa yang mereka tidak sedar
ketika itu adalah maki hamun mereka itu membantu membangkitkan keinginan
masyarakat untuk mengetahui siapa atau apa bendanya goblok, penembak curi dan
“monkey” itu. Menjelang Pilihan Raya Umum 2008, media alternatif yang dipacu
oleh internet sudah memperoleh nyawa dan rohnya sendiri, dan digunakan dengan
meluas dan berkesan oleh pembangkang.
Unsur-Unsur Anarki Media
Kita tidak dapat menafikan lagi
bahawa unsur-unsur anarki sudah mula muncul dalam media massa kita, khasnya
yang berasaskan internet.
Pendemokrasian masyarakat
melalui internet melahirkan apa yang dipanggil kewartawanan warga atau citizen
journalism di mana orang biasa bertindak sebagai perakam, pemaklum dan pengulas
– umumnya tanpa dikawal atau diupah oleh sesiapa.
Hasil pacuan teknologi komunikasi digital yang pantas
dan umumnya murah atau percuma, warga menjadi pewarta. Tetapi, kerana mereka
tidak terlatih mengenai selok-belok kewartawanan, tidak arif mengenai
undang-undang dan etika serta terlalu ghairah, mereka mentakrifkan kebebasan
secara literal. Maka timbulkan unsur-unsur anarki dalam komunikasi digital.
Prof. Graham menulis: “Since the
authority of the state, though not identical with its power, indirectly rests
upon that power, the potential for the internet to diminish the power of the
state by creating spheres of activity indifferent to it, is at the same time a
potential to diminish the authority of government. It is for this reason that
an anarchist might welcome it.”
Pengkaji dan cendekiawan Barat
telah memperkenalkan istilah “cyber anarchy or crypto anarchy”. Apakah Julian
Assange, pengasas Wikileaks, seorang Cyber Anarchist atau Cyber Angel – anarkis
siber atau malaikat siber?
Unsur-unsur anarki media ini sudah
pun jelas di Malaysia. Kita sudah lihat bagaimana pemilik portal berita,
blogger dan pemegang akaun Facebook serta Twitter secara terang-terangan
berbohong, memutarbelitkan fakta dan enggan mengamalkan hak menjawab (right of
reply). Ini bukan sahaja berlaku dalam gelanggang internet, tetapi mula menular
menjangkiti media tradisional dan arus perdana.
Korupsi dan Komersialisasi Alam Siber
Tetapi, seperti apa juga
penemuan sains, teknologi dan kegiatan manusia, media internet dan kewartawanan
warga sudah mula dikorupsikan. Blog, akaun Facebook dan Twitter sudah
dikorupkan oleh politikus dan kapitalis. Hari ini, ada lebih banyak blog upahan
daripada blog peribadi.
Di Malaysia, banyak blogger yang
pada awalnya bebas, berkecuali atau antigolongan yang berkuasa
(anti-establishment) kini tidak bebas dan tidak berkecuali lagi. Malah ada yang
sudah bertukar menjadi pro-establishment. Ada antara mereka menjadi sedemikian kerana pilihan
ideologi dan banyak juga kerana pertimbangan ekonomi.
Kesimpulan
1. ICT memberi kesan mendemokrasikan
maklumat;
2. Telah memecahkan monopoli
media tradisional/arus perdana ke atas maklumat dan pendiayahan;
3. Jaminan kebebasan siber dan
kesukaran kawalan fizikal mendedahkan penyebaran maklumat siber kepada berbagai-bagai
bentuk korupsi;
4. Anarki siber atau anarki
kripto sudah menjadi sebahagian daripada landskap komunikasi massa;
5. ICT dan internet sudah mula
melahirkan satu generasi tanpa sempadan, tanpa wajah yang sangat terdedah
kepada “hearsay” – cakap mulut;
6. Mengancam segala bentuk kuasa
atau autoriti, termasuk agama;
7. Akan memainkan peranan yang
lebih besar dalam pilihan raya umum akan datang berbanding PRU 2008. Kalau
dalam PRU 2008, penggunaan internet dimonopoli oleh pembangkang, kini
parti-parti pemerintah juga cergas menggunakan media alternatif; dan
8. Dikhuatiri banyak pemilih
tidak akan keluar mengundi kerana keliru manakala yang keluar mengundi pula
akan membuat pilihan tanpa kefahaman yang jelas dan mendalam.