Sunday, July 01, 2007


Kuan Yew: Ada Usaha Menjatuhkan Abdullah

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous tidak akan dilayan. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran yang sesuai. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan.]

APABILA Menteri Mentor Singapura, Lee Kuan Yew mengatakan bahawa firma Singapura yang bercadang melabur di Wilayah Pembangunan Iskandar (IDR) tidak boleh mengharapkan layanan istimewa daripada Malaysia seperti layanan istimewa yang diberikan oleh China kepada pelabur Hong Kong, dia menyatakan hakikat.

China memberi layanan istimewa kepada pelabur Hong Kong di wilayah Shenzhen kerana Hong Kong adalah sebahagian daripada negeri China. Singapura bukan sebahagian daripada Malaysia atau sebaliknya. Malah Singapura berpisah daripada Malaysia (pada tahun 1965).

Itu nasihat atau kata dua LKY kepada pelabur negaranya. Kita menghormatinya.

Tetapi apabila beliau mendakwa bahawa "ada percubaan oleh Umno, khasnya Umno Johor, untuk menjatuhkan Perdana Menteri Malaysia, Abdullah Ahmad Badawi" kita terperanjat.

Di dalam temu ramahnya dengan akhbar Berita Harian (Singapura)
LKY, antara lain berkata:

“Adalah satu perkara bagi parti PAS cuba menjatuhkan Perdana Menteri, tetapi apabila pemimpin Umno, terutama dari Johor, turut bertindak serupa, pelabur dari Singapura mesti bertanya secara serius bila sikap itu akan berubah, dan sama ada mereka mengalu-alukan pelaburan kami di IDR."

(“It is one thing when Pas tries to topple the prime minister but when Umno leaders, particularly from Johor, are also acting in the same manner, Singaporean investors must seriously ask themselves when this attitude will change and whether they welcome us in IDR.")

Satu dakwaan adan kesimpulan yang cukup teruk. Pemimpin Umno, khasnya dari Johor, cuba menjatuhkan Abdullah?

Itu berita mutakhir bagi saya dan mungkin juga bagi banyak rakyat Malaysia, termasuk ahli dan pembesar Umno. Ini bercanggah dengan gambaran di mana Abdullah menikmati sokongan dan taat setia yang tidak berbelah bagi daripada para pembesar Umno.

Maharaja politik Singapura itu memberita Berita Harian (Singapura) bahawa politik dalaman Malaysia dan bantahan terhadap penyertaan Singapura adalah bertujuan mengeksploitasi isu-isu itu dan menjejas sokongan terhadap kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan kerja sama yang saling menguntungkan itu antara Malaysia dan Singapura.

Bernama menterjemahkan kenyataan LKY isu sebagai: Internal politics and protests to Singaporeans investing in IDR are to exploit the issues and to erode support to Abdullah's leadership and the co-operation in the development region.

Di masa yang sama, LKY bimbang mengenai saingan daripada IDR. Katanya: “If Singapore loses many industries to IDR, we will face serious unemployment problem as not all factory workers can find jobs in the service sector,"

Bagaimanapun, katanya Singapura akan terus menyokong IDR kerana kedua-dua negara akan mendapat faedah daripadanya.

Kata LKY: "From a wider perspective, we believe it is good for the two countries, with Malaysia savouring the spin-offs from Singapore's economic growth, and similarly Singapore."

Masalah dengan LKY ialah dia mengukur, menilai dan menghukum semua pihak dan semua negara melalui kaca mata beliau sebagai “maharaja” Singapura di mana Singapura adalah bersamaan dengan PAP dan PAP bersamaan dengan LKY.

Jadi dia tidak boleh menerima hakikat atau faham apabila di Malaysia sesetengah pembesar Umno – mereka yang ada ciri kepemimpinan dan keberanian -- tidak bersetuju dengan Presiden parti dan Perdana Menteri.

Apakah kenyataan sensasi LKY ini manifestasi sokongan ikhlas beliau kepada Abdullah dan IDR atau ia cara LKY menakut-nakutkan pelabur Singapura daripada melabur di Malaysia?

The problem with LKY is he thinks every country, big or small, must be like Singapore. Every political party must be like the PAP. And every head of government must be like him. But Singapore is a municipality with a nation status. The PAP is the sole thriving political party. And LKY clings on to power when his Asian contemporaries had all retired.

We are a democratic country. So we have to live like one. If people want to support Pas, what can we do about it? Least of all, what can LKY do about it? We elect the people who we want to lead us. If they don’t lead or lead badly, we have every right to remind them or even vote them out.

This is exactly the problem with LKY. It’s all about Singapore -- Singapore this and Singapore that. Nobody is forcing Singaporean investors to sink their money in IDR.

Is IDR meant for Singaporeans only? I don’t think so. Or at least that’s what I think it is. It should be for Singaporeans and everybody else – Malaysians, Chinese (the citizens of China), Arabs, Indians (the citizens of India), Taiwanese, Japanese, Indonesians, French, Germans, Swiss, British and may be Mongolians too.

I hope Umno will not fall into LKY’s trap. By his statement he is creating suspicion among Unmo leaders. He appears to be pitting the Johor Umno against the president.

LKY may not like Pas but he does not love Umno either. LKY cannot forget and forgive the fact that Tunku Abdul Rahman, with Umno’s backing, kicked him out of Malaysia. But he tolerates a strong Umno only if it benefits Singapore.

Kenyataan LKY itu, sama ada kebetulan atau dirancang membawa erti bahawa ada gerakan di dalam Umno untuk menjatuhkan Perdana Menteri. Ini adalah satu tuduhan dan campur tangan yang serius di dalam hal ehwal Malaysia.

Atau apakah LKY mempunyai maklumat perisikan yang kita sendiri tidak miliki? Kita perlu ingat siapa yang melatih dan bersekongkol dengan organ pertahanan dan keselamatan Singapura.

Jadi dakwaan LKY bahawa ada usaha untuk menjatuhkan Abdullah oleh sesetengah pembesar Umno, khasnya dari Johor, adalah sesuatu yang sangat serius yang boleh memecahbelahkan Umno jika ada pihak yang termakan madu beracun maharaja moden Singapura itu.

Berikut petikan penuh Berita Harian Singapura, 30 Jun dari laman webnya.

WAWANCARA KHAS DENGAN MENTERI PEMBIMBING

'IDR BERI TEKANAN PADA S'PURA'

OlehAzahar Mohd

WILAYAH Pembangunan Iskandar (IDR) boleh memberi tekanan kepada ekonomi Singapura termasuk menyebabkan masalah pengangguran, namun begitu Singapura tetap memberi sokongan kepada projek tersebut kerana ia saling menguntungkan kedua-dua negara, kata Menteri Pembimbing, Encik Lee Kuan Yew.

Bagaimanapun, syarikat dan pelabur Singapura yang berminat menyertai projek berkenaan tidak boleh menjangkakan layanan istimewa daripada Malaysia, sebagaimana layanan murah hati yang diberikan China kepada Hongkong dalam projek pembangunan wilayahnya di Shenzhen, kata beliau.

Menyatakan demikian dalam satu wawancara khas, Encik Lee melahirkan keyakinan terhadap potensi kerjasama dalam IDR itu kerana Singapura melihat projek tersebut dari perspektif lebih luas.

'Projek IDR akan memberi tekanan ke atas Singapura, seperti juga Shenzhen ke atas Hongkong, dengan menarik industri-industri dari Hongkong ke Shenzhen dan bandar-ban dar berdekatan.

'Ini menyebabkan Hongkong mempunyai hanya sedikit sahaja pusat pengilangan dan kadar pengangguran yang tinggi. Ekonomi Hongkong kini bergantung kepada sektor perkhidmatan.

'Jika Singapura hilang banyak industri kepada IDR, kita akan menghadapi masalah pengangguran yang teruk kerana tidak semua pekerja kilang boleh mencari pekerjaan dalam sektor perkhidmatan,' kata Encik Lee dalam wawancara sempena sambutan ulang tahun ke-50 Berita Harian esok.

Beliau turut memberikan pandangan mengenai peranan media Melayu dan peranan Berita Harian dalam pembangunan Singapura, yang akan disiarkan dalam keluaran khas Berita Harian esok.

Sementara itu, semasa merujuk kepada konsep kerjasama China-Hongkong, Encik Lee berkata selepas syarikat-syarikat Hongkong berpindah ke Shenzhen, Beijing menyelamatkan ekonomi Hongkong dengan membenarkan berjuta-juta pelancong China melawat Hongkong.

Beijing memberi layanan istimewa kepada syarikat Hongkong dengan melanjutkan waktu operasi mereka berdasarkan syarat-syarat murah hati.

'Singapura tidak boleh menjangkakan layanan serupa dari Malaysia. Tetapi kita percaya dari perspektif lebih luas adalah lebih baik bagi kedua-dua negara, dengan Malaysia menerima manfaat daripada pertumbuhan ekonomi Singapura, dan begitu juga Singapura,' ujarnya.

Mengenai bantahan sesetengah pihak terhadap penyertaan Singapura dalam IDR, terutama ahli politik Malaysia, seperti PAS dan Umno, Encik Lee berkata:

'Adalah satu perkara bagi parti PAS cuba menjatuhkan Perdana Menteri, tetapi apabila pemimpin Umno, terutama dari Johor, turut bertindak serupa, pelabur dari Singapura mesti bertanya secara serius bila sikap itu akan berubah, dan sama ada mereka mengalu-alukan pelaburan kami di IDR,' ujarnya.

Menurutnya, politik dalaman dan bantahan itu bertujuan untuk mengeksploitkan isu-isu itu dan menjejas sokongan terhadap kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan kerja sama yang saling menguntungkan itu.

Selain bercakap tentang hubungan Singapura-Malaysia, Encik Lee juga memberi pandangannya tentang hubungan Singapura-Indonesia.
Menurutnya, hubungan-hubungan itu ada pasang surut.

Bahkan, katanya, Singapura juga sering didakwa tidak peka pada jirannya apabila ia tidak mahu menerima perubahan yang mereka inginkan pada perjanjian yang telah dipersetujui.

Isu homoseksual dan perlunya Singapura menarik bakat asing turut disentuh MM Lee”.

55 comments:

cakapsiang said...

Maklumat yang disalurkan kepada LKY mungkin direka dan disalur dari dalam UMNO sendiri, dan ini bukanlah kali pertama LKY dijadikan jurucakap mereka ini.

Don Juan said...

Yang Berbahagia Dato',

IDR is a great opportunity for Singaporean investors. In fact, the now scrapped FAZ would have seen the size of Singapore doubled in a blink of Dollah's eye.

What would u Dato', if u were in LKY's shoes do in order to ensure the success of IDR and Singapore's strong involvement in it?

Johor's MB had spoiled the party when he announced the scapping of FAZ. Mesyuarat Perwakilan Bahagian-bahagian UMNO dah bermula Tok, ramai perwakilan akan membangkitkan persoalan IDR dan penubuhan Jawatankuasa antara kedua negara. Orang Melayu akan membincangkan kewarasan keputusan Kerajaan. This will be a danger to the success of IDR.

In my humble opinion Dato', your reaction and comments are exactly what LKY expects and wants. In doing so:

1. He has allowed himself to be the focus of attack instead of the IDR.

2. Any comments from any UMNO members or Pembesar towards the President with regards to the IDR will be seen as dissenting to his leadership or disloyalty; instead of a healthy debate.

3. He has created mistrust of the Johor Pembesar, now whatever they do it would be like treading on eggshells.

Think about it Dato'.

Thank you.

Syed Imran said...

Datuk,

Singapura, khasnya LKY, tidak dapat melihat dan seringkali tidak boleh menerima kejayaan yang dicapai oleh Malaysia. LKY tidak dapat menerima hakikat bahawa Malaysia dapat dan mampu melakukan sesuatu yang lebih baik dan lebih berhasil. Beliau telah, sedang dan akan terus melemparkan sindiran, tohmahan dan kata-kata yang memperkecilkan kebolehan Malaysia atau Indonesia. Dia tidak pernah menyindir Brunei kerana dia tidak melihat negara kecil yang kaya dengan hasil minyak dan gas itu sebagai satu ancaman ekonomi dan ancaman keselamatan kepada Singapura.

Saya pernah menghuni pulau kecil itu semasa LKY menjadi PM dan seterusnya menyaksikan penyerahan kuasa daripada LKY kepada Goh Chok Tong. Saya ada sedikit pengalaman dan pengetahuan berkaitan pendirian pucuk pimpinan Singapura terhadap Malaysia.

Mereka melihat Malaysia sebagai sebuah negara yang jauh ketinggalan dan masih bersifat "ulu" serta tidak setaraf dengan mereka dari segi ekonomi, sosial dan taraf hidup rakyat.

Saya masih ingat bagaimana mereka menyindir Malaysia apabila mantan PM Tun Dr Mahathir Mohamad nak bina Litar F1 di Sepang. LKY sendiri agak sangsi akan kejayaan Litar F1 Sepang yang mereka lihat sebagai satu pelaburan yang salah. Sekarang, Singapura sendiri begitu ghairah nak anjurkan perlumbaan F1 di atas litar jalan raya setelah melihat kejayaan demi kejayaan yang dicapai oleh Litar F1 Sepang. Banyak lagi perkara yang boleh diperkatakan mengenai sikap para pemimpin Singapura terhadap Malaysia tetapi tiada faedahnya. Kita semua tahu sikap "kiasu" atau tidak berani menerima kekalahan yang menjadi satu budaya di pulau kecil itu. Biarkan si anjing terus menyalak bukit.

Malayu Hadhari said...

Datuk Abdul Kadir
Salaam

When Was The Last Time Lee Kuan Yew Took A Obligatory Bath(Hadath Besar)?

"Jika Singapura hilang banyak industri kepada IDR, kita akan menghadapi masalah pengangguran yang teruk kerana tidak semua pekerja kilang boleh mencari pekerjaan dalam sektor perkhidmatan...Isu homoseksual dan perlunya Singapura menarik bakat asing turut disentuh MM Lee”. Statements from a old man chong kia Lee Kuan Yew high on Cialis and one who more frequently continually losing his focus on his immediate droopy economics issues. Sounds like Abdullah just made him from the wide open behind and exposed it with hemaroidal ugliness. Well, a pat on the back to the son who will come to Kuan Yew's rescue.

Pertanyaan kepada Mufit Singapura: Wajibkah dimandi wajibkan dia apabila pulih dari hilang ingatan dan habis di main belakangnya tetapi tiada tersentuh?

Melayu nusantara said...

The IDR idea is an ill-conceived proposal from its very start. Anything that has to do with singapore has to be carefully weighed with full understanding of the kiasu concept

mr_abs said...

salam dato..

apa yg dikomen oleh LKY, adalah pandangan beliau secara jujur...kalau kita di tempat beliau, kita pun akan memikirkan kepentingan negara, lebih-lebih lagi negara seperti singapura yang tanpa hasil bumi yang banyak seperti kita, memang penilaiannya tepat kerana situasi IDR dengan singapura, bukannya sama dengan situasi Hong Kong-China.

tentang isu UMNO, dan mungkin ada usaha untuk menjatuhkan PM, bagi saya, jika pemimpin itu sendiri memacu ke arah yang tidak diketahui destinasi, bagi saya ia bukanlah menjadi permasalahan besar, malah mungkin ia satu pengorbanan yang perlu dilakukan?

bagi saya, nak dibandingkan dengan Pak Lah dengan Tun M, memang macam langit dan bumi. pada awalnya Tun M pun dikecam juga kerana banyak tindak-tanduknya yang tidak difahami rakyat, namun akhirnya ia membuahkan hasil. contohnya;

1981 - Memperkenalkan Dasar Pandang Ke Timur
1982 - Menyeragamkan masa di seluruh negara
1983 - Memperkenalkan konsep pengkorporatan Malaysia
1984 - Mensasarkan 70 juta jumlah penduduk menjelang tahun 2010. Memperkenalkan Dasar Pertanian
1985 - Kereta Kereta Nasional Proton Saga mula dikeluarkan

itu tindak-tanduk selama beberapa tahun awal beliau menjadi PM, semua perancangan beliau menjadi kenyataan, he walked the talked when he was the Prime Minister.

begitu juga dengan Pak Lah, tindak-tanduknya juga tidak difahami oleh rakyat,dan agak menyedihkan selepas 4 tahun beliau menjadi PM, ke mana hala tuju kita? Masih ikut dasar lama? dasar perindustrian kah? dasar pandang ke timur kah? dasar pertanian dulu bagaimana hasilnya? Jambatan Bengkok? budak-budak tingkat 4? IDR? persoalannya mampukah IDR bersaing dengan singapura kelak? bukan menidakkan kemampuan kita, tapi kita perlu mengakui masih di belakang mereka. dan juga isu kemasukan warga singapura yang khabarnya tak memerlukan passport jika ingin keluar-masuk ke beberapa kawasan kat IDR, dan ini menjadi isu kedaulatan negara.

Tindak Tanduk Pak Lah, antara yang saya tau, beliau suruh rakyat bercucuk tanam kat rumah, bina satu tempat kat rumah, untuk menyimpan air hujan (kat atas bumbung?? dari pandangan saya yang berlatar belakangkan jurutera, ia mengubah "loadings" yang sepatutnya utk struktur rumah, malahan ia membahayakan struktur rumah tersebut. lainlah jika dibina dekat kawasan rumah)

yang saya tau, hanya satu saja, Islam Hadhari, tu pun tau nama, sedangkan Islam Hadhari itu sendiri, saya memang tidak mengerti. adakah sekarang kita menganut Islam Hadhari? instead of Islam saja?

setau saya, Hadhari itu bermaksud progresif...sepatutnya, ia menjadi Progressive Muslim, atau Muslim Progresif, Muslim yang maju, bukannya Islam Hadhari semata-mata. Tak boleh menakok-dan-menambah pengertian tentangnya.

Tak tahan saya apabila Pak Lah pi bawak Islam Hadhari ke sana sini, sampai ke Russia, tetapi malangnya ramai kita yang kabur lagi. kesian beliau sekarang menjadi "laughing-stock".

Jika benar beliau mahu menjadi PM lebih dari sepenggal, saya sebagai rakyat biasa, amat berharap beliau berfikir semasak-masaknya. cukuplah apa yang sedang dan akan berlaku sekarang ini.

kawan said...

Datuk,

LKY ialah guru taichi Singapura yang handal. Tiada bandingan di pulau kecil itu. Kini, dengan satu kenyataan yang dikeluarkan dalam akhbar berbahasa Melayu, LKY sebenarnya mahukan orang Malaysia membacanya, terutama mereka yang duduk dalam Umno dan mungkin tidak cukup kefahaman bahasa inggeris. LKY dah fikir masak2 apa nak cakap, di mana nak cakap, dan siapa sasarannya. Beberapa pembesar negara ada membuat kenyataan. TPM dan Syed Hamid sebagai menteri luar adalah antara yang buat kenyataan. Itupun setelah berbincang sesama sendiri apa nak kata.

LKY minta beberapa perkara: 1 - pengesahan bahawa pelabur singapura akan mendapat perhatian baik dari msia 2 - penafian bahawa umno johor dan umno pusat sehaluan dalam IDR 3 - LKY nak tahu benar atau tidak Umno Johor nak jatuhkan PM Pak Lah 4 - LKY nak tengok pembesar msia menari ikut rentaknya.

Nah! Semua yang LKY minta dah dapat! LKY dah dapat mengagak apa pembesar msia akan kata, malah dia dah meramalkan dari awak apa pembesar msia akan kata apabila membuat kenyataan. Msia tak ada mahaguru yang boleh menandingi LKY hari ini. Kita cuma ada pelatih silat pulut aje. Dulu kita ada mahaguru tetapi pelatih silat pulut tak begitu gemar menuntut yang susah2 dan dia amat yakin dengan silat pulutnya. Silat pulut cantik aje nampaknya, lemah lembut dan penuh tarian. Tak ada buah keras pun! Sebab itu LKY dapat mematikan langkah silat pulut tanpa bertungkus lumus. Tak berpeluh pun dia beb! Kesimpulannya Datuk, Msia terkena mainan taichi LKY dan Msia tak mampu nak mematahkan langkah taichi itu.

King Dedey said...

Bila Lee Kuen Yew bimbang Singapura akan kerugian jika IDR perlaksanaannya berjaya, saya pula yang timbul rasa bimbang.

Adakah maksudnya utk menghantar isyarat kepada rakyat Johor supaya menyokong IDR kerana ia akan membaham Singapura ? Lantas akan berkurangan la tentangan terhadap projek IDR drpd rakyat negara ini yang anti Singapura.

Kemudian, para balaci dlm negara, bersorak mengatakan, bukankah bijak Perdana Menteri meng"IDEA"kan IDR sehingga Lee Kuan Yew pun takut dgn IDR ?

Anggaran mereka selepas ini, berpusu-pusu lah rakyat negara menyokong perlaksanaan IDR.

marakarma said...

TIDAK MENGAPA KALAU MELAYU DIKATA
OLEH CINA MALAH JEPUN JUGA
KONON MEREKA ADA MINDA
KONON MELAYU BODOH SAJA

TIDAK MENGAPA KALAU DIHINA
DI SALAH TAFSIR ATAU DINISTA
OLEH CINA MALAYSIA TAU SINGAPURA
OLEH ROMMEL ATAU JEPUN DURJANA

ASAL JANGAN MELAYU MENGATA MELAYU PULA
MEMBUANG TONGKAT SETELAH MENYEBERANGNYA
MENGHINA BANGSA MACAM KACANG LUPAKAN KULITNYA
MACAM SITANGGANG YANG LUPA IBUNYA

KONON DENGAN DEB MELAYU TAK AKAN MAMPU BERSAING
MACAM KATAK BAWAH TEMPURUNG
KESALAHAN PADA DEB JARI DITUDING
KESALAHAN MELAYU DENGAN DASAR TERKURUNG??

CINA SINGAPURA NAK BISING BUAT APA?
MELAYU SINGAPURA TINGGAL KOTE SAJA
BAHASA TAK DA JIWA HING JUGA
NEGARA TERGADAI , JADI RAKYAT NOMBOR 4 PULA

BIAR LAH KAMI BEGINI SAJA
ROMMEL DAN JEPUN MEMBEBEL KITA BIAR SAJA
INI KITA PUNYA NEGARA, KITA IKUT CARA KITA
BIAR SAKIT TEKAK MEREKA , BERAMBUS LAH ANDA

DENGAN DEB PUIN KAMI MASIH KELAS 2
CINA INDIA MASIH BERPULUH KALI LAGI KAYA
TANPA DEB KAMU MAHU LIHAT KAMI MEMINTA MINTA
DAN LEPAS TU KAMI INJAK SUPAYA KAMU TAK DA HARGA??

DEB AKAN KAMI BELA
BIAR LAH KAMU MENGAMUK DAN MENCERCA
TAK JADI KUDIS PADA KAMI PUNYA BANGSA
INI KAMI PUNYA NEGARA, KAMI NAK MERDEKA

A KADIR JASIN said...

Those who are interested to read what Uri Gordon of the Department of Political Science of Tel-Aviv University has to say about LKY in 2000 can go to: www.singapore-window.org/sw/000614ug.htm. Thank you Sdr Abdul.

LING LING CHATT said...

Yang Berbahagia Dato

Saya yakin ramai di kalangan umat umat Malaysia, baik dari bangsa Melayu, Cina, India, Kadazan, Iban semua nya mengharapkan kata kata LKY tu masin dan menjadi...

Rata rata, saya dapati kehidupan orang ramai terutama yang berpendapatan rendah dalam keadaan parah... tekanan inflasi, toll sana sini, harga makanan - semuanya mematikan niat mereka mereka yang inginkan penambahan dalam ahli keluarga - anak anak.

Cukup lah... UMNO MCA MIC DAP PAS - parti parti racial ini mungkin kena di tengok balik; yang dapat keuntungan dari NEP terang terang pak kroni yang bermuka kan kasar-kasar yang telah hilang seri di muka nya; hanya tunggu maut untuk di tunjuk kan keadaan sebenar badan mereka sebelum di liputi kain kapan.

Elok lah dan di harap kan rakyat bangsa Melayu bangun dan mengundi parti and calon yang dapat membangunkan bangsa mereka; jangan tertipu dengan 'kain pelikat dan angpow RM20'.... sesungguhnya mereka mereka ini menipu tidak lain hanya lah diri mereka sendiri.

Apa pendapat Dato...

Libra Liberatum said...

The Scribe AKadirJasin,

If that were to be the case - referring to Sdr Ling Ling Chatt - where would the other geomancers save for The Madani end up if not in the Jabatan Perangkaan's statistics of the Unemployed?

But, by the scales of logic, they rightly deserve it.

I predict bright moons will be for the Libran and a land of honeys and bunnys.

Red84 said...

Dato' AKadirJasin
Salaam

Tetapi apabila beliau mendakwa bahawa "ada percubaan oleh Umno, khasnya Umno Johor, untuk menjatuhkan Perdana Menteri Malaysia, Abdullah Ahmad Badawi" kita terperanjat.

Where is Thegreatteadrinkerdownsouth?

It is a surprise to me, too, Dato'

Indigo said...

The Scribe,

Do you know the story of Nor Ezam and Abdul Ghani handing over a report allegedly of a corrupt Minister to the PM at his residence recently?

My feeling is that there is a connection to this article somehow.

Do not believe in the digital imagery, Datuk?

Kaki Kepala Batas said...

Anda adalah sekeping biskut pintar, Datuk.

Mengapakah segerombolan besar Menteri Besar bersama-sama ke Eropah saban hari?

Adanya konspirasi menjatuhkan Menteri Besar Johor atau hanya isyarat bahawa Khalid Nordin orang yang masih terpilih?

al-kalam said...

salam, dato'

rasanya LKY sengaja melontar idea ini untuk menguntungkan singapura.

selepas pemimpin malaysia kelam-kabut dengan kenyataan itu, mereka (pemimpin malaysia itu) juga tentu bermati-matian menafikan cakap2 LKY.

maka, bermati-matian jugalah pelabur singapura dilayan dan dimanja untuk membuktikan 'LKY salah'.

pada akhirnya, LKY dan singapura juga yang untung.

A KADIR JASIN said...

Sdr Al-Kalam,

Tidak mustahil LKY is gunning down pembesar Umno yang tidak setuju IDR menjadi playground pelabur Singapora, dan ini termasuklah memanda Menteri Besar Abdul Ghani Othman yang kita tahu bentuk hubungannya dengan PM.

Sdr Kaki Kepala Batas mungkin mengetahui dengan lebih mendalam siapa anak didik Umno Johor. Kini Tun Musa dikatakan amat berpengarah -- the power behind the throne. I know Tun Musa well enough. He loves intrigue.

Sdr Indigo, sesiapa pun boleh serah laporan. Soalnya kepada siapa, melalui siapa dan mengenai siapa?

Tanya Tengku Razaleigh mengenai suratnya berkenaan Tabung Pendidikan Melayu minta pengecualian cukai pendapatan. Apa dah jadi?

Sdr Red84 bertanya: Where is Thegreatteadrinkerdownsouth?

Sdr Teadrinker where are you? We need you on this one. You are the global fellow!

Sdr Ling Ling Chatt, undi rahsia. Benar?

Ambil kopi, gula dan kain RM30 tu. Jangan tak ambil. Itu sedekah. Kecil hati mereka kalau tak ambil. Bukan duit mereka pun. Duit penaja dan sponsor.

Keluar mengundi, tak keluar mengundi, undi siapa atau undi rosak itu hak saudara.

Terima kasih.

langit biru said...

Ghani banyak tak setuju dengan Pak Lah. Ghani banyak terima pendekatan Tun. Jadi konspirasi menjatuhkan Ghani bermula. Bukan sebaliknya (konspirasi menjatuhkan Pak Lah oleh UMNO Johor).

Bakal MB Johor adalah Hishamudin!

Awin said...

Dato',
The link is actually http://www.singapore-window.org/sw00/000614ug.htm. Cannot access the one you give.

Malayu Hadhari said...

Dato' AKadirJasin
Assalamu'alaikum

TOTAL RECALL!

IDR: Singapura Ada Peranan Peringkat Menteri
posted by A KADIR JASIN at 1:14 PM on May 16, 2007

...Michael Barr's "The Charade of Meritocracy". I hope it will help fellow Malaysians look at the Malaysia-Singapore relationship from a more enlightened perspective. Having spent the first 23 years of my life as a Singaporean, I can attest to Mr. Barr's well-researched observation and superb analysis of the Singapore government's 'zionistic' approach to running the country. The fact is, Chinese chauvinism and the Zionist factor have blinded the PAP from being a fair government to all its citizens, "regardless of race, language or religion" (to quote part of the pledge I used to say every single morning before class started, during those formative years in school.

Mom-o'-Success


it was a better and pleasant reading than Uri Gordon's - so sorry. To err is human.

A Muslim is never a racist

Terima Kasih

Malayu Hadhari said...

Datuk
Salaam

Bincang DEB secara terbuka – Keng Yaik

KUALA LUMPUR 4 Julai – Penasihat Gerakan, Datuk Seri Dr. Lim Keng Yaik menggesa kerajaan supaya membenarkan isu sensitif termasuk Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang didakwa meminggirkan kelompok tertentu dalam masyarakat, dibincangkan secara terbuka oleh orang ramai.

Beliau berkata, ia wajar dilakukan kerana rakyat sudah matang untuk membincangkan isu-isu kontroversi berkaitan agama, budaya dan politik memandangkan negara sudah 50 tahun mencapai kemerdekaan.

http://utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0705&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_01.htm

I am a slow learner though willing; but which kelompok, Dato'?

Anonymous said...

disebabkan kebisuan yg tampan org boley ckp apa saja. jgn lupa umno johor ada sejarah nak menggulingkan pemimpin umno. sekali dah buat kali kedua apa salahnya. by aircondnomist

Mohd Affendi said...

Finally "The Old Prince" has spoken again..quite long since he has got anything influential to say back to the TDM era..

I'm quite worried with the capacity of our current pembesar to cope with all these IDR complexity.. "The Old Prince" know he no longer have to fear of any worth-to-consider arch nemesis in our Malaysian goverment headed by AAB... halfpastsix as said by TDM?..
(Is IDR an opportunity for LKY to tailor his most cunning Machiavelli ideology?)

what will happen to our future socioeconomy landscape (or even politics) then? what has our chosen one (or rather a TDM chosen one) have to say ..?

A KADIR JASIN said...

So LKY is a liar.

Najib denied his claim that Johor Umno was against the multibillion-ringgit Iskandar Development Region (IDR) project.

But did Najib say anything about anybody planning to topple the PM as was alledeg by Master Lee?

“It is untrue for anyone to suggest that Johor Umno is not supporting the project. In planning for the development, the Government will ensure that we look into the interest of everyone, including investors from Singapore,” he told reporters after opening the Kuala Kangsar Umno division.

And the war against bloggers heats up. Umno, said supreme council member Azalina Othman Said, is recruiting a team of writers to fight ‘cyber war.’

She said in Kota Kinabalu that Umno is set to do battle in cyberspace ahead of the anticipated general election by assembling a team of writers from every state to counter allegations about the party and its leadership on certain websites.

She said she had been recently tasked by party president Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi to take charge of this “cyber war.”

This is interesting. Did the Information Tzar Zam not said that bloggers wrote to humour each other, and that there are only 20,000 of them?

With this new development, dear fellow bloggers, we have to be afraid …be very, very afraid.

And that reminds me of the great P Ramlee’s much maligned jin afrit.

I think, to some people, we bloggers are either a little bit like jin afrit or a goblok. Goblok in Javanese means a stupid or dumb person.

Think!

Thank you.

marn said...

Saya gelak sama itu LKY. Gelak dalam resah.. Mana taknya.. bila itu LKY buka mulut, mesti ada agenda tersembunyi. Memang dia masuk campur urusan rumahtangga orang la. Rasanya ada spy di kalangan orang kita yang bekerja untuk Singapura. LKY adalah singa tua yang masih kuat gigitannya. Taringnya tak pernah tumpul. Kena baca apa yang tersirat di sebalik yang tersurat.

Pada pandangan saya, jujur dan straight forward tidak ada dalam kamus hidup LKY. Dia pandai bermain kata dan licik dalam menyusun strategi yang menguntungkannya dan Singapura.

Contohnya, Jakarta sedang naik hangin sebab perjanjian ekstradisi masih belum selesai dan sengaja ditangguh2kan. Ramai jutawan2 Indonesia yang lari berlindung di Singapura angkara gawat97 dulu.

Singapura mengambil kesempatan akan kekayaan jutawan2 yang belot demi kepentingan negaranya tanpa mengambil kira sensitiviti jiran-tetangganya.

Begitulah juga perihal IDR nih. Kalau dia kata boleh gugat Singapura, kita kena selidik dan kaji. Selalunya, LKY takkan benarkan apa2 jua pelan rancangan negara jiran yang boleh menggangu-gugat Singapura dalam mendominasikan ekonomi di sekitar negaranya.

Laimun said...

Go to the people in the streets and get some home truths about the present political sentiments. It is not all rosy. Ask questions about Pak Lah's leadership and those around him. It is frightening to listen. There is nobody on the horizon that Malaysians could turn to as the leader. The country is heading towards self destruction. I am a Malay but I am sick of the way UMNO is being runned and running the country.

A KADIR JASIN said...

Sdr Laimun said:

"There is nobody on the horizon that Malaysians could turn to as the leader."

Leadership is subjective. It can be a person. It can be a collection of people. Or it can also be all the people acting in unison.

You must be a young person to feel the way that you do.

But when you're as old as I am, you'll be less demanding and more forgiving about you rexpectation of what constitutes a good leader.

I had worked under the stewardship of Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak, Tun Hussein and Tun Dr Mahathir.

They were all different and a lot of young people then felt the way you do about one or more of them.

In the same period, I had also seen "leaders" came and gone. Some were hugely loved by their supporters; people like Harun Idris, Tengku Razaleigh, Musa Hitam and Anwar Ibrahim. Two of them were tried and jailed.

I wouldn't say I've become jaded. But I would be the last to be surprised if more such persons fall by the wayside. Politics can be unforgiving, more so if you or the people around you are ambitious, unscrupulous and unwise.

And you said: "The country is heading towards self destruction. I am a Malay but I am sick of the way UMNO is being runned and running the country."

Well, I hope not. And I don't think we are heading for self-destruction. Malaysia is strong and resilient enough to ride out the storm.

Maybe you're young and you've not seen the worst.
It's for this reason that young people must be active in determining the future direction of the country. It'll be yours, good or evil.

About Umno? Well I shouldn't say too much. I've said enough already. It's a big party and not everybody is happy.

But you're not without choice or choices. What is important is for you and other young Malaysians to exercise your voting rights.

Tak guna bercakap di kedai kopi kalau tidak mendaftar sebagai pengundi.

Thank you.

Malayu Hadhari said...

Pada pandangan saya, jujur dan straight forward tidak ada dalam kamus hidup LKY. Dia pandai bermain kata dan licik dalam menyusun strategi yang menguntungkannya dan Singapura.
-Marn


Kata kunci: menyusun strategi.
(Sdr Marn lebih pintar dari apa yang ku sangka)

Makanya, kita berpuja-pujanga bak Ayu si Dewan Bahasa dan Budaya:

Selagi mana kita peka dengan apa yang berlaku di persekelilingan kita, wahai mamak, kita tidak akan di momok-momokkan oleh sesiapa pun.

Tetapi kalau kita tidak mengetahui membezakan apa yang baik dan apa yang buruk maka elok kita senang tidur dalam tangki najis, wahai Combi.

Sepandai-pandai Musa, ditegurnya jua si-Khidr. Dan tiada bertemu dan berpisah mereka bertiga melainkan diizinkan yang keEmpat, wahai Kassim, Mamak, Mami dan Combi.


Kata kunci:

Laimun said...

Thanks for responding, Dato..

It is the perception that precedes reality. I am only 65 years young. There you see, “tidak tahu maka tidak cinta”.

When we achieved Independence, I was amongst the hundreds of students that performed the mass drill at the Merdeka stadium. I have been around a long time.

You know Dato, even at that young age (I was in Form 1 or 2), I was not at all enthusiastic about us attaining independence. There were apprehensions that we would not be able to live life as we had been used to so far. I dread the upheavals that would come when the British left for home. I just could not see how Malays are going to run this country. I dread that we would be going back to the kampong way of life. Should I include myself in the unpatriotic category? Like I said, I was just 13 or 14 years old then. But I was already thinking about the future of the country without the British umbrella. Today, I would be stamped as a traitor.

During the 50’s and 60’s, the feudal system was predominant in government. It was not who you are but from which family you come from. Corruption was taboo. Integrity was at a premium.

As I grew older, the many opportunities opened to Malays were there – higher education was available but it depended on how one could secure the openings. I know now that I was not in the forefront of young Malay nationalist or even qualified as being politically liberated or informed. My parents wanted me to work immediately after Form 5. I had grandiose dreams of Form 6 and making it to university, or at worse, to Teacher’s Training College. But there I was, a General Services Clerk at RM137.50 a month. Today, I take that as an opportunity lost.

I too have been through the reins of power from Tengku to Pak Lah.

The disintegration of UMNO began during the power struggle between Tengku Li and Dr Mahathir. And it was downhill henceforth in the essence of political gamesmanship, money politics and finally giving birth to a new generation of UMNO Fortune Seekers.

I can understand that leadership is not only shouldered by one person literally. But today, we need a rallying point, be it an individual, party or a groundswell of concerted movement.

You, Dato, is an individual of standing in society. Of course you too have lost your power base. But people do listen to you, just as I am doing. If you write truthfully, taking the opinions of majority, just maybe you are that groundswell movement that we are all waiting for.

A good example of what has gone wrong is that simplistic reasoning on TV primetime news (parliament report), about the 300 odd Bangladeshi stranded in Port Dickson. The Government MP replied to questions by saying that Malaysia, being an affluent country, is a magnet for foreign workers. What type of answer is that? We want to know what you are going to do about the influx of aliens. If it is the employment agencies that are concocting the human trafficking, don’t tell us they have been issued with summons or that they will be blacklisted. Tell us that they are going into the slammer for the next 10 years. No wonder Malaysia is being blacklisted. Human trafficking does not only mean prostitution.

And I do vote, sometimes for BN and sometimes for the Opposition. I am doing my part, albeit a very small part.

A KADIR JASIN said...

Sdr Laimun,

My apologies ... thousand apologies. But you sounded so young, so fanciful, so distressed.

For that I congratulate you for the fire that's still burning in your belly.

Mungkin itu kita generasi awal merdeka, ada semangat, ada jiwa dan ada cita-cita.

Keep the fire burning. There aren't that many Melayu like you these days.

Melayu yang kerana bangsa dan agamanya dikatakan budiman -- diresapi budi dan iman -- justeru itu tiada ternilai harga dirinya, tetapi kini boleh dibeli dengan sekotak rokok, sebuah telefon selular dan makan besar di restoran ternama.

Terima kasih dan selamat beristirahat hujung minggu.

Anonymous said...

Assalamualaikum Dato' Kadir,

Something which I would like to share with only you, which I hope will help you assess the hidden agenda in LKY's views on IDR in Singapore's BH.

The increase in the incidence of serious crime and gangsterism in Johor Bahru is linked to the Singapore factor.

The kingpins (some seven or eight of them) have been regularly meeting in Singapore to strategise ways to make Malaysia, especially JB, very unattractive to investors in the hope that Singapore will remain the bet choice for investment.

Seems that they recently had a tiff among themselves after Tan Sri Musa got his appointment as IGP extended for another year (plus one).

Apparently, their plan to cause havoc in Malaysia through slanderous blog items has not worked, yet the millions of dollars they all chipped in paying all and sundry cannot be traced.

And when the Malaysian police requested that their Singapore counterparts arrest those kingpins, the Singapore govt declined to give any cooperation. It seems that the Singapore govt is condoning the activities of these organised crime bosses to smear the image of PDRM and JB.

One good way to understand the Singapore govt psyche is to understand the Zionist psyche. They would do anything under the sun to ensure the survival and advancement of the Chinese race, just as the Jews (read Zionists) would do anything in the name of survival and advancement of the Jewish race as the chosen ones. This last bit LKY has failed to understand because he and his race is not among the people of the books.

His mistake past, present and future is to equate Muslim Malays with Muslim Arabs.

Mom-o'-Success

aliffrahman said...

Rasanya modal insan yang ingin dibangunkan adalah baik jika dilatih mempunyi sikap suka mengkaji dan meneliti sesuatu perkara.

Pak Lah adalah contoh modal insan pertama bagi generasi Malaysia. Pak Lah pastinya telah lebih dahulu mengkaji semua perkara berhubung Singapura dengan mendalam. Beliau tentu telah maklum akan sikap dan layanan Singapura terhadap Malaysia sebelum-sebelum ini. Rasanya sikap LKY pun kita dah sedia maklum sebab tu kita rilek je bila LKY buat kenyataan. Biasalah nak berniaga dan nak untung mesti kena tolak tepi perkara remeh-temeh dan mesti tahan kena maki dan sebagainya. Kalau kita bersikap keras macam mana orang nak berniaga dgn kita. Ini perniagaan Bilion2 (WPI) bukan jual air atau pasir yang untung sikit2 lepas tu rugi pun ada. Kena guna pendekatan lembutlah. Kata orang mengundur setapak kebelakang untuk melonjak seribu tapak kehadapan.

Rasanya kenyataan LKY tentang UMNO Johor memang nak meributkan lagi politik negara. Kalau untuk kepentingan ekonomi mereka di WPI rasanya Singapura dah cukup kaya kot walaupun tidak melabur disitu.

Bagi Malaysia pula bagaimana? Adakah setelah perjanjian dan perbincangan demi perbincangan di buat dengan Singapura berhubung dengan penglibatan Singapura di WPI, Malaysia mempunyi keberanian dan ketegasan pula untuk membatalkan projek bilion dollar tersebut atau tidak.

Adakah Malaysia tetap akan meneruskan juga walaupun terpaksa menerima kenyataan2 melukakan hati dan mungkin apa2 tindakan yang tidak dijangka akan tiba dari Singapura yang lebih melukakan. Rasanya mencari untung dan kekayaan bagi membangunkan negara adalah suatu perkata yang baik bagi kita. Tetapi kita juga perlu menerima hakikat bahawa kita mampu merancang tetapi tuhan yang menentukan.

Mungkin boleh difikirkan cara yang lebih efektif untuk mencari keuntungan. WPI memang menguntungkan tetapi adakah perlu diketepikan soal kedaulatan dan maruah negara?? LKY telah membuktikannya dengan kenyataannya. Pemimpin Malaysia telah menjawabnya. Adakah demi WPI dan Singapura perlu berlaku pergolakan politik dikalangan ahli UMNO yang akhirnya merugikan.

denai said...

Salam Dato',

Sikap, pegangan dan pemikiran orang Melayu yang sangat bersandarkan 'nanti apa orang lain kata' yang sangat kuat mengakar menjadikan sebarang keputusan politik atau tidak politik yang mementingkan keharmonian orang lain, supaya orang lain tidak marah, tidak terasa. Sedangkan bangsa lain dengan fahaman yang lebih individualistik langsung tidak memikirkan apa kesan pada orang lain.

Itulah sisi lemah pemimpin Melayu bila berdepan dengan 'rakan' dari bangsa lain, baik parti-parti bangsa lain dalam negara atau dengan pemimpin-pemimpin Singapura.

Dato', mungkin kita perlu meniupkan rasa berani dan tidak takut yang berterusan pada pemimpin bangsa Melayu supaya keluar dari kerangka 'nanti apa kata Singapura', atau 'nanti apa kata MCA, MIC, Gerakan', atau 'nanti bangsa lain kata apa'; kerana cara mereka berfikir 'tidak pernah memikirkan', 'nanti apa orang Melayu kata', kerana mereka berfikir lain dan kita berfikir cara lain.

sucker said...

pardon me for the off topic..but I have the need to register this funny feeling...after pak lah were remarried..somehow my view of him getting better and kinder..I am sure the image of Jeanne projected as a kind motherly figure has something to do with it..i still wont vote for BN this GE..but that act will be done with a little bit of protest from my heart :)

mr_abs said...

salam dato..

saya melihat era globalisasi,dunia tanpa sempadan dan macam macam lagi termasuklah isu IDR ini sebagai satu isu yang bukan saja berkepentingan dari segi politik negara tapi ia melibatkan kepentingan kedaulatan negara.

jika ia melibatkan isu negara, memang ia melibatkan tentang isu kedaulatan. benar, singapura hanya fikir perkara yang menguntungkan mereka, perkara yang tidak menguntungkan buat mereka, adakah mereka peduli? jika jambatan bengkok itu memberi keuntungan besar kepada mereka, saya percaya mereka akan mengambil peluang tersebut.


jika kita bermuhasabah, waktu kita belum berkuasa kita boleh katakan banyak perkara, malahan jika saya ingin menjadi PM Malaysia, sudah tentu saya akan beri pelbagai janji manis, tak akan melakukan itu, ini.

tapi, masalahnya, apabila saya berada di atas, dengan kuasa politik, kuasa kewangan, melihat billion RM, saya gusar, manusia biasa seperti saya akan kelabu mata. saya juga percaya mereka yang mengkritik kerajaan, termasuklah pembangkang, jika mereka berkuasa, saya percaya mereka akan kelabu mata.

when we are in their shoes, then we know their situation. hendak menyalahkan mereka, pasal kroni dan sebagainya, saya merasakan jika kita di atas pun, kita akan melakukan perkara yang sama. tiada lagi pemimpin yang benar benar mampu untuk berlaku seadil-adilnya.

jika ada pun golongan ini hampir pupus.

IDR? saya risau dengan PM kita yang absent-minded, kadang-kala perhatian kurang diberikan kepada perkara di depan mata, saya gusar apa akan terjadi kepada IDR. bukan sedikit duit yang dilaburkan untuk IDR ini. dasar pertanian yang diwar-warkan dulu entah apa yang dah jadi. harap harap IDR ni tak mengalami nasib yg serupa.


waktu Tun M masih menjadi PM, dan pembinaan menara petronas sedang berjalan, Tun M sendiri yang pi tinjau kemajuan projek tu secara diam-diam, malahan siap ambik banyak gambar gambar.malahan taman taman kat KL, ada yang beliau sendiri yang pi tinjau, kawasan pelancongan kat KL pun beliau pegi tinjau sendiri. malahan tiang lampu rosak kat jalan KL pun beliau ambik kisah, begitu telitinya Tun M.


harap Pak Lah belajarlah sesuatu dari mantan PM. Tak rugi pun amik sesuatu yang baik, kurangkanlah ego anda.

memang benar datuk Pak Lah orang yang tinggi ilmu agama, jangan pula kita lupa, mcm lagu Raihan "iman tak dapat diwarisi".

apa kata beliau Hadhari kan isteri beliau, serta anak perempuan beliau dahulu, contohnya tutup aurat. rumahku syurgaku.

bashir said...

i think i agree with you dato

A KADIR JASIN said...

Sdr Mr_abs berkata: "Memang benar datuk Pak Lah orang yang tinggi ilmu agama, jangan pula kita lupa, mcm lagu Raihan "iman tak dapat diwarisi."

Itulah antara pertimbangan utama yang menyebabkan Tun Dr M memilih Pak Lah sebagai TPM walaupun Mohd Najib berupa front-runner.

Saya sendiri bertanya Tun mengapa Pak Lah yang bukan front-runner dan pernah menentang beliau pada tahun 1987.

Tun menjawab Umno memerlukan seorang yang berlatarbelakang agama bagi berdepan dengan Pas.

Pilihan Tun terbukti tepat apabila Umno/BN menang besar pada tahun 2004.

Tetapi apa yang berlaku selepas itu, khasnya penghinaan terhadap Tun, membuktikan bahawa dalam politik pengetahuan agama tidak sama dengan budi dan akhlak.

"Faktor isteri" turut mempengaruhi keputusan Tun Dr M. (Mungkin akan saya ceritakan hal ini jika saya menulis memoir saya nanti....)

Saya masih ingat dalam kunjungan sulung saya ke atas Pak Lak sebaik saja beliau dilantik TPM, hal pertama beliau lakukan ialah bertanya saya jika saya faham maksud ayat Al-Quran yang digantung berhampiran pintu masuk biliknya.

Saya kata tidak dan beliau membacanya dan memberikan terjemahan. Saya kagum.

Tetapi itu cerita lama .... usah dirayu kepada yang tak sudi.

Benar, iman tidak boleh diwariskan atau diwarisi."

Terima kasih.

thegreatteadrinkerdownsouth said...

Salaam, Dato'

"Isu homoseksual......." What an emotive subject!

To give some context to the current thinking in Singapore on this matter, I refer you to the latest commentary by Singapore's favourite scribe (aka Janadas Devan) in the Spore Straits Times, July 7. The title of the commentary - "Can mum, mum and kids make a family?"

Basically, it is his take on the issues of homosexuality and lesbianism. Much of what he has to say is indicative, I think, of current thinking in Spore's "official circles".

Allow me to quote his concluding paragraphs:

"On the hopeful side, two factors would favour homosexuals in the long run: One, the growing evidence that homosexuality has a genetic basis. And two, the growing cosmopolitanism of Singapore.

"What will those who hold that homosexuality is against the laws of God say when it is definitively established that homosexuality has a genetic basis? That God deliberately made a mistake with the DNA of gays - and wishes us to persecute them for his mistake?

"And what will they say when they discover homophobia renders Singapore a less attractive place to the talented and creative, both local and foreign? There is a reason why some of the most creative cities in the world - San Francisco, Boston and London - are also among the most accepting of gays.

"Clever people cannot abide intolerance".

Wouldn't that be something? Spore using acceptance of homosexuals and lesbians as another competitive edge in the race to make itself into a "global city"!

Where does that place the dull, provincial backwater cities like KL and Jakarta? Perpetually struggling to play catch-up with the hip and the connected?

Don Juan said...

YBhg Dato',

Esok adalah hari lahir YABhg Tun Dr Mahathir yg amat kita kasihi.

Saya ingin sarankan agar YBhg Dato' menulis sedikit sebanyak pengalaman YBhg Dato' bersamanya dan kita raikan hari lahir beliau di ruangan Blog ini.

Saya percaya, YBhg Dato' boleh menjadi jambatan antara kami dengan beliau. Bolehlah YBhg Dato' sampaikan ucapan-ucapan selamat kami kepada beliau.

Thank you.

Malayu Hadhari said...

Datuk Kadir,
Salaam

Isu homoseksual dan perlunya Singapura menarik bakat asing turut disentuh MM Lee

This statement has been bothering me. Nak tanya MM Lee why, who am I?

So I lepaih kat you, Dato'; lagi pun, la ni depa dok sebok dengan mesyuarat bahagian bukan banyak yang dok baca blog you, Dato'
Kalau baca pun kepala dok seghabut nak jawab. Termasuk lah saya ni, Dato'

Jangan tanya siapa depa dan pasai apa kepala dok nyut-nyut: i tak boleh jawab! (nampak gaya majoriti PRU kurhang oi!)

Domo arigato gozaimasu!

AC said...

To Mr_abs. Sangat setuju dengan komen anda pasal Islam Hadhari. Pak Lah jaja satu dunia pasal Islam Hadhari termasuk ke Bosnia. Jumpa mufti bosnia. Isteri mufti bertudung litup, tapi isteri Imam Hadhari rambut blonde. Saya merayu dan sentiasa berdoa agar ahli ulamak dan bijak pandai agama kat Malaysia ulas pasal Islam Hadhari dan bukannya ulasan yang membodek boss takut miss soru.

Tak takut kah anda dengan azab Allah sekiranya sembunyikan fakta yang salah.

Berbalik pada isu free access to certain areas in IDR by Singaporean (whatever documents there are introduce except passport, itu dah dikira melampau. Dulu org semenanjung nak ke Sabah Sarawak pun kena ada passport. Tak ke haru tu......

Malayu Hadhari said...

Datuk Kadir,
Salaam

SO LKY Is A Wildman(Liar)?

Gendang dipalu, ketung menyanyi
Pucuk dicita, ulam disuap
Jantung berdenyut, Hati yang sunyi
Lain yang ditanya, lain yang menjawab!



Meskipun begitu, tetapi siapa yang sebenarnya bekata dan siapa pula yang luahkan kata-kata ini dan apakah maknanya:
"Clever people cannot abide intolerance".


Terima kasihlah dari saya yang tak berapa gheti pantun mahal-mahalan dan sajak marah-marahan, Dato' dan Thegreatteadrinkerdownsouth

(Federer wins Wimbledon five in a row, Raikonen in UK, made my Sunday. I prefer the Petronas' car anytime, though and MacLaren over Ferrari but Kimi once drove for us)

mr_abs said...

salam dato,

minta maaf jika apa yang dikomen kat sini agak melencong sedikit.

tidaklah adil jika kita hendak menilai orang, apatah lagi hendak membandingkan dengan orang yang lain kerana kita ini manusia biasa. namun apabila orang itu menjadi PM, maka mahu tidak mahu kita akan melihat dan menilai gerak gerinya walau sedikit mana pun.

ingin juga saya tahu, siapa mereka mereka yang menjadi penasihat kepada PM kita. mungkin para menteri? menteri kepada jabatan masing-masing? kenapa dalam perkara perkara yang nasihat mereka diperlukan, nampak macam tiada "nasihat" yang diberikan, jika adapun nasihat, ia tidak mencukupi.

beberapa isu, sebagai contoh isu ketuk-ketampi dulu, kenapa tergesa-gesa nak hantar menteri pegi ke China? sedangkan ia belum terbukti rakyat China? kenapa pula terlepas pandang sedangkan PM sendiri merupakan Menteri dalam negeri? tiadakah insan-insan yang sepatutnya memberi penerangan kepada beliau tentang isu itu?

satu lagi isu, isu tentang waktu KL dilanda banjir tidak lama dulu, dan Pak Lah mahu smart tunnel dipercepatkan, sedangkan waktu itu ia masih mengikut jadual. Dalam hal pembinaan, sesuatu struktur tidak boleh dibina tergesa-gesa, walaupun PM sendiri yang mahukannya, namun campuran konkrit itu sendiri memakan masa untuk membina "kekuatan" strukturnya.

belum lagi isu nak bawak Manchester United ke Malaysia sempena 50 tahun merdeka ini, apa signifikannya United dengan 50 tahun merdeka? mereka berjuang untuk kemerdekaan negara kita kah? akhirnya, United tak jadi datang, saya pulak yang kesian dan agak malu kerana beria-ia benar Pak Lah nak bawak United ke Malaysia ni.

masih juga saya teringat, dulu Pak Lah pernah menyatakan "kerja dengan saya, kerja bersama beliau"

kenapa sekarang agak berlainan? kalau dibaca suratkhabar tiap-tiap hari, ada saja berita Pak Lah "mahu benda A dipercepatkan, mahu kakitangan kerajaan berkerja lebih keras, berharap pertukaran pelajar dilakukan dengan lebih kerap, mahu melihat itu, melihat ini"

"mahu, mahu melihat, berharap, mengharap"

memetik berita hari ini, "Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam meminta ulama mencari penyelesaian kepada persengketaan sesama umat Islam, khususnya di Asia Barat yang sudah berlarutan terlalu lama dan mengorbankan banyak nyawa."

meminta? Malaysia merupakan Pengerusi OIC, kenapa tidak lakukan sesuatu sementara masih memegang jawatan Pengerusi OIC? kenapa masih meminta orang lakukan sesuatu, buatlah sesuatu, kemampuan kan ada?

bukanlah niat saya nak memburukkan beliau, tapi saban hari makin kecewa saya dengan apa yang beliau ucapkan, malahan sewaktu tv3 siarkan berita tentang ucapan beliau, termasuklah selepas gaji kakitangan kerajaan naik bulan ni, saya langsung tak faham sebutir pun apa yang beliau ucapkan, tu pun beliau belum lagi berucap tentang islam Hadhari.

dato, jika anda berkesempatan, mungkin anda dapat membuat sedikit kupasan dari pandangan anda, tentang politik di Malaysia, terutamanya PM kita. saya tidak bermaksud saya mengharapkan dato menulis sesuatu yang buruk, tidak, tapi saya ingin tahu dari sudut pandangan anda, tentang PM kita. memang banyak blog, atau website yang bukan sedikit mencerca PM kita, dan saya sifatkan blog mereka itu sebagai sesuatu yang tak perlu saya baca, sebab saya lebih menghargai blog seperti blog anda.

satu soalan dari saya untuk anda dato; sekiranya PM terlepas cakap, mungkin mengiyakan sesuatu benda, adakah ia boleh dianggap sebagai arahan? atau ia boleh dianggap sebagai rasmi walaupun beliau tidak menyedarinya?

terima kasih dato..

Mohd Affendi said...

Petronas' car? I thought its a Swiss made Sauber wrapped in green packaging..driven by blue eyes all the way..

Malayu Hadhari said...

Dear The Scribe

Euro reaches new all-time high above 1.37 dollars

AFP - Tue Jul 10, 3:04 PM ET
LONDON (AFP) - The euro hit a record high of 1.3740 dollars Tuesday amid worries about the US economy, underscoring a debate among European leaders about how much control should be maintained over the single currency.
http://news.yahoo.com/i/1203;_ylt=AhpoQ5HaK3xsQJgV7bl3e4xv24cA

http://www.econbrowser.com/archives/2007/07/iea_becomes_mor.html

Ya la, why did I say 'Pertronas Car?' Do you think that I should ask the PM or that Merican guy, Sdr
Mohd Affendi, or one who should not be named on the 86th Floor?

And which issue?

Danke Schone, Mr Scribe?
(Bad mood afer catching Georgie Live in Cleveland and the Red Mosque tragedy)

Mohd Affendi said...

People do inteprete their perspective of ideas as how they view a transparent glass of half full of water.

one might see it half full and another one see it as half empty..is that true sdr Malayu Hadhari?

http://en.wikipedia.org/wiki/Sauber_C16
http://en.wikipedia.org/wiki/Sauber_Petronas

From my view, I also see the Twin Tower as a Cesar Pelli masterpiece, built by the Korean & Japanese.. labouring the sweat of Indonesian, Myanmar & Bangladeshi etc.. 'rock n roll' by the national black gold green company.

maybe, if u ask me..(if given the opportunity), I would like to ask our YAB PM or anybody with the key answers that can clarify all these complex entangled issues such as the IDR ,LKY, DEB, RMK9, the economy or Islam Hadhari.. spend a time with him, try to put myself in his shoe & see how he look at the country & the world from his point of view.. I hope he has all the wise answers..(if not, let us take a deep breath and then go panic!)

Otherwise, we keep on going "blog n blow"... :) entangled in our own world of cyberspace..

Dato AKJ, I hope you could do me a favour on this. I'm just a common young Malaysian who concern about the future of this country..whether there is ray of light leading us to the exit of the tunnel..

Malayu Hadhari said...

Sdr Mohd Affendi,
Salaam

Your statement:

one might see it half full and another one see it as half empty..is that true sdr Malayu Hadhari?


Why must and should one look at it that way?

"Kalau menghukum biarlah kena pada makam dan zamannya"

Heretic’s Poem IV:
The . (Dot)


IMAGINE! A the .
Floating in a vastness of no time no space
place nor nonplace dimension displace
No colorsformssignsletters-words nor trace
Just a . –
ever changining yet no change nothing is as it was as it will be
insignificant
.

Al-.!
Just a trace that is and is not
Looking out looking in the within without
Not a whisper; no shouts
Incomprehensible
.

Only that the . puts everything and nothing
What is beyond and between
The alpha and the omega Az-Zhoarhiru wal Baatinu
here-n-there
Always in its place and time
in pretext-context
( . )!

In the . is order
Harmony and chaos
Life and death
Heaven and earth
Happiness-sadness and abha-abka
Arn’amta and margdhubi
Jannah and Jahannam
Muhammad and mahound
Allah and al-illah
He, She, You
They were as we are
As I AM
as i was and as I will BE
Dia
A the .

Mohd Affendi said...

Salam sdr Malayu Hadhari,

"one might see it half full and another one see it as half empty"

Itulah yg uniknya fitrah makhluk Tuhan bergelar manusia yg masing2 dikurniakan anugerah terhebat dipanggil akal..yg membuatkan dunia terus berputar dan berputar...

Jika tidak, rasanya tiada insan yg akan jadi komentar blog ini, tiadalah perlunya pembangkang di negara ini, tiadalah 4 mazhab.. tiadalah apa2..alangkah bahagianya dunia...

mr_abs said...

salam semua..

kita semua tahu pak lah merupakan MR NICE GUY, beliau seboleh-bolehnya menjaga hati orang di sekelilingnya lebih-lebih lagi ketika sesi sidang akhbar.


sebelum kahwin pun apabila ditanyakan tentang berita bahawa mungkin beliau akan berkahwin, beliau jawab "rumours rumours"


beliau memang merupakan mr nice guy...

iya pun tidak, nafi pun tidak...beliau tidak menjawab pun persoalan itu

tapi bagi saya, sebagai seorang PM, beliau harus menjawab secara terus terang, kita perlukan PM yang straight-forward. sekarang pun, TPM yang selalu menjawab pelbagai persoalan melibatkan dasar kerajaan.

Malayu Hadhari said...

The Scribe,
Salaam

A bit of Ancient Chinese Teachings known to some of the President's Men:

16. While heading the profit of my counsel, avail yourself also of any helpful circumstances over and beyond the ordinary rules.

17. According as circumstances are favorable, one should modify one's plans.

18. All warfare is based on deception.

19. Hence, when able to attack, we must seem unable; when using our forces, we must seem inactive; when we are near, we must make the enemy believe we are far away; when far away, we must make him believe we are near.

20. Hold out baits to entice the enemy. Feign disorder, and crush him.

21. If he is secure at all points, be prepared for him. If he is in superior strength, evade him.

22. If your opponent is of choleric temper, seek to irritate him. Pretend to be weak, that he may grow arrogant.

23. If he is taking his ease, give him no rest. If his forces are united, separate them.

24. Attack him where he is unprepared, appear where you are not expected.

25. These military devices, leading to victory, must not be divulged beforehand.

26. Now the general who wins a battle makes many calculations in his temple ere the battle is fought. The general who loses a battle makes but few calculations beforehand. Thus do many calculations lead to victory, and few calculations to defeat: how much more no calculation at all!
It is by attention to this point that I can foresee who is likely to win or lose.
http://www.gutenberg.org/files/17405/17405-h/17405-h.htm

What do you see, Sdr Mohd Affendi?
Give it your best shot! The view from the top of the hill is the same.

I am an ardent admiror of Mr NICE GUY, Sdr Mr_Abs, in CYBER & MEAT SPACE. We know Najib is a bloody fake and a pussylingus parameacium who needs a hard shove or are you who is actually asleep, too.

DENGAN IZIN, The Scribe.

Mohd Affendi said...

saya bersetuju dgn sdr mr_abs..

mengapa sang nakhoda tidak mengemudi sendiri bahtera dgn penuh rasa tanggungjawab & bangga? mungkin suatu strategi politik versi beliau?

Ya pun bukan..tak pun bukan..nak tak..nak..tak..nak (dan begitulah seterusnya .....). Rakyat di selubungi teka teki yg diserabutkan lagi dgn wayang2 para pembesar lain yg sudah pandai jadi tukang penglipura..(sbb boss pun tak kata apa2 :\ )

Suatu peristiwa yg menarik & kurang mendapat liputan ketika ini:

Persidangan Majlis Kesatuan Ulama Fiqh Sedunia yg Malaysia selaku tuan rumah. Topik seperti Islam Hadhari turut dibahaskan para ulama tersohor dunia seperti Dr. Wahbah Al-Zuhaihi, Syeikh Dr Abd Sattar Abu Ghuddah..(Dr Yusof al-Qhadrawi tak hadir kerana berada di Doha)..

apa pandangan ilmiah di kacamata ulama besar sedunia berkenaan gagasan ideologi Islam Hadhari yg dicanang YAB PM kita seantero dunia..? sesuatu yg menarik utk kita tunggu keputusan akhirnya persidangan utk bersama dicerna minda umat Islam di Malaysia..

agak menghairankan para ulama Malaysia tidak pula berminat mengambil bahagian bersama-sama para ulama2 besar dunia ini mengupas isu-isu Islam zaman kini..walhal kerap kita dihidangkan dgn pandangan & kenyataan mereka yg kadangkala kontroversi.. apa dah jadi Malaysiaku?? meniti jejak sang nakhoda juga kah?? harap bukan kerana risau dapur rumah tak lagi berasap hendaknya, tanggungjawab anda dunia akhirat amatlah berat..

Pena'akulan minda :
a. "Glass full of water" = FULL
b. "Glass with no water" = EMPTY
c. "Glass filled with half level of water" = ???
--> i) Half FULL
--> ii) Half EMPTY

a & b : hukum yg jelas lagi nyata..tiada keraguan atau perselisihan jawapan bagi kedua-duanya buat insan berminda normal.. hakikat perkara dasar tetaplah sama & tiadalah berubah sepanjang zaman.

c: jawapan i & ii; hakikatnya tiadalah yang boleh selayaknya menghukum bahawa yang satu itu salah atau sewajarnya lebih benar & rasional mengatasi yg satu lagi..kerana masing2 didokong hujah & fakta berlandaskan persepsi yg. hakiki..(terminologi dikalangan ulama dinamakan perkara-perkara khilaf!)


sdr Malayu Hadhari..

The view from the top of the hill indeed horizon wide clear..yet nothing compared if a mortal look to the sky and try to view the universe as to the view of the Creator.. the universe indeed beyond our mortal philosophy prediction, imigination & understanding..

The Doc anytime ardour me over the Preacher..

Salam hujung minggu buat Dato' AKJ & semua bloggers. Semoga ceria selalu.

love.. peace.. empathy..

mr_abs said...

salam semua..

we are only human beings, who did mistakes again and again, it's the nature of human beings. but being the PM of Malaysia, doing slightly small errors can cause chaos through out this country.

being the PM of Malaysia do not give our PM the passport not be critisized by ordinary people like me. we critisized because we care. few years after Pak Lah became our PM, some of his actions and words did potray him as a weak leader and sometimes he became a laughing stock. as a Malaysian citizen, i do not think it will make any good for him. as an ordinary citizen i'm hoping to see our PM as a great leader, which all of us can depend on, and he is the man that should be respected.

but sadly, i do think most of people think he is a weak leader because of his actions and also his words. in my previous posts, i questioned about his advisor/s, where were they when their advises are needed? being the PM do not mean u do not listen to others.

as an independent country, and also a free country (bonded with certain limitations to certain issues), we can agree to disagree. u have your own arguments, so do i. a good arguments do come in packages. a good arguments is based on facts, logical together with reality, and without any rhetorics-minded.

being the PM for a few years, a lot of things happened in term of his actions and words which in my opinion,i do hope there are answers for those.

among my questions;

1. about the case "ketuk ketampi", why did our PM so pissed off and he rushedly sent one of our minister to China to explain that case to their govt? knowing that the case was still under investigation, our PM maybe should ask our IGP for explainations about the case before he made his statement. after the investigation, the woman in the video is not even a china citizen!

2. about jambatan bengkok to singapore, only god knows the reasons.

3. about floods in johor, our PM went to aussie to open up a "nasi kandar" restaurant instead of be there in johor to check on people. which one is important? people? "nasi kandar" restaurant? what's the significant of that restaurant to the development of the country? and now the restaurant is already closed down.

4. proton? tengku mahalel is a great business man, when he was still in proton, proton was making a lot of money. although some people do not like him as he is an outspoken person, but in business world, a man who can bring in a lot of profits should be retained. so, what happened then?he was brought down? then now what happened to proton? hmm?

5. which ways are Malaysia heading to? still using the old "dasar-dasar"? still using dasar pandang ke timur?,dasar perindustrian kah? dasar pertanian kah?

6.last time our PM told the Malaysians to plant vegetables in their home yards and recently he told the malaysians to appreciate the water that comes from rains, build a water-container to contain the water from rains. ok, that was a good idea, but are there any actions taken to walk the talks? or simply "cadangan semata mata"? i do think that the not so good idea, was when PM instructed the construction of the smart tunnel to be speeded up. it is not a good idea to speed up the project as it may effect the expected outcome from the project. a concrete mixture take quite sometime to get its strength, it may look solid at the outside, but inside of it, it still fragile and tend to get lesser strength.


7. islam hadhari? a few principles are set up as guidelines, if not mistaken 10 principles. beberapa hari yang lepas, ada disiarkan rancangan keagamaan, dengan pengarah jakim sebagai tetamu. seriously apa yang diperkatakannya, tentang keseimbangan ekonomi ummah dan sebagainya semuanya sudah ada terkandung dalam islam itu sendiri. islam itu sendiri sudah sempurna, malahan contoh terbaik adalah Rasulullullah itu sendiri. sudah sempurna, dari cara makan sampailah cara mentadbir kerajaan. sudah sempurna, kenapa mesti ada lagi islam hadhari? adakah ia membawa pengertian kita menganut islam hadhari sekarang?

8. about manchester united to be brought up to malaysia for a match versus Malaysia. i was so surprised that our PM also interfere by saying the government wants United to come to Malaysia though AFC disagreed. now what happened now?

9. about all the rumours that our PM was getting married, then other issues that our PM was more comfortable to say " i don't know". the most recent issue was, about Ezam gave the report to PM office, but the problem is, though the report was already submitted to PM, PM chose the word "tidak tahu" when he was asked who's the minister that was in the report. The report is already in front of his eyes, still he chose "i do not know"

10. IDR? i'm hoping it will become a great success though i really doubted it.


i have lots of questions that i would love to listen to the answers, maybe our PM do have the anwers and malayu hadhari,i do not hope that u answer those questions.

malayu hadhari,
maybe i fall asleep too, and i did fall asleep when i'm tired. but bear in mind, i do take all the developments/changes in economics and mostly in our politics as a serious matter.

and by assuming DPM is a fake is totally personal opinion. whatever things he already did, including his personal life, i do think that u and others do not have any concrete evidence right? i do not appreciate certain rumours or just listening to "hear-say" without any concrete evidence. i do respect our DPM, because he knows what he's talking about. still remember our PM let other ministers to answer the questions on behalf of him?

and honestly i do not appreciate people who just "copy and paste" theories, facts and arguments from other websites rather than giving their own opinions.

i prefer dato's blog because all the arguments are made by giving facts, based on reality and not based on emotions and furthermore dato' wrote from his own opinions and not copy and paste from other site.

Malayu Hadhari said...

Sdr Mohd Affendi,

apa pandangan ilmiah di kacamata ulama besar sedunia berkenaan gagasan ideologi Islam Hadhari yg dicanang YAB PM kita seantero dunia..? sesuatu yg menarik utk kita tunggu keputusan akhirnya persidangan utk bersama dicerna minda umat Islam di Malaysia..
..walhal kerap kita dihidangkan dgn pandangan & kenyataan mereka yg kadangkala kontroversi..
..(terminologi dikalangan ulama dinamakan perkara-perkara khilaf!)
- Mohd Affendi


Dato' The Scribe,
For the next couple of weeks perhaps more since I am a slow, lazy reader:

1. Suara Dari Dinding Dewan
(A. Samad Said - Sasterawan Negara)

2. Cerita Dari Blora
(Pramoedya Ananta Toer);
Datuk Seri Mahathir: "Para sastrawan kita juga boleh mejadi penulis yang berkaliber saperti Kafka dan Hemingway atau Pramoedya Anata Toer jika dipupuk dengan silap cintakan ilmu pengetahuan, dan mutu semata-mata, dan bukan kerana 'commercialism'"

To me www.perdana.org.my will be his wonderous legacy.

Terima kasih.

Mohd Affendi said...

Salam,

'For the next couple of weeks perhaps more since I am a slow, lazy reader: - Malayu Hadhari.

The Al-Quran al-Karim (terjemahan).. the ultimate book of the universe..the words of the Creator..

The story of David & Goliath, (Jalut & Thalut)..tonite I'm watching "Bleach" 11pm on TV3

Salam..

Peace :)

Red84 said...

Indigo said...
(Dengan Nama Nya)


SURAT CINTA
(buat azalina)

Datuk The Scribe
Salaam


Khairy: Kuburkan PKR Kerana Memfitnah TPM
(http://kadirjasin.blogspot.com/2007/07/khairy-kuburkan-pkr-kerana-memfitnah.html)

BINTANG timur politik Umno,
Khairy Jamaluddin
(Ya dia orang minang
bakri&karen),
dilaporkan oleh akhbar arus perdana sebagai berkata
bahawa...

Azalina Othman Said,...
(ya ka, no ka, si gadis johor)

mengarahkan agar Umno menubuhkan sebuah pasukan petugas (task force)
khas untuk “memerangi” blog menjelang pilihan raya umum nanti...
(LARIIIIII!!!!!!!
ANAK GAJAH SUDAH MARIIIIII!
LARI!!!!!!)


Namun dalam politik sejarah hitam
kerap berulang oleh sebab orang
politik mudah lupa kerana mereka berasa damai dan abadi dibuai
kuasa dan belaian mimpi.
(Pon! Pon!
Oink! Oink!
(ini yang di katakan Butare!)
Orang Kuat Kacak berkaca hitam Melaka itu apa cerita?)
(akadirjasin.blogspot.com
siapa yang punya?
)

sebenarnya
9:56 PM

(edit comment?
publish this comment, pls
Here, Dato')

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).