Monday, April 28, 2008

Suruhanjaya Saingi Kuasa Raja dan PM

A Kadir Jasin

[PERINGATAN: Komen menggunakan pengenalan anonymous sahaja tidak akan dilayan. Sila gunakanlah nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

PERKARA 122B Perlembagaan menyatakan dengan jelas siapa yang berhak melantik Ketua Hakim Negara, Presiden Mahkamah Rayuan, Hakim-Hakim Besar Malaya, Sabah dan Sarawak serta Hakim-Hakim Mahkamah Tinggi.

Perlembagaan mengatakan bahawa “Yang di-Pertuan Agong, bertindak atas nasihat Perdana Menteri, setelah berunding dengan Majlis Raja-Raja” akan melantik mereka.

(The Chief Justice of the Federal Court, the President of the Court of Appeal and the Chief Judges of the High Courts and (subject to Article 122C) the other judges of the Federal Court, of the Court of Appeal and the High Courts shall be appointed by the Yang di-Pertuan Agong, acting on the advice of the Prime Minister, after the consulting the Conference of Rulers.)

Jadi tiga pihak yang berhak dan bertanggungjawab itu adalah Yang di-Pertuan Agong, Perdana Menteri dan Majlis Raja-Raja. Itulah yang berlaku atau sepatutnya berlaku sejak Malaya (kini Malaysia) merdeka pada 31 Ogos, 1957.

Mungkin bukan suatu kebetulan apabila para perundingan kemerdekaan yang mewakili Tanah Melayu dan Empayar British pada tahun 1956 memberikan kuasa ke atas Kehakiman kepada Yang di-Pertuan Agong (Melayu), Perdana Menteri (Melayu), dan Raja-Raja (Melayu).

Tetapi sekiranya sebuah suruhanjaya ditubuhkan seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi pada jamuan makan malam Majlis Peguam (Bar Council) baru-baru ini, maka berkuranganlah kuasa tiga pihak ini.

Yang akan turut berkuasa dan turut berpengaruh adalah ahli suruhanjaya yang dicadangkan itu.

Secara peribadi, saya berasa agak hairan mengapa sebuah suruhanjaya diperlukan. Adakah perkongsian tiga pihak ini belum menjamin ketelusan proses pelantikan dan seterusnya integriti Kehakiman?

Saya tidak boleh berpura-pura bercakap bagi pihak orang lain. Tetapi sebagai warganegara, pembayar cukai dan pengundi, saya lebih rela menyerahkan kuasa kepada seorang ahli politik yang saya pilih daripada menyerahkan kepada Presiden Majlis Peguam atau seorang Senator.

Tidak mengapalah jikalau ahli politik yang saya undi itu dangkal sedikit.

Alasannya adalah jika ahli politik dangkal yang saya pilih itu membuat kesilapan, saya boleh membuangnya pada pilihan raya akan datang. Tetapi jikalau Presiden Majlis Peguam atau seorang Senator membuat kesilapan, saya tidak ada kuasa menghukum mereka.

Menteri yang menjaga undang-undang, Senator Zaid Ibrahim, telah menjamu Majlis Peguam dengan menggunakan duit pembayar cukai (duit rakyat), Perdana Menteri telah membuat pengumuman dan justeru itu Kabinet telah turut menjadi fait accompli.

Maka saya hairan siapa yang akan bercakap bagi pihak Hakim-Hakim?

Pastinya Hakim-Hakim tidak boleh membuat kenyataan macam orang politik atau peguam. Namun kita ingin juga tahu pandangan mereka mengenai “idea hebat” ini. Malangnya mereka tidak boleh berkokok seperti Senator Zaid atau Presiden Majlis Peguam Ambiga Sreenevasan.

Daripada apa yang saya dengar di sana sini, para Hakim berpendirian bahawa penubuhan suruhanjaya itu adalah keputusan dasar (policy decision) yang terletak di tangan cawangan Eksekutif iaitu Perdana Menteri dan Kabinet.

Kalau begitu, saya ingin bertanya apakah Kabinet dibawa berunding sebelum pengumuman dibuat? Atau Kabinet sekadar terseret menjadi fait accompli kerana pengumuman sudah dibuat oleh Perdana Menteri?

Kebimbangan saya adalah bagaimana memastikan hanya orang yang paling berintegriti dan bebas sahaja dilantik menganggotai suruhanjaya ini.

Pada pandangan saya, orang yang berkepentingan dalam Kehakiman dan proses mahkamah seperti peguam dan pembesar korporat wajib tidak dilantik menduduki suruhanjaya ini.

Cuba bayangkan apakah persepsi umum apabila seorang peguam yang terbabit dengan proses pelantikan seorang hakim kemudian hadir di mahkamah mewakili anak guamannya di hadapan hakim yang sama.

Dalam keadaan sekarang pun ada peguam yang begitu angkuh dan sombong bila hadir di mahkamah kerana dia peguam kanan dan hakim pula hakim baru. Malah kebayakan penangguhan perbicaraan adalah disebabkan oleh tindak tanduk peguam.

Kemudian soal bilangan anggota suruhanjaya. Perlu diambil kira bahawa tidak semua Hakim yang menganggotainya boleh atau akan mengundi bagi setiap pelantikan sama ada kerana mereka terbabit terus dengan pelantikan atau kerana konflik kepentingan (conflict of interest).

Logiknya, lima penjawat utama Kehakiman iaitu Ketua Hakim Negara, Presiden Mahkamah Rayuan dan Hakim-Hakim Besar Malaya, Sabah dan Sarawak amat wajar menganggotai suruhanjaya ini.

Hendaknya dalam percubaan mempertingkatkan imej dan integriti Kehakiman ini janganlah pula timbul tanggapan bahawa Hakim-Hakim terhutang budi, tunduk dan melutut kepada peguam atau mana-mana pihak yang bertanggungjawab ke atas pelantikan dan kenaikan pangkat mereka.

Mungkin baik buat permulaan ini kuasa suruhanjaya dihadkan kepada pelantikan pertama sahaja iaitu pelantikan orang yang belum menjadi Hakim ke jawatan-jawatan Hakim Mahkamah Tinggi dan Pesuruhjaya Kehakiman sahaja.

Yang paling dikhuatiri ialah kemungkinan adanya pihak atau orang tertentu dalam Kabinet yang berpengaruh ke atas Perdana Menteri yang menggunakan Kehakiman untuk matlamat atau demi kepentingan kelompok tertentu.

Seelok-eloknya, biarlah hal-hal berkaitan Kehakiman ditentu dan diputuskan oleh Hakim-Hakim sendiri (by their own peers) dengan persetujuan Yang di-Pertuan Agong, Perdana Menteri dan Majlis Raja-Raja.

Lagipun, hanya hakim boleh membicarakan hakim.

70 comments:

M Nazrul H Nazirmuddin said...

Yang paling dikhuatiri ialah kemungkinan adanya pihak atau orang tertentu dalam Kabinet yang berpengaruh ke atas Perdana Menteri yang menggunakan Kehakiman untuk matlamat atau demi kepentingan kelompok tertentu.

Ini faktor yang sangat mencabar untuk diatasi.

Dalam sirah Nabi Muhammad SAW, kesemua rencam tindakan pimpinan Nabi adalah berlandaskan kepada syariat Allah.

Maknanya, kepemimpinan berlandaskan syariat Allah adalah jaminan kepada keadilan sistem, justifikasi dan pelbagai lagi.

Secara kritis, saya lebih tertarik untuk kita menilai sirah Nabi dalam setiap tindakan kita sebagai ahli negara.

Anonymous said...

UMNO dikatakan menjadi benteng untuk ketuanan Melayu yang berpaksikan kepada Raja-raja Melayu. Dengan tindakan kelam kabut dalam pembentukan Suruhanjaya Perlantikan Hakim (atau apapun nama yang akan diberikan) yang akan mengurangkan kuasa Raja-raja Melayu dalam satu bidang yang penting, bukankah menunjukkan bahawa benteng UMNO itu sudah berjaya dipecahkan oleh Majlis Peguam khususnya dan orang yang tidak terpilih melalui pilihanraya (sebab tidak layak menjadi calon kerana pernah disabitkan dengan politik wang, istilah UMNO untuk rasuah), iaitu Zaid Ibrahim. Pengumuman PM yang kelihatan membelakangkan Kabinet, sekali lagi menunjukkan dasar demokrasi itu sendiri disanggah dengan sewenang-wenangnya oleh PM demi memuaskan sekelompok manusia yang amat kecil jumlahnya.

mn said...

A.kum Datuk,

1. Mukhadimah...Sesiapa yang menjadi Hakim atau Peguam, maka sebelah kakinya telah berada dalam 'Api Neraka'.

2. Saya setuju orang yang sedang atau pernah terlibat dengan Mahkamah seperti Hakim dan Peguam tidak boleh dilantik sebagai Ahli Suruhanjaya itu.

3. Berikut adalah cadangan saya siapa yang patut menganggotai Suruhan Jaya tersebut:

a. Yang DiPertuan Agong, Majlis Raja-raja, Perdana Menteri dan Ketua Pembangkang.
b. KSN, Panglima Angkatan Tentera dan Ketua Polis Negara
c. Semua Ketua Setiausaha Kementerian
d. Semua Mufti negeri-negeri
e. Wakil atau CEO syarikat-syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia.
f. Wakil NGO yang berpengaruh
g. Su-kj(Wakil Blogger)

4. Sesuatu keputusan yang dibuat oleh 40 orang adalah lebih baik dari satu keputusan yang dibuat oleh 5 orang.

http://www.penyokong-kj.blogspot.com

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

Dato',
Dalam sebuah cerita sastera lama ada sebuah cerita bertajuk," Hakim Berok".Saya membacanya semasa saya masih budak2 sebelum baligh .

A KADIR JASIN said...

Sdr Berasiam, antara lain, menulis: "(sebab tidak layak menjadi calon kerana pernah disabitkan dengan politik wang, istilah UMNO untuk rasuah)".

Kalau Sdr bermaksud Senator Zaid, maka perlu saya jelaskan yang dia dibebaskan daripada sabit politik wang atas rayuan.

Terima kasih.

Anonymous said...

Salam semua,
Tepat sekali Datuk. Saya hairan betul dgn Pak Lah ni, hari demi hari keyakinan saya terhadap kebolehan beliau semakin terhakis. Hampir semua keputusan yang beliau buat adalah salah.

Hakikatnya sistem hakim sekarang sudah cukup baik, yang tidak baiknya adalah orang yang menjalankan sistem tersebut. Tun Mahathir sendiri secara sinis minta tunjukkan bukti yang menunjukkan ada penyelewengan dalam kes hakim ni.

Antara keputusan lain yg salah adalah berkenaan saudara baru. Pak Lah minta mereka yang ingin memeluk agama Islam memberitahu keluarga. Sehari kemudian, cadangan Pak Lah ditentang oleh sekumpulan mualaf yang baru memeluk Islam yg menyatakan cadangan tersebut tidak praktikal.

Sesunggunya ada banyak lagi keputusan Pak Lah yang silap yg kalau nak dibentangkan makan hari nak siap.

Sama ada Pak Lah tidak cukup buat research, atau advisornya lemah, atau kedua-duanya sekali.

Anonymous said...

dato kj,

perkara perlantikan hakim ini sebenarnya telah jelas termaktub dalam perlembagaan.
cuma kebelakangan ini ada lantikan yang kurang disenangi oleh sesetengah pihak.
lantaran itu ia menjadi isu politik. oleh kerana perkembangan semasa isu ini cuba digunakan untuk mendapat sokongan.
memang tak logik mereka yang akan berdepan dengan hakim-hakim ini mempunyai kuasa untuk menentukan siapa hakim yang akan dilantik.
kalaupun perlu diadakan suruhanjaya saya lebih cenderung agar ahli suruhanjaya ini dikalangan hakim-hakim sendiri dimana mereka boleh berbincang berdasarkan merit seiapa yang layak dilantik. aturan-aturan lantikan perlu diadakan agar ahli suruhanjaya ini tertakluk kepada etika-etika tertentu.

Anonymous said...

Sdra Scribe,

Apakah pihak tertinggi eksekutif, iaitu PM dan menteri yang dilantiknya (dan bukan pilihan rakyat) sudah membelakangkan prinsip yg menjadi pegangan selama ini? PM lupa ke? Atau tak ambil peduli? atau memang tak tahu? Kalau beginilah cara negara kita ditadbir, saya tak nampak macam mana Malaysia akan menuju ke arah negara maju dalam ertikata sebenarnya. Tak patut ni!

KAWAN

Anonymous said...

Dato'

Ada kesilapan sikit.

Mulai 19 April 2008, Presiden Majlis Peguam, sepatutnya dipanggil DATUK Ambiga Sreenevasan. Sila ambil maklum.


-sinbad-

Anonymous said...

Datuk,
Enlightened me yang 'dangkal' gak. Jika pemilihan KHN berlandaskan kepada YDPA, PM dan MRR bagaimana seorang ex-PM boleh mempengaruhi pemilihan itu? Jika mantan PM dianggap sangat berkuasa mengapa yang sedia ada mahu mengurangkannya? Ahli kabinet seperti biasa masih berdiam diri? Bagaimana untuk membuat perbezaan epal dengan epal apabila Men Penerangan berpendapat ahli parlimen parti pembangkang akan melompat parti hanya kerana khinzir sedangkan orang di Sabah digula-gulakan dengan kuasa dan minyak? Masih belum berakhir lagi sandiwara drama bagi tahun 2008, sebaliknya baru bermula!

Salam

Anonymous said...

Wah ini sesuatu yang menarik untuk dikongsi dengan kawan-kawan saya. Izinkan saya bikin link dengan entri yang ini.

MySkills said...

Dato'

Adakah ini satu lagi kehilangan raja2 kuasa melayu pasca pilihanraya? PM, TPM dan barisan kabinet diharap dapat mempertimbangkan segala tuntutan golongan tertentu selepas pilihanraya. Adakah dengan memenuhi semua permintaan mereka (majlis peguam, kumpulan2 agama, ngo's tertentu dsb) akan memuaskan hati rakyat yang mengundi pembangkang?. Saya yakin ramai yang mengundi pembangkang hari itu (terutama orang melayu) bukannya kerana mahu mengurangkan kuasa2 politik dan raja2 melayu. Mereka hanya protes tentang pimpinan PakLah dan kenaikan harga barang SAHAJA!.

Jadi jangan dibiarkan kumpulan pendesak ini mengambil kesempatan untuk mengeksplotasi suasana dengan mengikis hak2 orang melayu. Pemerintah harus mengkaji apa sebenar kehendak pengundi yang mengundi pembangkang. Jangan dibiarkan 'ayam yang berkokok tapi anjing yang diberi makan'.

Mari kita cuba senaraikan satu persatu 'kehilangan' kuasa orang melayu pasca pilihanraya

1. Speaker DUN Selangor dan Perak
2. Bilangan Exco Melayu Selangor, Perak, Penang
3. Kuasa PM, Raja2 melantik Hakim
4. Peluang perolehan tender2 kerajaan
5. Ahli Majlis Tempatan (akan dilaksanakan oleh PR)
6. dan banyak lagi... sila tambah.


Bye

Roti Planta

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
tipulagi said...

Kupasan dan pandangan yang amat bernas dari Dato. Kita Lihat lah dulu siapa yang akan menganggotai Suruhanjaya itu nanti. Kalau jelas org2 tersebut berkepentingan walau pun pada zahir tidak nampak, maka akan hancurlah lagi sistem kehakiman di negara ini, maka rakyat tidak lagi dapat bergantung pada undang2 yang telah ada atau yang akan dibuat. Ini bermakna akan berleluasa lagi lah jenayah-jenayah di Malaysia.

Tapi kalau yang menganggotai Suruhanjaya itu tidak berkepentingan, paling bagus, Majlis Raja-raja yang menganggotai dibantu oleh Ketua-ketua Hakim besar dan dipantau oleh Ketua Pembangkang, insyallah Malaysia sejahtera.

http://tipulagi.blogspot.com

Anonymous said...

lantik sahaja ambiga tue jadi perdana menteri... mudah, senang dan cepat! busuk betul la kalau peguam main politik. macam bau longkang tersumbat!

A KADIR JASIN said...

Sdr Sinbad, memang saya maklum. Tapi dalam blog ini, saya tidak pakai gelaran. Terima Kasih.

Anonymous said...

roti planta,

selepas 50 tahun memerintah negara sendiri dari inggeris/belanda/portugis orang melayu sendiri yang menyebabkan kehilangan kuasa orang melayu. ada dua sebab yang membolehkannya. pertama kerana disebabkan oleh segelintir golongan pemerintah (melayu) yang gagal dalam melaksanakan tanggungjawab sebaliknya hanya mementingkan diri sendiri dan saudara mara. kedua kerana ada golongan (melayu) yang sanggup menggadaikan maruah orang melayu kerana inginkan kuasa kononnya untuk keadilan. kita tunggu dan lihat dimana orang melayu di tanah melayu 50 tahun akan datang sekiranya kedua-dua golongan ini masih tidak sedar. orang melayu tiada tanah lain selain tanah melayu berbanding dengan ............................

GG said...

Saudara saudari sekalian,

Kepada adi_fimiyun. Setahu saya pada zaman Muhammad Rasulullah, beliaulah eksekutif, beliaulah legislatif dan beliaulah kehakiman. Jadi anda tidak akan jumpa pesuruhjaya kehakiman berdasarkan syariat Allah atau syariat Islam. Carilah sirah nabi dalam ensiklopedia mana sekalipun anda tidak akan jumpa model Islamik untuk pemisahan kuasa ini.

Saudara A Kadir Jasin,

Saya juga sependapat dengan saudara. Alang Amerika Syarikat tidak mempunyai Suruhanjaya Kehakiman. Nama2 hakim sendiri diberi oleh Parlimen dan dipilih oleh Presiden.

Jadi mana satu yang terbaik. Sekarang? atau cara Amerika? atau Suruhanjaya?

Kalau sekarang, Raja sendiri adalah unsur parlimen dan juga adalah Ketua Negara.

Isunya kini pengasingan kuasa. Bagaimana ingin mengasingkan kuasa?

Kalau benarlah Suruhanjaya akan dilakukan semoga2 ahlinya adalah: -

1)ahli-ahli akademik
2)budayawan

Yang mencadangkan agar diletakkan CEO itu saya bangkang. CEO adalah kepitalis dan kita harus menghindari kapitalis dalam menentukan keputusan kehakiman.

Kapitalis itu adalah lembaga yang gilakan kuasa dan wang Rakyat jelata harus berhati-hati dengan kapitalis.

kamarul said...

assalamualaikum dato.

saya juga agak terkilan dengan pengumuman kerajaan Pak Lah untuk mebentuk sruhanjaya kehakiman bagi institusi kehakiman negara.
Saya khuatir ada udang disebalik batu diatas penubuhan suruhanjaya tersebut. kalau selama ini peluang hakim-hakim mahkamah sesyen dan majistret untuk meningkat di dalam kerjaya masing masing terbuka luas, kini peluang itu agak terbatas kerana saya percaya ada pihak-pihak tertentu yang akan dapat menikmati peluang menjadi hakim mahkamah tinggi. Peguam-peguam kini berpeluang besar menjadi hakim mahkamah tinggi sekiranya majlis peguam turut berada di dalam suruhanjaya itu. nescaya mereka juga ada kepentingan untuk meletak ahli majlis ke dalam sistem kehakiman. kaalau dilihat sekarang majoriti yang menjadi majistret dan hakim mahkamah sesyen adalah bumiputra maka nanti akan ramai lah peguampeguam besar bukan bumiputra berada di dallam sistem

Mr K said...

Dato,

pada pendapat saya pelantikkan hakim2 oleh Agong dibuat selepas Majlis Raja-Raja memberi pandangan masing2 selepas direkomen oleh Perdana Menteri DAN Ketua Pembangkang

kuasa mutlak melantik hakim2 terletak di tangan Agong dan bergantung kepada baginda untuk perkenankan pelantikkan
calon2 hakim

dan Dato,
saya mencadangkan Perlembagaan dipinda untuk memansuhkan kuasa rang undang-undang (?) yang mengautomatikkan rang undang2 diwartakan selepas 30hari(?) selepas diluluskan Dewan Negara jika Agong tidak perkenankan/enggan tandatangai rang undang2 tersebut

Anonymous said...

Salam Dato' AKJ,
Saya setuju dengan pengamatan Dato'. In fact nampaknya AAB (obviously dibawah nasihat ZI&SIL, due to his tendency to "outsource" the thinking) macam tikus membaiki labu... why complicate the matter with a new commission? Fine tune & making sure mereka2 yang layak dilantik cukuplah. What is he trying to prove? 'Legacy' nya dak cukup banyak & hanya akan merumitkan keadaan negara. Btw, interesting observation by anon 1.55 >> DATUK Amiga... hah! Senangnya dapat Datuk... dahlah dinner pun gomen bayar? These people really make me sick!

Anonymous said...

Datuk,
Saya berpendapat jika DSAAB tidak mahu, tidak berupaya atau tidak tahu macammana untuk menyelesaikan perkara pokok yang menjadi intipati kepada protes rakyat terhadap BN, justeru itu eloklah beliau diganti oleh orang lain yang berkemampuan. Sementara rakyat menanti langkah2 pembetulan yang progresif, kita dimomokkan dengan cadangan perlantikan suruhanjaya ini dan itu yang 'doubtful' dari segi perlaksanaan. Seperkara lagi, bukan saya menentang pembangunan, perlukah kita sebuah universiti angkasa lepas di Johor yang bernilai berbilion $ ? Siapa yang mencadangkan itu, orang Johor ke ? Negara Russia yang menghantar orang ke 'space' macam hari2 tu tak terpanggil untuk mengadakan prasarana sebesar gitu.

Salam

Unknown said...

Salam Dato',

Saya sebenarnya bimbang dengan keputusan YAB PM untuk menubuhkan suruhanjaya kehakiman kononnya untuk meningkatkan dan mengembalikan kredibiliti sistem kehakiman kita.

Bimbang kerana seolah-olah hanya dengan adanya suruhanjaya tersebut sahajalah sistem kehakiman kita boleh menjadi lebih baik, walhal semasa pemerintahan YAB PM yang pertama mmg sistem kehakiman kita sudah hebat. Adakah ketika itu ada suruhanjaya? Tidak juga, masih menggunakan sistem yang sama seperti sekarang.

Benar kata Dato' bahawa,

"Yang akan turut berkuasa dan turut berpengaruh adalah ahli suruhanjaya yang dicadangkan itu."

Bukankah isu melobi(aka merasuah) terhadap suruhanjaya akan berlaku juga nanti? Tidakkah sistem kehakiman kita berpusat pula kepada mereka, yakni suruhanjaya itu nanti? Pendek kata, kuasa itu hanya berpindah tangan sahaja.


Tapi, kebimbangan saya ini sudah tentulah tidak dipedulikan oleh YAB PM kerana beliau dan rakan-rakannya sudah lama tidak mempedulikan akar umbi.

Saya juga bimbang jika penubuhan suruhanjaya ini ialah lanjutan dari perasaan rendah diri oleh UMNO sepertimana yang berlaku pada Ketua Pemuda UMNO yang secara tiba-tiba meminta maaf kerana menghunus dan mencium keris walhal pada pandangan saya tiada apa yang perlu dimalukan dan dipohon maaf kerana yang dibenci oleh orang ialah keangkuhan dan kebodohan beliau kerana mengatakan akan menghunus keris jika dicabar oleh orang bukan melayu. Jikalau perbuatan menghunus dan mencium keris sesuatu yang perlu di minta maaf, maka perlulah juga Yang DiPertuan Agong, sultan2 memohon maaf juga kerana mereka sentiasa menghunus keris dan menciumnya di majlis2.

Wakmasnoor said...

Penubuhan Suruhanjaya Kehakiman adalah khususnya bagi perkara berkaitan pemilihan (perlantikkan) Ketua Hakim Negara dan perbicaraan bagi kes2 yang melibatkan Hakim2 kanan Persekutuan.

Bagi saya penubuhan Suruhanjaya tersebut adalah suatu yang baik. Tetapi fungsinya akan lebih melibatkan Kontroversi di masa akan datang. Ini adalah jelas kerana, Suruhanjaya tersebut hanya bertindak sebagai penasihat kepada Perdana Menteri bagi calon2 yang diputuskan sesuai oleh mereka bagi menjawat jawatan tertinggi Kehakiman. Tetapi pokoknya tetap di tangan dan budi bicara Perdana Menteri atas siapa yang dikehendakinya.

Sistem perlantikkan Hakim dan kuasa2 eksekutif termasuk kuasa Agung dan Majlis Raja2 adalah jelas, nyata dan ada. Sistem amalan yang sedia ada bagi sesuatu perlantikkan di negara ini tetap dipengaruhi dan dipegang oleh kuasa eksekutif. Kuasa eksekutif ini ada di pihak kerajaan pentadbir dan institusi Sultan (Agung).

Walau kemana sekalipun arah dan perubahan yang dilakukan sekarang, kuasa peralihan adalah kekal. Yang berubah adalah hanya pada nama.

Apa yang jelas tersirat yang dilakukan oleh Zaid dan Majlis Peguam ialah memaksa Kerajaan melaksanakan Suruhanjaya tersebut. Dengan adanya Suruhanjaya tersebut, kuasa mereka2 ini untuk membabitkan pandangan dan campurtangan Rakyat di masa akan datang adalah mudah. Mereka akan menjadikan isu Suruhanjaya ini sebagai modal dan asas bagi mereka untuk mandapatkan sokongan atau suara2 rakyat dan menjatuhkan pula institusi Raja berpelembagaan yang jelas masih mempunyai banyak kuasa dan pengaruh di negara ini.

Apa yang dilakukan sekarang ini, adalah benih bagi mengaut untungnya di masa akan datang.

Semua pihak mempunyai agenda masing2. Cuma kita yang tidak dapat menerima akan wujudnya sesuatu agenda tersebut. Kita terlalu dangkal dalam permainan 'of the highest level' ini. Kita terlalu melihatnya at 'facevalue'.

Majlis Peguam Malaysia sememangnya sebuah badan NGO yang jelas ketara mempunyai agenda tersirat. Malahan mereka turut menganjurkan Protes Jalanan dan membelakangkan undang2. Bagi mereka undang2 adalah apa yang dapat menepati sentimen dan agenda perjuangan mereka. Selayaknya, Majlis Peguam ini adalah juga seperti sebuah Parti Politik.

Kita juga tidak harus lupa akan peranan dan persahabatan erat antara Zaid dan Majlis Peguam. Ini bukan lagi rahsia umum.

Orang biasa said...

Kalau dalam perlembagaan dah disebut caranya...ikut sajalah.. tak ada siapa2 cakap pun yg dalam perlembagaan tak betul..tak sesuai..tak boleh pakai lagi... masalahnya tak ikut betul2.. tapi ikut kepentingan sendiri... sekarang sibuk nak tubuh suruhanjaya konon..

Takut nanti jadi 'suruhan' untuk men'jaya'kan matlamat sesetengah pihak... teringat kat Tan Sri Rashid SPR...apa khabar skrg...

Satu persatu Rukun Negara dicabul..
Tuhan yg semakin dilupakan..
Raja yang diderhakai..
Perlembagaan tak nak ikut..
Undang2 peguam yg tulis...
Tak ada lagi kesopanan dan kesusilaan... apa cara boleh asal matlamat tercapai... tak hairan rakyat Malaysia dikatakan tak ada jati diri..salah siapa...

Dah merosakkan...nak tambah lagi kerosakan dgn alasan nak membaiki..
Susah kalau masih tidur lagi...

Anonymous said...

Freedom of Speech? Here is the truth ...
Kebebasan Bersura? Sinilah kebenarannya ...

rajamongrel (dot) blogspot (dot) com

Latest @ Royal Mongrel ... No Hole Barred
>>> Royal Masturbate ... C4 Bombshell!

Raja Mongrel - Victim of RPK's "Freedom of Speech"

Jamaludin said...

Mari kita cuba senaraikan satu persatu 'kehilangan' kuasa orang melayu pasca pilihanraya

1. Speaker DUN Selangor dan Perak
2. Bilangan Exco Melayu Selangor, Perak, Penang
3. Kuasa PM, Raja2 melantik Hakim
4. Peluang perolehan tender2 kerajaan
5. Ahli Majlis Tempatan (akan dilaksanakan oleh PR)
6. dan banyak lagi... sila tambah.

Roti Planta,

Selama 50 tahun lebih kuasa2 yang anda sebut di atas dipegang oleh kebanyakannya orang melayu.

Apakah perubahan besar yang telah anda lihat dilakukan oelh mereka2 yang berkenaan?

Sebaliknya, pada tahun2 60an hingga awal 70an dua beradik Seenivasagam telah berjaya mentadbir PBT Ipoh dengan jayanya sehingga diiktiraf sebagai PBT yang terbaik waktu tersebut.

Kita beri amanah pada orang yang boleh bekerja, bukan pada orang yang hanya ingin mengekalkan status quo.

Jawatan Menteri Kewangan Malaya pada satu ketika dahulu pernah diamanahkan kepada orang Cina. Namun tidak pernah pula kita dengar ada wang negara yang dihantar pulang ke negara China.

Jangan kita banyak bersangka buruk. Dalam Islam umatnya diajar untuk menilai seorang yang lain dari perlakuan zahirnya (apa yang kita lihat), Islam tidak mengajar umatnya untuk mengintip jauh ke dalam hati orang lain.

KM Pulau Pinang ada menyatakan yang beliau ingin mencontohi pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz.

Dari mana beliau dapat nama ini agaknya? Saya percaya banyak orang melayu sendiri tidak kenal akan nama tersebut.

tok dam said...

Sikap pak lah ini menjelaskan lagi kelemahannya..adakah dia lupa yg sistem yg sedia ada inilah yg telah memberi banyak kelebihan kepada negara kita untuk membangun dengan pesat selama ini.

Tergamak beliau menggambarkan yg sistem kehakiman kita sudah rosak dan menjadi penyebab kepada keadaan negara kita yg agak kucar-kacir pada waktu ini..

kalau Pak Lah mempercayai bahawa sistem yg sedia ada ini begitu lemah hingga menjejaskan negara kita ini, saya yakin yg rakyat pulak beratus kali lebih percaya bahawa lebih baik kita mempunyai satu sistem yg lemah dari mempunyai seorang pemimpin yg lemah..

Majoriti rakyat tahu membezakan antara situasi atau taraf kehidupan dahulu dan sekarang..Di era manakah kita lebih selesa dan lebih yakin dengan masa depan.

tak perlulah kepimpinan sekarang ni dalam usaha untuk menyelamatkan kedudukan politik sendiri sanggup pula berpakat dengan pihak2 yg sedia maklum 'bermusuhan' dengan orang yg pernah memberi situasi selesa kepada rakyat negara ini. Nanti naik lagi tahap indeks kemeluatan yg dah sedia tinggi ni!

borhan said...

Apa perlu satu suruhanjaya seperti yang diheboh-hebohkan itu. Bukankah sebelum sistem kehakiman kita dicabul oleh mahathir ianya telah berjalan baik.malah satu ketika dulu seorang menteri pernah ke mahkamah dan tewas kes fitnah. loyar mana yang tak ingat kes abdul rahman talib ? loyar zaid barangkali ? jadi apa perlunya suruhanjaya itu yang lebihn kelihatan seperti permainan silap mata dollah badawi sahaja.jemputan majlis makan berdamai dengan bekas ketua hakim negara pun kelihatan seperti pilih bulu sahaja.tidak ada pun pengucapan minta maaf. yang kelihatan seperi memberi sogokan supaya melupakan derita lama.rasuah ke? persis seperti anak yang menangis diberi gula-gula. Nah, ambil ini, pergi main jauh-jauh...sungguh jenaka..ha ha ha .... ha ha ha ha ha ha.

Anonymous said...

The Scribe,

Bagaimana negera kita ini boleh ada berlambak-lambak hakim-hakim yang kalau hakim-hakim kita di letak di mana-mana makhamah pun di atas muka bumi ini dapat melakanakan tugas mereka dengan sangat baik - yakni mereka hakim-hakim yang adil?

Jangan pula kita ada banyak hakim-hakim tetapi bekurangan kebolehan mereka ini melaksanakan keadilan.

Adakah Yang Arif kita dari makhamah syariah kita dapat berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan mana-mana hakim-hakim penuh pengalaman dari makhamah sivil dan juga bersedia jika dipilih mengisi tugas dan jawatan Ketua Hakim Negara, Presiden Mahkamah Rayuan, Hakim-Hakim Besar Malaya, Sabah dan Sarawak serta Hakim-Hakim Mahkamah Tinggi.

Saya yakin dan tahu Perundangan Islam tidak zalim, Scribe.

Anonymous said...

salam buat datuk yg saya hormati
saya sering singgah ke sini, kalau tidak ada keberatan singgahlah ke blog saya, mungkin ada yang boleh kita kongsi bersama, wallahualam

Anonymous said...

Saya kalau boleh nak cadangkan agar persidangan hakim-hakim menentukan tentang perkara ini. Sebabnya saya dengar ramai juga hakim yang tidak berpuas hati. Mereka malah menganggap bahawa ianya boleh merosakkan lagi kehakiman.
Sebab apa kita tak tanya pendapat hakim-hakim yang lain?

A KADIR JASIN said...

Sdr Borh,

Saya kurang pasti sama ada yang dituduh itu Abdul Rahman Talib. Kena buat kepastian. Tapi Bahaman Shamsuddin juga terlibat. Itu cerita lama. Dah ingat-ingat lupa.

Yang hebat diperkatakan adalah apabila dia bersara pada tahun 2003, Tun Dr Mahathir "menyerahkan" dua fail BPR yang "mesti kena punya."

Satu mengenai Menteri yang sampai hari ini masih dalam Kabinet dan satu lagi mengenai seorang bekas Menteri dari sebuah negeri Pantai Timur.

Tapi nampaknya sampai hari ini pun tiada pertuduhan. Malah dua orang politikus ini cukup berpengaruh dengan PM.

Jadi tak guna cakap fasal nak bebaskan BPR dan tambah kakitangan kalau tak diberikan kuasa mendakwa.

Sdri Mardiah dan Sdr Shahrilkadir terima kasih.

Anonymous said...

Datuk AKJ,

Sorry for my earlier "ignorant" posting; eventhough I'm happy to repeat it again ... haha

Tak sampai satu tahun jadi Presiden Majlis Peguam sudah dapat Datuk. Hebat tu. Tentu Presiden-presiden yg terdahulu cemburu dan terkedu. Tapi takpe lah. Kita ambil secara terbuka. Mungkin sebelum2 ini dia sudah banyak tabur jasa dan berbakti kepada negara. Cuma kita saja yg tak tahu.

Saya rasa selepas ini Majlis Peguam kena pula menggesa kerajaan bayar pampasan pada semua tahanan dan bekas tahanan ISA, minta kaji semula perlantikan hakim2 terutama hakim2 UMNO seperti Tan Sri Zaki Tun Azmi. Manalah tahu ada pula yg akan dapat pangkat Tan Sri nanti.

......................

Datuk AKJ,

Apa perbezaan Suruhanjaya2 yg bermacam ini dengan Public Account Committee (PAC) dari sudut "kebebasan"nya.

PAC ini ada juga ahli2nya terdiri dari pemimpin2 parti pembangkang tetapi ketelusan dan kredibilitinya masih menjadi pertikaian lebih2 lagi selepas isu ECM Libra-Avenue.

Bolehkah rakyat "percaya" pada Suruhanjaya2 Hakim dan BPR ini sedangkan PAC yg terdiri dari pemimpin parti pembangkang ini pun sudah gagal menarik kepercayaan rakyat.

Yang pasti ... saya sudah tidak percaya pada Majlis Peguam. Standing ovation konon! Piirah!


-sinbad-

A KADIR JASIN said...

Sdr Sinbad,

1. Bukan soal bebas atau tal bebas. Soalnya nak buat atau tidak.

2. PAC ni dah jadi cerita basi. Tapi dengan ramai MP pembangkang sekarang, saya harap PAC lebih ikhlas. Boleh tengok balik isu ECM Libra.

3. Tak payah pergi jauh-jauh. Suruh MP Pakatan tanya apa dah jadi dengan laporan Suruhanjaya di-Raja Pemanbahbaikan Operasi dan Pengurusan PDRM...sampai cadangan IPCMC pun pemerintah cuba seleweng. Akhirnya kena tarik balik rang undang-undang sebab tipu.

4. Tubuh suruhanjaya saja tak guna kalau laporan "dialmarikan" atau diveto oleh pembesar pemerintah.

Terima kasih.

Anonymous said...

DATUK,

KESILAPAN PAK LAH PADA SY IALAH KEGAGALAN BELIAU REFORM/ROMBAK KABINET SEMASA PERTENGAHAN PENGGAL LALU

GANTI2 MENTERI2 YG MEMBEBANKAN DARI ZAMAN TDM DPT ELAKKAN KEBOSANAN RAKYAT TERHADAP TINDAKTANDUK BN

'Yang hebat diperkatakan adalah apabila dia bersara pada tahun 2003, Tun Dr Mahathir "menyerahkan" dua fail BPR yang "mesti kena punya."

Satu mengenai Menteri yang sampai hari ini masih dalam Kabinet dan satu lagi mengenai seorang bekas Menteri dari sebuah negeri Pantai Timur.'

KENAPA TDM MASA BERKUASA TIDAK BERTINDAK? KENAPA PAK LAH TAK BERTINDAK? ADALAH SEBAB PENGAMPU KUAT BELIAU?


rakyat biasa

Anonymous said...

salam sejahtera,

ahh..penubuhan suruhanjaya kehakiman dan bpr kedua-duanya hanya dongengan.macam warna kereta yang semakin nak pudar si pemilik kenderaan pergi ke kedai cat dan `just touch up,touch up`...ahhh...dongengan.

jojo51 said...

Bila ingin membuat suatu perubahan besar dalam sistem kehakiman negara ini kita tidak harus terburu-buru hanya kerana ingin menjadi popular. Sepatutnya berfikir panjang dan buat analisa yang terperinci dari segi buruk baiknya. Kena juga dapat pandangan dari orang-orang yang tidak berkepentingan dan akhir sekali dibincang dan diputuskan oleh Kabinet.

Dalam kes cadangan penubuhan Suruhanjaya Kehakiman oleh Pak Lah, kenapa perlu diumumkan secara tergesa-gesa sedangkan kajian mengenainya masih belum dilakukan lagi.

Tetapi, begiulah sifat PM kita sekarang. Begitu seronok dengan cerita penglipur lara dari penasihat-penasihatnya dan laporan media arus perdana yang beliau PM yang berwibawa. Seorang yang mengamalkan sikap keterbukaan, jaguh pembaharuan dan kononnya menyelamat negara dari jatuh bangkrap selepas pembaziran yang dilakukan oleh Tun.

Pak Lah beranggapan bahawa rakyat akan berubah dan menyokongnya kerana membuat "perubahan" dalam sistem kehakiman. Sedangkan sistem yang sedia ada sudah cukup baik. Jika terdapat kelemahan pun bukan kerana sistem kehakiman itu sendiri tetapi individu tertentu.

Pak Lah tertipu dengan penasihat-penasihatnya, juga hasutan dari Malaysian Bar, Zaid Ibrahim dan kritikan barat bahawa sistem kehakiman kita tidak bebas dan tidak telus serta dikongkong oleh kuasa eksekutif.

Apa yang dilakukan semata-mata untuk menjadi popular dan juga untuk membaiki imej politiknya yang telah punah ranah. Implikasi yang memudaratkan tidak lagi dipentingkan.

Anonymous said...

He is the PM of Malaysia and whatever decision he is making will entirely be for the good of Malaysia. We dont need an explanation WHY he decided it, but we'll just wait and see what wonders can be derived from his actions.

The best we can do is to support our leader.

Wassalam.

Anonymous said...

terima kasih dato' akj atas penjelasan fakta mengenai senator zaid ibrahim tetapi kalau mengikut pesalah politik wang yang lain, rayuan untuk pembebasan ada timbal balasnya dan pesalah itu memilih menjalani hukuman penuh daripada beroleh pengampunan.

cakap yang mengatakan bahawa salleh abas adalah bapa mertua kepada shah hakim zain, ceo scomi, kalaulah benar, dan kenyataan penutup dato' sendiri, mungkin pak lah menggunakan hakim zain untuk membenarkan salleh abas dalam salah laku yang ditribunalkan dahulu. janji hakim, bolehlah membicarakan hakim, dan membebaskan bekas ketua hakim ....

Conspiracy Theorist said...

Bro Scribbler,

here's another conspiracy theory, wat r d possibilities u decide...elected to judicial commission are :-
1.Tun Salleh (person to spearhead the JC)
2. Param Kuflysamy
3. Yg Mulia Raja Adruse
4. Ym Tunku sumting (lupa lak)
5. Bro D Zaid Ibr.(being d LM)

all d names are dos who have been lambasting Tun M so who noes wats next..tink of d possiblities, heheh..wat can i say...(",)

Jonhafiz

SAY NO TO NWO!!

Anonymous said...

This is such a simple issue. The main point is whether The Impugned By-Law Or Its Effect Or the Setting Up of the Commission Infringes The Rights Enshrined In Article 122B of The Federal Constitution. If it does then the entire charade will go up in flames. I believe in Malaysia we're not short of smart alecs who are willing to take up this issue in court. Trust me!

A KADIR JASIN said...

Sdr Berasiam,

1. Benar Shah Hakim, CEO Scomi adalah menantu Tun Salleh Abas;

2. Shah Hakim juga adalah rakan kongsi Kamaluddin Abdullah Badawi dalam Scomi;

3. Scomi disabitkan dengan menyeludupan kelengkapan loji nuklear Libya;

4. Akibat tangkapan kapal yang membawa alat itu oleh Armada ke-7 Amerika, seorang warganegara Sri Lanka yang berupa rakan kongsi Kamaluddin ditangkap di bawah ISA dan masih meringkuk dalam tahanan;

5. Namanya adalah BSA Tahir yang berkahwin dengan seorang warganegara Malaysia;

6. Tahir ditangkap tidak lama selepas Abdullah menjadi PM dan Abdullah mempertahankan tindakan itu apabila disoal oleh media massa asing.

7. Mengenai Tun Salleh dan hakim-hakim lain yang kena "impeach", mereka dibicarakan oleh "saudara sejawatan" (peers) mereka dari Malaysia, Singapura dan Sri Lanka.

8. Mengenai hukuman politik wang ke atas Zaid, saya rasa Tengku Ahmad Rithaudeen dan anggota Panel Disiplin Umno lebih tahu.

9. Semua orang tahu, sebagai anak soleh, Kamaluddin adalah akrab dengan bapanya -- tanya Tun Musa Hitam penasihat PM dan penasihat Iskandar (Malaysia)!

Terima kasih

whackthembugger said...

Facts and near facts/ pertinent questions

1. What’s the purpose of setting up an independent judiciary commission?
Probable answer
Because PM wants to fulfill his promises of populist reforms to get general public support to stay longer in office while at same time extract vengeance on TDM; all in the name of greater justice and the love of the 1st family. He did so while discarding UMNO members’ strong reservations.

2. What was wrong with the existing system?
Probable answer:
Nothing; miscalculating the apparent ‘misuse’ of power by TDM in the 20 year old buried case of Tun Salleh Abas. And when the truth and shit resurfaced, PM’s plans backfired and the Government wouldn’t apologize. To pursue the Tun Saleh Abas further, PM would encourage inter alia the wrath of the Council of Rulers. Thus badly advised again, PM and the so called Justice Minister had to walk with their tails between their legs. Of cause the son, son in law and the 4th floor advisers had to bury their big heads into the shit holes while exposing their big fat buttocks to be kicked like their good friends in the zoo, the ostrich.

3. Who are the likely ‘winners’ if such commission is set up?
Probable answer
a) The PM in having his preferred people selected and appointed into the commission who would assist in covering up the faults and plunders of the 1st Family
b) The Opposition especially the DAP who have no love for the Melayu under pretext of Malaysian Malaysia
c) The Bar Council who foolishly believe that such action is necessary to bring back investors into our country
d) Those to be selected and appointed from the public who may have conflict of interest. They will soon find out what it would be like to be ‘tigers without fangs’.

4. Who are the likely losers if the commission is set up?
Probable answer
a) The Rakyat because the existing system had historically proven to be workable
b) The Council of Rulers and the next Chief Executive (PM would have left leaving all the shit and mess behind) who will see their powers diminished and the Government may not be functioning as efficiently. The majority of members of Council of Rulers recognize that part their power has been unnecessarily curtailed.
c) Those in the fraternity who aught to have the right to select and recommend among themselves who to take up those positions.
d) The Government in sponsoring an event to honor Tun Saleh Abas and all the unnecessary back payments.
e) The PM who will be known in our history as the Jack Ass in defying the interest of the Nation for betterment of the 1st Family

5. Additional considerations:
a) In comparison to the 1st Family, the Sultans of Perlis, Trengganu and Perak have recently demonstrated they are able to act in the best interest of the Rakyat.
b) In hiding the rot within Scomi where the son-in-law of Tun Salleh is the CEO of Scomi while his son is the major shareholder, PM had acted with prejudice and great injustice

So Datuk, I sincerely agree with you all the way. PM and the 4th Floor boys are consistently too desperate, short sighted and politically immature to understand the ramifications of their personal selfish actions. Any bad intentions preceding any action will bring adverse repercussions

Anonymous said...

YBhg Dato',
Pak Lah terlalu percaya pada Zain, Pada saya pemilihan hakim biarlah hakim-hakim saja yang menentukan, tak payah suruhanjaya atau peguam-peguam yang pandai berbahasa cuba nak tunjuk mereka lebih layak menentukan siapa layak jadi Ketua Hakim. Hakim dan peguam tidak boleh mempunyai apa-apa kaitan demi menjalankan tugas dengan ikhlas. Hakim-hakim (Semua hakim Makamah Tinggi) wajar diberi kepercayaan dalam pemilihan Ketua Hakim dan seterusnya memberi kepada majlis Raja-raja untuk membuat pilihan akhir. PM tak payah masuk campur tentang perkara ini. Dengan cara ini semua yang ada kepentingan atau kuasa tidak boleh ditakuti oleh mana-mana hakim....sekian pandangan saya orang biasa dan tiada kelulusan undang...
Helang 79

Anonymous said...

Salam Datuk AKJ,

I posted a lenghty comment on the issue of setting up of the Commission, its effect on Article 122B of the Federal Constitution but was not posted perhaps lost-in-transit.
Thanks to Sdr Hakimi abd Jabar who had summised it for me.
Wonder if Syed Hamid, a Barrister himself cud enlightened us on the laws/charges avail on person(s) who
showed disrespect/disregards to the Rights Enshrined in the Federal Constitution, the wisdom of the King and the Rulers'Council.?
Wonder if the pressure on Pak Lah and Najib is too great that they collapsed into DUMB syndromme?
Wonder if is has turned into an epidemic in the Parliment?

Wonder? WonDER?? WONDER???
KEEP ON WANDERING, WHAT,WHY,WHEN!

Ampun Tuanku beribu ampun
Sembah patik harap diampun
Patik pacal yang hina mohon petunjuk Tuanku ke arah manakah bangsa kami akan dibawa.?

DAULAT TUANKU!

farzain said...

suziati, i'm amazed by what you said. That is so refershing to hear...

maybe it's time to put our differences aside and start supporting our one and only prime minister in the meantime.

abdrahim kassim said...

Datuk,

Cadangan untuk menubuhkan satu suruhanjaya bagi perlantikan hakim-hakim, lebih dilihat satu gemik bagi menutupi penyalahgunaan kuasa yang telah dilakukan terhadap badan kehakiman sebelum ini.

Seperti juga cadangan sebelum ini untuk memohon maaf kepada hakim-hakim. Tida maaf yang dipohon tapi sekadar memberi sedikit wang bagi menutupi kesalahan yang dilakukan.

Jadi untuk menjaga institusi ini menjadi sebuah institusi yang berwibawa, ianya terletak sepenuhnya pada penguasa itu sendiri.

Buatlah berapa banyak suruhanjaya pun, kalau sikap para penguasa tidak berubah, tidak ada jaminan institusi ini akan selamat dari diceroboh; walau pun ditubuhkan suruhanjaya.

Jadi apa yang Datuk perkatakan itu adalah benar dan benar belaka.....

Anonymous said...

Salam Datuk AKJ,
If anyone meet up with a moron wandering around with his rotten pumpkin, pls don't help him carry the pumpkin coz it ain't heavy, its....
and singing to the rhythm of the rain and others of his favorite serenades;
WHAT the world needs now is love sweet love...
WHY is the sky so blue..
WHEN I need you,I just closed my eyes..
WATERLOO
WANTED Dead or Alive
WE are all alone..
WAKE me up before ..
Last but not least
THE LONG AND WINDING ROAD thatleads to the DOOR...
Please dont be his back-up singers!

SMS your votes

kamarul-lui-zainal said...

Isu ex judge ni patutnya tak payah le bayar pampasan. Ramai lagi orang lain pun yg depa rasa depa tak salah/perasan tak salah TAPI tak dapat apa2 pampasan pun. Awat nak bodek sangat kat ex judge ni. Past is past lah. Depa pun manusia gak, THEY CANNOT/SHOULD NOT JUDGE THEMSELVES... Bila org lain judge depa, depa kena respectlah decision org lain. Terimalah keputusan walaupun tak puas hati. Org lain yg depa jatuhkan keputusan pun, ramai yg tak puas hati gak, tapi depa terima dan hormati keputusan. Belajarlah hormat kat org lain gak.

kamarul-lui-zainal said...

For the sake of UMNO survival, I believe that Pak Lah, Najib, Mat Taib, Nazri, Rafidah, Zahid Hamidi, Hishamudin, Zaid, KJ, Noh Omar and few others should be shown the exit door.
UMNO should welcome Muhydin, Saifudin Abdullah, Zarkasi, Mukhriz, Halimah Sadique and others the entrance door to UMNO leadership.Tapi yg baru ni kena vocal sikit lah..jangan asyik play safe je..kalau tak bagi kat saya je pimpin UMNO. I'm not afraid of anything for the sake of UMNO survival..Berani lah sikit wahai pemimpin UMNO..jangan jadi Pon???

Anonymous said...

Dato'

Majlis Peguam terutama sering bertidak seolah tiada keadilan dalam negara, hakim tidak mempunyai integriti dan bla2. Macamana dengan Penguam?... rakyat juga bengang dengan peguam menipu, tidak jujur dan banyak lagi. Kenapa tidak desak supaya ditubuhkan 'suruhanjaya' yang dianggotai oleh rakyat yang menjadi mangsa peguam. Harap Majlis Peguam jangan lupa mengambil tindakan kepada Linggam... jangan pula dia dianggap hero pejuang keadilan!!!.... bak kata pepatah 'kalau diserah kepada lawyer, semua boleh terbalik terpusing' ..

Bye
RotiPlanta

Anonymous said...

salam dk akj
while cleaning up my store I stumbled upon and old Malaysian Flag though presentable had been worn out over time.
If I were to raise it again half mass, would I be infringing the laws of the land or be prosecuted for contempt!
Any legal experts advice wud be appreciated especially the Minister
In Law of the PM Office and/or members of the Bar Council.
Saya budak baru belajar.
Terima kasih.

Anonymous said...

Salam Dk AKJ,

I know this person who seemed to have these crazy thoughts;

1996 - He said Dsai will never be the PM just 4 days after TDM announced his no. 2 will succeed him.
1999- He said Najib will never be TPM although the market was hot and
said Pak Lah will be TPM and successor to TDM.
2008- He said Khir Toyo govenment will fall for dropping some popular incumbents from the list of candidates.
Now, he said for UMNO to be relevant, both No.1 and 2 should go soonest possible and the new team to lead shall be Dr.Rais Yatim together with Shahril Samad, Muhyiddin, Ali Rustam and Mohamed Hassan.

PERHAPS, UMNO SHOULD GIVE IT A TRY. MAY NEW DAWN SHINES ON US!

demimu malaysia said...

salam...
satu lagi usaha tikus membaiki labu dari PM(pandangan peribadi saya)..
satu lagi keputusan 'dini'(immature) dari PM(juga pandangan peribadi saya)..
apakah PM fikir masak2 sebelum mengeluarkan kenyataan ni?..
apakah PM tidak dipengaruhi sapa2 yang berkepentingan (dan berbahaya) dalam mengambil keputusan ini seperti apa yang terjadi lepas2?..
apakah ini bukan 1 lagi kesilapan kerana kesombongan dan kealpaan pemerintah?..
apakah keputusan PM ini benar2 menguntungkan rakyat dan negara?...
apakah PM benar2 ikhlas dalam hal ini..
WallahuAlam...Semoga Allah terus memberkati kita dan Malaysia. Semoga kita terus diberkati Yang Maha Esa..wassalam

Anonymous said...

Datuk Scribe,

Saya baca sekali lagi artikel ini. kemudian saya buat sedikit kajian. Saya selak akhbar arus perdana selepas berita ini mula diumumkan oleh pembesar negara. Saya tidak melihat komen atau analisa mirip seperti yang Datuk tulis. Jenuh saya mencari dalam akhbar harian. Tak ada.

Mengapa tak ada sedangkan pengumuman ini seharusnya dikupas dan di halusi. Bukan semua rakyat faham implikasi pengumuman itu. Akhbar milik Media Perdana (MP - Milik Perdana) tidak mengulas kecuali mengatakan cadangan ini baik, sesuai, patut dan prlu disokong. Tak sama dengan artikel yang Datuk tulis.

Kesannya mudah - rakyat yang lupa sejarah atau tidak mempunyai pengetahuan tidak tahu buruk-baik cadangan ini kepada negara atau diri mereka.

Inilah cara media arus perdana membantu pemerintah merosakkan negara kita tercinta. Demi mencari populariti, pemerintah (PM) hari ini melakukan apa juga yang beliau fikir baik walaupun ini akan merosakkan sistem yang sedia ada.

KAWAN

Anonymous said...

Rakyat kini tidak takut untuk melakukan perubahan. Kebajikan yang dirasai dan dinikmati oleh rakyat perlu diutamakan bukannya pembangunan yang membebankan.Agenda politik 'membalas dendam' perlu disekat dari terus diamalkan oleh 'beliau'


sudin

anakbuah said...

Salam Dato' dan Sdr/i semua,

Laman blog Dr. Mahathir - Utusan Online; 01/05/2008 3:52pm

KUALA LUMPUR 1 Mei - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad menyertai beberapa ahli politik menggunakan laman blog untuk menyatakan pandangan apabila beliau mempunyai laman blog sendiri www.chedet.com.

Paparan pertama dalam laman blog itu ialah mengenai penubuhan suruhanjaya pelantikan hakim.

------------------
The Appointment of Judges

"The Prime Minister has announced that judges would be chosen by a Commission specially set up for this purpose.

2. No details have been made public as to the way the Commission would work.

3. Would the Commission actually appoint the judges or would it only recommend the names for the PM to approve or would the Commission recommend directly to the Agong for him to exercise his prerogative? Or would the Agong require the approval of the Rulers Conference? Or would the Conference of Rulers be merely consulted as is done now? Or would they be able to reject the candidate, and ask for new candidates or name new candidates of their choice?

4. It would be interesting to know the full details of the procedures, above all with regard to the role of the PM.

5. The appointment of judges is provided for in the Constitution. If changes are to be made in any way, they must be considered as in breach of the Constitution.

6. To make the changes legal, the Constitution has to be changed.

7. As everyone knows changes in the Constitution can only be made if two-thirds of the members of Parliament in session agreed with the proposed changes.

8. The Government does not have the necessary two-thirds majority. By itself it will not be able to change the manner with which the judges are chosen. It can only do so if the opposition supports it by at least nine votes.

9. Is the Government proposing to work with the opposition on this issue, and so display its weakness? Will there be a quid pro quo, a bargain with the opposition? It would be interesting to see how the PM proposes to deal with this."

------------------

Menarik melihat posting pertama TDM dalam blog beliau itu. Nampaknya dah mula menarik byk "traffic". "Jeritan" beliau mungkin akan lebih didengari selepas ini. Yang bagusnya, sekiranya ada keraguan tentang pandangan maupun kenyataan2 kontroversi beliau, inilah masanya kita bertanya dengan harapan mendapat jawapan yg diperlukan drpd beliau sendiri. Cuma harap-harap, janganlah 'mesin' yang membalas posting/komen kita.

http://anakbuah.blogspot.com/

p.s: TDM sepatutnya sudah lama membuka blog sendiri. Jarang perasan beliau menjadi 'follower' begini. Banyak sangat "perkara2 pelik" berlaku akhir2 ini.

Anonymous said...

rhan.comzarAssalamualaikum Dato',

Sejak selepas PRU12 ni nampaknya Pak Lah dan pemimpin disekelilingnya lebih banyak melatah dan banyak keputusannya mengecewakan org Melayu amnya. Bila saya lihat berita yang menunjukkan Pak Lah yang menghadiri makan malam tersebut, saya sedih apabila yang menghadirinya semua pihak pembangkang dan majlis peguam yang kita sedia maklum tidak pernah menyokong kerajaan. Olih kerana mau mendapatkan simpati mereka, Pak Lah dan Zaid sanggup mencemoh Tun. Sedarlah, walauapa pun kita buat, mereka tidak akan memberi sokongan kepada UMNO mau pun Barisan, walhal Tun yang telah berjasa kepada kita semua dan Paklah telah dicemoh.Saya kira jika Pak Lah seorang pemimpin yang bijak, ia harus dapat menangani keritikan Tun yang berniat baik bagi menguatkan UMNO kembali. Percayalah, UMNO akan menjadi semakin kucar kacir jika suara-suara dari Zaid dan Nazri digunapakai.

Sejak kebelakangan ini saya perhatikan, Pak Lah dalam lawatan nya keluar negeri atau banyak urusan didalam negeri tidak diiringi oleh menteri-menteri yang berkenaan. Apakah ini disebabkan oleh Paklah tidak percaya dengan menteri yang dilantiknya sendiri? Ini satu persoalan yang saya bingung dan saya lebih takut lagi kalau Pak Lah membuat keputusan yang kurang tepat.

Bagi Datuk Hishamuddin, saya kecewa dengan seorang pemimpin Melayu yang berkobar-kobar dan bersemangat memohon maaf untuk memuaskan Karpal Singh dan Lim Kit Siang. Memohon maaf itu tidak dapat mengembalikan sokongan mereka yang sememangnya tidak menyokong UMNO, malah membuat makin ramai orang Melayu hilang kepercayaan kepada Pemimpin Melayu kita.

Tak payahlah pemimpin kita mengambil langkah untuk memancing sokongan orang yang tidak menyokong kita, tetapi tumpukan kepada langkah mengembalikan kepercayaan orang Melayu kepada UMNO sebagai parti yang menjaga kepentingan orang Melayu.

Zaaba Anak Sarawak said...

Asaalamualaikum Sdr Kadir Jasin,

Sepertimana yang penah saya tulis dulu, saya memang suka mengikuti tulisan Sdr kerana ia "insightful" bagi saya.

Saya teramat ingin tahu tentang budak-budah tingkat 4 (BBT4) yang selalu diperkatakan.

(1) Adakah mereka ini begitu terpelajar dan bijak sehingga menjadi begitu berpengaruh dalam keputusan-keputusan yang dibuat oleh Pak Lah?

(2) Adakah Pak Lah begitu "inept" sehingga tidak bolih mempertimbangkan situasi semasa secara sendiri dan dengan itu terpaksa bergantung kepada BBT4?

(3) Adakah orang-orang bijak pandai hanya terdiri dari mereka yang lulus dari Oxford?
Diharapkan Sdr bolih enlighten saya yang bukan dari Oxford.

Terima Kasih.

myhtoughtsbyzaaba.blogspot.com

A KADIR JASIN said...

Ya Sdr Anakbuah, Tun Dr Mahathir telah melancarkan blognya hari ini -- 1 Mei, Hari Pekerja, hari orang cuti.

Tun baru saja pulang dari lawatan ke UK dan Cuba.

Tun menulis mengenai tajuk yang sama seperti kita sedang bahaskan di sini. Tun dah dapat hampir 350 respons hingga waktu ini.

Saya pun tumpang sekaki.. hehe.... Dengan izin, saya siarkan semula komen saya hantar kepada blog Tun (www.chedet.com):

"Dear Tun,

Welcome to the blogsphere!

It has been long overdue... You are the promoter of ICT. It is only natural that you be a part of its phenomenal growth!

As for the amendment of the constitution to accommodate the commission, I believe this is one amendment that will get the backing of the Pakatan Rakyat.

My reasons are:

1. The judiciary has been a favourite subject of the opposition.

2. The appointment of judges has always been a point of contention among opposition politicians.

3. Supporting Abdullah on this issue is therefore a natural choice for the opposition.

4. It is to the opposition's benefit to have Abdullah as the PM and Umno President. This will enhance the position of the opposition and their chances of toppling the BN in the next GE.

5. Has it not been obvious to all of us that some opposition leaders have resorted to attacking anybody who attacks the PM.

6. The opposition wants Abdullah to continue as PM as this is good for them. So they will definitely support any move to amend the constitution to accomodate the setting up of the commission.

Thank you and best of luck.

p/s I heard you have gone back to horseback riding. Enjoy!"

Terima kasih.

sexyjudge said...

Questioning their intention too, who at the same time talk about necessity of separation of powers... but being executives, would like some say in judiciary.

Anonymous said...

Tun Mahathir has started his own blog...Tun Mahathir

Anonymous said...

The Scribe,

Harga beras terus naik
ALOR STAR 1 Mei — Penduduk di negeri ini berhadapan dengan kenaikan harga antara 15 hingga 40 peratus walaupun Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna memberi jaminan harga beras super tempatan dikawal dan tidak boleh dinaikkan.

Semalam, Menterinya, Datuk Shahrir Abdul Samad berkata, beras super tempatan ditetapkan antara RM16.50 dan RM17.50 bagi sekampit 10 kilogram...Presidennya, Datuk Yusoff Ismail berkata, ada sesetengah kedai yang telah kehabisan terus stok beras jenis berkenaan.

“Bagaimana kerajaan berkata beras tersebut dikawal sedang ia tiada dalam pasaran. Yang banyak terdapat ialah beras berjenama dijual 15 hingga 40 peratus lebih tinggi.

“Kenyataan Shahrir tidak disokong oleh fakta. Beliau sepatutnya turun padang dan membuat pemeriksaan mengejut,” kata Yusof.


Sehubungan itu katanya, kerajaan perlu bertanggungjawab terhadap kenaikkan harga beras di pasaran tempatan.

“Kerajaan perlu tegas dan berani mengambil tindakan terhadap mereka yang menaikkan harga bahan ini,” katanya.


Nota:

Kalau pun 'off topic' apa kata orang Pendang? Bab kehakiman ini Abdullah dah score points besar. Tahniah kepada Senator Zahid.

the indie story said...

Dengan Izin dan Budi Bicara Tuan Punya Blog. Minta laluan...


'PARTI MELAYU SEMANGAT 46' (Penghormatan buat UMNO LAMA)


Masih ingat lagi pada Parti Melayu Semangat 46? Ia telah terkubur tanpa nisan. Telah mati dibunuh pada Mei 1996. Dibunuh oleh tangan pengasasnya sendiri demi 'Perpaduan Orang Melayu'. Ku Li dengan sikap merendah diri telah mengisytiharkan sanggup untuk menjadi 'Gurkha' UMNO.

Kebanyakkan generasi muda yang dilahirkan ditahun-tahun 80'an dan 90'an memang tidak berapa tahu tentang asal usul dan sejarah perjuangan parti nasionalis tulen ini. Besar kemungkinan hanya ingat-ingat lupa.

Parti Melayu Semangat 46 ditubuhkan oleh Yang Mulia Tengku Razaleigh Hamzah bersama-sama bantuan dan pengorbanan besar juak-juak politik disekelilingnya; akibat daripada tewasnya beliau ditangan Tun Dr. Mahathir semasa perebutan jawatan Presiden UMNO pada Perhimpunan Agung UMNO tahun 1987. Ku Li sebenarnya menang moral walaupun hanya tewas tipis dengan 43 undi.

Pertembungan bersejarah yang menyaksikan UMNO terbahagi kepada 2 kem.

Team A yang diterajui oleh Dr. Mahathir Mohammad, Ghaffar Baba, Anwar Ibrahim, Najib Tun Razak, Sanusi Joned, Mohammad Rahmat dan lain-lain.

Sementara Team B dikepalai oleh Musa Hitam dan Tengku Razaleigh, serta mandapat dokongan kuat dari Shahrir Samad, Abdullah Badawi, Ajib Ahmad, Rais Yatim, Harun Idris, Marina Yusuf, Othman Saat, Radzi Sheikh Ahmad dan banyak lagi.

Selepas pertandingan sengit tahun 87, hanya Abdullah Haji Ahmad Badawi (Pak Lah) sahaja satu-satunya calon dari Team B yang dapat mengekalkan kerusi Naib Presiden UMNO.

Sila baca sambungan artikel di:

theindiestory.blogspot.com

A KADIR JASIN said...

Untuk makluman semua

Raja Petra Kamarudin being investigated under the Sedition Act (UPDATED) PDF Print E-mail
Posted by Super Admin
Friday, 02 May 2008
Raja Petra ordered to report to Bukit Aman at 4.00pm TODAY (UPDATED)

At 9.00am today, seven police officers from the Cyber Crime Division, Bukit Aman, went to Raja Petra’s house to confiscate his PC and notebook computer. They left at 11.00am after issuing Raja Petra a notice to report to Bukit Aman at 4.00pm TODAY, 2 May 2008.

According to the police, Raja Petra is being investigated under the Sedition Act with regards to an article he wrote, Let’s send the Altantuya murderers to hell. It seems a police report has been made against Raja Petra by another police officer.

The Bukit Aman Cyber Crime Division is at Kompleks Perdana, the old office of the Prime Minister behind Bank Negara.

We have no further news but Raja Petra will try to update the latest developments once he can get his hand on a new computer.

Thank you.

lamandau said...

saya beranggapan bahawa keputusan yang irrsional ini (penubuhan S'jaya Kehakiman)dibuat secara terburu2 dan dipengaruhi besarnya oleh Majlis Peguam. Pak lah perlu ingat ,tanpa suruhanjaya pun.,peguam tertentu dapat mempengaruhi hakim. Apatah lagi sekiranya ahli majlis peguam menganggotai suruhanjaya terbabit dengan perlantikan hakim!!

Let the present policy go on. Adakah pendapat hakim2 diperolihi sebelum pak lah buat keputusan? Saya lihat dalam majlis makan malam tersebut hanya dua hakim yang hadir!! aPA PENDAPAT mAJLIS rAJA2?

Nampaknya pak lah nak kacau semua jabatan . Itu hari PDRM, ikut cakap menantu dia untuk aje!! Silit hari lagi mungkin JPA!!!!

Anonymous said...

The Scribe,

Kenapa Tidak Saman Malu Saja
(cakap si-miskin tak laku)

Media Must Be Responsible And Ethical, Says Abdullah

KUALA LUMPUR, May 3 (Bernama) -- Media practitioners, including bloggers, must be responsible and ethical in reporting important issues, including those on fuel prices and the food crisis occurring in the country now, said Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

The Prime Minister said this was because whatever was reported will draw much attention and would have an influence on public opinion.

"I believe we can all cooperate and assist in tackling this problem becuase it is not only the problem of the government, but a collective responsibility, not my problem, not only the government's problem, but our problem," he said in his speech at the Malaysian Press Night 2008 and MPI-Petronas Malaysian Press Award Night 2007, here, Friday night.

Nota:

Pete adalah guinea pig dalam kes membabitkan blogger, PDRM, AG, Hakim dan Rakyat maya Malaysia bagi menjawab sejauh mana kebebasan bersuara mutlak di negara kita ini dipupuk-pupukan.

Bilamana polis mengambil tindakan yang mencelik mata rakyat semestinya isu ini akan dipercakap-cakap dikhalayak umum dan harapnya di Parlimen juga.

Mana tahu nanti selepas duapuluh tahun beralu Pete akan hampir-hampir di maafi kerajaan hari itu dan mendapat imbuhan ex-gratia yang lumayan.

Ingatkah kita lagi, Scribe; perjuangan memerlukan pengorbanan.

Abu Muhammad el-Merbawiy said...

Salam Dato' dan sahabat-sahabat,

Kehairanan Dato' adalah kehairanan khalayak juga. Namun bila perisytiharan suruhanjaya itu dibuat, semacam rakyat mesti terima dan tidak dapat menolaknya. Kalau ingin menolak bagaimana Ye?.

Biasanya Suruhanjaya akan dilantik berdasarkan tugasan penyiasatan unsur-unsur yang tidak betul di dalam prosedur kehakiman dan penghakiman, bukan melibatkan perlantikan, kerana peruntukan sedia ada di dalam prosedur perlantikan mencukupi, laksakanlah dan patuhilah. (Persoalan timbul apabila berlaku perlantikan tidak mengikut prosedur-prosedur yang telah ditetapkan)

Pertikaian rakyat terhadap pihak kehakikaman ialah;

1) Apabila ada menteri kehakiman, maka ia bertanggung jawab kepada menteri. Lalu Badan Kehakiman bukan lagi badan bebas.

2) Apabila semacam ada kawalan keputusan atau "postscript" kepada setiap kes perbicaraan agar dibentuk plot bicaranya telah diputuskan. Perkara ini nampak ketara berlaku dengan bukti-bukti pertukaran hakim bertugas untuk kes-kes tersebut secara JELAS TIDAK BERSELINDUNG dari pengetahuan rakyat.

3) Apabila masih banyak lagi kes-kes berprofail tinggi sedang berjalan dan akan menyusuli diselenggarakan di mahkamah-mahkamah di Malaysia, maka SuruhanJaya Kehakiman(yang tidak ada jaminan telusnya itu)WAJIB diwujudkan agar dapat melincinkan keputusan-keputusan pemilihan hakim dan keputusan penghakiman yang selalu mendapat kritikan rakyat dan kalangan ahli-ahli undang-undang.

Permintaan Ikhlas.

1. Tidak Perlu suruhan jaya tersebut. Namun laksanakan sahaja dengan efisyen "DASAR PENGASINGAN KUASA" dan "TIADA CAMPUTANGAN" antara Badan Eksekutif dan Badan Judiciary secara tegas. Para pakar perundangan Malaysia sangat mengalu-alukan perkara ini. Ianya rahmat kepada mereka kerana tidak akan tersepit dengan beberapa pihak yang bercanggahan kepentingan KETIKA MEMBUAT KEPUTUSAN di mahkamah.

2. HENTIKANLAH JENAYAH BERPROFAIL TINGGI, maka dengan sendirinya kerajaan tidak akan bersusah payah "bersilat pulut" dengan media dan rakyat jelata untuk menyakini apakah yang telah diputuskan oleh mahkamah di Malaysia itu BENAR atau DIPERTIKAIKAN.

3. Berilah KUASA KEPADA BADAN KEHAKIMAN SEPENUHNYA agar Malaysia dapat merasai KEMULIAAN DAN KETINGGIAN BADAN TERSEBUT. Tidak lagi bernaung dan terikat dengan mana-mana pihak yang boleh mencacatkan kebenaran dan keadilan sejagat yang menjadi tugas mereka untuk merealisaikannya.

Semoga semua pihak tidak lagi mencari dalih-dalih yang meruntuhkan marwah diri dan merendahkan martabat Badan Kehakiman di Negara ini.

Terima kasih Dato' dan sahabat-sahabat sekelian.

Arau

PERLIS DARUS SUNNAH

TakiAki said...

tabik Dato..saya adalah pengunjung/pembaca setia blog Dato tapi ini merupakan kali pertama saya membuat komen..tahniah dan terima kasih kepada Dato kerana menyediakan wadah utk saya berfikir..

adakah kerajaan benar-benar jujur mengenai penubuhan suruhanjaya kehakiman?? atau ada udang di sebalik kuali bersih??

mungkinkah ia bertujuan semata-mata memberi amaran kepada TDM supaya menutup mulut dari terus mengkritik pentadbiran Pak Lah, atau segala salah laku TDM akan di korek dan di jadikan sbg siaran tertunda kepada umum??

saya telah membuat komen ringas mengenai isu ini di blog DS Khir Toyo..

budak baru belajar...

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).