Saturday, June 20, 2009

Haiwan Bertopengkan Manusia Busukkan Nama Kita

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

ANTARA berita utama akhbar-akhbar arus perdana hari ini adalah kata dua pemerintah Indonesia tidak lagi mengizinkan rakyatnya bekerja di Malaysia sebagai pembantu rumah.

Ini adalah reaksi kepada berita yang tidak putus-putus mengenai majikan jahanam yang menyeksa, merogol dan memperdaya pembantu rumah Indonesia mereka.

Saya setuju kalau pemerintah Indonesia melaksanakan ancamannya itu. Malangnya bagi kita di Malaysia, kerana beberapa kerat haiwan bertopengkan manusia yang membuat najis habis semua rakyat jelata kita yang baik budi terpalit.

Nama Malaysia dan rakyat jelatanya menjadi busuk kerana perbuatan beberapa kerat haiwan bertopengkan manusia ini.

Mereka ini sebenarnya tidak layak menjadi majikan. Tetapi dek kerana mereka orang kaya atau berada maka mereka mampu mengambil bukan seorang, tetapi ramai pekerja asing yang mereka layan umpama khadam.

Pemerintah kita boleh buat bodoh. Boleh kata ini hanyalah kelainan bukan kebiasaan. Atau pemerintah kita mengotakan ikrar mengenai sejahtera, aman dan makmur.

Kalau pemerintah kita, seperti diulang cakap oleh Perdana Menteri Mohd Najib Abdul Razak, akan menunaikan janji-janji pilihan raya umum lalu, maka dia dan Kabinetnya pasti masih ingat bahawa sejahtera, aman dan makmur adalah ikrar parti Barisan Nasional.

Haiwan yang bertopengkan manusia ini wajib dihumban ke dalam penjara dan diharamkan daripada menjadi majikan. Polis, pendakwa raya dan hakim tidak boleh berlembut lagi. Berikan mereka hukuman maksimum.

Muka kita sudah dipalit najis oleh haiwan bertopengkan manusia yang berduit, tetapi tidak berhati perut ini. Hatta haiwan pun tahu erti kasih sayang dan tanggungjawab.

Malaysia sudah mula menuruni cerun ke arah kembali menjadi negara Dunia Ketiga. Bezanya kita ada banyak mercu tanda Dunia Pertama, tetapi mentaliti, budi pekerti dan sifat perikemanusiaan kita lebih teruk daripada sesetengah negara Dunia Ketiga.

Kalau bapak dan ibu menteri berada di padang bersama rakyat jelata, mereka pasti sudah lama tahu bahawa Malaysia tidak lagi sejahtera, aman dan makmur bagi majoriti penduduknya.

Tetapi apakah mereka tahu dan peduli mengenai jenayah yang semakin menjadi-jadi, peminta sedekah asing yang berkeliaran dan penanam padi yang menderita akibat serangan makhluk perosak?

Maaf cakap, bapak dan ibu menteri serta para wakil rakyat jangan sekadar turun padang. Tempat anda sebagai wakil rakyat adalah di padang bersama rakyat!

Kerana bapak dan ibu menteri serta para wakil rakyat terlalu jarang di padanglah maka pelbagai angkara berlaku yang tidak lagi memberikan kesejahteraan, keamanan dan kemakmuran kepada rakyat jelata.

Dan pastinya imej negara wajib dipertahankan apatah lagi apabila ia berkaitan dengan sebuah negara jiran yang besar, serumpun dan seagama.

Kalau para pembesar kita dari pihak pemerintah dan pembangkang berasa perlu melayan Menteri Mentor Singapura Lee Kuan Yew seumpama maharaja zaman baru, maka atas nama kemanusiaan, kita wajib menjamin kebajikan pendatang totok yang menumpang mencari rezeki di negara kita agar mereka tidak dilayan seperti binatang oleh haiwan yang bertopengkan manusia!

54 comments:

buyong said...

Yang penting buat kerja..bukan buat slogan.

Najib dah kena badi dollah Badwi dengan memulakan tugas dengan slogan baru.

Buat kerja maknanya, tingkatkan kemakmuran dengan menjana aktiviti ekonomi yang baru.

Buat kerja maknanya, memacu daya saing dan maruah negara sepaya kita mampu berbangga menjadi warga malaysia.- Ini termasuklah bina kembali Jambatan Bengkok!!!

Tak payah cerita kerajaan perpaduan..kerana selagi kerajaan berusaha gigih ke arah kemakmuran dan hargadiri rakyat malaysia, semua rakyat akan berdiri menyokong kerajaan BN.

Apa yang berlaku kerajaan telahpun menjual harga diri rakyat malaysia kepada apek tua di selatan tanahair, hingga kita tak mampu mengangkat muka dan mengaku kita rakyat malaysia.

mrakunman said...

Dato, LKY tidak sama dengan pembantu rumah. LKY menteri mentor, mestilah dilayan dengan baik, kerana dia VVIP. Berasingan kesnya dengan pembantu rumah, kerana mereka khadam. Kerana khadam ini lah kita bebas ke sana ke mari, rumah tidak perlu diurus, baju tidak perlu dibasuh sendiri, tidak perlu masak sendiri, tidak perlu jaga anak sendiri, tidak perlu cuci kereta sendiri dan macam-macam lagi, semua kerja-kerja itu dilakukan oleh pembantu rumah kita, yang kita khadamkan. Kita tidak anggap mereka manusia lagi, kita anggap mereka berlainan spesis dengan kita, kerana itu kita perlakukan mereka demikian. Saya gunakan kata "kita" kerana semua pelaku itu adalah rakyat kita, kita tidak dapat lari dari kenyataan. Kerana para pelaku itu sebahagian dari KITA, kerana mereka lah kita terpalit. Kita hanya boleh mengeluh kerajaan hanya boleh buat peraturan, tetapi selagi ada manusia bintang ini bersama kita, selagi itulah kita terpalit.

numero_uno said...

salam dato'

Saya amat2 setuju apa yang dato' katakan "Kerana bapak dan ibu menteri serta para wakil rakyat terlalu jarang di padanglah maka pelbagai angkara berlaku yang tidak lagi memberikan kesejahteraan, keamanan dan kemakmuran kepada rakyat jelata."

kesan nya kepada kita lihat la disini http://id-top.blogspot.com/

Habis tempias kepada kita semua disebabkan segelintir orang2 kaya yang bersifat binatang.

adiosss...

OKJ said...

Salam DAKJ

MAKAN CILI RASA PEDAS

Kerajaan kena bertindak tegas dengan percepatkan perbicaraaan dan hukumannya sekali, jangan lagi berlembut seperti anak cina yg menghina lagu negaraku dan Hindraf yg sampai sekarang tak ada apa terjadi.

Buktikan dengan buat kajian dengan teliti kepuasan pekerja dan majikan, termasuk isu gaji, kerja, socio budaya dan sebagainya, Insyaallah akan dapat hasilnya nanti. Harap pensyarah universiti dapatlah buat kajian ini secepat mungkin. Bukannya susah sangat pun. Cuma pastikan sample mencukupi, betul metodologi, betul statistic, betul analysis dan kesimpulan. Automatik dapat publish dalam surat khabar frontpage. KITA PERLUKAN BUKTI.

Maaf cakap, tapi rasanya tanpa buat kajian pun kita boleh agak kesimpulannya pembantu Islam hanya boleh bekerja dengan majikan Islam sahaja. Kurang rasa tidak puas hati antara dua pihak.Sudah tiba masanya majikan kafir mengambil pekerja pembantu kafir dan sebaliknya. Pembantu Islam hanya untuk majikan Islam saja. Rasanya kalau tak 100% masalah selesai,> 90% masalah selesai.

Kalau tak silap saya, wanita kafir bantah ambil pembantu kafir untuk bekerja dengannya dan alasannya tidak boleh mempercayai pembantu kafirnya. Tapi saya rasa sebenarnya tak percayakan suaminya. Maaf cakap, TAPI yg peliknya, To’ Guru dan Parti yg kononya Islam lebih mempercayai orang kafir dari seagama sendiri yg isteri mereka sendiri pun tak percaya kat laki masing-masing. Tak tahu nak cakaplah. Sekian TQ.

wan khairuzzaman said...

Saya setuju dengan pandangan Pak Kadir ini. Memang mereka ini haiwan yang bertopengkan manusia sanggup menganyanya dan mencederakan sehingga memaksa pembantu rumah Islam memakan babi. Kalau mereka suka sangat babi mereka sajalah yang makan biar buncit perut tapi jangan paksa orang lain makan. Kerajaan juga patut membuat peraturan atau undang-undang pembantu rumah Islam hanya bekerja di rumah majikan orang Islam sahaja. Kerajaan jangan buat telinga pekak dan perut kenyang kerana telah kutip berbagai cukai untuk membawa pembantu rumah ini bekerja di negara kita.

LIN LIANI said...

Dato,

Sebelum ini saya pun seperti Dato yang menyamakan perbuatan manusia yang tidak berakal dan zalim seperti haiwan. Akhirnya saya menerima kritik yang pedas yang menuduh saya terlaluan dan kurang bijak mengumpamakan haiwan apabila ingin menggambarkan manusia melakukan perbuatan yang kejam, tidak peri kemanusiaan dan tidak berakal.

Jika memikirkan dengan lebih mendalam, ada logiknya tafsiran yang menuduh saya tidak patut menggunakan perumpamaan sedemikian. Memang benar, apakah semua jenis haiwan bersifat zalim dan tidak ada perasan penyayang?

Malahan kadang kala ada haiwan yang lebih bijak, bersikap penyayang daripada manusia biarpun haiwan tidak tahu bercakap.

Manusia tetap manusia sementara haiwan tetap haiwan. Itu ciptaan Tuhan yang maha kaya. Namun nilai-nilai murni yang ditunjukkan manusia sebenarnya ada juga pada haiwan. Cuma kita sebagai manusia tidak menyedari dan memahami secara dekat.

Anonymous said...

Salam Dato'

Rakyat Malaysia sering dikecewakan oleh barisan pemimpin & juga pembangkang.

Amat memilukan & memalukan apabila terpampang di dada akhbar & di kaca television berita majikan menzalimi pembantu rumah atau pekerja-pekerja asing. Lagi memalukan apabila barisan pemimpin menunjukkan sikap tidak serius & sikap tiada "sense of urgency" terhadap isu penganiayaan, perlantikan agensi-agensi pembantu rumah & pekerja asing, kemasukan haram pendatang asing yang sekarang membanjiri negara kita, pengambilan pekerja-pekerja asing yang tiada had, penempatan haram pendatang-pendatang asing dan pelbagai lagi isu besar bersangkutan pendatang-pendatang ini.

Dengan kejatuhan nilai Ringgit, Indonesia kelihatan sudah mampu untuk mengharamkan warganegara mereka dari bekerja dengan kita.

Di Singapura, beberapa tahun dahulu saya pernah terbaca tentang pembantu rumah yang juga sering didera, terjun bunuh diri bersama-sama anak majikan dan terjatuh dari bangunan tingkat tinggi kerana disuruh menjemur & mengambil kain dengan cara yang amat merbahayakan. Di negara Timur Tengah, kita juga mendengar atau membaca berita pembantu rumah yang sering dikerah tenaga mereka habis-habisan saperti hamba abdi di zaman jahiliah, dirogol, dikurung bertahun-tahun, tidak dibayar gaji dan lain-lain lagi bentuk penganiyaan. Rasanya Indonesia tidak pula mengharamkan warga mereka dari membanjiri negara-negara kaya itu.

Memang wajar kerajaan Malaysia menghukum & menyenarai hitamkan majikan-majikan yang mendera pekerja-pekerja asing.

Nampaknya kerajaan kita kelihatan amat macho dalam menangani kes-kes penderaan yang mendapat liputan besar. Tetapi rasanya banyak lagi kes penderaan yang terlepas pandang akibat kelalaian & kealpaan pihak-pihak atau agensi-agensi yang diamanahkan untuk menjalankan tanggungjawab. Tetapi sememangnya begini lah caranya barisan pemimpin kita beroperasi. Mereka kelam kabut serta tergopoh gapah cuba menyelesaikan kes-kes yang mendapat liputan besar. Masih teringat lagi saya akan kes wanita ketuk-ketampi. Sebelum siasatan selesai, teruk reputasi angkatan polis kita dibelasah, dihentam dan dicaci cerca terutamanya oleh barisan pemimpin DAP. Paling memalukan, seorang menteri di zaman pemerintahan Dolah yang dikenali sebagai seorang pemimpin yang amat liberal, tanpa sebarang bukti yang kukuh (hanya berdasarkan fizikal wanita yang kelihatan saperti seorang tionghua) telah meminta ampun maaf daripada kerajaan negeri China.

Jika ada wakil-wakil kerajaan Indonesia yang membaca blog ini, saya juga ingin menyampaikan berita bahawa ada juga majikan yang didera oleh pembantu rumah. Contohnya, pembantu rumah lari dan meninggalkan bayi atau anak-anak kecil semasa majikan bekerja tanpa menamatkan kontrak perjanjian yang sah di sisi undang-undang, mencuri & berbohong, mendera anak-anak majikan yang tidak berdosa, membolehkan rumah majikan dimasukki perompak ketika tuan rumah sedang tidur dan ada kes majikan dibunuh dengan kejam ketika rompakan.

Saya sekadar mahu menceritakan "the other side of the coin".

Melati

tokmod said...

saya ingin bertanya kepada saudaraku AKJ??adakah patut anak yg buat kesalahan ayah & ibu yg dipersalahkan!!adakah patut begitu.
drp tokmod.

berasiam said...

Salam Datuk AKJ

Model ekonomi yang diterapkan di negara kita melazimkan perhambaan manusia itu berleluasa. Pembantu rumah tangga (PRT) menjadi satu keperluan kerana kebanyakan pasangan makan gaji. Desakan hidup memaksa sebahagian pasangan melanggan khidmat PRT untuk menjaga hal ehwal dalam rumahnya. Bila dah ada PRT, segala-galanya dibebankan kepada PRT. Peranan PRT bukan sebagai pembantu tetapi sebagai watak utama. Imbuhan setakat itu juga sedangkan segala kerja dibebankan kepadanya.

Kita harap, model ekonomi baru yang bakal dibentangkan dalam Bajet 2010 akan mengubah lanskap tersebut. Dengan kemajuan teknologi komunikasi kini, sekurang-kurangnya salah satu daripada pasangan boleh meluangkan lebih banyak masa di rumah tanpa menjejaskan pendapatan isirumah. Dengan cara itu, keperluan PRT boleh diminimumkan. Sedemikian maka institusi keluarga akan kembali perkasa.

Masalah pekerja asing dalam industri perkilangan dan pembinaan lebih kompleks tetapi kurang didedahkan. Banyak juga pekerja dalam industri hiburan termasuk yang memperdagangkan tubuh. Bukannya tidak ada undang-undang tetapi kelemahan pelaksanaannya yang menyebabkan pelbagai masalah berbangkit.

Walau bagaimanapun, bukan pekerja sahaja yang teraniaya, majikan juga banyak yang dianiaya oleh pekerja ataupun agen. Jadi unsur ketiga iaitu agen juga hendaklah dipertanggungjawabkan apabila berlaku sesuatu. Merekalah sebenarnya meraih keuntungan kewangan yang besar bagi setiap pekerja asing yang masuk ke negara ini.

rahmat haron said...

benar majikan bukanlah TUAN, dan pekerja bukanlah HAMBA ABDI.

di Malaysia, bila pula kerajaan nak laksanakan Akta Gaji Minima? tanpa akta gaji minima, Malaysia masih tetap dunia ketiga dgn perhambaan terhadap para pekerja.

Anonymous said...

Banyak lagi haiwan bertopengkan manusia selain dari majikan kejam. Ada haiwan yang berempit motor dan berlumba kereta di jalanraya menyebabkan kemalangan mati; membawa masuk pendatang haram sehingga kita dicemuh Washington sebagai hub transit perdagangan manusia; membawa masuk dadah pelbagai jenis yang membawa kemusnahan masyarakat; menjalankan perniagaan "pusat istirehat KTV" yang sebenarnya pusat pelacuran menggunakan pelacur bertopengkan visa pelajar. Kita ada pelbagai agensi penguatkuasaan diketuai oleh mereka bergelar Tan Sri dan Datuk; ada pelbagai sistem peralatan pertahanan dan keselamatan canggih, dan yang terbaru kelak adalah kapal selam. Tetapi masih tidak dapat mengawal keadaan. Di zaman darurat, kita tiada sistem peralatan canggih, tetapi masih memenangi perang terhadap komunis. Pelik yer.

McPapadum

abuyukyuk said...

yes...gua first...

abdullahngah said...

sejahtera, aman dan makmur ikut tafsiran pemimpin umno berbeza dengan tafsiran rakyat biasa.

Apabila dilantik menjadi Para pemimpin mereka pasti menikmati kesejehteraan dan keamanan dan kemakmuran.

Mengapa tidak? kalau jadi perdana menteri dapat sebuah kapal terbang yang berharga RM200 juta.

Boleh pergi kemana sahaja yang mereka suka. Nak shopping di London pun boleh. Pasti sejahtera aman dan makmur.

Khalifah Islam macam Saidina Othman habis harta disedekahkan. Yang ada pada mereka Allah dan Rasul sahaja.

Tapi hari ini perdana menteri Kayaraya. Apa apa yang membabitkan dengannya ditanggung sepnuhnya oleh kerajaan.

Bukan setakat itu sahaja, malah dapat elaun berjuta juta ringgit apabila buat lawatan keluar negara.

Jadi apa yang berlaku keatas rakyat itu hanya biasa sahaja, malah kes itu adalah kes terpencil yang tidak menggangu gugat kesejahteraan ,keamaman dan kemakmuran.

Yang penting bagi para pemimpin negara ini asalkan aku sudah sejahtera, aman dan makmur cukuplah.

Soal haiwan bertopengkan manusia bukan urusan pemimpin. itu urusan rakyat (kamu). Rakyat (Kamu) yang cari penyakitnya.

pencinta haiwan said...

ini bukan haiwan datuk..tapi setan!

sekejam-kejam haiwan pun tujuan dia untuk cari makan. kalau begini kejamnya untuk apa? balas dendam kot..

orgkpgdoha said...

Salam DAKJ..

Bila di ringkaskan nama Dato ke DAKJ..fobia juga sebab ada huruf KJ tu....

Industri yang senang dapat duit ialah industri jual pembantu rumah. satu pembantu rumah dapat komisen rm1000 tak termasuk caj-caj itu ini.itu sbb ramai yang ingin masuk dlm bidang ini..tapi bukan senang nak dapat lesen pembantu rumah ini ..sbb banyak kerenah untuk berurusan dengan Pihak berkuasa melainkan anda ada "Tehnical know who"..

Penderaan Pembantu rumah ini dilakukan oleh semua bangsa yang kurang ada kesabaran ..itu sebab kita selalu mendengar berita-berita penderaan. Ada juga pembantu rumah yang masuk ke Negara ini berbentuk sementara sebab tujuan hanya untuk melolos masuk ke Negara ini dan lari malam dari rumah majikan. Masalah ini selalu kita dengar , hanya kita tidak membuat laporan kepada Polis , majikan hanya melapurkan kepada pihak agensi sahaja untuk mendapat ganti semula.

Maka masalah ini bukan hanya ditelunjuk jari kepada Negara ini malah perlu di sabitjuga dengan negara asal pembantu rumah.

Bagi media pula jangan lah menjadikan isu ini perkara emosi untuk dipaparkan kedalam media, perlu dilihat beberapa sudut yang baik kerana kita masih lagi berjiran yang mendukung agama dan bangsa yang sama..

Hukumlah mereka-mereka yang benar-benar bersalah didalam kes penderaan ini...

Zainal A. Kasim said...

Datuk AKJ,

Kes Nirmala Bonat masih lagi belum selesai. Nampak ada usaha di pihak pembelaan untuk melengah-lengahkan kes ini. Sewajarnya ianya dipercepatkan.

Kalau terbukti bersalah, wajar kita kenakan hukuman yang berat supaya menjadi pengajaran kepada lain-lain haiwan yang bertopengkan manusia.

Kedua-dua kes adalah majikan "Perempuan" dan "....". Memalu dan menyusahkan kita rakyat Malaysia keseluruhannya.

Anonymous said...

Salam Dato',

Saya amat terharu membaca tulisan Dato' kali ini. Isinya begitu seimbang sekali. Kalaulah tulisan yang sebegini sanggup dinukilkan oleh Ketua Pengarang Utusan Malaysia, Berita Harian, NST dan lain-lain akhbar perdana tanpa rasa takut, saya fikir barulah ada sedikit kesannya.

Saya fikir kerja membawa masuk pekerja asing adalah antara bisnes yang menguntungkan. Melalui laporan akhbar, sekali sekala kita dapat tahu bisnes ini diceburi oleh isteri-isteri dan kaum kerabat Pak Menteri dan pegawai tinggi imigresen, kastam, polis, dan yang sama berkuasa dengannya. Dalam celah-celah tu pulak, ada juga bisnes menyediakan tenaga kerja dari kalangan PATI yang dioperasikan oleh sindikat yang bersekongkol dengan individu polis yang jahat.

Justeru, isu pekerja asing menjadi semakin rumit kerana dimensinya banyak, kompleks, dan saling berbelit ala spageti. Maknanya, jika satu-satu kejadian buruk berkaitan pembantu rumah misalnya hendak disiasat, ada saja peluang hendak tersinggul dengan orang yang berkuasa. Dasarnya pemikiran dan amalan yang sudah korup, maka sisatan pun berkesudahan menjadi tidak telus dan tidak betul-betul. Hasilnya, masalah penderaan dan penganiayaan pekerja asing terus timbul mewarnai rapai berita negara sambil menambahkan "tag" buruk kepada negara kita.

Kalau dikira dengan jujur, pendapatan rakyat negara ini terutama sekarang, belum melayakkan kita mengimpot sebegitu banyak pembantu rumah. Andaikan Parlimen kita mewajibkan gaji minimum RM 600 sebulan + KWSP + sebuah bilik tidur + cuti 1 hari setiap minggu, saya fikir lebih separuh yang terpaksa memulangkan pembantu rumah mereka. Tambah pula dengan mewujudkan jawatan inspektor khas dan skim lawatan profesional untuk semua pembantu rumah berdaftar. Tambah juga hukuman penjara mandatori kepada sesiapa yang menggaji pembantu rumah daripada kalangan PATI. Dan pastikan ada "job specs" untuk pembantu rumah. Saya fikir jika kita benar-benar mahu membetulkan keadaan ini, kita masih mampu melakukannya.

Menyebut penderaan keatas pembantu rumah menyebabkan kita mahu juga bercakap fasal kebanjiran PATI. Nampaknya isu PATI ini telah menjadi isu tertunggak yang tidak mampu dikawal lagi. Adakah kita menunggu sehingga ada kerabat Diraja atau ahli keluarga menteri yang mati dicekik PATI baru kita sibuk semula? (Sesungguhnya saya tidak mendoakan itu semua, tapi itu bukanlah sesuatu yang mustahil!)

Syabas Dato' kerana menjadikan isu penderaan manusia ini sebagai tajuk untuk dibahas.

Pak Hj JB

Anonymous said...

Assalammualaikom. Saya Othman Pengerusi BBHKCP ingin menyatakan sedikit komen untuk difikirkan bersama. Apa yang ingin kongsikan bersama disini mengenai artikal "Haiwan Bertopengkan Manusia". Apa yang jelas saya perhatikan disini terdapat kepincagan dalam pentadbiran atasan, saya ingin mengutarakan beberapa soalan untuk difikirkan bersama sebelum dijawab. Apakah pentingnya membawa masuk tenaga kerja dari luar?. Apakah tenaga luar saja yang bolih menyelesaikan masaalah negara kita?. Adakah dengan cara tidak membawa masuk pekerja dari luar negara kita tak dapat dibangunkan?. Atau adakah dengan tidak dilaksanakan perkara diatas maka orang-orang tertentu akan kelaparan? Dan tidak adakah usaha bolih dilakukan olih pihak pentadbir negara untuk mengatasi masaalah diatas?. Saya ingin utarakan pandangan yang lapuk ini untuk renung bersama terutama HAMBA-HAMBA RAKYAT yang dipilih olih rakyat untuk berkhidmat kepada rakyat. Apa salahnya dibuat satu perbincangan khas, dengan cara mengumpulkan semua HAMBA-HAMBA rakyat ini, seperti persidangan parlimen untuk dikhaskan membincangkan isu isu seperti ini. Saya percaya ramai dikalangan HAMBA-HAMBA rakyat ini terdiri dikalangan bijak pandai, lantang bersuara dan bijak dalam serba serbi, kenapa isu isu ini tidak bolih diselesaikan bersama?. Kan isu ini sangat penting untuk keharmonian rakyat dan negara. Jangan asyik dok menyalahkan antara satu sama lain, jika sesuatu masaalah melibatkan rakyat timbul, inikah sikap anda sebagai HAMBA RAKYAT yang telah dipilih olih rakyat untuk menguruskan negara. Laksanakanlah tanggong jawab yang diamanahkan olih rakyat itu sebaik mungkin dan sejahterakanlah tuan-tuan rakyat yang memilih anda. Manfaatkanlah imbuhan yang diterima itu sebaik-baiknya kerana ianya menjadi darah dang (INGAT!!! API NERAKA SEDANG MENUNGGU MEMBAHAM DAGING-DAGING YANG DIHASILKAN TANPA RESTU ITU) Ingatlah setiap hamba allah mempunyai pegangan masing-masing, setiap pegangan ada disebut balasan kepada yang baik dan yang buruk, tidakkah anda percaya semua ini? Jawablah sendiri, semuanya telah dilengkapi dengan otak. Hanya untuk renungan dan tatapan saja, selamat bermuhasabah diri. Wassalam.

Azrin H said...

Salam,

Kalau tidak silap saya berdasarkan pengetahuan yang terhad ini, hampir kesemua kes penderaan fizikal melampau (yang dilaporkan) ke atas pembantu rumah adalah dilakukan oleh rakyat Malaysia bukan Islam (bangsanya tidak boleh disebut, nanti dikatakan saya rasis).

Mungkin budaya masyarakat mereka membolehkan penderaan dilakukan. Mungkin juga untuk melepaskan geram terbuku di hati terhadap bangsa lain maklumlah pembantu rumah tersebut adalah beragama Islam dan mempunyai pertalian bangsa yang sama dengan majoriti penduduk Malaysia (bahasa, rupa dan warna kulit pun hampir serupa).

Siapa tahu ....

shahfudin said...

Assalamualaikum Dato' AKJ,

Terpanggil saya dgn cetusan rasa Dato'. Hingga kini Blog Maharaja Blogger dan Blog Dato' yang membicarakan perihal laku Majikan yang tidak berperikemanusiaan. Yang lain bagaimana? Perihal kes Nirmala Bonat, majikan wanita yang berlaku zalim itu masih tidak lagi menjalankan hukuman. Siapa yang melengah-lengahkan kes tersebut? Saya berharap Dato' dapat ketengahkan perkara ini. Wassalam.

SHAHFUDIN

siakap said...

Datuk,
Binatang-binatang ini sama ada didapati bersalah atau sebaliknya, perlu dimasukan Pusat Pemulihan agar dapat dipulihkan untuk kembali jadi manusia. Jika mahkamah mendapati binantng ini bersalah, jangan dibenarkan membayar denda, penjara saja jawabnya.
Gambar-gambar binatang-binatang ini hendaklah ditayangkan di kaca-kaca TV dan dada-dada akhbar baik menusia melihat spesis binatang ini.
Haramkan mereka mengambil pembantu rumah sekurang-kurang tiga tahun.
Selepas tempoh tiga tahun, jika mereka mengambil pembantu, setiap bulan binatang-binatang kena membawa pembantu rumah mereka ke Bal;ai Polis terdekat untuk melaporkan diri.
Inilah cara mengajar manusia perangai binatang.

Hannah said...

saya rasa kita patut beritahu kerajaan indonesia yg rakyat mereka di negara ini selalu terlibat dengan jenayah. dari pendatang tanpa izin, rompak, bunuh, macam-macam. banduan di penjara pun ramai rakyat mereka. banyak duit pembayar cukai digunakan untuk menyara mereka ini dan membayar kos2 'pembaikan' atas segala masalah yg mereka timbulkan dan juga kos penghantaran mereka pulang. kita ini terlalu berkompromi sebenarnya.

TSC said...

Its true Malaysia is no longer sejahtera, aman dan makmur when you look out the window, we see haze, days after days, years after years and have you wonder where its all ccme from? hmm.....talk about humanity....

azienmat said...

Kalau Bapak2 & Ibu2 pemerintah Indonesia melakukan sama seperti dikatakan dan memberikan layanan yang adil & baik dengan memberi peluang pekerjaan maka tiadalah rakyat mereka terhegeh2 mengemis keluar negara mencari sesuap nasi!

Turunlah selalu ke 'Padang' (atau Sumatera sekalipun) dan lihatlah kehidupan rakyat kalian supaya keadilan, kesejahteraan, keamanan & kemakmuran yang dilaungkan dapat dinikmati negara sejiran.

Beranak saja tahu kemudian menyusahkan orang.. Indonesia perlu melakukan undang2 seperti dailog filem P Ramlee "..family planning"

TKL said...

Alah Datuk

Macam gelabah? Kita org Malaysia selalu banggakan org luar terutama dari Indonesia.,dari dulu lagi. Bukan semua org Malaysia haiwan, byk juga org Indon jadi perompak di Msia tetapi tak dak kecoh pun porahh!!!

Dato Ahmad Johora said...

Dato.

Aku tahu apa nak cakap beli mengenang nasib pekerja2 Indonesia yang meyabong nyawa datang ka Malaysia untok mencari sadikit rezeki.Dah lah mereka di Indonosia menderita datang di sini di dera lagi.

Dala Kes deraan pertama,majikan kena 20 tahun walau pun ia mengunakan Peguam yang paling baik dan pandai Jag Jit Singh.Saya amat berharap hukoman ini di kekalkan.

Dalam Kes kedua kita amat berharap Majikan akan kena jel yang lama.

saji said...

Bagi saya,Dato', contoh klasik bagimana golongan kapitalis ekstrem besar (majikan pembantu rumah tempatan) belaga dengan golongan kapitalis ekstrem kecik (pembantu rumah warga Indonesia) dalam persekitaran ekonomi yang mengagong-agongkan sistem ekonomi kapitalis yang hanya mendedahkan kelemahan pemikiran dan sistem ekonomi kapitalis yang terkenal dengan ungkapan ' meraih keuntungan dengan apa jua cara' itu dalam erti kata berikut:

a) Pembantu rumah warga asing beragama Islam yang kerana ongkos sanggup berkerja dengan majikan bukan beragama Islam, dan sebaliknya.

b)Majikan pembantu rumah yang tahu kelemahan perdana menterinya dan menteri sumber manusianya, sistem kepolisian negeranya dan sistem kehakiman negeranya yang menjadikannya tidak segan dan takut untuk mendera pembantu rumah hanya kerana apa yang mereka inginkan daripada pembantu rumahnya tidak dipenuhi.


Namun, yang pasti, kapitalis sebagai sebuah pemikiran moden dilihat hanya yang sesuai dengan masyarakat yang bertamadun, dalam erti kata mengamalkan etika hidup yang tinggi melibatkan sikap amanah dan tanggugjawapan dalam semua bidang.

Dato Rais Seniman. said...

Dato.

Nasib amah dari Indonesia ini sama sahaja di mana mana.Di Singapora pun ada kita baca berita yang mereka kena seksa.

Di Saudi Arabia saya selalu terbaca yang ramai Amah Indonesia kena rogol.Satengah Orang arab mengangap yang amah Indonesia ini sama saperti hamba jadi mengikut tapsiran mereka halal bagi mereka mengadakan hubongan sex dengan amah ini.Di Kuwait,Di UEA pun sama.

Saya juga ada melihat video rakaman bagaimana amah Indonesia ini memukul dan memijak budak kechil yang dia mengasoh.Ada juga amah Indonesia ini yang datang berkerja kemudia bila majikan pergi cuti mereka menyapu berseh wang ringgit dan barang kemas di dalam rumah.Ada juga yang melarikan anak kechil yang mereka jaga.

Saya juga ada mendengar berita yang ada saorang menteri kita yang menpunyai hubongan intim dengan amah Indonesia.

angaplah ini semua sabagai panca roba hidup di dunia.

budak baru belajar said...

Dato',

Saya teringat sewaktu Pilihanraya Indonesia tahun 2004. Di waktu itu kecoh pasal isu pertikaian Ambalat, Malaysia dituduh menceroboh perairan Indonesia.

Masa itu saya bekerja sbg supervisor di tapak pembinaan di Johor Bharu dan pekerja2 bawahan saya 95% warga Indonesia. Di waktu tengahari saya akan makan di warung kongsi mereka dan menonton TV Indonesia.

Pada waktu itu jika kita menonton rangkaian TV Indonesia seolah-olah perang akan benar2 berlaku antara Malaysia dan Indonesia. Ditunjukkan bagaimana belia2 Indonesia beratur untuk mendaftar sbg sukarelawan. Ditunjukkan juga belia2 berlatih bertempur. Ditayangkan kapal perang Indonesia dgn senjatanya. Rakan2 Indonesia sya menyapa saya, "Nampaknya kita nak berperang..".Saya hanya tersenyum dan ternyata tiada apa yang berlaku.

Tahun ini sekali lagi Pilihanraya Indonesia akan berlangsung dan sekali lagi berbagai isu timbul antara Malaysia dan Indonesia. Isu Ambalat timbul semula, isu model Indonesia didera suami putera raja Kelantan dan isu pembantu rumah. Adakah ini cuma kebetulan Dato'? Gimik politik??


Budak Baru Belajar

Perempuan Indonesia Penipu said...

baca ini...dlm blog saya untuk cerita Wanita Indonesia menipu majikan. Hallo....nasib saya yang kena tipu apa macam.? Kerajaan mana yang nak bantu.? Sendiri tanggung la bro....(setakat laporan polis dibuat tiada apa-apa maklumat yang diterima tentang laporan tersebut) halo halo halo.

Perempuan Indonesia Penipu said...

Wanita Indonesia Haiwan yang bertopeng manusia ini memang menyusahkan saya....

A KADIR JASIN said...

Sdr/Sdri,

Saya bercakap tentang penderaan pembantu rumah oleh majikan.

Itu isu pokoknya.

Tak kira bangsa atau dari bumi mana, menzalimi seseorang adalah salah.

Ia perbuatan tidak berperikemanusiaan!

Ini cerita tentang penderaan parah bukan fasal imigrasi, perang, tipu atau jenayah oleh pendatang.

Kalau pendatang lakukan jenayah kita hukum merela. Tetapi mendera pembantu rumah adalah perbuatan kejam dan memalukan kita.

Ini kerja manusia dan bangsa yang sadistik.

Minta jangan kelirukan isu. Kerap sangat pembahas keliru atau sengaja mengelirukan isu sehingga berkemacuk perbahasan.

Let us all be focused. Terima kasih.

1Semporna said...

Undang-undang berkaitan isu ini ada keperluan untuk dikemaskinikan. Di Negeri Cina contohnya rasuah boleh dihukum mati. Perbuatan yang kejam seperti ini perlu dikenakan hukuman yang lebih berat kerana bukan sahaja berlaku kekejaman yang diluar sifat kemanusiaan bahkan impaknya memudaratkan imej rakyat dan negara Malaysia.

Adnan said...

Dato'

Saya dapat menyelami perasaan Dato' apabila membicarakan isu penderaan terhadap pembantu rumah oleh sekelumit kecil majikan yang layak dipanggil `banjingan'. Sememangnya di dalam masyarakat kita hari ini ada `manusia haiwan' (beast) yang layak dihumbang ke dalam kandang khinzir. Justeru saya teringat kata-kata sasterawan agung Indonesia Pramoedya Anantoer lewat watak Saaman lewat novel 'Keluarga Gerilya' yang menyebut "Di dalam masyarakat binatang tidak ada manusia, tetapi di dalam masyarakat manusia ada BINATANG. Peristiwa dan kes penderaan (walaupun agak terpencil (isolated), harus di tangani dengan serius dan tuntas, jika tidak semakin ramai binatang yang akan lahir dan mengganas.

Saya ingin mencadangkan beberapa langkah yang boleh dimabil kerajaan (mungkin juga melalui NGO);

1. Pegawai Perubatan yang memeriksa pembantu rumah (dan juga pekerja lain) memberi perhatian kepada isu penderaan semasa pemeriksaan kesihatan tahunan yang diwajibkan.

2. Pegawai Kesihatan, Kebajikan Masyarakat, FOMEMA atau NGO diberi akses kepada pembantu rumah dari semasa ke semasa. Misalnya, pegawai hendaklah dibenarkan membuat lawatan sama ada berjadual atau mengejut untuk bertemu dengan pembantu rumah atau sekurang-kurangnya melalui telefon.



Adnan

pakbelalang said...

Syed Hamid to chair Petronas?

IPOH: Petronas adviser Tun Dr Mahathir Mohamad said yesterday he had heard that someone could replace chairman Tan Sri Hassan Merican.

The former prime minister said he was only an adviser without executive powers and, as Petronas came under the jurisdiction of the prime minister, appointments to any post in the corporation would depend on Datuk Seri Najib Razak.

"Perhaps this other person is more efficient than Hassan Merican. Perhaps he can bring in more profits. How do we know?" he said when asked whether it was right to replace Hassan as chairman.

comment:

What is so special about Syed Hamid? I think if Najib were to confirm Syed Hamid's appointment as Chairman of Petronas, you can be rest assured the public will not be happy. It is a known fact that the public is not favourable to any political appointment and if Najib decides to ignore the wishes of the majority then it will cost him dearly his credibility and KPI. The issue will continue to haunt him until the next election. It is a test of his wisdom.

As I said earlier the appointment of Chairman of Petronas should be ideally reserved only for ex-Chief Secretary of the government on contract basis for 5 years. This is the most ideal policy and should be made as a tradition. No ex-politician is to be allowed access to Petronas business affairs as Chairman no matter how vast his business experience is. There will always be a tendency that he will make use of his position for his vested interest.

A good example is the appointment of Jamaluddin Jarjis as Chairman of TNB. There were a lot of rumours during that time saying that he abused his position while he was in TNB to promote his political ambition.

Jangan percaya kat orang politik. Mereka akan gunakan kedudukannya untuk "jual air liur sahaja" tanpa modal untuk nak jadi kaya raya.

Kalau tak dapat jual pasir, jual minyak unta pun jadi lah!!!

Anonymous said...

Kenapa di benarkan cina mengambil moslem indonesia sebagai pembantu rumah dan selepas itu bagi makan babi. Bukan kah ramai filipinos yg bukan beragama islam yg boleh di ambil mereka sebagai pembantu rumah.

CiDi

Anonymous said...

Pak Kadir,

Pertanyaan Ahli UMNO

Kalau kita taser-gunkang haiwang bertopen manusia ini tetapi dimulakang dengan ucapang murni halal tak?

yang herannya dari kaum apa keturunan apa pendera itu? apakah itu sinomon dengan gentikanya - ia persoalan kuasa, Pak kadir.


by,The Honey Trader

Atan said...

Salam, Dato';

Banyak peribahasa yang berkaitan dengan perbuatan majikan haiwan bertopengkan manusia ini, antaranya "seekor kerbau berkubang, sekandang kena luluknya" dan "seruas tebu yang berulat, sebatangnya dibuang" atau "kerana nila setitik, rosak susu sebelanga".

Benar kata Dato', haiwan ini perlu dikenakan hukuman maksimum oleh hakim seperti yang dipraktikkan Hakim Mahkamah Sesyen ke atas majikan yang bernama Yim Pek Ha (majikan yang mendera Nirmala Bonat. Pek Ha dikenakan hukuman penjara 18 tahun).

Kita berasa hairan, golongan pendera ini rata-rata bukan Melayu dan yang didera bukan Filipino atau bangsa lain tetapi Indonesia yang Melayu. Apakah yang hendak diperlihatkan mereka?

Cuma, isu ini tidak harus menjadi titik mula "perang saraf" Indonesia-Malaysia. Isu Ambalat, Manohara, dan kini Siti Hajar (yang khabarnya mendapat perhatian malah dihubungi oleh Presiden SBY sendiri) seperti ada sesuatu di sebaliknya.

Apakah kerana Jusuf Kalla (pesaing SBY sebagai Presiden Indonesia) berketurunan Bugis (seketurunan dengan DS Najib), maka dia berprasangka terhadap DS Najib yang kebetulan PM Malaysia?

haji said...

salam datuk,.

kerana mereka adalah pemakan babi, maka mereka pun berperangai macam babi. menyondol sana sini macam babi. kerana itulah H1N1 menjangkiti dunia. Perangai mereka ini telah merenggangkan persahabatan antara bangsa serumpun. Ini adalah salah satu taktik mereka agaknya. membalas dendam dengan bangsa serumpun kerana tidak dapat memulas bangsa melayu yang kuat disini. Bangsa kita diseberang sana jangan cepat melatah, kalau mereka melarang rakyatnya bekerja disini ada baiknya mereka memanggil semua rakyatnya pulang dan hidup dinegara sendiri. mereka jangan melihat ini sebagai satu ancaman kerana mereka disini dilayan sebagai saudara sendiri. cuma mereka yang memilih kerja dan ingin gaji tinggi bekerja dgn Cina dan inginkan atau memimpikan kekayaan bila pulang kenegara mereka nanti tanpa memikirkan risikonya dan agen2 lintah darat di indonesia itu sendiri yang memanipulasi rakyatnya agar memilih majikan cina kerana mendapat bayaran tinggi. Kalau dilihat Pembantu Rumah tangga yang tinggal dg orang2 melayu mereka dilayan spt saudara sendiri malahan dibawa kemana saja saja termasuk umrah dan makan angin.

Anonymous said...

Datuk,
This kind of abuses cases happens long ago even in the era of the Chinese emperor. The poor servants will often be abuse by the rich family and sometimes the pretty ones will be raped by their lustful masters. All kinds of drama you can now even watch from Astro series, you can see this kind of show. The chinese community are used to this kind of stories and I believe this is reality of life. I believe for every 10 employers having Indonesian maid, 50% or more will be treated badly and there will be some good employers but very few. Also stories of bad maid or lazy ones. This is the life of the poor they have to bear. Look, there's even Royalty such as the Kelantanese Prince who treat a supermodel wife....and young beautiful model at that, badly, what's more a poor ugly maid? Money will usually be the culprit and stress of life, used to oppress the poor and this happens irrespective of race....the poor Indon gets it, the poor Chinese will get it too and I believe this is uniform all over the world.

regards,
Last Kopek

miniclubman said...

dato' , sama juga untuk pekerja restoran bangsa asing yang tidak halal. Mereka memakai pakaian bertudung. Jelas mencemarkan imej Islam justeru imej negara berlandaskan perlembagaan. Dimana maruah kita membiarkan perkara sebegini berlaku.
Oleh itu, memang tepat pekerja Islam hanya layak dengan majikan Islam, kini dah ada ramai dr Nepal, Vietnam, etc sebagai pilihan mereka.

Gedong Lalang said...

Dato'

Sudah tiba masanya kerajaan mewajibkan Agensi Pekerjaan Asing menawarkan Pembantu Rumah berugama Islam bekerja dengan majikan berugama Islam. Ini untuk mengelakan apa yang haram disisi Islam tidak disentuh atau makan oleh Pembantu Rumah berkenaan.

Bagi majikan bukan Islam mereka tidak menghadapi masalah kerana kerajaan telah membenarkan ramai Pembantu Rumah Bukan Islam bekerja disini.

Saya setuju dengan ungkapan Dato' "Haiwan Bertopengkan Manusia Busukkan Nama Kita". Sejak kebelakangan ini banyak cerita Pembantu Rumah Asing telah menjadi mangsa penderaan dari majikan sendiri. Timbullah kenyataan dari seorang Menteri Indonesia supaya menghentikan penghantaran Pembantu Rumah Indonesia ke Malaysia.

Oleh kerana majikan yang melakukan penganiayaan tersebut telalu kecil bilangannya tapi perbuatan tersebut boleh mendatangkan masalah bagi rakyat Malaysia sendiri.

Anonymous said...

SEbenarnya majikan yang dera pembantu rumah sedikit sahaja bilangannya di Malaysia. Tetapi pembantu rumah yang mendera majikan lebih ramai. Jika dikira dalam 10 org dari mereka, nak dapatkan seorang yang benar-benar baik amatlah susah.

Hampir setiap org yg mempunyai pembantu rumah Indonesia akan terpaksa menukar pembantu rumahnya sekurang-kurangnya dua kali serta terpaksa menanggung kerugian atas kos pengambilan mereka. BAk kata seorang rakan saya, pembantu Indon ini memang jahat sejahat-jahatnya jika dilayan dengan baik. Yang sembahyang tak tinggal pun akhirnya sanggup mencuri. Yang dilayan seperti saudara kandung juga sanggup menipu. Jika dari mula diberi muka, mereka akan menjadi melampau, mengada-ngada, malas, menipu, mendera anak-anak majikan, mencuri, menggatal dan kurang ajar atau sekadar terlalu amat bodoh dan pengotor. SEmua ini sebenarnya mendera majikan dari segi mental dan kewangan. Pergi ke pejabat juga hati tidak senang memikirkan anak-anak ditinggal dengan pembantu yg sebegitu.

Tetapi, siapa yang akan membela majikan???

Itulah sikap warga INdonesia jika menjadi pembantu rumah di rumah Melayu. Tetapi jika bekerja di rumah orang Cina, kenalah buku dengan ruas.

Saya telah terpaksa menukar 3 pembantu rumah. Satunya tak mandi dan busuk satu rumah dibuatnya. Bila ditegur, katanya mandi. Habis rempah ratus di rumah berkulat dikerjakannya. Dia tak boleh memasak walaupun agen menjanjikan yang dia pernah bekerja sebagai tukang masak. Tak pandai jaga bayi sehingga anak saya berkali-kali 'dehydrate'. Akhirnya pulang dari office, saya yang membuat semuanya. DAh tu pulak, kurang ajar, suka menyindir saya kembali dan melawan sehinggalah saya yg jarang berkasar ini terpaksa juga menunjukkan taring.

Pembantu yang ke3 terlalu bodoh sehingga menyidai kain pun tidak tahu jangankan memasak atau menjaga anak. Pemalas dan sering buat perangai berkurung di dalam bilik hingga busuk biliknya.

Seharusnya mereka2 ini ditempatkan dengan majikan Cina biar dia tahu langit itu tinggi atau rendah. Kita sebagai orang Islam masih bersabar dan menanggung tekanan mental dan kewangan sendirian.

Setiap kali menukar pembantu akan memakan kos dan kami telah kerugian lebih kurang RM10,000 - kerajaan Malaysia nak tolong bela atau bayarkan???? Atau bolehkah kerajaan Indonesia MENDIDIK PEMBANTU RUMAH MEREKA AGAR MENJADI MANUSIA??!!!! Jika mereka boleh bersikap spt manusia, mungkin mereka tidak akan didera spt binatang.

Nini

Anonymous said...

Cik Nini, dok tegelak kak mah baca cerita cek. Ihihih...nasib tak baik subgguh adik kak ni. Asyik dok kena kelentong dengan orang gaji India saja. Awat adik dok pi ambik pembantu kelas tiga kot pasai moghah. Kalu nak hat elok, bayak la lebih sikit.

Kalu tidak pun pi ambik au pair dari Perancis. Baru la baguih. Tapi takut au pair lari malam dengan abang-abang sekali.

Kak Mak nasib baik. Pembantu Indon ada yang dudok sampai depa nak menikah baru balik. Depa pun manusia juga. Kalau kita baik,sabar dan ajax depa, masuk juga dalam kepala depa. Kita pi dok ambik orang miskin dari Jawa lepas tu suruh masak sedap-sedap. Gila kot. Depa tu dok makan sayor daun ubi dengan tempe.

Nasib adik Nini baik.Kalu dekat dengan Kak Mah, Kak Mah tenyeh mulut tu dengai cabai melaka. Adik Nini ni pandai masak ka? Kalu tumbuk cabai pon tak tau, tok sah dok komplain.

Kak Mah,
Tanjong.

botax9 said...

Setiap yg terjadi ada hikmahnya, bila terjadi mcm ni baru la..org akan bukak kes balik yg mana maid indon tipu majikan, seksa anak majikan, etc dan jadilah benda2 ini sebagai pengajaran kepada kita dan anak2 kita semoga tidak terjadi manusia2 yg suka menindas sesama sendiri.

Anonymous said...

Jangan terlalu lekas menghukum Majikan2..saya memang bersetuju dengan Nini...Saya sudah 2 kali mengambil pembantu rumah Indonesia..memang kedua2 tak boleh diharap...bukannya menyenangkan hidup, lagi menambah huru hara ada..!!! Main Jantan / Lari dari rumah...memang dasar keturunan bangsat..!

Kalau Kerajaan Indonesia membekukan penghantaran pembantu rumah..saya rasa itu lebih baik...
Memang diorang buat menyemak saja ada kat Malaysia ni...Mungkin sebab dah ramai kaum diorang di sini sebab itu diorang dah naik lemak.

Kerajaan Malaysia jangan terlalu memihak kepada pembantu rumah asing sahaja..pihak majikan juga perlu diambil kira..majikan bukan saja2 nak pukul orang!!..sabar sabar juga..tapi kalau tiap2 hari dok cakap benda yg sama, tak dengar2, bodoh macam lembu, gatal macam sapi... bertemulah buku dengan ruas..

Bravo Majikan.

hairan said...

bapak,

Kerajaan sekarang lbh kepada menjaga kepentingan 'diri sendiri' daripada rakyat yang memilih mereka.

Saya dah tengok dan rasa selama hidup 40 tahun ini. Kerajaan menjadi semakin jauh daripada rakyat. DIri dan harta lebih di utamakan daripada rakyat.

Rakyat semakin cerdik MALANGNYA kerajaan masih berpendapat rakyat masih mcm budak2 atau masih macam rakyat tahun 70an.

Melayu masih jauh ketinggalan walaupun kita telah diperintah oleh orang MELAYU selama lbh 50 tahun.

So ramai2lah kita berfikir sejenak tetang apa yg perlu diajarkan kepada pemerintah jenis ini....

hairan

tokmod said...

bapak...
walaupun sudah 40th aku rasa kau maseh didalam kepongpon mu lagi!!!
kau tak mahu dipetintah melayu kamu!!betul keni atau kau dalam emosi?

Aku Bukan Majikan said...

Salam Dato'
Benar skali bahawa manusia haiwan itu perlu dihukum dgn hukuman setimpal.Siapakah mereka itu?Kita tahu siapa mereka...mereka ini amat hina,pada mereka dgn kuasa ekonomi mereka dpt kuasai segalanya....

Rosli Basiran said...

Salam buat Dato' AKJ,

Peristiwa penderaan amah oleh majikan di Malaysia bukan perkara baru. Lama sudah berlaku. Deraan fizikal dan seksual. Tapi, penderaan ini bukan hanya berlaku di Malaysia tetapi hampir disemua tempat dimana amah itu bekerja.

Yang kita nampak adalah penderaan kepada amah. Ataupun penderaan amah kepada majikan. Ini pun berlaku.

Tetapi adakah kita pernah memikirkan mengapa ini semua berlaku? Kenapa amah didera?

Antara alasannya, tidak pandai masak, cuci baju dan lain-lain lagi.

Lihat senario ini:-

1. Apakah amah ini tidak pernah nampak atau guna seterika seumur hidup?

2. Apakah amah ini tidak pernah basuh baju seumur hidup?

3. Apakah amah ini tidak pernah menyapu di rumah seumur hidup?

4. Apakah amah ini tidak pernah memasak di rumah seumur hidup?

Jadi, apakah kesimpulan yang dapat kita perolehi?

Saya juga berdepan dengan masalah amah sedikit masa lalu. Serbuk pencuci 5 kilo habis dalam masa kurang dari 2 minggu. Pergi kerja dengan baju yang kononnya sudah dicuci tetapi berbau.

Apa yang dapat saya sendiri simpulkan adalah hampir kesemua amah dari seberang berlagak bodoh dan berpura-pura tidak pandai kerja.

Menggunakan kemudahan diambil bekerja sebagai batu loncatan untuk berjumpa suami, teman sebelum lari dari majikan.

Kalau jumpa majikan yang sabar, tidak kena pukul. Tapi, ramaikah yang boleh sabar jika harapan tinggi mengunung bila keluar dari rumah bekerja tetapi bila pulang rumah melihat keadaan rumah sama seperti sebelum pergi kerja?

Sedangkan anak bini dimarah jika mengotorkan rumah, apa lagi amah.

Malaysia tidak rugi sesen pun jika Kerajaan Indonesia memberhentikan eksport amah ke negara kita.

Tetapi, jika kerajaan masih tamak untuk mengaut keuntungan levi dan permit, tidak hairan kes-kes seperti Nirmala Bonat, Siti Hajar akan terus berlaku.

Namun apakah jaminan kerajaan kepada majikan-majikan yang terseksa mental menguruskan amah-amah yang sentiasa pura-pura bodoh ini?

el-Barokhas said...

Dulu 'pabila Lee kuan Yew berkata JB (baca Malaysia) di belenggu pembunuh, pencuri kereta, 'gun runners' dan sebagainya, PM Mahathir menidakkannya. Sekarang jenayah berat berlaku sewenang-wenangnya di mana-mana di Malaysia, hatta di Kelantan. undang-undang belantara berleluasa. Orang dah tak kisah tentang undang-undang. Tak kisah tentang tanggungjawab sosial. Bila pembantu rumah beragama Islam dipaksa memakan daging babi oleh majikan bukan Islam tidak siapa yang peduli, hatta pihak berwajib dan NGO Islam. This country comes close to becoming another Somalia. Any third-world country would justifiably be proud of itself, by comparison.

wishediwerewrong said...

Kambing hitam ada di mana-mana masyarakat pun, hatta di bumi nabi-nabi diutuskan. Kes dera terhadap pembantu rumah, malahan terhadap anak kandung sendiri, bukanlah satu fenomena mengajaibkan.

Masyarakat kita hendaklah memilih untuk melaksana dengan sendiri tugas menjaga rumah dan keluarga seperti diamalkan negara-negara maju atau selaliknya melepaskan tanggungjawab ini kepada orang asing dengan risiko-risikonya.

Kerajaan Indonesia pula perlu memilih menghantar rakyatnya yang dahagakan rupiah ke luar negara dengan risiko dihina atau sebaliknya berusaha memberi rezeki kepada warganya di bumi sendiri justeru mengekalkan maruah bangsa.

Yang pasti, terdapat sedikit naluri kehaiwanan dalam setiap manusia dan sedikit naluri kemanusiaan dalam setiap haiwan.

rocky said...

there are many reasons for one to hit out against another and same goes to these maid cases and these reasons are usually sick ones and usually unacceptable. making it a religion and race issue is making quick conclusion. It is same like calling all muslims terrorist. and bear in mind there are lots of maid issue in middle east.

also the indonesians have different thinking as far as malaysians are concerned or towards religion. what we need to do is put in place laws that will protect the maids from abuse and also protect the employer. For every maid abuse there are many cases against employers. Maid selection and training should be done better by the agencies and govt.

the agencies are the best cos no matter what, they walk away making money. They should work for their money, doing follow up calls on new maids and during the 2 year contract.

as much as there are animals among us and we need to bring to face the law, lets not think all the indonesians are angels as well.

tasha said...

kenapa kerajaan hanya memikirkan soal kebajikan amah indonesia. tidakkah kerajaan pernah berfikir berapa ramaikah majikan di malaysia dianiaya oleh amah2 indonesia ini. berapa ramai amah2 indon ini bekerja hanya 2 3 bulan selepas itu lari dengan membawa barang2 berharga majikan. tengok lah bagaimana amah2 indon ini melayan anak2 kita. ada yang di sepak terajang termasuk lah anak saya sendiri. saya amat terkejut melihat perlakuan amah indonesia saya ini. kejadian itu betul2 berlaku di depan mata saya sendiri. betapa sakit nya hati saya bila anak saya diperlakukan sebegitu sedangkan saya sendiri hendak menjentik jari ke atas anak saya sendiri pun tak pernah ini pulak amah saya menyepak anak saya. geram nya hati saya. kalau di ikutkan hati saya mmg saya hendak sepak balik amah saya itu tapi saya masih ada akal fikiran yang waras. dulu masa bekerja dengan majikan yang dahulu bermacam2 amah saya ini bercerita yg dia kena buat semua kerja sampaikan tidur hanya 3 jam satu hari tp bila bekerja dgn orang majikan seperti saya tengok lah keadaan mereka sampaikan tak menghormati kita ini sebagai majikan dia. sekarang kerajaan sibuk nak bagi cuti seminggu sekali dgn amah2 ini, sedangkan di rumah kita bukan nya byk sangat pun kerja rumah. cuti kita setahun 25 hari sahaja tapi amah2 indonesia ini hendak di berikan cuti tiap2 minggu... memang tidak adil... fikir2 kan lah.........

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).