Sunday, June 07, 2009

Implikasi Barisan Baru Kepemimpinan Pas Kepada Isu Perpaduan Ummah

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

BERGANTUNG kepada saluran maklumat mana yang kita ikuti, keputusan pemilihan Parti Islam Se Malaysia (PAS) membawa erti dan penekanan yang berbeza.

Setidak-tidaknya pun daripada aspek interpretasi dan kesimpulan yang dibuat ke atasnya.

HarakahDaily.Net, suara rasmi Internet Pas, pada hari Sabtu, 6 Jun menyiarkan tajuk berita “Pas tetap bersama Pakatan Rakyat membentuk 'government in waiting'

Tetapi ia turut memetik Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa, sebagai menegaskan yang beliau akan meneruskan perbincangan dengan mana-mana pihak termasuk parti lawan.

HarakahDaily.Net memetik Nasharuddin memberitahu pemberita: “Jika merujuk kepada Ucapan Dasar Presiden sebelum ini, kita tidak pernah menutup pintu perbincangan dengan sesiapapun sama ada badan bukan kerajaan (NGO), parti politik mahupun mana-mana pihak dalam membincang apa jua isu."

Ini boleh dilihat sebagai memberi pengertian bahawa walaupun ia akan terus bekerjasama dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Tindakan Demokratik (DAP) dalam Pakatan Rakyat, Pas tidak menolak kemungkinan berunding dengan parti-parti politik lain.

Malah kejayaan Nasharuddin mempertahankan jawatan Timbalan Presiden daripada cabaran Husam Musa dan dua calon lagi dalam Muktamar Ke-55 parti itu di Stadium Melawati Shah Alam semalam boleh dilihat sebagai pengukuhan dasar pintu terbuka itu.

Nasharuddin dilihat sebagai rapat dengan Presiden Pas, Haji Abdul Hadi Awang, yang berupa penggerak utama dasar itu.

Inisiatif Abdul Hadi itu mendapat perhatian ramai apabila terkeluar khabar bahawa beliau telah mengadakan “pertemuan sulit” dengan Abdullah Ahmad Badawi beberapa bulan sebelum Abdullah bersara sebagai Perdana Menteri.

Kegagalan Husam yang dijenamakan sebagai “Erdogan” kerana sikap liberalnya menumbangkan Nasharuddin dikatakan telah mengukuhkan lagi kedudukan Abdul Hadi dan menyemarakkan kepemimpinan ulama.

Ironinya adalah walaupun Husam dianggap sebagai pemimpin kepada golongan liberal daripada kalangan bukan ulama namun dia dianggap sebagai anak didik politik Nik Abdul Aziz Nik Mat, Mursyidul Am Pas yang menentang cadangan kerjasama dengan Umno.

Secara berjenaka dan menyindir, Husam berkata beliau tidak menang mungkin kerana janggutnya tidak cukup panjang.

Tetapi dalam nada tegas dia memberi amaran Pas akan “membayar harga yang tinggi” jika terus “memujuk” Umno.

Ini berlainan dengan pandangan Nasharuddin yang dipetik oleh HarakahDaily.Net sebagai berkata keputusan untuk meneruskan idea tersebut dibuktikan menerusi pengundian oleh perwakilan.

Mungkin ada benarnya analisis Nashruddin itu kerana Abdul Hadi mengulangi komitmen kepada gagasan kerajaan campuran itu beberapa kali dalam Muktamar dan dalam sidang-sidang akhbarnya.

Walaupun Abdul Hadi dan kelompoknya dikaitkan dengan ulama dan berpendirian ortodoks, namun kenyataan beliau mengenai kerajaan perpaduan bukan sahaja liberal malah masuk akal.

Sebagai seorang pemikir dan perancang ideologi dan strategi Pas, Abdul Haji sedar bahawa kerjasama Pas dengan PKR dan DAP bukanlah sesuatu yang unggul sepenuhnya.

Malah Pas adalah komponen paling lemah dalam PR di peringkat nasional manakala di peringkat negeri ia memerintah Kedah dan Kelantan tanpa bantuan parti-parti lain.

Sebaliknya kemelut politik di Perak di mana Pas berupa rakan kongsi paling kecil tetapi ditonjolkan kerana DAP dan PKR tidak berupaya mengemukakan seorang Menteri Besar Islam telah memburukkan imej Pas.

Sebaliknya jika Abdul Hadi komited kepada perpaduan umat Islam yang berupa umat majoriti Malaysia, dia tidak boleh lari daripada melihat ke arah Umno.

Tanpa perpaduan umat Islam, yang majoritinya orang Melayu, perpaduan nasional yang sejati sukar diwujudkan.

Sekali gus keputusan pemilihan Pas itu memberi cabaran baru kepada Umno kerana ia perlu bersedia memberi respons yang boleh meyakinkan orang Melayu, khasnya ahli dan penyokongnya.

Umno pasti sudah sedar bahawa ramai orang Melayu yang dulunya hanya dengar cakap Umno tetapi sejak Pilihan Raya Umum tahun lalu telah turut membukakan telinga kepada parti-parti lawan Umno.

Kesimpulan rambangnya, walaupun golongan agama dikatakan telah memperkuatkan kedudukan di dalam Pas, namun barisan kepemimpinan yang baru dipilih itu turut mengandungi ramai tokoh-tokoh liberal sama ada daripada kalangan yang berpendidikan agama mahupun pendidikan biasa.

Ini memberi gambaran bahawa dasar lebih liberal dan kepelbagaian suara akan menjadi wadah kegiatan dan perjuangan Pas, khasnya menjelang PRU nanti.

Senarai penuh keputusan pemilihan:

Presiden
Abdul Hadi Awang

Timbalan Presiden

Nasharudin Mat Isa, (480)

Naib Presiden

1) Tuan Ibrahim Tuan Man, (871)
2) Salahuddin Ayub, (824)
3) Mahfuz Omar, (636)

Ahli Jawatankuasa Kerja

1) Mohamad Nizar Jamaluddin, (854)
2) Idris Haji Ahmad, (799)
3) Kamarudin Jaffar (769)
4) Azizan Abd Razak, (653)
5) Dr Hasan Mohd Ali (642)
6) Dr Mohd Hatta Md Ramli (638)
7) Abdul Ghani Samsudin, (637)
8) Abu Bakar Chik (622)
9) Mohamed Hanipa Maidin, (619)
10) Ir Amiruddin Hamzah, (606)
11) Dr Lo' Lo' Haji Mohamad Ghazali, (589)
12) Ab Ghani Abdul Rahman,(584)
13) Dr Dzulkefly Ahmad, (576)
14) Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, (536)
15) Hashim Jasin, (522)
16) Mazlan Aliman, (513)
17) Taib Azamudden Md Taib, (508)
18) Dr Mujahid Yusof Rawa, (488).

55 comments:

mrakunman said...

Dato, mungkin muktamar PAS kali ini ada pertembungan pangaruh antara gandingan PAS-UMNO dan PAS-PKR. Perwakilan menganggap bahawa kerjasama PAS-UMNO boleh mengembalikan semangat perlembagaan sepertimana tersurat semasa mencapai kemerdekaan. Di samping itu, PAS-UMNO boleh mengembalikan kegemilangan penduduk teras, yakni melayu.

Dato Dr.Barhanuddin Hemli said...

Dato Kadir.

Pas dah serik dengan UMNO.Bila ia lemat ia meminta bergabong dengan PAS pada tahun 1972,dan bila ia kuat ia menghentem Pas.Pas memerlukan hampir 20 tahun untok memulihkan imega nya dan mendapat kekuatan samula.Terima Kaseh kapada Tengku Razaligh yang memimpin semangat 46,Pada tahun 1990,Pas menawan samula Kelantan.

Yang anehnya samasa Kerajaan camporan dahulu,Tun Razak menjadi Perdana Menteri.Yang screw Pas pula ialah Tun Hussin Onn.

Sekarang ini Najib menjadi PM dan jika tiada apa halangan Najib mahu melepaska jawatannya kapada Hishamuddin ,sepupunya.

Mungkin akan terjadi ,Najib dapat memujok Pas untok menyertai kerajaan campuran.Bila Hishamuddin menjadi PM pula ia akan membuat saperti apa yang di buat oleh bapanya.

Ini merupakan cabaran kapada Najib dan Pas dan juga barisan pelapis Pas dan UMNO.

Pendapat saya PAS dan UMNO macam ayer dan minyak.

Parpu Kari said...

SALAM DATO, INSYA'ALLAH KITA HARAP PAS DAN UMNO DAPAT BERKERJASAMA DI MASA HADAPAN!

Nik said...

Dato'

Jika kita lihat dari Segi "numbers" memang ianya boleh memberi kekuatan yang lebih untuk orang Melayu jika PAS berpakat dengan UMNO.....

Persoalan nya adakah Ahli Ahli PAS mempunyai keyakinan atas kepimpinan DS Najib...
Jika pakatan UMNO-PAS menjadi realiti, adakah satu daripada syarat wujudnya pakatan ini bermakna DS Najib mesti diganti dengan sorang pemimpin dari PAS saperti yang telah di umumkan oleh Husam?
Mungkin Husam mengumumkan cadangan itu sebagai prelude kepada perbincangan yang akan diadakan nanti.....

Kesimpulan nya adakah DS Najib sanggup turun dari puncak kedudukannya untuk kepentingan orang Melayu?

Tak mungkin Dato'!!

Perempuan Indonesia Penipu said...

bergabung dengan siapapun bukan masalah. tapi dapatkah pas mempersiapkan 'dinding'nya daripada roboh. apakah pelajaran ditendang keluar dari Barisan diambil iktibar.? Sekarang ini pun Pas sudah bergabung dengan musuh politik mereka tidak lama dahulu iaitu DAP. Rakyat mahu PAS jadi leader bukan kuda tunggangan orang lain tak kira UMNO BN, DAP, atau PKR.

Roti Planta said...

Dato',
Bagi saya Pas tidak menghormati kehendak rakyat yang mengundi mereka pada PRU12 lalu jika ingin bekerjasama dengan UmNO. HjHadi dan kumpulannya 'takut' untuk menjadi pemerintah Malaysia. Malah dia telah gagal memimpin Terengganu dahulu. Mereka terlalu lama sebagai pembangkang, jadi tidak ada impian untuk menjadi 'Pemerintah Negara'. Ini berlainan dengan kumpulan Erdogan yang yakin inilah masanya (PRU13) Pas menjadi pemimpin.

Pas akan membayar harga yang mahal jika tidak mahu KO's kan UmNO yang sedang nazak sekarang.

Bye/Roti Planta

pakbelalang said...

The Muslims can never stay united because they don't follow the true teaching of Islam. Their minds have been manipulated by certain ulamak with their own interpretation of Islam. The Muslims must admit that the present form or version of their religion will keep them down and backward. This is proven in all Muslim countries of the world. The Muslims are a confused lot. They are doomed to fail in whatever endeavour.

Politically, in our country UMNO and PAS could never agree to anything to unite the ummah. Both parties fail to uplift the well being of the ummah. Leaders of both parties lack wisdom and common sense.

I think this country should have a woman as a Prime Minister like the Queen of Sheba who ruled the country well and provided her people with all their needs.

".. a woman ruling over them and provided with every requisite; and she has a magnificent throne" Surah 27:23

"She said: O chiefs! give me advice respecting my affair: I never decide an affair until you are in my presence" Surah 27:32

Fikirkanlah !!

Anonymous said...

Salam Dato'
Nasharuddin memenangi jawatan Timbalan Presiden PAS dengan jumlah kurang dari 50% perwakilan yang hadir. Saya tidak yakin beliau beserta Presiden berani menentang arus untuk bersekongkol semula dengan UMNO. Bukan sekadar ahli PAS sahaja yang menentang malahan mereka yang diluar mengundi calun PAS dari kalangan Melayu dan bukan Melayu akan tidak mempercayai PAS dan parti ini akan lebih teruk kedudukannya kelak dari UMNO. A political suicidal for Ustaz Hadi and Nasharudin that will destroy the party. Surely the rest of the line up in PAS not blind and definitely not their grassroots.
I believe the duo, Hadi and Nasharuddin will not get their way unless they both go about doing it secretly and will pay the price sooner or later.
Maybe UMNO can keep on trying by enticing these two characters and it has to be quick. Selagi kedua dua pemimpin PAS ini masih berbelit dalam penjelasan isu 'unity government' selagi itu ruang untuk UMNO masih terbuka. Selagi mereka masih tidak terbaca bahawa segala implikasi terhadap PAS, maka UMNO segerakan lah menghulur tangan perpaduan Melayu atau Islam. Tidak salah UMNO mencuba, sekurang kurang nya apa yang berlaku sekarang telah meresahkan pengundi PAS di luar sana.
UMNO buat lah apa yang patut asalkan jangan menang jadi arang kalah jadi abu sudahlah.dh9753

Got Tots! said...

Dato',
Frankly saya merasa lega dgn keputusan pemilihan ini. It send a message that perwakilan PAS will never compromise bila kepentingan Islam dan Melayu (which is org Islam) tergugat. In the brink of power, PAS tidak akan bertukar wajah sesuka hati semata2 utk membolehkan mereka menang. Sesuai dengan prinsip berda'wah dlm politik, it is better to lose rather than win tapi prinsip tergadai. Keputusan ini sebenarnya cukup strategik kerana dlm keghairahan PR (PKR dan DAP) utk menumbangkan BN, mereka lupa bawah UMNO is the big brother with big numbers of kerusi di Parliment. Tidak dapat tidak, perkiraan 'kemelayuan' itu wajib diambil kira jika PR ingin memenangi hati org2 UMNO/Melayu. Bagi saya amatlah malang golongan2 yang memperlekehkan pimpinan baru PAS ini baik di pihak BN mahupun di pihak PR semata2 kerana PAS berckap soal kepentingan org2 melayu.
Bagi saya unity govt. ialah soal kedua, soal yang lebih penting ialah bagaimana utk mewujudkan sistem dwi-party di Malaysia tanpa menggadaikan struktur kenegaraan kita as multiracial MUSLIM majority country. Itu lebih utama.

ZURICH AL Qaaf said...

KEPULANGAN AYAHANDA TOK DI IKUTI DENGAN AYAHANDA SAUDARA SAYA..

"MOGA MEREKA DAMAI ABADI DI SANA"

SALAM

raja2u said...

YBhg Dato'

Assalamualaikum.Satu tajuk yang sukar difahami olih seseorang yang mempunyai pemikiran yang terikat dengan apa yang telah lalu .Ada yang berasa ini merupakan seperti bidalan melepas anjing tersepit dimana anjing akan menggigit orang yang melepaskannya sebaik sahaja ia bebas.

Apa yang barang kali dimaksudkan olih Presiden PAS adalah penubuhan suatu Kerajaan tanpa mengikat sesuatu parti kepada ideologi tertentu.Ini bermakna setiap wakil rakyat bebas menyatakan pendiriannya mengikut kepentingan rakyat yang mereka wakili atau dasar parti mereka.

Apa yang berlaku sekarang walaupun Melayu Islam mempunyai banyak perwakilan dalam Parlimen tetapi mereka berada dalam keadaan 'defensive' kerana tersekat dari bolih mengatakan yang hak kerana terikat dengan ideologi parti sendiri atau parti komponen.

Siapa yang mengetuai Kerajaan tidaklah penting. Yang diutamakan adalah kepentingan ugama ,rakyat dan negara dipertahankan setiap wakil rakyat mengikut "concience" mereka.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain
Petaling Jaya

Zulkifli Zabidin said...

Assalamualaikum Dato,

Intipati kepada usaha menjayakan kerajaan perpaduan yang diuar-uarkan ialah 'keikhlasan' untuk menyatupadukan Melayu.

Keikhlasan yang dituntut pula bukan sehala sifatnya. Keikhlasan mesti datang dari UMNO dan PAS.

Terma-terma dan syarat-syarat yang dituntut dan dituntut balas di antara kedua pihak pula mestilah munasabah.

Jika tiada keikhlasan dan kemunasabahan di salah satu pihak atau kedua-duanya sekali, maka akan gagallah kerajaan perpaduan. Tinggallah gagasan itu sebagai "lip service" yang akan disambut dengan sorak sorai orang-orang bukan Melayu.

Sandus said...

dato,saya rasa kepimpinan pas bukan semudah yg disengka untok bertaut pada dahan umno, pas mempunyai mekanisma yg teratur dan kemas,kepimpinan mereka cukup mantap berbekalkan pengalaman lampau yg tak mahu saya ungkitkan,di samping moraliti yg tinggi samaada dlm saf pimpinan tingi,dan saf tengah yg sarat dgn pimpinan berkelibar yg diisi dgn ediologi dan terbiah, di mana benda ni semua tidak ada pada umno dan pkr.maaf kalau terkasar bahasa.

2 kali 5 said...

salam Dato'

Sikap fanatik dan taksub orang kita cukup sukar untuk diubah. Jika putih pemimpin yang mereka kagumi putihlah pilihan mereka, begitu juga sebaliknya.

Orang kita kurang matang berpolitik

saji said...

Dato',pendekatan politik Presiden PAS, Tuan Guru Dato'Hadi Abdul Hadi Hadi Awang ialah, mengemukakan dasar ajaran Islam di bawah komponen syariah yang boleh diijtihadkan, diterima golongan ulamak PAS dan sebahagian golongan kemanusiaan dan profesional, masuk akal, mempunyai kemampuan menyelesaikan masalah tempatan melibatkan masa depan orang Melayu-Islam khasnya, tetapi amat sukar atau memgambi masa yang lama untuk dilaksanakan.

Maksud saya, tidakkah hukum hudud dan kerjaan perpaduan amat sukar untuk dilaksanakan?

Pun begitu, ia lebih baik daripada konsep 1 Malaysia yang sehingga kini masih tidak dikaitkan dengan ajaran Islam yang sesuai, jelas dan nyata seperti hudud dikaitkan dengan hukum jenayah Islam dan kerajaan perpaduan atau uniti dikaitkan dengan hukum syura.

Berkaitan dengan pendekatan Presiden PAS tersebut, ia tidak akan diberikan apa yang dipanggil dalam konsep pengurusan organisasi moden sebagai input ciri-ciri aspek teknikal iaitu hal2 berkaitan persoalan struktur organisasi ( pembahagian tugas,saiz, dan sebagainya), kemudahan dan peralatan, sistem dan tatacara bagi maksud kajian, pelaksanaan dan mudah difahami di kalangan ahli organisasi PAS sendiri dan masyarakat sekeliling.

Yang mana, dari sudut konsep pengurusan tersebut ia akan tinggal sebagai teori atau pendekatan semata-mata.

Persoalanya, mengapa input tersebut tidak diberikan? Adakah ia sesuatu yang dirahsiakan?

Bagi saya, ialah, sama ada, golongan ulamak dan golongan kemanusiaan di negara ini percaya dengan penjelasan bertalu2, siang dan malam akan menjadikan orang yang tak faham mengenai apa2 teori dan pendekatan boleh faham,
atau PAS sebenarnya, masih belum menubuhkan jemaah2 atau kumpulan2 penyelidik dalam pelbagai bidang - ekonomi, politik, sosial, pendidikan, pelbagai aliran seni, dan sebagainya yang menggabungkan golongan agama, kemanusiaan, sains dan teknikal di kalangan ilmuan dan pakar ahlinya dalam satu wadah penyelidikan.

shahimah said...

Kalau Obama sendiri pun boleh nak bekerjasama dengan negara Islam (walaupun baru setakat cakap je, action belum tau lagi) then takkanlah PAS-UMNO ni tak boleh nak cari kata sepakat.

I've said it before and I'm saying it again, if PAS could have just listen to what the Muslim Malays are screaming about, then they would have put the past behind. I'm sure they are cleverer than they were before...

amoker said...

LIke in Perak, the powerful and rich komplot to save their own power. This is the same le, power hungry folks for agama and bangsa, but not negara. Go ahead, the truth is that it is a battle between UMNO and PAS. But 1+1 is not 2 ..

AkuLaParpuKari said...

salam dato'

bergabung?...Mungkin tidakk!!!

parpu katun jgn la dok pakai capital letter sakit mata tengok...takdak adab orang panggil tinggi suara ni.

Tak belajar etika menulis ka?

Anak Perak said...

Datuk,

Hairan juga kenapa UMNO macam "hidung tak mancung pipi tersurung-tersurung". Kalau dah PAS tak mahu bekerjasama dengannya tak usahlah nak terhegeh-hegeh atau hemoi sangat. Lagi pula teras perjuangan antara UMNO dan PAS berbeza. Paling penting PAS sudah rasa dia kuat. PAS lebih selesa berkawan dengan DAP dan PKR (hanya kepala Melayu).

UMNO perlu berjuang di atas kekuatan sendiri. Meskipun terpaksa mengalami kekalahan dalam PRU 13 seperti yang dijangkakan oleh ramai penyokong PR. UMNO harus belajar dari Parti Kongres India yang bangun kembali setelah kalah teruk beberapa tahun lalu. Begitu juga dengan Parti Konservatif dan Parti Buruh UK.

Management Consultant said...

Salam perjuangan

Abdullah Ngah said...

semasa berada di Johor Baru pada jumaat malam sabtu saya ada menerima SMS yang berbunyi: mereka sayang pada Umno.

Saya dapat buat kesimpulan bahawa setakat hari ini masih ramai orang pas sayang kepada Umno.

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan ustaz Nasharuddin Mat Isa tidak terkecuali.

mengapa saya kata begitu. Pertama idea "kerajaan perpaduan" yang dicetuskan yang sudah ditarik balik nampaknya digalah semula.

Lebih lebih lagi apabila kecundangnya Mohmmad Sabu dan Husam Musa yang cuba menumbangkan timbalan presiden yang dikatakan masih sayang kepada Umno.

Datuk Nik Aziz ketika bercakap dalam seminar dimajlis jubli Perak Dewan ulamak di Taman Melewar Kuala Lumpur baru baru ini mengatakan musuh nombor satu Pas Islam Umno.

Kalau dah Umno itu musuh nombor satu PAS bagaimana presiden dan timbalan presiden boleh sayang pada Umno.

Mana mungkin bolej jadi begitu.

Mungkin implikasinya hanya menjadi kudis gatal sahaja walaupun luka lama masih ada parutnya.

Soal serik tak serik tidak ada bagi orang PAS. Lebih lebih lagi kena sengat pun.

Sudah acapkali PAS disengat tetapi tidak satu lubang. Yang dilarang oleh islam jangan satu lubung banyak lubang tidak mengapa.

Sebab itu soal serik tak serik tidak jadi persoalan bagi para pemimpin PAS yang penting baginya ialah perpaduan ummah yang diutamakan miskipun jadi korban (jandi mangsa percaturan politik tanah air.

nampaknya PAS sanggup jadi alat kepada mana mana parti jika suatu itu dapat membantu kearah penyaduan ummah.

Tidak kira ia kafir ke atau sebaliknya asalkan perpaduan dapat ditegakkan.

Inilah pegangan PAS era kepimpinan ulamak sepanjang berpresidenkan Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang dan Nasharuddin Mat Isa.

Tiga naib presiden yang baru dipilih Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Sallehuddin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar juga barangkali selari dengan apa yang dicetuskan oleh presiden.

Ada yang mengatakan tidak salah sayangkan Umno kalau umno ada niat untuk perpaduan ummah.

Ada yang mengatakan salah, kerana niat tidak cukup kuat dijadikan hujah yang umno mahukan perpaduan, kerana politik memang macam itu.

Yang paling penting praktikalnya. Jika niat tanpa praktikal ia hanya sia sia sahaja kerana ia bukan solat, puasa dan haji jika tiada niat tidak sah ibadatnya.

Ini pemerintahan ia perlu kepada praktikal sesuatu parti.Jika praktiknya bercangah dengan Islam sudah tentu tidak sah.

Orang politik boleh buat apa sahaja, kawan boleh jadi lawan lawan boleh jadi kawan.Yang baik dikatakan buruk dan buruk dikatakan baik.

Demikian perangai orang politik, tak kira dia seorang ulamak, kerana mahukan kuasa atau gila kuasa. Apatah lagi yang tidak ulamak yang membuat maksiat siang malam.

Datuk Harun Din pernah berkatakan orang hisap rokok tak layak jadi pemimpin. Bagaimana pula dengan mereka yang minum arak, makan riba dan rasuah?

Bolehkah kita percayaan dengan pemimpin jenis ini.

OKJ said...

Salam DAKJ

CAKAP BESAR

Sifat takbur, berlagak atau bercakap besar adalah salah disisi Islam. Orang Melayu paling meluat mendengar orang ‘cakap besar’. Dewasa ini amalan cakap besar dah menjadi kebiasaan di kalangan orang Melayu dan orang Islam. Belum menang PRU 13 lagi dah cakap besar. Kerajaan perpaduan belum pun dibincang untuk duduk semeja dah nak suruh orang letak jawatan.

Rawatan untuk sifat takbur adalah bersedekah. Tapi, maksud sedekah secara ringkas adalah beri milik kita keapda orang lain bukannya bersedekah dengan harta orang lain untuk mendapat nama. Bukannya beri tanah kerajaan ikut suka hati untuk dapat undi.Cukup-cukuplah bersifat takbur, berlagak dan CAKAP BESAR. Sekian, TQ.

NAZIR said...

Assalamualaikum Dato'
Bagi saya, umno dan Pas boleh bekerjasama antara satu dengan yang lain. Tetapi jika isu bergabung ditimbulkan, Pas tidak mungkin akan bergabung dengan umno kerana umno dengan dasar kebangsaannya manakala Pas pula menjadikan Islam sebagai dasar perjuangan.

Saya teringat dengan kata-kata Tok Guru Nik Aziz yang menjelaskan bahawa Pas akan menyertai Umno malah membubarkan Pas jika umno menjadikan Islam sebagai dasar perjuangan dan mengenepikan dasar kebangsaannya.

www.kafesantai.blogspot.com

Anonymous said...

Salam DAKJ,

Bagi saya kenyataan tentang kerajaan perpaduan ada baiknya kerana PAS akan dilihat sebagai sebuah parti yang dominan. BN dan PR sama-sama perlu mengawasi PAS. Jika PAS keluar PR, BN untung dan jika PAS kekal dalam PR, BN pasti sukar untuk mengekalkan kemenangan dalam PRU13.

Saya rasa DSAI & DSMN nampak perkara ini dan disebabkan itulah mereka begitu berhati-hati untuk mengkritik kepimpinan PAS. Saya sebagai orang yang berkecuali (tidak menyertai mana-mana parti), merasakan PAS perlu memainkan peranan agar kestabilan politik negara terjamin dan janganlah jadi Katak, asyik melompat, akhirnya yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran.

Yang paling penting, sejauh mana hebat pemikiran para strategis PAS, nasihat Tok Guru Nik Aziz jangan diabaikan. Jangan gila pangkat, jangan gila kuasa dan janganlah rasa terlalu kuat. Kini sudah ramai golongan muda yang mula muak dengan isu politik. PRU13 masih sukar diramal.

-Carl_

Shamsul Yunos said...

Pakatan mouthpieces are frothing from the news, so PAS must be on the right track when it comes to Malay Unity and safeguarding the interest of Islam

hanezam said...

Datuk,

Kalau jenama yang memusykilkan kita,saya ada cadangan seperti di bawah. Kalau dah orang PAS geli nak masuk UMNO dan UMNO pulak malu nak masuk PAS, apa kata kita buat satu parti baru untuk satukan mereka. Orang UMNO boleh kata ini parti yang lebih pragmatik lanjutan kepada parti UMNO yang telah banyak jasa. Orang PAS pula boleh kata ini parti baru yang ditubuhkan khusus untuk "accommodate" prinsip-prinsip perjuangan mereka yang lebih Islam. Prinsip-prinsip utama yang mesti dipegang kejap-kejap ialah(cadangan saya) :-

1. ahli-ahli parti tidak akan sekali-kali makan rasuah atau beri rasuah dan tidak akan pilih pemimpin yang makan atau beri rasuah rasuah;
2. Pesalah rasuah dihukum rejam sampai mati di khalayak ramai (kalau bunyi brutal sangat kita boleh modify yang ni);
3. Memelihara dan mendokong prinsip keadilan sosial di sebalik Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan tanpa sebarang penindasan ke atas golongan bukan Islam sesuai dengan prinsip-prinsip keadilan di dalam Islam;
4.Hanya pemimpin di kalangan bijak- pandai sahaja yang dipilih, yang dungu diharamkan bertanding untuk jawatan;

Prinsip-prinsip yang lain depa boleh bincang ambik.

Saya rasa prinsip di atas sesuai untuk sesiapa sahaja tidak kira sama ada beliau berjanggut ataupun tidak.

Till the next GEs, we all can quarrel till the cows come home OR we can start afresh for a better future.

Cadangan saya ni boleh pakai ka Datuk ?

Shah said...

Dear DAKJ,
Haji Hadi sepatutnya mengundurkan diri kerana gagal mempertahankan Kerajaan Trengganu dalam PRU 11 dan gagal memenangi Trengganu dari tangan BN dalam PRU 12 yang lalu. Sebaliknya Nik Aziz yang adakalanya bercakap pelik-pelik dapat mempertahankan Kelantan dengan majoriti besar.Hadi patut concentrate kepada mengajar, beri tazkirah dan ceramah.Lebih-lebih pun jadi penasihat syariah kepada parti PAS. Kalau suka sangat dengan UMNO, mungkin dia dan Nasharuddin boleh lompat parti. Mana tahu, nasib baik dapat jadi menteri.

Anonymous said...

Look at what happened during the PAS muktamar:

1. Female reporters who didn't use scarf were publicly ticked off, even humiliated by being told that rag or kain buruk is good enough for their heads. What is this?

2. PAS wants Sisters In Islam banned.

3. Prior to their muktamar, there was a "directive" that all top posts should be held only by ulama.

4. They reject PPSMI.

If PR were to take over the federal government, I EXPECT PAS to do the followings at which ever ministries that they lead:

1. ensure that all women at government departments (inclusive of customers, non muslims) must wear scarfs. Those who don't will be scolded publicly.

2. they will ban anyone/ any organization that don't conform to their ideology.

3. They will issue directives to government departments according to their interpretation of Islam. All directives from the council of clerics are good and must be followed. Ministry's policies and implementations must be cleric-centric.

4. We will have PAS leaders who can't even speak bahasa malaysia (those who only speak kelantanese) drawing up our education masterplan, including the teaching of English!!!

I urge my non-muslim brothers and sisters to reject PAS and PR. You may hate BN, but their formula is still the best for non muslims. Think of the future of our children. Think hard, and think rationally.

Worried Old Man

Arif Wahab said...

Salam..

Kerajaan Perpaduan tidak bermakna PAS dan UMNO bekerjasama, kena baca balik cadangan Hj Hadi pasal Unity Govt sebelum ini. Pada pendapat sy, Unity Govt ini akan mengambil kira semua wakil rakyat, not just PAS n UMNO.

To Abdullah Ngah: Orang PAS tak sayangkan UMNO...

For me, pemimpin UMNO sibuk cakap pasal UNITY GOVT ni saja sebagai strategi untuk melemahkan atau dengan kata lain melaga-lagakan ikatan dalam PR. dengan UMNO 'menyambut baik' cadangan UNITY GOVT ini, beri sedikit kegelisahan dan kemarahan kepada pemimpin dan penyokong PR yang lain seterusnya mengurangkan sokongan kepada PAS itu sendiri....

Setiap tindak tanduk UMNO hanya berkisar kepada keuntungan di pihak partinya saja...

Anak Kuala Krai.

Orang Lama said...

Sudah sampai Umno menjadi negara ini negara Islam. Dan Pas boleh membantu dlm hal itu. Hapuskan sistem riba, wujudkan dinar mas, kembalikan zakat dan laksanakan hudud. Umno tidak perlu takut lagi kepada orang kafir. Insya Allah, Pas dan penyokong akan membantu.

Pak Kassim said...

Bang Kadir,

Saya selalu nampak Mustapha Ong bergerak dalam blog ini, saya rasa terpanggil untuk bertanya kepada Mustapha Ong tentang pelbagai dakwaan terbaru ke atas anaknya yang memang menakutkan. Diharap Mustapha Ong dapat menjawab perlakuan Ong Jr.


refer to: http://forum.mykmu.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=26838

http://forum.mykmu.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=26886

pakbelalang said...

Declare Sisters ‘haram’

SHAH ALAM: PAS wants the National Fatwa Council to declare the non-governmental organisation Sisters in Islam as haram if its activities are found to be contrary to the Islamic teachings and principles.

The party alleged that the group’s activities were “dangerous” as it could cause confusion among the Muslims.

comment:

Apa "bahayanya"? Kenalah beri maklumat bahawa aktiviti mereka memang benar telah meyeleweng dari prinsip dan ajaran Islam.

Siapa sebenarnya yang "confused"?

Anonymous said...

Oi kaki-kaki PAS yang bersekongkol dengan UMNO, tak sedar ke lagi dulu kamu kena injak di kepala?

Kalau masih tak ingat saya beri kisah injak yg baru. Nun di Perak sana.

Masih tak sedar lagi?

Nah, saya kata undi saya kepada PAS pada PR dulu tak akan saya halalkan di dunia dan akhirat kalau masih mahu bersekongkol dengan UMNO. Larat nak tanggung? Dan saya akan rosakkan kertas undi di PR akan datang. Bukan saya seorang saja yang akan berpendirian begini. Banyak lagi. Saya akan tungkus-lumus berkempen supaya semua penyokong PAS berbuat demikian.

Dalam PAS ini ada juga kartun-kartun di peringkat atas. Islam apa benda, berserban dan jubah tetapi rasis dan nasionalis totok. Dah tak nampak siratul-mustakim.

Akhir kata, siapa yang akan menjadi mangsa kalau bukan Islam itu sendiri?

mat royan

pakbelalang said...

Hishammuddin For Umno-pas Talks If ...

KOTA KINABALU, June 8 (Bernama) -- Umno Vice-President Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein said Monoday Umno and PAS should engage in talks to ensure the well-being of the people.

"The issue is unity. The current global challenges demand that we should not merely be politicking. Administration and development of the country are more important agendas.

comment:

Lets see how far this political rhetoric can go. As I said earlier, don't expect anything from the Muslim leaders, be it UMNO or PAS leaders. Leaders of both side just do not have the political will to unite the ummah.They have their own political agenda and vested interest. That's their first priority. They don't have the drive, desire and full commitment to really wanting to take care of the well being of their Muslim brothers. They don't imbibe the true teaching of the Quran. They (UMNO and PAS) interpret the Quran to suit their own political ideology to the extent that they are making the ummah confused and disunited with no positive direction to look forward.

The Muslims are doomed to fail dulu, kini dan selamanya !! Why?
Simply because their leaders lack the WISDOM AND COMMON SENSE !!

Many statements made by the leaders of both parties reflect their poor maturity of thoughts. They are way below the benchmark of true Muslim leaders. Some of them are just HAPRAK and HP6 !!

pakbelalang said...

English as compulsory SPM pass subject?
By : Suganthi Suparmaniam

KUALA LUMPUR, Mon:

Should English be made a compulsory passing subject in the Sijil Pelajaran Malaysia? This is the question thrown to the public by Education Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin who wants to know if it should be done by the government.

comment:

Ya, saya setuju seratu peratus Bahasa Inggeris diwajibkan lulus dalam peperiksaan SPM dengan syarat guru Bahasa Inggeris hendaklah berkualiti dan mencukupi terutama di semua sekolah luar bandar. Jika ini tidak di sediakan saya rasa ramai penuntut luar bandar akan gagal untuk lulus dalam peperiksaan SPM.

Apabila ramai penuntut luar bandar gagal maka kita kelak akan kedengaran suara sumbang "menjerit" di depan Istana Negara supaya Bahasa Inggeris tidak diwajibkan lulus dalam peperiksaan SPM.

Paksooyon said...

I couldn't help but agree with Pak Belalang. A wise man he is for noting that PAS and UMNO can never work together the reason being PAS is led ny Ulama' whilst UMNO hardly had any Ulama in their rank& files anymore.

This explains why UMNO had gone astray from Islamic principles. Islam Hadhari is now history, I start to ponder what next?

If anybody thinks BG(R) Jamil Khir is the answer, well, think again many more times.What has he done in KAGAT ? Listless.

What about Dr Mashitah? She almost legalised prostitution by saying that if a woman has no income to support family, she may bare herself to a man's lust for some money.
This is the ulamak that Pak Belalang chooses to be ass0ciated with. May be she is the answer to Pak Belalang vision of having a woman "Queen of Sheba" as President of Malaysia.
Having had UMNO before, I would definitely agree that UMNO - NO MORE PLEASE.

Or is it fair to say that Pak Belalang's version of an ulamak ist hat of Dato' Azeez Rahim Al-Kelangi who is now Head of Baling UMNO Division. He (Dato Azeez) has eradicated Mat Rempits nation-wide.

PAS has now shown enough maturity to lead. It has many options of whom to be with while UMNO is staring at the prospect of loosing coalition partners.

Man Memali said...

Kumpulan yang cuba mancairkan Ulamak dalam PAS kalah teruk di Muktamar PAS baru-baru ini.

Usaha ini tersebar luas di seluruh Malaysia dan telah berjaya dengan menggunakan kaedah 'terbang malam' dan berjaya menjatuhkan Ustaz Taib Azamudeen di Baling.

Ini telah membangkitkan kesedaran di tempat-tempat lain di seluroh Tanah Air dan berjaya dikekangkan dalam Muktamar baru-baru ini.

PAS perlu kekalkan 'status quo' sebagai parti pimpinan ulama' yang sudah mendapat tempat di sanubari pengundi bukan Islam.

Dengan kesederhanaan Islam dan Ulama yang berketerampilan, saya yakin, gugurnya pendakwah Assyahid Ibrahim Libya adalah berbaloi.

abdullahngah said...

kerajaan perpaduan yang dicetuskan oleh presiden PAS itu ialah apa yang dipraktik oleh kerajaan Indonesia.

Politik Indonesia tidak sama dengan Malaysia. Malaysia ada China dan India. Tapi Indonesia tiada parti china dan india.

Orang China tidak dibenarkan berpolitik miskipun mereka bangsa indonesia.

Oleh itu adalah mudah untuk megujudkan kerajaan perpaduan Tapi malaysia tidak boleh berbuat demikian.

Kalau dibuat juga ianya pincang. Lebih lebih lagi UmnoBN yang berkuasa.

Semua sedia maklum dasar umno adalah dasar sekular yang tidak ada kaitan langsung dengan islam.

Bagaimana mungkin PAS boleh bekerjasama dengan Umno sedangkan dasar PAS dasar islam yang mahu mendaulatkan sebuah negara islam.

Jika PAS sudah tinggalkan dasar itu tiada menjadi sebanrang masalah untuk mengujudkan kerajaan perpdauan dengan mana mana parti pun.

Jika ditakdirkan dalam piliahnaraya umum ke 13 nanti PR menang dan boleh menbentuk kerajaan, maka kerajaan itu adalah kerajaan PR (pakatan rakyat).

Dap tidak mahu negara malaysia menjadikan negara islam manakala PKR juga tidak mungkin bersetuju dengan kehendak dasar PAS, kerana parti itu ada china ada india.

Apakah yang akan terjadi kepada PAS apabila kedudukan politik tanah air berada ditahap demikian rupa.

Bagi saya kerajaan perpaduan boleh dibentuk, tetapi akan mencapai matlamat yang di kehendaki.

Hamas pernah bekerjasama dengan fatah atas alasan perpaduan.

Apa sudah jadi dengan hamas apabila bekerjasama dengan fatah yang sudah sekian lama menjalinkan hubungan kerjasama dengan Yahudi.

Yahudi adalah musuh hakiki umat islam, Hamas punyi musuh dalam selimut yang teamat berbahaya.

Fatah menjadi musuh kedua hamas selepas Yahudi.

Allah dah sebut condung kepada kafir tidak boleh. Apatah lagi lagi bekerjasama dengannya atau parti yang sejenis dengannya sepertimana pernah dilakukan oleh RasulullahSAW di Madinah.

Apa yang terjadi pada kerajaan Islam Madinah? Mereka khianat. Praktik RasulullahSAW itu untuk dijadikan Panduan dan tidak wajar diikuti kerana ada ayat ayat yang melarang.

Nik said...

Dato'

Pakbelalang Says:

"Should English be made a compulsory passing subject in the Sijil Pelajaran Malaysia? This is the question thrown to the public by Education Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin who wants to know if it should be done by the government."

Macam Biasa Muhyiddin Tak Tahu atau Nak Tahu.....

Apa Guna ada Satu Perkampungan "Educational Research Center" dekat Kuala Lumpur dengan beberapa Pakar yang peka serta berkelulusan tinggi dalam hal pembelajaran dan pengajaran Jika Menteri Masih Tak Tahu dan nak tanya rakyat yang juga tak tahu....

pakbelalang said...

Dr M: Don’t forsake English and ruin children’s future


PUTRAJAYA: Parents should think about the future of their children when deciding whether to agree or to oppose the Government’s proposal to make a pass in English compulsory for a student to pass the Sijil Pelajaran Malaysia, said former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad.

He said, English was a necessary component for students to get good jobs once they leave school or for them to go overseas for further education nowadays.


Asked about the possibility that the policy on the teaching of Mathematics and Science in English would be scrapped Dr Mahathir said: “I feel very sorry. In future, all Malays and Malaysians will be stupid.”

comment:

Yes, without the slightest shadow of doubt Malaysians particularly the Malays not only will be stupid but dah "BODOH STUPID". That is my term of expressing my displeasure over those people who want to revert the policy of teaching Mathematics and Science in English.

Don't we realise that we are now producing "unemployable" graduates by the thousands every year. Why they are unemployable, especially among the Malay graduates? They simply cannot even speak basic English and lack knowledge of simple basic things around them. The lack of English is also robbing them of many opportunities in life.

These unemployable graduates will eventually end up in doing odd jobs and could not even live on their own to sustain their daily expenses. They will end up living with their parents and draining the family's resources.What a pity!!

manletih said...

Ini negara Malaysia. Bahasa Malaysia wajib untuk lulus ok la.

Yang pandai berbahasa English / Mandarin / Tamil tu pun tak kemana juga. Duduk kerja meroyan di Malaysia juga.

Tiada siapa larang pun kalau rakyat nak belajar bahasa apa pun di dunia ini. Tapi keluar la duit sendiri. Jangan nak harap kerajaan sahaja.

Di sekolah rendah dan menengah belajar bahasa Malaysia. Bahasa lain jadikan pilihan.

Walau tak belajar bahasa Jepun dan Rusia pun ada pelajar yang ke Universiti Jepun dan Rusia.

Muhyidin dah takda keje lain ke. You are much better than that!

*manletih*
Yang lulus TOEFL dengan markah lebih baik dari si American pun Sekolah Kebangsaan je.

Anonymous said...

Salam Dato
1. PAS bukan = Islam, PAS hanya part of Islam. ISLAM adalah syumul. PAS masih banyak bengkang bengkok yang perlu diperbetulkan. Jika tidak persepsi org ramai kepada Islam juga distorted. Distorted view terhadap Islam sangat merbahaya.

2. Islam itu paksinya tetap. Point of referencenya static. Cabang2nya boleh ditafsirkan mengikut zaman tapi pokoknya jgn diusik. Sekiranya PAS bertunjangkan Islam- reference jgnlah diubah2.

3. PAS hanya berjuang- kemenangan ditentukan Allah. Apa dinilai ialah perjuangan dan perjuangan itulah matlamat, bukan kemenangan itu matlamat. Sekiranya PAS kata matlamat hendak wujudkan negara Islam, apakah diberi kuasa depa mampu tegakkan negara Islam? Proses menegakkan negara Islam proses yang besar, pada zaman ini perlu lebih dari 13tahun. Mungkin lebih dari 3 atau 4 generasi. Tidak ada jump start dalam perkara ini, contohnya dgn berpadu dgn UMNO.Apabila ada shortcut, perlu digunting perca2 dan dismoothenkan hujung2nya yang tajam dan keras- perlu jadi accomodative- akan ada prinsip tergadai.

4. Saya tak faham kenapa PAS perlu tergesa2 utk mendapat kuasa. Saya tak fikir almarhum Yusof Rawa atau Fadhil Noor tidak mendapat pahala sebab PAS tidak tubuh negara Islam di zaman mereka.Adakah mereka gagal? Sebab itu saya fikir, pahala adalah dalam perjuangan. Kejayaan hak mutlak Allah.

5. Kadang2, saya mula terlintas, adakah pemimpin PAS benar2 ikhlas dalam perjuangan? Atau, kuasa sudah menguasai tindak tanduk mereka?

6. Kalau pimpinan PAS ragu2 kepada keikhlasan dan niat sebenar Linggam,Mutu, Ramasamy, Ah Chong, Wong yang mambawa bendera PAS setiap PRaya , Fikir2kan lah Hj Leman, Hj Ali, Wak Said di kampong2 yang mati2 berpaut pada PAS.

OToote

Anonymous said...

salam DAKJ n Bloggers,

tidak mungkin pas akan bersama2 umno yg mengaku islam tapi tak islamik, perkembangan terkini ini hanya untuk melekakan umno dgn mimpi2 indah, pas dulu bolehlah diperbodohkan, tapi tidak sekarang, pemikir2 startegi dlm pr adalah jauh lebih genius dan mereka bersatu padu, tidak seperti ubn bercakaran!!!

pas dan pr akan gelak besar bila semua drama mereka ini berakhir dgn ubn disepak terajang jatuh tersungkur disaksikan oleh rakyat malayISA!!

p/s: tahniah saya kpd pimpinan ulamak yg baru dilantik.....TAKBIR

HAMBA ALLAH

Umno Malaysia said...

pas sekarang sudah berpecah kepada dua golongan - ulamak pas & professional pas -

kebanyakkan jawatan penting dlm pas dimiliki oleh golongan 'ulamak pas'.

saya rasa ini mungkin propaganda dlm muktamar pas dimana ada calon yg menabur wang ringgit dan ingin bersatu kepada umno.

harap dato` terus memantau dan menganalisi pas dari semasa ke semasa

umno-malaysia.blogspot.com

Man Memali said...

TUHAN kami, tidak Engkau menjadikan sesuatu itu sia-sia, maha suci Engkau, lindungilah kami dari seksa neraka.

Dato,

Tuhan menjadikan manusia itu berbagai bangsa dan bertutur pelbagai bahasa supaya dapat kenal mengenali.. Namun Al-Quran yang diperakui semua Muslim sebagai Kalamullah yang membawa petunjuk untuk manusia sejagat telah diturunkan dalam bahasa Arab.

Banyak polimik mengenai BI hingga TPM bercadang nak cadangkan agar diperwajib kelulusannya untuk lulus SPM keseluruhannya. Walau pun bersetuju dengan diperwajibkan BI, namun perlu juga diperwajibkan belajar Bahasa Syurga sebagai bahasa Ibadah.


Ramai yang baca Al-Fatehah, tapi tak faham maana dan maksud, jesteru solat tak khosyo'. Berdoa atau meng'ameen' doa tanpa memahami apa yang dipohon. Maka tiada keikhlasan dalam ibadah. Jadi 'Pak Turut' saja.

Tapi pemimpin UMNO dalam Kerajaan masih mendewa-dewakan BI sahaja.

Seolah-olah BI inggeris menjamin kesejahteraan dan masa depan. Inilah kejayaan kaum Yahudi wan Nassoro memesongkan Ummah dari memberi penumpuan kepada Islam. Bagaimana bisa memberi perhatian kepada Islam jika buta Al-Quran kerana buta Arab.

Insaflah YAB TS TPM, enta juga anak cucu seorang Ulamak di Johor.
Dalam membincangkan hal BI untuk masa depan di dunia yang hanya sekejap TETAPI jangan abaikan Bahasa Al-Quran untuk masa depan di akhirat yang kekal selama-lama-lama-lama-lamanya. Semoga enta juga digolongkan Allah sebagai salah seorang dari mujahid-mujahid yang membantu menegakkan kalimah Allah.

Kembar Aidrus40 said...

Scribe,

Moga-moga PAS terus selamat serta bagus memerintah di Kelantan dan Kedah - dan bertambah pula memerintah Perlis dan Terengganu selepas PRU13.

Dalam keluarga kami ada ahli PAS dan UMNO. Yang sokong PKR dulu dah lebih sokong PAS.

The Truth said...

Kerajaan perpaduan yang dicetuskan oleh president Pas Hj Hadi tidak dinafikan adalah satu gagasan yang akan memberi impak besar terhadap iklim politik Msia terutamanya orang2 Melayu. Pertanyaan disini adakah idea ini lahir dari cetusan atas kesedaran yang tulen tentang keperluan untuk mewujudkan perpaduan atau hanya sekadar cetusan spontan yang timbul atas nama gimik politik.

Jangan dilupa Mursyidul am Pas Nik Aziz menentang idea ini secara peribadi dan semua maklum atas pengaruh beliau dalam menentukan hala tuju parti pas. Saya perpendapat buat masa ini adalah lebih sesuai jika Pas memperkukuhkan kedudukannya didalam pakatan pembangkang dan seterusnya menjadi peneraju utama dalam pakatan tersebut.

Perpaduan melayu masih akan berlaku selagi Pas memainkan peranan yang sewajarnya sebagai pembangkang yang berkelibar dan bertanggungjawab. Sebagai contoh Kerajaan perpaduan yang dicetuskan oleh president Pas Hj Hadi tidak dinafikan adalah satu gagasan yang akan memberi impak besar terhadap iklim politik Msia terutamanya orang2 Melayu. Pertanyaan disini adakah idea ini lahir dari cetusan atas kesedaran yang tulen tentang keperluan untuk mewujudkan perpaduan melayu atau hanya sekadar cetusan spontan yang timbul atas nama gimik politik.

Jangan dilupa Mursyidul am Pas Nik Aziz menentang keras idea ini secara peribadi dan semua maklum atas pengaruh beliau dalam menentukan hala tuju parti pas. Saya perpendapat buat masa ini adalah lebih sesuai jika Pas memperkukuhkan kedudukannya didalam pakatan pembangkang dan seterusnya menjadi peneraju utama dalam pakatan tersebut.

Perpaduan melayu masih akan berlaku selagi Pas memainkan peranan yang sewajarnya sebagai pembangkang yang berkelibar dan bertanggungjawab. Sebagai contoh Pas masih menyokong kuat dasar DEB dan menentang pandangan lain-lain parti dalam pakatan pembangkang. Pas boleh memainkan peranan sebagai check and balance bagi parti umno dan sebagai benteng pertahanan kedua orang-orang melayu sekiranya umno tersasar hala tuju seperti mana yang berlaku pada masa era Abdullah badawi.

Anonymous said...

Assalamualakum Dato,

Saya kurang faham erti Kerajaan Perpaduan! Mengapa mesti berpadu? Peringkat manakah parahnya perpaduan kita sekarang? Yang tak berpadu itu Melayu kah? Rakyat malaysiakah? Ahli UMNO kah? Ahli PAS kah? PKR kah? Siapa pula yang perlu berpadu?

Rata rata yang dihighlightkan ialah diantara PAS-UMNO. Kalau nak satukan kedua dua pertubuhan itu saya cadang ikut saja resipi Dato Nik Aziz : Kalau UMNO terima Islam sebagai dasar perjuangannya PAS sedia di bubarkan. Selesaikan.

nordinbk

shamsuddin khan said...

apa yang berlaku ketika muktamar pas baru-baru ini adalah permainan politik Pas untuk mengekalkan undi bukan melayu dan dalam masa sama cuba menarik kembali undi melayu yang sudah `lari' berbanding pilihanraya 1999.
maka, diciptakan apa yang dikatakan sebagai puak erdogan diketuai husam musa. husam musa bertanding timbalan presiden untuk kalah bukannya untuk menang, kenapa? lihat cara kempennya yang agresif menyerang nasharuddin dan hadi awang sedangkan sebagai anak didik nik aziz, dia mesti tahu budaya politik org pas yang tidak akan pilih pemimpin yang kempen secara agresif dan tidak `wala' kepada pemimpin. Bila apa yang dikatakan golongan ulama yang lebih rapat dengan umno menang, maka ia seolah-olah memberi harapan baru kepada perpaduan melayu/islam yang amat dirindui oleh majoriti umat islam negara ini.
Hasilnya, pengundi manik urai yang 95 peratus melayu akan beri undi kepada pas kerana kepimpinan pas nampak cenderung untuk menyatukan org melayu/islam. lihat juga kenapa tiba-tiba banyak isu kepentingan melayu dibangkitkan sepanjang muktamar, ini semua untuk meraih semula undi melayu. Pas sama seperti umno, pkr, mca, gerakan, dap, mic dan semua parti politik, iaitu matlamat ialah kuasa dan mendapat kuasa walau dengan apa cara sekalipun.

affendi hussain said...

Negara: Malaysia
Sistem : Demokrasi Berpelembagaan
Penduduk: 27,730,000 (2008)
Bumiputera : Melayu 50.4%-majoriti!; Lain2 11%
Muslim : 60.4% - majoriti!
---------------------------------
Versi perjuangan politik:

UMNO - Ketuanan Melayu untuk perjuangan agama, bangsa & negara

PAS - Menubuhkan Negara Islam
-------------------------------
Assalamualaikum semua org2 politik...

Mana "logic & sense" kalian ni..

Majoriti kalau berbalah & berpecah hanya menjadi minoriti.. ke mana arah perjuangan kalian kalau dah tau takkan pergi ke mana dalam sistem demokrasi... kesudahannya terpaksa menceceh jadi penjilat kaki & balaci org demi kuasa politik.. mana maruah diri?

Tidak kah bodoh dan sia-sia itu semua?
Meletakkan sesuatu tidak kena pada tempatnya adalah zalim.. pernah dengar?

Alif Mim Nun Wau langgar Pa Alif Sin...

berterabur hurufnya bila berlanggar diatur semula jadi nada bunyinya serupa.. 'Mampus & Hampas' ..

Sampai bila nak jadi badut sarkas ?
...akai ada ka?

Kalian semua nak temberang apa lagi kepada kami ni? Bosan lah tengok hangpa ni semua.. fed up! Nak kata budak2 lagi umur dah diambang senja masing2..

Ntah bila nak sedarlah depa ni semua... dua-dua takkan ke mana..sampai kiamat.. kalo terus mcm ni saya berani jamin!

wallahualam

(",)

pakbelalang said...

RM3bil project in Mersing
By ZAZALI MUSA


Radian to develop seafront Laguna Marina

MERSING: Radian Starfish Sdn Bhd will develop Laguna Marina, a RM3bil integrated development on the seafront of Mersing.

“The project is expected to take 10 years to complete,’’ Johor Mentri Besar Datuk Abdul Ghani Othman said.

The Federal Government has allocated some RM215mil under the East Coast Economic Region mas terplan for three infrastructure projects in Mersing this year

He said the waterfront development would consist of star-rated and boutique hotels, waterfront homes, a water theme park, convention centre, cultural centre, private medical centres as well as commercial and business areas.

Ghani declined to divulge any information about Radian, which he said was a local property developer.

comment:

This is what the rakyat is angry. When you announce a mammoth project involving billions of ringgit and yet you are not willing to tell the public the background information of the developer.

The rakyat want to know who really they are. Whether they really have the capacity to undertake such big project. How are they going to finance the project. Who are the people involved in the project. Who are the directors?

All this information must be provided by Ghani. Kalau tidak jangan buat kenyataan apa-apa pun tentang projek ini.

Jangan nak main silap mata. Zaman main silap mata sudah berlalu. Everything must be above board and transparent.

Anonymous said...

Datuk,

Bagi orang yang faham apa itu politik, mereka tidak terkejut dengan apa yang berlaku dalam PAS sekarang ini.

Yang nyatanya ... PAS bukanlah 100% memperjuangkan Islam. Saya tidak pastilah berapa peratus perjuangannya yang ikut Islam tapi saya yakin ia bukan 100%.


-sinbad-

hlekir said...

saudara sinbad,

Teringin sangat saya nak tahu apa dia yg menyebabkan PAS tidak memperjuangkan 100% Islam. Cuba berikan 1 fakta, termasuk hujah2 naqli, jgn aqli kerana hujah akal tidak boleh menentukan.

Firman Allah bermaksud, `Sesungguhnya orang yang lebih takut kepadaKU di kalangan hambaku ialah para ULAMA'.

pakbelalang said...

Former Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) director-general Datuk Aziz Deraman said recent poltical developments had split the Malays.

He said the split became wider due to 'political arrogance' within parties or between parties and the people.

"The time has come for Malay political parties to find a new formula to strengthen Malay unity," he said in his paper 'The Malay World: Islam and the Malays in the Malay Archipelago.

comment:

Don't expect too much from the Malay political leaders to create anything good for the Malays.Literally, they are "deaf, blind and dumb". Sum mun buk mun um yun fahum laa yar jiuun !!
Malay political leaders are all failures. To be blunt they are simply haprak and HP6.

Mereka masih lagi terkapar-kapar, bingung dan meraba-raba ke hala mana mereka nak bawa bangsa Melayu.

Mengapa umat Melayu hingga kini tidak boleh bersatu? Kerana semua pemimpin Melayu hanya pandai main "politik kampong". Politik "kopiah putih" dan "songkok hitam" !! Mereka kurang pengetahuan global sebab mereka "goblok" !! Terimalah hakikat ini. Mereka sebenarnya tidak layak memimpin umat Melayu.

Melayu nak bersatu? Forget it. The Malays can never be united selagi sifat cemburu, dengki, iri hati, riak dan bodoh sombong bergelumang dilobok hati mereka.

Itulah sifat Melayu Asli yang tak boleh di kikis. Dah sebati dalam darah daging mereka.

Anonymous said...

hlekir

mengikut undang-undang tanah di Kelantan, 99% adalah tanah rezab Melayu khas untuk anak-anak Kelantan. Bukan kata bukan Melayu/Islam,... orang-orang Melayu/Islam dari negeri lain pun tak boleh beli tanah di Kelantan tu.

Ini ikut Islam ke tak ni?


-sinbad-

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).