Thursday, June 11, 2009

Lawatan LKY: Fahami Yang Tersurat Dan Tersirat

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

MELIHAT kepada laporan media massa, saya rasa tidak keterlaluan kalau saya ibaratkan lawatan bekas Perdana Menteri Singapura, Encik Lee Kuan Yew ke Malaysia sekarang seperti lawatan seorang Maharaja China. Sungguh istimewa sambutannya.

Tetapi ia sebenarnya lebih hebat kerana Maharaja China tidak pernah membuat lawatan ke luar negara sebab mengikut kepercayaan orang China dahulu kala, hanya bumi China bertamadun dan manusia di luar Empayar China adalah orang liar (barbarians) dan orang tidak beragama (heathens).

Kalau tidak silap saya, hanya Pu Yi , Maharaja terakhir China yang menjadi boneka Jepun yang pernah melawat ke luar negara.

Mengapa saya berkata begitu? Lihat sajalah siapa yang membuka pintu rumah dan hati mereka kepada Menteri Mentor Singapura itu – Yang di-Petuan Agong, Perdana Menteri, Sultan-Sultan, Menteri-Menteri, Menteri Besar dan Ketua Menteri.

Dalam Utusan Malaysia hari ini saya tengok tiga Naib Presiden Umno begitu “sopan” bergambar dengan beliau.

Terlintas di fikiran saya adakah seorang negarawan Malaysia seperti Tun Dr Mahathir Mohamad akan mendapat penghormatan dan keistimewaan yang serupa kalau beliau melawat Singapura?

Tentunya tidak. Di Singapura tidak ada Raja. Di Singapura tidak ada Kerajaan Negeri Pas, DAP atau PKR. Di Singapura hanya ada Kerajaan PAP. Di Singapura tidak ada berbagai parti. Di Singapura ada PAP saja. Singapura adalah sebuah negara demokrasi yang tidak ada pembangkang. Lihatlah apa yang mereka buat kepada pembangkang!

Tapi tak apalah. Bukankah kita ini bangsa yang sangat menghormati tetamu apatah lagi orang tua seperti LKY yang datang untuk mengubati nostalgia?

Pembaca blog ini yang muda mungkin tidak tahu dan yang tua pula mungkin sudah lupa bahawa LKY pernah menjadi warganegara Malaysia dan pernah menjadi Ahli Parlimen Malaysia antara tahun 1963 dan 1965.

Saya tidak tahu secara langsung apa yang tersirat dan tersurat dalam lawatan itu kerana tidak dijemput menghadiri sebarang pertemuan atau taklimat mengenainya. Tetapi saya yakin LKY pastinya tidak menjelajah Semenanjung Malaysia sekadar untuk bernostalgia dan mengubati rindu.

Pada pandangan saya, LKY dengan rombongan anak muridnya menjelajah Semenanjung atas tujuan dan sebab berikut:

1. Singapura bimbang dengan perkembangan politik di Malaysia, khasnya kelemahan Umno/Barisan Nasional dan kemungkinan kemunculan Pas sebagai parti induk politik Malaysia;

2. Singapura bimbang sokongan orang bukan Melayu, khasnya pengundi Cina, kepada Pakatan Rakyat akan memperkukuhkan kedudukan dan peranan Pas;

3. Kalau boleh, LKY mahu mempengaruhi masyarakat Cina Malaysia supaya kembali menyokong BN;
LKY sedar bahawa Malaysia yang stabil adalah penting kepada kestabilan politik dan ekonomi Singapura;

4. Dengan suasana Ekonomi Harimaunya dalam keadaan yang sangat lemah, Singapura perlu berbaik-baik dan berpakat dengan semua negara jiran;

5. LKY sedar bahawa pembatalan rundingan isu-isu tertangguh antara kedua-dua negara seperti Perjanjian Bekalan Air, Tanah Keretapi Tanah Melayu di Singapura dan simpanan rakyat Malaysia dalam Tabung Simpanan Pusat (CPF) Singapura akan menjejaskan perhubungan jangka panjang; dan

6. Singapura masih menaruh harapan yang Malaysia pada suatu hari nanti bersedia memulakan semula penjualan pasir kepadanya dan membuka ruang udaranya kepada kapal terbang tenteranya.

Jadi lawatan LKY ini bukanlah lawatan nostalgia. Ia adalah lawatan mencari maklumat dan risikan. Lawatan untuk mengenali dan mengukur kepintaran para pembesar Malaysia. Lawatan untuk mengajar anak buahnya untuk mengenali barisan baru kepemimpinan Malaysia.

Inilah keistimewaan Singapura. Ia sangat mengutamakan maklumat dan risikan. Dan tidak seperti negara kita yang meminggir dan mencemuh Dr Mahathir, Singapura memaksimumkan penggunaan LKY sebagai guru dan diplomat luar biasa untuk menarik pelaburan asing dan menebarkan pengaruh Singapura sebagai kuasa ekonomi serantau.

LKY bukan sahaja melawat Malaysia. Dia juga melawat negara-negara jiran yang lain dan menjadi kepala kepada usaha Singapura menarik pelaburan dari negara-negara Asia Barat.

Jadi, harap-harapnya para pembesar kita daripada pelbagai peringkat dan parti tidak sekadar bersalaman dan bergambar dengan LKY sahaja.

Kalau pun mereka keberatan belajar daripada Dr Mahathir, sekurang-kurangnya belajarlah daripada LKY kerana kedua-duanya adalah pemikir dan pelaksana teragung panca penjajahan di rantau kita ini. Kedua-duanya berjaya kerana mereka mengutamakan maklumat dan risikan.

88 comments:

Roti Planta said...

Dato',
Biasalah orang kita suka menjadikan orang luar sebagai 'idola'. Maka berduyun-duyun pemimpin kita menyambut LKY kerana bagi mereka LKY adalah pemimpin 'melebihi' Soekarno atau Mahathir sendiri. Mungkin ada yang cium tangan LKY!

Melihat faktor kesihatan LKY, mungkinkah ini merupakan kali terakhir dia berpijak dibumi Malaysia bagi mengimbau cita2 dan nostaglia beliau untuk menjadi pemerintah Malaysia

Bye/Roti Planta

pakbelalang said...

Biar dia lawat ke merata Malaysia. Lebeh baik terima Lee Kuan Yew daripada Chin Peng. Mungkin ada "tanda-tanda" dia dah nak "belayar" jauh. Kita tak payah bimbamg. Ada hikmahnya. Dulu lain, sekarang lain.

He is probably giving moral support or endorsement to Najib's leadership which I think augurs well to UMNO. Trust his wisdom being an old man with good vision. All we need is just to monitor what would be the after effect of his visit whether positive or negative. Tak payah kita membuat andaian yang negatif untuk sementara waktu. Kita tunggu dan lihat dan jangan ada prasangka negatif. Kita sebagai pemerhati mesti gunakan akal yang bijaksana dan jangan menunjukkan perasaan yang melulu. Kita perhatikan apakah strategi beliau yang tersemat dihatinya. Kita tidak BODOH.

Having said this, I still have the greatest admiration of our great national figure, Chedet. Jasa mu tetap dikenang dulu, kini, dan selamanya ....... He stands above all others. Make no mi8stake about it.

Abu Hasan Adam said...

Saudara Datuk Kadir Jassin,

Menyebut nama Lee Kuan Yew terlintas juga di kepala saya nama Alex Josey dan cerita Sang Kancil yang berada bersama gajah dalam sebuah lubang. Kisah kebijaksanaan sang kancil untuk keluar dari lubang dengan cara menjentik t---- gajah sehingga sang gajah melontarkan sang kancil keluar dari lubang.

Ringkas cerita....terkeluarlah Singapura dari Malaysia.

Abu Hassan Adam

bzz said...

Dato,

Melayu mudah lupa. Pemimpin kita juga mudah lupa. Tapi ada satu bekas pemimpin kita yg berblog mengalu-alukan LKY melebihi pemimpin sendiri yg selalu dikutuknya.

Saya tidak suka dengan sikap pemimpin singapura. mungkin sebahagian kecil rakyatnya.

Pemimpin Malaysia WAJIB untuk tidak tunduk kepada kehendak Singapura. Berapa kalikah Singapura ikut kehendak Malaysia selepas keluar dari negara ini? Mereka kan kiasu.

Saya setuju. Kalau taknak ikut nasihat Tun tentang Spura, sekurang2nya, belajar dari LKY. Kenali 'musuh', barulah kita boleh kenal dan lawan.

Anonymous said...

Dato'
Setuju sangat dengan pandangan dan amaran tersebut. Agak nya LKY apabila berbual dengan pemimpin kita dia dah tahu di tahap mana kewibawaan dan kebijaksanaan mereka. Bukan mudah untuk bertemu LKY, molek lah walau 1, 2 minit bersua muka di menafaatkan dengan bertanya kepada LKY secara berterus terang dan jujur perkara yang "burning" dan perlu mendapat penjelasan dan pendirian beliau. Tidak lah berniat untuk memperkecilkan pemimpin kita, tetapi secara kasar nya akibat kurang persiapan untuk menggunakan "the moment of truth" maka mereka hanya melihat kedepan hanya untuk sessi bergambar dan berbual kosong. Diantara Zahid, Hishamuddin dan Shafiee Afdal, agak nya siapa kah antara mereka yang berani untuk bertanyakan kepada LKY atau mereka semua nya gugup, membisu seribu bahasa..... dan memuja kehebatan LKY.
In as far as TDM, I am bewildered as you rightly mentioned will not get such a treatment as LKY if he goes to Singapore. With all his time spent to develop the nation, even he is ignored by the leaders of Malaysia. Saya rasa dato', memamg betul lah orang Melayu ni mudah lupa. Ia lah kacang lupakan kulit dan kera di hutan disusukan anak dirumah mampus kebuluran. Memang bijak orang dulu kala memberi gambaran bangsa kita Melayu.
LKY amat memahami budaya Melayu, berhati hati kerana LKY tahu bahawa orang berbudi, kita berbahasa dan orang memberi kita merasa. LKY yang juga pernah meramalkan kehancuran UMNO berkemungkinan akan dapat melihat lebih dekat lagi bibit kehancuran UMNO yang akan menepati ramalan beliau. LKY tidak lupa sejarah penyingkiran Singapura dari Malaysia, LKY tidak lupa keangkohan pemimpin UMNO terhadap beliau, LKY tidak akan lupa sejarah tetapi apakah barisan kepimpinan yang ada terutama nya UMNO akan diperkudakan kerana terus berkhayal dan mudah lupa. Syabas Dato', semoga terus sehat untuk menulis. Salam takziah.dh9753

gigikutercabut said...

Dato'

Saya rasa analisis Dato' tepat dalam hal ini. Saya sendiri pun agak hairan kerana lawatan LKY bukan sekadar bertemu dengan ahli politik, tapi turut bertemu dengan Raja-Raja Melayu.

Mungkin ada benarnya LKY sendiri agak kurang senang dengan perkembangan politik terkini di Malaysia.

Malah kalau tak salah saya selepas PR-12 yg lepas LKY turut menyarankan agak pemimpin2 Singapura kini, terutama PAP untuk membuat analisa terperinci tentang kegagalan BN untuk mengekalkan dominasi politik di Malaysia.

Kalau boleh mereka mahu menjadikan kes BN sebagai satu Case Study supaya mereka juga tidak terjerumus dalam kancah yang sama.

Nik said...

Dato'

Memang Tepat Ulasan Dato' kali ini!

Usaha merisik keadaan di Malaysia Penting untuk perancangan Singapura...

Singapura sudah rebah dan sedang mencari jalan untuk menaik balik ekonomi Negara.... Untuk menangani masaalah ekonomi mungkin tidak lama lagi Singapura akan menjadi Satelit Negeri Cina.. Jadi tidak hairan lah ketibaan LKY sejurus selepas DS Najib balik dari Negeri Cina..
Cuba lihat Sahaja, China National Oil baru sahaja mengambil alih SPC(Singapore Petroleum Corp).. Cina juga sedang melihat untuk mengambil alih beberapa Syarikat Strategic yang lain diSingapura...

Anonymous said...

salam DAKJ n Bloggers,

SETUJU!! amat setuju dgn dato!! dtg bukan sebambarang datang, dtg penuh agenda

maaf cakap dato, pak2 menteri kita lebih suka publisiti, gambar sana sini dari merungkai masalah semasa, angguk-angguk!!patutnya lawatan lky ke sini digunakan sebaik mungkin, bg signal yg jelas bhw kita terluka mengenai batu puteh!! tiada kompromi pasir, sempadan,udara, air dan isu2 tertangguh yg lain

org berbudi kita berbahasa dato!! tapi malangnya pak2 menteri kita lemah shawat, lemah otak, lemah akal, lemah lutut, lemah longlai.. >.<

p/s: isu ppsmi blem pun selesai, ada isu baru pulak....


HAMBA ALLAH

Belut said...

Majulah Singapura -- The pride of all Southeast Asian people!

mrakunman said...

Dato, ada kebenaran analiasa Dato itu. Saya cukup sedih dan terganggu dengan sambutan dan perhatian negara kepada LKY. Seolah-olah LKY adalah seorang anak hilang yang ditunggu kepulangannya. Rasa rindu yang lama terpendam dibuktikan dengan sambuatan yang luar biasa. Sesungguhnya sambutan itu, tidak akan membawa impak baik kepada kerajaan, malah akan mengundang berbagai tafsiran yang pelbagai yang bersifat negatif.

TEHrasaCOKE said...

Dato'

LKY mai nak ucap 'timakasih'
kut pasai kita tangkap Maselamat.

Saya teringat salah satu joke dlm web, mengenai kes maselamat yg diberitakan lari ke Malaysia.
Sila baca Signboard ini.

....'SELAMAT DATANG KEMALAYSIA'...

Takpun dia mai nak tengok pemandu dari Singapura berlagak samseng memandu dilorong kecemasan (bila highway jam)...

Kalau nak cerita pasai benda yg menyakitkan hati kita memang tak tercerita.

Harapan... semoga kita tidak terlalu nak menarik rambut dalam tepung dengan depa ni. Tarik brek kapai pun takpa...

Cucu Tok Selampit said...

Dato' AKJ,

Terima kasih di atas maklumat ini.

Wassalam.

Anonymous said...

Salam Dato,

I am also perplexed by the coverage given to the visit by LKY. It was as if the prodigal son has returned home. However, I agree with you that LKY agenda's is different.
Actually it makes me wonder whether the malay proverb, "Kera di hutan disusukan, anak dirumah(or in this case, BAPA) dirumah dibiarkan" would be apt to describe the treatment given to LKY and Tun M.
Anyway, it seems the PM is determined to uphold Tun Abdullah legacy i.e adopt Iskandar Development as his pet project as well.
Personally, I felt PM should be more proactive to further look at what is going on in Putrajaya. There are many improvements that needs to be done there.
It is as if PM is trying hard to get away from anything that shows his bias towards Tun M. I just don't understand PM. Is appointing Tun M's son as Deputy Minister and not appointing KJ as cabinet member all he can muster?

Pak Nujum

Ikhsan hakim said...

Mahathir berjaya? LKY berjaya? hahaha.
Pak Kadir ni betul sewel la. Diktator, berjaya ke tidak ke..tetap diktator. Habis cerita. Bukan belajar dr mereka, tp belajar ambil iktibar supaya jgn jadi mcm mereka ( Mahathir dan LKY ). Hahahaha.

Ikhsan Hakim

ab said...

Salam dato,

Saya fikir LKY:-

1.Tenguk peluang syarikat tempatan
pindah hq/listing kat SGX kesingapura.

2. Tenguk peluang kalau bolih tambah bank singapura kat sini...

3.Kalau bolih beli bond kerajaan malaysia banyak-banyak sampai satu tahap sebarang tindakan ekonomi negara perlu fikir singapore jual bond kita...

4.Cari maklumat kalau bolih `downgrade hutang negara'..supaya mereka dapat lebih interest payment.

5 Cari peluang penjual pasir baru... tentu ramai YB besar dan kecil suka sangat ni....

6.Cari peluang kukuhkan dokterine PAP di sini..

7 CARI PELUANG untuk menjadikan malaysia `the litle singapore'...


TAK PERNAH SAYA TERBACA LKY SAYANG MALAYSIA!!!


Abu Bakar Ab Rahman

Anonymous said...

Salam Datuk,

Sedih betul saya melihat keadaan politik di Malaysia sekarang. nampak sangat orang2 Melayu berjuang hanya untuk kepentingan periuk nasi masing2. Sudah tidak mengira kepala siapa, habis dipijak semua asal dapat berkuasa dan harta. Tidak lagi mengira agama. Kenapa jadi begini??? Jika arwah ayah saya melihat ini, menangis air mata darah. Dia antara yang berjuang menetang komunis. Merasai derita zaman Jepun. Berjuang dalam UMNO kerana sayangkan bangsa. Kenapa orang2 UMNO sekarang terlalu tamak? Bagaimana nasib anak Melayu 20 tahun akan datang? Kenapa ulama2 PAS buta mata hati, sanggup bekerjasama dengan oarang2 cina yang sudah terang lagi bersuluh menunggu peluang menjadikan Malaysia Singapura ke dua! Hanya kepada Allah Taala tempat berdoa agar dibukakan semula pintu2 hati orang2 Melayu untuk bersatupadu.dan membuang sifat tamak haloba, hasad dengki dan iri hati. Harap nasi tidak menjadi bubur.

1965.

kluangman said...

Seperti Dato' saya juga sangat terkejut dan kecewa cara tiga Naib Presiden UMNO menyambut LKY seperti seorang Maharaja China, tunduk, sopan, takut, gementar dan hilang keyakinan diri ketika berdepan dengan LKY.

Tidak seperti Najib yang melawat Singapura dan China baru baru ini, berjalan dengan gah dan megah serta penuh keyakinan diri malahan PM Singapura sendiri kelihatan 'kecil' dan enteng berbanding dengan Najib.

Saya percaya 'body language' yang ditunjuk oleh ketiga tiga Naib Presiden tersebut cukup membimbangkan kita seolah olah mereka perlu di'endorse' untuk berada di tahap pencapaian sekarang.

Lawatan LKY lebih kepada simbolik kepada Pulau Pinang untuk menjadi Singapura 2 yang sedang dalam proses pembikinan.

Tahniah dan takziah..

arzawahiri said...

Salam Datuk,
Kejayaan LKY meletakkan dirinya sebagai negarawan yang dihormati dunia – kerana peranan media asing – adalah kerana pendirian pro Baratnya. Berbeda dengan Mahathir, sikap kritikal bekas PM Malaysia tsb dalam kontek politik dan ekonomi antarabangsa menyukarkan beliau diterima secara global.

Kedudukan Singapura yang homogenous dari segi politik dalaman memudahkannya menumpukan perhatian untuk menarik perhatian kepada audience luar. Malaysia sukar menampakkan pendirian pro Barat kerana mahu menjaga hati umat Islam terutama pasca 11 September. Dan dasar DEB adalah sebahagian dari delema dalam usaha kita menangguk simpati Barat/ media asing.

Justeru itu dalam keadaan manapun Malaysia tidak dapat menandingi Singapura dalam kontek menonjolkan diri di persada antarabangsa terutama sebagai anak manja media Barat. Kerana itu walau serendah manapun standard demokrasi Singapura seperti yang Datuk sebut itu, Singapura tetap terus di hormati oleh dunia.

Inilah kelebihan LKY yang bukan datang dari dirinya semata-mata tapi dari langkah bersepadu republic itu yang mahu menonjolkan icon dan asset tersebut di persada dunia dalam kontek kepentingan nasional.

Walaupun begitu Mahathir tetap di hormati di dunia Islam. Dalam usaha gigih antarabangsa mahu merapatkan bersefahaman antara dunia Islam dan Barat maka Dr Mahathir mampu memainkan peranan yang lebih berkesan.

Anonymous said...

Yg Bhg Datuk,

Terdapat perbezaan yang ketara adalah Tun Mahathir mengejar dan mencanangkan Wawasan 2020 untuk jadi Malaysia sebagai Negara Maju di serata dunia tetapi pihak LKY dan Singaoura sedaya upaya cuba mengelakkan negara mereka diiktirafkan dan dikenali sebagai negara Maju.

Dan satu aspek lagi adalah kita kerap mendengar pentadbiran Malaysia melalui selogan, dulu Bersih Cekap Amanah, lepas itu Cemerlang, Gemilang Terbilang dan sekarang ini One Malaysia pula. Tetapi di Singapura kita kerap selogan mudah seperti Satu Rumah Satu Kekuarga sebagai contoh....

Dan habis masa dan tenaga oleh pemimpin untuk menjelaskan selogan sahaja.

Penjelasan di atas adalah semata-mata hanya untuk tujuan perkongsian maklumat sahaja....

Rakan20G

Non-partisan said...

Dato', saya percaya banyak lagi yg berasa bagaimana Dato rasakan berhubung lawatan LKY ke Malaysia. Merekalah yang merupkan'the silent majority'. Hati bagai dirobek-robek bila melihat sambutan yg begitu luar biasa diberikan justeru memanifestasikan sifat 'inferiority complex'yg keterlaluan. Apa lagi bila mengenangkan layanan buruk yg diberikan pemimpin2 tertentu Malaysia terhadap TDM.

MB Perak pula dgn megah mencanangkan betapa lawatan LKY ke negeri itu sebagai satu endorsement kepada kedudukan beliau sebagai MB yg sah. Saya sedar betapa desperatenya beliau untuk mendapatkan kembali sokongan rakyat Perak terhadap kepimpinannya tetapi caranya itu hanya mencerminkan betapa dengkelnya pemikiran beliau.

Bagi mereka yg begitu naif saya syorkan bacalah memoir LKY 'From Third World To First.'

dan kajang said...

As'kum Dato',

1. Pertama saya ucapkan Takziah kepada Dato' sekeluarga di atas kembalinya ke Rahmatullah ayahanda Dato' baru2 ini. Saya hanya baru terbaca berita itu kerana berada di luar negera.

2. Saya sependapat dengan Dato' bahawa lawatan LKY itu bukan lawatan kosong, bukanlah lawatan nostalgia dan bukannya untuk shopping semata2. Dia bukan seperti sesetengah pembesar kita yang kalau pergi ke luar negara untuk lawatan sambil belajar, hanya tinggal lawatan makan angin sahaja, belajarnya tidak ada. Tiada ilmu yang dibawa balik kecuali beg-beg shopping.

3. LKY ini bijak orangnya. Tentunya berbagai risikan yang akan dibawa balik. Pemimpin kita memang mudah lupa terhadap kelicikan pemimpin Singapore. Kita dah lupa tentang apa yang pernah mereka lakukan kepada ekonomi negara kita semasa kegawatan tahun 1997 dulu. Bagaimana mereka tekan ekonomi kita dengan menarik orang2 Malaysia untuk mengeluarkan wang dari bank Malaysia dan disimpan ke bank republik itu dengan faedah yang lebih menarik. Saya masih ingat lagi ungkapan salah seorang pemimpin kita ketika itu bahawa 'if we have a friend like Singapore then we don't need any more enemy".

4. Jadi sekarang ini bila ekonomi mereka agak tertekan, saya tidak fikir LKY kemari semata-mata nak bernolstalgia. Tidak payahlah diberi layanan Red Carpet kepada beliau. Gunalah ilmu dan pengalaman yang ada pada TDM. Banyak yang boleh dipelajari tentang cara TDM tanggani isu Singapore.

Kamal said...

memang dato', pembesar2 melayu kita sangat hemoih dengan LKY, tak sama dengan cara depa sambut dr Mahathir.

orang singapore pandai guna kebolehan yang mereka ada seperti LKY, pembesar umno buang kepakaran dr Mahathir.

abadullahngah said...

Begitu tindakan orang Melayu yang berjiwa penjajah.

Para pemimpin negara kita terutama orang Umno memang amat percaya dengan orang asing.

Orang macam ini memang tetap bersangka baik dengan orang asing, sebaliknya bersangka buruk kepada bangsa sendiri.

Kan tanah kereta apiu tanah Melayu sudah dijual kepada Singapura oleh Tun Daim Zainuddin.

Berapa bilion saya dah lupa, Mungkin ada orang tahun berapa harganya.

Roti Planta said...

Dato',
Peringatan (untuk sedarkan diri kepada pemimpin-pemimpin yang menyambut LKY):

LKY bukan setaraf Yang Dipertuan Agong'; kenapa muka Hisamudin dan Safie penuh protokol seolah menerima tetamu 'pemimpin agong'.

LKY tidak pernah menganggap Malaysia sebagai 'rakan' apatah lagi menyayangi Malaysia; jadi kenapa menyambut dia macamlah wira.

LKY statusnya bekas PM Singapura dan sekarang Menteri Kanan; jadi kenapa pemimpin kita untuk menyambut dan bermegah2 dapat bertemu dia.

LKY adalah musuh yang sering dan selamanya cuba mengancam Malaysia (ekonomi dsb) melalui tindakan dan percakapan; jadi ingat kesilapan Sultan dan Rakyat Melaka apabila menyambut kedatangan 'Peniaga Portugis' dulu. Mula-mula mereka datang dengan senyuman, kemudian datang dengan peluru dan pedang.

Semoga ini adalah kali terakhir LKY memijak kaki tanah Malaysia. Bak kata PakBelalang, selamat belayar....

Bye/Roti Planta

Ikhsan Hakim said...

Org UMNO mmg tunduk bodoh dpn diktator. Hahaha.

Ikhsan hakim

Azrin said...

Saya sangat tretarik dengan tulisan Dato kali ini. Sekali lagi, seperti zaman Dato di NST, artikel ini langsung tidak disokong oleh fakta-fakta melainkan anggapan sembarangan Dato sendiri.

This is not 1965 anymore, lets move on.

ruang bicara faisal said...

2 perkara saya bersependapat dgn datuk disini

1) saya mengeluh bila lihat utusan malaysia hari ini 3 org naib presiden umno pergi 'mengadap' LKY.

2) kita tidak menggunakan kepakaran dan kebijaksanaan tun dr m sebaik mungkin utk memajukan negara. org2 umno mudah termakan dgn kata2 pembangkang kononnya tun dr m berkuasa keatas pm baru kita. bila pembangkang canang begitu sikit maka umno pun terus pinggirkan tun. memang pembangkang takut dgn tun,sebab itu mereka canang begitu,supaya khidmat tun tidak digunakan. mereka tahu jika tun menyumbangkan khidmat maka laluan bg mereka 'sakit'. yg bodohnya org2 umno juga kerana termakan kata2 pembangkang.

mohon jasa baik datuk agar menceritakan peristiwa bagaimana pas boleh berada dalam perikatan tahun 70an dulu dan mengapa mereka keluar. kerana banyak generasi muda tidak tahu cerita sebenar,termasuk saya. dan saya yakin datuk tahu kisah tersebut.

terima kasih

The Truth said...

Saya rasa majoriti rakyat Malaysia yang berjiwa patriotik berkongsi perasaan seperti dato, Perasaan terkilan,kesal dan malu tidak dapat disembunyikan dari jiwa-jiwa seperti ini. Memang benar body language yang ditunjukkan oleh ketiga-tiga Naib Presiden Umno ketika mengadap LKY amat meloyakan dan menghancurkan jiwa.

Bersopan terhadap tetamu bukanlah sampai ketahap menghilangkan maruah diri, mereka sebagai Naib Presiden Umno adalah secara langsung mewakili kredebiliti orang2 Melayu. Body language mereka menampakkan ketiadaan keyakinan diri apabila berdepan dgn pemimpin2 asing. Be proud dan tampilkanlah kehebatan kerana anda tidak mewakili diri anda sendiri tetapi RAKYAT dan NEGARA MALAYSIA.

Walaupun LKY datang sebagai tetamu dan sebagai adatnya dirai dan dihormati tetapi kita jgn lupa tentang sejarah hitam LKY dan peranannya dalam memecah belahkan perpaduan Malaysia dgn membawa keluar Singapura dari perikatan. Pemimpin2 besar UMNO jgn sampai lupa sejarah.

Amat menghairankan apabila LKY begitu teruja bertemu dgn segenap lapisan pemimpin baik dari kerajaan atau pembangkang. Apa motif dia berbuat demikian dan amatlah tidak kena dan tidak menghormati tuan rumah apabila dia seolah-olah mengelak untuk bertemu negarawan Malaysia TUN DR MAHATHIR. Sepatutnya pihak kerajaan mengadakan aturcara khusus agar LKY datang untuk mengadap TUN DR MAHATHIR disitu mungkin pemimpin umno khususnya ketiga-tiga Naib Presiden dapat belajar body language yang betul yang akan ditunjukkan oleh Tun apabila berdepan dgn pemimpin spt Lee Kuan Yew.

fighter said...

YBhg Dato' and fellow bloggers,

1. I'm really frustrated and angry with those Malaysians who went overboard 'kowtowing'that old man from singapore who always has bad plans for the malays in malaysia and spore. Where's their pride and dignity? What? That's how we showed diplomacy? My foot. That old man has thick skin, not worried about how we treated him.
2. Its true, he had agendas..data gathering is one of them. He's a vicious dog that can smell our blood...if we're scared, he will growl and attack, but if we're strong, brave, confident, the dog will back off.
3. Why we can easily forget how that old man took every advantage when our country was having problem...so, Dato', sorry to say this, but I disagree with you on this.
4. Knowing that old man,to him, 'orang jatuh dihempapnya dengan tangga...'so I don't believe he wanted to do all those things you suggested. He is a cunning opportunist...to him, its about taking advantage of our weaknesses, our kindness, our forgiveness...and all those stupid things we malays love to do to show we're kind-hearted people.

Thankyou Dato'.

abuyukyuk said...

setelah hampir 20 tahun tidak menjejak kaki ke malaysia, LKY akhirnya terpaksa pergi juga ke malaysia untuk survival ekonomi singapura..seperti kata mak bapak kita di kampung, orang yang nak mati akan BUANG TABIAT.. takziah kepada LKY dan singapura...

BelokKiriKanan said...

LKY tak pernah berubah pandangan beliau terhadap Melayu dan Malaysia. Hebat betul sambutan yang diberikan ketiga-tiga Naib Presiden Umno. Iyelah orang melayu kan tinggi nilai budi bahasa dan sopan santun serta Melayu mudah lupa! Diharapkan undi-undi kaum cina untuk BN akan meningkat dengan kehadiran pemimpin agong tersebut! Melayu Mudah Lupa...

Anonymous said...

Dato KJ,
Terlebih dahulu takziah diatas kehilangan ayah yg tersayang.
Saya setuju kita perlu terus meninjau apa yang tersirat dari lawatan LKY yang hanya taraf menteri tua tetapi diberi sambutan seperti kepala negara. Mengapa demikian.
Kedatangan dia diwaktu keadaan politik dalaman yg agak masih tak stabil mungkin untuk mengetahui tahap kedudukan parti parti Pakatan khusus DAP di Pg.
Jumpa dengan Sultan Pk untuk mengetahui "from the horse's mouth" apa sebenarnya faktor faktor yg mempengarohi keputusan Tuanku dalam kes Nizar dan Kerajaan negari Pk.
Dato Seri NTR baru saja melawat S'pura jadi hairan juga LKY pilih datang ke sini selepas lawatan NTR itu. Mengapa agaknya.
Ulasan Dato itu sangat tepat kerana LKY diketahui tidak suka membuang masa atau melakukan perkara yg tak berfaedah.
Mungkin juga dia nak tahu bila Selamat dapat diserah balik ke S'pura.
Orang Melayu lazimnya baik hati dan jarang nampak yg tersirat.
Dzulman Shah Alam turut bingung!

Anonymous said...

Salam Dato'

Agak2 nya adakah Dato' Seri Najib di-benarkan bertemu NGO2 melayu Islam,persatuan2 budaya melayu ataupun parti2 pembangkang seperti SDP atau Worker's Party di-Singapura tak???

Setahu saya Dato' Najib hanya sempat mengerjakan solat Juma'at di masjid Sultan di-Arab Street, Singapura.

Apa yang melunakkan jiwa Dato' Najib agak nya sehingga membenarkan Kuan Yew seorang tua yang anggkuh dan pernah menghina JB sebagai sarang jenayah....di-beri penghormatan sebegini rupa??? ini sudah terkeluar dari protokol biasa!! ada apa2 ke?

=kenajual=

bro brotherhood, said...

As-Salam Bro Dato KJ,.. Mungkin juga kedatangan LKY atas sbb kunjungan dari LGE n ade agende trtentu,.. I smell sumting burning,..heheh,..wat else can I say,..(,")

azienmat said...

Setuju dengan gigikutercabut.

Datang membawa satu tujuan, pulang membawa seribu ...... (apa ya?)

-Dato Hisham cukuplah setakat naib presiden, tolonglah jangan naik keatas lagi.

Indigo said...

Scribe,

Same Head, Different Hats
(how judge thee thy motif)

Orang Melayu agak pelek
matanya ada yang sepek
macam pak along ku merepek
Orang Melayu tinggi intelek

Orang Tua fikir jauh
mana nak dicampaknya sauh
pantai mana membara lauk
bidadari dan pohon pauh

Orang Tua terbeban cucu dan harta
rupanya samar namanya tajuk cerita
wajah penuh misteri topeng derita
tanah yang ada kangkangnya tersita

Orang Melayu muda dan tua
tersenyum mengerti semua
dalam tauhid tiada dua
siapa khadam siapa ketua

Langkawi itu terlalu indah, Orang Tua
dari yang kau sangka
Langkawi ini terlalu indah, Orang Melayu

anti barua asing/anwar said...

LKY dtg malaysia nak jenguk Khairy (key jah) lama x dengar berita...

Anonymous said...

Datuk,

Lawatan LKY ini juga serentak dengan lawatan PM Thailand ke Malaysia. Apakah ianya secara kebetulan? Ada mesyuarat sulit tak?

Silap haribulan Thaksin pula dijual LKY ni sepertimana LKY pernah "menjual" A.Samad Ismail, Lim Chin Siong, Devan Nair dan lain-lain lagi.

"Cari makan Datuk, cari makan..."


-sinbad-

samurai melayu said...

SALAM DAK
IZINKAN,
TEPAT DAN PEDAS TULISAN DAK!

KAMI DAH LAMA FAHAM SIKAP 'DIKTATOR' DARI SEBERANG TAMBAK JOHOR YANG BONGKAK DAN LICIK INI.

DIA NI SEORANG 'MANGKOK' YANG TIDAK TAHU MENGHORMATI ORANG LAIN APATAH LAGI JIKA ORANG ITU NAMANYA MELAYU.

PERNAH KAMI TONTONI DITV S'PORE SATU KETIKA DULU BAGAIMANA DIA MENGHINA SEORANG ANAK MELAYU SINGAPURA DALAM SATU RANCANGAN Q & A BERSAMA PENUNTUT2 UNIVERSITI DISINGAPURA APABILA DIA DENGAN ANGKUHNYA MENYURUH ANAK MELAYU ITU DUDUK DARI MENYUARAKAN SOALAN DENGAN BERKATA 'KALAU BAPAK ANDA HANYA SEORANG PEMANDU 'LORI' TAK PAYAHLAH HENDAK BERTANYA SOALAN.'

MUNGKIN PEMIMPIN2 MELAYU BARU MASIH 'ATASNYA ADA BATU'(AAB) SEBAB ITU MASIH LEMAH LONGLAI ( SEPERTI DIKATAKAN SEORANG BELOGGER)MENYANJUNG KEDATANGAN DAN BERIA HENDAK BERGAMBAR DENGAN ORANG YANG BERHATI 'BENGKOK' TERMASUKLAH RAMBUTNYA...

HAIRAN JUGA ADA ORANG (BELUM SAMPAI TAHAP MANUSIA)MELETAKAN AYAHANDA TUN SAMA TINGGI DENGAN LKY.. NAUZUBILLAH

BAGI 'SAMURAIMELAYU' TAHAP 'MAHARAJA' CINA SINGAPURA ITU ADALAH 10 TIANG TNB DIBELAKANG PUNGGUNG AYAHANDA 'SHOGUN' KAMI.

MELAYU TAK HILANG DIDUNIA BUKAN DENDANGAN TETAPI LANDASAN PERJUANGAN.

WAWASAN 2020 BUKAN TITIK PENYUDAH BAGI GENERASI MENDATANG IA BERMULA.

ALFATIHAH, AMIN.

Alizul said...

Salam Dato'

Saya pernah memberi komen saya di dalam blog-blog yang melaporkan tentang lawatan LKY ini. Komen saya seperti berikut:

"Bloggers like A Voice and Politica have already raised this issue. Like me, they have voiced their suspicion. Why the need to visit leaders of component parties and the states? I don't think it has happened anywhere else. Whatever messages he want to convey can be done through our PM - that would be a more acceptable practice (and protocol), don't you think? The fact that he is making personal visits (his physical presence) - in one single trip and at his age - seems rather peculiar and unusual.

We all know the reputation of LKY as an intelligent man and who has wide knowledge of the history and politics of the region. Singapore has a very efficient intelligence network - no surprise here given its link with US and Israel. Surely he is already - and will be - well informed of the prevailing political climate in Malaysia. Why take the trouble to PERSONALLY gather first hand information?

Malaysia is not THAT politically unstable that warrant such a visit from LKY. It's what Anwar Ibrahim, the opposition and foreign media made it out to be. And it's the war zones that political bloggers (especially pro-opposition) created that are unstable. Outside the zones, life goes on normally.

Blogger Politica questioned: "Ini diplomasi ala-todak ke?" Will the visits be a precursor of something else that we at this moment are unaware of?"

Memang benar kata Dato', lawatan LKY adalah untuk mengutip maklumat dan RISIKAN. Tujuan risikan ini yang merisaukan saya. Sebagai seorang pegawai kerajaan yang pernah berkhidmat dalam agensi risikan sivil kerajaan, soalan pertama yang terlintas dalam fikiran saya adalah: Mengapa Kerajaan tidak menyedari akan hal ini? Tidakkah agengsi-agensi risikan Kerajaan bertanggungjawab memberi input kepada PM tentang implikasi-implikasi lawatan seperti ini? Lawatan seperti ini (LKY sudah tentunya akan diiringi oleh pegawai-pegawai risikan, secara terang atau menyamar) membawa implikasi yang serius dalam konteks keselamatan negara. Sudah pasti lawatan ini memberi peluang kepada pegawai-pegawai risikan LKY melihat dengan mata mereka sendiri tentang keselamatan negara kita. Ditambah pula dengan teknologi canggih mereka, kita mungkin tidak tahu yang mereka akan lakukan. Risikan juga boleh dikutip dari pertemuan-pertemuan dengan pihak pembangkang, dan kita boleh agak apa yang akan disampaikan oleh pemimpin-pemimpin DAP dan musuh-musuh negara kita.

Keselamatan negara mesti dijaga dengan rapi dan tidak boleh didedahkan begitu saja atau diberi ruang untuk maklumat dikutip dari pembangkang. Saya hairan mengapa PM atau Kerajaan tidak memikirkan semua ini.

teratakdamai said...

Salam Dato';

Dato' banyak dan selalu mengagungkan YBhg. Tun M. Saya kira Dato' sangat menghormati dan mengagumi Tun M atas beberapa faktor (dan harapan bukan atas bantuan dan keistimewaan yang pernah Dato' terima daripada Tun M).

Apakah keistimewaan Tun M dari sudut pandang Dato' AKJ?

Harap Dato' dapat berkongsi pengalaman Dato' sepanjang bersamanya dan sepanjang mengenalinya.

Terima Kasih.

Anonymous said...

mohon Dato' ulas perkara ini jika ada kelapangan. mengenai sikap singapura dalam hal penggantian tambak johor. Saya rasa sudah pasti isu ini turut ditimbulkan dalam lawatan LKY baru-baru ini.

Seperti mana dijangka, Singapura tetap dengan keputusan tak mahu tambak Johor dirobohkan dan dibina jambatan baru. sebaliknya, negara kita pula bermurah hari untuk bersetuju dengan cadangan nak bina jambatan baru ke tiga yang mghubungkan singapura dengan johor.

Sebagai anak johor yg dah masak dgn perangai singapura, sudah pasti saya rasa curiga dengan niat sebenar cadangan pembinaan jambatan baru itu. kononnya untuk kepentingan dan pembangunan Iskandar Malaysia. Tapi berdasarkan sebuah artikel yang saya baca, berkemungkinan jambatan tersebut adalah bagi memenuhi keperluan pertahanan singapura, iaitu jambatan superbridge yang kalis bom yang menuju terus ke pusat pentadbiran baru Johor di Nusajaya.

Saya berasa amat2 sedih apabila kepimpinan tertinggi negara terus bersetuju dengan cadangan pembinaan jambatan tersebut tanpa memikirkan hati dan perasaan rakyat Johor. Bina lah 3, 4, waima 10 pun jambatan baru, tapi tak ada gunanya kalau tambak Johor yang dah lama menyekat pembangunan JB tak dirobohkan... Dah la Pulau Batu Putih terlepas. Mohon komen Dato' mengenai perkara ini. Terima kasih.

-Abd. Kadir Jailani-

A KADIR JASIN said...

Sdr (Anon) A Kadir Jailani dan para pembahas dihormati;

1. Singapura tidak akan mudah bersetuju dengan penggantian Tambak Johor. Itu "trump card" paling utama baginya;

2. Singapura tidak mahu terlalu ramai rakyatnya berbelanja do JB;

3. Jambatan Ketiga yang PM kita cadangkan lebih mudah diterima kerana ia kurang strategik;

4. Lagipun ia sekali gus menguntungkan Singapura kerana jambatan itu pasti melalui dua kawasan yang sedang hebat ditambah oleh Singapura sekarang iaitu Changi dan Pulau Tekong Besar;

5. Jambatan yang menyambungkan Changi dengan Pengarang itu pasti melalui Pulau Tekong Besar dengan itu memberikannya nilai komersial;

Terima kasih.

A KADIR JASIN said...

Sdr Azrin yang bijaksana,

Tolong cerahkan minda saya dan ilmukan pembaca dan pembahas blong ini dengan menyanggah dan menjawab hujah saya satu persatu.

Orang cerdik macam Saudara perlu mengajar orang tidak cerdik macam saya.

Tolong, Sdr.

Terima kasih.

Anonymous said...

Dato' kunjungan hormat LKY kepada Lim GUan Eng adalah perkara tersirat yang Dato' maksudkan itu.

DAP adalah jelmaan PAP di Malaysia. Bila Singapura diterajang keluar dari Malaysia, MP PAP di Malaysia, Devan Nair (Bangsar) berpakat dengan LIm Kit Siang dan Chen Man Him untuk jelmakan PAP sebagai DAP. Maka diasaskan DAP pada tahun 1966 dan didaftar pada tahun 1967.

Moralnya, anak PAP masih hidup segar di Malaysia tetapi Umno mati di Singapura.

LKY adalah diktator yang bertopengkan demokrasi paling licik dalam dunia. Mana ada parti pembangkang yang boleh hidup di Singapura.

Sebab itu LKY sangat bimbang dengan perkembangan di Malaysia. Dia takut lepas dia mati, PAP akan hancur dan Singapura akan jadi macam Taiwan.

Bila dia balik di Singapura nanti dia akan cerita hal di Malaysia untuk takutkan rakyat Singapura supaya terus sokong PAP dan anaknya Brig. Jen.LSL.

Ex-Banker

Anonymous said...

Dato,

saya setuju bahawa kita perlu berbahas, dan berbalas bahas, dengan fakta.

Tapi ada satu perkara yang tidak perlu dibahas dengan fakta lagi, sebab telah pun diketahui umum. Perkara yang saya maksudkan ialah sekiranya personaliti-personaliti yang korup masih ada dalam UMNO, BN akan kalah lebih teruk pada PRU 13. Setuju tak?

Dangdoot

abikhsan said...

Bukan dah 20 thn LKY tak datang Malaysia da.... Dia pernah datang tak salah saya pada awal 2000. Pada masa tu company tempat saya bertugas juga secara tidak langsung dikerah untuk memastikan segala kemudahan berada dalam keadaan tip top. Bukan sebab LKY akan singgah atau melawat, tetapi KLY hanya nak lalu saja... hampeh...

Now sejarah berulang kembali. Dulu saya lupa pada tahun bila iaitu akhir 90-an, pada masa itu saya pernah posting di JB dan LKY membuat komen agar Malaysia amnya dan JB merupakan satu tempat yang tak selamat.

Maka ramainya pejuang Melayu dan Malaysia terasa bahangnya dan pelbagai statement dibalas serta cabar mencabar (satu pihak je... pihak KLY tak balas pun). Takpelah... Melayu mudah lupa. Orang yang pernah mengguris hati rakyat Malaysia telah dimaafkan...

tabuan said...

..biasa la dato orang tua nak mai makan angin..kemana lagi LKY nak pi nak pi tempat lain sat gi kena pulak selesma babi.

Kita kalau tua-tua boleh gak pakat pi mekah.LKY kalau nak mekah kena pi jumpa mudim dulu la:)

Kita jangan buang budaya kita yang baik yakni "Menghormati orang Tua-tua"

Bagi saya beliau seronok tengok penerimaan masyarakat melayu kepada parti serpihan PAP iaitu DAP.

Beliau seronok sebab orang melayu sekarang bukan sahaja meng "Ali Baba" kan kontrek tetapi mereka juga sudah boleh meng "Ali Baba" kan diri mereka sendiri.Nak terang boleh tanya Hj.Nizar.

Jangan la dok marah mereka yang dok sambut LKY, ambil la kesempatan mintak maaf kut dok kutuk dia..nanti bila depa boh dalam 'long' payah dah nak pi ziarah.

A KADIR JASIN said...

Sdr Abdullahngah,

Tanah KTM di Singapura (Tanjung Pagar, Bukit Timah dan Woodlands) masih milik KTM. Tiada maklumat ianya dijual.

Terima kasih.

kluangman said...

Apa yang pasti LKY memang sengaja datang untuk mencuri perhatian ke arahnya dan melalaikan kita kepada perkara yang lain ( ? cari sendiri).

Hasilnya, kita sudahpun berbeza pendapat atas lawatannya dan kembali mengecam UMNO atas sikap Naib3 Presidennya yang 'lupa diri'.

Dari segi politik Malaysia dan nasib bangsa Melayu Malaysia dan Melayu singapura apa bezanya LKY dengan Chin Peng ? Kenapa layanan kita berbeza !!!

Selepas ini, perhati perhatikanlah di mana KJ akan ditempatkan sesuai kapasitinya sebagai Ketua Pemuda.

Paklah juga harus diberi peranan yang lebih besar.

LIN LIANI said...

Negara kita sepatutnya rasa bangga kerana dikunjungi seorang pemimpin negara yang berpengalaman dan disegani dunia. Pemimpin politik di negara kita, terutama sekali UMNO patut belajar daripada LKY bagaimana mentakbir negara dengan lebih berjaya, terutama sekali dari segi ekonomi.

Dato sebagai pengarang yang berpengalaman, juga perlu mendidik pemimpin UMNO untuk membuka minda dengan lebih luas dan jangan terlalu bersikap syak wasangka kepada orang lain. Dr Mahathir perli parti pembangkang kerana gemar mencontohi Singapura, tetapi apakah salahnya belajar daripada sebuah negara yang berjaya?

Apa yang menghairankan saya, kenapa Dato suka menyamakan kedudukan Dr Mahathir dengan LKY kerana hakikatnya, Dr Mahathir sudah tidak ada sebarang pengaruh lagi dalam kerajaan sekarang sebaliknya LKY tetap berpengaruh di Singapura.

A KADIR JASIN said...

Sdr?Sdri Lin Liani,

Kalau Sdra/i baca betul-betul tulisan saya, itulah yang saya sarankan.

Perenggan terakhir posting saya berbunyi:

"Kalau pun mereka keberatan belajar daripada Dr Mahathir, sekurang-kurangnya belajarlah daripada LKY kerana kedua-duanya adalah pemikir dan pelaksana teragung panca penjajahan di rantau kita ini. Kedua-duanya berjaya kerana mereka mengutamakan maklumat dan risikan. "

Saya suruh belajar daripada LKY.

Belajar semua tapi buat yang baik saja.

Jangan sampai macam Singapura di mana ada menteri yang menderita tekanan jiwa sehingga membunuh diri.

Terima kasih.

OKJ said...

ARTIKEL 99

Salam DAKJ

Tepuk dada Tanya selera.

SEBENARNYA, Singapore dan pemimpinya lebih senang jika PAS yg berkuasa daripada UMNO bukan sebaliknya. Mereka dah mengkaji sedalam dalamnya dan antara alasan-alasannya:-

1. Majority Melayu masih dengan UMNO dan jika PAS berkuasa dengan pertolongan bukan melayu, PAS bukanlah sebuah parti yg kuat dan Melayu telah berpecah. Lihat saja apa terjadi di Perak, Penang, Selangor. Jika tak berhati hati Kelantan dan Kedah pun akan jadi benda yg sama. Tepuk dada Tanya selera.
2. Kekuatan raja raja melayu juga akan terhakis yg mana seorang MB yg dipilih dan DIAMANAHKAN oleh sultannya sendiri sanggup sembah derhaka atas alasan demokrasi. Dan pengikutnya sanggup berbaring atas jalan. Bagai kaduk naik junjung.
3. Bila telah terhutang budi, ianya akan dibawa mati. Contohnya tanah-tanah kerajaan dengan senangnya nak dibagi-bagi untuk kepentingan politik dan harta orang disedekah & harta sendiri sayang. Sapa makan cili, dia rasa pedas
4. Mereka juga lebih terbuka dengan masalah moral dimana peliwat, bergambar bogel dan sebagainya masih lagi dipertahankan. Sudah terang lagi bersuluh.
5. Memang ramai orang alim dalam PAS tapi lebih ramai alim-alim kucing, cerai bini nombor 2 untuk kawin 3. Miow….
6. Fatwa fatwa pun boleh ditukarkan ikut keadaan semasa seperti sifat pemimpin, sifat pendendam, sifat kronisme, sifat menghormati ulama dan mufti dan sebagainya. Dulu lain sekarang lain.
7. Lebih mempercayai orang kafir dari seagama sendiri walaupun tahu Islam itu bersaudara dan sering melaungkan perpecahan Islam menyebabkan isu palestin.
8. Keislaman seseorang boleh ditentukan dimana pengikutnya dengan bangganya berkata Islam PAS lebih Islam dari Islam UMNO bukannya keislaman seseorang hanya boleh ditentukan oleh Allah.
9. Belum menang PRU 13 dah cakap besar, bongkak, berlagak, sombong dan sebagainya. Loya, meluat dan geli dibuatnya.
10. Banyak tak tahu apa yg tak tahu. Kakitanagan kerajaan sebanyak 1 juta orang tahu akan tujuan pemimpin Singapore datang ke Malaysia bukan saja yg tersurat dan tersirat malah untuk menilai kebijaksanaan pemimpin dan isteri sekali, strategi jangk pendek dan panjang, keuntungan dan kerugian jika bertukar kerajaan dan sebagainya. Janganlah anggap hanya kita saja yg pandai dan janganlah jadi bodoh sombong.
11. Mahkamah akan dipuji terbaik di dunia jika keputusan memihak kepadanya tapi akan jadi terbalik jika sebaliknya. “IF YOU ARE NOT WITH ME, YOU ARE MY ENEMY”.Sekian TQ.

Anonymous said...

Assalamualaikum semua...

Agak menarik, LKY diraikan dan dihampar dengan 'red carpet'...

Jika dulu, khabar angin mengatakan KJ dan Kalimullah adalah 'agent'@ perisik Singapura, tidak menghairankan kita 'bapa perisik' sendiri datang merisik...

Memang pecah rekod, bila tiga Naib Presiden UMNO dengan penuh sopan santun, dan malu-malu kucing menyambut ketibaan LKY...

Timbul tanda tanya, apa ISTIMEWA sangat si LKY kepada kita...?

Memang jadi tanda tanya...????????

Bos! Bangi, Selangor.

future phenomenon said...

salam...

tumpang ziarah. jika ada yang berminat dengan teori konspirasi, sejarah nusantara yang hilang, sufism, kebangkitan akhir zaman..sila lah ke nusanaga.blogspot.com

harap salam ukhwah akan bertaut demi masa depan..sekian

......................................

Anonymous said...

salam.....

1. inilah reasm org kita. kera di hutan disusukan, anak di rumah dibiarkan...

2. LKY ubat dia cuma tun mahathir je. bukan nk jadi pesimis atau apa..saya rasa kalo disatukan semua kepintaran bapak2 menteri kita hari ini, LKY stil lebey...(takmau kata)

3. kita mntak jmbatan ke-2 ganti tambak. GANTI!! reason dia adalah port tg. pelepas dan environment...dia pi stuju jammbatan ke 3 kat pangerang..haih betul

4. tgk ni dan sila analyze sendirik: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0612&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_07.htm

5. insyaAllah 1 day PAS akan tadbir malaysia..kalau UMNO stil terus dengan tarian lama...

6. may God bless us! hidup Malaysia!!

H.A.P.R.A.K

Rosli Basiran said...

Salam buat Dato' AKJ,

Ada banyak buku sejarah, biografi, tulisan dan macam-macam untuk dibaca. LKY juga ada buku tulisannya.

Berapa ramai yang baca buku LKY? Apa ada dalam tulisannya?

Pelawak Nabil cakap, "Lu fikir lah sendiri"

Apa yang istimewanya Singapura? Sampah pun merata-rata juga! Pendatang haram pun melambak! Masalah sosial pun tidak terurus!

Semoga Dato' AKJ sentiasa didalam kesihatan yang baik untuk sentiasa mencerna minda kepada budak-budak macam kami ini.

Anonymous said...

Salam Dato',

Kunjungan LKY ke Malaysia memang ada tujuan. Yang saya nampak ialah untuk menunjukkan keakraban dua negara berjiran. Saya tak fikir LKY datang ke Malaysia untuk mencari maklumat kerana maklumat yang beliau hendak tu lebih mudah diperolehi melalui kaedah2 perisikan.

Alahai! Kalau nak sangat bertemu muka dengan pimpinan DAP, MCA atau Gerakan tak payah LKY datang ke Malaysia. Jemput saja ke Singapura pasti mereka akan datang berjumpa. Beribu-ribu anak2 muda graduat Malaysia keturunan Cina dan India kini bekerja di Singapura. Mudah sangat nak dapatkan fakta "rahsia" daripada mereka ini. Kalau dadah dan wang tangkapan dalam lokap polis boleh lesap inikan pula "rahsia" negara.

Saya masih percaya lawatan LKY itu satu gesture of goodwill. Saya percaya LKY memang pintar dan telah pun terbukti membawa Singapura ke satu tahap beberapa "notch" di atas Malaysia. Ibarat permainan catur, pemain yang merancang strategi beberapa langkah di hadapan lawan akan keluar sebagai pemenang.

Barangkali telahan pakbelalang ada juga benarnya. Kalau tak silap saya LKY anak kelahiran Batu Pahat. Tidak ada apa2 yang pelik dalam perkara seperti ini.

Pak Hj JB

pakbelalang said...

The day Rosmah got ‘hot’ with Najib
By ZULKIFLI ABD RAHMAN


KUALA LUMPUR: Datin Seri Rosmah Mansor gave a rare peek into her relationship with her husband Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak yesterday.

According to her, she had not known anyone else who had such patience.

She cited the example of how she felt left out due to Najib’s constant meetings with officials during their visit to China last week.

“I had to stay in the hotel in Beijing most of the time. He was very busy,” she recounted. “Then I realised that it was just me talking. He did not raise his voice. All he asked was ‘Dah habis? (Are you done?)’” she said after launching a new book on Najib titled Najib Perdana Menteri ke-6 at the Defence Ministry yesterday.

Rosmah said she had also never seen or heard Najib raise his voice in anger at anyone.

“I advise husbands everywhere to follow my husband’s type of patience,” she said, to laughter from the audience.

comment:

What a stupid statement made by Rosmah!. It seems now this statement has become talk of the town especially among women. It is more less confirmed that all this while rumour being circulating around that Najib kena "Queen Control" is really true. It is being confirmed by Rosmah herself through her above public statement. What a shame our Prime Minister kena "queen control" by his wife. kah, kah, kah !! Alahai Najib !! What a pity !!

Orgkpgdoha said...

Salam Datuk....


LKY pandai jumpa DS Rosmah..mesti ada udang sebalik batu....

"Cara orang dulu-dulu...mengorat ibu dapat anak"

siakap said...

Datuk.
Lawatan LKY diibaratkan lawatan untuk buat tinjauan awal penubuhan kerajaan baru pada Pilihanraya Umum Ke-13 akan datang. Orang tua itu bukan calang-calang orangnya. Orang kita tidak sedar malah mengalu-alukan pula "perancang politik" parti-parti pembangkang itu.

Gedong Lalang said...

Dato'

Saya hairan mengapakah kita suka menjadi orang luar sebagai idola. Menyanjung kedatangan LKY dengan karpet merah disambut oleh Hishamudin dan Shafie Afdal adalah keterlaluan. Nampaknya kita lebeh menghormati LKY daripada Tun Mahathir dan Tun Abdullah Badawi.

Betul kata Tun Mahathir Melayu mudah lupa. Apakah jasa LKY terhadap Malaysia semasa menjadi beliau menjadi Perdana Menteri Singapura hingga pemimpin kita menyambutnya begitu rupa. Beberapa kalikah LKY ikut cakap kita sejak meninggalkan Malaysia dan hanya kita selalu mengalah kepada Singapura.

Kita tidak perlu bersikap buruk sangka terhadap lawatan LKY kenegara ini. Mungkin ini merupakan lawatan yang terakhir bagi LKY memandangkan faktor kesihatan dan usia beliau. Biarlah LKY mengimbau cita cita dan nostalgia untuk menjadi pemerintah Malaysia.

Semut Api said...

dato..

saya membaca bahawa kehadiran beliau seakan memberi sokongan dan dorongan kepada kerajaan negeri Penang tanpa perlu beliau mengucap sebutir perkataan pon kepada mereka...

perjumpaan dengan yang lain-lain tu untuk mengabui mata sahaja...

One Pip said...

Orang Umno jealous sebab LKY seorang diktator berjaya dan tidak korupt... tidak seperti ayahanda Tun Mugabe yang gagal !

Anonymous said...

UMNO telah dikenali sebagai Parti Korup dan telah menerima kekalahan pada PRU 12..LKY datang melawat untuk meninjau ketahap mana korupnya UMNO..Kalau LKY mendapati kekorupan UMNO sampai pada tahap yg terlalu serius dan tidak boleh dibendung lagi maka Singapura tidak akan lagi berurusan dengan mereka malahan akan membuka laluan untuk berurusan dengan kerajaan Pakatan Rakyat..Selepas tamat lawatan 8 hari beliau keMalaysia LKY akan membentangkan analisa beliau berhubung dengan masa depan Singapura dengan kerajaan baru Malaysia.

SHADE

Zain said...

Secara tiba-tiba saya berasa amat malu dengan sikap pemimpin kita. Saya amat bersetuju dengan pandangan Datuk. Hormatilah negarawan kita sendiri.

-Zain-

Dr Malim Nawar said...

Saudara Datok Kadir.

saya nampak samasa Lee Kuan Yew berjumpa dengan Ong T Keat,dan para pemimpin MCA dia memakai baju Laksamana Cina dan bukan baju Kot.Ini memang benar saranan dato yang Lee Kuan Yew hendak menunjokkan kapada MCA yang ia merupakan Supreme Leader bagi Orang Cina Di Dunia.

Lee Kuan Yew berasal dari Kota Semarang Indonesia.Ia memang saorang pemimpin yang cerdik dan pandai.Dia juga kaki buly.Ramai menterinya bunoh diri dan ini termasoklah anak menantunya(isteri BG Lee ) yang pertama kerana tak tahan tekanan nya.

Devan Nair,Pr4sident Singapora dan rakannya juga kena buly akhirnya lari ka USA.Seow,Peguan Negara Singapora juga kena bukly dan lari ka USA.

Yang sedehnya Tun Mahathir kita.Pada tahun 1970 semasa Mahathir beruchap di Apex Club singapora,mahathir berkata Singapora tak akan servive tampa bantuan Malaysia dan Jika kita tak benarkan ia mengunakan ruang udara kita,kapal terbangnya tak boleh terbang.(Buku Malay Delima)

Bila dia jadi Perdana Menteri,Mahathir cuba berbuat baik dengan Lee Kuan Yew,jemput dia ka langkawi,Naik bot keliling Langkawi dan cuba mendapatkan pelaboran Singapora di langkawi.

Lee Kuan Yew outsmart Mahathir.Kita hanpir berperang dengan Singapora kerana tension pasal perjanjian ayer dan ruang udara kita di tutop untok Kapal Terbbang Tentera Singapora.

najib pula memangil Lee Kuan Yew,"uncle Lee" dan Rosmah pula memangil Lee'Daddy"Hubongan Najib dengan Lee Kuan Yew memang akrab.Lee Kuan Yew berkata kapada Najib dalam pertemuan di Sri Perdana,You One malaysia cencept sama dengan Konsep Malaysia Malaysian yang saya cuba sarankan samasa Singapora dalam Malaysia.

Najib dan Rosmah memuji Lee Kuan Yew kerana kejayaan nya membangunkan Singapora menjadi bagitu makmur dan Malaysia mahu belajar darinya.

Mengikut President Indonesia,Singapora kaya kerana ramai penyangak dan penyamun dari Indonesia menyimpan harta mereka di Singapora.Singapora melindonginya.

Kenapa kah Lee Kuan Yew datang melawat Malaysia sacara tergesa gesa dan mahu berjumpa dengan Nik Aziz,Mudir PAS yang macam Ayutolah Khomeni di Iran.Sebabnya ialah PAS dah mula bertapak di Johore,kubu kuat UMNO.Ini lah yang membuatkan Lee Kuan Yew tidor tak lena.

Dato,Lee Kuan Yew dah berumor 86 tahun,saya ingat tak lama lagi dia akan pergi ka alam lain,jadi jangan lah kita risau sangat.

bulan said...

It is a very difficult question to answer as to who was the greater politician, Mr Lee Kuan Yew of Singapore or Tun Dr Mahatir Mohamed of Malaysia. Personally, I think Mr Lee gets the gold medal and Tun Mahatir, the silver.

Tun Dr Mahatir would have got the gold medal, if he had roped in all the opposition parties and discipline the press and make the Malays think like the Chinese. Mr Lee was privileged to manage a government with Chinese being the majority in the country, while Tun Dr Mahatir was handicapped, trying to brain-wash the Malays, so as to appreciate that economy comes first followed by religion.

The warmth reception Mr Lee & Company got from the Malaysians is enough of a testimony to prove that the Chinese are a grateful towards their greatest statesman. What has Tun Dr Mahatir got? He only got back-lashes from people who do not know the difference between rights and wrongs, especially the Malays who are now divided.

Generally, the Malaysians have failed to realize that the greatest people in the world today are the Chinese and the Jews, economy-wise. If the Malaysians fail to appreciate this and still believe that their former leader, Tun Dr Mahatir was inferior to the previous Prime Minister, Encik Abdullah Badawi or their future Prime Minister, Anwar Ibrahim, all Malaysians will be in a rude shock.

It is hoped Mr Lee Kuan Yew’s visit would put some cow-sense into the heads of all Malaysians, an area which Tun Dr Mahatir failed to achieve, since the latter believed that the opposition parties are harmless and would support his government’s goal to make Malaysia the most prosperous country in the world. When he retired, he entrusted a ‘sleeping beauty’ to lead Malaysia, instead of holding onto the steering wheel till all Malaysians can share the wealth of the country, instead of just a few politicians, making hay while the sun shines.

With Mr Lee’s timely visit, it is hoped all Malaysians would be made to realize and appreciate the greatest leader Malaysia has ever had, Tun Dr Mahatir Mohamed, the way Singaporeans respect their greatest statesman, Mr Lee Kuan Yew.

If Malaysians still refuse to open their eyes and be grateful towards Tun Mahatir, very likely Mr Lee will be the answer for them.

Mohd said...

Datuk,

I'm curious and skeptical on the relevancy of Mr LKY personal visits to DS Najib's wife at their private homes without Najib at home. So, does it meant that there is probability that Mr LKY had trying to use DS Rosmah to persuade Najib for S'pore interest? or, is this shown that Najib is answering to Rosmah?

Anonymous said...

It isn't surprised to read what Dato Kadir is going to write. The trend is set that it is becoming a norm to hear or read the narrow thinking comments from some so-called Malay intellects. Everything they wrote is focus on 2key intentions; race and religion.

The majority of the people don't really bother why is there a fuss over LKY's visit. My question pose to Dato Kadir is, "What is your reaction if Hu Jintao and Mammohan Singh will to visit Malaysia one fine day".

The bad news is that as far as I know is that there isn't any significant world leaders who actually want to visit Malaysia for sometimes. Is Malaysia becoming a pariah nation like Myammar for the lack of its ability even to overcome racial and religion discrimination issue, what more the world issue.

Thanks.

AngelCAT

Anonymous said...

Orang macam LKY tu, walaupun kita tahu penuh dengan muslihat tapi dia tetap seorang yg bijaksana. Kita kena belajar LKY punya muslihat, cara berfikir dan menyusun strategi.

Kita kena belajar banyak dari dia. Sama macam kita kena belajar banyak dari Tun M.

Lihat pada orang Yahudi, kita tahu mereka kaum yg bijaksana. Walaupun satu dunia sisihkan mereka pun, mereka tetap bijaksana. Tengok apa sudah jadi pada dunia sekarang, hampir semua industri di kuasai oleh yahudi.

Itulah silapnya orang Islam dari dulu ialah tidak belajar dari mereka, tapi telah menjadikan ia musuh abadi. Sekarang nah, siapa yang rugi?

Begitu juga la dengan LKY, kita harus belajar dari dia. Jangan terlampau ego perasan diri terlampau bijak.

yg benar
melayu benar

A KADIR JASIN said...

Sdr AngelCat,

1. I have no problems with world leaders, Manmohan Singh and Hu Jintao included, visiting Malaysia;

2. I have problems when Malaysian leaders, especially the Umno ones, kowtowing to LKY;

Thank You.

Yang Peng San said...

Assalamualikum Dato.


Contoh terbaik ialah Nabi Muhammad s.a.w. Sanggup berunding dan berdamai dengan musuh-musuhnya dan islam tapi lihatlah islam hari ini telah melat ke seluruh pelusuk sudut dunia dan dunia islam hari ini mula membina kekuatan baru.(maaf bukan merujuk kepada pas) dalam hal singapura dan LKW sejarah kita panjang dengan mereka pemimpin kita mustahil tidak mampu menimbang laba untungnya. Tiada untungnya memanjangkan permusushan dengan mereka kecuali kita mampu memindahkan bumi singapura ke mana tempat yg kita suka. Kekuatan baru perlu kita bina dalam hubungan baru dengan singapura dalam bentuk mengakui hakikat dan pastikan kita berusaha meraih untung dan bukannya rugi seperti sebelumnya.

Apa salahnya bagi orang melayu berfikir seperti LKW dan menjadikan Melayu dan Malaysia lebih gah berbanding singapura. Kalau dalam perang Sekadar kita bersenjatakan mengutuk dan mencaci akhirnya jadilah umat melayu seperti di gaza. Ini tidak. Ada melayu hebat macam dr.M. Pun kita benci dan kutuk.

Apa pun kunjungan LKW ke negara kita walaupun kita tak suka tapi bagi aku LKW dan singapura adalah musuh yg menguntungkan asal sahaja pemimpin kita tahu berfkir dan ada keberanian macam Tun.M.

Anonymous said...

Fudamentally, Dato', I'm with you on your analyses of things political in Malaysia. But every once in a while, you appear to be too emotionally attached to Tun Mahathir to the extent that a mere show of respect to an arguably successful leader of a neighbouring country is seen with cynicism and compared to our supposedly low regard for Mahathir.

Mahathir had been a great leader. He could have been even greater had he not been cynical and sharp-tongued. It's not that people don't want to see him for advice. It's just that they fear his acidic comments more.

Mahathir sebagai diplomat? You must be joking. He'll scare the rest of the world away!

El Barokhas

Pak Lang said...

Datuk,

Biasanya kerajaan amat sensitif apabila ada cadangan tetamu/pelawat-pelawat asing bertemu dengan pemimpin-pemimpin pembangkang. Tetapi dalam hal LKY kenapa berbeza. Apakah istimewanya LKY. Apakah agaknya yang dibincangkan ketika bertemu dengan pemimpin-pemimpin DAP dan MCA. Mereka berkomunikasi dalam bahasa apa Mandarin, Inggeris atau Melayu.

Berita paling terbaru Anwar Ibrahim sokong Chin Peng dibenarkan balik atas dasar kemanusiaan. Baguslah, buat statement banyak-banyak supaya orang-orang Melayu senang buat keputusan untuk PRU 13.

Ketetapan Pas supaya SiS diharamkan mendapat tentangan kuat dari NGOs bukan Melayu dan islam. Kenapa agaknya. Sebagai orang Melayu dan islam saya amat pelik dengan gelagat bukan islam yang begitu mengambil berat tentang isu-isu yang melibatkan islam. Apakah mereka benar-benar jujur dan menentang berdasarkan kepada kebebasan bersuara atau mempunyai agenda tertentu.

Lagi pula elok kalau kerajaan siasat. Biar rakyat tahu samada SiS melakukan apa-apa kesalahan. Rakyat juga mahu tahu siapa dibelakang SiS. Sumber kewangan dan sebagainya. Kalau tidak melakukan apa-apa kesalahan sudah tentu lebih ramai yang akan menyokong dan bersimpti dengan SiS. Jadi janganlah risau.

Harap orang-orang Melayu khususnya pemimpin-pemimpin dan pengikut Pas sedar siapa kawan dan lawan. Termasuklah kawan-kawan Pas dari DAP dan PKR.

Tok Ma said...

Datuk,

Ada pembahas yang saya rasa rakyat Malaysia masih dan dengan sewenang-wenangnya menuduh Malaysia melakukan deskriminasi kaum dan agama sebab itu tidak ada pemimpin luar yang melawat Malaysia. Apa bezanya tuduhan ini dengan tuduhan liar dan biadap yang dibuat oleh Hindraf. Dan dakwaan-dakwaan seumpama ini ditulis dalam bahasa Inggeris supaya orang luar boleh faham.

Tetapi alangkah baiknya Malaysia yang dituduh melakukan deskriminasi kaum dan agama ini dibandingkan dengan lain-lain negara yang didakwa bebas, termasuk jiran-jiran kita yang setiap rakyat mesti menggunakan nama dan bahasa kaum pribumi. Di Malaysia semua kaum boleh bercakap bahasa ibunda,hantar anak-anak kesekolah bahasa ibunda, sudah lebih 50 tahun merdeka tapi ada tidak tahu dan tidak peduli bahasa kebangsaan. Kuil-kuil dan tokong berselerak di merata tempat. Malahan antara 40 orang terkaya di Malaysia pun hanya dua tiga orang Melayu.

Malaysia akan menjadi pariah state macam Myanma?. Kalau betullah saya rasa banyak negara-negara yang mahu jadi pariah state macam Malaysia. It must be the best pariah state in the world.

Pepatah Melayu ada mengatakan jangan gigit tangan yang memberi kita makan. Begitulah kira-kira.

Samer Shahedza bin Khairuddin said...
This comment has been removed by the author.
A KADIR JASIN said...

Sdr Samer,

You brigthen my Sunday. It's nice to hear a young person like you being interested in realpolitik.

You're a right. LKY have always habe his way.

If you're interested, read the post-war history of Malaysia and Singapore.

You'll notice that LKY had shared the bed with all and sundry -- the communists, nationalists and socialists.

But in the end he "killed" them all, including his best friends.

So beware of this parlicular Singaporean bearing gifts!

Thank you.

thegreatteadrinkerdownsouth said...

Salaam, Dato'

It is indeed amusing to read about the visceral emotions that LKY arouses in Malaysians.

I guess for Umno it must be bitter to realise that Singapore is the one "that got away", and in so doing, surpassed Malaysia on nearly every measure of progress.

No one should doubt that LKY and his Ministers are fully up to speed on developments in Malaysia. Indeed, one could hazard a guess that Singapore's formidable intelligence apparatus has one of it's key focuses on Malaysia.

Having said that, it should be noted that LKY, during this current visit to Malaysia, has played his cards shrewdly. Look at who he has not visited - Dr Mahathir, Daim Zainuddin (who negotiated the Points of Agreement regarding Malayan Railway land in Singapore) and Anwar Ibrahim (to visit with Anwar would have been a red flag to both the PM and Pak Lah). But he has met most of the key players in Malaysia - the King, the Sultan of Perak, the PM, the Deputy PM some of the important Umno ministers, the head of PAS, the BN Mentri Besar of Perak, the PKR Mentri Besar of Selangor and the DAP Chief Minister of Penang.

And what has LKY got to back him? Of course, it is Singapore's undoubted economic clout and it's sterling reputation with foreign investors and MNCs. It may have even reached a point where foreign MNCs will not invest significantly in Iskandar Malaysia until a Singapore government-linked company does so.

Note how LKY has upped the ante with regard to the outstanding bilateral issues between Malaysia and Singapore by stating bluntly that there are no "legacy issues" between the two countries. There are signed and sealed agreements which can be referred to international arbitration or to the ICJ in the event of a dispute over the interpretation and implementation of said agreements. Given what happened at the ICJ with regard to Pulau Batu Putih (Pedra Branca), will Malaysia be confident enough to argue it's case regarding water supply to Singapore and the Points of Agreement regarding the disposition of Malayan Railway land in Singapore in front of the ICJ or an international arbitration panel?

Note how LKY and the Singapore Cabinet have carefully lined up their cards. Singapore is now backed by 2 big "abangs" - the US and China, by medium-sized "abangs" - India and Japan and by a wannabe "abang" - Indonesia. It is no secret, I think, that Indonesia (and Brunei, for that matter) has much better relations with Singapore than they have with Malaysia.

Which means, for Malaysia, that the good old days of an "abang-adik" relationship vis-a-vis Singapore are gone forever! The "adik" is all growu-up now and is calling the shots!

Which is the subtle message that LKY is putting across - not only to key players in Malaysia, but also to his own people, and more important, to the "abangs" who are backing Singapore.

An uncharitable conclusion would be to say that Malaysia appears to have been out-manoeuvred on the political, economic and diplomatic front by a small city-state. Which gives that more credence to meritocracy and the ability to play well the cards that one has been dealt.

As a postscript, I would add that as a long-time resident of Johor Bahru and as a frequent visitor to Singapore, the contrast between the two cities over the years grows ever more marked - to JB's disadvantage!

Dhahran Sea said...

Salam Dato' AKJ,
Aksi pemimpin Melayu dalam menyambut LKY menampakan pengidap penyakit koro... yang Singapura boleh kotak-katik kan bila2 masa... termasuklah pemimpin tertinggi negara... perisikan Singapura dah ada bahan yng boleh mereka blackmail pemimpin2 Melayu... nasiblah kita... tenguk saja action para pemimpin Melayu bila menyambut LKY... macam menyambut "sifu agung"! Bandingkan dengan sikap mereka pada TDM? Negara kita dah tergadai oleh pemimpin2 Melayu sendiri!

pakbelalang said...

Third Bridge, Several Matters Have To Be Looked Into, Says Nor Mohamed

MELAKA, June 14 (Bernama) -- Malaysia is looking into several matters, including cost, viability and long term effects, before making any decision on the proposed third bridge linking Malaysia and Singapore, Minister in the Prime Minister's Department Tan Sri Nor Mohamed Yakcop.

comment:

What about political factor? This must be taken into serious consideration. Politically,what is the long term effect of building the bridge?

Jangan jadi "Tipah tertipu lagi" !!

Indigo said...

Scribe,

As a postscript, I would add that as a long-time resident of Johor Bahru and as a frequent visitor to Singapore, the contrast between the two cities over the years grows ever more marked - to JB's disadvantage!


Do you, Sdr Teadrinker, mean to say that the Singaporeans are blocking the Johoreans a wonderful view of the sunset?

I heard of an agustus caesar ruled the world once and now he is gone and rome is a mess of italian usloms and the popes - both hold italian jobs.

I wonder when Singapore will the the hubub of Islamic Banjing and Finance? Qhere is Mas Selamat if not in the safe hand of Bank Negara.

You who wrote an honest postscript deserve to visit Langkawi.

Terima Kasih Che Det


ps why can't they make up their mind who they love as Iran's President - the Americans.
I have seen Iskandar most wonderful city and there the Singaporeans are just another tourist from a third class world.

Mustapha Ong said...

Askum. Datuk KJ yang saya muliakan.

Izinkan saya memberi komen berikut:-

1. Lawatan LKY memang tepat semasa pemulaan pentadbiran baru PM Najib. Saya renung kembali sebagai seorang Johorean (JB boy) yang ada perhubungan dengan LKY budak Batu Pahat ini sejak tahun enam puluhan. LKY ialah seorang negarawan yang amat bijak dan serdahana dalam pengurusan politik, ekonomi dan sosial. depa di DAP nak tiru PAP ketika dahulu pada tahun 1965 (jika tak silap). Tetapi malang nya DAP adalah sebuah parti politik yang hanya banyak bising dengan kritikan terhadap kerajaan BN tanpa tujuan dan amat negatif. Lihat saje kelakuan mereka di Parlimen yang amat memalukan.

Kita tunggu dan lihat apa akan terjadi di bawah Lim Guan Eng. Di Perak dahulu, DAP yang berkuasa yang sebenar nya, bukan PAS di bawah Nazir dan akhir nya rakyat telah tolak mereka dan kembali kepada BN sekarang.

Lawatan persahabatan LKY adalah jujur and ikhlas. Janganlah kita membutabelitkan tujuan lawatan LKY yang telah mendapat sambutan yang amat menggalakkan itu. Kata PM Najib, "LKY is free to meet anyone during his visit after all he is still a Malaysian at heart".

Malangnya hanya Tun Mahathir aje merasa terkilan,entah mana salah silap pendirian Tun yang begitu dingin dengan LKY. Kita ini semua saudara Muslim dan perlulah bersifat unsur-unsur semangat kekeluargaan dan silaturahim.

2. Tentangan Chin Peng untuk kembali ke Malaysia amat tepat sekali dari segi pandangan proses pembangunan negara sejak kita merdeka. Chin Peng telah banyak membunuh rakyat kita tak kira bangsa Melayu,Cina atau India. Pengkorbanan tentera dan polis hutan negara tidak ada kompromi. Buat apa kita nak mengalu-alukan seorang penderhaka negara!Jangan ikut cakap Anwar Ibrahim, yang telah dilaporkan bahawasa nya "jika kita berbaik dengan negeri Cina (fahaman kominislah tu)kenapa kita tidak boleh membenarkan Ching Peng balik ke Malaysia". Entah mana berhubungan kait dengan perhubungan diplomatik Malaysia/Cina pada era yang globalisasi sekarang dengan seorang pengganas kominis nama Chin Peng pada era limapuluhan?

3. Tentang isu perlantikan Omar Mustapha sebagai seorang pengarah Lembaga Pengarah Petronas, saya tidak nampak isu yang lojik untuk menolak arahan PM.Negara cuma ada seorang PM dan janganlah kita nak memperkecilkan kewibawaan DSN.Jangan kita jadikan perlantikan Omar untuk membangkitkan emosi dan sentimen perkauman di pihak pengurusan atasan Petronas.

Pada saya, soal bangsa Cina, Melayu, Banggali pun bukan satu isu yang perlu dipertikaikan. Petronas sekarang sudah di "internationalised" dan apa isu yang sebenar nya dengan perlantikan Omar.

Setahu saya banyak pelajar-pelajar atas tajaan Petronas masih belum menjelaskan bayaran "biasiswa" mereka atau yang tidak pernah berkhidmat dengan Kerajaan atau GLC mengikut bond.Itu masalah kelemahan pengurusan Petronas, yang perlu diselesaikan melalui proses undang-undang dan mahkamah.

Jika kita tidak tahu apa yang telah berlaku dan isu-isu didalam pengurusan Petronas, baik jangan kita komen tanpa alasan yang kukuh.Pada hikmah saya PM seharus nya melantik Ahli-ahli Lembaga Pengarah yang baru sejajar dengan kewibawaan pentadbiran beliau, dan jangan berasas kepada sesuatu kaum sahaja.

PM bukan seorang pemimpin "bodoh" dan tak dapat menilaikan kebolehan dan kriteria perlantikan seseorang untuk menduduki tahap jawatan pengarah (BOD)Petronas yang penting itu. Jika kita orang Melayu asik mempunyai hasat dan dengki, macam mana kita nak maju untuk bersama-sama membangunkan negara!Jangan kita salahkan bangsa yang lain dan sekarang terbukti dengan penyiasatan MACC atas korupsi yang mungkin dibangkitkan semasa pembinaan Stadium di Trengganu dan Lebuhraya MRR2.

Kita tunggu dan lihat dan ada kemungkinan MACC akan terus korek menggorek kelemahan pengurusan dan perbuatan yang bertentangan dengan ajaran Islam, bahawasa nya DUIT HARAM ITU TETAP HARAM DAN ALLAH ITU MAHAKUASA UNTUK MENGHAKIMKAN PERBUATAN KITA YANG KUTUK ITU.

Indigo said...

Scribe,

Malangnya hanya Tun Mahathir aje merasa terkilan,entah mana salah silap pendirian Tun yang begitu dingin dengan LKY. Kita ini semua saudara Muslim dan perlulah bersifat unsur-unsur semangat kekeluargaan dan silaturahim...Pada hikmah saya PM seharus nya melantik Ahli-ahli Lembaga Pengarah yang baru sejajar dengan kewibawaan pentadbiran beliau, dan jangan berasas kepada sesuatu kaum sahaja.

Saya amat sokong kenyataan Sdr Ong, malah saya katakan Pm seharusnya melantik YB Khairi Jamaluddin dari Sdr Omar Mustapha kerana YB Khairi lebih meritnya dari Sdr Omar dan boss lamanya.

Maka dengan ini kita biarkan Tun Mahathir dan Sdr Omar terkilan berentah-entah mana silap pendirian mereka, bersikap dingin kepada YB Khairi Jamaluddin.

Budak Melayu said...

Salam Dato'
Saya ni tak pandai dalam politik, tp saya tak lah bodoh dalam berpolitik. Saya masih mahu berterima kasih pada kerajaan BN yang telah memberi peluang untuk saya belajar dan hidup dalam suasana aman dan harmoni.Mungkin saya tidak akan terpengaruh dengan pembangkang2 BN.Ini kerana mereka pun terang2 dapat bercakap apa saja ikut tekak mereka kerana kebaikan kerajaan BN.Cuba lah mereka ini berada di Singapura,dapatkan mereka berbuat begitu?Sudah tentunya TIDAK. Berkaitan dgn kenyataan Dato yg agak marah berkaitan "kowtowing" 3 pemimpin UMNO tu elok lah Dato fikirkan semula.Ini umpama memperlekehkan kredibiliti mereka,bukankah sudah adat orang Melayu,menerima tetamu dgn hati terbuka...TUNDUK BUKAN BERERTI MENGALAH...

affendi hussain said...

Yang tersurat dimata semua rakyat malaysia selama ini adalah tunduk & kalah...belum pernah ada contoh tunduk bukan beerti mengalah..

Yang tersirat pasti lebih dahsyat & parah...

Sdr Budak Melayu..apa yg anda nampak pada makrifat & firasat terhadap perkara2 yg sudah ternoktah menjadi hakikat?

(".)

Anonymous said...

Scribe,

Thank you.

wow! and alhamdulillah Sdr Affendi, did he just make a soalan kesufian?


indigo :)

JJBlues said...

Salam. Saya juga berpendapat seperti dato tapi apekan daye, walaupun saye bekerja di bawah organisasi Tun, saye tidak berpeluang untuk berguru dengan beliau apetah berguru dengan dato'. Saya berdoa agar dato dan tun terus hidup untuk membela Melayu walaupun tidak mempunyai anak murid..

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).