Tuesday, November 12, 2013

Abdul Gani Patail: Kemelut Penjawat "Personal-to-Holder"


A Kadir Jasin

[KOMEN anonymous tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account, OpenID atau Name/URL untuk mengulas. Boleh guna nama samaran.]


NAMPAKNYA satu demi satu masalah, kontroversi dan tanda tanya timbul mengenai pentadbiran negara kita.

Saya teringat kepada kata dua saya kepada seorang bekas pemimpin Pemuda Umno Perak. Ketika itu negara mula kacau-bilau di bawah pentadbiran (Tun) Abdullah Ahmad Badawi.

Saya katakan kepada beliau, kalau atau apabila Allah Taala turunkan bala ke atas seseorang pemimpin, semua rakyat jelata akan menerima akibatnya.

Nampaknya bala itu berterusan. Bunuh, rompak, ragut, rogol, rasuah dan salah guna kuasa, masalah ekonomi, pengangguran dan bencana alam terus berlaku atau mungkin lebih buruk daripada zaman Abdullah.

Terbaru, pegawai undang-undang nombor satu negara iaitu Peguam Negara (AG), Abdul Gani Patail, kembali menjadi bahan kontroversi apabila beliau didakwa melakukan “misconduct” (salah laku) yang merugikan negara, termasuk kehilangan Pulau Batu Putih kepada Singapura pada tahun 2008. Abdul Gani menjadi AG sejak 2002.

Pada 6 November, sekonyong-konyong, portal berita Malaysiakini menyiarkan berita sensasi berdasarkan satu pertemuan yang dikatakan mengambil tempat di kediaman bekas Perdana Menteri, (Tun) Dr Mahathir Mohamad, kira-kira tiga bulan lalu. Kalauberminat, boleh baca lanjut di sini.

Pertemuan itu dikatakan membabitkan Dr Mahathir, peguam kanan Mohd Shafee Abdullah, bekas Pengarah Siasatan Jenayah (CID) Kuala Lumpur, Mat Zain Ibrahim, bekas setiausaha politik Dr Mahathir, Matthias Chang, dan bekas Pengarah Siasatan Jenayah Perdagangan, Ramli Yusuff.

Dalam laporannya, Malaysiakini mendakwa selain kekalahan Malaysia dalam timbang cara Mahkamah Pengadilan Antarabangsa di Hague, Belanda mengenai Pulau Batu Putih, “misconduct” beliau yang lain termasuklah kes mata lebam Anwar Ibrahim pada tahun 1999. Abdul Gani adalah ketua pendakwa kes liwat pertama Anwar tahun 1998.

Dalam kes mata lebam Anwar itu, pegawai penyiasatnya adalah Mat Zain. Akibatnya, bekas Ketua Polis Negara, Abdul Rahim Noor, didakwa mencederakan Anwar, sabit kesalahan dan dipenjarakan.

Walaupun media arus perdana pro-kerajaan mungkin tidak menyiarkan kontroversi terbaru mengenai Abdul Gani itu, tetapi ia sudah tersebar luas dan dibahaskan dengan hangat dalam media baru. Hari ini lebih banyak orang membaca dan percaya media baru.

AG Kalah Banyak Kes

Abdul Gani Menjadi AG sejak tahun 2002

Setelah gagal dalam beberapa kes besar seperti liwat kedua Anwar, kes rasuah Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) membabitkan bekas Menteri Pengangkutan (Tun) Ling Liong Sik, dan kes rasuah bekas Menteri Tanah dan Pembangunan Koperasi, Kasitah Gaddam, dakwaan terbaru terhadap Abdul Gani mempunyai implikasi yang menarik.

Lebih-lebih lagi ia muncul di saat-saat beliau sedang merayu kepada Mahkamah Rayuan terhadap pembuangan kes liwat kedua Anwar.
Tetapi dakwaan dan tuduhan media sahaja tidak bermakna. Seperti ditegaskan oleh bekas AG, Abu Talib Othman, kepada Malaysian Insider, pihak-pihak yang mempunyai bukti perbuatan jenayah Abdul Gani “mesti bersikap bertanggungjawab dengan membuat laporan polis dan berpegang kepada tuduhan mereka.”

Kata beliau, tidak ada gunanya berhimpun di rumah seseorang dan mencaci orang lain tanpa mengambil tindakan susulan.

"Kita bercakap mengenai seorang yang memegang jawatan awam yang berpengaruh dan besar kuasanya.

“Beliau adalah ketua penasihat undang-undang kepada kerajaan dan dilantik mengikut perlembagaan oleh Yang di-Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri," tegas Abu Talib.

Hari ini, Malaysian Insider mengubah nada ceritanya dengan menyiarkan berita yang memetik Mat Zain sebagai berkata beliau membuat tuduhan salah laku ke atas Abdul Gani selepas kerajaan gagal bertindak terhadap akuan bersumpah (SD) beliau. SD itu mengandungi sejumlah aduan terhadap AG.

Menurut Malaysian Insider, pendedahan awal Mat Zain ketika perjumpaan di kediaman Dr Mahathir berhubung salah laku Abul Gani hanyalah dua muka surat sahaja daripada 31 muka surat dalam akuan bersumpahnya.

Mat Zain berjanji akan melakukan lebih banyak pendedahan dan tidak menolak kemungkinan mengemukakan SD itu kepada mahkamah.

“SD saya dibuat mengikut Akta Akuan Bersumpah 1960 dan ia boleh digunakan dalam mana-mana prosiding kehakiman, sama ada sivil atau jenayah. Dalam urusan itu, SD akan dikira sebagai dokumen awam.

“Kerajaan sudah menerima SD saya lebih sebulan lalu,tetapi mereka tidak bertindak terhadapnya. Mereka memilih untuk terus senyap,” katanya kepada Malaysian Insider. (Baca di sini).

Salinan SD yang difailkan pada 7 Oktober itu dihantar kepada Perdana Menteri, Mohd Najib Abdul Razak, Ketua Setiausaha Negara, Dr Ali Hamsa, Peguam Cara Negara, Idris Harun dan Ketua Polis Negara, Abdul Khalid Abu Bakar.

“Dalam surat iringan, saya memberitahu mereka saya mempunyai hak untuk mengambil apa sahaja tindakan yang sesuai dengan undang-undang tanpa perlu memberitahu sesiapa.

“Saya juga memberitahu yang saya ada hak untuk mendedahkan SD kepada umum melalui mana-mana ahli Parlimen.

“Tidak terdapat tindakan daripada mana-mana pihak dan sebab itu saya dedahkan sebahagian daripada SD itu,” katanya.

Wibawa Penjawat Tertinggi Dipertikai

Episod baru membabitkan Abdul Gani ini adalah antara kemelut yang dihadapi oleh kerajaan amnya dan Mohd Najib khususnya bersabit pelantikan pegawai-pegawai teratas atau penyambungan kontrak mereka yang berulang kali setelah tempuh mereka bersara lama berlalu.

Amalan menjadikan beberapa jawatan teratas dalam Perkhidmatan Awam dan badan separa kerajaan, seperti Bank Negara, sebagai “personel-to-holder” (khas untuk penyandang) telah membawa kepada kealpaan, kelekaan dan persekongkolan di mana mereka saling lindung-melindungi.

Ada pesara yang diberi lanjutan jawatan hingga lima tahun yang tidak pernah diamalkan sebelum ini.

Turut dikhuatiri ialah penjawat seperti itu menggunakan maklumat dan rahsia kerajaan sebagai senjata, penawar dan pendinding bagi memanjangkan usia kerjaya dan melindungi mereka daripada tindakan tata-tertib dan undang-undang.

Sementara itu, akibat monopoli jawatan oleh penyandang tertentu menyebabkan proses pewarisan jawatan terbantut atau terhenti terus.

Banyak pegawai yang layak dan sampai waktu mengambil alih tidak dinaikkan pangkat atau dipindahkan ke tempat lain. Ada yang pencen tanpa sampai ke jawatan dan gred yang menjadi hak mereka. Ini adalah antara punca banyak kakitangan awam tidak puas hati terhadap kerajaan.

Wallahualam.

45 comments:

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Selagi ketua2 UMNO berkuasa personaliti spt AG Gani Patail ni bukan yg pertama dan bukan yg terakhir.

Budaya u scratsh my back, i scratch your back tentu subur bila dua pihak saling memerlu dan berdasar kroni.

Dengan sebegitu lama jadi AG, tentu Gani banyak rahsia pemerintah atau ketua2 UMNO dalam kocek belisu.

Berbekal senario berkenaan, hanya kerajaan bersih atau PM bersih berani cari pasal dgn Gani.

Gani pun dah tua. Memang menjadi budaya songsang ketua2 UMNO tetap menhormati org tua terutamanya yg berkawan atau berjasa pd mereka spt Gani.

Sejarah tak pernah membohong.Bagaimana jahat pun seseorang tu dikaca mata media atau orang ramai, selagi org tu disenangi ketua2 UMNO maka aman sentosalah org berkenaan.

Rakyat dirugikan pun tak. Under worst case scenario org berkenaan disuruh berundur secara terhormat.....siap diberi gelaran Tan Sri atau Tun.

Ingat lagi menteri kewangan sebelum Anwar?. Punyalah berkuasa dalam UMNO hanya kerana rapat dgn PM.

Apalah beza dgn Eric Chia di Perwaja. Tengku Mahaleel dgn protonnya. Ling Leong Sik dgn PKFZnya.

Dah berapa hari Najib masih membisu.

Rasa2nya pengaruh Mahathir dikaca mata Najib dan kak Mah secara rasmi dah boleh dikatakan tak berbisa lagi.

RD. said...

Pada saya, sebarang laporan, jika dipetik dari Malaysiakini atau lain-lain portal pro-pembangkang mesti disulam dengan 'secubit garam'. Mereka telah terbukti, beberapa kali memfitnah untuk memgotorkan emej individu yang 'bersih' di pandangan mata rakyat, terutamanya sebelum sesuatu pemilihan party atau pertandingan. Apabila diancam saman, mereka pantas memohon maaf dan menarik-balik laporan, tetapi membiarkan komen pembaca terus disiarkan. Malah ‘Most popular post’ masih terpapar, kemudaratan telah terjadi dan maksud mereka tercapai. Hairan saya memikirkan kenapa ahli politik kerajaan begitu baik hati dan pemurah. Jika tak mahu wang pampasan pun, tolak yuran guaman dan selebihnya dermalah pada badan kebajikan.

Saya pun naik hairan mengapa PM mesti melantik semula mereka-mereka orang yang sepatutnya sudah lama pencen atau mereka 'dikitar-semula' memegang jawatan tertinggi dalam kerajaan atau GLC. Adakah kita kekurangan tokoh berwibawa atau untuk meramaikan kroni beliau kerajaan?
Tidakkah trend melantik pegawai teratas sebegini, tidak menjejaskan kenaikan pangkat di peringkat bawahan?

Saya sudah meluat dengan kabinet yang di lantik PM, lebih-lebih lagi aksi Menteri menang 'Award Menjerit', baru-baru ini. Apakah sampai begitu sekali gila glamour sehingga sanggup berebut rezeki dengan rakyat marhean di kalangan artis. Seorang yang berjawatan Menteri, berpengaruh, terkenal, mampu hidup kaya-raya tanpa pekerjaan tetapi masih tergamak mencalonkan diri bersaing dan berebut dengan celebrity, bertungkus-lumus berlakon/menyanyi dan mengharapkan 'popularity' sebagai pemangkin kepada punca rezeki yang lebih, sedikit lagi.
Tidakkah perbuatan pemimpin ini, menganiaya rakyat, namanya?
Sudahlah rakyat juga perlu bersaing dengan mereka yang ada ‘cable’ politik atau proxy mereka dalam bidang perniagaan. Nampaknya dalam mencari popularity pun, rakyat terpaksa bersaing dengan ahli politik.

Walaumacanmana sekali pun saya meluat pada UMNO, saya tidak akan menyokong PR, kerana mereka lebih teruk lagi. Saya amat bencikan Nepotism dan Cronyism yang mereka amalkan. Menlantik diri sendiri sebagai Ketua Umum, masaalah moral yang berat dan menyalah-guna kuasa sebagai TPM. Ini tidak termasuk memiliki kekayaan mencurigakan walaupun hampir sedekad tidak bekerja dan menjalani hukuman penjara. Bila keluar negara sanggup memburukan nama negara dan meminta pertolongan asing, menjatuhkan kerajaan yang di pilih secara democratic.

Pakatan mereka juga amat dangkal sekali. Masakan sebuah party politik yang begitu secular seperti DAP boleh bekerjasama dengan party agama PAS yang dogmatic. Bolehkah mereka memerintah negara tanpa pertelingkahan berterusan?
Kabinet bayangan pun mereka tidak berani sediakan untuk rakyat meneliti terlebih dahulu.
Permilihan dalaman Party yang penuh controversy dan huru-hara.
Bila kah agaknya, PKR akan membuat pemilihan party mereka? Sudah lama overdue rasanya, jika yang terakhir dahulu diambil-kira?
Jangan pula nanti, ada yang diupah, minta bahan bukti, bila semuanya sudah pun diketahui umum.

Azmi Bakri said...

Dato, ada kalangan pegawai kanan Kerajaan yg dilihat membantah atau tidak bersetuju sesuatu keputusan Kerajaan, dikenakan tindakan pool atau cold storage. Ada pula yg dikenakan tindakan semata2 kesalahan yg kecil.
Lihat bagaimana KP felda dihantar ke Rome Italy semata2 kerana isu2 berbangkit dlm urusan penyenaraian felda global ventures. Timbalannya & beberapa pegawai tertinggi felda turut dikenakan pool. Bagaimana KSN bole endorse tindakan sebegini? Mengapa pegawai2 kanan diperlakukan demikian semata2 kerana matlamat poltik pihak tertentu? Mengapa tidak pegawai terlibat diberikan tawaran bersara atas kepentingan perkhidmatan daripada diaibkan???
Kata2 PM sudah menjadi terlalu murah apabila pernah berjanji utk mengkaji tindakan pool terhadap pegawai Kerajaan yg disifatkan menyunsang arus & ketinggalan zaman. Jika PM mengingati janjinya, beliau pasti mengotakannya kata2nya..

Wan Kamarul said...

Teringat ceramah Anwar kata jangan suruh Ghani patail buat siasatan kerana timbang tak berapa betul se tail tak cukup empat tail tak cukup..hahahaha...

fikkri roslan said...

Salam dato' AKJ ..

Bila borak pasal AG..

Saya teringat dimna kwn saya terlepas ckp time raya puasa sudah..

"akan ada usha untuk mnyingkirkn AG sedia ada kerana Ghani xsebulu ngn gov berhubung beberapa rang undang2 yg akn diperkenalkn"..

Katanya AG akn diganti oleh seorang yg baru dimport masuk ..

Boleh dato agak siapa yg rapat ngn umno yg ada dlm AG skrg?..

Lpas ni senang laa pindaan atau undang2 baru diluluskn..

Joe Black said...

Dato'

Paragraph Terakhir dalam tulisan Dato'kali ini Amat Penting kerana jika Kerajaan tidak ada garis panduan bersara yang patut diikuti maka akan jadi huru hara lah pentadbiran negara. Ini kerana tiada "Succession Plan" yang teratur serta akan menjejas persiapan dan training pelapis yang bakal mengambil alih jawatan yang akan disandang olih mereka. Mungkin juga tiada ada pelapis setelah penjawat bersara kerana berada terlampau lama dijawatan yang patut mereka kosongkan.

Melihat pada pembawa kes kes dari AG, kita dapat lihat bahawa mereka lebih kekurangan caliber dari peguam awam biasa, Sampai Shafee seorang peguam awam, disuruh mewakili jabatan AG. Ini sahaja menunjukkan seolah olah Jabatan tersebut tiada mempunyai peguam berkelayakan buat kerja. Kalau begitu "Subcontractkan" sahaja jabatan AG kepada Syarikat Peguam Awam.

PUTRA MERDEKA said...

copy paste tok, tq

hari said...

Dato'

Sebelum itu, bukankah tidak afdal untuk seseorang yang mengidam tempat yang disandangkan oleh penyandang mengambil bahagian dalam perbincangan tingkahlaku penyandang ? Ini seperti kes Tun Salleh Abbas di mana tribunal yang memutuskan untuk beliau dipecat dipengerusikan oleh orang yang akan menggantikannya sekiranya beliau dipecat...

Selain itu, berdasarkan hujahan dato' sendiri bukankah BN bertindak seolah-olah pemerintahan negara ini telahpun diwariskan kepada mereka dan kerap menggunakan kedudukan mereka untuk memastikan pemerintahan mereka berlanjutan...

safiai saad said...

Sdr Kadir,Ghani Issue has been on the planet since the prosecution of Anuar during his sensational sodomy trial.It seemed that this story could be colloborated with other stories that appear in public domain.
Since we are peace loving citizen,we choose to remain silent and hope that the goverment will know how to handle this issue.
I think we are dead wrong.Nothing happen and no material truth appeared to the Rakyat.Since he is goverment officer or member of cabinet,can we bring him to the discplinary committee just like other government officials who faces charges.Why it is difficult to do it.Our mechanism to regulate government servant behavior is clearly spelt out in "Perintah Am bab D".I guess there seemed to be a lot of trees and weeds in the jungle.All trees are in symbiosis with each other and that is why the forest continue to be green.
Perhaps a public inquiry should be held to ensure fairness.Ghani Patail and other senior government has the right to be heard and fair hearing so that he can defense himself.
No point barking at wrong trees.Justice must not only be done but must be seen to be done,if Malaysia wanted to be a Wassatiyah and respected by his own rakyat and other nation..

jebat said...


Salam takzim DAKJ,

Makin hari makin terserlah kepincangan kerajaan BADUT NASIONAL ini.

Bilakah rakyat akan menumbangkan kerjaan PUTAR ALAM ini ?

Sakit hati mendengar orang mengata UMNO !!

BUKAN UMNO YANG SALAH !!

SALAH AH JIB GOH DAN KUNCU
KUNCU nya.

Kalau orang ISLAM menjadi PENGGANAS, salahkah ISLAM ?

Contohnya bila berlaku 11 Saptember, Amerika menyalahkan islam.

Apakah orang MELAYU dah mengikut UNCLE SAM ?

Dah tak boleh berfikiran waras ??

Keran Ah JIb Goh dan kuncu kuncunya meragam salahkan UMNO !!

WAHAI OARNG MELAYU !!

6Marilah kita buka mata !!
Kita. Dan bersihkan UMNO dari ,pemimpin pemimpin dan BADUT BADUT. Terutamanya WANITA BADUT !!

Bersihkan arang dimuka UMNO.
UMNO telah terlalu banyak JASA untuk diruntuhkan.

JANGAN JADI LEBAI MALANG. LEPAS JEMBATAN TRONGKAT DI BUAng !!

Kampong man said...

Salam Dato,

1.Anything(news ,articles and views) coming from Malaysiakini has to be looked at with cautious and need scrutiny.Malaysiakini is an extension of PR political agenda and this is well known.In fairness, I read them with an open mind always.It is a source of information anyway.We know who are behind them.

2.I am more concern about the future of our PM wannabe Anwar Ibrahim and his multiracial party PKR relationship with that extreme DAP chinese party in PR.Without any reservation to me ,categorically ,Anwar is doomed and deem irrelevant anymore potically.Whatever the results of Anwar appeal in his' adventures' in court later will not remove the already tarnished image of this superman.

3.Dato , your concern in the country state of affair currently has basis.These are common issues and problems faced by many other countries around the world.It is merely the extent of or the degree of the problems whether it is manageable or not by the ruling gomen .In the Philippines for an example the so call "..bala bunuh, rompak, salah guna kuasa ,ekonomi dan bermacam macam lagi..." are even much worst than us here in Malaysia.Super typhoon Haiyan hit Anibong town in central Philippines killing about 10,000 people.It was devastating just like the Acheh Tsunami.They have bigger problems including poverty, unemployment, Southern states arm struggle for autonomy and many more.

4.With the above disasters my thought are more for those people affected.Who cares about Ghani Pathael and Anwar.Time will tell and truths prevail.Insyallah.

Thank you.

OKJ said...

Salam Dato’ A Kadir Jasin

Saya cukup kesal sebab Dato’ selalu mengeluarkan artikel yg condong kepada membuat prasangka melulu, cuba mengintip kesalahan seseorang dan mengumpat ke atas seseorang tapi tiada bukti nyata disertakan, cuma berdasarkan khabar-khabar angin dari sesumpah dan dari sumber yg memang terkenal “bias”nya terhadap kerejaan UMNO BN. Lepas tu suruh pihak yg dituduh pula menafikannya. Apa punya prinsip ni???

Sebabnya, Allah berfirman di dalam surah Al Hujarat ayat ke 12 yg bermaksud “Wahai org beriman, jauhilah kebanyakan dari sangkaan kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan in adalah dosa dan janganlah kamu mengintip dan mencari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah sesetengah kamu mengumpat sesetengah yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yg telah mati?” Jika tak silap sayalah, rasanya, ini adalah kali kedua saya berkongsi maksud ayat tersebut di dalam blog Dato’.

Dengan ini saya meminta jasa baik Dato’ supaya tidak lagi mengeluarkan artikel-artikel berprasangkan sebegini di masa hadapan untuk kebaikan bersama. Lainlah kalau memang ada bukti yang terang lagi nyata seperti bukti bervideo ke, sampel specimen DNA ke, gambar CCTV ke, disabitkan bersalah di mahkamah ke dan sebagainya. Sekian TQ.

matpenang said...

Dato', nak jaga bandar dari tampalan iklan yang caca merba pun pihak berkuasa tak mampu. Betapa nak jaga rakyat yang caca merba dengan pendatang asing sekarang. Negara kita dah tenat tok !

Rosiah Ismail said...

Salam dato selamat makan tengah hari saya pun makan juga di tepi gerai jalan 223 pataling jaya itu la tempat yang sesuai untu saya sebagai rakyat marahen...mungkin tidak seperti dato kot makan terhidang oleh pelayan yang sentiasa tersenyum manis...ok itu soal kecil dato...bila mana panas menjelma akan ada episod cerita bak kata pepatah kalau ada cerita pasti ada lagu kisah AG timbul atau sengaja di timbulkan...ya kalau batu pasti tenggelam kalau kayu pasti timbul siapa yang menimbulkan itu la yang dipersoalkan di tengah2 kemelut rakyat nak mencari rezeki yang semakin di himpit oleh keadaan ekonomi yang sentiasa memihak kepada golongan politik dari puak pemerintah....kisah AG ini akan tamat bila mana PM bersuara bila dia nak bersuara hanya keadaan yang menentukan nya jadi kita rakyat yang tak berapa cerdik ni tunggu dan terus tunggu...wasalam dato nanti kita ketemu lagi...

A KADIR JASIN said...

Pembahas Rosiah Ismail.

1.Selamat makan.

2. Saya makan di restoran Yat Lai, Kuala Kangsar. Bihun Hailam RM5.50 sepinggan.

3. Ini watering hole budak-budak MCKK. Lepas tamat, ramai balik semula ke Yat Lai menjamu selera.

4. Saya bukan budak MCKK tapi terjumpa restoran ini dah lama.

Terima kasih.

Lahuma said...

Dato.

Tanda-tanda rumah hendak runtuh dan ranap bila mana ada anai-anai dalam rangka rumah berkenaan.

Kemudian tanda-tanda atau bunga-bunga kejatuhan sebuah kerajaan atau empayar bila para pemimpin dan tunggak negara terpalit dengan:

1.gejala akhlak dan maksiat.
2.skandal ekonomi dan pentadbiran
3.skandal amanah dengan rakyat
4.gejala rasuah,haram halal sudah amalan biasa bukan luar biasa lagi.

Ramai pemimpin dan tunggak negara sekadar nampak bersih tetapi tidak suci hati dan nurani.

Dalam Islam pemimpin dan tunggak negara itu bukan lah jadi rebutan yang amnat dahsyat.Berebut jawatab kerana hendak jadi pemimpin dari dalam kampung dan taman sampai paling atas.

Asas pemimpin hendaklah difahami sebagai satu keistimewaan ,peluang tetapi tanggung jawab.

Sebab itu amat sedikit pemimpin turun cara terhormat.Jadi pemimpin pasti kaya raya.

Walau pun ada Slogan Rakyat Didahukukan tetapi sebilangan besarnya Pemimpin mendahului rakyat dalam semua perkara.Pemimpin sapu dan kebas dulu.

Biarlah Dato mereka ada kuasa.Tetapi Allah Maha Berkuasa.
Percayalah doa rakyat jelata amat penting.

Ramai pemimpin kita tak belajar dan menginsafi sejarah kejatuhan kuasa manusia.

Percayalah manusia yang takut hilang kuasa dengan sendirinya nanti lesap kuasa itu.

Bila langit hendak timpa kepala mereka baru nampak muka rakyat.

Terima kasih Dato.

zainal abidin awang kechik said...

MASIH SEGAR DI INGATAN SAYA KATA KATA ITU TOK..

MALAYSIA NI AMAT MENARIK KERANA RAKYAT NYA TAK RAMAI YANG PANDAI TERMASUK DALAM SOAL UNDANG UNDANG DAN EKONOMI,

MASALAH UTAMA PEMINPIN DAN PENJAWAT AWAN MEREKA TIDAK PERNAH SAMA SEKALI TAKUT AZAB ALLAH, DAN TIDAK PERNAH TAKUT KEPADA BALA YANG AKAN ALLAH TURUNKAN,

TOK .. MEREKA DAN KELUARGA KELUARGA MEREKA SERUPA, TAK TAKUT AZAB ALLAH.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Sdr OKJ

Yg melulu dan membabi buta bodek ketua2 UMNO tu adalah sdr OKJ sendiri

Dakj sebagai tokoh wartawan memetik berita dari Malaysiakini dan Malaysian Insider bersandarkan perjumpaan dirumah Mahathir dan AKUAN BERSUMPAH mantan polis kanan betnama Mat Zain.


Kalau OKJ tak begitu faham implikasi AKUAN BERSUMPAH, bolehlah bertanya2 pd peguam.


Dan OKJ jangan buat2 lupa seorang lagi mantan pegawai kanan polis bernama Ramli Yusuf baru sangat lagi menyaman Gani, Musa Hasan dan kerajaan Boleh Land kerana pendakwaan berniat jahat.

Bagaimana pun Tahniah pd OKJ kerana mencari ayat Quran yg sesuai dgn perbuatan umpat dan fitnah.

Tapi sayang ayat tu tak sesuai dituju pd tulisan Dakj kali ni.

Apa kata OKJ bacakan ayat berkenaan pd org spt kg man, RD dan ketua2 UMNO yg terus fitnah Anwar, Ust Hadi dan Ust Nik Aziz.


Bila ada isu tapi tak beri peluang pemimpin2 pembangkang tu jawab secara live atau keluar tv, bererti mereka kena fitnahlsh tu.

Tiada keraguan langsung wahai OKJ oooi.

Rosiah Ismail said...

Oh ya ke dato makan kat situ amin dato tak mengira darjat...saya pun pernah makan di situ bersama seorang dato juga dari sarawak....best nya tak terkata makan kat situ bila dato nak makan kat situ lagi call2 la ok saya tidak akan ulas lagi berkaitan AG ini kerana ini hanya episod kepentingan siapa punya kepentingan ALLAH sahaja yang...selamat malam dato dan selamat beradu...wassalam...

RD. said...

Salam TSAKJ.
Maaf, saya terlupa.

Saya rasa perjumpaan di rumah Dr.M adalah satu plot jahat untuk menjatuhkan kewibawaan beliau ataupun pada masa yang sama untuk merenggangkan hubungan beliau dengan PM Najib dan kerajaan. Secara tidak langsung kewibawaan Mahkamah pun terjejas.

Mereka mengambil kesempatan sambut hari hari di rumah Dr.M. Masakan beliau sanggup menolak jika orang mahu datang rumah untuk berhari-raya.

Maklum saja lah, bila kuasa adalah segala-galanya untuk mendapatkan WANG & harta; maruah, agama dan negara pun orang sanggup gadai.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

1. Politik ada dimana2. Baik dalam parti, dalam pejabat hatta didalam keluarga.

2. Bila kakitangan awam dikatakan bermain politik, ia tentulah membawa erti yg negatif. Apa tidaknya?

Yg baik, lurus, cekap dan amanah akan diketepikan.

Yg naik pangkat tertinggi tak perlu ada kesemua sifat baik di atas.

Mula main politik dgn peringkat pengarah. Lepas tu main golf ke dgn peringkat ketua pengarah atau ketua setiausaha.

Setiap kali ada peluang mesyuarat dgn menteri atau anggota exco jangan lupa gosok kuat2 terutama melaungkan sokongan pd ketua2 UMNO dan dasar kerajaan.

Saya masih ingat beberapa tahun lalu ada seorang ketua hakim mahkamah tinggi Malaya dgn tiada rasa malu langsung memuji2 kerajaan BN dalam persidangan tahunan pegawai kehakiman di Kuantan dgn berkata tidak ada kerajaan lain sebaik BN kerana menyediakan bajet perbelanjaan untuk persidangan spt itu.

Seperti biasa ucapan brgitu mendapat liputan meluas akhbar UMNO dan tv.

Implikasi ucapan berkenaan ialah hakim berkenaan dinaik pangkat menjadi ketua hakim negara, membelakangkan ketua hakim mahkamah rayuan yg lebih kanan.

Terkulat2lah kawan tu. Salah beliau jugak sebab tak cukup UMNOnya berbanding dgn junior beliau.

Terlalu banyak contoh yg boleh di sebut tentang politik dikalangan pegawai PTD, POLIS, TENTERA, PRNDIDIKAN, KEHAKIMAN, dan PERUBATAN.

Walaupun mustahil nak menghapuskan politik prjabat.

Apa yg sedang berlaku sejak zaman Mahathir adalah resipi baik untuk melingkupkan negara.

Dahlah kekananan mereka dipertikaikan. Praktik menyambung perkhidmatan mereka selepas mencapai umur persaraan wajib atas sebab2 yg kurang meyakinkan TIDAK BAIK untuk kelangsungan perkhidmatan awam.

Bagaimana pun NAJIB tetap jusga. Dengan terlalu banyak kroni di tingkat 4, mungkin peranan sesetengah kakitangan Melayu di EPU dan Kementerian Kewangan akan pupus.

Din Kalut said...

Untuk makluman Din Melaka Akuan Bersumpah itu kadang-kadang Akuan Bersampah.

Vagrant John said...

Dato,

Can share with us on the recent 100% hike of assessment rate for the KL residents.

GST were to implemented now, it will be whatever new rate + 6%.

Lahuma said...

Dato.

Media atau lidah resmi Pas iaitu Harakah telah pun meletakkan isu ini dimuka hadapan akhbar tersebut untuk keluaran 15---17hb.Novenber.2013.

Siapa kah yang jadi cacing kepanasan dalam isu ini.Sama ada rakyat atau para pemimpin ketajaan dan pembangkang.

Bila pesara kerajaan atau mantan PM dikatakan terlibat dan ambil bahagian.

Apa pun biarlah gajah sama gajah bertarung asalkan rakyat dapat untung dan tidak mati ditengah-tengah pertarungan mereka.

Ada yang percaya.Ada yang berbelah bagi.Ada yang tak percaya.Ada yang tak ambil peduli.

Menarik isu ini Dato.

Pembangkang yang didahului Pas telah mula lambong isu ini.Maka isu pemilihan pucuk pimpinan Pas pun menjadi reda sedikit.Pemiliahan Pas kali ini pun cukup panas juga.Mahfuz pun adalah calon Naib Presiden Pas yang menjuarai isu ini.Orang politik ini terpaksa hidup dengan isu.

SEmoga PM Najib mampu tangani isu ini dengan dengan pintar,bijaksana,tepat dan melegakan rakyat.

Bala tetap bala.

Terima kasih Dato.

A KADIR JASIN said...

Debater Vagrant John, wrote: "Can share with us on the recent 100% hike of assessment rate for the KL residents.

"GST were to implemented now, it will be whatever new rate + 6%."

My tentative reaction to the issue:-

1. Is this the fulfillment of the "Janji Ditepati" slogan of the BN?

2. Is this they way Tengku (formerly Teuku) Adman's way of punishing the KL folk for not voting the BN? But what about those who supported the BN?

3. Is the City running out of money because of inefficiency, abuse of power and corruption?

4. The quality of City Hall's services has certainly not improved that much to warrant such a high rate of assessment rate increase.

5. And, is this the preview of the worse things to come by way of rates, taxation and charges that the rakyat have to pay after the GE?

Thank you.

ab said...

Salam dato,



Satu tajuk yang sangat bagus.



Dalam 1-2 minggu ni saya perhatikan:



1. Kes kematian penguatkuasa ugama islam Pahang....TAK ADA PUN BUNYI SUARA dari istana/ Yang Dipertuan Agung,sebagai penduduk nombor satu Malaysia dan ketua ugama/pelindung islam Malaysia.



2.`Kes' Peguam Negara ni

Kalau lah benar,

SIAPA yang nak jadi pendakwa/ pendakwaraya JIKA kes ini benar dan dikemukakan kemahkamah?


Ada kah sebagai kes peribadi atau sebagai kes penjawat awam? kat mahkamah mana?.mahu ka/setujuka polis siasat?. Ada ka precident case macam ni kat Malaysia?


Mahu ka MACC siasat...nak start kat mana?




3. Kelmarin saya tenguk imbasan
isteri PM dah jadi `menteri luar' jumpa menteri QAATAR...awat la jadi macam ni...?, DAH habis ka menteri menteri kabinet untuk MEWAKILI KERAJAAN MALAYSIA ke negara QATAR tu?...semak perut tenguk macam rosak protokol ni dah....




Saya taklah marah kalau drebar PM mewakili Malaysia kerana debar PM itu adalah satu jawatan didalam kerajaan Malaysia..TAPI ini isteri PM.Mana ada jawatan bini PM dalam kerajaan Malaysia.


ATAWA saya ni dah outdated, bini PM bolih jadi `menteri' apa apa pun, bila bila pun, di mana pun, kat negeri mana pun,..KALAU DIA NAK atawa PM NAK?...THIS IS BAD, a very bad example of the government procedures or governing.



Jangan la kalau tegoq depa melenting,melompat,latah dan mengamuk....



Abu Bakar Ab Rahman

Zed-85 said...

Dato'

Mengenai komen Vagrant John,

Saya juga tepuk kepala kerana khabarnya cukai pintu naik bukan 100% tapi hingga 200%.

Kalau naik pun setakat 20-30% wajar juga.

Agaknya DBKL tidak tahu kira matematik sampai cadangkan perkara yang tak munasabah.

Setakat ini,setelah PRU 13

1. Minyak naik
2. Harga gula naik.
3. GST 6% start 2015
4. Cukai pintu DBKL naik.

Tak sampai setahun PRU13.

Lepas ini apa lagi masuk dalam senarai

Janji ditepati.

DrKecik Kecik said...

Salam,
Biasanya kalau isu2 nak memalukan Mahathir ni mestilah ada tgn2 suci yg mengarahkannya..siapa lagi kalau bukan manusia anugerah tuhan tu.orang kampung semua dah tahu ha ha.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Ketua2 UMNO kan terkenal suka mengacah selain menipu

Target mereka sebenarnya nak naikkan cukai pintu 30%. Tapi mereka acah dgn kenaikan lebih 100%.

Rakyat tentu tak setuju dan protes. Sebagai langkah kompromi ketua UMNO akan kata ok lah kami sebagai kerajaan yg perihatin yg mendengar keluhan rakyat akan beri arahan pd Datuk Bandar ( penjawat awam) agar batalkan kenaikan 100% tapi rakyat hendaklah bersyukur dgn krnaikan 30% saja.

NAMPAK LAH KERAJAAN BAIK KAN KAN KAN.

Itulah kerja ketua2 UMNO asyik guna tektik yg sama untuk perbodoh rakyat

Yg hairannya taktik kotor yg di ulang2 ni tetap menjadi.

Akan ada nanti yg komen kenaikan ini buatkan beliau dah meluat dgn UMNO. Tapi belum mau meninggalkan UMNO atas alasan ngok spt PR LAGI TERUK.

Kesian warga KL dibeban dgn hutabg belanja sakan pemerintah membiayai kempen PRU13. Tapi tak jugak menang banyak kerusi di KL

Pembohongan UBN yg mana lagi penyokong mereka nak nafikan.

Janji nak berbohong dah lama mereka tepati

Terakhir, menurut ramalan Din Melaka harga kereta hanya akan mula diturun oleh NAJIB , 4 bulan sebelum PRU14.

ADA MELAYU MUDAH LUPA. ADA MELAYU SUKA MENIPU. ADA MELAYU BANTU KETUA UMNO MENIPU

Tapi kasihanlah Melayu ramai di luar sana yg kerana miskin senang sangat ditipu oleh bangsa sendiri.

Cina dan India apa lagi. Tumpang semangkoklah.

Rosiah Ismail said...

Selamat malam dato bila mana kita membaca tulisan dato dan juga pengulas kat sini macam kita rakyat malaysia hilang jati diri dan hilang rasa hormat dengan jawatan yang dipegang......tahap pembahas macam nak cari gaduh sahaja maka tak hairan la kita persidangan parlimen pun dah jadi macam reban ayam bekokok sama macam sarkas, Sepatut nya parlimen adalah tempat mulia tempat yang sepatutnya dihormati oleh semua pihak tak kira pembakang atau pun pihak kerajaan...begitulah nilai nya orang malaysia suka buang sampah tapi malas nak kutip sampah. Suka cari salah dan silap orang lain tapi tersangat sukar untuk cari salah diri sendiri...AG pasti akan menjadi mangsa keadaan tengok la sehari dua ini..selamat beradu dato...

Ghab said...

Saya sangat setuju dengan pendapat saudara Kampong Man, the relationship under the leadership of Brother Anwar Bin Ibrahim of PKR with 'that extreme DAP Chinese party'.

Ayat yang dikemukan oleh Kampong Man adalah  satu frasa merupakan 'right on the dot' kepada sesiapa khasnya yang dinamakan kabur kepada evolusi perjuangan Dap dan matlamatnya untuk kearah menjadi peserta agong dalam persada  kuasa politik di Tanah Air. 

Perlu renongkan bersama dari satu sudut dan beri perhatian kepada matlamat politik perkauaman yang diacarakan oleh Lim Kit Siang senjak parti Dap ditubuhkan pada 18 March tahun 1965. Dari asasnya, kepada saya, dalam  konteks acuwan kemerdekaan kebangsaan amat meragukan.

Dap didaftar dengan nama Parti Demokratik Sosialis. Pada tahun 1967 Dap telah membabi buta menyertai gabongan  55 parti Sosialis sedunia dengan atas nama Sosialis Antarabangsa. Satu pendekatan bahawa Dap dapat dikenali dengan serta merta sebagai parti Sosialis yang ada kesalinghubungan antarabangsa. 

Sedangkan definisi  Sosialisma yang diakui oleh Dap susah hendak ditakrifkan dan lagi samar-samar dan kabur apabila  ditakrifkan oleh kumpulan  ilmuwan yang mana definisi dan pendapat dan laku Dap terlalu berbeda dengan istilah itu.   

Namun,  Sosialisme ala Dap senang ditakrifkan. Dap mendakwa bahawa konnonya ia sebuah parti berbilang kaum tetapi sebenar ianya  satu parti politik yang jelas dan terbukti bahawa dalam pemajuan Dap telah mengamal  idealogi  bersemangatkan kefahaman perkauman tega. Jesteru itu, Dap bermaharajalela dan terus  membina jalan untuk keunggulan dan ketuanan kaum pelampau Cina senjak ditubuhkan atas nama Demokrasi.  

Jadual agung dan perjuangan socialisma ala Dap yang tersirat itu, sambil mengarah tenaga selama lebih 55 puluh tahun untuk mengupul sokongan, hanya menunggu masa,  untuk tercapainya satu tujuan muktamad dan mutlak Dap, yang sebenar benarnya ialah untuk menhapuskan kedudukan keistimewaan bangsa Melayu/Bumiputra, Agama Islam dan Raja-Raja yang telah termaktub dalam pelembagaan Negara, tahun 1957.

Terbuktinya, pada pertama kalinya parti Dap bertanding dalam pilihan raya umum tahun 1969, Dap menentang habis habisan hak keistimewaan Melayu ternyatanya sampai sekarang. Article 153 yang termaktuk dalam  Pelembagaan Negara tidak disenangi oleh Dap.

Dari sudut idealogi  Sosialisma ala Dap sentiasa bercangah dengan Pelembagaan Negara. Socialisma ala Dap yang tersirat beramalkan kepada tidak setujunya  kepada semangat kebangsaan kemerdekaan Negara juga. 

Slogan 'Malaysian Malaysia'  yang ditafsirkan oleh Dap adalah satu  komitmen padu kepada kesesuaiyan kebebasan hanya untuk kaum pelampau Cina mendahului. Amalan demokratik dan realisme sosialis Dap juga  dibentuk supaya terpisah daripada concept 1 Malaysia yang mana Dap menenapikan sikap tolak ansur dan penerimaan.

Dap berpegang kepada prinsip dan dasar kesamarataan kaum beragama yang mana serta merta  menolak Agama Islam sebagai  Agama Pesekutuan.  Keadilan bermakna untuk kemasyarakatan ekonomi Cina bahawa ianya akan terus berkekalan dan berkembang. Adalah tersirat dalam perjuangan Dap bahawa Dap akan  bermati matian untuk mempetahankan supaya kuasa economik Cina tidak tergugat dan seterusnya kuasa monopoli politik akan menjadi penentu untuk kejasteraan ketuanan kaum pelampau Cina itu berkekalan. 

Akhir kata, pada saya sebagai kesimpulan Cina itu Cina dan Melayu itu tetap Melayu.

Kampong man said...

Salam,

1 .Apa yang Din Melaka komen tentang politik pegawai kerajaan ada kebenarannya dan ada berlaku dimana juga disemua negera dalam dunia.ini. Personal dan interpersonal skill dan relationship antara pegawai pegawai atasan dan bawahan amat penting didalam satu satu organisasi baik yang di dalam kerajaan mahu pun juga di sektor private di luar sana. Menjaga kepentingan organisasi sebaik mungkin objectifnya.Pasti juga terdapat ada mereka yang menjaga kepentingan peribadi dan kochek sendiri tetapi terlalau kecil bilangan nya .Rata rata ramai yang jujur dari yang tidak jujur pada pandangan saya.Kita berprasangka baik selalu.

2.Adalah menjadi tanggung jawab kita semua bersama membenteras salah guna kuasa dan korupsi yang berlaku .Kita telah lihat jerong jerong besar yang didapati bersalah tidak lepas dari hukuman eg.hukuman penjara pada saorang penjawat kerajaan berpangkat tinggi baru baru ini yang didapati bersalah dengan gejala rasuah.Sekira Ghani didapati bersalah beliau juga harus di hukum.Undang undang tidak mengenal pangkat dan kedudukan.

3.Buat masa ini negara kita Malaysia rasanya keaadaan ini terkawal dengan berbagai SOP dan pencegahan transformasi kerajaan dengan adanya berbagai badan saperti SPRM dimana Din Melaka boleh membuat aduan jika ada bukti. Statement Din Melaka 'is a mere general statement of facts' dan bukan satu tuduhan yang specifik dan saya kira kemungkinan adanya ia(salah guna kuasa, corruption dan lainya berlaku itu ada tidak kira kerajaan mana yang memerintah. Alhamdulilah, masih terkawal dan dapat di bendung.

4.Malah sdra Anwar Ibrahim pernah didapati bersalah kerana salahguna kuasa dan dipenjarakan.Dalam kes peribadi dan 'adventure' beliau pula satu Malaya sudah tahu dari bukti bukti dan keterangan mangsa.Aduan telah dibuat dan perbicaraan masih berjalan dengan terlalu banyak penangguhan. Berani kerana benar, spa yang ditakutkan.?.Tidak hairanlah hampir semua pengasas PKR dan rakan seperjuangan termasok mereka didalam ABIM meninggalkan Anwar/PKR kerana hilang kepercayaan padanya .Chandra Muzaffar lebih mengetahuinya.Bagi saya isu ini terlalu peribadi dan saya jauhinya dan tidak mahu ambil tahu kerana takut terlibat dengan gejala fitnah.Ini adalah satu 'Kemaluan' yang besar sekira benar terbabit dan beliau sebenarnya tidak layak menjadi pemimpin lagi.

Salah Mahathir juga terlalau mempercayai Anwar dari yang lain dulu kerana ketokohannya yang dilihat hebat. Yang pasti beliau tidak layak di beri kuasa memerintah negara ini.

"Anwar Ibrahim harus bertaubat" kata Karpal.Itu dulu tetapi kini mereka rakan seperjuangan rapat demi ABU.UMNO masih gagal ditumbangkan.Bukan kah ini ketetapan Allah juga ?.Terima dan redha .

5.Sekiralah ditakdirkan tuhan PR berjaya menjadi kerajaan dan merintah tidak ada guarantee perkara yang sama tidak akan berlaku.Salah guna kuasa dan corruption tetap akan berlaku kerana power corrupts. Apakah di Selangor dan P.Pinang tidak ada salah guna kuasa dan tidak ada corruption? Wallahwualam.

Lahuma said...

Dato.

Lagi satu bala untuk rakyat Malaysia.
PATI bawa masuk penyakit TB,malaria untuk rakyat tempatan.Demikianlah kenyataan Timbalan Menteri Kesihatan.
Malaysia sudah jadi negara pengimport penyakit TB /Malaria.
Ini juga BALA kerana kelalaian dan cuai jentera kerajaan,pegawai kerajaan dan pemimpin kerajaan.
Yang jadi mangsa penyakit ini ialah orang miskin dan orang kamopung.Orang kaya selalunya selamat.

Inilah angkara rasuah dan lemahnya penguatkuasaan keselamatan negara.

Sekarang apa jadi.Tak fasal fasal rakayt kena tanggung jangkitan TB/Malaria.

Macam-macam BALA sedang menimpa rakyat Malaysia.

Tamak .rakus,haloba menguasai jahil manusia IT kini.

Terima kasih Dato.

DrKecik Kecik said...

Salam,

Nampaknya Jabatan Kehakiman Syariah Kelantan dah bersedia nak jalankan hukum hudud.Jangan2 manusia anugerah tuhan tu pulak yg akan menjadi pembangkang nombor wahid.

Rasanya kalau zaman nik ajis isu ni keluar sudah tentu banyaklah fatwa karut marut yg akan keluar dari mulut dia untuk mengelakkan dari melaksanakan hukum hudud ini.Maklumlah hudud inilah saja modal yang ada untuk dia memanipulasi otak2 dungu pengikut pas.

Alhamdulillah menteri besar kelantan yg baru ni nampaknya jauh lebih cerdik
dari nik ajis. Manusia anugerah tuhan tu dah tak laku lagi pada pandangan menteri besar baru dan ahli exconya sekarang.

namzaMN said...

warlord dah wujud dalam kerajaan. teringat kata Pak Pandir dalam lagunya... geleng geleng anguk anguk ikut tunjuk...kalau tak...tak kemana la pegawai tu...

Rosiah Ismail said...

Salam dato rehat2 hari sabtu namaun orang macam saya akan terus bekerja none stop because kerana nak makan dan nak hidup yang bergelombang dengan kenaikan kos untuk hidup di bumi bertuah ini....apakhabar dato, Nampak gayanya di negara kita banyak yang palsu kalau ikut tulisan dato AG ada buat bukti palsu kalau benar itu lah natijah nya perbuatan tersebut telah menular ke akar umbi dan ianya menjadi penyakit yang parah pada masa ini. Pengawal keselamatan guna kad pengenalan palsu dan akhir nya merompak dan mengorbankan nyawa ini semua akbat dari kad pengenalan palsu. Dato ini la kesan2 yang akan di tanggung oleh rakyat mlaysia pada masa ini dan juga pada masa akan datang...semoga ALLAH melindungi kita semua dari dari kemurkaan nya. Tk dato..wassalam.

Zed-85 said...

Dato'

Ada yang berpandangan di dalam blog (kampong man) umpamanya, gejala rasuah berlaku di mana-mana sahaja di dunia ini, oleh itu kita tidak perlu mengambil berat sangat dan harus prasangka baik.

Sebenarnya, yang rakyat tidak puas hati adalah "kadar rasuah" yang agak tinggi.

Samada kadar rasuah adalah "tinggi" atau "rendah".

Hal sedemikian menjadi fakta kerana dalam survey yang dikakukan oleh "Merdeka Centre", ramai rakyat agak tidak puas hati dengan tahap rasuah yang tinggi dan juga bagaimana perkara ini diatasi.

Berkenaan dengan tuduhan terhapap Anwar Ibrahim, saya teringat dengan bacaan saya mengenai sejarah melaka. (mungkin Din Melaka boleh betulkan).

Melaka menjadi satu kuasa yang besar satu masa dahulu terutamanya ketika zaman Tun Perak.

Setelah Tun Perak meninggal dunia, Tun Mutakhir mengambil alih sebagai Bendahara Melaka. Jawatan Bendahara adalah Jawatan paling penting dan paling berkuasa selepas Sultan.

Disebabkan hasad dengki, Tun Mutakhir telah difitnah dan dihukum bunuh termasuk sekali kesemua anggota keluarga.

Sultan Melaka akhirnya sedar bahawa tuduhan terhadap Tun Mutakhir adalah tidak benar. Pentadbiran Melaka juga telah menjadi lemah.

Tidak berapa lama, Portugis menyerang Melaka dan Malaya dijajah beratus tahun.

Melaka daripada empayar menjadi antara negeri paling kecil di Malaysia.

Kesimpulannya, gejala fitnah menfitnah yang keterlaluan dalam masyarakat melayu bukan bermula pada zaman Anwar Ibrahim tetapi sudah bermula beratus tahun dahulu.

Oleh itu kita mestilah menggunakan akal dan "usul periksa" dahulu berita-berita yang disebarkan.

Ada pepatah melayu kata"kalau tidak ada angin, takkan pokok bergoyang" sebenarnya kalau tidak ada angin pun, kadangkala ada banyak monyet yang goyangkan pokok.

Kampong man said...

Sdra Zed

Komen Zed..

"......oleh itu kita TIDAK PERLU mengambil berat sangat dan harus prasangka baik."

Ini perlu pembetulan sikit.Terdapat rakan rakan yang memainkan lagu"corruption" ini berulang kali memburukan pemerintah saolah olah kerajaan tidak berbuat sesuatu. Saya kira kerajaan Malaysia sangat serius dalam hal corruption ini maka perlunya kita bekerjasama membenterasnya.Ini sangat jelas dalam komen kampong man.Ramai yang terlibat telah pun di hukum.

Berperasangka baik pula dalam bahasa mudah London ialah " A man is innocent until proven guilty" .We shall continue giving a man the benefit of the doubt BUT if proven guilty there is no mercy for the man.He shall face the music.Surely action musy be taken.

2 Yang penting kita mesti buat laporan pada pihak berkuasa jika kita ketahui corruption ini berlaku dan tidak hanya dengan blanket statement si polan ini korup atau parti itu korup tanpa bukti sahih.

3..."TIDAK PERLU ambil berat "?. Yang ini Zed yang komen bukan kampong man.

Terima kasih Dato.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Sdr kg man

Pemahaman sdr soal qada, qadar dan redha dalam beberapa kupasan di blog ni sangat memesongkan demi memuaskan hati dan nafsu serakah.

Beratus ribu org turun ke demo anjuran Bersih yg disertai bukan saja rakyat biasa tetepi org terpelajar yg ada pendirian hendakkan SPR dan pilihan raya yg bersih yg hasilnya dapat melahirkan pemerintah yg bukan haram.

Saya tak mau mengutuk tapi mendoakan yg hak.

Apakah sdr kg man mau Allah menurunkan bala pd sdr, anak isteri atau cucu untuk memberi kefahaman sebenar soal qada, qadar dan redha? Mentang2 UBN sedang berkuasa dan sdr dapat berteduh dgn selesanya dibawah payung UMNO, sdr kg man nampaknya hanya menyokong mereka asal saja kepentingan sendiri tidak terusik.

Sdr kg man cakap berbelit2. Kata tak mau di anggap memfitnah Anwar. TAPI cara sdr mengutuk Anwar seolah2 perbicaraan sodomi 1 dan dakwaan oleh Mahathir pa1998 itu telah mengetengahkan bukti , hakim dan saksi yg 100% boleh di percayai?

Kalau pun ada 1000 penulisan di Utusan dan ulasan berita di tv yg cuba memburukkan Anwar atau pemimpin PR yg lain di mana otak sdr senditi?

Sejak akhir2 ni saya mula mengesyakki. Adakah kg man dan RD org yg sama? Penulis upahan bawah bajet jab perdana menteri?

zed-85 said...

Sdr Kampong Man,

Mungkin fahaman saya mengenai tulisan saudara adalah tidak sama dengan maksud komen saudara.

Oleh itu saya minta-maaf dan menarik balik komen yang saya tuliskan.

Sallam.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Di Bolehland yg diperintah oleh gerombolan penyamun, pihak berkuasa tiba2 menjadi super cekap bila melibatkan tangkapan dan reman keatas pemimpin pembangkang.

Polis hanya perlu ada satu lapotan polis terhadan insan bernama Anwar untuk menahan reman beliau dan dalam tahanan berkenaan rupa2nya mereka buat projek curi DNA Anwar melalui pskaian, tuala dan berus gigi Anwar sewaktu dalam lock up.

Nasib baik masih ada hakim yg cuba nak jadi jujur.

Rasa2nya hakim ni akan pencen takok tu je lah

Tap berlainan dgn bertushnya nasib menteri, IGP, AG;PENGERUSI FELFA, Hakim yg bercuti dgn Lingam di Bolehland. Dibawah ketua2 UMNO , org berkenaan immuned drpd balasan di dunia. Hang pa pi buatlah beribu laporan polis. Mereka pekakkan telinga.

Meminjam kata2 hikmah kg man. Terimalah qada dan qadar dan reda.

Patutlah kroni makin segar bugar. Tapi rakyat hanya seksdar dipujuk dgn BRIM.

din JB said...

Din Melaka terus jadi Red Bean Army PKR. Tapi otak masih ditahap yang gagal sekolah atau kolej..Tak ada kelas lansong nampaknya ustaz Din ni. Tak layak beri komen diblog Dato'.

RD. said...

Inilah hakikat sebenar PR dan penyokong mereka yang gemar memfitnah dan menuduh secara buta tuli untuk menanam persaan benci kepada UMNO dan kerajaan. Cara dan lenggok penulisan Kampung Man dan saya, amat berbeza. Hanya dengan syak-wasangka, Din Melaka tuduh kami orang yang sama.

Mungkin beliau sendiri pernah menggunakan identity berbeza dan mencari rezeki mengambil upah dari pihak berkepentingan sehingga terlintas di fikirannya bahawa Kampung Man dan saya adalah "Penulis upahan bawah bajet jab perdana menteri?"

Tidakkah Din Melaka perasan bahawa saya tidak sokong kerajaan secara membuta-tuli.

-Saya tidak setuju isteri PM mencampuri urusan pentadbiran kerajaan. Setakat BAKAT okay la.
-Saya tidak setuju PM Najib menggunakan RM7.2Billion wang rakyat mengajikan Con-Sultan.
-Saya juga tak sokong KP dan KW UMNO. Mereka pernah terpalit scandal dan issue rasuah.

Saya pasti, menjelang PRU14 nanti, BN akan menghadapi kesukaran mempertahankan mereka berdua ini. Issue Altantuya, Scorpene dan cincin RM20Juta juga akan bangkit semula.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Di akhir zaman karektor mscam RD pun ada.

Iaitu karektor talam dua muka. Karektor cuba nak campur aduk minyak dan air.

Cuba nak tunjuk dia tak sokong UMNO. Tapi lepas kutuk RD masih sokong atas alasan konon pembangkang lebih teruk.

Sejujurnya cuba RD lihat kamus erti nepotisma sebelum nak kutuk kombinasi Anwar, Nik Aziz , Karpal dan LKS dgn anak mereka masing2.

Begitu jugak saya tak fikir RD faham maksud " fitnah" . Takkanlah kerana Din Melaka mengesyakki RD dan kg man org yg sama maka itu diertikan fitnah.

RD. said...

Dari manakah Din Melaka mendapat firasat bahawa dunia sedang berada di 'akhir zaman'?
Adakah kerana dunia bukan Islam sedang berlumba-lumba mencipta rocket dan pesawat angkasa-lepas? Christian & Yahudi pun percaya pada 'Kiamat'. Mereka sedang mencuba untuk lari?

Talam-dua-muka?
Saya penyokong kepada kebaikan. Memang benar, saya memangkah BN pada PRU13, kerana pada pandangan saya, PR lebih teruk. Jika PR memerintah, negara kita akan terjerumus dalam kancah kekecohan tanpa hala tuju. Nepotisma dan kronisma akan bermaharajalela. DAP dan PAS juga mempunyai ideology poltik yang amat bertentangan sama-sekali. Mereka akan sentiasa bertelagah.

Selepas Pemilihan UMNO lepas, saya berada di pesimpangan. Tak tahu nak memilih Party Politik mana yang lebih credible. Oleh itu saya berada di atas pagar sekarang. Adakah sifat ini, talam-dua-muka juga?

Nepotisma ada makna lain pula? Kalau kita buat ok, orang lain buat tak ok. Begitu ke?

Mengesyaki atau syak-wasangka didalam hati, okay. Tapi jika ditulis dalam blog komen Tan Sri Kadir, sudah dikira tuduhan atau fitnah, kerana saya mungkin tidak dapat menjawab atau mengetahui mengenainya. Jika empunya blog tak lulus tulisan saya ini, lagu mana?

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).