Sunday, December 15, 2013

Pemuda No Longer A Pressure Group

A Kadir Jasin

NO anonymous comments. Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym accepted. Thank you]

UPDATE, Dec. 16 – THE KKA, now in session in Damansara Utama, takes note of the explanation by the wife of the Prime Minister, (Datin Seri) Rosmah Mansor, on her using government’s executive jets. (Read here).


Mandela aka Madiba (1918-2013). At The Datai, Langkawi 1998


Sunrise in Sydney, Australia

THE Kedai Kopi Assembly (KKA) was almost unanimous that between Wanita and Pemuda, under the current leadership, the Pemuda holds a better hope.

The Wanita members have become so pliant that they are not likely to want other than Shahrizat as their Ketua. And Shahrizat knows there isn’t anybody in the movement that can beat her in a contest.

So the KKA’s debate on the Pemuda was more extensive and exhaustive. The general view is that Pemuda is no longer a pressure group. To be more visible and effective, its Ketua, Khairy Jamaluddin, has to take the movement back to the days when it was a pressure group respected by friends and foes. 

Many Questions for Khairy to Answer

Khairy and his team have to answer the following questions: 1. Did Pemuda deliver at the last GE? 2. Did it do the post mortem and what were the findings? 3. They can talk about winning over young voters, but what are their plans? 4. Does Pemuda know what young voters want?

5. What is Pemuda’s stand and stance on corruption, abuse of power, wastages of government funds, inflation, cost of houses and rentals and unemployment among graduates?

Ok for Pemuda to do the grandstanding by attacking the TNB on the new electricity tariff. But the tariff was approved by Cabinet and Pemuda Chief is a member and he is touted as the future PM.

Did he oppose the tariff increase in the Cabinet?

Sounds like Anwar. In the Cabinet agreed. Outside the Cabinet was another stroty.

At the end of the UGA, the grandmaster aka the Prime Minister had to explain to the press that the TNB needed the increase. Will Khairy continue to criticise so that the raise is abandoned or reduced? Or is he merely seeking cheap publicity?

(I personally have high hopes for Khairy although I damned him for his excesses during his father-in-law’s era. He has to make amend. But the majority of the KKA delegates were less forgiving. They still crave for his blood.)

There were many more issues for the Pemuda to address - drug addiction, poor communication skills among local graduates and low income of young workers.

Why on the power tariff only? What about sugar, fuel and just a few days ago the LRT fares? So can we blame the people if they say BN stands for “barang naik”?

Does he know that many street corner Malay traders and kueh sellers have ceased doing business because they can’t cope with inflation?

For all the uproar over the Selangor Assembly members’ salary, the Cabinet gaji also goes up!

Khairy is beginning to sound like Anwar. In the Cabinet agreed, outside he told supporters he disagreed.

Khairy and Malaysian Sports

DID he not say that the Football Association of Malaysia (FAM) “buta” (blind)? Maybe “rabun” (poor vision) is more accurate because many of its office bearers are senior citizens.

The KKA is dissatisfied with the FAM too. But to be “biadab” is another thing. The KKA applauded Siti Nurhaliza for criticising the Youth and Sports Minister. As a young Melayu minister born, raised and educated abroad, he has to learn to be polite especially to those older than him.

A kaki lawak of the KKA, reminded the meeting of the story of a custody case when the mother given custody of her child. But the boy refused. When asked by the judge, he said she beat him. He was then placed in the custody of his grandmother. He said she too beat him. “Then where do you want to go?” the exasperated judge asked. “The FAM,” said the boy. The judge was bewildered. “For what good reason, young sir?” the curious English-trained judge asked. “Because the FAM never beat anybody,” said the boy. The football crazy judge concurred and the boy was handed over to the FAM. (Laughter).

If we want to raise the standard of our football, don’t ape the BPL or England. Learn from South Korea and Japan who are now in the World Cup league. These are teams we used to beat in the 1960’s.

Why just football and FAM? What about badminton and squash, and other games? How long more can we depend on Lee Chong Wei and Nicole David to bring glory to our country. If he is to worth his salt as a sports enthusiast, Khairy has to lay the foundation for the rejuvenation of our sporting prowess.

This is Khairy’s last term at Pemuda chief. He has given notice that at the next Umno election, his sight is set on the elected Vice President post.

The KKA is unanimous that Khairy is still the man in a hurry like Anwar was in the 1990’s. After all, as a brilliant undergraduate in the early 1990’s, he was mentored, among others, by Anwar under the programme Students for Vision 2020.

He is 37 and may not get to become Prime Minister at 40 as he told friends when he first ventured into politics. But he is as ambitious as ever. So watch out the Vice Presidents and take notice Yang Amat Berhormat Presiden and YAB Timbalan Presiden!

Puteri Needs Training and Acceptance

The KKA holds a high hope for Puteri. They are young,  beautiful faces learning politics. Apart from bringing young Malay women into Umno, the party hopes that the movement will challenge and attract young male voters to choose UMNO.

To do that they have to be trained and, most crucially, the Wanita must accept them as a bona fide wing of UMNO and not a rival in beauty and substance. Otherwise, their role is just to add colour to Assembly.


Hussen Ben Abraham said...


OKJ said...

Salam DAKJ

Anak Muda, Gelfren & Pemuda

Pada pendapat saya, kita tak boleh samakan dulu dan sekarang. Dulu lain, sekarang lain. Dulu, letak sesiapa pun boleh menang, sekarang letak Dato’ Kadir Jasin sekalipun tak tentu lagi boleh menang pilihanraya. (Contoh je, jangan marah ye sebab nak bergurau pagi hujung minggu ni)

Jadinya, fungsi Pemuda UMNO sebagai pendesak dah ketinggalan zaman pun. Strategi kenalah berubah mengikut zaman. Rasanya, hanya Malaysia yg rakyatnya mampu beranak lima orang dan keatas. Kalau tak percaya, Tanya anak menantu Dato’ yg duduk di Eropah. Mahal tak mahalnya barang, gaji EURO1000 (RM 4200 ringgit) pun dikategorikan miskin dan layak mendapat bantuan kerajaan. Bayangkanlah betapa bertuahnya kita. Nak desak apa lagi?

W/bagaimanapun, pemuda UMNO tahu dimana nak desak. Contohnya, dalam isu bolasepak Negara, bila keras sedikit, dah kata tak hormat orang tua pulak. Tapi rasanya, rata-rata rakyat Malaysia mahukan satu kepimpinan yg baru di arena bolasepak Negara. Tengok apa dah jadi kepada Arwah Dato’ Paduka Basri dan juga Tan Sri Annuar bila mereka cuba memperbetulkan hala tuju bolasepak Negara dgn ikhlas. Api dilawan api maaa !!!!!

Isu yg ketiga, saya tak rasa YB Sdr Khairi teringin nak jadi PM dlm tempoh sedekat dua ni. Sebabnya, masih terngiang-ngian di telinga saya pesanan YAB Dato’ Seri Presiden, katanya “Jangan lawan Towkey”.

Dan terakhir, apa yg dimahukan anak-anak muda sekarang adalah utk mendapatkan peluang pekerjaan tetap sebelum kahwin dgn gelfren masing2. Malangnya dikianati oleh pengkhianat Negara dan disokong oleh mereka yg tidak tahu pun (Bahasa lebih sopan) agenda jahat penghianat2 tersebut. Sekian TQ.

safiai saad said...

Salam Kadir,I would like to touch the UMNO youth issue brought up by your goodself.I was at one time active in Pemuda so there is something that I want to share.
1.At that time Pemuda represent the feeling and aspiration of the Malays.But now they did not represent the Malays struggle.Most of them are corporate players without public listed companies and factories.
They drive big and expensive cars and wonder how they paid for its monthly installment.
After investigation many of them got their wealth through direct negotiation but subcons to others .For that they obtained 10%.Wow that is certainly plentiful.
2.The educated Malays and factory workers,teachers,goverment servants and mosque/surau friendly Malays refuse to associate with them.When I talk the importance of Malays struggle and unity,they loughs and give me the example of UMNO youth leaders who are more intersted in pocket struggle.
3.By and large the youth are not keen in Umno struggle despite they themselves are the benificiaries of UMNO program.Are they thankless group in the society.They want changes in the goverment and how it is to be run.
I think the social media shaped their mind and perceptions.For the lost UMNO leaders in the last General Election and UMNo delegates are still showered with lucrative paid jobs as boared members of GLS,advisors to The ministry and other non profit organisations.The Malay masses have difficulty in coping with daily need. The non Malays seemed to be in not so bad condition.
4.The YDP Agong,The Prime Minister,The cabinets,the civil ervants,The Chief of the Armed Forces,The Chief of Police are Malays.Yet the Malay masses are still struggling,The Indians has improved to no 2 economically.The Malays are much to be desired.The question is who are fighting for the Malays.
4.From my analysis,there seemed to be the Malay class struggle between the rich and poor.The rich are getting richer while the Poor is becoming poorer.The sad thing is the Malays are the poor majority.Pemuda UMNO are coming to rescue them. You must be jocking.Some of thems are so young and has been bestowed Datukship,Datuk Seri and I wonder what are their constributions to the society.The Malay are at the recieving end.The Malays must be Syukur and syukur.The richs and the elite youth continue to chukur and chukur.Latest the road toll will be going up.Nothing seemed to be done about it.Let us be syukur for what ever that has been given to us.Don't you think so?

Jhoti Naidu said...

"What is Pemuda’s stand and stance on corruption, abuse of power, wastages of government funds, inflation, cost of houses and rentals and unemployment among graduates?"

Datuk, these are real issues, and umno does not waste time on real issues.

It is a forlorn hope to ask for the "wings" of a party to soar when the bird's main body is sick and dying. Flight cannot happen.

The historical function of empty sabre-rattling, that was once pemuda territory, is now shifting to perkasa/isma etc.

But they are not going to solve real issues, either.

OKJ said...

Salam DAKJ


Tentang Puteri UMNO pula, saya cukup bersetuju dgn Dato’, memang comel-comel ahlinya. Sehinggakan Pak-Pak lebai naik syeikh seperti mana gambar yg dimuat turun semasa PRK Sg Limau (Peti undi Hulu Sedaka) baru-baru ini. Bukan sekali dua, tapi sebenarnya dah banyak kali dah pun sehingga ada kes turun naik court. Tak tahu nak cakaplah….. Malu rasanya bila dah tua-tua berkopiah tapi masih GATAL burungnya dan tak sedar diri. Sekian TQ.

ab said...

Salam Dato,

Belia adalah lebih dari separuh penduduk Malaysia.

BELIA BOLIH UBAH NEGARA INI BILA BILA MASA PUN..tu pun kalau depa tau,dan betui betui mahu mengubah diri mereka.

Nak habaq kat menteri belia dan PM, hampa kena buat cepat sikit hai hai yang macam kat bawah ni:-

1.Pi la setiap rumah,tanya ada berapa orang belia.

2.Tanya apa sijil/diploma/ijazah depa.

3.Apa yang dia orang belajaq.


5.BERAPA PENDAPATAN PURATA BELIA sebulan/setahun dan diperingkat ni jugak!

6.PI BALIK TENGUK KAT PMO DAN unit perancang ekonomi(ada lagi ka atawa dah mampuih jugak dah?)..ADA KA MAKLUMAT NI sebelum

7.PI bandingkan jumlah belia negara ini(melayu/cina/india) yang menganggur dalam 1000 orang BERBANDING DENGAN 1000 orang indon,bangla,nepal,vietnam,afrika,iran,rusia dll KAT MALAYSIA NI la...

HAMPA BOLIH MATI TERJEGEI BERDIRI kalau data ni dipaparkan!

8.Maklumat disemak setiap bulan..JANGAN KATA TAK BOLIH!,ada handphone ada komputer,ada celcom,digi, maxis, axiata dan TM...SURUH DEPA BANTU.

Monthly updates on youth employment/unemployment,etc.

LEPAS tu pemuda dan puteri pi la rioh kat jalan ka,kedai kopi ka,social media ka,parlimen ka kabinet ka ....SAMPAI KALAU BOLIH SEMUA belia dinegara ini ada pekerjaan yang sepadan dengan ilmu mereka,minat mereka dan kebolihan mereka..SEMUA lagi bagus.

Dan elok pastikan pendapatan belia belia CUKUP UNTUK MAKAN MINUM,bayar bil telepon,bayar ansuran motor/ kereta tak mewah,petrol dan tol,bolih bayaq hutang PTPTN cepat sikit,lepas bayaq bil makan minum bila pi dating,bolih bayaq tiket wayang,tiket konsert,beli pakaian yang elok elok,beli tiket penerbangan murah,melancung didalam dan luar negeri.

PASTIKAN pendapatan belia cukup untuk sewa rumah bukan sewa bilik,bukan menempek kat rumah mak bapak..

PASTIKAN pendapatan belia cukup untuk berkahwin dan beli rumah tak mahal dan rumah tak mewah, dan masih bolih sediakan perbelanjaan rumah tangga.

PASTIkan belia bersedia jadi emak dan bapa tanpa berhutang keliling pinggang.

KALU SETAKAT HINGAQ harga barang dan perkhidmatab naik saja TAK CUKUP laa bro.


LAGI BAGUS belia jadi kingmaker untuk setiap pilihanraya kecil/umum.

BELIA,malaysia wants you!.

Abu Bakar Ab Rahman

matpenang said...

Salama dato',

Saya berkawan dengan mereka yang mempunyai jawatan dalam umno bahagian termasuk peringkat pemuda.

Selama itu sering juga ke sana sini dalam kenderaan yang sama, selain di lokasi mesyuarat kedai kopi.

Apa yang jelas, yang menjadi bualan dan keutamaan mereka bolehlah saya simpulkan hanyalah untuk mencari projek putrajaya semata2. Tidak wujud dalam perbincangan mahupun keluhan, keadaan rakyat yang tertekan dengan pelbagai himpitan. Ekonomi, moral, kerjaya, pendatang asing dll.

Justeru, bagaimana saya nak menerima parti ini sebagai pembela rakyat, lebih2 lagi pembela agama?

doncin cai said...

mat penang
hang punya ayat power bro.

betoi betoi betoi


My worry is not about myself. I have had the best and the worse my country has to offer. I am lucky beyond imagination. I am worried about the present and future generations.

As a father, these last few days have been both fulfilling and challenging. Fulfilling because 4 out of my 5 children are here in Tanah Melayu. Two of them live here – the eldest and youngest. Until yesterday, three were abroad.
Challenging because I am worried about their future.

My fourth, a young woman, came home yesterday with a double-degree in Accounting and Finance from the University of Adelaide, Australia. She went there on FAMA’s (father&mama) scholarship. Alhamdulillah she had received three job offers – two from international accounting firms and the other from Petronas. While at the uni in Adelaide, she was the treasurer of Umno Club. She is not planning to work abroad.

My son came back on a holiday. But he spent much of his time working online with his office in Zurich, Switzerland. He had just introduced me to Secure Base Leadership theory. Work is hard but the pay is good. He did aerospace engineering in the US (during the Asian financial crisis when one USD was equivalent to RM3.80/4.20), also on FAMA’s scholarship. He worked for AirAsia and General Electric (GE) for seven years before taking a mortgage to fund his MBA studies at IMD in Laussane, Switzerland. He works for an American company. He is not planning to return to Tanah Melayu anytime soon.

His sister is married to a Mat Salleh and settled down in Switzerland. They gave me three “Melayu celup” cucus - all roti canai crazy.

At the rate things are going, I am worried about their future. But at least they are global. They can leave if they want to. But what about million others who can’t because they don't have the right qualifications and skills?

I am more worried about them. Between 2010 and 2012, an average of 30,000 graduates are unemployed annually. I will consider Khairy a failure and a fake if he and his Pemuda do not address these hardcore issues.

Thank you.

poh hwa tan said...

Dato Kadir,
To my naive(probably too straight) - way of thinking, the term STRUGGLE is when someone chokes you by trying to strangle you and you are fighting off the attacker.
Why is the word STRUGGLE always used?
Who is strangling who? I have never understood this word in the national context.
I think the word should be ASPIRATIONS. That way, nobody is seen to be fighting and struggling and tilting at windmills ala Don Quixote.

mdcasa said...

Salam Dato AKJ.

Boleh ke joint sebagai delegasi atau pemerhati KKA. Mesti menarik daripada PAU.


Sdr mdcasa,

1. Boleh. KKA atau Perhimpunan Kedai Kopi bersidang bukan atas dasar parti, bangsa atau agama.

2. Peserta KKA adalah individu dan tidak ada jemputan rasmi.

3. Bila nampak saya di mana-mana kedai kopi atau warung, dijemput duduk. Kalau saya ada masa, kita boleh mulakan sidang KKA.

4. Sesi KKA boleh diadakan di mana-mana saja. Baru-baru ini di Restoran Riverside, PWTC.

5. Boleh tinggalkan emel atau nombor telefon dalam ruang ulas blog ini kalau hendak join. Saya tidak akan menyiarkannnya.

Terima kasih.

D'zong said...

Datuk, what's with the Sydney sunrise here and the Las Vegas one in last posting?

Are you sending some kind of signal. But your secret code notwithstanding, the pictures are mesmerizing.

AntiHipokrit said...

Apa yg hebatnya Pemuda skg? Banjir pun tunjuk aksi pegang penyapu je. Betullah elitis

budakjawa said...

assalamualaikum DAKJ,

komen ringkas saya berdasarkan pemerhatian terhadap gaya hidup mereka, pemuda UMNO = kontraktor palsu

kajilah apa tahap pendidikan mereka, apa pekerjaan mereka, apa kenderaan yang mereka miliki, rumah yang diduduki. meragukan. bukan semua, tetapi kebanyakan yang saya kenal. macam mana nak letak harapan kepada mereka yang sebegini?

rakyat pula ditimpa dengan kenaikan kos sara hidup. mereka menyampah dengan lagak pemuda2 ni.

anyway, kita boleh memperkasa orang muda malaysia tanpa mengharap wadah politik. wadah kesukarelaan terbentang luas untuk semua orang menyumbang.

sekarang ni sedang merancang untuk merapati anak-anak muda yang bekerja di fastfood restaurant di kawasan perumahan saya untuk berkongsi tips pengurusan kewangan peribadi. mudah-mudahan mereka dapat menjadi pemuda yang berdikari dan dapat menyumbang kepada negara. doakan.


Paqar Builders said...

Salaam Dato..
Tulisan Dato Mantap...topik2 Politik merangkumi Umno..Melayu..Permerintah dsb penuh isi dan padat....yg lain2 sy kira ok..
Isu Politik Negara tidak akan lari dari Umno kerana Presiden adalah Ketua Umno.
Cuma pokoknya adalah Parti Umno ini...apakah hala tuju sabenarnya?..adakah Umno masih bisa? Adakah Umno dapat melakukan apa saja yg baik untuk Negara dan masih memastikan segala apa Hak2 Melayu dpt digengam atau dipegang dan bertambah utuh lagi?.
Sebab sy bertanya begitu adalah kerana...apa gunanya Parti ini untuk Melayu Islam...jika jurang kekayaan Melayu Cina..saperti langit dgn bumi.
Disamping itu pula hak2 Melayu makin dipersoalkan dan adapun yg telah terhakis dan jadi milik Cina...sebab yg sy dapati banyak tanah2 dibandar telah jatuh ke tangan Cina...
Juga persoalan mengenai kemiskinan..Ramai yg miskin adalah Melayu..hingga ada istilah 'Hardcore Poor dan Urban Poor'....ini satelah hampur 60 tahun Merdeka....dan PAU penuh dgn retorik..drama..tangis sedu..hilai ketawa..'glamour'.saban tahun..apa makna nya ini semya?....lepas PAU..'business as usual' ..ketua2 masih senang lenang..pembaziran perbelajaan berterusan.. .petrol naik..toll naik..harga rumah naik...tambang bas keretapi..LRT..srmua naik.....Akhir kata MELAYU TETAP MISKIN...WALAU ADA 100 PAU SEKALU PUN..

Paqar Builders said...

Salaam Dato..
Topik...Pemuda sbgai 'Pressure Group'..
Sy kira Tidak....ya Pemuda tiada apa2 yg bolih kita anggapkan sebagai 'Pressure Group' PG....
Banyakvsebab sy berkata begitu...Pertama PG ini hendaklah yg bukan dari dalam...'Inner Circle'...ketuanya adalah Menteri yg di pilih..ertinya 'Cabinet Members'....dan juga mahu terus memanjat hingga ke MT dan Naib dan Timbalan Presiden.
Justeru itu mana mungkin bolih menjadi PG yg berkesan kerana memerlukan sokongan dari ketua2 Parti termasuk Presiden Parti yg juga PM Negara...bilamana segala apa2 polisi dan rang undang2 memerlukan 'endorsement" beliau....mahukah Khairy melawan arus? Mempersoalkan apa yg BN sebagai Permerintah meluluskan dlm Parlimen saperti...kenaikan petrol...toll..harga rumah...dsb?....walau pun mewakili Pemuda...dan atas tiket Pemuda...untuk agenda politikvsendiri.....sanggup kah Khairy menjadi atau memainkan peranan wewakili Pemuda sebagai PG?
Sy kira Jawapannya nyata 'Mana Mungkin'...
Seperkara lagi....PG..ini mesti juga melakukan nya demi Umno terutama Majoriti Melayu yg nasih mengharap dan memerlukan bantuan agar apa2 yg kepentingan Mereka terjaga...dan bagaimana pula untuk kepentingan bangsa lain?...
Akhir kata kira 'Business as Usual'.....Habis Beras Tinggal Tin.....Melayu tetap sama..Masih Susah Terkial2.

Manbelon said...

Pemuda UMNO bukan lagi sebagai kumpulan pendesak. Tetapi adalah sebagai pemudah cara.
Bila orang mengutuk dan memperlekeh orang Melayu, institusi Melayu, Ugama Islam, bagaimanakah hendak dipermudahkan?
Maaf saya kurang faham!

JohorMali said...

Sebelum blog cerita politik ini, Dato buat cerita
perihal sukan bolasepak. Nampaknya walaupun tajuk berbeza intipatinya agak serupa.

Dalam bab bolasepak negara, saya, Dato dan para komentator adalah pemain pemain ouside right and left and far back. Pemain pemain inilah yang petah melontar idea pandangan, saranan kritikan pujian dan cemuhan

Yang bertungkus lumus adalah 22 pemain atas padang serta para manager ,coach dan pegawainya.

Nampak gaya ada persamaan juga tentang arena politik tanah air. Wallahualam

Paqar Builders said...

Pemuda Umno sebagai 'Pressure Group'?.
Jauh....jauh sekali.
Setakat Olok2 bolih...tapi kalau Betul2...lupakan. Tak mungkin dan Mana Mungkin. Org Kedah kata Gempak bolih lah kot..
Begini sajalah...KJ anggota Kabinet sebagai Menteri Penuh...agenda atau Matlamat Politik beliau BESAR.. dari menjadi Ahli Tim.Presiden ke Naib Presiden dan...?
Apa halnya nak jadi 'Bad boy'..kalau 2 dan 3 tahap lagi dah capai Matlamat...lihat apa jadi kpd mereka yg bukan 'the Presudent Men'?..zaman Mahathir...lihat Musa Hitam..Razaleigh...Ghafar dan Anwar sekali pun...dan sekarang dah pun ada tanda2....pd Pemilihan Umno baru ini keatas Mukhriz...
Pemuda dibawah cengkaman...Ketua2 Besar Umno...
Setakat sembang bolih la....Nak 'Pressure'?....mimpi lah kot...sejak.pegang pucuk ketua...apa yg KJ dah buat?...tak nmpak apa2 yg 'solid' pun.
Akhir kata ramai yg ahli2 bawah kena 'klepet'..dgn geng Elitist ini...
Semua 'Yes Men' belaka...

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Iman bukan boleh diwarisi.

Inikan pulak kalau ibu bapa rosak akhlak, bagaimana anak2 boleh jadi baik?

Dakj sangat berdiplomasi.

tebing tinggi said...

What I don't understand we say Najib had been proven that he is not a good leader yet he still a PM.

Sharizat has had a scandal with the lembu yet she still a wanita chief.

Khairy had so much negative story behind the back drop yet he still a ketua prmuda.

If all this issue are taken and discuss only at the KKA debate , sampai bila pon tak bulih selesai.

OKJ said...

Salam Dato’ Kadir

Saya ingin mengucapkan tahniah kepada Dato’ kerana mempunyai anak-anak yg berjaya diperingkat antarabangsa. Juga Dato’ sendiri pun berjaya di dalam bidang perniagan dan kewartawanan. Saya cukup berbangga adanya anak Melayu macam Dato’, yg berasal dari kampong, berusaha gigih sehingga berjaya tanpa pertolongan sesiapa. Dan sepatutnya menjadi contoh kepada orang2 Melayu. Tahniah Dato’.

W/pun kita sejak akhir-akhir ini sering berselisih pendapat, tapi saya cukup kagum dgn kejayaan Dato’ dan anak menantu. Saya berdoa agar ramai lagi anak kampong dan anak Melayu akan berjaya seperti Dato’ nanti. Dapat bersaing tanpa memerlukan sebarang tongkat.Tidak lagi memerlukan bantuan buku teks sekolah, Quota utk masuk ke university dan quota untuk amanah saham.

Jika semua orang Melayu berjaya seperti Dato’ Kadir Jasin, nescaya Melayu sudah tidak lagi memerlukan UMNO untuk bergantung arah. Kerajaan juga boleh membubarkan MARA, Felda, Risda, UDA, PNB, PUNB, UKM, USM, UPM, UTM, UIA, UITM, UPSI, Politeknik, MRSM, SBP dan sebagainya. Dan terakhir, parti UMNO juga boleh dibubarkan dan ditukar kepada parti Barisan Nasional.

TETAPI selagi tongkat diatas diperlukan oleh orang Melayu, selagi itulah UMNO akan berbakti kepada agama, nusa dan bangsa. Itulah janji UMNO w/pun dicemuh dan dicaci oleh sebahagian org Melayu sendiri. Akhir kata, adakah orang Melayu sudah bersedia kearah tersebut? Tepuk dada, tanya selera. Sekian TQ.

shamal66 said...

Sudah x ada keyakinan dgn umno..itu aja..umno kian lemah..yg syok menyatakan bean umno tak berjaya handle..apa taiknya..ahjibgor takmpernah rasa susah..dia kita Million Ringgit Man..buka mulut umpan, juta juta juta juta, ..2014 entah apa lagi nak naik..

din klang said...


Dalam umno kepala nya syok sendiri... Timbalan nya pun dah nak give up.... Ketua wanita pula sibuk nak kipas bini boss...ketua pemuda pulak nak tukar Malaysia jadi macam british..... Yang ahli sampai 3 juta pulak semua macam cina buta....ikut je.

Waima nya mereka semua ni sebuk nak jaga periuk nasi keturunan sendiri sampai 7 keturunan.

Paqar Builders said...

Salaam Dato.
Pemuda as a Pressure Group?
Very amusing indeed.
Never have i feel nor see it as one...KJ the Head of Pemuda would never one to take Pemuda to that level and sacrifice his BIG ambition to be the Umno Vice President for years to come. He is not that foolish enough to do so even at the expense of Pemuda or Party...after all being a President Man has it perks and would always stay on course....why the trouble?.

Sufian Idrus said...


Selagi pemuda menjadi pengampu untuk mendapat projek, selagi itulah mereka tidak mungkin menjadi pendesak bagi kepentingan rakyat, khususnya orang Melayu.

Punca masalah ialah kerana mereka mendambakan projek-projek kerajaan. Mereka ini sebenar-benarnya menjadi ahli UMNO hanya untuk berniaga dan menjadi kaya. Tetapi mereka mencari jalan yang mudah. Mereka hanya tahu berniaga melalui projek-projek kerajaan. Mereka amat lemah dan tidak mempunyai sebarang kebolehan untuk berniaga di pasaran terbuka, namun mereka tetap ingin berniaga. Kenapa?

Kerana mereka ingin kaya. Mereka hanya melihat UMNO sebagai peluang menjadi kaya melalui projek-projek kerajaan. Kerana mengikut contoh dari pemimpin-pemimpin UMNO yang menjadi kaya-raya. Ada yang menjadi menteri bepuluh tahun, tetapi tidak mahu turun-turun setelah menjadi kaya-raya atas projek dan konsesi yang diberi kerajaan. Menjadi ahli politik lebih mudah menjana kekayaan dari menjalan usaha perniagaan di pasaran terbuka di Malaysia.

Pemuda-pemuda ini berasa jaki dan ingin mencapai apa yang telah diperolehi oleh pemimpin-pemimpin mereka. Mereka walaubagaimanapun akur dengan kelemahan-kelemahan mereka; pertamanya, mereka tidak mempunyai ilmu dan kebolehan untuk berniaga di pasaran terbuka, tetapi malas belajar dan degil tidak mahu mencari pengalaman. Kedua kerana mereka hendak berniaga cara mudah untuk cepat kaya. Mengampu seorang-dua pemimpin politik lebih mudah dari menghasilkan barangan bermutu dan memasarkannya. Ketiga adalah kerana mereka tamak, tidak mahu bermula dari bawah dan mahu terus memandu kereta besar dan tinggal di rumah mewah.

Kerana itulah, mereka tidak mungkin berniaga di pasaran terbuka, tetapi memilih untuk menjadi Pemuda UMNO agar mendapat projek dan konsesi dari kerajaan. Perkara sebeginilah yang menjadi cemuhan kaum lain terhadap kaum Melayu. Bodoh berniaga tapi mahu kaya cepat.

Selagi kerajaan mengutamakan pemuda-pemuda malas ini dalam pemberian projek, selagi itulah Pemuda hanya berkhidmat untuk poket masing-masing. Untuk mengubahnya, kerajaan perlu memperkenalkan konsep "Pemuda last" dalam apa-apa pemberian projek. Ketika itulah hanya mereka yang benar-benar memperjuangkan kepentingan rakyat menjadi ahli Pemuda dan justeru Pemuda akan menjadi lebih vokal. Selagi itu tidak berlaku, adalah sesuai bagi nama Pemuda ditukar nama kepada Pembodek.

Sufian Idrus


Para pembahas dan pelawat yang saya hargai.

1. Pemuda pernah jadi pressure group bawah kepemimpinan Datuk Haron Idris, Jaafar Albar dan Suhaimi Kamaruddin.

2. Saya ingat zaman Suhaimi pada akhir tahun 1960-an hingga dia dikalahkan oleh Anwar pada 1982. Sebagai Presiden 4B dan selepas itu Ketua Pemuda Umno, dia dan rakan-rakannya berjuang menekan kerajaan dan sektor swasta melaksanakan dasar pengambilan pekerja Bumiputera dan saham Bumiputera di bawah DEB dan Akta Penyelarasan Perindustrian (ICA).

3. Mereka melawat kilang asing dan bukan Bumiputera bagi memantau guna tenaga Bumiputera. Hal surau dan kebajikan pekerja Melayu pun mereka ambil pebuli.

4. Mereka mendesak pengharaman cawangan Transport Workers' Union (TWU) di Malaysia dan banyak lagi.

5. Sebenarnya Pemuda berhenti menjadi pressure group bermula era Anwar kerana beliau terlalu rapat dan akrab dengan Perdana Menteri dan Presiden Umno waktu itu. Pemuda menjadi kerajaan dalam kerajaan.

6. Pemuda menjadi lebih hambar selepas era Anwar.

7. Khairy boleh mengembelikan peranan itu kalau dia berani dan mahu. Kalau dia pun jadi pak turut dan memikirkan keselamatan politik beliau sahaja, Pemuda akan jadi kembiri.

Terima kasih.

Hang Kasturi said...

Salam DAKJ,

Democracy is an "expensive ideology'. You need a lot of funds to carry out campaigns to win the hearts and minds of the rakyat.

Your own coffers can never be enough. So politicians have to resort to seeking funds from projects. Of course, the politicians have their needs to take care too. It is a question of how much they allocate to their political spendings from the proceeds of contracts awarded to them. True for quick money, they assign the projects to usually the Chinese. They get 5% to 10% profit sharing up front. So they are financially sound to pursue their political dreams.

You are right to sound worried about the future of the rakyat, our children and grandchildren and thereafter.

It is then a question how the politicains balance their personal interests and the interests of the rakyat. It is up to the rakyat to choose the right politicians to fight for their interests.

In democracy, the ballot box is the power bank of the rakyat.

The BN is in for trouble if they do not heed your worries and take corrective or curative actions.

Hang Kasturi

zainal abidin awang kechik said...

salam tok

setetahu saya Ketua pemuda umno 2013 -2015 ni terhebat dalam sejarah UMNO


Paqar Builders said...

Salam Dato..dan semua sahabat..
MCA..DAP..GERAKAN..mewakili kaum Cina..mereka ada 'Pressure Group'..tersendiri bernama nya...DONG putih kata...'a rose in whatever name is still a rose'..
Peranan Dong Zhong besar....dan sy kira CUKUP BERJAYA DAN BERKESAN untuk menekan..melawan dan memantau apa2 saja berkaitan Kepentingan Cina...
Kita Melayu..ramai yg tak faham Apa itu Politik dan Apa itu Kebenaran....kerana kita kurang Cerdik...
Walhal MCA..GERAKAN..DAP bermaib wayang Ciba didepan mata kita...SECARA TERANG2..
Benarlah Perpatah Melayu berkata "Orang Bodoh Makanan Org Cerdik".
Topik kita Pemuda Umno 'Pressure Group' PG...salepas kita berdebat..sembang..dan di Pengerusikan kira kita setujulah...Mana mungkin Pemuda jadi PG.....akhir kata ..KEMBIRI LAH SABENARNYA...PEMUDA INI...ada kwn diatas kata...Pemuda buja PG...Malah Pemudah Cara untuk PM buat sesuka sangat setuju..
Dato kata...zaman Dato Harun..Suhaini...Ya benar...cuma...Pemuda kini telah diikat..ditambat..dikitak katekkan..dan ketuanya telah pun 'dipilih' dgn Tangan Magis' olih yg maha berkuasa...bak kata..'you scratch my back..and I scratch yours'...ini Kenyataan Dato.
Perasaan akar umbi tak perlu dikhautiri dan tak perlu dikisah sangat...lagi pun yg akar umbi ni pun bukan lah cerdik sangat..nama pun 'akar' apa lah hebatnya?
Permainan ketua2 atasan Umno cukup licik....KJ?...samalah..dah didlm 'circle'.
Jadi...mana 'Dong Zhong' kita?...mana juga RBA kita?....sepatutnya MT lah yg bolih menjadi PG yg berkesan..lagipun MT dari sudut 'decorum'..dlm Parti lebih tinggi...tetapi dah jadi 'Yes Men'. Tapi dah Presiden..saperti yg Dato pernah katakan sabelum ini dln Article Malang siburung Dodo...tiada apakah yg bolih kita harapkan lagi dari MT pun.
Ustaz Ismail Kazin pun tahu..sebab itu dia menolak..
Jadi sekali lagi sy bertanya..Mana 'Dong Zhong' kita?...
Kalau masih tiada....maka KEBALLAH PM DAN KONCHO2 MEREKA...hai makin banyaklah tanah2 milik Melayu dan kerajaan tergadai...makin terhakiskah kuasa2 dan hak Melayu...dan Ekonomi Melayu makin besar lah jurangnya...hampir 60 tahun Merdeka...Umno masih Retorik..penuh 'glamour'. .Penuh Drama.. Tangis sedu....Pantun Seloka..yg tidaj pernah bersajak akan mula Bersajak....hmmmmm
Melayu Tetap Miskin...


Debaters usabukata and The Eugenist, your request to join the KKA noted. Will contact you via email.

Was with the Serani lawyer at this morning's KKA.

With some people reminding me to "jaga-jaga", best that I keep the venues, except those already known, confidential.

Sdr OKJ, antara lain, menulis: “Saya cukup berbangga adanya anak Melayu macam Dato’, yg bercasal dari kampong, berusaha gigih sehingga berjaya tanpa pertolongan sesiapa.”

Terima kasih tetapi tidaklah tepat sepenuhnya.

Saya tidak akan berada di mana saya berada sekarang kalau tidak kerana ayah saya yang tidak benarkan saya menerima sepasang kasut kulit second-hand daripada sepupu saya yang kaya. Ayah kata: “Tunggu sampai hang mampu beli sendiri baru pakai kasut kulit.” Ayah kata: “Hang takut kepada Tuhan, bukan hantu atau manusia.”

Kerana pemimpin silam Umno yang umpama lilin membakar diri bagi menerangi orang lain. Tunku gadai tanah biayai pilihan raya. Guru-guru yang ikhlas, berhemah dan penuh pengorbanan. Ketua-ketua yang memberi tunjuk ajar. Bank yang percaya kepada “credit rating” saya. Kalau hutang bayar balik, insya-Allah bank percaya.

Kerana bos-bos saya di Bernama yang memilih saya menerima biasiswa Colombo Plan New Zealand dan bos-bos saya di NSTP yang memilih saya untuk menerima biasiswa Berlin Senate/ Bundes Republik. Pelbagai pihak yang mengiktiraf kerja dan karya saya. No man is an island.

Kerana pemimpin silam dan kini yang toleransi terhadap kritikan, maklum balas dan teguran.

Sdr OKJ, this is less about me, but about the people who made me what I am and about the future of our children and their children. If we stand by and let the corrupt, the unscrupulous and the week to squander away the wealth of the nation, our children and grandchildren will damn us.

By the way, Sdr OKJ, there are still stalls (fairly clean) in Kuala Lumpur that sell a piece of roti canai and tehtarik for RM2.20. I found one in Brickfields a few days ago.

As for those who wrote to this blog to request participation in the KKA, I have called and emailed them. Insya-Allah we will meet whenever the opportunity presents

Thank you.

Rosiah Ismail said...

Salam dato saya hanya mencelah sahaja tak berani nak berdebat kerana semua nya hebat2 belaka tapi malang nya teloq tak dak dah kena putaq oleh bini masing2...dato saya sedang minum di riverside restauran pwtc yang saya kategorikan sebagai tempat orang kaya2 dan juga bukan tempat orang macam saya kerana disitu lebih banyak broker maut dari yang berusha dan bekerja....ketawa nya hebat cerita nya hebat ada 3 atau 4 melayu dengan propousal dan satu cina dengan profile company memang hebat melayu dato mungkin itu la PG pemuda ya dato...apa yang ada pada umno hanya la mimpi tak habis2 mimpi siang mimpi malam sama sahaja bagi mereka saya anggap pemuda bukan PG tapi broker politik wanita nya pula hanya tukang pemanis puteri tukang gelek.....apa yang mereka buat dalam menghadapi kesempitan rakyat untuk hidup yang ditekan dengan kenaikan...mereka masih goyang mereka masih berdangdut....semacam badut sahaja mereka ini...sekian dato saya lunch dulu di warung hentian putra tak layak di putra world trade center.....ok wasaalam.

Lembah Tasnim said...

Salam Tok..

Selogan yang bukan setakat selogan "Pumuda Harapan Bangsa" yang dulu acap kali diucapkan oleh datuk nenek kita sudah tidak ada lagi.. malah jarang sangat ia diucapkan oleh pemimpin kita..

Pemuda Umno Nak jadi "Kumpulan Pendesak" langsung tak nampak..

Salahkah kalau rakyat mencari Kumpulan Pendesak lain jika BN (Barang Naik) menjurus kearah itu..

Dipehak akhbar harian pula hanya SINAR HARIAN sahaja yang perihatin tentang isu barang naik..
Utusan tak ada cerita lain.. Syi'ah..

TQ Tok..


Isteri PM, Rosmah Mansor, jawab pengkritik

Beliau, antara lain, dilaporkan berkata:

"Datin Seri Rosmah Mansor (gambar) mempertahankan dirinya yang menggunakan jet eksekutif kerajaan ke Qatar dan berkata ia adalah untuk urusan kerja dan mengikut segala prosedur ditetapkan.

Isteri kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak itu berkata, beliau yang kesal dengan situasi itu tampil menghuraikan satu persatu jadual perjalanan beliau ke empat negara iaitu Qatar, Dubai, Sri Lanka, dan Bangladesh."

Laporan penuh baca "link" post ini.

Terima kasih.


Thank you to the newest member of the KKA. It is nice to note that there young people who are deeply concerned about the present and future of the country. The following is my response to your points:

1. If you serve a master in an advisory capacity and you disagree with him, you should speak up. That’s what an advisor is for. It is treachery for you to disagree with him and privately agree with his detractors. You should do the honourable by resigning.

2. Study and understand Marshall McLuhan’s theory of “medium is the message.” If the medium is credible, the message will be believed. If the medium is not credible, even good news will not be believed. Consider the case of the mainstream media vs the new media.

3. McLuhan also proposed the idea of “global village” back in the 1960’s. Today it is a reality. A blog may be small compared to a newspaper or a TV station. But blog is multiplied many times over through links or when it is quoted by other blogs, portals and even newspapers, and it is accessed worldwide.

Debaters Rosiah Ismail and abg sam, thank you for wanting to join the KKA. I will call or e-mail.

Thank you

budakjawa said...

Assalam Dakj,

In shaa Allah kita akan berjumpa dan bersama-sama di jalan yang sama untuk menentang mereka yang korup, tamak dan ingin menggunakan harta negara secara tidak bertanggung jawab apatah lagi yang cuba merompak harta negara atas apa jua nama komersial dan yang seumpamanya.

Maklumat adalah kuasa. Mari kita berikan sedikit galakan supaya kerajaan lebih telus dalam berkongsi maklumat perbelanjaan kerajaan bukan sahaja yang dibelanjakan atas nama bangsa melayu tetapi juga perbelanjaan, jaminan, lesen, ap dan apa jua keistimewaan dan bantuan yang diberikan kepada rakyat malaysia baik melayu, cina, india, warganegara, bukan warganegara dan sesiapa sahaja.


Saji said...

Salam Dakj dan Pembahas

Masa berlalu dan keadaan sudah berubah. Tidakkah peranan PG Pemuda UMNO sudah diambil alih sepenuhnya oleh pemuda2 dan pemudi2 parti pembangkang kebelakangan ini?


Pembahas Paqar Bulders,

Terima kasih. Saya ambil maklum hasrat Sdr menghadiri KKA.

Kalau saya buat pertemuan teh tarik, agaknya ada ka yang datang?

Food for thought.

Terima kasih.

OKJ said...

Salam Dato’ Kadir Jasin

To me lah Dato’, there are some similarities of our objective, but the approaches are vast differences. Probably, we come from the different school of thought. You like to say it all out, expressing your anger and dissatisfaction straight to the point. And you have lacked of sympathy for the person that you don’t like.

I think; it is time for me to introduce word “empathy” to this blog. Basically, empathy is defined as the capability to recognize emotions that are being experienced by another sentient. You may need to have a certain amount of empathy before being able to experience accurate sympathy.

During my school days, I was thought the concept of empathy and had to master it before able to have a good communication with my clients, especially if I wanted to break bad news. I was thought to join the community, tried to understand their problems and tried to make a change gradually.

Akhir kata, memang seronok jika dapat bersama KKA Dato’. Tapi apakan daya, saya ni “kais pagi makan pagi, tiada kerja tiadalah gaji”. Dan sebetulnya, saya rasa belum layak lagi join KKA Dato’. Sekian TQ.

anak abah said...

Salam abah,

May I correct you that I actually did double major in accounting and finance, not double degree. Hehe.

Double degree would take me 4 years while double major was only for 3 years. They are almost the same just that 3 years is a more express way as I do not have as much elective subjects except for German that I took in second year. Tq.

mOHD wafi said...

Assalamualaikum Dato'

Moga Allah Taala jua menjauhkan kita dari marabahaya dan petaka.

Saya nak ucapkan kan Selamat Naik Tahun Baru pada semua. Selamat menempuh tahun kenaikan segalanya. Parah juga keadaan negara, tapi siapa kah yang peduli?

Saya mohon untuk sertai KKA. Barang diizinkan Allah dan Dato'

drlangitbiru penang said...


Kalau Ketua Pemuda melalak gah diakhbar bantah kenaikan tarif elektrik, tetapi menikus dalam Mesyuarat Kabinet….itu namanya Hipokrit, Lakunan, seolah-olah beliau PEMBELA rakyat…..

Bagaimana dengan kenyataan di atas……???

SEKARANG ni semua jawapan-jawapan Menteri UMNO tidak menampakkan daya intelek yang tinggi, sebaliknya menampakkan kebodohan yang ingin memperbodohkan rakyat, tidak prihatin dengan KESUSAHAN rakyat.

Segala NAIK-NAIK, tidak lain tidak bukan, hakikat sebenarnya KERAJAAN TAK ADA DUIT dah….

Najib sebut, "GST or Bankruptcy", bermakna GST itu satu USAHA TERDESAK PENTADBIRAN NAJIB untuk mengelak negara bankrup.

Negara di bawah Pentadbiran Najib, berhutang 53.6% daripada KDNK. TAHAP MAKSIMUM DITETAPKAN OLEH PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN ADALAH 55%.


NAJIB TERDESAK untuk mengelak angka 55%. DENAGAN ITU, semua perkhidmatan dan barangan yang berkaitan secara langsung terhadap rakyat TERPAKSA DINAIKKAN.

PADA MASA YG SAMA, Menteri dan Pemimpin UMNO tetap BOROS mememnuhi tuntutan WASATIYYAH NAJIB!!!!

HAKIKAT sebenarnya, UMNO sudah GAGAL mentadbir ekonomi negara kerana BOCOR DAN RUNTUH menjadi-jadi…………


drlangitbiru penang said...


Kampong man said...



1.Inilah kehebatan orang Melayu.Mereka terlalu bergantung pada politik UMNO.Mereka cepat salahkan UMNO .Kenapa mereka masih memilih UMNO di PRU dulu agaknya?. Bukankah UMNO ini korup to the core dan bla..bla bla..? Huh...ABU ?.Masih sibuk berpolitik lagi?.Come on !.Wake up !.

2.Kerajaan tidak boleh dan dapat mengubah nasib semua orang Melayu sekira mereka tidak mahu mengubah nasib diri mereka sendiri.Hanya 1.45 million sahaja yang mampu diserapkan dalam perjawatan awam. Lebihan harus pandai berusha sendiri supaya tidak mati kebuluran.Kaum Cina dan India yang datang ke Tanah Melayu dulu pun bukan dari mereka yang senang.Kesenagan tidak datang menggolek.

3.Selagi kita(Orang Melayu) masih berangan angan untuk bekerja makan gaji dan mengaharapkan belaan kerajaan dan TIDAK ingin cuba BERNIAGA sendiri ,kyusuq berpolitik,isu ekonomi orang Melayu tidak akan dapat diselesaikan walaupun berbagai forum , perbincangan dan perbahasan telah dibuat dari zanan sebelum merdeka dulu lagi.Masih belum dapat diselesaikan kan ?. Kenapa?.Tengok balik dalam diri kita sendiri.Salahkan diri sendiri.The government can only do so much. Mungkin terlalu banyak sangat bercakap dan tidak productif agaknya.Yes, i want NOTHING from Najib; Rosmah, Shahrizat and pemuda.Marah ?. Ada message disini.Dipersilakan .

Rosiah Ismail said...

Salam dato kala pagi berada dijalanraya yang sentiasa penuh sesak dari subang menghala ke KL wooooo......tol akan naik dibatu 3 itu pasti janji menteri memang tepat sekali tak ada toleh kanan atau kiri....masaalah rakyat bukan masaalah dia rakyat nak hidup pandai2 la balik kerja ramai yang berniaga burger dan mee goreng nasi lemak rempah begitu la kehidupan dato...cuba dato menyusuri kala senja hening di KL walapun bekerja yang jelita akan jadi tukang macam2 tukang semua nya nak duit lebih demi menampung kos untuk hidup bukan bermewah-mewah...itu la resam kehidupan di neggara kita yang sudah hampir kepada kebaratan....bagi saya masih sama macam mana dulu masa mula2 kerja awal 80an dengan gaji Rm 120 di kilang plastik kepunyaan taukeh cina dan sekarang saya pun masih amalkan makan apa yang saya mampu kalau tak mampu tengok sahaja....tak sama kan kita dato mungkin dato boleh merasa apa yang dato mahu....makna nya PG pemuda umno telah hilang taring bila mana KP telah bertukar kepada golongan yang tahu sumpah menghunus keris sahaja tentang kerja alamak macam auuuauuuauua..........tak apa la dato biar la apa mereka nak buat kita rakyat tengok sahaja la...TQ

bat8 said...

Sekarang ini perkataan melayu pun kena berhati-hati kita m3ny3butnya. Hakikat hari ini terdapat sekurang-kurangnya 3 kelompok melayu: melayu UMNO, melayu disisi perlembagaan ( constitutional malays) dan melayu asal.

Melayu UMNO kita semua tahu mereka yang m3njadi ahli Umno yang terdiri dari melayu asal,mamak yang be4jawatan dalam UMNO yang m3ndapat pelbagai keistimewaan atas nama orang m3layu (ahli biasa diakar umbi yang tak mendapat apa-apa termasuk dalam melayu asal).Melayu perlembagaan termasuklah mat indon,myamar,bangladeshi,kemboja dll yang telah mendapat kad ic biru yang be4fungsi sebagai p3ngundi UMNO dalam PRU/PRK. Melayu asal adalah melayu yang kita kenal selama ini ( t3rmasuk ahli UMNO akar umbi yang tak m3ndapat apa2).Melayu asal inilah adalah golongan majoriti orang melayu dimana s3gala p3luang 3konomi mereka dipulun oleh melayu UMNO atas nama mereka


This is what Khairy was reported saying yesterday:

The series of price hikes for services by government firms and others will affect most Malaysians and must be discussed in Cabinet, Youth and Sports Minister Khairy Jamaluddin (pic) said today.

He said the 'tsunami' of hikes was a result of planned price hikes which were postponed over the past two to three years.

"This is the problem. I share the youth's worries over the issue. I raised the price hike issues during the Umno General Assembly and I will bring this up again tomorrow during the Cabinet
meeting," he said.

We shall wait and see the outcomes.

Today I have been invited to a meet-the-press session by Tok Pa. Idris Jala is reported to be coming. Price increases is an item on the agenda. This is the second meeting with the press by the caucus of economics ministers.

Thank you.

mad said...

adik saya yg bekerja dlm kementerian pertahanan berkata elaun mereka sudah tertunggak sejak bulan julai. keadaan ini tidak pernah berlaku sebelum ini. apakah kantung negara sudah semakin susut? patutlah semua barang naik sekarang.

Melayu Jati said...

Ada juga dr celup disini yng sokong kerajaan pr di Penang.Tengok aoa Lim Guan Eng telah lakukan pada orng me-layu Pulau Pinang.Itu baru sikit saja diberi kuasa Ada DAP cuba buat rumah mampu milik bagi orang Melayu ? .DAP akan terus buat rumah mewah dan condo yang tumbuh macam cendawan.Ada DAP cuba bina ruang niaga bagi orang Melayu khususnya peniaga kecil dan dan mereka yang berpendapatan rendah.

Apakah drlangitbiru masih bodoh dan buta mata dan hati dengan apa yang terjadi di Penang.Siapa yang penyamun ?.Siapa yang akan gigit jari di P.Pinang?.Nak harapkan PKR? atau PAS?.Mana mungkin boleh bila orang macam Anuwar dan Mat Sabu shiah masih berangan angan.Tui...

Pinhai said...

Alot of fears about the negara going bangkrupt nie apa halmya? Pl Datuk goto this webpage '' and read the essential reading article 'The Seven Deadly Innocent Frauds' and try to understand the two type of financial types and constraints or otherwise of these types of financial possibilities. Thank you. See where the national and state budget differs and what most economists do not know about the 'fiat' money being utilised nowadays.

matpenang said...

Dato...saya pernah melihat satu ketika dulu piramid kapitalis dalam sebuah majalah inggeris. Di atas adalah golongan bangsawan, diikuti oleh pemimpin negara. Yg terbawah sudah tentu rakyat macam kami. Yang atas kaya raya dengan hasil rakyat.

Agaknya punahsihat yang ada ni mengamal dasar ini. Sebab tu bila alasan kewangan negara tak baik maka harus menekan rakyat untuk kembali kukuh.

Soalannya, siapa yang menghancurkan kewangan negara?


Jangan salahkan rakyat jelata dan pembangkang kalau mereka kata BN bersamaan dengan barang naik. Betul pun. Lepas menang PRU macam-macam harga naik.

Nak jelaskan kepada rakyat jelata bahawa kenaikan harga dan kos sara hidup perkara biasa perkara biasa pun tak tahu.

Rakyat tahu, harga ikan dan sayur misalnya naik-turun ikut musim. Yang mereka marah ialah Menteri Pengguna nampak macam tidak peduli nak pantau harga dan jamin bekalan.

Tapi dasar kerajaan macam pengurangan subsidi pun boleh akibatkan harga naik.

Soalnya sikit atau banyak, berkala atau serentak. Macam sekarang nampaknya serentak menyebabkan harga minyak naik, harga gula naik, tambang naik dan terbaru tol dan tarif elektrik pun naik juga. Jadi rankyat susah dan marah.

Tapi banyak orang tahu, kos subsidi sangat tinggi dan caranya tak adil. Orang yang naik motosikal dapat subsidi minyak. Tauke-tauke yang pakai kereta 5,000cc pun dapat lagi banyak. Pengguna individu dapat subsidi gula. Syarikat buat minuman pun dapat juga.

Rakyat boleh terima kalau mereka faham atau bila duit subsidi yang dijimatkan itu dibelanjakan dengan cara berhemah untuk kebaikan rakyat miskin yang berhak macam dalam bentuk perumahan rakyat, BR1M, bantuan pelajaran dan biasiswa.

Tapi Menteri pun kenalah sama-sama susah dengan rakyat jelata miskin. Berhenti boros. Tak payak naik first class, jangan salahguna jet eksekutif, tak perlu ada holding room di majlis-majlis, tak payah ada meja dan sajian khas VVIP atau VIP. Duduk dan makan apa yang rakyat makan.

Bila kerajaan puji diri kata ekonomi kuat, hasil kerajaan meningkat dan rizab negara tinggi, tiba naik tol, harga barang naik, tariff eletrik dan cukai GST nak diperkenalkan, tentu orang tak percaya dan mereka marah. Orang kata kerajaan boros, salahguna kuasa dan rasuah.

Tok Pa dan Abdul Wajib tolong bagi tahu Kabinet apa yang wartawan kanan, penerbit dan blogger beritahu mereka tadi.

Terima kasih

Lahuma said...


Persoalan tentang Pemuda UMNO ialah kegagalan mereka menguasai politik dan aliran politik anak muda Melayu kini.

Pemuda UMNO semua peringkat lebih tumpu pada kekuatan ekonomi mereka sendiri.

Hubungan Pemuda UMNO denga kumpulan anak muda berada dalam keadaan renggang.

Pemuda UMNO makin reput dari bawah.Akar umbi pemuda UMNO lemah.Ada kes mesyuarat Pemuda cawangan tak cukup korum dan ada yang buat msesyuarat atas kertas sahaja.

Kelemahan ini cuba ditutup walaupun ada bantahan dari sesama ahli pemuda sendiri.

Inilah KKA diluar KL seperti KKA kedai kopi tepi jalan,tepi bendang,bawah pokok ubi.

KJ nak bakal PM pula banyak bergantung pada nayawa dan hayat UMNO itu sendiri.PRU 14 ini bolehlah dibuat kayu ukur selanjutnya.

Rasanya TS Mahyudin dan Zahid pun belum tentu lagi.PM Najib pun belum puas lagi jadi PM.Kalau ikut teori Rahman melepaslah semua termasuk KJ sendiri.

Pemuda UMNO mana ambil tahu masaalah ramai berpuluh ribu graduan Melayu menganggur.

Selepas pemimpin Pemuda UMNO balik dari bersidang dari PWTC tak nampak apa-apa tindakan pun dibuat.Wal hasil balik asal.Katanya yang lena dalam dewan PWTC pun ada.waktu bersidang yang shoping pun ada.Sembang di ruang legar PWTC pun ada.Gah sahaja hebat.

Kalau UMNO betul -betul tolong rakyat dan Melayu sudah tentu undi dan sokongan Meleyu tak akan kemana.

Menteri UMNO pun tak tolong orang UMNO.Dia tbantu orang lain.Inilah puncanya.Orang UMNO sendiri pun banyak mengeluh hal ini.

Masa mana Menteri talipon rakyat atau ketua cawangan masa hendak undi perwakilan.Setakat itu sahaja.

Itulah nilai hubungan dan pertalian sesama mereka.Jadi renggang.

Dato ada KKA diKL.Orang lain pun ada juga KKA mereka.

2014 katanya tahun bertuah bagi rakyat Malaysia kerana semua perkara naik.Sampai masa nya rakyat pula akan naik angin.

Pemimpin UMNO amat masak dengan rakyat Malaysia khasnya Melayu.Mereka naik angin sementera sahajaa.Mereka sudah siap sedia mencipta gula-gula khas lagi istimewa pada yang bakal naik angin ini.

Sejauh mana dan selama manakah rakyat Malaysia mahu naik angin.
Boleh jadi 12 bulan atau 24 bulan atau 36 bulan.Lepas itu reda dan padam termasuklah kepala naik angin itu sendiri.

Selamat bersidang KKA pada Dato dan rakan sekelian.

Terima kasih Dato.

Ghab said...

OKJ, I share your thoughts and wisdom with much empathy. 

ab said...

Salam dato,

JANGAN LUPA bagi tau kat PM dan kabinet iaitu...

The present government is ZOMBIE!.

PM tak ketahuan hala,menteri menteri tak kelulu ikut `pungkoq' bos,GLCs tikam rakyat... .

PENGIMPORT,PENGEDAR dan PENIAGA pasti akan bermaharaja lela menambah harga...who care!. IF the government and the GLC can wallop the people, why not them?.

TAK KA dato perasan TAK ADA PUN rakyat dan wakil rakyat dan orang ramai ramai bising diperingkat cawangan,bahagian,negeri dan pusat...samada UMNO, MIC,MCA, Gerakan, dlll... MENGENAI KENAIKAN BARANGAN DAN PERKHIDMATAN sekarang....WHERE ARE YOU ALL,the peoples who suppose to voice out the small peoples' difficulties?

MANA PPIM dan persatuan pengguna punya ketua?..kenapa duk diam?

Mana suara CEUPAC?

Mana suara persatuan perniagaan/ kontrektor MELAYU punya suara? semua setuju dengan kenaikan harga dan cukai KA?.

MANA PERKASA,PELBAGAI SUDENT UNIONS KAT UNIVERSITI UNIVERSITI dan pelbagai NGO melayu yang garang garang?..... why the silence?

PM dan geng kata EKONOMI BAGUS sekarang...dah tu depa tibai dan pelekoh rakyat dengan pelbagai kenaikan harga dan cukai.

NANTI MASA EKONOMI MERUDUM pasti depa tibia dan pelekoh rakyat lagi..dengan alasan ekonomi merudum pulak!

Saya fikir THIS IS JUST TOO MUCH and beyond the people sanity.

Abu Bakar Ab Rahman

rude ed said...

Salam dato, dan semua pembaca. Saya nak bercerita sedikit berkenaan dengan ungkapan najib di PAU yang baru berlalu. Najib mengemukakan "hanya UMNO menjadi pembela bangsa Melayu dan agama Islam". Semasa persidangan tersebut saya berada di pen

abg sam said...

Salam Datuk
Saya tidak dapat menahan lagi dengan keserakahan Najib . Rakyat di bawah semakin terbakar dengan tindakan parti BN. Malah yang bermati matian mempertahankan Umno seperti Bapa Mertua di Johor sekarang kelu dan terkebil kebil melihat kenaikan demi kenaikan. Sumpah seranah mula muncul dari Keluarga yang turun temurun mewarisi darah UMNO. Tapi apakan daya pemimpin haprak yang bacul dan kontang idea yang merompak duit rakyat kemudian dibelanjakan isteri berkonten kontena demi kepuasan nafsu syaitan.
Saya melihat kejatuhan Najib pada PRU 14 akan lebih jijik dan sadis. Isu mempertahankan kuasa dan ekonomi Melayu nyata dakyah palsu. Sekarang yang menanggung kesusahan akibat segala kenaikan adalah orang melayu yang mana 70 peratus orang melayu berpendapatn perkapita bawah RM3000. Saya nak tanya Datuk dan pengikut blog datuk Adakah teori RAHMAN bermaksud lengkap sudah pemerintah UMNO di bumi Malaysia? Ini kerana tindakan bejat parti Umno yang merompak rakyat di siang hari akan dinoktahkan oleh PRU14. Mohon segala tunggul kayu, batu bata, dan pak pacak dikeliling Najib untuk sedar bahawa hayat Umno akan berakhir tidak lama lagi. Rakyat pada PRU 14 tidak lagi sanggup mempertahankan slogon melayu pada hakikatnya perut mereka kelaparan. BANGKITLAH SEGALA TUNGGUL KAYU, BATU BATA, DAN PAK PACAK HAPRAK DALAM UMNO UNTUK SEDAR....SEDARLAH!!!!""

rude ed said...

Salam dato' dan semua pembaca, saya ingin berkongsi maklumat dengan pembaca2 sekalian mengenai slogan yang dilaungkan oleh dato' seri najib razak semasa PAU yang baru sahaja berlangsung. Najib melaungkan slogan "hanya UMNO yang boleh dan mampu membela nasib orang2 melayu dan agama Islam di Malaysia". Semasa slogan ini najib laungkan saya berada di penggerang, Johor. Meninjau projek Rapid Petronas yang bernilai beratus-ratus juta ringgit. Projek ini berjalan pada peringkat awal di mana kerja2 tanah sedang rancak dilakukan, saya difahamkan dan apa yang saya lihat projek ini telah dimonopoli oleh dua syarikat gergasi iaitu syarikat Menta dan Gadang, kedua dua syarikat ini dimonopoli sepenuhnya oleh bukan BUMIPUTRA. Saya amat kasihan melihat orang2 melayu UMNO yang bertempik sorak di PWTC semasa PAU berlalu dan dengan penuh yakin dengan slogan yang dilaung-laungkan oleh DS najib. Sayangnya di masa yang sama projek yg bernilai berbilion ringgit yang dikuasai sepenuhnya oleh petronas...... agensi kerajaan UMNO telah dimonopoli seluruhnya oleh syarikat2 yang bukan dikuasai oleh bumiputra. Sian orang2 melayu UMNO di PAU PWTC umpama "menang sorak kampung tergadai". Kesian kontraktor2 melayu bumiputra yang bersorak sorai di PWTC.

Urang Awak said...

Salam Dato,

Komen Dato (3:38 PM) dirujuk,

Buat pertama kalinya saya rasa Dato telah menunjukkan kekecewaan Dato secara total dimana sebelum ini Dato hanya meluahkannya secara cynical sahaja :)LOL

Selain dari Dato, saya juga telah bosan dan kecewa dengan permainan politik yang tiada kesudahan dimana pada akhirnya orang2 Melayu yang rata2 berpendapatan rendah akan mendapat impak dalam jangka masa yang panjang. Luahan hati telah saya turunkan didalam article Dato sebelumnya betajuk "Leaving Petronas Gives Dr M More Leeway".

Sebagai rakyat yang telah membayar cukai hampir 30 tahun saya TIDAK MENOLAK sebarang cadangan oleh kerajaan UMNO untuk menaikan semua jenis cukai2, termasuk GST serta mengurangkan jenis2 subsidi dan lain2 barangan demi untuk kesejahteraan rakyat.

Persoalannya kemana duit pembayar cukai dibelanjakan? Apa jenis kemudahan atau pulangan yang setimpal yang kita perolehi selama ini dari semua jenis cukai yang kita bayar? Apakan kesemua kutipan2 cukai dibelanjakan untuk tujuan mengurus..? Malah boleh dikatakan kesemua yang terdapat di negara kita telah diswastakan termasuk kemudahan asas seperti air, api, talipon, tv, keretapi, universiti, pembentungan(Indah Water) minyak, kutipan sampah Alam Flora) kapalterbang, JPJ di swasta kepada Puspakom) Polis(AES), Jalanraya(PLUS, Kesas, LDP dll) dan tidak kurang juga menswastakan makanan ruji/asas seperti beras, gula dll.

Saya rasa sistem pembayaran cukai di Malaysia tidak dikaji secara sistematik dan ada kalanya terdapat pertindihihan cukai2 diantara satu sama yang lain. Sebagai contoh di Malaysia harga yang perlu anda bayar bagi sebuah kereta berjenama Toyota Camry adalah lebih kurang RM120,000 manakala di negara jiran kita Thailand kereta yang sama dijual dengn harga RM60,000. Walaupun di Thailand petrol dijual lebih mahal dari Malaysia (tanpa subsidi) akan tetapi jika kita mengambil kira jumlah keseluruhan bagi pembelian petrol untuk jangka masa 10 tahun adalah kurang dari jumlah cukai yang kita bayar bagi setiap kenderaan baru yang dibeli di Malaysia.

Disini saya lanjutkan perkiraan yang saya buat (simple arithmetic)

- Malaysia harga Toyota Camry RM120,000 + Petrol RM60,000( RM500 x 12bulan x 10 tahun) + Road Tax RM7,000(RM700x10) + Tol RM9,600(RM80 x 12 bulan x 10) JUMLAH KESELURUHAN untuk 10 tahun jika anda memandu sebuah kereta jenis Toyota Camry di Kuala Lumpur adalah RM196,600.

Mari kita lihat di Thailand pula, Harga kereta yg sama adalah RM60,000 + Petrol RM84,000(Petrol tanpa subsidi - RM700x12 bulan x10) Tiada cukai jalan di Thailand dan rata2 jalanraya disana seperti highway (lurus & lebar) dan TIADA TOL. Maka JUMLAH KESELURUHAN untuk 10 tahun jika anda memandu sebuah kereta jenis Toyota Camry di Thailand adalah RM144,000.

Maka kerajaan tidak perlu membabik dada mengatakan bahawa di negara2 lain petrol lebih murah jika dibandingkan dengan Malaysia. Hahaha... lawak

Tiga orang dari anak saya belajar di luar negara diatas tajaan sendiri dan salah seorang dari mereka telahpun bekerja di salah sebuah Multi National Co di Canada. Walaupun baru 2 tahun bekerja beliau telah mampu memandu Mini Cooper baru berharga hanya $19,000 (RM60,000) dan finance hanya tempuh 2 tahun. Di Malaysia finance kereta kancil pun sampai 10 tahun..???

Saya sering nasehatkan kesemua anak saya diluar sana agar tidak kembali ke Malaysia apabila tamat pengajian kelak. Saya katakan kepada anak saya didalam situasi "SURVIVAL" tiada persoalan tentang semangat patriotic.... sebab banyak orang2 politik sekarang sudah pun hilang semangat patriotic seperti menjual Pulau, menabung duit di Cayman Island, membeli mahligai2 di luar negara dan sebagainya. Wallahualam

L said...

Salam Tok..

Kalau ADA KUCING MATI, ORANG SALAHKAN UMNO.. memang patut pun.. kerana itu hanya sindiran..

Kalau BARANG NAIK, ORANG SALAHKAN UMNO.. memang patut pun.. kerana itu realitinya..

TQ Tok..

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Melayu Jati

Oleh kerana sdr kutuk PR khususnya DAP yg baru setahun jagung perintah TANPA MENYNARAIKAN DOSA UBN DI PENANG, saya rasa sdr tukar je nama tu kpd Melayu UMNO JATI.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Memang manusia bila diuji dgn sedikit kekayaan dunia maka tak ramai yg lulus.

Merekalupa nak bersyukur pd Allah tapi bersyukur pd UMNO. Betapa sesat jalan pemikiran.

Tuduh org lain salahkan UMNO , waima kalau kucing mereka mati. Yg dituduh rasanya taklah teruk sangat. Yg menuduh mungkin.

Mungkin bagi beliau kalau kucingnya mati beliau akan persalahkan PAKATAN RAKYAT.

Beliau lupa nak bersyukur pd Allah hingga perlekeh Melayu yg tak berjaya dari segi ekonomi spt beliau.Beliau lupa berapa ramai Melayu rajin diluar sana berusaha tapi tak kaya2. Antara lain kerana bahgian mereka disapu Melayu UMNO yg belum tentu layak jika bertanding secara gentleman..

Cuma saya harapdia jangan lupa hsrtanya tak boleh dibawa ke kubur.

Beliau lupa kalau UMNO tu bukan parti pemerintah, yg selama ni mendapat mandat termasuk dgn cara haram yg hsrus menjadi tempat Melayu bergantung harap, tak kan pulak nak mengadu kepada bukan pemerintah? Kalau tak mau tolong Melayu bgmana banyak pun masaalah mereka, lebih baik letak jawatan. Hanya kerajaan jahat saja yg persalah rakyat.

Berbanding dgn anak guru, rasanya tak ramai anak pasukan keselamatan yg dilahir pintar2. Ustaz kata ini mungkin ada kena mengena dgn halal haram rezeki yg diberi pd anak2 berkenaan.

Oleh yg demikian kan ke baik jika org berkenaan bersyukur pd Allah kerana terkecuali drpd menjadi pelajar tak cerdik?

Gamaknya dah hebat sangat jadi engineer, beristerikan akitek dan berbisniskan O N G.


Saya benci orang sombong. Dan bertolong2an pulak dgn sizalim.

Competente said...


Today the PM had asked the civil servants to work hard so that Malaysia will be a developed nation. Najib had so many times reiterated that Malaysia is moving towards a high income nation and a developed country. Do the people care? Is this what the people want? It is definitely what Najib wants, of course; but it is not what the people want.

The people want to have a roof on top of their heads, they want food on their table, they want to be able to work; they do not care what Najib says. The most critical issue today is the rising costs; the inflation, the hike in costs of living, the increasing house costs, increasing costs due to fuel price hikes, increasing toll charges, increasing assessment rates, increasing electricity tariffs, increasing sugar price and many more costs that are increasing. At the same time, there is increase in unemployments. The economies is not moving ahead despite the billions of investments that Najib said is coming into the country.

What does Najib do with what the people want? He did nothing. He is only concerned with what he wants, for sure. And what he wished for does not benefit the people, it is just something that he could brag about. Nothing for the people.


Shahabudeen Jalil said...

Apa yg x adilnya. Org yg naik kereta 5000 cc dan sykt minuman yg byr tax.

Shahabudeen Jalil said...

Apa yg x adilnya. Org yg naik kereta 5000 cc dan sykt minuman yg byr tax.

jebat derhaka said...

Salam DAKJ,

Semua telah dikatakan. Namun begitulah UMNO. TRANSFORMASI ? PEeerAh kata P Ramlee...

Orang Melayu keliru. Siapa nak diharapkan?

Nak beralih kepada PR? Semua membontot Anwar? Agama pun tak tau jaga - hatta PAS pun takut nak cakap agama? DAP masih chauvanist cina - dengan wayang2 baru kononnya untuk negara yg kelihatannya mula dibeli oleh org Melayu muda dan mudah lupa?

Dimana harapan lagi nak letak. Org Cina mereka bebas kerana mereka tidak bergantung pada org politik - hanya menjadi kuda tunggangan mereka, bukan menunggang mereka. Mereka kawal "supply chain", kawal ekonomi, kawal finance dan dana, berapa banyak surat khabar milik mereka, radio english dan china, tv arus perdana dan kabel, pendidikan pra sekolah hingga universiti dalam bahasa mothers toungue - ibunda mereka, ngos mereka yg komited pada bahasa, ekonomi, politik, budaya dan bukan tin kosong.

Salah mereka atau salah kita bila amanah tidak dipegang oleh pemimpin dgn betoi.

Sadis ...

UMNO dulu diujudkan oleh persatuan2 melayu - cikgu, peniaga, org muda, budayawan, ustaz, pekerja, bangsawan... sekarang ni telah dimilik mutlakkan oleh org2 yg semata2 nak jaga projek.


Siapa bangsa ni nak harapkan ? Mcm mana NGO2 dan Suara2 baru hari ni. Boleh harap ka atau ada juga yg hidup semata2 sebagai hired mercenaries yg diupah oleh org2 yg jugak nak jaga projek.... Bloggers2 pro melayu? NGO2 ISLAM - ABIM, PAS, ISMA, IKRAM, PEMBELA dan seangkatannya? NGO2 baru yg ditaja - JMM dan seangkatannya? Apa jadi dan sebagaimana boleh percaya dgn gerakan lama seperti GPMS, PENA, DPMM, PKMM, PERKASA dan seangkatannya? Mcm mana dgn NGO baru yg dok menyalak pasal TPPA dan marahkan Petronas - MTEM - siapa mereka ni - boleh percaya ka - apa agenda disebaliknya ?

Ntah la Dato - mcm makin ketinggalan je org melayu ni? Sampai bila la negara nak tenang - org melayu, cina dan india tak prasangka satu sama lain?

Di mana nak disandarkan harapan org Melayu ni ? Boleh ka Dato buat satu litmus test utk pemimpin Melayu ni dlm UMNO, PR, NGO yg org Melayu boleh percayakan dgn amanah, kredibiliti, keikhlasan dan keupayaan dan lepaih tu kami rakyat2 marhaen boleh pakat2 sokong dan angkat mereka ke atas betul2 utk masa depan AA, BA dan TA.

Pena tu lagi tajam dari mata pedang. Utk masa depan yg bukan anak2 Dato yg belum tentu terbela saya menyerah amanah pada Dato utk mempertimbang.

Abu Imad, Kepala Batas

Lahuma said...


Saya terjumpa kawan orang kuat dengan doktrin UMNO di sebuah R & R Utara Selatan.

Dia pun kata Menteri UMNO cakapa saja nak tolong .Perkara yang amat kecil pun tak buat.

Rupanya perkara kecil itu minta pertukaran cikgu muda pro UMNO jugalah lah.

Itulah KKA di R & R.

Komen saya ialah Menteri sebuk tak fikir hala kecil begitu.
Penilaiannya ialah itulah tugas menteri dia kena ambil tahu semua perkara dari kecil sampai besar.
Pegawai keliling dia buat apa.

Menteri naik kerana undi jadi kena fahamlah kerja menteri.

harapan dari PWTC itu jadi macamana.

Terima kaish dato.


Update dari kedai kopi. Harga naik mulai Isnin lepas.

Kuih dari RM1.45 kepada 1.90. Mihun goreng RM5.40 kepada RM5.90 dan nasi lemak ayam goreng RM10 kepada RM12.

Nampak gaya kena cari kedai lain atau kurangkan lawatan dan kurangkan makan.

Dari Bukit Beruntung pula, sepupu bekas penjaga lombong beri tahu sudah tutup gerai tepi jalan. Harga bahan mentah naik. Dia tak sampai hati nak naikkan harga sebab ramai pelanggan pesara dan orang susah.

CAG JPM ada tahu ka hal ini?

Terima kasih.

zed-85 said...

Kampong Man,

Since you invite us to challenge your argument, please permit me,

I had learned from your earlier comment that you were once a British Permanent Residence.

As such, it would be much easier to point out the facts.

What we want is,

1. Free highway from South to North like UK (Edinburgh to London) without paying tolls. We had paid tolls enough for decades.

2. Good railways system with very reasonable fare like British Rail in UK as what you had mentioned in your earlier comments. We had so many accidents on the roads in the country, in particular on the festive seasons.

3. Reasonable income wages like what the British are having. The money they earned are sufficient to live comfortably. I used to work part time in the UK. The minimum wages are not at the ridiculous rate here.

4. Good infrastructure for the people. Hospitals are upgraded frequently and at par with private hospitals. Roads are good and safe and not full with potholes.

Modern and sizeable libraries, UK regional libraries (Birmingham and Manchester) had large volume of books. (In Birmingham and Liverpool there are 3 racks dedicated for Islamics Books, a country which are not predomonantly muslims).(By the way, it is such a pleasure to read in UK libraries, it is so quiet to the extend that a drop of a pin and flipping of pages echoed through the library)

Good sports infrastructure, swimming pools are clean and not like sewers here.

4. We want the country to be safe like UK where we do not want to live in fear.

5. We want free journalism like in UK, we do not need to refer to web-media for neutral and non-bias coverage.

6. We want corruption level to be minimal so that the economic resources for the people can be efficiently used for nation building. (Not for lavish spending of corrupt individuals).

7. We want competent leaders that can managed the country well for the people and also for generations to come.

Kampong Man, you once lived in the UK, surely you can find sharp contrast of things there and here. You can keep one eye closed but some of us cannot.

I know that some pro-BN will commenters will say why not just moved to other countries if we compared to others.

That is one option, some did migrated to other countries, US, Canada, OZ,etc.

There is another option, which is to change the people who managed the country or maybe increase the opposition presence in the country like what happened now so that there is better check and balance.

So,the bottom line is, please do not say there is only so much a government can do.

There are a whole lot of things they should do and not doing enough.

Orang Sri menanti said...

Orang Sri Menanti

Saya tak pasti sama ada DSNTR sedar apa yg sedang berlaku di sekelilingnya dan apa yg diperkatakan oleh menteri-menterinya serta keluh-kesah orang ramai berkaitan pelbagai isu yg menghimpit kehidupan mereka.

Beliau seolah-olah hilang dalam dunianya sendiri atau hilang kawalan dalam pentadbiran negara.

nedie yusuf said...

Askm dato,

Saya tabik dengn ulasan urang awak.telus,logik dan cukup menarik.Syabas.....

nedie yusuf said...

Askm dato,

Buat abang sam,sebenarnya teori RAHMAN belum berakhir.Ada lagi sambungannya iaitu RAHMAN KUTTY.

Sebab itu UMNO tak takut.Depa yakin KUTTY ini akan bermula dengan Khairy pulak.........

Lahuma said...


Di Utara masih ada lagi kueh 3 biji RM 1.00.Kopi o/teh o Rm 1.00.
Terutamanya di pekan nat ,pasar malam atau warung-warung jual kueh.

Yang ketara mahal ialah ikan basah melambung melangit naik harganya.

Nyok pun mahal.Lebih malang buah nyok yang ada dipokok pun lesap kalau tak dijaga.Bila ada harga banyak benda jadi tidak selamat.

Ertinya hari ini kalau sekadar pendapatan RM 50 sehari memang sesak nafas.Ini tak termasuk duit poket anak sekolah secara harian.

Kalau pendapatan tetap 50 x30= baru 1500.Itu kalau 30.Jika kurang dari itu faham sajalah Dato.

Adakah menjadi kenyataan jika negara berpendapatan tinggi rakyat terutama nya akan juga turut memperolehi pendapatan yang tinggi juga.Seperti 50 akan melonjak jadi 100.

Pada waktu yang sama semua barangan dan keperluan asas rakyat turut naik dengan pantas macam kilat.

Teori ekonomi manakah yang mampu memastikan semua rakyat biasa hidup seperti biasa.

Mampukah BRIM menjadi ubat pada kesusahan orang miskin.Sedangkan dikedai KRIM pun ada harga yang lebih mahal dari luar KRIM.

Bukan semua tempat tempat ada KRIM.Pengusaha KRIM pun pilih tempat yang menguntungkan sahaja untuk di buka.Maklumlah orang business sentiasa menghitung untung.

Yang peliknya orang kampung pun mampu ada hanphone,ada astro yang perlu kos tambahan paling busuk 100 sebulan.Ini pun keperluan.Dunia maklumat.

Menteri Pertanian dan Fama boleh bantu orang kampung dengan apa yang ada diluar bandar.

Masaalah orang kampung dan luar bandar ialah pasaran.Kata makanan tak cukup.Tapi barangan orang kampung tak ada harga dan murah.
Yang ini Fama/Menteri pertanian kena tengok dan turun padang.

Yang inilah UMNO ditempat masing-masing kena bagi tahu pemimpin mereka yang jadi YB,EXCO,MB,MP ,Menteri dan lainnya.

Setiap tahun ada hari petani,peladang,penternak serta nelayan.Tapi petani kita ditakok lama juga.

Mesyuarat UMNO jangan tinggal isu ini langsung.Lain pun perlu juga.Kalau UMNO yang dikatakan kubu kuat UMNO dan kerajaan oarng kampung.

Yang kaya orang lain.Orang kampung naik turun tak menentu.

Dalam hal ini siapa yang bersalah.
Orang kampung.
Pemimpin kampung.
Pemimpin atasan.

Kesian Dato pada orang kampung.

Terima kasih.

ab said...

Salam dato,

NI nak tambah racun lagi ni.

BNM nak SEMAK BLR (2014)!...

Saya ucapkan selamat menderita kepada semua yang sedang berdukacita,terutama orang melayu.

Samada penderitaan sementara atau menjadi `penderitaan congenital' atau menjadi`penderitaan berketurunan(hereditary)' tak tau lagi....

`Semak perut' dan `lemas' sungguh dah ni..

Abu Bakar Ab Rahman

Firdaus Abas said...

Umno dan PM Najib sudah mungkir janji manifesto.. Janjinya menurunkan kadar tol secara berperingkat.. Apa kejadahnya dinaikkan tak sampai 7 bulan mendapat mandat.. Penyokong UMNO pun bakal memberontak dato'.. doakan pemerintahan mohd najib akan berakhir tak lama lagi..

Competente said...


What does it mean for Malaysia to be a high income nation if the real income is deteriorating instead?

It is just a bluff.


Paqar Builders said...

Salaam Dato.
Ramai yg bertanya...adakah apa2 yg kita lontarkan disini....berkemungkinan diketahui Najib?
Adakan Penasihat2 Najib mengetahui dan mengambil kisah tentang luahan isi hati org2 Melayu akar umbi dan dari bloger2 dan penulisan2 dlm laman saperti ini?..
Maaf berkata dan bertanya...sebab sy kira Dato lebih tahu tentang perkara ini sebab Dato memang sangat dikenali mereka..
Sy minta pencerahan jika tidak menjadi madaalah.
Secara jujur sy katakan...jika mereka faham dan peka dgn perasaan Rakyat dgn Jelas...samaada dari media sosial ini atau dari saluran apa sekali pun..hingga kesaat ini...Mereka sepatutnya tida bersikap begini...
Sy sedih bila acap kali ada PAU...penuh dgn janji2 manis gula2 itu ini...tetapi kesudahan....kita DIPERMAINKAN SAJA..
Sy masih menaruh harapan terhadap Umno untuk menjaga kepentingan Melayu disamping menjalankan Permerintahan dgn baik dan adil...kerana Umno adalah Parti Teras BN...tetapi sy juga sedih..jecewa..menyampah....meluat dan adakala Benci langsung.
Logik sy cuma satu saja...jika Umno untuk Melayu...kenapa hampir 60 tahun Merdeka Melayu MASIH SUSAH DAN MISKIN...DAN JURANG EKONOMI MASIH BESAR ANTARA MELAYU DAN CINA.

Sufian Idrus said...


Saya merujuk kepada persoalan Orang Sri Menanti sama ada DS Najib sedar apa yang sedang berlaku di sekelilingnya.

Saya rasa tidak mungkin beliau tidak sedar apa yang heboh diperkatakan rakyat. Cuma beliau mungkin buat-buat pekak dan menganggap semuanya hanya kerenah pembangkang, sehinggakan manifesto sendiri semasa pilihanraya pun beliau lupa.

Namun, diharap jika ada antara pembahas-pembahas disini yang rapat dengan DS Najib; contohnya Datuk Abdul Kadir Jasin, sampai-sampaikanlah kepada Perdana Menteri berkenaan keluhan rakyat. Mudah-mudahan diambil-peduli oleh beliau untuk melakukan perubahan kearah kebaikan, Insya Allah.

Tetapi, jika keadaan sebegini berterusan, maka kita ingat-ingatkanlah sesama kita supaya pada PRU14 kelak, tiba masa kita pula untuk buat pekak telinga bila orang-orang UMNO/BN berkempen. Kita pakat-pakatlah undi orang lain pulak. Jangan Melayu sentiasa mudah lupa.

Sufian Idrus

Kampong man said...

Salam sdra Zed 85,

1.Thank you for being polite and you sound like a typical British gentleman with that kind of politeness and respect that this blog deserved.I had the rare opportunity of studying and working in the UK in the 70s and secured a British PR and that is true.I am not overly proud of it because it did not change me as a person as a Melayu Islam because we did it for professional reasons and because I was and still am a Kampong man.I love Malaysia tanah tumpahnya darahku for whatever it is till today.Hujan emas negeri orang ,hujan batu di negeri sendiri.baik lagi negeri sendiri.I will NEVER migrate unlike Mr Hussein Down Under.

2.Obviously,there are lots of differences and it is kind of unfair to compare the Brirish achievements and us in terms of their economies,facilities and infrastructures like road,rails ,libraries and all your seven wishes which are what most of us Malaysians aspire to achieve.It is like what Myanmar (used to be called Burma) aspire to be like Malaysia now.Civilisation wise you really cannot compare Britain and Tanah Melayu/Malaysia surely.At last Myanmar manage to host a SEA game after all these years.In short ,Malaysia is still a developing country unlike Britain who had successfully managed to rule and Jajah us, exploited our natural resources like rubber and tin and even brought Chinese and Indian workers to work in those sectors and Tunku even managed to give more than a million citizenships to these workers. Baiknya hati orang Melayu kita ni.Mereka masih mahukan peha satelah diberi betis dan mahu menghapuskan social contract dan sebahagian dari artikal dalam perlembagaan.Where got road one maaa…Masih tidak dapat menerima Islam ugama rasmi ? masih tidak fasih berbahasa kebangsaann dan bangga sangat dengan bahasa ibunda dan inggeris.Try Indonesia and Thailand.Adapt and integrate the solution.When in Rome do as the Romans do.After all the nons are not alien here anymore,they are good Malaysians, DAP,Anwar/PKR and Din Melaka excluded.

As for Mahathir years of development for roads as an example,we have to understand the underlying Concession Agreement for the highways and projects .We have to understand BOT,BOLT, Turnkey, Design and built and the like due.It is due to unavailable of gomen fund and yet we have to have a decent infrasructures and facilities to attract foreign investment and also for its people.Malaysia is not that bad in those aspects.Of course,we expect better and better each time.I am no extrememist.Neither am I in agreement entirely with what the gomen is doing in terms of hiking prices,reducing subsidies etc nor I find the real need to change a proven gomen that has agreed to transform for better Malaysia.

3.It was during Tun Dr Mahathir time that we saw real development and yet people call him Madhater and Mamak out of political desperation.Mahathir dared to introduce non conventional modes of project implementation.Mereka masih lagi tidak pandai bersyukur dan berterima kasih dengan apa yang ada dan mereka lihat hari ini.Sedangkan mereka(Pembangkang/PR) tidaklah sehebat mana pun dan masih BELUM mendapat tempat di hati rakyat lagi.Selagi PR terus bercelaru dan lembik even a two party system will not be achievable in my view.Thank you Zed and Cheers.

@ Din Melaka,Thank you for promoting Kampong man.It took great pain to be what i am today bro.Tak senang dengan kejayaan orang Melayu ?.

Pinhai said...

SDR Zed85 Dan Kampong Man,
Seeing that both of you had British Education and experience, maybe both of you would refer to my previous input above in this article above with regards to the new financial paradigm. Thanks.

zed-85 said...

Sdr Kampong Man,

I heard a lot of people say that we should not compare ourself with developed nation, they say that it is unfair.

Tun Mahathir come up with Vision 2020. It is basically a blueprint for us to be a developed society and nation in year 2020.

Since 2020 is only six years away, then I think it is a necessity for us to compare (or benchmark) our selves with developed nations.

We cannot be or proclaimed ourselves to be fully developed nation if we do not compare to other nations. It is a relative notion and it involve a comparison of our standard of governance, infrastructure, education, and etc.

So, in short, it is not wrong for us to compare with other countries and point out that there are apparent weakness in terms of governance and political system in this country.

In the UK, the British rely on the model of democracy where two parties, the Conservative and Labour compete with each others how to serve better the British people.

In Malaysia, things are quite different. There is a monopoly in politics. We had to rely on the goodness of the heart of BN or UMNO leaders for the sake of our people.

Of course UMNO's main agenda is to help the Malay people. I am all for that.But since many of the UMNO members are Malay, they tend to help themselves under the slogan of "Malay"

So there are flaws in the political system that need to be remedied.

Cheers to you as well Kampong Man

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).