Wednesday, April 29, 2015

Mohd Najib: Pantang Anak Bugis Menyerah Kalah


A Kadir Jasin


UPDATE, 30 April – Ketika membuat carian lanjut atas talian mengenai orang Bugis, saya mendapati bahawa artis terkenal Malaysia – Ella, Ziana Zain, Anuar Zain, Noraniza Idris dan Lisa Surihani – juga berdarah Bugis. (Wikipedia bahasa Indonesia).

Lisa Surihani juga Bugis- Gambar Wikipedia  
Pun Ziana Zain - Gambar Wikipedia
POSTING ASAL

DALAM majlis serius Invest Malaysia pada 23 April, Perdana Menteri (Datuk Seri) Mohd Najib Abdul Razak, menyindir (Tun) Dr Mahathir Mohamad dengan berkata beliau tidak berasa kesunyian.

 [PERINGATAN: Komen guna “Anonymous” tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account atau Name/URL. Boleh pakai nama samaran.]

Soalnya Dr Mahathir tidak pernah berkata dirinya kesunyian. Yang beliau kata ialah beliau berasa keseorangan dalam usaha mencari jawapan kepada kontroversi 1Malaysia Development Berhad dan kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu.

Keseorangan dan kesunyian berbeza. Itu kalau kita faham bahasa Melayu.

Semalam, dalam satu lagi majlis serius iaitu pembentangan laporan Pelan Transformasi Kerajaan (GTP) dan Pelan Transformasi Ekonomi (ETP) 2014, Mohd Najib membuat jenaka mengenai orang Bugis dan kapal mereka.

Merujuk kepada diri beliau sebagai berketurunan Bugis, Mohd Najib berkata, pantang orang Bugis meninggalkan kapalnya walaupun karam dilanda badai.

Panglima Bugis bersedia karam dengan pinisinya
Katanya: “Hatta dilanda badai, patah kemudi dan terkoyak layar dan biar seribu kapal ditelan lautan adalah lebih mulia bertahan dan meneruskan perjuangan daripada berpatah balik ke pelabuhan.”

Natijahnya Mohd Najib akan terus berjuang walaupun seribu kapal karam dilanda badai. Dalam lain perkataan, Presiden Umno dan Pengerusi Barisan Nasional itu sudah bersiap sedia melakukan harakiri “kalah jadi abu menang jadi arang.”

Itu tidak mengapa kalau bahtera Malaysia kita sekadar sebuah kapal pinisi Bugis. Tetapi bahtera merdeka kita lebih besar dan lebih agung daripada pinisi Bugis berbadan kayu dan berlayar dua.

Pinisi Bugis Tersadai
Atau apakah cita-cita dan aspirasi transformasi yang Perdana Menteri laung dan uar-uarkan itu seumpama pinisi Bugis saja?
 
Mohd Najib mengisytiharkan: "Sebagai kerajaan yang telus, saya sebagai Perdana Menteri dan ketua kepemimpinan dengan Yang Berhormat Timbalan Perdana Menteri dan disokong oleh para menteri serta anggota pentadbiran, tidak akan sesaat pun berundur atau menyerah kalah.

"Sebaliknya, kita akan berdiri teguh dan meneruskan perjuangan meneroka sejuta laluan baru demi rakyat jelata dan negara.”


Adakah kita boleh membuat kesimpulan bahawa Mohd Najib telah mendapat ikrar setia dan mati bersama daripada (Tan Sri) Muhyiddin Mohd Yassin dan para anggota kabinet apabila beliau berkata mereka “tidak akan sesaat pun berundur atau menyerah kalah”?

Atau ia satu lagi bukti kegemaran Mohd Najib melaungkan cogan kata dan menabur kata-kata yang beliau sendiri tidak sedar implikasinya.

Wallahuaklam.

103 comments:

kluangman said...

Kenapa perlu menguatkan kenyataan demi kenyataan jika tidak rasa makin tergugat. Keberanian tidak bertempat.

Kita biasa melihat Pemimpin berjabat dan berpeluk sakan mesra di hadapan wartawan di lensa kamera tetapi akhirnya berpisah jua.

Tidak menjawab Tun tentang mana pergi 28B 1MDB tidak pula terasa seperti Bugis lari masuk dapor dikejar hantu.

ayah said...

Pak Lah dulu pun pernahberkata dia pantang dicabar.

ismail muda said...

Salam Pak Kadir, bugis apa ke benda tu? Pijak semut pun tak mati!!!!

berasiam said...

Assalamualaikum DAKJ

Semakin meroyan nampaknya anak bugis bernama najib ini. Barangkali dia sangka hanya dia seorang yang betdarah bugis di negara kita. Andainya benar darah bugis itu bagus sangat masakan dibangangkan oleh orang minang. Sesetengah keluarga bugis memang pantang bermenantukan anak dara minangkabau. Mungkin ada sejarahnya maka pantang itu terus diguna pakai. Ada banyak lagi pantang larang tertentu dalam keluarga bugis.

Sebagai salah seorang yang juga berdarah bugis, rasanya najib tidak perlu lagi bangga diri dan menyebut bugis begitu begini. Nanti akan ada yang kata bugis moden jadi lanun naik kapal terbang.

nor ishak ismail said...

Sebelum PRU14 apa yang penting bagi Najib adalah sokongan daripada budak-budaknye. Sokongan inilah yang menjadi tangkalnya untuk terus memerintah tanpa perlu lihat kiri-kanan.Mahyuddin selesa jadi TPM dan "dah penat" kita perlu faham maksudnya itu.

Pada Najib sokongan rakyat itu kemudian, agak-agak dah dekat PRU14 nanti tau lah Najib macammana nak buat. Ia macam menghalau ayam masuk reban ketika petang setelah seharian ayam itu bebas mencari unggas. Cara merebankan ayam senang je, taburkan beras atau dedak maka melurulah ayam ini masuk reban...tak ada masalah.

Najib tak peduli apa maknanya kesunyian dan keseorangan. Selagi ada teman dia tahulah apa nak buat, takkan dah berteman tak tahu apa nak buat pulak. Tak caya tanya bini dia.

Untuk mendapatkan teman supaya tidak keseorangan dan dapat memecah kesunyian, seperti Najib kita mesti pandai berselogan janji itu ini, yang paling baik jika slogan itu diselitkan dengan perkataan omputih (ramai perempuan suka). Najib tidak peduli implikasi daripada slogan yang diciptanya asalkan dia syok dan dapat melepaskan nafsunya dah kira OK lah tu...implikasi pada rakyat boleh difikirkan kemudian.

Kalau kita sebut kapal Bugis kita mesti teringatkan armada Raja Haji dan Daeng Bersaudara. Sekali lagi Najib tak peduli apa maknanya kapal, armada atau sebuah negara. Bolehkah kita samakan Raja Haji dengan Najib? Raja Haji ni takut bini tak? Setahu saya Raja Haji ini adalah kepala perang yang mencabar dan ditakuti oleh Belanda. Tapi Najib soalan daripada Chedet yang dah lama bersara itupun tak dapat jawab malahan lain ditanya lain pula dijawabnya. Silap haribulan Najib boleh memalukan bangsa Bugis itu sendiri.

Daniel Noor said...

Najib..bugis taik la.A real bugis seperti Daeng Kemadi..Daeng Mempawah..Daeng Celak..membangun kan daerah dan negeri dan mempasti rakyat nya hidup damai dan makmur. Najib sebagai bugis Taek..hanya tau merusak dan mengotorkan negara. Dan di bantu oleh petmaisuri dia.Najib hanya bring shame to the Bugis people. Real Bugis are strong and not weak like him !

RD. said...

Salam Dato Akj.

"Atau ia satu lagi bukti kegemaran Mohd Najib melaungkan cogan kata dan menabur kata-kata yang beliau sendiri tidak sedar implikasinya."

Amat benar sekali pendapat Dato.
Bagi saya, bila Perdana Menteri bercakap, mulutnya lebih pantas dari otak. Lebih-kurang, Cakap tanpa berfikir. Begitu juga kebanyakan Menteri yang ramai dalam kabinet, termasuk 'orang-dapur' beliau. Pasal tu asyik diperlekeh, oleh rakyat.

Elok Najib berhenti saja. Nasi sudah menjadi bubur. Kredibiliti beliau dan kerajaan sudah teruk terjejas dan tak mungkin diperbaiki akibat skandal beli kapalselam dan terbaru, 1MDB. Segala sanjungan, propaganda dan laporan GTP, ETP ke apa, walau cemerlang bagaimana sekali pun, Rakyat sudah tak percaya.

Contohnya:-
Hapuskan akta Emergency Ordinance (EO), jenayah meningkat mendadk. Bila Rakyat bising, kadar jenayah meningkat, kerajaan adakan SOSMA (Sama dengan EO), kadar jenayah turun kembali.
Maknanya, kerajaan buat kerja sia-sia dan buang masa, hapuskan EO, hanya kerana nak ikut cakap pembangkang.
ISA pun sama juga. Buang masa pengubal undang-undag sampai 2 pagi untuk meluluskan POTA, POCA ke apa. Berapa banyak elaun mereka, Rakyat terpaksa bayar sampai 2 pagi? Kalau guna masa tu untuk membela kebajikan Rakyat, tak ke lebih berfaedah. Bangang betul.

Tengok, 'bangang' pun sudah terasa tak berapa kesat kerana PM sendiri yang mempopularkan pengunaannya.

msh said...

Salam Dato.

Najib boleh melaungkan 1001 selogan sekali pun....dia boleh berikrar dan bertempik sekuat mana yg dia suka.

Jika dia yg beria2 berkata kita 1.....1 Malaysia....apa pula yg dia dgn megah mengaku org Bugis pula?

Gempak siapa pun boleh.

Sy jadi lagi takut....sebab dulu2 pun pahlawan Melayu menghunus keris dan tombak (tetapi tidak serupa Menteri Pertahanan yg sepupu dia juga...yg lepas itu minta maaf....kempis telur...he he.) menentang penjajah Porugis...Belanda dan Inggeris yg dtg dgn meriam senapang dan pistol.

Akhir kata....sejarah bercerita....Melaka...Singapura..Penang dan Labuan milik Penjajah bukan untuk 1 tahun tetapi melebihi 100 tahun.

Demikian juga dgn Perantau dari benua Cina dan India yg datang....tetapi tanoa meriam...senapang atau pistol....akhir kata Melayu termasusuk Bugis pun 'DIJAJAH'.

Berbalik pd topik.....memang sah org keturunan Bugis ini hendak berterusan melawan dgn org Melayu bernama Tun M....dan ramai lagi org Melayu yg lain.

Dato....org yg hilang plot....memang melalok.

Tetapi sy pun dok tunggu juga org Melayu bernama Muhyiddin...apa jadi?

Dua masih lagi Timb Presiden Umno dan Tpm Negara kah?

hazri abdullah said...

Itu lah dia.....anak bugis yang tak ada telor....

masrop said...

Slm dato,

Kalau berpidato demi rakyat, untuk rakyat, buat kepentingan rakyat, padahal kepentingan sendiri, tidak pernah kenal sama rakyat..retorik

sulaiman ahmad said...

keputusan PRU13 adalah nyata dan jelas,apakah ada keputusan yang lebih baik pada PRU14 jika Najib memgetuai BN? fikirlah dengan mendalam dan berlaku jujurlah pada UMNO dan BN.Populariti Najib masa PRU13 adalah lebih baik dari sekarang,mana mungkin PRU14 boleh jadi lebih baik sekiranya Najib kemudinya.Inilah yang gagal di fahami oleh Najib dan penyokongnya,dan amat jelas pada pemahaman seorang negarawan seperti Tun M.Apakan daya Najib buat buat buta dan masih mahu berjuang dalam keadaan yang amat mustahil untuk mendapakan keputusan lebih baik dari PRU13.Walau sebanyakkan mana BRIM dan ETP,GTP di lakukan dah tak ada pilihan lain selain berundur.

zack said...

Dato, dia tekad nak bawak kita tenggelam bersama. Memang selfish dia ni.

Puteri said...

Kapal yang bakal karam itu adalah kapal UMNO. Kapal yang jadi harapan orang Melayu. Kapal itu bukan kapal milik persendirian.

Jadi masalah pengemudian kapal, samada kapal boleh teruskan haluan, atau berpatah balik, adalah masalah UMNO, masalah rakyat, bukan masalah peribadi.

Kalaupun secara peribadi ingin dipertahankan haluan tanpa mengira badai melintang, kepentingan serta keselamatan UMNO dan orang Melayu serta rakyat seluruhnya hendaklah diutamakan.

tebing tinggi said...



There's no Bugis , no Jawa , no Malay , no Chinese ,no Indian ,' Only Malaysian'.

Najib mengamalkan jiwa 1 Maqlaysia ,atau Malaysian yang berbagai bangsa .

aku said...

Kadiag, salaam. Selama ni aku ingat dia ni dok kat 1mesia. Pi mai pi mai sakan naik kapai terbang. Bila pulak dia kerja kat kapai bugih...?

Othaman Ahmad said...

Apparently Najib is trying to polytricking us but caught in the web of serious criminal breach of trust involving billions RM, mysteriously known only by his inner circles, notably Rosmah, Arul Kandasamy, his step son and Jho Low.

Adorable Pests said...

Datuk, if he wants to sink with his ship that's his prerogative. Count me out because I did not do any wrong.

OKJ said...

Salam Dato’ Kadir Jasin

Pertamanya, saya cukup kesian melihat tonggak tertinggi UMNO sekarang terpaksa berhempas pulas sesame sendiri mempertahankan GSTnya. Suruh syarikat telepon turun harga prepaid dalam masa 2 harilah (yg langsung tak logic), salahkan peniagalah, salahkan penguatkuasalah, salahkan pejabat AGlah sebab lambat bawa kes ke mahkamah dan salahkan rakyat jelata sebab tak faham-faham kepentingan GST macam pakar ekonomi tersohor Negara, Dato’ Ahmad Maslan. Beliau siap kata Tun Mahathir dah tua dan tak berapa reti tentang GST, jadi duduk diam-diam je. Pendek kata semua orang salah.

Takpalah Dato’ Ahmad Maslan. Cakap besar tak guna sekarang. Kita tengok siapa yg sebenarnya reti GST selepas PRK Permatang Pauh dan Rompin nanti. Tengok siapa yg kena. Dan Errr……. Saya cuma nak ingatkan YB, pemuda PAS Penang dah buat U turn dah seperti ramalan sebelum ini. Takkanlah ahli ekonomi tersohor Negara tak tahu perangai orang PAS, Orang kata, sekilas ikan di air dah tahu dah jantan betinanya.

Jadinya, jika UMNO kalah lebih 11 ribu undi, YAB PM dan pakar ekonomi tersohor Negara Dato’ Maslan kenalah tahu apa yg ahli-ahli akar umbi nakkan. OK. Sekali lagi, cakap besar dah tak guna dah sekarang. Bro !!!!!!.

Akhir kata, berbalik kepada kapal bugis, bila Dato’ Kadir memperlihatkan gambar kapal orang bugis tu, meremang bulu roma saya. Terus teranglah saya kata, saya tak berani nak naik dan tak berapa nak yakin perjalanannya akan lancar. Sekian TQ.

p.s: bercakap pasal bot, saya sebenarnya memang teringin sangat nak Azimut Flybridge tapi tak cukup duit lagi. Harap-harap satu hari nanti, impian jadi kenyataan.

noordin mohamood said...

Salam DAKJ

1. Paluan gendang perang sudah berbalas. Ikut teorinya lagi susah TDM hendak memaksa DSN meletak jawatan. Mungkin betul kata DSN bahawa kabinet solid menyokongnya. TPM hanya play safe dan bermain kata-kata.

2. Langkah seterusnya TDM perlu meneruskan isu Altantuya dengan mendapatkan penjelasan secara audio video dari Sirul tentang siapa disebalik tabir mengarahkan pembunuhan dan motifnya. Jika berjaya, ianya boleh memfailkan repot polis dengan bukti baru dan pengadilan baru. Isu 1MDB mereka akan buat pekak badak sahaja.

3. Langkah lain ialah dengan turun berkempen di PRK Rompin bukan untuk memenangkan calon PAS tetapi untuk mengalahkan calon BN. Walaupun Hassan seorang calon dan ahli parti yang baik, tetapi ia kena dikorbankan untuk memberi mesej dan tekanan bahawa dikawasan kubu sendiri BN kalah dan rakyat tolak kepimpinan PM. Lagipun ini hanyalah PRK dan bukannya PRU. TDM pun ada sejarah naik pentas PAS. Kali ini tujuannya lagi murni untuk menyelamatkan Malaysia dan bukan setakat menjatuhkan DSN.
Peluang yang tinggal hanya beberapa hari sahaja lagi.

3. Saya cadangkan TDM mesti membuat keputusan menyokong Ku Li sebagai pengganti secara konsisten dan terbuka. Saya yakin rakyat akan menyambut baik dan mendokong keputusan ini. Ku Li dijangka akan turun ke Kita Lawan GST Jumaat ini. Apakata TDM mengambil langkah yang sama. TDM telah secara rasmi menolak GST di Melawati dulu.

4. Nampaknya masing-masing menyeluk pekasam, jadi biarlah alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan. Tidak cukup dengan seruan didewan atau rapat umum sahaja.

5. Kami sebagai rakyat akan sentiasa bersama mereka yang berani menegakkan keadilan.

Wallahuaklam.

youngmaya said...

game over...

hehe...

sayonara...

krenggge said...

Takdak yang mengagumkan dgn ucapannya itu... Bukan sekali dua dia cakap besar... Tunggu dan lihat jer episod-episod dia akan jatuh terhumban ke laut gelora...

AbGJaS said...

Najib lebih rela mengkaramkan UMNO (baca Melayu-bumiputera) drpd menyerahkan kemudi kpd yg lebih arif...

Rosiah Ismail said...

Assalamulaikum Pak kadir semoga ceria bersama rakyat yang sedang derita kerana virus AIDS PENYEBAB HIV.....BN PEMBAWA GST...Wah hebat anak bugis pantang beralah apa tah lagi mengalah hukum syarak ditegak kepada ALLAH sentiasa sujud itu la sumpah anak bugis sejati.....apakah ciri2 ini ada pada PM kita fikir2 kan la...masa berlalu hari berganti korek mengorek oleh TDM sedang bermaharaja lela apakah kesudahan nya cerita wayang opera ini mungkin kesudahan nya tiada...dua2 sama sahaja TDM sebenarnya mewariskan kebejatan kepada generasi penyambung nya...jadi jangan kesal jangan kecewa la ya...baik dato sekian merapu saya, wassalam

mall8q said...

Assalamualaikum, inilah yang terjadi kepada pemimpin yang fizikal dan mentalnya dikelilingi tembok-tembok serta soldadu-soldadu upahan. DSN hanya tahu berita-berita rakyat ketika dia sendiri berada di dalam istana palsunya. Nampak jelas DSN mahu mencatat sejarah sebagai PM yang ditumbangkan oleh penyokong2 BN dan penentang2 kerajaan. Sejarah baru BN telah tercipta!!!!!

Zed-85 said...

Sallam Dato’,

Dalam novel klasik orang putih yang mashur, ada kisah pelaut yang bertarung dengan ikan paus gergasi. (Moby Dick oleh Herman Melville)

Dalam cerita tersebut, Kapten Ahab begitu bersemangat dan berani bertarung dengan Ikan paus gergasi walaupun habis ranap dan tenggelam kapalnya.

Akhirnya Kapten Ahab telah mati ditenggelamkan oleh ikan paus. Anak-anak kapalnya dalam perahu hanya dapat melihat dari jauh.

Dalam versi Malaysia, kita ada Kapten Ah Jib Gor bersama-sama dengan laksamanya bertarung dengan ikan paus yang berumur 90 tahun.

Setakat ini, sudah berapa banyak kapten kapal yang telah dibaham oleh ikan paus ini. Adakah Kapten Ah Jib Gor akan berjaya?

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum DAKJ

Kalau kita peduli membaca sejarah diktator2 terkemuka dunia, ucapan berkobar2 mirip bongkak spt yg diungkapkan oleh Najib telah pernah di ungkap berulang kali oleh diktator2 berkenaan.

Mantan presiden Filipina bernama Ferdinand Marcos yg memerintah Filipina melalui undang2 tentera mulai 1973 akhirnya ditumbangkan oleh kemarahan rakyat pd Feb 1986.

Marcos sewaktu berkuasa terkenal dengan amalan rasuah, salah guna kuasa, kronisme, nepotisme, takut bini, torture, pengeboman tempat awan lalu menuduh pembangkang, penculikan malah pembunuhan pihak penentang.

Pada peringkat awal Marcos istihar undang2 tentera beliau berjaya mendapat sokongan dengan temberang rakyat bahawa Filipiina sedang di ancam pelbagai musuh dalam dan luar negara. Apalah beza dgn temberang kerajaan UMNO nak pertahan POTA , Akta Hasutan dll tu.

Akhirnya bila kehidupan rakyat semakin terhimpit oleh pelbagai ketirisan, dan pencurian wang awam oleh Marcos segerombolan maka rakyat Filipina bangun memberontak menjatuhkan rejim Marcos.

Salah satu kesilapan Marcos waktu itu adalsh beliau terlalu bergantung kepada beberapa kumpulan tentera elit yg dianak emaskan sementara majoriti anggota tentera lain biasa2 sahaja.

Najib nampaknya terlalu dibuai mimpi indah.

Perkataan beliau berjuang untuk rakyat seperti tiada erti langsung bila duit negara hilsng tanpa berita dan harga barang semakin naik akibat kutipsn cukai yg tak cukup2.

Pegawai PEMANDU yg dikuasai bukan Melayu yg bergaji berkali ganda lebih besar drpd pegawai PTD dan telah membelakangkan struktur pentadbiran awam
satu contoh Najib ada anak emas yg tentunya mendatangkan rasa tidak puas hati banyak pihak.

Saya mendoakan agar biarlah Najib menjadi PM terakhir dari UMNO yg perintah Msia.

Joe Black said...

Dato'

Kesian Orang Melayu...Negara dan Bangsa lain sudah menghantar manusia kebulan dan sedang giat menjelajahi Planet Mars dan pelusuk Galaxy Milky Way, Ketua orang Melayu (Bugis First) masih terkial kial dengan kebangaan kapal layar bugis dizaman kuno.

Pakcik said...

Soalnya kapal tu kapal siapa? Kalau beli sendiri, lantaklah nak buat apa pun..pi la karam dengan anak bini dan suku sakat. Tetapi ini kapal milik negara, milik rakyat. Jangan kerana kepentingan diri sendiri, kepentingan negara dikorbankan.

badaruddin mahmud said...

1. Berani kerana benar, takut kerana salah. Najib berkata benar sebab itu berani bersumpah mubahalah dalam kes pembunuhan altantuya. Saya setuju dan saya ingat tdm pun setuju sebab tak pernah tuduh najib....

2. Apakata kalau najib bersumpah mubahalah lagi berkenaan dengan 1MDB iaitu beliau tidak tahu menahu pasal
kehilangan berbillion duit syarikat tersebut dan jho low tak pernah bersekongkol dengan beliau dan lain2 soalan yang diajukan olen tdm sehingga ke hari ini tak berjawab?

3. Kalau ada macai najib kata Ag dan pac ada untuk tugasan itu, naper najib berani untuk kes altantuya sedangkan ada mahkamah, polis, pendakwaan yang menjalan kes tersebut. Sumpah mubahallah najib kes altantuya tak langsung affect kes di mahkamah! Kan berani kerana benar takut kerana salah. Najib said it to anwar dalam kes liwat...sekarang bukti keberanian keturunan bugis dengan sekali lagi bersumpah mubahalah

4. Someone said the predicament najib is facing now us the result of his sumpsh mubahallah

wallahuaklam

red said...

rosiah....hang memang merapu....tolong pikiaq sebelum tulih...huh...

RD. said...

"Marcos sewaktu berkuasa terkenal dengan amalan rasuah, salah guna kuasa, kronisme, nepotisme, takut bini.......".

Kenyataan sebegini, saya amat setuju dan sokong tanpa berbelah-bagi.

Tapi mengapa pula Saudara sangat menyokong DAP & PKR yang mengamalkan semua kebejatan sedemikian?
Malah mahu menganti kerajaan sedia-ada dengan Pembangkang yang 'berbau hanyir' itu.

Setakat ganti saja Najib dengan orang yang jauh lebih bersih dan lut-sinar (transparent), tak boleh ka?

Daniel Noor said...

Bugis takut bini !!. Wkwkwk

Daniel Noor said...

Setujuuuuuu. Adat Minang Pepatih. Istri control Semua. Nanti Najib keluar rmh dgn seluar dalam aja...wkwkwk

ibrahim darus said...

Sdr Aku,
Najib timbulkan isu beliau berketurunan Bugis yang berasal dari Nusantara untuk:
- menunjukkan kesinambungan keturunan beliau dari suku kaum yang Gagah;
- menyindir seorang bekas pemimpin negara yang bukan keturunan Melayu tulin;
- hendak menyatakan bahawa ramai raja-raja Melayu yang berketurunan Bugis di Malaysia dapat bertahan lama.
Tetapi malangnya tak siapa pun yang ambil peduli !
Ada juga kemungkinan bahawa salah satu sifat orang Bugis iaitu berlayar dan melanun direstui beliau. Dahulu kala sikap tersebut diterima sebagai perkara biasa (Francis Drake - lanun Inggeris, Viking, Mongol dll) tetapi sekarang perbuatan itu menjadi kesalahan bukan saja dari segi agama tetapi juga dari undang undang negara. Namun ini tidak menghalang pemimpin negara dari melakukan nya. Sila lihat Husni Mubarak dan pemimpin Tunia, Marcos dll.
Saya fikir bahawa sesiapa sahaja yang jadi pemimpin selepas ini (selepas Najib) perlu menjalankan siasatan terhadap 1MDB dengan telus.
Najib dalam ucapan TVnya telah menyatakan bahawa beliau telus namum 'ketelusan' beliau diselubungi kabus yang tebal dan tidak dapat ditembusi oleh mata orang awam dan rakyat marhaen.

A KADIR JASIN said...

Para pembahas dan pembaca dihormati,

1. Dulu, bila kerajaan umumkan sesuatu yang besar dan meyakinkan, Pasaran Saham adalah yang terawal memberi reaksi. Harga akan naik, jumlah dagangan meningkat.

2. Pada 28 April Mohd Najib dan czar ekonominya, Idris Jala, umum kejayaan dan kemajuan besar GTP dan ETP. Pada 29 April Bursa Malaysia yang memang dah jatuh, bertambah jatuh.

3. Dalam bahasa ekonomi, kita kata pasaran saham “discounted” (tak mempedulikan) berita yang kononnya sangat baik mengenai segala aspek kehidupan kita berpandukan angka-angka GTP dan ETP.

4. Sebaliknya, UBS (Union Bank of Switzerland) Investment Bank meramalkan mata wang ringgit yang jatuh 8.63% dalam masa enam bulan lalu akan jatuh 5% lagi menjelang akhir tahun ini.

5. Ekonomi kita makin karam, tatapi Pahlawan Bugis kata semuanya OK.

Wallahuaklam.

Terima kasih.

Zed-85 said...

Sallam Dato'

Pernah saya terbaca biografi TS Muhyidin.

Seingat saya, Muhyidin pun bugis juga. Dari Muar Johor. Ibunya Jawa.

Saya ingat, lebih confident kalau Muhyidin jadi Kapten kapal.

Berkenaan dengan tukaran wang asing. Saya pergi ke Singapura baru-baru ini, Tukar RM100 jadi S37.00 sahaja.

Apa nak jadi dengan wang RM kita.

matpenang said...

Salam dato',

Dalam.beberapa tahun lagi, terpampang tajuk berita
PENDATANG SUDAH KUASAI NEGARA!

Pemimpin umno tak kesah pun, warga malaysia dah hidup di celah pendatang asing sekarang.

Pencinta kedamaian said...

mcm bdk2 najib bagi stamenent tak boleh jawap soalan tun..ckp dia bugis power..nampak benor tak cerdik nye pm

joe black said...

Dato'

Jika Benar Mohd Najib seorang Anak Bugis yang Pantang Menyerah kalah....Tunjuklah keberanian dengan mengawal Ratu Minangnya yang dikatakan sudah melebihi batas olih rakyat.

Jangan membawa malu kepada keturunan bugis.

RD. said...

Salam Dato AKJ.

Pasaran Saham 'discounted' pengumuman 'kemajuan besar GTP & ETP?
Nilai matawang akan jatuh lagi?

Lagi cepatlah Najib kena undur untuk memulihkan kepercayaan dan persepsi pasaran kewangan.

Yang pelik, jika gaji kakitangan awam naik, harga barangan pun ikut naik.
Kalau nilai matawang jatuh, sudah tentu harga barangan, terutamanya dari sumber bahan yang diimport, akan meningkat.

Nampaknya, lagi kelam-kabut Kastam dan Kementerian Kewangan nak menguruskan dan beri penerangan mengenai GST.

Semalam, saya dengar sikit-sikit, Shahril Samad, Ahli Parlimen JB, cuba mempertahankan idola beliau. Rumusan saya, sama saja. Langsung tak menjawab apa yang Dr.M dan Rakyat tanya mengenai 1MDB.

Kalau tarikh siap laporan Ketua Audit Negara dan PAC pun tak berani tetapkan, siapa la nak percaya. Asyik cakap siap segera. Segera tu bila? Bangang ke apa.
Berilah satu tarikh. Jangan sampai 1 @ 2 tahun sudah.

Seri Nara al-Diraja said...

Pahlawan Bugis tau main kapal je. Kewangan tak tau apa-apa.

Daniel Noor said...

UMNO parti Melayu di tubuh lebih awal dr PAS,PKR,Sosialis,dll. Parti UMNO boleh di anggap sebagai Benteng org Melayu. Kalo Benteng ini karam bearti bkn Melayu UMNO saja yg tenggelam tapi semua yg di namakan ' orang Melayu '.Kaum laen tidak lagi memberi hormat kpd Melayu. Melayu akan hilang maruah nya dan di jadikan hamba dlm negeri sendiri. Lihat saja apa yg terjd pada bumiputra Indo..Phillipine..Thailand..95% ekonomi mereka di control oleh pendatang. Yg 5% hanya mampu jual goreng pisang dan nadi bungkus di jalan. Justru sblom kapal UMNO karam lebih baek di gantikn dgn Nakhoda laen.

Umar Abdul Aziz said...

Dakj.

Ada orang bodoh sangat. Cuba nak perbodoh org lain.

PR tawarkan manifesto lebih baik pd PRU 13. Sayangnya manefesto UMNO tu jugak yg dia mau.

Kalau janji UMNO sejak 57 tahun tu betul dilaksana dah lama Msia maju.

Janji nak naikkan royalti minyak kpd 20% untuk Sabah Sarawak hingga sekarang senyap. Yg hairannya pemimpin BN Sabah Sarawak pun buat ok je.

Janji nak turunkan harga kereta dah 2 tahun PRU 13 berlalu tak dengar berita. Org bodoh mana tau Msia mengenakan kadar cukai tertinggi no 2 tertinggi di dunia.

Ada hati nak suruh org tak bodoh sokong UMNO.Siapa? Mahyuddin? Zahid? Hishamuddin? yg bersih tu?

Hari ni DAKJ sendiri mengaku ekonomi kita semakin karam.

Tak pe Dakj. Lagi bnyk UBN kenakan cukai bererti lagi sayang rakyat kpd mereka.

Maklumlah jumlah BRIM kan banyak.

Saya hanya terima yg terbaik dari pemerintah.

Kalau macam pemimpin cap ayam TDM , PAK LAH dan NAJIB hanya sesuai dgn cita rasa si bongok.

Teringat lagi saya kejayaan Korea . Pd tahun 1988 lagi mereka dah mampu anjur sukan olimpik, temasha sukan terbesar dunia.

Bawah UMNO dah tahun 2015, nak anjur sukan Asia pun tak mampu.

Tak serik2 di perbodoh. Atau dah nasib badan sejak lahir bodoh.

RD baca sedikit pasal perangai Marcos. Tentu ada persamaan dgn ramai pemimpin UMNO.

yana said...

Salam Datuk AKJ,

PM kita ni sememangnya tak makan saman tak muhasabah diri. Nak timbul soal keturunan pulak. Kenapa dia ingat dia sorang je melayu ke. Takdanya istilah melayu 100%. Rumpun melayu ada. Termasuk Jose Rizal filipina bukan Islam tapi dia pun mengaku yg mereka itu asal rumpun melayu. Org melayu Malaysia pun darah bugis jawa banjar tapi melayu kan. Asal sdh tentu Indonesia mari walaupun sdh berzaman. Org Sabah Sarawak pelbagai etnik berkahwin campur bertutur bahasa melayu. Mereka pun adalah rumpun melayu orang melayu. Yang bercampur darah mamak malbari cina dan lain2 bertutur bahasa melayu mengamalkan adat resam melayu beragama Islam, mereka juga tidak kurang melayu seperti melayu asal bugis jawa banjar. Kalau nak melayu asli asal tanah semenanjung ini adalah orang asli senoi jakun negrito, itu pun dikatakan asal afrika.

Jadi PM Najib jangan sombong sangat mengaku dirinya sahaja melayu bugis, orang lain bercampur darah mamak bukan melayu. Jangan sampai ketuanan melayu bugis Najib itu yang membawa dirinya beserta kaum kerabatnya yang di dalam pinisi bugis itu karam tenggelam sekali bersama segala harta rompakan.

Dan satu lagi wahai PM, jangan cuba nak tarik sekali TPM Muhyiddin serta seisi warga kabinet. Sebab tak semuanya sokong anda. Sesungguhnya wahai PM Najib walaupun anda mengaku tidak kesunyian tetapi hakikatnya anda keseorangan. Yes you are not lonely like you said, but you are alone.

Terima kasih Datuk A. Kadir Jasin. Kerana blog Datuk kami rakyat tidak kesunyian dan tidak keseorangan menemani Tun Dr Mahathir Mohamad.

Semoga Allah memberkati Datuk sekeluarga.

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum Dakj

Zaman TDM bila ada pengumuman besar akan diikuti kenaikan dan kerancakan pasaran saham.

Walapun saya tiada bukti saya rasa seolah2 ada arahan dari atas kepada dana2 kerajaan untuk menyokong saham berwajaran tinggi yg index related bagi menunjukkan pengumuman kerajaan waktu itu konon diterima baik.

Walaupun kaedah ini tidak bermoral akan tetapi ianya masih boleh dilaksana kerana dana berkenaan masih ada duit.

Zaman Najib ni, entahlah.

Kantong dah kering .

Pasaran agaknya tenggelam lemas dalam timbunan jargon2 yg Najib guna kot.

A KADIR JASIN said...

Sekadar maklumat.

1. Berkenaan orang Bugis, ensiklopedia atas talian Wikipidea, antara lain, berkata: “The Austronesian ancestors of the Buginese people settled on Sulawesi around 2500 B.C.E. There is "historical linguistic evidence of some late Holocene immigration of Austronesian speakers to South Sulawesi from Taiwan" - which means that the Buginese have "possible ultimate ancestry in South China", and that as a result of this immigration, "there was an infusion of an exogenous population from China or Taiwan.”

2. Enam orang keturunan Bugis yang tersohor yang dikenal pasti oleh Wikipedia adalah (Sultan) Abu Bakar Johor, Riri Riza, Raja Ali Haji, Jusuf Kalla, Lisa Surihani dan Ziana Zain.

3. Ada lebih kurang 7 juta orang keturunan Bugis dengan kira-kira 725,000 daripadanya di Malaysia.

Wallahuaklam.

Terima kasih.

Pharoah said...

Artikel wiki tu kne update. Takkan 7 je? Tambah la kasi 8..najib kan bugis.

1 malaysia la sngt. Apsal tak ckp dia MALAYSIAN je? Inilah cth pemimpin munafik. Talks the talk but does not walk the walk. Kaki klentong.

Orang bugis ni memang suka mendiamkan diri pastu take pot shot ke? Mana statememt najib pasal hudud? Sampai la ni takdak cita.

Absolute shambles. Konon2 silent dia silent yg deafening. Silent najib ni nampak sngt silent orang bangang (pinjam word najib). Tekedu kedu muka. Mcm muka mat rempit kantoi lesen takde. BLUR

banggoi petai said...

Yang pantang adat bugis mungkin cuma bermenantukan Anak Dara Minangkabau. .Kalau mak Janda minangkabau tak tau laa pantang ke tidak. ..Mungkin lagi dashyat ketulahan pantang sampai jadi macam Kobau dicocok idung macam orang tu. .......

RD. said...

Kalau Marcos dibidas teruk kerana amalkan Nepotisme dan kronisme, mengapa Lim Kit Siang dan Anwar Ibrahim boleh dimaafkan?

Democracy jenis apa yang mereka amalkan sehingga habis satu keluarga berada pada peringkat tertinggi party?
Yang lebih pelik, tiada siapa dikalangan penyokong atau ahli politik mereka membantah. Kerusi sengaja dikosongkan untuk bertukar-tangan antara suami-isteri. Kalau UMNO melakukannya, sudah tentu riuh rendah, satu dunia kecoh.

RD. said...

Kalau dah tiada bukti, tak perlulah mengada-gadakan fitnah yang bukan-bukan untuk memburukkan Dr.M.

Mana patut main 'rasa-rasa'. Orang seperti Saiful boleh lah kata sedemikian kerana beliau pernah, dalam keadaan paksa-rela, merasainya.

Penanya said...

Berani kerana benar memang selalu dengar. Tapi berani sebab dia keturunan si polan tu, si polan ni, tak pernah dengar pulak. Atau ilmu belum cukup tinggi lagi kot? Entahlah Labu. Biarkan. Biarkanlah dengan mimpi indah tu.

msh said...

Sdra RD.

Sharil Samad kira senior dlm Umno.

Sebab itu lah dia kena berkata2.....kerana kunonnya kata2 dari seorg senior tentulah ada meritnya......rupa2 hampas belaka ....soalan Tun M pun tak terjawab juga.

Dia sepatutnya lagi tahu buruk baik Umno....sebab dia senior...tetapi sebaliknya pula....keburukan yg terserlah.

2x5.. .dgn Dewa..

Dia kini sudah mnjadi Penggilap Epal yg senior......dgn kredibiliti yg merudum serupa KuNan...Shahidan...Zahid Hamidi...Hishamuddin....Shahrizat ..dan ramai lagi.

Mereka tidak mungkin boleh berubah.....tetapi apa nak dikata lagi kepentingan diri didahulukan.

Senior2 beginilah yg sedang melingkupkan dan mempercepatkan kejatuhan Parti.

Dangkal sekali Shahril dan senior2 yg serupa begini.....harap2 Muhyiddin masih lagi berkemampuan melakukan sesuatu......jika tidak dia pun 2x5 juga.

Mereka sepatutnya membetul yg salah dan menjadi pemangkin pd yg muda untuk menjadikan Parti lebih utuh...dan mampu menolong bangsa dan ugama tetapi rupa2nya kudis dan kurap sahaja...hingga Dewa yg juga Pendekar Bugis Tahi Kucing yg terang2 penuh kontroversi yg cuma memudarat Bangsa dan Ugama pun mahu dijulang.

budak jawa said...

Assalamualaikum Datuk,

Takpalah kalau Najib tak mahu turun.

Takpa juga kalau pemimpin-pemimpin UMNO tak mahu Najib turun.

Takpa juga kalau ahli-ahli UMNO pun tak mahu Najib turun.

PRU 14, in shaa Allah rakyat akan humban Najib dan pemimpin-pemimpin UMNO yang tak berkaliber dan kelihatan mengkayakan diri sendiri ke longkang.

Saya sebagai rakyat yang tidak berparti dah muak dan meluat dengan perangai orang UMNO yang mata duitan.

Takpalah kalau Pakatan Rakyat menang nanti. Malaysia nak jadi apa pun terpulanglah. takda beza untuk saya sebagai rakyat marhaen.

Mendokong UMNO ni pun macam mendokong biawak hidup. Malu dengan bangsa lain sebab pemimpin Melayu tidak berkaliber dan pentingkan diri sendiri. Jangan salahkan bangsa lain tidak hormat pemimpin dan bangsa kita, sebab kita lemah. Tiada manusia waras di dunia iniyang mahu dipimpin oleh orang yang lemah dan tidak amanah.

Kalau nak karam ka nak terhempas ka, pastikan diri sendiri dan keluarga terdekat saja yang terlibat. jangan libatkan kami rakyat, jangan libatkan duit dan harta negara. kami dah cukup susah dengan kos sara hidup dan keadaan ekonomi negara yang tumbuh tapi tak melimpah kepada rakyat.

budak jawa

Umar Abdul Aziz said...

Sdr matpenang.

Apa jualah yg mereka laung sebagai " perjuangan" membela nasib org Melayu setiap kali bersidang atau ditemuramah.

Kalau masing2 menikus dengan kebanjiran pendatang asing dll tu

Mereka akibat hendak sesuap nasi malah tutup mata, terlibat atau sekongkol.

Dalam mana2 PAU pernah ke kita dengar ada perwakilan kritik ketua pasal kebanjiran pendatang asing atau isu2 lain yg melingkup negara.

Siapalah kita ni rakyat biasa. Setakat tenguk org lain buat duit.

Org berkuasa peringkat tinggi boleh jual calling visa, sewakan kedai2 majlis perbandaran dan kutip wang perlindungan drpd rumsh sundal, urut, judi dsb.


Yg berkuasa pangkat rendah bermotor atau berkereta ronda akan intai2 peluang kutip wang di tepi2 jalan raya atau di tapak binaan.

Pemimpin UMNO laung Melayu malas. Sebab itu terpaksa import pendatang asing.

Contoh pemimpin hampas cop ayam.

Kalau bawa peketja asing ada wang masuuuk.

Ambil pekerja tempatan mereka tak dpt apa2.

Tapi mereka lupa bila Melayu tak bekerja apa nak jadi dgn masa depan cucu cicit.

Demi wang mereka cari jalan mudah jangka pendek iaitu gadai atau jual sementara sedang berkuasa.

Umar Abdul Aziz said...

Sdr Daniel noor.

Ada peluang tipis nak selamatkan UMNO atau Melayu melalui UMNO.

Iaitu dapatkan UMNO seorang presiden yg jujur dan ikhlas DAN dibantu oleh timbalan dan naib presiden yg tak bawa rebah.

Cuba sdr tunjukkan siapa dia?

Hidup ni kena berusaha. Tak boleh berharap saja.

Dah lebih 57 tahun rakyat beri mandat kpd UMNO , sdr nak beri 57 tahun lagi?

Umar Abdul Aziz said...

Ada orang suka digelar bodoh agaknya. Sebab suka sangat lontar idea bodoh.

Dalam mana2 profesyen memang ada kecenderungan anak meniru peketjaan bapa. Ada salah ke?

Kalau setakat Najib , Hishamudin, Mukhriz, Nur Jazlan , Syed Hamid Albar, Lim Guan Eng, Nurul Izzah dll nak ikut jejak darah org tua dia apa ada masaalah?

Asalkan jangan nsik keatas tanpa merit hanya berdasar kekuatsn nsma org tua atau suami.

Bila Najib yg mentah baru berumur 22 tahun tak pernah berjuang dalam UMNO, dinobat sebagai calon PRK Pekan pd 1976 mengantikan tempat Tun Razak yg meninggal, itu contoh kronisme. Kerana dia tak layak.

RD ada faham ke ni.

Bila Najib dpt jawatan dgn senang hingga membelakangkan ketua2 UMNO Pekan yg lebih layak waktu itu, inilah padahnya.

Mana dia tahu erti kesusahan rakyat. Waktu tu nak bercakap Melayu pun dia pelat mat saleh..

Bila pembangkang Filipina bernama Benigno Aquino di penjara oleh rejim zalim Marcos maka isterinya Corazon Aquino terpaksa mengalas tugas ketua prmbangkang.

Org bodoh akan kata itu contoh kronisme dan nepotisme.

Akhirnya bila Banigno Aquino mati dibunuh dan kemarahan rakyat Filipina memuncak hingga mengguling Marcos maka isteri Banigno naik menjadi prediden.

Dan jangan terkejut kalau satu hari nanti kalau kak Wan jadi PM.

Boleh ke org bodoh kata kes Benigno ini contoh politik anak beranak?.

Hamid Albar, Nur Jazlan , Mukhriz, Lin Guan Eng,Nurul Izzah dan anak2 Karpal Singh semua laysk dan ada wibawa tersendiri.

Apa masaalahnya?

Memang patut RD dikutuk kerana tabur fitnah pembangkang parti anak beranak.

zainal abidin awang kechik said...

tok.. cantik sungguh nu.. Puan ziana zain


salam

Umar Abdul Aziz said...

Sdr Zainal.

Ada apa2 ke tiba2 sebut nama Ziana Zain.

Umar Abdul Aziz said...

Mungkin dendam Shahril Samad terhadap TDM masih belum reda.

Sayangnya beliau menyokong Najib.

Kalau beliau berkecuali pun beliau akan dilihat lebih bermaruah.

Orang Kampung said...

Assalamualaikum Dato,

Untuk sama - sama kita renungi dan bermuhasabah saya ingin dikongsikan sepotong ayat al quran yang mafhumnya," Wahai umat manusia ! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu lelaki dan perempuan , dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku - puak supaya kamu berkenal- kenalan dan beramah mesra antara satu dengan lain . Sesungguhnya semulia mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu (bukan yang lebih keturunan dan bangsanya ) Sesungguhnya Allah amat mengetahui lagi amat mendalam pengetahuan nya (akan keadaan dan amalan kamu ) - surah al Hujurat , ayat 13. Wallahualam.

Geragau Halus said...

DAKJ,
Datuk ni ada sikit nakal... paparan wajah artis, especially yang satu tu....
Ada lobster disebalik batu ke?

Labu8455 said...

Kalaulah benar Najib memang berketerunan Bugis maka amat memalukan bagi semua yang berdarah Bugis sejati.

Umar Abdul Aziz said...

Sdr Budak Jawa.

Saya fikir kalau jawa2 Johor ajar sekali budak bugis tu dalam PRU 14 nanti baru dia serik.

Pulau Jawa dah sesak.

Kalau Johor dah kena telan oleh negara selatan org jawa Johor nak lari ke mana.

Pak Malau said...

Dulu: Saya pantang dicabar.
Sekarang:Pantang anak Bugis menyerah kalah.

Competente said...

DAKJ,

I came across a stupid remark from Lim Guan Eng that appeared on the The Rakyat Post today ( http://www.therakyatpost.com/news/2015/05/01/azmin-will-attend-to-kajang-i-will-attend-to-permatang-pauh-says-guan-eng/).

The Rakyat Post commented, "Penang Chief Minister Lim Guan Eng has pledged to take care of the Permatang Pauh parliamentary constituency if Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail wins at the polls next Thursday.
Just as his colleague, Selangor Menteri Besar Mohamed Azmin Ali had said he would commit to putting the Kajang state constituency under his care, Guan Eng is ready to help Dr Wan Azizah in Permatang Pauh."


If Wan Azizah will not be taking care of the constituencies in the first place, why was she even be nominated?

Orang-orang PKR dan DAP hanya main wayang.

-Competente-

Hanezam said...

Datuk,

Najib sbg sorang yang ngaku pahlawan Bugis, dah baca Sukma Angin tulisan Arena Wati? Oh ya, Najib tak de masa nak baca buku. Menurut sukma buku itu, bukanlah layak nakhoda kapal Melayu Makassar itu seorang yang bergelumang dosa, penzina, penzalim, tak da pendirian agama.

Nilai yang masih lagi relevan walau pinisi tak lagi gah sbg simbol kehebatan Melayu Nusantara

Daniel Noor said...

Bila seseorang itu tertekan atau being 'push to the corner', dia jadi panik. Di sebabkan itu dia tidak boleh berpikir waras lagi. Najib as I see it is so desperate now and that he has no choice but to come up with various excuses and tactics to gain the confidence of the Rakyat. The latest tactic is 'Saya Anak Bugis. Dan anak Bugis tidak akan menyerah". Pada saya pegumuman itu amat lucuuu sekali. The issue of 1MDB , GST, Altantuya has nothing to do whether you a Bugis, Jawa, Batak, Chinese, Indians, etc. If Najib is intelligent enough he will explain to the Rakyat what the Rakyat likes to know about 1MDB,GST,etc,etc. Anyway, even if Najib tidak akan menyerah, Rakyat semua tahu dari dulu lagi..duluuuuu lagi dia dah menyerah pada org Minang..wkwkwkwkwk. Better Somethiang than nothiang..

Rosiah Ismail said...

Assalamulaikum pak kadir. Di permatang pauh BN beri janji yang akhir nya kemanakah janji yang diberi sesedap mulut menteri buat janji pegawai di MOF pening nak cari duit tunakan janji. Rm 500 juta untuk buat hospital agak2 tertunaikah janji palsu ini????? janji pada pengundi rembau macam mana siapkah hospital dirembau hospital di kampongku TANJONG KARANG tak nampak pun bangunan nya yang semakin tinggi adalah rumput rumpai nya...ini lah janji BN masakini janji dibibir umpama meludah kelangit tak sampai kemana pun akhir nya jatuh kemuka sendiri...cukup sekadar ini merapu saya DATO....salam ceria kepada semua yang pasti bulan jun minyak akan naik lagi....WASALAM...

Daniel Noor said...

dgn duit raduah.Yg maseh boleh si simpan sebagai senior ialah Mustafa Muhamad. Beliau cocok di jdkan Menteri Kewangan pada pendpt saya la. Presiden baru harus lantik kabinet dan menteri bawah 55 tahun gitu. Wallahualam

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum Dakj.

Kalau Najib nak jadi jaguh pahlawan Bugis cuba dia selesaikan:

1. Pendapatan median rakyat spt dipetik dari data Jab Stastik,drpd sekarang ni cuma rm1700 sebulan kepada rm5000 agar lebih sesuai dgn harga rumah, kereta dan biaya hidup yg lain.

2. Naikkan kadar upah 62% pencarum EPF yg cuma dpt gaji tak lebih rm2000 sebulan.kepada paling tidak rm5000 sebulan jugak.

3. Najib kena rapatkan jurang pendapatan yg kaya dgn yg miskin demi membina negara yg aman makmur dan adil.

Kalau Najib berjaya barulah tak bagi malu keturunan Bugis.

zainal abidin awang kechik said...

umar abdul aziz,

Puan ZAINA ZAIN. ni cantik dan banyak kisah kisah di zaman silam,TS ISA SAMAD..pun tahu kisah kisah cinta cinta mereka d zaman itu


"bukan sekali ku disuarakan kebimbangan pada cintu yang tak mampu bersendirian tampa mu"

apa pun ziana zain banyak jasa jasa nya kepada industri pernerbangan malaysia...

moga zaina zain terus berjasa.


*tok you are new trut political hero"

salam

JMS said...

DAKJ,

Meminjam perkataan Indonesia , ucapanya langsung tidak berbobot, hanya retorik dan sombong bongkak tak kena pada tempat dan konteksnya :-

1. Ucapanya disediakan speech writer. Dia hanya membaca, tidak ada jiwa dan penghayatan yg jitu dan ketulusan,

2. Kalau ucapan itu disampaikan di zaman pecahnya perang antara suku kaum seperti Minang-Bugis dulu kala tentu ada relevensinya. Tetapi dalam konteksnya sekarang ianya sudah tersasar. Dia kontradik konsep 1Malaysia yg cuba dicanangkannya. Dia bukan pemimpin kaum Bugis tetapi di bawahnya ada Zahid (Jawa), Hasan Malik (Minang), India, Cina, Iban, Dayak, Melanau dll. Dalam hati mereka, apakah Bugis sahaja yg mempunyai semangat begitu.

Kawanlama said...

Datuk juga perlu tanya TunMahathir soalab yang sama berikut:-

"Atau ia satu lagi bukti kegemaran Tun Mahathir melaungkan cogan kata dan menabur kata-kata yang beliau sendiri tidak sedar implikasinya."

Mungkin khuatir kerana banyak sangat terhutang budi pada Tun Mahathir yang agak apa pula keturunan nenek moyangnya.

Kawanlama said...

Najib mungkin salah tapi Mahathir tidak semestinya betul.

Othaman Ahmad said...

Selama 446 tahun kita dijajah selepas kejatuhan kerajaan Melayu Melaka pada 1511. Nikmat kemerdekaan & harga diri Melayu sayang sekali mula terhakis sejak pengunduran TDM sebagai PM.

Hari ini negara, pemerintahan & ekonomi kita dijajah semula bila Ah Jib Ghor tidak berupaya berdikari dan berkiblatkan barat & USA atas nasihat puak Liberal Umno & Pemandul. Bertambah dayus lagi bila dia di bawah telunjuk (queen control) jelmaan Imelda Marcos II.

Kawanlama said...

Harap dapat berikan ruang untuk saya kongsi tulisan berikut:-

(1) It was not TunRazak, but TunHussein was the one that did open chance for TDM to be selected as TPM.

Despite there were several other candidates who were more capable & senior leaders than TDM, such as TengkuRazali, TunGhafar, Dt Harun & GhazaliSafie, but THusseinOnn had selected TDM as the UMNO Deputy President. That had led him to be appointed as DPM.

TunRazak was the one that brought him back in UMNO after he was sacked by TARahman.

He should be grateful to THOnn & naturally & morally bound to help the son, Hishamuddin to be next PM.

(2) The murder case of Altantayu was already dealt with in our present legal system.

Our highest court had given the verdict and by right TDM should accept the decision by our present justice system which is very commendable as compared with the previous one during TDM's time.

For instance, our TunSallehAbas, Lord President was the obvious victim and when PakLah tried to rectify the situation thru the appointment of Datuk Zaid to install our justice system, TDM was not happy, and consequently PakLah became TDM's victim.

(3) During TDM first 6 years in office, we can recollect those countraversies such as contraversial privatisation projects, NEP only benefitted few cronies, Daim changed our economy lanscape etc.

I still remember that during TDM in office for the first 6 months, he had to appeal from M'sian public in the front page of UM, whether can he enter the official PM house after contraversial renovation works were questioned by LKS.

Imagine, VOs for renovation work for official PM house was more than the original contract price. Mungkin ramai tidak perasan his personal taste.

(4) In 1987, UMNO was declared as illegal organisation after TDM just won by 43 votes in UMNO election.

UMNO leaders like TAR & THO died by not even a member of UMNO.

UMNO Baru now changed the whole lanscape of the country under TDM regime which the material development became TDM vision.

(5) It was proven that when TDM resigned in 2003, our bumiputera share of the country wealth significantly reduced to 18%. With lots of privatisation projects and share gifts to bumiputera in all IPOs exercise etc. but 22% of bumiputera stake recorded at the time when THO left to him in 1980 was reduced by 4%.

(6) He may be scared if the present UMNO Baru would lose in this coming general election and all wrongdoings occured, if any during his time in office would be opened for investigation by new government.

TDM is a irrresponsible leader to the present and future generations, because he never had a proper succession plan for country leadership. All young leaders were not given opportunity to excell in the country hierachi of leadership.

All his Deputies were disconnected with him, like TunMusa, TunGhaffar, DSAnwar.

Normally we will remember our leaders, like TAR with kemerdekaan, TAR w Felda & THOnn w ASB etc, TDM only be rememberred w monuments such TwinTower, Putrajaya, KLIA, human capital development as vicational school were abolished for instance.

Wallahuaklam

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum sdr Othaman Ahmad.

Saya tak fikir kita telah benar2 merdeka.

Yg diraikan setiap tahun adalah kemerdekaan negara drpd dijajah British.

Menurut saya penjajahan oleh Geng Songkok Tinggi sejak 1981 betul2 menawarkan khayalan semata2.

Umar Abdul Aziz said...

Sdr kawan lama.

Tak perlu ber mungkin2 lagi. Keduanya kalau dicampur tolak campur tolak hampas belaka.

Two wrongs do not one right.

Kalau TDM dan NAJIB hampas, kenapa pulak kita masih pertahan UBN? Yg dipenuhi lanun bugis, jawa, melayu UMNO, melanau PBB, cina GERAKAN/MCA dan IndiacMIC?

Umar Abdul Aziz said...

Sejarah hati busuk Melayu bukan saja boleh dibaca dalam kisah kesultanan Melayu. Tapi berterusan hingga sekarang.

Bukankah Tun Hussein On selepas kematian Tun Razak,yg beriya iya nak meneruskan pendakwaan terhadap pemimpin bersih berjiwa Melayu iaitu Datuk Harun Idris bekas menteri Selangor.

Mahathir lebih brutal walaupun di luar nampak baik dan lemah lembut suka berlakon menangis macam real.

Mengamuk besar marahkan Pak Lah bila lihat Anwar dibebas olah Mahkamah Persekutuan di zaman Pak Lah.

Dan sekarang, setelah Anwar dipenjara sekali lagi dalam mahkamah yg diragui , di zaman Najib, saya menjangkakan, Mahathir akan riang gembira dan duduk rumah jaga cucu, tak ganggu Najib.

Rupa2nya Najib silap besar.

Saya rasa Najib seperti telah ditipu dalam soal Anwar ni.

Nak berterus terang nampak sgt bodohnya.

msh said...

Salam Dato.

Kelihatan masih ada 2 atau 3 org lagi 'malaun' yg sengaja tidak melihat pd isu dan berbahas mengikut perasaan.....kerana benci pd Tun M.

Walau pun mengaku yg Najib bnyak isu dan wajar digantikan......tetapi org2 ini dgn begitu rajin sekali mengumpul apa2 fakta bukan pasal Najib tetapi tentang Tun M pula.

Dangkal sekali.

Isu disini adalah Najib sbgai PM yg hangat perkatakan .....bukan sahaja dia lemah memimpin tetapi disyaki terlibat dlm skandal syarikat 1MDB yg kerugian sebanyak RM42b dan wang sbnyak RM7b yg hilang.

Kenapa pula begitu rajin sekali mencari memberi hujah mengutuk Tun M...sedangkan anda sendiri setuju yg Najib adalah isunya.

Semua org tahu bahawa Pak Lah lemah dan Tun M betul kerana menyingkir dia.
dan apa pula yg Tun M salah disitu?

Ini serupa dgn Pembangkang yg kehilangan modal tetapi masih nak bangkang.




JMS said...

DAKJ,

I think Kawanlama has just regained conciousness from a long spell of coma due to severe brain hemorrhage. I said so because all the issues raised by him have been addressed to at one time or another in the past. We are now focussing on the era of Najib's premiership.

Nevertheless, as he is still in the state of recovery I will try to give my personal view only on TDM's appointment as TPM by Tun Hussein. Perhaps Tun Hussein did play a role but was he wholly instrumental? He was merely following through the wish of Tun Razak.

After Tun Hussein left UMNO in 1951, he rejoined the party in 1968 upon the persuasion of Tun Razak. He owed his meteoric rise to the latter. TDM followed almost similar path. He was expelled from UMNO in 1969, but Tun Razak brought him back into the party and appointed him as Senator in 1973.

It was Tun Razak who saw the potentials of both Tun Hussein and TDM. For that reason why TDM considered Tun Razak as his mentor and as the man whom he is much indebted for his rise to the top of the executive.

24.hour.unparty.people said...

Ramainya lanun di lautan biru
Membawa bersama hasil rompakan
Itu cerita zaman dahulu
Lanun sekarang dah duduk pekan
!
Pisang emas bawa belayar
Duduk makan bersama isteri
Emas kau rompak kau mesti bayar
Pasal ini hasil negeri
!
Kuda Trojan naik kapal
Kamikaze nak bunuh diri
Kau mati sorang kau punya hal
Kami dirumah pun ada isteri
!
Hajat hati nak jadi nakhoda
Kapalterbang hilang jangan lupakan
Ada isteri yang jadi janda
Bila kau gagal memilih kawan
!
Memang dah roboh kota melaka
Angkara khianat orang upahan
Memang angkara pemimpin derhaka
Buat khianat ke rakyat dan sultan
!
Segala perbuat ada balasan
Rakyat jelata menadah tangan
Hati yang tulus menuntut keadilan
Semoga dihapus segala penindasan
!
10 perjanjian kau penuhi
Rukun yang 6 engkau mungkiri
Azab akhirat selepas mati
Bila di dunia pentingkan diri
!
Lagak firaun bermegah megah
Mengumpul harta berkoyan koyan
Hidup dunia menunjuk gagah
Akhirnya mati dalam lautan

Pantun tulus ikhlas buat Captain Bugis.

RAWA LANUN-BAHASA said...

Hairan kita rumah-rumah yang dibina di atas tanah Felda dijual dengan harga sebegitu taklah sangat tetapi kenapa terpaksa disuarakan oleh orang BN sendiri?

Hairan kita BN kalah di P44 taklah sangat tetapi kenapa belia dan kaum bukan bumiputera tak mahu undi BN?

Harapnya Presiden UMNO pernah terdengar cerita The Caine Mutiny. Kalau tidak jangan heran kenapa ramai peminat ISIS di kalangan belia Melayu.

Cerita Malaysia aman bahagia dan nak habis.
Maklum sajalah orang Melayu mudah diperbodoh kaum Arab. Arab Spring dah sampai, Tok.


Salam hormat.

Kawanlama said...

Nak tanya Sdra MSH, siapa yang mula ungkit sejarah lama, kalau tidak TunMahathir sendiri.

Apa salahnya kita ingatkan Tun yang sudah mula hilang ingatan

Othaman Ahmad said...

Sdra JMS...

Pencerahan anda pd 10:42am adalah tepat & benar.

TDM is indeed a special gift bestowed by the Almighty to Malays and Islam. He is not only a true statesman but also the global spokesman for 3rd world and Islamic countries that have guts to pin-point against the evil doings of Zionist Jews and American imperialism. I trust the plight of the country & rakyat would not taken place if he is still our PM. This grand old statesman is man of visions and incredibly brilliant. He gives me chills coming to the realization of his intellectual brilliance and wisdom without relying on foreign Talent Corpse/Mayat and roti Jala PEMANDUL and of course, puak songsang Melayu Liberals.

Ex Son of Spura

msh said...

Tumpu pd isu.
Bahas tentang topik yg diberi oleh empunya blog...DAKJ....tidak perlu berpusing2 tetapi nak berkempen untuk Pembangkang Dap Lkhntullah pula yg anti apa saja Melayu dan Tun M.

Isu disini pasal Najib.

Kawanlama said...

Kalau lah TunMahathir & DS Najib hampas, apa pula perkataan sesuai untuk beliau agaknya?

MUNGKIN ??????

Kawanlama said...

Ye betul memang sdra UAA masih belum merdeka pemikirannya..

Kawanlama said...

Lagi teori dongeng diketengahkan

Kawanlama said...

Betul sememangnya TunMahathir seharusnya terhutang budi bukan sahaja kepada TARazak, tetapi TARahman kerana menyedarkan dia dengan buang dari keahlian UMNO.

Cuba sdra baca atau tanya soalan kenapa Tun anak beranak tidak malu2 istihar keluar dari UMNN Baru.

Apa agaknya jawapannya dan buka fikiran sdra dan bandingkan alasan itu dengan apa yang beliau sedang lakukan ketika ini sama sedar, separa sedar atau MUNGKIN?!!?,

'Najib mungkin salah tapi Mahathir tidak semestinya betul'

Kawanlama said...

Mana dia 'succession plan' untuk negara ini yang dilaksanakan!

Tinta Hitam said...

Datuk,
Kalau pinisi PM Najib yg karam dan dia nak turut tenggelam sekali lantak dia lah.Tapi yg karam ialah pinisi rakyat Malaysia dan dia ada pelampung utk menyelamatkan diri jika pinisi Rakyat Malaysia tenggelam...Yg tenggelam ialah rakyat spt kita bersama pinisi Malaysia

Othaman Ahmad said...

Berbeza dgn self-unreliable Ah Jib Ghor, TDM is indeed a special gift bestowed by the Almighty to Malays and Islam. He is not only a true statesman but also the global spokesman for 3rd world and Islamic countries that have guts to pin-point against the evil doings of Zionist Jews and American imperialism. I trust the plight of the country & rakyat would not taken place if he is still our PM. This grand old statesman is man of visions and incredibly brilliant. He gives me chills coming to the realization of his intellectual brilliance and wisdom without relying on foreign Talent Corpse/Mayat and roti Jala PEMANDUL and of course, puak songsang Melayu Liberals.

Thus. Ah Jib Ghor is not a true Bugis but rather a weak-easily manipulated specie by Spore govt/Temasek Holdings picked at their Bugis Street backyard.

Othaman Ahmad said...

Ah Jib, Pak Lah & Sahrir adalah budak-budak Musa Hitam yg menentang Dr. Mahathir ketika krisis Umno pd 1986. Namun Dr. M tidak berdendam, malahan melantik mereka semula dalam kabinet kecuali Musa yg dilantik sebagai wakil kits do PBB. Tapi sayang mereka ini berkhianat Dan memilih fahaman liberal yg tunduk dgn kemahuan Spura & Amerika. Dosa besar mereka adalah penghapusan sabsidi minyak, DEB, penjajahan ekonomi dan penjualan tanah milik KTM di Spura. Hak istimewa Melayu di setiap pembangunan di selatan tanah Melayu terhapus sama sekali dek fahaman liberal songsang & rakus membolot kekayaan untuk diri sendiri. Contoh pembangunan Iskandar yg majoriti dimonopoli Cina Spore. Bandar JB sudahpun menjadi Penang II.

Umar Abdul Aziz said...

Sdr Othaman.

Kalau tak silap saya selama ni kan Johor di perintah oleh kerajaan DAP jelmaan PAP.

Kalau saya silap bererti kerajaan yg berkuasa di Johor buas sangat la ye.

Othaman Ahmad said...

Sdra UAA....

Itulah bijaknya bila Paklah & Ah Jib ikut tuan2 penasihat liberal (khususnya Musa Hitam & JJ) yg berkiblatkan kepada kiasu Spore & budak suruhan Dajjal _ (USA-Zionist Jew). MB Ghani Othman & MB Khaled Nordin hanya boneka. Padahnya... tanah Melayu Gelang Patah & persisiran Selat Tebrau telah mula berpindah milik kpd kaum Cina. Lim Kit Siang pula telah tawan parlimen Gelang Patah yg dulunya adalah fixed deposit UMNO/BN. Namun saya tetap menolak Pakatan & Ah Jib serta pendukung fahaman Liberalisme atau Pluralisme. Both sides are like the devils and the blue seas.

Speaking Without Fear or Favour.

Othaman Ahmad said...

Saya berpendapat tak perlu succession plan. Pemimpin paling hebat dalam sejarah dunia, Rasulullah SAW sendiri tidak mengemukakan succession ketika hujung hayatnya. Baginda hanya berserah dgn ketentuan Illahi sesuai dgn Rukun Iman yg ke 6. Lihat saja TDM, semua succession plan beliau untuk Musa Hitam, Anwar Gay, Pak Lah & Ah Jib mengecewakan. Terutama Pak Lah & Ah Jib. Mereka jenis hipokrit kelas 1 berpura-pura menyokong ketika menjadi orang bawahan tapi menyimpang & berkhianat setelah ambil alih pemerintahan. Seperti P Ramlee, TDM hanya akan dihargai setelah tiada nanti. Succession Plan adalah ciptaan barat.

Othaman Ahmad said...

Kalau dia nak sell fish ke.. sell kangkung ke.. saya tak kisah. Akan tetapi... Bugis Malaysia ini, dia sanggup sell maruah Melayu, tanah Melayu, pusaka Melayu & harta kekayaan Melayu kerana dia mahu mencipta legacy sebagai Pemimpin Moderate yg dikelilingi puak2 Liberal Songsang.

Umar Abdul Aziz said...

Sdr cuma ada dua pilihan.

Tolak PR. Sdr dah pun istihar.

ATAU terus sokong UMNO. Sdr tak akan kesunyian kerana ramai org lain pun sokong UMNO membabi buta.

Mana tau sdr lain dari yg lain tu. Cubalah bawa suara2 bercangah. Mana tau prndapat sdr boleh mereka terima.

Tak mungkin sdr sanggup tubuh parti baru.

Bagaimanapun buktikan saya salah.

Umar Abdul Aziz said...

Sdr OA.

Gelang Patah tu bukanlah kawasan majoriti mutlak Cina macan Bukit Bintang tapi komposisi Melayu Cina tak banyak berbeza.

Untuk memenangkan org macam LKS tak susah.Cina 90% dah tentu tak sokong UMNO. LKS hanya perlu 30% sokongan Melsyu.

Dengan dasar UMNO halau Melayu masuk hutan atau keluar bandar jangan la marah Anwar atau PR kalau Gelang Patah terus di pegang DAP.

Othaman Ahmad said...

Sdra UAA....

Bukan UMNO tapi pemimpin2nya yg mungkar yg saya tak sokong (termasuk Anwar Gay). Pas hanya menggunakan Hudud untuk kepentingan politik. Mana mungkin pemerintahan Al Islamiyah diwujudkan di negara yang mengamalkan demokrasi berlandaskan undang2 sekular yg didukung Zionist-barat di bawah piagam PBB. Hanya kedatangan Imam Mahadi & Nabi Isa as sahaja yg boleh menerapkan Hudud sebenar di bawah pemerintahan sistem Khalifah. Ketahuilah saya masih terasa bahang kesengsaraan dek ulah PAP walau telah hampir 39 tahun meninggalkan Spura dan berhijrah ke Tanah Melayu.

Umar Abdul Aziz said...

Sdr OA.

Mengertilah saya bahawa totok nya sdr sebagai penyokong UMNO.

Tahniah pd sistem pendidikan yg berjaya mendakwah org Melayu bahawa UMNO tak bersalah tapi pemimpinnya yg bersalah.

Apa punya fahaman songsang.

Kalau begitu tak salahla join kumpulan penjenayah dan letakkan semua kesalahan kpd ketuanya saja.

Songsang betul. Kalau pun benci PKR, takkan PAS lebih teruk dari UMNO kot.

Othaman Ahmad said...

Seorang Ulama Terkenal/World Reknowned Islamic Scholar, Sheikh Imran Hossein pernah menegur PAS bahawa perbuatan mana-mana badan atau pertubuhan Islam yg menyertai pilihanraya untuk berkuasa di bawah perlembagaan sekular adalah haram serta syirik. Sistem demokrasi melalui pilihanraya adalah ciptaan Greek/Roman purba dan diwujudkan semula oleh ahli2 politik Inggeris pd abad ke 18.
Dulu amanat Hadi Awang menyatakan UMNO kafir kerana bekerjasama dgn MIC & MCA. Tuduhan itu telah dikembalikan oleh Allah SWT kepada PAS bila ia pula kini bersekongkol dgn DAP dalam persetubuhan haram yg tak berdaftar bernama Pakatan.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).