Friday, July 31, 2015

Hikmah Di Sebalik Pemecatan Muhyiddin


A Kadir Jasin

MUTAKHIR - Yang terbaru menjadi "viral" - tersebar luas - di media sosial ialah gambar apa yang kelihatan seperti kertas tuduhan (charge sheet) yang melibatkan Perdana Menteri dan seorang lagi dalam kes RM27 juta duit SRC International, anak syarikat Kementerian Kewangan. Wallahuaklam.

POSTING ASAL

MOHON sabar kalau cerita ini panjang. Sukar hendak dipendekkan. Jadi saya mulakan dengan membuat kesimpulan iaitu:

Penyingkiran (Tan Sri) Muhyiddin Mohd Yassin pada 28 Julai dan penamatan undur tarikh (back-dated) perkhidmatan Peguam Negara (Tan Sri) Abdul Gani Patail 27 Julai tidak menyelesaikan apa-apa masalah sebaliknya memburukkan lagi keadaan negara dan imej (Datuk Seri) Mohd Najib Abdul Razak.


[PERINGATAN: Komen guna “Anonymous” tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account atau Name/URL. Boleh pakai nama samaran.]


Implikasi dua peristiwa itu serta perubahan-perubahan lain yang menyusurinya di Jabatan Peguam Negara, PDRM, Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (MACC) dan PAC adalah seperti berikut:-

1.Perdana Menteri terselamat daripada kemungkinan diheret ke mahkamah bersabit 1MDB dan SRC International. Satu “donia” sudah dengar cerita duit SRC International yang nawaitunya untuk kegiatan CSR (tanggungjawab sosial korporat) tetapi masuk akaun peribadi Perdana Menteri.

2.Menyiasat dan merangka pertuduhan melibatkan wang CSR SRC International lebih mudah kerana jumlah yang lebih kecil dan melibatkan hanya dua buah bank tempatan berbanding 1MDB yang membabitkan AS$700 juta.

3. Mohd Najib berjaya mengekalkan kuasa eksekutif tetapi di mata khalayak yang mengerti beliau telah hilang kuasa moral (moral authority) untuk memerintah.

4. Kuasa eksekutif beliau menjadi semakin kukuh kerana pengkritik beliau dalam Umno dan kerajaan telah disingkirkan atau digula-gula dengan pemberian jawatan menteri dan timbalan menteri.

Pasukan Petugas Lumpuh


5. Sekali gus pemberhentian undur tempoh Abdul Gani memporak-perandakan penyiasatan Pasukan Petugas 1MDB. Penyiasat akan terhenti atau dialih matlamatnya, pegawai ditukar dan fail-fail hilang atau dibakulsampahkan. (TI Malaysia berkata, Pasukan Petugas itu boleh dianggap terkubur tetapi MACC berkata ia akan meneruskan penyiasatan).

6. Tetapi maklumat berkaitan dengan penyiasatan 1MDB akan terus tersebar kerana banyak pihak dalam dan luar mempunyai maklumat dan dokumen mengenainya. Sudah terlambat menimbus bangkai gajah kerana sudah ditokak-tokak dan cebisannya dilarikan singa, cheetah, harimau bintang, dubuk (hyena), rubah, hereng, biawak dan helang.

1MDB ibarat bangkai gajah
7. Dengan melantik pembesar-pembesar Umno yang kemaruk kuasa dan bermuka-muka menjadi menteri dan timbalan menteri, Mohd Najib boleh mengarahkan mereka mengesan dan membinasakan pencuri-pencuri bangkai gajah itu. Inilah yang sedang berlaku dengan rancak sekarang iaitu mengalihkan perhatian daripada menyiasat jenayah kepada memburu pihak-pihak yang mendedahkan jenayah.

8. Gerakan taktikal Mohd Najib juga melumpuhkan PAC. Hatta pengerusi PAC, Nur Jazlan bin (Tan Sri) Mohamed Rahmat, yang bunyi begitu komited, ikhlas dan berani sebelum ini tetapi dengan riang rianya menerima jawatan timbalan menteri.

9. Speaker Dewan Rakyat sudah pun berkata anggota baru PAC tidak akan dilantik (sehingga Dewan bersidang Oktober ini). Namun Timbalan Pengerusi PAC, Tan Seng Giaw, wajib meneruskan tugas dengan ahli yang tinggal sekali pun tidak mendapat kerjasama pengurusan Parlimen atau hasil siasatan mereka tidak diiktiraf.

Agen Bebas Muhyiddin Yassin


10. Dengan penyingkirannya daripada kabinet, Muhyiddin boleh bertindak sebagai free agent mewakili Umno akar umbi kerana beliau adalah Timbalan Presiden Umno.

Muhyiddin boleh jadikan Umno kembali terangkun
11.Tetapi beliau harus berhati-hati meniti buih kerana Majlis Tertinggi yang berada dalam poket Presiden boleh menyingkirkan beliau atas alasan melanggar disiplin.

12. Muhyiddin boleh menjadikan Umno terangkum (inclusive) sekali lagi dengan berinteraksi dengan akar Umbi walaupun percubaan sudah mula dibuat bagi menyekat beliau mendampingi ahli.

12. Muhyiddin dan para penyokong beliau mungkin tidak berupaya mengubah keadaan di peringkat atas sama ada dalam Umno atau kerajaan tetapi mereka boleh mengubah persepsi dan sokongan rakyat jelata dan pengundi.

13. Mohd Najib mungkin telah berjaya berpaut kepada kuasa tetapi setiap hari berlalu ekonomi bertambah goyah, ringgit dibedal, pasaran modal lesu dan Malaysia menjadi bahan ketawa satu dunia.

Menara Dua Bukit Aman dijilat api
14. Sebagai renungan, apakah berkat apabila, sebaik sahaja menteri polis ((Datuk Seri) Ahmad Zahid bin Hamidi) dinaikkan pangkat menjadi Timbalan Perdana Menteri, menara dua Bukit Aman tiba-tiba dijilat api? Satu kebetulan yang sangat menakjubkan!

Wallahuaklam.

84 comments:

Kota Setar said...

Semoga Dato' A Kadir Jasin terus diberi kesihatan dan kekuatan menongkah arus merungkai yang tersirat. Siapa kita dimasa akan datang adalah bergantung kepada sikap dan pemikiran kita di masa ini.. kepada Allah jua kita berserah.. Najib Razak tidak lebih hanyalah pisau pelit yang coba2 menebang bakau

Rakyat Tertindas said...

Salam Datuk dan rakan2 yg mencintai Malaysia,
Seluruh ruang media sosial dipenuhi dgn komen2 jijik dan marah kpd Lanun Bugis yg berjaya melumpuhkan seluruh jentera2 penyiasatan dan pendakwaan sekali gus. Memang pencaturan yg cukup licik.

Apakah ini mangkin yg akan mencetuskan pengerakan utk menumbangkan lanun ini secara demo jalanan. Ataupun yg lebih menarik bagi saya, mangkin yg menyatukan seluruh lapisan masyarakat bangun menentang kerajaan sampai tumbang. Suka tak suka, Najib mungkin berjaya merealisasikan impian Satu Malaysia menerusi kerakusan gila nya. Ironi kan?

zainal abidin awang kechik said...

'DOSA APA YANG KALIAN LAKUKAN SEHINGGA ALLAH MENURUNKAN BALA BENCANA INI"...
nampak nampak Nya apa yang tok kata kat saya di kedai rajo 6tahun dulu menjadi kenyataan
KUASA dan duduk ..dapat kereta proton perdana ada juruiring...best tok..
tok jemput saya rasmi program..ada karipap mihun...
jika saya di lewatkan usia saya bakal lihat MALAYSIA yang pernuh dengan Kejayaan..DUIT punca banyak dosa.

moga ALLAH rahmati tok dan datin datin

salam hari raya

zainal abidin awang kechik said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Joe black said...

Dato'

Now that Najib has Nur Jazlan in his pocket, will he use Nur Jazlan as Counter Opposition Chief to Counter all opposition against 1MDB? After all being former PAC Chief he is in the best position to create Disinformation against all who opposes Najib.

He might even take over Rahman Dahlan's Job!

Melayu Mudah dibeli!

tebing tinggi said...

"Menara Bukit Aman" mungkin satu kebetulan , kerana kita tidak dengar kenyataan puncha kebakaran ,atau forensic investigation akan dijalankan bagi mengenalpasti puncha kebakaran.

Mungkin juga satu kebetulan ?.
Mungkin akan ada lagi "satu kebetulan" yang lain yang akan dilupaai.

Orang Kampung said...

Assalamualaikum Datuk ,

Saya perhatikan keseluruhan kejadian ataupun peristiwa yang Datuk rakamkan dalam catatan ini adalah melibatkan orang islam lagi mukmin di negara tercinta kita ini. Oleh itu izinkanlah saya pada kesempatan ini untuk merakamkan peringatan Allah Tuhan Semesta Alam , dengan harapan agar kita semua dapat petunjuk (hidayah ) . Makin....

2. Firman Allah (maksudnya ) " Sesiapa yang menghendaki kemuliaan maka hendaklah dia berusaha mencarinya dengan jalan (cara ) mematuhi perintah Allah , kerana bagi Allah jua segala kemuliaan itu .Ke dalam kira - kira balasan Allah sahaja naiknya segala perkataan yang baik yakni yang berteraskan iman dan tauhid ; dan amal yang baik (soleh) pula diangkat naik sebagai amal yang makbul yang memberi kemuliaan kepada yang melakukan nya dan sebaliknya orang orang yang merancang kejahatan untuk mendapatkan kemuliaan adalah bagi mereka azab yang berat . Manakala rancangan jahat mereka kalau berkesan pun akan rosak binasa". Surah Fathir , ayat 10. Wallahualam.

Mustapha Ong said...

Salam DAKJ,

Pada hari Jumaat ini, kita seharus nya tidak mengkritik sesiapa yang dianggap telah berlakukan sesuatu kesalahan, sebab hanya kuasa Allah sahaja yang boleh melihat atau menyaksi perbuatan kita yang baik atau buruk, betul mahupun salah. Manusia tidak dikecualikan daripada melakukan kesilapan dan sebagai nya. Namun demikian, soal duit akan mengelapkan mata sesorang tanpa kesedaran kita. Namun demikian, kenapa kita sibuk nak mengkritik duit itu yang diterima oleh DS Najib daripada sebuah negara Arab, yang mungkin ada tujuan yang kita tidak mengetahui? Penerimaan duit itu adalah HAK DS Najib dan dia jelas tidak merahsiakan penerimaan duit itu atau menyimpan nya di akaun peribadi di luar negeri.

Saya juga ingin komen tentang pemecatan TS Muhyiddin daripada jawatan TPM dan Menteri Pendidikan...itu juga DS Najib sebagai PM dan mungkin ada hikmah nya. Seandai nya TS Muhyiddin berani, adakah mungkin beliau akan mencabar DS Najib untuk mengambil alih sebagai Presiden UMNO pada pemilihan UMNO yang akan datang? Pada hakikat nya, DS Najib tidak berhak untuk memecat TS Muhyiddin daripada jawatan beliau sebagai Timbalan Presiden yang dipilih oleh perwakilan UMNO. Pada pendapat saya, ada dua kemungkinan senario kepimpinan UMNO yang akan berlaku; yang pertama...TS Muhyiddin akan bertanding jawatan Presiden dan mencabar DS Najib dan yang kedua...Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi akan bertanding jawatan Timbalan Presiden dan mencabar TS Muyhiddin. Kita tunggu dan lihat.

Sebagai penutup perbahasan ini saya ingin berkongsi satu artikel yang terdapat di dalam buku rujukan saya, Brauder's Handbook of a Stories for Toastmasters and Speakers oleh Javob M. Braude seperti berikut:-

"You cannot help being a politician. You cannot live for an hour without being a politician. But what a man generally means when he says that he is not a politician is this - that he has been all his life enjoying his political privileges and grossly neglecting his political duties; and in that sense the observation is scarcely to his credit. As a matter of fact, politics, properly understood, is simply Science of Life - the doctrine of the way in which I am to do my duty to my neighbour, which is an essential part of true religion. It is nothing in the world except religion applied to human society; in fact it is the practical recognition of the Second Table of Law of God".. (THE REVEREND HUGH PRICE HUGHES)

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum Dakj

Tebing tinggi.

Kalau di negara barat mereka sukar menerina ungkapan " kebetulan". Pihak berkuasa mereka yg terkenal jujur akan siasat segala yg disyakki hingga keakar umbi.

Kita di Msia terlalu banyak kejadian yg mencurigakan kita anggap kebetulan untuk mengelak drpd kecuh2.

Antara kejadian2 yg diborong sebagai kebetulan.

1. Hakim baru naik pangkat atau hakim bawah probation yg biasa digelar pesuruhjaya kehakiman dilantik mengadili kes2 kontrovesi melibat pembangkang.atau pengkritik

2. Gani Patail tiba2 dilucut jawatan dua bulan sebelum kontrek tamat .

Pemecatan Gani juga secara kebetulan sama waktu dgn pemecatan TPM TSMY, PENGERUSI PAC dan tiga anggota lain serta pemecatan pengarah cawangan khas PDRM.

3. Bila rakyat sibuk2 memperkata tentang siapa dikait dgn pembunuhan Altantuya maka rekod keluar masuk Aktantuya di pejabat imigresen pun "terpadam" secara kebetulan.

4. Sebelum budak( semoga Allah laknat beliau )buat laporan diliwat Anwar, secara kebetulan beliau pergi jumpa Najib dikatakan untuk dpt bantuan biasiswa.

Kejadian2 kebetulan ini ada kaitan masyarakat kita yg hampas, tak guna otak, terima konon qada dan qadar segala penipuan2 yg sengaja mahu ditutup oleh penguasa jahat.

Hamka4712 said...

Assalamualaikum Datuk, Juga Salam Lebaran.

Segalanya adalah hukum Karma, apa disemai itu dituai.

Josefharrys said...

Salam Datuk

How far they going to play this game??? Lambat laun bangkai gajah itu harus ditimbus kerana bau bangkai tu kalau tak timbus akan bawa penyakit dan menjangkit binatang2 yang lain dan dari apa yg berlaku skrg ini tidak mustahil jika binatang2 yg ada disekeliling gajah ini yg selama ini memandang gajah ini mempunyai kekuatan dan kekebalan akan berpaling pada spesis yang lain dan mungkin juga binatang2 ini akan turut terkubor kerana kematian gajah besar ini. Demi masa yg akan menentukan kerana didalam hutan rimba ni banyak binatang yg ingin survive utk hidup kecuali babi itu pun kalau ada babi hutan yg jarang ada dlm hutan rimba kecuali adalah satu dua yg sesat dlm ladang kelapa sawit hanya utk mencari makan utk hidup dan mungkin dgn cebisan2 daging dan tulang yg ditinggalkan ini ada lah lima atau enam ekor binatang yg dpt cebisan yg baik mungkin gadingnya yg boleh dibuat perhiasan.

albi said...

Dato the new AG said the draft charges were fake as the task force has not completed their investigation. Then he immediately contradicted himself by saying that this shows there is a conspiracy to topple Najib by criminalising him. If the investigation is not yet completed then how can he make that conclusion. Strange that sort of statement coming from a former prominent judge. It is as if he has been arm twisted.

Praxis said...
This comment has been removed by the author.
RD. said...

Betul dan tepat sekali pendapat Dato AKJ.
Najib amat bangang dalam bertindak.
Kebarangkalian Najib menyonglap WANG Rakyat nampak lebih terserlah dan pada masa yang sama meramaikan lagi jumlah musuh.
Juga menyerlahkan lagi sikap ahli politik BN yang lebih mengutamakan WANG dan kedudukan bila dengan pantas-kilat dan tanpa segan-silu menerima lantikan sebagai anggota kabinet.
Demi 'Bangsa, Agama dan Negara, konon.
Portfolio Kewangan pun masih dikemutnya lagi.

Kalau zaman Dr.M kita bangga mengaku 'orang Malaysia', bila di luar Negara, sekarang kita sepatutnya merasa Malu.

Mungkin penemuan serpihan MH370 boleh meredakan seketika 'kemaluan' kita dan juga Najib, bila media seluruh dunia beralih tumpuan berita.

ismail muda said...

Datuk, kabarnya masa kebakaran di Bkt Aman, anggota bomba terpaksa lalui tiga tahap keselamatan walaupun dlm keadaan kecemasan. Sabotaj atau perbuatan kianat dari luar adalah mustahil. Punca2 kebakaran hanya pasukan Bomba saja yg tahu. Sudah tentu Bomba ada menemui bukti2 & arif hal punca kebakaran??? Sepi pulak Bomba dlm kes ni ye? Benarkah pasukan Bomba Putra Jaya ditugaskan memadamkan kebakaran???

jumbeaux said...

Salam Datuk

Terimakasih kerana membuat ringkasan mengenai isu ini. Namun begitu hakikatnya cakap-cakap kita ini sia-sia saja. Yang sepatutnya diadili masih tidak diadili. Lebih teruk dari itu, kuasa beliau lebih mutlak sekarang walaupun dicemuh oleh semua rakyat.

aku said...

Kadiag, salaam. Maghap cakap Kadiag, hang tulih pasai imej seseorang tu, aku ingat silap, aku rasa laa, yg peduli sangat pasai imej, yg tau malu, orang tu baik akhlak, tinggi budi bahasa,... pendek cereta orang kata, bersifat mahmudah (yg Imam Ghazali hurai dlm kitab Usulludin, tak salah aku, dan yg Mat Salih kata 'basic decency'). Na'uzubillah, Orang yg terang2 risyuah, maki hamun di halayak ramai, mungkiag janji, bersifat mazmumah, dzolim ,,,,korang peduli pasai imej dan rasa malu.
Tapi komen hang pasai macam2 hikmah, Alhamdulillah, yg Allah S.W.T. bagi tu, aku sokong habih. Paling sengkek, wake Pegoh tu, kita boleh kata, korang telibat dgn macam2 kerja pelek2, dia pernah kata macam2 kad Almarhum TGNA, Ustaz Azizan... Semoga dia bertobat, dan jangan dok subahat2 lagi. Ingat2 la kak kubog dok semakin dekat no.
Yg sedih sikit tu, anak Mad Rahmat tu, tunjuk watak sebenag, dan jelaih la, pasai apa dia jenoh dok main sorong papan tarik papan, bagi tangguh sakan bila pangge saksi, tak bersungguh saban tahun dgn odit Amrin. Yg tog tog China kelate tu pulak, pakag kulit nama Chong tu, Wallahua'lam, nampak macam baguih sikit...aku ingat lagi masa dia tanya pasai apa bini PM, dapat peruntukkan ratuih ratuih juta untuk projek Permata ka apa ka, pada hai tadika dia tak seberapa pon, banding dgn tadika lain yg ribu ribu, jauh lebih banyak, dan tak dapat apa pon. Patotnya, pendidikkan awai ka apa maknikam ka, nama saja pendidikkan, haruihnya mesti bawah kementerian pendidikkan. Chong ni tanya Pegoh, menteri pendidikkan masa tu, tapi tak jawab. Lepaih tu, dia kata dia agak laa, sebab kepala projek permata ni kenai PM kod.
Iiisyh, bukan nak kata Kadiag, nampak sangat selingkohan (basa indoesia sikit, takpa no...) depa buat untuk gagaikan 'public accounts committee' dan kerja 'task force'. Depa cabag rakyat terang2. Buboh cuka kad luka.
Mamak IGP pulak lepaih nak siasat Justo, nak siasat Ambiga pulak. Zunak ka kata, darui katun, depa marah sakan...serbu la, rampaih la, dakwa dakwi...sapa pulak nak bayag 'flight'2 pi Bangkok tu...? Bulih buat woyang rakyat pon padu sora serentak dgn Jamil bin Abu "Akuuu jugak..."
Je ni pon satu geng kod..? Dlm hai nak sangat pi jumpa Justo berkali kali ni, satu pepatah lama, siam mungkin bulih pakai...'pada maknusia, "kita cakap sekali saja..." tak paham2 lagi.....depa bagi orang sorat habak Singapo bulih... imej dah tetonyoh dlm longkang, longkang pulak tak mau. Na'uzubillah. Allah S.W.T. lah yg maha dan tetap kaya.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
kluangman said...

Berilah peluang kepada Najib dan kabinet barunya menjalankan tugas - Paklah.

lost said...

Salam Datuk, sya mohon share article ini.

zas said...

Salam Datuk, sya mohon share article ini.

A KADIR JASIN said...

Dear debaters and visitors,

1.Do the PM and his merry men and women the credibility and ability to handle these bad news? All from today’s edition of Star Biz.

i. As the downward pressure on the ringgit mounts, Bank Negara has adopted gentle suasion methods to stem the decline. Senior executives of the central bank have had briefings with foreign exchange (forex) dealers from local and foreign financial institutions this week discouraging them from entering into transactions that result in selling the ringgit

ii. TNB Q3 profit down.

iii. Reserves decline due to forex intervention by Bank Negara

iv. Weakest sukuk demand in 8 months.

v. Trade payment defaulters on the rise.

All are indications of a faltering economy.

2. Pembahas Mustapha Ong (bapa Omar Ong), antara lain, berkhutbah: “Namun demikian, kenapa kita sibuk nak mengkritik duit itu yang diterima oleh DS Najib daripada sebuah negara Arab, yang mungkin ada tujuan yang kita tidak mengetahui? Penerimaan duit itu adalah HAK DS Najib dan dia jelas tidak merahsiakan penerimaan duit itu atau menyimpan nya di akaun peribadi di luar negeri.”

3. Saya pun dengar cerita seribu satu malam daripada Ali Baba Bujang Lapok yang kata, ada seorang saudagar yang sangat kaya yang ada ribu-ribu unta dan tikar terbang dari negeri Autastan, jiran Tipustan, bagi sadakah billion-bilion dirham kepada DS Najib. Masya-Allah, banyaknya duit Sheikh unta itu. Alhamdulillah murahnya rezeki DS Najib. Shukran!

4.Debater albi said: “Dato the new AG said the draft charges were fake as the task force has not completed their investigation. Then he immediately contradicted himself by saying that this shows there is a conspiracy to topple Najib by criminalising him. If the investigation is not yet completed then how can he make that conclusion. Strange that sort of statement coming from a former prominent judge. It is as if he has been arm twisted.

5. Of course he is right. He has been in the job only from July 28. He cannot be that efficient so as to author a charge sheet against the PM in three days. But before him, there was an AG (Abdul Gani).

6. We will have to wait to see to what degree the Umno DNA in the new AG Mohamed Apandi Ali will affect 1MDB investigations and the charging of the perpetrators.

Wallahuaklam. Shukran.

A KADIR JASIN said...

Zas/Lost,

1. Boleh kongsi tapi tolonglah sebut nama blog ini. Lagi baik link.

2. Kluangman, tak siapa halang PM jalankan tugas. Cuma orang pertikai cara dia jalankan tugas - betul tak betul, halal (bersih) atau haram (kotor).

3. Suka tak suka dia PM. PRU lambat lagi.

4. Kepala saya pening. Pergi beli Minyak Cap Kapak. Harga RM7 campur GST jadi RM7.42. Sekarang pening pun kena GST. Hehe..

Wallahuaklam. Terima kasih.

Umar Abdul Aziz said...

Memalukan bila lihat komen murahan drpd AAB, anak ulamak.

ADUHAI said...

Salam Datuk,

"...4. Kepala saya pening. Pergi beli Minyak Cap Kapak. Harga RM7 campur GST jadi RM7.42. Sekarang pening pun kena GST. Hehe.."........ HAHAHAHAHAHAHAHAH agree !

Din Klang said...

Menteri gula gula.... bagi dua biji kat dia org bila jumpa in public

Daniel Noor said...

Salam Dato,

Just a long shot idea. I am sure maseh ada Wakil Rakyat BN yg maseh jujur dan tidak senang dibeli. Sekiranya ada skitar 5-6 Wakil Rakyat yg berani keluar dari BN atas nama kejujuran dan bersih dan mengistihar menjd Independen, suka atau tidak Najib terpaksa bubar Parliment dan adakan Pilihan Raya dlm waktu terdekat. Wallahualam

Praxis said...

Corrected comment:
1.Yes, escaped prosecution
2. yes, easier
3. Not from his perspective
4 How some succumb to money.
5.How strong MACC?
6. yes
7. yes
8.Some forget when they see money
9.yes, will not be effective
10-12 Well qualified to lead and if we as a nation are wise enough to obey what is right he can turn the tide.
13. He will take us deservedly to the pit for us who have allowed it to happen.
14. Amazing truth wicked co-exist with the pious and will take us to oblivion unless contained. Have our governance procedures allowed too much freedom for the good-turned-wicked or not allowed for it at all? How has our immaturity as a nation allowed this to happen?

ADUHAI said...

Hahahahahah kisah "sensasi" Xavier Justo dah tak laku. Sesia jer buang duit rakyat "melancung" ke Thailand nak jumpa Justo tapi tak diendah dan disekolahkan.

Holy.Driver said...

Aduih. Lepas ni hari Jumaat tak boleh la kutuk2 dan kritik kesucian pemimpin Al Aziz negara kita. Tapi kalau pemimpin ada duit lebih nak sedekah Jumaat tu saya boleh bagi no akaun peribadi saya. Dapat 2 3 juta pun ok lah. Ana pun selera biasa2 je.
Harap Pak Mus dapatlah lagi mencoret tazkirah dan khutbah setiap hari Jumaat buat pedoman dan renungan kami di ruangan komen TSAKJ. Syukurlah masih ada insan yg prihatin macam anda.

Holy.Driver said...

Pak Mus saya adalah seorang pemuda yg berminat utk menceburi bidang perniagaan sistem camera AES. Di Jumaat suci barakah ini sudilah kiranya Pak Mus kongsikan sedikit maklumat mengenai selok belok kontrak, penyelengaraan, kos operasi, hasil kutipan saman, kaedah payment kepada vendor baru spt saya. Mudah2an berkat bimbingan tunjuk ajar Pak Mus nanti bolehlah saya memulakan perniagaan dan perkhidmatan kecil2an sistem Camera AES ini di negeri kelahiran saya. Agar bertambah wang halal lagi berkat di dalam akaun syarikat saya nanti buat kegunaan peribadi dan anak cucu di kemudian hari. Mekasih.

A KADIR JASIN said...

1. Saya tulis: 14. Sebagai renungan, apakah berkat apabila, sebaik sahaja menteri polis ((Datuk Seri) Ahmad Zahid bin Hamidi) dinaikkan pangkat menjadi Timbalan Perdana Menteri, menara dua Bukit Aman tiba-tiba dijilat api? Satu kebetulan yang sangat menakjubkan!

2. Ada pembahas anonymous yang tidak akan saya siarkan bertanya bagaimana kebakaran boleh terjadi di dua aras yang jauh terpisah. Betul juga tu!

3. Saya hutung terpisah 10 atau 11 aras.

4. Kalau tak ada yang bakar, macam mana dua aras yang terpisah 10-11 aras boleh terbakar serentak? Kerja Sang Kelembai ka?

Wallahuaklam. Terima kasih.

Awang selamat said...

Obama should advise Najib on retirement

https://youtu.be/_tcmmzMwn28

A KADIR JASIN said...


Dear debaters and visitors,

1. KUALA LUMPUR: The full brunt of the law will be used against Sarawak Report editor Clare Rewcastle-Brown and over "evil" means to discredit Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak, said Deputy Prime Minister Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Inspector-General of Police Tan Sri Khalid Abu Bakar said that police would initiate investigations under Section 124 of the Penal Code against the website for intent to topple the Government. _ The Star Online.

2. Does this mean that the allegations by SR are not entirely baseless and the documents it published to back up its claims are not entirely forged. That these documents are genuine enough so as to undermine Mohd Najib?

3. Whatever Ahmad Zahid does for his boss, he should not bring shame to the country. Just make sure that the British Government, under whose jurisdiction SR is, does not treat us the way the Thai police treated the IGP.

4. Here is a Bernama report on the Thai Thai Police chief Somyot Poompanmoung "lecturing" Khalid bin Abu Bakar on protocol and diplomacy: BANGKOK: Xavier Andre Justo, the Swiss national accused of attempting to blackmail his former employee PetroSaudi International, is allowed to have visitors.

He has many visitors besides his lawyers, but the visitation does not include the police, said Thai Police chief Somyot Poompanmoung.

Somyot said the lawyer had the right to bring anyone to visit Justo.

“Thus a reporter may have access to Justo through his lawyer,” he added when asked how Singapore’s The Straits Times was able to interview Justo recently while the Malaysian police could not.

“I don’t know about this (The Straits Times interview), but if the media went there, they must have gone with the suspect’s lawyer, and the police were not involved,” he said.

He explained that the Malaysian police was denied access to Justo as he was not a Malaysian citizen and did not commit an offence in Malaysia.

The Malaysian police would have to go through the proper channel – through the Foreign Ministry – if they wished to interrogate Justo, Somyot said.

He said he informed Inspector-General of Police Khalid Abu Bakar on July 23 that based on his initial assessment of the situation, it was unlikely that Malaysian police would be allowed to interrogate Justo.

“If the Thai government or police allow the Malaysian police to interrogate Justo then we could be criticised by the Swiss embassy,” he added.

As for when Justo will be charged in court, Somyot said this depended on the investigation officers.

Justo has been in custody in Thailand since June 22.

-BERNAMA

Wallahuaklam.

yana said...

Salam Datuk AKJ,

Sejuk perut ibu yang mengandungkan TSMY serta isteri beliau, sesejuk mata mita memandang mereka yang senantiasa tersenyum tenang. Begitulah yang sepatutnya ada pada seorang pemimpin sejati.

Bukannya pemimpin yang dibuat-buat gaya ala-ala gangster yang modalnya tak lain mengugut menakut-nakutkan rakyat, bengis muka dan perwatakan, cakap berapi-api. Tak akan ada kasihnya rakyat pada pemimpin semacam menteri polis ini. Lihat saja baru dilantik sudah berlaku 'musibah' kebakaran. Di dua tingkat yang jauh terpisah pulak tu! Entah apalah dokumen-dokumen penting yang sudah terhapus itu!

Allah maha mengetahui.

Semoga Allah senantiasa melindungi Datuk sekeluarga. Tak lupa doa untuk TDM, TSMY, DSSA serta semua yang vokal menentang kemungkaran.

bat8 said...

Remember he is a former treasurer of UMNO Kelantan. He was booted out from UMNO Kelantan but after sometimes he surfaced as a judical commisioner. One thing about politician is then although on3 is out of active politic the andrenalin is still there....darah dan jiwa UMNO xkan terpadam selagi hayat masih ade bro....

Zed-85 said...

Sallam Dato'

Sistem yang sedia ada menunjukkan bahawa tidak ada "Seperation of power". Oleh itu memang tidak menghairankan perkara-perkara yang berlaku ketika ini.

Kalau hendak "kill the messanger". sekarang ini, SR dan WSJ di luar negara. Tidak nampak saya akan jadi apa-apa.

Kita akan tunggu nanti bila pihanraya semakin dekat, nanti mulalah nampak pemimpin yang ada sekarang ini bertukar jadi malaikat dan baik hati.

Nor ishak ismsil said...

Kucing saya pun kena GST. Hari ini harga minyak jatuh lagi USD48 setong katanya paling rendah ... esok kita tunggu pulak harga minyak kita.

Lahuma. said...

Dato.

Apakah semua yang berlaku ini atas dasar perjuangan Agama ,Bangsa dan Tahah Air atau kerana gila kuasa.

Majoriti orang ramai (rakyat) mengeji dan mengutuk tindakan PM Najib ini.
Dimana sahaja berada majoriti tidak suka apa yang dilakukannya.

Mahuyidin jadi mangsa dalam mencari kebenaran

Apa yang berlaku boleh dirumuskan sebagai satu Krisis dan malapetaka dalam kepimpinan Umno hari ini.Nama Melayu dan rakyat jadi taruhan.

Keduanya tentang krisis kehilangan keyakinan rakyat pada UMno dan kerajaan.Pru 13 yang lalu pun sekadar 48% sahaja.Semua mengatakan Pru 14 adalah garisan terakhir Umno memegang kuasa.

Seterusnya ialah krisis pentadbiran dan urusan negara yang hancur dan tidak amanah serta gejala rasuah.

Ketelusan dan nilai amanah ditahap cukup teruk.

Arah manakah hala tuju Umno kini.
Tidak lain tidak bukan menipu rakyat dengan slogan yang indah.

Sebenarnya Umno sudah relevan lagi untuk Melayu dan rakyat Malaysia.
Pemimpin atasan dan semua peringkat Umno telah melanggar sumpah.
Mengkianati Melayu.

Kabinet Umno adalah suatu kabinet yang banyak membela kepentingan sendiri.

Cukuplah setakat ini.
Pru 14 rakyat buatlah keputusan yang bijak.

Terima kasih.Dato

RAWA LANUN-BAHASA said...

The Scribe
Salaams


Mohd Najib mungkin telah berjaya berpaut kepada kuasa tetapi setiap hari berlalu ekonomi bertambah goyah, ringgit dibedal, pasaran modal lesu dan Malaysia menjadi bahan ketawa satu dunia

Maaf kita marhaen banyak berangan
Apakah dia peduli?
Maka lagu lama bermain dikepala
https://www.youtube.com/watch?v=NNiie_zmSr8
The Alan Parsons Project- Eye in the Sky - YouTube


Don't think sorry's easily said
Don't try turning tables instead
You've taken lots of Chances before
But I ain't gonna give anymore
Don't ask me
That's how it goes
Cause part of me knows what you're thinkin'

Don't say words you're gonna regret
Don't let the fire rush to your head
I've heard the accusation before
And I ain't gonna take any more
Believe me
The sun in your Eyes
Made some of the lies worth believing

Chorus:
I am the eye in the sky
Looking at you
I can read your mind
I am the maker of rules
Dealing with fools
I can cheat you blind
And I don't need to see any more
To know that
I can read your mind, I can read your mind

Don't leave false illusions behind
Don't Cry cause I ain't changing my mind
So find another fool like before
Cause I ain't gonna live anymore believing
Some of the lies while all of the Signs are deceiving

(Chorus)


Lagi 4 tahun lebih sedikit 2020.
Apakah akan berlaku nanti 2018?

Teringat surah jinn surah 72.
https://www.youtube.com/watch?v=eSYlrREA_qg



Salam hormat.

Birubiruan said...

salam Datuk,
long time reader, first time comment...
Terasa macam tengok movie pulak bila baca cerita pasal negara kita.
Lucu ada sedih pon ada..
Harga barang makin naik, hidup makin tersepit,
Kalau saya yang tak belajar politik pon boleh nampak apa yang sedang tejadi, Allah saja lah yang tau apa sebenarnya yang berlaku di belakang tabir.
kesian tengok matan TPM kita, saya yang exam slalu fail pon boleh nampak dari arah mana dia mungkin diugut n digertak....harap2 apa yang saya nampak tu just a figment of my imagination..
(Mungkin sebab saya banyak sangat tengok drama politik raja2 korea zaman dulu)

ya Allah selamatkanlah Malaysia

Khursiah Salleh said...

Why are your reference n quotation using d words of a reverend? Sunnahnya org2 Islam bila menegakkan sesuatu menggunakan dalil dan hadis. I am puzzle. Are U muslim?

aku said...

Balik pada tulihsan aku 11.02 pagi, sekali lagi aku nak mintak maghap, mintak ampun. Nama Tobib China Kelantan, ahli PAC yg tanya pasai projek Permata tu bukan Chong, tapi Dr Tan.

Fendi Ahmad said...

Pak Lah jugak yang cool ... Berenti PM orang x kesah, lepas bersarapun orang tak kesah sangat apa dia cakap. Relaxxx jek hehe

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum Dakj.

Msia selama ini terkial2 nak bertahan sebagai negara membangun walaupun Mahathir berangan nak jadi negara maju menjelang 2020.

Bawah Najib, Msia sebaliknya semakin jelas terjerumus ke arah menjadi negara gagal atau a failed state.

Kenapa?

Sekarang ni sudah banyak ciri2 negara gagal terdapat pada negara Msia.

Msia dah mula kacau bilau dari segi keselamatan. Perompakan dan gangster berleluasa.

Penguatkuasaan undang2 sangat longgar. Pendatang asing di bela termasuk yg haram. Penduduk sendiri dibiar menggangur justeru jadi miskin dan mengambil dadah atau merempit.

Walaupun dinafikan, bunga2 Sabah dan Sarawak semakin tak puas hati dan ada suara2 mintak itu ini melambangkan kebimbangan Msia berpecah memang ada.

Suara2 kerajaan negeri semakin tak hormat kpd kerajaan pusat semakin kedengaran. Termasuk TMJ yg mahukan Johor diberi lebih kuasa otonomi. Tentulah atas alasan agihan kekayaan antara negeri dan pusat tak adil.

Zaman Najib, kerajaan semakin gagal menyediakan kemudahan asas spt makanan harga terjangkau , kemudahan kesihatan, perumahan sekolah dan biasiswa.

Zaman Najib salah guna kuasa dan rasuah semakin menjadi2. Wang negara hilang berbillion tanpa akauntabiliti.

Ekonomi semakin merudum gara2 pelabur berwibawa tak berani datang. Malah yg ada turut lari.

Dakwaan rasuah dan tiada kebebasan kehakiman menjadikan Msia tak boleh dipercayai.

Terakhir. Negara gagal boleh juga berpunca drpd campur tangan negara asing. Jiran kita yg kuat walaupun kecil telah banyak melabur di Johor. Kalau negara ni tiru cara Israil dgn cara annex Johor maka lengkapkah Msia jadi a failed state.

a failed state adalah cerminan penduduknya yg gagal dan hampas jugak. Tak boleh bergantung pd Anwar,Hadi, LKS dan Mat Sabu je.

Tugas kita sebagai rakyat ginana.

Nah org no dua dalam UNNO kena buang pun , ketua UMNO membisu.



Lain kali kpd org otak akal rendah macam RD , jangan hanya salahkan negara asing kalau UMNO kebangaan RD sendiri tak tahu tadbir.

Daniel Noor said...

I am very dissappointed with the current IGP. He has no backbone and dignity at all. He is willing to stoop so low to protect the rogues starting from Najib robbing..pillandering and raping this country. He is supposed to uphold the laws and security. I am very very sure because of his incompetence and neglicience the police force right to the bottom that walk the streets will be more corrupted and ruthless.

Wasatiyyah victim said...

Salam DAKJ

I think the task force already found sufficient evidence to bring Najib to justice...... The question is how to bring the evidence that they have to justice....Who should they turn too??.

Your are right DAKJ ......it is easier to bring up the evidence of RM42M deposited into Najibs account than to prove the USD700M..In relative terms, it is not so important on the amount of money being deposited....As long as there are lots of money there which is beyond the means a PM can earn, then it is good enough to bring Najib to court...

Once the evidence is there..... My question is whether we can trust the new AG to bring it out given he maybe the mole for Najib...Question now arises about the duplicity to frame Zeti that she is corrupt too....Nobody's willing to believe it...Even if there is evidence of unfair practise interm of contracts given to those close relative of Zeti...NOBODY cares....

People are more interested to bring Najib down and to face justice....He has betrayed UMNO and the Malays...The new Malay generation would forever be suspicious of UMNO as what has happened when someone like NAJIB able to exercise power at will.....with all the cronyism and senior UMNOs backing him as if he is God...

ORANGUTAN PENANG said...

TOK TOK

Nampak gaya PM dah tak da malu alah dah Tok.

Tup2 lagi 20 tahun jadi PM.Depan mata dia boleh songlap, peti undi lg senang.

BOLEH MAMPUIH

Nick Bagan said...

Assalamualaikum Datuk Scribe dan Salam sejahtera sekelian pembaca..

1. Pertamanya saya perlu ucapkan Terima kasih dan SYABAS kepada Datuk....
Saya sangat sangat menghormati Datuk yang bagi saya walaupun berstatus 'veteran' dan 'wartawan pencen' tapi masih lagi tajam dan jelas mata 'pena'nya ( pena kalau tukar kepada keyboard atau keypad bunyinya tak sedap dan tak sesuai )

2. Tulisan Datuk berintergriti, lantang, ada satira, ada pula rujukan dan terpenting tetap berpegang pada falsafah menjadi wartawan itu 'demi kebenaran' nasi bungkus dan sel penjara tidak akan berupaya menumpulkan mata pena datuk daripada terus melaporkan kebenaran.

3. Berbeza dengan Tokoh Wartawan 2006 yang sekarang ni pencen menteri penerangan yang selalu juga tulis tapi terbiasa sangat dengan nahu dan tatabahasa yang tak mengikut edaran zaman dengan banyak sangat typo error dan dia juga tak boleh ditegur dikritik.... dia MARAH

4. Dalam tulisannya menghentam Allahyarham TGNA yang semua dah tahu dah meninggal dunia, saya kena marah kerana berkomen : "Dan maaf juga kalau saya katakan tuan dahulu pun adalah menteri penerangan yang pernah bersungguh sungguh bertindak menjadi 'juara kerajaan daripada menjadi juara rakyat' walaupun tuan tidak lama memegang jawatan tersebut"

5. Saya katakan datuk berbeza kerana disini bukan kesemuanya peminat atau penyokong tulisan datuk. Tapi bila saja ada yang mengkritik, tidak setuju dan seterusnya menyerang datuk, dengan selamba saja dan kadang-kadang secara satira datuk tepis tanpa 'tersedak' apalagi 'melatah'

6. Kipidap Datuk

7. Terima kasih sekali lagi kerana datuk menulis bukan kerana nama apalagi menulis kerana habuan imbuhan lumayan atau pun menulis kerana mahu menonjol menjadi 'juara keyboard' seperti ada orang disini yang menulis boleh di ibaratkan seperti "terlebih sudu daripada kuah". Dia terperasan dan ingat blog ini blog dia yang punya sampai mengalahkan datuk pulak kerana dengan 'deraih' dia akan 'tolong' jawapkan setiap komen orang lain tanpa sempat datuk baca pun komen-komen tersebut.

8. Saya tabik spring pada datuk kerana walau datuk sendiri pun memang perasan orang tu macam dah pindah tukar alamat kesini dan buat 'macam rumah sendiri' tapi datuk tetap juga 'cool' dan tetap juga belanja dia dengan siarkan setiap tulisan dia.

9. Dengan izin datuk, kepada pengomen dan pembahas yang 'terasa'; nasihat saya cubalah anda buat blog sendiri dan tulislah apa saja dan sebanyak mana pun ikut suka anda lah kerana itu blog anda. Tetapi sini adalah blog Datuk Scribe jadi janganlah lagi anda nak jadi 'juara keyboard' kerana kebanyakan kami dah pun muak dengan tulisan anda.

10. Datuk anggap saja komen saya kali ini adalah sebagai penghargaan saya kepada datuk kerana selepas 'malang' menimpa rakyat Malaysia selasa lepas satu persatu barisan pengkritik pahlawan Bugis dengan kapal mewah SatuEmDibi miliknya, makin lenyap akibat menerima kad kuning daripada 'Raja sebenar di Malaysia'.

TERIMA KASIH DATUK MOHON DITERUSKANLAH PERJUANGAN INI KERANA SUARA RAKYAT ADALAH SUARA YANG BENAR DAN BERKERAMAT..... DAN KAMI AKAN SENTIASA MENYOKONGNYA...

Zed-85 said...

Saudara Mustapha Ong,

Komen saudara berkenaan dengan duit RM2.6 Billion.

Saya rasa saudara agak keliru.

Peniaga roti chanai berdekatan dengan rumah saya mengatakan bahwa RM2.6 billion, tidak berapa besar jumlahnya. Kalaulah RM2.6 Juta, maka jumlah ini, amat besar.

Saudara Mustapha Ong boleh minta anak saudara Omar Ong untuk jelaskan kuantiti , apa maknanya RM2.6 billion.

Untuk senang cerita, Jumlah RM2.6 billion, kalau saudara hendak kira, tidak akan habis kira sampai satu bulan.

RD. said...

Cik Khursiah Salleh tujukan soalan pada siapa ya?

Bukan apa. Saya cuma hairan. Kalau tanya "Are U muslim" pada pembahas, saya boleh terima kerana kesemuanya, siapa pun tak kenal dan kemungkinan besar, ada yang menyamar sebagai Muslim.
Tapi kalau ditujukan kepada Tuan-punya blog, saya rasa Tak Patut. Sebagai wartawan, mesej Tuan Punya blog bukan semata-mata untuk Muslim. Tak salah guna "words of a reverend", selagi tidak bertentangan dengan akidah. Bukahkah mereka pun dianggap sebagai 'ahli-kitab'. Malah ahli politik PAS pun amat akrab dengan Gereja, lebih-lebih lagi, ketika masa piliharaya. Ada yang masuk-keluar Gereja, beri/dengar ceramah politik. Ahli Politik DAP pun siap bertudung, berbaju kurung/Melayu dan bersongkok, masuk Masjid dan Surau. Malangnya mereka enggan berbuat demikian ketika DYMM YDP Agong dan Sultan berada dalam Dewan.

Menggunakan dalil dan hadis juga tidak semestinya mencerminkan keIslaman sesaorang, lebih-lebih lagi, apabila digunakan untuk memperkuatkan hujah di alam maya ini yang dipenuhi tipu-daya dan siapa saja boleh melakukannya, walaupun bukan Islam. Ditambah pula, ayat-ayat suci Al-Quran kerap disalah-guna/tafsir oleh ahli politik demi kepentingan mereka. Oleh itu, keberkesanannya hambar dan kurang meyakinkan.

Agama juga sudah menjadi peluang melaris sesuatu produk atau untuk mendatangkan keuntungan.
Ada juga yang menyamar alim dan menggunakan Agama untuk menutup kegiatan tidak bermoral atau salahlaku dan penipuan. Bukan saja Islam, lain-lain Agama pun menghadapi masaalah sama. Bezanya, agama Islam tampak jauh menjuarai serba-serbi kemungkaran kerana ada dikalangan 'kita' keterlaluan bertindak, berfikiran extreme, perbuatan kejam, kafir-mengkafir sehingga berbunuhan sesama sendiri. Yang untung, bukan-Islam yang jauh lebih kaya, maju dan moden.

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum Dakj.

Saya teringat khutbah Jumaat semalam yg bertajuk " mencari Mardhatillah atau mencari ridha Allah"

Mencari redha Allah bererti back to basic. Semua org kena tanya apa yg mereka buat malah hingga bergaduh malah berbunuh tu untuk apa matlamatnya?

Kalau pertahan kebenaran yg diperintah agama itu ok.

Ada org ditipu dunia dengan menganggap apa yg sedang mereka buat itu sebagai mardhatillah.

kalau tidak masakan ada mantan timbalan menteri wanita berkelulusan Phd bidang agama boleh memuji Najib sebagai pemimpin yg menurut sunnah Rasul.

Kalau tidak masakan ada dengan mudah jadi ahli parti politik yg pemimpinnya terang2 ingkar perintah Allah.

Sebenarnya tak kira kita ni siapa.

Daripada buruh kasar hingga ke PM, kalau matlamat kerja kita mencari ridha Allah kita tidak akan ada rasa duka cita bila berhadapan dgn karenah buatan manusia.

Mahyuddin dah bukan lagi TPM.

So what?

Kalau waktu berkuasa dulu beliau tersasar dari mardhatillah.

Mungkin inilah masanya.

Walaupun bukan semua akan berhasil.

led zeppelin said...

Assalamualaikum Dato' dan Selamat Hari Raya.
Semakin hari semakin pening dan pelik. Dah tak tau nak beza yang mana betul yang mana palsu.Ini kot makna "if you can't convince them, confuse them".Hari-hari macam-macam cerita keluar di media massa, laman sosial, telefon bimbit dan kedai kopi.
Apa nak jadi ni, Dato? Politik bergelut, ekonomi kalut.Nak tunggu pilihanraya, lambat lagi, , kalau pilihanraya pun, saya tak tahu nak undi siapa.Baik BN baik PR, dua dua kong kali kong.Adoi...

bulan said...

Yang Berhormat Dato'

Kata orang, air yang bersih janganlah dikocak kerana kalau dikocak nampaklah kotornya.

Tetapi air yang kotor kalau kita dapat tenangkan, akan nampaklah bersihnya.

Cuma masaalahnya adakah air itu sudah beracun dan kita semuanya akan mati.

Maafkan saya.

perangkap bukan sebarang perangkap
perangkap terkenan anak Tun Razak
tangkapan bukan sebarang tangkapan
tangkapan permainan orang terdesak

Orang terdesak tak semastinya salah. Orang salah pun tak semastinya benar. Hanya syak-wasangka akan membuat kita semua musnah dan menyesal.

Terimakasih.

Orang Kampung said...

Pak Lah, sikap dan pemikirannya dipengaruhi latarbelakang keluarga nya yang terdiri daripada golongan yang terkenal .Maka tak hairan lah jika tingkah lakunya mencerminkan akhlak terpuji berteraskan iman dan tauhid. Wallahualam.

doncin cai said...

Hehehehe

fed up said...

Mustapha Ong,

1.KLIA2 bajet asal RM 1bilion ++ tapi akhirnya jadi RM4 bilion ++.

2.Kos import makanan Malaysia setahun +-RM40 bilion. Purata sebulan RM? bilion.

3.Setiap kali kerajaan bayar BRIM, berapa bilion kosnya?

4.Cuba teka berapa jumlah besar gaji untuk kakitangan awam sebulan.

5.Cuba juga teka kos operasi untuk tempoh setahun bagi setiap tempat berikut : UM, UPM, UKM, USM, IJN, HKL dan MCKK.

6.Cuba juga teka jumlah biasiswa yang dibayar JPA kepada para pelajar tajaannya bagi tahun 2014?

7.Dah boleh agak ke belum RM2.6 bilion tu banyak mana?

8.Akhir sekali, tanya diri sendiri, Apa faedahnya amalan "istihar harta" diadakan?


RD,

Cik Khursiah Salleh tu tanya Mustapha Ong. Janganlah baca komen UAA saja.


p/s tahniah 48% sebab pilih calun ikut parti. Sekarang tanggunglah sampai 2018.

Masih Fed Up

Umar Abdul Aziz said...

Sdr Nick Bagan.

1. Sama spt sdr saya juga sangat setuju atas segala pengamatan dan sumbangan DAKJ.

Semoga Allah saja yg lebih tahu membalas jasa Dakj kpd perjuangan rakyat.

2. Saya juga mencadangkan sdr juga mula membuat blog sendiri.

Asalkan matlamat blog itu untuk memberi kebaikan demi mendapat redha Allah saya rasa berbaloi.

Samada akan ada pengikut atau tidak, belum cuba belum tahu.

3. Bagi org macam saya yg tahu diri sedar akan kekuatan dan kelemahan saya maka saya memilih menumpang mencurah idea di blog Dakj.

Saya tak tahu brp org suka atau tidak dgn pendapat saya.Tiada siapa bolrh beri statistik tepat.

Itu tak begitu penting kerana saya menulis bukan kerana pujian atau takut kejian manusia.

Selagi Dakj sudi siarkan komen saya maka Alhamdulillah.

4. Yang saya harap org kita ubah perangai ialah kenapa suka dengki pd org lain tanpa sebab?

Saya akan alu2kan sesiapa pun menyumbang idea diblog ni. Nak berapa kali pun terserah. Tapi biarlah yg berfaedah. Kenapa pulak geram jerana otg lain tulis banyak kali?

Lebih budiman jika ada org dpt berhujah dgn pengomentar.

5. Kita org Islam di tuntut berlaku baik budi bahasa tapi kena bertempat.

Dan ini telah lama saya buktikan.

Tapi kalau perlu saya akan guna bahasa yg kesat agar org lain tahu bukan mereka saja yg tahu marah

Bukankah nabi sangat berkasih kasihan dgn org baik. Dan tegas dgn org merapu?

albi said...

There are more arrests reported. But it seems that these are those who are leaking secret information and not the main offenders in the 1MDB scandal. It seems that there is a shift in the focus of the police and maybe the task force too. They are more interested to prove this so called conspiracy to topple Najib. I am not saying that leaking secret information is OK. It is a chargeable offence all right, but if there is no 1MDB scandal in the first place, what secret info is there to leak out? The fact is these are secondary offenders. Target and charge the main offenders in the 1MDB scandal first. Then and only then do you target these small fry. These people are not going anywhere. They seem to get their priority all wrong here.

Nick Bagan said...

Datuk Sribe, izinkan saya jawap pertanyaan RD yang belum dijawap oleh Cik Khursiah Salleh

Saudara RD..

Nasihat berguna daripada orang-orang tua yang mungkin saudara dah lupa. Kalau membaca buku jangan hanya baca kulit saja. Supaya kita faham apa maksud buku tersebut. Ini pula nasihat dari saya, sebelum membuat pertanyaan, cubalah cari dulu jawapannya agar tak timbul masalah salahfaham dan merepek tak tentu arah. Daripada bacaan saya dari atas sampai ke bawah sekali setiap komen dapat saya kenal pasti kepada siapa Cik Khursiah Salleh tujukan soalan "Are U Muslim?" tu berpandukan kepada rujukan 'reverand' dan bukan kerana dia ada bagitau saya.

Mustapha Ong said...

"You cannot help being a politician. You cannot live for an hour without being a politician. But what a man generally means when he says that he is not a politician is this - that he has been all his life enjoying his political privileges and grossly neglecting his political duties; and in that sense the observation is scarcely to his credit. As a matter of fact, politics, properly understood, is simply Science of Life - the doctrine of the way in which I am to do my duty to my neighbour, which is an essential part of true religion. It is nothing in the world except religion applied to human society; in fact it is the practical recognition of the Second Table of Law of God"..

(THE REVEREND HUGH PRICE HUGHES)

Terima kasih..

Umar Abdul Aziz said...

Tak dapat jadi LP jadi AG pun dah bagus sangat.

Pentadbiran kita drpd PTD hingga Perundangan kalau geng Kelantan dah masuk maka org Kelantan akan penuh di situ. Mereka akan cari jalan walaupun belum tentu layak.

Tun Ahmad Fairuz mantan LP adalah org Kelantan.

Tun Ariffin Zakaria LP sekarang adalah anak Kelantan.

Tan Sri Ismail Adam mantan KP Jabatan Perkhidmatan Awam.

Sekadar memetik beberapa contoh.

Bukankah Tun Ahmad Fairuz sebagai Ketua Hakim Malaya berjaya mengenepikan hakim yg lebih kanan iaitu presiden mahkamah rayuan setelah beliau tanpa ada maruah memuji2 kerajaan tanpa segan silu dalam persidangan tahunan pegawai2 perundangan beberapa lama sebelum itu.

Sori. Kelantan adalah pekat dgn semangat kenegerian. Hingga boleh merosakkan.

Umar Abdul Aziz said...

RD.

Dalam blog ni siapa cik Khursiah Salleh tu?

Umar Abdul Aziz said...

Orang Kampung.

Iman belum tentu boleh di warisi.

Saya sebagai rakyat tidak puas hati bila AAB menyerahkan tahta PM pd malaun.

Jawatan itu bukan hak peribadi AAB.

Kalau dia benar2 amal ilmu yg beliau sepatutnya punyai maka AAB ditegah oleh agama melepaskan jawatan itu kpd Sang Kelembai.

Saya percaya AAB tak boleh lepas tangan di akhirat nanti.

Sementara dia masih hidup ni dia nampaknya rapat dgn Najib.

Mana maruahnya sebagai mantan PM dan anak ulamak.

Dia cari jalan mudah.

Bab ni saya tabik TDM.

ADUHAI said...

Anonymous Zed-85 said...
"Saudara Mustapha Ong,
Komen saudara berkenaan dengan duit RM2.6 Billion.
Saya rasa saudara agak keliru.
Peniaga roti chanai berdekatan dengan rumah saya mengatakan bahwa RM2.6 billion, tidak berapa besar jumlahnya. Kalaulah RM2.6 Juta, maka jumlah ini, amat besar.
Saudara Mustapha Ong boleh minta anak saudara Omar Ong untuk jelaskan kuantiti , apa maknanya RM2.6 billion.
Untuk senang cerita, Jumlah RM2.6 billion, kalau saudara hendak kira, tidak akan habis kira sampai satu bulan."........

Sdr Zed, perumpamaan lain adalah RM2.6 billion tu Najib hanya boleh kumpul dengan gaji sekarang selama 5,000 tahun lebih. Itupun kalau sesen gaji dia tak pakai hatta untuk beli ayam RM1.00 !

vasantha said...

Dear Dato,
We must take faith in God. I am speechless these days. What do we do when we see people with no shame, dignity and remorse? We live in troubled times indeed. We have to pray that we are not intoxicated by fame and wealth. "Bisikan syaitan" can be a real challenge.

Hashimoto said...

Sallam,

Kalau hendak buat perbandingan,

UK baru selesai pilihanraya, dan kos pilihanraya untuk parti konservative adalah 12juta pound sterling atau RM100 juta.

Penduduk UK hampir 2 kali ganda dari Malaysia.

Khabarnya duit RM2.6 billion untuk PRU13. Lebih dari 20 kali ganda.

Banyak betul kos pilihanraya kat Malaysia.

Kalau PRU14 berapa banyak agaknya? Tambah lagi GST.

Penanya said...

Teringat filem Star Wars Episode III: Revenge of the Sith. Siapa agaknya yang mainkan watak Canselor yang jadi Emperor of the Sith, Darth Vader, Master Yoda & Obi-Wan Kenobi? Siapa pulak nanti yang jadi Luke Skywalker dalam Episode VI: Return of the Jedi?

Nick Bagan said...

Mohon izin Datuk Scribe...

Komen ini dituju khas untuk Saudara 'Umar Abdul Aziz' dan bukan untuk promosi blog sendiri.

Untuk pengetahuan UAA, saya juga adalah blogger tapi bukanlah mengenai politik atau hiburan demi mendapat banyak klik per view duit iklan. Saya menulis untuk memberi ilmu pengetahuan dan dikategorikan oleh Similarweb.com serta Alexa.com dalam bidang 'Education'.

Blog saya www.BaganBeachBoy.blogspot.com dengan tajuk 'Jurukur Tanah BaganBeachBoy'. Dan segala apa di dalam internet ini jika tertulis 'baganbeachboy' maka ia adalah hakmilik saya yang telah saya beli pendaftaran domainnya dengan duit saya sendiri.

Mengikut Similarweb.com 'BaganBeachBoy' adalah di ranking 3,157,477 di dunia secara overall. Di ranking 33,020 di Malaysia dan di ranking 115,223 di dunia dalam kategori 'Education'.

Menulis bukan kerana nama, bukan kerana imbuhan duit iklan, bukan kerana nak cari populariti atau bukan kerana 'syok sendiri' tapi kerana saya terdidik dan berpegang pada falsafah 'SHARING IS CARING' dan sebagai 'khidmat masyarakat' dari saya dalam mendidik, memberi dan mengongsi serba sedikit ilmu yang saya miliki dalam bidang kepakaran saya.

Saudara serta yang lain-lain dipersilakan menjengah ke blog saya pada bila-bila masa pun tapi maaflah disana tidak ada isu politik, tidak ada isu keagamaan dan tidak ada isu negara. Yang ada hanyalah serba sedikit ilmu pengetahuan dalam bidang UKUR TANAH sahaja.

Tapi barang di ingat, jika mahu berkomen di sana, sama seperti sini perlulah sertakan nama walaupun nama samaran. Jika 'tanpa nama', jangan marah saya kerana secara 'kejam' saya akan terus delete tanpa siarkannya.

Sekian terima kasih...

Widyan Widyorini said...

I am very baffled that the component parties in BN have been keeping quiet all this while and let the rakyat ( which I am sure are among the supporters of MCA, Gerakan, MIC, etc ) voicing their anger at Najib for using the rakyat's money for 1 MDB as well as clamping the press and making arrest here and there who he feels are against him.

Today the MB of Negri Sembilan said it loud and clear that UMNO does not need the component parties anymore. UMNO can win the election on their own if anytime the PM calls for the General Election.( which I doubt he will)

These components parties either they have been paid in advance to keep shut up and keep quite or they are enjoying the fights among UMNO members. Whoever come out to be winner they will then show their support. If the BN component parties should care and support for the Rakyat and should voice their concern to the PM. They can even advise the PM to take leave and let the issue of 1MDB be probed and solved.

Today too, Najib has said that he prefer to work with Loyalist rather than Smart people. Loyalist are stupid people. What more they can be easily bought for a few 100K . So in short Najib looks at the UMNO Malays as BODOH but Loyal. Smart people tend to use and cheat Stupid persons. A good example is Jho Low - he is smart and use Najib to rip off a few billions and get away with it. Najib now has to find ways to service the interests of the few billions.

Maybe a few BN MPs should withdraw and become Independents if ever they really care for the Rakyat. Unless of course they are Loyalist and BODOH too.

Only this way we can hasten Najib to step down.

Penanya said...

“Remember that all through history, there have been tyrants and murderers, and for a time, they seem invincible. But in the end, they always fall. Always.” - Mahatma Gandhi

RD. said...

Dr.M sudah agak lama mendiamkan diri.
Yang paling saya risau dan hairan, mengapa JebatMustDie terus juga mendiamkan diri.

Joe black said...

Dato'

Jika 1MDB begitu penting sampai semua Institusi Negara dan rakyat menumpu perhatian sepenuhnya kepada 1MDB maka Lantik sahajalah Arul Kandasamy Sebagai Perdana Menteri dan Najib Rajak Sebagai Penasihat PM. Semua Ahli Pengarah dijadikan Ahli Ahli Kabinet Ganti Semua Menteri Menteri yang sedia ada! Wok Lodin kena berhenti sebab kurang sihat.

Zed-85 said...

Saudara Aduhai,

Saya menjangka Mustapha Ong ada keliru dengan nilai RM2.6 Billion spertimana peniaga roti chanai dekat dengan rumah saya yang mengatakan nilai satu juta sebenarnya jauh lebih besar dari 1 billion.

Mungkin Mustapha Ong boleh minta penerangan daripada pembantu rumah kalau ada.

Di Indonesia, biasa kira 1 Ribu, 2 Ribu berbeza dengan di sini Seringgit, Dua ringgit.

Cuma di Indonesia, 1 billion dipanggil I Miliar.

Orang Indonesia agak biasa dengan nilai angka matawang yang besar oleh itu mungkin pembantu rumah boleh memberikan penerangan kepada Mustapha Ong.

Lahuma said...

Dato.

Analisa 3 juta ahli umno dibelakang PM Najib.
20% ahli bersifat lalang.
20% ahli akan berpaling tadah.
10% ahli kecewa tak dapat projek

Rasa-rasa saya tinggal 50% pun sudah cukup kuat untuk PM Najib.

Dibahagian Pagoh pun dijangka goyang-goyang.
Dibahagian Semporna pun dijangka goyang juga.

Tolak pi dan tolak mai.

Rakyat dan orang ramai gelak saja.
Umno sudah macam tong hampir kosong.


Terima kasih Dato.

Umar Abdul Aziz said...

Aslkum Dakj.

Sdr Nick Bagan.

Dalam hidup kita tak dpt lari drpd politik. Hatta dalam Lembaga Jurukur yg saya rasa sdr juga menjadi ahli, tak lari drpd berpolitik.

Yg penting politik tu biarlah yg bersih dan jujur.

Dan saya mengharapkan sdr jugak seorang jurukur bertauliah yg berjaya dunia akhirat dan sebagaimana sdr dakwa tidak mengharap balasan dunia terhadap usaha berblog dibidang kepakaran sdr.

Dengan peminat yg terbatas tak mungkin blog jurukur boleh jadi lebih popular drpd blog politik macam the sribe.

Cuma saya dah cukup dewasa untuk memahami erti ikhlas.

Saya sangat berhati2 dgn org yg selalu sebut dia ikhlas.

Saya sangat berhati2 bila org suka mengulang2 bab agama mentang2 dia pakai kopiah dan lihat kita pakai songkok bekemeja.

Ikhlas bukan cukup hanya dilaung2.

Saya akan anggap sdr ikhlas jika sdr balas komen saya poin demi poin.

Tak mungkin komen saya tu sempurna belaka.

Paling tidak sdr mungkin mau tokok tambah untuk diperbaiki.Saya tak akan dan tak pernah rasa terhins.

Saya akan hormat keikhlasan sdr jika tak kata saya juara keyboard, nak lebih sudu dari kuah, cuba cari populariti, nak melebihi kehebatan Dakj, nak tolong jawab komen org lain dll.

Terakhir saya juga mula pertikai keikhlasan sdr bila sdr sebut nama blog sdr seorang bisnisman dibidang ukur tanah di blog Dakj yg banyak pengikut.

Minyak dan air tak mungkin bercampur. Senang je kita bezakan.

Begitu jugaklah antara ikhlas dgn yg tidak.

pahit manis said...

Salam! Muhyiddin kena buat keputusan samada nak buat sesuatu dalam parti dalam usaha mencari kebenaran dalam isu 1MDB. Atau fkus hanya kepada kerja2 memperkukuhkan parti. Saya tak fikir dia boleh memperkukuhkan parti tanpa menangani isu 1MDB dengan baik dan lengkap. Kalau dia dilihat sebagai duri dalam daging Najib dalam kabinet, bagaimana pula dalam parti? Kalau silap langkah, Mungyiddin akan hilang kedudukan dalam parti juga.

ADUHAI said...

Ini semua anasir luar nak jatuhkan Najib Razak yang zuhud .... hihihihihihhi

(harap2 lepas bodek ni dapat ler job untuk delete komen negatif dan yang menghina dlm akaun fb Najib Razak heheheheh.)

Maliq Alsamani said...

Beginilah......saudara RD,nickbagan,UAA dan sekelian pengunjung blog ini..ANDA semua ok...ada pendapat yg ingin d lontarkan.Anda mmg bagus...maksud saya semua...cuma berbeza pendapat tu biasa....kan? Apa pun jgn lah ada yg tersinggung tak baik lah mcm tu.....hormati lah pendapat masing2. Senang2 joint kena teh tarik kan lebih bagus....tak gitu?

msh said...

Salam Dato.

Bila sy membaca akhbar NST hari ini...dan terpandang gambar Presiden serta Naib Presiden Parti yg k8ni TPM..bersama isteri masing dirumah mantan Menteri wanita yg suami menghadapi tuduhan 'CBT duit lembu' dimajlis 'Raya open house' beliau...perasaan mual malah meluat dirasai dgn sendirinya.

Justeru itu sy terus post gambar dan berita tersebut sekadar berkongsi perasaan kelaman 'WhatsUp & Telegram Group' kawan2"...
....Hah pelbagai sumpah seranah...kutukan dan kata nista yg mereka hamburkan.

Itulah perasaan yg sy kira ramai Melayu rasai.

Tetapi sy kira perasaan meluat oleh kawan2 sy...bloger2 serta pembahas2 disini termasuk sy.. tentulah tidak dikongsi oleh org2 Melayu yg berjumlah 3juta seperti yg disebut oleh Presiden semalam.

Sy agak keliru dari mana dia dpt 'figure' 3 juta itu ....cuma yg sy tahu 160 Ketua Bahagian Haram J...Penjilat tegar adalah.

Tetapi dia lebih tahu...seperti Tun M rasai dan menyebut....selepas Muhyiddin disingkir...ramai pula Ketua2 Parti yg 'meneru' (bahasa Kedah) telah 'cross over' memihak pd dia.

Seperti yg Dato sebut dipoint 7 atas....kini Pembesar2 Parti yg dipilih Presiden menjawat jawatan dlm kabinet kini berkerja kuat mencari salah pemberitahu maklumat dari memburu 'pencuri bangkai' pula.

Lekeh sungguh kelaku Ketua2 Melayu kita begini....hingga berita terbaru yg kita dengar....7 atau 8 Bahagian Parti pun turut membatal majlis yg akan dirasmi oleh Muhyiddin.

Betulah apa yg Presiden kata.. "loyalty is more important than smart people".

Dan dia peduli apa....'Loyalty' pd imbuhan atau pd diri dia sekali pun.....janji dia dijulang pd waktu yg dia perlukan.

Terima

nor ishak ismail said...

Najib kata dia tidak akan tunduk pada desakan daripada satu orang, sebab dia disokong atau lebih tepat diampu oleh 3 juta penyokong. Kesian ... kesian ... siapalah punahsihat Najib ini.

Secara mudah kita tahu, kita ada 30 juta penduduk, 2.5 juta pendatang ada rekod, jadi penduduk kita ada 27.5 juta je.

67% atau 18.4 juta adalah bumiputera. Bumi umur atas 21tahun ada 10.7 juta. Jadi jika Najib ada 3 juta, baki lagi 7.7 juta Bumi agak-agaknya sokong sapa?. Bagaimana pula dengan undi 5.3 juta bukan bumi?

Najib perlulah berhenti daripada mengunakan fakta-fakta yang mencabar fikiran rakyat. Kalau beginilah tahap statistik punahsihat Najib, maka saya tidak heran dengan "silap pengiraan" langkah Najib pada setiap dasar dan perancangannya, terutama sekali 1 MDB.

Satu suara daripada Chedet bukan datangnya daripada satu orang sahaja ... fikir-fikirkanlah.

ADUHAI said...

Nor Ishak Ismail,

Sama la juga... hutang RM42bil 1MDB disokong oleh asser RM51billion... heheheheh
Tapi betul ke asset RM51 billion ? hihihihhiihihih tolong kira jap kalau boleh.

nor ishak ismail said...

Asset RM 51 biliyon ... tahukah anda tak lama lagi satu "property bubble" akan berlaku. Ini lah satu lagi malapetaka yang akan Najib hadapi.

Umar Abdul Aziz said...

Drpd 4 juruaudit antara bangsa, Delloite rasanya dah jadi pak sanggup.

Drpd sebanyak2 jurunilai harta, mesti ada yg kebulur.

mananbuyong said...

!satu hikmah yang mungkin timbul ia-lah UMNO akan lebih terjaga, dengan syarat TSMY men6mpukan perhatian terhadap pergerakan dan pentadbiran UMNO itu sendiri.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).