Thursday, March 17, 2016

Mohd Najib Lari Dari Wartawan


A Kadir Jasin



 KALAU kita mendalami peristiwa “serang hendap” wartawan Badan Penyiaran Australia (ABC) terhadap Perdana Menteri, (Datuk Seri Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone) Mohd Najib Abdul Razak, pada 12 Mac lalu di Kuching dan tahu latar belakangnya, kita tidak akan terperanjat.

[PERINGATAN: Komen guna “Anonymous” tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account atau Name/URL. Boleh pakai nama samaran.]

Wartawan Linton Besser dengan lantang bertanya mengenai dakwaan duit ratusan juta dolar dalam akaun peribadi Perdana Menteri. [Boleh tonton di sini.]

Sebenarnya itulah cara yang masih ada bagi wartawan mendapatkan maklumat terus daripada Mohd Najib, melainkan wartawan itu daripada media arus perdana (MAP) tempatan.

Itu pun, dalam temu ramah khas yang diatur lebih awal penemu ramah diberi taklimat apa yang haram, wajib, sunat dan makruh ditanya. Soalan perlu dikemukakan lebih awal.

Temu ramah televisyen pula akan dirakam dan disunting sebelum disiarkan. Kalau ada isu yang sensitif, yang dijemput melakukan temu ramah bukan wartawan tetapi profesional bidang berkenaan. Terketar-ketar si penemu ramah bertanya soalan pra-rancang.

Ahli ekonomi Charon Mokhzani temu ramah Najib
 Dulu, pada zaman yang disifatkan oleh media propaganda Mohd Najib sebagai tidak bebas dan autokratik, khususnya era Tun Dr Mahathir Mohamad, wartawan bebas tanya soalan. Sidang akhbar menjadi darah daging media massa.

Habis sangat soalan tak dilayan atau wartawan kena herdik. Saya pernah diherdik di hadapan khalayak di Lapangan Terbang Antarabangsa Subang pada tahun 1981 oleh Allahyarham Tan Sri Muhammad Ghazali Shafie aka King Ghaz kerana dituduh “menyerang hendap” beliau - lebih kurang macam krew ABC lakukan terhadap Mohd Najib.

Lepas itu dengan Pengerusi Perbadanan Nasional Berhad (PNB), Allahyarham Tun Ismail Mohammad Ali, juga pada tahun 1981.

Alhamdulillah, akibat daripada peristiwa itu kedua-dua mereka menjadi kawan baik saya hingga ke hujung usia mereka. King Ghaz mengajar saya mengenai politik, perang saraf dan diplomasi. Ismail mengajar saya ketelusan dan amanah, perbankan dan pelaburan.

Najib Elak Wartawan

Sekarang tidak ada cara lain “menemu ramah” Mohd Najib selain menyerang hendap. Ketakutan telah menyebabkan beliau mengelak bersemuka dengan wartawan.

Menurut beberapa orang pengarang MAP, Mohd Najib sudah lama tidak mengadakan sidang akhbar. Ada tidak pun ketika lawatan rasmi ke luar negara. Itu pun hanya dengan para pengarang yang mengiringi beliau.

Untuk pengesahan, saya menghantar pesanan ringkas berikut kepada salah seorang setiausaha akhbar beliau: “Assalamualaikum. Apoplogies. Needs official confirmation. MSM editors told me, PM has not been holding PC or talk to reporters on the sideline. For my blog. Tq. A Kadir Jasin.”

(Assalamualaikum. Mohon maaf. Perlu pengesahan rasmi. Pengarang MAP memberitahu saya, PM tidak lagi mengadakan sidang akhbar atau bercakap kepada wartawan selepas majlis. Untuk blog saya. Tk. A Kadir Jasin.)

Tidak ada jawapan daripada beliau.

Mohd Najib dan pengawas media beliau takut kalau-kalau ada wartawan yang berani bertanya soalan menakutkan berkenaan skandal 1MDB, RM42 juta wang SRC International Sdn Bhd dan RM2.6 bilion dalam akaun peribadi beliau.

Kemungkinan hal itu berlaku amat kecil kerana pengarang MAP sudah pun diberi taklimat mengenai apa yang boleh dan tidak boleh ditanya. Manakala wartawan MAP pula tahu kalau mereka bertanya soalan sensitif mereka pasti akan dikenakan tindakan dan laporan mereka tidak akan disiarkan.

Kisah Zaman Dulu

Teringat saya kepada saat-saat terakhir Almarhum Tunku Abdul Rahman Putera sebagai Perdana Menteri pada tahun 1969/70.

Walaupun menghadapi kempen dari dalam dan luar Umno untuk memaksa beliau meletakkan jawatan, Tunku tidak pula menyisihkan diri daripada wartawan.

Sebaliknya wartawan yang menyisihkan diri daripada beliau. Kalau sebelum itu sidang akhbar dan lawatan beliau dilaporkan oleh pengarang dan wartawan kanan, apabila kempen menjatuhkan beliau terjadi, pengarang dan wartawan kanan diarahkan agar tidak lagi memberikan beliau keutamaan.

Walaupun dipulau Tunku tidak lari dari wartawan
Sebaliknya prioriti liputan diberikan kepada Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein, Timbalan Perdana Menteri merangkap Pengerusi Majlis Gerakan Negara (NOC).

Tetapi Tunku tetap Tunku. Sama ada kepada pengarang dan wartawan kanan atau pemberita kadet beliau memberi layanan yang serupa – mesra, tanpa kasta dan penuh lawak jenaka.

Waktu itu saya pemberita kadet di Bernama dan banyak membuat liputan kegiatan beliau di Kuala Lumpur, Kedah dan Pulau Pinang. Kemanusiaan dan rendah diri Tunku tidak ada tolok bandingnya. Moga-moga rohnya diberkati.

Kesimpulannya, kalau mahukan komen terus daripada Mohd Najib kenalah jadi warga MAP atau lakukan serang hendap terhadap beliau macam yang dilakukan oleh wartawan ABC.

Berkenaan respons lisan dan fizikal PDRM terhadap serang hendap ABC itu, saya serahkan kepada para pembahas dan pembaca mengadilinya. Hanya perlu tonton video YouTube yang saya pautkan.

Wallahuaklam.


52 comments:

Ahmad Zaki said...

Daruk, saya perlu sepatutnya ada wartawan tempatan yang memberanikan diri untuk bertanya soalan-soalan susah ini kepada PM. Jangan nanti dunia memandang rakyat Malaysia sebagai senyap sahaja dan tidak berani berbuat apa-apa walaupun keadaaan negara terus merudung.

QalamQabut said...

Salam DAKJ,

Aku sendiri pun dapat bayang itu strategi yg akan diambil AhJib Go! selepas ini... mengelak dari terserempak. Rasanya dia akan fikir dua tiga puluh kali kalau nak keluar negara sekarang ni, almaklumlah PM terpopular seantero dunia, megah hingga tak terkata...

Tapi Datuk pun tentu maklum, memang fe'el pemberita macam tu, saja nak cari penyakit. Itu yg jadi lebih sensasi. Berita AhJib Go kurap porup tu dah kurang kesannya, tapi berita dia kena terjah dgn pemberita Ostolia lagi memberi impak, membusukkan lagi nama AhJib Go1, dan nama Malaysia terseret sama. Baldifool sungguh manusia bernama AhJib Go! ini...

Tapi yang aku malu sangat ialah ketika Persidangan Antirasuah Antarabangsa (IACC) di Putrajaya beberapa bulan lalu. AhJib Go cunggit bercawat ekoq... Tak berani nak sua muka. Dan perwakilan memperlekehkan PM Malaysia, di atas pentas. Di Putrajaya, Malaysia. Di tanahair kita sendiri... Malunya aku...
https://www.youtube.com/watch?v=iTBTOwYiAFw

So AhJib Go! eloklah BERKURUNG di Malaysia saja sekarang, sekurang2 ramai jugak bodyguard keliling dia...

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Abdul Lah said...

salam...

B-E-R-A-N-I

berani ini suatu sifat yang mulia. SEMUA PEMIMPIN AGUNG DUNIA punya sifat BERANI. nabi kita dan para sahabat semuanya orang yg berani. malah ada yang digelar 'singa Allah', 'pedang Allah' dan mcm2 lg kerana keberanian mereka. jadi bolehlah dikatakan sifat berani ini sifat yang mesti ada pada seseorang yang bergelar pemimpin.

berani lawannya T-A-K-U-T... kalau takut atau PENAKUT, jgn jadi pemimpin. jadilah marhaen macam saya. tapi setidak2nya, walaupun saya penakut, saya masih berani MENGAKUI ketakutan saya. lagipun kromosom saya XX, saya xda kromosom Y, jd mmg saya x perlu jadi panglima atau laksamana kerana fitrah saya yg sebegitu rupa.

pepatah lama juga ada mengatakan;

'kalau takut bermain ombak, jangan berumah di tepi pantai'

walaupun saya seorang yang penakut, saya juga seorang Melayu. di dalam diri saya terkandung sifat 'AMUK' yang mana boleh terkeluar sekiranya kebaikan saya dipijak2, kesabaran saya dicabar2.

selagi mana Allah izinkan saya bersabar, saya akan tetap sabar. berapa lama saya sanggup dipijak dan diinjak, wallahua'lam. terserahlah kepada kalian pihak pemimpin.

mahu berlari ke pantai, atau mahu berlari ke sungai, terserah kamu! sampai masanya, kami pasti akan memburu kalian sampai ke lubang cacing! kami pasti akan merentap kalian dari buaian peraduan kenikmatan dunia kalian. kami akan mencarik biar sampai lebur setiap hasil keringat rakyat yg kalian rampas dari kami. kalian seenak2 tertawa melihat kami yg merintih di dalam hati. kalian tunggu saatnya bumi dan roda hidup itu berputar. di bawah ini puisi yg saya nukilkan sendiri sbg perlambangan pada keadaan politik semasa;


AKU IBARAT SEMUT

aku ibarat semut
yang diminta memikul gunung
rimau dan singa, para raja rimba
berderai-derai tertawa melihatku
lotong dan ungka yang bergayutan
terseringai menarik cebik senyum
malah cengkerikpun
turut sama berdendang menyanyi lagu
irama senda gurau

suaraku tak didengar
teriakanku tak bersahut

di sungai itu
aku kembali mencermin diri
pada bias tubuh yang halus lagi kerdil
yang aku punya CUMA JIWA
mengendong harap
lebih besar dan luas dari cakerawala
lebih polos dan suci dari mata air gunung

dalam lesu, aku tunduk memandang bumi
kurapatkan kakiku
memohon agar Dia menciptakan kurnia bagiku
sampai derai-tawa itu terpotong semuanya

sejujurnya
aku cuma ingin pulang
dengan cahaya kebenaran di wajahku
dan panji kemenangan di tanganku...

jumbeaux said...

Salam Datuk

Saya juga telah menonton satu lagi video iaitu sidang akhbar isteri PI Bala.

Walaupun saya bukan dari kalangan wartawan negara, saya merasa agak terkilan apabila yang menanya soalan-soalan yang bernas itu adalah seorang wartawan "white man" yang terbang dari luar negara. Alangkah baiknya kalau yang bertanya itu adalah wartawan tempatan.

Saya tidak fikir wartawan kita kurang intelek. Oleh itu kemungkinan besar, seperti kata Datuk, mulut mereka telah ditutup.

sukasamasuka said...

Datuk.

Baru la aku tau bahawa salah satu tugas penting harian Perdana Menteri Malaysia ada lah mengadakan sidang akbar dengan para wartawan.

Bukan ke berbual bual dengan para wartawan itu membuang masa seorang Perdana Menteri yang sangat sibuk dengan hal hal penting negara yang lagi kritikal dan penting penting?

Lagi pun sejak bila pula ada wartawan-wartawan bangsa Melayu yang beragama Islam jadi wartawan yang hebat hebat (kecuali Datuk AKJ) walaupun terima hadiah-hadiah yang bermacam macam? Ada ke? Aku rasa rasa mesti ada...tapi orang macam aku saja yang tidak tau sebab bukan bidang aku.

Kalau wartawan orang putih lain sikit la...mereka ini bukan saja kurang ajar kalau bertanya...tapi berani mati dan anti-Islam.

Wartawan orang putih ni tau adat ke bahawa ini Malaysia la...negara Islam...negera orang Melayu...kalau mau tanya jangan main "serang hendap"...bersopan sikit...itu Perdana Menteri Melayu Islam yang beradat, besopan dan bermaruah tinggi...jangan main main...betul kan PMO??

Kalau mau tanya apa apa...tanya la sama si Azalina ke...si Dahalan ke...si Keruak pun ada...si Nazri paling suka...siapa berani pergi la tanya mereka. Kenapa mau tanya Perdana Menteri?

Kenapa wartawan Australia mau "serang hendap" Perdana Menteri Malaysia? Mau culik dia bawa pergi ke Australia ke...mau jumpa siapa di sana?...bodow punya orang putih!

Bagi rakyat biasa macam aku ni...kalau tengok Perdana Menteri LARI DARI WARTAWAN...tak ada apa pun...ikut suka hati dia la...mau lari ke...mau mampus ke...pergi jahanam la sama dia.

Fendi Ahmad said...

Dikala rakyat semakin berilmu dan terdedah kepada suasana terkini dengan mudah maka KETIDAKUPAYAAN PM Najib menjawab, melawan dan berhujah inilah yang jadi penyebab nombor WAHID dia semakin hilang kepercayaan. Yang ada hanya balaci-balaci bawahan yang mati-matian menafi tetapi kosong nilainya.

FMZam said...

Semakin bertambah teruk penyakit yang dihidapi oleh PM kita ni sekarang semakin tenat dengan sindrom "berani kerana salah takut kerana benar"!

PutraKraken said...

Salam Datuk

1. Lidah Najib menjadi kelu kalau ditanya secara spontan....takut tersalah BOHONG...selalunya PEMBOHONGAN beliau ada skrip dan di "rehearse" terlebih dahulu. Lagipun apa lagi nak tanya pasal 1MDB, SRC atau RM2.6bil. tu...Najib dah di suci bersih oleh AG yang terus membisu sampai saat ini. Yang terus menyalak dan menepis cuma para menteri balaci yang cakap tak baca plot dan skrip...hentam kromo je...

2. Azalina...seorang Lawyer "Liar" mengatakan apa-apa yang bekaitan 1MDB, SRC dan "derma" RM2.6bil tak boleh dipersoalkan kerana "subjudice"...senangnya cakap...macam dia sorang tau tang undang-undang. Apa yang "subjudice"nya?...Adakah Najib telah dihadapkan ke Mahkamah dalam kes ini?....Ade ke?...bila?...You are a Liar ...

Majlis Peguam Malaysia hanya memfailkan semakan kehakiman terhadap keputusan Apandi dengan hujah bahawa peguam negara tidak mempunyai budi bicara mutlak dalam memutuskan untuk tidak mendakwa Najib. Adakah itu serupa dengan tindakan undang-undang terhadap Najib?....lalu unsur subjudice dijadikan alasan...pooorah...Rakyat juga ingin pencerahan dari mahkamah berhubung perkara ini.

3. Rahman Dahlan, the apple polisher from the land below the wind...pon berkata tindakan Majlis Peguam akan membuka "floodgates"....So what?...let the flood flow so that we have a better understanding of the laws...let the grey becomes clear either black or white. Amalan perundangan dan penghakiman harus melalui proses ini sekiranya sesuatu kes itu tiada "precedent" dan perlu pencerahan. Apa yang takut sangat dengan isu ini membuka floodgates?...Nampak sangat ko mahu melindungi pemimpin ko yang dah bisu tu....

4. Rakyat Malaysia memang dah tak punya tempat untuk berlindung dan berpaut dikala badai melanda...Punya "Wakil Rakyat" yang mereka pilih atas janji "Rakyat didahulukan Pencapaian diutamakan".... tapi "Wakil Rakyat" ini sebaliknya membangsat dan mengharamjadahkan rakyat pabila berada dipuncak...bangsat benar...haramjadah benar rakyat dimata ko wahai wakil rakyat.

5. "Regressive Mentality" wakil rakyat terutama wakil rakyat UMNO..tak dapat diterima langsung...Malaysia sudah lebih 50 dekad merdeka...tapi mentaliti anggota "Legislature" yang sebegini amat mengecewakan...bukan setakat UMNO...malahan hampir semua parti politik menunjukan kecenderungan yang sama. Pentingkan diri...lupa janji manis PRU...

6. Kalau wakil rakyat BERBOHONG di Parlimen...macamana nak percaya apa yang dia cakap diluar Parlimen...Dimanakah tanggung jawab dan amanah mereka?...

Rakyat Malaysia...dewasakanlah diri kita...seiring dengan 50 dekad kemerdekaan yang telah kita kecapi...

ADA MATA PANDANG
ADA TELINGA DENGAR
ADA AKAL PAKAI
ADA MULUT...bersuara guna AKAL
MEMBISU...menghancur diri.

Wasalam

Anonymous said...

Sudahlah Kadir, orang dah menyampah dengan kamu. Buat amal ibadat lagi bagus. Janganlah terjerumus dengan hati hitam Mahathir tu.

tebing tinggi said...



Orang tua-tua kata ," berani kerana benar ,takut kerana salah " kalau memberi ucapan bukan main gah lagi ,rupanya keluar ikut pintu belakang ,taku pula disoal apa yang dicakapkan .

Shamsul Baharein said...

Kalau dahulu kita mendengar pemimpin diktator negara Amerika Latin, Negara benua Afrika dan segelintir dari Asia yang dilindungi oleh negara blok barat supaya mereka tidak berkawan ataupun memastikan ideologi dari negara blok timur(Komunis) tidak berkembang dinegara mereka sebagai balasannya segala kemusnahan yang mereka lakukan didalam negara mereka,blok barat tidak akan berkata apa-apa walaupun hak asasi manusia serta berbillion wang negara yang telah mereka poketkan, mereka memejamkan mata.Apabila segala agenda untuk meleyapkan blok timur berhasil, semua pemimpin diktator ini negaranya diserang atau pemimpin itu di tangkap seperti pemimpin nigaragua, panama, uganda dan lain-lain telah digulingkan atas nama hak asasi atau tuduhan mencuri khazanah negara.Itulah hasilnya yang pemimpin itu dapat setelah tidak ada gunanya lagi kepada kuasa besar barat.Sekarang dengan ancaman ISIL, Al-qaeda, para ekstrimis Islam dan lain-lain, Kuasa Barat ini kembali menutup mata terhadap pemimpin negara islam yang dianggap moderate atau liberal walaupun mereka ini banyak terpalit dengan isu-isu yang sama seperti pemimpin yang telah mereka kerjakan setelah segala yang mereka mahukan tercapai.Adakah PM kita bakal menjadi seperti Idi Amin dan yang lain-lain??.adakah PM tidak mengkaji dan mengambil teladan dari kisah pemimpin yang jatuh dan dihina itu.

Shamsul Baharein said...

Kalau dahulu kita mendengar pemimpin diktator negara Amerika Latin, Negara benua Afrika dan segelintir dari Asia yang dilindungi oleh negara blok barat supaya mereka tidak berkawan ataupun memastikan ideologi dari negara blok timur(Komunis) tidak berkembang dinegara mereka sebagai balasannya segala kemusnahan yang mereka lakukan didalam negara mereka,blok barat tidak akan berkata apa-apa walaupun hak asasi manusia serta berbillion wang negara yang telah mereka poketkan, mereka memejamkan mata.Apabila segala agenda untuk meleyapkan blok timur berhasil, semua pemimpin diktator ini negaranya diserang atau pemimpin itu di tangkap seperti pemimpin nigaragua, panama, uganda dan lain-lain telah digulingkan atas nama hak asasi atau tuduhan mencuri khazanah negara.Itulah hasilnya yang pemimpin itu dapat setelah tidak ada gunanya lagi kepada kuasa besar barat.Sekarang dengan ancaman ISIL, Al-qaeda, para ekstrimis Islam dan lain-lain, Kuasa Barat ini kembali menutup mata terhadap pemimpin negara islam yang dianggap moderate atau liberal walaupun mereka ini banyak terpalit dengan isu-isu yang sama seperti pemimpin yang telah mereka kerjakan setelah segala yang mereka mahukan tercapai.Adakah PM kita bakal menjadi seperti Idi Amin dan yang lain-lain??.adakah PM tidak mengkaji dan mengambil teladan dari kisah pemimpin yang jatuh dan dihina itu.

din klang said...

Najib ni bukan setakat wartawan sahaja yang dia takut. Bahkan nampak bayang bayang sendiri pun dia boleh terkejut.

Tapi nak buat macamana kalau orang yg paling berkuasa di Malayzia tak bagi dia berundur. Kekadang kesian jugak tengok najib ni. Dah macam pak turut.

anon said...

Ketahikan

dina said...

berapa banyak kali soalan yang sama PM nak kena jawab ye?
banyak lagi kerja untuk rakyat yang PM nak kena buat.
apa kata wartawan tu pergi kejar tun m dan tanya pasal macam mana anak dia boleh dapat RM100 juta sekelip mata dengan jual saham dalam satu company saja. juga tanya kisah proxy2 dan kroni2 tun yang kaya raya tu.

samad said...

pm jenis apa lari dari temubual dengan wartawan. Pak lah dulu rilek je bercakap dengan wartawan. Tun M lagi best.

pepatah orang dulu ada cakap "berani kerana benar, takut kerana salah".

bukan saya kata tapi pepatah dulu yang tulis macam tu...jangan marah aaa..

Zalman A said...


Salam Datuk,

My personal observation (and a personal opinion only):

A lot of Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone's problems (that have now become the nation's problems) stem from a weakness of character.

He wants to be a President, and has introduced all kinds of American practices - the "I Love PM" buttons, badges and banners, the rent-a-crowd events, the millions paid to white men to buy favourable coverage.

He wants to create artificial love, but the fact is that a leader must inspire real love.

Mappadulung has a deep terror of microphones and journalists.

They will ask too many questions, and he has no answers. That is what the Australians found out.

The people can see it and feel it.

Hence "rented love" is all that Mappadulung can hope for.

Zalman A said...


Tunku's ease with reporters was legendary.

Ku Li once wrote:

"Gifted with the righteous quality to see good in everybody, the Tunku was not averse to light-heartedly remarking “langau dah mai”, literally the bluebottles are here, to reporters who went to The Residency, the then official residence of the Prime Minister, for news or for follow-ups.

Every reporter of his time would have you know that the Tunku was the darling of the Press corps. He had time for every one of them, regardless of rank or seniority. These reporters would tell anyone who cared to listen that the Tunku was charm personified who would bowl you over with his charisma."

I think TS Zam has a story about interviewing Tunku in the shadow of an aircraft wing.

No bodyguards, no PR consultants, no APCO, no handlers.

You just need honesty.

Mali Muyung said...

Salam Datuk n all readers. Saya fikir d kalangan wartawan tempatan ada juga yg punya sifat beran. Tapi Msia being it is, menjaga periuk nasi lagi afdhal dari professionlisme.
Tq

A KADIR JASIN said...

1. Debater Zalman A, among other things, wrote: “I think TS Zam has a story about interviewing Tunku in the shadow of an aircraft wing.

2. That was I at the Bayan Lepas Airport in Penang at noon under the wing of a Malaysian Airlines aircraft in 1969. I had chased him across the tarmac to ask him about the upcoming FPDA. (Five Power Defence Agreement).

3.“Langau” are large green female flies that make loud buzzing sound. The best times to get the best quotes from Tunku were after a good round of golf or when he was angry. He once described the late Singapore PM Lee Kuan Yew as a “swine” and pronounced the name of the late Pakistani PM, Zulfikar Ali Bhutto as it should “butoh” from “P-k-stan” whereas RTM newsreaders were ordered to pronounce it as “batto”. When asked about Dr Mahathir’s campaign against him, he was quoted as saying, “it was not Mahathir but that chap from Pahang.”

4.Izinkan saya siarkan sebuah lagi komen “anonymous” sebagai contoh keberanian orang yang bencikan Tun Dr Mahathir. Tak tahulah kalau dia ini penyokong Mohd Najib. Dia pasti bukan orang masjid sebab orang masjid tak sepatutnya cakap macam ini.

5. Berkenaan hujah kelas pemakan dedak macam Azalina, kita kena ingat yang ia adalah untuk meyakinkan audiens media arus perdana. Ia bukan wadah untuk rakyat jelata yang boleh berfikir.

6. Pembahas Mali Muyung menulis: "Saya fikir d kalangan wartawan tempatan ada juga yg punya sifat beran. Tapi Msia being it is, menjaga periuk nasi lagi afdhal dari professionlisme."

7. Bukan wartawan biasa saja yang tidak setuju atau menentang Mohd Najib. Ada di kalangan pengarang pun amat tidak selesa dengan pendirian mereke sendiri tatapi apa nak buat mereka makan gaji dan menurut petintah.

8. Hatta yang sudah berhenti dan sudah buka blog pun masih teragak-agak kerana telah termakan budi yang besar.

Wallahuaklam. Terima kasih.

Mat Bakar said...

Sallam DAKJ.

Baru minggu lepas Zahid Hamidi bodek PDRM kerana berjaya menggagalkan percubaam menculik PM
, Hishamuddin dan beliau sendiri oleh militan IS.

Memang bagus perisikan PDRM kita tetapi ?????????????????????

Kenapa PM boleh kena ambush dengan 2 mat salleh ini di jarak yang jelas amat dekat cukup untuk membunuh atau mencederakan sekiranya 2 mat salleh ini adalah pengebom berani mati.

Inilah dikatakan perisikan yang amat lemah sehingga PM boleh didekati begitu rapat, jadi tak payahlah nak bodek PDRM, rakyat tahu kelemahan PDRM kita.

Macam mana puak Sulu boleh masuk Sabah dengan begitu ramai ?
Kenapa 2 anggota PDRM ( 1 dibunuh 1 diculik) di Sabah ?
Kenapa ramai anggota SB di serang semasa membuat pemeriksaan disalah sebuah perkampungan di Sabah ?
Puak Sulu ini bukanlah anggota terlatih dan berdisiplin macam tentera biasa namun apa sudah terjadi ? Tak payahlah nak bodek sangat kalau cakap tak seupa bikin.

Wallahuaklam.

panglimo potaseh said...

Semalam berita di TV ngatakan pada 2020 ekonomi Malaysia akan stabil? .. hutang dah kurang? .. kerajaan tidak akan buat pinjaman kecuali berkaitan rakyat dan negara? .. beberapa rancangan proaktif sedang dirang ... aku terus tukar siaran lain.

2020 aku tak tahu samaada Najib masih lari cilok sana, cilok sini. Atau dah tersungkur kerana kepenatan lari. Atau dah dapat dicekau daripada lari .. cekau ala permainan polis senteri.

Lari Najib ni memacam cara .. sehari dua lalu, selain lari daripada wartawan .. diperbesarkan berita tentang keselamatan .. rupanya ramai VIP ada dalam senarai bunuh, setiap daerah di Sabah ada Panglima Musuh, Eng Guan didakwa telan rasuah .. banyak cerita akan keluar lagi dalam usaha Najib nak lari .. dah tentu cerita Tun M & Kit Siang akan jadi plot utama .. jadi tunggu dan buka fikiran.

firdauz said...

asalamualaikum YBhg Dato

saya secara peribadi telah menandatangani deklarasi sebagaimana diterbit oleh Dato melalui blog ini. Memandangkan perincian diperlukan sehingga kepada maklumat Pengenalan Diri, besar harapan saya sekiranya maklumat ini tidak akan memberikan kesan tidak baik ke atas diri saya kerana saya percaya , Dato juga maklum, bahawa kerajaan di bawah PM Najib akan sekonyong2 'menghukum' penentang.
walupun tiada jaminan dari pihak Dato mahupun kumpulan awal deklarasi berkenaan, tetapi saya berdoa (walaupun semakin alpa kian hari dengan doa), supaya hal ini tidak menekan peribadi saya.

terima kasih Dato

sukasamasuka said...

Datuk.

Malu nya aku kalau jadi TS Zam!...eee malu aku! Bukan dia yang interview Tunku, mengaku pula. Aku rasa ini la standard journalist yang "lembu punya susu sapi punya nama". Aku rasa journalist begini yang sangat disukai olih PM Najib...mesti banyak dapat hadiah piala anugerah wartawan.

Aku pun masih ingat RTM pronounced nama anak bekas Presiden Pakistan pada masa itu...Benazir Bhutto as Benazir "Batto"...bukan "Butoh". Sedap pula kalau dengar sebutan originalnya. Tapi dia bekas pelajar University Cambridge macam Tunku, jadi mana takut kena interview walaupun olih media massa antarabangsa. Benazir Bhutto walaupun perempuan, tapi berani kena live interview, macam si Suu Kyi lah...siok tengok bila mereka bercakap live. Aku rasa Benazir, Suu Kyi dan Tunku ni memang dari University Cambridge la...berani kena live interview.

Kalau "menderma berjuta-juta buat library" gambar se potong monyet pun bolih letak di dewan university, bukan susah. Entah pass atau tidak belakang cerita lah. Tapi yang aku tau monyet memang takut kena interview...kita dekat sikit pun, dia mesti lari. Kalau lah Datuk dapat interview monyet begini, aku rasa kiamat dunia.

Ini ke Perdana Menteri Malaysia yang di sokong olih 3 juta ekor Melayu? Melayu apa ni? Ini ke Melayu yang diuar uarkan sebagai Tuan di negara sendiri? Kamu tau ke macam mana mau jadi Tuan di negara sendiri? Kalau kamu tidak tau jadi Tuan di negara sendiri, buka la silat di jalan jalan raya, jadi orang rasa takut sama kamu. Tunjukkan keberanian kamu di jalan raya...rosak kan harta benda orang lain dan putuskan silatulrahim dengan kaum lain seperti yang disuruh dalam agama kamu. Lepas tu ramai ramai pergi masjid dan surau....mesti seronok dengar khutbah cerita pasal macam mana kamu dilantik jadi khalifah dimuka bumi. Perdana Menteri kamu mau jadi khalifah siapa? Kalau kena interview olih wartawan hingusan pun sudah lari lintang pukang...ini ke yang kamu sanjung sebagai khalifah kamu? Ini bukan khalifah ya habibi...INI KEPARAT!

Jangan la cuba menghina Tun Dr Mahathir. Dia bukan Perdana Menteri yang perfect. Memang ada yang tak betul pada masa pemerintahan nya. Yang tak betul, kamu betulkan sebab kamu jadi Perdana Menteri sekarang. Kuasa ditangan kamu. Betulkan lah apa yang salah sebab kamu ada kuasa. Selepas kamu, Perdana Menteri yang baru akan memperbaiki apa yang kurang. Kita buat kebaikan walaupun sikit. Mesti ada usaha memperbaiki benda yang sudah sudah, sikit sana, sikit sini, jadi negara lagi cantik dipandang dunia. ITU TUGAS KAMU SEBAGAI PERDANA MENTERI!!!

Tapi...apa yang sedang kau buat ni Najib???????? Kau jadi perdana menteri kerana kau anak Tun Razak, bukan kerana kebolihan mu...faham! Kalau kau orang biasa, maaf saja la...masih lagi kau jadi kucing kurap macam durang si azalina, si salleh, si dalan, si nazri...siapa mau pandang sama kau najib kalau kau bukan anak tun razak? siapa?

KAMI AKAN ROBOHKAN TRX (Tun Razak Exchange)...ini harta rakyat, bukan harta bapa kamu atau harta kamu. Kami akan bagi nama baru, BUKAN NAMA BAPA KAMU.

Hussin S said...

Bayangkan kita rakyat biasa yang mungkin tersangkut dalam majlis yang dihadiri atau dirasmikan oleh Najib. Disebalik kebiasaan kita berebut-rebut nak salam dengan PM, sekarang ini terpaksa mengukur samada kita berada dalam jarak selamat dari PM. Bukan apa takut di tuduh macam-macam oleh pengawal Najib.
Buat PM kita janganlah kedekut sangat, tak nak apa cuma nak tahu macamana doa untuk mengelak soal jawab di akhirat kelak. Saya percaya yang PM kita ni dah cukup ilmu dan doa yang mustajab yang di pelajari masa melawat ulama terbilang dan semasa buat umrah tempohari.

Nenekghuffran said...

Assalamualaikum DAKJ...semoga Dato dan semua pembahas yg nak Najib berambus sentiasa dalam perlindungan Allah SWT...aamiin..

Kepada Dina...

Selagi soalan2 tidak dijawab dengan jelas berserta bukti kukuh yg boleh diterima akal yg waras maka selagi itulah Najib akan disoal ...ada reti?

Kalau awak berani mcm wartawan tu pegilah tanya sendiri dgn Tun M.
Tun M bukan PM lagi...dia pun tak pernah lari dr wartawan bukan mcm Mappadulung Daeng entah apa2 tu...takut kena tanya dgn wartawan...

Hah...ada berani ke Dina?..

Zalman A said...


Ha ha, my apologies, Datuk, it was you in Penang, and not TS Zam : )

You must have seen and heard so many interesting things as a journalist who followed Malaysia through so many changes. We are hoping to see an autobiography soon, if there isn't one already.

"Zulfikar Ali Bhutto as it should “butoh” from “P-k-stan” - ahhhhh, Tunku, Tunku! They don't make them like that any more, sadly....

mfire said...

Najib nie takut 2 perkara:
1) Soalan
2) Pungutan suara.
Kikikikikikiki......

A KADIR JASIN said...

1.sukasamasuka, Tan Sri Zam tidak dakwa dia temu ramah Tunku bawah sayap kapal terbang. ZalmanA yang tersilap. Tapi Zam lagi kenal Tunku daripada saya.

2.When local journalists asked Tunku about PAS’ allegations that he was a gambler, he wryly responded: “…bukan duit pak depa.” (Not their fathers’ money).

3. When Tunku was building the Masjid Negara, PAS people also campaigned against it, saying athat he used social welfare lottery money and others said he buried old Quran as mosque foundation.

4. But it was Tunku who became the first Secretary-General of the Organisation of Islamic Conference (OIC) not a robed Arab. Tunku also took on foreign journalists with finesse and candour.

5.Nenekghuffran, you can ask any question to Dr Mahathir. Once, somewhere in Central Asia, he provoked Malaysian editors who accompanied him to ask about Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik. The editors were hesitant knowing that Dr Mahathir was highly appreciative of Abdul Rahim.

6. Until recently he repeatedly said he welcomed investigations into his past. He willingly appeared in court cases as a witness. He took on foreign journalists with a mixture of candour and sarcasm. They hated him but respected his intellect.

6. Terima kasih askar tua Mat Bakar atas analisis bernas mengenai keupayaan risik dan kawalan PDRM. Saya pun rasa begitu. Kalau dengan mutu risikan dan kawalan yang kita sudah tengok, rasa-rasanya sesiapa saja yang hendak apa-apakan Mohd Najib tidak perlu kerja kuat dan rancang rapi. Nampak saja ramai, tapi keberkesanan lain cerita.

7. Askar tua ini pernah terperangkap (pinned down) semalaman oleh pengganas komunis Sarawak. Kini dia jual laksa di Padang Mat Sirat, Langkawi. Kelas!

8. Pembahas firdauz, antara lain, menulis: “….saya secara peribadi telah menandatangani deklarasi sebagaimana diterbit oleh Dato melalui blog ini. Memandangkan perincian diperlukan sehingga kepada maklumat Pengenalan Diri, besar harapan saya sekiranya maklumat ini tidak akan memberikan kesan tidak baik ke atas diri saya kerana saya percaya , Dato juga maklum, bahawa kerajaan di bawah PM Najib akan sekonyong2 'menghukum' penentang.”

9. Saya tahu ramai yang sokong Deklarasi Rakyat tapi tidak berani tandatangani sebab kita minta nombor kad pengenalan. Kita syaratkan MyKad sebab kita mahu sokongan kepada deklarasi kita asli (genuine). Kita berani kerana benar. Kita berjuang atas landasan kebenaran. Memang kerajaan boleh kesan setiap orang daripada kita melalui nombor MyKad kita. InsyaAllah Tuhan bersama kita.

Wallahuaklam. Terima kasih.

Nenekghuffran said...

Terima kasih DAKJ...harap komen Dato dpt difahami si Dina tu..

Kepada Firdauz...nenek pun dah tandatangan deklarasi tu. Kita ni mesti ada keberanian... kalau tidak macam mana nak berjuang menentang kemungkaran yg dahsyat ini. Jangan bimbang...nasib kita bukan sesiapa yg tentukan.. Percayalah Allah Maha Pengasih dan Penyayang dan kepadaNya kita memohon Keredhaan..semoga yg mengkhianati rakyat Malaysia akan menerima padahnya....

sukasamasuka said...

Datuk.

Saya ingin tarik balik ayat ayat yang saya posting pada 9.47AM tersebut yang berbunyai: "Malu nya aku kalau jadi TS Zam!...eee malu aku! Bukan dia yang interview Tunku, mengaku pula."

Regret for the error. My deepest apology to Tan Sri Zam.

Thank you Datuk for highlighting my error.

Have a nice weekend.

Fendi Ahmad said...

Hahaha, kesian kat ko wahai anonymous pengecut :)

Fendi Ahmad said...

Saya sudah tandatangan juga dan yakin ALLAH Maha Berkuasa dan Dialah yang Memegang Segala Kunci

Othaman Ahmad said...

Macam mana anon Kejora Liberal 8:31 boleh sesat masuk ke dalam laman blog ini. Mengotorkan environment & ruangan saja... Pakai nampak The Scribe kena semah & sertulah.... Pls ensure Anonymous are prohibited as they're irresponsible kind who only spread lies.

NajibNazak said...

Hi Anjing Najib... Anon 8.31PM

Dah makan Dedak?

Hairan kan? Kalau orang dah menyampah dgn DAKJ yapi kenapa Anjing Najib sekor ni baca juga blog DAKJ?

Hairan kan?

Yang hairan juga krnapa Najib takut sgt nak JAWAB soalan reporter?

Sebab Najib tuan Anon 8.31PM tu ialah BACUL, PONDAN. BAPUK BUGIS

Ada PM dah ROSAK. kena la overhaul....

Ada faham Anjing2 Najib?

Woff woff

aku said...

Kadiag, salaam.
Lepaih nengok kelip video hang pasai 'ambush' orang media Australia, nampak member hang tu pucat lesi, macam depa kata 'dead man walking'. Baru sikit kena buku dgn ruaih...tu baru di dunia, masih bulih menapaih, munkin masih bulih bertaubat lagi.
Tringat jugak aku cerita Hans Andersen, 'the emperor's new clothes' dan pompuan dari Johog tu, yg katanya punya kereta2 yg mahai2, loghat sangat nak tumpang sekaki, nak jadi seorang 'palace guard' kenun....tak letih letih dok berlakun, tetapi orang Johog dok sokong lagi...

Betoi ka Kadiag ??

Aku

QalamQabut said...

Siapa pun tak akan dapat lindungi Mohd Najib. Tidak polis dan pengawal peribadi, tidak juga menteri dan umat UMNO. Tidak perlu IS atau wartawan asing utk menyergah dia. Kemana Mohd Najib pergi, satu batelion akan terpaksa mengiringinya, seratus bas penyokong berbayar akan menyerikan majlisnya. Plakad ‘I love PM’ dan ‘Respect My PM’ akan menjadi penghias laluannya.

Jika Majlis Tertinggi UMNO didokongi pemimpin2 yg matang dan berwibawa, ketika ini pun mereka masih boleh perbetulkan keadaan, redakan kegelisahan rakyat. Mereka boleh minta pemimpin agung mereka itu ambil cuti panjang, dan ambil segala langkah yg perlu utk bersihkan nama Mohd Najib yg sudah tercemar teruk itu (jika dia benar2 tidak bersalah), atau sekurang2nya membersihkan nama UMNO sendiri (kerana bersengkokolan dgn pemimpin yg tercemar). Ini langkah yg paling bijak utk tunjukkan kepada rakyat bahawa UMNO punya kewibawaan dan kematangan bukan saja utk menghadapi masalah dalaman tetapi juga masalah negara. Aku pasti rakyat akan pandang tinggi pada UMNO jika langkah ini dilakukan, walaupun di saat ini.

Tetapi malangnya lain pula pendirian mereka. Orang2 mereka sendiri yg menegur, yg cuba betulkan keadaan pula yg disingkirkan. Pandangan dan teguran rakyat jelata sedikit pun tidak dihiraukan. Malah Tun M yang dulunya menjadi pemimpin agung mereka kini disifatkan sebagai musuh nombor satu UMNO. Berbagai tuduhan pula dilemparkan kepadanya, mengorek dan mengungkit habis semua sejarah silam, semata2 utk burukkan nama tokoh yg tak mungkin boleh dipadamkan dalam sejarah UMNO sendiri. Bagaimanakah rupa mereka bila terpandang wajah Tun M yg terpampang megah di ibu pejabat mereka sendiri.

Demi Mohd Najib UMNO sanggup bermusuh dgn semua orang yg tidak menyebelahi mereka, tidak kira agama atau bangsa, parti politik atau NGO, umur atau jantina, asal dan usul, taraf ilmu atau pendidikan. ‘Jika tidak menyokong saya, sila keluar!’ Itu dikri Mohd Najib, dan itu juga dikri yg dipegang oleh umat UMNO. Memang cukup nyata sekali UMNO sudah menjadi ‘Untuk Mohd Najib Only’. Sebab itulah Tun M terpaksa membawa diri. Tiada sedikit ruang pun ada utk negarawan ulung ini menegur demi kebaikan parti dan negara. Slogan ‘1Malaysia’ mesti dipadamkan. Begitu juga dgn ‘Rakyat Didahulukan’. UMNO sudah tiada hak untuk memerintah negara ini bila konsep demokrasi tidak diamalkan dalam parti sendiri. UMNO juga sudah tidak hormati hak ahli2nya, tiada keadilan dan kesaksamaan. Bolehkah UMNO sebagai parti tunjang BN memerintah negara jika begitu sifat mereka di dalam parti?

Sebenarnya rakyat tidak akan menuduh Mohd Najib sebagai pencuri dan penyeleweng harta rakyat sekiranya Mohd Najib sendiri menjadi Perdana Menteri yg bijak, tulus dan ikhlas dalam menjalankan tugas yg diamanahkan kepadanya. Berilah penerangan dan penjelasan yg jujur, tulus dan ikhlas kepada rakyat. Kenapa perlu bertangguh-tangguh atau elak- mengelak sejak awal. Tetapi bila setiap kali dia dan para menterinya mula cuba memberi penjelasan, semakin kabur pula jadinya, semakin meragukan, semakin banyak persoalan yg timbul. Terlihat seolah2 menipu lebih mudah dari bercerita benar.

Semakin hari semakin jelas Mohd Najib adalah pencuri dan penyeleweng harta rakyat. Rakyat semakin yakin bila melihat dia dan pengampu2 cuba melakukan apa saja ikhtiar utk mengelak dari diheret ke muka pengadilan.

Kenapa Mohd Najib si mangsa fitnah takut diadili jika dia berada dipihak yg benar?
Kenapa Mohd Najib si perdana menteri sanggup biarkan rakyat negara ini menjadi kecoh semata2 kerana dia seorang?
Kenapa UMNO tidak sanggup memandikan seekor kerbau yg membawa lumpur, malah sanggup pula untuk BERKUBANG sama?
Kenapa rakyat harus menunngu PRU14 utk mengheret pencuri dan penyeleweng harta rakyat yang bernama Mohd Najib ke mula pengadilan?

Nick Bagan said...

Salam Datuk Scribe..

1. Kalau di Malaysia ni, kesemua rakyat tak kira dari blok mana, yang suka dedak ka atau anti dedak ka dan tak terkecuali budak2 sekolah rendah pun semua dah tahu jawapan soalan "Kenapa najib tak pergi ke Nothing2Hide..?"

2. Budak2 sekolah rendah pun tahu kenapa. Ini jenaka anak saya dengan kawan2 dia di sekolah rendah, "pasal najib takut jumpa Dr Mahathir"..( nak marah anak tapi saya sendiri rasa nak tergelak )

3. Bermula dengan soalan2 dari Dr Mahathir kemudian melarat kepada soalan2 dari wartawan semasa PC maka dibuat pekeliling oleh PMO, pada setiap PC najib hanya berikan statement bertulis sahaja yang akan diedar dan wartawan tidak boleh bertanyakan sebarang soalan.

4. Kemudian melarat pulak dengan soalan2 dari ahli parlimen di parlimen. Pendekatan yang sama juga diambil. Tak dijawap jugak. Semua MP diminta tanyakan soalan secara bertulis yang dijamin oleh bro Azalina, kononnya akan dijawap oleh najib kesemuanya pada 3 Disember 2015.

5. Datang 3 Disember 2015, najib tak muncul di parlimen seperti biasa yang dia pernah buat di Nothing2Hide sebelum tu.

6. Zahid Hamidi pulak yang diberi tanggungjawap untuk jawapkan tetapi sekadar jawapan 3 baris ayat saja. Adalah dinasihatkan oleh AG Pandi, semua soalan tidak boleh dijawap kerana subjudis, penyiasatan sedang berjalan. Ingatkan rakyat saja tapi Ahli parlimen pun boleh kena tipu.. hahaha

7. Dengan kejadian terkini yang membabitkan wartawan dari Australia, maka seluruh dunia pula akan tahu tentang najib yang sememangnya penakut berdepan dengan soalan2 'maut' tentang 1MDB dan duit 2.6B dalam akaun peribadi dia.

8. Datuk, saya dah tunaikan tanggungjawap saya sebagai rakyat yang sedar dan mahukan perubahan tapi saya nak minta Datuk tolong kemukakan cadangan saya ini pada urusetia gerakan. Buatlah LOGO rasmi bagi gerakan SELAMATKAN MALAYSIA.

9. Dengan adanya logo nanti nescaya Deklarasi Rakyat dan juga gerakan Selamatkan Malaysia ini akan menjadi lebih senang diterima dan juga dipromosikan oleh sesiapa saja.

Terima kasih..

adion said...

Dato

Saya nampak tahap wartawan di Malaysia boleh di label sebagai wartawan cari makan, baik dari zaman Tuanku hingga ke zaman Najib.

Kalau dulu ada Pak Sako, Pak Kajai dan tidak lupa Dato Onn tanpa kesah dgn periuk nasi sendiri amat lantang memperjuangkan hak rakyat dan bukan mempertahankan pemimpin.

Dengan wartawan level jaga periuk nasi pun Najib risau, saya rasa dia nak pergi ke program hardtalk BBC amat tipis sekali.

Sebab itu lah dia menyimpan seorang mat saleh yg banyak connection luar negara dgn gaji yg besar di pmo agar dapat mengelak dari serangan atau jemputan pihak berita antarabangsa apabila perlu.

sukasamasuka said...

Datuk.

"6. Terima kasih askar tua Mat Bakar...Askar tua ini pernah terperangkap (pinned down) semalaman oleh pengganas komunis Sarawak. Kini dia jual laksa di Padang Mat Sirat, Langkawi. Kelas!"

Aku tidak tau secara peribadi kamu ni siapa, kecuali apa yang Datuk cerita yang kamu ni seorang askar tua Mat Bakar, tukang jual laksa. Insyallah, kalau umur kita panjang kalau aku ke Langkawi, mau try juga laksa kamu.

Arwah packik kami juga sebelah ibu saya, Mustapa bin Julbawaih, seorang kommando beroperasi di hutan tebal Perak melawan pengganas komunis...malangnya cebiskan kulit, isi dan tulang tidak dapat dikesan, konon terkena perangkap samar dan mungkin dimakan binatang buas. Aku masih ingat beliau sebab bila cuti balik kampung, dia selalu bawa cerita perang dalam hutan. Best dengar cerita dia.

Mereka yang tua tua ini memang berani...tidak takut mati, jauh sekali mau lari. Nyawa digadai demi bangsa dan agama. Ini la pejuang kita. Termasuk yang berjuang mati-matian di Lahad Datu.

Aku tidak tau apa perasaan berani mati, askar tua sebab aku bukan bekas tentera. Tapi aku rasa malu pemimpin terulung kita LARI DARI WARTAWAN. Kalau dia lari dari wartawan tua yang bergigi besi macam si Datuk AKJ tu, aku faham la, lari la jauh jauh...kalau bolih masuk ke dalam liang lahad, lagi la bagus...tapi ini LARI DARI WARTAWAN hingusan yang bawa pensil dan notebook bukannya senapang dan bom tangan. Apa punya pemimpin Melayu? ptuuuihh!

Didi Amin, diktator Uganda yang ganas macam gorilla tu pun suka kena interview, apatah lagi kalau wartawan antarabangsa. Ini nampak macam hansem la...kulit halus putih pinkish la...tinggi la konon macam Obama...pakai baju lawa dari London siap dengan necktie sutera...LARI DARI WARTAWAN? ptuuuihh!

Ooooi orang orang PMO, tukang jaga Perdana Menteri! Kasi tau sama kamu punya bos...orang bukan pandang itu baju kot la...atau necktie macam executive...atau kasut kulit mahal dan kereta mewah...KELUAR DARI SITU MACAM LELAKI...JANGAN LARI DARI WARTAWAN...ptuuuuuuuuiiiih! MALU!!...apa punya pemimpin Melayu begini!

INI KE PEMIMPIN MELAYU YANG KITA BANGGAKAN? YANG MACAM BEGINI? Bloody fool...

Atau askar tua yang jual laksa di padang Mat Sirat!

Praxis said...

Can't run away from God and or bribe him.

If the Tunku's background didn't prevent him from being humble, human and wise, what prevents others from being so if not unrestrained greed?

Nenekghuffran said...

AsSalam Dato..

Pembahas Aku kata... 'dead man walking'...

Betullah tu lebih tepat macam Zombie...bukan saja takde deria rasa malahan takde jiwa...kesana kemari membawa bau busuk hanyir...

Bagi saya inilah pemimpin paling durjana...

sukasamasuka said...

Datuk.

"Please don't think I'm a crook, says Najib" (http://www.malaysiakini.com/news/334426)

DAMN! Can someone give me a glass of water, please?



“If I had wanted to rob, I would have robbed the forest here long ago. I didn’t even take an inch, I didn't take a single tree in Pahang, I didn’t take the bauxite mine, I didn’t take anything."

OH SHIT! He thought he was the Robin Hood of the Forest of Pahang...damn, Robin Hood was from the Sherwood Forest of Nottinghamshire, where the current PM happened to "study and get his degree". He even got his "potrait" hung on the wall after "making donation" at the University for the current and the future mankind to see how the "Most Corrupted Melayu Leader" look like for a thousand years...similar to what Al-Quran promised to preserve the body of Firaun.

If you still not knowing who is Firaun...go to the Museum in Cairo, Egypt. That is the work of Allah Taala.

If you want to see the "Living Potrait" of the MOST CORRUPTED MELAYU ever living on this earth...please visit the University of Nottingham, in England. That is how Allah Taala works. INI LA BALA!

DID ANYONE IN MALAYSIA OR IN THE WORLD FOR THAT MATTER, EVER...EVER ACCUSED HIM OF ROBBING A FOREST? OR A BAUXITE MINE? SERIOUSLY?

We don't want to know because that is not what we have been asking you, Mr. Prime Minister. Bloodyfool!

Fikir Tajam said...

Majlis Profesor Negara adalah Saintis Bisu yg telah diKASI Najib

Othaman Ahmad said...

Sdra Adon....

Izinkan saya mencelah untuk pengetahuan umum Penasihat yg sdra maksudkan itu sebenarnya seorang warga Inggeris berbangsa yahudi bernama Paul Sadlen. Paul berkhidmat dgn syarikat Yahudi bernama APCO. Selain APCO, keluarga Najib, khususnya Rosmah Mansor, sangat akrab dgn banker yahudi Goldman Sachs. Begitulah munafiknya Najib & Rosmah. Kita rakyat Malaysia, khususnya ahli UMNO yg beragama Islam, telah ditipu & dikhianati hidup2 oleh kedua pasangan laki bini INI.

Hang Kasturi said...

Salam DAKJ..there is now full a scale psyops/psywar between TDM and DSN. The soldiers of DSN have very cleverly exploited the Citizens' Declaration initiated by TDM to whip up anti Chinese sentiment amongst UMNO members. TDM is painted as a traitor of Malay interests by collaborating with DAP. Many now say it is a mistake for TDM to have this damaging collaboration. It provides fodder for psyops/psywar against TDM.

It is a must now for the soldiers of TDM to come out with a well thought-out battle plans in psyops/psywar to neutralise the machinations of DSN. The road show by TSMY and DSM is a good move in this direction. The punch line is : the Citizens' Declaration is to save UMNO ,NOT to betray Malay interests, so that UMNO/BN will retain political power in PRU14 in 2018. In truth, DAP and PKR realise that they can never wrest political power in so long as UMNO is strong.And yet they are preparedd to collaborate with TDM .We cannot forget the fact that TDM is enemy no. 1 for Lim Kit Siang and DSAI.And yet they support the Citizens' Declaration as a common political platform to save our beloved Malaysia.

SALUTE TO TDM , LKS AND DSAI. And best wishes and all the success to TSMY and DSM in their road shows.

Hang Kasturi

panglimo potaseh said...

Apabila Najib cakap dia tak curi walaupun sebatang balak, semua orang faham .. makcik pakcik felda faham, mat rempit faham, penghulu faham, minah kilang faham, kerani pun faham .. mereka faham Najib tak tergamak walaupun nak bawa keluar sebatang balak .. sucinya Najib. Penerangan Najib sangat mudah difahami.

Najib tungkus lumus tolong rakyat tanggani masalah kehidupan mereka. Di ulur Brim, dibuka kedai 1Malaysia, sangat prihatin dengan cuaca panas sekarang ni .. hari-hari cerita, sekolah akan ditutup jika hari panas sangat. Ini semua senang difahami dan dapat dirasa.

Tapi apabila roti canai dah rm1.20, teh tarik dah rm2.00 segelas, biasiswa rm240 juta ditarik balik .. itu adalah kegagalan Najib dan sangat susah nak difahami. Begitu juga bila kita terangkan mekanisma bagaimana duit di kelepat melalui SRC, 1MDB, MARA,TH lagi susah untuk difahami.

Kekadang saya geligeman bila Najib cerita pasal rumah PRIMA untuk rakyat .. katanya rumah anak muda yg punya pendapatan sebulan rm5000 kebawah .. berapa orang anak muda yang dapat rm5000 sebulan .. yang nak dijual rumah 30-40 tingkat dengan harga rm300,000 hingga rm450,000 seunit .. entahlah .. tengok apa jadi dengan tanah PRIMA Sg. Besi .. hancuk (hancuk ada dua makna, satu hancur, satu lagi ...).

Damerdeka said...


Anon 8.31pm ni memang kaki tido dan masih syok mimpi padahal orang lain dah kedepan dah tahu najib dah absolete dan dah tak releven.Bangun la dan buka mata besar2 dan melihat dengan hati kamu betapa najib dah merosak nama bangsa dan negara dimata dunia dan malaysia. Satu dunia dah tahu tapi kamu masih tak mahu menerima hakikat yang najib telah mencemarkan negara kita.Sudah masanya kamu guna otak lainlah kalau otak kamu dah beku dek terlalu percayakan najib dan kuncu2nya yang ada agenda kepentingan diri masing2. Lagi cepat kamu semua sedar lagi cepat negara kita dapat dipulihkan.

RD. said...

Salam Dato AKJ.

Nampakgayanya Najib dan penjilat beliau asyik beretorik, berlakon dan berpura-pura untuk mengambil hati Rakyat, terutamanya bukan-Melayu.

Baru-baru ini Orang-kuat Baju-Merah, Jamal Yunos, ambil anak-angkat berbangsa-cina, siap gambar sedang mencium budak itu. Tujuannya jelas. Untuk menampakkan bahawa Baju-Merah tidak bersifat perkauman sempit. Mungkin, pada firasat Jamal, masyarakat Cina suka dan amat berbesar-hati apabila mengetahui anak-anak kecil mereka dipelihara oleh Melayu.

Saya hanya mampu berharap, semoga Jamal tidak meng'Islam'kan budak itu. Takut nanti, dijadikan isu politik untuk memburukkan lagi UMNO dimata orang bukan-Islam. Seterusnya menjadi isu Agama yang sudah pasti, tidak terkawal.

Yang jelas Najib sedang membawa Negara kearah pembaziran dengan perinsip Cash is King. Sifat boros dan suka membazir sudah menjadi sebati dengan beliau. Baru-baru ini beliau membazirkan RM640,000 lagi untuk menerbit buku penerangan mengenai 1MDB dan Geng baju-Merah. Mungkin idea ini datang dari mereka yang akan mendapat untung sebagai penerbit dan pencetak buku-buku itu. Setakat ini, belum ternampak dimana-mana, buku-buku ini.

Ahmad A Talib said...

Pemimpin peringkat nasional akan sentiasa duburu wartawan. Wartawan plus akan sentiasa berita. Hubungan antara pemimpin dan wartawan memang begitu. Di negara kita, ramai pemimpin yg melatah apabila disoal wartawan. Ramai juga pemimpin yg tak sanggup berhadapan dgn wartawan yg menyoal dgn soalan2 yg panas. Jika pemimpin ini disoal oleh wartawan antarabangsa, ada yg berpeluh. Dlm dunia hari ini, pemimpin Kita mesti sedia disoal oleh wartawan samada dari dalam atau luar negara. Saya pernah tengok PM Najib menjawab soalan2 dari wartawan di majlis anjuran Foreign Correspondents Club di Singapura. Sessi satu jam itu berjalan dgn baik. Pemimpin yg tajam akal dan cukup keyakinan diri akan sentiasa sedia berhadapan dgn wartawan yg juga tajam akal dan cukup keyakinan diri. Jika lokasi soal jawab ini tidak sesuai, biasanya sessi soal jawab akan diatur di lokasi lain yg lebih selesa. Ramai wartawan tempatan pernah menyoal pemimpin2 negara di merata tempat dan dalam keadaan kurang atau tidak selesa. Pemimpin juga sedia memberi jawapan terutama jika ada isu penting atau mendesak.

Pahit manis

Tessa M Sen said...


Salam Datuk

I kesian tengok wartawan tu, bukan pasal dia handsome Najib tak hansome, tapi pasal dia panggil dua kali Mr Prime Minister, Mr Prime Minister, tak dipeduli, kalau dia panggil nama lain (yg macam kat internet - segan nak sebut sini) mau tak balik Australia lagi :)

I wonder jugak kan ke Australia dok tolong Malaysia bab MH370, apa pulak jadi lepas ini..Errr :|

Goodnight.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).