Tuesday, May 31, 2016

Lacking Candidates in Sungai Besar and Kuala Kangsar


A Kadir Jasin

JUST briefly - are the parties involved in the Sungai Besar and Kuala Kangsar parliamentary by-elections serious?

[REMINDER: No anonymous comments will be published.  Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym is accepted. Be respectful. No swearing. Thank you]

In Sungai Besar, Selangor the UMNO/Barisan Nasional is nominating its Sungai Panjang state assemblyman, Budiman Mohd Zohdi, as its candidate.


It’s convenient. Sungai Panjang is one of the state seats in Sungai Besar parliamentary constituency. So he is presumably already well known among the voters.

PAS, on the other hand, is bringing in an outsider who is also a state assembly member - Dr Abdul Rani Osman, the Meru state assemblyman. Presumably he is fairly familiar to the party’s supporter in Sungai Besar.

There are two possible reasons for this. First both parties do not have suitable local candidates, which is not surprising, and second with the polls being held during the Ramadhan fasting month, a full-scale campaigning is difficult. So familiar faces are helpful.

The absence of suitable candidates for both parties should not come as a surprise. Talents are not exactly unlimited in the Selangor Umno following its defeat in the 2008 general election.

Attempts to regenerate the party have been a failure as manifested by an even worse defeat during the 2013 GE.

PAS, which was gaining strength in the state during the last two GE’s, suffered a major setback when it broke in two following last year’s party election.

It splinter faction, Parti Amanah Negara, has said it would put candidates in both seats. If that happens, PAS will be put at a disadvantage and the chances of Umno/BN winning are brighter.

The situation is Kuala Kangsar is even more bizarre. Umno/BN has named the widow of its deceased representative, (Datin) Mastura Mohd Yazid, as candidate for the June 18 polls.

Her husband, late (Datuk) Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad died in a helicopter crash at Sebuyau, Sarawak on May 5 when campaigning in the Sarawak state election.

She was a housewife although she once served as a committee member of the Chembong Umno division in Negeri Sembilan. She is lawyer by training.

Is this an attempt at garnering sympathy votes or an indication that the Kuala Kangsar Umno too lacks suitable candidates that “an outsider” has to be named.

The Perak Umno is a shade better than its Selangor counterpart. Although it lost the state during the 2008, it regained control a few months later when three opposition members crossed the floor.

In the 2013 GE, it did a bit better winning 31 state seats against the oppositions’ 28.

PAS has also named a female candidate for the Perak royal town - Dr Najihatussalehah Ahmad, who is its Perak Muslimat (woman) leader. She is a private medical practitioner in the nearby Bota town.

Ideally, it should be a one-to-one contest between Umno and PAS if the idea is to send a strong signal to the government of Prime Minister, (Datuk Seri Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone), Mohd Najib Abdul Razak.

For PAS it is has the additional task of proving that it not under the spell of (Datuk Seri) Haji Abdul Hadi Awang and the talks of Umno-PAS cooperation are nothing more than a ploy by Mohd Najib to win the heart of the PAS president.

PAS has to prove that it is not Umno-BN sidekick.

aWallahuaklam.

22 comments:

Zalman A said...


" For PAS it is has the additional task of proving that it not under the spell of (Datuk Seri) Haji Abdul Hadi Awang and the talks of Umno-PAS cooperation are nothing more than a ploy by Mohd Najib to win the heart of the PAS president.

PAS has to prove that it is not Umno-BN sidekick."

Salam Datuk,

We can safely conclude that PAS is indeed an UMNO sidekick.

What is alarming is that the hudud issue is being openly exploited by both parties.

There is no way that a Private Members Bill can be promoted 15 places in the running order without Umno help.

And then why did Hadi run away?

That was planned, too.

They can now play the Muslim card in the 2 by-elections and Najib can take attention from his escalating scandals.

But this use of religion for politics is very distasteful.


Zalman A said...


Here is Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone thanking Haron Din for not believing that he received 2.6 billion in his personal accounts:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=bi--3fXHgv4

News report:

"Musyridul Am PAS, Datuk Dr Haron Din turut meragui kebenaran laporan Wall Street Journal yang mendakwa dana RM2.63 billion disalur menerusi 1MDB ke dalam akaun peribadi Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berpendapat lojik akal jika seseorang hendak salurkan dana awam ia tidak begitu.Ia akan disalurkan ke akaun rahsia.

Dr Haron yang ditemui wartawan di Putrajaya Sabtu berkata berita seperti ini perlu diperiksa dulu samaada benar atau tidak.

Menurutnya banyak berita timbul baru-baru ini dan ia kelihatan benar tetapi kemudian terbukti sebaliknya selepas siasatan dijalankan.

Dr Haron berharap tuduhan terhadap Perdana Menteri itu tidak benar demi kepentingan negara.

Apapun katanya adalah amat malang jika dakwaan itu benar."

Will voters ask PAS what their updated views are?

"Apapun katanya adalah amat malang jika dakwaan itu benar."

Well, he longer tries to deny it.

What do PAS say now?

I know the Deputy President of PAS does not like liars and thieves.

Zalman A said...


On the campaign trail, both Datuk Seri Abdul Hadi Awang and Datuk Dr Haron Din can quote the wise words of Ridhuan Tee from last year:

"KUALA LUMPUR, July 20 — Columnist Dr Ridhuan Tee Abdullah hailed PAS leaders Datuk Seri Abdul Hadi Awang and Datuk Dr Haron Din today as “statesmen” for not attacking Datuk Seri Najib Razak despite the series of corruption allegations faced by the prime minister.

“As a lowly citizen, I was so touched when the PAS spiritual leader and the PAS president did not think the worst of the prime minister, which was returned by the PM with thanks for their trust in him,” Tee wrote.

PAS president Hadi reportedly said earlier this month that US-based business daily the Wall Street Journal (WSJ) must provide at least four trustworthy witnesses to back its graft allegations against Najib after it reported that US$700 million (RM2.6 billion) was channeled from 1MDB to Najib’s personal bank accounts.

PAS spiritual leader Haron, meanwhile, has reportedly dismissed the WSJ report as illogical, claiming that those who abuse public funds would use a secret account instead of their personal accounts."

I think the number of witnesses globally may reach 400, never mind 4.

What will Hadi say then?

Zalman A said...


Datuk,

A little reminder for PDN (Parti Dedak Najib) as they prepare to play their "pendekar Melayu" cards in the by-elections (PAS Youth have already had a fancy dress party):

https://jebatmustdie.wordpress.com/2016/05/31/usd1-03-billion-diberi-kepada-jho-low-secara-langsung-apa-kata-umno/

In fact, not just PDN (Parti Dedak Najib) but PAS too, should reflect on this.

PutraKraken said...

Salam Datuk

PAS dan UMNO kedua duanya parti yang telah hilang kewibawaannya. UMNO yang dulunya menjauhkan diri dari mempolitikkan agama kini terdesak. PAS pula memang dari dulu menculik agama sebagai perjuangan politik mereka. Melayu...dengan angkuh dan sombong memaksa Islam sebagai hak Melayu...sehingga mualaf dikira masuk melayu...dan timbul lah individu yang lupa asal usul seperti Rithuan Tee...yang terlebih melayunya. Melayu juga terlalu taksub. Zaman Abdul Hadi muda dulu...begitu radikal hingga melayu tergelincir dan timbul isu kafir mengkafir.

Kini UMNO cuba menjadikan isu agama untuk meraih simpati kerana mereka tahu Melayu amat sensitif dan taksub terhadap agama mereka. Mereka sanggup menuduh saudara seagama sebagai kafir dan kurang "Islam" dari mereka...Malahan mereka cukup takut dengan perkara perkara yang remeh seperti lambang salib dan juga wanita bergincu dan bertumit tinggi. Begitu sekali iman mereka...boleh goyah dek salib di tembok kedai dan syahwat tergoda dek kasut tinggi dan gincu bibir!

PAS dan UMNO parti orang melayu. Maka tidak hairan kalau mereka jadi seperti yang ada kini. TAKSUB tak bertempat. Melayu pentingkan penampilan luaran. Wanitanya bertudung manakala lelakinya berkopiah dan berjanggut. Maka sah Islamlah mereka dengan penampilan yang begitu. Jika mereka benar Islam dan menjadi seorang Muslim...kenapa mereka tidak melihat kemunkaran pemimpin mereka. Kenapa berlaku rogol, mencuri,ragut, selok poket, buang bayi, dan yang paling tidak menyenangkan mereka tidak amanah dan jujur.

Munkin jika melayu hidup dalam kumpulan minoriti seperti di Sarawak dan Sabah mereka akan lebih faham dengan diri mereka sendiri. Saya lahir dan mendapat didikan awal di Johor. Tapi setelah lebih 30tahun berada di Sarawak saya lebih terbuka dan tidak taksub. Iman dan akidah tidak terjejas walau pun dikelilingi oleh masyarakat bukan Islam. Malahan saya menjadi lebih bertimbang rasa dan "appreciative" sebagai seorang muslim yang sederhana. Tiada paksaan dan "peer pressure". Kadang saya merasa sedih dengan masyarakat muslim di negara kita yang tidak lekang dari perbalahan dan tuduh menuduh, tapi hakikatnya mereka tidak nampak musibah dan kemunkaran didepan mata.

PAS dan UMNO janganlah kamu gadaikan Agama Islam sebagai percaturan politik. Cukuplah perpecahan sesama Islam didunia ini yang juga berpunca dari politik. Sunni dan Shia juga angkara politik. Begitu juga Taliban dan terkini IS. Jangan kita merendahkan lagi martabat Islam dimata dunia dengan ketaksuban kita.

Dan yang penting, janganlah kita membutakan hati dan jiwa kita dan menyokong pemimpin yang ternyata korup, tidak amanah, berbohong, hipokrit dan sedang membawa kehancuran kepada negara tercinta ini.

sukasamasuka said...

Datuk.

"...the talks of Umno-PAS cooperation are nothing more than a ploy by Mohd Najib to win the heart of the PAS president."

1. I never vote PAS all my life so never bother about them...about their internal or external political developments as such even though I know one or two very high ranking officials as childhood friends back in the kampong. I still have my PAS membership form...I think...like UMNO membership form...somewhere in my box files...never bother to join them all parties.

2. I am not an UMNO member...god lord, I never fill up those forms either, but a die-hard UMNO supporter who believes in its struggle all those years...particularly the STRUGGLE...despite at odds with some family members and friends who are with other locally bumiputra-based political parties.

3. PRU2013 would be my last vote for UMNO and BN...no matter what..even though we have a new PM before PRU14. What a relief!

4. My conscience is clear. So, no matter what ploy by UMNO...it ain't working for me no more.

5. My struggle for Malaysia in next few years of my remaining life, can no longer be identifiable with UMNO/BN struggle. It's all over for me. Enough is enough!

Terima kasih UMNO.

Terima kasih BN.

Selamat tinggal.

Anakuazim said...

Dah fed up dengan politik di Malaysia...dulu ada hope pada opposition...at last semua ke laut...

buah kerdas said...

Pernah seorang politikus berkata bahawa setiap orang ada tanda harganya, itu tentulah termasuk Presiden PAS and Mursidul Am nya. Nampaknya Presiden UMNO yang sekarang ini amat cekap mentaksir tanda harga dua orang pembesar PAS tersebut sehingga mereka sanggup mengeluarkan kenyataan politik yang nampak bodoh dan terbukti bodoh. Sia-sia aja aku mengundi PAS dulu.

aku said...

Kadiag, Salaam.

Betoi jugak hang tulih Kadiag, macam tak dak 'candidate' yg layak. Di kola kangsa, depa boh balu dlm iddah, tak bulih keluag kempen.
Aku dengag2 Jamalulail ka sapa ka dari Taman Cempaka, Kg Pandan besunggoh nak betanding....

Di Big Riva, depa boh ADUN Long Riva, tapi aku dengag hak depa pangge Mal Ikan Bakag dok intai2 nak betanding.

Kalu betoi la, nampak macam ada masaalah dlm pati depa ni... dok tunggu nak teburai kod...

Tapi bukan di PRK saja Kadiag, nampaknya di Kementerian Kewangan pon munkin lagu tu jugak. Aku dengag Mamak Siregar, ketua setiausaha dilantik jadi kepala lembaga pengarah 1MDB ka apa ka...

Tak salah aku Mamak ni sepatutnya yg tau habih masa depa dok kucag duit 1MDB, SRC International, Tabong Pencen KWAP ka apa ka... sebab depa ni, tak salah aku, semua bawah Kementerian tu.

Munkin kita bulih dapat gambag lebih terang lagi pasai sorang pegawai bank singapo, BSI, akan dihadap mahkamah tak lama lagi, insya'Allah, selepaih lebih 40 hari tahan reman....! Bank tu pulak yg katanya dok simpan eset 1MDB diarah tutup kedai, dan bos nombo satu dia di Switzerland letak jawatan serta merta....

Takat tu saja buat masa ni, Kadiag, harap hang sehat2 saja...

Aku

raja2u said...

Assalamualaikum,

YBhg Dato dan Pembahas yang saya hormati. Alhamdulullah tidak lama lagi bulan Ramadhan akan sampai. Bulan Ramadhan adalah penoh dengan keberkatan. Dalam masa itu akan diadakan PRK di Sungai Besar dan di Kuala Kangsar. Pengundi yang bijaksana akan memileh mereka yang difikirkan layak menjadi pemimpin.

Sungguh berbeza kali ini. Jika dahulu ramai yang menyatakan rasa kesal orang Melayu tidak bersatu dan sering tuduh menuduh sesama sendiri sekarang nampaknya parti terbesar yang dianggotai orang Melayu iatu UMNO dan PAS tidak berperang tuduh menuduh sesama sendiri tetapi menampilkan calun untuk dipilih rakyat.Pengundi bebas memilih calun yang mereka fikir berkebolehan memimpin.

Mudah-mudahan trend berpolitik seperti diatas akan membantu mewujudkan kematangan pemikiran politik berparlimen di Negara ini dimana yang terpenting adalah pemilihan mereka yang berwibawa untuk menyelesaikan masalah rakyat ,jika ada.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya.

Zalman A said...


UMNO's pure marketing gimmick:

KUALA LUMPUR, June 1 — Umno's move to facilitate the tabling to PAS's so-called hudud Bill was engineered to shore up Muslim support ahead of two crucial by-elections, according to BMI Research.

The Fitch Group unit also said the Malay nationalist party would not likely help the Islamic penal code become reality in Malaysia, and that the public act of helping table the Bill in Parliament has achieved the objective that Umno desired.

Umno's move to support the PAS Bill revealed, however, its lack of confidence in facing the Sungai Besar and Kuala Kangsar by-elections, BMI Research said when noting the party barely managed to win both seats in Election 2013.

“As such, the move to elevate the Bill should be viewed as Umno's attempt to demonstrate that it is capable of upholding the role of Islam in the country and would be a better option than the other two Islamist parties,” the firm said.

So, it's like selling a product.....

awang batuburok said...

Drama/sandiwara bangsawan PAS AND UMNO(PAU) semakin menarik.
Sama sama kita tunggu dan lihat apa kesudahannya.....ha ha ha!!!

A KADIR JASIN said...

1. Debater Zalman A, thank you for sharing with us the Fitch analysis. I thought so too. Neither Umno nor PAS is really committed to ending the Hudud issue. They want to keep it hanging so that they can pluck and kick it around for partisan purposes.

2. This is a classic example of self-righteous charade that the likes of Najib, Abdul Hadi and Harun Din would act out for the benefit of their uninformed audiences.

3. Jadi betulllah kata awang batuburuk iaitu drama/sandiwara bangsawan PAS dan UMNO semakin menarik. Najib dan Abdul Hadi sudah jadi macam watak jenaka Ehtong dan Ehkeng dalam wayang kulit Utara.

4. Berkenaan perbicaraan bekas "banker" Singapura yang terlibat dalam mengalihkan duit 1MDB, saya rasa orang yang sekarang dok muhong bagi pihak Najib pun tak percaya muhong mereka. Tapi kena muhong juga pasai dah termakan dedak.

Wallahuaklam. Terima Kasih.

Lost souls said...

Datuk,
it is beyond any sense and incredible that Faisal and Suboh still continue to hold directorships in SRC.
Question: At the very least, surely the Finance Minister can be charged in court and sued for this "non-compliance" to good governance?
On the basic level, Putrajaya under the PM has shown it is totally out of sync with the investigation and pursuing the lost 1MDB funds and the SRC International monies.

Governments in Singapore and Switzerland are taking concrete action against the alleged crooks within their jurisdiction, while Malaysia, which is the epicentre of the fraud, still pretends no wrongdoing exists.

This is strong food for the opposition to bring up as evidence that Putrajaya is headless and led by nincompoops.

Waghih said...

Salam Datuk ,

There'sa lot of interesting comment .
Some are bizarre as you said ...

Well , agreed with you on the bizarre one .
No , not Datin Mastura but her instigator ... yeah that foul mouthed fellow by the name of Syed Rosli a.k.a Janda P#####k .

Now,of all the people from the parade of Tun M declaration , why did Tun M selected him ....
Surely this Syed Rosli fellow must be a reflection of Tun M vintage or else he would not be selected by Tun himself .
Yes ... bizarre it is ...

Funny , none of the ANC debater mentioned about it .
Guessed this Syed Rosli fellow is also a reflection of ANC gang too ...
Afterall they have the same mentor ..i.e Tun M .

Like father like son .

Waghih.

Zalman A said...


Hadi's simple agreement with Najib is to create 3-cornered fights.

In one-on-one contests, UMNO loses in most seats.

But Hadi must realise his credibility is tied to Najib's.

Then it becomes a simple test of whether the Malay race wants to remain corrupt, weak and failed forever.

Najib is the perfect man to keep them that way.

The fault is ours. Not anyone else's.

sukasamasuka said...

Datuk.

"....Neither Umno nor PAS is really committed to ending the Hudud issue. They want to keep it hanging so that they can pluck and kick it around for partisan purposes."

1. Kita di Malaysia ada Mahkamah Sivil berpaksikan modal Britsih Westminster untuk semua rakyat Malaysia dan semua undang undang untuk tujuan ini pada dasarnya dibuat dalam Parlimen mengikut Parlembagaan Persekutuan.

2. Ada juga Makhkamah Sharia untuk orang Islam saja...berdasarkan hukum hukum dan larangan-larangan yang sudah dijelaskan dalam AlQuran dan Hadis-hadis Nabi. Contohnya, minum arak, hukumnya haram dan "haram" tidak ada dalam undang undang sivil sebab itu ada-lah hukum agama...maka, tidak perlu dibahas dan diluluskan dalam Parlimen sebab itu hukum agama bukan untuk dibahas-bahas. Kerana itu lah, banyak hukum hukum Sharia melanggar hak asasi manusia dan tidak dapat diterima olih manusia sejagat termasuk orang islam sendiri.

3. Dan ada juga Mahkamah Anak Negeri (Sabah/Sarawak) untuk orang Pribumi Sabah/Sarawak, tidak kira Islam atau bukan Islam...banyak orang tidak tau terutama sekali rakyat Malaysia dari Semenanjung. Undang undang Mahkamah Anak Negeri berdasarkan adat-adat pribumi sebelum adanya agama, semada agama Islam atau Kristian. Contohnya, "kereta terlanggar babi sampai mati", mana ada dalam hukum sivil atau Sharia...tetapi, ada dalam hukum adat Pribumi yang dipanggil "Sugit". Tetapi, Hukum Adat macam juga hukum Sharia...sebenar nya tidak perlu dibahas dan diluluskan dalam Parlimen.

4. Pada dasarnya, tidak kira hukum Sharia atau hukum adat...sebolih-bolihnya tidak menyalahi perlembagaan Malaysia. Disini lah sesiapa saja yang ada nafsu mau memerintah negeri-negeri atau negara Malaysia, mesti pandai "menjual" dan mesti pandai "membeli".

5. UMNO memang pandai menjual-beli agama, begitu juga PAS...ikut selera nafsu semasa la...masa bulan pilihan raya la...macam di Sungai Besar dan Kuala Kangsar pada saat ini.

Dengan sekali gus, semua orang sudah lupa pasal kesialan Perdana Menteri Mohd Najib dengan perbuatan durjana nya yang mencuri harta negara.

Ini la Islam UMNO.

Ini la Islam PAS.

Selamat melangsungkan perkahwinan antara UMNO dan PAS di SB dan di KK pada Jun ini.

Perkahwinan macam begini sebenarnya sudah melanggar hukum adat "Sugit"...tapi dalam Islam ala UMNO dan PAS, semua bolih jadi, janji dapat "kawin" walaupun "duit hantaran" duit curi...atau "duit dedak". Ini tidak bolih dalam Hukum Adat Sugit!!!!!

Zed-85 said...

Salam Dato'

Pada hemat saya, apa yang PAS mahukan hanya setakat untuk terus memerintah Kelantan dan untuk melaksanakan hukum hudud. Soal-soal kebajikan rakyat keseluruhan tidak lagi menjadi keutamaan.

Modal PAS sekarang adalah hudud dan juga hentam DAP walaupun DAP tidak bertanding.

Mungkin elok sahaja parti lain tidak lagi berdialog dengan PAS.

Sekarang ini, trend lawan 3 penjuru dimulakan PAS, makanya elok juga lawan 3 penjuru diteruskan di Kelantan untuk PRU yang akan datang.

Pepatah orang putih kata, "Mutual Assured Distruction", MAD.

Ini sahaja cara untuk berdialog dengan PAS.

sukasamasuka said...

Datuk.

Isu Hudud isu lapok...sudah lapok ditelan zaman.

Orang Melayu masih mau bergayut didahan hudud sebab mereka merasa dengan hudud, maka sempurna la Islam tu...padahal Islam itu sudah sempurna tanpa Melayu...tanpa Arab.

Hudud itu hanya la hukum jenayah saja, bukan nya ada apa pun. Sedap di dengar dan di bincang, tetapi adapun hukum hudud itu adalah perkara-perkara kesalahan antara manusia dengan penciptanya...bukan antara manusia dengan manusia yang lain seperti hukum sivil atau hukum adat.

Mana la kita tau apa hukum sebenar yang akan diterima olih manusia itu apabila dia berjumpa dengan penciptanya di hari kiamat nanti. Satu manusia pun...yang bergelar manusia...termasuk nabi-nabi...tidak akan tahu hukum hudud penciptanya.

Allah Taala memang ada melarang manusia daripada membuat zalim pada manusia yang lain seperti membunuh, mencuri hak/harta orang lain dsbnya. Hukum Sivil pun ada...siang siang buta, harta negara/rakyat dicuri berbillion-billion, tetapi ini Malaysia bukan Singapore atau pun Switzerland...kalau hukum sivil pun tak bolih pakai, jauh sekali la kalau ada hukum hudud. Kalau mau potong tangan sebab "Ali" mencuri roti atau selipar di surau...banyak budak budak Melayu/Islam tiada tangan, tetapi ini bukan hukum hudud...tetapi, hukum suku suku kaum manusia yang tinggal di padang pasir Sahara.

Hukum hudud antara manusia dengan Allah Taala, sebaik baiknya biarlah Allah Taala saja yang mengurusnya di alam akhirat nanti. Jangan la kita manusia, mau berpandai pandai menghakimkan dan menghukum orang atas kesalahan hudud sebab kita ni pun manusia juga. Aku tidak izin manusia lain menghukum aku atas kesalahan hudud sebab manusia itu tetap manusia juga macam aku. Ada ke manusia yang lebih baik dari aku?...ada ke manusia lebih baik dari Datuk AKJ?..mana ada...tidak ada. Itu la sebabnya hukum hudud tidak bolih dipakai.

Hukum Hudud antara aku dengan Allah Taala, kenapa pula PAS atau si Hadi yang sibuk? Dia tu siapa? Ulama?? Pemain muzik?? Luyar??.

Begini saja la...kalau orang Melayu ingin sangat lah hukum hudud ala UMNO atau ala PAS....kita berpisah saja lah. Buat la hukum hudud di Malaya, bukan di Sabah atau di Sarawak.

Haikal Hakimi said...

Kenapa BN akan kekalkan kerusi Sg. Besar dan Kuala Kangsar?

1. Paling utama kerana berlaku pertandingan 3 penjuru yang menyebabkan undi blok pembangkang berpecah.

2. AMANAH merupakan sebuah parti baru yang kurang dikenali ramai dan parti ini kini musuh kepada PAS. Malah AMANAH tiada jentera kempen yang tersusun.

3. UMNO tidak perlu bersusah payah memberi penerangan tentang keburukan AMANAH kerana PAS yang akan menjelaskan semasa mereka berkempen.

4. Keputusan AMANAH meletakkan calon mereka di kawasan majoriti ahli-ahli PAS merupakan satu tindakan yang tidak wajar.

5. Tindakan ini akan menyebabkan ahli dan penyokong PAS berpecah kepada dua sekaligus merugikan PAS serta AMANAH sendiri.

6. Walaupun hebat mana pun calon AMANAH, sokongan hanya diperolehi dalam kalangan ahli dan penyokong PAS sahaja.

7. Kaum Cina juga berkemungkinan mengundi AMANAH kerana tidak lagi menyokong PAS yang tidak lagi sehaluan dengan Pakatan Pembangkang. Ditambah isu pembentangan RUU Syariah.

8. Pertandingan 3 penjuru antara UMNO, PAS dan AMANAH menyebabkan UMNO akan perolehi advantage kerana berlaku perpecahan undi di pihak pembangkang.

9. Dalam keadaan ini dipercayai calon UMNO akan memperolehi jumlah undi yang lebih besar berbanding PRU13.

Kampong man said...

Salam DAKJ,

1.I disagree with Zalman A analysis.He has no Malay and UMNO heart in him if he is a malayu.Macam orang tak sedar diri dan syok sendiri nampaknya.Since when was politic is corrupt free ?.Else that expression 'politics corrupt' does not exist .Huh...We can only minimise corruption right.Isn't that what the gomen is doing through all those various transformstions for the better.

2.One must not think UMNO and PM Najib is that stupid.He has more than 40years of politics in his blood.How many years of politics we have?.

3.We all know that PRK Sg Besar and K Kangsar the worthy winner will only be either UMNO or Pas and chances are UMMO will have a slight upper hand with their well organised machinery according to my bomoh.If that is true it shows that all these craps about 1 MDB and the 2.6 Billion so called scandals with the opposition political ploy and perceptions to hate PM Najib and his UMNO will not work at all.This include the doomed Deklarasi Rakyat.It only unite UMNO members more and we see that happening as they are united behind their mandated leader Najib like when Tun was their President then.Tun call for voters to vote UMNO/BN out will not work especially so he is no longer in UMMO and politically dah hilang sengat and direction.

4.With GE is due prior August 2018 the Pakatan Harapan will continue playing second fiddle same as the doomed Pakatan Rakyat.We will see UMNO and Pas working towards a perpaduan ummah to promote Islam as it should be.Salam ramadhan to all my muslim friends.

Waghih said...

Spot on bro ...

Well said .

Waghih.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).