Tuesday, July 18, 2017

Awasi PNB Macam Sewah Mengawasi Mangsa



A Kadir Jasin


KEHANGATAN perbahasan tajuk “PNB Beli PNB1 Dengan Harga RM173,800” yang ditampal pada 8 Julai adalah gambaran jelas kepedulian masyarakat, khasnya Bumiputera, terhadap masa depan Permodalan Nasional Berhad (PNB).

Tun Ahmad Sarji lancar Unit Bergerak ketika jadi Pengerusi PNB

Kita memperoleh 112 ulasan daripada para pembahas. Ini sangat-sangat mengagumkan. Alhamdulillah dan terima kasih.

[Komen "Anonymous” tidak akan disiarkan. Tolong guna nama sebenar atau samaran.]

Saya yakin para pemimpin atasan PNB khasnya dan negara amnya mengambil maklum dan peduli terhadap perasaan yang disuarakan.

Tajuk di atas bukan sahaja dibincangkan dalam blog ini tetapi juga telah ditularkan melalui banyak saluran media sosial dan oleh ramai penggiat.

Kesimpulannya majoriti pembahas tidak yakin dengan alasan yang diberikan oleh Pengerusi PNB, Tan Sri Abdul Wahid Omar, bahawa penempahan nombor-nombor plat khas itu adalah baik bagi penjenamaan PNB dan merupakan aset nyata (tangible asset) PNB.

Apatah lagi, bilangan nombor yang ditempah bukan tujuh dengan perbelanjaan RM387,835 seperti saya nyatakan tetapi 25 dengan harga RM419,006 seperti dalam jawapan Abdul Wahid.

Kebanyakan pembahas berpendapat ia adalah pemborosan, pembaziran dan perbuatan menunjuk-nunjuk. Mereka berpendapat “branding” PNB/Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB) sudah cukup baik dan tidak memerlukan penjenamaan sensasi.

Saya tidak ada sebarang masalah dikutuk dan diherdik oleh para pembahas yang berasa perbuatan PNB itu baik dan saya berniat jahat.

Saya juga tidak peduli sangat kalau diri saya tidak dihiraukan oleh pengurusan atasan PNB. Tetapi oleh kerana ada percubaan di kalangan sesetengah daripada mereka untuk menjalin (atau menjalin semula) perhubungan dengan saya, maka saya mengalu-alukannya.

Saya lebih gembira kalau mereka prihatin kepada kehendak, aspirasi dan keperluan pelabur skim saham amanah tajaan PNB.

Penghapusan Buku Pas

Misalnya elok orang macam Abdul Wahid dan Datuk Abdul Rahman Ahmad (Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif) PNB fikir masak-masak cadangan hendak ganti buku pelaburan (passbook) dengan akaun digital berkata kunci.

Abdul Wahid (kiri) dan Abdul Rahman wajib utamakan pemegang unit
Mereka pun budak-budak kampung macam saya. Tetapi hari ini mereka pandai dan celik teknologi maklumat. Bagaimana pun, ramai lagi orang kampung yang buta IT dan tidak yakin dengan urusan tanpa buku.

Penghapusan buku pas dan penggantiannya dengan akaun digital adalah idea yang akan menyusahkan warga tua dan mendedahkan mereka kepada manipulasi dan penipuan. Jadi orang cerdik di PNB dan ASNB mohon fikirkan semula.

Jangan fikirkan kesenangan tuan-tuan dan puan-puan sahaja dan hendak jimatkan kos dengan apa cara jua. Tolong ingat juga kos sosial dan psikologi 
yang akan ditanggung oleh pelabur.

Terima kasih kepada pegawai-pegawai PNB dan anak syarikatnya yang menawarkan diri sebagai pendamai dan memohon saya bersimpati dengan agensi amanah Bumiputera itu.

Tidak ada apa yang hendak didamaikan. Saya tidak bergaduh dengan sesiapa. Saya sekadar mengkritik apa yang saya rasa tidak betul. Kalau ada orang yang memilih untuk mentakrifkannya sebagai permusuhan, itu masalah mereka.

Lagipun, kalau saya belasah mereka, mereka ada ramai rakan media arus perdana dan media sosial yang mereka “wine and dine” yang boleh mempertahankan mereka dan meronyeh serta membakulsampahkan hujah saya.

Percubaan Sabotaj

Terima kasih kepada pegawai-pegawai  PNB dan anak syarikatnya yang membisikkan ke telinga saya berkenaan masalah yang mereka hadapi dan kebimbangan yang terbuku di kalbu.

Saya rasa mereka wajib menjadi peniup wisel (whistleblower) dan suara garau (deepthroat) bagi mendedahkan kebobrokan dalaman dan ancaman luaran terhadap kelangsungan PNB dan skim amanah sahamnya.

Saya tidak terperanjat kalau ada orang luar yang mahu campur tangan dalam urusan PNB kerana PNB banyak duit dan kejayaan skim amanah sahamnya membuka ruang kepada Bumiputera untuk memperbaiki taraf ekonomi mereka.

Saya pernah dengar ada agensi penyelarasan modal yang berasa sudah sampai masanya jaminan harga (price guarantee) Skim Amanah Saham Bumiputera (ASB) dihapuskan dan skim pinjaman membeli saham ASB ditamatkan. Saya rasa saya tahu siapa pengkhianat ini.

Pulangan ASB 2016 paling rendah dalam sejarah
 Satu perkara lagi. Dalam suasana ekonomi yang lembap dan kedudukan kewangan kerajaan yang terumbang-ambing adalah tidak mustahil PNB dan syarikat serta tabung pelaburan berkaitan kerajaan (GLC/GLIC) akan dipaksa mengambil alih pembiayaan kerajaan.

Saya amat bimbang melihat bagaimana bank pelaburan milik Maybank iaitu Maybank IB telah masuk ke pasaran untuk menyokong harga saham syarikat kimia Korea Selatan, Lotte Chemical Titan Holdings setelah harga terbitan awam permulaan (IPO) syarikat itu jatuh.

Maybank IB mengakui yang ia telah membeli 17.1 juta saham Lotte pada harga RM6.4718 sesaham dengan membayar RM110.67 juta. Maybank IB adalah penasihat dan penjamin (underwriter) IPO Lotte itu.

Kita telah lihat kerugian dan kesusutan modal yang dideritai oleh banyak GLIC, termasuk Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, apabila mereka dipaksa menjadi pelabur utama (cornerstone investors) IPO Felda Global Ventures (FGV) Holdings Berhad pada tahun 2012.

Natijahnya, dengan PNB membayar dividen dan bonus paling rendah dalam sejarah untuk saham unit ASB bagi tahun 2016  iaitu 7.25 peratus, ia tidak berhak berboros membeli nombor plat khas kerana dengan nombor baru ia terpaksa membeli kenderaan baru juga.

Dan kalau pengurusan baru PNB berasa biasa sahaja berboros membeli nombor plat khas, apakah jaminan mereka juga tidak akan berboros dengan pelaburan dan urus niaga PBN yang lebih besar?

Mudah cakap, kita wajib mengawasi PNB seperti sewah mengawasi mangsa.

Wallahuaklam.

27 comments:

Unknown said...

Tidak ramai yg celik teknologi terutama org kg mahu pun org bandar yg dah berumur. Ada baiknya bookless saving spt yg diamalkan bank komersil sekarang. Walaubagaimanapun penyimpan perlu diberi pilihan untuk memilih.

kluangman said...

Masalahnya kita bukan sewah tapi burung cak prit..

Mat Muar said...

Nampaknya si Kleptokrasi sudah mula menempatkan para perompaknya di institusi penting bumiputra utk mula mencuri lagi. Ayuh kita tumbangkan mereka di PRU14 nanti. Jika tidak negara ini akan jadi Venezuela/ Mozambique baru di Asia tenggara ini.

Zed-85 said...

Sallam Dato'

Berpandu kepada Rajah Dividen yang Dato' sertakan.

Bonus perlahan-lahan berkurang daripada 5% kepada 0.5%.

Bonus sebenarnya untuk mereka yang simpan dalam ASB lama iaitu lebih 10 tahun.

Dividen pokok berkurangan sikit demi sedikit daripada 10%, tahun ini pertama kali cecah 6.75%.

Kita boleh katakan, ASB adalah tabung simpanan utama orang melayu. Kalau dividen berkurangan, maka kuranglah orang melayu dapat pulangan.

Bagaimana agaknya, dividen untuk akhir tahun 2017.

ui said...

Nombor plat itu bukan branding.

Ia hanya semata2 pembaziran, keegoan, kesombongan dan yang seumpamanya.

Tapi percayalah...kemungkinan dividen tahun 2017 akan dinaikkan semata2 utk mewujudkan feel good factor kepada para pelabur. Maklumlah...nak PRU kan...

So beringatlah semua.

Pb said...

Simple, one can opt in for a book and online or opt for no book but only online. Non issue if they give choice.

Silver lining is, no way in hell will returns be lesser than last year. There will be an increment albeit minimal. Thats the boon.

Mali Muyung said...

Harapan saya kita dpt tumbangkan BN dlm pru14 kelak. Ini saja caranya kita berpeluang membetulkan keadaan.
Pada pandangan saya BN skrang berraja d mata bersultan d hati.
Tak makan saman.
Ironisnya majoriti mereka Melayu. Tergamak menyusahkan org sebangsa Mereka.

ali along said...

Setuju.. perangai semua mcm ketua penyamun je.

bugis toyol said...

YAB TDM introduced ASN/ASB utk kepentingan rakyat, tapi si Bugis gila tolong merosakan dan tukang siphon nanti..

maaf tp apa punya sial manusia jenis ini dan ada pula sekor dua barua macai dok sokong bugis gila tu lagi. tapi skrg, bugis gipa dah dok meroyan macam kena rabbies dah...

Aku said...

Kadiag, السلام عليكم
Tahnia'h ataih kejayaan hang untuk dgn tegaih menegog dan menghimpun pandangan rakyat tehadap kerakusan atau telanjognya satu juzuk apparat pemerintah. Peranan yg sewajagnya dimainkan olih institusi seperti SPRM, Odit Negara, media massa dan yg sebagai yg gaji atau imbohan depa dibayag olih rakyat. Tapi Malaya dah lama tertinggai baih dlm kerja ni. Macam jugak dlm kebanyakkan urustadbir yg lainnya. Yg kebanyakkan depa dok sebok antaranya ialah pasai apa kerajaan negeri Pulau Pinang tak tanda tangan ikrar bebas risyuah, macam la kalu tanda tangan menda tu, jinayah risyuah tu akan jadi korang. Orang tak sekolah pon sedag kejadian risyuah yg dilapogkan banyak berlaku di negeri2 yg buat ikrar tu, macam dlm kes ramai kepala mata2 tersangka telibat dlm skandal pelindungan kegiatan rumah pelacuran dan judi.

Lagi pulak macam2 ikrar dah buat, akujanji la, sumpah jawatan la...
Munkin ini sealiran dgn 'fenomena' untuk tonjoikan yg remeh, barangkali untuk nak tutup tercorotnya dlm tugaih2 teraih ("core"). Teringat aku seni kata lagu :
"Remeh (Yang Remeh Temeh)"

"Ada mata pandang (pandang)
Ada telinga dengar (dengar)
Ada mulut diam
Ada tangan garu (garu)
Ada kaki goyang (goyang)

Ada otak pandai (pandai)
Ada akal pakai (pakai)
Ada bijak gadai
Ada mata pejam (pejam)
Ada mulut kunyah (kunyah)

Yang remeh dan yang temeh
Berlegar di sekelilingmu
Yang remeh dan yang temeh
Berlegar di sekelilingmu

Buatlah (buatlah..) yeah
Buatlah tak tahu
Buatlah (buatlah..) yeah
Buatlah tak tahu

Rela jadi tunggul (tunggul)
Rela jadi patung (patung)
Tunggu dilelong
Suruh angguk-angguk (angguk)
Suruh geleng-geleng (geleng)

Oh puji lah aku (aku)
Ampu lah aku (aku)
Senang hidupmu
Ada tangan tadah (tadah)
Ada maruah campak (campak)

Yang remeh dan yang temeh
Berlegar di sekelilingmu
Yang remeh dan yang temeh
Berlegar di sekelilingmu

Biarkan (biarkan.. yeah)
Biarkan berlaku
Biarkan (biarkan.. yeah)
Biarkan berlaku" ( dari http://liriklagumelayubaru.blogspot.my )

Kalu buleh aku nak cadang lagu ni dgn izin pemegang hak cipta untuk jadi lagu tema parti hampa, untuk dinyanyikan dgn semangat dirapat rapat atau himpunan2 hampa, munkin dipendekkan dgn pindaan2 yg sesuai (adaptasi) misalan di rangkap terakiag di ganti dgn
"Ubahkan (ubahkan...yeah)
Ubahkan selalu".

Mintak maghap Kadiag no.
Aku

saffron rice said...

PNB kepunyaan bumiputra dan di uruskan oleh bumiputra dgn perluang yg di sediakan oleh kerajaan dan pemegang kuasa,,
Sebenarnya perniagaan yg agak mudah jika ahli perniagaan mendapat perluang dan keistimewaan seperti PNB, dalam erti kata lain kalau PNB gagal atau lemah sudah mencukupi memberitahu kita bahawa pengurusan yg ada boleh di kata kan bebal atau bodoh
Yg berharga adalah idea dan ilham bagaimana PNB di tubuh kan dan niat murni,, dgn kemudahan yg ada bukan kegagalan malah kelemahan PNB cukup memberitahu kita tentang kelemahan pengurusan yg ada,,
Kebanyakan Bumiputra , kebanyakan bukan semua bumiputra , yg ada adalah Melayu yg beragama Islam ,
Yg mana ramai org melayu Islam dan lebai lebai mampu laku kan dalam tuntutan agama, contoh mereka mampu tidak meninggal kan sebahyang dan ada yg masih mampu sebayang sunat di ketika waktu pejabat ada yg sempat sembayang doha dan berbagai lagi di waktu pejabat yg mana mereka di bayar gaji untuk bekerja,, tolong jgn salah tafsiran! Ramai yg mampu pergi menunai kan haji dan haji berulang kali yg mana terpaksa mengeluar kan modal besar menyebab kan ada yg terpaksa menunggu hingga meniggal
Ramai yg mampu pergi umrah(sunat) hampir selalu dan biasa yg lebih dari 2 atau 3 kali terutama org politik dan penjawat awam,,
TAPI SATU perkara yg amat MUDAH yg di tuntut oleh Islam yg PALING AMAT SUKAR di Laksanakan ,tak perlu angkat wudud tak perlu tukar pakaian tak perlu berdoa tak perlu bermodal tak perlu ke tabung haji dan tak perlu masa tak perlu jubah serban serta janggut kambing dan tak perlu keluar derma atau cek. Adalah AMANAH,,
Tiap tiap org mampu buat secara percuma tapi inilah yg ramai Islam gagal lakukan ,, maka hancurlah segala sistem yg ada bukan sahaja PNB yg boleh hancur negara juga boleh mengalami nasib yg sama...,, tolong jgn salaf tafsiran,,
Perkara mudah yg amat susah di lakukan,, mereka lupa dunia ini bukan milik mereka dan keluarga mereka sahaja,, urus tabir kebanyakan negara yg maju wlpun bukan negara Islam kebanyakanya lebih amanah dari negara Islam,,
Urustabir PNB harus amanah, Mereka memegang amanah org ramai dari yg kaya hingga yg miskin ,, kerana itu pelaburan PNB di panggil AMANAH

Abdullah Ngah said...

saya amat setuju dengan Datuk Kadir jasin bahawa buang buku dan guna digital suatu manipulasi dan penipuan.sudah lama bank bank berbuat demikian dan sudah berlaku manipulasi dan penipuan terhadap akuan penyimpan termasuk berlaku kehilangan catatan angka wang sebenar yang disimpang.Tidak dinafikan hal ini boleh berlaku kepada rakyat jelata yang melabur dengan PNB.Kalau tiada buku sudah pasti tak boleh hendak buktinya penyata sebenarnya. oleh itu,manipulasi dan penipuan boleh berlaku dan wang boleh masuk saku.

Cik Minah said...

YA, memang perlu si Wahid ni diawas sepanjang masa.
Takut nanti dijualnya semua asset PNB kerana asset itu
katanya kepunyaan korporat, bukan hak pendeposit.
Diberinya kita dividen 10% nak tunjuk hebat mengurus konon
tapi tahun-tahun selepas itu, dividen mungkin lebih murah
daripada simpanan di bank sebab sudah takda asset lagi
untuk menjana pendapatan PNB.
Sama macam yang berlaku kat Tabung Haji.
Semakin lama, semakin rendah dividennya.
Dah tahu benar cara otak WAHID OMAR berfikir.
Dia bukan tokoh korporat bergeliga macma yang diwar-warkan.
Dia jadi bergeliga sebab Annual report korpart b erb illion
hasil jualan asset, bukan hasil otak dia meniaga.
Tengok saja apa dia dah buat kat TELEKOM MALAYSIA.
Banguna pucuk rebong, ibu pejabat TM tu siapa punya sekarang....?
Dia memang sangat-sangat perlu diawasi di PNB.
Di TM & MAYBANK, dia boleh buat sesuka hati, di PNB ni dia
mesti ingat, setiap sen duit itu adalah hasil titik peloh
penyimpan untuk meneruskan hidup di masa tua.
Ada penyimpan, baru ada asset.
Tada ayam, takda telor.
Jangan cakap takda telor, takda ayam.
Dua-dua sangat perlu untuk menjana pendapatan korporat.

Old friend. said...

I saw it coming... and do expect much more of the same in not to distance future from the Chinese chauvinist DAP.

The hardcore DAP members are fed up with their leaders who abandoned their ideology for their own interest.

Collaborating with Dr M is a no, no to the ordinary members.

DAP leaders knew that at the current situation that they may lost Penang and their govt position in the next GE... Thus, another marriage of convenience.


From The Star:-

"A rift has formed in the Otai Reformis group of hardcore supporters of Datuk Seri Anwar Ibrahim, over Tun Dr Mahathir Mohamad’s leadership of Pakatan Harapan.

The head of the group Saari Sungib, who is also Hulu Kelang assemblyman, has called for an emergency meeting this Sunday in an attempt to alleviate the rift before it worsens.

It is understood that the group’s secretary Razak Ismail has threatened to resign and join Parti Sosialis Malaysia (PSM).

Razak, who is upset with the Anwar family for allowing Dr Mahathir to take over, is said to be planning to contest against Pakatan under the PSM ticket in the general election.

The theme of this Sunday’s meeting is “Otai Refomis di simpangan” (Otai Reformis at the crossroads) and Saari said he may also offer to resign if the members feel that the group has lost its way."

Keras tangan said...

Dato'

Seeloknya ada badan bebas yang menjalankan proses penamaan dan pemilihan anggota2 lembaga pengarah PNB dan entiti2 lain sepertinya supaya mereka2 yang terpilih tidak 'confused' siapa boss mereka dan kepada siapa tanggungjawab amanah mereka.

sukasamasuka said...

Datuk,

- Dalam posting ini, ada foto "Tun Ahmad Sarji lancar Unit Bergerak ketika jadi Pengerusi PNB"...dan yang jelas unit itu ada plat no. WB9072S.

- OK saja tu sebab orang tak kisah pasal plat no janji kenderaan tu bolih bergerak, bersih dan senang nampak bila parking untuk pelanggan berurusan.

- Ini contoh2 branding di mobile van dalam Internet untuk kita share:

1. Milo Sampling Van di Singapura - https://www.timeout.com/singapore/blog/nathan-hartonos-promised-milo-van-to-hit-up-plaza-singapura-100616

2. Coca Cola delivery van - http://cocacolabottlingco.blogspot.my/2011/02/coca-cola-van-valdosta-georgiacoca-cola.html

3. Citibank mobile ATM di US - https://thefinancialbrand.com/19864/mobile-atms-for-banks-and-credit-unions/

sukasamasuka said...

Datuk,

"Saya juga tidak peduli sangat kalau diri saya tidak dihiraukan oleh pengurusan atasan PNB."

1. Datuk adalah salah satu dari 13 juta pelabur dalam skim PNB...jadi Datuk hanya ikan bilis saja la.

2. Kalau Datuk AKJ macam ikan bilis dikacamata syarikat gergasi terkemuka macam PNB...yang kami2 ini, macam mana pula?

3. Pada mulanya saya memang rasa hairan kenapa masaalah dan komplain ikan2 bilis macam Datuk tidak dapat sambutan dari pihak pengurusan PNB.

4. Besar kemungkinan, "roh" PNB dimasa lampau tidak sama dengan "roh" PNB sekarang...maklum saja la mungkin dimasa dulu PNB ini betul2 "Melayu", tetapi sekarang sudah jadi "Malayu"...tapi aku silap pula, bila aku buka website PNB...ini yang aku jumpa...

5. http://www.pnb.com.my/about_m.php

Nilai Kami

Competence (Kecekapan)
Kami mempunyai kecekapan yang perlu untuk mencapai prestasi tinggi.

Humility (Rendah Diri)
Kami sentiasa menghormati orang lain serta menjiwai asal usul dan perjuangan jitu PNB.

Integrity (Integriti)
Kami sama sekali tidak akan berkompromi dalam hal integriti dan berpegang penuh kepada
standard etika yang tertinggi.

Prudence (Cermat)
Kami sentiasa focus terhadap melindungi pelaburan pemegang unit amanah kami.

Passion (Semangat)
Kami sentiasa bersemangat tinggi untuk mencorak pencapaian luar biasa.

6. Apa ke nilai2 PNB ini hanya untuk siok dibaca olih ikan2 bilis saja?

7. Kami memohon pada 'Pengurusan baru PNB' dibawah pimpinan Tan Sri Wahid supaya kembali pada nilai2 asal, bukan untuk mengajar sesiapa, tetapi demi bangsa Melayu.

8. Nilai2 ini la yang menyebabkan PNB jadi sebuah institusi Melayu yang teragong bukan saja di Malaysia tetapi diseluruh dunia.

9. Hayati la nilai2 ini...sebab PNB adalah benteng ekonomi Melayu yang terakhir...yang masih berdiri teguh...masih bermoral.

10. Hancur Melayu kalau PNB rosak!

Is it true? said...

Is it true?
the IGP will be allowed to extend his office beyond his mandatory retirement date,
although he himself Khalid Abu Bakar acknowledged just earlier this month that he is due to retire in September.

If the information is correct, PM will lose a lot of his supporters and especially those on the fences because even the most die-hard can no longer stay quiet what with the Gopi affair, the good morning calls, and what other nonsensical excuses are created.

The opposition will certainly crow with glee as another display of Putrajaya's arrogance as this will ultimately help them win votes.

RD. said...

Salam Dato AKJ.

Bukan setakat dividen ASB saja yang terendah dalam sejarah, Dato. Dividen ASG (Amanah Saham Gemilang) juga yang terendah dalam sejarah. Berikut saya ambil dari 'Laporan Tahunan Bagi Tahun Kewangan Bertarikh 31 Mac 2017' yang dihantar kepada saya, setiap tahun.
(Bermula tahun 2018, ia akan dihantar melalui elektronik, jika saya bersetuju).

ASG-Pendidikan
2015 = 7.10
2016 = 6.00
2017 = 4.50

ASG-Kesihatan
2015 = 7.20
2016 = 7.00
2017 = 4.25

ASG-Persaraan
2015 = 7.15
2016 = 6.80
2017 = 5.15

Baru-baru ini, kerana ada urusan lain berhampiran, saya telah pergi ke Menara PNB Jalan Tun Razak untuk melabur duit-raya anak-anak. Sejak dari kecil lagi saya sudah membuka akaun ASD (Amanah Saham Didik) untuk anak-anak dan menjadi kelaziman setiap tahun saya akan 'merampas' sebahagian besar duit-raya mereka untuk dimasukkan dalam ASD.

Saya isi borang dan beri passbook anak-anak di kaunter. Juruwang terus memulangkan balik semua passbook kepada saya sambil berkata, 'buku tidak lagi diperlukan'. Saya balas; 'kalau hilang pun tak apa la, ya?' dan Juruwang jawab; 'Ya, hilang pun tak apa'.
Saya bertanya lagi; 'kalau macam tu, bagaimana saya nak buktikan kepada anak-anak, bahawa semua duit-raya mereka telah saya masukan dalam ASD?'

Juruwang jawab; 'Nanti saya printkan transaksi pelaburan ini, sebagai bukti kepada mereka.'

Namun, saya tidak lagi boleh mengetahui jumlah baki dalam akaun tiga orang anak saya yang sudah mencapai umur 18 tahun. Mereka mesti berdaftar sendiri dalam talian untuk mengetahui baki wang yang saya sendiri berikan pada mereka, sebagai duit-raya.
Ini bermakna, setelah mereka mencapai umur 18, saya tidak lagi dapat memantau samada mereka berbelanja boros untuk membeli barangan mewah yang tidak bermanafaat kepada kehidupan mereka sebagai pelajar di IPTA/S.

Yang jelas, pada saya, PNB banyak dapat berjimat dengan 'langkah' elektronik ini. Mungkin dengan jumlah yang dapat dijimatkan ini mereka rasa berhak membazir hampir setengah juta Ringgit untuk nombor-palat kereta dan juga membeli kereta-baru. Alangkah baik jika WANG itu dikembalikankan kepada pelabur dalam bentuk dividen.

Terima Kasih Dato, kerana menceritakan mengenai "Maybank IB mengakui yang ia telah membeli 17.1 juta saham Lotte pada harga RM6.4718 sesaham dengan membayar RM110.67 juta. Maybank IB adalah penasihat dan penjamin (underwriter) IPO Lotte itu."

Kita juga kena 'berjaga-jaga' pada bulan November ini bila EDRA milik China, buat IPO.

sukasamasuka said...

Datuk,

"Misalnya elok orang macam Abdul Wahid dan Datuk Abdul Rahman Ahmad (Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif) PNB fikir masak-masak cadangan hendak ganti buku pelaburan (passbook) dengan akaun digital berkata kunci."

- sudah terjadi Datuk!..last 2 months????

- ini dibuat tanpa proper consumer research.

- tidak ada financial insitution di Malaysia yang besar macam PNB dengan 13 juta akaun...tidak ada...Tan Sri Wahid tau, dia bekas Presiden Maybank, bank terbesar di Malaysia...tanya dia berapa banyak akaun di Maybank?...1 juta?...6 juta?...10 juta?...tidak sampai 13 juta!

- Legacy system IT di Maybank adalah yang paling terbaik di rantau ini...Tan Sri Wahid tau.

- Passbookless Saving akaun di Maybank pun Tan Sri Wahid tau juga. Idea ini bukan dari Maybank. Dan dibuat di Maybank atas sebab2 tertentu. Bagus idea ini untuk Maybank, tetapi tidak bagus untuk PNB seperti apa yang Datuk AKJ hasratkan itu.

- Apa yang sesuai untuk Maybank bukan semestinya sesuai untuk PNB sebab PNB BUKAN bank!...jadi jangan berlagak macam bank kalau bukan bank.

- Kita juga tau, yang Tan Sri Wahid juga tau sebagai Presiden Maybank, salah satu komplain adalah queue yang panjang bila time keluar ASB diawal tahun...maklum la orang macam kami ini bila dapat sikit dividen dan bonus, mau kemana lagi mau pergi kalau bukan ke kaunter Maybank.

Biarlah Maybank yang uruskan masaalah ini Tan Sri sebab Tan Sri bukan lagi dalam Maybank...walaupun PNB kontrol Maybank.

- Buat la PNB macam PNB asal...pakai passbook sebab ini system yang paling terbaik untuk PNB sebab 13 juta ini kebanyakannya orang kampung macam saya.

= Tan Sri pujuk la bank2 yang keluarkan ASB dikaunter2 mereka bahawa INI ADALAH PART OF CSR UNTUK BANK!

sukasamasuka said...

Datuk,

"Saya pernah dengar ada agensi penyelarasan modal yang berasa sudah sampai masanya jaminan harga (price guarantee) Skim Amanah Saham Bumiputera (ASB) dihapuskan dan skim pinjaman membeli saham ASB ditamatkan. Saya rasa saya tahu siapa pengkhianat ini."

- Ceritakan Datuk...ceritakan siapa pengkhianat bangsa ini?

- Pada dasarnya, saya sendiri tidak berapa suka pasal skim2 pinjaman ASB ini yang dipopularkan olih bank2 di Malaysia sebab orang macam saya bukan besar pendapatan...kasi pagi makan pagi...jadi besar kemungkinan juga yang sebenarnya, bank yang tak mau layan saya...biasanya saya banyak soal, tapi duit tarak.

- Pada suatu ketika dulu, bini ada bawa leaflet bank tentang skim ini...kalau zaman Tun, bonus dan dividen sampai 10-12% memang cantik...tolak bunga pinjaman skim asb, lebih bolih pakai.

- Kalau zaman..apa nama?...mana nama dia nie?...tak ada pula diblog?...oh ya...(Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak...mampus la bayar skim ini sebab pulangan asb tak cukup bayar hutang pinjaman.

- saya masih ingat lagi dalam sekitar 1998 begitu, bila matawang kita jatuh masa "Asian Financial Crisis", bunga naik 15%...banyak pelabur yang buat pinjaman bungkus...jadi bank punya non-performing loan...ratusan juta kena write-off...pinjaman habis begitu saja kena ambil bank sebagai cagaran untuk bayar principal.

- sebaik2nya, melabur dalam skim ASB ini berpandukan pada asas simpanan bulanan...atau kalau ada lebih wang...sikit sikit lama lama jadi bukit...ini la asas pelaburan yang baik.

- PNB mesti hentikan pinjaman skim ASB ini dengan serta merta sebab pinjaman ini tidak menguntungkan orang Melayu...yang untung adalah bank2, bukan pelabur.

diny yusof said...

Dato , inilah masaalahnya apabila tindakan diambil tanpa kajian mendalam di lakukan . Semua yang berada di dalam "band wagon" najib perasan tiada siapa yang lebih bagus dari mereka , tiada siapa yang lebih bijak dari mereka .

Mereka kena faham , sekitar 7 juta pemegang unit di dalam ASB 1 dari jumlah keseluruhan berjumlah sekitar 9 juta mempunyai kurang dari 50,000 unit. Kebanyakkan mereka tergolong di dalam kelompok yang menggunakan buku simpanan ASB umpama buku 555 . Awal bulan masukkan wang , tengah bulan ke hujung bulan beratur di pejabat pejabat pos untuk membuat pengeluaran . Tidakkah nanti mendatangkan satu masaalah kepada mereka jika beralih dari passbook ke digital ??

zarra said...

Rakyat mesti peka dan berani melakukan perobahan. Rejim kleptokrasi skrng mesti ditamatkan pd GE14. Ulamak jahat yg menyokong rejim jg perlu dinyahkan...

Permadu Malaysia said...

Abdul Wahid mungkin seorang yg bijaksana dlm bidang ekonomi dan kewangan.Soalannya apakah jasa dan sumbangan beliau semasa menjadi senator dan memegang jawatan menteri.

Satu ketika dahulu macam satu trend semua syarikat besar terutama GLC melaksanakan penjenamaan semula dgn kos yg tinggi tanpa mengkaji dgn mendalam keperluan penjenamaan semula itu sendiri.

Sebagai contoh, Abdul Wahid pernah menjadi ketua nombor satu Telekom Malaysia dan menjenama semula menjadi TM. Apa faedahnya?

TM juga singkatan perkataan trade mark dan nama TM sedikit sebanyak menimbulkan kekeliruan. Begitu juga elok2 nama Kedai Telekom ditukar menjadi tmpoint. Apa faedahnya?

Ada kebenarannya pandangan yg menghancurkan bahasa Melayu adalah orang2 Melayu sendiri yg mempunyai kuasa dan pengaruh utk memartabatkan bahasa Melayu.

Bagi saya Abdul Wahid telah menjadi pengkhianat dan perogol bahasa Melayu.

sukasamasuka said...

Datuk,

Lari dari topik...minta maaf...

Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali berkata....July 18, 2017......“Saya tidak takut sesiapa pun termasuk Dr Mahathir. Saya tidak tahu mana-mana orang, tetapi saya takut Allah"


- Sesiapa saja...tak kira siapa...yang suka bercakap begini MEMANG MUKA PEMBOHONG!

- Senang saja kalau mau tau si Apandi membohong....bukan pakai lie detector...itu teknologi terbaik tetapi bukan untuk kes orang yang pandai cakap "saya tidak takut pada mana mana, kecuali Allah"

- dengan kata2 nya itu kita sudah tau dia membohong sebab tidak ada manusia yang takut pada Allah....walau dia seorang Nabi sebab kita tidak tau.

- Apandi, apa yang kau cakap itu adalah untuk kasi siok kau sendiri saja...dan satu penghinaan terhadap kesucian agama Islam!

- Olih itu....selagi Lim Kit Siang tidak percaya, maka jangan la kau harap aku akan percaya.

- Apandi...kalau betul2 kamu takut pada Allah, baca ini...

"Oh My God, please help me"

"I'm Your God, do you believe me"...A Voice from Heaven

"Yes, yes, yes...I believe you"

"Let go of the rope...and fall into my hand"..the same Voice again.

There is a total silence...............

"Oh God out there, please help me...please"

There is no more of that same voice.

- If you can let go of the rope....then...and only then we believe you are that man who has the fear of Allah in your heart...until then Apandi...expect nothing...but, everything.



Sumber: http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2017/07/18/apandi-saya-hanya-takut-allah-tak-sembunyi-tentang-1mdb/

Old friend. said...

DAP says ROS directive based on "fake news", no decision on polls yet. - Malaysiakini.

Hahaha! Fake news???
Can you believe it? Here we have Donald LGE Trump. This Tokong is a "fake" himself. Doesn't have originality at all. Just go and hang yourself lah Tokong. You and your Chinese chauvinist DAP CEC are illegal. Even your grassroot members now have doubts in the CEC sincerity in fighting for democracy. DEMOCRACY IS A MOCKERY IN THE DAP.

Sali said...

W8D dibeli dengan duit rakyat?

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).