Tuesday, July 18, 2017

Awasi PNB Macam Sewah Mengawasi Mangsa



A Kadir Jasin


KEHANGATAN perbahasan tajuk “PNB Beli PNB1 Dengan Harga RM173,800” yang ditampal pada 8 Julai adalah gambaran jelas kepedulian masyarakat, khasnya Bumiputera, terhadap masa depan Permodalan Nasional Berhad (PNB).

Tun Ahmad Sarji lancar Unit Bergerak ketika jadi Pengerusi PNB

Kita memperoleh 112 ulasan daripada para pembahas. Ini sangat-sangat mengagumkan. Alhamdulillah dan terima kasih.

[Komen "Anonymous” tidak akan disiarkan. Tolong guna nama sebenar atau samaran.]

Saya yakin para pemimpin atasan PNB khasnya dan negara amnya mengambil maklum dan peduli terhadap perasaan yang disuarakan.

Tajuk di atas bukan sahaja dibincangkan dalam blog ini tetapi juga telah ditularkan melalui banyak saluran media sosial dan oleh ramai penggiat.

Kesimpulannya majoriti pembahas tidak yakin dengan alasan yang diberikan oleh Pengerusi PNB, Tan Sri Abdul Wahid Omar, bahawa penempahan nombor-nombor plat khas itu adalah baik bagi penjenamaan PNB dan merupakan aset nyata (tangible asset) PNB.

Apatah lagi, bilangan nombor yang ditempah bukan tujuh dengan perbelanjaan RM387,835 seperti saya nyatakan tetapi 25 dengan harga RM419,006 seperti dalam jawapan Abdul Wahid.

Kebanyakan pembahas berpendapat ia adalah pemborosan, pembaziran dan perbuatan menunjuk-nunjuk. Mereka berpendapat “branding” PNB/Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB) sudah cukup baik dan tidak memerlukan penjenamaan sensasi.

Saya tidak ada sebarang masalah dikutuk dan diherdik oleh para pembahas yang berasa perbuatan PNB itu baik dan saya berniat jahat.

Saya juga tidak peduli sangat kalau diri saya tidak dihiraukan oleh pengurusan atasan PNB. Tetapi oleh kerana ada percubaan di kalangan sesetengah daripada mereka untuk menjalin (atau menjalin semula) perhubungan dengan saya, maka saya mengalu-alukannya.

Saya lebih gembira kalau mereka prihatin kepada kehendak, aspirasi dan keperluan pelabur skim saham amanah tajaan PNB.

Penghapusan Buku Pas

Misalnya elok orang macam Abdul Wahid dan Datuk Abdul Rahman Ahmad (Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif) PNB fikir masak-masak cadangan hendak ganti buku pelaburan (passbook) dengan akaun digital berkata kunci.

Abdul Wahid (kiri) dan Abdul Rahman wajib utamakan pemegang unit
Mereka pun budak-budak kampung macam saya. Tetapi hari ini mereka pandai dan celik teknologi maklumat. Bagaimana pun, ramai lagi orang kampung yang buta IT dan tidak yakin dengan urusan tanpa buku.

Penghapusan buku pas dan penggantiannya dengan akaun digital adalah idea yang akan menyusahkan warga tua dan mendedahkan mereka kepada manipulasi dan penipuan. Jadi orang cerdik di PNB dan ASNB mohon fikirkan semula.

Jangan fikirkan kesenangan tuan-tuan dan puan-puan sahaja dan hendak jimatkan kos dengan apa cara jua. Tolong ingat juga kos sosial dan psikologi 
yang akan ditanggung oleh pelabur.

Terima kasih kepada pegawai-pegawai PNB dan anak syarikatnya yang menawarkan diri sebagai pendamai dan memohon saya bersimpati dengan agensi amanah Bumiputera itu.

Tidak ada apa yang hendak didamaikan. Saya tidak bergaduh dengan sesiapa. Saya sekadar mengkritik apa yang saya rasa tidak betul. Kalau ada orang yang memilih untuk mentakrifkannya sebagai permusuhan, itu masalah mereka.

Lagipun, kalau saya belasah mereka, mereka ada ramai rakan media arus perdana dan media sosial yang mereka “wine and dine” yang boleh mempertahankan mereka dan meronyeh serta membakulsampahkan hujah saya.

Percubaan Sabotaj

Terima kasih kepada pegawai-pegawai  PNB dan anak syarikatnya yang membisikkan ke telinga saya berkenaan masalah yang mereka hadapi dan kebimbangan yang terbuku di kalbu.

Saya rasa mereka wajib menjadi peniup wisel (whistleblower) dan suara garau (deepthroat) bagi mendedahkan kebobrokan dalaman dan ancaman luaran terhadap kelangsungan PNB dan skim amanah sahamnya.

Saya tidak terperanjat kalau ada orang luar yang mahu campur tangan dalam urusan PNB kerana PNB banyak duit dan kejayaan skim amanah sahamnya membuka ruang kepada Bumiputera untuk memperbaiki taraf ekonomi mereka.

Saya pernah dengar ada agensi penyelarasan modal yang berasa sudah sampai masanya jaminan harga (price guarantee) Skim Amanah Saham Bumiputera (ASB) dihapuskan dan skim pinjaman membeli saham ASB ditamatkan. Saya rasa saya tahu siapa pengkhianat ini.

Pulangan ASB 2016 paling rendah dalam sejarah
 Satu perkara lagi. Dalam suasana ekonomi yang lembap dan kedudukan kewangan kerajaan yang terumbang-ambing adalah tidak mustahil PNB dan syarikat serta tabung pelaburan berkaitan kerajaan (GLC/GLIC) akan dipaksa mengambil alih pembiayaan kerajaan.

Saya amat bimbang melihat bagaimana bank pelaburan milik Maybank iaitu Maybank IB telah masuk ke pasaran untuk menyokong harga saham syarikat kimia Korea Selatan, Lotte Chemical Titan Holdings setelah harga terbitan awam permulaan (IPO) syarikat itu jatuh.

Maybank IB mengakui yang ia telah membeli 17.1 juta saham Lotte pada harga RM6.4718 sesaham dengan membayar RM110.67 juta. Maybank IB adalah penasihat dan penjamin (underwriter) IPO Lotte itu.

Kita telah lihat kerugian dan kesusutan modal yang dideritai oleh banyak GLIC, termasuk Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, apabila mereka dipaksa menjadi pelabur utama (cornerstone investors) IPO Felda Global Ventures (FGV) Holdings Berhad pada tahun 2012.

Natijahnya, dengan PNB membayar dividen dan bonus paling rendah dalam sejarah untuk saham unit ASB bagi tahun 2016  iaitu 7.25 peratus, ia tidak berhak berboros membeli nombor plat khas kerana dengan nombor baru ia terpaksa membeli kenderaan baru juga.

Dan kalau pengurusan baru PNB berasa biasa sahaja berboros membeli nombor plat khas, apakah jaminan mereka juga tidak akan berboros dengan pelaburan dan urus niaga PBN yang lebih besar?

Mudah cakap, kita wajib mengawasi PNB seperti sewah mengawasi mangsa.

Wallahuaklam.

56 comments:

Unknown said...

Tidak ramai yg celik teknologi terutama org kg mahu pun org bandar yg dah berumur. Ada baiknya bookless saving spt yg diamalkan bank komersil sekarang. Walaubagaimanapun penyimpan perlu diberi pilihan untuk memilih.

kluangman said...

Masalahnya kita bukan sewah tapi burung cak prit..

Mat Muar said...

Nampaknya si Kleptokrasi sudah mula menempatkan para perompaknya di institusi penting bumiputra utk mula mencuri lagi. Ayuh kita tumbangkan mereka di PRU14 nanti. Jika tidak negara ini akan jadi Venezuela/ Mozambique baru di Asia tenggara ini.

Zed-85 said...

Sallam Dato'

Berpandu kepada Rajah Dividen yang Dato' sertakan.

Bonus perlahan-lahan berkurang daripada 5% kepada 0.5%.

Bonus sebenarnya untuk mereka yang simpan dalam ASB lama iaitu lebih 10 tahun.

Dividen pokok berkurangan sikit demi sedikit daripada 10%, tahun ini pertama kali cecah 6.75%.

Kita boleh katakan, ASB adalah tabung simpanan utama orang melayu. Kalau dividen berkurangan, maka kuranglah orang melayu dapat pulangan.

Bagaimana agaknya, dividen untuk akhir tahun 2017.

ui said...

Nombor plat itu bukan branding.

Ia hanya semata2 pembaziran, keegoan, kesombongan dan yang seumpamanya.

Tapi percayalah...kemungkinan dividen tahun 2017 akan dinaikkan semata2 utk mewujudkan feel good factor kepada para pelabur. Maklumlah...nak PRU kan...

So beringatlah semua.

Pb said...

Simple, one can opt in for a book and online or opt for no book but only online. Non issue if they give choice.

Silver lining is, no way in hell will returns be lesser than last year. There will be an increment albeit minimal. Thats the boon.

Mali Muyung said...

Harapan saya kita dpt tumbangkan BN dlm pru14 kelak. Ini saja caranya kita berpeluang membetulkan keadaan.
Pada pandangan saya BN skrang berraja d mata bersultan d hati.
Tak makan saman.
Ironisnya majoriti mereka Melayu. Tergamak menyusahkan org sebangsa Mereka.

ali along said...

Setuju.. perangai semua mcm ketua penyamun je.

bugis toyol said...

YAB TDM introduced ASN/ASB utk kepentingan rakyat, tapi si Bugis gila tolong merosakan dan tukang siphon nanti..

maaf tp apa punya sial manusia jenis ini dan ada pula sekor dua barua macai dok sokong bugis gila tu lagi. tapi skrg, bugis gipa dah dok meroyan macam kena rabbies dah...

Aku said...

Kadiag, السلام عليكم
Tahnia'h ataih kejayaan hang untuk dgn tegaih menegog dan menghimpun pandangan rakyat tehadap kerakusan atau telanjognya satu juzuk apparat pemerintah. Peranan yg sewajagnya dimainkan olih institusi seperti SPRM, Odit Negara, media massa dan yg sebagai yg gaji atau imbohan depa dibayag olih rakyat. Tapi Malaya dah lama tertinggai baih dlm kerja ni. Macam jugak dlm kebanyakkan urustadbir yg lainnya. Yg kebanyakkan depa dok sebok antaranya ialah pasai apa kerajaan negeri Pulau Pinang tak tanda tangan ikrar bebas risyuah, macam la kalu tanda tangan menda tu, jinayah risyuah tu akan jadi korang. Orang tak sekolah pon sedag kejadian risyuah yg dilapogkan banyak berlaku di negeri2 yg buat ikrar tu, macam dlm kes ramai kepala mata2 tersangka telibat dlm skandal pelindungan kegiatan rumah pelacuran dan judi.

Lagi pulak macam2 ikrar dah buat, akujanji la, sumpah jawatan la...
Munkin ini sealiran dgn 'fenomena' untuk tonjoikan yg remeh, barangkali untuk nak tutup tercorotnya dlm tugaih2 teraih ("core"). Teringat aku seni kata lagu :
"Remeh (Yang Remeh Temeh)"

"Ada mata pandang (pandang)
Ada telinga dengar (dengar)
Ada mulut diam
Ada tangan garu (garu)
Ada kaki goyang (goyang)

Ada otak pandai (pandai)
Ada akal pakai (pakai)
Ada bijak gadai
Ada mata pejam (pejam)
Ada mulut kunyah (kunyah)

Yang remeh dan yang temeh
Berlegar di sekelilingmu
Yang remeh dan yang temeh
Berlegar di sekelilingmu

Buatlah (buatlah..) yeah
Buatlah tak tahu
Buatlah (buatlah..) yeah
Buatlah tak tahu

Rela jadi tunggul (tunggul)
Rela jadi patung (patung)
Tunggu dilelong
Suruh angguk-angguk (angguk)
Suruh geleng-geleng (geleng)

Oh puji lah aku (aku)
Ampu lah aku (aku)
Senang hidupmu
Ada tangan tadah (tadah)
Ada maruah campak (campak)

Yang remeh dan yang temeh
Berlegar di sekelilingmu
Yang remeh dan yang temeh
Berlegar di sekelilingmu

Biarkan (biarkan.. yeah)
Biarkan berlaku
Biarkan (biarkan.. yeah)
Biarkan berlaku" ( dari http://liriklagumelayubaru.blogspot.my )

Kalu buleh aku nak cadang lagu ni dgn izin pemegang hak cipta untuk jadi lagu tema parti hampa, untuk dinyanyikan dgn semangat dirapat rapat atau himpunan2 hampa, munkin dipendekkan dgn pindaan2 yg sesuai (adaptasi) misalan di rangkap terakiag di ganti dgn
"Ubahkan (ubahkan...yeah)
Ubahkan selalu".

Mintak maghap Kadiag no.
Aku

saffron rice said...

PNB kepunyaan bumiputra dan di uruskan oleh bumiputra dgn perluang yg di sediakan oleh kerajaan dan pemegang kuasa,,
Sebenarnya perniagaan yg agak mudah jika ahli perniagaan mendapat perluang dan keistimewaan seperti PNB, dalam erti kata lain kalau PNB gagal atau lemah sudah mencukupi memberitahu kita bahawa pengurusan yg ada boleh di kata kan bebal atau bodoh
Yg berharga adalah idea dan ilham bagaimana PNB di tubuh kan dan niat murni,, dgn kemudahan yg ada bukan kegagalan malah kelemahan PNB cukup memberitahu kita tentang kelemahan pengurusan yg ada,,
Kebanyakan Bumiputra , kebanyakan bukan semua bumiputra , yg ada adalah Melayu yg beragama Islam ,
Yg mana ramai org melayu Islam dan lebai lebai mampu laku kan dalam tuntutan agama, contoh mereka mampu tidak meninggal kan sebahyang dan ada yg masih mampu sebayang sunat di ketika waktu pejabat ada yg sempat sembayang doha dan berbagai lagi di waktu pejabat yg mana mereka di bayar gaji untuk bekerja,, tolong jgn salah tafsiran! Ramai yg mampu pergi menunai kan haji dan haji berulang kali yg mana terpaksa mengeluar kan modal besar menyebab kan ada yg terpaksa menunggu hingga meniggal
Ramai yg mampu pergi umrah(sunat) hampir selalu dan biasa yg lebih dari 2 atau 3 kali terutama org politik dan penjawat awam,,
TAPI SATU perkara yg amat MUDAH yg di tuntut oleh Islam yg PALING AMAT SUKAR di Laksanakan ,tak perlu angkat wudud tak perlu tukar pakaian tak perlu berdoa tak perlu bermodal tak perlu ke tabung haji dan tak perlu masa tak perlu jubah serban serta janggut kambing dan tak perlu keluar derma atau cek. Adalah AMANAH,,
Tiap tiap org mampu buat secara percuma tapi inilah yg ramai Islam gagal lakukan ,, maka hancurlah segala sistem yg ada bukan sahaja PNB yg boleh hancur negara juga boleh mengalami nasib yg sama...,, tolong jgn salaf tafsiran,,
Perkara mudah yg amat susah di lakukan,, mereka lupa dunia ini bukan milik mereka dan keluarga mereka sahaja,, urus tabir kebanyakan negara yg maju wlpun bukan negara Islam kebanyakanya lebih amanah dari negara Islam,,
Urustabir PNB harus amanah, Mereka memegang amanah org ramai dari yg kaya hingga yg miskin ,, kerana itu pelaburan PNB di panggil AMANAH

Abdullah Ngah said...

saya amat setuju dengan Datuk Kadir jasin bahawa buang buku dan guna digital suatu manipulasi dan penipuan.sudah lama bank bank berbuat demikian dan sudah berlaku manipulasi dan penipuan terhadap akuan penyimpan termasuk berlaku kehilangan catatan angka wang sebenar yang disimpang.Tidak dinafikan hal ini boleh berlaku kepada rakyat jelata yang melabur dengan PNB.Kalau tiada buku sudah pasti tak boleh hendak buktinya penyata sebenarnya. oleh itu,manipulasi dan penipuan boleh berlaku dan wang boleh masuk saku.

Cik Minah said...

YA, memang perlu si Wahid ni diawas sepanjang masa.
Takut nanti dijualnya semua asset PNB kerana asset itu
katanya kepunyaan korporat, bukan hak pendeposit.
Diberinya kita dividen 10% nak tunjuk hebat mengurus konon
tapi tahun-tahun selepas itu, dividen mungkin lebih murah
daripada simpanan di bank sebab sudah takda asset lagi
untuk menjana pendapatan PNB.
Sama macam yang berlaku kat Tabung Haji.
Semakin lama, semakin rendah dividennya.
Dah tahu benar cara otak WAHID OMAR berfikir.
Dia bukan tokoh korporat bergeliga macma yang diwar-warkan.
Dia jadi bergeliga sebab Annual report korpart b erb illion
hasil jualan asset, bukan hasil otak dia meniaga.
Tengok saja apa dia dah buat kat TELEKOM MALAYSIA.
Banguna pucuk rebong, ibu pejabat TM tu siapa punya sekarang....?
Dia memang sangat-sangat perlu diawasi di PNB.
Di TM & MAYBANK, dia boleh buat sesuka hati, di PNB ni dia
mesti ingat, setiap sen duit itu adalah hasil titik peloh
penyimpan untuk meneruskan hidup di masa tua.
Ada penyimpan, baru ada asset.
Tada ayam, takda telor.
Jangan cakap takda telor, takda ayam.
Dua-dua sangat perlu untuk menjana pendapatan korporat.

Old friend. said...

I saw it coming... and do expect much more of the same in not to distance future from the Chinese chauvinist DAP.

The hardcore DAP members are fed up with their leaders who abandoned their ideology for their own interest.

Collaborating with Dr M is a no, no to the ordinary members.

DAP leaders knew that at the current situation that they may lost Penang and their govt position in the next GE... Thus, another marriage of convenience.


From The Star:-

"A rift has formed in the Otai Reformis group of hardcore supporters of Datuk Seri Anwar Ibrahim, over Tun Dr Mahathir Mohamad’s leadership of Pakatan Harapan.

The head of the group Saari Sungib, who is also Hulu Kelang assemblyman, has called for an emergency meeting this Sunday in an attempt to alleviate the rift before it worsens.

It is understood that the group’s secretary Razak Ismail has threatened to resign and join Parti Sosialis Malaysia (PSM).

Razak, who is upset with the Anwar family for allowing Dr Mahathir to take over, is said to be planning to contest against Pakatan under the PSM ticket in the general election.

The theme of this Sunday’s meeting is “Otai Refomis di simpangan” (Otai Reformis at the crossroads) and Saari said he may also offer to resign if the members feel that the group has lost its way."

Keras tangan said...

Dato'

Seeloknya ada badan bebas yang menjalankan proses penamaan dan pemilihan anggota2 lembaga pengarah PNB dan entiti2 lain sepertinya supaya mereka2 yang terpilih tidak 'confused' siapa boss mereka dan kepada siapa tanggungjawab amanah mereka.

sukasamasuka said...

Datuk,

- Dalam posting ini, ada foto "Tun Ahmad Sarji lancar Unit Bergerak ketika jadi Pengerusi PNB"...dan yang jelas unit itu ada plat no. WB9072S.

- OK saja tu sebab orang tak kisah pasal plat no janji kenderaan tu bolih bergerak, bersih dan senang nampak bila parking untuk pelanggan berurusan.

- Ini contoh2 branding di mobile van dalam Internet untuk kita share:

1. Milo Sampling Van di Singapura - https://www.timeout.com/singapore/blog/nathan-hartonos-promised-milo-van-to-hit-up-plaza-singapura-100616

2. Coca Cola delivery van - http://cocacolabottlingco.blogspot.my/2011/02/coca-cola-van-valdosta-georgiacoca-cola.html

3. Citibank mobile ATM di US - https://thefinancialbrand.com/19864/mobile-atms-for-banks-and-credit-unions/

sukasamasuka said...

Datuk,

"Saya juga tidak peduli sangat kalau diri saya tidak dihiraukan oleh pengurusan atasan PNB."

1. Datuk adalah salah satu dari 13 juta pelabur dalam skim PNB...jadi Datuk hanya ikan bilis saja la.

2. Kalau Datuk AKJ macam ikan bilis dikacamata syarikat gergasi terkemuka macam PNB...yang kami2 ini, macam mana pula?

3. Pada mulanya saya memang rasa hairan kenapa masaalah dan komplain ikan2 bilis macam Datuk tidak dapat sambutan dari pihak pengurusan PNB.

4. Besar kemungkinan, "roh" PNB dimasa lampau tidak sama dengan "roh" PNB sekarang...maklum saja la mungkin dimasa dulu PNB ini betul2 "Melayu", tetapi sekarang sudah jadi "Malayu"...tapi aku silap pula, bila aku buka website PNB...ini yang aku jumpa...

5. http://www.pnb.com.my/about_m.php

Nilai Kami

Competence (Kecekapan)
Kami mempunyai kecekapan yang perlu untuk mencapai prestasi tinggi.

Humility (Rendah Diri)
Kami sentiasa menghormati orang lain serta menjiwai asal usul dan perjuangan jitu PNB.

Integrity (Integriti)
Kami sama sekali tidak akan berkompromi dalam hal integriti dan berpegang penuh kepada
standard etika yang tertinggi.

Prudence (Cermat)
Kami sentiasa focus terhadap melindungi pelaburan pemegang unit amanah kami.

Passion (Semangat)
Kami sentiasa bersemangat tinggi untuk mencorak pencapaian luar biasa.

6. Apa ke nilai2 PNB ini hanya untuk siok dibaca olih ikan2 bilis saja?

7. Kami memohon pada 'Pengurusan baru PNB' dibawah pimpinan Tan Sri Wahid supaya kembali pada nilai2 asal, bukan untuk mengajar sesiapa, tetapi demi bangsa Melayu.

8. Nilai2 ini la yang menyebabkan PNB jadi sebuah institusi Melayu yang teragong bukan saja di Malaysia tetapi diseluruh dunia.

9. Hayati la nilai2 ini...sebab PNB adalah benteng ekonomi Melayu yang terakhir...yang masih berdiri teguh...masih bermoral.

10. Hancur Melayu kalau PNB rosak!

Is it true? said...

Is it true?
the IGP will be allowed to extend his office beyond his mandatory retirement date,
although he himself Khalid Abu Bakar acknowledged just earlier this month that he is due to retire in September.

If the information is correct, PM will lose a lot of his supporters and especially those on the fences because even the most die-hard can no longer stay quiet what with the Gopi affair, the good morning calls, and what other nonsensical excuses are created.

The opposition will certainly crow with glee as another display of Putrajaya's arrogance as this will ultimately help them win votes.

RD. said...

Salam Dato AKJ.

Bukan setakat dividen ASB saja yang terendah dalam sejarah, Dato. Dividen ASG (Amanah Saham Gemilang) juga yang terendah dalam sejarah. Berikut saya ambil dari 'Laporan Tahunan Bagi Tahun Kewangan Bertarikh 31 Mac 2017' yang dihantar kepada saya, setiap tahun.
(Bermula tahun 2018, ia akan dihantar melalui elektronik, jika saya bersetuju).

ASG-Pendidikan
2015 = 7.10
2016 = 6.00
2017 = 4.50

ASG-Kesihatan
2015 = 7.20
2016 = 7.00
2017 = 4.25

ASG-Persaraan
2015 = 7.15
2016 = 6.80
2017 = 5.15

Baru-baru ini, kerana ada urusan lain berhampiran, saya telah pergi ke Menara PNB Jalan Tun Razak untuk melabur duit-raya anak-anak. Sejak dari kecil lagi saya sudah membuka akaun ASD (Amanah Saham Didik) untuk anak-anak dan menjadi kelaziman setiap tahun saya akan 'merampas' sebahagian besar duit-raya mereka untuk dimasukkan dalam ASD.

Saya isi borang dan beri passbook anak-anak di kaunter. Juruwang terus memulangkan balik semua passbook kepada saya sambil berkata, 'buku tidak lagi diperlukan'. Saya balas; 'kalau hilang pun tak apa la, ya?' dan Juruwang jawab; 'Ya, hilang pun tak apa'.
Saya bertanya lagi; 'kalau macam tu, bagaimana saya nak buktikan kepada anak-anak, bahawa semua duit-raya mereka telah saya masukan dalam ASD?'

Juruwang jawab; 'Nanti saya printkan transaksi pelaburan ini, sebagai bukti kepada mereka.'

Namun, saya tidak lagi boleh mengetahui jumlah baki dalam akaun tiga orang anak saya yang sudah mencapai umur 18 tahun. Mereka mesti berdaftar sendiri dalam talian untuk mengetahui baki wang yang saya sendiri berikan pada mereka, sebagai duit-raya.
Ini bermakna, setelah mereka mencapai umur 18, saya tidak lagi dapat memantau samada mereka berbelanja boros untuk membeli barangan mewah yang tidak bermanafaat kepada kehidupan mereka sebagai pelajar di IPTA/S.

Yang jelas, pada saya, PNB banyak dapat berjimat dengan 'langkah' elektronik ini. Mungkin dengan jumlah yang dapat dijimatkan ini mereka rasa berhak membazir hampir setengah juta Ringgit untuk nombor-palat kereta dan juga membeli kereta-baru. Alangkah baik jika WANG itu dikembalikankan kepada pelabur dalam bentuk dividen.

Terima Kasih Dato, kerana menceritakan mengenai "Maybank IB mengakui yang ia telah membeli 17.1 juta saham Lotte pada harga RM6.4718 sesaham dengan membayar RM110.67 juta. Maybank IB adalah penasihat dan penjamin (underwriter) IPO Lotte itu."

Kita juga kena 'berjaga-jaga' pada bulan November ini bila EDRA milik China, buat IPO.

sukasamasuka said...

Datuk,

"Misalnya elok orang macam Abdul Wahid dan Datuk Abdul Rahman Ahmad (Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif) PNB fikir masak-masak cadangan hendak ganti buku pelaburan (passbook) dengan akaun digital berkata kunci."

- sudah terjadi Datuk!..last 2 months????

- ini dibuat tanpa proper consumer research.

- tidak ada financial insitution di Malaysia yang besar macam PNB dengan 13 juta akaun...tidak ada...Tan Sri Wahid tau, dia bekas Presiden Maybank, bank terbesar di Malaysia...tanya dia berapa banyak akaun di Maybank?...1 juta?...6 juta?...10 juta?...tidak sampai 13 juta!

- Legacy system IT di Maybank adalah yang paling terbaik di rantau ini...Tan Sri Wahid tau.

- Passbookless Saving akaun di Maybank pun Tan Sri Wahid tau juga. Idea ini bukan dari Maybank. Dan dibuat di Maybank atas sebab2 tertentu. Bagus idea ini untuk Maybank, tetapi tidak bagus untuk PNB seperti apa yang Datuk AKJ hasratkan itu.

- Apa yang sesuai untuk Maybank bukan semestinya sesuai untuk PNB sebab PNB BUKAN bank!...jadi jangan berlagak macam bank kalau bukan bank.

- Kita juga tau, yang Tan Sri Wahid juga tau sebagai Presiden Maybank, salah satu komplain adalah queue yang panjang bila time keluar ASB diawal tahun...maklum la orang macam kami ini bila dapat sikit dividen dan bonus, mau kemana lagi mau pergi kalau bukan ke kaunter Maybank.

Biarlah Maybank yang uruskan masaalah ini Tan Sri sebab Tan Sri bukan lagi dalam Maybank...walaupun PNB kontrol Maybank.

- Buat la PNB macam PNB asal...pakai passbook sebab ini system yang paling terbaik untuk PNB sebab 13 juta ini kebanyakannya orang kampung macam saya.

= Tan Sri pujuk la bank2 yang keluarkan ASB dikaunter2 mereka bahawa INI ADALAH PART OF CSR UNTUK BANK!

sukasamasuka said...

Datuk,

"Saya pernah dengar ada agensi penyelarasan modal yang berasa sudah sampai masanya jaminan harga (price guarantee) Skim Amanah Saham Bumiputera (ASB) dihapuskan dan skim pinjaman membeli saham ASB ditamatkan. Saya rasa saya tahu siapa pengkhianat ini."

- Ceritakan Datuk...ceritakan siapa pengkhianat bangsa ini?

- Pada dasarnya, saya sendiri tidak berapa suka pasal skim2 pinjaman ASB ini yang dipopularkan olih bank2 di Malaysia sebab orang macam saya bukan besar pendapatan...kasi pagi makan pagi...jadi besar kemungkinan juga yang sebenarnya, bank yang tak mau layan saya...biasanya saya banyak soal, tapi duit tarak.

- Pada suatu ketika dulu, bini ada bawa leaflet bank tentang skim ini...kalau zaman Tun, bonus dan dividen sampai 10-12% memang cantik...tolak bunga pinjaman skim asb, lebih bolih pakai.

- Kalau zaman..apa nama?...mana nama dia nie?...tak ada pula diblog?...oh ya...(Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak...mampus la bayar skim ini sebab pulangan asb tak cukup bayar hutang pinjaman.

- saya masih ingat lagi dalam sekitar 1998 begitu, bila matawang kita jatuh masa "Asian Financial Crisis", bunga naik 15%...banyak pelabur yang buat pinjaman bungkus...jadi bank punya non-performing loan...ratusan juta kena write-off...pinjaman habis begitu saja kena ambil bank sebagai cagaran untuk bayar principal.

- sebaik2nya, melabur dalam skim ASB ini berpandukan pada asas simpanan bulanan...atau kalau ada lebih wang...sikit sikit lama lama jadi bukit...ini la asas pelaburan yang baik.

- PNB mesti hentikan pinjaman skim ASB ini dengan serta merta sebab pinjaman ini tidak menguntungkan orang Melayu...yang untung adalah bank2, bukan pelabur.

diny yusof said...

Dato , inilah masaalahnya apabila tindakan diambil tanpa kajian mendalam di lakukan . Semua yang berada di dalam "band wagon" najib perasan tiada siapa yang lebih bagus dari mereka , tiada siapa yang lebih bijak dari mereka .

Mereka kena faham , sekitar 7 juta pemegang unit di dalam ASB 1 dari jumlah keseluruhan berjumlah sekitar 9 juta mempunyai kurang dari 50,000 unit. Kebanyakkan mereka tergolong di dalam kelompok yang menggunakan buku simpanan ASB umpama buku 555 . Awal bulan masukkan wang , tengah bulan ke hujung bulan beratur di pejabat pejabat pos untuk membuat pengeluaran . Tidakkah nanti mendatangkan satu masaalah kepada mereka jika beralih dari passbook ke digital ??

zarra said...

Rakyat mesti peka dan berani melakukan perobahan. Rejim kleptokrasi skrng mesti ditamatkan pd GE14. Ulamak jahat yg menyokong rejim jg perlu dinyahkan...

Permadu Malaysia said...

Abdul Wahid mungkin seorang yg bijaksana dlm bidang ekonomi dan kewangan.Soalannya apakah jasa dan sumbangan beliau semasa menjadi senator dan memegang jawatan menteri.

Satu ketika dahulu macam satu trend semua syarikat besar terutama GLC melaksanakan penjenamaan semula dgn kos yg tinggi tanpa mengkaji dgn mendalam keperluan penjenamaan semula itu sendiri.

Sebagai contoh, Abdul Wahid pernah menjadi ketua nombor satu Telekom Malaysia dan menjenama semula menjadi TM. Apa faedahnya?

TM juga singkatan perkataan trade mark dan nama TM sedikit sebanyak menimbulkan kekeliruan. Begitu juga elok2 nama Kedai Telekom ditukar menjadi tmpoint. Apa faedahnya?

Ada kebenarannya pandangan yg menghancurkan bahasa Melayu adalah orang2 Melayu sendiri yg mempunyai kuasa dan pengaruh utk memartabatkan bahasa Melayu.

Bagi saya Abdul Wahid telah menjadi pengkhianat dan perogol bahasa Melayu.

sukasamasuka said...

Datuk,

Lari dari topik...minta maaf...

Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali berkata....July 18, 2017......“Saya tidak takut sesiapa pun termasuk Dr Mahathir. Saya tidak tahu mana-mana orang, tetapi saya takut Allah"


- Sesiapa saja...tak kira siapa...yang suka bercakap begini MEMANG MUKA PEMBOHONG!

- Senang saja kalau mau tau si Apandi membohong....bukan pakai lie detector...itu teknologi terbaik tetapi bukan untuk kes orang yang pandai cakap "saya tidak takut pada mana mana, kecuali Allah"

- dengan kata2 nya itu kita sudah tau dia membohong sebab tidak ada manusia yang takut pada Allah....walau dia seorang Nabi sebab kita tidak tau.

- Apandi, apa yang kau cakap itu adalah untuk kasi siok kau sendiri saja...dan satu penghinaan terhadap kesucian agama Islam!

- Olih itu....selagi Lim Kit Siang tidak percaya, maka jangan la kau harap aku akan percaya.

- Apandi...kalau betul2 kamu takut pada Allah, baca ini...

"Oh My God, please help me"

"I'm Your God, do you believe me"...A Voice from Heaven

"Yes, yes, yes...I believe you"

"Let go of the rope...and fall into my hand"..the same Voice again.

There is a total silence...............

"Oh God out there, please help me...please"

There is no more of that same voice.

- If you can let go of the rope....then...and only then we believe you are that man who has the fear of Allah in your heart...until then Apandi...expect nothing...but, everything.



Sumber: http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2017/07/18/apandi-saya-hanya-takut-allah-tak-sembunyi-tentang-1mdb/

Old friend. said...

DAP says ROS directive based on "fake news", no decision on polls yet. - Malaysiakini.

Hahaha! Fake news???
Can you believe it? Here we have Donald LGE Trump. This Tokong is a "fake" himself. Doesn't have originality at all. Just go and hang yourself lah Tokong. You and your Chinese chauvinist DAP CEC are illegal. Even your grassroot members now have doubts in the CEC sincerity in fighting for democracy. DEMOCRACY IS A MOCKERY IN THE DAP.

Sali said...

W8D dibeli dengan duit rakyat?

sukasamasuka said...

Datuk,

Cik Minah 10:07 AM said..."

- YA, memang perlu si Wahid ni diawas sepanjang masa.

- Takut nanti dijualnya semua asset PNB kerana asset itu katanya kepunyaan korporat, bukan hak pendeposit.

- dividen mungkin lebih murah daripada simpanan di bank sebab sudah takda asset lagi untuk menjana pendapatan PNB.

- Dah tahu benar cara otak WAHID OMAR berfikir...Annual report korpart berbillion hasil jualan asset, bukan hasil otak dia meniaga. Tengok saja apa dia dah buat kat TELEKOM MALAYSIA.

- Dia memang sangat-sangat perlu diawasi di PNB. Di TM & MAYBANK, dia boleh buat sesuka hati, di PNB ni dia mesti ingat, setiap sen duit itu adalah hasil titik peloh.

- Ada penyimpan, baru ada asset.

- Tada ayam, takda telor."


Datuk yang prihatin,

1. Kata2 Cik Minah ini memang betul Datuk, sebab saya pernah dengar benda yang sama ditempat2 lain...dari driber2 dan tukang putung rumput diTM dan Maybank...tukang cuci tandas pun ada cerita yang sama juga Datuk.

2. Ini la tempat kami2 luahkan perasaan sebab ikan bilis macam kami mana ada orang peduli.

3. Tan Sri Wahid jual asset untuk kasi cantik Annual Report Telekom Malaysia pernah saya dengar dari tukang tilik tangan yang sudah pencen...mungkin Datuk lagi faham tentang pasal korporat.

4. Mungkin itu la sebab Cik Minah nie risau, mana la tau, silap hari bulan, Tan Sri Wahid jual assets diPNB pula...saya pun risau juga.

5. Yang saya paling risau bila Cik Minah nie kata "Tada ayam, takda telor"....ini very deep...sangat deep...mungkin maksud dia penyimpan/pelabur 13 juta itu ada lah salah satu assets dalam PNB.

6. Atau pun, ada assets2 tertentu dalam PNB ("ayam") yang akan atau sudah digunakan sampai pulangan PNB sudah berkurangan ("telur")?

7. Atau pun, assets kepunyaan PNB...dana RM40 billion???...seperti jawapan Tan Sri Wahid pada Datuk dalam catitan "PNB Beli PNB1 Dengan Harga RM173,800" (1)...sudah digunakan untuk office renovation, sebiji macam beli plat2 nombor kereta?

“4. Kami membuat keputusan berdasarkan apa yang kami fikir terbaik...Untuk makluman, dana RM419,006 datangnya dari dana milik PNB yang berjumlah RM40 bilion bukan dari dana milik pelabur-pelabur ASNB yang berjumlah RM226 bilion. " (1)

8. Atau pun, dana RM226 billion itu sudah digunakan untuk beli saham 1MDB?...TRX?...Malaysia City?...IPO?...sebab dengar2 berita atas angin Wanda Group konon2nya macam tak jadi masuk buat Bandar Malaysia....jadi ada siapa lagi di Malaysia ini yang punya assets lagi besar dari PNB?

Maybank atau KWSP/KWP pun tak ada asset sebesar PNB!

9. Kita juga dikejutkan dengan satu berita terkini hari ini...

"Scrutinise China investments, Nazir urges government"...Thurs, 2th July 2017...

Nazir Razak has reportedly called for government scrutiny on the China-led investments under its One Belt, One Road (Obor) initiative.

Among the loan conditions are that the 20-year loan has a grace period of seven years, where the government does not need to repay the principal, and supposedly has a low interest rate, according to a written parliamentary reply by the Ministry of Finance.

Loan repayment questioned

However, despite this, Nazir questioned the project’s loan repayment.

“Are we generating enough tax revenue to pay for it? I’ve not seen the cash flow. Otherwise, it is going to flush in the government funds and suddenly, we are going to get a huge debt pile,” he said.

- cakap dia nie...asal ada 'bin Tun Razak'...kena awas2 sikit juga...aku rasa dia nie "is trying to soften public opinion" supaya Datuk dan ikan bilis yang lain "setuju", the next "White Kinight" adalah PNB!!!!!!!

10. Betul juga cakap kau nie Cik Minah...risau juga kalau kita dapat telur Grade F, sedangkan assets dari 13 juta PNB jenis Grade A.


(1)https://www.blogger.com/comment.g?blogID=22873867&postID=6712350976383372755&bpli=1

sukasamasuka said...

Datuk,

RD 5.51PM..."Yang jelas, pada saya, PNB banyak dapat berjimat dengan 'langkah' elektronik ini."

1. Memang betul.

2. PNB bayar fees pada bank2 yang keluarkan ASB dikaunter2.

3. Tan Sri Wahid tau salah satu masaalah besar dalam perbankan di Malaysia dan dimana2 saja adalah bila pelanggan masuk bank minta servis, salah satunya keluarkan duit asb dari kaunter.

4. It costs time and money to service customers.

5. Itu bukan masaalah PNB, tetapi bank.

6. Sistem itu sudah ada antara PNB dan bank2.

7. Selagi pelabur masuk bank, tidak ada apa yang nak dijimatkan...SOP sama saja.

8. KECUALI...KECUALI...PNB itu bank...ada ATM sendiri...atau "link" dengan legacy system di bank2 untuk keluarkan asb pakai ATM card...ini penjimatan maksimum untuk PNB, dan kita tidak ada masaalah sikit pun.

9. Soalan nya, "mau ke bank me"link"kan system PNB dengan system mereka?" tanpa mengkropromi "rahsia pelanggan"?...itu kerja BNM la...kalau RM2.6 billion bolih masuk begitu saja...ini masaalah teknikal yang kecil.

10. PNB bukan bank...macam Maybank ada beratus2 cawangan...beribu2 mesin ATM...jadi kalau mau pergi cawangan PNB sangat la susah kecuali terpaksa..."enabling ATM Debit Card to withdraw ASB is the only solution", bukan keluarkan ASB tanpa buku.

Commit harakiri said...

Is it true 3.24

keeping the current IGP who has become a liability? Crazy if true!
Why place more burden on PM's shoulders, suicide wish? Gopi will forever be linked to the PDRM scandal. PM has already 1MDB, why he wants to take on the "good morning" calls and PDRM/Gopi?

Ruliros said...

Tan Seri yg banyak memboroskan duit2 PNB itu ialah anjing2 dan bi atang yg tidak punya perikamanusiaan anjing2 ini ini sukan kemewahan sudahlah gaji dan elaun mereka berjuta lagi nak gunakan duit pelabur utk kepentingan diri selagi diatas sana diterjui syitan dan iblis yg rakus dan penuh dengan rasuah dan duit haram maka bapa burik anak rintik akhirnya pelabur makan kulit saja anjing dan babi ini akan makan isinya

Old friend. said...

Hancur berkecai HARAPAN untuk ke Putrajaya.

Malaysiakini reports:-

A veteran human rights activist has described the appointment of Dr Mahathir Mohamad as chairperson of Pakatan Harapan, or in the former premier's own words – "top dog" of the coalition – as the biggest betrayal of the reformasi movement.

Kua Kia Soong said it was bad enough when Harapan made an alliance with the “unrepentant former autocrat”.

“Well, now that Mahathir has been made the chairperson of the coalition, Harapan will have to answer for all his scandals...

sukasamasuka said...

Datuk,

"Dan kalau pengurusan baru PNB berasa biasa sahaja berboros membeli nombor plat khas, apakah jaminan mereka juga tidak akan berboros dengan pelaburan dan urus niaga PBN yang lebih besar?"

- tidak ada jaminan apa2 Datuk....kecuali kita2 si ikan2 bilis kena rajin pasang telinga sikit dan dengar suara2 peniup wisel (whistleblower) dan suara garau (deepthroat)...itu saja caranya.

- macam2 jenis dan rupa bentuk pemborosan akan berlaku dibawah pengurusan baru PNB kalau kita ikut cerita dan baca dan dengar...sebab fi'el atau tabiat seseorang susah nak tukar dengan sekelip mata...

- seperti apa yang pernah Datuk kata, "masuk rumah baru,tak kan bini pun baru"

- tetapi, nampak2nya "sudah ada bini baru", Datuk...25 nombor plates itu untuk kereta baru la tu...tak kan mau pakai kereta2nd hand Kancil macam aku pakai PNB1 pula?....itu dedak la tu...untuk 25 orang2 atasan...supaya tutup mulut...tutup telinga dan tutup mata sebelum....sebelum...faham2 la...

- tak mau buat renovation ofis?...mustahil?

- ingat2 sikit yang ini bukan jenis "Melayu" zaman Tun Ismail.

- pemborosan yang paling besar akan berlaku bila PNB beli assets yang tidak memberi pulangan pada pelabur dosebabkan "tekanan politik" sebab yang diatas itu faham2 saja la siapa dia.

- assets2 toksik kalau masuk dalam PNB, hancur la PNB.

- tapi jangan hairan ini akan terjadi, sebab Tan Sri Wahid...ikut cerita...mungkin tak mau ikut cakap orang.

- kalau dulu IPOs zaman Tun memang kasi pulangan lumayan pada PNB, silap langkah IPOs "class MO1" ini pula jahanam orang Melayu.

- Assets dibawah klassifikasi "class MO1" adalah class assets jenis haramzadah...kesialannya hingga ke anak cucu kita.

- DAN JANGAN HAIRAN 1MDB DIBELI OLIH PNB!...bukan aku yang cakap.

- Begitu juga TRX?

- Syarikat2 yang akan membangunkan Bandar Malaysia sebab Wanda Group tak dapat masuk da?

= RM40 billion + RM226 billion = RM266 billion assets PNB!...ada orang da keluar air liur macam anjing gila kena penyakit rabies!

- Soalannya?...mana satu assets yang mau dijual olih PNB untuk beli assets toksik "class MO1"?

Ini bukan main2...jadi kita kena tunggu la ya?

Alifbata said...

1.Statement online ni dapat membantu naik kan dividen asb ke?

2. Baca balik tujuan asal asb di ujudkan. Untuk membantu rakyat menabung dan mendapat pulangan dari pelaburan yg di jamin oleh kerajaan kan.

So kalau kerajaan dan pegawai kerajaan pun berkelakuan agak meragukan, memang patut la kita kena pantau betul betul mereka ini.

sukasamasuka said...

Datuk,

"Saya (Datuk AKJ) amat bimbang melihat bagaimana bank pelaburan milik Maybank..."

1. Sebenarnya aku tidak pernah bimbang sikit pun pasal PNB dari mula ianya dilancarkan hingga la dibawah pimpinan Tun Ahmad Sarji.

2. Itu dulu la.

3. Satu sen pun aku atau keluarga aku, mau mengelurkan asn atau asb untuk melabur di skim2 finance companies yang menjanjikan pulangan 25%-35%a, pada suatu ketika dulu. Masa itu banyak Melayu burn begitu saja, sebab mereka keluarkan duit pencen dan asn, konon nak melabur di finance companies...banyak Melayu hangus masa itu.

4. Masa itu aku yakin bahawa PNB la yang paling terbaik untuk Melayu...lagi baik dari bank sebab Melayu tidak suka makan bunga.

5. Itu la makanya, sampai sekarang ada berbillion2 duit "unclaimed money" dalam bank2...atau dipanggil "Wang Tak DiTuntut" (WTD)...ada RM5.6 billion...sesiapa pun bolih membuat semakan.

Bawa MyKad anda kekaunter Bahagian WTD dimana2 Jabatan Akauntan Negara diseluruh negara...dalam 5 minit, sudah dapat tau.

6. Selama ini kita tak ada rasa bimbang tentang PNB...kenapa, tiba2 saja, kita pula nak "mengawasi PNB seperti sewah mengawasi mangsa."????

7. Sebab yang duduk diatas PNB bukan Tan Sri Wahid sebenarnya.

8. Yang duduk paling teratas PNB adalah....(Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak....dia ini anak Tun Razak.

9. Aku bersumpah pada diri aku sendiri...selagi ada manusia yang berketurunan dengan ber'bin'kan "Tun Razak" atau ber'binkan' "MO1"...siapa sahaja...ini la bangsat Melayu...pengkhianat Melayu.

10. Manusia2 begini tidak ada dihati aku...tidak ada tempat mereka di bumi Malaysia.

Selamatkan la Malaysia dari kedurjanaan anak2 Iblis dan sial ini!

Buang mereka!

Selamatkan Malaysia!

Alias Dasuki said...


Datuk, saya kira kita dilandasan yang betul dalam mengawasi perjalanan PNB dan membangkitkan kritikan terhadap tindak tanduknya yang bercanggah dengan kepentingan kita sebagai pendeposit atau pelabur. Saya percaya orang Melayu tiada lagi institusi lain untuk bergantung setelah BBMB tidak dapat bertahan, KUB menghampakan, dan janji Kerajaan untuk mendaulatkan bangsa sebaliknya terbukti membawa rebah. AWO kononnya ingin membalas jasa dengan menjadikan kemiskinan lampaunya sebagai pemangkin, tapi sejauh mana kebenaran janjinya ? Saya persoalkan ini secara serious kerana polisi-nya sejak menerajui PNB bercanggah sekali dengan keperluan orang Melayu secara amnya, dan orang-orang kampung dan bawahan secara khasnya. Kalau benar-benar orang kampung, beliau sepatutnya faham bahawa Melayu generasi sekarang pun masih terkial-kial membantu meringankan beban saudara-maranya dikampung. Pernah kah beliau sedar ada anak-anak yang tidak sekolah kerana tak cukup tambang bas, kerana tiada baju dan seluar yang kering, kerana tak cukup sekeping dua siling untuk membayar yuran sekolah ? Kalau faham dengan masalah orang kampung, bagaimana beliau boleh menyelaraskan polisi-polisinya di PNB dengan keperluan orang kampung ? Simpanan ASB tanpa passbook tentu sekali memerlukan orang kampung memiliki computer untuk menjejaki baki simpanan nya. Berapa ramai orang kampung yang mampu memiliki computer ? Kalau pun mereka mampu beli komputer, mampukah mereka membeli printernya, dan kalau tak ada printer bagaimana mereka nak simpan maklumat simpanannya ? Persoalan juga timbul dengan polisi AWO sebelum ini. Melarang wakil dari boleh membuat deposit bagi pihak pemegang akaun saya kira sebagai satu peraturan yang benar-benar bodoh. Tidakkah beliau sedar kabanyakan pemegang akaun kesuntukan masa untuk berkejar ke bank untuk mematuhi arahannya kerana bukan semua mereka bekerja sebagai boss yang boleh melewang sesuka hati. Kami, ibu bapa lah, yang mengambil peranan untuk melicinkan urusan. Salam.

Old friend. said...

Malaysiakini reports:-

The DAP is prepared to hold a re-election for its central executive committee (CEC) "under protest".

Under protest??? Even before governing nation, this Tokong Chinese chauvinist DAP is demonstrating its defiance to the rule of law. Just wait and see what it will do when it becomes the dominant party in FALSE_HOPE if ever it capture Putrajaya.

boy said...

dear old friend,
its such unsecured mind tat u displayed out. such remark is arrogant. i know some who talked them out of their passionate past, but d present issues need different turning. DAP is just part n parcel of msian politic. its a political rivalry not tokong piece tat need to be thrown out into sea. ROS may play pikaboo on dap. just u dun go jumping around cursing d victimised one. wat about jlow? is he of a different league of tokong to u? wat about umno….didnt it blow out bigger rule n law bfore?

sukasamasuka said...

Datuk,

"Saya tidak terperanjat kalau ada orang luar yang mahu campur tangan dalam urusan PNB kerana PNB banyak duit..."

1. Secara kasar ini kesimpulannya. Ada dua dana dalam PNB kata Tan Sri Wahid; RM40 billion untuk dan RM226 billion dana pelabur.

2. RM40 billion untuk

- Beli 25 plate kereta baru.

- Beli 25 buah kereta mewah...puluhan juta2 saja...untuk pegawai2 atasan dan Directors PNB sebagai dedak untuk senangkan kerja2 atas "arahan politik" yang selanjutnya.

- Renovation ofis yang akan menelan beratus juta termasuk karpet baru, kerusi meja baru, fitting baru, langsir baru...semua baru walaupun belum duduk buat kerja baru selepas ambil alih pengurusan baru...spend dulu, baru buat kerja.

- Bayar juta2 untuk tukar logo PNB macam Tan Sri Wahid buat tukar jenama Telekom Malaysia jadi TM dan TM Touch dan lancar logo baru Maybank.

- Beli kapal terbang executive baru untuk Pengerusi dan keluarga makan angin sambil buat kerja dan lawatan dikampung2 diSabah/Sarawak!

- Beli yacht Equanimity kepunyaan Jho Low USD250 million (baru RM1.1 billion saja!!!) dan tukar jadi "PNB Cruise" untuk menaikkan jenama baru PNB ke peringkat antarabangsa dan seterusnya asset ini jadi milik orang Melayu dan Malaysia...bolih bawa orang UMNO naik Haji, jimat sikit kos.

- Lancar CSR, kasi naik Haji 5,000 pelabur PNB tiap2 tahun, kasi kalah 1MDB!

- Beli ruang iklan di dalam dan luar gerebak keretapi baru, East Coast Rail Link untuk kurangkan bayaran hutang RM50 billion...jangan ketawa!


3. RM226 billion

- Jual assets or asset stripping tertentu untuk dapatkan cash baru untuk kasi cantik Annual Report macam kerja di Telekom Malaysia...Tan Sri Wahid was famous for assets stripping exercise at TM!

- Beli tanah di TRX...jangan hairan PNB jadi Tabung Haji.

- Buat bangunan baru PNB di Tun Razak Xchange untuk kasi sedap hati pembahas RD 5.51PM...yang tidak suka buat urusan di bangunan lama dekat Menara PNB Jalan Tun Razak.

Macam ada suatu persamaan saja nama tempat2 nie?

Mungkin kerajaan Harapan baru kena buang nama2 tokoh politik ini...ini bukan Trump Tower lah, pakai duit dia sendiri!

- Beli assets yang toksik dan terbaru macam semasa Tan Sri Wahid jadi Presiden Maybank dimana, "Maybank 1B beli Lotte Chemical Titan Holdings setelah harga terbitan awam permulaan (IPO) syarikat itu jatuh."...PNB control Maybank, semua bolih jadi.

- PNB bolih beli asset asset toksik kerajaan untuk kurangkan beban hutang kerajaan yang sudah hampir mencecah RM1 Trillion...jangan ketawa!

4. Kita tau memang ada penjimatan pakai buku digital...atau passbookless...dan, ini tidak bolih dinafikan.

Ada ke penjimatan ini menyenangkan pelabur?

Ada ke penjimatan ini dapat memberi pulangan yang baik?

Kenapa pelabur2 ini mengalami kesukaran sebegini tanpa pembelaan kecuali dari Datuk AKJ, sedangan mereka ada lah aset yang paling terpenting dalam PNB?

Tanpa 13 juta pelabur....tiada PNB!

5. Tetapi, kita jangan hairan, "skim amanah sahamnya (PNB) yang membuka ruang kepada Bumiputera untuk memperbaiki taraf ekonomi mereka" ini akan buat U-turn dengan jenama terbarunya...STAR...Skim Tun Abdul Razak...untuk selamatkan anaknya...(Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak.

STAR bukan untuk 13 juta pelabur tetapi untuk satu orang!

You can laugh all you like, but he has the last laugh...then we can no longer laugh, Datuk...but, cry!

Tangisi lah Malaysia selagi ada...mungkin sudah tidak ada!

sukasamasuka said...

Datuk,

Ya Allah

Selamatkan la Malaysia

Akidah aku bolih cari dimana mana

Sebab Dia ada dimana mana

Tetapi kalau duit aku hilang

Aku tidak dapat cari

Badan ku tua tidak ada daya sudah

Aku menyesal tinggal di "Malaysia"

Aku bukan sepatutnya disini

Kesian anak cucu ku

Kerana kesilapan masa muda ku

Aku sudah disana

Konon balik untuk negara

Negara yang sudah tiada ertinya

Ini bukan "Malaysia"

Sayang saja airmata

Ya Allah

Selamatkan lah "Malaysia"!

Kali terakhir.

sukasamasuka said...

Datuk,

Old Friend 8:20PM..."Kua Kia Soong said it was bad enough when Harapan made an alliance with the “unrepentant former autocrat”.

“Well, now that Mahathir has been made the chairperson of the coalition, Harapan will have to answer for all his scandals..."

1. Statement Kua Kia Soong ini berdasarkan konsep agama Kristian "Original Sin" dimana puak Kristian percaya bahawa "Jesus mati di salib untuk membersihkan dosa"...dosa yang dipanggil "Original Sin", dosa apabila Adam makan epal di syurga.

Jesus (bukan Nabi Isa s.a.w) datang dan disalib untuk hapus dosa itu.

2. Harapan bukan lah "Jesus" untuk menghapuskan "dosa2 skandal" Tun. Begitu juga, Harapan bukan ditubuhkan untuk "memikul" dosa2 Tun.

3. Dalam Islam, tidak ada tempat konsep "Original Sin" sebegini...dalam Islam atau undang2 yang diamalkan didunia, if you commit a crime, you pay for it, not someone's else.

4. Maka itu juga, saya tidak tau kenapa Tun kena "repent". Kalau Tun ada buat kesalahan jenayah akibat apa2 skandal, aku tidak mau Tun "repent", aku mau dia diadilkan di mahkamah.

5. Siapa kata Tun “unrepentant former autocrat”?...kita mau baca dan dengar makna dia, bukan buat motherhood statement tanpa makna apa2.

sukasamasuka said...

Datuk,

Old Friend 1.09PM..."this Tokong Chinese chauvinist DAP..."

- Tokong Cina adalah tempat ibadat suci bagi penganut2 yang beragama Buddha atau dewa2 atau roh2 nenek moyang mereka...agama yang lebih lama dari agama Islam...yang secara kebetulan pula adalah kebanyakannya dari orang2 bangsa Cina, macam saudara mara darah daging aku, dari sebelah ibu, yang berada di Sabah, Selangor, Penang, Australia, US dan England.

- Tokong2 Cina ini dibuat pakai duit sendiri...bukan pakai duit pembayar cukai, macam bina surau2 dan masjid2.

- Tokong2 Cina ini simbol kemegahan bangsa Cina....jiwa mereka.

- Ada juga masjid2 di China dalam bentuk "Tokong Cina" sebab design itu tidak melanggar syariat Islam.

- Kenapa Melayu suka menghina tamaddun China yang lebih lama dari Islam dan Melayu itu sendiri?...Melayu ada apa?

- Kalau orang Cina ada "tokong", Melayu ada apa?

- Di New York, lambang pintu masuk ke Chinatown sama dengan simbol "Tokong Cina"...Melayu ada apa?

- Tokong Cina??????...my foot...you lose even before you start.

anak peneroka said...

Salam Dato AKJ,

Apakata kalau bagi entry isu klepetokrasi 1mdb sekali dgn faktanya. Apa kah akan timbul En old friend ini berani berbahas.

Kuman seberang laut jugak yang dia nampak jelas. Gaya nazri jugak dia ni. Nasib baik bukan klon fuad.

Old friend. said...

Sinar Harian report:-

**(Sinar Harian) – Tun Dr Mahathir Mohamad considered the sacking of Datuk Seri Anwar Ibrahim from the post Deputy Prime Minister, 20 years ago as past history.

Defending his move, the Bersatu Chairman said his decision to sack Anwar was ‘according to the situation at the time’.**

Waah! Maksud Tun, kalau lah HARAPAN berjaya memerintah pada GE14 dan tiba2 Anwar TERLANJUR meliwat lagi, oleh disebabkan "current situation" maka Tun boleh menerima tindakan Anwar itu???

sukasamasuka said...

Datuk,

‘Malays want Malay party, so DAP can’t contest under PPBM’...July 22, 2017.

If DAP is de-registered and Pakatan Harapan’s (PH) effort to formalise its coalition falls through, then the multi-racial party shouldn’t expect to contest under its ally, PPBM’s ticket.

PPBM chairman Dr Mahathir Mohamad said this was because his party has to remain a Malay party...

“Whether we like it or not, the Malays are still very communal, which was why they are supporting Umno."

“I’m sure PKR and Amanah would give places for them, but we can’t, because we are a Malay party,” Mahathir said.

He then pointed to DAP member Zaid Ibrahim seated next to him, saying in jest, “He can, he wrote a book called ‘Saya juga Melayu’ (I am also Malay).” (1)


- That is Tun, at his best!

- Sharp and focus.

- Setuju dengan keputusan Tun...101%!

- Sedap didengar...puas hati!






(1) http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/07/22/malays-want-malay-party-so-dap-cant-contest-under-ppbm/

harris abdullah said...

Datuk,
Your articles find traction with a lot of people especially the elderly. The purchase of number plates is wasteful, no two ways about it and the passbook is physical evidence of money in the bank, though we know that this is not so, however, to the kampong folk, this is a comfort to them.
As usual, your articles are illuminating and close to the hearts of the ordinary people. I always reach out for them avidly and await your next one with eagerness.Thank you.

samad said...

Bagi saya, dua isu berkaitan PNB yang Datuk utarakan ini adalah berbeza. Pembelian no plat kereta adalah satu keborosan dan kesalahan pelaburan. Benar, namun isu paperless polisi ini adalah berbeza.

Tan Sri Wahid menggunakan kaedah yg digunapakai oleh dia semasa di Maybank dulu. Dengan menggunakan paperless polisi, penjimatan kos boleh mencapai 90% berbanding dengan kaedah konvensional.

Bagi saya, paperless adalah satu cara yg dpt menjimatkan kos pengurusan. Juga untuk berlaku adil, mohon pihak pengurusan membenarkan kedua kaedah berjalan dalam tempoh 2 tahun transaksi. Ini membolehkan warga emas menyesuaikan diri dgn kaedah paperless tersebut.

Saya percaya kebolehan TS Wahid untuk menangani pengurusan PNB. Namun apa yang penting, PNB perlu meletakkan keutamaan terhadap kepentingan pelabur bukannya kepentingan pemimpin negara.

Satu tugas yg amat berat.

sukasamasuka said...

Datuk,

" Penghapusan Buku Pas...

Misalnya elok orang macam Abdul Wahid dan Datuk Abdul Rahman Ahmad (Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif) PNB fikir masak-masak cadangan hendak ganti buku pelaburan (passbook) dengan akaun digital berkata kunci."

- Ini adalah satu perkara yang sangat serious, Datuk.

- Ada apa2 berita dari PNB?

RD. said...

Old Friend... but not a friend of mine.

1. DAP dulu bukan seperti DAP hari ini yang telah disokong oleh majority masyarakat Cina Malaysia.

2. MCA dulu bukan lagi seperti MCA hari ini yang tidak lagi disokong oleh majority masyarakat Cina Malaysia.

3. Party DAP tidak punyai hubungan Party Komunis China. Tapi MCA telah menjalinkan hubungan Party-to-Party dengan Party Komunis China.
Najib sendiri, seolah-olah memperakui hakikat ini dengan melantik bekas-President MCA, Ong Ka Ting sebagai Duta Khas ke China, ketika kita sudah punyai seorang Duta di Beijing. Mengapa perlu membazir WANG pembayar cukai dengan menempatkan dua 'duta' di China?

Jadinya... mengapa Old Friend, seolah-olah sangat takut kepada Cina DAP, tapi langsung tak takut pada Cina MCA yang ada hubungan Party-to-Party dengan Party Komunis China.

Sila baca pautan berikut untuk mengetahui lebih lanjut mengenai ancaman China di Laut China Selatan, keatas Vietnam.

http://feedproxy.google.com/~r/Financetwitter/~3/BFVO6uA_6IM/show-of-power-vietnam-stops-drilling-after-china-threatened-to-attack.html

Old friend. said...

Sdra RD... my new friend.

1. Tidak sesekali timbul perasaan takut terhadap parti cauvinis DAP kerana saya tidak pernah merasa yakin mereka akan dapat perintah negara ini begitu juga dgn parti MCA.

2. Negara tidak boleh diterajui oleh hipokritis seperti bekas pemimpin2 UMNO - Tun M, Muhyiddin, dan lain2 yg selama ini telah meracuni fikiran orang2 Melayu supaya membenci Cina DAP.

3. Tetapi sekarang boleh menjilat kembali ludah mereka demi kepentingan diri dan keluarga.



Zalman A said...


Datuk,

Try to include East Malaysians in PH line-up.

Also keep in touch with Sarawak.

Tun is close with Taib kan?

They are the kingmaker.

More valuable than PAS actually.

sukasamasuka said...

Datuk,

Old friend 3:45 PM...."Waah! Maksud Tun, kalau lah HARAPAN berjaya memerintah pada GE14 dan tiba2 Anwar TERLANJUR meliwat lagi, oleh disebabkan "current situation" maka Tun boleh menerima tindakan Anwar itu???"

Anwar meliwat 2 orang saja, tak pakai duit aku.

Najib SUDAH TERLANJUR MELIWAT 30 juta rakyat, habis duit aku, "nasib" bukan aku...siapa mau, "pasang" sama Najib!

Old friend. said...

Malaysiakini melaporkan:
"Kecoh di PWTC, Pemuda BERSATU-UMNO bertembung."

Tahniah!
Tahniah!
Tahniah! kpd Tun Mahathir.

Saya harap Tun berpuas hati dan berbangga kerana telah berjaya membuat orang2 Melayu, anak2 Melayu, pemuda Melayu bergaduh sesama sendiri.

Berbangga lah Tun, apabila Cina DAP bertepuk sorak dan gembira melihat pemuda Melayu bergaduh sesama sendiri.

Tahniah sekali lagi Tun.

Old friend. said...

Tahniah! Tun Mahathir... Tun telah berjaya memecah-belahkan orang2 Melayu.

Izinkan saya menjadi orang pertama memberikan gelaran "BAPA PERPECAHAN BANGSA MELAYU" kepada Tun.

Congratulations again Tun, you deserve it.

And congratulations to you too Datuk AKJ for being in cahoots with the despicable Tun.

awang marang said...


Salam Dato,

Dunia dah nak kiamat, bukan sahaja orang kampung mudah tertipu dengan umpan dedak malahan Lebai Musang Berjanggut yang nampak warak pun kecundang dengan umpan-penangan dedak+nasikangkang umno/bn.....sangat menyedihkan!

ui said...

Pecah?

Hanya pengkhianat mau kau saja yang cakap macam tu. Dulu pun kau tuduh pas kasi pecahbelah umat Islam. Sekarang apa cerita?

Sudah2 la pengkhianat2 oooi...

Kau makan saja lah dedak haram tu sampai pecah perut kamu semua. Tahniah...kah kah kah

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).