Wednesday, June 04, 2008

Bukan Rakyat Penyebab Perpecahan

A Kadir Jasin

[PERINGATAN: Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakanlah nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

BANYAK juga pembahas blog ini yang merungut bahawa di saat-saat negara memerlukan perpaduan dan persepakatan minda dan perancangan untuk menangani berbagai masalah, kita sebaliknya berpecah-belah.

Mereka menyebut mengenai masalah ekonomi, khasnya kenaikan kos sara hidup, peningkatan jenayah, kedaulatan negara dan perkongsian kaum.

Saya setuju. Malah sejak tahun 2006 lagi saya telah memberi amaran mengenai kesan negatif kenaikan harga barang dan perkhidmatan apabila kerajaan menaikkan harga bahan-bahan petroleum.

Malahan rencana pertama blog ini adalah mengenai kenaikan harga minyak bertajuk “Mengatasi Beban Kenaikan Harga Minyak” yang saya siarkan pada 28 Februari, 2006.

Antara lain, saya menulis: “Kenaikan harga minyak hari ini tentunya akan membebankan lagi rakyat jelata. Mula-mula sekali, kos pengangkutan akan naik. Lepas itu harga barang-barang pengguna akan naik. Bersama-sama dengan itu, naik jugalah kadar inflasi.”

[Komen menggunakan “anonymous” TIDAK AKAN DILAYAN]

Saya menutup rencana itu dengan hujah berikut: “Untuk terus memperkasa sebuah negara Islam Hadhari yang berpaksikan tamadun dan peradaban, kita perlu menjaga kebajikan rakyat jelata dengan memperkasa ekonomi mereka.”

[UPDATE]

KITA baru sahaja bercakap mengenai kenaikan harga sebagai salah satu punca kegagalan Kerajaan Abdullah mendapat keyakinan dan sokongan rakyat jelata. Berikut berita terbaru daripada Bernama mengenai kenaikan harga minyak.

“Petrol Dan Diesel Naik Mulai Tengah Malam Ini, Umum PM

PUTRAJAYA, 4 Jun (Bernama) -- Berkuatkuasa tengah malam Rabu harga petrol dan diesel masing-masing akan meningkat sebanyak 78 sen dan RM1 bagi setiap liter, umum Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Perdana Menteri berkata berikutan kenaikan itu harga baru petrol di pam adalah RM2.70 seliter manakala diesel RM2.58 seliter.

Bercakap pada persidangan akhbar di pejabatnya di sini, Abdullah berkata bagi mengurangkan beban kenaikan petrol dan diesel khususnya kepada golongan yang berpendapatan rendah dan sederhana, Kabinet bersetuju memberi bayaran tunai kepada warga Malaysia yang memiliki kenderaan persendirian termasuk pemilik motosikal .

"Bagi pemilik kenderaan persendirian yang berkapasiti enjin sehingga 2000cc (kuasa kuda) serta trak pikap dan jip berkapasiti enjin sehingga 2500cc, bayaran tunai sebanyak RM625 setahun bagi setiap kenderaan akan diberikan.

"Bagi pemilik motosikal persendirian berkapasiti enjin sehingga 250cc, bayaran tunai sebanyak RM150 setahun bagi setiap motosikal akan diberikan," katanya.

Perdana Menteri berkata bayaran tunai ini akan diberi apabila pemilik kenderaan dan motosikal membayar atau memperbaharui lesen kenderaan bermotor iaitu cukai jalan.

Katanya bayaran ini meliputi kenderaan dengan cukai jalan yang berkuatkuasa mulai 1 April 2008 hingga 31 Mac 2009.”

[Sambungan Posting Asal]

Sengaja disebutkan bahawa pada waktu itu, kerajaan pimpinan Abdullah Ahmad Badawi sangat kuat dan cukup popular kerana menang besar dalam pilihan raya umum 2004.

Tetapi akibat kegagalannya menangani masalah ekonomi, sosial dan keselamatan pada tahun-tahun berikutnya, suasana politik berubah menjadi tidak stabil, populariti Abdullah merosot dan kemampuan kerajaan menangani masalah menjadi semakin kabur.

Setelah menang besar pada tahun 2004, Abdullah mula membatalkan projek-projek era Dr Mahathir dan memperkenalkan program-programnya sendiri melalui Rancangan Malaysia Kesembilan.

Apabila RMK9 terlewat dilaksanakan dan gagal menunjukkan kesan-kesan yang ketara, Abdullah dan penasihat-penasihatnya tergesa-gesa melancarkan koridor pembangunan ekonomi di seluruh negara beberapa bulan sebelum pilihan raya umum 8 Mac lalu.

Malangnya, walaupun diuar-uarkan dengan begitu hebat oleh media massa arus perdana, pelancaran koridor pembangunan itu gagal meyakinkan rakyat jelata malah mendapat kecaman pula.

Dasar dan tindak-tanduk Pentadbiran Abdullah dilihat sebagai memberi keutamaan yang melampau kepada pelabur Singapura di Wilayah Pembangunan Iskandar sehingga tercetus kebimbangan akan wujud sebuah negara de facto Singapura di bumi Johor.

Jawapan Abdullah kepada kritikan ini adalah meminda nama projek itu kepada Iskandar Malaysia.

Pentadbiran Abdullah membatal atau menangguhkan projek-projek era Dr Mahathir atas alasan kerajaan kehabisan wang dan tidak lagi mengutamakan “mega project.”

Sebaliknya ia menguar-uarkan pelaksanaan RMK9 serta koridor pembangunan yang lebih “mega” daripada projek-projek era Dr Mahathir.

Dalam keghairahan itu, isu dan masalah harian rakyat jelata seperti kenaikan harga dan kekurangan bekalan barangan pengguna, peningkatan kadar jenayah dan pengangguran gagal ditangani dengan secukupnya.

Abdullah sendiri terkejut dan bertanya “apa sudah jadi?” apabila diberitahu oleh polis bahawa kadar jenayah terus meningkat.

Selepas pilihan raya umum 8 Mac Abdullah bertindak membersihkan tangan dengan menyerahkan jawatan Menteri Keselamatan Dalam Negeri yang sangat penting dan kritikal itu kepada Syed Hamid Jaafar Albar.

Abdullah bebas daripada beban gagal menangani masalah jenayah dan Syed Hamid daripada bala gagal memperoleh kedaulatan ke atas Pedra Branca. (Bukan Pulau Batu Puteh lagi kerana hanya Malaysia memanggilnya dengan nama itu.)

Masalah Abdullah mudah sahaja. Dia bukan seorang perancang dan pengurus ekonomi. Selama pembabitannya dalam Kabinet Abdullah tidak pernah diberikan jawatan ekonomi atau kewangan.

Tetapi kelemahan itu boleh diatasi seandainya Abdullah bersedia mengemblengkan kepakaran ekonomi dan kewangan yang ada dalam Umno dan perkhidmatan awam.

Allahyarham Tun Hussein Onn juga tidak pakar dalam hal ekonomi dan kewangan. Tetapi beliau menggunakan kepakaran pemimpin Umno seperti Tengku Razaliegh Hamzah (Menteri Kewangan) dan Tun Dr Mahathir Mohamad (Perdagangan dan Perindustrian).

Sebaliknya Abdullah melantik atau membawa masuk “pakar-pakar” dari luar Umno dan pentadbiran awam yang tidak ada pengalaman praktikal atau yang mempunyai agenda sendiri.

Kita tentu masih ingat iaitu apabila negara mengalami krisis ekonomi pada pertengahan tahun 1980an, Dr Mahathir membawa masuk Daim Zainuddin dan meminda beberapa syarat Dasar Ekonomi Baru untuk menarik pelaburan asing.

Ekonomi negara pulih dengan pantas dan berkembang rancak sehingga krisis kewangan Asia pada tahun 1997/98.

Apabila krisis 1997/98 berlaku, Dr Mahathir sekali lagi membawa masuk Daim dan menolak percubaan Anwar Ibrahim melaksanakan dasar ala Tabung Matawang Antarabangsa (IMF).

Walaupun Dr Mahathir sering dituduh bersikap diktator, namun dalam era beliaulah pelbagai mekanisme musyawarah dan perundingan seperti Majlis Perdagangan Malaysia (Malaysian Business Council) dan Majlis Perundingan Ekonomi Negara dan Majlis Kebangasaan Teknologi Maklumat (NCIT) ditubuhkan.

Saya tidak pasti lagi mengenai apa yang terjadi dengan sistem musyawarah dan perundingan ekonomi era Dr Mahathir itu. Yang kita tahu ialah wujudnya berpuluh-puluh Jawatankuasa Kabinet, Jawatankuasa Pemandu dan bermacam-macam lagi jawatankuasa.

Yang menjadi riuh rendah dan menimbulkan kemarahan umum sehingga Umno dan BN dihukum dengan begitu teruk oleh pengundi pada 8 Mac lalu adalah dakwaan campur tangan “Budak-Budak Tingkat 4” dan konco-konco di sekeliling Perdana Menteri dalam hal ehwal ekonomi dan perniagaan.

Jadi adalah tidak adil dan tidak tepat menuduh atau memarahi rakyat jelata dan ahli parti sebagai menyebabkan kacau-bilau dan ketidaksepaduan.

Rakyat jelata dan ahli parti, khasnya kaum majoriti Melayu, sekadar bertindak balas terhadap apa yang dilakukan atau tidak dilakukan oleh pemerintah.

Hari ini, oleh sebab kerajaan begitu lemah dan persepsi rakyat terhadapnya begitu negatif maka apa sahaja yang dilakukannya walaupun betul dan baik sekalipun akan dicurigai dan dipertikaikan.

Apatah lagi jika tindakan itu membawa keburukan kepada mereka seperti kenaikan harga dan kekurangan bekalan barangan pengguna.

Cadangan terbaru untuk menghapuskan subsidi minyak tidak dapat tidak akan memberi kesan langsung dan tidak langsung yang hebat kepada rakyat jelata dan pengguna.

Dalam konteks ini, aspek keselamatan dan kesejahteraan tidak boleh diabaikan. Kenaikan harga dan kekurangan bahan makanan berkait terus dengan isu keselamatan dan kesejahteraan.

Apatah lagi di akhir-akhir ini kita lihat ciri-ciri keingkaran sivil (civil disobedience) seperti tunjuk perasaan semakin menjadi-jadi.

Kalau pengundi Malaysia yang selama ini sangat jinak (docile) boleh menjadi begitu berani pada pilihan raya Mac lalu, kita tidak boleh menolak bulat-bulat bahawa kenaikan harga dan kekurangan bekalan tidak akan mencetuskan ketegangan.

Kita wajib berhati-hati dan berjaga-jaga. Apatah lagi slogan Barisan Nasional pada pilihan raya umum lalu adalah “Sejahtera, Aman dan Makmur.”

Akhir kata, kita perlu menerima hakikat bahawa rakyat jelata, khasnya orang Melayu, menjadi tidak bersatu atau nampak tidak bersatu kerana kerajaan yang mereka berikan mandat besar pada tahun 2004 gagal memenuhi aspirasi mereka.

Maka pada 8 Mac lalu mereka menunjukkan protes mereka secara besar-besaran dan terang-terangan. Lihatlah betapa banyaknya undi rosak yang dimasukkan ke dalam peti undi – 325,120 di seluruh negara.

Kalau pembesar Umno dan BN tidak faham lagi, jangan salahkan rakyat jelata kalau protes mereka lebih hebat mulai sekarang.

Kalau kerajaan tidak cekap menangani kemerosotan ekonomi global yang sedang melanda sekarang, negara bukan sahaja akan mengalami masalah yang teruk.

Apa yang sangat-sangat dikhuatiri adalah inflasi yang semakin meruncing sekarang akan bertukar menjadi stagflasi di mana harga pengguna melambung sedangkan pertumbuhan ekonomi menjadi semakin lembap.

Namun saya yakin para pembesar kanan Umno seperti Mohd Najib Abdul Razak, Muhyiddin Yassin, Tengku Razaleigh Hamzah dan Rais Yatim menyedari masalah ini dan mampu menanganinya jika diberikan tanggungjawab.

133 comments:

Anonymous said...

Salam Dato' AKJ

Pucuk pimpinan kerajaan hari ini sudah kehilangan sikap patriotisme. Masalah rakyat bukan sahaja dibiarkan malahan usaha sentiasa dibuat untuk mengalihkan isu. Fokusnya adalah kepada mantan Perdana Menteri, YABhg Tun Dr. Mahathir. Segala masalah yang terjadi sekarang dipersalahkan kepada kepimpinan terdahulu. Kalau demikian sikapnya, berhentilah menjadi pemimpin kerana setiap pemimpin perlu sentiasa bersedia menghadapi masalah yang diwarisi dari keadaan sebelumnya. Tugas pemimpin adalah menyelesaikan masalah, sama ada yang baru timbul atau yang diwarisi dari sebelumnya.

Rakyat cuma bertindak balas dengan memprotes melalui pilihanraya apabila harapan tinggi mereka yang dizahirkan melalui mandat besar pada 2004 tidak digunakan kerajaan untuk melaksanakan tindakan yang diharapkan. Sebaliknya kerajaan seolah-olah berada di pentas lakonan dan cuba menunjuk dan mempesona khalayak dengan aksi yang sengaja dibezakan dengan kerajaan sebelumnya untuk menonjolkan diri. Kesabaran rakyat sudah tentu mempunyai batasan. Selagi bekalan yang ada mencukupi, selagi itulah rakyat boleh bersabar. Jangan tunggu sehingga protes senyap yang dilakukan bertukar menjadi protes ganas secara terbuka baru kerajaan mahu mendengar suara rakyat. Pa da ketika ini, hanya satu langkah sahaja untuk mengembalikan keyakinan rakyat kepada kerajaan iaitu bertukar pucuk pimpinan.
Pak Lah perlu bertanggung jawab dan melangkah pergi sementara rakyat masih berdiam diri.

Anonymous said...

Kadang2 terfikir isu kenaikan kos hidup lebih sensitif tentang isu rasuah dan salah guna kuasa, buktinya rakyat menolak pemerintah dengan begitu serius dengan sebab kenaikan kos hidup tetapi pemerintah masih tidak mengambil endah akan naib rakyat, yang dia tahu pembaharuan badan kehakiman dan rasuah. Peningkatkan kos hidup rakyat dahulu barulah cerita tentang hal yang membuat anda semua kenyang.

Rakan2
Jangan Lupa layari blog saya di http://khairilazuar.wordpress.com
bagi komen setiap artikel yang saya tulis. …ada artikel baru

eddy said...

Salam Dato'. A most insightful read. Hakikatnya Abdullah dan penasihat budak-budak tingkat 4 has done enough damage to our once proud nation and just has to go immediately. We are now a nation divided and is like a ship sailing without any clear direction.

We desperately need a leader who can reunify us again. Abdullah must be replaced by other UMNO leaders who I believe are more astute and capable who will have the Malaysian people's well being in their heart.

Betty A. said...

Akhirnya...rakyat akan menderita krn kenaikan harga minyak & makanan yg melampau..sbb kerajaan sudah tidak mampu utk subsidi walaupon ia tetap ada.

Harap Pak Lah fikir secara rasional dan fikir dari sudut ekonomi utk rakyat.

Jangan sampai kita harus menggunakan "kad subsidi" minyak utk beli petrol. Seperti Rancangan Makanan Tambahan (RMT) di sekolah rendah pula!!

Anonymous said...

very daring and bold as always highlight!

shah reza

Asil said...

Salam Datuk,

8 tahun tidak cukup utk meranap ekonomi sesebuah negara. Ianya lebih dari itu.

Malah, tidak dinafikan kerajaan yg sedia ada meneruskan lagi keparahan ini.

Yg peliknya, berpuluh2 menteri/timbalan dalam kabinet, berpuluh2 penganalisa ekonomi dan beratus2 kakitangan kerajaan, tak kan tak boleh duduk semeja memikirkan penyelesaian? Buntu sentiasa? Atau hanya memikirkan kepentingan sendiri?

Saya sendiri melihat kakitangan kerajaan masih lagi tidak berubah. Setiap mesyuarat disediakan makanan sampai terbuang2. Lawatan ke luar negara yg setakat tgk produk2 baru masih lagi dibuat. Keluar outstation, claim yg bukan2.

Adakah kegawatan ekonomi ini betul2 menyusahkan atau sebenarnya mereka yg selama ini kekenyangan kesenangan, terasa tersentap peluang2 akan datang?

Di mana datangnya sikap boros ini? Di mana datangnya sikap tidak bertanggungjawab ini? Adakah sejak akhir2 ini? Atau sudah sekian lama? Kalau sejak akhir2 ini ianya boleh diubah. Kalau dah sekian lama, memanglah payah.

Rasanya, kalau esok turunnya emas dari langit, lusanya tetap juga menunggu2, mengharap, kot2 turun lagi emas dari langit, bagi menggantikan semalamnya yg dah kehabisan!

Hebat.

Anonymous said...

Quote:

"Namun saya yakin para pembesar kanan Umno seperti Mohd Najib Abdul Razak, Muhyiddin Yassin, Tengku Razaleigh Hamzah dan Rais Yatim menyedari masalah ini dan mampu menanganinya jika diberikan tanggungjawab." end Quote

Dato': Saya yakin Ezam dan KJ akan memusnahkan negara ini sampai tinggal butir-butir hablur yang tiada membawa apa2 pengertian!

Unknown said...

Salam Dato;
Gambaran PRU 12 menunjukkan rakyat kecuali Sabah dan Sarawak tidak begitu ghairah pembinaan projek-projek mega. Apa yang mereka mahu ialah poket mereka diisi secara langsung bagi menangani masalah kos perbelanjaan yang terus meningkat.

PAS di Kelantan umpamanya tidak membina sebuah masjidpun selama 20 tahun memerintah negeri itu tapi rakyat masih memilih PAS.Di Shah Alam mahupun di Bangi kerajaan BN mengwujudkan bandar Melayu yang serba lengkap tetapi orang Melayu menolak BN.

Nampaknya kerajaan pusat perlulah memperluaskan amalan pemberian subsidi kepada rakyat.Atas dasar duit kerajaan datangnya daripada duit rakyat maka dikembalikan semula kepada rakyat melalui pemberian subsidi.

Pun begitu, kerajaan PR hendaklah memboktikan mereka adalah kerajaan berkebajikan seperti yang dijanjikan.Mereka perlu bekerjsama dengan kerajaan pusat meringankan bebanan rakyat dan tidak hanya menunding jari apabila gagal melaksanakannya.

Mengorek kesilapan serta salah laku kerajaan BN dulu tanpa membentangkan agenda pembangunan rakyat yang konkrit bukanlah merupakan permulaan yang baik.

Anonymous said...

Tok dan pembaca..

Saya takut satu je tok, bila 'riot', UMNO aka Pak Lah ambil kesempatan untuk buat satu lagi MAGERAN atas nama nak jaga kestabilan negara. Kononnya ada anasir luar dan dalam negara yang sengaja mengambil kesempatan untuk bikin kacau bilau bila ekonomi jatuh merudum. Dia tangkap dan sumbat mereka yang lantang tentang dia. Dia ajak semua parti melayu bersatu. Bila tenang, dia akan tendang keluar sapa dan parti mana yang dia 'aim' lama dah untuk ditendang. Lepas tu, dia akan tetap duduk atas singgahsana.

Rakyat takkan keluar ke jalanan sekiranya kadar jenayah naik, barang2 naik, minyak naik. Rakyat cuma bising. Tapi kalau sampai stok makanan tiada di dapur, tu memang cari nahas dan bala.

Adakah kekusutan dan ketidakseimbangan ekonomi dan halatuju negara diokestrakan oleh seseorang ataupun puak2 tertentu?

Sebab pada saya, akan ada satu golongan atau puak yang akan dapt laba keuntungan yang besar bila negara kacau bilau.

Saja la nak kongsi teori konspirasi ni.

Anonymous said...

mslh ni bermula bila pak lah menaikkan gaji kakitangan awam dgn harapan mendapatkan sokongan dan memperbaiki sistem penyampaian. namun pd pndgn sy sistem penyampaian x byk yg berubah, malah makin teruk sbb sudah biasa dimanjakan. dan k/tgn awam bknnya bodoh utk terus menyokong wpun gaji dinaikkan.apapun, sepatutnya prestasi dulu,baru kenaikan gaji. baru betul.

rentetan dr itu harga barangan pun naik menggila dan turut memberi beban bukan saja pd k/tgn awam tp juga k/tgn swasta yg x terbela nasib mndapatkan gaji minimum yg lebih baik.

sy bkn pandai sgt bab ekonomi tp setahu sy GNP tu dtg dr C+I+G. sepatutnya ada keseimbangan kenaikan dlm ketiga2 utk memastikan kenaikan GNP bukan hanya menyebabkan rakyat (C) berbelanja lebih banyak.

subsidi sepatutnya x perlu dimansuhkan tetapi kerajaan melalui jentera2nya, PTD2 yg dilantik 300 org setiap tahun tu utk brainstorm utk mendapatkan more money for the country. bkn setakat tau nk uruskan saja. think like businessman!sebabnya walau sebaik mana pun pengurusan, tp kalau duit tak masuk takde guna!attract more FDI (I) dan buat projek kerajaan yg betul2 ada nilai (G)dan tak jd projek membazir..

kalau dah tak boleh nk pk penyelesaian, bg lah org lain yg lebih layakkkk.menyusahkan org saja.

mn said...

A.kum Datuk,

1. Kita tidak mampu untuk menyekat kenaikan harga minyak,kenaikan harga barang dan juga kenaikan inflasi.

2. Jadi apa yang perlu kita lakukan sekarang ialah laksanakan slogan "Kerajaan & Rakyat sama-sama berjimat"

3. Jadi lakukan apa yang patut:

a. Makan dan pakai apa yang ada jangan bermewah dan membazir
b. Kerajaan utamakan perbelanjan untuk makanan bukan pembangunan keindahan.
c. Tutup semua premis perniagaan jam 6 petang bukan 10 malam.
d. Tiada pergerakan kenderaan persendirian selepas 11 malam kecuali kes kecemasan seperti sakit demam.
e. Lain-lain..fikirlah sendiri jika nak memerintah takan saya yang nak kena fikir lebih kot?

http://sukj.blogspot.com

Anonymous said...

The Scribe,

Apa yang sangat-sangat dikhuatiri adalah inflasi yang semakin meruncing sekarang akan bertukar menjadi stagflasi di mana harga pengguna melambung sedangkan pertumbuhan ekonomi menjadi semakin lembap - AKadirJ


Nota:

Diuar-uarkan juga pakar-pakar ekonomi Barat mengesyorkan Bernanke akan harus menaikkan kadar interest tidak lama lagi. Maka, sejajar dengan kepakaran dan kebiasaan MoF, mereka akan tunggu dan lihat dan ikut sahaja.

Yang diberitakan kebanyakan negara-negara Arab Teluk tidak akan mahu 'depeg' matawang mereka saperti yang telah dilakukan oleh Kuwait untuk menangani cabaran inflasi yang berlaku.

Ada juga yang menyangkal teori stagflasi saperti Krugman.

Namun, saya berpegang kepada kata-kata The Scribe: kegagalannya menangani masalah ekonomi, sosial dan keselamatan pada tahun-tahun berikutnya, suasana politik berubah menjadi tidak stabil, populariti Abdullah merosot dan kemampuan kerajaan menangani masalah menjadi semakin kabur;

dan

persepsi rakyat terhadapnya begitu negatif maka apa sahaja yang dilakukannya walaupun betul dan baik sekalipun akan dicurigai dan dipertikaikan.

Persoalannya ialah apakah kesan dari inflasi yang sekarang ini dikatakan pada kadar 3.1% dan akan meningkat kepada negara dan rakyatnya? Pertumbuhan ekonomi dijangka mampu mencapai 6% pada tahun ini.

Diberitakan juga di Thailand pasaran sahamnya mula tidak menentu dan pihak tenteranya dalam keadaan berjaga-jaga.

Bagi saya, Scribe, perang Sovereign Wealth Funds akan lebih rancak.

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

Dato',

Cukup menarik nukilan datuk.Betul kata Tun M ,Pak lah kena berundur segera.
Jangan banyak berbohong kerana siakap , senohong , gelama ,ikan duri ; Dok mencuri tu pun dah banyak .Sapa sapu RM 3.3 billion duit royalti minyak terengganu ? sana sapu,sini sapu.Tengok khir toyo pun bergambar dengan penyapu.

Nak harap Udin Yassin dan Rais ? depa ni pun suruh dihadapkan ke MT disiplin.

Aku dok doa biar TG Nik Aziz jadi PM.....barakahnya banyak,nusrah Allah insyallah sedang menanti.....buat pelengkap teori RAHMAN.

Unknown said...

Ulasan Datuk sangat tepat sekali. Saya tak nak komen panjang, cukup sekadar meminta PM Abdullah Badawi akur kehendak majoriti rakyat iaitu beliau mesti berundur segera sebelum ekonomi Malaysia musnah sama sekali. Ternyata Abdullah tidak mampu mengatasi masaalah ekonomi, dan berbagai lagi masaalah yang melanda rakyat. Enough is Enough, Abdullah Badawi must resign immediately as Prime Minister of Malaysia. Kalau perlu, bring back Tun Mahathir untuk pulih kan keadaan. Kabinet yang ada sekarang tidak berkemampuan dan terlalu lemah.

whackthembugger said...

In relation to the two-day UMNO MT retreat at Shah Alam this week end, the conclusion of my posting to-day on “A two-day cruise to nowhere” is in harmony with your subject matter, is as set out below.

Let us be realistic, the lack of confidence point to one source that is the weak leadership and its poor governance. The rest are subservient or secondary. To repair the ship (UMNO & BN) without considering the impact of the negative perception of the people would be a non-starter. The meeting should take the bull by the horns by removing the source, only then can effective strategies be worked out. There are indeed several senior capable UMNO leaders ready to fill the slot. The transition will not solve the country’s woes overnight but is indeed a gigantic step forward in regaining people’s confidence. If the goal of the meeting is to consciously discard such reality, then any strategies developed will falter soon after implementation. The MT retreat will be as good as taking “a two-day cruise to nowhere” and based on precedence, that will be where the MT is heading –NOWHERE. In the mean time, the protest block of the Silent Majority gets ever bigger and louder.

Anonymous said...

Salam Dato' AKJ,

Pada hemat saya DSAAB mengambilalih kuasa pada tahun 2003
semasa semuanya berada dalam keadaan yang teratur iaitu pada keadaan ekonomi yang terurus dengan baik dan senario politik pada waktu itu UMNO/BN amat berkuasa berkat pembaikan dan pemulihan yang telah dilakukan oleh TDM.
Pada tahun 2004, PRU 11 memperlihatkan majoriti BN di Parlimen mencatatkan sejarah gemilang disebabkan keyakinan rakyat (mungkin juga penipuan) pada pimpinan DSAAB.
Namun panas yang diharapkan sampai ke petang rupanya hujan ditengah hari berlaku pada PRU 12. Sekali lagi DSAAB mencatatkan sejarah dalam politik tanahair apabila BN kehilangan 5+1 negeri kepada PR iaitu rekod terburuk dalam sejarah politik tanahair.
Ini semua berlaku apabila barisan pimpinan Pak Lah "mudah lupa" apabila memegang tampuk pimpinan dengan majoriti besar pada PRU 11.
Kepercayaan yang diberikan oleh pengundi pada PRU 11 di persiakan oleh BN dengan sikap "tak pa"dan "biar pi lah".
Setiap rungutan dan aduan pengundi/rakyat dipinggirkan oleh wakil rakyat DUN/Parlimen.
Rakyat tak pernah berpecah kerana jika dilihat trend pengundi pada PRU 12, rakyat Malaysia sebenarnya bersatu mengundi PR dan bukan BN. Kegagalan barisan DSAAB mengawal kenaikan harga barang dan inflasi akan menurunkan mereka dari tampuk pemerintahan sekarang pada PRU 13.
Sikap menganaktirikan negeri yg diperintah PR hanya menambahkan kebencian kepada BN, DSAAB boleh belajar dari Kelantan apabila BN terus mengenepikan Kelantan dari peruntukkan pusat dgn mewujudkan JPP.
Pada hemat saya, sekiranya PR berjaya menarik 30 MP BN, mereka juga akan gagal mengurus ekonomi negara disebabkan kegawatan sekarang ini adalah masalah global (kenaikan harga petroleum, harga komoditi dan subprima US) dan bukan seperti pada tahun 1997/98 (kegawatan disebabkan sabotaj penyangak matawang). Nasihat saya pada PR adalah lebih baik menjadi pembangkang saja pada waktu ini dan mengambilalih pimpinan pada PRU 13. Biarkan lah barisan DSAAB melakukan kerja-kerja pemulihan dan pembaikan ekonomi pada waktu ini.


Kita tunggu dan lihat je lah.

Anak_Parit

Al-mu Syahrisyawal Ahmad said...

Assalamualaikum Datuk.

Kerajaan Malaysia sekarang, yang diketuai oleh Abdullah dan 'askar-askar'nya semakin menunjukkan belang mereka.

Mereka menggunakan kuasa yang ada dengan sengaja supaya duit dan harta yang boleh dan telah mereka perolehi semakin bertambah.

Saya tidak dapat memahami bagaimana seseorang pemimpin yang disegani boleh menipu, menyeleweng, dan menggunakan wang rakyat untuk menjadikan diri mereka senang.

Apakah mereka tidak sedar bahawa seluruh Malaysia sedang memerhatikan mereka?

Benarlah, mereka memang bijak. Mereka memang adalah antara golongan yang berpelajaran di dalam Malaysia, tetapi mereka gagal menggunakan minda dan akal mereka untuk membantu rakyat mereka sendiri.

Mereka boleh ketawa dan bersuka-ria, membeli-belah di Paris dan memandu kereta-kereta mewah, sedangkan setiap sen yang mereka terima adalah hasil dari titik peluh rakyat. Semuanya hasil kutipan duit pembayar cukai.

Bagi saya, mereka lupa akan pembalasan yang bakal mereka semua terima.

Saya sedih memikirkan golongan yang pendapatannya rendah.

Saya sedih melihat pemimpin-pemimpin kita menggunakan nama rakyat dan UMNO untuk meraih lebih kekayaan.

Salam Datuk.

Anonymous said...

The Scribe,

Bila nak buka bank - islamic compliant atau conventional terpulanglah.

Kalau pelanggan tak mampu bayarbalik pinjaman - jual kebebasan dan jadi hamba.

Anonymous said...

Datuk,
Saya amat tak suka apabila PM atau sesiapa pun menterinya yang mengatakan harga di negara kita masih murah di Asia Tenggara atau dimana-mana pun. Sikap menyerah kalah tanpa mahu memikirkan langkah yang positif boleh kita lakukan.
Buat apa jawatan tinggi menggunung dengan gaji puluhan ribu jika hanya boleh memberi analisa harga bukan kawalan kita ataupun seluruh dunia mengalaminya.
Langkah yang lebih proaktif harus difikirkan oleh kerajaan.
Salam

Anonymous said...

Abdullah is not the whole cause of the BN's poor performance in the recent election. He has his weaknesses, and I agree with the Scribe's anaylisis on how he handled the economy. But the food and the goods price increase is also the aftereffect of rampant development pursued since Mahathir time, when lands were approved indiscriminately for development at the expense of food production. Corruption has been behind many land deals and the distribution of goods such as sugar. The people's fury is also fuelled by corruption, which affects the quality of life as much as the bad economic management. But the seed for both corruption and rising prices are planted not under Abdullah's time, and therefore he alone should not be blamed for the disastrous results.

Zainal A. Kasim said...

Datuk,

Kegagalan ini semakin kalut dengan kenaikan harga minyak petrol dan diesel sebagaimana yang diumumkan hari ini (Rabu, 4 Jun 2008)

http://c-bok.blogspot.com

Wan Shamsudin said...

AKJ yang dihurmati;

" Semua orang ingin menjadi KETUA atau PEMIMPIN, kerana dengan menjadi KETUA, mereka punyai kuasa, tapi tidak semua KETUA benar benar mempunyai sifat sifat kepimpinan atau leadership ability ".

Kita cuba lihat sifat sifat kepimpinan yang ada pada Pemimpin kita sekarang.Apakah beliau benar benar seorang PEMIMPIN yang punyai sifat sifat kepimpinan? Jawapannya semua orang tahu bahawa TIDAK. Bagi pandangan peribadi saya, beliau adalah terlalu lemah. Contohnya begitu banyak sekali dengan cara beliau menangani masaalah pentadbirannya.

Akan tetapi ramai orang orang politik, terutamanya UMNO, hanya gila kuasa, sebab dengan kuasa, mereka bolih menonjol nonjol kepada rakyat bahawa mereka orang yang berkuasa.

Kita pergi ke Tahun 2004,apabila UMNO/BN menang besar dalam Pilihan Raya Umum ke 11.Mereka begitu bangga dan sombong hingga membatalkan beberapa projek mega dan melaksanakan projek projek yang dilaksanakan olih AGENDA mereka sendiri demi kepentingan mereka sahaja. Apakah projek projek yang bolih di banggakan olih Pak Lah dan cabinetnya?

Rakyat memberi undi besar kepada UMNO/BN pada Tahun 2004, adalah kerana termakan akan janji janji seperti Konsep Islam Hadhari, bekerja dengan Integriti, mesti beramanah dan 'slogan bekerja bersama saya'yang dilaungkan olih Perdana Menteri sendiri. Kita bersyukur kerana mendapat seorang Perdana Menteri yang nampak sebagai seorang yang ' alim' dan jujur ketika itu.

Sayang, janji hanya tinggal janji,dan rakyat menderita dan mendapat kesusahan.Apa yang kita lihat adalah 'TOPENGAN'.Ini menjadi lebih ketara kerana ramai pemimpin pemimpin dan penasihat penasihat beliau yang lain didalam UMNO juga mengambil kesempatan akan kelemahan beliau ini.

Keputusan PRU 12 menunjukan akan kebencian rakyat dan kerana bebencian ini mereka memangkah parti lawan demi menunjukan protes.

Bila menerima kekalahan, rakyat pula disalahkan, ada yang mengatakan bahawa rakyat tidak mengenang budi dan macam macam lagi. Mereka asyik mencari kesalahan orang lain sehingga ada ramai pemimpin pemimpin UMNO menyalahkan Tun Dr Mahathir. Mereka sentiasa dan tidak pernah merasa membuat salah, kerana saya yakin mereka semua telah BUTA HATI.

Kita lihat saja pada anggota cabinet yang di lantik. Kebanyakannya adalah 'Pak Turut' dan kaki 'bodek'.Saya tidak yakin mereka ini bolih dibanggakan, kerana apabila kemimpinan atasan lemah maka yang dibawah juga turut lemah.Ramai yang di lihat hanya mementingkan diri sendiri.

Saya hanya bolih membuat andaian bahawa kepimpinan yang kita ada sekarang adalah kepimpinan yang tidak berintegriti dan saya cadangkan mereka semua sepatutnya pergi mengambil kursus yang berkaitan dengan integriti dan kepimpinan.

abdrahim kassim said...

Datuk A. Kadir Jasin,

Di perenggan akhir tulisan Datuk, Datuk mengatakan Najib, Muhyidin, Tengku Razaleigh dan Rais Yatim, mampu menangani masalah yang melanda negara sekarang, sekiranya diberikan tanggung jawab.

Bukankah semua mereka itu menteri kabinet Abdullah Badawi?

Sekali pun kepimpinan Abdullah lemah,tetapi sebagai menteri dalam kabinet Abdullah, mereka wajib membantu menguatkannya tambahan pula mereka telah bersetuju berketuakannya.

Jadi kalau tidak mahu melihat kerajaan BN dan UMNO lemah, Abdullah mesti dibantu. Kalau tidak mahu membantunya, bererti tidak mahu berketuakannya.

Kalau sudah tidak mahu berketuakannya, maka Abdullah mesti diturunkan segera. Kalau tidak negara akan jadi tidak "ketahuan".

Kalau rakyat sudah tidak tahan nanti, bukan Abdullah sahaja yang akan ditolak tetapi Najib, Muhyiddin, Tengku Razaleigh dan Rais Yatim juga akan hanyut.

Masa saya tulis ini semua setesen minyak sedang dikerumuni pelanggan kerana tengah malam ini petrol akan naik RM 1.00.

Quantum Metal Consultant said...

Tika keadaan kerajaan yang tidak stabil, tambahan harga barang yang satu persatu akan terus melonjak ( apa sudah jadi dengan Shahrir yang bijak bercakap di luar gelanggang selama ini ), kita, rakyat harus tidak berpeluk tubuh dan sekadar menyalahkan mana mana pihak kerana sikap pekak dan bisu mereka masih berterusan walaupun rakyat telah memberi isyarat di PRU12 yang lalu.

Rakyat harus bergerak dan mencari jalan sendiri untuk menyelesaikan masalah peribadi dan keluarga ini. Kerajaan bukan lagi tempat yang boleh kita harapkan, tentulah pembangkang menjadi lebih mustahil untuk membantu kita.

Mereka sebok bercakaran, mahu saman menyaman kerana dapur mereka masih berasap, harta dan wang rasuah mereka masih banyak untuk diwariskan.

Alhamdulillah, bagaimanapun masih ada individu, institusi dan jutawan Islam yang sanggup membantu dalam bentuk 'hibah' kepada saudaranya sesama muslim, yang berminat untuk menerima hibah ini boleh memnghubungi saya di talian 0168802180 dengan sms kan nama dan alamat, terima kasih.

Anonymous said...

emm harga minyak dah naik RM 2.70 seliter.

Satu lagi projek hebat kerajaan Barisan Nasional!

Kami semua sayang Pak Lah...

Ptuih.. ptuih...ptuih...

ayeharis said...

Salam Dato AKJ,

Rakyat sentiasa mengharapkan yang terbaik dari kerajaan seperti yang Dato' maksudkan dalam penulisan ini.Dalam keadaan politik yang tidak menentu ini saya tidak nampak apa yang rakyat inginkan tercapai....Politik yang stabil,ekonomi yang stabil,harga barang barang yang diluar inflasi,pertumbuhan ekonomi yang segar,kadar pengangguran yang rendah,perpaduan nasional dan amalan dan kerja keugamaan yang lancar dan aman ,kegiatan riadah yang aktif fan banyak lagi pengharapan rakyat...saya percaya negara kita mempunyai cukup sumber sumber alam dan modal insan untuk manangani semua ini sekiranya Pemimpin Pemimpin kita sedar, ikhlas,berani melihat perubahan,berkorban dan tidak memmentingkan hanya cita cita politik mereka....ayeharis

Hannah said...

Harga minyak dunia akan terus naik sebab permintaan tinggi dan pengeluarannya kurang. Kerajaan juga akan terpaksa beri lebih byk subsidi utk minyak dan juga harga barang2 terkawal yg lain. saya rasa yg patut dilakukan adalah berjimat cermat menggunakan barang2 tersebut. tingkatkan efisiensi pengangkutan awam dan jadikannya jauh lebih murah, penggunaan minyak utk kereta akan berkurangan. jalan kurang sesak dan pencemaran juga kurang. siapa yg mahu memakai byk petrol mmg patut membayar lebih. jgn hanya menyalahkan kerajaan sebab kadang2 diri sendiri yg kurang berjimat.

Anonymous said...

hehehe apa dah jadi dengan duit 4 bilion waktu naik 30 sen dulu tu? sistem pengangkutan awam masih macam tu jugak.waktu menunggu komuter pon dah makin lama.bas beribu yang tersadai

kali ni naik 78 sen pulak dan macam biasa janji2 manis yang sama diulang oleh kerajaan.harga barang tak akan naik...tarif elektrik kekal

kita boleh menipu cuma 2 kali je datuk.ingat lagi kisah gembala kambing? akhirnya tamat jugak riwayat si penipu tu (baca pemerintahan si kaki auta)

rakyat malaysia terutamanya orang melayu memang terkenal dengan sopan santun,budi bahasa.kalau rakyat filipina,indonesia,eropah dah lama diorang mengamuk.silap2 nasib paklah macam arwah suharto yang digulingkan rakyat.

hehehe tapi mustahil berlaku la datuk...saya berani kerat jari.rakyat kita patuh pada pemerintah.hidup terhimpit pon tak apa asalkan dapat rm50,kain batik masa hari kempen mengundi nanti.itu dah memadai bagi mereka

zakri

Anonymous said...

ABDULLAH SI TOPENG mengganas lagi!


-sinbad-

mie said...

Salam Dato',

Tidak sesuai langsung penstrukturan yang telah dilakukan oleh Pak Lah.

Tiada strategik yang dapat dibanggakan dalam subsidi baru yang diumumkan, ianya lebih kepada sikap mendesak rakyat ke arah kehidupan yang mendesak.

Bung Karno said...

Datuk AKJ,

Setuju dengan pandangan Datuk, DS AAB TIDAK layak sebagai ketua eksekutif negara. Minda kelas dua.

Sejahtera, Aman, Makmur adalah slogan untuk AAB & family.

Dengan kenaikan harga minyak 40% keSEJAHTERAan dan keMAKMURan rakyat hanya mimpi saja. KeAMANan
mungkin tergugat akibat kenaikan harga barangan.

AAB gemar mengejutkan rakyat (negatively). Kata petrol naik mungkin bulan Ogos, tetapi kini serta merta. Macam caranya membubarkan parlimen.

Paling sedih, AAB tidak sensitif keperitan rakyat. Kenaikan petrol sepatutnya sedikit demi sedikit kerana PETRONAS juga dapat faedah harga mentah minyak pada kadar US 130.00 per barrel.

When Lim Kheng Yik said 'sack the advisors' he was saying 'sack the PM'.

rocky said...

Pedra Branca - Datuk who was the the PM who decide to take the case to ICJ and who advised him knowing that we didn't the all important letter.My info says it was in May & July,2003 which means who was the PM.

Now on oil price, I know world prices are going up and we can't live with subsidies forever. But why should this gomen subsidies rich individuals with free APs which is sold for RM20-40k. It is free paper. Why don't they ask these businessmen that they should not ely on subsidies and handouts like what they are doing to the rakyat.

and this very APs, we pay when we buy a car. and then there are taxes. Cars in Msia are more expensive than Thailand by RM30k. well make it 20K and that to me is up front payment for subsidy of say 20,000liters of fuel.

this damn gomen is full of wastage and only cares to subsidies the selected cronies and UMNOPutras. Lets see one sided toll agreements, IPP, who paid forMRR2, CYC etc etc.

How I wish there will be a snap election.

Anonymous said...

Dear Dato,

There is nothing more that I can wish for from a man who has failed the people of this country at every opportunity!!!!!

This particular man is seems to have been making wrong decisions as his favourite past time....and the worst was when he decided to marry his own ex-in laws, something is not commonly heard in any part of this world or the world in the western part and for other of his decisions...let everyone in the blog think for themselves.

As for me, I am not expecting anything from such an incompetent person! Losing complete faith.....

Unknown said...

Dato;
Janganlah menyalahkan kerajaan BN apabila harga barang bakar naik. Kita kena fikir secara rasional dan bukan mengikut emosi.Kenaikan harga minyak adalah masalah global malahan AS negara kayapun menerima tamparan isu ini. Cuma Pak Lah lebih baik dari Bush kerana kerajaan BN beri subsidi pada pengguna.Kalau tak mahu beli minyak di Malaysia,jemputlah isi minyak di negara-negara jiran.

ainas said...

tak fahmlah paklah ni. kalau harga minyak naik bandingkan dengan s'pore la, siamlah. indonlah. Tapi gaji dia tak banding pulak dengan negara lain.
dia mesti ingat dia jadi PM malaysia. Klau asik nak toleh rumahtangga orang bila nak perbiki rumahtangga sendiri.bini pi , bini baru boleh ganti tapi kalau pengundi lari hang dok gigit jari

Awang Maya said...

Salam Dato'

It is very easy to read. Pak Lah is aware that he is no longer needed by the people and now what he's thinking and doing is to get as much money as possible before he will be kicked off. He knows that there will be no place for KJ, Kamaljudin and his cronies while he is longer at the helm. After he have given peanut to certain group of people (Ceupacs,T.Salleh n Gang, Teachers), now this is a time for him to rob as much as he can.

Go head Pak Lah, we, Rakyat Marhain as a victimised people will not REDHA and forgive for what U have done to us.

Go to hell Pak Lah n Cronies

AFR

Anonymous said...

Salam Dato' AKJ,
Pada hemat saya, abdullah badawi memerlukan satu "kejutan voltan tinggi" dengan seberapa segera yang boleh supaya dia tersedar dari lamunan mimpi sejak 4 tahun lalu. Kalau tidak, ada kemungkinan malaya akan menjadi indonesia dalam masa yang terdekat. Akibatnya, akan ada dua negara Islam yang huru hara dan di tengah nya singapura yang baru saja dapat pulau batu puteh... putehlah mata generasi anak cucu kita!! Malaya memerlukan beberapa orang 'jebat' yang sanggup berkorban untuk bangsa, negara & ugama... terlalu ramai 'tuah' dekeliling AAB, SIL&Co.

A KADIR JASIN said...

Sdr Dhahran Sea dan sdr/Sdri para pembahas yang terjejas dengan kenaikan mega harga minyak sekalian,

Kita akaui harga minyak mentah telah melambung daripada Kira-kira US$63 setong ketikan kerajaan menaikkan harga minyak pada bulan Februari, 2006 kepada lebih US$150 setong sekarang.

Tetapi kita negara pengeksport bersih minyak -- net exporter. Kita mengeksport minyak mentah kita yang bermutu tinggi dengan harga yang mahal dan membeli minyak mentah mutu rendah dengan harga lebih murah untuk kegunaan dalam negara.

Setiap tahun Petronas dan syarikat minyak untung semamkin besar. Hasil dividen dan cukai kerajaan pun turut meningkat.

Buat sekian lama kita boleh mempertahankan harga minyak pada kadar yang berpatutan demi kesejahteraan ekonomi negara dan rakyat jelata.

Tetapi sejak Abdullah Badawi mengambil alih kuasa, bala demi bala menimpa negara -- tsunami, banjir besar, kenaikan harga barang dan peningkatan jenayah.

Dia dinasihati pula oleh peniaga-peniaga, pengamal pasaran bebas dan kapitalis tulen yang taasub kepada globalisasi dan benci subsidi. Maka inilah akibatnya.

Saya cabar kerajaan menjawab bagaimana ia akan menjamin keselematan, keamanan dan kesejahteraan seperti dalam manifestonya kalau kos sara hidup melambung, pengemis dan pencuri bertambah ramai dan kuasa membeli merudum?

Saya cabar pembangkang menghuraikan dasar "social justice" mereka bagi menjawab beban yang menimpa rakyat jelata akibat dasar free market kerajaan Abdullah Badawi sekarang?

Atau mereka akan membiarkan rakyat jelata menderita supaya mereka boleh mengambil peluang pada pilihan raya umum akan datang?

Saya pernah menuduh seorang menteri kanan berbohong -- you're lying sir! -- apabila dia berkata harga minyak di Malaysia lebih murah daripada di Singapura.

Saya kata, no sir, harga minyak di Singapura lebih murah dari aspek harga sebenar dan dari aspek PPP ( pariti kuasa membeli/purchasing power parity) kerana pendapatan per kapita rakyat Singapura bergandi lebih tinggi dari rakyat jelata kita.

Jadi sekarang mereka bandinglah dengan negara lebih miskin macam Indonesia kerana tengok-tengok jalan kita pun mungkin jadi miskin macam jiran-jiran kita itu.

I rest my case.

penganggurpaksa said...

Datuk..Dengan Izin...

Nobody Knows lyrics by Tony Rich Projects
(edited by PenganggurPaksa)

Wish we'd told Pak Lah how we felt, then maybe he’d be gone by now, but instead...

They pretended they glad you’re showing the way
Those 4th floors spending more everyday
And we’re dyin' inside
And nobody knows it but we

Like a clown u put on a show
The pain is real even if nobody knows
And we’re cryin' inside
And nobody knows it but we

Why didn't we say, the things we needed to say
How could we let our PM do this way?
Now our world is just a tumblin' down
We can see it so clearly, but you're nowhere around

The nights are lonely, the days are so sad
And we're just keep thinkin' about the suffering that we had
And we’re cursin' you
And nobody knows it but we

You carry a smile when we’re broken in two
And we’re nobody when there’s someone like you
We’re tremblin' inside
And nobody knows it but we

We lie awake it's a quarter past three
We’re screamin' at night as if we’d thought you'd hear we
Yeah, our heart is cursing' you
And nobody knows it but we

How blue can we get, least you could ask your heart
But like a jigsaw puzzle we've been torn all apart
A million words couldn't say just how we feel
A million years from now you know we'll be cursin' you still

The nights are lonely the days are so sad
And we just keep thinkin' about the income that we had
And we’re cursin' you
And nobody knows it but we

Yeah, Ohh, ,

Nobody, nobody, but we.....
Tomorrow morning we’re hittin' the dusty road
Gonna cursed you where ever, ever you might go
And we’re gonna unload our heart
And hope Tun comes back to..lead

Yeah, sad when the nights are lonely...

The nights are lonely, the days are so sad
And we just keep thinkin' about the income that we had
And we’re still cursin’ you
And nobody knows it but we...

A KADIR JASIN said...

Sdr Abas,

The US is the biggest "subsidizer" of fuel in the world.

It's the cheap gas policy of the US that's milking the global oil supply.

Next is weapon industry and agriculture.

Rice growing in the US is one of the most heavily subsidised.

All that we need to is to google and understand basic economics.

Thank you.

Cucu Tok Selampit said...

Salam Dato',

Inilah hadiah yang diberikan oleh kerajaan BN (Barang Naik) untuk sebilangan kecil rakyat jelata yang masih lagi mengundi kerajaan Imam Hadhari sekarang. Percayalah Dato', dalam pilihanraya yang akan datang, rakyat akan menhghantar BN ke muzium kalau tidakpun ke makam Di Raja.

Salam.

Wan Shamsudin said...

AKJ yang dihurmati;

Pandangan buat saudara abas;

Apabila kita membuat sesuatu komen, biarlah kita jangan mengikut emosi, kerana ini akan membuat kita tidak berada dalam keadaan rasional.

Benar kata kata Saudara AKJ, bahawa minyak yang di export olih Petronas adalah yang berkualiti tinggi. Minyak yang kita gunakan disini adalah dari kualiti yang di import.Di segi ekonomi, kita bolih fikirkan disini, Kenapa? Dan apa rasionalnya?

Saudara abas mesti melihat tentang kepimpinan yang ada, benar Pak Lah adalah seorang pemimpin yang lembah lembut lagi sopan didalam hidup dan pentadbirannya. Apakah sifat sifat ini yang kita perlukan pada seorang pemimpin kita? Kadangkala ini hanya untuk mengabuli mata kita sahaja.

Kita mesti dengan waras tengok akan cara beliau menyelesaikan masaalah rakyat dan negara. Apakah kita suka dengan pemimpin yang sentiasa bercakap 'ingin membuat kebaikan demi rakyat', tetapi apa yang kita lihat adalah disebaliknya, korupsi dan nepostisma berlaku dengan ketara sekali. Apakah kita BUTA? Semoga Allah SWT yang Maha Mengetahui.

Anonymous said...

Dua tiga kucing berlari,
Mana nak sama si kucing belang;
Inilah jasa Islam Hadhari,
Asyik naik harga barang.

"Kami sayang Pak Lah,
Sayang sangat sangat-sangat";
Pak Lah......... Boleh Blah!
Sebelum kau kena pecat!

Anonymous said...

Datuk,
Kesan kenaikan minyak hanya akan dirasai oleh penduduk di negara yang miskin dan sedang membangun seperti Malaysia. Manakala negara maju dan kaya akan terus-terusan memberi subsidi kepada barang kawalan seperti minyak, beras dan lain-lain juga. Oleh itu teori TDM, memperkukuhkan nilai Ringgit lebih praktikal serta munasabah. Kejayaan penstrukturan ekonomi dengan menaikkan harga minyak, walaupun masih boleh diperdebatkan, masih belum menjanjikan kejayaan buat negara Malaysia secara menyeluruh dari segi politik, daya saing, keharmonian dan mungkin ekonomi juga.
Kerajaan sekarang juga kurang mesra rakyat, awalannya membayangkan harga akan naik pada bulan Ogos sebaliknya semalam. Apalah salahnya jika mereka memberi notis lebih awal agar persedian dapat dilakukan oleh rakyat. Impak dapat kita 'cusion' disamping menhadapi kesan inflasi serta manipulasi kenaikan harga barang. Sebagai orang niaga, semalaman saya memikirkan berapa banyak harga kos yang naik ni hendak saya kongsikan dengan pelanggan. Keseluruhan atau hanya sebahagia aje, begaimana jika ada kenaikan harga minyak lagi? Haji pun belum naik lagi, mungkin kos ke Tanah suci pun akan naik jugak. Sabar je lah.
Salam

Anonymous said...

Drp: Hijrah

Salam Dato',

Saya nampak tiga kelompok yang mahu kepimpinan yang lemah terus kekal.

i. Kelompok di keliling Abdullah atas kepentingan individu dan kumpulan.
ii. Kelompok di luar UMNO atas kepentingan dan agenda mereka sendiri.
iii. Anasir luar negara yang memang mahukan kepimpinan negara terus lemah dan Malaysia terjajah secara langsung dan tidak langsung.

Menurut field force analysis, perubahan cuma akan berlaku sekiranya kelompok pro-perubahan dapat digembeling dan digerakkan dengan lebih bertenaga berbanding kelompok-kelompok pro-status quo tadi.

Mungkinkah kenaikan harga minyak, elektrik dan barangan keperluan kali ini akan melonjakkan kepaduan kelompok yang menyeru supaya dilakukan satu hijrah yang berkesan? Ataupun pelbagai dongengan dan hiburan terus digunakan untuk neutralise akal fikiran dan sensitiviti rakyat, pemimpin dan ahli UMNO serta orang Melayu agar terus dibuai "tak apa, saya tetap sokong!"?

meria said...

Salam perkenalan Dato AKJ

Kenaikan harga minyak yang diumumkan oleh Perdana Menteri amat membebankan rakyat. Bukan setakat harga minyak sahaja naik, barang-barang lain juga akan turut naik.Apa lagi barang yang tidak dikawal.. Kita lihatlah sehari dua lagi. Saya rasa kegawatan ekonomi 1997-1998 tidaklah membebankan dan menekan rakyat sebegini.. dan kita sebagai rakyat biasa ketika itu tidak merasa apa-apa walaupun negara-negara jiran kita terjejas teruk.
Alasan kenaikan harga minyak, harga minyak negara lain adalah lebih tinggi.. Sebagai rakyat biasa tidak boleh terima. Adakah dengan menaikkan harga minyak boleh menjadikan ekonomi negara kita akan terus berkembang dan makmur.....!!!??

zeme said...

Salam Datuk KJ,

Saya mengsyorkan agar kadar peratusan kenaan cukai pendapatan bagi golongan berpendapatan tinggi ditingkatkan bagi mengimbangi dan meningkatkan hasil pendapatan negara serta mengurangkan margin jurang perbezaan pendapatan di kalangan golongan atasan dan bawahan.

Dengan peningkatan peratusan kenaan cukai bagi golongan berpendapatan tinggi daripada kadar sekarang, maka rizab tunai negara akan meningkat seterusnya dapat disalurkan kepada sektor tertentu bagi mengimbangi kitaran aliran ekonomi negara.

Pendekatan ini dianggap adil kerana golongan berpendapatan tinggi dan rendah tetap mempunyai kuasa beli dengan kadar belian harga yang selaras. Sebagai contoh si A bergaji RM3,000 dan si B bergaji RM20,000 tetap membeli nasi pada harga kadar yang sama.

Maka dengan kadar peratusan kenaan cukai pendapatan bagi golongan berpendapatan tinggi ditingkatkan, hasil daripada cukai pendapatan dapat diterjemahkan kepada bentuk subsidi bagi golongan berpendapatan rendah dan pembangunan negara yang dapat dinikmati oleh semua golongan lapisan rakyat.

Wujudkan badan atau kementerian R&D untuk analisis bajet dan perbelanjaan negara yang berhemah. Apa guna diadakan RMK kalau tidak bijak dalam pengurusan bajet dan perbelanjaan negara dalam menghadapi kemungkinan pergerakan ekonomi masa depan. Kepakaran idea YBM Tengku Razaleigh yang pernah digelar Bapa Ekonomi Malaysia harus dirujuk dan diadaptasi bagi mengembalikan kestabilan ekonomi negara, bergandingan dengan pakar-pakar ekonomi yang selayaknya.

Wasalam

Hartini Omar said...

Dato',

sekadar merintih beban...
-sudahlah susah, jadi lebih susah
-memang susah nak pahamkan orang yang tak tahu susah orang
-yang dia tahu, cuma senang dia
-jadinya, tinggallah rakyat dan kesusahan2 mereka
-kenapalah masih jd pemimpin, buat susah2 saja

Awang Maya said...

Macam yang Awang pernah post tempohari (Cabaran Awang Kepada DSAI), kalau DSAI benar-benar ikhlas untuk membela rakyat, langkah segera yang perlu dilakukan ialah menggesa DWA sebagai Ketua Pembangkang untuk mengusulkan supaya Pak Lah diberhentikan drp menjadi PM. Awang percaya sokongan bukan setakat drp PR malah jumlah sokongan yg besar drp MP BN pun boleh diperolehi.

Itu kalau DSAI dan semua MP jujur dan ikhlas nak bantu rakyat la. Kalau masing-masing hendak menjaga temolok masing-masing. Awang ajak rakyat berdoa dan sembahyang hajat sebagai golongan teraniaya memohon Allah melaknati pemimpin-pemimpin yang merompak dan menyamun duit rakyat secara terhomat ini dan juga kepada mereka2 yang berlumba2 untuk berkuasa dengan niat memperolehi kekayaan peribadi.

Ya Allah, Awang mewakili golongan yang tertindas, kau tunjuklah sesuatu kepada golongan-golongan ini..aminnn!

nina najwan said...

Salam,

Eloklah kita terus sokong kerajaan yang ada ni, mudah-mudahan lepas ni minyak terus naik hingga RM4 seliter, tarif letrik naik 50%, beras naik 300%, harga makanan naik 750% dan semua barang kleperluan naik 250%
Tahniah kepada BN dan semua penyokong kuat BN. Memang terbukti hanya BN sahaja yang mampu memerintah negara ini dengan cara sebegini.
Lepas ni, eloklah elaun-elaun wakil rakyat dinaikkan sehingg 800% kerana mereka telah bekerja kuat untuk rakyat yang mengundi mereka, tak kiralah mereka dari parti mana pun, atau pun tak de parti.
Rakyat tak perlulah berdemonstrasi dijalanraya, bagilah peluang untuk "penyembur gas dan air kimia" berehat bersama keluarga dirumah mereka, setelah berpenat lelah menjaga "keamanan dan ketenteraman awam" selama ini. Tahniah juga untuk mereka.
Lepas ini peruntuka untuk Monsoon Cup, pembinaan rumah PM, TPM, Menteri, Istana, Putrajaya, kubur VVIP dan semua projek mega untuk segelintir rakyat-rakyat penting negara ini eloklah ditambah, sebab negara ada lebihan RM13.7 billion untuk "dibelanjakan untuk rakyat".
Sekali lagi, tahniah untuk BN dan penyokong BN dan semua rakyat yang masih diam dengan kenaikan semua ini. TAHNIAH!!!!!!!

tipulagi said...

Hidup kaya dalam miskin.. itu ungkapan yang kita boleh katakan untuk kita rakyat malaysia sekarang. Walaupun bila kita katakan gaji kita RM2500.. wow mesti orang terkejut.. besarnya gaji ko... BUt realiti nya gaji tu kecil jika dibandingkan dengan kenaikan kos sara hidup sekarang terutamanya kenaikan petrol yg mencecahkan sehingga RM2.70 seliter...

Apa yg dapat kita buat dengan RM625 setahun? Jika dibahgikan dengan 12bulan hanya RM50.00 sahaja. sedangkan sekarang minyak untuk kereta kancil sahaja mencecah RM200 sebulan pergi balik kerja untuk bandar kecil la.. so bila minyak naik ...41% mean RM282 sebulan.. tu klu pergi balik keja je..
Mean kita tak perlu pergi shopping, cuti-cuti malaysia lagi selepas ini.

En. Abas...kita tidak mengikut emosi bila membantah.. Seperti kata Dato.. malaysia mempunyai petroleum bermutu tinggi dan mahal dan rakyat malaysia hanya menggunakan minyak bermutu rendah dan murah yg di import sahaja. So adakah Petroleum yang ada di bumi malaysia ini bukan hak rakyat malaysia?
PETRONAS tu milik siapa? adakah kerajaan malaysia hanya sebagai proksi sahaja didalam petronas tu?? Jika petronas benar milik kerajaam malaysia dan kerajaan malaysia adalah proksi kepada rakyat malaysia.... apa gunanya RM80 billion keuntungan yg diperolehi jika rakyat tidak dapat mengecapinya? digunakan untuk pembangunan? yang bagaimana? tidak cukupkan pembangunan yang ada sekarang? klu tak cukup kenapa masih ada lagi kampung-kampung yang tidak ada kemudahan asas lagi? berapa lama lagi rakyat ini harus menunggu ? dari dulu sehingga kita mereka terus menunggu walaupun subsidi telah dipotong sejak tahun 2005 mei apabila harga minyak dinaikkan dikatakan untuk mengurangkan belanja subsidi kerajaan. So apa dah jadi dengan penjimatan yang berbilion-bilion ringgit tu? mana pergi nya?? Masuk poket sendiri kaH??
Fikir-fikirkanlah secara waras

Anonymous said...

SEKARANG NI SEMUA BARANG DAH NAIK, MINYAK NAIK, ESOK2 TAH APE2 LAGI YANG AKAN NAIK..MUNGKIN SATU MALAYSIA TEKANAN DARAH RAKYAT DAH NAIK!!!

affendi hussain said...

ubah gaya hidup??? Terbakar hati dengar bagai disimbah petrol yg mahal!

kerajaan AAB sendiri gagal menyediakan PILIHAN utk ubah gaya hidup kpd rakyat..

sepatutnya pengangkutan awam dinaiktaraf dulu secara berperingkat sebelum kenaikan drastik harga bahanapi..sah2 bahanapi membawa impak berantai kpd benda2 lain..

Tak payah fikir nk buat projek bullet tren yg mahal or monorail..ERL pun rakyat bising x mampu RM35 tambang..(rakyat kita pun satu mentaliti..kalo bleh nk semua free belaka..kualiti taknak kurang pulak) ..
sistem tramp mcm yg kt Europe tu pun dah OK..lebih murah kos..kroni AAB ni jenis fikir nk sebat duit lebat2 jek tinggal rakyat hidup melarat..korporat keparat!

kalau kita ada jaringan MRT mcm S'pore, sistem tramp mcm di Europe, Jepun, tube dll.. saya tak kisah pun harga RON97 & diesel tu ikut harga pasaran dunia! tanya org Jepun, Singapore & Europe..berapa kerap mereka perlu guna kenderaan IC engine?
Selain patut kurangkan pergantungan kpd bahanapi fosil kita dpt jaga alam sekitar kalo ikut negara2 ni..

Rakyat.. looks like there is only one choice left (pembangkang pun haprak je nampak..sibuk politik je lebih skrg):
"Prepare the guillotine!"

Ubah gaya hidup atau ubah pemerintah? (ubah pemerintah tak semestinya ubah k'jaan)
mana yg lebih mudah?

Anonymous said...

Dato' AKJ said, "Hari ini, oleh sebab kerajaan begitu lemah dan persepsi rakyat terhadapnya begitu negatif maka apa sahaja yang dilakukannya walaupun betul dan baik sekalipun akan dicurigai dan dipertikaikan".

Saya fikir, kalau perkara yang betul dan baik dilakukan oleh AAB,maka kita mesti sokong, Dato' AKJ mesti sokong dan tolong promosikan sama!

Dato AKJ cukup arif pasal perniagaan antarabangsa, soal petrol diesel ini, apa cadangan terbaik dari Dato'? Tolong habaq skit kita sama-sama share ilmu dan maklumat.

Saya cadangkan mesyuarat luar biasa dipengerusikan oleh Tun M, anggota lain Tun Daim, Tun Musa, Ku Li dan pakar-pakar kewangan dan ekonomi yang telah terbukti keberkesanannya seperti mana 1997/98/99 diadakan dan dihantar kpd seluruh rakyat Malaysia dan kepimpinan negara.

Najib,Muhyiddin,Rais,Hishamudin pun bukan pentadbir dan perangcang ekonomi yang bagus.....tak ada bukti kukuh nak kata bagus!!


nginapsrengenge said, "Aku dok doa biar TG Nik Aziz jadi PM.....barakahnya banyak,nusrah Allah insyallah sedang menanti.....buat pelengkap teori RAHMAN". Saya setuju.

Anonymous said...

Dear Tok Scribe,

For those who need to be reminded about how a real leader deals with national crisis, I'd like to reproduce here the account from the "mouth" of our Second Finance Minister himself:

[Note in Margin: Need to ask why isn't this man able to lend similar expertise on economics and finance to the current PM?]

***

THE FINANCIAL CRISIS OF 1997 - 1998
By Nor Mohamed Yakcop

A moment comes, which rarely comes in a lifetime, when a particular event redefines a person's life and changes the course permanently. For me, the meeting with Dr. Mahathir Mohamad in Buenos Aires (Argentina) on the evening of October 3, 1997 was such an event. It enabled me to devote the next 6 years of my life working for Dr. Mahathir Mohamad, meeting him almost daily. In the process, it enabled me to see, at very close range, the abilities of this great man.

The combination of many noble qualities in one person is rare, and it is this unique combination that has enabled Dr. Mahathir Mohamad to transform Malaysia from an otherwise typical third world country into a thriving and vibrant nation, well on the way to become a developed nation. It is also this combination of qualities that enabled Dr. Mahathir Mohamad to save Malaysia from becoming another IMF nation during the financial crisis of 1997 - 1998.

I am often asked about my involvement in the recovery plan implemented on September 1, 1998. It began on September 29, 1997, when I received a telephone call from the office of Dr Mahathir Mohamad informing me that the Prime Minister wanted to see me. The PM was in Cuba at that time, and I asked (in jest) if I was to meet the Prime Minister in Cuba !
I was told (not in jest) that he will be arriving in Buenos Aires on October 3, 1997 and I was to make sure I was in Buenos Aires at least a day before he arrived. I packed my bags and left for Buenos Aires, and arrived in Buenos Aires on October 2.

The PM arrived the following day at 5 pm and we met immediately at his suite. He informed me that he had asked many people to explain to him what was causing the financial crisis but no one was able to give him a satisfactory reply. He asked me whether I could explain to him what exactly was happening.

I asked him how much time he had, and he said two hours. I explained to him how the forex market works, about short positions and long positions, about hedging and how currencies are borrowed and sold, the difference between "bid" and "offer" and how funds can be transferred from one country to another at the click of a button. I also explained how the equity market works and the relationship between the forex market and the equity market. Dr. Mahathir hardly said anything, asked one or two questions, and listened intently.

After two hours, he had to end the meeting to get ready to go for an official dinner. He asked me about my plans for the night and I said I had been invited for the same dinner. Dr. Mahathir said to me: You go back to your room and write down all that you have been telling me for the last two hours, and see me at 7 am tomorrow. I went back to my room, skipped dinner, and wrote it all down, finishing at about 6 am.

I saw him the next morning at 7 am and gave him the report. He asked me to take a rest and come back again at 2 pm. When I returned, he told me that he had read the report and that he now understands what was happening in the financial markets. We started discussing various methods of overcoming the crisis, and our discussions continued when we returned to Malaysia. I met him almost daily for discussion, sometimes at his house and sometimes at his office. We tried a few mechanisms to overcome the crisis, some of which worked initially, but the hedge funds were so strong that it was difficult to proceed successfully with these mechanisms.

In early 1998, Dr. Mahathir Mohamad asked me to explore the idea of imposing an exchange control regime to overcome the crisis. I remember preparing voluminous notes on this subject. Dr. Mahathir went through the notes carefully, and kept asking for more and more details. We went through many rounds of discussion, until he was finally convinced both with the concept as well as the proposed mechanism. The rest, I guess, is history.

Dr. Mahathir also asked me to prepare a paper on how to put an end to Malaysian shares traded in CLOB (Central Limit Order Book) in Singapore. Dr. Mahathir was of the view that an important reason for the falling stock market was the short-selling of Malaysian stocks in CLOB. I prepared the report and Dr. Mahathir understood, for the first time, how exactly CLOB operates. The report, which was also implemented on September 1, 1998, put to an end the trading of Malaysian shares in CLOB.

I should add that the exchange control measures were crafted in such a way as to minimize the control aspects and maximize the outcome. The Prime Minister went through the proposed mechanism many times to make sure that the control elements were as few as possible, but adequate enough to ensure a positive outcome. There were no bureaucratic elements in these measures, such as requiring importers to obtain Bank Negara's permission to import. The Ringgit was also pegged at a level where it was not overvalued. In almost every other country, which imposes exchange control measures and pegs its currency, there would, almost by definition, be numerous bureaucratic controls, and the currency would also be pegged at an overvalued rate.

It is often assumed that the system of exchange control (including fixed exchange rate) that we implemented on September 1, 1998 saved the country. The measures of September 1, 1998 were undoubtedly a necessary condition, but it was not a sufficient condition to overcome the crisis. Malaysia was saved, not by exchange control measures per se, but by Dr. Mahathir Mohamad.

Let me explain. Any other developing country, facing a similar crisis, if it had introduced the measures that we introduced in September 1998, the measures would probably have failed. The fact that in Malaysia these measures succeeded is due to the ability and character of Dr. Mahathir Mohamad. The economy and the financial system, under Dr. Mahathir's leadership, was in a very healthy state--healthy enough for the exchange control measures to be implemented without negative consequences. Moreover, the Prime Minister's hands-on management style enabled quick and timely decisions to be made, which was vital under the new exchange control regime.

Dr. Mahathir, as Prime Minister, had ensured that the Malaysian economy was fundamentally strong. Ringgit was strong and stable. On the back of the currency stability (at RM2.50 against the US dollar) Malaysia was doing very well. At the end of 1996, real Gross Domestic Product (GDP) grew at almost 8.5 per cent and the growth was expected to continue for many more years. The government was enjoying a fiscal surplus. The external debt was low, at 40 per cent of the Gross National Product (GNP). The current account of the balance of payments had narrowed from a deficit of 10 per cent to 5 per cent of GNP, and was expected to improve further. Inflation was at its lowest at 2.1 percent. We had steady growth of over 8 per cent for a major part of that period. And this fundamental strength of Malaysia was a critical factor that enabled the exchange control measures to succeed.

For a period of more than a year after the measures of September 1, 1998 were implemented, the Prime Minister met with a small group of us everyday - 6 days a week - for at least 2 hours to go through various economic data, including data on loan growth, exports, imports, property overhang etc. This enabled the Prime Minister to take quick actions, whenever required. I remember one morning when we were going through the property figures, he looked at me and directed that I should organize a property fair to clear the overhang of properties. I did, and property worth more than RM 3 billion was sold. Even after the crisis was over, Dr. Mahathir continued to meet with the group regularly, though no longer on a daily basis. And Dr. Mahathir continued to go through all the economic data with a sharp pencil.

No other Prime Minister in the world, either in developed or developing countries, employs such a hands-on approach in managing the economy. We can see, therefore, that it was not the exchange control measures per se that saved the country but the man --- Dr. Mahathir Mohamad --- himself.

The period 1997 - 1998 was, to paraphrase Charles Dickens, the worst of times, but it was also the best of times. The worst conditions brought out the best in Dr. Mahathir Mohamad. There is a saying that a good leader is like good tea - you only know the true quality when he is in hot water !

Throughout the crisis, the Prime Minister was focussed on resolving the crisis. Day and night, he thought of nothing else but the crisis. He read all he could on finance; he kept asking me to prepare notes on various technical issues. Sometimes he was sick with bad flu and cough, but he did not take time off to rest. He was convinced that he had to understand the issues before he could work out the solutions. His native intelligence and ability to focus on core issues were there throughout the crisis. He did not show any sign of fear even at the worst of time, only concern at the fast deteriorating state of the economy. He was, at all times, confident that he would prevail in the end.

I would like to add two additional points related to the financial crisis. The first is that, in implementing the measures of September 1, 1998, Dr. Mahathir not only saved Malaysia but the neighbouring countries as well. Let me explain. When Malaysia imposed its exchange control measures on September 1, 1998, the currency speculators realised that the other affected countries (Thailand, Indonesia and South Korea) could also impose similar controls, and they, therefore, stopped their activities in its track. The speculators backed off. They bought back the currencies that they had sold. This is resulted in the regional currencies appreciating. Moreover, the International Monetary Fund (IMF) was not happy with what Malaysia had done, particularly since, after implementing the measures, we did exactly the opposite of what the IMF wanted us to do, i.e. we lowered our interest rates and injected liquidity into the system. The IMF, therefore, started relaxing conditions in other countries and allowed them to lower their interest rates and allowed them to inject liquidity to stimulate their economies so that Malaysia would not outperform the IMF countries. Therefore, it is no exaggeration to say that Dr. Mahathir Mohamad not only saved Malaysia, but the other affected countries in the region as well - Thailand, Indonesia and South Korea.

My second point is regarding what would have happened if the exchange control measures were not implemented. If the measures were not implemented, many of corporations in Malaysia would have gone under, due to the high interest rates. When the corporations fall like dominos, banks would have faced severe liquidity and solvency problems due to the ballooning NPLs. The problems of the banks would have resulted in a credit squeeze, which would have led to another round of corporate failures. The Government's revenue would have fallen drastically as fewer firms would be paying corporate taxes, thereby reducing the Government's ability to stimulate the economy through fiscal policy measures. As a result of the problems faced by corporations and banks, unemployment would have increased substantially, leading to a second round of problems. This is the classic vicious cycle, which could have, in the end, destroyed the social and political stability of the country. This was a scenario that was waiting to happen. It did not happen because of the decisiveness and guts of Dr. Mahathir Mohamad, who decided to take the path less travelled.

We owe Dr. Mahathir much gratitude for what he has done for Malaysia over the last 22 years. Solving the financial crisis of 1997 - 1998 was just one, albeit perhaps the most important, of Dr. Mahathir Mohamad's many contributions to the nation.

On a personal note, over the last 6 years, I have come to admire this great man for his abilities, his high moral values and, most of all, for his sincerity. Certainly, a man like Dr. Mahathir Mohamad is not born everyday.

(23rd. October, 2003)

Link:
http://www.treasury.gov.my/index.php?ch=36&pg=126&ac=408&tpl_id=93

***

Anonymous said...

Dato'

Saya rasa terseksa betul dengan pengumuman kenaikan harga petrol secara mendadak oleh PM semalam. Hendak pergi ke stesen minyak pun kena pikir banyak kali sekarang. Inilah rupa-rupanya slogan aman dan makmur yang dilaung-laungkan!!

Lari bajet saya!!

Anonymous said...

salam dato'

memang betullah kata TDM yg mereka ni memang pekak badak..(pardon my language dato'.. geram sangat ni..). dah berbuih orang komen, nasihat & entah apalagi, satu pun tak masuk dalam kepala (itu belum lagi sampai ke otak..).

bercakap pasal isu minyak ni, saya cuma nak tanya kat Pak Lah, penasihat2 dan menteri2 kabinet yes-man beberapa soalan sahaja.

pasal penjimatan subsidi tu.. mana yg lagi penting, nak bagi lagi buncit tembolok kroni2 tu semua dgn projek2 mega atau nak kan kesejahteraan/kemakmuran semua rakyat jelata?? ingat! pilih 1 shj..

titik peluh rakyat berusaha/bekerja untuk memajukan negara, jerit perih rakyat membayar segala jenis cukai, pengorbanan masa pribadi untuk memilih mereka supaya mereka boleh pakai kereta2 besar.. ini semua tidak adakah harga di mata mereka? tidak cukupkah semua ini?

bak kata kawan saya, apalah harga sony PS2 yg terpaksa kita belanjakan jika dibandingkan dgn gelak ketawa anak2 kita memeriahkan segenap ruang rumah..

Azman said...

Y.Bhg Datuk AKJ dan pembahas-pembahas sekelian,

Minyak adalah resipi penting di dalam ekonomi moden. Kenaikan harga minyak yang diumumkan Kerajaan semalam, pasti akan memberi kesan terhadap harga barangan & perkhidmatan yang lain-lain.

Dalam pada itu, kita juga sedang mengalami krisis makanan. Pengeluaran makanan dunia sedang mengalami acute shortage – beras terutamanya, dan ini secara langsung menyebabkan harga beras di negara kita juga telah meningkat naik.

Disebabkan komponen CPI yang diguna-pakai oleh negara kita merangkumi lebih kurang 25% barangan & perkhidmatan yang melibatkan makanan dan minyak, kenaikan inflasi adalah sangat imminent.

Sekarang ini kadar inflasi negara kita adalah sekitar 3%. Dengan kenaikan harga petrol & diesel ini, saya tidak terkejut jika kadar inflasi akan meningkat ke tahap 5% (atau dua digit) dalam masa 1-2 tahun akan datang. Dan kita sedia maklum akan kesannya terhadap kuasa membeli individu apabila ianya berlaku nanti.

Di sebelah pihak yang lain, kita percaya Kerajaan juga maklum akan perkara ini. Tetapi persoalannya, mengapa Kerajaan “tergamak” melakukannya? Adakah Kerajaan merasakan ianya akan bersifat sementara? Iaitu, biarkan kadar inflasi naik untuk tempoh 1-2 tahun, dan di dalam masa yang sama Kerajaan akan mengumumkan mechanism tertentu untuk melawan inflasi?

Kalau begitu niatnya, apakah mechanism yang akan diguna-pakai? Adakah mencukupi dengan rebate kecil untuk individu menampung kos sara hidup yang tinggi? Sementara menunggu mechanism tertentu yang lain, nampaknya kita semua akan merasa “keperitan” lah untuk tempoh 1-2 tahun akan datang ini.

Bagi golongan yang mewah, kenaikan kadar inflasi tidak akan menjejaskan kehidupan mereka. Malah, golongan tersebut akan bertambah mewah lagi apabila kadar inflasi berjaya dibendung satu hari nanti. Terdapat beberapa kaedah yang boleh golongan-golongan mewah ini lakukan ketika inflasi melanda dan saya percaya mereka maklum akan kaedah-kaedah tersebut.

Saya bukan anti golongan mewah, tetapi saya hanya memperkatakan bahawa “ancaman” kepada satu pihak merupakan “peluang” bagi pihak yang lain.

Konsep ekonomi adalah subjektif resultnya. Contoh yang nyata adalah konsep ekonomi regime Anwar melawan konsep ekonomi regime Mahathir ketika krisis matawang Asia sepuluh tahun lepas. Ada yang pro-Anwar dan ada yang pro-Mahathir tetapi kita sendiri maklum siapakah yang merasa “keperitan” apabila konsep tersebut diguna-pakai ketika itu.

Dalam konteks hari ini, terdapat beberapa polisi yang boleh diguna oleh Kerajaan untuk membendung inflasi; monetary, fiscal, supply-side atau pun price control. Adalah sangat menarik untuk diperhatikan polisi manakah yang akan regime Pak Lah guna-pakai dan apakah kesannya terhadap orang awam selepas itu. Sama-samalah kita tunggu.

Terdapat juga beberapa pendapat mengatakan jika inflasi berada disekitar 5% atau kurang daripada dua digit, ianya adalah mild inflation (inflasi yang berbentuk positif disebabkan pertumbuhan ekonomi Negara yang robust). Jadi pendapat-pendapat begitu mengatakan, “biarkanlah ianya begitu. Kita tidak mungkin menggembirakan semua orang…..”

Bagi saya, kita sahaja yang lebih mengetahui akan kesan kenaikan kadar inflasi yang akan dialami oleh households masing-masing berbanding dengan apa sahaja angka-angka statistic yang akan dikeluarkan oleh Kerajaan selepas ini.

Azman Mohd Isa
Shah Alam

Asil said...

I wonder if we can start BOYCOTT buying gas from PETRONAS!

Why?

1) With global price increase in oil, PETRONAS definitely is making a lot, lot of money

2) When the price increase announced yesterday, AGAIN they'll earn even more!

3) People will say we don't know shit what PETRONAS is facing right now. Oh, yeah, then why not make the ACCOUNT of PETRONAS public! Let the RAKYAT see what the shit is going on with OUR money!

So, I'll rest my case. I'll start today.

Anonymous said...

Salam,

The beginning is the end is the beginning....

All the crisis will be the new beginning of the 'new' Malaysia...

I see it not much changes and not a burden anyway...Is just a matter of scarry thoughts among the people

Price in Malaysia is much cheaper though...

Athlone

Anonymous said...

Sdr. A Kadir Jasin serta Sdr/Sdri pembahas yang lain,

Masaalah kenaikan harga barangan serta kos sara hidup tetap akan meningkat melainkan kalau berlakunya "deflation". Itulah pandangan dari kawan-kawan yang bergelar ahli (dan pakar) ekonomi.

Saya bukan pakar ekonomi malah pandangan saya agak simplistik jika dibandingkan dengan para bijak-pandai dalam kebinet dapur Pentadbiran Pak Lah. Yang mengherankan saya adalah kenyataan akhbar kebinet-kebinet dapur ini dalam masa yang 2-3 minggu kebelakangan ini. Mereka bersungguh-sungguh menidakkan akan berlaku kenaikan harga minyak sehinggalah bulan Ogos. Kenapa beriya-iya sangat menafikan kalau tahu akan keadaan sebenarnya? Adakah pinggan mangkuk ini memang tidak tahu akan keputusan yang bakal dibuat? Atau terdapat "a cabinet within a cabinet" dalam pentadbiran sekarang sepertimana pada zaman Hitler dahulu yang mana "official cabinet" hanyalah untuk tatapan umum? Mingkinkah keputusan telah dibuat olih PLKJ Tingkat 4 & Co terlebih dahulu dan official cabinet hanya jadi "rubber stamp"? Kalau pinggan mangkuk nak berada dalam kabinet dapur, maka terpaksa bersetujulah?

Saya dengan rendah hati berpendapat bahawa kenaikan tidak dapat dielakkan tetapi hendaklah dibuat secara "staggered". Jikalau tidak dapat dibuat sedemikian rupa, hendaklah diberi notis tempoh kuatkuasa iaitu dalam masa seminggu atau pada tarikh tertentu. Bukannya berkuatkuasa dalam masa 7 jam sepertimana yang berlaku semalam (04 June 2008). Ini akan memberi rakyat masa untuk bersiap-sedia dan keadaan kelam-kabut seperti semalam bolihlah dielakkan.

Adalah tidak patut untuk kerajaan serta "spin doctors" untuk membuat perbandingan dengan negara jiran Singapura kerana (sepertimana Sdr. AKJ kata) purchasing power parity adalah jauh berbeza. This line of argument only serve to reflect the government's low opinion as to the intelligence of the Malaysian public!

Kos sara hidup akan melambung akibat kenaikan ini. Kadar inflasi akan naik, mungkin sampai 4% atau 5% mengikut kiraan rasmi yang setanding dengan kaedah World Bank tapi tidak realistik. Namum begitu kadar simpanan bank hanyalah lebih-kurang 3%. Maka simpanan dalam bank akan susutnilai (depreciate). Untuk memastikan ini tidak berlaku, BNM mungkin terpaksa menaikkan kadar intervention rate sehingga lebih 5%dari 3.5% sekarang. Secara otomatik ini akan menyebabkan kadar pinjaman bank naik mendadak. Kenaikan ini pula akan menyebabkan kadar default meningkat. Spiralling effect ini akan berterusan dan negara akan terjebak ke "recession" yang teruk.

Saya bukanlah ahli ekonomi dan dari pemikiran simplistik ini, saya amat risau akan nasib negara kita ini.

Amat diharapkan agar para bijak pandai dari Oxford, Cambridge serta Harvard (dan juga Ivy League yang lain) dapat "menyelamatkan" negara dari kemusnahan ini.

Anonymous said...

Sdri Mek Yam,

Sdr. A Kadir Jasin, you may or may not publish this comment. It is your choice/perogatif. I ended my comment with a QUALIFIER. Thanks.

First of all, I could have sworn that you are the Mek Yam that I know. But it will remain nothing but just a guess.

Anyway, just wanted to answer to your question why this mamak is not lending similar advise to the current PM.

My Answer:
(1) I really think the current PM does NOT understand 99% of what is going on.
(2) Tingkat 4 probably does not understand the whole scenario or refuse to let this mamak explain. So when Tingkat 4 does not recommend to Pak Lah to listen or let this mamak for solution, then nothing goes.

QUALIFIER:
My answer is based on what has been said of this Tingkat 4 fellows by some friends. I have discounted what I have been told about Tingkat 4 by a good 50% and even then I still arrive at the my answer above!

Unknown said...

Salam Dato', Sdr. Wan dan sekelian rakyat jelata:-

Terima kasih kerana respond komen saya.

Peperangan politik merupakan peperangan yang tidak menumpahkan darah. Tetapi peperangan kerana politik adalah peperangan yang menumpahkan darah.

Kenaikan harga minyak adalah disebabkan peperangan kerana politik. Ini adalah di luar jangkauan pemimpin seluruh dunia.

Peperangan antara kita tentang Pak Lah adalah peperangan politik.Kebaikannya tidak akan dipromosikan seandainya kita tidak sedikitpun mahu menilai sumbangannya sebelum ini dan begitu juga sebaliknya

Justuru: Apakah itu juga salah Pak Lah sekiranya harga barang naik disebabkan pemberian elaun , sagu hati dan kenaikan gaji kepada kakitangan kerajaan?

jojo51 said...

Pak Lah selepas sahaja menjadi PM terus mengubah dasar pengindustrian kepada dasar pembangunan pertanian. Kononnya bidang ini telah dibiarkan terbengkalai oleh TDM. Setelah 5 tahun apa sudah jadi. Harga barang makanan telah meningkat naik. Tanah penanaman padi telah jauh berkurangan (rencana TV3). Bidang pertanian maish tidak berubah seperti 5 tahun sebelumnya.

Sama juga nanti dengan koridor-koridor raya. Indah kabar dari rupa.

Sekarang ni harga petrol dan diesel naik sehingga 40%. Tidak pernah terjadi selama dalam pentadbiran TDM. TDM seorang yang kreatif. Beliau tahu cara-cara untuk menangani kenaikan harga minyak dunia. Penyelesaian Pak Lah ialah dengan mengurangkan subsidi. Sama seperti cara Anwar Ibrahim hendak selesaikan masalah krisis kewangan dengan menaikkan kadar pinjaman yang tinggi (seperti yang disarankan oleh IMF). Nasib baik TDM seorang yang bijaksana. Jika diikut cara Anwar Ibrahim dan IMF negara Malaysia sudah tentu jatuh bangkrap dan ekonominya dikuasai oleh syariakt gergasi barat.

Kerana pentadbiran Pak Lah mengambil jalan yang mudah dalam menangani masalah kenaikan harga minyak dunia dan membiarkan harga-harga barang keperluan naik secara mendadak, rakyat juga nanti akan mengambil jalan yang mudah pada pilihanraya yang akan datang.

abdrahim kassim said...

Datuk A.Kadir Jasin,

Soal harga barang dan minyak naik, bukan sahaja berlaku di zaman Abdullah memerintah, tetapi juga berlaku di zaman Mahathir.

Kalau berbeza pun hanya kadar kenaikannya sahaja. Naik tetap naik.

Mempersoalkan ke mana tirisnya wang Petronas, bukan sahaja dipersoalkan masa kini, tetapi telah dipersoalkan sejak zaman Mahathir lagi.

Cuma dulu yang mempersoalkannya bukan Mahathir atau Anwar Ibrahim tetapi Mat Sabu, Lim Kit Siang dan pembangkang yang lain.

Tetapi hari ini kita lihat Mahathir dan Anwar Ibrahim ("pernah tidur sebantal") turut mempersoalkan kenaikan harga minyak dan ketirisan wang Petronas.

Semua mereka ini baik Abdullah, Mahathir mahupun Anwar telah pernah tahu ke mana wang Petronas itu dibelanjakan.

Dulu kalau ditanya ada sahaja jawapan mereka tetapi hari ini pandai pula menghentam Dolah.

Jadi, rakyat Malaysia kalau mahukan perubahan, perlu belajar sedikit dari rakyat Amerika.

Walaupun Obama itu tidak berkulit putih, tetapi kerana tidak mahukan lagi bayang-bayang Clinton dalam pentadbiran White House, mereka sanggup menolak Hilary.

Gonzales said...

Dato'

Kenapa Malaysia mempunyai ramai menteri 'berotak udang'? Mereka ni tidak layak menjadi menteri kerana tidak bijak dalam membuat perbandingan bagi sesuatu issue seperti harga minyak. Mereka memperbodohkan rakyat dengan membuat perbandingan harga minyak di Malaysia dan di Singapura. Dimanakah letaknya logik perbandingan tersebut? Malaysia adalah negara pengeluar minyak; manakala Singapura adalah negara pengimport minyak. Kenapa tidak dibandingakan dengan harga minyak di Berunai, atau di Arab Saudi?
Kenapa apabila membuat perbandingan harga minyak dalam RM, tidak disebut tentang pendapatan rakyat Singapura dalam RM juga?
Apa punya jenis menteri yang kita ada di Malaysia ni? Memang tak layak menjadi pemimpin. Mungkin ini sebagai salah satu tanda akhir zaman apabila "orang bodoh menjadi pemimpin..."
Sekian.

Pemuda Pelapis said...

Salam Dato' AKJ,

Apa yang Dato' ulas amatlah bertepatan sekali sehingga tidak perlu saya mencelah masuk di mana-mana. Semoga apa yang disampaikan oleh Dato' dengan topik ini mampu dinilai oleh semua golongan pengunjung dan pembaca di ruangan ini dengan sebijak-bijaknya. Pandangan yang luas Dato' amatlah bermanfaat sekali. Terima kasih atas penyampaian dan ulasan Dato'.

Wassalam!

www.pemuda-pelapis.blogspot.com

PEMUDA PELAPIS

Anonymous said...

Salam Dato' AKJ
Pulun, jangan tak pulun, apa yang patut tibai, hampa tibai dulu, nanti PRU yang baru dah tak dan pulun lagi. Susah betui nak faham, cara depa selesaikan masalah, tak sampai seminggu dua, warga asing tak boleh beli, tup-tup hari ini, depa kata boleh beli minyak pula. Macam manalah depa buat keputusan ini, macam orang tak pikiaq, tak caya betui ka depa orang pandai?? depa kata, depa pandai, tapi tindakan macam orang tak berapa pandai. Boleh ubah sekelip mata. Macam tak reti keputusan, kajilah dulu, tengok kiri-kanan, lepas tu buat keputusan. Macam ni punya cara, macamanalah orang nak percaya apa yang depa cakap. Cakap macam orang laloq, hari ini kata tak boleh, esok kata boleh pula. Kat tv tunjuk, stesen minyak di sempadan lengang, hari ni tunjuk depa mai ramai-ramai beli balik. Makcik toke minyak kata lebih 80% yang beli minyak tu, orang luaq, kalau dah orang luaq tu, bagi la toke minyak jual ikut harga minyak macam depa beli kat negeri depa. Jadi toke tu dapat untung lebih sikit. Pikiaq-pikiaq punya pikiaq payah pula, nanti depa seludup pula, depa tak nak beli kat makcik toke stesen minyak, depa beli kat penyeludup pula, toke stesen minyak tetap rugi juga, jadi nak jaga toke stesen minyak tu gulung tikaq, pening-pening, macamana ni, payah-payah-payah kita naikkan saja harga minyak tu cepat-cepat, lepas tu orang luaq dapat subsidi lebih tinggi dari orang negeri sendiri. Lebih kurang bunyi macam kera di hutan disusukan, hampa minum ayaq sejuk sudahlah, hampa tuang ayaq sejuk dalam tangki moto tu, lepas tu hampa tolak moto masuk sungai, nak bubuh minyak pun pitih tak tak berapa ada, kalau bubuh minyak juga, kena la naikkan harga barang yang depa nak jual, ni lah teori orang niaga kecik-kecik, sebenaqnya tak ramai orang kita dok niaga besaq-besaq.
Sebelum ni kita dengaq macam bulan ogos nak struktur semula subsidi, kononnya nak kaji dulu, apa depa cakap nak kaji mekanisma subsidi..., panggil dua tiga orang dok bincang mekanisma, macam tulah, macam nilah.. Last-last bedai sajalah, janji tak pening, naikkan saja harga minyak. Selesai masalah, biaq rakyat adjust sendiri. Depa tak payah adjust, pasai semua depa dapat free.
Kesimpulannya kenyakinan rakyat terhadap kerajaan semakin terhakis. Jangan beritahu masayarakat bahawa ini adalah keputusan tidak popular, memang orang tahu bahawa ianya tak popular. Lihatlah secara keseluruhan bebanan rakyat, cari penyelesaian yang terbaik terutamanya bagaimanakah untuk mengimbangi bebanan dengan pendapatan rakyat. Kalau harga keperluan meningkat, pendapatan juga perlu meningkat, baru boleh bernafas dengan baik, kalau tidak , lelah dibuatnya. Jangan ambil jalan mudah dan singkat untuk menyerapkan masalah terlalu banyak kepada rakyat dan elakkan buat keputusan lawak, waktu pagi cakap lain dan waktu petang cakap lain pula. Saya rasa sungguh malu. Saya doakan supaya Negara kita bertambah makmur.

Daripada: Tanjung

Anonymous said...

Salam Dato,

Kita memang tak berdaya melakukan apa-apa kecuali mengambil langkah berjimat-cermat .Yang menjadi tanda-tanya saya adalah samada kenaikan harga minyak ini selepas bermacam-macam alternatif lain dikaji dan dicuba. Macam main pedang,orang tikam elak, lawan habis-habisan atau keputusan ini macam acara memanah, kita jadi papan, orang panah kiri, kena, panah kanan,kena. Saya lihat TDM dulu, dia tenang tetapi pemikiran beliau macam main pedang,menangkis dan menikam.Bila kita lihat pemimpin kita penat berjuang dan dapat mempertahankan apa yang terdaya, kita pun dapat terima dengan rela hati.Jika sebaliknya,sudah tentu timbul rasa tak puas hati.



Kanta

Anonymous said...

Dear KJ.

Ha Ha Ha.Satu rahmat kapada Raayat Malaysia.Banyak permahati politik berpendapat bahawa mustahil bagi Pakatan Raayat untok menumban kerajaan BN.Karpal Singh pun kurang yakin,ahli ahli politik UMNO pun tidak yakin ini akan berlaku.

Tiba tiba Pak Lah mengumumkan kenaikan harga Minyak yang mendadak.Ini menyebabkan ramai raayat yang marah.Meraka mula mendesak supaya MP yang mewakili mereka membuat sesuatu.

Hanya Pakatan Raayat sahaja yang berani membuat janji yang ia akan menurunkan harga minyak jika dapat memerentah Negara.

Sekarang nampaknya peluang mereka amat cerah.Jika mereka membuat usul tidak percaya kapada Kerajaan Pak Lah saya jangka ramai MP akan menyokong usul ini.Meraka telah hilang keperchayaan kapada Kerajaan BN dan Pak Lah.

Harga minyak naik Pak Lah kena turun.Period.

A KADIR JASIN said...

Sdr Sdri para pembahas dan pembaca dihormati,

1. Pasaran Saham Kuala Lumpur jatuh 2.4 peratus akibat kebimbangan mengenai peningkatan inflasi berikutan kenaikan harga minyak.

2. Khabarnya (khabar sahaja) -- serentak dengan kanaikan harga minyak, hakim-hakim yang dipecat oleh Tribunal Antarabangsa pada tahun 1988 mendapat bayaran ex-gratia RM500,000 setiap seorang.

Atas nama ketelusan, Senator Zaid Ibrahim YB sila sah atau nafikan.

Kalau tak betul, saya awal-awal lagi mohom maaf.

3. Dasar fiskal dan monetari pemerintah sekarang nampak serupa dengan dasar ala-IMF yang diperjuangkan oleh Anwar Ibrahim pada tahun 1997/98 --- dasar yang memufliskan Indonesia dan memiskinkan Negeri Thai.

Terima kasih.

abe MIE 'TERJAH' said...

salam...

ramai orang marah...dan semua blogspot tak ada orang sokong, kalau ada seorang dua....

dato ada cadangan untuk mengurangkan masalah ini?

kata orang, 2013 minyak kehabisan. lagi parah dibuatnya.

pkrpasdap.blogspot.com

Anonymous said...

DEAR DATUK A KADIR JASIN,

I refer to your article “Lost the Island, Won the Rocks” (Malaysian Business June 1-15, 2008).

Please allow me to make certain corrections to several points in your article where you have linked my name, Abdul Kadir Mohamad, and highlight certain facts about the ICJ decision which you also alluded to in the same article.

First, you quoted a BERNAMA Report (no date given by you) which I am unable to trace until now. To the media representatives present on that day (21 May 2008) in the Parliament lobby, I definitely did not say that the Government of Malaysia was not as serious as the Government of Singapore on the issue of Pulau Batu Puteh. I was answering a question, from one of the editors present, about how the people of Singapore would react. I said that in Singapore the people there were not much concerned about the ICJ case concerning Pulau Batu Puteh, Middle Rocks and South Ledge, unlike in Malaysia where the people showed huge interest and have actually made it into a people’s issue. On the Singapore side, the ICJ case was essentially an issue of only the Government.

Second, I was not the person involved in “Crooked Bridge” talks with Singapore in March 2006. The person concerned was the Secretary General of the Ministry of Foreign Affairs. I had ceased to be the Secretary General of the Ministry from July 2001.

Third, the Singapore Team to the ICJ hearings in November 2007 was not led by Deputy Prime Minister S. Jayakumar. The Leader of the Singapore Team, i.e the Agent in the case, was Tommy Koh, Ambassador-at-Large, MFA Singapore. Jayakumar attended as one of the Counsels and Advocates, to speak during the Oral Hearings. Be that as it may, the official rankings of the Speakers have no bearing on the substance of the case, nor do they serve to influence the ICJ Judges in any way. In the World Court, what matters are the facts and arguments presented, both orally and in writing. That is all that counts.

Johor fishermen have now the right to fish in the waters around Middle Rocks. The exact maritime boundaries of Middle Rocks will be determined when the Malaysia/Singapore negotiating group completes its demarcation exercise. Nevertheless, I believe Johor fishermen can return to fish there in the very near future, even before the completion of the maritime demarcation exercise.

Regarding South Ledge, the Court decided that sovereignty over this low-tide elevation belongs to the State in the territorial waters of which it is located. South Ledge is closer to Middle Rocks than PBP. Using the equidistance principle, the Malaysian negotiators should be able to establish that South Ledge lies in the territorial waters of Middle Rocks, and therefore belongs to Malaysia.

Incidentally, the surface area of Middle Rocks (two separate rock formations about 600 meters apart) including other low tide elevations in the area is greater than the surface area of PBP.

The people of Malaysia may know little about Middle Rocks and South Ledge. But the result of the ICJ decision must be put in its proper perspective. The extent of territorial waters belonging to Malaysia around Middle Rocks and South Ledge, part of the traditional fishing grounds of Johor fishermen, is substantial. Since Middle Rocks belong to Malaysia, and in all probability South Ledge as well, Singapore’s plan to reclaim land and join all the three rocks together has now been thwarted. True, Singapore has gained some territorial waters around PBP but so has Malaysia around Middle Rocks and South Ledge. The ICJ decision did not result in a total loss for Malaysia.

Although we in Malaysia refer to Pedra Branca as Pulau Batu Puteh, that feature is actually not an island but merely a rock in the sea which cannot sustain human habitation or economic life of its own (Article 121, UNCLOS).

I hope you will kindly print my Reply in the next issue of Malaysian Business.





ABDUL KADIR MOHAMAD (Tan Sri)
Ambassador-at-Large, Ministry of Foreign Affairs Malaysia
Adviser for Foreign Affairs to the Prime Minister of Malaysia

05 June 2008

eddy said...

Salam Dato'. Komen Dato',"3. Dasar fiskal dan monetari pemerintah sekarang nampak serupa dengan dasar ala-IMF yang diperjuangkan oleh Anwar Ibrahim pada tahun 1997/98 --- dasar yang memufliskan Indonesia dan memiskinkan Negeri Thai", sangat menakutkan saya kerana dasar ini akan memporak peranda negara kita. Dasar ini tentulah angkara penasihat-penasihat muda cerdik belaka tapi kurang berpengalaman PM Abdullah yang tidak berhati perut ini.

Selepas keputusan drastik untuk menaikkan harga minyak petrol dan diesel ini, kalau ahli dan pemimpin UMNO maseh juga menyokong kepimpinan Abdullah ini, maka, I can only say that UMNO deserved to be kicked out together with Dollah and his personal advisors in the next election.

These pathetic Flip flopping decisions by Abdullah now seemed to be a national habit and I am very angry about the decision banning and unbanning of fuel sale to foreign registered cars in a space of 3 days! Then, finally Abdullah decided that we should also subsidise Singaporeans motorists who are what, 5 times richer than us. What a load of rubbish.

I think if loud mouth Shahrir had thought a bit more, he could instruct that all petrol stations within 50 km of the Johor causeway should allocate 50% of their pumps to be reserved for Singapore cars to be filled and charged unsubsidised price. For above 50km the petrol station could allocate say 20% of their pumps reserved for Singapore/foreign cars etc. Is that so difficult to do or the Abdullah administration is more interested in pleasing rich Singapore than to look at the plight of our rakyat.

Pewaris Melayu said...

betul apa yang anda coretkan.

saya sokong..

www.pewarismelayu.blogspot.

abdrahim kassim said...

Datuk A. Kadir Jasin,

Kalau pasaran saham jatuh, petani, nelayan, orang kerja kilang, buruh hatta guru dan pegawai pun, tidak merasakan apa-apa, kerana mereka tidak main saham. (kalau ada pun hanya saham ASN dan ASB sahaja)

Orang yang akan merasa bimbang ialah orang macam Kamaludin, Khairy, Mokhzani, Petric Lim..... Mereka ini sedang mencongak-congak berapa kerugian dan apakah tindakan yang perlu diambil.

Tetapi kebimbangan Kamaludin, Khairy dan Patric mungkin ada jawapan. Abdullah masih berkuasa dan Petronas di bawah penguasaannya.

Cuma yang agak sedikit runsing mungkin Mokhzani. Walaupun bapanya penasihat Petronas, tetapi tidak ada kuasa apa-apa.

Harap-harap dia masih tersenarai antara orang yang terkaya di Malaysia.

Begitu juga kita berharap Datuk Shahrir Samad tidak berbohong lagi dan dapat mengawal harga barang keperluan dari naik mendadak akibat kenaikan harga minyak semalam.

Anonymous said...

Salam Dato' AKJ

Kesengsaraan rakyat adalah kebahagiaan Pak Lah. Kenaikan harga bahan bakar ini setaralah dengan pengurangan peratus biasiswa JPA kepada pelajar Melayu/Bumiputera. Ulasan Nazri Aziz yang cukup ringkas boleh direnungkan. Jika dalam kes biasiswa JPA, sasarannya terbatas kepada orang-orang Melayu/Bumiputera, kenaikan harga minyak ini menjadikankan seluruh rakyat Malaysia sebagai sasaran dendam kerajaan. Selepas ini, entah apa lagi yang bakal dibuat untuk melunaskan dendam mereka kepada rakyat yang tidak memberikan majoriti 2/3 kepadanya.

Anonymous said...

Datuk AKJ.
Analisis AKJ betul dan tepat tapi tak tahulah apa nak jadi dengan kepimpinan sekarang.Tun Dr M banyak buat kejayaan dan kesilapan namun bagi saya kesilapan paling besar dan terburuk dilakukan bukan merujuk kepada krisis kehakiman tetapi pemilihan Pak Lah sebagai PM kita.Apa boleh buat kita sekarang, berdoa kepada Allah supaya negara dilindungi sentiasa dan tidak menjadi negara-negara jiran lain.
Salam Keamanan AKJ
Bob From Kuching

Anonymous said...

To man botak @ botak chin,

Thank you for responding especially to my question. I'm inclined to believe you. Otherwise the move is so in explicably insane.

Never mind the questionable socio-economic wisdom of it, the almost mocking way it was sprung on the people is so insensitive. What, who could be behind such callousness?

And, such recklessness? It's like tilting a vessel just for the hell of seeing whether it'd flip.

As Azman Mohd Isa of Shah Alam wondered, what ARE the factors that make the Kerajaan [or rather, as you posited, PL, SIL & Co] so "tergamak melakukan" this in this way?

P.S. I've scratched my own non-bald head to figure which of my botak friends or acquaintances you'd be but so far my efforts have come up bald. :D

A KADIR JASIN said...

Sdr Eddy and esteemed friends,

1. If we remember, both Abullah and his SIL, Khairy Jamaluddin, said at last year's Umno General Assembly that the government could not afford to continue with fuel subsidy.

Umno and BN lost badly. The PM lost his own state, Penang.

Are they now punishing the rakyat for not supporting them?

2. To me, it's better to subsidise the Thais. They are poorer than us and are still selling rice to us at "special" price.

Unfortunatly the Abdullah Team is Singapore-centric. That's bacause there's more money flowing between Malaysia and Singapore. Intermediaries like CIMB and ECM-Avenue reap bountiful harvest from this flow.

2. As for Shahrir, need I say more?

Way back in 1998, he told me in Bangsar that Dr Mahathir's days were numbered as Anwar was poised to take over.

Sarcastically, he told me to go tell Dr Mahathir that since I was supposed to be Dr Mahathir's friend.

After all Shahrir is Musa Hitam's protege. Musa's political reading is bad.... never correct.

Thank you.

Anonymous said...

The Scribe,

Qoutable Qoutes

i. Shahrir Samad: “Why do something twice when it can be implemented once?”

ii. Hassan Marican: "If all the profits were handed over to the government, I don't think Petronas will survive longer than 10 years"

iii. Zeti Akhtar Aziz: do you really want to know; but if you still do then click here. I included her because she is so pretty.

iv. Nor Mohamed: "But if the government can ensure that this group does not pay more because of the rise in oil price, and comes up with the best solution for them, I am certain that there will not be any outcry"

v. Sanusi Junid: "I will not quit IIUM as I have good relationship with the constitutional head"

Anonymous said...

The Scribe,

The most quotable qoute will have to be:

Although we in Malaysia refer to Pedra Branca as Pulau Batu Puteh, that feature is actually not an island but merely a rock in the sea which cannot sustain human habitation or economic life of its own (Article 121, UNCLOS). - ABDUL KADIR MOHAMAD
Adviser for Foreign Affairs to the
Prime Minister of Malaysia.

tipulagi said...

Selepas berfikir sehari akibat kenaikan harga minyak. Mungkin tidak ada yang terlintas difikiran memikirkan ada orang sedang ketawa terbahak-bahak diluar sana.. Ini pandangan saya sahaja. Amerika memang menunggu-nunggu untuk melihat ini terjadi iaitu kerajaan Half Past six dollah menaikkan harga minyak, mereka ketawa apabila dollah mengikut telunjuk mereka sedangkan kita malaysia adalah negara pengeluar minyak dunia dan tidak patut mengikut telunjuk mereka.

Nah sekarang mereka telah menang dari segi psikologinya. Saya harap kita dapat berjaga-jaga serangan dari pihak luar yang menunggu masa untuk menawan malaysia tercinta ini. Tidak mustahil ini boleh berlaku kerana dengan kenaikan harga minyak di malaysia inflasi akan meningkat menyebabkan kos sara hidup terus meningkat tetapi taraf hidup rakyat jatuh menjunam. So dimana kita boleh katakan kita akan hidup dalam aman dan makmur? Hidup tertekan dengan bebanan hidup sekarang membuatkan rakyat malaysia lemah dari segi mentaliti disebakan kerakusan pemimpin sekarang. Serangan luar boleh tiba bila-bila masa sahaja jika kita tidak berwaspada. Oleh itu fikir-fikirkanlah secara waras.

Semoga allah melindungi bumi malaysia tercinta ini bersama-sama rakyat jelata sekarang. Insyallah.

Anonymous said...

Assalamualaikum..

Lama dah tak jenguk blog ni...bukan malas tapi dah bosan...

Hari2 isu sama je....kepimpinan Pah Lah Wi yang lemah dan parah...

Nak baca komen pembahas2 sampai abis pun dah tak lalu...sama jer nadanya...kecewa, marah, sedih, takut...

Tapi Pak Lah Wi tak boleh jd macam saya..dia tak boleh malas dan bosan..Dia kena dan mesti ambil pot smua luahan rasa rkyt...Sebabnya dia pemimpin bukan rkyt biasa mcm saya...Dia ada kuasa, saya tak dak pa..

So Pak Lah Wi..tolong la bagi semangat skit kat kami rkyt yg dah letih dgn tindak tanduk kerajaan yang tak abis2 buat kejutan...silap hari bulan boleh maut kena sakitjantung...


Lepas ni barang plak naik harga mencacak2..hmm... pakat ramai tanam padi, sayur, bela ikan, ayam, lembu, itik sendiri kat blkg rumah lepas ni...


Assalamualaikum.

Carl said...

Salam DAKJ,

Ketika rakyat mengharapkan beas ehsan kerajaan, akhirnya kami terbeban lagi dengan keputusan PM menaikkan harga minyak dan sebagainya. Bertambahlah dosa kami kerana memaki hamun PM tatkala ketika beratur panjang menunggu giliran mengisi minyak malam khamis lepas.

Saya hairan, mengapa rakyat asing yang senang lenang mengisi minyak bersubsidi di negara kita ni diberi tempoh masa sebelum dihalang membeli. Kemudian larangan tersebut ditarik balik. Kita pula langsung tidak diberi tempoh, tengah malam khamis tu juga harga minyak dinaikkan. Tindakan ini ibarat kera dihutan disusukan anak sendiri mati kelaparan.

Sepatutnya, pemilik kenderaan asing patut membayar harga minyak mengikut harga di negara mereka. Contohnya, Rakyat Singapura tidak akan terbeban dengan harga RM2.70 kerana mengikut nilai matawang mereka, RM2.70 bersamaan lebih kurang hanya 1.00 Dollar Singapura. Sedangkan harga minyak di sana mencecah 4.00 Dollar Singapura.

Terima kasih PM kerana berjaya membuat rakyat semakin bertambah? Yang kaya bertambah kaya, yang susah bertambah susah. Terima kasih PM. Semoga Allah membalasnya.

Sama Sedia said...

D'AKJ

harap buat ulasan penjelasan terkini Ayahnda TDM bertajuk "Salleh Abas saga".
pembaca amat berminat mendengar ulasan oleh penulis berwibawa saperti D'AKJ dan D"Ron kudakepang

Unknown said...

Memang dah jangka. Masa kempen dulu pun dah habaq, jika BN menang minyak akan naik RM3.00. Depa tak caya.

La ni, kawan cadangkan, turunkan atau hapuskan terus tol untuk offset kenaikan minyak kerana kos minyak dan tol hampir sama. Contoh, jika dari KL ke Seremban, dulu minyak RM20.00, tol RM16.80, jadi jumlahnya RM36.80.
Jika dihapuskan tol atau kurangkan 50 peratus (dengan kerajaan menerusi badan berkanun mengambil alih share PLUS), ini bererti kos minyak ke destinasi yang sama kini setelah keniakan minyak ialah RM28.00 dan tol RM8.40, jadi jumlahnya RM36.40.

Apa kata Pak Lah dan Datuk Shahrir. Tak kan sifir mudah tu pun tak faham?

Anonymous said...

Kalau pemimpin pekak dan bangang - itu sebab mereka ada kuasa, tetapi ada pembahas di sini pun masih bangang, kita tidak menaikan harga minyak ada naik ketika PM2 terdahulu tetapi yang kita pertikaikan 'baghalnya" kerajaan sekarang dalam membuat keputusan yang tidak mesra dan berhemah kepada rakyatnya sendiri.

Seluruh rakyat memahami tentang kenaikan harga minyak di dunia, tetapi 'pendekatan' kerajaan hari ini yang dianggap lembab dan 'mengenakan' rakyatnya sendiri. Sharir samad kini sudah jadi burung kakak tua, katak bentong, melalak bagi pihak bosnya - kluangman

abdrahim kassim said...

Datuk A. Kadir Jasin,

Masa saya minum di kedai mamak di Subang Jaya pagi tadi, riuh macam kapal pecah. Semua orang cerita pasal minyak naik, barang naik....

Yang jadi riuah itu pasal semuanya nak bercakap, nak luahkan rasa tak puas hati....

Tak tahan dengan bunyi bising, saya terus balik ke rumah melayari blog-blog.

Huh....dekat blog pun orang yang memberi komen berganda-ganda dari biasa....

Kalau macam inilah mood rakyat, BN boleh hilang deposit kalau ada pilihanraya kecil.

Pak Lah tak takut ke?

IskandarW said...

The increase in fuel prices could not be avoided due to the increasing prices of crude oil. This in turn will cause a chain effect to the prices of other goods and services which are dependable on fuel eg public and private transportation, costs of marketing/distribution of products, electrical generation etc. Thus, the overall costs of living will increase and rakyat, of which majority are from low or medium income group, will be the victim.

The Government on the other hand, tends to introduce new or changes to policies without taking into account the overall impact. In this case, apart from the mere RM650 fixed subsidy per annum per motorist, there is no other measures to reduce the burden of rakyat.

In addition, the situation is worsen by having a minister who always talk too much but had done very little and not "turun padang" to check on essential product prices. I now miss the former minister who could always be seen at pasar chow kit, grocery stores and hypermarkets to check on product prices.

In conclusion, I do not think the current Government will do anything constructive to help Rakyat. In the next PRU-13, I will definitely make another protest vote. We need to help ourselves and need to take our own measures to cope up with the increasing prices of essential goods/ services. Among them are (1) switch to vehicles with lower engine capacity (2) use public transport more often (3) take measures to save electricity costs (4) car pool (5) avoid long distance journey via own vehicle- instead use express buses or train. Thanks.

Bung Karno said...

To Tan Sri Abd Kadir Mohd,

that feature in the sea that are merely rocks called Pulau Batu Putih .... can be expanded and parts of the sorrounding reclaimed to support anything ....

Unknown said...

Assalamualaikum Dato,

Selepas terbaca post yang terbaharu daripada Yang dikasihi TDM hari ni, selama 20 tahun didalam kegelapan berhubung dengan Salleh Abas akhirnya ketahuan jua. Kepada pemilik site mahafiraun, penyokong anti mahathir dan daripada parti-parti politik PAS yang menjerumuskan diri dan maruah didalam sama-sama mendendang dan melagukan senikata yang tidak difahami kebenaran dan maksudnya, akan tertanya tanya wajarkah dipercayai? Sekiranya benar wajarkah membuat penyataan terbuka memohon maaf selagi hayat TDM masih ada. Atau mampukah kita mencari TDM di padang yang tak bertepi itu bagi memohon maaf?

Kepada AAB, kamu bukahlah yang AHLI. Soalanyn, Wajarkah kamu berada disana?

Seawal awalnya hari kamu disana, kemu memulakan dengan langkah yang sumbang apabila kamu tidak se langkah dengan Timbalan mu. (berhubung desakan 13 orang cauvunist ke universiti)

Tanyalah diri mu.Mustahil sekelumitpun tiada didalam dadamu bahawa bukan yang AHLI tidak wajar malah mungkin HARAM untuk mu berada disana.

Sekiranya kamu dan pengurus pengurusmu masih mengEsakan yang ESA dan sadar akan yang menanti, pulanglah ketempat asalmu.

Dipenghujung kerosakannya pada 2 hari yang lalu, jelas kepada ramai bahawa kamu tidak sedar dan andaian bahawa segala keputusan di perhalusi oleh penasihat mu,dan kamu sekadar sebagai penyiarnya.

Cukuplah kerosakkan yang telah kamu lakukan. Pulanglah.!

Ameirul Azraie Bin Mustadza said...

Jika pembesar kanan UMNO selama ini memberi perhatian kepada isu-isu ini, UMNO pasti tidak akan begini.Rakyat bukan lagi rakyat 50 tahun yang lepas.Rakyat sekarang sudah boleh berfikir secara bijak.Masalah ini mudah sahaja untuk diselesaikan jika “Budak-Budak Tingkat 4” dan teori gila menjadi seorang Perdana Menteri Malaysia pada umur 40 tahun dihapuskan sama sekali!

Anonymous said...

Saudara Mohd Fadzil,

Tunggulah dulu komen-komen daripada sebelah pihak yang lain terutama Tun Salleh Abas sendiri agar kita semua boleh membuat rumusan.

Rakan20G

Anonymous said...

Salam Dato'

Saya bersetuju dgn pendapat Dato'. Saya juga merasakan kerajaan Pak Lah yang tergugat dengan kritikan2 Tun M kini byk membuat usaha2 untuk 'discredit' keputusan kerajaan dahulu.. di sini mungkin terserlah ketidakmatangan penasihat2 yg Pak Lah gunakan..

in fact, all of his decisions seem to be the result of improper advice.. i strongly believe that he does not decide alone and will always rely on his 'consultants' who feed him advices (which he is convinced of) that supposedly will gain popularity.. take a look at his decisions, they all seem to be giving in to whatever pressure is given on the government on the matter..but instead, it only shows that the government has no 'backbone' or as Tun M says it, "flip flop"! Popularity seems to be the agenda..i wonder why he cannot see what he is doing is only showing that he is incapable of carrying out his functions as a wise PM.. as for the members of the cabinet, he has picked a lot of his allies who would support him no matter whatever is decided.. i also think that once you're there, you have too much to lose if you go against the leadership.. too many conveniences and privileges to let go - so they go with the flow and support the unwise decisions..

the 40% increase in oil prices which was announced so suddenly certainly was like an attempt to hoodwink the rakyat.. the initial hint was something regarding the oil and subsidies could be rolled out in August but instead we got slammed with the 40% increase.. had more time been given, people could have made preparations towards arranging their lives to accommodate the increase.. it could also have been gradual so that the magnitude is not too great and the impact lessened.. and this is after pRU12.. it only reaffirms peoples' lost of faith in the current administration.. and yet UMNO (because Pak Lah is the president)still seems to be in denial..

what Pak Lah should have done was make Tun M a mentor minister, an adviser to the government - because he has the wisdom and the knowledge of how to run a country...

Anonymous said...

Salam Dato' AKJ,

Saya melontarkan pandangan saya pada ruangan Dato' setelah membaca ruangan TDM mengenai kenaikan harga petroleum dan tentang Tun Salleh Abas.
Fakta tentang penyingkiran Tun Salleh Abas (TSA) menarik minat saya setelah TDM membongkar kisah sebenar pemecatan TSA.
TDM menyimpan kisah pemecatan TSA selama hampir 20 tahun dan hanya memberitahu umum setelah TDM diasak tentang campurtangan beliau dalam krisis kehakiman.
Tentang kenaikan harga petroleum, DSAAB sepatutnya mengambilkira matematik yang di utarakan oleh TDM,petronas masih mempunyai keuntungan 27 billion sekiranya mengekalkan kadar harga petrol pada harga lama iaitu RM 1.92/liter.
Tindakan DSAAB yang terus menaikkan harga petrol yang pada mulanya di war warkan akan naik pada bulan ogos 2008 menyebabkan rakyat amat terbeban.
Selepas kita menyaksikan 'tsunami politik' berlaku kepada BN, BN membalas budi rakyat dengan memberikan 'tsunami ekonomi' dan saya percaya selepas ini 'taufan nangis' bukan 'nargis' akan berlaku keatas BN kerana akan kehilangan tampuk pemerintahan kerajaan.
Saya percaya, seandainya berlaku pilihanraya kecil, kekalahan BN menjadi pasti (sekiranya BN tak menipu) dengan nisbah kekalahan 100-0.
Tindakan kerajaan yang 'Buta' pengurusan ekonomi secara berhemah dan terus mendera rakyatnya sendiri dengan kenaikan tariff elektrik mulai Julai 2008 menyebabkan peniaga IKS amat terbeban. Keuntungan TNB yang berbillion sebelum kenaikan tarif akan terus mengaut keuntungan berlipat ganda selepas kenaikan tariff.
Tanggungjawab sosial korporat seperti dilaung-laung kan oleh kerajaan, akhirnya pihak kerajaan juga lah yang membenarkan kenaikan tersebut.
Kesan daripada semuanya, rakyat jualah yang amat sengsara.
Tak sabar saya menantikan PRU ke 13untuk memberikan BN 'taufan nangis' supaya apabila BN menjadi pembangkang mereka juga merasa kesan yang mereka hasilkan sendiri.
Kepada DSAAB dan barisan kabinetnya, ingatan dah diberikan, sekiranya tidak mampu mengurus negara, turunlah.... beri laluan kepada barisan PR untuk membuktikan kemampuan mereka.

Anak_Parit

A KADIR JASIN said...

Sdr/Sdri dimuliakan,

Pada Mesyuarat Agung Tahunan Umno yang lalu, Naib Ketua Pemuda Kahiry Jamaluddin berhujah mengenai beban subsidi yang tidak dapat ditanggung lagi oleh kerajaan.

Presiden Umno merangkap Perdana Menteri dan bapa mentua Khairy mengulangi hujah yang sama sehari kemudian.

Hasil mulut mereka yang masin dan kuasa mereka yang besar, subsidi minyak kini dihapuskan.

Dengan sekelip mata beban kos berpindah daripada Kerajaan kepada rakyat jelata.

Selamat, Aman dan Makmur!

Hari ini Utusan Malaysia melaporkan Khairy sebagai barkata tol lebuh raya wajar dihapuskan terus atau dikurangkan.

Apakah Khairy sekadar membuat kenyataan kosong untuk mendapat sokongan atau dia tahu sesuatu yang kita tidak tahu?

Apapun muslihat belaiu, saya mencabarnya agar tidak bermain dengan sentimen dan mempermain-mainkan rakyat jelata sekali lagi.

Terima kasih.

Anonymous said...

Tuan Scribe!

Posto! Posto!
(your copy, tuan)

i. The Fed's twin mandate puts Bernanke in a tough spot
By Michael Mackenzie in New York Fri Jun 6, 4:55 PM ET

When it comes to talking about the dollar, silence is usually golden at the Federal Reserve. But this week Ben Bernanke waded into waters usually charted by the US Treasury in order to bolster the Fed's inflation-fighting credentials.

The Fed has a twin mandate of keeping both unemployment and inflation low. By linking higher import prices and consumer price inflation with a weaker dollar, Mr Bernanke highlighted how the central bank is caught between the nasty forces of slow growth and rising consumer prices...

Elevated oil prices also hurt global growth. Stronger growth outside the US has boosted the appeal of buying dollar-denominated exports in recent months. While the weaker dollar has fanned higher import prices, the boost in exports has helped stem the US economy's descent into a full-blown recession for now.

So it seems reasonable on the part of the Fed to try to stem the dollar's slide and, in turn, place a cap on oil. This would halt some of the pain at the pump for consumers - but would probably not push the US currency so high that it would start to harm the humming export sector. Together with easy monetary policy, the dollar helps to cushion the blow from the credit squeeze and the still-unfolding pain in the consumer sector.

Complicating matters now is the stance of the ECB. A rate rise this summer will only weigh further on a dollar backed by a 2 per cent Fed funds rate versus the ECB's current overnight rate of 4 per cent. With growth slowing in the eurozone and motorists protesting against high petrol prices, a rate hike seems questionable.

But there is little doubt the ECB's tough inflation stance will pressure the dollar lower. And, in turn, that will boost oil and fan inflation worries, confirming the likelihood of rate rises in Europe, so setting in chain a vicious cycle of further weakness in the dollar.

This leaves the Fed in the difficult position of watching import prices rising further and intensifying pain for consumers. All of which fosters the debate about inflation and possible Fed rate increases this year...


ii. Credit crisis still not behind Wall Street
By JOE BEL BRUNO, AP Business Writer 1 hour, 43 minutes ago

NEW YORK - The chief executives at the world's biggest financial institutions might have been a bit too optimistic by declaring we may be nearing the end of the global credit crisis.

Morgan Stanley's John Mack said in April it had reached its eighth inning or "maybe top of the ninth" of a baseball game. Goldman Sachs' Lloyd Blankfein compared it to football's "third or fourth quarter." Richard Fuld at Lehman Brothers and Merrill Lynch's John Thain were also more upbeat about the future.

Just as Wall Street started to look safer for investors, another wave of anxiety about the financial industry, inflation and the economy dragged down stocks this past week.

Investors continue to worry that the pain might not be over for financial companies — and that the market as a whole will suffer until investment banks release quarterly results later this month...


iii. Asian powers, US warn oil shock to hit global economy
by Miwa Suzuki
1 hour, 56 minutes ago

AOMORI, Japan (AFP) - The United States and Asia's four largest powers voiced concern on Saturday after a record spike in oil price as worries grew that energy costs may derail the global economy.

Oil prices, which have soared five-fold since 2003, posted their highest ever one-day gain of 10.75 dollars to close at a new record of 138.54 dollars in New York after hawkish remarks by an Israeli official on oil producer Iran.

US Energy Secretary Samuel Bodman said that the record oil prices were "a shock" and warned oil producers that it would do them no good if the US economy took a hit....Soaring oil prices have been blamed on a variety of factors including turbulence in the Middle East and rising consumption by emerging economies such as China and India.

Analysts said the sharp spike overnight was a reaction to reported remarks by Israeli Deputy Prime Minister Shaul Mofaz on Iran, a major oil producer.
Mofaz, a former defence chief, warned that the Jewish state would attack Iran if it continued its alleged nuclear weapons drive, although he stressed such an operation could only be conducted with US support.

Despite the spike, Bodman said he did not see oil prices as a "crisis" and denied the need for tighter regulations of oil markets...


iv. Stagflation round the corner Dawn
By M. Ziauddin

The Bank of England in its Inflation Report last week warned that the British economy is heading towards a recession. However, other indepdenent economists see a serious bout of stagflation round the corner as production is slowing down visibly at a time when inflation rate is threatening to hit four per cent against the annual target of two per cent...


Nota:

Okay, that put the crude oil to a possible USD150@barrel this summer - just to test the market and it depends on the winter this year and the weather outlook: the major crops producing areas.

Abdullah says the ringgit is going to appreciate...do you remember the late 70s - the stagflation times? it was different for us then, wasn't it?

I would not want to ask Tan Sri Zeti - she is way, way smarter than me - she has two minds. I don't want to disturb MoF-II.

ok - one copy was all sent to that young man Tun DrM. Say, Scribe, that MBS boy should be made a Tan Sri, don't you think?

(they still can't decide on ezam yet...but the Scribe will always have the last say)

mantra-indeeptots said...

Pak Lah please leave the cabinet..Pak Lah please leave the cabinet..Pak Lah please leave the cabinet..Pak Lah please leave the cabinet..Pak Lah please leave the cabinet..Pak Lah please leave the cabinet..Pak Lah please leave the cabinet..Pak Lah please leave the cabinet..Pak Lah please leave the cabinet..Pak Lah please leave the cabinet..Pak Lah please leave the cabinet..
ooooppss! sorry Datuk.. its seems i cant find better sentence to write.

Anonymous said...

hehehe datuk rakyat lagi sekali diseru agar mengubah gaya hidup,mengamalkan perbelanjaan lebih berhemah

hehehehe kenapa dungu sangat pak menteri kita datuk? tak sedarkah diorang yang rakyat dah rasa macam tak mampu nak hidup dah di zaman penuh koridor ni

nak berhemah? dah lebih dari berhemah dah.makan pon setakat kenyang ja,baju pon beli kat bundle pasar malam.cuma belum sampai tahap nak pacak khemah ja lagi macam orang myanmar kena nargis tu

kalau tak mampu bayar ansuran rumah saya rasa nak buat khemah depan seri perdana.datuk tak nak ikut saya ke nanti?

zakri

sawit futures trader said...

"eddy said...

I think if loud mouth Shahrir had thought a bit more, he could instruct that all petrol stations within 50 km of the Johor causeway should allocate 50% of their pumps to be reserved for Singapore cars to be filled and charged unsubsidised price. For above 50km the petrol station could allocate say 20% of their pumps reserved for Singapore/foreign cars etc. Is that so difficult to do or the Abdullah administration is more interested in pleasing rich Singapore than to look at the plight of our rakyat."

Pam berasingan untuk kenderaan diesel, ini biasa. Pam khusus untuk motosikal juga biasa.

Rasanya kalau adakan pam tertentu khas untuk kenderaan dengan plet luar negara, dengan caj tanpa subsidi, tak ada masalah kot?...

anakbuah said...

Salam Dato' dan semua,

Sdr L-Gringo Line Clear, bila org seperti Abdul Kadir, yg kita harapkan mempertahankan kedaulatan negara secara bersahaja berkata..."Although we in Malaysia refer to Pedra Branca as Pulau Batu Puteh, that feature is actually not an island but merely a rock in the sea which cannot sustain human habitation or economic life of its own, sebenarnya si Abdul Kadir sedang bertelanjang bulat! Katakan kpd si Abdul Kadir yg tolol ini Dato' (maaf sekali lagi Dato', ada perkataan lain tak?), yg beliau tidak layak langsung mewakili negara dan sentimen rakyat negara ini! Kata2 beliau semacam memujuk diri sendiri tanpa rasa sensitif terhadap harapan menggunung rakyat. Orang yg sebegini amat murah maruahnya dan tiada langsung rasa kasih kpd nusa. Walau sebutir pasir (apa lagi sebongkah batu), hak kita tetap hak kita - NO COMPROMISE! Mungkin tidak ramai yg berkongsi sentimen dgn saya, tapi kalaulah saya diberikan kuasa, orang sebegini sepatutnya dilucutkan kerakyatannya!

Ya, bagi S'pura isu batu2 tersebut mungkin hanya isu kerajaan kerana tanah air mereka dahulu diberikan percuma oleh datuk nenek kita, tetapi bagi M'sia sudah menjadi isu maruah. Orang berpangkat dan berstatus seperti Abdul Kadir sampai bila pun tidak faham dan tidak mahu/akan faham. Patutlah bangsa kita selalu diperkecil2kan dan diketawa sinis oleh bangsa lain.

Berkenaan harga minyak, saya setuju harga dinaikkan sekiranya kerajaan sudah mati akal atau sudah tidak pandai langsung memikirkan cara lain menanganinya. Sia-sia dan membazir saja kita menggaji mereka kalau akhirnya kenaikan 78 sen dan 100 sen inilah hasilnya. Tambahan lagi dgn Shahrir yg pada mulanya membayangkan kenaikan ini mungkin pada Ogos akan datang, pentadbiran PakLah kemudian "menghadiahkannya" keesokan harinya. Tidak hairanlah ramai yg mengatakannya, membalas dendam yg kesumat.

Pada hemat saya, kerajaan boleh menaikkan antara 20-30 sen dahulu, itu pun pasti roti canai dan teh tarik akan naik berganda2. Tidak dikira lagi barang-barang, tambang bas/teksi dan perkhidmatan lain. Kenaikan 78 sen ini seolah2 menekan 'panic button' dan tentunya "menaikkan minyak" orang ramai. Apa tujuan kerajaan sebenarnya? Lawan api dgn mencurahkan petrol?

Dari saat ini, saya rasa akaun Petronas perlu diperhatikan dengan lebih teliti, jangan sampai ada petualang yg mengambil kesempatan dengan keuntungan Petronas dan meghakmilikkannya utk kepentingan peribadi dan pihak2 tertentu. Sudah sampai masanya Petronas diletakkan di bawah kuasa Parlimen supaya lebih telus. Harta negara seperti petroleum terlalu strategik utk dieksplotasi sewenang-wenangnya seperti sekarang.

Anakbuah Biduanda

p.s.: Saya pernah berada di dlm Petronas dan masih mempunyai ramai rakan di sana. W/pun mungkin pengetahuan saya terbatas, saya tahu apa yg terjadi semasa kegawatan ekonomi tahun '98-'00 dahulu. Semua org tahu bagaimana kerajaan "berbelanja seperti di pasar" menggunakan peruntukan Petronas yg akaunnya langsung tidak di"scrutinize" sehingga sekarang. Dan setiap tahun kerajaan akan menghebahkan keuntungan Petronas berpuluh bilion. Kalau keuntungan lebih RM500 bilion sejak 70an dinikmati dengan sama rata tanpa menekan rakyat seperti hari ini, tidaklah rakyat rasa tertekan dan berasa tertipu begini.

TakiAki said...

Tabik dato..

sia baru saja selesai menghantar ucapan tahniah dan terima kasih kpd perdana menteri diatas kenaikan harga minyak dan barangan keperluan harian di malaysia....sesiapa yg ingin menyampaikan ucapan penghargaan tersebut bolehlah melawat di www.warkahuntukpm.com.my

sia tergelak tahap nak terkentut apabila mendengar bisikan angin timur yg mengatakan bahawa kononnya Pakatan Rakyat? akan menghimpunkan 100,000 org untk membantah kenaikan harga minyak...hahahaha...Lu Sapa? jgn ganggu Pak Lah buat duit..Pak Lah kumpul duit bkn utk dirinya sendiri, jg bkn utk keluarga dan kroninya..

Pak Lah cari duit utk memajukan negara...utk menjadi sebuah negara maju harus di bayar dgn harga yg mahal...jgn persoalkan kenaikan harga minyak..jgn hairan apabila barangan keperluan harian semua naik..bukankah minyak itu jantung ekonomi..?? jgn merungut apabila kos pembelajaran mencekik batang leher sendiri..itu durhaka namanya..jgn bersedih apabila melihat anak2 malaysia kecundang dlm pelajaran kerana bebanan kos yg bertindih sampai keubun-ubun..nanti terkena tulah..tulahnya bukan kepalang, tulanya tulah ISA..

jgn cari kemana hilangnya subsidi minyak...jgn cari kemana perginya keuntungan PETRONAS...bukankah harga belacan di Malaysia lebih murah jika di bandingkan dgn harga belacan di England.. atau pun harga petai di America lebih mahal dari harga petai di Malaysia..

jgn kecoh..jgn persoalkan itu dan ini..jgn ganggu Pak Lah tidur..tidur Pak Lah bukan tidur-tidur ayam...tidur Pak Lah tidur bermimpi..mimpi Pak Lah ialah wajah baru malaysia, malaysia yg berstatus negara maju, Pak Lah sdh kesuntukan masa utk membuat projek mega,hanya tinggal 12 tahun saja lagi masa yg ada pada Pak Lah utk membina deretan bangunan penongkat langit sebagai mercu sebuah negara maju..

jgn tepis tangan Pak Lah yg menyeluk saku rakyat..Pak Lah perlukan duit utk mencapai wawasan 2020... rakyat perlu berkorban walaupun terpaksa mengikat perut..jgn ambil pusing dgn irama keroncong yg bertali arus dari perut anak2..itu tidak setia kepada pemimpin namanya..

Selamat datang ke tahun 2020..selamat datang ke sebuah negara maju baru ala malaysia..dimana kemudahannya kelas pertama, tetapi penghuninya adalah warga yg mentalitinya kelas kambing dan bertubuh kering yg terpaksa melutut memohon sesuap nasi kepada warga asing dek kerana himpitan polisi kerajaan yg ghairah mencapai status negara maju..jgn bicara soal moral dan harga diri..bukankah akta AUKU telah lama menumpulkan fikiran rakyat dan para intelik kangkung kita???

piiiiii...rrahh!! kerajaan mesra rakyat...

Beekomp said...

Salam Bhg Dato',

1. Kita dihidangkan dengan pelbagai macam idea, komen, saranan dan tah apa lagi mengenai kepimpinan negara kita.

2. Pelbagai nama jelmaan telah kita lempar dan lebelkan kepada pemimpin kita; yang kita rasa tak cerdik.

3. Apapun gelaran yang kita beri, lebel yang kita tampalkan kepada mereka; perlu kita insaf bahawa kita yang MEMILIH mereka, kita yang MELANTIK mereka! Kalau kita kata mereka KELDAI, kita sebenarnya SEPULUH kali lebih keldai!

4. Negara kita adalah negara yang berpaksikan DEMOKRASI pegangan kebanyakan negara lain juga; yang mana kita kena (terpaksa) akur kepada MAJORITI, walaupun majoritinya hanya SATU - kata TDM ketika pemilihan Presiden UMNO dulu.

5. Dalam menangani sebarang masalah; kecil ke, besar ke; biarlah mereka yang kita pilih itu membuat keputusan! Kita telah serahkan tanggungjawab itu kepada mereka!

6. Kita bersetuju atau tidak, selesa ke tidak, suka atau duka, terima sajalah! Siapa suruh kita pilih mereka! Nanti tiba musim pilihan yang baru, gunakanlah kebijaksanaan kita menilai dan memilih semula! Bukankah ini ERTI demokrasi yang kita pakai!

7. Berkaitan dengan cara penyelesaian masalah, satu kepala ada satu cara; sejuta kepala akan ada sejuta cara yang mungkin berlainan. Tak usah bergaduh nak cari yang paling sesuai, pakai kepala yang kita pilih itu sajalah!

8. Antara penyebab utama perpecahan kita ialah; kita terlalu banyak orang yang cerdik dan pandai! Masing- masing cuba tunjuk yang AKUlah yang paling bijak, akulah yang paling bisa. Cara orang lain semuanya salah, semua pendapat orang lain semuanya tak berkesan, hanya cara AKU ini yang paling berkesan! KONON!

9. Pasal kenaikan harga minyak ini memang memeningkan. Kita masing- masing MARAH kerana kenaikannya hampir RM3. Lihat semua negara laa... Hampir semua kerajaan di dunia kena marah dek rakyatnya! Apa nak kata ...nasib laa ... Rokok RM7 sebungkus boleh beli, ini minyak RM3, apa sangatlaa... Tak mampu, juallah kereta, kita berpakat naik basikal aje ... Nanti harga minyak turun, kita pakai pulak ( macam TDM keluar UMNO he..he..he...)

10. Apa pun, tak usah kita nak merusuh, tak usah kita nak bergaduh, tak guna bermaki-hamun; pakat-pakat bersabar. Bukankah sabar itu separuh daripada iman (yang separuh lagi tu kita reservelah !) Saya berpendapat, kalau kita bersatu, bersabar, bersyukur, berdoa dan pelbagai ber-ber... yang positif lagi, negara kita akan selamat. Selamat dari segala kesulitan, bebas dari segala bencana ... macam taufan Najis (eh..eh.. salah eja ke ...)!

Salam hormat semua!

abdrahim kassim said...

Datuk A. Kadir Jasin,

Sudah jadi bidalan orang, "makan dengan budak, lauk habis hulu, mandi dengan budak, air keruh dulu, tidur dengan budak, kelambu putus dulu".

.."berpolitik dengan budak, dia kira perut dia dulu"..

Kahiry Jamaluddin, walaupun berkelulusan Oxford dan jadi "penasihat tidak resmi" PM, tetapi dia masih dikatogeri sebagai budak.

Dibandingkan dengan Pak Ya yang hanya mengenali "geometry box Oxford" tetapi sudah lebih 20 tahun jadi Ketua Cawangan Kampung Sungai Tengkorak, di Permas Jaya.

Sebagai ketua cawangan, sebarang tindakan, Pak Ya akan mengambil kira apa kata rakyat dan akar umbi.

Tetapi Kahiry, akan mengira-ngira apa keuntungan yang akan diperolehi bagi setiap tindakan yang diambil;setakat ini banyak yang rugi dari yang untung.

Anonymous said...

Salam Dato',

Saya tidak bimbang tentang keinginan cita-cita sesiapa sahaja yang ingin memegang tampuk pemerintahan tanpa melalui proses yang betul. ALlah S.W.T maha berkuasa, sesiapa sahaja yang lupa dan merasakan bahawa dirinya berkuasa,ingat!.Banyak contoh dan teladan bahawa sesiapa yang ingin menggunakan jalan mudah untuk menjadi pemimpin akhirnya tersungkur.Bila masa tersungkur, hanya ALlah mengetahui. Perkara yang saya bimbang apakah harga yang perlu dibayar oleh rakyat disebabkan kerakusan seseorang untuk menjadi pemimpin. Saya berharap hanya setakat harga minyak dan tidak lebih dari itu.


Kanta

eddy said...

Salam Dato'. Betul ke saya perhatikan daripada apa yang Dato' nukilkan as follows:

1. Semasa Perhimpunan UMNO tahun lepas, Khairy cakap beban subsidi minyak adalah beban kerajaan di susuli kemudian oleh Bapa mertua dia yang cakap perkara yang sama dan tup tup sekarang harga minyak naik mendadak.

2. Sekarang Khairy cakap pasal tol pulak, mungkinkah Bapa mertuanya akan susul dengan kenyataan sama minggu depan as part of the Government Package untuk kurang membebankan rakyat dan cuba menyejukkan hati rakyat yang sedang amarah ini.

What worries me Dato', is that Khairy does not hold any official position in the Cabinet or Government but komen dan kenyataan dia dalam media kadang-kadang mirip mengenai dasar kerajaan Bapa mertua dia.

So soalan saya Dato', is it my imagination or scary as it may seem, is Abdullah getting advise from Khairy on national policy. I hope its just my imagination because I would expect a responsible Malaysian Prime Minister to base his decision on national policies on input provided by many learned and experienced experts in a particular field plus inputs from MT UMNO, MT BN, Relevant Government Ministeries and agencies. Otherwise, correct me if I am wrong, susah lah rakyat negara kita ini sebab Kerajaan tidak dapat provide consistency and certainty in its policies for the nation.

Thank You.

Anonymous said...

Salam Dato'

Sungguh saya rasa Kerajaan Pak Lah buat beberapa kesilapan berkenaan isu kenaikan harga minyak.Pertama, janji dulu Nak naik selepas bulan Ogos. Kedua flip flop decision tentang jualan minyak kepada kereta2 dari Singapura.Sebenarnya isu isu ini hanya isu sampingan yang sepatutnya tidak timbul kalau Shahrir bijak menanganinya.

Tetapi kenaikan sebenar selepas ambilkira rebate RM625 kurang sedikit. Saya telah kira bagi mereka yang membelanjakan RM200 sebulan untuk petrol, kenaikan sebenar ialah 30 sen seliter; bagi yang membelanjakan RM300 sebulan, kenaikan sebenar 45 sen seliter; dan yang RM400 sebulan, pula ialah 53 sen seliter.Jadi elok kita cool down buat sementara waktu sambil menunggu wang rebate.

Sila ke Weblog saya DAH Ikhwan untuk some light reading on my recent experience diwaktu umrah.

DAH Ikhwan

Anonymous said...

Yg Bhg Datuk,

Setelah membaca ulasan Datuk yang mengatakan harga minyak di Singapura lebih murah dari aspek sebenar dan dari aspek pariti kuasa membeli kerana pendapatan per kapita rakyat Singapura berganda lebih tinggi dari rakyat Malaysia, saya cuba membuat pengiraan berikut berdasarkan pendapatan sebenar sahabat saya di Singapura.

Sebelum ini harga minyak di Singapura - lebih kurang RM4.80 sementara di Malaysia - RM1.92, maka ianya berganda 2.5 kali (RM4.80/RM1.92) dan gaji bulanan seorang kerani kerajaan di Singapura - RM2,000.00 dan di Malaysia hanyalah RM850, maka faktor gandaannya adalah 2.35 kali (RM2,000/RM850.00).

Dari contoh perbandingan di atas, maka bagi seorang kerani melihat harga minyak di Malaysia sememangnya lebih rendah… bukan begitu Datuk.

Tetapi jika sekiranya kita gunakan kadar gaji seorang graduan atau profesional, fakta gandaan faktor gaji mungkin lebih tinggi dan sekaligus menunjukkan harga minyak lebih rendah di Singapura.

Oleh itu, saya berharap Datuk perlu sedar bahawa fakta pendapatan per kapita itu adalah sangat subjektif dan telah mula dipertikaikan. Sebagai contoh ahli-ahli pakar ekonomi sekarang ini telah mula melihat kemungkinan pendapatan sebenar seisi rumah adalah lebih tepat dan sepatutnya digunakan dalam membuat analisa perbandingan daripada fakta pendapatan perkapita yang Datuk gunakan.

Kenalah hati-hati membuat rumusan agar analisa itu lebih berkualiti.

Untuk makuman Datuk isu pengurusan sistem subsidi kita semua kena terima yang wujud sekarang adalah sistem pengurusan subsidi yang tidak berkesan lagi dan isu ini telah pun lama saya dengar, dan yang pasti ianya bukan daripada mulut PM atau anak menantunya ataupun daripada ahli-ahli UMNO di perhimpunan tahunan mereka. Kami di luar ini sentiasa menunggu bila pihak kerajaan akan mengkaji semula cara pengurusan subsidi sedia ada ini...Alhamdulillah pihak kerajaan telah mula mengambil langkah ke arah mewujudkan sistem pengurusan subsidi yang lebih efisen lagi.

Bagi isu kenaikan harga minyak, saya amat bersetuju dan ianya adalah langkah yang baik walaupun 41% kenaiakn agak terlalu tinggi. Dengan cara begini saja saya harap ia dapat memaksa kerajaan dan rakyat berjimat cermat. Kita semua telah lihat, walaupun harga telah melebihi USD100.00 setong sejak beberapa bulan lalu, didapati tiada langsung wujudnya “price resistance” di kalangan pengguna dan sikap begini tidak membantu dalam menstabilkan harga minyak di pasaran dunia.

Saya berharap kita semua mempunyai pandangan yang positif dan bersangka baik dalam segala hal

Wallahu’alam

Rakan20G...

anakbuah said...

Salam Dato',

"Hari ini Utusan Malaysia melaporkan Khairy sebagai barkata tol lebuh raya wajar dihapuskan terus atau dikurangkan.

Apakah Khairy sekadar membuat kenyataan kosong untuk mendapat sokongan atau dia tahu sesuatu yang kita tidak tahu?"


# Peranan Khairy ini bukan sebahagian drpd teori konspirasi lagi - dia sebenarnya 'master of puppets' dalam pentadbiran PakLah. Memang bersebab beliau tidak dihadiahkan menteri kabinet baru2 ini, pada saya supaya Khairy boleh "remote control" keputusan2 kerajaan tanpa nampak terlalu 'obvious'. W/pun begitu, peranan tangan2 ghaib ini kita boleh agak seperti tindakan2 "flip flop" dan 'suprise' PakLah, mengambil kata sinis TDM. Ada manusia yg terus memperguna dan terus mengambil kesempatan atas kelemahan pentadbiran PakLah selama ini. Bayangkan bahayanya sekiranya kita terus membiarkannya - selepas harga petroleum dan elektrik, entah apa 'suprise' lagi yg bakal timbul. Mungkin dengarnya nak turunkan atau hapuskan tol tetapi apa kata 'surprise'nya nanti: "kadar tol naik berkuatkuasa selepas tengah malam ini"!

# Apa2 sekalipun, isu asalnya menaikkan harga petroleum pada kadar yg tidak terbayang oleh mereka2 yg berpentapatan rendah dan menengah. Betul kata Dato, saya rasa apa yg dilakukan oleh pentadbiran PakLah sekarang adalah bermain-main dengan sentimen rakyat, itu tidak dikira sentimen masyarakat berbilang kaum lagi. Bila keseimbangan sosio-ekonomi tidak lagi berada di tahap "harmoni", yang saya bimbangkan huru-hara berpotensi berlaku akibat 'depression' dan tekanan terhadap pendapatan isi runah. Dan ianya tidak mustahil kerana ianya seperti bom jangka sahaja - kesabaran manusia ada batasnya!

Anakbuah Biduanda

p.s.: Nampak seperti peluang utk pembangkang mengambil alih kerajaan telah dibuka seluas-luasnya - juga bom jangka. Perhatikan samada pembangkang boleh mengambil kesempatan terbaik ini untuk memperbaiki 'perception' rakyat terhadap parti2 komponen PR. Nampak seperti sudah direncanakan pula - mungkin satu teori konspirasi yg hampir pasti dan ada kebenarannya.

abdrahim kassim said...

Datuk A. Kadir Jasin,

(untuk Rakan 20G)

Saya tidak pandai ilmu kira-kira dan saya juga tidak tahu berapa perbezan gaji pekerja di Singapura dan di Malaysia.

Cuma yang saya dengar taraf hidup orang Singapura lebih baik dari orang Malaysia. Cara mana mereka mengiranya, wallahualam....

Apa yang pasti taraf hidup saya minggu lepas lebih baik daripada minggu ini.

Minggu lepas kalau saya isi minyak kereta saya Produa Myvi RM 50.00, saya dapat hampir penuh tangki dan boleh pergi balik dari Subang Jaya Ke Kuala Pilah.

Semalam masa hendak pergi Kuala Pilah, saya isi RM 50.00, dapat setengah tangki sahaja. Sudah tentu tidak cukup untuk perjalanan pergi balik dari Subang Jaya ke Kuala Pilah.

Lepas makan kenduri di Kuala Pilah, saya berbual-bual kosong dengan orang-orang kampung. Rata-ratanya mengeluh kerana harga barang melambung naik.

Pendapatan saya dan orang-orang kampung itu, tidak bertambah tetapi harga barang yang melambung sekarang, sudah pasti mengurangkan kuasa pembelian saya jika dibandingkan sebelum ini.

Dimanakah saya dan orang-orang kampung tadi, hendak cari wang tambahan untuk menampung kekurangan itu.

Kalau perkara ini diterjemahkan kepada ilmu kira-kira, jawapannya bukan seperti 10 + 10 atau 10 x 2.

Jawapanya akan dilihat berapa kerusi parlimen BN dan berapa kerusi parlimen pembangkang.

Kalau kita mahu bersikap positif dan bersangka baik dengan apa yang berlaku hari ini, seperti yang disarankan oleh Rakan 20G, jawapannya, kerusi di parlimen itu akan berubah lagi.

Anonymous said...

Scribe,

Report: Toyota to produce hybrid cars in Australia, Thailand"
The Associated Press
Saturday, June 7, 2008

TOKYO: Toyota Motor Corp. plans to produce hybrid cars in Australia and Thailand as global demand for energy-efficient vehicles surges along with oil prices, Japan's top business daily said Saturday.

Toyota, the world's second-biggest automaker by annual vehicle sales, will roll out the hybrid version of the popular Camry sedan in Thailand at the end of 2009 and in Australia as early as in 2010, the Nihon Keizai newspaper said.

The paper did not cite sources as is common in Japanese media reports.

Officials at Toyota could not be reached for comment Saturday.

Toyota is hoping to sell 1 million hybrids a year sometime after 2010. Japan's top automaker took a decade before recently reaching cumulative sales of 1 million for the Prius, the world's first mass produced gas-electric hybrid.

Hybrids, which save on gas by switching between a gasoline engine and electric motor, are growing increasingly popular because of soaring gas prices and growing fears about global warming...


Nota:

Apa dah jadi dengan engin letrik Lotus? Syarikat Lotus di Norfolk, Norwich ini siapa yang punya sebenarnya (dalam hal ini kalau ikut hati kita hendak sangat timang-timang mahaleel macam timan-timang bola)? Hari itu dengar-dengar orang tanah besar Tionghua berminat.

Toyota dan Lotus kerap berkerjasama kalau saya tak silap tetapi Proton kita ini macam hidup segan mati tak mau. Ini hanya dalam mahu bersaing dalam bab kereta pacuan kuasa alternatif. 2010 taklah lama sangat. Proton Perdana pun bentuk tak berubah-ubah(kalau pandunya 130km/j bunyi angin di dalam ruang penumpang tidak sedap di telinga. Inikan pula 160 - tapi siapa yang nak hambatnya)

Dalam hal pengangkutan awam menggunakan letrik SECARA MENYELURUH, kita ini boleh bermimpi sahajalah untuk 40, 50 tahun lagi.

Lagipun teknologi nukliar yang akan kita guna pun ditentukan oleh orang di pulau Temasek. (dirty inefficient nuclear fission reactors)

Ini sekadar mencelah di ruang Abdullah Bashing, Scribe. Saya bukan kenal abdulonomics hanya Mahanomics.

Anonymous said...

Scribe,

Bukan Rakyat Penyebab Perpecahan
(jadi siapa?)

Are you okay alright or are you still seeing stars?

Ahmad Zahid Hamidi really whack you good didn't he: Malay Unity at it's lowest: "We just want to defend our rights," said Zahid.

Serampang dua atau tiga mata, mid?
rupa-rupa kepala trojan bukan KJ!

BlueMoon said...

Assm. Dato'

Tidak dinafikan lagi bahawa kerajaan sekarang di bawah kepimpinan Dato' Seri Abdullah sudah menemui jalan buntu. Buntu di dalam menangani semua kes - ekonomi, politik, kaum, hubungan antarbangsa, dll. Misi dan visi beliau semenjak 8 tahun yang lalu telah membawa Malaysia 10 tahun ke belakang. Rakyat Malaysia bukan meminta supaya PM mereka pakar dalam bidang ekonomi, hebat dari segi perhubungan antarbangasa, namun sekurang-kurangnya seorang yang berfikiran jauh ke hadapan; berkeupayaaan untuk membawa negara ini setapak ke hadapan dan bersedia menangani masalah-masalah yang bakal wujud sacara berkesan. Rakyat jelata umumnya tidak kisah apabila PM mereka menwar-warkan konsep Islam Hadhari, mahupun berjalan berpengangan tangan dengan isteri baru beliau seakan-akan sepansang mempelai yang sedang hangat bercinta, namun, fahamilah keluhan rakyat dan tanganilah secara bijaksana dan seksama.

Anonymous said...

Perhatikan beberapa fakta ini:

Paklah akan berundur dalam masa terdekat sebelum najib mengambilalih. Sebagai hadiah kepada Najib dan kepada rakyat yang terlalu kritis padanya, paklah menaikkan harga petrol dengan kadar harga tertingi dan secara mengejut supaya semua perhatian diberi kepada isu tersebut dan dengan sendirinya beberapa isu lain akan tertinggal, apakah isu2 lain itu ????

KJ menyarankan tol dikurang atau dihapuskan adalah sekadar slogan yang akan digunakan kelak untuk mendesak kerajaan berbuat demikian, tetapi slogan itu tidak dijulang sekarang, ia akan menjadi perjuangannya ketika Najib menjadi Perdana Menteri - ini merupakan tambahan tekanan kepada Najib. KJ akan mula menjadi hero.

Dan akhir sekali, ketika rakyat sedang berdemonstrasi di jalanan dengan slogan "Turunkan Harga Petrol" dan "Hapuskan Tol" maka muncullah Anwar dengan 35 ekor kuda barunya untuk mengambil alih kerajaan samada secara pilihanraya baru atau najib bungkus keluar secara dimalukan.

Satu lagi teori yang tidak boleh dinafikan ialah, paklah menerima kemasukan Anwar tanpa syarat sebelum berundur, membolehkan Anwar bertanding jawatan Presiden UMNO yang dikosongkan dengan KJ sebagai Timbalannya. Kekuatan politik mereka berdua sudah cukup untuk meranapkan Najib.

Kesimpulannya Paklah tidak akan berundur tanpa memberi tamparan hebat kepada TDM, dia akan mengecewakan Najib dan memberi peluang kepada Anwar untuk membalas dendam kepada TDM dan dalam masa yang sama 'melindunginya dan keluarganya yang tercinta' daripada tuduhan rasuah dan salahguna.

UMNO masih relevan dengan tipu helah yang berterusan - kluangman

Anonymous said...

Salam Dato'


Tulisan Rakan 2OG "Bagi isu kenaikan harga minyak, saya amat bersetuju dan ianya adalah langkah yang baik walaupun 41% kenaiakn agak terlalu tinggi. Dengan cara begini saja saya harap ia dapat memaksa kerajaan dan rakyat berjimat cermat. Kita semua telah lihat, walaupun harga telah melebihi USD100.00 setong sejak beberapa bulan lalu, didapati tiada langsung wujudnya “price resistance” di kalangan pengguna dan sikap begini tidak membantu dalam menstabilkan harga minyak di pasaran dunia."

Mungkin saudara belum pernah melalui keadaan yang memerlukan saudara berpijak di bumi nyata. Oleh kerana saudara seorang yang bijak membuat analisan secara terperinci. Soalan saya " rakyat golongan yang mana yang saudara maksudkan?

1)rakyat yang selama ini mampu makan di restoran mewah?
2) rakyat yang selama ini mampu bawa anak makan KFC sebulan sekali?
3) rakyat yang selama ini makan dirumah dan ada lauk tiap-tiap hari
4) rakyat yang makan nasi tanpa lauk?

Sebelum harga minyak naik, saya dah lihat orang makan nasi dengan kuah kari sahaja, harga dah naik, apa yang nak dijimatkan? tak makan?

Kalau pandai mengajar Dato' berhati-hati mebuat analisa, sila belajar berhati-hati membuat kenyataan tentang hidup. Jika saudara dah pernah makan nasi dan lauk kari dan masih dapat menyimpan duit, baru boleh buat kenyataan suruh orang lain berjimat cermat.


Kanta

eddy said...

Saudara Rakan20G, interesting insight and though I agree with you on most parts but I think the manner in which the Abdullah Administration raised the oil price is really hostile to the rakyat. I note as follows:

1. The oil price should be raised incrementally over a period of time in fact if a schedule can be produced by the Government most people would understand and would adjust accordingly. The way it was done recently is wrong as they gave hint to raise the price only in August but suddenly u turned and raised it immediately when it was announced a few days ago. The drastic price rise will directly raise the price of other essential goods like food etc.etc.

2.The subsidised oil price should never be given to Singapore motorist,they are a lot more richer than we are. However, like Dato' Kadir say its OK to give to the Thais as they are not as rich anyway they still help us by exporting cheap rice in our times of need.

Thank You.

zulkplyjoharis said...

Salam Dato,

Kepimpinan negara sekarang ni tiada keyakinan langsung dalam menguruskan segala hal kenegaraan. Entah ada lagi kah sikap nasionalisme dalam diri setiap pemimpin sekarang atau hanya pentingakan kedudukan, pangkat, agenda sendiri dan macam-macam lagi. Rakyat pun dah hilang kepercayaan terhadap kerajaan sedia ada sekarang sama ada berkemampuan untuk memacu negara lebih maju.Seharusnya kepimpinan sekarang perlu di rombak bagi mengembalikan kepercayaan kepada pemerintah supaya tidak mendesak rakyat untuk keluar memberontak apabila kesabaran itu tidak dapat dikawal lagi.
zulkiplyjohari's

abdrahim kassim said...

Datuk A. Kadir Jasin,

Saya baru pulang dari menemankan isteri saya membeli barang-barang keperluan dapur. Jarang sekali saya berbuat demikian.

Saya berbuat demikian kerana ingin tahu apakah benar-benar barang keperluan sedang mendadak naik.

Isteri saya menerangkan satu persatu barang yang biasa dibelinya. Katanya hampir semua barang yang dibelinya itu, telah mengalami kenaikan harga sekurang-kurangnya 30%.

Kenaikan ini bukan berakhir hari ini. Selepas kenaikan harga minyak dua tiga hari lepas, pasti harga barang-barang akan naik lagi.

Bilakah keadaan ini akan berhenti? Bagaimanakah rakyat mahu hidup dalam keadaan begini?

Abdullah Badawi, Mohd Najib, Shahrir Samad tidak tahukah perkara ini atau sengaja tidak mahu ambil tahu atau sudah "mati akal".

Apakah sudah tidak ada lagi pakar-pakar ekonomi negara untuk memikirkan perkara ini atau Abdullah hanya mahu mendengar nasihat anak dan menantunya sahaja.

Rakyat Malaysia rasanya tidak patut mengalami kesusahan seperti ini kerana rakyat negara ini tidak sampai 30 juta orang sedangkan hasil negara melimpah ruah.

Dengan kenaikan harga minyak dunia, negara sepatutnya bertambah mewah kerana Malaysia mempunyai sumber itu.

Begitu juga dengan makanan. Negara kita bukanlah negara yang mengalami banyak malapetaka alam. Hasil pertanian masih keluar seperti biasa.Kalau mengalami kenaikan pun hanya makanan yang diimport.

Jadi kemanakah perginya hasil negara yang melimpah ruah itu.

Untuk apa membangunkan koridor kalau rakyat terpaksa ikat perut makan sekali sehari, anak sekolah tiada wang belanja dan tambang bas.

Kalau Abdullah sudah tidak mampu memimpin dan berdegil tidak mahu melepaskan jawatannya, maka rakyat harus menggunakan kuasa untuk menurunkannya.

Kalau tidak kehidupan kita akan semakin terhimpit.

Heical said...

India adalah pengeluar beras utk export tetapi bila kekurangan dalam negara ,exp dihentikan.Guna sendiri.Malaysia pula pengeluar Petrolium bila harga minyak naik tak payahlah exp guna sendiri .Bagi rakyat kesenagan.Rakyat lantik kerajaan untuk kesenagan rakyat bukan utk menyusahkan sendiri. Kalau dunia hendak naik kan harga minyak biarkan mereka sebab kita ada minyak jangan melatah . Ikut macam Venezula .
Bila harga minyak naik ,semua akan kelamkabut naik bersama.Bagi subsidi kepada kenderaan hanya selesaikan 1 masalah tetapi harga barang & sevice tetap naik.Maka susahlah rakyat.
Petronas kata kos carigali mahal , apakah bila sudah ada telaga minyak kita kena gali lagi ,setahu saya kos hanyalah mengeluarkan dari perut bumi & proses.
Keputusan perlu tetap dan yakin.Mula larang org asing beli minyak,selepas seminggu naikan harga minyak & benarkan org.asing beli minyak.Macamana sebenarnya buat keputusan.Tidak rujuk kepada pakar kah.

jjueco said...

Inflation in Malaysia was recorded at 18% and 19% in 1973 & 1974 respectively and it claimed as associated with the hike in oil prices. The inflation rates during the financial crisis in 1997/98 was reported at 3.4% and 5.15% respectively and claimed as imported (high imported prices). The decision to peg the RM help to stablise the RM but has a minimal impact on inflation. If fixed RM is the solution to ease the inflation but we have a low inflation rates in mid 1980s while the RM is still floating.In 1999 the monetary growth was recorded at 30% and inflation at 1.6% - so forecasting inflation in years to come needs more attention to the growth of monetary.

But according to Friedman "inflation is always and everywhere a monetary phenomenon".

Unknown said...

YBhg Datuk AKJ dan pembahas-pembahas sekelian,

Considering several flipped and flopped decisions by Pak Lah, one is entitled to question his competency in managing the country’s economy.

Last Friday, he announced 4 quick measures inter-alia to curb inflation & etc, etc. It seems those measures are more of a “quick fix” to curb “inflammation” of the people rather than inflation of the country.

A committee(s) also had been set up to come up with details on how the said measures should work out. This committee must complete its details over the weekend so that by tomorrow – Monday, Pak Lah would be able to announce it to the public.

I am sure that each of the committee members has reputable records respectively. However, considering the duration of 2 days to derive a solution for a country, it just amplifies my belief that those measures are quick fixes.

And quick fixes are temporary measures. Would there be another “fixes” when the oil price goes up again and again? There’s already been a speculation that by July the oil price would go up to USD150++ per barrel. What would happen then?

Whilst we applaud the intention of the “quick fixes” is to lessen the burden of single mothers, OKU and other less fortunate ones, we need to question about the “nasib” of pekebun-pekebun kecil, nelayan, pesara, and other low income group of people as well. These groups also need ‘assistance’ to an already ‘pressed lifestyle’. What more of a life style change that the Government wants them to do?

2-3 months back, prices for herbicides, pesticides, insecticides and whatnot jumped approximately four-fold. My kampong folks (majoritinya pekebun kecil getah) dah merungut macamana nak pergi meracun kebun? Dulu boleh lah jaga kebun supaya tak semak tetapi bila harga racun dah naik, kebun dah mula “berhutan”. Dulu dengan lebih kurang RM120 boleh dapat 20 gelen untuk meracun lebih kurang 20 ekar (or equivalent). Sekarang, nak beli 20 gelen racun kena bayar RM400 lebih! Dengan kenaikan harga minyak yang baru ini, tak tahulah apa akan jadi pada harga racun-racun tersebut…..

Begitu juga halnya dengan harga baja. Dulu berharga sekitar RM70 per 50kg sekarang sudah jadi sekitar RM130. Kalau harga baja ini naik lagi, nampak gayanya susu getah pun kuranglah.

We also are aware that one of the ways for Government to curb inflation is to increase its spending especially on public infrastructures. But, since most of our roads, highways, hospitals and etc have been “adequately constructed”, I have the feeling that it prompted KJ to come up with the idea of reduce/eliminate/subsidize on tolls.

I am not saying that the idea is not welcomed, but as you put it Datuk – janganlah beliau permainkan sentiment ini sahaja.

In my humble opinion, the Government must re-activate MTEN (or whatever name they want to call it) and look into global economic crisis comprehensively. Strategically plan ‘solid solutions’ out for the country so that they would benefit everybody. We have done it before, why can’t we do it again?

Azman Mohd Isa
Shah Alam

Anonymous said...

Salam Dato' KJ,
Nak ucap welcome kepada orang baru minicooper. Satu pandangan yang bernas.

Berkenaan dengan Pedra Branca, seperti kata Tan Sri Abdul Kadir, ia hanyalah batu semata-mata. Sekiranya geologist kita dihantar untuk membuat kajian, saya pasti batu itu adalah foundation kepada struktur yang lebih besar sebagai satu pengkalan untuk check and balance aktiviti Singapore yang sentiasa di argui kerana kaitannya dengan Israel.Dengan isu terlepasnya Pedra Branca kepada Singapura , kita mendapat petunjuk untuk lebih berhati-hati dengan Iskandar Malaysia agar kita tak terlepas pegangan tanah kita kepada Singapura. Kepada pembuat dasar di Iskandar Malaysia, buatlah kerja dengan amanah untuk masa depan negara, bukan untuk masa yang singkat (short term gain)
Ingatlah Pedra Branca, satu nama yang terdapat dalam peta pelayar klasik sebagai tanda yang jelas di perairan kita.

Berkenaan kenaikan petrol, saya difahamkan gross profit pengusaha stesen minyak Petronas yang dijalankan oleh Bumiputera ialah 3% kepada setiap liter. Dari 3% tolakkan 1% untuk credit card, 0.7% untuk sejatan pengwapan (product lost). Tinggallah 1.3% untuk segala-galanya, gaji pekerja, utiliti stesen air, elektrik dan lain-lain. Sekiranya tarif elektrik naik maka habislah balance 1.3% tu.Dengan volume yang kurang alamat susahlah nak sustain stesen-stesen nanti. Apakah langkah Petronas dalam memastikan pengusaha-pengusaha stesen minyak bumiputera yang tulin ini akan terus relevan? Jangan kita padamkan semangat mereka ini. Kita nak lahirkan usahawan industri minyak dikalangan Bumiputera. Rangkakan kan mekanisma untuk membantu mereka sekiranya tertekan.Saya khuatir sekiranya Petronas mengambil alih stesen-stesen itu untuk ditadbirkan sendiri, maka gagal lah usaha untuk melahirkan usahawan Bumiputer stesen minyak yang amat limited jumlahnya.

Mika Angel-0 said...

Scribe,

Dengan Izin. TERIMA KASIH!

I Wrote What I Wrote
(mika angel-0 said, bismillah!)

wow kluangman! fufff!
i grew up in kluang man no!

a canal of water
i love water actually

wonderful time wonderful place
kluang in
my mind
(nearly died for a spent bullet)

a canal of water
i love water actually

theories abound
running with the pack
in the bag something to hack

but theory is a theory
as you and i
a theory of the pie

ten percent is
to a scottish muslim
a muslim a little alot

i am not a theory to comment
nor do i have one
said the artist

a canal of water
i love water actually

and the story was tun
and the bedu
of father and son
of one and many, oh some may too

few are those of the first-first

not that i care, said the bedu
but tun is such a wonderful
story to miss oh beloved

i love you actually

from a to Z
the alpha and the omega
the zaahir and the baathin

walhamdulillah

burnmz said...

Malaysia semakin pelik........
Pemimpin semakin lemah...
Rakyat dilupakan....
Pembangkang makin hari makin berkuasa....

Moga Allah selamatkan Malaysia...

Pak Lah berundurlah..
Berundur bukan bermakna kalah...
Berundur kerana maruah....

Maruah Melayu....

samurai melayu said...

Salam Dak,
Izinkan,

The Scribe,

The most quotable qoute will have to be:

Although we in Malaysia refer to Pedra Branca as Pulau Batu Puteh, that feature is actually not an island but merely a rock in the sea which cannot sustain human habitation or economic life of its own (Article 121, UNCLOS). - ABDUL KADIR MOHAMAD
Adviser for Foreign Affairs to the
Prime Minister of Malaysia.

We questioned;
If that's the case, why waste time, money and try to save our pride and sent another Lingampoop to lead the the team to ICJ?

Cud it be a probability, the Dubai offshore developments for 'the rich and famous' be a reality in future around the seas of Pedra Branca? Perhaps a similar designed runway of the new japanese International airport be built, except to facilitate the fleet of fighter jets of the 'rich and powerful'?

Tun/Tan Sri/Datuk Seri? Abdul Kadir
Muhamad, Pls don't insult our intelligence or add salt to our already wounded pride?
To you...we shake our heads!

Alfatihah, Amin

Anonymous said...

Scribe,

Abdulonomics - Intro 101
(tutorial: supply and demand)

Abdulonomics:

As far as the government is concerned, cutting back on fuel subsidies is the way to go so as to put its hard-earned taxpayers money into more productive uses like improving educational, health and infrastructure facilities for the benefit of more people rather than allowing it to be guzzled away mostly by motorists.

The government will be tackling the issue head on and will not allow the peoples anger over higher fuel prices to fester. It will announce a number of concrete measures this week to ease the burden on consumers.

Gooi agreed that there was no way that the government could continue to subsidise fuel when the price of crude oil price had reached almost US$140 a barrel. However, he said, the government should have gradually reduced the subsidies to match with the international market prices.


Goois opinions were echoed by many economists and political analysts who believed that Malaysia has to take the painful lesson while the government of the day has to take "a very risky political decision" to confront the issue.(?)

me no understand lah
we talking bulls or cocks here
a bull is a bull and a cock
a cock is an economic item
food in the basket case -
Working On Several Mechanisms

BUTTERWORTH, June 8 (Bernama) -- The government is working on several mechanisms to offset the fuel price hike and not depending solely on the restructuring of the subsidy package.

Second Finance Minister Tan Sri Nor Mohamed Yakcop said due to the escalating crude oil price in the world market, the government had to find other means of easing its burden and that of the people.

He said the government had spent RM33 billion on fuel subsidies and there was no sign that the price would drop.

"The fuel price restructuring has enabled the government to save RM4 billion but when the crude oil price went up to AS$138.54 a barrel (RM450.25) on Wednesday, the saving was wiped out," he told reporters after opening Tasek Gelugor Member of Parliament's service centre at Taman Merbau Indah, Sungai Dua, here today.

He said with the rise in the crude oil price every day, the cost of subsidies borne by the government could reach RM40 billion, a huge sum and as big as one year allocation for development. Nor Mohamed said the geopolitical risk factor following the Israeli threat against Iran could surge the world crude oil price even further.

The government had to consider several other mechanisms to lessen the effects and ensure that the people would benefit from them, he added.

While admitting that the subsidies also benefited foreigners and smugglers, he said that was the reason why the government decided to give cash rebates to the people as early as possible.

He said the other measures included cutting costs on government functions, expanding the social safety net, improving the public transport infrastructure, assisting the poor and single mothers and reevaluating mega projects.

However, he said no decision had been taken to scrap mega projects in Penang. Meanwhile, he urged the people not to politicise the fuel price hike but to cooperate with the government in riding through the tough period as they had done before.

Nor Mohamed said the country had braved through economic slowdowns in 1969, 1974 and 1986, and financial crisis in 1997 with the help of all quarters.

"This is not the first time we are facing the challenge as we have overcome them and succeeded in spearheading progress.

"This time around, the people, non-government organisations and the opposition should assist the government by giving constructive proposals to solve the problem," he said.
-- BERNAMA (Govt Working On Several Mechanisms To Offset Fuel Price Hike)


Nota:

Tan Sri Nor Mat - can we stop it with the mega and call it a
mini-mega or a pseudo-mega
tans sri,
what is a floating dollar?

so sorry to disturb you, tan sri
when your are flying your kite...
I like the general's songkok, though -
(dey apa cerita?
The fuel price restructuring has enabled the government to save RM4 billion but when the crude oil price went up to AS$138.54 a barrel (RM450.25) on Wednesday, the saving was wiped out)

i think the mechanism needs lubrication, tan sri and may i suggest K-Gel on it

Please do not try it on me, mat
I am a muslim even when do not wear a songkok like you do.

anakbuah said...

Salam Sdr/i semua,

Sdr Khairul-Dean Mohamed bertanya...."Apa dah jadi dengan engin letrik Lotus? Syarikat Lotus di Norfolk, Norwich ini siapa yang punya sebenarnya (dalam hal ini kalau ikut hati kita hendak sangat timang-timang mahaleel macam timan-timang bola)? Hari itu dengar-dengar orang tanah besar Tionghua berminat."

# Bola yg ditimang2 itu bukankah sudah ditendang? Dan dengan harga minyak yg tinggi skrg, motosikal Agusta nampak lebih menjimatkan drpd enjin elektrik Lotus yg tidak kunjung timbul tu.

# Saya rasa beruntung pernah bertugas di dlm kedua-dua industri yg saling kait-mengait - petroleum dan automotif. Berada seketika di dalam 'team' yg membakar bahanapi "for fun" (F1) dan kemudiannya lama di dalam kilang yg berusaha menghasilkan kereta kecil yg menjimatkan bahanapi, membuatkan saya faham mengapa ada yg menjerit supaya menghentikan F1, meminta diturunkan harga minyak ke tahap yg munasabah dan terus menikmati subsidi dgn keuntungan yg diperolehi oleh Petronas. Org kampung dan yg berpendapatan rendah tidak akan perduli lagi siapa yg menang di litar F1 Sepang kerana di dlm benak mereka, apa yg hendak disuapkan kepada keluarga keesokan hari ini dan bagaimana hendak ke tempat kerja dgn tangki kenderaan yg akan jarang penuh seperti dahulu. Yg memandu Kancil atau MyVii sekalipun sudah mula mencari2 motosikal supaya, paling kurang dapat mengelak membayar parking yg tidak pernah diperdulikan sgt selama ini - mungkin langsung tidak terfikir boleh mati katak dgn motosikal tersebut berbanding kereta!

# Ironinya, kpd tidak merasa tekanan atau 'depression' begini, mereka terus menderu dgn kenderaan mewah 3.0cc/4x4 mereka atau duduk di kerusi belakang kenderaan yg disubsidi kerajaan. Sarapan mereka tetap tersedia dan makan malam mereka tidak luak sedikit pun. Hujung minggu tetap ke kompleks membeli-belah terkemuka. Kuching Siam mereka tetap kenyang w/pun ada manusia yg telah lama mengamalkan "berpuasa" selang sehari di tempat kerja dgn harapan dapat membayar sewa rumah yg telah tertunggak sebulan!

# Mengenai Toyota Prius dan Honda Civic Hybrid, 'local council' di tempat saya bermastautin telah lama menggunakannya dan tidak lama lagi kerajaan mereka akan menukar semua kereta rasmi kepada kereta mesra alam berteknologi hybrid gas/elektrik. Sebaliknya negara kita telah lama menjual gas asli kpd Jepun dan negara lain sambil memandang ringan kelebihan gas tersebut terhadap ekonomi rakyat sekiranya dpt digunakan dgn meluas - bukan utk teksi sahaja. Di tempat saya sekarang, bas juga bergerak menggunakan gas, bukan diesel seperti di M'sia. Jika betul kata rakan2 saya yg masih bertugas di Petronas, lebih ramai yg menggunakan gas, makin kurang keuntungan Petronas (gas is highly subsidized by government). Adakah hanya kerana itu kerajaan "malas" membangunkan teknologi gas dan membiarkan alam sekitar tercemar dan rakyat menderita!??

# Sedar tidak sedar, sebenarnya, kerajaan yg beginilah yg sedang kita pertahankan sekarang!!!


Anakbuah Biduanda

anakbuah said...

Salam Dato' dan semua,

Sdr miniclubman kata...."Berkenaan dengan Pedra Branca, seperti kata Tan Sri Abdul Kadir, ia hanyalah batu semata-mata. Sekiranya geologist kita dihantar untuk membuat kajian, saya pasti batu itu adalah foundation kepada struktur yang lebih besar sebagai satu pengkalan untuk check and balance aktiviti Singapore yang sentiasa di argui kerana kaitannya dengan Israel."

# Teringat satu filem (mungkin James Bond atau yg ala-James Bond) di mana setiap hari agen pengintip (secret intelligent) yg ditugaskan ke negara itu, akan keluar dan duduk di sekitar taman batu ala taman Jepun yg terletak di tengah2 hotel tempat beliau menginap dan pergi tidak lama kemudiannya. Pihak hotel merasa syak dan melaporkan kpd pihak berkuasa. Entah bagaimana, pada suatu hari, agent ini telah ditangkap setelah berkata-kata bersendirian di taman batu tersebut. Rupa2nya, agen tersebut telah meletakkan alat pemancar satelit berbentuk batu di taman tersebut utk berhubung dgn pusat intipan di negaranya, dengan menggunakan jam tangan sebagai mikrofon kecil.

# Najib mungkin tidak berkesempatan menonton filem tersebut kerana sibuk menguruskan "tugas-tugas yg belum selesai" dan Abdul Kadir mungkin tidak terfikir (dungu?) batu2 di Batu Puteh mungkin telah lama menjadi pengkalan S'pura mengintip kita. Perkara2 "mungkin" inilah yg selalu difikirkan oleh kita (rakyat) tetapi agaknya BUKAN lagi menjadi tugas PM, TPM/menteri pertahanan dan org yg "berbunyi intelligent" seperti Abdul Kadir.

Anakbuah Biduanda

Sad Open said...

This is so funny how UMNO receive Ezam easily after all these years of infighting. Is UMNO that desperate? FUNNY!!

Anonymous said...

Banyak bolggers/ sms gunakan isu kenaikan minyak ini sebagai lawak jenaka. Hujung bulan baru dapat tahu samaada lawak atau sedih. Komen saya adalah serius ya...

Bila harga minyak naik akan ada 'escape goat' yang kata subsidi akan digunakan utk memperbaiki kemudahan awam. Pada tahun 2006, masa harga minyak dianikkan, kerajaan kata boleh jimat RM4 billion dari subsidi dan salurkan pada tabung yang baru ditubuhkan iaitu Tabung Wang Amanah Pengangkutan Awam (KWAPA). Ia memang bertujuan untuk meningkatkan mutu dan sistem pengangkutan awam negara terutama di Lembah Kelang.

Apa dah jadi dengan tabung tersebut. Minta pihak berkuasa audit tabung tersebut (Itu pun kalau masih wujud.

Dan tahun ini juga lagu lama didendangkan semula yang mana pecahan subsidi yang boleh dijimatkan kononnya akan digunakan untuk mempertingkatkan kemudahan pengangkutan awam. Dalam Berita Minggu ada temubual dengan menteri Dato' Shahrir Samad (SS) dan tajuk besar juga mengenai tingkatkan mutu perkhidmatan awam. Agak terkilan dengan SS, dulu sebelum jadi menteri banyak hentam menteri lain mentang-mentanglah dia menjawat pengerusi PAC. Kini dah jadi menteri baru dia tahu.

Public transport kita amat jauh ketinggalan jika hnedak dibandingkan dengan Singapore. Kenapa saya begitu concerned pasal public transport? Ini kerana sudah 4 tahun semenjak 2004 saya akan gunakan Komuter dan Rapid KL untuk ke tempat kerja. Tak perlu diperincikan apa masalahnya kerana saban hari ada rungutan di media massa berhubung perkhidmatan komuter samaada dari segi tidak mematuhi jadual, koc yang teruk dan sebagainya. Tiada peningkatan langsung dan semakin hari semakin teruk dan hampir di peringkat nazak. Ini pengalaman saya sendiri dan bukan 'hear say'.

Memang tidak adil nak bandingkan Europe atau New York. Di sana CEO dan GM pun guna public trasnport especially Tube. Teringat pesanan sorang Mat Salleh kat sana kata kalau ada appointment jagan drive dan ambil public transport coz more reliable dari segi ketepatan masa. Di KL kalau ada appointment dan guna public transport mungkin kita akan disumpah seranah sebab samaada lambat sampai ke tempat temu janji ataupun tak sampai langsung.

Balik-balik statement "the lowest in Asia." Kenapa tidak bandingkan gaji executive dengan first degree di Malaysia dengan Singapore. Kebanyakan negara pengeluar minyak dunia harga minyak seliter di bawah paras RM1.00 or maksimum RM1.30 itu kalau convert ke RM. Ini fakta dan bukan auta.

Sorry agak terpanjang komen ini, walau apapun kerajaan BN bawah Pak Lah memang tak tahu nak manage negara. He's the worst CEO yang Malaysia ada.... in history.

Sekian

Terima Kasih.

Anonymous said...

Scribe,

Che Det may write the postings or may not even pen it at all; but the thing is that soon people will see through the deception. It is a fake Mahathir.

Anonymous said...

Salamun Datuk AKJ,

I just have to agree with what was written by RP. He must have a strong evidence n he is so fed-up with the entrusted people of rakyats eating n keeping d rakyats hard earned n halal food for themselves. I have a personal experience with one timbalan menteri who has no shame asking for 7% a project awarded to me. He told me " Kite mesti bersiap-siap dan mengumpul semasa kite masih berkuasa untuk hari tua kite" I was so shocked n frustrated for having him as a leader. I left his room n no way I want to be part of the wrong way of business.

From that day onwards whenever there's news on TV of any UMNO leaders talking or preaching I'll just change the channel.

Seems that our leaders are competing to be in millionaires list of "theirs" regardless their vow to the rakyats. They thought we, rakyat are so stupid to agree with them when they pointed put the weakness of PKR. Hello for only 100 days they are doing fine, they listen and coperate to my surprise. I begin to respect them especially Penang CM. He listen n tak senang melatah.. In fact by posting accusations after accusation of weaknesses in papers n TV the UMNO leaders so childlike n I hope this term will be their last term leading Malaysia.

ADDIN followers

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).