Tuesday, July 01, 2008

Teori Konspirasi Ciri Politik Malaysia

A Kadir Jasin

[PERINGATAN: Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakanlah nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

[DIROMBAK/REVISED, 2 Julai]

My Additional Thoughts

ANWAR'S police report against IGP and AG yesterday (July 1) for allegedly fabricating evidence in his sodomy trials 10 years ago added yet another dimension to the already murky situation.

It appears that Anwar is fighting fire with fire. By opening the old wounds, he hopes to put Musa Hassan and Abdul Ghani Patail in a quandary.

Anwar, to my mind, has no intention of going down alone. If he goes down, he’ll do his utmost to bring his nemeses down with him. They are bound together by his 1999 abuse of power and sodomy trials a decade ago.

Anwar’s damning report will add challenge and additional burden to the police as this case runs parallel to the sodomy report against Anwar by his former election worker, Saiful Bukhari Azlan. This is going to be a test to the police, which is headed by Musa.

Additionally, this thickens the plot and adds credence to the conspiracy theory, which may drag in and expose more people. Anwar is aware that his strength and chances of survival lie in turning this latest allegations into a political conspiracy.

Already Anwar’s US allies have take the bait. They had warned Malaysia against ending Anwar’s political career via the so-called conspiracy.

[Posting Asal]

NEGARA kita Malaysia tidak syak lagi adalah antara negara di dunia yang mempunyai suasana politik yang paling cergas, kompleks dan sensasi.

Bercakaplah dengan mana-mana diplomat, pelabur, penyelidik dan wartawan asing mereka pasti mengakui hakikat ini.

Ada yang mengatakan ini merugikan dan tidak kurang pula berkata ia adalah contoh demokrasi yang sihat.

Apa pun kebenarannya, hakikat bahawa Malaysia berdiri teguh sebagai salah sebuah negara bekas tanah jajahan yang paling berjaya adalah hasil daripada suasana ini.

Tentunyalah dalam suasana politik yang cergas, kompleks dan sensasi ini wujud aspek-aspek yang kurang sihat dan kurang produktif. Justeru itu ada yang mengatakan kita menghabiskan terlalu banyak masa berpolitik.

Antara ciri yang kurang sihat itu, pada pendapat sesetengah pihak, adalah keterdedahan politik kita kepada teori konspirasi (conspiracy theory) atau teori persekongkolan.

Teori konspirasi ditakrifkan sebagai teori yang diajukan untuk menerangkan sesuatu kes atau perkara sebagai satu plot atau percubaan oleh kumpulan atau pakatan sulit.

(A theory seeking to explain a disputed case or matter as a plot by a secret group or alliance rather than an individual or isolated act.)

Maka tidak hairanlah jika wujud begitu banyak teori konspirasi mengenai pelbagai kejadian dan perkembangan semasa yang sedang berlaku dalam arena politik Malaysia.

Yang terbaru dan paling sensasi adalah mengenai Surat Akuan Bersumpah (Statutory Declaration) Raja Petra Kamaruddin dan aduan liwat terhadap Anwar Ibrahim.

Dalam ketaasuban membentuk dan mempopularkan teori persekongkolan ini, fakta dan realiti sering dilupakan atau sengaja diketepikan. Yang menjadi pertimbangan bukan isu pokok tetapi siapa yang terbabit menggembar-gemburkannya.

Antara teori konspirasi yang popular mengenai dua kes ini adalah:-

1. RPK tidak bertindak berseorangan. Dia bersekongkol dengan individu atau kumpulan tertentu. Matlamatnya adalah untuk menjatuhkan atau setidak-tidaknya menyekat kemaraan Mohd Najib Abdul Razak;

2. Mohd Saiful Bukhari b Azlan tidak bertindak berseorangan. Dia bersekongkol dengan individu atau kumpulan tertentu. Matlamatnya adalah untuk menjatuhkan atau setidak-tidaknya menyekat kemaraan Anwar; dan

3. Bahawa semua ini sengaja diada-adakan bagi menutup kelemahan kerajaan dalam menangani kenaikan kos sara hidup dan kegagalan Anwar memujuk Ahli Parlimen Barisan Nasional berpaling tadah.

Dalam kes surat akuan bersumpah RPK, antara pihak yang didakwa berpakat adalah Anwar atau kumpulannya kerana RPK adalah antara penyokong Anwar yang paling lantang ketika gerakan Reformasi tahun 1999.

Teori ini berlandaskan hujah bahawa musuh politik utama Anwar bukanlah Abdullah Ahmad Badawi tetapi Mohd Najib. Jadi, menjatuhkan Mohd Najib adalah antara matlamat utama Anwar dalam usahanya untuk kembali berkuasa.

Mengapa tidak Abdullah sedangkan dialah Perdana Menteri dan Presiden Umno?

Pertama Anwar jarang sekali menyerang Abdullah secara peribadi. Kedua Anwar menganggap Abdullah sebagai sudah berada di pintu keluar bagi kedua-dua jawatan itu.

Ketiga Anwar mempunyai perasaan kasihan terhadap Abdullah sebagai orang senegeri (Pulau Pinang). Keempat dia berasa terhutang budi kepada Abdullah kerana pembebasannya daripada penjara dan tuduhan liwat berlaku sebaik sahaja Abdullah menjadi Perdana Menteri.

Dan kelima kerana Abdullah dan menantunya, Khairy Jamaluddin, telah memudahkan pemergiannya ke luar negara (Jerman) untuk rawatan perubatan sebaik sahaja dibebaskan pada tahun 2004.

Hakikat bahawa RPK mungkin memperjuangkan kebenaran dan keadilan nampaknya tidak begitu penting kepada pencipta teori konspirasi ini. Yang penting adalah implikasi politik akuan bersumpah beliau terhadap Mohd Najib.

Malah lebih sensasi daripada itu adalah hakikat bahawa para pencipta teori konspirasi tidak menolak kemungkinan berlaku persekongkolan antara RPK dengan Kem Abdullah.

Ini adalah kerana Mohd Najib dilihat sebagai pencabar paling berwibawa kepada Abdullah untuk jawatan Presiden Umno dan Perdana Menteri.

Mohd Najib, walaupun nampak tidak yakin dan sering berdolak-dalik mengenai kesetiaannya kepada Abdullah, sebenarnya berada di ambang pintu untuk mengumumkan kesediaannya bertanding jawatan Presiden Umno Disember ini.

Hakikat bahawa RPK adalah pengkritik utama dan paling keras Pentadbiran Abdullah melalui portal berita Malaysia-Todaynya tidak diambil endah oleh para pencipta teori konspirasi.

Malah ada yang mengatakan ini adalah cara PRK berlaku adil kepada semua pihak. Ada pemerhati melihat RPK sebagai jelmaan atau gabungan antara seorang pejuang kebenaran dan keadilan dengan seorang anarkis (anarchist) yang matlamatnya memporak-perandakan keadaan.

Semua pihak yang didakwa oleh RPK dalam Surat Akuan Bersumpahnya telah menafikan pembabitan mereka. Dua daripada mereka iaitu pasangan suami isteri Lt. Kol. Abdul Aziz Bin Buyong dan Lt. Kol. Norhayati Hassan telah mengemukakan saman malu ke atas beliau manakala Rosmah Mansor, isteri Mohd Najib, telah menafikannya dalam kenyataan kepada polis.

Promoter teori konspirasi mengenai tuduhan liwat terhadap Anwar pula melihatnya sebagai ada ubi ada batas, ada hari boleh balas.

Mereka menggunakan maklumat domain awam seperti laporan blog, gambar dan cakap-cakap kedai kopi untuk mengemukakan teori bahawa laporan liwat itu ada kaitan dengan Mohd Najib atau pihak-pihak yang bersangkutan dengannya.

Ia dilihat sebagai tindak balas kepada Surat Akuan Bersumpah RPK.

Bagi mereka, gambar-gambar blog yang menunjukkan Saiful Bukhari beraksi di ruang legar Pejabat TPM dengan bertemankan pegawai khas Mohd Najib yang dikenali sebagai Khairil Anas adalah “gospel truth” – kebenaran mutlak – bahawa sesuatu yang rahsia telah berlaku.

Mengapa tidak? Adalah luar biasa bagi seorang pemuda kacak yang nampak begitu intim dengan para pembesar Umno tiba-tiba menjadi pembantu khas Anwar ketika pilihan raya umum lalu.

Bunyi seakan-akan plot dan watak dalam novel-novel perisikan dan konspirasi John le Carré (aka David John Moore Cornwell).

Antara soalan yang perlu dijawab di arena politik, kepolisan dan kehakiman untuk mematikan pelbagai teori konspirasi ini adalah:

1. Adakah pihak-pihak tertentu di Pejabat Abdullah, Pejabat Mohd Najib, Umno, PDRM dan Kamar Peguam Negara mempunyai maklumat awal sebelum Saiful Bukhari membuat laporan polis?;

2. Apakah kaitan antara Saiful Bukhari dengan Khairil Anas sekadar bergambar kenang-kenangan di ruang legar Pejabat Timbalan Perdana Menteri?;

3. Bagaimana seorang muda berusia 23 tahun dan berupa pemimpin pelajar Universiti Tenaga Nasional merelakan dirinya dicabul berulang kali sebelum membuat laporan polis?;

4. Apakah relevannya tarikh-tarikh tertentu dalam time-line dakwaan liwat itu serta individu-individu yang dikatakan terbabit? (Dalam proses siasatan, Saiful Bukhari pasti akan disoal mengenai siapa yang ditemuinya sebelum dan selepas membuat laporan itu.); dan

5. Adakah peranan beberapa nama yang turut disebut-sebut sebagai “the players” dalam drama ini seperti Ezam, Rohaimi dan Khairil?

Memecah dan menafikan teori-teori konspirasi ini adalah penting bagi mempertahankan kewibawaan dan integriti apa jua tindakan undang-undang yang akan diambil berkaitan akuan bersumpah PKR dan laporan liwat terhadap Anwar.

Bukan tugas mahkamah mengadili teori konspirasi atau apa jua teori. Tugas mahkamah adalah mengadili sama ada apa yang didakwa itu berlaku “tanpa sebarang keraguan” atau tidak.

113 comments:

Hambali ® said...

salam datuk
Wallahualam bissawab

Yang nyata dan jelas rakyat juga yang kini semakin susah.

Harga barang meningkat, kos hidup meningkat dan alih-alih, kami pula yang dipaksa mengubah gaya hidup.

Saya hanya mampu menadah tangan mengharap pada yang Esa dan memohon simpati dariNya di kala dunia (dan Malaysia) kini dipenuhi segala macam penipuan dan huru hara ...

Unknown said...

Breaking News!!! After knowing the anger from the majority of Malaysian on this naive political conspiracy, but inorder to close the episod of this drama, the medical report on Saiful will tell the whole Malaysian that Saiful was having an insanity at the time he made the false police report. And the PDRM will then close the case indefintely. Malaysia Boleh!!!

Anonymous said...

Datuk,

Keadaan politik dalaman UMNO menyukarkan apa-apa konspirasi untuk diatur. Tidak ada kesinambungan dalam kenyataan dan pendapat pembesar2 BN/UMNO kebelakangan ini. Lihat saja isu minyak, kemasukan Ezam, dan isu kepimpinan. Apatah lagi mereka begitu sibuk dengan pemilihan UMNO disember ini. Agak sukar bagi mereka semua melakukan koordinasi.

Biasanya kalau ada konspirasi, semestinya ini dilakukan secara 'all-out' .
Mesti ada lapuran polis, testimonial, karektor sampingan, dan sebagainya.
Dan lazimnya, akan kedengaran khabar angin, sms, surat layang, video clip seperti yang pernah berlaku bila ada skandal yang muncul.

Kelemahan BN dan kekuatan PR ketika ini menjadi faktor untuk BN tidak mahu mengulangi episod 98 yang akan melemahkan lagi BN

Dan dakwaan anwar tentang ancaman terhadap dirinya juga tidak masuk akal. Sekiranya ianya terjadi, Jari semestinya dituding kepada BN dan seterusnya rakyat akan terus menolak BN sebulat-bulatnya.


MM

Anonymous said...

The way l see it, it is related to political manouvering between to camps in UMNO in the run up to coming december party election.

Whoever are the mustaminds behind this have the intention of killing to birds wif one stone. All about prolonging the hold on power.

I believe saiful is indeed a inplant from najib's camp into PKR. I think its not difficult for an opposing camp to know about this.Going by Din Merican statement, PKR also knows the guy is an inplant.

Whoever are responsible, they are quite successful to lump the blame at najib's feet and sorta slows down DSAI pace for a while so far. Atleast DSAI plan to contest in a by election soon.

Well najib image is indded battered now...His explaination about saiful picture taken with his senior aide is a disaster - nobody believe him. But najib is not taking this lying down-lets get some soft drinks and popcorn- jom watch the drama unfolded.


bat8

kamalias said...

Assalamualaikum dato' dan semua pengunjung.

Menenai isu liwat terbaru entahlah saya sendiri memang tidak percaya. kalau disabitkan kesalahan lain terhadap DSAI meungkin ada kebenaranya. Tapi dalam hati kecil saya tuduhan liwat yang kedua ini amat-amat tidak dapat diterima. Saya bukan peminat atau penyokong Anwar dalam beberapa perkara saya menentang idea dan cadangan beliau semasa krisis kewangan 1997/1998.

Sebagai renungan semua kita boleh imbas kembali apa yang berlaku semasa ke liwat 10 tahun dulu. Mungkin ia boleh dijadikan pertimbangan dengan apa yang sedang berlaku sekarang.

http://video.google.com/googleplayer.swf?docId=5444738301881045459&hl=en

Apa pun hanya Allah dan mereka yang terlibat sahaja yang mengetahui.

Wasalam.

Anonymous said...

Salam Tok...

Saya pon sependapat ngan Mr hambali...

Selain dr doa, kene la cr jln lain tuk survive di dunia alaf baru ni...

Juragan said...

salam datuk,

Teori konspirasi
1. RPK bersekongkol dengan individu lain MUNGKIN boleh diterima. Mustahil RPK mendapat maklumat tanpa bantuan orang lain.
2. Kes Saiful dan liwat- MUSTAHIL ada individu yang SEBODOH dan SEBANGANG nak bersekongkol untuk mengetengahkan kes yang pernah tewas dan menghuru-harakan negara.

Seorang pembunuh tidak akan menggunakan senjata yang sama apabila sudah terbukti senjata itu gagal menumbangkan musuhnya.

Cik Saiful kita juga taklah bodoh sangat-budak U tu.Apatah lagi beliau amat taksub dengan gaya kepimpinan Anwar. Pastinya tidak akan membuat pengakuan bodoh yang boleh menjahanamkan masa depannya walaupun diupah berbilion ringgit.

Macam ada sesuatu yang BENAR telah berlaku la.

Jadi, LU orang PIKIRLAH SENDIRI!

Unknown said...

Waw kupasan Dato setakat ini saya lihat yang paling konsisten!

Ulasan lain dilihat lebih kepada spekulasi dan bak kata pepatah antara spekulasi ini dan kebenaranannya seperti 'lebih dudu dari kuah'!

Dato saya secara peribadi menyokong analisis Dato'. Spekulasi seperti ini sebenarnya telah lari terlalu jauh dari persoalan pokok yang berlegar dalam masyarakat marhaen.

Politik kini kian kotor. Inilah jadinya bila matlamat menghalalkan cara rupanya orang melayu Islam berpolitik lebis tragis dari Yahudi.

Dato' saya secara peribadi kagum dengan analisis Dato' yang bebas dan berkecuali lebih kritikal.

Azman said...

Well done lah Datuk.

Komen kali ini betul-betul padu dan "bermakna". Saya rasa ianya seperti "sekali libas, tiga-empat orang tumbang"!

Azman Mohd Isa
Shah Alam

Panglima Perang Cyber said...

BN ada masalah dan PKR ada masalah juga...

Pak Lah akan bertanding dan Najib akan bertanding.

Anwar tidak bertanding tetapi akan bertanding ke jawatan PM dlm pilihanraya kecil.

Jika Anwar menang dan ramai lompat maka Najib akan kempunan jadi PM.

Jika Najib menang, Anwar akan kecundang kerana 'dibelasah' Najib yang dikaitkan dengan C4 yang meletupkan orang BURMA di puncak alam...

Jadi paling bagus : biar semua turun dari jawatan ok ???

atau dihapuskan jawatan PM dan dibenarkan Raja Monarki memerintah ???

atau dijadikan negara kita jadi Republik ,,ini saya tak setuju.

Cuma bagi saya Pak Lah perlu diberi tempoh lagi lama memerintah.

Meskipun kita tahu menjadi great leader tidak perlu masa yang lama.

so, Pak Lah kena disokong bagi dua penggal lagi... biar rancangan untuk membawa negara ke arah lebih cemerlang, tercapai.

dok gitu eh....

Anonymous said...

salam Dato' AKJ...

gawat...gawat...gawat...

dalam kegawatan yang dicipta Abdullah Badawi ni...muncul lagi isu2 yang gawat...konspirasi politik mula berkembang...dalam pada tu, politik pemuafakatan dah mula goyang...yang pemuda PKR masuk BN..pemuda MIC keluar BN...tu satu pasai...

tup..tup..keluaq plak RPK dengan pengakuan bersumpahnya...selang seminggu..keluaq pulak si saiful ni seolah-olah "counter attack" bagi isu RPK...kuluaq pulak isu ancaman terhadap anwar...kalau tengok secara rambang...pening kepala dengan politik malaysia...

rakyat semua dok sembang pasai isu ni sampai lupa isu depa...minyak naik ka...apa naik ka...semua tenggelam...mungkin bila isu ni reda...kita dah lupa yang 'kos' hidup kita dah mahai...

jadi..kita jgn terlalu leka dengan mainan politik yang mcm ni...saya sarankan kita jgn emosi dalam hal ni...kita tunggu dan lihat senario ni hingga tamat...kita lihat andaian kita tepat atau tak...

kita kena tetap dalam memperjuangkan kos hidup kita...depa nak bertelagah tak pa la sebab depa dah kaya dan tek terjejas bajet mcm kita.

last sekali...saya berharap Dato' dapat muatkan cerita hegemoni politik malaysia...saya rasa menarik la benda ni dibincangkan bagi rakyat paham mcm mana dasar kerajaan dibentuk dan dipengaruhi.. .

sekian, wassalam....

scofield84

Azman said...

Datuk AKJ,

Uncle Sam pun sudah bagi amaran supaya jangan gunakan judiciary untuk "membunuh" career politik Anwar.

Wah...hebat sungguh "back up" dia ya?

Kalau amaran tersebut terkena kepada penghidap "koro", apa akan jadi Tok?

Azman Mohd Isa
Shah Alam

dinleter said...

Demikianlah betapa hebatnya bila orang Malaysia, khususnya orang-orang Melayu bila berpolitik. Ini belum dihitung jutaan penganalisis politik yang seolah-olah menjadi nujum tak bertauliah. Apa pun yang lebih penting ialah bagaimana nak hadapi tekanan kos sara hidup yang meningkat, tekanan inflasi dan suasana ekonomi yang tak menentu.

Anonymous said...

mengalihkan sesuatu perkara dengan perkara lain.

inilah kerja mereka.
pastinya demokrasi kita tercemar lg.

Anonymous said...

Dato,

Seperti kita bermain chess, sudah pasti ada pawn, knight, bishop, castle dan queen yang akan bekerja keras untuk memastikan kemenangan.

Yang penting King tidak mati, kerana tiada guna jika kita mempunyai 4 queen sekali gus pun. kita tetap kalah.

Dan "King" walau tinggi manapun jawatan, tak boleh bergerak banyak. Tapi yang menggerakkan "King" itu adalah pemain - yang berada di luar petak chess.

Dan yang pasti Dato, "pawn" jika bekerja dengan bijak akan dinaikkan pangkat menjadi "Queen"

Jadi "pawn" manakah yang di bawa masuk dalam Umno secara terburu buru, baru baru ini ya.

Dan pemain chess baru mana pula yang menggantikan pemain yang lama.

Anonymous said...

Yg Bhg Datuk,

Suasana begini sememangnya amat seronok kepada penulis-penulis blog seperti Datuk bukan?.....sentiaa akan menjadi bahan-bahan tulisan yang menarik.

Tetapi, kalau tidak berhati-hati cara pemikiran sebegini sebenarnya memulakan bibit-bibit terlibatnya kita semua dalam pelbagai bahan-bahan fitnah kelak.... semoga dapatlah dielakkan daripada dosa-dosa sebegini.

Wallahu'alam

Rakan20G

Aiyzek said...

Konspirasi tak konspirasi rasanya mungkin Judgement yang diturunkan oleh 3 Hakim Mahkamah Persekutuan mengenai kes sodomi Anwar pada 2004 ini dapat membantu pikiran yg kelabu. Judgement yang saya terima ini dalam Bahasa Inggeris berbunyi seperti berikut:

FOR THE BENEFIT OF READERS, I HAVE EXTRACTED FROM THE PAST THE JUDGMENT BY THE FEDERAL COURT OF MALAYSIA, ANWAR’S APPEAL AGAINST HIS CONVICTION ON SODOMY. THE FOLLOWING IS A MAJORITY DECISION REACHED BY THE JUDGES SITTING IN THE FEDERAL COURT ON THE ANWAR IBRAHIM APPEAL AGAINST HIS CONVICTION ON SODOMY.
PLEASE NOTE AND READ CAREFULLY THE VERDICT, THAT ALTHOUGH THE JUDGES HAD NO DOUBT IN THEIR MINDS THAT THE ACT OF SODOMY BY ANWAR IBRAHIM HAD TAKEN PLACE, BUT TO RELY SOLELY ON AZIZAN’S EVIDENCE WOULD BE UNSAFE FOR THE PURPOSES OF UPHOLDING THE JUDGEMENT.
SO DID THE ACT OF SODOMY TAKE PLACE ? YES ACCORDING TO THE JUDGES. BUT DUE TO A TECHNICALITY THEY HAVE NO CHOICE BUT TO DISMISS THE CASE.
DALAM MAHKAMAH PERSEKUTUAN MALAYSIA
(BIDANG KUASA RAYUAN)
RAYUAN JENAYAH NO: 05-6-2003 (W)
ANTARA
DATO’ SERI ANWAR BIN IBRAHIM … PERAYU
DAN
PENDAKWA RAYA … RESPONDEN
RAYUAN JENAYAH NO. 05-7-2003 (W)
SUKMA DARMAWAN SASMITAAT MADJA … PERAYU
DAN
PENDAKWA RAYA … RESPONDEN
CORAM:
ABDUL HAMID MOHAMAD F.C.J.
RAHMAH HUSSAIN F.C.J.
TENGKU BAHARUDIN SHAH TENGKU MAHMUD J.C.A.
MAJORITY JUDGMENT OF
ABDUL HAMID MOHAMAD F.C.J.
AND TENGKU BAHARUDIN SHAH TENGKU MAHMUD J.C.A.
In this judgment, Dato’ Seri Anwar bin Ibrahim will be referred to as “the first appellant” and Sukma Darmawan Sasmitaat Madja will be referred to as “the second appellant”.
The first appellant was charged with an offence punishable under section 377B of the Penal Code.
The second appellant was charged with two offences. The first charge is for abetting the first appellant in the commission of the offence with which the first appellant was charged. The second charge is similar to the charge against the first appellant i.e. under section 377B of the Penal Code.
Both the appellants were tried jointly. The first appellant was convicted and sentenced to nine years imprisonment commencing from the expiry of the sentence he was then serving in the first trial. High Court Kuala Lumpur Criminal Trial No. 45-48-1998 (1999)2 M.L.J. 1 (H.C), (2002)2 M.L.J. 486 (C.A.) and (2002) 3 M.L.J. 193 (F.C.)). The second appellant was convicted on both charges and sentenced to six years imprisonment and two strokes for each charge with the sentences of imprisonment to run concurrently. For the judgment of the High Court in the present case, see (2001) 3 M.L.J. 193.
They appealed to the Court of Appeal. Their appeals were dismissed – see (2004) 1 M.L.J. 177.
They appealed to this court and this is the majority judgment of this court.
Section 87(3) of the Courts of Judicature Act 1964 (“CJA 1964”) provides that a criminal appeal to this court “may lie on a question of fact or a question of law or on a question of mixed fact and law.” The position is the same as in the case of the Court of Appeal hearing an appeal from a trial in the High Court as in this case – see section 50(3) CJA 1964.
To summarise our judgment, even though reading the appeal record, we find evidence to confirm that the appellants were involved in homosexual activities and we are more inclined to believe that the alleged incident at Tivoli Villa did happen, sometime, this court, as a court of law, may only convict the appellants if the prosecution has successfully proved the alleged offences as stated in the charges, beyond reasonable doubt, on admissible evidence and in accordance with established principles of law. We may be convinced in our minds of the guilt or innocence of the appellants but our decision must only be based on the evidence adduced and nothing else.”
Mungkin gambaran yang diberi oleh Para Hakim yang Arif itu dapat meberikan gambaran kedudukan sebenarnya.

+++EwoQue+++ said...

Salam Datuk Kadir,

Saya AMN (bukan Ahli Mangku Negara) dari pengendali blog akubencipaklah.blogspot. Saya sudah membaca teori konspirasi yang datuk telah tulis ini sebanyak 2 kali - untuk saya lebih memahami tentang isi kandungan nyer. Saya juga bersetuju dengan beberapa pandangan datuk ini dan berharap suatu hari nanti kita akan bertemu jawapannya.

Apa yang mengusarkan hati saya ialah pandangan serta masalah rakyat terhadap kepimpinan hari ini seperti tidak diendahkan di cuba lari dari tanggungjawab yang sepatutnya diberi perhatian. Sekarang semua isu-isu ini sudah hilang dan di ketepikan dan semua mata, telinga dan mulut semuanya tertumpu pada isu Anuar Ibrahim. Kenapa kita tidak kecoh kes Kerajaan perak meluluskan 999 tahun hak tanah kepada penduduk cina, Kes Majlis Peguam menghentam hak dan keistimewaan orang melayu, Kanaikan harga-harga barangan yang melampau sekarang ini, yang lagi penting Kehendak akar umbi umno yg mendesak Pak Lah menyerahkan kuasa segera. Bila sudah bertimbun-timbun dengan masalah semua ni "mereka" merancang plak plot-plot yang datuk sebutkan dalam tulisan datuk ini.

Adakah mereka ingin memanjangkan masa atau melengah-lengahkan lagi isu yang bertimbun-timbun ini supaya "akhirnya" mereka berjaya mencapai sasaran serta matlamatnya. Berjaya yang macammana? Banyak benda-benda negatif difikiran saya datuk. Sekarang ini bermacam-macam kejayaan mereka perolehi antaranya :

1. 6 buah negeri jatuh ke tangan Pembangkang.
2. menyekat dan menafikan hak ahli akar umbi bersuara dan mengkritik kerajaan
3. menyekat teguran serta kritikan Tun Dr Mahathir degan pelbagai isu yang berkaitan denagn Tun.
4. "merompak" dan menggunakan wang rakyat sesuka hati untuk tujuan dan "kepentinagn" mereka -
5. memberi peluang kepada pembangkang membuat "kebajikan" kepada kaum tertentu sahaja dan hak2 kaum tertentu sahaja.

Adakah yang ke-6 nanti kita hendak tengok UMNO ini jatuh atau lupus suatu hari nanti? ataupun menjadi Pembangkang Sepenuh masa selepas ini? Sedangkan orang Umno sekarang ini masing-masing sibuk dan bekerja keras ingin menyelamatkan dan memulihkan maruahnya akibat daripada "permainan" mereka ini. Benarkah sekarang ini mereka seperti tidak kisah tentang UMNO dan masa depan negara terutamanya masalah rakyat? Mengapakah mereka cuba memecah belahkan rakyat denagn tujuan politik mereka?

Saya percaya Rakyat yang miskin dan sederhana ni lah yang merasa susahnya, Rakyat yang menjadi mangsanya. Inilah serba sedikit yang saya dapat luahkan di dalam blog datuk ini untuk dikongsi bersama. Semoga datuk sentiasa "bersemangat" untuk memberi panduan dan pandangan datuk di dlaam blog ini demi agama, bangsa dan tanahair.

Wassalam.

JJBlues said...

Salam datuk...

jawapan terbuka saya kpd mlayu2 nie termasuk pembesar2 serta hulubalang2nye...

kita semua Islam..Melayu..sembah Tuhan yang sama..budaya yang sama...segala2nya sama...nape perlu bergaduh sesame sendiri?

Hayati lagu Warisan...jangan jaDkan bangsa Melayu nie SAMPAH! Cukup dulu dijajah dijadikan SAMPAH oleh Portugis, Belanda, Thai dan segala mcam lagi...

Sudah2lah...kami ingin HIDUP AMAN!

Anonymous said...

Dato,

sambungan dari komen awal saya.

Sebagai CHESSMASTER yang berada di luar papan chess, ramai yang lupa bahawa mereka lah yang BERKUASA untuk menggerakkan atau mengorbankan sesiapa sahaja yang dia rasa perlu demi mempertahankan KING nya yang berada di atas papan chess.

Kerana tanpa KING, CHESSMASTER akan kalah dan tiada kepentingannya walau duit berbillion di luar negara mahupun berkawan baik dengan jiran nya.

Jadi adalah lebih baik kita cari siapa PAWN DAN CHESS MASTER nya dari memerhati para pawn, knight, catle, bishop, quen dan king di atas papan chess.

APA KOMEN DATO

mn said...

A.kum Datuk,

1. Selama ini saya fikir permainan politik dikalangan negara Afrika paling teruk.

2. Rupanya politik di Malaysia lebih teruk dari negara-negara Afrika.

3. Tujuan mencipta konspirasi hanya mempunyai 3 matlamat:

a. Mengalihkan perhatian rakyat terhadap masalah yang lebih besar yang melanda negara kita sekarang.
b. Melambatkan atau menggagalkan terus cita-cita Anwar Ibrahim untuk menjadi PM.
c. Menggagalkan cita-cita Datuk Najib untuk mengganti Pak Lah.

http://sukj.blogspot.com

Mr Belimbing said...

Salam,

Ezam kata dia tak terkejut pasal isu terbaru Anwar ni. Dia ckp td di Buletin 1.30 TV3.

Yang peliknya Datuk, geng2 PKR dgn mudah percaya apabila ditunjukkan gambar2 si Saiful dgn VIPs.

Nasib baikler Datuk ataupun Tun Mahathir tak bergambar, kalau tak huru hara.

Yang kedua peliknya Datuk, cepat sungguh PKR dapat dan siarkan gambar tu?

regards,
mrbelimbing.blogspot.com

Anonymous said...

konspirasi korok dia (anwar)!

A KADIR JASIN said...

Sdr cia Malaysia,

Saya boleh mengambil risiko menyiarkan komen Sdr yang cukup detail dan sensasi. Tapi saya tidak boleh mengambil risoko melabelkan sesiapa "pondan" atau "gay".

Kalau Sdr boleh menyunting dan membuang dakwaan yang berbau fitnah, saya akan menyiarkan komen Sdr.

Sdr Warning, saya tidak akan menyiarkan pesanan Sdr yang memberi gambaran bahawa ia adalah kenyataan PDRM, Bukit Aman.

Kalau ini benar-benar kenyataan PDRM, ia haruslah memuatkan nama, pangkat, jawatan dan nombor talifon supaya saya boleh membuat pengesahan.

Buat waktu ini saya tidak akan "melayan" pesanan itu walaupun kandungannya cukup relevan.

PS -- Antantuya Shaariibuu adalah wargenegara Mongolia bukan Burma (Myanmar).

Terima kasih

Terima kasih.

Anonymous said...

Salam,

Kupasan yang menarik dan berkait.

Dapat disimpulkan perilaku politik dalam tahun ini:-

1. 1st quater
- Let the politic games begin

2. 2nd quater
- Politic conspiracy etc

3. 3rd quater
- Time to put mud on each other faces

4. 4th quater
- The arise of Dr. Doom

Mungkin untuk tahun-tahun sebelum ini tidak berapa menakjubkan untuk mewujudkan konspirasi oleh kerana peranan pemimpin terdahulu begitu pandai dan bijak dalam playrole mereka. Tapi pada tahun ini adalah tahun untuk menjatuhkan satu sama lain..

Come on lah...mana perginya ungkapan mengutamakan rakyat dan negara...semuanya dah tak stabil

Tak salah kalau diungkapkan'makin tua makin menjadi-jadi perangainya'

Kalau takat meliwat tu apa lah sangat...kenapa tak direka pulak konspirasi se-gah 'Lewinski & Clinton'

Athlone

Juraimi Zainal said...

Salam Dato';

Peliknya kenyataan Rosmah di The Star hari ni... Pasal apa tak nak saman RPK.. LAIN MACAM JER..

Rosmah: I will not take action against Raja Petra
By LOH FOON FONG


KUALA LUMPUR: Datin Seri Rosmah Mansor who is the wife of Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak will not sue Malaysia Today editor Raja Petra Kamaruddin for alleging her involvement in the murder of Mongolian Altantuya Shaariibuu.

“I have nothing to say. I have given my statement to the police and that’s it,” she said.

Asked if she would sue Raja Petra for defamation, she said she did not want to address unnecessary issues because she had other bigger things to attend to for the people and for the nation.

Asked why she would not address such a serious allegation, she said it did not matter.

“If you are innocent, what is there for you to address? I am not a politician and I am not running for any post. I’m just the wife of a politician,” she said Tuesday during the Asia-Pacific Conference on Children’s Book Publishing.

On whether it was true that bomb expert Col Aziz Buyong’s wife, Norhayati, was her aide, Rosmah said she was not.

“She was not my ADC (aide de camp). She was just an officer who did all my programmes. She is not with me now. She had a promotion and is back with Mindef (the Defence Ministry),” she said.

In his June 18 statutory declaration, Raja Petra alleged to have knowledge that two lieutenant colonels and Rosmah were present when Altantuya’s body was blown up on Oct 19, 2006.

Anonymous said...

Yang sedihnya semua tumpuan atas teori-teori konspirasi ni. Semua bincang pasal Anwar, pasal Saiful..orang Malaysia ni memang mudah lupa ke? lupa yang hidup kita sekarang dah semakin tenat dan tumpuan semua tak sepatutnya atas seseorang yang sungguh suka main sandiwara. Pasal public transport, judicial reform..semua dah dilenyapkan.

Anonymous said...

Konspirasi pada fahaman saya bukanlah semestinya sesuatu yang sengaja di ada adakan tetapi ia juga mencakupi perkara yang realiti tetapi telah diambil kesempatan oleh satu pihak mengolahnya dengan sempurna untuk 'mengenakan' pihak yang satu lagi.

Konspirasi adalah lebih hampir kepada realiti, lebih hampir kepada kejadian sebenar cuma tidak mampu mencapai 100%. Konspirasi membuta tuli, tanpa asas, tanpa sedikitpun realiti tidak mungkin dapat dilakukan, tidak laku, tidak logik.

Konspirasi adalah satu 'dendam,' yang berterusan antara satu pihak dengan pihak yang lain. Konpirasi tidak selalu dilakukan oleh orang yang sama pada setiap masa. Dalam lain perkataan, kalau aku tak kenakan kau, kau akan kenakan aku, masing2 sedang mencari jalan dan sedikit bukti untuk mengenakan, mengaibkan musuh masing2 - kluangman

demimu malaysia said...

assalamualaikum dan salam sejahtera...

karena anwar dan najib...
karena paklah dan khairy...
karena BN dan BA...
maka...
malulah kita rakyat malaysia...
malulah kita bangsa melayu...
malulah kita pengikut Muhammad SAW...

apa depa pedulik?harga minyak naik,tol naik,makan minum naik..depa kan kaya...kita jugak yg sakit...

1998..US backup anwar, barat backup anwar..lepas dari jel..dia lari berubat di jerman..dah bebas, dia pi merata dunia(indonesia,singapura,australia etc)..cerita abih keburukan negara..reformasi konon.reformasi cap ayam!kena tuduh liwat lagi..dia pi cari turki..huh!pejuang rakyat kunun!

p/s tak masuk mahkamah lagi penyokong anwar kata dia tak salah.apa jadi kalau mmg anwar bsalah..tak pikiaq ka budak 23taun tu?..ish3..makanya,pikiaq2!!

A KADIR JASIN said...

Sdr cia Malaysia,

Bukan macam tu maksud saya. Maksud saya Sdr sendiri yang sunting. Dasar saya tidak menyentuh komen yang dihantar. Saya sekadar menyiar atau tidak menyiar. Saya tidak buat sebarang editing.

Hukum blog adalah begitu. Jadi kalau Sdr mahu saya menimbangkan komen Sdr, Sdr kenalah membuat sendiri pindaan itu.

Saya terpaksa menolak bebarapa ulasan kerana mengandungi unsur fitnah, hasutan dan lucah.

Kalau marah sekali pun, tak eloklah mencarut. Saya tahu ramai Sdr dan Sdri yang marah. Tapi jenganlah kerana marah kita maki hamun dan buat tuduhan melulu.

Saya pun tidak akan memberi keutamaan kepada mesej kerat dan tampal (cut and past) dari akhbar atau blog tanpa komen dari Sdr/Sdri. Kalau untuk tujuan rojokan, sila guna "link".

Terima kasih.

Mohd Nadzri Kamsin said...

Datuk AKS

Di dalam fikiran saya bermain 1001 kemungkinan. Dalam blog saya sendiri ada 1001 macam cerita. Yang pro-anwar, yang anti-anwar, yang neutral. Yang datang dengan teori Anwar untuk berkuasa. Entah mana satu yang betul.

Yang menyokong dan menentang Anwar siap berbalah dalam blog saya. Mungkin Datuk boleh memberi pendapat.


http://nadzrikamsin.blogspot.com/

Iskandar PT said...

Salam Dato' AKJ,

PM, TPM dan DSAI patut masuk rancangan Raja Lawak Astro. Mereka bertiga ni, dah lah menyusahkan rakyat kemudian asik buat lawak bodoh dengan cerita mengarut, merepek dan macam-macam lagi.
Menyusahkan polis, hakim dan peguam nak turun naik court.

Ketiga-tiga mereka ni sepatutnya dihumban dalam kandang singa dan kita tengok sapa yang boleh lepas dari kandang tersebut.

Orang yang boleh lepas tu bukanlah handal tetapi kerana kuat temberang, singa pun malas nak baham.

Ini adalah ciri-ciri pemimpin keluaran UMNO, pemimpin tersebut mesti kuat temberang, pembohong , kuat fabrikasi plot , kuat rasuah, kuat kroni dan macam-macam auta lagi dan bukan aura.

PM dan TPM sepatutnya menumpukan untuk menyelesaikan masalah rakyat dan bukan membebankan rakyat.

Setiapkali nak naikkan harga barang, asyik nak bandingkan kita dengan Singapura atau negara maju lain sedangkan kita belum mencapai taraf maju pun.

Lantik CEO untuk GLC pulak, hanya pandai nak naikkkan tarif sebab rugi kononnya sedang setiap separuh penggal umum untung berbillion RM. Kalau setakat nak untung dengan naikkan tarif, tak payahlah lulusan tinggi, budak terencat akal pun boleh urus GLC.
Kata orang tua-tua, "belajor bertingkat-tingkat tapi bodoh berlapis-lapis" dan "pandai tak boleh diikut dan bodoh tak boleh diajor".
Kalau dah menjadi pemimipin pula dipimpin oleh orang lain, turunlah.
Ini lah akibat meletakkan semangat nasionalisme sebagai kiblat dan bukan Al Furqan dan AsSunnah menjadi panduan.
Hancur dibuat oleh pemimpin yang tamak kuasa dan tak reti bahasa.

Anak_Parit

cd mansor said...

bukan menyebelahi mana2 pihak...

satu yg penulis tidak sebut -mungkin dato' seri anwar sendiri yg menimbulkan isu ini,kononnya beliau meliwat pembantunya, sekadar sebagai satu taktik politik, sudah tentu tiada siapa akan percaya beliau begitu,dan saya juga percaya sememangnya beliau bkn begitu,..yg akan dipersalahkan oleh rakyat adalah kerajaan, dato'seri najib, dll.. oleh itu beliau meraih lebih sokongan daripada rakyat...dan kerajaan semakin terhakis sokongan dari rakyat..

**siapa bijak siapa bodoh...

**ahli politik sama sahaja, hebat bersandiwara...

Anonymous said...

Salam Datuk

Bagus komen datuk kali ni 2 kali saya membacanya.
Tapikan datuk Anwar tu manusia biasa dia bukan "maksum"pun.
yang pasti ALLAH jua yang maha mengetahui.

puyu kampung

Anonymous said...

Dato,

Bagi saya buat sementara ini (mungkin beberapa tahun). Biarkan Raja (Monarki) yang memerintah. Kita pun sekarang sudah ada raja2 yang cerdik2 seperti Sultan Mizan, Raja Nazrin etc. Tutup Parlimen sebab rakyat sudah bosan dengan ahli2nya yang hanya tahu berkonspirasi, bolot project, maki hamun etc. Nasib dan hidup rakyat dilupakan dan dibiar melarat dan tertekan.

Saya rasa kalau ada bantahan pun sementara sahaja. Malah Raja sekarang (Sultan Mizan) boleh diterima oleh semua kaum. Kita tengok Thailand, bila rakyat sudah bosan dengan ahli politik, mereka tidak kisah siapa pun memerintah hatta tentera sekali pun.

Jadi ahli politik jangalah leka dengan kerja2 bodoh. Rakyat sudah muak dan loya dengan perangai anda. Saya yakin jika ada pilihanraya umum sekarang, pasti yang keluar tidak sampao 50%.... kerana kami bosan dan rasanya mebazir petrol saja pergi mengundi

Bye/RotiPlanta

Anonymous said...

Dear Datuk Kadir.

Sorry bro.saya dah lupa apa yang di tulis itu,jadi bagaimana nak buat pindaan.Anggap lah ini juga satu dari teori consparasi.

Hari ini,satu lagi teori Consparasi tinbul apabila DS Anwar membuat laporan polis ka atas TS Musa dan Ag TS Ghani Pathil.

Di mana Anwar mendapat bukti yang bagitu tepat tang dapat mendedahkan temberang mereka.

Amat bahawa bagi Negara jika AG dan Ketua Polis tidak ada kredibiliti dan dapat memutarkan evidence.Ini satu tudohan yang paling seriou.

Kesian Pah Lah.Tapi saya rasa orang dapat gelak Kah Kah Kah tak lain dan tak bukan Puan Rosmah.

Kadir,kita ini hiduk bertuhan.Bagi orang Islam Allah.Jddi jangan takbor dan bongkak.Percaya kapada ilmu hitam itu,akhirnya ia makan diri sendiri.Mari lah kita lihat drama ini.

Bung Karno said...

Datuk AKJ,

It could also be a plan by Anwar himself.

There is no case,

the boy is paid to make a police report,

Najib is blamed,

Anwar's Turkish and other allies extend help,

PKR supporters get ready to go to war,

bystanders pour sympathy to Anwar for being being framed,

Anwar suceed in making Paklah and Najib being defensive.

Anwar suceed in making real the perception that the police, judiciary, govt, and others except himself, cannot be trusted and have conspired to fix him.

(Paklah have said once 'sistem kehakiman Malaysia tidak dipercayai oleh orang luar')

Anonymous said...

Datuk,

Saya masih kurang pasti ada konspirasi.

Walaubagaimanapun pertanyaan mula timbul dengan dakwaan ancaman terhadap Anwar.

Kenapa dia begitu lekas menghilangkan diri?

Maybe the death threat could be true after all….

It’s not coming from Anwars opponents.

Yes, those AH LONGs from the CIA / USA.

A lot of resources has been spent promoting Anwar.

That’s why he quickly dodge.

Maybe he knew the police report will screw him this time.

And the CIA too knew it will screw him.

All their investment in Anwar will go down the drain.

So PLAN B, says CIA

assassinate Anwar!

This will backfire BN. All fingers will be pointing to BN/UMNO

All Malaysian will be outraged and rejected BN

PR wins next election. Wan Azizah become PM. Puppet PM

says CIA, works everytime.

Just like in Pakistan (Bhuto) and Philippine ( Aquino)


MM : andaian saja....

anakbuah said...

Dato' dan Sdr/i semua,

Seperti Sdr azman kata..."Uncle Sam pun sudah bagi amaran supaya jangan gunakan judiciary untuk "membunuh" career politik Anwar.
Wah...hebat sungguh "back up" dia ya? "


# Memang cukup hebat politik M'sia sampaikan US sendiri semacam mahu campur tangan, kata PakLah dan sengaja pula dibesar2kan di akhbar2: US warns against 'politically-motivated' probe. Akhirnya, persepsi umum akan mengatakan Polis Dunia sedang mengawasi situasi di dalam negara dan Anwar mendapat sokongan drpd pihak luar. Adakah Anwar akan sekali lagi dituduh pengkhianat bangsa dan negara? Kononnya pelopor huru-hara? Soalan saya, siapa sebenarnya si durjana dan perosak bangsa selama ini?

# Eloklah kita semuanya pulang ke pangkal jalan, seperti kata Sdr JJBlues, amati dan hayati semula lagu Warisan dan hormati Rukun Negara. (Sebagai Islam, jangan pula kita lupa Rukun Islam dan Rukun Iman!). Bertindaklah sebagai negara berpelembagaan bukan "negara gangster" atau seperti negara2 keparat dunia ke-3 yg lain!

Anakbuah

Anonymous said...

Let us focus to the real allegation: Did Anwar sodomise that 23 yo boy or not?
It doesnt matter whether its a conspiracy or not, what matters here is the sodomise really happened?

Anwar, i suggest you to raise the holy Quran and swear upon God. By doing that no one would dare to question you anymore. But if you dont dare, then.... something is not right somewhere.

As a muslim, i believe this is the best solution for you. Stop accusing that poor boy this and that, raise the Quran now before its too late.

Wan azizah & Anwar hardcores should force him to do this if you truely believe he is innocent.

Habis cerita.

painah said...

Salam datuk, tahniah atas kupasan yg menarik. Sepanjang hari saya mencari bacaan yg mudah difahami dan tulisan datuk menarik minat saya.

###############
bro. anwar zaing,
adakah menjunjung al-Quran dan bersumpah menafikan tuduhan liwat itu boleh diterima sebagai pengakuan/penafian oleh mahkamah sivil?

Mahkamah tidak kisah rakyat percaya atau tidak akan tuduhan yg dilemparkan,biar berjuta yg membantah dan turun kejalan raya menyokong tertuduh tetapi dlm sistem kehakiman bukti keras (hard eviden) dan tangan2 ghaib yg menentukan segalanya.

Kenapa harus digunakan al-Quran?

Jika di mahkamah syariah sekalipun pengakuan/penafian dgn menjunjung al-Quran tidak buleh digunakan sewenang wenangnya.

kepada DSAI, teruskan perjuangan, marhain akan sentiasa bersama anda.

The Botak Man said...

Sdr. A Kadir Jasin & pengomen sekalian.

I am not a fan of Anwar and neither am I a fan of Pak Lah nor Najib.

If, at all, I have the powers I would not want Anwar to be the PM. Najib, maybe. But without Rosmah as the PM's wife. I do not want to elaborate on the wife's part.

A contender, to me is Mahyuddin. Yes, he is not an angel either. But I think he can be a reasonably good PM.

Anwar must not be the next PM for a number of reasons. I will not elaborate on this further but suffice to say, Dr. M's "slip-of-the-tongue" actually confirmed what some friends have been telling me prior to his sacking. I shall not quote what Dr. M said but he said it once (ONLY ONCE) and he never repeated it ever again some 10 years ago.

It is dangerous to have a PM that subscribes to popular western views and thoughts even when they are detrimental to the nation. It is even more dangerous if we have a PM that subscribe to advise of foreigners more than his own people!

We must understand that democratic model in America cannot work in Malaysia, at least not in my lifetime. We cannot subscribe totally to the western style of life. Their style of transparency tantamount to stripping naked! Irregardless of what the western government preach, their citizens are slowly turning to religion and the spread of religion in the western world is more aggressive than what we, in the east, are experiencing!

Why? Probably because they (the west) have reached a point where material contentment is insufficient whereas we, in the east, are still trying to reach the pinnacle of material contentment.

Sekian.

Unknown said...

Salam Dato'

Apa jua rumusan yang diambil, Islam melarang keaiban didedahkan.

Sama ada saiful Bahari faham tentang Islam atau apa jua alasan ia tidka boleh menghalalkan cara.

Sekali terkena kedua berhati-hati dna ketiga, Melayu khasnya Umno akan hancur.

Sebagai bekas pemimpin kecil Umno saya rasa naik mual dengan strategi stereotype ini yang jelas dibaut atas beberapa fakta untuk menutup pelbagai kepincangan antaranya:

1. Kes altantuya membabitkan Rosmah
2. Kelemahan BN, terutama Umno yang makin hilang kuasa dan pengaruhnya dalam masyarakat Melayu
3. Kelemahan Pak Lah
4. Kenaikan harga barang
5. Untuk menutup mulut Anwar atau siapa saja yang mengetahui akan kepincangan serta kekalutan kerajaan BN menaikkan harga petrol
6. Menyekat PR mengambil alih pucuk kepimpinan negara

Banyak yang tersirat dalam tindak tanduk mendakwa Anuar ketika keadaan tidak terkawal oleh kerajaan BN.

Untuk pengetahuan Dato', tindakan mendakwa Anwar itu menambah kebencian dan kepercayaan orang ramai kepada Umno, sistem kehakiman, peguam negara dan polis.

Tapi itu politik Umno, sama ada dibunuh atau membunuh. Jika kita semua berpegang kepada tali Allah pasti kita tidak akan terjebak dalam kekalutan yang merugikan orang Melayu.

Anonymous said...

1. Kenapa manusia Gila terutama "Gila Kuasa', hakikatnya beliau mempunyai minda yang waras ?

2. Kini jelas. Pak Lah tidak lagi sayang Parti UMNO, Pak Lah lebih sayangkan Kuasa atau 'Gila Kuasa' dengan menambah peraturan yang lebih ketat, dengan pengenalan 'buku merah'.

3. Anuar seorang yang 'Gila Kuasa'. Maruah negara dijaja, keistimewaan Melayu digadai, Islam dicandu untuk kepentingan diri dan puaknya sahaja bukan sebagai 'Islam untuk kepentingan sejagat'.

4. Bagi saya dan yang sependapat dengan saya. Pak Lah dan Anuar sama sahaja. Mereka adalah pengkhianat Parti UMNO. Mereka telah mengabaikan prinsip UMNO untuk menegakkan kepentingan agama, bangsa dan negara.

ADAM AMIN

Anonymous said...

Datuk,

Something fishy is going on somewhere.

1) A tall, healthy & well-built man of 23 years old `tewas' kpd seorg warga emas berusia 60-an yang pernah ada masalah tulang belakang? Langsung tak melawan ke?
Dlm laporan polis, Saiful menyatakan `diliwat tanpa kerelaan'. Seems illogical.

2) Saiful pergi ke Pejabat Timbalan Perdana Menteri utk urusan scholarship? He was a UNITEN dropout who scored below 2.00CGPA. Apa yg melayakkan dia utk memohon scholarship jika prestasi akademiknya begitu rupa?

3) Kenapa perlu mengunjungi Pejabat Timbalan Perdana Menteri untuk urusan itu? Kenapa tak hubungi saja atau berurusan terus dgn kementerian atau agensi yg terlibat secara langsung dgn hal ehwal scholarship atau pengajian tinggi? Setahu saya scholarship & pengajian tinggi bukan dlm portfolio TPM.

Musykil & confused saya, Datuk..

Truthseeker

Anonymous said...

Assalamualaikum Dato'

This crap has to stop.
The people can't be fooled all time. My opinion, a clear diversion from the goods, oil price hike and the on going Altantuya's case, period.

Regards.

Unknown said...

Tuan Puan sekelian,
1. Harga Beras masih RM4/kg
2. Harga Minyak Rm2.70/l
3. Harga Tepung Rm2.50/kg
4. Harga Ayam Rm7/kg

Yang dalam senarai diatas harga yang saya beli.
Sekarang Harga terbaru yang paling mahal ialah Harga politik [cukuplah kita stop kat sini sahaja].
Sudah sudah lah, saya pun dah ubah gaya hidup.
1. Lebih banyak beristigfar
2. Lebih banyak luangkan masa di rumah dari luar rumah.
3. Makan ala kadar sahaja, cukup Ikan / Ikan masin / ikan sardin , sayur taugeh [ yang ini murah 50 sen boleh makan sampai ke malam anak beranak] nasi 2 pot dan air masak.
4. Untuk kos hiburan, ASTRO telah saya tamatkan perkhidmatan, cukuplah sekadar menggunakan TV percuma. Tiada lagi pembelian CD dan DVD.
5. Untuk ke tempat kerja, saya akan kembali menggunakan Motosikal saya. Saya dah touch up balik moto saya. 6. Breakfast kat office saya dah stop bermula semalam, 1 july ..
7. Anak ke sekolah berjalan kaki [ nasib baik dekat dengan rumah]

Dan banyak lagi plan saya untuk berubah. Saya harap kerajaan, parti politik, Pegawai kerajaan, dan semuanya kembali ke pangkal jalan.
Marilah kita ke Masjid dan surau. Marilah kita bersama sama mendekatkan diri kepada yang esa.
Ingatlah siapa diri kita ..
Doa saya, moga kita dijauhi segala bala dan bencana ..

Anonymous said...

well,,loop holes everywhere,,,it is a conspiracy,,possibly by najib,,if anwar have alibi everything should be settled.Wonder why all oversea news,,australia chronicles ,singapore strait times all claim this is another trump up charge while all local news,tv say different.is oversea news less credible??cmon

Anonymous said...

Dato,

Anwar sengaja membuat laporan polis atas MUSA HASSAN dan GANI PATAIL ATAS KES RAHIM NOOR TUMBUK ANWAR pasal dia sengaja nak bagi public keliru dan ragu ragu atas PENYIASATAN DAN KEPUTUSAN KES LIWAT SAIFUL. Kenapa Anwar tidak menyebut KERAJAAN MALAYSIA DAN PDRM sekali dalam laporan ini seperti yabg biasa di buat orang lain.

INI DINAMAKAN STRATEGI MENIMBULKAN KEKELIRUAN DIKALANGAN HAKIM DAN RAKYAT SEBELUM PENYIASATAN DIMULAKAN SUPAYA LOYARNYA BOLEH MENIMBULKAN KERAGUAN DALAM MAHKAMAH KELAK.

Kalau betul dan ikhlas Anwar nakkan keadilan atas isu pemalsuan
KES RAHIM NOOR TUMBUK DIA, laporan sepatutnya di buat sejak 1998 lagi atau selewat lewatnya bila Anwar keluar dari jail.

Selepas keluar jail, Anwar hanya menyoal keputusan Mahkamah atas hukuman atas kes ANWAR MENYALAHGUNA KUASA UNTUK MENUTUP KES LIWATNYA dan tidak pernah pula mngemukakan PERSOALAN LAPORAN PALSU INI PULA. SEDANGKAN INI ADALAH BERKAIT RAPAT DAN BOLEH DIJADIKAN BUKTI YANG AGAK KUAT.

Loyarnya ZAINUR ZAKARIA SENDIRI TELAH KELUAR DARI PKR. JADI MUNGKIN SAUDARA ZAINUR LEBIH MENGETAHUI SEGALANYA.

Anonymous said...

salam dato'

maaf lari cikit dari topik,

mintak dato' buat komen tentang media arus perdana..selama ini mereka mencanang bahawa laporan2 yang disiarkan adalah pro kerajaan,

tetapi selepas election 08, negeri2 yang diperintah oleh Pakatan Rakyat masih terus mendapat layanan yang berbeza...

bukankan negeri2 tersebut adalah "kerajaan" yang mendapat mandat daripada rakyat dan telah dilantik secara rasmi oleh Sultan...

namun laporan yang sering dipaparkan di media arus perdana sentiasa berbaur negatif terhadap mana2 kerajaan negeri yang diperintah oleh PR

malah di negeri kelahiran saya, Selangor, amat melucukan apabila yang sentiasa keluar tv dan di suratkhabar adalah Ketua Pembangkang BN, yang sudah tentu akan mengatakan perkara yang negatif sahaja...

sampai bilakah perkara ini perlu berterusan...lebih baik Buletin Utama dipanggil sebagai Buletin UMNO kerana sentiasa melaporkan berita yang negatif sahaja...

bukti yang jelas ialah apabila projek RM100 juta bagi penternakan ladang babi moden diuar-uarkan di dalam media arus perdana sebagai satu malapetaka yang besar sedangkan di dlm perancangan tersebut sebanyak 131 ladang babi daripada 132 yang wujud akan ditutup manakala yang tinggal satu itu sahaja yang akan dinaikkan taraf...

bukan kah itu satu perkara yang baik bagi memusatkan ladang babi tersebut bagi mudah dikawal

dan ladang2 babi yang lain yang ditutup boleh ditukarkan menjadi kawasan pertanian

malah kos RM100 juta tersebut dibiayai sepenuhnya oleh peladang tersebut sedangkan kerajaan negeri tidak mengeluarkan satu sen pun...

bagi saya tidak salah untuk mengritik dan mebuat ulasan terhadap mana2 keputusan yang kerajaan buat tetapi apa yang sentiasa berlaku ialah kritikan hanya ditumpukan kepada pemimpin Pakatan Rakyat...

bagaimana pulak kritikan terhadap pemimpin BN sedangkan banyak isu yang timbul seperti negara kehilangan Pulau Batu Putih, kenaikan harga minyak yang dibuat sewenang-wenangnya, pembayaran ex-gratia yang tidak didedahkan jumlahnya, manifesto BN 2004 yang masih lagi tidak ditunaikan seperti yang diakui sendiri oleh Pak Lah dan banyak lagi perkara yang lain...

jelas bahawa media arus perdana bukan pro kerajaan tetapi pro BN...

Mak Kecik said...

Salam Datuk,

Saya berada di Std Melawati semalam utk melihat sendiri keadaan di situ. Sekali lagi air mata saya terurai apabila lagu Negaraku dinyanyikan dengan penuh semangat oleh rakyat yang hadir dan bukan semua yang hadir penyokong PKR. Yang nyata, rakyat memang menggantung harapan mereka kepada DSAI. Penjelasan yang diberi oleh DSAI tentang isu kedutaan Turki boleh diterima. DSAI jelas sebak bila menyebut tentang Wan Azizah dan anak2nya.

Sebelum pemecatan DSAI pada tahun 1998, saya mendengar khabar angin yg W.Azizah memfailkan tuntutan cerai di MAIP kerana didera. Pada waktu itu, berita-berita tentang main belakang pun sudah beredar. Ketika itu saya tak tahu sama ada mahu percaya atau tidak cerita-cerita yang didengar.

Apabila DSAI dipecat, saya hadir ke rumah DSAI dan mendengar sendiri dari mulut W.Azizah yang menceritakan perbualannya dgn Tun Siti Hasmah sewaktu beliau pergi merayu supaya Tun SH merayu bagi pihaknya kpd Tun M. Dari situlah, saya menghormati W.Azizah sebagai a woman of steel di sebalik kelembutannya. She is a woman of substance that will not take any nonsense from anyone. Saya banyak mengikuti ucapan DSAI dan saya membuat kesimpulan bahawa theirs is an equal partnership. Justeru saya memerhati reaksi W.Azizah kepada kemelut mutakhir ini dan saya menjadi yakin, DSAI adalah drama queen tetapi kita masih lagi belum tahu siapa penulis skrip dan pengarahnya.

Mr Belimbing said...

Datuk Scribe,

I tried to search at Merriam-Webster Online Dictionary for the word that describes a person who commits the act of sodomy but to no avail.

So, do you mind enlightened me, if there exist such word in english that describes such a person?

Merriam-Webster definition of "sodomy":

": anal or oral copulation with a member of the same or opposite sex; also : copulation with an animal"

Secondly, do you mind if I reproduce your articles in my blog? Thanks.


p.s. What the heck is copulation?


regards,

Mr. Belimbing
mrbelimbing.blogspot.com

Anonymous said...

Dato,

Dia orang sebenarnya nak kita fikir pasal apa ni dato?

Ke manalah agaknya kerajaan hari ini nak bawa kita semua?

Pelik betul perangai orang-orang politik ni!!

Anonymous said...

Dengan membuat laporan ke atas KPN dan PN, Anwar sengaja merendahkan kredibiliti mereka. Apapun hasil siasatan ke atas kes liwatnya, Anwar akan menceminkan mereka telah 'membalas dendam' di atas laporan polisnya.

Anwar di rapat umum semalam mengingatkan kerajaan agar jangan membodohkan rakyat, dan ingatan yang sama harus juga ditujukan kepada dirinya sendiri.

Anwar harus ingat, kali ini rakyat berpecah kepada 4 kelompok:
1-majoriti mengatakan ini adalah konspirasi Anwar sendiri untuk meminta simpati rakyat
2-majoriti mengatakan ini adalah konpirasi Najib
3-majoriti mengatakan ini adalah konspiasi KJ
4-majoriti mengatakan ini adalah konspirasi Anwar+KJ

Anwar merasakan dia terlalu hampir ke tampuk kuasa, tetapi kes liwatnya di zaman Mahathir masih menghantuinya, konspirasinya kali ini lebih menyeluruh dan rapi supaya namanya bukan sahaja dapat dibersihkan kali ini tetapi membolehkan 'kononnya' yang dulupun konspirasi mahu menjatuhkannya.

Hebat sangatkah Anwar yang measakan dirinya 'sentiasa ingin dijatuhkan' dan 'diancam maut'.
Anwar hanya politikus yang berpotensi tetapi belum pasti mampu bejasa, tetapi 'kerosakan' telahpun ada ciri cirinya.

Anwar memperjudikan dirinya kali ini bedasarkan masa dan keadaan yang difikirkan akan menyebelahinya kali ini-KLUANGMAN

Unknown said...

salam datuk,
ini adalah pertembungan yang amat
hebat dalam sejarah malaysia khasnya
orang melayu dimana kita dapat gambarkan beberapa penjuru saingan,
jika menang atau kalah pertarungan ini haruslah diiktiraf sebagai kehebatan strategi orang politik khususnya melayu.
pada pandangan saya DSAI hanya perlu
melemahkan UMNO dengan memecahbelah
kepada beberapa kumpulan supaya ianya lemah dimasa hadapan dan DSNR
pada masa ini bergerak agak perlahan lebih kepada defensive dan DSAAB tidak menjadi masalah kepada DSAI kerana rakyat tidak menyokongnya dengan pentadbiran dan ekonomi yang tidak pandai,sudah tentu pengundi bukan melayu akan meninggalkan BN.
Sesiapa yang berjaya diantara DSNR dan DSAI adalah pemimpin melayu yang hebat buat melayu dan malaysia pada pandangan saya.

akula said...

ASm datok..
Tunggu dan lihat sahaja dulu hasil siasatan mengikut undang-undang dunia di negara kita. Jika undang-undang yang ada dirasakan tidak adil dan berkeinginan mengetahui akan kebenarannya, umat Islam haruslah ikut kaedah yang disuruh Allah swt dan Rasulullah saw iaitu berwudhu' dan tunaikan Solat Istikharah sekerap yang mungkin sehingga diberikan petunjuk yang benar. Di situlah jawapannya yang paling tepat. Apakah petunjuk dari Allah swt masih juga mahu dipertikaikan? Selamat menunaikan Solat Istikharah memohon petunjuk Ilahi kepada seluruh umat Islam sejati.

S-a-B-r-I-n-A said...

scofield84 kata "kita kena tetap dalam memperjuangkan kos hidup kita...depa nak bertelagah tak pa la sebab depa dah kaya dan tek terjejas bajet mcm kita."

Saya sokong!

Anonymous said...

Dear Kadir.

I totally agree with you.The latest report by Anwar on Musa and Ghani,will also drag in our new law minister Zaid.Malaysian are watching this event closely.If he really mean what he suppose to do,he should suspend Ghani from his duties until the investigation complete.

Anonymous said...

Dear Kadir.

If there is no political conspiracy in Anwar case as What Syed Hamid and Hishamuddin said,then the police sholud not take Saiful report at face value.They should also establish what is his motif,any body behind his move.What about the allegation he have met Rosmah ,Najib and Ezam several time.check his email and hp,who he make the call during this time.

If this is done,then people have more confident in Police.

Anonymous said...

Dear Anwar Zaing.

Saudara cadangkan Anwar bersumpah dengan Quran.Ini bukan di suroh oleh Islam.Tidak ada tradisi yang di catit dalam Islam yang kita gunakan Quran untok bersumpah.

Apa kata jikalau Anwar bersumpah dengan Quran dan Saiful pun bersumpah dengan Quran.Kita maseh tidak tahu siapa yang benar.

Waktu Aishah di tudoh curang samasa zaman Rasullah (Phb)Ia tidak meminta Aishah bersumpah dengan Quran.Ia menunggu wsahyu dari Allah.

Orang Islam,bukan sama dengan orang Dayak atau Bidayuh.Ia bersumpah dengan sembeleh ayam.Ini perbuatab shirik.

Ingat waktu kes sodomy pertama kapada Anwar tahun 1998,I bersumpah dengan Quran di mesjid Johore.Tun Mahathir kata dalam majelis MKT,"habis lah kita"

Tan Sri Wan Mokhtar yang waktu itu ahli majelis MKT berkata sumpah Anwar tak boleh pakai kerana ia todak mengikut peraturan dan tidak ada dalam Islam kita boleh bersumpah dengan Quran.

Bersumpah dengan Quran hanya selalu di bangkitkan dalam masharakat kita Melayu.

Azman said...

YBhg Datuk AKJ and distinguished debators,

You said Datuk, “Already Anwar’s US allies have take the bait. They had warned Malaysia against ending Anwar’s political career via the so-called conspiracy”.

This is interesting but in my humble opinion, since the US is the allies of Anwar, why should they “take” the bait? Shouldn’t it be seen as a strategic accord between the two allies? I mean, shouldn’t allies be working together and helping one another? When one ally is in trouble, the other extends its hand. Shouldn’t it be that way?

I’d rather see the warning by the US as bait in itself - bait for us Malaysians to invite the big brother into our affairs without us realizing. With the political mess that we are in now, the US warning can be seen as dancing to the same tunes with their allies here. Some may regard that as one kind of moral support.

To me, if we are so blissfully engrossed in this kind of plot, and if we lose focus on what is really on our “dinner table”, our sovereignty as a country eventually would be lost forever.

As of now, we as the Muslim Malays seem to already split in two (or three or four or more) because of this so called conspiracy theory. We are so busy trumpeting our agendas (of what actually?) that our eyes are completely blinded of the potential disaster that we are making.

Hatred for respective nemesis is being planted and nurtured on followers so much so that those followers simply cannot even bear looking at the face of particular persons. When hatred is successfully being planted, their ears are tightly shut in listening to what other nemesis has to say. Although the contents of what he/she are saying may sometimes bear substance, their wisdom has been clouded by implanted hate.

To make things worst, some even dare to question the reason referring to Al Quran! Bukankah Al Quran itu adalah Kalam Allah? Bukankah Al Quran itu adalah mukjizat sepanjang zaman? Bukankah Muslim disuruh rujuk dan kembali kepada Al Quran dan As Sunnah sebagai panduan hidup di dunia?

I am not suggesting for anybody to “bersumpah menjunjung Al Quran” in order to prove his/her innocence. Even our Syariah courts also would resort to “bersumpah syarie” as the last measure in the absence of hard evidence (itu pun tidak lah sampai menjunjung Al Quran, cukup dengan bersumpah menggunakkan nama Allah). What I am saying is that, in our pursuit of our own political agenda, do not dismiss the fact that we are all Muslims. We are bound to the teachings of Al Quran and As Sunnah. We’re supposed to be one only to be separated by “khilafiah”.

However, to me, national sovereignty is not a khilafiah’s matter.

Let’s go back to our heavenly homes and pray five times a day. Please do not pray to Allah for our fellow Muslims “diturunkan bala” pulak. Jika Allah makbulkan, bukankah kita semua juga yang akan merasakannya?

Our political power is awfully fast eroding by the days. Say may say that it is already been numbered. While I strongly believe that all of us are fully aware of the God-given fortunes of our country, let’s not being naïve by dismissing the fact that foreign powers are aware of it too. They are a step closer in “conquering” our country every time we lose our stance, politically especially.

Azman Mohd Isa
Shah Alam

VanDerVijk said...

Saya yakin Datuk Seri Anwar bukanlah seorang homoseksual. Tetapi response kelam-kabut beliau terhadap tuduhan terbaru menggegarkan keyakinan saya pada kebenaran dan kebolehan beliau.

kadiology said...

balik balik, konspirasi, balik balik, konspirasi lagi. hangpa semua tak perasan ke, baru aje keluar REPORT POLIS, id ulangir, REPORT POLIS, anwar dah menggelabah semacam. lari pi embasi turki, terpekik terlolong kata orang nak bunuh dia. lepas tu tipu cakap embasi turki tu jemput dia.

hoi, sapa nak bunuh hang anwar? buang karan! kalau nak bunuh hang, 10 tahun dulu anwar dah mati. ini anwar boleh bergerak sana ke mari, ke US, ke britain, ke saudi, peh merata rata dalam malaya, ada tak orang ugut bunuh dia? anwar cakap orang nak bunuh dia HANYA LEPAS laporan polis tu keluar. hanya kerana SEKEPING laporan, anwar dah jadi mereng, menggelupur semacam. smalam dalam press conference pon MENGGELABAH. apa yang hang takut sangat? ini baru peringkat REPORT, dan SIASATAN sedang di jalankan. nak konspirasi mak nenek apa?

buat apa kerajaan lepaskan anwar 4 tahun lepas kemudian buat konspirasi baru nak tangkap dia? GILA KE??? dah tu, sapa ketua bapak segala konspiratornya plak skarang? nak tuduh tun M lagi ke? najib?? najib TAKDE KUASA PENUH, segala jentera kerajaan hak mutlak PAK LAH, bukannya NAJIB.

ni nak tanya, apasal anwar takde satu pon sentuh pak lah haaaa? yang dia attack, najib rosmah, najib rosmah. tapi pak lah yang pegang jentera kerajaan yang memungkinkan perlakuan KONSPIRASI (jikalau ADA) takde pulak si anwar ni usik, apasal? haa ni baru la KONSPIRASI!

abdrahim kassim said...

Datuk,

Teori konspirasi bukanlah satu perkara baru dalam mainan ahli-ahli politik. Ianya telah wujud sejak manusia mula membina kerajaan-kerajaan di dunia ini.

Malahan teori ini akan terus diguna pakai, selagi manusia percaya bahawa "kuasa" dapat memberikan ganjaran kepada kehidupan.

Brutus, Cassius bersekongkol bagi menumbangkan Ceasar. Pateh Karma Wijaya berkomplot dengan pembesar-pembesar Melaka, menuduh Hang Tuah bermukah dengan dayang istana dan akhirnya Hang Tuah dihukum bunuh.

Tun Razak yang "dikatakan" berfahaman kiri, berkonspirasi dengan beberapa pemimpin UMNO yang sehaluan dengannya, menjatuhkan Tunku Abdul Rahman yang dianggap feudal selepas 13 Mei 1969.

Robert Mugabe semasa menjadi Perdana Menteri Zimbabwe, dikatakan telah membuat satu konspirasi bagi menjatuhkan Presiden Canaan Sodindi Banana dengan tuduhan meliwat.

Konspirasi tuduhan meliwat itu akhirnya telah menyebabkan Banana tersingkir dan dijatuhkan hukuman penjara selama 10 tahun dan Mugabe telah dilantik menjadi Presiden dan mempertahankan kuasa itu sehingga sekarang.

Teori yang telah digunakan oleh Mugabe itulah kemudiannya, telah dicubakan oleh Dr. Mahathir kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim pada tahun 1998.Mahathir kemudiannya telah bersara dari jawatan PM tanpa ditentang oleh Anwar.

Kedua-dua peristiwa ini, iaitu Banana dan Anwar berlaku disekitar 1998. Tidak pasti apakah Mugabe yang mengajar Dr. Mahathir teori ini atau Dr.Mahathir yang mengajar Mugabe. Tetapi kedua-duanya dilihat berkawan baik.

Sekarang, nampaknya teori ini mahu dicubakan sekali lagi kepada Anwar. Tetapi kalau teori ini tidak dipelajari terus dari gurunya,takut ianya tidak menjadi atau sipencubanya akan menerima bahana.

Orang tua-tua kata kalau mahu menuntut ilmu mestilah berguru. Kalau tidak sipengamal boleh jadi iseng (nanar atau separuh gila)atau ilmu yang dicuba tidak akan menjadi.

Anonymous said...

Unjuran kepada catatan Truthseeker.

Setahu saya, Saiful pergi kepejabat Timbalan Perdana menteri kerana beliau telah tidak mendapat keulusan yang baik, jadi sebab itulah dia pergi merayu hal ke pejabat TPM.

Cumanya yang menjadi kemusykilan, bagi seorang yang telah gagal di dalam pelajaran, tentulah takda mood nak ambil gambar. Ini membuatkan saya tertanya-tanya samada gambar tersebut sengaja di ambil sebagai modal untuk mengenakan Najib. Ada juga kemungkinan tuduhan ini sebenarnya perancangan DSAI sendiri bagi menjatuhkan BN dan mendapat simpati

Anonymous said...

Datuk,

why do we have to brainstorm thinking about conspiracies???

It does not matter anymore now, and a total waste of time!

Let the police do their job and whatever legal proceedings take its course.

Whatever will happened, our opinion / theories does not matter anymore.

It's Anwar that has to prove his innocence in court.

Not in press conference or public rally coz this is unprofessional, certainly not gentlemen and unfair to the lone and young accuser ( so far nobody gave support to him apart from close family and friends).

plus, whatever Anwar does to promote his innocence at this stage could raise public suspicion against him.

It's really that simple. Nobody need to explain anything other than the accuser and the suspect, in court.

We should trust the court and Anwar too.

After all, it's the same court that released him of sodomy charges due to technical fault in the prosecution.

Now, it will be very interesting whom will be the legal rep for accuser the family to engage.
Not sure if it will be from the AG office.

Anwar should just shut up right now coz if he's innocent , it will be an easy case - instead of dodging to the turkish embassy and making silly and inconsistent statement.

Now, just compare this to the reactions of all the personals named in RPK SD - did any of them overact like Anwar did?

You can judge this one!

MM

Anonymous said...

Datuk,

Saya berpendapat kemelut kes liwat DSAI ini menambah naik lagi kos sara hidup kita rakyat Malaysia. Usaha untuk membuktikan siapa yang bersalah akan melibatkan duit rakyat yang sepatutnya digunakan untuk membantu kita yang dalam kesusahan. Buat DSAI, jika tuan ingin menjadi PM dengan apa cara sekali pun, saya tetap tidak akan menyokong. Buat perabis beras je.

Salam

ie lads said...

oleh kerana Anwar ni di backup oleh US therefor masadepan malaysia akan ditentukan oleh US..this happen if Anwar akan jadi prime minister nanti...

dan mungkin Malaysia akan menjadi sebuah negara republik..

This is a very good conspiracy..Tak kiralah siapa fitnah siapa...tapi saya percaya ini mungkin terjadi...

So, PAS kena berjaga-jaga...

Therefore, this is my theory of conspiracy..

Kadir, munkingkah akan terjadi?


Cheers,
Athlone

Anonymous said...

Dear Kadir,

Datuk ,satu lagi konsperasi timbul hari ini,ahlikeluarga Saiful claim mereka di arah supaya tidak lagi menghubongi MUSA the IGP,berhubong dengan kes Saiful.

Dengan ini terjawab lah satu lagi jagsaw,ia itu Polis team dari Bukit Aman memang telah lama berhubong dengan Saiful.

Kenyataan ini juga bertentangan dengan kenyataan Datuk Bakri,CID chief Bukit Aman yang Saiful tidak di tangkap polis dan memeksanya membuat laporan.Dengan lain perkataan ia berkata Bukit Aman tak tahu kes ini dan Saiful bertindak sendiri.


Ha Ha Ha,will keep update.

Heical said...

Salam Datuk,
Saudara Anuar Ibrahim dari Abim (Bekas) ditimpa pelbagai nasib malang
Kesian juga saya tenguk dia.Dah jatuh timpa .... Dah bangun timpa lagi macam macam.
Mungkin dia ini kena mandi Bunga 101 jenis Dan kena kawin 3 lagi,bagi cukup 4 .Baru lah orang tak buat fitnah lagi.Kalau ada 4 cooling fan mesti sejuk ,tenang dan ....
Tentang sokongan padu Amerika kepadanya sungguh menghairankan. Kerana suatu masa dahulu 1978 beliau begitu anti amerika.Macamana
orang Amerika dapat tundukan beliau.
Manusia yg beragama Islam ni semakinkuat amalan semakin besar Syaitan besar akan datang mungkin jenis Bridg. Jeneral.Maka kalau Iman tak kuat maka hanyutlah dengan Jenderal Syaitan itu.
Bagi kita ini orang kecik kecik ada juga syaitan prebet ,ada masa tu bacalah buku Ugama dari orang yg dipercayai.Amalkan buat apa disuruh buang apa yg dilarang.

Anonymous said...

Dear Datu Kadir,


Satu lago teori konprasi akan timbul besok berhubongan dengan kes Antantuya.Dengar kata very explosive.Tunggu esok.

Heical said...

salam Dato'

Saya setuju Mufti Malaysia
Anuar Ibrahim & Pemuda yg buat Aduan Bersumpah dengan Naskah Al-Quran di Masjidil Haram (yg.paling baik) atau mana mana mimbar masjid di Malaysia dan di saksikan olih Imam/Mufti.Menafikan atau betul pekara ini.TV kalau bolih siarkan secara lansung Majlis Sumpah ini.
Baru kita semua bolih tahu pekara sebenar.Bagi Seorang Islam Sebenar
Quran adalah dari Allahtaala dan ianya diturunkan kepada Umat Nabi Muhamad.Ia amat teramat mulia.
Tiada umat Islam yg berani buat sumpah palsu dengan Al-Quran.Kalau palsu binasa Dia.

Anonymous said...

well said kadiology!

tomato man

demimu malaysia said...

assalamaualikum semua!!!

Datuk AKJ cakap...
Already Anwar’s US allies have take the bait. They had warned Malaysia against ending Anwar’s political career via the so-called conspiracy.

saya pikiaq...
1. bila sang anwar berjaya menjadi PM malaysia (semuga dijauhkan Allah)..maka kita akan terutang budi kepada US, Turki, Indonesia, Australia, Jerman dan sebagainya..

2. bila mr anwar jd PM (semuga dijauhkan) adakah encik anwar akan lantang mempertahankn saudara2 muslim sedunia atau semalaysia apabila US dan kroni buat kepala?..uish,pilihan susah ni..macam ditelan mati emak diluah mati bapak..kan encik kan..

3. bila encik DS anwar jadi pm (semuga dijauhkan)..silap2 aribulan kita antaq askar together2 dengan US..

4. bila dia jadi pm..mungkinkah ketuanan melayu digantikan dengan ketuanan rakyat...mungkinkah demonstrasi menjadi satu hiburan dan habit bangsa malaysia..mungkinkah plurality mengganti tempat hadhari..mungkinkah?...
p/s F . I . K . I . R

demimu malaysia said...

ini dari saya yang kedua hari ini...

anwar pekikan ke seluruh penjuru akan konspirasi ke atas dirinya..

segala tuduhan ke atas beliau..benar atau tidak benar..konspirasi, penyamun, rasuah..adalah salah..adalah konspirasi..adalah jahat...tak mungkin anwar begitu,tak mungkin!!

anwar pejuang islam..anwar pejuang melayu..anwar pejuang kaum2 tertindas..anwar sinar masa depan malaysia...

saya kata...

1. anwar tak pernah terlibat dalam practice konspirasi?..tlupa ghafar baba?tlupa apa beliau buat pada Tun?...

2. sedangkan tun mahathir beliau sanggup pijak kepala..apatah lagi kita yang jaoh dari tun ni..

3. anwar suci dari rasuah? kronisme? nepotisme?..hah..haha..hahaha

4. anwar pejuang islam? atau anwar satu lagi 'budak' US?

5. anwar pejuang melayu? shhh..hindraf marah satgi..tak pasai2 demo lagi..

6. anwar pejuang malaysia? lagi sikit kita kena jual kt IMF masa 1998...
pikir2 kan...kepada penyokong anwar,dia bukan malaikat..dia tak maksum..jangan terlalu taksub..jangan bodohkan diri sendiri..

p/s P . e . a . C . e B . R . o

Anonymous said...

Salam Dato'

Saya malas nak cakap apa-apa tentang konspirasi. Buat pening kepala sebab orang yang merancang konspirasi semuanya bagi saya penakut.Saya hanya nak menilai situasi ini dengan melihat DSAI sebagai seorang manusia biasa. Senang sikit nak tengok dan nilai reaksi dia. Kalau masuk teori konspirasi, jadi kelabu asap dibuatnya.


Bagi saya tiada sesiapa yang benar-benar tahu diri seseorang tak kira tidur sebantal, kenal seumur hidup, atau darah daging sendiri. Hanya ALlah maha mengetahui. Oleh itu bagi saya kita tunggu dan apakah yang akan diperlihatkan kepada kita samada satu penganiyaan kepada DSAI atau satu rahmat kepada kita.

Kanta

Anonymous said...

Tapi Datuk,

Saya lebih berminat dengan dakwaan MP Jerlun bahawa kenaikan harga minyak adalah spekulasi oleh Morgan Stanly dan kawannya, tak ingat dah.

Saya cuma bimbang jika Anwar bersekutu dengan spakulator minyak ini. Maksud saya mereka yang kawal harga minyak, jadi bila nanti PR memerintah seperti yang dijadualkan pada 16 September ini, maka dengan mudahnya mereka menurunkan harga minyak. Sebab itu PR berani menjanjikan penurunan harga minyak jika mereka berkuasa tidak lama lagi.

Sebagai seorang muslin saya berhak untuk menaruh syak wasangka terhadap desas-desus di internet dan dakwaan-demi-dakwaan yang dikeluarkan oleh MP Jerlun ini dalam akhbar arus perdana.

Anonymous said...

"Orang Islam,bukan sama dengan orang Dayak atau Bidayuh.Ia bersumpah dengan sembeleh ayam.Ini perbuatan shirik."

Sdr. Mufti Malaysia,

Kenapa Sdr. harus memberi contoh yang sebodoh ini. Jelas Sdr. kurang sesentif dengan kaum lain. Ingat, Tuhan tidak pernah memberi jaminan yang seorang mufti akan secaran otomatik masuk syurga.

Orang Dayak.

Unknown said...

salam datuk,
kita mahu pemimpin kita mempunyai ilmu politik dan bersaing strategi untuk memimpin malaysia,barulah dia seorang yang berkelayakan dan kita tak mahu seperti Tun Hussein dan DSAAB yang mendapat tanpa bersaing telah terbukti tidak berkemempuan mentadbir Malaysia dan bersaing di dunia.

A KADIR JASIN said...

MOHON KERJASAMA

Tolong jaga keharmonian kaum. Berhati-hati buat kenyataan. Berfikir dan berbahaslah dengan waras dan bijaksana.

Sdr Mufti Malaysia sila ambil maklum "objection" Sdr (Anonymous) Orang Dayak. Sdr Orang Dayak, terima kasih saya mohon maaf kerana menyiarkan komen Mufti Malaysia itu.

Saya juga telah menolak banyak komen yang mengandungi unsur fitnah, tuduhan melulu, lucah, peribadi dan kesilapan fakta yang teruk.

Terima kasih.

eddy said...

Salam Dato', your article this time is a most interesting read. However, I believe there is no conspiracy involved here. This is an extract of the police report by the allege sodomy victim:

>The following police report was made on 28 June 2008 at 5.45 PM by Mohd Saiful Bukhari bin Azlan, who turns 23 next week (i/c no 850706-01-5687):

"Saya Mohd Saiful Bukhari b Azlan ingin melaporkan bahawa saya telah diliwat oleh majikan saya. Perkara ini berlaku tanpa kerelaan saya. Kejadian terakhir berlaku 26/6/08 di Unit 1151, Kondominium Desa Damansara, Jln Setia Kasih, KL. Oleh itu, tujuan laporan ini dibuat untuk mendapat pembelaan dan keadilan keatas diri saya. Saya juga berasa bimbang dengan keselamatan diri dan keluarga saya jika perkara ini tersebar luas di khalayak ramai. Majikan saya Dato Seri Anwar Ibrahim - Ketua Umum PKR."<

Dato', from this police report the complainant highlighted specifically:

1. What the allege offence is; Sodomy.
2. When the alleged offence occurred; 0n 26 June 2008
3. Where the alleged offence occured; at Unit 1151 Kondominium Desa Damansara.
4. Who the alleged Offender is; Anwar Ibrahim.
5. Who the allege victim is; Saiful Bukhary

Yesterday, I read in the MSM that the police has classified the case as sodomy. So we should all calm down relax a bit and let the police do their job. I believe the PDRM under Musa Hassan are professional enough to undertake this investigation without fear or favor.

Anwar on his part must understand that this is a personal case and if he thinks he is innocent should make a police report or a statutory declaration on where and what he was doing on the 26th of June 2008. Of course his declaration must be supported by others who were with him on the said date.

Anwar should lead by example and show that he is THE real macoy our so called PM in waiting by just declaring his alibi to the Police. No need to act like somebody whose pants is on fire, running to the Turkish Embassy, appearing in rallies shouting his innocence and calling press conferences and alleging there is a political conspiracy and what nots in the process making a fool of himself and his supporters and worse of all smearing our nation's name.

This country is going through a dark period in its history, we have the drastic fuel price increase causing untold pain to millions of ordinary hard working law abiding Malaysians. The current leadership/PM post struggle is taking its toll on ordinary citizens and we are fed up with the flip flopping policy decision making of the Government of the day. Anwar's personal problem should be seen as his own to solve, no need to get the rakyat involved like what happened in 1998.

KRuuL said...

Assalamualaikum dato' dan semua pengunjung.

saya bersetuju dengan pendapat datuk mengenai teori konspirasi ni.

dalam kedudukan politik BN yang kian goyah ini, satu persatu konspirasi telah berlaku dan yang terbaru adalah kes liwai ini. ini adalah tidak masuk akal. satu yang jelas mungkin saiful ini ada hubungan dengan Najib untuk mainkan konspirasi ini bagi menjatuhkan Anuar Ibrahim berikutan Pakatan Rakyat yang mungkin akan mengambil alih tampuk pemerintahan juga berikutan wujudnya undi tidak percaya kepada BN sekarang ini..

Anonymous said...

Dato,

Told you already. The chess game is getting tougher.

The Chess Master (TDZ and LKY) already make their move. The pawn (Ezam) is moving slowly but surely, the king (Dollah) is moving one step at a time as usual while the queen (KJ) is touring all over Malaysia to kill off any opponent.

The castle and bishop ( Kali and 4th floor boys ) are giving advise and waiting to make their moves from the flank.

And their opponent ( Najib and Anwar )trying to avoid from being check mate.

You should play more chess Dato.

abdrahim kassim said...

Datuk,

"Gajah sama gajah berperang, pelandok mati ditengah-tengah".

Peribahasa ini ungkapan lama, zaman dimana rakyat dianggap hamba kepada raja yang yang memerintah.

Sekarang zaman telah berubah. Rakyat tidak lagi menjadi hamba kepada pemerintah, sebaliknya sebagai penentu kepada pemerintah yang dikehandakinya.

Di antara rakyat dan pemerintah ada satu kontrak yang mesti dipersetujui bersama (kontrak sosial).

Rakyat telah bersetuju menaikkan mereka (parti)sebagai pemerintah dan pemerintah pula harus bersetuju dan berusaha melindungi kepentingan rakyat.

Sekiranya pemerintah gagal melindungi kepentingan dan kebajikan rakyat, kontrak itu harus dikaji semula dan kalau perlu kontrak itu dibatalkan.

Sekarang rakyat terhimpit oleh kenaikan harga makanan dan keperluan (akibat kerajaan menarik subsidi minyak) sedangkan pendapatan tidak bertambah.

Hasil negara meningkat ekoran kenaikan harga minyak dunia tetapi kerajaan menarik subsidi minyak yang sebelum ini diberikan.

Dalam kesempitan dan kegelisahan rakyat sekarang ini, kalangan pemerintah sebuk bertelingkah untuk mempertahankan jawatan mereka dengan isu-isu "besar" yang direka-reka.

Masalah rakyat dilupakan atau cuba dilupakan dengan mengalihkan isu penarikan subsidi minyak dan kenaikan harga barang.

Rakyat perlu menyedari perkara ini dan mengingatkan kerajaan melalui saluran-saluran yang telah ditentukan.

Kalau mereka masih gagal dan berdegil, "kontrak sosial" yang telah dibuat dengan kerajaan BN mesti dibatalkan.

zeme said...

Salam Datuk,

Melihatkan perkembangan lanjutan politik Pak Lah-Najib-Anwar seolah-olah tiga sekawan ini terus-terusan mengoncang politik Malaysia dengan pelbagai semacam isu, anasir yang naif lagi daif. Jelas andai seseorang pemimpin itu nawaitu memimpin dengan ikhlas, maka perjuangan mereka akan suci tanpa dicemari sebarang noda yang boleh mengoyahkan hala tuju erti sebuah perjuangan.

Biarkan kisah sengketa tiga sekawan Pak Lah-Najib-Anwar berterusan memperlihatkan segala cacat cela andai takdir Allah untuk memberikan anugerah 'Malaysia' kepada pemimpin yang ikhlas dan bersih iaitu dua sahabat Ku Li-Muhyiddin yang mungkin menyucikan segala noda politik Malaysia tinggalan angkara sengketa tiga sekawan Pak Lah-Najib-Anwar untuk kesejahteraan semua.

Rakyat yang bijak tentu sudah dapat menilai pemimpin mana yang ikhlas atau pemimpin mana yang bermain berkilas. Pemimpin yang bersih sememangnya Allah jauhkan dari segala anasir yang boleh mengaibkan mereka kerana kuasa Allah sebesar-besar menangani kuasa manusia.

Wasalam.

anakbuah said...

Sdr/i mardhiah,

Dgn musuh Islam ya, kita patut bersyak-wasangka dan berhati-hati. Tetapi dgn saudara se-Islam, selagi tiada bukti yg dibenarkan syari', kita tidak patut menghukum sesiapa.

Niat seseorang samada baik atau buruk akan terserlah dan dinilai melalui tindak-tanduk mereka. Jadi, sekiranya kita percaya mahkamah kita bebas dan adil, kita patut membiarkan mahkamah yg menentukan. Sekiranya kita ragu2 dgn kredibiliti hakim atau sekiranya kita merasa mahkamah dikuasai/dipengaruhi oleh kuasa eksekutif, soalannya, mengapa kita memilih pentadibiran sekarang?

Mengapa kita membiarkan tangan kita memangkah (memilih) mereka? Tidakkah secara langsung kita menyebelahi mereka tetapi dlm masa yg sama kita tidak setuju eksekutif mempengaruhi kehakiman?

Anakbuah

Anonymous said...

Ramai betul yang minta Anwar bersumpah dengan Al-Qur'an dan sebagainya. Apa kata kita suruh juga Dato Sri Najib juga bersumpah yang dia kata tak kenal langsung dengan Altantuya dan juga tak terlibat langsung dengan kes berkenaan. Ada berani ke...??? Biar sama-sama bersumpah dan kita hapuskan saja mahkamah sivil (Ya la kan... keputusan hakim pun ada lawyer yang tolong taipkan...)

abdrahim kassim said...

Datuk,

Raja Petra (RPK) buat aduan bersumpah Najib dan Rosmah terbabit dalam pembunuhan Altantuya.

Selepas itu Mohd Saiful Bukhari membuat aduan di balai polis, Anwar meliwatnya.Anwar mendakwa dakwaan Saiful itu adalah konspirasi Najib dan Rosmah.

Pagi tadi Anwar membuat kenyataan, mengikut kenyataan bersumpah seorang penyiasat persendirian bernama Bala, Najib pernah mengadakan hubungan sek dengan Altantuya.

Ini hampir mengesahkan tulisan Datuk, bahawa RPK dengan Anwar bersekongkol bagi menjatuhkan Najib.

Sekarang ini konspirasi Anwar lawan dengan konspirasi Najib.

Kalau macam ini, kita nak panggil teori apa Datuk?

abdrahim kassim said...

Datuk,

Pertikaian antara Najib dan Anwar ini mungkin berpanjangan satu dua bulan lagi.

Semua orang membicarakan hal ini. Orang tidak bercakap pasal minyak mahal, beras naik, ikan naik, barang dapur naik.

Surat khabar, radio, TV dan blog juga menggunakan isu Anwar dan Najib sebagai bahan utamanya.

Dalam hal ini Abdullah petik-petik jari, menghitung-hitung siapa yang akan tersungkur.

Oleh itu Datuk, apakah mungkin konspirasi ini bukan bertujuan untuk menjatuhkan Anwar atau Najib tetapi untuk menyelamatkan Abdullah.

Mr. Smith said...

It's all boils down to credibility and perception. Not facts or evidence.
Evidence can be manufactured and planted.
The verdict will come from the Court of Public Opinion.

Unfortunately the Government's, IGP's and AG's credibility is at an all time low. Perhaps, even non-existent.

In fact the PM,if he had had the 'wisdom of foresight', could have nipped this in the bud. But the weak PM floundered.
Now it is a conflagration and Rome begins to burn.
An unpopular government cannot win this 'war' using the police and the courts. And this is an unpopular government.
Woe betide if Anwar is arrested. That will the biggest folly of follies.

Raja Abdul Rahman Dain said...

Raja2u

YBhg Dato'
Assalamualaikum,
Melalui blog yang Dato' kendali telah berjaya mempaparkan pendapat orang Melayu yang berbeza antara satu dengan lain mengenai sesuatu isu. Yang mendukacitakan adalah sebahagian dari kita tidak berfikiran strategik apabila membuat kenyataan dengan tidak terlebih dahulu mengambil kira implikasinya kepada bangsa dan negara.

Sekarang ini semua peringkat kepimpinan negara telah diperlekehkan .Bagaimanakah kita dapat menafikan tuduhan sesetengah orang yang kita sebenarnya tidak layak mentadbir negara ? Dalam usaha menunjukkan kita sahajalah yang pandai di Malaysia ini maka menjadi kenyataanlah bidalan orang tua kita dahulu "Yang dikejar tak dapat ,yang dikendung keciciran " dan "menang jadi arang kalah menjadi abu".

Mujurlah negara-negara lain yakin atas sistem pentadbiran kita yang teratur dan juga walaupun kita bising tiadalah sampai peringkat merusuh dan berbunuh-bunuhan. Pada mereka apa yang berlaku ini adalah sandiwara yang lambat laun akan berakhir juga.Kalau tidak habislah kita jika membawa keluar pelaburan mereka dengan serta merta.

Saya yakin apa yang berlaku pada keseluruhannya adalah baik bagi kita kerana kita sekarang mengetahui kelemahan kita dan sudah pasti mengambil tindakan sewajarnya untuk menempuh 50 tahun yang akan datang , Insyaallah.

Raja Abdul Rahman Dain
raja2u-strategic_vision

A KADIR JASIN said...

Following is the Statutory Declaration made by private investigator and former policeman, Balasubramaniam, which he filed on July 1 and was revealed by PKR de facto leader Anwar Ibrahim in a press conference this morning.

I, Balasubramaniam a/l Perumal ... do solemly and sincerely declare as follows:

1. I have been a police officer with the Royal Malaysian Police Force, having joined as a constable in 1981 attached to the police field force. I was then promoted to the rank of lance corporal and finally resigned from the police force in 1998 when I was with the Special Branch.

2. I have been working as a freelance private investigator since I left the police force.

3. Sometime in June or July 2006, I was employed by Abdul Razak Baginda for a period of 10 days to look after him at his office at the Bangunan Getah Asli, Jalan Ampang between the hours of 8am to 5pm each working day as apparently he was experiencing disturbances from a third party.

4. I resigned from this job after 2½ days as I was not receiving any proper instructions.

5. I was however re-employed by Abdul Razak Baginda on the Oct 5, 2006 as he had apparently received a harassing phone call from a Chinese man calling himself ASP Tan who had threatened him to pay his debts. I later found out this gentleman was in fact a private investigator called Ang who was employed by a Mongolian woman called Altantuya Shaaribuu.

6. Abdul Razak Baginda was concerned that a person by the name of Altantuya Shaaribuu, a Mongolian woman, was behind this threat and that she would be arriving in Malaysia very soon to try and contact him.

7. Abdul Razak Baginda informed me that he was concerned by this as he had been advised that Altantuya Shaaribuu had been given some powers by a Mongolian ‘bomoh’ and that he could never look her in the face because of this.

8. When I enquired as to who this Mongolian woman was, Abdul Razak Baginda informed me that she was a friend of his who had been introduced to him by a VIP and who asked him to look after her financially.

9. I advised him to lodge a police report concerning the threatening phone call he had received from the Chinese man known as ASP Tan but he refused to do so as he informed me there were some high-profile people involved.

10. Abdul Razak Baginda further told me that Altantuya Shaaribuu was a great liar and good in convincing people. She was supposed to have been very demanding financially and that he had even financed a property for her in Mongolia.

11. Abdul Razak Baginda then let me listen to some voice messages on his handphone asking him to pay what was due otherwise he would be harmed and his daughter harassed.

12. I was therefore supposed to protect his daughter Rowena as well.

13. On Oct 9, 2006 I received a phone call from Abdul Razak Baginda at about 9.30am informing me that Altantuya was in his office and he wanted me there immediately. As I was in the midst of a surveillance, I sent my assistant Suras to Abdul Razak Baginda’s office and I followed a little later. Suras managed to control the situation and had persuaded Altantuya and her two friends to leave the premises. However Altantuya left a note written on some Hotel Malaya notepaper, in English, asking Abdul Razak Baginda to call her on her handphone (number given) and wrote down her room number as well.

14. Altantuya had introduced herself to Suras as ‘Aminah’ and had informed Suras she was there to see her boyfriend Abdul Razak Baginda.

15. These three Mongolian girls however returned to Abdul Razak Baginda’s office at the Bangunan Getah Asli, Jalan Ampang again, the next day at about 12 noon. They did not enter the building but again informed Suras that they wanted to meet Aminah’s boyfriend, Abdul Razak Baginda.

16. On Oct 11, 2006, Aminah returned to Abdul Razak Baginda’s office on her own and gave me a note to pass to him, which I did. Abdul Razak Baginda showed me the note which basically asked him to call her urgently.

17. I suggested to Abdul Razak Baginda that perhaps it may be wise to arrange for Aminah to be arrested if she harassed him further, but he declined as he felt she would have to return to Mongolia as soon as her cash ran out.

18. In the meantime, I had arranged for Suras to perform surveillance on Hotel Malaya to monitor the movements of these three Mongolian girls, but they recognised him. Apparently they become friends with Suras after that and he ended up spending a few nights in their hotel room.

19. When Abdul Razak Baginda discovered Suras was becoming close to Aminah he asked me to pull him out from Hotel Malaya.

20. On the Oct 14, 2006, Aminah turned up at Abdul Razak Baginda’s house in Damansara Heights when I was not there. Abdul Razak Baginda called me on my handphone to inform me of this so I rushed back to his house. As I arrived, I noticed Aminah outside the front gates shouting “Razak, bastard, come out from the house”. I tried to calm her down but couldn’t, so I called the police who arrived in two patrol cars. I explained the situation to the police, who took her away to the Brickfields police station.

21. I followed the patrol cars to Brickfields police station in a taxi. I called Abdul Razak Baginda and his lawyer Dirren to lodge a police report but they refused.

22. When I was at the Brickfields police station, Aminah’s own private investigator, one Mr Ang arrived and we had a discussion. I was told to deliver a demand to Abdul Razak Baginda for US$500,000 and three tickets to Mongolia, apparently as commission owed to Aminah from a deal in Paris.

23. As Aminah had calmed down at this stage, a policewoman at the Brickfields police station advised me to leave and settle the matter amicably.

24. I duly informed Abdul Razak Baginda of the demands Aminah had made and told him I was disappointed that no one wanted to back me up in lodging a police report. We had a long discussion about the situation when I expressed a desire to pull out of this assignment.

25. During this discussion and in an attempt to persuade me to continue my employment with him, Abdul Razak Baginda informed me that:

1) He had been introduced to Aminah by Najib Razak at a diamond exhibition in Singapore.

2) Najib Razak informed Abdul Razak Baginda that he had a sexual relationship with Aminah and that she was susceptible to anal intercourse.

3) Najib Razak wanted Abdul Razak Baginda to look after Aminah as he did not want her to harass him since he was now the deputy prime minister.

4) Najib Razak, Abdul Razak Baginda and Aminah had all been together at a dinner in Paris.

5) Aminah wanted money from him as she felt she was entitled to a US$500,000 commission on a submarine deal she assisted with in Paris.

26. On Oct 19, 2006, I arrived at Abdul Razak Baginda’s house in Damansara Heights to begin my night duty. I had parked my car outside as usual. I saw a yellow Proton Perdana taxi pass by with three ladies inside, one of whom was Aminah. The taxi did a U-turn and stopped in front of the house where these ladies rolled down the window and wished me ‘Happy Deepavali’. The taxi then left.

27. About 20 minutes later the taxi returned with only Aminah in it. She got out of the taxi and walked towards me and started talking to me. I sent an SMS to Abdul Razak Baginda informing him “Aminah was here”. I received an SMS from Razak instructing me “to delay her until my man comes”.

28. Whist I was talking to Aminah, she informed me of the following:

1) That she met Abdul Razak Baginda in Singapore with Najib Razak.
2) That she had also met Abdul Razak Baginda and Najib Razak at a dinner in Paris.

3) That she was promised a sum of US$500,000.00 as commission for assisting in a submarine deal in Paris.

4) That Abdul Razak Baginda had bought her a house in Mongolia but her brother had refinanced it and she needed money to redeem it.

5) That her mother was ill and she needed money to pay for her treatment.

6) That Abdul Razak Baginda had married her in Korea as her mother is Korean whilst her father was a Mongolian/Chinese mix.

7) That if I wouldn’t allow her to see Abdul Razak Baginda, would I be able to arrange for her to see Najib Razak.

29. After talking to Aminah for about 15 minutes, a red Proton Aeroback arrived with a woman and two men. I now know the woman to be lance corporal Rohaniza and the men, Azilah Hadri and Sirul Azahar. They were all in plainclothes. Azilah walked towards me while the other two stayed in the car.

30. Azilah asked me whether the woman was Aminah and I said “Yes”. He then walked off and made a few calls on his handphone. After 10 minutes another vehicle, a blue Proton Saga, driven by a Malay man, passed by slowly. The drivers window had been wound down and the driver was looking at us.

31. Azilah then informed me they would be taking Aminah away. I informed Aminah they were arresting her. The other two persons then got out of the red Proton and exchanged seats so that lance corporal Rohaniza and Aminah were in the back while the two men were in the front. They drove off and that is the last I ever saw of Aminah.

32. Abdul Razak Baginda was not at home when all this occurred.

33. After Oct 19, 2006, I continued to work for Abdul Razak Baginda at his house in Damansara Heights from 7pm to 8am the next morning, as he had been receiving threatening text messages from a woman called ‘Amy’ who was apparently ‘Aminah’s’ cousin in Mongolia.

34. On the night of Oct 20, 2006, both of Aminah’s girlfriends turned up at Abdul Razak Baginda’s house enquiring where Aminah was. I informed them she had been arrested the night before.

35. A couple of nights later, these two Mongolian girls, Mr Ang and another Mongolian girl called ‘Amy’ turned up at Abdul Razak Baginda’s house looking for Aminah as they appeared to be convinced she was being held in the house.

36. A commotion began so I called the police who arrived shortly thereafter in a patrol car. Another patrol car arrived a short while later in which was the investigating officer from the Dang Wangi police station who was in charge of the missing persons report lodged by one of the Mongolians girls, I believe was Amy.

37. I called Abdul Razak Baginda who was at home to inform him of the events taking place at his front gate. He then called DSP Musa Safri and called me back informing me that Musa Safri would be calling handphone and I was to pass the phone to the inspector from Dang Wangi police station.

38. I then received a call on my handphone from Musa Safri and duly handed the phone to the Dang Wangi inspector. The conversation lasted 3-4 minutes after which he told the girls to disperse and to go to see him the next day.

39. On or about Oct 24, 2006, Abdul Razak Baginda instructed me to accompany him to the Brickfields police station as he had been advised to lodge a police report about the harassment he was receiving from these Mongolian girls.

40. Before this, Amy had sent me an SMS informing me she was going to Thailand to lodge a report with the Mongolian consulate there regarding Aminah’s disappearance. Apparently she had sent the same SMS to Abdul Razak Baginda. This is why he told me he had been advised to lodge a police report.

41. Abdul Razak Baginda informed me that DPS Musa Safri had introduced him to one DSP Idris, the head of the criminal division, Brickfields police station, and that Idris had referred him to ASP Tonny.

42. When Abdul Razak Baginda had lodged his police report at Brickfields police station, in front of ASP Tonny, he was asked to make a statement but he refused as he said he was leaving for overseas. He did however promise to prepare a statement and hand ASP Tonny a thumbdrive. I know that this was not done as ASP Tonny told me.

43. However ASP Tonny asked me the next day to provide my statement instead and so I did.

44. I stopped working for Abdul Razak Baginda on Oct 26, 2006 as this was the day he left for Hong Kong on his own.

45. In mid-November 2006, I received a phone call from ASP Tonny from the IPK Jalan Hang Tuah asking me to see him regarding Aminah’s case. When I arrived there I was immediately arrested under Section 506 of the Penal Code for criminal intimidation.

46. I was then placed in the lock up and remanded for five days. On the third day, I was released on police bail.

47. At the end of November 2006, the D9 department of the IPK sent a detective to my house to escort me to the IPK Jalan Hang Tuah. When I arrived, I was told I was being arrested under Section 302 of the Penal Code for murder. I was put in the lock up and remanded for seven days.

48. I was transported to Bukit Aman where I was interrogated and questioned about an SMS I had received from Abdul Razak Baginda on Oct 19, 2006 which read “delay her until my man arrives”. They had apparently retrieved this message from Abdul Razak Baginda’s handphone.

49. They then proceeded to record my statement from 8.30 am to 6pm everyday for seven consecutive days. I told them all I knew including everything Abdul Razak Baginda and Aminah had told me about their relationships with Najib Razak but when I came to sign my statement, these details had been left out.

50. I have given evidence in the trial of Azilah, Sirul and Abdul Razak Baginda at the Shah Alam High Court. The prosecutor did not ask me any questions in respect of Aminah’s relationship with Najib Razak or of the phone call I received from DSP Musa Safri, whom I believe was the ADC for Najib Razak and/or his wife.

51. On the day Abdul Razak Baginda was arrested, I was with him at his lawyers office at 6.30am. Abdul Razak Baginda informed us that he had sent Najib Razak an SMS the evening before as he refused to believe he was to be arrested, but had not received a response.

52. Shortly thereafter, at about 7.30am, Abdul Razak Baginda received an SMS from Najib Razak and showed, this message to both myself and his lawyer. This message read as follows: “ I am seeing IGP at 11am today … matter will be solved … be cool”.

53. I have been made to understand that Abdul Razak Baginda was arrested the same morning at his office in the Bangunan Getah Asli, Jalan Ampang.

54. The purpose of this Statutory declaration is to:

1) State my disappointment at the standard of investigations conducted by the authorities into the circumstances surrounding the murder of Altantuya Shaaribuu.

2) Bring to the notice of the relevant authorities the strong possibility that there are individuals other than the three accused who must have played a role in the murder of Altantuya Shaaribuu.

3) Persuade the relevant authorities to reopen their investigations into this case immediately so that any fresh evidence may be presented to the court prior to submissions at the end of the prosecutions case.

4) Emphasise the fact that having been a member of the Royal Malaysian Police Force for 17 years, I am absolutely certain no police officer would shoot someone in the head and blow up their body without receiving specific instructions from their superiors first.

5) Express my concern that should the defence not be called in the said murder trial, the accused, Azilah and Sirul will not have to swear on oath and testify as to the instructions they received and from whom they were given.

55. And I make this solemn declaration conscientiously believing the same be true and by virtue of the provisions of the Statutory Declaration Act 1960.

Balasubramaniam a/l Perumal
July 1, 2008

A KADIR JASIN said...

Sdr Mufti Malaysia,

Saya ambil maklum mohon maaf Sdr kepada kaum Dayak dan Bidayuh atas kenyataan sumpah sembelih ayam itu.

Bagaimanapun, saya tidak dapat siarkan komen saudara kerana dakwaan "sogokan" pilihan raya di kerusi yang Sdr sebutkan.

Ini boleh dianggap fitnah.

Terima kasih.

Unknown said...

Akum Datuk,

1. Pikiran ambo bercelaru, tak tau mana satu yang betul! Biarkan!

2. Pada ambo, biarlah undang2 negara yang menentukan kesahihannya; konspirasi ke, lakunan ke, jenayah ke ... nanti kita akan tahu (harap-harap) !

3. Tapi kalu sampai Pengamal Undang-undang Negara pun tak nak dipercayai, nasib laa... Takkan nak panggil Cherry Blair mai bacara kot!

Salam hurmat untuk datuk, semoga blog Datuk berpanjangan untuk kita bersembang dan membuka mata serta minda yang dah mula nyanyok ini!

p/s :
Apa sudah jadi dengan Blog si SU-KJ kita tuu, dah hilang ! Ada bapak jerung mana pula telan!

Wan Shamsudin said...

Saudara AKJ yang dihurmati;

Satu demi satu 'perkara' yang secara kebetulan berlaku.Kadangkala, akal 'bodoh' kita akan mengatakan ini tentunya di RANCANG olih SESEORANG demi kuasa yang sedia ada padanya.

Apakah perancangan ini untuk mengalih kemarahan dan perasaan rakyat yang telah menjadi MARAH kerana harga barangan yang terlalu tinggi, dan membuat kita leka untuk mengikuti 'drama' semasa yang di rancangkan olih pemimpin kita?

Dari 8hb March 2008 hingga sekarang, tidak ada apa yang bolih di banggakan olih RAKYAT akan Kerajaan yang memimpin. Tidak ada nampak apa apa untuk membela nasib Rakyat. Pemimpin pemimpin kita hanya mementingkan diri dan masa depan POLITIK mereka dan keluarga.
Kadang kala kita menjadi berang dan benci pabila melihat wajah wajah MEREKA samaada di TV atau didalam akhbar.Saya yakin Rakyat pun tidak akan BANGGA mempunyai mereka sebagai pemimpin.Saya sendiri, sudah hilang kepercayaan pada mereka.

Kadangkala, saya terfikir, mungkin 'HATI" mereka telah buta kerana mementingkan kuasa dan kebendaan.

Anonymous said...

apabila ahli politik kita menjadi tidak ketahuan.

http://mencandat.blogspot.com/

hans said...

assalammualaikum..
pertama kali masuk blog nih...
about topic nih..
apa yang buat saya musykil tu..
saya boleh terima kalau saiful tu diliwat sekali jer..
tapi kalau dah berkali2 saya terfikir juga...
dia seorang lelaki dan masih muda..
pastilah tenaga dia lebih kuat berbanding yang tua..
jadi adakah ini liwat secara paksa atau secara sukarela?
amat musykil sungguh kes nih...

Anonymous said...

sdra abdrahim

Saya pun berpendapat begitu seawal saiful membuat laporan polis dan berita tersebut tersebar.

Usaha ini pada pendapat saya bermula dengan akuan bersumpah RPK. Momentumnya semakin laju apabila NTR membuat kenyataan akhbar antara lain mengatakan bahawa adalah terlalu awal ubtuk membuat keputusan samada untuk mencabar atau tidak AAB dalam pemilihan bulan disember ini.

Mungkin Ini adalah the ultimate game in politic. Mungkin apa yang berlaku ini dirancang untuk neutralisekan kedua NTR dan DSAI.

Ibarat kata pepatah: Kiling 2 birds with one stone. Disatu pihak kemungkinan bagi memastikan tiada cabaran dalam pemilihan nanti. Dipihak yang lain bagi menggagalkan usaha pembangkang pada 16 september nanti.

Walau apa pun, kita sama-sama lihat apakah yang akan terjadi dihari-hari mendatang.

ada setengah rakan berpendapat, ini adalah diversion bagi mengalih perhatian rakyat kepada masalah kesan dari kenaikan harga minyak dan letrik. Jika ini adalah tujuannya, amat malang bagi kita rakyat, kesannya buruk sekali.

Saya masih percaya apa yang berlaku sekarang adalah yang pertama diatas.

bat8

Anonymous said...

Dear Kadir.


Satelah membaca SD yang di buat oleh Bala,saya dapati bukan lah tujuannya untok menyerang Najib.Ia nya bertujuan untok memaalumkan kapada orang ramai yang Polis telah tidak menjalankan siasatan dengan rapi.Saya maseh hairan di sini kenapa dalam siasatan ini,Musa Safi tidak di soal siasat langsong'

Kita dapati ianya memainkan peranan penting dalam mengator pertemuan antara Razak dan Saiful dan Azilah.

Bala,merupakan saorang bekas pegawai polis,ia sudah tentu yang polis telah tidak menjalankan kerja dengan betul.

Masehkah kita ingat samasa Razak tidak di benarkan ikat janji,isterinya menjeriy kapada reporter dengan mengatakan yang Razak tidak ada cita untok menjadi Perdana Menteri.

Razak juga telah mengunakan khidmat saorang Peguam Jenayah yang terkenal.Kemuadian peguan ini mengambil keputusan untok menamatkan khidmatnya.Bila saya tanya kenapa?.Ia berkata bagaimana hendak buat kerja,ada orang lain yang memberi arahan kapada nya apa yang perlu di buat dan bukan pelanggannya.

Kredibility Kerajaan,Polis,AG telah tercemar.Pak lah perlu membersehkan nya dengan segera tampa pileh kaseh,sama saperti yang ia lakukan dengan perlantikan Hakim.Sebab itu Kadir,IPPC perlu di tubohkan dengan segera,kalau saya tidak silap saudara juga ahlinya.

Saya beru sahaja di beritahu oleh sahabat saya yang bertanya Pak Lah,apa yang ia hendak buat untok mengatasi kemelut ini.Ia berkata sambil lewa "ini Cubaan"

Ini macam cerita Bujang Lapok.

A KADIR JASIN said...

Sdr Anak Kepala Batas,

Yang dicadangkan oleh Suruhanjaya Di Raja Penambaikan Operasi dan Pengurusan PDRM tiga tahun lalu itu adalah IPCMC -- Independent Police Complaint and Misconduct Commssion -- atau Suruhanjaya Bebas Pengaduan dan Salahlaku Polis. Belum ada apa-apa lagi.

Terima kasih.

noryn said...

Datuk,
Lama sudah saya tidak menulis dalam ruangan datuk ini. saya terpanggil untuk menulis pada kali ini adalah kerana kes liwat kali ini sedikit sebanyak untuk saya bualkan bersama Datuk.
Saya lihat ini cumalah satu konspirasi. Untuk menjawab siapakah yang mewujudkan konspirasi ini sila rujuk analisis saya.

http://noryn.blogspot.com/2008/07/anwarnajibpak-lah-dan.html

Sebagai salah seorang pelajar Universiti Tenaga Nasional (UNITEN),saya ingin nyatakan bahawa saya pernah sekelas dengan Saiful Bukhary(mangsa yg dikatakan liwat) dan saya agak terkejut dengan cerita tersebut. Saya tidaklah mengenali beliau secara dekat. Cuma saya pernah mendengar ucapan beliau ketika Pilihanraya kampus.
Seseorang cuba menggunakan isu liwat ini untuk kepentingan beliau. Siapa beliau yang saya maksudkan sila rujuk di blog saya kerana ianya ajak panjang untuk diletakkan di sini

http://noryn.blogspot.com

Unknown said...

Salam Datuk,

Saya mulakan komen saya dengan statement ini, "inilah gaya politik orang melayu". Mungkin ada yang marah agaknya, sebab dia pejuang bangsa melayu! Tapi saya pun orang melayu yang beragama islam. Saya nampak, ianya berpunca dari tidak menjadikan islam - the way of life.

Tak pe la. Cuma sekarang ni dah masuk bulan Rejab, bulan Allah SWT, elok la kita semua meningkatkan amalan, berpuasa, beribadat...semoga kehidupan kita diberkati, kita diberikan pertolongan dariNya. InsyaAllah, kebaikan seberat zarah pun akan diambil kira, kejahatan seberat zarah juga akan dihitung.

p/s - musykil dengan statement NTR, ari tu dalam press statement kata si sepol tu dtg ofis dia mohon biasiswa, smlm dia kata datang umah dia mohon biasiswa. Mana yang betul? emm..hebat juga budak sepol tu yea, kira taraf orang2 kenamaan tu...

Hartini Omar said...

salam dato',

-tersenyum Pak Lah sambil melepak melihat pemimpin di bawahnya berbalahan mempertahankan diri.. sedang dia syok2 goyang kaki
-rakyat pun dah tertoleh dan fokus kembali pd hal altantuya dan sodomy, Pak Lah boleh rileks sambil kumpul reta lebih lagi..

-memangLah's konspirasi

Hartini Omar said...

salam dato',

-tersenyum Pak Lah sambil melepak melihat pemimpin di bawahnya berbalahan mempertahankan diri.. sedang dia syok2 goyang kaki
-rakyat pun dah tertoleh dan fokus kembali pd hal altantuya dan sodomy, Pak Lah boleh rileks sambil kumpul reta lebih lagi..

-memangLah's konspirasi

mad said...

mengikut penjelasan najib dalam berita tv3 semalam, mana-mana rakyat biasa yg menghadapi masalah boleh saja terus mengadu kepada beliau. itulah yg cuba digambarkan apabila beliau mengatakan saiful telah pergi ke kediaman beliau utk membuat aduan liwat. lebih tak masuk akal, si pengadu boleh terus pergi ke kediaman beliau utk membuat aduan, bukannya pergi ke pejabatnya atau melalui orang tengah di dalam jabatannya. inilah cerita katun politik negara sekarang. seluruh dunia sedang ketawa dan terhibur....

Iskandar PT said...

Salam Dato' AKJ,

Melalut-lalut dah cerita dan semakin terus mengarut.....
Akuan bersumpah akan menjadi akuan bersampah dan akhirnya semua pembaca blog dato akan menyumpah serta menyampah...
Hakikatnya yang perlu kita akui ialah pemimpin kita semakin kotor dalam usaha menyelamatkan karier politik mereka... pemain politik kotor kerana berpolitik adalah bersih..
Sewaktu pemipin politik di rantau ini sedang berusaha mempertingkat ekonomi negara mereka..
Pemimpin politik kita dok bertarung dan bergelut untuk meliwat sesama sendiri....rakyat terus jadi mangsa kepada pemimpin yang tamak dan buas dalam melampias nafsu serakah mereka...
Kenaikan harga terus membebani rakyat...pemimpin sibuk hal sendiri..
Pegawai kanan (JUSA) pula terus menikmati kenaikan elaun keraian RM 1500/= untuk kumpulan JUSA A,B dan C.
Kakitangan bawahan dihimpit beban yang makin sukar untuk di atasi...
Jenayah berleluasa dengan kenaikan barangan..
Kadar inflasi naik...
Kadar pengangguran naik..
Indeks BURSA jatuh...
Pemimpin terus main wayang yang entah bila akan tamat .....
PM lemah....dan longlai..
TPM.....masalah kredibiliti dan akhlak
DSAI....penuh dengan kejutan..

Malaysia....nampak aman, sejahtera dan makmur atau kecamuk???

Anak_Parit

abdrahim kassim said...

Datuk,

Pagi ini Balasubramaniam tarik balik akuan bersumpah yang diumumkan semalam.

Apa hendak jadi negara kita ini Datuk?

Betullah saranan Datuk kepada anak-anak supaya berhijrah ke tempat lain.

Unknown said...

Salam Datuk,

Nak pesan untuk ahli-ahli YB, "pergilah buat kerja, tunaikan amanah rakyat, udah-udah la tu".

Pening saya - bertapa hebatnya Malaywood buat skrip dan filem. Meletup!!

p/s - untuk rakyat Malaysia, bersabarlah dengan ujian Allah ini. Moleknya, jika ada kesempatan, kita buang terus semua politikus2 lama..yang haprak tu.

A KADIR JASIN said...

From Malaysiakini

Bala's new statutory declaration Jul 4, 08 1:10pm
The following is the new statutory declaration released by P Balasubramanian today at a press conference in Kuala Lumpur.
MCPX

I, Balasubramaniam Perumal, do solemnly and sincerely declare as follows:
1. I have been a police officer with the Royal Malaysian Police Force having joined as a constable in 1981. I was subsequently promoted to the rank of lance corporal and finally resigned from the Royal Malaysian Police Force in 1998.

2. I currently work as a freelance private investigator.

3. I wish to refer to the statutory declaration I affirmed on July 1, 2008. I refer specifically to paragraphs 8, 25, 28, 49 and 50 to 52, wherein I have stated inter-alia that:

a) Abdul Razak Baginda informed me that he was introduced to Altantuya Shaariibuu by a VIP;

b) Najib Razak informed Abdul Razak Baginda that he had a sexual relationship with Altantuya Shaariibuu and that she was susceptible to anal intercourse;

c) Najib Razak instructed Abdul Razak Baginda to look after Altantuya Shaariibuu as he did not want her to harass him since he was the deputy prime minister;

d) Najib Razak, Abdul Razak Baginda and Altantuya Shaariibuu had met and all been together at a dinner in Paris;

e) Altantuya Shaariibuu wanted money in the sum of US$500,000 as a commission for a submarine deal she assisted with in Paris;

f) Altantuya Shaariibuu met Najib Razak in Singapore;

g) Altantuya Shaariibuu wanted me to arrange to see Najib Razak;

h) I told the police about the relationship between Najib Razak and Altantuya Shaariibuu but when it came to sign my statement this detail was left out;
i) The prosecutor during the course of the trial in the High Court of Shah Alam did not ask me any questions in respect of Altantuya Shaariibuu’s purported relationship with Najib Razak or of a phone call I received from one DSP Musa Safri, whom I believe was the ADC to Najib Razak and/or his wife;

j) Abdul Razak Baginda informed me that he had sent Najib Razak an SMS the evening before he was arrested but did not receive a response; and

k) Najib Razak sent an SMS to Abdul Razak Baginda on the day of his arrest to the effect that he was going to see the IGP that day and that the matter should be resolved and for Abdul Razak Baginda to remain calm.

4. I wish to retract all the statements that I have made in paragraphs 8, 25, 28, 49 and 50 to 52 of my statutory declaration dated July 1, 2008. The statements contained in paragraphs 8, 25, 28, 49 and 50 to 52 of my statutory declaration dated July 1, 2008 are inaccurate and not the truth. I wish to expressly state that:

a) At no material time did Abdul Razak Baginda inform me that he was introduced to Altantuya Shaariibuu by a VIP;

b) At no material time did Razak Baginda inform me that Najib Razak had a sexual relationship with Altantuya Shaariibuu and the she was susceptible to anal intercourse;

c) At no material time did Abdul Razak Baginda inform me that Najib Razak instructed Abdul Razak Baginda to look after Altantuya Shaariibuu as he did not want her to harass him since he was the deputy prime minister;

d) At no material time did Razak Baginda and/or Altantuya Shaariibuu inform me that Najib Razak, together with Abdul Razak Baginda and Altantuya Shaariibuu had met and all been together at a dinner in Paris;

e) At no material time did Altantuya Shaariibuu inform me that she wanted money in the sum of US$500,000 as a commission for a submarine deal she assisted with in Paris;

f) At no time whatsoever did Abdul Razak Baginda and/or Altantuya Shaariibuu inform me that Najib Razak met with Altantuya Shaariibuu in Singapore;

g) At no time whatsoever did Altantuya Shaariibuu inform me that she wanted me to arrange to see Najib Razak;

h) At no time did I tell the police during the course of their investigations about any relationship between Najib Razak and Altantuya Shaariibuu as no such relationship existed to my knowledge. Accordingly, the statement I signed before the police is complete;

i) At no time did Abdul Razak Baginda inform me that he had sent Najib Razak an SMS the evening before he was arrested; and

j) At no time did Abdul Razak Baginda inform me that Najib Razak had sent him an SMS on the day of his arrest to the effect that he was going to see the IGP that day and that the matter should be resolved and for Abdul Razak Baginda to remain calm.

5. In addition, I wish to retract the entire contents of my statutory declaration dated July 1, 2008. I was compelled to affirm the said statutory declaration dated July 1, 2008 under duress.

And I make this solemn declaration voluntarily and conscientiously believing the same to be true, and by virtue of the provisions of the Statutory Declarations Act 1960.

Balasubramaniam a/l Perumal

g

A KADIR JASIN said...

From Malaysiakini

Bala's new statutory declaration Jul 4, 08 1:10pm
The following is the new statutory declaration released by P Balasubramanian today at a press conference in Kuala Lumpur.
MCPX

I, Balasubramaniam Perumal, do solemnly and sincerely declare as follows:
1. I have been a police officer with the Royal Malaysian Police Force having joined as a constable in 1981. I was subsequently promoted to the rank of lance corporal and finally resigned from the Royal Malaysian Police Force in 1998.

2. I currently work as a freelance private investigator.

3. I wish to refer to the statutory declaration I affirmed on July 1, 2008. I refer specifically to paragraphs 8, 25, 28, 49 and 50 to 52, wherein I have stated inter-alia that:

a) Abdul Razak Baginda informed me that he was introduced to Altantuya Shaariibuu by a VIP;

b) Najib Razak informed Abdul Razak Baginda that he had a sexual relationship with Altantuya Shaariibuu and that she was susceptible to anal intercourse;

c) Najib Razak instructed Abdul Razak Baginda to look after Altantuya Shaariibuu as he did not want her to harass him since he was the deputy prime minister;

d) Najib Razak, Abdul Razak Baginda and Altantuya Shaariibuu had met and all been together at a dinner in Paris;

e) Altantuya Shaariibuu wanted money in the sum of US$500,000 as a commission for a submarine deal she assisted with in Paris;

f) Altantuya Shaariibuu met Najib Razak in Singapore;

g) Altantuya Shaariibuu wanted me to arrange to see Najib Razak;

h) I told the police about the relationship between Najib Razak and Altantuya Shaariibuu but when it came to sign my statement this detail was left out;
i) The prosecutor during the course of the trial in the High Court of Shah Alam did not ask me any questions in respect of Altantuya Shaariibuu’s purported relationship with Najib Razak or of a phone call I received from one DSP Musa Safri, whom I believe was the ADC to Najib Razak and/or his wife;

j) Abdul Razak Baginda informed me that he had sent Najib Razak an SMS the evening before he was arrested but did not receive a response; and

k) Najib Razak sent an SMS to Abdul Razak Baginda on the day of his arrest to the effect that he was going to see the IGP that day and that the matter should be resolved and for Abdul Razak Baginda to remain calm.

4. I wish to retract all the statements that I have made in paragraphs 8, 25, 28, 49 and 50 to 52 of my statutory declaration dated July 1, 2008. The statements contained in paragraphs 8, 25, 28, 49 and 50 to 52 of my statutory declaration dated July 1, 2008 are inaccurate and not the truth. I wish to expressly state that:

a) At no material time did Abdul Razak Baginda inform me that he was introduced to Altantuya Shaariibuu by a VIP;

b) At no material time did Razak Baginda inform me that Najib Razak had a sexual relationship with Altantuya Shaariibuu and the she was susceptible to anal intercourse;

c) At no material time did Abdul Razak Baginda inform me that Najib Razak instructed Abdul Razak Baginda to look after Altantuya Shaariibuu as he did not want her to harass him since he was the deputy prime minister;

d) At no material time did Razak Baginda and/or Altantuya Shaariibuu inform me that Najib Razak, together with Abdul Razak Baginda and Altantuya Shaariibuu had met and all been together at a dinner in Paris;

e) At no material time did Altantuya Shaariibuu inform me that she wanted money in the sum of US$500,000 as a commission for a submarine deal she assisted with in Paris;

f) At no time whatsoever did Abdul Razak Baginda and/or Altantuya Shaariibuu inform me that Najib Razak met with Altantuya Shaariibuu in Singapore;

g) At no time whatsoever did Altantuya Shaariibuu inform me that she wanted me to arrange to see Najib Razak;

h) At no time did I tell the police during the course of their investigations about any relationship between Najib Razak and Altantuya Shaariibuu as no such relationship existed to my knowledge. Accordingly, the statement I signed before the police is complete;

i) At no time did Abdul Razak Baginda inform me that he had sent Najib Razak an SMS the evening before he was arrested; and

j) At no time did Abdul Razak Baginda inform me that Najib Razak had sent him an SMS on the day of his arrest to the effect that he was going to see the IGP that day and that the matter should be resolved and for Abdul Razak Baginda to remain calm.

5. In addition, I wish to retract the entire contents of my statutory declaration dated July 1, 2008. I was compelled to affirm the said statutory declaration dated July 1, 2008 under duress.

And I make this solemn declaration voluntarily and conscientiously believing the same to be true, and by virtue of the provisions of the Statutory Declarations Act 1960.

Balasubramaniam a/l Perumal

g

mat_terab said...

Yang aku compius kenapa begitu senang si Saiful ni dapat jumpa Tim PM siapa dia ni...?
Kalau orang lain nak jumpa menteri ni bukan main susah kena buat temujanjilah tu pun lum tentu dapat jumpa lagi....
Dan satu lagi yang aku compius sebelum ni Najib ada kata hanya pernah jumpa Si saiful masa dia nak mohon Bisiswa di pejabatnya dulu lepas tu tak pernah jumpa....Tup..tup mengaku pulah pernah jumpa sebelum saiful buat report.....?
Dan tambah kompius lagi ada pula akuan bersumpah bekas penyiasat persendirian Abd Razak baginda yamg mengaitkan Najib...lepas tu tak sampai 24 jam boleh tarik balik akuan bersumpah tu, buat pula akuan bersumpah yang nampaknya nak cuba cover najib.....compius...compius macam ada yang tak kena ja.....

Anonymous said...

askum,
hasbullah

Yang jelas sekarang rakyat berada dalam kondisi yang tidak keruan, perkara yang paling terkutuk dihina oleh Allah tergamak dituduh kepada orang yang disanjungi rakyat, pokoknya yang dimahukan oleh segelintir pembesar umno ni adalah 'matlamat menghalalkan cara' asalkan matlamatnya tercapai buatlah apa saja hatta sanggup menuduh orang yang berkarisma dalam kepimpinan untuk menjatuhkan nya. inilah dasar umno yang pragmatisma , serbaboleh... tanpa merujuk kepada batas agama ,adakah perkara ini diharuskan oleh Islam untuk dibuat. Kedudukannya pantang dicabar, kalau tak boleh jadi PM biar semua orang tak boleh jadi PM. Inilah amalan dengki kianat Melayu . akhir nya saya mendoakan semuga Allah swt menunjukan /membuktikan kebenaran dan menjatuhkan penzalim. Hari ini kita buat zalim kat orang esok Allah swt. pasti membalasnya dengan hukluman yang setimpal.
wallahu'aklam.

Anonymous said...

Tok kadiaq,
awat la depa org politik ni suka dok kata hang dok kata aku..isyk.. payah la mcm ni. Kita pilih depa wakil rakyat cari jalan bg kita dok aman sejahtera semua tp depa dok aman sejahtera depa saja.
Kita komen kita sj yg baca, depa haram tak peduli pun.
Betoi depa gelar pak lah MR CLEAN,perasan dia nak clean semua, satu malaysia dia clean dia pindah pi australia.
Kita kira dok tunjuk perasaan dia tak perasan pun ataupun dia tak dak perasaan.
Mangkuk ayun moi sup tingkat 4 tu kira dok pekemais akaun depa je.. dengar angin kat jitra minyak nak naik lagi bulan ogos ni.. Betoi ka? Janji pru12 tak naik last-last naik sampai dua kali. Padan muka kita sebab kita Melayu yang mudah lupa... Semoga keamanan dan kesejahteraan masih ada untuk kita walaupun umno dah koma..amin.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).