Tuesday, January 27, 2009

Lompat Katak, Ikan Karing dan Cerut Seratus Ringgit


A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

PEMBAHAS “Hang Jebat” menghantar komen ringkas berbunyi: “Dah lama Datuk tak sembang sikit tentang kopi tiam, teh si kosong, capati dan ulam-ulam..”

Terima kasih kepada Sdr Hang Jebat dan semua pembahas, followers (pengikut) dan pembaca blog.

Baiklah, kita tinggalkan sebentar para pembesar politik kita dalam dunia mereka yang penuh muslihat dan tipu helah dengan harapan mereka memikirkan harga diri dan mandat yang kita bagi sebelum mereka lompat melompat macam katak mengawan pada malam berhujan.

Kalau nak melompat juga kerana kecewa atau hendak kaya, silalah kosongkan kerusi dan kembalikan mandat kepada rakyat. Hormatilah proses pilihan raya. Jangan jadi hantu raya dan manusia haloba.

Kalau Umno dikatakan busuk, janganlah pula parti-parti pembangkang dan penyokong mereka, khasnya PKR, yang membuat tuduhan itu menjadi hapak dan masam semata-mata kerana mereka dulu dari Umno. Jangan jadi 2x5.

Terima kasih kerana semakin kurang pembahas yang menghantar ulasan menggunakan pengenalan “anonymous” tanpa nama. Komen menggunakan “anonymous’ sahaja tetap tidak akan dilayan.

Secara kebetulan, kedai kopi kegemaran saya bernama Killiney Kopitiam di Damansara Uptown tutup dua hari kerana Tahun Baru Cina.

Jadi pagi Isnin saya sarapan di Kanna Curry House, Seksyen 17, Petaling Jaya. Sebelah petang saya pergi ke Curve, juga di Damansara, kerana di situ ada beberapa buah kopitiam – ketagih teh si kosong (teh susu cair tidak manis tanpa gula).

Saya berhenti makan gula dan minum kopi sudah lebih 30 tahun. Bukan kerana kesihatan tetapi tiba-tiba pada suatu hari teh tanpa gula rasa lebih sedap dan susu tidak manis rasa lebih lazat. Cuba try!

Saya memang kaki kedai kopi. Saya hampir-hampir tidak pernah sarapan di rumah. Pagi saja saya angkut keluarga ke kedai kopi.

Asal usulnya tok wan (nenek lelaki) saya. Boleh kata setiap hari tak bersekolah, dia bawa saya ke kedai kopi Mamak atau Cina di pekan kecil Tanah Merah, Pendang, Kedah untuk minum teh dan makan roti canai, roti Benggali atau mi rebus kuah sotong kering.

Selain Killiney Kopitiam, Kanna dan Raju di Jalan Chantek off Jalan Gasing, ada beberapa buah lagi kedai kopi yang kerap saya kunjungi di sekitar PJ, Subang Jaya dan Kelana Jaya.

Ada milik Melayu, ada milik Cina, ada milik India Muslim dan ada milik India Hindu. Inilah kepelbagaian Malaysia yang tidak siapa pun pertikai dan yang saya rindukan setiap kali saya ke luar negara.

Ini pun sebahagian daripada kejayaan Dasar Ekonomi Baru (DEB). Penduduk Malaysia pelbagai bangsa sudah mula berniaga. Kalau dulu boleh kata semuanya Cina. Bila Tahun Baru Cina, makan sardin dengan ikan keringlah kita. Semua kedai dan pasar tutup.

Oh ya, kalau ke Terengganu, saya mesti singgah di Hai Peng di Kemaman (Kemamang, kata orang Terengganu). Roti bakar dan nasi dagangnya nombor satu.

Orang Terengganu dengan orang Kedah memang “tak boleh setuju”. Di Kedah, banyak perkataan yang berakhir dengan “ng” disudahi dengan “n” sahaja. Maka kucing jadi kucin, pening jadi penin dan kuning jadi kunin.

Sebaliknya di Terengganu, banyak perkataan berakhir dengan “n” disudahi dengan “ng”. Maka makan jadi makang, ikan jadi ikang dan jalan jadi jalang.

Saya ada satu penjelasan saja. Zaman dulu kala orang Terengganu langgar Kedah dan rampas huruf “g” dan bawa balik ke Terengganu. Sebab itulah Kedah kurang “g” dan Terengganu lebih “g”.

Apa kata sahabat saya (Datuk Haji) Manja Ismail profesional, orang kuat Berita Harian dari Terengganu? Mungkin BH boleh buat penyelidikan terperinci macam mana pusing jadi pusin di Kedah dan makan jadi makang di Terengganu.

Apa pun, nasi dagang Terengganu memang sedap – A1. Dan ketika pilihan raya kecil Kuala Terengganu baru-baru ini, saya dapati ada beberapa kedai dan gerai yang roti canainya sangat bagus – tidak manis dan tidak dibanjiri minyak. Sambal bilisnya terasa syurga.

Semasa di KT saya dan blogger Pahit Manis tinggal di sebuah rumah kampung milik seorang kawan di pinggir pantai di Batu Rakit.

Derai ombak pecah di pantai dan desir angin membelai daun nyior melegakan lara, meringankan tekanan jiwa dan membawa kembali kenangan lama.

Satu saja yang mendukacitakan saya. Pantainya dinodai sampah sarap yang dilambakkan oleh ombak. Apabila saya baca tulisan pada botol-botol dan kotak plastik yang terdampar, saya dapati labelnya dalam bahasa Vietnam.

Apakah ini bermakna sampah sarap dari Vietnam dihanyutkan ombak ke pantai Terengganu atau dicampakkan ke laut oleh kapal nelayan dari negara tersebut?

Alangkah eloknya jika pihak berkuasa mengambil sedikit daya usaha membersihkan pantai yang indah itu?

Pejabat Pelajaran Negeri atau Daerah boleh menjadikan pembersihan pantai sebagai kegiatan kokurikulum yang berterusan.

Saya yakin murid-murid suka dan memberi kesedaran jangka panjang mengenai kebersihan dan alam sekitar serta ilmu kelautan.

Zaman saya bersekolah dulu, membersihkan alam sekitar adalah kegiatan luar bilik darjah dan aktiviti cuti sekolah, sama ada sebagai kegiatan sukarela atau kerana menjalani hukuman.

Di Sekolah Menengah Saint Michael di Alor Setar pada pertengahan tahun 1960-an saya dihukum mencuci tandas dan padang perbarisan selama dua minggu kerana gagal ujian Ilmu Hisab (kini Matematik) tiga kali berturut-turut.

Pada musim kemarau, kami bergotong-royong membersihkan paya nipah dan menerung (sejenis rumput) di belakang sekolah kami. Sambil-sambil itu kami mencari ikan karing (labeobarbus tambra). Orang Kedah kata ikan karim.

Sekarang tidak ramai lagi kanak-kanak yang gemarkan kegiatan outdoor (luar rumah) seperti menangkap ikan karing, ikan sepila (sepilai, kata orang Kedah) dan menjerat burung pipit, murai, merbah, merbuk, tekukur dan ruak-ruak.

Kini mereka menonton TV yang sarat dengan program yang mengkhayalkan dan mendangkalkan minda. Mereka main computer game – ada juga yang memberi ilmu -- melepak di kompleks beli-belah.

Kalau mahu memelihara ikan atau burung mereka ke kedai membelinya. Dulu kita tangkap sendiri kerana ibu bapa miskin. Pada musim-musim tertentu, seperti banjir (bah kata orang Kedah) atau kemarau panjang, nak makan pun tak cukup.

Makan ubi kayu rebus atau nasi berlaukkan sepat kering adalah perkara biasa. Sekarang nak “boycott” McDonald, KFC dan Pizza Hut kerana marahkan Amerika dan Israel pun susah sebab anak-anak asyik tanya dan kita sendiri ketagih.

Tapi saya bertuah kerana tok wan saya pandai memasak. Dia sering menjadi ketua “gedehok” yang tugasnya memasak di majlis kenduri kahwin.

Sebagai ketua tukang masak dia mendapat keistimewaan –daging batang pinang, hati, paru-paru, jantung dan lidah – yang dibakar dan dicicah air asam. Kami tumpang sekaki.

Untuk upahan dia mendapat sedikit duit, gula, kopi, teh, kuih-muih, tembakau dan paling istimewa rokok kegemarannya, Rough Rider buatan W.D. & H.O. Wills dari England.

Walaupun tok wan saya sudah lama meninggal dan saya tidak merokok, namun saya menyimpan sekotak rokok Rough Rider di pejabat saya sebagai kenang-kenangan.

Hari ini rokok Rough Rider tak ada lagi. Sekarang, khabarnya, orang muda kita yang berkelulusan tinggi dari universiti “ivy league” di luar negara hisap cerut import RM100 sebatang.

74 comments:

Anonymous said...

Salam Dato',
Seperti yg kita semua maklum, terlebih2 lagi Dato', politik itu merentasi semua bidang kehidupan. Maka memang sukar utk melepaskan diri dari bercakap atau terpalit dgn politik, tak kiralah semasa kita bersembang ttg kopitiam atau ubi rebus. Politik kepartian yg melulu memang amat merimas dan melemaskan. Tapi sesuai dgn tajuk dato' yg ni saya nak tumpang semangkuk; cakap fasal anak2.
Pada pengamatan saya, anak2 hari ini tidak terdidik menjadi survivor. Kita terlalu sajikan mereka sehingga mereka jadi lemah hendak berdepan dengan cabaran kehidupan. Mulanya saya ingatkna anak2 Melayu saja, tapi anak2 Cina pun sama. Bagi mereka semua yg diperolehi adalah sesuatu yg mesti diperolehi (I don't know how to describe that, but I think they take things for granted). Ramai anak2 kampung yg tak reti buat kerja2 kampung walhal emak bapak menyara kehidupan dgn kerja kampung. Ramai yg tergamak minta emak bapak belikan motosikal EX5 walhal emak bapak tak mampu. Ramai remaja yg tak tahu berapa sebenarnya gaji atau pendapatan bulanan emak bapak mereka. Tak ambil pusing. Yang saya nampak, semua jadi kelihatan cantik jika sanak2 tu lulus gred baik SPM, terus ke STPM atau Matrikulasi, terus ke IPT, dapat CPA baik DAN dapat kerja. Tapi apabila sekuens tu terputus, hatta jika ada ijazah IPT tapi CPA sekitar 2.0, akan nampaklah betapa lemahnya mereka. Ada satu cerita benar, anak sepupu saya lulus ijazah bidang berkaitan Human Resources tapi yg menyedihkan saya apabila si anak tu minta bapanya (sepupu saya yg cuma tamat darjah 5 dan berniaga kecil2an dikampung) untuk carikannya kerja. Betuah punya budak...Adakah ini generasi masyarakat pengguna ciptaan kapitalisme atau apa?
What say you dato'?
Pak HJ JB

Anonymous said...

Dato',
Memetik kata Dato' (dan diubahsuai) mungkin 50 tahun lagi ada yang akan menulis begini:

'Walaupun tok wan saya sudah lama meninggal dan saya tidak menjadi ahli parti politik, namun saya menyimpan lambang parti politik UMNO di pejabat saya sebagai kenang-kenangan pada tok wan saya'.

Hijrah itu kemenangan,
Hijrah itu perjuangan,
Hijrah membentuk perpaduan.
tapi... harap hijrah ke arah yang lebih baik bukannya ke arah kemusnahan dan kehancuran

Bye/Roti Planta

red rooster said...

Askm Dato',

Posting kali ini sangat menyentuh jiwa saya. Pengalaman seumpama ini tidak ternilai harganya. Kadang-kadang saya seakan yakin, pengalaman seumpama ini lebih mampu melahirkan generasi yang 'kuat' dan berjati diri berbanding generasi selepasnya. Wallahualam.

Anonymous said...

Dato.

saya tertarek dengan komen Dato yang berkata di Terangganu ,jalan di panggil Jalang.Jalang itu di gunakan diKedah dan Penang bersamaan dengan perempuan Pelachur.

Telatah perempuan Jalang itu saperti orang2 politik kita.Baik UMNO,mahu pun MCA,MIC dan Gerakan.Siapa yang sanggup bayar harga tinggi dia akan dapat vote dan sokongan.Bagaimana busuknya dan kotornya orang Politik sama saperti perempuan Jalang,bukan katak.Katak itu satu makluk Tuhan yang cantek dan jika ia berbunyi waktu hujan amat sedap sekali suaranya.

Dato cerita orang hisap curut 100 ringgit satu batang ini amat menarek.Salain daripada ahli perniagaan saperti Quek Leng Chan dan Chua Ma Yu yang dah kaya yang hisap curut 100 rgt satu batang,saya dapati ada ramai orang2umno yang hisap curut ini.Antaranya ialah Sdr Khairy,Mukriz.Mukriz ini mempunyai collection curut yang baik sekali.Salain dari itu Saudara zain Badak,menteri kerja raya.Malah Dato Najib kadang2 ia hisab curut.

Orang Pas pun ada yang hisap curut,Kawan saya ketua Pas Kota Sarang Semut,dia hisap curut CAP DUA SINGA.Satu batang 50 sen.Tahan satu hari.

Dato.Hidup di Malaysia ini ada banyak keistimiwaan nya.Kawan saya Kuldip Singh yang migrate ka Australia memberitahu saya ia telah membuat satu keputusan yang bodoh.Di Australia ia hidup macam kera sumbang.

Dato meyebut Manja dari Berita Harian.Tahun ini dia pergi Haji.Dia dudok satu kemah diMINA dengan Dato Nazri,bekas bosss BH.Meraka kata mari kita seru di sini supaya dato Kadir datang haji tahun depan dan bawa kedua2 bininya.

aoazmi said...

Assalamualaikum Dato',

Kopi dan teh itu sebenarnya boleh menyebabkan degupan jantung lebih cepat. Tanya doktor. Orang dulu kerja kuat dan elak dari mengantuk.Lagi satu boleh mengakibatkan migrain. Ini pengalaman sendiri. Tapi kadang-kadang saya tibai juga lepas gian di Old Town.

Bulan jun tahun lepas saya ada ke KT. Bandarnya kurang berubah sejak saya buat lawatan 2 tahun lepas. Tak mengapa pelan-pelan boleh berubah. Sampai duit minyak habis!

Yang saya setuju dengan Dato', pantainya tiada pengawasan menyeluruh. Saya tinggal di Parmula Hotel. Oleh kerana gian memancing, saya 'tauk' joran di pantai Batu Buruk. Tunggu punya tunggu dapatlah sekor dua gelama dan duri. Lepas juga gian tapi yang lebih terkejut mata pancing tersangkut tuala wanita. Aduh! Pedih hati, terus berhenti pancing. Dalam hati berkata, pengotor juga orang-orang disini. Itu cuma persepsi!

Tetapi lebih indah saya di Pulau Kapas! Di kelilingi oleh mat mat saleh yang putih melepak. Seputih pantainya. Di sini saya puji kerana pantainya di urus dengan baik. Tiap-tiap pagi ada pemunggut sampah. Jangan buang kat laut sudah! Lagi persipsi negatif.

Mengenang zaman silam itu lebih menyenangkan dari memikirkan pergolakan penyangak-penyangak politik di zaman sekarang. Dah lah perut buncit, tak mengenang budi.

Salam dulu ...jumpa lagi. Tolong ubah tajuk Palastine sikit. Saya nampak bangsa arab ni , tak pernah bersatu! Apa akan jadi.

Anonymous said...

Dato' good job!!! very interesting for my morning reading tetap pedas dan tajam. Terima Kasih daun keladi.......
Aneh juga ya Dato', hisap cerut harga RM 100, tapi takpa la depa banyak duit, ada orang beritahu saya kata nya hisap cerut tu "symbol of power and command".
Satu hari nanti kalau ada rezeki saya nak belanja Dato' makan nasi kandar Pelita sebab selalu baca free article Dato' kekadang geram, happy happy dan penuh emosi. Amacam Tok, setuju kot!!!!! Stay healthy. dh9753

Tok Mila said...

Salam Datuk

I thank God for you and thank you for yet another nice and sweet posting.

Kami sekeluarga baru balik dari Yan Besar semalam - alhamdulillah, it was another good albeit short holiday back home. Our two youngest boys forgot that PS2 existed in place of `mengai' dengan Bapak depa-orang-PJ-yang berjiwa-orang kampung. Kami makan ikan belukang yang berjaya ditangkap, yang-Tok-depa-kena basuh-berejam-lepaih-tu-rendam pulak-dengan-asam jawa, yang-Bapak depa-tak-mau-makan, yang-Mak-depa-telan jugak just to appease them (ikan belukang dikhabarkan pemakan bahan buangan dari badan manusia...but most of us are full of that stuff anyway...I digress).

Tok depa, Mak saya juga ada terjumpa kacang poi yang amat saya gemari kat Pekan Senayan - syok tak kira lah saya. Anak-anak setuju kacang poi lagi best atas sama best dengan kacang cap tangan.

Anak saya yang sukakan otak-otak Gelang Patah terkejut sebab di Kedah tak ada otak-otak tapi ada `gedung cak' (kuih beras pulut yang dibungkus seperti otak-otak).

Suami saya orang PJ tu yang sudah sekian lama menikah dengan saya dapat lagi satu vocab orang Kedah, to his delight, bila Mak saya bercerita, "Wa Sariah hang jatuh tak sedar diri kat jamban (in the form of a large pit surrounded by 4 ft high walls made of nipah leaves), bila kami jumpa dia, dia kata Tok Jais `terbertoh' dengan dia." (Tok Jais was actually elsewhere at the time and it was his hantu raya that my aunt `terbertoh' - that's another story). For a short while my husband gave me that gleeful look because he thought his mum-in-law does used profanities outside her occasional `latah' renditions. `Terbertoh' actually means `terlanggar'.

The one thing that left me a bit upset was the fact that my mum had installed Astro at her home for her cicits, my grandaughters -- we've done away with Astro in our home in Shah Alam (although actually by default and not by design) and are very happy without it as we get to spend more family time together amongst other reasons.

At the risk of being regarded backwards, I'd really rather be in the backwaters of Kedah for as long as I can than to be in Shah Alam.

Anonymous said...

datuk..macam mana sampah dari vietnam, mungkin juga tapi dugaan saya lebih sampah dari longkang besar negara kita yang mengalir ke laut.

nice post, i like your looking back pieces.. ;) i hope DAtuk writes a book on your childhood, etc....

"Kini mereka menonton TV yang sarat dengan program yang mengkhayalkan dan mendangkalkan minda. Mereka main computer game – ada juga yang memberi ilmu -- dan melepak di kompleks membeli-lelah.

Kalau mahu memelihara ikan atau burung mereka ke kedai membelinya. Dulu kita tangkap sendiri kerana ibu bapa miskin. Pada musim-musim tertentu, seperti banjir (bah kata orang Kedah) atau kemarau panjang, nak makan pun tak cukup."

Also in KL, mana ada sungei, sungei kecil, sawah padi, burung, butterflies, etc....

Dulu, kata mak saya, dekat rumahnya di kampung (semua tempat pun kira kampung zaman tu) senang nak tangkap "fighting fish" tapi kini, sebab pencemaran, saya yakin sudah mati. Masa saya kecil dulu pun susah nak cari dah ataupun saya tak cukup pro. Tapi saya pun jadi pro tangkap "grasshopper" dan "labah2 kecil" utk "fighting" juga....Bila nak snack pun senang saja di Ipoh, sebab ada roti man, ice-cream man, ...Ah nostalgia...Tapi dunia berubah.... ;) Mungkin satu hari blog pun jadi nostalgia kanak2 zaman ni...

Nasrudin Mohammed said...

Salaam,Datuk.
Catatan yang sangat menarik mengenai kopi, kegiatan zaman kanak-kanak dan ulam-ulaman.

Saya dari Taiping. Kalau Datuk pernah menghabiskan sedikit masa di Taiping, tentu Datuk setuju kawasan-kawasan di pinggir 'bandar aman' itu sudah dipunahranahkan keharmonian sistem eko-nya di sana-sini. Jangan harap untuk mencari ikan sepilai atau 'ikan lawan' lagi.

Ditambah dengan suasana politik dalaman yang tidak begitu seronok, semuanya semakin meresahkan.

Apa pun, bercakap tentang ulam-ulaman, di Shah Alam ni yang banyak dijual nampaknya cuma 'Tenggek Burung'

jab sp said...

Assalamulaikum Dato
Saya cuba memahami intipati catatan Dato' dan cuba mencari kelainan daripada catatan bloger memihak kepartian dan akhirnya saya tahu saya gagal.Saya kembali teringat kepada kemunculan Dato' pada Astro Awani 17 Jan 09 dan masih segar dalam ingatan kata kata Dato"Sebagai bekas orang kuat Umno dan ahli Umno" dan kemudian disusuli dengan ulasan yang amat saya kagumi.Tetapi bila membuka semula blog dan membaca berulang kali,saya cuba menafikan pemahaman saya sendiri dengan mengatakan bahawa Dato seorang yang neutral.Tetapi gagal juga akhirnya dan rumusan terakhir saya bahawa Dato masih lagi berjiwa Umno dan semua catatan Dato adalah isihati orang Umno.
Lompat katak,itulah sinisan teradap Dato Nasarudin.Tetapi kenapa hanya Dato nampak Dato Nasarudin sahaja.Ibrahim Ali macam mana.Adakah kerana dia sudah menjadi ahli bebas dan mirip cakap cakap Umno,ia bukan seorang lompat katak.
Adalah malang jika Dato tidak memahami apa yang tersurat dan tersirat.Dato Nasarudin melompat daripada kolam yang penuh dengan kemewahan dan masuk kepada satu kolam yang belum tentu ada makanan lazat yang bolih dinikmatinya.Walaupun ia bukan makanan lazat tetapi saya percaya beliau tahu,makanan akan sentiasa ada dan bolih bersama makan dengan orang orang disekelingnya berbanding kolam lama yang memperuntukan untuk beberapa kerat manusia sahaja walau manusia yang kelaparan tertunggu tunggu untuk menjamahnya.
Dato juga tidak pernah mengulas pengkhianat demokrasi Dato Zahid yang mengarahkan suatu arahan gila dilakukan terhadap pengundi Negeri Perak.Nampaknya bila Dato merasakan Dato seorang ahli Umno,Dato akan terus bercakap seperti orang Umno walaupun dalam sesuatu forum bebas akan terlihat Dato bercakap seperti seorang yang penuh keilmuan dan berdasar maklumat dan fakta.
Kembali persoalan lompat katak:
Ada negeri yang telah meluluskan akta lomatan,tetapi bila hendak dilaksanakan Federal menghalangnya.Salah siapa?

. said...

Dato,

Dalam politik Malaysia ni macam-macam ada. Yang miskin nak tunjuk kaya. Anak bangsawan berlagak jadi anak petani. Semuanya ke satu arah -- nak dapat undi.

Saya fikir kita kena berubah dari politik taktikal kepada politik ilmu. Rakyat dah semakin cerdik.

Macam Dato juga. Saya orang kampung, asal dari Kedah. Kalau Dato dari Pendang, saya dari Kodiang. Kalau Siam tak ubah batu sempadan, mungkin Dato dan saya hari ni jadi warga negara Thailand.

Alhamdulillah, kita jadi warga negara Malaysia. Di sini tanah tumpah darah kita dan di sinilah kita bernaung.

Kita bukan macam pemimpin Hindraf yang walapunpun kata miskin, tapi boleh hidup senang di negara lain dan travel sana-sini.

Dulu-dulu, jiran saya saya selalu beri kuih bakul, sekarang dah tak ada lagi. Kena beli sendiri di kedai.

Gong Xi Fa Cai.

Sekiranya Dato free, jemput baca tulisan saya "Anwar dan Reverse Takeover di Perak".

http://nobisha.blogspot.com

slyderrose said...

Dato,

Saya rasa elok jugak Datuk Nasharudin Hashim, DUN BOTA yg melompat ke PKR mengosongkan DUN nya. Kalau itu yg umno (baru) hendak baguslah. Biar rakyat yg menilainya. Kita lihat nanti siapa yg menang?.

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Komen Dato' tentang melompat parti menarik perhatian saya. Keperluan kini sudah sangat mendesak Dato'; semenjak Mac 2008. Kaum-kaum bukan Melayu sangat bijak berpolitik. Perubahan-perubahan yang mereka buat menguntungkan mereka. Oleh itu orang Melayu juga perlu, mesti berani bertindak secara luar biasa sesuai dengan keadaan yang timbul.

Jangan banyak bicara tentang UMNO dan bukan UMNO, yang penting ada perasaan tulin untuk menjaga kepentingan Melayu. Janganlah kita semua cepat menuduh melompat kerana tamak haloba, berilah peluang untuk suara Melayu menjadi kuat. Kuat di dalam kerajaan dan kuat di luar kerajaan. Di Pulau Pinang, DAP dan Gerakan telah melakukannya. Apa yang penting orang Melayu amnya, ahli akademik, para professional, wartawan, bloggers membuat hubungan berterusan dengan UMNO, PAS dan PKR untuk memberikan input demi kebaikan orang Melayu.

Andainya peralihan kuasa benar-benar terjadi kita tidak mahu UMNO dikesampingkan. Jadikanlah ia sebagai pejuang Melayu yang garang dan berbisa. Semoga dalam kedudukan begitu UMNO benar-benar mampu pulih dari palitan kekotoran rasuah dan sebagainya. UMNO rosak kerana terlampau lama menjadi "kerajaan" (= raja). Dek kerana itu dia lupa fungsi asasnya ialah membawa suara Melayu secara khusus. Fungsinya cair kerana kapasitinya sebagai pemerintah, maka sentiasa memikirkan "untuk semua". Secara tak langsung suara pejuang-pejuang Melayu yang tulen di dalam UMNO tidak dapat didengar.

Biarlak kita berlapang dada terhadap PAS dan PKR. Berilah dorongan supaya mereka menjadi pemimpin kepada sebuah gabungan yang lebih baik dari gabungan parti-parti yang sedia ada. Saya melihat potensi untuk menjadi lebih baik itu ada. Hanya orang Melayu perlu membuang tabiat suka menjatuhkan orang dan suka adu-domba.

LESONGINDEK said...

Salam DAKJ,

1. Perenggan 4 dan 5 posting DAKJ membuat aku terus memikirkan , begini rupa dan halekah pemimpin yang kesampingkan prinsip dan kewibawaan kerana kebutohan peribadi lansung bisa lompat-lompatan.

2. Ada pun posting menyeluroh penuh pengajaran.Bagi saya ,kita perlu menyedari dan kita tidak boleh lari pertanggungjawaban tentang:

* hubungan manusia dengan penciptanya ( ALLAH SWT )

* hubungan manusia dengan alam sekitar nya

* hubungan manusia dengan manusia.

TK dan maaf andai tersasar.

Mat Khasid said...

Ybhg Dato,
Kami belah Kulim sebut ikan Kaghin - banyak dalam parit, dan ikan Semilai kita tangkat di bendang dalam lumut buat laga ikan.

Che Jam said...

Salam Datuk,

Posting Datuk yang ini sangat mententeramkan (ada ka istilah ni?) minda. Bila baca pun rasa relax sikit. Posting yang sebelum ni pasai politik umno tu terlalu panas. Saya ni tak gheti nak komen politik. Tekaan saya bahawa tidak akan ada ADUN yang akan melompat parti tu pun dah tersasar. Walaubagaimanapun bolehkah saya mengusulkan bahawa tindakan si bota buragas yang buat stunt lompat katak itu adalah satu tindakan yang tidak bertelur ?

Part yang paling menteliogkan dalam posting Datuk ini adalah part mi rebus kuah sotong keghin tu. Yang kedua, part masak nasi kenughi pakai sistem gedohok tu. La ni semua pakai catering. Rasa nasi kenughi entah apa-apa. Itu antara yang saya miss sangat-sangat tentang zaman dulu-dulu.

Cheers everyone :-)

HANAFIAH ABDUL RAHMAN said...

Salam Datuk,

Saya orang Melaka minang masuk Kedah (Sg Petani). Puas juga nak kenal buah genuak (kerdas) nak buat terbe (baling) anak saya yang dok beragas (panjat) ke dalam lau(reban) ayam.

Datuk minum teh guna cawan atau piring alas cawan?

salam

syauqi_x said...

salam pak kadir...

i really hope that i too, would be able to walk down the memory lane once i reach your age, InsyaAllah...

these memories, they keep us real, keep reminding who we really are, and where we come from...

not to mention they keep us 'alive' as well...

and of course, they also make good bed time stories to tell your grandchildren (great grandchildren, if possible) =)

Anonymous said...

assalamualaikum datok,
alangkah hebatnya nostalgia masa budak2,saya dalam lewat 30an, namun pengalaman cari ikan sekila,anok karing,tahan jerat bikkas (kat orang kampog ambe)biasanya untuk burung wak wak.sampai sekarang masih dalam ingatan.
namun datok kini paya di belekang rumah saya tiada lagi aktiviti sebegitu,bukan ikannya tak de,tapi anak2 dah tak mau lagi bergelumang selut.
cerita pasal polotik pula bagi saya kadang2 kita terpaksa berkeras,seperti mana lagu m.nasir anak2 kita,cuba masing dengarkan lagu tu..... tepat dan jitu,
lagi pun orang tua ada kata,
sayangkan anak cubit2kan,
sayangkan isteri tinggal2kan
sayangkan melayu..........
dok gitu datok,
datok bila jalan2 kat songkla bolehlah contact ambe,dapat minum2 kat pantai theepa.(cari rezeki kat tempat orang)

LAU WENG SAN said...

Dato',

Yang lompot-melompat tu UMNO yang makan sendiri.

Dulu mereka pinda perlembagaan agar yang lompat-melompat tu tidak perlu kosongkan kerusi.

Sekarang pula mereka yang termakan dengan tindakan mereka dulu.

A KADIR JASIN said...

Sdr Dato Rouse, baguslah kalau benar macam Sdr katakan. Terima kasig kepada Sdr saya Ahmad Nazri Abdullah kerana mendoakan kebaikan buat saya. Tetapi Sdr Datuk Manja tak pula sebut.

Sdr Roti Planta, buruk atau baik saya dilahir dan dibesarkan dalam keluarga Umno. Namun ramai bapa dan ibu saudara saya di sebelah ayah ahli dan penyokong kuat Pas.

Sewaktu Pas dalam BN daripada 1973 hingga 1977, ayah saya kerap melawat Allahyarham Ustaz Abu Bakar Omar di Kuala Lumpur.

Ustaz Abu Bakar mewakili Pas di kerusi Pendang dan menjadi Timbalan Menteri Kesihatan.

Allahyarham Ustaz Fadzil Noor juga kawan baik keluarga kami. Kalau ayah saya buat kenduri dia datang. Dia Ahli Parlimen Pendang sehingga meninggal dunia.

Dulu walaupun orang Umno dan Pas bermusuh dalam arena politik dan di sesetengah tempat berlaku pulau memulau, namun keluarga saya tetap menjalin perhuhungan dengan orang Pas kerana ramai suku sakat kami Pas.

Pada PRU lalu, Pas mengibarkan benderanya betul-betul di pintu pagar rumah kami. Ayah tidak peduli malah menasihatkan anak cucunya jangan kacau bendera Pas itu. Pas menang di Pendang.

Saya tidak tahulah kalau generasi muda kepemimpinan Pas dan Umno masih menjalin siratulrahim seperti ini atas semangat persaudaraan Islam dan bangsa Melayu.

Sdr Red Rooster, generasi kini pun boleh membina jatidiri yang kuat kalau banyak membaca, berfikir, memerhati, menulis dan berbahas.

Malah generasi kini lebih bernasib baik kenara wujud pelbagai peluang dan kemudahan untuk menimba ilmu seperti Internet, buku, majalah dan akhbar yang begitu banyak.

Sdr Aoazmi, negara kita kotor kerana orang kita pengotor. Orang kita yang Islam pengotor sebab mereka Islam turut-turutan. Kalau mereka benar-benar faham Islam, diri dan alam sekitar mereka bersih.

Oh Tok Mila oghang Yan Besax no. Saya besa sangat kawasan tu. Bahasa oghang Kedah memang sakan. Tu baghu beghentuh. Tok Milah tau dah oghang Kedah dia cakap oghang putih.

Yang coward dia kata kawax. Duduk relex dia kata ghalit. Dok Jolly dia kata joli. Dia kena saman dan spena. Kalah becagha dia hapen (appeal). Tulah cara tok saya cakap. Ikan yang Tok Milah makan tu kami di Pendang pagge ikan temekong.

Sdr Jed Yong, mungkin satu hari saya ada masa untuk menulis sebuah buku mengenai zaman kanak-kanak dan remaja saya.

Sdr Nasrudin, saya biasa dengan Tepeng waktu kanak-kanak dan remaja kerana kerap ke Selama. Dulu kalau naik kereta apa malam, sampai Tepeng mesti makan nasi lemah dan bihun junjung punya.

Sdr Hanafiah, saya pakai piring sebab cepat sejuk. Share dengan tok wan.

Terima kasih semua.

Anonymous said...

Dato KJ, saya setuju Adun lompat parti salah dan tak bermoral tapi lagi salah dan tak bermoral bagi UMNO yang menang pilihanraya dengan media elektronik berpihak 100 peratus kepadanya. Sungguh tidak adil.

Pengundi AU Keramat.

Unknown said...

salam datuk,
saya cuma ingin tahu saja...adakah kedai kedai kopi yg datuk minum, makan tu halal? jgn marah datuk saya cuma musykil dan inginkan penjelasan dari datuk kerana saya sebagai insan yg kurang berilmu ni apabila melihat nama restoran yg datuk pergi memang jelas bukan kepunyaan muslim yang boleh menimbulkan keraguan halal nya..minta maaf datuk saya hanya inginkan kepastian dari datuk

Azizahns said...

Dato'...
dikedai saya ni... tempat orang suka berbincang. kadang puak umno datang berbual... lepas tu puak pas datang bercerita.. kadang dua-dua puak datang bersembang...

pada pru12 yang lalu kami sekeluarga dengan lambang umno pernah gak minum semeja ngan puak pas yang dengan lambang mereka.

tak jadi halpun...

tapi berbeza dan peliknya... bila saya menjelajah di alam maya ni... seolah-olah pas dan umno dah berperang...
seolah-olah pas dan umno bukan satu kiblat.

APPLE PIE said...

salam dato,
bolehkah dato terangkan bila dan bagaimana dato membaca dan menghabiskan sebuah buku?bagaimanakah yang dikatakan membaca itu dapat mencanai pemikiran.harapan saya posting dato akan datang akan membawa perkara ini,insyaAllah.APPLE PIE.

Anonymous said...

Dato AKJ,

Dato Seri Najib Tun Razak kata semua Wakil Rakyat BN Perak berikrar tidak meninggalkan parti semasa pertemuan dengan beliau, maka saya teringatlah satu peristiwa 1997 di DSAI dan TunDrM mengatakan mereka sehati sejiwa tetapi hasil 2.9.1998 DSAI disingirkan.

2.Tak perlulah hebohkan kepada rakyat, lagi dhebohkan lagi rakyat tak percaya.

3.Sekarang ini rakyat lagi bilau atas apa sahaja yang diperkatakan,
kita tunggu perhimpunan UMNO Mac, 2009 ini. Saya meramal banyak keputusan di luar jangkaan akan berlaku.

UTON51

Anonymous said...

Dato',

Saya dibesarkan dalam keluarga Melayu, persekitaran Melayu, pergaulan Melayu dan semuanya Melayu Islam sehingga sekolah menengah. Arwah ayah pesan jangan makan kat 'kedai cina' nanti tertutup pintu hati pada agama Islam dan bangsa Melayu. (perkauman?, rasanya tidak, hanya untuk pastikan halal/haram makanan yang akan menjadi darah daging). Tapi sekarang terutama apabila diluar negara bukan hanya kedai Cina, kedai Jepun, Rusia, German, Inggeris, Kore dsb pun sapu/makan (setelah pasti halal dan terpaksa untuk mengisi perut). Tapi yang malangnya bila di tanahair sendiri, dalam banyak-banyak kedai Melayu Islam, kedai Yahudi juga yang dimasuki (KFC, PizzaHut, Starbuck etc.)

Jadi tidak hairanlah bila generasi baru Melayu Islam sudah boleh tolak ansur dan pandang ringan pasal agama dan bangsa. Ada yang rela pangkah calon hindraf daripada calon bebas berbangsa Melayu. Mungkin pemikiran ini datang dari makanan dan darah daging yang telah bercampur halal haram?. Hanya Allah yang tahu.

p.s. Dato' bukankah OldTown White Coffee ada resepi darah kura-kura dalam kopinya. (ada tercatat dalam iklannya). Mungkin itu buat 'sedap' kot.

Bye/Roti Planta

Anonymous said...

YBhg Datuk Kadir


BAB IKAN KARING

Uiii lama sungguh tak dengar org sebut ikan karing. Baru hari dengar balik. Nostalgia sungguh. Rasa nak meleleh air mata. Masa kecik-kecik keluarga saya duduk di Sungai Bayor Selama. Masa itulah kali akhir saya sebut ikan karing. Setahu saya, di Selama, hanya orang Patani dari Sungai Bayor saja yang panggil ikan karing. Orang-orang non Patani panggil ikan Sempilai. Orang KL panggil ikan Laga kot.

Antara ikan karing dengan ikan sempilai ada darjatnya pada zaman kecil saya. Saya ulang PADAZAMAN KECIL SAYA. Orang yang memanggil ikan karing dianggap kurang maju daripada orang yang menyebut ikan sempilai. Banyak lawak yang dibuat oleh non Patani terhadap orang patani macam orang buat lawak bodh orang Ireland. Loghat Patani dipermain-mainkan. Oleh itu, kerana malu, saya pun panggil ikan sempilai.

Walaupun pekan Selama tidak banyak berubah, kini anak Patani sudah berubah setaraf dengan orang lain.

Beberapa perkara berkaitan dengan ikan karing ialah.

Ikan karing yang kuat ialah yang didapati di bawAh buih yang berkarat.

Tanam botol ikan karing dalam tanah untuk menjadikan ikan karing hitam bekilat dan garang.

Budak-budak pelaga ikan karing untuk keseronokan. Apabila orang dewasa pelaga ikan karing, unsur judi terlibat.

BAB CURUT SERATUS RINGGIT

Tahun 80-an mula kenal-kenal sikit dengan orang politik. Ikut-ikut saja. Kat depan Planet Hollywood tu ada sebuah coffe house. Sambil minum situ, seorang pembesar politik dari Sabak Bernam ajak pergi pilih curut. Tenguk kat situ tak ada pun curut yang RM 5 sebatang. Semuanya ratus ratus. Oleh kerana semua kawan pilih satu, saya pun amiklah sebatang yang paling murah, RM 100. sebatang. Kalau orang cerita curut RM 100.00 , saya pun penah jugalah rasa. Kalau dah banyak duit, curut seratus ringgit apa ada hal. Bukan harta kita, harta rakyat kita. Lagi berkuasa belasahlah.

A KADIR JASIN said...

Sdr Tico, saya kenal baik Selama dan pernah ke Sungai Bayor di atas Selama. Arwah emak saudara saya tinggal di Kg Medan.

Di belakang rumahnya ada sungai dan paya. Saya pernah tahan joran dan dapat ikan ubi. Ada orang kata ikan ubi dengan ikan kekutu atau ikan hantu atau haruan bodoh sama saja.

Saya tak hisap cerut. Tapi beli cerut untuk nenek memang biasa. Dia hisap cerut tempatan cap tekoh, cap sarang lebah dan cap ikan mas. Sekarang orang kaya hisap Cohiba atau Davidoff.

Sdr Roti Planta, tak tahu pula "darah kura-kura" digunakan dalam pembuatan serbuk kopi. Silap kot. Lagi pun saya kurang minat teh si tarik di kedai itu. Baru dua kali pergi.

Sdr Mohd, kedai kopi Killiney tu asalnya dari Singapura. Tetapi kedai di Uptown yang saya selalu pergi tu milik sepasang suami isteri Melayu.

Sdr Apple Pie, bila membaca. bacalah dengan mata dan hati. Baca dan faham. Buat penyelidikan.

Sekarang macam-macam ada dalam Internet. Misalnya kalau dalam buku disebut Timbaktou atau Timbaktu, kita cari atlas, kita cari Google maps.

Saya akan baca berulang kali perengggan yang saya suka dan saya baca perlahan-lahan untuk menikmatinya.

Terima kasih.

Anonymous said...

Dato,

I had the privilege to follow your interview on astro today and was quite surprised at your comments in that show.

I never knew you but i could feel that you are a true Malaysian now when i heard you speaking.

I just want to comment on couple of things dato about the points raised during the talk show.

1. Being Anonymous Online
Dato, most of us here are not probably as brave as dato and other bloggers are. The problem in Malaysia is dato, the citizens are continually being intimidated by our BN government up to the extent that we develop fear to express our thought in public. We are afraid that the government would know and somehow find a way to punish us. A clear example could be seen in KT recently when BN politicians kept instilling fear in the voters heart by warning them that they will know which party the voters voted for and if they voted for the opposition then they will be punished.

With all these sort of intimidation from the government that we elected, one can only project ones ideas as anonymous.

You yourself said that people try to intimidate you, imagine what these people would do to normal citizens.

Until Malaysians feel that they truly have freedom of speech, till then then we will have anonymous characters.

2. Moderation of comments

I agree comments needs moderation but not to the extent that it distorts ones thought. The reason is because we as humans are not capable of being 100% bipartisan. Some thoughts that provoke us , might not necessarily invoke the same expression in other readers mind. I agree with you that we are exchanging ideas and exchange of ideas need to be in a polite manner.

3. Malaysian in general are very angry nowdays.

Very sharp observation Dato. I definitely would agree with you on this. Throughout my experience in cyber world, i find that BN(UMNO especially) has been using very dirty and dangerous tactics to provoke Malaysians with race,religion and what not for their political survivals. Check mykmu (Umno;s site) dato today and you will find the kind of words they use and sort of hatred they are trying to sew in young Malaysian minds. This is not unique to mykmu site dato, Khir Toyo the biggest hypocrite among all spreads lies and provokes Malaysian against Malaysian.

I always liked the idea of check and balance in politics but now i think BN needs to be wiped out in its entirety if Malaysia is to have a survival chance in the near future.

Malaysian.

perfectwater75 said...

Salam Dato',

Ada beza ke antara 'lompat' dengan 'menyertai'....??

setahu saya ia hanya dibezakan parti mana yang menerima...yang lain tu macam sama jer...cuma sekarang masa BN/UMNO kena,jadi kena terimalah juga...

saya masih ingat apa yang BN buat ketika 'election' di Sabah...mungkin ia jadi iktibar juga untuk semua....yang terlibat....

thx!

Anonymous said...

Datuk,

Orang lama macam kita memang banyak nostalgia. Saya sendiri masa Darjah 5 sekolah Melayu jual nasi lemak disekolah. Masa itu sekolah belum ada kantin.

Keluarga saya antara yang termiskin di kampung. Rumah beratapkan nipah dan dinding juga dari daun nipah dan lantai batang pinang. Ayah kerja buruh jalan enam kaki (jalan negeri Perak) dan emak menoreh (memotong) getah. Di kala yang sama emak buat nasi lemak dan pulut udang untuk dijual di kedai kopi Cina. Gaji ayah tidak cukup untuk menampung perbelanjaan 7 orang anak.Saya juga mula memotong getah ketika berumur 9 tahun.

Bila sudah beranak pinak saya ceritakan kisah kemiskinan pada anak-anak. Mereka tak percaya. Malangnya apabila mereka sudah besar rumah lama saya sudah runtuh. Tambahan pula mereka dibesarkan di luar negara.

Tapi ada satu perkara yang saya masih rasa terkelan hingga ke hari ini. Ketika dalam penggal pertama tingkatan 1 tahun 61, Guru kelas memberitahu yang saya dipilih untuk memasuki Sekolah Tuanku Abdul Rahman (STAR) di Ipoh. Hati seronok bukan main. Maklumlah STAR amat terkenal masa itu. Tambahan pula saya satu-satunya anak kampung yang berjaya melanjutkan pelajaran ke sekolah menengah dikala itu. Untuk memasuki sekolah menengah mesti lulus "Secondary School Entrance Examination) ketika dalam darjah 6.

Ayah terpaksa menjual beberapa ekor ayam sebagai tambahan dari hasil menjual getah untuk membuat sepasang baju Melayu (kain kodi) warna putih iaitu pakaian yang digunakan untuk sembahyang jumaat disamping persediaan yang lain. Guru memberitahu saya akan masuk penggal kedua.

Bagaimanapun, setelah akhir penggal l, saya bertanya guru bila saya akan ke Ipoh. Guru dengan agak kecewa memberitahu bahawa tempat di STAR telah penuh.

Dikala itu tidak tahu apa punca sebenarnya. Tetapi apabila sudah dewasa dan memahami tentang tolak terajang politik rasa-rasanya saya memahami apa yang berlaku. Malang sungguh nasib saya kerana ayah saya orang kampung tidak ada pengaruh dan tidak kenal orang besar-besar.

Nasaruddin, saya juga orang Taiping. Tapi bukan di bandar. Sebaliknya di kampung Sg Tinggi kira-kira 20 batu dari Taiping. Ditahun-tahun 50an dan 60an bila ditanya asal dari mana kami akan kata Taiping. Bukan nak berlagak jadi orang pekan, tetapi kerana ramai orang Perak dan luar Perak tidak tahu kampung saya dimana. Sekarang ramai yang sudah tahu kerana jalan pantai yang menghubungi Taiping dengan Lumut melalui Kg Sungai Tinggi dan menjadi jalan utama untuk ke Kuala Lumpur.

Saya memasuki "Remove Class" King Edward VII Taiping (KE)tahun 60. Taman Tasik "Lake Garden" tempat kami bermain. Seringkali juga melencong ke kedai todi Jalan Tupai melihat perangai orang mabuk todi. Todi masa itu satu kole 2 kupang (20 sen). Di tengah-tengah bandar Taiping iaitu berdekatan dengan stesyen bas "Blue Omnibus" terdapat satu kandang babi yang besar. Babi-babi di simpan disitu sebelum disembelih untuk dijual di pasar. Sudahlah baunya yang busuk, babi-babi ini pula tak henti-henti menjerit, mungkin lapar. Itulah Taiping (Tepen) dalam tahun-tahun 50an dan 60an.

Tahun 2007 melawat Taiping. Rasa macam tak kenal lagi. Banyak sekali perubahan. Lake Garden juga tidak seperti dulu lagi. Sudah hilang serinya.

Beberapa hari yang lalu baca berita tentang projek cable car di Bukit Larut (Maxwell hill). Saya tidak setuju dengan projek ini. Selain dari bimbang projek jadi "white elephant" kemungkinan menimbulkan bencana alam kerana kadar hujan yang begitu tinggi. Berbagai cara boleh dibuat untuk menggalakkan pelancungan. Umpamanya perbanyakkan kenderaan darat (dulu guna jeep) disamping baiki "bungalows" dan kemudahan-kemudahan awam asalkan jangan menganggu keaslian alam. Biarlah Bukit Larut dalam keadaan asal untuk generasi akan datang.

azienmat said...

Tolong buat buku secepat mungkin, cerita masa kecil The Scribe memang hebat. Loghat dan istilah orang kedah memang menarik dan kehidupan orang-orang diutara spt Kedah, Perak dan Penang memang unik sekali. Pertuturan dan pergaulan antara orang tua dan muda memang spotting dan bersahaja, ramah dan tidak berkira, Budi bahasa diamalkan semua golongan.

Anonymous said...

Dato'

Saya pernah pi area Pendang (rumah kawan), terlangkah kanan pasai ada kenduri sebelah rumah... tengah hari, so lunch teruslah... satu benda yang unik, kerabu daging mentah. Mula2 saya macam xbrapa lalu nak makan, last2 try jugak. Sedap jugak haha!

Kata mak kawan saya tu, kt situ kenduri selalu saja ada kerabu daging mentah.

jp mclemin said...

topik hari ni buat saya terliok, dato. walaupun saya tak kaki kopi tapi saya enjoy pergi tempat macam tu. mertua saya perkenalkan Kopi Che Na dari teluk intan. kopinya memang 'kow' betul. rupanya mertua saya dah berpuluh tahun minum kopi ni. sekarang dia dah tak de lagi dan kopi che na pun dh dlm kenangan. memang betul komen dato, kita akan merindui malaysia ketika di luar negara apabila teringatkan kopitiam, roti canai dan sebagainya. itu yg istimewa dgn negara tercinta kita ini. Selain dari ‘love’, makan can keep us together.
Saya nak tanya pada dato, apakah hak pengundi rakyat Bota yang memilih adun dari BN? Saya rasa sepatutnya adun Bota harus meminta izin dari setiap orang yg mengundi beliau. Sama seperti raya, kali ni kita pilih adun boleh keluar parti atau tidak. Kita mengamalkan kerajaan pilihan rakyat, tapi yang dipilih boleh sesuka hati melompat ke parti lain. Rakyat yg memilih, rakyat yg decide, tapi kenapa adun membelakangkan rakyat yang memilih beliau? Saya tak berapa suka berpolitik tapi saya fikir secara logik yg adun tak boleh sewenang2nya tukar parti. Dia patut BERKHIDMAT kpd rakyat bukan enjoy jadi Yg Berhormat! Boleh komen sikit, dato?

Anonymous said...

Scribe,

Blogging Dan Politik
(blogging pasal cinta lain, pak kadir?)

Saya kurang faham apa yang anda ingin sampaikan dalam wawancara di Bernama pagi ini - 28hb Januari.

Apakah blogger itu harus wartawan untuk lebih dipercayai kandungan blognya kerana mereka diajar etika kewartawanan? maka siapa dia itu 'political spin-master'?

syabas anda masih wartawan blogger yang dihormati etika penglipurlaranya, Scibe: hook the readers; keep them in suspense; alternate with relief: mess with the minda!

cybertroopers itu hanya kacang untuk the Scribe kunyah dan ludah keluar(to chew and spit).

apakah itu irish terrier of a reporter, Scribe?

Terima Kasih yoda luke starwars.

Anonymous said...

Salam mesra Dato'.Terima kasih jua kerana sudi berkongsi memori silam serta mengizinkan titipan sebaris dua catatan ."Rough rider" mengingatkan saya pada arwah ayah.pendatang dari Wilayah selatan meminati jenama rokok tersebut.Setuju dgn Tico menjadi bangsa Melayu dr suku Pattani sering di"perlekeh" dan diketawakan.Bila ayah hantar kami ke sekolah Inggeris Selama,satu kpg kutuk konon kami akan dipengarohi carafikir org kafir.Tetapi alhamdulillah bila adik dpt melanjutkan pelajaran ke seberang laut satu pekan orang mula membuka mata.Syukur kini cucu ayah meneruskan legasi pabila dpt menyambung diperingkat Phd di negara Eropah.Oh ya sudilah apa kira nya Dato ' dpt usahakan Memoir yg Dato rancangkan tu.Kami amat menghargai nya. Kiff.

mad said...

salam datuk,

baru saya mengetahui bahawa ada peraturan melarang wakil rakyat bertanding selama 5 tahun jika mengosongkan kerusi, patut pun ada budaya melompat parti. tak mungkin ada wakil rakyat yg sanggup menunggu 5 tahun lagi utk bertanding lagi walaupun setinggi mana moral dia. difahamkan undang2 ini diperkenalkan tdm dahulu.

kalau macam ni saya setujulah wakil rakyat lompat-melompat tak kira dari parti mana. biar rakyat saja yg mengadili mereka pada pilihanraya seterusnya nanti.

A KADIR JASIN said...

Sdr Mclemin, SdrPerrfectwater75 dan para pembahas dihormati, mengenai ADUN atau MP lompat parti, begini sajalah:-

1. Saya kata tak bermaruah, tidak demokratik dan mengkhianati pilihan pengundu;

2. Saya kata kosongkan kerusi dan beri can kepada pemilih membuat pemilihan semula;

3. Tapi ramai juga yang kata kalau BN dan Umno boleh buat apa pasal PKR dan PR tak boleh buat?

4. Kalau macam tu tak payah debatlah. Kalau Umno dan BN buat kerja tak betul, PKR dan PR nak tiru terpulanglah;

5. Saya sangka orang yang tentang Umno/BN dan sokong PKR/PR mahukan yang lebih baik daripada Umno dan BN;

6. Tapi kalau nak ikut stail dan cara Umno/BN kerana hendak berkuasa tak apalah. Saya pun tak mahu cakap lagi...letih.

Sdr Mryods, dulu menang kerap orang buat kerabu daging mentah. Daging kena betul-betul segar dan lembut. Kalau tak segar tak sedap dan mungkin sebabkan ceret-beret.

Dulu kerabu daging mentah, daging kering, nasi daging memang terkenal. Makan dengan air asam cabai melaka...alamak sedapnya.

Sekarang dah tak ramai lagi orang yang tahu buat masakan macam itu. Dah jadi moden. Dah catering dan buat ala buffet. Sebab itu saya kurang pergi kenduri sekarang.

Terima kasih.

Anonymous said...

Salam Dato',
Apabila saya membaca blog dato' kali ini, saya teringat zaman kanak kanak. Walaupun masih muda dan zaman kanak kanak saya hanyalah pada tahun 80an, tetapi banyak beza dengan zaman anak saya. Pada zaman ini, apabila anak kita tidak boleh membaca pada umur 3 tahun, ibu bapa sudah risau separuh mati. Kalau kita bandingkan dengan zaman saya dahulu, umur lingkungan 3 hingga 6 tahun adalah masa untuk bermain. Saya terfikir, adakah apa yang kita lakukan hari ini betul? Keputusan peperiksaan memang hebat tetapi apabila pelajar ini kita lepaskan mereka menjadi ahli masyarakat, mereka menghadapi kesukaran. Kesedaran sivik kita tiada jauh berbeza dari dahulu. Walaupun masyarakat kita diwarwar kan bersopan santun, tetapi apabila kita pergi ke negara Barat, mereka lebih sopannya. Kalau tak percaya, cuba kita naik AirAsia dan lihatlah bagaimana para penumpang berlumba untuk mendapatkan tempat duduk yang mereka gemari. Nilai - nilai insan sebenarnya sudah ada di dalam Islam, digambarkan dan diamalkan begitu indah oleh Rasulullah, cuma kita yang engkar menurutinya.

Anonymous said...

amboh dato teringat nostalgia lama..
cari buih karat kalau nak ikan karim hitam and kuat pas tu simpan kat tempat gelap..
berderet kut dlm bendang tangkap ikan karim boh dalam daum keladi..pastu balik cari botol cili sos boh ikan ikan karim..
masa saya dah ada kabota dato..bila kabota bendang dok ikut kabota nak serkup sepat,puyu,ruan...
belemuh selut sampai atas kepala...
tahan ciding burung..punai tanah,ruak-ruak,merbah...
mandi sungai dari pagi sampai malam..
pada pandangan saya budak-budak kg dulu memiliki daya kretif dan ketahanan diri yang lebih.
Budak sekarang kalau nak makan boleh niat jerr..biasa nya niat termakbul..
bangun tidur jerr makanan dah tersedia atas meja..
kalau dulu nasib la..lepas makan pagi kalau cuti sekolah kena pi hambat burung ciak makan padi..pi cabut semai padi..pi buat tanah cerah...kalau pak pi motong getah ari cuti kena pi kutip sekrap...tapi itu lah pengalaman yang amat berharga..

Anonymous said...

Dato,

Dengar khabarnya Mr Bean pun lulusan Ivy League universiti.

Cuma dia tak hisap curut apalagi curut RM100 sebatang.

dia minum English Tea dengan scone sebab itu memang minum petang dia macamana kat kampung kita kena
kopi o dengan keledek rebus

cuma orang kita yang confuse dengan budaya kita saja yang tak merasa benda ni, maklumlah nama aje melayu
tapi tak pernah sekolah kat Tanah Melayu dan malu nak makan macam tu depan kawan ivy league nya

Bob PaL-aNi-SaM-y said...

Hello Mr Jasin,

You are absolutely right that
> Saya sangka orang yang tentang Umno/BN dan sokong PKR/PR mahukan yang lebih baik daripada Umno dan BN >
MIC was my late dad's party 2.

And I think the PKR-PAS-DAP opposition is also good for Malaysia's sustainable governance.

Yes - Sambal bilis terasa syurga.

Anonymous said...

Salam Dato',

"Tapi kalau nak ikut stail dan cara Umno/BN kerana hendak berkuasa tak apalah. Saya pun tak mahu cakap lagi...letih."

Membaca komen2 dari yang proPR, saya boleh buat kesimpulan yang mereka ni bukannya nak yang lebih baik. Sekadar mahukan kuasa. Kalau yang BN buat dulu tidak betul, betulkanlah. Tak perlulah tutup pekung sendiri dengan pekung orang lain. Double bau pekung tuu.

Kalau kepimpinan sedia ada lebih baik, sudah pasti rakyat akan menyokong lagi. Jangan bersikap mengata dulang paku serpih.

Saya pun begitu mesra dengan "orang PAS". Tapi bila di alam siber ni, saya rasa "orang PAS" di sini berbayar atau... orang DAP menyamar PAS. WAllahua'lam

*manletih*

Anonymous said...

Dato.


I nampak you dah tak ada modal ke.Tak payah lah dalam Blog you nek cerita pasal tok nenek you pandai masak dan buat kopi.Banyak lagi cerita2 yang baik yang boleh di bahaskan.

Apa kah kita hisap curut 100 rgt boleh menjadi satu issue.Kalau di ada duit dan tak samun wang orang lain,biarkan lah.Zaman dah berubah.Malaysia merupakan pasaran tang terbesar bagi curut CUBA yang mahal2.

Bagitu juga dengan cerita lompat katak.Apa yang tak bermoral di sini.Dia wakil raayat.Dia maseh memberi khidmat kapada pegundi2nya.Dia hanya mahu tukar parti kerana parti yang ia ada sekarang ini memang dah nak mati,penoh dengan rasuah dan banyak croni.Mengikit Dato Nasaruddin,ia keluar dari UMNO Perak kerana Tajol Rosli cuba mempengarohinua supata tidaj bertanding Ketua Bahagian,Jika ini betul,Tajol perlu berhenti sabagai Ketua Perhubongan Perak.

Hari ini saya dengar khabar,dua wakil PKR dari Perak akan crossover ka BN kerana Najib berjanji akan menyekesaijan kes rasuah mereka,Jika betul Good luck to Najib dan Umno.

little napolean said...

Datuk, saya amat bersetuju dengan pandangan Datuk ttg Datuk Nasharuddin.Selama saya memerhatikan komen2 Datuk terhadap UMNO, blh la saya jelaskan naluri, hari dan perasaan Datuk masih lagi segar mekar bersama UMNO. Hanya kepimpinan Pak Lah yang korup dan meletakkan keputusan di tangan anak dan menantunya yang menjadikan UMNO itu jijik di pandang oleh semua masyarakat. Kalau Datuk ada kelapangan, bolehkah saya berjumpa Datuk dan berbual2 tentang masalah politik kita?

mzpharmacy said...

Assalamualaikum Dato'

Seronok baca nostalgia Datuk zaman muda2 dulu.Tulis la sikit pasal Nasi Ali di Jln Pegawai dekat dgn rumah kelahiran Tun Dr Mahathir.Kami generasi muda cuma tau kata kata Kedai Nasi Ali tu dah lama, makan pun nak kena beratur.Tapi sejarah dia kami buta kayu.

Kalau tak keberatan cerita la juga pasal kedai makan Mee Abu.

Terima kasih Datuk!

Anonymous said...

Wow Dato,

Makanan yang Dato sebut dalam artikel ni akan di sebut sebagai
"exotic food" oeh Chef chef dari barat dan juga orang Melayu yang menghisap cerut RM100...

Kalau saya charge RM150 satu kepala untuk sepinggan nasi ambeng ( nasi kenduri jawa ) beralas daun pisang pun orang Melayu bercurut RM 100 akan bayar hanya sebab Chef Mat Salleh kata " Exotic Food".

Itu belum lagi saya buat durian makan dengan nasi, digaul sikit air, gula melaka dan susu tin. Dah tentu saya caj RM300 sepinggan sebab guna durian D24.

Anonymous said...

salam DAKJ n Bloggers,

"SELAMAT THN BARU CINA" kpd blogger2 cina (",)

rough rider = rokok tembak

sekali lagi penampar hinggap ke pipi dsn, bukan 0-3 lagi, PR akan berpesta gol gamaknya!! mengapa umno semakin dihina, barangkali pemimpinnya sudah dijangkiti kurap dan kudis buta, sebelum menular menjadi kayap eloklah ahli2nya jauhkan diri muhasabah diri cari jalan yang diberkati, setuju dgn dato " sokongan pr kerana ingin melihat bn ini berubah" tapi kalau asalnya kudis tidak mahu berubat berjumpa doktor, bila kayap sudah menular kesatu badan masih menganggap kudis biasa....masih dengan sindrom denialnya, tiada pilihan lain selain pulaukan sahaja bn dan campak jauh2 ke tengah laut...

p/s : lompatlah demi kebaikan dan kebajikan rakyat

HAMBA ALLAH

Anonymous said...

Assalamualaikum Dato'

Seronok juga sesekali baca tulisan dato' yang tidak berkisar dilaman politik. Saya teringat kalau dulu nak makan ikan keli jenuh mencari di sawah padi. Silap-silap kena sengat lagi. Sekarang ni.. pegi pasar dah siap siang.

Teringat juga masa sekolah di High School Malacca tahun 70an dulu. Kami gotong royong ramai-ramai bersihkan sampah dikampung sebelah sekolah. Buat secara surela bukan kena denda.

Teringat juga kena denda bersihkan meja makan kantin sekolah. Sebabnya kecil ja.. pakai stokin bola belang warna hijau.

Tulisan dato' kembalikan nostalgia lama

Anonymous said...

Salam Dato,

Saya selalu suka baca tulisan Dato atas dua sebab - tulisan dan pemikiran Dato. Bukan semua orang boleh memikir secara teratur dan kemudian boleh menuliskan buah fikiran mereka dengan begitu tersusun dalam bahasa yang mudah difaham.

Setengah orang boleh memikir dengan baik tetapi tidak fasih merakamkan pendapat mereka secara bertulis. Itu menjadi satu kerugian bagi kita semua.

Jenis yang lain tidak boleh memikir tetapi rajin sangat menulis. Mereka boleh membawa bencana.

Kategori yang terakhir tidak boleh memikir dan tidak boleh menulis. Kalau sikit saja bilangan golongan ini, negara tidak semestinya terancam. Jika ramai, maksudnya negara kita pun dunggu lah.

Bagi saya bahasa bukan jiwa bangsa. Bangsa sendiri yang menjadi jiwa bangsa. Tetapi bahasa itu boleh indah. Bahasa yang indah mengindahkan bangsanya. Dan mungkin tiada lagi yang lebih indah daripada bangsa yang indah.

Syed.

Anonymous said...

dato itu haipeng kedai kopi saya penah pegi.
banyak sedap woo!!

Unknown said...

Salam Datuk Kadir,

Pada hemat saya, perkataan lompat tak timbul. Lebih baik kita sebut meninggalkan parti. Dun Bota meninggalkan parti UMNO dan menyertai PKR kerana beliau sudah tidak yakin lagi perjuangan pemimpin UMNO masa kini yang memang tidak boleh lagi diperbaiki. Jadi masa sudah berubah, pemikiran berubah, keyakinan turut berubah. Mungkin lebih ramai lagi pemimpin2 kecil yang sudah memikirkan untuk meninggalkan UMNO dan mencari parti alternatif untuk memperjuangkan kehendak rayat jelata.

Unknown said...

Salam Dato'

Teringat cerita tangkap ikan karin.
Masatu saya dok di Kongsi Lima Supoh Estate. (Dekat kola rimau/lubuk ulag-mgkin Dato' tak pernah dengag kut)

Pi cari sampai kampung orang naik gerek dengan kawan-kawan (sekolah rendah lagi) dan juga orang dewasa.

Salah satu Kampung yang kami celapak pi ialah Sungai Durian.(Dekat Kilang Kecik/Jenun)

Depa kata tempat buih banyak tanda ikan ada.

Kadang-kadang geng abang-bang ni pedajai kami.

Tengah dok cari ikan, depa keloi
kita.."oi sini ada buih oii"

Apalagi pakat terkam buih...

Saut punya saut takdak apapun.

Lepas tu depa pakat gelak kat kita.

Celaka betoi... rupanya buih tu depa pi meruah kencin rupanya.

Tak lama selepas tu... saya pulak pekena budak-budak kecik yang ikut kami pulak... keh keh keh...

Anonymous said...

Datuk,

Kalau bab cerita hal-hal dulu, Datuk memang hebat!

Old school at its best!

Sekali sekala memang elok cerita bab lain selain politik. Hilang tension sikit.

Minggu lepas saya tengok Datuk dalam Astro Awani cakap pasal sukan. Komen Datuk amat menarik. Harap Datuk boleh tulis sikit pasal sukan Malaysia terutama sukan bolasepak.

Terima kasih.

-sinbad-

A KADIR JASIN said...

1. Sdr TehrasaCoke, saya biasa dengan kawasan belah Jenun. Sama belum ada Pendang/KSS Interchange dulu saya keluar Gurun dan ikut Kilang Lama-Jenun untuk ke Pendang. A very nice country drive.

Saya kaki sauk (dengan tangan) ikan karim. Buih tu dibuat oleh ikan jantan.

Saya juga suka menyeluk, menyerkap dan menjala ikan. Salah-salah serluk, kena ular guni buruk. Ular ni tak bisa tapi kalau kena tokak, sakit juga.

Saya pernah kena sengat ikan keli atas belakang pasai tak nampak ikan tu ada dalam jala saya.

Saya himbau jala ke atas belakang, ngap kena sengat.

Ubat kena sengat keli, baung , temekung atau patin cara kampung ialah kita kencing ke atas yang kena sengat tu.

(Kencing saja jangan sekali-kali minum macam Moraji Desai bekas PM India tu.)

2. Sdr Syed, rahsia menulis bukan susah. 1. Mula-mula kita banyakkan membaca dan menonton bahan-bahan bermaklumat dan berilmu. 2. Kita memerhati (dengan mata dan hati) bukan sekadar melihat. 3. Berasaskan apa yang kita baca dan perhati itu kita berfikir. 4. Selepas berfikir barulah kita tulis dengan bahasa yang mudah agar semua boleh faham.

Menulis adalah manifestasi kerajinan membaca, daya berfikir dan pemikiran seseorang.

3. Sdr SetulangDaing, sekarang ikan keli kampung dah tak banyak lagi. Susah nak dapat. Harganya mahal. Yang ada keli baka Afrika.

Dalam sungai pun ikan keli baka Afrika sudah ambil alih. Keli kampung kecil tetapi sedap.

4. Sdr Chef Two, baru-baru ni saya pergi kenduri Jawa di Benut. Bila dah mangan dan nak balik dapat pula "bontrot".

Di Kedah kita makan durian (derian) dengan pulut, santan dan gula. Tu yang ramai kena kencin maneh.

Dulu lepas kena pulut derian kita pi bendang. La depa tengok Astro. Padanlah.

5. Sdr MZpharmacy, Nasi Ali dan Mi Abu adalah kemestian di Alor Star.

Zaman saya bersekolah lagi Mi Abu dah ada. Gerainya di depan SAHC dekat Kelab Kakitangan Kerajaan.

Mi rebusnya sedap tapi kami makan nasi lemak dengan telur dan hati lembu sebelum ke sekolah.

Nasi Ali adalah cross antara nasi lemah dengan nasi kandar...lebih kurang.

Pak Hj Ali pernah kena fitnah. Pesaing buat khabar angin kata dia bubuh ganja.

Pak Ali tawar hadiah duit yang banyak kepada sesiapa yang boleh buktikan yang dia bubuh ganja.

Saya kaki Nasi Royal!

Terima kasih kepada semua.

Anonymous said...

assalamualaikum,
Hari jumaat sebelum cuti raya cina
di waktu petang saya ada nampak datuk kat damansara uptown .saya nampak datuk berjalan keluar dari kedai killiney tu. dan tengok datuk terus ke kereta jaguar kot. warna hijau. takut gak nak tegur datuk. lain kali kalau saya terjumpa datuk boleh ka minum sekali kat kopitiam tu? saya golongan marhein je. Tapi saya akan belanja datuk. saya tak nak dikatakan hanya suka berkawan dengan org kaya kerana nak duit dia. terima kasih.
wan- ampang

Anonymous said...

Salam Dato'

Walaupun saya ni pangkat anak pada dato' tapi bila baca posting dato' rasa dekat sungguh yang mana umur dah 30an boleh terasa lagi la cerita2 tu semua...dua tiga kali saya baca posting dato', dato' dok sebut selama...kami kat ulu krian tercari cari identiti..pi blah kedah depa kata kami orang perak...pi blah atas pada ipoh depa kata kami orang kedah...haru betoi la dato'...

anak kedah dok perak la menetap di shah alam...asri

Anonymous said...

Salam Dato'

Dato' dah bangkitkan nostalgia lama pasai tangkap ikan karin dll. Saya sekolah kat KSAH yang sepelaung dengan Sek St Michael dan aktiviti cuti sekolah yang Dato' buat, saya pun dah rasa. Malangnya , la ni susah nak expose kat anak - anak betapa "nikmatnya" aktiviti - aktiviti yang kita pernah buat dulu.

Anyway, kalau Dato' mai Pekan Rawang, jemput singgah satu kedai kopitiam yang saya rasa dah 40 tahun beroperasi.Kerusi mejanya memang antik habis. Lokasinya sebelah kedai tayar kedai depan Balai Polis lama Rawang. Tapi Dato' jgn terkejut, Balai Lama Rawang dah kena roboh untuk pembangunan. Yang tinggal Balai Bomba dan Jabatan Hutan yang tersepit ditengah - tengahnya. Roti bakar, stim & air dimasak guna arang. Tomg air masak pun sangat antik Aromanya, jangan cakaple. Pekena pulak dengan nasi lemak daun pisang yg dihantar oleh seorang angota polis Melayu ( dah lebih 20 tahun nasi lemak ni bertahan ) . Masyallah, kalu dah kena kopi C, boleh terbawa dalam mimpi !.

kalau balik Alor Staq, sapa boleh lupa Mee Abu, nasi Royal atau nasi Zam Zam ( betoi - betoi depan Sek St Michael). Tapi la ni Mee abu dah "kureng" ummpp.

Izinkan saya sentuh pasai politik UMNO la ni .Saya nak pesan sikit je, kat pemimpin - pemimpin UMNO, belajar -belajarle jadi pembangkang sebab lepas ni depa akan tau nasib depa. Rakyat dah meluat tapi depa ni dok syok sendiri. Tak sedar diri lagi tu.

Anonymous said...

Tok dan pembahas sekalian,

Seronok bila baca posting yg imbau kenangan silam. Saya pertengahan 30'an. Sempatlah juga buat perkara yg tok buat.

Saya asal orang Matang, Taiping. Masa kecil selalu kena marah dengan arwah ayah sebab suka main dan mandi dalam parit depan rumah. Bila kenang balik, rasa sebak pun ada. Rindukan bebelan mak dan libasan rotan ayah.

Masa kecil dulu, anak-anak nak pusing kampung, mak-ayah tak risau sebab kurang sangat orang jahat dan kes culik budak-budak. Terbit pi pekan Taiping pun, pintu rumah tutup tak berkunci. Sekarang, pintu jeriji pun orang potong.

Dulu masa kecil, saya pernah bela lembu kepunyaan kawan arwah ayah. Sambil lembu makan rumput, saya dan kawan-kawan pi mengail dan sauk ikan, lepas tu tahan jerat burung ayam. Yg paling seronok, cari kepah dan karau kerang. Memang jenuh dan suka makan. Musim memikat burung wak-wak pun sempat la merasa.

Sekarang, tinggal nostalgia la tok. Nak cari sawah pun susah. Kalau ada, puyu pun tak boleh hidup sebab kena racun. Kami adik beradik kalau nak makan ayam seminggu sekali pun susah. Tu kira makanan istimewa tu. Ayam kampung. Bela pun tak banyak. Tapi ada serba sikit.

Pasal katak melompat tu dah memang sifat dia melompat. Masa mengundi dulu, kata suruh tengok calon, bukan parti. Jadi, selagi mana seseorang YB tu boleh berkhidmat untuk masyarakat tempatnya, saya kata tak kisah. Selama mana dia mampu berkhidmat, teruskanlah. Parti tu platform saja. Yang penting, kebajikan rakyat. Kalau YB tu rasa kebajikan rakyat lebih penting, dia kena berkorbanlah. Siapa kita nak kata dia ada kepentingan diri? Kita tau mana? Ada bukti? Mari kita kongsi bersama.

Apa-apa pun, kita doakan semoga Allah Taala pelihara kita dan negeri kita daripada segala bencana.

Puyot

A KADIR JASIN said...

Sdr Wan dan para pembaca serta pembahas sekalian,

Kalau saya tak kenal atau tak cam, silalah perkenalkan diri. No problem.

Ramai juga yang perkenalkan diri masa saya minum di Killiney Kopitiam dan tempat-tempat lain.

Tak pa saya belanja.

Sdr Ahmadnisfu,

Terima kasih atas maklumat mengenai kopitiam Rawang. Sejak ada lebuh raya dah tak lalu Rawang kecuali ke Bukit Fraser. Insya-Allah suatu hari nanti sampai. Kalau ada contact no bolehlah kita minum sama...

Sdr Asri,

Saya faham sangat tu. Tok dan tok wan saya selalu tanya, "Oghang tu dok Selama Perak ka Selama Kedah?"

Kami selalu ke Selama Perak sebab ada mak saudara di sana. Lalu jalan Sg Ular dan pekan Serdang.

Kadang-kadang naik kereta api sampai Bt Mertajam lepas tu naik bas. Kadang-kadang naik kereta sendiri sebab tok wan ada kereta Austin A40.

Sdr Puyot,

Saya kalau kawasan Larut-Matang tu biasa juga. Baru-baru ini lalu jalan hutan simpan Larut-Matang waktu hujan pada tengah malam... seram juga. Tapi ada juga orang yang berani tunggang motosikal seorang diri. Terpaksa kot...

Pasal bela ayam dan itik, saya cukup biasa. Main pawah-pawah dengan mak. Bila jual ayam atau telur dapatlah sikit duit poket.

Di Kedah, bila kita bawa kerbau atau lembu pergi meragut, kita kata pi kendoq keghebau. Kalau kerbau jinak, kita naik atas belakang. Zaman saya kanak-kanak dulu, berlaga kerbau masih jadi past time orang kampung. Sabung ayam pun begitu juga.

La ni nak pelaga keghebau lagu mana? Keghebau pun tak dak... pasai tu depa dok pelaga mutu (motosikal) sampai kiok. Dulu nak naik mutu kita kena sewa honda cub tiga kupang sejam. Kita naik keliling kampung dengan seluaq yengki.

Terima kasih.

Anonymous said...

Datuk,

Memang dah pupus rokok Rough Rider tu. Atau rokok Tembak Bertapis. Kotaknya macam laci dan dengar kabarnya rokok tu pernah menang 13 pingat emas. Pertandingan apa, wallahualam. Rokok tiga lima (555) pun dah jarang nampak. Dah nak pupus juga lah tu. Apa boleh buat. Dalam dunia ni tak ada apa yang kekal. Jenama rokok pun hilang jua akhirnya.

Mus.

aqilfarihin said...

salam dato..

penggemar kopitiam rupanya dato ni....
ape kater kalu ke klantan...dato leh singgah di white house kedai kopi cina berhadapan dengan masjid muhammadi kota bharu....
teh faverite dato (walaupun kat situ famous dgn kopi kow nyer) pekena lak dengan roti bakar & telur speruh masak....nasi dagang,nasi belauk & nasi tumpang pon ader....saya rasa old town pon leh kalah laaaa(betulker old town tu haram??)

ok dato adioss

Anonymous said...

Dato,
Tiap tiap kali penulis menulis pasal kehidupan zaman dahulu majoriti pembaca veteran bersetuju bahawa ianya lebih baik, lebih bermakna. Jarang jarang pembaca memuji suasana hidup zaman sekarang. Secara ringkas semua yang baik sudah lepas. Bagi saya, sekarang tak ada yang boleh diharap boleh merubah masa depan kearah yang lebih positif. Tapi generasi sekarang nampak tak kisah.

Rhomer.

Anonymous said...

Dear Dato.

Good one.Ikan Karin itu sama dengan ikan semilai.Kalau ikan sembilai siam,dia besar dan kuat.kalau dia pukul ikan sembilai kedah,boleh mati.Ikan karin dia tak boleh belaga,Ekor dia tak kembang.

Lompak katak itu macam Ibrahim Ali.Dalam Politik itu perkara biasa.Kes Dato Nasaruddin itu tak payah nak besar2 kan.Kalau UMNO dan BN dah nak benkrup,semua orang akan lari.Lepas ini sadara Arif Shah akan masok PKR dan ia akan jadi exco baru.Mungkin Timbalan Ketua Menteri.Najib dah Panik.

Kesah curut 100 ringgit akan bermula salepas Mac ini.Najib hisab curut Cuba,Adeknya Johari pun hisap curut.Mukriz dan Kahiri pun hisab curut itu.Bagitu juga dengan JJ.

Zaman pak Lah dah berakhir.Semalam Tony Air Asia telah buat kenyataan yang ia menyesal besar kerana sponsor my Team,Pasokan bola Khairy.Semua orang tahu yang Air Asia tak akan dapat lesen Airasia X jika tidak kerana kalimullah dan Khairy,Semua orang tahu yang Air Asdia tak akan boleh terbang ka singapura lebeh awal jika tidak kerana Kalimullah dan Khairy.Sekaran Tony telah mula menjauhi diri dari legenda Pak Lah.Ini adat dunia.

Orang najib telah mula mengator who will get what.Rosmah dah ada wish list.

Kapal selam malaysia pun di beri nama KD Razak.Razak baginda yang sedang berada di London senyum lebar.Dia pun hisab curut 100 ringgit.

Saya nak tanya dato apa yang kita nak buat.Saya ingat kita balek kampong saja,kita pergi buat rumah pondok diPondok Hj Junid,kita jadi pak lebai,banyak ber istifar kerana hari dah senja,bila bila masa saja boleh masok kubor.

Anonymous said...

Scribe,

Pelan Stimuli Ekonomi
(mana versi pembangkang umno)

2009-01-29
Meltdown Madness
Across the US, people have been reacting to dire financial circumstances with extreme acts, including murder, suicide and suicide attempts, self-inflicted injury, bank robberies, flights from the law, and arson, as well as resistance to eviction and armed self-defense, says Nick Turse.

The Human Costs of the Economic Crisis
The body count is still rising. For months on end, marked by bankruptcies, foreclosures, evictions, and layoffs, the economic meltdown has taken a heavy toll on Americans. In response, a range of extreme acts including suicide, self-inflicted injury, murder, and arson have hit the local news. By October 2008, an analysis of press reports nationwide indicated that an epidemic of tragedies spurred by the financial crisis had already spread from Pasadena, California, to Taunton, Massachusetts, from Roseville, Minnesota, to Ocala, Florida.

In the three months since, the pain has been migrating upwards. A growing number of the world's rich have garnered headlines for high profile, financially-motivated suicides. Take the New Zealand-born "millionaire financier" who leapt in front of an express train in Great Britain or the "German tycoon" who did much the same in his homeland. These have, with increasing regularity, hit front pages around the world. An example would be New York-based money manager René-Thierry Magnon de la Villehuchet, who slashed his wrists after he "lost more than $1 billion of client money, including much, if not all, of his own family's fortune." In the end, he was yet another victim of financial swindler Bernard Madoff's $50 billion Ponzi scheme.

An unknown but rising number of less wealthy but distinctly well-off workers in the financial field have also killed themselves as a result of the economic crisis -- with less press coverage. Take, for instance, a 51-year-old former analyst at Bear Stearns. Learning that he would be laid off after JPMorgan Chase took over his failed employer, he "threw himself out of the window" of his 29th-floor apartment in Fort Lee, New Jersey. Or consider the 52-year-old commercial real estate broker from suburban Chicago who "took his life in a wildlife preserve" just "a month after he publicly worried over a challenging market," or the 50-year-old "managing partner at Leeward Investments" from San Carlos, California, who got wiped out "in the markets" and "suffocated himself to death."

Beverly Hills clinical psychologist Leslie Seppinni caught something of our moment when she told Forbes magazine that this was "the first time in her 18-year career that businessmen are calling her with suicidal impulses over their financial state." In the last three months, alone, "she has intervened in at least 14 cases of men seriously considering taking their lives." Seppinni offered this observation: "They feel guilt and shame because they think they should have known what was coming with the market or they should have pulled out faster."

Still, it's mostly on Main Street, not Wall Street, that people are being driven to once unthinkable extremes. And while it's always impossible to know the myriad factors, including deeply personal ones, that contribute to drastic acts, violent or otherwise, many of those recently reported are undoubtedly tied, at least in part, to the way the bottom seems to be falling out of the economy.

As a result, reports of people driven to anything from armed robbery to financially-motivated suicide in response to new fiscal realities continue to bubble to the surface. And since only a certain percentage of such acts receive media coverage, the drumbeat of what is being reported definitely qualifies as startling.

Breaking the Bank
In September 2008, a 23-year-old woman from West Norriton, Pennsylvania, robbed a bank, police reported, to pay her rent. According to East Norriton Detective Sgt. Peter Mastrocola, "She said that the reason that she went to PNC Bank and committed the robbery was because she was two months behind in her rent and she was going to be evicted." In fact, after stealing $1,410, the young woman reportedly told police that she "took the cash from the robbery and went to another bank where she purchased a cashier's check for $1,410 made payable to Westover Village Apartments…"

The next month, in Northampton, Pennsylvania, a 49-year-old woman reportedly robbed a bank and, just 18 minutes later, "arrived at a check-cashing business and arranged for several money orders -- totaling $1,090 -- to pay a portion of the rent she owed her landlord." According to court papers, a "confidential informant" told police the woman had confided that "she was going to rob the bank to satisfy about $1,800 in back rent." The police reported that she was "in the process of being evicted."

This, however, is no Keystone State phenomenon. As the Los Angeles Times recently reported, "Another sign of the bad economic times… [b]ank robberies, which had been declining for years, rose in 2008 in Southern California… [by] 22% compared to 2007." In Orange County, the spike was especially acute, a jump of 41% to 145 robberies. Similarly, Inland Empire News Radio reported that authorities attributed a 13% rise in bank robberies in Riverside and San Bernardino counties to a "poor economy."

"We've certainly seen a rise in bank robberies across the country particularly in our metropolitan areas," FBI Special Agent Scott Wilson recently pointed out. "The bank robbery rate has risen dramatically."

Last year, according to the New York City Police Department, bank robberies in that city jumped to more than 430, a 54% rise over 2007. On December 29th alone, CNN noted, "robbers targeted five banks in the Big Apple, some striking in broad daylight and near famous landmarks." Interviewed by the New York Times, a customer in one of the robbed banks put the obvious into words: "It makes me think that the recession is making people go to extreme measures." Illinois Wesleyan University Economics Professor Mike Seeborg agrees. Commenting on a similar local spike in crime, he told a Central Illinois TV station, "There's a clear linkage nationwide that when the economy is in bad shape, when unemployment begins to increase, if people lose their jobs and output falls, that crimes against property especially increase."

Suicidal Tendencies
At least 33 people chose to commit suicide in national parks in 2008. And there seemed to be an economic component to at least some of the cases. For example, an Associated Press report noted that a "49-year-old builder blamed the economy in a note he left for his ex-wife and attorney before killing himself at the edge of the woods at Georgia's Kennesaw Mountain National Battlefield Park." Similarly, in October, Bruce J. Colburn, a "[f]reshly unemployed, former business executive" from Reading, Pennsylvania, traveled to Montana's scenic Glacier National Park where "he shot himself in the chest with a handgun, according to park officials."

Others stayed closer to home.
On October 14, 2008, a woman in Bogart, Georgia, was "supposed to go to court for an eviction hearing." Instead, she called the police and informed them that she was thinking of killing herself. Not long afterward, she shot herself in the head. On October 29th, a 47-year-old man from Blount County, Tennessee, "killed himself when sheriff's deputies tried to evict him from his rented home." The next month, according to Mike Witzky, the executive director of the Mental Health and Recovery Board in Union County, Ohio, two local men committed suicide due to financial problems, while another failed in his attempt.

On December 5, 2008, Ricky Guseman of West Palm Beach, Florida, was to be evicted. Instead, local officials told the South Florida Sun-Sentinel, he "barricaded himself in a mobile home… set the place on fire and then shot himself in the head with a shotgun."

In December, coroner's investigators in Kern County, California, revealed that they were "seeing a wave of people committing suicide because of financial stress," a 5-10% increase over 2007.

An analysis of 2008 "death reports" in Milwaukee County, Wisconsin, by local ABC television affiliate WISN-TV found "[f]inancial pressure in a difficult economy has led to desperate measures." Of 108 suicides -- a 20% jump over any of the last three years -- at least 25% of the victims "were struggling financially." For example, Wauwatosa resident Tom Brisch, a married father of two, fell on hard times after his wife of 20 years, Sherry, lost her job. At the same time, his job as a commission-only Ford car salesman fell victim to the sluggish auto market. As Sherry summed the situation up after his suicide, "[T]he economic picture with a kid going to college, another one starting high school... was pretty grim and we were struggling." She returned home one day to find that her husband had hanged himself. In his shirt pocket was a suicide note in which "he asked for forgiveness and wrote that he could not get it together to provide for them."

WISN-TV uncovered a host of similar tragedies including:

* A 21-year-old Milwaukee man who shot himself in the face after "he ran out of unemployment [insurance]."

* A 43-year-old West Allis man who hanged himself in his basement with a belt. "[T]he mortgage payments are behind," his girlfriend told the police. "There are astronomical medical bills."

* A 40-year-old Milwaukee woman who overdosed after having "financial problems."

* A 24-year-old Milwaukee man, "fired from his job three weeks before," who suffocated himself with Saran Wrap.

* And a 38-year-old Milwaukee man who shot himself in the head. He'd lost his job six weeks earlier.

In January, less than an hour's drive south of Milwaukee, 37-year-old Staci Paul's car was pulled from Lake Michigan, but they couldn't find the body of the Kenosha, Wisconsin, woman. As an article in the Kenosha News noted, however, friends "said they knew things hadn't been easy for Paul. A single mother, she worked hard to find jobs and as the economy worsened, friends speculated, Paul might have run into some financial trouble. Court records also show Paul had been evicted from her home in October."

Distress Signals
Paul apparently felt she had to deal with her problems on her own. Others, however, have called for help. According to a January 9th report in the Pittsburgh Post-Gazette, local police received a phone call concerning a 64-year-old resident of Westview, Pennsylvania, who was "apparently distraught over losing his house." When they arrived at the home, they found him "sitting in a lawn chair in his driveway with a rifle under his chin." He was later taken into custody and sent to a psychiatric clinic for "evaluation."

Increasing numbers of desperate souls have also called the National Suicide Prevention Lifeline, which logged a record 568,437 calls in 2008. (There were only 412,768 such calls the previous year.) Similarly, a recent investigation by USA Today's Marilyn Elias found that suicide hotlines in Dallas, Pittsburgh, suburban San Francisco, Hyattsville (Maryland), Georgia, Delaware, and Detroit have all reported "increases in callers since the economy slid." The report added:

"In Boston, more hotline callers with mental health problems mention job losses, evictions or fear that they'll lose their homes, says Roberta Hurtig, executive director at Samaritans Inc. [a not-for-profit volunteer organization dedicated to reducing the incidence of suicide.] In Kalamazoo, Mich[igan], and other locales, callers with mental illnesses such as bipolar disorder say loss of insurance and cutbacks in public health programs are preventing them from getting medications.

"At the Gary, Ind[iana], Crisis Center, suicidal callers with economic worries are increasing, and their depression is more severe, says Willie Perry, program coordinator for the hotline."

In Franklin County, Ohio, suicide hot line volunteers are "logging more calls from people in financial distress, says Mary Brennen-Hofmann, coordinator of suicide-prevention services at North Central Mental Health Services in Columbus." She continued, "We have seen a lot more calls dealing with financial problems, evictions, foreclosures and job loss."

Similarly, the Hopeline of North Carolina Inc. in Raleigh saw a 50% jump in calls in October and November. "We get calls from people who are suicidal because the stock market is down," said executive director Courtney Atwood. "They have lost money and are not able to provide for their family."

In Los Angeles, calls to the city's "busiest suicide hot line" increased by as much as 60% last year. "A year ago, many of the calls we would get were from people with mental illnesses," commented Sandri Kramer, the program director of the center that operates the hot line. "Now many of the calls are from people who have lost their home, or their job, or who still have a job but can't meet the cost of living."

Domestic Disturbances
Not surprisingly, the economic meltdown has also strained marriages and, according to experts, is contributing to a rise in domestic violence. Retha Fielding, a spokeswoman for the National Domestic Violence Hotline, notes that calls increased 18% between October 2007 and October 2008 and attributes the spike to the poor economy. "It is bringing increased stress and violence into the home. Domestic violence is about control. If you lose your job, that's control you don't have, so you may want to have more control at home."

Sometimes economically exacerbated violence can turn deadly.

On December 9th, for example, 59-year-old Thomas Garrett of Midwest City, Oklahoma, murdered his wife. According to Midwest City Police Chief Brandon Clabes, "Garrett told officers he shot his wife because he didn't know how to explain that they were evicted from their home while she was in the hospital." He apparently planned to kill himself too, but was stopped by the police.

Thirty-one-year-old Eryn Allegra had lost her home as well as her job, and had, according to press accounts, been thinking about suicide for weeks. On Christmas day, the Port St. Lucie, Florida, resident reportedly checked into a hotel, gave her 8-year-old son over-the-counter medicine to put him to sleep, and then smothered him. She subsequently slit her own wrists in a failed suicide attempt.

Noting a man's pickup truck parked in his driveway at a time when he was normally at work, neighbors in an "upscale neighborhood" in Manteca, Georgia, entered his home which a bank had recently approved for a short sale. (A short sale often takes place when a buyer in default is trying to avoid foreclosure.) According to the Manteca Bulletin, they found him "lying in the foyer of the home… dead of a gunshot wound." Arriving at the scene soon after, police discovered the body of his wife nearby "and located a firearm near the two bodies."

On January 11th, Pinole, California police responding to a domestic disturbance call found 43-year-old Kimberly Petretti sitting on the curb in front of the home. She was being evicted that morning. Inside the house, which "showed no signs of a preparation for the move," they found the woman's mother, 62-year-old Claudia Petretti, dead -- shot in the head with an assault rifle. According to Deputy District Attorney Harold Jewett, a two-page letter on the scene indicated a murder-suicide plan linked to the family's financial difficulties. "It was a significant event in their lives that may have precipitated this tragic and desperate act," he said.

Last October, a man in Los Angeles, beset by financial troubles, shot his wife, mother-in-law, and three sons before turning the gun on himself. An eerily similar scene replayed itself this week, when another Los Angeles resident apparently killed his wife and five children -- an 8-year-old girl, twin 5-year-old girls, and twin 2-year-old boys -- before faxing a letter to a local television station and then killing himself. "This was a financial and job-related issue that led to the slayings," Deputy Chief Kenneth Garner said. "In these tough economic times, there are other options. In my 32 years, I've never seen anything like this."

As the World Burns
On December 15th, a 41-year-old Dubuque, Iowa man "used liquid pre-shave to set his apartment on fire because he thought he was going to be evicted."

On December 21st, a 31-year-old woman who had been evicted from her Orange Park, Florida, apartment, "started a weekend fire that caused an estimated $500,000 in damage" to the complex that was her former home. That same day, a woman in St. Augustine, Florida, "was charged with arson… after vacating a house she was evicted from that was later found burning."

On January 5, 2009, Bobby Crigler, the property manager for Holly Street Apartments in Fayetteville, Arkansas, said, "I went over and had a confrontation with [tenants about an eviction notice], and they got belligerent." After that, he sent the property's maintenance man, his son, 49-year-old Kent Crigler, to change the locks at another tenant's apartment. When friends of the tenant facing eviction spotted Kent, they assumed, according to Bobby, that he was there to evict their buddy. They set upon Kent, punching and kicking the father of four to death, according to a report in the Northwest Arkansas Times.

Generally, however, if you weren't a multimillionaire intent on suicide, what you did to your house, your husband, your wife, your child, your bank, your neighbors, your landlord, or yourself remained a distinctly local story, a passing moment in the neighborhood gazette or a regional paper. And for the range of such acts, unlike sports statistics, there are no centralized databases toting up and keeping score. Every now and then, though, a spectacular act of extreme desperation makes it out of the neighborhood and into the national news.

One of these occurred this January, although the media generally played it as a sensational screwball story rather than another extreme act stemming from the economic crisis. In December, Marcus Schrenker, a money manager and sometime stunt pilot, penned a letter that read, in part: "It needs to be known that I am financially insolvent… I am intending on filing bankruptcy in 2009 should my financial conditions continue to deteriorate." They did.

As the Indiana investment adviser grew more desperate to escape mounting financial difficulties and legal issues stemming from accusations of investor fraud, he reportedly hatched a plan that was splashed all over national television as it unfolded. According to news reports, he staged a Hollywood-style getaway from his rapidly deteriorating life, complete with a fake mid-air mayday call, a parachute jump over Alabama, and a faked death from a plane he put on autopilot that crashed in a swamp near a residential area in the Florida Panhandle. Schrenker then raced away on a carefully pre-stashed motorcycle, before being discovered by federal marshals just after he had slashed his wrists at a Florida campsite. He recently pleaded not guilty in federal court to charges that he willfully destroyed an aircraft and made a fake distress call.

Going to Extremes
Across the United States, people have been reacting to dire circumstances with extreme acts, including murder, suicide and suicide attempts, self-inflicted injury, bank robberies, flights from the law, and arson, as well as resistance to eviction and armed self-defense. And yet, while various bailout schemes have been introduced and implemented for banks and giant corporations, no significant plans have been outlined or introduced into public debate, let alone implemented by Washington, to take strong measures to combat the dire circumstances affecting ordinary Americans.

There has been next to no talk of debt or mortgage forgiveness, or of an enhanced and massively bulked-up version of the Nixonian guaranteed income plan (which would pay stipends to the neediest), or of buying up and handing over the glut of homes on the market, with adequate fix-up funds, to the homeless, or of any significant gesture toward even the most modest redistributions of wealth. Until then, for many, hope will be nothing but a slogan, the body count will rise, and Americans will undoubtedly continue going to extremes.


mungkin ikan karing satu nostalgia untuk anda tetapi realiti bagi banyak yang lain, scribe.

kebelakangan ini pemimpin negeri-negeri yang di bawah teraju PR hanya banyak berpolitik tanpa ada mengusulkan satu alternatif pragmatik menangani lembapan ekonnomi yang melanda - sebagai contoh; kata-kata kosong KM Pulau Pinang.

dahulu soviet union hancur kerana kekejaman di afghanistan, adakah sekarang giliran amerika syarikat pula?

A KADIR JASIN said...

Sdr Mus,

Orang kampung saya sebut rokok skrit. Skerit tu padanan daripada perkataan Inggeris "cigarrette".

Bulb atau mentol lampu depa kata "blob" -- blob seakan-akan sama bulb.

Sdr Lebai Sudin, kalau semua kit masuk pondok, siapa nak cari makan? Siapa nak bayar cukai?
Allah tak suruh macam tu kot?

Sdr Aqilfarihin, terima kasih atas maklumat itu. Saya juga peminat nasi dagang dan nasi berlauk.

Sdr Rhomer, saya tak kata kehidupan zaman sekarang semuanya tak baik. Sebenarnya sekarang lebih baik tapi ramai tidak sedar maka tidak tahu memanfaatkannya.

Ambil program TV sudahlah. Banyak saluran dan program yang baik. Penuh dengan maklumat dan ilmu. Tapi orang kita lebih suka hiburan dan rancangan yang mendangkalkan fikiran.

Terima kasih.

HeroHuruHara said...

Teh di warung sedap teh di kopitiam pun sedap. Kalau besa dok minum di warung, tiba-tiba pi 'try' teh di kopitiam mungkin esok ..lusa dan selamanya dok di kopitiam saja.

Pilihan di mana-mana!

Tak heran lompat katak ka lompat kijang berlaku dalam politik...masing-masing mencari sesuatu yang sedap..Fitrah manusia tidak mencari sesuatu yang menyusahkan...tetapi kadang-kadang amat menyusahkan jika berlaku perubahan. Tambah-tambah baru nak rasa sedap dan tengah sedap...

Che Det mungkin berbeza pasai berenti tengah sedap !


Pilihan di mana-mana!

Cerut RM100 sebatang buat anak muda tak menjadi satu kejutan budaya. Hari ni daftar ahli, tahun depan dah memandu BMW dan Harrier. Cuma heran dalam macam tu masih ada yang menghisap rokok 'pow' walaupun daftar ahli dah bertahun-tahun...

Kijang yang tinggi melompat pun kadang 'matah' kaki kalau lompat di selut.

Anonymous said...

Datuk,

Berdasarkan kepada penglaman-pengalaman zaman silam tidak dapat dinafikan yang kehidupan orang-orang Melayu dizaman sebelum merdeka hinggalah penguatkuasaan DEB tahun 71 sangat parah. Ini satu kenyataan yang perlu diakui.

Betapa tidaknya dalam masa kurang 40 tahun perlaksanaan DEB orang Melayu sudah mampu hisap curut RM100 sebatang (dengar ceritanya ada yang hisap curut RM300 sebatang). Sudah ramai yang berniaga, ahli koperat, doktor, engineer, pilot dan berbagai-bagai lagi. Lantaran itu timbul kebencian beberapa pihak tertentu oleh kerana orang-orang Melayu sudah kaya dan cerdik dan tidak boleh diperbodohkan lagi.

Sayangnya bila dah kaya mula sombong dan tidak berpijak dibumi nyata. khususnya ahli-ahli UMNO yang muda-muda. Tidak tahu hujung pangkal sejarah perjuangan parti cuma mengaut hasilnya saja. Lantaran itu ramai yang marah pada Tengku Ahmad Rithaudeen bila dia cadang hapuskan sayap-sayap parti UMNO. Kadang-kadang "getik" melihat gelagat mereka. Penuh dengan kepura-puraan.

Mungkin generasi muda Melayu tidak tahu sebelum DEB orang-orang Melayu merupakan "second class" citizen, baik sedikit dari kaum India. Orang-orang Melayu KL tidak berani masuk Petaling Street. Kalau tak ada duit jangan masuk dan tanya harga barang di kedai-kedai di Chow Kit Road, Penang Road di Penang dan sebagainya. Nanti kena halau dan maki hamun. Syukur sekarang tidak lagi. Orang Melayu sudah ada purchasing power.

Saya bukan pembodek atau ahli UMNO. Cuma pesara kerajaan dan membandingkan Malaysia dengan negara-negara lain.

Anonymous said...

Dato,

Pernah dengar atau makan
"mee siput" - di goreng rangup dan dibubuh sambal kacang....

lebih sedap dari cerut Cuba.

mad said...

salam datuk,

saya baca tajuk ini dalam blog pembangkang - "Perut-Perut besar berDEMO bantah tangkap rasuah UMNO".
lucu kan datuk, dan memang benar gambar yg dilampirkan menunjukkan beberapa ahli umno yg kelihatan overweight dan berperut besar sedang berdemo, hahahaha...

Anonymous said...


HeroHuruHara said...

Cerut RM100 sebatang buat anak muda tak menjadi satu kejutan budaya. Hari ni daftar ahli, tahun depan dah memandu BMW dan Harrier. Cuma heran dalam macam tu masih ada yang menghisap rokok 'pow' walaupun daftar ahli dah bertahun-tahun...



Ha ah, kawan, memang betul. Tapi time dari 1991 hingga 1998 lagi hebat!! Sape menteri kewangan entah le.

Anonymous said...

Tuan,

Hari ini Seremban 2 dibanjiri oleh warga Singapura berbangsa Tionghua. Premis kosong di bawah ofis boss saya baru saja disewakan hari ini oleh seorang warganegara Singapura berbangsa Tionghua.

Perumahan tidak-mampu-dimiliki Melayu di Seremban 2 tu untuk sapa?

Melayu sama melayu asyik sangat bergaduh. Orang luar tengah ambil kesempatan sapa pun tak sedar@fana

Anonymous said...

Saya berbual dengan satu pekedai cina di satu pekan kecil, dia kata anak-anak cina hari ini dah makin teruk, kalau makan tengahari dah tak tunggu bapaknya. Mereka bedal dulu. masa dia kecil-kecil, kalau makan kena tunggu bapak. Makan sama-sama. Biar bapa dah mandi. Anak-anak duduk sama-sama. Tapi sekarang tidak...anak-anak dia jamah dulu nasi, kalau ada lauk sedap lauk tu dah tinggal sikit, baru bapak yang jamah.dan tak hirau kan bapak yang cari rezeki. Tak tahu kenapa. Mereka tak ada nilai menghormati ibu bapa. Cuma nak suka-suka saja.

Dalam hati aku bukan cina saja, melayu lagi teruk...ada agama...tapi dah tak berapa nak pakai agama ..apa nak jadi bangsa kita ....dan bangsa-bangsa lain...apa nak jadi dengan bangsa malaysia...budaya menghormati orang tua dah makin hancur...sedih...sebenarnya cikgu dah nampak hal ini di sekolah. Tapi pemimpin-pemimpin tidak menghormati guru-guru...pinda perkara itu , pinda perekara ini akhirnya kuasa guru mendidik tak ada tinggal mengajar itu pun ...dah nak dipupuskan juga

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).