Thursday, February 04, 2010

Kesan Sihat Kepelbagaian Suara Melayu

A kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

SATU perkembangan menarik yang berlaku kepada bangsa Melayu selepas pilihan raya umum 2004 adalah penyemarakan semula kepelbagaian suara.

Walaupun Melayu mempunyai banyak badan dan pertubuhan sukarela akar umbi, namun untuk jangka masa yang agak lama, suara mereka jarang kedengaran atau tidak lantang.

Mereka berasa lega dan yakin menyerahkan penentuan agenda hala tuju bangsa Melayu dan agama kepada parti-parti politik yang mewakili mereka dan kepada pentadbiran awam yang majoriti anggotanya adalah Melayu.

Tetapi keselesaan dan kelegaan orang Melayu mula terganggu dan akhirnya menjadi keresahan apabila Pentadbiran Abdullah Ahmad Badawi dilihat sebagai hilang arah tuju, menjadi elitis dan dikuasai oleh segelintir pembantu, penasihat serta sahabat handai.

Pentadbiran Abdullah membuka pintu penyuaraan melalui dasar liberalisme dan keterbukaannya, tetapi gagal memacu agenda itu.

Dalam masa yang singkat, dasar itu dirampas dan dimanfaatkan sepenuhnya oleh pembangkang, khasnya parti-parti yang mewakili kaum Cina dan India.

Provokasi politik mereka melalui tunjuk perasaan dan tindakan mahkamah melemahkan parti-parti bukan Melayu Barisan Nasional yang tidak boleh membuat tuntutan melampau kerana menghormati kontrak sosial BN.

Menjelang PRU 2008, majoriti pengundi Cina dan India berpindah kepada pakatan longgar DAP-PKR-Pas manakala ramai pengundi Melayu, termasuk ahli dan penyokong Umno, sama ada memulau pilihan raya atau mengundi pembangkang “untuk mengajar BN.”

Walaupun Umno masih merupakan parti terkuat di Malaysia dan menjadi penyelamat BN dalam PRU 2008, imejnya telah tercalar dan kepemimpinannya tidak lagi disanjung tinggi oleh orang Melayu.

Akibat perubahan pola politik nasional itu, yang bermula dengan agenda liberalisme Abdullah dan kegagalan BN memacu agenda berkenaan, Umno dan BN menjadi lemah.

Kepada orang Melayu yang berkesedaran dan mampu bersuara, kelemahan Umno ini dilihat sebagai punca pelbagai perkembangan yang mencabar dan merugikan kepentingan bangsa Melayu. Antara ciri yang dibimbangkan termasuk:-

1. Sudah menjadi tanggapan umum bahawa akibat perpecahan dan kelemahan politik ini, orang Melayu tidak lagi berdaya mempertahankan hak dan keistimewaan mereka;

2. Akibat perpecahan dan kelemahan politik orang Melayu itu, lebih mudahlah bangsa-bangsa lain membuat tuntutan;

3. Dilema orang Melayu diburukkan lagi oleh anasir-anasir Melayu liberal. Mereka ini menolak identiti kaum dan menafikan sumbangan Dasar Ekonomi Baru (DEB) ke arah menjadikan mereka golongan elit;

4. Kemudian terdapat semakin ramai orang Melayu yang tercicir daripada aliran pemikiran perdana kerana kurang pendidikan atau bersikap tidak peduli.

5. Kepemimpinan baru Umno (yang menerajui kepemimpinan negara) dilihat sebagai tidak cukup kuat mempertahankan hak dan keistimewaan orang Melayu dan terlalu bertolak-ansur dengan rakan-rakan bukan Melayu mereka dalam BN;

6. Pas pula dilihat sebagai semakin bercelaru akibat percubaan mengimbangkan antara dasar Islamnya dengan keperluan bertolak-ansur dengan rakan-rakan Pakatan Rakyat yang berideologi sekular;

Akibat ketidakyakinan kepada kepemimpinan politik Melayu inilah muncul suara alternatif Melayu, sama ada daripada pertubuhan sedia ada atau daripada pertubuhan baru seperti Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) dan Gabungan Badan Ekonomi Melayu (Gabem).

Walaupun Presiden Perkasa, Ibrahim Ali yang juga Ahli Parlimen (Bebas) Pasir Mas, dilemparkan pelbagai tuduhan dan diberi label yang menghina oleh pihak pro-Pakatan Rakyat, Perkasa kini muncul sebagai suara alternatif Melayu yang lantang dan mendapat liputan meluas oleh media baru.

Sementara itu, dalam Umno sendiri muncul beberapa kumpulan dan individu pendesak yang boleh dilabelkan sebagai “Umno Bebas” atau “Free Umno” yang tidak terikat dengan dasar perdana parti.

Mereka ini terdiri daripada veteran parti, ahli-ahli profesional yang tidak bergantung kepada ihsan Umno, cendekiawan dan pemikir, penulis, wartawan dan blogger.

Perkembangan ini penting bagi orang Melayu jika mereka mahu terus mengekalkan identiti bangsa, menaikkan taraf ekonomi Melayu dan Bumiputera, mempertahankan Islam, menuntut persamaan hak ekonomi dan sosial dengan bangsa-bangsa yang lebih maju dan mengurangkan jurang pendapatan dalam masyarakat Melayu.

Kepelbagaian suara inilah yang menjadi landasan kepada kekuatan politik, ekonomi dan pendidikan Cina. Selain suara politik, bangsa Cina disokong oleh badan-badan bebas seperti dewan-dewan perniagaan, badan-badan pendidikan, persatuan suku kaum dan badan-badan profesional.

Hatta bangsa India yang lebih kecil pun diwakili oleh pelbagai pertubuhan di luar kerangka politik, termasuk Badan Bertindak Hak Asasi Hindu (Hindraf) yang diharamkan.

Kemunculan semula kepelbagaian suara dan pendapat umum Melayu ini adalah sihat dan boleh menjuruskan bangsa Melayu ke arah politik tanpa parti di mana sokongan terhadap parti politik tidak lagi bergantung kepada taat setia, tetapi kepada dasar dan pencapaian.

107 comments:

Anonymous said...

I totally agree...we Melayu need to break away from depending on government and on politicians to defend ourselves. we need to be able to speak up and not hoping for politicians to speak on our behalf. politicians can only do so much because they are not willing to as well as limited by their political considerations...it's time for us Malays to stand up and fight and push and shove politicans to do what is right : AMAN HARDI

pengkaji said...

Dato,

Sudah tibanya masanya rakyat Melayu bersikap proaktif dan bertindak sebagai pengawas dan penegur keatas perjalanan politik Tanah Melayu dan juga keberkesanan ideologi pemerintah.

Kita tidak lagi boleh melepaskan sahaja tangggungjawab untuk memastikan adanya "check and balance" kepada pembangkang keatas pemerintah, kerana at the end of the day, mereka sebagai orang politik - tak kiralah BN atau PR , tetap memberikan perhatian lebih kepada parti dan penyokong mereka demi survival periuk nasi dan ideologi mereka.

Sebenarnya sikap proaktif itulah HAK kita sebagai rakyat yang mengundi. Tanggungjawab kita tidak setakat memangkah di atas kertas undi sahaja.

Anonymous said...

Another thing that is becoming more apparent is that the push by the so called liberal Malays to present themselves as more superior than other Malays by proudly, some would say arrogantly denying everything that is considered too Malay. I think this is another form of racism that is emerging in Malaysia, intra-racism, commited by the Malays towards other Malays and I think Pakatan people are guilty of this racism without realising it yet. AMAN HARDI

Anonymous said...

Datuk,
Kemunculan badan alternatif yang memperjuangkan kepentingan bangsa Melayu ini amat penting dalam keadaan semasa. Apa yang penting sekarang ialah memastikan gerakan ini dapat digembleng ke arah mencapai matlamat yang diharapkan oleh orang Melayu setelah harapan yang mereka sandarkan di bahu pihak berkenaan selama ini, tidak kesampaian. Untuk ini, gerakan berkenaan memerlukan pemimpin yang berani, pintar, berwibawa dan beriman.

-- Balanglama

zainal abidin awang kechik said...

tok..kampung melayu,baju melayu,kueh melayu,tanah melayu...pupus satu hari nanti.peminpin melayu mula berbicara satun,kerana takut kepada hong leong malu kepada arokiasamu segan pada jose maria.
jika melayu berkata perkara benar jadi salah.1 Malaysia.. saya teringin nak tengok kawasan perkuburan 1 Malaysia. Tok saya tahu jugak sejarah.
Tok saya melayu. tokwan saya keling.Zaman british dia dapat JP sebab dia Mamak Malibari klass satu di Bukit Mertajam.
Kini dia tiada lagi ..Tapi dia berkata satu hari orang melayu akan jadi seperti burung wak wak atau ayam selasih..tiba di zaman ini kalau kita kata HAK ORANG MELAYU. umno marah
salam

ab said...

Salam Dato,

Pada saya apa yang berlaku sekarang macam sebuah bus penuh dengan penumpang melayu.... bergerak kat highway dah lama dah dengan pemandu separuh mengatuk ni!!...


Lepas tu tukaq pemandu baru,kaki dam punya lah teruk,penumpang tertiduq dia `tersasar' kefederal highway, penuh lubang sana sini....


Laa ni penumpang-penumpang dah kelamkabut! ,ada yang takut mati katak...ada yang berdoa cepat sampai,ada yang menangis,menjerit, ada dah mati kutu dan berzikir...ada yang tenggelam punca habis......


Pemandu kaki dam ni pulak kencing dalam tangki minyak sebab nak kebas
duit minyak, masuk jalan short cut ikut lorong `estate'! dapat sapu
duit tol!!...


Pemandu ni rancang nak jual tayar bas ni dan tukar dengan tayar lama semua sekali kat `estate' mana-mana, dan berhenti pekena dam dan tambah `minyak gas' dan minyak sawit dalam tangki !!!!


Kalau ada orang nak beli,dvd player dan lampu bas tu pun dia nak jual juga..... kalau bolih, penumpang-penumpang tu pun dia nak lelong juga...!


Penumpang-penumpang ni tak sedaq depa semua bolih pelekoh drebar ni, depa bolih tolak bas,atau pandu sikit-sikit sampai ke highway balik, bolih kongsi bayaq tol, tukaq minyak premium, mandi, tukaq baju, sembahyang,berdoa dan makan minum,mesyuarat dsb dan PECUT BALIK KE TUJUAN ASAL BERAMAI-RAMAI!!!!....


BERAMAI-RAMAI pecut ke tujuan asal!!....

BERAMAI-RAMAI adalah kuncinya bro.....!!.


Abu Bakar Ab Rahman

abdullahngah said...

Sudah lama saya nampak kedudukn kepemimpinan dan pentadbiran negara hoyong hayang.

Bukan zaman Abdullah Ahmad Badawi, malahan zaman sebelum ini dan zaman Dar Mahahtirlah yang tersangat teruk dengan amalan rasuah.

Saya masih ingat dengan slogan 10 persen yang tidak boleh dipisahkan dengan nama Dr Mahathit Mohammad.

Ini satu contoh amalan ‘mata pencarian’ yang tidak halal dan daripada sumber haram.

Malangnya, ia berlaku di mana-mana lantaran kurang keinsafan para yang bernama Melayu mengenai akibat makan sesuatu yang tidak haram dan tidak menjaga keselamatan dirinya di akhirat kelak.

Disebabkan fitrah melayu yang diberi amanah inilah kita perlu diingatkan supaya ikut perintah Allah dan Rasullah mencari yang yang halal itu adalah wajib.

Tetapi menjadi halangan dalam kehidupan Melayu yang mengaku Islam malah mereka tetap dengan usaha mencari yang haram itu wajib.

Mereka nampak wang di depan mata, baginya segala boleh saja. Itulah yang gawat dalam organisasi, akauntabiliti tidak dipandang lagi, kredibiliti tidak bererti, yang tinggal hanya janji yang bakal dimungkiri.

Suruhan Allah SWT supaya mencari rezeki daripada sumber halal diabaikan. Amalan rasuah dijadikan budaya hidup.

perbuatan memberi sogokan berbentuk ‘hadiah’ sama ada wang, imbuhan, perkhidmatan atau faedah lain untuk membolehkan sesuatu dihajati diperoleh.

Perbuatan yang keji Allah kerana mengambil harta orang dengan cara mengingkari perintah-Nya sangat digemari.

sedangkan Allah Firman yang bermaksud: “Dan janganlah kamu makan atau mengambil harta orang lain antara kamu dengan jalan salah dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim kerana hendak memakan atau mengambil sebahagian daripada harta manusia dengan berbuat dosa, padahal kamu menge-tahui salahnya.” (Surah al-Baqarah, ayat 188)

Pada hal rasuah itu ‘sesuatu’ sifat yang diwarisi daripada syaitan. Implikasinya juga besar iaitu Melayu menjadi pengkhianat negara menyatakan yang baik itu buruk dan yang batil itu baik.

Lihat Firman Allah yang bermaksud: “Wahai sekalian manusia! Makanlah daripada apa yang ada di bumi, yang halal lagi baik dan janganlah kamu ikut jejak langkah syaitan kerana sesungguhnya syaitan ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.” (Surah al-Baqarah, ayat 168)

Rasulullah SAW melaknat pemberi dan penerima rasuah dalam hadis Baginda diriwayatkan Al-Imam At-Tarmizi bermaksud: “Daripada Abdillah Amru ia berkata: Rasulullah SAW melaknat pemberi rasuah dan penerima rasuah.”

Jadi para pemimpin Melayu yang diberi amanah telah dilaknat oleh Allah, sebab itu apa yang berlaku sekarang merugikan, termasuk menjadi puak yang rugi diakhirat nanti.

Mereka mengikut jejak langkah syaitan yang fungsinya merosakan akidah dan keimanan bangsa Melayu/ Islam.

termasuk meminggirkan hukum agama dalam menjalankan urusan harian. Firman Allah bermaksud: “Wahai orang beriman! Makanlah daripada benda yang baik, halal, yang Kami berikan kepada kamu dan bersyukurlah kepada Allah jika betul kamu hanya beribadat kepada Allah.” (Surah Al-Baqarah, ayat 172)

Kepemimpinan yang cemerlang menakutkan orang kafir Quraisy yang akhirnya menawarkan sesuatu kepada Rasulullah SAW supaya Baginda dapat bekerjasama dengan mereka tetapi ditolak.

Realitinya kehidupan orang tidak amanah pasti porak-peranda, kucar-kacir dan tidak mempunyai hala tuju dalam menuju masa depan

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Apabila hilang amanah maka tunggulah kedatangan Hari Kiamat.

Bertanya seorang lelaki: Bagaimana hilangnya amanah itu? Sabda Rasulullah SAW: apabila sesuatu urusannya diserahkan kepada bukan ahli, maka tunggulah kerosakan dan kebinasaan.” (Hadis riwayat Al-Imam Al-Bukhari)

pakbelalang said...

Nasib malang bagi orang Melayu seolah-olah telah dipermain-mainkan. Siapa patut dipersalahkan?
Tepuk dada tanya selera!

Pada pandangan saya, orang Melayu sendiri patut dihukum. Tidak ada gunanya menuding jari kepada orang lain kerana satu jari kita tuding menghala orang lain, empat jari masih lagi menghala kepada diri sendiri.

Orang Melayu patut muhasabah diri sendiri untuk mengambil iktibar keadaan nasib malang yang menimpa bangsanya.

Adakah kita masih ada lagi harapan untuk merubah untung nasib bangsa Melayu atau terus dilanda oleh suasana yang tidak menentu dewasa ini.

Fikir-fikirkan lah !!

Jangan lupa setiap bangsa itu tidak akan berubah jika bangsa itu sendiri tidak mahu berubah kepada yang lebeh baik lagi dari keadaan sekarang.

Pada pendapat saya hanya kekuatan minda atau akal orang Melayu yang bijaksana sahaja yang boleh memberikan harapan kepada bangsanya.

Jika tidak kita akan terus tenggelam dilautan dalam atau dihumban ke hutan belantara terkapar-kapar dan meraba-raba seperti seolah-olah macam orang yang sudah hilang arah dan pedoman.

Hanya ada satu sahaja harapan bagi orang Melayu iaitu perpaduan untuk menghadapi segala rintangan yang ada dihadapan kita. Tidak ada jalan yang lebeh baik lagi. Itu sahaja!! ONE MELAYU FIRST,ONE MALAYSIA SECOND!!

Roti Planta said...

Dato',

Kita tengok tindakan atau kesan atau tindakan kepada 'Kepelbagaian Suara Melayu' ini melalui
Kes 1: Sokongan Tengku Razaleigh (Melayu Kelantan)tentang Royalti
Kes 2: Penggunaan BI dalam Pengajaran Sains dan Matematik (keputusannya Suara Melayu Kalah) - berjaya disejukkan kejap oleh TPM

Tunggu..

Bye/Roti Planta

atiefs said...

kita semua sama-sama UMNO.. ada masa kita berbeza, ada masa kita sama.. kita tau bila perlu bersatu, tang mana boleh lawan getu.. supaya UMNO nampak lebih bermutu..

OKJ said...

Salam DAKJ

Fakta, cerita benar & nasib baik

Salah satu negara termuda di Europe adalah Belgium, itupun merdeka tahun 1830, dah lebih 180 tahun penubuhannya. Dengar ceritanya, masih lagi mengalami masalah perkauman antara yg bercakap ‘francais’ dan ‘flemish’.

Inikan pula negara kita yg baru je 50 tahun merdeka. Tapi tak dengar pula cerita bergaduh pasal loghat walaupun ada Melayu Jawa, melayu bugis, melayu kelantan, melayu mamak, melayu minang, melayu siam, melayu bandar, melayu kampung dan sebagainya.

Bilangan professional melayu sekarang pun dah ramai. Qouta pergi haji pun sentiasa penuh. Sekarang paling cepat pun 2024 (14 tahun lagi kalau ikut queue). Bila bulan puasa, boleh dikatakan restoran fastfood pun jadi lengang je. Bila raya, highway ‘macet’ dengan ‘mobil’.

Senang cerita, kesimpulannya, dlm masa 50 tahun je orang melayu dah jadi ‘somebody’. Memanglah ada yg lebih kaya dari kita, tapi tak apalah sebab qada & qadar dah begitu. Mungkin satu hari nanti masa kita pula. Kalau tak kita, anak cucu kita nanti. Kita ni sepatutnya banyaklah bersyukur dan terima kasih kerana berNASIB BAIK dipimpin oleh pemimpin dan PARTI yg cekap. Sekian TQ.

Anonymous said...

Datuk,

Inilah akibat kalau orang Melayu tidak bersatu. Tidak menjadi hal kalau berlainan parti pun asalkan perkara yang melibatkan kepentingan bersama dipertahankan secara berganding bahu.

Dalam hal ini, UMNO dan PAS wajar mencontohi parti MCA, DAP dan Gerakan.

Sayangkan bangsa itu tidaklah bermakna kita membenci dan memusuhi bangsa-bangsa yang lain.


-sinbad-

Anonymous said...

Salam hormat Dato',

Pada teorinya ,kelahiran pelbagai suara orang Melayu merupakan satu perkembangan sihat dan positif.Dengan adanya suara-suara lantang dan kritikal terhadap apa jua masalah dan kemuskilan yg berbangkit daripada kelemahan dan kepincangan dasar dan pentadbiran kerajaan yg dilihat merugi dan mengugatkan kedudokan orang Melayu ianya,setidak-tidaknya,akan membangkitkan kesan berikut:

1.Kerajaan(Umno/BN) akan menjadi lebih peka dan prihatin terhadap kepentingan Orang Melayu/Bumiputra.
2.Akan membangkitkan kesedaran dan menyuborkan semangat perjuangan orang orang Melayu yg mungkin dapat mengarakkan tenaga dengan lebih dinamik sebagai satu kumpulan yg kuat dan berkesan.
3.Mengimbangkan penekanaan dan tuntutan yg datang dari suara radikal oilh lain-lain kaum.

Kesan sihat dan positif ini akan diperolihi jika kepelbagaian suara itu terlahir daripada hati yg benar-benar jujor,ikhlas dan niat yg murni untuk kepentingan bangsa,agama dan negara.Jika suara-suara itu sekadar meperjuangkan kepentingan kumpulan-kumpulan atau individu-individu tertentu yg mempunyai agenda dan mutlamat tersendiri seperti PKR,maka ianya bolih membawa kepada keadaan yg lebih celaru dan kecamak lagi.Kenapa tidaknya,jikalau terdapat banyak suara yg berbeza diatas sesuatu isu dari kumpulan yg mempunyai pandangan dan pendapat yg berlainan kerana diwarnai olih sentimen ,emosi dan kepentingan tertentu.Contoh yg nyata ialah kes masalah kalimah Allah.Orang Melayu/Islam telah mengutarakan pelbagai pendapat dan pandangan mengikut citarasa masing-masing.Bahkan para "ulama" pun berbeza pendapat.Dalam hal ini pun, orang ramai terkeliru dan membuat fikiran bercalaru.

Sebaleknya pula ,jika kita lihat apa yg berlaku dengan kaum Cina, kepelbagaian suara memang membawa kesan yg amat positif.Walaupun mereka mempunyai pelbagai persatuan, kumpulan dan parti politik yg berlainan idologi tetapi dalam isu yg menyentuh kepentingan bangsa mereka seperti kes sekolah satu aliran mithalnya,mereka bangkit dan bersuara dalam satu nada yg padu.

Kesimpulannya,kepelbagaian suara tidak mestinya akan membawa kesan positif dan kebaikan kepada orang Melayu dan negara.Dalam keadaan sekarang, dimana jatidiri orang Melayu sudah banyak terhakis ,semangat kemelayuannya,khususnya di kalangan elitis, sudah pupus, dan orang-orang politik pula terlampau sibuk menyejar kedudokan dan kekayaan,nampaknya nasib orang Melayu sebagai bangsa "tuan rumah"akan semakin hilang haknya.


Hakikatnya orang Melayu mempunyai sifat terlalu sabar dan bertolok ansur tetapi apabila ia terlalu terhimpit dan tertekan,pada masa itulah dia akan bankit melakukan "amok"tampa mengira burok baiknya.Masa itu barangkali akan tiba jua jika Pemimpin negara tidak peka dan prihatin ,dan bertindak selaras dengan kehandak dan inspirisi orang Melayu/Bumiputera.

Askar Tua

langit biru said...

Pak Lah jugak yang Dato’ salahkan!

Mahathir tak salah ka Dato’?

Mahathir juga banyak salahnya kerana selepas menang pemilihan Presiden 1987 dengan majoriti 41 undi ke atas Ku Li, Mahathir terus “membunuh” demokrasi dalam UMNO, menguatkan tapak duduknya tanpa menghiraukan kesannya kepada barisan kepimpinan pelapis. Dan era-Mahathir jugalah rasuah politik @ politik wang mula bercambah seperti cendawan lepas hujan.

Akibatnya, lahirlah kepimpinan pelapis yang lembik selepas era- Mahathir.

Kepimpinan Najib pula dilihat Kepimpinan Berasaskan Sentimen (KBS), bukan lagi kepimpinan berasaskan Prinsip. Sentimen kononnya bukan melayu, bukan Islam, kurang senang dengan Melayu, dengan Islam menyebabkan satu persatu kepentingan melayu, kepentingan Islam sengaja digadaikan demi meraih sokongan kembali dari bukan melayu,bukan Islam.

Bukti terbaru betapa Najib menitik beratkan sentimen dari prinsip adalah perletakan jawatan Nasir, ekoran desakan bertalu-talu MIC. Mangsa ke 2 selepas seorang pembesar UMNO Penang!

Hidup 1Malaysia!!!

……..apa-apa lah Najib!

pakbelalang said...

Defence Ministry secrets being leaked (Updated)
By IZATUN SHAARI


KUALA LUMPUR: Internal sources within the Armed Forces have been found to be leaking Defence Ministry secrets to a foreign embassy in the country, claimed its minister Datuk Seri Zahid Hamidi.

Issuing a stern warning to the individuals responsible, he added that the ministry would not compromise with such practices which violate the Official Secrets Act 1972.

Zahid said he would meet the Prime Minister to discuss the matter soon before making a more detailed announcement.

comment:

The most unintelligent minister of all times. What a very stupid minister he is.

A serious case like this should be discussed with the Prime Minister in confidence first, instead of making public statement on the matter. This involves security matter and how stupid of him wanting to discuss with the Prime Minister when he had already made public statement in advance before meeting Najib. Gross stupidity.

I think he should not be given this high profile ministry. It is very dangerous. Najib should immediately think of transfering him to other ministry.

It is either Najib himself or his Deputy should take charge of Ministry of Defence.

Zaid Hamidi cakap merapu-merapu. Tak ada "class". Tidak bijak. Cepat "excited" sangat untuk keluarkan kenyataan seolah-olah macam CNN Breaking News!!! His level of intelligence is so glaringly not up to the mark as a Minister. What a shame!!Very childish!!

Anonymous said...

UMNO way of destroying a man who is a threat to them and in the process shame the Malay race in the eyes of the world and bring about their downfall. Suc shameless Malay race.

chongbin

Anonymous said...

Shame to the Malay race for all the world to see again. Hamidah of Perak Assembly, whom do you call now being a member of a certain race being a snake?

muniandy

Quantum Metal Consultant said...

Dalam keadaan yang 'cemas' nak masuk gaung tiba tiba Dato boleh cormer pula menyatakan apa yang berlaku hari ini adalah sihat kerana ada kepelbagaian suara Melayu. Mentaliti UMNO putar belit Dato dalam melunakkan orang Melayu cukup 'melekat' dan hebat.

Zaman Mahathir, dengan persepsi rauah,kroni, politik wang adalah juga kerana zaman itulah Melayu baru kenal 'dunia', baru keluar bawah tempurung dan merasa 'boleh' seperti orang lain hasil pembaharuan yang dibawa oleh Mahathir sendiri.

Lantas dilihat politik adalah pentas terbaik untuk mengumpul harta melalui perniagaan secara kroni dan mereka sanggup kamikaze untuk tujuan jawatan dan pangkat, lalu untuk mendapat wang mereka bayar dengan wang.

Siapakah Power Broker dan Mentor dalam hal hal rasuah dan kroni ini kalau tidak bukan our beloved big brother !!! Dia punya kerja Mahathir dapat nama busuk.

Oleh kerana kita belum 'buka mata' zaman PM sebelum Mahathir, banyak yang kurang diperkatakan tetapi hakikatnya rasuah akan berterusan tanpa mengenal siapa PM, selagi manusia itu dinamakan manusia dan yang jadi PM itu bukan malaikat.

Kecelaruan Melayu terserlah di zaman Paklah kerana 'pandai buka tak pandai tutup' atau 'pandai panjat tak pandai turun' lebih lebih lagi Paklah secara standardnya mudah dipergunakan oleh 'bini, anak menantu, ipar duai,kawan rapat sahabat handai rakan taulan orang kampung jiran sebelah'.

Atas dasar nak jadi lebih hero, lebih sempurna dan lebih popular dari penggantinya, singa di zoo pula dilepaskan.

Melepaskan jawatan secara peralihan kuasa ala ala penyingkiran itulah satu satunya tindakan Paklah yang dianggap terbaik walaupun sepatutnya dia berundur selepas keputusan pilihanraya 12.

Malang tidak berbau bagi orang Melayu, penggantinya yang kita harap dapat merobah dan mengembalikan keyakinan Melayu rupanya sekali lagi membuat tindakan unsangkarable dengan memansuhkan Jabatan Pembangunan Koperasi dan Usahawan, tonggak dan tempat usahawan Melayu berteduh.

Hari ini ketika Melayu masih lagi ketinggalan dalam bidang ekonomi dan belum lagi kembali 'bersatu' seperti sebelum ini sekali lagi Najib menghidangkan menu 1Malaysia, kesamarataan mengikut tafsiran masing2.

Alasannya dikatakan kerajaan sekarang menggunakan pendekatan tidak 'melaungkan' untuk membantu Melayu tetapi membantu secara senyap adalah semata mata teori yang boleh menikam diri sendiri. Lim Eng Guan telah menggunakan pendekatan 'senyap' untuk menolong anak bangsanya dan hari ini pekungnya sudah dibuka.. Secara senyap membawa maksud penyelewengan, kroni dan salah laku lebih mudah berlaku.

Dato' kena ingat, dalam kepelbagaian suara Melayu yang dikatakan sihat sebenarnya lebih banyak menangis dalam 'mempertahankan' hak Melayu dan Islam yang makin terhakis tetapi dalam masa yanbg sama, di sebelah sana, suara kepelbagaian mereka lebih berlipat ganda, lebih berkesan, lebih ganas, lebih vokal untuk 'menuntut, menambah termasuk layanan istimewa'.

Sampai bila kita mahu dan mampu handya 'bertahan' ketika 'diserang' bertubi tubi...

Tinta Hitam said...

Datuk,

Kesan sihat pada org org melayu lah yang menyebabkn UMNO tak dapa tidur malam.UMNO sebenarnya lebih suka org org melayu ni bodoh.Bodoh didalam menyuarakan pendapat dan aspirasi diri.Mereka lebih suka org org melayu jadi pak turut shj pd UMNO.

Orgn melayu yg kritikal adalah musuh semulajadi UMNO.Ramai org org melayu yang kritikal samada didalam parti UMNO atau dluar UMNO telah dijatuhkan oleh UMNO.

Selagi org org melayu jadi pak turut selagi itu UMNO akan bersuka ria merompak hasil mahsul negara dan mengkayakan sebahagian kecil pimpinan UMNO.

DEB dilahirkan sebab org org melayu dah mula kritikal dan mula mempersoalkan UMNO.Kalau lah tiada 13 Mei,adakah DEB wujud?UMNO hanya mengambil peluang dari sikap bodoh org org melayu dgn mengalihkan gelombang marah org melayu kepada Cina ketika itu.UMNO did nothing to improves malays situation except continuing British policies until May 13th 69.

UMNO was lucky at that time but now not anymore.UMNO days are numbered.Nobody else to blame except itself

mamai said...

masih lagi minda melayu lama kita nie yer...hidup mesti bertongkat dan berpimpin

casper c said...

Sepatah dua mengenai Abdullah Badawi - pukul rata apabila dirujuk, seorang pemerintah yg cukup lemah dan langsung tidak membawa apa jua manfaat kepada sesiapa pun melainkan sanak keluarga dan beberapa kroni perniagaan ie Nasi Kandar di Perth, sampai hari ini, tak masuk akal - itu pun lingkup.

Satu penggal pemerintahan Dollah Badawi, UMNO pikul beban segala kelemahan Mat Pinang.

Pak Kadir tidak boleh bersuara so, biarlah saya yg berkata.

Apabila ada berlaku kegusaran dlm UMNO, kita semua rugi kerana pucuk pimpinan M'sia tertakluk pada UMNO. Pemerintahan Dollah Badawi boleh dirujuk sebagai "The Lost Years" - seluruh negara tak kemana-mana, tak ada untung tetapi sudah kehilangan masa - dalam satu perenggan, itulah tahun-tahun Mat Pinang yg pantang dicabar.

Bulan pertama duduk kerusi panas pun sudah buat hal. Syarikat kelolaan anak PM, Scomi Engineering disiat CIA kerana terbukti kilang Scomi telah mendapat tempahan membuat komponen senjata(dilaporkan nuklear) yg direka pakar nuklear bernama Abdul Qadeer Khan(tolong check spelling).

Tidak pasti saya sendiri betapa mantap senjata/perancangan yg dibuat. Pandangan saya, perancangan adalah dalam peringkat permulaan dan produk terakhir jauh dari 'blueprint' yg masih sedang dikerjakan, dianalisa dan sering bertukar.

Tempahan dibuat oleh pakar nuklear Pakistan bernama *Abdul Qadeer Khan.
* He is a mercenary for hire who came under the watch of CIA, FSB(dulu KGB), German and Swiss intelligence.

Minta maaf, payah saya buat penterjemahan diatas.

Segala terbongkar Jan 2004 apabila komponen Scomi yg dikirim atas kapal BBC China(dikibar bendera German) menuju ke Libya ditahan CIA dan lantas AQ Khan melapurkan beliau diberi ganjaran berjumlah US$100 juta melaksanakan program nuklear bagi pihak Muarmar Gaadafi melalui anak syrknya Khan Research Lab, manakala kompenen-komponen tertentu yg berlainan dicari/direka/dibuat di merata lokasi - satu-satunya Scomi Eng anak syrk Dollah Tidor.

Long story short, this was the highlight of Badawi administration - a high stakes game of nuclear armaments - joint effort at the highest level btw AQ Khan, Pakistani govt headed by Gen.Mushaaraf at that time, several Russian bit players ie commission agents, scientists who help bring it all together.

Tidak pasti apa yg diketahui Dollah Badawi seluruh perancangan tertulis diatas tetapi harus dinyatakkan bahawa Scomi Eng telah lama diawasi pihak CIA kerana dari awal lagi, segala perancangan telah bocor tetapi bisik-bisik bocor dimana, oleh siapa dan dah berapa lama bongkar - tidak dilapurkan pihak Amerika.

Boleh saya sambung panjang lebar tetapi masa tidak mengizin so, setakat cerita 1/2 jam sahaja yg dapat saya menulis.

Hebat juga org yg digelar Pak Lembik, Tido' dan sebagainya - C4 tak main langsung tak minat tetapi melangkah pada bahan api yg boleh membinasa seluruh dunia - jangan main-main kita perli si Dollah Badawi.

Salam Pak Kadir dan semua seperti biasa.

Sustainable Living Institute (SAVE) said...

Kepelbagaian merupakan lumrah alam yang dikurniakan oleh Allah. Dari sebesar-besarnya galaxi, planet hingga sekecil-kecilnya sub-atom. Semuanya ini berintaksi dan mempengaruhi antara satu sama lain dalam berbagai perkara seperti tarikan graviti misalnya. Manusia telah mengkaji dan maklum atas perkara seperti ini dan dalam banyak hal lagi.

Allah mengurniakan Malaysia dengan berbagai bangsa dan etnik supaya dapat kita mempelajari antara satu sama lain, menguatkan pemikiran yang berbeza berbangkit dari kepelbagaian budaya, agama, genetik dll.

Dalam Bangsa Melayu juga terdapat kepelbagaian asal-usul, budaya, kebolehan dsb. Tetapi kita tidak menggunakan kepelbagaian ini dengan sepenuhnya untuk kemajuan dan kebaikan. Malah, dalam banyak perkara kita suka memupuk keseragaman pemikiran (collective thought) dan indoktrinasi. Di peringkat universiti pun dipaksa pakai uniform bertali leher supaya berlagak sebagai eksekutif. Kononnya untuk meningkatkan disiplin tetapi kesan jangka panjangnya adalah 'herd mentality'. Menetapkan berpakaian batik atau uniform pada hari tertentu masa bertugas adalah unsur memperbudak-budakan daya pemikiran kita.

Pada pandangan pemimpin 'one collective thought' itu memudahkan pentadbiran negara kerana rakyat tidak akan banyak soal dan lebih mengikut sahaja. Ini menyenangkan tugasnya. Konsep 1Malaysia telah terbawa-terbawa kearah tersebut dengan adanya slogan-slogan berupa indoktrinasi minda.

Ya, kepelbagaian kumpulan suara Melayu sepatutnya digalakkan terutamanya dalam suasana politik pemimpin yang tahu hanya berpolitik untuk mengekalkan kedudukan hingga sanggup membelakangkan hak bangsa sendiri.

Anonymous said...

salam DAKJ,
saya ingin melahirkan sokongan atas apa yang telah Dato' tulis yang mana punca utama kaum-kaum bukan bumiputera naik tocang ialah sejak kepimpinan Pak Lah dan lebih teruk lagi selepas pasca pilihanraya Mac 2008.Pak Lah telah gagal memimpin negara kearah keharmonian kehidupan kepelbagaian kaum dalam negara dan ashik syok sendiri,tidak tegas sering berubah fikiran,tiada arah hala tuju,tidak punchtual,gopoh dan hendak cepat membuat sesuatu supaya diingati sebagaimana PM terdahulu tanpa memikirkan bahawa PM terdahulu membuat sesuatu projek dengan mengambil kira kepentingan semasa dan jangka masa panjang yang memberi keuntungan pada negara.
Begitu juga dengan PM sekarang agak kurang memberi perhatian pada bangsa Melayu dan Bumiputera ashik 1 malaysia je.Sebagai contoh baru-baru ini semasa di Melaka menasihatkan umat Islam supaya menghormati ugama lain sejajar dengan ajaran Islam dan sirah nabi. Kenapa orang Melayu sahaja dinasihati? sepatutnya kalau nak beri nasihat hendaklah pada orang Melayu dan juga kaum-kaum lain agar sentiasa menghormati sama lain barulah adil.Ini sebelah pihak dinasihat supaya menghormati pihak yang lain tetapi apakah boleh pihak satu lagi tidak perlu menghormati orang Melayu dan ugama Islam dan mereka akan bebas berbuat apa sahaja kerana orang Melayu akan sentiasa menerima apa sahaja perbuatan mereka dan ini seolah-olah orang Melayu saja yang sering membuat perkara tidak baik sebab itulah PM kena kerap menasihat bangsanya,Apa ni??

pemerhati tanpa parti

Anonymous said...

OKJ

Belgium dalam 50 tahun pertama penubuhannya, pakai sistem beraja ke sistem parti? Ada rampas kuasa tak? Ada tukar parti pemerintah tak?

Dalam 50 tahun terakhir ni cam mana pulak?

OKJ kata, "Kita ni sepatutnya banyaklah bersyukur dan terima kasih kerana berNASIB BAIK dipimpin oleh pemimpin dan PARTI yg cekap."

BERNASIB BAIK?

Siapa yang memilih siapa? Siapa yang bekerja untuk siapa?

Jalan Gombak batu 12 sejak dari merdeka tak ada bekalan api air. Bila UMNO menang dari Ismail Kamus (Ismail Kamus hanya ADUN sepenggal, sebelum tu UMNO yang dok menang sejak merdeka) pada 2004, baru ada. Itupun jenuh dalam queue. - Bukan jauh, 12 batu dari KL je tu.

Fed Up

yem said...

Salam Dato,

kumpulan 'Free Umno' ini adalah gagasan yang terbaik untuk mengembalikan suara orang Melayu serta mempertahankan mereka .NGO seperti Perkasa dan Gabem umpamanya masih diterajui oleh org politik yang pada anggapan saya masih boleh jadi lalang jika cita cita politik mereka tercapai.

Kumpulan 'free Umno' lebih kritikal dan bersifat sederhana dan dilihat sebagai kumpulan yang tidak boleh dibeli. Sekiranya suara kumpulan ini didengar oleh pimpinan Umno insyaallah sokongan kepada Umno akan kembali terutama kumpulan professional dan menengah .Pimpinan kumpulan 'free Umno' mestilah berada di luar pucuk pimpinan UMNO sebagai contoh mereka ini tidak berada di kalangan MT umpamanya atau tidak menjadi wakil rakyat untuk dilihat sebagai free dalam segala hal.

Saya berharap ahli kumpulan ini seperti Dato sendiri, Datuk Rocky akan terus menjadi pendesak. Insyaallah yang lain akan turut serta memajukan orang Melayu.

saji said...

Salam Dato'

Kepada orang Melayu yang berkesedaran dan mampu bersuara, kelemahan Umno ini dilihat sebagai punca pelbagai perkembangan yang mencabar dan merugikan kepentingan bangsa Melayu.

Hasil kajian saya dalam sektor pembinaan menunjukan bahawa, kelemahan UMNO yang Dato' maksudkan itu adalah disebabkan oleh ketidakmampuan UMNO sebagai pemerintah yang cukup dari serba serbi dalam menyedia dan menyuntik sistem2 yang lengkap dengan tata cara pelaksanaan yang sesuai dengan cabaran dan kekangan sesuatu era atau yang pergmatik untuk menterjemah dasar2 awam yang digubal untuk menjaga kepentingan dan kemaslahatan orang Melayu seperti DEB/NEP kepada matlamat2 yang disasarkan oleh dasar2 tersebut.

langit biru said...

Dato'

Sejarah Melayu membuktikan senjata utama kekuatan Melayu adalah Iman dan Taqwa, Islam.

Al-Imran 3:103 "Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliah) bermusuh musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah orang-orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk."

Masalahnya pemimpin Melayu UMNO, mahu ikut cara masa Jahiliah.

Menolak Hukum Allah, inilah akibatnya!

Cuba tegakkan Hukum Allah, pasti kita akan dapati perpaduan Melayu Islam lebih kukuh, InsyaAllah.

saji said...

Sdr pengkaji

Sudah tibanya masanya rakyat Melayu bersikap proaktif dan bertindak sebagai pengawas dan penegur keatas perjalanan politik Tanah Melayu dan juga keberkesanan ideologi pemerintah.


Saya setuju. Tetapi boleh sdr berikan contoh rakyat Melayu yang bersikap proaktif,khasnya. Dan jika sdr seorang pengkaji ada baiknya sdr berikan contoh2 yang sdr sendiri telah lakukan supaya kita boleh berkongsi sama?

saji said...

Sdr Askar Tua

Sdr kata, "Hakikatnya orang Melayu mempunyai sifat terlalu sabar dan bertolok ansur"

Yang saya tahu, orang Melayu mempunyi sifat terlalu sabar dan bertolak ansur dengan orang bukan Melayu. Tetapi dengan orang Melayu sendiri mereka bukan sahaja cepat hilang sabar malah hentam habis-habisan!!!!!!!!!!!! Bukan begitu? Hati-hati gunakan perktaan hakikat.

Sustainable Living Institute (SAVE) said...

Pemimpin yang memperbudakkan minda raakyat akan terjerumus kedalam perangkap sendiri atau ia akan memakan tuannya. Oleh itu bila rakyat memberi pandangan pemimpin akan kurang mendengarnya dan ambil perhatian.

Bila pemimpin menghadapi masalah besar ia akan cepat rujuk kapada raja untuk mencari penyelesaian. Atau ia akan bergantung langsung kapada keputusan mahkamah. Ini memberi implikasi yang ia tidak bertanggung jawab atas keputusan yang harus diambil.

Andainya keputusan raja atau mahkamah tidak diterima rakyat pihak yang dirujuk akan dipersalahkan dan bukan tanggung jawab pemimpin itu sendiri. Dari segi ini pemimpin telah bertindak seperti kebudak-budakan.

Pembawaan kebudak-budakan ini jelas kelihatan bila menteri perlu merujuk kapada PM untuk nasihat atau keputusan atas perkara yang agak kecil seperti kebocoran maklumat negara. Walaupun ia rujuklah dahulu sebelum diumumkan.

Apabila Churchill hendak berperang pun ia sendiri membuat keputusannya selepas itu barulah memberitahu Buckingham Palace!

Dalam sembahyang Jumaat kaum Muslimat akan berdoa agar pemerintah dan raja di rahmati Allah. Mereka patut bertanggung jawab pula kapada ummah. Jangan memperlakukan kehendak sendiri kerana apa-apa langkah diambil bukan hanya melibatkan diri sendiri tetapi semua rakyat yang berdoa atau tidak berdoa.

Adakah patut raja melumurkan darah dengan si-pembunuh penduduk Iraq Tony Blair dengan menyanjungnya di Sabah? Allah telah membayangkan balasannya baik dari peringkat negeri mahupun negara.

pengkaji said...

Minta pendapat Dato,

kepelbagaian suara Melayu untuk Hak rakyat Melayu sebenarnya telah ujud pada awal kurun ke 19 tetapi ia menjadi begitu bersepadu menjelang rancangan penubuhan Malayan Union.

Malangnya kepelbagaian suara Melayu ini mati perlahan lahan sejak
31hb Ogos 1957.

Apa yang perlu di bangkitkan semula adalah kepelbagaian SUARA MELAYU SEBAGAI THE THIRD FORCE YANG JITU SEBAGAI BADAN "CHECK AND BALANCE" ANTARA BN DAN PR.

Dengan ini orang politikus ini tidak dapat sewenang wenang nya memperkotak katik kan MELAYU demi kepentingan agenda ideologi parti politik dan peribadi mereka.

Dan apa yang perlu sekarang adalah HAK THE THIRD FORCE ini di jadikan sebagai suara yang legal dari segi perlembagaan dan undang undang samada di peringkat daerah, dewan negeri dan parlimen kerana telah nampak nyata HAK kita tidak lagi boleh di beri kepada secara sewenang wenangnya kepada wakil rakyat atau parlimen.

Saya meminta Dato dapat memanjangkan dan membuka lagi isu ini untuk di perdebatkan lebih mendalam. di halusi dan segala cadangan di kumpul untuk di jadikan perkara asas bagi "me legal kan" hak dan pengiktirafan suara THE THIRD FORCE @ Rakyat yang mengundi agar negara Malaysia ini akan di tadbir dengan lebih bersih, licin dan dinamik.

Dengan ada nya hak check and balance yang legal ini, maka rakyat dengan secara tidak langsung akan menjadi proaktif dan lebih peka dgn ragam politik negara dan tidak lagi setakat bercakap tanpa fakta dan tanpa cadangan samada di kedai kopi mahupun di alam maya.

wassalam.

PS : Kepentingan dan pentadbiran The Third Force mesti lah bersih dari sebarang pengaruh politik tetapi hanya semata mata untuk menjaga kesejahteraan dan keperluan rakyat sahaja.

zaidonn said...

Salam Dato'

Selama di Kuala Lumpur kehidupan sering dihambat dengan segalanya mahu cepat. Isu datang dan pergi. NGO bersilih ganti. Hal-hal politk semua macam kopi panas. semua cepat semua sekejab.

Tapi Dato' di kampung tidak apa pun yang terjadi di bandar-bandar tidak terkesan di kampung-kampung.

Saya belajar tentang itu sekarang.

Apalah gunanya jika dibandar Melayu-Melayu kian sedar bangun dan cuba untuk melawan dan mempertahankan hak milik Melayu. Sekiranya segolongan Melayu yang sama mencicirkan Melayu-Melayu dikampung-kampung. Hanya kerana menyangka mereka pun tahu. Padahal mereka tidak.

Ya mereka tahu ada sesuatu terjadi. Kitakan di zaman IT. Tp sayangnya teraba-raba.

Oleh itu Dato', mengapa tidak kumpulan-kumpulan ini masuk ke kampung-kampung menjadi tongkat penunjuk jalan. Ini bukan kerja satu orang, tp kerja seluruh pasukan.

Agar apa yang diusahakan dapat dijaya dengan baik. Supaya yang berat kita pikul bersama yang ringan dijinjit bersama. Baru lah gerakan Melayu itu padu dan searah.

Melayu di kampung Dato' masih bersandar pada parti UMNO atau Pas sedikit pada PKR.

Jika suara alternatif ini mampu mengukuhkan semula Melayu. Ia disambut Alhamdullillah.

dan kajang said...

Assalamualikum Dato',

1. Hari ini kita lihat semua parti (samada dari BN atau PK) cuma tonjol kejaguhan masing2 sebagai pembela bangsa. Tapi yang anehnya ialah semua cuba menonjol jaguh bagi kaum bukan Melayu. Kalau isu melibatkan kaum lain semua akan tunjuk hero. Tapi kalau melibatkan masalah dan isu orang Melayu semua berdiam diri.

2. Umno pun yang dulunya begitu jaguh untuk Melayu tapi hari ini nampak longlai. Tidak berani nak bersuara banyak kerana takut dituduh rasis. Pas pun sama juga hingga sanggup mengandai perjuangan asal untuk menegak Islam semata-mata nak jaga hati parti dan penyokong bukan Islam dan bukan Melayu. PKR lagi teruk. Dia akan gadai semua demi matlamatnya.

3. Saya pernah maklumkan dalam posting saya sebelum ini kepada Blog Dato'. Bekas Pengerusi PERKESO, seorang berbangsa Cina pernah menyatakan kepada saya bahawa beliau kagum dengan pendekatan TDM. TDM katanya akan berbuat apa sahaja demi mempertahankan Malaysia dan beliau akan berbuat apa sahaja demi mempertahankan bangsa Melayu. TDM begitu konsistens dan balance pendekatannya. Itulah kehebatan TDM hingga dihormati oleh semua.

4. Jadi sekarang ini, bagi survivor orang Melayu maka pada pendapat saya tidak ada jalan lain melainkan semua parti politik Melayu dan parti uang didominan orang Melayu hendaklah bersatu. Yang terbaik ialah Umno, PAS dan PKR hendaklah dibubarkan dan diletak dibawah satu parti dan seterusnya bergabung dengan parti lain dalam BN. Cara ini sahajalah Melayu boleh bersatu semula.


5. Soalnya, sanggupkah pemimipin2 Umno, PAS dan PKR berkorban demi untuk survivor Melayu?

syed putra ahmad said...

ya, saya pun amat bersetuju dgn analisis dan juga rumusan yang, walapun terlihat terlalu yakin itu, tetapi memang ada asas dan kebenarannya.

kepelbagaian pandangan, pembebasan diri daripada pendirian kelompok tanpa usul periksa dan penyaringan kepentingan daripada fakta dan kebenaran adalah benih-benih pencapaian dan kemerlangan yang seolah-olah agak lambat cambah dalam bendang orang melayu.

walaupun lambat, kehadirannya amat dielu-elukan.

biarpun begitu, ia hanya akan membuahkan hasil lumayan sekiranya ia tumbuh dan subur dalam tapak bendangnya berdasarkan hukum-hukum lazim yang mengatur perjalanan sebuah bendang yang sihat.

justeru pertumbuhannya harus diselia dan 'dibenarkan' selagi ia menyumbang kepada kecemerlangan bersama bendang itu.

pertumbuhan di atas batas, di luar bendang atau yang mengancam pertumbuhan keseluruhan haruslah dihentikan atau disisihkan agar ia tidak menghabiskan sumber secara sia-sia.

pertumbuhan untuk sekadar tumbuh hanya menjanjikan bendang lalang - hijaunya sejauh mata memandang, tetapi isinya mengundang hampa.

mad said...

pak belalang, inilah saja standard menteri yang umno ada. make no mistake about it hahaha. 2010 is already promised to be a year of shame for malaysia. what a big joke this country is

saji said...

Salam Dato'

Akibat ketidakyakinan kepada kepemimpinan politik Melayu inilah muncul suara alternatif Melayu, sama ada daripada pertubuhan sedia ada atau daripada pertubuhan baru seperti Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) dan Gabungan Badan Ekonomi Melayu (Gabem).

Walaupun Presiden Perkasa, Ibrahim Ali yang juga Ahli Parlimen (Bebas) Pasir Mas, dilemparkan pelbagai tuduhan dan diberi label yang menghina oleh pihak pro-Pakatan Rakyat, Perkasa kini muncul sebagai suara alternatif Melayu yang lantang dan mendapat liputan meluas oleh media baru.

Sementara itu, dalam Umno sendiri muncul beberapa kumpulan dan individu pendesak yang boleh dilabelkan sebagai “Umno Bebas” atau “Free Umno” yang tidak terikat dengan dasar perdana parti.

Mereka ini terdiri daripada veteran parti, ahli-ahli profesional yang tidak bergantung kepada ihsan Umno, cendekiawan dan pemikir, penulis, wartawan dan blogger.

Perkembangan ini penting bagi orang Melayu jika mereka mahu terus mengekalkan identiti bangsa, menaikkan taraf ekonomi Melayu dan Bumiputera, mempertahankan Islam, menuntut persamaan hak ekonomi dan sosial dengan bangsa-bangsa yang lebih maju dan mengurangkan jurang pendapatan dalam masyarakat Melayu.

Mewujudkan entiti pertubuhan/organisasi baru orang Melayu di bawah entiti besar organisasi Melayu seperti yang Dato' bahaskan itu, dari sudut konsep dan ciri pengurusan dan organisasi moden (K&CPOM), merupakan satu ciri di bawah aspek teknikal K&CPOM tersebut untuk mengatasi masalah yang dihadapi oleh sesebuah organisasi dan ahlinya. Malah itulah yang ditekankan dalam pentadbiran organisasi politik di negara ini, yang secara kebetulan, majoritinya adalah golongan kemanusiaan seperti Dato'. Padahal ia ciri yang sukar, tinggi kosnya dan menggambil masa yang lama untuk menampakkan hasilnya! Maksud saya, kenapa tidak sama2 ditekankan ciri sistem dan tatacara aspek teknikal K&CPOM yang saya sudah bincangkan sebelum ini yang saya lihat disitulah kelemahan organisasi Melayu berbanding organisasi bukan Melayu di negara ini?

orgkpgdoha said...

Datuk AKJ suka menulis mengenai orang melayu.....
Dari mana asal-usul orang melayu..Kalau boleh la datuk bentangkan..Mngkin kita ini sama dengan orang asli juga mcm Abroginist di Australia...

al-Din-amin said...

Am I a hypocrite? Today, more than ever I question my inner feelings. Today being Friday and as in all Fridays the imam during khutbah will say the do'a for our leaders for Allah's protection and to protect Islam and Muslims to follow the true path. The congregation (those not dozing) in chorus will Amin it.

The leaders are likened as our khalifahs. Are our solemn do'a being met with equanimity? A khalifah was with the murderer of Iraq, Tony Blair when he visited Sabah. While Singapore, the Israel of the East is treated as a second home to be away from trouble in the palace!

A sudden idea came through the turban - Nik Aziz flashed the thumb-up sign when LKY visited him. A past leader travelled 33 times to Los Angeles (Jewish?) hospital at whose expense?.

Perhaps I should stop being a hypocrite.

mtgbertam said...

Dato'

Lawak boria NGO melayu kununnya membela peniaga melayu pulau pinang lepas jumaat tadi.

Nak habaq kat semua ni, kalau di KL ni apa beza? Kami peniaga2 IT melayu dok aim tender di satu jabatan. Kalau tender, ramai la masuk. Tak kira kalau kalah pun puas hati sbb open tender exercise.

Tut2, mai wahyu dari pemimpin UMNO bagi kat kroni. Nilai dekat 100 juta. Yang dok langut ni melayu dato', tak dak NGO melayu demo pun.

Itu satu kes, saya percaya usahawan genuine melayu semua akan percaya cerita seumpama ini.

Yang sebenarnya di Penang tu, puak2 UMNO dah bengang sbb tak masyukk. Mana nak cari duit nak sara aplhard, bmw, cayenne, brabus, harrier.

Saya orang Penang, tosah dok muhong la UMNO oiii...

Unknown said...

dato,

rumah UMNO tempat majoriti org melayu berteduh ni dah tak boleh repair tampal2 lagi dah...kena runtuh semua dulu & buat balik semula.

Wan Shamsudin said...

Salam Dato;

Dalam setiap perjuangan, persoalan yang pertama yang perlu dijawab adalah, apakah kita benar benar ikhlas lagi jujur didalam setiap perjuangan itu?


Apakah selama ini semua perjuangan yang dilaungkan olih setiap mereka seperti anjing menyalak itu JUJUR dan IKHLAS demi bangsa dan negara?

Kini timbul pula Perkasa yang diterajui olih Saudara Ibrahim Ali. Apakah objektif Perkasa ini? Untuk apa? dan untuk SIAPA? Apakah untuk mencari publisiti? Atau ada udang disebalik batu?

Saya amat bosan lagi sakit apabila masih ada lagi orang yang menyebut kata 'perjuangan bangsa.'Macam macam parti politik termasuk UMNO yang kita bangga dan PAS dan banyak lagi persatuan persatuan yang ada, dan yang akan ada untuk membela bangsa.Semua itu adalah 'lip service' saja.

Kita lihat saja UMNO. Kebanyakan pemimpin pemimpin yang ada, samaada
didalam kabinet, kerajaan negeri atau pemimpin Bahagian, semuanya yang kita nampak hanyalah 'lip service' saja.Ya, ada pembangunan sana sini, tapi semuanya ada agenda tersendiri. TEPUK DADA TANYA SELERA.Saya tidak terkejut, kerana setengah setengah mereka itu adalah orang yang saya kenali dan tahu asal usul mereka sebelum mereka terlibat didalam politik secara serius.

Kadangkala kita heran, kenapa pemimpim pemimpin kita masih berlagak seperti orang jujur dan masih bolih bercakap tentang INTEGRITI, dan masih bolih menasihati pekerja pekerja awam supaya bekerja dengan jujur, bersih dan amanah. Apakah mereka tidak rasa bersalah, atau mereka sentiasa memakai 'topeng?'

Jika kita sayangkan perpaduan, maka kita patut perjuangkan Satu Malaysia demi rakyat yang berbilang bangsa.

Anonymous said...

Datuk,
Kepelbagaian suara adalah penting dalam semua aspek dunia baru,misalnaya :-
Dalam suasana global akan datang, negara Brazil,Rusia,India dan China adalah gabungan BRIC iaitu sebuah gabungan "gergasi baru dunia akan datang",semua negara serta manusia, akan bangun kepada realiti baru ini, serta menuju bersama sama kearah era baru dunia.

Walee

Pak Mat Tempe said...

Salam Dato'
Sememangnya kita tidak boleh bergantung sangat kepada orang poltik kerana orang politik perlu menjaga hati pengundi terdiri dari berbagai kaum dan tuntutan. Tetapi NGO pulak tidak dapat melaksanakan apa2 cuma boleh mencadang dan mendesak tidak lebih dari itu. Kumpulan pendesak ini terbatas peranannya. Tuntutan lebih berkesan melalui parti politik tetapi bergantung kepada kekuatannya. Bagaimanapun syabas kepada Dato' Ibrahim Ali dengan PERKASA nya setidak2 nya membuka mata mereka yang terlibat.

Pada pendapat saya, timbulnya desakan demi desakan dan asakan serta tuntutan dari bukan melayu bukan salah mereka . ia adalah salah kita sendiri yang berpecah2 dan bergaduh sesama sendiri untuk mendapatkan kuasa yang melemahkan kuasa politik kita.. jika kita merenung kebelakang peristiwa2 besar bgaimana terjadinya perpecahan kuasa politik melayu dan akibatnya lahirnya PAS dari serpihan UMNO, lahirnya Semangat46 pun serpihan UMNO terakhir lahirnya PKR serpihan pemimpin UMNO dengan sokongan pengundi2 muda yang berkerjasama dengan DAP dan PAS dalam pilihanraya 2008 yang menggugat BN dan UMNO (kuasa politik melayu). Kuasa politik adalah kuasa tawar menawar dimasa kita lemah 'bargaining power' kita juga berkurang begitulah sebaliknya. Itu hukum politik.
Oleh itu kunci kepada pemasalahan ini adalah perpaduan. Dengan perpaduan sahaja yang boleh melahirkan kekuatan. Persoalannya bila dan bagaimana.

Kita tunggu kelahiran seorang pemimpin yang boleh menyatukan sebahagian besar orang melayu kalau tidak dapat 100%, 90% pun kira ok.sebagaimana yang dilakukan oleh Allahyarham Tun Razak dimana beliau kurang ber retorik dan politicking tetapi banyak berfikir dan merancang serta bertindak dan melaksanakan sebagaimana jasa yang ditinggalkannya dan dapat dilihat hingga kehari ini oleh jenerasi anak cucunya. kalau nak disebut terlalu banyak seperti DEB, Felda, kuota P.awam , kuota universiti dan lain2. Kelemahan diperingkat perlaksanaan memang berlaku tetapi dasar tersebut sangat berjasa kepada orang melayu. Tugas kita sepatutnya mengekalkan apa yang telah diadakanya disamping itu menambahbaikan lagi dasar2 tersebut

Ingat lah pemimpin yang agung dan yang sebenar adalah pemimpin yang boleh menyatu padukan rakyatnya, mengurangkan politicking dan memerah otaknya untuk kesejahteraan bangsa dan rakyatnta. Wassalam

Kaum Pendatang Keling said...

Dato',

Saya cukup setuju dengan pandangan Dato' dan saya berharap apa apa yang dituntut oleh orang Melayu diserahkan begitu sahaja. Serahkan kesemua.

Tapi ni hanya retorik. Kalaulah Dato tu dah dianugerahkan darjat dan pingat kebesaraan saya rasa Dato eloklah sewaktu nak membakar sentimen perkauman buatlah kajian terlebih dulu.

Tuntutan dari segi pengagihan hak sosio ekonomi yang tidak diberikan kepada orang Melayu?

Nak ekuiti 30%? Siapa yang halang? Siapa yang berdemo ketika Petronas mengenakan ketetapan para pembekalnya mestilah syarikat Bumiputera? Siapa yang turun ke jalan memasang kepala lembu ke kepala rusa ke sewaktu kerajaan memberi keutamaan kepada syarikat bumiputera dalam peruntukkan perbelanjaan? Siapa yang menjadi marah dan membuka blog mengecam orang Melayu ketika rizab negara digunakan untuk menyelamatkan syarikat kroni yang kebetulannya dipegang oleh segelintir orang Melayu dari terus muflis?

Apa yang dipertikaikan?

Kontek kerajaan?
Peluang pekerjaaan dengan kerajaan dan GLC?
Tempat di universiti?
Saham - tak payah cakaplah. IPO kat BSKL boleh dibilang dengan satu tangan. Dato kononya mengarang majalah bisnes, saya tak payah nak menterjmah pekara ni.

Cakap apa yang tidak diberi.

Kuasa politik?

Habis apa.

Nak orang mengundi UMNO, jangan sampai ada pemimpin UMNO yang mengecam dan mengutuk rakyat bukan Melayu. Kalau undi tu nak tarik balik, tarik balik sajalah.

Saya memang dah meluat benci terus dengan mentaliti "aku tuan".

Nak durian runtuh? Senang, esok kao cadangkan kerajaan menaikkan cukai pendapatan ke atas syarikat? Senang - kerajaan akan memperolehi lebih banyak dana yang dapat diboros melalui cara yang paling efektif. Dengan inilah dasar 30% akan tercapai dengan serta merta.

Tetapi hakikatnya, pertumbuhaan ekonomi negara sudah terbantut. Nak salahkan Pak Lah lagi - teruskan. Salahkan Pak Lah dan jangan salahkan diri sendiri.

Apa lagi yang tiada?
Apa hak yang diambil oleh kaum Cina dan kaum India nie?

Cakap secara terus terang. Peruntukkan mana dalam kontrek sosial kini dipertikaikan oleh siapa dan dimana.
Peruntukkan untuk menambah kekayaan anak Perdana Menteri? Peruntukkan untuk menjadikan kesemua pembesar politik jutawan?
Kesemuanya dipenuhi 100%.

Baguslah Malaysia mendapat pengarang seperti ni. Bertuahlah aku dapat kerja di negara asing dimana rakyat jelas lebih matang.

Aku tidak ada malu berkomen. Teknologi di sebalik blog ini dibangunkan oleh saudara mara saya dari India yang bekerja dengan Google. Ini teknologi kita, kita sedahkan kepada kao semua.

Kaum Pendatang Keling (KPI) said...

Dato',
Biar saya mengukuhkan segala fakta yeng dikemukan dengan data data yang terperinci.
KDNK negara setahun dianggarkan RM 600 billion. Peruntukkan kerajaan yang didominasi oleh orang Melayu sekitar RM 200 billion. Peruntukkan tersebut digunakai untuk membayar emolumen (RM 40 billion), membayar bunga ke atas hutang (jasa baik Tun) iaitu RM 15 billion, membayar pencen sebanyak RM 6 billion, membayar subsidi sebanyak RM 24 billion. Kerajaan juga menggunakkan RM 10 billion untuk membayar balik hutang ke atas Asset Based Securitization, iaitu RM 10 billion. Jumlahnya RM 91 billion. Dari jumlah tersebut, berapakah yang diperuntukkan kepada orang Melayu dan berapakah yang diperunutkkan kepada orang Bukan Melayu? Kaum mana yang begitu menonjol dalam kerajaan?

Baki RM 110 billion digunakkan untuk menyambung riwayat hidup kontrektor kontrektor besar dan kecil yang bergantung paut kepada perbelanjaan kerajaan. Kalau kontrek tersebut disab kepada tangan ketiga - tu salah siapa? Takkan kerajaan UMNO yang memerintah sejak merdeka tidak tahu camana untuk memasukkan klaus dalam kontrek tersebut yang tidak sama sekali membenarkan kontrek kerajaan dipajak kepada orang lain?

Masih nak menyalahkan pengusaha Cina, India, Bengali dan sebagainya?

Kemudian kita rujuk kepada kontrek dan bekalan oleh GLC. Oleh syarikat Telekom, syarikat Petronas, syarikat TNB, Maybank, Sime Darby dan sebagainya. Mengapa kerajaan UMNO tidak boleh memberi mandat supaya tidak satu sen pun diberi kepada kontrektor Bukan Melayu.
Siapa yang menghalang. Parti komponen dalam BN bagaikan hidup segan mati tak mahu.

Apa lagi dengan industri otomobil? Peruntukkan AP? Peruntukkan pembekal kepada Proton Saga? Peruntukkan kepada pembekal di Celcom?

Ketatkanlah - siapa yang peduli. Kontrektor Bukan Melayu akan berdemokah? Akan berarak?

Hakikatnya, warga Bukan Melayu sudah mengerti macam mana untuk terus hidup ataupun dengan istilah bahasa inggeris - how to survive. Mahu tak mahu bisnes tetap ke tangan mereka kerana mereka tidak membuang masa berkhayal dan berpegang kepada amalan amalan yang tidak kompetitif. Mereka berkerat tulang pagi, petang dan pada sebelah malam muda mudi Bukan Melayu belajar untuk memperbaiki taraf mereka dalam bidang yang diceburi.

Cakaplah dengan fakta yang betul. Sekadar nak berhujah oh hak hak orang Melayu tercabar adalah memainkan sentimen perkauman tanpa adanya asas yang kukuh.

Aku betul betul memang cukup bernasib baik dapat bekerja di negara jiran. Nilai wangnya tinggi. Status PR di Australia dah kawtim.

Tetapi ada juga kemahuaan nak membalas dendam kepada golongan elitis dalam UMNO ni yang suka merendahkan dan menghiraukan realiti. Lebih lebih lagi, sebagai keling pendatang, kaum kerabat kita di India membangunkan teknologi blog dan setahu saya dalam lesen yang ditanda tangani oleh Dato dengan Lebai Google, tiada mana mana peruntukkan yang menghalang orang India memberi komen di blog ni.

Inilah alasan untuk membalas hujah2 kononnya blog ni untuk orang Melayu dan bangsa asing yang dah blah dari Malaysia tolong senyap.

thibbs_kid said...

YBhg Datuk,

Perbezaan di antara bangsa Melayu dan Cina terutamanya dibidang perniagaan dan korporat kerana konsep perniagaan Cina seakan-akan di Amerika di mana Dewan Perniagaan dan persatuan kaum cina menentukan arah parti politik mereka. Mereka juga mampu menjatuhkan president parti politik jika tidak dapat memenuhi hasrat mereka. Dewan perniagaan akan memberi sokongan kewangan agar parti tersebut menang.

Seperti di Amerika, badan korporat atau dewan perniagaan akan melobi calon mereka terutama sekali menjelang "presidential election".

Arah tuju bangsa melayu pula berbeza sama sekali. Syarikat-syarikat, badan-badan korporat dan ahli perniagaan Melayu bergantung dan berharap ke parti politik. Mereka tunduk kepada kehendak parti. Wakil2 Parti akan meminta "sumbangan" untuk berkempen. Jika tidak diberi, maka individu tersebut tak akan dapat projek. Oleh kerana terlalu bergantung terhadap parti lah, jika parti tu kalah atau gagal, maka jatuh dan muflislah syarikat Melayu.

pakbelalang said...

Ya benar,Dato', kemunculan semula kepelbagaian suara dan pendapat umum Melayu ada positifnya tapi negatifnya pun ada.

Adakah kemunculan ini benar-benar sihat atau menjurus kepada perpecahan dan pertelagahan sesama sendiri yang lagi mendalam dikalangan orang Melayu hinggakan suara Melayu dipandang remeh dan tidak diendahkan oleh golongan yang inginkan suara Melayu berpecah.

Satu Melayu, Satu Suara adalah lebeh ideal untuk memertabatkan maruah bangsa supaya tidak dikotak-katik oleh pihak lain.

abdullahngah said...

Saya masih belum lupa, malah ia suatu yang tidak boleh saya lupakan sampai mati.

Apa dia? pemimpin melayulah yang bunuh tulisan jawi.

Bayangkan tulisan jawi itu kan alat untuk orang Melayu Islam pandai agama.

Bagaimana jadi jika tangga dibuang untuk kita naik keatas bumbung.

Apabila tulisan jawi hapus orang Melayu islam tinggal agama , kerana tidak reti baca Al Quran.

Bayangkan jika orang melayu islam tidak pandai baca Al Quran.

Apa akan jadi jika orang Melayu Islam tak reti baca Quran? sudah tentu tak reti solat.

Segala yang dilarang oleh Agama diterjahnya.

Pemimpin UMNOlah yang bunuh tulisan jawi dan bunuh agama Islam.

Oleh itu tidak hairanlah dengan tindakan orang Melayu yang duduk dalam umno selama ini.

Mereka mahu mati dalam UMNO miskipun UMNOlah punca segala galanya.

Saya juga masih ingat dan belum lupa dengan tindakan Tun Razak pecat TUN Abdul Rahman Yaakub dari jadi menteri pelajaran atas sebab TUN dari Sarawak itu hendak naibkan Melayu.

Jadi sangat munasabah Melayu UMNO pengkhianat bangsa dan agama Islam.

Harapan ini sama macam kita harapkan tikus memabaiki labu.

Jika sesiapa yang masih setuju maka dia dari golongan itu juga.

abdullahngah said...

sesiapa yang sokongan perkasa yang dipimpin oleh Ibrahim Ali,

mereka terdiri daripada orang yang ada mata tetapi tidak dapat melihat.

Mereka juga ada telinga tetapi tidak dapat mendengar.

Jika mata mereka dapat melihat - melihat yang warna hitam macam warna putih.

Mendengar yang buruk dikatakan baik dan mendengar yang baik dikatakan buruk.

itulah status qua mereka yang masih menyokong Ibrahim Ali yang saya kenal sejak dia di UITM lagi.

Kalau hendak melintas jalan lihat kiri dan kanan.

Jangan lihat kanan sahaja dan jangan lihat kiri sahaja nanti tertipu dan mendapat kecelakaan.

Anonymous said...

Malu Malaysia. What a case, its a disgrace to your kids and to all decent Malaysians. The world is watching. Najib and BN is doing more damage to themselves and Malaysia. Shame. Dismiss the case now.

mind

Anonymous said...

chongbin

FYI, Dato' AKJ was one of the man to introduce the meaning of 'liwat' to our children when he was heading the NST group!

Dato'...

you too will be remembered by our generations to come. tq.

minah ronggeng

Anonymous said...

Kaum Pendatang Keling,
Apa sebenarnya masalah awak? Dah makan ubat? Kalau bangga sangat dengan negeri asal usul kau tu dan negara tempat kau menumpang sekarang, duduklah di sana diam-diam. Jangan masuk campur urusan kami.

-- Warga Tanah Melayu

Mustapha Ong said...

Salam DAKJ

Adakah Datuk atau keturunan Datuk "sebagai orang Melayu sejati"masih mengharapkan atau bergantung kepada subsidi kerajaan BN untuk hidup dan berjuang sebagai rakyat Malaysia di negara ini yang terdiri daripada berbilang bangsa?

Negara telahpun merdeka selamat 52 tahun, tetapi malangnya ada di antara kita masih kurang semangat atau yakin dengan perjuangan kita demi bangsa, agama dan negara tanpa bergantung kepada subsidi dan perlindungan di bawah Perlembagaan Persekutuan.

Sebagai rakyat Malaysia kita harus akur bahawa penduduk orang Melayu "bukan majoriti" di negara ini. Orang Cina, India dan lain-lain rakyat Malaysia juga berhak dan bersuara untuk sama-sama membangunkan negara yang tercinta ini.Saya bersetuju dengan teguran Tun Mahathir bahawa Malaysia hari ini mempunyai generasi Cina dan India yang moden untuk sama-sama memperjuangkan kedaulatan dan pembangunan negara. Kita harus lupakan sejarah dan fakta silam yang telah melabelkan orang Cina dan India sebagai "pendatang" yang merupakan sebagai satu proses "migration" semasa era pre merdeka.

Sebagai seorang rakyat Malaysia yang benar-benar mencintai negara ini, saya mengucapkan syabas kepada keberanian atas kepimpinan Najib Tun Razak yang sedang memberi nafas dan harapan baru untuk mentadbirkan negara ini dibawah tema gagasan 1Malaysia. Seandai nya sikap toleransi orang Melayu sendiri berubah dan tidak lagi mengharapkan subsidi kerajaan untuk terus hidup dan bersaing dengan orang-orang Cina dan India khusus nya, nescaya negara ini akan terus selamat, aman dan maju menuju ke era 2020 yang lebih gemilang.

langit biru said...

Salam Dato' AKJ

Defence Ministry secrets being leaked (Updated)
By IZATUN SHAARI

Setuju dengan pakbelalang.

Saya rasa cukup gusar dengan perkembangan ATM kita ni Dato'!

enjin jet hilang, kapal TLDM terbakar, ni rahsia kementerian pertahanan pun boleh bocor!

Bila kawan saya (orang UMNO) tanya saya, hang caya tak prebet sarjan lesapkan enjin jet ke Uruguay?

Saya jawab, saya percaya.
Saya tanya dia balik,
Kalau prebet sarjan boleh lesapkan enjin jet, kapten boleh lesapkan apa?
Jeneral boleh lesapkan apa? Menteri boleh lesapkan apa?

Tok tolong habaq kat najib, tolong perati tengok ATM ni elok-elok.

Ambil iktibar Kerajaan Islam Abbasiah yang dilanggar tentera Tartar, Hulago Genghiz Khan. Khalifah Islam Al-Muktasim disembelih oleh Hulago! Tentera rapuh, tiada keimanan.

Dr Yusof Qardawi menyatakan punca tewasnya tentera Islam Arab perang melawan Israel pada Jun 1967 bukan kerana tiada kelengkapan perang yang moden dan hebat tetapi kerana kelengkapan senjata perang itu tidak digerakkan oleh parajurit-parajurit yang beriman.

Ini digambarkan oleh penyair Al-Mutanabbi:

Tidaklah kuda perang dan tombak
akan banyak manfaat
apabila kuda dan tombak itu
tidak dipergunakan oleh orang yang mulia.

( Tok, saya fikir kurang sesuai kita cakap perpaduan Melayu. Di Penang ni ada juga India Muslim yang terguris hati kalau cakap Melayu saja, eloklah kita cakap perpaduan Islam. Yang penentu kepada perpaduan ini adalah Iman dan Taqwa )

said said...

SALAM 1 MALAYSIA !!!!!!!!!!!!!!
Dato' AKJ
Saya orang Melayu kampung tulen. Masalah orang Melayu ialah tak berani nak bagi pendapat, lebih2 lagi yang nampak macam memBANGKANG. Silap2 kena TANGKAP. Nak kena ambil loyar lawan di mahkamah. Menang atau kalah kena keluar duit juga. Kata pepatah menang jadi ARANG kalah jadi ABU (yang asalnya tongkoi kayu).
Di Alor Setar la ni naik satu kawasan bandar baru namanya keBARAT2an sikit. Tak berani saya nak sebut TAKUT KENA TANGKAP. Ada kaitan juga dengan Alor STAR. Kononnya jadi pintu masuk ke bandar ini: macam GET keretapi dekat SAHC dulu (mungkin ambil haba dari PRECINT di Putraaya kot). Pemajunya (kononnya) sebuah foundation agama orang Melayu dan bekerjasama dengan syarikat kaya dan 'pemayung'nya pula orang atasan Melayu di atas SANA. Tanahnya rezeb Melayu. Harga pampasan yang PERNAH dibayar pada mulanya di bawah paras RM5/kaki per. Baru2 ni naik jadi RM20/kaki per kerana nak bina jalan keluar dari bandar (town, untuk padankan dengan nama bandar itu). Dibantah keras oleh SYARIKAT KAYA itu kerana TERLALU mahal. Tak lama lepas tu terjadilah (secara kebetulan kot ?) rombakan perjawatan KSC dan terbanglah pegawai yang meng'hadiah'kan beberapa RM/ka. per kepada kami itu ke tempat lain. Yang jadi masalahnya di mana orang Melayu nak mengadu kalau yang jadi pelindung kepada syarikat tu orang Melayu YANG DI ATAS SANA.
Inilah antara DILEMA Melayu. Betoi la kata orang tua2, pada sebilah kapak yang digunakan untuk menebang sebatang pokok kayu, kayu yang jadi ulu kapak juga yang tolong tebang pokok. Mata kapak hanya ikut rentak ulu kapak (kayu juga) saja.

Melayu oh Melayu . . . . . .

Anonymous said...

Kepada Kaum Pendatang Keling,
Ayo yo, apa fasal banyak bising. Dah tak boleh belit lagi ke di Malaysia. Kalau nak berhijrah ke mana pun, awak punya sukalah. Orang Melayu tak rugi pun dengan pemergian awak.

-- Anti Ular

zahimi said...

Salam untuk semua. tumpang lalu Dato', saya nak bersembang dengan abdullahngah.

Salam buat abdullahngah.
dari tulisan saudara (2 postings), saya kira kita dari dua generasi yang berbeza. apapun saya harap saudara abdullahngah dapat beri huraian terperinci akan perkara berikut, kedua-duanya dari posting saudara:

i] tentang slogan 10 persen yang dikaitkan dengan Dr. Mahathir. saya cuba membaca apa yang tersirat dari huraian yang saudara buat tentang bagaimana Islam mengharamkan rasuah serta kaitannya dengan 10 persen dengan Dr. Mahathir. huraian saudara lengkap dengan dalil/firman Allah swt menunjukkan saudara seorang yang berpengetahuan mendalam dalam hal/bab ugama. hujah yang disandarkan dengan dalil/firman menceritakan segalanya.
saya di sini hanya meminta huraian atau lebih baik lagi kalau disertakan bukti-bukti sahih berkenaan tulisan saudara yang mengaitkan 10 persen dengan Dr. Mahathir yang mana secara langsung dan tidak langsung, telah menuduh beliau melakukan rasuah. adakah saudara mempunyai bukti-bukti sahih, atau saudara hanyalah salah seorang lagi perawi fitnah.

ii] tulisan kedua saudara adalah tentang tulisan jawi. menurut saudara, apabila terhapusnya tulisan jawi, orang melayu Islam hanya tinggal agama kerana tidak tahu membaca Al-Quran, yang ditulis di dalam huruf jawi.

i can't help but to say how dangkal your thought is, seolah-olah Islam ini hanyalah untuk orang-orang melayu sahaja.
Umat Islam seluruh dunia membaca Al-Quran dan terus belajar bahasa Al-Quran, tanpa menyalahkan UMNO.

tanfm said...

Kepelbagaian merupakan aset negara.

Taman yang mempunyai ratusan jenis bunga yang berkembang serentak sudah tentunya lebih menarik berbanding taman yang ditanam dengan satu jenis bunga shaja.

Kepelbagaian ada kelebihannya, terutamanya dalam zaman yang kita berada sekarang.

Kita perlu menyesuaikan diri dan pemimpin perlu pimpin ke arah ini.

Tonjolkan kebaikan yang kita atau pertubuhan kita ada dan jangan memburuk-burukkan orang lain.

Memburuk-burukkan orang lain tidak berkesan untuk memperoleh sokongan, terutamanya sokongan golongan muda.

OKJ said...

Salam DAKJ dan para pembahas

‘Cover uncovered test’

Sehari dua ni, sekali lagi To’Guru buat cerita kelakar tapi sayangnya tak dapat sambutan. Maaf cakap tapi rasa-rasa sebab cakapnya dah tak dipercayai lagi. Pelik juga sebab cakap dari seorang To’ Guru @ ulama besar tapi orang dah tak percaya. Kesian…..

Tapi kenapa ye tiba-tiba je keluarkan isu lama ni. Macam ada benda yg nak di ‘cover uncovered’ je. Setahu saya clinical test ni nak tengok mata juling ke tak. Ke nak julingkan pandangan rakyat Tanah Melayu tentang isu mahkamah sensasi No 1 sekarang. Maklumlah ada KY jelly, PR examination, Proptoscopy, DNA, PCR, Can I ehem, CCTV hingga sampai tanda dekat dahi pun jadi isu.

Dah terlanjur bercakap tentang bahagian anus tu, kalau kat US dan umur lebih 50 tahun, dicadangkan buat sekali colonoscopy untuk colorectal screening (cancer usus). Procedure biasanya sekejap je kecualilah kalau sigmoid colon tu panjang sikit. Taklah sakit, cuma tak selesa sikit je. Lebih dicadangkan jika dalam family ada sakit kanser usus atau selalu berak berdarah, atau ada buasir, atau sekejap cirit & sekejap sembelit atau berak berlendir atau chronic anemia (sorry, banyak sangat atau). Bukan apa, pencegahan lebih baik dari rawatan. Sekian selamat malam. TQ.

A KADIR JASIN said...

Sdr Mustapha Ong, antara lain, berkata:

"Adakah Datuk atau keturunan Datuk "sebagai orang Melayu sejati"masih mengharapkan atau bergantung kepada subsidi kerajaan BN untuk hidup dan berjuang sebagai rakyat Malaysia di negara ini yang terdiri daripada berbilang bangsa?"

1. Saya tidak tahu apa yang sdr maksudkan dengan orang Melayu sejati.

2. Pada fahaman saya, seseorang itu Melayu bukan sahaja kerana darahnya, tetapi kerana agama, bahasa dan budayanya.

3. Orang yang tidak dilahirkan Melayu pun ramai jadi "Melayu" bila masuk Islam, cakap Melayu dan amal adat resam Melayu.

4. Saya ada seorang kawan Punjabi yang kahwin wanita Melayu dan dia pun jadi Melayu. Dia hebat cakap Melayu, pakai baju Melayu dan tiap Jumaat jumpa di masjid.

5. Pada mulanya memang saya bergantung kepada bantuan kerajaan. Kerajaan salurkan Biasiswa Rancangan Colombo kerajaan New Zealand kepada saya pada tahun 1971. Kerajaan salur saja. Duit dari kerajaan New Zealand.

6. Saya sudah boleh berdikari. Hantar anak-anak ke luar negara atas belanja sendiri.

7. Tapi majoriti adik beradik dan suku sakat saya masih perlukan bantuan kerajaan, termasulkah yang berniaga. Itu pun ramai dah selop (pengsang) kerana tak ada projek dan lambat dapat bayaran.

8. Saya berniaga kecil-kecilan. Tapi percayalah, menang tak mampu bersaing dengan bukan Bumiputera. Malah saya terpaksa bergantung kepada mereka. It's a fact.

9. Mereka dari dulu lagi jauh terkehadapan. Yang bukan Islam, tak ada haram dan halal. Semua boleh. Jadi kalau kerajaan tak bantu dengan dasar, rancangan dan peraturan, menang susah Bumiputera nak survive dan maju dalam perniagaan.

10. Akhir sekali, saya bukan cakap pasal Melayu saja. Saya selalu kata, kemiskinan dan kejahilan tidak mengenal bangsa. Jadi tolong semua orang miskin tak kira bangsa.

11. Saudara tentu ingat bahawa salah satu matlamat DEB adalah "membasmi kemiskinan TANPA MENGIRA KAUM." Tapi ramai lupa atau tak tahu ciri tanpa mengira kaum itu, dai dia ingat untuk Bumiputera saja.

Terima kasih.

A KADIR JASIN said...

Sdra/Sdri Minah Ronggeng, said:

"chongbin

FYI, Dato' AKJ was one of the man to introduce the meaning of 'liwat' to our children when he was heading the NST group!

Dato'...

you too will be remembered by our generations to come. tq."

1. That may be correct. We used the word "liwat" in the newspapers not just in the specific case of Anwar Ibrahim but in all other sodomy cases;

2. But I could not possibly be the first to introduce the world to our children as you put it;

3. The word had been introduced to all Muslim children for ages. When I was a boy, I read it in the Kibat and terjemahan al-Quran. It said "liwat itu perbuatan haram dan terkutuk" and I believed it;

4. Liwat (sodomy) was not the creation of the 1990s. It has been there in the al-Quran from the beginning;

5. Thank you anyway for thinking for dimly of me and for being a reader of this blog.

Thank you.

abdullahngah said...

mungkin Dato Kadirjasin tahu perkara itu, kerana yang bercakap pasal 10 persen muncul dikalangan para wartawan.

Dan saya sendiri pernah dengar dari mulut Tun Mahahtir sendiri yang berkata saya ada terima hadiah tapi saya tidak pakai dan saya simpan.

Saya tidak tahu dimana Tun Mahathir simpan pemberian 10 persen itu.

Utusan Malaysia suatu masa dahulu pernah dedah harta yang dimiliki oleh Tun Mahathir dan isterinya.

Tindakan itu punca Datuk Seri Anwar Ibrahim dipecat dari UMNO dan Datuk Johan Jaafar (Utusan Malaysia) dan Datuk Nazri Abdullah (berita harian)juga turut dipecat

Dalam satu wawancara di TV Datuk Chamil Wirya pernah tanya mengenai harta yang dimiliki oleh Tun Mahathir yang dikatakan sebanyak RM9 bilion.

Tun Mahahtir jawap dengan katanya tidak manusabah, kerana gajinya kecil tak sampai RM 40.000 sebelum bukan macam gaji CEO Petronas.

pasal tulisan jawi, betapa ramai pelajar pelajar melayu yang tidak boleh baca fatihah.

Kalau tak percaya boleh tanya guru guru. Kalau tak percaya juga boleh buat kaji selidik sendiri.

Seorang pensyarah universiti Malaysia pernah ajak saya membeli buku belajar solat roma (romi)kerana tidak reti solat dan tak reti baca jawi.

Tidak dinafikan islam untuk semua manusia yang ada diatas muka bumi ini tetapi mereka bahasa arab atau jawi diutamakan hatta di negeri china sekali pun mereka mereka fasih Arab.

Kalau mereka tak tahu jawi nak baca mantan hadis pun tidak boleh kerana matan hadis dalam bahasan Arab demikian juga Quran.

92 peratus orang melayu tak solat lima waktu sehari semalam (kajian yang dbuat oleh ulamak Malaysia.

83 peratus kajian yang dibuat oleh Datuk Dr Hassan Ali sebelum masuk PAS.

72 peratus kajian yang dibuat oleh Profesor Madya Dr Fadzil Che Din bekas pensyarah UPM.

Kenapa mereka tak solat sedangkan mereka mengaku Ialam. Sudah tentu tidak pandai solat kerana tidak tahu baca jawi.

langit biru said...

Salam Dato'

Dato' kata,

"3. Orang yang tidak dilahirkan Melayu pun ramai jadi "Melayu" bila masuk Islam, cakap Melayu dan amal adat resam Melayu".

Ini yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia.

Sekadar bertanya mencari sedikit ilmu, apa rasional definasi Melayu dalam perlembagaan dibuat sedemikian Dato'?

Pengalaman saya di Penang dan Perak, dalam SATU KELUARGA, macam di Indonesia, ada beragama Hindu, ada beragama Islam, ada beragama Kristian, walaupun adik beradik satu mak satu bapak, yang kaum asalnya bukan Melayu, tapi jadi Melayu Hanya kerana beragama Islam.Ada juga seorang peguam Hindu disini yang masuk Islam dan menjadi Melayu kerana kawin 2, bini pertama masih beragama Hindu, bini kedua IndiaMuslim, tapi dari segi budaya sipeguam tadi masih mengamalkan ajaran agama Hindu.

Saya fikir definasi Melayu dalam Perlembagaan ini lebih banyak membawa kecelaruan.

Apapun, Melayu hari ini ramai dah jadi kristian, Hindu dan jauh mengamalkan ajaran Islam. Sebab itulah kalau kita nak bercakap penyatuan Melayu, kita akhirnya tinggal cakap-cakap sahaja! Kalau kita bercakap penyatuan Islam, itu lebih penting, sesuai dengan konsep Jihad dalam Islam.

Unknown said...

Dato,

Fenomena ini akan memberatkan lagi usaha DS Najib untuk menyatukan ahli UMNO....

Beliau bukan sahaja menghadapi kesusahan mengawal menteri menteri yang Kiasu (i.e. Zahid, Nazri), juga apa nak di buat dengan Menteri Menteri yang menyandang gelaran "Persona Non Grata" saperti Liow dan Murugiah.....

Sedangkan beliau juga terpaksa "put out fires" dengan telatah wakil wakil saperti Nasir dll...

Mmang betul kata Rosmah... "beri dia peluang kerana ini gilirannya".....Giliran menghadapi Karmanya.

Unknown said...

Dato'

Pakbelalang said;

"Zaid Hamidi cakap merapu-merapu. Tak ada "class". Tidak bijak. Cepat "excited" sangat untuk keluarkan kenyataan seolah-olah macam CNN Breaking News!!! His level of intelligence is so glaringly not up to the mark as a Minister. What a shame!!Very childish!!"

Dalam berita terkini dia dah umumkan bahawa dia telah cakap dengan PM dan ulasan nya adalah seolah olah PM telah suruh dia "SHUT UP"?

Kan bagus tu? Sekurang kurang nya dia honest.

langit biru said...

Salam Dato'

Sambungan.

Melihat status Melayu hari ini, Melayu yang sememangnya dilahirkan Melayu, ada Islam, ada murtad kpd Kristian, ada murtad kpd Hindu, ada separuh Islam separuh sekular,ada Melayu liberal, ada Melayu tolak Hukum Allah, ada Melayu Hedonism, macam-macam ada.

Ada juga "Melayu" sebagaimana yang dimaksudkan oleh Dato' yang berasaskan Perlembagaan, yang asalnya bukan kaum Melayu, asalnya ada cina, asalnya ada India, asalnya ada Punjabi, seperti kawan Dato', asalnya macam-macam ada.

Apa sebab depa ni nak sangat jadi "Melayu", wallahualam! Ikhlaskah masuk Islam sebab nak jadi "Melayu"?

Akan tetapi, kalau benar-benar masuk Islam, sebab nak jadi orang Islam bukan nak jadi Melayu, InsyaAllah ikhlasnya kerana keimanan.

Jadi, dengan keadaan status Melayu yang carcamerba sebegini, kalau kita bercakap untuk "Penyatuan Melayu" saya katakan mustahil Melayu-Melayu ini akan bersatu. Atas dasar apa Melayu ini nak bersatu?

Rasulullah saw tidak bercakap mengenai penyatuan Bangsa Arab. Bangsa Arab zaman Rasulullah saw terdiri dari pelbagai kabilah dan suku kaum, pelbagai agama dan kepercayaan, walaupun majoritinya pribumi asal di Mekah, Madinah, bermusuh-musuhan, berperang-perangan, bunuh membunuh satu sama lain . Atas dasar apa Arab-Arab ini nak bersatu?

Maka, Nabi Rasulullah saw membawa risalah petunjuk dari Allah swt, dan memperkuatkan keyakinan dan keimanan kepada Allah swt, yang dengan itu Bangsa Arab bersatu.

Sejarah Penyatuan Arab yang dipimpin dan dibimbing oleh Nabi Rasulullah saw di bawah lembayung keimanan ini tertuang didalam Ayat 103 Surah Al-Imran:

3:103 "Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliah) bermusuh musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah orang-orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk."

Nabi Ibrahim a.s sendiri menentang bapanya, darah daging beliau sendiri. Beliau dihalau oleh bapanya, tapi Nabi Ibrahim meneruskan dakwahnya untuk Kaumnya, kerana itu sahaja sebab utama ke arah penyatuan kaum melalui keimanan dan ketaqwaan kepada Maha Pencipta Allah swt.

Setiap peperangan yang dilalui oleh Nabi Rasulullah saw dan para sahabat adalah menentang kaum/bangsa sendiri. Abu Ubaidah, berperang melawan bapanya dalam perang Badar Al-Qubra, lalu berjaya membunuh bapanya. Maka sempena dengan peristiwa itu, turunlah ayat Al-Quran Ayat 22 Surah Al-Mujadalah memuji Abu Ubaidah (salah seorang 10 sahabat yang dijamin Syurga) dan para sahabat.

58:22 Kamu tidak akan mendapati sesuatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, saling berkasih sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya, sekalipun orang-orang itu bapak-bapak, atau anak-anak atau saudara-saudara atau pun keluarga mereka. Mereka itulah orang-orang yang Allah telah menanamkan keimanan dalam hati mereka dan menguatkan mereka dengan pertolongan yang datang daripada-Nya. Dan dimasukkan-Nya mereka ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Allah rida terhadap mereka dan mereka pun merasa puas terhadap (limpahan rahmat) Nya. Mereka itulah golongan Allah. Ketahuilah, bahwa sesungguhnya golongan Allah itulah golongan yang beruntung.

Ringkasnya, jika kita berjuang untuk penyatuan Kaum Melayu atas dasar Kaum/Bangsa, sampai bila-bila Melayu-Melayu ini tidak akan bersatu.

Marilah kita mencontohi menteladani Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Muhammad saw, menyeru kembali kepada Syariat Islam Keseluruhannya, yang mana Keimanan dan Ketaqwaan itulah asas dan dasar kita untuk bersatu.

raja2u said...

YBhg Dato'

Assalamualaikum.

Bersyukur kita kepada Allah kerana masih sayangkan kita dan dengan itu telah mendedahkan kelemahan kita sebelum ianya menjadi parah.

Tiada masalah pada orang Melayu pada keseluruhannya. Masalah adalah antara pemimpin politik kita yang seolah-olah telah terkena ubat guna-guna yang menyebabkan mereka syak wasangsangka sesama sendiri yang memuncak kepada perasaan membenci sesama sendiri walaupun pernah tidur sebantal.

Perasaan hasad dengki sesama sendiri telah menyebabkan mereka membocurkan rahsia masing-masing sehingga tiada seorang pun dari pemimpin kita yang bebas dari tuduhan. Keputusan kaji selidek yang dijalankan blog ini telah menunjukkan pemimpin yang kita ada sekarang berprestasi rendah yang dalam lain-lain perkataan gagal sebagai pemimpin.

Sebagai rakyak janganlah kita menambah lagi kekusutan yang telah berlaku.Saranan saya kita nyatakan dengan jelas kita mahukan wakil rakyat yang berkerja untuk rakyat. Mana-mana wakil rakyat yang sibuk memburuk-burukkan orang lain hendaklah tidak dilayan dan disingkirkan sehingga ia bercakap seorang diri.Begitu juga penjawat awam yang membenarkan penyalah gunaan jentera kerajaan untuk politik hendaklah ditegur.

Kepada pemimpin kita saya ingin mengingatkan hasil dari kejadian MEI 13 1969 telah ditetap Kerajaan tidak mengamalkan dasar mengalah (appeasement policy )kerana walau banyak mana pun kita mengalah ianya tidak akan menyelesaikan masalah.Perlembagaan negara hendaklah dipertahankan dan tiada rombakan dilaklukan terhadapnya. Hanya bangsa yang bersatu dan tegas dalam menjalankan tugas akan dihormati orang lain.

Raja Abdul Rahman bin Raja MOhammad Dai.

Anonymous said...

SALAM DATO.

SAYA MASIH MENUNGGU PROFESIONAL2 MELAYU SPT DATO KADIR, OKJ, SINBAD, AFFENDI HUSAIN BERSATU BERSUARA MENGENAI BAYARAN ROYALTI MINYAK KPD RAKYAT NEGERI KELANTAN (TANPA MENGIRA PEGANGAN POLITIK).

INGAT! DI SANA 90% ORG MELAYU DAN ISLAM. KELANTAN BOLEH MENJADI NEGERI MELAYU TERKAYA EKONOMI JIKA HAK RAKYATNYA DIBERI DGN ADIL.

PALING TAK LOGIKNYA, IBRAHIM ALI DARI PERKASA SIBUK BERDEMO UTK BEBERAPA KERAT ORG PENIAGA MELAYU DI PULAU PINANG TETAPI LUPA PADA TEMPAT ASALNYA SNDRI YG DIANAKTIRIKAN.

ORG MELAYU KELANTAN MMG BERJIWA BISNES.MRK ADALAH MELAYU BERJIWA SURVIVOR. BKN MCM MELAYU2 YG BERJAYA DISEBABKAN UMNO.TAKDE UMNO TAK KE MANALAH DEPA NI.

TU PASAI DLM UMNO LA NI RAMAI YANG CUMA PROFESSIONAL DLM ANGGUK2, GELENG2, TUNDUK2 IKUT TELUNJUK.

p/s: SAYA BKN RAKYAT NEGERI KELANTAN TETAPI MERASA BANGGA JIKA NEGERI MAJORITI MELAYU MAMPU MILIK BANGUNAN NIAGA SNDRI TAK SPT DI BANDAR2 KL, PENANG DAN JB. SAYA MENULIS DGN NADA YG KECEWA DAN MINTA DIBERI PERHATIAN. MAAFKAN SAYA DATO DAN TERIMAKASIH DIBERI PELUANG DI SINI.

rakyat dah bijak.

langit biru said...

Salam Dato' AKJ

Kepada Saudara OKJ yang bijaksana, yang taksub sangat dengan UMNO,

Tumpang lalu, tumpang tanya,
sebab tak tahu kena tanya,
harap sudi jawabnya,
dapat saya sedikit ilmu darinya.


...KY jelly, PR examination, Proptoscopy, DNA, PCR,colonoscopy, colorectal screening,sigmoid colon tu apa benda?

Salam Dato' AKJ,

Menyorot PRK Permatang Pauh 2008,Anwar.

Dalam kempen pilihanraya, PKR dan UMNO sama-sama hebat berkempen.

Yang menarik, 2 isu diketengahkan. Pertama, isu liwat sumpah laknat Saiful Bukhari. Kedua, sumpah Najib di Guar Perahu mengenai gossip hubungannya dengan Altantuya. 2 isu, kedua-duanya SUMPAH. Satu liwat, satu zina, MasyaAllah, amat jijik sekali!

Bolehkah kiranya kita mengambil analogi 47,258 pengundi sebagai hakim berdasarkan 2 isu tersebut?

Kedua-dua parti cukup hebat berkempen. Untuk kedua-dua isu di atas, masing-masing mengemukakan bukti masing-masing, bukti pengukuh bukti menentang. Sama-sama hebat. Bukti-bukti ini banyak tersebar di warong-warong dan kedai kopi, seolah-olah kedai kopi itu lah “mahkamah”. Agak menjijikkan bagi saya!

45,258 hakim “mahkamah kedai kopi” ini akhirnya membuat keputusan.

31,195 hakim tidak percaya sumpah laknat Saiful Bukhari berbanding dengan 15,524 hakim yang percaya.

31,195 hakim tidak percaya sumpah Najib di Guar Perahu berbanding dengan 15,524 hakim yang percaya.

Hari ini, Mahkamah Sivil yang sah dari segi Perlembagaan dan Undang-Undang sekali lagi akan menentukan isu no 1 di atas.

Hari ini, “mahkamah kedai kopi” Permatang Pauh juga bersidang macam biasa. Majoriti yakin Anwar bakal disumbatkan ke dalam penjara baik dari UMNO,PKR,atau PAS, TAPI dengan alasan yang BERBEZA .

Saya amat-amat berharap, mahkamah dapat meletakkan keadilan dengan setinggi-tingginya tanpa BIAS dengan permainan dan tekanan politik semasa.

Unknown said...

Salam Dato'

Adakah sudah sampai masanya melayu itu duduk dalam persaingan yang terbuka? Dan perlindungan dan keistimewaan hanya menjurus kepada penyalahgunaan? Melayu dan Islam itu simbiotik, kata Firdaus Abdullah. Islam dasarnya terbuka, sedangkan Melayu itu kebangsaan. Bukankah jelas perbezaannya yang begitu?

Sekadar bertanya, terima kasih.

Muhamad Rosli

Anonymous said...

dato..

just look at the following statements:

1) liwat itu perbuatan haram dan terkutuk (al-quran)

2) liwat itu memasukkan zakar kedalam dubur (Kumpulan NST)

dato'..can you see the difference between 1 and 2?


Your age is fast catching up datp'..if you think what you have done is correct, than let it be..tq.


minah ronggeng

Anonymous said...

Datuk,
Mana ada lagi orang Melayu sekarang.Kan kita kini berjuang untuk 1Malaysia. Orang Cina kekal orang Cina, orang India kekl orang India, Ibanm kadazan dan lain-lain kekal dengan bangsa masing-masing. Tetapi orang Melayu tidak boleh lagi dipanggil Melayu kerana bangsa-bangsa lain kata rasis. Pemimpin-pemimpin Melayu dalam kerajaan pun dah setuju tidak harus bercakap pasal Melayu kerana ingin menjaga hati bukan Melayu. Kan ini selaras dengan konsep 1Malaysia.Umno pun nampaknya juga tidak lagi berani berjuang untuk orang Melayu demi untuk menjaga hati rakan-rkan dalam BN.NGO-NGO Melayu tidak berani bersuara kerana nak jaga hati pemimpin dan tidak mahu disenarai hitam. So dengan lain perkataan "Biarlah-biarlah siluncai terjun dengan labu-labunya".

1Malaysia.

Anonymous said...

Mustapha Ong yang dihormati,

Saya berpendapat ada 2 sebab mengapa orang Melayu sering gagal bersaing dengan bangsa lain.

1. kerana sikap negatif diri sendiri seperti malas, kurang bersemangat, cepat putus asa, berdengki sesama sendiri dan lain2.

2. kerana sering menjadi mangsa terhadap sikap tamak, tipu daya, menipu, khianat, main kotor, sabotaj dan lain2 yang diamalkan sebilangan orang bukan Melayu yang tidak peduli halal haram dalam Islam.


langit biru,

Perihal royalti minyak Kelantan, saya berpendapat, oleh kerana terdapatnya pertikaian, biarlah ia ditentukan oleh mahkamah. Saya tak arif bidang itu jadi lebih baik saya jangan tunjuk pandai. Yang pasti, kalau ia diputuskan sebagai wang ehsan, maka bersorak riang lah pembesar dan penyokong UMNO; dan jika ia diputuskan sebagai royalti, maka bersorak riang lah pula pembesar dan penyokong PAS. Bagi saya ianya tak lebih hanya satu percaturan politik yang menentukan penyaluran dana kepada jentera kempen parti masing-masing. Tidak kira siapa yang dapat, rakyat Kelantan akan tetap melopong ditindas. Ini kerana penyamun ada dalam PAS dan juga UMNO.

Kalau benar-benar ikhlas, ikutlah kaedah Terengganu dimana Sultannya sendiri menjadi Pengerusi Wang Ehsan dan berkuasa menentukan penyaluran dananya.


-sinbad-

Kaum Pendatang Indian Keling (KPIK) said...

Kpd Anti Ular dan Warga Tanah Melayu,
Kalau Dato AKJ sekadar menggunakkan tv,radio, surat khabar ataupun warung untuk mengungkit semangat perkaumaan ni, saya tak akan masuk campur.

Tetapi dia tergamak untuk menggunakkan wadah blog yang dibangun oleh para jurutera Keling. Lebih2 lagi, sebagai pemegang saham Google Inc., saya berhak nak berkomen di sini.

Saya tak kisah sangat perihal di Malaysia. Malaysia maju mundur tidak memberi sebarang makna. Tetapi nukilan yang mengungkit semangat perkaumaan tanpa sebarang rasa tanggung jawab wajar dicabar kerana ianya bertentangan dengan falsafah Google Inc. iaitu
Don't Be Evil

Dato AKJ bersama para rasis lain digalakkan membina blog sendiri menggunakan kepakaraan orang Melayu yang bekerja di MSC. Macam tu, saya bukannya jenis bacul yang akan menyampuk kepada agenda golongan tersebut.

Tetapi sekarang, siapa yang bertindak bacul?

OKJ said...

Salam DAKJ dan pembahas blog

DNA & RNA

In each cell, there is a nucleus. In the nucleus, there is a nucleolus. In the nucleolus, there are pairs of chromosome. In the chromosome, there is a gene. In the gene, there are DNA sequences, which are made up of two long nucleotide chains. Nucleotide chains are made of purine and pyrimidine bases i.e. adenosine, guanine, thymidine and cytosine. It coils together to form the double stranded helix DNA. DNA basically is a template, which carries a complete blueprint for all the heritable species.

To make a protein from the DNA, few activities occur both in the nucleus and in the cytoplasm. It includes transcription, translation and post translationally modification. In summary, the double stranded helix DNA will split into two at a specific area and the nucleotide sequences in that particular area will be duplicated by a messenger RNA (mRNA). It then carries the duplicate sequences to a ‘protein synthesis’ factory, which is called a ribosome. Then, a transfer RNA (tRNA) will translate the coding to a corresponding protein to form a polypeptide chain. Finally, the polypeptide chain will undergo modifications to become specific protein, which has a specific function.

Maaf ye sebab guna istilah sains. Kalau saudara perasan, lagi banyak yg kita tahu, lagi banyak sebenarnya yg kita tak tahu dan ini menyebabkan kita akan merasa sentiasa rendah diri. Bermula dari kenapa dan bahagian mana DNA yg nak di‘split’, panjang mana nak di‘split’, guna enzyme apa, tenaga dapat dari mana, kenapa tiba-tiba mRNA tertarik kepadanya, mRNA bergerak macam mana, pakai tenaga apa dan sebagainya.

Kalau berminat bolehlah kita bercerita sikit nanti tentang Gene mapping, targeted molecular treatment, Pluripotent stem cell, transplant, oncogene, apoptosis, immunogenicity dan macam-macam sebenarnya. Sekian TQ.

pemerhati tanpa parti said...

Salam DAKJ,
saya agak tidak faham lah dengan Menteri Malaysia terutama sekali sekali Menteri Dalam Negeri dan jabatan imigreshen yang menyatakan akan menangguhkan operasi ke mengesan warganegara India yang dikatakan HILANG di negara ini .apa dah jadi juga pada warga negara china yang dikatakan hilang lebih 50ribu orang hingga kini sejap saja sejak teressa ong dengan pantas membuat dakwaan warga cina kena ketok ketampi setelah siasatan terbukti perempuan Melayu dan isu warga cina tadi diam hingga sekarang tanpa tindakan selanjuttnyaImasa era pak lah Peedana Menteri) Nampaknya desakan dari persatuan pengusaha restoran india begitu berkesan sehingga kerajaan tunduk untuk menangguhkan dulu operasi sementara menunggu tindakan daripada persatuan restoran ini,Jelas menunujukkan kita tidak tegas dalam apa jua keputusan yang telah diputuskan bukan sekali bahkan berkali-kali sejak ops pemutihan dulu sebab itulah orang asing tidak takut berbuat apa saja,tidak takut dan hormat pada undang-undang negara dan bebas mencari makan di Malaysia sehingga menjadi ancaman kepada peniaga tempatan dan kerana itulah mereka boleh membaca apa yang di buat akan ada penangguhan dan perubahan.Saya berharap pihak menteri kalau nak bercakap fikir dulu jangan janji ada berita keluar dalam tv dan akhbar
main cakap sedap mulut seolah-olah nak menunjuk dia sahaja bekerja. begitu juga dengan zahih hamidi kalau dah tahu Pm dato najib belum dimaklumkan siapa pegawai tentera yang terbabit dalam membocorkan rahsia kepada negara asing jangan lah panggil wartawan kemudian buat pc bila wartawan tanya siapa pegawai berkenaan tak nak bagi tau dengan alasan PM belum dimaklumi, Apa ni tidakkah menampakkan kebodohan sebagai menteri yang sepatutnya maklum terlebih dahulu papa PM kemudian barulah panggil wartawan jangan nak bercakap dan janji keluar muka dalam tv dan dan surat khabar.menteri kena kreatif sikit jangan minta rakyar je kreatif dan inovatif.

Anonymous said...

Datuk,

Dalam komennya, Sdr Mustapha Ong mengajak orang Melayu melupakan sejarah dan fakta silam untuk...Amboi sedapnya cakap. Kalau untuk mendapatkan sesuatu, orang bukan Melayu menganjurkan kita melupakan sejarah, tapi kalau kita minta depa berkorban, depa suruh kita tengok semula sejarah.

--Badek Kursani

A KADIR JASIN said...

Sdr pembahas “Kaum Pendatang India Keling (KPIK)”, marah dan tidak rela saya menggunakan Google untuk membuat blog ini yang dianggapnya rasis kerana katanya, "Google dibangun oleh jurutera Keling."

Kata KPIK: “Tetapi dia tergamak untuk menggunakkan wadah blog yang dibangun oleh para jurutera Keling. Lebih2 lagi, sebagai pemegang saham Google Inc., saya berhak nak berkomen di sini.”

Kajian online saya (menggunakan Yahoo.com), mendapati kenyataan berikut daripada Wikipedia.

1. Pyra Labs is the company that coined the word Blogger, and made the service a big success.

The co-founders were Evan Williams and Meg Hourihan, and the company's first product, also named 'Pyra', was a web application which would combine a project manager, contact manager, and to-do list.

In 1999, while still in beta, the rudiments of Pyra were repurposed into an in-house tool which became Blogger.

The service was made available to the public in August 1999.

Much of this coding was done by Paul Bausch and Matthew Haughey.

Initially, Blogger was completely free and there was no revenue model.

When the company's seed money dried up, the employees continued without pay for weeks or, in some cases, months; but this could not last, and eventually Williams faced a mass walk-out by everyone including co-founder Hourihan.

Williams ran the company virtually alone until he was able to secure an investment by Trellix after its founder Dan Bricklin became aware of Pyra's situation. Eventually advertising-supported blogspot and Blogger Pro emerged.

In 2002, Blogger was completely re-written in order to license it to other companies, the first of which was Globo of Brazil.

The company was acquired by Google in 2003. The people at Pyra Labs at the time of acquisition were Evan Williams, Jason Shellen, Steve Jenson, Jason Sutter, Jason Goldman and Rudy Winnacker.

In 2004, Williams left Google, later going on to form Obvious Corp. In 2006, Goldman also left Google. Hourihan was associated with Kinja and some other sites.

2. Google began in January 1996, as a research project by Larry Page, who was soon joined by Sergey Brin, when they were both PhD students at Stanford University in California.”

Tidak pula disebutkan yang jurutera India yang membangunkan Blogger dan Google.

Nanum saya tidak menafikan ramai Expat Indians di Amerika dan merata dunia kerana India sendiri tidak dapat memberi pekerjaan dan pendapatan lumayan kepada rakyat jelatanya yang berpelajaran.

Jadi mereka terpaksa mengembara dan “membangsat” ke negara-negara yang lebih maju daripada India macam Malaysia, Negara-negara Teluk, Amerika, Australia dan United Kingdom untuk cari makan.

Terima kasih

langit biru said...

Salam Dato' AKJ

Salam Saudara OKJ,

Terimakasih berkongsi ilmu. Nampak macam Ilmu Sains Perubatan.

Sebagaimana Saudara OKJ kata, "Kalau saudara perasan, lagi banyak yg kita tahu, lagi banyak sebenarnya yg kita tak tahu dan ini menyebabkan kita akan merasa sentiasa rendah diri", bila baca penjelasan DNA,mRNA lagi pening kepala!

Eloklah tu OKJ, ikut rasmi padi, lagi lebat lagi berisi lagi tunduk.

Ilmu asas DNA tu boleh lah paham, " DNA basically is a template, which carries a complete blueprint for all the heritable species".

Ini teringat saya kepada Bank DNA yang dicadangkan oleh Kerajaan. Setahu saya, Israel dah lama dah ada.

Gamaknya Tok, MP-MP, ADUN-ADUN khususnya Melayu ni faham tak apa yang dibincangkan di dewan/parlimen?

....maklumlah Tok, YB-YB yang saya kenal, lepasan SPM pun ada, tak lulus SRP pun ada!!! Sebelum jadi YB bawak Kancil buruk je, dah jadi YB bawak Mercedes, untuk kegunaan keluarga ada Alphard!

Dok jaga gate keretapi pung boleh jadi YB, boleh bina Istana!

Meminjam Hadis Bukhari yang ditulis oleh Abdullah Ngah:

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Apabila hilang amanah maka tunggulah kedatangan Hari Kiamat.

Bertanya seorang lelaki: Bagaimana hilangnya amanah itu? Sabda Rasulullah SAW: apabila sesuatu urusannya diserahkan kepada bukan ahli, maka tunggulah kerosakan dan kebinasaan.” (Hadis riwayat Al-Imam Al-Bukhari)

Ilmu yang Allah swt beri kepada manusia terlalu banyak. Tanya pakar kimia, tah apa-apa pula istilah pelik-pelik, tanya peguam perkataan dan,atau pun ada definasinya, tanya jurutera nak piling tiang bangunan berapa ratus kaki dalam bumi, dan lain-lain nikmat Ilmu.

Tapi jangan kita lupa, nikmat paling utama yang Allah swt bagi adalah nikmat Iman dan Islam. Segala ilmu itu gunanya untuk kita mengingati Kebesaran Rahman dan Rahim Allah swt kepada hambanya.

langit biru said...

Salam Dato' AKJ,

Salam Pemerhati Tanpa PArti,

Rujuk kpd ulasan Saudara, saya rumuskan inilah ciri-ciri Bertindak Berdasarkan Sentimen bukan berdasarkan Prinsip.

Meminjam kata-kata saudara mad kepada ulasan pakbelalng, "pak belalang, inilah saja standard menteri yang umno ada. make no mistake about it hahaha."

langit biru said...

Kaum Pendatang Indian Keling (KPIK)

“Tetapi dia tergamak untuk menggunakkan wadah blog yang dibangun oleh para jurutera Keling. Lebih2 lagi, sebagai pemegang saham Google Inc., saya berhak nak berkomen di sini”.

Saudara KPIK pemegang saham Google Inc.? Wah, hebat tu! Boleh bagi bukti tak? Semua blog kamu berhak ke?

Apakah segala teknologi yang di hasilkan oleh satu-satu bangsa hanya semata-mata untuk bangsa tersebut sahaja? Ayo yo, ini kes lebih teruk dari katak dok bawah tempurung!

“Saya tak kisah sangat perihal di Malaysia. Malaysia maju mundur tidak memberi sebarang makna”. Bumi mana hang dok di Malaysia ni? Kalau tidak memberi sebarang makna, saya cadangkan Saudara delete kerakyatan saudara sebagai Warganegara Malaysia, dan pergilah ke negeri/negara yang memberi BANYAK-BANYAK MAKNA kepada saudara. Berani tak? Kalu benar-benar berani, tolong bagi nama dan ic sini…..nanti boleh saya tolong usahakan.

“Tetapi nukilan yang mengungkit semangat perkaumaan tanpa sebarang rasa tanggung jawab wajar dicabar kerana ianya bertentangan dengan falsafah Google Inc. iaitu
Don't Be Evil”

Nii nak habaq, peribahasa Melayu sebut “Masuk kandang lembu menguak, masuk kandang kambing mengembik”, “Di mana bumi dipijak, disitu bumi dijunjung”. Nak dok Malaysia, kena faham budaya di Malaysia, ikut rukun negara. Kalau nak ikut falsafah Google Inc, pi lah dok negeri Google. Siapa yang ungkit semangat perkauman? Cermin-cerminlah sikit diri tu, mungkin otak hang terlebih pusing kot?

Orang Melayu sangat-sangat tak digalakkan sebut perkataan BACUL, sangat-sangat sensitif! Yang saya kenal, orang macam KPIK ni cakap je besar, bila dok berhadapan mulut dok kunci rapat….tu maknanya bacul.

Nii nak ingatkan saudara, jangan dok sebut BACUL depan Melayu, silap hari bulan paling kurang kepala hang benjol tak pasai-pasai…..!

affendi hussain said...

Salam Dato'

Saya baru saja nak meng'Google' & meng'Wiki' si Keling itu..

Well answered Dato'.. itulah sebenarnya hakikat sikap mereka itu..kuat penipu, perasan bagus & tak tahu malu..dia ingat kita semua bodoh..

Harap dia bahagia di Autralia.. dengar kata org putih disana amat lah menyayangi kaum keling seperti dia..


("/)

langit biru said...

Saudara Sinbad,

Terimakasih kerana memberi respon kepada isu royalti minyak Kelantan.

Berbanding saya yang menyokong tuntutan royalti PAS Kelantan,mungkin kenyataan saya bias, manakala saudara golongan belia professional yang bertindak berdasarkan bukti dan fakta.

Saya juga tidak arif dalam bidang perundangan, akan tetapi surat perjanjian yang diamanahkan Allahyarham Tun Razak kepada Ku Li itu cukup jelas maksudnya (boleh baca dalam blog Ku Li). Kalau berdasarkan keterangan Ku Li, royalti itu adalah hak Kelantan, tiada timbul isu percanggahan atau pertikaian dalam perjanjian tersebut.

Walaubagaimanapun, tindakan pembesar UMNO di Kelantan dan Pusat yang mempertikaikan kewibawaan Kerajaan Negeri mengurus wang royalti yang kemungkinan berlaku penyalahgunaan wang itu satu tuduhan yang tak berasas. Pusat sepatutnya menghormati pilihan melalui demokrasi rakyat Kelantan.

Dan sepatutnya, pembesar UMNO cermin-cermin lah diri sendiri sebelum menuduh orang lain tiada wibawa, tidak amanah!

Bagi saya, tidak timbul isu soal ikhlas atau tidak ikhlas. Pusat sepatutnya bertindak berdasarkan peruntukan dalam perjanjian tersebut. Kerana itu sahaja dokumentasi bertulis yang ada untuk dijadikan rujukan ( kecuali KALAU Pusat telah memindanya tanpa pengetahuan sesiapa).

Tidak rugi atau tidak jatuhpun keuntungan(profit), revenue (hasil) Kerajaan Persekutuan dengan hanya memberi 5% royalti Petronas kepada 1.4juta rakyat Kelantan yang 95%nya Melayu Islam.

Anonymous said...

Datuk,
Terima kasih kerana membongkar perkara sebenar tentang Google. Nampaknya Pendatang India Keling ni ada penyakit gila iaitu suka dakwa hak orang lain sebagai haknya. Oleh itu, tak payahlah kita layan lagi orang macam ni, buang masa saja. Nasib baiklah dia pi menumpang di tempat lain pulak.

--Anti Ular

Anonymous said...

Datuk,
Maklumat Datuk tentang Google tu sungguh menarik. Tak malu ka orang yang membuat dakwaan kononnya Google tu dibangunkan secara ekslusif oleh kaumnya.

Datuk, rasanya tak perlulah kita layan orang berkenaan kerana ternyata dia ada masalah mental. Mungkin, dia jadi begitu kerana tertekan apabila terpaksa hidup "membangsat" di tanah air orang. Dah la gitu, tak tau berterima kasih pulak. Orang macam ni akan memberi masalah biar di mana saja dia menumpang, walaupun di wad mental.

-- Balanglama

affendi hussain said...

Salam Dato'

Saya ingin berkongsi sentimen sdr "rakyat dah bijak" mengenai isu tuntutan royalti petroleum Kelantan.

Tuntutan yang dipertikaikan adalah daripada hasil yg dituai di blok zon ekonomi eklusif (EEZ) A18

Dari segi jarak zon ekonomi ekslusif (EEZ) Kelantan memang layak. Malangnya, kawasan ini juga adalah kawasan pertikaian sempadan maritim diantara Thailand-Malaysia-Vietnam mcm kes Ligitan, Sipadan & Sprately.

Kerajaan Malaysia & Thailand telah bersetuju memajukan secara bersama blok A18 yg berkapasiti 8.5 trillion meter padu gas asli melalui Joint Developement Area. Hasil pertama sudah mula dituai di lapangan Cakerawala pada tahun 2005. Ada 9 lapangan di A18.

Pendapat peribadi saya:
KEY WORD: TOLERANSI - find a point to resolve problem, not keep on elaborating problem. Otherwise, all end up living with their problem.

1) Kerajaan dah dapat hasil daripada zon A18 melalui sykt perbadanannya Petronas..sepatutnya pertimbangkanlah bagi bayaran komisen sikit mcm Seksyen 4 Akta Pembangunan Petroleum 1974 (Akta 144). Katakan kita menang kes tuntutan di ICJ, maka nak letak A18 bawah negeri mana lg kalau bukan Kelantan.

2) Kelantan negeri 90% Melayu..takkan asyik tumpu bangun Penang & Selangor je..sapa dapat habuan kat sana akhirnya? Org Melayu ke? Kat Kelantan saja kita dapat tengok kedai2 hardware nama org Melayu.

3) Kalau ikut Seksyen 4 Akta 144, Kerajaan Pusat kena salur terus kepada Kerajaan Negeri. Mana boleh ada 'middle party' mcm Tabung Wang Ihsan. Sapa punya hukum tu?

4) Penggunaan Wang Ihsan tu memang tepat & tak perlulah pemimpin Kerajaan Kelantan pun ego sgt takmau berunding lansung..royalti tu bukan ekslusif Kelantan jer..Patani Thailand pun ada hak juga tapi hasil pi ke Songkhla..bertolak ansurlah tok-tok guru. Bukan hak mutlak demo lagi..

5) Selatan Thailand & Utara Tanah Melayu adalah the Heart of Malay.Dari Kedah, Perlis ke Satun, Narathiwat, Patani turun ke Kelantan, Terengganu..tak lupa Kemboja yg dipisahkan "missing link"..zon majoriti Melayu Islam..kalau tak kerana kentalnya Melayu2 disini menjadi "buffer zone" rasanya kita hari ni pun belum tentu celik lahir Islam. Zon ini "dipinggirkan secara sistematik" sejak zaman British. (agenda turun temurun British..sebabnya? kalo minat, saya boleh link kan satu blog..jejak rahsia bangsa kita.)

6) 52 tahun merdeka saya tengok tak banyak beza saja Perlis, Kedah & Kelantan. Terengganu pun hanya pembangunan kosmetik masa zaman Pak Lah. Apa ni pemimpin Melayu?? Macam mana Melayu nak hebat kalau the heart of Malay land masih mundur?

7) Dulu ada cadangan Thailand nak buat terusan mcm kat Suez di Selatan Thailand, tetapi kena sabotaj sampai ada ahli2 Parlimen dia yg dapat habuan bawa usul tolak..agak2 siapa dalang yg paling rasa terancam kalau negeri2 di heart of Malay ni maju bila ada pelabuhan entrapot baru? siapa lg kalau bukan yg kat hujung sebarang tambak di selatan tu..

8) Maka..kalau Tok Najib masih nak terus bersikap apologetik - memang tiada maaf buatmu..

p/s: Tapi yg saya nampak setakat hidup ni, majoriti melayu daripada "zon buffer" & Johor adalah yang paling tinggi jati diri & bermaruah serta tidak ekstrem liberal mcm negeri2 lain. Paling hidup dlm "inferiority complex" - Penang! tengoklah Pak Lah & jeng..3x -> Anwar Ibrahim..

("/)

Anonymous said...

Datuk,

Saya ingin memperbetulkan satu kesilapan.

Komen saya mengenai "Royalti Minyak Kelantan" pada pukul 11.50pm semalam adalah bagi menjawab persoalan yang dibangkitkan oleh sdr "rakyat dah bijak, 2:48". Ini memandangkan nama saya adalah salah satu dari 4 nama yang di "quote" oleh beliau untuk menjawab persoalan itu.

Dalam balasan komen saya, saya telah tersilap tulis nama sdr "langit biru" pula dan bukan nama sdr "rakyat dah bijak". Diharap sdr "rakyat dah bijak" dapat ambil perhatian atas perkara ini dan tidak menganggap saya sengaja tidak mahu layan dia.

Saya mohon maaf atas kesilapan ini.

Terima kasih.


-sinbad-

Anonymous said...

Aiyoo, tak perlu megah megahlah KPIK.

Memang dunia tahu bahawa rakyat India yang pandai computer lebih, telah mencipta banyak program progam serta banyak lagi kemudahan komputer. Saya tahu,kerajaan kerajaan seluruh dunia juga selalu membuat agreement perjanjian dengan kerajaan negara India supaya jurutera computer India tolong membangunkan sistem sistem seluruh kerajaan mererka.
Sebab inilah Silicon Valley,California dari dahulu lagi telah diduduki rakyat India yang telah diajak kesana oleh syarikat syarikat modal Amerika yang ada wang tetapi mahu modal otak analisis India.
Memang hari ini juga lebih 65% peratus pekerja utama di NASA adalah saintis rakyat India.
Yang paling bangga ialah PM negeri Cina yang pada masa melawat negara India minta sendiri supaya melawat Silicon Valley India di Hyderbad untuk melihat perkembangan disana serta ajak jurutera komputer India datang dan mengajar diChina.

Anda, KPIK tak perlu risau jika hari ini siapa siapa rakyat dunia gunakan hasil cerdik ini kerana ini ialah kehendak tuhan supaya manusia sama sendiri saling bantu membantu serta menuju kearah kesejahteraan.
Dunia kita perlu semua orang dan bangsa untuk masa depan dunia sendiri.

Syabas juga.

Wan Shamsudin said...

Salam Dato;

Saya cadangkan Dato menulis sedikit tentang ' Juara Rakyat' yang di sibuk sibukan olih Umno ketika ini. Apakah ada agenda peribadi, persiapan memancing undi sebelum PRU 13.

Kepada Abdullahngah, tolonglah jangan sensitive dan 'emosional' sangat. Tolonglah buat kajian terperinci sebelum membuat tuduhan yang bukan bukan.

Kepada Mustapha Ong;
How is Omar doing?

Sebagai seorang yang beragama Islam, maka semua itu bermula dengan NIAT.Tepuk dada tanya selera.

saji said...

Dato', Sdr Kaum Pendatang Keling (KPI)dan rakan pembalas


Sdr KPI, antara lain, berkata, "Baki RM 110 billion digunakkan untuk menyambung riwayat hidup kontrektor kontrektor besar dan kecil yang bergantung paut kepada perbelanjaan kerajaan. Kalau kontrek tersebut disab kepada tangan ketiga - tu salah siapa? Takkan kerajaan UMNO yang memerintah sejak merdeka tidak tahu camana untuk memasukkan klaus dalam kontrek tersebut yang tidak sama sekali membenarkan kontrek kerajaan dipajak kepada orang lain?"

Ali -baba kontrak merupakan istilah tempatan bagi kontrak/konsesi/projek kerajaan yang dipajak kepada bukan Melayu. Lain2 istilah ialah jual kontrak, pajak kontrak. Sementara istilah kontraknya iaitu yang digunakan dalam dokumen kontrak pembinaan Barat dalam bentuk klausa di bawah syarat-syarat kontrak ialah total sub-letting atau assignment.

Sdr KPI, klausa total sub-letting atau assignment telah diperuntukan dalam semua kontrak pembinaan projek kerajaan yang meliputi badan berkanun di bawah sayart-syarat kontrak semenjak DEB diwujudkan pada 1970 lagi.

Anonymous said...

Sinbad kata - "ikutlah kaedah Terengganu dimana Sultannya sendiri menjadi Pengerusi Wang Ehsan"

Ni bila ye? Zaman Idris Jusoh dulu ke?

Sinbad tak tertanya ke pasal apa Tuanku Sultan tak setuju Idris Jusoh dilantik semula jadi MB?

Saya seperti Sinbad tak tahu apa biji butir dalam Akta Petrolium dan perjanjian Petronas vs kerajaan negeri-negeri di Malaysia.

Tapi saya nampak sendiri proses pengagihan wang ehsan di Terengganu itu. Jangan kata kes terpencil, kesaksian saya adalah secara meluas di Besut, tempat asal Derih Jusoh!

Dalam ucapan Ku Li di stadium KB, beliau ada sebut "kita bukan tok fakir (peminta sedekah)". Merujuk kepada perkara yang sama sebenarnya.

Fed Up.

Anonymous said...

Datuk,

Dengan izin.

Sdr Fed Up, harap keratan berita di bawah ini akan dapat sedikit sebanyak membantu menjawab persoalan terburu-buru sdr itu.

Bagi pendapat saya, memandangkan Tuanku Duli Sultan sendiri yang menjadi Pengerusi Lembaga Penasihatnya, maka ini dapat sedikit sebanyak menghalang salah guna dan pecah amanah yang sering dilakukan oleh pembesar-pembesar politik itu.

Barang perlu diingatkan apa yang terjadi ketika Tuanku Duli Sultan enggan memperkenankan perlantikan Idris Jusoh sebagai Menteri Besar sedikit masa dulu.

So ... don't play-play la.


------

18 Mei, 2009 21:20 PM

Kerajaan Dapat Keuntungan 10 Peratus Daripada TIA

KUALA LUMPUR, 18 Mei (Bernama) -- Kerajaan Persekutuan akan mendapat manfaat daripada kejayaan Pihak Berkuasa Pelaburan Terengganu (TIA) menerusi 10 peratus daripada keuntungan bersih TIA, kata Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak, hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas pertanyaan mengenai kewajaran jaminan kerajaan untuk dana TIA berjumlah RM5 bilion.

Menteri Kewangan Diperbadankan mempunyai 10 peratus pegangan ke atas keuntungan tahunan TIA.

Sambil menyatakan bahawa ia merupakan keputusan yang baik dari segi semangat tulen usaha sama dengan Kerajaan Negeri Terengganu, Najib berkata langkah itu akan membantu kerajaan negeri serta merangsang ekonomi negara,

"Ia akan membolehkan tambahan RM11 bilion dilaburkan bukan hanya untuk Terengganu, malah untuk seluruh negara. Oleh itu, ia akan merangsang ekonomi negara dan memanfaatkan dengan membawa masuk pelaburan langsung asing melebihi RM11 bilion," katanya selepas mempengerusi mesyuarat Majlis Tertinggi Barisan National, di sini.

TIA, yang ditubuhkan pada Februari 2009, akan mempunyai dana awal RM11 bilion, dengan RM5 bilion dikumpul menerusi pasaran modal atas sokongan jaminan kerajaan dan bakinya dikumpul menerusi sebahagian pemberian royalti minyak kepada Kerajaan Terengganu, yang diperuntukkan kepada TIA.

Sementara itu, dalam kenyataan berasingan, TIA berkata ia sudah mengenal pasti beberapa usaha sama strategik dan akan menjalin pakatan dengan dana-dana kekayaan milik negara terkemuka dalam projek-projek berkaitan sektor pelancongan, tenaga dan pertanian.

"TIA merancang melabur dalam projek-projek berimpak tinggi dan strategik di Terengganu dan tempat lain di Malaysia, serantau dan antarabangsa yang membawa limpahan manfaat kepada Terengganu," kata Ketua Pegawai Eksekutifnya Shahrol Halmi.

Penubuhan TIA, dana kekayaan pertama milik negara yang diwujudkan di peringkat negeri bagi mengurus hasil royalti minyak jangka panjang, diilhamkan oleh Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Tuanku Mizan juga ialah Pengerusi pertama Lembaga Penasihat TIA.

Lembaga Pengarah juga akan mendapatkan nasihat pelaburan daripada Panel Penasihat Ekonomi yang turut dianggotai oleh Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Wang Simpanan Pekerja Datuk Azlan Zainol dan Pengarah Urusan Felda Holdings, Mohd Bakke Salleh.

-- BERNAMA




-sinbad-

Anonymous said...

inilah jalan kluar yang saya nengok...(the easy way out!)....

whack and blame Paklah for EVERYTHING wrong!...yes, EVERYTHING!!!

lpas tu, membela najib!....bila bela najib, maknanya membela mamak tu lah!...

maka nama2 perkasa dan gabem muncul....gabem ni rahim tambi kecik punya vehicle nak masuk semula alam politik umnoooo...

perkasa....alat mamak nak bawak melayu sesat melalak tak abis2 setelah dia sendiri jual hak orang2 melayu.....dia guna soldadu tetap dia....berghaim ali...

and datuk sorang dari penyokong tegar mamak ni......

tok, mamak ni sudah berhubungan dan bergelumang dengan yahudi sejak 1968 lagi!....baca biografi dr henry kissinger....ada mention ini fact!...and how proudly kissinger claimed he can walk into the malaysian PM's office 'any time I so wished!"

takkan boleh seorang mamak mengaku melayu ingin memperjuangkan bangsa melayu dan agama Islam sedangkan dia sentiasa dinasihati oleh puak yahudi!.....

mamak tu is the ROOT CAUSE of all evils that is being witnessed in Malaysia today!......and he was the one who make sure paklah succeeded him.....what he did to paklah after his plan to have paklah succeeded him is merely academic today!....

and najib and rosmah is his new horse today....for how long?.....he is deciding when his son will be sitting behind hisham....as future deputy....

tok, ini wayang politik mamak....yet many are still blind...including you!

Thank you!

orglama

Anonymous said...

alo,

sapa kata Datuk Rocky pendesak....

dia ni pembodek tersohor lah oi!...sama jugak macam ena samad....

Tuk, please be truthful....stop blaming paklah on everything that is wrong....OK?....doing just that (blaming paklah) equates you to the 2 above!

orglama

affendi hussain said...

Mahathir - The root cause of all EVIL?

then Abdullah must be the root cause of all CHAOS!
He is the one who open the Pandora Box.

God created the devil (syaitan) & HE do not want to control the devil until the Judgement Day. So we human must adapt and know how to live & take care of our ownself from this devil as part of our challenge living in this world..D-Evil World.

Yes! we can live with DEVIL & survive but definitely not with CHAOS.

Even the people of Iraq find it more peaceful living under the evil tyrant Saddam than living under USA-Iraqi puppet govt today..

("/)

Anonymous said...

the logik of the devil....

a) when devils create mischiefs, just let it be....most important, once done, everyone MUST just contain it! (ie dont let others who are not supportive of the devil to know!)

Thank you affendi hussain for identifying WHO you really are!

b) and THE most important logik....one who supports the devil MUST continue supporting the devil!

Thank you datuk....

orglama

Anonymous said...

Salam tok.

Saudara affendi hussain.

Kalau tengok di Kedah nun. Org yg jadi PM 22 tahun asal dari sana. Mahathir pun tak mampu nak jadikan Kedah itu negeri yg paling maju di M'sia/Asia/Dunia apalagi mengurangkan kadar org miskin di Kedah terutama melayu.Sekurang2nya jadikan negeri jelapang padi termoden dan termaju di Asia. itupun tak tercapai. 22 tahun..lama tu...

Mungkin proffesional2 melayu yg lahir dari sana spt en. affendi dan dato kadir terlalu bergantung pd umno. Spt saya kata sblm ni, melayu2 yg berjaya hasil produk umno terlalu bergantung pd hayat umno. Mrk2 ini bkn berjiwa survivor dan kurang keyakinan pd keupayaan diri sendiri. Tanpa bantuan umno rasanya tak kemana depa ni.

Kebanyakan produk2 yg berjaya krn umno terlalu taksub bahawa kejayaan hidup mrk telah ditentukan oleh umno bknnya Allah. Sampai ke tahap terhutang budi sampai mati pun ada (jgn sampai tergadai maruah dan iman cukuplah).

Pasal royalti negeri Kelantan, yg sibuk nak bawak ke mahkamah pasai apa. Bagi jelah peruntukan pd kerajaan negeri. Kalau depa seleweng, apa susah SPRM, PDRM (salah satu komponen parti BN) kan cepat bertindak kalau kena pd pembangkang.

Lg satu, itulah budaya bodoh diamalkan oleh pemimpin melayu umno dlm berpolitik. Dlm PAS 100% org Islam apa salahnya bg tanpa perasaan hasad dengki campur dendam. Jgn nak salahkan bangsa lain jika pemimpin melayu sendiri yg mengkhianati amanahnya.

Ingatlah! walaupun umno telah berjasa pd anda dan keluarga tetapi mrk telah mengkhianati majoriti melayu yang lain.

p/s: Terimakasih Dato Kadir krn memberi ruang untuk saya di sini.

rakyat dah bijak

affendi hussain said...

sdr rakyat dah bijak..

very fast monkey jumping to conclusion..? wonder how you can survive with that?

Let it be crude..in this game of jungle law, who do you think stands better chance to survive? People like me or crybaby person like yourselves who got nothing else to do except blaming anything UMNO & everybody around except yourself..

Yo! brader.. my species will definitely survive with our own brain capability..and i already proved it..Yours? i had a big doubt..ever view your own self in the mirror? how superior is yours compare to us?

results matters..raw talking is utter rubbish..that is reality, brader..and i don't owe UMNO to put me where i am now..if they gave peanut, they will get monkey, not elephant..well, go ask the mat salleh at Cambridge that marked my A-Level paper whether they gave any malay from Malaysia any bumiputera privillege..

see you in 20yrs time, brader!

("/)

affendi hussain said...

one more think brader..

look at yourself..inferiority complex..

people who don't have pride normally have nothing..the simplest thing is your name.

that's why you standard is only an anon with a footsign that some may walkover or accidentally kick away..

Ya..sapa2 yg rasa cili tu nasib lah..kemaruk sgt nak hidup kat syurga? tunggu mati lah..tu pun belum tentu masuk syorgaaa..lainlah kalau yakin ikut mazhab sipolan pemegang tiket ke syoorga org lain tak sebulu semua dah jatoh hukom masuk naraka..

("/)

Anonymous said...

Salam.

Marah nampak brader affendi.
Who wants to believe a devil follower eh? carry on man..
(Jgn sampai tergadai iman sudahlah)

20yrs coming..keep your best effort to make your own malay state (read as Kedah), the richest and modern state in this country. This is what a 22yrs pm from umno can't afford to do so (a failure) for his own birth state where the malays still living in poverty.


rakyat dah bijak

Anonymous said...

Alo affendi hussain,

20 years?....the FACT IS, you cannot even confirm what will happen to you TOMORROW la oi!...jangan TAKABURRR la oi!...

Cambridge?...Oxford?...Harvard?...

Dr M was a PROUD and BRILLIANT (to some laa!) man....since 1968, he has befriended the Jews in Harvard....the fact is, at 80 something, he still is playing a game that showed that he is going no-where!....(pakai setanjak dan cium keris untuk perkasa!...Is a harvard material serving a frog right for the malays?).....

he asked us all to think!...(Apanama!).yet he himself is still LOST!....too proud a man?....

so you with your cambridge credentials WILL GUARANTEE that you are successful?.....Aloo...what will happen to you TOMORROW is still NOT in YOUR CONTROL...no need to brag la BRADERRRR!....

hakikatnya, manusia ni takde apa2....mati akan menjenguk sesiapa pun pada bila2 masa.....tanpa dia duga!.

Tak payah TAKABURRR!

sincerely

orglama

affendi hussain said...

So you with your cambridge credentials WILL GUARANTEE that you are successful?.....Aloo...what will happen to you TOMORROW is still NOT in YOUR CONTROL...no need to brag la BRADERRRR!....

For typical subsidy mentality like you of course lah brader.. you drive your car with hands off the steering and blamed the road, the weather, the car and other drivers when you bump into accident routing and unknown road to a final destination.. your brain are too slow to response to changes and new challenge.. that's why..dah tu bunyi mcm dengki je tengok org melayu lain jadi bagus..sgt tipikal.

I'm not like you..i can brag with substance, but can you? I'm already aligned in a right track..

I planned and assessed the risk i'm going to face in the future.. the rest is Allah's will..

Orang lama.. kalau esok anda mati apa bekal yang anda tinggal untuk org rumah & anak2? Hutang dan pisang lembik sebatang serta telur busuk 2 bijik? Tunggu Allah subsidi rezeki mereka mcm Yahudi dapat makanan dari langit masa zaman dulu?

Tahniah.

InsyaAllah (Allah's will), i can prospect where i would be in 20yrs time..how about you org lama with barang lama? Clock ticking brader..teruskan meratapi kekurangan, penindasan & apa yg anda tak dapat mcm org2 yg anda benci dpt..

UMNO give little peanuts to the Malays, that's why they get so many frustrated , angry & hungry monkeys jumping like kena belacan..UMNO should give more peanuts to these monkeys and then only they will tame down this animal..Tomorrow when PAS is in power and asked the monkey to fast..no peanuts..peanuts only for non-monkeys, they will start to jump high and low again in madness.. I'm an elephant..I'll take the free bumiputera peanuts and find myself a lot and plenty more of better food out there, coz i'm big & strong with my ability..not like those monkeys on rotten tree. You know where to find the biggest portion of these monkeys, don't you? See in the mirror org lama and sdr rakyat dah bijak..

Do you think it is so Islam if 10% keluar zakat and other 90% hidup mcm parasit keparat?? Takkan negeri sendiri saja kot nak maju..kemiskinan tu subjektif..rasanya yg hidup keparat kat bandar2 besar tu lg miskin sebab semua kena pakai duit tak mcm org kampung..kata Islam..patut 1Malaysia maju lah..Tanggungjawab saya sorangkah?

Live with the devil doesn't mean you have to follow the devil..Tanyalah Tok Guru, betui ka saya kata?..soal iman/islam tergadai checklist lah diri dgn Rukun Islam & Rukun Iman.. ada nilai ke kalau gadai?? Yg selalu gadai2 ni rasa2 org mcm mana?

p/s: Brader, kalau dah kemaruk nak royalti & komplen proses tu lambat sangat, pi lah ambil peguam..benda ni ada Akta, boleh ikut saluran perundangan..bukan saluran blog..boleh fail saman kalau betul kerajaan persekutuan tipu..Kapal Singh co. kan ada.. awat senyap je? Bising dah cukup kuat tapi tarak telur or tarak asas nak lawan di Mahkamah?? Nama 'Allah' pun org tak sembah Allah boleh menang.. KuLi pun dah sokong..skrg zaman 1Malaysia. Tunggu apa lagi? tunggu org mcm saya subsidi? Pasal tu kot Anwar nak suruh pinda akta tang bab takrifan "in-shore/off-shore", kan?

("/)

Anonymous said...

affendi,

20 years?....alo....I am already there lah beb...

run my own company...staffs...managers....property, construction, educational fields....I worked my own way...not umnoonook la oi....never took any government contracts...never!....about to move international...Insya Allah!....with new technology...

awat hang ni ingat orghang melayu smua koman ka?...check your brain beb.....your proud cambridge-infested brain!....

I grad from Malaysia's Premier University ..... sedar diri ini anak melayu kampong....beragama Islam....beradap dan beradat.....never felt small for all that....in fact all these ARE MY STRENGTH!.....

when I read your comments, sounds very very TAKABURR, I rasa kesian....kat orghang putih celup nih.....kesian!

itu ajer beb

Sincerely

orglama

affendi hussain said...

nasib hang lah pakcik org lama.. awat hang emo terlebih ni?? dah PMS ka?

kesian pakcik..berjiwa besaq tapi nama sendiri pun tarak...

mcm tu lah keciknya..'nama' nun jauh kat bawah..kalau tersepak anu hilang alamat jd 'anonymous'..

apa2 lah pakcik, aku tak mintak duit hang & duit UMNO pun..

Rasa mcm bergaduh dgn budak tadika..yg pelik rupa2nya dah tua bangka..

you don't earn my respect lah org tua..hang bukan mcm tok Kadiaq..tak nampak pun "substance"..pandai kutuk org bodek tersohor lah bukan main sedap..mcmlah kontraktor binaan tak bodek utk bisnes sendiri..hahahaha..ckp tak pikiaq..malu kat org muda....diri tarak apa sgt pun..kesian..cerminlah diri..umur dah senja..

Dah..off my way!..Insyaallah, aku ada 20thn ekstra lg nak hidup..hang bukan bapak aku yg aku nak kisah sgt pun..

wasalam graduan Premier tua.

("/)

Anonymous said...

alo...

kalu nak tunjuk handal....tapi umuq belum cukup apakahalnyer oi!.....marah nampak!

2 factors when you are 'old'....i) knowledge (ilmu)...ii) experience (pengalaman)...at your age, you only have i) above....you have not had any ii) above.....

betul tak datuk?....

as for you, when you said you have ANOTHER 20 years (to be there!), then I know you are still young.....below 40!...and obviously not there yet!

20 years?....manyak hal lagi lu belum tengok....dan belum jumpa....

plough on bro....plough on!....(you will be surprised with what lies ahead!)....especially when you never put HIM at the right perspective!.....kerana KETAKBURAN mu!!!

babai!

orglama

affendi hussain said...

Knowledge & experience works in package..its a trade-off between the two elements for result optimization..

A moron may required a longer time to change a light bulb compared to a person who understand the instruction manual..

You should be worrying about what lies 20yrs ahead of you also orglama..bragging about what you had experienced in the past is also takaburrr..using 'garam' as a gauge for life is totally dinosour..

Life is dynamic..changes occur and it require a lot of mental & physical strength to face new challenges..it seems that you already decaying at your dawn for you cannot maturely contained your frustration, envy, anger & condemnation towards other successful people like Mahathir, Kadir Jasin, Ahiruddin Atan , Nuraina A.Samad or whoever else haunting your mind..the world won't cry for you if you're gone coz you neither have the influence nor the name.

So, just savour what ever best left you had and be fossilized..

hasta la vista, braderrr..

("/)

Anonymous said...

BERJAYA kat dunia saja?.....

agama ajar kita supaya BERJAYA kat dunia dan lebih2 lagi kat AKHIRAT!....

tapi biasalah....hidup sudah INFAK diri kat si anu tuuu....maka berbanggalah jadilah kuda tunggangan!...Konsep berjaya pun ikut acuan Iblis dan Syaitan!

abis tu kata berjaya!....

orglama

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).