Friday, May 20, 2011

Suharto Popular, Pegawai Awam Kita "Derhaka"

A Kadir Jasin
[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

AKHBAR Kompas, Indonesia pada 16 Mei melaporkan bahawa bekas presiden, Allahyarham Suharto, lebih popular daripada President Susilo Bambang Yudhoyono.

Kajian ke atas 1,200 responden oleh The Indo Barometer mendapati 40 peratus berpendapat keadaan lebih baik di bawah Suharto berbanding 23% yang menyebelahi Yudhoyono.

Sokongan lebih kuat kepada Suharto berlaku walaupun pemerintahan beliau dituduh korup dan menindas.

Lebih sepertiga responden memilih beliau sebagai presiden kesukaan mereka manakala 40% menganggapnya “paling berjaya menjalankan tugas sebagai seorang presiden Indonesia.”

Ini tidak menghairankan saya. Malah saya merasakan sendiri hal ini mulai awal tahun 1980-an apabila saya kerap dihantar untuk membuat liputan berita di republik raksasa itu.

Dalam masa tidak sampai 15 tahun mulai 1967, apabila beliau menggantikan Sukarno berikutan percubaan rampasan kuasa oleh Parti Komunis Indonesia (PKI), Indonesia bertukar daripada negara yang ramai rakyatnya kebuluran kepada negara yang menghasilkan cukup beras untuk kegunaan sendiri.

Kejayaan itu sahaja menyebabkan Suharto dihormati dan disayangi. Beliau juga membawa kemajuan lain sehinggalah reputasi beliau mula tercemar apabila isteri, anak-anak dan menantu-menantu beliau dibabitkan dengan rasuah dan monopoli ekonomi negara. Mereka diperalatkan oleh segelintir pembolot ekonomi yang umumnya berketurunan Cina.

Pada suatu ketika, isteri Suharto, Ibu Tien diberi gelaran Ibu Tien (10) Persen. Harapan Suharto bertahan habis berkecai apabila berlaku Krisis Kewangan Asia 1997/98. Indonesia muflis dan terpaksa mengemis kepada Tabung Matawang Antarabangsa (IMF).

Kejatuhan Suharto dan ramai lagi pemerintah autokrat yang berjaya dan berjasa wajib dijadikan teladan, khasnya oleh pemimpin yang dipilih secara demokratik, agar tidak mengabaikan kebajikan pengundi dan tidak sekali-kali membiarkan pemerintahan mereka dikotori oleh watak-watak ala “Ibu Tien Persen”.

Pegawai Kerajaan Ingkar Arahan Kabinet?

Kemudian mengenai ribut yang ditiupkan oleh Timbalan Menteri Pelajaran merangkap Ketua Pemuda MCA, Dr Wee Ka Siong, apabila mendakwa kegagalan pegawai kerajaan melaksanakan arahan Kabinet menjadi punca pelajar terbaik tidak mendapat biasiswa.

Katanya, ramai pelajar yang berhak tidak mendapat biasiswa manakala yang tidak layak diberikan biasiswa dan pinjaman.

Dr Wee berkata, kakitangan awam yang terbabit telah mengenakan kriteria mereka sendiri dan bukan apa yang telah diputuskan Kabinet.

Kalau akhbar The Star milik MCA melaporkan hujah Dr Wee dengan tepat, kita bolehlah membuat kesimpulan bahawa ada pegawai kerajaan yang ingkar dan mengkhianati kerajaan. Ini satu tuduhan atau andaian yang sangat berat.

Itu hak Dr Wee. Saya tidak berhasrat mencetuskan kontroversi atau polemik mengenai hal ini. Yang saya pasti, ramai juga budak-budak Bumiputera yang cemerlang dan datang dari keluarga miskin di kampung dan pedalaman tidak mendapat biasiswa atau pinjaman pelajaran.

Yang saya hendak tengok dan hendak dengar berapa kerat “pejuang Melayu” khasnya dalam Umno, boleh menjawab dakwaan Dr Wee dan seterusnya memastikan penuntut Bumiputera tidak menjadi mangsa.

Sama ada mereka akur atau tidak kepada 1Malaysia (rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan), meritokrasi, keterangkuman dan persamaan, itu hak mereka.

Tetapi mereka tidak boleh lari daripada Perkara 153 (2) Perlembagaan Malaysia yang mengatakan:

“Walau apa pun apa-apa jua dalam Perlembagaan ini, tetapi tertakluk kepada peruntukan Perkara 40 dan peruntukan Perkara ini, Yang di-Pertuan Agong hendaklah menjalankan fungsinya di bawah Perlembagaan ini dan undang-undang persekutuan mengikut apa-apa cara yang perlu untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan untuk memastikan perizaban bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak apa-apa perkadaran yang difikirkan munasabah oleh Yang di-Pertuan Agong daripada jawatan dalam perkhidmatan awam (selain perkhidmatan awam sesuatu Negeri) dan daripada biasiswa, danasiswa dan keistimewaan pendidikan atau latihan yang seumpamanya atau kemudahan khas lain yang diberikan atau diadakan oleh Kerajaan Persekutuan dan, apabila apa-apa permit atau lesen dikehendaki oleh undang-undang persekutuan bagi mengendalikan apa-apa pertukangan atau perniagaan, maka, tertakluk kepada peruntukan undang-undang itu dan Perkara ini, daripada permit dan lesen itu.”

Tidak apalah kalau Dr Wee atau mana-mana pembesar MCA hendak membuat tuntutan atau mencari pembelaan. Saya turut menyokong mereka jika ada budak-budak cemerlang, tidak kira Bumiputera atau bukan Bumiputera, teraniaya akibat “pengkhianatan” pegawai awam seperti yang didakwa itu.

Tetapi kalau ada pembesar Melayu, khasnya dalam Umno, yang takut atau sengaja tidak mahu mempertahankan Perkara 153, saya cap mereka pengecut dan pembelot bangsa kelas dunia.

121 comments:

Anonymous said...

Saya percaya ramai budak melayu yang dihadkan peluang sejak dari bangku sekolah lagi apabila mereka tidak dapat menerima kualiti pendidikan yang sepatutnya.

Dalam konteks artikel ini, DAKJ anggap ini sebagai khianat atau tidak?

Fed Up

Quantum Metal Consultant said...

1Malaysia saya anggap mengelirukan dari segi definasi dan persepsinya. Ia ditafsirkan ikut kacamata masing2 - jika ini berlaku kepada siapa yang hendak diletakkan kesilapan atau kesalahan tersebut.

Berbanding dengan malaysia boleh! ia agak jelas untuk mendorong semua rakyat ke matlamat yang sama.

Tentu kurang manis atau tidak baik dari segi psikologi moral dan imej untuk Najib membatalkannya tetapi jika diteruskan, kekeliruan menjadi semakin halus dan 'rosot' - sudah sukar untuk dihurai dan dileraikan.

1Malaysia yang terlalu mumum dan meliputi semua wajar diberi definasi baru, perlu fokus kepada satu yang lebih jelas, 1Malaysia wajar untuk perpaduan sahaja iaitu membina jatidiri rakyat berbangsa Malaysia.

Dato', jika pun ada pemimpin Melayu mempertahankan kali ini tetapi salah persepsi ini akan berterusan meliputi semua isu di masa akan datang.

Idris Mamat said...

Sekarang MCA sedang bekerja keras untuk mengembalikan sokongan orang Cina kepadanya,lebih-lebih lagi selepas melihat SUPP kecundang di Sarawak baru-baru ini. Salah satu dari langkah-langkah ke arah itu ialah ugutannya kpd masyarakat Cina iaitu sekiranya MCA tidak mendapat sokongan maka ia tidak akan menerima jawatan dlm kerajaan dan sekaligus orang Cina tidak diwakili dlm kerajaan. Dlm akhbar milik MCA iaitu The Star akhir-akhir ini cukup banyak artikel dan surat-surat pembaca yang menjurus kpd pengembalian semula PPSMI yg telah secara rasmi dihentikan oleh kerajaan dan seolah-olah ada kempen halus supaya kerajaan menghidupkan semula PPSMI itu. Dan terakhir ini menyalahkan pegawai kerajaan pula yg kononnya tidak ikut arahan kabinet. Spt kata Datuk ini merupakan satu dakwaan yg serius dan perlu diberikan respons yg segera dan komprehensif.

saji said...

Salam Dato'

Kerajaan kena dedahkan di akhbar2 pelajar2 kita yang mendapat tajaan biasiswa dan pinjaman kerajaan, di samping berapa gred A setiap mereka perolehi.

Dato Mazlan said...

Dato Kadir.

Saya ucapkan syabas kapada Dato kerana berani membawa isu biasiswa yang di hebohkan oleh Timbalan Menteri Pelajaran.

Memang tepat sekali kata Dato bahawa soal biasiswa untok pelajar Melayu merupakan hak orang Melayu dan Bumiputra dan ini termaktub di dalam Perlembagaan sek.153(2).

Saya rasa Pewagai2 melayu di PSD tahu akan peruntokan Perlermbagaan ini dan Hak orang Melayu.Sebab itu mereka terus memberi biasiswa kapada Pelajar bumiputra dan Melayu walau pun keputusan Pepereksaan mereke tidak lah cermelang dibandingkan dengan Pelajar Cina dan India.Syabas.

Saya ingin tahu bagaimana kah penderian Mahayiddin Yasin.Ada kah Mahayuddin mempertahan kan kedudokan Pelajar Melayu/Bumiputra apabila isu ini di bincangkan di dalam Kabinet.Saya di pahamkan bahawa Kabinet telah membuat keputusan untok di beri biasiswa kapada semua pelajar cermelang tidak kira kaum dan kouta.Satu lagi kesilapan Najib sabagai PM.

Perasaan orang Melayu sekarang ini saperti api dalam sekam.Kita juga hendak tahu pendirian UMNO yang sepatutnya membela nasib orang Melayu.Saya takut apa yang terjadi kapada UMNO,yang di kejar tidak dapat dan yang di kendong berciciran.

Salam.

hairulfitri said...

Aslmkum DAKJ

Zaman Suharto nampak je baik sebab bom janka belum meletup

Perumpamaannya begini. Saya boleh mengayakan hidup kaya berbekalkan hutang selama bartahun2. Dalam jangka masa pendek saya boleh menutup hutang lama dgn membuat hutang baru. Selagi saya boleh berjaya mandapat hutang baru gaya hidup boros saya dpt dipertahankan. Apa terjadi jika sesuatu sebab berlaku seperti bapa mertua saya yg berpengaruh telah hilang pengaruh maka saya tentu akan menghadapi masaalah besar.

Negara dan rakyat Indonesia zaman sekarang terpaksa membayar hutang negara peninggalan Suharto. Siapa juga menjadi presiden Indonesia terpaksa berhadapan dgn masaalah negara dimana ekonominya ibarat nasi dah menjadi bubur.

Di Malaysia trend yg sama sedang ujud. Bajet 30 tahun dahulu lebih seimbang dalam erti nisbah belanja mengurus( belanja hangus dan bayar balik hutang negara) dan belanja pembangunan (lebih bersifat demi kesejahteraan jangka pj). Bajet 2010 memperlihatkan trend yg sangat membimbangkan dimana belanja mengurus adalah 75% sementara belanja pembangunan cuma 25%.

Tidak hairanlah kenapa kontrek2 kpd kontrektor kelas F Bumiputra semakin tiada. Kalau 30 tahun dulu jumlah kakitangan kerajaan kira 1 juta tiada pertambahan ketara selepas 30 tahun. Tak hairanlah ramai Melayu menggangur. Tak hairanlah juga biasiswa Melayu terpaksa dihapuskan.

Saya sangat yakin nasib rakyat Malaysia sekarang semakin menuju nasib Indonesia selepas Suharto

Fikir2 la sendiri.

Sustainable Living Institute (SAVE) said...

Pegawai awam maupun ahli politik kita sudah dibingongkan oleh kenyataan2 pihak pemerintah yang tidak munasabah. Oleh itu mereka menjadi serba-salah. Kalau diikut bodoh tak ikut dicaci atau tindakan tata-tertib.

Yang mendapat 8A SPM sekarang ni melambak. Mengapa istiharkan semuanya akan diberi biasiswa tanpa kajian mendalam dari segi kuota untuk bumi, keperluan kepakaran dan lain2 faktor? Dah kata boleh WEE ambil peluang bantai kiranya tidak dikabulkan.

Ada disebut2 obes disebabkan kedai mamak! Itu bahlol punya otak yang bercakap. Kalau dah gemuk makanlah capati bukan telur ikan masak kari.

Ad pula nak ban nasi lemak di kantin sekolah. Melayu tu mudah lupa yang ia membesar dengan nasi lemak. Maklumlah sekarang dah tukar makan roti, pancake dan fast food lupalah daratan. Dari segi nutrisi nasi lemak lengkap - ada telur, ikan bilis, kacang, timun. Harganya pun masih murah dan mengenyangkan. Kalau tidak ada pilihan murid2 akan membeli junk food.

Beraja dihati mati.

Anonymous said...

kalau dapat biasiswa belajar tinggi2 tapi bila kerja gaji ciput nak buat apa, takkan semua nak masuk kerja gomen. ini yang terjadi depan mata aku, kesian anak melayu yang belajar tinggi2, apa mereka boleh buat nak letak jawatan nanti nak makan apa, sebab pergi tempat lain pun sama jugak, nak masuk kerja gomen tak panggil2. jadi renung2kan lah mana lebih penting belajar tinggi2 atau gaji tinggi.

mohd paizal

saji said...

Salam Dato'

1. Yang saya tahu kajian teks saya bersama usm yang telah selesai pada 31/12/2010 bertajuk, ke arah pembentukan sistem pemerolehan kontrak (pembinaan) berteraskan Islam tidak disukai oleh kebanyakan kakitangan awam berkaitan,termasuk di usm sendiri!

2. Tetapi, berdasarkan minat yang ditunjukan oleh PM, DSN terhadap pembangunan dan kemajuan sistem kewangan Islam,dan atas alasan, kajian saya di atas ada kaitan dengan sistem kewangan Islam, mungkian andaian Dato' yang mengatakan pegawai awam kita 'derhaka' itu bukan sahaja ada kebenarannya malah hasil kajian saya akan jadi mangsa 'derhaka' itu!

pakbelalang said...

Comment No.1.

Kenyataan Dr Wee saya anggap seperti dah bagi betis nak peha !!
Saya rasa tidak mungkin pegawai kerajaan mengkhianati arahan kabinet. Kemungkinan besar MCA sengaja cuba hendak "mengacah" kerajaan supaya diberi peruntukan biasiswa yang lebeh lagi kepada pelajar Cina untuk belajar ke luar negara. Mereka maseh tak puas hati!! Apa nak lagi!

comment No.2

First batch of English teachers arriving by September


NEW YORK: The first batch of 30 volunteer English teachers from the United States is expected to arrive in Malaysia by September, Datuk Seri Najib Tun Razak said.

The Prime Minister said the teachers, who are under the Peace Corps-style project, were being sent to Malaysia under the Fulbright Programme as agreed between him and US President Barack Obama when they met during the UN General Assembly here last September.

Najib said US Ambassador to Malaysia Paul W. Jones met him recently and informed him that the 30 volunteers would be sent soon.

“I told him that Malaysia needs at least 100 such teachers as we want to send them to rural schools to teach English,” he told Malaysian reporters at the end of his visit here.

comment:

Saya telah timbulkan perkara ini di blog Dato' beberapa bulan dahulu mencadangkan pengambilan Peace Corps untuk mengajar Bahasa Inggeris di sekolah kita.

Nampaknya cadangan saya ini berhasil. Tapi saya rasa 30 pengajar tentunya tidak mencukupi dan tidak berkesan untuk menaik taraf penguasaan Bahasa Inggeris di sekolah. Saya rasa kita perlukan kerajaan Amerika menaja sekurang-kurangnya 500 tenaga pengajar.

Walau apa pun, saya ingin mengingatkan kepada kerajaan bahawa apabila Peace Corps ini ditempatkan disekolah-sekolah kampong, mereka mestilah sudah siap sedia untuk menempuh segala kesulitan supaya mereka tidak mengalami kejutan budaya kerana tidak dapat menyesuaikan diri dengan keadaan sekeling yang berlainan dari tempat mereka. Jadi kursus orientasi mengenai budaya kita seperti adab sopan mesti dilakukan sebelum ditugaskan mengajar di kampong-kampong.

Kedua, saya percaya kemungkinan besar pengajar ini terdiri dari wanita muda Amerika. Jadi kerajaan mesti tentukan keselamatan mereka terjaga supaya tidak ada perkara yang tidak diingini berlaku di kampong-kampong yang akan memalukan kita. Adalah lebeh elok mereka di anak angkatkan oleh keluarga yang boleh memberikan keselesaan kepada mereka.

azam said...

setuju, kadang-kala pembesar kita mengambil tindakan yang popular sahaja. sedangkan bumi bukan lagi keutamaan

Anonymous said...

Salam Dato',

Mungkin arwah Suharto atau Hosni Mubarak tidak turun dengan cara yg sedih jika perlembagaan negara mereka menghadkan seorang hanya boleh memegang jawatan presiden maksimum 2 penggal berturut-turut. Malaysia pun pun fikir kearah itu.

Kecoh juga bila ada pelajar SPM 2010 mendapat 9A+ tak dapat biasiswa JPA kerana PM DS Najib telah berkata pelajar memperolehi 8A+ akan dapat bisiswa JPA tanpa kira latarbelakang. Yang saya tahu hanya keputusan biasiswa JPA jenis PILN 2011 yg dah keluar, biasiswa JPA yg lain, misalnya PIDN belum lagi. Mesti ada yg keliru disini..harap-harap YB Wee bukan orang yg keliru atau yg mengelirukan.

Pak Hj JB

usabukata said...

dato,

saya tak fikir ada pemimpin melayu umno atau pas yang berani menimbulkan perkara 153 ini hatta pemimpin tertinggi pun. masing-masing dah senang, adik beradik dan anak beranak dah dapat semuanya. anak melayu kampong yang terkial-kial.

usabukata

wadironi said...

Assallamualaikum..Dato'

Saya pun tak lah pandai mana , cuma sekadar boleh membaca dan mulis seadanya ..awal tahun 70an saya juga terkena tempiasnya disebabkan saya ni keturunan jawa biasiswa pun tak leh hinggap walaupun G/Besar sendiri berusaha untuk membantu , sudahnya terperuk ler kat kampung tanpa ada sesiapa nak bagi dorongan meningkatkan pengetahuan ,apapun alhamdulillah saya masih mampu menyara keluarga dan tak meminta minta merata rata.

Meritrokasi..memang bagus ( Bumiputera ) sendawa jer ler .Kepayahan menjejaki IPTA pun terngadah ngadah ..walaupun keputusan SPM semua kepujian , tapi bila mohon kena tolak ..nak buat macamana ?? Nak tak nak masuk tingkat 6 dan yang paling trajis masuk IPTS ..PTPTN dah ada kononnya ...tetapi walaupun kekalkan grade bagus dapat tak pebuh ...poket mak bapak rabak jugak. Orang yang hidup sederhana pun mengeluh tak ada hujungnya !!Walhal pendidikan itu adalah satu satu jalan bagi Bumiputera untuk mendaki mercu yang lebih tinggi ..soal biasiswa pulak nak kena dapat A+ jer ...anak anak Pak Menteri dan kroni atasan jer ler yang tadah biasiswa tuh!!!!!Akhirnya yang bodoh akan terus bodoh dan terpedaya ...kecuali dengan sokongan dan dorongan keluarga !!!!! Nak harapkan kementerian habuk pun tarak ...kecuali kuota simpati atau dah kena maki bertubi tubi melalui kroni ..itu kalau ada saudara yang menyongsong tak henti henti !!

Kalau setakat lantang hingga mata terbontangpun isu ini akan terus dimanipulasi dan diputarbelitkan .

Bayangkan saja anak simiskin yang memang cukup syarat am dan melepasi kelayakan IPTA pun tak dapat tempat atau sengaja disuruh terjerat leher kat IPTS yang memang ghairah menangguk dan memulas kudrat rakyat !!

Saya bukan Cina atau India ,cuma Melayu kacokan !!

Anonymous said...

Datuk AKJ Ym, tentang Pres Soeharto, saya boleh bercakap secara praktikal karena banyak saudara dan rekan saya menderita kekurangan makanan ketika zaman Soekarno. Tetapi Pak Harto berjaya merobah situasi dalam masa yang pendek, dan Indonesia cukup beras walaupun sejak sedekat dua ini bekalan mula kurang karena permintaan meningkat akibat peningkatan bilangan penduduk dan taraf ekonomi yang lebih tinggi.

Tetapi betul kata Datuk, Pak Harto yang berdisiplin tentera dan lurus telah dikorupsi oleh isteri dan anak menantu dengan persekongkolan para cukong tionghua. Mata akhirnya jatuhlah Pak Harto dalam keaiban kerana isteri dan putera-puterinya.

Di Malaysia pun PM Abdullah jatuh karena hal yang samd dikorupsi oleh orang-orang yang dekat dengan beliau. Apa yang terjadi kapada Abdullah akan berulang karena ia sudah menjadi natural response kepada politik nasional Malaysia yakni pemuka yang nepotis dan kronis akan ditolak rakyat.

Tentang biasiswa, saya bimbang dasar seperti merotokrasi dan keterangkuman (inclusive) jika tidak dilaksana secara berhemah boleh bercanggah atau ultra virus kepada Perlembagaan Malaysia khasnya mengenai Perkara 153 kerana hak orang Melayu dan anak negeri Sarawak dan Sabah termaktub sebagai terlindung dan eksklusif dan tidak "inclusive" seperti di bawah 1Malaysia dan Model Baru Ekonomi.

Jadi harus ada pemikiran mendalam di kalangan pemikir nasional ertinya pemikir Melayu tentang hal ini kerana hak istimewa orang Melayu di bawah Perkara 153 bisa diancam oleh dasar inclusiveness MBE, begitu juga meritokrasi yang membuta-tuli.

Salaam

Profesor Pencen, Bangi

Anonymous said...

Tok Kadir, la ni semua orang politik, tak kira la Umno ka, Pas ka, Dap ka, Mca ka, Pkr ka semua dok gosok belakang orang Cina dan India. melayu dah macam tak ada harga. Cuba tok mai tengok penang la ni sambil sambil kena line clear atau kassim.

Semua kata penang tak akan diabaikan dan penang akan terus maju. Kalu Guan eng kata, memang kena lah. Dia CM penang. Parti dia Dap tentu kena kata macam tu.

Tapi Najib pun kata macan tu jugak. Dia kata kerajaan pusat akan terus majukan penang. tapi tak dengar pula dia kata macam tu kat kedah dengan kelantan. Lepas tu menteri tak tau malu kalah tapi jadi menteri juga Koh tsu Koon pun cakap pasai nak terus majukan penang jugak. Jadi la ni penang ada tiga KM, Guan Eng, Najib dan Tsu Koon. Melayu penang jadi kamjat juga. Lagi teruk la ni pasai Cina lagi naik tocang.

Umno bolih cakap la tok. Banyak yang Cina dah beli masuk poket. Yang dok buleh nyawa sikit sikit la ni geng mamak yang ketua dia Nor Yaakob. Umno penang ni tok bulih kata 60 persen mamak. Saya pun ada juga sikit-sikit darah tu tok, tapi tak ada can pasai tak pandai hemoi. La ni benci sangat dengar rakyat didahulukan. Rakyat macam mana tok? Rakyat yang dok tidor sebelah PM la kot? Atau kaki hemoi macam mamak-mamak seberang prai dan Melayu Umno yes sir, yes sir.

Ingat tok, melayu pun tak bodoh lagi. Dulu betoi bolih harap kepada Umno dan kerajaan. La ni, dah la kontrak susah nak dapat, hutang pelajaran mara pun dah kering, lepas tu harga barang naik pasai idris jala kata subsidi kena hapus. Orang kata, cakap Deris ni macam kun fa ya kun kepada najib. Betoi ka tok? Hampui la kita.

Kamjat penang

OKJ said...

Salam DAKJ

Saya mengucapkan terima kasih kerana Dato’ MASIH menaruh harap kepada UMNO untuk mempertahankan Perkara 153. Saya juga rasa bersyukur kerana PAS baru tersedar dan BARU nak mula mengambil sikap berkecuali berkenaan Video Sex tersebut dan tergerak hati untuk mendapatkan penjelasan dari kedua-dua belah pihak, walaupun agak kekok, terlambat dan nampak TERSEPIT, seperti MALU-MALU sendiri. Bak kata pepatah, ditariknya ‘Hand Brake’ sebagai langkah emergency. Juga ramai ahli masih menunggu dan cuba tolong carikan jam OMEGA yg tak jumpa-jumpa tu.

Juga alangkah manisnya jika tiada lagi wakil di dalam kabinet untuk memberi tekanan kepada kerajaan apabila tiada lagi wakil kaum mereka di dalam PRU 13 nanti seperti yg Presidennya dijanjikan. Bolehlah mereka menyalak di luar ramai-ramai dan kuat-kuat seperti anjing menyalak bukit. Sekarang, baru tahu siapa TUAN TANAH dan bolehlah tuan-tuan bayangkan sendiri keindahannya.

Walau bagaimanapun, langkah di atas hanyalah salah satu strategi di dalam brain storming. Sebagai sebuah parti Melayu Islam yg adil dan bersyariat, meletakkan sesuatu di tempatnya sesuai dengan konsep keadilan di dalam Islam menjadi keutamaan. Cuma pesanan akhir dari saya, buat baik berpada-pada, jangan sampai dipijak kepala DAN yg betul kita sokong, yg salah kita hentam. Sekian TQ.

jebat said...

Salam takzim Dato' AKJ.

Kebanyakkan Pegawai Kerajaan diperingkat membuaat kepeutusan - cerita lama ! Lagu lama yang di mainkan kembali !!

Dulu terkenal Anak Melayu yang mendapat Biasiswa melajutkan pelajaran adalah golongan istimewa atau golongan ELIT sahaja.

Takde bezanya sekarang !!!
Anak Melayu yang dapat melanjutkan pelajaran juga adalah dari golongan elit + golongan rendah yang dapat pinjaman PTPTN dengan dikenakan syarat dan bunga yang mengalahkan bunga pinjaman Bank.

Memang patut UMNO lingkup di kawasan Melayu. Malangnya belum ada pati lain yang menonjol.

Kalu tidak bye bye lah UMNO !!

Hingga bila kah pemimpn UMNO akan sedar !!

Tungu PR ke 15 nanti ??

saji said...

Salam Dakj

Pak HJ JB, antara lain berkata, "Kecoh juga bila ada pelajar SPM 2010 mendapat 9A+ tak dapat biasiswa JPA kerana PM DS Najib telah berkata pelajar memperolehi 8A+ akan dapat bisiswa JPA tanpa kira latarbelakang."

Komen:

Dari sudut sejarah senibina, DSNajib tahu bentuk senibina masakini yang dipaparkan oleh para arkitek di negara ini dan diluar sana ialah glass architecture yang menekankan unsur2 KETELUSAN itu

Tetapi dan malangnya,beliau dan isterinya masih meminati bentuk senibina sebelumnya iaitu postmodernisam architecture iaitu bentuk senibina yang digarapkan unsur2 KEPALSUAN itu

Begitulah gagasan 1Malaysia, NTP dan NEM beliau!

Anonymous said...

Walau apa pun desakan MCA berkaitan dengan biasiswa, pihak kerajaan mesti tidak boleh lari dari tanggong jawabnya untuk mempertahankan hak istimewa bumiputra. Pihak kerajaan mesti tentukan bahawa hak bumiputra jangan digadaikan semata-mata untuk mendapatkan sokongan dari orang Cina. Ya, orang Cina pun ada haknya tapi jangan cuba hendak menafikan hak bumiputra yang telah termaktub dalam perlembagaan. Jika orang Cina fikirkan orang Melayu dah berpecah belah dan sudah sampai masanya mereka mengambil kesempatan untuk bertubi-tubi mendesak kerajaan maka ini adalah anggapan yang merbahaya. Silap langkah ianya akan membawa padah kepada negara. Janganlah cuba bermain api dengan cara strategi "test market"!

Kadangkala saya terfikir bagaimana jika kerajaan BN tombang dan apa pula cara kerajaan Pakatan Rakyat melayani desakan dari orang Cina.
Mungkinkah DAP akan lebeh aggressive lagi dari MCA dan akan terus mendesak PAS dan PKR mengikut telunjuk mereka dengan dasar Malaysian Malaysianya dan sidikit demi sidikit menyocuk jarum cuba menukar perlembagaan negara untuk menyesuaikan dengan ideologi DAP anjuran Lee Kuan Yew. Perkara ini mungkin akan berlaku oleh kerana PAS dan PKR kebelakangan ini telah jelas memperlihatkan dasar perjuangan mereka agak sudah "kendur". Ini belum lagi dapat memerentah negara. Mungkin dasar perjuangan PAS akan digadaikan terus. Saya rasa dasar PAS untuk menegakkan negara Islam akan hanya menjadi angan-angan Mat Jenin dan mimpi disiang hari sahaja sebaik sahaja mereka dapat membentuk kerajaan.Realitinya PAS tidak dapat memerentah dengan mutlak. Mereka akan terus berpaut mengikut telunjuk DAP dan akan memberikan berbagai alasan yang akhirnya akan melingkupkan orang Islam. Comment saya ini mungkin ada yang akan mengatakan "belum cuba, belum tahu"! Ya, tapi apalah gunanya apabila nasi dah jadi bubur !!Fikir-fikirlah dengan bijaksana supaya kepentingan bumiputra tidak dihancurkan semata-mata hendakkan kuasa. Kita janganlah terus-menerus tertipu. Orang Melayu dah ditipu dah lama dah, sejak berzaman-zaman lamanya. Sejak negara dijajah oleh Portugis lagi. Sampai bila nak kena tipu?

Time is running very fast and yet the Malays are still dreaming without really knowing what is going on around them. They are not alert and take things easy whereas the Chinese are consolidating their action and are moving forward to ensure that they are continuously comfortable and their community continues to prosper in a land of plenty and full of opportunities. They believe in the saying that make hay while the sun shines tapi sikap orang Melayu masih lagi "melopong dan terlopong" macam tidak ada apa-apa yang nak dikejar. Relax je sepanjang masa apa yang sedang berlaku. Terlalak sana dan terlalak sini tapi hasilnya entah kemana. Tidak ada sense of urgency and foresight. Mengapa? Pi mai pi mai tang tu je! Sedih dan sungguh merunsingkan !!! Orang Melayu tidak harus berperangai bodoh sombong. Kita mesti membuat sesuatu yang mendatangkan kebaikan kepada bangsa kita dan bersatu padu demi untuk kesejahteran anak cucu kita. Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh. Sediakanlah pelampong supaya tidak tenggelam dilanda "tsunami" hebat yang akan mendatang dengan lebeh dahsyat lagi.


Melayu Celik

saji said...

Salam Dakj

Melayu Celik, antara lain berkata, "Comment saya ini mungkin ada yang akan mengatakan "belum cuba, belum tahu"! Ya, tapi apalah gunanya apabila nasi dah jadi bubur !!"

Komen:

Yang saya nampak, sistem ekonomi negara di bawah pemerintah UMNOBN sekarang yang sudah jadi bubur yang, berdasarkan pengalaman negara2 membangun lain yang mengahdapi masalah yang lebih kurang sama, memerlukan 'periuk dan tukang masak lain' untuk memasak nasi baru menggunakan beras, air dan api yang sama digunakan oleh pemerintah UMNOBN untuk memulihkan sistem ekonomi negara sekarang!!!!!!!!!!!!!!

Sdr tidak jujur, kerana di sebalik ada yang mengatakan " belum cuba belum tahu " itu, mereka juga ada mengatakan, " jika PR diberi peluang memerentah selepas PRU 13 nanti dan sepenjang pemerintahannya terbukti tak bagus rakyat boleh pilih semula kerajaan UMNOBN" pada PRU 14. Tak lama 5 tahun je.

Anonymous said...

Dear Datuk,

1. Pengalaman sendiri menunjukkan biasiswa ini sangat perlu bagi anak-anak miskin dan minoriti, walau gred A nya kurang. Anak orang yang sangat miskin bercakap ni.

2. Peluang orang miskin dan peluang orang kaya sangat berbeza. Pembesar negara yang lahir dalam limpah ruah kekayaan mungkin tidak akan dapat menghayati ruh makna kemiskinan. Belajar pun sambil hayun buaian adik ... Cakaplah apa pun.

3. Biasiswa diperingkat ijazah pertama adalah lebih penting dari yang lain-lain. Ijazah sarjana dan seterusnya boleh diusahakan melalui simpanan persendirian atau geran bagi projek-projek atau kajian yang di usahakan diperingkat tersebut.

4. Maka berikanlah lebih peruntukan kepada anak-anak miskin dan minoriti ini untuk keadilan dan kesejahteraan negara yang berterusan. Kelompok ini bila berbicara tentang isu rakyat memang bersama rakyat. Yang lain mungkinnya dari atas kepala rakyat.

5. Tetapi saya insaf juga dengan hal pelajar sekarang yang penuh dengan cabaran. Zaman ijazah pertama saya handphone pun tak wujud. Jadi biasiswa yang sedikit pun memadai di tambah dengan part-time job di restoran makcik waktu cuti semester.

Sekarang ... mungkinnya wang biaya pembelajaran diguna untuk mempermewah Maxis, Celcom, Digi dsbnya.

Contoh sebenar: A straight A student pernah gagal semester. Saya tanya berapa bil tel mobile masa tu and dia kata about rm2000!

Begitulah ...

Terima kasih

XERONINE

Anonymous said...

Ada BERAPA RATUS RIBU anak Malaysia yang dapat 8A ATAU LEBIH BAIK?

Hakikatnya, bajet duit biasiswa yang ditawarkan tidak cukup. Sebab itu pegawai kena selektif. Bukan semua boleh dapat.

Dan si politikus senyap saja dalam guni beras. Berjanji pakai air liur.

Yang saya nampak, Wee tuntut janji. Itupun sebab mak bapak pelajar cemerlang yang tuntut. Maklumlah masa beri janji, keluar semua suratkhabar.

Kenapa tiada yang menuntut dari situkang beri janji?

Tempat dan biasiswa. Macam saya kata, masuk melayu, cina, india dll, bukan ramai sangat yang nak dilayan dan dipenuhi janji. Bilangan mereka tidak lah seramai mana.

Yang jadi masalah, bila awal-awal lagi RM100 juta dah bocor ke PERMATA. Itu belum kira bocor yang lain.

Dengan RM100 juta, berapa ramai boleh rasa biasiswa?

Saya kata bukan pegawai yang derhaka (kalau ada pun hanya kes terpencil).

Fed Up

ab said...

Salam Dato,



Saya setuju dengan pendapat dato mazlan.


ELOK KA TAK ELOK HAK MELAYU TETAP HAK MELAYU, DAN MESTI DIPERTAHANKAN...


WEE KA SIONG tu nak `tekan' melayu,supaya dapat sokongan cina...piiiiraaah, mampuih pi laa dia,politician comes and goes, but melayu stays on...


KAKITANGAN KERAJAAN ikut kata ketua jabatan,BUKAN KATA MENTERI!.


KETUA JABATAN IKUT KATA KSN, bukan menteri....


Selagi mempertahankan hak melayu,selagi itu saya sokong...


KALAU KAT PUTRAJAYA TU nak `bagi' lagi hak melayu yang dah tak tinggal `secubit' lagi ni SAYA BANTAH sampai mati...


Abu Bakar Ab Rahman

Tinta Hitam said...

Datuk,

JIka Soharto begitu popular dimana perginya sokongan kepada beliau dihari hari terakhir pemerintahannya?

Pd zaman Sohartolah jurang pendapatan diantara kaya dna miskin semakin bertambah.5% kaum Cina menguasai 80% kekayaan Indonesia.Rakyat tidak akan turun kejalanraya jika keadaan tidak mendesak mereka utk bertindak demikian.Tun M juga kita boleh katakan begitu tetapi pd zaman Tun Mlah berleluasanya rasuah dan penyalahguaan kuasa dan ianya semakin bertambah sehingga sekarang

Tiad siapa ingin kembali kezaman Suharto.manakala di Malaysia ni pulak pasal isu Perkara 153 tu saya tka tau apa istimewanya saya sebagai og melayu.Saya dpt sama shj dgn org bukan melayu didalam semua keadaan.Saya takkan dapat bila minta tanah,anak anak saya tetap kena ambik PTPTN,rumah saya beli pd harga pasaran.Malahan didalam segala kehidupan seharian saya sama shj dgn bukan melayu.Jai dmana keistimewaannya.

Kita kena ingat Perlembagaan ini hanya sekeping kertas yg tidak bermakna dan tidak dihormati oleh UMNO.Perhatikanlah isu kemelut Perlembagaan Perak tempohari.Mereka pijak dan koyakkan Perlembagaan itu.

jaid jgn heran jika adapegawai Kerajaan tidak ikut perintah,Sbb yg bagi arahan itu dtgnay dari pimpinan UMNO sendiri.

Jaha said...

pelajar cemerlang tanpa mengira kaum harus diberi biasiswa adalah wajar. Tapi faktor sosio-ekonomi harus juga dipertimbangkan agar kerajaan dilihat prihatin dan waras. Faktor bilangan yg memohon dan bilangan berjaya mengikut kaum harus diteliti agar kerajaan dilihat saksama.

Dato; tahun lepas saya berpeluang hadir hari pendaftaran sebuah kolej persediaan untuk kursus perubatan yg pelajar ditaja oleh JPA. Pelajar-pelajar yg ditaja meliputi perbagai kaum.....1Malaysia lee tuu.Hampir semua pelajar cina adalah terdiri dari anak-anak taukeh kaya. Pelajar melayu dan india pulak berbagai latarbelakang yg majoritinya rakyat marhean. Mungkin itu yg dihajati oleh MCA untuk utamakan anak orang kaya. Itulah sebabnya rakyat marhean cina sokong DAP.MCA boleh sediakan keranda untuk PRU 13 jika enggan berubah. UMNO jangan kecut mempertahan hak mengikut pelembagaan disamping menunjukkan sikap kewajaran sejagat.

JAHA

kermitt said...

pak harto adalah seorang pemimpin yg korup dan kuku besi, tak semua rakyat indonesia suka padanya, ia jatuh kerana dosa dosanya juga dan rakyat yang menghukumnya, umno juga bakal mengikut langkah pak harto.. sekiranya masih bersikap buat buat tak nampak terhadap penindasan yang dilakukannya, ia hukum alam.. yang jahat akan jatuh jua akhirnya.. tiada kerajaan yang kekal dimuka bumi ini kecuali kerajaan Allah.. mengenai isu biasiswa, hak melayu itu memang tak perlu disentuh, ia hak termaktub dalam perlembagaan.. tetapi siapakah yang mengubah biasiswa kepada ptptn? siapakah yang memandulkan bahasa melayu dengan PPSMI yang menidakkan usaha pemimpin dahulu yang ingin memartabatkan bahasa melayu sehingga kini bahasa melayu itu dipandang seolah bahasa kelas kedua.. bukan lagi bahasa kelas pertama.. umno perlu ambil peringatan dengan kejatuhan pak harto bukan dengan bermetafora mengenai legasi pak harto..

Wajasetia said...

Salam Dato'
Perkara mengenai biasiswa ini ditimbulkan oleh sekutu UMNO. Parti sayap kanan BN. Dan ianya disuarakan oleh seorang Timbalan Menteri. Apa yang menghairankan adalah ada pembahas yang mengaitkan pihak PR dalam isu ini. Bayangkanlah kalau isu sebegini dilaungkan oleh pemimpin DAP

Bapa Kecewa said...

Dato'

Anak saya mendapat semua A (8A+, 2A) dalam SPM 2010 dan beliau MELAYU yang cemerlang, sentiasa mendapat Penghormatan Pengetua SEMUA semester sepanjang pengajian di MRSM (Transkrian & Taiping), aktif di dalam Ko-K, dan diberi surat sokongan khas oleh DUA (2) Menteri kanan UMNO, tapi akhirnya GAGAL mendapat tawaran ke luar negara.

Malahan, sekarang saya terfikir adakah sebab ada surat sokongan 2 menteri kanan UMNO, pegawai tersebut ingin buktikan bahawa beliau tidak memilih bulu, dan anak saya menjadi mangsa.

Saya mempersoalkan kaedah temuduga yang digunakan oleh JPA atau MARA yang meminta calon membina "jambatan spaghetti" semasa sesi temuduga. Saya seorang ahli akademik, saya tidak nampak bagaimana kaedah tersebut boleh menentukan seseorang calon berpotensi mengikuti program Perubatan luar negara. I know my daughter better than anybody else in this wide world, what more those interviewers who have less than one-half hour to determine someone else future. Tapi ini masalah Melayu yang akhir menerima sebarang keputusan sebagai takdir dan rezeki saya terima hakikat bahawa tempat adalah terhad dan JPA/MARA terpaksa membuat pemilihan, and it is a tough call.

Dato', in short, if the two senior UMNO menteris cannot fight for the Malay rights, who else can? How can I invoke the Constitution to take away the place given to the non-Malays, so that my daughter can have to opportunity to study abroad? Now, my daughter blame me for trying to use my `connections' (konon), though on her own she thought she would have gotten a place.

Kepada Dato' Wee and YAB Lim Guan Eng, jangan hanya lihat pelajar cina yang tidak diberikan tempat dan `insinuate' ianya kerana sifat perkauman pegawai yang (tak)bertanggungjawab.

My heartiest apology to my daughter.

Bapa yang kecewa, Anak lagi Kecewa.

hairulfitri said...

Aslmkum DAKJ

MCA, DAP, GERAKAN, SUPP dan majoriti org Cina tidak akan puas selagi nasib org Melayu tidak menjadi separti Melayu di Singapura dan nasib org Fiji di bumi Fiji sendiri.

Tak cukupkah penguasaan mereka dlm ekonomi. Tak cukupkah usaha berterusan mereka mensabotaj Melayu dalam bisnis. Tak cukupkah mereka menidakkan peluang kerja , gaji dan kenaikan pangkat Org Melayu di sektor swasta mahu pun sektor awam bila saja mereka telah bertapak di sesuatu tempat ? Perangai Cina berpangkat boleh kita lihat di tempat seperti Bank Negara dan CIMB. Mereka sentiasa bertolongan sesama mereka dan sentiasa konsisten menindas pekerja Melayu dengan menganggap Melayu lemah dan Cina lebih superior. Ditambah pula dengan ada Melayu berpangkat yg lupa daratan selepas mabuk dunia maka tak hairanlah kenapa tak kurang 85% pengurus kanan CIMB adalah Cina dan India .

Orang Cina seperti Dr Wee lupa bahawa walaupun Melayu majoriti tetapi majoriti juga miskin dan perlu bantuan. Kalau disuruh bertanding mendapatkan biasiswa Melayu dengan hak istimewanya hendaklah mendapat peruntukan 90% dan biarlah mereka bertanding sesama mereka. Dan Cina dan India hendaklah bertanding sesama mereka pula untuk mendapatkan baki peruntukan 10%. Itu adil namanya. Ingat hidup mati Melayu hanya disini saja tak ada pilihan.

Apa yg pemimpin Cina sedang buat adalah mengugut UMNO,PAS dan PKR bahawa kalau hendak berkuasa maka mereka hendaklah tunduk kepada tuntutan mereka hatta menidakkan lagi hak istimewa Melayu seperti biasiswa.

Saya menyeru UMNO mengambil langkah berani dan tuntas menambah kerusi Melayu di DUN dan Parlimen kepada 90% agar kuasa politik Melayu tetap terpelihara walaupun siapa( BN atau PR) menang pilihanraya umum. Beri kefahaman pd org2 spt Dr wee bahawa Satu2nya cara Malaysia akan aman dan Cina boleh terus menguasai ekonomi ialah dgn cara Melayu mantap mengawal kuasa politik tanpa ugutan dari kaum minoriti.

tokman said...

1Malaysia sebenar memberi ruang untuk rakyat Malaysia yang bukan bumiputra untuk 'mentafsirkan' sendiri maksud sebenarnya artikel 153 hingga ada yang mendesak artikel itu dimansuhkan. Pada hemat saya kuota biasiswa untuk pelajar cemerlang mesti dikekalkan dan yang selebihnya diberi pinjaman melalui PTPTN dan PM tidak patut curiga dengan keputusan itu kerana dah lama diamalkan! 'Tongkat2' lain yang diberi kepada bumiputra boih dipinda ikut keupayaan bumiputra kerana terlampau lama diberi 'tongkat' akan terus melemahkan bumiputra terutama mereka yang enggan membuat perubahan atau berusaha selepas diberi 'rezeki' olih kerajaan.....

Anonymous said...

Datuk AKJ, salaam.

Several debaters alluded to the fact that the PM/Government had apperently pledged that all SPM candidates who obtained 8A+ would be entitled to scholarships/study loans. But as other argued, the number of those getting such grades could be beyond the number of scholarships/study loans available.

The question is, if indeed the PM had made such a pledge, who advised him? Did he not know that the number of Bumis alone who obtained such grades could be higher than the number of scholarships/study loans available for any one year.

It would appear that PM Najib had a knack for making confusing statements. Take the upgrading of the scales for headmasters and senior assistants during the recent Hari Guru. Why should be making the statement and not Muhyiddin the Education Minister?

Najib wanted to steal the limelight and appeal to the teachers. But it backedfired when NUPT was not happy and demended that all teachers are deserving of upgrading.

To add insult to injury, one mainstream Umno-owned paper described the awards as goodies. This only sought to confirm the oppositions' accucation that Najib was offering goodies to the civil servants in the run-up to the general elecyion.

Who handled the PM's media relations and propagande mechineries Datuk? I think they are sabotaging the PM and the BN more than helping him with their daft reportings and laughable headlines.

I remember your draconian days when you told off ministers and senior politicians who tried to meddle in our affairs. You told them that you took the order from Dr Mahathir (PM) only though we knew you also took orders from Daim and, for many years, from Anwar. At least you did not succumb to the Tingkat 4 boys. But we knew for sure that some traitors in our newsroom reported your conduct to their bosses and on to the Umno Supreme Council. Bravo Datuk, though I left the NST soon after you, I still remember those exciting days of listening to you putting those press secretaries and minor politicians in their places. I remember in particular an MIC minister crying on the phone while talking to you about an NST report about the suicide on an MIC local leader. Then, at least, we enjoyed a semblance of freedon. Good luck to the younger datuks at the MSM now.

Ex-riong

A KADIR JASIN said...

Khas buat "Bapa Kecewa",

1. Saya berkongsi sentimen, simpati dan pengalaman dengan Saudara. Saya hormati mohon maaf Saudara kepada anak saudara;

2. Anak keempat saya sedang belajar di luar negara dengan duit poket bapa. Alhamdulillah, saya mampu dan rezeki masih ada;

3. Just to prove a point, she pleaded with me to allow her to apply for Mara Loan on account that some of her friends with lower results applied and received government scholarships. She was told Mara did not sponsor her type of course (accoutancy+economics) and in any case "Mara tidak ada peruntunkan". I did not ask for anybody's recommendation. In fact, my daughter did not want people to know who her father is. Of course I told the truth about my income;

3. As for Ministers recommendations, please be reasonable. The two senior Ministers whose help you solicited could have done the same for hundreds or even thousands other applicants. Apa susah -- potong, tampal, cetak, tandatangan dan letakkan cop pejabat;

4. One past top politician was famous for endorsing tender applications. So much so that literally everbody who made a bid for government projects received his "Saya Sokong" seal. So what civil servants did to be fair to all the endorsed bidders? They awarded the contracts to ones who were not endorsed by the politician;

4. Now I heard, "Saya Sokong" is no longer in vogue. It has to be better like "Saya Sokong Penuh" or "Sila beri pertimbangan sebaik-baiknya".

Terima kasih.

Anonymous said...

dato,
Saya tau sangat la. Yg menteri MCA tu kata ada budak dapat kurang 8A pun dapat biasiswa, tak lain tak bukan mesti budak tu ada sedara-mara kat dalam JPA tu. Samala macam MARA. Selama ni saya duk perati aje. Takpela itu rezeki depa. Patutnya saya kena kerja MARA atau JPA gak supaya senang anak-beranak nak dapat biasiswa walaupun keputusan periksa mereka tak seberapa.


melayujawa.

affendi hussain said...

Salam Dato',

Saya tak nampak lagi harapan untuk org Melayu jika masih nak bergantung harap dgn puak neo-aristokrat dalam UMNO dan syeikh2 dlm PAS dan hubalang2 dlm PKR..

Kalau ada pilihan selain mereka saya akan undi..tetapi bukan DAP lah mcm sesetengah melayu balaci..

("/)

saji said...

Salam Dato'

Kawan saya, kontraktor kelas F dan C mampu mengantar tiga orang anaknya ke luar negara - 1 Amerika dan 2 UK

Anonymous said...

Datuk,

Salam.

Ibu Tien (10) persen tu mcm familiar je datuk...

Suatu hari di bulan Ramadan tahun lepas saya dan teman sepejabat berjumpa dgn seorang pemimpin di pejabatnya. Beliau juga ada menyebut ungkapan yang sama terhadap seorang Ibu kita. Wallahualam.

Tapi datuk, sekarang blog pun sudah jadi macam media arus perdana juga. Buat laporan berpilih-pilih. Sampai kita pun naik meluat baca sebagaimana kita membaca media arus perdana juga.

Ingatkan bolehlah bergantung harap kepada sesetengah blog tapi rupa2nya tuan-tuan punya blog berkenaan kini semakin menikus.

Blog2 utama yang suatu waktu dulu begitu lantang mengkritik tentang penyalahgunaan kuasa dan pemerintahan anak beranak, sekarang nampaknya sunyi sepi. Mereka tidak lagi menyentuh hal2 yang bersabit dengan salah laku atau pembohongan pemimpin walaupun saya percaya sebahagian besar daripada mereka mengetahuinya. Mereka tidak lagi membongkar dan menyelongkar hal2 yang waktu zaman pentadbiran Pak Lah dulu begitu ghairah dilakukan.

Apakah pemilik blok2 ini sudah termakan 'budi' Datuk?

Saya tabik kepada Utusan yang ada pegangan dan perjuangan. Walaupun ada ketikanya Utusan sedikit ghairah sehingga melangkau sempadan, sekurang-kurangnya Utusan ada pendirian dan mereka tidak gentar meluahkannya.

Perihal biasiswa kerajaan ni Datuk, adalah cakap2 politik belaka. MCA membangkitkannya sebab sudah tersepit dgn DAP. Umno berdiam diri dan mengelak daripada membincangkannya sbb takut tak dapat undi Cina nanti.

Kawan kepada anak saya mengaji kejuruteraan di UM. Dia dapat straight As dalam SPM but was denied a scholarship. In his recent exam he got 4 flat. Budak secerdik dan sebijak ini tidak dapat biasiswa, Datuk! Ya, dia anak orang senang tapi bukankah Kerajaan juga yang kata pemilihan dibuat mengikut merit bukan jantina, kaum dan kedudukan?

CT Tanjung Perak

Wa Bo San said...

DAKJ,

Walau apa pun arahan kabinet, ia TIDAK BOLEH mengetepikan peruntukan Artikel 153 , Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukan biasiswa kepada SEMUA pelajar Bumiputera yang layak untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat universiti.

Diharap Timbalan Menteri Pelajaran Dr Wee Ka Siong seorang pelopor pengembangan sekolah Cina di Malaysia, yang memenangi kerusi Parlimen Air Hitam, Johor (yang majoriti penduduknya adalah kaum Melayu)dengan ihsan UMNO dapat memahami dengan sungguh sungguh peruntukan dalam Artikel 153 , Perlembagaan Persekutuan sebelum membuat andaian andaian yang memecahbelahkan keharmonian masyarakat Malaysia berbilang kaum.

affendi hussain said...

"Ad pula nak ban nasi lemak di kantin sekolah. Melayu tu mudah lupa yang ia membesar dengan nasi lemak.."

Salam semua,
Off topic sket, saya tertarik dgn komen SAVE cerita nasik lemak.. org melayu rata2nya berniaga nasi lemak..kenapa tiba2 ada pihak yg buat cerita nasi lemak tu tak berkhasiat, kolestrol & mcm2 tuduhan.. ikut jer org cakap mcm lembu kena cucuk hidung.. betui ka, dah semak??

Fakta no.1 :-
- Santan dalam nasi lemak tiada kolestrol.
Kolestrol hanya datang dari sumber haiwan..samalah mcm santan dlm gulai/kari..kolestrol tu semua mai dari daging yang dimasak sekali. Tak pasai2, lembu punya kolestrol, santan dapat nama..

http://en.wikipedia.org/wiki/Cholestrol

Fakta no.2 :-
-Santan kaya dengan Lauric Acid (sejenis asid lemak) yang penting untuk sistem kardiovaskular (jantung).
Haa..tu dia..sapa punya cerita santan nyiok tak baguih..awat org zaman dulu boleh hidup sampai 100thn mkn santan nyiok tak tumbang strok/sakit jantung mcm org skrg??

http://en.wikipedia.org/wiki/Coconut_milk

Nasik lemak, lauk sambal ikan bilis, timun & telur rebut tu dah makanan seimbang & berkhasiat..jgn la pi mkn dgn nugget, sosej, daging burger, ayam goreng, sotong, kerang dll.. tu yg jadi gemuk..

Jadi, agenda sapa tu nak buruk imej nasi lemak yg sinonim dgn org melayu?

wallahualam

("/)

ORANGUTAN PENANG said...

Tok Kadiaq

Punca huru hara pasai Presiden UMNO sebelum ni yang dok pi buka KOTAK PANDORA buat apa!

Mai plak Presiden baru,biasiswa 1 Malaysia plak dah!Ghapla jingga betui.Kalu dapat undi takpa jugak.

Kalu yang ke depan pemimpin Melayu semua lembik,punah Tok.Baguih jugak ada little napoleon yang harap2 berjiwa Melayu.

Suharto kuku besi,Tun M depa kata diktator tapi dapat juga negara membangun.Peduli apa depa nak kata apa.

KRONI PUN KRONI LAH..JANJI MASYUK.KEH KEH KEH.

TK

Mustapha Ong said...

Salam DAKJ,

It has been quite a long silence since I last posted on your scribe. Hope you are fine and in the pink of health. I guess we are all busy at times, either traveling or spent quality time with our family especially our grandchildren, here and overseas.

In the context of your article "Suharto Popular, Pegawai Awam Kita Derhaka" I wish to remark that not all government officials either here or on diplomatic postings overseas are "derhaka". In any organization, there will always have "black sheep and snoopy members of the staff". Having said that, I could proudly recall that government officials in the 40s,50s, 60s and even 70s were absolutely loyal to their bosses or HOD. They were also dedicated and perhaps less corrupted, compared to the 90s and present day.

Today, I believe MACC is doing a good job in their attempt to reduce corruptions and abuse of power in the public and private sectors in line with the wishes and aspirations of the government under Najib's administration. We are optimistic that given the right attitude, Malaysians will have to do business with greater transparency.

Last but not least, I wish to comment on the recent outburst by Wee Ka Siong, deputy Education Minister in responding to public complaints that many students (with 8A+ and above)had failed in getting government scholarships as guaranteed by the government recently.

I don't think we should totally blamed JPA or Education Ministry officials concerned, although the selection process should not have been overlooked. In short, I opined that they should come out with a better procedure or SOP based on each and every student's qualifying factor. I believe there were only less than 1300 SPM students who had scored 8A+ and above. Perhaps, the Education Ministry and JPA should better coordinate and review their SOP in the selection process.

Based on my personal experience in New Zealand, all College students who had done well are automatically invited to obtain their scholarships or educational funding through the respective banking institutions. In the case of Malaysia, I suggest that the Education Ministry should automatically forward the official list of qualified students (8A+ and above) to JPA upon the public release of the SPM results.

I believe that if the SOP is adopted,the procedure will be more transparent and systematic in the award of public scholarships to the satisfaction of all Malaysians. The matter should not be politicised by MCA or any other political parties.

Anonymous said...

Saji,

I think your arguement is rather shallow. Sorry, I don't subscribe to your arguement. However, I respect your comment.You see things differently from mine. Maybe you are right or maybe you are wrong. It is your choice !!
Best of luck to you !!!

Melayu Celik.

saji said...

Salam melayujawa

Komen sdr - entri 12:36PM yang saya boleh ungkapkan sebagai kronisme dan nepotisme dalam perkhidmatan awam dan GLC amat saya nanti2kan, kerana itulah sebenarnya kayu ukur atau merit penilaian dan pemilihan yang digunakan dalam pemberian biasiswa kerajaan, kemsukan sekolah asrama penuh dan pengambilan kakitangan awam dan GLC.

pakbelalang said...

Oleh kerana ramai yang layak mendapat biasiswa saya cadangkan kerajaan mengadakan " pemeriksaan kelayakan" untuk mendapatkan biasiswa. Pemeriksaan ini bukan untuk menguji penuntut dari segi akademik tetapi dari segi pengetahuan Am atau "current affairs".Umpamanya mereka mesti tahu tentang perlembagaan negara, sistem politik, ekonomi dan sosial dan berbagai lagi hal-hal perkembangan dunia masa kini.

Saya nak bagi contoh, cuba kita tanya penuntut yang mendapat semua A, siapakah nama United Nations Secretary General. Mungkin kurang separah yang dapat memberikan jawapan tepat. Begitu juga nama Yang Dipertuan Agong atau nama Menteri Besar,Perlis.

Disamping itu penuntut dimestikan buat karangan dan juga dikehendaki bercakap tentang topik yang di sediakan dalam bahasa Melayu dan Inggeris didepan sekumpulan kecil pendengar.

Inilah satu cara untuk mendapatkan penuntut yang "all-rounded" layak diberi biasiswa.

Anonymous said...

Tok Kadiaq,
1. Ayat2 bapa kecewa 'Saya seorang ahli akademik, saya tidak nampak bagaimana kaedah tersebut boleh menentukan seseorang calon berpotensi mengikuti program Perubatan luar negara. I know my daughter better than anybody else in this wide world, what more those interviewers who have less than one-half hour to determine someone else future'
Untuk Bapa kecewa, saya tumpang simpati.
2. Pengalaman saya la, saya tak tahu sebagus mana anak saya. Terpulang kat dia la masa temuduga. Kalau berjaya, alhamdulillah, klau gagal saya bagi semangat 'kita cuba lain kali.
3. Pengalaman saya la, saya cuma memerlukan 1/2 jam untuk kenalpasti seseorang calun temuduga tu sesuai kalau nak ambil kerja dengan syarikat saya (bisnes kecil saja).
4.Ada satu ketika, saya temuduga seorang calun dengan bapanya kat luar (pasal dia beria2 mai sekali). Saya tanya solat subuh pukul berapa?. Dia jawab 7.30am. Sebab, masa tu adik dia pi sekolah. Tak lama lepas tu, dia mengaku dia tak solat subuh sejak sekian lama. Bukan dia saja, dengan keluarganya pun dia kata tak pernah perasan sapa yang solat subuh.
5. Dah habis temuduga tu, saja saya panggil bapa dia masuk. Bila saya tanya dia (anaknya) solat x?. Apa dia jawab, anak dia bab solat nie ok, subuh tak pernah miss.
6. Bapa dia tambah lagi, dia cukup kenal anak dia. Saya tak terkata-kata.
7. Jadi, la nie kalau tanya anak saya. Saya jawab luaran so far so good, dalaman kena tanyala kat kengkawan dia.
-sender Rakyat Jenny (Jeniang la tu)

Tinta Hitam said...

Ishh..pasal apa setengah pembahas mengaitkan dan menyalahkan PAS dlm pemilihan biasiswa ini? PAS tiada kuasa dan tiada kena mengena dlm isu pemilihan biasiswa ini.Oran gputiah kata "menyalaklah pd pokok yg betul".

maae said...

Salam Datuk,

1.Mungkin serik PM Najib dalam menghala agenda liberasi yang beliau cadangkan. Contoh nyata ekonomi dan biasiswa. Niat beliau baik tapi pelaksanan nya tidak semudah seperti di harapkan kerana sudah di himpit desakan agak nya.

2."Pegawai derhaka" tersebut jika bertindak dalam konteks Perkara 40 Perlembagaan, mungkin tidak derhaka langsung. Keadaan tidak memihak mana-mana (kecuali berpegang pada perkara termaktub Perlembagaan) satu tindakan yang betul. Wee Ka Siong sudah tentu bersuara/memihak kepada kaum dan perjuangan parti nya. Bukan kepada keperluan mampu atau tak mampu pembiayaan secara realiti.

3.Sebagai orang Melayu, masa kita untuk mendominasi dalam semua bidang peringkat keperluan Negara terlalu banyak onar nya. Isu biasiswa salah satu contoh. Isu ekonomi terangan di desak hapuskan hak melayu.

4.Tabung biasiswa perlu di bahagi mengikut peratusan kaum. Ia tidak boleh di selaraskan dalam bentuk kesaksamaan. Tidak boleh di bahagi pada jumlah peruntukan sama.Anak-anak Melayu pun sudah ramai yang menyerlah menghampiri kecermerlangan.

5.Jika dasar dulu terbaik, ikut sahaja. Kenapa mesti mengubah nya?

Dato Mazlan saya sokong. Apa komen Datuk pula?

Anonymous said...

saya lebih bersetuju jika semua bantuan kewangan pada pelajar diberikan dalam bentuk 'pinjaman' dari biasiswa ..jika pelajar tersebut berjaya mendapat keputusan cemerlang maka baru lah pinjaman itu dijadikan sebagai biasiswa
.

kerana tidak semestinya pelajar yg cemerlang dalam SPM akan menjadi cemerlang juga di universiti bahkan terbukti ramai pelajar begini yg mendapat kemudahan biasiswa akhirnya keluar dari universiti dgn CGPA bawah 3.00.sahaja.

Jadi adalah lebih baik menyediakan imbuhan pada pelajar cemerlang setelah mereka benar2 membuktikan kecemerlangan mereka di universiti dari beri gaji dulu tapi belum tentu nampak hasil kerja nya.


---nyonya mansor

OKJ said...

Salam DAKJ

Sebagai hamba Allah, kita sepatutnya sabar & redha dengan apa yg telah ditakdirkan. Kita boleh merancang tetapi Allah jua yg menentukan. Orang-orang yg takbur dan sombong termasuk di dalam orang-orang yg rugi. Sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yg kita tidak ketahui.

Janganlah kita sentiasa mencari kesalahan & keburukan orang lain semata-mata keinginan kita tidak dipenuhi. Sesungguhnya setiap manusia hanyalah satu titik yg kecil di dalam lautan dunia ini. Allah sentiasa adil dalam memberikan suratan takdir kepada hambanya untuk menguji keimanan dan kesabaran hambanya yg lemah termasuk seorang professor.

Bagi sayalah, setiap pekerjaan tak kira lah consultant, doctor, professor, guru, engineer, arkitek, QS dan sebagainya adalah sama penting dan saling perlu-memerlukan. Manusia adalah sama disisi Allah kecuali dibezakan oleh ilmu dan amalannya. Sekian TQ.

Anonymous said...

Dato'

Sebelum kita memberikan peruntukkan kepada biasiswa untuk pejar ke luar negeri, haruslah kita peruntukkan dulu untuk anak-anak yatim supaya mereka dapat hidup selesa dan selamat.

Sebenarnya, anak-anak yatim sepatutnya mendapat hasil daripada zakat kerana mereka adalah salah satu daripada 8 asnab penerima zakat.

Bagaimana sebenarnya pusat zakat mengagihkan zakat?

Anak-anak yatim juga perlu diawasi supaya mereka ini tidak digunakan dan diambil kesempatan kerana ada yang pergi mengutip sedekah di pam-pam minyak.

Perihal biasiswa ini, adakah mungkin sebab orang melayu yang tidak dapat 8A terima biasiswa tapi yang dapat 8A tidak terima. Alasan, mengatakan jurusan yang diminta tak ditawarkan tidak munasabah kerana mereka sepatutnya mengumumkan jurusan mana yang relevan kepada peminta biasiswa.

Kalau nak tolong orang melayu biarlah betul-betul...


Orang Johor

saji said...

Salam Dakj

Sdr tokman berkata, "'Tongkat2' lain (selain biasiawa) yang diberi kepada bumiputra boleh dipinda ikut keupayaan bumiputra kerana terlampau lama diberi 'tongkat' akan terus melemahkan bumiputra terutama mereka yang enggan membuat perubahan atau berusaha selepas diberi 'rezeki' oleh kerajaan....."

Komen:

Jika sdr tokman rujuk komen2 saya berkaitan sebelum ini, 'tongkat2' dalam bidang pembinaan boleh dipinda ikut keupayaan bumiputra jika kerajaan UMNOBN mengarahkan agensi2 pelaksana menghentikan penggunaan bentuk2 kontrak pembinaan konvensional jenis Price-in-advance meliputi Lump Sum, Bills of Quantities, Turnkey dan Design & Build atau maksud Islamnya al-Istisnaa'/Tempahan dan berpindah kepada penggunaan bentuk2 kontrak pembinaan jenis Cost Reimbursement atau maksud Islammnya al-Ijarah/Upahan yang mana saya mencadangkan penggunaan bentuk Management Contract

Hujah yang saya sering berikan ialah, bentuk2 kontrak pembinaan jenis Price-in-advance tersebut menggalakan aktiviti tidak bermoral dalam pelaksanaan projek kerajaan yang melipti ali-baba, kronisme dan direct nego,disamping tidak diharuskan penggunaannya oleh mazhab Hambali, Maliki dan mazhab kita, Shafi'e. Sebaliknya, bentuk2 kontrak pembinaan jenis Cost Reimbursement mempunyai 'mekanisme' yang menghalang aktiviti tidak bermoral tersebut 'secara kontraktual', di samping penggunaannya diharuskan oleh kesemua 4 mazhab Islam.

abdullahngah said...

saya nampaknya kerajaan yang memerintah negara ini memang tak minat kepada "modal insan" sedangkan dalam perlembagaan negara telah ditetap barangsiapa yang dapat melanjutkan pelajaran ke mana mana universiti diberi "biasiswa".

Tapi malangnya yang cemerlang saja yang diberi biasiswa. Pada hal pelajar yang melanjutkan pelajar ke peringkat universiti adalah aset negara.

Inilah yang harus dilaksanakan oleh pihak kerajaan bukan tanggungjawab penagih dadah, mat rempet dan penjenayah didalam penjara.

Profesor di raja Engku Aziz pernah sebut cuma RM 8 bilion saja satu tahu sedangkan lain lain belanja wang negara yang tak berfaedah dan membazirkan lebih besar lagi berbanding RM 8 bilion yang boleh memberi manfaat kepada negara.

Oleh itu tak hairanlah jika ada pegawai awam derhaka, kerna puncanya daatang dari pihak kerajaan yang memerintah.

Anonymous said...

Salam Datuk,

Staff Awam Derhaka? Pada siapa Datuk? Kadang kala kacau bilau juga Staff Awam disebabkan Wahyu dari atas... "Yang Menurut Perintah".

Kasih

saji said...

Sdr tokman

Pinda 'tongkat2' lain ikut keupayaan bumiputra:

(sambungan)

Maksud saya, sebarang usaha untuk meminda atau membuang 'tongkat2' tersbut perlu disekalikan dengan usaha mengubah atau transform sistem dan tata cara pelaksanaan dasar awam berkaitan. Di mana, dalam bidang pembinaan, ia membabitkan sistem dan tata cara yang saya kaitkan dengan penggunaan sistem dan tata cara kontrak pembinaan konvensional tersebut oleh agensi2 pelaksana projek kerajaan.

A KADIR JASIN said...

Pembahas maae, antara lain, berkata: "Tabung biasiswa perlu di bahagi mengikut peratusan kaum. Ia tidak boleh di selaraskan dalam bentuk kesaksamaan. Tidak boleh di bahagi pada jumlah peruntukan sama.Anak-anak Melayu pun sudah ramai yang menyerlah menghampiri kecermerlangan."

Saya setuju. Saya dengar dasar baru kerajaan sekarang nak tolong "the bottom 40 per cent". Saya rasa 60 parys atau lebih daripada 40 peratus terkebawah itu Bumiputera.

Seelok-eloknya macam itulah -- bagi ikut nisbah kaum. Tapi NEP bagi Bumiputera 30 peratus saja walaupun nisbah Bumiputera 60 peratus daripada rakyat jelata.

Keadilan dan keseksamaan bukanlah apa yang Dr Wee tuntut. Dasar dia lebih berupa "winners take all and losers lose all". Tapi MCA pun parti kerajaan juga!

Terima kasih.

Anonymous said...

Abdullahngah kata,

"Profesor di raja Engku Aziz pernah sebut cuma RM 8 bilion saja satu tahu sedangkan lain lain belanja wang negara yang tak berfaedah dan membazirkan lebih besar lagi berbanding RM 8 bilion yang boleh memberi manfaat kepada negara."

Jika ambil duit PERMATA, duit PLKN, duit mesyuarat Wanita Pertama, duit iklan Wanita Pertama di suratkhabar US, duit menaja fesyen wanita muslim antarabangsa, duit melobi untuk jumpa Obama, duit lawatan Wanita Pertama ke timur tengah, cukup tak RM8 Billion?

Jika tak cukup, banyak lagi "sumber" yang boleh di hitung masuk.

Oh ya, berapa peratus pelajar yang ditaja oleh syarikat GLC? Maklumlah kebanyakan GLC DIJAMIN UNTUNG operasinya seperti perusahaan tol, komoditi, telekom dan tenaga.

Belum lagi dikira EPF, tabung haji dan sebagainya yang kononnya duit terlebih-lebih sampai sanggup beri hutang atau modal pemula kepada kerajaan/GLC sampai berbillion.

Fikirkan lah. Saya setuju, kerajaan tidak serius dalam membangunkan modal insan.

Pendek kata, janganlah didik anak kita dengan fantasi kononnya belajar rajin-rajin akan dijamin tempat diuniversiti dan kemudian dapat kerja besar langsung mampu berkereta besar, berumah besar dan beristeri besar.

Fed Up

Anonymous said...

Tinta Hitam,

Kalau PAS dapat memerentah kerajaan bagaimana agaknya PAS melayani desakan DAP dan orang Cina? Kita ambil satu contoh sahaja iatu tentang biasiswa. Bagaimana agaknya? Tentu sdra dapat bayangkan atau memang tak ada "bayang-bayang"!!Atau takut dengan bayang-bayang!!

Melayu Celik

saji said...

Sdr tokman

Pinda 'tongkat2' lain ikut keupayaan bumiputra:

(sambungan)

Kalau tokman kurang faham apa yang saya maksudkan
'sistem dan tata cara pelaksanaan' dasar awam berkaitan di atas, atas alasan mungkin ia agak terlalu teknikal dan menyentuh hal agama (Islam), ia sama dengan apa yang sdri maae dan Dakj cadangkan bagi penyelesaian masalah pembahagian biasiswa berikut:

"-- bagi (biasiswa)ikut nisbah kaum. Tapi NEP bagi Bumiputera 30 peratus saja walaupun nisbah Bumiputera 60 peratus daripada rakyat jelata."


2. Sekadar bertanya, bolehkah 'tongkat2' dalam bidang pembinaan sedia ada dalam bentuk kuota kontrak pembinaan projek kerajaan dan GLC khasnya di buang dengan begitu sahaja, dalam erti kata semua kontrak pembiaan projek kerajaan di tawarkan secara tender terbuka/open tender (tanpa mengira kaum) sedangkan rekod pada masa ini menunjukan purata 85% projek pembinaan projek kerajaan dialibabakan oleh kontraktor bumiputra dan syarikat2 GLC, disamping hampir keseluruahan rangkaian kepakaran dalam bidang pembinaan dikuasai oleh bukan bumiputra?

Competente said...

Datuk,

Saya amat berminat dengan isu yang Datuk utarakan kali ini; mengenai isu biasiswa.

Pada pertengahan tahun 2010, saya dan rakan saya pernah berada di PICC semasa JPA mengadakan sesi temuduga biasiswa ke luar negara bagi pelajar-pelajar yang mendapat SPM 9A keatas. Dalam ratusan pelajar dan ibu-bapa yang menunggu giliran di ruang utama, saya mencari-cari jika terdapat mana-mana pelajar dari kaum Melayu (selain saya, rakan saya dan anaknya). Namun tidak kelihatan. Kebanyakan yang hadir adalah pelajar kaum Cina, dan sebahagian yang amat kecil pelajar kaum India. Pelajar Melayu langsung tidak kelihatan dalam ratusan yang menunggu.

Setelah anak rakan saya selesai ditemuduga, beliau menerangkan bahawa temuduga dijalankan bagi 10 pelajar serentak mengikut kumpulan. Dalam kumpulan beliau, hanya beliau seorang pelajar Melayu, 6 pelajar Cina dan 3 pelajar India. Antara soalan yang terbit adalah, "apakah yang akan dilakukan oleh pelajar-pelajar berkenaan jika mereka berpeluang meneraju kerajaan"; dan sudah pasti jawapan mereka adalah untuk mendapat kesamarataan kaum.

Adakah begini calun-calun pegawai kerajaan, yang diberikan biasiswa kerajaan? Bermatlamatkan untuk menghapuskan keutamaan kaum majoriti? Bayangkan bagaimana mereka akan melaksanakan dasar kerajaan apabila menjadi pegawai kelak.

Persoalan lagi, kemana pergi calun biasiswa dari kaum Melayu? Adakah kurang pelajar Melayu mendapat 9A? Bagaimana dengan yang mendapat 5A, 6A, dan 7A? Adakah pelajar Melayu tidak lagi diberi keutamaan biasiswa JPA?

Adakah demi untuk menarik kaum bukan bumiputera agar berkhidmat dalam sektor kerajaan, maka mereka diberi biasiswa ke luar negara?

Pengalaman saya menghadiri temuduga bagi Visa di Kedutaan Amerika Syarikat; yang ramai kelihatan adalah kaum Cina. Dan pegawai di kedutaan akan bertanya mereka bertubi-tubi, kemana mereka akan pergi, siapa saudara-mara mereka yang telah berada di Amerika dan sebagainya. Ini adalah kerana ramai pelajar kaum Cina rakyat Malaysia yang belajar di Amerika Syarikat, Australia, New Zealand, Britain, Kanada dan Singapura tidak kembali ke Malaysia setelah tamat belajar. Ramai yang bermastautin secara haram di negara-negara berkenaan sehingga memburukkan nama Malaysia.

Adakah JPA hendak memberi biasiswa kepada pelajar-pelajar sebegini?

Anonymous said...

Salam

Ketika zaman kegemilangan Islam semasa pemerintahan Kerajaan Abbasiyah, mereka yang menuntut ilmu dan yang mengajarkan ilmu dibiayai oleh pemerintah.

Malah mereka juga dikecualikan daripada sebarang peperangan dan misi jihad. Mereka menuntut ilmu sepenuh masa. Ini kerana menuntut ilmu ialah keutamaan dan kefarduan.

Berbalik kepada tujuan asal biasiswa, untuk apa ia diwujudkan? Adakah untuk membantu mereka yang HENDAK belajar tetapi tak mampu?

Seharusnya, siapapun yang hendak belajar mestilah diberikan kemudahan-kemudahan terutama mereka yang tak mampu, yang benar-benar komited untuk belajar.

Untuk mengelakkan tuduhan-tuduhan liar tentang penyelewengan dan sebagainya, dah tiba masanya kerajaan keluarkan senarai lengkap penerima biasiswa. Nyatakan kelayakan mereka, latarbelakang keluarga, kursus mereka, institusi pengajian mereka dan segala yg perlu. Biar rakyat tahu siapa yg dapat, kenapa meraka dapat. Nanti tiada lagi bapa-bapa yg kecewa bila anak mereka tak dapat biasiswa sebab mereka tahu bahawa ada orang yg lebih susah daripada mereka, lebih memrlukannya berbanding mereka.

Apa yang saya bimbangkan ialah ada anak muda yang berpotensi, anak penoreh getah atau petani atau nelayan yang keciciran. Walaupun layak (atau mempunyai potensi), mereka terpaksa membanting tulang dikebun atau ke laut kerana ibubapa meraka untuk membiayai pengajian mereka.

Satu masa dulu, pernah diwar-warkan 'negara berkebajikan' sebagai manifesto pilihanraya oleh pari politik. Dah tiba masanya untuk kerajaan lebih 'berkebajikan'.

kesimpulannya, semua ini adalah rezeki daripada Allah. Bagi yang berjaya mendapat biasiswa, bersyukurlah dan gunakannya dengan sebaik-baiknya. Bagi yg gagal, bukan bererti gagal samasekali.

Maafkan saya jika saya tersilap.

Wassalam.

JJ

citrawan said...

Dato',

Saya bersetuju dengan pandangan dato berhubung sikap segelintir penjawat awam kita yang menggunakan pandangan sendiri dengan mengenepikan keputusan kabinet mengenai pemberian biasiswa.

pegawai2 kanan suka berselindung di sebalik menteri2/ketua pengarah/ ketua setiausaha mereka dalam menyatakan keputusan. padahal mereka yang mengesyorkan sesuatu dasar/polisi kepada menteri/KP/KSU.

pegawai2 di JPA selalu dikenali sebagai pegawai yang bongkak dan angkuh dek menjaga periuk nasi penjawat2 awam, pesara hatta pelajar yang ingin mendapatkan biasiswa. pada tahun lepas, kita digemparkan dengan kes kematian seorang pelajar DPA di INTAN yang merupakan peserta kursus anjuran UDPA/JPA. Pegawai2 di INTAN/JPA hanya dikenakan hukuman kecil sahaja (pool) padahal telah berlaku kes kematian. kes itu senyap sebegitu sahaja. apa dan siapa pegawai yang terlibat pun kita tidak diberitahu.

Ini tidak termasuk berapa ramai penjawat2 kontrak yang telah ditamatkan perkhidmatan dan tidak disambung semula hanya kerana dasar/polisi JPA yang sentiasa berubah2.

Saya harap penjawat2 awam kita tidak lagi berasa dirinya kebal di sebalik bangunan2 batu yang didirikan dari duit rakyat itu.

Anonymous said...

SAUDARA MELAYU CELIK

SAYA SETUJU SOALAN SAUDARA,DAN SAYA NAK LIHAT KEBEBASAN MEDIA DIMALAYSIA MCAMANA SELEPAS PRU 13 JIKA DITAKDIRKAN PAKATAN MENANG.


ATAS PAGAR

Dato Munawir said...

Dato.

Kerajaan Najib kena meminda Perlembagaan akta 153,jika ia hendak merelesasi slogan satu Malaysia.Jika tidak kita tidak kemana mana.Orang Melayu akan marah BN dan orang Cina dan India juga akan marah BN.

Sufian Idrus said...

Persoalannya; adakah isu in terbit dari salah satu dari berikut, atau kesemuanya:

a)Kesilapan dasar kerajaan yang menjurus kepada pengamalan meritrokrasi.
b)Kegagalan perlaksanaan arahan kerajaan oleh pegawai kerajaan.
c)Kelemahan dalam memastikan dasar dilaksanakan.


Mengikut Dasar 1Malaysia yang dilaung-laungkan oleh DSNajib; mungkin ini adalah hasil dari dasar kerajaan kini, yang dilaksanakan oleh pegawai-pegawai JPA?

Anonymous said...

Salam Datuk,

"Yang saya hendak tengok dan hendak dengar berapa kerat “pejuang Melayu” khasnya dalam Umno, boleh menjawab dakwaan Dr Wee dan seterusnya memastikan penuntut Bumiputera tidak menjadi mangsa".

Saya rasa tiada lagi 'spesis' ini didalam Umno, lebih-lebih lagi apabila mereka sering diserang dan dimomokkan sebagai rasis setiap kali mempertahankan hak Melayu.

Tiada lagi 'spesis' ini didalam parti pembangkang kerana mereka ini telah terlebih dahulu di 'neutralkan' oleh DAP, 'their true political master'.

Secara peribadi saya melihat perkembangan ini sama seperti orang-orang Barat yang amat takut sekali jika dicop sebagai anti-semitik setiap kali membicarakan tentang kezaliman yahudi terhadap Palestin.

Can we see the similarity here? I hope I'm wrong.

Jimizul

Tinta Hitam said...

Saudara Melayu Celik

PAS telah pun memerintah diKelantan,Kedah,Selangor.Setakat ini tiad amasalah ketidakadilan didalm pemberian biasiswa negeri kepada pelajar pelajar berkenaan.

Insyaallah jika PR memerintah Malaysai keadilan akan dijalankan dlm aspek ini.Spatutnya saudara kena lihat pd UMNO skg ni.Mereka tida adil pd semua org termasuklah melayu.

Anonymous said...

Saji,

Kalau Pakatan memerentah tongkat-tongkat semuanya akan di patahkan kerana DAP tentunya akan lebeh bersuara lagi dari PAS dan PKR. Itulah jadinya nanti. Percayalah !!
PAS dan PKR akan mengikut telunjuk DAP supaya konsep Malaysian Malaysia dilaksanakan. Mungkin juga semua agama akan diiktiraf sebagai agama resmi negara.

Melayu Celik

Hanezam said...

Datuk,

Gara-gara slogan 1Malaysia yang kabur, pemuka-pemuka dan pegawai-pegawai kerajaan Melayu dah takut sangat nak defend Artikel 153. Apa susah ? Jawab saja macam ni : Kalau orang-orang Cina dan India nak sangat meritokrasi,kita kenakan prinsip meritokrasi dalaman ie meritokrasi di kalangan etnik masing-masing sahaja, mengikut kuota yang telah dipersetujui. Barulah adil, barulah semua etnik dapat merasa. Kami orang Melayu pun nak juga doktor-doktor Melayu (dan Islam), profesional-profesional Melayu. Takkan tu pun payah nak paham ? Meritokrasi mutlak memang tak boleh pakai kat negara ini. Ada faham ? Kalau meritokrasi mutlak dipakai di negara tanah Melayu ini, alamat banyaklah kepala cina-tokay cina yang terpelanting tergolek-golek dipenggal Melayu mengamuk nanti. Nak sangat ke ? Ada faham itu Dr Wee Ka Siong ?

Nak sangat meritokrasi, macam Singapura. Singapura yang konon pakai meritokrasi sangat tu pun sebenarnya pakai cinatokrasi jugak (ni satD yang ajar I, thanks to him). Macam bagus je Lee Kuan Yew tu.

Thanks Datuk. Chek dah abis lepas geram. You have a pleasant evening ahead.

Anonymous said...

salam semua,

memikirkan perkara biasiswa nih memang menggusarkan bila tgk anak2 .... bagaimana agakny peluang mreka untuk pergi belajar ke universiti pada masa hadapan ... kalau sekarang pun sudah mahal .... dapat pinjaman ptptn pun sebaik sahaja tamat belajar ... hutang pula terpaksa ditanggung ...

mungkin sekarang kita sebagai ibu bapa sudah kena fikir secara serius alternatif simpanan demi anak2 pada masa hadapan...

walau dengan pendapatan yang sedikit, perlu diusahakan semampu mungkin untuk tabungan pendidikan anak2 ...

kalau yang merokok .... baik berhenti ... duit rokok buat boleh diguna untuk simpanan ...

kalau selalu keluar hujung minggu, penghabisannya beli baranan yang tidak perlu .... kena sentiasa fikir keperluan untuk anak ... terutamanya pendidikan mereka ...

sekian. wassalam

Renungan sejenak.

saji said...

Sdr Sufian Idrus

Bagi saya, dalam keadaan wang peruntukan tidak cukup dan semua calon baik2 belaka keputusan SPMnya, temuduga yang menentukan calon yang paling layak ditawarkan biasiswa. Kalau pun ada bantuan dalamman, ia melalui soalan2 yang dibocorkan

amarneng said...

SEBAGAI generasi merdeka dan bapa kepada anak merdeka,saya semakin takut dan resah untuk menentu arah masa depan anak-anak.Kita seakan tidak mampu mempertahankan hak kita sendiri apabila pemimpin melayu sudah hilang keyakinan diri dengan acuan melayu.Amarneng,

Anonymous said...

Dato,
Pelajar yg cemerlang n miskin wajib d beri biasiswa tidak mngira agama n bangsa.

wawa

OKJ said...

Salam DAKJ

Alhamdulillah. Syukur kerana harga minyak RON 95, diesel dan LPG tak naik. Terima kasih kepada YAB PM, TPM, para menteri UMNO dan BN dan juga para kakitangan kerajaan kerana merealisasikan ‘kata dikota’. Bagi rakyat Malaysia, marilah kita tergolong dalam golongan orang-orang yg bersyukur dan berterima kasih.

Juga cadangan penubuhan Universiti UMNO khas untuk anak-anak orang UMNO juga memang bagus sekali. Selain menambahkan peluang anak-anak menuntut ilmu, dapat juga membalas jasa ibubapa yg menyokong perjuangan UMNO. Umpama memberi joran untuk menangkap ikan, Juga supaya berlaku adil dan tiadanya hasad dengki. Saya juga mencadangkan fakulti yg kritikal seperti perubatan, pergigian, farmasi diutamakan, selain memperkenalkan kejuruteraan terowong, kejuruteraan keretapi dan kejuruteraan marin supaya enjin bot-bot kita tak bising sangat dan lebih laju macam bot dekat Australia. Sekian TQ.

Anonymous said...

Datuk AKJ, your comparison of late President Suharto and President Bambang is relevant to all leaders and political parties in this region. I would like to draw your attention to the difference between UMNO, the ruling party in Malaysia and the PAP in Singapore.

1. UMNO lost 2/3 majority in2008 and no change. PAP lost a few seats this year and dropped LKY, Goh Chok Tong, and a big number of ministers. Here in Malaysia those by the people were made senators and became ministers.

2. Their PM took immediate action to address issues. Voters were not happy and voted out ministers in charge of the issues. Here nothing changes.

3. Very brave for Hsien Loong to drop his own father. Here even minister with 2 of his political secretaries charged for corruption, are immune.

4. Here the Governor of the Central Bank said the government would handle inflation. Other countries, inflation control is under the governor. Here the govt says we can’t stop price increases and subsidies must go.

5. Ringgit at 3.80 to a US$, exporters happy and Governor said we were competitive. At 3.00 exporters don’t complain and Governor says good for importers. So we do OK at 3.80 and also at 3.00?

6. If we continue giving subsidy, country goes bankrupt. Govt says Greece and now Spain are in trouble. Best is to live within means. We don’t hear salary cuts for Ministers like during Tun Dr M’s time.

7. If we the govt wants the people to sacrifice, surely ministers must set the example. Get our companies and people to do well so that the govt can collect more tax and use to the revenue to pay salaries and for development. Try to reduce size of the govt. Our Cabinet is among the biggest in the world.

Veteran Tua

A KADIR JASIN said...

Pembahas Hanezam agak marah dan mungkin ada pihak yang menganggap hujahnya menghasut.

Tapi saya ada satu pandangan lain. Walaupun Melayu memerintah, yang jarang terpelanting adalah orang bukan Melayu, khasnya Cin.

Yang kerap terpelanting adalah orang Melayu -- daripada usahawan kepada guru dan kerani. Usahaniaga mereka dirampas oleh GLC, kena tukar kerana disyaki sokong parti lawan.

Setiap kali PM Melayu berhenti, ramailah orang Melayu yang dikaitkan dengan mereka terpelanting. Naiklah Melayu yang baru dengan PM Melayu yang baru. Bila PM yang naikkan mereka terpelanting, mereka pun turut terpelanting sama.

Lim Goh Tong sampi mati tak terpelanting. Macam itu jugalah YTL, Tan&Tan, Berjaya, Desmond Lim, Ananda Krishnan, William Cheng, Quek Leng Chan dan ramai lagi. Sekarang pun kalau boleh ramai yang nak bunuh Syed Mokhtar Albukhary dan sekerat dua Melayu yang ada.

Jadi Melayu mudah terpelanting dan bukan Melayu naik menyingsing ibarat matahari pagi.

Kalau tidak, masakan ekonomi masih mereka monopoli selepas setengah abad merdeka?

Terima kasih.

saji said...

Sdr Melayu Celik

"Kalau Pakatan memerentah tongkat-tongkat semuanya akan di patahkan kerana DAP tentunya akan lebeh bersuara lagi dari PAS dan PKR. Itulah jadinya nanti. Percayalah !!
PAS dan PKR akan mengikut telunjuk DAP supaya konsep Malaysian Malaysia dilaksanakan."

Komen:

1. Kontraktor Melayu yang ditawarkan projek kerajaan di sediakan wang pendahuluan 25% daripada harga kontrak.

2. Sebuah projek pelancongan kerajaan negeri yang saya jaga sekitar 1995 lambat mula dan bergerak perlahan. Saya tanya kepada tauke Cina ali-babanya, "kenapa lambat mula dan bergerak pelahan?"

Tauke Cina tu jawab, "20% daripada wang pendahuluan tersebut, walaupun sudah dibayar tetapi saya cuma dapat 5% untuk modal projek, kerana yang lain kena **** orang2 MB!!!!!!!!

3. Jika kita anggap wang pendahuluan tersebut sebagai 'tongkat', siapa orang2 di pejabat MB dan siapa yang lebih dulu patahkan 'tongkat' orang Melayu?

4. Dan, kalau saya kata anak tauke kontraktor Melayu tersebut yang mengali-babakan projek kepada tauke Cina tersebut merupakan orang kuat Pemuda UMNO di WP sekarang, sekali lagi saya tanya, siapa yang dulu lagi mematahkan 'tongkat' yang disediakan oleh kerajaan UMNO sendiri!!!!!!!!!!!!

langitbiru said...

Assalamualaikum Dato’

Soal biasiswa, saya fikir kakitangan kerajaan (JPA) sudah menjalankan tugas dengan baik.

Dalam ramai-ramai pelajar, tentulah ada seorang dua yang ‘terlepas pandang’. Dalam kes adik saya yang pernah saya nyatakan dulu…..apa boleh buat! Dapat 9A, tak dapat biasiswa, DAN PINJAMAN pun tak dapat! Jumpa pembesar UMNO, 10 minit jumpa terus cakap tak boleh tolong!!

YANG saya sangat tak puas hati, anak-anak pembesar UMNO, dah lah hidup mewah, dapat biasiswa lagi. Pencapaian akedemik tak lah bagus sangat pun! DAH lah tu, ramai jugak yang masuk Universiti ‘ikut pintu belakang’!! …….Universiti luar negeri pun dapat tak payah masuk temuduga JPA!!!

Soal biasiswa, nak ikut merit 100% macam Singapore mana boleh!

Biasiswa kena ambil kira STATUS SEKOLAH jugak. Kalau sekolah hulu di pedalaman, tak ada kemudahan pengangkutan, letrik kejap ada kejap tak ada, kemudahan belajar amat terhad, kalau dapat 4A tu kira amat baguih, berbanding sekolah di kotaraya yang serba serbi lengkap dan mudah semudah dihujung jari! Kalau sekolah macam ni dapat 4A, tak lah dia sama bijak dengan sekolah pedalaman dapat 4A!

Saya tak fikir kakitangan kerajaan yang tak ikut arahan, TAPI pembesar UMNO yang suka langgar arahan!!!

Anonymous said...

Dear Datuk,

Sdr OKJ mencadangkan dan berpendapat:

"Juga cadangan penubuhan Universiti UMNO khas untuk anak-anak orang UMNO juga memang bagus sekali. Selain menambahkan peluang anak-anak menuntut ilmu, dapat juga membalas jasa ibubapa yg menyokong perjuangan UMNO. Umpama memberi joran untuk menangkap ikan, Juga supaya berlaku adil dan tiadanya hasad dengki."

1. Setuju jika di bangunkan secara persendirian, dibiayai oleh Millionnaire/Billionaire/Pembesar UMNO sahaja.

2. "Juga supaya berlaku adil dan tiadanya hasad dengki."

Impossible and Improbable. This is not about UMNO against anything. It is about yang miskin tidak mampu melawan arus yang kaya. Yang besar dan yang kecil. Yang kuat dan yang lemah. Mainstream and minorities. Yang tamak dan yang tertinggal. Kemelut dua polar.

3. Rintihan Bapa Kecewa menguatkan lagi kenyataan hidup, yang berada dan berpangkat lebih hampir kepada lebih berada dan berpangkat. Suara mereka lebih berdenting jika hasrat tidak tercapai. Mungkin juga JPA realises this, and trying their level best to accomodate all in a fair manner. Bagi yang miskin dulu. InsyaALLAH.

4. Sdr Fed Up berpendapat: "Saya percaya ramai budak melayu yang dihadkan peluang sejak dari bangku sekolah lagi apabila mereka tidak dapat menerima kualiti pendidikan yang sepatutnya.

Dalam konteks artikel ini, DAKJ anggap ini sebagai khianat atau tidak?"

5. Khianat mungkin terlalu keras a word. Tak tercapai kaki dan tangan most probably.

6. Quality Education means adopting and implementing GOOD (BEST) PRACTICE in the teaching and learning process. It is always in context with the learning situation.

7. Teachers roles in the learning situation are multifaceted. To realise these, they need a holistic system support covering the entire elements - philosophy, vision, strategy, skills, resources, rewards and organisation.

8. Take for instance the issue of rewards, such as the recent announcement during Hari Guru. The reaction gives us a good indicator, that at the end of the day, it is not conducive to good learning in the classroom.

Terima kasih

XERONINE

saji said...

Sdr Melayu Celik

'patahkan tongkat'
(sambungan}

Jika sdr benar2 Melayu celik, dalam erti kata banyak pengetahuan yang meliputi pengetahauan teknikal dan muamalat Islam yang membolehkan sdr boleh faham apa yang tersurat dan tersirat di sebalik perbincangan saya dengan sdr tokman mengenai 'tongkat' yang boleh dipinda mengikut keupayan bumiputra, sdr tentunya faham mengenai kewujudan sistem kontrak pembinaan konvensional berteraskan Islam yang jika dilaksanakan oleh agensi pelaksana kerajaan dan GLC membolehkan 'tongkat' kontraktor bumiputra dipatahkan ( kalupun tidak terus dibuang), atau tidak membolehkan lagi 'tongkat2' dalam bidang pembinaan di manipulasi atau diselewengkan oleh kontraktor Melayu serta pihak2 berkepentingan lain seperti dalam kes projek pelancaongan di atas ia diali-babakan kepada bukan Melayu, di samping pihak berkepentingan lain yang menanguk wang pendahuluan 25% berkenaan.

Anonymous said...

DAKJ dah semak harga susu pekat di pasaran? Setahun dua yang lepas harga disekitar RM2 se tin. Kini sekitar RM3 se tin.

Harga gula naik 20 sen bagi setiap kilogram. Agaknya berapa kilo gula dalam satu tin susu?

Yang saya tahu sejak dulu, bila ada barang kawalan naik harga, Menteri cuma sibuk beri amaran pada pekedai dan pengusaha kedai makan sahaja.

Mana perginya pemantauan dan kawalan. (Kenapa bijak pandai dalam kerajaan tidak mengusulkan supaya harga wajib dicetak pada packaging barang kawalan?)

Dan jangan lah ada yang berhujah untuk kurangkan gula kerana "fenomena" ini bukan terhad kepada isu gula sahaja.

Ramai orang melayu yang berniaga buka gerai tepi jalan, bukan? Cuba fikir, apa bahan yang mereka guna yang bukan barang kawalan?

Satu lagi tentang harga minyak.

Setahun dulu, harga minyak USD80 satu tong. Atau RM280 se tong (USD1 = RM3.50).

Kini, harga minyak USD100 satu tong. Atau RM300 se tong (USD1 = RM3.00).

Maknanya kenaikan harga minyak dunia sebanyak 25% hanya menyebabkan kenaikan kos kerajaan sebanyak 7% sahaja.

Dalam tempoh yang sama, berapa peratus harga minyak di stesyen minyak tempatan yang sudah naik?

Dan jangan la beri hujah RON97 je yang banyak naik sedangkan RON95 sikit saja.

Kalau tak pakai RON95 jangan komen. Jika nak komen, sila pakai dulu RON95 dalam dua minggu dan tengok apa perbezaan hasil pembakaran di ekzos.

Kalau rajin, semak sekali, RM10 guna RON95 boleh pergi berapa jauh manakala RON97, dengan RM10, boleh capai berapa dalam batuan.

1 Jun, subsidi istimewa untuk kenderaan komersil akan "dilaraskan". GST pun sudah tidak lama lagi. Sila tarik nafas dalam-dalam. Takut nanti semput. Jangan tak sempat nak raya pulak Ogos nanti.

Bagi para ibu dan bapa, jangan terlalu berharap pada tongkat dalam hal pembelajaran anak.

Kini, sudah semakin ramai pekerja yang keluar kerja pukul 5 di satu tempat dan masuk balik kerja pukul 6 ditempat lain. Maklumlah bukan semua ofis, majikan pejam mata dengan aktiviti MLM.

Maka jangan la terkejut jika dalam masa 5 tahun, anak-anak kena bekerja sambilan untuk membayar yuran IPTA/IPTS.

Mungkin ada rahmatnya sistem semester IPTA/IPTS diselaraskan ikut piawai antarabangsa dan membolehkan cuti semester selama 3 bulan lebih (macam summer break di US). Ada masa untuk anak-anak kita cari kerja bagi menampung yuran.....dan bil handphone.....

Fed Up

Anonymous said...

Dear Dato

Monopoly exists when a specific individual or an enterprise

- has exclusive possession or control over a particular product or service to determine significantly the terms on which other individuals shall have access to it.

- in the case that there is a barrier to entry into the industry that allows the single company to operate without competition (for example barriers to entry, or governmental regulation).

- if the particular product or service were of patented or intellectual property.


Dato AKJ

Kalau tidak, masakan ekonomi masih mereka monopoli selepas setengah abad merdeka?


Any regulations to prevent any bumis individual or any bumis enterprise from competing in the free markets ? No ? If this was the case, Sir, I would likes you to retracts that word “monopoly”  ain’t appropriate.


About the “senang terpelanting tergolek – golek dipenggal Melayu” things, what kind of human or civilization in no hesitation was willing to do that ? When a bunch of blueblood egomaniacs talk about privileges, better save it.

Alanlee

Mokhtar Ahmad. said...

Dato Kadir.

You are spot on pasai Melayu terpelanting.Setuju 100%.

Bila Musa Hitam berhenti menjadi TPM, orang2 berniaga yang brapat dengan nya saperti Dato Salleh Darling,Mohd Hamzah,Rais Seniman,turut mati.

Bila Tengku Razali kalah melawan Musa,orang2 yang rapat dengan nya pun habis kena "bunoh"

Bila Daim berhenti kerana ada masaalah dengan Mahathir orang kuatnya Halim Saad pun habis di ambil hartanya oleh Khazanah.

Bila Anwar kena tangkap,Orangnya pun habis kena "bunoh"

Bila Pak lah berhenti nasib yang sama terjadi kapada oirang2nya.

Yang selamat Ah Chong dan Krisnan yang pandai jaga boss.

affendi hussain said...

Salam semua,

Saya hanya berdoa para pemimpin kita tak kiralah dari parti mana asalkan sama akidah, janganlah bersikap seperti DAJAL..

Dajal memberi "syurga" kepada pengikutnya dan "neraka" kepada penentangnya..

Sifat sebeginilah yang menjahanamkan umat Islam Malaysia yang majoritinya Melayu...

Diakhir zaman yang penuh fitnah ini ramai sangat yang mengaku diri merekalah "Mahadi" dan menuduh yang lain "Dajal".. siapa yang benar?

Wallahualam

("/)

Anonymous said...

Dato

I just don't understand while our goverment has the resources to build KLCC, KLIA, Putarjaya, Sepang F1, Jambatan Bengkok and many mores but just don't have the money to build more universities ?

If the FREE biasiswa was just meant for the privileges so be it, provided any loans available to those poor minorities I think they would really appreciates it too. Sir, asking assistance for a way out is that too much to ask.

Alanlee

Anonymous said...

Dato

How somes Chinese tend to be able to “bolot” the economy if it was not on a willing partner especially who walked the corridors of power during the Suharto’s regime. Nak kena tembak ke ? Must be for some apparent reasons, trustable, connection, money, expertise know how and the wills to make that happen ?

After the fall of the Suharto, a few Chineses be made scape goats and the others can sit back and relax. NO persecution, isn’t that perfect :)

Alanlee

Anonymous said...

Xeronine,

Bila sdr menggunakan perkataan "holistic", saya terpanggil untuk mengupas secara lebih mendalam.

Bermula di maktab perguruan.

Saya pernah menyebut dalam komen pada blog ini, bagaimana seorang cross-dresser berjaya dipilih menjadi pelatih. Saya juga baru mendapat tahu bagaimana seorang yang tidak lulus matematik (SPM) telah ditawarkan sebagai pelatih guru dalam bidang matematik gara-gara pintu belakang.

Ironinya pemilihan pelatih ke maktab perguruan mempunyai kriteria dan kaedah yang amat ketat.

Saya juga mendapat tahu, agak ramai pensyarah-pensyarah maktab yang tidak bermula kerjayanya sebagai guru cemerlang di sekolah. Nampaknya kriteria yang satu ini tidak diguna pakai.

Semasa dalam proses peralihan. Semasa praktikal.

Boleh dilihat ada perbezaan antara kelas guru tetap dan kelas guru pelatih. Umumnya, konsep P&P adalah sama namun guru pelatih kelihatan dalam pendekatan yang lebih segar dan "out of the box".

Puncanya? 1.Guru pelatih perlu menyakinkan pensyarah yang ditugaskan memantau. 2.Guru tetap amat terhad peluangnya untuk menghadiri kursus berkait dengan pendekatan dan metodologi terbaru P&P.

Selepas diberi penempatan di sekolah.

Berlaku kejutan sosial. Ini terhad kepada penempatan tanpa kemudahan asas yang cukup. Tidak besar bilangannya tetapi jauh dibawah par walaupun selepas hampir 55 tahun merdeka.

Kejutan karier. Budaya kerja di sekolah yang semakin lama semakin jauh dari arus ilmu pendidikan terkini mendesak kebanyakan guru baru mengambil jalan mudah dalam tugas.

Kaedah time-based kegemaran MTUC juga tidak membantu dalam menjamin kualiti kerja guru. Sebilangan besar kenaikan pangkat kepada jawatan gurubesar, pengetua dan timbalan berlaku kerana "sudah sampai masa". Kecermalangan tidak dibalas dengan peluang.

Maka tidak hairan pegawai kanan di Kementerian dan Jabatan Pelajaran negeri dan daerah jarang dari kalangan guru/bekas guru.

Malah guru kanan, guru cemerlang dan lain-lain anugerah tidak melibatkan kecemerlangan yang berterusan. Cukup sekadar "sampai masa", penilaian terhad pada tahun semasa ataupun atas dasar nepotisme.

Juga disebabkan dasar "sudah sampai masa", guru besar atau pengetua yang dihantar ke sekolah ada hanya sekitar dua/tiga tahun sebelum tiba masa pencen.

Ini belum lagi dibincang tentang nisbah guru/pelajar, nisbah pelajar/bilik darjah, pemantauan kualiti kantin dan lain-lain.

Khianat atau tidak? Beauty lies in the eyes of the beholder.

Fed Up

Anonymous said...

Saji,

You seem to be commenting a lot in this blog. I can safely draw into conclusion that after reading some of your comments, I found that you are too idealistic a person. Are you successful in your profession? You seem to be having grudges against UMNO. What a pity!! So the best choice for you I think is to vote for Pakatan during next election. Maybe, you will stand a better chance to turnaround the situation to be acceptable to your ideal views and also hopefully Pakatan can deliver well as what you desire to be.

But as far as I am concerned, I have my resevation whether Pakatan can be at least at par with the achievements of UMNO/BN government if given the opportunity to govern.

Saya tidak emotional atau bepihak kepada UMNO. Saya berpegang kepada prinsip bumi yang nyata !!!

UMNO/BN masih ada harapan. Asas pentadbirannya adalah jelas dan kukuh walaupun ada kepincangngan sana sini seperti rasuah. Ini sudah menjadi lumrah dimana sahaja negara didunia yang mengamalkan amalan democracy. No democracy is perfect and no government is perfect in this world!! It is a matter of degree of effectiveness to translate policies into effective actions and results. My assesment is that UMNO/BN have achieved to a level that can be considered as decent after taking into consideration how difficult it is to balance the needs of a multi-racial society with different values. That is the reality. So our national leadership needs to have a lot of wisdom in order to be able to make this country a successful and properous one. Not easy!!

Kita memang senang buat comment bermacam-macam ragam tapi akhirnya kita harus fikir tentang bagaimana sulitnya untuk melahirkan polisi-polisi yang diterima oleh rakyat yang berbagai ragam.

Best of luck to you and hopefully you get something out of my comment. I have no malice against you personally.


Melayu Celik

Anonymous said...

Salam hormat Dato' semoga sehat selalu dlm rahmat Allah.

Setiap pemimpin ada zamannya dan jasanya tersendiri samada diMalaysia atau Indonesi. Allayarham Suharto memang banyak jasa nya kepada Indonesia jika hendak disenaraikan terutamanya diawal pemerentahan nya diantaranya menyelamatkan Indonesia dari jatuh ketangan komunis, menyusun semula sistem ekonomi dengan polisi pro barat dan USA berbanding sebelumnya yang pro blok soviet yang penuh retorik tetapi tidak membawa pelaburan dan kemajuan ekonomi Indonesia.

Apa yang menjadi masalah adalah apabila sesorang pemimpin/parti itu terlalu lama berkuasa akan membawa kearah autokrasi, korupsi , nepotisma. Ini selalu berlaku kerana dalam proses mengekalkan kuasa tersebut lah akan berlaku tidak tanduk negatif dan berlawanan dengan nilai2 demokrasi.

Masalah ini kurang berlaku di Negara barat kerana pemimpin nya jarang memegang kuasa melebihi 2 penggal kerana sistem mereka tidak membenarkan.

dalam masalah biasiswa ini Dato' pada pendapat saya elok lah terang dan jelas garis panduannya baru lah pegawai kerajaan senang melaksanakan dasar tersebut. Jika dasar kurang jelas susah lah perlaksaan nya. Sebelum diumum sesuatu dasar oleh pemimpin politik elok dibincang dasar tersebut dengan teliti samada boleh dilaksana, ada cukup dana, disamping itu dasar tersebut tidak mengenepikan Per.153 Perlembagaan. Jika kabinet dan Majlis BN diperengkat parti setuju dgn dasar tersebut(yng mewakili semua parti dan kaum ), andai kata ada suara yng berbunyi kemudian elok di panggil memberikan penjelasan dlm kabinet kerana melanggar prinsip tanggongjawab bersama . Itu sistem dan mekanisma yng telah lama diamalkan. Jika yang tak bersetuju tadi masih lagi tidak bersetuju parti masing2 mesti mengambil tindakan kerana mempersoalkan perkara yang telah di persetujui dan diputuskan bersama. Jika tidak arah kan letak jawatan (jika ahli kabinet) atau ubahkan tempat mereka dipehak Pembangkang(jika A.Parlimen) kerana itu lebih sesuai bagi nya.
Pemimpin tersebut juga mestilah mempunyai prinsip perjuangannya. Jika apa yang diperjuangkanya pada pendapatnya betul dan tidak bersetuju dgn keputusan itu, maka dia hendak lah meletak jawatan secara sukarela kerana tidak lagi sehaluan atau dengan kata lain membangkang polisi parti nya sendiri dan BN am nya. Jika ini diamalkan maka tidak lah berlaku kata mengata didalam akbar. Ini juga sistem yng diamalkan oleh negara maju. Kesatuan BN kerana bersetuju menjunjung dasar yang diputuskan bersama. Jika mimpi sudah berlainan apa pilihan sila lah angkat kaki ,pilihlah platform atau kesatuan yng lain.Ini adalah prinsip asas berpolitik yang menyangkut kredibiliti seorang pemimpin.

Walaubagaimana pun pada pendapat saya dasar biasiswa ini hendaklah nampak adil bukan atas dasar bangsa sahaja tetapi dasar membantu mereka yang kurang mampu kerana membantu mereka adalah pelan jangka panjang membasmi kemiskinan didalam masyarakat. Dicadangkan juga kriteria berikut sebagai contoh diantara nya:-

1)syarat pencapaian akedemik yng cemerlang (8A+ untuk 8 subjek)
2)Pendapatan keluarga mesti RM3000 kebawah(contoh),
3)Saiz keluarga dgn pendapatan tersebut.

Secara keseluruhan dasar tersebut juga tidak lari dari peruntukan 153 Perlembagaan Malaysia.

jika pencapaian akedamik cukup syarat tetapi jika anak seorang CEO atau Menteri contohnya eloknya tak payah lah diberi biasiswa.

Beri keutamaan kepada IPTA tempatan dahulu melainkan kursus2 yng benar2 perlu dihantar keluar negara.

Akhir sekali besarkan dan naikan dana pelajaran tinggi,dan dimasa yng sama dasar kuota seperti DEB dulu diguna pakai supaya Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan dihormati dimana hak masing2 terpelihara dan tidak rasa ditinggalkan. Sekian , Wassalam

Orang kampong

hairulfitri said...

Aslkum DAKJ

Izinkan saya menyampuk. Melayu terpelanting kerana faktor dalaman dan luaran.

Faktor dalaman: Pemimpin UMNO dan pemimpin Melayu yg sepatutnya menjadi payong kpd Melayu(konon) telah dan sentiasa mengkhianati kepentingan bangsa Melayu dengan pelbagai cara termasuk mencuri, merompak, menindas,zalim, menjadi barua, dengki, mudah dibeli, malas,menjual, memanupulasi, menfitnah, mengadudomba, memutar belit, putar alam, menidak,membodek, tidak amanah, pembohong, syirik, hipokrit, tak takut Allah, tak hormat Nabi dan Ulamak, tak ingat mati dll.

Ahli UMNO dan penyokong mereka pulak terkenal dgn gelaran pak turut, bodoh, bangang, tiada harga diri, tak guna otak walaupun terpelajar, syukur salah tempat, anggap dunia akan kiamat jika UMNO kalah, hanya UMNO pandai memerintah, mudah dibeli, mudah digula2 dgn janji, malas membaca sumber maklumat lain kecuali Utusan Malaysia dan TV 3, nak senang kerja, pentingkan diri sendiri walaupun masa depan bangsa tergadai, tak dpt beza antara yg benar dgn yg zalim, senang diperbodoh, tak pentingkan maruah dan hak , bersubahat, mempertahan dan bersekongkol dengan perkara zalim dll.

Faktor luaran: Tentulah terdiri dari orang kafir Cina dll yg tak akan henti2 selagi belum berjaya merampas kuasa politik dari tangan UMNO yg sedang mabuk dunia.

Jikalau kita boleh memberhentikan mandat memerintah kpd UMNO dengan memberi peluang kpd Melayu lain pulak maka faktor luaran lebih mudah dipatahkan.

DAKJ yg dihormati. Billonaire dan millionaire Melayu seperti Tan Sri Azman Hashim dan Tan Sri Shamsudin Sapura saya rasa lebih tulin. Sebab itu mereka dpt bertahan lama(tentunya dgn syarat tak lawan UMNO). Yg lain tu saya rasa lebih kepada menjadi proksi UMNO atau proksi Cina. Kerja mereka tolong kebas peruntukan yg sepatutnya diberi kpd Melayu yg lebih layak. Yg palsu pasti akan hilang, Oh ya....kemana menghilangnya Rashid Hussain, Halim Saad, Tajuddin Ramli, Wan Azmi dll yg terkenal suatu masa dulu. Bukankah antara sebab mereka terpelanting kerana gara2 pemimpin UMNO jugak yg tak puas2 menagih favour. Beranikah UMNO melakukan perkara sama pd peniaga Cina?

Anonymous said...

Tinta Hitam,

Nak tergelak saya he he he he .....you are in a state of denial. Celik lah sikit.


Melayu Celik

saji said...

Sdr Melayu Celik

Saya (saji) berkata, "Yang saya nampak, sistem ekonomi negara di bawah pemerintah UMNOBN sekarang yang sudah jadi bubur yang, berdasarkan pengalaman negara2 membangun lain yang mengahdapi masalah yang lebih kurang sama, memerlukan 'periuk dan tukang masak lain' untuk memasak nasi baru menggunakan beras, air dan api yang sama digunakan oleh pemerintah UMNOBN untuk memulihkan sistem ekonomi negara
sekarang!!!!!!!!!!!!!!"

Sdr beri respond dengan berkata, "
I think your (saji) arguement is rather shallow. Sorry, I don't subscribe to your arguement. However, I respect your comment.You see things differently from mine. Maybe you are right or maybe you are wrong. It is your choice !!"

Komen:

1. Terima kasih kerana memberi perhatian kepada komen sya berkenaan

2. Sama ada saya betul atau tidak, saya tetap mengatakan sistem ekonomi UMNOBN sekarang sudah menjadi bubur seperti di atas.

3. Kenapa tidaknya, harga minyak Ron 95 yang sepatutnya dinaikan pada bulan Jun mengikut projeksi Idris Jala yang, kemudiannya, jelas dibayangkan oleh TPM, TSMY akan naik, tetapi, akhirnya,kini tidak jadi dinaikan! Sedangkan, harga gula sebelumnya dibiarkan naik mengikut projeksi pulak!

4. Maksud saya, sekejap sistem ekonomi UMNOBN menggunakan pendekatan saintifik -Idris Jala untuk menentukan harga barang, tetapi, kemudiannya, tiba2 berubah kepada pendekatan sosio-politik- PM, DSN.

saji said...

Salam langitbiru

Saya setuju, biasiswa kena ambil kira STATUS SEKOLAH jugak.

Tetapi, tidakkah anak2 orang Melayu kita yang UPSRnya dapat 4A dan 5A dari sekolah hulu di pedalaman yang tak ada kemudahan pengangkutan, letrik kejap ada kejap tak ada, kemudahan belajar amat terhad itu sudah ada dasar yang membolehkan mereka dikeluarkan untuk dipindahkan ke sekolah berasrama atau asrama penuh?

A KADIR JASIN said...

Mohon maaf kepada pembahas dan pembaca kerana tak dapat (tak sempat) nak buat pos baru. Inilah "keistimewaan" jadi warga emas yang tak ada pencen. Kena kerja lagi. Bila cuba gabungkan keusahawanan dengan kewartawanan, kadang-kadang jadi tak ketahuan.

Nak jawab sikit hujah pembahas Hairulfitri:-

1. Boleh kata semua usahawan besar Melayu -- macam juga usahawan raksasa Cina dan India -- dapat lesen, francais dan caruman modal kerajaan;

2. Bukan semua usahawan Melayu yang dihukum oleh kerajaan pada tahun 1997/98 semuanya tak baik. Ada jadi magsa ahli politik dan pegawai kerajaan yang rakus dan khianat;

3. Halim Saad dan Wan Azmi berjaya di luar negara. Wan Azmi ada dua buah syarikat antarabangsa yang disenaraikan di Bursa Saham London. Dia ada kilang simen di Kazakhstan dan terlibat dengan industri hijau mengeluarkan gantian gula;

4. Tajudin Ramli masih ada hotel dan giat ternak kambing baka untuk pasaran dalam dan luar negara. Dia juga menjadi penaung kepada karyawan dan penulis;

5. Ramai usahawan yang diturunkan akibat krisis ekonomi dan politik 1997/98 masih cergas dan buat kerja sendiri tanpa banyak bergantung kepada gomen.

Terima kasih.

abdullahngah said...

Saya hanya dengar cerita saja bahawa mereka yang dato sebut ini banyak hutang bank.

Cuma tunggu masa saja akan diisytihar bankrap.

saya hanya dengar cerita saja. Betul atau sebaliknya saya tak tahu.

hairulfitri said...

Aslkum

Salah satu perkara yg paling membanggakan saya ialah bila melihat Melayu berjaya apa lagi kalau saya yakin kejayaan itu memang tulin dan berkat.

Tapi saya yakin ramai usahawan Melayu pd zaman saham melambong era 1991-1997 sebenarnya hidup nampak senang gara2 bubble economies, borrowed monies, delayed the inevitables dan pengaruh kroni. Waktu itu mereka tidak lagi bercakap soal juta tetapi ribu juta. Bila Allah uji mereka dgn bala Asian Financial Crisis tiba2 mereka dapati net worth mereka menjadi negatif. Ada yg jadi miskin, ada yg jadi bangkrap dan ada yg hidup segan mati tak mau. Bandingkan nasib mereka ini dgn usahawan Cina yg seangkatan.

Kalaulah billionaire Melayu waktu itu tulin mereka tentu tak akan tewas dgn Krisis kewangan Asia.

Kesilapan tahun 1990an nampaknya berterusan. Ada yg tak kena bila kita kemaruk nak lahir billionaire melalui cara bidan terjun seperti pemberian AP, kontrek istimewa dll tetapi yg lebih penting lahirkan beribu2 jutawan Melayu yg tulin iaitu yg tidak terlalu bergantung kpd kerajaan tetapi lebih bergantung kepada kuasa pasaran.

Sekarang cuba teka kenapa UMNO TAK SUKA ramai Melayu jadi jutawaan tulin?

saji said...

Sdr Melayu Celik

1.Dakj dah kata dia nak jadikan blog dia ini sebagai tempat untuk membetulkan kepincangan yang kerajaan UMNOBN lakukan dari semasa ke semasa, atas alasan peranan pemebngkang akhir2 ini sudah tidak boleh diharapkan lagi. Mungkin sdr terlepas pandang.

Malah, sekiranya kerajaan PR memerintah nanti, saya berjanji akan terus melakukan benda yang sama iaitu seperti apa yang saya lakukan terhadap kerajaan UMNOBN sekarang.

2. Untuk, maklumat sdr, saya lama menulis dan menyumbang artikal dalam media perdana -mengkritik apa yang tidak betul dilakukan oleh kerajaan UMNOBN dan kakitangan kerajaan, sambil memberikan idea pembetulannya berdasarkan ilmu dan pengalaman yang saya miliki, di samping hasil kajian yang saya lakukan bersama ISDEV, USM. Tapi telah menghentikannya kira2 2 tahun lalu untuk menumpukan kepada penulisan di blog ini khasnya yang banyak kelebihannya berbanding dengan penulisan di akhbar berkenaan.

Yang pasti, kebanyakan komen2 yang saya berikan dalam blog ini dan yang lain2 blog adalah apa yang saya pernah tulis dalam akhbar perdana dulu, khasnya di UTUSAN MALAYSIA.

Anonymous said...

Saji,

Sdra kata "UMNOBN sekarang yang sudah jadi bubur yang, berdasarkan pengalaman negara2 membangun lain yang mengahdapi masalah yang lebih kurang sama, memerlukan 'periuk dan tukang masak lain' untuk memasak nasi baru menggunakan beras"


comment:

Kita tidak ada alternatif lain. Kalau ganti tukang masak lain lagi hitam legamlah "bontot periok" dan nasinya lagi tak boleh dimakan langsung. Terbelekek nak makan kerana nasinya keras macam batu !!! Jadi kenalah celik mata besar sikit untuk memilih tukang masak. Pada saya tukang masak yang ada dah ok lah tu.Apa nak ditukar!! Kalau nak tukar tukang masak kerana berhasad dengki yang amat sangat, itu memperlihatkan dengan jelas perangai orang Melayu tidak boleh tengok orang lain senang dan menuduh yang bukan-bukan untuk hendak menjatuhkan mereka. Wal hal diri mereka lagi haprak. Setakat cakap "bom sana dan bom sini" macam orang kentut busuk. Akhinya terus-meneruslah Melayu jadi Tipah tertipu. Dikhayalkan oleh "spectators" yang pandai kentut sahaja diluar gelangang. Masuklah gelanggang dan bersilatlah tunjukkan kehandalan!!

Kongkalikong

OKJ said...

Salam DAKJ

Sistem giliran

Saya nak tambah sikit lagi. Bagi sayalah, sebenarnya sistem giliran yg praktikkan ni memang bagus dan adil. Semua orang merasa, dan tiada monopoli. Yg penting, ia menyediakan akar yg kuat untuk bersaing. Bila dah jadi pokok, nak bukak business dekat Kazastan ke, Turkistan ke, Go head Gostan ke, dah tak perlu pertolongan orang lain pun.

Keduanya, dapatlah juga generasi baru merasa pulak. Apa salahnya dikongsi-kongsi supaya setiap orang ada kebarangkalian untuk mencuba dan merasa. Janganlah asyik nak dibolot oleh orang lama yg sama je. Tak berapa moleklah macam tu. Kita juga nak dengar nama baru pulak, ini asyik-asyik orang yg sama je.

Dan terakhir, sejarah mengajar bagaimana ‘ramai’ yg dah merasa dulu, anak-anak mereka lupa daratan, belot dan ada masuk parti orang kafir. Juga ‘ramai’ yg bila tak dapat lagi, asyik hentam parti dan PM je kerjanya. Pisang tak berbuah dua kali. Sekian TQ.

abdullahngah said...

bercakap pasal usahawan besar melayu atau dengan kata usahawan berjaya.

nak cerita pasal usahawan besar atau berjaya ini agar sama difahami.

Saya pernah bertemu dan diberitahu oleh mulut salah seorang usahawan berjaya.

Beliau telah dianugerah sebagai usahawan berjaya, kerana ada kilang papan, ada syarikat perusahasaan bas, ada syaikat perumahan, syarikat pengangkutan lori besar dan kecil.

Beliau memberi tahu saya bahawa saya tak layak menerima anugerah usahawan berjaya.

Saya tanya mengapa Datuk? mana mungkin yang memberi anugerah itu tersilap.

Kata Datuk itu memang saya tak layak dianugerahkan usahawan berjaya.

Mengapa? tanya saya lagi

Jawapan datuk itu, saya ada hutang bank sebanyak RM 2 bilion.atas sebab itulah beliau merasakan tak layak terima anugerah yang diberikan.

Ini dua puluh tahun lepas. Jika hari ini mungkin hutangnya jadi RM 4 bilion, kerana syarikat miliknya satu satu tutup. Muflis.

Demikian kedudukan usahawan besar Melayu dulu dan sekarang.

Anonymous said...

SAUDARA MELAYU CELIK

SYA SOKONG PENDAPT SAUDARA MAIN HENTAM,KOMEN DAN BANKANG MEMANG SENANG DIA ORANG NI, BUKAN SEMUA DAPAT KITA MEMUASKAN HATI ORANG BEGITU JUGA KERAJAAN PAKATAN DINEGERI YANG MEREKA MEMERINTAH ADA JUGA YANG BAIK BURUK DISANA SINI....

ATAS PAGAR

Anonymous said...

Dear Datuk,

1. Sdr Fed Up berkata:

"Saya juga mendapat tahu, agak ramai pensyarah-pensyarah maktab yang tidak bermula kerjayanya sebagai guru cemerlang di sekolah. Nampaknya kriteria yang satu ini tidak diguna pakai."

Juga Sdr Fed Up berkata:

"Semasa dalam proses peralihan. Semasa praktikal.

Boleh dilihat ada perbezaan antara kelas guru tetap dan kelas guru pelatih. Umumnya, konsep P&P adalah sama namun guru pelatih kelihatan dalam pendekatan yang lebih segar dan "out of the box"."

Maka saya boleh merumuskan, perkara yang pertama tidak memberi significant negative impact kepada keadaan. Rather lebih segar dan out-of the box pula.

Guru Cemerlang bagi saya adalah mereka-mereka yang boleh menghasilkan terbaik dalam keadaan kekurangan. Terbaik bagi saya bukan tentang 5, 7 atau 8 A.

Guru Cemerlang umpama ibu-ibu dan bapa-bapa cemerlang yang dalam kemiskinan dan ketiadaan masih mampu melahirkan anak-anak generasi yang kuat semangat, tidak mudah mengeluh... mahir mencari jalan mengatasi cabaran-cabaran yang mengombak ganas, dari kiri dan kanan, hadapan dan belakang, atas juga bawah. Tanpa menggadaikan nilai-nilai murni bermasyarakat. Mencari kebenaran tanpa menidakkan kemungkinan tidak ketahuan. i.e. Leading the children in their own life-long learning.

Perfectionist maybe, but that's what it is.

2. Sdr Fed Up juga berkata: "Kini, sudah semakin ramai pekerja yang keluar kerja pukul 5 di satu tempat dan masuk balik kerja pukul 6 ditempat lain. Maklumlah bukan semua ofis, majikan pejam mata dengan aktiviti MLM.

Maka jangan la terkejut jika dalam masa 5 tahun, anak-anak kena bekerja sambilan untuk membayar yuran IPTA/IPTS."

Sekarang sudah meluas. And the surprise is siapakah mereka yang memberi banyak peluang pekerjaan part-time kepada mereka yang memerlukan ini. Micro and small-businesses, bukan tauke-tauke besar. Di kedai-kedai dan kiosk-kiosk kecil. Apakah kita menghargai sumbangan kearah ini.

Next time kita singgah di kiosk di mana-mana hypermarket, boleh tanya shop assistant especially on the weekend siapa mereka sebenarnya.

3. Kata Sdr Fed Up lagi: "Mungkin ada rahmatnya sistem semester IPTA/IPTS diselaraskan ikut piawai antarabangsa dan membolehkan cuti semester selama 3 bulan lebih (macam summer break di US). Ada masa untuk anak-anak kita cari kerja bagi menampung yuran.....dan bil handphone....."

Setuju. Sangat benar dan baik anak-anak bekerja part-time begini. Bukan sahaja tentang wang, tetapi tentang kesusahan. Cuma pastikan mereka faham menjaga dan membawa nilai murni apabila di tempat kerja. Kerana kebanyakan part-time di bandar ialah sebagai shop assistants di hypermarket dan supermarket.

Sambung ...

Terima Kasih

XERONINE

Anonymous said...

Dear Datuk,

Sambung ...


4. Sdr Fed Up sambung lagi: "Berlaku kejutan sosial. Ini terhad kepada penempatan tanpa kemudahan asas yang cukup. Tidak besar bilangannya tetapi jauh dibawah par walaupun selepas hampir 55 tahun merdeka.

Kejutan karier. Budaya kerja di sekolah yang semakin lama semakin jauh dari arus ilmu pendidikan terkini mendesak kebanyakan guru baru mengambil jalan mudah dalam tugas."

Tentang ini saya teringatkan beberapa pelajar dari beberapa buah universiti. Cuti semester mereka dihabiskan di pedalaman bersama-sama orang-orang hulu masyarakat Orang Asli. Part of their ongoing commitment to understanding and contributing to real life.

Mungkin semua pelatih guru perlu ambil core credit untuk real life experience begini. Mungkin sudah ada ... apology for the ignorance. Can check ... later InsyaALLAH.

5. Soal Sdr Fed Up menutup bicara: "Khianat atau tidak? Beauty lies in the eyes of the beholder."

Bila baru mengucapkan "SELAMAT HARI GURU" tak sampai hati pula kata begitu ... Walau maksud Sdr Fed Up menjurus jauh lebih dari itu. Baiknya mungkin yang terasa KHIANAT, merenung semula FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN kita.

And ...

6. Sdr Melayu Celik said: "Saji. You seem to be commenting a lot in this blog. I can safely draw into conclusion that after reading some of your comments, I found that you are too idealistic a person. Are you successful in your profession?"

Your question is a bit condescending, don't you think. Sdr, Jangan begitu ...

Terima kasih

XERONINE

Anonymous said...

"Guru Cemerlang bagi saya adalah mereka-mereka yang boleh menghasilkan terbaik dalam keadaan kekurangan. Terbaik bagi saya bukan tentang 5, 7 atau 8 A."

Bagi saya guru cemerlang adalah guru yang boleh meniup inspirasi sehinggakan pelajar berkemahuan berusaha sebaik mungkin.

This, to most people, is also considered as a perfectionist ideal.

The key word here is, "semakin ramai yang mengambil jalan senang". Saya katakan budaya ini semakin membarah dalam institusi persekolahan.

Jangan salah faham kerana saya tidak meletakkan zalim pada mereka yang bekerja di sekolah.

Hampir keseluruhan hujah saya sebelum ini memperlihatkan kerosakan yang bermula dari atas dan bukan sebaliknya. (Mungkin pendekatan saya yang mengikut kronologi karier seorang guru yang menjadi masalahnya).

Saya amat percaya "nation building" berfokus kepada bidang ekonomi dan pendidikan.

Dan sekali lagi saya katakan, kerajaan tidak sepenuh hati/serius dalam bidang pendidikan.

"Next time kita singgah di kiosk di mana-mana hypermarket, boleh tanya shop assistant especially on the weekend siapa mereka sebenarnya."

Amat malang syarikat besar, GLC mahupun kerajaan tidak ada polisi untuk menerima pakai konsep "internship". Jika sebaliknya, pelajar-pelajar kita tentunya tidak terhad bekerja dishopping mall/kiosk sahaja semasa cuti semester.

"Mungkin semua pelatih guru perlu ambil core credit untuk real life experience begini. Mungkin sudah ada ... apology for the ignorance. Can check ... later InsyaALLAH."

Jika adapun, ia program yang tidak termasuk dalam program latihan yang dirangka.

Ironinya, setiap pelatih guru perlu melalui progam latihan air. peratus sekolah yang mempunyai program berasaskan latihan air?

"Bila baru mengucapkan "SELAMAT HARI GURU" tak sampai hati pula kata begitu ... Walau maksud Sdr Fed Up menjurus jauh lebih dari itu. Baiknya mungkin yang terasa KHIANAT, merenung semula FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN kita."

Adik beradik, sepupu, ipar saya ramai yang jadi guru. Selalunya mereka dilimpahi kasih sayang anak-anak murid mereka.

Setiap kali selepas raya, rumah mereka tidak putus ditandang anak-anak murid baik yang semasa mahupun yang sudah tamat persekolahan.

Yang mereka kecil hati dan merasa dianak tirikan adalah terhadap THE big boss. Tengok sahajalah hadiah hari guru tempohari tertumpu kepada mereka yang ada meja dipejabat. Sedangkan mereka itu lebih banyak menguruskan hal jabatan daripada hal sekolah.

Seperti saya katakan sebelum ini, yang memenuhi kerusi di jabatan dan kementerian bukan berasal sebagai guru.

Disitulah khianatnya. Disitulah zalimnya.

Fed Up

saji said...

Sdr Melayu Celik

1. Setiap kritikan dalam artikal saya mengenai kepincangan pentadbiran kerajaan UMNOBN dalam melaksanakan dasar awam dalam bentuk projek khasnya yang disiarkan oleh media perdana saya bincangkan sekali cadanagan pembaikannya berdasarkan ilmu2 Barat yang praktikal dan releven yang, kemudiannya, saya sokong dengan ilmu2 Islam yang releven juga. Begitulah komen2 saya dalam bolg ini. Adakah saji seorang idealistik?

2. Tidak lama selepas PRU 12 saya tulis dalam MINGGUAN WASILAH mencadangkan parti UMNO dikonsevasikan, dalam erti kata memulih dan memelihhra perjuangan asalnya - bangsa, agama dan negara. Kemudian saya teruskan perbincangannya dalam blog ini dalam posting2 Dakj yang saya anggap sesuai. Di mana, dalam perbincangan terbaru saya dengan sdri maae, saya jelaskan, saya ingin melihat parti UMNO dilakukan proses konservasi tersebut, iaitu seperti tindakan ahli konservasi tempatan mengkonservasi bangunan lama Central Market untuk dijadikan bangunan Pasar Seni yang sedanya itu.

Cuma yang saya belum sempat bincangkan ialah, parti UMNO di bawah kepimpinan PM, Pak Lah tidak melakukan konservasi seperti apa yang saya ingin lihat, kerana terus mengekalkan bangunan pasar lama Central Market tersebut dengan melakukan sedikit pengubahsuaian sana sini. Malah saya lihat, apa yang PM DSN lakukan sekarang dengan laungan 'berubah atau kena ubah', saya lihat, beliau bukan sahaja menyambung kerja2 pengubahsuaian yang telah dilakukan oleh Pak Lah sebelumnya, malah menambah dan merobohkan apa yang telah diubahsuai oleh Pak Lah sebelumnya itu.

Di peringkat ini, saya akui saji seorang yang idealistik.

Tetapi, berdasarkan ilmu2 Barat yang praktikal dan releven dan ilmu2 Islam yang saya 'gali' sendiri untuk saya gunakan untuk menyokong ilmu2 Barat tersebut dengan tujuan khusus untuk memperbaiki kepincangan pelaksanaan dasar awam dalam bentuk projek khasnya di bawah pentadbiran kerajaan UMNOBN seperti yang dibincangkan di atas dan sebelumnya dengan sdr tokman, adakah saya masih dianggap seorang idealistik?

Anonymous said...

Salam DAKJ serta para komentar semua,

Kepada Melayu Celik,

In this democratic country, every political party/ies have the chance to govern the government as long as the "masyarakat/rakyat" choose them.

Kenapa harus manjadi takut sekiranya bukan UMNO/BN menjadi pemerintah?

Adakah masyarakat/rakyat di negeri yang di"governed" oleh PR mati? kebulur? atau susah kerana PR memerintah?

Saya rasa tidak.. dan jikapun ada, di negeri2 yang diperintah oleh BN pun ada rakyat yang menderita.. ingat, selepas 53-54 tahun memerintah dgn 2/3 majoriti, semua itu masih wujud. Dimana KPI BN didalam melaksanakan "zero" miskin tegar? After 53/54 years, the problem is still around.. for me and the other rakyat Malaysia.. it's a TOTAL FAILURE for BN.

I am not a penyokong tegar parti2 lain.. cuma we need a change.. a total clean-up so that the corrupted UMNO/BN leader to be put in the cold storage forever and this will be the learning process for every political party/ies to SERVE the masyarakat/rakyat in the right manners.. THAT, MASYARAKAT/RAKYAT ADALAH TUAN DAN MEMPUNYAI KEDUDUKAN YANG LEBIH BESAR/TINGGI DARIPADA PARA WAKIL RAKYAT DAN AHLI PARLIMEN..

Kita telah lama disogok dengan budaya yang terpaksa terbongkok2 merendah diri untuk berjumpa dgn wakil rakyat/parlimen.. why should we? we choose them.. they work for us and not the other way around. Tatacara dan pemikirang seperti ini harus di buang sama sekali.

Tolong buka minda supaya betul-betul menjadi seorang yang jelas "celik" dan tidak menjadi "buta" selama-lamanya.

Jika tidak.. akan terdapat lagi Melayu yang BUTA/OKU di dalam tanah air kita ini... which is YOU.

Harap anda terima dengan hati yang terbuka dan berfikir secara paling waras.

1280-K Taman Malik.

Anonymous said...

XERONINE,

If you feel that way I am very sorry to you and of course to Sdra Saji. Terlepas cakap. My weakness!!

Melayu Celik

saji said...

Sdr Kongkalikong

Saya tak cakap UMNOBN sekarang yang sudah jadi bubur. Sdr yang cakap. Yang saya cakap, sistem ekonomi UMNOBN sekarang yang sudah jadi bubur.

Mustapha Ong said...

Datuk AKJ,

Memandangkan bahawa banyak pihak masih membahaskan sebab-sebab orang-orang Melayu suka melenting jika dibandingkan dengan bangsa-bangsa lain di negara ini, maka pada hikmah saya, orang Melayu mungkin berada didalam keadaan "self denial" dan terlalu beremosi dengan kedudukan mereka yang dikatakan berlagak sebagai "Tuan punya Tanah Melayu". Mereka suka menganggap diri mereka sebagai "tuan" dan yang lain pula sebagai "hamba pendatang".

Mengikut pengajian yang pernah dibuat, setengah orang Melayu yang "kurang mendapat pembelajaran" dari segi pendidikan formal mempunyai pemikiran yang sempit serta masih hidup dibawah tempurong. Mereka tidak dapat memberi persaingan yang sihat sekira nya dicabar mahupun diuji. Mereka juga tidak mempunyai kewibawaan yang cekap dan kebal, melainkan mereka yang hidup dibawah kepimpinan yang teguh dari segi kekuatan politik orang Melayu UMNO.

Di negara ini, kita sedia maklum bahawa kuasa politik orang-orang Melayu memang sukar dicabar dan gaya politik yang "patronage" telah menjejaskan dan melemahkan daya persaingan orang Melayu jika dibandingkan dengan bangsa Cina, India dan lain-lain suku kaum di negara ini.

Selagi orang Melayu yang hanya mengadaikan nasib mereka kepada Kerajaan melalui pemberian berbagai-bagai subsidi, maka payahlah Kerajaan hendak mengubah sikap dan minda orang Melayu untuk berdikari dan terus maju kehadapan dengan persaingan bangsa-bangsa yang lain.

Sebagai contoh, kepimpinan orang Cina dan India yang memegang jawatan-jawatan Menteri kanan dan pegawai-pegawai perjawatan tinggi Kerajaan telah merosot sebanyak 50% atau lebih dalam jangkamasa 40 tahun yang lalu, tetapi mereka tidak melenting atau mendesak Kerajaan untuk mengembalikan jawatan-jawatan penting mereka. Apabila MCA kehilangan jawatan penting kabinet sebagai Menteri Kewangan, adakah kaum Cina melenting mahupun memboikot Kerajaan khas nya dan Barisan Nasional am nya? Mereka terus memberi sokongan dan kepercayaan kepada kepimpinan Perdana Menteri dan UMNO.

Pada ketika UMNO diharamkan pada tahun 1987, kepimpinan MCA dibawah Ling Liong Sik boleh membolot kuasa politik secara sah melalui persidangan parliament dengan sokongan parti parti yang lain. Tetapi disebabkan kematangan cara politik MCA pada ketika itu, maka kuasa politik diserahkan kembali kepada UMNO (Baru) dengan cara hormat. Faktur ini tidak boleh dilupai jika kita mahu UMNO/BN terus memperjuangkan kuasa untuk memerintah di negara ini bagi kemakmuran bangsa 1Malaysia.

saji said...

Sdr Melayu Celik

Saji seorang terlalu idealistik:
(sambungan)

Jika sdr Melayu celik, mana lebih baik atau lebih beretika di antara mengkonservasikan parti UMNO umpama tindakan ahli konservasi tempatan mengekalkan bangunan pasar lama Central Market dan fungsinya di persekitaran baru setempatnya seperti yang saya bincangkan di atas dengan mengubahnya atau men'transform'nya menjadi Pasar Seni seperti yang seadanya itu?

saji said...

Salam Dakj

Sdr hrulfitri, anatara lain berkata dan sambil bertanya, "Kesilapan (UMNO)tahun 1990an nampaknya berterusan. Ada yg tak kena bila kita kemaruk nak lahir billionaire melalui cara bidan terjun seperti pemberian AP, kontrek istimewa dll tetapi yg lebih penting lahirkan beribu2 jutawan Melayu yg tulin iaitu yg tidak terlalu bergantung kpd kerajaan tetapi lebih bergantung kepada kuasa pasaran.

Sekarang cuba teka kenapa UMNO TAK SUKA ramai Melayu jadi jutawaan tulin? "

Komen:

1. Saya tidak fikir UMNO TAK SUKA ramai Melayu jadi jutawan tulin jika kita faham dasar perjuangan UMNO

2. Saya anggap rakan kontraktor saya yang walaupun hanya memilki lesen kelas F dan C tetapi mampu menghatarkan 3 orang anaknya belajar di luar negara dengan wang poketnya sendiri itu sebagai usahawan Melayu tulen atas alasan berikut:

a) Melaksanakan kontrak pembinaan yang beliau mampu lakukan dari segi modal dan kepakaran.
b) Memulakan dengan kelas F kemudian apabila sudah yakin dengan kemampuan baru tingkatkan kepada kelas C
c) Tidak mengali-babakan kontrak
d) Engan menceburi bidang lain, selain membeli aset
e) Tidak nampak sangat memihak kepada mana2 parti politik, apatah lagi menceburi politik, walaupun beliau penyokong tegar UMNO
f) Tidak terikat mengsub-subkan pakej pembinaan kepada sub-kontraktor Melayu sahaja
g) Tidak menginaya sub-kontraktor atau pekerja pembinaan dari segi pembayaran, khasnya
h) Komitment untuk menyipkan projek yang tinggi

RIIAM said...

DAKJ

Dato Mukhriz telah mencadangkan penubuhan universiti UMNO. Projek ini mesti disegerakan. Kursus yang paling diperlukan ialah "strategic political activism".

Seramai mungkin penjawat parti UMNO perlu mengambil kursus ini. Semoga mereka dapat atasi sindrom "KECUT TELOQ" dan "berat mulut"

Permintaan kepada Dato Mukhriz - "cepatkanlah lancarkan projek Universiti UMNO". Terima kaseh.

Anonymous said...

Berapa banyaklah jumlah wang biasiswa yang perlu kerajaan sediakan untuk SEMUA pelajar Melayu cemerlang kalau hendak dibandingkan dengan pembaziran wang perbelanjaan lain oleh kerajaan?

Kenapa perlu membazir wang untuk netbook 1Malaysia kalau duit untuk biasiswa pun tak cukup??

Bodoh sangatkah kerajaan sekarang???

*letih*

Anonymous said...

Salam.

Sdr Melayu Celik mengatakan "no government is perfect in this world!!"

Izinkan saya menyanggah. Mungkin benar kalau kita melihat kerajjan moden, kapitalis dan demokarsi acuan Barat/penjajah ini. Namun jika kita selusuri sejarah Islam boleh kita katakan kerajaan Islam dibawah Khalifah Umar Bin Abdul Aziz is the perfect government.

Wassalam.

JJ

Anonymous said...

Salam.

Sdr Melayu Celik mengatakan "no government is perfect in this world!!"

Izinkan saya menyanggah. Mungkin benar kalau kita melihat kerajjan moden, kapitalis dan demokarsi acuan Barat/penjajah ini. Namun jika kita selusuri sejarah Islam boleh kita katakan kerajaan Islam dibawah Khalifah Umar Bin Abdul Aziz is the perfect government.

Wassalam.

JJ

Anonymous said...

Salam.

Sdr Melayu Celik mengatakan "no government is perfect in this world!!"

Izinkan saya menyanggah. Mungkin benar kalau kita melihat kerajjan moden, kapitalis dan demokarsi acuan Barat/penjajah ini. Namun jika kita selusuri sejarah Islam boleh kita katakan kerajaan Islam dibawah Khalifah Umar Bin Abdul Aziz is the perfect government.

Wassalam.

JJ

saji said...

Sdr Melayu Celik

"Kita memang senang buat comment bermacam-macam ragam tapi akhirnya kita harus fikir tentang bagaimana sulitnya untuk melahirkan polisi-polisi yang diterima oleh rakyat yang berbagai ragam."

1. Ada kebenarannya kemen sdr di atas

2. Juga, ada kebenarannya tentang betapa sulitnya untuk melahirkan polisi-polisi ( seperti DEB dalam bentuk undang2/akta, belanjawan, program, rancangan dan projek yang diterima rakyat) yang berbagai ragam

3. Cuma saya tertanya2 mengapa Melayu2 celik seperti sdr tidak atau jarang sekali cakap tetang betapa sulitnya untuk seluruh anggota kakitangan kerajaan dan GLC yang diketuai oleh Menteri di Kementerian2 yang, di bawah aspek pelaksanaan polisi2 tersebut) dipertanggungjawabkan bagi keperluan menjaga (daripada diseleweng dan dipastikan dilaksanakan ke arah mencapai sasaran matalamat2 yang ditetapkan) dalam proses mereka (menteri2 dan kakitangan kerajaan dan GLC tersebut) menterjemahkan polisi2 tersebut bagi mencapai realiti yang diinginkan oleh pihak2 pembuat polisi2 tersebut masing2 iaitu dalam bentuk matalamat2nya yang mereka sasarkan?

3. Saya sengaja timbulkan pertanyaan di bawah perkara 2 di atas kerana, pertama, keseluruhan pengkitik dasar awam negara di negara ini dan diluar sana sering mengatakan, dasar2 awam negara bukan sahaja baik2 belaka malah setanding dengan di negara2 maju, tetapi lemah dari aspek pelaksanaannya, dan kedua, komen2 saya mengenai 'tongkat-tongkat' di atas khasnya yang sdr dan orang macam sdr tidak setuju itu, merupakan usaha saya sendiri untuk mengatasi kelemahan tersebut yang belum pernah difikirkan oleh pengkritik2 berkenaan, pihak pembangkang di negara ini dan UMNO sendiri, khasnya!

Anonymous said...

JJ,

Sdra kata, "sejarah Islam boleh kita katakan kerajaan Islam dibawah Khalifah Umar Bin Abdul Aziz is the perfect".

comment:

Malangnya kenapa Kerajaan Islam tak boleh bertahan ke hari ini dan selamanya hingga kiamat?

Kerajaan Islam hancur di telan oleh musuh Islam. Apa sebanya? Jadi kerajaan Islam pun tak perfectlah. Tak dapat bertahan hingga kini. Betul tak?

Melayu Islam pun nampak gayanya akhirnya begitu juga. Sebab kita dipengaruhi oleh materialism yang amat sangat hingga lupa yang mana haram dan halal apabila mentadbir negara.Orang Melayu sangat mengikut hawa nafsu yang berlebihan hingga menjadi perasuah. Orang Melayu keseluruhan begitulah tabiatnya baik dari UMNO, PKR mahu pun PAS. Semua sama gene nya!!!

Melayu Celik

Anonymous said...

Economist Kampong,

Nak tubuh Universiti UMNO? You must be joking!! Don't waste UMNO financial resource. If the idea comes from Dato' Mukriz I think he is crazy, indeed. It is just not practical at all. period. I hope UMNO does not pursue the idea!

Melayu Celik

saji said...

Sdr Melayu Celik

Ada duitke UMNO nak buat universitinya tu. Yang saya tahu, universiti perubatan MIC di Kulim yang seadanya itu pencetusnya yang juga orang kuat MIC terpaksa pau duit kontraktor2 dan konsultan2 yang diberikan projek kerajaan dan GLC!

Anonymous said...

Tok Kadir, kalu betoi apa yang Malaysiakini kata iaitu Umno jumpa Nik Aziz 5 kali dan tawar 3 jawatan kabiniet, tapi Nik Aziz tolak juga, saya hilang hormat kat dia.

Kalu dia betoi Tok Guru, dia kena bagi tau pengikut dia. Mintak pandangan depa. Lepas tu bagi tau semua orang Islam syarat Pas. kalu Umno ikhlas, Umno kena terima.

Tapi nampaknya Tok Guru lebih suka bincang dengan DAP dari dengan sama2 Islam. Saya suka kalu Ps join Umno dalam kerajaan perpaduan. Busuk2 pun Nik Aziz boleh dakwah hantu-hantu dalam Umno tu jadi baik. InsyaAllah.

Tapi Nik Aziz dia tau tapi dia sembunyi. Kat orang Islam dia tak bagi tau, tapi kat DAP dia ghoyat sokmo.

Kamjat Penang.

saji said...

Sdr Melayu Celik


Bagi saya, umat Islam yang celik seperti sdr tidak perlu terus membincangkan mengapa tamadun Islam jatuh atau mengapa kerajaan Islam tidak boleh bertahan hingga ke hari ini. Ini melainkan sdr pengkaji tamudan Islam dan Barat seperti yang saya lakukan dalam bidang pembinaan.

Juga, umat Islam yang celik seperti sdr tidak perlu terus membincangkan mengenai kelemahan orang Melayu yang sdr kaitkan dengan pengaruh materialism dan sangat mengikut hawa nafsu itu.

Ia tidak menyelesaikan masalah dan mengatasi kelemahan umat Islam dan Melayu, melainkan sdr mengemukakan cadangan penyelesaiannya bertahap dunia seperti yang saya usahakan dalam bidang pembinaan itu.

Anehnya, bila saya mengemukakan cadangan penyelesaian kepada masalah umat Melayu yang dipengaruhi oleh materialism dan sangat mengikut hawa nafsu sdr bukan sahaja tidak menyokong atau membuat komen lanjut mengenainya,setidak-tidaknya, tetapi, sdr melebalkan saya sebagai terlalu idelistik dan berdendam dengan kerajaan UMNOBN! Lepas itu suruh saya pangkah pembangkang di PRU 13 nanti

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).