A Kadir Jasin
[NO anonymous comments. Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym accepted. Thank you]
UPDATE - THIS is no gaffe, no faux pas. This is the King's order:
"The word Allah is exclusively for Muslims. Non-Muslims must respect this and are banned from using the world." - The Star.
I say: "Charge those who disobey, non-Muslims and Muslims, with treason." Period.
The government should stop making excuses.
ORIGINAL POST
AS world leaders have found out, they do not have to employ
billion-ringgit international advisers and scriptwriters to come out with
memorable quotes.
Many were made famous by gaffes than well-planned and well
thought out quotes and words of wisdom.
Well before our Prime Minister, Mohd Najib Abdul Razak, became
world famous (picked by world media) by asking “why don’t they thank the
government now that kangkung prices have fallen?” other world leaders had also
became famous with their faux pas.
Among them:
US President George H. W. Bush (Bush Senior):
“I do not like broccoli, and I haven’t liked it since I was
a little kid and my mother made me eat it. And I’m President of the United
States, and I’m not going to eat any more broccoli.”
He was laughed at as well as criticised because broccoli
(like kangkung) is rich in vitamins and Western parents make a point of feeding
it to their children. Children don’t like it.
My mom and dad were too poor and ignorant to be introduced
to broccoli, but thanks to our past leaders who developed this country, most us
can now afford and enjoy broccoli.
President Ronald Reagan (like our dear Pak Lah) was famous
for falling asleep at meetings and functions. Being a film star that he was, he
joked about it:
“I have left orders to be awakened at any time in case of a
national emergency, even if I’m in a cabinet meeting.”
With political leaders being increasingly accused of breaking
the law, the saying by Richard Nixon might be a source of false assurance. He
said:
“When the President does it, that means it’s not illegal.”
He was wrong. Nixon was found guilty of the Watergate
break-in scandal and resigned in 1974 rather than facing impeachment.
The fortunes (and misfortunes) of world leaders, past
and present, are caused by the things their wives say and do.
The most famous (or infamous) was that of Marie
Antoinette, the consort of the last King of France, Louis XVI.
The story (not necessarily history) has it that when
told that the people had no bread to eat, Marie Antoinette supposedly replied:
“Qu’ils mangent de la brioche.” (Let them eat cake.)
For her extravagance and insensitivity, she and Louis
paid with their heads, literally. They were executed using the guillotine in
1793, a year after the French republic was proclaimed.
The famous French writer, Jean-Jacque
Rousseau, wrote:
“Enfin je me rappelai le pis-aller d’une grande
princesse à qui l’on disait que les paysans n’avaient pas de pain, et qui
répondit : Qu’ils mangent de la brioche.”
(Finally I recalled the stopgap solution of a great
princess who was told that the peasants had no bread, and who responded:
"Let them eat brioche (cake).")
Paid a heavy price for dismissing the people |
But Rousseau's assertion was disputed by Zhu Muzhi, president
of the China Society for Human Rights Studies, that the French writer’s version
was an alteration of a much older anecdote:
"An ancient Chinese emperor who, being told that his
subjects didn't have enough rice to eat, replied, 'Why don't they eat
meat?'"
It was attributed to Emperor Hui of the Jin Dynasty, who was
“developmentally disabled" and died of premeditated poisoning.
Back home in “modern” Malaysia, a minister was recently
quoted as saying: “...if chicken is expensive, change your taste, eat fish and
meat instead.”
No need to humour that minister by mentioning his name. The
man could be so out of touch with reality that he didn’t know beef is more
expensive than chicken?
And before more Malaysian leaders put their foot in their
mouth, causing disgust and shame to all of us, may I quote a gem from President
George Washington, the first President of the United States, as a reminder? He
said:
“It is better to offer no excuse than a bad one.”
Wallahuaklam.
60 comments:
Well said sir, happy weekend.
Asslamualaikum Dato'
Setuju dengan Dato'
Bagaimanapun, UMNO khususnya dan BN amnya, penuh dengan slogan-slogan. KONONNYA slogan mencerminkan betapa baik, bagus dan prihatinya mereka kepada rakyat.
Cemerlang, Gemilang, Terbilang........
Mana dia As-Shafei.....
Ku cari damai abadi....
Janji ditepati.....dah janji janji dicapati....
DAN sekarang tak semena-mena KANGKUNG jadi terkenal di media....
Bukan kita nak sampaikan harga kangkung turun kepada PM......
Kangkung dan inflation tu perkara berbeza....
BAGAIMANAPUN, Langitbiru amat yakin, semua pembahas di sini sediamaklum apa YANG RAKYAT MAKSUDKAN bila menyebut KANGKUNG.....
OK lah Dato'.....
SAYA nak tanya satu soalan kepada Dato' sebagai wartawan Ekonomi yang sangat berpengalaman....
APA AKAN JADI KEPADA EKONOMI NEGARA DAN NILAI RINGGIT BILA HUTANG NEGARA MENCECAH DAN MELEBEHI PARAS 55% DARI KDNK?
TERIMAKASIH DATO.
Hahahahaha, this intended to Najib & his supporter particularly Kampung Man.......
si tacuisses, philosophus mansisses
Mustapha Ong,
Can eat that or not? Hahahaha!
Enjoy the film
http://www.youtube.com/watch?v=yeF_o1Ss1NQ
Something is better said than done. Many things are better done than said. If every thing is said and done, we all kaput!
Salam Dato,
1.The Najib bashing will still continue everywhere and it is getting hackneyed and become almost a trite.I wonder if Najib ever read these blogs.I hope he does and the message is clear that they don't want him to open his mouth.Is it ?.Poor Najib, they hit him below the belt now.I am sure the people of Pekan (Najib won with a majority of 35,613 there) loves this man a lot so are most of the UMNO members nationwide. They gave him a free passage unchallenged last UMNO election He must be some kind of a MAN and they give him BIG thumbs up too.But the opposition , as expectedly ,thinks otherwise. Ini biasa. Pedulikan depa Najib.Just focus and be a good PM for good Malaysians.
My advise to most people, according to my teacher Cik Gu Lau Hut Yee dulu .He said to those who like to banyak bercakap , berceloteh dan ' unproductive ', sentiasa ada saja yang tak kena is simple "It is better to keep your mouth shut then be looked at like a fool when you speak up "and "If you have nothing good to say just shut up !!".He was a dedicated and most loved teacher then in our school ,STAR Ipoh. Demer ni kritikal gamak nya kot.
2.I did not spend much time in France (a hitch hiker in Europe yes)but many years in Scotland.If one ever had a chance to be in Edinburgh ( spend many years there ) don't forget to visit the historical Edinburgh Castle perched high on solid rock dominating the city across Princess Streets.It is one of the most beautiful city in Europe. Scotland has her own separate history about their Mary Queen of Scots born in 1582 and was tragedically executed in 1587 believed ordered by Elizabeth 1.She too had colorful life and lived a lavish spending like that of Marie Antoinette of France.
3.Talking about food.I am not an arabic man but I enjoyed nasi arab.Try Saba Restaurant at Jalan Jelatik.Hmm....just had my lunch there this lazy sunday noon. Very nice but they don't serve kangkung my favourite vegetable there though.
But this ADUN Macang Bubuk Lee Khai Loon has gone further.According to report " Khai Loon di anggap biadap apabila bertindak menyumbat kangkung ke dalam mulut patung menyerupai Perdana Menteri di pasar Bukit Mertajam....." Dengarnya lebih 3000 masyarakat Melayu berarak secara aman di Bandar Seberang jaya , Permatang Pauh , P Pinang membantah.Sekira ini benar berlaku ianya tentulah keterlaluan dan tidak dapat diterima.It is not gentleman of Khai Loon and it is not very nice.Come on boy.I think I better watch this badminton final now than talking about this stupid and naive Khai Loon, better right?. I too will not want to miss my MU team against Chelsea EPL tonight.
4.I am proud of our badminton double pair Goh V S and Lim K W (not that DAP LGE,of the Lim dynasty who is a pain in the neck to me) who won their Malaysian Badminton Open today with a cool USD39,500 price a first for them.Congratulations boys!.Hopefully Lee Chong Wei win his single title for he 10th time next .Have fun and enjoy the badminton sport.Sports unite and politics divide.Agree?. Cheers.
Salam dato,
That is good piece of yours for this good weekend.
Someone has written about aging and brain, something like mind over matter...if you do not mind, it does not matter...yours still good lah dato!.
Abu Bakar Ab Rahman
Salam Dato
Kalau Najib dengan lawak kangkungnya.... Johari abdul pulak dengan lawak p.ramlee nya ketika cuba mempertahankan anwar dalam kes video cina doll...
Pasai tu la kita jangan percaya sangat dengan politikus ni..... suruh depa buat kerja dulu kemudian baru bukak mulut cakap lah kuat kuat pun tak apa....
Jangan jadi macam din melaka.
alam Dato,
As I drive out into town after my nasi arab lunch today I saw this big NST billboard that says:
"READ BEFORE YOU FAN THE FIRE"
Get the INSIGHT for a clearer picture.It says.
There is a lot of truth in this NST advert and yet many don't believe the MSM like NST, BH, The STAR and Utusan Malaysia.
Come on looes 74 don't be lazy to write..We want to know your thoughts and reasoning NOT the internet links ok.He..he.. Sorry, not even once I look at those links you propose.It is predictable.Ha...ha..
P/S Mary Queen of Scots was born in 1542 and not 1582...a typo error.My apologies.
Thank you.
Datuk
1. Hampir kesemua pemimpin kita di alaf baru ini tak mampu untuk bercakap secara resional jika tidak dibekalkan teks di tangan, terutama apabila diprovok oleh wartawan. Di mana silapnya?
2. Kebiasaannya mereka akan menyalahkan wartawan (atau orang yang mempersoalkan) sebagai salah tafsir. Kalau seorang dari 10 yang mendengar faham lain mungkinlah salah tafsir, tetapi biasanya hampir semua orang faham dengan maksud yang sama.
3. Di era ledakan teknologi maklumat dan kemajuan pengetahuan sekarang ini pemimpin sepatutnya lebih peka serta berhati-hati dalam pertuturan dan perlakuan, tidak sampai lima minit mereka tutur atau lakukan sesuatu yang kurang elok ianya telah berada dan menjadi viral di alam maya.
4. Mungkin mereka ok dan tak rasa malu, tapi saya sebagai rakyat Malaysia rasa malu dengan banyaknya kenyataan-kenyataan kurang bijak oleh pemimpin dan jadi bahan jenaka dalam atau luar negara.
5. Satu ketika dulu ramai yang mempersendakan Sammy Vellu kerana kenyataan-kenyataan lucu beliau. Tidak hairanlah kerana beliau memang tidak menguasai bahasa Melayu dengan baik. Kini pemimpin Melayu sendiri yang mengeluarkan kenyataan yang bukan sahaja lucu malah seolah-olah memperbodohkan rakyat.
Toolbox
Aslkum Dakj
Mengambil iktibar dari paparan Dakj kaki ini ssya ingin cadangkan.
Apa kata kalau Institut Tadbiran Aeam Negara atau Biro Tata Negara atau Universiti2 awam memulakan modul komprensif tentang sejarah naik turun pemimpin dunia atau naik turun sesuatu dinasti.
Dan kerajaan hendaklah mewajibkan semua jpemegang dan pasangan mereka untuk jawatan juasa bahgian semua parti politik , ahli dewan rakyat, ahli dewan negsra, ahli adun, ketua2 jabatan kerajaan, anggota pentadbiran daripada setia usaha parlimen hinggalah perdana menteri, sultan, agong dan raja muda MESTI hadir sebelum disahkan dalam jawatan.
Sedikit sebanyak mereka akan faham kenapa ada pemimpin dan raja yg sehebat mana pun akan tumbang kalau tak jaga kepentingan rakyat dan perintah Allah.
UMNO ada berani ke.
Yg mereka lebihkan silibus sembah pemimpin UMNO je.
`No excuse is better than the bad one` Coincidentally that was what happened to our former PM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj for having no excuse in making bad decision by granting citizenship to pendatangs to Tanah Melayu.
Now these pendatangs children are telling all Melayus Islam that Titah Yang Di Pertuan Agong on Kalimah Allah only applies to Rakyat Melayus and not them as Malaysia is a SECULAR nation and not ISLAMIC.
Tunku Abdul Rahman`s famous `Tidak Apa or Biaq Pi lah` attitude when confronted with `challenges` is the root cause of No Excuse Is Better Than Bad One.
Dato'
Everyone in the cabinet agrees that East Malaysian non-muslims can use "the word". To be precise, this includes the PM, home minister and minister in charge of islamic affairs. Shouldn't they be charged for misleading everyone ????
SDr Hari,
1. I too agree that Allah can be used by non-Muslims in Sarawak and Sabah.
2. By convention, that has been the situation in the two Borneo states for a long time.
3. I believe that is partly because the Malay language was used as the lingua franca for the propagation of Christianity among the anak negeri (natives) of the two states.
4. On the contrary, the Malay language was not widely used for the purpose in the Malay States. Instead, English, Tamil and Chinese languages were used, hence we find today Chinese and Tamil language churches.
5. Christian missionaries also set up Chinese and Tamil language schools for the purpose, hence Chinese Methodist Schools.
Thank you.
Dato'
Thank you for the reply. But this is what his highness (decreed ?)
"The word Allah is exclusively for Muslims. Non-Muslims must respect this and are banned from using the world." - The Star.
I say: "Charge those who disobey, non-Muslims and Muslims, with treason." Period.
---------------------------------
Is not the King's decree for all Malaysians (East and West ?)
What happens to the East Malaysians whom have now moved to West Malaysia ?
If a detailed explanation like the one given by you is done by the main stream media then maybe people would be less agitated ???
Sdra Hari,
1. Sarawak and Sabah enjoy considerable autonomy in the Federation of Malaysia.
2. I never question the right of Sawarak and Sabah to be different from the rest of the federation, hence in the use of "Allah" and the Malay language among Christians there. I have stated this repeatedly.
3. But in the peninsula, especially in the Malay states, the Sultans have authority over Islam and Muslims are in the majority. Do read the Federal Constitution.
4. I can't understand why some peninsula Christians and their liberal backers, including a handful of people calling themselves Muslims, are so strident at the expense of offending the Muslim majority.
5. The government may be weak and in state paralysis, but be mindful of the feeling of the Muslim majority. Why stir the hornets' nest now?
6. Is this about the Christian faith or show of power?
Thank you.
Dear Sdra hari,
1.Everyone is equally concerned on this issue of 'Kalimah Allah' and we want it resolved amicably without confusion with level headed.As I have said the Mahkamah Rayuan has made that decision on this issue last 14 Oct 2013.Our Perlembagaan is clear on that kebebasan berugama di negara majmuk Malaysia.
2.If you could kindly google 'Isu Kalimah Allah' you will find answers and achieve understanding on the issue.
Thank you.
P/s I was told Angola is the first country in the world that has banned Islam and halting the spread of Islam there and yet in the UK/Europe there are many (thousands) Christians watching football matches(like EPL) in the stadium than attending Sunday Mass in the Churches.Malaysians should respect all religions sir.
Dato'
Thank you again. I think all of us must be mindful of the feelings of the muslims/malay. I still feel that the government failed to enlighten the ppl on this issue i.e. there is still a lack of clarity in the explanations and as you said, some stern actions.
Meanwhile, if this is indeed an attempt at show of power by the christians then all i can say is ""padan muka" to them when the hornets get angry...but it's pity as everyone will suffer in the end...
Aslkum Dakj
Pasal kalimah Allah ni pening la.
Yg bukan ulamak pun sibuk nak komen.
Melihat ulamak sendiri berbeza pendapat umat islam apa lagi, berpecah seribu.
Cakap sultan dan Agong pun nampaknya tak di apikkan oleh penganut dan persatuan kristian.
Eluknya selepas bertitah tapi tak diendahkan, maka ketua2 UMNO tunggu apa lagi? Sila arahkan polis tangkap, reman dan siasatlah paderi2 atas apa juga kesalahan yg mungkin telah mereka lakukan.
Kalau tak sanggup lebih baik diam. Tak nampak kebodohan sendiri. Kes sekolah cina di Johor suruh guru muallaf buka tudung pun UMNO si pejuang Islam bisu je. Hipokrit betul.
Melalak tak tentu arah. Spin sana spin spin sini.
Matlamat ketua2 UMNO jelas iaitu:
1. Biar satu Malaysia Melayu UMNO tiba2 jadi pejuang Islam.
2. Perpanjang isu ni kalau boleh hingga PRU 14. Nampaklah UMNO perjuang Islam.
3. PKR dan PAS yg dah masak dgn tektik kotor UMNO lebih memilih low profile. Tapi dituduh pulak seolah2 bersekongkol dgn paderi2 kristian dan konon menyokong perbuatan memperkotak katik Islam.
Geliga kan skrip drama ciptaan UMNO yg akan sentiasa di ulang2 menjelang PRU .
Dah kuat sangatlah Islam mereka selepas perhangat isu kalimah Allah
. Ye mungkin Islam fahaman atau ciptaan UMNO yg boleh fitnah org lain sodomi, tuduh pemimpin pembangkang ada kes video seks dan fitnah PAS mengkafirkan anli UMNO tanpa diberi peluang perjelas situasi.
TAK PASAL2 ISU KALIMAH ALLAH BERJAYA BANTU KETUA2 UMNO ALIHKAN MASAALAH SEBENAR ORG ISLAM ATAU MELAYU.
Senang betul mereka perbodoh Melayu kan.
Kalau asas agama kita dan anak2 kuat, tak mungkin boleh terpedaya dgn dakyah yahudi, nasrani mau pun KETUA2 UMNO.
Datuk,
Kelihatan para menteri hari ini lebih banyak bersikap 'defensive' dan tidak mempunyai sifat 'proactive'. Mereka tidak melakukan apa yang patut mereka lakukan bagi menaikkan taraf ekonomi rakyat. Sebaliknya, mereka lebih banyak menyalahkan keadaan. Sifat sebeginikah yang wajar ada pada cerdik-pandai yang kita undi sebagai wakil dan pemimpin kita?
Akhbar Sinar Harian pada hari ini 20 Januari 2014 memaparkan penjelasan seorang menteri berkaitan kenaikan harga barangan:
"Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata, rakyat tidak boleh menuding jari kepada kerajaan sahaja kerana ia melibatkan pelbagai pihak."
“Apa yang penting adalah mengatasi masalah kenaikan harga barang itu. Kita perlu lihat sama ada ia berpunca daripada pembekal, orang tengah atau peruncit."
"Shafie berkata, walaupun terdapat pihak memanipulasi isu kenaikan harga barangan di blog tertentu, masalah itu hanya akan selesai jika punca menyebabkan harga barangan naik dikenal pasti."
“Mereka ini (pihak tertentu) hanya pandai menyebarkan pelbagai dakwaan tidak berasas, malah menabur fitnah ekonomi negara semakin merudum dan rakyat tidak boleh hidup, ekoran kenaikan harga barangan di pasaran yang naik mendadak."
Kelihatan para menteri tertanya-tanya dari mana puncanya kenaikan harga barangan.
Dalam blog Syed Akbar Ali, "OutSyed The Box", beliau menyenaraikan beberapa punca kenaikan harga yang bersalah dari tindakan dan keputusan kerajaan. Antaranya:
-Minimum wages RM900
-Price of petrol
-Price of electricity
-Price of sugar
-Price of rice (a Bernas monopoly)
-Price of cars
-Price of postage
-Toll rates
-Price of steel - determined through import controls
-Price of cement - determined through import controls
-Lesen perniagaan DBKL
-Price of imported beef - (determined by AP controlled by one person)
Persoalannya. adakah para menteri yang diketuai oleh Perdana Menteri tidak sedar bahawa sebarang keputusan pemberian monopoli, penarikan subsidi dan peningkatan cukai akan mengakibatkan kenaikan harga barangan yang selanjutnya akan juga meningkatkan harga barangan lain yang tidak berkaitan akibat dari peningkatan kos sara hidup? Adakah sebuah makmal penyelidikan dengan konsultan dari luar negara diperlukan bagi memahami prinsip asas ekonomi yang difahami oleh seorang pelajar sekolah menengah?
Nampaknya menteri-menteri kita ini lebih banyak bercakap dari membuat kerja.
Sufian Idrus
sebagai pembaca tetap blog ini - sejak pak lah menjadi PM, tulisan tuan memang bernas dan perlu difahami secara mendalam.
saya juga memohon jasa baik tuan agar dapat menulis tentang BSN - bank simpanan nasional.
sejak 10 thn lalu kerja BSN ni tak lain sibuk buat peraduan kereta mewah sajaaa.
Saya tidak pasti di semenanjung, tapi di Tawau... elok klau tuan dtg sendiri utk mengalaminya.
kaunter ada 8 tapi yg layan pelanggan hanya 2 atau 3 sahaja. klau datang jam 10 pagi alamat keluar jam 12 atau 1 ptg.
Mungkin;
- kurang pekrja
- pengurusan/pekerja tidak cekap
- pengurusan tidak peka dengan kehendak pengguna
- dasar kerajaan utk menyusahkan rakyat
entah pengerusi BSN sedarkah hal ni?
Dato'
Dalam Agama Islam tidak ada hukum haram di satu tempat dan tidak haram di tempat lain atas sebab sensatif dan lain.
Yang mengatakan boleh di Sabah dan Sarawak tetapi tidak boleh di Semananjung bukan ikut hukum Islam tetapi ikut hukum lain.
Perlu dinyatakan disini, BN mendapat undi yang besar dari Sarawak dan rakyat Sarawak majoriti 44% Kristian dan 30% Islam.
Dalam soal hukum, tidak mengambil kira politik dan undi.
Setahu saya, dalam Islam kita tidak dibenarkan pergi ke tempat ibadah agama lain dan merampas kitab mereka. Atas logik yang sama kita tidak mahu tempat ibadah kita di negara bukan Islam contohnya di Eropah dan Amerika yang beribu bilangan masjid diceroboh.
Sepertimana kata Kampong Man, di England, tengok bola sama seperti satu agama kerana yang tengok bola lebih ramai dari yang pergi gereja.
Saya sendiri pernah melawat ke Gereja bersama rakan saya. Gereja di England (Cathederal) bukan seperti di sani, sangat besar. Rakan saya bertanyakan Paderi kalau boleh kami cuba bunyikan loceng yang besar tetapi tidak dibenarkan.
Pendekkata, dalam pengalaman Saya tinggal di England tidak tergugat iman saya sedikit pun.
Yang penting dan paling mustahak adalah pengetahuan agama yang ada dalam diri kita yang akan menjadi benteng iman kita.
Di Lebenon dan di Mesir ada ramai orang Arab Kristian dan Koptik Kristian dan perkara ini tidak timbul masalah tetapi kenapa di sini satu masalah.
Pada pandangan saya, terdapat dimensi politik yang menyebabkan perkara ini jadi berpanjangan.
Aslkum Dakj
Sufian Idrus.
Saya ucap terima kasih dan syabas atas ulasan yg sangat bernas.
Syukur pd Allah.
Aslkum Dakj
Betul betul cakap zed 85.
UMNO kalau nak tunjuk gah tunjuklah betul2 kalau jantan.
Jangan acah2. Lps tu kutuk PAS tak cukup Islamik malah sejak berkawan dgn DAP, dah tinggalkan Islam.
Sedapnya mulut.
Kalau negara kristian lain tindak balas bagaimana?. Kalau MP kristian Sabah dan Sarawak tu pakat2 tinggalkan UMNO. AMACAM?
Yg saya faham kita harus bijaksana....lembut tapi tegas dgn kafir.
Barulah ada chan mereka dipujuk ikut agama kita. Saya kata ada chan.
Kadir,
What happened if a christian sarawakian is carrying a malay bible in KL that contains Allah? Guilty or Not Guilty? What if a christian Sarawakian sing a christian hymm in Bahasa melayu that calls out for Allah? Guilty or Not Guilty?
What about the Indonesians christians doing the same? What if an Indonesian touched down in KL Sepang airport and sing this
http://www.youtube.com/watch?v=Y9dYfXPOULk
Jais going to do what then? Indonesia got 100 million orang lei.....Apa macam
Sdr zed-85, antara lain, berkata: "Pada pandangan saya, terdapat dimensi politik yang menyebabkan perkara ini jadi berpanjangan."
1. Saya pun berasa begitu. Ini bukan tuntutan baru. Cuma dulu diredakan melalui perbincangan closed door.
2. Ramai menteri beragama Kristian, khasnya dari Sarawak dan Sabah, bangkitkan isu agama tetapi tidak dipolitikkan.
3. Pada pandangan saya, yang berlaku hari ini adalah jelmaan dan mafinestasi "political Christianity" (Kristian politik).
4. Saya pun hairan mengapa kerajaan, khasnya PM, tidak berunding belakang tabir dengan paderi-pederi yang berpendirian politik ini. Tapi,kalau sudah berunding, apa hasilnya?
5. Adakah ini bermakna menteri-menteri Kristian tidak ada pengaruh atau mereka lepas tangan?
6. Seorang penasihat taraf menteri kepada PM, melalui seorang anak buah saya, meminta minum teh dengan saya. Jadi sebentar tadi kita bersembang lebih dua jam.
7. Antaranya, saya kata kepada beliau, adalah lebih elok kerajaan perkasakan ekonomi rakyat miskin dalam konteks keterangkuman (inclusiveness) daripada hanya perkasakan ekonomi Bumiputera.
8. Kalau hendak kukuhkan ekonomi Bumiputera pun harus dalam konteks ekonomi nasional. Mustahil boleh perkasakan ekonomi Bumiputera dalam konteks Bumiputera sahaja sebab Bumiputera hanya mengusai 23% peratus sahaja daripada aset korporat negara. Itupun dibantu oleh GLC dan GLIC. Aset korporat Bumiputera perseorangan tak lebih 2%.
9. Lebih elok PM panggil semua tauke Melayu, Cina dan India yang dapat kontrak, konsesi, lesen dan francais berbilion ringgit daripada kerajaan dan minta mereka bantu. Bagi tahu mereka, Cina tak sokong BN, tapi BN (melalui Umno dan parti-parti BN negeri di Sarawak) menang juga. Like it or not, they have to work with the BN government.
10. Ask them what have they done for the Bumiputera and how will they contribute to increase Bumiputera participation within the contact of their overall business.
11. Surely the government knows that some of them made financial contributions to opposition parties during the last GE.
12. PM is going against his own "inclusiveness" when only the Bumiputera are targeted for special assistance. Like I said before, there are Chinese and Indians who as also poor like the Bumiputera. Help them too.
Thank you.
Salam DAKJ
Pertamanya, menurut YB Dato’ Seri Utama Dr Rais, kajian daripada UIA menunjukkan tiada penggunaan kalimah Allah di dalam kitab agama sanawi selain Al Quran. Keduanya, masih ada lagikah kitab Taurat, Zabur dan Injil pada hari ini yg tidak diubah? Dan Ketiganya, kitab Injil juga ada menerangkan tentang rasul yg terakhir iaitu Rasullullah dgn terang dan nyata. Keempat, surah Al Ikhlas juga dgn jelasnya menerangkan segala-galanya. Kelima, Allah hanya redho Islam sebagai agama yg dianuti sekalian manusia sehingga akhir zaman. Keenam, apakah tujuan Bible nak guna hanya di dalam Malay version? Ketujuh YB PAS seorang tu tahu ke basic ni?
Bagi topic kedua, elok juga jika kiranya Dato’ bercerita tentang kata-kata propaganda Nazi Hitler pula seperti (saya copy & paste), “By the skillful and sustained use of propaganda, one can make a people see even heaven as hell or an extremely wretched life as paradise.“ “Great liar are also great Magicians.” “Hate is more lasting than dislike”. “Demoralize the enemy by surprise, terror, sabotage, assassination. This is the war of the future.” “All propaganda has to be popular and has to accommodate itself to the comprehension of the least intelligent of those whom it seeks to reach.” Dan banyak lagi.
Akhir kata, maaf cakaplah tapi saya nampaklah, isu index kangkung , isu Rosmah, isu Reza dan pelbagai isu lagi yg dimainkan secara skillful dan sustained sebiji macam propaganda Nazi Hitler utk menjatuhkan YAB Dato’ Seri Presiden, UMNO dan kerajaan UMNO BN. Sekian TQ.
Salam Tok..
Sdr Zed-85..
Komen Sdr: " Dalam Agama Islam tidak ada hukum haram disatu tempat dan tidak haram ditempat yang lain atas sebab sensitif dan lain"
Saya menyokong komen sdr dan ingin menambah.. kepada satu kenyataan Datuk Noh Gadut yang disiarkan oleh akhbar Sinar Harian suatu ketika dulu.. "Mereka yang mempertikaikan keputusan mahkamah mengenai penggunaan kalimah ALLAH boleh jatuh murtad"
Murtad bukan satu perkara main-main.. bila Murtad rosaklah "akidah"..
Dan kalau benar begitu artinya rosak akidah tidak mengira walau dimana kita berada.. Akidah Agama Islam tidak memileh tempat.. kalau tak boleh digunaka ditempat ini adakah boleh digunakan ditempat lain..
Jangan ada niat lain dengan menggunakan agama untuk kepentingan sesuatu tersirat.. yang bukan berlandaskan Islam yang sebenar.. berhati-hatilah..
Maaf dan terima kasih Tok..
Datuk AKJ,
1. Seperti yang dibangkitkan oleh salah seorang Pembahas, saya juga perasan ada di kalangan menteri/pemimpin tidak mengetahui SEBAB berlakunya kenaikan harga barang. Malah, mereka meminta rakyat mencari puncanya dan jangan dengan mudahnya menyalahkan kerajaan.
2. Suatu ketika dahulu persatuan pengguna dan NGO seperti FOMCA sangat aktif. Nama Bos FOMCA ketika itu, Prof Hamdan (Kalau tidak silap)begitu dekat dengan pengguna @ rakyat. FOMCA ketika itu selalu mendedahkan penemuan putar belit sebilangan peniaga yang tidak bertanggungjawab - seperti isu halal-haram, telah luput tempoh penggunaan, penipuan alat penimbang,harga yang melampau dan sebagainya.
Bagaimanapun, kini persatuan pengguna seperti FOMCA hilang taring. Di dalam hiruk pikuk rakyat meraung kerana kenaikan harga barangan yang tidak sepadan dengan pendapatan, persatuan pengguna seperti FOMCA seakan-akan tidak wujud di bumi Malaysia.
3. Tidak adakah lagi mana-mana pihak yang boleh bertindak seperti Allahyarham Datuk Hassan Ibrahim, Datuk Ishak Tadin dan beberapa tokoh lagi yang disegani dan ditakuti pada zaman mereka.Mereka sangat berani dan nekad menjalankan tugas. Mereka sendiri (Orang No.1 dalam organisasi)sanggup menyamar.
4. Pemimpin kecil atau komrad UMNO, PAS,PKR atau PERKASA....(opps bukan Perkasa kerana PERKASA UMNO juga) yang selalu bersidai di restoran mamak apabila tiada 'job'buatlah kerja sukarela. Contohnya, cuba siasat berapakah kos untuk menghasilkan segelas teh tarik Mamak.
Patutkah Mamak mengenakan harga segelas teh tarik RM1.50 - RM1.80?
Perlu dingat 90% pelanggan yang ketagihkan teh tarik mamak ialah orang Melayu. Melayu kini berumahtangga di restoran Mamak.Ini fenomena. Duit orang Melayu banyak masuk ke dalam poket Mamak yang digenggam tidak tiris.
Saya sarankan kerja ini dilakukan oleh pemimpin kecil atau komrad UMNO/PKR/PAS kerana pemimpin tertinggi UMNO/PKR khususnya jarang lepak di restoran Mamak. Mereka bersidai di tempat ekslusif dan tidak tahu sangat kenaikan harga teh tarik dan roti canai di restoran Mamak.
Pemimpin kecil/komrad UMNO yang selalu terkehadapan mengusung panji-panji " Bumi Dipijak Milik Orang' sewajarnya berada di saf paling hadapan. Restoran Mamak adalah lubuk Orang Melayu terutamanya anak-anak muda membuang masa dan membuang duit.
Jangan biarkan lagi 'Bumi Dipijak Milik Orang', hatta Mamak sekalipun.
hahahahahaha.........hahahahahaha
Din Melaka & Urang Awek enjoy!
http://www.youtube.com/watch?v=nq5o_Ah2K4c
Saudara AKJ,
Saya dah banyak memberi komen saya di blog yang lain, tetapi yang sebenar nya tak payah lah kita nak membawa tentang isu ini. Kita harus Kita harus kesalahan Kerajaan BN yang tidak pandai menganalisakan isu ini sehingga rakyat mula merasa gelisah dan terpaksa memberi berbagai reaksi sama ada positif mahupun negatif.
Bagi pendapat saya, isu ini perlu diselesaikan melalui perbahasan dan keputusan serta mengubah sebahagian daripada Undang2 yang temaktub di Perlembagaan hanya di Parlimen. Penggunaan istilah Allah ini telah pun dihalalkan untuk terus di gunalah di Sabah dan Sarawak, dan hanyalah di Semananjung Malaysia kita telah mengharamkan sebutannya oleh segelintir Kristian.
Pada masa yang sama, Kerajaan telah menutup mata setelah dan biarkan isu ini yang tidak akan diselesaikan dengan sendirinya oleh disebabkan bertapa sensitif isu ini. Saya tidak bermaksud untuk menghina keputusan Titah Agong, jauh sekali selaku seorang Islam yang sentiasa menghayati Keagungan Islam dan ketaat setia saya dan keluarga kepada Institusi Beraja Melayu dan Kesultanan yang sedia ada untuk membimbangkan bangsa, agama dan negara.
Akhira sekali, saya ingin mengkritik pendirian saudara dalam mengendalikan blog ini yang kesilapan ramai blogger-blogger dan pembaca serta peminat yang ramai. Yang saya maksudkan itu saudara perlu memantau dengan lebih teliti dimana ada pihak yang memberi komen yang kurang tepat dan sihat serta tidak mengikut ektika di tulang begitu Lisa dan bebas di social media. Saya tidak begitu senang dengan penyampaian kritikan looes74 yang agar melampau itu yang selalu hanya menyindirkan orang lain dengan tidak menggunakan otak nya. Lepas ini sudah tentu Looes74 akan membidas saya seperti seorang monyet yang tidak dapat makan kacang dan pisang, tetapi masih sukakan sahur kangkung dan bukan kangkang! Ada kah saya kesah....sudah tentu saya tidak ingin me balas walaupun dia menghentam saya dibawah tali pingan, "to hit below the belt is pengecut dan tidak ada bola"!
Salam Dato,
OKJ antara lain berkata:
"....maaf cakaplah tapi saya nampaklah, isu index kangkung , isu Rosmah, isu Reza dan pelbagai isu lagi yg dimainkan secara skillful dan sustained sebiji macam propaganda Nazi Hitler utk menjatuhkan YAB Dato’ Seri Presiden, UMNO dan kerajaan UMNO BN."
1.Ramai saya pasti yang mengikuti blog ini berfikiran sama dengan OKJ tetapi saya tahu DAKJ tidak bertujuan begitu.DAKJ and so are most of us are very concerned on economic affairs of our Malaysia .In fairness to OKJ, ramai blogger pro kerajaan juga memainkan isu ini tetapi tidaklah secara 'sustained' (bertubi tubi) melibatkan keluarga Najib sebegini.Banyak perkara baik untuk rakyat yang kerajaan Najib telah lakukan sebenarnya.Umpamanya dalam memberi bantuan dan mengatasi banjir dan juga mangsa banjir, usha dan intiative mengawasi harga barang terutama harga keperluan asas.Juga usha menghampiri rakyat on the ground.Usha perbaiki ekonomi negara dengan berbagai initiatives.Ini kita semua lihat sedang berlaku .Pada saya kritikan harus kepada kerajaan BUKAN peribadi pemimpin dan keluarga mereka secara sustained.Ini cuma pandangan saya sahaja.
2.Blogger tetap blogger mereka meluahkan apa yang mereka rasa dan tidak semestinya sama dengan apa yang rakyat majoriti rasa terutama yang mendapat direct benefit saperti BRIM, bantuan persekolahan, perubatan dan subsidi kepada kumpulan sasar.Saya fikir topik topik yang DAKJ utarakan lebih kepada mahu melihat feedback dari pembaca supaya segala rupa keluhan dan ketidakpuasan sampai ke pihak pemerintah dan pihak yang menguatkan kuasa .Mana mungkin Najib dan kerajaan BN nya boleh ditumbangkan saperti yang berlaku di Thailand.It is IMPOSSIBLE (Teringat ' It's Impossible '-by Perry Como zaman romantik dulu) Rakyat Malaysia tidak saperti mereka (Thailand).Kita telah dan baru sahaja memilih kerajaan.Isu isu yang dibangkitkan lebih bertujuan bagi memperbaiki lagi keaadaan kepada yang lebih baik supaya lebih berkesan .Pandangan dari 'Nyamok' disini juga penting dan harus diambil kira.This blog is for everyone walaupun terdapat nyamok nyamok yang punyai extermist view yang NEGATIF berterusan kerana kekechewaan pada pemerintah.Ini biasa.
2.Mahu atau tidak mahu realitinya tahun 2014 diramalkan bukanlah lagi tahun 'honeymoon' bagi kita rakyat Malaysia lagi saperti dulu dulu.Negara lain juga menghadapi masaalah yang sama.Negara Thailand menghadapi CRISIS yang lagi serius sahingga ketahap Bangkok terus LUMPUH dengan pertelingkahan anti kerajaan melibatkan kematian dan kecederaan.Bagitu juga dengan negara negara arab saperti Syria, Sudan , Mesir , Iraq dan Palestine umpamanya.USA dan Europe juga hadapi economic problem. Kita tidak begitu, Malaysia masih aman ,damai sober ecomically still vibrant but becareful with the possibility of property burst due to oversupply and speculation.The current RPGT appear working and a good deterrent to avoid heavy speculation.Arn't all these good measures and good gomen initiatives ?.
3.Yes, our ecomic problem ahead is real .The 2014 will be a hard time for us all .The rising cost of living, weaker Ringgit, rising inflation has resulted in the the various cuts in the government spending.True, the fact that the Ringgit has suffered in the last one or two years suggest that all is not really well with the economy.We need to exercise PRUDENCE all around. Agreed ?.
However, if our economy is structually sound our Ringgit should be able to witstand most of the adverse external forces without much depreciation.Haven't Bank Negara has been doing all along these tighning?.Of course they did and still doing.It will be a year of testing Malaysi's fiscal discipline.Lets have a positive mind in approaching this woes strategically. All the best of luck Malaysia.
Thank you Dato.
Saudara OKJ,
Saya tidak berminat dengan kenyataan Datuk Rais Yatim kerana beliau bukan lagi menteri.
Persoalan yang utama adalah, adakah permasalah ini hanya "unik" di Malaysia sahaja?
Sila rujuk link,
http://world.time.com/2013/10/15/allah-means-god-unless-youre-a-christian-in-malaysia/
Sekiranya ada Fatwa mengatakan satu hukum, dalam Islam tidak boleh kita melaksanakan hukum di tempat sekian boleh dan tempat yang lain tidak boleh.
Surah Al-Ikhlas adalah surah umum yang selalu kita bacakan dalam solat. Selain daripada hafal, kita harus paham maknanya dan dengan ini tidak mudah "keliru" dengan apa yang terjadi.
Nampaknya, kita di Malaysia mudah "keliru" daripada negera lain.
Saya tidak mahu menambah banyak komentar hal ini kerana takut lari daripada tajuk utama perbahasan topik.
Lagipun, sekarang ini ramai yang mengubah sikap pemakanan/diet kepada "vegetarian". Pemakanan yang sihat akan menambah-baik kepada modal insan.
Sallam
Aslkum Dakj
Macam biasa tulisan Pengundi Ampang cantik.
Masaalahnya sekarang bila ketua UMNO banyak dosa maka lebih banyak mereka upah pada atas pagar atas nama bayaran konsultan yg harganya tak mahal sangat tapi dek kerana dah ramai samgat maka tau2 jumlahnya
Rm7b
Agaknya tak cukup gelaran Datuk, jawatan senator dan ahli lembaga pengarah itu ini.
Bukan duit mak bapak sendiri pun.
Bagi mereka kebahgiaan bererti mengkayakan kawan2 dgn apa cara.
Kalau PERKASA dpt funding dari duit rakyat itu satu dunia dah tau.
Tapi bila JATI, PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA dan jabatan agama dah jadi jurubicara UMNO TAK MUNGKIN FOR FREE JE.......Ada yg dulu dikejar bank sekarang dah settle. Ada yg dulu tak ada gelaran sekarang Datuk.
Sah Dakj kalau belum bergelar Datuk, jangan harap walsupun di negeri PR.
Bukan MB yg ada kuasa beri gelaran tu.
Jadi at best peruntukan pd Melayu masih ada. Tapi dah berkurang dan dpt pd org tertentu yg berjasa.
Ketua2 UMNO sangat power. Payung negara pun gara2 pindaan perlembagaan terpaksa tunduk dan ada yg terang2 sokong. Ertinya dah tak berkecuali lagi pd semua rakyat
Pasal mamak.......apa sumbangan mereka pd Melayu secara umum hingga boleh diterima jadi ahli UMNO?
SUMBANGAN PD KETUA UMNO MUNGKIN BANYAK. SAYA TAK RELA MAMAK JADI PM.
Kalau antara ular dgn keling bunuh......
Kalau antara keling dgn mamak........lu pikir lah sendiri.
Sebab itu Hindu di India tak beri muka. Agaknya.
KANGKUNG BETUL.
ISU KALIMAH ALLAH KEMBALI PANAS SELEPAS TITAH AGONG, MEMETIK FATWA MAJLIS MUFTI KEBANGSAAN 1986.
SOALNYA, apa pendirian Kerajaan Malaysia dalam isu Kalimah Allah?
Apa pendirian Perdana Menteri Malaysia?
Pendirian Kerajaan Malaysia dan Pendirian Perdana Menteri Malaysia sangat-sangat dinantikan oleh semua rakyat Malaysia. SUDAH terlalu lama isu ini disajikan kepada seluruh rakyat Malaysia, sehinggakan menimbulkan KETEGANGAN AGAMA dan tak kurang juga KETEGANGAN KAUM.
Adalah menjadi tanggungjawab utama kepada Perdana Menteri Malaysia menyelesaikan Isu Kalimah Allah dari terus menjadi bahan perbincangan dari pelbagai lapisan masyarakat dan ketua Agama.
MENGAPA PERDANA MENTERI MASIH MEMBISU "SUPERDUPER ELEGANT SILENCE"?
Perdana Menteri untuk rekod tidak pernah mengeluarkan SEPATAH PENDAPAT ATAU PENDIRIAN mengenai Isu Kalimah Allah. Mengapa?
Sebaliknya, yang mengeluarkan kenyataan dan pendapat bagi pihak Putrajaya adalah Menteri Di Jabatan Perdana Menteri yang beragama Kristian, Idris Jala, yang berasal dari Sarawak. Tidak kurang juga pendapat dari Menteri-Menteri Sabah dan Sarawak yang beragama Kristian.
AMAT JELAS, Menteri-menteri baik di JPM, mahupun di Negeri Sabah dan Sarawak, yang beragama Kristian, SUDAH MENJADI jurucakap bagi pihak Kerajaan Persekutuan Malaysia dalam isu Kalimah Allah.
TIDAK KITA LUPA, Penyelesaian 10 Perkara, yang ditandatangani oleh Perdana Menteri Malaysia SEJURUS PILIHANRAYA KE 10 NEGERI SARAWAK, memberi kemenangan besar kepada Parti BN di Sarawak.
Mengapa PM menandatangani Penyelesaian 10 Perkara sejurus sebelum pilihanraya Negeri Sarawak??? Apakah itu menunjukkan ISU KALIMAH ini dimanipulasi untuk kepentingan survival Politik BN Sarawak???
TIDAK KITA LUPA, Penyelesaian 10 Perkara yang diumumkan Kerajaan pada April 2011 menyelesaikan penggunaan Kalimah Allah dalam Al-Kitab. Orang yang bertanggungjawab merangka dan menyediakan Penyelesaian 10 Perkara ini tidak lain adalah Idris Jala, seorang beragama Kristian. IANYA BUKAN DISEDIAKAN OLEH MAJLIS MUFTI KEBANGSAAN! Idris Jala sendiri MENYAKSIKAN perjanjian tersebut. HEBAT BUKAN?
Di bawah perjanjian yang disaksikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Idris Jala, MENETAPKAN BIBLE SEMUA BAHASA BOLEH DIIMPORT KE DALAM NEGARA TERMASUK BERBAHASA MELAYU DAN INDONESIA SERTA PERCETAKAN JUGA BOLEH DIBUAT DI SEMENANJUNG MALAYSIA, Sabah dan Sarawak.
"Putrajaya Komited kepada Penyelesaian 10 Perkara, kata Menteri". ITU SATU tajuk dalam MalaysianInsider, yang memetik Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk NANCY SHUKRI berkata, " Putrajaya tidak pernah berpaling daripada perjanjian berkenaan sejak 2011 iaitu sebelum pilihan raya negeri Sarawak".
HARI INI, seorang Menteri beragama Kristian Sarawak, Tan Sri James Masing berkata bahawa, Titah Sultan Kedah, yang kini merupakan Yang di-Pertuan Agong, bahawa beberapa perkataan termasuk Allah hanya eksklusif untuk Muslim adalah petanda "AWAN HITAM MULA MENYELUBUNGI”.
Mana PERKASA???
MANA PEMUDA UMNO????
JELAS, yang menjadi jurucakap kepada PUTRAJAYA soal ISU KALIMAH ALLAH adalah Menteri Di Jabatan Perdana Menteri yang diketuai oleh Datuk Idris Jala dan Datuk Nancy Shukri, yang terus mempertahankan Penyelesaian 10 Perkara yang ditandatangani oleh Perdana Menteri Malaysia sejurus sebelum Pilihanraya Negeri Sarawak ke 10.
MANA MENTERI-MENTERI BERAGAMA ISLAM DARI UMNO, YANG SANGAT LANTANG MENJADIKAN PAS SEBAGAI "PUNCHING BAG" DALAM MENDODOI ISU KALIMAH ALLAH?
SESUNGGUHNYA, Perdana Menteri Malaysia dan Presiden UMNO SUDAH BUAT SILAP di masa lepas. Kesilapan tersebut meyebabkan dia "terperangkap" dengan keputusannya. Kita tidak mahu PM kita terus terperangkap sedemikian. Kita juga tidak mahu PM terus membuat satu lagi kesilapan yang sama dan lebih memburukkan keadaan sekali lagi.
KEPADA SDR KAMPONG MAN DAN OKJ……SAYA MEMAPARKAN SEDIKIT INFO PUNCA KEMELUT KALIMAH ALLAH.
Usah Sdr berdua terus menerus menjadikan PAS sebagai "Punching Bag".
Yang berkuasa adalah PM @ Presiden UMNO. Yang berkuasa MELULUSKAN DAN MEMBATALKAN adalah PM @ Presiden UMNO. Bukan PAS.
(Jika saya jadi PM, panggil Hadi, Anwar duduk semeja bincang betui-betui, jika benar-benar ikhlas nak selesaikan isu ini TANPA ELEMEN KEPENTINGAN POLITIK)
Renungan bersama,
"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin (mu); sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. Barang siapa di antara kamu mengambil mereka menjadipemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang lalim."5:51 (Al-Maidah)
Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu jadikan penolongmu kaum yang dimurkai Allah, sesungguhnya mereka telah putus asa terhadap negeri akhirat sebagaimana orang-orang kafir yang telah berada dalam kubur berputus asa. 60:13 (Mumtahinah)
for some people like din melaka words goes faster than their brain.
Hope your blog will help him sharpen his skill in the future.
What EXCUSE can the SKRJC`s Head Master gave over the THE BAD ONE `rasis ugama` decision to order a muslim converted Chinese teacher to remove her tudung or face expulsion and even humilating her with ancaman keselamatan.
Titah Yang DiPertuan Agong pun sudah tidak diendahkan olih the `learned` non muslim lawyer and even has the gut to tell other non muslim that it do not apply to them here. Apa gunanya Yang DiPertuan Agong dalam perlembagaan dan apa gunanya Perlembagaan dalam Malaysia kalau penduduk `pendatang` sudah tidak mahu ikut lagi?
No Excuse Is Better Than A Bad One or it is simply Bad Decision With No Excuse/Gut To Handle It?|
Apalah punya tajuk by A Kadir Jasin? Kalau inilah yang nak disarankan pada para pemimpin Malaysia sebagai jalan terbaik mengatasi masyaalah. Soon enough Malaysia will go in smokes!
MITI big boss, Dato Seri Mustapha Mohammed announced that car prices will only go down 20-30% come 2018 and current AP holders still carry on as usual. He has No Excuse over this Bad One decision of the manifesto MUNGKIR JANJI PRU13 (kata DinPekan tempohari) Nampaknya lambat lagilah kita nak rasa harga kereta murah demi untuk menghidupkan kroni kroni AP UMNO.
Why can`t this government just remove the few AP players and placed all APs under goverment/MITI and earned the profit and that way car prices can be reduced immediately?
Tak Tepermanai rasanya penderitaan rakyat sejak barang naik/BN berkuasa semula.
Aslkum Dakj
OKJ selalu belajar tak tamat. Atau macam Kassim Baba , belum tamat berguru dgn Ali Baba, gara2 tamak haloba dan dengki maka mati di bunuh penyamun.
Bukan ke ketua2 UMNO , kesayangan OKJ yg dok guna tektik Nazi untuk jahanam org tak berdosa macam Nik Aziz, Hadi Awang dan Anwar.
Jangan terkejut kalau nama Anwar bakal terpadam sebagai salah seorang TPM dalam buku2 sejarah Malaysia.
Alasannya penulis sejarah terlupa atau terlepas pandang.
Bukan ke Mahathir pernah cakap yg sama macam Hitler pasal kes sodomi Anwar.
Aslkum Dakj
Bagus jugak OKJ dah pulang dari self imposed merajuk.
Nak patahkan geromal kg man susah sikit.
Jangan marah.
SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,
Sdr PENGUNDI AMPANG said,
3... Mereka sangat berani dan nekad menjalankan tugas...
MASA KINI JANGAN BERANI2 SANGAT MENJALANKAN TUGAS MELAINKAN SANGGUP MENERIMA RISIKO DI 'PETI SEJUKAN'..
SEBAGAI CONTOH,
PUAN NORITA SIDEK(S/USAHA KERJA MERANGKAP PEGAWAI INTEGRITI PKNS) TELAH MENYATAKAN BAHAWA KUASA MELANTIK DAN MENAMATKAN KHIDMAT AHLI LEMBAGA PENGARAH PKNS ADALAH EXCO KERAJAAN NEGERI BUKAN PENGURUS BESAR.
AKIBATNYA, SEMALAM BELIAU 'DIKELUARKAN' DARI PKNS DAN 'DIPINDAHKAN' KE PEJABAT SUK, TANPA SEBARANG TANGGUNGJAWAB.
KAMI BERASA SETIAUSAHA KERAJAAN TIADA KUASA BERBUAT DEMIKIAN KERANA PUAN NORITA BUKAN PEGAWAI AWAM (KERAJAAN) TETAPI PENJAWAT SATU PERBADANAN YG BERLAINAN ENTITI. BELIAU BOLEH DITURUNKAN PANGKAT ATAU 'DIPINJAMKAN' KE ANAK2 SYARIKAT PKNS YG LAIN.
'CORRECT US IF WE ARE WRONG'.
ALFATIHAH, AAMIIN
Ps.Kami juga berpenyakit... mudah lupa apa yg kami cakap seperti juga Pengerusi PKNS... hehehe
Apalah dib melaka aka lembah tasnim aka pengundi ampang...
Sendiri tulis komen sendiri puji.... Baghal punya laskar siber
LangitBiru,
I think the only reason is Najib afraid the revolt of the Dayaks. There are considerable number of dayaks in Malaysia armed forces. Royal Renjer Rejimen carries this motto :
Agi Idup Agi Ngelaban
http://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Ranger_Regiment
Who's Perkasa or silat group when they are challenged by Dayaks who used to be headhunters. Most Dayaks are christian. God in Dayak language is Allah.
Besides, significant of dayak troops in Malaya. 100K sarawakians now working in Malaya. Hehehehe, ah so......
We should ask Najib, apa macam sekarang?
Guys & Gals,
I am looking at it from the logically point of view. Why USA Blacks succeeded in DEMANDING FOR ALL THEIR CIVIL RIGHTs? Because many Blacks were in US Armed Forces. So likewise......Why Britain lost Indian? Many Yindians soldiers in British India......What goes around comes around.....So good luck to Ibrahim Ali
Assalamualaikum,
Beberapa fakta yang saya fahami berkenaan kalimah 'Allah' adalah seperti berikut:
1. Kalimah 'Allah' ialah nama 'Tuhan Yang Maha Esa'.
2. Kalimah 'Allah' merupakan hak mutlak lagi ekslusif milik Allah SWT.
3. Tida nas al-Quran atau al-Hadith yang melarang sesiapa jua daripada makhluk Allah (daripada) menggunakan nama 'Allah' itu.
4. Tiada makhluk yang dipertanggungjawabkan oleh Allah untuk menjaga nama-Nya itu daripada digunakan oleh pihak lain yang juga makhluk Allah.
5. Al-Quran yang terdapat kalimah 'Allah' di dalamnya diturunkan untuk sekalian manusia.
5.1. "Ya ayyuhannas ... - wahai manusia ...".
5.2: "Ya ayyuhallazi na amanu ... - wahai orang beriman ..."
5.3: "Ya ayyuhal kafirun ... - wahai orang kafir ..."
5.4: Oleh yang demikian, sesiapa jua berhak membaca al-Quran dan menyebut kalimah 'Allah'.
6. Tiada suatu pihak jua daripada makhluk Allah yang berhak sama ada membenarkan atau tidak membenarkan pihak lain (daripada) menggunakan kalimah 'Allah'.
7. Kita hayati dan kita wajib patuhi arahan Allah dalam al-Quran: al-Kafirun: 6 yang bermaksud, "Bagi kamu agama kamu; dan bagi aku agama aku".
7.1: Dengan kata ringkas, orang beriman tidak perlu masuk campur dalam urusan agama orang kafir.
Wassalam.
Dato',
1. Kenaikan harga barang: Rakyat diminta jangan tuduh kerajaan saja bila harga barang naik. Masalahnya, siapa yang umum kenaikan harga petrol? tol? tarif elektrik? Bukankah kerajaan? Dan suri rumah berkelulusan SPM pun tahu kenaikan ketiga-tiga itu tentu saja memberi kesan kepada harga barang sebab lori yang bawa barang kena bayar tol, pakai petrol dan kilang yang keluarkan barang digerakkan oleh kuasa elektrik. Tidak perlulah kita bersusah-payah mencari punca kenaikan harga barang sebab sudah terang lagi bersulu. Yang penting, kita pantau betul-betul supaya tidak ada mana-mana pihak yang ambil kesempatan!
2. Indeks kangkong: Indeks ini adalah real sama macam indeks sarong. Cuma tidak wajar dijadikan contoh untuk turun-naik harga barang, lebih-lebih lagi oleh seorang Perdana Menteri. Sementelah kangkung air begitu mudah didapati dan apakah kita makan kangkong hari-hari?
3. Isu kalimah Allah: Decision has been made. Order has been issued. So whats all the fuss? Saya hairan mengapa hal-hal sebegini tidak timbul pada masa lalu, tapi semakin menjadi-jadi sejak kerajaan memperkenalkan Islam Hadhari dan 1Malaysia. Di manakah silapnya?
Ambil keris pembelah manggis,
Buah rambutan lekang sendiri;
Lautan kering pulau menangis,
ikan di pantai menghempas diri.
Salam.
Saudara Mustapha Ong,
Komen Saudara,
Bagi pendapat saya, isu ini perlu diselesaikan melalui perbahasan dan keputusan serta mengubah sebahagian daripada Undang2 yang temaktub di Perlembagaan hanya di Parlimen. Penggunaan istilah Allah ini telah pun dihalalkan untuk terus di gunalah di Sabah dan Sarawak, dan hanyalah di Semananjung Malaysia kita telah mengharamkan sebutannya oleh segelintir Kristian.
Komen Saya,
Saya ingin perbetulkan sedikit.
Perkara yang bersangkut paut dengan Agama Islam, yang bekuasa menentukan samada "Halal atau Halal" hanya Tuhan yang maha esa. Kerajaan tidak ada kuasa menentukan samada "Halal atau Haram"
Sila rujuk majlis Fatwa,
http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/isu-tuntutan-penganut-kristian-terhadap-penggunaan-kalimah-allah
Kalau diteliti, keputusan Majlis Fatwa tidak "Geographi Specifik" atau tidak meletakkan sempadan.
Istilah yang betul adalah "membenarkan" bukan "Menghalalkan" Dan "membenarkan" ini adalah atas budi bicara kerajaan sendiri.
Saya setuju dengan saudara, perkara ini patut diperbincangkan dengan semua pihak yang berkenaan.
Tidak terlupa, perkara ini perlu dilihat dan diambil pendekatan secara "global" bukan di Malaysia sahaja kerana agama Islam dan Kristian penganutnya paling ramai di dunia dan permasalahan yang ada sekarang juga terjadi di negara Arab dan Indonesia.
Selain dari itu, Mesir dan Indonesia merupakan pengamal Mazhab Syafie dan perlu diajak ulama dari sana untuk berbincang kerana kejadian yang sama juga berlaku di sana.
Disebabkan permasalahaan perkataan "Allah" ini bukan satu parkara yang hanya "unik" di Malaysia tetapi terjadi di banyak negara Islam, pasti ada jalan penyelesaian yang munasabah untuk penganut Islam dan juga penganut bukan Islam di Malaysia.
Tetapi sekiranya terlampau banyak elemen politik yang dimasukkan, gamaknya berpanjangan dan tidak kesudahan perkara ini.
Perkataan "Allah" sepatutnya bukan perkataan untuk dipolitikkan. Allah swt berkuasa menurunkan bala kepada mana-mana kaum yang melampaui batas.
Menyampah betul aku dengan Evagenlistas/ DAP dan cinabeng sekolah rendah Cina di Johor tu bab menyuruh dan mengancam muaalaf perempuan Cina kerana memakai tudung di sekolah. Mereka ingat ini negara Cina ke? Ini negara majoriti Melayu Islam lah!
Paling tak masuk akal bila si perempuan cina pemain `blue filem` yang memakai tudung (heboh tak lama dulu) dianggap sebagai `personal right` dan bukan menyindir Islam.
Aku nak tengok apa lagi `excuse` yang semua Cinabeng ni ada supaya nampak semua decision yang dibuat olih Melayu sebagai `the bad one`.
Sdr Api Sekam,
1. Perbandingan sikap sesetengah Cina tempatan dengan Negeri China tidak sesuai.
2. Islam lebih awal bertapak di China daripada di Tanah Melayu.
3. Ada lebih ramai orang Islam di China (23 juta) daripada di Malaysia.
Terima kasih.
Dato, dinegara Cina kebanyakan penduduk minoriti Islam mereka ditindas terutama di daerah majoriti Islam seperti di XinXiang. Di Malaysia penduduk minoriti Cinabeng ini ditatang bagai minyak yang penuh dan kesemua kehendak mereka dilayan olih pemerintah UMNO/BN. Dato pernah tengok dan nampak tak kedai kedai, bangunan dan gedung besar serta rumah agam Cinabeng Cinabeng Malaysia? Jangan bagi rethorik pada saya yang mereka (Cinabeng) ni hardworking dan bijak berniaga. Di XinXiang pun kaum Cina Islam mereka juga hardworking dan bijak berniaga bahkan lebih terpaksa hardworking untuk hidup yang sentiasa ditindas olih pemerintah Cina.
Di malaysia, Dato. Tepuk dada tanya lah selera sendiri.
Terbaca komen Islam di China. Datuk, saya pernah berjumpa dengan seorang dalam laman sosial facebook. Dia sekolah aliran cina. Dia mengatakan bahawa DAP akan memastikan bahawa UMNO dan PAS tidak akan bersatu. Dengan ini, orang melayu itu sendiri akan berpecah belah dan sekaligus kuasa Sultan secara tidak langsung akan menjadi lemah kerana Sultan menjadi pelindung hak istimewa orang melayu. DAP akan berjaya menjayakan konsep Malaysian Malaysia untuk jangka masa panjang. Sejauh mana kebenaran ini?
Jika dilihat dinasti China sekalipun dahulu, dinasti ini mengamalkan ajaran Islam tetapi rakyat china memberontak menggulingkan Maharaja China kerana Maharaja merupakan pelindung agama Islam di China. Kesannya, agama Islam tidak lagi menjadi agama rasmi China sehingga sekarang. Dalam konteks sekarang, Sultan adalah pelindung agama Islam dan hak istimewa orang melayu di M'sia.
Adakah benar tohmahan tersebut? Boleh DAKJ membuat ulasan perkara ini?
Saya dah jumpa dan beli buku terbaru Datuk 'Mohd Najib selepas tsunami cina' di kedai buku di kampung saya. Tak sangka nama saya naik dalam bab 23 bertajuk 'Adakah Praktikal Boikot Peniagaan Cina?'
Terima kasih DAKJ. =)
Yang erti base,
I salute you. We need more rational melayus in Malaysia. Perhaps, I may be very harsh. Why not live & let live? Why this simple thing also can't follow
Aslkum Dakj
Sdr Api Sekam
Isu di Johor itu berlaku bila Cina anak emas KETUA2 UMNO rasa dah sangat selesa bahawa mereka tak akan di sentuh oleh sesiapa baik polis maupun ketua agama Islam Johor jika mereka menghina Islam.
Dah terbukti pun sebab hingga sekarang polis sibuk dgn kerja lain je.
No action.
Kalau dgn ketua2 pembangkang bukan main laju mereka datang siasat.
Api Sekam ada bukti ke yg hina cikgu mualaf tu Cina DAP?
Apa, kalau CINA DAP JE , baru dianggap bersalah?
Kalautidak bererti sdr bagi malu keluarga je
Macam UMNO jugak. Hanya berani dgn Melayu.
Mana pergi pemuda UMNO JOHOR dan PERKASA yg terima dana rakyat?
Betullah kata sdr drlangitbiru, penyamun betul.
We would like to dedicate the following essay to Father Lawrence Andrew, what ever it worths to him.
A mistake being practiced for centuries is still a mistake even though it has been so entrenched.
The word Allah though not exclusive to Islam, carries the attributes of God the greatest, Allah. Allah is the God of all mankind and the universe. Allah is neither a matter nor energy! There are 99 attributes of Allah in the Islamic faith. Anything that you are able to imagine, perceive, see, touch, smell, taste or hear by our six senses is not God, definitely not Allah. Allah is the Alpha and the Omega. Allah is the Uncreated. The Uncreated cannot create another Uncreated! I refer to the Holy Quran, Surah Al-Ikhlas ...."Say Allah is One. Allah is the Master of the universe. Neither does Allah beget nor Allah begotten. There is none other like Allah for Allah is One and Only" (Please note that I don't use gender to refer to Allah). So if we pass this test we can use the word Allah. No problem!
Judaism is more consistent with Islam. Like the Jews we pray to the same God Allah and Allah's perfection. And there is no controversy whatsoever if the Jews want to use the term Allah. But Muslims like the Jews can't accept the Christianity's Triune God..the concept of Trinity. Three in one....God, Jesus and the Holy Spirit. The Uncreated created the God-man Jesus. God Almighty and Jesus the man are one. God is not begotten but made. In Islam this is kufar...blasphemy. Totally unacceptable because the Uncreated cannot create the Uncreated!.
The monotheistic religions (divinely revealed as compared to man-made religions) are more than just Islam, Judaism and Christianity. All of them have the same roots and revealed by Allah through the messengers of Allah. They have the same traditions. They had existed since the messengers of Allah and prophets Adam AS, Noah AS, Idris AS, Solomon AS, Abraham AS, to name a few, and Muhammad SAW was the seal of the messengers (Rasulullah ) and he perfected it. These were messengers (Rasulullah) of Allah (there were 25 of them) and divine revelation was passed through them. Both the Rasullah and the Prophets (Nabi) (there were by the thousands) were specifically sent by Allah for their own respective communities and the reach was not universal. Moses was sent for the Jews and so was Jesus. But Muhammad SAW was sent for the whole of humankind. Continue......
Continue........
The issue now is within the realm of theology and politics. I have touched on the theological part as I have already explained above. If the Christians can embrace the concept of Allah as what the Muslims and Jews believe in, that is, God is one without the infusion of Trinity, then we are on the same side, and the use of the word Allah is most welcome. But if the fundamental belief of Christianity is still God, Jesus and The Holy Spirit or the Holy Trinity, then for the Muslims it is fundamentally blasphemous and unacceptable.
To stretch our discussion further, the Hindus are of the view that Hinduism too believes in one God, Krishna and other gods are manifestations of the one God, Krishna. And for the Muslims this is definitely kufar that is polytheism at its worst which negates the concept of unity and perfection of Allah.
I do agree with many that the issue is highly politicized in Malaysia which we shouldn't. And what we should do is let the theological explanation takes the forefront. But unfortunately for us the mainstream Malay party and NGOs have taken not a so intelligent stand which further confuse the issue.
But I am also curious why the Catholic Church is all out to use the term Allah when the term Allah isn't an integral part of the Christian faith and the concept of Trinity is in conflict with the attributes of Allah. The Church argument is that the term Allah has been used for centuries in Sabah and Sarawak and translated from the word God, in the Alkitab..the Malay Bibles. And the term Allah is being used in Indonesia and the Middle East.
If I may express my opinion it is a mistake that the Christian missionaries in those countries and centuries translate the term God as Allah and it should be corrected. A mistake being practiced for centuries is still a mistake even though it has been so entrenched.
Datuk,
isu kangkung ini adalah taqdir Allah SWT.Taqdir utk menunjukkan kebodohan pemimpin2 UMNO dan pengikut pengikutnya..Sbb kangkung ada puak penyokong UMNO yg nak mulakan 13 Mei..Tak ke gila tu..
Tapi saya tak ambik kisah pun ugutan mereka.Dah selalu sgt dah dgr ugutan sebegini.Habuk pun tarak..
Isu kangkung ni juga membuktikan sebenarnya barisan kepimpinan negara ni mmg mcm Marie Antoinettte 500 ratus thn lepas danmmg mcm Maharaja Hui kira kira 2000 thn lepas. 3 zaman yg berbeza tetapi perangai serupa..
Salam all,
1.Thank you Ghab for a logical explanation on the issue of kalimah Allah.I think we all Muslims agree that Christians are too people of the book especially to those who believe in the Old Testament. It is the concept of TRINITY OF GOD , the son , the father and the holy spirit that has been in direct conflict with the Islamuc faith as clearly stated by the Kuran, our Surah Alikhlas.It is the interfaith understanding that we are here to achieve by respecting our differences.After all Surah Alkafirun is clear -You your faith and we our faith.There is no compulsion in Islam.
During my early university days I had this unique oppurtunity to discuss freely with many good christians friends at the university Chaplaincy of our Christian and Muslim faiths with open mind .We did this comparative religious studies of the different faiths.I too was involved in a tabliq group for a while there.Alhamdulillah, not a drop of alcohol in my body till today and which meabs no 'birds' as well.Challenging kan ?.
What is a Chaplaincy my buddies here din Melaka and drlangitbiru may wish to know (Maaf , I don't know of your educational background but but I know din Melaka is from UKM Bangi, a place I lived for about 31/2 years about middle 80's).I have nothing to hide.
For Edinburgh ,a Caplaincy is for all people and all faiths: a place at the table for all,a centre on campus, for those of all faiths and none. The Chaplaincy offers: ( I cut and paste here)
"a place of welcome
a quiet space at the centre of the University
social drop-in with tea and coffee (by donation)
opportunities for personal and spiritual development
exploration of personal and social values
a centre for social, justice, human rights and peace campaigning
worship facilities and belief contacts for a wide variety of faiths
multi-faith events, meals, debates and festivals
a wealth of volunteering opportunities
meeting places for societies and religious groups "
Itu pasai bila terlalu banyak sangat benci membenci dan kempen politik lepas pilihanraya I got vomitted because politic is dirty kan ?.But boleh terima jugak lah nuu.. takut depa kata kita moron pulak nuu....Sabaq saja lah .Piak pe depa.Dok gaduh buat apa ?. (Northern slang fascinates me always.They are simple and uncompilcated people upthere)
2.Edinburgh is unique in that the City offers and attract thousands of international students around the world yearly apart from the unique experience of Arts and Cultures where people from Eorope and America and Asia as well flock for its yearly ' arts ' and performances at the FRINGE FESTIVAL and Edinburgh tattoo at the castle esplanade It is world reknown for studies in Medicines.You will get many qualified doctors seeking their fellows here for the FRCS. (Fellows Royal College of Surgeon) qualification.
I used to work in the Glasgow Royal Infermary, a hospital, as a male nurse during summer holidays to support my living expenses and tution fees.Remember that book 'They dared to be Doctors " Elizabert Blackwell. ?.A book we used for english studies in school then about this ladies who aspire to be doctors; sonething like that.
3. It is this unique educational experience exposures that you get by having an overseas education apart from the formal education. Alhamdulillah .University education was cheap then, hardly £400 per year tution fees and a monthly allowance of £55 for food and accomodation and everything else i thought. How about that ?.Not now.It will cost you a bomb !!(Bukan bom tangan lah din Melaka..)
3.My simplisticc view here on the kalimah Allah is, we are no expert or ulamaks and as for me I know peanuts on the law because I am neither an ustaz nor a lawyer like that man Karpal Singh and son Govind.Huh....sort the DAP ROS issues first.Don't beat about the bush.Need to go.Cheers.
Thank you Dato.
Komunikasi Beruk Berdasi
“Kalau harga ayam mahal, jangan makan ayam,”
“subsidi gula dimansuhkan untuk mencegah diabetis,”
“tol mahal, guna jalan lama...,”
Bolehkan timbalan dan menteri
jawab begini. Tentu boleh
kerana kebebalan juga datang
menaiki Mercedes Benz S-Class
dari spesis beruk berdasi:
duduk dalam kabinet almari.
“Saya tidaklah bodoh sangat...”
Apakah tidak tahu komunikasi
atau angkuh di tempat tinggi
apalah guna sijil tebal tiga inci
jika kalah dengan, yang tak sekolah
jika benci dikritik; jangan berpolitik.
Sekawan beruk berdasi
bakal jatuh dari tempat tinggi
tak disambut lagi rakyat bawah
di cabik-carik marah; cedera parah
mujur terjatuh di rimbun kangkung,
ringankan rasa sakit dan canggung.
13-01-2014
Bukit Tambun, Pulau Pinang.
©Ibnu Din Assingkiri
Datuk,
Satu lagi komen dari Menteri yang saya rasa kalau beliau tidak memberi kenyataan adalah lebih baik dan mungkin akan dapat sedikit-sebanyak menyembunyikan kelemahan beliau.
Dari Astro Awani, 26 Januari 2014
Menurutnya, Ops Harga yang dilaksanakan secara besar-besaran di seluruh negara disifatkan berjaya dalam usaha kerajaan mengatasi kenaikan harga barangan.
Read more at: http://www.astroawani.com/news/show/hasan-malek-ops-harga-berjaya-atasi-kenaikan-harga-barangan-28938?cp
Setakat hari ini, adakah harga barangan telahpun turun di pasaran?
Sufian Idrus
Post a Comment