Saturday, October 29, 2016

Bahaya Terlalu Bergantung Kepada China


A Kadir Jasin

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ


In China: The Leader, his wife and her son

MUTAKHIR, 1 Nov - China akan bina dan biayai Projek Kereta Api Pantai Timur yang berharga RM55 bilion (AS$13.1 bilion), kata Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan, Dr Irwan Serigar Abdullah. Perjanjian kontrak akan ditandatangani hari ini. (Berita lanjut di sini).

POSTING ASAL

MULA-mula sekali permohonan berbanyak-banyak maaf kerana lama tidak buat posting baru. Maklumlah dalam usia macam saya, ada saja roadblock. Tapi Alhamdulillah dah ok dan berdaya menulis semula.

Kedua, komen seorang kawan Facebook yang berbunyi: “Lumayan???? Apakah setiap kali peri (pergi)… Ada saja benda nak dijual kepada mereka…”

Petikan di atas adalah jawapan beliau kepada tampalan saya mengenai mesej Perdana Menteri, (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak mengenai lawatannya ke China.

[PERINGATAN: Komen guna “Anonymous” tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account atau Name/URL. Boleh pakai nama samaran.]

Dalam pesanan bertarikh 21 Oktober itu, Mohd Najib berkata: “Minggu hadapan, saya akan ke China pula. Doakan agar lawatan ini membawa kejayaan lumayan untuk negara kita.”

Pengulas yang curiga terhadap apa yang Mohd Najib akan rundingkan di China itu adalah seorang pesara PDRM berpangkat pengarah di Bukit Aman.

Kenyataan pegawai polis pencen itu mewakili perasaan ramai rakyat jelata Malaysia yang sedar mengenai bahaya terlalu bergantung kepada China.

Soalnya, tidakkah tindakan Najib seperti menggadaikan masa depan negara dan cucu cicit kita kepada China semata-mata kerana menimbus RM50 bilion hutang 1MDB?

Dalam beberapa hari selepas Najib meminta kita berdoa itu, dua perkembangan besar telah berlaku.

Pertama, Cai Zemin, Pengurus Besar Kereta Api China di Malaysia berkata sebuah Bandar bawah tanah terbesar di dunia akan dibina di Bandar Malaysia.

Cai Zemin menyifatkannya sebagai “permata yang bergemerlapan di koridor kereta api China.”

Ingat tu – “koridor kereta api China” - yang akan menghubungkan Asia Tenggara dengan Asia Timur, Asia Timur dengan Asia Selatan.”

Seperti sesetengah orang telah sedia maklum, China Railway Group (CREC) dan rakan kongsinya, Iskandar Waterfront Berhad milik tauke (Tan Sri) Lim Kang Hoo kini memiliki 60 peratus saham syarikat yang akan memajukan Bandar Malaysia. Baki 40 peratus dipegang oleh 1MDB.

Kedua, pada 28 Oktober Kementerian Pertahanan mengumumkan melalui laman Facebooknya bahawa Malaysia akan menandatangani kontrak membeli kapal persisiran pantai daripada China. Menurut agensi berita Reuters tampalan itu bagaimanapun ditarik balik apabila pemberitanya meminta jurucakap kementerian mengulas ucapan Hishammuddin Hussein itu.

Saya dimaklumkan ketika lawatan saya ke Jepun pada 10 hingga 16 Oktober lalu yang kerajaan Jepun ingin menawarkan secara percuma bekas kapal pengawal pantainya kepada Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM). Tapi kalau setakat membuat tawaran kepada APMM dan secara percuma mungkin susah berjaya sebab bila percuma tentulah tidak ada unsur komisen.

Dalam lawatan kali ini Mohd Najib dipercayai akan cuba “menjual” beberapa buah projek raksasa lagi termasuklah kereta api laju Kuala Lumpur-Singapura dan Landasan Kereta Api Pantai Timur.

Jual Harga Lelong

Sebelum Bandar Malaysia, 1MDB yang Najib sendiri asaskan dan menjadi pegawai nombor satunya (MO1 kata Abdul Rahman Dahlan) telah menjual kilang penjana elektrik bebas (IPP) kepada China General Nuclear Company dengan “harga lelong” RM9.2 bilion.

Saya kata “harga lelong” sebab 1MDB membeli kilang-kilang IPP hujung usia itu daripada pemilik Cina, Melayu dan India Malaysia dengan harga tinggi.

Ikut perjanjian konsesi di antara kerajaan dengan pemilik IPP berkenaan, kilang-kilang itu akan jadi milik TNB apabila habis tempoh konsesi kalau tidak disambung dengan bayaran RM50 hingga RM100 saja.

IPP Malaysia itu adalah antara 13 kilang elektrik di lima buah negara yang dijual oleh anak syarikat 1MDB, Edra Global Energy kepada China Nuclear tahun lalu.

Penjualan murah itu mencetuskan dua ramalan sensasi. Pertama, 1MDB kesesakan wang dan sanggup tanggung kerugian dianggarkan RM3 bilion. Kedua, RM3 bilion dibayar bawah meja bagi menyelesaikan sebahagian hutang 1MDB.

Tetapi 1MDB menafikannya. Ia berkata harga itu berpatutan kerana syarikat milik negara China tersebut turut mengambil alih hutang Edra. Rancangan asal adalah menjual saham Edra untuk mengumpul modal, tetapi dirasakan tidak “viable” apabila skandal 1MDB meledak.

Penjualan 60 peratus saham Bandar Malaysia kepada China Railway Group (CREC) dan Iskandar Waterfront Berhad juga menjadi tanda tanya kerana ia bukanlah pembangunan teknologi tinggi yang kita tidak ada kepakaran.

Kita Tidak Mampu?

Pertanyaan timbul apakah kita memerlukan modal dan kepakaran China untuk membina Bandar Malaysia, bandar kita sendiri, sedangkan kita ada banyak syarikat tempatan seperti Sime Darby, SP Setia, MRCB dan Boustead yang telah berjaya membina projek seperti itu atau lebih besar?

Kalau Sime Darby, SP Setia dan KWSP mampu membangunkan bandar orang putih di tapak kilang penjana elektrik Battersea di London, apakah mereka tidak berdaya memajukan Bandar Malaysia?

Siapakah yang memajukan KL Sentral kalau bukan MRCB, dan Kompleks Menara Kembar Petronas kalau bukan Petronas sendiri?

Apakah syarikat kita tidak ada modal sehingga perlu bergantung kepada China?

Siapakah yang meminjamkan modal kepada 1MDB untuk membeli tapak Bandar Malaysia dan TRX daripada kerajaan kalau bukan tabung-tabung pelaburan berkaitan kerajaan (GLIC) termasuk Tahung Haji, KWSP dan KWAP?

Apakah Tabung Haji, KSWP, PNB dan LTAT disuruh berpakat memajukan Bandar Malaysia menggunakan modal dan kepakaran tempatan?

Bukankah memberangsang bagi anggota dan pesara Angkatan Tentera Malaysia (ATM) kalau LTAT turut terbabit memajukan Bandar Malaysia kerana tapak itu dulunya milik TUDM?

Mengapa China?

Adakah kerana China ada modal dan kita telah kemuflisan modal?

Adakah kerana China ada kepakaran, tetapi kita ketandusan kepakaran?

Atau adakah hanya China sanggup memberi hutang kepada kerajaan pimpinan Mohd Najib ekoran skandal global 1MDB?

Atau ada udang lobster gergasi di sebalik batu karang dalam penjualan aset negara kepada negara China?

Seperkara lagi kalau kita tidak buta sejarah dan tidak buta politik, kita tentu sudah lama nampak bahawa China hari ini bukan China pada tahun 1405.

Pada tahun 1405 hingga 1433, Laksamana Zheng He atau lebih kita kenali sebagai Cheng Ho mengepalai armada China ke Asia Tenggara, Asia Selatan, Asia Barat dan barat Afrika dalam misi tinjauan dan persahabatan.

Hari ini armada Tentera Rakyat China melayari Laut China Selatan dan Utara bagi menunjuk kekuatan dan memperluas tuntutan.

Kalau kita ada otak, kita perlu berasa bimbang dengan hegemoni baru China ini. Lihat bagaimana "politik" China sedang mengganggu gugat konsensus Asean dan dasar berkecualinya!
Atau Najib secara sedar atau tidak sedang mematikan legasi Allahyarham Tun Abdul Razak yang mahukan Malaysia dan China bersahabat sama rata bukannya China mendominasi kita dengan wang ringgit.

Aneh, di saat orang Umno dipropagandakan supaya takut dan benci kepada Cina DAP, Presiden mereka sendiri sangat intim dengan negara China sehingga menyerahkan projek strategik (kereta api dan kawalan laut) dan ikonik (Bandar Malaysia) kepada syarikat milik pemerintah China.

Wallahuaklam.


71 comments:

ymase said...

"Aneh, di saat orang Umno dipropagandakan supaya takut dan benci kepada Cina DAP Presiden mereka sendiri sangat intim dengan negeri China sehingga menyerahkan projek strategik (kereta api dan kawalan laut) dan ikonik (Bandar Malaysia) kepada syarikat milik pemerintah China."

Tepat sekali! Ciri utama orang yang mementingkan diri sendiri (selfish).

Sebenarnya tiada beza kaum Cina di negara ini dengan mana-mana kelompok orang Cina di atas muka bumi ini.

'Lian dan mianzi'(atau airmuka dan hubungan) adalah teraju utama kehidupan bukan hanya dalam perniagaan mereka.

Maaf saya katakan- melalui pengalaman sendiri, kaum melayu kuat buruk sangka dan iri hati. Mereka tidak teragak-agak menjatuhkan orang lain hanya kerana (just because)...

ps lian dan mianzi perkataan Cina


OldFriend said...

Kadir,

Tepat sekali tajuk posting sdra kali ini "Bahaya terlalu bergantung kepada China".
I would like to relate this title to the political scenario in our beloved country where the Malay based opposition party is working hand in hand with the chinese chauvinist DAP in trying to topple UMNO (parti nenek moyang kita).

Dua hari lepas kita dikejutkan dengan berita seorang lelaki Melayu/Islam, Mohd Sukri Saad, membunuh diri dengan terjun dari jambatan kedua P Pinang. Menurut berita yang disensasikan oleh Malaysiakini, lelaki tersebut telah meluahkan perasaan dan sebab tindakan beliau di dalam FBnya sebelum mengambil tindakan yg dilarang oleh agama yang beliau anuti.

Dia takut berhadapan kes mahkamah kerana menjual rokok seludup dan menyalahkan kerajaan kerana bertindak ke atas beliau dan tidak ke atas pesalah2 yang lebih besar. Beliau juga sempat menyalahkan PAS dan Tok Guru Hadi kerana berbaik2 dengan UMNO.

Jarang kita baca seorang Islam membunuh diri. Apa yang membuatkan kes beliau ini exceptioal? Besar kemungkinan minda beliau telah dibasuh untuk membenci kerajaan dan UMNO sehingga sanggup bertindak sedemikian untuk menjadi hero kepada penyokong2 PH. Soalannya siapa yang mempengaruhi beliau sedemikian rupa? PKR? Amanah? Pribumi?... tidak mungkin kerana parti yang dipelopori oleh orang Islam tidak mungkin bersetuju dengan tindakan beliau itu. Parti chavinis china DAP? Hmmm...

Kasihan. Seorang penyokong tegar Pakatan Harapan yang sanggup berjuang untuk PH dibiarkan dalam kesusahan oleh pemimpin yg beliau sokong 200%. Beliau mungkin turut berdemonstrasi di depan mahkamah setiap kali pemimpin beliau dibicarakan. Di manakah pemimpin2 ini setelah mereka menang kes dan mendapat ratusan ribu riggit, apabla Mohd Sukri Saad memerlukan bantuan mereka?

Soalan saya kepada para pemimpin Melayu/Islam PKR, Amanah dan Pribumi, tidak kah merasa bersalah kepada mangsa ini? My advise is, leave out DAP if you want increase Malay support.

Moral of the story is, "BAHAYA TERLALU BERGANTUNG KEPADA CHINA".



dt rahman pekan said...

apa yg d laku kan olih najib sekarang bolih d samakan dgn perbuatan seorang yg rela menjual anak2 saudara(nieces) nya demi utk membayar hutang2 judi nya.

najib tiada pilihan lagi olih kerana hanya Negara China (melalui glc mereka) yg mampu bersubahat kerana mereka mempunyai dana 'surplus' n megamalkan system kerajaan yg hampir 'totalrian'.

sebagai misalan,apa yg d laporkan olih Serawak Report mengenai 'east coast rail line' 3 bulan lalu yg pada mula nya d nafi kan adalah benar apabila najib sendiri mengumumkan nya dlm ucapan belanjawan baru2 ini.

apa yg tidak masuk akal sama sekali ia lah kos nya yg amat tinggi(rm55bill). selaku mantan peg kanan kem pengangkutan, saya tahu sedikit sebanyak mengenai industry rail. berdasarkan kajian kasar rakan consultant saya, projek ini amat tidak d perlukan sekarang olih kerana tiada 'ridership' yg mencukupi n jumlah barangan yg bolih d angkut amat ter batas. kos operasi yg tinggi akan sudah tentu membeban kan KTMB lagi.

jika kerajaan masih bertegas utk melaksanakan nya, kos keseluruhan tidak mungkin melampaui rm25bill. ini bermakna rm30bill akan d seleweng utk tujuan lain. MUNGKIN UTK MEMBAYAR HUTANG 1MDB.

masa depan politik najib bergantung kpd belas ehsan Negara china. 'dia akan terus menjual anak2 saudara sunti nya yg lain yg tlh d amanah kan kpd beliau utk d lindungi'.

cukup tidak bertanggung jawab manusia durjana ini.

'ini lah nasib Malaysia Tanah tumpah darah ku'.

Naj said...

Padu tulisan kali ni. Breathtaking. Kalau dalam bentuk buku/novel orang panggil page-turner.

Naj

Manan Razali said...

Saya nak nangis tapi air mata tak mau keluar. Kenapalah majoriti orang Melayu masih buta, pekak dan bisu terhadap penipuan dan kezaliman yg berleluasa ini? Sampai bila orang Melayu masih ingin kekalkan otak feudal mereka?

Zalman A said...


Salam Datuk,

We are allowing a crime to happen under our noses.

a) Malaysia is keen to reach a settlement with Abu Dhabi's sovereign wealth fund Aabar over a US$6.5 billion dispute with 1Malaysia Development Berhad (1MDB). This is akibat kerjasama di antara Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil, middleman Cina montel, dan 2 kawan Arab nya in the Kongsi Gelap-Songlap who planned the diversion of the 1MDB bonds.

b) They want to pay this off quietly.

c) The govt was reportedly trying to settle a vastly overpriced rail contract with the Chinese to use the funds to pay off 1MDB debt.

Here are the full details:

https://dinmerican.wordpress.com/2016/07/26/najib-razaks-secret-deal-with-china/

d) The PM’s ‘cunning plan’ is to get the Malaysian Government to agree to inflate the actual cost of the East Coast Rail Project from only RM30 billion to RM60 billion, all to be borrowed from the Chinese Government, in order to disguise the payment of 1MDB’s (and Jho Low’s company) debts. Yes, there are two Jho Low companies in the deal.

e) The govt completely denied all this when the report came out.

In Bajet 2017, PM Lanun basically confirmed the whole plot by stating the cost of the project is RM55 billion.

f) PM Lanun is now in a position where he thinks he can steal money with complete immunity. His "loyal but not smart" coolies in Umno do not, of course, care, They are just waiting with begging bowls for the next round of stolen dedak. His barua2 in the system will cover all his wrongdoings.

g) The country is in huge danger. This deal must not go through. The Liow fellow can try to explain how the cost ballooned by RM25 billion overnight, but he just takes orders. This must be taken to court to obtain an injunction to prevent the project from happening.

h) The deal is for the benefit of various criminals. These people will happily sell off the national interest to save themselves. Hope the Rulers are watching closely.

i) Malaysia must NOT ratify this deal, that will place a "mark-up" of RM25 billion to be repaid by the rakyat.

Zalman A said...



Why China?

Because they are OK with national-level corruption. They are the best friend of the Bugis "Cash Is King" and "You Help Me..." strategies.

We are now buying 3 billion worth of ships from them:

'Malaysia will sign a contract to purchase Littoral Mission Ships from China when Prime Minister Najib Abdul Razak visits Beijing next week, according to a Facebook posting by the country's Defence Ministry.

The text of a speech to be delivered by Malaysian Defence Minister Hishammuddin Hussein was posted on Facebook on Tuesday, but was later removed after Reuters asked a Defence Ministry spokesperson for comment.

Ties between Malaysia and China reached a new peak in December when China came to Najib's rescue with a US$2.3 billion deal to buy assets of scandal-hit state fund 1MDB, helping ease Najib's concern over the firm's mounting debt.

Malaysia could buy up to 10 of the littoral mission ships at a cost of approximately RM300 million each, said Lam Choong Wah, senior fellow at Refsa, a Malaysia research institute. He is also the author of a book on Malaysian military capability.

"The truth is we could have bought these from a number of countries. But China is the only country that has provided political support for Malaysia during the 1MDB scandal. This is payback for that political support."

3 billion spent on ships, where will most of the profit go?

Before 1MDB, a certain person's favourite way of songlap-ing money was via dubious MOD deals.

The word "Scorpene" comes to mind.

The Rulers still have a right to preserve the nation's sovereignty.

Bandar Malaysia, which is Malay land, sold to China. Expired power plants offloaded to China. Rail contracts with China doubled in price just to make money for the lanun.

What next?

Take this message to the grassroots, before it's too late.

Quantum Metal Consultant said...

Nasib baik DAP tu subur dengan racist dapatlah umno menumpang hidup.

Mali Bin Muyung said...

Salam Dato, its OK to hate Chinese in DAP becoz they dont do anything to solve Najib woes but must like China Chinese sebab mereka lombong emas.
X silap saya Estrada pernah d hadapkan ke mahkahmah kerana econimic treasons. Wonder kalau something like that boleh di apply pada Najib.
Tq.
PS. Welcome back. Missed ur writings.

Tok Buntar said...

China hari ini juga berbeza dengan China 1969.

RD. said...

Salam Dato AKJ.

"Aneh, di saat orang Umno dipropagandakan supaya takut dan benci kepada Cina DAP Presiden mereka sendiri sangat intim dengan negeri China sehingga menyerahkan projek strategik (kereta api dan kawalan laut) dan ikonik (Bandar Malaysia) kepada syarikat milik pemerintah China."

Benar Dato.
Orang Melayu dipropogandakan supaya takut dan benci kepada Cina-DAP... tetapi Najib selamba je... tersenyum-meleret berselfie dengan Guan Eng. Nazri Aziz pula, pernah dirakam berpelok-bahu sambil bergurau dengan Guan Eng.

Sebelum scandal 1MDB meletup dulu, Najib dan Isteri... agak kerap 'melawat' Singapura. Dalam perbincangan dua-hala dengan Kerajaan PAP Singpura, Najib seolah-olah, amat bertolak-ansur dan bermurah-hati.
Mungkin UMNO-Najib terlupa bahawa DAP adalah jelmaan PAP setelah Singapura tersingkir dari Persekutuan pada 1965.

- Selama 22 tahun Dr.M sebagai PM, Kerajaan Malaysia gagal mencapai sebarang persetujuan, bila berbincang atau berunding dengan mereka. Tetapi.. Najib dengan begitu mudah tukar tanah KTM dengan tanah-lain sehingga 'terlupa' bahawa di Negara sendiri, DBKL juga mengutip 'cukai-pembangunan' yang tinggi kepada pemilik-tanah yang mahu membangunkan tanah milik mereka. Ada sekatan terhadap berapa tinggi atau tingkat sesuatu bangunan disesuatu tempat itu boleh dibina.... dan lain-lain lagi yuran pembangunan-tanah. Dengan nilai ringgit yang sangat rendah berbanding SGD hari ini, sudah tentu tanah itu menjadi 'Gajah-Putih' yang akan dibebani... cukai.
Pada 27 Sept. 2010, Dato sudah bangkitkan 'Tanah KTM' di URL berikut:-

http://kadirjasin.blogspot.my/2010/09/kesan-perjanjian-tanah-ktm-di-singapura.html

- Pembatalan Jambatan-Bengkok lebih banyak merugikan Malaysia.
Bayangkan berapa banyak Marina akan tumbuh sepanjang pantai Semenanjung, jika Tambak Johor dirobohkan. Orang-kaya di Malaysia boleh labur dalam bidang Pelayaran, membawa pelancong (tanpa memerlukan passport) belayar dengan kapal mewah atau sederhana-mewah, menyusuri perairan Negara, berlabuh di jetty-jetty & menginap sehari-dua, sambil singgah untuk beriadah... dari Kota Baru, Kuantan, Tioman, Mersing, Pantai Lido, Muar, Melaka, Port Dickson, Port Kelang, Pangkor, Pulau Pinang... Langkawi,... secara tidak langsung, menjana pendapatan Rakyat setempat.
Jika ada penumpang yang mahu pulang ke Kota Baru dari Pulau Pinang, mereka boleh guna bas melalui Lebuhraya Timur-barat. (Grik-Jeli). Atau dimana saja destinasi yang mereka suka, mereka boleh suruh sana-saudara mengambil mereka pulang dari mana-mana jetty persinggahan.

Sudah tentu bisnes Pelayaran ini membuka beribu-ribu peluang pekerjaan kepada Rakyat, terutamanya anak-anak muda lepasan IPTA/IPTS, dari ship-husbandry, kejuteraan enjin kapal, navigasi dan limbongan (shipyard). Bekas anggota tentera boleh juga berkhidmat sebagai pengiring bersenjata, sebagai langkah pencegahan dari jenayah lanun.
Kerajaan juga dapat kutip cukai dari keuntungan bisness pelayaran ini.

sukasamasuka said...

Datuk.

"Bahaya Terlalu Bergantung Kepada China"

1. China sebuah negara yang banyak duit tanpa berhutang dengan sesiapa, siap sedia dengan teknologi tinggi dan penduduk yang sangat ramai yang perlukan bantuan kita untuk mendapat pekerjaan.

2. Malaysia tidak cukup duit...pendapatan dalam negara terhad...jadi, kita perlu berhutang dengan China untuk mencapai transformasi baru ke arah 2050...sebab Vision 2020 sudah gagal...dan, dalam konteks global, hanya China saja yang banyak duit...Robert Mugabe mana ada duit, "duit gelap" dia sikit saja, macam taik hidung kalau banding dengan duit MO1.

3. Malaysia tidak ada teknologi tinggi...GLCs bukan ditubuhkan untuk membina teknologi tinggi tetapi untuk ber"Ali-Baba" dengan syarikat2 asing yang ada teknologi tinggi supaya cepat dapat duit dan dapat komisen bawah meja.

4. Teknologi tinggi biasanya dihasilkan dari research dan development antara kepakaran institusi pelajaran tinggi dengan syarikat2 swasta...tetapi, sistem begini tidak ujud di Malaysia sebab UMNO tidak suka sebab lambat mau kaut untung dan komisen...

Lagi, pun orang Melayu pada keseluruhannya tidak ada budaya yang semacam ini...kena banyak belajar matematik dan sains...subjek yang susah kalau dibanding dengan jualbeli agama dan alam akhirat yang tidak pakai modal satu sen pun.

5. Projek China-Malaysia yang berbillion2 ini kita rakyat Malaysia akan bayar dengan rela hati supaya dapat membantu sedikit sebanyak penduduk China yang sangat ramai untuk mendapat pekerjaan baru di negara mereka membuat simen, besi keluli, kaca dan kereta api untuk dieksport ke Malaysia...sebab kita mana ada ramai penduduk untuk buat semua ini...bukan ke kita terpaksa mengambil tenaga pekerja dari Bangladesh dan Indonesia?...kalau kita bolih tolong negara Islam, apa salahnya kita tolong negara China...kawan2 ma...syukur alhamdulliah, saudara2 dan keluarga aku di Shen Zhen, China dapat juga pekerjaan baru.

RD. said...

Betul juga... apa yang diperkatakan oleh Dato Rahman JPC.

Mungkin sebab itu Najib telah menguar-uarkan TN50.
Alamatnya nanti... bila tiba 2050.... habis la tanah-pusaka dan asset Rakyat tergadai kepada Negara China.

Kerana hutang 1MDB-Jho Low... Terumbu Layang-Layang pun boleh tergadai kepada China.
Maklum saja lah... Dr.M telah mengarahkan Paskal-TLDM untuk mendudukinya, dua bulan setelah menjadi PM pada 1981 dan beliau telah bermalam disitu sebaik saja sebuah pondok'kecil dibina. Jika bukan kerana pandangan jauh Dr.M, Malaysia hari ini... langsung tidak memiliki sebarang 'hak' atau jurisdiksi untuk menuntut apa-apa di Kepulauan Spratly.

sukasamasuka said...

Datuk.

"Bahaya Terlalu Bergantung Kepada China"

1. China sebuah negara yang banyak duit tanpa berhutang dengan sesiapa, siap sedia dengan teknologi tinggi dan penduduk yang sangat ramai yang perlukan bantuan kita untuk mendapat pekerjaan.

2. Malaysia tidak cukup duit...pendapatan dalam negara terhad...jadi, kita perlu berhutang dengan China untuk mencapai transformasi baru ke arah 2050...sebab Vision 2020 sudah gagal...dan, dalam konteks global, hanya China saja yang banyak duit...Robert Mugabe mana ada duit, "duit gelap" dia sikit saja, macam taik hidung kalau banding dengan duit MO1.

3. Malaysia tidak ada teknologi tinggi...GLCs bukan ditubuhkan untuk membina teknologi tinggi tetapi untuk ber"Ali-Baba" dengan syarikat2 asing yang ada teknologi tinggi supaya cepat dapat duit dan dapat komisen bawah meja.

4. Teknologi tinggi biasanya dihasilkan dari research dan development antara kepakaran institusi pelajaran tinggi dengan syarikat2 swasta...tetapi, sistem begini tidak ujud di Malaysia sebab UMNO tidak suka sebab lambat mau kaut untung dan komisen...

Lagi, pun orang Melayu pada keseluruhannya tidak ada budaya yang semacam ini...kena banyak belajar matematik dan sains...subjek yang susah kalau dibanding dengan jualbeli agama dan alam akhirat yang tidak pakai modal satu sen pun.

5. Projek China-Malaysia yang berbillion2 ini kita rakyat Malaysia akan bayar dengan rela hati supaya dapat membantu sedikit sebanyak penduduk China yang sangat ramai untuk mendapat pekerjaan baru di negara mereka membuat simen, besi keluli, kaca dan kereta api untuk dieksport ke Malaysia...sebab kita mana ada ramai penduduk untuk buat semua ini...bukan ke kita terpaksa mengambil tenaga pekerja dari Bangladesh dan Indonesia?...kalau kita bolih tolong negara Islam, apa salahnya kita tolong negara China...kawan2 ma..

Terima kasi PM Najib kerana membantu saudara2 dan keluarga aku di Shen Zhen, China dapat pekerjaan baru dan insyallah, nanti aku akan mengundang mereka melawat Malaysia!

sukasamasuka said...

Datuk.

"Aneh, di saat orang Umno dipropagandakan supaya takut dan benci kepada Cina DAP, Presiden mereka sendiri sangat intim dengan negara China..."

1. Apa la Datuk ni?...tidak dapat membezakan antara kaca dengan batu permata berlian...antara beg anyaman daun mengkuang dengan beg jenama Birkin...banyak tu bezanya, Datuk.

2. Cina DAP tidak berani membantah pelaburan berbillion2 dari China...bukan kerana mereka orang Cina...tetapi, mereka takut kena tuduh olih UMNO sebagai orang Cina yang anti China.

3. Kalau Cina DAP anti Melayu, itu sudah biasa kita dengar...tetapi Cina DAP anti China?...wow!...susah lo!

4. Kesian Cina DAP...dalam dilemma...sebab orang Melayu fikir orang Cina dalam DAP sama dengan orang Cina dari China.

5. Itu la sebabnya hingga la ke saat ini, masih ada suara2 sumbang dari kalangan orang Melayu yang takut sama Cina DAP...bukan kerana Cina DAP ini sehebat macam orang Cina dari China, tetapi Melayu takut sama orang Cina DAP sebab mereka orang Cina.

Aku fikir Melayu takut sama Tuhan...rupa2nya Melayu takut sama Cina...bodow!

sukasamasuka said...

Datuk.

"Dalam pesanan bertarikh 21 Oktober itu, Mohd Najib berkata: “Minggu hadapan, saya akan ke China pula. Doakan agar lawatan ini membawa kejayaan lumayan untuk negara kita.”

1. Semua orang suka ke negara China...banyak duit!...tetapi ada juga orang tidak suka sebab mana ada beg jenama disana.

2. Semua orang suka ke Amerika...bebas dan bertamaddun...Obama suka kamu datang...kecil tapak tangan kata Obama, DoJ kami sediakan...hehehe

3. Semua orang suka ke Switzerland...bersih, ada salji dan selesa...tetapi pergi kesana pun, bukan bolih shopping beli jam yang berjenama untuk bini...nanti mampus kena bbq di Davos...takut kau Najib sama negara kecil?...hehehe

4. Pergi yang dekat saja la...Singapura ok what?...ada jam mahal, batu berlian permata dan beg jenama...oooop?...cilaka punya Hsien Loong sudah kasi tutup bank...jahat punya Cina Singapore...silap2 berbillion2 duit atau "units" sudah beku...betul juga kata Tun, Najib takut pada Singapore?

5. Begini la PM Najib...

Orang berbudi kita berbahasa,

Orang memberi kita merasa,

Robert Mugabe macam saudara,

Bila buat lawatan sambil bekerja?

thumblogic said...

Apa itu Asian Values. Bila anak kita buat jahat kita terus tegur and memperbetulkan.

PakSogo said...

Apa salahnya Datuk. MCA, Gerakan dan DAP pun tidak akan membantah.

Zed-85 said...

Sallam Dato’

Katakanlah dalam satu kampong, ada Tok Penghulu.

Tok penghulu anti orang cina. Dia cukup benci dengan cina. Dia khabarkan “Apa lagi orang cina mahu”

Tiba-tiba, tanah orang kampong yang paling bernilai di jual kepada orang cina.

Orang cina pulak bangunkan tanah itu, jadikan Supermarket, dan jadi kaya raya pasal itu bernilai tinggi.

Orang kampong terkebil-kebil tengok orang cina jadi kaya.

Bukankah lebih baik kalau tanah itu dibangunkan, buat kedai atau rumah. Orang kampong dapat merasa dari zaman sekarang hingga generasi yang akan datang kerana tanah itu masih milik orang kampong.

Kalau dah jual, maka tidak dapat apa-apa, apatah lagi tanah dijual untuk kambus hutang.

Salah satu sebab tanah Arab jatuh kepada Israel kerana kebanyakkan tanah-tanah di Palestin dahulu kepunyaan yahudi. Orang Yahudi beli tanah dan bangunkan tanah.

Kebanyakkan tanah-tanah di KL, siapa yang tuan punya?

Sepatutnya kerajaan menunjukkan contoh teladan yang baik supaya jadi ikutan rakyat.

Transformasi Nasional sebenarnya apa maknanya?

posmen said...

Yuan Cash is king

hihwag said...


@ "Old Friend"

"Besar kemungkinan minda beliau telah dibasuh untuk membenci kerajaan dan UMNO sehingga sanggup bertindak sedemikian untuk menjadi hero kepada penyokong2 PH. Soalannya siapa yang mempengaruhi beliau sedemikian rupa? PKR? Amanah? Pribumi?"

Maaf saudara, statement nie paling bodoh, sampai x masuk akal. Bacalah FB tu betul2. The man kill himself because he is prosecuted for small crime, but big criminals escape. Atau dlm pandangan saudara, org Malaysia mmg sebodoh kerbau so it's easy to "basuh untuk membenci kerajaan dan UMNO"? Actually semua propaganda palsu, kan? Mmg xde big criminal who escape with massive financial theft? Cuba teka. Kah kah kah. You are living in denial.

Old friend. said...

Exactly... but the head of the Chinese chauvinist DAP is still the same person who in May 1969 instigated the Chinese to riot against the Malays (this is on record), humiliate the Malays by waving the broom while shouting urging then to 'balik kampong'... and now his son is next in line to the DAP throne. And still there are Melayus who are willing to work with them and bow to their demands. Sad to think that the Melayu who labelled his race 'mudah lupa' is the one who forgets. But for a 91 year-old... is forgivable.

dt rahman pekan said...

salam sdr RD.
pulau layang2 mengembalikan perasaan 'nostalgic
' kpd saya olih kerana tlh bermalam d sana selama 7 hari bagi mentauliah kan penggerukan terusan utk membolihkan 'supply ship' TLDM berlabuh d dlm 'LAGOON'.

memang benar pasukan paskal terpaksa berada dlm air setiap kali air pasang sahingga lah 'reclaimation' n bangunan tetap d bina. saya mendpt maklum buat masa srkarang landasan utk C30 tlh d bina.

mengekalkan nya adalah 'harga mati' yg tidak bolih d kompromi. sesiapa yg tergamak utk menjual atau melepaskan pulau ini kpd pihak asing tidak lansung menghargai perajurit kita yg membina n mempertahankan wilayah ini dgn 'blood, sweat n tears' mereka.

hanya pengkhianat Negara n bangsa saja yg akan tergamak utk 'menjual' nya.

'MINTA D SIMPANG"

Old friend. said...

Saya sarankan sdra untuk baca sekali lagi komen saya dgn betul2. Saya pasti sdra akan jumpa alasan yg sama seperti yg dicoret dalam FB si mati, mengapa "the man kill himself". Maka tuduhan sdra tentang "x masuk akal"... hmm mungkin sdra sememangnya tiada akal to consume any statement at all. :))

sukasamasuka said...

Datuk yang mulia,

Ada satu Cina pernah cakap sama aku..."kita orang Cina, dapat satu ringgit, belanja tujuh pulu sen, lain kita simpan...Melayu dapat satu ringgit, belanja satu ringgit tiga puluh sen...jadi Cina senang, Melayu selalu susah sebab banyak hutang"

Itu la sikap orang Melayu UMNO dan juga pemimpin mereka, PM Najib...suka berhutang sana sini sebab dia Melayu.

Gaji sebagai Perdana Menteri semua orang tau...tetapi bini dia bolih berbelanja berjuta ringgit beli kasut, beg dan batu permata berlian sebab mereka ini Melayu.

Kerana itu la kebanyakan pegawai2 kerajaaan dan pemimpin2 Melayu suka korup dan pecah amanah sebab mereka ini Melayu.

Ini la ketuanan Melayu yang dibanggaka2kan olih UMNO...suka berhutang...dia tidak fikir siapa akan bayar hutang sebab orang Melayu tidak faham pasal duit...mereka tau belanja duit saja...supaya dapat hidup mewah berfoya2.

Zalman A said...


NOW KWAP IS BAILED OUT BY CHINA......

PETALING JAYA: A looming debt crisis hangs over former 1MDB subsidiary SRC International, which borrowed RM4 billion from a civil servants’ pension fund, according to a Singapore news report.

Malaysian government negotiators were seeking a China-led takeover of SRC assets in return for fresh capital that will help finance the 10-year loan from Kumpulan Wang Amanah Pencen, according to the Singapore Straits Times.

In a report from its Kuala Lumpur correspondent, the newspaper said SRC International was struggling to make annual interest payments and would face a challenge early next year when it is due to make interest payment and part repayment of the principal amount.

KWAP is the pension fund of the country’s 1.6 million civil servants and the report said SRC’s problems could pose a fresh headache for Prime Minister Najib Razak.

SRC International was set up in early 2011 to pursue strategic overseas investments in energy resources. It was a subsidiary of the government’s troubled investment arm, 1Malaysia Development Berhad, which is fully-owned by the finance ministry.

The subsidiary company, which has since been taken over by the finance ministry, has been linked to a deposit of RM42 million into Najib’s private bank accounts in 2013. The prime minister has said he was not aware of this.

The ST report said SRC pays RM164 million in annual interest to KWAP. However it must pay RM660 million next year, and RM964 million in 2018, as it pares down the principal amount.

“This needs to be resolved and one option being considered is the sale of the company’s assets and liabilities to a new party,” said one financial executive, who has been involved in the corporate restructuring at 1MDB, according to the report.

Same as 1MDB.

"Investment" (in SRC case, in Gobi desert) that is a complete fiction.

That KWAP money is GONE.

The Swiss AG has just confirmed it.

How many more lies can MO1 tell?

Now he runs to sell everything to China, China, China.

Zalman A said...


Bandar Malaysia – China’s new regional capital

Malaysia, vulnerable, exposed and ripe for exploitation as a consequence of the massive 1MDB scandal, is set to be the jewel in the crown of China’s ambitious regional agenda. In exchange for a Chinese bailout, significant national assets and lucrative contracts are being handed over to China in a series of murky deals.

China Railway has been awarded both the RM7.13 billion (USD1.71b) Gemas-Johor Baru electrified double-tracking rail project and the RM55 billion (USD13.2b) East Coast Railway project and is a shoo-in for the RM60 billion (USD14.4b) Kuala Lumpur-Singapore High Speed Railway project as well.

And this comes after China was awarded the RM43 billion (USD10b) Malacca Gateway Project (deep-sea port and ocean park) and the main contract for the first package of the second Penang Bridge project (the longest bridge in Southeast Asia).

One has to wonder whether someone somewhere is dreaming up these projects just for China’s benefit? Is there some secret agreement giving China a lock on all mega-infrastructure projects in Malaysia?

Zalman A said...


The biggest catch of all, however, is expected to be the Bandar Malaysia project, a colossal monument to avarice and arrogance. With an expected gross development value of RM160 billion (USD38.36b), it will feature the world’s largest underground city, shopping malls, indoor theme parks, a financial centre as well as the RM8.3 billion (USD1.9b) regional headquarters of China Railway.

When completed, it will turn the Malaysian capital into the most impressive Chinese railway station along the so-called Iron Silk Route linking Beijing with Singapore.

Malaysians haven’t as yet woken up to the monstrosity that is being foisted upon them.
Bandar Malaysia, which will cost almost four times the reported cost of Putrajaya, the nation’s administrative capital, will distort the property market, add to the city’s already intolerable traffic congestion, reduce the city’s livability and see the introduction of thousands of PRC workers, contractors and staff.

No doubt much of the residential and office space at Bandar Malaysia will also be taken up by PRC nationals, already a growing presence in the local property market.

All in all, it is an outrageous crony project designed to benefit cronies, both local and foreign, at the expense of ordinary Malaysians. It serves China’s interest far more than it serves Malaysia’s.

Zalman A said...


And it would be naïve to believe that such massive investments will not translate into significant political and economic control especially given the almost total lack of transparency on most of these projects.

At this rate, Malaysia may well find itself reduced to subordinate status within the emerging Chinese order with Bandar Malaysia the new Chinese regional capital.

Finding common cause with autocrats and corrupt politicians:

China’s ascendency has also been facilitated by the rise of illiberal leaders in the region who depend upon China for support and cover in the face of international opprobrium and domestic unpopularity.

Beijing has, for example, long supported the military junta in Myanmar while securing for itself privileged economic access. It is also the Thai junta’s staunchest ally while Malaysia’s leader, faced with a scandal that is being investigated by several international jurisdictions for corruption and money laundering, is regularly feted in Beijing as a special friend.

Indeed, Najib is set to make yet another visit to Beijing next week, his sixth since becoming prime minister in 2009. The visit will decisively shift Malaysia into China’s orbit.

Taken together, the growing economic and political reliance on China has also given China the upper hand on the South China Sea file.

Malaysia, for example, is so fearful of offending China that it regularly goes out of its way to play down persistent Chinese incursions into its waters and the harassment of Malaysian fishermen. While the Chinese aggressively press their claims, Malaysia dithers and pretends that its “special relationship” with China will keep it safe from Chinese ambitions.

Overdependence on China for investments and trade and the treachery of corrupt politicians have now rendered ASEAN completely vulnerable to Chinese hegemony.

hihwag said...


Old Friend,

Saya juga sarankan sdra untuk baca sekali lagi komen saya dgn betul2. Atau pun koman anda yg paling bangang sekali:

"Besar kemungkinan minda beliau telah dibasuh untuk membenci kerajaan dan UMNO sehingga sanggup bertindak sedemikian untuk menjadi hero kepada penyokong2 PH. Soalannya siapa yang mempengaruhi beliau sedemikian rupa? PKR? Amanah? Pribumi?"

Betul ke nih? You fikirlah sikit; ada logik ke? "PLS EXPLAIN & ELABORATE WITH PROOF", terima kasih. (Sebenarnya, "EXPLAIN & ELABORATE" cukup dah. Maharaja lawak engko nih.)

Hmmmmm.....mungkin sdra sememangnya tiada akal to consume any statement at all. Ya, betul la tu : ) setuju 100%.

Unknown said...

Assalamualaikum DAKJ.

Hanya dengan ilmu dan pengalaman sahaja yang faham kenapa berurusniaga dengan China, amerika dan sebagainya

Kesimpulan.
Sejarah berurusniaga melalui "sistem Barter" iaitu dari kampung selangor nak jersi kedah dan sebaliknya. La ni jangan pertikai Malaysia dah tahap global meniaga dengan China, nabi Muhammad S.A.W kata ilmu China baik. Maaf #takmaubertengkar

Sulaid said...

As Salam Datuk,
Persoalannya salah kah kalau negara ini menarik pelaburan dari negara Cina, salah kah kalau negara ini membawa masuk barangan dari negara Cina termasuk juga untuk kegunaan ATM. Mengapa kita terlalu berburuk sangka. Mengapa semasa Tun Abd Razak memulihkan perhubungan dengan negara Cina dahulu tidak kedengaran pembangkang berburuk sangka.
Kalau kita kaji pelaburan dari negara Cina ke luar negara terutama dalam industri Oil & Gas dan infrastructure, pelaburan Cina sudah lama, saya ulang sudah lama melabur dan mengexport barangan nya ke negara negara afrika saperti Sudan, Algeria, Nigeria dan beberapa negara lagi. Mereka juga menjalankan tanggungjawab social korporat nya (CSR) di negara negara tersebut terutama melaksanakan project2 infrastructure saperti pembinaan jalanraya, jambatan dan lain-lain lagi tetapi tidak kedengaran pun rakyat negara tersebut mengatakan mereka telah dijajah oleh negara Cina. Peralatan ketenteraan juga telah banyak diguna oleh lain-lain negara, tiada masaalah pun.
Sekarang negara Philipina dibawah president barunya juga telah memandang ke Cina tidak lagi ke Amerika, tidak kedengaran pun rakyat nya membangkang.
So, apa masaalah nya.
Dalam keadaan ekonomi dunia yang terlalu mencabar ini, Malaysia tidak boleh terlalu bergantung kepada pelabur tradisinya lagi kerana kos yang terlalu tinggi,apa salahnya kita melihat kepada alternative alternative lain. Alternative lain selain daripada Amerika Syarikat iaitu negara negara Eropah lagi mahal. Yang tinggal hanya Cina, Russia dan Jepun malah kita sudah ada pelabur pelabur dari Jepun semenjak dahulu lagi, semasa zaman pemerintahan Dr M, ada pulak "look east policy", mengapa pada masa itu kita tidak sebuk takut dijajah Jepun sekali lagi.
Itu lah bila kita terlalu benci, maka buruk sangka kita sampai ke tahap "chronic ".

Zalman A said...


Clear Sign Of Bugis Discomfort:

When some "academic" is wheeled out to "explain" govt policy:

"Hartanah Bandar Malaysia tidak akan 100% menjadi milik China sekiranya ada polisi penjualan khusus untuk rakyat, kata pakar ekonomi.

Pensyarah di Universiti Tun Abdul Razak Prof Dr Barjoyai Bardai bagaimanapun berkata hartanah itu tetap dikawal China memandangkan syarikat mereka pemaju projek itu.

“Sebenarnya ini merupakan satu fenomena global,” jelas Barjoyai kepada FMT. “Banyak lagi projek di Malaysia yang dibangunkan bersama pemaju China dan kontraktornya pemaju China.”

Menurut Barjoyai, rakyat boleh merujuk pengalaman projek pembangunan pemaju China yang agresif dijalankan di benua Afrika.

“Sehingga ada kenyataan tidak rasmi yang mendakwa China cuba menghantar 50 juta warganya ke Afrika!” kata Barjoyai, yang mengingatkan manfaat sesuatu projek antarabangsa bergantung kepada polisi pembangunan yang ditetapkan kerajaan.

“Di Rwanda, China dibolehkan bina bangunan untuk sebuah kementerian kerajaan Rwanda secara percuma, dan China selenggara bangunan itu selama 10 tahun misalnya.

“Adakah semestinya buruk bergantung kepada bagaimana kita menentukan polisi pembangunan itu,” kata Barjoyai."

Sadly, this "academic" is a bit naive. Or worse.

Unknown said...

Pak Kadir dan pembaca budiman,

Adakah kita perlukan Divine Intervention dan miracles turun dari langit untuk nyah kan Najib dan famili nya serta kroni kroni nya sekali?

Tok Buntar said...

Perhaps. The bigger picture is China today is similar to China of 1400's. With more China Chinese investments, they obviously will exert "mooncake" diplomacy. That is AKJ trying to say. My take is, menang jadi arang, kalah jadi abu.

Aku said...

Kadiag, salaam dan syukog alhamdulillah hang bulih lagi menulih.

Hang telebih pelahap sushi kod...? Munkin hang kena banyak rehat Kadiag, al maklumlaa, kita ni semakin remaja, hari baik, bulih lagi merempit dgn kapchai ataih bataih...Dan malam nanti, bulih bercengkrama di bawah bulan purnama....

Sekali lagi hang nulih pasai "kontradiksi" atau kecelaruan dlm kepimpinan Malaya... setengah orang guna kata "tak keruan". Berhadap dgn gerombolan dia yg "low class" kata China jahat, apa lagi China mau...? sampai kata depa nak cetuih Mei 13 sekali lagi, macam la Jho Low tu melayu jati....
Aku masih ingat lagi masa Chin Peng, kepala parti kominih Malaya padam tak lama dulu, mamak kepala mata mata dilapog kata, abu mayat dia pon tak bulih bawak masok Malaya, macam la abu mayat ada DNA pulak. Katun sakan sebab lebih korang seminggu lepaih tu, askag Malaya buat barisan hormat di palimen untok anak Rahah sambut Xi Jin Peng, kepala pati kominih China. Macam ada "sindiran tajam" pulak depa ni, kepala pati kominih Malaya dgn tetamu anak Rahah dari Tong San ni pasai nama pon nak sama, Chin Peng dgn Jin Peng.

Aku dok baca2 Kadiag, ropanya kata setengah pakag sakit mental, kontradiksi atau kecelaruan tak bulih diajag ni bulih jadi disebabkan penyakit jiwa yg sekiranya mempunyai unsog2 jinayah, riyak melampau atau "narcissism", kezoliman, kesombongan dan keangkuhan melampau, tak Indah atau peduli tentang kepayahan atau pendapat orang lain, tipu kering dan sebagainya adalah menjuruih kepada gejala depa sebut "psychopathic".

Ni aku tempek sikit dgn sedikit 'editing' dari Wikipedia :
..." Ciri-ciri ini mula kelihatan pada awal kedewasaan dan berlaku di pelbagai situasi dan konteks[1]. Simtom lain termasuk ketakutan ditinggalkan dan kemarahan keterlaluan dan kejengkelan kepada orang lain yang sukar memahami puncanya.[1][2] Individu yang menghidapnya selalu melakukan pemujaan(pendewaan) dan penghinaan terhadap orang lain, bertukar-tukar antara kekaguman keterlauan dan kekecewaan melampau...."

Tajuk "kontradiksi" hang kali ni memang mustahak kerana aku nampak dia dah sebati dgn sebagian kelas "pimpinan melayu" dan sama penting ialah cara nak merungkainya. Antara langkah awai ialah mengcam dia sebagai satu penyakit yg kronik dan tersebag luaih, membagi nama dan kenai pd simptom2 dia, lepaih tu munkin dedahkan kelemahan2 dlm struktur lojik depa atau kepalsuan dan topeng2 atau 'devices' yg depa pakai untok tutup penipuan depa termasuk media propaganda yg dok buat 'ilusi'2 untuk rakyat terbanyak disamping pupok nilai2 jujog, ikhlaih dan lain2 sifat mahmudah.

Takat tu saja Kadiag, kalu ada silap salah, maghap no, dan hang tu munkin kena buat 'pacing' sikit dan banyak berehat.
Wa Sallam, Aku.

Waghih said...

AsSalam Datuk .

Perubahan yg ketaro dalam sejarah negaro kito iolah polisi Pandang Timur yang diasaskan olih DrM semaso permulaan pemerintahan dio .
Bolih dikatokan 90 % tak setuju dongan polisi tersebut termasok timbalan dio maso itu dan oghang2 akhbar .
Termasok datuk lah yo ...

Negaro yang dimaksudkan pado maso tu iolah Jepun .
Ghamai membangkang disobab sejarah perang dunio .
Akhbar keluarkan cerito2 buruk tontang jepun untuk nakutkan rakyat .
Maso tu DrM berpandang luas dongan ngato kalau jepun bolih bangkit dongan sendiri salopeh kono bom atom .. mako tentu ado sesuatu yang bolih kito pelajari ...
Dari Japan Incorporated ...
Jadi Malaysia Incorporated ...

Kesinambongan pulak iolah hala ko China dongan peluang pasaran yang luas .
(Takyah cerito panjang lah yo .. AS pun buek biz dongan China yo ).

So ... PM DSN dah nampak peluang ni dan membuek kawan dongan China adolah lobih untung dari buek lawan .

Tak samo dongan buek kawan dongan Chino DAPig yo ...
Paham2 lah ...

Waghih.

Zalman A said...


We were colonised by the Portuguese, then the Dutch and the British. The Ketuanan Melayus must be bristling with pain. Malaysia will soon be ‘Ma-lah-sia Province’, part of the Greater ‘People’s Republic of China’. The writer Howard French called Africa, China’s “second continent”.

Nobody rewrites Malayan/Malaysian history faster than our Umno Baru historians. The pain of seeing Najib Abdul Razak hold a begging bowl in Beijing must confuse the Ketuanan types. Malaysian history will have to be rehashed, yet again.

Najib’s closeness to the People’s Republic of China (PRC) is no coincidence. He is punishing western leaders for humiliating him. Najib does not care that 1MDB closed down BSI, the 143-year-old Swiss bank and caused Coutts, the Queen’s bank, to be scrutinised.

The Global Risk Insight website reported that “two Chinese firms had launched multi-billion-dollar bailouts of 1MDB assets and had leapfrogged over Japan, Singapore and America to become Malaysia’s largest investor.

China is not a country that frowns on dictatorship or corruption.

Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil must run to them for protection and money.

But they will ask for value for money.

The biggest railway station that China owns will be at the heart of Kuala Lumpur. They will be in charge of most of the new mega-projects that will fill Umno's pockets.

Mappadulung will hopefully be gone soon, but that damage is irreversible.


Unknown said...

Salam Datuk

Ada yg tulisberniaga dgn China ialah satu tindakan yg bagus. Saya setuju kerana pasaran China amat besar dgn penduduk nya melebihi 1.5 billion. Negara2 Barat seperti USA,Germany,UK dll juga berpusu2 ke China utk jual barangan mereka.

Tapi Najis veda sedikit atau banyak. Dia buka jual barangan2 kita ke China TP menjual asset2 kita ke China.

Dan niat dia menjual asset2 itu bkn utk rakyat Msia 30 juta TAPI utk melunaskan Beban 1MDB yg dia sendiri wujudkan

Najis " dont care for the future ". Mungkin lg 20 tahun dia dah dalam kubur. Tp yg akan menanggung beban2 ini ialah anak cucu cicit kita termasuk anak cucu cicit yg ranai menulis di Blog Dato ini.

Ada pula yg mengatakan ok utk bikin bisnis dgn China tp jgn dgn DAP. DAP mewakili suara 6 juta rakyat Cina di sini. Wajar aja DAP menjadi " suara" utk kaum dia. Sama juga dgn MCA. Cuma skrg MCA lebih memilih utk berdiam sungguhpun mereka tahu Presiden BN @ Najil Haramjadah sedang sibuk merompak rakyat Msia. Di sebabkn itu DAP mengambil alih utk bkn saja memperjuangkan kaum Cina tp utk 30 juta rakyat Msia. Sama juga PKR, Amanah dan BERSATU. They ALL fighting for the 30 million Msians.

BN dan terutama sekali pemimpin2 UMNO hanya fight for their Political glory and Personal wealth.

Kesimpulan nya - You sell your export products to China BUT dont sell your country' s asset to foreigners. That to me Sir is Traitorship.!

Zalman A said...


Does the Speaker know the law?

Art’s attack on Pandikar stemmed from the fact that Pandikar was not present on the day last week that Muhyiddin debated the Budget 2017 tabled by Prime Minister Najib Razak on Oct 21.

“The Deputy Speaker, in all his wisdom, did not at any time stop Muhyiddin from delivering his speech. Nor did the Deputy Speaker refer him to any standing order that had been breached or about to be breached by him during his speech,” Art said adding that Pandikar should protect the sanctity of the House and the rights of all MPs, instead of offering legal opinions outside the House.

Art also called on Pandikar to reacquaint himself with Article 63 (2) of the Federal Constitution, that states: “No person shall be liable to any proceedings in any court in respect of anything said or any vote given by him when taking part in any proceedings of either House of Parliament or any committee thereof.”

“That is the Constitutional protection accorded to every person who speaks or votes while participating in the proceedings of the House. That protection is almost absolute.

“The protection can only be displaced if the person is charged under certain laws, namely, the Sedition Act and laws that are passed in accordance with Article 10(4),” which Art reminded had not been touched on or breached during Muhyiddin’s speech.

Does the Speaker know the law?

Zed-85 said...

Saudara Sulaid,

Berkenaan dengan People Republic of China (PRC).

GDP negara kita banyak bergantung kepada aktiviti ekonomi orang cina. Orang cina malaysia memainkan peranan yang besar dalam ekonomi.

Di Johor, negara Singapura mamainkan peranan yang besar dalam aktviti ekonomi Johor. Banyak orang Singapura yang membeli rumah berharga tinggi dan elite di Johor.

Perumahan mahal dan elit di Johor siap sedia dengan pengawal, anjing dan kawalan 24 jam.

Orang melayu Johor ramai yang tinggal rumah mampu milik dan banyak lagi rumah mampu milik hendak dibuat untuk orang melayu Johor.

PRC China bukan seperti Singapura. Negara China akan menjadi dalam 10 tahun ekonomi paling besar dalam dunia.

Kalau orang melayu berniaga, kemungkinan besar banyak barangan adalah dari orang cina. Kemungkina besar premis sewa itu juga ada bahagian orang Cina sepertimana di Bandar Malaysia. Kalau petik lampu , sekarang ini negara Cina pun ada stesyen janakuasa elektrik di Malaysia. Kalau naik keretepi , negara cina yang buat keretapi laju. Kapal perang pun hendak dibeli dengan negara Cina.

Dalam berapa tahun akan datang, PRC China akan buat pengkalan keretapinya di Bandar Malaysia. Laluan keretapi akan dibuat dari Kunming China ke Singapura.

Orang PRC China sekarang ini sudah ramai yang beli rumah di Malaysia. Tidak mustahil ramai yang akan berkahwin cina tempatan dan tinggal di KL, Malaysia, kalaulah perjalanan dari KL ke Kunming makan masa 4 jam sahaja. Orang Cina Singapura sudah pun ramai yang beli rumah dan tinggal di Johor.

Orang Melayu sibuk “Ketuanan Melayu” waktu pilihanraya. Tetapi kalau kita guna teori Cash is King, siapa sebenarnya yang jadi tuan.

A KADIR JASIN said...

Pembahas Syahrir, boleh tak bagi sikit ringkasan tulisan Tuan sebelum memberikan pautannya? Potong dan tampal pun tak apa. Kesian la orang tua macam saya nak cari pautan kalau semua pembahas bagi pautan saja. Terima kasih.

A KADIR JASIN said...

1. Dulu masa zaman Almarhum Tunku, PAS buat kes besar bila Allahyarham Tan Sri Khir Johari secara jenaka pakai pakaian Opera Cina. Dia dituduh Cina dan kafir.

2. Sekarang PM tidur sebantal dengan Cina negeri China dan jual/gadai harta negara kepada Komunis China, PAS pertahan Najib mati-matian sampai Mufti Kelantan (orang PAS kot)kata, haram Dr Mahathir dan Muhyiddin cuba jatuhkan Najib.

3. UMNO dan PAS ok. Tapi pemimpin UMNO dan PAS banyak yang kelabu asap.

4. Hari ini heboh Pengarah Strategik BN, Abdul Rahman Dahlan kata dia gembira kalau Melayu yang tak tahan dengan beban hidup di bandar balik ke kampung tanam kacang dan jagung.

5. Inilah sorakan rasis Cina dan India terhadap orang Melayu di Kuala Lumpur ketika 13 Mei 1969. Urang Sabah ini tak pernah baca sejarah 13 Mei agaknya atau sengaja suruh Melayu/Bumiputera balik kampung supaya mudah dibagi dedak?

6. Tapi dia ni ada juga baiknya. Dia lah yang bagi tahu BBC kata MO1 itu adalah bosnya, Najib.

7. Urang Sabah tak malu ka hantar pemimpin kelabu asap ke Kuala Lumpur untuk buat lawak?

Wallahuaklam. Terima kasih.

Mah-la-sia ku.. said...

Datuk,
hidup Mah-la-sia, hidup Mah-la-sia, the wheels of karma are surely turning to China's favour. Hip hip hooray! All the prejudice of looking at the Chinese as pendatangs will simply disappear because cash is king.

RD. said...

Salam Saudara Sulaid.

Tidak salah Kerajaan menarik pelaburan dari mana Negara sekali pun....mungkin... termasuk dengan Israel. Kerana hari ini pun Arab Saudi dan Qatar sudah mengadakan rundingan dan persepakataan dengan Israel untuk mengekang pengaruh Iran (Syiah) di Timur-Tengah.

Masaalahnya... Kerajaan pimpinan UMNO-Najib dan BN sedang dibelenggui hutang 1MDB-Jho Low & scandal kehilangan WANG Rakyat. Banyak akaun bank dan asset telah dibekukan oleh Negara 'Kapir'.
Bandar Malaysia telah dijual milik 60% kepada syarikat China dan yang paling pelik... Negara atau Rakyat akan mendapat bayaran 60% itu pada 2022.

Saya bagi contoh mudah:-
Katakan lah saya jual kereta saya pada A, dengan harga RM10 Ribu, pada tahun ini, 2016.
Wang RM10 Ribu, hasil jualan kereta saya itu akan dibayar oleh A, pada tahun 2022. Bermakna saya akan dapat wang itu 6 tahun lagi.

Contoh diatas adalah... kereta miliki peribadi. Tapi Kerajaan UMNO-Najib & BN jual atau lelong harta-pusaka Rakyat.

Saya rasa Saudara tak baca semua yang Dato Kadir tulis.

1MDB beli IPP pada harga RM12 Billion, tapi jual kepada syarikat dari China dengan harga RM9 Biliion.
Takkan la Kerajaan pimpinan orang Melayu begitu bangang sehingga sanggup rugi RM3 Billion dalam urusan penjualan harta atau asset milik Rakyat?

Saudara juga harus ingat... Najib punyai tabiat 'semulajadi'... suka guna orang-tengah kelabu-asap seperti Razak Baginda, Deepak Carpet dan sekarang... Jho Low... dalam urusan Kerajaan. Bahana Razak Baginda saja, sehingga hari ini.... selepas 15 tahun, masih menghantui beliau & isteri, UMNO & Kerajaan BN.

Harap Maklum.

Waghih said...

Datuk .

Camno lak Tun M tidok sebantal dgn George Soros tu ...?

Camno lak Tun M tidok sebantal dgn DAP LKS tu ...?

Kan dulu Tun M hamun duo ekok ni sebagai pemusnah negaro .

Waghih

Zed-85 said...

Sallam Dato’

Sebenarnya bagi saya PAS adalah sebahagian dari masalah bukan penyelesaian.

Pembangkang lemah antara sebab paling utamanya adalah kerana PAS.

Kalaulah kerajaan yang ada tidak baik, tetapi pembangkang lemah, ini akan bawa banyak masalah.

PAS bukan main sibuk dengan RUU355, macam-macam forum dibuat untuk RUU 355, sembahyang hajat, dan macam-macam lagi. Ada juga tuduhan macam-macam kepada siapa yang tidak sokong RUU355.

Akhirnya RUU355 tak dibahaskan juga di Parlimen. Postpone lagi.

Persoalannya kenapa PAS yang kena bawa bil RUU355 kemudian naik turun dekat Parlimen tidak berhenti-henti.

Apa yang jadi masalah sangat dengan RUU 355.? Adakah Jamil khair tak boleh bawa RUU355 sedangkan Datok Yusof Noor dah buat dulu tahun 80an.

Katanya hukum yang ada sekarang tidak memadai, kalau begitu tambah dua atau tiga kali ganda. Apa yang jadi masalah sangat.

Saya tidak tahu perkembangan perbincangan PAS dengan Bersatu. Nampak macam tidak menjadi.

Bagi saya agenda patut diteruskan, biarkan sahaja PAS dengan halnya.

Kata PAS, PAS mesti memimpin bukan dipimpin. Siapa agaknya yang PAS mahukan PAS jadi pemimpin? Orang UMNO, MCA atau MIC?

husin lempoyang said...

Buat baik berpada pada, buat jahat jangan sekali. Kalau sampai gadai Tanah Melayu pada China sebab nak cover hutang 1mdb, agama pun tak bagi

sukasamasuka said...

Datuk.

"4. Hari ini heboh Pengarah Strategik BN, Abdul Rahman Dahlan kata dia gembira kalau Melayu yang tak tahan dengan beban hidup di bandar balik ke kampung tanam kacang dan jagung."

Aku setuju dengan si Rahman Dahlan 100%...kami di kampong pun rindu juga sama anak2 dan saudara2 yang jauh dibandar...sebenarnya mereka ni buat apa dibandar?

A KADIR JASIN said...

1. Kita kembali ke era penjajahan. Waktu kita dijajah British, mereka bina Malayan Railway dengan hasil mahsul Semenanjung Tanah Melayu untuk kepentingan perdagangan mereka. Melayu ternganga tengok kereta api lalu, Cina jadi tukang masak di buffer car dan India jadi buruh serta mandore.

2. Waktu itu kita tak berkuasa dan tak tahu apa-apa. Oklah kalau orang putih buat.

3. Tapi sekarang kita Merdeka dan anak cucu kita belajar tinggi dan pakar dalam pelbagai bidang. (Saya jumpa seorang jurutera Melayu yang bekerja jaga jambatan besi Bandaraya New York.)

4. Tapi kerana 1MDB bedebah ciptaan Najib-Jho Low, anak cucu kita yang cerdik - yang uruskan Petronas dan bina Menara Kembar - ternganga kerana projek kereta api melalui empat negeri Melayu (Selangor, Pahang, Terengganu dan Kelantan) akan dibina dan dimodali oleh China Komunis.

5. Mereka akan jadi bos. Rakyat Malaysia tak kira bangsa apa dan tinggi mana pun ilmu tetap jadi kuli dan pekerja saja.

6. China walaupun komunis dalam ekonomi mereka tetap akan amalkan apa yang Najib amalkan iaitu duit itu raja (cash is king). Mereka akan guna duit untuk perhambahankan sesiapa saja yang sanggup jadi hamba dan makan dedak.

7. Itulah musibah dan kesan jangkitan 1MDB. Kita hilang kebebasan dan kemerdekaan kita tercemar.

Wallahuaklam. Terima kasih.

sukasamasuka said...

Datuk..

"7. Urang Sabah tak malu ka hantar pemimpin kelabu asap ke Kuala Lumpur untuk buat lawak?"


sampai hati Datuk cakap begitu....tetapi permintaan Datuk bolih juga kami tunaikan kalau mau lagi...kalau kecik la tapak tangan kami ini, kami bolih hantar dengan kerbau dan kuda nya sekali...babi dan tapai saja tidak bolih sebab haram???

sukasamasuka said...

Datuk.

Ingin mengulas sikit apa yang di tulis olih RD 10:20 PM...."1MDB beli IPP pada harga RM12 Billion, tapi jual kepada syarikat dari China dengan harga RM9 Biliion.
Takkan la Kerajaan pimpinan orang Melayu begitu bangang sehingga sanggup rugi RM3 Billion dalam urusan penjualan harta atau asset milik Rakyat?"

1. Kerajaan pimpinan orang Melayu tidak bodoh...tetapi Kerajaan pimpinan orang Melayu UMNO sekarang ini pura-pura macam bodoh.

2. Bukan UMNO dibawah pimpinan Najib bodoh, tetapi dia cuba memperbodohkan orang Melayu yang menyokong UMNO.

3. Pengundi2 Melayu mana tau pasal duit...sebab Melayu bukan suka cerita tentang dunia.

4. Siapa yang kata Najib rugi RM3 billion jual IPP?

5. Najib sendiri pun tak berani kata dia rugi RM3 billion sebab dia tau...yang apa kita tau...tau tau saja la, RD.

sukasamasuka said...

Datuk.

"5. Mereka (orang China, bukan orang Cina) akan jadi bos. Rakyat Malaysia tak kira bangsa apa dan tinggi mana pun ilmu tetap jadi kuli dan pekerja saja."

1. Ada yang masih pura pura tak tau atau memang bodoh tak tau bila berani berhujah dengan kata polisi Pandang Timur yang diasaskan olih DrM dahulu adalah Kesinambongan pulak iolah hala ko China.

2. Itu la Melayu ni bukan pintar sangat dalam urusan berniaga...tapi tau mau duit cepat masuk dalam poket saja...itu Melayu cukup pandai.

3. Otak Tun M masa "pandang ke Timur" bukan nya berhutang dengan orang Jepun.

4. Asas pandang ke timur adalah pasal etika kerja orang Jepun...displin kerja orang Jepun...macam mana orang Jepun gunakan masa...dan seterusnya, minta tolong Jepun transfer teknologi ke Malaysia...asas pembangunan Malaysia modern dalam perusahaan pembuatan barang2 keperluan.

5. Hala ko China sekarang ini adalah apa yang sudah Datuk jelaskan dengan sejelas2nya....

" Adakah kerana China ada modal dan kita telah kemuflisan modal?

Adakah kerana China ada kepakaran, tetapi kita ketandusan kepakaran?

Atau adakah hanya China sanggup memberi hutang kepada kerajaan pimpinan Mohd Najib ekoran skandal global 1MDB?"

Itu ada soalan dan jawapan dari Datuk AKJ.

Tok Buntar said...

Itulah hakikat dato. Salah ketua terdahulu yang inginkan sangat ketua sekarang jadi ketua. Kemungkinan kebinasaan in boleh diperbaiki dalam dua keturunan akan datang jika mula diusahakan pembetulan hari ini.

Waghih said...

Kembali pado era penjajahan . Omputih buek Malayan railway untuk sunglap hasil mahsul Malaya .

Lopeh kemerdekaan komunis bermaharajo , bunuh sini , bunuh sano . Untuk jadi legit mereko tubuh parti buruh as smokescreen. Lopeh tu tukar jadi DAPig untuk bawak agenda nyapu melayu dan saterusnyo 13 May.

Tun Razak ambik alih as PM dan dongan wisdom kowtim dongan People Republic of China melalui Ping Pong diplomacy .
Chou En Lai khobar " .. we understand n let's work together . This matter will take time .." ( tontang PKM ).

True to the words PROC tarik support to PKM without any string attached except friendship. PKM surrender finally .. to the rejoice of Malaysian.
Off course DAPig was mad and until now they still carry the broms .. lest we forget .

So ... whom do we trust ?
Surely PROC ...

Kalu omputih tu ... banyak sangat string ehhh ...
Free sex laa..
Free liwat laa..
Free gay laa..
Free demo laa..
Free tondang polis laa ..
Free pijak gambar PM laa..
Macam2 ...

Mungkin sobab FREE ni yg gang ANC suko amek ...

Wallahualam ...

Waghih

Sulaid said...

Salam saudara RD,

Terima kasih atas feedback yang diberi. Apa yg dinyatakan oleh saudara tidak banyak berbeza dengan apa yang dikatakan oleh kebanyakan orang.
Persoalannya apakah alternatif yang ada, nak harapkan pemimpin pemimpin dalam parti PKR, PAN atau PPBM....lagi malaun. Parti PAS..kepakaran nya berbeda. DAP....lunyai lah bangsa Melayu dan Islam dianaktirikannya.
Apa kata pembahas pembahas dalam ruangan yang ditumpangkan kepada kita oleh Datuk A Kadir Jasin ini menjadi alternatifnya sebab ramai yang bijak2.

Nenekghuffran said...

Salam DAKJ....

Sehingga dah sampai ke tahap ini pun Raja-Raja kita masih membisu seolah-olah tiada lansung belas kasihan kepada rakyat jelata maka nenek rasa apa pun yang akan berlaku kita dah takperlukan raja-raja lagi.....sebab mereka tak peduli nasib rakyat....

Dulu nenek pernah menulis dalam blog ini mohon raja-raja memberi titah... jika dititahkan oleh raja negeri 'A' supaya rakyatnya berkumpul di stadium ABC pasti titah itu dijunjung... takkanlah polis nak tangkap raja tu..
Namun nampaknya raja-raja kita lebih takutkan 'Tuhan Duit' daripada takutkan Allah SWT. Di manakah tanggungjawab mereka ke atas rakyat jelata? Sebagai Ketua Negara tidak adakah rasa malu dengan nama buruk negara kita di mata dunia yg disebabkan oleh Perdana Menteri yg mencuri duit rakyatnya bahkan sekarang sibuk nak menggadai harta negara. Penderhakaan secara terang-terangan ini tidakkah sedikit pun dipandang serius oleh mereka?

Oleh sebab kebisuan merekalah tindakan Najib sekarang seperti 'bersultan dimata beraja dihati' dialah Raja yg mutlak di negara ini....jadi adakah kita perlukan mereka lagi?

Nah...harga minyak petrol dan minyak masak dah naik..ini sebenarnya adalah kenaikan berantai yg akan menekan kehidupan rakyat jelata. Apakah masih sanggup membiarkan si penderhaka ini bermaharajalela...

Datuk...mereka yg membela Najib samaada di blog ini atau di mana saja hanyalah ibarat langau yg menghurung tahi.... abaikan saja mereka ini...

p/s... wah...nampaknya sipenerbit filem lucah tu pun ikut rombongan najib..naik pesawat kerajaan pulak tu. Agak2nya nak buat filem kat negara China tu ke atau pergi tak balik2..

Wallahuaklam..terima kasih Datuk.

Zalman A said...


Datuk,

"6. China walaupun komunis dalam ekonomi mereka tetap akan amalkan apa yang Najib amalkan iaitu duit itu raja (cash is king). Mereka akan guna duit untuk perhambahankan sesiapa saja yang sanggup jadi hamba dan makan dedak."

China's many trillions in reserves are being used to buy influence in Asia.

They have bought worthless power plants from 1MDB and may be paying off the Aabar debt of $6.5 billion to cover the theft.

It is kacang putih compared to having a willing Bugis slave who will not complain about the South China Sea and many other issues.

Your analogy is correct. We are now eaters of Chinese dedak.

Yet not a single person has challenged Liow in Parliament to explain how the railway cost balllooned by 25 billion in 2 years.

Why not?

Zalman A said...


PPBM, drama after only 2 months?

This has to stop.

The Opposition is still headless.

Time is running out fast.

People better get their act together.

A KADIR JASIN said...

1. Malaysia is very strategic to China for many reasons not the least we are rich in natural resources and the fact that we are a Malay/Muslim majority country but has a substantial Chinese population.

2. Our rich natural resources is a good bet for China. If for any reason its loans to Malaysia go bad or China is played out by the cunning Najib and his ring master, Jho Low, it can foreclose on our assets.

3. We can do "Bandar China" and the railway projects ourselves but in the post-1MDB its harder for Najib to cream off billion from such expenditures. Transfer the cost abroad through the so-called borrowing from China and "commissions" could be more easily raise.

4. We are rich in capital. Our per capita savings are STILL high. China may use this to finance its lending to Malaysia. So in actual fact China could be paying for its Malaysian assets and projects using Malaysian capital.

5. China is using Malaysia to gain greater control of Asean and to spike the troublesome China Singapura. Singapore and Vietnam are the last two Asean countries that dare to oppose China's hegemony.

Wallahuaklam. Thank you.

Tok Buntar said...
This comment has been removed by the author.
Want some more? said...

Datuk,
the Chinese President Xi is being played out by our leaders, they think by having photos, trade deals, etc. and handshakes with the chinese leaders, everything will be hanky dory, rosy and sweet. The chinese in malaysia here have started to mistrust their chinese brothers over in mainland china.

So far what have been achieved:
the malaysian leaders think they have got China and its leaders in the palm of their hands, in effect telling them, you better behave or we go elsewhere guys for our military hardware.
the chinese there are laughing at the "stupidity" of the malaysian leaders, it takes only so little to satisfy them, haha.

Zalman A said...


'5. China is using Malaysia to gain greater control of Asean and to spike the troublesome China Singapura. Singapore and Vietnam are the last two Asean countries that dare to oppose China's hegemony.'

Salam Datuk,

As I have mentioned, the parent company of CCCC has been blacklisted by the World Bank and several countries for corruption.

DS I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil needs to quickly find a source of funding for his GE-14 dedak.

You can be sure these deals will involve billions in kickbacks to Umno, with MCA as the translators.



Do and die said...

There is absolutely no way the USA can compete with China right now. China will not allow Malaysia to get out of the 'deals' made between China and Malaysia, China will do whatever it takes to keep Malaysia as its poodle.
Therefore, it would be very smart for US DOJ to now release all information on 1MDB and start civil and criminal proceedings against the culprits. Save face for USA and at the same time show to the malaysian leaders, you play with the red devils, you will eat the chilli padi.
Start with the 1MDB, then there will be more explosive stories to reveal.
Poor Malaysia, it's choice to become China's "territory", no option left.

sukasamasuka said...

Datuk.

"4. We are rich in capital. Our per capita savings are STILL high. China may use this to finance its lending to Malaysia. So in actual fact China could be paying for its Malaysian assets and projects using Malaysian capital."

1. China is not a fool...but, she has a foreign policy that is diametrically opposite to the rest of the world where it lacks the record of human rights, supporting corrupt regimes and of late wanting to control Asian trade sea routes that is worth USD3 trillion a year!

2. PM Najib is not a fool either, but he has little choice before the 1MDB scandal blown off his face and therefore, he has to find money to bail out his failing enterprise.

3. No foreign government including China can afford to invest billions in another country without guarantee in writing and legally binding...at the least, China knows the Government of Malaysia can collect RM262 billion a year in taxes...this is the guarantee Najib is bringing to China....it looks good for the next 30 years!

4. Datuk, it is very unlikely, China is asking for our Malaysian capitals...at least not now, simply because it look bad on them as if they have no money when there are no open tenders...and, look bad politically on PM Najib too as he will not be able to explain how can China takes all without international tenders on the RM55 "Projek Kereta Api Pantai Timur".

5. With this kind of China involvement, BN will get back Chinese support because there is lot of money around...killing two birds with one stone, so to speak...i.e. bailing out 1MDB with Chinese Malaysian votes...plus Malay votes of course.

6. The question still remains...where has all the money at 1MDB gone to?

7. Why PM Najib has to go all out, in a hurry, to bail out 1MDB if the money is not stolen?

8. Why no one can raise any question on 1MDB?...not even in the Parliament?

9. Someone has to go.

10. That some one is UMNO itself...I did not say that...an old man, an uneducated kampong man, clearing our parit this morning said that...because he cannot tahan already because he knew Najib stealing money!!!!

majid smsp88 said...

Salam Datuk...

Memang bahaya. Tetapi, untuk melepaskan diri & masalah then seseorang itu akan nekad cuba melakukan apa sahaja yang lebih bahaya dari bahaya yang dihadapi sekarang. Itu la yang sedang berlaku hari ini.

Makin Malaysia menyendeng ke China, makin luas US londehkan segala yang mereka memang sudah lama tahu tentang fiaso 1MDB.

Itu la beza cara pemikiran & cara kerja antara Tun - Najib.

Aku said...

Kadiag, salaam.

Nak coret sikit lagi, kali ni pasai En Sukasamasuka 5.05 ptg, yg nulih..."Someone has to go....That some one is UMNO itself..." Sebelum tu Nenekghuffran nyinggong (10.26 pagi) samaada kerana 'kebisuan" raja2, dlm selingkohan duit "kelas dunia"ni, depa pon patut "has to go". Itulah yg aku paham.

Aku bukan sorang yg pro kepala2 agama ni...hanyasanya aku ada tebaca kenunnya TMJ, anak kepada kepala agama Johog pasai kejadian ataih Mohd Shukri Saad dari Lahag Yoi(?), di jambatan kedua Pulau Pinang, ada 'tweet' "HARI INI ORANG MISKIN MATI TUAN-TUAN".

Ropa2nya dikalangan depa dlm keh ni sekorang korangnya, ada jugak yg berhati perut... kod la.
Aku

Bantak said...

Syeikhul saudagar Arab tak pandai makan x pandai simpan....ITU olang Putin amerika tatak pandai tutup mulut abis mau dedah sini sana...talak apa...wa sama juak2 was peligi China jual woo. . 144 billion sign sini sana... Komisen sikit2 saja pun wa lg tambah kaya... China pun cantik ma .. Boleh shopping2 juga dkt shanghai. :-)

Zalman A said...


The leaked documents showed that CCCC would be used to clear the debt caused by the doppleganger Aabar theft.

My guess is that Arul Kanda or proxy will already be trying to get the UAE to accept the money up front and drop the whole arbitration.

So the Malaysian taxpayer pays twice:

One for the theft, and secondly for the covering-up of the theft.

Abdullah Ngah said...

memang bahaya kepada negara dan rakyat jelata dan agama islam tetapi untung kepada para pemimpin yang utamakan kepentingan peribadi dapat kumpul harta selembah demi selembah

Zalman A said...


Whatever happens, talking solves nothing.

Some action needs to happen before year end.

I hear the Bugis is already getting his PRU14 "campaign materials" ready.

The "new front" of TSMY is in progress I hope.

With the new gerrymandering, only Malay areas will be relevant in the Peninsula.

Hope Tun still has Taib Mahmud's phone number.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).