Thursday, October 06, 2016

Cabaran dan Harapan Kepada Sidang Raja-Raja


A Kadir Jasin

PERSIDANGAN ke-242 Majlis Raja-Raja akan diadakan minggu hadapan antara 11 hingga 13 Oktober.

[PERINGATAN: Komen guna “Anonymous” tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account atau Name/URL. Boleh pakai nama samaran.]

Itu yang saya baca dalam laman web rasmi Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Melayu (di sini).

Deklarasi Rakyat (dengan 1.2 juta penandatangan) merapat sembah kepada Duli-Duli Yang Maha Mulia.

Daulat Tuanku.

Tun Dr Mahatahir Mohamad, sebagai wakil Deklarasi Rakyat, telah menghadap dan menyerahkan deklarasi itu kepada Duli Yang Maha Mulia Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah ibni Almarhum Sultan Badlishah, di Istana Anak Bukit, Alor Star pada 15 September lalu.

Beliau juga telah mengutus surat kepada semua Raja-Raja Melayu mengenai hal yang sama.

Titah Raja, Tindakan Kerajaan

Sudah dua persidangan berturut, kemusykilan rakyat jelata mengenai pemerintahan negara telah dibincang dan dihebahkan kepada umum oleh Majlis Raja-Raja.

Dalam mesyuarat ke-239 pada bulan Oktober tahun lalu, Raja-Raja talah mengeluarkan kenyataan akhbar memerintahkan kerajaan menyelesaikan secepat mungkin siasatan berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan mengambil tindakan tegas yang sewajarnya terhadap pihak-pihak yang terlibat. (Baca di sini).

Apa yang berlaku?

Siasatan 1MDB diberhentikan separuh jalan. Tidak ada siapa dibabitkan apatah lagi dikenakan tindakan. Keputusan siasatan oleh Ketua Juruaudit Negara diklasifikasikan di bawah Akta Rahsia Rasmi. Hutang 1MDB, menurut laporan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), meningkat daripada RM42 bilion kepada RM50 bilion pada bulan Januari tahun ini. Nama Malaysia busuk di seluruh dunia.

Kemudian, dalam persidangan ke-240 pada bulan Februari tahun ini, Majlis Raja-Raja berpendapat sesetengah peruntukan Akta Majlis Keselamatan Negara wajar diperhalus (refined).

Raja-Raja menyatakan pendapat itu setelah mendengar taklimat oleh Peguam Negara (Tan Sri) Mohamed Apandi Ali.

Kenyataan akhbar oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Datuk Seri Syed Danial Syed Ahmad, berkata Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, sebagai pengerusi mesyuarat akan menulis surat kepada Perdana Menteri mengenai hal itu.

Apa yang berlaku?

Sepanjang pengetahuan kita, tidak ada penghalusan (refinement) dilakukan ke atas akta itu. Sebaliknya ia dikuatkuasakan menjadi undang-undang pada 1 Ogos lalu tanpa persetujuan Yang di-Pertuan Agong.

Persoalannya apakah kerajaan yang diketuai oleh Perdana Menteri, (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak, berkuasa mutlak dan kebal?

Harapan Rakyat

Dan apakah yang boleh diharapkan oleh rakyat kepada Raja-Raja mereka?
Mereka hanya boleh menanti dan melihat apa yang Raja-Raja mereka akan lakukan dalam sidang minggu hadapan?

Kata Tun Sri Lanang:

"...Raja-Raja itu umpama api,
segala Perdana Menteri umpama kayu,
kerana api itu jikalau tiada kayu,
tiada akan nyala.
Rakyat itu umpama akar,
raja itu umpama pohonnya,
jikalau tiada akar
nescaya pohon tidak dapat berdiri.
Demikian Raja-Raja itu
dengan segala rakyatnya.."
 

Wallahuaklam.

Daulat Tuanku.

82 comments:

Wafie G74506 said...

Salam Dato..

Adalah mustahil bagi yang berkenaan untuk bertindak. Terbakar dan hangus kami rakyat jelata, tiada siapa peduli walau di tanahair sendiri, melainkan yang iklas demi agama, bangsa dan negara.

terima kasih dato kerana terus manulis. Semoga Allah Azzawajal merahmati Dato'

Quantum Metal Consultant said...

Harapan 50/50=0

Kenyataan PM telah mendahului Majlis Raja-Raja.

Cikgu Mat said...

Harapan rakyat kini hanya kepada raja-raja. Jika terbiar kekalutan ini tak berkesudahannya, nescaya malanglah bangsa melayu itu. Lebih malang lagi jika kaduk makin naik junjung.

msh said...

Salam Dato.

Syabas..
Satu paparan yg bermakna dgn mesej yg jelas untuk Raja2 bertindak.

Harapan ini mewakili semua rakyat negara yg menerima azab dan kepayahan hidup harian terhasil dari kelemahan pemerintahan dibawah Ketua HZ dan konco2 selain dari tuduhan menyeleweng...menipu...zalim dan tidak amanah.

Tetapi..maaf berkata...'with due respect' kpd Dato.

Sy percaya...harapan hanya tinggal harapan...
kerana tiada apa yg akan terjadi.
Semua tetap 'status quo'.

Kerana Raja2 pun org Melayu..berdarah Melayu....dan Melayu cukup terkenal dgn bnyk isu2 spt;

- rendah jati diri
- mudah lupa
- dengki
- penting diri
- bercelaru dlm perkara ugama
- tidak teliti
- buta mata dan hati..tidak lagi mengenali antara kaca dan permata...penyamun pun ditatang dan dibelai.

- dsb.

Wallahualllam.

Terima kasih.

Maaf sekali lagi.





Maaf sekali lagi.

Keruai Sarawak said...

Shalom Datuk,

Saya senantiasa baca nukilan Datuk sejak beberapa tahun dulu.

Saya bukan orang islam tetapi ada membaca Al Quran (terjemahan bahasa inggeris Abdullah Yusuf Ali).

Mohon Datuk rungkaikan maksud surah2 ini:

Surah 2:2 -And cover not TRUTH with falsehood, nor conceal the Truth when you know(what it is)

Surah 7:179 - Many are the Jins and men we have made for Hell. They have hearts wherewith they understand not, eyes wherewith they see not, and ears wherewith they hear not. They are like cattle, or even worse than cattle, for they are heedless(of warnings).

Any semblences with the bran eaters?

from Keruai

Keruai Sarawak said...

Shalom Datuk,

Saya senantiasa baca nukilan Datuk sejak beberapa tahun dulu.

Saya bukan orang islam tetapi ada membaca Al Quran (terjemahan bahasa inggeris Abdullah Yusuf Ali).

Mohon Datuk rungkaikan maksud surah2 ini:

Surah 2:2 -And cover not TRUTH with falsehood, nor conceal the Truth when you know(what it is)

Surah 7:179 - Many are the Jins and men we have made for Hell. They have hearts wherewith they understand not, eyes wherewith they see not, and ears wherewith they hear not. They are like cattle, or even worse than cattle, for they are heedless(of warnings).

Any semblences with the bran eaters?

from Keruai

ahaa said...

Apakah Majlis Raja-Raja TIDAK AKAN berbuat apa-apa, kerana mereka TIDAK MAMPU nak buat apa, dan TIDAK MAHU melibatkan diri?

Hudhud said...

Pohon kalau dah tak ada akar tak bolih bertahan lama. Bukan sahaja tak dapat air dan mineral maka akan menjadi layu tapi juga akan tumbang menyembah bumi. Tapi pohon yang hanya tinggal akar mampu bertahan lama. Ia bolih hidup semula dyngan båtäng, dahan dan daun yang baru.

Labu8455 said...

Salam Dato, kita semua cuma boleh bermimpi saja. Pilihanraya ke 14 saja pilihan yang ada dam selain dari itu semua pintunya sudah ditutup dan kunci rapat oleh Najib.

sukasamasuka said...

Datuk.


Sokongan aku terhadap Tun M tidak pernah berbelah bagi dari dulu hingga la sekarang ini sebab aku tau Tun M adalah orang yang baik dan jujur dalam urusan demi negara. Tun M kata dia gagal tempoh hari...itu tidak apa Tun sebab Tun sudah cukup mencuba dan berusaha apa yang mampu.

Aku rasa penulisan kali ini pun mungkin adalah satu usaha mencemar duli untuk kali yang terakhir kepada kebawah duli duli yang maha mulia...tidak apa la kalau Datuk gagal juga sekali lagi sebab Datuk berusaha kepada kebaikan.

Aku tidak mengharapkan apa apa sebab aku tidak berusaha apa apa pun...umpama kata orang "untung sabut timbul, untung batu tenggelam" saja la...


Sudut Orang Kampong: rumah kayu kawan aku hangus terbakar minggu lalu, semalam dia sibuk pula mau cari dan konon mau beli pemadam api...dan kami, orang2 kampong pula sedang usaha gotong royong buat rumah baru untuk dia walaupun kecil2 tidak seberapa kalau dibanding dengan rumah lamanya yang lebih besar dan lebih cantik.

sukasamasuka said...

Datuk.

Komen msh 1.00PM memang tepat sekali....luahan dari hati...yang jujur...dan, aku bolih terasa betapa pedihnya...kalau kita mau insaf, insaf la bukan terus "buta mata dan hati..tidak lagi mengenali antara kaca dan permata...penyamun pun ditatang dan dibelai."

PutraKraken said...

Salam Datuk

Masih bertahta dan berdaulatkah Raja Raja Melayu Payung Negara kita?

Memanda Bendahara Negara telah menyanggah Raja Raja Melayu Payung Negara kita dengan mendaulatkan Raja Wang dihatinya dan menobatkan kedaulatan Raja Wang kepada sekalian rakyat. Ternyata Raja Wang tak dapat disanggah kerana kuasa dan kedaulatannya mengatasi segalanya. Keagungan Agama juga tunduk kepada Raja Wang ini...cerdik pandai dan para agamawan membisu dengan keleluasaan Raja Wang menembusi setiap sanubari manusia di negara kita...Raja Wang tiada singgahsana namun sungguh berdaulat...apa jua cara diguna untuk menghambat kurnia Raja Wang...halal haram belakang kira.

Perjuangan rakyat menentang Malayan Union hanya tinggal dalam lipatan sejarah. Rakyat telah berkorban mengembalikan Kedaulatan Raja Raja Melayu yang sebahagiannya bukan setakat tunduk kepada penjajah British tetapi juga telah tunduk kepada Raja Wang dizaman itu. Kejayaan penjajah sama ada Portugis, Belanda mahupun British juga dengan kuasa Raja Wang...Sesungguhnya sejarah tidak berbohong.

Sesungguhnya Raja Wang amat berkuasa...hanya iman dan rasa tanggung jawab dapat menghindari dari diabui oleh kuasa Raja Wang.

Duli Duli Raja Raja Melayu adalah Payung terakhir rakyat untuk berlindung.
Jangan pula Payung Negara ini bocor dek panahan dan tombak Raja Wang angkara Memanda Bendahara Negara.

Daulat Tuanku!

Paine said...

Salam Dato,

The rulers are not going to do anything about 1MDB and MO1 position in the government. The Malay rulers are the epitome and keepers of Malay culture and traditions. This would entail them being conservative in actions and loath to take ‘unMalay’ actions, they have to ‘jaga air muka’. I believe that UMNO and the Malay rulers have a long standing symbiotic relationship with each other. The following probable reasons are why the rulers would not want a confrontation with UMNO:

1. They feel indebted to UMNO for saving them during the Malayan Union crisis with the British in 1946.
2. UMNO was launched in the Johor Istana by the then Sultan.
3. The rulers remember fondly Tun Abdul Razak’s, a member of the Palace elite, tenure as PM and hence would be very reluctant to do anything against his son.
4. Many of the rulers are in big businesses and have benefited from UMNO’s willingness to pamper to their whims. Menteri Besars that have tried to be difficult were sent packing; Ghazali Jawi, Rahim Bakar dan others.
5. Tun Mahathir had shown that in the 1980’s fight, between the Rulers and UMNO, the rulers can be disgraced. They would not want to be publically disgraced again.
6. The citizen Declaration can be seen as Tun M’s issue and some of the rulers still bear the grudge against him for what he did to them then.

The question is can they standby and watch Malaysia being labelled as a kleptocratic country while they are Rulers of this country? Unfortunately, it would be a terrible indictment of their majesties too.

However, the Malay rulers must also realise that they are the guardians of Islam and Islam demands justice and forbidding of evil and promotion of good, irrespective of who is involved.

‘O ye who believe! stand out firmly for justice, as witnesses to Allah, even as against yourselves, or your parents, or your kin, and whether it be (against) rich or poor: for Allah can best protect both. Follow not the lusts (of your hearts) lest ye swerve and if ye distort (justice) or decline to do justice, verily Allah is well-acquainted with all that ye do.’ (Surah An Nisa:135).

So the question is will Malay culture or Allah’s law prevail in this instance?

Unknown said...

Orang Melayu Kata:-
Who care ? Asal saja aku dapat makan minum sekarang ok. Tak kira dari pu ca mana ianya datang:
- derma
- dedak
- duit samun/ rompak/ seleweng
- hadiah bapak/ emak
- suapan / hadiah
Peduli apa pada semua. Kebanyakan orang melayu memang begitu.

Anti 1MDB said...

Salaam,

Saya tidak mempunyai harapan yang tinggi dengan fungsi Raja2 dan Sultan2. Sejarah membuktikan Perjanjian Pangkor, Penang, Singapore.... tapi realiti sekarang "Jauh panggang dari Microwave"

Saya menunggu bila nak masuk Johor kena pakai passport.

Sulaid said...

Nampaknya ada yang telah mendahului mesyuarat Majlis Raja Raja. Kita jangan lah bersikap hipokrit, pertimbangan yang dikehendaki menyebelahi kita, kita tak sabar sabar nak disegerakan, pertimbangan yang tidak menyebelahi kita, kita tak kisah jika dilambat kan.
Dah 239 kali majlis Raja Raja bersidang, sebelum ini tidak ada rakyat yang kisah apa yang dibincangkan. Semasa Dr M menarik balik sebahagian drp kuasa Raja Raja pun tidak ada sesiapa yang kisahkan. Tapi mengapa sekarang baru nak tunjuk belang?
Biarlah majlis Raja Raja bersidang dulu, dikalangan Raja Raja pun ada yang bijak, pintar dan sentiasa mengikuti perkembangan politik tanahair walaupun mereka tidak boleh mencampuri nya.
Jangan lah kita terburu buru, bukan kah sabar itu sebahagian daripada orang yang beriman. Jangan lah kerana terlalu memihak, terlalu marah sehingga hilang pertimbangan akal.

Pompuan said...

Tak ada apa-apa akan berlaku. No earth-shattering news. Nothing to report. Majlis Raja-Raja biasa aje.
Tun M pun dah mengaku Tuanku DYMM Seri Paduka tak terima Deklarasi beliau yang kononnya ada juta signatures. He has eaten humble-pie. Hard for him to swallow. Raja Petra Kamaruddinpun dah cakap Tun dah kalah dan nak berbaik dengan Najib. I have never liked the guy. But Why don't you too, dear DAKJ. Just raise the white flag. End of story. Life goes on. Wait for GE. BN wins again. Najib still our PM. Kumbaya.

Zed-85 said...

Sallam Dato’

Dalam media Dato Nazri membuat komen bahawa beliau adalah peguam, manakala Tun M hanyalah seorang doktor.

Memang benar Nazri seorang peguam, tapi dalam Malaysia bukanlah dia seorang sahaja peguam.

Dalam negara demokrasi, kuasa mutlak tidak diletakkan di tangan hanya satu manusia.

Di negara demokrasi lain ada Perdana Menteri dan ada Raja atau Presiden supaya ada “Check dan Balance” Contohnya di UK, Australia, dan Singapura.

Di Amerika dan juga Indonesia ada Presiden tetapi Congress berkuasa memecat Presiden sepertimana yang terjadi kepada Presiden Nixon di Amerika dan Abdul Rahman Wahid di Indonesia.

Australia mengamalkan sistem pemerintahan yang agak sama dengan Malaysia iaitu ada Perdana Menteri dan Raja iaitu Queen Elizabeth.

Raja diwakili oleh Governer General di Australia yang dilantik oleh Raja England.

Pada tahun 1975, Governer General yang ada ketika iaitu John Kerr memecat Perdana Menteri Australia Gough Whitlam. Perdana Menteri baru iaitu Fraser mengambil alih.

Walaupun seorang PM mendapat mandat daripada rakyat, ini tak bermakna seorang PM berkuasa secara mutlak.

Antara perkara yang dibangkitkan oleh Tun M adakah berkenaan Akta Keselamatan negara yang sepatutnya perlu dipersetujui oleh Yang Dipertuan Agong.

Dato Nazri adalah peguam manakala Tun M adalah doktor bukanlah jawapan untuk kerajaan yang bertamaddun. Sekarang ini tahun 2016 dan ramai rakyat Malaysia sudah berpelajaran bukan macam zaman dulu kala.

Pok Nik said...

Bagi saya sedikit pun tidak ada harapan.....kata orang harapan hanya tinggal harapan sahaja.....tidak akan ada apa2 perubahan....umpama berpauk didahan rapuh!!!...

RD. said...

Salam Dato AKJ dan Pembahas Sekalian.

Hamba hanya boleh berdoa supaya Rakyat 1Malaysia, tanpa mengira Bangsa & Agama... senantiasa dan sampai bila-bila mampu menaruh kepercayaan dan berserah segala harapan Kebawah Duli-Duli Tuanku untuk membela kebajikan Rakyat dan kemakmuran Negara.

Ampun Tuanku.

Nenek Kebayan said...

Saya sgt menghargai segala usaha Dato melalui nukilan di blog Dato...usaha tanpa nengenal erti jemu dlm menyampaikan hasrat dan keluh kesah rakyat jelata kpd Raja2. Betul Dato... sbg rakyat biasa yg tiada kuasa dan upaya saya merasa teramat malu dan kecewa dgn apa yg telah berlaku di dlm negara. Telah hancur lebur sistem perundangan dibakulsampahkan oleh manusia2 durjana ini... baik dari golongan politik mahupun di kalangan penjawat awam sendiri. Berapa lamakah lagi kita harus menunggu.... agar golongan pengkhianat ini dpt dihadapkan ke muka pengadilan? Di depan Kaabah saya telah berdoa agar ALLAH SWT tunjukkanlah segala kebenaran atas malapetaka yg telah melanda negara skrg...berpunca drp kerakusan puak2 durjana ini. Akhir kalam dari saya moga Dato terus dikurniakan semangat melalui keyboard....dlm melaungkan hasrat rakyat marhaen yg sudah tersgt benci dan meluat menonton episod 'lawak jenaka' bodoh para pemimpin....

Unknown said...

Pintu kedamaian sentiasa terbuka, pintu persengketaan memang tutup tingkaplah kerana bahaya hujan kilat.

Mohd Salleh Bin Ahmad said...

Mati kering lah kalu mengharap sesuatu yg luar biasa .

Unknown said...

Salam Datuk

I give the benefit of doubt.

Everybody are comfortable in their ivory towers.

Today everything from Cash to Red shirts are about Politics.

They cannot interfere nor interven.

Damn good excuse

Zed-85 said...

Saudari Pompuan,

Albert Einstein mengatakan “ The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil but because of the people who don’t do anything about it”

Tun M boleh retire “gracefully” tetapi dia berasa bertanggungjawap.

Kalaulah DOJ Amerika menahan harta sebanyak RM10, tidak apalah, kita boleh tutup sebelah mata. RM4 billion atau RM4000 juta dengan harta, penthouse, lukisan berjuta, siapa tuan punya harta-harta tu?

Ramai juga orang yang berasa bertanggungjawap kepada negara dan juga kepada orang melayu dan juga masa depan orang melayu dan ke semua rakyat.

PutraKraken said...

Salam Datuk

Kita maklum ada kekangan dalam Perlembagaan berhubung kuasa DYMM YDP Agong dan Raja Raja Melayu. Tapi bukan kita mahukan kata putus mutlak dari DYMM YDP Agong untuk memecat Bendahara Negara. Tindakan semestinya mengikut peruntukan dalam Perlembagaan Negara.

Apa yang kita mahu ialah suara suara keramat dari Raja Raja Melayu berhubung permasaalahan dan kepincangan dalam kerajaan pimpinan Bendahara Negara...terutama perkara yang sudah tersebar diseluruh dunia berkaitan penglibatan Bendahara Negara. Raja Raja Melayu sebagai Payung Negeri dan Negara juga turut tercemar akibat onar Bendahara Negara. Maruah dan Martabat Negara yang begitu aib turut dirasai oleh seluruh warga negara Malaysia baiknya rakyat jelata mahupun pemimpin dan termasuk juga Raja Raja Melayu. Kita semua warga negara Malaysia.

Raja Raja Melayu juga warga negara...satu suara seorang Raja mewakili satu negeri di Malaysia...Apatah lagi suara dari Majlis Raja Raja Melayu yang mewakili 9 negeri.
Rakyat ingin tahu pendirian dan ketegasan Duli Duli Raja dan Sultan berhubung keleluasaan Raja Wang dan salah guna kuasa Bendahara Negara. Kalau semasa menentang Malayan Union rakyat menjadi tonggak dalam mengembalikan Kedaulatan Raja Raja Melayu yang telah dijadikan patung perhiasan oleh British...kini rakyat ingin melihat dimanakah pendirian Duli Duli Raja dan Sultan dalam permasaalahan Bendahara Negara ini.

Duli Duli Raja Raja dan Sultan bukan macam orang kampung yang kurang celek dengan ehwal semasa...Mereka semua berpelajaran tinggi dan dapat mengakses dan mencerna maklumat secukupnya. Malahan mereka punya hak dan kuasa untuk meminta pencerahan dari Peguam Negara, Auditor General,MACC, BNM, PDRM, PAC dan mana mana badan berkuasa negara.

Sesungguhnya kita manusia dijadikan Allah sama sahaja...Pangkat dan kebesaran hanya perhiasan dunia yang disertai dengan tanggung jawab. Lagi besar tanggung jawab itu lagi berat tuntutan akhiratnya. Apabila kita mati...kita pergi ke alam yang sama dan tiada lagi pangkat dan kebesaran perhiasan dunia...yang kita bawa hanyalah bekalan amalan dan dosa sendiri.

Ampun Tuanku!
Kami rakyat ingin mendengar suara suara keramat Duli Duli Tuanku.
Tanpa Rakyat siapalah Raja.

Ampun Tuanku!

dt rahman pekan said...

tun m n kumpulan anti kemungkaran tlh berusaha dgn segala kuasa n kudrat yg ada.

sekarang kita hanya mampu utk berdoa kpd Allah swt agar ia nya akan dpt memulakan tindakan gigih utk memberbetulkan kepincangan yg sedang melanda Negara sekarang.

saya percaya pasangan 'klepet' ini akan menggunakan segala kuasa utk mempengaruhi baginda n permaisuri agar tidak menghiraukan tuntutan 'deklarasi rakyat'yg tlh d sembahkan kpd istana.

barang d ingat, jika ia nya d bincang pun akan terdapat juga suara2 yg berbeza dlm Majlis.

keputusan selalu nya d buat secara 'consensus'. kita juga sudah bolih mengagak baginda sultan yg mana akan menyebelahi najib n 'flop'.

sungguh pun saya secara peribadi amat berharap agar satu keputusan yg benar2 ikhlas akan terhasil jika isu ini d bincang,namun dlm lubuk hati kecil, saya masih tidak menaruh harapan yg tinggi.

hope my pessimism is unfounded.

eri said...

eh jangan la bro....saya bakal menjadi bapa kepada seorang bangsa johor....xkan la balik tgk anak pun nak chop passport kot....

A KADIR JASIN said...

1. Terima kasih kepada para pembahas sekalian. Ramai yang kritik pembahas Muhamad Zaidi. Ada yang menyuruh dia berhenti berbahas di sini. saya berkecuai dalam hal ini. Cuma saya pun tak berapa faham maksud beliau. Bahaya juga saya poskan "blind" komen beliau yang tidak saya fahami itu. Inilah dilema dan bahaya yang kita hadapi.

2. Saya juga memohon maaf tidak menyiarkan komen yang terlalu kasar mengenai Raja-Raja. Kita wajib berhati-hati kerana terlalu mudah untuk menghadapi ancaman dan masalah apabila kita mengulas mengenai Raja-Raja. Kita boleh melanggar Akta Hasutan tanpa kita sedari. Ada saja yang buat laporan polis, terpaksalah kita hadapi undang-undang.

3. Saya yakin kalau pun tidak semua, sesetengah Raja tahu dan ambil berat tanggapan rakyat jelata terhadap para Bagindia. Tiada rakyat tiadalah Raja. Jadi tentunya Raja-Raja amat peduli mengenai taat setia rakyat.

Wallahuaklam. Terima kasih.

Anti Dedakian said...

Saudara Sulaid,

1. Bukan niat utk mendahului MRR, tapi sbg rakyat, ingin menyatakan harapan qagar nasib rakyat susah dibela dan terbela oleh MRR.

2. Apa yg TDM lakukan dulu terhadap Raja2 adalah utk lindungi rakyat,

3.di kalangan Raja2, spt Sulaid nyatakan ada jg yg cerdik2, tp malang jg ada yg tidak cerdik, manusia katakan, nobodys perfect,

4. Ini bkn isu antara MRR dan UMNO atau mn2 parti politik. Ini masalah Najib yg siphoned wang pinjaman 1MDB dgn konco2 ChinRab (Cina + Arab). Ditariknya UMNO dan si menteri 3.8 suku yg dh jadi bisu, menteri ex PAC sabah dan menteri keruak yg x hbs2 bela Najib walau terang2 salah wang masuk account peribadi. Apa jadi kalau wang utk company kita kerja masuk account staff? Ok ka?

5. Kita bkn terburu2, akan tetapi kita sudah buang byk masa dan assets negara dijual kod negara asing demi utk byr hutang yg dibuat. Kalau pinjaman perniagaan negara rugo, kita fhm ttg risiko, tapi hutang masuk poket, mcmna nak byr hutang? So negara mrlalui Krmenterian x pasal2 kn tanggung. Timb menteri just unit pon cabut x tahan nk spin n cover

6. Adalah menjadi hasrat rakyat utk selesaikan masalah tp semua di OSA. Rakyat jadi bisu, lama jadi bodoh. Menteri dan lain2 sokong Najib sbb nak jaga periuk nasi. Najib jatuh, dia org cari pula si peganti utk sokong. Resam melayu, mana ada habuan, dia situ ada mereka...

Sebab itu melayu takut berubah, x berani. Kita tukar kerajaan, bkn kita mati. Sekarang kerajaan pon kita dah nak mati. So what the different? Tukar saja.

sukasamasuka said...

Datuk,

"3. Saya yakin kalau pun tidak semua, sesetengah Raja tahu dan ambil berat tanggapan rakyat jelata terhadap para Bagindia. Tiada rakyat tiadalah Raja. Jadi tentunya Raja-Raja amat peduli mengenai taat setia rakyat."

1. Halus juga bahasa Datuk..."Tiada rakyat tiadalah Raja"...sungguh tepat sekali...sedikit pun tidak ada cacat celanya.

2. Baru la aku tersedar bahawa asal usul seorang yang dipanggil raja atau sultan, king atau queen, disini atau dimana mana saja pun dimuka bumi ini, adalah seorang daripada rakyat biasa jua...kesemuanya tanpa pengecualian.

3. Itu asal usul nya....tetapi lain pula cerita siapa sultan atau raja atau king atau queen pada ketika ini...rupa rupanya mereka2 ini hanya pewaris sahaja...macam Shah of Iran pada suatu ketika dulu.


Nota dari kampong: sekarang musim durian...ada la dua pokok durian tumbuh liar dibelakang rumah...tunggu punya tunggu...tunggu lagi...entah berapa lama mau tunngu dah...belum juga ada buahnya...pak imam kata, bukan semua pokok durian keluar buah walaupun dia masih ingat aku tanam pokok tu dari biji durian kelas 1...Musang King...nampak2nya la, kena cari orang mau tebang pokok2 ni la...tanam ubi kayu lagi bagus...Datuk kan orang kampong, apa fikiran Datuk?

Nenekghuffran said...

Nenek pun pening juga.... anak nenek orang WPKL(dulu nenek memang asal dan menetap di KL)...bila dah pencen nenek menetap di Seremban. Anak nenek kahwin dengan orang Johor dan kini menetap di Johor..bila dia nak bersalin balik ke Seremban dan cucu nenek pun lahirnya di Seremban. Habis berpantang baliklah anak dan cucu nenek ke rumah mereka di Johor....
Jadi agaknya cucu nenek tu bangsa apa ye?...

hemm...nenek fikirlah...orang yang sibuk sangat dengan konsep bangsa Johor ni baiklah tutup mulut aje...

Maaf Datuk... keluar dari topik....apa nak buat.. naik meluat dah dengan kerenah mereka yang kononnya berjiwa rakyat ni ...rasanya kalau mereka tak ada lagi bagus...

Unknown said...

Assalamualaikum DAKJ.

Perjalananan jauh untuk untuk JOHN RAMBO selepas bersara Komando. Terpaksa berperang akibat ketidakadilan soal kehidupan

Kesimpulan
'Long Road' untuk Tun Dr. Mahathir selepas bersara untuk kembali bersengketa akibat ketidakpuasan pada 1orang yang selalu perjuangkan 1Malaysia.

Unknown said...

Terima kasih DAKJ kerana menjelaskannya...

Mat Bakar said...

Sallam DAKJ,

Saya agak skeptical bakal tindakan yang akan diambil oleh Majlis Raja Raja terhadap sembahan Deklarasi Rakyat oleh Tun M, saya bersetuju dengan beberapa pembahas yang menyuarakan kebimbangan bahawa sembahan ini hanya akan masuk dalam lipatan sejarah untuk penilaian anak cucu kita saja tanpa sebarang tindakan positif dari MRR.

Keselesaan berada di atas dan tiada sebarang tanda tanda bahawa semua tuanku akan tergugat, saya pasti DR ini akan dipersoalkan oleh MRR sebagai alasan menolak terus DR ini. Apa pun rakyat sedang memerhati dan mengharap sesuatu yang positif demi negara ini. Tuanku semua boleh menilai sendiri apakah kepentingan rakyat tuanku akan dibiarkan tanpa sebarang tindakan ? Semoga tiada kekecewaan demi rakyat yang semankin terhimpit kerana salah urustandbir DSN dan konco konconya, AMPUN TUANKU BERIRBU AMPUN.

Naj said...

Dengar cerita ada majlis yang ditunda
Kerana tak sanggup hantar wakil ke Majlis Raja-Raja
Perlu hadir bukan sekadar tunjuk muka
Ada hal mustahak agaknya

Naj

Mali Bin Muyung said...

Salam Dato, I think it is rather a tall order. Saya langsung tidak mempunyai sekelumit kepercayaan majlis raja2 akan berbuat sesuatu. Why should they anyway. Good life, so why rock the boat.
At the end of the day, rakyat jelata juga yg terhimpit dan merasa segala kesulitan hidup.
V r to b blamed becoz v chose feudality above everything else.
Tq.

LaM said...

Najib,,kaki pencuri dan penyamun...perbuatan iblis & syaitan. Bukan shj duit 1MDB, duit pensioners' fund berjumlah US$800million yg jadi subjek siasatan Swiss OAG juga dirembat olih Najib & geng. Hanya iblis dan syaitan dan manusia keturunan syaitan shj akan menyokong perbuatan Najib dan menghalalkannya. Manusia bukan keturuan syaitan akan menentangnya.

Kuasa utk memecat atau mengantung Najib dari jawatan PM ada dlm perlembagaan iaitu Artikel 160 dibaca bersekali dgn Jadual 11..yg menyatakan utk mentafsir apa2 perkataan dlm Consti, mesti rujuk kpd Interpretaion Act. Jadual 11 tu telah menghuraikan makna2 perkataan dlm Perlembagaan mengikut Interpretation Act.

Apasal Agong takut nak menggunakan kuasa yg diberi olih Perlembagaan utk menyelamatkan negara dan rakyat dari penyamun Najib?????? Adakah Agong tak ambil 'pot' apa berlaku kpd ekonomi Msia dan tangkapan/pandangan masyarakat antarabangsa kpd Msia yg mempunyi pencuri dan penyamun sebagai PM?????

Majlis Raja2 dan Raja2 melayu mesti beri keutamaan pd isu ini/ Patut kah Msia dipimpin olih pencuri dan penyamun????

Abdullah Ngah said...

Perlembagaan persekutuan bab 3 pemerintah. 40. Yang di Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat.

(1) pada menjalankan tugasnya dibawah perlembagaan ini undang undang persekutuan. Yang Di Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat jumaah Menteri atau nasihat seseorang menteri yang bertindak dibawah kuasa am jumaah menteri, kecuali sebagaimana di peruntukan selainnya oleh perlembagaan ini; tetapi Yang di Pertuan Agong adalah berhak, atas permintaannya, mendapat apaapa maklumat mengenai pemerintahan persekutuan yang boleh didapati oleh jumaah menteri.

(1A) pada menjalankan fungsi fungsinya dibawah perlembagaan ini atau undang undang persekutuan, jika yang dipertuan Agong dikehendaki bertindak mengikut nasihat, atas nasihat atau selepas menimbangkan nasihat, Yang di Pertuan Agong hendaklah menerima dan bertindak mengikut nasihat itu.

(2) Yang di Pertuan Agong boleh bertindak menurut budibicaranya pada melaksanakan tugas tugas yang berikut, iaitu
(a)Melantik seorang perdana menteri
(b) Tidak mempersetujui permintaan membubar parlimen
(c) meminta diadakan suatu mesyuarat majlis raja raja yang semata mata mengenai keistimewaaan, kedudukan, kemuliaan dan kebesaran duli dulia yang maha mulia Raja Raja dan mengambil apa apa tindakan dalam mesyauarat itu.dan dalam apa apa hal lain yang tersebut dalam perlembagaaan ini.

(3)Undang undang persekutuan boleh membuat peruntukan bagi menghendaki Yang Di Pertuan Agong bertindak pada menjalankan tugas tugas yang di daripada yang berikut, selepas berunding dengan atau atas syor mana mana orang atau kumpulan orang yang lain daripada jumaah menteri.

(a)Tugas tugas yang boleh dijalankan menurut budibicaranya
(b) Tugas tugas lain jika untuk menjalankannya peruntukan ada dibuat dalam mana mana perkara lain.

Maziah said...

Aamiii

Unknown said...

salam...

tunggu KELANTAN/JOHOR jadi Agonglah... muda sket, kuat sket, bersemangat sket...

YAM DYMM Dipertuan Agong Sultan Abd Halim ada ketika kelihatan kelihatan sedikit uzur. adakalanya ketika bertitah suaranya seakan tersekat2 dan x begitu jelas. saya tidak menyalahkan baginda. setiap drpd kita akan tua dan mungkin saja merasakan keuzuran. terpulang pada bahagian masing2 spt yg sudah 'tertulis'. apa2 pun, patik tetap sokong dan sayang pada Raja2.

pada TMJ, teruskan bersuara. jangan gentar dan takut menyatakan kebenaran...

Zalman A said...


Why is Mugabe coming to see his young protege?

It's very simple.

Now that the Caymans and Seychelles no longer seem safe for criminals to hide their 1MDB loot, why not the Zimbabwe banking system? YOu help me, I help you. There will be middleman fees, of course.

ZIMBABWE:

In January 2000, Fallot Chawaua, the Master of Ceremonies of a promotional lottery organised by the Zimbabwe Banking Corporation, announced that Robert Mugabe won the Z$100,000 first prize jackpot. The lottery was open to all clients who had kept Z$5,000 or more in their ZimBank accounts.

The Zimbabwean Anti-Corruption Commission (ACC) was established after the passing of the Anti-Corruption Commission Bill in June 2004. The Commission is a signatory to the Southern Africa Development Community (SADC) Protocol as well as the African Union (AU) and United Nations Convention on Anti-Corruption. However, according to a 2009 report by Global Integrity, the Commission is highly inefficient and “has very little authority to take steps aimed at stopping corruption in Zimbabwe”.

President Robert Mugabe’s name has surfaced in a $1.3 million fraud case involving Zimbabwe National Roads Administration (ZINARA) executives who seem to have been let off the hook.

Mugabe seems to be an amateur if $1.3 million and Z$100,00 are the level he is playing at.

We are dealing with much higher sums under our Chief Crook.

Zalman A said...


A QUICK TEST.

Which of these sounds familiar to Malaysians?

A) The first official confirmation of Mugabe’s fingers in the corruption jar came out in a 1992 report published by the US Senate’s Committee on Foreign Relations. Then, senators John Kerry and Hank Brown led thorough investigations into the operations of the large Bank of Credit and Commerce International (BCCI). BCCI was an elaborate criminal corporate spider-web set up and led by sleek Pakistani banker named Agha Hasan Abedi, with significant funding from the ruler of Abu Dhabi and then President and founder of United Arab Emirates – Sheikh Sultan bin Zayed al Nahyan.

B) Instead of the targeted beneficiaries, the fund was hijacked and looted via a VIP housing scheme by greedy individuals, chief of whom was none other than Mugabe’s young wife, Grace. She build herself a Z$5,89 million mansion, later dubbed the Gracelands, which if properly used could have built middle-income house for twenty-nine families. She never lived in the house. She spun it off for a handsome profit to the late Libyan leader Muammar Gaddafi through the Libyan Embassy in Harare.

Justice George Smith at the High Court in 1997 recommended that the looting of the fund be investigated and the culprits be brought to book. But Mugabe and his wife were million-dollar beneficiaries of the theft and there is no way they could have investigated themselves.

C) In 1995, a tender was floated for a new airport terminal in Harare. Air Harbour Technologies, a company that had been rated number four by the state tender board was awarded the tender, not by the tender board, but by Mugabe’s cabinet. The firm had links to Leo Mugabe, the President’s nephew as well as Zanu PF’s company, ZIDCO Holdings. Hani Yamani, a Saudi national, was to later rue the project as he complained bitterly to Mugabe after being asked to pay excessive kickbacks. He was further asked to fund the construction of Mugabe’s “Blue Roof” mansion in Borrowdale in addition to making payments to senior cabinet ministers and ‘donating’ $50,000 to Mugabe’s Party Zanu PF.

These Africans are very unambitious in their songlap.

Good thing they are coming to learn from the real masters.



theprofessor said...

Firstly Dato, tlg betulkan ejaan wallahuaklam tu. di sini takdak terang atau kelam. ejaan atau sebutan yang betul ialah wallahua'lam.

theprofessor said...

Please remind Tun Mamak Mahathir to read Al-Quran, surah Ali Imran, verse 134-135.

theprofessor said...

I have dreamt of meeting the Rasulullah, Syedina Umar and Syedina Ali. I don't think Tun Mamak Mahathir had even dreamt of meeting a camel in Makkah.

A KADIR JASIN said...

1.Pembahas baru "theprofessor" menulis: "Firstly Dato, tlg betulkan ejaan wallahuaklam tu. di sini takdak terang atau kelam. ejaan atau sebutan yang betul ialah wallahua'lam."

2. Saya mohon "theprofessor" yang bijak pandai agar kemukakan juga permohonan/arahan ini kepada Dewan Bahasa dan Pustaka.

3. Mohon "theprofessor" rujuk kepada paparan di bawah.

4. Kamus Bahasa Melayu Daftar Rumi-Jawi(Beta) Kata Takrif Sumber
wallahuaklam 1 dan Allah jua yg lebih mengetahui. 2 kata seru utk menyatakan keraguan atau tidak tahu. Kamus Pelajar Edisi Kedua
wallahuaklam bissawab dan Allah sahaja yg mengetahui sebenarnya. Kamus Dewan Edisi Keempat
wallahuaklam Ar 1. dan Allah jua yg lebih mengetahui; 2. sr utk menyatakan keraguan (tidak mengetahui), entah; ~ bissawab dan Allah sahaja yg mengetahui sebenarnya. Kamus Dewan Edisi Keempat
wallahuaklam bissawab Ar dan Allah yg lebih mengetahui yg sebenarnya. Kamus Dewan Edisi Keempat
wallahuaklam 2 kata seru utk menyatakan keraguan atau tidak tahu. Kamus Pelajar
wallahuaklam 1 dan Allah jua yg lebih mengetahui. Kamus Pelajar
bissawab ; wallahuaklam ~ Ar dan Allah yg lebih mengetahui yg sebenarnya. Kamus Dewan Edisi Keempat
wa I 1. dan (disebut dlm beberapa ungkapan Arab); wallahuaklam dan Allah Yang Lebih Mengetahui; 2. demi (disebut utk bersumpah); wallahi demi Allah. Kamus Dewan Edisi Keempat

5. Atau layari terus http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=wallahuaklam

Wallahuaklam. Terima kasih.

Hudhud said...

Datuk, apology for being off topic. But I can't resist commenting on this.

I think the strategy taken by the red shirts led by jamal bontot is going back fire big time. Every time they show off their aggressiveness they actually do nothing but increase the hatred that malaysians have towards them and Umno. And the more hatred people have towards them the more sympathy they feel towards bersih. They are actually doing a good job at that. I hope they will continue to do this till next month!

It is exactly like what Salleh and Nazri are doing. The more both open their mouths, the more stupid they appear and the more meluat people will become. Well done and keep it up!!

majid smsp88 said...

Salam Datuk...

Saya juga ingin merujuk kepada DBP tentang istilah tepat 'kemelut politik' ini.

Jika Majlis Raja-Raja enggan terus menegur fiaso masa kini atas alasan 'kemelut politik' ini biar diselesaikan secara politik juga, maka saya agak keliru tentang sejauh mana fiaso kini benar-benar lebih pada 'kemelut politik'.

Diatas permukaan, agak jelas fiaso kini memang 'kemelut politik'. Kemelut dalam UMNO sahaja, tidak babitkan politik BN secara keseluruhannya.

Bila kita menyelam kedasar, even tak berapa jelas tapi dengan kecanggihan dunia masa kini, kelihatan fiaso ini bukan sekadar 'kemelut politik' semata-mata. Jelas account tak seimbang, jelas segala 'bohong sunat'... Dunia dipaparkan segala-galanya.

Kemelut politik, itu urusan 3 juta ahli UMNO, kemelut 1MDB ini menggangu keseluruhan or sebahagian dari 30 juta rakyat Malaysia termasuk baby yang baru lahir pun tetap kena tempiasnya.

sukasamasuka said...

Datuk.

- Sebenarnya Dewan Bahasa yang salah.

- wallahua'lam ejaan yg lebih tepat.

- tetapi Datuk benar terpaksa gunakan ejaan rasmi walaupun kurang tepat.

Jesse Labi said...


Professor nak tunjuk pandai dari DBP.

Kangkong....

Kan dah kena.

Doktor said...


Ingatkan ostat ostat sahaja yang nak jual agama.

Professor pun ada yang nak jual agama.


sukasamasuka said...

Datuk.

Please allow me to comment "theprofessor 3:55 PM"..."I have dreamt of meeting the Rasulullah, Syedina Umar and Syedina Ali. I don't think Tun Mamak Mahathir had even dreamt of meeting a camel in Makkah."

1. I don't seem to remember Tun M has another name by "Tun Mamak Mahathir".

2. If he does, it is a good name.

3. Personally, I have met many in my life who claimed to have meet in their dreams Jesus, Rasullulah S.A.W. etc etc...good for them...but, as far as I am concerned, I know these people just full of shits...in their heads....for simple reason that NO ONE ever live today know how our prophets look like.

4. Stop pretending and get real.

5. We got work to do.


sukasamasuka said...

Datuk.


"October 8, 2016...Mahathir hopes to bring PAS on board...He (Tun) will help them overcome their distate of DAP, reminding PAS that they made gains before with Chinese support...'There are difference between us, but if we stress on differences, we can’t work together...so we want to work to change the government that is very oppressive. It is not liberal. After that, we handle the problems together,' he said"

(http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2016/10/08/mahathir-hopes-to-bring-pas-on-board/)


1. Tun is right.

2. Tun is saying the right thing.

3. Tun is doing the right thing.

4. Malaysia is a 3-nation states within a nation.

5. If PAS insists on something which is not realistic...this nation will break.

Fan Tun said...

Ada satu bergelar 'professor'
Mimpi Rasulullah dia berbangga
Tun Mahathir tak mimpi unta
Alam realiti membina negara

Ada menggelar diri 'professor'
Universiti mana tidak dinyata
'Kesalahan ejaan' nampak dimata
Songlap wang rakyat apa komennya?

Ada orang pangkat 'professor'
'Mamak Mahathir' dia berbahasa
Nampak sangat ilmu tak ada
Mungkin kelayakan dibeli sahaja?



princess jiji said...

Harapan saya supaya harta Tun M dan anak2nya diisytiharkan dulu..dan berapakah harta yanh dikumpulkan selama 22 tahun tersebut.
Lepas Tun M buat barulah saya percaya deklarasi rakyat yg sgt meragukan itu.

Unknown said...

Assalamualaikum DAKJ.

Mengucapkan perkataan yang baik-baik adalah suatu Doa. Apalah nak jadi mereka yang berulang-ulang melaungkan perompak, pencuri, penyamun sedangkan mereka sedari tiada lagi Mahkamah dimana-mana menjatuhkan hukuman, ia berkaitan kuasa Agong

Kesimpulan.
Doalkanlah baik-baik semoga makbul Agong menggunakan kuasa Mahkamah beliau. Mana mungkin Doa termakbul jika hanya mengharap manusia dikeji.

Unknown said...

Alahai nenek.. pening dah tu... tak payah fikir pasal politik buat dosa aje.. masak tomyam untuk cucu dapat pahala

Unknown said...

Amboi-amboi sedap mulut nak tukar kerajaan ingat kerajaan mee segera ke... kena bersatu-berpakat-bekerjasama-muafakat-teguh-SEHATI SEJIWA tobat BN Menang

Unknown said...

Sudah-sudahlah nenek... kekerdilan kita-dosa kita-kerdil udah macam semut

Unknown said...

Salam Datuk..

A friend wa to me...

'Takut' tengok Konsert Anugerah Lagu Johor. Siap siar secara langsung di Astro Ria. Tajaan oleh FOREST CITY lagi. Menteri Besar pun datang. Lagu pembuka tirai asyik mengulang "Luaskan kuasamu" selain ungkapan "bangsa Johor".

Tertanya-tanya, adakah gejala neo-feudalisme di Johor ini sengaja disuap kepada marhaen untuk menyembunyikan kuku kapitalisme yang semakin memanjang?

Adakah konsert hiburan selama 2 jam dengan menyemai pseudo-patriotik itu candu kepada "bangsa Johor" bahawa tanah dan kampung mereka SEDANG dan AKAN DIGADAI kepada Cina-Cina kapitalis dari CHINA dan SINGAPURA?

Tahukah anda FOREST CITY yang menjadi penaja konsert itu projek apa?

1. Projek campuran pembangunan kediaman dan komersial terbesar di Asia Tenggara membabitkan pembinaan empat pulau buatan
di antara Johor dan Singapura.

2. Sistem transit aliran ringan merentasi empat pulau itu dengan Singapura menerusi feri selain cadangan kereta api berkelajuan tinggi Singapura-Malaysia.

3. Sebuah jambatan juga akan dibina ke pulau-pulau terbabit selain dihubungkan dengan LinKedua ke Singapura.

4. Terletak di kawasan seluas 1,386.05 hektar dengan memperuntukan pelaburan 40 billion dolar Amerika dalam tempoh 20 tahun.

5. Dirasmikan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar, 6 Mac 2016. Tarikh sama juga Najib isytiharkan Forest City sebagai Kawasan Bebas Cukai.

6. Tiada kekangan atau syarat ekuiti untuk pemegang saham asing dalam syarikat-syarikat yang layak menikmati galakan cukai korporat.

7. Berada di koridor ekonomi paling pesat membangun di negara ini, iaitu Iskandar Malaysia.

8. Projek pertama seumpamanya di Asia Tenggara yang dibangunkan secara bersama antara Country Garden Holdings Co. Ltd. berpangkalan di Guangdong, China dan syarikat Johor, Esplanade Danga 88 Sdn. Bhd.

9. Ibu Pejabat Country Garden di Guangzhou, China. Pengasas dan Pengerusi Country Garden Holdings adalah Yeung Kwok Keung.

10. Projek terbesar Country Garden di luar China yang pernah membangunkan bandar seperti itu di lebih 100 buah bandar raya seluruh dunia.

11. Projek Forest City ini mengambil masa sehingga 20 tahun untuk dibangunkan dan akan menyediakan lebih 220,000 peluang pekerjaan baru menjelang tahun 2035.

Akhirnya, kuasa siapa yang semakin luas? Di mana pula masa depan Melayu di Johor akan terbabas?

Zalman A said...



Namun, ketika Kelantan dilihat bergegar dengan isu dan program yang dibuat, gerakan yang dibuat Dr Mahathir dan Muhyiddin belum nampak jelas lagi.

Cubaan Muhyiddin merapati PAS mendapat sambutan suam-suam kuku sahaja dari pimpinan PAS dengan mesej yang bercampur aduk antara positif dan negatif.

Ketika Pengarah Pilihan Raya PAS Datuk Mustafa Ali memberi mesej yang jelas iaitu PAS akan bekerjasama dengan PKR dan PPBM dalam pilihan raya umum nanti, pemimpin lain pula memberikan kenyataan bertentangan.

Ia termasuk Ketua Penerangan PAS, Nasrudin Hassan, Ketua Pemuda Nik Mohamad Abduh Nik Aziz, bahkan Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, memberikan reaksi negatif kepada permintaan Muhyiddin.

Semalam, Muhyiddin memberikan harapan kerajaan BN Kedah akan jatuh selepas menjatuhkan bekas menteri besarnya Datuk Seti Mukhriz Mahathir.

Ini kerana, menurut Muhyiddin, menteri besar baru, Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah tidak diterima baik rakyat negeri Kedah.

“Selepas Mukhriz disingkirkan…mungkin sudah cukup matang untuk BN tumbang, sebab saya tengok sentimen rakyat Kedah selepas peristiwa itu berlaku ia amat tidak baik bagi BN, penerimaan mereka kepada MB baru (maaf cakap) tidak sehebat Mukhriz,” katanya sebagaimana dilaporkan Sinar Harian semalam.

http://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2016/10/08/dr-mahathir-muhyiddin-perlu-lebih-fokus-dalam-gerakannya/

Datuk,

If there is mutual hostility, then DAP and PAS do not have to work together.

They are after different "markets".

So make PPBM-PKR-Amanah either support PAS in some seats and leave them with a clear path in others. A Gabungan Melayu, in short.

This is easier than making oil and water mix.

However, 1 on 1 fights are essential.

Nenekghuffran said...

Ooh...fikir pasal politik buat dosa ye....wah!... bertimbun2lah dosa kau sebab kau lagi aktif pasal politik kat sini...
Makanlah tomyam yang nenek kau masak tu....sebab tu kau selalu meroyan...
BERSATU!!! nenek sudah kau bila lagi?....ha...ha...

LaM said...

Ada penulis blog S Ganesh menyarankan sekiranya Agong tidak mahu memecat Najib, iatu pencuri duit 1MDB dan duit pension yg diberi pd SCRI seperti kuasa yg diberi olih Perlembagaan iaitu Artikel 40(2)(a) dibaca bersekali dgn Art.160 dan Schedule 11 mengenai tafsiran perkataan 'perlantikan' iaitu 'kuasa melantik termasuk kuasa membuang' maka Majlis Raja2 hendaklah bertindak dgn memecat Agung yg gagal menjalankan tugas itu.

Art. 32(3) memberi kuasa kpd Majlis Raja2 memecat Agong. Bagus jugak cadangan dia ni.

Harap2 Raja2 Melayu peka dgn 'kemaluan' yg menimpa rakyat Msia yg mempunyai PM yg kaki pencuri dan penyamun.

anti pemakan dedak. said...

Salam Dato.

Apabila sesaorg itu berkata..
"dia bermimpi bertemu Rasullulah SAW...ertinya dia benar2 bermimpi bertemu Rasullulah SAW".

Dia tidak berbohong bermimpi sedemikian kerana Rasullulah SAW sendiri pernah berkata...diri dia adalah sebenar spt didlm mimpi oleh sesiapa kerana setan atau jin tidak akan dpt menyerupai beliau untuk tujuan menipu 'deceive'.

Justeru itu.. sdra cukup bertuah sekali bermimpi bertemu Rasullulah SAW juga sahabat2 Saidina Umar dan Saidina Ali.

Sdra memang hebat.

Mungkin kerana sdra adalah seorg yg cukup alim...penuh ilmu ugama dan telah diberi keistimewaan oleh Allah SWT bermimpi bertemu bukan sahaja dgn Rasullulah SAW tetapi dgn 2 org sahabat Baginda.

Yg jadi kemushkilan sy cuma satu sahaja;

Selalunya org yg bermimpi bertemu Rasullulah adalah org2 yg berhati mulia lagi jujur...tetapi dari paparan sdra....sdra dgn begitu bongkak dan megah diri pula berkata...
"Tun Mamak Mahathir...jgnkan bermimpi bertemu Rasullulah...bermimpi bertemu unta pun belum tentu".

Iisssshhhh2.

Hebat sdra ini memang hebat...bukan sahaja bermegah diri bermimpi bertemu Rasullulah tetapi memperlekeh Tun M pula.

Nmpknya sdra terlampau mabuk mentedarah Dedak berlebihan..'dedak overdose' ....hingga meracau sebigini rupa.
selain tidak habis2 dgn isu mengutuk Tun M.
sedangkan isu sebenar adalah idola Mappadulung Haram Z sdra.

Modal itu sudah basi bro....
oops "the Professore"....ooops silap eja...ingat mcm 'Professore' dlm siri lawak 'Mind your language'.

Bagi sy...sdra cuma seorg badut yg tiada apa modal untuk berkata yg benar dan berfakta didlm blog Dato ini.

Pergi main jauh2 lah...bro....oopps 'profesore'..

Kamu serupa Zaidi songkok tinggi sahaja....melalut.
Bermimpi Rasullulah SAW lagi....entah2 kamu bermimpi lembu dlm kemabukan dedak kamu.

Jgn buat cerita org gilalah.

Pergi main jauh2....toksah menyampuk org tua2 bercakap.

Jack said...

Bagaimana seseorang yang bermimpi bertemu junjungan besar nabi Muhammad S.A.W boleh mempunyai lidah sebegitu.

Unknown said...

Sisi gelap yang dinamakan anti wajar wujudkan agensi anti dedak, pengerusinya anti pemakan dedak(hanya beliau biasa bedal dedak.

Unknown said...

Bahasa menunjukan Bangsa. Usah menyakini apa yang ditonjolkan itulah tepat,benar,sejati malah diagung-agungkan, lagi panjang berkajang-kajang lagi banyak salah dan silap sedangkan bahasa pun revolusi ke evolusi.

Unknown said...

Itu cadangan kedai kopi, minta bawa ke parlimen untuk disahkan. Setakat bising langau tak kemana lah.. itu kerja sia-sia

Sulaid said...

As Salam Datuk,
Apa pun keputusan majlis mesyuarat Raja2 nanti saya nak cadangkan supaya pakatan pembangkang termasuk parti baru cap bunga raya membuat pembentangan berikut secepat mungkin dan sebelum PRU 14:
1. Sinarai penuh kabinet bayangan dan dari parti mana.
2. Nama bakal Perdana Menteri
3. Nama bakal atau bakal2 Timbalan Perdana Menteri (mungkin akan ada lebih drp satu jawatan Timbalan Perdana Menteri kerana nak jaga hati kawan2 dlm pakatan.
4. Bakal Menteri Besar bagi negeri2 yg mungkin akan dimenangi oleh pakatan.
5. Apakah akan ada rombakan dlm perlembagaan persekutuan terutama berkaitan dg Kedudukan Raja2, Malay Reserved Land dan keistimewaan orang Melayu dan Bumiputra.
6. Adakah UiTM akan dibuka kpd pelajar2 bukan Bumiputra.
7. Apa kah prinsip pentadbiran negara dibawah kerajaan baru.
8. Adakah jumlah penjawat awam akan dikurangkan, kalau dikurangkan berapa ramai.
9. Adakah tol tol lebuhraya akan dihapuskan.
10. Adakah BRIM akan dihapuskan.
11. Adakah klinik 1 Malaysia akan ditutup.
12. Adakah semua perjanjian PPA dengan IPP2 akan ditamatkan.
13. Ada kah sekolah2 aliran kebangsaan Cina dan Tamil akan ditutup dan diganti dengan sekolah wawasan sahaja.
14. Boleh kah parti parti politik dibawah pakatan dengan ideologi ideologi politik yang berlainan digabungkan untuk menjadi satu pemerintah dimalaysia. Jawapannya hendak secara detail, tidak sekadar dengan satu atau dua perkataan iaitu BOLEH atau TIDAK BOLEH sahaja.
15. Sanggupkah kerajaan persekutuan dibawah pakatan menaikkan royalti minyak PETRONAS sehingga ke 20% kepada negeri negeri yang ada perjanjian dg PETRONAS dan kerajaan persekutuan.

Sekiranya boleh diberi jawapan yang menyakinkan bagi soalan soalan diatas baru lah boleh bercakap mengenai pemerintahan baru kerajaan Malaysia dan baru lah lebih ramai para pengundi dapat memangkah parti politik pakatan dlm PRU 14 nanti.
Ini disebabkan sehingga sekarang saya hanya lebih banyak mendengar omong2 tanpa hala tuju yang jelas untuk kami sebagai pengundi membuat analisa sebelum mengundi.
TERIMA KASIH.

Pemerhati Setia said...

Salam DAKJ..

Saya tertarik seorang professor tu yg katanya bermimpi bertemu Rasullullah saw. Saya tak lah menidaknya tetapi sedikit musykil. Sebaiknya mimpi ni disembunyikan ceritanya dari khalayak, ditakuti ada fitnah. Nanti org kata kita melawak sebab kita bagi komen pun selindung2, bagus lagi kawan songkok tinggi. Bahasa kita pun wajarnya yang baik2 sebab itulah cerminan hati dan qalbu. Hati dan qalbu tak pernah menipu dan bermuka2. Sekian.

adion said...

Majlis raja raja harus faham dengan cermat dengan situasi ini.

Ia tidak ubah seperti waktu perang dunia 2 sewaktu tentera bersekutu AS dan GB bergabung untuk memerdekakan Eropah.

Di satu sudut mereka mahu menjatuhkan Hitler dan membebaskan eropah manakala di satu lagi sudut mereka tidak mahu melihat stalin mendahului mengalahkan hitler dan menguasai eropah dgn ideologi kominis.

Akhirnya tentera bersekutu terpaksa mengambil keputusan nekad dengan bergabung dgn stalin untuk mengalahkan hitler dengan harapan kemudian mereka mencari jalan untuk menghalang penguasaan stalin dan seterusnya membebaskan eropah timur dari kuasa kominis.

Malangnya mereka gagal apabila stalin tidak memenuhi perjanjian antara tentera bersekutu dan russia untuk mengadakan pilihanraya bebas di semua negara eropah timur.

Yang menjadi mangsa adalah rakyat biasa..

SG said...



Good for you if indeed you have dreamt of meeting Rasullullah SAW and his Sahabats.

But I believe it is for your own knowledge, no need to shout about it.

But it is very unbecoming of you to denigrate or villify another person, even if that person is your mortal enemy, while claiming the moral high ground.

Wallahualam.

Sokong Najib said...

the professor

I dont think so Tun met a canel in Makkah. But Najib still dreaming of meeting Altantuya in hell...

father of four said...

the likes of abu jahals and abu lahabs not just dreamt but have met the prophet in person. they are without doubt doomed to hell. what about you?

AHK said...

Bagi saya, perlu ada siasatan DiRaja untuk mendengar 'Deklarasi Rakyat' yang dibawa oleh Tun M.Memanggil mantan Gabenor Bank Negara, mantan Peguam Negara, mantan pegawai-pegawai SPRM, Ketua Audit Negara, bekas CEO 1MDB, Pengerusi 1MDB dan dll untuk menjelaskan masalah Negara disebabkan 1MDB dan mungkin campur tangan/salahguna kuasa oleh Perdana Menteri.Tuanku Sultan Perak dan Sultan Terengganu boleh menjadi Ketua siasatan Diraja ini.Mungkin saya melihat kedua-dua Tuanku Sultan ini lebih beringteriti, berwibawa,berkarisma dan berintelektual. Selain itu, laporan dari Audit Negara, PAC dan jika ada laporan dari BNM dan SPRM perlu didedahkan/dihebahkan kepada rakyat jika demokrasi amalan kerajaan BN.Majlis DiRaja perlu tegas terhadap kegagalan melakukan siasatan setelah arahan dikeluarkan.Walaupun Tun M pernah melucutkan kuasa Raja-Raja tetapi iya kerana salahguna kuasa Tuanku Sultan, Raja atau kerabat raja terhadap rakyat jelata.Disebabkan itu juga hingga sekarang ada sebilangan rakyat masih marah dan tidak hormat terhadap Sultan-Sultan tertentu.

Naj said...

Merujuk kepada komen theprofessor;
"I have dreamt of.." membawa maksud "saya berimpian untuk.." Saya fikir, baik juga Tun Mahathir tidak pernah berimpian untuk bertemu unta. Kalau saudara mempunyai impian begitu, saya hormati pendapat dan impian saudara.

Cara yang jelas untuk menyatakan mimpi di mana sesuatu berlaku (contohnya bertemu seseorang) ialah "I had a dream where (I met).."

Naj

James Labu said...


Thanks Naj.

I learnt something about correct English today.

By the way, are you a professore in English ?

Just joking.


Kpd AHK,

Saya setuju tetapi jangan nanti RCI tersebut pun diOSAkan.

Laporan Audit 1MDB didedahkan pada umum sudah mencukupi. Bukannya diOSAkan.

Anonymous said...

Raja yang mengasihi rakyat jelata akan dipelihara Allah. Kasihilah kami rakyat jelata atas nama Arrahim. Moga hidup tuanku súltan memperolehi keberkatan. Aamin.

husin lempoyang said...

Zaidi

Awak sebagai ahli umno (yg bersongkok tinggi ) dipohon jawab 1 soalan ini dari sudut politik.

Kenapa Husni Hanazlah melepaskan kesemua jawatan nya didalam kerajaan dan Umno kecuali sebagai ahli parlimen. Jgn beri jawapan dari sudut peribadi seperti yg Dato Husni jelaskan.

Unknown said...

Lepas Jawatan atau tidak, ada ramai lagi yang layak malah tetap pendiriannya. Jika anda seorang Malaysia berada ditengah peperangan dengan Komunis, pendirian anda apa? Pendirian(ketetapan bersetuju untuk tidak bersetuju) kena hadapinya sehingga ketitisan peluh terakhir.

Pengundi Sik said...

Can't the same verse be used to refer to you and your team Dato? If not, why not?

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).