Sunday, April 14, 2019

Ukur Prestasi MB Baru Johor Ikut Piawaian Rakyat


A Kadir Jasin


MUKHADIMAH: Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger. Ia tiada kena mengena dengan apa-apa jawatan yang mungkin saya pegang.

Dr Sahruddin Menteri Besar Baru Johor
TIDAK ada ucapan tahniah buat Dr Sahruddin Jamal yang mengangkat sumpah menjadi Menteri Besar Johor sebentar tadi.

Sebaliknya saya ucapkan selamat maju jaya dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab kepada rakyat jelata Johor.

[Komen "Anonymous” tidak akan disiarkan. Tolong guna nama sebenar atau samaran.]

Kalau beliau kekal dan berjaya menunaikan tanggungjawab kepada rakyat jelata dan memenuhi aspirasi mereka barulah beliau layak menerima ucapan tahniah.

Beliau tidak perlu diingatkan bahawa beliau mengambil alih daripada seorang Menteri Besar yang paling singkat tempoh perkhidmatannya.

Saya cadangkan beliau “berguru” dengan bekas Menteri Besar, Osman Sapian, tentang mengapa tempoh perkhidmatannya begitu singkat.

Beliau juga tidak perlu diingatkan tentang apakah aspirasi rakyat jelata yang memilih Pakatan Harapan (PH) menjadi kerajaan di negeri kelahiran Umno pada 9 Mei lalu.

Cuma saya ingin segarkan ingatan beliau kepada hakikat bahawa majoriti rakyat Johor menolak Umno/Barisan Nasional walaupun Istana Johor secara terbuka memihak dalam pilihan raya umum itu.

Malah ia menggesa pengundi Johor jangan mengubah “jurumudi” dan mengecam individu lidah bercadang yang  jelas ditujukan kepada Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Sultan Ibrahim Johor Terima Kunjungan Perdana Menteri
Kepada Ahli Majlis Kerja Kerajaan (Exco) dan Ahli Dewan Undangan (Adun) Johor yang memberikan kita maklumat dan maklum balas, saya ucapkan terima kasih dan syabas.

Keberanian, keikhlasan dan pengorbanan mereka menggerakkan kita melakukan perubahan.

Berkenaan Dr Sahruddin, ada yang memberi tahu saya bahawa beliau pendiam dan kurang bercakap dalam mesyuarat exco.

Sekarang beliau tidaklah boleh diam lagi atau mengikut apa orang lain kata. Beliau mesti berani dan tegas.

Saya harap anggota Exco, Adun dan pemimpin parti beri sokongan dan tunjuk ajar kepada beliau dan serentak itu memantau prestasi beliau.

Kita akan ukur dan beri penarafan kepada beliau mengikut piawaian rakyat kerana beliau dipilih dan dibagi amanah oleh rakyat.

Wallahuaklam.

14 comments:

Pak Yop said...

Yew ka rakyat johor tolak umno...
Itu pru 14...
Pru 15..rakyat akan kebumi kan ph

Hang Jebat II said...

Raja adil raja disembah. Raja zalim raja disanggah.

Peliharalah perjanjian,persepakatan, perlembagaan yg telah dimeterai oleh bapa-bapa pendiri negara ini.

Teguran oleh almarhum Sultan Azlan Shah kpd kita terutama raja-raja berkenaan raja berperlembagaan dan tadbir urus yang baik mestilah diambil perhatian dan tindakan yg serius demi negara.

Wallahualam. Kpd Tuhan kita berserah.

azmi baharom said...

Terima kasih atas pandangan yg short and sharp.
Tulisan2 blogger sebelum ini dalam menerangkan perbezaan kuasa rakyat sebagai pengundi dan raja raja Melayu warisan feudal sebelum ini termasuk dari Tamrin Tun Ghaffar memudahkan memahami rentetan isu dan pergolakan politik berkait raja termasuk Raja Idris Perak yang terpaksa ke Kuala Lumpur kerana enggan menerima Ghazali Jawi sebagai MB pasca PRU 74 lalu.

Aku said...

Kadiag,
السلام عليكم assalāamu/ 'alaikum; (salam ataih kalian,),
Aku dok ingat hang nak coret pasai kalah PH diRantau, ropanya hang pi coret pasai Dr Din
di Johog. Kalu hang coret pasai Rantau, aku ada sikit sumbangan pasai kampong dekat Rantau tu,
kampong keluarga angkat aku. Zaman dolu2, sekali tu ada ceramah agama di surau dekat romah almarhumah
Mak angkat aku dgn penceramah dari KL. Tapi yg mai dengag ceramah tu hanya dua orang,
mak angkat aku dan adik angkat aku ( yg jugak telah almarhum ). Depa pon terasa temalu,
pasai ustadz tu mai jauh, lalu depa pon cepat2 mintak maghap kad ustadz tu. Tapi ustadz tu
nampak tak tekesan, dia sambut dgn bekata ‘Kalu sorang saja pon yg mai, dia tetap akan beceramah’.
Legaa habih.
Aku rasa lagu tu la kebanyakkan orang kampung situ, dari dolu2 lagi, tebiasa begantung harap pd
United Malays untuk dapat kerja, biasiswa, bantuan sabsidi dan itu ini. Pertalian keluarga jugak kuat.
Paih tu Mat Hassan tu katanya budak Rantau... apa lagi, lawan dia pulak India dari luag dan
tak kisah la kerajaan memerintah dari PH. Jadi nak habag mai dgn rendah hati, pilihan calon hampa
munkin tak kena awai2 lagi. Orang spikin gomen kata, kena la ‘play to the gallery’.
Mintak maghap Kadiag, yg Daim pi jauh2 ke Tong San tu nak sambong projek keretapi Pantai Timog, tak bulih ka
tanggoh ka buat setahun dua lagi, biag selesai masaalah bayaran balik PPTN, penganggoran dan tol dulu.
Dan sabsidi kos sara hidop, bayag laa seratuih ringgit sebulan no.
Bukan saja untuk orang2 yg kerja ke Port Diksen, Soramban ka Senawang ka,
tapi di seluruh Malaya, Sabah dan Sarawak. Rata2 ramai orang susah laa ni....
Maghap, kalu aku telajak no.
Aku

Pablo said...

Please keep in mind!
The use their existence is just to be seen, not to be heard!
They have to be taught about this!
Constitution is supreme!

Silly Dr Maszlee said...

Datuk,
who believes in Dr Maszlee?
He said LOVE, happiness and mutual respect – these are the three values that the government will focus on to formulate a holistic education system.

Where was he when his vote on the Sabah and Sarawak states was needed?
Silly man, all the time silly, always speaking out of turn.
Wait for action to be taken against him by the PH whip for missing in action.

New MB Johore said...

Datuk,
the new MB of Johore, he must not pander to anyone or serve other masters, other than the Johore voters and the PH govt who put him where he is.
Dr Sahruddin Jamal do your best, be firm against outside pressure. Performance counts, not yes men, uphold the rule of law, the federal constitution is supreme in all matters.
Timely reminder from you Datuk.

Remember liars and pretenders get caught, don't follow PAS central committee member Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz who admitted he lied to the people after he was caught out.
He now says PAS-Umno ties should last until Judgment Day. Guess the cows will believe him, but it's also doubtful.
Who can believe Abduh any more? He made his mark in history as a liar. Disgrace will always follow him till the day he leaves the world. Such is life.

Yg bosan said...

Dato..andai kjaan regim ph-dap masih tidak mahu berubah..rejim in tidak akan bertahan lama...Jika rejim ph-dap ini masih lagi hanya pandai berjanji namun tidak melaksanakan janji2 nya. Masih lagi angkuh bongkak dan menggunakan alasan2 yg memperbodohkan rakyat..menyalahkan kjaan terdahulu..sedangkan mereka sendiri gagal untuk memulihkan keadaan ekonomi yg menghimpit rakyat jelata, sudah pasti bukan sahaja org melayu malah bukan melayu pun akan menolak kjaan ph-dap ini spt apa yg berlaku di Rantau. Selalu menuduh umno-pas sbg rasis, namun berdiam diri apabila menteri dap india membuat kenyataan lebih rasis semasa berkempen d rantau. Penyokong pulak merasakan mereka kebal spt pemimpin mereka sehingga begitu samseng menahan kereta polis. Rakyat sedang memerhati dan tidak akan terkejut jika mereka akan menghukum rejim ph-dap jika pru15 diadakan nanti. Sikap suka bertelagah dgn raja2.melayu pasti menjadi padah pada kjaan ph-dap ini. Nmpk sgt rejim ph-dap ini telah memperagakan sikap sebenar mereka yg anti melayu, anti islam dan anti raja2.melayu. Faktor2 ini lah yg menyebabkan makin ramai rakyat bosan dg kjaan ph-dap ini.

Something to hide? said...

Datuk,

why oh why not??

This very interesting extract taken from a comment:

The PH gomen is lying about the toll compensation. If the gomen can renegotiate with mighty China on ECRL why can't they renegotiate the agreement with PLUS and others, when they themselves are a major shareholder? They could even terminate them if they want to?

Very fair question and so far the govt has been evading toll decrease, toll renegotiation, toll cancellation. Something to hide?
Cannot evade this for ever and the longer the govt does not act on toll charges, the more the rakyat will be stoked up by the opposition.

Oppos to eat crow said...

Datuk
really ridiculous to read all those analysts on the Rantau loss by PH.
Mat Hassan's win was a given, no big deal.
So even PH leaders making a big fuss out of it, saying that PH needs to look at more economic improvements are all blah blah blah. Even Daim fell into the trap.
Rantau was a walkover for the acting Umno president.

Mat Hassan won simply because he is a local boy, and has represented Rantau for three terms already. It was clear from day one that Mohamad would take the seat.

So the fact that he has won does not reflect the purported messages that the opposition says the rakyat is sending to Harapan.

Of course, it is only to be expected that the opposition leaders will capitalise on the victory by interpreting the results to their advantage and running down the ruling government. That's politics.

PH leaders have to learn how to publicise such so called victories to the people when they win in their own seats. If UMNO can say the rakyat was sending a message,
two can play the same game in the next coming byelection in Sabah.

Hassan's win does not mean all ends well for UMNO or for himself. He needs to be investigated by MACC into his RM10 million transfer to UK, his properties overseas and whether there was any money laundering or other violations.

So also let the rakyat know that the appointment of the new MB Johore was according to Putrajaya, Johoreans' and rakyat's will. And that the opposition can eat crow for all they want.

Gobind Deo's call said...

Datuk,

Lack of information and the lack of reach of government channels, poor communication between Putrajaya and the rakyat has resulted in information not trickling down to the grassroots.
The Information Department and Radio-TV Malaysia had a miniscule reach compared to some news media which had millions of followers on Facebook, says PKR Youth secretary Ahmad Syukri Che Ab Razab.

Ahmad Syukri said PKR Youth had discovered during the election campaign for the Rantau by-election that the people were furious with the government.

Apart from Pakatan Harapan’s unfulfilled election pledges, the anger also stemmed from several national issues which the opposition were quick to capitalise on and turn it into a race and religious issue.

“Perceptions can be managed if there was an aggressive, creative and an organised campaign by the government to explain such matters,” he said.

Syukri then urged the government to enhance its communication immediately, especially in the digital domain.

He said some news portals had millions of followers on Facebook, but the Information Department only had 310,000 followers and RTM 124,000 followers.

He said the communications and multimedia ministry must ensure that the government’s official communication outlets perform well in the digital arena to ensure information can be provided to the people effectively.

Gobind Deo you and your Ministry have to carry out its work effectively, efficiently and expeditiously. No more sitting back and bask in lower broadband pricing.
Even the broadband unifi has not even reached its target population areas, the list of applicants waiting for available unifi slots keeps on increasing, when is your plannng unit getting the infrastructure expanded and installed. Don't let it become another issue.

More than 6 months said...

Datuk,

I diagree with Daim that Harapan needs another six months to fix economic woes, too optimistic.
It would need another 1 or to years if we are realistic and reasonable.
Years of economic mismanagement by Najim and regime cannot really be solved in 6 months.

Just expand and expound on this to the people, your message will be heard.
We just don't like elegant silences or silly explanations or foolish projects that even the more fervent PH supporters will not buy.
Banish or decrease toll charges is an immediate plus, why wait longer as Putrajaya is also a shareholder. Mammoth renegotiations like the ECRL could be carried out, why wait for the toll.

Hakimi Abdul Jabar said...

CONSTITUTIONAL SUPREMACY IN MALAYSIA

In Malaysia, criminal cases are referred to as PP v the name of the Accused Person. PP stands for the Public Prosecutor who is the Attorney-General. He acts pursuant to the constitutional and statutory duties emplaced under Art. 145(3) Federal Constitution and Section 376 of the Criminal Procedure Code. Unlike previously in the UK, criminal cases in Malaysia since independence are not reported as R v Accused Person. R stood for Rex or Regina, the Crown. The Public Prosecutor in Malaysia represents the Public, the Nation and its People, and not any crown. The PP is the very personification of our Constitutional Supremacy. No One Is Above The Law.

The first and foremost feature of Malaysian Sovereignty is that the Federal Constitution is the supreme law of the land and all state organs including the executive, parliament, judiciary, states etc. are bound by it. They must act within the limits laid down by the Constitution.

Malaysia is akin to the USA and India in this regard.

wansee c said...

Giddy with joy, the minute the much-anticipated news came in, announcing that BN had retained the Rantau Seat. Instantly, I found myself, adrenaline started rushing and pumping swiftly through my veins and spreading throughout my system. I just couldn't contain my excitement and ecstasy. The deja vu of overwhelming euphoric feeling was likened to the unforgettable glorious all-night-long 9th of May. Word fails me to describe the thrills. For once, God had finally answered my prayer to send a retribution to serve those puffed up reformists right, to be defeated outright and hit them spot on like a thunderbolt. This, too, has flung a warning reminder to the gang to stop their vile stock-in-trade tactics to try to stampede Tun into quitting.

Meanwhile, may the new MB of Johor perform well and live up to the expectations of Tun and make all Johoreans proud and worth the appointment.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).