Thursday, May 09, 2019

Banyak Janji Ditunaikan Dalam Suasana Sukar


A Kadir Jasin


MUKHADIMAH: Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger. Ia tiada kena mengena dengan apa-apa jawatan yang mungkin saya pegang.

Banyak kejayaan dalam cabaran (gambar Utusan Malayia)
KERAJAAN Pakatan Harapan (PH) tidak gagal.



Mengambil kira kerosakan sistemik yang dilakukan oleh pemerintahan kleptokrasi Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil Mohd Najib Abdul Razak, selama hampir 10 tahun, pencapaian kerajaan PH adalah memuaskan.



Ditambah pula oleh penemuan pelbagai perbuatan jenayah dan penyelewengan yang sebelum ini tidak diketahui.



[Komen "Anonymous” tidak akan disiarkan. Tolong guna nama sebenar atau samaran.]



Dengan latar belakang itu, penunaian janji bagi tempoh daripada 10 Mei 2018 hingga 30 April 2019 sebanyak 39.01 peratus adalah baik dan memuaskan.



Demikian ditegaskan oleh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, dalam perutusan perdana sempena satu tahun kerajaan PH di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) hari ini.



Kejayaan ini diukur mengikut status kemajuan 464 Inisiatif yang merupakan dasar dan tindakan spesifik yang dinyatakan dalam setiap janji manifesto PH.



Perdana Menteri menambah, sebanyak 53 Inisiatif atau 11.42% telah ditunaikan manakala 283 Inisiatif atau 60.99% adalah di peringkat perancangan atau belum mula.



Banyak reformasi undang-undang masa ada sudah dilaksanakan atau dalam proses pelaksanaan. Semua undang-undang yang zalim dan menekan rakyat sudah dibatalkan atau dihentikan penguatkuasaannya.



Pelaksanaan hukum bunuh dihentikan sementara bagi meneliti pendapat rakyat yang tidak semuanya bersetuju dengan penghapusan hukuman itu.



Demikian juga undang-undang berkenaan berita palsu telah digantung sementara menunggu penghapusan. (Penghapusan undang-undang itu gagal setelah ditolak oleh Dewan Negara yang masih dikuasai oleh wakil-wakil lantikan BN).



Media diberi kebebasan sepenuhnya tanpa perlu menunggu arahan atau pesanan dari pemimpin-pemimpin atau orang suruhan mereka di Putrajaya seperti sebelum ini.



Pada zaman Najib, pengarang dan wartawan media arus perdana merujuk kepada arahan tersebut sebagai “wahyu’’.



Perdana Menteri berkata, pertumbuhan ekonomi berterusan dan tanda-tanda menunjuk kepercayaan pelabur sudah mula pulih.



Janji untuk kembali kepada perjanjian Malaysia tahun 1963 telah dilaksanakan dan diperakui oleh Kerajaan Pusat dengan mengiktiraf bahawa Malaysia adalah cantuman Sabah, Sarawak dan Semenanjung.



Pengekalan kestabilan dan keaman merupakan kejayaan besar bagi PH kerana banyak pihak khuatir negara akan dilanda rusuhan kaum dan agama jika PH memerintah.



“The Rule of Law” atau pemerintahan mengikut undang-undang jelas diamalkan oleh PH. Pemisahan kuasa antara tiga pihak iaitu pembuat, undang-undang, pelaksana pentadbiran dan kehakiman jelas diamalkan, Tegas Dr Mahathir.


Berikut adalah ucapan penuh Perdana Menteri


1. Saya amat bersyukur kerana dapat bersama hadirin sekalian untuk menyampaikan ucapan sempena satu tahun pemerintahan Kerajaan Pakatan Harapan.



2. Pertamanya saya bersyukur kerana saya dipanjangkan umur dan masih dapat terus memberi khidmat kepada negara.



3. Keduanya, Negara kita masih aman dan ketika umat Islam sedang menjalankan ibadah puasa dengan sempurna.



4. Saya juga bersyukur kerana peralihan Kerajaan tidak dicemar dengan rusuhan atau keganasan walaupun percubaan dibuat untuk menidakkan keputusan pilihan raya.



5. Bersyukur tidak bermakna tidak sedar akan tanggungjawab yang perlu dipikul amatlah berat.



6. Pakatan Harapan ditubuh sebagai satu gabungan empat buah parti lawan. Tujuan utama hanyalah satu sahaja – untuk menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak.



7. Keempat-empat parti yang berlainan pemikiran dan objektif ini bersetuju untuk bergabung kerana semua sedar bahawa jika berasingan Kerajaan BN tidak mungkin dijatuhkan. Jika mereka tidak dapat ketepikan hasrat masing-masing dan berusaha bersama untuk menyelamatkan Malaysia dari Kerajaan yang terkenal sebagai Kleptokrasi, masa depan Negara akan menjadi amat buruk dan rakyat akan terus menderita. Besar kemungkinan Malaysia akan menjadi apa yang di panggil sebagai “failed state” atau Negara gagal.

Selamatkan Malaysia daripada cengkaman kleptokrasi
8. Kesedaran ini bukan di kalangan pemimpin dan ahli parti-parti tersebut sahaja tetapi lebih kuat di kalangan rakyat. Ini ternampak jelas kerana puluhan ribu rakyat membanjiri kempen-kempen PH. Tidak mungkin PH berjaya tanpa sokongan majoriti rakyat.



9. Kejayaan menjatuhkan BN dan Najib dianggap mustahil oleh hampir kesemua orang termasuk pakar-pakar politik, ahli-ahli akademik, kolumnis-kolumnis surat khabar dan ramai lagi yang tidak memberi peluang langsung kepada Pakatan Harapan.



10. Jelas, pandangan mereka tidak mengambil kira betapa rakyat sedar dan tidak boleh menerima lagi kepimpinan yang digelar kleptokrat atau pencuri wang negara oleh dunia.



11. Tanpa takut kepada ugutan, tekanan dan rasuah pilihan raya, rakyat menolak Kerajaan BN dan memberi mandat yang besar kepada Pakatan Harapan.



12. Dengan mandat yang diterima, Kerajaan baharu Pakatan Harapan memulakan langkah-langkah untuk memulih semula Negara tercinta ini.



13. Langkah-langkah pertama yang diambil ialah menyiasat skandal 1MDB dan berusaha untuk memperoleh kembali wang yang dicuri; menguatkuasakan undang-undang dengan mendakwa mereka yang menyalahguna kuasa, melesapkan duit Kerajaan, dan menekan rakyat. Bekas Perdana Menteri dan rakan-rakannya dituduh dalam Mahkamah. Institusi-institusi yang telah dirosakkan oleh pentadbiran yang dahulu termasuklah Tabung Haji dan Felda dipulih semula. Satu badan pencegah rasuah, GIACC atau Pusat Governans, Integriti dan Anti-Rasuah Nasional ditubuh untuk meningkat integriti dan membasmi rasuah. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia turut diperkuat. Selain itu Kerajaan memperkenal Pelan Anti-Rasuah Nasional. Kerajaan juga mengkaji semula projek-projek mega termasuk ECRL yang mana harga projek tersebut melampaui nilaian sepatutnya.



14. Yang anehnya di waktu siasatan terhadap skandal 1MDB sedang berterusan dan mereka yang terbabit telah mula dihadapkan di mahkamah berkenaan kes 1MDB, kes SRC, Datuk Najib berlagak seperti orang yang tidak bersalah. Demikian juga rakan-rakannya.



15. Penyelamatan institusi seperti Felda telah dilakukan. Kertas putih mengenai Felda telah dibentang di Parlimen. Pemulihan Felda memerlukan suntikan wang Kerajaan sebanyak RM 6.23 billion. Sesungguhnya kos pemulihan amatlah tinggi.



16. Begitu juga dengan kerosakan teruk yang berlaku terhadap Tabung Haji akibat salah urus dan salah tadbir. Ia memerlukan suntikan dana sebanyak RM17.8 billion yang terpaksa dibiayai oleh Kerajaan dalam tempoh 10 tahun.



17. Tindakan telah diambil ke atas pegawai dalam pentadbiran Kerajaan yang bersekongkol dan terlibat dalam aktiviti rasuah dan salahguna kuasa pemimpin tertinggi Kerajaan BN.



18. Rakyat mungkin bosan dengan cerita dan laporan berkenaan perbuatan pemerintah dahulu. Tetapi walaupun kita bosan, hakikatnya perbuatan yang salah oleh Kerajaan BN di bawah Najib, memang menjadi masalah besar yang mengganggu pemulihan Negara dan kesejahteraan rakyat.



19. Hasil tindakan yang diambil untuk runding semula kontrak-kontrak yang dilulus oleh Najib sendiri, Negara berjaya menyelamatkan RM22.8 billion. Kita juga telah dapat balik wang yang dicuri berbilion Ringgit.



20. Walaupun segala kesalahan Najib didedah, Najib dan rakan-rakannya masih mempertikaikan berlakunya salah guna kuasa, rasuah dan penipuan oleh mereka. Demikian juga dengan pengikut mereka.



21. Kerana tidak dapat membukti kebenaran mereka, mereka beralih kepada memburuk Kerajaan PH dengan menuduh kononnya PH tidak mendaulatkan Islam dan Perlembagaan.



22. Kerajaan Amerika dan Singapura baru-baru ini telah pulangkan wang 1MDB yang dicuri dan cuba bersihkan dengan membeli harta mewah di Negara-negara berkenaan.



23. Satu soalan yang mungkin perlu mereka tanya kepada diri mereka ialah dari mana datang wang yang sebegitu banyak yang dipulangkan oleh Kerajaan Amerika dan Singapura. Bagaimanakah beg-beg mewah, barang kemas dan wang tunai bermilion yang telah dikenali sebagai milik Rosmah Mansor didapati di flat milik Rosmah.



24. Kita sedar ramai di kalangan rakyat yang tidak berpuas hati dan menuduh Kerajaan PH telah gagal memenuhi beberapa janji-janji yang terdapat di dalam manifesto.



25. Pertamanya, telah saya terangkan sebelum ini bahawa apabila kita mengambil-alih Kerajaan, kita dapati kerosakan yang berlaku begitu besar sehingga kita dapati kita tiada berkeupayaan untuk memenuhi janji-janji itu seberapa segera yang mungkin.



26. Malahan, keutamaan kita berubah apabila kita dapati kerosakan yang berlaku itu terlampau parah dan perlu kita selesaikan terlebih dahulu. Umpamanya untuk hapus tol Plus sahaja, 30 billion Ringgit diperlukan, dan beberapa billion lagi untuk memperbaiki jalan tiap tahun. Jika jalan-jalan baru diperlukan Kerajaan perlu bangunkan, sedangkan Kerajaan terpaksa bayar hutang berbilion Ringgit setahun untuk puluhan tahun.



27. Namun begitu, walaupun terdapat sedikit kelewatan tetapi kita telah terus berusaha untuk memenuhi janji-janji kita seperti yang terkandung di dalam Buku Harapan – Membina Negara Memenuhi Harapan.

Hampir RM18 bilion bagi sematkan Tabung Haji
28. Alhamdulillah, kita telah berhasil dalam banyak perkara. Di sini saya ingin mengambil peluang untuk melaporkan kepada rakyat apa yang telah kita lakukan.



29. Pertamanya, prestasi pencapaian Janji Kerajaan bagi tempoh 10 Mei 2018 sehingga 30 April 2019 untuk "Membina Negara dan Memenuhi Harapan" adalah sebanyak 39.01%. Prestasi ini diukur melalui status kemajuan 464 Inisiatif yang merupakan dasar dan tindakan-tindakan spesifik yang dinyatakan dalam setiap janji.



30. Sebanyak 53 Inisiatif atau 11.42% telah ditunaikan dari 128 Inisiatif. Manakala 283 Inisiatif atau 60.99% adalah di peringkat Dalam Perancangan atau Belum Mula. Prestasi ini menunjukkan peningkatan sebanyak 29.34 % berbanding 9.67% pada 31 Disember 2018.



31. Reformasi dalam undang-undang sudah dilaksana atau sedang dilaksana. Semua undang-undang yang zalim dan menekan rakyat sudah dibatal atau dihenti penguatkuasaannya. Pelaksanaan hukum bunuh dihenti sementara meneliti pendapat rakyat yang tidak semuanya bersetuju hukum ini dihapuskan.



32. Demikian juga undang-undang berkenaan berita palsu telah digantung sementara menunggu penghapusan. Media diberi kebebasan sepenuhnya tanpa perlu menunggu arahan atau pesanan dari pemimpin-pemimpin atau orang suruhan mereka di Putrajaya seperti sebelum ini.



33. Pertumbuhan ekonomi masih berterusan dan tanda-tanda menunjuk kepercayaan pelabur sudah meningkat.



34. Janji mengembali kepada perjanjian Malaysia tahun 1963 telah dilaksana dan diperakui oleh Kerajaan Pusat dengan pengiktirafan Malaysia sebagai cantuman Sabah, Sarawak dan Semenanjung.



35. Pengekalan Malaysia sebagai stabil dan aman merupakan kejayaan yang besar bagi PH kerana ramai yang khuatir Negara ini akan dilanda rusuhan kaum dan agama jika PH memerintah.



36. The Rule of Law atau pemerintahan mengikut undang-undang jelas diamalkan oleh PH. Pemisahan kuasa antara tiga pihak iaitu pembuat, undang-undang, pelaksana pentadbiran dan kehakiman jelas diamalkan.



37. Inisiatif-inisiatif spesifik telah dilaksanakan untuk kesejahteraan warga Felda dan masyarakat India dan usaha ini sedang dipergiatkan.



38. Begitu juga Inisiatif untuk kaum Wanita turut dipertingkatkan. Walaupun Kerajaan masih tidak berpuas hati dengan usaha untuk menempatkan lebih ramai wanita sebagai pembuat dasar, beberapa perlantikan memperlihatkan komitmen Kerajaan terhadap inisiatif ini. Buat julung-julung kalinya, Malaysia mendapat Timbalan Perdana Menteri wanita yang pertama. Selain dari beberapa jawatan penting di dalam Kabinet, Malaysia, buat pertama kalinya, kita baru sahaja mendapat seorang wanita sebagai Ketua Hakim Negara. Bank Negara Malaysia sekali lagi diterajui oleh seorang wanita. Selain itu, beberapa syarikat berkaitan Kerajaan (GLCs) turut diterajui wanita. Ramai pegawai tinggi Kerajaan terdiri daripada wanita.



39. Inisiatif-inisiatif untuk memberi peluang untuk anak-anak muda memain peranan penting di dalam pembuatan dasar turut ditekankan. Kerajaan juga telah melantik seorang anak muda menjadi ahli Kabinet dan ini memperlihatkan kesediaan dan kepercayaan Kerajaan kepada kebolehan anak muda di dalam membantu membangun Negara. Kita percaya perlantikan itu akan memberi keyakinan kepada anak-anak muda bahawa mereka dihargai dan pandangan mereka di beri perhatian.



40. Salah satu isu yang memerlukan perhatian Kerajaan ialah perumahan mampu milik. Salah satu strategi yang telah dilaksana ialah mewujudkan Majlis Perumahan Mampu Milik Kebangsaan yang menyatukan gerak kerja semua agensi yang berkaitan di bawah satu bumbung, dan dipengerusi oleh Perdana Menteri.



41. Majlis ini, antara lain, akan mengambil langkah-langkah membina satu juta rumah mampu milik dalam masa dua penggal dan menyelenggara satu pengkalan data terbuka rumah mampu milik yang belum terjual, untuk mengelak penyembunyian maklumat oleh pemaju yang tidak bertanggungjawab.



42. Kita yakin kita akan dapat membangunkan 100,000 rumah mampu milik bagi 2019.



43. Pencapaian ini juga menunjukkan komitmen Kerajaan untuk membina Negara dan Memenuhi Harapan rakyat. Kita ada empat (4) tahun lagi untuk memastikan semua janji-janji tersebut dapat dilaksanakan dan kita yakin kesemuanya akan tercapai sebelum mandat pemerintahan kita berakhir.



44. Permasalahan yang kita hadapi hari ini bukanlah semata-mata berkaitan dengan tekanan kos hidup yang tinggi. Ianya satu perkara yang sedang kita tangani dan akan kita tangani.

Keluarga Felda: RM6 bilion lebih untuk selamatkan legasi Tun Razak ini
45. Yang lebih menekan ialah wujud satu gerakan, pastinya di dalangi oleh mereka yang tewas di dalam pilihanraya dan agak ketakutan menghadapi proses undang-undang yang telah mula membelenggu mereka.



46. Sejak beberapa bulan kebelakangan ini, Kerajaan diperlihatkan sebagai sebuah Kerajaan yang tidak peduli mengenai Islam dan Melayu. Kerajaan hari ini digambarkan sebagai akur kepada kehendak golongan bukan Islam dan bukan Melayu sehingga menggadai kepentingan bangsa Melayu dan orang Islam.



47. Tidak cukup dengan itu, kita juga dituduh mahu melupuskan sistem beraja.



48. Atas sebab-sebab ini, mereka bergabung dan dasar yang mereka pegang ialah untuk kononnya mempertahankan Raja-Raja Melayu, kedudukan orang Melayu dan kedaulatan Islam.



49. Amatlah menghairankan bagaimana PAS dan UMNO boleh bergabung dan bekerjasama.



50. Semua tahu UMNO selama ini telah dikafirkan oleh PAS dan pemimpin PAS terutamanya Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak pernah menarik balik amanatnya.



51. Kerana itu bertahun-tahun lamanya sehinggalah ke pilihan raya ke-14 orang Melayu yang percaya kepada PAS tidak akan mengundi UMNO walaupun di kerusi yang PAS tidak bertanding.



52. Mereka lebih rela mengundi DAP, PKR, PBS dan mana-mana parti pimpinan orang Islam ataupun tidak, asalkan bukan UMNO.



53. UMNO pula ditolak oleh rakyat pada pilihan raya ke 14 kerana mereka telah dipimpin oleh seorang kleptokrat dan bertanggungjawab membenar penjarahan secara besar-besaran dilakukan terhadap institusi-institusi Melayu dan Islam seperti Tabung Haji, Felda, Mara dan sebagainya.



54. Pakatan Harapan telah tampil ke hadapan dan bersama dengan rakyat dari semua kaum untuk menyekat kebatilan yang dilakukan oleh Kerajaan UMNO dan BN.



55. Apabila ini tercapai, hari ini PAS menyeru penyokongnya untuk bersama dengan UMNO untuk mempertahankan Melayu dan Islam.



56. Dimanakah mereka ketika pemimpin UMNO mencuri dan menjarah harta Negara menerusi 1MDB, Tabung Haji dan Felda serta lain-lain institusi Kerajaan seperti KWAP dan EPF?



57. Kerana itu, perjuangan yang kononnya untuk mempertahankan Melayu dan Islam tidak lain dari mempertahankan perompak-perompak Negara yang berharap jika Kerajaan ini jatuh maka kes-kes yang mereka hadapi akan gugur dan mereka tidak perlu bertanggungjawab dengan dosa dan kerosakan yang mereka telah lakukan.



58. Pesanan saya, cukup-cukuplah menggunakan isu perkauman dan agama untuk kepentingan politik.



59. Selain memberi penekanan untuk memastikan semua janji-janji pilihan raya dapat dipenuhi, Kerajaan ini juga mempunyai perancangan untuk masa depan Negara dan rakyatnya.



60. Inisiatif yang akan kita perkenalkan ini akan dapat memastikan rakyat dan Negara menikmati Kemakmuran Bersama.



61. Sepanjang dekad lalu, ekonomi negara telah berubah secara radikal dan ini telah menyebabkan hasrat menjadi Negara Maju seperti disandarkan di dalam Wawasan 2020 tidak tercapai.



62. Pendapatan tinggi tidak bermakna mewah. Realitinya walaupun KDNK dan nilai pendapatan negara meningkat, namun nikmat kekayaan negara tidak dapat dirasai oleh rakyat kerana dengan hanya berpendapatan tinggi tetapi daya keluaran (produktiviti) ditahap lama, maka kos barangan dan khidmat akan menjadi tinggi, sara hidup akan meningkat. Dengan ini pendapatan yang tinggi tidak akan menaikkan daya beli kita.



63. Model Ekonomi dekad lalu hanya menumpukan kepada penambahan hutang negara untuk projek-projek mega, peningkatan jumlah pekerjaan yang 70% darinya adalah terdiri dari pekerjaan berkemahiran rendah, pemilikan ekuiti negara lebih banyak bertukar kepada pemilikan asing, pertumbuhan ekonomi hanya terfokus kepada beberapa bandar raya utama negara dan mengenepikan pertumbuhan dan pemilikan ekuiti dan peluang kepada rakyat tempatan.



64. Ini menjadi lebih parah apabila nilai integriti menjunam dan rasuah melambung tinggi kerana ramai mencontohi kepimpinan utama negara yang lalu. Akibatnya, penyampaian kerajaan kepada rakyat tidak efektif dan juga tidak ikhlas serta berlaku ketirisan dan penyalahgunaan yang berleluasa.



65. Kepimpinan terdahulu pula tanpa malu dan secara berleluasa menggunakan jenama “Bumiputera” untuk kepentingan peribadi dan kemewahan diri.



66. Ini adalah legasi buruk yang diwarisi kepimpinan Kerajaan Baharu PH setelah mendapat tampuk kuasa setahun yang lalu dan kerosakan yang banyak menekan dana Kerajaan sehingga sedikit sahaja untuk pembiayaan Negara dan kesejahteraan rakyat.



67. Sekarang, setelah pembaikan dilakukan oleh Kerajaan, usaha-usaha tersebut sudah mula menampakkan hasil tetapi tempoh setahun tidak mencukupi untuk memperbetulkan kesemuanya.



68. Di masa yang sama rakyat pula tertanya-tanya tentang rancangan baharu ekonomi negara yang seterusnya untuk menyelesaikan kemelut sekarang.



69. Masyarakat dunia, pelabur dan pasaran juga, yang meletakkan harapan tinggi kepada kestabilan politik baharu, bebas kleptokrat dan potensi baharu yang ada di Malaysia, ingin melihat hala tuju Malaysia yang lebih jelas.



70. Dengan itu, kita telah mengambil pendekatan bahawa pembangunan negara pada hari ini bermaksud memberi Kemakmuran Bersama ataupun Shared Properity kepada semua rakyat dengan meningkatkan kuasa beli rakyat dan menghapuskan jurang pendapatan dan kekayaan antara kelas, kaum, wilayah dan rantaian bekalan yang melampau (extreme disparity in supply chain).



71. Kita berhasrat untuk negara bangun dengan lebih pesat dan makmur, namun pembangunan ini tidak hanya dinilai melalui angka-angka KDNK. Pembangunan dan kekayaan ini harus diagihkan dengan lebih adil supaya semua rakyat dapat merasainya.



72. Dalam definisi yang ringkas; Kemakmuran Bersama adalah usaha untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara “yang terus menerus membangun secara mampan seiring dengan pengagihan ekonomi yang adil dan inklusif (equitable growth) di setiap peringkat rantaian nilai, kelas, kaum dan geografi” sehingga mewujudkan rasa keharmonian dan kestabilan di kalangan rakyat menjelang tahun 2030.



73. Rakyat yang bersatu tanpa prasangka dengan meraikan kepelbagaian bangsa dan budaya adalah asas kepada penyatuan negara bangsa.



74. Matlamat Kemakmuran Bersama adalah untuk menyediakan taraf hidup yang wajar (decent standard of living) kepada semua rakyat Malaysia.



75. Hasrat Kemakmuran Bersama ini adalah dengan tujuan memastikan seluruh rakyat merasai nikmat dengan lebih adil dan teragih. Kemakmuran Bersama ini dibangunkan untuk memastikan ia mencapai 3 objektif utama



i.Kemakmuran bersama adalah untuk memastikan jurang pendapatan dan kekayaan rakyat dapat ditangani. Ia bermaksud kita berhasrat untuk merapatkan jurang kekayaan antara kelas, kaum, wilayah dan rantaian bekalan bagi membawa bersama rakyat yang ketinggalan supaya terbela dan diperkasakan.







ii.Kemakmuran Bersama adalah Model Pembangunan Baharu untuk semua. Ia bermaksud mencipta ekonomi yang lebih terstruktur, progresif, berpaksikan ilmu dan bernilai tinggi dengan penyertaan masyarakat yang menyeluruh di semua peringkat.



iii.Kemakmuran Bersama adalah untuk Malaysia yang lebih cemerlang dan menjadi salah satu paksi ekonomi penting di Asia. Ia bermaksud menjadikan Malaysia sebuah negara yang bersatu, makmur dan bermaruah seterusnya muncul sebagai paksi ekonomi Asia.



76. Bagi mencapai matlamat Kemakmuran Bersama ini kita memikirkan ada sekurang-kurangnya 7 Teras Strategik yang perlu ada bagi memastikan matlamat Kemakmuran Bersama ini dapat dicapai iaitu:



i.Pengstrukturan dan penambahbaikkan ekosistem perniagaan dan industri negara. Ekosistem Perniagaan dan Industri negara perlu ditambah baik supaya kekal relevan dan memenuhi kehendak ekonomi masa depan. Penggunaan teknologi dan Revolusi Industri 4.0, pengurusan yang lebih terkini dan efektif, pemakaian ekonomi digital secara menyeluruh dan peningkatan kemahiran pekerja yang bernilai tinggi adalah penting untuk melonjakkan ekonomi negara ke aras yang lebih tinggi.



ii.Sektor pertumbuhan baharu. Bagi menjana ekonomi negara kepada aras yang lebih tinggi dan relevan dengan perkembangan zaman, Malaysia harus meneliti dan mempelopori sektor-sektor pertumbuhan baharu. Kita tidak boleh terperangkap dalam sektor tradisional dan cara kerja yang lama. Pelaburan dan pewujudan kapasiti dalam sektor-sektor pertumbuhan baharu amat penting dalam ekonomi dunia yang terus berubah secara radikal. Kita tidak harus menjadi negara pengguna tetapi sebaliknya menjadi Negara yang mampu mengeluarkan lebih banyak produk sendiri yang bertaraf antarabangsa.



iii.Reformasi bakat dan sumber tenaga negara. Proses peningkatan keupayaan dan kemahiran pekerja Malaysia memerlukan perubahan yang radikal bagi memastikan kita boleh menghasil tenaga kerja yang lebih produktif yang memberikan nilai pendapatan yang tinggi. Program-program peningkatan keupayaan dan kemahiran di sektor swasta mahupun yang disediakan oleh Kerajaan akan dilihat semula secara menyeluruh bagi melahirkan tenaga kerja yang kompetitif, produktif dan relevan dengan kehendak industri dan dunia pada hari ini dan masa depan.



iv.Memperbaiki Pasaran Buruh dan Pendapatan Pekerja. Pekerja kita harus mempunyai pendapatan yang lebih tinggi bagi memastikan mereka mendapat kehidupan yang lebih baik. Selain memperkenalkan sektor pertumbuhan baharu, pembaikan ekosistem perniagaan dan perindustrian dan peningkatan keupayaan sumber manusia; kita akan menentukan polisi dan program yang dapat memberi pendapatan yang lebih adil kepada pekerja supaya kenikmatan dapat dirasai oleh mereka. Penyediaan peluang yang lebih menyeluruh kepada pekerja tempatan di semua peringkat harus menjadi keutamaan.



v.Memperkukuhkan Kesejahteraan Sosial. Negara mempunyai tanggungjawab kepada golongan yang kurang berkemampuan, terpinggir dan berpendapatan rendah. Polisi dan program ke arah kesejahteraan sosial yang lebih menyeluruh harus diperkukuhkan berdasarkan prinsip memenuhi ekonomi keperluan (need-base). Kita tidak mahu semasa mengejar kemakmuran negara ada kalangan rakyat yang tertinggal. Walaupun begitu; usaha ini bukan bermaksud untuk negara menyuap nasi ke mulut mereka namun dengan tujuan membantu membangun keupayaan mereka keluar dari kekurangan dan keadaan yang berisiko.



vi.Pembangunan wilayah yang inklusif. Pembangunan ekonomi negara bukan bermaksud hanya beberapa wilayah negara yang dibangunkan namun ke arah pembangunan ekonomi yang inklusif dan teragih (distributive). Pembangunan pusat-pusat ekonomi yang lebih menyeluruh diseluruh pelusuk negara harus diusahakan supaya jurang dalam bandar, antara bandar dan desa, negeri yang maju dan terkebelakang dan antara Semenanjung dan Negeri-negeri Borneo harus dikurangkan.



vii.Peningkatan modal sosial masyarakat. Bagi menyokong pembangunan ekonomi dan pertumbuhan kita memerlukan masyarakat yang matang, berilmu, bekerja keras dan mementingkan perpaduan dikalangan kita. Peningkatan modal sosial dan struktur sokongan sosial yang utuh adalah penting untuk memastikan negara dapat pesat membangun. Jati diri dan patriotisma golongan muda juga adalah amat penting bagi memastikan masa depan negara yang cemerlang.



77. Selain dari 7 TERAS Strategik di atas kita juga telah mengenalpasti pemangkin lain bagi memastikan matlamat TERAS Strategik ini dapat dicapai. Pemangkin (enablers) lain seperti dasar fiskal yang progresif, aras tanda urus tadbir dan integriti tinggi, penghasilan Pendidikan dan TVET bernilai tinggi, modal sokongan kewangan kompetitif, penyampaian institusi kerajaan yang efektif, kestabilan monetari, big data yang komprehensif dan terangkum dan masyarakat sivil dan berpengetahuan dan sedar adalah penting untuk menyokong matlamat dan program Kemakmuran Bersama untuk mencapai keberhasilan yang terbaik.



78. Kejayaan Dasar Ekonomi Baharu dalam menstrukturkan ekonomi diukur melalui pembanterasan kemiskinan dan meningkatkan penguasaan ekuiti negara. Pada zaman pasca moden hari ini, mengukur pembangunan dan kemakmuran menjadi lebih kompleks.



79. Kerana itu Kemakmuran Bersama tidak harus diukur hanya dengan KDNK yang tidak memberi banyak makna kepada rakyat biasa. Kemakmuran Bersama seharusnya dinilai kepada apa yang dimiliki oleh rakyat seluruhnya dari segi gaji dan nilai pendapatan isi rumah, pemilikan aset kewangan, fizikal dan simpanan, penyertaan dalam rantaian bekalan, nilai jurang antara bandar dan luar bandar dan pelbagai komponen pengukuran lain yang dapat mengukur bahawa kemakmuran bersama ini telah dikongsi oleh semua rakyat secara adil dan saksama.



80. Saya ucap terima kasih kepada semua yang telah bersama-sama kerajaan membantu menyediakan asas-asas kepada Wawasan Kemakmuran Bersama ini.



81. Kita harap konsep dan perancangan yang difikirkan ini dapat diteliti dengan lebih mendalam oleh semua peringkat dan kumpulan rakyat Malaysia dan akan dibawa ke peringkat akar umbi untuk mendapat maklum balas dan idea-idea yang lebih baik sebelum ia dapat dimasukkan di dalam Rancangan Malaysia ke 12 dan 13 bagi mencapai matlamat Kemakmuran Bersama 2030.



82. Kehebatan sesuatu perancangan, tidak memberi apa-apa makna jika perlaksanaan tidak dilakukan dengan baik dan pemantauan bagi memastikan keberhasilannya. Ia juga menuntut kita untuk bekerja bersama-sama secara bersungguh-sungguh sebagai satu negara supaya rakyat seluruhnya dapat menikmati Kemakmuran Bersama dalam sebuah negara Malaysia yang betul-betul maju, bermaruah dan merdeka.



83. Oleh itu, Kerajaan akan terus berusaha bagi memastikan semua inisiatif di bawah Janji Kerajaan dipenuhi supaya pencapaian pada masa akan datang tercapai di atas semangat inklusiviti dan nilai keadilan yang akan menyumbang kepada kekayaan untuk dikongsi bersama seluruh rakyat berlandaskan shared prosperity (perkongsian kemakmuran).



84. Kerajaan ini tidak lupa dengan tanggungjawab dan amanah yang telah diserahkan oleh rakyat kepadanya.



85. Kerajaan ini akan terus bekerja keras untuk memenuhi janji-janji dan keperluan-keperluan yang boleh menyenangkan hidup rakyat.



86. Setakat ini, dalam tempoh setahun, Kerajaan ini telah berusaha sedaya mungkin untuk memenuhi seberapa banyak tanggungjawab itu. Memang ada kekurangan dan kesilapan dan untuk itu Kerajaan ini akan terus berusaha untuk memperbaikinya.



87. Sokongan rakyat amat penting untuk menjayakan pelbagai program dan inisiatif dan kerana itu, pada hari ini Kerajaan ini kembali kepada rakyat untuk melaporkan pencapaian dan usaha-usaha yang telah, sedang dan akan dilaksanakan.


Sekian, terima kasih.

21 comments:

Hang Jebat II said...

Salam,semua.

Didoakan Pakatan Harapan terus cemerlang dlm menjadikan negara kita mendaulatkan perlembagaan,norma² dan undang-undang seterusnya memandu negara ke arah restu Tuhan. Amiin.

Cuma izinkn saya sentuh sedikit psl hukuman bunuh. Sbg contoh, Islam menghargai setiap nyawa manusia. Oleh demikian,sekiranya seseorang mati dibunuh,adakah adil kita membunuh satu lagi nyawa? Lihat kisah Habil dan Qabil. Tuhan tidak menyuruh si pembunuh membunuh diri sbg galang ganti atau hukuman. Sebaliknya si pembunuh menyesal dgn perbuatannya. Harap pakar-pakar cerdik pandai fikirkan hal ini. Cdgn sy,hukuman bunuh balas bolih diganti dgn khidmat kebajikan seumur hidup pembunuh kpd waris si mati.

Wallahualam. Wassalam.

Sendiri mau ingat la said...

Puurrt. Hancing

Pengundi pekan said...

Alhamdulillah, Hibah yg saya terima dari Tabung Haji walaupun cuma 1.25%, adalah Hibah yang halal, dan bukan hibah yg punca nya agak kabur dan was was.

raj raman said...

Promomised fullfill or not as this moment i don't care much although i criticised Harapan.

rajraman.As long penyanggak dan pencuri jangan perintah Malaysia jadi fail state udah.

Masuri Othman said...

Syukur kepada Allah yang dengan rahmat dan nikmatnya telah membersih Malaysia dan Insyallah Malaysia akan kembali makmur dan sejahtera.

Kejayaan membersihkan nilai-nilai teras kita (our core values) merupakan kejayaan terbesar dan sudah tentu akan diikuti dengan kejayaan bersifat fizikal- pengurangan harga minyak, toll dan kos kehidupan yang lebih rendah.

Syabas PH semoga keazaman untuk membangunkan Malaysia untuk anak cucu kita yang mampan (sustainable) boleh dilaksanakan. Insyallah anak cucu kita bukan sahaja mempunyai nilai-nilai murni yang kental tetapi juga boleh menyumbang kepada pembangunan negara yang akhirnya Malaysia menjadi Model biar pun kepada negar-negara Maju dalam menerajui pertumbuhan yang mampan dan seimbang.

Crystal clear to all said...

Datuk,
PH failed to keep to some of its promises, we accept.
PH have had to defer some of its promises, we accept.
PH seen to be weak in management in some ministries, we accept.
PH succeeded in fighting graft and ending the legacy of dedak, bribery, nepotism, we applaud and accept.
PH will share the economic recovery and gains with the rakyat, we accept.

Why?
Because the reason why critics, admirers, opposition members, PH members and the rakyat including the rulers, are free to comment, talk, criticse, advise, praise, assemble, etc. without the fear the previous regime instilled in all of us.
This is the freedom we voted for, the breath of fresh air, the freedom that we the rakyat value above all.
We do not want to look over our shoulders every time a comment is made, stupid bootlickers in the previous regime would immediately launch a thousand and one fairy lies with PDRM.

So, we the rakyat will make sure the PH govt will get our votes in the next election and the next and the next.

We also want Tun and his team to get the two thirds majority in Parliament as soon as possible, if by accepting defections, so be it. Why scream and shout? We are realistic, it is not an ideal world.
Be sincere, honest and engage with us on your plans, PH can have the world and paradise too.


TUN perak said...

Ni tulisan "nak sedapkan hati" ni....

Kihkihkihkihki

Dulu dapat banyak,skrang ciput..bole puashati ke???

TUN perak said...

Sendiri buat soalan.

Sendiri jawap soalan.

Sendiri "rait" jawapan

Sendiri "beri" markah.

Syok sendri ler..
15/10..kihhkihkihkihkih

raj raman said...

Ask the Cow to sleep more since the PDRM still in Deep State mode.

Ask the Black Shoe Minister buck up.

Ask Xavier to drink more pipe water direct from the tab.

Ask Anwar forget as PM in waiting since to different crowd he crow differently.He is not PM Materials.

rajraman666.Ask Zuraida stay away from any Religious issue.
Ask the Guy name Mujahid i admire once to have his own Zakar.No need to carry Zakar Naik.

Pardon my words Pak Kadir.

OSTB turncoat? said...

Datuk,
on another matter, it looks like the blogger OSTB has turned rogue.
Why?
From being a PH supporter, he is hitting out at everyone.
Why?

zainal abidin awang kechik said...

Alhamdulilah Allah SEJAHTERAKAN tok seisi keluarga-

Dalam kehidupan sebuah perjuangan KITA hanya ada satu hala
Kita hanya ada baki Waktu untuk pilih, nafsu atau kebenaran
Selamat

Rahim said...

Keputusan PRK Sandakan boleh menentukan halatuju Kerajaan PH. Kita tunggu dan lihat

salam sayang said...

assalamualaikum tok...

Haji Hadi dah declare nak menyatu dengan UMNO. ada yg kata Melayu yg mengundi PH cuma 25% ja. baki tu banyak penyokong UMNO dan PAS.

masalah utama UMNO ni sangat diragui ketulusannya berjuang demi bangsa atau agama. walaupun niat di hati hanya Allah yang tahu, dengan skandal-skandal besar 1mdb, felda, tabung haji dan lain-lain, saya jadi makin tak percaya dengan UMNO ni dan harap sangat mereka berkubor seberapa segera yang mungkin. tapi PAS pula hadir seolah-seolah memberi CPR pada UMNO yang suatu ketika pernah kritikal dan nazak.

orang Melayu banyak yang takut kedudukan agama dan bangsa dipijak dan sangat mudah cemburu dengan bangsa lain. bila Chedet kata matrikulasi tu pintu belakang untuk anak Melayu masuk universiti, banyak yang sentap. bila Guan Eng bagi peruntukan kat sekolah Cina pon orang Melayu banyak yang marah seolah-olah peruntukan tu diberi untuk bina gereja ke tokong Buddha, walhal ia tujuan pemerkasaan dan bantuan pendidikan.

puak 'holy than thou' banyak yang bersikap macam agama dan prinsip keagamaan mereka yang paling benar dan betul. silap kerajaan sebab kurang menghantar pelajar kita mendalami bidang tasawuf. mujur ada Mufti Wilayah yang faham cabang ilmu tasawuf, jadi pendekatan Mufti Wilayah lebih lembut dan membumi bersama masyarakat majmuk negara kita.

bila ulama syarie tanpa kefahaman tasawuf MEMONOPOLI urusan agama, agama tu tak kena cara boleh terlihat keras dan kasar. dari sudut ini, pandangan saya umat Islam di Malaysia kalah dengan saudara-saudara kita di Indonesia kerana pengalaman saya tinggal di Bandung dan Jakarta, saya dapati umat Islam di sana kurang 'menghukum' berbanding umat di Malaysia.

ketika berlaku tsunami yang membabitkan kematian beberapa selebriti, banyak yang mendoakan husnul khotimah pada ahli muzik yang kehilangan nyawa ketika sedang bernyanyi dan bermain muzik. kata seorang penyedia jasa di salah satu spa yang saya kunjungi;

"itukan hilang nyawa saat mencari rezeki? mudah-mudahan husnul khotimah"

bayangkan kalau keadaan yang sama berlaku di Malaysia, kematian ketika tsunami di saat menghadiri konsert, tak terbayang kata nista pakcik/makcik bawang Malaysia yang akan mengaitkan segalanya dengan bala Tuhan, pelaku maksiat, dan bermacam jenis bentuk kecaman.

saya berharap ke depan ni, kerajaan memperbanyakkan ulama tasawuf supaya agama Islam itu terlihat lebih lunak dan lembut dan mampu membumi bersama masyarakat majmuk negara kita.

#DAPbukanDAPig
#cinaindiaponmakhlukAllah
#jangancubaberlagakTuhan

Vivian Wong's victory said...

Datuk,
DAP's Vivian Wong's victory in the Sandakan by election was a landslide, bigger than what her father obtained.
CM Shafie did very well to mobilise the PH-Warisan ministers to go all out to support Vivian. This is good leadership and should be emulated by the other PH parties.
Go all out, cover each other's back, go door to door if need be.
Orang Malaya has much to learn from Sabahans... !!
Congrats to CM Shafie, DAp & Vivian! Please continue your father's good work.

Jojo said...

Datuk,

1. Dah banyak kali saya suarakan supaya segala usaha inisiatif kerajaan sama ada dalam membersihkan "najis" yang ditinggalkan kerajaan terdahulu mahupun segala pelan2 perancangan untuk rakyat diwar2kan secara besar2an. Tapi ini masih tidak berlaku.

2. Masih ramai dungu2 yang masih percaya akan hujah penyamun2. Hujah2 ini perlu dipatahkan segera. Tidak perlu tunggu sehingga ia tular. Zaman sekarang anak2 muda amat kurang membaca. Apa yang mereka lihat di internet itulah yang mereka percaya.

3. Saya harap Lim Kit Siang bersara terus daripada politik dan Anwar tak jadi PM. Hardcore melayu islam baik daripada mana2 parti pun memang tak boleh terima Anwar sebagai PM. PH akan kalah.

4. Tun Dr Mahathir bekerja keras dalam meletakkan semula Malaysia dalam landasan yang betul. Ini baru setahun. Bayangkan jika penuh sepenggal. Sabarlah sikit.

5. Saya benci menteri2 yang suka cakap mendahului PM. Suka buat keputusan tanpa berbincang dahulu. Saya juga benci tengok dokumen kerajaan kena guna bahasa china. Oi! Ini bukan negara china! Jika tak faham Bahasa Kebangsaan, anda bukan rakyat Malaysia. Boleh tak hentikan perkara2 china2 & tamil ini ???

6. Kalau ada YB2 daripada UMNO/PAS yang baik sikit tu eloklah masuk Bersatu dan berjuang untuk rakyat dari dalam. Tak ke mana pun dengan gabungan umno/pas kini, terlalu banyak yang rosak dan korup.

OKJ said...

Salam Dato’ Kadir Jasin

Maaf Dato’ sebab lama tak sempat beri pendapat sbb sedang bertungkus lumus nak siapkan 2 projek dateline nya Sept and Dec tahun ni.. Business sendiri tanpa bantuan politik macam tulah. Lainlah macam Dato’ yg start business je, dah dapat projek berjuta juta. Berat mata memadang berat lagi bahu memikul.

Izinkan saya memberi kritikan yg agak keras sikit ye. Kalau Dato’ tak nak siar pun tak apa, saya tak ambil hati, sbb blog ni Dato yg punya. Cuma harap dapat sampaikan pesan saya ni kpd Tun Mahathir ye.

OK berbalik kpd cerita semasa, pertama, tahniah sbb DAP menang di Sandakan seperti yg dijangka. Kalau kawasan penduduknya Cina lebih 50%, nak kata apa lagi kan. Tak perlulah KM Sabah dan Lim Kit Siang terkinja-kinja suka sangat. Status Quo ye…... Kalau parlimen dibubarkan sekarang, UMNO, PAS dan Parti2 Sarawak akan menguasai kerajaan balik. Itulah hakikatnya. Jadi, Dato’ kenalah bersopan sikit bila mengkritik tu ye. Takut jadi macam Najib yg sekarang tiap-tiap hari naik turun court sbb dulu masa berkuasa dia rasa dia kebal, tak mungkin jatuh. Nah!!!! Sekarang dah jatuh gedebuk. Ingat ye sebab ciri-ciri tu nampaknya dah mula ada pada Dato’ sekarang.

Kedua, saya mengaku memang ada kebaikan kerjaan PH buat yg BN tak berani buat dulu. Itu pun sebab Tun Mahathir berani. Anwar belum apa-apa dah pergi cium tangan dah. Ini Dato’ Kadir tak nak cerita ke???? Biasalah Dato’ yg selalu bias bila kena ke batang hidung sendiri. So, Dato’ bolehlah fikir sendiri bila Tun Mahathir pencen nanti, apa jadi.

Ketiga, izinkan saya komen sikit tentang pencapaian PH setahun memerintah. Pertama, hukuman mati ada dalam Al Quran, jadi kenapa pula kita pandai-pandai nak ubah-ubah. Macam pakai tudung, ianya wajib bukannya ikut suka macam kata Latifah. Mungkin kesannya tak nampak pada kita, tapi kena pada ANAK CUCU kita sendiri. Saya cakap ni secara tersirat takut menyinggung perasaan orang pulak nanti, tapi harap Dato’ faham ye.

Ketiga, Tun kata berpegang dgn rule of law memisahkan ketiga tiga kuasa. Tapi yg menari terkinja-kinja dulu tu apa dia. Apa tindakan yg Tun dan PH ambil? Kenapa dalam isu kuil, rule of law disimpan ke tepi??? Macam biasalah, Dato’ akan diam membisu bila kena ke batang hidung sendiri.

Keempat. BERSATU yg kononnya ditubuhkan dulu khusus untuk perjuangan orang Melayu menggantikan UMNO. Rupanya indah khabar dari rupa. Saya setuju sbb orang Melayu dan orang Islam rasa tak selamat sekarang. KPI Tun Mahathir pun hanya 49% mengikut kajian baru-baru ini. Sampai Tok Mufti pun Tun kata pekak sedangkan Tok Mufti cuma sampaikan apa yg dirasai orang Melayu pada amnya. Tabiat buruk Tun yg dulu yang rasa dia je betul nampaknya dah mai balik dah……. Aduh! Pening!! Pening !!!!!!

Terakhir, KPI Dato’ Kadir sendiri. Kalau dari segi mempertahankan Melayu, KPI Dato’ rasanya failed miserably. Sebabnya, Dato’ masih tak boleh bezakan tugas dan penulisan Dato’ diantara seorang wartawan dan seorang pemimpin politik.

Akhir kata, bagi sayalah selain Tun Mahathir and TS Muhyiddin, pemimpin BERSATU termasuk Dato’ sendiri tak sampai standard yg dikehendaki oleh orang Melayu sebenarnya. Eloklah BERSATU dibubarkan je dari jadi pak turut DAP dan PKR selepas dua pemimpin di atas dah tiada nanti. Sekian TQ.

budak jawa said...

Aslm dakj,

Banyak yang dicapai. Tahniah.

Tapi banyak juga yang negatif berlaku.

Kes pegawai lantikan politik di kementerian yang memandai-mandai melaksanakan tugas pegawai kerajaan di kementerian hendaklah dihentikan.

Ini menyebabkan banyak prosedur dan prinsip dilanggar dan apabila tidak boleh dilaksanakan disalahkan pegawai kerajaan sabotaj.

Tindak-tanduk tony pua di kementerian kewangan hendaklah dihentikan. Beliau hanyalah setiausaha politik kepada menteri kewangan, tetapi mempengerusikan mesyuarat dan memberi arahan kepada pegawai.

Kalau lge tidak mempunyai kemampuan untuk mentadbir kementerian, bukankah ada timbalan menteri yang boleh membantu? Kenapa pula setiausaha politik yang diberi tanggungjawab, atau setpol sendiri yang memandai-mandai.

Pegawai khas punyalah ramai. Dalam direktori tiada nama, tetapi dalam mesyuarat ada pula pegawai khas ini. Urus tadbir apakah ini?

Pegawai kerajaan juga mengundi untuk membuang pemimpin korup. Kalau beginilah cara kerajaan ph memerintah, we are done dato. Jangan salahkan rakyat beralih kepada gang penyamun.

Terima kasih.

raj raman said...

Gang Penyamun pun ramai yang bodoh jadi penasihat dan merompak bersama penyamum secara senyap2.


Sanggup kerana tak suka Tony Pua kamu sanggup join penyamun? Bagus lah.

rajraman666.Memang saya tak suka Tokong yang dipanggil LGE tapi buat masa ini bagi peluang kat Tokong ini. Kalau bolih lebih baik Tony Pua jadi FM.

budak jawa said...

Dei tamby... faham bahasa melayu tak? We are talking about sokongan rakyat. Jangan syok sendiri lah. Ada akal pakai. Bukan semua orang ada logik yang sama. Ini satu lagi perangai macam dia seorang yang pandai. Susah.

wansee c said...

Syabas Tun! Hidup Tun! A full term service, please!

raj raman said...

Rakyat yang bodoh yang beralih sokongan dan menyokong penyanggak dan pencuri.

rajraman666.Orang Jawa dan Indonesia banyak banyak juga suku.Khir Toyol Banglo songklap.Zaid songklap ratusan permit pekerja asing.Suku Bugis jadi pencuri numbor satu dunia.
Yang kamu suku mana?
Bagi waktu lah kepada Harapan.Saya pun tak jugak gembira dengan pretasi Harapan tapi sebagai rakyat tak akan sokong penyamun dan penyanggak.
Saya Pandai atau bodoh terpulanglah kat kamu fikir2kan.
Syok sendiri? Apa yang saya syok sendiri? Zaman pencuri dan zaman Harapan tak ada syok loh.
Bahasa Melayu pun fahan dan bahasa Jawa Jogja pun faham.
Pamin dulu budak/anak/ pak Jawa.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).