Sunday, September 14, 2008

Ada Hikmahnya Muhyiddin Letak Jawatan

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakanlah nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]


[UPDATE, 15 Sept.] -- TAHNIAH Senator Zaid Ibrahim kerana bikin seperti cakap. Utusan Malaysia Online melaporkan: KUALA LUMPUR 15 Sept. - Datuk Zaid Ibrahim hari ini meletakkan jawatan sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Surat perletakan jawatan beliau diserahkan kepada Perdana Menteri di Putrajaya pada pukul 2 petang ini.

[Versi Yang Dirombak/Zaid Ancam Letak Jawatan]

MUNGKIN benar kata Senator Zaid Ibrahim. Muhyiddin Mohd Yassin wajar meletakkan jawatan kabinet kerana tidak berpuas hati dengan kepimpinan Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi.

Hari ini, Mingguan Malaysia (yang saya baca online) melaporkan yang Ketua Penerangan UMNO Kelantan merangkap Ahli Dewan Undangan Kok Lanas, Mohd. Alwi Che Ahmad juga sependapat dengan Zaid.

Saya melihat kenyataan Mohd Alwi sebagai lebih berwibawa berbanding Senator Zaid kerana Mohd Alwi dipilih rakyat dan ada jawatan dalam Umno.

Zaid tidak ada jawatan dalam Umno sejak dipecat pada tahun 2004 atas tuduhan politik wang (kemudian dibebaskan), tidak bertanding pilihan raya dan menjadi menteri atas pilihan Abdullah seorang sahaja.

Ada orang bertanya kepada saya di mana Zaid ketika pilihan raya umum 8 Mac lalu. Saya kata, saya tidak tahu. Berkempen di Kota Barulah agaknya.

Tapi adalah wajar Zaid sebagai orang yang terhutang budi kepada Abdullah menjadi pendekar pertama turun gelanggang bersilat pencak mempertahankan panglimanya daripada serangan Muhyiddin.

Lagipun pendekar-pendekar Umno seperti Nazri Abdul Aziz dan Shahrir Abdul Samad nampaknya tidak selantang dulu lagi. Atau boleh jadi juga media massa arus perdana tidak lagi memberi keutamaan kepada mereka.

Ular tedung tidak hilang bisanya kalau menyusur akar. Tetapi ular air, ular daun dan ular tikus, panjatlah pokok paling tinggi sekalipun tetap tidak ada bisa.

Kalau Abdullah tidak mahu meletakkan jawatan walaupun digesa dan diminta mungkin Muhyiddin memulakan lambaran baru dalam Umno yang kian tenat sekarang dengan meletakkan jawatan kabinet.

Saya yakin, khasnya dalam suasana sekarang di mana para pembesar Umno penakut tetapi gila kuasa, Muhyiddin, sebagai Naib Presiden kanan Umno, akan lebih dihormati jika meletakkan jawatan kabinet dan menumpukan sepenuh masa kepada kerja-kerja parti.

Lagipun, Muhyiddin telah berkata dia bersedia menerima apa saja kemungkinan berikutan kenyataannya di Singapura baru-baru ini yang tempoh peralihan kuasa 2010 terlalu lambat.

Alang-alang seluk pekasam biar sampai ke pengkal lengan. Kalau tidak dipecahkan ruyung masakan dapat sagunya. Kita sudah pun nampak kesan tindakan Muhyiddin itu.

Selepas dia membuat pendirian mengenai tempoh peralihan kuasa itu, Mohd Najib Abdul Razak yang setia itu pun nampaknya sudah mula mengubah rentak tarinya.

Tiba-tiba Timbalan Perdana Menteri itu berkata rancangan peralihan kuasa daripada Abdullah kepada beliau perlu ditentukan oleh ahli di Perhimpunan Agung Disember ini. Tiba-tiba kuasa dan hasrat ahli menjadi penting.

Ini tidak lain tidak bukan kerana Mohd Najib sudah berasa tercabar. Dia bimbang keberanian dan kesediaan Muhyiddin menerima padah melawan arus akan mengancam harapannya sendiri untuk menerima jawatan Perdana Menteri dalam dulang emas daripada Abdullah.

Muhyiddin, sebagai bekas pengurus ekonomi dan perniagaan, tentu lebih daripada sedar bahaya dan ancaman ketidaktentuan ekonomi negara yang sedang berlaku sekarang.

Kalau kepemimpinan Umno dan negara tidak dikemaskinikan, usahkan Umno dan orang Melayu, malah seluruh negara dan rakyat jelata akan diancam kemelesetan ekonomi dan huru-hara sosial.

Apa guna Muhyiddin atau sesiapa juga menjadi menteri kalau Umno nazak dan masa depan negara diancam ketidaktentuan.

Nota kaki: Saya kerinduan hendak mendengar buah fikiran Senator Zaid Ibrahim sebagai menteri de facto undang-undang dan seorang yang mengisytiharkan dirinya Melayu liberal, mengenai langkah menahan blogger dan ahli politik di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri. Kalau saya belum nyanyuk, saya rasa Senator Zaid pernah mencadangkan agar ISA dihapuskan.

Rindu Saya Terjawab -- (Daripada Malaysiakini) De facto Law Minister Zaid Ibrahim today threatened to resign if the government continues to use the Internal Security Act, which allows detention without trial, against political dissidents.

The outspoken Barisan Nasional politician also called for the immediate release of DAP MP Teresa Kok and controversial blogger Raja Petra Kamaruddin who were arrested under the tough security law last Friday.

"We have a government that commits to laws and reforms, we can't be using old-style politics or resort to creating fear. We have laws and they (the detainees) should be charged in court.


"I'll try to meet with Prime Minister (Abdullah Ahmad Badawi) this week to convey to him my position. If (he considers) my position untenable, I will leave," he told Malaysiakini in a telephone interview from Kota Baru, Kelantan.

Nota: Kalau Abdullah tidak setuju tahanan ISA didakwa dimahkamah, saya rasa Zaid wajib letak jawatan. Baru anak jantan. Jangan suruh Muhyiddin saja letak jawatan. Bikin seperti cakap.

87 comments:

azizibrahim said...

Asmlkm Datuk AKJ,

Nampaknya ini saja arus baru yg boleh diharapkan. Nampak menteri2 KORO dah ulas pun, tapi saya rasa tidak semudah itu AAB mahu undur kerana perahunya dah terlajak jauh melainkan berpatah arang berkerat rotan lah..

Pak Haji Kampung Baru said...

Ya betul.

Mintak Muhyiddin letak jawatan pas tu sertain Pakatan Rakyat.

Buat pahala kat rakyat lagi baik daripada berpihak dengan mereka yang berdosa, iaitu UMNO.

slyderrose said...

Di Malaysia amat payah orang politik nak meletakkan jawatan walaupun rakyat telah pun memberi isyarat kewibawaan orang itu telah pun dipersoalkan. Di Malaysia pemimpin politik bermakna kuasa dan wang. Bermakna dihormati dan minta disanjung. Sebab inilah mereka ini bermatian mempertahankan kedudukan mereka dengan apa cara sekali pun, dengan fitnah, sogokkan wang bahkan mengunakan polis dan ISA.
Mereka berpuasa dan solat, memperjuangkan Islam Hadhari tapi akhlak langsung tidak mencerminkan akhlak seorang muslimin sejati. Semua tipu dan auta. Yg lecehnya ada yg masih menyokong orang-orang begini. Memalukan imej orang melayu dan memburukkan Islam.

imah said...

Kepada komen kaki dato':

Petikan dari Mstar:

Usah guna ISA terhadap orang awam - Zaid
14-09-2008 02:09:49 PM

KOTA BAHARU: Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) tidak harus digunakan terhadap orang awam, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Zaid Ibrahim said.....

..."Jika saya perlu meletakkan jawatan (kerana memberikan pandangan ini), saya akan berbuat demikian," katanya.

Tambah Zaid, beliau bukan pencetus masalah dan tidak mahu menyusahkan Perdana Menteri dalam isu berkenaan.

Sebaliknya, katanya, beliau mempunyai prinsip dan sentiasa memberikan pendirian kritikal dalam soal penggunaan ISA.


Juga ada dalam Malaysiakini.
--------------------------------

Nampaknya Paklah dah habis dah Dato'. Apa lagi yang dia ada?

awangsulungmerahmenyala said...

salam sejahtera,
dah la gila kuasa haloba pula,dah la haloba haprak pula.

Anonymous said...

tak setuju kalau naib presiden keluar..walaupun kita nampak macam boleh beri tekanan kepada pm tetapi pm akan lebih selesa kalau dia keluar..lebih baik lawan dari dalam daripada duduk kat luar luar sana..memang boleh lawan juga dari luar tetapi kurang berkesan rasanya...

pembodek pm memang ramai...tetapi nampak gaya pembodek tu macam dah duduk tak sedap dah...percayalah pembodek tu yang hentam balik jeneral dia nanti....

azmi

Sukj said...

Salam Datuk,

1. Datuk hanya sebut... "Tetapi ular air, ular daun dan ular tikus, panjatlah pokok paling tinggi sekalipun tetap tidak ada bisa.

2. Datuk terlupa sebut satu jenis ulat lagi iaitu "ulat buah". Ulat jenis inilah yang banyak terdapat dalam parti UMNO. Sebab mereka akan berpaut dimana-mana buah yang MANIS.

3. Jika buah itu PAHIT walaupun pun saiznya besar, jangan kata nak berpaut..pandang pun tidak.

http://suarasukj.blogspot.com

Jay said...

Salam Datuk dan Salam prkenalan dr saya,

Nampaknya Muhyiddin telah menunjukkan bhw beliau bukanlah seorg yg bersifat "Pak Turut", saya percaya seorg yg spt beliau mmg susah nk dijumpai dlm Umno kini.

Anonymous said...

Salam DKJ,
Realiti politik Malaysia adalah 'mustahil' bagi pemegang jawatan melepaskan jawatannya.Dalam politik BN khususnya UMNO jawatan sangat penting untuk membina pengaruh dan membina kekayaan.Contoh realiti ini berlaku kepada Dr.Mahathir, tanpa jawatan pandangan beliau dinafikan oleh orang UMNO,tak ada yang berani menyokong.DRM sendiri tidak layak dan diterima menjadi perwakilan dalam bahagiannya sendiri.Perjuangan UMNO secara majoritinya bukan lagi atas prinsip perjuangan memperjuangkan agenda Bangsa,tetapi lebih tepat UMNO berjuang atas prinsip 'perjuangan kebendaan' .

Berdasarkan fakta sejarah politik BN dan UMNO DS Muhyiddin Yassin tidak akan melepaskan jawatannya.Saya melihat kekalutan dan bencana besar sedang 'mengepung'bahtera umno yang sudah ada tanda-tanda mereput.
Sebarang perubahan kepimpinan UMNO dari DS AAB kepada DS Najib tidak akan mengembalikan kepercayaan rakyat kepada UMNO dan kerajaan.
Saya berkeyakinan perubahan politik Malaysia dan pertukaran pimpinan negara dan politiknya akan berlaku dari BN kepada PR.Bila ? masanya akan tiba.
afja02.

Anonymous said...

Menteri Undang-Undang, Zaid Ibrahim, telah berkata beliau akan meletak jawatan sekiranya ISA digunakan lagi, dan menggesa Teresa Kok dan Raja Petra dibebaskan.

Menteri berkenaan berkata dia kenal baik Teresa Kok dan mengulas bahawa Teresa Kok bukan sama sekali seorang yang boleh menjadi ancaman kepada negara.

http://www.malaysiakini.com/news/89683



HIDUP ZAID IBRAHIM!

Kakifikir said...

TS Muhyiddin sudah senior dalam kabinet dan patut faham prinsip 'menteri dilantik oleh Perdana Menteri'.

Kalau dah tak serasi dan berani membuat komen yang boleh 'insult boss', lepas lah jawatan.

Kita akan tabik kalau beliau berbuat demikian.

Ini yang saya tak reti politik dalam UMNO, kata berjuang tapi takut hilang jawatan.

Ramli Mohd Noor said...

Maaf!

Anonymous di atas yang tulis pasal Zaid Ibrahim itu ialah saya... tersilap lupa letak nama!

Ramli Mohd Noor said...

Tunku Abdul Aziz berkata kerajaan kehancuran nilai moral kerana menggunakan ISA dengan cara begini.

http://www.youtube.com/watch?v=iHw5M2VIQK4

Anonymous said...

Saya juga mempunyai pendapat yang sama, TS Muhyiddin perlu meletak jawatan atas prinsip yang beliau yakin sangat benar. Ini mungkin akan membuka minda pemimpin atasan negara untuk melakukan perubahan drastik terhadap dasar ekonomi negara yang nampak agak kritikal pada masa ini. Semoga pengorbanan TSM akan disanjung nanti sebagai pemimpin berwibawa negara...

Insan prihatin

Quick Draw Botak said...

Sdr. A Kadir Jasin,

Saya tidak setuju jika Muhyiddin meletak jawatan dalam kabinet dapur (a.k.a. kabinet tidur). Biarlah yang lain dibuai mimpi indah dan biarlah Muhyiddin yang menyalak.

Adalah lebih baik jika Pak Lah memecat Muhyiddin. Tetapi kemungkinan ini berlaku amatlah tipis. Mungkin Syed Hamid Albar nak guna ISA keatas Muhyiddin atas arahan Pak Lah?

Jika Muhyiddin dipecat atau ditahan dibawah ISA maka dia akan menjadi "Hero" yang baru yang bakal "menggulingkan Kerajaan Tiga Beranak" (borrowed phrase from Malaysia Today). Najib akan terpingga-pingga melihat jawatan PM terlepas dari tangannya. [Mungkin saya patut menyatakan demikian kepada Muhyiddin selepas solat Jumaat kerana kerap tersempak dengan beliau.]

Jika Muhyiddin letak jawatan maka beliau tidak dapat jadi duri dalam daging. Jika letak jawatan kenyataan Muhyiddin akan menjadi kurang "sengat".

Jadi, jika Muhyiddin "tersempak" dengan komen saya ini saya syorkan agar Muhyiddin terus jalan tugas jadi Menteri MITI dan biar dipecat olih Pak Lah. Jangan sekali-kali letak jawatan. Jawatan adalah dalam kerajaan. Komen dibuat dalam konteks perjalanan parti UMNO.

Sekian.

Dari Borneo ke Minang said...

Sdr. A Kadir Jasin,

Zaid Ibrahim tidak akan berani mensyorkan agar ISA dimansuhkan pada ketika ini. Ini adalah bertentangan dengan kehendak Pak Lah Tingkat 4 & Co. (PLT4&Co).

Jika PLT4&Co "selamat" dan berjaya mengharungi December 2008 ini, maka kemungkinan besar Zaid Ibrahim akan bersuara semula untuk menentang ISA. Itupun jika dibenarkan olih PLT4&Co.

Saya telah diberitahu yang firma guaman Zaid Ibrahim & Co. telah banyak dapat "kerja-kerja guaman" ketika penswastaan giat dilakukan semasa Dr. M jadi PM. Pada suatu ketika ZICO adalah firma guaman yang terbesar di Malaysia. Pada zaman itu, telah dikhabarkan bahawa hampir semua transaction ada "chop ZICO"! Dengan fi yang lumayan, maka Zaid Ibrahim menjadilah "multi-millionaire many times over".

Tetapi kenapa masuk politik? Saya tak tahu... Entah! Mungkin kerana kuasa sebab duit dah ada. Atau... terlalu banyak atau...

Saya rasa kerinduan Sdr. AKJ hendak mendengar buah fikiran Melayu liberal Zaid Ibrahim tidak akan diubati dalam masa terdekat ini. Maaf Sdr.

Sekian.
Dari Borneo ke Minang

Anonymous said...

Zaid telah bersuara dan saya yakin beliau meluahkan rasa hati terhadap tidak setuju penggunaan ISA.Apa yang dilakukan olih kerajaan sebenarnya telah mencabar kewibawaan de facto law minister, I salute him. Sebenar nya Dato' yang ramai nak dengar si TPM tu bersuara tapi senyap macam tikus, dari dahulu sampai sekarang politik selamat lah amalan nya macam mana nak jadi orang no 1. Saya rasa Dato' mesti bolih baca orang macam TPM ni, cuba lah cerita Dato' pandangan Dato' terhadap orang macam TPM ni. Saya kurang yakin lah! dh9753

R@duan said...

Akhirnya Dolah keseorangan (bersama ahlil keluarga sahaja).Muhyidin dan Najib mula main rentak irama lain. Zaid Ibrahim mula bersuara akan letak jawatan jika permainan ISA berleluasa kerana Undang-undang untuk membendung komunis, pengganas bersenjata mula digunakan pada wartawan, musuh politik dan rakyat jelata.Huru hara dalam UMNO ini benar ciptaan Dolah.

yusof bkt jelutong said...

Salam dato akj.

Che Alwi ni attack Muhyiddin bukan sebaai ketua penerangan Umno Kelantan tapi political secretary Pak Lah. This is fact dato then the readers will know he is defending his boss for his own survival. Kalau Pak Lah fail in his rescue plan 2010, Che Alwi ni pun ,ost likely khatam...amin
On Zaid tu, tak payah cakap la. His appointment as Senator and Minister is a reward for hitting hard at Tun Mahathir. His job is to humiliate Tun and pow wow Bar Council and malukan Tun by giving ex-gratias to the sacked judges. I guess many Malays and Umno members know this lawyer and his stand la. Apa nak cakap lagi. Tak ada local standi dalam Umno pun.

professional malay said...

Salam Datuk,

Orang macam Saiful pun boleh bersumpah atas AlQuran, inikan pula PM yang berada di singgahsana kuasa di atas sana.....semua boleh jadi. Kuasa membuat orang menjadi khayal seolah-olah seperti syabu terhormat sehinggakan islam hadhari langsung tenggelam.

Tico said...

Pada perkiraan saya, tidak mungkin Muhyiddin Yassin akan meletak jawatan atau keluar dari UMNO. Mengapa perlu dia keluar parti. Ke mana hala arah tujuan jika Muhyiddin keluar dari UMNO.

Ada orang kata Muhyiddin akan menyertai Pakatan Rakyat. Ini tidak mungkin. Apakah kelebihan yang akan diperolehinya jika menyertai Pakatan Rakyat. Dalam keadaan sekarang pun Muhyiddin sudah menjadi menteri kanan dalam kabinet Abdullah. Jika Muhyiddin akur dengan proses peralihan kuasa, dia akan menjadi Timbalan Perdana Menteri suatu hari nanti.


Kalau menyeberang Pakatan Rakyat, Muhyiddin mesti demand lebih daripada jawatan menteri. Tetapi jawatan yang lebih tinggi daripada menteri sudah diisi. Perdana Menteri sudah ada calonnya, Timblan-timbalan Perdnan Menteri pun sudah ada calonnya. Paling tinggi Muhyiddin akan dilantik menjadi menteri.

Pilihan terbaik yang akan diambil oleh Muhyiddin ialah tunggu dalam kabinet dan tunggu dalam parti. Muhyiddin akan cabar sama ada Najib atau Abdullah dalam pemilihan akan datang.

Kita lihat siapa yang kena.

A KADIR JASIN said...

Tetapi Sdr Azmi, Muhyiddin, macam menteri-menteri lain juga, dilantik oleh Abdullah.

Jawatan mereka bukan hak, tetapi atas budibicara PM.

Tapi kedudukan Muhyiddin dalam Umno adalah hak kerana dia bertanding dan menang.

Terima kasih.

tualang3 said...

Datuk,

Tan Sri Mahyuddin, walauapapun pangkat dia, dia tetap orang melayu. Orang Melayu sangat suka kepada keistimewaan yang terdapat pada jawatan yang di sandang. Tan Sri mahyuddin tidak terkecuali. Dia hanya pandai berkata kata sahaja (retorik).Nak letak jawatan dan menghadapai kehidupan tak tentu hala dan arah...? Sejarah dan budaya telah membuktikan tidak ada yang berbuat demikian melainkan apabila sudah tidak nampak jalan lagi untuk mengekalkan kedudukan..maka berundur secara terhormat..

Nik said...

Dato

Apa yang pasti Mohd Najib memang selalu macam itu. Dia telah pernah berkata bahawa dia tidak payah bekerja keras untuk mendapat atau memegang jawatan dalam parti dan Negara. Jadi patut lah dia mengikut arus...Bila nampak Badawi tidak dapat bertahan dia terus akan lompat ketempat yang lebih selamat..Itu dia watak Bakal Perdana Menteri Malaysia.

anakbuah said...

Salam Dato'

"Tetapi Sdr Azmi, Muhyiddin, macam menteri-menteri lain juga, dilantik oleh Abdullah.

Jawatan mereka bukan hak, tetapi atas budibicara PM."


# Kalau Muhyiddin betul2 ikhlas menegur dan mahu mempertahankan pendirian, beliau tidak perlu meletakkan jawatan. Selama ini asyik tai chi org lain saja, kali ini biar PakLah pula menggunakan hak beliau sebagai PM. Kalau pentadbiran PakLah sudah tidak suka dgn teguran membina (bodoh sombong?) dan masih mahu memekakkan telinga, pecat shj Muhyiddin - sama mcm Mahathir pecat Anwar dahulu.

# Nampaknya selepas memujuk Mahathir baru2 ini, Muhyiddin makin berani dan nada Najib pula sudah berlainan. Najib masih 'play safe' w/pun sepatutnya beliau sama2 membelasah Muhyiddin. Skrg, Najib dan Muhyiddin senada! Najib nampak inilah kesempatan beliau utk menjadi PM sepantas mungkin - Disember dan bukan 2010 seperti yg "dipersetujui" bersama sebelum ini dgn PakLah. (Entah apa jadi dgn laporan BPR lepas? PM dan TPM immune lagi rupanya - jijik saya)

# Saya perduli dgn jawatan mereka dlm kerajaan sahaja Dato' sebab gaji dan welfare mereka menggunakan budget perbendaharaan yg puncanya drp pembayar cukai. Jawatan mereka dlm parti, biarlah anggota2 parti yg menentukan - tu pun kalau mereka boleh ubah. Bagi kebanyakan yg di luar Umno seperti saya, pergi jahanam dgn Umno!

artic turban said...

I am totally disgusted with the bn govt and especially the antics of some umno members. The utter irresponsible behaviour and actions which have culimnated with the ISA ARRESTS, leads me to believe Malaysia is bring governed by a bunch of lunatics who have taken over the asylum. This includes the flip-flop decisions and bersumpah saiful, pusrawi DR'S notes, Police selective prosecuting and threats leads one to be astonished at what lengths some people will go to stay relevant and in power. With utter disgust, as my up bringing will not allow me to utter 4 letter words I have therefore come up with a few rejoinders,
I have a new title for umno & BN cabinet members. for acting and behaving like morons and retards,
YANG BERMORON
YANG BERRETARD
YANG BERDUMBER
YANG BERGILA2
YANG BERTAUBATLAH
YANG BERKUTU
YANG BERPUTAR-BELIT
YANG BERKRONY
YANG BANKRUPT
YANG BODOH
YANG BEREPEK
YANG BERKURAP aka kucing kurap
YANG BERKUMAN
YANG BANYAK-KOTOR
YANG BERKORRUPSI
Yang berSCUM-BAGS
AND LAST AND NOT LEAST
YANG BLUR

So the next time you call them YB, DON'T FORGET THESE TITLES.

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Sebagai seorang yang tak pernah jadi ahli UMNO, saya ada dua soalan.

Adakah ujud larangan khusus (dalam perlembagaan atau pekeliling parti) yang tidak membolehkan seorang ahli daripada membuat komen terbuka yang menentang kepimpinan parti?

Adakah ujud larangan khusus (dalam perlembagaan atau pekeliling parti) yang tidak membolehkan seorang naib presiden daripada membuat komen terbuka yang menentang kepimpinan parti?

Jika jawapan kedua-dua soalan itu ya maka TIDAK PERLU Muhyiddin meletak jawatan.

Jika jawapan kedua-dua soalan itu adalah tidak, Muhyidin TIDAK SEMESTINYA meletakkan jawatannya.

YANG SEBENARNYA, KEKAL DALAM JAWATAN ATAU TIDAK, MUHYIDIN MASIH BOLEH KEKAL BERSUARA LANTANG JIKA DIA MAHU.

p/s bagaimana pula lapuran rasuah yang dibuat terhadap Pak Lah tidak lama dulu? Senyap je... Masa laporan ini dibuat, kalau tak silapnya, tidak ada seorangpun ahli MT yang bersuara termasuklah Muhyiddin.

Aina Emir said...

Saudara,

Sila baca semula komen saya di blog saudara sebelum ini. Bukankah saya kata bahawa dalam UMNO hari ini, hanya Tan Sri Muhyiddin sahaja yang relevan. Yang lain-lain... fikir-fikir sendiri.
Zaid Ibrahim is nothing more but just a 'tukang kipas'. Dari dulu hingga sekarang, perangainya tak pernah berubah. Dia fikir dia terlalu bijak dan dia juga fikir rakyat semuanya bodoh-bodoh belaka. Orang Kelantan pun tak 'gemo' kan dia... siapa yang suka dia? Kalau ikut firasat saya, dia boleh angkat bantal dan lipat tikarnya...

Saudara,

UMNO sudah tak ada pilihan. Kalau masing-masing masih takut dan masih mahu berkira-kira, saya rasa eloklah kalau semuanya juga ikut angkat bantal dan gulung tikar... kerana rakyat sudah tak tahan lagi. Apabila manusia sudah tak tahan, mungkin akan berlaku sesuatu di luar dugaan. Inilah masanya kalau ada orang UMNO yang berani dan sanggup lakukan sesuatu yang dikira 'ANAK JANTAN'... kita dah lama hilang hero Malaysia!

Anonymous said...

Salam DKJ.
'Rindu Dato terubat'Zaid memang Melayu Liberal,Saya hormati pandangannya berhubung dengan penggunaan ISA, dan jika ia dapat mengadap PM menyatakan pandangannya dan sekiranya pandangannya ditolak oleh PM, beliau akan melepaskan jawatan perlu dikotakan olehnya.Baru dikatakan pemimpin berperinsip.
Saya melihat kekalutan UMNO,huru-hara dan kereputan bahtera UMNO sukar diperbaiki lagi.Perebutan kuasa mendorong rasuah dan hasilnya kepimpinan yang disajikan adalah tidak bermutu.
Perpecahan UMNO dari Cawangan hingga MKT, mereka tidak bersatu,mereka mengutamakan kroni.Yang berkuasa akan disokong untuk mendapatkan laba.
Rakyat memerhati dan menunggu masa untuk menamatkan riwayat hidup kekuasaan UMNO di Malaysia.
afja02

Dari Borneo ke Minang said...

Sdr. A Kadir Jasin,

Versi dirombak adalah dirujuk.

Walaupun Zaid telah mencabar untuk meletakkan jawatan jika pandangannya tidak diendah olih Pak Lah, beliau tidak pula menggesa ISA dimansuhkan.

Dengan yang demikian, pada pandangan saya kerinduan Sdr hanya terubat sedikit sahaja.

Zaid hanya berpendapat bahawa MP Teresa Koh dan RPK dibebaskan dan dihadapkan ke mahkamah. Tidak pula Zaid menyatakan ia perlu dan patut dimansuhkan.

Dari senario-senario ini, makin nampak "ketidakselarian" (kalau ada perkataan Bahasa Melayu sedemikian) diantara anggota-anggota kabinet Pak Lah!

Sekian.
Dari Borneo ke Minang

Tico said...

Semakin hamapir harinya semakin kalut UMNO. Muhyiddin dah tunjuk pendirian. Zaid yang dilantik Abdullah pun dah lawan tokey. Tengku Razali awal awal lagi dah geram. Muhammad Taib tak tunjuk terang terang tapi sah berpihak kepada Muhyiddin.

Yang masih tinggal dengan Abdulah hanya Najib, Azalina, Hamid Albar, Hishamuddin.

Menteri menteri baru seperti Shabery dan menteri belia bersikap membisu.

Lim Kit Siang kata peralihan kuasa pasti berlaku sama ada bulan september , November, Disember atau selewat-lewatnya Januari depan.

Harapan dan doa apapun terjadi biarlah sesudah perhimpunan agung UMNO.

Kalau ditakdirkan pun biarlah UMNO menjadi pembangkang yang kuat dalam Parlimen

Time and tide wait for no man

jojo51 said...

Y. Bhg. Datuk,

Masa Tun Mahathir jadi PM, Tun tidak minta Pak Lah, Tengku Razaleigh, Rais Yatim dan beberapa Menteri dan Timbalan Menteri meletak jawatan Menteri atau pecat mereka kerana secara lantang dan terang-terang menentang Tun. Ketika itu Pak Lah ialah Menteri Pelajaran, Kuli Menteri Industri Perdaganagan Antarabangsa, Rais pula memgang jawatan penting Menteri Penerangan dan menguasai RTM. Jika tidak silap separuh dari ahli Kabinet menyokong Kuli dan Musa Hitam. Hanya setelah mereka gagal untuk menumbangkan Tun Mahathir dalam pemilihan Presiden UMNO semasa mesyuarat agung UMNO barulah mereka diberhentikan dari jawatan kabinet.

Dalam kes TS Muhyiddin, kenapa pula Pak Lah atau orang yang menyokongnya minta beliau meletak jawatan atau dipecat. Kalau nak lakukan pun tunggu sehingga mesyuarat agung UMNO pada akhir tahun ini. Jika majoriti Bahagian-bahagian UMNO dalam mesyuarat yang bermula pada bulan oktober ini dan mesyuarat agung UMNO menyokong peralihan kuasa dari Pak Lah kpd Najib dikekalkan pada Jun 2010 maka ada asas untuk meminta TS Muhyiddin meletak jawatan atau memecat beliau. Tetapi kalau majoriti Bahagian UMNO minta dipercepatkan maka Pak Lah yang seharusnya melepaskan jawatan demi masa hadapan UMNO.

Zainal A. Kasim said...

Salam Datuk,

Saya setuju. Sebagai anak jantan Zaid wajar meletakkan jawatan sekiranya tidak dapat meyakinkan PM tentang pendirian beliau. Kata-kata.., kalau sudah terlajak sukar untuk ditarik balik.

http://c-bok.blogspot.com

rocky said...

zaid is at least consistent. he should resign if PM is against his views on ISA.

Muhyiddin on the other hand is not. he was very gung ho against Pak Lah, then agreed to the transition plan and now against it. so he needs to decide but lets put it, he will benefit when Pak Lah quits.

BTW Pak Lah must be glad Dr.M made him choose Najib instead of Muhyiddin. Najib is slow in pulling out the dagger.

Anonymous said...

hayat kerajaan anak beranak bedolah bedawi sudah hampir tiba.

saya berharap TSMY tidak letak jawatan...sehingga bedolah bedawi sendiri yg memecat beliau..biar dia dok buat kecoh beri kepala bedolah bedawi pening...

Ketua ketua bahagian di Johor telah bersuara,,,,exco Johor sendiri telah bersuara..

saya yakin...sikit masa lagi bedolah bedawi akan mencipta sejarah sebagai Presiden UMNO pertama tidak melepasi pencalonan mempertahankan jawatan yg disandang beliau.

Dr Muzi
Amin.

mekyam said...

salam tok scribe:

re: zaid ancam letak jawatan

which he will never have to do, in my opinion.

now the gov will release yb teresa kok and rpk -- something they meant to do all along (they really have no case on teresa and it's not just recently that rpk churns the kind of provocative stuffs he writes) after those inexplicably asinine nabs of the three people have served one or the other of their intended purposes!

that self-serving zaid ibrahim gets himself some undeserved credibility in the process is just the extra fillip.

Mr said...

Salam Dato'..
Sy tdk bersetuju dgn saranan agar Muhyiddin Yasin meletak jwtn.Apa hendak jadi jika setiap kali ada pemimpin yg menyuarakan ketidakpuasan hati kpd PM perlu meletak jwtn..kalau mcm tu lebih baik berdiam diri shj..Di manakah kebebasan bersuara dalam UMNO?
Bg sy tidak perlu lah di bising2kan ttg perihal meletak2 jwtn ni..
Selain itu, sy ingin meminta jasa baik dato' utk mengulas mengenai pro dan kontra nya penubuhan kerajaan melalui 'pintu belakang'..
Adakah keadaan sekarang memaksa utk menukar kerajaan?
Sekian terima kasih..

Ahmad A Talib said...

Salam sahur sdra Scribe,

Saya pasti Muhyiddin sedang meneliti sehalus-halusnya samada keluar dari kabinet atau tunggi dipecat. Yang mencadang beliau keluar bukan Pak Lah, tetapi orang2 kanan beliau. Muhyiddin sudah sebut bahawa dia sedia menerima risiko berikutan tegurannya itu. Kalau dari sudut ini, mungkin beliau mahu dipecat dari Kabinet daripada berhenti secara sukarela. Jika dipecat, Muhyiddin akan dapat mileage yang tinggi. Saya percaya tekanan akan dibuat agar MP Pagoh itu meletakkan jawatan. Disebaliknya, suara2 yang menyokong beliau atas tegurannya pun banyak. Malah, saya percaya ramai ahli Umno mahukan Muhyddin terus berjuang dalam parti dan kerajaan. Sudah tentu Muhyiddin akan berbincang dengan penyokongnya sebelum membuat sebarang keputusan. Jika Muhyiddin keluar kabinet, ini bermakna Muhyiddin amat mudah ditekan oleh orang2 kanan PM. Jika Muhyiddin mahu keluar kabinet, beliau perlu mencari ruang yang sesuai (timing) untuk membuat sebarang pengumum itu. MKT Umno akan bersidang pada 18 Sept ini. Sama2lah kita tunggu apa keputusan Presiden parti.

Bagi Zaid Ibrahim, saya percaya beliau memang mahu turun dari kerusi kabinet. Dia tidak ada ramai kawan dalam parti. Isu ISA memberi beliau peluang terbaik untuk meletakkan jawatan, seolah-oleh dia berprinsip tinggi. Tetapi relakah PM menerima perletakan jawatan Zaid, jika Zaid mmbuat keputusan ke arah itu? Perletakan jawatan Zaid akan menjadi tamparan kuat kepada PM. Ia juga bermakna Zaid menempelak PM, orang yang memberi beliau kuasa dalam pentadbiran negara.

Atau PM akan melantik Zaid sebagai Menteri Undang-Undang, satu portfolio yang diidamkan oleh Zaid. Jika ini berlaku, Zaid akan dapat kuasa baru untuk menyusun ISA mengikut kehendak beliau dan Majlis Peguam Negara.

Sdra Scribe, Malaysia berhadapan dengan satu taufan politik (perfect storm) yang akan merobah landskap politik tanahair. Sama-samalah kita tunggu.

PAHIT MANIS

Vox Populi said...

Datuk,

Saya lihat logiknya Muhyiddin tidak bertindak sepertimana Zaid Ibrahim mudah sahaja.

Zaid Ibrahim tidak perlukan jawatan menteri kabinet untuk cari makan (beliau seorang peguam dan pemilik firma guaman terbesar di Malaysia). Manakala Muhyiddin mungkin join golongan unemployed kalau letak jawatan. Mana nak letak muka?!!

Macam Pak Lah jugak, kalau dia letak jawatan sekarang, dia dah unemployed. Dulu masa dia kena tendang dengan TDM lewat tahun 80-an, tak ada siapa pun nak ambik dia kerja, sudahnya jadi ejen firma pelancongan milik saudaranya.

Itu sebabnya menteri-menteri kita kemaruk sangat nak pertahankan jawatan masing-masing. Ramai yang tak ada saleable skills. Mintak maaf kalau terkasar bahasa, Datuk. Tapi saya takkan sekali-kali mintak maaf dengan orang-orang macam ni. Buat malu je.

Terima kasih dan selamat malam.

A KADIR JASIN said...

Sdra Mr, antara lain, menulis: "Selain itu, sy ingin meminta jasa baik dato' utk mengulas mengenai pro dan kontra nya penubuhan kerajaan melalui 'pintu belakang'..
Adakah keadaan sekarang memaksa utk menukar kerajaan?"

1. Bukan sesuatu yang luar biasa;

2. Namun ia bukanlah tindakan yang demokratik dan bermoral;

3. Tidak bermaruah dan mengkhianati amanah pengundi;

4. Dalam konteks Malaysia, walaupun tidak mustahil, tetapi saya rasa sukar dilaksanakan;

5. DAP mungkin menyokong dan menerima Anwar Ibrahim sebagai calon Perdana Menteri, tetapi saya rasa akan ada penentangan daripada Pas;

6. Penangguhan tarikh "rampasan kuasa" 16 September menunjukkan usaha "memujuk/membeli" wakil rakyat BN tidak atau belum berjaya;

7. Cakap-cakap mengenai rampasan kuasa Parlimen ini mungkin strategi untuk menaikkan semangat dan menyatupadukan Pakatan Rakyat;

8. Seandainya berjaya, PR terpaksa memanggil pilihan raya umum yang baru bagi "menghalalkan" (to legitimise)rampasan kuasanya; dan

9. Umno dan rakan-rakan BNnya mungkin pulih dan boleh menentang PR jika berlaku perubahan kepemimpinan Umno Disember ini.

Terima kasih.

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

DATUK TULIS SAYA MULAI FAHAM TAPI POLITIK NI BANYAK TERSIRAT DATO... KUSUTLAH. BETUL KE POLITIK NI "SIAPA DAPAT APA, BILA DAN BAGAIMANA?" JADI IKUT PENDAPAT INI 16 SEPT AKAN BERLAKU TSUNAMI BESAR, 1. PERALIHAN KUASA DALAM UMNO 2. RAMPASAN KUASA? DATUK TOLONG HURAI LAGI SEBAB SAYA MACAM DAH KANTOI!

bat8 said...

Dato

Pada pendapat saya "Tidak bermaruah dan mengkhianati amanah pengundi" bukanlah isu utama jika dengan perubahan kerajaan akan membawa rakyat dan negara ke arah yang lebih stabil dan masa depan yang lebih terjamin.

2. Sebenarnya tindakan menumbang kerajaan secara pintu belakang ini telah ada precedentnya.

3. Precedent ini telah dimulakan oleh UMNO sendiri dalam tahun 60an apabila UMNO telah menumbangkan kerajaan PAS terengganu melalui cara tidak demokratik. Saya rasa Dato ingat

4. Cara yang diguna oleh UMNO masa itu adalah dengan membeli ADUN PAS DAN menculik 2 orang ADUN PAS ( kalau tak silap) dan mengurung mereka di KL sehingga usul tidak percaya yang dibawa oleh UMNO dalam DUN Terengganu berjaya.

bat8

Kamal Badri Hashim said...

Dato',

Saya sebagai seorang peguam ingin menyatakan bahawa kenyataan Dato' (point no. 2) bahawa pengambilan kuasa oleh PR adalah tidak demokratik atau bermoral adalah salah.

Pengambilalihan kuasa berdasarkan perlompatan MP adalah "constitutional" -- ianya tidak bercanggah dengan perlembagaan kita. Tiadanya masalah dari segi demokratik juga kerana tiada paksaan, penipuan, isu wang yang terlibat dalam memesong pendirian MP-MP Barisan.

Walaupun kadang-kadang tulisan Dato' ada yang objektif, tetapi ianya melibatkan UMNO, Dato' secara terus menjadi agak berat sebelah dan menyokong UMNO dan Barisan Nasional.

Tekaan saya adalah bahawa Dato' adalah ahli parti UMNO.

Kalau benar, maka kenyataan Dato' tidak mungkin neutral.

Dan oleh itu, para pembaca tidak harus percaya penuh tulisan Dato' Kadir. Harus tulisan ini dinilai dengan akal sendiri dan dengan pandangan yang meluas dan objektif.

clean said...

artic turban..

you forgot the 'MOTHER' of all YB..

YANG BERSUMPAH!

Srazali Aripin said...

Salam Datuk A Kadir Jasin,

Benar dan hebat pandangan Datuk mengenai Muhyiddin dan Zaid. Saya bersetuju. Muhyiddin nampaknya hebat lately ni. Zaid sepatutnya cakaplah ini masalah dalaman politik UMNO. Saya tak ada jawatan so tak boleh komen....Saya pun pernah digantung dulu. Sekarang saya jaga undang-undang. Tapi ISA saya tak kawal. Jadi saya rasa resign ajelah (Hanyalah cadangan).

Wassalam
Srazali Aripin
Brisbane Australia

yob bota said...

pak haji kampung,

tak hendaknyooo muhyiddin masuk parti kongkang macam Pakatan Rakyat tue.. kome nie bute hati ke?

Heical said...

Salam Datok
T.S Muhyiddin teruskan perjuangan kami suka cara anda.
Zaid Ibrahin perlu jelaskan pendirian terhadap ISA yg dikenakan terhadap Teresa Kok.
Zaid Ibrahin perlu jelaskan pendirian terhadap Ugama Islam sebagai ugama Rasmi.
Kalau tiada ISA apakah keharmonian kaum akan tercapai.
Kalau tinggal dinegara Islam dan menghina pula Agama Islam , elok lucutkan kerakyatan orang ini dan diusir dari sini.
Ketua Agama perlu bertindak.

A KADIR JASIN said...

Sdra Kamal Badri Hashim, antara lain, menulis:

"Dan oleh itu, para pembaca tidak harus percaya penuh tulisan Dato' Kadir. Harus tulisan ini dinilai dengan akal sendiri dan dengan pandangan yang meluas dan objektif."

Sebagai seorang peguam, saudara tentu labih arif daripada saya mengenai kebebasan dan hak.

Adalah hak saya menyatakan pendapat. Adalah hak pembaca mempercayai atau tidak.

Saya tidak memaksa sesiapa membaca tulisan saya apatah lagi taasub dengan pandangan saya.

Soal kesekutuan atau ideologi politik saya, itu adalah hak peribadi saya.

Namun saya tetap mengatakan bahawa orang yang menang atas tiket sesebuah parti dan melompat ke parti lain adalah tidak bermoral.

Tidak kira parti mana yang melakukannya, ia tetap tidak demokratik dan tidak bermoral.

Kalau benar-benar demokratik dan bermaruah, mereka boleh letak jawatan dan bertanding semula dalam pilihan raya kecil sebagai calon bebas atau atas tiket parti baru yang mereka sokong!

Terima kasih.

Heical said...

Salam Datok,
Nama adalah Wakil Rakyat,mereka dipilih olih rakyat untuk parti tertentu.Kenapa Individu yg dipilih bolih lompat Parti yg dipilih rakyat.
Durhaka atau pengkianat namanya orang macam ini.
Kalau sudah teringin sangat nak lompat ,letak jawatan wakil rakyat untuk parti yg dia tak suka dan buat pilihanraya semula.
Baru adil bukan tanam pokok Nangka berbuah Cempedak.
Undangundang perlu digubal bagi elakan lompat parti yg sememangnya tidak memberikan keadilan kepada pengguna.

Anonymous said...

salam datuk..

datuk cakap

' Jawatan mereka bukan hak, tetapi atas budibicara PM '

memang jawatan menteri terletak pada budi bicara pm..tapi saya yakin abdullah tak akan pecat muhyiddin..dia tau orang umno akan lebih marahh daripada apa yang dah orang marah kat dia sekarang...

azmi..

Anonymous said...

YBhg Dato,
Zaid ni seperti meludah di muka sendiri........untuk mencari populariti.....murahan......
Salam pada YBhg Dato' dan keluarga dan Selamat Aidil Fitri. Saya doakan ramai ahli Umno macam Tan Sri Muhyudin baru Umno menjadi relevan semula. Pada Zaid sila keluar dari Umno....Melayu yang tak sedar diri.
Helang79

OXCOMMERCE.com said...

Hope all peminpin-peminpin dun fight each other. Important is Malaysia Economic now.

Kamal Badri Hashim said...

Salam Dato' Kadir,

Pertama sekali, maaf sekiranya saya terkasar bahasa. Namun, poin yang ingin saya tekankan adalah secara realitinya, MP-MP yang insaf/tidak puas hati tidak ada pilihan lain selain berlangkah ke sudut pembangkang, dan ini tidak salah atau melanggari undang-undang.

Berkait ulasan Dato' bahawa "mereka boleh letak jawatan dan bertanding semula dalam pilihan raya kecil sebagai calon bebas atau atas tiket parti baru yang mereka sokong":

Ini jelas mustahil, kerana undang-undang berkait pilihanraya telah digubal. Sekiranya MP itu letak jawatan dia tidak boleh bertanding semula untuk 5 tahun. Jadi bagaimana mahu "bertanding semula"?

Inilah sebabnya MP-MP yang mengikut suara hati dan berpendapat bahawa mereka tidak lagi boleh bersekedudukan dengan regime sedia-ada perlu diberi peluang untuk memilih sama ada mereka mahu tetap dengan BN atau menyertai Pakatan Rakyat. Sekiranya argumen "tunggu hingga pilihanraya umum akan datang" digunakan, apa kalau setibanya pilihanraya ke-13 Malaysia secara keseluruhannya sudah tenat? Apa jawapan kita kepada anak-anak dan cucu-cucu kita apabila masa depan mereka sudah pun tergugat?

Penting sekali, dari segi Perlembagaan Persekutuan (iaitu undang-undang tertinggi negara kita) tidak ada apa-apa yang mengatakan penghijrahan seperti di atas adalah salah, tidak betul, tidak wajar, dan sebagainya. Malah, baru-baru ini, Menteri Zaid Ibrahim sendiri telah menegaskan bahawa ianya adalah "constitutional", dan sekiranya Anwar Ibrahim benar-benar boleh lakukannya, dia boleh. Sila rujuk kepada artikel akhbar yang berikut: http://tinyurl.com/5v3bon

Tindakan ini juga demokratik, kerana MP-MP tersebut bebas, tidak terkongkong atau tidak dibeli dengan wang. Kalau dibeli dengan wang, tangkaplah di bawah undang-undang yang berkenaan.

Harus kita ingat bahawa kalau boleh, sudah tentu MP-MP berkenaan boleh meletak jawatan dan bertanding dalam pilihanraya yang kecil di atas tiket parti lawan. Akan tetapi apakan daya, hakikatnya ini tidak boleh dilakukan berikutan penggubalan undang-undang pilihanraya 1990. Maka jalan yang tinggal sekiranya MP-MP ingin mengubah nasib negara pada waktu yang genting adalah untuk berpindah ke seberang.

Akhir sekali, Barisan Nasional tidak harus lupa bahawa dalam pilihanraya umum 1990, UMNO sendiri telah menggalakkan aktiviti "melompat" ini, di mana MP-MP parti PBS di Sabah telah melompat masuk ke UMNO dan sejurus dengan itu Sabah jatuh ke tangan UMNO.

Jadi kenapa ada satu set peraturan untuk Barisan Nasional, dan satu set yang lain untuk pembangkang?

Bung Karno said...

Dah bertambah ramai Menteri dan sekutu BN berani bercakap menentang Paklah, pasal ISA, Ahmad Ismail, Islam, dan macam-macam.

Bagus sebab berani bersuara. Tak bagus sebab bukan Melayu naik tocang hentam Melayu dan UMNO. Masih Paklah tak sedar dia tak di hormati dan toothless.

Kamal Badri Hashim said...

Nota:

Apa-apa pun yang ditulis oleh penulis blog kita tidak harus terima sebagai kebenaran. Ini tidak kira penulis itu bekas perdana menteri atau pengkritik mashyur.
Ianya cuma pendapat (kecuali pemblog itu mengemukakan fakta yang bersumber), dan harus dinilai berdasarkan fakta asal dan keadaan semasa. Selain itu, setiap penulis itu ada kecenderungan menulis mengikut kepentingan atau pendirian diri sendiri (pendirian politik dan sebagainya) -- harus juga kita berwaspada mengenai ini.

Saya rasa ini nasihat yang ok kerana ramai rakyat kita terlalu asyik dan kadang-kadang menerima bulat-bulat tulisan blog.

Pemikiran yang kritikal dan seimbang itu susah. Kerana kita perlu mengenepikan apa yang kita suka dan menganalisa sesuatu itu secara adil. Tapi ini amat perlu dalam memupuk rakyat Malaysia yang berfikir dan bertindak matang.

Sekian, wassalam.

Anonymous said...

salam DAKJ n Bloggers,

dengan krjn bn ini, toksah kita bicara ttg moral dan demokratik...Dato rase depa ini bermoral ke? demokratik sgt ke? pergunakan segala mak bapak jentera utk GE,skandal sex dgn bukti jelas dirakam,politik wang dalaman!!!sumpah perlekeh quran dan ALLAH,ulamak, mufti,immam, ISA!!!undi hantu,undi pos,rompak wang rakyat,rasuah keakar umbi,fitnah menfitnah!!!

so saya fikir usahlah disoal moral dan demokratik DSAI, snap elction selepas bn digulingkan bukankah itu menunjukkan beliau ikhlas dan jujur untuk memperbetulkan MALAYSIA ini yang kian parah dan karam

p/s : harga minyak diMalaysia ini naik macam ribut, tapi turun macam siput!!!!

HAMBA ALLAH

Muhammad Azli Shukri said...

semakin berani Muhyiddin, semakin berani akar umbi bertindak..

Anonymous said...

Dato'

Rakyak yang mengundi boleh dikategorikan kepada 3 jenis

1. Pangkah (undi) kerana parti
2. Pangkah kerana pemimpin
3. Pangkah kerana marah,benci atau geram, jadi bukan kerana parti atau pemimpin

Kepada yang undi parti, pasti marah kalau pemimpin lompat parti. Jadi kita akan dengar kata2 seperti pengkianat, tidak bermoral dan macam2 lagi la.

Kalau yg undi pemimpin pulak, tak kesah sangat parti mana pun pemimpin berada dia akan tetap bela rakyak. Pemimpin macam ni susah nak jumpa atau dah lupus terus.

Golongan ke-3 ni susah nak cakap. Tapi DrM kita dah banyak bersuara tentang situasi ini dlm blog dia.

Al-Kesah peminat Ronaldo tetap sokong Ronaldo walaupun dia lompat ke kelap lain. Tapi peminat MU akan kata dia pembelot.

- Anthony Russel -

scottaliano said...

datuk...zaid dah resign 2pm tadi.

Anonymous said...

A'kum Dato,

Soal lompat parti dikatakan tidak bermoral. Pada saya yg lebih tidak bermoral dan jijik ialah kemenangan yg diperolehi dgn cara tidak adil spt pilihnanraya berat sebelah di mana jentera kerajaan spt RTM diguna semahu-mahunya. SPR pula secara AMAT TERANG menyebelahi BN. Dlm kata lain tidak wujud level playing field. Mungkin ada org pertikai dgn mengatakan kalau pilihanraya tidak adil masakan PR menang besar. Soalnya kemenangan itu didorong oleh tsunami anti BN yg tidak mungkin dapat ditangani dgn pengundi hantu atau undi pos umpamanya. Dlm suasana biasa strategi pengundi hantu amat berkesan. Lagi pun tsunami tidak dtg setiap hari!!

dpd: suruhanjaya penyelewengan pilihanraya (SPPR)

Anonymous said...

Dato,

Yang saya pelik, ada di antara Bapak-bapak Menteri yang menyeru ahli-ahli UMNO untuk mengurangkan politiking dan mula bekerja. Saya rasa ini adalah kenyataan bodoh atau sombong atau kedua-duanya sekali. Dah terang lagi nak bersuluh? Jika isu ini tidak ditangani sekarang, jangan harap UMNO boleh tawan kembali negeri2 yang sudah hilang, let alone berkuasa selepas PR13.

Boska

azizibrahim said...

Aslmkm Datuk,

Perlu ada anjakan paradigma dlm otak pemimpin UMNO sekarang kerana mereka masih mengekalkan paradigma yg telah berusia 50 tahun. Kesinambungan politik berikutnya akan ditentukan oleh generasi muda.Muhyidin Yassin dan Mokhriz Mahathir adalah tokoh pembaharuan, nampak jujur dan boleh diharap. Muhyidin tak perlu meletak jawatan kerana beliau mmbela UMNO dan UMNO lah yg mmberi Jawatan PM kpd AAB, dan nampaknya akan ramai lagi para2 menteri yg KORO akan sokong dan ikut jejak langkah Muhyidin.

Taiko Kilang Kasut Bata said...

Dato' macam sindir Zaid Ibrahim ya... cakap anak jantan lah, itu la ini lah.

Hah, dia dah buktikan. Dia dah letak jawatan. Apa nak cakap sekarang?

Siapa anak jantan? Zaid, atau Muhyiddin dengan Tengku Razaleigh yang kononnya "tak koro"?

The Eugenist said...

Salam...

Tok, dengar cerita Zaid dah letak jawatan hari ini..

Komen Dato?

HESMEL FAZNEE FAISAL

A KADIR JASIN said...

Sdra The Eugenist aka Hesmel Faznee Faisal menulis: "Tok, dengar cerita Zaid dah letak jawatan hari ini..

"Komen Dato?"

Macam saya kata dalam update, saya ucap tahniah kepada Zaid kerana bikin seperti cakap. Meminjam ungkapan sesetengah pendukung NST, walk the talk.

Tindakannya berupada satu lagi tamparan kepada Perdana Menteri kerana Zaid adalah "anak emas" beliau.

PM Abdullah begitu bertekad melantik Zaid menjadi Senotor dan kemudian Menteri tanpa mengira pandangan dan perasaan Umno.

Bukan sekadar Menteri, tetapi Menteri dengan kuasa (Minister with power).

Tetapi mengenali Zaid sejak awal tahun 1990an, saya dari awal lagi melihat Abdullah dan Zaid sebagai pasangan yang janggal (odd couple).

Jadi tak hairanlah kalau Zaid melafaskan talak terhadap Abdullah kerana ISA punya hal.

Terima kasih.

alfakir1 said...

Bila kita cakap fasal tak bermoral, banyak juga pemimpin2 dan penyokong2 yang tak bermoral

Menyokong kerajaan yang zalim pun tak bermoral

ISA tak ada dalam ajaran Islam
ISA bermula dari penjajahan British
Kalau kita masih gunakan ISA tidak ada beza nya Malaysia dengan Amerika dan Israel

Lagi satu, kita mesti berlaku 'adil tidak kira agama, bangsa dan status. We must also be kind to all creatures on earth termasuk binatang dan tumbuh tumbuhan

Benar tetap benar salah tetap salah
Biar mata sesaorang itu buta, jangan buta hati
Bila hati kita buta, kita tak dapat bezakan antara kaca dan permata

Manusia tak terlepas drpd sifat prejudice

Kalau prejudice terhadap yang benar mengikut ajaran Islam tak mengapa
Tapi prejudice menyokong kezaliman itu salah


Ini lah pendapat saya yang bodoh lagi otak tumpol
Tapi otak tumpol tak mengapa jangan hati kita tumpol yang menyebabkan kita jadi arrogant

The deadliest sins is arrogance
Tengok lah kalau Dato' sudi publish post saya ini

Selama ini saya tak pernah menyebut nama2 pemimpin di dalam post saya, sebab dengan menyebut nama sesaorang, kalau komen nya negative akan mencemarkan peribadi sesaorang. Ini bukan lah cara saya

Allaah know best

Ahmad A Talib said...

Salam siang!

Kita harus menghormati keputusan Zaid Ibrahim untuk meletakkan jawatan. Dia berbuat demikian atas dasar perinsipnya. Bagaimanapun pula dengan kedudukan sebagai Senator? Jika dia dilantik jadi senator untuk membolehkan dia duduk dalam Kabinet, mungkin PM kena buat keputusan tentang perlantikan Zaid sebagai Senator.

Mungkin Zaid mula sedar bahawa apa juga reformasi perundangan yang ingin dibawa tak mungkin terlaksana tanpa sokongan kawan2 dalm Kabinet.

Apakah Zaid sekarang 'keciwa' dengan pentadbiran PM kerana tidak dapat melaksanakan pembaharuan dengan cepat? PM pula sudah tentu merasa beliau ditinggalkan oleh individu yang dilihat sebagai 'benteng' dalam reguy kepimpinannya. di saat-saat PM memerlukan Zaid, Zaid buat keputusan untuk meninggalkan markas.

PAHIT MANIS

Anonymous said...

Dah tersasul...bulan puasa! Apa nak buat...

Sekarang bolehlah kita korek berapa dia bayar Salleh Abas and the gang!

Hantu Gigi Jarang.

rocky said...

"Kalau benar-benar demokratik dan bermaruah, mereka boleh letak jawatan dan bertanding semula dalam pilihan raya kecil sebagai calon bebas atau atas tiket parti baru yang mereka sokong!"

dakj,

the above is not possible if I'm not wrong cos the BN govt has made it such that after you resign as MP, you can't stand for election for the next 5 years.My guess it came about cos of Sharir Samad incident thus Dr.M changed the law cos Sharir Samad winning as independent was hard to swallow lo.

So can the BN gomen change it. BTW BN has taken MPs who have jumped ship to them previously. Why did BN take them, they should have said no since it is so immoral.Or is there double standard like everything else for BN including ISA laws.

Joe Jambul said...

Dari dulu aku ikut blog ini, tapi baru aku sedar rupa-rupanya kaki ampu UMNO

Malas aku......

Anonymous said...

Salam Datuk,
Sebelum pakai bantai saudara Zaid ni, adakah betul 'Taktik kotor' punca utama Zaid tewas

http://www.malaysiakini.com/news/89744

Mungkin UMNO yang parah sebab tiada pemimpin wibawa sebab politik wang dan puak puak sudah "take root" dalam sistemnya.

San

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Memang benar laporannya Zaid letak jawatan. Namun ada juga laporan selanjutnya yang mengatakan perletakkan jawatan Zaid ditolak Pak Lah.

Dato' ada komen tentang perkembangan ini?

Jika telah lama mengikuti blog ini, sebenarnya tidak sukar menyelami ideologi politik Dato'.

Namun ideologi saya tidak diwakili oleh mana-mana parti di Malaysia.

Dan jika berpeluang berdebat dengan Dato' tentang ideologi, saya senang.

Soal mengundi kerana parti telah lama diperkatakan. Bila mengundi mengikut parti dan berlakunya perkara lompat parti, maka timbullah rasa canggung dikalangan mereka yang mengundi.

Saya suka komen Anthony Russel,

"Al-Kesah peminat Ronaldo tetap sokong Ronaldo walaupun dia lompat ke kelap lain. Tapi peminat MU akan kata dia pembelot."

Bagi saya lompat parti bukan salah. Bukan juga tidak bermoral. Yang lebih tepat adalah tidak beretika.

Kita semua tahu didunia ini, jarang benar ahli politik yang tidak beretika.

Ahli politik yang menyalahi undang-undang pasti dituntut untuk meletakkan jawatan.

Ahli politik yang tidak bermoral, sukar diterima walau dari bangsa atau agama apa sekalipun.

Ahli politik yang tidak beretika, masih boleh diterima, berpandukan dari perspektif mana mata yang memandang.

Yang pasti, tentu ada wakil rakyat yang merasa malu apabila dikeji pengundi kerana parti yang didokongnya tidak mengutamakan pengundi berkenaan.

Contohnya janji tidak menaikkan harga minyak dilupakan dalam sekitar 3 bulan sahaja dari tarikh selesainya PRU12. Saya kategorikan ini sebagai tidak bermoral dan tidak beretika.

Untuk wakil rakyat yang menanggung malu sedemikian, ditelan mati emak, diluah mati bapak. Namun mereka ini yang berkeputusan untuk kekal mementingkan pengundi harus diberi tabik hormat.

Kesimpulan saya, sedikit sangat wakil rakyat di dalam UMNO yang boleh diberi tabik hormat tersebut. Ini jelas dapat dilihat dalam proses pemilihan cawangan dan bahagian yang berjalan sekarang.

p/s Sejak selesainya PRU12, BN lebih gemar menuntut janji pilihanraya PR berbanding menunaikan janji pilihanrayanya sendiri. Tanpa sedar, BN sendiri yang memberi laluan kepada PR.

Limanov said...

Dato'

Kalau ahli parlimen saya berhijrah ke parti atau tempat yang difikirkan lebih baik dan mendatangkan manafaat untuk saya dan yang lain-lain, saya akan alu-alukan.

Tukang Falsafah said...

Pasal mereka yang cakap adalah salah atau tak baik menerima ahli parlimen dari barisan kerajaan menyertai pembangkang, sila baca yang berikut:


If... the machine of government... is of such a nature that it requires you to be the agent of injustice to another, then, I say, break the law. ~Henry David Thoreau, On the Duty of Civil Disobediance, 1849

Din said...

Datuk tak pegi Kelana Jaya ko?

anakbuah said...

Dato' dan Sdr alfakir1,

"Bila kita cakap fasal tak bermoral, banyak juga pemimpin2 dan penyokong2 yang tak bermoral

Menyokong kerajaan yang zalim pun tak bermoral


# Tepat sekali Sdr alfakir1!!! Penyokong2 kerajaan sekarang sama tidak bermoral kerana bersubahat menegakkan kezaliman!

# Zaid yg pada mulanya berkata Muhyiddin patut letak jawatan jika tidak bersetuju dgn PakLah (mengenai tempoh kontroversi peralihan kuasa), sebaliknya beliau dahulu yg letak jawatan (kerana ISA). Muhyiddin memang patut menunggu keputusan PakLah kerana kerisauan akar umbi Umno adalah benar dan munasabah.

# PakLah tentunya dlm dilema yg teramat - ditelan mati emak, diluah mati bapak. Atau beliau sebenarnya langsung tidak perduli!?

PinangBoy said...

Salam Dato'

Tak tau apa yang Pak Lah pikir sekarang....pening Semuanya tak kena....

abikhsan said...

Sick and tired about Malaysia Politics.

Bilakah akan berakhir. Tidak kira di peringkat pemmerintah atau pembangkang.

Hari ini (15/9/2008) dalam Buletin Utama TV3 main story kejatuhan pasaran saham US dan dunia bila dua firm gergasi di US bankrupt yang mana tempias nya kena juga kat Malaysia. Banyak negara yang dah buat langkah susulan atau safety net utk atasi masalah ini.

Apa pemimipin kita peduli, janji mereka boleh lampiaskan nafsu mereka dan biarkan rakyat marhaen merana.

Anonymous said...

Pak Lah tidak ada keberanian untuk memecat Tan Sri MY. Untuk memecat Dato' Mukhriz aja PM terbukti bacul inikan pula TSMY,orang yang banyak pengaruh nya?

Pak Lah hanya mampu berkata "terkejut","serahkan MT UMNO"....

Cuba ahli UMNO jujur buat penelitian di-sanubari mereka...adakah PM sekarang orang yang bijak?? fikir2kanlah!

=dolahdalik=

Indigo said...

Scribe,

As to relevance i leave it up to you to figure out; i am sure MoF2 and pretty zeti know that Lehman brothers is a good bye, and i am sure MoF1 thinks it is still a good buy.

As for the economics of Zaid, I think that KBharu Senator can kiss his hairy ass and buy-buy.

The micro of the UMNO ahlis say that Mukhriz is a good buy brand name. The Mahathir Franchise!(Godfather2)

As for 9/16 it is malam nujul Qur'an. Tun M&H ada celebrate kah malam itu, Scribe? (invited guest only kah?) Warmest Regards.



(as for midas - he lost his touch)

Patriot Selatan said...

Dato'

Hamid ni nak tinggalkan belang konon dia segarang dan sebuas ayahanda dia dulu ke?

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

kenapa zaid letak jawatan. sila ke website di atas. selepas pilihanraya di atas sebenarnya zaid sudah mengisi borang keahlian PAS, namun malam itu Pak Lah panggil. Borang itu dikoyak dan mungkin kini dia nak isi semula?

Sewerage Service said...

Pantun Si Najis dan Si Kentut

Encik Rakib jual juadah,
Dicelah rumah di kampung Ajil,
Najib dah mula mengenakan Pak Lah,
Anunya kecil dah mula menggigil

Najib dah mula nak mengenakan Pak Lah,
Pak Lah pun dah mula bersin-bersin,
Amatlah tersinggung perasaan Pak Lah,
Angkara durjana Muhyiddin Yassin

Angkara durjana Muhyiddin Yassin
Kerana hasutan si Najib tak sabar
Bodoh Muhyiddin tak berharga satu sen
Dipergunakan si Najib panjang akal

Sekarang tinggal Pak Lah keseorangan,
Najib dan Muhyiddin dah pasang badan
Bagaimana Khairy yang dah lama berangan
Tak kan lah nak biarkan dirinya terkorban

Wahai Pak Lah yang sentiasa ‘bengong’
Jangan biarkan diri disembelih dicincang
Si Najib bukanlah tak boleh dikangkang
Keluarkan semua dia punya tembelang

Keluarkan semua Najib punya tembelang
Baru rakyat tahu segala-galanya
Alang alang bermain dengan jembalang
Biar putih tulang jangan putih matanya

Diantara Pak Lah dengan Najib
Tiada beza, kedua-duanya karut,
Pak Lah ‘bengong’ Najib penuh aib
Ibarat sisa najis dengan kentut.

Risau UMNO Nak Tumbang said...

Oil price dah turun US$92, kerajaan masih tak turunkan minyak.

Harga saham semakin menurun, 1010 points di Bursa Saham, dan akan turun lagi.

Kerajaan Barisan Nasional akan tumbang sekejap lagi.

Tiada pilihan lagi Dato

Nak buat camana skrg Dato

anak parit said...

Salam Dato,

Muhyidin bersuara selepas dia tahu bahawa dia takkan rugi apa-apa dari kelancangannya.
Muhyidin sudah berada di penghujung jalan dengan usia beliau dan masih berada di kerusi Naib Pres.
Wajar untuk Muhyidin bersuara, biarkan Pak Lah pecat sebagai menteri dan buat "Comeback" dengan cabar Pak Lah jawatan Presiden.
Pak Lah tak akan pecat Muhyidin kerana situasi BN yang tak stabil dan muhyidin pun takkan cabar Pak Lah kerusi Pres kerana muhyidin dah kena sakit 'koro'..

Entahlah muhyi.........makin terpinggir..

Indigo said...

Scribe,

Dengan izin.

A Good Example Of A Parasite
(cerita periuk nasi berasap)

Lehman Gone; Merrill Lynch Swallowed Up; AIG Going… Who’s Next for Madam Defarge?
The Tumbrils Roll at Dawn
By MIKE WHITNEY

Bank of America is buying Merrill Lynch for $45 billion, AIG needs an emergency $40 billion bail-out from Uncle Sam to stay afloat, and Lehman Bros is kaput. Whew! The financial world has been turned upside-down overnight. It'll be a rough day of trading ahead."

The news of Wall Street's Sunday night massacre sent foreign stock markets into a deep swoon. Shares tumbled in Asia and dropped more than 4 per cent in Europe. The dollar is steadily losing ground to the euro and gold is on the rise. The question is not whether the Dow will fall, but "how far" and what affect that will have on increasingly fragile financial institutions.

Lehman Brothers, the 158 year old Wall Street warhorse, announced Sunday that it will file for bankruptcy after weekend rescue plans broke down without finding a buyer. Fears of credit contagion and a global recession have resurfaced and become more widespread. Lehman's failure suggests that that the other Wall Street giants will soon be following the same path to extinction. Economist Nouriel Roubini put it like this:

"All of the independent broker dealers are going to disappear. In March it was Bear Stearns. Tonight it was Lehman and Merrill Lynch. Morgan Stanley and Goldman Sachs should go find a buyer tomorrow. The business model of broker dealers is fundamentally flawed. They cannot survive."

Roubini may be right. The funny thing about capitalism is that you need capital to play. When the bank-vault is full of nothing but worthless mortgage-backed securities (MBS) and overvalued junk bonds; the whole thing goes belly-up fast. That appears to be the case with Lehman Bros, the century-old Wall Street warhorse that has joined the long procession of underwater banking establishments now hurtling towards the cliff. Lehman had a great go of it during the boom times when all it took to make oodles of money was a predictable flood of low interest credit from the Fed and a compliant ratings agency that would stamp every crappy securitized pool of mortgages with a big Triple A before hawking it to some gullible investor in Shanghai or Heidelberg.

Lehman travails are not much different from anyone else in the banking fraternity. The problem is that the entire system is under-capitalized and over-leveraged. When Bear Stearns went down last year, it was levered at a ratio of 26 to 1. When Hedgie Carlyle Capital blew up, it was levered at 32 to 1. And when Fannie and Freddie were finally taken over by the US Treasury; the two behemoths were levered at 80 to 1, which is to say that they had a one dollar capital cushion for every $80 they had loaned out. They would have continued on the same erratic path --buying up toxic mortgages and MBS from people who had no chance of ever repaying their loans -- had they not been taken into federal "conservatorship", which is a fancy way of saying they were insolvent
. Treasury Secretary Henry Paulson unwisely attached a 6 inch-wide money-hose from the bowels of the Treasury to Fannie’s front office so the two mortgage giants could continue to teeter-along at taxpayer expense regardless of the fact that the securitization business model has completely broken down and foreign investors--including China--have already started cutting back on their purchases of GSE debt. This is no laughing matter. The $700 billion US current account deficit is financed through foreign investors who are getting increasingly jittery about sinking money into a system that looks more like casino-poker all the time. Here's a clip from China daily on Friday:

"China, which holds a fifth of its currency reserves in Fannie Mae and Freddie Mac debt, may cut the portion held in US dollars, according to China International Capital Corp (CICC), one of the nation's biggest investment banks.

"The crisis has made Chinese officials realize it's a bad idea to put all their eggs in one basket,’wrote CICC Chief Economist Ha Jiming. ‘This will likely lead to greater diversification of foreign exchange reserve investments.’ China held $447.5 billion of US agency bonds as of June 2008, according to the CICC calculations using disclosures by the US Treasury. It is likely to reduce the portion of reserves in dollar assets from the current 60 percent by purchasing more non-dollar assets with new reserves, he said.”(China Daily)

Naturally, foreign investors and central banks will curtail their purchases of US securities and Treasuries until there's some indication that US markets have stabilized and will be able to withstand the ferocious headwinds of the biggest housing crash in history, a frozen corporate bond market, a paralyzed banking system, and steadily waning consumer demand. But Americans still seem breezily unaware of what all this means for the country's future. They'd rather savor every new bit of gossip about the Bible beating, Grizzly-hunting Alaska governor who wants to lead the country back to Frontierland lips rather than learn about the about the firestorm raging through the financial markets.

When the net foreign purchases of US financial assets begin to slow; the game is over. The Fed will be forced to raise interest rates to attract foreign capital which will put downward pressure on the economy and accelerate the housing crash. Paulson's decision to provide unlimited capital to Fannie and Freddie, will stack more and more debt atop the faltering dollar and US Treasuries. It is the equivalent of lashing the greenback to an anvil and tossing it overboard. Paulson's attempts to stave off a systemic banking crisis ensures that the federal government will undergo an unprecedented funding crisis sometime in the near future. There will be higher taxes for the battered middle class and higher interest rates for businesses and consumers. This will trigger a protracted economic slowdown and weaker growth. Credit will get tighter, banks will default, unemployment will soar and GDP will shrivel. A negative feedback loop will develop from the faltering financial system to the real economy; a vicious circle ending in massive layoffs, weakening demand, falling stock prices, and withering consumer confidence. Welcome to Soup kitchen USA.

Presently, Paulson and New York Fed chief Timothy Geithner are pressing Wall Street banking elites to pony-up enough money to buy up Lehman's devalued real estate assets. The Fed's proposal is similar to Greenspan's rescue of Long-Term Management LP (LTCM) which roiled financial markets in the late 1990s. Paulson has signaled that there be NO government bailout like Bear Stearns when the Fed bought up $29 billion in mortgage-related assets. The Fed is tapped out, having already committed half of its balance sheet -- nearly $500 billion -- in repos through its "auction facilities" which have recently skyrocketed to record highs of $19 billion per week for the last 3 weeks. The crisis is deepening by the day. Similarly, the Treasury has hitched its wagon to Fannie and Freddie which expands the National Debt by another $5.2 trillion and seriously undermines the "full faith and credit" of the US in the process. Keep in mind, the biggest source of American power is its access to cheap capital via the US taxpayer. Paulson has now put that source of revenue at risk by nationalizing the housing industry and burdening the taxpayer with (potentially) astronomical future obligations, even though he knows full-well that the market could drop another 15 to 20 per cent before the end of 2010. Paulson's recklessness has doomed the country to years of struggle.

As of Sunday afternoon, no deal had been struck to buy Lehman Bros. and it looked like the bank was headed for bankruptcy. Wall Street prepared for the worst. Nouriel Roubini gave a particularly grim assessment of a Lehman default in his latest post on his blogsite Global EconoMonitor:

"It is now clear that we are again – as we were in mid- March at the time of the Bear Stearns collapse – an epsilon away from a generalized run on most of the shadow banking system, especially the other major independent broker dealers (Lehman, Merrill Lynch, Morgan Stanley, Goldman Sachs). If Lehman does not find a buyer over the weekend and the counterparties of Lehman withdraw their credit lines on Monday, you will have not only a collapse of Lehman but also the beginning of a run on the other independent broker dealers...Then this run would lead to a massive systemic meltdown of the financial system. That is the reason why the Fed has convened in emergency meetings the heads of all major Wall Street firms on Friday and again today to convince them not to pull the plug on Lehman and maintain their exposure to this distressed broker dealer."

The giant investment banks are inescapably trapped in a net of complex, unregulated, over-the-counter derivatives contracts which -- given the right conditions -- could threaten every financial skyscraper in lower Manhattan.

A sizable portion of Lehman's $128 billion in long-term debt will probably be ring-fenced in a "bad bank" which will hold its toxic mortgage-backed assets and be financed by either the Treasury or the other Wall Street banks. The good assets can then be separated and sold off to either Bank of America or Barclays, the two prospective buyers. That way, according to Forbes, "the bad bank would be kept afloat while its assets could be unwound over a period of time in a way that wouldn't disrupt the financial system more than it already has been."

Some variation of the "Forbes solution" will probably be enacted, but, let's be clear; this is really no solution at all. It's just a way of buying time by rolling-over debt to avoid the ugly consequences of accounting for the massive losses. In other words, it is cheaper to keep burning up capital to prop up moribund assets than take the loss and make a genuine effort to restructure the dysfunctional system. Here's how former Fed chief Paul Volcker summed it up just two weeks ago:

"This bright new system, this practice in the United States, this practice in the United Kingdom and elsewhere, has broken down. Growth in the economy in this decade will be the slowest of any decade since the Great Depression, right in the middle of all this financial innovation. The current financial system is dysfunctional. That is a polite way of saying it failed.''

Securitization has failed. The cuts to the Fed's Funds rate have failed. The auction facilities -- TAF, PDCF, and TSLF -- have all failed. The off-balance sheets operations, the debt-pyramiding asset-inflation, the Enron-style accounting, the SIVs, the CP, MBS, CDOs, have failed. The subprimes, the piggybacks, the option-ARMs, the Alt-As have all failed. Structured finance has failed. The system doesn't work; won't work; can't work. It's built on the misguided assumption that capitalism can thrive without capital; that one dollar can be infinitely magnified by complex debt-instruments and mega-leveraging to generate real wealth and keep the wheels of finance and industry humming along. It can't be done. The system is under-water. Economist and author Henry Liu put it like this:

"Yet this approach is preferred by those in authority, trapped in self deception about unregulated market capitalism being still fundamentally sound. They try to calm markets by asserting that the current turmoil is merely a minor liquidity bottleneck that can be handled by the central bank releasing more liquidity against the full face value of collateral of declining worth. (There are) No signs of any coherent grand strategy or plan to save the cancerous system from structural self-destruction."

Instead, the marauding of a handful of Wall Street "innovators"--drunk with hubris and blinded by their own bizarre sense of entitlement---have thrust the financial markets to the brink of catastrophe and pushed the the broader "real" economy towards a painful retrenchment. Now everyone will pay for the greed of the few.

So, what's next?

An article in the Financial Times spells it out, but government officials will undoubtedly deny it until after the November presidential election.

From the Financial Times:

“The debate over whether an RTC-style (Resolution Trust Corporation)vehicle is needed – perhaps just to ring-fence troubled mortgage assets – also gained traction among central bankers at the Jackson Hole symposium hosted by the Federal Reserve Bank of Kansas City in August....

“The problem that an RTC vehicle could help to solve is that there are very few buyers for troubled mortgage assets, and few investors now willing to inject fresh capital into the tattered balance sheets of the banks left holding them. As a result, banks such as Lehman and Washington Mutual have struggled to sell their soured mortgage portfolios, and to broker deals for fresh capital. The takeover of Fannie and Freddie, which virtually wiped out preferred equity holders, has also made banks’ access to the preferred capital market increasingly difficult. Through a new RTC, the government could provide financial support if needed in return for a share in potential profits once the assets were liquidated.”

What the Feds are refusing to admit, is that there is already a plan in place to make the government an active, "shareholding" partner in failing commercial banks. (There's no way the FDIC could pay for all the projected losses anyway) That will give the US Treasury the authority to provide insolvent banks with enough capital to muddle through while their impaired assets are liquidated via the RTC; a morgue for distressed mortgage-backed garbage.

How this will affect the already-anemic dollar is anyone's guess. But it won't be pretty.

Mike Whitney lives in Washington state. He can be reached at fergie@msn.com


Nota:
Scribe, walaupun kita bukan pakar dalam bidang ekonomi glokal maupun global, janganlah cerita celaru politik anwar-abdullah melalaikan kita tentang pentingnya dapur nasi kita halal dan terus terurus.

Saya khuatir Abdullah hanya pandai mengeluarkan kenyataan mahu menumpu lebih ketelitiannya terhadap kesejahteraan ekonomi negara walhal sudah nyata pada dunia dia Abdullah dan kuncu-kuncunya di MT UMNO, BN dan juga PR hanya 'the ustaz with the sadim touch'

Ini semua tidak bermakna ia memudahkan kita memilih kepimpinan UMNO yang lebih berwibawa.

anak parit said...

Salam Dato,

Saya sokong kenyataan "sawit future traders" mengenai tak bermoral dan tak beretika.
Tak bermoral lebih kepada salahlaku seks, menerima rasuah dan macam-macam jenayah. (agaknyala).
MP yang melompat parti (kepada yang lebih baik) mungkin tak beretika untuk seketika, tetapi lama kelamaan ianya akan nampak elok sekiranya tempat yang dilompatnya memberikan pengundi suatu nafas baru yang lebih baik.
(dalam ertikata lain kehidupan yang lebih selesa untuk rakyat Malaysia).
Tak ada apa yang mustahil dalam politik..kerana jatuh dan bangun adalah lumrah..jatuh kerana kesilapan sendiri dan bangun dengan kekuatan sendiri (samada terlibat dalam politik wang --kata UMNO..sedangkan kita tahu ia rasuah iaitu perkara yang lebih teruk dari najis dadah).
Rasuah berleluasa dalam BN.(samada UMNO,MIC,MCA dan Gerakan)dan ia belum berlaku dalam PR (kerana baru dapat kuasa untuk 5+1 negeri).
Rasuah lumrah di Malaysia kerana kepala yang memerintah nampak macam nak banteras tetapi dok amal jugak secara terangan didalam parti dan PRK P44.
Kata orang kampung "mulut beri salam, bontot bergelumang najis".
Pembohongan terbesar yang dilakukan BN, selepas PRU 12..minyak naik..barang naik.. walaupun janji tak mau naik. Hari ni.. minyak global dah turun..minyak kat malaysia masih mahal... DSAAB memang pembohong..ala Selam hadhari..sapa yang cemarkan Islam....PM la..
buat ceramah suruh rakyat jangan bazir sebab sedara setan..... kalau kerajaan bazir pulak?? sedara sapa??

Flip-flop.....makin hilang kredibiliti BN..

Anak_Parit

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).