Friday, September 26, 2008

Bahana "Hantu" Bertakhta Di Hati

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakanlah nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

[MUTAKHIR -- Keadaan terdesak dan tidak menentu nampaknya semakin menjadi-jadi dalam Umno sehingga memaksa Majlis Tertinggi yang bermesyuarat khas pagi tadi menangguhkan mesyuarat agung tahunan kepada Mac akan datang. Mesyuarat bahagian berjalan seperti dijadualkan.

Sementara itu, Reuters memetik Abdullah Ahmad Badawi sebagai berkata bahawa jadual peralihan 2010 tidak lagi pasti (no longer firm).]

[Posting Asal]

HANTU yang mengusik Presiden Umno dan Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi kini bukan calang-calang hantu. Hantu yang lebih menakutkan daripada jin afrit.

Kalau jin afrit, iblis dan syaitan penawarnya ada. Baca ayat-ayat al-Quran dan beri selawat, kalau doakan kita dimakbulkan, nyahlah mereka.

Lama dulu, ketika menunaikan haji, saya terbaca sebuah buku yang memetik pemikir dan ulama agung Ibnu Taimiyah mengenai jin dan cara manusia berdepan dengan makhluk Allah itu.

Tetapi kalau hantu jembalang, susah sikit. Serapah jampi belum tentu membuatkan mereka lari. Sudahlah kita berdosa guna serapah dan jampi, bakar pula lilin dan kemenyan. Silap-silap rumah dijilat api.

Hantu jembalang itu pula bukan calang-calang hantu jembalang. Bukan satu atau dua tapi banyak tidak terkira dan bermacam pula rupa. Bukan di luar, di dalam pun ada.

Hantu luar tuannya parti-parti pembangkang yang hendak jatuhkan Umno dan Barisan Nasional. Hantu di dalam tempatnya dalam tubuh badan Umno sendiri. Hantu yang makan tuan.

Ada orang percaya hantu jembalang. Ada yang tidak. Tetapi yang paling panjang taringnya dan sangat ditakuti bukanlah hantu yang bergayut di pohon jejawi, tetapi hantu jembalang yang bertakhta di dalam hati.

Inilah agaknya hantu yang benar-benar mengusik dan mengacau Abdullah dan Mohd Najib. Hantu yang menghuni hati mereka adalah ketakutan.

Abdullah takut Mohd Najib belot. Takut penyokong seperti Umno Pulau Pinang dan Kelantan hanya manis di bibir. Takut bahagian-bahagian Umno tidak calonkannya. Dan paling ditakuti adalah mereka mencalonkan Mohd Najib atau Tengku Razaleigh Hamzah.

Mohd Najib juga ada hantu di dalam hatinya. Dia takut Abdullah belot. Takut penyokongnya hilang sabar kerana dia berdolak-dalik. Dan takut Muhyiddin Yassin mencabarnya sebagai Timbalan Presiden.

Kerana ketakutan dan ketidakyakinan inilah, Abdullah dan Mohd Najib tidak habis-habis berkhalwat, duduk rapat-rapat, bermesyuarat dan berpadu erat.

Mesyuarat luar jadual Majlis Tertinggi Umno yang dijadualkan pagi ini – hari Jumaat dan waktu kerja --- boleh dianggap sebagai rentetan kepada ketakutan Abdullah dan Mohd Najib ini.

Dalam mesyuarat MT minggu lalu terdengar suara-suara lantang mempertikaikan kepemimpinan Abdullah dan jadual peralihan kuasa dua saudara pada tahun 2010.

Yang sangat memalukan Abdullah adalah tersebarnya berita itu di alam siber (portal berita dan blog).

Media massa arus perdana pun nampaknya tidak dapat lagi menahan nafsu untuk sama-sama menyiarkan berita seperti itu.

Saya perhatikan semakin banyak komponen media arus perdana yang tidak lagi terikat dan terpaut dengan “official line” (pendirian rasmi) dalam pemberitaan mereka.

Lantas Abdullah bergegas menggerakkan jentera perhubungan Pulau Pinang yang beliau sendiri mempengerusikan dan perhubungan Kelantan yang dipengerusikan oleh penyokong tegarnya Anuar Musa untuk mengikrarkan sokongan dan taat setia.

Nampaknya ikrar mereka dan maklum balas yang diperoleh belum meyakinkan Abdullah bahawa segala-galanya sedang berjalan seperti direncanakan.

Tetapi apakah yang dapat harapkan daripada mesyuarat luar biasa hari ini?

Apakah mesyuarat hari ini akan mengulangi trend mesyuarat minggu lalu? Adakah Mohd Najib akan sekali lagi menyekat ahli daripada berhujah semata-mata untuk membuktikan taat setianya kepada Abdullah?

Adakah Mohd Najib rela berenang dan lemas bersama Abdullah atau dia akan membenarkan ahli memberitahu Abdullah apa yang dia perlu dengar dan bukan apa yang dia suka dengar?

Lantaran itu, tempoh masa yang bermula 9 Oktober ini penting bukan sahaja kepada Abdullah tetapi sama penting bagi Mohd Najib. Kalau Abdullah musykil, Mohd Najib tidak boleh terlalu yakin.

Kalau Umno dan BN menderita pada pilihan raya umum 8 Mac lalu kerana protes terhadap kepemimpinan Abdullah, hal yang serupa tidak mustahil berlaku kepada Mohd Najib kerana dia dilihat sebagai terlalu taasub kepada Abdullah.

Pokok pangkalnya kita kembali kepada janji keselamatan, keamanan dan kemakmuran yang dibuat oleh Abdullah pada pilihan raya umum lalu.

Justeru itu, kita perlu bertanya, bolehkah seorang ketua kerajaan yang dalam ketakutan dan tidak berkeyakinan mentadbir dan menguruskan negara dengan sebaik-baiknya pada saat yang genting seperti sekarang?

Bolehkah Abdullah, dengan kapasiti pengurusan politik dan ekonomi yang tidak menyerlah itu, menangani masalah ekonomi dan keselamatan negara yang semakin mencabar?

Saya menyokong kuat peralihan kuasa daripada Tun Dr Mahathir Mohamad kepada Abdullah pada tahun 2003 kerana, seperti ramai orang, saya juga termakan diayah mengenai orang baik, orang warak, orang bersih dan anak-cucu ulama.

Tetapi dari awal lagi saya tidak melihat Abdullah sebagai bakal pentadbir ekonomi dan kewangan yang mantap dan mempan.

Justeru, dalam kolum saya “Other Thots” dalam majalah Malaysian Business keluaran 16 November, 2003 (bulan Abdullah menjadi Perdana Menteri) saya menulis:

“Ia pastinya bukan idea yang bernas bagi Perdana Menteri menjadi Menteri Kewangan sepenuh masa buat jangka masa yang lama.

“Pemisahan tugas antara pengurusan politik dan kewangan akan mempertingkatkan kedudukan kita di mata dunia.

“Oleh sebab itu, demi kebaikan negara, seorang yang berkebolehan dan berpengalaman haruslah dilantik memegang jawatan itu.

“Hanya dengan cara itu, Malaysia boleh mengekalkan harapan untuk memimpin negara-negara membangun dalam reformasi sistem kewangan dan perdagangan dunia.”

Kesimpulannya, sama ada Abdullah berundur sekarang atau pada bulan Disember, Jun, Julai dan bila-bila waktu sebelum atau selepasnya bukanlah persoalan.

Persoalannya adalah kedudukan Abdullah mungkin tidak dapat dipertahankan dan diselamatkan lagi. Menyekat demokrasi, memperalatkan undang-undang parti dan negara, mengamalkan politik wang dan peras ugut akan hanya memburukkan keadaan.

Namun ini tidak bermakna bahawa Mohd Najib adalah pengganti yang unggul dan sempurna. Mohd Najib akan selamat dan kita boleh bergantung kepadanya hanya jika dia bersedia mendengar nasihat orang yang pakar dan bersedia ditunjuk ajar.

Selebihnya, masa dan takdir akan menentukan.

93 comments:

Ahmad A Talib said...

Dato Scribe,

Hanya mereka yang cekal hati dan lurus perjuangan akan menang dalam pertarongan ini. Belum tentu mereka yang berdarah bangsawan dan bertikarkan sejadah akan beroleh kemenangan.

pahit manis

BoxxTomoi said...

coup d'état, Coup de grâce, apa pun Datuk, harap ada berita gembira sebelum Raya, lebih gembira dari minyak turun sekupang.

Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan batin.

Anonymous said...

salam dato,

saya amat tertarik dengan ulasan dato mengenai iblis, djin, syaitan hantu jembalang (dlm hati)kali ini berbanding ulasan dato mengenai simptom penyakit *koro* dahulu.

kemelut para pembesar kini adalah akibat daripada mimpi-ngeri berikutan krisis (ketiadaan) pimpinan yg berwibawa.

pembesar bukan sahaja perlu berani menghadapi krisis kareer politiknya dan juga mengatasi krisis kegawatan ekonomi negara/sedunia.

pembesar juga perlu berani menghadapi krisis keyakinan terhadap diri mereka.

Jikalau pembesar juga dalam kemelut menghadapi krisis kepercayaan kepada kebolehan diri dalam menentu hala-tuju kareer politiknya, rasa bagaimana rakyat jelata dapat mempercayai kebolehan pembesarnya untuk menangani isu ekonomi rakyat dan negara kelak?

saya rasa sekadar mendengar and menerima cadangan dari pakar-pakar sahaja tidak cukup memandang para pembesar juga perlu berani menghadapi bayang-bayang sendiri.

creative

nawawidahalan said...

Assalamu'alaikum Datuk,

Minta izin untuk saya membuat telahan apa yang akan berlaku esok terhadap mesyuarat tergempar MT UMNO.

Saya tidak berminat dengan apa topik dan isu yg akan dibincangkan oleh MT, tetapi saya ingin meneka apa reaksi ahli, pemimpin dan penyokong UMNO seterusnya rakyat terhadap apa saja yg akan diputuskan oleh mesyuarat tersebut.

1. Menjadikan jurang puak pro dan kontra semakin melebar dan dalam.

2. Ahli dan pemerhati atas pagar akan turun pagar samada ke kanan atau kiri pagar. Yang duduk atas pagar tinggal bilangan jari.

3. Golongan pro dan kontra akan semakin bertambah rancak dengan agenda dan gerakan utk menarik sokongan umum kepada pendirian mereka.

4. Tidak mustahil akan berlaku tindakan dan gerakan agresif dan provokatif oleh pihak yang semakin terancam.

5. Apa jua yang dimuktamadkan akan terungkai tidak lama selepas ianya diisytiharkan.

6. Perpecahan UMNO kali ini bukan lagi sebagai team A & B, tetapi perpecahannya menjadi serpihan kaca berderai yg tidak dapat dikenali pasti mana A, B, C, D dan seterusnya.

7. Jalan yang lebih baik ialah ahli dan pemimpin UMNO membuat perhitungan diri dengan koreksi, muhasabah dan bertaubat kepada Allah swt agar diampunkan segala dosa dan kesalahan yang telah dilakukan terhadap agama dan tanah air ini.

Moga dengan itu mungkin bala dan mala petaka yang bakal menimpa akan dikurangkan oleh Tuhan kerana sudah ada unsur keinsafan dan menerima pengajaran dari Tuhan.

Jika tidak, maka tunggulah hukuman dan ketentuan Tuhan kepada mereka yang telah mengkhianati nikmat dan amanah Tuhan. Sesungguhnya azab Allah itu Maha Pedih lagi Maha Dahsyat.

maaf zahir batin, cari kelainan moga temui kebenaran, jom ke blog saya;

http://nawawidahalan.blogspot.com/

mkofjb said...

Kita semua perlu 'gembira' melihat para pemimpin masih lagi sedang bercaturan berebut kuasa, tetapi lupa bahawa nyawa politik umno sudah di hujung tanduk...

Dari Borneo ke Minang said...

Sdr. A Kadir Jasin,

Bila kita buat gentelemen's agreement, kita mesti, dengan sedaya upaya, ikut walaupun ia bukan bertulis.

Jika seseorang itu renegade akan gentlemen's agreement itu, maka amatlah sukar untuk si-renegade itu untuk mempercayai orang lain untuk tidak berbuat demikian.

Inilah masaalah Pak Lah! Beliau telah renegade akan agreement dengan Dr. M dulu. Jadi sekarang ini, belau amat risau akan "what goes around comes around"!

So he is constantly looking over his sholders. A clear demonstration of a man who is really afraid of his own shadows!

Sekarang ni MT bermesyuarat begitu kerap. Nak menyelesaikan masaalah rakyat! Pada hemat saya yang tidak berasas ini, Pak Lah akan turun takhta dalam masa yang amat terdekat.

Sekian.
Dari Borneo ke Minang

cekka said...

Salam Datuk;
Apa lagi yang mahu saya katakan.. Datuk menghuraikan dengan tepat dan jelas sekali. Harapnya kita beroleh rahmat dan pertolongan dari Allah..

a malaysian in riyadh said...

Tok Scribe,
I'm not sure who first leaked what transpired at the most recent SC meeting. But credit should be given when it is due. For Joceline Tan, it is the defining moment in her journalism career, ferreting out the inconvenient truth for the readers, THE ONE she is ultimately responsibility to.

As for today's SC, let's hope the Gang of Four has not wavered, and others are emboldened by their act of chutzpah. I hope (against hope?) that real democracy will be alive in UMNO from now till December.

aMiR

Anonymous said...

Dato', seronok juga membaca cerita hantu. Tetapi diantara Pak Lah dan Najib siapakah yang lebih hantu atau ada satu lagi hantu jembalang yang juga ketua pembangkang.Mungkin banyak lagi hantu jembalang yang berkeliaran tanpa tuan. Yang lagi menyeronokan cerita hantu ni, ramai pula yang bergantung dan memuja hantu jembalang.
Will it be free for all today? Both PM and DPM are playing 'wayang kulit'. With stagflation, financial turmoil at the doorstep but our leaders are addressing the wrong issues and wrong priority. Their political expediency becomes paramount.
We will have to wait. Will they come out with the commitment and place the national interest above everything else. Or just another supreme council get together while waiting for time untuk berbuka puasa. Orang Negri Sembilan cakap 'finish rice'. Maaf zahir batin Dato' dan selamat hari raya. dh9753

Aina Emir said...

Saudara'

Righto!

Saya bersetuju sangat-sangat! PM mesti diganti. Ke mana-mana saya pergi, hampir tak ada sesiapa pun yang suka padanya lagi. Terimalah hakikat ini. Kalau dia bijak, dia pergi sebelum ada yang mengusiri.

Begitu juga TPM... saya tidak melihat dia sebagai seorang pemimpin yang cemerlang.

"Maafkanlah aku... tapi itulah realitinya kamu".... ini lagu baru.

Saudara,

Saya seorang perempuan... seorang isteri dan seorang ibu, namun dalam hal tugasan suami, tak pernah saya campuri. Agaknya ada perempuan memang suka sibukkan hal suami dan kerana sikap yang begini, maka suami tidak dihormati, maka kewibaan suami turut terbang pergi!

Kita nak pemimpin yang berwatak 'hero', hero yang betul-betul hero, bukan yang suka 'tido' dan tidak juga yang 'takut bini'.

Saudara,
Mana kita nak cari ni? Orang Umno mesti berani, jangan buta mata dan jangan buta hati. Inilah peluang terakhir... kalau tidak, aduhai... tentu mati!

Tu lah... orang Mealyu suka sangat percaya pada hantu, sekarang ni hantu dah merasuk dalam jiwa... perangai pun dah macam hantu, tak peduli perasaan orang. Malang sungguh.

iammi said...

And while they fight to cling on to power, OUR life and wellbeing are put on hold as the world surpasses us, and our daily life becoming more difficult. Do these current and past leaders seem to care? Of course not, since most of them, their families and close friends have already made it and will survice in the worst case scenarios.

Anuar Manshor said...

"Kerana ketakutan dan ketidakyakinan inilah, Abdullah dan Mohd Najib tidak habis-habis berkhalwat, duduk rapat-rapat, bermesyuarat dan berpadu erat."

Saya suka ayat ini. Tapi lebih baik sama-sama beruzlah supaya dapat bertafakkur. Berkat akhir-akhir Ramadan ini, kan!

Anonymous said...

Salam Dato',

Ulasan Dato' sangat tepat dan kena dengan suasana politik UMNO dan negara sekarang ini.

Kata Dato'
"Persoalannya adalah kedudukan Abdullah mungkin tidak dapat dipertahankan dan diselamatkan lagi. Menyekat demokrasi, memperalatkan undang-undang parti dan negara, mengamalkan politik wang dan peras ugut akan hanya memburukkan keadaan.
"
Rasanya perkara ini telah pun berlaku dan akan digunapakai untuk terus berkuasa.

Jadi sebenarnya siapa yang gila kuasa dan kenapa?

Hanya orang yang banyak dosa dan kurang amal takut mati. Sebabnya dah tahu balasan dan nasibnya di alam kubur..


- Anthony Russel -

tajudin said...

waktu kerja adalah waktu yang perlu diperuntuk untuk hal-hal negara.

harap semuanya mengambil cuti pagi ini.

nawawidahalan said...

PAK LAH

Datuk Seri Abdullah
Anak Ahmad Badawi popular dengan panggilan Pak Lah
Perdana Menteri Malaysia yang mencipta sejarah
Dikenali bersih awal memerintah
Penggal pertama makin menyerlah
Di sana sini dilihat lemah
Islam dijenamakan banyak yang marah
Banyak projek mega ditangguh sudah
Anak dan menantu menjadi barah
Ramai percaya Pak Lah diarah
Mentadbir kerajaan dan parti tak tentu arah
Keputusan selalu berubah-ubah
Imej Islamiknya tercemar sudah
Pelakun terkenal dirangkul Pak Lah
Ini semua tentu mengundang padah
PRU12 tertanya menyerlah
Protes rakyat semakin bertambah
Pak Lah mahu mengaku kalah
Anak,menantu dan isteri mula marah
Akhirnya Pak Lah akur jugalah
Pertahan jawatan sekalipun UMNO parah
Konon nak baiki masaalah rasuah
Makin menjadi-jadi makin bertambah
Dalam kerajaan, dalam parti lebih dahsyatlah
Sekarang Pak Lah dah naik lelah
Haluan parti dah tidak tentu arah
Semakin dekat Pak Lah rebah
Semakin banyak sokongan yang bawa rebah
Konon Pak Lah jangan ditentang jangan disanggah
Mengharap Pak Lah kembali kebah
Dari luar parti Pak Lah disergah
Anwar Ibrahim mengancam akan menerjah
Pak Lah naik gelabah
MP dibawa keluar Negara ‘membeli belah’
Negara kini semakin parah
Inflasi semakin menokok menambah
UMNO dilihat sudah tak tentu arah
Pembangkang makin ghairah nak meratah
Ke mana rakyat nak mengadu masaalah
Orang politik asyik bergaduh dan bertelegah
Janji nak membela rakyat yang susah
Yang jelas orang politiklah yang paling bermasaalah
Sikap dan tindak tanduk mereka tak berubah
Menghina, mencaci dan salah menyalah
Apa rakyat masih percayakah?
Asal nama politik memang jelas sudah
Kuasa dikejar sanggup gadai maruah
Kawan makan kawan biasalah
Hari ini kawan esok jadi musuh tak hairan dah
Sebab kesetian hanya slogan dilidah
Dalam hati, masyaAllah
Iblis dan syaitan pun ngaku kalah
Kepada rakyat memohon dengan tangan menadah
Kepada Tuhan kita berserah
Kerana semua yang berlaku terkandung hikmah
Yakinlah Tuhan tidak jadikan sesuatu sia-sia tanpa faedah
Jika besar masaalah, maka besar juga hikmah
Yang tersurat dibaca sudah
Yang tersirat menanti pasrah

Pak Lah
UMNO merekah menunggu belah
Belah dua, tiga, empat boleh jadi bersepah-sepah
Nampak muka makin kurang darah
Tak tidur malam mata mesti merah
Fikiran serabut dengan macam-macam masaalah
Hati sentiasa mengelabah
Takut Najib dan Mahyuddin tak ikut arah
Ku Li tentu melawan arah
Ahli UMNO dah banyak yang menyampah
Kenapa masih belum mengaku kalah?

Pak Lah
Hari ini Jumaat terakhir Ramadhan yang penuh berkah
Menjadi penentu Pak Lah selamat atau musnah
Kepada Tuhan kembali menyerah
Kenapa masih menegak benang yang basah
Jika patut menyerah kalah
Mengundur diri dapat menjaga maruah
Datang simpati mereka yang marah
Jasa dikenang walau pun ada yang menyumpah seranah
Tapi jika masih terasa gagah
Terimalah akibat menungkah bah
Lemas tenggelam impian Pak Lah
UMNO turut punah ranah
Pak Lah oh Pak Lah
Tiada bahasa tiada madah
Bukan masa nak bertikam lidah
Inilah masa patut berubah
Membaiki diri, bertaubat dan kepada Tuhan mengaku salah

Pak Lah
Kenapa orang marah
Kerana Pak Lah dah tak amanah
Cakap banyak berubah-ubah
Macam budak baru sekolah
Biasanya orang macam ini ada buat salah
Apa sebenarnya yang sudah dibuat Pak Lah
Rakyat rasa cukup menyampah
Pak Lah pula buat muka sampah
Tak faham bahasa atau memang tak bermaruah
Sudahlah Pak Lah
Masa dan cukup dah!

Sukj said...

Datuk,

1. Saya rasa hari ini ada Ahli MT UMNO yang hilang pahala puasa?

2. Dalam bulan Ramadan kita kena banyak bersabar. Tetapi dalam mesyuarat MT nanti, rasanya ada yang bergaduh, berselisih dan berdendam.

3. Saya rasa jika UMNO itu ibarat KELAMBU, elok bakar sahajalah kelambu tu. Cari kelambu baru. Biasanya hantu suka masuk dalam kelambu usang.

mike said...

aslkm...
i see your point, dato'..

Alias Mohd Yusof said...

Saya setuju dengan apa yang Dato perkatakan tentang Pak Lah.

Disebalik beberapa kelemahan pimpinan Pak Lah, ada juga perubahan-perubahan yang beliau telah lakukan.

Salah satunya, di bawah kepimpinan Pak Lah, rakyat lebih bebas bersuara dan mengkritik berbanding zaman Mahathir yang lebih bersifat autokratik.

Pak Lah juga mempunyai azam yang kuat untuk memperbaiki kekalutan dan campurtangan politik dalam badan perundangan dan kehakiman, juga pasukan polis.

Pak Lah juga ingin menghapuskan rasuah yang membawa imej buruk kepada negara.

Pak Lah juga telah menekankan sektor pertanian dan pengeluaran makanan yang sangat realistik dalam menghadapi inflasi dan kenaikan harga barang keperluan.

Tetapi sayangnya Pak Lah tidak dapat menjadi pemimpin yang berkesan di mana cita-cita dan impiannnya tidak dapat dilaksanakan dengan cepat dan kurang menampakkan hasil.

Pak Lah dikatakan terlalu dipengaruhi oleh nasihat dan pandangan keluarga.

Pak Lah dilihat banyak tidak mengkotakan apa yang dikata. Imejnya semakin tercalar bila tindakan dan keputusan yang diambilnya banyak berlawanan dan bertentangan dengan sifat baik dan bersihnya.

Saya tak tahu gelaran 'Bapa' apa yang bakal diberikan oleh rakyat Malaysia kepada Pak Lah selepas beliau tidak lagi menjadi Perdana Menteri nanti.

Bapa Kemerdekaan untuk Tengku, Bapa Pembangunan untuk Tun Razak, Bapa Perpaduan untuk Tun Hussein, Bapa Malaysia Moden untuk Tun Mahathir.

Adakah Pak Lah hanya sekadar 'Bapa Mertua KJ'?

anak parit said...

Salam Dato' AKJ,

Bukan DSAAB dan DSNTAR saja yang terkena usikan "polong/jembalang" tetapi keseluruhan ketua bahagian UM-NO turut terkena sumpahan tersebut, kalau dulu 'koro' sekarang tambaha parah dengan kena hantu.
Tetapi Dato' , apalah nak dihairankan sebab kalau nak jadi ketua cawangan/bahagian UMNO pun memang kena bela hantu atau sekurang-kurangnya jadi pembela hantu rasuah , lepas jadi ketua pulak, bela hantu toyol untuk curi duit dari pengundi...
Memang dalam UMNO, duduk dikerusi MT tu..semuanya hantu....zombie.. Kalau manusia , mereka akan membela nasib rakyat dan pengundi mereka..semuanya dah hantu...hantu pembohong, hantu betina, hantu duit, hantu rasuah dan macam-macam hantu...

hantu UMNO....

Anak_Parit

Nona Azizah Razali said...

Assalamualaikum Datuk,

Saya tidak ada apa yg nak diulas, cuma satu keluhan yang panjang......

Ya Allah Kau peliharalah negara ku yg tercinta ini. Amin

WAK SAPU said...

Waktu Anwar dah hidu bahawa dia akan dipecat oleh Mahathir, Anwar mengelupur dan meminta Pemuda dan beberapa bahagian yang menjadi penyokong kuatnya buat kenyataan sokongan kepadanya. Tapi tak berjaya. Anwar disingkir juga. Hari ini peristiwa tersebut berulang lagi. Tapi kali ini Perhubungan UMNO Kelantan dan P.Pinang serta beberapa NGO turut berbuat demikian sebagai tanda sokongan kepada Pak Lah. Tapi lain-lain negeri tak ikut buat demikian. Kalau setakat 2 atau 3 negeri saja yang membuat kenyataan tanda sokongan kepada Pak Lah, adakah kedudukan Pak Lah dikira kuat? Sepatutnya Pak Lah sekarang menerima sokongan bertalu-talu. Jadi apa maksudnya? Apa mesej yang cuba dihantar oleh lain-lain badan perhubungan negeri? Boleh Pak Kadir jawab???

sukuk said...

hantu gigi panjang ini berwarna hitam dan naik kereta mercedes serta kawin dengan cucu ulamak terkenal pulau pinang yang tidak dapat mewarisi keimanannya. lantas bermaharajalelalah hantu kulit hitam yang dibenci ini. hantu ini juga kalis ayat-ayat suci al-Quran dan suka bercakap besar.

Sutera Timur said...

Betul apa yg datok ungkapkan. Kadg kala saya rasa Datok najib tak perlu
berkejaran dgn ABDULLAH untuk peralihan kuasa. bukankah perlembagaan UMNO ada?Serahkan saja persoalan ini pada ahli menentukankan nya....TITIK...TAK PERLU MENGIKUT RENTAK Dollah yg tak keruan sekarang kerana ini menunjukkan TPM lemah dan hilang kredibiliti......dan rakyat muak...tunggu sajalah cadgn UMNO 9 OKT NI...habis cerita,,,,,

Hambali ® said...

Salam datuk.
Tepat seperti apa yang Datuk kata. AAB kini seolah2 dikejaq bayang-bayang sendiri. P mana pun ada saja rasa syak wasangka.

Tapi bagi saya, dia bukan saja rasa syak wasangka, bahkan beliau jugak dikejar penyakit syok sendiri gara-gara sikap yang " hanya mendengar apa yang dia nak dengar bukan mendengar apa yang dia perlu dengar".

Penolakan rakyat terhadap Kepimpinan BN/UMNO makin ketara. Bukan menolak BN/UMNO tapi benci pada kepimpinan yang terlalu jelek lalu mengambil tindakan tragis di PRU12.

Wallahualambissawab.

Jin said...

Dato,

Getting older is mandatory, but getting mature is optional.

Grow up lah Abdullah dan Najib.

saya prefer buka buku baru. Bagi Ku Li dan Mahyuddin lead goverment.

Could be more interesting and less unnecassary politicking.

Sampai minyak turun harga pun rakyat dah tak appreciate effort dollah and najib @ fed up dah

wanbaki said...

Salam...
Ketakutan yang di utarakan bukan sahaja di hati Pak Lah dan Najib. Katakutan itu juga ada pada bakal-bakal ketua bahagian. "andai Bahagian aku calon Najib atau Muhidin takut Pak Lah tak syok kat bahagian aku. nanti susah dapat peruntukan. Kalau aku calon Pak Lah orang dah tak respek aku, kalau Najib atau Muhidin menang malu lah aku"
Tapi apa yang saya nampak sudah ramai Ketua Cawangan dan perwakilan Cawangan ke Mesyuarat Bahagian mula menyedari kelemahan Pak Lah. Malah calon yang "bias" Pak Lah mula di jauhi...
Good Luck kepada selain dari Pak Lah

Anonymous said...

Datuk,
UMNO is shaking, and even UMNO is not the real UMNO but UMNO BARU stich up by Dr.M, and when Dr. M left, therefore UMNO is dead as with the founder gone. UMNO credibility is only with the leaders who lead the organisation. It need serious shake up, it need to democratise and let the grassroot decide what kind of leaders they want to lead them in a just & fair election. Greed of power & money is difficult to be let go by some leaders in UMNO. Everybody is selfish....

MlkView

Tun Jeram said...

Salam,

Saya rasa antara ciri yang kurang baik yang terdapat pada pemimpin Melayu ialah terlalu sayangkan kedudukan, pangkat dan kuasa. Maklumlah sehingga kini dalam masyarakat kita kedudukan, pangkat dan kuasa itulah yang memudahkan mereka mengumpul harta dan kemewahan.

Malangnya sehingga kini dalam masyarakat kita belum ada tradisi bahawa pemimpin (khasnya pemimpin politik) akan berundur dari jawatannya dengan mudah.

Oleh yang demikian, perasaan takut yang menghantui pucuk pimpinan negara kita kini tentu ada juga hubungannya dengan kemungkinan kehilangan kedudukan, pangkat dan kuasa ini.

Bagaimanapun, mereka tentunya sedar dalam dunia ini tidak ada yang kekal. Lambat atau cepat, mereka akan terpaksa juga "meninggalkan takhta".

Jadi terlalu takut pun mungkin tidak ada gunanya.

Mergastua said...

Scribe,

Hantu Najib itu sahajakah?
Ataukah ada sesuatu yang memaksa dia berkelakuan saperti yang kita lihat kerana sekiranya kebenaran kewujudan hantu najib itu terbukti benar wujud najib tidak akan diingini bukan sahaja ahli UMNO dan BN tetapi seluruh msyarakat negara benar-benar tidak mahu beliau ahli politik yang bebas kesana kemari dalam masyarakat dunia umum yang bebas bermaruah jauh pangganglah dari menjadi pemimpin negara ini.

-WADAH- said...

Perubahan mesti diteruskan

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Terdapat pelbagai ura-ura mengenai "mesyuarat MT" yang dilangsungkan. Bagaimanapun, tanpa mengira apa pun yang berlaku, penulis kira perubahan yang benar-benar tulen perlu dilakukan bagi menjamin kelangsungan UMNO dan BN.

Hari ini, yang dipanggil "pembangkang" sudah menjadi "kerajaan" di beberapa buah negeri. Kontra dengan kepercayaan umum, penulis lebih melihat bahawa pembangkang di Malaysia sudah semakin hari semakin kuat (dan bukan semata-mata BN semakin hari semakin lemah). Hal ini disebabkan keputusan yang cuba dibuat oleh pembangkang adalah keputusan yang popular di mata rakyat.

Ditambah pula dengan x-faktor pakatan rakyat (baca : Anwar Ibrahim) yang sentiasa berjaya menunjukkan imej bahawa beliau dianiaya, ada pihak yang cuba nak bunuh beliau ada pihak yang berkonspirasi memusnahkan masa depan politik beliau; beliau adalah PM menunggu, beliau gunakan dan mengksploitasi setiap sudut kelebihan yang telah Tuhan berikan kepadanya bagi meraih sokongan; maka tidak mustahil BN akan tumbang tidak lama lagi.

Peluang mentadbir beberapa negeri adalah peluang keemasan yang perlu dipergunakan untuk meyakinkan rakyat bahawa agenda perjuangan mereka benar-benar ke arah pembaharuan (walaupun tak banyak benda yang barupun setakat yang penulis alami...) Tambahan pula dengan mengaplikasikan ilmu psikologi dan teori motivasi, kemenangan moral sudahpun menjadi milik mereka apabila mereka menamakan kumpulan mereka atas nama rakyat (Pakatan Rakyat) walaupun perjuangan mereka tak semestinya untuk rakyat (kalau nak dibandingkan dengan Barisan Nasional yang bergambar dacing seimbang tapi pada realitinya dacing senget sebelah!)

Tindakan pihak kerajaan yang nampak begitu "kasar" terhadap mereka (seperti ISA, membicarakan kes Anwar) menambat lagi hati rakyat atas perjuangan Pakatan Rakyat walaupun tidak dinafikan bahawa tindak tanduk mereka ini ada kala sangat-sangat memualkan dan menjijikkan.

Paradoks yang berlaku adalah apabila sahaja "kesalahan" yang dilakukan oleh kerajaan BN sekarang akan diamplifikasikan sebagai kesalahan yang maha besar. Apa jua "kebaikan" yang dibuat oleh kerajaan BN sekarang akan diperkecil sebagai memberi "gula-gula" kepada rakyat.

Begitu halnya dengan pihak Pakatan Rakyat. Apa sahaja "tindakan kerajaan" terhadap mereka akan dilihat oleh rakyat sebagai penganiayaan. Dan apa sahaja hujahan yang boleh diterima dek akal akan didengar oleh rakyat sebagai "alternatif yang lebih baik untuk rakyat."

Oleh yang demikian, adalah sangat-sangat penting untuk UMNO dan BN memikirkan masalah rakyat; cuba memenangi semula hati rakyat dan mengurangkan politiking dalam diri mereka. Penulis kira, walaupun ada perubahan peringkat organisasi seperti peralihan kuasa, atau pemecatan, hal yang demikian tidak akan memberi kesan positif dan kebaikan jangka masa panjang andai paradigma UMNO tidak diubah.

Seharusnya, pak menteri-pak menteri tidak boleh mengeluarkan kata-kata yang bercanggah antara satu dengan yang lain kerana hal ini hanya menunjukkan kelemahan UMNO dan BN sahaja. Dan kelemahan inilah yang akan dieksploitasi sepenuhnya oleh pihak Anwar yang terkenal sebagai opportunis yang sentiasa menggunakan kelemahan orang sebagai "advantage" kepada diri sendiri. Sekian, wassalam.

Bung Karno said...

Datuk AKJ,

Ikatan Abdullah-Najib sungguh rapat. Najib juga seolah takut. Dolah mesti ada sesuatu dalam poketnya untuk memulas telinga Najib. Atau mungkin Khairy yang simpan rahsia. Apa agaknya Datuk ?

TiCO said...

Yang Berbahagia Datuk

Bila Datuk sebut pasal hantu dalam politik, teringat saya akan sebuah buku yang laris sekitar ataun 80 an. Ghost of Kampala: The Rise and Fall of Idi Amin.yang ditulis oleh George Ivan Smith, seorang Diplomat Australia yang pernah bekerja dengan Bangsa-Bangsa Bersatu. Buku ini mengisahkan jatuh bangunnya seorang diktator paling kejam dalam sejarah Afrika yang berkuasa di Uganda.

Memang kurang ajarlah saya kalau saya samakan PM kita dengan Idi Amin. Mana boleh disamakan seorang yang mempunyai perwatan yang lemah lembut dengan seorang yang ganas lagi buas. Walau bagaimanpun , terlanjur fikiran ke arah itu, eloklah saya tulis sedikit tentang perwatakan Idi yang mungkin perlua ada dalam diri seorang pemimpin.

Idi Amin berasal daripada keluarga miskin. Oleh kerana kehidupan keluarganya yang susah, Idi Amin tidak pernah bersekolah.. Hidup dalam kemiskinan memerlukan kekuatan fizikal. Idi Amin memang terkenal dengan kekuatan fizikalnya sejak dari kecil. Beliau juga merupakan juara tinju kategori lighweigh Afrika. Idi Amin memasuki tentera Britisah dan berjuang di seluruh Afrika. Menghargai keberanian dan kekuatannya, tentra British memberi pangkat pegawai waran kepadanya. Apabila balik ke Uganda, Idi Amin dinaikkna pangkat dari leftenen hinggalah ke Timbalan Pemerintah Tentera Uganda. Kesemua ini adalah kerana keberanian dan kekuatan fizikal dan mental.

Pengajarannya ; Pemimpin perlu ada kekuatan fizikal dan mental. Tiada tempat bagi pemimpin yang lembik. Tun Dr Mahathir seorang yang kuat. Pernah berdepan dengan bar caounsil, pernah berdepan dengan hakim, pernah berdepan dengan muiuh politk. Oleh kerana kekuatan fizikal dan mental yang ada pada Tun, Dr Mahathir semua ini dapat ditangani dengan beroleh kejayaan.

Seteruk teruk Idi amin, dia mati di tanah Arab.

HUSSEIN said...

Yg Bhg Datuk,

Saya dapati Datuk berulang kali memetik tulisan dan ramalan tepat Datuk tentang PM sekarang ini tidak berkeupayaan memimpin ekonomi negara.

Sudahlah tu.... semua orang sudah banyak kali membacanya dan tidak perlulah ditekankan ramalan Datuk itu berulang kali.

Selamat Berpuasa dan Salam Aidilfitri Maaf Zahir & Batin.

Rakan20G

saya said...

Pak Lah akan ambik cuti panjang. Hand-over pada bulan Mac. Najib is de-facto pm sampai officially takeover pada Mac, right after UMNO General Assembly. Pak Lah will announce hand-over before 9th october

jin said...

dato,

tangguh lagi...buying time....
could be untuk menantu dia to work out something. KJ pun dah jarang update website dia. must be very busy doing something.

even musa hitam pun dah tak nak defend dollah lagi.

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

hantu apa? hantu raya? tak apa sebab dah nak raya..cerah sikit kat jalan raya... tapi kalau balik kg bawa kereta laju, itu hantu raya...

pasal MT UMNO tadi.. apa berlaku

Najib jangan jadi macam anwar.

atau anwar dengar habaq akan kembali ke UMNO?

Pak lah nak siapkan koridur?

SEMUA ORANG TUNGGU MACAM TUAN MONYEK..SATU-SATU BUAH TAK JATUH SEBAB BILA LAH 'MONYEK' TU NAK PETIK BUAH DAN TURUN...

pak cu said...

dah jahanam dah parti UMNO aku sebab kacang hantu nama Khairy!

Dari Borneo ke Minang said...

Sdr. A Kadir Jasin,

Pak Lah nak pergi "sabbatical leave" lagi sekali? Kali ini sebelum persaraan beliau sebagai Presiden UMNO dan PM?

Kemungkinan sinario diatas berlaku tidak bolih dipandang enteng. Pengumanan 9 October mungkin berbunyi berikut:

"Setelah mendengar pandangan dari ahli MT serta akar umbi, maka saya telah membuat keputusan untuk bercuti sebelum saya bersara. Untuk sememtara waktu, DS Najib akan dilantik sebagai Pemangku Presiden UMNO dan Pemangku PM sehingga saya balik dari bercuti dan "handover" akan dilakukan secara resminya. Sekian. Terima Kasih"

Apa komen Sdr. Kadir?

Sekain.

Dari Borneo ke Minang

Damansara said...

Mana perginya maruah Ahli Majlis Tertinggi?

Kenapa bangsa dibelakangkan sementara sekumpulan manusia yang secara jelas mempergunakan bangsa dan negara terus diberi kuasa?

Apakah kita orang Melayu terutama didalam UMNO masih mahu duduk diam?

UMNO ini hak siapa?

Kalau setakat tahu berniaga tanpa risiko; kalau setakat tahu bagaimana menghancurkan negara; apa perlunya bergelar sarjana cambridge dan oxford segala?

Hoi orang Melayu!!! Bangunlah. Bangunlah. Bangunlah.

Kenapa membiarkan diri kita dan landasan perjuangan bangsa yang telah dicipta dengan tangisan airmata oleh ayah bonda kita dinodai oleh insan-insan hina ini?

Kenapa kita harus membiarkan diri kita dipersenda lagi???

Atau kita memang bangsa yang hina dan mudah diperlekehkan?

kluangman said...

Keluar mulut naga, masuk mulut harimau..
Selamat tinggal romeo..romeo baru nak sambung pula...

kluangman said...

Analisa saya, walupun andainya Najib akan menggantikan dolah, dosanya ketika besama Dolah, bersekongkol membeban dan menipu rakyat sukar dilupa dan dimaafkan kecuali 'pembalasan' sedang menunggunya.

Najib tidak akan lama, dia juga akan hanyut dan hilang dibawa arus perubahan minda ahli UMNO dan rakyat amnya.

Hilangnya Dolah dan Najib diharap satu titik permulaan untuk UMNO kembali bernafas, walaupun bukan sesuatu yang mudah untuk mengembalikan kepecayaan tetapi masih ada ruang kerana pembangkang tuut gagal mengaut keuntungan politik atas kelemahan UMNO kerana mereka juga mempunyai pemimpin yang sama taraf dengan hantu seperti yang Dato' katakan.

Orang orang seperti anwar dan teresa, ibarat, senohong gelama ikan duri...becakap bohong, lama lama mencuri (rasuah).

azlan said...

Meskipun bertajuk seram,saya merasakan ada unsur humor dalam penulisan Dato' kali ini.

Barangkali mereka memerlukan kita semua untuk mentertawakan mereka!

azizibrahim said...

Nampaknya datuk yg sabar telah hilang kesabarannya dan bolehkah diumpamakan si Najib ni sebagai "mindless zombi"? (istilah seorang pemimpin agong PKR)..nnti komen ni tak disiarkan pula..kena banned lagi ke?

Kenalilah wahai datuk, najib bukanlah seorang pemmpin yg boleh diharap dan penarafannya sama dengan anwar ibrahim cuma platfom shj berbeza, najib dlm kerajaan sementara anwar pula sebagai pembangkang tapi nafsu serakah untuk jadi PM menyebabkan kedua2nya hilang kredibiliti, anwar hebat tapi dahsyat dan najib sudah bacul mengemis jawatan dari AAB.

Perkembangan mutakhir ini menandakan bacaan talqin sudah tersangat hampir dgn umno dan saya tak mahu ulas panjang kerana datuk telah lakukan semuanya.

Umno yg lemah dan bercelaru kini telah jadikan asas yg kukuh buat MCA,Gerakan dan MIC (sekurang2nya) untuk menyokong usul tidak percaya sekiranya Pakatan berjaya merealisasikan dlm parlimen, ini politik datuk, seribu satu macam boleh berlaku..dan bayang2 inilah yg AAB dan najib jadi fobia dan kelam kabut...

Awang Maya said...

Apapun, Awang berdoa agar seluruh warga UMNO melalui mesyuarat Bahagian tidak lagi menjadi golongan tamak, pentingkan halwa temolok sendiri,BODOH dan BANGSAT serta menjadi PETUALANG macam UMNO P.Pinang dan Kelantan pada mersyuarat bahagian bermula 9 Oktober nanti. Biarlah Pak Lah nak tangguh berapa lama lagi janji dalam bulan Oktober ini dia tidak akan dapat pencalonan yang cukup.
Manusia tak sedar diri, dah tau ramai orang tak suka, masih nak pegang kuasa. Macam mana nak bagi dia sedar yang BN kalah teruk sebab rakyat dah menyampah dengan dia. Dalam konteks ahli UMNO. Najib pun boleh dianggap tidak bertanggungjawab kerana masih menyokong Pak Lah. Jadi kesimpulannya, Awang harap semua bahagian mencalonkan Muhyiddin dan Ku Li. Lepas tu kita tengok macam balik nak susun UMNO balik . Petualang sebebenar dalam UMNO ialah Pak Lah dan KJ serta konco-konconya.

Anonymous said...

Salam,
Dato'..
Saya rasa perjuangan DSAI belum berakhir. Walau pun tarikh datang dan pergi.
Cuba lihat hukum alam, suasana senyap sebelum Tsunami datang.

Mungkin.. yea mungkin, dalam diam diam, gelombang besar sekali lagi bakal menjulang.

Salam Aidil Fitri.

Nur Qaisara Zulfa
Hulu Selangor

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Nanti masa rumah terbuka besok, macam-macam lawak lagi akan timbul dari kem A, kem B dan kem C.

Sama-sama lah kita tepuk tangan.

abdrahim kassim said...

Datuk,

Orang takutkan hantu hanya perasaannya sahaja. Saya tidak pernah jumpa lagi orang mati kerana dicekik oleh hantu. Kalau seseorang itu mati kena cekikpun adalah dicekik oleh manusia.

Begitu juga saya tidak pernah jumpa lagi hantu hisap darah orang tapi orang penghisap darah banyak saya jumpa.

Jadi kalau Najib takut pada Dolah dan Dolah takut pada Najib memang patut, kerana mereka bukannya hantu.

Hantu tidak boleh buat apa-apa pada Najib atau Dolah, tetapi Najib atau Dolah boleh lakukan sesuatu yang boleh merosakkan salah satu darinya.

Sebab itu mereka macam takutkan hantu kerana masing-masing tahu perangai kedua-duanya memang macam hantu.

Heical said...

Salam Datok,
Pandainyee Datok ,bolih jadi Dukun. Ganti bomoh siam.
2hari 1/2 lagi kita akan sambut Hari Raya.
Lupakan semua masalah .

Tumpukan kepada Hari Raya. Bersama keluarga buat persiapan hari raya.

Nikmati Hari Raya Puasa.Yg paling best balik kampong ,Malam Raya takbir dari rumah kerumah ,sembahyang Raya bersama orang kampong yg lama tidak jumpa. Ziarah kubur yg telah tiada bersama kita.Ziarah keluarga & sahabat dikampong.
Jangan lepaskan peluang ini setahun hanya sekali.Tahun depan belum tau lagi.

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI MAAF ZAHIR BATIN.

Mohd Affendi said...

Wayang kulit lazimnya dikaitkan dgn fenomena paranormal..Apabila terlalu 'obses' & asyik bermain wayang mungkin hantu yg ditakuti itu sebenarnya adalah bayang2 sendiri..

jembalang & temberang adalah sinonim... iblis & syaitan sentiasa menyesatkan manusia dgn helah & tipu daya...dlm dunia politik sebenarnya byk klon makhluk dicipta dari api ini...nafsu membara.. wang & kuasa...

Apa-apa pun, jgn kita obses dgn kekuasaan hantu...ia boleh menjerumus kpd syirik.

dah lumrah org Melayu zaman dulu suka takutkan anak2 mereka dgn cerita hantu bila tak bagi buat sesuatu perkara....

sbb tu agaknya bila dah besar pun masih takut hantu...bila nk khianat org guna hantu pasal dia tau org lain pun takut hantu...siapa hantu sebenarnya??

p/s: bulan Ramadhan ni lah kita boleh lihat hantu di kalangan manusia yg jelas merata-rata...
hantu sebenar jin/setan semua dah kena masuk 'ISA'.. lepas Ramadhan baru lepas...

Black Magic said...

Dato Kadir.

Awak cerita pasal hantu.Saya ada kawan di Kedah,dia tinggal di tepi hutan Bukit Hijau dearah Baling.Yang menarek kawan inilah ia hidup dengan membela hantu.

Ia ada macam2 hantu di rumahnya.Yang peleknya Kita takut hantu.Baik orang cina atau orang India semua takut hantu.

Yang menarek ia berkata kapada saya Hantu ini satu maklok yang paling bodoh.dia hanya ikut apa yang kita suroh tampa menyoalnya.Ia berkata ramai orang UMNO datang kapadanya setiap hari minta bantuan untok menjadi MB la Menteri la.Ia akan hantar hantunya untok menolong.Ini dah Syirik.Tapi ini kerja orang Politik.

Oleh itu Dato bila you kata dalam UMNO dan Pemimpin UMNO ada hantu jembalang,saya percaya.Saya tak tahu bagaimana Najib akan mengawal hantu2 yang banyak di kelilingnya.Silap langkah ia boleh Jatoh.

Ikut riwayat nabi Ibrahim AS,ia suroh anaknya tukar pintu rumah sahaja jika pintu itu dah tak sesuai.Untok menjaga keselamatan Negara dan bangsa,Pintu rumah yang dah usangitu perlu di ganti.

Kalau takut dan hendak pertolongan datang ka Baling,ka Kuala Pegang dan Jumpa Hj Omar.Dia boleh tolong.Dia pakar hantu.Salam.

azizibrahim said...

datuk,

Untuk mu AAB
asal mu bukan wang berjuta yg dicari,
yang hanya mencari2 As-Shafie
dan juga Al-Ghazali
tapi
sayang, pencarian diketepi,
lantaran
hantu telah bertakhta di hati.

Untuk mu AAB
berundu`rlah dgn rela hati
KJ dan Kamaludin jangan mati2
letak dihati sanubari
kerana telah ternyata kini
memakan diri sendiri.

Untuk mu AAB
kenapa tidak sedari
keluarga mu jadi dinasti
semua rakyat jelata ketahui
hatta semut pun menyedari.

Untuk mu AAB
tidakkah kau kasihani
umno yg dicintai, disayangi
kelak akan menjadi basi
lantaran sikap mu yg keji
dan kerakusan mu yg tak bertepi
kelak
umno yang mati
mahu kah kau tangisi ?

ahli UMNO said...

awang maya,

bahasa engkau aku kurang senang, namun aku bagi kau peluang tunjuk kepintaran kau.

sila namakan siapa yang engkau fikir layak untuk jadi ahli MT dan jawatan yang lebih penting dalam UMNO.

rasa-rasa kau ini bukan tahu tentang umno banyak, ahli pun cawangan ciplak.

Anonymous said...

Jika susah susah sangat, buat je undi tak percaya pada PM di palimen Oktober nanti, lepas tu mengadap DYYM YDP untuk baginda memilih calon yang sesuai.

Hadi Awang, Ku Li, Anwar, Muhyiddin, Rais dan Najib sendiri antara nama nama yang mungkin takdir dan nasib mampu menyebelahi mereka..seribu kali lebih baik dari berperdana menteri si bapak mertua tu...kluangman

Ibrahim bin Said said...

Dato' AKJ
Perkataan HANTU mengingatkan saya pada pengundi hantu yang dihebohkan setiap kali ada pilihanraya. Maka banyaklah hantu-hantu yang berkeliaran ditangkap. Mungkin sebab terlalu bermain dengan hantu menyebab hantu bermaharajalela. Mereka mengacau kerana tidak mendapat habuan yang cukup. Kebiasaannya orang yang bersahabat dengan hantu akan menghadapi situasi yang menggelisahkan di hujung hayatnya. Apa yang dihadapi oleh MEREKA sekarang mungkin menafestasi (betulkah ejaannya?) kesan penggunaan hantu yang menyalahi norma-norma kehidupan. Semoga ia dapat dijadikan pengajaran kepada semua.
Dalam masa orang Melayu bertelagah (secara sembunyi-sembunyi dan nyata) ini apa agaknya yang dibuat oleh orang lain. Saya bimbang sedar-sedar nanti masa dah terlalu lewat. Bila tiba masa tu, menangis airmata nanah sekalipun tiadalah gunanya lagi.

sakasaki said...

hantu mongolia di mana sekarang?

ahmad kasman said...

kalau begini lah mereka pemimpin atas menangani masalah parti dan negara, apa lah kami golongan muda yang boleh belajar dari mereka....sebenarnya saya sedih, atas kapasiti golongan muda, saya merendeh serendah diri yang mungkin,menyusun sepuluh jari,memohon dan merayu serayu-rayunya biarlah apesod ini di habiskan cepat..bimbang kami tiada masa depan..mereka tak apa, anak2 mereka tak apa..ada harta tersimpan untuk 20 tahun hidup...kami ?????

BTN Boss said...

Dear Daro Kadir.

Do you think PaK Lah is finished.

I dont think so.Now he is consulting his advisers.Kali,Shagul Anwar Zaini,Noedin UUM and last but not least Musa Black.Musa initial reaction,Sack Najib,sack Mahayuddin and take Tengku Razali as your deputy and Menteri Kewangan.

Mari kita lihat sama ada hantu hamtu dalam Phantum Opera akan menjelma.

ahmad kasman johor said...

kenapa kita sampai jadi begini...tersalah stratigi atau tamakan kuasa...wahai orang2 atas. !!!! dengar sini. Cara kamu buat begini, menyusahkan kami golongan muda. Tak ada apa yang kami dapat belajar dari kamu...malah kami bimbang tindakan kamu begini akan menyusahkan kami golongan muda di masa hadapan....tolong faham... Datok tolong siarkan pleaseeeeeee!!!

Anonymous said...

Datuk,

Jangan lupa.... hantu Scomi, hantu ECM Libra-Avenue, hantu Pantai Holding, hantu Proton-Agusta, hantu Penang Global City Centre, hantu Monsoon Cup, hantu jambatan bengkok, hantu2 koridor dan hantu anak menantu ni kalau dah terlepas kawal akan kembali menghantui dan makan diri tuannya.


-sinbad-

Anonymous said...

UMNO tidak layak untuk mempunyai presiden yang takut untuk bertanding.Penangguhan untuk melewatkan pertandingan adalah salah satu ciri orang yang takut bertanding.Atau bahasa lembutnya pengecut.Salah satu sebab, kerana tidak mempunyai self confidence kerana selama ini ia dikutip utk jawatan tersebut bukan dipilih oleh perwakilan @ menang melalui pertandingan.Ciri tersebut jelas menunjukkan tiadanya Leadership quality dlm pimpinan tertinggi UMNO sekarang. Selepas dua kali menangguhkan perhimpunan,akar umbi percaya penangguhan kali ketiga juga boleh berlaku.Dalam masa yang sama akar umbi bertambah benci dengan keputusan yang dibuat sesuka hati untuk kepentingan peribadi seseorang.Hanya orang UMNO saja yang terjatuh kedalam lubang sampai dua kali bahkan mungkin 3 kali. Disebabkan perangai mereka memang sedemikian tidak menjadi satu kejutan mereka hampir tersembam didalam lubang pada PR ke-12. Sikap negative sedemikian bakal membawa bala kepada UMNO.

Minda melayu UMNO perlu diclorox untuk survival mereka sendiri.
Dengan Tak APALAH attitude,Biarkan-Biarkan,berilah chan dulu,slow response,slow reaction,takut kepada pemimpin,JumuD tehadap pemimpin,tidak memahami kehendak golongan kebanyakkan,takut untuk bercakap benar,hipokrit & mcm-mcm lg bakal membawa kepada ketidak relevannya UMNO.

Spana hidup.

Anonymous said...

Dato AKJ,

Saya kurang dengar dan lembam sikit dalam memahami ungkapan Datuk.Yang dimaksudkan oleh Datuk tu Hantu ke Menantu? Bunyi dia seakan-akan sama. Sekali dengaq macam bunyi Hantu, dua kali dengar bunyi macam Menantu.Datuk tahu tak makna Bisikan hantu?Seseorang yang terkena bisikan hantu selalunya akan mengikut bisikan tersebut dan kalau parah boleh jd histeria atau merapu.Dalam Islam hantu dipanggil Iblis ker? Ini ker ungkapan Iblis yang masyhur satu ketika dulu?Hantu ni boleh di pelihara ke Datuk?Atau hantu ni datang entah dari mana sehingga tak boleh dibuang lagi?

Dibam-Dibam

azienmat said...

Apabila menghampiri hari-hari hujung ini perasaan syahdu itu kembali menggamit memori..

Dari Borneo ke Minang said...

Sdr. A Kadir Jasin & para pengomen sekalian

Selamat Hari Raya, Maaf Zahir & Bathin...

Kepada yang balik kampung...
(a) naik kereta - berhati-hati di jalanraya. Kalau penat berehatlah dulu sebelum meneruskan perjalanan.
(b) naik pengangkutan awam - jangan berpusu-pusu, berbarislah elok-elok.
(c) naik belon (istilah kapalterbang orang Borneo) - selamt terbang dan selamat sampai ke destinasi.

Kepada non-Muslim, selamat bercuti dan datanglah kerumah member-member Muslim.

Since politicians failed miserably in their responsibilities, let us "Forget the politicians and their rethorics..." for a short while.

Sekian.
Dari Borneo ke Minang

p/s: Orang Borneo balik pulau Borneo untuk berhari raya pada tahun ini...

Anonymous said...

Dato'

Hantu peliharaan atau orang kampung kata SAKA ni mesti dikasi makan, mesti diturunkan kepada waris. Kalau tak, mati nanti terbeliak mata.

Kalau tak mampu dah nak bela kena la turunkan ke waris macam menantu ke atau anak ke.

kalau tunggu menantu lambat sangat nak naik kenalah cari timbalan supaya SAKA tak mengganas.

SAKA pulak dah manja..contract juta-juta. kalau tak kasi makan cukup takut habis satu dunia tahu mana yg tersurat dan tersirat.

Itu yang malam tidur tak lena dek bisikan SAKA...hehehe mana mau lari haa?

-Bomoh SAKA -

Haji Mustapha Ong said...

Sdr Datuk KJ,

Tajuk 'Bahana Hantu Bertakhta Di Hati" telah juga menarik perhatian saya selaku setiakawan dengan Datuk sekian lama.Ramai kawan-kawan dan bloggers kita telah memberikan komen-komen yang agar terlalu secara kenyataan yang kritikal terhadap kewibawaan Najib.

Pada saya Najib adalah seorang pemimpin muda yang charasmatik dan perlu diuji oleh rakyat dan negara, untuk meneruskan wadah perjuangan dan versi yang direkai oleh kesemua lima perdana menteri yang terdahulu. Najib selamat negara pun selamat untuk kesejahteraan rakyat berbilang kaum di negara ini.

Rakyat tidak akan dapat menerima kembali pemimpin yang agar "senja"seperti Dr Mahathir dan KULI demi kedaulatan negara dalam jangkamasa panjang dan bukan rakyat tidak ada "keyakinan dan kepercayaan terhadap Tun dan KULI".
Kata Pak Lah jika dah pencen, jangan cakap banyak dan diam aje.

Sungguhpun demikian sekira nya "hantu dalaman di warisi kepimimpinan tinggi UMNO",kita berdoa'dengan hati terbuka semoga masaalah dalaman keluarga UMNO dapat diselesaikan secara baik dan sempurna. Usahlah kita buat macam-macam andaian yang bolih melemahkan keyakinan Najib dan Muhyiddin dalam mempercepatkan pelan peralihan kuasa atas "kehendak dan kepercayaan Pak Lah sendiri tanpa sebarang uggutan mahupun tekanan luar".Pak Lah telah menyedari hakikat ini dan tahap kemampuan beliau untuk mentadbirkan parti dan Kerajaan.Begitu juga semasa niat Tun Dr Mahathir mengumumkan perletakan jawatan beliau sebagai PM yang ke4 dengan tempoh perancangan yang begitu lama tanpa sebarang kontroversi, jika dibandingkan dengan Pak Lah.

Pak Lah sedang melalui tekanan politik dan pengurusan kerajaan yang lemah daripada banyak pihak, selain daripada UMNO/BN sendiri, permainan poltik karut Anwar melalui "budaya samseng berpolitik uggutan dan penipuan beliau telah juga menjatuhkan kreditabiliti Pak Lah dan negara.

Tekanan daripada dua orang pemimpin yang hebat, Dr Mahathir dan KuLi juga memberikan hambatan kepada Pak Lah yang mengalami emosi yang agar tidak dapat dikawal lagi. Justeru itu, beliau telah dinasihatkan oleh Najib dan Muhyiddin untuk berundur demi kesejahteraan UMNO dan negara, sesungguh nya ada bantahan daripada puak pelampau (kaki ampu) dan ahli keluarga terdekat agar pelan 2010 dikekalkan.

Pak Lah telah membuat pilihan yang bijak dan tepat, agar pelan peralihan kuasa dapat di percepatkan untuk menyelamatkan UMNO/BN, negara pada keseluruhan nya dan yang penting sekali badan dan keluarga nya sendiri. (Keputusan yang terpuji dan kami berdoa') agar Pak Lah dan isteri nya akan dapat menikmati "bulan madu" mereka sekali lagi.

Saya amat tertarik dengan kata-kata mutiara Pak Lah di Ipoh kelmarin sempena majlis berbuka puasa dengan Badan Perhubungan UMNO Perak dan ahli-ahli UMNO akar umbi. Petikan ucapan ringkas beliau telah menunjukan keperibadian beliau dengan kenyataan mutiara bahawa "selaku seorang beragama Islam, kita harus menyedari bahawa pangkat, status, kuasa dan kekayaan adalah diamanahkan oleh Allah swt dan bolih dilucutkan pada bila-bila masa sahaja". Beliau telah menyedari hakikat ini sebagai seorang insan yang bertanggungjawab dan tidak akan merasa kesal dan terkilan apabila beliau melepaskan pucuk pimpinan UMNO dan Kerajaan nanti kepada pengganti beliau Najib Razak.

Itulah keikhlasan dan kejujuran Pak Lah yang terpuji, tetapi pihak media tidak membuat liputan yang dimaksudkan itu untuk maklumat umum.Syabas dan hidup Pak Lah semoga Pak Najib akan dapat meneruskan legasi Pak Lah yang perlu dimantabkan lagi tanpa sebarang perubahan dasar-dasar yang telah dimaktubkan itu. Itu janji Najib untuk mengembalikan kedaulatan dan kesejahteraan agama, bangsa dan negara.

Madam Curi said...

Good analysis of the situation. Was hoping for Pak Lah to be more firm and concise in making his stand. We the rakyat do not want uncertainty. A clear road forward is what we want. Enough of sandiwara.
Selamat Hari Raya! Maaf Zahir Batin.

Anonymous said...

Dato' AKJ,

Menjelang Hari Raya ini, mungkin KL akan sepi. Bila sepi khuatir hantu jalanraya akan bertakhta. Kita boleh ada Hantu Besraya, Hantu NPE, Hantu NKVE, Hantu Lebuhraya Utara Selatan, Hantu lebuhraya Damansara, hantu MR2 dll.
Yang paling menakutkan hantu 3K (KJ, Kali dan Kamaludin) yang merayau-rayau di Putrajaya.

Hantu Einstein, eMC2

Faizal Riduan said...

Dato',

Mungkin mereka yang takut pada hantu adalah mereka yang tidak percaya dengan kuasa tuhan. Mereka barangkali tiada ilmu pendinding. Jika mereka kerasukan saya syorkan pergi mendapatkan rawatan di Darul Syifa yang diasaskan oleh Dr Haron Din.

Aboo said...

Datuk...

Confirm tak lama dahh! Takleh nak tepis dahhh..


Roger

Anonymous said...

kesian pak lah.dapat menantu serupa hantu.(to whom it may concern)

rakyat tak bodoh.

Ahli UMNO said...

itu baru dinamakan political comment, BTN Boss.

ini sure punya dari 'sos' sphagetti ala kampung.

wonderful

Abdul Haq said...

Datuk,

Saya selalu beritahu rakan rakan bahawa budaya dalam UMNO ialah budaya bela hantu raya.

Hantu raya kena beri makan telor lah, ayam putih lah dll...kalau tak dapat projek atau dia nampak pembelanya lemah ia kan makan tuan...!

Orang UMNO kena diberikan projek, jawatan dan pemberiu mesti ada perception kuat...kalau tidak kena makan!!

Anonymous said...

Datuk,
Memilih penasihat yang baik juga memerlukan kebijaksanaan. Antara punca utama masalah yang melanda kepimpinan yang ada sekarang ialah kesilapan memilih penasihat yang kurang sihat untuk menjadi penasihat.

Balanglama

anakbuah said...

Dato' & Sdr sinbad,

"Jangan lupa.... hantu Scomi, hantu ECM Libra-Avenue, hantu Pantai Holding, hantu Proton-Agusta, hantu Penang Global City Centre, hantu Monsoon Cup, hantu jambatan bengkok, hantu2 koridor dan hantu anak menantu ni kalau dah terlepas kawal akan kembali menghantui dan makan diri tuannya."

# Tak dapat bayangkan kalau seorang yg kacang hantu terserempak dgn hantu Monggolia di jambatan bengkok. Masing-masing hantu-menghantui - tak berani "pandang belakang".

# Dato' mampu juga menulis, kami kebanyakannya dah sampai tak terkata apa dah. Di sebelah pihak ada yg takut kehilangan kuasa dan "segalanya" - ketakutan berdepan realiti hilang kekuasaan yg digenggam lebih 50 thn sambil sering bermimpi ngeri akibat dihantui sejarah tindakan2 yg lepas2. Di sebelah pihak lagi, takut terlepas peluang seumur hidup menjadi PM sambil ditakut-takutkan sebagai penggugat ekonomi dan keselamatan negara. Dan ada pula yg dihantui org yg telah mati.

# Yg menghantui kita adalah, bila dan bagaimana berakhirnya epik yg begitu menakutkan ini - kisah wayang kulit yg berpuaka!

SELAMAT TINGGAL RAMADHAN
SELAMAT MENYAMBUT A'DIL-FITRI

mie said...

Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir & Batin. Kad dari AzmIe_(",)...

azizibrahim said...

Datuk,

Mengimbau kembali kata2 Dr M lama dahulu kalau tak silap saya, begini : Seorang pemimpin ialah perintis jalan bukan menuruti, jika tidak dianya hanyalah seorang pengikut. Ayat ini simple sahaja tapi mmberi pengertian dan kesan yg besar kerana jika sesorang itu hanya bertaraf "pengikut" tapi dilantik dan ditabalkan sebagai pemmpin maka akan hancurlah sesebuah organisasi atau negara. Datuk yg bijaksana ttulah faham apa yg saya maksudkan.

Dr M sepanjang 22 tahun memerintah tak pernah menjadi pengikut, bahkan seorang yg degil, keras kepala, tiada sesiapa dapat menguasai dan mmpengaruhinya dan natijahnya beliau menghasilkan sebuah Malaysia yg cemerlang, gemilang dan terbilang dan ternyatanya moto ini adalah milik negara di era Dr Mahathir, bukan Abdullah..dan malang sekali dan ternyata AAB adalah merupakan tak lebih dari seorang pengikut yg sentiasa menuruti nasihat2 dari hulubalang2,pateh2 karma wijaya dan paling bahaya anaknda2.

Selamat Hari Raya, maaf zahir batin.

Indigo said...

Scribe,

For YABhg Tun Dr Mahathir
the statesman economist extraordinaire:

September 26, 2008
Fed Watch: Regardless of Bailout, US Economy Decelerating
Tim Duy:

Regardless of Bailout, US Economy Decelerating, by Tim Duy: The US economy is limping through the second half of the year as the impact of this summer’s stimulus checks fades. The continued weakness, I suspect, will come as a shock to the public, who have now been essentially promised that their problems will be solved with a bailout package they really don’t understand to begin with for the financial sector they view as arrogant aggregators of wealth. But any bailout will only prevent a financial meltdown that threatens to deepen the credit crunch and worsen the ongoing slowdown, not reverse the current weakness. I doubt, however, the general public sees that distinction. And they are not likely to be convinced; this Administration sacrificed its credibility long ago. Instead, the public will see billions channeled into Wall Street as the unemployment rate climbs. And climb it will.

The flow of data this week, for those paying attention, is decidedly negative in tone. The housing market continues to deteriorate, with a precipitous decline in new home sales reported today. By definition, we must be closer to a bottom on new construction – but, to say the least, that bottom remains elusive. Initial unemployment claims, reached nearly 500,000 last week, although the Department of Labor attributes roughly 50k to the impact of recent hurricanes. Still, initial claims hovering around 450k foreshadows another weak employment report next week. Perhaps the most discouraging report this week was the advance durable goods release, which revealed a 2% decline in new orders for nondefence, nonaircraft capital goods. As Spencer at Angry Bear notes, the report is a negative for third quarter GDP.

In my opinion, the stimulus package revealed the staggering importance of US households on debt supported spending. Cash funneled to households via the mortgage markets fueled the recovery from the 2001 recession, but at the cost of driving housing prices to unsustainable levels. This financing channel broke down when it became evident the household income was fundamentally incapable of supporting the debt loads necessary to sustain elevated housing prices. Credit markets contracted as underwriting conditions returned to traditional standards. I see this as permanent shift to a more sustainable equilibrium; credit needs to be extended on the basis of ability to pay, which ultimately reflects household cash flow (income). Housing prices need to adjust accordingly. Hoping for a rebound in housing prices to reverse current trends is, in my opinion, naïve.

To compensate for reduced access to capital markets, policymakers initiated a fiscal stimulus package to put cash in the hands of households. The debt necessary to support the package was floated onto financial markets and absorbed by foreign central banks. Households traded one debt-financed cash infusion for another. Because, as should have been expected, housing markets did not recover over the summer, the government stimulus provided only temporary relief. Households need a steady source of cash beyond their incomes to support their consumptive proclivities; without some artificial support, consumer spending will contract as a percentage of overall economic activity. I tend to believe this process is inexorable. Economic growth needs to become less dependent on consumer spending to be sustainable in the long run. Policymakers can cushion the blow, but policy should avoid entirely resisting the adjustment.

The fall in housing prices, and outright mortgage defaults, crumbled the base of Wall Street’s financial pyramid. A collapse of that pyramid threatens to spread and deepen the credit contraction beyond that already seen in housing. To be sure, a certain amount of additional contraction is almost certain as financial firms deleverage to more sustainable balance sheets. But this process threatens to turn disorderly quickly, which would generate a more significant credit crunch than is either necessary or desirable. The implications for Main Street are severe. Consequently, some sort of bailout for the financial sector is justified, in my opinion. I think the collapse of credit markets is something to be avoided if possible. I remember emerging Asia. We are not that different.

Congressional leaders were pulling together the final details of a bailout package to stem the bloodletting on Wall Street. The details may have been less than desirable. Indeed, it remains an extremely difficult sell to the public, especially when those who benefit are impolitic enough to suggest the following:

There also is the human cost to the financial floods, the collective psychological breakdown that occurs when Greenwich’s billionaires become mere millionaires.

“It’s the human toll that is frightening,” said State Rep. Livvy Floren, a friend of Mr. Fuld. “Dick Fuld has spent 39 years of his life doing this. It’s more than just money. They’re not going to be in the streets starving….I think the man worked 24/7. His family and Lehman are his life.”

A deeper analysis was offered by local Democrat Ned Lamont, who in one fell swoop compared Greenwich’s money woes to the Japan malaise, Asian tsunami and the New Orleans flood.

“It really is a financial tsunami, and it could go either way,” said the multimillionaire telecommunications mogul who ran for the U.S. Senate in 2006. “It took Japan 20 years to recover from their buying binge. How long does it take us to work through excessive leverage? That could take years not months. This is our Katrina.”

I have yet to meet a soul on the street who accepts that it is necessary to move forward on a fix to the nation’s financial underpinnings. With comments like these, is it any wonder?

Tonight we learned, however, that Republicans sabotaged a pivotal meeting today at the White House; the details are very distressing – see MarketWatch, Paul Krugman and Brad DeLong. The Republicans are playing with fire; the lack of leadership is on this issue is mind numbing. While I disagreed with certain elements of the initial proposal – nonexistent oversight is not a privilege this administration has earned – I believe there is a clear need for a comprehensive solution. And it is naïve to believe that the solution will come without a cost to taxpayers. No bailout is ever a free lunch. It is equally naïve, however, to believe that failure to act will be costless.

My hope is that a bailout is coming. But it will not change the path the economy is already on, it will only prevent activity from shifting to a new, less desirable path. I don’t quite see how the billions of dollars plowed into this program will be funneled to households. I see instead it will only cushion the process of deleveraging, and thus minimize the quantity of resources stripped from the economy. This is important and necessary, but will not provide a miracle cure for the economy’s travails.

Assuming a bailout comes to fruition, my attention will turn to the following:

1. What is the course of monetary policy? Increasingly, expectations are building for additional rate cuts, as much as 50bp as early as Monday. Federal Reserve Chairman Ben Bernanke’s shift to a more dovish tone from Tuesday to Wednesday appears to open the door to additional rate cuts. I think, however, that was not Bernanke’s intention. Instead, he felt it necessary to more forcefully press his case to Congress. That said, economic activity is decelerating, which, combined with the recent credit tightening, would typically prompt a rate cut – if the Fed had not already cut interest rates well ahead of their usual timing. And I suspect that Bernanke & Co. are more disposed to turn their attention to fixing the financial system, seeing that, rather than additional rate cuts, as the key to reinvigorating (or at least stabilizing) economic growth. Overall, I doubt they are interested in an intermeeting cut, and would prefer to wait until the December meeting.

If you are a cynic, however, and you believe there was a quid pro quo between Bernanke and Congressional leaders, then the Fed will cut rates next week. If so, the Fed would be openly abandoning its independence. Maybe it has come to that point. Nothing surprises me anymore when it comes to rate policy.

2. Will Congress step up to support Main Street? After the billions for billionaires bailout, it will be almost impossible to justified not taking further action to support Main Street, especially as labor markets deteriorate. It is not “if,” but “when,” with only the nature and size of stimulus to be decided.

3. How will the bailout and fiscal stimulus be financed? If it is not deficit spending, it will not be stimulative. My preference is for policy to focus on restructuring, not stimulus. Accept that we cannot deficit spend out way to prosperity, and support the bailout and additional stimulus via a tax increase on top income earners, those who have benefited most from Wall Street’s orgy of debt. I recognize, however, that it would be silly of me to actually expect that Americans would stand for self-financing their problems, and instead foreign central banks will be called upon to finance the bailout and future stimulus.

4. What will be the consequences of flooding global financial markets with more US Treasury debt? We will get another lesson in the world’s tolerance for absorbing low-yielding US assets. As long as foreign central banks continue to buy US debt no question asked, the lesson of the Reagan years hold true – deficits don’t matter (unless of course, we set off another burst of global liquidity that fuels commodity prices). If global financiers balk at acquiring the debt, then deficit will matter, and domestic interest rates would rise quickly. Place your bets, but realize that betting against the Bank of China has been a losers bet.

With the bailout package currently in doubt, however, my worry is that credit markets will collapse Friday morning. Under these circumstances, the Fed would likely be forced into cutting interest rates in an intermeeting move. With Congress nipping at their heels over their handling of the crisis to date, and Republicans undermining the bailout package, monetary policymakers may simply be out of other tricks.

Good luck Friday…these are treacherous times.

Nota:

Ini sebenarnya isu yang ditakuti Abdullah dan Najib tetapi mereka kenalah alih perhatian kita yang tenggelam punca. Mereka berdaleh dengan harapan keadaan akan kembali reda atau sekurang-kurangnya nasib menyebelahi mereka. The real hantu jembalang ditakhta hati.(cukup kah duit pencen bila berhenti? kena tanya PM atau MoF1?)

abdul rahim said...

Salam datuk,

maaf gunakan ruang ini untuk memaparkan satu kenyataan yang amat wajar di renungkan oleh rakyat Malaysia.

Saya kemukakan kepada Datuk kerana datuk pakar ekonomi.

Kenyataan ini saya baca dalam salah satu tulisan blogger.

Sebelum itu, benarkah harga petrol kini US92.7 satu barrel? Jika begitu apakah kenyataan ini benar

Mengikut formula kerajaan ketika menaikkan harga minyak :
Harga Minyak Global 1 Tong = USD 92.70 (bersamaan dengan RM 319.82)
1 Tong bersamaan dengan 159 liter
Nilai Ringgit sekarang berbanding Dolar = RM 3.45
Harga satu liter > RM 319.82 / 159 liter = RM 2.01
Subsidi kerajaan = RM 0.30
Harga sepatutnya > RM 2.01 - RM 0.30 = RM 1.71 (harga sepatutnya)
Harga sekarang = RM 2.45 sen
Beza kerajaan tipu Rakyat Malaysia = RM 2.45 - RM 1.71 = RM 0.74 per liter. - mr_

Boleh datuk komen atau pastikan?

Fizisma said...

Selamat Hari Raya Pak Lah dan mungkin ini yang terakhir di Putra Jaya Palace .Biar lah Pak Lah orang dah tak Suka nak buat macam mana .

Kami Maaf kan Pak Lah dari hujung Rambut sampai Hujung Kaki ,Semoga Pak Lah kekal sehat serperti Tun M sebab Pak Lah ader bini Muda.Tapi dosa dengan Allah Pak Lah jawap la sendiri sebab Pak Lah seorang Khalifah pemimipin kami .

Terima kasih Pak Lah kerna menunjukkan kami apa dia Cermerlang,Gemilang dan Terbilang , Dan satu lagi dok cari Al Ghazali tu dapat tak lagi ...

slyderrose said...

Tanya suara hati, secara jujur siapakah pemimpin melayu yg mampu membawa negara maju dan dihormati olih semua kaum dan luar negara?.

Seperti kata Dato, selagi jin-jin dan hantu-hantu beraja di hati dan nafsu menguasi akal dan iman, selagi itu orang-orang melayu tidak dapat menilai yang mana kaca dan yang mana permata.

zainal abidin yahaya said...

Salam Dato,
Menarik ulasan dato mangenaihantu-hantu yang bersarang dalam jiwa para pemimpin kita.Apa pun kalau pemimpin tak besandar kepada yang Maha Esa yang meletakkan taqdir mengatasi segala, rezeki dan maut penentuannya, sampai bila-bila pun jiwa kita akan merasai hantu-hantu akan bersarang dalam jiwa kita.
Pemimpin perlu ikhlas. Kalau keikhlasan bersemadi dalam jiwa kita rakyat akan merasa rahmatnya, sebaliknya kalau pemimpin meletakkan tiga tha ( takhta,harta dan wanita) yang sentiasa menghantui dirinya ,bahanalah jadinya kita.

anakbuah said...

Salam Dato',

"Hantu peliharaan atau orang kampung kata SAKA ni mesti dikasi makan, mesti diturunkan kepada waris....Kalau tak mampu dah nak bela kena la turunkan ke waris macam menantu ke atau anak ke." - Bomoh Saka

"Pada saya Najib adalah seorang pemimpin muda yang charasmatik dan perlu diuji oleh rakyat dan negara, untuk meneruskan wadah perjuangan dan versi yang direkai oleh kesemua lima perdana menteri yang terdahulu." - Haji Mustapha Ong

# Ada betulnya kata Sdr Bomoh Saka. Dan apa yg dikatakan oleh Haji Mustapha inilah yg saya percaya SAKA - puaka yg diperturunkan sejak 50thn dahulu. Saka puaka cara Umno inilah yg disebut sebagai "peralihan kuasa" skrg. Sememangnya roh demokrasi dlm Umno/BN sudah lama lesap dan jasad Umno/BN skrg tidak ubah seperti diresap hantu raya.

# Veteran seperti Haji Mustapha masih percaya dgn "saka" Umno ini (bak kata Dato'...budaya menyekat demokrasi, memperalatkan undang-undang parti dan negara, mengamalkan politik wang dan peras ugut) bukan hanya memburukkan keadaan tetapi mampu menghancurkan negara akhirnya. Bagi yg beragama, menyimpan saka ini hanya menanti BALA. Dan bala tidak memilih hanya penyimpan atau penurun saka - kelak kesemuanya terkena.

# Seperti mereka2 yg skeptik atau yg meluat dgn Anwar, ada manusia yg jauh lebih baik drp Najib. Menurunkan saka2 Umno dr PakLah kepada Najib, pada saya hanya menanti bala. Tiba masanya saka puaka ini dibuang.

professional malay said...

Salam Datuk,

Kini saya rasa hampir terbongkarlah misteri besar negara kenapa Dr. M menendang DSAI ke bawah2nya hingga jatuh sampai sekarang......

Selepas apa yang berlaku dari segala perkara2 yang menjijikkan dari saat Pak Lah start jatuh selepas pilihanraya sehingga sekarang.......saya percaya Dr. M telah membuat konspirasi besar yang salah terhadap DSAI.

Kalaupun DSAI nak rombak UMNO dulu2 ianya mungkin kerana taik2 tu tak nampak timbul dulu sebab tu orang tak bising sangat bila Dr. M tendang DSAI jauh2....tapi kini taik2 tu timbul hingga sangat menjijikkan pada siapa yang melihat dan mendengar......

Sorry Dr. M.....I believe your judgement was wrong before even though you are still my respected leader....

Kini, saya percaya DSAI adalah mangsa sebenar konspirasi Dr. M dan ahli2 UMNO dulu yang mungkin Dr. M pun sekarang menyesal melakukannya jika dilihat dari sudut apa yang telah Pak Lah & Najib telah lakukan terhadap UMNO yang sungguh memalukan sekarang.

Kini hanya DSAI yang boleh menyelamatkan MALAYSIA dari taik2 yang menjijikkan ini......AYUH RAKYAT MALAYSIA KITA LAKUKAN REFORMASI SEBENAR UNTUK KEBAIKAN KITA BERSAMA.

mohd khairi said...

Assalamualaikum Dato'

Walaupun Dato' rajin mentafsirkan kemelut yang melanda UMNO dengan berbagai kiasan,sindiran serta hujah yang boleh diterima dengan akal yang siuman namun hari berganti hari puak UMNO masih juga macam tu....
Apa yang jelas sekarang penipuan bukan lagi dilakukan secara tersembunyi malah secara terhormat.
Nampaknya bukan sahaja rakyat, yang terbiasa ditipu oleh puak UMNO. Kini ahli UMNO juga pong kena tipu lagiiiii...he!he!he!.
Satu keputusan yang bijaksana dilakukan oleh MT dan akar umbi kata TPM.
KU LI kata macam budak budak, ada yang kata ada muslihat dan ada yang minta pemilihan diteruskan juga.Dato' pula kata ada hantu....eee takutnya.
Nah ! lepas ni apa pulak episod yang bakal terjadi pada UMNO sedih,gembira, kelakar atau.....
Yang pasti lepas ni tentu banyak lagi yang akan diperkatakan oleh Dato'AKJ. Sudah tentu akan lebih menarik lagi ceritanya.Panas!Panas!

Selamat Hari Raya Aidil Fitri buat Dato'sekeluarga.

baim said...

Dato..

nk tgelak lak baca posting kali ni.
lucu ada..lawak ada..sinis ada..manis ada..jeling ada..dan macam2 ada..(ingat hantu ja ada macam2 jenis?)..hehe..kalo btui lah seperti yg dikata, kepimpinan sebenarnya tiada jika dihantui oleh ketakutan sepanjang masa..keberanian adalah tunjang kepimpinan..heran lah apa yg ditakuti sangat2..macam mana dapat jawatan tue dulu tak takot kah?haha..rasanya lebih baek tengok cerita sarip dol..lebih bermanfaat.

mekyam said...

Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf lahir dan batin! kepada Tok AKJ dan keluarga serta juga kepada rerakan pengunjung blog ini yg menyambut hari mulia ini.

Teddy said...

selamat hari raya dato!

Kerajaan Rakyat said...

Salam Dato'

Maaf lari tajuk,

Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada Dato' serta pembaca blog A. Kadir Jasin. Maaf zahir dan batin.

Semoga Allah merahmati dan memberkati kita semua.

Semoga silatulrahim terus kukuh antara kita.

Salam takzim

Aina Emir said...

Saudara,

Ahli MT serupa juga macam pemimpinnya. Bengap!Tak boleh diharap!

Soal negara bukan soal remeh seperti "Nak balik kampung siapa raya ni?" tapi kenapa ahli MT masih nak tangguh-tangguh lagi... mereka tak fahamkah yg rakyat tak boleh tahan lagi?

Kalau kita kaji apa yang sedang berlaku kini, saya hampir yakin dengan teori yang sedang disebarkan. Saya percaya saudara sudah tahu tentang teori ini, begitu juga para bloggers yang lain.'Conspiracy of the two 'D's'. Kalau betul... Subhanallah, semoga rakyat Malaysia tidak dipimpin oleh mereka yg bersifat seperti 'hantu'ini.

Selamat Hari Raya buat saudara dan famili, juga kepada para bloggers yang budiman.

imah said...

Dato,

Saya baru terbaca dalam blog blog wanazmisik:

Beliau menulis:
"Saya telah beberapa kali tegur pemimpin besar UMNO jangan guna slogan UMNO DAHULU,KINI DAN SELAMA-LAMANYA.Syirik hukumnya kerana hanya ALLAH SAW sahaja yang kekal selama..lamanya.

UMNO BERSIFAT BAHARU.SEBAB ITULAH ALLAH downkan UMNO sedikit.


Rasa terkedu juga bila meneliti kata-kata beliau.

Apa komen Dato' dan yang lain-lain?

Mohd said...

Pak Lah is to wake up one mornimg and discover that his Secondry School Class is running the country!.That short memories of UMNO members is what keeps UMNO leaders still in same positions.

Some men coming out from UMNO for the sake of their principles;others they still in the UMNO for the sake of their leaders!.About UMNO election campaign is how to win without proving that they are worthy to win!.Ninety eight percent of the adults in UMNO membership are decent,hard-working and honest Malay.It's the other two percent that get all publicity.But then...we still elected them.

Indigo said...

Scribe,

What does Zeti, Zainal Aznam, MoF2 and YABhg Tun Dr Mahathir think of this:

A BILL
To provide authority for the Federal Government to purchase
and insure certain types of troubled assets for the purposes
of providing stability to and preventing disruption
in the economy and financial system and protecting taxpayers,
and for other purposes.


(in short, an operating manual for the Soveriegn Wealth Funds of the United States of America. I wonder if you ever ask yourself why I call the bailout a SWF?)

Dengan Salaam Aidul-Fitri
Maaf Zahir-Bathin

Turgenov said...

Scribe,

Sambil mahu berkongsi berita Oil falls over $3 on dollar, financial worries oleh Reuter, saya tertanya-tanya apa yang besar kemungkinan berlaku kepada masyarakat Malaysia yang dibanjiri dengan pendatang asing baik yang berpermit mahupun PATI sekiranya negara ini terkena tempias recession yang datang dari barat?

Terima Kasih

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).